• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-03 09:47
Ik ga het in de gaten houden! Al heb ik eerst nog een batterij te installeren voor het einde van het jaar...

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:37

Totaalgeflipt

De enige echte

Totaalgeflipt schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:26:
[...]

Die webconnect staat inderdaad op OK

[Afbeelding] Heb inderdaad al de whitelist disable geprobeerd en ook zonder actieve firewall de boel laten draaien.
Zal zo de herstart omvormer eens proberen.

Zojuist de omvormer stroomloos gemaakt van AC en DC zijde. Tot op heden geen verbetering, kijk vanavond nog even of er inmiddels wel data is geupload.
Helaas vandaag nog geen data zichtbaar in de SMA app

De installatie wekt wel op, want dat zie ik ook in de energie app, maar zou het toch graag weekend hebben. Iemand nog meer ideeën?

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:19
@Totaalgeflipt helpt onderstaande bericht om het probleem op te lossen?

Supermuskusrat in "Het grote SMA topic"

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Ik heb inderdaad het installateurs wachtwoord gewijzigd middels de wpa code omdat de installateur in eerste instantie niet thuis gaf.

Lees ik dan goed dat ik deze weer moet wijzigen naar het orginele wachtwoord welke in bij de installateur moet opvragen? Dat wordt een langs proces vrees is. Mijn vorige email aan de installateur is van 23 januari en tot op heden onbeantwoord

Of kan ik een nieuw installateurs wachtwoord opgeven op de website van ennexOS?

• mvrtwkrs
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 07-03 14:12
jschoorl2 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:55:
[...]

Zou top zijn dat het hopelijk nu eindelijk komt. Zoals ik het nu lees gaat het op basis van EPEX prijzen werken en hoef je - hopelijk - geen SMA contract zoals lichtblick afsluiten. Daarmee zou het leverancieronafhankelijk moeten werken. Fingers crossed.
Kunnen ze gelijk verder met de aankomende variable net prijzen die ze in NL willen gaan invoeren.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:44
Totaalgeflipt schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:49:
[...]

Ik heb inderdaad het installateurs wachtwoord gewijzigd middels de wpa code omdat de installateur in eerste instantie niet thuis gaf.

Lees ik dan goed dat ik deze weer moet wijzigen naar het orginele wachtwoord welke in bij de installateur moet opvragen? Dat wordt een langs proces vrees is. Mijn vorige email aan de installateur is van 23 januari en tot op heden onbeantwoord

Misschien hebben ze een fout gemaakt met de serienummers. In de lokale web interface staat helemaal onderaan het serienummer van je omvormer. Klopt dit met wat er in de portal staat?

• Franciesco
Totaalgeflipt schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:49:
[...]

Wat ik er van begrepen heb moet het installateurswachtwoord van zowel de omvormer als van de portal gelijk zijn. Bij mij is dat iig ook zo.
Hopelijk kun je dat zelf gelijktrekken naar een wachtwoord naar keuze mocht dat niet het geval zijn.

• Kalentum
Franciesco schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:10:
[...]

Wat ik er van begrepen heb moet het installateurswachtwoord van zowel de omvormer als van de portal gelijk zijn. Bij mij is dat iig ook zo.
Hopelijk kun je dat zelf gelijktrekken naar een wachtwoord naar keuze mocht dat niet het geval zijn.
Bedoel jij het wachtwoord dat je https://ennexos.sunnyportal.com/login hier gebruikt?

Dat is bij mij compleet anders dan de wachtwoorden die ik gebruik voor de lokale webinterface op de omvormer.

• Franciesco
Ja, zie het eerder door mij gelinkte bericht van @Supermuskusrat en @Eddie_
Edit: En dan dus van beide installateurs accounts, niet die van de gewone users.

[ Voor 34% gewijzigd door Franciesco op 15-02-2026 14:34 ]

• Kalentum
Franciesco schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:33:
Ja, zie het eerder door mij gelinkte bericht van @Supermuskusrat en @Eddie_
Edit: En dan dus van beide installateurs accounts, niet die van de gewone users.
Ik denk niet dat jij het over het inlogwachtwoord van de portal hebt (https://ennexos.sunnyportal.com/login ) maar over deze?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wfBhBcNl004xVkFlk42OJYdPbc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K0mtLK0JDwIiR10s2yl8YP3C.png?f=fotoalbum_large

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
@Kalentum Dat wachtwoord moet gelijk zijn aan het installateurswachtwoord welke je gebruikt om op de omvormer zelf in te loggen.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• Franciesco
Dank voor de correctie/aanvulling @Eddie_

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:16
Hoi,
in de oriëntatie in de verduurzaming van het huis, zoals velen. Ik kom via een lokale installateur terecht bij SMA. Volgens mij is de SMA prima te koppelen op Home Assistant en ik lees weinig hardware problemen? Bij aan het kijken naar een STP 5.0 hybride omvormer met de Homa Manager 2.0 een een 9,8 kWh accu, of wellicht nog 1 module groter.

Ik lees alleen over het bedrijf SMA nogal slechte reviews online. Daar zou ik normaal gesproken niet teveel mee te maken moeten hebben, maar uit dat zich ook in slechte of trage software support?

[ Voor 0% gewijzigd door leto001 op 16-02-2026 09:41 . Reden: Splevaut ]

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Kalentum schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:41:
[...]

Ik denk niet dat jij het over het inlogwachtwoord van de portal hebt (https://ennexos.sunnyportal.com/login ) maar over deze?
[Afbeelding]
Ik zie die pagina niet voorbij komen als ik inlog op de ennexOS portaal. Kan je mij aangeven waar je je dan ongeveer heen gaat

• Kalentum
Totaalgeflipt schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:10:
[...]

Ik zie die pagina niet voorbij komen als ik inlog op de ennexOS portaal. Kan je mij aangeven waar je je dan ongeveer heen gaat
Configuratie -> Installatie eigenschappen

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Kalentum schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:25:
[...]

Configuratie -> Installatie eigenschappen
Helaas heb ik deze optie niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40fDSrQDon5I_Zpq7e6f8BXVcTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S4BqKhDAdcvENl5BnXiyrmUD.png?f=fotoalbum_large
Er is hier ook geen installateur actief welke mijn installatie kan overnemen? Of werkt dat niet zo? :|

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-03 12:06
Franciesco schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:11:
@jan011 begrijp ik het goed dat je zowel een HM 2.0 als een Energy Manager hebt?
Ik heb alleen de SMA Sunny home manager.

• Eddie_
@Totaalgeflipt heb je bij Instellingen ook de optie gebruikersbeheer? Zo ja dan jezelf Beheerder maken. Ik weet niet zeker of je dat ook kan aanpassen via lokale toegang (dacht het niet). Laatste optie is via SMA zelf maar ik vind de backoffice niet echt super.

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Eddie_ schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:24:
@Totaalgeflipt heb je bij Instellingen ook de optie gebruikersbeheer? Zo ja dan jezelf Beheerder maken. Ik weet niet zeker of je dat ook kan aanpassen via lokale toegang (dacht het niet). Laatste optie is via SMA zelf maar ik vind de backoffice niet echt super.
In de instellingen op mijn inverter als ik als installateur inlog?

Of op dat ennexOS portaal?

• Eddie_
Nee, in de webversie van ennexos.

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Eddie_ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:48:
Nee, in de webversie van ennexos.
Nee helaas

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Kalentum schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:56:
[...]

Misschien hebben ze een fout gemaakt met de serienummers. In de lokale web interface staat helemaal onderaan het serienummer van je omvormer. Klopt dit met wat er in de portal staat?
Excuses, was vergeten dit nog te beantwoorden.

Is hetzelfde serienummer

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:03
Arkor schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:52:
Zou het dan eindelijk mogelijk worden, SMA met dynamische tarieven? https://www.zonnefabriek....maart-is-het-mogelijk%21/
De 2.18.8 release is aangekondigd op https://www.sma.de/en/pro...gement/sunny-home-manager en bevat deze weinig hoopgevende woorden:
  • Integration of remote controllability via intelligent metering systems (iMSys) in accordance with Section 9 of the EEG (Renewable Energy Sources Act, Solarspitzengesetz 2025)
    • Support for the EEBUS use case LPP from the FNN control box to Sunny Home Manager as a HEMS for the dynamic control of SMA inverters
  • Integration of controllable consumption devices in accordance with Section 14a of the EnWG (German Energy Industry Act)
    • Support for the EEBUS use case LPC from Sunny Home Manager as a HEMS to controllable consumption devices
  • Extension of forecast based battery charging to also consider dynamic electricity prices for cost efficient use of grid electricity
👆 Om injectie bij negatieve prijzen te vermijden en dus automatisch de productie naar zero surplus te brengen … gaan we nóg een toestel nodig hebben? 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Wim Leers op 18-02-2026 01:20 . Reden: formatting ]

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:39
@Wim Leers nah, dat kan ook met software😁
https://github.com/hansva....0---Active-Power-Control

[ Voor 5% gewijzigd door sun62 op 18-02-2026 03:48 ]

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• Eddie_
@Totaalgeflipt de installateur kan ook jouw rechten aanpassen naar beheerder (hij heeft ook het account overgedragen). Mocht hij dat niet willen dan zul je je moeten richten tot SMA zelf

• Wim Leers
Vorig jaar zoiets zelf proberen doen, maar mijn inverter (SMA Smart Boy Energy 3.6) reageerde helemaal niet. Mogelijk net omdat hij aangestuurd wordt door de Home Manager.

Ik zal 't nog eens een kans geven. 't Is echt zó simpel: 1) prijzen in de avond ervoor ophalen, 2) dan op de start van elk uur indien de prijs voor dat uur <0 is, zero export, anders wel export. That's it. Onbegrijpelijk dat wij techneuten dit in elkaar moeten knutselen, en onacceptabel dat ze het quasi onmogelijk maken (fragiel, verschillend per toestel/combinatie toestellen).

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:23
Lijk erop dat in april de nieuwe firmware uitkomt voor de Sunny Homemanger 2.0 die ondersteuning van dynamische stroomprijzen biedt.

Versie 2.18.8.R (ongeveer vanaf april 2026): Uitbreiding van de prognosegestuurde batterijlading met de verwerking van dynamische stroomprijzen voor kostenefficiënt gebruik van netstroom

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Wim Leers schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:25:
[...]

Vorig jaar zoiets zelf proberen doen, maar mijn inverter (SMA Smart Boy Energy 3.6) reageerde helemaal niet. Mogelijk net omdat hij aangestuurd wordt door de Home Manager.

Ik zal 't nog eens een kans geven. 't Is echt zó simpel: 1) prijzen in de avond ervoor ophalen, 2) dan op de start van elk uur indien de prijs voor dat uur <0 is, zero export, anders wel export. That's it. Onbegrijpelijk dat wij techneuten dit in elkaar moeten knutselen, en onacceptabel dat ze het quasi onmogelijk maken (fragiel, verschillend per toestel/combinatie toestellen).
Haal hem uit sunny portal en je kan de omvormer weer op modbus sturen (De HM2.0 overruled dat icm SP)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Wim Leers
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:09:
[...]

Haal hem uit sunny portal en je kan de omvormer weer op modbus sturen (De HM2.0 overruled dat icm SP)
Maar dat wil ik niet. Ik wil de cumulatieve verbruiksdata kunnen blijven monitoren (% WP verbruik gedekt door PV).

Bovendien stuurt mijn HM2.0 ook via EEBus mijn (Vaillant) warmtepomp aan om PV surplus te gebruiken voor 1) SWW productie en 2) bufferen van warmte/koude in de vloer.

[ Voor 4% gewijzigd door Wim Leers op 25-02-2026 09:34 ]

• Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 01-03 13:55
Hm2 hoeft niet uit je systeem voor zero export.
Je moet niet de omvormer proberen te sturen, maar de hm2.
Deze meet en regelt het vermogen van de omvormer.
Werkt bij mij probleemloos op deze manier.

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Eddie_ schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:05:
@Totaalgeflipt de installateur kan ook jouw rechten aanpassen naar beheerder (hij heeft ook het account overgedragen). Mocht hij dat niet willen dan zul je je moeten richten tot SMA zelf
Ja vervelende situatie. De installateur geeft geen enkele reactie meer per mail.

• mvrtwkrs
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 07-03 14:12
Peter69! schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:58:
Hm2 hoeft niet uit je systeem voor zero export.
Je moet niet de omvormer proberen te sturen, maar de hm2.
Deze meet en regelt het vermogen van de omvormer.
Werkt bij mij probleemloos op deze manier.
klopt is in dit topic ook al vermeld, zover ik weet.

oa hier: mvrtwkrs in "Het grote SMA topic"
linkjes naar waar dit vandaan komt staan ook nog hier ergens.

[ Voor 15% gewijzigd door mvrtwkrs op 25-02-2026 20:01 ]

• gpolder
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-03 20:12
Ik ben twee jaar geleden verhuisd naar een woning met 10 jaar oude zonnepanelen met een SMA Sunny Boy omvormer. Sinds mijn verhuizing ligt er een losse ethernet kabel in de meterkast, tot een paar weken geleden, toen ik besloot om de boel maar eens aan te sluiten.
Lang verhaal kort, ik kan nu mijn zonne-energie energie monitoren op mijn Raspberry Pi home systeem.
Ik heb daarvoor een Python script gemaakt die via ModBus TCP de data van de omvormer leest en via een InfluxDB database en Grafana aan mij presenteert.
Geen idee of hier nog meer gebruikers zijn van zo'n oud systeem, maar voor hen hier een link naar mijn website https://www.agri-vision.n...-boy-readout-using-modbus en gitHub https://github.com/AgriVision/SMA-SunnyBoy-Poll met meer informatie en code.

• Herman37
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbbKwczBCbPGnRxifKYaggwYD74=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3Wj8iPpOOBEpFtkxHEQkEyyH.png?f=fotoalbum_large

sinds het onderhoud van de app deze morgen

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-03 14:25
Ik heb problemen met mijn sunny boy 3.0 en kom er niet uit.

Ik zal vanaf het begin beginnen;
- als ik hem aanzet kan ik via zijn WLAN in de instellingen komen met mijn ooit gezette wachtwoord, installateur of gebruiker werkt gewoon
- na 1,5 minuut reset het apparaat zich en reboot die zich oid, ik moet dan even wachten om opnieuw te kunnen inloggen
- In de webinterface kan ik niets verder doen, ik kan wel wat rondbladeren maar kan niets instellen, niets wijzigen niets zien, alles staat uit
- Ik kan dus ook niet terug naar fabrieksinstellingen
- Als ik de installatiewizzard opnieuw wil starten zegt die dat van de 2 strings er geen enkele DC spanning is OF er is een onderdeel aan het updaten.
- Bij gebeurtenissen staat niets

Heeft iemand enig idee?

ps: de volledige melding is
De DC-spanning van de omvormer is momenteel te gering of er wordt een update van een component uitgevoerd. Daardoor konden de instellingen nog niet volledig worden opgeslagen. Zodra de omvormer weer voldoende DC-spanning krijgt of de update is afgerond, zullen de instellingen volledig worden opgeslagen.

[ Voor 20% gewijzigd door xzaz op 06-03-2026 09:33 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-03 00:00

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ik neem aan dat je het voor de hand liggende al hebt gedaan: Meet de klemspanning van de string(s). Stel dat er iets met de bekabeling gebeurd is waardoor er niet voldoende spanning uit komt. Ik heb gezien welke schade die grasparkieten aan kunnen richten. (Of kun je in de webinterface nog net wel zien dat de spanning op zich voldoende moet zijn - dan lijkt het me een storing in de omvormer.)

• Rezarose
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07-03 13:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-t_z_edA5i6cqHS3e1mPfdU-GU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0YUEMbQpJlyNl8qCtgOGFk3f.png?f=user_large

Vandaag vond ik al een instelling om de dynamische tarieven in te stellen. Heeft iemand als uitgevonden hoe je het contract van Tibber hier het beste in kan vullen?

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07-03 15:39
SMA EV Charger EVC22-3AC-20 fout 7619 (communicatie tellervoorziening) na stroomuitval
Sinds een paar dagen heb ik een probleem met mijn SMA EV Charger (EVC22-3AC-20) en ik hoop dat iemand hier dit herkent of een idee heeft waar ik moet zoeken.

Ontstaan van het probleem
De hele woning is daarvoor een halve dag spanningsloos geweest vanwege werkzaamheden aan de groepenkast.
Na het opnieuw inschakelen van de installatie verscheen eerst de foutmelding:
901 – PE aansluiting ontbreekt
Dit probleem is inmiddels opgelost.

Sindsdien verschijnt echter steeds de foutmelding:
7619 – storing communicatie met tellervoorziening

Symptomen
Op de EV charger zelf:
• Rood en blauw lampje branden continu
• Groen lampje brandt niet

Verder valt het volgende op:
• Boost Laden via de SMA Energy App werkt wel
• De EV charger wordt wel gezien door de Sunny Home Manager
• De Sunny Home Manager, omvormer en accu’s functioneren verder normaal

De installatie bestaat uit:
• SMA Sunny Tripower omvormer
• SMA thuisbatterij
• SMA Sunny Home Manager
• SMA EV Charger EVC22-3AC-20
Alle apparaten zitten op dezelfde router.
Sunny Portal werkt normaal en alle apparaten zijn daar zichtbaar.

Wat ik al geprobeerd heb
• Router opnieuw gestart
• Sunny Home Manager opnieuw gestart
• EV charger spanningsloos gemaakt en opnieuw gestart
• Gecontroleerd of alle apparaten zichtbaar zijn in Sunny Portal

De installatie werkte hiervoor probleemloos, maar nu geeft de EV Charger in Sunny Portal steeds aan: Laadstation niet verbonden.

Vraag
Het lijkt dus op een communicatieprobleem tussen de Sunny Home Manager en de EV charger, terwijl beide apparaten wel in het systeem aanwezig zijn.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt of een idee waar ik moet zoeken?
Moet ik de EV Charger uit Sunny Portal verwijderen (hoe doe je dat?) en opnieuw installeren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opi0D0utfFYyXd2IKSUxl3QjWd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bX8v7FxwDWUO6CDQFv8hXE8c.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 17 18 Laatste