| Woning: vrijstaand 1965, gasloos sinds Feb 25, 3x25A aansluiting, Tibber | WP: Panasonic Aquarea L, 9kW | PV: 13,5kWp, L1/L2: Enphase, L3: SolarEdge | Volvo XC40 Recharge | Lader: Easee Home / Easee Equalizer | TODO: SigenStor 27kWh/12kW, Gateway |
dank voor de headsupRobertS68 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:49:
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in bi-directioneel laden met hun EV en SigEnergy, is dit waarschijnlijk wel een interessante webinar die vrijdag avond plaats vind:
https://sigenergytech.cli...solution-webinar/register
maar volgens mij bedoel je 11 uur morgenochtend , als ik timezone conversie doe:
Friday, September 26, 2025
11:00 AM - 12:00 PM
Trouwens las gisteren in Installatie Journaal dat Hyundai & Kia alleen BiDirectioneel laden zouden ondersteunen via AC.
Weet niet of het waar is, maar dat zou echt wel balen zijn. Heb nergens bevestiging kunnen krijgen en/of vinden.
Dus misschien dat dit Webinar daar ook antwoord op kan geven ?
[ Voor 86% gewijzigd door uray op 25-09-2025 11:33 ]
Idd ff de community in de app in de gaten houden voor problemenDjaro schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:48:
[...]
Safe mode , altijd weekje minimaal wachten of niemand klaagt
Heeft nu toch geen zin , de app update is nog niet goedgekeurd in de appstore.
Soort windows aanpak , wachten op servicepack 1
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Graag jullie mening
Ik heb nog geen electrische wagen maar ben aan het kijken voor een leasing BMW iX3 M50.
Is dat een instelling voor de wintermaanden? Of ook voor de zomer?Bschnitz schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:48:
[...]
Yup, alleen dan TenneT en niet eex, maar dat zou geen verschil moeten zijn qua werking van het systeem.
Qua tarieven doe ik dit heel het jaar.duysa01 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:04:
[...]
Is dat een instelling voor de wintermaanden? Of ook voor de zomer?
Qua slaapstand vanaf deze maand tot en met februari.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Ik heb een Ford Mustang Mach E en zou nu het s'morgens weer wat kouder wordt, de Mustang willen voorverwarmen.
Ik had de Mustang aangesloten aan de lader gisteravond en met "Sigen AI-modus" laden ingesteld 25kWh te laden tot 07:00. Het voorverwarmen activeerde om 07:10 tot 07:15. Ik heb het gevoel dat er geen stroom van het net werd gebruikt maar van de accu.
Iemand hier ervaring mee hoe dit goed in te stellen?
BP on the move!!!
AC charger gaat ook bidirectioneel worden volgend jaar!
[ Voor 24% gewijzigd door daemonix op 26-09-2025 11:57 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Is dat ook te automatiseren, bijv obv verbruik/PV-productie?Bschnitz schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:03:
[...]
Qua tarieven doe ik dit heel het jaar.
Qua slaapstand vanaf deze maand tot en met februari.
Zodat je er niet zelf aan hoeft te denken zeg maar.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Voorverwarmen van de Accu wordt voorzover ik weet eigenlijk altijd gedaan met Stroom uit de Accu zelf.Bas Post schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:19:
Wie heeft hier ervaring met "Pre-conditioning" van een EV met EV lader aangesloten?
Ik heb een Ford Mustang Mach E en zou nu het s'morgens weer wat kouder wordt, de Mustang willen voorverwarmen.
Ik had de Mustang aangesloten aan de lader gisteravond en met "Sigen AI-modus" laden ingesteld 25kWh te laden tot 07:00. Het voorverwarmen activeerde om 07:10 tot 07:15. Ik heb het gevoel dat er geen stroom van het net werd gebruikt maar van de accu.
Maar met een EVDC charger niet echt nodig mijn inziens, aangezien je maar met maximaal 25Kw kan laden.
En tijdens het laden warmt ie ook al langzaam op.
Bij een publieke fast charger boven de 50kW is het natuurlijk een ander verhaal.
Ja, die AC Charger is dan misschien ook nog wel interessant voor ons, jammer dan alleen van die 4k+ DC Charger die ik al heb en maar voor 50% kan gebruiken.daemonix schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:47:
De DC charger is wel heel interessant volgens de webinar. Jammer dat de optie zo duur is.
Heb helaas ook geen antwoord kunnen krijgen of en wanneer een EV3/4 of 5 ondersteuning zouden gaan krijgen.
Dat ligt volgens mij meer bij Kia dan bij Sigenergy.uray schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:16:
[...]
Ja, die AC Charger is dan misschien ook nog wel interessant voor ons, jammer dan alleen van die 4k+ DC Charger die ik al heb en maar voor 50% kan gebruiken.
Heb helaas ook geen antwoord kunnen krijgen of en wanneer een EV3/4 of 5 ondersteuning zouden gaan krijgen.
Sowieso lijkt me de DC-lader een goede optie om verdere AC/DC verliezen te verminderen wanneer je vanuit de accu je auto oplaadt.uray schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:16:
[...]
Jammer dan alleen van die 4k+ DC Charger die ik al heb en maar voor 50% kan gebruiken.
Dat is dus al winst.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Eens, maar ik probeer gewoon te weten te komen wat er wel of niet mogelijk is of nog gaat komen.daemonix schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:29:
[...]
Dat ligt volgens mij meer bij Kia dan bij Sigenergy.
Sigenergy doet het testen met voertuigen, dat zeggen ze zelf tenminste.
Maar tot dusver heb ik van zowel Kia als Sigenergy geen eenduidende informatie kunnen krijgen.
Ik moet wel Errug Veel laden wil ik die investering ten opzichte van een AC lader terugverdienen...Puppetmaster schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:42:
[...]
Sowieso lijkt me de DC-lader een goede optie om verdere AC/DC verliezen te verminderen wanneer je vanuit de accu je auto oplaadt.
Dat is dus al winst.
app update staat in de store, yes, zelf import en export aanpassen eindelijktimpel_800 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:51:
[...]
Idd ff de community in de app in de gaten houden voor problemen
(veel) meer details --> https://www.sigenergy.com...304,441&selected_node=664
:strip_exif()/f/image/exZYWB5WsT9TcefTabbzX727.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Djaro op 26-09-2025 13:05 ]
-Light mode is back. The app will now automatically follow your phone's system-wide display settings.
-GPT-5 integrated AI Assistant with visible reasoning, rich charts/tables, conversation history management, and enhanced device data queries.
-Added Energy Sankey Diagram for each smart load.
-Improved widescreen interface for iPad.
-Support for connecting generators to inverters (C&I and SigenStor) without a Sigen Gateway.
-Added Storm Watch for Australian systems.
-Support for adding SigenMicro inverters in SigenStor systems.
-Homeowners can now set their own maximum power export and import limits within the boundaries defined by installers.
-One-tap screenshot sharing directly to the forum.
-Support for the generator cooling feature.
-The system now automatically detects and adds new devices, and users receive a notification upon successful setup.
-Login with a phone number and verification code is now supported for the Mainland China server.
-Off-grid output phase sequence configuration.
-Support for Shelly devices with the new Shelly 1.7 protocol, including adding them via WLAN.
-Added sunrise/sunset time format setting.
-Bug fixes, stability, and performance improvements.
Ik denk dat je de auto binnen wilt verwarmen… Dus stoelverwarming aan, etc.Bas Post schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:19:
Wie heeft hier ervaring met "Pre-conditioning" van een EV met EV lader aangesloten?
Verzet de ingestelde tijd om te laden een kwartier verder, zodat je auto zijn stroom uit de laadpaal kan gebruiken.
Nu kan dat niet, er komt maar tot 07:00 stroom op te staan, daarna staat hij uit…..
Harde knal achter mijn huis en 2500 mensen zonder stroom! Rook uit het elektra huis. Storing gaat zo'n 4-5 uur duren.
Terug naar de tekentafel!
is als die (externe diesel of benzine) generator hard heeft staan draaien , en heet is, dan draait hij nog 5 mins zonder last (en dat is afkoelen), gaan vanzelfVhond schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:16:
Wat houdt dit in?
-Support for the generator cooling feature
En waar te vinden in de nieuwe app?
[ Voor 5% gewijzigd door Djaro op 26-09-2025 14:33 ]
Ok, dus dit heeft niks te maken met de eigen ventilatoren van het systeem (die ook als external fan worden benoemd)???Djaro schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:18:
[...]
is als die (externe diesel of benzine) generator hard heeft staan draaien , en heet is, dan draait hij nog 5 mins zonder last (en dat is afkoelen), gaan vanzelf
Ik ben een tevreden gebruiker van Sigenergy (sinds begin juni dit jaar). Ik zou als ik nu zou kiezen weer voor Sigenergy kiezen. Houd echter wel rekening met het feit dat de fan in de controller best wel wat geluid maakt. Als je de batterij in een garage of buiten plaatst is dat niet zo erg, binnen is dat misschien wel storend.Kingskawn schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:54:
Fijn dat hier allemaal Sigenergy gebruikers zijn. Ik wou even vragen of jullie allemaal nog voor de Sigen omvormer zouden gaan daar ik momenteel veel offertes aan het bekijken ben waarvan één met een Sigen EC 6.0 3-fase voorzien is. Ik kende het merk niet maar heb hier op het forum wat gelezen. Met deze omvormer zouden JA Solar panelen komen (JA solar JAM72S30 525-550/MR/1500V). De garantie is maar 12j en bij een andere solar boer heb ik een Huawei omvormer met Peimar OR10H500MNDB (FB) panelen en 25j garantie.
Graag jullie mening
Ik heb nog geen electrische wagen maar ben aan het kijken voor een leasing BMW iX3 M50.
PS een EC 6.0 3-fase? Lees ik dan goed dat je voor een 3 fase 6kW omvormer wilt gaan? De meeste mensen in dit topic hebben het systeem specifiek voor de batterij gekocht en doen er eventueel solar bij. Het klinkt alsof het bij jou andersom is.
Wat zijn precies je redenen? Enkel Solar of nu eerst Solar en later alsnog batterij capaciteit erbij?
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
staan of ze een soort van bescherming hebben tegen weersinvloeden.
Het zou interessant zijn om dit te delen.
Ik weet dat het zonder kan maar beschermd lijkt me op de
lange duur beter.
Ja, erg jammer dit. Zal wel teveel data kosten. Ik houd tijdens het werk ook altijd een oogje op de app om te zien wat er gebeurt, dat is nu niet meer zo makkelijk. Hopelijk kunnen we dit fixenuray schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:51:
[Afbeelding]
Vindt deze nieuwe standaard instelling wel een beetje jammer, de app live weergave gaat in "Pauze".
Nog nergens kunnen vinden of je dit ook weer uit kunt zetten.
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Heb je het over de garantie van de panelen of de omvormer? Ik zou mij qua garantie wbt zonnepanelen niet zo druk maken. Maar 12 jaar is niet veel. Ik heb 40 jaar garantie op mijn panelen, maar wat heb je daar aan? Over 5 tot 10 jaar zullen ze ze wel niet meer maken dus je zal dan wel een vergoeding krijgen oid.Kingskawn schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:54:
Fijn dat hier allemaal Sigenergy gebruikers zijn. Ik wou even vragen of jullie allemaal nog voor de Sigen omvormer zouden gaan daar ik momenteel veel offertes aan het bekijken ben waarvan één met een Sigen EC 6.0 3-fase voorzien is. Ik kende het merk niet maar heb hier op het forum wat gelezen. Met deze omvormer zouden JA Solar panelen komen (JA solar JAM72S30 525-550/MR/1500V). De garantie is maar 12j en bij een andere solar boer heb ik een Huawei omvormer met Peimar OR10H500MNDB (FB) panelen en 25j garantie.
Graag jullie mening
En waarom wil je maar een 6kW omvormer (België?)
Heb jij de batterij 'aangemeld' bij je verzekeraar? Of hoe weet je dat ze er niet moeilijk over doen?ArPi75 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:37:
[...]
Verzekering doet er niet moeilijk over, ik heb het ook zo. Wat wel belangrijk is, is dat je bij je hoofdschakelaar duidelijk aanduidt dat de installatie nog onder spanning staat
[Afbeelding]
Geen maatregelen. Niet nodig.enter81 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:58:
Vraag aan iedereen die een Sigenergy thuisaccu buiten heeft
staan of ze een soort van bescherming hebben tegen weersinvloeden.
Het zou interessant zijn om dit te delen.
Ik weet dat het zonder kan maar beschermd lijkt me op de
lange duur beter.
Als je bij mijn verzekeraar in de polisvoorwaarden kijkt (interpolis) dan is het automatisch mee verzekerd, mits aangelegd door gekwalificeerd personeel (geen doe-het-zelf, dus een reden om geen stekkerbatterijen te willen).timpel_800 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:10:
[...]
Heb jij de batterij 'aangemeld' bij je verzekeraar? Of hoe weet je dat ze er niet moeilijk over doen?
Ik heb contact met ze gehad en ze gaven aan wat daemonix ook aangaf; installatie aantoonbaar (middels factuur) laten uitvoeren door gekwalificeerd personeel.timpel_800 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:10:
[...]
Heb jij de batterij 'aangemeld' bij je verzekeraar? Of hoe weet je dat ze er niet moeilijk over doen?
Specifiek staat ook de volgende tekst in de polisvoorwaarden:
Zonnepanelen (inclusief thuisbatterij) zijn alleen verzekerd als:
- ze uw eigendom zijn; en
- als een gecertificeerde installateur (lid van Techniek Nederland of Holland Solar of InstallQ) de
zonnepanelen/thuisbatterij heeft geplaatst
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
nee is externe generator, niet te verwarren met omvormerVhond schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:55:
[...]
Ok, dus dit heeft niks te maken met de eigen ventilatoren van het systeem (die ook als external fan worden benoemd)???
wat is het juiste tariefplan?
kopen: 1*0 prijs + 0,15 (cent)
verkopen: 1*0 prijs - 2,0 (cent)
● Profit Max: Maximaal besparen met slim gebruik.
● Balanced Energy: Gebruik én teruglevering in balans.
● Self-use First: Alles eerst zelf gebruiken.
overigens typisch dat 0,15 zou staan voor 15 cent (0,15 euro zou 15 cent zijn)...
Dit heeft niet direct iets met Tibber of welke aanbieder dan ook te maken.Vhond schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:58:
Heeft iemand ook een voorbeeld van AI modus instellingen voor Tibber? In dit topic kan ik alleen tekst- en plaatjesvoorbeelden vinden van Zonneplan instellingen.
wat is het juiste tariefplan?
kopen: 1*0 prijs + 0,15 (cent)
verkopen: 1*0 prijs - 2,0 (cent)
● Profit Max: Maximaal besparen met slim gebruik.
● Balanced Energy: Gebruik én teruglevering in balans.
● Self-use First: Alles eerst zelf gebruiken.
overigens typisch dat 0,15 zou staan voor 15 cent (0,15 euro zou 15 cent zijn)...
Voor inkoop zou je de exacte prijs kunnen opgeven, dat is:
Buying: 1,21*Price + 14,76
Voor verkopen kan je dat ook instellen, maar de meesten van ons stellen dat lager in zodat de AI een zekere bandbreedte aanhoudt en niet voor elke paar cent naar het net gaat verkopen (en misschien zelfs verlies maakt als de omzettingsverliezen meegerekend worden).
Als je uit gaat van 10% omzettingsverlies, dan zou je bijvoorbeeld het volgende kunnen aanhouden:
Selling: 1,1*Price + 13,41
Maar diverse mensen gaan lager zitten. Zelf zit ik verkoop op 1,18*price + 6
Ik heb hier redelijk wat mee geëxperimenteerd de afgelopen maanden en bij deze stand doet de AI redelijk goed wat ik wil.
Nadeel van spelen met deze parameters is dat de prijzen die de Sigen app geeft niet kloppen. Zelf houd ik dat allemaal in Home Assistant bij, dus de prijsinformatie uit Sigen boeit mij niet zo.
Helaas is slaapstand een handmatige actiePuppetmaster schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:09:
[...]
Is dat ook te automatiseren, bijv obv verbruik/PV-productie?
Zodat je er niet zelf aan hoeft te denken zeg maar.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Ik noemde even expliciet Tibber omdat de Zonneplan voorbeelden rekening houden met die bonus die Zonneplan hanteert. Ikl denk dat Tibber meer is zoals de andere energieaanbidders (Frankenergie etcetera)??ArPi75 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:45:
[...]
Dit heeft niet direct iets met Tibber of welke aanbieder dan ook te maken.
Voor inkoop zou je de exacte prijs kunnen opgeven, dat is:
Voor verkopen kan je dat ook instellen, maar de meesten van ons stellen dat lager in zodat de AI een zekere bandbreedte aanhoudt en niet voor elke paar cent naar het net gaat verkopen (en misschien zelfs verlies maakt als de omzettingsverliezen meegerekend worden).
Als je uit gaat van 10% omzettingsverlies, dan zou je bijvoorbeeld het volgende kunnen aanhouden:
Selling: 1,1*Price + 13,41
Maar diverse mensen gaan lager zitten. Zelf zit ik verkoop op 1,18*price + 6
Ik heb hier redelijk wat mee geëxperimenteerd de afgelopen maanden en bij deze stand doet de AI redelijk goed wat ik wil.
Nadeel van spelen met deze parameters is dat de prijzen die de Sigen app geeft niet kloppen. Zelf houd ik dat allemaal in Home Assistant bij, dus de prijsinformatie uit Sigen boeit mij niet zo.
Heb ik nog een vraag:
Hoe komt het dat een aantal installatiebedrijven en Sigenergy aangeven dat je bij verkoop een - 2 cent bedrag aangeven?
https://d4o2fvgnpv65m.clo...igitaal-gecomprimeerd.pdf
https://vdh-solar.nl/ai-modus-instellen-in-de-sigenergy-app
/f/image/GPlrISWlsGOEl3xcPyL42rD0.png?f=fotoalbum_large)
In de voorbeeld in dit tweakerstopic vind ik altijd + cent prijzen ingevoerd???
@Vhond Meeste hebben inderdaad verkoop lager staan, dit had ik ook maar om realistischer prijzen in de SigenApp terug willen zien ben ik nu geswitcht en heb ik voor beide hetzelfde ingesteld. Alles hier is ingericht op zelfverbruik, de AI staat ingesteld op zelfverbruik ipv maximale winst.ArPi75 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:45:
[...]
Ik zit ook bij Tibber en heb:
Selling: 1,21*Price + 14,76
Situatie: op vrijdagochtend 2.00AM gaan de ovens aan. Ik stel een Spike Load in de dag ervoor zodat AI weet waar hij aan toe is (+20kW van 2 tot 10 uur) .
In de hoe werkt mijn systeem zie ik dan dat hij de batterij SOC hoog houdt gedurende de avond, en zelfs om 1:00AM de batterij nog even helemaal vol laadt om er voor te zorgen dat hij voldoende capaciteit heeft om de pieken aan te vullen. Ik check dat altijd donderdag avond en ook nu was de voorspelling dat hij dat zou doen. (helaas geen screenshot hiervan)
De afgelopen weken werkte dit perfect. Niet nodig om iets van Peak Shaving aan te zetten, AI regelt het zelf
Hieronder van vorige week. Je ziet mooi dat de grid heel stabiel op 17kW blijft en de pieken opgevuld worden door de Sigenergy.
:strip_exif()/f/image/9ako1Xr4cLXipwIUpAzDz5UY.jpg?f=fotoalbum_large)
Echter nu begon ik om 3:00 AM en toen ik de app opende om te kijken hoe het er voor stond was de batterij in een soort van zelf consumptie modus gegaan en de Load dus bijna de gehele batterij leeg getrokken had (ik kwam binnen op 5%). Terwijl er dus nog een paar uur met hoge pieken aan zaten te komen, en ook nog eens duurdere uren rond 7-8 uur..
AI besluit de batterij volledig te ontladen.
:strip_exif()/f/image/bWROMScjl6HlIVyE1Pmlx8XS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb toen handmatig de Ontlaad SOC maar even omhoog gezet zodat de batterij weer geladen werd. Maar het probleem was gelijk duidelijk: ik ging fors over m'n grid-limiet heen doordat de oven +20kW vraagt en de batterij de pieken niet kon aanvullen omdat de batterij bijna leeg was.
:strip_exif()/f/image/jaGY8UEVmIdYvzuibUEkT5jt.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag werkte het weer zoals het zou moeten (op zaterdagochtend heb ik nog een kleine productie)
Maar ik vind dit toch wel heel kwalijk dat dit soort dingen kunnen gebeuren en we dus van geluk mogen spreken dat ik niet Liander weer kon bellen... Andere mensen iets gemerkt van deze situatie? Of kunnen jullie eens terugkijken donderdagavond?
:strip_exif()/f/image/kCoelmrj6TnmmoIVS9OxU8cQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8EdE4xsUQHSmWB6egF6gUCV9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door timpel_800 op 27-09-2025 10:19 ]
Begrijp ik je goed dat je wel graag gebruik maakt van de peak-shaving optie, maar die niet instelt, omdat je vertrouwd op AI dat het wel goed zal gaan komen? Als dat zo is, dan heb je zelf dit risico genomen. Iets met ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.timpel_800 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:12:
De afgelopen weken werkte dit perfect. Niet nodig om iets van Peak Shaving aan te zetten, AI regelt het zelf
Dit klopt, ik stel peak shaving niet in. Volgens @Bschnitz is dit niet nodig: er is een grid limiet en daar heeft de Sigen zich aan te houden. Nogmaals hij doet dit dus altijd. AI zorgt dat de batterij vol is.Adze schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:25:
[...]
Begrijp ik je goed dat je wel graag gebruik maakt van de peak-shaving optie, maar die niet instelt, omdat je vertrouwd op AI dat het wel goed zal gaan komen? Als dat zo is, dan heb je zelf dit risico genomen. Iets met ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Daarnaast geef ik de in de Spike load aan dat ik verwacht dat er een piek aankomt. AI wist dus wat er komen zou.
Maar om een totaal onduidelijke reden is hij gaan ontladen. Het zou nog met tarieven te maken kunnen hebben maar ook dit gaat in dit geval niet op: om 3 uur 's nachts is de prijs altijd lager dan om 6,7,8 uur in de ochtend.
[ Voor 6% gewijzigd door timpel_800 op 27-09-2025 10:32 ]
Bovenstaand is waar, maar als je wel een peak-shave limiet instelt, zal de accu nooit verder ontladen dan de ingestelde SoC, ongeacht eventuele verkoopprijs van energie. Als je enkel op gezette tijden gebruik wil maken van peak-shaving kan je dat daar ook instellen, zodat buiten deze periode de accu wel wordt leegverkocht.timpel_800 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:30:
[...]
Dit klopt, ik stel peak shaving niet in. Volgens @Bschnitz is dit niet nodig: er is een grid limiet en daar heeft de Sigen zich aan te houden. Nogmaals hij doet dit dus altijd. AI zorgt dat de batterij vol is. Maar om een totaal onduidelijke reden is hij gaan ontladen. Het zou nog met tarieven te maken kunnen hebben maar ook dit gaat in dit geval niet op: om 3 uur 's nachts is de prijs altijd lager dan om 6,7,8 uur in de ochtend.
Ik vind het raar advies van @Bschnitz om het niet in te stellen... Maar ieder zn eigen visie.
Je hebt daar gelijk in maar je AI zou dat uiteindelijk zelf moeten leren natuurlijk althans dat is dan weer mijn idee. Het is jammer dat je de hoe werkt mijn systeem niet teug kunt kijken.Adze schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:34:
[...]
Bovenstaand is waar, maar als je wel een peak-shave limiet instelt, zal de accu nooit verder ontladen dan de ingestelde SoC, ongeacht eventuele verkoopprijs van energie. Als je enkel op gezette tijden gebruik wil maken van peak-shaving kan je dat daar ook instellen, zodat buiten deze periode de accu wel wordt leegverkocht.
Ik vind het raar advies van @Bschnitz om het niet in te stellen... Maar ieder zn eigen visie.
Dank voor je uitleg, maar verkoop lager (bv +8 ipv + 14,76) kan ik me wat bij voorstellen, maar dat in de voorbeelden van installateurs en Sigenergy die ik gaf zelfs negatief (- 2 cent wordt ingevoerd) vind ik dan wel het andere uiterste.Anunnaki schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:41:
[...]
@Vhond Meeste hebben inderdaad verkoop lager staan, dit had ik ook maar om realistischer prijzen in de SigenApp terug willen zien ben ik nu geswitcht en heb ik voor beide hetzelfde ingesteld. Alles hier is ingericht op zelfverbruik, de AI staat ingesteld op zelfverbruik ipv maximale winst.
Ik zit ook bij Tibber en heb:
Selling: 1,21*Price + 14,76
Kan ik me ook voorstellen, daarom had ik dat in eerste instantie ook. Maar ik ben niet heel geïnteresseerd in handelen. Hij mag iets doen maar zelfconsumptie heeft de voorrang. Vandaar ik dezelfde prijzen nu test,Vhond schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:38:
[...]
Dank voor je uitleg, maar verkoop lager (bv +8 ipv + 14,76) kan ik me wat bij voorstellen, maar dat in de voorbeelden van installateurs en Sigenergy die ik gaf zelfs negatief (- 2 cent wordt ingevoerd) vind ik dan wel het andere uiterste.
In principe is het niet meer nodig nu om het in te stellen. Je kan nu immers zelf de max grid omlaag zetten.Adze schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:34:
[...]
Bovenstaand is waar, maar als je wel een peak-shave limiet instelt, zal de accu nooit verder ontladen dan de ingestelde SoC, ongeacht eventuele verkoopprijs van energie. Als je enkel op gezette tijden gebruik wil maken van peak-shaving kan je dat daar ook instellen, zodat buiten deze periode de accu wel wordt leegverkocht.
Puur voor een % zelfgebruik is het nog handig. Bijvoorbeeld om in de zomer avonds sluipverbruik af te dwingen via de batterij en de ai te verbieden om dat deel van de batterij te verkopen.
Het is gewoon echt per gebruiker anders wat die wilt.
Zijn zoveel manieren gelukkig nu.
Verkoop op -2 dan gaan eventueel aangesloten zonnepanelen (op de MPPT trackers van de controller) uit vanaf een kale prijs inclusief BTW van -2 cent. Dit omdat je bij een aantal leveranciers ook nog 2 cent vergoeding krijgt.Vhond schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:38:
[...]
Dank voor je uitleg, maar verkoop lager (bv +8 ipv + 14,76) kan ik me wat bij voorstellen, maar dat in de voorbeelden van installateurs en Sigenergy die ik gaf zelfs negatief (- 2 cent wordt ingevoerd) vind ik dan wel het andere uiterste.
De echte opbrengsten die Sigen dan aangeeft kloppen dan dus ook niet, maar PV stopt wel met produceren bij een netto negatief bedrag.
https://support.sigenergy.com/cn/main?lang=en&flag=1003
Ok, dus bij pluswaardes blijven zonnepanelen aan en leveren deze terug (wat voor nu, totdat salderen vervalt per 2027 niet erg is)?ArPi75 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:12:
[...]
Verkoop op -2 dan gaan eventueel aangesloten zonnepanelen (op de MPPT trackers van de controller) uit vanaf een kale prijs inclusief BTW van -2 cent. Dit omdat je bij een aantal leveranciers ook nog 2 cent vergoeding krijgt.
De echte opbrengsten die Sigen dan aangeeft kloppen dan dus ook niet, maar PV stopt wel met produceren bij een netto negatief bedrag.
Ja, maar ook hier geldt dat wanneer de uitkomst van de berekening onder 0 komt te liggen dat de panelen uit gaan. Het verschil wordt uiteraard wel groter, bij +6 cent moet de prijs onder de -6 cent komen te liggen en dat is dit jaar maar weinig voorgekomen.Vhond schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:48:
[...]
Ok, dus bij pluswaardes blijven zonnepanelen aan en leveren deze terug (wat voor nu, totdat salderen vervalt per 2027 niet erg is)?
Ik heb het in mySolarEdge app ingesteld.ArPi75 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:36:
[...]
Ja, maar ook hier geldt dat wanneer de uitkomst van de berekening onder 0 komt te liggen dat de panelen uit gaan. Het verschil wordt uiteraard wel groter, bij +6 cent moet de prijs onder de -6 cent komen te liggen en dat is dit jaar maar weinig voorgekomen.
instellingen>Electriciteitstarief> Tarieftype>Dynamisch> aanvullende kosten> aan en dan hier bij im- en export
de €0142 en de BTW 21% in vullen.
Zolang saldering telt zijn die nog gelijk.
N.m.m. schakelt de PV dan bij een neg prijs lager dan 14,2 cent uit.
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,
De V2L oplossing met mijn Tesla model Y 2023 werkt overigens tot nu toe zeer goed. Dankzij de handleiding in dit topic!
Vanaf 6 oktober ga ik over naar een dynamisch tarief plan (Ecopower). Ik probeer nu nog het systeem toegevoegd te krijgen in Loxone. En ik wil ook nog graag mijn Vaillant warmtepomp + boiler integreren zodat deze slimmer gestuurd kan worden.
Zie hier wel een kleine versie van jouw systeem. Door wie heb je het laten installeren ?IceBlue schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:49:
Ik heb sinds donderdag een Sigenergy oplossing in gebruik genomen. Het is een Sigenstor 5x 10kW accu met een 3 fase Sigen 10 kW omvormer gekoppeld aan een backup gateway. De omvormer is gekoppeld aan 37x 440w zonnepanelen oost west georiënteerd. Daarnaast heb ik ook een EV DC charger 25kW voorzien om tot 25 kW te kunnen DC laden.
De V2L oplossing met mijn Tesla model Y 2023 werkt overigens tot nu toe zeer goed. Dankzij de handleiding in dit topic!
Vanaf 6 oktober ga ik over naar een dynamisch tarief plan (Ecopower). Ik probeer nu nog het systeem toegevoegd te krijgen in Loxone. En ik wil ook nog graag mijn Vaillant warmtepomp + boiler integreren zodat deze slimmer gestuurd kan worden.
Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice
Door SmeysertNoUser schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:33:
[...]
Zie hier wel een kleine versie van jouw systeem. Door wie heb je het laten installeren ?
Ik krijg net een mail dat de prijzen EVDC laad module vanaf 1 oktober verlaagd worden

En de garantie wordt ook nog eens verlengd als je hem voor 31 oktober aanschaft.IceBlue schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:50:
[...]
Door Smeysert
Ik krijg net een mail dat de prijzen EVDC laad module vanaf 1 oktober verlaagd worden.
Is de webinar nog online terug te kijken? Of is het toevallig deze: https://www.pv-magazine.c...-storage-and-ev-charging/daemonix schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:47:
De DC charger is wel heel interessant volgens de webinar. Jammer dat de optie zo duur is.
Is dat een kwestie van 'inprikken' van de extra batterij en het systeem herkent alles na een herstart??
Ik ga dit binnenkort doen. Nog eens een 10kWh module bij prikken. Volgens zeggen is dit idd plug and play.Vhond schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:43:
Vraagje: heeft iemand wel eens zelf het systeem uitgebreid met extra batterijcapaciteit?
Is dat een kwestie van 'inprikken' van de extra batterij en het systeem herkent alles na een herstart??
[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 29-09-2025 13:03 ]
In augustus kreeg ik € 3509 incl BTW door.Vhond schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:59:
@Anunnaki : Wat is dan een gunstige prijs incl. BTW (voor 10kWh) en zijn er nog andere dingen om rekening mee te houden (moet je die extra capaciteit ook weer aanmelden bij energieleveren.nl )?
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,
Ik weet het, maar het kan niet duidelijk genoeg zijn (en verwarrend die naamgeving)daemonix schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:03:
Houd er rekening mee dat de module dan wel BAT 10 heet, en 9 kWh aan capaciteit heeft, geen 10 kWh.
heb je screenshot van je grid import en grid export instellingen van de modus waar je op draait ?timpel_800 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:12:
Hieronder van vorige week. Je ziet mooi dat de grid heel stabiel op 17kW blijft en de pieken opgevuld worden door de Sigenergy.
Vandaag werkte het weer zoals het zou moeten (op zaterdagochtend heb ik nog een kleine productie)
Maar ik vind dit toch wel heel kwalijk dat dit soort dingen kunnen gebeuren en we dus van geluk mogen spreken dat ik niet Liander weer kon bellen... Andere mensen iets gemerkt van deze situatie? Of kunnen jullie eens terugkijken donderdagavond?
In princiepe moet er opnieuw een elektrische keuring gebeuren.Vhond schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:59:
@Anunnaki : Wat is dan een gunstige prijs incl. BTW (voor 10kWh) en zijn er nog andere dingen om rekening mee te houden (moet je die extra capaciteit ook weer aanmelden bij energieleveren.nl )?
Wat kan er misgaan met inprikken?IceBlue schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:10:
[...]
In principe moet er opnieuw een elektrische keuring gebeuren.
In belgie misschien , hier niet ?IceBlue schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:10:
[...]
In princiepe moet er opnieuw een elektrische keuring gebeuren.
ik heb al vaker module gewisseld.. zo klaar..
Mij lijkt ook geen probleem, alleen als er iets met de nieuwe module aan de hand is (DOA bv)Djaro schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:18:
[...]
In belgie misschien , hier niet ?
In BE moet elke aanpassing/uitbreiding opnieuw gekeurd worden of dit in de praktijdk altijd gedaan wordt weet ik niet. Voor NL ken ik de regelgeving niet.Djaro schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:18:
[...]
In belgie misschien , hier niet ?
ik had er 1tje die wilde niet meer ontladen en gaf een error.Vhond schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:23:
[...]
Mij lijkt ook geen probleem, alleen als er iets met de nieuwe module aan de hand is (DOA bv)
Je hebt alleen spierkracht nodig om die toren af te bouwen (de 1 na onderste was dus kapot
power off, ff 5 mins wachten , en opnieuw stapelen met de vervangende ertussen en klaar.
het is hier het wilde westen, je kan in principe doen wat je wilt zolang de hoofdzekering maar heel blijftIceBlue schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:13:
[...]
In BE moet elke aanpassing/uitbreiding opnieuw gekeurd worden of dit in de praktijdk altijd gedaan wordt weet ik niet. Voor NL ken ik de regelgeving niet.
In Nederland wordt er niet gekeurd, tenzij op aanvraag van de eigenaar. Alles achter de hoofdzekering is de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Wel vraagt de verzekeraar vaak om een officiële installateur te bewijzen aan de hand van een factuur, maar dat is alleen in geval van problemen zoals brand.IceBlue schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:13:
[...]
In BE moet elke aanpassing/uitbreiding opnieuw gekeurd worden of dit in de praktijdk altijd gedaan wordt weet ik niet. Voor NL ken ik de regelgeving niet.
Niet helemaal, zie mijn opmerking.Djaro schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:15:
[...]
het is hier het wilde westen, je kan in principe doen wat je wilt zolang de hoofdzekering maar heel blijft
Natuurlijk:Djaro schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:06:
[...]
heb je screenshot van je grid import en grid export instellingen van de modus waar je op draait ?
:strip_exif()/f/image/2nRauzyHJbOm7jzrN06lEXw1.jpg?f=fotoalbum_large)
dat lijkt algemeen te zijn , en niet uit de modus waar je op draait ?
er zat een bug in de overname naar de modus, dus mogelijk is die leeg in je actieve modus of verkeerde waarde ?
Dit is idd in de Grid Code parameter settings. In de Sigen AI modus zijn de waardes hetzelfde. Ik doe verder niks met modbus (staat wel aan).Djaro schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:39:
[...]
dat lijkt algemeen te zijn , en niet uit de modus waar je op draait ?
er zat een bug in de overname naar de modus, dus mogelijk is die leeg in je actieve modus of verkeerde waarde ?
Ik heb al bij diverse klanten een uitbreiding gedaan qua batterijen.Vhond schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:43:
Vraagje: heeft iemand wel eens zelf het systeem uitgebreid met extra batterijcapaciteit?
Het is inderdaad een kwestie van inpluggen.
Ik houd de volgende werkwijze aan:
Allereerst de heleboel uitschakelen en ook de DC switch op de omvormer.
Ca. 10 minuten wachten tot je echt verder gaat.
Alle kunststof beschermdelen loshalen, de plaatjes van de omvormer en of dc lader losschroeven.
Dan een soort van stelling maken waar je de omvormer/dclader tijdelijk op kan plaatsen.
Dclader/omvormer eraf tillen en op stelling zetten, let op houd rekening met de lengte van de bedrading
Plaats de nieuwe batterij(en)
Plaats de omvormer/dc lader
Plaatjes vastschroeven,
Nieuwe bevestiging maken aan de muur voor de omvormer
En de boel weer opstarten, te beginnen met de DC switch
Uiteindelijk de kunststofdelen monteren
In de app de nieuwe configuratie aangeven en alles werkt.
Ik heb een keer te snel de batterij losgehaald, dus korter dan 10 minuten gewacht, hiermee blies ik een stukje hardware op in de batterij. Die batterij werd overigens direct onder garantie vergoed.
Dus neem je tijd!!!
Zonneplan gebruikt die niet, dus wordt AI overhoop gehaald en gaat die met misinformatie halen en brengen
Ja dat was al lang bekend zou eerst meen ik per 1 julie zijn. Hoe weet je dat Zonneplan die niet gebruikt?Djaro schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:46:
prijzen van morgen zijn opeens per kwartier lijkt wel ?
Zonneplan gebruikt die niet, dus wordt AI overhoop gehaald en gaat die met misinformatie halen en brengen
EDIT: Zo juist een melding in de Zonneplan app:
/f/image/MEshQfWVXec9LtTXylQO8RqB.png?f=fotoalbum_large)
Voor degene die willen zien hoe de prijzen er morgen per kwartier uitzien:
https://jeroen.nl/dynamische-energie/stroom/prijzen/morgen
Ik snap deze niet. Bij mij ziet er gewoon goed uit, met kwartier prijzen in de Sigenergy app. Zonneplan staat toch los hiervan?Djaro schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:46:
/f/image/3QVMB7mqAxUyUlwYPWUj7nem.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 90% gewijzigd door Bas Post op 30-09-2025 15:09 ]
BP on the move!!!
Het zou mooi zijn als je in de mysigen app kon instellen of je gegruik wil maken van de 15 min of 60 min index. Op de EpexSpot zijn deze prijzen namelijk gewoon beschikbaar: https://www.epexspot.com/...uction_period=&product=60Djaro schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:46:
Ja en nee, zonneplan gebruikt gemiddelde prijzen per uur van die 4 kwartieren denk ik.Bas Post schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:57:
Ik snap deze niet. Bij mij ziet er gewoon goed uit, met kwartier prijzen in de Sigenergy app. Zonneplan staat toch los hiervan?
[Afbeelding]
AI zou anders kunnen gaan kopen en verkopen daardoor, piek prijs is bv van 1900-1915 het hoogste (63 cent) maar ervoor en erna is het lager.
Als je kleine batterij hebt gaat tie hem daar ontladen , terwijl je de gemiddelde prijs ervoor krijgt bij zonneplan die lager ligt voor het hele uur.
AI kan ook bepalen dat het om 1830 al leuk is om te gaan ontladen terwijl die pas om 1900 in real life bij zonneplan hoger is, etc.. dus ik zou liever de uur prijzen zien waar AI rekening mee houdt.
AI wordt niet als zodanig overhoop gehaald, hij rekent vanaf 00:00 vannacht op basis van kwartierprijzen door wat het beste moment van (terug)levering is. Tegelijk is het zo dat Zonneplan met uurprijzen blijft werken. Hierdoor kan het zo zijn dat het door AI berekende moment om (terug) te leveren niet valt in het meest gunstige uur waar Zonneplan mee rekent. Daarom hoop ik dat Zonneplan binnenkort alsnog overstag gaat, en met kwartierprijzen gaat werken.Djaro schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:46:
Dat zou idd een hele mooie toevoeging zijn, daarmee voorkom je het hierboven geschetste probleem.RobvanHamersvel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:11:
[...]
Het zou mooi zijn als je in de mysigen app kon instellen of je gegruik wil maken van de 15 min of 60 min index. Op de EpexSpot zijn deze prijzen namelijk gewoon beschikbaar: https://www.epexspot.com/...uction_period=&product=60
Wel in mijn ogen , AI gaat stroom dumpen morgenavond om 1745 , omdat die prijs dan 37cent is, terwijl het in het echt bij zonneplan 30 is.JapioB schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:28:
[...]
AI wordt niet als zodanig overhoop gehaald, hij rekent vanaf 00:00 vannacht op basis van kwartierprijzen door wat het beste moment van (terug)levering is. Tegelijk is het zo dat Zonneplan met uurprijzen blijft werken. Hierdoor kan het zo zijn dat het door AI berekende moment om (terug) te leveren niet valt in het meest gunstige uur waar Zonneplan mee rekent. Daarom hoop ik dat Zonneplan binnenkort alsnog overstag gaat, en met kwartierprijzen gaat werken.
Ook heb ik dat met uitloop na halve uren en met opladen in de nacht die nu nergens op slaan , ik heb een redelijke forse batterij , dus dan gaat het meteen om een paar euro per verkeerde handeling, en die een paar keer per dag is gewoon zonde.
hier plaatje van vandaag, en van morgen waarin je al ziet met laden en lossen dat het op halve uren gaat
:strip_exif()/f/image/cGlsBdNW1UhhAOaeWf9DAmjE.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij zijn wij het over het (ongewenste) effect wel eens, dat is ook wat ik bedoelde. Wat ik wilde aangeven is dat het niet zozeer AI is die overhoop wordt gehaald maar dat de aansluiting tussen de tarieven waar AI mee rekent en de tarieven waar Zonneplan weg is. En dat levert de door jou geschetste situatie op. Idd zonde. Het kunnen laden van een 60 min Index zou dit probleem oplossen....En anders wordt het doorschakelen naar een energieleverancier die wel op kwartierprijzen afrekent...Djaro schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:00:
[...]
Wel in mijn ogen , AI gaat stroom dumpen morgenavond om 1745 , omdat die prijs dan 37cent is, terwijl het in het echt bij zonneplan 30 is.
Ook heb ik dat met uitloop na halve uren en met opladen in de nacht die nu nergens op slaan , ik heb een redelijke forse batterij , dus dan gaat het meteen om een paar euro per verkeerde handeling, en die een paar keer per dag is gewoon zonde.
hier plaatje van vandaag, en van morgen waarin je al ziet met laden en lossen dat het op halve uren gaat![]()
[Afbeelding]
Heb overigens vanmiddag met Zonneplan gebeld en het probleem toegelicht, met de gedachte: als ze niet weten dat er een probleem is, dan is er voor Zonneplan ook geen probleem. Kreeg helaas niet de indruk dat ze erg onder de indruk van dit probleem waren. Er werd vooral op gewezen dat een thuisbatterij de functionaliteit zou moeten hebben om de tarieven van de energieleverancier te kunnen laden en dat er dan ook geen probleem is. Tja....
[ Voor 14% gewijzigd door JapioB op 30-09-2025 16:24 ]
Morgen worden de Epex prijzen per kwartier vastgelegd welke energie leverancier gaan hun dynamische prijzen hier ook op afstellen
Dat is een goede vraag — het hangt ervan af welke energieleveranciers bereid zijn om mee te gaan in het dynamische prijsmechanisme op basis van de EPEX (of de onderliggende spotmarkt).
Hier is wat ik heb uitgezocht + mijn inschatting:
Wat weten we al
De dynamische energieprijzen zijn gebaseerd op het aanbod en de vraag op de spotmarkt (EPEX SPOT).
Tot nu toe werden de stroomtarieven in Nederland vaak per uur vastgesteld bij dynamische contracten.
Vanaf 1 oktober 2025 zullen sommige leveranciers overstappen naar kwartierprijzen (dus prijsverschillen elke 15 minuten) in plaats van per uur.
Maar: niet elke leverancier doet dat meteen; uit de rondgang blijkt dat Tibber, Coolblue Energie en Noord Energie vanaf 1 oktober al van plan zijn om kwartierprijzen te hanteren.
Andere leveranciers (zoals Zonneplan, Vattenfall) geven aan voorlopig bij de uurprijzen te blijven.
Welke leveranciers gaan hun prijzen afstemmen op EPEX / dynamisch?
Op basis van bovenstaande lijkt het erop dat:
Leveranciers die al dynamische contracten aanbieden (flexibele energietarieven) zijn de meest waarschijnlijke kandidaten om hun tarieven af te stemmen op de EPEX spotprijzen.
Van de leveranciers die nu bekend zijn, zullen Tibber, Coolblue Energie en Noord Energie kwartierprijzen gaan hanteren vanaf 1 oktober.
Andere leveranciers doen het mogelijk later of niet direct — sommigen blijven voorlopig bij uurprijzen.
Zodra de keuze beschikbaar is zie je hem in de Frank app, via "Regelen" en onder "Jouw energie".
YouTube: Eitje bakken? Vanaf nu is het over 15 minuten misschien goedkoper
Wat me opviel is dat de globale lijnen wel hetzelfde zijn, maar er toch ook best uitschieters naar boven en beneden inzitten.
Kan de Sigenstor daar zo snel op schakelen?
En indien ja; is dat nog nadelig voor de levensduur (vaker “aan/uit”)?
De sigenstore kan dat prima. Ik zie dat nu ook in mijn AI-planning staan. Het irritante is alleen dat ik bij Zonneplan zit en die handeerd uurprijzen. Met als gevolg dat sigenAI om 16:00 wil laden omdat de kwartier prijs dan EUR 55 / MWh is. Maar de uurprijs op dat moment is EUR 85 / MWhPuppetmaster schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:15:
Je ziet in dat filmpje een grafiek van kwartierprijzen tov uurprijzen.
Wat me opviel is dat de globale lijnen wel hetzelfde zijn, maar er toch ook best uitschieters naar boven en beneden inzitten.
Kan de Sigenstor daar zo snel op schakelen?
En indien ja; is dat nog nadelig voor de levensduur (vaker “aan/uit”)?
@RobvanHamersvel en voor iedereen die alleen uurprijzen bij hun leverancier zien. Een mede tweaker heeft een hele mooi app gemaakt die te vinden is in de AppStore (iPhone). Je zou die eventueel kunnen gebruiken om de prijzen in te kunnen zien. Ook kan je mooie widgets maken.RobvanHamersvel schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:52:
[...]
De sigenstore kan dat prima. Ik zie dat nu ook in mijn AI-planning staan. Het irritante is alleen dat ik bij Zonneplan zit en die handeerd uurprijzen. Met als gevolg dat sigenAI om 16:00 wil laden omdat de kwartier prijs dan EUR 55 / MWh is. Maar de uurprijs op dat moment is EUR 85 / MWh
Link tweakers:
EnergyPricing
Link app:
AppStore (iOS)
:strip_exif()/f/image/G44AqUhuE6qs4i24LPuBGU0P.jpg?f=fotoalbum_large)
Of gebruik https://stroomperuur.nlAnunnaki schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:03:
[...]
@RobvanHamersvel en voor iedereen die alleen uurprijzen bij hun leverancier zien. Een mede tweaker heeft een hele mooi app gemaakt die te vinden is in de AppStore (iPhone). Je zou die eventueel kunnen gebruiken om de prijzen in te kunnen zien. Ook kan je mooie widgets maken.
Link tweakers:
EnergyPricing
Link app:
AppStore (iOS)
[Afbeelding]
ook overzichtelijk, en nu nodig om met directe handmatige controle toch nog wat extra euros binnen te harken tot die per uur prijs gefixed is
maar eens, je bent afhankelijk van je leverancier of die kwartieren of uren doet.. bij sommige kun je zelfs kiezen met een vinkje
maar idd zonneplan is per uur, maar dat komt nog wel.
Het is toch verplicht om per kwartier te beprijzen, je mag een overzicht per uur middelen maar de beprijzing zelf is per kwartier.HenkS schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:29:
in de sigen app zie je nu ook al alles per kwartier valt me op,
maar eens, je bent afhankelijk van je leverancier of die kwartieren of uren doet.. bij sommige kun je zelfs kiezen met een vinkje
maar idd zonneplan is per uur, maar dat komt nog wel.