• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:09
jschoorl2 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:36:
[...]

Heb zelf geen echarger van SMA, ik wacht in ieder geval tot er wat meer duidelijkheid is of er een mid versie vanuit SMA komt. Dit is wellicht nuttig t.a.v SMA laadgedrag. hoe je dit kunt configureren.
Nog even een opmerking over " tot er wat meer duidelijkheid is of er een mid versie vanuit SMA komt". Ik heb ook bij SMA geïnformeerd naar de MID meter in de EV-charger. Tja, daar zou bij de volgende versies naar gekeken worden. Nieuwsgierig als ik ben, heb ik de lader open geschroefd en tot mijn verbazing zit daar (in elk geval bij mij) een MID gecertificeerde meter in!!

Toen ik dat aan SMA gemeld had kreeg ik als reactie dat alle garantie zou vervallen als ik zelf de kWh-meter ging vervangen. Dat was dus helemaal niet het geval. Ik melde alleen maar dat er al een MID-gecertificeerde meter in zat en waarom ze dat niet gewoon vermeldden. Tja, ik krijg regelmatig het gevoel dat ze bij SMA niet zo goed weten waar ze mee bezig zijn. Als ik opnieuw zou beginnen koos ik denk ik niet meer voor SMA.

In elk geval werkt gelukkig mijn ERE-inboekdienstverlener wel goed mee...

Zwerius Kriegsman

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Zoals laatst al gemeld overweeg ik mijn zonnepaneelinstallatie uit te breiden.

Eén van de dingen is het leggen van zonnepanelen op de Noord-Noord-Oost kant van mijn woning. Dit betreft een 45 graden dak.
Ik kan hier waarschijnlijk 22 panelen op kwijt. En omdat het mij vooral gaat om extra opbrengst in grofweg november-februari wil ik de omvormer sterk onderdimensioneren. Dat heb ik nu ook al aan de ZZW kant (ca 10kWp op een TriPower 6kW omvormer). Aftopping vind ik geen probleem.

Mijn gedachte is om de huidige TriPower 6kW om te wisselen voor een TriPower 8kW en daar zowel de (bestaande) ZZW panelen als de (nieuwe) NNO panelen op aan te sluiten. Dat zou dan ca 20kWp op één TriPower 8kW omvormer worden. Als ik het goed gesimuleerd heb in Sunny Design, lijkt dit goed te gaan. Maar ik zou graag een second opinion willen. Kan iemand daar naar kijken? Dank!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oK0aqJE-IlH1joCpSg74TOHE-d4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Ml0pqEuS4np9ss4qNhQdwTc2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6Gq0HHbvIVUgLnOFhGLjegI4uw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HFZ6VbPZlot2XWsp9pwOPjkP.png?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste