Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste
Acties:

• Deltaken
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:46
Hallo, heb sinds begin deze week een EV DC lader laten toevoegen aan m'n installatie. En ik merk dat als ik de lader gebruik, deze onmiddellijk met 11kW laadt. De instelling van 'peak shaving' wordt genegeerd. In België is dit 's nachts niet zo wenselijk met het capaciteitstarief. Ik kan de lader manueel wel beperken in de app. Maar kan dit ook dynamisch met home assistant? De AI van Sigen doet hier voorlopig niets mee. Heb het hier al doorgelezen, maar vind het niet terug.

• sand0r21
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-11 14:04
Iemand hier met een soortgelijke setup waarbij dit wél werkt?

Situatie:
• SigenStor
• Aangesloten via Modbus RS485_2
• Pin 13 = B, Pin 14 = A, Pin 12 = PE
• Meter: Eastron SDM630 Modbus V2, adres 1
• Dit is de netzijdesensor → werkt perfect
• Home Assistant via Modbus TCP → werkt ook goed

Nu wil ik mijn externe omvormer (SolarEdge) aansluiten via RS485_1:
• Pin 15 = A, Pin 16 = B, Pin 11 = PE
• Dit gaat via een tweede SDM630, adres 2

Maar ik krijg deze meter met geen mogelijkheid in de app zichtbaar.

Wanneer ik hem wil toevoegen als External Inverter, zie ik heel kort een telefoonicontje op de SDM630 verschijnen, maar daarna volgt in de app de foutmelding:

“Device of the selected model cannot be found”

Kan het zijn dat wanneer de netsensor al is geïnstalleerd én Home Assistant verbonden is, je geen extra fysieke sensor (kWh-meter) meer kunt toevoegen?

[ Voor 0% gewijzigd door sand0r21 op 26-11-2025 20:18 . Reden: typo ]

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:20
CEdS schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:05:
[...]

Een Shelly in de wandmontage doos en klaar is de koffie.......en dan heb ik nog niet eens alles aangemeld in HA. Het is alleen jammer dat de Inverter in HA alles vertegenwoordigt qua opwek, eigen gebruik en EVDC, ik ben er nog niet uit hoe ik dat kan splitsen (voor een bepaalde update kon je wel de EVDC en EVAC apart zien).
Cool zeg, zoveel inzicht. Welk type shelly gebruik je hiervoor?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
timpel_800 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:24:
[...]

Cool zeg, zoveel inzicht. Welk type shelly gebruik je hiervoor?
Dat is in HA standaard, ongeacht welke kWh meter je gebruikt.

Ik gebruik hier bijvoorbeeld goedkope €10 tasmota wifi plugs icm Shelly PM Mini Gen3 welke helaas niet in Sigen kunnen, maar wel goedkoper zijn. Zelfde resultaat.

Ook al zou ik alles moeten vervangen, ik ook die dure nieuwe Shelleys zou kopen om ze ook in Sigen te kunnen doen. Helaas was de investering al gedaan voordat ik een Sigen had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2t40TUtLEnLCdM51I6FL0E2Fd8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7778eZlVECAFfhasejhMdOa9.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:22
DennisGi schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:26:
@Babro,
Welke meter(s) worden ondersteund? één/drie fasig?
Waar kan ik ergens documentatie vinden?
Kan ik dit als eindgebruiker instellen of heb ik een installateur login nodig?
Alvast bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMvddIAmvWYwBmG7vseWRT2xZrY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v2Z15G2LyYYDXgV0ypzbQ0tk.png?f=fotoalbum_large

Gewoon gebruikersaccount.
Tweede tabblad: apparaat

En dan scène toevoegen, daar zie je welke apparaten ondersteund worden. Ik ben van van Shelly’s . Helaas worden de oude niet herkend.
Succes

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

• ruderodeo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-11 14:02
Ik heb een heel aantal bladzijden van dit topic door zitten nemen, maar verdwaal in de informatie.

Ik kom er niet goed uit, hoe aantrekkelijk een batterij nu daadwerkelijk is.

Ik produceer in de zomer 70 kwh op een dagverbruik van 10 kwh

In de winter zijn deze getallen 10 kwh en 30 kwh.

Ik zat aan sigenstor 9kwh te denken. Is dat logisch?

En wat zijn nu ongv terugverdientijd waar je aan moet denken?

Als ik vragen stel die elders zeer duidelijk zijn omschreven, dan is het ook prima om me daarheen te verwijzen

• Bschnitz
  • Nu online
ruderodeo schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:13:
Ik heb een heel aantal bladzijden van dit topic door zitten nemen, maar verdwaal in de informatie.

Als ik vragen stel die elders zeer duidelijk zijn omschreven, dan is het ook prima om me daarheen te verwijzen
Lijkt erg op mijn cijfers. Dus ik kan je alleen mijn verhaal geven, lijkt me leuk als andere dat ook doen.

Met 9kWh opslag ga je het niet halen. Denk eerder aan 3x9kWh met een 10-15kW inverter.

Terugverdientijd is zeer afhankelijk van jou situatie en de toekomst na 2027, dus beloven kunnen we je niets.

Maar uitgangspunt van wat ik bespaar is dat tussen de 7-10 jaar. Zou ook 5 kunnen worden als de markt onstabiel gaat worden.

Eigenlijk des te slechter de markt is, des te sneller verdien je de batterij terug. Je koopt dus eigenlijk een soort van verzekering voor goedkoper stroom voor jezelf voor ongeveer 15 tot max 20 jaar.

De andere kant van de verzekering is dat jou eigen stroom altijd nog iets waard is als je hem gaat verkopen.

Dus een deel is besparen en het andere deel zijn verdiensten.

Mijn behaald resultaat hieronder:
20c inkoop en 30c verkoop gemiddeld over 1 jaar tot nu toe en dat is veel beter dan ik vast zou kunnen krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKTKf4seoub0rgjW1xzktrniNVE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AM1THNwoWp09vfjo7LzJDwEm.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-11 16:42
Ik ben wel benieuwd hoe jullie de batterij niveau instellingen hebben gezet, nu sigenergy zegt dat 0-100 geen probleem is. Ik heb het nu op 5-97 staan.

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07:18
duysa01 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:04:
Ik ben wel benieuwd hoe jullie de batterij niveau instellingen hebben gezet, nu sigenergy zegt dat 0-100 geen probleem is. Ik heb het nu op 5-97 staan.
Ik heb 5-98, 1x per 2 weken doe ik 1x naar 100

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• kliffen
Via vereniging eigen huis heb ik nu weer contract bij Frank. In dit contract krijg ik de inkoopvergoeding ook terug bij terugleveren net als bij zonneplan. Dit in tegenstelling tot mijn eerdere contract bij Frank waar ik voor teruglevering moest betalen. Tevens na een jaar een extra bonus van €200.
Bij Frank kan ik de kwartierprijs kiezen.
Deze actie loopt nog tot 10 december voor geïnteresseerden.

[ Voor 8% gewijzigd door kliffen op 27-11-2025 08:59 ]

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-11 14:59
Bschnitz schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:10:
[...]

Fijn, ik ben niet meer gek. Dacht dat er niemand anders was die de koffiemachine trackt qua verbruik.
Ik doe het ook hoor, je bent echt niet gek :henk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_IPTsDz-Zhs3RI8RwHSH_LeC00=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L1tWG6bMi8TFtODPl6AVmJny.png?f=fotoalbum_large

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-11 07:56
ruderodeo schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:13:

Ik heb de capaciteit gebaseerd op het verbruik in de winter. Dus wat je op een gemiddelde winterdag opmaakt.

Die kun je dan in de goedkoopste uren inkopen en de rest van de dag gebruiken.

In de zomer laad je de accu vol en verkoop je het op het duurste moment van de dag.

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:02
Ik track elk apparaat in de Keuken en Bijkeuken.
Maar ik zal wel gek zijn...

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:23
uray schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:14:

Een Shelly in de wandmontage doos en klaar is de koffie.......en dan heb ik nog niet eens alles aangemeld in HA. Het is alleen jammer dat de Inverter in HA alles vertegenwoordigt qua opwek, eigen gebruik en EVDC, ik ben er nog niet uit hoe ik dat kan splitsen (voor een bepaalde update kon je wel de EVDC en EVAC apart zien).
Gebruik je daarvoor de Shelly PM Mini Gen3? Aan €12 per stuk nog best betaalbaar als je voor grotere aantallen gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door osluis op 27-11-2025 11:41 ]

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:48
osluis schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:41:
[...]

Gebruik je daarvoor de Shelly PM Mini Gen3? Aan €12 per stuk nog best betaalbaar als je voor grotere aantallen gaat.
Deze worden ook ondersteund in de Sigenergy dan? Prijs vind ik prima, ga er vanuit dat ze komende 10/20 jaar wel mee gaan. Enige is wel dat iedere meter ook 1 a 2 watt constant verbruikt. Nu is dit niet erg, maar het is toch weer extra sluipverbruik.

Ik gebruik ook HA om alles uit te lezen, dus vraag me vooral af of het bij de Sigenergy extra voordelen geeft als hem daar ook kunt toevoegen?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Zijn er ook alternatieve goedkope verbruiksmeters ipv Shelly? Bij voorkeur compatible met Sigenergy, maar HA mag ook.

• Bschnitz
  • Nu online
mvrooij schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:54:
[...]

Deze worden ook ondersteund in de Sigenergy dan? Prijs vind ik prima, ga er vanuit dat ze komende 10/20 jaar wel mee gaan. Enige is wel dat iedere meter ook 1 a 2 watt constant verbruikt. Nu is dit niet erg, maar het is toch weer extra sluipverbruik.

Ik gebruik ook HA om alles uit te lezen, dus vraag me vooral af of het bij de Sigenergy extra voordelen geeft als hem daar ook kunt toevoegen?
Nope, de lijst welke werken staat in de app. Deze helaas niet.

• Bschnitz
  • Nu online
JPS schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:06:
Zijn er ook alternatieve goedkope verbruiksmeters ipv Shelly? Bij voorkeur compatible met Sigenergy, maar HA mag ook.
Nee. Alleen Shelly specifieke modellen.

• uray
@JPS Ik gebruik momenteel veel van die van de Ikea, mij goed genoeg en betaalbaar.

• JPS
  • Niet online

JPS

uray schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:39:
@JPS Ik gebruik momenteel veel van die van de Ikea, mij goed genoeg en betaalbaar.
Deze denk ik dan: https://www.ikea.com/nl/n...t-stroommonitor-00569836/
Er staat nergens waarmee deze belast mogen worden; manual zegt 'zie etiket' :?
Weet niet of deze heel blijft icm mijn 3kW Quooker.

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06:34
JPS schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:38:
[...]

In de reviews van meerdere mensen op de IKEA pagina zie ik 16A terug, dus dat zou geen probleem moeten zijn :)

Renault Scenic E-Tech 78kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• uray
@JPS Hangt hier ook tussen de Quooker en het stopcontact. Vooralsnog hij doet het nog steeds...

• Bschnitz
  • Nu online
JPS schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:38:
[...]

Heb jij je Quooker opgevoerd? Normaal gaan ze alleen rond de 2kW namelijk. Wat elke slimme kWh meter eigenlijk wel aankan.

• JPS
  • Niet online

JPS

Bschnitz schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:07:
[...]

Heb jij je Quooker opgevoerd? Normaal gaan ze alleen rond de 2kW namelijk. Wat elke slimme kWh meter eigenlijk wel aankan.
Goed gezien, ik heb een inmiddels bijna 20j oude Combi+ 3.0. Meestal werd toen de 2.2 verkocht die idd 2.2kW is. De latere Quooker modellen bestonden meen ik niet meer in 3kW versie. Het leek ons toen wel handig ivm de boilerfunctie zodat we zo snel mogelijk weer heet water hebben.

• Bschnitz
  • Nu online
JPS schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:14:
[...]

Goed gezien, ik heb een inmiddels bijna 20j oude Combi+ 3.0. Meestal werd toen de 2.2 verkocht die idd 2.2kW is. De latere Quooker modellen bestonden meen ik niet meer in 3kW versie. Het leek ons toen wel handig ivm de boilerfunctie zodat we zo snel mogelijk weer heet water hebben.
Wow, ik dacht altijd dat de Quooker na 15 jaar echt helemaal op was. Knap dat je hem al zo lang kan gebruiken.

Hoe vaak heb je al onderdelen moeten vervangen en of ontkalken?

• JPS
  • Niet online

JPS

Bschnitz schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:17:
[...]

Wow, ik dacht altijd dat de Quooker na 15 jaar echt helemaal op was. Knap dat je hem al zo lang kan gebruiken.

Hoe vaak heb je al onderdelen moeten vervangen en of ontkalken?
Ja ook een mooie. Capaciteit liep een jaar of 10 geleden helemaal terug en na openschroeven kwam daar de welbekende kalkbrij uit. Beetje gereviseerd, ontkalkt en hij deed het weer goed.
5 jaar geleden een ontkalker in huis geplaatst en de Quooker weer ontkalkt + het HiTac filter vervangen. Daarna niet meer naar omgekeken en hij doet het nog steeds. 19 jaar inmiddels met alleen 1x een HiTac filter vervangen >:)

• uray
De oudere Quookers zijn bijna onverwoestbaar...

• JPS
  • Niet online

JPS

Ja het was toen een innovatief hip apparaat. En zeker kwalitatief goed gebouwd, maar net als de meeste fabrikanten zal ook Qooker hebben ingezien dat voor een goede omzet een product lifecycle beter niet te lang kan zijn.

• timpel_800
Bschnitz schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:36:
[...]

Nope, de lijst welke werken staat in de app. Deze helaas niet.
Ik zie deze staan: Smart plug:

Shelly Plug S Gen3, Shelly Plus Plug S, Shelly Plus Plug UK,

Relay switches:

Shelly Plus 2PM, Shelly Pro 4PM, Shelly Plus 1PM, Shelly 1PM Gen3, Shelly 2PM Gen3, Shelly Plus 1, Shelly 1PM Mini Gen3, Shelly Pro 2PM, Shelly Pro 1PM

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• timpel_800
duysa01 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:04:
5-100

Ps de mainstream loopt zo achter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_JLEhzQ_p18-Gom7EdOzrBY5gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hibb30Jr29x11hLwO9w5aeak.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door timpel_800 op 27-11-2025 17:00 ]

• SpaceDok
  • Registratie: Juli 2001
Bij deze wil ik hier iedereen even bedanken voor alle gedeelde info en support. Daarmee heb ik inmiddels m’n bestelling kunnen doen (3-fase SigenStor, met 2x 9kWh batterijen en een Sigen Gateway) die binnenkort geïnstalleerd zal worden en direct aangesloten op m’n 27 PV panelen (9,8 kWP oost/west). Alles ga ik integreren in m’n HA.
Ik kan niet wachten om de eerste ervaringen en resultaten hier te delen. 😉

Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...

• mvrooij
timpel_800 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:17:
[...]

Ik zie deze staan: Smart plug:

Shelly Plug S Gen3, Shelly Plus Plug S, Shelly Plus Plug UK,

Relay switches:

Shelly Plus 2PM, Shelly Pro 4PM, Shelly Plus 1PM, Shelly 1PM Gen3, Shelly 2PM Gen3, Shelly Plus 1, Shelly 1PM Mini Gen3, Shelly Pro 2PM, Shelly Pro 1PM
Bedankt voor deze informatie.

Als je deze Smart Plugs of Relay's gebruikt en binnen Sigenergy koppelt is het dan puur voor de informatie of doet Sigenery er dan ook meer mee? Anders hou ik het namelijk liever allemaal op 1 plek en dat is Home Assistant.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• dwarsdrijver
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-11 22:36
Goedenavond, kan je de DC lader koppelen aan een backoffice zoals E-Flux / Road, zodat het laden van gasten via het pasje wordt verrekend?

en hoe gaat dat dan met terugleveren als je dit hebt ingeschakeld

• NitramRetsok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07:44
kliffen schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:44:
Via vereniging eigen huis heb ik nu weer contract bij Frank. In dit contract krijg ik de inkoopvergoeding ook terug bij terugleveren net als bij zonneplan. Dit in tegenstelling tot mijn eerdere contract bij Frank waar ik voor teruglevering moest betalen. Tevens na een jaar een extra bonus van €200.
Bij Frank kan ik de kwartierprijs kiezen.
Deze actie loopt nog tot 10 december voor geïnteresseerden.
hmm is dit dan echt gunstig? Frank Energie kwam natuurlijk niet altijd goed uit de bus.

• Bschnitz
  • Nu online
NitramRetsok schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:56:
[...]

hmm is dit dan echt gunstig? Frank Energie kwam natuurlijk niet altijd goed uit de bus.
Lijkt interessant maar is het niet, die 10% zonnebonus van Zonneplan leveren per jaar veel meer op :) Helaas vergeet deze 10% bijna iedereen....

• kliffen
Bschnitz schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:05:
[...]

Lijkt interessant maar is het niet, die 10% zonnebonus van Zonneplan leveren per jaar veel meer op :) Helaas vergeet deze 10% bijna iedereen....
In mijn geval heeft die 10% zonnebonus ongeveer die €200 opgeleverd die ik nu als bonus van Frank krijg. Voor mij dus geen verschil in prijs met zonneplan, maar wel het gebruik van kwartierprijzen bij Frank.
Over een jaar maar weer opnieuw kijken wat ze allemaal bedacht hebben voor 2027.

• Bschnitz
  • Nu online
kliffen schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:03:
[...]

In mijn geval heeft die 10% zonnebonus ongeveer die €200 opgeleverd die ik nu als bonus van Frank krijg. Voor mij dus geen verschil in prijs met zonneplan, maar wel het gebruik van kwartierprijzen bij Frank.
Over een jaar maar weer opnieuw kijken wat ze allemaal bedacht hebben voor 2027.
We hebben ook nog niet heel een jaar de bonus gehad. Dus die €200 worden toch al snel meer omdat die pas ergens halverwege einde van het jaar is begonnen.

• kliffen
Bschnitz schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:06:
[...]

We hebben ook nog niet heel een jaar de bonus gehad. Dus die €200 worden toch al snel meer omdat die pas ergens halverwege einde van het jaar is begonnen.
Ik heb geëxtrapoleerd. Zomermaanden kreeg ik €16 per maand. Over oktober was het al gezakt naar €8.
Over een heel jaar schat ik €150 voor mij, maar als je meer handelt met grotere batterij (en gedurende de daglicht periode) kan het natuurlijk meer zijn.

• Bschnitz
  • Nu online
kliffen schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:11:
[...]

Ik heb geëxtrapoleerd. Zomermaanden kreeg ik €16 per maand. Over oktober was het al gezakt naar €8.
Over een heel jaar schat ik €150 voor mij, maar als je meer handelt met grotere batterij (en gedurende de daglicht periode) kan het natuurlijk meer zijn.
Oh je hebt dan wel echt flink minder dan mij gehad, wat is je WP en je opslag ook alweer? Staat helaas niet in je sig ;(

• timpel_800
Had ik nu ergens gelezen dat ze bij Sigenergy die Uurprijzen weer gaan aanbieden bij de volgende update?

• kliffen
Bschnitz schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:18:
[...]

Oh je hebt dan wel echt flink minder dan mij gehad, wat is je WP en je opslag ook alweer? Staat helaas niet in je sig ;(
Had ik me nog nooit in verdiept 🤪. Nu wel?

[ Voor 20% gewijzigd door kliffen op 28-11-2025 15:01 ]

• Bschnitz
  • Nu online
timpel_800 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:24:
Had ik nu ergens gelezen dat ze bij Sigenergy die Uurprijzen weer gaan aanbieden bij de volgende update?
Yes, ze werken eraan. Next major update, alleen waneer die komt is niet duidelijk..... (Ik hoop als kerst kadootje)

• mvrooij
Update Tibber:
Verkoopvergoeding bij teruglevering
Bij Tibber betalen we voor elke kWh die je teruglevert, de beursprijs, belastingen én inkoopvergoeding aan je uit. We maken echter wel kosten voor het verhandelen van deze stroom. Om deze kosten te kunnen dekken, voeren we per 1 januari een verkoopvergoeding in van 2,48 ct/kWh (incl. btw) over de teruggeleverde stroom. Je leest er in dit artikel meer over.

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
mvrooij schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:51:
Update Tibber:
Bij Tibber betalen we voor elke kWh die je teruglevert, de beursprijs, belastingen én inkoopvergoeding aan je uit. We maken echter wel kosten voor het verhandelen van deze stroom. Om deze kosten te kunnen dekken, voeren we per 1 januari een verkoopvergoeding in van 2,48 ct/kWh (incl. btw) over de teruggeleverde stroom. Je leest er in dit artikel meer over.
dit artikel ;)

Renault Scenic E-Tech 78kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• kliffen
Update Tibber:
Voor nieuwe klanten of ook bestaande contracten?

• mvrooij
kliffen schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:02:
[...]

Hier de gehele e-mail:

Hi X,

2026 staat voor de deur. Om je goed voorbereid het nieuwe jaar in te laten gaan, informeren we je graag over de tarieven en aanvullende voorwaarden die per 1 januari 2026 gelden.

Door klant te blijven op 1 januari 2026 ga je automatisch akkoord met de nieuwe tarieven en aanvullende voorwaarden. Je hoeft hier niets voor te doen. Indien je niet akkoord bent kun je zonder opzegvergoeding overstappen.

Wijzigingen tarieven Tibber per 1 januari 2026

Elektriciteit
Onze inkoopkosten voor elektriciteit zijn stabiel. Daarom blijft onze inkoopvergoeding ongewijzigd op 2,48 ct/kWh (incl. btw). Mochten de kosten in de toekomst veranderen, dan passen we ze aan. Óok als dit in jouw voordeel is!

Gas
Goed nieuws, de inkoopkosten voor gas zijn gedaald. Daarom verlagen we de inkoopvergoeding voor gas van €0,1056 per m³ naar €0,08835 per m³ (incl. btw).

Wijzigingen aanvullende leveringsvoorwaarden Tibber
De aanvullende leveringsvoorwaarden van Tibber worden per 1 januari 2026 aangepast. Je vindt de meest recente versie hier. Samenvattend voeren we de volgende wijzigingen door:
• We schorten de mogelijkheid op om een dynamisch tarief om te zetten naar een modelcontracttarief, zonder een nieuw contract af te sluiten.
• We passen de voorwaarden voor teruglevering aan ter voorbereiding op het beëindigen van de salderingsregeling in 2027.
• We voegen een verkoopvergoeding toe aan onze voorwaarden voor teruglevering.

Wijzigingen vanuit de overheid in 2026

De overheid past de energiebelasting aan. In 2026 gaat de belasting op stroom iets omlaag. Belasting op gas stijgt weer een beetje en de vermindering energiebelasting wordt lager.

Energiebelasting stroom

Verbruik per jaar per kWh 2025 (incl. BTW) 2026 (incl. BTW)
0 t/m 10.000 € 0,1228 € 0,1108
10.001 t/m 50.000 € 0,0840 € 0,0807
50.001 t/m 10.000.000 € 0,0468 € 0,0452

Energiebelasting gas

2025 (incl. BTW) 2026 (incl. BTW)
€ 0,6996 per m³ € 0,7267 per m³

Vermindering energiebelasting

€ 635,19 € 628,96

Netbeheerkosten
De netbeheerkosten stijgen naar verwachting met gemiddeld circa 3,5% voor huishoudens en kleine bedrijven in 2026. Dit komt neer op ongeveer €25 extra per jaar. Deze kosten berekenen we 1-op-1 door. Ze verschillen per regio en aansluiting. Voor exacte details kun je terecht op de website van je netbeheerder.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
kliffen schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:02:
[...]

Voor iedereen dus.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-11 17:46

Mipatje

Petrolhead

mvrooij schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:07:
[...]

Hier de gehele e-mail:

Hi X,

2026 staat voor de deur. Om je goed voorbereid het nieuwe jaar in te laten gaan, informeren we je graag over de tarieven en aanvullende voorwaarden die per 1 januari 2026 gelden.

Door klant te blijven op 1 januari 2026 ga je automatisch akkoord met de nieuwe tarieven en aanvullende voorwaarden. Je hoeft hier niets voor te doen. Indien je niet akkoord bent kun je zonder opzegvergoeding overstappen.

Wijzigingen tarieven Tibber per 1 januari 2026

Elektriciteit
Onze inkoopkosten voor elektriciteit zijn stabiel. Daarom blijft onze inkoopvergoeding ongewijzigd op 2,48 ct/kWh (incl. btw). Mochten de kosten in de toekomst veranderen, dan passen we ze aan. Óok als dit in jouw voordeel is!

Gas
Goed nieuws, de inkoopkosten voor gas zijn gedaald. Daarom verlagen we de inkoopvergoeding voor gas van €0,1056 per m³ naar €0,08835 per m³ (incl. btw).

Wijzigingen aanvullende leveringsvoorwaarden Tibber
De aanvullende leveringsvoorwaarden van Tibber worden per 1 januari 2026 aangepast. Je vindt de meest recente versie hier. Samenvattend voeren we de volgende wijzigingen door:
• We schorten de mogelijkheid op om een dynamisch tarief om te zetten naar een modelcontracttarief, zonder een nieuw contract af te sluiten.
• We passen de voorwaarden voor teruglevering aan ter voorbereiding op het beëindigen van de salderingsregeling in 2027.
• We voegen een verkoopvergoeding toe aan onze voorwaarden voor teruglevering.

Wijzigingen vanuit de overheid in 2026

De overheid past de energiebelasting aan. In 2026 gaat de belasting op stroom iets omlaag. Belasting op gas stijgt weer een beetje en de vermindering energiebelasting wordt lager.

Energiebelasting stroom

Verbruik per jaar per kWh 2025 (incl. BTW) 2026 (incl. BTW)
0 t/m 10.000 € 0,1228 € 0,1108
10.001 t/m 50.000 € 0,0840 € 0,0807
50.001 t/m 10.000.000 € 0,0468 € 0,0452

Energiebelasting gas

€ 0,6996 per m³ € 0,7267 per m³

Vermindering energiebelasting

€ 635,19 € 628,96

Netbeheerkosten
De netbeheerkosten stijgen naar verwachting met gemiddeld circa 3,5% voor huishoudens en kleine bedrijven in 2026. Dit komt neer op ongeveer €25 extra per jaar. Deze kosten berekenen we 1-op-1 door. Ze verschillen per regio en aansluiting. Voor exacte details kun je terecht op de website van je netbeheerder.
Als Zonneplan niks gaat veranderen dan maar mooi bij ZP blijven, scheelt 4,5 cent exclusief de 10% Zonnebonus.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• Bschnitz
  • Nu online
Mipatje schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:43:
[...]

Als Zonneplan niks gaat veranderen dan maar mooi bij ZP blijven, scheelt 4,5 cent exclusief de 10% Zonnebonus.
Tot nu toe wel, ze waren al goed maar nu dus alleen maar beter. Blijft weinig keuze over zo.

• timpel_800
Het lijkt er wel een beetje op alsof zonneplan zo veel mogelijk mensen met zonnepanelen wilt binnenharken, met alle andere die boetes geven, waar zij juist 'belonen' . Wel een slimme strategie misschien.

• Bschnitz
  • Nu online
timpel_800 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:07:
Het lijkt er wel een beetje op alsof zonneplan zo veel mogelijk mensen met zonnepanelen wilt binnenharken, met alle andere die boetes geven, waar zij juist 'belonen' . Wel een slimme strategie misschien.
Dat zou kunnen, ik dacht dat ANWB al jaren de chef was op de dynamische markt, maar ok echt met like 20% verschil tegenover zonneplan. Weet niet of dat nog steeds zo is.

Behalve Jeroen is er eigenlijk ook geen goede site om te vergelijken en met gaslicht moet je een vinkje aanzetten wat ook niemand weet.

• timpel_800
Is dit een nieuwe setting? Of is dit de installateurssetting die ervoor zorgt dat 'gebruikers' ook hun grid import en export kunnen aanpassen binnen die Harde import/export controle?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQr-uH8Emb-p3jKOwWFPsAEZZaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFvl6JWjqaebFunpe4cqXd4T.jpg?f=fotoalbum_large

• kliffen
Mipatje schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:43:
[...]

Het scheelt 2,5cent, je krijgt nl wel de inkoopvergoeding terug zoals ik het lees.

• Bschnitz
  • Nu online
timpel_800 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:25:
Is dit een nieuwe setting? Of is dit de installateurssetting die ervoor zorgt dat 'gebruikers' ook hun grid import en export kunnen aanpassen binnen die Harde import/export controle?

[Afbeelding]
De installeur zet de max en de user kan dan minder maar niet meer. Zo gebruik ik het.

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Update Tibber:
Dus de invoer aanpassen vwb in- en verkoop in de Sigen app?

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-11 17:46

Mipatje

Petrolhead

kliffen schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:20:
[...]

Het scheelt 2,5cent, je krijgt nl wel de inkoopvergoeding terug zoals ik het lees.
Quote Tibber
Onze inkoopkosten voor elektriciteit zijn stabiel. Daarom blijft onze inkoopvergoeding ongewijzigd op 2,48 ct/kWh (incl. btw). Mochten de kosten in de toekomst veranderen, dan passen we ze aan. Óok als dit in jouw voordeel is
unquote
dit zijn de kosten die je Tibber betaald voor de stroom die je afneemt.
Voor teruglevering ga je ook 2,48 betalen
Bij ZP krijg je 2 cent + 10 bonus
Dus verschil is 4,48 cent boven op de Epex dan nog de bonus van 10% boven de Epex en de 2 cent. Toch?

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• Bschnitz
  • Nu online
Mipatje schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:47:
[...]

Quote Tibber
Onze inkoopkosten voor elektriciteit zijn stabiel. Daarom blijft onze inkoopvergoeding ongewijzigd op 2,48 ct/kWh (incl. btw). Mochten de kosten in de toekomst veranderen, dan passen we ze aan. Óok als dit in jouw voordeel is
unquote
Dus verschil is 4,48 cent boven op de Epex dan nog de bonus van 10% boven de Epex en de 2 cent. Toch?
Yea je praat hier over honderden euros verschil op jaarbasis, dat al op +-5000 kWh teruglevering.

Tibber is voor mij nu geen optie meer vs Zonneplan. Wel jammer want ik wilde het het volgend jaar proberen, pech voor tibber.

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06:31
Weet iemand trouwens een goede beschrijving of best practices te vinden van alle Grid Code Parameter Settings? Veel wordt denk ik al vooraf ingevuld door de Grid Code VDE_AR_N_4105 maar ik ben toch benieuwd wat alle instellingen/waarden betekenen.

Ik heb toegang tot het learning center maar kan zo snel niet echt iets vinden…

Edit: al besef ik me net dat VDE volgens mij een Duitse norm is, moet ik het niet op NEN_50549 ingesteld hebben? @timpel_800 @CEdS @mestief @duoruvis wat hebben jullie gebruikt?

[ Voor 22% gewijzigd door EB W op 29-11-2025 09:13 ]

• timpel_800
Ja, NEN_50549.

Verder heb ik daarin niks aangepast.

• timpel_800
Vraag mbt energiebesparingsmodus

Is er een vrijwilliger die iets voor mij wil controleren?

- Stel je batterij in op Energiebesparingsmodus (Verbeterde spaarstand)
- Zet je Grid Import Limiet op bijv. 10kW. (in ieder geval onder de waarde van je hoofdzekering)
- Zorg dat de batterij ook daadwerkelijk in de Energiebesparingsmodus staat (vaak als de prijzen stabiel zijn zoals vandaag).
- Overvraag je Import Limiet door bijv. de autolader aan te zetten en de waterkoker aan te zetten (meer dan > 10kW)

Observeer wat er gebeurt: wordt de limiet gerespecteerd en springt de batterij bij, of wordt de limiet overschreden?

Waarom deze vraag:
Ik heb sinds deze week de energiebesparingsmodus aangezet, maar zowel vandaag als gisteren wordt bij tijdens het bakken mijn Gridlimiet overschreden. De batterij doet dus niks, waar hij normaliter bijspringt.
Ik vind dit wel weer kwalijk. Of niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ax7vNkhi9QHre3spN3_Zc31s_xY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/K8dWHi8EgzD2c1coNZhvFifZ.jpg?f=user_large

• kliffen
Mipatje schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:47:
[...]

Quote Tibber
unquote
Er staat dit:
Bij Tibber betalen we voor elke kWh die je teruglevert, de beursprijs, belastingen én inkoopvergoeding aan je uit. We maken echter wel kosten voor het verhandelen van deze stroom. Om deze kosten te kunnen dekken, voeren we per 1 januari een verkoopvergoeding in van 2,48 ct/kWh (incl. btw) over de teruggeleverde stroom.

Je krijgt dus nog steeds de inkoopvergoeding bij teruglevering en betaalt de verkoopvergoeding. Deze zijn hetzelfde.
De facto is het verschil tussen koop en verkoop alleen de verkoopvergoeding. Verschil met zonneplan dus alleen de verkoopvergoeding, want zowel bij zonneplan als tibber ontvang je de inkoopvergoeding.
Leuk hoor al die termen, lekker schimmig houden!🤪

• Bschnitz
  • Nu online
kliffen schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:07:
[...]

Er staat dit:
Bij Tibber betalen we voor elke kWh die je teruglevert, de beursprijs, belastingen én inkoopvergoeding aan je uit. We maken echter wel kosten voor het verhandelen van deze stroom. Om deze kosten te kunnen dekken, voeren we per 1 januari een verkoopvergoeding in van 2,48 ct/kWh (incl. btw) over de teruggeleverde stroom.

Je krijgt dus nog steeds de inkoopvergoeding bij teruglevering en betaalt de verkoopvergoeding. Deze zijn hetzelfde.
De facto is het verschil tussen koop en verkoop alleen de verkoopvergoeding. Verschil met zonneplan dus alleen de verkoopvergoeding, want zowel bij zonneplan als tibber ontvang je de inkoopvergoeding.
Leuk hoor al die termen, lekker schimmig houden!🤪
In die rekenvoorbeelden van ze tussen nu en 2026 ga je er meer op achteruit dan je nu zegt, hoe kan dat dan?

• Adze
  • Laatst online: 05:46

Adze

CCNP !

[b]timpel_800 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:29:
Waarom deze vraag:
Ik heb sinds deze week de energiebesparingsmodus aangezet, maar zowel vandaag als gisteren wordt bij tijdens het bakken mijn Gridlimiet overschreden. De batterij doet dus niks, waar hij normaliter bijspringt.
Ik heb dit ook gemerkt. Als een EV ging laden op 1 fase 32A en batterij stond in energiebespaarmodus, dan duurde het soms wel tot 30sec voordat peak-shaving/fase-verschuiving startte. Tot die tijd had ik overschrijding van hoofdaansluiting. Peak-shaving was wel geconfigureerd bij mij. Ik heb daarom performance mode weer actief gezet. Kiezen tussen twee kwaden.

[ Voor 3% gewijzigd door Adze op 29-11-2025 10:18 ]

• Bschnitz
  • Nu online
timpel_800 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:29:
Vraag mbt energiebesparingsmodus

Is er een vrijwilliger die iets voor mij wil controleren?

- Stel je batterij in op Energiebesparingsmodus (Verbeterde spaarstand)
- Zet je Grid Import Limiet op bijv. 10kW. (in ieder geval onder de waarde van je hoofdzekering)
- Zorg dat de batterij ook daadwerkelijk in de Energiebesparingsmodus staat (vaak als de prijzen stabiel zijn zoals vandaag).
- Overvraag je Import Limiet door bijv. de autolader aan te zetten en de waterkoker aan te zetten (meer dan > 10kW)

Observeer wat er gebeurt: wordt de limiet gerespecteerd en springt de batterij bij, of wordt de limiet overschreden?

Waarom deze vraag:

[Afbeelding]
Zeker kwalijk, het is wel logisch dat het zo werkt. Echter als ze toch een waarschuwing geven met het aanzetten van de stand kan er ook duidelijk vermeld worden dat de grid limit ook niet meer werkt.

Mijn advies is dan ook dit documenteren en een ticket maken bij Sigen.

Of ze zorgen ervoor dat het werkt of ze moeten de waarschuwing uitbreiden.

• timpel_800
Dank voor jullie reacties. Ik had wel gelezen dat het systeem wat trager werkt bij energie besparingsmodus maar er staat 30 tot 50ms ipv 0ms maar dat slaat dan alleen op off grid gaan.

In tegenstelling tot @Adze waar het 30 seconden duurde bleef bij mij gewoon de hele tijd de overschrijding. Wel 20 minuten lang.

Ik ga een ticket indienen ik vind het namelijk helemaal niet logisch. Gridlimit is gridlimiet imo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEhHmYxajTNJcUAID5mTGwIk064=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOSlYPfavWpz4bsKjajWP0rS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjxtUNsZvNDEk2byvkflGOoZqqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/inOstPtGjFtsUuOLCuXfeBsM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door timpel_800 op 29-11-2025 11:20 ]

• kliffen
Bschnitz schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:09:
[...]

In die rekenvoorbeelden van ze tussen nu en 2026 ga je er meer op achteruit dan je nu zegt, hoe kan dat dan?
Van de website van tibber:
Voorbeeld 2025
Je levert 5 kWh terug. De beursprijs van stroom (zonder belastingen) is 9 cent. Je krijgt de inkoopvergoeding van €0,0248 bovenop de marktprijs uitgekeerd. Jij ontvangt voor terugleveren van 5 kWh €0,57.

Voorbeeld 2026
Je levert 5 kWh terug. De beursprijs van stroom (zonder belastingen) is 9 cent. Jij ontvangt voor terugleveren van 5 kWh €0,45 Dit is exact wat de beursprijs is.

Verschil over 5kWh is 12 cent. Dus 2,4 cent/kWh verschil tov 2025

• Adze

Adze

CCNP !

timpel_800 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:14:
Dank voor jullie reacties. Ik had wel gelezen dat het systeem wat trager werkt bij energie besparingsmodus maar er staat 30 tot 50ms ipv 0ms maar dat slaat dan alleen op off grid gaan.

In tegenstelling tot @Adze waar het 30 seconden duurde bleef bij mij gewoon de hele tijd de overschrijding. Wel 20 minuten lang.
Is die 20 min met of zonder peak-shave configuratie? Ik bedoel daarmee enkel grid-limieten of grid-limieten + peak-shave configuratie?

• timpel_800
Alleen grid limieten.

• Adze

Adze

CCNP !

Misschien de moeite waard om het eens te testen met peak-shaving geconfigureerd icm energiebespaarstand?

• Bschnitz
  • Nu online
kliffen schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:28:
[...]

Van de website van tibber:
Voorbeeld 2025
Je levert 5 kWh terug. De beursprijs van stroom (zonder belastingen) is 9 cent. Je krijgt de inkoopvergoeding van €0,0248 bovenop de marktprijs uitgekeerd. Jij ontvangt voor terugleveren van 5 kWh €0,57.

Voorbeeld 2026
Je levert 5 kWh terug. De beursprijs van stroom (zonder belastingen) is 9 cent. Jij ontvangt voor terugleveren van 5 kWh €0,45 Dit is exact wat de beursprijs is.

Verschil over 5kWh is 12 cent. Dus 2,4 cent/kWh verschil tov 2025
Ja maar is dat niet het voorbeeld van binnen salderen, buiten salderen betaal je dit toch wel?

• kliffen
Bschnitz schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:24:
[...]

Ja maar is dat niet het voorbeeld van binnen salderen, buiten salderen betaal je dit toch wel?
Buiten salderen werkt hetzelfde. Het enige verschil is dan de energiebelating.

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:01
In het kader van de 'black starts' discussie eerder: ik heb een 2 kwh "portable battery station", type bluetti / poweroak / dat-soort-merken. Die houdt verbazingwekkend goed z'n lading vast voor lange tijd.

Zou ik deze kunnen gebruiken om bij een lege Sigenstor deze in te prikken en daarmee het systeem te kunnen opstarten? De output is een 230V 'stopcontact', max 2000 watt.

Er zit -in tegenstelling tot bv een kleine thuisbatterij als homewizard- geen beperking op tot 800 watt, dus zo maar een willekeurig stopcontact inprikken lijkt me geen goed idee (als die power station dan uberhaupt snapt wat die moet doen). Maar wellicht wel op 1 van de poorten van de gateway?

• Adze

Adze

CCNP !

aloft schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:07:
In het kader van de 'black starts' discussie eerder: ik heb een 2 kwh "portable battery station", type bluetti / poweroak / dat-soort-merken. Die houdt verbazingwekkend goed z'n lading vast voor lange tijd.

Zou ik deze kunnen gebruiken om bij een lege Sigenstor deze in te prikken en daarmee het systeem te kunnen opstarten? De output is een 230V 'stopcontact', max 2000 watt.

Er zit -in tegenstelling tot bv een kleine thuisbatterij als homewizard- geen beperking op tot 800 watt, dus zo maar een willekeurig stopcontact inprikken lijkt me geen goed idee (als die power station dan uberhaupt snapt wat die moet doen). Maar wellicht wel op 1 van de poorten van de gateway?
Maar waarom zou je dat doen? Je kunt beter de bluetti gebruiken voor andere dingen dan het vullen van een lege Sigenergy batterij. Zodra er voldoende zonneopwek is start de Sigenergy batterij wel weer op. Ik snap je logica hierachter niet...

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:01
Adze schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:10:
[...]

Maar waarom zou je dat doen? Je kunt beter de bluetti gebruiken voor andere dingen dan het vullen van een lege Sigenergy batterij. Zodra er voldoende zonneopwek is start de Sigenergy batterij wel weer op. Ik snap je logica hierachter niet...
Volgens mij is het probleem in een off-grid en lege batterij situatie dat de externe omvormer van het zonnesysteem zelf ook eerst wat AC stroom nodig heeft voordat hij de energie kan doorgeven aan de Sigenergy batterij. Die stroom moet dan ergens vandaan komen.

• Adze

Adze

CCNP !

aloft schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:32:
[...]

Volgens mij is het probleem in een off-grid en lege batterij situatie dat de externe omvormer van het zonnesysteem zelf ook eerst wat AC stroom nodig heeft voordat hij de energie kan doorgeven aan de Sigenergy batterij. Die stroom moet dan ergens vandaan komen.
Volgens mij is dat niet waar. Ik heb ooit een filmpje op YouTube gezien waarbij een off-grid installatie in Australië zichzelf in de benen hielp wanneer er sochtends genoeg zonne energie was om de geheel stack te laten ontwaken. Daar kwam geen mens aan te pas. Ook niet door op een knopje drukken oid. Kan alleen dat filmpje weer niet terug vinden... Grr

• timpel_800
Het lijkt mij niet dat dit thuisbatterij een sinus kan maken dus dan gaat die omvormer daarmee nooit opstarten. Maar je kunt het misschien testen?

• timpel_800
Adze schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:59:
[...]

Volgens mij is dat niet waar. Ik heb ooit een filmpje op YouTube gezien waarbij een off-grid installatie in Australië zichzelf in de benen hielp wanneer er sochtends genoeg zonne energie was om de geheel stack te laten ontwaken. Daar kwam geen mens aan te pas. Ook niet door op een knopje drukken oid. Kan alleen dat filmpje weer niet terug vinden... Grr
Maar hier ga je er misschien wel vanuit dat de panelen direct op de Sigen zitten en niet op een 3rd party omvormer?

• ArPi75
Adze schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:59:
[...]

Dit gaat alleen op voor PV die direct aan de omvormer van SigEnergy aangesloten is. Voor andere omvormers of in mijn geval een Enphase systeem, die zijn "dood" als er geen stroom is en starten dan dus ook niet meer op.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• timpel_800
Hier zit wel een instelling die er iets mee te maken heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ie037oySY07haDa0-7fDd1S4S_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FvGYVVKw3c5vtP5wItHoeh8x.jpg?f=fotoalbum_large

• Adze

Adze

CCNP !

ArPi75 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:02:
[...]

Dit gaat alleen op voor PV die direct aan de omvormer van SigEnergy aangesloten is. Voor andere omvormers of in mijn geval een Enphase systeem, die zijn "dood" als er geen stroom is en starten dan dus ook niet meer op.
Yes! Helemaal waar. Hier nog wat documenten die ik vond over black-start.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsLYhc80SlzA6ISxBHob7RL4WKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgq2372D7f6RiTIizeOaQUMA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Upj7fhS9vIXYtc1DoIddhYKDI2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8InHOsDH28WgCjjHg2ZoZ16G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9w5LQ6i7WSzHnxYylFDKVB2uUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IF3rXivCRjEg8l3J7kSk9shU.jpg?f=fotoalbum_large

• timpel_800
Ik heb het AI gevraagd:

Komt op hetzelfde neer. Als ik vervolgens vraag hoe het met ac gekoppelde systemen gaat zegt hij dus idd dat dit niet lukt. Tenzij je een microgrid of een generator hebt. In dat geval kun je misschien iets met die powerstation die je via de gateway op de Generator ingang aansluit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wLQOroz3rRRz14YdC5o_M-e6yk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pQaymYU3ImP1SLQZbmepzY0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1FsYUJRqg99UVC5XxXUi4GErZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNQ0RniJve7WM0dHGxsRSr5K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtnG8fL6TknJ0b46MX-Q9B1YAAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fium2FBSjiKqtDe9ikKGrhGQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_Vs8Ohdlo5nVsHfAX9H7pjEhvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NgmCCtHedHs6E7DcbyEi60j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLAbxQKCUybZ_RxXQbdvY9cLPiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JZ5j2ghob5LxuSgdlyIxpZa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMYNQpVNpv4mmSAhTDn714FZvyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7GyFCUzQSzIcNeP1GSSzNVF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door timpel_800 op 29-11-2025 20:50 ]

• daemonix
  • Niet online
ArPi75 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:02:
[...]

Dit gaat alleen op voor PV die direct aan de omvormer van SigEnergy aangesloten is. Voor andere omvormers of in mijn geval een Enphase systeem, die zijn "dood" als er geen stroom spanning is en starten dan dus ook niet meer op.
230 V +/- 10% moet er zijn anders doen de zonnepanelen verplicht niets. Maar je stelt toch altijd een minimum in om te zorgen dat UPS functionaliteit werkt, hier op 15%. Die loopt echt niet zo maar leeg.

[ Voor 13% gewijzigd door daemonix op 30-11-2025 01:10 ]

• MadHost
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:06
timpel_800 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:45:
Ik heb het AI gevraagd:

Komt op hetzelfde neer. Als ik vervolgens vraag hoe het met ac gekoppelde systemen gaat zegt hij dus idd dat dit niet lukt. Tenzij je een microgrid of een generator hebt. In dat geval kun je misschien iets met die powerstation die je via de gateway op de Generator ingang aansluit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou je een DC gekoppelde EV kunnen toevoegen aan het scenario? Deze zou ook de benodigde DC power moeten kunnen leveren.

System specs | X

• timpel_800
Hierbij. Geen probleem dus.
AC Chargers kunnen het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnxm_t4iDI6SoSRB4ZvOozDKc1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVkICaBUtQaMO2yfuZRbj1sa.jpg?f=fotoalbum_large

• uray
aloft schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:07:

Stopcontact ? Niet doen, het enige wat je je daarmee eventueel bereikt is dat er iets stuk gaat. Aangezien deze PowerStations niet Synchroniseren. Je kan het wel op de SmartPort aansluiten. Mij is het echter nog niet gelukt dat werkend te krijgen met een enkel fase apparaat op een 3 fase Gateway.

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
uray schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:36:
[...]

Stopcontact ? Niet doen, het enige wat je je daarmee eventueel bereikt is dat er iets stuk gaat. Aangezien deze PowerStations niet Synchroniseren. Je kan het wel op de SmartPort aansluiten. Mij is het echter nog niet gelukt dat werkend te krijgen met een enkel fase apparaat op een 3 fase Gateway.
@aloft
Voor zover ik het zie, heeft @CEdS de black-restart al eerder beschreven:
CEdS in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"

• timpel_800
Het lijkt dus makkelijker dan dat ze zijn.. je hoeft er niks voor te doen. Ik zal anders een stukje schrijven voor de topicstart?

• duoruvis
  • Nu online
timpel_800 schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:46:
Het lijkt dus makkelijker dan dat ze zijn.. je hoeft er niks voor te doen. Ik zal anders een stukje schrijven voor de topicstart?
Helemaal goed @timpel_800 — als jij er een stukje over schrijft, neem ik ’m op in de FAQ-entry.

• ArPi75
daemonix schreef op zondag 30 november 2025 @ 01:09:
[...]

230 V +/- 10% moet er zijn anders doen de zonnepanelen verplicht niets. Maar je stelt toch altijd een minimum in om te zorgen dat UPS functionaliteit werkt, hier op 15%. Die loopt echt niet zo maar leeg.
Ik heb een dynamische reserve die groot genoeg is om 5 uur te overbruggen (gebaseerd op mijn verbruik van de afgelopen 7 dagen. Op dit moment staat die reserve op 25%. Mocht de stroom echter langere tijd uitvallen dan gaat de accu gewoon leeg (als de zon niet schijnt) en valt het hele systeem uit. Dat start dan dus 's ochtends ook niet meer op als er weer zon gaat schijnen. Het start in mijn geval enkel pas weer op als de grid terug komt.

• duoruvis
  • Nu online
ArPi75 schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:59:
[...]

Ik heb een dynamische reserve die groot genoeg is om 5 uur te overbruggen (gebaseerd op mijn verbruik van de afgelopen 7 dagen. Op dit moment staat die reserve op 25%. Mocht de stroom echter langere tijd uitvallen dan gaat de accu gewoon leeg (als de zon niet schijnt) en valt het hele systeem uit. Dat start dan dus 's ochtends ook niet meer op als er weer zon gaat schijnen. Het start in mijn geval enkel pas weer op als de grid terug komt.
@ArPi75
Misschien is dit een simpele workaround voor jouw situatie:
Als SOC < 6% én grid_status == 'off' → inverter.shutdown.
Zo voorkom je dat je naar 0% zakt en blijft er altijd ~5% over voor een herstart.
Zelf ben ik geen YAML-held, maar dit lijkt me vrij eenvoudig als HA-automation. Misschien kun jij hier wel een nette variant van maken?

• daemonix
  • Niet online
@ArPi75 Of een grotere buffer maken zoals 72 uur. ;)

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:39
timpel_800 schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:46:
@duoruvis
Ik zou het eerst even testen voordat je een stukje schrijft. Mijn ervaring is toch anders........en sterker nog, ik heb al een gateway moeten vervangen bij een klant omdat het afschakelpunt en de backup allebei op 5% stonden. Doordat de In- en uitschakel procedures niet gevolgd waren (>10 door kortstondige stroom uitval) werd de gateway te onbetrouwbaar bevonden en moest ik deze uit voorzorg vervangen. Dit is natuurlijk niet iets wat Sigenergy blijft doen.
Bij deze installatie staat de backup nu op 7% en afschakel op 2% en so far geen problemen terwijl de stroom al 3 x kortstondig (<30 sec) uitgevallen is.

[ Voor 12% gewijzigd door CEdS op 30-11-2025 19:45 ]

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• timpel_800
Ik was net bezig @CEdS :-)
Het verhaal hieronder heeft dus eigenlijk een veldtest nodig. Dus de tekst is onder voorbehoud.

Blackstart:
Een aantal van ons vroegen ons af wat er zou gebeuren als de batterij leeg is én de grid eruit lag voor langere tijd. Kan het systeem zichzelf opstarten met alleen zonnepanelen?
Ja, dit is mogelijk.
Er zijn wel voorwaarden:
- De panelen moeten DC gekoppeld zijn. Zijn de panelen via een derde omvormer AC gekoppeld, dan kan het systeem zichzelf niet opstarten.
- En andere mogelijkheid is om dit via je EV en de EVDC charger te doen. Ook dan kan het systeem zichzelf opstarten. Met een EVAC lader kan het niet.
- Uiteraard kan het ook met een generator op de Gateway, maar deze situatie zal in NL niet vaak voorkomen.
- Er is geen werkende internet connectie nodig.

• CEdS
timpel_800 schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:47:
Ik was net bezig @CEdS :-)
Het verhaal hieronder heeft dus eigenlijk een veldtest nodig. Dus de tekst is onder voorbehoud.

Blackstart:
Een aantal van ons vroegen ons af wat er zou gebeuren als de batterij leeg is én de grid eruit lag voor langere tijd. Kan het systeem zichzelf opstarten met alleen zonnepanelen?
Ja, dit is mogelijk.
Er zijn wel voorwaarden:
- De panelen moeten DC gekoppeld zijn. Zijn de panelen via een derde omvormer AC gekoppeld, dan kan het systeem zichzelf niet opstarten.
- En andere mogelijkheid is om dit via je EV en de EVDC charger te doen. Ook dan kan het systeem zichzelf opstarten. Met een EVAC lader kan het niet.
- Uiteraard kan het ook met een generator op de Gateway, maar deze situatie zal in NL niet vaak voorkomen.
- Er is geen werkende internet connectie nodig.
Na 9 december kan ik mijn accu leegtrekken en teren op de accu van de Model 3 via de EVDC. Ik zal hier een veldtest van maken. Ik houd jullie op de hoogte ;-)

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• timpel_800
Kun je ook terugleveren met de Inster?

• CEdS
timpel_800 schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:09:
Helaas, dat is mij nog niet gelukt maar dat kan ook zijn omdat hier in Frankrijk de configuratie verschilt t.o.v. Nederland. Ik ging er wel vanuit omdat ik een techpakket erbij had gekocht maar in Frankrijk leveren ze dan de V2L er niet bij en is het systeem niet V2X ready. Overigens heb ik ook geprobeerd met een nieuwe Kona (2025 64 kW met V2L, V2X ready) en deze deed het ook niet.

• Laur3nss
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:15
Ik verwacht binnenkort groen licht te geven voor een 17kW/36kWh installatie hier.
Totale PV opbrengst is circa 20MWh/jaar. Totale huisverbruik 23MWh/jaar.
Momenteel halen we 14MWh uit onze gridaansluiting en leveren we 12MWh terug via Tibber.

Vraag over AC PV (3rd party, in mijn geval SolarEdge). Ik zal een deel (16kWp) via DC op de Sigen koppelen, maar zal mijn SolarEdge (10kWp) AC koppelen.

Hoe is bij jullie de 3rd party inverter aangesloten? Op de Smart Port of anders?
En indien op de Smart Port, is er dan nog een extra kWh meter nodig, of meet de Smart Port zelf?
Zie je die PV opbrengst dan ook als PV in de app?

• CEdS
Laur3nss schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:14:
Ik verwacht binnenkort groen licht te geven voor een 17kW/36kWh installatie hier.
Momenteel halen we 14MWh uit onze gridaansluiting en leveren we 12MWh terug via Tibber.

Vraag over AC PV (3rd party, in mijn geval SolarEdge). Ik zal een deel (16kWp) via DC op de Sigen koppelen, maar zal mijn SolarEdge (10kWp) AC koppelen.

Hoe is bij jullie de 3rd party inverter aangesloten? Op de Smart Port of anders?
En indien op de Smart Port, is er dan nog een extra kWh meter nodig, of meet de Smart Port zelf?
Je kunt je 3rd party SE inverter gewoon via de smartpoort aansluiten en toevoegen via de app. Je hebt geen extra meter nodig, De smart meet het zelf en geeft het weer in de app: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILsSs5-3rVFs1VZNV1AuTqq-DGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fO1JWlENHKt3SrHSWxUPu7cK.jpg?f=fotoalbum_large

• uray
timpel_800 schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:09:
Mij ook nog niet gelukt met een Kia EV3.

• Bschnitz
  • Nu online
Laur3nss schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:14:

Laat je installateur wel max grid settings instellen. In theorie met wat pech kan je 3x25a springen icm met je 17kW EC.

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste