Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 78 79 Laatste
Acties:

• ChrisK
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-07 19:24
Vorige week hebben wij een installatie laten plaatsen (18kwh, 10kw controller, 12.5 kw EVDC en gateway).

Werkt over het algemeen uitstekend, alleen op dit moment nog twee uitdagingen met de EVDC:

1) laden kan ik alleen plannen als in ‘laad op dag x van de week tussen die en die tijd’. Je zou ook aan moeten kunnen geven: ik heb op die dag zo laat mijn auto nodig met X% batterijlading. Die optie wordt in de app echter niet getoond, terwijl ik in het forum heb gelezen dat het wel kan. Lijkt me ook wel logisch voor een slimme ai modus. Moet ik iets doen om die optie te activeren?

2) ik rijdt een 2026 model Hyundai ioniq5. Bij de installateur heb ik mijn 2021 model getest en daar kon ie zonder problemen V2X ontladen (in eilandmodus weliswaar). Ik hoefde de auto daarvoor niet in kampeermodus te zetten; het werkte gelijk. Nu thuis (nieuwe auto, eigen systeem) krijg ik het in geen enkele modus voor elkaar. Bij V2X wordt verbinding gemaakt; vermogen loopt op maar na 1-2 minuten wordt het ontladen afgebroken. De app van de auto geeft aan dat extern is gestopt. Iemand ervaring met V2X en de ioniq5?

[ Voor 3% gewijzigd door ChrisK op 16-07-2026 22:10 ]

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15:58
ChrisK schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:07:

2) ik rijdt een 2026 model Hyundai ioniq5. Bij de installateur heb ik mijn 2021 model getest en daar kon ie zonder problemen V2X ontladen (in eilandmodus weliswaar). Ik hoefde de auto daarvoor niet in kampeermodus te zetten; het werkte gelijk. Nu thuis (nieuwe auto, eigen systeem) krijg ik het in geen enkele modus voor elkaar. Bij V2X wordt verbinding gemaakt; vermogen loopt op maar na 1-2 minuten wordt het ontladen afgebroken. De app van de auto geeft aan dat extern is gestopt. Iemand ervaring met V2X en de ioniq5?
Ik heb een Kia EV9 en volgens mij heeft die een soortgelijke architectuur als de Ioniq5. Bij mij stopt hij ook na 1 a 2 minuten. Kia zegt dat de lader het verkeerde protocol heeft en Sigenergy zegt dat Kia het DC niet (meer) ondersteund en alleen AC bidirectioneel aankan.

Ik had aangegeven dat er in België een succesvolle test is gedaan (YouTube link gedeeld) met exact dezelfde opstelling, maar Sigenergy zegt dat die Kia waarschijnlijk oude software had die wel hun protocol accepteerde…🫣

Ik hoop dus dat 1 van hun een keer een update uitvoert, of dat Kia het gaat aanbieden als optie om aan te schaffen…. Zelfde zal denk vóór Hyundai zijn.

SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up

• ChrisK
Mmm, dat zou verklaren waarom mijn vorige (oudere model) wel werkte en de nieuwe niet. Wel gek, want andere merken stappen nu juist over op V2X; beetje balen als Kia/Hyundai nu juist een stap terug doen…

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:47
ChrisK schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:07:
Vorige week hebben wij een installatie laten plaatsen (18kwh, 10kw controller, 12.5 kw EVDC en gateway).

Werkt over het algemeen uitstekend, alleen op dit moment nog twee uitdagingen met de EVDC:

1) laden kan ik alleen plannen als in ‘laad op dag x van de week tussen die en die tijd’. Je zou ook aan moeten kunnen geven: ik heb op die dag zo laat mijn auto nodig met X% batterijlading. Die optie wordt in de app echter niet getoond, terwijl ik in het forum heb gelezen dat het wel kan. Lijkt me ook wel logisch voor een slimme ai modus. Moet ik iets doen om die optie te activeren?

1. Is niet mogelijk met de DVDC. Misschien met de AC versie van Sigenergy. Ik stuur de EVDC aan via Homey Pro. Zwlf gebruik ik de energieprijzen als trigger, maar tijden kan natuurlijk ook. Zal ongetwijfeld ook met HA kunnen.
  2. Probeer je de V2X wel in TOU modus? In AI modus werkt het niet goed.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:01
Sinds gisteren in het bezit van een Sigentore en ook meteen de modbus open laten zetten en de sigen integratie gedownload in HA. Welke sensor moet ik gebruiken voor de Energy flow in HA?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sffqZjvtBRgFeVlf30FO7QyMaQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FdijtJva5jykbf7GLmsVKiKQ.jpg?f=user_large

sensor.sigen_plant_plant_active_power lijkt de juiste waarde aan te geven maar deze is negatief tijdens laden. Daarom geeft hij niet het juiste resultaat in de Energy flow kaart, en lijkt het huis veel te veel op te nemen

Momenteel de sigen_plant_battery_power er in staan maar deze wijkt af van de waarde in de My Sigen app

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:42
ChrisK schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:22:
Mmm, dat zou verklaren waarom mijn vorige (oudere model) wel werkte en de nieuwe niet. Wel gek, want andere merken stappen nu juist over op V2X; beetje balen als Kia/Hyundai nu juist een stap terug doen…
Er is een ISO voor V2X en ik dacht dat ze zich niet perse eraan houden en zelf iets doen zodat je juist een bepaalde lader moet kopen en of energiecontract moet hebben zodat het werkt. Ze maken er dus een business case van.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:59
Wanneer gaat Sigenergy autos maken? 😎

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:46
Mjans19 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 07:38:
Sinds gisteren in het bezit van een Sigentore en ook meteen de modbus open laten zetten en de sigen integratie gedownload in HA. Welke sensor moet ik gebruiken voor de Energy flow in HA?

[Afbeelding]

sensor.sigen_plant_plant_active_power lijkt de juiste waarde aan te geven maar deze is negatief tijdens laden. Daarom geeft hij niet het juiste resultaat in de Energy flow kaart, en lijkt het huis veel te veel op te nemen

Momenteel de sigen_plant_battery_power er in staan maar deze wijkt af van de waarde in de My Sigen app
Ik gebruik deze:

Energie die uit de batterij wordt ontladen:
sensor.sigen_inverter_daily_discharge_energy

Energie die uit de batterij wordt geladen:
sensor.sigen_inverter_daily_charge_energy

Voor het batterijvermogen heb ik een aangepaste helper moeten maken om dit juist te krijgen. Ben even vergeten waar dit nu mee te maken had. @Bschnitz weet dit denk ik nog wel en kan het nu even niet uitzoeken.

EDIT heb het al gevonden: MvRtje in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"

[ Voor 5% gewijzigd door MvRtje op 17-07-2026 08:54 ]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• well0549
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-07 13:54
Ik heb nog even een vraag over NextEnergie, Als je daar een contract aan gaat kun je aangeven dat nextenergie de accu kan beheren......

Optimaal rendement uit jouw thuisbatterij. En zo lang je de thuisbatterij door NextEnergy laat aansturen, betaal je voor al je stroom geen inkoopvergoeding of verkoopvergoeding!

Is dit verstandig om te doen of niet ? Het bespaart wel direct 40 euro op de rekening........
Maar zitten er voor/nadelen aan ?

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:59
Ik heb het niet gemeld maar wel de zonnebonus op mijn contract laten zetten. Ik wil de batterij ook liever zelf aansturen. Aanpassen kan altijd nog een keer maar voorlopig heb ik er geen behoefte aan. Begin me wel een beetje te ergeren aan hun app die het verbruik erg matig aangeeeft, geregeld een dag mist in weergave etc. Maar voorlopig blijf ik nog even.

[ Voor 28% gewijzigd door Bvanham op 17-07-2026 09:34 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
well0549 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:27:
Ik heb nog even een vraag over NextEnergie, Als je daar een contract aan gaat kun je aangeven dat nextenergie de accu kan beheren......

Optimaal rendement uit jouw thuisbatterij. En zo lang je de thuisbatterij door NextEnergy laat aansturen, betaal je voor al je stroom geen inkoopvergoeding of verkoopvergoeding!

Is dit verstandig om te doen of niet ? Het bespaart wel direct 40 euro op de rekening........
Uitermate onverstandig. De batterij is dan van Nextenergy die jij hebt betaald voor hun. Je neemt dan deel aan hun Virtual Power Plant (VPP) en dat ding gaat dan laden en ontladen zonder maximaal gebruik voor jou, de USP (AI sturing) wordt niet meer gebruikt. Als je geld wilt verdienen met je batterij dan kun je beter naar Zonneplan of Tibber en vooral het beheer van de batterij door de AI laten doen. Die is daar veel beter in voor jouw situatie dan Nextenergy.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:08
Als je wilt weten hoe een batterij in VPP modus bevalt, kan je ook kijken in het zonneplan nexus topic: Het Zonneplan Nexus topic
Lees daar vaak zat dat hele batterij ladingen gedumpt worden tegen een paar cent compensatie. Volg dat topic overigens zelf omdat ik mijn ouders met een Nexus probeer te adviseren hoe deze het beste in te zetten. Ben maar al te blij met mijn keuze voor Sigenergy :)

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:35

Ik kan niet voor NextEnergie spreken, maar heb een tijdje mijn batterij door Frank aan laten sturen. Mijn uiteindelijke conclusie was dat mijn batterij niet optimaal ingezet werd en dat het vooral Frank was die de beste ROI had. Ik ben er dan ook vrij rap mee gestopt.

• Bschnitz

Niet doen, dan vervalt de zonnebonus ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• kliffen
Bschnitz schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:46:
@kliffen

Ik heb warscheinlich de oplossing voor het terug laden van de batterij icm slim laden en zon.

Je hebt op de website van PlugChoice bij Locatie > Energiebeheer en dan topologie dan op hoofdzekering.

Vervolgens via geavanceerde.

Zet hier de optie uit zon laden icm slim laden.

Dan wordt je auto in principe zoals we zouden willen de overloop van de thuisbatterij tijdens het gekozen slim laden venster.

Buiten het slim laden venster zou de batterij het laden "op zon" dan niet meer moeten triggeren.

Het testen waard.

[Afbeelding]
Deze functie hebben ze nu ook in de app beschikbaar gemaakt, na een berichtje van mij met veel complimenten over deze super functie voor volgend jaar. Iets met stroop en vliegen 😉

• Bschnitz
kliffen schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:00:
[...]

Deze functie hebben ze nu ook in de app beschikbaar gemaakt, na een berichtje van mij met veel complimenten over deze super functie voor volgend jaar. Iets met stroop en vliegen 😉
Yea, ze doen wel hun best. Het is geen giga club en je bent ook niet zomaar een nummer. App is ook lekker simpel zo, eigenlijk kan je weinig fout doen.

De API heb ik nu ook redelijk goed door, kan eigenlijk alles wel eruit halen.

• GM65
  • Laatst online: 21:10
Ik heb een Sigenstore met 3 batterijen van 10 KW, omvormer van 10 kW en een gateway. Zonnepanelen zijn 6750 Wp. Ik kreeg van iemand het advies dat het beter zou zijn om een 15 KW of 17 KW omvormer te nemen zodat het laden van het net sneller zou gaan en ook je meer vermogen hebt als de gateway het over moet nemen.

Ook wordt er geadviseerd om een smart meter te plaatsen omdat zonder een Smart Meter de omvormer niet weet of er stroom het huis 'binnenkomt' of 'verlaat' richting het openbare net.

Mijn vragen zijn :

is het beter om een zwaardere omvormer te nemen en welke dan.

Is het nodig om buiten de gateway alsnog een Smart Meter te plaatsen.

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:17

Rayzman

+31 Rayzman

De gateway heeft een smart meter, dus een extra smart meter is niet nodig.

specs pc

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:17

Rayzman

+31 Rayzman

Ik keek net in de app en ik snap de ai niet. Hij heeft net stroom verkocht tegen een lager tarief dan hij vanmiddag geladen heeft.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUV9YS_mCKX2RP8mqkJGu7jigzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eR7YjL9i15B5GNxGLhoGbGeD.jpg?f=fotoalbum_large Inkoop +13 en verkoop +3 dus ik zou verwachten dat er zeker 10 cent verschil zou moeten zijn om weer te dumpen.

specs pc

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 13:55

backupdevice

No Risk , Full Push

GM65 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:11:
Ik heb een Sigenstore met 3 batterijen van 10 KW, omvormer van 10 kW en een gateway. Zonnepanelen zijn 6750 Wp. Ik kreeg van iemand het advies dat het beter zou zijn om een 15 KW of 17 KW omvormer te nemen zodat het laden van het net sneller zou gaan en ook je meer vermogen hebt als de gateway het over moet nemen.

Ook wordt er geadviseerd om een smart meter te plaatsen omdat zonder een Smart Meter de omvormer niet weet of er stroom het huis 'binnenkomt' of 'verlaat' richting het openbare net.

Mijn vragen zijn :

Ik heb 3x10 en heb de 15 genomen omdat dit overeenkomt met de ontlaadsnelheid van de 3 accu’s. Nodig ? Ja , anders zit het mij storen 🤭

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:59
@GM65 Maar je hebt dus al een omvormer? Dat is wel kapitaal vernietiging dan als je nu een grotere gaat kopen. Of kun je hem inruilen?

Heb je die 15kW nodig? Dat is eigenlijk de vraag die jij jezelf moet stellen. Wat heb je verder in je huis draaien? Hoe off grid wil je kunnen leven...?

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Bschnitz
GM65 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:11:

Mijn vragen zijn :

Dat hangt helemaal af van je situatie.

Zelf heb ik ook "maar" 12kW omdat dit simpelweg meer dan voldoende is, ook off grid. Ik kom niet boven de 10kW.

De gateway weet alles, geen extra apparatuur nodig.

• Marcel1974
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 19:13

Ik heb Powerpeers, ANWB, Frank en Zonneplan uitgeprobeerd en ben geëindigd bij Next.

Laat sinds ruim 3 maanden Next de sturing van mijn accu doen, de resultaten zijn over het algemeen goed tot heel goed, de laatste weken is de onbalansmarkt behoorlijk stabiel en wordt er veelal op de EPEX gehandeld, nu dus een tijdje een resultaat wat vergelijkbaar is met de (veel rustiger) Ai sturing van Sigen.

Ik ben er zeker van dat op jaarbasis de resultaten significant beter zijn dan alleen Ai/EPEX handelen maar je moet wel accepteren dat er veel meer laad/ontlaad acties zijn. Moest ikzelf overigens ook flink aan wennen

De extra slijtage van de accu’s vind ik verwaarloosbaar (ze gaan niet kapot, ze verliezen wat capaciteit) t.o.v. de opbrengst, vanaf 1 januari zal de handel frequentie sowieso wel flink afnemen

Bij ZC+handel gebruik je overigens zelf ook gewoon de accu.

Ik zou het gewoon proberen en aankijken of het je kan bekoren, je kan elk gewenst moment ook weer laten ontkoppelen en op de Ai sturing verder gaan

• Marcel1974
daemonix schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:07:
[...]

Uitermate onverstandig. De batterij is dan van Nextenergy die jij hebt betaald voor hun. Je neemt dan deel aan hun Virtual Power Plant (VPP) en dat ding gaat dan laden en ontladen zonder maximaal gebruik voor jou, de USP (AI sturing) wordt niet meer gebruikt. Als je geld wilt verdienen met je batterij dan kun je beter naar Zonneplan of Tibber en vooral het beheer van de batterij door de AI laten doen. Die is daar veel beter in voor jouw situatie dan Nextenergy.
Zoals hierboven beschreven heb ik een ander beeld, ik vind jouw mening nogal uitgesproken over iets waar je, als ik het zo lees, denk ik niet zelf de ervaring en kennis van hebt.

• Marcel1974
Bschnitz schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:27:
[...]

Niet doen, dan vervalt de zonnebonus ;)
Nee hoor, de zonnebonus blijft actief voor de direct teruggeleverde zon opbrengst, alleen als het in de accu geladen wordt krijg je de bonus niet, dat is over het algemeen alleen het geval als de EPEX op z’n laagste koers staat en de accu wordt geladen.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:06
Bschnitz schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:42:
[...]

Gewoon uit interesse, hoeveelheid laadvolume kWh per jaar = € grid rewards?

En grid rewards krijg je alleen als tibber jou laadpaal mag aansturen? Of ook als je zelf gaat laden tijdens uurtjes die goedkoop zijn?
Grid Rewards zijn een extra vergoeding naast lagere laadprijzen, zelfs op ongunstige epex uren. Hieronder zie je dat mijn auto vannacht heeft geladen tegen gemiddeld 11 cent, terwijl de marktprijs/uurprijs rond de 28 cent zat. In het tabelletje zie je dat een deel GR is, maar de prijs ook lager is door 'gewone' compensatie. Zo zorgt Tibber dat het goedkoper is dan morgenmiddag laden volgens het geplande schema (13 cent).

Dus GR dekt alleen het verschil tussen de 13 en 11 cent. Ik heb ongeveer € 50 aan GR dit jaar en over heel 2025 circa €180. 2 EV, circa 3500 kWh dit jaar, 6000 kWh vorig jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82Z0z27ZqRI_k2gKXLHK-3ZxvZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UBhjQkRFdtoquss8cTSZDy2U.jpg?f=fotoalbum_large

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Bschnitz
Marcel1974 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:59:
[...]

Nee hoor, de zonnebonus blijft actief voor de direct teruggeleverde zon opbrengst, alleen als het in de accu geladen wordt krijg je de bonus niet, dat is over het algemeen alleen het geval als de EPEX op z’n laagste koers staat en de accu wordt geladen.
Ok wacht, dat is nieuwe info en tegenstrijdig met wat de helpdesk heeft verteld. Als dat waar is kan het interessant zijn, laten we effe wat dingen transparant samenvatten en checken met jou.

Jij zegt dus dat als je voor de next VPP gaat. Dat je de 50% blijft houden en de €140 korting krijgt en dan kan laden in de volgende modi hieronder in de link. Wij kennen de modi niet, dus ik heb effe een link erbij geplaatst, jij roept termen die wij niet kennen namelijk. Graag altijd een bron melden als je nieuwe informatie hebt.

Dat maakt de discussie wat vriendelijker hier ipv nee en ja 👍🙏

https://www.nextenergy.nl...euwe-aansturingsmodi-2026

Interessant zou de Zelfconsumptie + Handel met profiel "laag" of "midden" kunnen zijn, gebruik je die toevallig?

Heb je iets van een opbrengst overzicht van vorige maand en wat specs van je batterij zodat we kunnen vergelijken? 🙏

• Bschnitz
Pr088 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:18:
[...]

Grid Rewards zijn een extra vergoeding naast lagere laadprijzen, zelfs op ongunstige epex uren. Hieronder zie je dat mijn auto vannacht heeft geladen tegen gemiddeld 11 cent, terwijl de marktprijs/uurprijs rond de 28 cent zat. In het tabelletje zie je dat een deel GR is, maar de prijs ook lager is door 'gewone' compensatie. Zo zorgt Tibber dat het goedkoper is dan morgenmiddag laden volgens het geplande schema (13 cent).

Dus GR dekt alleen het verschil tussen de 13 en 11 cent. Ik heb ongeveer € 50 aan GR dit jaar en over heel 2025 circa €180. 2 EV, circa 3500 kWh dit jaar, 6000 kWh vorig jaar.

[Afbeelding]
Dankjewel, nu snap ik het nog beter! Je hebt eigenlijk wat extra laadmomenten hierdoor.

• Pr088
Bschnitz schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:21:
[...]

Dankjewel, nu snap ik het nog beter! Je hebt eigenlijk wat extra laadmomenten hierdoor.
Ja, soms zijn het ook aaneengesloten periodes. En omdat de auto nu vol is, heb ik geen laadmoment deze middag.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Marcel1974
Bschnitz schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:18:
[...]

Ok wacht, dat is nieuwe info en tegenstrijdig met wat de helpdesk heeft verteld. Als dat waar is kan het interessant zijn, laten we effe wat dingen transparant samenvatten en checken met jou.

Jij zegt dus dat als je voor de next VPP gaat. Dat je de 50% blijft houden en de €140 korting krijgt en dan kan laden in de volgende modi hieronder in de link. Wij kennen de modi niet, dus ik heb effe een link erbij geplaatst, jij roept termen die wij niet kennen namelijk. Graag altijd een bron melden als je nieuwe informatie hebt.

Dat maakt de discussie wat vriendelijker hier ipv nee en ja 👍🙏

https://www.nextenergy.nl...euwe-aansturingsmodi-2026

Interessant zou de Zelfconsumptie + Handel met profiel "laag" of "midden" kunnen zijn, gebruik je die toevallig?

Heb je iets van een opbrengst overzicht van vorige maand en wat specs van je batterij zodat we kunnen vergelijken? 🙏
Ik heb geen (€140,-) korting want ben gewoon klant geworden bij ze.

De zonnebonus zoals ik hem voorspiegelde is zoals het mij per mail is verteld, overigens is dat op geen enkele manier na te gaan.

Ik bengelt nog zoekende naar de voor mij beste aansturing maar heb Juni vrijwel volledig op ZC+handel laag gestaan.

Ik plaats zo even printscreens

• Marcel1974
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxGbKHWO2Owfs40JkitAz4iqGXs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7Nh9vqlYzru1Bx3Vcql63DQ2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eg_libTpjxOxAADrCyFC8FAWIGI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1u6wqlFUeuVPA969sOlfiCor.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZp-wwA_CpYhIDW8PnmUV1s2H74=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y5RJKRpzGHNaqB7IA6jmsTzX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BclhP4t3GGraYiE7UP2JgoNrpc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xenNjiNhBeuTrqQZljpFsGDU.png?f=fotoalbum_large

• Marcel1974
Marcel1974 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:34:
[...]

Ik heb geen (€140,-) korting want ben gewoon klant geworden bij ze.

De zonnebonus zoals ik hem voorspiegelde is zoals het mij per mail is verteld, overigens is dat op geen enkele manier na te gaan.

Ik bengelt nog zoekende naar de voor mij beste aansturing maar heb Juni vrijwel volledig op ZC+handel laag gestaan.
36Kwh accu, 12Kw omvormer

Als je de energie belasting en gas corrigeert in de som komt het netto resultaat rond de € 350,-
Ik plaats zo even printscreens

[ Voor 10% gewijzigd door Marcel1974 op 18-07-2026 09:48 ]

• Bschnitz
Marcel1974 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:37:
[...]

36Kwh accu, 12Kw omvormer

[...]
Duidelijk.

Kijk dit is dus wat ik bedoel met die zonnebonus.

Er staat hier letterlijk dat die uitgaat als je voor slimme aansturing kiest, kan natuurlijk fout zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiQmLLnajB-dY2BB0VJTyh20Zzo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dHxGyhH1alsowvfIqs7gQll9.png?f=fotoalbum_large

• Marcel1974
Bschnitz schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:39:
[...]

Duidelijk.

Kijk dit is dus wat ik bedoel met die zonnebonus.

Er staat hier letterlijk dat die uitgaat als je voor slimme aansturing kiest, kan natuurlijk fout zijn.

[Afbeelding]
Dat is inderdaad 100% tegenstrijdig met wat mij is verteld.

Overigens vind ik dat als de resultaten zo blijven niet echt heel erg hoor 😅😅

• Bschnitz
Oef dat is wel heel veel handel 🤔 vraag me af hoe dat in 2027 zal gaan. Het laag profiel van next is toch wel heel anders dan ons Sigen balanced lag profiel. Mijn BAT is kleiner dan die van jou.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4GmEmExBP1hPVAEah4kZ_Eaem0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mvKh48hn9kTQUHViX6gqawFl.png?f=fotoalbum_large

• Marcel1974
Bschnitz schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:43:
[...]

Oef dat is wel heel veel handel 🤔 vraag me af hoe dat in 2027 zal gaan. Het laag profiel van next is toch wel heel anders dan ons Sigen balanced lag profiel. Mijn BAT is kleiner dan die van jou.

[Afbeelding]
Is inderdaad veel handel maar als ik met een (gering) netto verbruik toch nog zo’n resultaat behaal neem ik dat graag voor lief.

• Bschnitz
Marcel1974 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:42:
[...]

Naja zoals de dame van de helpdesk het mij min of meer vertelde met veel tegenzin.

Werkt het zo:

Aansturing = geen zonnebonus over het deel van de batterij, want dat is handel. Ze kunnen immers zien hoeveel en waneer.

Geen aansturing = zonnebonus werkt altijd tussen 6-22 omdat er geen scheiding meer is van stroom, dus alles tot 6000 kWh telt mee.

Dat willen ze dus niet dat je dit weet, omdat de Sigen Ai met die 50% meer kan opbrengen dan de handel van next ;)

De bonus is allen bedoeld voor zonnestroom, maar hij is door het niet aanmelden in theorie te misbruiken. We hebben alleen nog niemand gevonden dit in de praktijk kan bevestigen. Er zijn hier wel een aantal die dit nu testen, maar die moeten nog checken of ze de bonus hebben gekregen.

• Marcel1974
Bschnitz schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:49:
[...]

Naja zoals de dame van de helpdesk het mij min of meer vertelde met veel tegenzin.

Werkt het zo:

Aansturing = geen zonnebonus over het deel van de batterij, want dat is handel. Ze kunnen immers zien hoeveel en waneer.

Geen aansturing = zonnebonus werkt altijd tussen 6-22 omdat er geen scheiding meer is van stroom, dus alles tot 6000 kWh telt mee.

Dat willen ze dus niet dat je dit weet, omdat de Sigen Ai met die 50% meer kan opbrengen dan de handel van next ;)

De bonus is allen bedoeld voor zonnestroom, maar hij is door het niet aanmelden in theorie te misbruiken. We hebben alleen nog niemand gevonden dit in de praktijk kan bevestigen. Er zijn iet wel een aantal die dit nu testen, maar die moeten nog checken of ze de bonus hebben gekregen.
En dan vraag ik mij vooral af wat eind van de maand bij netto ongeveer 0 verbruik het verschil is in resultaat!

Verschil door veel verbruik of teruglevering vertroebelt de getallen nogal.

• Bschnitz
Marcel1974 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:42:
[...]

Ja maar, jou resultaat is dus niet zo fantastisch als het lijkt.

Ik heb een kleinere batterij en meer netto opbrengst, komt nog €20 bovenop aan bonus 10%. Die is niet zichtbaar de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ekx4-KD9GdfxQuzAH_CD7oFdeWs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8EdX7tUaK74v22UcPdF1FAWz.png?f=fotoalbum_large

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:04
Ik ben als ik heel eerlijk ben nog niet zo onder de indruk van de opbrengst gezien de hoeveelheid stroom die heen en weer vliegt....

[ Voor 39% gewijzigd door RobSig op 18-07-2026 09:58 ]

A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh. BMW iX1 67kWh.

• Marcel1974
Bschnitz schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:53:
[...]

Ik heb een kleinere batterij en meer netto opbrengst, komt nog €20 bovenop aan bonus 10%. Die is niet zichtbaar de app.

[Afbeelding]
Zeker een keurig resultaat!

Jij hebt per saldo 700Kw teruggeleverd, dat is dus het lastige om het vergelijkbaar te maken.

• Marcel1974
RobSig schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:56:
[...]

Ik ben als ik heel eerlijk ben nog niet zo onder de indruk van de opbrengst gezien de hoeveelheid stroom die heen en weer vliegt....
Die verhouding staat inderdaad hopelijk nog voor een hoop verbeteringen, is overigens wel bijna 15cent/kw gemiddeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Marcel1974 op 18-07-2026 10:05 ]

• Bschnitz
Marcel1974 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:57:
[...]

Zeker een keurig resultaat!

Jij hebt per saldo 700Kw teruggeleverd, dat is dus het lastige om het vergelijkbaar te maken.
Dat wel, maar. Eerlijk ik denk dat jij meer netto zou krijgen op de misbruik manier en balanced profiel Ai.

Want jou opwek is beperkt, dus jij laad bijna nooit terug in het 50% venster met "zon", veel gaat in je accu en als die gaat "uploaden" krijg je daar dus niks extras over.

Dus daar zie je nu niks van terug....

• Marcel1974
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YMHJ5nffh0LuHbRikx_h8Rx6Dg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/go7uxR1VnLzK0DX8tyPGW2Tu.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was hoe het mij in Maart is vergaan bij Zonneplan onder jouw condities Bschnitch, als ik dat dan naast Juni bij Next leg is dit dan weer niet geweldig te noemen, mede omdat in die maand de fluctuaties op de EPEX ook best behoorlijk waren.

• kliffen
Bschnitz schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:53:
[...]

[Afbeelding]
Maar jij hebt dubbel zoveel PV opwek. Dat zit natuurlijk ook in die opbrengst. Best moeilijk vergelijken. 850kWh extra PV * 20 cent is al €170 ?!

• Marcel1974
kliffen schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:21:
[...]

Maar jij hebt dubbel zoveel PV opwek. Dat zit natuurlijk ook in die opbrengst. Best moeilijk vergelijken. 850kWh extra PV * 20 cent is al €170 ?!
Heb je in die 20 cent de energiebelasting meegenomen? Als ik het goed heb zijn de bedragen/prijzen bij ZP namelijk inclusief.

• kliffen
Marcel1974 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:30:
[...]

Heb je in die 20 cent de energiebelasting meegenomen? Als ik het goed heb zijn de bedragen/prijzen bij ZP namelijk inclusief.
Die 20cent was een voorzichtige schatting inclusief energiebelasting. Ik heb natuurlijk geen idee wanneer die PV wordt teruggeleverd (gaat deels via de batterij). Als het direct gaat is het misschien maar 15cent gemiddeld, maar via de batterij is het gemiddeld zelfs boven de 30cent.

NB: ik heb zelf alleen onbalans via Frank geprobeerd zowel in 2025 als in 2026, maar het resultaat dat ik kreeg was vergelijkbaar met de sigen AI en eerlijk gezegd ga ik het niet nog eens proberen al levert het misschien iets meer op bij next. Veel lekkerder om mijn systeem in eigen beheer te hebben en ook veel planbaarder met mijn eigen gebruik van de EV’s en warmtepomp.

[ Voor 26% gewijzigd door kliffen op 18-07-2026 10:44 ]

• Bschnitz
Marcel1974 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:30:
[...]

Dat klopt, maar ik lever 24c ex btw terug met de AI gemiddeld voor juni. Juist door de schommelingen, die zijn interessant, juist voor jou met nog meer opslag. Meer opslag = betere verkoop cijfers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQ24S8xUy3BuFX0VFMVhG9452r8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aSAiVLnQSoLMTAdll5hiuY7r.png?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
kliffen schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:21:
[...]

Ja en nee, hij handeld natuurlijk wel zonder al te veel extra kosten, niet zo goed als eigen pv opwek, dat is wel zo.

• Marcel1974
Ik wilde het even weten en heb uitgerekend met de EPEX.

De gemiddelde spread in Juni tussen de 3 goedkoopste en de 3 duurste EPEX uren kwam grofweg op 25,7 cent per Kw. (Inclusief energiebelasting en BTW)

Als ik dan mijn accu capaciteit (36Kwh) vermenigvuldig met 30 dagen x 25,7 cent en een correctie van 10% omzetverliezen reken dan kom ik (36x30x25,7x0,9) op afgerond € 250,- voor de maand Juni.

Verschil t.o.v. handel is dus grofweg € 100.-

Kosten Energie leverancier en zon bonussen hebben daar omhoog en omlaag invloed op maar dat laat ik maar buiten beschouwing.

Historische data geven aan dat de zomermaanden relatief het minste opbrengsten geven bij de handel, Juni had op de EPEX 4 hele hoge uitschieters in de spread, die zijn door het algoritme niet goed benut, zijn ze nu bij Next aan het analyseren en zal (ga ik vanuit) verbeteren.

Dit alles ter informatie overigens, ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt, ik vind het fijn om informatie uit te wisselen zodat we in ieder geval een beeld kunnen vormen over hoe een andere strategie uit kan pakken en daar onze beslissingen op kunnen aanpassen indien wenselijk!

• Bschnitz
Marcel1974 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:12:
Ik wilde het even weten en heb uitgerekend met de EPEX.

De gemiddelde spread in Juni tussen de 3 goedkoopste en de 3 duurste EPEX uren kwam grofweg op 25,7 cent per Kw. (Inclusief energiebelasting en BTW)

Als ik dan mijn accu capaciteit (36Kwh) vermenigvuldig met 30 dagen x 25,7 cent en een correctie van 10% omzetverliezen reken dan kom ik (36x30x25,7x0,9) op afgerond € 250,- voor de maand Juni.

Verschil t.o.v. handel is dus grofweg € 100.-

Kosten Energie leverancier en zon bonussen hebben daar omhoog en omlaag invloed op maar dat laat ik maar buiten beschouwing.

Historische data geven aan dat de zomermaanden relatief het minste opbrengsten geven bij de handel, Juni had op de EPEX 4 hele hoge uitschieters in de spread, die zijn door het algoritme niet goed benut, zijn ze nu bij Next aan het analyseren en zal (ga ik vanuit) verbeteren.

Dit alles ter informatie overigens, ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt, ik vind het fijn om informatie uit te wisselen zodat we in ieder geval een beeld kunnen vormen over hoe een andere strategie uit kan pakken en daar onze beslissingen op kunnen aanpassen indien wenselijk!
Laat je net wel zien dat he gemiddeld verkoop tarief 24c ex btw is en jij rekend met 25c inc, dus denk dat hier nog wel wat kan veranderen in je berekening.

Ik weet ook van mensen met meer opslag dat hun gemiddelde verkoopprijs nog eens 3c hoger is.

Wellicht is er iemand die ook 36kWh opslag heeft en juni kan delen?

• daemonix
  • Niet online
Marcel1974 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:55:
[...]

Zoals hierboven beschreven heb ik een ander beeld, ik vind jouw mening nogal uitgesproken over iets waar je, als ik het zo lees, denk ik niet zelf de ervaring en kennis van hebt.
Klopt. Bijna geen ervaring mee behalve dan met 24 zonnepanelen en een 60 kWh accu gedurende een jaar ongeveer 700 euro verdienen (bij een vriend van me). Dat is nu met Tibber 300 euro per maand. Ik wens je veel sterkte met je keuze.

• Marcel1974
Bschnitz schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:40:
[...]

Laat je net wel zien dat he gemiddeld verkoop tarief 24c ex btw is en jij rekend met 25c inc, dus denk dat hier nog wel wat kan veranderen in je berekening.

Ik weet ook van mensen met meer opslag dat hun gemiddelde verkoopprijs nog eens 3c hoger is.

Ik reken met de spread tussen de goedkoopste (inkoop) en duurste (verkoop) uren, niet de kale verkoop, inkoopkosten moet voor een goed vergelijk wel meegenomen worden hè.

Ik zou inderdaad ook graag willen weten of iemand resultaten heeft van een vergelijkbare installatie mat Ai gestuurde EPEX handel!

[ Voor 10% gewijzigd door Marcel1974 op 18-07-2026 13:03 ]

• Marcel1974
daemonix schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:49:
[...]

Klopt. Bijna geen ervaring mee behalve dan met 24 zonnepanelen en een 60 kWh accu gedurende een jaar ongeveer 700 euro verdienen (bij een vriend van me). Dat is nu met Tibber 300 euro per maand. Ik wens je veel sterkte met je keuze.
Die ervaring van jouw vriend heb ik inderdaad zien passeren hier, gelukkig tref ik het blijkbaar beter.

Veel sterkte wensen met mijn keuze is volgens mij niet het niveau waar we heen moeten, zoals ik al schreef, onze eigen ervaringen en informatie uitwisselen en ervan leren is hier mijn doel.

• HansL
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:56
Bij ons staat de sigen nu 2 weken. En omdat ik hier zoveel informatie heb opgehaald even een 'dankjewel' naar iedereen. Het systeem werkt precies zoals gehoopt/verwacht. En met name de integratie met EVCC is boven verwachting. Ik had verwacht dat deze elkaar in de weg zouden zitten, maar dit is gelukkig totaal niet het geval.

Via EVCC kan ik de status van de accu's zien van de sigenergy. Als ik m instel op laden met zonne-overschot en Sigen eerst, wordt eerst de accu van Sigen tot het gewenste niveau geladen met zon. Daarna pas de auto.

Op een bewolkte dag als vandaag (en goedkope prijzen) stel ik de evcc in dat er geladen mag worden onder de 15 cent. En doordat ik aangeef dat er minimaal 60kWh in de auto moet, maakt die zijn eigen plan. Daarnaast geef ik aan dat die de energie niet uit de accus moet halen.
Het resultaat is dat de auto nu geladen wordt met goedkope energie uit het net en ondertussen de Sigen aan het laden is met de zon. Perfect wat mij betreft!

WP: Remeha Mercuria Ace || PV: 15.000Wp || Batterij: SigenStor 17kW + 27kWh || Laadpaal: Peblar Business || Auto: Zeekr001 100 kWh

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:46
Pr088 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:18:
[...]

[Afbeelding]
Precies dit vroeg ik me soms weleens af. Het is dus zo dat we Gridrewards + de lagere prijs krijgen. Dus inderdaad dubbel winst, want afgelopen 24h was het door Gridrewards inderdaad 11 cent, en zou anders vandaag overdag 13,4 ofzo zijn.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• Babro
  • Laatst online: 21:48
Bschnitz schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:25:
[...]

Dat klopt, maar ik lever 24c ex btw terug met de AI gemiddeld voor juni. Juist door de schommelingen, die zijn interessant, juist voor jou met nog meer opslag. Meer opslag = betere verkoop cijfers.

[Afbeelding]
Bschnitz, ik kan me in veel opmerkingen van je vinden, maar meer opslag is betere verkoopcijfers vind ik hier dubieus. Stel dat ik alleen op het goedkoopste kwartier inkoop en het duurste kwartier verkoop. Dan is spread het grootst en dus de meeste opbrengst. Alle andere kwartieren gaan minder opbrengen en uiteindelijk kun je niet de hele batterij gebruiken.

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

• Babro
  • Laatst online: 21:48
Mijn getallen van juni inclusief energiebelasting

Inkoop 517 kwh €96,52

Verkoop 1518 kwh €476,66

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

• daemonix
  • Niet online
Babro schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:53:
[...]

Bschnitz, ik kan me in veel opmerkingen van je vinden, maar meer opslag is betere verkoopcijfers vind ik hier dubieus. Stel dat ik alleen op het goedkoopste kwartier inkoop en het duurste kwartier verkoop. Dan is spread het grootst en dus de meeste opbrengst. Alle andere kwartieren gaan minder opbrengen en uiteindelijk kun je niet de hele batterij gebruiken.
Ik vermoed dat je vergeet dat je ook je eigenverbruik volledig wilt kunnen afdekken. ;)

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

[...]

U vraagt, wij draaien als volgt met 36kWh en 17kW omvormer:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uat7cjC.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EbaLBjI.png

De omvormer grid im/export is op 16kW begrensd, maar geeft nog steeds de gelegenheid om in twee uur volledig te laden of ontladen en daarmee de prijspieken en dalen maximaal te benutten.

@Marcel1974 : ik zie dat ons eigengebruik gelijk is, mijn EVAC lager en PV hoger.
Jouw systeem loopt wel ruim 2x zo hard te stampen en ik vond die van mij al erg actief. Zeker op warme dagen zit ik niet op zoveel warmteproductie / slijtage te wachten.

[ Voor 19% gewijzigd door JPS op 18-07-2026 15:04 ]

• kliffen
Vanmiddag met volle belasting eens gespeeld met de instelling ‘maximale netaansluitstroom’.

Die is uitermate precies en kun je per tiende A instellen als je wilt.

Ik denk een waardevolle aanvulling op de maximale import instelling in kW. Ampere kunnen nl. schommelen afhankelijk van de Voltage als je alleen een max kW instelt. Je hoofdzekeringen reageren echter niet op gebruikte kW maar op Amperage. Als de spanning onder 220V zakt gaat het amperage naar 26A per fase.

Ik heb nu 17kW als max en de stroom op max. 25A. Hiermee blijft het gebruik iets onder de 17kW steken en is de overshoot op een fase max 0,5A geweest tijdens 10minuten monitoring.

Ook heb ik de indruk dat de bewaking van de Sigenstor nauwkeuriger is op de ingestelde max. A dan op de ingestelde max. kW. Maar dat is moeilijk te exact vergelijken in een dynamisch belast huis.

• Bschnitz
JPS schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:36:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De omvormer grid im/export is op 16kW begrensd, maar geeft nog steeds de gelegenheid om in twee uur volledig te laden of ontladen en daarmee de prijspieken en dalen maximaal te benutten.
Hier zie je mooi terug wat ik bedoel met iemand die meer opslag heeft, 41c vs mijn 35c gemiddeld verkoop.

• Bschnitz
Babro schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:53:
[...]

Dat klopt ook wel, maar wat ook door anderen gezegt is. Het is ook zelfgebruik en de balans tussen eigen opwek en waneer wat inkopen en verkopen.

Vandaag red ik het ook niet met de zon en gaat hij voor 13c inkopen om voor 32c te verkopen en dat is dan ook een mix van eigen opwek en inkoop.

Als je gaat kijken naar de post hierboven van JPS zie je wat ik bedoel, desondanks komen we ongeveer gelijk uit qua rekening, maar hij heeft wel een beter gemiddelde en veel meer verbruik.

Ik red dat alleen maar door veel zelfgebruik om qua € gelijk uit te komen.

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:10
U vraagt wij draaien nog een keer:

36kWh en 17 kW

AI Max profit en inkoop- en verkoopprijzen zijn identiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-iiOhi43dLV1uPAWIyG9tvk788=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQI3H8dFayMBI9FtwUBdWdSh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvwINxqtnLzVgPIOmWoTKXR23Hs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnTFiX9QDz2X7SB5yxCh8heP.jpg?f=fotoalbum_large

Bj 1904; 375m2; gasloos; HR++; Sunpower 9kWp; Nibe F2120-16+VVM S320; Jaga’s + DBH; Daikin airco’s; Sigenergy 17kW 36kWh; EVAC-lader, EV’s

• JPS
  • Niet online

JPS

Bschnitz schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:47:
[...]

Hier zie je mooi terug wat ik bedoel met iemand die meer opslag heeft, 42c vs mijn 35c gemiddeld verkoop.
Klopt, maar haal ik dus ook alleen met deze omvormer om de netaansluiting maximaal te benutten in de piek/dalmomenten.

• Bschnitz
Marcel1974 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:53:
[...]

Ik reken met de spread tussen de goedkoopste (inkoop) en duurste (verkoop) uren, niet de kale verkoop, inkoopkosten moet voor een goed vergelijk wel meegenomen worden hè.

Ik zou inderdaad ook graag willen weten of iemand resultaten heeft van een vergelijkbare installatie mat Ai gestuurde EPEX handel!
Je hebt er nu 2. Die de helft van jou volume gehandeld hebben met een beter resultaat, tenminste zo zie ik het, zeg gerust als het niet zo is.

• Bschnitz
kliffen schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:46:
Vanmiddag met volle belasting eens gespeeld met de instelling ‘maximale netaansluitstroom’.

Die is uitermate precies en kun je per tiende A instellen als je wilt.

Ik denk een waardevolle aanvulling op de maximale import instelling in kW. Ampere kunnen nl. schommelen afhankelijk van de Voltage als je alleen een max kW instelt. Je hoofdzekeringen reageren echter niet op gebruikte kW maar op Amperage. Als de spanning onder 220V zakt gaat het amperage naar 26A per fase.

Ik heb nu 17kW als max en de stroom op max. 25A. Hiermee blijft het gebruik iets onder de 17kW steken en is de overshoot op een fase max 0,5A geweest tijdens 10minuten monitoring.

Ook heb ik de indruk dat de bewaking van de Sigenstor nauwkeuriger is op de ingestelde max. A dan op de ingestelde max. kW. Maar dat is moeilijk te exact vergelijken in een dynamisch belast huis.
Met mijn chargee zie ik idd de max A zeer goed nageleefd wordt en de kW limit wat meer +- aanvoelt.

Ik heb ze nu alle 2 aanstaan en dan is best strak afgestemd.

• kliffen
Ik heb vergelijkbare opbrengst als @shthpnz met 32kWh en 10kW. Screenshot van Frank rekent zonder energiebelasting. Als je die meerekent heb ik in juni €325 ontvangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_b35S0qo22WwL187LmQdMiRF4aI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fIUvMn3PLvvNwhSazciHEyDF.png?f=fotoalbum_large

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:53
HansL schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:11:
Bij ons staat de sigen nu 2 weken. En omdat ik hier zoveel informatie heb opgehaald even een 'dankjewel' naar iedereen. Het systeem werkt precies zoals gehoopt/verwacht. En met name de integratie met EVCC is boven verwachting. Ik had verwacht dat deze elkaar in de weg zouden zitten, maar dit is gelukkig totaal niet het geval.

Via EVCC kan ik de status van de accu's zien van de sigenergy. Als ik m instel op laden met zonne-overschot en Sigen eerst, wordt eerst de accu van Sigen tot het gewenste niveau geladen met zon. Daarna pas de auto.

Op een bewolkte dag als vandaag (en goedkope prijzen) stel ik de evcc in dat er geladen mag worden onder de 15 cent. En doordat ik aangeef dat er minimaal 60kWh in de auto moet, maakt die zijn eigen plan. Daarnaast geef ik aan dat die de energie niet uit de accus moet halen.
Het resultaat is dat de auto nu geladen wordt met goedkope energie uit het net en ondertussen de Sigen aan het laden is met de zon. Perfect wat mij betreft!
Draai je EVCC los van het Sigen systeem? Ik ben ook in de markt voor een Sigen systeem en dit klinkt precies wat ik wil.

Model Y Pearl White Sr ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 12000WP; Unifi; Hikvision

• Marcel1974
JPS schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:36:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Marcel1974 : ik zie dat ons eigengebruik gelijk is, mijn EVAC lager en PV hoger.
Jouw systeem loopt wel ruim 2x zo hard te stampen en ik vond die van mij al erg actief. Zeker op warme dagen zit ik niet op zoveel warmteproductie / slijtage te wachten.
Mooi dank voor je bijdrage.

Als je de extra teruglevering corrigeert zit mijn rekensom van net dat ik op 250 uitkwam aardig in de buurt.

De meer omgezette KW’s staan niet in de juiste verhouding tot de 100 meer opbrengst. Ik ben benieuwd ik ga er vooralsnog vanuit dat dat wel gaat verbeteren, anders stap ik wellicht ook van de VPP sturing af.

Warmteproductie vind ik niet zo spannend, slijtage is wel een aandachtspunt met deze opbrengsten per Kw.

• ChrisK
HansL schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:11:
Dit is precies wat ik hoopte dat SigEn zou doen als slimme energie manager. Maar dat lijkt vooralsnog niet zo te werken. Ik kende EVCC nog niet, maar kan die ook de EVDC van sigenergy aansturen?

• Marcel1974
shthpnz schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:51:
U vraagt wij draaien nog een keer:

36kWh en 17 kW

AI Max profit en inkoop- en verkoopprijzen zijn identiek.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt!

Hier feitelijk indentieke conclusie

• daemonix
  • Niet online
ChrisK schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:33:
[...]

Dit is precies wat ik hoopte dat SigEn zou doen als slimme energie manager. Maar dat lijkt vooralsnog niet zo te werken. Ik kende EVCC nog niet, maar kan die ook de EVDC van sigenergy aansturen?
Zal even in EVCC kijken voor je: Nee, die kent alleen de EVAC serie.

• JPS
  • Niet online

JPS

Marcel1974 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:32:
[...]

Mooi dank voor je bijdrage.

Als je de extra teruglevering corrigeert zit mijn rekensom van net dat ik op 250 uitkwam aardig in de buurt.

De meer omgezette KW’s staan niet in de juiste verhouding tot de 100 meer opbrengst. Ik ben benieuwd ik ga er vooralsnog vanuit dat dat wel gaat verbeteren, anders stap ik wellicht ook van de VPP sturing af.

Warmteproductie vind ik niet zo spannend, slijtage is wel een aandachtspunt met deze opbrengsten per Kw.
Tja VPP sturing is er in eerste instantie voor een leverancier en daarna pas voor jou. Ik hou het graag zelf in de hand.

Warmteproductie is bij mij wel een issue op de tropische dagen. Het systeem staat in een garage met plat dak en er is geen extra/bijzondere ventilatie. De omvormer temperatuur ('PCS internal temperature') komt dan boven de 63C uit en gaat dan het vermogen omlaag schroeven. Dus minder kWh's die ik dan kan verkopen.
Ook de batterijen worden flink heet dan, iets boven de 50C. Voor dit laatste salderingsjaar een aardige stresstest, maar volgend jaar wil ik de intensiteit van laden/ontladen wel terugbrengen ivm slijtage op de lange termijn.

• Pr088
MvRtje schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:47:
[...]

Precies dit vroeg ik me soms weleens af. Het is dus zo dat we Gridrewards + de lagere prijs krijgen. Dus inderdaad dubbel winst, want afgelopen 24h was het door Gridrewards inderdaad 11 cent, en zou anders vandaag overdag 13,4 ofzo zijn.
Het is geen dubbele winst. Als je 's nachts voor 13 cent had geladen i.p.v. overdag voor 13 cent, dan is je winst 0. De 39 cent GR op die 20kwh is 'echte' winst. Die winst meegerekend komt de laadsessie op 11 cent gemiddeld i.p.v. 13.

• GM65
  • Laatst online: 21:10
Bschnitz schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:10:
[...]

Dat hangt helemaal af van je situatie.

Zelf heb ik ook "maar" 12kW omdat dit simpelweg meer dan voldoende is, ook off grid. Ik kom niet boven de 10kW.

De gateway weet alles, geen extra apparatuur nodig.
Dank voor je reactie

Nog een vraag

Omdat ik een 10 KW omvormer heb begrijp ik niet dat ik van het net dan wel meer dan 12KW kan importeren of staat dat daar los van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fhDwtdpgotzoNu9PCIcty30fdY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rhcDYAeu8EW4kQK8N32agwiX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door GM65 op 18-07-2026 16:53 ]

• Bschnitz
daemonix schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:46:
[...]

Zal even in EVCC kijken voor je: Nee, die kent alleen de EVAC serie.
SEM op HACS moet het kunnen, die heeft alleen de sensoren nodig.

• Bschnitz
ChrisK schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:33:
[...]

Probeer eens deze als je wilt, zoek nog iemand die dit eens wil testen.

https://github.com/traktore-org/sem-community

• kliffen
GM65 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:41:
[...]

Dank voor je reactie

Nog een vraag

Omdat ik een 10 KW omvormer heb begrijp ik niet dat ik van het net dan wel meer dan 12KW kan importeren of staat dat daar los van?

[Afbeelding]
Dat staat er los van. Opladen van de batterij gaat met die 10kW+ de PV en ontladen van de batterij gaat met 10kW. Van het net kun je nog steeds 17kW gebruiken net als voordat de batterij er was.

• JPS
  • Niet online

JPS

GM65 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:41:
[...]

Dank voor je reactie

Nog een vraag

~[Afbeelding]
Dat zal misschien zijn omdat je omvormer wat boven zijn geadverteerde specs kan draaien.
/EDIT: ik zag de PV even over het hoofd. Die komt inderdaad boven het laden vanuit de grid als het DC is aangesloten.

[ Voor 11% gewijzigd door JPS op 18-07-2026 17:02 ]

• Bschnitz
JPS schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:49:
[...]

Tja VPP sturing is er in eerste instantie voor een leverancier en daarna pas voor jou. Ik hou het graag zelf in de hand.

Warmteproductie is bij mij wel een issue op de tropische dagen. Het systeem staat in een garage met plat dak en er is geen extra/bijzondere ventilatie. De omvormer temperatuur ('PCS internal temperature') komt dan boven de 63C uit en gaat dan het vermogen omlaag schroeven. Dus minder kWh's die ik dan kan verkopen.
Ook de batterijen worden flink heet dan, iets boven de 50C. Voor dit laatste salderingsjaar een aardige stresstest, maar volgend jaar wil ik de intensiteit van laden/ontladen wel terugbrengen ivm slijtage op de lange termijn.
Dacht dat ik met mijn 46c aan de hoge kant zat 🤐

• JPS
  • Niet online

JPS

Bschnitz schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:02:
[...]

Dacht dat ik met mijn 46c aan de hoge kant zat 🤐
Ach in Australie staan ook veel Sigenstors, dus daar zal 50C+ met regelmaat voorkomen.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 13:55

backupdevice

No Risk , Full Push

Hier in een geïsoleerde schuur. Met een ventilator erop komt de temp van de omvormer niet boven de 60 en de cellen niet boven de 40.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20-07 08:49
[...]

32kWh/17kW
Juni:
Inkoop: 910,2 kWh € 172,54 (€ 0,19 / kWh)
Verkoop: 1207 kWh € -461,56 (€ 0,382 / kWh)

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• MaartenE
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:16
Zag net in de app dat er een firmware update is voor mijn batterij. Heeft iemand al met die eigen strategieën gespeeld? Ik zit met de app nog op versie 3.6.3 en zie 4.0.0 nog niet in de app store :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xp08gxKoJVWwI5Tps14-1thB9IU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VH0RxrL0XS4lOsiQ2yuIzx6x.jpg?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
MaartenE schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:27:
Zag net in de app dat er een firmware update is voor mijn batterij. Heeft iemand al met die eigen strategieën gespeeld? Ik zit met de app nog op versie 3.6.3 en zie 4.0.0 nog niet in de app store :-(

[Afbeelding]
4.0 is ook nog niet af. Duurt nog effe.

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:01
Sinds vorige week hebben we een Sigenergy batterij met een gateway.

De zonnepanelen zijn via Enphase inverters aangesloten in de meterkast. Niet rechtstreeks op de string van de Sig omvormer en ook niet op de gateway. Er is een Eastron meter in de meterkast geinstalleerd die verbonden is met de gateway. Deze meet de zonne-energie. Wat mij opviel is dat ik wel de zonne-erergie zie in 'My Home' maar niet in de Energie statitstieken.

Heeft iemand vergelijkbare situatie met zonnepanelen niet via de Sig inverter met WEL de zonne opwek in de Energie statistieken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tx08SYF1kq0sDokD5RzolUl7pLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lL4t0zxX58HYJA4LTurvHp98.jpg?f=fotoalbum_large

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:59
Helaas bij mij zitten ze op de energystore en dan werkt het wel goed. Ik weet niet of de zonnepanelen niet op de smartport van de gateway moeten zitten of niet. Als je op de zonnepanelen drukt in het plaatje krijg je dan meer info of niet ?

• Bschnitz
Mjans19 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:15:

De zonnepanelen zijn via Enphase inverters aangesloten in de meterkast. Niet rechtstreeks op de string van de Sig omvormer en ook niet op de gateway. Er is een Eastron meter in de meterkast geinstalleerd die verbonden is met de gateway. Deze meet de zonne-energie. Wat mij opviel is dat ik wel de zonne-erergie zie in 'My Home' maar niet in de Energie statitstieken.

Heeft iemand vergelijkbare situatie met zonnepanelen niet via de Sig inverter met WEL de zonne opwek in de Energie statistieken?

[Afbeelding]
Ik zie wel dat ze het doen, want ik zie de BAT gevuld worden met de juiste kleur.

Toevallig deze week ook een ander iemand geholpen en ook daar werkte het en alleen in de stats niet zichtbaar.

Dus ik ga uit van een bug die opgelost gaat worden, maak bij Sigen effe een ticket aan.

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:53
Mjans19 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:15:

[Afbeelding]
Vooral in het begin heb ik het best vaak gehad, alleen in de Sankey chart. Er vanuitgaande dat je op de laatste firmware zit, zou het euvel zichzelf moeten verhelpen. Anders, zoals al benoemd, ticket inschieten.

Deze was bijv van 31/07/2025. Geen PV volgens de chart maar de zon scheen vast wel op 31/07. Let er niet meer op, laatste tijd niet meer voorgekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjdQfC9T6TqukdmTbGxcYlioUM4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9HEm5uImGRFh84s4xAX9rQT4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door bekkerm op 20-07-2026 14:11 . Reden: typo ]

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:08
MaartenE schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:27:

[Afbeelding]
Ik wilde juist een vraag stellen of mensen last hadden dat de gekoppelde Shelly's niet meer goed werkte.........Maar dat hoeft dus niet met deze update ;-)

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Bschnitz
2029 is blijkbaar al een done deal, was ik al bang voor maar heb ik gemist. Dat gaat wat worden als die tarieven niet in de prijs zitten, gaat een drama worden om dit in de app te krijgen.....

https://solarmagazine.nl/...e-nettarieven-verplichten

• Djaro
  • Laatst online: 17:44
Bschnitz schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:50:
2029 is blijkbaar al een done deal, was ik al bang voor maar heb ik gemist. Dat gaat wat worden als die tarieven niet in de prijs zitten, gaat een drama worden om dit in de app te krijgen.....

https://solarmagazine.nl/...e-nettarieven-verplichten
welnee joh, met dynamisch contract val je daar buiten, wij werken al mee aan een betere grid door te ontladen op piek en te laden op dal.

• Bschnitz
Djaro schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:42:
[...]

welnee joh, met dynamisch contract val je daar buiten, wij werken al mee aan een betere grid door te ontladen op piek en te laden op dal.
Als het goed is niet, dit gaat toch om die +-€500/600 vastrecht? Die vervallen dan en dan wordt dat dynamisch en of ik begrijp het helemaal fout 🤣

• Djaro
  • Laatst online: 17:44
Bschnitz schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:50:
[...]

Als het goed is niet, dit gaat toch om die +-€500/600 vastrecht? Die vervallen dan en dan wordt dat dynamisch en of ik begrijp het helemaal fout 🤣
ja in principe wel , maar "wij" batterijsmurfen vallen daar buiten, hoop eigenlijk dat we extra bonus krijgen omdat we de piek al vermijden, en juist ontladen op de drukke momenten.
En zwz krijg je bijna de volledige 3x25a vergoed door vermindering energiebelasting regeling.

Zal wel loslopen :)

• Bschnitz
Djaro schreef op maandag 20 juli 2026 @ 17:41:
[...]

ja in principe wel , maar "wij" batterijsmurfen vallen daar buiten, hoop eigenlijk dat we extra bonus krijgen omdat we de piek al vermijden, en juist ontladen op de drukke momenten.
En zwz krijg je bijna de volledige 3x25a vergoed door vermindering energiebelasting regeling.

Zal wel loslopen :)
Volgt wel exact onze AI laad en ontlaadt momenten, dus wellicht valt het mee. Niks doen lijkt soort van goed te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wJpVbPan8MDa-GvK51h6fheyPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XhjWmipGmUuTaUzUdfulhcUl.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-5DKKfQMSSClriaKwpH0sYK0M0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sh9FurPjUrFcxgIpGsCQ07u4.webp?f=fotoalbum_large

• kliffen
De tijdsperiodes kan ik goed snappen en moet voor ons zeker goedkomen. De capaciteitstarieven snap ik minder. Dat hebben we feitelijk al met 3*25, 3*35 of 3*50A vastrechtverschillen. Willen ze dan binnen die 3*25A dan ook nog gaan kijken hoevaak en lang je die 3*25A volledig gebruikt? Er wordt gesproken van hoger tarief voor lang en veel gebruiken, maar hoe zit het met lang en veel terugleveren? En dan is het hopelijk toch ook van belang wanneer? Het zou juist gestimuleerd moeten worden om lang en veel te gebruiken tussen 13:00-15:00 in de zomer.

• Bschnitz
kliffen schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:45:
De tijdsperiodes kan ik goed snappen en moet voor ons zeker goedkomen. De capaciteitstarieven snap ik minder. Dat hebben we feitelijk al met 3*25, 3*35 of 3*50A vastrechtverschillen. Willen ze dan binnen die 3*25A dan ook nog gaan kijken hoevaak en lang je die 3*25A volledig gebruikt? Er wordt gesproken van hoger tarief voor lang en veel gebruiken, maar hoe zit het met lang en veel terugleveren? En dan is het hopelijk toch ook van belang wanneer? Het zou juist gestimuleerd moeten worden om lang en veel te gebruiken tussen 13:00-15:00 in de zomer.
Yup, Belgisch model. Tenminste daar lijkt het op qua text uit het artikel, gok dat we er zeker van mogen zijn dat we nog meer informatie hierover gaan krijgen.

Dus piekbelasting gaat ook een ding worden bij ons. 😑

De vraag gaat zijn, is dat erg tijdens "dal" momenten of niet.

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:10
Lukt het jullie om de update te installeren?

Hier komt ie al een dag niet verder danAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXrszTMDPwGn3TXacxSTWquJqTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3nYqZQZaMuFDMKsLhf8q9ga.jpg?f=fotoalbum_large

Bj 1904; 375m2; gasloos; HR++; Sunpower 9kWp; Nibe F2120-16+VVM S320; Jaga’s + DBH; Daikin airco’s; Sigenergy 17kW 36kWh; EVAC-lader, EV’s

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:51
Ja hier gelukt, die 45 sec waren denk ik meer 3 a 4 min voor de gehele installatie. Wel leek het af en toe te blijven hangen maar helemaal gelukt
Pagina: 1 ... 78 79 Laatste