WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 68 69 Laatste
Acties:

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:42
stanman23 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:58:
[...]

17kWh inverter en 5x10.0 accu. Hiervan 10% als backup gereserveerd en tot 90% laden om hopelijk de accu's te beschermen (tegen de 100%) Dus heb 36kWh bruikbaar in mijn accustack. Heb nog 1 plekje over voor de DC lader.

Als ik het goed begrijp en ik laadt mijn auto vol met 25KWh dan neemt hij (9kwh accu x 5 accu's x C0,5= 22,5KWh van de accus laden) en dan zou hij de rest van het net of zonnepanelen pakken, of natuurlijk meer van zonnepanelen en minder van accu). Gateway is een C60 en heb 3x25A net aansluiting.

(Opwek 12,5MWh Verbruik 11,5MWh (10KW SolarEdge omvormer)). Dus denk wel dat het eventueel zou kunnen. Op een zonnige zomerdag red ik 80 kWh op een dag aan zonstroom. Zou mooi zijn die op te kunnen slaan in de accu's en auto en later duurder terug te leveren. Auto is nu voor kleinere stukjes. De langere stukken die staan al in de agenda en kan ik daar rekening mee houden. Maar fijn dat het getest is en het werkt
Heeft iemand een tip voor leverancier. Ik ben naar Frank gegaan omdat deze ook m'n auto (Tesla) kan aansturen om te laden en mijn zonnepanelen (solaredge) kan dimmen maar wel betaald krijgen. Volgens AI (Gemini) zou de VPP van Frank het meeste opleveren in mijn huidige setup van aansturen en hardware. Maar ik twijfel er nu toch over...

Mijn huidige ervaring is. Auto: Toen de stroom 0 cent was ging hij laden nadat ik hem had ingeplugd. Maar na 30 min hield hij op met laden terwijl ik had aangegeven laden. Het tarief was nog 2 uur op 0 en daarna tot 07.00 uur de volgende dag (dat hij vol moest zijn, en hij dat ook doet) was de prijs veel hoger.... Dus dat werkte al slecht. Sigenergy accu. Hij piekte wel eens, maar nog geen minuut waarschijnlijk als Frank even wat nodig had om wat glad te strijken. Maar hij was niet bezig met laden of ontladen van de accu. Ik had het idee dat hij maar 0,5kWh aan accu aan het gebruiken was in 2 dagen). Zonnepanelen: Nog geen ervaring heb zie niet uit zien gaan.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:58
stanman23 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:19:
[...]

Heeft iemand een tip voor leverancier. Ik ben naar Frank gegaan omdat deze ook m'n auto (Tesla) kan aansturen om te laden en mijn zonnepanelen (solaredge) kan dimmen maar wel betaald krijgen. Volgens AI (Gemini) zou de VPP van Frank het meeste opleveren in mijn huidige setup van aansturen en hardware. Maar ik twijfel er nu toch over...

Mijn huidige ervaring is. Auto: Toen de stroom 0 cent was ging hij laden nadat ik hem had ingeplugd. Maar na 30 min hield hij op met laden terwijl ik had aangegeven laden. Het tarief was nog 2 uur op 0 en daarna tot 07.00 uur de volgende dag (dat hij vol moest zijn, en hij dat ook doet) was de prijs veel hoger.... Dus dat werkte al slecht. Sigenergy accu. Hij piekte wel eens, maar nog geen minuut waarschijnlijk als Frank even wat nodig had om wat glad te strijken. Maar hij was niet bezig met laden of ontladen van de accu. Ik had het idee dat hij maar 0,5kWh aan accu aan het gebruiken was in 2 dagen). Zonnepanelen: Nog geen ervaring heb zie niet uit zien gaan.
Vriend, schrijf even een samenhangend verhaal. Na twee keer lezen weet ik nog niet wat je precies bedoelt.

Blijkbaar heb je problemen. Vaak moeten zulke systemen een tijdje inleren. Hoe lang heb je de setup al draaien?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-06 16:18
Iemand die dichter bij het vuur zit dan ik die weet of de EVAC laadpaal binnenkort met een MID meter uitgerust wordt?

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:17
[...]

Stop gewoon met VPP. Kansloos.Frank al helemaal.

En factcheck alles uit een ai, de helft is onzin.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Bschnitz
Noxa schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:42:
Iemand die dichter bij het vuur zit dan ik die weet of de EVAC laadpaal binnenkort met een MID meter uitgerust wordt?
Zo erg niet binnenkort dat ik een ander merk heb genomen die ook zelf dingen zou moeten kunnen doen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• stanman23
Bschnitz schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:51:
[...]

Stop gewoon met VPP. Kansloos.Frank al helemaal.

En factcheck alles uit een ai, de helft is onzin.
Ja dat begreep ik al idd. Maar een aanbeveling met mijn opstelling misschien? (zie een paar posts hierboven) Zag al Tibber, zonneplan, ANWB voorbij komen. Of maakt dat bij die 3 onderling niet heel veel uit?

• Bschnitz
stanman23 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:58:
[...]

Ja dat begreep ik al idd. Maar een aanbeveling met mijn opstelling misschien? (zie een paar posts hierboven) Zag al Tibber, zonneplan, ANWB voorbij komen. Of maakt dat bij die 3 onderling niet heel veel uit?
Zonneplan of tibber zijn veilig.

Als je voor ons wilt experimenteren kan je naar next energy zonder aan te geven dat je een batterij hebt. Om te testen of je de bonus krijgt :p

Anwb moet je heel ver vandaan blijven.

Sigen op ai max win of balanced zetten met 3c verschil of minder tussen inkopen verkoop en klaar.

Laadpaal handmatig sturen op goedkope tarieven.

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:06
@stanman23 Over EV en laadpaal heb je niets aan mij (rij hybride, voor EV zoek in dit topic naar V2X, laadpaal etc.), maar voor jouw Sigenergy accu + dynamisch tarief combinatie: met 36 kWh en die PV opwek is Tibber of ZP met Sigenergy AI eigen regie een stuk interessanter dan VPP. De AI handelt zelfstandig op DA prijzen, zonder dat je de regie weggeeft c.q. je zelf iets meer regie hebt voor EV laden. Voor de vergelijking Tibber vs ZP is recent in dit topic wat voorbijgekomen, even teruglezen loont.

Zoals @Bschnitz hierboven bevestigt: Tibber of ZP zijn veilige keuzes, Sigen op AI Max Profit of Balanced met klein verschil tussen inkoop en verkoop, en je gaat van omweg naar snelweg.

• Bschnitz
Ik heb besloten de rest van het jaar een poging te doen om de tarieven werkend te krijgen met een 9c verschil op balanced in de bèta straks.

Naar mijn idee worden dat in 2027 namelijk de meest logische instellingen, nu kan ik nog zeuren bij Sigen dat de ai het niet goed doet en doen ze er wellicht wat aan.

Het zou namelijk mooi zijn als we realistische tarieven kunnen gebruiken in 2027.

Pre release algoritme is tot nu toe OK-ish, reageert lekker snel op ad-hoc changes in het weer of gebruik, maar het voorspelde visuele plan is dan weer traag tot die update. Eerste 6 dagen need mijn ai helemaal niks meer trouwens.

6 dagen handmatig je batterij aansturen is toch echt wel wat gedoe 😑

• Marcel1974
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 17:44
stanman23 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:58:
[...]

Ik heb sinds 2 maanden VPP sturing van Next en dit lijkt prima (veel beter dan Frank) te werken en renderen.

Sinds kort hebben ze eindelijk een goed werkende app met actueel resultaten overzicht, ook dat bevalt goed. Gewoon per dag het resultaat en geen rare onnavolgbare posten zoals EPEX correctie en achteraf een kortingsfactuur.

[ Voor 9% gewijzigd door Marcel1974 op 05-06-2026 08:09 ]

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:47
RobSig schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:41:
AI balanced inkoop en verkoop op *1,21 +€0,1308
[Afbeelding]
Ik heb exact hetzelfde. Ook Zonneplan? Op 1 uur inteval?

BP on the move!!!

• duoruvis
Bas Post schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:23:
[...]

@Bas Post Ja, Zonneplan. En jouw vraag komt op het juiste moment, na 3 dagen meten is het antwoord helder:

Sigen AI en DA15 of DA60 bij Zonneplan, maakt het uit?

Na 3 dagen meten met twee identieke Sigenergy systemen op hetzelfde ZP contract, Duoruvis op DA15, Buren op DA60, is de conclusie helder.

De theorie
ZP verrekent op basis van uurgemiddelden (DA60 structuur). DA15 optimaliseert op kwartierdata die ZP wegmiddelt, een structurele mismatch in beide richtingen: AI15 koopt en verkoopt op kwartierprijs, ZP verrekent het uurgemiddelde. DA60 sluit hier naadloos op aan.

De data
DagDuo DA15 W/VBuren DA60 W/VVerschil
1 juni€4,59€6,38€1,79 Buren
2 juni€0,61€0,77€0,16 Buren
3 juni€1,22€1,33€0,11 Buren
Totaal€6,42€8,48€2,06 Buren
Conclusie
ZP in combinatie met Sigenergy DA60 tarieven geeft een consistent patroon over 3 dagen.

De data:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m831LRJ3qD8MatmNEQzbm6D-TKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXytYrZENTYTub8BF8DFtxnR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door duoruvis op 05-06-2026 15:59 ]

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:47
duoruvis schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:47:
[...]

@Bas Post Ja, Zonneplan. En jouw vraag komt op het juiste moment, na 3 dagen meten is het antwoord helder:

Na 3 dagen meten met twee identieke Sigenergy systemen op hetzelfde ZP contract, Duoruvis op DA15, Buren op DA60, is de conclusie helder.

De theorie
ZP verrekent op basis van uurgemiddelden (DA60 structuur). DA15 optimaliseert op kwartierdata die ZP wegmiddelt, een structurele mismatch in beide richtingen: AI15 koopt en verkoopt op kwartierprijs, ZP verrekent het uurgemiddelde. DA60 sluit hier naadloos op aan.

De data
Conclusie
ZP in combinatie met Sigenergy DA60 tarieven geeft een consistent patroon over 3 dagen.
Hele mooie, fijne test en conclusie! Bedankt hiervoor. ZP+DA60 is the way to go.

BP on the move!!!

• Bschnitz
Bas Post schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:22:
[...]

Hele mooie, fijne test en conclusie! Bedankt hiervoor. ZP+DA60 is the way to go.
Yes en no.

60 is echt goed voor stabiel weer. Heeft ook mijn voorkeur. Ik werd gek van het gejojo van de unit.

Maar tijdens instabiliteit lijkt 15 meer op te leveren.

Maar dan moet je dus ook een 15 contract hebben....

Maar uiteindelijk is het echt een klein financieel verschil, naar mijn meening verwaarloosbaar.

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-06 16:18
Bschnitz schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:52:
[...]

Zo erg niet binnenkort dat ik een ander merk heb genomen die ook zelf dingen zou moeten kunnen doen.
Welke heb je aangeschaft?

Ik wil graag overtollige zonnestroom kunnen laden naar de auto (‘s). Maar ook gebruik kunnen maken van de ERE subsidies en dynamisch laden via Tibber.

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:01
Bschnitz schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:28:
[...]

Yes en no.

60 is echt goed voor stabiel weer. Heeft ook mijn voorkeur. Ik werd gek van het gejojo van de unit.

Maar tijdens instabiliteit lijkt 15 meer op te leveren.

Maar dan moet je dus ook een 15 contract hebben....

Maar uiteindelijk is het echt een klein financieel verschil, naar mijn meening verwaarloosbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56JDU_JyfwpGmiI7RNToMiA1vJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ZV8sxtXM0j02MaEadfbkT6s.png?f=fotoalbum_large Mooi zichtbaar vandaag :)
Hij ontlaadt op de pieken, en bij een dipje stopt hij even.

Nu is het verschil vandaag niet enorm, maar soms zit er een verschil in van 15 cent binnen een uur. Dan is het t wel waard.

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Bschnitz
Noxa schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:36:
[...]

Welke heb je aangeschaft?

Ik wil graag overtollige zonnestroom kunnen laden naar de auto (‘s). Maar ook gebruik kunnen maken van de ERE subsidies en dynamisch laden via Tibber.
Het is nieuw en er is vrij weinig over bekend, ik hoop hem over 1-3 weken geïnstalleerd te hebben.

Gaat om een Volt Time One bussines. Heeft eigen internet via 4G, dat is voor mij een eis en MID. Ook kan deze dynamische fase belasting aan, wat op goedkoper opties vaak mist of fout wordt ingevuld.

Ik weet niet of dat iets is voor jou, met een P1 van tibber kan je wellicht beter een eeasee max nemen ofzo, die werken samen dacht ik.

Sturing voor de Volt Time zou moeten gaan via plugchoice en ERE ga ik doen via Joulu. Alles automatisch gekoppeld.

Met de juiste licentie kan hij dus "slim" laden op tarieven, zeggen ze op de website. Dus hetzelfde als de AI eigenlijk doet van Sigen. Ook zon overschot zou moeten werken, dus ik zou eventueel ook via accu teruglevering kunnen laden, dat zou hij als zon zien.

De loadbalancer gaat via Sparky P1, deze test ik al 2 jaar. Fase belasting doen ze dus op die manier. Dat werkt goed.

De Sigen zet ik op max 18A, waardoor er eigenlijk altijd geladen zou moeten kunnen worden, je wilt 6A per fase voor je laadpaal als minimum. 1A reserve voor powerspikes over, zodat die niet aan/uit schiet. Later ga ik dan 18.5A proberen en dan 19A, in theorie moet 19A werken, als timpel zijn ovens zo strak kan afstellen dan moet een laadpaal op 11kW ook werken ivm micro spikes.

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
Bschnitz schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:12:
[...]

Het is nieuw en er is vrij weinig over bekend, ik hoop hem over 1-3 weken geïnstalleerd te hebben.

Gaat om een Volt Time One bussines. Heeft eigen internet via 4G, dat is voor mij een eis en MID. Ook kan deze dynamische fase belasting aan, wat op goedkoper opties vaak mist of fout wordt ingevuld.

Ik weet niet of dat iets is voor jou, met een P1 van tibber kan je wellicht beter een eeasee max nemen ofzo, die werken samen dacht ik.

Sturing voor de Volt Time zou moeten gaan via plugchoice en ERE ga ik doen via Joulu. Alles automatisch gekoppeld.

Met de juiste licentie kan hij dus "slim" laden op tarieven, zeggen ze op de website. Dus hetzelfde als de AI eigenlijk doet van Sigen. Ook zon overschot zou moeten werken, dus ik zou eventueel ook via accu teruglevering kunnen laden, dat zou hij als zon zien.

De loadbalancer gaat via Sparky P1, deze test ik al 2 jaar. Fase belasting doen ze dus op die manier. Dat werkt goed.

De Sigen zet ik op max 18A, waardoor er eigenlijk altijd geladen zou moeten kunnen worden, je wilt 6A per fase voor je laadpaal als minimum. 1A reserve voor powerspikes over, zodat die niet aan/uit schiet. Later ga ik dan 18.5A proberen en dan 19A, in theorie moet 19A werken, als timpel zijn ovens zo strak kan afstellen dan moet een laadpaal op 11kW ook werken ivm micro spikes.
Die Sparky leek me interessant, maar een koppeling naar een laadpaal zou wel eens onder een abo kunnen gaan vallen van €6 per maand lees ik.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• Bschnitz
kliffen schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:41:
[...]

Die Sparky leek me interessant, maar een koppeling naar een laadpaal zou wel eens onder een abo kunnen gaan vallen van €6 per maand lees ik.
Dat is als je hem wilt sturen via hun ja, Volt Time gebruikt alleen hun fase meter als loadbalancer functie en deze blijft gratis. Die werkt dus op 1s basis ;) wat veel beter is dan bij andere concurrenten.

Volt Time wordt als partner gekoppeld en dat blijft werken, zonder abonnement.

Dus niks aan de hand zolang je niets laat doen door de sparky zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82yAGjcoYo4GXPrniHAGpfrn0nY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LYMTBgtAFB1LZXZM2zgPz1DP.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de sparky al aan een fake laadpaal gekoppeld in plugchoice om wat dingen te testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHfcsUNV_Vh5HQmLo_mN5s8Y2Qw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lsTNn9HXRb2ojku2RGAEWvxg.png?f=fotoalbum_large

• kliffen
@Bschnitz wat kost die laadpaal?

• hatex
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:02
Hi ,nog een repost :

Wil graag mijn Fisker Ocean proberen voor V2H , heb er drie met verschillende software.
De V2L functie werkt alvast....
Op de site van Sigen staat dat t zou moeten werken , maar kan afhangen van de firmware van de auto.

Er zijn er meer die t gelukt is , Ambibox / Latinki lijkt ook te werken.

Wie in de omgeving Rotterdam staat daar open voor ?

• Bschnitz
1.1K losse unit met slimme licentie voor plugchoice solar en dynamisch laden. (Hij kan in principe 22kW en heeft ISO voor V2G etc., het is gewoon een uitgebreide paal, 10 jaar gratis internet)

+- 2K in totaal met installatie en paal, dat is gewoon duur. Die palen zijn altijd duur, ik heb daar geen muur, dus kan niet anders.

• kliffen
Bschnitz schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:12:
[...]

Ik ben iets vergelijkbaars van plan. Om te voorkomen dat ik de Sigen permanent moet knijpen op 18A ga ik de laadpaal direct vanaf de grid voeden en gebruik ik op de hoofdaansluiting een sigen sensor ipv de sensor in de gateway. Ik wil de lader voorrang geven en stel de sigen daarom in op max 24A en de lader op 25A voor de loadbalancing.

• Bschnitz
kliffen schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:16:
[...]

Ik ben iets vergelijkbaars van plan. Om te voorkomen dat ik de Sigen permanent moet knijpen op 18A ga ik de laadpaal direct vanaf de grid voeden en gebruik ik op de hoofdaansluiting een sigen sensor ipv de sensor in de gateway. Ik wil de lader voorrang geven en stel de sigen daarom in op max 24A en de lader op 25A voor de loadbalancing.
Dat kan idd ook, zo heb ik er nog niet over nagedacht.

• djrednas
kliffen schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:16:
[...]

Wat is het verschil tussen de laadpaal aansluiten op de gateway, en limiteren op 25A en sigenergy op 24A, en wat jij beschrijft met een losse meter?
Ik heb zelf de laadpaal op de backup poort zitten, load balancing van laadpaal op de P1 meter, max vermogen laadpaal op 25A nu (welke ik op 23 zet als ik sigenergy voorrang wil geven) en sigenergy op 24A.

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• kliffen
djrednas schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:47:
[...]

Wat is het verschil tussen de laadpaal aansluiten op de gateway, en limiteren op 25A en sigenergy op 24A, en wat jij beschrijft met een losse meter?
Ik heb zelf de laadpaal op de backup poort zitten, load balancing van laadpaal op de P1 meter, max vermogen laadpaal op 25A nu (welke ik op 23 zet als ik sigenergy voorrang wil geven) en sigenergy op 24A.
Dat werkt vergelijkbaar denk ik. Alleen wilde ik niet de laadpaal op de backup. In geval van stroomstoring moet de auto stoppen met laden. In jou geval merkt de laadpaal niets en trekt de batterij leeg.

• Bschnitz
Nou ze luisteren snel xD

Dit is exact wat ik wilde zien haha.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Er7-KNkIZ65X3BR3hGP9a4yJm_c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AUcAlqaeoQNVOczXIgpUq4Cy.png?f=fotoalbum_large

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:23
Bas Post schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:23:
[...]
Yep 😀

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 3x BAT 10

• djrednas
kliffen schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:07:
[...]

Dat werkt vergelijkbaar denk ik. Alleen wilde ik niet de laadpaal op de backup. In geval van stroomstoring moet de auto stoppen met laden. In jou geval merkt de laadpaal niets en trekt de batterij leeg.
HomeAssistant zet het max laadvermogen op 0A als de grid uitvalt 😁

• kliffen
djrednas schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:29:
[...]

HomeAssistant zet het max laadvermogen op 0A als de grid uitvalt 😁
Mooi! Een stuurbaar ladertje zit ik nu ook te overwegen. @Bschnitz weet je toevallig of die Volt van jou aanstuurbaar is?

• duoruvis
djrednas schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:39:
[...]

[Afbeelding] Mooi zichtbaar vandaag :)
Hij ontlaadt op de pieken, en bij een dipje stopt hij even.

Nu is het verschil vandaag niet enorm, maar soms zit er een verschil in van 15 cent binnen een uur. Dan is het t wel waard.
@djrednas Het kwartiergedrag dat je ziet klopt, AI15 optimaliseert perfect op die pieken en dipjes. Het addertje bij ZP is dat ZP niet op kwartieren maar op uurgemiddelden verrekent. Die 15 ct kwartierwinst wordt door ZP weggemiddeld, vandaar dat DA60 op ZP structureel beter aansluit. Op Tibber zou jouw redenering wél kloppen.

De data, vanaf 1 juni Zonneplan DA15 vs DA60, daarvoor Tibber DA15:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m831LRJ3qD8MatmNEQzbm6D-TKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXytYrZENTYTub8BF8DFtxnR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door duoruvis op 05-06-2026 16:25 ]

• RobSig
@Bschnitz Hoe gaat het met de NextEnergy vergelijking? Ik volg dat draadje een beetje voor volgend jaar en mijn voorzichtige conclusie is dat Zonneplan toch het safest lijkt. Any thoughts?

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 3x BAT 10

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
kliffen schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:07:
[...]

Je kunt de smart poort instellen dat die uit moet gaan bij een percentage van de batterij. Dus laadpaal kan op de smartpoort zonder dat deze de batterij leeg trekt.

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

• djrednas
duoruvis schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:07:
[...]

@djrednas Het kwartiergedrag dat je ziet klopt, AI15 optimaliseert perfect op die pieken en dipjes. Het addertje bij ZP is dat ZP niet op kwartieren maar op uurgemiddelden verrekent. Die 15 ct kwartierwinst wordt door ZP weggemiddeld, vandaar dat DA60 op ZP structureel beter aansluit. Op Tibber zou jouw redenering wél kloppen.

De data, vanaf 1 juni Zonneplan DA15 vs DA60, daarvoor Tibber DA15:

[Afbeelding]
Ik draai inderdaad op Tibber, dus dat gaat goed 😉

• Babro
duoruvis schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:47:
[...]

De theorie

De data
Conclusie

De data:

[Afbeelding]
Duoruvis, wat ik graag zou zien is de opbrengst van da15 met tibberprijzen, want dat is in mijn ogen de juiste vergelijking, kun je die ook maken. Ik wil het ook doen als je mij de p1 data aanlevert.

• kliffen
Babro schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:26:
[...]

Je kunt de smart poort instellen dat die uit moet gaan bij een percentage van de batterij. Dus laadpaal kan op de smartpoort zonder dat deze de batterij leeg trekt.
Dat is ook een optie, maar ik heb al een pv omvormer op de smartport.

Het systeem is lekker flexibel, maar het is voor elk huishouden puzzelen welke opties en aansluitingen daarbij passen. Daarom is dit forum zo fijn, je krijgt een mooi overzicht van alle opties en probeersels.

• Bschnitz
kliffen schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:46:
[...]

Mooi! Een stuurbaar ladertje zit ik nu ook te overwegen. @Bschnitz weet je toevallig of die Volt van jou aanstuurbaar is?
Ze zeggen van wel, HA compatibel en EVCC.

Plugchoice heeft API opties, dus in theorie kan alles.

Lader is OCCP, dus zelfs met een proxy zou je dingen moeten kunnen doen.

Alleen niet via Sigen, want ja.... Die ondersteuning is er niet. Heb wel gevraagd erom. Maar nog geen reactie.

• Bschnitz
RobSig schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:19:
@Bschnitz Hoe gaat het met de NextEnergy vergelijking? Ik volg dat draadje een beetje voor volgend jaar en mijn voorzichtige conclusie is dat Zonneplan toch het safest lijkt. Any thoughts?
Zonneplan is sowieso safe.

Next energy heeft bevestigd dat alles tot 6000kWh moet kunnen, maar goed. Dat is zonder praktijktest nog steeds garantie tot de deur. De app en afrekening met gekoppeld Sigen lijkt goed, alleen dan krijg je die bonus niet. Met hun VPP betaal je geen vaste kosten meer. Iets van €120 korting maar geen 50% bonus meer, wat mij betreft niet gunstig.

In theorie, is next in 2027 de beste keuze qua tarieven. Met de 6000kWh zou je zomaar tot €300 better kunnen uitkomen.

Maar nog effe kijken waar de rest mee komt op de valreep.

• kliffen
[...]

De vpp sturing van Frank ben ik geen fan van, levert niet genoeg op om de controle uit handen te geven. Sigen AI is zeker net zo goed.

Het autoladen gaat wel redelijk. Wat je beschrijft zie ik soms ook, maar je krijgt dat verschil van duur laden, terwijl dat ook goedkoper had gekund op die dag door Frank vergoed via een bonus. Als ik de kosten minus de bonus deel door het aantal geladen kWh kom ik wel uit op de laagste prijs van de dag, zelf nog een centje lager.

• kliffen
kliffen schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:41:
[...]

@Bschnitz Ik denk dat ik toch voor loadbalancing een directe datakabel gebruik van de laadpaal naar de p1 poort. Via eerst wifi en dan 4g lijkt me vragen om delays. Dat is voor loadbalancing niet optimaal.

• Bschnitz
kliffen schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:22:
[...]

@Bschnitz Ik denk dat ik toch voor loadbalancing een directe datakabel gebruik van de laadpaal naar de p1 poort. Via eerst wifi en dan 4g lijkt me vragen om delays. Dat is voor loadbalancing niet optimaal.
Yea optimaal is idd direct qua communicatie.

Maar ik heb nu een directe estron loadbalancer en optimaal is blijkbaar klote. Ding schiet er dus altijd eruit omdat die afgaat bij letterlijk alles. Zo is mijn relay van de laadpaal dus kapot gegaan, 4 jaar oud.

Dus 1sec is denk ik in de praktijk dan toch beter...

Maar over een paar weken hoor je het wel van me :p

• kliffen
Bschnitz schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:05:
[...]

Yea optimaal is idd direct qua communicatie.

Maar ik heb nu een directe estron loadbalancer en optimaal is blijkbaar klote. Ding schiet er dus altijd eruit omdat die afgaat bij letterlijk alles. Zo is mijn relay van de laadpaal dus kapot gegaan, 4 jaar oud.

Dus 1sec is denk ik in de praktijk dan toch beter...

Maar over een paar weken hoor je het wel van me :p
Ik lees dat die Volt laadpaal direct met kabel in de P1 kan worden geplugd. Niets ertussen.

• stanman23
Weet niet of er interesse is om te zien of te vergelijken. Dit is de HomePro C60 van binnen en buiten. Stukje groter begreep ik. Ik vind die lampjes voorop wel lelijk.... Gelukkig kun je ze uitzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-4hUn3UWg8udY2C-kQzfYP9V5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MX1EccFYrdBTtfPfvy2QaXqF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Iu_G3w8hVANgD-O7dXnvt0zFsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jfz7clmKjpAM0W78KOPmjr4V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFhq2yBpxvPzeL5CdMHs2pOyuD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wk81hnjM1CdsGKaqLNi5dcma.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7dmwJ2p8hhby7LkfD1usr9qmN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzC6t5DU6PFtfhW2WM4Yc7Wm.jpg?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
kliffen schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:18:
[...]

Ik lees dat die Volt laadpaal direct met kabel in de P1 kan worden geplugd. Niets ertussen.
De chargee heeft een ingebouwde splitter, dus daar zal die wel op kunnen. Goed bedacht van ze. Toch weer extra opties.

• duoruvis
Babro schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:34:
[...]

Duoruvis, wat ik graag zou zien is de opbrengst van da15 met tibberprijzen, want dat is in mijn ogen de juiste vergelijking, kun je die ook maken. Ik wil het ook doen als je mij de p1 data aanlevert.
@Babro Wellicht heb je hier wat aan, de tabel toont de overgang van Tibber DA15 (mei) naar ZP DA60 (juni). Een directe vergelijking Tibber vs ZP op dezelfde dag is niet mogelijk vanwege verschillende DA prijzen, PV opbrengst en contractstructuur. Maar de trendlijn is zichtbaar: ZP verkooptarieven liggen structureel hoger dan Tibber, wat zich vertaalt in hogere W/V waarden, mede door de zonnebonus en het ontbreken van terugleverkosten bij ZP.

• Babro
Maar als je de p1 data van de drie dagen da15 hebt kunnen we in excel toch zo de tibber prijzen er tegenaan hangen?

• duoruvis
Babro schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:43:
Maar als je de p1 data van de drie dagen da15 hebt kunnen we in excel toch zo de tibber prijzen er tegenaan hangen?
@Babro De HomeWizard P1 kwartierdata van 1-3 juni kan ik aanleveren in dag en/of 15 minuten, is dit wat je wil? Overigens, met jouw eigen P1 data van dezelfde dagen kun je de ZP vs Tibber vergelijking ook zelf maken met jouw werkelijke AI gedrag. Dat geeft een zuiverder beeld dan mijn data, aangenomen dat je ZP of Tibber dynamisch hebt.

[ Voor 26% gewijzigd door duoruvis op 06-06-2026 12:39 ]

• Babro
duoruvis schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:12:
[...]

@Babro De HomeWizard P1 kwartierdata van 1-3 juni kan ik aanleveren in dag en/of 15 minuten, is dit wat je wil? Overigens, met jouw eigen P1 data van dezelfde dagen kun je de ZP vs Tibber vergelijking ook zelf maken met jouw werkelijke AI gedrag. Dat geeft een zuiverder beeld dan mijn data, aangenomen dat je ZP of Tibber dynamisch hebt.
Klopt, maar bij mij staat de strategie op kwartierprijzen. En jij hebt nu bij zonneplan uurprijzen getallen en de batterij op kwartierprijzen aangestuurd. Dus dat is de beste vergelijking.

Stuur aub maar door dan stuur ik het je in een pb terug.

• duoruvis
Babro schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:52:
[...]

Klopt, maar bij mij staat de strategie op kwartierprijzen. En jij hebt nu bij zonneplan uurprijzen getallen en de batterij op kwartierprijzen aangestuurd. Dus dat is de beste vergelijking.

Stuur aub maar door dan stuur ik het je in een pb terug.
@Babro Ter verduidelijking: DA15 betekent ZP uurprijzen met batterij op 15 minuten strategie, DA60 betekent ZP uurprijzen met batterij op uur strategie. Onze DA15 is dus hetzelfde als jouw kwartierstrategie, en dat is precies de setup die wij 3 dagen hebben getest. ZP verrekent op uurgemiddelden, DA15 optimaliseert op kwartieren, dat is de mismatch die €2,06 verschil maakte ten nadele van DA15.

De DA60 en DA15 prijzen van 1 juni illustreren de mismatch concreet:

Inkoop:
  • DA60 ziet 12:00-14:00 uurgemiddelde
  • DA15 mismatch: 12:15-12:30 23,70 vs 23,18 en 14:00-14:15 24,01 vs 24,46
Verkoop:
  • DA60 ziet 20:00-22:00 uurgemiddelde
  • DA15 mismatch: 19:45-20:00 50,33 vs 51,93 en 22:00-22:15 48,71 vs 38,78
Ben benieuwd wat jouw data laat zien!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uWZ_lEFPCVOC3JxOSd9SaNMJ8E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JvyvRQfY7yWgJ8WsmhRUgu0e.jpg?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door duoruvis op 06-06-2026 14:56 ]

• Babro
@duoruvis eens dus als je nu de kwartierprijzen van tibber invult met de kwartierstrategie dan heb je een goede vergelijking

• duoruvis
Babro schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:54:
@duoruvis eens dus als je nu de kwartierprijzen van tibber invult met de kwartierstrategie dan heb je een goede vergelijking
@Babro De EPEX DA15 kwartierdata van 1 juni heb ik niet meer beschikbaar. Bovendien draaide de AI op ZP tarieven, het gedrag was ZP-gestuurd, niet Tibber. Een fictieve herberekening met Tibber prijzen bewijst daardoor weinig. Onze praktijktest met twee identieke systemen op dezelfde dag blijft het sterkste bewijs. Je kunt wel de DA60 en DA15 prijzen uit onze tabel hierboven overnemen en daar Tibber kwartierprijen naast zetten voor een theoretische vergelijking.

• Babro
Jammer

• kliffen
Bschnitz schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:41:
[...]

De chargee heeft een ingebouwde splitter, dus daar zal die wel op kunnen. Goed bedacht van ze. Toch weer extra opties.
Helaas. Het is toch anders dan ik dacht te begrijpen. Als het bekabeld moet gaan dan via een modbus constructie.

Overigens is de kleine vertraging via sparkee wel te overzien aangezien de Sigenstor even kort kan bijspringen bij tijdelijke overbelasting.

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:21

Mipatje

Petrolhead

Ik heb een vraag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1RTZbFDKwiv8EtpDKwSExEkxg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUPSzgQT4HFBmh1F9IPDIa7b.jpg?f=fotoalbum_large
Links op de foto zie een 3 fase aansluiting.
Vraag heeft er al iemand ervaring met een generator. Ik wil er een gaan kopen maar er is een geweldige aanbieding van apparaten. Met mijn accu van 32 kwh heb ik geen geweldig grote nodig. Hij hoeft de WP in de winter niet van stroom te kunnen voorzien maar wel mijn huis bij langdurige stroom uitval en geen PV. Het gewone 24 uurs verbruik ongeveer is 25 kwh per dag .
ITCPOWER DG9000SEi-T stille diesel inverter generator 6000W 230V/400V deze zou een goede voor mijn doel kunnen zijn, maar ik vind het wel nog aan de prijzige kant met 2000€. Dus mijn vraag heeft iemand ervaringen met een lower budget product?

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,

• kliffen
Mipatje schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:10:
Ik heb een vraag.[Afbeelding]
Vraag heeft er al iemand ervaring met een generator. Ik wil er een gaan kopen maar er is een geweldige aanbieding van apparaten. Met mijn accu van 32 kwh heb ik geen geweldig grote nodig. Hij hoeft de WP in de winter niet van stroom te kunnen voorzien maar wel mijn huis bij langdurige stroom uitval en geen PV. Het gewone 24 uurs verbruik ongeveer is 25 kwh per dag .
ITCPOWER DG9000SEi-T stille diesel inverter generator 6000W 230V/400V deze zou een goede voor mijn doel kunnen zijn, maar ik vind het wel nog aan de prijzige kant met 2000€. Dus mijn vraag heeft iemand ervaringen met een lower budget product?
In nederland weet ik niets van prijzen van generatoren. Wel weet ik het diesel verbruik. Dat is 8a10 liter per dag voor jouw 25kWh.

6kW generator klinkt goed. Je kunt hem dan op 70% laten draaien om het efficiëntste te werken. 6 uur per dag draaien.

In vakantiehuis gebruik ik 6kW generator op benzine. Kostte nog geen €1000. Is maar 1 fase. Zou 1 fase niet kunnen op de Sigenstor? Met PV lukt dat ook.

Stuk goedkoper en voor die paar keer stroomuitval in Nederland lekker makkelijk en klein. Kleine rolkoffer.

[ Voor 9% gewijzigd door kliffen op 07-06-2026 13:47 ]

• stanman23
Zelf zat ik te kijken naar een LPG/Benzine genertor. Maar een LPG/Benzine Inverter op 3 fase die kon ik zo niet vinden. Daarom heb ik heb aan de AI van sigenergy gevraagd of de generator een Inverter generator moet zijn (die zijn veel duurder), dat zou niet hoeven van hun eigen AI.... Maar AI Gemeni zegt dat dat wel moet...

Hier even een fijn schema waar je rekening mee kan houden met je keuze. (AI gegenereerd dus soms met een bak zout nemen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyCEWf0DN7FoXZp5irExOxFEyJU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Bn1s98uSA2q44HnDDi6Q3iC1.jpg?f=user_large

LPG 400V geen 2000,- bijvoorbeeld deze

[ Voor 5% gewijzigd door stanman23 op 07-06-2026 14:57 ]

• duoruvis
Bschnitz 9ct spread Bschnitz in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"

@Bschnitz Jouw visionaire post van afgelopen vrijdag triggerde me direct om diezelfde dag ook een 9ct spread te testen, het enige verschil is dat ik de Max Profit niet wijzigde naar Balanced. De prognose spreekt voor zich, aankoopprijs, verkoopprijs en SOC lopen synchroon, de AI wacht op échte kansen en slaat micro-arbitrage over.

De cijfers van 6 juni:
Inkoop: Duo 17,10 ct vs Buren 18,21 ct: 1,11 ct goedkoper
Verkoop: Duo 26,82 ct vs Buren 26,68 ct: 0,14 ct duurder
W/V: Duo €1,55 vs Buren €1,36: €0,19 voordeel Duo

Waarschijnlijk heeft @Bschnitz met die 9ct spread het vizier richting optimale 2027 instellingen gezet, minder Grid-export, toch meer winst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EsmB0S3sIGGN0Z-1GBauEXMwRc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/63EnaNi4JIFGKTVtWFnApijt.jpg?f=user_large

Hoewel de prognose voor vandaag 7/6 geen verkoop toont is daarvoor geen noodzaak, de 9ct spread wacht terecht op échte handelskansen die er vandaag niet zijn. Verbruikskosten tot nu toe 0,05 ct. Sell verhogen om toch te ontladen zou de 9ct test verstoren. Morgen quote ik deze post met de volledige resultaten van 7/6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pfgy6Djc6B_YWd45cNIjT_w6YyY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/95rLbir8wS1LO6X0zyIXIP1J.jpg?f=user_large

• Bschnitz
duoruvis schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:28:
Bschnitz 9ct spread Bschnitz in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"

@Bschnitz Jouw visionaire post van afgelopen vrijdag triggerde me direct om diezelfde dag ook een 9ct spread te testen, het enige verschil is dat ik de Max Profit niet wijzigde naar Balanced. De prognose spreekt voor zich, aankoopprijs, verkoopprijs en SOC lopen synchroon, de AI wacht op échte kansen en slaat micro-arbitrage over.

De cijfers van 6 juni:

Waarschijnlijk heeft @Bschnitz met die 9ct spread het vizier richting optimale 2027 instellingen gezet, minder Grid-export, toch meer winst.

[Afbeelding]

Hoewel de prognose voor vandaag 7/6 geen verkoop toont is daarvoor geen noodzaak, de 9ct spread wacht terecht op échte handelskansen die er vandaag niet zijn. Verbruikskosten tot nu toe 0,05 ct. Sell verhogen om toch te ontladen zou de 9ct test verstoren. Morgen quote ik deze post met de volledige resultaten van 7/6.

[Afbeelding]
Klopt het is 2027 test, ik ben bezig om ze zover te krijgen dat we ook de % bonus kunnen gebruiken/instellen voor zonsopgang en ondergang.

Tijdens de bèta wil in alle feedback geven met zo dicht mogelijke werkelijke tarieven die 2027 de waarheid worden, dus niks meer salderen.

Hoezo? Na 4.0 en in aanloop van 2027 wil ik simpelweg minder risicovol zijn qua bugs en AI issues. Nu heeft een fout minder financiële consequenties, dat is 2027 wel effe anders.

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-06 11:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8KhQOoDlpJpdYO5azLTjn_FApc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjUApiezybyaS5FWymXpDhvS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit met het volgende probleem. Bij een klant heb ik naast een EC17TP, op de gateway's smartpoort een SolarEdge SE15K omvormer aangesloten. Het systeem staat in Zelfconsumptie. Nu zijn de accu's volgeladen en schakelt de EC17TP zich uit mbt tot het doorgeven van zonnestroom. Wat er wel gebeurt is dat de SolarEdge gewoon blijft produceren en een deel van de opgewekte stroom geexporteerd wordt terwijl export beperking aanstaat (er mag dus niets geexporteerd worden.

In mijn optiek zou de smartpoort de Solaredge moeten blokken en moet de EC17TP de zonnestroom gaan leveren. Ik heb inmiddels diverse tickets ingestuurd maar krijg geen afdoende reactie. Heeft één van jullie een goede oplossing?

Nog even ter info, de verhouding qua Wp is 4 voor EC17TP tegen 1 Solaredge (dus in dit geval zou de EC17TP ongeveer 20 kWp moeten kunnen opwekken).

[ Voor 6% gewijzigd door CEdS op 07-06-2026 17:07 ]

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• kliffen
CEdS schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:04:
[Afbeelding]

Ik zit met het volgende probleem. Bij een klant heb ik naast een EC17TP, op de gateway's smartpoort een SolarEdge SE15K omvormer aangesloten. Het systeem staat in Zelfconsumptie. Nu zijn de accu's volgeladen en schakelt de EC17TP zich uit mbt tot het doorgeven van zonnestroom. Wat er wel gebeurt is dat de SolarEdge gewoon blijft produceren en een deel van de opgewekte stroom geexporteerd wordt terwijl export beperking aanstaat (er mag dus niets geexporteerd worden.

In mijn optiek zou de smartpoort de Solaredge moeten blokken en moet de EC17TP de zonnestroom gaan leveren. Ik heb inmiddels diverse tickets ingestuurd maar krijg geen afdoende reactie. Heeft één van jullie een goede oplossing?

Nog even ter info, de verhouding qua Wp is 4 voor EC17TP tegen 1 Solaredge (dus in dit geval zou de EC17TP ongeveer 20 kWp moeten kunnen opwekken).
Als je off grid zou gaan werkt het zoals jij voor ogen hebt. Als de grid actief is dan is de import en exportbeperking alleen van toepassing op de Sigenstor en niet op de rest van je installatie. Ook als je import op 0 zet en de batterij is leeg wordt gewoon van het net gebruikt.

Je kunt wel in de solaredge app instellen dat hij bij negatieve prijzen (je moet dan wel de prijs invoeren zoals bij de Sigen) uitschakelt.

[ Voor 4% gewijzigd door kliffen op 07-06-2026 18:34 ]

• Bschnitz
CEdS schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:04:
[Afbeelding]

Wat kliffen zegt, er is ook geen aansturing op de smartport voor derde partij omvormers. Ik weet dat ze er wel aan werken, maar ik acht het geen kansrijk verhaal.

Alleen tijdens off-grid gaat die daadwerkelijk vanzelf uit, maar dat is meer lokaal V bescherming dan daadwerkelijk slimme aansturing.

Ik ken maar 1 manier hoe je dat kan doen bij je klant en dat is met een automatisering in HA en een modbus plugin voor SE en Sigen die kijkt naar status batterij en dan de opwek killt als die vol is.

Ik ken geen commerciële oplossingen, wellicht dat zonnedimmer het kan of de Flint van Sparky.

Moet je zelf effe kijken....

• Babro
Volgens mij kan het heel makelijk, al raad ik het niet aan. Je kunt de smartpoort uitzetten als de batterij boven een bepaald percentage komt. Maar dit gebeurd dan ook op momenten dat je het niet wilt. En het is niet goed voor je omvormer om hem "hard" uit te zetten.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Bschnitz schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 06:35:
Ik heb besloten de rest van het jaar een poging te doen om de tarieven werkend te krijgen met een 9c verschil op balanced in de bèta straks.

Naar mijn idee worden dat in 2027 namelijk de meest logische instellingen, <KNIP>
Waarom is 9c verschil de logische instelling? Is dat onder aanname dat er geen stroom vanaf het net wordt ingekocht en dus alleen zonnestroom wordt verkocht? En dan over de verkoop energiebelasting en BTW wordt geheven?

• RobSig
Bschnitz schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 06:35:

Naar mijn idee worden dat in 2027 namelijk de meest logische instellingen, nu kan ik nog zeuren bij Sigen dat de ai het niet goed doet en doen ze er wellicht wat aan.
Is het dan niet veel logischer om de sell op *1,1 + € 0,02 te zetten bij ZP?

• Bschnitz
RobSig schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:45:
[...]

Is het dan niet veel logischer om de sell op *1,1 + € 0,02 te zetten bij ZP?
Dat zou nog realistischer zijn ja. Echter niet gunstig als je ook nog wilt dat die gaat inkopen.

Helaas zijn de sell prijzen impactvol op de inkoop actie van de AI, bij een te groot verschil koopt hij bij mij niet meer in.

Met 9c verschil doet die dat nog wel, vandaag heeft die dat bijvoorbeeld gedaan. In de winter van dit jaar deed die al niks meer vanaf 4c verschil of meer....

Maar zodra de 4.0 beta start zal ik ook dat testen ja, nu heb ik alleen een test ai firmware zonder de bèta app nog.

Kan best zijn dat we uiteindelijk bij 11 of 13 cent uitkomen ofzo. Zolang die vanaf 19c ex alles gaat verkopen is het prima.

• Bschnitz
JPS schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:32:
[...]

Waarom is 9c verschil de logische instelling? Is dat onder aanname dat er geen stroom vanaf het net wordt ingekocht en dus alleen zonnestroom wordt verkocht? En dan over de verkoop energiebelasting en BTW wordt geheven?
Dat is gewoon een sweetspot trigger die ik zoek, hij koopt trouwens nog gewoon in als er geen zon is.

Het heeft niks met nu te maken, is straks voor zonder salderen. Ik negeer met dit verschil ongeveer het salderen effect.

Probeer te achterhalen waneer de AI wat gaat doen met zulke verschillen en wat de impact straks wordt zonder salderen.

Die 3c of minder die we nu hebben gaan niet werken straks. Dan gaan we dus verlies maken.

Maar als we alleen allemaal op zelfverbruik gaan ook. Handel boven de 19c ex alles is nog steeds zinvol!

We moeten iets vinden waar de ai zinvol wilt inkopen voor ons maar ook gaat verkopen met een bepaald verschil om die btw en belastingen te compenseren, zo goed het kan.

Naar mijn voorlopig idee is dat dus 9c. Ik ga niet pas in 2027 testen als het geld gaat kosten. Nu kost het testen helemaal niets.

• duoruvis
Bschnitz schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:27:
[...]

Dat is gewoon een sweetspot trigger die ik zoek, hij koopt trouwens nog gewoon in als er geen zon is.

Het heeft niks met nu te maken, is straks voor zonder salderen. Ik negeer met dit verschil ongeveer het salderen effect.

Probeer te achterhalen waneer de AI wat gaat doen met zulke verschillen en wat de impact straks wordt zonder salderen.

Die 3c of minder die we nu hebben gaan niet werken straks. Dan gaan we dus verlies maken.

Maar als we alleen allemaal op zelfverbruik gaan ook. Handel boven de 19c ex alles is nog steeds zinvol!

We moeten iets vinden waar de ai zinvol wilt inkopen voor ons maar ook gaat verkopen met een bepaald verschil om die btw en belastingen te compenseren, zo goed het kan.

Naar mijn voorlopig idee is dat dus 9c. Ik ga niet pas in 2027 testen als het geld gaat kosten. Nu kost het testen helemaal niets.
Sweetspot voor 2027, ik heb de rekenkundige onderbouwing even uitgewerkt, misschien helpt dat bij het begrijpen waarom 9ct een logisch startpunt is maar waarschijnlijk niet het eindpunt.

De basis
In de Sigen-formules geldt:
  • Buy = 1,21 × DA + x
  • Sell = 1,21 × DA + y
  • Spread = x − y (in ct/kWh)
Voor een quitte w/v bij export geldt: wat je betaalt bij import moet gelijk zijn aan wat je ontvangt bij export. De verhouding is:
b/a = (1,21·DA + x) / (1,21·DA + y)
waarbij a kWh import = b kWh export voor quitte. Die verhouding is DA-afhankelijk, bij lage DA-prijzen domineren de offsets en wordt de verhouding ongunstiger.

Wat verandert in 2027
Zonder saldering geldt wettelijk: terugleververgoeding ≥ 50% van het kale leveringstarief (= DA excl. BTW). In Sigen-termen betekent de wettelijke bodem bij DA = 10 ct:
  • Sell_min ≈ 6 ct (all-in)
  • Buy ≈ 25 ct (all-in bij x = +13,085)
  • Quitte-verhouding: ruim 4 kWh export per 1 kWh import
Export wordt dus structureel veel minder aantrekkelijk. De logische conclusie is dat de spread hoog genoeg moet zijn zodat de AI alleen verkoopt als de DA-piek de volledige importkosten compenseert.

Wat dat betekent voor de spread
Bij x = +13,085 (ZP Buy-offset) is de exportdrempel per spreadniveau:
SpreadSell bij DA=10ctExport zinvol?
3 ct (huidig normaal)22,3 ctNee, dekt import niet
9 ct (Bschnitz/Duo test)16,2 ctNee, maar AI-gedrag verandert wel
13 ct12,2 ctAlleen bij hoge DA-pieken
~0 ct (y=x)25,2 ctBreak-even met import
De uitdaging is dat een hogere spread (lagere y) de Sell-prijs verlaagt, waardoor de AI intern minder snel besluit in te kopen. De AI rekent: "als ik nu inkoop tegen Buy, kan ik later verkopen tegen Sell, loont dat?" Bij een te lage Sell-prijs zegt de AI vaker nee. Bschnitz zoekt de sweetspot waarbij de AI nog wel inkoopt voor arbitrage, maar niet meer exporteert bij lage DA-prijzen.

Eerste meetpunt: 7/6
Één dag is geen testweek, maar de richting is consistent met de theorie:
Duo (9ct spread)Buren (2,5ct spread)
Import2,03 kWh4,93 kWh
Export1,78 kWh2,71 kWh
Kosten€0,47€0,72
Opbrengst€0,28€0,31
W/V−€0,19−€0,41
Gem. koopprijs23,15 ct14,59 ct
Gem. verkoopprijs15,74 ct11,42 ct
Het €0,22 verschil in w/v is volledig verklaard door minder import, niet door hogere exportopbrengst (verschil slechts €0,03). Dat is precies de 2027-logica in de praktijk: importvermijding domineert, exportopbrengst is bijzaak.

De volledige testweek-data volgt aan het eind van de week.

De verwachting dat 11-13ct uiteindelijk de landing wordt lijkt rekenkundig goed verdedigbaar.

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
@duoruvis : is deze berekening voor Tibber?

• RobSig
duoruvis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:01:
[...]

Sweetspot voor 2027, ik heb de rekenkundige onderbouwing even uitgewerkt, misschien helpt dat bij het begrijpen waarom 9ct een logisch startpunt is maar waarschijnlijk niet het eindpunt.

De basis
In de Sigen-formules geldt:
  • Buy = 1,21 × DA + x
  • Sell = 1,21 × DA + y
  • Spread = x − y (in ct/kWh)
Voor een quitte w/v bij export geldt: wat je betaalt bij import moet gelijk zijn aan wat je ontvangt bij export. De verhouding is:

[...]

waarbij a kWh import = b kWh export voor quitte. Die verhouding is DA-afhankelijk, bij lage DA-prijzen domineren de offsets en wordt de verhouding ongunstiger.

Wat verandert in 2027
Zonder saldering geldt wettelijk: terugleververgoeding ≥ 50% van het kale leveringstarief (= DA excl. BTW). In Sigen-termen betekent de wettelijke bodem bij DA = 10 ct:
  • Sell_min ≈ 6 ct (all-in)
  • Buy ≈ 25 ct (all-in bij x = +13,085)
  • Quitte-verhouding: ruim 4 kWh export per 1 kWh import
Export wordt dus structureel veel minder aantrekkelijk. De logische conclusie is dat de spread hoog genoeg moet zijn zodat de AI alleen verkoopt als de DA-piek de volledige importkosten compenseert.

Wat dat betekent voor de spread
Bij x = +13,085 (ZP Buy-offset) is de exportdrempel per spreadniveau:
SpreadSell bij DA=10ctExport zinvol?
3 ct (huidig normaal)22,3 ctNee, dekt import niet
9 ct (Bschnitz/Duo test)16,2 ctNee, maar AI-gedrag verandert wel
13 ct12,2 ctAlleen bij hoge DA-pieken
~0 ct (y=x)25,2 ctBreak-even met import
De uitdaging is dat een hogere spread (lagere y) de Sell-prijs verlaagt, waardoor de AI intern minder snel besluit in te kopen. De AI rekent: "als ik nu inkoop tegen Buy, kan ik later verkopen tegen Sell, loont dat?" Bij een te lage Sell-prijs zegt de AI vaker nee. Bschnitz zoekt de sweetspot waarbij de AI nog wel inkoopt voor arbitrage, maar niet meer exporteert bij lage DA-prijzen.

Eerste meetpunt: 7/6
Één dag is geen testweek, maar de richting is consistent met de theorie:
Duo (9ct spread)Buren (2,5ct spread)
Import2,03 kWh4,93 kWh
Export1,78 kWh2,71 kWh
Kosten€0,47€0,72
Opbrengst€0,28€0,31
W/V−€0,19−€0,41
Gem. koopprijs23,15 ct14,59 ct
Gem. verkoopprijs15,74 ct11,42 ct
Het €0,22 verschil in w/v is volledig verklaard door minder import, niet door hogere exportopbrengst (verschil slechts €0,03). Dat is precies de 2027-logica in de praktijk: importvermijding domineert, exportopbrengst is bijzaak.

De verwachting dat 11-13ct uiteindelijk de landing wordt lijkt rekenkundig goed verdedigbaar.
Is de gekozen AI strategie, balanced of selfconsumption, hier ook niet een belangrijk onderdeel?

• duoruvis
RobSig schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:14:
[...]

Is de gekozen AI strategie, balanced of selfconsumption, hier ook niet een belangrijk onderdeel?
Max Profit, zie voor details:
duoruvis in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"

• Vhond
  • Niet online
Ahhh, Zonneplan zie ik. Maar geldt dat zo'n beetje ook voor Tibber?

• duoruvis
Vhond schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:53:
@duoruvis : is deze berekening voor Tibber?
@Vhond: De berekening is generiek voor de Sigen-formules Buy = 1,21·DA + x en Sell = 1,21·DA + y, die gelden voor elke leverancier.

De x-offset is leverancier-specifiek en stelt de Buy-prijs gelijk aan wat je leverancier in rekening brengt:
  • ZP: x = +13,085 (mijn situatie)
  • Tibber: x = +13,567 (jouw breakeven-waarde klopt, dat is de Tibber all-in offset excl. BTW-correctie)
De rekenkundige logica van de spread en de 2027-exportdrempel is verder identiek voor beide leveranciers, alleen de absolute prijsniveaus schuiven iets op met de hogere Tibber x-offset. Bij Tibber wordt de quitte-verhouding bij export dus marginaal iets gunstiger dan bij ZP.

• RobSig
Duidelijk. Voor de test houden jullie bij sell nog wel de btw aan, *1,21? Die zou na 1-1-2027 op 0 moeten staan.

[ Voor 5% gewijzigd door RobSig op 08-06-2026 09:35 ]

• Vhond
  • Niet online
@duoruvis :Dank voor je uitleg

• duoruvis
RobSig schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:31:
[...]

Duidelijk. Voor de test houden jullie bij sell nog wel de btw aan, *1,21? Die zou na 1-1-2027 op 0 moeten staan.
@RobSig: Ja, de 1,21 factor blijft voor zowel Buy als Sell staan in de Sigen-formules, dat is hoe Sigen de tarieven intern verwerkt, ongeacht of BTW op teruglevering in de praktijk anders wordt behandeld.

De offsets x en y compenseren het verschil tussen de Sigen-berekening en wat de leverancier feitelijk verrekent. Dus de BTW-correctie zit verwerkt in de x- en y-waarden, niet in de 1,21 factor zelf.

• RobSig
duoruvis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:36:
[...]

@RobSig: Ja, de 1,21 factor blijft voor zowel Buy als Sell staan in de Sigen-formules, dat is hoe Sigen de tarieven intern verwerkt, ongeacht of BTW op teruglevering in de praktijk anders wordt behandeld.

De offsets x en y compenseren het verschil tussen de Sigen-berekening en wat de leverancier feitelijk verrekent. Dus de BTW-correctie zit verwerkt in de x- en y-waarden, niet in de 1,21 factor zelf.
Ok. Ik loop deze week ff mee. Heb Max profit ingesteld, buy + 13,08, sell +4,08

• Fchart
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-06 10:32
Ben daar naar op zoek gegaan, ook naar 1fase generator en of deze geschikt is voor 3 fase sigen systeem. Kan daar helaas te weinig technische informatie over vinden.

1 fase inverter is namelijk in de meeste opzichten (ruimte/kosten/formaat,etc) een stuk aantrekkelijker in geval voor noodstroom gebruik.

Al is het net in NL algemeen zeer betrouwbaar…

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Fchart schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:32:
[...]

Ben daar naar op zoek gegaan, ook naar 1fase generator en of deze geschikt is voor 3 fase sigen systeem. Kan daar helaas te weinig technische informatie over vinden.

1 fase inverter is namelijk in de meeste opzichten (ruimte/kosten/formaat,etc) een stuk aantrekkelijker in geval voor noodstroom gebruik.

Al is het net in NL algemeen op dit moment zeer betrouwbaar…
Even aangepast voor je gezien de opmerkingen van de netbeheerders en TenneT

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• duoruvis
RobSig schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:51:
[...]

Ok. Ik loop deze week ff mee. Heb Max profit ingesteld, buy + 13,08, sell +4,08
@RobSig: Welkom in de test! Voor de volledigheid: je tarief suggereert ZP/DA60, klopt dat?

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06 11:17
Fchart schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:32:
[...]

Al is het net in NL algemeen zeer betrouwbaar…
Ik was hier ook al eens mee bezig geweest. En ik had ergens in de Documentatie gelezen, weet helaas niet meer waar. Dat je bij een 3 Fase Sigenergy Systeem ook een 3 Fase Generator MOET hebben. Dit nadat ik een 1 Fase Generator dan ook niet werkend kreeg op de Smartport van mijn 3 Fase Sigenergy.

• GM65
  • Registratie: Januari 2023
Hallo,

Hoe kunnen we per fase het stroomverbruik zien?

Wij hebben een SigenStor 10 TP en 2x BAT 10 met een gateway.
Die gebruiken we icm een homey pro met energy dongle..
Voor we de sigenstore hadden konden we in de Homey pro per fase het verbruik zien.
Nu de sigenstor is geplaatst en aangesloten zien we dat niet meer en in de app van sigenergy zien we het alleen maar als er stroom van het net wordt geïmporteerd.
Klopt dit of staat er iets niet goed ingesteld?

• kliffen
GM65 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:36:
Hallo,

Hoe kunnen we per fase het stroomverbruik zien?

Wij hebben een SigenStor 10 TP en 2x BAT 10 met een gateway.
Die gebruiken we icm een homey pro met energy dongle..
Voor we de sigenstore hadden konden we in de Homey pro per fase het verbruik zien.
Nu de sigenstor is geplaatst en aangesloten zien we dat niet meer en in de app van sigenergy zien we het alleen maar als er stroom van het net wordt geïmporteerd.
Klopt dit of staat er iets niet goed ingesteld?
Het is wel vreemd dat de P1 dongle geen info meer doorgeeft. Als alternatief kun je modbus in de Sigenstor aanzetten en de sigenergy app op de homey pro installeren. Dat geeft veel informatie!

• RobSig
duoruvis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:36:
[...]

@RobSig: Welkom in de test! Voor de volledigheid: je tarief suggereert ZP/DA60, klopt dat?
Yep

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:33
Als de dongel in de p1 meter zit moet hij het doen..heeft verder niks met de sigenstor te maken. Draai je niet per ongeluk off grid? Dan geeft de p1 meter ook niks aan 😅

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• GM65
kliffen schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:02:
[...]

Het is wel vreemd dat de P1 dongle geen info meer doorgeeft. Als alternatief kun je modbus in de Sigenstor aanzetten en de sigenergy app op de homey pro installeren. Dat geeft veel informatie!
Heb net nog gekeken maar de belasting staat gewoon op 0 via de P1 dongle.

De app heb ik ook op de Homey staan maar ik wil het juist per fase zien omdat ik denk dat erop 1 fase teveel zit.

• kliffen
GM65 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:32:
[...]

De app heb ik ook op de Homey staan maar ik wil het juist per fase zien omdat ik denk dat erop 1 fase teveel zit.
In homey zie ik dit van de Sigen energy meter (een P1 dongle heb ik zelf niet):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AznIXYozMi-VPoiDsQnsvwLRtrc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DAayInljnG30LbTo3ePLqA75.png?f=fotoalbum_large

• MaartenE
  • Laatst online: 17:22
Hi allemaal,

Is het oké als ik hier een vraag stel over de Sigen EV AC Charger? Ik heb wat onderzoek gedaan naar emissiereductie‑eenheden (ERE's) en daar valt best wel wat geld mee te verdienen (op dit moment tussen de 15 en 20 cent per kWh), maar om daarvoor in aanmerking te komen heeft je lader een MID-gecertificeerde meter nodig. Weet iemand of de Sigen EV AC Charger dat heeft? Kan ik in de documentatie van Sigen nergens vinden (wat me doet vermoeden dat deze lader dat niet heeft...).

Thanks en als ik de vraag beter ergens anders kan stellen, hoor ik het graag!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:58
MaartenE schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:34:
Hi allemaal,

Is het oké als ik hier een vraag stel over de Sigen EV AC Charger? Ik heb wat onderzoek gedaan naar emissiereductie‑eenheden (ERE's) en daar valt best wel wat geld mee te verdienen (op dit moment tussen de 15 en 20 cent per kWh), maar om daarvoor in aanmerking te komen heeft je lader een MID-gecertificeerde meter nodig. Weet iemand of de Sigen EV AC Charger dat heeft? Kan ik in de documentatie van Sigen nergens vinden (wat me doet vermoeden dat deze lader dat niet heeft...).

Thanks en als ik de vraag beter ergens anders kan stellen, hoor ik het graag!
Het is oké als je een vraag stelt, maar de zoekfunctie had je al wel wat antwoorden kunnen opleveren.
De huidige AC en DC charger hebben geen MID. Komt mogelijk in de toekomst wel.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• duoruvis
duoruvis schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:28:

De cijfers van 6 juni:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Eerste meetpunt: 7/6 Één dag is geen testweek, maar de richting is consistent met de theorie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tREfRhZdk33dLGl-Nc9vKQskEeE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fLC0mw3UecXpGdcviHXzsLkV.jpg?f=user_large

Wijziging duoruvis: AI 7/6 SOC bleef 100% en verkocht 8/6 toch deel ipv 7/6 & nacht 8/6 zelfverbruik leveren:
                           7/6 & Prognose 8/6                                                                8/6 & Prognose 9/6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZEcudqLAPffSGTXzu9ZCOhgTxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQrpOPzjXxwlRVjPq4o13bds.jpg?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
duoruvis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:02:
[...]

Eerste meetpunt: 7/6 Één dag is geen testweek, maar de richting is consistent met de theorie:

[Afbeelding]

Wijziging duoruvis: AI 7/6 SOC bleef 100% en verkocht 8/6 toch deel ipv 7/6 & nacht 8/6 zelfverbruik leveren:
                           7/6 & Prognose 8/6                                                                8/6 & Prognose 9/6
[Afbeelding]
Die van mij voor morgen op balanced, wellicht interessant voor je sinds je op max winst draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMtJIO0rY110zb1yCZFdVqMcYN8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H2AjGJTVzMN7E3yQj7WiuRnO.png?f=fotoalbum_large

• MaartenE
  • Laatst online: 17:22
Pr088 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:49:
[...]

Het is oké als je een vraag stelt, maar de zoekfunctie had je al wel wat antwoorden kunnen opleveren.
De huidige AC en DC charger hebben geen MID. Komt mogelijk in de toekomst wel.
Thanks! Ik had gezocht op "Sigen EV AC Charger MID" en kreeg daar geen bruikbaar resultaat bij. Denk dat ik door het gebruik van Claude en Gemini het zoeken aan het verleren ben :)

• RobSig
Hier ook Max profit;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOE45Bds4FFUpaBceK-Bibi1V-I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mGUdgOHADoOTiTiIAzkROD8K.png?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
Hier zie je mooi het verschil met dat hij met max profit probeert de batterij te holden ipv gebruiken vs balanced.

• duoruvis
Bschnitz schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:13:
[...]

Die van mij voor morgen op balanced, wellicht interessant voor je sinds je op max winst draait.

[Afbeelding]
@Bschnitz: Ziet er niet verkeerd uit! Buren gaan ook naar 9ct + Balanced voor een mooie vergelijking, ik blijf zelf op Max Profit zodat we straks ook Balanced vs Max Profit binnen dezelfde spread kunnen vergelijken.
EDIT: ...en ook benieuwd hoe @RobSig 's data zich daarbij verhoudt!

[ Voor 5% gewijzigd door duoruvis op 08-06-2026 18:07 ]

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:33
[...]

Wat voor dongle is het. Geeft hij wel licht? Is het een Home wizard meter? Het heeft nogmaals niks met de Sigenergy te maken want hij zit voor het hele systeem.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Bschnitz
duoruvis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:55:
[...]

@Bschnitz: Ziet er niet verkeerd uit! Buren gaan ook naar 9ct + Balanced voor een mooie vergelijking, ik blijf zelf op Max Profit zodat we straks ook Balanced vs Max Profit binnen dezelfde spread kunnen vergelijken.
Goed idee. Hier is een 1 week op balanced met 9c verschil in de ZP app voor financiële feedback in de praktijk.

Het doel om omzo groot mogelijk verschil te hebben lukt aardig, zelfs met voorzichtigheid handelen en meer op zelfgebruik.

Dit is wel met auto laden op de juiste momenten, maar dat hoort nou eenmaal bij mijn huishouden erbij. Ik doe dit over het algemeen ook waneer de batterij zou laden qua tarieven. Dus het geeft denk ik geen extreem vertekend beeld.

Gemiddeld zit ik vanaf volgende zondag op 19c inc de btw etc. Inkoop voor tot nu toe dit jaar. Doel is dus te halen op 6 maanden basis.

Dat zou nog genoeg ruimte moeten geven om de rest van het jaar hetzelfde of beter te doen. Over het algemeen is mijn ervaring dat de start van het jaar harder is dan het einde qua winter verbruik. Dus voorjaar en najaar is niet hetzelfde in mijn ervaring, wellicht dat hier anderen hetzelfde patroon opmerken.

JAN/FEB zijn uit de praktijk mijn slechtste 2 maanden van het jaar. Keer op keer, ongeacht de tarieven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkq4bJv0U8o51qLeJWeuB8SYm3U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7NideEAM1dYkVfcPPogc4bzA.png?f=fotoalbum_large

• Babro
[...]

Stomme vraag, maar staat ie op 0 als de sigenergy ook op 0 staat naar het net . Of altijd?

• duoruvis
Bschnitz schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:14:
[...]

Goed idee. Hier is een 1 week op balanced met 9c verschil in de ZP app voor financiële feedback in de praktijk.

Het doel om omzo groot mogelijk verschil te hebben lukt aardig, zelfs met voorzichtigheid handelen en meer op zelfgebruik.

Dit is wel met auto laden op de juiste momenten, maar dat hoort nou eenmaal bij mijn huishouden erbij. Ik doe dit over het algemeen ook waneer de batterij zou laden qua tarieven. Dus het geeft denk ik geen extreem vertekend beeld.

Gemiddeld zit ik vanaf volgende zondag op 19c inc de btw etc. Inkoop voor tot nu toe dit jaar. Doel is dus te halen op 6 maanden basis.

Dat zou nog genoeg ruimte moeten geven om de rest van het jaar hetzelfde of beter te doen. Over het algemeen is mijn ervaring dat de start van het jaar harder is dan het einde qua winter verbruik. Dus voorjaar en najaar is niet hetzelfde in mijn ervaring, wellicht dat hier anderen hetzelfde patroon opmerken.

JAN/FEB zijn uit de praktijk mijn slechtste 2 maanden van het jaar. Keer op keer, ongeacht de tarieven.

[Afbeelding]
@Bschnitz: Mooi concreet doel, 19ct incl. als gemiddelde inkoopprijs over 6 maanden. Het jan/feb patroon herken ik ook. Als je na deze testweek een specifieke vergelijking tussen AI-Modi en/of spreads in gedachten hebt, willen wij als Duo+Buren dat graag overwegen, we hebben de testopstelling klaarstaan.

• GM65
timpel_800 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:59:
[...]

Wat voor dongle is het. Geeft hij wel licht? Is het een Home wizard meter? Het heeft nogmaals niks met de Sigenergy te maken want hij zit voor het hele systeem.
Het is een Homey Dongle.

Als er wordt teruggeleverd aan het net dan zie ik dat wel in de Homey en de Sigenergy app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7jlSdcN27yXOf_Iu3YIMBHYRF4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g2y65nmiffSb3071yfcQbL3Y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJK_uFUJIwtO9V5vwc-tMiuMZaM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Dzn6ssms84Q8e4MI1OYND0L4.png?f=fotoalbum_large

• Babro
Maar ee homey dongle zal toch alleen de stroom weergeven die van/naar het net gaat. Toch niet de stroom die door de batterij geleverd wordt aan het huis.

Pagina: 1 ... 68 69 Laatste