• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:30
jschoorl2 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:36:
[...]

Heb zelf geen echarger van SMA, ik wacht in ieder geval tot er wat meer duidelijkheid is of er een mid versie vanuit SMA komt. Dit is wellicht nuttig t.a.v SMA laadgedrag. hoe je dit kunt configureren.
Nog even een opmerking over " tot er wat meer duidelijkheid is of er een mid versie vanuit SMA komt". Ik heb ook bij SMA geïnformeerd naar de MID meter in de EV-charger. Tja, daar zou bij de volgende versies naar gekeken worden. Nieuwsgierig als ik ben, heb ik de lader open geschroefd en tot mijn verbazing zit daar (in elk geval bij mij) een MID gecertificeerde meter in!!

Toen ik dat aan SMA gemeld had kreeg ik als reactie dat alle garantie zou vervallen als ik zelf de kWh-meter ging vervangen. Dat was dus helemaal niet het geval. Ik melde alleen maar dat er al een MID-gecertificeerde meter in zat en waarom ze dat niet gewoon vermeldden. Tja, ik krijg regelmatig het gevoel dat ze bij SMA niet zo goed weten waar ze mee bezig zijn. Als ik opnieuw zou beginnen koos ik denk ik niet meer voor SMA.

In elk geval werkt gelukkig mijn ERE-inboekdienstverlener wel goed mee...

Zwerius Kriegsman

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:22
Zoals laatst al gemeld overweeg ik mijn zonnepaneelinstallatie uit te breiden.

Eén van de dingen is het leggen van zonnepanelen op de Noord-Noord-Oost kant van mijn woning. Dit betreft een 45 graden dak.
Ik kan hier waarschijnlijk 22 panelen op kwijt. En omdat het mij vooral gaat om extra opbrengst in grofweg november-februari wil ik de omvormer sterk onderdimensioneren. Dat heb ik nu ook al aan de ZZW kant (ca 10kWp op een TriPower 6kW omvormer). Aftopping vind ik geen probleem.

Mijn gedachte is om de huidige TriPower 6kW om te wisselen voor een TriPower 8kW en daar zowel de (bestaande) ZZW panelen als de (nieuwe) NNO panelen op aan te sluiten. Dat zou dan ca 20kWp op één TriPower 8kW omvormer worden. Als ik het goed gesimuleerd heb in Sunny Design, lijkt dit goed te gaan. Maar ik zou graag een second opinion willen. Kan iemand daar naar kijken? Dank!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oK0aqJE-IlH1joCpSg74TOHE-d4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Ml0pqEuS4np9ss4qNhQdwTc2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6Gq0HHbvIVUgLnOFhGLjegI4uw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HFZ6VbPZlot2XWsp9pwOPjkP.png?f=fotoalbum_tile

• Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
@Franciesco ik zou de noord panelen aansluiten op de huidige 6kW. Een andere omvormer is een kostenpost die niet nodig is en scheelt toch weer 1000 euro die je niet hoeft terug te verdienen. Ook met de 6kW zullen alle vinkjes groen zijn.

• Franciesco
@Boschkabouter dank voor je reactie.
De huidige 6kW omvormer ga ik elders inzetten en wordt dus niet werkeloos.

1 omvormer voor ZZW en NNO samen is gemakkelijker want geen extra stroomkabel richting de zolder nodig en ook geen extra 3 fase aardlekautomaat nodig. De 8kW versie is de kleinste die volgens Sunny Design past met ca 20kWp. Maar gezien de heftige onderdimensionering zou ik dus graag willen dat iemand bevestigd dat dit inderdaad kan (zie ook screenshots in vorige bericht) en dat ik niks over het hoofd zie.

• Josh77
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16:05
@Franciesco even letten op de kortsluitstroom of ze die aan kunnen , nieuwere panelen hebben vaak grotere stromen. SMA zelf geeft 200% over dimensionering aan maar omdat ze nooit gelijk tijdig in de zon liggen zou het moeten kunnen. De 8 en 10 kW versie kunnen grotere stromen en hogere spanning aan dan de 6 kW. De 10 kW zie ik bij Stralend groen voor maar 50 euro meer dan de 8kW.

• Franciesco
@Josh77 de max ingangsspanning en max kortsluitstroom zijn gelijk voor de STP8.0 en 10.0, maar wel hoger dan de 6.0. Vandaar ook dat SunnyDesign zegt dat de 6.0 niet kan.

In SunnyDesign heb ik de panelen op ZZW gekozen die ik al heb liggen, en op NNO de panelen die het waarschijnlijk gaan worden voor die dakhelft. Alles staat op groen, maar toch ben ik wat onzeker of ik niks over het hoofd zie…

• Josh77
@Franciesco Heb je de 8 kW omvormer al liggen want anders zou ik voor de 10 kW gaan. In de winter maanden is het geen probleem maar in mei en juni kan het spannend worden, kwestie van monitoren en anders in de zomer een string afkoppelen. heb je geen mogelijkheid het vermogen te verdelen over meerdere omvormers. En zorg dat ze op een koele plek hangen want hitte op langdurige vollast werkt nadelig op de levensduur.

• Franciesco
@Josh77 waarom ‘kan het in mei en juni spannend worden’ met de 8kW versus de 10kW?
Er zijn immers nauwelijks verschillen in specs tussen die twee.

Omdat ik nog meer omvormers heb/waarschijnlijk ga hebben wil ik het maximale AC vermogen zoveel mogelijk beperken om niet boven de 17á18kW totaal AC vermogen te komen. Dus als het kan liever de 8kW dan de 10kW omvormer.
Alternatief is wellicht de betreffende omvormer(s) softwarematig knijpen. Maar dan moet dat wel voordelen hebben t.o.v. ‘gewoon’ een kleiner model nemen.

• Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:04

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

Als sunny design zegt dat het gaat, dan gaat het.

Bij mij is alles 100% over gedimensioneerd en tot nu toe zonder problemen.

Ik zou voor een 10kw gaan als je een hm2 hebt.

Deze zal bij een verdere uitbreiding de hoofdzekering beschermen.

• Josh77
@Franciesco SMA geeft maximaal 200% op en dat is dus 16 of 20 kWp afhankelijk van de omvormer. Mijn idee was om in de maanden van maximale opbrengst te monitoren of je onder de 16 kW blijft. De 10 kW kun je kwa uitgangvermogen natuurlijk terugregelen om je hoofdzekeringen niet eruit te laten springen. Gezien je 45 graden dakhelling zou het theoretisch moeten kunnen met 8kW maar meten is weten.

• Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMb_x-e0HmRBZT5xrlOlblpqOOI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xa14IBHS1O76oS4azHBUsqwa.png?f=user_large @Franciesco Als je dan toch een nieuwe omvormer wil kopen zou je ook nog een STP6SE kunnen nemen, kan er altijd nog een batterij aan als je zou willen. In prijs zal het niet veel uitmaken.
Een gewone STP6 kan niet, een gewone STP8 wel volgens sunnydesign

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Josh77 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:21:
@Franciesco SMA geeft maximaal 200% op en dat is dus 16 of 20 kWp afhankelijk van de omvormer.
Afhankelijk van de oriëntatie nog wel meer.
Ik heb nu 14 kWp aan een 8 kW omvormer hangen, maar die 14 kWp bestaat uit twee gelijke strings. Eentje op het oost- en eentje op het westdak van de woning. Die strings kan ik ook parallel op ingang A hangen, en dan heb ik ingang B vrij om nog eens ca 8 kWp aan panelen op de omvormer aan te sluiten.
In deze configuratie van 22 kWp (275% van het omvormervermogen) ziet Sunny Design geen problemen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Franciesco
Dank allen voor de reacties!

@Andrehj zoiets zou dan bij mij ook kunnen: de huidige 22 panelen (ca 10kWp) op ZZW zijn al in 2 strings aangesloten op de huidige STP6.0. Als die allemaal op input A van een STP8.0 (of 10.0) komen, dan kunnen op input B de 22 nieuwe panelen van NNO (ook ca 10kWp). En zou er totaal 20,35kWp op de STP8.0 (of 10.0) omvormer zitten.

Wat ik zo gezien heb lijkt SMA wel zo'n beetje de koning wat betreft omvormer onderdimensionering. :)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Andrehj schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:51:
[...]

Afhankelijk van de oriëntatie nog wel meer.
Ik heb nu 14 kWp aan een 8 kW omvormer hangen, maar die 14 kWp bestaat uit twee gelijke strings. Eentje op het oost- en eentje op het westdak van de woning. Die strings kan ik ook parallel op ingang A hangen, en dan heb ik ingang B vrij om nog eens ca 8 kWp aan panelen op de omvormer aan te sluiten.
In deze configuratie van 22 kWp (275% van het omvormervermogen) ziet Sunny Design geen problemen.
Ja ik heb hier ook 33580 Wp op een 20 kW omvormer geplaatst.

• ellesse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-09 14:35
Ik volg het topic sinds kort, dank voor het initiatief! Een schat aan informatie, weer een heleboel geleerd.

Ik heb twee installaties, STP8.0-3AV-40 met 21 x SunPower/Maxeon3 400Wp (sinds 2021) en SB3.0-1AV-41 met 10x SunPower SPR-320E-WHT-D (sinds 2012, omvormer vervangen in 2022), respectievelijk op zuid en west. Een Zaptec Go 2 voor EV-laden en een Sessy 5kW batterij om mee te testen (icm dynamisch contract). De aansluitwaarde is 3x25A en het huis (1958) is sinds mei 2024 van het gas af. Een Atlantic v4 met 200l vat zorgt voor warm water en een Bosch-Nefit Compress 7400i AW icm vloerverwarming verzorgt de verwarming. Op de bovenverdieping komt nog airco zodra de dakisolatie en aansluitende verbouwing klaar zijn.

Zoals vele anderen helaas zo af en toe enorme last van communicatieproblemen met SMA. Naast de noodzaak om de wachtwoorden op de omvormers en het portaal gelijk te hebben, speelt blijkbaar NTP tijdsynchronisatie ook een rol (dat werd door een SMA-technicus aangegeven, omdat de servicedesk er niet uitkwam: die bleven maar standaard reacties sturen over WiFi terwijl ik dat al vrijwel sinds het begin uitgezet heb). Beide omvormers hebben een gereserveerd IP-adres en een fysieke bekabeling rechtstreeks op de router. Ik gebruik alleen de Installer-accounts.

Verscheidene settings op de omvormers worden soms “spontaan” aangepast, bijvoorbeeld “Automatic time synchronization” die dan van “Yes” naar “No” gaat, waardoor de data op een bepaald moment gaat haperen en stopt. Daar is helaas niet altijd een “Event” van te vinden, niet op de omvormer noch op het portaal.

Een ander voorbeeld is een DNS of Gateway adres dat “spontaan” verdwijnt in de “Instantaneous values”, terwijl bij “Device parameters” alles correct staat en status “OK” bij “Device configuration” met de correcte adressen.

In elk geval is het gevolg dat Webconnect geen verbinding meer heeft en er geen data wordt weergegeven.

In de meeste gevallen werkt een reset (AC en DC eraf, ongeveer 20-30min) na verloop van tijd weer, maar dezelfde problemen gaan soms ook “spontaan” weer voorbij (lees: iemand bij SMA onderneemt waarschijnlijk actie aan hun zijde, want altijd “toevallig” alleen na een case via het Online Service Center).

Mijn voorlopig oordeel over SMA is prima hardware, maar wat betreft software/firmware en (customer) service hebben ze wat mij betreft helaas nog een heleboel te leren.

11kWp (Maxeon + SMA), Atlantic v4 200l, Compress 7400i AW (geen gas meer, huis van 1958), Zaptec Go 2, Sessy 5kW (test)

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 18:17
Goedemiddag,

Ik heb een STP5.0-3AV-40. In juni heb ik wifi aangepast en omvormer opnieuw gekoppeld. Sinds dat moment heb ik alleen statistieken in de lokale interface maar niet meer in de app op telefoon. Ik kan zowel verbinden op lokale netwerk maar ook inloggen op sma ssid en 192.168.12.3.

Tips? De app geeft wel aan dat er verbinding is maar geen data.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2G6Ss5hRbBriN0lcKpAcPMSJlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpJDOgYJtU6PauknFtRMFiR7.jpg?f=fotoalbum_large

• ellesse
superyupkent schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:54:
Goedemiddag,

Ik heb een STP5.0-3AV-40. In juni heb ik wifi aangepast en omvormer opnieuw gekoppeld. Sinds dat moment heb ik alleen statistieken in de lokale interface maar niet meer in de app op telefoon. Ik kan zowel verbinden op lokale netwerk maar ook inloggen op sma ssid en 192.168.12.3.

Tips? De app geeft wel aan dat er verbinding is maar geen data.[Afbeelding]
Wat zie je op het Sunny Portal?
Als dat hetzelfde is kun je in elk geval even checken of overal de wachtwoorden van de accounts hetzelfde zijn en op de omvormer de Automatic time synchronization. Als die laatste op "No" staat, kun je die bij Device Parameters weer op "Yes" zetten en dan er onder de tijdsynchronisatie kiezen voor de optie "Execute" en bovenin "Save all", zodat alles uitgevoerd wordt. Je kunt dat waarschijnlijk alleen met een Installer-account, dus ik ga er vanuit dat je dat hebt?

De IP-adressen 192.168.x.x zijn Private adressen, die niet op internet voorkomen maar alleen achter je router bestaan in jouw eigen netwerk. Dat is op zich geen probleem, want de router kan de 'vertaling' tussen de buiten- en binnenwereld maken.

Wat heb je precies allemaal aan je WiFi aangepast? Want verscheidene beveiligingsinstellingen kunnen ervoor zorgen dat de Sunny Portal niet meer bij de omvormer kan komen!

Ik zou als eerste naar de wachtwoorden en tijdsynchronisatie kijken. Als dat niks oplevert, dan verder zoeken.

[ Voor 22% gewijzigd door ellesse op 23-08-2026 22:14 ]

11kWp (Maxeon + SMA), Atlantic v4 200l, Compress 7400i AW (geen gas meer, huis van 1958), Zaptec Go 2, Sessy 5kW (test)

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-09 20:58
superyupkent schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:54:
Goedemiddag,

Tips? De app geeft wel aan dat er verbinding is maar geen data.[Afbeelding]
Is je 192.168.12.x een iot subnet? Heb je toevallig je firewall strak ingesteld zodat deze apparaten niet met de buitenwereld mogen communiceren?

• mc74909
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 03-09 17:20
Is er een manier om gedetailleerde logs uit een smart hybrid inverter te verkrijgen.

Mijn omvormer gaat meermaals per dag in Standby. Op dat moment flikkert de led groen op 1 van de sma home storage batterijen. Dit is niet altijd dezelfde batterij.

En de event log toont helemaal niets.

Hoe zou ik het kunnen aanpakken om dit probleem te identificeren?

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:39
mc74909 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:03:
Is er een manier om gedetailleerde logs uit een smart hybrid inverter te verkrijgen.

Mijn omvormer gaat meermaals per dag in Standby. Op dat moment flikkert de led groen op 1 van de sma home storage batterijen. Dit is niet altijd dezelfde batterij.

En de event log toont helemaal niets.

Hoe zou ik het kunnen aanpakken om dit probleem te identificeren?
Ik weet niet precies wat voor omvormer je hebt. Maar ik heb een SB3.0-1AV-41 902 (Sunny Boy) en in de lokale webinterface kan ik verschillende logs downloaden via 'Gegevens' . Bij mij zijn dat bestanden met namen als EV260824.ZIP (voor elke dag 1), die van vandaag is als .txt aanwzig

Betekenis van de codes https://manuals.sma.de/SBxx-1AV-41/nl-NL/12481461387.html

Eventueel kan iets als ChatGPT helpen om deze logs te interpreteren.

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:07
Heb je niet de logging van de SHM2 nodig?
Die kun je via Sunny Portal ennexos bekijken.

• mc74909
Kalentum schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:59:
[...]

Ik weet niet precies wat voor omvormer je hebt. Maar ik heb een SB3.0-1AV-41 902 (Sunny Boy) en in de lokale webinterface kan ik verschillende logs downloaden via 'Gegevens' . Bij mij zijn dat bestanden met namen als EV260824.ZIP (voor elke dag 1), die van vandaag is als .txt aanwzig

Betekenis van de codes https://manuals.sma.de/SBxx-1AV-41/nl-NL/12481461387.html

Eventueel kan iets als ChatGPT helpen om deze logs te interpreteren.
Mijn device is een SUNNY TRIPOWER 10.0 SE, maar de local interface schrijft niets in Data.

Kan het zijn met dat "Permission to access via SMA Service" op "Yes, permanently" staat, dat sma alles download en wist op het device en ik geen logs heb?

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:39
mc74909 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:59:
[...]

Mijn device is een SUNNY TRIPOWER 10.0 SE, maar de local interface schrijft niets in Data.

Kan het zijn met dat "Permission to access via SMA Service" op "Yes, permanently" staat, dat sma alles download en wist op het device en ik geen logs heb?
Lijkt me niet

Dus jij hebt niets hier staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcs-64GgTxzOk18zYsThim7tCjQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BUmULEh3HWbO99XDJbCRv5xI.png?f=user_large

• mar-10
mc74909 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:59:
[...]

Nee, dat is enkel service-toegang als je SMA daarom vraagt.

Aangezien je een Tripower SE hebt én SMA Home Storage, neem ik aan dat je een Sunny Home Manager (2e generatie) in de groepenkast hebt zitten. In een installatie met accu verzorgt de SHM2 de aansturing van omvormer en accu's.
Heb je toegang tot de Sunny Portal (liefst met installateursrechten)?
Want in de Sunny Portal kun je heel gemakkelijk alle monitoring van alle onderdelen tegelijk zien. Ga daarvoor in de Sunny Portal naar Monitoring > Event Monitoring. Filter eventueel op meldingstype of apparaat als het te veel is.

• mc74909
mar-10 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:09:
[...]

Nee, dat is enkel service-toegang als je SMA daarom vraagt.

Aangezien je een Tripower SE hebt én SMA Home Storage, neem ik aan dat je een Sunny Home Manager (2e generatie) in de groepenkast hebt zitten. In een installatie met accu verzorgt de SHM2 de aansturing van omvormer en accu's.
Heb je toegang tot de Sunny Portal (liefst met installateursrechten)?
Want in de Sunny Portal kun je heel gemakkelijk alle monitoring van alle onderdelen tegelijk zien. Ga daarvoor in de Sunny Portal naar Monitoring > Event Monitoring. Filter eventueel op meldingstype of apparaat als het te veel is.
Het bleek uiteindelijk om de parameter "Dataregistratie" te gaan. Deze stond uit.

• ellesse
Heb je dat zelf uitgezet dan? Ik ga er vanuit dat je dat niet gedaan hebt, maar wie of wat dan wel? En is daarvan iets in logging en/of monitoring te zien?

Ik vraag het, omdat ik ook vaak geconfronteerd ben met "spontane" aanpassingen van settings waardoor de data stroom wordt onderbroken. In de diverse monitoring en logfiles is soms wel soms niet een event-melding, maar nooit iets wat zou kunnen leiden naar een oorzaak.
Al meerdere malen aan SMA aangeboden om metingen of testen te doen, maar dat wijst men af of wordt genegeerd.

• mar-10
De oude generatie hybride omvormer (SMA Sunny Tripower Smart Energy) staan in de uitverkoop. Voor de 5 kW versie betaal je nog maar €550,- in Duitsland.

Een jaar geleden betaalde ik nog €1800,-…

• Josh77
Wij hebben sinds kort ook een EV en i.v.m. het aanschaffen van een thuislader de vraag hoe de ervaringen hier zijn met de laders van SMA? Wij hebben al voor degene die het nog niet weten een SMA tripower SE 8kW met Home manager 2.0 en BYD batterij.

Ik kom de SMA laders nog niet tegen op de lijsten voor ERE certificaten en ze zijn ook duurder. Mijn voorkeur gaat nu nog naar Peblar uit i.c.m. de HomeWizard P1 meter maar misschien zijn er goede redenen om bij SMA te blijven.

• Franciesco
Hoe ga je de toekomstige lader gebruiken? Op vaste snelheid of vooral op PV overschot?
Bij dit laatste kunnen de regelingen van laden/ontladen thuisbatterij en opladen EV met elkaar conflicteren als ze geen weet van elkaar hebben c.q. elkaar niet kunnen sturen.

Het mooie van de SMA lader is dat hij goed integreert en dat je hierdoor b.v. de prioriteit van laden kan instellen: heeft de thuisbatterij prioriteit of juist de EV lader wanneer er overschot is. Met een third party EV lader kun je dat niet regelen lijkt me. En zal de thuisbatterij denk ik altijd prioriteit krijgen. Is er dan nog wat over, dan kan dat richting de EV (mits dit minimaal 6A is).

Ook kan het bij op PV overschot gebaseerd laden kunnen dat er bij een wolk de thuisbatterij thuisbatterij bijspringt en de Peblar dat gewoon ziet als voldoende overschot (want geen netafname) en dus niet terug schakelt. Terwijl de SMA lader wel terug gaat regelen om zodoende ontlading van de batterij te beperken of zelfs te voorkomen.

Het schakelen tussen 1 en 3-fase bij op overschot laden werkt ook goed bij SMA (ik heb de EV-charger 22kW). Al heeft de Peblar dat geloof ik ook.

Ga je voornamelijk met vaste laadsnelheid laden, dan speelt bovenstaande geen rol. Ook zal je vast een integratie kunnen maken van de Peblar en SMA via Home Assistant ofzo. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Overigens schijnt SMA wel met een MID meter in de e-charger te komen. Maar ik geloof dat dat pas in 2027 gaat zijn…

De oude EV-charger heeft overigens wel een MID meter (Finder 7M.38.8.400.0212). Ik moet nog uitzoeken bij wie ik deze kan gebruiken voor ERE icm een handmatige export van de laadsessies uit de UI van de lader.
Als dat lukt, wellicht is dat ook een optie voor jou?

• ellesse
Josh77 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:28:
Wij hebben sinds kort ook een EV en i.v.m. het aanschaffen van een thuislader de vraag hoe de ervaringen hier zijn met de laders van SMA? Wij hebben al voor degene die het nog niet weten een SMA tripower SE 8kW met Home manager 2.0 en BYD batterij.

Ik kom de SMA laders nog niet tegen op de lijsten voor ERE certificaten en ze zijn ook duurder. Mijn voorkeur gaat nu nog naar Peblar uit i.c.m. de HomeWizard P1 meter maar misschien zijn er goede redenen om bij SMA te blijven.
Ik heb een Zaptec Go 2 lader (22kW) met P1 load balancer (€849 incl. BTW plus ERE registratie), MID gecertificeerd en aangemeld voor ERE. Voor zover ik kon vinden een van de goedkoopste, binnen een half uurtje geinstalleerd en werkt perfect. Heeft inmiddels ook een firmware-update gehad waarmee je kunt forceren dat alleen vanuit PV geladen wordt.
Aanrader!

[ Voor 6% gewijzigd door ellesse op 29-08-2026 20:11 ]

• Josh77
@Franciesco @ellesse Bedankt voor de reacties, het is de bedoeling om zoveel mogelijk het PV overschot te gebruiken. Tot dat de warmtepomp weer aangaat in oktober want dan wordt het gewoon uit het net laden op een gunstig moment. Ik laad nu tijdelijk met een granny lader via een slimme stekker van Homewizard icm de P1 meter en dat werkt. Alleen met korte schaduwmomenten willen de batterijen wel eens bijspringen. Bij SMA lees ik ook dat de hardware met MID meter pas medio 2027 beschikbaar komt. De oudere SMA lader heeft niet mijn voorkeur vanwege de grootte, de vaste kabel en de ondersteuning. Hij zou aan de voorkant van ons huis komen en dan hebben we liefst een klein kastje.
En dat de thuisbatterijen voorrang krijgen vind ik geen probleem. En als ik 's ochtends start met laden van de EV geeft het geen probleem met de thuisbatterijen. HA heb ik ook al beperkt draaien en ga mij eens in de integraties verdiepen.

Wat betreft de Zaptec 2 go die stond ook op mijn lijstje maar aan de hand van wat ik op diverse fora lees heeft Peblar het zonneladen iets beter onder de knie en die regelt lokaal en niet via de cloud.

Bedankt voor de input, wordt vervolgd.

• ellesse
Die Peblar kende ik nog niet, maar ziet er inderdaad wel interessant uit. Alleen de Peblar Business dan (MID en tot 22kW), ongeveer een €100 meer.
Met EVCC kun je natuurlijk wel lokaal (beide).

• broke23
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 31-08 12:10
Fyi

https://transparency.entsoe.eu/news?id=9527878a-5fd2-4e04-a030-0782d3de1051

voor degenen die entso-e gebruiken: er zijn wat problemen momenteel. Je krijgt geen nieuwe prijzen binnen momenteel

SMA-modbus-EMS

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-09 16:02
Van zaterdag op zondag begon onze omvormer (STP10.0-3SE met 9.8kWh SMA Home Storage accu) plotseling met een frequentie van 10 seconden maximaal te laden/ontladen. Zie bijgaande grafiek van het vermogen aan de aansluiting van de omvormer, de stroom van en naar de batteij en de batterijlading. Iemand enig idee waardoor dit veroorzaakt zou kunnen worden. Ik heb het achteraf pas gezien, het is vanzelf opgehouden toen de accu op het minimum laadpercentage van 15% kwam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKamQrzqDCyUIbryLQG9Q5nuRng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aoNOPyDAFunzxL6TF3SW6jWo.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de stroom van/naar de accu toen het begon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rorYeZB9hqkFWVFpKo6GbRp_sho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kWcUPKTnbEoI81OSXVF6JjX2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door FransOvk op 31-08-2026 15:51 ]

• Peter69!
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:04

Peter69!

56kwp, 2x sma, byd hvb

FransOvk schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:38:
Van zaterdag op zondag begon onze omvormer (STP10.0-3SE met 9.8kWh SMA Home Storage accu) plotseling met een frequentie van 10 seconden maximaal te laden/ontladen. Zie bijgaande grafiek van het vermogen aan de aansluiting van de omvormer, de stroom van en naar de batteij en de batterijlading. Iemand enig idee waardoor dit veroorzaakt zou kunnen worden. Ik heb het achteraf pas gezien, het is vanzelf opgehouden toen de accu op het minimum laadpercentage van 15% kwam.

[Afbeelding]

Dit is de stroom van/naar de accu toen het begon:

[Afbeelding]
Er is zaterdag een update geweest van de stp se omvormer.

Bij mij deed hij ook raar.

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-09 16:02
Ik zie echter in de gebeurtenissen geschiedenis niets in de afgelopen dagen. De firmware versie van de omvormer is: 4.7.32.R

Ik heb inmiddels in HomeAssistant geregeld dat de omvormer wordt gereset als dit weer voorkomt.

Vanmorgen 1 september heb ik de omvormer gereset en daarbij ook een update gekregen 4.8.39.R

[ Voor 69% gewijzigd door FransOvk op 01-09-2026 11:21 ]

• Josh77
Hier ook een update naar 4.08.39.R vandaag, omvormer STP 8kW SE reageerde ook hier vreemd, is nu weer normaal. Is ergens te vinden wat er aangepast is?

• Franciesco
Bij mij draait 4.8.39.R ook sinds afgelopen nacht op de STP10.0 SE.
Ik zie verder geen rare dingen, hooguit een beetje meer netafname op dagbasis (0,34kWh terwijl dat meestal rond de helft daarvan ligt).

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:51
Zwerius schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:40:
[...]

Nog even een opmerking over " tot er wat meer duidelijkheid is of er een mid versie vanuit SMA komt". Ik heb ook bij SMA geïnformeerd naar de MID meter in de EV-charger. Tja, daar zou bij de volgende versies naar gekeken worden. Nieuwsgierig als ik ben, heb ik de lader open geschroefd en tot mijn verbazing zit daar (in elk geval bij mij) een MID gecertificeerde meter in!!

Toen ik dat aan SMA gemeld had kreeg ik als reactie dat alle garantie zou vervallen als ik zelf de kWh-meter ging vervangen. Dat was dus helemaal niet het geval. Ik melde alleen maar dat er al een MID-gecertificeerde meter in zat en waarom ze dat niet gewoon vermeldden. Tja, ik krijg regelmatig het gevoel dat ze bij SMA niet zo goed weten waar ze mee bezig zijn. Als ik opnieuw zou beginnen koos ik denk ik niet meer voor SMA.

In elk geval werkt gelukkig mijn ERE-inboekdienstverlener wel goed mee...
Mag ik vragen welke inboeker zo goed meewerkt en wat die voor informatie moet hebben om toch die ERE voordelen te kunnen pakken.

• Zwerius
Skipper_NH schreef op woensdag 2 september 2026 @ 19:42:
[...]

Mag ik vragen welke inboeker zo goed meewerkt en wat die voor informatie moet hebben om toch die ERE voordelen te kunnen pakken.
laadloon

ik gebruik de gegevens uit EnnexOS dat natuurlijk gekoppeld is aan de lader.

Zwerius Kriegsman

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:51
@Zwerius Heb je dan de SMA EVC22-3AC-10? Want de SMA EVC22-3AC-20 heeft geen mid meter.

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
Dan bouw je er zelf een MIDmeter in.

Ik was te snel. Schijnt niet mogelijk te zijn.

Technisch wel maar de SMA schijnt het niet te willen accepteren.

[ Voor 61% gewijzigd door tukker999 op 02-09-2026 22:14 ]

21,9 kWh/100km

• Franciesco
Voor de ERE heb ik contact opgenomen met Joulo. Zij willen helaas geen handmatige inboeking en hebben nog geen koppeling met SMA. Ik kijk nog even verder, wellicht wordt het ook Laadloon net als @Zwerius of Zeres.

• Zwerius
Skipper_NH schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:32:
@Zwerius Heb je dan de SMA EVC22-3AC-10? Want de SMA EVC22-3AC-20 heeft geen mid meter.
Ik weet alleen dat het gaat om een SMA EV Charger 22KW 3-fase. Ik heb hem overigens wel ingesteld op 10 kW.

Als je op de Finder kWh-meter in de lader kijkt, staat daar niet op (voor zover zichtbaar) dat die MID-gecertificeerd is. Maar als je het specblad van het betreffende type opzoekt op de website van fabrikant Finder, dan zie je dat het wel om een MID-gecertificeerd type gaat.

Zwerius Kriegsman

• Franciesco
SMA EVC22-3AC-10 —> dit is de (oude) EV-charger, met Finder MID meter.
SMA EVC22-3AC-20 —> dit is de nieuwe eCharger, zonder MID meter.

• Tons
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:01
Peter69! schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:43:
[...]

Ik zal proberen het allemaal uit te leggen, hopen dat ik niets vergeet.

Allereerst moet je de hm2 gereed maken om te kunnen besturen.

Ik heb het allemaal nog in de oude sunny portal omgeving gedaan, maar tegenwoordig moet het dacht ik met de 360 graden app van sma.

Je moet daarmee inloggen als zijnde installateur, er zijn echter twee niveau's installateur.

Na inloggen schakel je modbus tcp server in en externe vermogensregeling aan zetten.

Verder moet je een gridguardcode ingeven. Deze code kun je genereren als je installateur bent, maar dit is de tweede vorm van installateur, en dat ben je niet.

Dus moet je de code aanvragen bij jou leverancier.

Ik weet dat er forumleden zijn die deze code zelf aangemaakt hebben, maar dat kan tegenwoordig niet meer, mij is het in ieder geval niet gelukt.

Heb bij sma hemel en aarde proberen te bewegen om mij tweede rang installateur te maken, maar zonder resultaat, dus uiteindelijk zonder probleem via de leverancier verkregen.

Als ik niets vergeten ben zou je nu dus de hm2 kunnen aansturen.

Ikzelf heb het via homey geregeld omdat het me een simpelere manier van programmeren leek, maar het kan ook via HA.

Met Homey heb je een pro versie nodig omdat de apps die gebruikt worden vanuit de communetie zijn en daar is nu eenmaal een (mini)pro voor nodig.

Voor de modbus sturing download je de modbus tcp app.

Voor het uitlezen download je de sma app.

Voor uur/kwartier prijzen kun je de power by the hour (pbth) app downloaden of tegenwoordig gewoon homey energie gebruiken.

In modbus en sma maak je apparaten aan van de hm2 en je omvormer(s).

Via modbus kun je nu een commando naar de hm2 sturen.

Stuur je bv 0 naar register 40016, dan wordt er 0 op de meter gerealiseerd, thats it.

De hm2 regelt nu dat je omvormer(s) terug gestuurd worden, je hoeft hier zelf helemaal geen regeling/berekening te maken.

In homey is het heel eenvoudig om een geavanceerde flow te maken.

Het komt er op neer dat je wat voorwaarden plakt op een blad en via touwtjes aan elkaar knoopt, simpel gezegd.

Als de stroomprijs onder ... komt, dan zend je code ... naar register .... touwtjes tussen de drie en klaar.

Om de accu te (ont)laden komt er een stapje bij.

Je moet eerst de regie overnemen van de hm2.

Dit doe je door 802 te sturen naar register 40151, vervolgens stuur je het wattage naar register 40146, negatieve waarde voor laden en positief voor ontladen.

Wil je stoppen met (ont)laden dan stuur je 803 naar register 40151 en is de hm2 weer baas over het (ont)laden.

Alle sturingen die je doet zijn een uur actief, na dit uur valt alles weer terug naar standaard waarden/instellingen. dus elk uur sturen als het nodig is.

De hm2 laat je verder helemaal gewoon zijn eigen werk doen, in de nacht nul op de meter vanuit de batterij, de auto laden, de zonnestroom in de accu laden, slimme stekkers aansturen, enz enz enz
Terug van vakantie heb ik dit vandaag ook geprobeerd. Om de SHM2 gereed te maken ben ik ingelogd op ennexOS: configuratie -> netbeheer -> Specificaties via lokale interfaces -> specificatie via modbus: aanzetten. Hierdoor schakel je de modbus TCP-server van de SHM2 in.

Vervolgens kun je de SHM2 via modbus (device 2) aanspreken. In mijn geval moet ik register 40149 gebruiken (SUNNY TRIPOWER 5.0 SE) om de het (ont)laadnivo in te stellen. Werkt fluitend 😃
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste