Hoi allemaal, mijn installatie s deze week geplaatst. Heb 18kWh en had al zonnepanelen. Nu ben ik aan het kijken welke aanbieder ik zal doen. Kennis heeft Frank, maar ik zie hier ook veel positieve ervaringen met Zonneplan en Tibber. Ik heb(nog) geen HA dus zou het draaien van de sigenergy AI instellingen. Werkt dat goed bij Zonneplan bijvoorbeeld? Via Frank kunnen ze wel de ondersteuning leveren maar de andere aanbieders lijkt het niet.
Ja zag hem ook vanmorgen 👍🏻Heb de auto inmiddels aangemeld via energieleveren.nl en daar kan je inderdaad de Kia EV9 als bron opgeven. Maar de registratie gaat op de Slimme meter en hoef niks van de Sigenstor in te vullen dus het zal verder niks activeren.DaanTriple7 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:11:
[...]
Ik krijg zojuist dit bericht van kia in de mail:
https://www.press-eu.kia.com/document/3519#/mei/kia-ev9-klaar-voor-volgende-stap-vehicle-to-grid-in-nederland-1
Maar zoals ze zeggen in het artikel is het een ‘volgende stap’ dus ik denk dat we nog op een paar passen moeten wachten voor de Kia 😔
SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up
Je bent denk ik in de war door het warme weer, Frank bied geen ondersteuning maar diefstal.mabori schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:32:
Hoi allemaal, mijn installatie s deze week geplaatst. Heb 18kWh en had al zonnepanelen. Nu ben ik aan het kijken welke aanbieder ik zal doen. Kennis heeft Frank, maar ik zie hier ook veel positieve ervaringen met Zonneplan en Tibber. Ik heb(nog) geen HA dus zou het draaien van de sigenergy AI instellingen. Werkt dat goed bij Zonneplan bijvoorbeeld? Via Frank kunnen ze wel de ondersteuning leveren maar de andere aanbieders lijkt het niet.
Geeft niet, gelukkig zijn wij er!
Gewoon de AI van Sigen gebruiken en naar Zonneplan gaan.
Zelf tarieven instellen en klaar.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
@Bschnitz
Ik ben naar Frank gegaan omdat Tibber heel laks omgaat met hun eigen integraties. Frank kan bv wél nog gewoon m'n auto slim laden. Volgens mij kan dat bij zonneplan alleen als je hun laadpaal even aanschaft (terwijl je er al een hebt).
Waarom is Frank diefstal vergeleken met Zonneplan?
Ik ben naar Frank gegaan omdat Tibber heel laks omgaat met hun eigen integraties. Frank kan bv wél nog gewoon m'n auto slim laden. Volgens mij kan dat bij zonneplan alleen als je hun laadpaal even aanschaft (terwijl je er al een hebt).
hallo, ik wil eigenlijk ook beginnen met home assitent of Homey om vanuit mijn eigen omgeving wat meer te kunnen doen, wat raden jullie aan en is de Sigenergy een beetje te beheren met deze hulpmiddelen.
Benno
Benno
Met HA kun je alles en meer dan in de app met Sigenergy. Homey weet ik niet.
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
En is dat ook een beetje gemakkelijk of moet je een hogeschool doorlopen eerst.
Hun VPP is slecht en die 15% krijg je alleen als ze controle hebben over je zonnepanelen.DaanTriple7 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:30:
@Bschnitz
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Voor Homey is er ook een goedwerkende PlugIn.
Ben benieuwd of dat laden met een auto bij jou wel goed gaat. Ik vond het helemaal ruk. Laden/stoppen/laden/stoppen. Ook stoppen op de goedkoopste tijden. En die VPP vond ik ook slecht. die gebruikte nog geen 1% van mijn accu om soms vol te laden en ontladen. Die andere 45 kWh die ik heb deed helemaal niets. En vroeg me af zouden ze je zonnepanelen uitzetten als de zonnestroom hoog is maar jij je accu ermee wil vullen? Ben benieuwdDaanTriple7 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:30:
@Bschnitz
HA is een steile leercurve als je er voor het eerst mee begint. Homey is gemakkelijker, maar als eenmaal echt met smarthome aan de gang gaat, is op dit moment HA beter met meer ondersteunde apparaten en diensten.Bvanham schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:58:
En is dat ook een beetje gemakkelijk of moet je een hogeschool doorlopen eerst.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Tibber laden gaat prima, maar ik heb het uitstaan omdat het interfereert met het gebruik van de accu. De lader zit ook via de accu gekoppeld. Geen toegevoegde waarde.stanman23 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:37:
[...]
Ben benieuwd of dat laden met een auto bij jou wel goed gaat. Ik vond het helemaal ruk. Laden/stoppen/laden/stoppen. Ook stoppen op de goedkoopste tijden. En die VPP vond ik ook slecht. die gebruikte nog geen 1% van mijn accu om soms vol te laden en ontladen. Die andere 45 kWh die ik heb deed helemaal niets. En vroeg me af zouden ze je zonnepanelen uitzetten als de zonnestroom hoog is maar jij je accu ermee wil vullen? Ben benieuwd
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Kom er net achter dat ik vandaag helemaal geen zonne-energie heb opgewekt. Heel de dag niet. En als ik een systeem check doe is er niets aan de hand. Te heet?
Vandaag vond mijn systeem het ineens slim om stroom in te gaan kopen om vijf uur terwijl er gewoon 75% vulling is. Snel met de hand uitgezet maar waarom dit gebeurde, geen idee.
Ik denk dat je auto laden vooral buiten de batterij om blijft doen, ook in 2027. En daar is Tibber erg goed in. Of heb je een hele grote Sigenstor?MvRtje schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:44:
Misschien toch ook maar naar Zonneplan gaan overstappen.. Nu nog bij Tibber, vind de app en mogelijkheden daar erg fijn maar vraag me af of ik het nog nodig heb nu met de Sigenergy. Consument met slimme laadpaal of batterij kan gaan verdienen aan vol stroomnet | Klimaat | NU.nl
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Vreemd..zijn de panelen dc gekoppeld aan de sigenstor? Of via een andere omvormer?Anunnaki schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:32:
Kom er net achter dat ik vandaag helemaal geen zonne-energie heb opgewekt. Heel de dag niet. En als ik een systeem check doe is er niets aan de hand. Te heet?
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Dag iedereen,
Ik ben van plan een gateway aan te kopen. Heeft er iemand van jullie bij de Gateway HomePro TP, de bypass-automaat eens getest?
Ik zou namelijk graag met 100% zekerheid willen weten of deze bij bypass aan, de binnenkomende grid rechtstreeks koppelt met de backup-uitgang.
Indien dit voor iets anders zou dienen wens ik een bijkomende omschakelaar te voorzien in elektrisch bord.
Danku
Regi
Ik ben van plan een gateway aan te kopen. Heeft er iemand van jullie bij de Gateway HomePro TP, de bypass-automaat eens getest?
Ik zou namelijk graag met 100% zekerheid willen weten of deze bij bypass aan, de binnenkomende grid rechtstreeks koppelt met de backup-uitgang.
Indien dit voor iets anders zou dienen wens ik een bijkomende omschakelaar te voorzien in elektrisch bord.
Danku
Regi
Ik snap je vraag niet......bedoel je dat als er spanning van de grid komt deze direct naar de backup schakelt?Regi_2 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:18:
Dag iedereen,
Danku
Regi
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Ik heb het niet getest maar mij is verteld door de installateur dar als het Sigenergy systeem in storing gaat je de by-pass overhaald en dat je dan weer op het net zit zoals voor de installatie van het Sigenergy systeem.Regi_2 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:18:
Dag iedereen,
Danku
Regi
Getest en werkt goed. Het hele systeem wordt gebaypassed.
We hebben het hier na de installatie ook getest. Bypass aan en de hele store wordt omzeild. Ook getest bypass uit en grid uit, noodstroom wordt direct actief. Zelfs de computers blijven draaien alleen even een knippering
Ik heb nog een oude zonder bypasstimpel_800 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:03:
Ja inderdaad, dat bedoel ik.CEdS schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:54:
[...]
Ik snap je vraag niet......bedoel je dat als er spanning van de grid komt deze direct naar de backup schakelt?
Dank utimpel_800 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:03:
Dank u, dan moet ik eigenlijk geen externe omschakelaar zetten.Bvanham schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:40:
We hebben het hier na de installatie ook getest. Bypass aan en de hele store wordt omzeild. Ook getest bypass uit en grid uit, noodstroom wordt direct actief. Zelfs de computers blijven draaien alleen even een knippering
Ze zijn DC gekoppeld aan de Sigenstortimpel_800 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:01:
[...]
Vreemd..zijn de panelen dc gekoppeld aan de sigenstor? Of via een andere omvormer?
In plaats van Sigenergy AI gebruik ik al een tijdje HAEO. Ik kan zeggen dat het best goed werkt.
https://haeo.io/latest/
https://haeo.io/latest/
Het enige dat ik zo kan bedenken is string spanning op het randje zit. En omdat het zo warm is zakt de spanning en starten de panelen niet op. Maar wat voor panelen en hoeveel in een string?
[ Voor 3% gewijzigd door timpel_800 op 27-06-2026 07:01 ]
Je hebt toch nog een hoofdschakelaar in je groepenkast?Regi_2 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:05:
Het is natuurlijk wel zo dat als de Gateway moet vervangen worden, je eventueel gebruik zou kunnen maken van een eigen omschakelaar die achter je backup-uitgang staat.
Maar dit is misschien wat ver gezocht, of heeft iemand dit al gedaan?
@Regi_2 Ik dus ook.....vandaar dat ik het niet snapte, maar wel grappig want ik heb al diverse keren een C60 geïnstalleerd en die bypass is mij nooit opgevallen. Ik heb er hier nog 1 nieuw in doos liggen en ga s kijken
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Die staat toch na de Gateway, als je je hele huis over de grid/backup poort laat lopen? Althans zo sluit ik ze altijd aan.timpel_800 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 07:25:
[...]
Je hebt toch nog een hoofdschakelaar in je groepenkast?
Gisterenavond ff alles opnieuw opgestart en zie nu weer leven in de panelen. Denk dat je gelijk heb mbt dat de panelen niet opstarten. Wel apart, dag ervoor een normalen boog qua opwek en de volgende dag de hele dag 0 opwek.timpel_800 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 07:00:
[...]
Het enige dat ik zo kan bedenken is string spanning op het randje zit. En omdat het zo warm is zakt de spanning en starten de panelen niet op. Maar wat voor panelen en hoeveel in een string?
Maar goed hij werkt weer
Kan je iets meer vertellen over de policys. Hoe hard zijn die en kan je dus zelf nog dingen afdwingen?altanozlu7 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 01:09:
In plaats van Sigenergy AI gebruik ik al een tijdje HAEO. Ik kan zeggen dat het best goed werkt.
https://haeo.io/latest/[Afbeelding]
Kleine sneak preview. 🤫🤫🤫
In toekomst is het duidelijker wat de AI "ad-hoc" aan het doen is en hoezo. Prettig moet ik zeggen.
Ook komt ook een soort "autotasker" functie die je kan gebruiken icm de AI. Dan kan je semi TOU mode combineren met AI, best grappig.
Dus tot nu toe lijkt de update tenminste een paar zinvolle dingen te krijgen. Heb nog een poging gedaan om wat extra functies erin te krijgen zoals een echte "herstart" optie ipv alleen uit en aan. Daar moeten ze nog effe over nadenken 😑.
Voor de rest is er een enorm grote groep toegelaten tot de beta, zelf heb ik hier mijn vraagtekens bij, selectie had wat beter kunnen zijn.... laten we zeggen dat de beta nu wel getest wordt door een brede groep van mensen 😅.
In toekomst is het duidelijker wat de AI "ad-hoc" aan het doen is en hoezo. Prettig moet ik zeggen.
Ook komt ook een soort "autotasker" functie die je kan gebruiken icm de AI. Dan kan je semi TOU mode combineren met AI, best grappig.
Dus tot nu toe lijkt de update tenminste een paar zinvolle dingen te krijgen. Heb nog een poging gedaan om wat extra functies erin te krijgen zoals een echte "herstart" optie ipv alleen uit en aan. Daar moeten ze nog effe over nadenken 😑.
Voor de rest is er een enorm grote groep toegelaten tot de beta, zelf heb ik hier mijn vraagtekens bij, selectie had wat beter kunnen zijn.... laten we zeggen dat de beta nu wel getest wordt door een brede groep van mensen 😅.
Interessant! Heb eea vluchtig doorgelezen. Koppelt dit verschillende onderdelen van verschillende leveranciers en wat moet er fysiek gebeuren?altanozlu7 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 01:09:
https://haeo.io/latest/[Afbeelding]
A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh.
Je moet het zien als broertje van https://evcc.io/en/RobSig schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:53:
[...]
Interessant! Heb eea vluchtig doorgelezen. Koppelt dit verschillende onderdelen van verschillende leveranciers en wat moet er fysiek gebeuren?
Maar dan als basis vanuit HA ipv hoe EVCC werkt.
Dus startpunt is anders, doel is hetzelfde.
Hmm, zou in principe niets toevoegen voor ons. Wij zitten op een eiland door de gateway, met een goede AI gestuurde EMS. De verbruikers worden gezien, de EV op de AC lader AI gestuurd en gaan.Bschnitz schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:07:
[...]
Je moet het zien als broertje van https://evcc.io/en/
Maar dan als basis vanuit HA ipv hoe EVCC werkt.
Dus startpunt is anders, doel is hetzelfde.
Dat was ons uitgangspunt en daar heb ik geen spijt van
A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh.
Yea, het is voornamelijk interessant als je de Sigen AI uit principe niet wilt gebruiken en veel offline wilt houden.RobSig schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:17:
[...]
Hmm, zou in principe niets toevoegen voor ons. Wij zitten op een eiland door de gateway, met een goede AI gestuurde EMS. De verbruikers worden gezien, de EV op de AC lader AI gestuurd en gaan.
Dat was ons uitgangspunt en daar heb ik geen spijt van
Kijk voor mij is het zelfs nog meer anders, ik wil niet afhankelijk zijn van een single point of failure. Dus vandaar mijn keuze voor de VolTime laadpaal ipv Sigen.
AI apart voor laden en het huis, andere leveranciers.
Ook geen zin om alles via HA te sturen, een HA update en alles gaat naar de klote, nee dankje.
Ik heb HA wel klaar als worstcase scenario, bijvoorbeeld als Sigen of VoltTime zouden stoppen, dan komt HAOS of EVCC in beeld voor mij. Inrichting hiervan is zo gedaan als het moet.
Gister en vandaag ineens vreemd gedrag in de ai modus. Hij gaat smorgens ineens volgas opladen tot vol. In zelfverbruik modus ook. Alleen houd batterij werkt nog. Meer mensen die dit herkennen?
Bij nader inzien denk ik toch niet dat dit het zou kunnen zijn. Als de spanning nét onder de opstartdrempel zou liggen, verwacht ik toch eerder een paar opstartpogingen, wisselende spanning en af en toe een fout zoals “PV low voltage”.timpel_800 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 07:00:
[...]
Niet dat beide MPPT’s de hele dag op exact 0,0 V blijven staan.
- 6 panelen per string
- Autarco 455 W panelen
Toch bedankt voor het meedenken.
Naarmate de dag vorderd loopt de temperatuur alleen maar op en zal de spanning meer zakken. En hij staat standaard op 220V ingesteld tenzij jouw installateur dit verlaagd heeft naar 180V.
Maar hij doet het weer en gelukkig komen dit soort dagen niet zo veel voor.
Maar hij doet het weer en gelukkig komen dit soort dagen niet zo veel voor.
@Anunnaki 6 panelen op een string is wel krap. Heb je ruimte om er 1 aan toe te voegen?
Gezien de hoge temperaturen afgelopen week en de hitte/vermogensafname van de Sigenstor moet ik ook iets gaan maken voor betere ventilatie. Ik wilde de kappen aan de rechterzijde gaan verwijderen maar weet niet of dat in een vaste volgorde moet en hoe ik ze precies moet schuiven. Het is plastic spul dus ben bang dat ik wat breek.
Iemand die me het even uit kan leggen? Google/AI vertellen me dat het levensgevaarlijk is en alleen door een gecertificeerde monteur gedaan mag worden dus daar kwam ik niet veel verder mee :-)
Iemand die me het even uit kan leggen? Google/AI vertellen me dat het levensgevaarlijk is en alleen door een gecertificeerde monteur gedaan mag worden dus daar kwam ik niet veel verder mee :-)
Je begint met het rooster bovenop, deze moet je naar je toe schuiven. Daarna kun je de zijpanelen omhoog schuiven. Ze zitten gewoon op schroefjes geschoven.
Ik heb deze in mn schuur gemaakt. Opvallend stil en slechts 18watt.
https://www.vevor.nl/afzuigventilator-met-luikmontage-c_44486/vevor-afzuigventilator-wandventilator-254-mm-afstandsbediening-wandmontage-ec-p_010770695877?utm_source=email&utm_medium=emailnotice&utm_campaign=nl_NL_orderDelivery_2026-06-02_18-58-51
https://www.vevor.nl/afzuigventilator-met-luikmontage-c_44486/vevor-afzuigventilator-wandventilator-254-mm-afstandsbediening-wandmontage-ec-p_010770695877?utm_source=email&utm_medium=emailnotice&utm_campaign=nl_NL_orderDelivery_2026-06-02_18-58-51
Top! Die bovenste inderdaad naar je toe. Daarna die van de omvormer omhoog en van de batterijen naar rechts, als je recht voor de batterij staat (dus in feite eraf trekken en niet schuiven).timpel_800 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:35:
Je begint met het rooster bovenop, deze moet je naar je toe schuiven. Daarna kun je de zijpanelen omhoog schuiven. Ze zitten gewoon op schroefjes geschoven.
[Afbeelding]
Er staan ook pijlen op de kappen zag ik, maar dat zie je pas als die bovenste eraf is.
Afvoer in de garage zelf moet ik nog even aanzien. Allereerst wil ik de warme lucht die zich ophoopt in de hoek daar weg hebben. De batterij staat in de rechterhoek van de garage op 25cm van de muur. Er hangt ook nog een schap waardoor die lucht niet wegkomt.
181/182VBabro schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:14:
Wat is het voltage nu?
Ik kan nog 1 a 2 panelen per string toevoegen als het zou moeten. Ik heb nu 6 op oost en 6 op west.DaanTriple7 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:34:
@Anunnaki 6 panelen op een string is wel krap. Heb je ruimte om er 1 aan toe te voegen?
Uit mijn nieuwsgiergiheid… waarom kan de minimale PV input aangepast worden? Waarom zou die dan niet altijd minimaal ingesteld zijn/worden?timpel_800 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:13:
Ik zou beginnen bij je installateur nagaan of je minimale pv input idd op 160v staat en anders aan laten passen. 1 min werk.
[Afbeelding]
Op de datasheet van de 3-fase Sigenstor staat Spanning voor opstarten 180V, en dan MPPT-spanningsbereik 160 ~ 1000V.
Ps. Kan ik ergens in de (niet instalateur) App terugvinden hoe die bij mij ingesteld staan?
[ Voor 6% gewijzigd door SpaceDok op 27-06-2026 19:52 ]
Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...
Goeie vraag. Ik weet het niet. Bij SMA omvormers is precies hetzelfde. Daar staat de waarde ook standaard hoger ingesteld en kun je hem lager zetten.
Je kunt dit in user app niet zien. Misschien met HA, maar dat weet ik niet.
Edit toch wel leuk soms AI antwoorden. Hier heb je hem
Je kunt dit in user app niet zien. Misschien met HA, maar dat weet ik niet.
Edit toch wel leuk soms AI antwoorden. Hier heb je hem
[ Voor 48% gewijzigd door timpel_800 op 27-06-2026 20:54 ]
Weet iemand hoe ik de geheime sleutel vind van Tibber bij het tariefplan?
Het heeft even geduurd maar ik wou gisteren toch eens dit proberen. Ik neem aan dat het via tariefplan gaat , daar heb ik geprobeerd dit na te bouwen wat je in de plaatjes beschrijft, heb geen idee of het ook gelukt is. Ik zie wel dat ik daarna in mijn prognose mijn inkoopmomenten kwijt lijk te zijn dus misschien werkt het.Bschnitz schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:57:
@Bvanham
Mijn voorstel zijn de volgende instellingen te gebruiken voor de test van next energy, deze test is gericht op de "tot nu toe bekende en waarschijnlijk" tarieven voor 2027, dus zonder salderen.
Je batterij zal met deze instellingen waarschijnlijk, 1x per dag handelen mits de prijs schommelingen gunstig genoeg zijn. Denk aan 70% zelfgebruik en 30% handelen bij overschot, tenminste dat is de bedoeling.
Inkoop: 1 = EPEX + 21% btw + €13c (Energiebelasting en vergoeding energieleverancier)
[Afbeelding]
Verkoop: We gaan de belastingen functie misbruiken voor de bonus ivm de % optie, dus we zetten een uur gebonden tarief in welke tussen 06:00 en 22:00 50% is ivm de zonnebonus en eromheen 0%.
Hij pakt zo automatisch de EPEX prijs en verhoogt deze met 50% in de juiste periode.
Mocht die uiteindelijk onvoldoende handelen naar jou idee, kunnen we later nog % verhogen of een vaste post toevoegen voor extra opbrengsten.
Hieronder vindt je de instellingen hiervoor.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mochten mijn medetweakers hier andere ideeën over hebben, probeer deze gerust ook uit.
Wat ik momenteel nl. raar vind is dat mijn batterij zichzelf leegverkoopt ipv eerst vult. Idealiter wil ik zoveel mogelijk eigenverbruik en alleen verkoop of inkoop als dit heel gunstig is. Nu zie ik mijn batterij zichzelf leegverkopen in de spits en dan leeg de nacht ingaan waar er weer stroom moet worden ingekocht. Ik vind het een beetje raar. Ook heeft hij van de week twee keer geprobeerd om te gaan laden in de dure periode terwijl er nog 6 KW in zat, ik snap hem nog niet helemaal.
Vanaf vandaag probeer ik even een weekje met je instellingen, ben benieuwd.
Laat anders je prognose zien, dan kunnen we je prijzen bekijken.Bvanham schreef op zondag 28 juni 2026 @ 08:16:
[...]
Het heeft even geduurd maar ik wou gisteren toch eens dit proberen. Ik neem aan dat het via tariefplan gaat , daar heb ik geprobeerd dit na te bouwen wat je in de plaatjes beschrijft, heb geen idee of het ook gelukt is. Ik zie wel dat ik daarna in mijn prognose mijn inkoopmomenten kwijt lijk te zijn dus misschien werkt het.
Wat ik momenteel nl. raar vind is dat mijn batterij zichzelf leegverkoopt ipv eerst vult. Idealiter wil ik zoveel mogelijk eigenverbruik en alleen verkoop of inkoop als dit heel gunstig is. Nu zie ik mijn batterij zichzelf leegverkopen in de spits en dan leeg de nacht ingaan waar er weer stroom moet worden ingekocht. Ik vind het een beetje raar. Ook heeft hij van de week twee keer geprobeerd om te gaan laden in de dure periode terwijl er nog 6 KW in zat, ik snap hem nog niet helemaal.
Vanaf vandaag probeer ik even een weekje met je instellingen, ben benieuwd.
De acties zie je idd later pas na het veranderen.
Zoals gezegd vaak pas na de nieuwe tarieven.
Gaat goed lijkt mij. Begint om 11.00 te laden omdat stroom dan ‘minder’ oplevert. Ga er vanuit dat het systeem nog leert en de accu 100% laadt.
Edit. Koop en verkoop ligt wel erg ver uit elkaar….
[ Voor 5% gewijzigd door RobSig op 28-06-2026 10:50 ]
Die koop en verkoop is volgens mij de formule van bscnitz +0,13 vergoedingRobSig schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:49:
[...]
Gaat goed lijkt mij. Begint om 11.00 te laden omdat stroom dan ‘minder’ oplevert. Ga er vanuit dat het systeem nog leert en de accu 100% laadt.
Hij doet 2027 simulatie nu, zou moeten werkenRobSig schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:49:
[...]
Wij zijn thuis ook aan het kijken voor de aanschaf van een thuisbatterij. Hiervoor had ik eerder al verschillende offertes opgevraagd en hier op het forum gelezen. De SigenStor lijkt me een interessante batterij, al wacht ik na de eerste vermelding hier eigenlijk op de SigenStor NEO, omdat deze voor mij waarschijnlijk alles, inclusief noodstroomvoorziening) mooi ineen heeft. Nu zag ik net de aankondiging van Sigenergy van de SigenStor NEO en de Sigen EVAC G2, die zeker interessant lijken: https://www.sigenergy.com/en/company-news/b9793ee8-9263-4aee-a7d2-3898513a711e. Op deze website zag ik eerder al meer info over de NEO met meer technische specs, aangezien deze op de website van SigEnergy nog niet te vinden zijn: https://pswenergy.com.au/sigenstor-neo-technical-deep-dive/.
Situatie thuis
Op basis van wat ik hier in het forum en elders heb gelezen en gehoord, kijk ik nu naar een complete set met:
Wijze van aansluiten
Mijn idee is om de zonnepanelen rechtstreeks op de EC aan te sluiten via DC en de huidige omvormers te laten vervallen. Hiervoor heb ik mantelbuizen gelegd van:
Aangezien de berging in het huis zit hoop ik dat we geen last krijgen van het geluid van de SigenStor, aangezien ik heb gelezen dat deze nog wel wat lawaai kan maken als die actief is.
Offerte
Ik heb een offerte ontvangen voor een SigEnergy 10kW EC met 27kWh en gateway, waar ze niet hoger wilden gaan dan die kW vanwege de 3x25A aansluiting. In dit forum heb ik gelezen dat 12, 15 of zelf 17kW moeten kunnen, maar de leverancier biedt en sluit het niet aan.
Verder rekenen ze voor het omleiden van de zonnepanelen naar de EC meer dan 1100 euro excl. BTW, wat ik erg veel geld vind voor deze kabels plus het door de mantelbuizen trekken. Dit betreft dan wel 3 x rood, 3 x zwart en een keer aarde, maar 12,5 euro per meter lijkt mij teveel.
De SigenStor NEO lijkt mij voorlopig de beste optie, al lijkt die momenteel nog niet verkrijgbaar in NL. Met de nieuwe Sigen EVAC G2 erbij zou later G2X ook nog mogelijk worden (met een nieuwe EV), wat me een perfect totaalplaatje lijkt. Doordat de gateway hier al ingebouwd zit verwacht ik dat de installatie ook goedkoper moet kunnen, omdat hiervoor een stuik minder bekabeling nodig is.
Wat denken jullie van mijn idee? Mis ik nog belangrijke zaken voor de keuze van een installatie?
Als er meer informatie beschikbaar is over de NEO, past het dan in dit topic om daarover te overleggen (en mogelijk de topic start aan te passen), of verdient deze een eigen topic?
Situatie thuis
- 3x25A aansluiting via Frank Energie met dynamische prijzen per kwartier
- We rijden een Kia EV6 en hebben thuis een laadpaal (Alfen Eve Pro)
- We hebben een goed geïsoleerd huis en een 'domme' warmtepomp
- Twee GoodWe omvormers op zolder, een met 18 zonnepanelen op 2 strings 325Wp ZWW en een met 2 zonnepanelen op een string 325Wp op ZZO.
- meer eigen zonnestroom te gebruiken en dus minder van het net;
- te handelen met de batterij;
- d.m.v. noodstroomvoorziening in geval van stroomuitval enige tijd zelfvoorzienend te zijn (vooral in de zomermaanden) en dus minder afhankelijk.
- In een vervelend scenario (zoals oorlog, sabotage, etc.) waarbij de elektriciteitsvoorziening in NL een stuk minder betrouwbaar wordt en dan met name de wintermaanden, bovenop de noodstroomvoorziening een mogelijkheid om hier een generator op aan te sluiten. Uit milieu-overwegingen wil ik deze zeker nog niet aanschaffen en standaard meer mee doen.
Op basis van wat ik hier in het forum en elders heb gelezen en gehoord, kijk ik nu naar een complete set met:
- SigenStor Energy Controller 12 of 15kW 3fase
- Drie batterijen BAT10 met in totaal 27kWh (minder zou wel beter passen in de BTW-regeling)
- Energy Gateway HomePro TP
- SigenStor NEO 15kW 3fase, met ingebouwde gateway
- 2-3 batterijen 16 - 27kWh
Wijze van aansluiten
Mijn idee is om de zonnepanelen rechtstreeks op de EC aan te sluiten via DC en de huidige omvormers te laten vervallen. Hiervoor heb ik mantelbuizen gelegd van:
- zolder naar de muur in de berging op de begane grond waar de Sigenergy batterijen/EC moeten komen en de Gateway daar ook in die ruimte op een andere muur;
- Van de berging naar de meterkast.
Aangezien de berging in het huis zit hoop ik dat we geen last krijgen van het geluid van de SigenStor, aangezien ik heb gelezen dat deze nog wel wat lawaai kan maken als die actief is.
Offerte
Ik heb een offerte ontvangen voor een SigEnergy 10kW EC met 27kWh en gateway, waar ze niet hoger wilden gaan dan die kW vanwege de 3x25A aansluiting. In dit forum heb ik gelezen dat 12, 15 of zelf 17kW moeten kunnen, maar de leverancier biedt en sluit het niet aan.
Verder rekenen ze voor het omleiden van de zonnepanelen naar de EC meer dan 1100 euro excl. BTW, wat ik erg veel geld vind voor deze kabels plus het door de mantelbuizen trekken. Dit betreft dan wel 3 x rood, 3 x zwart en een keer aarde, maar 12,5 euro per meter lijkt mij teveel.
De SigenStor NEO lijkt mij voorlopig de beste optie, al lijkt die momenteel nog niet verkrijgbaar in NL. Met de nieuwe Sigen EVAC G2 erbij zou later G2X ook nog mogelijk worden (met een nieuwe EV), wat me een perfect totaalplaatje lijkt. Doordat de gateway hier al ingebouwd zit verwacht ik dat de installatie ook goedkoper moet kunnen, omdat hiervoor een stuik minder bekabeling nodig is.
Wat denken jullie van mijn idee? Mis ik nog belangrijke zaken voor de keuze van een installatie?
Als er meer informatie beschikbaar is over de NEO, past het dan in dit topic om daarover te overleggen (en mogelijk de topic start aan te passen), of verdient deze een eigen topic?
ik vind het een goed idee. 1100 euro is teveel, temeer omdat je zelf het meeste werk al gedaan hebt. 2 panelen op de Sigenergy aansluiten gaat niet werken. Ik ben benieuwd wat voor omvormer van Goodwe je daar nu achter hebt hangen.2 is wel heel weinig. Die kun je dan wat mij betreft beter AC aansluiten via de Smartport in de GW.
Jammer dat ze niet meer dan 10kW willen aansluiten. Maar 1 offerte = geen offerte. Heb je al iemand anders gevraagd? Er zijn er genoeg die zonder problemen grotere EC's aansluiten.
Neo weten 'wij' ook nog niet veel van, behalve wat filmpjes. Klinkt wel goed. Maar dan moet je jouw beslissing nog even uitstellen.
Je kunt ook de boel zelf bestellen, en laten aansluiten door een lokale installateur. Gezien het feit dat je vooruit kan denken om bijv. mantelbuizen te leggen, kun je de rest v/d installatie misschien ook wel zelf. En dan laat je de meterkast en de kabels aansluiten door een elektricien doen.
Jammer dat ze niet meer dan 10kW willen aansluiten. Maar 1 offerte = geen offerte. Heb je al iemand anders gevraagd? Er zijn er genoeg die zonder problemen grotere EC's aansluiten.
Neo weten 'wij' ook nog niet veel van, behalve wat filmpjes. Klinkt wel goed. Maar dan moet je jouw beslissing nog even uitstellen.
Je kunt ook de boel zelf bestellen, en laten aansluiten door een lokale installateur. Gezien het feit dat je vooruit kan denken om bijv. mantelbuizen te leggen, kun je de rest v/d installatie misschien ook wel zelf. En dan laat je de meterkast en de kabels aansluiten door een elektricien doen.
Welkom op het topic, Ghaanz, en mooi dat je zo'n compleet verhaal neerzet inclusief je situatie, wensen en de offerte die je al hebt.
Over je laatste vraag: ik zou de NEO-discussie voorlopig hier in dit topic houden. De NEO is in NL nog niet leverbaar, dus er is nog geen praktijkervaring, discussie blijft sowieso even op basis van aankondigingen en de deepdive die je linkt. Het blijft ook gewoon binnen dezelfde Sigenergy-productlijn (EC, Gateway, batterijmodules), dus de kennis en ervaring die hier al verzameld is (over de Gateway/SmartPort, vermogensgrenzen, etc.) is direct relevant, ook voor de NEO.
Zodra de NEO daadwerkelijk besteld en geïnstalleerd kan worden in NL, en er voldoende eigen ervaringen/issues binnenkomen die NEO-specifiek zijn (andere accu-modules, ingebouwde gateway, ander gedrag dan de huidige EC+Gateway-combi), is splitsing met een eigen topic reëler. Tot die tijd past het denk ik prima bij elkaar.
Over je laatste vraag: ik zou de NEO-discussie voorlopig hier in dit topic houden. De NEO is in NL nog niet leverbaar, dus er is nog geen praktijkervaring, discussie blijft sowieso even op basis van aankondigingen en de deepdive die je linkt. Het blijft ook gewoon binnen dezelfde Sigenergy-productlijn (EC, Gateway, batterijmodules), dus de kennis en ervaring die hier al verzameld is (over de Gateway/SmartPort, vermogensgrenzen, etc.) is direct relevant, ook voor de NEO.
Zodra de NEO daadwerkelijk besteld en geïnstalleerd kan worden in NL, en er voldoende eigen ervaringen/issues binnenkomen die NEO-specifiek zijn (andere accu-modules, ingebouwde gateway, ander gedrag dan de huidige EC+Gateway-combi), is splitsing met een eigen topic reëler. Tot die tijd past het denk ik prima bij elkaar.
Over de Neo weet ik niks. Ik zou in jouw geval een andere installateur zoeken die wel 15 of 17kw wil installeren. Je installateur kan op terugleveren op 16 begrenzen dat is dan binnen de norm. Hij kan ook 2 rekeningen maken 1 voor de maximale BTW en een voor meerwerk aan het leidingen etc. Kijk hier naar installateurs op het forum dan vind je er wel een die goed is.Ghaanz schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:15:
Wij zijn thuis ook aan het kijken voor de aanschaf van een thuisbatterij. Hiervoor had ik eerder al verschillende offertes opgevraagd en hier op het forum gelezen. De SigenStor lijkt me een interessante batterij, al wacht ik na de eerste vermelding hier eigenlijk op de SigenStor NEO, omdat deze voor mij waarschijnlijk alles, inclusief noodstroomvoorziening) mooi ineen heeft. Nu zag ik net de aankondiging van Sigenergy van de SigenStor NEO en de Sigen EVAC G2, die zeker interessant lijken: https://www.sigenergy.com/en/company-news/b9793ee8-9263-4aee-a7d2-3898513a711e. Op deze website zag ik eerder al meer info over de NEO met meer technische specs, aangezien deze op de website van SigEnergy nog niet te vinden zijn: https://pswenergy.com.au/sigenstor-neo-technical-deep-dive/.
Situatie thuisWe willen een thuisbatterij aanschaffen om:
- 3x25A aansluiting via Frank Energie met dynamische prijzen per kwartier
- We rijden een Kia EV6 en hebben thuis een laadpaal (Alfen Eve Pro)
- We hebben een goed geïsoleerd huis en een 'domme' warmtepomp
- Twee GoodWe omvormers op zolder, een met 18 zonnepanelen op 2 strings 325Wp ZWW en een met 2 zonnepanelen op een string 325Wp op ZZO.
Huidig idee om aan te schaffen
- meer eigen zonnestroom te gebruiken en dus minder van het net;
- te handelen met de batterij;
- d.m.v. noodstroomvoorziening in geval van stroomuitval enige tijd zelfvoorzienend te zijn (vooral in de zomermaanden) en dus minder afhankelijk.
- In een vervelend scenario (zoals oorlog, sabotage, etc.) waarbij de elektriciteitsvoorziening in NL een stuk minder betrouwbaar wordt en dan met name de wintermaanden, bovenop de noodstroomvoorziening een mogelijkheid om hier een generator op aan te sluiten. Uit milieu-overwegingen wil ik deze zeker nog niet aanschaffen en standaard meer mee doen.
Op basis van wat ik hier in het forum en elders heb gelezen en gehoord, kijk ik nu naar een complete set met:of
- SigenStor Energy Controller 12 of 15kW 3fase
- Drie batterijen BAT10 met in totaal 27kWh (minder zou wel beter passen in de BTW-regeling)
- Energy Gateway HomePro TP
Wellicht later nog een extra batterij of EV/AC-lader. Aangezien onze parkeerplaats zo’n 40 meter verder ligt, is een DC-lader helaas geen optie. De Sigen EVAC G2 kan interessant worden als we een EV hebben met V2G.
- SigenStor NEO 15kW 3fase, met ingebouwde gateway
- 2-3 batterijen 16 - 27kWh
Wijze van aansluiten
Mijn idee is om de zonnepanelen rechtstreeks op de EC aan te sluiten via DC en de huidige omvormers te laten vervallen. Hiervoor heb ik mantelbuizen gelegd van:Nu lees ik op dit forum dat weinig panelen op een string problemen kan geven vanwege de opstartspanning. Met de huidige setup lijk ik hier geen last van te hebben, maar wellicht is dat nu ook wel aan de hand. Ik heb nog niet bekeken of daar een (groot) verschil zit tussen de SigenStor (NEO) en de GoodWe omvormer die ik nu heb. Ik kan de omvormer voor de twee panelen ook altijd laten hangen en die via AC op de SigenStor (NEO) aansluiten.
- zolder naar de muur in de berging op de begane grond waar de Sigenergy batterijen/EC moeten komen en de Gateway daar ook in die ruimte op een andere muur;
- Van de berging naar de meterkast.
Offerte
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,
@Ghaanz Als ik die deepdive goed lees dan gaat de NEO niet veel toevoegen voor je (en voor mij ook niet helaas). Ik zie nl dat die ingebouwde gateway voor 1 fase is, dus dit zal wel alsnog een gateway nodig hebben voor 3-fasehuizen. Om 1 of andere reden kan ik niet kopieren van die site maar staat dat er een 63A backup switch in zit en dat in "most single phase residential scenarios" dit de noodzaak van de gateway weghaalt.
Verderop zegt het dan wel weer dat je je de NEO prima kunt gebruiken bij een 3fase systeem als je niet meer dan 15 kW backup nodig hebt. Vreemd. Helaas is het belangrijkste (voor mij) nog niet duidelijk: hoeveel MPPT's heeft de NEO? Ik zou nu nl voor de 17 kW omvormer gaan voor de 4 trackers aangezien ik daarmee precies 4 orientaties (2 verschillende hellingen) zou kunnen bedienen.
Verderop zegt het dan wel weer dat je je de NEO prima kunt gebruiken bij een 3fase systeem als je niet meer dan 15 kW backup nodig hebt. Vreemd. Helaas is het belangrijkste (voor mij) nog niet duidelijk: hoeveel MPPT's heeft de NEO? Ik zou nu nl voor de 17 kW omvormer gaan voor de 4 trackers aangezien ik daarmee precies 4 orientaties (2 verschillende hellingen) zou kunnen bedienen.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
De neo komt pas na de zomer en zou ik niet op wachten. Het is mij niet duidelijk of deze een bypass heeft en of deze daadwerkelijk zinvol goedkoper gaat worden dan een echte gateway.
Laat eens het plan zien.Bvanham schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:05:
Ik snap het niet waarom vindt de accu het nodig om stroom te importeren op dit moment terwijl er amper belasting is en zon binnenkomt
[Afbeelding]
Bedankt voor het meedenken. Het betreft de GoodWe GW700XS11. Ik zie in de datasheet dat die een opstartvoltage van 40V heeft, dus dat bereik ik dan zelfs met die twee panelen nog aardig snel, ook al zijn deze maar 325 Wp. Aansluiten via de Smartport lijkt dan waarschijnlijk wel de beste optie.timpel_800 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:31:
ik vind het een goed idee. 1100 euro is teveel, temeer omdat je zelf het meeste werk al gedaan hebt. 2 panelen op de Sigenergy aansluiten gaat niet werken. Ik ben benieuwd wat voor omvormer van Goodwe je daar nu achter hebt hangen.2 is wel heel weinig. Die kun je dan wat mij betreft beter AC aansluiten via de Smartport in de GW.
Ik heb een offertes van SolarNRG, die niet hoger wil dan 10kW en een van HagiTech voor 12kW. Andere offertes kan idd zeker wel, maar ik ben bereid om te wachten tot er meer over de NEO bekend is. Dit ook omdat de ruimte in mijn berging beperkt is en ik het laten vervallen van de gateway wel fijn zou vinden. In mijn meterkast past deze namelijk ook niet.
Ik heb ook nagedacht om bekabeling al deels zelf te leggen en alleen knijpen en meterkast aan een elektricien over te laten, maar dan moet ik er nog wel een vinden in de buurt die ook deze thuisbatterij kent en wil aansluiten.
Mijn nieuwe huis wordt toch pas volgend jaar Q1 (als het goed is) opgeleverd dus wachten moet ik toch.Bschnitz schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:49:
De neo komt pas na de zomer en zou ik niet op wachten. Het is mij niet duidelijk of deze een bypass heeft en of deze daadwerkelijk zinvol goedkoper gaat worden dan een echte gateway.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Check, dan effe opletten op de 3fase en of die bypass heeft. Anders is het een no-go voor NL.Termy schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:34:
[...]
Mijn nieuwe huis wordt toch pas volgend jaar Q1 (als het goed is) opgeleverd dus wachten moet ik toch.
Ik vind de deepdive ook niet lekker duidelijk wat betreft de gateway of die nou wel of niet 3-fase volledig afdekt. Als die alleen 1-fase is, dan zou dat wel een dealbreaker kunnen zijn, tenzij ik heel selectief groepen op een fase ga zetten die ik altijd gedekt wil hebben. Maar ja, dat is juist een belangrijke reden om voor SigEnergy te kiezen.Termy schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:11:
@Ghaanz Als ik die deepdive goed lees dan gaat de NEO niet veel toevoegen voor je (en voor mij ook niet helaas). Ik zie nl dat die ingebouwde gateway voor 1 fase is, dus dit zal wel alsnog een gateway nodig hebben voor 3-fasehuizen. Om 1 of andere reden kan ik niet kopieren van die site maar staat dat er een 63A backup switch in zit en dat in "most single phase residential scenarios" dit de noodzaak van de gateway weghaalt.
Volgens de website van SigEnergy zelf heeft de NEO 4 MPPT's, zie hieronder een schermprint:
Dat is voor mij dus voldoende (en voor jou ook), aangezien ik nu drie strings heb. Als ik die string met twee panelen op de smartport aansluit, dan zou 2 voor mij zelfs voldoende zijn.
Je zat ook met een hoge spread toch? Ik ook. Hier heeft hij ingekocht en daarnaast grid gebruikt om de load te coveren , met daarnaast de panelen die ook de accu aan het vullen was . Hier verkoopt hij vanavond een beetje om die gridimport te compenseren en de rest bewaart hij tot morgen om de hele dag op te draaien , aangevuld met ZonBvanham schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:05:
Ik snap het niet waarom vindt de accu het nodig om stroom te importeren op dit moment terwijl er amper belasting is en zon binnenkomt
[Afbeelding]
Vandaag was het goedkoopste tijdstip 13 cent , morgen 24 . Opzich een logische keus van de AI
AI heeft verkoop eruit gehaald en bewaart alles tot morgen .
[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 28-06-2026 18:06 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Zou bijna zeggen dat je opwek te teleurgesteld was voor de ai.
Hoeveel WP en kWh opslag heb jij ook alweer?
5600 wp en 20 kw opslag, gemiddeld maak ik ca 30 kWh op een mooie dag. De eerste week met 10 kw. Vrijdag is de tweede geplaatst
[ Voor 30% gewijzigd door Bvanham op 28-06-2026 18:55 ]
Dat is wel wat weinig WP voor 20kWh opslag.
Ik doe 12.000WP met 24kWh opslag.
Dus ik snap wel dat die bij jou wilt bijladen, hij komt simpelweg de opwek tekort om de beoogde SOC te halen.
Ook heb je pas recent 10kWh erbij gedaan, dat je snapt die nog niet helemaal.
Ik doe 12.000WP met 24kWh opslag.
Dus ik snap wel dat die bij jou wilt bijladen, hij komt simpelweg de opwek tekort om de beoogde SOC te halen.
Ook heb je pas recent 10kWh erbij gedaan, dat je snapt die nog niet helemaal.
Maar dan zou ik liever programmeren of zien dat hij dat op de goedkope momenten besluit
Dat zou die in principe ook moeten gaan doen, uiteindelijk. Sowieso met 4.0 gaat dat straks veel beter.Bvanham schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:26:
Maar dan zou ik liever programmeren of zien dat hij dat op de goedkope momenten besluit
Maar dat kan dus wel tot 2 weken duren tot die snapt dat jou solar onvoldoende is om die 20kWh vol te krijgen.
Uiteindelijk zou je in zijn plan moeten zien dat hij gaat kopen in de middag.
Dus als ik jou was, zou ik elke dag effe 1 uur handmatig erbij laden als het goedkoop is, tot die het zelf snapt.
@Bschnitz , @Bvanham dit verklaart het plaatje denk ik vrij compleet, in drie lagen die elkaar precies aanvullen.
1. Volume (Bschnitz had dit al goed): 5.600 Wp tegenover 20 kWh opslag is een scheve ratio — vergelijk met Bschnitz' eigen 12.000 Wp / 24 kWh, dat zit veel dichter bij wat gangbaar is. Met je tweede accu-blok pas vrijdag erbij, kan de zon simpelweg nog niet genoeg leveren om 20 kWh op een normale dag zelfstandig te vullen.
2. Vermogen (de technische verklaring waarom het via het net moet): Sigen-accu's draaien op een C-factor van 0,5 (bevestigd via Sigen-specs: BAT 8.0-module = 4,0 kW/8,0 kWh). Voor jouw 20 kWh betekent dat een hardware-laad/ontlaadgrens van 0,5 × 20 = 10 kW. Je PV (5.600 Wp) kan als laadbron nooit boven de ~5,6 kW uitkomen, dus zelfs bij volle zon mis je zo'n 4,4 kW om de accu binnen een redelijke tijd te vullen. Dat gat kan alleen het net dichten, want dat mag (via de omvormer) wél tot de volle 10 kW bijladen.
3. Timing (waarom precies dit uur, los van of de test wel "werkt"): met de pieken zoals vandaag levert verkopen onder vrijwel elk tarief weinig op, dat zou ook bij ZP of Tibber het geval zijn. Belangrijker: de AI doet hier precies wat 'ie moet doen binnen jouw instelling/setup, hij kiest voor het vermogensgat (punt 2) altijd het goedkoopste importmoment van de dag. Dat is dus geen zwakte van de 2027-test of van Next specifiek, maar simpelweg hoe slim laden eruitziet zolang opwek en opslag nog niet in balans zijn.
Kortom: de AI importeert niet "ondanks de zon", de zon kan het vermogensgat (punt 2) gewoonweg niet dichten gezien je huidige PV/opslag-verhouding (punt 1), en het net wordt dan ingezet op het goedkoopste moment van de dag (punt 3). Geen vreemd gedrag, maar drie rekenkundige lagen die precies op elkaar aansluiten.
Voor de 2027-test is dit overigens precies waardevolle data: het laat zien hoe de AI zich gedraagt bij een (nog) onbalans tussen PV en opslag, nuttige input voor iedereen die een vergelijkbare uitbreiding overweegt.
Zodra je systeem een paar weken op deze schaal draait en de AI de werkelijke opbrengst van het nieuwe blok heeft leren inschatten, zal de import waarschijnlijk afnemen, maar bij deze PV/opslag-ratio blijft een deel structureel nodig.
1. Volume (Bschnitz had dit al goed): 5.600 Wp tegenover 20 kWh opslag is een scheve ratio — vergelijk met Bschnitz' eigen 12.000 Wp / 24 kWh, dat zit veel dichter bij wat gangbaar is. Met je tweede accu-blok pas vrijdag erbij, kan de zon simpelweg nog niet genoeg leveren om 20 kWh op een normale dag zelfstandig te vullen.
2. Vermogen (de technische verklaring waarom het via het net moet): Sigen-accu's draaien op een C-factor van 0,5 (bevestigd via Sigen-specs: BAT 8.0-module = 4,0 kW/8,0 kWh). Voor jouw 20 kWh betekent dat een hardware-laad/ontlaadgrens van 0,5 × 20 = 10 kW. Je PV (5.600 Wp) kan als laadbron nooit boven de ~5,6 kW uitkomen, dus zelfs bij volle zon mis je zo'n 4,4 kW om de accu binnen een redelijke tijd te vullen. Dat gat kan alleen het net dichten, want dat mag (via de omvormer) wél tot de volle 10 kW bijladen.
3. Timing (waarom precies dit uur, los van of de test wel "werkt"): met de pieken zoals vandaag levert verkopen onder vrijwel elk tarief weinig op, dat zou ook bij ZP of Tibber het geval zijn. Belangrijker: de AI doet hier precies wat 'ie moet doen binnen jouw instelling/setup, hij kiest voor het vermogensgat (punt 2) altijd het goedkoopste importmoment van de dag. Dat is dus geen zwakte van de 2027-test of van Next specifiek, maar simpelweg hoe slim laden eruitziet zolang opwek en opslag nog niet in balans zijn.
Kortom: de AI importeert niet "ondanks de zon", de zon kan het vermogensgat (punt 2) gewoonweg niet dichten gezien je huidige PV/opslag-verhouding (punt 1), en het net wordt dan ingezet op het goedkoopste moment van de dag (punt 3). Geen vreemd gedrag, maar drie rekenkundige lagen die precies op elkaar aansluiten.
Voor de 2027-test is dit overigens precies waardevolle data: het laat zien hoe de AI zich gedraagt bij een (nog) onbalans tussen PV en opslag, nuttige input voor iedereen die een vergelijkbare uitbreiding overweegt.
Zodra je systeem een paar weken op deze schaal draait en de AI de werkelijke opbrengst van het nieuwe blok heeft leren inschatten, zal de import waarschijnlijk afnemen, maar bij deze PV/opslag-ratio blijft een deel structureel nodig.
@Bvanham ik heb een 27kWh accu met 5.4WP panelen en ik zie hem af en toe ook bijladenduoruvis schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:04:
@Bschnitz , @Bvanham dit verklaart het plaatje denk ik vrij compleet, in drie lagen die elkaar precies aanvullen.
ik had eerst een kleinere spread , maar met de 2027 parameters werkt het goed .
Dat is net het ding, hij laadt dus NIET op het goedkoopste moment maar op de duurste, anders was er niets aan de hand. Verder vindt ik het niet erg als hij hem niet altijd vol zou krijgen als ik eind van de dag maar 7-10 KW beschikbaar heb om de auto van mijn vrouw op te laden als ze thuis komt.
Ik denk dat ik de zoveelste ben, maar het duurt gewoon ff voordat hij alles qua gebruik, verbruik doorheeft . Geef het ffBvanham schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:06:
Dat is net het ding, hij laadt dus NIET op het goedkoopste moment maar op de duurste, anders was er niets aan de hand. Verder vindt ik het niet erg als hij hem niet altijd vol zou krijgen als ik eind van de dag maar 7-10 KW beschikbaar heb om de auto van mijn vrouw op te laden als ze thuis komt.
Doe ik ook wel hoor maar het verbaast me een beetje. Had iets snellere respons verwacht van een ai, nu vind ik het meer een langzaam lerend algoritme. Ik had me ai iets concreter voorgesteld als dat ik een casus voorstel waar de ai op anticipeert en om verfijning vraagt
[ Voor 46% gewijzigd door Bvanham op 28-06-2026 22:14 ]
Het wordt AI genoemd, maar het is gewoon een algoritme. En deze werkt goed , maar heeft ff de tijd nodig.Bvanham schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:13:
Doe ik ook wel hoor maar het verbaast me een beetje. Had iets snellere respons verwacht van een ai, nu vind ik het meer een langzaam lerend algoritme. Ik had me ai iets concreter voorgesteld als dat ik een casus voorstel waar de ai op anticipeert en om verfijning vraagt
@Bvanham ,wat @backupdevice zegt over "tijd nodig hebben" herken ik zelf ook, en heb ik vrij hard kunnen vaststellen.
Ik maak dagelijks screendumps van prognose vs. daadwerkelijke uitvoering, en bij mijn eigen bespaarstand was het patroon helder: pas na 1 week werd het effect dagelijks consistent zichtbaar in de prognose. Geen geleidelijke verbetering, maar een soort drempel, de AI lijkt 7 dagen nodig te hebben om elke dag van de week minstens één keer te hebben "gezien" voordat de inschatting overal klopt.
Jouw tweede accu-blok staat sinds vrijdag, dus die leercurve zou aanstaande vrijdag rond moeten zijn.
Nog een voordeel in jouw situatie: omdat je vrouw dagelijks de EV laadt, heb je een vast terugkerend verbruikspatroon. Dat soort consistentie maakt het de AI juist makkelijker om te kalibreren dan wanneer elke dag qua verbruik anders zou zijn (al kan een incidenteel afwijkend laadmoment de inschatting voor die specifieke dag natuurlijk nog verstoren).
Dus eerder dan "concreet anticiperen op een casus" (wat een heel ander soort AI veronderstelt) is dit een kalibratieperiode met een vrij vaste lengte. Ik zou 'm na vrijdag nog eens vergelijken met deze week.
Ik maak dagelijks screendumps van prognose vs. daadwerkelijke uitvoering, en bij mijn eigen bespaarstand was het patroon helder: pas na 1 week werd het effect dagelijks consistent zichtbaar in de prognose. Geen geleidelijke verbetering, maar een soort drempel, de AI lijkt 7 dagen nodig te hebben om elke dag van de week minstens één keer te hebben "gezien" voordat de inschatting overal klopt.
Jouw tweede accu-blok staat sinds vrijdag, dus die leercurve zou aanstaande vrijdag rond moeten zijn.
Nog een voordeel in jouw situatie: omdat je vrouw dagelijks de EV laadt, heb je een vast terugkerend verbruikspatroon. Dat soort consistentie maakt het de AI juist makkelijker om te kalibreren dan wanneer elke dag qua verbruik anders zou zijn (al kan een incidenteel afwijkend laadmoment de inschatting voor die specifieke dag natuurlijk nog verstoren).
Dus eerder dan "concreet anticiperen op een casus" (wat een heel ander soort AI veronderstelt) is dit een kalibratieperiode met een vrij vaste lengte. Ik zou 'm na vrijdag nog eens vergelijken met deze week.
Dit is wel een interessant. Ik was zelf van plan om 27kWh opslag aan te schaffen met 17.0 TP kW 3-fase controller. Maar ik heb 'maar' een kleine 8.000Wp op het dak liggen. Mijn idee was om de grote accu ook te gebruiken om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn en 'AI' te laten handelen en goedkoop in te kopen en evt te verkopen als ik het zelf niet nodig heb. In de maanden maart-sept heb ik over het algemeen genoeg opwek om de accu vol te krijgen. is dit dan niet aan te raden en beter om voor een kleinere accu te gaan?duoruvis schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:04:
Ik zou geen rekening houden met handelen als het puur om de aanschaf gaat. Niemand kan voorspellen hoe handelen er over 2-3 jaar uit ziet, nu is het nog gunstig, maar of dat zo blijft is nog maar de vraag..bassio schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:22:
[...]
Dit is wel een interessant. Ik was zelf van plan om 27kWh opslag aan te schaffen met 17.0 TP kW 3-fase controller. Maar ik heb 'maar' een kleine 8.000Wp op het dak liggen. Mijn idee was om de grote accu ook te gebruiken om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn en 'AI' te laten handelen en goedkoop in te kopen en evt te verkopen als ik het zelf niet nodig heb. In de maanden maart-sept heb ik over het algemeen genoeg opwek om de accu vol te krijgen. is dit dan niet aan te raden en beter om voor een kleinere accu te gaan?
Ik zou de afmeting dus vooral laten afhangen op je dagelijks verbruik, heb je een EV (of een wens), en stem daar je accu op af..
Meeste huishoudens hebben eigenlijk al genoeg aan 8-16kwh opslag, en dat is al ruim bemeten als je geen warmtepomp/airco's of EV hebt..
Idem met je omvormer, een 17kw omvormer is leuk, maar heb je niets aan als je maar 3 cellen hebt. Dan is de max ontlaad/laad nog steeds maar 12-13kw ongeveer. Wil je er in de toekomst extra cellen erbij plaatsen, dan is het wel handig om alvast een grotere invertor te nemen, maar weet dan wel dat je de eerste tijd er niet optimaal gebruik van kunt maken.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Zoals een paar posts eerder opgemerkt uit het persbericht lijkt het erop dat Sigenergy de EVAC G2 heeft aangekondigd vorige week: https://www.sigenergy.com/en/evac-charger-g2
Deze lijkt MID gecertificeerd te zijn, en klaar voor V2X, maar apart genoeg is het wel een AC versie! Zouden ze het hele DC verhaal achterwege gaan laten? Ben toch benieuwd of daar ook nog een MID geschikte versie van uitkomt.
Deze lijkt MID gecertificeerd te zijn, en klaar voor V2X, maar apart genoeg is het wel een AC versie! Zouden ze het hele DC verhaal achterwege gaan laten? Ben toch benieuwd of daar ook nog een MID geschikte versie van uitkomt.
Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)
Is wat overkill m.i.bassio schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:22:
[...]
Dit is wel een interessant. Ik was zelf van plan om 27kWh opslag aan te schaffen met 17.0 TP kW 3-fase controller. Maar ik heb 'maar' een kleine 8.000Wp op het dak liggen. Mijn idee was om de grote accu ook te gebruiken om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn en 'AI' te laten handelen en goedkoop in te kopen en evt te verkopen als ik het zelf niet nodig heb. In de maanden maart-sept heb ik over het algemeen genoeg opwek om de accu vol te krijgen. is dit dan niet aan te raden en beter om voor een kleinere accu te gaan?
Voor je 8kWp is een omvormer van 10kW meer dan genoeg. Is je aansluiting zwaar genoeg dan kan je overwegen een 17kW te nemen echter alleen voor handel met een batterij van 36 (4x 9)
Ik draai hier met 10,5 kWp op een 10 kW 3 fase omvormer en 27kWh opslag. Draait als een tierelier. Heb een extra batterij module geplaatst ivm toekomstige WP en zwaardere EV.
Ik heb voor 17kW/36kWh gekozen om dit jaar nog maximaal te kunnen handelen en voor komende jaren in 2uur tijd volledig te kunnen (ont)laden. Dit geeft dus ook de mogelijkheid om in de winter/WP periode de dalprijs te kopen en er ongeveer een dag op te kunnen draaien.
Ik heb een 9kWp PV systeem met een ZO en een NW string. Van Maart/april-oktober moet ik ongeveer NOM kunnen draaien met gemiddeld 30kWh pv opwek per dag. Het overschot kan ik tegen de piekprijs snel dumpen.
Het is een relatief zwaar systeem, maar ook voor backup bedacht. En met dit salderingsjaar pak ik nog een mooi stuk handelsopbrengst mee.
Ik heb een 9kWp PV systeem met een ZO en een NW string. Van Maart/april-oktober moet ik ongeveer NOM kunnen draaien met gemiddeld 30kWh pv opwek per dag. Het overschot kan ik tegen de piekprijs snel dumpen.
Het is een relatief zwaar systeem, maar ook voor backup bedacht. En met dit salderingsjaar pak ik nog een mooi stuk handelsopbrengst mee.
15/27 met 5.4wp panelen . Schijnt volgens vele uit balans te zijn maar dat kan mij echt voor geen meter schelen. Full elec huis
Met een dag zon zit de accu vol, verkoopt hij genoeg en hou ik een gezonde backup over voor als de stroom uitvalt .
In de winter laat ik hem goedkoop inkopen en tijdens de dure uren ontladen.
Gewoon doen wat je wilt investeren.
Met een dag zon zit de accu vol, verkoopt hij genoeg en hou ik een gezonde backup over voor als de stroom uitvalt .
In de winter laat ik hem goedkoop inkopen en tijdens de dure uren ontladen.
Gewoon doen wat je wilt investeren.
9,99 kWp oost/west en 17kW / 27 kWh hier. Afgelopen dagen 40 tot 50 kW per dag opgewekt. Ingesteld op zelfgebruik eerst gaat dit heel lekker.bassio schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:22:
[...]
Dit is wel een interessant. Ik was zelf van plan om 27kWh opslag aan te schaffen met 17.0 TP kW 3-fase controller. Maar ik heb 'maar' een kleine 8.000Wp op het dak liggen…
De keuze voor 17kW ipv 15kW was vanwege de 4x DC strings.
Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...
Top deze input. Ik heb een full electric huis met warmtepomp en elektrische auto, waarbij er in de toekomst misschien nog 1 bijkomt. Maar als ik dus maar 3 accu's heb is een 12kw omvormer dus prima.verstappen33 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:00:
[...]
Ik zou de afmeting dus vooral laten afhangen op je dagelijks verbruik, heb je een EV (of een wens), en stem daar je accu op af..
Meeste huishoudens hebben eigenlijk al genoeg aan 8-16kwh opslag, en dat is al ruim bemeten als je geen warmtepomp/airco's of EV hebt..
Idem met je omvormer, een 17kw omvormer is leuk, maar heb je niets aan als je maar 3 cellen hebt. Dan is de max ontlaad/laad nog steeds maar 12-13kw ongeveer. Wil je er in de toekomst extra cellen erbij plaatsen, dan is het wel handig om alvast een grotere invertor te nemen, maar weet dan wel dat je de eerste tijd er niet optimaal gebruik van kunt maken.
Als ik dus max gebruik wil maken van mijn 3x25a aansluiting zou ik dus 17kw + 4x9 accu's moeten gaan. En anders kan ik beter gaan voor 12kw en 3x9 accu's.RobSig schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:19:
[...]
Is wat overkill m.i.
Voor je 8kWp is een omvormer van 10kW meer dan genoeg. Is je aansluiting zwaar genoeg dan kan je overwegen een 17kW te nemen echter alleen voor handel met een batterij van 36 (4x 9)
Ik heb maar 2 strings dus dat is voor mijn niet per se nodig, tenzij ik ook ooit ga uitbreiden.SpaceDok schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:57:
[...]
De keuze voor 17kW ipv 15kW was vanwege de 4x DC strings.
Hier vorig jaar een 17kw/32kWh aangeschaft bij een (toen nog 10.6 kWp PV).
Vorige week is er op de NO-kant van de woning nog 7 kWp bijgelegd.
Vannacht tussen 3:00 en 3:40 heeft de accu bijgeladen van 13% tot 50% om dan vanochtend tussen 7:00 en 8:00 weer te dumpen naar het net tot 21%. Beetje rare keuze (Max profit met inkoop 1,21*price + 13 en verkoop 1,21*Price + 10).
Ik ben nu benieuwd of hij over een weekje ook op het goedkoopste moment nog stroom in wil kopen? In het nabije verleden vaak gezien dat hij op het goedkoopste moment vol gas stroom gaat inkopen en dan uiteindelijk ergens tussen 15 en 16 uur vol te zijn en het overschot PV te verkopen tegen nog steeds lage prijzen.
Enfin, vrijdag en zaterdag 2 dagen met een opwek van ruim 80 kWh en nu lijkt het er waarempel op dat hij niet gaat inkopen. Overigens wel van plan om nog een batterij module erbij te plaatsen, dan kan ik nog wat meer opvangen en de maximale C-rate gaat wat omlaag (en de temperatuur hopelijk ook terwijl het de levensduur ook wat ten goed zou moeten komen).
Vannacht tussen 3:00 en 3:40 heeft de accu bijgeladen van 13% tot 50% om dan vanochtend tussen 7:00 en 8:00 weer te dumpen naar het net tot 21%. Beetje rare keuze (Max profit met inkoop 1,21*price + 13 en verkoop 1,21*Price + 10).
Ik ben nu benieuwd of hij over een weekje ook op het goedkoopste moment nog stroom in wil kopen? In het nabije verleden vaak gezien dat hij op het goedkoopste moment vol gas stroom gaat inkopen en dan uiteindelijk ergens tussen 15 en 16 uur vol te zijn en het overschot PV te verkopen tegen nog steeds lage prijzen.
Enfin, vrijdag en zaterdag 2 dagen met een opwek van ruim 80 kWh en nu lijkt het er waarempel op dat hij niet gaat inkopen. Overigens wel van plan om nog een batterij module erbij te plaatsen, dan kan ik nog wat meer opvangen en de maximale C-rate gaat wat omlaag (en de temperatuur hopelijk ook terwijl het de levensduur ook wat ten goed zou moeten komen).
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
De laad/ontlaad snelheid is 0,5 voor een accu, dus met een 8KW accu heb je 4KW laad/ontlaad snelheid.bassio schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:10:
[...]
Top deze input. Ik heb een full electric huis met warmtepomp en elektrische auto, waarbij er in de toekomst misschien nog 1 bijkomt. Maar als ik dus maar 3 accu's heb is een 12kw omvormer dus prima.
Met 3 accus van 8kw kom je dus op 12kw per uur wat je maximaal kunt laden en ontladen.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Inmiddels een Home Assistant Green erbij gescoord en de Sigenergy ook via de modbus te pakken gekregen, leuk speelgoed maar idd een steile leercurve om er iets leuks op te doen, wel alvast een importmelding weten te maken, zodra de grid import langer dan 15 minuten hoger dan 1 KW in de piekperiodes is krijg ik een melding vanuit HomeAssistant.
Vandaag doet hij het trouwens beter dan gisteren, houdt zich nu redelijk aan het plan.
Vandaag doet hij het trouwens beter dan gisteren, houdt zich nu redelijk aan het plan.
[ Voor 11% gewijzigd door Bvanham op 29-06-2026 15:55 ]
Kijk! Dank voor het delen! Deze vindt ik wel interessant om mijn huidige Sigenergy EVAC charger te vervangen.--MeAngry-- schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:07:
Zoals een paar posts eerder opgemerkt uit het persbericht lijkt het erop dat Sigenergy de EVAC G2 heeft aangekondigd vorige week: https://www.sigenergy.com/en/evac-charger-g2
BP on the move!!!
Ik zie dit ook ineens sinds gisteren. Normaal deed hij dat nooit, maar nu gaat hij ineens wat hij binnen 1 uur kan ontladen in de nacht opladen. Lijkt mij dat ze weer iets gewijzigd hebben ik de 'AI"ArPi75 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:52:
Hier vorig jaar een 17kw/32kWh aangeschaft bij een (toen nog 10.6 kWp PV).
Wellicht zijn de spread 13-10 = 3 ct en de prijzen 26-31 = 5 ct een verklaring?
:strip_exif()/f/image/jg2NyRssZIkmwFCMZWft51To.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/0wne5JdeywVu4KKFIKLrYHR8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/haDWISw3Bi6UesifVMJUZZbW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/oKz5FixDP061AD0hC3qSgjkD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KqHWTJOdA8HKn77Jrw0Zo4oZ.png?f=fotoalbum_large)