Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 82 83 Laatste
Acties:

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:38
RobSig schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:25:
[...]

[Afbeelding]

Heb een ticket verzonden. Wordt vervolgd.
Dit is niet voor ERE, maar voor dat werk je kan vergoeden voor thuis laden.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• MarcelS1981
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Roetgerink schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:55:
Goede avond vandaag is bij ons de Sigenstor geplaatst 10Kw omvormer en 18 Kw Batt.

Netjes geplaatst.

Nu 1 vraag Ik heb Dynamisch Zonneplan.

En deze gegevens heb ik ingevoerd.

Kan dit een beetje door de beugel?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
op zich wel. Ik zou alleen als installateur nooit de werkschakelaar zo vlak boven de omvormer plaatsen. Als je binnenkort of over een jaar besluit er een extra accu op te zetten, dan zit de werkschakelaar er achter. En met een beetje pech zijn de kabels ook niet lang genoeg om de werkschakelaar te verplaatsen. Wellicht ga je het systeem nooit meer uitbreiden, maar persoonlijk had ik die schakelaar rechts op de muur geplaatst.

Voor de rest. suc6 met je systeem, gaat niet tegenvallen :)

Sigenergy 25 kWh + 15.0 omvormer + backup Gateway -----2900WP op Z, 4050WP op NNO - Vaillant 75/6 warmtepomp

• Roetgerink
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15:36
MarcelS1981 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:38:
[...]

op zich wel. Ik zou alleen als installateur nooit de werkschakelaar zo vlak boven de omvormer plaatsen. Als je binnenkort of over een jaar besluit er een extra accu op te zetten, dan zit de werkschakelaar er achter. En met een beetje pech zijn de kabels ook niet lang genoeg om de werkschakelaar te verplaatsen. Wellicht ga je het systeem nooit meer uitbreiden, maar persoonlijk had ik die schakelaar rechts op de muur geplaatst.

Dat klopt, eerst stond ie er ook links van zie 2 gaatjes maar voor dat ik er erg in had stond het in het midden.
Als er 1 bij komt dan zit de werkschakelaar er achter dan is het wat lastige bij komen :X

Voor de rest. suc6 met je systeem, gaat niet tegenvallen :)

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hi tweakers, vraag, we overwegen om (toch) weer zonnepanelen te laten plaatsen en ook om meteen een sigenergy/sigenstor batterij mee te nemen in dat verhaal.

De installateur vertelde me dat in dat geval je geen aparte dc/ac/dc omvormer nodig hebt omdat de DC van de panelen direct de signenstor in gaat. Logisch op zich.

Nu kunnen wij 2 rijen panelen plaatsen van 7 stuks ieder op puur de oost/west kant op schuin dak. Echter op de oost kant komt er in voor/najaar/winter geleidelijk wat schaduw op delen van enkele panelen.

In mijn vorige huis had ik gewoon 22 panelen met 22 enphase micromvormers en daar had schaduw alleen impact op het desbetreffende paneel(en) maar niet oip een hele string oid.

Ik vraag mij af hoe dat werkt als je dus 14 (2x7) panelen op een sigenstor zet wat er gebeurt als er bijvoorbeeld schaduw op 1 paneel valt ? Valt dan dat ene paneel uit qua opbrengst , of gaat ie naar rato minder leveren , of valt er een hele string uit ?

Dank voor jullie reacties mvg mb

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:04
Panelen op een string omvormer die in de schaduw komen worden gewoon in bypass geduwd door de omvormer. Zoek eens op sma shadefix : YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• MisterB
  • Niet online
hi dank maar dat betreft sma omvormers, in mijn situatie betreft een bak zonnepanelen die direct die signenstor in gaan

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:42
Moderne Zonnepanelen hebben Bypass Diodes voor het geval ze gedeeltelijk of meer in de schaduw liggen.

• MisterB
  • Niet online
ok dus kwestie van de juiste zonnepanenel in die string plaatsen

• timpel_800
Alle stringomvormers hebben deze software aan boord. Ook sigenstor. Ik heb alles dc gekoppeld. Gaat perfect.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• MisterB
  • Niet online
ok dank all !

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:20

B2

wa' seggie?

timpel_800 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:02:
Alle stringomvormers hebben deze software aan boord. Ook sigenstor. Ik heb alles dc gekoppeld. Gaat perfect.
Dat haakt wel een beetje aan bij mijn situatie. Ik heb ook last van schaduw en daarom wil de installateur Tigo optimizers aan die panelen koppelen. Of zou dat dan eigenlijk ook niet nodig zijn?

• timpel_800
Die tigos schijnen wel goed te helpen! Maar het ligt er aan wat voor schaduw het precies is geloof ik.

Geen ervaring maar meerdere mensen hier wel. Oa @CEdS Maar die kunnen gewoon in de string. Dat scheelt tov solar edge of enphase.

[ Voor 15% gewijzigd door timpel_800 op 04-08-2026 21:46 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:57

Termy

valt er nog wat te fragge?

B2 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:16:
[...]

Dat haakt wel een beetje aan bij mijn situatie. Ik heb ook last van schaduw en daarom wil de installateur Tigo optimizers aan die panelen koppelen. Of zou dat dan eigenlijk ook niet nodig zijn?
Zeker niet elke stringomvormer kan dit. Je hebt er 1 nodig met schaduw management of global maximum power point tracking of termen van vergelijkbare betekenis.

Als je zo'n omvormer hebt (en zover ik begrijp heeft de sigenstor omvormer dat) dan is dat wel een stuk beter dan optimizers. Het beperkt enorm het risico op falende electronica.

De gevleugelde uitspraak in het PVtopic is dat een optimizer ook geen zon maakt van schaduw ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• M-artijnn
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:22
Goedemorgen,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, maar heb nog niet eerder gereageerd.

Ik heb een SigenStor 18 kWh met een 12 kW omvormer. Momenteel gebruik ik een Easee Charge Lite om mijn auto op te laden. Omdat ik goede verhalen hoor over de ERE-certificaten, overweeg ik mijn laadpaal te vervangen door een model met een MID-meter.

Mijn voorkeur gaat uit naar de nieuwe Sigenergy EV AC Charger G2. Die is inmiddels aangekondigd, maar voor zover ik kan zien nog nergens te bestellen.

De belangrijkste reden daarvoor is dat ik momenteel af en toe merk dat Tibber Grid Rewards mijn thuisbatterij leegtrekt, terwijl deze in de AI-modus van Sigenergy staat. Ik wil liever geen uitgebreide automatiseringen in Home Assistant bouwen, omdat ik verder erg tevreden ben over hoe de AI-modus werkt. Daarnaast verwacht ik dat een laadpaal van hetzelfde merk beter samenwerkt met de thuisbatterij.

Ook spreekt het mij aan dat Sigenergy aangeeft dat de hardware voorbereid is op bidirectioneel laden. Ik verwacht dat de kans groter is dat dit in de toekomst bruikbaar wordt dan met mijn huidige Easee Charge Lite.

Mijn vraag is daarom:
Is er inmiddels iets bekend over de beschikbaarheid van de Sigenergy G2? Heeft iemand gehoord wanneer deze in Nederland besteld kan worden?

En als dat nog niet bekend is, wat zouden jullie in mijn situatie doen?
  • Nu een Easee Charge Max aanschaffen (ongeveer €800), eenvoudig te vervangen dankzij de bestaande backplate en direct profiteren van de ERE-certificaten.
  • Of toch wachten op de Sigenergy G2, zodat ik niet het risico loop binnen korte tijd twee keer een laadpaal te kopen.
Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

PV: 10x310 Wp Z + 8x440 Wp O | Sigenergy SigenStor 18 kWh + 12 kW | TEC HS08 | Tibber | Tesla Model Y LR AWD '23 | MHI airco's 5,0 + 3,5 kW | Home Assistant

• timpel_800
Termy schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 23:26:
[...]

Zeker niet elke stringomvormer kan dit. Je hebt er 1 nodig met schaduw management of global maximum power point tracking of termen van vergelijkbare betekenis.

Als je zo'n omvormer hebt (en zover ik begrijp heeft de sigenstor omvormer dat) dan is dat wel een stuk beter dan optimizers. Het beperkt enorm het risico op falende electronica.

De gevleugelde uitspraak in het PVtopic is dat een optimizer ook geen zon maakt van schaduw ;).
@B2 en @MisterB

meer info over hoe de Sigenergy omgaat met schaduw.

https://www.sigenergy.com...load/1757646433923579.pdf

https://www.sigenergy.com...genergy-data-blog-en-2303

[ Voor 15% gewijzigd door timpel_800 op 05-08-2026 17:15 ]

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09-08 22:10

DaanTriple7

verdaanzaming

M-artijnn schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:42:
Goedemorgen,

Ik heb een SigenStor 18 kWh met een 12 kW omvormer. Momenteel gebruik ik een Easee Charge Lite om mijn auto op te laden. Omdat ik goede verhalen hoor over de ERE-certificaten, overweeg ik mijn laadpaal te vervangen door een model met een MID-meter.

Mijn voorkeur gaat uit naar de nieuwe Sigenergy EV AC Charger G2. Die is inmiddels aangekondigd, maar voor zover ik kan zien nog nergens te bestellen.

De belangrijkste reden daarvoor is dat ik momenteel af en toe merk dat Tibber Grid Rewards mijn thuisbatterij leegtrekt, terwijl deze in de AI-modus van Sigenergy staat. Ik wil liever geen uitgebreide automatiseringen in Home Assistant bouwen, omdat ik verder erg tevreden ben over hoe de AI-modus werkt. Daarnaast verwacht ik dat een laadpaal van hetzelfde merk beter samenwerkt met de thuisbatterij.

Ook spreekt het mij aan dat Sigenergy aangeeft dat de hardware voorbereid is op bidirectioneel laden. Ik verwacht dat de kans groter is dat dit in de toekomst bruikbaar wordt dan met mijn huidige Easee Charge Lite.

Mijn vraag is daarom:
Is er inmiddels iets bekend over de beschikbaarheid van de Sigenergy G2? Heeft iemand gehoord wanneer deze in Nederland besteld kan worden?

• Nu een Easee Charge Max aanschaffen (ongeveer €800), eenvoudig te vervangen dankzij de bestaande backplate en direct profiteren van de ERE-certificaten.
  • Of toch wachten op de Sigenergy G2, zodat ik niet het risico loop binnen korte tijd twee keer een laadpaal te kopen.
Kan het zijn dat Tibber je laadpaal aanstuurt en daardoor de thuisbatterij wordt aangesproken? (Bijv wanneer je sigenstor ineens groot stroomverbruik ziet op een duur moment)

PV: 0kWp, Thuisbatterij: 0kW/0kWh, Clage 13kW doorstromer, Geen verwarming, Kia e-Niro 64kWh + Hyundai IONIQ5 73kWh AWD 'Project 45'

• MisterB
  • Niet online
Hi, zoals ik het lees is dat dus per string en niet per individueel paneel? Dus 1 paneel met schaduw heeft impact op de hele string (wat me ook vrij lastig lijkt als er niet eoa device per paneel is.)

[ Voor 6% gewijzigd door MisterB op 05-08-2026 09:24 ]

• timpel_800
Goedemorgen,

Mijn vraag is daarom:

Die nieuwe lader komt Q4. Ik heb hetzelfde als jij, ik wacht ook op die nieuwe lader.

• M-artijnn
DaanTriple7 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:11:
[...]

Kan het zijn dat Tibber je laadpaal aanstuurt en daardoor de thuisbatterij wordt aangesproken? (Bijv wanneer je sigenstor ineens groot stroomverbruik ziet op een duur moment)
Ja dat klopt! Ik heb dat zo ingesteld omdat ik graag gebruik wil maken van de Tibber Grid rewards. Als ik tibber de laadpaal niet laat aansturen dan moet ik het of via Easee doen of via home assistant denk ik toch?

PV: 10x310 Wp Z + 8x440 Wp O | Sigenergy SigenStor 18 kWh + 12 kW | TEC HS08 | Tibber | Tesla Model Y LR AWD '23 | MHI airco's 5,0 + 3,5 kW | Home Assistant

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:57

Termy

valt er nog wat te fragge?

MisterB schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:16:
[...]

Hi, zoals ik het lees is dat dus per string en niet per individueel paneel? Dus 1 paneel met schaduw heeft impact op de hele string (wat me ook vrij lastig lijkt als er niet eoa device per paneel is.)
Ja en nee. De truc is dat het beschaduwde paneel (of beter gezegd: de beschaduwde sectie) effectief uit de string gehaald wordt door de bypass diode aan te spreken. Dit wordt gedaan door te spelen met het voltage. Op deze manier wordt het globale (lees: hele string) maximum gevonden onder die omstandigheden. Zonder deze techniek zou 1 beschaduwd paneel idd de hele string naar het niveau van dat paneel naar beneden trekken.

Dit is niet heel anders dan wat een optimizer zou doen, maar dan dus zonder dat onderdeel dat een stuk hogere kans heeft om kapot te gaan dan een bypass diode.

[ Voor 10% gewijzigd door Termy op 05-08-2026 09:51 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• M-artijnn
timpel_800 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:29:
[...]

Die nieuwe lader komt Q4. Ik heb hetzelfde als jij, ik wacht ook op die nieuwe lader.
Dank voor je reactie, hoe kom jij aan deze informatie als ik vragen mag? Ik heb Sigenergy al gemaild maar ik krijg zelf geen reactie van ze.

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:19
kliffen schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:19:
[...]

Heb jij versie 116 inmiddels? Ik nog steeds niet 😩
Zit idd op 116

• Anunnaki
Is Multi-peak MPPT Scanning alleen via de installateur account te controleren of aan te zetten?

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Goedemorgen,

Mijn vraag is daarom:

Ik heb 2x de Easee Charge Lite (2 EV's) en twijfel ook in de toekomst om dit te wijzigen om te profiteren van de ERE-certificaten. Voor nu maak ik ook gebruik van Grid Rewards via Tibber.

HA script bij mij zet de batterij on hold op moment Grid Rewards inschieten bij opladen, op moment dat Grid Rewards inschieten voor het pauzeren van het laden dan zet hij hem niet on hold. Werkt perfect en was niet heel spannend. Uitleg hier ook geplaatst.

Vind de nieuwe Sigenergy G2 wel beter omdat deze ook in het grijs te krijgen is. Wil geen wit ding bij mijn huis. Heb nu een nette strakke zwarte paal (van Easee) zie hier onder. Dit zou ik graag dan weer willen maar zal toch minder strak worden ben ik bang.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1daCyvjUZMl2iuSyNnwuHmJifbs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hefhw7PIGBmgYOTqxr9zpQfO.png?f=fotoalbum_large

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X50 Master & X40 Ultra

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:03
Anunnaki schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:22:
[...]

Is Multi-peak MPPT Scanning alleen via de installateur account te controleren of aan te zetten?
Ja

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• timpel_800
M-artijnn schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:57:
[...]

Dank voor je reactie, hoe kom jij aan deze informatie als ik vragen mag? Ik heb Sigenergy al gemaild maar ik krijg zelf geen reactie van ze.
Paar pagina's terug van @CEdS die heeft betrouwbare bronnen bij sigenergy.

• wjn
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:44

wjn

Even een vraag (zoeken in dit forum levert geen resultaat, Sigen AI ook niet) of bevestiging:

Het is niet mogelijk een dubbeltarief (dag/nacht, normaal/dal) in te stellen in het tariefplan van de Sigen App. Alleen enkeltarief of seizoensgebonden. Correct?

Of zijn daar alternatieve instellingen voor?

Verder is de vertaling in de app een beetje raar (bijvoorbeeld toevoegen 3e partij PV omvormer moet via Apparaat > Mijn scene), maar vooralsnog op 2 locaties werkt de Sigenstor zoals verwacht.

• Anunnaki
wjn schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:37:
Verder is de vertaling in de app een beetje raar (bijvoorbeeld toevoegen 3e partij PV omvormer moet via Apparaat > Mijn scene), maar vooralsnog op 2 locaties werkt de Sigenstor zoals verwacht.
Ik heb hem o.a. om die reden in het Engels staan.

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09-08 22:10

DaanTriple7

verdaanzaming

M-artijnn schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:50:
[...]

Ja dat klopt! Ik heb dat zo ingesteld omdat ik graag gebruik wil maken van de Tibber Grid rewards. Als ik tibber de laadpaal niet laat aansturen dan moet ik het of via Easee doen of via home assistant denk ik toch?
Als je je 3rd party laadpaal (waar Sigenergy niet mee kan communiceren) op de Smart-port van je gateway aansluit, kun je hem een profiel toewijzen (zoals: zonnepanelen, aggregaat, laadpaal, warmtepomp). Vervolgens kun je shit instellen zoals: auto niet opladen vanuit accu.

Houd er rekening mee dat ik geen Sigenstor eigenaar ben en mijn reacties dus gebaseerd zijn op eerder vergaarde informatie afkomstig van andere ervaringen gemengd met kleine stukken handleiding.

Als je dit voor elkaar hebt zou ik de controle over de laadpaal bij Tibber houden. Dat werkt namelijk best wel goed.

[ Voor 7% gewijzigd door DaanTriple7 op 05-08-2026 13:14 ]

PV: 0kWp, Thuisbatterij: 0kW/0kWh, Clage 13kW doorstromer, Geen verwarming, Kia e-Niro 64kWh + Hyundai IONIQ5 73kWh AWD 'Project 45'

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:31
DaanTriple7 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:13:
[...]

Als je je 3rd party laadpaal (waar Sigenergy niet mee kan communiceren) op de Smart-port van je gateway aansluit, kun je hem een profiel toewijzen (zoals: zonnepanelen, aggregaat, laadpaal, warmtepomp). Vervolgens kun je shit instellen zoals: auto niet opladen vanuit accu.

Houd er rekening mee dat ik geen Sigenstor eigenaar ben en mijn reacties dus gebaseerd zijn op eerder vergaarde informatie afkomstig van andere ervaringen gemengd met kleine stukken handleiding.

Als je dit voor elkaar hebt zou ik de controle over de laadpaal bij Tibber houden. Dat werkt namelijk best wel goed.
een beetje in lijn met dit, hoe zit het als je een 3rd party laadpaal en zonnepanelen hebt? Ik dacht dat er ook een INV2 breaker aan de Gateway kan worden toegevoegd, is dat de manier om het goed te integreren in het systeem?

• M-artijnn
MvRtje schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:10:
[...]

Oké de oplossing heb ik gevonden, het kan wel! Even via AI de juiste uitleg voor wat ik gedaan heb mochten andere Tweakers hier ook naar opzoek zijn:
🔋 Sigenergy batterij vasthouden tijdens Tibber Grid Rewards (zonder AI Mode uit te zetten)
Probleem: Bij Tibber Grid Rewards moet de laadstroom voor je Easee(s) van het net komen. Sigenergy AI Mode ziet echter alleen "hoge last" en gaat de batterij ontladen om die last op te vangen → batterij wordt leeggetrokken door de EV in plaats van dat het net de reward levert.

Waarom Remote EMS geen goede oplossing is: Als je Remote EMS aanzet in Home Assistant om de batterij te sturen, wordt Sigen AI Mode uitgeschakeld. Erger nog: bij uitschakelen van Remote EMS valt het systeem niet terug op AI Mode maar op Maximum Self-Consumption. Je moet dan handmatig in de mySigen-app AI Mode weer selecteren. Niet werkbaar voor automation.

De truc: Gebruik de Discharge Cut-Off SOC en Charge Cut-Off SOC parameters. Deze zijn ook zonder Remote EMS schrijfbaar en worden door de firmware altijd gerespecteerd, óók in AI Mode.
  • Discharge cut-off = 100% → batterij mag niet ontladen (want zit nooit boven 100%)
  • Charge cut-off = 0% → batterij mag niet laden (want zit nooit onder 0%)
  • Netto effect: batterij "bevriest" op huidige SOC, AI Mode blijft volledig actief
Setup in Home Assistant
Vereisten:
  • TypQxQ Sigenergy-Local-Modbus integratie (via HACS)
  • Read-Only mode uit in de integratie
  • Tibber addon met binary_sensor.tibber_grid_reward_grid_reward_active
1. Template switch aanmaken (Instellingen → Helpers → Sjabloon → Schakelaar):
  • Naam: Sigenergy Batterij Vasthouden
  • Apparaat: Sigen Plant
  • Toestand: {{ is_state('number.sigen_plant_ess_discharge_cut_off_state_of_charge', '100.0') }}
  • Actie bij aan: discharge cut-off SOC = 100, charge cut-off SOC = 0
  • Actie bij uit: discharge cut-off SOC = 0, charge cut-off SOC = 100
2. Automation die triggert op Grid Rewards status:
  • Trigger: binary_sensor.tibber_grid_reward_grid_reward_active naar on → switch aan
  • Trigger: dezelfde sensor naar off → switch uit
3. Fail-safes (aanrader):
  • Als Grid Rewards langer dan 4 uur "aan" staat → hold uit + notificatie (voor vastgelopen sensor)
  • Als Tibber-sensor 15 min unavailable is → hold uit + notificatie
Resultaat
  • ✅ Bij Grid Rewards: batterij vastgehouden, Easee's trekken vol van net, volledige reward binnen
  • ✅ Bij goedkoop laden (buiten Grid Rewards): AI Mode bepaalt of batterij helpt of niet, precies zoals hij hoort
  • ✅ Geen Remote EMS gedoe, geen MSC-fallback, AI Mode continu actief
  • ✅ Simpele oplossing, twee number-writes, één template switch
Bedankt voor deze uitgebreide uitleg, ik heb het bij mij nu ook geïntegreerd. _/-\o_

Vraag

Ik zie dat de cut-off waardes inderdaad netjes worden aangepast (Charge Cut-Off = 0% en Discharge Cut-Off = 100%), en de batterij ontlaadt ook niet meer tijdens het laden van de auto.

Wat mij opvalt is dat overtollige zonnestroom nog wél naar de batterij gaat. Is dat bij jou ook zo, of blijft jouw batterij echt volledig op hetzelfde SOC (dus ook geen laden vanuit PV)?

Ik ben benieuwd of dit bewust gedrag is van Sigenergy, firmware-afhankelijk is, of dat jij nog een extra instelling hebt gebruikt.

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

De belangrijkste reden daarvoor is dat ik momenteel af en toe merk dat Tibber Grid Rewards mijn thuisbatterij leegtrekt, terwijl deze in de AI-modus van Sigenergy staat.

[...]
Vanuit de Sigenstore gezien werkt het systeem perfect. Deze ziet een hoge load en een hoog tarief, dus ontlaadt de batterij. Deze is immers niet op de hoogte van het lagere Grid rewards taief.

Ik heb hiervoor een eenvoudige automatisering gemaakt.

Eerst een detectie van de situatie via een template helper:
Django/Jinja:
1
2
3
{% set battery_export_power_kw = states("sensor.sigen_inverter_battery_power")|float * -1 %}
{% set is_charging_car = is_state("sensor.sigen_ac_charger_system_state", "Charging") %}
{{ is_charging_car and battery_export_power_kw > 9}}
En een handige automatisering. Deze stelt de max discharge van de batterij in, en weer terug als het laden afgelopen is. Ik ontlaad nog steeds mijn base load tijdens een grid reward event.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUU3_3wTHJ3SH7oqmlgcZzy3nhA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AqBbmbv83b6u2VJIyFiocKGi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Skaah op 05-08-2026 15:15 ]

• timpel_800
Verdicampo schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:49:
[...]

een beetje in lijn met dit, hoe zit het als je een 3rd party laadpaal en zonnepanelen hebt? Ik dacht dat er ook een INV2 breaker aan de Gateway kan worden toegevoegd, is dat de manier om het goed te integreren in het systeem?
Dit zou wel interessant zijn maar heb ik nog niet voorbij zien komen. Waar heb je dat gelezen?
edit:
Afhankelijk van hoe je het leest kun je ook denken dat je de 3rd party inverter op INV 2 kan aansluiten. Er staat nergens dat dit een Sigenergy inverter moet zijn. Daarbij; als je twee sigenergy inverters hebt kun je ze in cascade zetten dus wat voor nut heeft die inv2 breaker?

[ Voor 25% gewijzigd door timpel_800 op 05-08-2026 16:43 ]

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:31
timpel_800 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:00:
[...]

Dit zou wel interessant zijn maar heb ik nog niet voorbij zien komen. Waar heb je dat gelezen?
edit:
Afhankelijk van hoe je het leest kun je ook denken dat je de 3rd party inverter op INV 2 kan aansluiten. Er staat nergens dat dit een Sigenergy inverter moet zijn. Daarbij; als je twee sigenergy inverters hebt kun je ze in cascade zetten dus wat voor nut heeft die inv2 breaker?
Ja eens. Ik lees net in de data sheet dat het afhangt van het vermogen van de inverter, en AI geeft dat Sigenergy expliciet aangeeft dat dit geen third party mag zijn, maar ook dat die omvormer dan aan de grid kant moet.
Logischer lijkt het dan om die dan toch op de backup loads erbij te zetten, met een meter ervoor.

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07:18
Hiervoor is die Personal Strategy zeker handig ☺️:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6-1wOjKBdqFZZA3fs9jcMZeekE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKdxi8s1pfTGuEaD7jGafhnP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1lum4A46FzSHcPQgf2kxFqBLQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0hawq9mUypOYlLcmh1hABDB.jpg?f=fotoalbum_large

SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:29
MvRtje schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:43:
[...]

Ik heb 2x de Easee Charge Lite (2 EV's) en twijfel ook in de toekomst om dit te wijzigen om te profiteren van de ERE-certificaten. Voor nu maak ik ook gebruik van Grid Rewards via Tibber.

HA script bij mij zet de batterij on hold op moment Grid Rewards inschieten bij opladen, op moment dat Grid Rewards inschieten voor het pauzeren van het laden dan zet hij hem niet on hold. Werkt perfect en was niet heel spannend. Uitleg hier ook geplaatst.

Vind de nieuwe Sigenergy G2 wel beter omdat deze ook in het grijs te krijgen is. Wil geen wit ding bij mijn huis. Heb nu een nette strakke zwarte paal (van Easee) zie hier onder. Dit zou ik graag dan weer willen maar zal toch minder strak worden ben ik bang.[Afbeelding]
Als je HA script perfect werkt, waarom zou je dan niet één van je Charge Lites vervangen voor een Charge Max? Je kunt zelf de unit vervangen en kost slechts iets van 700-800 euro als je goed zoekt.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• MvRtje
  • Nu online
Pr088 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:52:
[...]

Als je HA script perfect werkt, waarom zou je dan niet één van je Charge Lites vervangen voor een Charge Max? Je kunt zelf de unit vervangen en kost slechts iets van 700-800 euro als je goed zoekt.
Omdat ik twijfel of een Sigenery lader voor de toekomst geen betere investering is. Met oog op V2G etc. en het is maar de vraag of ik altijd bij Tibber blijf natuurlijk. Keuzes..

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X50 Master & X40 Ultra

• MvRtje
  • Nu online
M-artijnn schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:06:
[...]

Bedankt voor deze uitgebreide uitleg, ik heb het bij mij nu ook geïntegreerd. _/-\o_

Vraag

Ik zie dat de cut-off waardes inderdaad netjes worden aangepast (Charge Cut-Off = 0% en Discharge Cut-Off = 100%), en de batterij ontlaadt ook niet meer tijdens het laden van de auto.

Wat mij opvalt is dat overtollige zonnestroom nog wél naar de batterij gaat. Is dat bij jou ook zo, of blijft jouw batterij echt volledig op hetzelfde SOC (dus ook geen laden vanuit PV)?

Ik ben benieuwd of dit bewust gedrag is van Sigenergy, firmware-afhankelijk is, of dat jij nog een extra instelling hebt gebruikt.
Mijn PV zit op de smart port, dus geen zonnepanelen rechtstreeks op de Sigenergy. Bij mij gebruikt hij dus ook de zonneenergie met laden.

Liefst had ik nog gezien dat als ik 11kW uit het net trek voor mijn Grid rewards/EV dat hij de rest van het net nog eventueel kan gebruiken om de Sigenery bij te laden op goedkope momenten zoals nu. Grid rewards zijn nu actief voor mijn EV, maar hij gebruikt helaas de overige huisaansluiting capaciteit niet om eventueel de batterij zelf nog bij te laden. Jij nog oplossing voor?

• timpel_800
EB W schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:26:
Hiervoor is die Personal Strategy zeker handig ☺️:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij kreeg ik 1 dag tevoren een sms dat het toch niet doorging 😭

• MvRtje
  • Nu online
MvRtje schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:54:
[...]

Mijn PV zit op de smart port, dus geen zonnepanelen rechtstreeks op de Sigenergy. Bij mij gebruikt hij dus ook de zonneenergie met laden.

Liefst had ik nog gezien dat als ik 11kW uit het net trek voor mijn Grid rewards/EV dat hij de rest van het net nog eventueel kan gebruiken om de Sigenery bij te laden op goedkope momenten zoals nu. Grid rewards zijn nu actief voor mijn EV, maar hij gebruikt helaas de overige huisaansluiting capaciteit niet om eventueel de batterij zelf nog bij te laden. Jij nog oplossing voor?
Oké ik ben even zelf goed gaan nadenken en heb leuke oplossing gevonden. In de automatisering kijkt hij nu ook naar de Intraday statistiek van Tibber. Stel deze is onder 5% (Dat wil zeggen goedkoopste stroom van de dag) dan hoeft hij hem niet op on hold te zetten. Dan mag dus de Sigenery EN de EV gewoon laden wanneer ze willen en trekt hij netjes mijn hele netaansluiting vol op moment Sigenery wil laden samen met de EV.

Stel Grid rewards schieten in op moment dat stroom duurder is dus Intraday staat boven 5% dan zal hij de batterij altijd op on hold zetten.

• timpel_800
Zien jullie deze dip rond 7 uur terug in de Sigenergy app? Of is dit een foutje? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRNPwRNvtuVxHZmuSbVdGfnkjBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6f8cQXlqF3mxhahTwCvVGZNl.jpg?f=fotoalbum_large

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bij Tennet niet.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• MvRtje
  • Nu online
MvRtje schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:54:
[...]

Helaas lijkt dit niet de oplossing, SigEnergy wil op 1 of andere manier toch dat je dan de batterij leeg trekt ook al is stroom dan het goedkoopste van de dag..

• timpel_800
Ik snap dit ook niet helemaal..stel de batterij is aan het laden en het is een paar uur heel goedkoop..de batterij is vol en er zijn nog goedkope uren over. Ik zet de laadpaal aan en gelijk gaat hij de batterij ontladen. Terwijl de normale load gewoon uit de grid komt. Dus het lijkt wel een soort drempelwaarde te zijn waarop hij de batterij gaat ontladen. De prijs lijkt er niets toe te doen.

• MvRtje
  • Nu online
timpel_800 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:12:
Ik snap dit ook niet helemaal..stel de batterij is aan het laden en het is een paar uur heel goedkoop..de batterij is vol en er zijn nog goedkope uren over. Ik zet de laadpaal aan en gelijk gaat hij de batterij ontladen. Terwijl de normale load gewoon uit de grid komt. Dus het lijkt wel een soort drempelwaarde te zijn waarop hij de batterij gaat ontladen. De prijs lijkt er niets toe te doen.
Precies heel naar.. handmatig zet ik hem dan gewoon op opladen of vasthouden maarja dat is niet te automatiseren met HA helaas. Ik wil Remote EMS namelijk niet gebruiken omdat ik de AI van Sigen zelf gewoon zijn gang wil laten gaan.

• Babro
  • Laatst online: 17:33
En als je 10 min tot 15 min wacht? Bij mij gaat het dan wel goed. Geef hem even de tijd.

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

• kliffen
MvRtje schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:53:
[...]

Helaas lijkt dit niet de oplossing, SigEnergy wil op 1 of andere manier toch dat je dan de batterij leeg trekt ook al is stroom dan het goedkoopste van de dag..
Helemaal door heb ik het nog niet, maar het lijkt wat complexer dan dat. Het ‘leegtrekken’ tijdens goedkope momenten lijkt alleen te gebeuren als er nog relatief veel goedkope periode en PV opwek later op die dag over is. Misschien is de AI gedachte wel: ruimte maken in de batterij om later weer PV te kunnen opslaan?

Bij mensen die de verkoopprijs lager hebben ingesteld dan de aankoopprijs zou dat effect nog sterker kunnen zijn.

Op dit moment heb ik de AI assistent de opdracht gegeven dat de batterij niet mag ontladen als de aankoopprijs < 18 cent is.

[ Voor 8% gewijzigd door kliffen op 06-08-2026 15:27 ]

• kliffen
timpel_800 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:40:
Zien jullie deze dip rond 7 uur terug in de Sigenergy app? Of is dit een foutje? [Afbeelding]
Foutje denk ik. Zie het niet in de sigen app en ook niet bij Frank.

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:47
timpel_800 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:45:
Die tigos schijnen wel goed te helpen! Maar het ligt er aan wat voor schaduw het precies is geloof ik.

Geen ervaring maar meerdere mensen hier wel. Oa @CEdS Maar die kunnen gewoon in de string. Dat scheelt tov solar edge of enphase.
ik heb een string met Tigos O-) , ben alleen voor de tigos zelf gegaan, per paneel wel dat kastje maar niet dat centrale management ding van 200+ euro.
Dus ik kan niet zien wat ze precies doen, maar aan de opbrengst te zien is het allemaal in orde.

• daemonix
  • Niet online
Het systeem gaat de fout in omdat het niets snapt van saldering.

• HansL
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18:06
Op iOS heeft de app een (kleine) update beschikbaar.

WP: Remeha Mercuria Ace || PV: 15.000Wp || Batterij: SigenStor 17kW + 27kWh || Laadpaal: Peblar Business || Auto: Zeekr001 100 kWh

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16:23
Bschnitz schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:15:
[...]

Ja maar jij hebt al een Sigen laadpaal denk ik dan, want ik zie deze optie niet.

De Sigen is sowieso geen MID dus toevoegen aan joulo is vrij kansloos.
Toevoegen was geen probleem en het werkt vlekkeloos. Ik kan echter geen bewijs leveren mbt MID en de boel eerst maar weer los gekoppeld.

A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh. BMW iX1 67kWh.

• Bschnitz
RobSig schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:37:
[...]

Toevoegen was geen probleem en het werkt vlekkeloos. Ik kan echter geen bewijs leveren mbt MID en de boel eerst maar weer los gekoppeld.
Dat bedoel ik ook met kansloos xD

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:32

Mipatje

Petrolhead

Wat mij opvalt is dat ik deze week bijna elke dag heb ingegrepen om het laden van de grid tijdens de goedkope middag uren te stoppen. Mijn batterij is dan weliswaar maar half vol, ik heb echter nog genoeg PV te verwachten in de komende uren om de SOC op 100% te krijgen. HIer zie ik het nut niet van in. Ik moet dan ongeveer 13 cent per kwh betalen die mijn accu later ook aan PV kan opladen. Ik heb 9 cent verschil in in en verkoop. I.p.v. zet ik hem dan een bepaalde tijd op houd accu. Maar het is toch vreemd dat de AI (balanced) hiervoor kiest. Welke instelling zou ik moeten veranderen. Trouwens dit doet zich pas voor sinds de laatste software update.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow VVW. Houkachel 14Kwh.A+++

• Bschnitz
Mipatje schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:58:
Wat mij opvalt is dat ik deze week bijna elke dag heb ingegrepen om het laden van de grid tijdens de goedkope middag uren te stoppen. Mijn batterij is dan weliswaar maar half vol, ik heb echter nog genoeg PV te verwachten in de komende uren om de SOC op 100% te krijgen. HIer zie ik het nut niet van in. Ik moet dan ongeveer 13 cent per kwh betalen die mijn accu later ook aan PV kan opladen. Ik heb 9 cent verschil in in en verkoop. I.p.v. zet ik hem dan een bepaalde tijd op houd accu. Maar het is toch vreemd dat de AI (balanced) hiervoor kiest. Welke instelling zou ik moeten veranderen. Trouwens dit doet zich pas voor sinds de laatste software update.
Raar, geen last van en dezelfde instellingen 🙃

Nou is €13c niet zo dramatisch, houd alleen in dat hij later de zon voor €20c of meer direct kan verkopen ipv opslaan. Dus je totale export is gewoon ook hoger.

• howareyou2day
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:58
Heb nu een dikke week een systeem staan, dus de ai is net begonnen met een dagplanning maken. Vandaag ging het bij mij wel goed. In de planning stond ook om ik de middag de batterij op te laden, en dan vast te houden. Toen de laadpaal aan ging deed de batterij een paar uurjes gewoon niks. Had wel van tevoren gezegt dat er een piekverbruik aankwam, daarvoor en daarna ging de batterij netjes opladen.

• JPS
  • Niet online

JPS

Bschnitz schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:01:
[...]

Nou is €13c niet zo dramatisch, houd alleen in dat hij later de zon voor €20c of meer direct kan verkopen ipv opslaan. Dus je totale export is gewoon ook hoger.
Hier ook geen probleem (AI max profit). Ik wil ook niet dat SOC 100% pas aan het einde van de zonnedag, maar op het moment dat de delta tussen mijn in- en verkoop is bereikt tov de gerealiseerde inkoopprijs. Dat is in deze periode meestal rond 16u. Dan wil ik alle PV overschot tegen de betere prijs verkopen en kan ik daarna (meestal na zonsondergang) nog 100% de accu leegdumpen tegen een nog betere prijs.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:33

backupdevice

No Risk , Full Push

Mipatje schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:58:
Ik heb dit sinds de laatste update ook . Was eerst niet. Valt op dat de ai de soc altijd op of rond de 100% wilt hebben aan het einde vag de dag . Nu komt het bij mij wel goed uit want ik heb niet zoveel panelen en onder aan de streep wordt elke dag in de plus afgesloten. Maar toch een verandering.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:32

Mipatje

Petrolhead

Bschnitz schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:01:
[...]

Ja terwijl ik wel eerst voor 13 c heb gekocht. Dus dan 2 keer omzetverliezen. Dramatisch is het niet. Het klopt gewoon niet dat AI als het gezond boerenvesrtand zou zijn dit niet mag doen. Zeker is mijn PV productie opzonnige dagen zo hoog dat ik zelfs met een lege accu na 15:00 de 32kwh gemakkelijk in mijn accu krijg, Ai moet dan gewoon niet van de grid kopen om de accu te vullen.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow VVW. Houkachel 14Kwh.A+++

• timpel_800
3ct verschil. Max prof.

Met geen verschil kocht hij op dit soort dagen wel in maar met verschil in aankoop en verkoop dus logischer gedrag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lokSLepIZLxMZHH0vEP7TNRIMv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6yqRGYMY4wBasLT3ZhuGh5XX.jpg?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
Mipatje schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 08:42:
[...]

Ja terwijl ik wel eerst voor 13 c heb gekocht. Dus dan 2 keer omzetverliezen. Dramatisch is het niet. Het klopt gewoon niet dat AI als het gezond boerenvesrtand zou zijn dit niet mag doen. Zeker is mijn PV productie opzonnige dagen zo hoog dat ik zelfs met een lege accu na 15:00 de 32kwh gemakkelijk in mijn accu krijg, Ai moet dan gewoon niet van de grid kopen om de accu te vullen.
In weet dat ze wat meer "ad-hoc" besluiten erin hebben gedaan.

Kan me voorstellen, dat als de opwek "in verwachting" niet gehaald wordt. Dat hij dan toch besluit om in te kopen.

Tenminste dat merk ik, als mijn "verwachting" van zonopwek langere tijd niet gehaald wordt, laten we zeggen 1 uur, dan gaat hij "corrigeren" met inkoop om zijn verwachting te halen.

Dit gedrag zie ik nu regelmatig terug als er bijvoorbeeld 1-3 uur wat wolken zijn, dit verandert mijn zonopwek dramatisch tegen de verwachting in.

• kliffen
timpel_800 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:55:
3ct verschil. Max prof.

Met geen verschil kocht hij op dit soort dagen wel in maar met verschil in aankoop en verkoop dus logischer gedrag

[Afbeelding]
Ja, we zijn weer terug bij medio vorig jaar. Toen was een verschil in aankoop en verkoop ook nodig. Later in het jaar konden we naar inkoop=verkoop en nu dus weer een klein verschil inbouwen om weer logischer gedrag te krijgen.

Heel veel zal het niet schelen overigens, het zijn geen grote hoeveelheden. Ik zie dat hij (vrijwel) nooit de maximum capaciteit van de omvormer gebruikt bij het laden. 95% van de tijd is het max 10kW, ook als er 8kW PV is en hij bij mij 16kW zou kunnen laden.

• JPS
  • Niet online

JPS

kliffen schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:36:
[...]
Ik zie dat hij (vrijwel) nooit de maximum capaciteit van de omvormer gebruikt bij het laden. 95% van de tijd is het max 10kW, ook als er 8kW PV is en hij bij mij 16kW zou kunnen laden.
Dat zal komen door de relatief hoge kWp van je PV-systeem. Ik heb 'maar' 9kWp op een batterij van 36wWh. Dit wekt deze periode 25-35kWh per dag op.
Ook is mijn opwek erg verdeeld over de dag met gemiddeld 2,5-3kW, dus geen sterk maximum rond het middaguur.
Het resultaat is dat ie bij mij wel op de goedkoopste uurtjes in de middag op vrijwel vol vermogen laadt (minus de PV opwek op dat moment) en dan het laatste stukje (~5kWh) nog op de zon doet totdat de prijs weer ca 5ct boven inkoop is zoals ik eerder schreef. Dat is helemaal prima en kan het PV-overschot mooi voor die betere prijs worden verkocht terwijl mijn batterij al 100% is.

PS: mijn max laadvermogen is met 0,5C van 36kWh 'by design' begrensd door de batterij op ca 18kW.
Als het PV systeem dan 3,5kW levert, zal dat ook voor vermogensverlies van de omvormer worden gebruikt (zeg 1,5kW) die dan de rest van PV aanvult tot die 18kW. Ik zie dan meestal 14,5-16kW uit de grid komen. De gateway import is begrensd op 16kW dus daar hikt ie dan mooi tegenaan.

[ Voor 17% gewijzigd door JPS op 08-08-2026 11:52 ]

• timpel_800
Kunnen jullie eens meedenken:

Ik heb twee torens met beide een 10kW omvormer en 3*8kwh bat. 6 strings met verschillende oriëntaties en hoeveelheden panelen. Daarnaast nog een kleine SMA 1.5kw omvormer via de smartport.

Toren 1: 26 panelen

Toren 2: 22 panelen

Gemiddeld vermogen rond rond de 12/13kw aan PV in de middag.

Wat mij opvalt op een dag als vandaag: de batterij soc van beide torens verschilt maar heel weinig.

Bijv toren 1 = 72.8%, toren 2 = 73%.

Wat mij opvalt is dat soms de ene omvormer een negatief getal geeft terwijl de andere een positief getal geeft. Zou hij omwille van het gelijkhouden van de soc tussen de beide torens stroom heen en weer pompen?

Screenshots van hetzelfde moment:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMG-IFsZ8qL1XN3iHy8Ussr6Mdc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RpdC2jzoPbkDmUxqMVGhpQJA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbFRLH_pOhB-vi-PyaLb8oaztQ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ue3iszW0ttak8iCAjs6vfkV6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/od_FQzrn15klnv-mXiCmC15n0NI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISZ1lermfYZwYXx0MdOOEgh0.jpg?f=fotoalbum_tile

• kliffen
timpel_800 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:08:

Ik heb twee torens met beide een 10kW omvormer en 3*8kwh bat. 6 strings met verschillende oriëntaties en hoeveelheden panelen. Daarnaast nog een kleine SMA 1.5kw omvormer via de smartport.

Wat mij opvalt op een dag als vandaag: de batterij soc van beide torens verschilt maar heel weinig.

Wat mij opvalt is dat soms de ene omvormer een negatief getal geeft terwijl de andere een positief getal geeft. Zou hij omwille van het gelijkhouden van de soc tussen de beide torens stroom heen en weer pompen?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik denk eigenlijk niet dat hij heen en weer doet, dat is niet logisch en ook niet nodig.

Het komt denk ik door verschil in PV opwek per toren per tijdstip.

De AI rekent uit hoeveel hij moet laden om aan het eind van de middag na afloop van de goedkoop stroomperiode op 100% moet zijn.

Blijkbaar betekent dat dat rond 14:00 ongeveer 70% SOC bereikt moet zijn.

Hij stemt dan het laadgedrag daarop af en als op dat tijdstip dan de conclusie is dat er bv 8kW per toren moet worden geladen en de ene toren 6kW PV binnenkrijgt en de andere 10kW PV dan is de ene iets uit het net aan het halen en de andere levert juist.

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:08
timpel_800 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:08:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Interessante observatie. Iets wat wel bevestigd is in Sigen's eigen documentatie (application note over operating modes) en ook terug te zien is in de manier waarop de mySigen cloud-API is opgebouwd: een multi-toren systeem draait onder één "station" met één gezamenlijke operating mode, de strategie (AI/self-consumption/TOU/etc.) wordt niet per toren maar voor het hele systeem ingesteld. Dat zou kunnen verklaren waarom de SOC's zo dicht bij elkaar blijven: beide torens worden vanuit dezelfde centrale planning aangestuurd, niet per se doordat er actief vermogen tussen de torens heen-en-weer gepompt wordt.

Of het losstaande +/- verschil dat je soms ziet daar ook uit voortkomt, of gewoon het gevolg is van lokaal verschillende PV/load-omstandigheden per toren (andere oriëntaties, dat 1.5kW SMA-mannetje dat maar op één kant hangt), geen idee eigenlijk.

• Hyouketsu
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 08-08 21:13
Ik heb het altijd maar niks gevonden dat ik, doordat ik een Alfen Eve heb, het laadvermogen van de auto niet kan zien in de Sigen-app. De enige manier om dat voor elkaar te krijgen is door een Shelly of een andere ondersteunde meter te kopen, terwijl de Alfen zelf al een meter heeft.

Daarom heb ik besloten om een Shelly emulator te maken die de data van Alfen uitleest via Modbus en zorgt dat Sigen deze ziet als een echte Shelly.

Het werkt, en ik deel het graag als je geïnteresseerd bent: https://github.com/wgentine/sigelly_emu

• timpel_800
Nou was ik dus zelf denk: ik heb de strings niet random aangesloten maar geprobeerd een verdeling te maken zodat beide omvormers ongeveer dezelfde aantal wp's hebben. Dit is niet helemaal gelukt. Verschil van 2000wp.

Toren 1, string A zuid 4350wp, string B verticaal zuid 3010wp, string C platdak zuid 3160wp. Totaal 10.5Kwp

Toren 2, string A zuid 2880wp, string B zuid plat 2370wp, string C zuidwest plat 3400wp. Totaal 8.59Kwp

Dan is het dus toch bijzonder dat beide torens op nagenoeg dezelfde snelheid vollopen imo. Ik zou het eens kunnen testen door twee strings van toren 2 los te koppelen en kijken hoe het dan verloopt.

Maar misschien zijn de strings toch niet zo gek verdeeld: als ik kijk naar de opwek van het moment van batterij laden komen beide vermogens rond de 5.8kW uit.

Verschil in opwek vandaag; toren 1: 55kWh, toren 2: 43kWh

Ze lopen dus best wel gelijk op. Ik zal eens proberen op HA alle 6 de strings over elkaar te leggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhmSh1wHRoeMiIKk84H5mOt51-s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWTjQ7YsNTRC9wT0aUv78RgP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqLVVXu-GOxXF71035XjK6G2qdA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8I0vpUcqe620kpTPdZucovBE.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 48% gewijzigd door timpel_800 op 08-08-2026 21:04 ]

• timpel_800
Hyouketsu schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:07:
Ik heb het altijd maar niks gevonden dat ik, doordat ik een Alfen Eve heb, het laadvermogen van de auto niet kan zien in de Sigen-app. De enige manier om dat voor elkaar te krijgen is door een Shelly of een andere ondersteunde meter te kopen, terwijl de Alfen zelf al een meter heeft.

Daarom heb ik besloten om een Shelly emulator te maken die de data van Alfen uitleest via Modbus en zorgt dat Sigen deze ziet als een echte Shelly.

Het werkt, en ik deel het graag als je geïnteresseerd bent: https://github.com/wgentine/sigelly_emu
Krijg je dan ook in het homescherm de lader erbij? En kun je dan die 'Shelly' ook bepaalde dingen laten doen? Bijv niet vanuit de batterij laden?

• Babro
timpel_800 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:23:
Nou was ik dus zelf denk: ik heb de strings niet random aangesloten maar geprobeerd een verdeling te maken zodat beide omvormers ongeveer dezelfde aantal wp's hebben. Dit is niet helemaal gelukt. Verschil van 2000wp.

Toren 1, string A zuid 4350wp, string B verticaal zuid 3010wp, string C platdak zuid 3160wp. Totaal 10.5Kwp

Toren 2, string A zuid 2880wp, string B zuid plat 2370wp, string C zuidwest plat 3400wp. Totaal 8.59Kwp

Dan is het dus toch bijzonder dat beide torens op nagenoeg dezelfde snelheid vollopen imo. Ik zou het eens kunnen testen door twee strings van toren 2 los te koppelen en kijken hoe het dan verloopt.

Maar misschien zijn de strings toch niet zo gek verdeeld: als ik kijk naar de opwek van het moment van batterij laden komen beide vermogens rond de 5.8kW uit.

Verschil in opwek vandaag; toren 1: 55kWh, toren 2: 43kWh

Ze lopen dus best wel gelijk op. Ik zal eens proberen op HA alle 6 de strings over elkaar te leggen.
[Afbeelding][Afbeelding]
Maar dan kan toch de toren die de meeste zonnepanelen heeft het huisverbruik opvangen en op die manier de lading in % gelijk houden?

• MarcelS1981
  • Niet online
even een vraag aan de kenners.

Mijn collega wil zich verdiepen in een sigenergy systeem, de vraag waar we een beetje mee zitten is het volgende:

Hij heeft reeds 3 aparte pv omvormers op de groepenkast aangesloten, en dat dient zo te blijven. Er is geen mogelijkheid om die DC kabels naar de omvormer van sigenergy te brengen.

Dus er moet een 3 fase power sensor in de groepenkast en via modbus naar de gateway.

Echter: Blijven de omvormers werken als de netspanning wegvalt en de accu het huis overneemt ?
Ik lees berichten dat de pv omvormers kunnen meten dat ze niet op het grid zijn aangesloten, maar op een mini eilandje zitten en weigeren op te starten.

En dat de oplossing is om de pv omvormers op de smart-port aan te sluiten.

Klopt dit verhaal een beetje ?

Sigenergy 25 kWh + 15.0 omvormer + backup Gateway -----2900WP op Z, 4050WP op NNO - Vaillant 75/6 warmtepomp

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-08 22:11

Consulectro

Lekker bezig...

MarcelS1981 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:52:
even een vraag aan de kenners.

Mijn collega wil zich verdiepen in een sigenergy systeem, de vraag waar we een beetje mee zitten is het volgende:

Hij heeft reeds 3 aparte pv omvormers op de groepenkast aangesloten, en dat dient zo te blijven. Er is geen mogelijkheid om die DC kabels naar de omvormer van sigenergy te brengen.

Dus er moet een 3 fase power sensor in de groepenkast en via modbus naar de gateway.

Echter: Blijven de omvormers werken als de netspanning wegvalt en de accu het huis overneemt ?
Ik lees berichten dat de pv omvormers kunnen meten dat ze niet op het grid zijn aangesloten, maar op een mini eilandje zitten en weigeren op te starten.

En dat de oplossing is om de pv omvormers op de smart-port aan te sluiten.

Klopt dit verhaal een beetje ?
Alles blijft werken met die powersensor 3ph. Als je een gateway hebt, blijven de zonneomvormers gewoon doorproduceren. Op de Smartport aansluiten maakt geen verschil. Dat bespaart hooguit die extra powersensor.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-08 07:59
Gisteravond viel de stroom uit in de hele wijk. Alles donker… behalve bij ons. 😄

Nog geen maand geleden hebben we de batterij met Gateway laten installeren, en nu al konden we ervaren wat het oplevert. Terwijl de straat zonder stroom zat, bleef bij ons alles gewoon doordraaien.

Mooi om meteen in de praktijk te zien dat zo’n investering écht verschil maakt⚡🔋

PV: 11300Wp | Laadpaal: Easee Home | Batterij: Sigenergy 10KW/18kWh | WP: Weheat Blackbrid P80

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:56
Dat hadden wij dus ook, alleen bij 30 + graden. in de wijde omgeving alles uit voor een uurtje of 4. Hier liep alles gewoon door. Airco's bleven gewoon draaien, was er erg blij mee op dat moment. Omdat het hier midden op de dag gebeurde was de accu voller NA de storing dan ervoor.

• timpel_800
Consulectro schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:31:
[...]

Alles blijft werken met die powersensor 3ph. Als je een gateway hebt, blijven de zonneomvormers gewoon doorproduceren. Op de Smartport aansluiten maakt geen verschil. Dat bespaart hooguit die extra powersensor.
Ik neem aan dat het 3 aparte 1 fase omvormers zijn? Er was laatst iemand hier die deze op zijn smartport wilde aansluiten en dan dus elke omvormer op een aparte fase van de smartport. Maar er staat me bij dat hier iets mee was?

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16:23
Consulectro schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:31:
[...]

Klopt. De gateway ‘vangt’ de stroom en zorgt dat dit al dan niet in de batterij komt.

A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh. BMW iX1 67kWh.

• MarcelS1981
  • Niet online
timpel_800 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:28:
[...]

Ik neem aan dat het 3 aparte 1 fase omvormers zijn? Er was laatst iemand hier die deze op zijn smartport wilde aansluiten en dan dus elke omvormer op een aparte fase van de smartport. Maar er staat me bij dat hier iets mee was?
correct. 3 aparte 1 fase omvormers

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Passen jullie nog bepaalde settings aan als jullie op vakantie gaan ?

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:49
backupdevice schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:54:
Ik heb de "holiday mode" aangezet zodat hij rekent met een lager verbruik in huis. Tot nu toe deze maand 13 euro kosten, 80 Euro terugleveren. Gaat prima 👍

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• DWinters1979
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:39
Beste specialisten,

Misschien is het al eens langsgekomen in het forum, zojuist was de Sigenergy weer begonnen met het vullen van de accu, aangezien Zonneplan weer lage prijzen heeft. Ik sta op AI balanced wat voor de rest prima werkt hier, alleen irriteer ik me aan het feit dat de set maximaal gaat laden en mijn 12 panelen afknijpt die rechtstreeks op de omvormer zit.

Dus ik maak geen gebruik van de opwek van m’n panelen en hij gaat inkopen. Nu geeft de ai uitleg over een zogenaamde spreadwaarde. Is dit nu gunstiger om stroom in te kopen en de panelen af te knijpen of moet ik zelf ingrijpen en handmatig gaan laden?

Hoe zien jullie dit?

L/W wp Vaillant 75/6, Sigenergy 27 kWh/15, SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, Sigenstor 2640 Wp west 45', Sigenstor 2820 Wp oost 45' MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W, gasloos sinds december 2024

• HansL
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18:06
Hoe weet je dat hij de panelen afknijpt? Dat hij nu bijkoopt en je oost en west panelen op een eerder/later laat terugleveren is financieel geen slechte keuze. Dat gebeurt hier ook.

Afschalen van je panelen is wel raar gedrag.

WP: Remeha Mercuria Ace || PV: 15.000Wp || Batterij: SigenStor 17kW + 27kWh || Laadpaal: Peblar Business || Auto: Zeekr001 100 kWh

• daemonix
  • Niet online
HansL schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:49:
Hoe weet je dat hij de panelen afknijpt? Dat hij nu bijkoopt en je oost en west panelen op een eerder/later laat terugleveren is financieel geen slechte keuze. Dat gebeurt hier ook.

Je kunt het zien in de app van Sigenergy of hij inderdaad de zonnepanelen afknijpt of niet.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

djrednas schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:18:
[...]

Ik heb de "holiday mode" aangezet zodat hij rekent met een lager verbruik in huis. Tot nu toe deze maand 13 euro kosten, 80 Euro terugleveren. Gaat prima 👍
Ik kan deze functie nergens vinden of ik kijk er overheen . Ai functie vragen helpt ook niet .

• howareyou2day
backupdevice schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 19:12:
[...]

Ik kan deze functie nergens vinden of ik kijk er overheen . Ai functie vragen helpt ook niet .
Klik op de AI stragegie, en dan rechtsbovenin op de ... voor instelling. Daar ergens staat het dan tussen.

• Babro
backupdevice schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 19:12:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVH0gsz0b7BqCQam8jX1oCpBPD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AacZPvLzwv5PTWEfzkcJ1N6l.jpg?f=fotoalbum_large

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Gevonden !

• DWinters1979
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:39
HansL schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:49:

Nou dat zie je in de app. Ze gaan helemaal naar 0 toe en hij gaat wel maximaal inkopen. Volgens mij is het handig dat ie dan evengoed gebruik maakt van de oost west opstelling en ze niet af moet schakelen

L/W wp Vaillant 75/6, Sigenergy 27 kWh/15, SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, Sigenstor 2640 Wp west 45', Sigenstor 2820 Wp oost 45' MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W, gasloos sinds december 2024

• Anunnaki
backupdevice schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:54:
Idd, hier ook de vakantie modes aangedaan. Voor de rest niets aangepast.

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

mestief schreef op zondag 6 juli 2025 @ 01:35:
Je kunt dus prima de kabel die nu van je router/ firewall komt als uplink op een switch gebruiken en van daaruit daar de gateway en/of inverter.
Ik had het even laten rusten (late reactie), maar eigenlijk wil ik nu toch wel aan de slag.

Recap: Bij mij is een ethernetkabel die bedoeld was om mijn garage van PoE-ethernet te voorzien gebruikt om de Gateway van internet te voorzien. Ik wil dus eigenlijk die kabel eerst via een PoE-switch laten lopen, zodat ik het AP en de camera die hier al twee jaar hangen eindelijk kan aansluiten.

Aanvankelijk dacht ik de kabel er gewoon uit te kunnen trekken en dan in plaats daarvan een patch-kabel er weer in te stoppen. Maar hij loopt via zo'n rubberen dopje waar je het geheel met stekker en al moeilijk doorheen kunt trekken (afbeelding 1.3 hieronder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwPVeOIFP0Lph9T4WTIkwnl7X_M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bk208seg7gEjFHLCV7eBMglE.png?f=fotoalbum_large

Dus nu heb ik al zo'n YuLinca 4-poorts Gigabit PoE Extender/Passthrough DIN-rail set gekocht, maar bij nader inzien vind ik het niet zo chique om dat ding in de Gateway te bouwen. Die wil ik het liefst laten zoals de installateur het heeft afgeleverd, met alleen even een andere kabel erin.

Ik heb wel zo'n stekkertang maar heb een beetje een trauma opgelopen aan het zelf zetten van ethernet stekkertjes. Je moet precies de juiste stekkertjes hebben die bij de tang passen, anders zit er speling of past het niet. Dus de stekker er afknippen om de kabel door dat gaatje te trekken geeft me ook weer een onrustig gevoel.

[ Voor 25% gewijzigd door Sando op 10-08-2026 11:24 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• timpel_800
Misschien begrijp ik je niet maar als je die wartel losdraait zie je dit: Dat zwarte ding is deelbaar in twee stukken of kan in ieder geval een een beetje uit elkaar, dus het is geen probleem om die kabel daar doorheen te trekken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMTLEjKX7ujR65Jekv9XOJMHf_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UgHb1wzKkXg2CPADC7GJthNC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door timpel_800 op 10-08-2026 11:25 ]

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

timpel_800 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:23:
Misschien begrijp ik je niet maar als je die wartel losdraait zie je dit: Dat zwarte ding is deelbaar in twee stukken of kan in ieder geval een een beetje uit elkaar, dus het is geen probleem om die kabel daar doorheen te trekken?

[Afbeelding]
Ongelofelijk dat ik dat niet gezien heb! Dan ben ik dus alleen dat buisje kwijt. (afbeelding 1.2)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Die kabel loopt achter de DIN-rail langs toch? Dus ik moet even zeker weten dat ik zowel het grid als de batterij uitzet, in de meterkast en in de gateway. En zoveel mogelijk klaarleggen en plannen want stroom uitschakelen is vervelend.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Martyzzz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:12
Hallo allemaal,

Ik was even benieuwd of iemand het voor elkaar heeft gekregen om de Sigenstore via AI in de app in de zomermaanden alle restant stroom uit de batterij automatisch te laten verkopen tegen het hoogste ochtendtarief op dynamisch (meestal rond 0700).

Ik heb een 10kw omvormer en 2x9kw batterij. Deze laad in de zomermaanden elke dag met gemak vol door de 24 panelen die direct op de batterij zijn aangesloten. Elke ochtend wordt ik wakker en zie dat er nog 45-60% in de batterij zit voor ik naar mijn werk ga en ik weet dat de batterij binnen een uur weer gaat bijladen.

Het zou handig zijn als ik kon instellen dat de Sigenstore automatisch in de ochtend de overtollige stroom verkoopt mits de prijs zeg boven de 25-30 cent is of zo (voor minder zou ik het zonde vinden van de degradatie van de batterij)
De batterij hoeft ook niet slim te gaan handelen of zo omdat deze toch elke middag om 1300 alweer vol is en mijn panelen dus later in de middag vanzelf weer gaan terugleveren wat ook al een leuke winst oplevert. Ik wil er zeker van blijven zijn dat de batterij pas na zon onder eerst mijn huis gaat voeden en alleen als er in de ochtend overblijft hij dit terug levert zodat ik 100% de nacht doorkom op mijn eigen zonnestroom.

Alvast bedankt 😀

[ Voor 9% gewijzigd door Martyzzz op 10-08-2026 12:16 ]

• djrednas
Martyzzz schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:14:
Hallo allemaal,

Ik was even benieuwd of iemand het voor elkaar heeft gekregen om de Sigenstore via AI in de app in de zomermaanden alle restant stroom uit de batterij automatisch te laten verkopen tegen het hoogste ochtendtarief op dynamisch (meestal rond 0700).

Ik heb een 10kw omvormer en 2x9kw batterij. Deze laad in de zomermaanden elke dag met gemak vol door de 24 panelen die direct op de batterij zijn aangesloten. Elke ochtend wordt ik wakker en zie dat er nog 45-60% in de batterij zit voor ik naar mijn werk ga en ik weet dat de batterij binnen een uur weer gaat bijladen.

Het zou handig zijn als ik kon instellen dat de Sigenstore automatisch in de ochtend de overtollige stroom verkoopt mits de prijs zeg boven de 25-30 cent is of zo (voor minder zou ik het zonde vinden van de degradatie van de batterij)
De batterij hoeft ook niet slim te gaan handelen of zo omdat deze toch elke middag om 1300 alweer vol is en mijn panelen dus later in de middag vanzelf weer gaan terugleveren wat ook al een leuke winst oplevert. Ik wil er zeker van blijven zijn dat de batterij pas na zon onder eerst mijn huis gaat voeden en alleen als er in de ochtend overblijft hij dit terug levert zodat ik 100% de nacht doorkom op mijn eigen zonnestroom.

Alvast bedankt 😀
Waarom stel je hem niet in op AI balanced? Dan krijg je precies dat gedrag. En als bonus als er geen zon is, laad hij op als het goedkoop is. Hier is de accu elke morgen op de minimale soc.

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Laro01
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 17:15
Hallo allemaal,

Alvast bedankt 😀

Waarom stel je hem niet in op Max Profit? Dan krijg je wat je wil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbPxrvmkhCSxt_2quqHkYqE3Bm8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rThMAnqUQFLsjLafBsfW35br.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Laro01 op 10-08-2026 13:35 ]

• howareyou2day
Hallo allemaal,

Alvast bedankt 😀
Zeker. Staat op AI balanced. In de ochtend als de pv ongeveer het verbruik dekt gaatie terugleveren als de prijs nog hoog is.

• Martyzzz
djrednas schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:39:
[...]

Waarom stel je hem niet in op AI balanced? Dan krijg je precies dat gedrag. En als bonus als er geen zon is, laad hij op als het goedkoop is. Hier is de accu elke morgen op de minimale soc.
Ah die had ik nog niet geprobeerd.

Welke waardes gebruik je bij inkoop en verkoop?

• Martyzzz
howareyou2day schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:58:
[...]

Zeker. Staat op AI balanced. In de ochtend als de pv ongeveer het verbruik dekt gaatie terugleveren als de prijs nog hoog is.
Die ga ik dan zeker proberen 😀

Welke waardes heb jij bij inkoop en verkoop?

• djrednas
Martyzzz schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:30:
[...]

Ah die had ik nog niet geprobeerd.

Welke waardes gebruik je bij inkoop en verkoop?
Zonneplan of Tibber?

Kijk vooral even in de start post voor de tarieven anders 👍

• Martyzzz
djrednas schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:49:
[...]

Zonneplan of Tibber?

Kijk vooral even in de start post voor de tarieven anders 👍
Ik heb zonneplan.

De startpost had ik doorgelezen maar ik was in de veronderstelling dat ik die tarieven moest aanpassen zodat de batterij niet te pas en te onpas gaat inkopen en verkopen omdat ik alleen maar wil dat ie overtollig zonnestroom in de ochtend verkoopt en rekening houdt met liefst via zon en anders uit net zodat bij zonsondergang ie zeker weten weer vol is
Pagina: 1 ... 82 83 Laatste