Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 51 52 Laatste
Acties:

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:50
Fchart schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:47:
Mensen toevallig problemen ondervonden van versie 3.4.2 ?
Groet
Geen probleem hier.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
shthpnz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:08:
Poeh , wat worden die accu’s heet als je twee uur laadt en ontlaadt.
Ze staan in mijn inpandige werkplaats van 3x4 meter met passieve ventilatie.
Er zit niets anders op dan voor actieve ventilatie in die ruimte zorgen. Dat had de verkoper van het Sigen-systeem me, ondanks vragen hierover, anders voorgespiegeld. En het is nog maar voorjaar.

Met m’n Homey lees ik de Sigenergy batterijtemperaturen uit. Die zijn dan ver boven de 50° bij de bovenste accu. Ik zie daar ook de waarden van de PCS-temperatuur. Die lopen maar zo op tot ver boven 60°. Ik weet bij god niet wat een PCS is, maar zie wel dat die binnen dat omhulsel heul veel warmte afgeeft. Dat kan niet goed zijn.

Tijd voor onderzoek.
De zijkappen kennen relatief weinig ventilatieopeningen. Zeker voor en achter. De luchtstroom gaat daarmee van onder naar boven, waarbij de door de onderste batterijen afgegeven warmte wordt gebruikt om de batterijen erboven te koelen, duh.

Dat roept om een experiment of de natuurlijke koeling beter wordt als de kappen er af zijn. Dat kan op zich veilig, want er zijn daar geen elektrische delen. Staat op het programma.

Zonder de suffe kappen zou je ook een frame-met-grote-ventilator rechtstreeks op de koelribben moeten kunnen klikken. Gebruik makend van de vier stalen klik-boutjes aan weerskanten.

Met de kappen er op heb ik voor nu een goedkope 10cm, 10W regelbare buisventilator zuigend (=niet blazend) bij de bovenste accu geplaatst. Ik verwachtte er waarlijk wonderen van, met als gedachte de ingesloten natuurlijke luchtstroom te versterken.

Die ventilator gaat aan en uit met een eenvoudige Homey flow en een stekkerplug, op basis van de meetwaarden die ik met Homey uitlees van de data uit de Sigenstor batterijen.

Blijkt het een wonder? Het werkt in de zin dat het de temperatuurpieken veel sneller lager maakt. Maar deze buisventilator kan de uitgelezen inwendige batterijtemperatuur niet blijvend rond de 38 graden houden.

Iemand verder elegante oplossingen?
Ik denk nog na over een oplossing als die van @osluis

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja die temperatuur is inderdaad een ding. Vind dat echt een ding (en nu inderdaad nog geen eens zomer). Is echt een ontwerpfout. Dan maar wat minder fancy kap en betere ventilatie. Gelukkig heb jij 'm in de schuur staan. Bij ons staat ie op zolder en maakt ie een kl*reherrie. Als ik dat van tevoren beter geweten had, dan geen Sigenstor systeem meer voor in huis situaties...

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-03 08:53
Vhond schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:04:
@Bschnitz : Misschien was ik niet zo duidelijk in mijn vraag maar wat gebeurt er als de batterij vol is en ik zou het terugleveren aan het net blokkeren terwijl de zon nog wel schijnt, Gaan dan de pv uit?
Ik heb mijn Enphase systeem aangesloten op de backup aansluiting gewoon zoals die altijd al zat voordat de batterij er was, dus samen met de rest van het huis.
Afgelopen zomer heb ik met een behoorlijk volle batterij (>95%) eens overgeschakeld naar offgrid modus en toen gaf mijn Enphase systeem bijna direct een melding over de frequentie en schakeld het IQ-relay de PV uit.
Ik vermoed dat hier dus de Sigen verantwoordelijk was voor het sturen van de frequentie om zo de zonnepanelen te dimmen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:37
ArPi75 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:59:
[...]

Ik heb mijn Enphase systeem aangesloten op de backup aansluiting gewoon zoals die altijd al zat voordat de batterij er was, dus samen met de rest van het huis.
Afgelopen zomer heb ik met een behoorlijk volle batterij (>95%) eens overgeschakeld naar offgrid modus en toen gaf mijn Enphase systeem bijna direct een melding over de frequentie en schakeld het IQ-relay de PV uit.
Ik vermoed dat hier dus de Sigen verantwoordelijk was voor het sturen van de frequentie om zo de zonnepanelen te dimmen.
Correct, maar dat kan alleen als je off-grid bent. De frequentie kan uiteraard niet aangepast worden als je on-grid bent. Dus als je on-grid bent, en je schakelt exporteren naar net uit, dan kunnen er 2 dingen gebeuren:
1. Hij gaat automatisch off-grid en schakelt de zonnepanelen uit met frequentie verhoging
2. De zonnepanelen leveren gewoon terug aan het net

De vraag is alleen, wat gaat hij doen, en wie gaat dit uitproberen O-)
kliffen schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 06:28:
[...]

Het lijkt bij mij niet meer uit te maken of peakshaving aan of uitstaat, maar hij lijkt wel iets strakker met de grenswaarde om te gaan. Vanwege de warmtepomp heb ik de grens nu op 6000W gezet en de slaapstand gaat dan wel aan.
Ik had peakshaving uitgezet, maar dan valt de batterij veeeel minder in slaap dan wanneer deze wel aan staat. Voor mij blijft hij nog even aanstaan.
Zonder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSICRWr-NHo_oo9Z7NamKv78qE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4i24Q2gdyTANn4CNCYY4vWf7.png?f=fotoalbum_large

Met:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnFSZeYI7wp2V0BkK0nDVx4sD9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NIxpaoBU9iaO6E3NVc73s9XC.png?f=fotoalbum_large

Mar goed, hij kan nog vaker slapen zoals je ziet, maar doet dat nog even niet door de load in de nacht van het laden van de auto doet hij dat niet, want boven de threshold....

[ Voor 40% gewijzigd door djrednas op 11-03-2026 08:15 ]

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Met een Sigen AC lader blijft de batterij ook tijdens laden van de auto in slaapstand.
Bij mij is de batterij de hele nacht in slaapstand geweest, totdat het PV-systeem 'm rond 6:45u wakker maakte.

• Mgtweakers
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-03 06:13
hoi,
ik zag bij https://ere-registratie.nl/ dat de sigen ac lader erbij staat.
ze vragen 22% commissie.
heeft iemand al ervaring met dit bedrijf?

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:46

HenkS

Da_king alias HenkS

JPS schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:25:
[...]

Ik kijk naar Sigen Inverter/Active Power, maar je kunt denk ik ook Sigen Plant/Plant Active Power gebruiken. Allebei laten ze me op dezelfde tijdvakken 0.000kWh zien. Ik ga er maar vanuit dat omvormer en batterijen standby staan, ook al zie je dat niet in het plaatje in de App.
Ah, zo te zien gaat ie toch prima in slaap modus dan, want idd een hele tijd 0kw. Ik heb de treshhold voor 'sleep' op 400w staan ivm mijn aquarium.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9ghriOfKWXbtrWou-k2Cl_GuZE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fvMvjF4hWXLsEPjHjVZ5uL9y.png?f=user_large

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:17
Hoi,

Over 2 weken wordt mijn setup eindelijk geinstalleerd na wat onvoorziene vertraging aan mijn kant.

Setup:
- 17KW invertor (3Phase)
- 4x 10KW batterij
- 25KW DC EV Charger
- 12.000WP aan zonnepanelen (3 strings O/Z/W) aangesloten op de Sigenstor.
- Gateway voor off-grid

Groot verbruikers:
- Airco gedurende de zomer maanden (april-sept).
- Warmtepomp (okt-maart).
- EV. (12.000-15.000km per jaar)
- Verder dagelijks gebruik (gemiddeld 5-7kwh per dag).

Gewenst gebruik:
Zoveel mogelijk eigen consumptie van zonne energie, auto niet dagelijks nodig, dus kan prima opladen met zonnestroom, of in de avond een deel van de batterij drainen om in de auto te pompen waarna de volgende dag de Sigenstor weer eerst zelf vol laad als de auto niet aan de stekker zit.

In de wintermaanden, zo goedkoop mogelijk opladen op de juiste tijdstippen

Handelen met energie wil ik wel doen als het gunstig is, maar eigen verbruik gaat voor, alleen echte over capaciteit wil ik dan mogelijk verkopen.

Ik heb op dit moment nog een energie contract bij Engie (maandelijks opzegbaar).
Welke energie leverancier is op dit moment het meest gunstig?
Ik ga komende dagen even inlezen bij Frank Energie en Tibber, maar ik weet niet of mijn use-case nog van invloed is op de te kiezen partij.

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 11-03-2026 10:30 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:16
Ik denk dat de helft van de mensen hier bij zonneplan zitten en de andere helft bij tibber. Bij frank geef je de batterij uit handen wat wij geen goed idee vinden

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• kliffen
timpel_800 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:47:
Ik denk dat de helft van de mensen hier bij zonneplan zitten en de andere helft bij tibber. Bij frank geef je de batterij uit handen wat wij geen goed idee vinden
Zonneplan probeert zonnepaneel eigenaars te helpen. 2027 is afwachten, maar voorlopig zou ik zonneplan kiezen.
Frank kan ook als je goede condities in je contract kunt afspreken zoals zonneplan dat ook heeft. Dat wil zeggen dat je bij terugleveren ook de opslag van 2 cent terugkrijgt.
Je bent bij Frank niet verplicht om je batterij uit handen te geven, maar dat zou ik inderdaad ook zeker niet doen.
Frank heeft wel een leuke bonus van +/- 2 cent per kWh als je hun ‘slim laden’ feature handig gebruikt.
Zonneplan geeft weer bonus als je stroom teruglevert (tussen zonop en zononder).
Beetje afhankelijk van je situatie dus of je veel auto laadt of veel PV over hebt.

• verstappen33
kliffen schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:55:
[...]

Beetje afhankelijk van je situatie dus of je veel auto laadt of veel PV over hebt.
Ik heb dus werkelijk geen idee hoe mijn verbruik er komend jaar uit gaat zien.
Op dit moment zit ik nog in de oude regeling en saldeer ik alles 1x per jaar en kom ik goed uit.

Maar over 2 weken krijg ik dus de batterij, extra zonnepanelen, een warmptepomp en de electrische auto.. Allemaal tegelijk.

Dus ik heb geen flauw idee wat mij te wachten staat komend jaar :D

De batterij capaciteit is in overleg gegaan met de installateur en die heeft wat berekeningen laten zien, maar eigenlijk ben ik er vanuit gegaan dan ik 90% zelf verbruik, en in de wintermaanden de batterij eigenlijk alleen oplaad op de goedkoopste momenten en dan zelfvoorzienende ben op de duurdere momenten, en met een flinke WP dan trekt die de batterij wel aardig leeg gedurende de dag.

En op een zomerdag is het ook fijn om wat capaciteit te hebben in de batterij als ik niet thuis ben, de airco verbruikt 10-15kwh per dag (zonnepanelen brengen 35-50kwh op tijdens een goede dag), maar de rest kan ik dan s'avonds in mijn auto drukken als ik gereden heb. En de volgende dag laad de accu wel weer op (en evt de auto) als de zon weer schijnt.

En als ik de auto niet hoef te laden dan komt handelen op de energie markt pas aan de orde.

En zodra V2G toegstaan is dan heb ik ook nog de auto die dit ondersteunt en wordt het misschien helemaal lucratief.

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

bij frank kun je ook gewoon de sigen op AI aansturen he, dat hoeft niet via Frank, dat maakt niks uit.
maar er zitten meer mensen bij tibber of zonneplan omdat dat net wat voordeliger is.

• kliffen
verstappen33 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:06:
[...]

Op dit moment zit ik nog in de oude regeling en saldeer ik alles 1x per jaar en kom ik goed uit.

Maar over 2 weken krijg ik dus de batterij, extra zonnepanelen, een warmptepomp en de electrische auto.. Allemaal tegelijk.

De batterij capaciteit is in overleg gegaan met de installateur en die heeft wat berekeningen laten zien, maar eigenlijk ben ik er vanuit gegaan dan ik 90% zelf verbruik, en in de wintermaanden de batterij eigenlijk alleen oplaad op de goedkoopste momenten en dan zelfvoorzienende ben op de duurdere momenten, en met een flinke WP dan trekt die de batterij wel aardig leeg gedurende de dag.

En op een zomerdag is het ook fijn om wat capaciteit te hebben in de batterij als ik niet thuis ben, de airco verbruikt 10-15kwh per dag (zonnepanelen brengen 35-50kwh op tijdens een goede dag), maar de rest kan ik dan s'avonds in mijn auto drukken als ik gereden heb. En de volgende dag laad de accu wel weer op (en evt de auto) als de zon weer schijnt.

En als ik de auto niet hoef te laden dan komt handelen op de energie markt pas aan de orde.

En zodra V2G toegstaan is dan heb ik ook nog de auto die dit ondersteunt en wordt het misschien helemaal lucratief.
In dat geval zou mijn keus Zonneplan zijn en dan volgend jaar weer verder kijken.

• Mgtweakers
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-03 06:13
Bij frank is het een optie om beheer uit handen te geven. Dat hoeft zeker niet. Je kunt gewoon de ai modus van sigenergy gebruiken waarbij hij de dynamische prijzen automatisch download.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:56
verstappen33 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:06:
[...]

Poeh, omdat allemaal ineens te doen!
Je stroomrekening zal wel flink omhoog gaan, maar dat is niet erg, stroomgebruik van de EV kan immers 'betaald' worden uit de euro's die je vroeger reserveerde voor benzinetanken.

Warmtepomp kun je gemiddeld uitgaan van 3000-3500kWh per jaar tenzij je een heel groot huis hebt (of slecht geïsoleerd)
Auto zou ik rekening houden met 20 kWh op 100 km (auto is zuiniger, maar ook wat laadverliezen). Dus 20k km's per jaar is ongeveer 4000 kWh verbruik.

Om je accu 's winters te gebruiken moet de spread in energietarieven wel groot genoeg zijn. Gedurende de wintermaanden van 2025/2026 was dat heel veel dagen niet aan de orde en stonden heel veel batterijen stil.

Je thuisbatterij heeft immers een effectief rendement van circa 80-85%. Als je dus voor 20 cent inkoopt, moeten de dure uren minstens op 25 cent liggen, terwijl je ook nog rekening moet houden met afschrijving en terugverdientijd. Dus reken je zeker voor 2027 nog niet rijk. Je zelfverbruik kan natuurlijk wel flink toenemen en dat kan ook een goed doel zijn van de thuisbatterij.

V2G zou ik niet teveel op hopen. Dat gaat nog jaren duren en ik vraag me ernstig af of het ooit werkbaar gaat worden.

Ook betreft je warmtepomp op zonne-energie. In de winter hoef je die stroom nauwelijks te verplaatsen. In december trok mijn WP gemiddeld wel 1kW per uur 24/7. Alles wat dan met een waterig winterzonnetje van het dak komt direct verbruikt. Verplaatsen is dan helemaal niet nodig.

Dus reken jezelf nog niet te rijk met de thuisbatterij.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:42
Pr088 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:43:
[...]

Je stroomrekening zal wel flink omhoog gaan, maar dat is niet erg, stroomgebruik van de EV kan immers 'betaald' worden uit de euro's die je vroeger reserveerde voor benzinetanken.

Warmtepomp kun je gemiddeld uitgaan van 3000-3500kWh per jaar tenzij je een heel groot huis hebt (of slecht geïsoleerd)
Auto zou ik rekening houden met 20 kWh op 100 km (auto is zuiniger, maar ook wat laadverliezen). Dus 20k km's per jaar is ongeveer 4000 kWh verbruik.

Om je accu 's winters te gebruiken moet de spread in energietarieven wel groot genoeg zijn. Gedurende de wintermaanden van 2025/2026 was dat heel veel dagen niet aan de orde en stonden heel veel batterijen stil.

Je thuisbatterij heeft immers een effectief rendement van circa 80-85%. Als je dus voor 20 cent inkoopt, moeten de dure uren minstens op 25 cent liggen, terwijl je ook nog rekening moet houden met afschrijving en terugverdientijd. Dus reken je zeker voor 2027 nog niet rijk. Je zelfverbruik kan natuurlijk wel flink toenemen en dat kan ook een goed doel zijn van de thuisbatterij.

V2G zou ik niet teveel op hopen. Dat gaat nog jaren duren en ik vraag me ernstig af of het ooit werkbaar gaat worden.

Ook betreft je warmtepomp op zonne-energie. In de winter hoef je die stroom nauwelijks te verplaatsen. In december trok mijn WP gemiddeld wel 1kW per uur 24/7. Alles wat dan met een waterig winterzonnetje van het dak komt direct verbruikt. Verplaatsen is dan helemaal niet nodig.

effectief rendement 80-85% is niet correct, je verlies 3% met stroom downloaden en 6% met uploaden of zelfverbruik

v2g werkt prima en ook V2x werkt al een tijdje , zelfs met autos die het niet officieel ondersteunen
of het rendabel is dat is een andere vraag, maar het werkt gewoon

• Fchart
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:49
Terugverdientijd kun je beter maar vergeten, tenzij je door setup een lagere net aansluiting kan creëren of je zakelijk kan afrekenen voor goedkope ‘privé’ stroom.
Groet

• verstappen33
Pr088 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:43:
[...]

Ik reken mij ook niet rijk hoor..

Ik heb al enkele jaren zonnepanelen, en als ik zie hoeveel ik in de zomermaanden terug heb geleverd aan het net dan was het handig voor de salderingsregeling omdat ik dat weer kon verbruiken in de winter (verwarmen met airco).

Maarja nu de salderingsregeling veranderd en ik dus niet zomaar 4000kw of meer het net wil opdrukken per jaar zonder dat ik er iets voor terug krijg, ben ik overgestapt op een batterij en ook electrisch rijden.

Een EV kwam nu toevallig uit omdat de vorige auto eruit moest.
Ik rij ongveer 12-15k per jaar, waarvan het meeste in de lente-zomer-herfst. Wintermaanden rij ik niet zo heel veel.
Met de overschot die ik heb kan ik dus mooi vanaf maart-okt de auto opladen en als de auto er even niet staat de energie opslaan in de batterij.

Dit scheelt mij al dik 2000 euro aan benzine kosten per jaar.

De CV ketel was ook aan vervanging toe (20j oud), en als je toch bezig gaat, maar ook gelijk volledig elektrische WP, ik krijg mijn huis goed op temp met de airco's maar de luchtstroom en lawaai van de airco's vond ik toch wel heel vervelend.

Dit betekend dus ook dat ik van het gas af kan en dus ook geen net beheer kosten meer betaal..

Bij elkaar hoop ik zonder te handelen toch wel aardig wat te kunnen besparen op diverse vlakken, doel is niet om binnen x jaar alles terug te verdienen, dat gaat niet lukken, maar als ik de maandelijkse lasten met 150-200 euro (brandstof/NUTS) gemiddeld omlaag kan krijgen, dan zou dat wel fijn zijn.

En als ik de berekening goed heb bekeken, dan draai ik vanaf maart-okt sowieso 0 op de meter.
En dan is het afhankelijk van de wintermaanden hoeveel de WP verrbruikt in de wintermaanden en hoe "goedkoop" ik het kan inkopen, of dat de batterij idd het best stil kan staan, maar dat is iets wat ik nog moet ervaren volgende winter..

En ik weet dat de winter "duur" zal zijn ivm weinig opwek, maar ik hoop dat wel goed te kunnen middelen met de rest van het jaar, en misschien nog wel wat te compenseren door te handelen in de overige maanden..

Ik heb gisteren een contract bij Zonneplan afgesloten en we zullen het wel gaan ervaren.

[ Voor 8% gewijzigd door verstappen33 op 12-03-2026 11:40 ]

• Fchart
verstappen33 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:27:
[...]

Ik reken mij ook niet rijk hoor..

Ik heb al enkele jaren zonnepanelen, en als ik zie hoeveel ik in de zomermaanden terug heb geleverd aan het net dan was het handig voor de salderingsregeling omdat ik dat weer kon verbruiken in de winter (verwarmen met airco).

Maarja nu de salderingsregeling veranderd en ik dus niet zomaar 4000kw of meer het net wil opdrukken per jaar zonder dat ik er iets voor terug krijg, ben ik overgestapt op een batterij en ook electrisch rijden.

Een EV kwam nu toevallig uit omdat de vorige auto eruit moest.
Ik rij ongveer 12-15k per jaar, waarvan het meeste in de lente-zomer-herfst. Wintermaanden rij ik niet zo heel veel.
Met de overschot die ik heb kan ik dus mooi vanaf maart-okt de auto opladen en als de auto er even niet staat de energie opslaan in de batterij.

Dit scheelt mij al dik 2000 euro aan benzine kosten per jaar.

De CV ketel was ook aan vervanging toe (20j oud), en als je toch bezig gaat, maar ook gelijk volledig elektrische WP, ik krijg mijn huis goed op temp met de airco's maar de luchtstroom en lawaai van de airco's vond ik toch wel heel vervelend.

Dit betekend dus ook dat ik van het gas af kan en dus ook geen net beheer kosten meer betaal..

Bij elkaar hoop ik zonder te handelen toch wel aardig wat te kunnen besparen op diverse vlakken, doel is niet om binnen x jaar alles terug te verdienen, dat gaat niet lukken, maar als ik de maandelijkse lasten met 150-200 euro (brandstof/NUTS) gemiddeld omlaag kan krijgen, dan zou dat wel fijn zijn.

En als ik de berekening goed heb bekeken, dan draai ik vanaf maart-okt sowieso 0 op de meter.
En dan is het afhankelijk van de wintermaanden hoeveel de WP verrbruikt in de wintermaanden en hoe "goedkoop" ik het kan inkopen, of dat de batterij idd het best stil kan staan, maar dat is iets wat ik nog moet ervaren volgende winter..

En ik weet dat de winter "duur" zal zijn ivm weinig opwek, maar ik hoop dat wel goed te kunnen middelen met de rest van het jaar, en misschien nog wel wat te compenseren door te handelen in de overige maanden..

Ik heb gisteren een contract bij Zonneplan afgesloten en we zullen het wel gaan ervaren.
Dat heb je goed gedaan denk. Heb ongeveer gelijkwaardige situatie alleen minder pv opwek.

• Pr088
Djaro schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:01:
[...]

effectief rendement 80-85% is niet correct, je verlies 3% met stroom downloaden en 6% met uploaden of zelfverbruik

v2g werkt prima en ook V2x werkt al een tijdje , zelfs met autos die het niet officieel ondersteunen
of het rendabel is dat is een andere vraag, maar het werkt gewoon
Zoek maar eens in diverse thuisbatterijtopics. Als jij effectief jaarrond met een thuisbatterij boven de 85% komt mag je je direct melden. Zeker met lage ontlaadvermogens voor het opvangen van bijvoorbeeld 200-400W sluipverbruik is je rendement niet zo hoog hoor. En je overschat hoe vaak je SigenStor volle bak staat te laden of te ontladen.

v2g werkt technisch prima, maar in de praktijk nauwelijks. Autofabrikanten verbieden het, dure verplichte laadpalen, onvoldoende regelgeving. EV opladen blijft nuttig wanneer er zonnestroom over is. Je auto als thuisbatterij denk ik niet. Veel 'wakker maken' van je auto kost ook zomaar 100-200W per uur.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• kliffen
Pr088 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:11:
[...]

Zoek maar eens in diverse thuisbatterijtopics. Als jij effectief jaarrond met een thuisbatterij boven de 85% komt mag je je direct melden. Zeker met lage ontlaadvermogens voor het opvangen van bijvoorbeeld 200-400W sluipverbruik is je rendement niet zo hoog hoor. En je overschat hoe vaak je SigenStor volle bak staat te laden of te ontladen.

v2g werkt technisch prima, maar in de praktijk nauwelijks. Autofabrikanten verbieden het, dure verplichte laadpalen, onvoldoende regelgeving. EV opladen blijft nuttig wanneer er zonnestroom over is. Je auto als thuisbatterij denk ik niet. Veel 'wakker maken' van je auto kost ook zomaar 100-200W per uur.
Eens.
Wat mij betreft V2G alleen geschikt voor noodsituaties.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
kliffen schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:15:
[...]

Eens.
Wat mij betreft V2G alleen geschikt voor noodsituaties.
Ach, gister was er hier weer even een korte storing op het net. Het is dat we een bericht van de Sigen kregen anders hadden we het niet geweten, geen geknipper van het licht of computer storing of zo. Gewoon alles blijft werken. :)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• eQuipme.nl
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 16-03 08:32
Hoi, ben helemaal nieuw hier,

We hebben net zellf ons eerste Sigenergy apparaat geinstaleerd; een 11kw AC charger voor onze nieuw PV5.
Alles werkt in princiepe, maar ik kan nergens een mogelijheid vinden om deze charger aan de mySigen app toe te voegen.
Had eigenlijk een soort van Unifi ervaring verwacht:-)
Kan iemand mij vertellen of ik ergens overheen kijk of dat ik ergens nog iets moet instellen? We hebben de Charger met een UTP kabel rechtstreeks op ons netwerk geinstaleerd en zit met de iPhone op het zelfde vlan.

We hebben voor de Sigenergy AC charger gekozen om dat we op den duur ook een Sigenstore willen plaatsen.
Maar werd me er daarna pas van bewust dat deze charger geen MID meter heeft. maar dat terzijde.

Maar als iemand mijkan helpen met hem met de app te verbinden, heel graag. Zien we daar na wel weer verder:-)

• daemonix
  • Niet online
Ik denk dat je je vergist, de centrale sigenstor heeft de logica aan boord, de AC charger is in principe een dom ding onder controle van de centrale logica. Je gaat hem dus niet kunnen toevoegen totdat je een sigenstor hebt.

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:19
Staat toch onder apparaat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nk0_h8UXz4F1gAODjWyuREUvxU4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LBD48ofp3xhDK2Pbiu1CtwsM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 86% gewijzigd door RobSig op 12-03-2026 19:09 ]

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 2x BAT 10

• Fchart
Bschnitz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:30:
[...]

Ik draai dit bij zonneplan.

1 = inkoop kaal, 21 = btw en 14 is vast btw tarief.

1 = verkoop kaal, 10 = zonneplan bonus en 5 is 2c zonneplan bonus en verzonnen 3c zodat hij niet alleen in de duurste uur verkoopt maar ook in het een na duurste. (Daar krijg ik vaak nog bonus over omdat de zon er dan nog is)

[Afbeelding]
Draai je dit nog steeds?

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:02
Nee, want ai doet sinds paar updates helemaal niks meer met deze instellingen. 🫠

Gebalanceerd met zelfde inkoop als verkoop 😭. Alleen in de avond een Fake drop in sell price zodat die naar niet gaat verkopen en "best case" gaat inkopen mocht het goedkoop zijn.

Want met max profit deed die op eens ook helemaal niks meer met zelfgebruik....

Dus voor nu werkt dat goed..

Sta nog steeds in de - voor deze maand met auto laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6YpYdgVTGcLvjqri_7mxipw-FY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NbSqn2G3fcKv4IrgVAhiepgg.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Fchart
Ok, heb hetzelfde idee hier met AI modes, maar misschien moet ik het nog meer tijd geven…

• Bschnitz
Fchart schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:42:
Ok, heb hetzelfde idee hier met AI modes, maar misschien moet ik het nog meer tijd geven…
Zet hem effe zoals ik zeg op gebalanceerd met inkoop en verkoop hetzelfde.

Dan doet die het weer....

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Pr088
daemonix schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:09:
[...]

Ach, gister was er hier weer even een korte storing op het net. Het is dat we een bericht van de Sigen kregen anders hadden we het niet geweten, geen geknipper van het licht of computer storing of zo. Gewoon alles blijft werken. :)
Fijn! Ik zit in de gelukkige omstandigheid dat in mijn buurt het stroomnet ijzersterk draait. Nooit storingen en hoog zomer voltages tot max 235V. Heeft het toch voordelen om vlakbij een grote 'stekker' te wonen (Vierverlaten/Hoogkerk)

• Fchart
kliffen schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:36:
Ik heb een ticket ingediend bij Sigenergy met verzoek het (uur)tariefplan van Zonneplan te integreren in de app, zodat je naast Tennet en EEX ook Zonneplan kan kiezen.
Heb je hier al iets van vernomen?
Groet

• kliffen
Fchart schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:09:
[...]

Heb je hier al iets van vernomen?
Groet
Er werd naar een oplossing gezocht kreeg ik toen te horen en later hebben ze uurprijzen in de app mogelijk gemaakt. Keuze is nu EEX/Tennet op 15 minuten of 1 uur basis.
Alle afzonderlijke leveranciers is ondoenlijk denk ik en bovendien hanteren die verschillende tarieven voor verschillende klanten.

[ Voor 16% gewijzigd door kliffen op 13-03-2026 11:38 ]

• timpel_800
Ik zie dat de installateursapp ook een nieuwe functie heeft. Volgens mij zijn er nu wel behoorlijk wat manieren om in te stellen dat je niet over de limiet van de zekering gaat of zou dit weer iets anders zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llgIqaxpi3l22rKkoDliSw7rPcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/domvREf1vVFAjL0q7fOVVgdk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 191% gewijzigd door timpel_800 op 13-03-2026 14:16 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• kliffen
timpel_800 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:16:
Ik zie dat de installateursapp ook een nieuwe functie heeft. Volgens mij zijn er nu wel behoorlijk wat manieren om in te stellen dat je niet over de limiet van de zekering gaat of zou dit weer iets anders zijn?

[Afbeelding]
Is deze ook in kW of in A zoals de tekst suggereert? Dat laatste zou wel een mooie toevoeging zijn.
We hebben nu bv een limiet in kW ingesteld van 17kW. Met een spanning van 226,7V is dat 75A verdeelt over de 3 fasen.
Als de spanning 335V is dan zou je met 75A een limiet van 17,625 kW kunnen instellen en bij 220V 16,5kW
Als we nu beide kunnen doen dan stel je 17,625 kW in en 75A. Dan zorgt de Sigenstor ervoor dat je altijd het maximale A uit je systeem haalt. De zekeringen in onze meterkast kijken nl. naar A en niet naar kW.
In de veronderstelling dat je dat wilt natuurlijk.

[ Voor 27% gewijzigd door kliffen op 13-03-2026 16:40 ]

• timpel_800
kliffen schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:57:
[...]

Is deze ook in kW of in A zoals de tekst suggereert? Dat laatste zou wel een mooie toevoeging zijn.
Ampere inderdaad!

Waarom is dat beter? Omdat het dan Volt x ampère is?

• kliffen
timpel_800 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:41:
[...]

Ampere inderdaad!

Waarom is dat beter? Omdat het dan Volt x ampère is?
Heb ik net aangevuld in bovenstaande😃

• Djaro
  • Laatst online: 13:42
Pr088 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:11:
[...]

Zeker een antwoord gemaakt met AI , want het klopt niet echt ?

zoeken in batterijtopics ? dit is HET batterijtopic :*)
Sluipgebruik accepteer ik ivm het hebben van een gateway, mijn hele huis op UPS voor 2kw per dag helemaal prima.
Ik heb hier de livedata die bewijst wat ik gemeld heb en ik overschat helemaal niets, je oordeelt nogal snel over mijn setup die je niet kent en hoe ik die gebruik, ik weet precies wanneer mijn systemen laden en lossen.
Ik zit rond de 90%.
Dure verplichte laadpalen van wie, ik gebruik een EVDC 25kw van Sigenergy met V2X en heb ietsie ervaring ermee zeg maar.
Ik gebruik mijn wagens als backup indien het nodig is, en dat is allemaal getest ook nog en hier gedocumenteerd in dit topic

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Even jullie hulp nodig.
Mijn ai lijkt het niet meer te doen, ik kan ook niet meer wisselen tussen ai standen (max profit of balanced) ik kan wel ai disablen en enablen maar dan veranderd er niks

Ik zie ook onderstaande melding staan als ik kijk bij het deel waar je normaliter de ai uitleg kunt opvragen. Iemand enig idee wat te doen ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXafV975lyNsmiHn5ImW7MoXU5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0hCVKKKUVLCBtVLaxrRBX1Qd.jpg?f=fotoalbum_large

• kliffen
HenkS schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 07:14:
Even jullie hulp nodig.
Mijn ai lijkt het niet meer te doen, ik kan ook niet meer wisselen tussen ai standen (max profit of balanced) ik kan wel ai disablen en enablen maar dan veranderd er niks

Ik zie ook onderstaande melding staan als ik kijk bij het deel waar je normaliter de ai uitleg kunt opvragen. Iemand enig idee wat te doen ?
[Afbeelding]
Ik zie ook heel weinig gebeuren, maar kan wel schakelen tussen de diverse modi en de AI analyse doet het ook. Klein laadpuntje zie ik om 13:00 bij mij voorspeld.
Komt denk ik door de minimale prijsverschillen dat er vandaag niets gebeurt.

[ Voor 3% gewijzigd door kliffen op 14-03-2026 07:49 ]

• MadHost
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:25
kliffen schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 07:45:
[...]

Ik zie ook heel weinig gebeuren, maar kan wel schakelen tussen de diverse modi en de AI analyse doet het ook. Klein laadpuntje zie ik om 13:00 bij mij voorspeld.
Komt denk ik door de minimale prijsverschillen dat er vandaag niets gebeurt.
Hier had AI ook weinig inspiratie om vannacht te verkopen dus heb ik het handmatig gedaan. Ik denk dat @HenkS wel een ander probleem heeft als ik de melding zo zie. Als een reset van de SigenStor en herinstallatie van de app niet helpt, weet ik niet wat je er aan kunt doen.

System specs | X

• Bschnitz
Ai gaat pas rond 15:00 uur ofzo weer wat doen, we zitten weer in de 5c "ik doe geen niks meer range".

Nadat de nieuwe prijzen bekend zou er weet wat moeten gebeuren, kwalijk is weer eens dat die niet eens in zelfgebruik ging deze ochtend, dus zelf maar 3 uurtjes afgedwongen.

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Ik heb het systeem echt eens volledig reset gegeven conform handleiding.

Nog steeds de melding : insufficient data in datzelfde scherm. Kan nu wel gewoon weer tussen ai modi schakelen
Alleen ligt het aan mij of hebben jullie dit ook: nu met ai balanced is hij op het duurste moment in de ochtend (uurtarieven bij zonneplan) toch van het grid aan het importeren. Dus ik twijfel of dit aan mijn ai fouten ligt of dit nu ook bij jullie zo gaat?
Tnx alvast

• timpel_800
Heb je je tarieven goed staan?

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Yes niks in veranderd, zie screenshot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vT5EHSS9TtpEPc6EPqsP99CYYV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JC9npaWhp6jbWIBV8b3wfooW.jpg?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
HenkS schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:41:
Ik heb het systeem echt eens volledig reset gegeven conform handleiding.

Nog steeds de melding : insufficient data in datzelfde scherm. Kan nu wel gewoon weer tussen ai modi schakelen
Alleen ligt het aan mij of hebben jullie dit ook: nu met ai balanced is hij op het duurste moment in de ochtend (uurtarieven bij zonneplan) toch van het grid aan het importeren. Dus ik twijfel of dit aan mijn ai fouten ligt of dit nu ook bij jullie zo gaat?
Tnx alvast
Geduld. Er is geen fout. Er moet weer een historisch beeld worden opgebouwd.

• daemonix
  • Niet online
Blijft het punt dat ook ik niet meer kan wisselen van balanced naar max profit.

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

daemonix schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:56:
Blijft het punt dat ook ik niet meer kan wisselen van balanced naar max profit.
Ai disablen, naar volledig zelf consumptie gaan zonder ai, en dan weer enablen. Dan zou het moeten werken. Althans het kunnen switchen.
Krijg jij die melding ook zoals ik hierboven in een screenshot heb gedeeld ?

• daemonix
  • Niet online
HenkS schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:08:
[...]

Ai disablen, naar volledig zelf consumptie gaan zonder ai, en dan weer enablen. Dan zou het moeten werken. Althans het kunnen switchen.
Nee, dat werkt zoals verwacht. Let wel dat je een tijd op een AI stand moet zitten voordat het systeem voldoend infi verzameld heeft. Het blijft een statistisch model tenslotte.

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:43
Bschnitz schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:20:
Ai gaat pas rond 15:00 uur ofzo weer wat doen, we zitten weer in de 5c "ik doe geen niks meer range".

Nadat de nieuwe prijzen bekend zou er weet wat moeten gebeuren, kwalijk is weer eens dat die niet eens in zelfgebruik ging deze ochtend, dus zelf maar 3 uurtjes afgedwongen.
Precies ik zie het nu ook heel irritant. Gistere overdag voor super goede prijzen opgeladen met AI en dan zou je zeggen dat hij dit gewoon vannacht/vanmorgen had in moeten zetten.. ik heb zelf niet gekeken anders had ik het ook handmatig kunnen/moeten doen. Soms.... Vraag me toch af of het echt een reden heeft, maar lijkt erop dat de prijzen morgen weer gunstiger gaan worden.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• timpel_800
Vanavond wordt het nog 33ct. Misschien bewaard hij het voor dan om te ontladen, als de prijzen daarna weer gaan zakken.

• Bschnitz
timpel_800 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:37:
Vanavond wordt het nog 33ct. Misschien bewaard hij het voor dan om te ontladen, als de prijzen daarna weer gaan zakken.
Voor nu niet, maar zodra hij de prijzen voor morgen gaat zien zal dit 100% het plan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O83mpEZFz3BDZNmPdj1GDEPXytc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RIAEcipwgT5sJpUBvWrWBrKO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Bschnitz op 14-03-2026 09:43 ]

• Fchart
kliffen schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:37:
[...]

Er werd naar een oplossing gezocht kreeg ik toen te horen en later hebben ze uurprijzen in de app mogelijk gemaakt. Keuze is nu EEX/Tennet op 15 minuten of 1 uur basis.
Alle afzonderlijke leveranciers is ondoenlijk denk ik en bovendien hanteren die verschillende tarieven voor verschillende klanten.
zie je significante verschillen daarin in de praktijk?

• MadHost
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:25
Ik denk dat er toch een storing is want ik krijg nu dezelfde melding. Straks weer handmatig laden.

System specs | X

• JPS
  • Niet online

JPS

timpel_800 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:37:
Ik denk het ook. Niet onlogisch want prijs is sinds gisteren einde middag > 25c
Ik heb wel gisteravond tot zonet 10u zelfgebruik afgedwongen.

Nu dekt PV het verbruik Grid voedt het huis en PV laadt de accu op. 13u laadt ie nog ff vol om waarschijnlijk 19u te dumpen als ie de lage prijzen van morgen ziet.

Wat mij betreft wel logisch gedrag, behalve het niet goed doen van zelfgebruik vannacht. Maar komt misschien ons ook op Max profit sta.
Ik kan trouwens prima wisselen naar balanced als ik dat wil.

[ Voor 3% gewijzigd door JPS op 14-03-2026 10:54 ]

• Fchart
Dit was samenvatting ai zojuist (midden Nederland/27kw batterij) Zonneplan Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0ArCeWZT1by3JCYCG1BHHrin_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmYTaguAvCXhcqZAPCviMlYC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ov8hswqH-R6xuPbwWjhdPkd1JQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2P0RrXsMZzjpMLkLTkX4gdZ.jpg?f=fotoalbum_large

Deze versie heb ik nog niet geïnstalleerd.

[ Voor 33% gewijzigd door Fchart op 14-03-2026 11:22 ]

• bekkerm
  • Laatst online: 23:50
HenkS schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:08:
[...]

Hier zelfde melding over onvoldoende opgebouwde gegevens. Ik heb niets aangepast terwijl het de afgelopen weken echt goed ging. Geen aanpassingen hoeven doen. We gaan wel even babysitten.

• ArPi75
Djaro schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:12:
[...]

Sluipgebruik accepteer ik ivm het hebben van een gateway, mijn hele huis op UPS voor 2kw per dag helemaal prima.
Ik heb hier de livedata die bewijst wat ik gemeld heb en ik overschat helemaal niets, je oordeelt nogal snel over mijn setup die je niet kent en hoe ik die gebruik, ik weet precies wanneer mijn systemen laden en lossen.
Ik zit rond de 90%.
Dure verplichte laadpalen van wie, ik gebruik een EVDC 25kw van Sigenergy met V2X en heb ietsie ervaring ermee zeg maar.
Ik gebruik mijn wagens als backup indien het nodig is, en dat is allemaal getest ook nog en hier gedocumenteerd in dit topic
2 kWh per dag voor UPS met de Sigenstor lijkt me wat weinig. Met een enkelfasige installatie komt dat neer op een controller met 2 á 3 batterijen. Voor 3-fase systeem een controller met 1 batterij.
In mijn geval met een 3-fase controller en 4 batterijen eronder komt het zelfverbruik op ongeveer 4 kWh per dag uit.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• daemonix
  • Niet online
Geluksvogel. Hier 20 kWh in de winter en 40 kWh in de zomer. ;) Gelukkig brengen de zonnepanelen in de zomer bij goed weer meer dan 60 kWh op. ;)
Maar inderdaad, 2 kWh reserveren voor UPS is heel erg weinig.

• Bschnitz
ArPi75 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:06:
[...]

2 kWh per dag voor UPS met de Sigenstor lijkt me wat weinig. Met een enkelfasige installatie komt dat neer op een controller met 2 á 3 batterijen. Voor 3-fase systeem een controller met 1 batterij.
In mijn geval met een 3-fase controller en 4 batterijen eronder komt het zelfverbruik op ongeveer 4 kWh per dag uit.
Dat klopt qua gemiddelde inderdaad qua 24/7 "ON" modus.

Maar, er is wel wat perspectief verschil.

Reken je bijvoorbeeld niet mee de zonuurtjes, dan is het de helft.

Want dan stond die toch al aan, als je puur uitgaat van niet zon uurtjes, dan zit je weer meer richting wat jij zegt.

Links of rechtsom kost het systeem ~4kWh per dag, wat je rekend als wel of niet UPS uurtjes is dan maar de vraag.

Veel mensen zien het gebruik dan ook weer niet als ze DC gekoppeld zijn.

Ik als AC gebruiker met een andere omvormer kan wel het aparte omvormer gebruik zien. Gaat niet direct af van de DC gekoppelde zonnepanelen.

• kliffen
Fchart schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:10:
[...]

zie je significante verschillen daarin in de praktijk?
Zeker verschil en het moet ook financieel (iets) schelen, maar ik heb dat niet uitgerekend. Zelf ben ik naar Frank overgestapt om kwartierprijzen te kunnen afrekenen nu. Voelt prettiger, maar of er een heel diner inzit na een jaar sprokkelen is de vraag😉

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:54

Mipatje

Petrolhead

kliffen schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:48:
[...]

Zeker verschil en het moet ook financieel (iets) schelen, maar ik heb dat niet uitgerekend. Zelf ben ik naar Frank overgestapt om kwartierprijzen te kunnen afrekenen nu. Voelt prettiger, maar of er een heel diner inzit na een jaar sprokkelen is de vraag😉
Bij De Librije betwijfel ik maar misschien wel een menu bij een fastfoodketen!

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• Bschnitz
kliffen schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:48:
[...]

Der is vast wel ergens een 3 sterren burger van €20 te krijgen 🤣

• Pr088
Djaro schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:12:
[...]

Ik zit rond de 90%.
Rond de 90% vind ik oprecht knap. Petje af. Ik heb bij meerdere kennissen nog nooit iets boven de 85% gezien.

Waarop baseer je dat mijn antwoord gemaakt zou zijn met AI? Weet jij wel hoe mijn situatie is en hoe vaak (of niet?!) ik AI gebruik?

Nu even over V2G / V2X, het daadwerkelijk gebruiken van je EV-batterij voor teruglevering aan huis. Klinkt gaaf dat jij dat aan de praat hebt. Met dus een (€ 3500) DC SigEnergy lader en welk merk EV?
(Ik vind DC voor meer dan 3k echt te duur)

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:00
@Pr088 lees even de TS van deze draad. @Djaro heeft over dat laden een paar keer geschreven.

[ Voor 9% gewijzigd door shthpnz op 14-03-2026 22:06 ]

Bj 1904; 375m2; gasloos; HR++; Sunpower 9kWp; Nibe F2120-16+VVM S320; Jaga’s + DBH; Daikin airco’s; 4 HomeWizard PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; EVAC-lader, EV’s

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Zo mijn ai is weer back on track.... geduld was inderdaad de oplossing.... niet mijn sterkste kant...

Waar ik even benieuwd naar ben, einde dit jaar gaat salderen eraf... is het dan vanzelfsprekend dat je naar ai zelfconsumptie gaat qua keus? En dan nog ergens (waar?) Instelt dat je nooit? iets mag terugleveren?

Benieuwd naar hoe jullie hiernaar kijken

• RobSig
HenkS schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:19:
Waar ik even benieuwd naar ben, einde dit jaar gaat salderen eraf... is het dan vanzelfsprekend dat je naar ai zelfconsumptie gaat qua keus? En dan nog ergens (waar?) Instelt dat je nooit? iets mag terugleveren?

Draai nu precies een week op AI modus eerst zelfgebruik. Heb de eerste maanden op AI most profit gedraaid, toen op AI balanced, maar de AI eerst zelfgebruik modus voldoet mij op dit moment het beste. Is eigenlijk precies de werking op basis waarvan ik de Sigen aangeschaft heb. Elke PV input gebruik je zelf. De AI presteert m.i. erg slim in deze stand, ook in combinatie met de AC lader. Het overschot PV wordt nog steeds op het gunstigste moment aan het net geleverd. Ik ben voor nu erg tevreden.

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 2x BAT 10

• Fchart
RobSig schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:14:
[...]

Draai nu precies een week op AI modus eerst zelfgebruik. Heb de eerste maanden op AI most profit gedraaid, toen op AI balanced, maar de AI eerst zelfgebruik modus voldoet mij op dit moment het beste. Is eigenlijk precies de werking op basis waarvan ik de Sigen aangeschaft heb. Elke PV input gebruik je zelf. De AI presteert m.i. erg slim in deze stand, ook in combinatie met de AC lader. Het overschot PV wordt nog steeds op het gunstigste moment aan het net geleverd. Ik ben voor nu erg tevreden.
Kun je iets zeggen over het verschil tussen de max profit en balanced mode, zie je dat ‘duidelijk’ terug in opbrengst?
Groet

• RobSig
Fchart schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:23:
[...]Kun je iets zeggen over het verschil tussen de max profit en balanced mode, zie je dat ‘duidelijk’ terug in opbrengst?
In balanced mode minder opbrengst. Het systeem acteert veel rustiger. Waar hij in de max profit mode meestal 2x de boel leeg gooide op een dag doet hij dit in de balanced mode 1x of 2x gedeeltelijk, dus minder opbrengst.
Maar wat is opbrengst in welke app. De Sigen heeft 99% van de dagen opbrengst. Voor financiën kijk ik meestal in de ZP app. Wat heeft het mij gekost of opgebracht.

Maar het gaat mij primair niet om de financiële opbrengst door handelen op de 'markt'. Ik wil mijn pv opbrengst maximaal voor mij zelf gebruiken, daar zie ik de opbrengst. Mijn 'gratis' stroom. Ik heb mijn pv installatie al lang 'terug verdiend'. Ondersteund door slimme AI inkopen als er geen of te weinig pv opbrengst is of wordt verwacht.
Maar voor iedereen zal de situatie anders zijn.....

[ Voor 8% gewijzigd door RobSig op 15-03-2026 10:50 ]

• ArPi75
HenkS schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:19:
Zo mijn ai is weer back on track.... geduld was inderdaad de oplossing.... niet mijn sterkste kant...

Wat is vanzelfsprekend; er zullen vanaf 2027 veel minder momenten zijn dat de spread groot genoeg is om te kunnen verdienen op terugleveren, maar er zullen wellicht nog steeds van die momenten zijn. Als je in elk geval je inkoop en verkoopprijzen goed hebt staan, dan weet Sigen wanneer verkopen alsnog lonend kan zijn.
Je kunt bij de grid export limit simpelweg 0.0kW invullen dan zal hij in principe niet gaan exporteren. Verder zie ik als ik klik op "Current Mode" ook de opties 'Solar Producing Power Limit' en 'Block Battery Grid Export' terug om dit soort zaken hard in te stellen.

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:28

Consulectro

Lekker bezig...

Ik heb begrepen dat volgend jaar je gaat betalen als je gaat terugleveren bij negatieve prijzen. Je betaald dus altijd als je afneemt of terugleverd. Dus je moet zorgen dat je precies op nul (P=0) uitkomt met je verbruik of zonnevermogen. Als je de zonnepanelen direct gekoppeld hebt dan regelt de Sigenstor dat. Deze heeft die mogelijkheid. Indien je AC gekoppelde zonnepanelen hebt, dan is er een mogelijkheid om de Sigenstor in eilandmode te laten draaien zodat deze de inverters van de zonnepanelen kan faken dmv de netfrequentie aan te passen. On-grid kan dat uiteraard niet. Of je moet slim met je belasting omgaan zodat P=0. Dan zit ik te denken aan bijvoorbeeld een boiler extra te verwarmen (met een regelbare 'dimmer') o.i.d.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• Fchart
RobSig schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:47:
[...]

In balanced mode minder opbrengst. Het systeem acteert veel rustiger. Waar hij in de max profit mode meestal 2x de boel leeg gooide op een dag doet hij dit in de balanced mode 1x of 2x gedeeltelijk, dus minder opbrengst.
Maar wat is opbrengst in welke app. De Sigen heeft 99% van de dagen opbrengst. Voor financiën kijk ik meestal in de ZP app. Wat heeft het mij gekost of opgebracht.

Maar het gaat mij primair niet om de financiële opbrengst door handelen op de 'markt'. Ik wil mijn pv opbrengst maximaal voor mij zelf gebruiken, daar zie ik de opbrengst. Mijn 'gratis' stroom. Ik heb mijn pv installatie al lang 'terug verdiend'. Ondersteund door slimme AI inkopen als er geen of te weinig pv opbrengst is of wordt verwacht.
Maar voor iedereen zal de situatie anders zijn.....
Kijk voor kosten/opbrengsten inderdaad naar ZP app, die van Sigen zal ongetwijfeld kloppen, maar is denk behoorlijk rooskleurig (nu er nog gesaldeerd mag worden). Ga volgende week de Max profit is proberen om verschil te bemerken

• JPS
  • Niet online

JPS

Fchart schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:23:
[...]

Kun je iets zeggen over het verschil tussen de max profit en balanced mode, zie je dat ‘duidelijk’ terug in opbrengst?
Groet
Praktisch voorbeeld nu met de prijzen tot morgennacht:
Ik stond in Balanced mode en hij wilde maar 1 laad/ontlaad cycle maken. Nadat ik weer terug had gezet op Max profit maakt ie nu 2 cycles. Met de arbitrageverschillen (zijn >10ct) vind ik dat wel de moeite.

• Fchart
JPS schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:03:
[...]

Praktisch voorbeeld nu met de prijzen tot morgennacht:
Ik stond in Balanced mode en hij wilde maar 1 laad/ontlaad cycle maken. Nadat ik weer terug had gezet op Max profit maakt ie nu 2 cycles. Met de arbitrageverchillen (zijn >10ct) vind ik dat wel de moeite.
Dat zie ik bij mijn systeem ook gebeuren, weet niet exact of dit afweegt tegen de uiteindelijke opbrengsten

Ze bevelen het ook aan, opzich wel grappig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djlrRFXZ1ejgUdyAiIWJq94WDf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtLXM5WIotqwvLA08hfHrf9A.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Fchart op 15-03-2026 17:07 ]

• JPS
  • Niet online

JPS

Fchart schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:00:
[...]
Dat zie ik bij mijn systeem ook gebeuren, weet niet exact of dit afweegt tegen de uiteindelijke opbrengsten
Waarom niet denk je? Bij 5ct verschil kun je nog wel discussieren of je naast omzetverlies bijv ook afschrijfkosten meeneemt, maar bij 10ct is dat zeker gedekt.

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:06
Fchart schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:00:
[...]

Ze bevelen het ook aan, opzich wel grappig
[Afbeelding]
@Fchart, in de TS staan al een aantal testreeksen met verschillende AI-modi (met links erbij). Als je in dit topic even zoekt op “test” kom je er nog meer tegen met verschillende tarieven en instellingen.

• Fchart
duoruvis schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:26:
[...]

@Fchart, in de TS staan al een aantal testreeksen met verschillende AI-modi (met links erbij). Als je in dit topic even zoekt op “test” kom je er nog meer tegen met verschillende tarieven en instellingen.
Bedankt voor de tip!

• Fchart
JPS schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:21:
[...]

Waarom niet denk je? Bij 5ct verschil kun je nog wel discussieren of je naast omzetverlies bijv ook afschrijfkosten meeneemt, maar bij 10ct is dat zeker gedekt.
Verliezen inderdaad, gebruik energie systeem zelf en cyclussen van de batterij

• Pistoletje
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17:26
Weet iemand hier met zekerheid te zeggen of de zonnebonus van Zonneplan echt alleen tussen zonsopkomst en ondergang gerekend word? Ik kan in de app en facturen niet terugvinden op welk deel van de teruglevering bonus geteld wordt.

En zou het dan niet nuttig zijn om in Sigen tariefplan een tijdblok te zetten met +2ct voor die de zonnebonus?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsSAQKy9DYtBLizBr4kPazuW-CA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8dnuP0mI8GbwOa8u7krSZWfP.jpg?f=fotoalbum_large

• kliffen
Pistoletje schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:09:
Weet iemand hier met zekerheid te zeggen of de zonnebonus van Zonneplan echt alleen tussen zonsopkomst en ondergang gerekend word? Ik kan in de app en facturen niet terugvinden op welk deel van de teruglevering bonus geteld wordt.

En zou het dan niet nuttig zijn om in Sigen tariefplan een tijdblok te zetten met +2ct voor die de zonnebonus?

[Afbeelding]
Het is geen 2 cent, maar een percentage over de kale prijs. Tussen 11:00-15:00 is het nog geen cent meestal.
Inderdaad handig om die nieuwe tijdsblokken te gebruiken. Had ik nog niet aan gedacht.
Ik denk dat ik tot 11:00 een cent doe en na 15:00 2 cent. Tussen de middag wil ik niet terugleveren.

[ Voor 8% gewijzigd door kliffen op 16-03-2026 10:11 ]

• Pistoletje
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17:26
kliffen schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:57:
[...]

Het is geen 2 cent, maar een percentage over de kale prijs. Tussen 11:00-15:00 is het nog geen cent meestal.
Inderdaad handig om die nieuwe tijdsblokken te gebruiken. Had ik nog niet aan gedacht.
Ik denk dat ik tot 11:00 een cent doe en na 15:00 2 cent. Tussen de middag wil ik niet terugleveren.
ah, je hebt gelijk het is 10% op de epex prijs.
Ben in de war met de vaste vergoeding van 2ct

Helaas kun je in de tijdbokken alleen vaste centen opgeven en geen extra %

• kliffen
Pistoletje schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:27:
[...]

ah, je hebt gelijk het is 10% op de epex prijs.
Ben in de war met de vaste vergoeding van 2ct

Helaas kun je in de tijdbokken alleen vaste centen opgeven en geen extra %
Ik zie het nu ja. Voorlopig doe ik 2 cent tussen 17:00 en 19:00 en in de zomertijd maak ik daar 17:00 tot 20:00 van.
Die avonduren zijn wel lucratief voor de zonnebonus. De rest geloof ik wel. Ben benieuwd wat de AI hiermee gaat doen.

• Sharky2000
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:25
Even een vraag voor de BTW specialisten... als je aan bepaalde voorwaarden voldoet dan kun je ook voor thuisbatterijen de BTW terugvragen.
Voor onze nieuwbouwwoning heb ik dat al een keer op eigen naam gedaan enkele jaren later, na een forse uitbreiding nog een keer op naam van mijn vrouw gedaan.
Nu ben ik voornemens te investeren in een Sigenstore en vroeg mij af hoe ik dat nu dan moet doen. Bijkomend 'probleem' is dat ik mij enkele jaren gelden als zelfstandige (ZZP) heb ik ingeschreven bij de KvK en zakelijk ook BTW moet verrekenen ieder kwartaal.
Wellicht dat iemand hier ook met ditzelfde probleem heeft moeten dealen

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

In de basis kan het 1x per persoon:

Het komt erop neer dat je zakelijk btw teruggaaf vaker kunt toepassen, particulier niet

hier thuis ook:
Zonnepanelen destijds (8 jaar geleden) op mijn naam gedaan,
thuisaccu nu op naam van mijn vriendin ,maar dan moet ook alles op haar naam, inclusief energiecontract, aanschaf etc etc. dan kan het
maar zover ik weet, kun je dit prive (niet zakelijk) maar 1x per persoon toepassen

Stukje AI input:
Voor een thuisaccu betaal je nog wel het standaardtarief van 21% btw. Je kunt deze btw alleen terugvragen als je wordt gezien als 'btw-ondernemer'.
www.energie-transitie.info

Belangrijkste voorwaarde: De factuur van de accu én het energiecontract moeten op dezelfde naam staan. Staat het energiecontract op naam van je partner en de factuur van de accu op jouw naam? Dan wijst de Belastingdienst de aanvraag af.
Handelen in stroom: Om de btw terug te krijgen, moet je de accu gebruiken om stroom te verhandelen (bijvoorbeeld met een dynamisch energiecontract).
Kleineondernemersregeling (KOR): Heb je in het verleden al btw teruggevraagd voor zonnepanelen en ben je daarna de KOR ingegaan? Dan kun je de btw op een nieuwe thuisaccu meestal niet terugvragen

[ Voor 4% gewijzigd door HenkS op 16-03-2026 15:46 ]

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:49
Sharky2000 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:31:
Even een vraag voor de BTW specialisten... als je aan bepaalde voorwaarden voldoet dan kun je ook voor thuisbatterijen de BTW terugvragen.
Voor onze nieuwbouwwoning heb ik dat al een keer op eigen naam gedaan enkele jaren later, na een forse uitbreiding nog een keer op naam van mijn vrouw gedaan.
Nu ben ik voornemens te investeren in een Sigenstore en vroeg mij af hoe ik dat nu dan moet doen. Bijkomend 'probleem' is dat ik mij enkele jaren gelden als zelfstandige (ZZP) heb ik ingeschreven bij de KvK en zakelijk ook BTW moet verrekenen ieder kwartaal.
Ik zit in de KOR en op de naam van mijn vrouw is ooit de BTW op de zonnepanelen teruggevraagd. De BTW Centrale maakt een maatschap aan op beider naam, dynamische energie contract en batterij factuur moet dan ook op beider naam staan. Ging bij mij helemaal goed.

• RobSig
Ik heb een BTW no voor mijn beheer bv en mij is destijds aangeraden om eea via mijn vrouw te regelen. Zonne plan contract op mijn vrouw haar naam en investering Sigen op mijn vrouw haar naam. Binnen no time btw retour zonder poespas en vragen. Idd via tijdelijk KOR regeling ik meende via de BTW centrale of zoiets.

[ Voor 12% gewijzigd door RobSig op 16-03-2026 16:04 ]

• daemonix
  • Niet online
Gaat niet lukken als je al in de Kleine Ondernemers Regeling zit, en je vrouw ook.

• kliffen
Na 5 jaar kun je je weer afmelden bij de KOR geloof ik. Het jaar daarop kan het spel met de btw weer opnieuw bij een nieuwe aankoop.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:28
1 tip die ik kreeg: met 2 mensen kun je drie combinaties maken...

• Bschnitz

• Pr088
Als het ook nog de looks heeft van een Anker Solix X1, met een nette prijs... Ben benieuwd

• Bschnitz
Pr088 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:13:
[...]

Als het ook nog de looks heeft van een Anker Solix X1, met een nette prijs... Ben benieuwd
Foto staat erbij in het midden, moet je wat inzoomen.

Nagenoeg geen verschil met een 4 BAT stack.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKoczsasTLeez0pMyyTXpVRVq1Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MDP8kYixyNsUyR2q3YpJ8JQ3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Bschnitz op 16-03-2026 17:18 ]

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:37
Bschnitz schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:17:
[...]

Foto staat erbij in het midden, moet je wat inzoomen.

Nagenoeg geen verschil met een 4 BAT stack.

[Afbeelding]
Weet niet of ik mag linken naar facebook, maar hier meer info:
Link facebook groep

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Laro01
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:16
Sharky2000 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:31:
Je kunt samen met je vrouw een combi maken. Bel even vrijblijvend met de https://de-centrale.nl/ zij hebben voor mij ook de BTW terug gevraagd tegen een redelijk tarief. Even bellen kost niets.

[ Voor 4% gewijzigd door Laro01 op 16-03-2026 18:13 ]

• Fchart
Laro01 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:11:
[...]

Je kunt samen met je vrouw een combi maken. Bel even vrijblijvend met de https://de-centrale.nl/ zij hebben voor mij ook de BTW terug gevraagd tegen een redelijk tarief. Even bellen kost niets.
Wat was je ongeveer kwijt voor deze service?
Groet

• kliffen
Fchart schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:51:
[...]

Groet
Vorig jaar vroegen ze €99

• Laro01
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:16
Fchart schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:51:
[...]

Groet
€ 99,00 ex BTW. De BTW vragen ze ook voor je terug.

• dukeenvana
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:54
Wie heeft voor mij het verlossende woord nadat ik van verschillende installateurs verschillende antwoorden heb gekregen. wat is waar:

1. De Solaredge AC-omvormer (SE9K) wordt tijdens een blackout van het lichtnet volledige uitgeschakeld en de Sigenstor batterij wordt niet meer gevuld met PV-energie.
2. De Solaredge AC-omvormer wordt wel uitgeschakeld maar vanuit de Gateway wordt een laagspanningsfrequentie naar de Solaredge omvormer gestuurd en evt. geproduceerde PV-energie vloeit de batterij in.
3. Beide bovenstaande antwoorden zijn onjuist want het zit zo .........

PV-Output

• Fchart
Bedankt @Laro01 en @kliffen

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:36
dukeenvana schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:12:
Wie heeft voor mij het verlossende woord nadat ik van verschillende installateurs verschillende antwoorden heb gekregen. wat is waar:

1. De Solaredge AC-omvormer (SE9K) wordt tijdens een blackout van het lichtnet volledige uitgeschakeld en de Sigenstor batterij wordt niet meer gevuld met PV-energie.
2. De Solaredge AC-omvormer wordt wel uitgeschakeld maar vanuit de Gateway wordt een laagspanningsfrequentie naar de Solaredge omvormer gestuurd en evt. geproduceerde PV-energie vloeit de batterij in.
3. Beide bovenstaande antwoorden zijn onjuist want het zit zo .........
4: Als je de sigenstor en de sigengateway hebt dan heb je van je sigenstor (accu's) een backup van je woning (als je dat zo hebt ingesteld) of deel van je woning. Van uitgaande dat je Solaredge gewoon op je meterkast zit (of op de smart port van de gateway) blijft deze bij de stroomuitval gewoon aan. De Sigenergy creëert een soord van microgrid. Dit omdat de backup het van het grid overneemt en de omvormer dan aan blijft. Deze kan dus gewoon stroom terugleveren. De Solaredge omvormer heeft wel spanning nodig omdat deze zich dan kan aanpassen aan het net/accugateway welke sinus/hrz.
Die laagspanning waar je het over hebt heeft denk ik te maken met de optimizers (als je die hebt) Die geven bij uitval 1V max per optimizer door zodat het "veilig" is en niet het volle vermogen doorgeeft. Pas als de omvormer ze detecteerd en er wat mee kan dan gaat het voltage omhoog (wat de panelen opleveren).

Frequentie-sturing: Als de accu vol is en je huis verbruikt weinig stroom, dan "duwt" de SigenStor de frequentie een klein beetje omhoog (bijvoorbeeld naar 51Hz of 52Hz). De SolarEdge omvormer is geprogrammeerd om bij een hogere frequentie zijn vermogen te verminderen of helemaal te stoppen. Zo wordt voorkomen dat de accu overladen wordt.

Maar let op, de Solaredge moet wel aangesloten zijn achter de Sigengateway. Als je deze na je hoofdschakelaar zet (voor de gateway) dan fungeert hij idd niet als de stroom uitvalt omdat deze dan niet in de backup valt.

Zo iets volgens mij :) .

[ Voor 17% gewijzigd door stanman23 op 16-03-2026 22:36 ]

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:28

BP on the move!!!

Pagina: 1 ... 51 52 Laatste