Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12-07 12:59
🧠 [Centraal] Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2

Welkom in dit centrale vervolgtopic over Sigenergy en het modulaire Sigenstor-systeem!
Na een eerste topic vol vragen, ontdekkingen, ervaringen en strategieën is het tijd voor een gestructureerde doorstart. Hier bundelen we alle praktijkervaringen, vragen en inzichten rond dit snelgroeiende ecosysteem van slimme energieopslag, omvormers, back-up, AI-sturing en dynamische energiecontracten.

⚙️ Wat is Sigenergy / Sigenstor?
Sigenergy is een fabrikant van modulaire energieopslagsystemen. Het vlaggenschipproduct, de Sigenstor, combineert batterijopslag, hybride omvormer, EV-lader en optioneel een backup-module. Zie ook: https://www.sigenergy.com/

🔌 Lokale integratie & automatisering (optioneel)
Sommige gebruikers willen hun Sigenstor-installatie lokaal uitlezen of aansturen via systemen zoals Home Assistant, eventueel in combinatie met andere componenten zoals Tibber, Zonneplan, SolarEdge of HomeWizard.

Welke integraties je kiest hangt sterk af van je situatie en wensen — er is geen standaardoplossing. Inhoudelijke voorkeuren of discussies over specifieke integraties vinden beter plaats in de daarvoor bedoelde topics.

👉 Deze GitHub-zoekopdrachten kunnen als startpunt dienen:
TypQxQ – Sigenergy-Local-Modbus
Sigenstor integraties op GitHub
HomeWizard integraties
SolarEdge integraties
Zonneplan integraties
Tibber integraties

ℹ️ Let op: activering van Modbus is vereist
Voor lokale uitlezing via Modbus TCP (zoals Home Assistant) moet Modbus worden geactiveerd door de installateur via de Sigenergy-installateursinterface.
Gaat u Home Assistant gebruiken? Vraag dan tijdens de installatie aan de monteur om Modbus direct te activeren. Dit kan eventueel ook op afstand achteraf, als het nog niet is gebeurd.

📌 Let op:
Voor de meeste gebruikers is de standaard AI-sturing van Sigenergy prima geschikt. Lokale integraties zijn alleen bedoeld voor wie zich bewust verdiept in eigen regie.

💡 Deze lijst is slechts een momentopname. GitHub is voortdurend in beweging — kijk daar voor de meest actuele integraties.

🔗 Vragen over integratie, configuratie of foutmeldingen in Home Assistant horen thuis in het Tweakers Home Assistant-topic, of in de documentatie (README) van de betreffende GitHub-pagina.

Werkt AI ook zonder gateway?
Ja. De AI-functionaliteit voor energiebeheer is ingebouwd in elk individueel Sigenstor batterijsysteem en werkt zelfstandig – dus óók zonder gateway.

Sigenergy ontwikkelt slimme, schaalbare oplossingen voor thuisgebruik, MKB en industrie.
  • Hun Sigenstor-platform combineert:
  • een hybride omvormer (1- of 3-fase)
  • modulaire batterijen (vanaf 6 kWh per stuk)
  • een optionele gateway (voor back-up en AI-sturing)
  • een slimme EV-lader (optioneel en geïntegreerd)
Alles is stapelbaar en via app of cloud slim te sturen. Het systeem werkt met of zonder dynamisch contract.

🔍 Productoverzicht (2024–2025)
  • Sigenstor Inverter – 1- of 3-fase hybride omvormer (AC/DC, PV, batterij, net)
  • Battery Modules – vanaf 6 kWh per stuk, stapelbaar tot meerdere torens en vermogens (voor het laatste nieuws: zie sigenergy.com)
  • Gateway – vereist voor AI-sturing en back-up (verplicht bij 3-fase)
  • EV Charger – AC 11 kW, slim gekoppeld aan de batterij
  • EV DC Charger – 25 kW (bi-directioneel) DC-snellaadmodule met CCS2 interface, geïntegreerd in SigenStor, ondersteunt V2H/V2G, 150V–1000V, IP66‑gecertificeerd 📄 Zie productpagina & datasheet
  • Monitoring & AI – via Sigenergy-app, Tibber, MQTT, Home Assistant e.a.
🧱 Voorbeelden van setups
Basis: 1-fase vanaf 6 kWh batterij, zonder gateway (voor zelfverbruik)
Compleet: 3-fase vanaf 10 kWh, met gateway en AI-sturing (bijv. met Tibber of Zonneplan)
Uitgebreid: 30+ kWh, full backup, EV-lader, Home Assistant-koppeling

Gebruik dit topic voor:
  • vragen over installatie en instellingen
  • optimalisatie met dynamische contracten (zoals Tibber)
  • Home Assistant-integraties en MQTT
  • ervaringen met laden/ontladen, back-up, PV-omschakeling, AI-sturing, enz.
Let op: dit is geen verkooptopic of marketingkanaal.
📎 Tip: de meestgestelde vragen en basisinfo staan onderaan deze startpost.
📎 Aanvullingen of correcties? Stuur gerust een PM naar duoruvis of plaats het in het topic.
Veel plezier en leerzame uitwisseling gewenst!

— Team deel 2

📌 Doel van dit topic

Dit topic is bedoeld voor:
  • Uitwisseling van ervaringen rond installatie, instellingen, prestaties en betrouwbaarheid van het Sigenstor-systeem
  • Het delen van strategieën rondom dynamische tarieven (EPEX), zoals AI-sturing, aangepaste Coëfficiënt-prijzen en batterijoptimalisatie
  • Integratie met Home Assistant en andere smart-home oplossingen
  • Gebruik en ontwikkeling van tools zoals monitoringdashboards en spreadsheets
Of je nu net begint of al maanden meedraait — iedereen met interesse in Sigenergy is welkom.

🔧 Onderwerpen die je hier kunt bespreken
  • Installatie-ervaringen en configuraties (off-grid, hybride, driefase, etc.)
  • Batterijgedrag: laden, ontladen, AI-stand, boostmodes
  • Strategieën voor winstmaximalisatie bij dynamische tarieven (Tibber, Zonneplan, etc.)
  • Het nut van aangepaste Coëfficiënt-prijzen in de AI-sturing
  • Integratie met Home Assistant, gebruik van MQTT en P1-data
  • Monitoring & logging: spreadsheets, grafieken, PV-opbrengst
  • Slim schakelen van verbruikers (zoals boilers of EV-laders) op basis van overschot
  • Firmware-updates, bugs, undocumented features
📌 Staat jouw onderwerp er niet bij? Geen probleem — alles m.b.t. Sigenergy is welkom!

📊 Spreadsheet: strategie & winstmonitoring

Er is een open Google Spreadsheet in ontwikkeling waarmee gebruikers:
  • kunnen experimenteren met aangepaste Coëfficiënt-prijzen
  • het gedrag van hun batterij kunnen bijhouden (Boost, Gespreid laden/ontladen, SOC-ontwikkeling)
  • de verkoop- en inkoopwinst visueel én cijfermatig kunnen volgen
🧪 De spreadsheet helpt bij het ontwikkelen van een strategie die past bij jouw specifieke setup (bijv. met/zonder EV, elektrische verwarming, warmtepomp, etc. – One size fits not all).
👉 Spreadsheetlink (30-05-25: nog in ontwikkel- en uitbreidingsfase):
🔗 https://docs.google.com/s...VLFUnyf0/edit?usp=sharing

📈 Sigenergy strategie & winstmonitoring (Google Sheet)
Suggesties of uitbreidingen zijn van harte welkom!

💡 Praktische links & inspiratie
  • Officiële site van Sigenergy
  • Home Assistant-integraties: MQTT, P1, geavanceerde automatiseringen
  • EEX-spotprijzen: worden gebruikt voor AI-aansturing; live-tarieven via o.a. Tibber of EPEX-portals
🙌 Ervaringen & bijdragen uit de community
Met dank aan alle deelnemers voor hun waardevolle bijdragen: inzichten, scripts, strategieën, metingen en praktijkervaringen worden hier enorm gewaardeerd.
Of je nu net begint of al diep in de AI-regeltechniek zit: je bijdrage telt.

🤝 Mede mogelijk gemaakt door de community
De tools en inzichten in dit topic zijn voortgekomen uit de bijdragen van vele actieve leden: praktijkervaringen, strategievoorbeelden, technische inzichten, screenshots en hulp bij integraties zoals Home Assistant.

📌 Dank aan iedereen die in deel 1 heeft bijgedragen – jullie maken dit een waardevolle kennisbron.

[ Voor 42% gewijzigd door duoruvis op 04-07-2025 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
🔙 Vorige topic (Deel 1):
Sigenergy batterij gaat niet meer in standby mode (incl HA) https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2279244

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobvanHamersvel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-07 12:33
Mooi een eigen topic!

Hier alvast een tip, mocht je gebruik maken van Home Assistant en je SigenStore willen monitoren (en eventueel besturen) via HA dan kan ik deze HACS integratie aanbevelen: https://github.com/TypQxQ/Sigenergy-Local-Modbus

Let op: Vraag je installateur modbus TCP in te schakelen, dat is een vereiste om locale connecties toe te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
RobvanHamersvel schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:33:
Mooi een eigen topic!

Hier alvast een tip, mocht je gebruik maken van Home Assistant en je SigenStore willen monitoren (en eventueel besturen) via HA dan kan ik deze HACS integratie aanbevelen: https://github.com/TypQxQ/Sigenergy-Local-Modbus

Let op: Vraag je installateur modbus TCP in te schakelen, dat is een vereiste om locale connecties toe te staan.
Dank voor je snelle reactie Rob — en zeker ook voor het delen van de HACS-integratie! 🙌

De Modbus-weg biedt mooie extra’s voor wie lokaal wil monitoren of schakelen zonder cloud-afhankelijkheid. Goed dat je de vereiste om Modbus TCP te laten activeren meteen benoemt; dat voorkomt frustratie achteraf.

Ik zal de link naar deze integratie ook opnemen in het overzicht zodra we een lijstje gaan opstellen met tools & resources uit dit topic.

Nogmaals bedankt! 👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
💡 Lucratieve start met dynamisch + batterij?

Vannacht, van vrijdag op zaterdag (31 mei om 00:00) stap ik over naar Tibber met dynamische tarieven — en dat vraagt natuurlijk om een vliegende AI-start! 😄
De batterij is inmiddels tot 100% geladen en blijft dat tot middernacht, met alleen wat sluipverbruik (~92% verwacht bij 00:00).

🧠 Mijn plan:

Rond 23:55 wijzig ik de AI-coëfficiënten handmatig:

Verkoop = 1,21 + 0,14 (dus: hoge prikkel om te ontladen)

Inkoop = verkoop - 0,14

Daarmee hoop ik dat AI direct na 00:00 (vannacht dus) start met een ontladingsboost richting het net, bij nog relatief hoge verkoopprijzen:

20:00: €0,2902

00:00: €0,2470

📊 Eerder zag ik bij de buren met dezelfde setup al dat hun batterij rond 20:00 begon met een boostontlading. Zou mooi zijn als bij mij hetzelfde gebeurt ná 00:00 — dan zou die eerste klap direct al winstgevend zijn 💥

Het gaat natuurlijk niet om rijk worden, maar om gevoel krijgen bij het gedrag van AI in combinatie met aangepaste coëfficiënten net na je overstap.

🔍 Morgen (zaterdag) laat ik weten wat de batterij vannacht heeft gedaan qua SOC en gedrag.
💶 De werkelijke winst wordt pas op zondag zichtbaar via het Tibber-dashboard (dat werkt met 24 uur vertraging) — ook die volgt dus nog!

Wordt vervolgd! 👀🔋

[ Voor 11% gewijzigd door duoruvis op 30-05-2025 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:59

HenkS

Da_king alias HenkS

duoruvis schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:45:

Vannacht, van vrijdag op zaterdag (31 mei om 00:00) stap ik over naar Tibber met dynamische tarieven — en dat vraagt natuurlijk om een vliegende AI-start! 😄
De batterij is inmiddels tot 100% geladen en blijft dat tot middernacht, met alleen wat sluipverbruik (~92% verwacht bij 00:00).

🧠 Mijn plan:

Inkoop = verkoop - 0,14

Daarmee hoop ik dat AI direct na 00:00 (vannacht dus) start met een ontladingsboost richting het net, bij nog relatief hoge verkoopprijzen:

📊 Eerder zag ik bij de buren met dezelfde setup al dat hun batterij rond 20:00 begon met een boostontlading. Zou mooi zijn als bij mij hetzelfde gebeurt ná 00:00 — dan zou die eerste klap direct al winstgevend zijn 💥

Het gaat natuurlijk niet om rijk worden, maar om gevoel krijgen bij het gedrag van AI in combinatie met aangepaste coëfficiënten net na je overstap.

🔍 Morgen (zaterdag) laat ik weten wat de batterij vannacht heeft gedaan qua SOC en gedrag.
💶 De werkelijke winst wordt pas op zondag zichtbaar via het Tibber-dashboard (dat werkt met 24 uur vertraging) — ook die volgt dus nog!

Wordt vervolgd! 👀🔋
Ik snap niet zo goed wat je wilt uittesten want met die settings gaat hij toch gewoon ontladen? Dat staat toch los van je energie leverancier ? Want het zijn dynamische tarieven en of je nu bij tibber of fe ofzo zit... als jij hem hoge verkoop tarieven voorschoteld ontlaadt de batterij gewoon. Zeker omdat je hem niet laat aansturen door energiemaatschappij maar via de ai van sigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
HenkS schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 21:24:
[...]

Ik snap niet zo goed wat je wilt uittesten want met die settings gaat hij toch gewoon ontladen? Dat staat toch los van je energie leverancier ? Want het zijn dynamische tarieven en of je nu bij tibber of fe ofzo zit... als jij hem hoge verkoop tarieven voorschoteld ontlaadt de batterij gewoon. Zeker omdat je hem niet laat aansturen door energiemaatschappij maar via de ai van sigen.
Goede vraag HenkS!

Het klopt inderdaad dat de AI van Sigenergy op basis van dynamische tarieven autonoom beslist om te (ont)laden, onafhankelijk van de leverancier — zolang die tarieven correct worden doorgegeven en de coëfficiënten zinnig zijn ingesteld. Wat deze test juist bijzonder maakt, is dat hij samenvalt met mijn overstap naar Tibber (vannacht om 00:00), en dat is precies waar ik benieuwd naar ben:

– Herkent de AI de nieuwe Tibber-prijzen direct na de switch?
– Wordt die vroege hoge verkoopprijs na middernacht benut zoals ik eerder bij de buren zag (zelfde setup)?
– Wat levert het effectief op aan winst, met batterij die net vóór 00:00 op 100% stond?

Dus het is inderdaad niet óf AI bij hoge prijzen ontlaadt — dat weten we — maar hoe snel en doeltreffend dat gebeurt bij zo’n live wisselmoment. Gewoon een leuke testcase om in de praktijk te zien hoe soepel het systeem zich aanpast en of de winstpotentie er meteen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

duoruvis schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 21:37:
[...]

Goede vraag HenkS!

Het klopt inderdaad dat de AI van Sigenergy op basis van dynamische tarieven autonoom beslist om te (ont)laden, onafhankelijk van de leverancier — zolang die tarieven correct worden doorgegeven en de coëfficiënten zinnig zijn ingesteld. Wat deze test juist bijzonder maakt, is dat hij samenvalt met mijn overstap naar Tibber (vannacht om 00:00), en dat is precies waar ik benieuwd naar ben:

– Herkent de AI de nieuwe Tibber-prijzen direct na de switch?
– Wordt die vroege hoge verkoopprijs na middernacht benut zoals ik eerder bij de buren zag (zelfde setup)?
– Wat levert het effectief op aan winst, met batterij die net vóór 00:00 op 100% stond?

Dus het is inderdaad niet óf AI bij hoge prijzen ontlaadt — dat weten we — maar hoe snel en doeltreffend dat gebeurt bij zo’n live wisselmoment. Gewoon een leuke testcase om in de praktijk te zien hoe soepel het systeem zich aanpast en of de winstpotentie er meteen ligt.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen morgen :)
Neem aan dat het voor de accu niks uitmaakt en 'opeens' via een andere partij tarieven krijgt aangeboden en gewoon doorgaat met wat hij moet doen :)
Maar sdl benieuwd naar je ontlaad grafiek morgen.
Dit is die vsn mij ter vergelijk. AI handelen en tarieven van FE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzEr3uhrOcl4AsHDkkE6eRU9e2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSCLs7KQHDrZQWYREWzSscDN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis

🧠 Mijn plan:

Inkoop = verkoop - 0,14

Wordt vervolgd! 👀🔋
💡 Praktijkcase: Winstgevende start bij dynamisch contract (Tibber)
In de nacht van vrijdag op zaterdag 31 mei ging mijn dynamisch contract bij Tibber in. Doel: direct profiteren van een hoge verkoopprijs via AI-gestuurde ontlading.
  • ⚙️ Situatie vooraf
  • Weer: overwegend zonnig
  • PV-opstelling: WZW; piek tussen 14:00–19:00
  • SOC: 100% rond 17:00
Om 19:00 handmatig overgeschakeld naar EEX-mode met:
  • Verkoopcoëfficiënt: 1 + 1,21
  • Inkoopcoëfficiënt: 1 + 0,04
  • AI-modus: eerst op zelfgebruik, vanaf 00:00 op maximale winst, Inkoopcoëfficiënt: 1 + 0,14
  • Verkoopprijs rond 00:00: € 0,247/kWh
🔍 Verwachting vooraf
  • Op basis van eerdere praktijkervaring verwachtte ik:
  • Snelle boost-ontlading vanaf 00:01–00:03
  • Totale ontlading tussen 2–4 kWh, afhankelijk van AI-analyse
  • Verkoop van de eerste batterijlading tegen topprijs
✅ Resultaat
  • Boost-ontlading startte iets na 00:00
  • Totale ontlading: 4,5 kWh
  • Waarvan 4,2 kWh naar het net
  • 0,3 kWh intern verbruik
  • SOC daalde van 100% → 18%
  • Daarna geleidelijke ontlading tot 07:00 (SOC 5%)
  • Rond 14:00 opnieuw 100% SOC via PV-opwek
🧠 Conclusie
De AI-modus reageert scherp op verkoopcoëfficiënt en prijsniveau.
Deze “superstart” laat zien dat een bewust gekozen instapmoment bij een dynamisch contract direct kan renderen.

💬 Vragen of vergelijkbare ervaringen? Deel ze gerust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:59
Ik ben een leek op dit gebied, maar om andere leken over te halen om ook te gaan investeren in dit soort technieken lijkt het mij wel interessant om ook een grafiekje te plaatsen waarop in Euro's zichtbaar gemaakt wordt wat je nou eigenlijk 'verdiend' hebt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Yaksa schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 07:57:
Ik ben een leek op dit gebied, maar om andere leken over te halen om ook te gaan investeren in dit soort technieken lijkt het mij wel interessant om ook een grafiekje te plaatsen waarop in Euro's zichtbaar gemaakt wordt wat je nou eigenlijk 'verdiend' hebt.
Haha, staat inmiddels op TikTok — medio juli verwacht ik ook de gratis gateway van Sigenergy 😎

Maar zonder dollen: even teruglezen helpt. Het gaat hier niet om “rijk worden”, maar juist om inzicht krijgen in het gedrag van de AI, zeker direct na overstap en bij aangepaste coëfficiënten.

💶 De daadwerkelijke winst zie je pas op zondag in het Tibber-dashboard (werkt met 24u vertraging). Die grafiek komt dus nog, even geduld!

Tot slot: de buren hier (Tibber sinds 20 mei) en ikzelf hadden deze strategie destijds nog niet door. Voor bijna alle nieuwe dynamische starters geldt dat ook. Zonder ‘van horen zeggen’ of een duwtje van een ervarener gebruiker gaat deze eerste premiumnacht meestal gewoon verloren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-07 23:26
Wel hoop ik, en ik denk velen met mij, dat dit niet alleen een "AI-gedreven" Sigenergy topic wordt maar dat ook de installatiekant, de HomeAssistantkant etc. uitgelicht blijven worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
CEdS schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:11:
Wel hoop ik, en ik denk velen met mij, dat dit niet alleen een "AI-gedreven" Sigenergy topic wordt maar dat ook de installatiekant, de HomeAssistantkant etc. uitgelicht blijven worden!
Goeie aanvulling CEdS — daar zijn we het helemaal mee eens.
Staat ook in de onlangs ververste intro: dit topic is bedoeld voor installatie, meting, sturing én integratie — dus zeker ook voor Home Assistant-gebruikers, domoticatweakers en de modulaire kant van het systeem.

De AI-ervaringen krijgen nu wat meer aandacht omdat het actueel is (en de dynamische stroomprijzen daar aanleiding toe geven), maar andere invalshoeken blijven zeker welkom en belangrijk.
Bijdragen die AI overstijgen zijn juist essentieel voor de balans in het topic.

Mocht je dingen tegenkomen die niet juist zijn of voor verbetering vatbaar, dan zijn jouw suggesties meer dan welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Wel benieuwd naar inderdaad.. home assistant.
Ik lees de sigen uit dmv de modbus integratie en hiermee toon ik wat data op mijn dashboard. Maar zijn er hier ook mensen die de sigen echt aansturen met home assistant ? Want zo ja dan neem ik aan dat de AI niks meer doet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis

🧠 Mijn plan:

Inkoop = verkoop - 0,14

Wordt vervolgd! 👀🔋
📊 Vervolg op mijn eerdere post over de “Premium-start” van 31 mei: resultaten + analyse
Zoals beloofd hierbij de opbrengstvergelijking tussen mijn op AI ingestelde “Premium”-strategie en die van de buren (zelfde setup, zonder bewuste boost):

Netto-opbrengst
  • 🔋 Met Premium-aanpak € 4,86
  • 🏠 Zonder Premium-aanpak € 3,79
  • 📈 Verschil € 0,89
Samenvatting:
In de nacht van 31 mei had mijn systeem rond 00:00 een korte boost-ontlading. De AI pikte perfect de combinatie op van hoge verkoopprijs en gunstige verkoopcoëfficiënt. Overdag is opnieuw geladen op PV, gevolgd door een reguliere ontlading in de avond.

Conclusie:
De winst is subtiel (€ 0,89), maar bevestigt dat een strategisch gekozen startmoment bij dynamische overstap wel degelijk invloed heeft — zeker bij goede instellingen. Geen “jackpot”, maar een nuttige praktijkcase voor wie zijn AI wil leren lezen én finetunen.

🖼️ Zie de screendumps voor de ontladingsmomenten en vergelijking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCvGzO5nD9gj8mKv85wZgGbBvGU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1vSVsGWkLNR7BSrbPCFJjr99.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mxSBHFC2RQ74mlgIqZIRIyjbfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RABYNtqAJV3obiLxUZCU0XEs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXI-GSCJPu0DmHBns74P5kuyCw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0L4lrz8GOBboST7wPcPMIxt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jDxcrPEF1NXZDtNih_YeBEXJks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXrjkjtDSiiAGNA6VwrjQHBb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZw8bT4DvBWgw51EerIlyStps1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WU6nEw00HXBnM52eXUV27StR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t86BE9I7lRmQAI4v57o-ofzgP_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fId1gH0NqEzeLohV49f91EiP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
HenkS schreef op zondag 1 juni 2025 @ 16:05:
Wel benieuwd naar inderdaad.. home assistant.
Ik lees de sigen uit dmv de modbus integratie en hiermee toon ik wat data op mijn dashboard. Maar zijn er hier ook mensen die de sigen echt aansturen met home assistant ? Want zo ja dan neem ik aan dat de AI niks meer doet ?
Interessante vraag Henk! Zelf gebruik ik de Modbus-integratie van TypQxQ via GitHub puur voor uitlezen van de Sigenstor-data (SOC, laadsnelheid enz). Aan echte sturing ben ik nog niet toe — ben benieuwd of er hier al mensen zijn die via HA (en eventueel via custom Modbus-commando’s?) AI-functies kunnen beïnvloeden of overschrijven.

Ik meen me vaag iets te herinneren over HACS of andere methodes in Deel 1 — misschien dat iemand daar ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobvanHamersvel
Ik gebruik modbus ook alleen voor het uitlezen van de sensoren. Ik heb het nog niet getest maar vermoed dat als je via Home Assistant gaat aansturen dat dat dan het leidende EMS wordt en dus de AI modus niets meer doet.

Je moet dan denk ik deze modus gebruiken in de SigenStor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_WY_3y_PlngNrJN9gvSWI6lsns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcvyLKHpDbVXiRMpB0nyDQXs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
RobvanHamersvel schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:26:
Ik gebruik modbus ook alleen voor het uitlezen van de sensoren. Ik heb het nog niet getest maar vermoed dat als je via Home Assistant gaat aansturen dat dat dan het leidende EMS wordt en dus de AI modus niets meer doet.

Je moet dan denk ik deze modus gebruiken in de SigenStor:

[Afbeelding]
Dank voor de aanvullingen HenkS en Rob, goede richting!
Ik heb zelf beperkte ervaring met het wijzigen van registerwaarden via de HA Modbus-integratie (van TypQxQ op GitHub). Uitlezen werkt goed, maar instellen vraagt écht opletten:

⚠️ Waarschuwing vooraf
Bij herstarten van HA werden bij mij automatisch enkele instellingen overschreven, wat tot onverwacht gedrag leidde:

👨‍🔧 Oplossing (zoals beschreven op GitHub):
Gebruik Automations in HA om input selectors uit te schakelen die dit gedrag veroorzaken.
In mijn geval heb ik meer uitgeschakeld dan geadviseerd, uit voorzorg.

📋 Vraag aan anderen
Ter vergelijking: kunnen anderen hier hun standaard-/defaultwaarden delen van onderstaande registers?
Zo bouwen we samen een referentielijst op voor veilig experimenteren.
Zelf ga ik voorlopig terughoudend om met aansturen via HA, totdat ik echt goed weet wat elke wijziging doet. Maar ervaringen van anderen zijn natuurlijk heel welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wHRlQ1NqBeZtCAxGRpvR8gi4yU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BRNDJXI23NsMA2yLaQwSsrD4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07 14:25
Nice een dedicated topic! Goed werk met de spreadsheet, daar ga ik eens in duiken.

Kan iemand me uitleggen waarom het a.i model er voor kiest om vooral op het goedkoopste moment in te kopen van het net ipv alle andere gratis productie op te slaan? Ik wek op een dag genoeg op om de batterij te vullen en toch trekt hij het van het net. Lijkt me financieel niet het winstgevendste.

Dat lijkt hij te doen in Max profit en balanced mode.

[ Voor 6% gewijzigd door Noxa op 02-06-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Noxa schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:01:
Nice een dedicated topic! Goed werk met de spreadsheet, daar ga ik eens in duiken.

Kan iemand me uitleggen waarom het a.i model er voor kiest om vooral op het goedkoopste moment in te kopen van het net ipv alle andere gratis productie op te slaan? Ik wek op een dag genoeg op om de batterij te vullen en toch trekt hij het van het net. Lijkt me financieel niet het winstgevendste.

Dat lijkt hij te doen in Max profit en balanced mode.
👋 Welkom Noxa! Mooie vraag — de AI-logica is niet altijd even intuïtief in het begin.

Wat je beschrijft is herkenbaar bij de modi Max Profit en Balanced. In die standen kijkt de AI niet alleen naar je PV-opwek, maar vergelijkt het de verkoopprijs later op de dag met de laagste inkoopprijs 's nachts. Vaak ziet de AI dan: “Als ik goedkoop kan inkopen én later duur kan verkopen, dan levert dat meer op dan nu laden met eigen PV.”

🔁 Kort door de bocht: hij verkiest goedkope netstroom + dure verkoop later boven gratis eigen PV + lagere verkoop.

Wat we in de praktijk zien (en getest hebben), is dat je met aangepaste coëfficiënten en timing de AI subtiel kunt sturen. Bijvoorbeeld:

– Overdag in Self-Consumption, daarna vanaf middernacht Max Profit
– Of je inkoopcoëfficiënt bewust iets ongunstiger zetten

📊 De werkelijke winst per strategie zie je pas 24 uur later in het Tibber-dashboard — die data delen we hier geregeld (laatste test: ~€0,89 extra door aangepaste startstrategie).

💡 Edit: Zoek ook eens in deel 1 op posts van Bschnitz — hij heeft daar interessante inzichten gedeeld over de AI-logica en gedrag per modus.

Laat vooral weten hoe je setup eruitziet qua oriëntatie, verbruik en laadsnelheid — dan kijken we mee.

[ Voor 4% gewijzigd door duoruvis op 02-06-2025 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Ik heb een tijdje gehandeld met Frank Energie maar dat sloeg kant nog wal. Dan was ik duur aan het inkopen en om het vervolgens met mini marge weer te verkopen terwijl ik mijn eigen verbuik van de nacht inkocht van het net en overdag mijn zonnestroom saldeerde voor een paar cent. Denk overigens dat ik ook weer terug ga naar Tibber. Frank blijkt toch niet de goedkoopste en als ik het niet gebruik om te handelen op de onbalans markt heeft het geen zin om te blijven.

Nu dus de AI aan het proberen maar dat kan volgens mij ook beter.

Enfin mijn setup.
- 10.8 Wp Solar Edge PV intstallatie, plat dak allemaal op het zuiden gericht
- 9 kW omvormer
- 32kWh Sigenergy batterij
- 15 kW omvormer

Ons huishouden is nagenoeg elektrisch, hybride wamtepomp, airco's, kookplaat, 1 EV en een hybride. Alleen nog gas voor SWW (achteraf spijt van deze keuze maar we doen het er nu maar mee).

Onze energie vraag op jaarbasis is ongeveer 14500 kWh en we wekken ongeveer 7600 kWh op.

Waar ik eigenkijk naar toe wil (in de zomer maanden) is dat mijn volledige thuis gebruik gedekt wordt door zonnestroom en het overschot mag op piek momenten op de markt gedumpt worden. Mijns inziens is dat het meest effiecient. Immers is mijn eigen opgewekte stroom gratis. Dus hoe duw ik het AI model in die ricting.

Ik zag in ieder geval al dat mijn in en verkoop co-efficient nog op 1,21 + 14ct staan. Daar moet ik als eerste mee gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Noxa schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:28:
Ik heb een tijdje gehandeld met Frank Energie maar dat sloeg kant nog wal. Dan was ik duur aan het inkopen en om het vervolgens met mini marge weer te verkopen terwijl ik mijn eigen verbuik van de nacht inkocht van het net en overdag mijn zonnestroom saldeerde voor een paar cent. Denk overigens dat ik ook weer terug ga naar Tibber. Frank blijkt toch niet de goedkoopste en als ik het niet gebruik om te handelen op de onbalans markt heeft het geen zin om te blijven.

Nu dus de AI aan het proberen maar dat kan volgens mij ook beter.

Enfin mijn setup.
- 10.8 Wp Solar Edge PV intstallatie, plat dak allemaal op het zuiden gericht
- 9 kW omvormer
- 32kWh Sigenergy batterij
- 15 kW omvormer

Ons huishouden is nagenoeg elektrisch, hybride wamtepomp, airco's, kookplaat, 1 EV en een hybride. Alleen nog gas voor SWW (achteraf spijt van deze keuze maar we doen het er nu maar mee).

Onze energie vraag op jaarbasis is ongeveer 14500 kWh en we wekken ongeveer 7600 kWh op.

Waar ik eigenkijk naar toe wil (in de zomer maanden) is dat mijn volledige thuis gebruik gedekt wordt door zonnestroom en het overschot mag op piek momenten op de markt gedumpt worden. Mijns inziens is dat het meest effiecient. Immers is mijn eigen opgewekte stroom gratis. Dus hoe duw ik het AI model in die ricting.

Ik zag in ieder geval al dat mijn in en verkoop co-efficient nog op 1,21 + 14ct staan. Daar moet ik als eerste mee gaan spelen.
Dank voor je heldere uitleg en uitgebreide setupbeschrijving — dat helpt enorm!

Je AI-observatie is herkenbaar. In Max Profit-modus probeert het systeem netto financieel voordeel te behalen op basis van prijsverwachting en instellingen zoals de inkoop- en verkoopcoëfficiënt. Als je overdag veel opwekt, maar je coëfficiënt ongunstig staat, kan AI alsnog besluiten om goedkoop in te kopen ’s nachts i.p.v. eigen PV optimaal op te slaan. Goed dat je daar als eerste naar kijkt.

🔧 Eerstvolgende stap: begin met deze coëfficiëntensets, die bij ons en buren goed werken en ook eerder zijn aangeraden:
  • 1,21 | 0,14 (standaardinstelling van Sigen)
  • 1,00 | 0,14 (iets behoudender bij inkopen, zelfde drempel bij verkopen)
Deze vormen een goed startpunt voor zomerinstellingen, zeker als je veel eigen PV hebt.
Van daaruit kun je:
  • de verkoopcoëfficiënt verhogen (bijv. 1,2) om eerder bij hoge prijzen te dumpen;
  • of de inkoopcoëfficiënt verlagen (bijv. 0,8–0,9) om onnodig nachtelijk inkopen te beperken.
🧠 Wil je de AI echt sturen richting: “eerst mijn eigen PV gebruiken, dan pas in- of verkopen”, dan is tijdelijk overschakelen naar "Self Consumption" ook een optie. Je verliest dan AI-dynamiek, maar hebt maximale grip op je PV-opslag.

⚠️ Bschnitz’ waarschuwing (terecht!): “Als jij lief bent voor AI, is hij lief voor jou.”
Dat wil zeggen: geef AI de tijd om je verbruiks- en opwekprofiel te leren. Te vaak of te snel wisselen van instellingen maakt het algoritme onrustig en kan zorgen voor minder logische beslissingen. Kleine, geleidelijke aanpassingen werken het beste.

💡 Tip: leg via app of Modbus je Current Operating Mode en laad-/ontlaadgedrag vast op verschillende momenten van de dag. Dat geeft inzicht of AI zich daadwerkelijk winstgericht of juist onlogisch gedraagt.
Laat vooral weten wat je bevindingen zijn na deze eerste stap — we kijken graag mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom17
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-06 21:47
Iemand ondertussen ervaring met de laadpaal van Sigenergy? Eventueel in combi met de SigenStore?

Ik overweeg aanschaf (van beide) en zit met wat vragen (ook uitgezet bij dealers):
Kun je deze laadpaal koppelen aan een backoffice, zoals e-Flux?
Kun je de laadpaal vertellen: ga de opgewekte zonnestroom gebruiken voor het laden van het voertuig waarbij er dus geen zonnestroom in de batterij opgeslagen wordt?
Kun je 2 laadpalen in een netwerk(je) zetten en die onderling, of ook in combi met de batterij, kunt aansturen (nu jij laden met zonnestroom, nu jij, en nu jij)?

Ik heb 3 EV's en 2 laden nu tegelijkertijd. Ik heb de backoffice nodig voor de zakelijke administratie.
HHet is een oude paal en kan dus niet alleen met zonneenergie laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Bij frank energie kun je je gemiddelde energie prijs en teruglever prijs inzien. Dit is wel zonder belastingen. Maar ik was wel eens benieuwd naar vergelijk met jullie.
Ik heb de sigen nu een aantal maanden zoals jullie zien en ook veel gespeeld met de ai settings. Maar ook zichtbaar steeds beter resultaat.
Ps let niet op het einde van de grafiek. Dat is juni en die maand is pas 1 dag oud. Dus dat maakt het een beetje vreemd

Ter info:
48 panelen a 220watt per stuk. Helft op het zuiden en helft op het noorden.
En batterij van 32kw
Verder verbruiken we best veel stroom ivm warmtepomp, 3 aquariums, 1 elektrische auto die we thuis opladen (niet veel overigens iets van 50kw per maand) en gasloos huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMoQX7r-mFbjYQMBF4OCn5Gt6_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwZzNj9vDC7DBdN7ag7GDr9d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door HenkS op 02-06-2025 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-07 17:30
HenkS schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:44:
Bij frank energie kun je je gemiddelde energie prijs en teruglever prijs inzien. Dit is wel zonder belastingen. Maar ik was wel eens benieuwd naar vergelijk met jullie.
Ik heb de sigen nu een aantal maanden zoals jullie zien en ook veel gespeeld met de ai settings. Maar ook zichtbaar steeds beter resultaat.
Ps let niet op het einde van de grafiek. Dat is juni en die maand is pas 1 dag oud. Dus dat maakt het een beetje vreemd

Ter info:
48 panelen a 220watt per stuk. Helft op het zuiden en helft op het noorden.
En batterij van 32kw
Verder verbruiken we best veel stroom ivm warmtepomp, 3 aquariums, 1 elektrische auto die we thuis opladen (niet veel overigens iets van 50kw per maand) en gasloos huis.

[Afbeelding]
Bij Frank betaal je 2c voor elke kWh geleverd en bij zonneplan krijg je 2c +10% voor elke kWh extra binnen de zon op en afgang.

Je bent een dief van je eigen portemonnee op dit moment.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Bschnitz schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:55:
[...]

Bij Frank betaal je 2c voor elke kWh geleverd en bij zonneplan krijg je 2c +10% voor elke kWh extra binnen de zon op en afgang.

Je bent een dief van je eigen portemonnee op dit moment.
Mmh dan moet ik ook maar rap eens overstappen. Is Zonneplan lucratiever dan Tibber op dit moment?

Ik had altijd Tibber vanwege de mooie intregratie met Tesla in de app, dat had Zonneplan destijds niet. Ik probeer het te googelen maar het lijkt er op dat ze dat nog steeds niet hebben. Iemand met Zonneplan (zonder zonneplan laadpaal) en een Tesla in de zaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17:05
Tom17 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:48:
Iemand ondertussen ervaring met de laadpaal van Sigenergy? Eventueel in combi met de SigenStore?

Ik overweeg aanschaf (van beide) en zit met wat vragen (ook uitgezet bij dealers):
Kun je deze laadpaal koppelen aan een backoffice, zoals e-Flux?
Kun je de laadpaal vertellen: ga de opgewekte zonnestroom gebruiken voor het laden van het voertuig waarbij er dus geen zonnestroom in de batterij opgeslagen wordt?
Kun je 2 laadpalen in een netwerk(je) zetten en die onderling, of ook in combi met de batterij, kunt aansturen (nu jij laden met zonnestroom, nu jij, en nu jij)?

Ik heb 3 EV's en 2 laden nu tegelijkertijd. Ik heb de backoffice nodig voor de zakelijke administratie.
HHet is een oude paal en kan dus niet alleen met zonneenergie laden.
Ja, ik heb een EVAC 11 kw, ben er nog niet erg te spreken over, vooral laden met zonnestroom loopt niet vlekkeloos, daar die dan toch vaak er voor kiest om ook de batterij te laden. Ik heb het volledig privé, dus geen antwoord op je andere vragen.

Ik had hiervoor een Zappi en die werkte perfect, maar toen had ik nog geen batterij.

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Goeie . Was ik even vergeten.
Ik was blijven zitten tot ik mijn btw op de accu terug zou hebben. Maar die heb ik ondertussen terug

Dus tijd om over te stappen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
duoruvis schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:54:
[...

🔧 Eerstvolgende stap: begin met deze coëfficiëntensets, die bij ons en buren goed werken en ook eerder zijn aangeraden:
  • 1,21 | 0,14 (standaardinstelling van Sigen)
  • 1,00 | 0,14 (iets behoudender bij inkopen, zelfde drempel bij verkopen)
Deze vormen een goed startpunt voor zomerinstellingen, zeker als je veel eigen PV hebt.
Van daaruit kun je:
  • de verkoopcoëfficiënt verhogen (bijv. 1,2) om eerder bij hoge prijzen te dumpen;
  • of de inkoopcoëfficiënt verlagen (bijv. 0,8–0,9) om onnodig nachtelijk inkopen te beperken.
Ik krijg mijn hoofd hier moeilijk omheen. ELI5. Zoals ik het begrijp vul je daar puur in wat de tennet prijs + belasting en oplaag is. Wat gebeurt er achter de schermen als je aan die prijs knop draait?

Is die 1.0 en 0,14 voor zoek in als verkoop?
🧠 Wil je de AI echt sturen richting: “eerst mijn eigen PV gebruiken, dan pas in- of verkopen”, dan is tijdelijk overschakelen naar "Self Consumption" ook een optie. Je verliest dan AI-dynamiek, maar hebt maximale grip op je PV-opslag.
Ik heb hem nu op balanced mode staan daarbij lijkt hij in ieder geval mijn eigen verbruik ‘s nachts uit de accu te doen. En het overschot in de ochtend te dumpen. Nu alleen overdag nog laden op basis van eigen opwek ipv het net. Of is dit een kwestie van het een paar weken laten pruttelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Ik heb hem op maximale winst dmv ai staan.
En de prijzen heb ik zoals hieronder ingesteld waarmee ik :
Niet voor iedere cent verschil inkoop / verkoop krijg
Voor mijn gevoel een goede balans in alles. En de ai ook energie in de accu laat voor het huishouden omdat helemaal legen voor verkoop geen zin heeft met de ingestelde tarieven (logischerwijs met interessante tarieven verkoopt hij wel alles)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNVmRkwEsGzqmSjm-FecsGjUDnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxIJzwGQmswadRBzOY2c2pjA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Als vervolg op mijn bovenstaande bericht. Zie hier in de grafiek. Net veel verkocht tot 20% die hij bewaard voor nachtverbruik. Dan is de accu rond de ochtend leeg maar dan schijnt de zon alweer en dan loopt de accu weer vol en kan het huishouden ook door zonne energie gedaan worden Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNReAeohijjmvZMfvBpgFC0JxyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B1NG0AW6y0LFXL7hDzlM8uuQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-07 12:56
Mooi, al een tijdje opzoek naar een eigen topic voor dit systeem hier op Tweakers. Ga ik zeker volgen.

Binnen nu en paar weken installeren ze bij mij zonnepanelen inclusief thuisbatterij en gateway. Dus ben wel benieuwd naar al deze ervaringen.

Meteen een kleine vraag, valt de warmte mee wat hij afgeeft? Ik wil hem binnen plaatsen en kan in een open ruimte met voldoende ventilatie maar ben ook aan het oriënteren of ik hem niet uit het zicht kan gaan plaatsen. En dat is een kleinere gesloten ruimte. Is vrouwlief ook weer tevreden.

☀️ Zonnepanelen:
20x 455Wp, 10x Oost, 10x West

🔋 Thuisbatterij:
Sigenergy 5 kWh batterij
Sigenergy 5 kW hybrid omvormer (3-fase)

🆘 Gateway:
Sigenergy Gateway HomePro (3-fase)

🔎 Energiemonitoring:
Cemm

🧠 Smarthome:
Homey als platform voor slimme woning aansturing

⚡️ Energieleverancier:
Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

De sigen wordt niet heet maar wel warm als hij vol aan het handelen is. Dus ik zou wel echt een ruimte met ventilatie doen.
Wij hebben hem op zolder staan bij de wasmachine , droger en ook de groepenkast voor de panelen en wtw. Die ruimte is wel 2-3 graden warmer sinds de batterij er staat. Ook met afzuiging. Prima te doen hoor maar hou er rekening mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
HenkS schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:08:
Ik heb hem op maximale winst dmv ai staan.
En de prijzen heb ik zoals hieronder ingesteld waarmee ik :
Niet voor iedere cent verschil inkoop / verkoop krijg
Voor mijn gevoel een goede balans in alles. En de ai ook energie in de accu laat voor het huishouden omdat helemaal legen voor verkoop geen zin heeft met de ingestelde tarieven (logischerwijs met interessante tarieven verkoopt hij wel alles)
[Afbeelding]
Ik heb hem nu op Balanced mode staan met de instellingen van Douruvis en hij laat een vergelijkbare curve zien. Ik laat dit even een paar dagen staan, kijken of het slimmer wordt de komende dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Anunnaki schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:53:
Mooi, al een tijdje opzoek naar een eigen topic voor dit systeem hier op Tweakers. Ga ik zeker volgen.

Binnen nu en paar weken installeren ze bij mij zonnepanelen inclusief thuisbatterij en gateway. Dus ben wel benieuwd naar al deze ervaringen.

Meteen een kleine vraag, valt de warmte mee wat hij afgeeft? Ik wil hem binnen plaatsen en kan in een open ruimte met voldoende ventilatie maar ben ook aan het oriënteren of ik hem niet uit het zicht kan gaan plaatsen. En dat is een kleinere gesloten ruimte. Is vrouwlief ook weer tevreden.

☀️ Zonnepanelen:
20x 455Wp, 10x Oost, 10x West

🔋 Thuisbatterij:
Sigenergy 5 kWh batterij
Sigenergy 5 kW hybrid omvormer (3-fase)

🆘 Gateway:
Sigenergy Gateway HomePro (3-fase)

🔎 Energiemonitoring:
Cemm

🧠 Smarthome:
Homey als platform voor slimme woning aansturing

⚡️ Energieleverancier:
Tibber
Maar 5? Dat is wel heel weinig met jou hoeveelheid zonnepanelen. Dat is niet echt in verhouding voor optimaal gebruik.

Minimaal 2x8 was hier wel nodig geweest.

Je kan nu net je avondverbruik dekken en daar is de Sigen behoorlijk duur voor. Je stroom opslaan en dumpen voor als het echt nog iets waard is gaat zo niet lukken. Ook in de winter heb je te weinig capaciteit om 1 dag op de accu te draaien met 2 uur inkoop.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
Noxa schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:00:
[...]

Ik krijg mijn hoofd hier moeilijk omheen. ELI5. Zoals ik het begrijp vul je daar puur in wat de tennet prijs + belasting en oplaag is. Wat gebeurt er achter de schermen als je aan die prijs knop draait?

Is die 1.0 en 0,14 voor zoek in als verkoop?

[...]

Ik heb hem nu op balanced mode staan daarbij lijkt hij in ieder geval mijn eigen verbruik ‘s nachts uit de accu te doen. En het overschot in de ochtend te dumpen. Nu alleen overdag nog laden op basis van eigen opwek ipv het net. Of is dit een kwestie van het een paar weken laten pruttelen?
Je zit er al goed in Noxa — dit is precies hoe velen van ons begonnen, en jouw vragen zijn 100% herkenbaar. Even ELI5:
🔍 De AI kijkt naar de marktprijs van stroom (van bv Tennet of EEX) en vermenigvuldigt dat met de inkoopcoëfficiënt of verkoopcoëfficiënt. Daarmee bepaal jij de drempel vanaf wanneer AI mag kopen of verkopen. Deze ingestelde prijzen hebben geen directe relatie met de markt- of je leveranciersprijzen, deze zijn de leidraad voor AI om te kopen of verkopen. Je werkelijke inkomsten en kosten worden met deze koop- en verkoop strategie vastgesteld op basis van je overeenkomst met je energieleverancier.

Voorbeeld:
  • Marktprijs: €0,10/kWh
  • Inkoopcoëfficiënt: 1,21 → AI ziet het als €0,121
  • Verkoopcoëfficiënt: 1,00 → AI wil pas verkopen vanaf €0,10/kWh
Zo “schuif” je het AI-besluit: eerder of later laden/ontladen. Dat maakt die knoppen krachtig — en tricky 😉

📈 Die 1,21 | 0,14 is dus voor:
  • inkoop → AI denkt pas aan laden vanaf 12,1 cent
  • verkoop → AI verkoopt vanaf 14 cent
📌 Balanced mode is inderdaad een mooie middenweg. En net als jij vond ik het eerst wat zonde dat de batterij in een paar Boost-uren leegliep — tot ik zag dat het uiteindelijk financieel best gunstig uitpakte. Maar... dat gevoel blijft herkenbaar 😅

💬 Deze coëfficiëntensets (1,21 | 0,14 en 1,00 | 0,14) bleek achteraf in mijn geval het gunstigste qua batterij balans, eigen verbruik, kosten en opbrengsten en worden ook door meerdere gebruikers hier succesvol toegepast — ze bieden een goede balans tussen rendement en stabiliteit in AI-gedrag.
Toch geldt: One size fits not all
Iedereen kan met andere instellingen proberen een passende strategie ontwikkelen.

🧪 Idee: je zou 1 week Balanced, en dan 1 week Max Profit kunnen draaien bij vergelijkbare omstandigheden (zomer = veel zon en voorspelbaar gedrag). Zo ontdek je wat écht past bij je verbruik en doel.

HenkS heeft in een eerder bericht de screendump waar de ‘Facturing’-coëfficiënten staan bijgevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
💡 Mooi voorbeeld vandaag van wat Max Profit kan doen — wellicht interessant voor jou, Noxa, als vergelijkingsmateriaal t.o.v. Balanced.

🕛 00:00–12:30 scenario (zie screendump):
De batterij stond om 00:00 op ca. 5% SOC na een Boostverkoop vorige avond.

Vanaf zonsopkomst heeft AI slim gehandeld:
  • PV-opbrengst gebruikt om batterij op te laden tot ~31,7%
  • huishoudelijk verbruik volledig gecompenseerd → dagverbruik nu -0,9 kWh
  • restcapaciteit beschikbaar gehouden voor een potentiële (avond)verkoop
🔍 Waarom interessant?
Dit laat zien dat het weinig voordeel had gegeven als de batterij gisteren was doorgetrokken tot bijv. 40% SOC via gespreid ontladen. Door juist laag te eindigen en slim te laden met PV, elimineerde AI effectief het ochtendverbruik en staat nu klaar voor nieuwe Boostmomenten.

📊 Balanced vs Max Profit:
Balanced zou gisteren waarschijnlijk rustiger hebben ontladen en ook netjes PV hebben benut, maar minder uitgesproken op prijsboosts zijn gaan sturen.

📌 Conclusie:
  • Max Profit anticipeert op prijspieken én PV-opbrengst
  • Balanced geeft rustiger gedrag en hogere SOC-basis
  • In beide gevallen geldt: PV en verbruiksverwachting spelen een grote rol
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxjD_8vHoxaMJMhbAl5yat7SHBs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/shJyPNzW70QpXBPMXejS9zcX.png?f=user_large

👀 Voor jou (Noxa) zouden zulke mooie dagen ideaal om 1-op-1 gedrag te analyseren en later eens een weekje Max Profit te draaien ter vergelijking met Balanced.

Verkoop gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEgrjwYHP4YGsVzIOeYi9KMw89A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p4KsNEs0tBqY4bXPkAOdJjmc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door duoruvis op 03-06-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Bschnitz schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:33:
[...]

Maar 5? Dat is wel heel weinig met jou hoeveelheid zonnepanelen. Dat is niet echt in verhouding voor optimaal gebruik.

Minimaal 2x8 was hier wel nodig geweest.

Je kan nu net je avondverbruik dekken en daar is de Sigen behoorlijk duur voor. Je stroom opslaan en dumpen voor als het echt nog iets waard is gaat zo niet lukken. Ook in de winter heb je te weinig capaciteit om 1 dag op de accu te draaien met 2 uur inkoop.
Klopt. Maar uitbreiden kan altijd. Accu stond eigenlijk pas in 2027 op de planning.

Nu toch bezig met investeren en heb een omvormer nodig en ben gecharmeerd van Sigenergy. Dus dan maar ff klein beginnen en later uitbreiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
Anunnaki schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:07:
[...]

Klopt. Maar uitbreiden kan altijd. Accu stond eigenlijk pas in 2027 op de planning.

Nu toch bezig met investeren en heb een omvormer nodig en ben gecharmeerd van Sigenergy. Dus dan maar ff klein beginnen en later uitbreiden.
Je weet dat je maar 1x de btw terug kan krijgen hè?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobvanHamersvel
Anunnaki schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:07:
[...]

Ik snap je overweging voor het later uitbreiden, wij hebben eigenlijk hetzelfde gedaan maar dan met 16kWh om te starten, ik wil dat na een jaar evalueren en dan na het einde van de salderings regeling wellicht uitbreiden. Wel vraag ik me af of je er goed aan doet om een 5 kW inverter te nemen, dat is toch echt wel aan de lage kant en die kan je alleen vervangen en dus niet uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Bschnitz schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:49:
[...]

Je weet dat je maar 1x de btw terug kan krijgen hè?
Yes thnx voor de reminder. Maar ben me daarvan bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
RobvanHamersvel schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:23:
[...]

Wel vraag ik me af of je er goed aan doet om een 5 kW inverter te nemen, dat is toch echt wel aan de lage kant en die kan je alleen vervangen en dus niet uitbreiden.
Dat is idd een goede opmerking. Dit moet ik even met de leverancier gaan bespreken. Denk dat die aangepast moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Anunnaki schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:35:
[...]

Dat is idd een goede opmerking. Dit moet ik even met de leverancier gaan bespreken. Denk dat die aangepast moet worden.
Sowieso omdat tot 12K er bijna geen verschil zit in prijs....

Het is goedkoper om nu meer te nemen dus met 16 starten en dat geld te lenen dan later 21% btw te moeten betalen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-07 20:03
Beste Tweakers,
Ik zie dat dat het vooral over dynamische contracten en geld besparen/ verdienen gaat.
Daar ben ik nog niet mee bezig omdat ik nog een vast contract heb tot eind dit jaar.
Ik ben vooral geinteresseerd in de techniek en daar ondertussen ook erg gecharmeerd van. Heb daarom ook een Sigenstor configuratie besteld welke ik binnenkort ga installeren. Dus neem mij onderstaande niet kwalijk.

Mijn bestelling:
Sigen Energy Sigen Gateway HomeMax (3-fase)
Sigen Energy Sigen Power Sensor TP-DH (3-fase)
2x Sigen Energy Sigen SigenStor BAT 8.0
Sigen Energy Sigen Energy Controller 10.0 (3-fase)
Sigen Energy Sigen SigenStor Installation Kit Ground

De gateway en SigenStor komt bij mij in de garage. Alle voorbereidingen kwa bekabeling en aanpassingen in de meterkast zijn inmiddels gereed.
Ik heb de Power Sensor bijbesteld omdat ik nu nog een SolarEdge omvormer heb en deze ook gekoppeld wil hebben aan de SigenStor. Maar nu overweeg ik de SolarEdge omvormer aan te sluiten op de Smart-Port in de Gateway. Mijn SolarEdge hangt ook in de garage dus, dat is relatief eenvoudig te doen. Heeft er iemand ervaring met het aansluiten van een 1-fase omvormer op de Smart-Portt of daar info over? Technisch zou het moen kunnen maar kan er niks over terug vinden in documentatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babro
Zover ik weet kun je niet een enkelfase apparaat aansluiten op een 3 fase smart poort. Ben wel benieuwd of er iemand ervaring mee heeft.

Wat wil je gaan doen met de powersensor, want dat is mij niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
De powersensor is bedoeld om verbruik/levering van de SolarEdge te koppelen aan de SigenStor. Maar als het via de Smart-Port kan gaat ie retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard321
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 23:11
Hoi Allemaal,

ik ben al een tijdje aan het kijken naar de Sigenstor. en het ziet er naar uit dat dit met een aantal weken geinstalleerd gaat wordende setup zal dan het volgende zijn:

13 panelen max 4.62 Kwp enkele solar edge omvormer.

we krijgen 3 fase battery
24KW
12KW omvormer
11KW lader
en gateway.

er wordt een aantal weken later een Full electric warmte pomp geplaatst van TEC,
HS08 met Hydrobox 8.2KW met buffervat 50L
en een 300L warmte boiler
zoals ik begrepen heb een hoog tempratuur warmtepomp. ( verbruik vindt ik lastig te voorspellen)
we hebben een hybride auto met 10KW accu pakket met maximale laadsnelheid van 3.6KWh

we hebben de lader er bij genomen om dus gebruik te kunnen maken van het AI gedeelte met stroom overschot overdag, of s'nachts te kunnen laden uit de batterij.in combinatie met de warmtepomp die dus ook door de Sigenstor op juiste momenten zou moeten gaan verwarmen / koelen.

energie contract zit ik nu nog bij Eneco, maar ik ben geneigd om naar de ANWB te gaan.
of hebben jullie betere surgesties? ( ik zie tibber regelmatig voorbij komen)

wat vinden jullie van deze setup?
zijn er dingen die ik over het hoofd zie,
het lijkt me een leuke besparing op te gaan leveren per maand.
maar het is wel een sloot geld wat er in moet zeg :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard321
mestief schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:57:

De gateway en SigenStor komt bij mij in de garage. Alle voorbereidingen kwa bekabeling en aanpassingen in de meterkast zijn inmiddels gereed.
Ik heb de Power Sensor bijbesteld omdat ik nu nog een SolarEdge omvormer heb en deze ook gekoppeld wil hebben aan de SigenStor. Maar nu overweeg ik de SolarEdge omvormer aan te sluiten op de Smart-Port in de Gateway. Mijn SolarEdge hangt ook in de garage dus, dat is relatief eenvoudig te doen. Heeft er iemand ervaring met het aansluiten van een 1-fase omvormer op de Smart-Portt of daar info over? Technisch zou het moen kunnen maar kan er niks over terug vinden in documentatie.
hier dezelfde vraag,
de instalateur die het werk gaat uitvoeren wilde inderdaaad ook power sensors gaan plaatsen, toen ik hem wees op de smart-port. kwam er eigelijk niet echt een antwoord terug waarom dit niet gebruikt wordt. ( mijn omvormer is ook solar edge maar hangt wel 25 meter ver weg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Richard321 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:28:

13 panelen max 4.62 Kwp enkele solar edge omvormer.

we krijgen 3 fase battery
24KW
12KW omvormer
11KW lader
en gateway.
Waarom een extra omvormer? De Hybrid omvormer van Sigenergy is een omvormer voor je zonnepanelen en voor je batterij in 1.

Of is dat al wat je hebt liggen?

[ Voor 4% gewijzigd door Anunnaki op 05-06-2025 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Beste Tweakers,
Ik zie dat dat het vooral over dynamische contracten en geld besparen/ verdienen gaat.
Daar ben ik nog niet mee bezig omdat ik nog een vast contract heb tot eind dit jaar.
Ik ben vooral geinteresseerd in de techniek en daar ondertussen ook erg gecharmeerd van. Heb daarom ook een Sigenstor configuratie besteld welke ik binnenkort ga installeren. Dus neem mij onderstaande niet kwalijk.
💬 Goed dat je het aankaart, Mestief — en welkom in de wereld van Sigenstor!

🔌 Het klopt dat er de laatste tijd wat nadruk ligt op dynamische contracten en AI-sturing, vooral omdat dat precies samenviel met de start van Deel 2 van dit topic. Veel gebruikers zijn toen gestart met experimenteren rond dynamische tarieven en het maximaliseren van eigen opwek en opslag.

📉 Tibber komt vaak voorbij omdat sommige forumleden daar zelf een contract mee hebben, en zo data uit de app kunnen gebruiken om gedrag, winst en instellingen te onderbouwen. Dat wil dus niet zeggen dat Tibber dé keuze is — ook leveranciers zoals Zonneplan en Frank Energie worden regelmatig genoemd in praktijkervaringen.

🛠️ Maar ook zonder dynamisch contract is er volop technisch te ontdekken: van AI-modi tot koppelingen met omvormers en batterijen. Juist die basiskennis is straks handig als je je vaste contract vervangt.

👥 En mooi meegenomen: er zijn hier meerdere ervaringsdeskundigen actief — waaronder (volgens mij) ook een installateur met hands-on ervaring. Dus schroom vooral niet om je technische vragen of eerste opstartvragen hier te stellen. Grote kans dat je snel een inhoudelijk antwoord krijgt. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
duoruvis schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:35:
[...]

📉 Tibber komt vaak voorbij omdat sommige forumleden daar zelf een contract mee hebben, en zo data uit de app kunnen gebruiken om gedrag, winst en instellingen te onderbouwen. Dat wil dus niet zeggen dat Tibber dé keuze is — ook leveranciers zoals Zonneplan en Frank Energie worden regelmatig genoemd in praktijkervaringen.
Ik zit ook bij Tibber. Maar ik hoor nu voor het eerst dat ze data uit de app kunnen halen.

Hoe werkt dat dan? Ik dacht dat je de omvormer niet kon koppelen dus is er geen realtime connectie met Tibber.

Nextenergie ben ik ook met een schuin oog naar aan het kijken, die kan wel de koppeling maken met de Singenstor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobvanHamersvel
Anunnaki schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:56:
[...]

Ik zit ook bij Tibber. Maar ik hoor nu voor het eerst dat ze data uit de app kunnen halen.

Hoe werkt dat dan? Ik dacht dat je de omvormer niet kon koppelen dus is er geen realtime connectie met Tibber.

Nextenergie ben ik ook met een schuin oog naar aan het kijken, die kan wel de koppeling maken met de Singenstor.
Met koppelen bedoel je denk ik dat je leverancier je batterij bestuurd om te handelen op de onbalans markt. Dan kan bij Tibber alleen met de door Tibber zelf geleverde Homevolt thuisbatterij. Zelfde geldt voor Zonneplan met de Nexus.

Als je op de onbalans markt wil handelen met de Sigenstore dan kan je bij Frank Energie terecht. Zelf heb ik geen ervaring met onbalans handel, ik heb overwogen om dat te doen maar het volledig uit handen geven van de controle ging mij een stap te ver.

Handelen op de EPEX (Day-ahead) markt is onafhankelijk van de leverancier, dat kan je of zelf doen d.m.v. Home Assistant, of, wat de meeste hier doen, met de AI sturing in de Sigenenergy app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
RobvanHamersvel schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:14:
[...]

Met koppelen bedoel je denk ik dat je leverancier je batterij bestuurd om te handelen op de onbalans markt. Dan kan bij Tibber alleen met de door Tibber zelf geleverde Homevolt thuisbatterij. Zelfde geldt voor Zonneplan met de Nexus.

Als je op de onbalans markt wil handelen met de Sigenstore dan kan je bij Frank Energie terecht. Zelf heb ik geen ervaring met onbalans handel, ik heb overwogen om dat te doen maar het volledig uit handen geven van de controle ging mij een stap te ver.

Handelen op de EPEX (Day-ahead) markt is onafhankelijk van de leverancier, dat kan je of zelf doen d.m.v. Home Assistant, of, wat de meeste hier doen, met de AI sturing in de Sigenenergy app.
Nee, bedoel echt een koppeling maken door de Omvormer (zonnepanelen) toe te voegen als een Power Up. Dus Tibber kan dan echt de gegevens realtime inlezen. En dacht dat dat werd bedoel.

Wat hierboven denk ik idd wordt bedoeld is via HA of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Anunnaki schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:56:
[...]

📡 Over Tibber, data en koppelingen — verduidelijking voor Anunnaki en anderen:

🔍 Goede vraag — hier een korte uitleg hoe het precies zit:

✅ Tibber ↔ SolarEdge = Ja
Tibber ondersteunt een koppeling met SolarEdge omvormers. Hierdoor kun je in de Tibber-app data zien over je PV-productie en teruglevering.
📸 Zie screendump(s) hieronder voor een voorbeeld van mijn eigen dataweergave.

🔄 Sigenstor ↔ SolarEdge = Ja
De Sigenstor wordt via de Sigen Gateway gekoppeld aan de SolarEdge omvormer. Ze wisselen onderling energie-informatie uit:
Sigenstor kan bijvoorbeeld PV-opwek bufferen i.p.v. terugleveren.
SolarEdge ziet Sigenstor als een ‘slimme batterij’ in het systeem.

🚫 Tibber ↛ Sigenstor = Nee
Er is geen directe koppeling tussen Tibber en de Sigenstor. Tibber kan de batterij dus niet aansturen of uitlezen.
Wat wel kan: via de Tibber-app de marktdagprijs bekijken en die gegevens gebruiken in je strategie (zoals met coëfficiënten of AI-modus).

Conclusie:
De data in Tibber komt dus via de SolarEdge omvormer, en die omvormer is wél gekoppeld aan je Sigenstor. Zo kun je via Tibber-app inzicht krijgen in je energiegedrag en strategieën vergelijken, ook al heeft Tibber geen directe sturing op je batterij.

📷 Screendumps toegevoegd van mijn Tibber-app met gekoppelde SolarEdge data.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6sQWiLr0qGGUIvslobwQPUNd-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbkPglZtWbfsoZ1xNLveyxIn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBf72J_pj0jYR2yLMctJuwBr9Cc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0V42LRQ1wPE0e9jGBPXr8O0F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4sjLG4421tm14Swo_1GUzeA4pY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWiEHQEnnvYRWcrugCJD3McT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Sigenstor update, PV productie derden toegevoegd, SE weer beschikbaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAXV50A5XVA2dujdQWw9u-8T_f4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2FNdnXXO9nCjBRzmyFvPtXBX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
duoruvis schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:03:
[...]

✅ Tibber ↔ SolarEdge = Ja
Tibber ondersteunt een koppeling met SolarEdge omvormers. Hierdoor kun je in de Tibber-app data zien over je PV-productie en teruglevering.
📸 Zie screendump(s) hieronder voor een voorbeeld van mijn eigen dataweergave.

🔄 Sigenstor ↔ SolarEdge = Ja
De Sigenstor wordt via de Sigen Gateway gekoppeld aan de SolarEdge omvormer. Ze wisselen onderling energie-informatie uit:
Sigenstor kan bijvoorbeeld PV-opwek bufferen i.p.v. terugleveren.
SolarEdge ziet Sigenstor als een ‘slimme batterij’ in het systeem.

Er is geen directe koppeling tussen Tibber en de Sigenstor. Tibber kan de batterij dus niet aansturen of uitlezen.
Wat wel kan: via de Tibber-app de marktdagprijs bekijken en die gegevens gebruiken in je strategie (zoals met coëfficiënten of AI-modus).

Conclusie:
De data in Tibber komt dus via de SolarEdge omvormer, en die omvormer is wél gekoppeld aan je Sigenstor. Zo kun je via Tibber-app inzicht krijgen in je energiegedrag en strategieën vergelijken, ook al heeft Tibber geen directe sturing op je batterij.

📷 Screendumps toegevoegd van mijn Tibber-app met gekoppelde SolarEdge data.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
SolarEdge ziet helemaal niets van Sigen en ze praten ook niet met elkaar. Tenminste zover ik weet en zelf heb kunnen testen.

De SolarEdge levert gewoon "dom" en het EMS van de Sigen kan een keuze maken tussen opslaan in de batterij en of naar het net leveren.

Wellicht heb je een hybride SolarEdge? Die van mijn is gewoon 3fase 12.5K zonder batterij optie, wellicht hebben hybride modelen deze "communicatie functie" wel.

Ik had mijn SolarEdge zowel op mijn interne grid als op de smartport van de Gateway. Er is geen verschil. Alleen tijdens het terug schakelen van off-grid blijft de SolarEdge nu werken. Die gaat alleen nog maar herstarten tijdens het wisselen naar off-grid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
Bschnitz schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:22:
[...]

SolarEdge ziet helemaal niets van Sigen en ze praten ook niet met elkaar. Tenminste zover ik weet en zelf heb kunnen testen.

De SolarEdge levert gewoon "dom" en het EMS van de Sigen kan een keuze maken tussen opslaan in de batterij en of naar het net leveren.

Wellicht heb je een hybride SolarEdge? Die van mijn is gewoon 3fase 12.5K zonder batterij optie, wellicht hebben hybride modelen deze "communicatie functie" wel.

Ik had mijn SolarEdge zowel op mijn interne grid als op de smartport van de Gateway. Er is geen verschil. Alleen tijdens het terug schakelen van off-grid blijft de SolarEdge nu werken. Die gaat alleen nog maar herstarten tijdens het wisselen naar off-grid.
Goede aanvulling Bschnitz — dank!

Je hebt gelijk dat er geen actieve communicatie of ‘slimme interactie’ is tussen SolarEdge en Sigenstor, zoals je bij een geïntegreerde hybride inverter zou verwachten. SolarEdge levert gewoon aan het net of intern verbruik, en de Sigenstor beslist op basis van meting (via Gateway) of deze stroom buffert of doorlaat.

In mijn post bedoelde ik inderdaad geen dataverkeer of directe sturing, maar meer dat de Sigenstor de SE-productie ‘meeneemt’ in zijn gedrag. Ik pas mijn tekst daar graag op aan voor de duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-07 14:01
Beste Tweakers,

Mijn bestelling:

Waarom neem je de homemax? Er is een nieuwere op de markt, de HomePro. Deze is iets kleiner, maakt geen/minder geluid (al zal dat je mss niet uitmaken omdat die in de garage komt) maar belangrijker, hij heeft een bypass switch. M.a.w. als je HomeMax ooit kapot gaat, zet je met die switch het hele apparaat buiten werking. Doe je dat niet, en de HomeMax gaat kapot, zit je hele huis zonder stroom totdat de HomeMax vervangen/gerepareerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Beste Tweakers,

Mijn bestelling:

Je kunt twee dingen doen...

1. Je vervangt je SolarEdge 1-phase omvormer voor een 3-phase omvormer. Vervolgens sluit je de omvormer aan op de smart port. Op deze manier heb je ook zonne-energie off-grid. Een ouder type 3-phase omvormer van solaredge heb je al heel goedkoop, paar honderd euro. Een iets modernere (de versie waar solaredge accu's op kunnen, maar nog geen backup interface) zijn rond de 600-700 euro.

2. Je sluit de omvormer NIET aan op de gateway. Dit vereist wel enige aanpassing in je meterkast want de omvormer mag niet op de 'load' van de gateway komen (waar eigenlijk je hele huis op aangesloten is). Anders krijg je issues in het geval van off-grid. In dat geval sluit je een power sensor aan tussen de omvormer en de aansluting op je meterkast (maar dan moet het een 1-fase power sensor zijn).

In beide gevallen zie je dan de opwek van de panelen in de sigenergy app, maar alleen in geval 1 heb je ook opwek tijdens offgrid situaties.

Persoonlijk denk ik dat het vervangen van je omvormer het meest makkelijke en wellicht goedkoopste is.

@Bschnitz corrigeer me aub als ik het fout heb, als ik zo lees heb je er veel meer verstand van dan ik!

Overigens, schakelt die smartport (bij naar off grid) eerst hard uit, en vrij snel weer 'hard' aan? In dat geval krijgt je omvormer namelijk twee keer een klap te krijgen bij een stroom uitval (en weer 2x als grid terugkomt?). Weet niet of dit nou bevordelijk is voor je omvormer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
jelleeelco schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:51:
[...]

1. Je vervangt je SolarEdge 1-phase omvormer voor een 3-phase omvormer. Vervolgens sluit je de omvormer aan op de smart port. Op deze manier heb je ook zonne-energie off-grid. Een ouder type 3-phase omvormer van solaredge heb je al heel goedkoop, paar honderd euro. Een iets modernere (de versie waar solaredge accu's op kunnen, maar nog geen backup interface) zijn rond de 600-700 euro.

2. Je sluit de omvormer NIET aan op de gateway. Dit vereist wel enige aanpassing in je meterkast want de omvormer mag niet op de 'load' van de gateway komen (waar eigenlijk je hele huis op aangesloten is). Anders krijg je issues in het geval van off-grid. In dat geval sluit je een power sensor aan tussen de omvormer en de aansluting op je meterkast (maar dan moet het een 1-fase power sensor zijn).

In beide gevallen zie je dan de opwek van de panelen in de sigenergy app, maar alleen in geval 1 heb je ook opwek tijdens offgrid situaties.

Persoonlijk denk ik dat het vervangen van je omvormer het meest makkelijke en wellicht goedkoopste is.

@Bschnitz corrigeer me aub als ik het fout heb, als ik zo lees heb je er veel meer verstand van dan ik!

Overigens, schakelt die smartport (bij naar off grid) eerst hard uit, en vrij snel weer 'hard' aan? In dat geval krijgt je omvormer namelijk twee keer een klap te krijgen bij een stroom uitval (en weer 2x als grid terugkomt?). Weet niet of dit nou bevordelijk is voor je omvormer...
Klopt wat je zegt qua sensor, dan kan dat. Deze manier had ik dus eerst ook, nu draait die wel op de gateway via de smartport.

Smartport aansluiting met externe omvormer vereist akkoord van Sigen, mijn installateur moest dat dus eerst doen. Die checken of dat wel of niet kan, ik denk persoonlijk wel dat dit een 3fase moet zijn, helaas.

Wat betreft de "klap" dat klopt. Harde uit maar wel softstart. SolarEdge heeft altijd een boot time van 1 tot soms wel 5 minuten....

Het zal inderdaad niet al te goed zijn voor de omvormer helaas. Moet ik ook mee leven ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Anunnaki schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:29:
[...]

Waarom een extra omvormer? De Hybrid omvormer van Sigenergy is een omvormer voor je zonnepanelen en voor je batterij in 1.

ik denk ook dat hij dit bedoeld, dit is de omvormer van sigen, alleen die benoem je wel, omdat je daarmee kunt aangeven hoeveel kw het is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Beste Tweakers,
Ik heb hetzelfde, nog een vast contract tot juli 2027, oude salderingsregels dus geen terugleverboete.
Het is voor mij een hobby, de techniek en noodstroom voor de gehele woning maakt dit systeem voor mij interessant.

Mijn bestelling is onderstaande geworden en zal binnen 6 weken geïnstalleerd worden:
Sigen Energy Sigen Gateway Homepro (3-fase)
SIigenstor 3PH 17 kW - 32kWh
Dit i.v.m. 4 strings, de bestaande zonnepanelensets kunnen zo over en de 3 bestaande omvormers er tussenuit {2x SMA van 14 en 15 jaar oud en 1x Growatt van 4 jaar.}
Sigen EMS AI gestuurd
Sigen Energy Sigen SigenStor Installation Kit Ground.

De modbus zal worden geactiveerd voor Home Assistant integratie.
Home Assistant is voor mij echter nieuw en mijn vraag is of er iemand hier mij zou willen helpen met het installeren / koppelen aan de modbus.

Reactie mag natuurlijk hier of via pm.

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 06-06-2025 15:03 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
duoruvis schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:03:
[...]

Conclusie:
Dank voor de uitgebreide uitleg, dat dacht ik al. Jammer inderdaad.

Ik heb inmiddels wel contact met Tibber hierover opgenomen en geven aan dat ze van plan zijn om ondersteuning voor batterijen van derden, waaronder Sigenergy, in de toekomst gaan uitbreiden. Toekomst muziek en dus volledig onzeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard321
Anunnaki schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:29:
[...]

yes, de zonnepanelen liggen al vanaf 2021 op het dak.
dus gewoon bestaand systeem, en omdat het zo ver weg van de garage was, is het niet zinvol om het naar de sigenstor te lussen.
mochten er in de nieuwe situatie nog extra panelen nodig zijn komen deze op de garage en dan zal het wel direct op de sigenstor aangesloten gaan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
jelleeelco schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:30:
[...]

Waarom neem je de homemax? Er is een nieuwere op de markt, de HomePro. Deze is iets kleiner, maakt geen/minder geluid (al zal dat je mss niet uitmaken omdat die in de garage komt) maar belangrijker, hij heeft een bypass switch. M.a.w. als je HomeMax ooit kapot gaat, zet je met die switch het hele apparaat buiten werking. Doe je dat niet, en de HomeMax gaat kapot, zit je hele huis zonder stroom totdat de HomeMax vervangen/gerepareerd is.
De HomePro was nog niet beschikbaar toen ik bestelde, anders had ik die idd wel besteld. Als het nodig is kan ik de bypass (handmatig) ook in de meterkast realiseren.
Overigens heb ik ondertussen ook antwoord van Sigenergy. Het wordt afgeraden een 1-fase apparaat op een 3-fase Smart-Port aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard321
jelleeelco schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:51:
[...]

mestief schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:05:
[...]

De HomePro was nog niet beschikbaar toen ik bestelde, anders had ik die idd wel besteld. Als het nodig is kan ik de bypass (handmatig) ook in de meterkast realiseren.
Overigens heb ik ondertussen ook antwoord van Sigenergy. Het wordt afgeraden een 1-fase apparaat op een 3-fase Smart-Port aan te sluiten.
als ik dit zo lees zal ik met de installateur moeten gaan overleggen om mijn huidige omvormer er tussen uit te halen en dit naar de Sig over te brengen, echter denk ik niet dat dit haalbaar is.
huidige omvormer zit op zolder, en zoals al eerder aangegeven is de afstand van daar richting de Sig een kleine 25 meter.

ik zit echter ook niet te wachten om een nieuwe omvormer te plaatsen, maar je hebt er natuurlijk weinig aan als je zonnepanelen niks doen in een Off-grid situatie.. daar heb je juist die hele gateway voor...
ik voorzie dus nog wat extra kosten :/

ook snap ik niet waarom de vorige instalateur gekozen heeft voor een 1 fase omvormer terwijl het huis al 3 fase was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Richard321 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 23:34:
[...]

[...]

als ik dit zo lees zal ik met de installateur moeten gaan overleggen om mijn huidige omvormer er tussen uit te halen en dit naar de Sig over te brengen, echter denk ik niet dat dit haalbaar is.
huidige omvormer zit op zolder, en zoals al eerder aangegeven is de afstand van daar richting de Sig een kleine 25 meter.

ik zit echter ook niet te wachten om een nieuwe omvormer te plaatsen, maar je hebt er natuurlijk weinig aan als je zonnepanelen niks doen in een Off-grid situatie.. daar heb je juist die hele gateway voor...
ik voorzie dus nog wat extra kosten :/

ook snap ik niet waarom de vorige instalateur gekozen heeft voor een 1 fase omvormer terwijl het huis al 3 fase was..
Ik weet niet hoe makkelijk het is om een kabel van je zolder (AC) dan wel vanaf je dak (DC) naar je schuur te brengen? Je zou de omvormer in de schuur kunnen ophangen naast de Sigenstore gateway. DC over 25m heeft praktisch geen verlies en is relatief goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daentje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-07 21:59
AI zal natuurlijk een heleboel leren naarmate de tijd vordert maar zal in mijn geval moeite hebben met het onregelmatig laden van de auto. En dan gaat het toch al gauw om 60kw per lading. Wellicht dan maar wisselen in de app bij meer zelfconsumptie. Probeer uiteraard zelf wel zoveel mogelijk gebruik te maken van PV als ik overdag kan laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mestief
Korte update:
Gisteren is mijn bestelling geleverd en ik heb geluk. De nieuwe gateway is geleverd. ipv een HomeMax heb ik een Home Pro ontvangen. De HomeMax wordt niet meer geleverd door de leverancier en de HomePro is de opvolger. Verschil in formaat van de behuizing vind ik overigens wel meevallen. Iets minder breed en iets minder hoog. De Home Pro heeft ook niet standaard een autmaat voor de 2e inverter. Maar deze kun je zelf wel bijblaatsen indien nodig en alle aansluitmateriaal daarvoor zit erbij.

Voor nu ga ik de smartmeter gebruiken om opwek van de SolarEdge door te geven. De 3-fase smartmeter kan ook voor 1-fase gebruikt worden.
De aardlekautomaat waar de omvormer nu op zit zal gelijk achter de hoofdschakelaar gezet worden parralel aan de Gateway (Grid).
Verder ga ik zoals aangeraden werd even op zoek naar een geschikte 3-fase SolarEdge omvormer. De panelen liggen een beetje ongustig, daarom wil ik de optimizers houden. Op de zuidkant van mijn dak komen nieuwe panelen, deze zullen wel rechtstreeks op de Sigen worden aangesloten. Maar dat gaat nog wel een paar weken duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
mestief schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:34:
Korte update:
Gisteren is mijn bestelling geleverd en ik heb geluk. De nieuwe gateway is geleverd. ipv een HomeMax heb ik een Home Pro ontvangen. De HomeMax wordt niet meer geleverd door de leverancier en de HomePro is de opvolger. Verschil in formaat van de behuizing vind ik overigens wel meevallen. Iets minder breed en iets minder hoog. De Home Pro heeft ook niet standaard een autmaat voor de 2e inverter. Maar deze kun je zelf wel bijblaatsen indien nodig en alle aansluitmateriaal daarvoor zit erbij.

Voor nu ga ik de smartmeter gebruiken om opwek van de SolarEdge door te geven. De 3-fase smartmeter kan ook voor 1-fase gebruikt worden.
De aardlekautomaat waar de omvormer nu op zit zal gelijk achter de hoofdschakelaar gezet worden parralel aan de Gateway (Grid).
Verder ga ik zoals aangeraden werd even op zoek naar een geschikte 3-fase SolarEdge omvormer. De panelen liggen een beetje ongustig, daarom wil ik de optimizers houden. Op de zuidkant van mijn dak komen nieuwe panelen, deze zullen wel rechtstreeks op de Sigen worden aangesloten. Maar dat gaat nog wel een paar weken duren.
Je kan ook alleen de optemizers laten vervangen voor tigo of die van Sigen zelf (als ze er al zijn, anders heb ik nu iets verteld wat nog niet mag, oppsie). Dan kan alles op de Sigen.

Just my 2 cents. Lijkt me goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Bschnitz schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:54:
[...]

Je kan ook alleen de optemizers laten vervangen voor tigo of die van Sigen zelf (als ze er al zijn, anders heb ik nu iets verteld wat nog niet mag, oppsie). Dan kan alles op de Sigen.

Just my 2 cents. Lijkt me goedkoper.
Je bedoelt dat Sigen met optimizers komt?? Ik dacht dat SolarEdge patent op die techniek had.

Ik heb wel gezien dat ze met micro omvormers komen maar da's ook geen goedkope aanpassing van je systeem. Iemand moet dan het dak op en per paneel alles vervangen. Als ze een beetje onhandig liggen, moeten ze er ook deels af.

Een 3-fase omvormer van SE kost geen drol meer. De SE7K is 299 euro....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
mestief schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:34:
Korte update:

Ik weet niet hoeveel WP je hebt liggen op je dak, maar als voorbeeld de SE7K is 299. Kijk maar eens bij volt-shop.nl. Ik ken de aanbieder niet... maar anders bol.com bv is hij voor 450 te koop.

Ook andere uit deze 'oudere' serie (oud omdat er geen accu op kan) zijn vrij goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
jelleeelco schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:52:
[...]

Je bedoelt dat Sigen met optimizers komt?? Ik dacht dat SolarEdge patent op die techniek had.

Ik heb wel gezien dat ze met micro omvormers komen maar da's ook geen goedkope aanpassing van je systeem. Iemand moet dan het dak op en per paneel alles vervangen. Als ze een beetje onhandig liggen, moeten ze er ook deels af.

Een 3-fase omvormer van SE kost geen drol meer. De SE7K is 299 euro....
Als die omvormer maar €300 kost is dat de goedkoper optie ja.

Sigen komt met meer producten de komende tijd. Je moet ze dan inderdaad vervangen, ook zou je die tigos kiezen.

Je kan ook niet gewoon de optimizers eraf halen en de string los aansluiten? Heb je ze echt nodig op elke zp?

Je kan ook gewoon de 1 of 2 zonnepanelen uitrusten met een of twee tigos en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Bschnitz schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:07:
[...]

Als die omvormer maar €300 kost is dat de goedkoper optie ja.

Sigen komt met meer producten de komende tijd. Je moet ze dan inderdaad vervangen, ook zou je die tigos kiezen.

Je kan ook niet gewoon de optimizers eraf halen en de string los aansluiten? Heb je ze echt nodig op elke zp?

Je kan ook gewoon de 1 of 2 zonnepanelen uitrusten met een of twee tigos en klaar.
Ja dat zou natuurlijk kunnen, maar bv ik heb twee rijen aan panelen op een schuin dak. Het zou betekenen dat ieder paneel eraf moet om optimizer te verwijderen en te vervangen voor die van Sig. Qua arbeidskosten is dat best prijzig, zijn ze toch een dag mee bezig met 2 man.

Het hangt dus een beetje van de situatie af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
jelleeelco schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:14:
[...]

Ja dat zou natuurlijk kunnen, maar bv ik heb twee rijen aan panelen op een schuin dak. Het zou betekenen dat ieder paneel eraf moet om optimizer te verwijderen en te vervangen voor die van Sig. Qua arbeidskosten is dat best prijzig, zijn ze toch een dag mee bezig met 2 man.

Ah ja. Sorry dat wist ik niet. Dan houd het op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard321
Ik heb vandaag met de instalateur gebeld. en die geeft aan dat het geen probleem moet zijn, om de solar edge werkend te hebben met een off-grid situatie. ( hij ging even een tekening maken hoe dat er uit zou zien)
wel blijven hun pushen om de gateway zo dicht mogelijk bij de meterkast te plaatsen.
nu wil ik de gateway en batterij alle 2 in de garage plaatsen, dat is vanaf de meterkast ongeveer 25 meter.

zover ik begreep zouden ze 5x10mm2 richting de garage willen trekken, en hebben ze het er over dat dit hele dikke kabels zijn 50+ mm per stuk. ( ik heb een buis van 80mm liggen) dus daar zouden er geen 2 in kunnen dus in dat geval moet er een nieuwe buis gegraven worden ( of koud in het zand leggen)
maar zijn die kabels echt zo dik ( experts ?) als ik google gebruik kom ik 18-25mm tegen. ik zou zeggen dat je er daar wel 2 van in een 80mm buis krijgt?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
jelleeelco schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:14:
[...]

Inderdaad, heb hier de keuze gemaakt om een SigEnergy EC Energy Controller TP 17kW te plaatsen, deze heeft 4 strings en dan kunnen de bestaande 3 sets zonnepanelen gewoon blijven liggen.
De 3 omvormers verwijderen de mc4 stekkers in de sig. :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Nu heb ik altijd begrepen dat je je batterij en zonnepanelen in Nederland niet in eiland modus mag gebruiken. Is dat ook zo?

En ondersteunt de Sigenstor batterij een dergelijke modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
jelleeelco schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:54:
[...]

Ik weet niet hoeveel WP je hebt liggen op je dak, maar als voorbeeld de SE7K is 299. Kijk maar eens bij volt-shop.nl. Ik ken de aanbieder niet... maar anders bol.com bv is hij voor 450 te koop.

Ook andere uit deze 'oudere' serie (oud omdat er geen accu op kan) zijn vrij goedkoop.
Dank voor de tip.Zal ff kijken.
De huidige SolarEdge is een HDWave 3500. Ik daar ongeveer 3800 WP aan oanelen op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
Richard321 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:25:
Ik heb vandaag met de instalateur gebeld. en die geeft aan dat het geen probleem moet zijn, om de solar edge werkend te hebben met een off-grid situatie. ( hij ging even een tekening maken hoe dat er uit zou zien)
wel blijven hun pushen om de gateway zo dicht mogelijk bij de meterkast te plaatsen.
nu wil ik de gateway en batterij alle 2 in de garage plaatsen, dat is vanaf de meterkast ongeveer 25 meter.

zover ik begreep zouden ze 5x10mm2 richting de garage willen trekken, en hebben ze het er over dat dit hele dikke kabels zijn 50+ mm per stuk. ( ik heb een buis van 80mm liggen) dus daar zouden er geen 2 in kunnen dus in dat geval moet er een nieuwe buis gegraven worden ( of koud in het zand leggen)
maar zijn die kabels echt zo dik ( experts ?) als ik google gebruik kom ik 18-25mm tegen. ik zou zeggen dat je er daar wel 2 van in een 80mm buis krijgt?!
Ik heb zelf ook 5x 10mm2 van mijn meterkast naar de gateway. Ik heb hiervoor bewust flexibel YMVK gekozen. Deze is 20mm dik.
Deze:
https://www.elektramat.nl...kajUxJGwwJGgzODYyNTg3Mg..

Ik heb P25 installatiebuis gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Richard321 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:25:
Is het niet mogelijk om de Solar Edge er volledig tussen uit te laten en de omvormer van Sigenergy gewoon te gebruiken?

Als ik het goed heb kan je je batterij dan rechtstreeks vanuit je panelen opladen wat DC blijft en dus zonder verlies. Alleen als je vanuit je zonnepanelen of batterij naar je woning of naar de Grid gaat doet de Sigenergy omvormer zijn werk om het weer om te zetten naar AC.

Met Solar Edge gaat het van DC (zonnepanelen) naar AC richting woning of Grid. Gaat overtollige energie naar de batterij dan moet het weer van AC naar DC, en gebruik je je batterij moet het weer van DC naar AC. Ik lees hier "verlies op verlies".

Ik ben geen pro dus kan het mis hebben, correct me if i'm wrong...

[ Voor 3% gewijzigd door Anunnaki op 07-06-2025 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Dat kan. Ik had hier een omvormer tussen hangen en eruit laten halen.
Want je hebt er een apparaat tussen wat niet nodig is. Dus iets extra's wat kapot kan. Veel beter direct de omvormer van sigen in direct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07 18:12
Ik heb m’n installatie op Ai Balanced staan, wat me opvalt is dat de gerapporteerde ‘winst/opbrengst’ veel hoger is dan wat ik in de Vattenfall app zie (ik zit nog even aan Vattenfall vast omdat ik anders de hele winter mag ophoesten, contract liep halverwege mijn jaar opgave schema).

Vraag me af of ik wel de juiste tarieven heb geselecteerd (EEX), of dat er iets anders mist in de configuratie. Tarieven lijken wel overeen te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pF7Ba6nsDBPr5JxiJ0BGxdBUuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLK2kou6cBBAqiOOVkMIXon9.jpg?f=fotoalbum_large
Noxa schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:06:
Nu heb ik altijd begrepen dat je je batterij en zonnepanelen in Nederland niet in eiland modus mag gebruiken. Is dat ook zo?

Nog nooit van gehoord, maar Sigenergy support een volledig onafhankelijke setup met een koude start (dus de omvormer kan ook met een ‘lege’ batterij gestart worden bij een stroom storing of als je de setup in eiland modus hebt. Ik zou wel de omvormer via de smart poort aansturen zodat deze ook kan worden uit gezet (en ik zou checken of je omvormer frequency control ondersteunt).

[ Voor 29% gewijzigd door 01001000 op 07-06-2025 14:17 ]

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz

Staat gewoon in de topicstarter. Kan via de Gateway. Mag gewoon in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
01001000 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:12:
Ik heb m’n installatie op Ai Balanced staan, wat me opvalt is dat de gerapporteerde ‘winst/opbrengst’ veel hoger is dan wat ik in de Vattenfall app zie (ik zit nog even aan Vattenfall vast omdat ik anders de hele winter mag ophoesten, contract liep halverwege mijn jaar opgave schema).

Vraag me af of ik wel de juiste tarieven heb geselecteerd (EEX), of dat er iets anders mist in de configuratie. Tarieven lijken wel overeen te komen.

[Afbeelding]

[...]

Nog nooit van gehoord, maar Sigenergy support een volledig onafhankelijke setup met een koude start (dus de omvormer kan ook met een ‘lege’ batterij gestart worden bij een stroom storing of als je de setup in eiland modus hebt. Ik zou wel de omvormer via de smart poort aansturen zodat deze ook kan worden uit gezet (en ik zou checken of je omvormer frequency control ondersteunt).
Ook gebruikte energie telt mee etc. en dat kan je energie leverancier niet zien, want die kunnen direct gebruikte stroom niet meetellen sinds deze nooit op het net gekomen is.

Kan kloppen dat dit niet klopt dus.

Als je dynamische tarieven ophaald maar een vast contract hebt dan kan dat nooit kloppen. Geheel ander type contract. Dan moet je met vaste tarieven werken.

Verder snap ik je opmerking niet met winter ophoesten? Dynamische leveranciers salderen ook.... tenminste Zonneplan doet dit. Genoeg informatie hoe dit werkt op hun site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07 18:12
Bschnitz schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:37:
[...]

Ook gebruikte energie telt mee etc. en dat kan je energie leverancier niet zien, want die kunnen direct gebruikte stroom niet meetellen sinds deze nooit op het net gekomen is.

Kan kloppen dat dit niet klopt dus.

Als je dynamische tarieven ophaald maar een vast contract hebt dan kan dat nooit kloppen. Geheel ander type contract. Dan moet je met vaste tarieven werken.

Verder snap ik je opmerking niet met winter ophoesten? Dynamische leveranciers salderen ook.... tenminste Zonneplan doet dit. Genoeg informatie hoe dit werkt op hun site.
Ik heb nu een dynamisch contract (per 1 Juni, heb de batterij per 30 April). Wat ik bedoel met de winter is dat mijn jaar opgave van November tot November loopt en mijn contract liep van 1 juni tot 30 mei. Als ik nu switch dan word er een eind afrekening opgemaakt van November tot nu, dus deels vast contract met saldering volgens dat contract en deels verrekening met de zomer opbrengst icm het dynamische contract. Dat zou een verbruik van ca 4 megawattuur zijn terwijl dit over een heel jaar nul op de meter is en dan via een salderings regeling word verrekend. In principe zou ik dat weer terug verdienen met de volgende leverancier maar ik wil m’n contract looptijd ook iets dichter bij het jaar einde hebben ivm de veranderingen die er aan komen.

Voor extra complexiteit zit ik ook vrij dicht bij de 10MWh grens wat weer een impact heeft mochten ze proraten van de grens (10MWh over 12 maanden maar 6,7 voor 8 maanden). Ik heb daar nog geen antwoord op gekregen van vattenfall naast ‘dat heeft mogelijk een impact’ omdat ze je als grootverbruiker kunnen classificeren. Ik ergens in September wel switchen.

Lijkt er overigens op dat Vattenfall de opbrengst zonder belasting rapporteert in de app, wat het verschil redelijk verklaart.

[ Voor 3% gewijzigd door 01001000 op 07-06-2025 15:46 ]

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
HenkS schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:16:
Dat kan. Ik had hier een omvormer tussen hangen en eruit laten halen.
Want je hebt er een apparaat tussen wat niet nodig is. Dus iets extra's wat kapot kan. Veel beter direct de omvormer van sigen in direct
Als je optimizers van SolarEdge hebt (vaak de reden om voor SE te kiezen) kan dat niet. Die werken alleen met omvormers van SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief

Normaalgesproken mag je accusysteem/omvormer niet actief blijven bij uitval van het Grid. Maar de optionele gateway maakt het mogelijk in eiland modus te draaien waar de het Grid losgekoppeld wordt. Dan is het wel mogelijk. Er zijn ook niet veel systemen die dit kunnen. Ik ken zelf alleen Sigenergy/Haier en Emphase (sinds kort) die dit kunnen en beide maken ze gebruik van een gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
Vandaag de boel geinstalleerd.
De HomePro is idd stil. Deze hoor je helemaal niet. Alleen als de relais weer terugschakeld bij actieve grid hoor je het vrij luid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
mestief schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:13:
[...]

Normaalgesproken mag je accusysteem/omvormer niet actief blijven bij uitval van het Grid. Maar de optionele gateway maakt het mogelijk in eiland modus te draaien waar de het Grid losgekoppeld wordt. Dan is het wel mogelijk. Er zijn ook niet veel systemen die dit kunnen. Ik ken zelf alleen Sigenergy/Haier en Emphase (sinds kort) die dit kunnen en beide maken ze gebruik van een gateway.
Ik heb een en gateway die offgrid kan. Maar als ik vraag me dus af of hij verder gaat als het net uitvalt maar de zon wel schijnt. Ik heb de indruk dat mijn SolarEdge er dan ook mee op houdt.

Iemand een idee hoe ik dat in de settings kan instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Hierbij enkele schema's die ik gevonden heb hoe de verschillende aansluitingen verlopen.

De versie zonder back-up vereist geen GATEWAY, maar alleen een “SIGEN SENSOR” energiemeter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWxjWAMhqRLn_NcZ7Jd8j-cZod0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/36w6rHveDGlPxPLjxCAWLOKk.png?f=user_large

De volledige back-up versie vereist de installatie van een enkele of driefasige GATEWAY. Het vereist geen integratie van een “SIGEN SENSOR” meter omdat alle energie in het systeem wordt beheerd via de GATEWAY:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIQqEixrqEB3PD-m5NQf81fLUwE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h6HyfjGZelEElMMJC3V9dcMb.png?f=fotoalbum_large

De versie, ZONDER BACK-UP, en aansluiting bestaand zonnepanelen systeem. Externe omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jgXSIwLohC9RdSFiL-7b0PodoM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7cfCgvc0huh19lPnnKz9JYV1.png?f=user_large

Hieronder nog een schema waarom de Gateway in Nederland is toegestaan, hij kan zich volledig afsluiten van het Grid door relais:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFVjQGs_0aMDshW0sWITiDkM10E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/K4DeSTVLavGPkzOuSWFlVcgL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
Ik toch iets raars in de app.
Zoals eerder aangegeven heb ik nog een SE omvormer. Deze is aan de Grid zijde aangesloten en via de powermeter gekoppeld aan de Sigen. Aan de Sigen zelf zijn nog geen panelen gekoppeld.
Als ik nu in de App kijk (zie afbeelding)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/js5cuE9_vAybeJXNl48w6DzePbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Im58o9lhDkez31l3nQyKKC3.jpg?f=fotoalbum_large
Zie ik dat wat Sig aangeeft bij stroomnet het totaal is van opbrengst zonnepanelen en afname van stroomnet.
Op zich klopt dat voor de gateway wel, dat deze aan de Grid zijde het totaal ziet. Maar aangezien het ook de opgewekte energie van de SE ziet had ik verwacht alleen afname van het stroomnet te zien bij stroomnet.
Zijn er meer die dit hebben of moet ik nog iet instellen in de app.
Het is aangesloten volgens onderstaande schema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kA-2awIczkOq0YaH5j0gajm62MI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A2WLJWb9efg9qhkSLl69JWvg.png?f=fotoalbum_large

De groene vakjes = Solar Edge en Power sensor

[ Voor 17% gewijzigd door mestief op 08-06-2025 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
Noxa schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:29:
[...]

Ik heb een en gateway die offgrid kan. Maar als ik vraag me dus af of hij verder gaat als het net uitvalt maar de zon wel schijnt. Ik heb de indruk dat mijn SolarEdge er dan ook mee op houdt.

Als het net uitvalt zal de Gateway er voor zorgen dat je stroom blijft houden (zolang je accu opgeladen is). Afhankelijk van hoe je SE is aangesloten zal deze idd uitschakelen bij stroomuitval. Alleen als het aangesloten is op de Smart-Port zal de SE aanblijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babro
Welke code moet je instellen bij netcode?
Ik heb hem op EN50549 staan, maar vraag me af of dit correct is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdrOTlHnhu-3hfUdk3zYjEzC-7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1VHvsVPu1GC4kBKqf6ihYlc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
In NL eentje hoger
VDE_AR_AN_4105

[ Voor 30% gewijzigd door mestief op 08-06-2025 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Noxa schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:29:
[...]

Hoofdschakelaar van je stroom even omzetten als de zon schijnt. Kom je er vanzelf achter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
HenkS schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:51:
[...]

Hoofdschakelaar van je stroom even omzetten als de zon schijnt. Kom je er vanzelf achter :)
Zat ik ook aan te denken. Ga het morgen middag eens proberen. Nu te veel activiteit.

Denk wel dat mijn pv niet op de gateway is aangesloten maar rechtstreeks in de meterkast. Dus ik denk dat de vlieger niet op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard321
Anunnaki schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:54:
Hierbij enkele schema's die ik gevonden heb hoe de verschillende aansluitingen verlopen.

De versie zonder back-up vereist geen GATEWAY, maar alleen een “SIGEN SENSOR” energiemeter:
[Afbeelding]

De volledige back-up versie vereist de installatie van een enkele of driefasige GATEWAY. Het vereist geen integratie van een “SIGEN SENSOR” meter omdat alle energie in het systeem wordt beheerd via de GATEWAY:
[Afbeelding]

De versie, ZONDER BACK-UP, en aansluiting bestaand zonnepanelen systeem. Externe omvormer.
[Afbeelding]

Hieronder nog een schema waarom de Gateway in Nederland is toegestaan, hij kan zich volledig afsluiten van het Grid door relais:
[Afbeelding]
ik zou een soort hybride versie hebben tussen beide.

want er is dus wel een omvormer aan wezig van een andere maker (voor de zonnepanelen). maar de gateway is er dan wel weer.
hier zal de instalateur dan dus zelf moeten bedenken wat het beste is om dit aan te sluiten.
en schijnbaar zijn er meerdere wegen naar Rome, en dan ook nog verschil in wat er op dit moment al aan omvormer beschikbaar is.

ik hoop dinsdag een positieve reactie van de installateur te krijgen en zal die hier dan ook posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:51

timpel_800

Amber 65

Beste Sigenstor eigenaren. Ik ben ook bezig met de aanschaf van een thuisbatterij en morgen komt er iemand langs voor een offerte.

Ik heb nu 4 stringomvormers hangen (in totaal 19,2kWp) met een aantal verschillende oriëntaties. Maar ik heb alleen maar Sunpower panelen en die hebben allemaal een nogal hoog voltage. Nu zie ik in de datasheet van de Sigenstor dat er 19kWp aangesloten kan worden, maar wel slechts 1100volt. Met mijn panelen zit ik daar vrij snel overeen (60-70v per paneel).
Of is die 1100v per mppt ? Weet iemand dit?

Alvast dank. Ps ik ben zeer benieuwd. Zijn er ook mensen die deze batterij zelf aangesloten hebben? Dat is namelijk wel mijn plan.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babro
timpel_800 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:42:
Beste Sigenstor eigenaren. Ik ben ook bezig met de aanschaf van een thuisbatterij en morgen komt er iemand langs voor een offerte.

Ik heb nu 4 stringomvormers hangen (in totaal 19,2kWp) met een aantal verschillende oriëntaties. Maar ik heb alleen maar Sunpower panelen en die hebben allemaal een nogal hoog voltage. Nu zie ik in de datasheet van de Sigenstor dat er 19kWp aangesloten kan worden, maar wel slechts 1100volt. Met mijn panelen zit ik daar vrij snel overeen (60-70v per paneel).
Of is die 1100v per mppt ? Weet iemand dit?

Alvast dank. Ps ik ben zeer benieuwd. Zijn er ook mensen die deze batterij zelf aangesloten hebben? Dat is namelijk wel mijn plan.
Zover ik weet is het 1100 per mppt, waarom pak je niet de 15 kw omvormer ipv de 12? Ja ik heb het zelf aangesloten, is goed te doen als je er iets vanaf weet, wel is het veel werk.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste