Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
Richard321 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 23:34:
[...]

[...]

als ik dit zo lees zal ik met de installateur moeten gaan overleggen om mijn huidige omvormer er tussen uit te halen en dit naar de Sig over te brengen, echter denk ik niet dat dit haalbaar is.
huidige omvormer zit op zolder, en zoals al eerder aangegeven is de afstand van daar richting de Sig een kleine 25 meter.

ik zit echter ook niet te wachten om een nieuwe omvormer te plaatsen, maar je hebt er natuurlijk weinig aan als je zonnepanelen niks doen in een Off-grid situatie.. daar heb je juist die hele gateway voor...
ik voorzie dus nog wat extra kosten :/

ook snap ik niet waarom de vorige instalateur gekozen heeft voor een 1 fase omvormer terwijl het huis al 3 fase was..
Ik weet niet hoe makkelijk het is om een kabel van je zolder (AC) dan wel vanaf je dak (DC) naar je schuur te brengen? Je zou de omvormer in de schuur kunnen ophangen naast de Sigenstore gateway. DC over 25m heeft praktisch geen verlies en is relatief goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daentje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:26
AI zal natuurlijk een heleboel leren naarmate de tijd vordert maar zal in mijn geval moeite hebben met het onregelmatig laden van de auto. En dan gaat het toch al gauw om 60kw per lading. Wellicht dan maar wisselen in de app bij meer zelfconsumptie. Probeer uiteraard zelf wel zoveel mogelijk gebruik te maken van PV als ik overdag kan laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mestief
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-06 16:21
Korte update:
Gisteren is mijn bestelling geleverd en ik heb geluk. De nieuwe gateway is geleverd. ipv een HomeMax heb ik een Home Pro ontvangen. De HomeMax wordt niet meer geleverd door de leverancier en de HomePro is de opvolger. Verschil in formaat van de behuizing vind ik overigens wel meevallen. Iets minder breed en iets minder hoog. De Home Pro heeft ook niet standaard een autmaat voor de 2e inverter. Maar deze kun je zelf wel bijblaatsen indien nodig en alle aansluitmateriaal daarvoor zit erbij.

Voor nu ga ik de smartmeter gebruiken om opwek van de SolarEdge door te geven. De 3-fase smartmeter kan ook voor 1-fase gebruikt worden.
De aardlekautomaat waar de omvormer nu op zit zal gelijk achter de hoofdschakelaar gezet worden parralel aan de Gateway (Grid).
Verder ga ik zoals aangeraden werd even op zoek naar een geschikte 3-fase SolarEdge omvormer. De panelen liggen een beetje ongustig, daarom wil ik de optimizers houden. Op de zuidkant van mijn dak komen nieuwe panelen, deze zullen wel rechtstreeks op de Sigen worden aangesloten. Maar dat gaat nog wel een paar weken duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:37
mestief schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:34:
Korte update:
Gisteren is mijn bestelling geleverd en ik heb geluk. De nieuwe gateway is geleverd. ipv een HomeMax heb ik een Home Pro ontvangen. De HomeMax wordt niet meer geleverd door de leverancier en de HomePro is de opvolger. Verschil in formaat van de behuizing vind ik overigens wel meevallen. Iets minder breed en iets minder hoog. De Home Pro heeft ook niet standaard een autmaat voor de 2e inverter. Maar deze kun je zelf wel bijblaatsen indien nodig en alle aansluitmateriaal daarvoor zit erbij.

Voor nu ga ik de smartmeter gebruiken om opwek van de SolarEdge door te geven. De 3-fase smartmeter kan ook voor 1-fase gebruikt worden.
De aardlekautomaat waar de omvormer nu op zit zal gelijk achter de hoofdschakelaar gezet worden parralel aan de Gateway (Grid).
Verder ga ik zoals aangeraden werd even op zoek naar een geschikte 3-fase SolarEdge omvormer. De panelen liggen een beetje ongustig, daarom wil ik de optimizers houden. Op de zuidkant van mijn dak komen nieuwe panelen, deze zullen wel rechtstreeks op de Sigen worden aangesloten. Maar dat gaat nog wel een paar weken duren.
Je kan ook alleen de optemizers laten vervangen voor tigo of die van Sigen zelf (als ze er al zijn, anders heb ik nu iets verteld wat nog niet mag, oppsie). Dan kan alles op de Sigen.

Just my 2 cents. Lijkt me goedkoper.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Nu online
Bschnitz schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:54:
[...]

Je kan ook alleen de optemizers laten vervangen voor tigo of die van Sigen zelf (als ze er al zijn, anders heb ik nu iets verteld wat nog niet mag, oppsie). Dan kan alles op de Sigen.

Just my 2 cents. Lijkt me goedkoper.
Je bedoelt dat Sigen met optimizers komt?? Ik dacht dat SolarEdge patent op die techniek had.

Ik heb wel gezien dat ze met micro omvormers komen maar da's ook geen goedkope aanpassing van je systeem. Iemand moet dan het dak op en per paneel alles vervangen. Als ze een beetje onhandig liggen, moeten ze er ook deels af.

Een 3-fase omvormer van SE kost geen drol meer. De SE7K is 299 euro....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Nu online
mestief schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:34:
Korte update:

Ik weet niet hoeveel WP je hebt liggen op je dak, maar als voorbeeld de SE7K is 299. Kijk maar eens bij volt-shop.nl. Ik ken de aanbieder niet... maar anders bol.com bv is hij voor 450 te koop.

Ook andere uit deze 'oudere' serie (oud omdat er geen accu op kan) zijn vrij goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
jelleeelco schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:52:
[...]

Je bedoelt dat Sigen met optimizers komt?? Ik dacht dat SolarEdge patent op die techniek had.

Ik heb wel gezien dat ze met micro omvormers komen maar da's ook geen goedkope aanpassing van je systeem. Iemand moet dan het dak op en per paneel alles vervangen. Als ze een beetje onhandig liggen, moeten ze er ook deels af.

Een 3-fase omvormer van SE kost geen drol meer. De SE7K is 299 euro....
Als die omvormer maar €300 kost is dat de goedkoper optie ja.

Sigen komt met meer producten de komende tijd. Je moet ze dan inderdaad vervangen, ook zou je die tigos kiezen.

Je kan ook niet gewoon de optimizers eraf halen en de string los aansluiten? Heb je ze echt nodig op elke zp?

Je kan ook gewoon de 1 of 2 zonnepanelen uitrusten met een of twee tigos en klaar.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Nu online
Bschnitz schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:07:
[...]

Als die omvormer maar €300 kost is dat de goedkoper optie ja.

Sigen komt met meer producten de komende tijd. Je moet ze dan inderdaad vervangen, ook zou je die tigos kiezen.

Je kan ook niet gewoon de optimizers eraf halen en de string los aansluiten? Heb je ze echt nodig op elke zp?

Je kan ook gewoon de 1 of 2 zonnepanelen uitrusten met een of twee tigos en klaar.
Ja dat zou natuurlijk kunnen, maar bv ik heb twee rijen aan panelen op een schuin dak. Het zou betekenen dat ieder paneel eraf moet om optimizer te verwijderen en te vervangen voor die van Sig. Qua arbeidskosten is dat best prijzig, zijn ze toch een dag mee bezig met 2 man.

Het hangt dus een beetje van de situatie af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
jelleeelco schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:14:
[...]

Ja dat zou natuurlijk kunnen, maar bv ik heb twee rijen aan panelen op een schuin dak. Het zou betekenen dat ieder paneel eraf moet om optimizer te verwijderen en te vervangen voor die van Sig. Qua arbeidskosten is dat best prijzig, zijn ze toch een dag mee bezig met 2 man.

Ah ja. Sorry dat wist ik niet. Dan houd het op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard321
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15-06 23:07
Ik heb vandaag met de instalateur gebeld. en die geeft aan dat het geen probleem moet zijn, om de solar edge werkend te hebben met een off-grid situatie. ( hij ging even een tekening maken hoe dat er uit zou zien)
wel blijven hun pushen om de gateway zo dicht mogelijk bij de meterkast te plaatsen.
nu wil ik de gateway en batterij alle 2 in de garage plaatsen, dat is vanaf de meterkast ongeveer 25 meter.

zover ik begreep zouden ze 5x10mm2 richting de garage willen trekken, en hebben ze het er over dat dit hele dikke kabels zijn 50+ mm per stuk. ( ik heb een buis van 80mm liggen) dus daar zouden er geen 2 in kunnen dus in dat geval moet er een nieuwe buis gegraven worden ( of koud in het zand leggen)
maar zijn die kabels echt zo dik ( experts ?) als ik google gebruik kom ik 18-25mm tegen. ik zou zeggen dat je er daar wel 2 van in een 80mm buis krijgt?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
jelleeelco schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:14:
[...]

Inderdaad, heb hier de keuze gemaakt om een SigEnergy EC Energy Controller TP 17kW te plaatsen, deze heeft 4 strings en dan kunnen de bestaande 3 sets zonnepanelen gewoon blijven liggen.
De 3 omvormers verwijderen de mc4 stekkers in de sig. :)

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Nu heb ik altijd begrepen dat je je batterij en zonnepanelen in Nederland niet in eiland modus mag gebruiken. Is dat ook zo?

En ondersteunt de Sigenstor batterij een dergelijke modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
jelleeelco schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:54:
[...]

Ik weet niet hoeveel WP je hebt liggen op je dak, maar als voorbeeld de SE7K is 299. Kijk maar eens bij volt-shop.nl. Ik ken de aanbieder niet... maar anders bol.com bv is hij voor 450 te koop.

Ook andere uit deze 'oudere' serie (oud omdat er geen accu op kan) zijn vrij goedkoop.
Dank voor de tip.Zal ff kijken.
De huidige SolarEdge is een HDWave 3500. Ik daar ongeveer 3800 WP aan oanelen op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
Richard321 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:25:
Ik heb vandaag met de instalateur gebeld. en die geeft aan dat het geen probleem moet zijn, om de solar edge werkend te hebben met een off-grid situatie. ( hij ging even een tekening maken hoe dat er uit zou zien)
wel blijven hun pushen om de gateway zo dicht mogelijk bij de meterkast te plaatsen.
nu wil ik de gateway en batterij alle 2 in de garage plaatsen, dat is vanaf de meterkast ongeveer 25 meter.

zover ik begreep zouden ze 5x10mm2 richting de garage willen trekken, en hebben ze het er over dat dit hele dikke kabels zijn 50+ mm per stuk. ( ik heb een buis van 80mm liggen) dus daar zouden er geen 2 in kunnen dus in dat geval moet er een nieuwe buis gegraven worden ( of koud in het zand leggen)
maar zijn die kabels echt zo dik ( experts ?) als ik google gebruik kom ik 18-25mm tegen. ik zou zeggen dat je er daar wel 2 van in een 80mm buis krijgt?!
Ik heb zelf ook 5x 10mm2 van mijn meterkast naar de gateway. Ik heb hiervoor bewust flexibel YMVK gekozen. Deze is 20mm dik.
Deze:
https://www.elektramat.nl...kajUxJGwwJGgzODYyNTg3Mg..

Ik heb P25 installatiebuis gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:19
Richard321 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:25:
Is het niet mogelijk om de Solar Edge er volledig tussen uit te laten en de omvormer van Sigenergy gewoon te gebruiken?

Als ik het goed heb kan je je batterij dan rechtstreeks vanuit je panelen opladen wat DC blijft en dus zonder verlies. Alleen als je vanuit je zonnepanelen of batterij naar je woning of naar de Grid gaat doet de Sigenergy omvormer zijn werk om het weer om te zetten naar AC.

Met Solar Edge gaat het van DC (zonnepanelen) naar AC richting woning of Grid. Gaat overtollige energie naar de batterij dan moet het weer van AC naar DC, en gebruik je je batterij moet het weer van DC naar AC. Ik lees hier "verlies op verlies".

Ik ben geen pro dus kan het mis hebben, correct me if i'm wrong...

[ Voor 3% gewijzigd door Anunnaki op 07-06-2025 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-06 22:22

HenkS

Da_king alias HenkS

Dat kan. Ik had hier een omvormer tussen hangen en eruit laten halen.
Want je hebt er een apparaat tussen wat niet nodig is. Dus iets extra's wat kapot kan. Veel beter direct de omvormer van sigen in direct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 03:46
Ik heb m’n installatie op Ai Balanced staan, wat me opvalt is dat de gerapporteerde ‘winst/opbrengst’ veel hoger is dan wat ik in de Vattenfall app zie (ik zit nog even aan Vattenfall vast omdat ik anders de hele winter mag ophoesten, contract liep halverwege mijn jaar opgave schema).

Vraag me af of ik wel de juiste tarieven heb geselecteerd (EEX), of dat er iets anders mist in de configuratie. Tarieven lijken wel overeen te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pF7Ba6nsDBPr5JxiJ0BGxdBUuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLK2kou6cBBAqiOOVkMIXon9.jpg?f=fotoalbum_large
Noxa schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:06:
Nu heb ik altijd begrepen dat je je batterij en zonnepanelen in Nederland niet in eiland modus mag gebruiken. Is dat ook zo?

Nog nooit van gehoord, maar Sigenergy support een volledig onafhankelijke setup met een koude start (dus de omvormer kan ook met een ‘lege’ batterij gestart worden bij een stroom storing of als je de setup in eiland modus hebt. Ik zou wel de omvormer via de smart poort aansturen zodat deze ook kan worden uit gezet (en ik zou checken of je omvormer frequency control ondersteunt).

[ Voor 29% gewijzigd door 01001000 op 07-06-2025 14:17 ]

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz

Staat gewoon in de topicstarter. Kan via de Gateway. Mag gewoon in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
01001000 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:12:
Ik heb m’n installatie op Ai Balanced staan, wat me opvalt is dat de gerapporteerde ‘winst/opbrengst’ veel hoger is dan wat ik in de Vattenfall app zie (ik zit nog even aan Vattenfall vast omdat ik anders de hele winter mag ophoesten, contract liep halverwege mijn jaar opgave schema).

Vraag me af of ik wel de juiste tarieven heb geselecteerd (EEX), of dat er iets anders mist in de configuratie. Tarieven lijken wel overeen te komen.

[Afbeelding]

[...]

Nog nooit van gehoord, maar Sigenergy support een volledig onafhankelijke setup met een koude start (dus de omvormer kan ook met een ‘lege’ batterij gestart worden bij een stroom storing of als je de setup in eiland modus hebt. Ik zou wel de omvormer via de smart poort aansturen zodat deze ook kan worden uit gezet (en ik zou checken of je omvormer frequency control ondersteunt).
Ook gebruikte energie telt mee etc. en dat kan je energie leverancier niet zien, want die kunnen direct gebruikte stroom niet meetellen sinds deze nooit op het net gekomen is.

Kan kloppen dat dit niet klopt dus.

Als je dynamische tarieven ophaald maar een vast contract hebt dan kan dat nooit kloppen. Geheel ander type contract. Dan moet je met vaste tarieven werken.

Verder snap ik je opmerking niet met winter ophoesten? Dynamische leveranciers salderen ook.... tenminste Zonneplan doet dit. Genoeg informatie hoe dit werkt op hun site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 03:46
Bschnitz schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:37:
[...]

Ook gebruikte energie telt mee etc. en dat kan je energie leverancier niet zien, want die kunnen direct gebruikte stroom niet meetellen sinds deze nooit op het net gekomen is.

Kan kloppen dat dit niet klopt dus.

Als je dynamische tarieven ophaald maar een vast contract hebt dan kan dat nooit kloppen. Geheel ander type contract. Dan moet je met vaste tarieven werken.

Verder snap ik je opmerking niet met winter ophoesten? Dynamische leveranciers salderen ook.... tenminste Zonneplan doet dit. Genoeg informatie hoe dit werkt op hun site.
Ik heb nu een dynamisch contract (per 1 Juni, heb de batterij per 30 April). Wat ik bedoel met de winter is dat mijn jaar opgave van November tot November loopt en mijn contract liep van 1 juni tot 30 mei. Als ik nu switch dan word er een eind afrekening opgemaakt van November tot nu, dus deels vast contract met saldering volgens dat contract en deels verrekening met de zomer opbrengst icm het dynamische contract. Dat zou een verbruik van ca 4 megawattuur zijn terwijl dit over een heel jaar nul op de meter is en dan via een salderings regeling word verrekend. In principe zou ik dat weer terug verdienen met de volgende leverancier maar ik wil m’n contract looptijd ook iets dichter bij het jaar einde hebben ivm de veranderingen die er aan komen.

Voor extra complexiteit zit ik ook vrij dicht bij de 10MWh grens wat weer een impact heeft mochten ze proraten van de grens (10MWh over 12 maanden maar 6,7 voor 8 maanden). Ik heb daar nog geen antwoord op gekregen van vattenfall naast ‘dat heeft mogelijk een impact’ omdat ze je als grootverbruiker kunnen classificeren. Ik ergens in September wel switchen.

Lijkt er overigens op dat Vattenfall de opbrengst zonder belasting rapporteert in de app, wat het verschil redelijk verklaart.

[ Voor 3% gewijzigd door 01001000 op 07-06-2025 15:46 ]

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Nu online
HenkS schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:16:
Dat kan. Ik had hier een omvormer tussen hangen en eruit laten halen.
Want je hebt er een apparaat tussen wat niet nodig is. Dus iets extra's wat kapot kan. Veel beter direct de omvormer van sigen in direct
Als je optimizers van SolarEdge hebt (vaak de reden om voor SE te kiezen) kan dat niet. Die werken alleen met omvormers van SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief

Normaalgesproken mag je accusysteem/omvormer niet actief blijven bij uitval van het Grid. Maar de optionele gateway maakt het mogelijk in eiland modus te draaien waar de het Grid losgekoppeld wordt. Dan is het wel mogelijk. Er zijn ook niet veel systemen die dit kunnen. Ik ken zelf alleen Sigenergy/Haier en Emphase (sinds kort) die dit kunnen en beide maken ze gebruik van een gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
Vandaag de boel geinstalleerd.
De HomePro is idd stil. Deze hoor je helemaal niet. Alleen als de relais weer terugschakeld bij actieve grid hoor je het vrij luid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Nu online
mestief schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:13:
[...]

Normaalgesproken mag je accusysteem/omvormer niet actief blijven bij uitval van het Grid. Maar de optionele gateway maakt het mogelijk in eiland modus te draaien waar de het Grid losgekoppeld wordt. Dan is het wel mogelijk. Er zijn ook niet veel systemen die dit kunnen. Ik ken zelf alleen Sigenergy/Haier en Emphase (sinds kort) die dit kunnen en beide maken ze gebruik van een gateway.
Ik heb een en gateway die offgrid kan. Maar als ik vraag me dus af of hij verder gaat als het net uitvalt maar de zon wel schijnt. Ik heb de indruk dat mijn SolarEdge er dan ook mee op houdt.

Iemand een idee hoe ik dat in de settings kan instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:19
Hierbij enkele schema's die ik gevonden heb hoe de verschillende aansluitingen verlopen.

De versie zonder back-up vereist geen GATEWAY, maar alleen een “SIGEN SENSOR” energiemeter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWxjWAMhqRLn_NcZ7Jd8j-cZod0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/36w6rHveDGlPxPLjxCAWLOKk.png?f=user_large

De volledige back-up versie vereist de installatie van een enkele of driefasige GATEWAY. Het vereist geen integratie van een “SIGEN SENSOR” meter omdat alle energie in het systeem wordt beheerd via de GATEWAY:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIQqEixrqEB3PD-m5NQf81fLUwE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h6HyfjGZelEElMMJC3V9dcMb.png?f=fotoalbum_large

De versie, ZONDER BACK-UP, en aansluiting bestaand zonnepanelen systeem. Externe omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jgXSIwLohC9RdSFiL-7b0PodoM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7cfCgvc0huh19lPnnKz9JYV1.png?f=user_large

Hieronder nog een schema waarom de Gateway in Nederland is toegestaan, hij kan zich volledig afsluiten van het Grid door relais:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFVjQGs_0aMDshW0sWITiDkM10E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/K4DeSTVLavGPkzOuSWFlVcgL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
Ik toch iets raars in de app.
Zoals eerder aangegeven heb ik nog een SE omvormer. Deze is aan de Grid zijde aangesloten en via de powermeter gekoppeld aan de Sigen. Aan de Sigen zelf zijn nog geen panelen gekoppeld.
Als ik nu in de App kijk (zie afbeelding)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/js5cuE9_vAybeJXNl48w6DzePbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Im58o9lhDkez31l3nQyKKC3.jpg?f=fotoalbum_large
Zie ik dat wat Sig aangeeft bij stroomnet het totaal is van opbrengst zonnepanelen en afname van stroomnet.
Op zich klopt dat voor de gateway wel, dat deze aan de Grid zijde het totaal ziet. Maar aangezien het ook de opgewekte energie van de SE ziet had ik verwacht alleen afname van het stroomnet te zien bij stroomnet.
Zijn er meer die dit hebben of moet ik nog iet instellen in de app.
Het is aangesloten volgens onderstaande schema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kA-2awIczkOq0YaH5j0gajm62MI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A2WLJWb9efg9qhkSLl69JWvg.png?f=fotoalbum_large

De groene vakjes = Solar Edge en Power sensor

[ Voor 17% gewijzigd door mestief op 08-06-2025 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
Noxa schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:29:
[...]

Ik heb een en gateway die offgrid kan. Maar als ik vraag me dus af of hij verder gaat als het net uitvalt maar de zon wel schijnt. Ik heb de indruk dat mijn SolarEdge er dan ook mee op houdt.

Als het net uitvalt zal de Gateway er voor zorgen dat je stroom blijft houden (zolang je accu opgeladen is). Afhankelijk van hoe je SE is aangesloten zal deze idd uitschakelen bij stroomuitval. Alleen als het aangesloten is op de Smart-Port zal de SE aanblijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05:23
Welke code moet je instellen bij netcode?
Ik heb hem op EN50549 staan, maar vraag me af of dit correct is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdrOTlHnhu-3hfUdk3zYjEzC-7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1VHvsVPu1GC4kBKqf6ihYlc.jpg?f=fotoalbum_large

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
In NL eentje hoger
VDE_AR_AN_4105

[ Voor 30% gewijzigd door mestief op 08-06-2025 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Noxa schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:29:
[...]

Hoofdschakelaar van je stroom even omzetten als de zon schijnt. Kom je er vanzelf achter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Nu online
HenkS schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:51:
[...]

Hoofdschakelaar van je stroom even omzetten als de zon schijnt. Kom je er vanzelf achter :)
Zat ik ook aan te denken. Ga het morgen middag eens proberen. Nu te veel activiteit.

Denk wel dat mijn pv niet op de gateway is aangesloten maar rechtstreeks in de meterkast. Dus ik denk dat de vlieger niet op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard321
Anunnaki schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:54:
Hierbij enkele schema's die ik gevonden heb hoe de verschillende aansluitingen verlopen.

De versie zonder back-up vereist geen GATEWAY, maar alleen een “SIGEN SENSOR” energiemeter:
[Afbeelding]

De volledige back-up versie vereist de installatie van een enkele of driefasige GATEWAY. Het vereist geen integratie van een “SIGEN SENSOR” meter omdat alle energie in het systeem wordt beheerd via de GATEWAY:
[Afbeelding]

De versie, ZONDER BACK-UP, en aansluiting bestaand zonnepanelen systeem. Externe omvormer.
[Afbeelding]

Hieronder nog een schema waarom de Gateway in Nederland is toegestaan, hij kan zich volledig afsluiten van het Grid door relais:
[Afbeelding]
ik zou een soort hybride versie hebben tussen beide.

want er is dus wel een omvormer aan wezig van een andere maker (voor de zonnepanelen). maar de gateway is er dan wel weer.
hier zal de instalateur dan dus zelf moeten bedenken wat het beste is om dit aan te sluiten.
en schijnbaar zijn er meerdere wegen naar Rome, en dan ook nog verschil in wat er op dit moment al aan omvormer beschikbaar is.

ik hoop dinsdag een positieve reactie van de installateur te krijgen en zal die hier dan ook posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:12

timpel_800

Amber 65

Beste Sigenstor eigenaren. Ik ben ook bezig met de aanschaf van een thuisbatterij en morgen komt er iemand langs voor een offerte.

Ik heb nu 4 stringomvormers hangen (in totaal 19,2kWp) met een aantal verschillende oriëntaties. Maar ik heb alleen maar Sunpower panelen en die hebben allemaal een nogal hoog voltage. Nu zie ik in de datasheet van de Sigenstor dat er 19kWp aangesloten kan worden, maar wel slechts 1100volt. Met mijn panelen zit ik daar vrij snel overeen (60-70v per paneel).
Of is die 1100v per mppt ? Weet iemand dit?

Alvast dank. Ps ik ben zeer benieuwd. Zijn er ook mensen die deze batterij zelf aangesloten hebben? Dat is namelijk wel mijn plan.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babro
timpel_800 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:42:
Beste Sigenstor eigenaren. Ik ben ook bezig met de aanschaf van een thuisbatterij en morgen komt er iemand langs voor een offerte.

Ik heb nu 4 stringomvormers hangen (in totaal 19,2kWp) met een aantal verschillende oriëntaties. Maar ik heb alleen maar Sunpower panelen en die hebben allemaal een nogal hoog voltage. Nu zie ik in de datasheet van de Sigenstor dat er 19kWp aangesloten kan worden, maar wel slechts 1100volt. Met mijn panelen zit ik daar vrij snel overeen (60-70v per paneel).
Of is die 1100v per mppt ? Weet iemand dit?

Alvast dank. Ps ik ben zeer benieuwd. Zijn er ook mensen die deze batterij zelf aangesloten hebben? Dat is namelijk wel mijn plan.
Zover ik weet is het 1100 per mppt, waarom pak je niet de 15 kw omvormer ipv de 12? Ja ik heb het zelf aangesloten, is goed te doen als je er iets vanaf weet, wel is het veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Ik wet nog niet welke omvormer of hoeveel kWh aan batterijen ga nemen, daarvoor wil ik dus iemand laten komen. Maar als jullie willen meedenken, heel graag.

Mijn situatie is denk ik niet doorsnee, aangezien ik een hobbybakkerij in mijn garage heb waar ik veel stroom gebruik door de oven en koelkast/vriezer/kneedmachine. De grootverbruiker is de oven die op piekmomenten 30kW trekt. Zie screenshot van een dag waarop ik bak. (130kWh op een dag dat ik bak is gemiddeld)
De oven vanaf de hoofdschakelaar direct naar een verdeelkast in de garage. Het zou dus een idee zijn om deze gewoon helemaal buiten het 'bereik' van de batterij te laten indien dit kan.

Mijn idee is niet om deze hoeveelheid kW's uit de batterij te trekken. Dat lijkt mij niet realistisch.

Daarnaast is ons huis full electric met warmtepomp en we hebben ook een EV, maar deze staat vaak op de oprit als de zon schijnt dus die kan ik behoorlijk vaak op zonnestroom laden. We hebben een Zappi , die voldoet. Ik hoef dus geen charger van Sigenergy.

Qua verbruik in de zomer zit ik op iets van 8 - 10 kWh wat ik uit het net trek als de zon niet schijnt. In de winter is dit natuurlijk een stuk hoger ook omdat we dus met WP verwarmen. Ik denk gemiddeld 20 tot 30kWh, maar dit ligt sterk aan hoe koud het is natuurlijk.

Qua omvormer/orientatie:

1 x SMA 6000TL met 20 panelen op ZZO op schuin dak en op dakkapel (met schuin dak) dus hier heb ik al 2 x mppt voor nodig.
(20* SunPower 360wp)

1 x SMA tripower 6.0 op Zuid Plat dak. Hier kan ik wegkomen met 1 mppt (14* SunPower 395wp)

1 x SMA tripower 4.0 op ZW waarvan de helft op plat dak en de andere helft verticaal op de gevel (14 x SunPower 425wp, totaal, 2 x mppt)

Als laatste nog 1 x SMA sunny boy 1,5 op Noord met een polystring (3 panelen op dakkapel, 3 panelen op 45 graden SunPower 360wp). Deze staat pal noord en doet dus niet veel in de winter.

Wat ik vooral zoek is iemand die een beetje kan meedenken over bijv wat een goede capaciteit omvormer is en niet maar zegt van ja je moet gewoon een 10kWh accu kopen en een 5kW omvormer want dat hebben de meeste mensen.

De installatie komt in principe op zolder te staan en de charger is dus niet nodig. Ook vind ik het niet echt nodig om eilandbedrijf te kunnen hebben, maar het zou wel fijn zijn om dit later te kunnen toevoegen.

PS 3 x 50A aansluiting.

Als jullie ideeën hebben, graag

Alvast bedankt voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzdirhsiuD8M7pkj8PorGG-CdTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gGWJpwEvVr97UxqFHPOoOM9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkswkROAt9TsJFzH1_ErRuCq-kU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zG0JHArgWFC6MVpDhbx8q3i7.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door timpel_800 op 09-06-2025 20:25 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babro
Kun je nog de wp’s toevoegen van de panelen, duidelijk is dat het geen standaard situatie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babro
Ok, dat is een bak aan info,wat wil je bereiken, want als peakshaving goed toe past dan zou je terug kunnen naar een 3x25 ampere aansluiting. Met een 17 kw omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNPrCwWKXbiNBPeAQ_yyptE44Ho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ptl74E02kd35XfLTkaJYvDmE.png?f=fotoalbum_large

Dat zou al een besparing opleveren van 2500 euro per jaar.

Door de vele verschillende dakvlakken zou ik er niet voor kiezen om alles aan de batterij te koppelen. Alleen de grootste sets, dus de 2 strings van de 6000TL en de string van de sma 6000 tripower en mogelijk nog een string van de sma 4000 tripower.

Daarnaast laat je nu een dag zien waarbij je bakt, maar op de andere dagen hou je veel meer stroom over en wil je die allemaal opslaan? En op een later tijdstip verkopen?

In mijn ogen moet je alleen het deel van de dag overbruggen met lage prijzen.

Ik zou kijken naar 40 kWh batterij met een 15 of 17 kw omvormer. Wel zou ik gelijk de gateway mee bestellen, want dan kun je de rest van de panelen op de smartpoort aansluiten en blijft alles doordraaien mocht de stroom uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard321
ik heb een vraag over de smartport.
want ik heb dan mogelijk een Solar edge omvormer die op die smart port kan.
maar dadelijk ook een warmtepomp SG ready die op die smartport aangesloten moet worden.

echter zie ik er maar 1?
sigenergy zegt dat er veel verschillende apparaten op kunnen, maar lijkt me niet dat dat tegelijk kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babro
Richard321 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:43:
ik heb een vraag over de smartport.
want ik heb dan mogelijk een Solar edge omvormer die op die smart port kan.
maar dadelijk ook een warmtepomp SG ready die op die smartport aangesloten moet worden.

echter zie ik er maar 1?
sigenergy zegt dat er veel verschillende apparaten op kunnen, maar lijkt me niet dat dat tegelijk kan..
Kan wel, maar dan moet er wel een verdeelkast tussen. Waarom moet de warmtepomp op een smartpoort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mestief
@timpel_800
De oven kan prima buiten de Sig om. Als je een Gateway wilt kan deze aan de Grid zijde aangesloten worden of zelfs op de Smart-Port. Grid zijde betekend dat het altijd buiten de Sig om gaat. Via de Smart-Port kan ingesteld worden of je wel/ geen accu capaciteit gebruikt, ook kun je dan bepalen of deze wel/niet wordt iotgeschakeld bij stroomuitval.
Wat de Max input DC voltage betreft, dat is 1100v per MPPT maar niminaal 600v per MPPT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Babro schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:37:
Ok, dat is een bak aan info,wat wil je bereiken, want als peakshaving goed toe past dan zou je terug kunnen naar een 3x25 ampere aansluiting. Met een 17 kw omvormer.
[Afbeelding]

Dat zou al een besparing opleveren van 2500 euro per jaar.

Door de vele verschillende dakvlakken zou ik er niet voor kiezen om alles aan de batterij te koppelen. Alleen de grootste sets, dus de 2 strings van de 6000TL en de string van de sma 6000 tripower en mogelijk nog een string van de sma 4000 tripower.

Daarnaast laat je nu een dag zien waarbij je bakt, maar op de andere dagen hou je veel meer stroom over en wil je die allemaal opslaan? En op een later tijdstip verkopen?

In mijn ogen moet je alleen het deel van de dag overbruggen met lage prijzen.

Ik zou kijken naar 40 kWh batterij met een 15 of 17 kw omvormer. Wel zou ik gelijk de gateway mee bestellen, want dan kun je de rest van de panelen op de smartpoort aansluiten en blijft alles doordraaien mocht de stroom uitvallen.
Bedankt voor je reactie. Ik heb al eens zitten nadenken over die oplossing van peakshaving, maar toen werd ik door een aantal batterijverkopers 'uitgelachen' omdat dit volgens hun niet kon zonder de straat vol accu's te zetten. Maar goed, als dat inmiddels wel zou kunnen, zou dat natuurlijk het allerbeste zijn en is de investering ook goed te beredeneren. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ik dan mijn batterij kan terugverdienen. 8)7

Overigens: ik heb gelezen dat je met een 3 x 25A aansluiting slechts een omvormer van max 12kW mag aansluiten? Jij zegt een 17kW? (ik zou ook zeggen 17kW is max want 3 x 25 x 230 = 17.250Wh

Jouw vraag: wat wil je bereiken. Ik zou nu zeggen: NOM draaien en de terugleverboete voorkomen. Want zoals je aangeeft: op bijna alle dagen lever ik heel veel terug, wat inmiddels al een probleem is met mijn huidige contract. Want ja, de ovens staan aan als de zon niet schijnt. En met het oog op 2027 is mijn huidige PV arsenaal natuurlijk een slecht idee. Hoewel de SMA's wel terug te regelen zijn zodat ze alleen eigen verbruik opwekken.

Ik heb zoveel PV omdat ik het superleuk vond om te installeren en omdat de panelen natuurlijk de laatste tijd heel goedkoop zijn geworden.

Ik zit niet per se te wachten op handelen maar als je denk dat dit een goed idee is, sta ik ik er zeker voor open.

[ Voor 5% gewijzigd door timpel_800 op 10-06-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
timpel_800 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 07:37:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb al eens zitten nadenken over die oplossing van peakshaving, maar toen werd ik door een aantal batterijverkopers 'uitgelachen' omdat dit volgens hun niet kon zonder de straat vol accu's te zetten. Maar goed, als dat inmiddels wel zou kunnen, zou dat natuurlijk het allerbeste zijn en is de investering ook goed te beredeneren. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ik dan mijn batterij kan terugverdienen. 8)7

Jouw vraag: wat wil je bereiken. Ik zou nu zeggen: NOM draaien en de terugleverboete voorkomen. Want zoals je aangeeft: op bijna alle dagen lever ik heel veel terug, wat inmiddels al een probleem is met mijn huidige contract. Want ja, de ovens staan aan als de zon niet schijnt. En met het oog op 2027 is mijn huidige PV arsenaal natuurlijk een slecht idee. Hoewel de SMA's wel terug te regelen zijn zodat ze alleen eigen verbruik opwekken.

Ik heb zoveel PV omdat ik het superleuk vond om te installeren en omdat de panelen natuurlijk de laatste tijd heel goedkoop zijn geworden.

Ik zit niet per se te wachten op handelen maar als je denk dat dit een goed idee is, sta ik ik er zeker voor open.
Jij moet naar zonneplan en een Sigen nemen van 3x10 of 4x10 en dan is er niks aan de hand.

Die dumpt je stroom voor +-15c in de zomer in de ochtend en en avonds. Geen boete meer en gewoon winst.

Auto laden zet je aan als het 0c of minder is, dat is dan je buffer voor die zeldzame negatieve dagen.

Voor de rest draai je dan ongeveer zoals hieronder. Bijna 100% op eigen stroom en ipv 20-30% zelfgebruik ga je richting 50%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJ8UIRRv4aAajF1EcA7XlXBX2pc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Gk2RvZQ2vYPpYjlGOBXeuuuS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Nu online
mestief schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:25:
Ik toch iets raars in de app.
Zoals eerder aangegeven heb ik nog een SE omvormer. Deze is aan de Grid zijde aangesloten en via de powermeter gekoppeld aan de Sigen. Aan de Sigen zelf zijn nog geen panelen gekoppeld.
Als ik nu in de App kijk (zie afbeelding)
[Afbeelding]
Zie ik dat wat Sig aangeeft bij stroomnet het totaal is van opbrengst zonnepanelen en afname van stroomnet.
Op zich klopt dat voor de gateway wel, dat deze aan de Grid zijde het totaal ziet. Maar aangezien het ook de opgewekte energie van de SE ziet had ik verwacht alleen afname van het stroomnet te zien bij stroomnet.
Zijn er meer die dit hebben of moet ik nog iet instellen in de app.
Het is aangesloten volgens onderstaande schema
[Afbeelding]

De groene vakjes = Solar Edge en Power sensor
Ik snap echt niets van je verhaal, sorry! Maar begrijp ook de aansluiting niet. Heb je er nu 2 meters tussen? Een power sensor van Sigen en 1 van SolarEdge?

Sowieso, wat was de reden om het zo aan te sluiten? Afgaande op je verhaal zou je toch de SE op de smartport van de Gateway kunnen aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Bschnitz schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:23:
[...]

Jij moet naar zonneplan en een Sigen nemen van 3x10 of 4x10 en dan is er niks aan de hand.

Die dumpt je stroom voor +-15c in de zomer in de ochtend en en avonds. Geen boete meer en gewoon winst.

Auto laden zet je aan als het 0c of minder is, dat is dan je buffer voor die zeldzame negatieve dagen.

Voor de rest draai je dan ongeveer zoals hieronder. Bijna 100% op eigen stroom en ipv 20-30% zelfgebruik ga je richting 50%.

[Afbeelding]
Dank voor je reactie. Ik snap niet helemaal wat je bedoeld qua 3 x 10 of 4 x 10, want de batterijen zijn toch 8kw/stuk?
Dat dynamische contract is misschien wel een goed idee, ik vind dat alleen best wel spannend qua onzekerheid wat dat met zich meebrengt. Aan de andere kant: mijn verbruik is best wel voorspelbaar (elke vrijdag of zaterdagnacht/ochtend 120kWh). Maar ik vind het lastig om uit te vinden hoe dan de prijzen gemiddeld zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door timpel_800 op 10-06-2025 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Nu online
timpel_800 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:03:
[...]

Dank voor je reactie. Ik snap niet helemaal wat je bedoeld qua 3 x 10 of 4 x 10, want de batterijen zijn toch 8kw/stuk?
Dat dynamische contract is misschien wel een goed idee, ik vind dat alleen best wel spannend qua onzekerheid wat dat met zich meebrengt. Aan de andere kant: mijn verbruik is best wel voorspelbaar (elke vrijdag of zaterdagnacht/ochtend 120kWh). Maar ik vind het lastig om uit te vinden hoe dan de prijzen gemiddeld zijn.
Accu's van 10kw komen eraan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
timpel_800 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:03:
[...]

Wat Jelle zegt, er komen nieuwe accu capaciteiten eraan deze zomer.

Wat je kan verwachten is heel makkelijk. Altijd de laagste prijs. Dat is wat de Sigen AI doet.

In de winter laad je vol avonds goedkoop om overdag te gebruiken en de andere 8 maanden dump je stroom van je zonnepanelen als het nog iets waard is.

Hieronder om je een idee te geven qua tarieven.

Ja je bent gemiddeld wellicht net 1 cent duurder uit in de winter, maar de andere 8 maanden zit je er ruim onder en je krijgt nog wat voor je overtollige stroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BrIJt4S4X4l1tk1Tu3igeMaiqA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CzTvCtYw6ey3YT7xPM7slJOJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
jelleeelco schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:36:
[...]

Ik snap echt niets van je verhaal, sorry! Maar begrijp ook de aansluiting niet. Heb je er nu 2 meters tussen? Een power sensor van Sigen en 1 van SolarEdge?

Sowieso, wat was de reden om het zo aan te sluiten? Afgaande op je verhaal zou je toch de SE op de smartport van de Gateway kunnen aansluiten?
Mss idd niet zo duidelijk beschreven.
Maar de boel is zo aangesloten conform documentatie van SigEnergy. Met alleen een power sensor van Sig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kA-2awIczkOq0YaH5j0gajm62MI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A2WLJWb9efg9qhkSLl69JWvg.png?f=fotoalbum_large

De SolarEdge kan niet op de Smart-port omdat het een 1-fase omvormer is. Ik overweeg wel deze te vervangen voor een 3-fase omvormer.
Het probleem is als ik de Sig op selfconsumtion zet, de accu nooit geladen wordt. De Sig 'ziet' opgewekrte solar energie correct. Maar aan de gateway kant ziet ie dit als gebruik van het huis.terwijl er in werkelijkheid wordt terugeleverd aan het net. Dus hoe meer energie ik opwek hoe meer gebruik van het huis de gateay ziet. Hierdoor gaat er geen zonne-energie de accu in maar wordt alles wat over is teruggeleverd.
Hieronder 2 plaatjes van ongeveer hetzelfde moment. De eerste geeft de werkelijke waardes van mijn P1 meter en de SolarEdge weer. De 2e wat de Sig ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3NI5nNYg9CkkHLfnyTr7Xd4UUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ml16Kbgx6xLgJy8fnWmnUdPU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xa9r5sZ_kcI8T08hHMI4B3XYfOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFdxPEGhlje16afFBD2aJpmE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door mestief op 10-06-2025 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Nu online
mestief schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:29:
[...]

Mss idd niet zo duidelijk beschreven.
Maar de boel is zo aangesloten conform documentatie van SigEnergy. Met alleen een power sensor van Sig.
[Afbeelding]

De SolarEdge kan niet op de Smart-port omdat het een 1-fase omvormer is. Ik overweeg wel deze te vervangen voor een 3-fase omvormer.
Het probleem is als ik de Sig op selfconsumtion zet, de accu nooit geladen wordt. De Sig 'ziet' opgewekrte solar energie correct. Maar aan de gateway kant ziet ie dit als gebruik van het huis.terwijl er in werkelijkheid wordt terugeleverd aan het net. Dus hoe meer energie ik opwek hoe meer gebruik van het huis de gateay ziet. Hierdoor gaat er geen zonne-energie de accu in maar wordt alles wat over is teruggeleverd.
Hieronder 2 plaatjes van ongeveer hetzelfde moment. De eerste geeft de werkelijke waardes van mijn P1 meter en de SolarEdge weer. De 2e wat de Sig ziet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Werkelijk geen idee...ik zou dit voorleggen aan je installateur.

Edit: idd gewoon je omvormer vervangen voor een 3-fase en op de smart port aansluiten. Dan weet je zeker dat het correct werkt, en kost maar een paar honderd euro.

Edit2: als ik je plaatje beter bekijk, hoe is die power sensor aangesloten? Meet die alleen de stroom van de PV of ook de rest van het huis?

[ Voor 7% gewijzigd door jelleeelco op 10-06-2025 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard321
Babro schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:58:
[...]

Kan wel, maar dan moet er wel een verdeelkast tussen. Waarom moet de warmtepomp op een smartpoort?
zoals ik het begrepen heb kan alleen de Sig dan de WP aansturen mbt over capaciteit van de zonnepanelen. of als de stroom goedkoop ingekocht wordt.
of werkt het SG ready anders ?
:? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Babro schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:32:
[...]

Zover ik weet is het 1100 per mppt, waarom pak je niet de 15 kw omvormer ipv de 12? Ja ik heb het zelf aangesloten, is goed te doen als je er iets vanaf weet, wel is het veel werk.
Ik denk ook dat dit zelf wel moet lukken. Het lijkt zo op het oog niet veel ingewikkelder dan een omvormer aansluiten.
Met een beetje hulp van jullie moet ik een eind komen.

Ik kan in ieder geval zelf al het 'domme' werk doen zoals kabels trekken en dergelijken. Dat scheelt alweer een stuk.

Als ik nou ga graven en ik ga even uit van dat ik ook de volledige Backup wil. Moet ik dan 2 AC kabels van de meterkast naar de plek waar de batterij komt te staan trekken? En ook een ethernetkabel erbij lijkt mij? En moet er ook nog een aparte Aardekabel door de mantelbuis?

Ik zie nog een aantal kabels in de installatiegids staan: RS485, RJ45. Maar dit gaan naar de gateway neem ik aan?

[ Voor 3% gewijzigd door timpel_800 op 10-06-2025 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mestief
jelleeelco schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:39:
[...]

Werkelijk geen idee...ik zou dit voorleggen aan je installateur.

Edit: idd gewoon je omvormer vervangen voor een 3-fase en op de smart port aansluiten. Dan weet je zeker dat het correct werkt, en kost maar een paar honderd euro.

Edit2: als ik je plaatje beter bekijk, hoe is die power sensor aangesloten? Meet die alleen de stroom van de PV of ook de rest van het huis?
Ik heb het zelf geinstalleerd. Maar inmiddels ook bericht van Sigen support. Het is allemaal correct aangesloten maar voor wat ik wil, is blijkbaar een 2e sensor nodig. Een zoals nu om de pv te meten en een achter de hoofdschakelaar om werkelijk verbruik/levering aan het net te meten.
Ik had verwacht dat de gateway dit wel kon meten helaas.
Maar inmiddels een 3-Fase SolarEdge besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daentje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:26
3.0 beschikbaar als update. Eerste wat opvalt bij mij, heb pv niet rechtstreeks aangesloten, is dat solar nu als derde omvormer wordt getoond. Straks maar even kijken welke settings er zijn en wat er bij is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Nu online
mestief schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:14:
[...]

Ik heb het zelf geinstalleerd. Maar inmiddels ook bericht van Sigen support. Het is allemaal correct aangesloten maar voor wat ik wil, is blijkbaar een 2e sensor nodig. Een zoals nu om de pv te meten en een achter de hoofdschakelaar om werkelijk verbruik/levering aan het net te meten.
Ik had verwacht dat de gateway dit wel kon meten helaas.
Maar inmiddels een 3-Fase SolarEdge besteld.
Oh netjes zeg! En gewoon geactiveerd met een eigen installateursaccount?

Ik zat er nog over na te denken maar snap nu wel waarom het niet goed werkt (die 2e meter klinkt logisch). Kun idd beter die andere meter terugsturen en een 3-party inverter nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Nu online
Bschnitz schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:04:
[...]

Wat betreft de "klap" dat klopt. Harde uit maar wel softstart. SolarEdge heeft altijd een boot time van 1 tot soms wel 5 minuten....

Het zal inderdaad niet al te goed zijn voor de omvormer helaas. Moet ik ook mee leven ;(
Heb hier nog over nazitten denken wat een voordeel zou zijn voor een SolarEdge systeem. SE systeem kan zero export/uitschakelen bij negatieve prijzen, en omvormer aansturen tijdens off-grid.

Bij stroomuitval:
Sigenergy: Smart-port uit, smartport aan. Dan bij inschakelen weer (neem ik aan)? Smart-port uit, Smart-port weer aan. Dus omvormer krijgt 4x een 'klap'.

SolarEdge: stroom uit, dus omvormer valt uit. 3sec later schakelt SE alles in. Bij stroom weer aan hetzelfde. Dus.. omvormer krijgt 4x een klap. Geen verschil dus!

En bij negatieve prijzen kan het SE systeem vanuit de omvormer zelf zich terugschakelen.... Ook dat is dus geen probleem. M.a.w. geen enkele reden voor mij om voor SE te kiezen terwijl ik eigenlijk Sigenstore wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
jelleeelco schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:51:
[...]

Heb hier nog over nazitten denken wat een voordeel zou zijn voor een SolarEdge systeem. SE systeem kan zero export/uitschakelen bij negatieve prijzen, en omvormer aansturen tijdens off-grid.

Bij stroomuitval:
Sigenergy: Smart-port uit, smartport aan. Dan bij inschakelen weer (neem ik aan)? Smart-port uit, Smart-port weer aan. Dus omvormer krijgt 4x een 'klap'.

SolarEdge: stroom uit, dus omvormer valt uit. 3sec later schakelt SE alles in. Bij stroom weer aan hetzelfde. Dus.. omvormer krijgt 4x een klap. Geen verschil dus!

En bij negatieve prijzen kan het SE systeem vanuit de omvormer zelf zich terugschakelen.... Ook dat is dus geen probleem. M.a.w. geen enkele reden voor mij om voor SE te kiezen terwijl ik eigenlijk Sigenstore wil :)
Yea zou kunnen, ik zet soms via HA gewoon de power effe tijdelijk op 10% of in pleur de auto eraan om te laden.

Genoeg opties....

Tot nu toe toch maar 3x gebeurt dit jaar....

Dat die tijdens Off-grid eruit klapt is meer mijn ergernis, maar dat gaat helaas niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Nu online
Bschnitz schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:57:
[...]

Yea zou kunnen, ik zet soms via HA gewoon de power effe tijdelijk op 10% of in pleur de auto eraan om te laden.

Genoeg opties....

Tot nu toe toch maar 3x gebeurt dit jaar....

Dat die tijdens Off-grid eruit klapt is meer mijn ergernis, maar dat gaat helaas niet anders.
Je bedoelt dat als de prijzen negatief zijn, je de zon-energie min of meer uitschakelt zodat je auto 'met geld toe' laadt?

En ja bij grid-uit gaat omvormer (tijdelijk) uit - maar dat geldt dus voor ieder systeem volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
jelleeelco schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:01:
[...]

Je bedoelt dat als de prijzen negatief zijn, je de zon-energie min of meer uitschakelt zodat je auto 'met geld toe' laadt?

En ja bij grid-uit gaat omvormer (tijdelijk) uit - maar dat geldt dus voor ieder systeem volgens mij
Yup, over het algemeen als de Ai weet dat er een aantal uur negatieve prijzen zijn gaat hij de zonneproductie doorzetten tot het net en gaat hij pas laden zodra ze negatief zijn.

Rond die tijd zet ik ook alles aan in huis zoals wasjes en vaatwasser enzo en de auto.

Load is dan gigantisch wat natuurlijk te veel is, maar met de loadbalancer van de laadpaal en de accu laden kan ik zo 4 uur lang max load 15-17 volhouden.

Alles extra bovenop op de zonneproductie wat dus niet gedekt kan worden door de load is dan ook nog eens met winst xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Vraagje, mijn 16kwh Sigenstor met Gateway HomePro wordt begin september geïnstalleerd. Ik heb daarbij gekozen om mijn 1 fase solaredge systeem weg te doen. Optimizers verwijderen en 2 strings van de zonnepanelen te maken om direct te koppelen met de Sigenstor.
Ik neem aan dat de 10kW Energy controller bij negatieve dynamische prijzen de zonneopwek uitschakeld en vol van het net gaat trekken in de AI modus? Klopt dat?

BP on the move!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Bas Post schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:12:
Vraagje, mijn 16kwh Sigenstor met Gateway HomePro wordt begin september geïnstalleerd. Ik heb daarbij gekozen om mijn 1 fase solaredge systeem weg te doen. Optimizers verwijderen en 2 strings van de zonnepanelen te maken om direct te koppelen met de Sigenstor.
Ik neem aan dat de 10kW Energy controller bij negatieve dynamische prijzen de zonneopwek uitschakeld en vol van het net gaat trekken in de AI modus? Klopt dat?
Mmmm denk het niet, hij gaat wel inkopen met je zon erbij. Wat je wel in 3.0 kan doen is de productie handmatig tijdelijk beperken en dan zal hij meer inkopen.

-16c komt echter minder dan 1% van alle uuren voor en is dus een none-issue waar zich meer mensen onterecht druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babro
Bas Post schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:12:
Bij mij zet die de zonnepanelen uit en gaat volle bak van het net laden. Doordat ik een overschot heb aan zonne-energie op jaarbasis gebeurt dit al bij 1 cent negatief ex energiebelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:05
Veel goede informatie in dit en het vorige topic. Ik ben sinds een paar dagen trotse bezitter van een Sigenery thuisbatterij (32 kWh, SigenStor EC 17.0 TP en de Homepro gateway.
Inmiddels ook de modbus home assistant integratie aan de gang en de aankoop- en verkoop coëfficient ingesteld op resp. 1,21 + 0,1476 en 1,0 + 0,0248
Beiden met het oog op de (exacte) kosten bij Tibber. De AI-modus zit nu nog in de leerfase en gaat vanaf morgen actief zijn dus ik ben benieuwd. Tot nu toe draait hij nog in Maximale zelfconsumptie.

Ik heb inmiddels wel 2 vragen:
  1. de modbus integratie geeft sinds firmware 108 geen PV-opwek meer door bij PV die niet rechtstreeks op de controller is aangesloten. Dit issue speelt bij mij ook. Er werd aangegeven dat er in de volgende update een oplossing voor zou komen. Nu draait mijn installatie op V100R001C21SPC109B093F (volgens mij dus versie 109). Ik kan echter nog nergens op het net iets terugvinden of dit nieuwe modbus adres al is toegekend en zo ja met welke parameters. Weet iemand daar toevallig al iets meer van af?
  2. Ik begrijp nog niet helemaal hoe de aankoop en verkoop coëfficient werken.
    Volgens mij heb ik nu correct de daadwerkelijk kosten en opbrengsten opgegeven, namelijk aankoop met 21% BTW en met Energiebelasting en inkoopvergoeding van Tibber en verkoop zonder BTW, maar wel met inkoopvergoeding van Tibber.
    Ik lees dat hoe dichter deze waarden bij elkaar liggen, hoe sneller het systeem zelf gaat in- en weer verkopen. Wat ik echter nog niet zie is met de waarden die ik nu heb ingesteld, bij welk verschil tussen inkoop en verkoop het systeem daadwerkelijk de keuze gaat maken om in te kopen danwel te verkopen. Ik heb een afschrijving van ongeveer 5,5 eurocent per kWh (uitgaande van 10.000 cycles en 32kWh), verder reken ik met een RTE van ongeveer 80% (misschien wat negatief, maar met 2x omzetting AC/DC en daarna weer DC/AC lijkt me dat niet gek). Volgens mij betekent dat ook dat er een verschil tussen verkoop en inkoopprijs moet zitten van ( (1/RTE) -1)*100% ofwel 25% bij een RTE van 80% om in elk geval quitte te spelen. Bij inkoop van €0,10 moet ik dus minimaal €0,125 + afschrijving € 0,055 = 0,18 verschil dus verkopen bij € 0,28 of meer. Hoe hoger de inkoop, hoe groter het verschil.
    Hoe kan ik met de coëfficienten spelen (of rekenen) zodat er een verschil van ongeveer € 0,18 zou moeten zitten voordat de AI gaat in- en verkopen om winst te behalen?

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Wel geinig in de nieuwe 3.0 software versie kun je de ai beschrijving in detail krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDsDYuKiTflqGMaxuS4gaPkC4I0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9gUzLJV3zkX8SoOQEamy7Th.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mestief
jelleeelco schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:43:
[...]

Oh netjes zeg! En gewoon geactiveerd met een eigen installateursaccount?

Ik zat er nog over na te denken maar snap nu wel waarom het niet goed werkt (die 2e meter klinkt logisch). Kun idd beter die andere meter terugsturen en een 3-party inverter nemen.
Ja idd een installer account aangemaakt en vanuit dat account een 'normale' account gemaakt voor de dagelijkse bediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10:06
ArPi75 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:43:
Veel goede informatie in dit en het vorige topic. Ik ben sinds een paar dagen trotse bezitter van een Sigenery thuisbatterij (32 kWh, SigenStor EC 17.0 TP en de Homepro gateway.
Inmiddels ook de modbus home assistant integratie aan de gang en de aankoop- en verkoop coëfficient ingesteld op resp. 1,21 + 0,1476 en 1,0 + 0,0248
Beiden met het oog op de (exacte) kosten bij Tibber. De AI-modus zit nu nog in de leerfase en gaat vanaf morgen actief zijn dus ik ben benieuwd. Tot nu toe draait hij nog in Maximale zelfconsumptie.

Ik heb inmiddels wel 2 vragen:
  1. de modbus integratie geeft sinds firmware 108 geen PV-opwek meer door bij PV die niet rechtstreeks op de controller is aangesloten. Dit issue speelt bij mij ook. Er werd aangegeven dat er in de volgende update een oplossing voor zou komen. Nu draait mijn installatie op V100R001C21SPC109B093F (volgens mij dus versie 109). Ik kan echter nog nergens op het net iets terugvinden of dit nieuwe modbus adres al is toegekend en zo ja met welke parameters. Weet iemand daar toevallig al iets meer van af?
  2. Ik begrijp nog niet helemaal hoe de aankoop en verkoop coëfficient werken.
    Volgens mij heb ik nu correct de daadwerkelijk kosten en opbrengsten opgegeven, namelijk aankoop met 21% BTW en met Energiebelasting en inkoopvergoeding van Tibber en verkoop zonder BTW, maar wel met inkoopvergoeding van Tibber.
    Ik lees dat hoe dichter deze waarden bij elkaar liggen, hoe sneller het systeem zelf gaat in- en weer verkopen. Wat ik echter nog niet zie is met de waarden die ik nu heb ingesteld, bij welk verschil tussen inkoop en verkoop het systeem daadwerkelijk de keuze gaat maken om in te kopen danwel te verkopen. Ik heb een afschrijving van ongeveer 5,5 eurocent per kWh (uitgaande van 10.000 cycles en 32kWh), verder reken ik met een RTE van ongeveer 80% (misschien wat negatief, maar met 2x omzetting AC/DC en daarna weer DC/AC lijkt me dat niet gek). Volgens mij betekent dat ook dat er een verschil tussen verkoop en inkoopprijs moet zitten van ( (1/RTE) -1)*100% ofwel 25% bij een RTE van 80% om in elk geval quitte te spelen. Bij inkoop van €0,10 moet ik dus minimaal €0,125 + afschrijving € 0,055 = 0,18 verschil dus verkopen bij € 0,28 of meer. Hoe hoger de inkoop, hoe groter het verschil.
    Hoe kan ik met de coëfficienten spelen (of rekenen) zodat er een verschil van ongeveer € 0,18 zou moeten zitten voordat de AI gaat in- en verkopen om winst te behalen?
Edit:
de modbus integratie geeft sinds firmware 108 geen PV-opwek meer door bij PV die niet rechtstreeks op de controller is aangesloten. Dit issue speelt bij mij ook. Er werd aangegeven dat er in de volgende update een oplossing voor zou komen. Nu draait mijn installatie op V100R001C21SPC109B093F (volgens mij dus versie 109). Ik kan echter nog nergens op het net iets terugvinden of dit nieuwe modbus adres al is toegekend en zo ja met welke parameters. Weet iemand daar toevallig al iets meer van af?

Na update -109 werkt het bij mij met 8K Sigenstor en SolarEdge omvormer (derden-party) PV opwek in HA nog niet.
Er is verschil tussen versies, bv 10K of hoger, deze hebben soms geen problemen met PV opwek via ID: Sigen PV Plant vermogen. (van Sigenstor omvorrmer ID)

Github:
https://github.com/TypQxQ...6#issuecomment-2965226078

[ Voor 3% gewijzigd door duoruvis op 12-06-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maho99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:32
Vandaag is bij mij de Sigen thuisbatterij geïnstalleerd (met inverter). Wat mij opviel in de App, is dat het batterijpercentage en het aantal beschikbare kW niet getoond wordt. Duurt het nog even voordat alles bijgewerkt is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/banEYtWRT6CWevM40JigvYG01gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnVZu1A7m7d59DyUFPu0pQe1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1_T49y9tHZvRn7C9_Hk363uvMM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Yer8GFtwCox02BKEXQcFxf1S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

maho99 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:35:
Vandaag is bij mij de Sigen thuisbatterij geïnstalleerd (met inverter). Wat mij opviel in de App, is dat het batterijpercentage en het aantal beschikbare kW niet getoond wordt. Duurt het nog even voordat alles bijgewerkt is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hi, nee dit moet meteen werken.
Ergens in de app kun je het systeem aan en uit zetten. Dat zou ik ff doen. Na uitzetten ff 20 seconde wachten. En dan weer aan.
Ik had recent na een update dat hij hem ook ff niet lekker pakte en toen hielp dit ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-06 22:07
Is er al iets over die 10 kWh batterij bekendm
Kan er geen info over vinden. Zouden die komen ipv de 8? Maw eenzelfde prijs zetting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
maho99 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:35:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is belangrijk om te weten in welke modus het systeem draait (auto, backup, economic), maar ook of AI aanstaat. Bij mij staat AI aan, en bij hoge terugleververgoeding zoals nu zie ik soms dat de batterij juist niet oplaadt, zelfs als de prijs laag is – simpelweg omdat het systeem de energie reserveert voor latere verkoop bij piekprijs.

Dit lijkt sterk op wat Maho beschrijft. Als je op “Hoe werkt het systeem?” klikt in de app, zie je precies wat de AI gepland heeft. Bij mij was de laadfactor op dat moment ook 0%, maar uit de AI-analyse blijkt dat dit een bewuste keuze is van het systeem. Zie screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcBenzL8W1oKlJida5-AvJdgw2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhNISDBQinIgViuX8JJvQ4od.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk helpt dit om te checken of het gedrag komt door een fout of gewoon door de strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maho99
HenkS schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:56:
[...]

Hi, nee dit moet meteen werken.
Ergens in de app kun je het systeem aan en uit zetten. Dat zou ik ff doen. Na uitzetten ff 20 seconde wachten. En dan weer aan.
Ik had recent na een update dat hij hem ook ff niet lekker pakte en toen hielp dit ook
Bedankt, net gedaan maar heeft helaas niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maho99
duoruvis schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:45:
[...]

Het is belangrijk om te weten in welke modus het systeem draait (auto, backup, economic), maar ook of AI aanstaat. Bij mij staat AI aan, en bij hoge terugleververgoeding zoals nu zie ik soms dat de batterij juist niet oplaadt, zelfs als de prijs laag is – simpelweg omdat het systeem de energie reserveert voor latere verkoop bij piekprijs.

Dit lijkt sterk op wat Maho beschrijft. Als je op “Hoe werkt het systeem?” klikt in de app, zie je precies wat de AI gepland heeft. Bij mij was de laadfactor op dat moment ook 0%, maar uit de AI-analyse blijkt dat dit een bewuste keuze is van het systeem. Zie screenshot:

[Afbeelding]

Hopelijk helpt dit om te checken of het gedrag komt door een fout of gewoon door de strategie.
Bedankt. Hij staat op modus ‘Zelfconsumptie’, AI is niet ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:21

Adze

CCNP !

Ben sinds vorige week ook eigenaar van een Sigenergy thuisbatterij met gateway. Moet nog veel uitzoeken/leren. Wel al even een eerste vraag.

De installateur heeft bij mij de max cut-off SoC en min cut-off SoC op 95% en 20% gezet. Dit vanwege levensduur. Maar aangezien nu ik slechts 16kWh heb, houd ik hier dan netto 12kWh van over. Ben nieuwsgierig wat jullie voor waarden gebruiken? En ook waarom deze waarde hebt gekozen. Kan dit veilig opgerekt worden?

Ter info, ik stuur mijn Sigenstor geheel aan via Home Assistant. Misschien niet zo efficient als dat de AI app zou doen, maar vind ik wel veel leuker ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Adze op 14-06-2025 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Adze schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:31:
Ben sinds vorige week ook eigenaar van een Sigenergy thuisbatterij met gateway. Moet nog veel uitzoeken/leren. Wel al even een eerste vraag.

De installateur heeft bij mij de max cut-off SoC en min cut-off SoC op 95% en 20% gezet. Dit vanwege levensduur. Maar aangezien nu ik slechts 16kWh heb, houd ik hier dan netto 12kWh van over. Ben nieuwsgierig wat jullie voor waarden gebruiken? En ook waarom deze waarde hebt gekozen. Kan dit veilig opgerekt worden?

Ter info, ik stuur mijn Sigenstor geheel aan via Home Assistant. Misschien niet zo efficient als dat de AI app zou doen, maar vind ik wel veel leuker ;)
Garantie staat los van het gebruik dus ik gebruik gewoon 100%.

Mijn telefoon doet 150cy per jaar, die laad ik ook 1x per dag op en ontlaadt ik ook heel de dag door.

Je kan wat? 6000cy verwachten dacht ik xD

Ook al zouden het er 300 per jaar zijn is er nog geen issue.

Dit product is na 15 jaar op, in zowel techniek als tijd...

Dan wil ik ook sowieso een ander systeem en nieuwe accus .....

Mijn angst is eerder dat dit ding het 20 jaar blijft doen en ik geen excuses kan vinden om hem te vervangen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Bschnitz schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:43:
[...]

Garantie staat los van het gebruik dus ik gebruik gewoon 100%.

Mijn telefoon doet 150cy per jaar, die laad ik ook 1x per dag op en ontlaadt ik ook heel de dag door.

Je kan wat? 6000cy verwachten dacht ik xD

Ook al zouden het er 300 per jaar zijn is er nog geen issue.

Dit product is na 15 jaar op, in zowel techniek als tijd...

Dan wil ik ook sowieso een ander systeem en nieuwe accus .....

Mijn angst is eerder dat dit ding het 20 jaar blijft doen en ik geen excuses kan vinden om hem te vervangen ;(
Hier staat hij op 100% en 4% zodat je idd netto genoeg te besteden hebt
Heb 32kw overigens, dus dan is 4% wel genoeg. Bij 16kw zou ik 8% doen ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Adze schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:31:

Ik laad tot 100%. Verder heb ik ook een gateway en heb ik een backup van 20% ingesteld en een min cut-off van 0%. Dat betekent dus dat hij normaal gezien niet onder de 20% zal gaan, maar die laatste 20% wel gebruikt in geval van off-grid. Dat garandeert dat ik altijd een aantal uur kan overbruggen als er geen stroom in de straat zou zijn.
Ik wil dit wel nog een beetje finetunen; in de zomer heb ik minder backup nodig dan in de winter, dus in de zomer kan ik misschien naar 10% of 15% toe.
Verder zoals hierboven ook al aangegeven; SigEnergy zelf geeft een DoD (Depth of Discharge) van 100% op, dus waarschijnlijk hebben ze zelf al reserve ingebouwd. Daarbij kun je jezelf afvragen wat zwaarder weegt; 15 jaar lang meer capaciteit gebruiken van de accu of een accu die 5 jaar langer mee gaat maar gedurende de hele levensduur minder capaciteit heeft benut.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 18:51
Dit is hoe mijn Sigenstore omging met een hoge negatieve stroomprijs:

Info Frank Energie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wV1Z3HUANEZhQewuWw2ZnInyd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oL8LUePqThyinWmzNMpHrHun.jpg?f=fotoalbum_large

Info Sigenstore (AI mode)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5Z66JZu6OYfDqXKS2O83YGKLmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0AeNHJy5x5si2nYChaDmZCnX.jpg?f=fotoalbum_large

Panelen helemaal uit. Laden vanuit het net tot 100%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdSqvdexV1q_dwyE1C0gHalKTIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KuozjNJA6ObArw30eHPs5PJy.jpg?f=fotoalbum_large

Batterij op 100%. Panelen geknepen tot alleen het thuisverbruik (1)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqVzKgCvZ1NO6AO6O0eak03OBgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQhjILhSUU1kp2QK3KORZnYX.jpg?f=fotoalbum_large

Batterijen vol. Panelen geknepen tot alleen thuisverbruik (2)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rt6cqgj8FAZRF22oJMz2L8VkPXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cw5fsFA2lOYtvj2MzBpDCLOg.jpg?f=fotoalbum_large

"May The Force be with me"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Darth_Fedor schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:12:
Dit is hoe mijn Sigenstore omging met een hoge negatieve stroomprijs:

Info Frank Energie:
[Afbeelding]

Info Sigenstore (AI mode)
[Afbeelding]

Panelen helemaal uit. Laden vanuit het net tot 100%
[Afbeelding]

Batterij op 100%. Panelen geknepen tot alleen het thuisverbruik (1)
[Afbeelding]

Batterijen vol. Panelen geknepen tot alleen thuisverbruik (2)
[Afbeelding]
Ja ik vind de ai van sigen echt top werken hoor. Ook al heb ik hem op maximale winst staan dan houdt hij toch ook goed rekening met thuisgebruik omdat dat in the end ook geld kost als je dat niet goed doet...

Ps ik neem aan dat jouw screenshot al wat ouder is ivm die negatieve prijzen :) iets van 2 weken terug ofzo was dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Klopt. Ik plaatste dit adh van de vraag of de controller de zonnepanelen kan uitzetten of "temperen".

En dat doet ie dus :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:10
duoruvis schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:54:
🧠 [Centraal] Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2

Welkom in dit centrale vervolgtopic over Sigenergy en het modulaire Sigenstor-systeem!
Na een eerste topic vol vragen, ontdekkingen, ervaringen en strategieën is het tijd voor een gestructureerde doorstart. Hier bundelen we alle praktijkervaringen, vragen en inzichten rond dit snelgroeiende ecosysteem van slimme energieopslag, omvormers, back-up, AI-sturing en dynamische energiecontracten.

⚙️ Wat is Sigenergy / Sigenstor?
Sigenergy ontwikkelt slimme, schaalbare oplossingen voor thuisgebruik, MKB en industrie.
  • Hun Sigenstor-platform combineert:
  • een hybride omvormer (1- of 3-fase)
  • modulaire batterijen (5 kWh per stuk)
  • een optionele gateway (voor back-up en AI-sturing)
  • een slimme EV-lader (optioneel en geïntegreerd)
Alles is stapelbaar en via app of cloud slim te sturen. Het systeem werkt met of zonder dynamisch contract.

🔍 Productoverzicht (2024–2025)
  • Sigenstor Inverter – 1- of 3-fase hybride omvormer (AC/DC, PV, batterij, net)
  • Battery Modules – 5 kWh, uitbreidbaar tot max. 48 kWh
  • Gateway – vereist voor AI-sturing en back-up (verplicht bij 3-fase)
  • EV Charger – AC 11 kW, slim gekoppeld aan de batterij
  • Monitoring & AI – via Sigenergy-app, Tibber, MQTT, Home Assistant e.a.
🧱 Voorbeelden van setups
Basis: 1-fase, 5 kWh batterij, zonder gateway (voor zelfverbruik)
Compleet: 3-fase, 10–20 kWh, met gateway en AI-sturing (bijv. met Tibber)
Uitgebreid: 30+ kWh, full backup, EV-lader, Home Assistant-koppeling

Gebruik dit topic voor:
  • vragen over installatie en instellingen
  • optimalisatie met dynamische contracten (zoals Tibber)
  • Home Assistant-integraties en MQTT
  • ervaringen met laden/ontladen, back-up, PV-omschakeling, AI-sturing, enz.
Let op: dit is geen verkooptopic of marketingkanaal.
📎 Tip: de meestgestelde vragen en basisinfo staan onderaan deze startpost.
📎 Aanvullingen of correcties? Stuur gerust een PM naar duoruvis of plaats het in het topic.
Veel plezier en leerzame uitwisseling gewenst!

— Team deel 2

📌 Doel van dit topic

Dit topic is bedoeld voor:
  • Uitwisseling van ervaringen rond installatie, instellingen, prestaties en betrouwbaarheid van het Sigenstor-systeem
  • Het delen van strategieën rondom dynamische tarieven (EPEX), zoals AI-sturing, aangepaste Coëfficiënt-prijzen en batterijoptimalisatie
  • Integratie met Home Assistant en andere smart-home oplossingen
  • Gebruik en ontwikkeling van tools zoals monitoringdashboards en spreadsheets
Of je nu net begint of al maanden meedraait — iedereen met interesse in Sigenergy is welkom.

🔧 Onderwerpen die je hier kunt bespreken
  • Installatie-ervaringen en configuraties (off-grid, hybride, driefase, etc.)
  • Batterijgedrag: laden, ontladen, AI-stand, boostmodes
  • Strategieën voor winstmaximalisatie bij dynamische tarieven (Tibber, Zonneplan, etc.)
  • Het nut van aangepaste Coëfficiënt-prijzen in de AI-sturing
  • Integratie met Home Assistant, gebruik van MQTT en P1-data
  • Monitoring & logging: spreadsheets, grafieken, PV-opbrengst
  • Slim schakelen van verbruikers (zoals boilers of EV-laders) op basis van overschot
  • Firmware-updates, bugs, undocumented features
📌 Staat jouw onderwerp er niet bij? Geen probleem — alles m.b.t. Sigenergy is welkom!

📊 Spreadsheet: strategie & winstmonitoring

Er is een open Google Spreadsheet in ontwikkeling waarmee gebruikers:
  • kunnen experimenteren met aangepaste Coëfficiënt-prijzen
  • het gedrag van hun batterij kunnen bijhouden (Boost, Gespreid laden/ontladen, SOC-ontwikkeling)
  • de verkoop- en inkoopwinst visueel én cijfermatig kunnen volgen
🧪 De spreadsheet helpt bij het ontwikkelen van een strategie die past bij jouw specifieke setup (bijv. met/zonder EV, elektrische verwarming, warmtepomp, etc. – One size fits not all).
👉 Spreadsheetlink (30-05-25: nog in ontwikkel- en uitbreidingsfase):
🔗 https://docs.google.com/s...VLFUnyf0/edit?usp=sharing

📈 Sigenergy strategie & winstmonitoring (Google Sheet)
Suggesties of uitbreidingen zijn van harte welkom!

💡 Praktische links & inspiratie
  • Officiële site van Sigenergy
  • Home Assistant-integraties: MQTT, P1, geavanceerde automatiseringen
  • EEX-spotprijzen: worden gebruikt voor AI-aansturing; live-tarieven via o.a. Tibber of EPEX-portals
🙌 Ervaringen & bijdragen uit de community
Met dank aan alle deelnemers voor hun waardevolle bijdragen: inzichten, scripts, strategieën, metingen en praktijkervaringen worden hier enorm gewaardeerd.
Of je nu net begint of al diep in de AI-regeltechniek zit: je bijdrage telt.

🤝 Mede mogelijk gemaakt door de community
De tools en inzichten in dit topic zijn voortgekomen uit de bijdragen van vele actieve leden: praktijkervaringen, strategievoorbeelden, technische inzichten, screenshots en hulp bij integraties zoals Home Assistant.

📌 Dank aan iedereen die in deel 1 heeft bijgedragen – jullie maken dit een waardevolle kennisbron.
Begrijp ik nu goed dat AI sturing alleen werkt met een gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Nee. Dat staat idd wat vreemd in het start topic.

Maar ik heb ook ai en geen backup gateway. Maar ai kan altijd met de sigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
HenkS schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:53:
Nee. Dat staat idd wat vreemd in het start topic.

Maar ik heb ook ai en geen backup gateway. Maar ai kan altijd met de sigen
💬 Bedankt HenkS,
Dat dachten wij ook, en daarom is de intro inmiddels aangepast met deze toevoeging:

Werkt AI ook zonder gateway?
Ja. De AI-functionaliteit voor energiebeheer is ingebouwd in elk individueel Sigenstor batterijsysteem en werkt zelfstandig – dus óók zonder gateway.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:21

CEdS

Tesla model S 2014 >266666 km

rudyh schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:13:
Is er al iets over die 10 kWh batterij bekendm
Kan er geen info over vinden. Zouden die komen ipv de 8? Maw eenzelfde prijs zetting?
Zal binnen een week of 2 beschikbaar worden.
de type 10 = 9 kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFSIWPxuoIoT8c4zCiGanFijqJY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FtF0flDasNjq6bqqK8RkgNqw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
volgens de gegevens van de nieuwe firmware zou je de batterij nu in tweeën kunnen delen. Dat lijkt mij een mooie optie om bv Frank energie de verschillende modus eens naast elkaar te laten draaien. Dan kunnen we pas echt zien wat het verschil ismetzelf consumptie plus en bv. handelen.

Iemand al geprobeerd zijn batterij te splitsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentvs93
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-06 20:29
Ik Lees veel over dat mensen aanraden de 3rd party inverter (solaredge) op de smartport aan te sluiten. Maar een grote sigenergy installateur vertelde mij dat dat juist niet aan te rade is omdat de opbrengst dan verkeerd gemeten wordt. Zij raden juist aan om de solaredge aan te sluiten op de backup zijde. Dan werkt deze ook in offgrid mode en de omvormers hebben standaard al voldoende veiligheidsmaatregelen die zorgen dat hij als in offrgrid de accu vol is vanzelf uitschakelde. Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mestief
Ik vraag me dan wel af of deze installateur wel de technische info van Sigenergy heeft doorgenomen. Sig heeft namelijk een aantal documentem gepubliceerd voor installateurs waarin specifiek staat dat het niet is toegestaan een omvormer op.de backup poort aan te sluiten. Het is Grid zijde met power sensor of smartport.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmN1k-AxHbXs1UW6wD89GIjPRWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dfibC8vKWCvxttJ1Us7T27oR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door mestief op 15-06-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentvs93
@mestief welk document is dat? Ik twijfelde ook maar ze waren erg overtuigd en het is een grote betrouwbare speler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
Dit zijn 2 docs waarin het staat.
Zijn te downloaden via sigenergy.com

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDj1Gwp5_DwbS2Mcy0TmWZGFw9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2bWFtDBQ8x0oup39hGcoOSat.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.sigenergy.com/en/support/files/1004
https://www.sigenergy.com/en/support/files/1186

[ Voor 12% gewijzigd door mestief op 16-06-2025 10:21 . Reden: Lionks naar documenten toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Nu online
vincentvs93 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:45:
Ik Lees veel over dat mensen aanraden de 3rd party inverter (solaredge) op de smartport aan te sluiten. Maar een grote sigenergy installateur vertelde mij dat dat juist niet aan te rade is omdat de opbrengst dan verkeerd gemeten wordt. Zij raden juist aan om de solaredge aan te sluiten op de backup zijde. Dan werkt deze ook in offgrid mode en de omvormers hebben standaard al voldoende veiligheidsmaatregelen die zorgen dat hij als in offrgrid de accu vol is vanzelf uitschakelde. Iemand daar ervaring mee?
Ik heb ook gehoord dat een aantal installateurs dit doen. Er werd daar een Home opgehangen en die heeft geen smart port. Maar inverter werkte wel tijdens een outage, dus was hij op de backup poort aangesloten.

Stel dat bij een outage je accu leeg is en de zon vollop schijnt, dan zal het wss geen probleem zijn. Dan laadt de accu en wordt je huis van zonnenstroom voorzien.

Maar als je accu vol is, of je PV set levert veel meer dan accu en huis vragen, wat dan? Schakelt de omvormer zich dan uit? En hoe zit het met de frequentie? Want de gateway schakelt de smartport hard uit bij een outage, om later in te schakelen. Ik neem aan dat ze dit doen zodat de gateway eerst haar eigen frequentie opbouwt en daarna de smart port weer inschakelt.

En dan nog... Sigen zet dit niet voor niets expliciet in hun documentatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:21

CEdS

Tesla model S 2014 >266666 km

@mestief @jelleeelco
De Backup poort van Gateway is alleen bedoeld om je groepen op aan te sluiten die je voorzien wilt hebben in geval van stroomuitval! In veel gevallen zal je je hele groepenkast doorlussen, dus van de meter/hoofdschekelaar naar de Grid poort en van de backup poort naar de meterkast!

[ Voor 4% gewijzigd door CEdS op 16-06-2025 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

mestief schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:15:
@timpel_800
De oven kan prima buiten de Sig om. Als je een Gateway wilt kan deze aan de Grid zijde aangesloten worden of zelfs op de Smart-Port. Grid zijde betekend dat het altijd buiten de Sig om gaat. Via de Smart-Port kan ingesteld worden of je wel/ geen accu capaciteit gebruikt, ook kun je dan bepalen of deze wel/niet wordt iotgeschakeld bij stroomuitval.
Wat de Max input DC voltage betreft, dat is 1100v per MPPT maar niminaal 600v per MPPT.
Ik heb even nog de datasheet erbij gepakt, maar volgens mij is het niet minimaal 600v maar nominaal. Het opstartvoltage is 180v. Maar ik zit daar netjes tussen met mijn PV dus het is geen probleem. Ik wilde het alleen nog even melden voor de volledigheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxuiNQXUndjLtweDiZNZep8Ni24=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/z1R4XzBtqXJrjnMuyxBmW0DQ.jpg?f=user_large

Voor degene die het zelf hebben geïnstalleerd.
Hoeveel mm2 aardingskabel hebben jullie gepakt (mijn kabel van MK naar batterij wordt een 10mm2) Dien je de aardekabel in dezelfde diameter te pakken?

En waar hebben jullie deze in de Meterkast op aangesloten. In de handleiding staat: De beschermende aardigsdraad hoort in de onmiddellijke omgeving te worden geaard
Bij mij komt de batterij in de schuur. Daar is geen mogelijkheid tot aarding.

Met betrekking tot een extra 3rd party omvormer (SMA in mijn geval: dient er voor goede monitoring een RS485 kabel van de zonnepanelen omvormer naar de Sigen te worden aangelegd voor goede communicatie?

Het zou fijn zijn als ik slechts 1 keer hoef te graven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentvs93
jelleeelco schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:20:
[...]

Ik heb ook gehoord dat een aantal installateurs dit doen. Er werd daar een Home opgehangen en die heeft geen smart port. Maar inverter werkte wel tijdens een outage, dus was hij op de backup poort aangesloten.

Stel dat bij een outage je accu leeg is en de zon vollop schijnt, dan zal het wss geen probleem zijn. Dan laadt de accu en wordt je huis van zonnenstroom voorzien.

Maar als je accu vol is, of je PV set levert veel meer dan accu en huis vragen, wat dan? Schakelt de omvormer zich dan uit? En hoe zit het met de frequentie? Want de gateway schakelt de smartport hard uit bij een outage, om later in te schakelen. Ik neem aan dat ze dit doen zodat de gateway eerst haar eigen frequentie opbouwt en daarna de smart port weer inschakelt.

En dan nog... Sigen zet dit niet voor niets expliciet in hun documentatie!
Zover ik begreep zou de omvormer als ook de accu vol is vanzelf uitschakelen door de diverse veiligheidssystemen die er tegenwoordig in zitten als deze zijn stroom niet kwijt kan.

Helemaal mee eens! vandaar dat ik ook twijfel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ik ben aan het overwegen om een sigen te kopen. Weten jullie of het vermogen waarmee de omvormer van het net neemt, dat in te stellen is? Of gaat die altijd het maximale doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
vincentvs93 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:26:
[...]

Zover ik begreep zou de omvormer als ook de accu vol is vanzelf uitschakelen door de diverse veiligheidssystemen die er tegenwoordig in zitten als deze zijn stroom niet kwijt kan.

Helemaal mee eens! vandaar dat ik ook twijfel:)
Hiervoor moet je wel de optie Freqentieregeling (Frequency control) aanzetten onder Apparaat -> Omvormer -> settings (drie puntjes bovenin).
Daardoor zou de omvormer de frequentie op de backup poort kunnen aanpassen om zodoende een third-party solar omvormer te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Nu online
bottom line schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:04:
Ik ben aan het overwegen om een sigen te kopen. Weten jullie of het vermogen waarmee de omvormer van het net neemt, dat in te stellen is? Of gaat die altijd het maximale doen?
Je kunt in de app een maximaal laad en ontlaad limiet instellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMUuC118Ubr04oBqpI9vwXms4Kg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EarCievUSHpsfp0IopdcRr3W.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Nu online
Heb nu 2 weken gespeeld met de instellingen. Max profit vs. balanced mode.

Dingen die me zijn opvallen.
- In max profit mode gaat hij altijd op vol vermogen van het net staan laden en negeert hij eigen opwek.
- Bovendien gaat hij net niet op het goedkoopste moment staan laden maar altijd iets daarvoor.
- Eigen vebruik na de verkoop piek in de avond moet ik weer van het net afnemen.

Balanced mode:
- Lijkt meer eigen opwek te gebruiken. (wat denk ik winstgevender is dan stroom inkopen)
- Ontlaad niet volledig zodat ik mijn eigen verbruik in de nacht nog kan dekken. En ontlaad het laatste beetje voor dat de zon op komt.

Door verschillende weersomstandigheden is het moeilijk om te beoordelen welke nu het meeste oplevert. Maar de profit-difference ten opzicht van normal mode is bij balanced mode groter. Maar overall profit lijkt bij max profit iets meer. Ik ga nu een week met zonnig weer het systeem weer op balanced zetten en kijken hoe de getallen er dan uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Medio september zal mijn Sigenstor van 16kW met gateway geïnstalleerd worden door thuisbatterijnederland.
Het voortraject is erg prettig. Ik heb met de werkvoorbereider gesproken en samen tot de conclusie gekomen om mijn huidige zonnepanelen systeem (24 panelen) van SolarEdge aan te gaan passen. De SolarEdge omvormer en optimizers gaan verwijderd worden. Dit kan omdat ik totaal geen schaduw heb op het dak.
Ik had eerst het plan om mijn huidige 1 fase SolarEdge omvormer te gaan vervangen voor een 3 fase omvormer. Echter deze kosten kan ik beter gebruiken om de panelen rechtstreeks als string te gaan aansluiten op de Sigenstor omvormer. Deze kosten zullen zelfs lager uit gaan vallen. En mijn systeem heeft meer maximale opbrengst en minder omzetverlies.

BP on the move!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobvanHamersvel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:37
Noxa schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 06:59:
Heb nu 2 weken gespeeld met de instellingen. Max profit vs. balanced mode.

Dingen die me zijn opvallen.
- In max profit mode gaat hij altijd op vol vermogen van het net staan laden en negeert hij eigen opwek.
- Bovendien gaat hij net niet op het goedkoopste moment staan laden maar altijd iets daarvoor.
- Eigen vebruik na de verkoop piek in de avond moet ik weer van het net afnemen.

Balanced mode:
- Lijkt meer eigen opwek te gebruiken. (wat denk ik winstgevender is dan stroom inkopen)
- Ontlaad niet volledig zodat ik mijn eigen verbruik in de nacht nog kan dekken. En ontlaad het laatste beetje voor dat de zon op komt.

Door verschillende weersomstandigheden is het moeilijk om te beoordelen welke nu het meeste oplevert. Maar de profit-difference ten opzicht van normal mode is bij balanced mode groter. Maar overall profit lijkt bij max profit iets meer. Ik ga nu een week met zonnig weer het systeem weer op balanced zetten en kijken hoe de getallen er dan uit zien.
Ik denk dat je hier wel een denkfout maakt. Ik dacht eerst ook dat de AI rare keuzes maakte met laden van grid terwijl er de rest van de dag nog voldoende zonneopwek beschibaar zou zijn. Echter moet je je eigen zonneenergie niet als 'gratis' zien, deze vertegenwoordigt dezelfde waarde als stroom van grid op dat moment.

Mijn sigen staat nu b.v. stroom van de pv panelen terug te leveren terwijl de SoC van de batterij 0% is. Hij doet dat omdat de prijs voor terugleveren nu hoog is (27ct p/kWh). Hij zal wellicht vanmiddag als de prijs laag is (14ct p/kWh) van grid gaan laden, dat is namelijk goedkoper dan de zonneopwerk van 17:00, dan kunnen we deze namelijk direct terugleveren aan grid voor 24ct p/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
RobvanHamersvel schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:36:
[...]

Ik denk dat je hier wel een denkfout maakt. Ik dacht eerst ook dat de AI rare keuzes maakte met laden van grid terwijl er de rest van de dag nog voldoende zonneopwek beschibaar zou zijn. Echter moet je je eigen zonneenergie niet als 'gratis' zien, deze vertegenwoordigt dezelfde waarde als stroom van grid op dat moment.

Mijn sigen staat nu b.v. stroom van de pv panelen terug te leveren terwijl de SoC van de batterij 0% is. Hij doet dat omdat de prijs voor terugleveren nu hoog is (27ct p/kWh). Hij zal wellicht vanmiddag als de prijs laag is (14ct p/kWh) van grid gaan laden, dat is namelijk goedkoper dan de zonneopwerk van 17:00, dan kunnen we deze namelijk direct terugleveren aan grid voor 24ct p/kWh.
💬 Onderbouwing RobvanHamersveld (AI Max Profit, Dynamisch contract):

31 mei (1 dag) – AI-modus: Max Profit
Verbruik: 16 kWh → 32% (5 kWh) uit net, 68% (11 kWh) uit zon
Kosten: €1,00
Opbrengst PV: 11 kWh → 35% eigen verbruik, 65% naar net
Winst teruglevering: €6,00

1 t/m 16 juni – zelfde AI-modus
Verbruik: 240 kWh → 38% (92 kWh) uit net, 62% (148 kWh) uit zon
Kosten: €16,00
Opbrengst PV: 402 kWh → 37% eigen verbruik, 63% (254 kWh) naar net
Winst teruglevering: €63,00

🧠 Conclusie: AI kiest bewust voor netladen bij lage prijs en terugleveren bij hoge prijs, ook als dat betekent dat je PV niet gebruikt voor eigen verbruik. Financieel logisch, want eigen opwek is niet ‘gratis’ – die vertegenwoordigt ook marktwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Nu online
ArPi75 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:32:
[...]

Hiervoor moet je wel de optie Freqentieregeling (Frequency control) aanzetten onder Apparaat -> Omvormer -> settings (drie puntjes bovenin).
Daardoor zou de omvormer de frequentie op de backup poort kunnen aanpassen om zodoende een third-party solar omvormer te beperken.
Raar... Sigen geeft zelf aan dat een third party omvormer NIET op de backup port mag.

Ik snap het verhaal dat een omvormer zichzelf uitschakelt als hij z'n stroom niet kwijt kan. Maar ik snap niet waarom Sigen dan dat juist expliciet niet ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Nu online
CEdS schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:18:
@mestief @jelleeelco
De Backup poort van Gateway is alleen bedoeld om je groepen op aan te sluiten die je voorzien wilt hebben in geval van stroomuitval! In veel gevallen zal je je hele groepenkast doorlussen, dus van de meter/hoofdschekelaar naar de Grid poort en van de backup poort naar de meterkast!
Yep, dit is duidelijk. Vraag is hoe de third party omvormer aan te sluiten. En hoe die wordt aangesloten als je geen homemax/pro hebt maar een 30K, terwijl je geen smart port hebt.

Ik meen in filmpje van thuisbatterijnederland gezien te hebben dat ze een 30k ophangen en dat zonnepanelen bleven werken bij een outage. Dus... is dan aangesloten op backup port (idd hele meterkast daarachter, PV installatie op de meterkast). Dus niet volgens de voorschriften van Sigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Nu online
RobvanHamersvel schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:36:
[...]

Daar heb je wel een punt. Puur prijs technisch maakt het in die zin niet uit of je het zelf opwekt of inkoopt.
Verkopen daarentegen zou dan wel gebalanceerder kunnen. Het is natuurlijk raar dat de accu leeg is tegen de tijd dat de zon onder is en ik weer tegen een relatief hoog tarief moet inkopen.

Gaat het ai dat later beter doen als ik het wat langer laat draaien?
Pagina: 1 2 Laatste