MvRtje schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:53:
[...]
Prima laat ik het even anders verwoorden dan. Met mijn Solaredge op de Sigenstor lijkt het me slim dat hij stopt op moment de stroomprijs negatief gaat worden. Hoe gaat de Sigenstor hiermee om want in de verwachting gaat hij ervan uit dat er een boel stroom komt maar volgens mij wil je dat de omvormer stopt zodra de prijs negatief wordt toch?
En ja voor mij is het nu erg onduidelijk wat ik bij de Solaredge nu het beste kan opgeven qua tarieven zodat dit het beste werkt met de Sigenstore.
Voor Tibber vul je bij SE instellingen aanvullende kosten 0,112 (0,1356 ex BTW) in, BTW 21%, en zet Negatieve tariefoptimalisatie aan. SE rekent dan (DA + 0,112) × 1,21 en schakelt PV automatisch uit zodra de consumentenprijs negatief wordt, precies op het Tibber breekpunt van 13,56 ct (DA × 1,21 + 13,56).
Dit zijn de tarieven conform SE formules maar of de praktijk de afschakeling van de SE PV daadwerkelijk uitvoert zal moeten blijken, dit is mijn eerste ervaring met negatieve Tibber prijzen. De verwachting is dat de Sigen AI dan de accu via grid inkoop laadt, waarvoor je bij negatieve prijzen betaald krijgt, maar ook dat moet de praktijk morgen uitwijzen. Inzichten, adviezen etc. van de community zijn welkom!
Edit 1:
Aanvulling: vergeet niet bij verkoopkosten een vinkje te zetten bij "Hetzelfde als koop", anders rekent SE met een andere drempel voor teruglevering dan voor inkoop.
Edit 2:
Sigen tarieven: Buy DA*1,21+13,56 Sell DA*1,21+14,06 Spread +0,5 DA-60
[
Voor 19% gewijzigd door
duoruvis op 24-04-2026 19:00
]