Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste
Acties:

• Mgtweakers
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Hoi,

Zou het interessant zijn om de panelen uit te zetten en de accu te laden met netstroom? Zo ja, hoe kan ik dat via de app regelen?
De ai geeft nu aan dat hij accu laad met zonne energie
Gr.

[ Voor 18% gewijzigd door Mgtweakers op 24-04-2026 17:12 ]

• marvindejonge
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 25-04 15:40
RobSig schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:58:
[...]

Ik ben bang je hele systeem. Ik had problemen met AC lader die niet connect was. Heb toen de groep waar hij op zit herstart. Jij hebt zo te zien nergens connection dus hele systeem afsluiten en herstarten. Als het goed is heb je daar een handleiding voor gekregen.

Voor je dit doet; heb je je modem en routers ed al herstart? Doe dat dan eerst ff.
Ik zal daar eens naar gaan kijken! Heb de modem en router inderdaad al wel een herstart gegeven. Ben op dit moment even niet thuis, maar zal er morgenvroeg naar gaan kijken. Dank voor het meedenken!

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 20:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iLVp1B-GcDHUa086kKl0uOOnHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/niQbyPXpj4El0kWgucQhij8g.jpg?f=fotoalbum_large
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken...

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:52
Mgtweakers schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:10:
Hoi,

Zou het interessant zijn om de panelen uit te zetten en de accu te laden met netstroom? Zo ja, hoe kan ik dat via de app regelen?
De ai geeft nu aan dat hij accu laad met zonne energie
Gr.
Als de PV DC aangesloten is kun je deze in de instellingen knijpen.
Er is een optie ‘beperkingen voor zonneproductievermogen’ . Als je die op 0 zet dan produceren de DC aangesloten panelen niet meer. De AC panelen gaan gewoon door.
Heb ik vandaag getest.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:45
daemonix schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:49:
[...]

Dit is het verkeerde topic. Dit gaat over Sigenstor, niet over Solaredge.
Prima laat ik het even anders verwoorden dan. Met mijn Solaredge op de Sigenstor lijkt het me slim dat hij stopt op moment de stroomprijs negatief gaat worden. Hoe gaat de Sigenstor hiermee om want in de verwachting gaat hij ervan uit dat er een boel stroom komt maar volgens mij wil je dat de omvormer stopt zodra de prijs negatief wordt toch?
En ja voor mij is het nu erg onduidelijk wat ik bij de Solaredge nu het beste kan opgeven qua tarieven zodat dit het beste werkt met de Sigenstore.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16:53
MvRtje schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:53:
[...]

Prima laat ik het even anders verwoorden dan. Met mijn Solaredge op de Sigenstor lijkt het me slim dat hij stopt op moment de stroomprijs negatief gaat worden. Hoe gaat de Sigenstor hiermee om want in de verwachting gaat hij ervan uit dat er een boel stroom komt maar volgens mij wil je dat de omvormer stopt zodra de prijs negatief wordt toch?
En ja voor mij is het nu erg onduidelijk wat ik bij de Solaredge nu het beste kan opgeven qua tarieven zodat dit het beste werkt met de Sigenstore.
Voor Tibber vul je bij SE instellingen aanvullende kosten 0,112 (0,1356 ex BTW) in, BTW 21%, en zet Negatieve tariefoptimalisatie aan. SE rekent dan (DA + 0,112) × 1,21 en schakelt PV automatisch uit zodra de consumentenprijs negatief wordt, precies op het Tibber breekpunt van 13,56 ct (DA × 1,21 + 13,56).

Dit zijn de tarieven conform SE formules maar of de praktijk de afschakeling van de SE PV daadwerkelijk uitvoert zal moeten blijken, dit is mijn eerste ervaring met negatieve Tibber prijzen. De verwachting is dat de Sigen AI dan de accu via grid inkoop laadt, waarvoor je bij negatieve prijzen betaald krijgt, maar ook dat moet de praktijk morgen uitwijzen. Inzichten, adviezen etc. van de community zijn welkom!

Edit 1:
Aanvulling: vergeet niet bij verkoopkosten een vinkje te zetten bij "Hetzelfde als koop", anders rekent SE met een andere drempel voor teruglevering dan voor inkoop.

Edit 2:
Sigen tarieven: Buy DA*1,21+13,56 Sell DA*1,21+14,06 Spread +0,5 DA-60

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-awJ2RWNwlec7P12sAeG9imuZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4YzUYYNOp1BjusTAlUHaLXb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door duoruvis op 24-04-2026 19:00 ]

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:25

Mipatje

Petrolhead

[b]duoruvis schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:29:[/ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O56dxFmLd1YFUU3DIJvgiIQU9G4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f7Ko2Spt8q9WV30fHbNoy6W6.png?f=fotoalbum_large
Ik heb op advies van mijn installateur dit ingesteld voor in ben verkoop op SE

Voor Tibber vul je bij SE instellingen aanvullende kosten 0,112 (0,1356 ex BTW) in, BTW 21%, en zet Negatieve tariefoptimalisatie aan. SE rekent dan (DA + 0,112) × 1,21 en schakelt PV automatisch uit zodra de consumentenprijs negatief wordt, precies op het Tibber breekpunt van 13,56 ct (DA × 1,21 + 13,56).

Dit zijn de tarieven conform SE formules maar of de praktijk de afschakeling van de SE PV daadwerkelijk uitvoert zal moeten blijken, dit is mijn eerste ervaring met negatieve Tibber prijzen. De verwachting is dat de Sigen AI dan de accu via grid inkoop laadt, waarvoor je bij negatieve prijzen betaald krijgt, maar ook dat moet de praktijk morgen uitwijzen. Inzichten, adviezen etc. van de community zijn welkom!

Edit 1:
Aanvulling: vergeet niet bij verkoopkosten een vinkje te zetten bij "Hetzelfde als koop", anders rekent SE met een andere drempel voor teruglevering dan voor inkoop.

Edit 2:
Sigen tarieven: Buy DA*1,21+13,56 Sell DA*1,21+14,06 Spread +0,5 DA-60

[Afbeelding]

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:25
theduke1989 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:16:
bij het extra toevoegen van een batterij. waar moet je op letten?
kabels bij ons zijn helaas te kort. kan ik die zomaar verlengen of komt hier mee bij kijken? ik heb gemerkt met dit mooie weer dat ik te veel aan het net geef.
Nou zomaar verlengen kan natuurlijk niet. Maar als je een foto post van je situatie dan kunnen we je misschien helpen.
Houd er rekening mee dat als er kabels verlengd moeten worden je dit misschien niet zonder hulp van een electricien kan doen.

[ Voor 12% gewijzigd door timpel_800 op 25-04-2026 07:50 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• duoruvis
@Mipatje :Ik heb op advies van mijn installateur dit ingesteld voor in ben verkoop op SE 0,091 BTW 21%

Als dat de tarieven zijn van je energieleverancier zoals SE vraagt, dan is dat correct, ik heb het over Tibber tarieven zoals verduidelijkt.

Ik ben benieuwd naar de argumenten van jouw installateur voor 0,091.

• timpel_800
uray schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:27:
[Afbeelding]
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken...
Ik ook. Bij mij niks uit het net maar alles uit zonnestroom is de prognose. Maar misschien wijzigt het nog.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• MvRtje
duoruvis schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:54:
@Mipatje :Ik heb op advies van mijn installateur dit ingesteld voor in ben verkoop op SE 0,091 BTW 21%

Als dat de tarieven zijn van je energieleverancier zoals SE vraagt, dan is dat correct, ik heb het over Tibber tarieven zoals verduidelijkt.

Ik ben benieuwd naar de argumenten van jouw installateur voor 0,091.
Bedankt voor je duidelijke hulp. Ik heb nu 0,091 opgegeven en ik krijg nu dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySWoULIsiL6EksSCKBvv6yCvApk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mcPQvK0kzV2CM85l1cgcGLjN.png?f=fotoalbum_large

En dit zegt Tibber qua prijs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeVGWVacVFPSoTIhGMIYV1sNJlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wccHZ2x73ZhJ3OLK2C4fljik.jpg?f=fotoalbum_large

Wil dit dan zeggen dat ze al om 09:30 uitgaan? Klopt dat wel?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:42
Hoi allemaal, ik ben momenteel bezig om in Home Assistant een automatisering uit te werken die mijn drie goodwe omvormers uitschakelen als de EPEX +inkoopvergoeding lager wordt dan de energiebelasting (ik zit nog in de range van het salderen). Hebben jullie enig idee hoe de sigen AI erop zal reageren, die verwacht just dat ik volle bak verder blijf produceren. Zal de AI op termijn gaan aanleren dat ik de omvormers automatisch uitschakel? Of zal hij dat alleen doen als ze DC zijdig aangesloten zijn?

Op termijn ben ik dat wel van plan (scheelt mij weer twee omvormers op zolder + conversie verliezen).

Iemand ook al wat ervaring van samenwerking tussen de sigen micro omvormers en de sigenbat? Zit daar nog wat intelligentie in? Ivm een mogelijke uitbreiding met veel wisselende schaduw kan dat interessant zijn? Of kan ik net zo goed een tigo pakken? In beide gevallen gaan ze op de smartport aangesloten moeten worden toch?

[ Voor 4% gewijzigd door osluis op 24-04-2026 22:21 ]

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:46
osluis schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:21:
Hoi allemaal, ik ben momenteel bezig om in Home Assistant een automatisering uit te werken die mijn drie goodwe omvormers uitschakelen als de EPEX +inkoopvergoeding lager wordt dan de energiebelasting (ik zit nog in de range van het salderen). Hebben jullie enig idee hoe de sigen AI erop zal reageren, die verwacht just dat ik volle bak verder blijf produceren. Zal de AI op termijn gaan aanleren dat ik de omvormers automatisch uitschakel? Of zal hij dat alleen doen als ze DC zijdig aangesloten zijn?

Op termijn ben ik dat wel van plan (scheelt mij weer twee omvormers op zolder + conversie verliezen).

Iemand ook al wat ervaring van samenwerking tussen de sigen micro omvormers en de sigenbat? Zit daar nog wat intelligentie in? Ivm een mogelijke uitbreiding met veel wisselende schaduw kan dat interessant zijn? Of kan ik net zo goed een tigo pakken? In beide gevallen gaan ze op de smartport aangesloten moeten worden toch?
Als het 1 fase GW omvormers zijn kan Sigen met frequenties control die boel uitzetten. Tenminste met Growatt omvormers werkt dat zover ik weet.

Je hebt er 3. Dus ik ga er effe vanuit dat het niet 3 fase zijn.

Met omvormers zoals SE en EP werkt dat helaas niet ;(

Ik zet morgen gewoon zelf de SE uit via HA.

Komt toch maar 30 uur per jaar voor....

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Fchart
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:11
timpel_800 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:54:
[...]

Ik ook. Bij mij niks uit het net maar alles uit zonnestroom is de prognose. Maar misschien wijzigt het nog.
Hier ook, had anders verwacht. Anders handmatig ingrijpen auto aan de lader zetten 😉

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:36
Bschnitz schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:32:
[...]

Als het 1 fase GW omvormers zijn kan Sigen met frequenties control die boel uitzetten. Tenminste met Growatt omvormers werkt dat zover ik weet.

Je hebt er 3. Dus ik ga er effe vanuit dat het niet 3 fase zijn.

Met omvormers zoals SE en EP werkt dat helaas niet ;(

Ik zet morgen gewoon zelf de SE uit via HA.

Komt toch maar 30 uur per jaar voor....
Hoe gaat dat werken dan?
De sigenergy kan de frequentie alleen aanpassen als je off-grid bent, en je wilt juist on-grid zijn omdat je van het net stroom wilt pakken.... Vol gas laden van het net :*)

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Fchart
Fchart schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 23:56:
[...]

Hier ook, had anders verwacht. Anders handmatig ingrijpen auto aan de lader zetten 😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSy719md6GVBbTyXjHm5GUiqdQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkisAbXzotJryNGkoGASlmXv.jpg?f=fotoalbum_large

Daar zie ik niks van terug in grafiek

[ Voor 14% gewijzigd door Fchart op 25-04-2026 00:09 ]

• duoruvis
MvRtje schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:52:
[...]

Bedankt voor je duidelijke hulp. Ik heb nu 0,091 opgegeven en ik krijg nu dit:
[Afbeelding]

En dit zegt Tibber qua prijs:
[Afbeelding]

Wil dit dan zeggen dat ze al om 09:30 uitgaan? Klopt dat wel?
Ter verduidelijking: ik citeerde @Mipatje die 0,091 gebruikt op advies van zijn installateur, dat was niet mijn advies. Voor Tibber is de correcte EPEX formule (Price €MWh/10×1,21)+13,56 ct zoals zichtbaar in de screendump. De gele kolom toont 0,091, de kolom links daarnaast de juiste 13,56 ct, die komt exact overeen met de Tibber app prijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CKrKVCdNdBXIx7QpjROq-94T7M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ofuQBdbj1kK4qhIq61p7PilU.png?f=user_large

Lees nog eens de vorige post: https://gathering.tweaker...message/85134944#85134944

• timpel_800
Fchart schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 23:56:
[...]

Ik twijfel of ik de ovens ga aanzetten. De auto is al vol.. maar over hoeveel cent hebben we het nu? Netto 9.95 ct toch om 13 uur? Dan 17 x 9.95ct is bijna 17 euro?

• Fchart
timpel_800 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 07:48:
[...]

Ik twijfel of ik de ovens ga aanzetten. De auto is al vol.. maar over hoeveel cent hebben we het nu? Netto 9.95 ct toch om 13 uur? Dan 17 x 9.95ct is bijna 17 euro?
-7c gemiddeld van 13:00/16:00 zonneplan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoS0vlCJfQAed4TuoBe7aDznJ6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fuTQPl2KNCz1u8v2Q84YcD8t.jpg?f=fotoalbum_large

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

Fchart schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:10:
[...]

[Afbeelding]
nee het zijn centen dus bijna 2 euro

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• kliffen
Fchart schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:10:
[...]

[Afbeelding]
Dat is dan €0,07*17kW*3uur=€3,57 max

• Marcel1974
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 11:22
Of de zonnepanelen uit moeten voor maximale winst is per installatie verschillend.

Als je zonnepanelen rechtstreeks in de Sigen accu gaan is de som van negatieve uren x omvormer capaciteit bepalend, wanneer je de accu in die som gevuld krijgt is het wijs om je panelen uit te schakelen, maar als je de accu niet vol krijgt kan je aanvullen met zonnestroom, dan moet je alleen je zonneproductievermogen aanpassen naar wat je nog kan opslaan, is in de app vrij makkelijk in te stellen.

• Bschnitz
kliffen schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:21:
[...]

Yea en die kan je straks verkopen voor veel meer xD

Dus eerst betalen ze je en dan betalen ze je 💰.

Krijg nu al €200 deze maand 💸

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Fchart
kliffen schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:21:
[...]

Klopt

• RobSig
  • Laatst online: 15:20
De AI van de EV lader pakt het in ieder geval goed op 😀
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-H50frnGeuc5k6tX-jqJL2MgMY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iZo9bEp2T6KMTV3nJX3kGeHi.png?f=fotoalbum_large

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 2x BAT 10

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ok even ranten hoe afhankelijk de aansturing van Sigenergy is van je internetverbinding, ofwel hoe matig de resilience is van dit systeem.
Ik heb gisteren een internetuitval van bijna 12 uur gehad die rond het middaguur begon. Er valt dan via de SigenergyApp natuurlijk niks meer uit te lezen of aan te sturen. De batterij gaat dan in zelfverbruik stand en bleef wel laden vanuit PV maar niet meer vanuit de grid. Niet fijn met die lage prijzen en een lege accu.

Gelukkig had ik de Home Assistant integratie al draaien (maar verder nog niks mee gedaan) en kon ik via het lokale netwerk wel een laadopdracht geven. Maar dat is dus allemaal handwerk en je moet maar wel net thuis zijn, want even naar huis verbinden kan natuurlijk niet.

Ook de aansturing van je laadpaal werkt niet meer via de app, dus laden van de PHEV is ook afhankelijk van een Internet verbinding. Ik moet nog even uitzoeken of hier dat meegeleverde token/badge uitkomst kan bieden om een simpele directe laadopdracht voor de EV te geven.
Het verkoopmoment in de avond heb ik gemist (want niet thuis om handmatig te triggeren).

Bottom line vind ik het systeem veel te afhankelijk van een internetverbinding en Sigenergy cloud, zonder dat er standaard een lokale bedienmogelijkheid is. De meesten hier hebben technische kennis en zullen wellicht ook de ModBus aansturing achter de hand hebben, maar anders kun je dus helemaal niks. Onbegrijpelijk dat er niet een simpelere lokale bedieningsmogelijkheid (bijv een webinterface/API) is die cloud/internet onafhankelijk is.
/end rant.

Vandaag maar eens zien hoe die negatieve prijzen uitpakken en of de DC aangesloten panelen zichzelf uitschakelen.

• kliffen
JPS schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:35:
Ok even ranten hoe afhankelijk de aansturing van Sigenergy is van je internetverbinding, ofwel hoe matig de resilience is van dit systeem.
Ik heb gisteren een internetuitval van bijna 12 uur gehad die rond het middaguur begon. Er valt dan via de SigenergyApp natuurlijk niks meer uit te lezen of aan te sturen. De batterij gaat dan in zelfverbruik stand en bleef wel laden vanuit PV maar niet meer vanuit de grid. Niet fijn met die lage prijzen en een lege accu.

Gelukkig had ik de Home Assistant integratie al draaien (maar verder nog niks mee gedaan) en kon ik via het lokale netwerk wel een laadopdracht geven. Maar dat is dus allemaal handwerk en je moet maar wel net thuis zijn, want even naar huis verbinden kan natuurlijk niet.

Ook de aansturing van je laadpaal werkt niet meer via de app, dus laden van de PHEV is ook afhankelijk van een Internet verbinding. Ik moet nog even uitzoeken of hier dat meegeleverde token/badge uitkomst kan bieden om een simpele directe laadopdracht voor de EV te geven.
Het verkoopmoment in de avond heb ik gemist (want niet thuis om handmatig te triggeren).

Bottom line vind ik het systeem veel te afhankelijk van een internetverbinding en Sigenergy cloud, zonder dat er standaard een lokale bedienmogelijkheid is. De meesten hier hebben technische kennis en zullen wellicht ook de ModBus aansturing achter de hand hebben, maar anders kun je dus helemaal niks. Onbegrijpelijk dat er niet een simpelere lokale bedieningsmogelijkheid (bijv een webinterface/API) is die cloud/internet onafhankelijk is.
/end rant.

Vandaag maar eens zien hoe die negatieve prijzen uitpakken en of de DC aangesloten panelen zichzelf uitschakelen.
Ik heb als backup een gsm dongle in de Sigenstor zitten. Moet de telecom natuurlijk wel in de lucht blijven

• JPS
  • Niet online

JPS

kliffen schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:49:
[...]

Ik heb als backup een gsm dongle in de Sigenstor zitten. Moet de telecom natuurlijk wel in de lucht blijven
Ahja geen lokale aansturing, maar die optie is er inderdaad nog wel. Dan heb je wel een actief dataabonnement nodig denk ik?
Ik zat ook nog te kijken naar de dual-wan optie van mijn Asus router; kan via de USB ook een 4/5G dongel inprikken. Dan kan ik dat misschien nog beter doen.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
kliffen schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:49:
[...]

Ik heb een redundante internetverbinding gemaakt via mijn firewall en een 4G routertje.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-04 21:08
niek1974 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:12:
[quote]stanman23 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:35:
[...]
Hi @stanman23

Betreffende de metalen pootjes onder de accu, zitten deze er standaard altijd bij of is een ander installatie kit
[Afbeelding]
Denk niet dat ze er standaard bij zitten aangezien je ook voor een muurbevestiging kan kiezen. Ik had dit aangegeven dat ik zie erbij wilde. Zaten wel netjes in 1 doos erbij. De onderplaat, de pootjes incl het hoekje om hem aan de grond te mounten maar ook dunne 1, 2, 3 mm ijzeren plaatjes om te levelen mocht je de pootjes niet gebruiken. Op factuur stond "SigenStor Installation Kit for Ground-mounted + Levelers".

• timpel_800
Eerst zaten ze er niet bij maar later wel. Worden nu standaard geleverd als je de grondmontage kit besteld.

• kliffen
Ik zag het niet in de voorspelling, maar de DC gekoppelde panelen zijn zojuist uitgeschakeld.😃

• djrednas
Ik ben benieuwd hoe de AI omgaat met de externe panelen. De enphase panelen zijn zojuist automatisch uitgeschakeld, nu zien hoe sigenergy daarop reageert. Nog geen lading vanaf het net gepland in het vooruitzicht.

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

djrednas schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:41:
Ik ben benieuwd hoe de AI omgaat met de externe panelen. De enphase panelen zijn zojuist automatisch uitgeschakeld, nu zien hoe sigenergy daarop reageert. Nog geen lading vanaf het net gepland in het vooruitzicht.
Bij mij zijn de SE panelen ook uit. Sig is nog niet aan het laden.

• MvRtje
duoruvis schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 06:20:
[...]

Ter verduidelijking: ik citeerde @Mipatje die 0,091 gebruikt op advies van zijn installateur, dat was niet mijn advies. Voor Tibber is de correcte EPEX formule (Price €MWh/10×1,21)+13,56 ct zoals zichtbaar in de screendump. De gele kolom toont 0,091, de kolom links daarnaast de juiste 13,56 ct, die komt exact overeen met de Tibber app prijzen.

[Afbeelding]

Lees nog eens de vorige post: https://gathering.tweaker...message/85134944#85134944
Exuses ik zei 't ook verkeerd, ik heb de waardes gepakt zoals je hem in je eerste post zei (0,115) en die werkt perfect. Panelen gingen netjes uit om 12:45.

Ps. Hebben jullie al de stroomprijzen voor morgen gezien? -44 cent negatief. Dat wordt lekker verdienen!

• Mgtweakers
  • Nu online
Ai doet het perfect Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k13HzDh7FZvPrfdhiArrqQYPyro=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UVVBUtUnNxHcEi4DdGzAiqeV.png?f=fotoalbum_large

• JPS
  • Niet online

JPS

Hier gingen om13u de panelen ook keurig uit. Daarvoor was ik nog de auto aan het laden met 7kW en pakte ie ongeveer 3,5kW van de PV en de rest uit het net. Nu de batterij volpompen. Lekker nerdfeestje dit.

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:03

Adze

CCNP !

Bij mij maakt AI er een zooitje van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJL4Cnq-cMbrMfKc4DpM0I7R6Qc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqHXO6LHA925D0aGYfs88vHB.jpg?f=fotoalbum_large

Export is gelukkig 0, maar waarom in hemelsnaam PV volle bak aan?!?

Edit: zodra ik peakshaving uitzet gaat ook PV opbrengst naar 0... Bijzonder...

[ Voor 6% gewijzigd door Adze op 25-04-2026 13:21 ]

• duoruvis
Update: mijn SE 5K (AC gekoppeld via Smartport op Sigenstor) is om 12:38 automatisch afgeschakeld door de Negatieve tariefoptimalisatie instelling in SE, ruim voor de diepste negatieve prijzen. Sigen AI staat paraat om vanaf 12:45 te beginnen met grid inkoop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJ-GG7KmMdjMQZg4yAJnvVEud4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABhypAoo103IARbBsE39sdyf.jpg?f=fotoalbum_large

• JPS
  • Niet online

JPS

MvRtje schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:05:
[...]

Ps. Hebben jullie al de stroomprijzen voor morgen gezien? -44 cent negatief. Dat wordt lekker verdienen!
Wut, die had ik nog niet gezien. Wel wat voorspellers die het zagen aankomen. 4uur lang ook, waar moet ik met al dat spul heen als de batterij vol zit. En savonds 33c, dat is idd lekker profit nemen.

• kliffen
Adze schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:18:
[...]

Bij mij maakt AI er een zooitje van:

[Afbeelding]

Export is gelukkig 0, maar waarom in hemelsnaam PV volle bak aan?!?

Edit: zodra ik peakshaving uitzet gaat ook PV opbrengst naar 0... Bijzonder...
Da’s vreemd. Bij mij staat peakshaving aan en PV ging ook naar 0.

• Marcel1974
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 11:22
JPS schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:19:
[...]

Wut, die had ik nog niet gezien. Wel wat voorspellers die het zagen aankomen. 4uur lang ook, waar moet ik met al dat spul heen als de batterij vol zit. En savonds 33c, dat is idd lekker profit nemen.
Waar zien jullie die informatie?

• RobSig
Gaat hier ook mooi!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsG9JdZRf8pvAlPyPBV2M3IrJUs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WJeAXryw0o8yLLNQD55APW32.png?f=fotoalbum_large

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 2x BAT 10

• Opie
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12:23
kliffen schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:31:
[...]

Als de PV DC aangesloten is kun je deze in de instellingen knijpen.
Er is een optie ‘beperkingen voor zonneproductievermogen’ . Als je die op 0 zet dan produceren de DC aangesloten panelen niet meer. De AC panelen gaan gewoon door.
Heb ik vandaag getest.
En gaan de DC aangesloten panelen weer aan als de prijzen weer positief worden? Of moet je dan weer handmatig instellen

• Bschnitz
Opie schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:04:
[...]

En gaan de DC aangesloten panelen weer aan als de prijzen weer positief worden? Of moet je dan weer handmatig instellen
Zodra er een positief resultaat gehaald kan worden zouden ze weer aan moeten gaan. Dus dat hangt af van jou prijzen.

• Bschnitz
HOLY shizzle de prijzen voor morgen 😂😂😂.

Dit heb ik nooit gezien en ik doe dit al lang....

Ik ga effe huilen in een hoek van geluk dat ik een thuisbatterij heb 🙏.

• timpel_800
Ik zie de verrekening nog niet in de zonneplan app? Julie wel?

• Bschnitz
timpel_800 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:41:
Ik zie de verrekening nog niet in de zonneplan app? Julie wel?
Ik zit op mei, wat zie jij dan?

• kliffen
Opie schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:04:
[...]

Dit bleek niet nodig. Als je systeem op AI modus staat gaan de DC aangesloten panelen vanzelf uit en weer aan.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Heb nog een vast contract tot 2027 zonder boete en 15 cent per kWh terugleververgoeding maar in het kader van voorbereiding even getest.
Instelling system setting van Self-Consumption naar Sigen AI Mode en zie resultaat. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5oMZC7ALXEd7aJBfSLAWu31Pyw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pSeF5IkhnB0JEB3t5tMkcnjS.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door BenEco op 25-04-2026 15:00 ]

• Fchart
kliffen schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:31:
Ik zag het niet in de voorspelling, maar de DC gekoppelde panelen zijn zojuist uitgeschakeld.😃
Hier gebeurde dat ook, niet in de voorspelling te zien, maar panelen werd afgeschakeld en systeem ging max importeren, wat mij wel opviel is dat l3 overbelast werd en systeem daar ‘niets’ meedoet. Heb de complete grid import terug moeten zettenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MlCftVI2aBaNRzhNAASd1cp4bg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8YWzJB3RfiasBGtHt3kkfjnj.jpg?f=fotoalbum_large

• Fchart
😂😂grappig huis👍🏻

• kliffen
Fchart schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:04:
[...]

Hier gebeurde dat ook, niet in de voorspelling te zien, maar panelen werd afgeschakeld en systeem ging max importeren, wat mij wel opviel is dat l3 overbelast werd en systeem daar ‘niets’ meedoet. Heb de complete grid import terug moeten zetten[Afbeelding]
Dat had ik voorheen ook wel eens. Sinds ik peakshaving heb aanstaan gaat het wel goed en kun je max belasten.

• Bschnitz
Ik heb handmatig mijn SE afgezet op 0kW met de HA plugin en Sigen had verwacht dat er zon was, dus deze was enorm teleurgesteld toen er geen zon was. Jammer Joh.

Desondanks dat ik ad-hoc de ai zijn plan verstoorde, had die netjes besloten om te laden met negatieve prijzen.

Dus ook al is er geen plan of idee, hij kan ad-hoc actie ondernemen in deze situaties.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-04 15:43
kliffen schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:11:
[...]

Dat had ik voorheen ook wel eens. Sinds ik peakshaving heb aanstaan gaat het wel goed en kun je max belasten.
Hier zonder peakshaving houdt de Sigenergy alles keurig binnen de perken. Installateur heeft het systeem op 17kW ingesteld. Mijn laadpaal heb ik op 27A gezet voor de loadbalancing, want op 25 gaat hij vanaf 23 al afschalen waardoor de SigEnergy nog het overschot pakt.
Er staat verder niets ingesteld over stroomsterktes zover ik kan zien.

Helaas waren auto en batterij eerder vol dan verwacht; ik had de PV niet uitgezet tot een kwartier geleden; op gegeven moment had ik continu 17,2kW uit het net en 8kW uit PV, dus met 25kW schiet het wel op.....
Gelukkig gaan we vanavond nog een stukkie rijden en kan ik morgen weer de auto laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qv3m5D1RQKhnGabDAHrz-ElGLEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iNwROdiubZqOIXvYPibZ7jKS.png?f=fotoalbum_large

Wordt hoog tijd om er een batterij module bij te plaatsen.... :*)

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• RobSig
En de zonnepanelen zijn weer ingeschakeld. Dit overtreft mijn verwachting. Klasse systeem!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CGYoe1uz9zyA2-pkqu6ni-o-mE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZURxFeajpXLN1ZsqhxMgJu5H.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door RobSig op 25-04-2026 16:03 ]

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 20:56
timpel_800 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:54:
[...]

Bij mij ook, maar in mijn ogen is dat geen Max Profit. Morgen hetzelfde...
Misschien toch maar even ingrijpen.

• Ritsjiej
  • Nu online
Ha allemaal,

Ik heb redelijk recent een sigenstor gekocht, (24 kwh; 12 kwh omvormer) en kom voor het eerst in aanmerking met negatieve stroomprijzen.

Ik weet van mijn oude huis (SolarEdge zonnepanelen) dat ik de zonnepanelen uit kon schakelen, maar hoe zit dat bij de Sigenstor? Normaal laat ik de batterij handelen volgens de VPP van Frank, maar dat heb ik voor vandaag al ontkoppeld en ben zelf gaan laden en ontladen.

Ik zie dat er mensen zijn die de zonnepanelen wel automatisch hebben ingeschakeld en uitgeschakeld. Hoe kan ik dit regelen? Bedankt alvast!

• timpel_800
uray schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:35:
[...]

Bij mij ook, maar in mijn ogen is dat geen Max Profit. Morgen hetzelfde...
Misschien toch maar even ingrijpen.
De prognose is zonder grid maar uiteindelijk vol van de grid gepakt en aangevuld met 3kW zonnestroom. Dus wat mij betreft perfect.

• Ritsjiej
  • Nu online
RobSig schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:02:
En de zonnepanelen zijn weer ingeschakeld. Dit overtreft mijn verwachting. Klasse systeem!
[Afbeelding]
Netjes! Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Dan ga ik kijken of ik mijn Sigenstor ook zo kan instellen voor morgen

• timpel_800
Bschnitz schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:43:
[...]

Ik zit op mei, wat zie jij dan?
Ik bedoel dat als ik in de app kijk naar de opbrengst van vandaag dan zie je het niet bij de terugleverkosten staan. Immers zou dat meer dan €3.50 moeten zijn. Waarschijnlijk logisch maar ik was daardoor in de war. Het wordt dus gewoon van je Stroom afname afgetrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RsMwsFWTXeiK26F8M4WftrCe00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRQCvq8DRn5MWsSe03ji0LJe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXfb8R2vXEcwjIJzdFyZ23SVIT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tLBm7PhzRlurS10n1zRQp8v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door timpel_800 op 25-04-2026 17:35 ]

• Bschnitz
Ritsjiej schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:13:
Ha allemaal,

Ik heb redelijk recent een sigenstor gekocht, (24 kwh; 12 kwh omvormer) en kom voor het eerst in aanmerking met negatieve stroomprijzen.

Ik weet van mijn oude huis (SolarEdge zonnepanelen) dat ik de zonnepanelen uit kon schakelen, maar hoe zit dat bij de Sigenstor? Normaal laat ik de batterij handelen volgens de VPP van Frank, maar dat heb ik voor vandaag al ontkoppeld en ben zelf gaan laden en ontladen.

Ik zie dat er mensen zijn die de zonnepanelen wel automatisch hebben ingeschakeld en uitgeschakeld. Hoe kan ik dit regelen? Bedankt alvast!
SE heeft een eigen manier om dat uit te zetten via tarieven, dat is de officiële manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYU3E-4uBoeLZPMsPoqgL07uKWU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TpNpCJiwC8HvfjCHOh4HgaQ4.png?f=fotoalbum_large

Of via HA modbus en dan power limit op 0kW zetten of iets wat je wilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85pocd-_gnUTGdq25YnrUO83SZw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vGHOMCfAQ9A1QfzMcpIXRmlX.png?f=fotoalbum_large

Als je DC zp via Sigen zelf hebt, regelt de AI dit.

[ Voor 29% gewijzigd door Bschnitz op 25-04-2026 17:40 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ArPi75 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:40:
[...]

Hier zonder peakshaving houdt de Sigenergy alles keurig binnen de perken. Installateur heeft het systeem op 17kW ingesteld. Mijn laadpaal heb ik op 27A gezet voor de loadbalancing, want op 25 gaat hij vanaf 23 al afschalen waardoor de SigEnergy nog het overschot pakt.
Er staat verder niets ingesteld over stroomsterktes zover ik kan zien.

Helaas waren auto en batterij eerder vol dan verwacht; ik had de PV niet uitgezet tot een kwartier geleden; op gegeven moment had ik continu 17,2kW uit het net en 8kW uit PV, dus met 25kW schiet het wel op.....
Gelukkig gaan we vanavond nog een stukkie rijden en kan ik morgen weer de auto laden.
[Afbeelding]

Wordt hoog tijd om er een batterij module bij te plaatsen.... :*)
Hier ook zonder peakshaving, en in het verleden wel eens een 2-3 s overbelasting op een fase gehad, daar werd snel op gereageerd (zie de 2-3 seconden). Ik denk dat een setting niet goed staat bij @Fchart.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• timpel_800
Hoogstwaarschijnlijk niet vermogen per fase ingesteld maar totale vermogen

• Ritsjiej
  • Nu online
Bschnitz schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:34:
[...]

SE heeft een eigen manier om dat uit te zetten via tarieven, dat is de officiële manier.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb helaas nu geen SE, dit was in mijn vorige huis.

HA heb ik ook niet, mijn panelen staan rechtstreeks aan de Sigenstor gekoppeld. De AI modus heb ik nooit gebruikt. Gaat die het morgen direct goed regelen of moet dat eerst worden ingesteld?

Is er een andere manier behalve de AI modus?

• Bschnitz
Ritsjiej schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:20:
[...]

Ik heb helaas nu geen SE, dit was in mijn vorige huis.

HA heb ik ook niet, mijn panelen staan rechtstreeks aan de Sigenstor gekoppeld. De AI modus heb ik nooit gebruikt. Gaat die het morgen direct goed regelen of moet dat eerst worden ingesteld?

Is er een andere manier behalve de AI modus?
Ai moet eerst paar dagen trainen dus nog clue of die het goed doet.

Binnen de ai opties heb je ook een instelling om je zonnepanelen in kW te beperken tot 0kW. 2 instellingen van boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSHGNrs6gLNllpF48MvpIVcq3l4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oXDVqwBmN1VjwGCVGcYyz6AC.png?f=fotoalbum_large

Wellicht werkt dat wel direct, kan je zelf testen.

[ Voor 19% gewijzigd door Bschnitz op 25-04-2026 18:31 ]

• Ritsjiej
  • Nu online
Bschnitz schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:30:
[...]

Ai moet eerst paar dagen trainen dus nog clue of die het goed doet.

Binnen de ai opties heb je ook een instelling om je zonnepanelen in kW te beperken tot 0kW. 2 instellingen van boven.

[Afbeelding]

Wellicht werkt dat wel direct, kan je zelf testen.
Top, dan ga ik die proberen morgen. Bedankt!

• JPS
  • Niet online

JPS

Marcel1974 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:42:
[...]

Waar zien jullie die informatie?
Zonneplan in mijn geval, maar er zijn ook diverse sites met de EPEX prijzen.

• RobSig
Ritsjiej schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:25:Netjes! Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Dan ga ik kijken of ik mijn Sigenstor ook zo kan instellen voor morgen
Niets speciaals eigenlijk…. AI max profit, inkoop en verkoop op + 13. Geen ZP+2 of peakshaving of wat dan ook.

• niek1974
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:23
heeft iemand met een sigenergy storage al problemen met de AC stekker ??

YouTube: We Investigated Sigenergy’s Inverter Problems - What’s Going On?

het gaat voornamelijk om de kleinere omvormer tot en met 5kw, icm stugge kabel (aders met massieve kern

[ Voor 20% gewijzigd door niek1974 op 25-04-2026 21:47 ]

• niek1974
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:23
Vraagje
1. Waar is de DC switch op de omvormer voor ?
- ik ga er eigenlijk vanuit dat die voor zonnepanelen aansluiting is
2. en hoe is het bereik van de wifi module? werkt dat prima

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
niek1974 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:43:

het gaat voornamelijk om de kleinere omvormer tot en met 5kw, icm stugge kabel (aders met massieve kern
Ik had het 'm eerder al gezien. Als je de verkeerde kabels gebruikt dan kan het verkeerd gaan idd. Gaat veel stroom over de aansluiting. Handleiding schrijft ook soepele kabel voor.

• JPS
  • Niet online

JPS

Ben benieuwd of vandaag de AI ook de goede dingen gaat doen. In de strategy lijkt ie vanaf 12u met PV te willen gaan laden, wat natuurlijk niet de bedoeling is, PV moet van 11u-16u uit gaan. Ook laat de grafiek helemaal geen groene lijn zien voor het laden vanaf het net.

[ Voor 5% gewijzigd door JPS op 26-04-2026 09:03 ]

• Fchart
daemonix schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:48:
[...]

Hier ook zonder peakshaving, en in het verleden wel eens een 2-3 s overbelasting op een fase gehad, daar werd snel op gereageerd (zie de 2-3 seconden). Ik denk dat een setting niet goed staat bij @Fchart.
Welke settings hebben jullie ingesteld (foto)? Ik beschik over 3x25A aansluiting.
17kw totaal en 5,8kw per fase. Dat laatste werd gister geen rekening mee gehouden

[ Voor 9% gewijzigd door Fchart op 26-04-2026 09:17 ]

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

Bschnitz schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:34:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_zWWk2RnvnTInDPibTslxS6Ehw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SOcVh9VsAdLEDgVDJTrjoCfW.png?f=fotoalbum_large
Waaom zet je Negatieve Tariefoptimalisatie uit zie jouw rode pijl. Ik had hem aanstaan en de SE ging op het goede moment uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Mipatje op 26-04-2026 09:30 ]

• Opie
JPS schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:02:
Ben benieuwd of vandaag de AI ook de goede dingen gaat doen. In de strategy lijkt ie vanaf 12u met PV te willen gaan laden, wat natuurlijk niet de bedoeling is, PV moet van 11u-16u uit gaan. Ook laat de grafiek helemaal geen groene lijn zien voor het laden vanaf het net.
Hier ook geen groene lijn, heb beperkingen voor zonneproductie voor zekerheid maar op 0 gezet. Gisteren ook zelf handmatig moeten laden

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:16
Wat is de AI fantastisch bezig.
Batterij laadt met zonne energie, verkoopt weer voor de negatieve prijs tijdblok, accu leeg en volpompen maar!
En dat terwijl ik 5000km van huis ben 🤣🏝️

BP on the move!!!

• altanozlu7
  • Registratie: Mei 2024
  • Nu online
niek1974 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:43:

YouTube: We Investigated Sigenergy’s Inverter Problems - What’s Going On?

Niet precies de AC maar ik heb problemen met de DC-schakelaar; online kon ik niets vinden, dus deel ik het hier. Twee strings waren aangesloten (PV1 en PV2), daarna bleef de omvormer problemen geven en schakelde na een paar dagen werken zichzelf uit. De installateur heeft geprobeerd de MPPT en alles te vervangen maar niets hielp. Uiteindelijk was alleen PV2 aangesloten maar kreeg ik ACFI op PV1, dus heb ik de DC-schakelaar handmatig vanaf de omvormer gesloten. Nu is het goed, maar mijn DC-aangesloten strings blijven inactief; ik wacht antwoord van de installateur en SigEnergy, mogelijk is vervanging van de omvormer nodig.

Model is 15.0 TP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZ67RkwrOPp7HJrD8vSyO9JC6H0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fx3LfxNyixmxHE55AUDCrlvB.png?f=fotoalbum_large

• djrednas
Bas Post schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:39:
Wat is de AI fantastisch bezig.
Batterij laadt met zonne energie, verkoopt weer voor de negatieve prijs tijdblok, accu leeg en volpompen maar!
En dat terwijl ik 5000km van huis ben 🤣🏝️
Dan heb je denk ik iets verkeerd ingesteld bij de tarieven, want hier gaat het prima. :?
Heb zelf geen DC gekoppelde panelen, maar enphase schakelt dir zelf uit als we negatief gaan. Heb alleen nog 1 kleine omvormer met 5 panelen op de schuur die niet uit gaat.
En hoewel de planning anders aangeeft gaat de accu tot 100% vol van het net trekken in het negatieve gebied. Vandaag wordt de vraag: gaat hij volle bak in 2 uur naar 100% of snapt hij dat hij 4 uur negatief moet overbruggen, en spreid hij het laden uit. 8)

• Opie
djrednas schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:14:
[...]

Dan heb je denk ik iets verkeerd ingesteld bij de tarieven, want hier gaat het prima. :?
Heb zelf geen DC gekoppelde panelen, maar enphase schakelt dir zelf uit als we negatief gaan. Heb alleen nog 1 kleine omvormer met 5 panelen op de schuur die niet uit gaat.
En hoewel de planning anders aangeeft gaat de accu tot 100% vol van het net trekken in het negatieve gebied. Vandaag wordt de vraag: gaat hij volle bak in 2 uur naar 100% of snapt hij dat hij 4 uur negatief moet overbruggen, en spreid hij het laden uit. 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBwNU3gBeeol4f-oZrwzBW1v8rM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kKUik7JmNW27uTWAZKiNO7Ip.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pzSlQ0WQBwsM4Cr6M448lLIiuo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0ovaD3LPogVNFXWi8tMD3G6W.png?f=fotoalbum_large

Dit staat bij inkoop en verkoop ingevoerd. Zonneplan. Wat zou ik moeten wijzigen?

• RobSig
Is toch geweldig dit 🤣
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGviqrQkdvpTDVIzQY7YGj64XH8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h2FIc7EHp9O64hcCintab7OC.png?f=fotoalbum_large

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:16
djrednas schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:14:
[...]

Denk dat je verkeerd begrepen hebt, AI heeft ervoor gezorgd dat zonne opwek wat ie had, verkocht had en met een lege batterij vol vermogen oplaadt van het net met de super negatieve prijs. Mijn DC panelen staan lekker uit. Dus het gaat super, terwijl ik op vakantie ben

BP on the move!!!

• djrednas
Bas Post schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:07:
[...]

Denk dat je verkeerd begrepen hebt, AI heeft ervoor gezorgd dat zonne opwek wat ie had, verkocht had en met een lege batterij vol vermogen oplaadt van het net met de super negatieve prijs. Mijn DC panelen staan lekker uit. Dus het gaat super, terwijl ik op vakantie ben
Ik las hem precies verkeerd om ja, als vol sarcasme! Potverdorie. Niets gezegd 8)7

• MarcelS1981
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
absoluut. heb de warmtepomp ook maar ff aangezet op standje oven. opwek netjes op 0 tot 16.00
erg vervelend allemaal die negatieve prijzen

Sigenergy 25 kWh + 15.0 omvormer + backup Gateway -----2900WP op Z, 4050WP op NNO - Vaillant 75/6 warmtepomp

• Fchart
Systeem hier houdt geen rekening met eigen verbruik en gaat weer over de grenzen, heb laatste software. Kan de instelling ‘maximale netaansluitstroom’ niet aanpassen. Kan alleen de installateur dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XxBq88TCyT1IljRHFKdvU_rC-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRPnRVMMs9Ljr0U2pCWJEAXw.jpg?f=fotoalbum_large

• Fchart
Gebeurd dit bij jullie ook. Rond 12:15 stopt het importeren om vervolgens uit accu te pakken. Prijzen zijn negatief en lijkt met niet ‘goed’.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wT4Ud1JGIsLqshQKbfwbSnYRp3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgMsIPX2QF1Jc7aF0W0LERZC.jpg?f=fotoalbum_large

• timpel_800
Bij mij gaat het toch niet helemaal goed. Hij is nu al vollop aan het laden terwijl om 13 uur pas echt de prijs hoog is. Hij drukt de zonneenergie wel, maar tot 3kW. Solar producing limit naar 0kW gezet maar dat heeft geen effect.

Edit. Het is nu 12.30 en nu weer gestopt met laden vanuit het net. Misschien zat er een heel duur kwartier tussen (ik heb zonneplan en uurprijzen)

[ Voor 24% gewijzigd door timpel_800 op 26-04-2026 12:32 ]

• timpel_800
Fchart schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:07:
Systeem hier houdt geen rekening met eigen verbruik en gaat weer over de grenzen, heb laatste software. Kan de instelling ‘maximale netaansluitstroom’ niet aanpassen. Kan alleen de installateur dit?
[Afbeelding]
[edit] ik lees verkeerd. Er staat dat dit uitgeschakeld is. Dat moet je installateur aanzetten, en snel ook ! [edit]

Maar wat staat er ingesteld? Want er staat wel per fase, dus als er 17kW staat dan moet dat goed zijn.
Ben je alleen aan het laden uit het net of heb je nog andere grote gebruikers aan staan die slechts op 1 fase veel stroom trekken? Want de Sig verdeelt normaal de stroom netjes over de 3 fase als hij oplaad.

[ Voor 6% gewijzigd door timpel_800 op 26-04-2026 12:28 ]

• Fchart
timpel_800 schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:24:
Bij mij gaat het toch niet helemaal goed. Hij is nu al vollop aan het laden terwijl om 13 uur pas echt de prijs hoog is. Hij drukt de zonneenergie wel, maar tot 3kW. Solar producing limit naar 0kW gezet maar dat heeft geen effect.

Edit. Het is nu 12.30 en nu weer gestopt met laden vanuit het net. Misschien zat er een heel duur kwartier tussen (ik heb zonneplan en uurprijzen)
Hier ook zonneplan en uur prijs. Hier ging om 13:00 systeem weer om. Nu accu vullen, gaat wel weer over limit op 1 fase, dus hele import beperking maar weer aangezet wat eigenlijk niet nodig zou hoeven zijn

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:11

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Ik zoek een sigen systeem te retrofitten in mijn bestaande PV opstelling.
Mijn grootste omvormer is 4,6kva en daar wil ik een sigenstor 4kw met 10kw batterij aansluiten.

Kan hij laden door productie van mijn andere 2 omvormers of zal hij dat niet doen ?

Hoe is de integratie in home assistant ?

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

• timpel_800
alexke1988 schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:11:
Ik zoek een sigen systeem te retrofitten in mijn bestaande PV opstelling.
Mijn grootste omvormer is 4,6kva en daar wil ik een sigenstor 4kw met 10kw batterij aansluiten.

Kan hij laden door productie van mijn andere 2 omvormers of zal hij dat niet doen ?

Hoe is de integratie in home assistant ?
Ja hoor. Je kunt de panelen gewoon AC aansluiten, geen probleem.

• Bschnitz
Mipatje schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:24:
[...]

[...]

Waaom zet je Negatieve Tariefoptimalisatie uit zie jouw rode pijl. Ik had hem aanstaan en de SE ging op het goede moment uit.
Krijg het tariefmatig niet voor elkaar dat die precies doet wat ik wil.

Pas uitgaan bij -13.

Hij gaat wat ik ook instel uit bij +13c...

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:33
Bschnitz schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:27:
[...]

Krijg het tariefmatig niet voor elkaar dat die precies doet wat ik wil.

Pas uitgaan bij -13.

Hij gaat wat ik ook instel uit bij +13c...
Bij negatieve prijzen -0,13 ingeven. Dat heb ik ook gedaan en werkt perfect.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• duoruvis
Update vandaag: gisteren werkte de Negatieve tariefoptimalisatie perfect, SE schakelde netjes af op het juiste moment. Vandaag echter bleef de PV leveren ondanks negatieve prijzen vanaf 11:30, zonder dat ik iets had gewijzigd. Omvormer handmatig uitgeschakeld. Heb een automatische SE storingsmelding ontvangen over een gesloten waarschuwing in de afgelopen 24 uur, mogelijk een tijdelijk communicatieprobleem waardoor de omvormer geen actuele prijsdata had. Heeft iemand vandaag hetzelfde ervaren?

Melding: (Geen foutrapporten gevonden)
Hallo,
In de afgelopen 24 uur werden 0 nieuwe waarschuwingen geopend en 1 waarschuwingen gesloten.
Hierbij vindt u een gedetailleerd verslag van deze waarschuwingen. Wanneer u een systeemeigenaar bent, is het van belang dat elke waarschuwing door een bevoegde installateur wordt uitgevoerd.
Bekijk alle open waarschuwingen van uw systeem op het Monitoring Platform.
Met vriendelijke groet,
Het SolarEdge team

[ Voor 31% gewijzigd door duoruvis op 26-04-2026 14:56 ]

• RobSig
duoruvis schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:52:
Update vandaag: gisteren werkte de Negatieve tariefoptimalisatie perfect, SE schakelde netjes af op het juiste moment. Vandaag echter bleef de PV leveren ondanks negatieve prijzen vanaf 11:30, zonder dat ik iets had gewijzigd. Omvormer handmatig uitgeschakeld. Heb een automatische SE storingsmelding ontvangen over een gesloten waarschuwing in de afgelopen 24 uur, mogelijk een tijdelijk communicatieprobleem waardoor de omvormer geen actuele prijsdata had. Heeft iemand vandaag hetzelfde ervaren?
Hier ging het wederom perfect. Om 11.00 uur schakelden de ZP uit en lade de auto uit het net. Nu tegen (update: Exact) 15.00 uur batterij (SOC) op 100%, gestart om............13.00 uur. Auto laden tot 11.00 ZP, later en nu import net en na 16.00 weer ZP.

• duoruvis
Bedankt voor de bevestiging @RobSig , bij jou werkte het dus perfect. Na handmatig uitschakelen van de omvormer deed Sigen AI hier hetzelfde: accu geladen op de laagste prijsperiode.

• kliffen
duoruvis schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:52:

Melding: (Geen foutrapporten gevonden)
Hallo,
In de afgelopen 24 uur werden 0 nieuwe waarschuwingen geopend en 1 waarschuwingen gesloten.
Hierbij vindt u een gedetailleerd verslag van deze waarschuwingen. Wanneer u een systeemeigenaar bent, is het van belang dat elke waarschuwing door een bevoegde installateur wordt uitgevoerd.
Bekijk alle open waarschuwingen van uw systeem op het Monitoring Platform.
Met vriendelijke groet,
Het SolarEdge team
SE hier vandaag en gisteren afgeschakeld met de instellingen die jij had doorgegeven.

• JPS
  • Niet online

JPS

Hier ging het dus ook niet goed. PV ging niet om 11u uit zoals had gemoeten, dus maar handmatig naar 0 begrensd. Toen ging ie inderdaad om 12u al volle bak laden wat ie om 13u pas had moeten starten, dus ook dat heb ik handmatig moeten regelen. En mijn EV lader stopt te vaak tussentijds door DLM wegens overbelasting.
Nee zorgeloos is het niet en dat had ik vanmorgen al een beetje verwacht obv de strategy, zo moeilijk moet het toch niet zijn om wat harde regels te programmeren obv negatieve prijs.

Nu had ik de panelen weer aangezet en de EV moest nog een klein stukje, gaat ie naast PV vanuit de batterij aanvullen ipv vanuit de grid 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door JPS op 26-04-2026 16:09 ]

• timpel_800
haha ja totaal herkenbaar @JPS hier ook van dat soort fratsen met de batterij weer ontladen. Nou goed, met wat kunst en vliegwerk toch wat geld binnengehaald. Maar een lage middag prijs met een hoge avondprijs is toch makkelijker :)

• JPS
  • Niet online

JPS

timpel_800 schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:25:
haha ja totaal herkenbaar @JPS hier ook van dat soort fratsen met de batterij weer ontladen. Nou goed, met wat kunst en vliegwerk toch wat geld binnengehaald. Maar een lage middag prijs met een hoge avondprijs is toch makkelijker :)
Inderdaad, dat ging laatste tijd helemaal prima hier.
Maar het handwerk in deze bijzondere situatie is nu best, kan ik vandaag mooi het bier en de bitterballen van betalen :)
In ieder geval van 13-15u op vol vermogen geladen en uiteindelijk naast 36kWh van de batterij ook nog 20kWh overige dingen zoals PHEV.
56kWh importeren en 15€ toe is wel mooi en ik hoop dit jaar toch nog vaker op die momenten. Voorlopig gaat het goed met de business case.
Pagina: 1 ... 59 60 Laatste