WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh
De clearing is 15 minuten. Daar wordt mee afgerekend naar de afnemers, daarom heet het clearing.
[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 14-10-2025 19:17 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
De markt is idd naar 15min clearing gegaan, maar bid blijft 15/30/60 en mij gaat het puur erom dat de 60min prijs er nog wel is, ook al is het een "gemiddelde" komt dit op exact hetzelfde uit wat altijd al 1 uur al was.daemonix schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:17:
[...]
De clearing is 15 minuten. Daar wordt mee afgerekend naar de afnemers, daarom heet het clearing.
Het is gewoon jammer dat we niet standaard op 1 uur zijn gebleven terwijl die optie naar de klanten toe er wel is en was. Ook qua api zal ongetwijfeld het gemiddelde uurtarief op te halen zijn, ander zou het niet publish moeten zijn imo.
Dus mijn opmerking slaat meer erop dat de klant de keuze ontnomen is, dat zijn wij. Wij hebben niets met clearing te maken namelijk, dat is voor de energie provider.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh
Mooi om te horen Rokar π β dan heb je die opstartproblemen mooi opgelost en ben je duidelijk goed op weg met hulp van het forum.Rokar schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:56:
[...]
O nee hoor, ik heb hier sinds half augustus een 10kw omvormer met 2_10kwh (9.04)batterijen staan in het begin nog al wat problemen mee gehad, maar met hulp van iemand uit dit forum is het allemaal op gelost en werkt het goed.
Maar ben nog van alles aan het uitproberen en uitvinden wat ie allemaal kan, en ook dan krijg ik nog wel eens hulp van iemand hier van het forum.
Knappe setup ook, 2Γ10 kWh is niet niks! π
Blijf vooral lekker experimenteren; de beste inzichten komen vaak juist uit het oplossen van uitdagingen.
En we zijn natuurlijk allemaal een beetje nieuwsgierig wat er precies onder jouw motorkap draaitβ¦ πβ‘ (AI-modus, strategie, tarieven?)
De actieve koeling van de voeding springt tegelijk aan met de koeling van de batterij. Dat klein beetje verbruik van de temperatuursensor mag hij passief afhandelen.
Nu begint de taak van het printen en bouwen van de 4 individuele koelmodules voor de batterij. De proefopstelling heeft best een tijdje netjes gedraaid.
:strip_exif()/f/image/m3sdF0qaMxBlEYX2jV0EMErH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FUeeE1NZEuLWh0PdI3MyZN24.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door osluis op 15-10-2025 09:08 ]
EDIT op mijn post πduoruvis schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:48:
[...]
Ik herken dat, Rob β maar het is eigenlijk precies wat de AI hoort te doen.
Wat hier speelt is het verschil tussen AI-sturing, de gekozen Sigen-modus, en de tariefstructuur van je leverancier.
Ik test nu met Tibber (EEX kwartiertarieven), AI-modus Max Profit, en tarieven
Buy = 1,21ΓDA + 14,76 / Sell = 1,21ΓDA + 10,0.
Door die marge iets te verhogen of verlagen zie ik bij benadering exact jouw laadmomenten terug.
De AI volgt dus niet βblindβ, maar optimaliseert binnen het kader dat jij hem meegeeft β
en dat kader is bij Zonneplan (uurtarieven) fundamenteel anders dan bij Tibber (kwartieren).
π De conclusie: het is niet de AI die afwijkend handelt, maar de tariefgrenzen en moduskeuze die het gedrag bepalen β waarmee jij misschien een beter passend patroon kunt vinden bij de Zonneplan-uurtarieven.
π Mijn screendump sluit aan op de Max Profit-modus en laat precies zien hoe de AI de juiste 15-minuten aan- en verkooppunten kiest β exact wat ik zocht.
Even finetunen dus, niet frustreren π β of heb je dit al geprobeerd?
[Afbeelding]
Mijn actuele test draait op Buy = 1,21ΓDA + 14,76 en Sell = 1,21ΓDA + 10,0, niet 10β10 zoals eerder genoemd.
De AI pakt daarmee de kwartiermomenten precies zoals ik wil β dus goed dat even recht te zetten β‘
Dat ziet er allemaal heel gelikt uit mijn complimenten.osluis schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:20:
Weer een beetje verder weten te komen met de koeling. De laatste revisie van de temperatuurregeling hangt aan de muur. De batterij is voorzien van een externe sensor die met warmte geleidende tape op de koelvinnen is geplakt. Hierbij heb ik deze express op een plek geplakt waar geen airflow is zodat ik zeker weten de temperatuur van het koellichaam aflees ipv dat de sensor door de lucht gekoeld wordt.
De actieve koeling van de voeding springt tegelijk aan met de koeling van de batterij. Dat klein beetje verbruik van de temperatuursensor mag hij passief afhandelen.
Nu begint de taak van het printen en bouwen van de 4 individuele koelmodules voor de batterij. De proefopstelling heeft best een tijdje netjes gedraaid. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb een vraag je bent ook bezig op de onbalansmarkt van Frank.
1) Doe je dat met heel je accu capaciteit?
2) Hoe werkt dat nu met de kwartierprijzen?
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,
Dankjewel voor het complimentMipatje schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:30:
[...]
Dat ziet er allemaal heel gelikt uit mijn complimenten.
Ik heb een vraag je bent ook bezig op de onbalansmarkt van Frank.
1) Doe je dat met heel je accu capaciteit?
2) Hoe werkt dat nu met de kwartierprijzen?
Ik zit inderdaad bij Frank, maar momenteel niet op de onbalansmarkt. Ik ben over gezet naar "andere markten" welke dat zijn communiceer Frank helaas niet, maar het lijtk meer te focussen op netcongestie. Daar loopt een heel topic over met voor- en tegenstanders van hoe Frank tewerk gaat. Daar zal ik dit topic beter niet mee vervuilen.
Bij Frank heb je met uitzondering van ZelfConsumptie+ mode, geen mogelijkheid om je eigen accu te benutten. Die wordt dan 100% ingezet voor de handel. Eventuele eigen consumptie of PV opwek is bijvangst. De limieten die je voor je SOC instelt worden daarbij gerespecteerd als je deze conservatiever instelt dan wat Frank doet. Frank hanteer momenteel bij mij een bovengrens van 95% en een odnergrens van 15%.
Kwartierprijzen maak ik momenteel geen gebruik van. Ik kan er voor de afname wel voor kiezen, maar in de handel niet. Ik heb communicatie gezien waarin Frank aangeeft dat kwartierprijzen voor de handel nog niet goed genoeg werkt, dus dat ze dat nog niet uit willen rollen naar de eindgebruiker.
Voor de testweek 3, post saldering van @Djaro zijn de oorspronkelijke verbruiken en opbrengsten nog volgens de huidige standaarden berekend (dus mΓ©t energiebelasting en btw).
:strip_exif()/f/image/6YwVrlWvIfHMMUsyThJHPqSH.png?f=user_large)
Kern: ook bij een redelijker vergoeding van 60 % blijven beide strategieΓ«n verlieslatend zonder saldering β het verlies wordt iets minder, maar verdwijnt niet.
[ Voor 98% gewijzigd door duoruvis op 15-10-2025 19:24 ]
De huidige salderingsregeling stopt per 1 januari 2027.
Vanaf dan krijg je voor teruggeleverde stroom een vergoeding van je leverancier, in plaats van saldering.
Wat vaststaat:
De terugleververgoeding moet minimaal 50 % van het kale leveringstarief zijn (dus excl. energiebelasting en btw).
Sommige leveranciers of landen hanteren hogere vergoedingen (bijv. 60 %), maar dat is vrijwillig, geen verplichting.
Leveranciers mogen terugleverkosten rekenen, mits redelijk en transparant (toezicht door ACM).
Wat nog onzeker is:
De werkelijke vergoeding kan door die terugleverkosten veel lager uitvallen.
Over de btw-toepassing en KOR-regeling bestaan nog onduidelijkheden.
De wet wordt na invoering geΓ«valueerd; de ACM bepaalt of tarieven βredelijkβ zijn.
π‘ Kort samengevat:
De 50β60 % in de tabel is dus geen dynamische marktprijs, maar het wettelijke minimum ten opzichte van de kale leveringsprijs zΓ³nder belasting.
Hoe hoog leveranciers het werkelijk zetten, zal per aanbieder verschillen.
Beste Tweakers,
Over twee weken mogen we weer naar de stembus.
Staat jullie focus dit keer op x, y of z β of toch meer op a, b of c?
Zelf twijfel ik nog:
stem ik voor het net,
tegen de netbeheerder,
of gewoon op de batterij? ππ
Ik hoop in elk geval dat mijn stem straks niet wordt afgetopt, teruggeleverd tegen 50 %, of pas na kwartierverwerking meetelt.
En mocht er ooit een partij komen met het programma:
100 % salderen, 0 β¬ terugleverkosten en realtime open APIβs voor iedereen β dan krijgt die van mij de volle kWh aan vertrouwen. β‘π
Volgens mij is het iets rooskleuriger:duoruvis schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:24:
π Stand van zaken β regels vanaf 2027 (Nederland)
De huidige salderingsregeling stopt per 1 januari 2027.
Vanaf dan krijg je voor teruggeleverde stroom een vergoeding van je leverancier, in plaats van saldering.
Wat vaststaat:
De terugleververgoeding moet minimaal 50 % van het kale leveringstarief zijn (dus excl. energiebelasting en btw).
Sommige leveranciers of landen hanteren hogere vergoedingen (bijv. 60 %), maar dat is vrijwillig, geen verplichting.
Leveranciers mogen terugleverkosten rekenen, mits redelijk en transparant (toezicht door ACM).
Wat nog onzeker is:
De werkelijke vergoeding kan door die terugleverkosten veel lager uitvallen.
Over de btw-toepassing en KOR-regeling bestaan nog onduidelijkheden.
De wet wordt na invoering geΓ«valueerd; de ACM bepaalt of tarieven βredelijkβ zijn.
π‘ Kort samengevat:
De 50β60 % in de tabel is dus geen dynamische marktprijs, maar het wettelijke minimum ten opzichte van de kale leveringsprijs zΓ³nder belasting.
Hoe hoog leveranciers het werkelijk zetten, zal per aanbieder verschillen.
We krijgen de dynamische stroomprijs terug die op dat moment geld plus een terugleververgoeding van 6-7 cent, anders had ik nooit een 2e batterij aangeschaft.
Het betreft de terugleververgoeding waar ze minimaal 50% op moeten gaan geven op basis van de leveringskosten, niet de kWh prijs, anders zou het wel heel somber zijn hoor.
even opgezocht bij Zonneplan en gevonden:
De huidige salderingsregeling, waarbij je opgewekte stroom een-op-een wordt weggestreept tegen je verbruik, verdwijnt inderdaad. Maar wees gerust: je blijft gewoon een vergoeding ontvangen voor de stroom die je teruglevert aan het net; namelijk de kale stroomprijs.
Je ontvangt nog steeds een terugleververgoeding
Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding. Uit onze berekening komt een geschatte vergoeding van 6,8Β centΒ perΒ kWh.
bron:
https://www.zonneplan.nl/zonnepanelen/salderen
Ik denk alleen kale stroomprijs. Niet nog een vergoeding er bovenop. Die geschatte vergoeding is de kale stroomprijs vermoed ik.Djaro schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:36:
[...]
Volgens mij is het iets rooskleuriger:
We krijgen de dynamische stroomprijs terug die op dat moment geld plus een terugleververgoeding van 6-7 cent, anders had ik nooit een 2e batterij aangeschaft.
Het betreft de terugleververgoeding waar ze minimaal 50% op moeten gaan geven op basis van de leveringskosten, niet de kWh prijs, anders zou het wel heel somber zijn hoor.
De huidige salderingsregeling, waarbij je opgewekte stroom een-op-een wordt weggestreept tegen je verbruik, verdwijnt inderdaad. Maar wees gerust: je blijft gewoon een vergoeding ontvangen voor de stroom die je teruglevert aan het net; namelijk de kale stroomprijs.
Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding. Uit onze berekening komt een geschatte vergoeding van 6,8Β centΒ perΒ kWh.
bron:
Maar met batterij is de kale stroomprijs veel hoger dan die geschatte 6,8cent!
[ Voor 3% gewijzigd door kliffen op 16-10-2025 09:48 ]
Ik denk niet dat je de dynamische prijs van het moment en daar bovenop nog 6-7 cent krijgt bij ZP.Djaro schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:36:
[...]
bron:
Volgens mij is het bij een dynamisch contract de geldende (kwartier) uurprijs + 2 cent en 10 bonus als het zonnenuren zijn. De 6-7 cent is voor mensen met een vast of variabel contract.
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,
Goed punt, @Djaro β dat nuanceert het beeld meteen. πDjaro schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:36:
[...]
bron:
Die 6β7 ct maakt inderdaad een flink verschil t.o.v. de βkale marktprijsβ-angst die soms rondgaat. Logisch dus dat de meeste rekenvoorbeelden zonder die vergoeding te somber uitvallen.
Laten we hem concreet maken met de getallen waar Djaro op doelt β de dynamische marktprijs (EPEX) plus een terugleververgoeding van Β± β¬ 0,068/kWh.
Dat laat zich mooi illustreren in drie scenarioβs:
:strip_exif()/f/image/e9Q8uDKxu3KqdQMKNTAdnNao.png?f=user_large)
π‘ Kernboodschap
Zodra je die 6β7 ct meerekent, kantelt het beeld direct. Teruglevering is dan niet meer βdumpprijsβ, maar gewoon een redelijke vergoeding β en dat maakt een tweede batterij, zoals bij Djaro, inderdaad een stuk logischer.
Ik heb nog flink zitten googlen, maar het is misschien nog te vroeg voor een definitieve uitspraak:
die 6-7 cent lijkt inderdaad op vast contract te wijzen, dus die vervalt
Zover ik nu kan zien wordt het voor dynamisch contract bij zonneplan het volgende in 2027:
De kale kwh prijs (met onze batterijen altijd nog leuk op sommige momenten.)
Die kale kwh prijs is excl btw, dus die btw krijg je ook terug, wat vervalt is de energiebelasting van circa 12-13 cent.
De 2c inkoopkosten krijg je ook terug bij zonneplan (vooralsnog).
Er is een 10% zonnebonus als je teruglevert tijdens zonuren.
De formule voor terugleveren bij zonneplan zou dan in 2027 dit worden vooralsnog:
1.21*prijs+2
of
1.31*prijs+2 (incl zonnebonus)
Kortom een verschil van alleen de energiebelasting, daar valt mee te werken.
Als iemand verbeteringen of betere google skills heeft hoor ik het graag.
Je krijgt geen BTW terug er wordt geen BTW geheven m.a.w. je hoeft geen BTW af te dragen. Verder krijg je een terugleververgoeding boven de epex prijs. De bonus geldt alleen bij een prijs die boven 0 is en die krijg je over de som van epex en de 2 cent teruglever vergoeding. dus bij een epex van 10 cent krijg je bonus van 10% over12 cent= 1,2 maakt 13,2 centDjaro schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:49:
@duoruvis @kliffen @Mipatje
Ik heb nog flink zitten googlen, maar het is misschien nog te vroeg voor een definitieve uitspraak:
die 6-7 cent lijkt inderdaad op vast contract te wijzen, dus die vervalt![]()
Zover ik nu kan zien wordt het voor dynamisch contract bij zonneplan het volgende in 2027:
De kale kwh prijs (met onze batterijen altijd nog leuk op sommige momenten.)
Die kale kwh prijs is excl btw, dus die btw krijg je ook terug, wat vervalt is de energiebelasting van circa 12-13 cent.
De 2c inkoopkosten krijg je ook terug bij zonneplan (vooralsnog).
Er is een 10% zonnebonus als je teruglevert tijdens zonuren.
De formule voor terugleveren bij zonneplan zou dan in 2027 dit worden vooralsnog:
1.21*prijs+2
of
1.31*prijs+2 (incl zonnebonus)
Kortom een verschil van alleen de energiebelasting, daar valt mee te werken.
Als iemand verbeteringen of betere google skills heeft hoor ik het graag.
de formule moet naar mijn mening zijn
1,1 (prijs Epex +2cent)
De politiek is er nog druk mee bezig, althans dat zou moeten, maar ze doen niet zoveelπMipatje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:02:
[...]
Je krijgt geen BTW terug er wordt geen BTW geheven m.a.w. je hoeft geen BTW af te dragen. Verder krijg je een terugleververgoeding boven de epex prijs. De bonus geldt alleen bij een prijs die boven 0 is en die krijg je over de som van epex en de 2 cent teruglever vergoeding. dus bij een epex van 10 cent krijg je bonus van 10% over12 cent= 1,2 maakt 13,2 cent
1,1 (prijs Epex +2cent)
In ieder geval is die btw nog lang niet zeker.
Het wordt een erg ingewikkelde wetgeving als je als ondernemer wordt aangezien vanwege de koop en verkoop van energie en dat er dan bij de aankoop wel btw moet worden betaald, maar bij de verkoop niet. Zelfde product met andere btw regel!?
De energiebelasting is wat anders, dat is makkelijker, want die mag alleen de overheid in rekening brengen.
Wat ik wil zeggen is dat als de ene ondernemer (bv Zonneplan) btw in rekening moet brengen voor energie die het levert, dat het dan qua wetgeving ingewikkeld is dat een andere ondernemer (wij) dat dan niet moeten doen.
We zullen zien. Iemand interesse in een weddenschapje? Ik zeg gewoon btw over de afgenomen en teruggeleverde stroom straks.
[ Voor 4% gewijzigd door kliffen op 16-10-2025 12:21 ]
Daarom zitten we in de KOR regeling. Teminste als je als kleinverbruiker wordt aangezien. Als je groot wilt terugleveren moet dat in overleg met de netbeheerder.kliffen schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:19:
[...]
De politiek is er nog druk mee bezig, althans dat zou moeten, maar ze doen niet zoveelπ
Het wordt een erg ingewikkelde wetgeving als je als ondernemer wordt aangezien vanwege de koop en verkoop van energie en dat er dan bij de aankoop wel btw moet worden betaald, maar bij de verkoop niet. Zelfde product met andere btw regel!?
De energiebelasting is wat anders, dat is makkelijker, want die mag alleen de overheid in rekening brengen.
Wat ik wil zeggen is dat als de ene ondernemer (bv Zonneplan) btw in rekening moet brengen voor energie die het levert, dat het dan qua wetgeving ingewikkeld is dat een andere ondernemer (wij) dat dan niet moeten doen.
We zullen zien. Iemand interesse in een weddenschapje? Ik zeg gewoon btw over de afgenomen en teruggeleverde stroom straks.
Zo zie ik het ook, goed omschreven, ze kunnen niet opeens de BTW laten vervallen en excl btw in binnenland gaan leveren aan wie dan ook , heeft niets met KOR te maken.kliffen schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:19:
[...]
De politiek is er nog druk mee bezig, althans dat zou moeten, maar ze doen niet zoveelπ
Product is btw plichtig, daar durf ik ook wel op te wedden.
Of ze moeten 0% gaan heffen, maar dan geld het ook voor inkoop.
Leveranciers hebben niets te kiezen over wel of geen BTW. De wetgever stelt de BTW tarieven vast.Djaro schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:44:
[...]
Zo zie ik het ook, goed omschreven, ze kunnen niet opeens de BTW laten vervallen en excl btw in binnenland gaan leveren aan wie dan ook , heeft niets met KOR te maken.
Product is btw plichtig, daar durf ik ook wel op te wedden.
Of ze moeten 0% gaan heffen, maar dan geld het ook voor inkoop.
Als houder van zonnepanelen en thuis batterij ben je BTW plichtig over electra dat je terugstuurt naar het net. Daar hoor je gewoon een btw kortingsfactuur voor te krijgen. Juist daarom moest je voorheen BTW aangifte doen en was de KOR een optie als je weinig af moest dragen.
Frank Energie doet dat momenteel ook netjes en vermeldt op de kortingsfactuur die je ontvangt voor bijvoorbeeld simme handel wat het BTW bedrag is.
Bij teruglevering van (zonne)stroom heeft de wetgever al bepaald dat per 1-1-2027 .bij teruglevering geen energiebelasting en BTW verrekening plaatsvindt.
Ik durf te wedden dat de toekomstige regering hier voorlopig niks aan gaan veranderen.
Bron graag, ik kan hier niets over vinden, alleen dat de energiebelasting vervalt en de kale kwh prijs excl btw (die er dan dus bijkomt) uitbetaald wordt.Mipatje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:44:
Bij teruglevering van (zonne)stroom heeft de wetgever al bepaald dat per 1-1-2027 .bij teruglevering geen energiebelasting en BTW verrekening plaatsvindt.
Voor alle stroom die zonnepaneeleigenaren terugleveren, krijgen ze een vergoeding van de energieleverancier. Tot 2030 moet deze vergoeding minimaal 50% van het kale leveringstarief van stroom zijn. Dat is het stroomtarief zonder belastingen.
unquote
zonder belastingen BTW is ook een belasting. Een particulier kan geen BTW factureren. salderen was een bijzondere situatie waarbij we belasting tegen elkaar mochten wegstrepen dat is voorbij jammer maar waar.
Dat artikel is niet gebaseerd op een dynamisch contract.Mipatje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:23:
https://www.rijksoverheid...-thuis/salderingsregeling
Voor alle stroom die zonnepaneeleigenaren terugleveren, krijgen ze een vergoeding van de energieleverancier. Tot 2030 moet deze vergoeding minimaal 50% van het kale leveringstarief van stroom zijn. Dat is het stroomtarief zonder belastingen.
unquote
zonder belastingen BTW is ook een belasting. Een particulier kan geen BTW factureren. salderen was een bijzondere situatie waarbij we belasting tegen elkaar mochten wegstrepen dat is voorbij jammer maar waar.
Zonneplan geeft gewoon aan de kale kwh prijs te hanteren plus de btw, want op dat product zit btw.
Over een jaar weten we vast meer
je kan wedden met kliffen ....
dat voldoet dus aan de wet.
Er is inderdaad al gezegd dat bij teruglevering geen energiebelasting en BTW verrekening plaatsvindt. Dat gaat echter over de BTW over de energiebelasting en niet over de BTW over de teruggeleverde stroom.Mipatje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:44:
dat klopt, Via aggregator (FE) met btw-afhandeling.Platform factureert/verrekent inclusief btw en betaalt jou netto uit. BTW meestal door aggregator geregeld β jij hoeft niets te doen zolang het particulier gebruik betreft.
Ik durf te wedden dat de toekomstige regering hier voorlopig niks aan gaan veranderen.
Bam, you are the man, 10 duimpjes !kliffen schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:54:
[...]
Er is inderdaad al gezegd dat bij teruglevering geen energiebelasting en BTW verrekening plaatsvindt. Dat gaat echter over de BTW over de energiebelasting en niet over de BTW over de teruggeleverde stroom.
Die gaat het hem in theorie met de huidige informatie volgens mij ook worden.Mipatje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:02:
[...]
Je krijgt geen BTW terug er wordt geen BTW geheven m.a.w. je hoeft geen BTW af te dragen. Verder krijg je een terugleververgoeding boven de epex prijs. De bonus geldt alleen bij een prijs die boven 0 is en die krijg je over de som van epex en de 2 cent teruglever vergoeding. dus bij een epex van 10 cent krijg je bonus van 10% over12 cent= 1,2 maakt 13,2 cent
1,1 (prijs Epex +2cent)
Maar er kan nog wel wat veranderen.
Denk aan tijdslot tarieven qua load, dus tussen 7-9 en 16-19 duur tarief afname.
Terwijl je wel minder gaat betalen in de diepe nacht en in de middag.
Wij maken op dit moment alleen winst op de veranderingen binnen de EPEX, in toekomst komt daar voor ons de winst erbij voor het besparen van net kosten. Dat gaat waarschijnlijk over een extra verschil tussen 1-20c per kWh op dagelijkse basis.
Plat geslagen gaat dat erop neerkomen dat er veel meer momenten gaan komen waar je netto erg goedkoop tot gratis stroom kan binnenhalen.
Waar ik hier over praat is trouwens niet perse 2027 maar eerder 28/29.
Tijdsafhankelijk net tarief gaat voor ons omdat deze 9/10 hetzelfde is als de EPEX piek en daluren dus een goed resultaat leveren.
In Belgie is dat er al min of meer. Er geldt daar al een norm gebruik voor de piek uren dat je niet mag overschrijden doe je dat wel dan betaal je een boete tarief. Misschien dat Belgische tweakers daar meer over kunnen zeggen maar zoiets komt in Nl zeker en vastBschnitz schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 06:29:
[...]
Die gaat het hem in theorie met de huidige informatie volgens mij ook worden.
Maar er kan nog wel wat veranderen.
Denk aan tijdslot tarieven qua load, dus tussen 7-9 en 16-19 duur tarief afname.
Terwijl je wel minder gaat betalen in de diepe nacht en in de middag.
Wij maken op dit moment alleen winst op de veranderingen binnen de EPEX, in toekomst komt daar voor ons de winst erbij voor het besparen van net kosten. Dat gaat waarschijnlijk over een extra verschil tussen 1-20c per kWh op dagelijkse basis.
Plat geslagen gaat dat erop neerkomen dat er veel meer momenten gaan komen waar je netto erg goedkoop tot gratis stroom kan binnenhalen.
Waar ik hier over praat is trouwens niet perse 2027 maar eerder 28/29.
Tijdsafhankelijk net tarief gaat voor ons omdat deze 9/10 hetzelfde is als de EPEX piek en daluren dus een goed resultaat leveren.
BelgiΓ« is net iets anders, die hebben straf op load.Mipatje schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 07:59:
[...]
In Belgie is dat er al min of meer. Er geldt daar al een norm gebruik voor de piek uren dat je niet mag overschrijden doe je dat wel dan betaal je een boete tarief. Misschien dat Belgische tweakers daar meer over kunnen zeggen maar zoiets komt in Nl zeker en vastook. Volgens de huidige plannen gaat de energie belasting op stroom steeds minder worden waarschijnlijk in 2030 3cent en op gas steeds hoger.
Wij gaan korting op tijdstip krijgen π€
Ze snappen mijn verzoek, maar het heeft momenteel geen prioriteit π©kliffen schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:36:
Ik heb een ticket ingediend bij Sigenergy met verzoek het (uur)tariefplan van Zonneplan te integreren in de app, zodat je naast Tennet en EEX ook Zonneplan kan kiezen.
Ik ben nieuw in de zonnepanelen dus we zouden eigenlijk eerst de zonnepanelen bestellen en omvormer maar voor die laatste is het belangrijk te weten welke je neemt aangezien niet alle batterijen 'passen'ArPi75 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:43:
[...]
Ik ben een tevreden gebruiker van Sigenergy (sinds begin juni dit jaar). Ik zou als ik nu zou kiezen weer voor Sigenergy kiezen. Houd echter wel rekening met het feit dat de fan in de controller best wel wat geluid maakt. Als je de batterij in een garage of buiten plaatst is dat niet zo erg, binnen is dat misschien wel storend.
PS een EC 6.0 3-fase? Lees ik dan goed dat je voor een 3 fase 6kW omvormer wilt gaan? De meeste mensen in dit topic hebben het systeem specifiek voor de batterij gekocht en doen er eventueel solar bij. Het klinkt alsof het bij jou andersom is.
Wat zijn precies je redenen? Enkel Solar of nu eerst Solar en later alsnog batterij capaciteit erbij?
Ik heb offertes opgevraagd voor een 7000Wp en de installateurs mij een 6kw omvormer aangeraden hebben. Nu zijn de panelen goedkoop en zou ik misschien voor 8000Wp kiezen zodat ik de 8kw omvormer kan gebruiken.timpel_800 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:05:
[...]
Heb je het over de garantie van de panelen of de omvormer? Ik zou mij qua garantie wbt zonnepanelen niet zo druk maken. Maar 12 jaar is niet veel. Ik heb 40 jaar garantie op mijn panelen, maar wat heb je daar aan? Over 5 tot 10 jaar zullen ze ze wel niet meer maken dus je zal dan wel een vergoeding krijgen oid.
En waarom wil je maar een 6kW omvormer (BelgiΓ«?)
Beetje vreemd dat je nu gedwongen wordt om kwartierprijzen te hanteren. Tennet zou toch prima twee tarieven kunnen communiceren. Als ze dit doen zou Sigen toch met heel weinig moeite beide prijzen kunnen laten zien.kliffen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:03:
[...]
Ze snappen mijn verzoek, maar het heeft momenteel geen prioriteit π©
Ik had ook een soortgelijk verzoek bij Sigenergy ingediend. In de reactie die ik vandaag kreeg staat niet dat het nooit komt, maar een eta wordt ook niet afgegeven. Ik denk dat ik toch maar eens ga kijken om over te stappen naar Tibber. Ik moet alleen even goed timen dat ik geen teruglever overschot heb die ik dan niet kan salderen.kliffen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:03:
[...]
Ze snappen mijn verzoek, maar het heeft momenteel geen prioriteit π©
Hier de volledige reactie:
Dear Client,
Sorry for the late reply.
Thank you very much for your letter and your detailed feedback on Sigen Al's functionality. The issues you raised are very precise and highly valuable. Currently, some data sources in the European energy market have shifted to providing quarterly prices, and Sigen Al's "Maximum Revenue" strategy relies precisely on these market data for prediction and optimization. We understand that when your energy supplier still uses hourly pricing, this can indeed cause Sigen Al's strategy to mismatch with your actual billing method, leading to suboptimal charging and discharging operations. We sincerely apologize for any inconvenience or poor experience this may have caused you. Regarding your valuable suggestion, "Would it be possible to add an additional entry for EEX but then based on the hourly rate," we currently cannot provide a direct, immediate switching solution. However, please be assured that your inquiry has been documented and submitted to our product development team. It serves as a critical user requirement case and a key direction for optimizing our Al algorithms.
For now, we recommend temporarily using the "Custom Mode" to manually configure charging/discharging strategies that better align with your actual electricity rates. While this approach lacks the Al's full automation, it can serve as a transitional solution to help you better manage energy consumption.
Please feel free to contact us if needed.
Kind regards,
Sigenergy Service Team
β¬Β 795,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Kwartierbeprijzing richting de leveranciers is conform de wet. Lijkt me reden genoeg dat de leveranciers dat doorzetten naar de consument.osluis schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:16:
[...]
Beetje vreemd dat je nu gedwongen wordt om kwartierprijzen te hanteren. Tennet zou toch prima twee tarieven kunnen communiceren. ALs ze dit doen zou Sigen toch met heel weinig moeite beide prijzen kunnen laten zien.
Beetje jammer dit antwoord, in de API is uur (60) tarief ook gewoon beschikbaar.RobvanHamersvel schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:07:
[...]
Ik had ook een soortgelijk verzoek bij Sigenergy ingediend. In de reactie die ik vandaag kreeg staat niet dat het nooit komt, maar een eta wordt ook niet afgegeven. Ik denk dat ik toch maar eens ga kijken om over te stappen naar Tibber. Ik moet alleen even goed timen dat ik geen teruglever overschot heb die ik dan niet kan salderen.
Hier de volledige reactie:
[...]
De standaard is nu 15 (zonder parameter) dus ze moeten een parameter 60 meegeven in de EEX of Tennet entry en die in de app zetten als:
EEX60 en/of Tennet60 erbij naast de huidige default van die 15.
Wellicht kan je replyen dat de data wel beschikbaar is in de API en ze even verder moeten kijken , lijkt me meer werk om te replyen op die call(s) dan het daadwerkelijk beschikbaar te maken.
Hier bewijs dat je ziet dat op de epexspot gewoon de 15 en 60 minuten prijzen beschikbaar zijn.
https://www.epexspot.com/...uction_period=&product=60
Hun hebben 2 redenen om geen Sigenstor aan te bieden.
1. Laadcycli kunnen ze blijkbaar maar garantie 3048 cycli garanderen.
2. Ook kan de batterij maar met de helft van het capaciteit laden en ontladen, dus een 0.5C batterij. Bij AlphaESS is dit 1C.
Dit is wat bij Sigenery in hun voorwaardes staat:
:strip_exif()/f/image/PrJglC6NBfWIhe0oYO15hqFo.png?f=user_large)
Hebben ze hier een punt of missen ze wat? Erg benieuwd namelijk naar jullie mening.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Het afrekenmodel tussen mij en de leverancier en niet tussen mij en sigen.daemonix schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:30:
[...]
Kwartierbeprijzing richting de leveranciers is conform de wet. Lijkt me reden genoeg dat de leveranciers dat doorzetten naar de consument.
Als mijn leverancier mij de optie geeft om per uur af te rekenen is het toch jammer als sigen dwars ligt? Dit is just iets dat zeer makkelijk te implementeren is, dus ik snap het niet zo goed dat het geen prioriteit is. Het is laaghangend fruit.
π FAQ-entrymvrooij schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:06:
Dinsdag heb ik mijn advies gesprek voor de aanschaf van de Sigenergy. Nu heb ik al advies gehad van een andere aanbieder die met een ander merk werkt (AlphaESS). Nu hebben hun zich ook in Sigenstor verdiept en die geven het volgende aan:
Hun hebben 2 redenen om geen Sigenstor aan te bieden.
1. Laadcycli kunnen ze blijkbaar maar garantie 3048 cycli garanderen.
2. Ook kan de batterij maar met de helft van het capaciteit laden en ontladen, dus een 0.5C batterij. Bij AlphaESS is dit 1C.
Dit is wat bij Sigenery in hun voorwaardes staat:
[Afbeelding]
Hebben ze hier een punt of missen ze wat? Erg benieuwd namelijk naar jullie mening.
π Is het veilig om de batterij van 0% tot 100% te gebruiken?
TL;DR: Ja, volgens Sigenergy is 0β100% DoD volledig veilig dankzij ingebouwde buffers en BMS-balancering. Wie levensduur wil optimaliseren, kan vrijwillig 95β98% max-SOC instellen.
(Source by @Bschnitz, based on official Sigenergy Technical Note)
Uitgebreid:
In de Technical Note β 100% Depth of Discharge bevestigt Sigenergy dat gebruik van 0% tot 100% DoD volledig veilig is. Er is altijd een veiligheidsbuffer aanwezig in de cellen en het BMS balanceert automatisch. Hierdoor loop je geen risico op schade of verlies van garantie wanneer je de volle capaciteit benut.
Sommige gebruikers kiezen er toch voor om de max-SOC handmatig te beperken tot 95β98%, om de batterij op lange termijn extra te ontzien. Dit is een persoonlijke afweging: veiligheid en garantie zijn gewaarborgd, maar levensduur kan baat hebben bij een iets lager maximum.
π Peak-shaving
π‘ TL;DR (NL):
Boven de ingestelde SOC levert de batterij het verbruik, op de SOC-grens neemt het net het over (met max. piekvermogen), en onder die grens kan het net de batterij deels weer opladen.
(English source by @timpel_800, unchanged for accuracy)
Peak-shaving works as follows:
- When the battery SOC is higher than the peak-shaving SOC, the load will be fully powered by the battery, provided it does not exceed the maximum battery power.
- When the battery SOC reaches the peak-shaving SOC, the household load will be powered by the grid. If the household load power exceeds the "maximum peak power," the grid will provide the maximum peak power, and the battery will supply the remainder.
- When the battery SOC falls below the peak-shaving SOC, and the household load power falls below the "maximum peak power," the remaining grid power, excluding the power supplied to the load, will be used to charge the battery until the battery reaches the peak-shaving SOC.
[ Voor 11% gewijzigd door timpel_800 op 17-10-2025 18:27 ]
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Mijn kennis is hier nog niet groot genoeg in, dit is wat de adviseur mij aangeeft van de andere partij daarom dat ik het hier vraag.timpel_800 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:26:
Waarom denk je dat die 0.5c een probleem is? @mvrooij
Ik ben van plan de Sigenstor te nemen met 3x de BAT 10.0 en 15 of 17kw Controller.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Dit had ik natuurlijk gelezen, maar ik stuur enkel door wat die adviseur mij aangeeft en wat er in hun voorwaardes zelf staat. Maar dit moet dus geen probleem zijn.duoruvis schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:23:
[...]
π FAQ-entry
π Is het veilig om de batterij van 0% tot 100% te gebruiken?
TL;DR: Ja, volgens Sigenergy is 0β100% DoD volledig veilig dankzij ingebouwde buffers en BMS-balancering. Wie levensduur wil optimaliseren, kan vrijwillig 95β98% max-SOC instellen.
(Source by @Bschnitz, based on official Sigenergy Technical Note)
Uitgebreid:
In de Technical Note β 100% Depth of Discharge bevestigt Sigenergy dat gebruik van 0% tot 100% DoD volledig veilig is. Er is altijd een veiligheidsbuffer aanwezig in de cellen en het BMS balanceert automatisch. Hierdoor loop je geen risico op schade of verlies van garantie wanneer je de volle capaciteit benut.
Sommige gebruikers kiezen er toch voor om de max-SOC handmatig te beperken tot 95β98%, om de batterij op lange termijn extra te ontzien. Dit is een persoonlijke afweging: veiligheid en garantie zijn gewaarborgd, maar levensduur kan baat hebben bij een iets lager maximum.
π Peak-shaving
π‘ TL;DR (NL):
Boven de ingestelde SOC levert de batterij het verbruik, op de SOC-grens neemt het net het over (met max. piekvermogen), en onder die grens kan het net de batterij deels weer opladen.
(English source by @timpel_800, unchanged for accuracy)
Peak-shaving works as follows:
- When the battery SOC is higher than the peak-shaving SOC, the load will be fully powered by the battery, provided it does not exceed the maximum battery power.
- When the battery SOC reaches the peak-shaving SOC, the household load will be powered by the grid. If the household load power exceeds the "maximum peak power," the grid will provide the maximum peak power, and the battery will supply the remainder.
- When the battery SOC falls below the peak-shaving SOC, and the household load power falls below the "maximum peak power," the remaining grid power, excluding the power supplied to the load, will be used to charge the battery until the battery reaches the peak-shaving SOC.
Heb ik hier toch ook al geroepen en ook tegen Sigen. Nu de derde keer....Djaro schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:34:
[...]
Beetje jammer dit antwoord, in de API is uur (60) tarief ook gewoon beschikbaar.
De standaard is nu 15 (zonder parameter) dus ze moeten een parameter 60 meegeven in de EEX of Tennet entry en die in de app zetten als:
EEX60 en/of Tennet60 erbij naast de huidige default van die 15.
Wellicht kan je replyen dat de data wel beschikbaar is in de API en ze even verder moeten kijken , lijkt me meer werk om te replyen op die call(s) dan het daadwerkelijk beschikbaar te maken.
Hier bewijs dat je ziet dat op de epexspot gewoon de 15 en 60 minuten prijzen beschikbaar zijn.
https://www.epexspot.com/...uction_period=&product=60
Het is echt verschrikkelijk qua communicatie met ze sinds V2X uitgekomen is.....
Ik vermoed dat ze totaal overspoeld zijn met vragen en issues.
Alles wat je nog terug krijgt is, bedankt is voor nu geen prio π
Vraag eens hoe de support op AlphaESS is, mijn leverancier had daar wel wat opmerkingen over.mvrooij schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:38:
[...]
Mijn kennis is hier nog niet groot genoeg in, dit is wat de adviseur mij aangeeft van de andere partij daarom dat ik het hier vraag.
Ik ben van plan de Sigenstor te nemen met 3x de BAT 10.0 en 15 of 17kw Controller.
Waarom denk je dat er een verschil gaat ontstaan? Het rekenkundig gemiddelde van de kwartierprijzen levert hetzelfde resultaat. Jouw leverancier is simpelweg te laat met de implementatie die al een keer is uitgesteld.osluis schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:07:
[...]
Het afrekenmodel tussen mij en de leverancier en niet tussen mij en sigen.
Als mijn leverancier mij de optie geeft om per uur af te rekenen is het toch jammer als sigen dwars ligt? Dit is just iets dat zeer makkelijk te implementeren is, dus ik snap het niet zo goed dat het geen prioriteit is. Het is laaghangend fruit.
Mijn leverancier is ook niet te laat. Ik kan kiezen tussen kwartierprijzen of uurprijzen. Wist je dat sommigen mensen zelfs voor 1 of 3 jaar de prijs afspreken? Kan ook gewoon.daemonix schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:41:
[...]
Waarom denk je dat er een verschil gaat ontstaan? Het rekenkundig gemiddelde van de kwartierprijzen levert hetzelfde resultaat. Jouw leverancier is simpelweg te laat met de implementatie die al een keer is uitgesteld.
Dat jij geen behoefte hebt aan uurprijzen wil niet zeggen dat een ander het niet heeft.
Voor zover ik het begrijp is met 3x de 10 accu de max omvormer 15kw. Dit gezien je dan 30kwh opslag hebt, en met 0.5c is dat max 15kw laden/ontladen.mvrooij schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:38:
[...]
De afspraak (wet) is dat kwartierbeprijzing komt voor dynamische contracten. Ik kan me vergissen hoor, maar een contract voor 1 tot 3 jaar met vaste valt niet helemaal in de definitie van dynamisch contract. Het heeft helemaal niets te maken met of ik al dan niet uurprijzen of kwartierprijzen wil, maar met de wet en regelgeving en met de behoefte om beter met beschikbare energie om te gaan. De kwartierprijzenwens hoorde ik al ergens in 2015 of zo van de netbeheerders.osluis schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:50:
[...]
Mijn leverancier is ook niet te laat. Ik kan kiezen tussen kwartierprijzen of uurprijzen. Wist je dat sommigen mensen zelfs voor 1 of 3 jaar de prijs afspreken? Kan ook gewoon.
Dat jij geen behoefte hebt aan uurprijzen wil niet zeggen dat een ander het niet heeft.
Dat klopt met een 3x25A heb je 17,25 kva. dus kun je in theorie dit ook laden en ontladen. Met een 17 kw omvormer heb je als je met een accu wil uitbreiden dus iets meer capaciteit. Maar voor het huidige systeem is het precies goed.djrednas schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 00:09:
[...]
Voor zover ik het begrijp is met 3x de 10 accu de max omvormer 15kw. Dit gezien je dan 30kwh opslag hebt, en met 0.5c is dat max 15kw laden/ontladen.
0.5C is geen probleem, sterker nog 0,5C is voor veel LFP-cellen eigenlijk al aan de hoge kant, levensduur wordt verlengt door bijvoorbeeld op 0,4C te zitten. 1C zal cellen in elk geval sneller doen degraderen.mvrooij schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:38:
[...]
Mijn kennis is hier nog niet groot genoeg in, dit is wat de adviseur mij aangeeft van de andere partij daarom dat ik het hier vraag.
Met 3x BAT10 heb je ongeveer 27kWh aan capaciteit. Met 0.5C kan je dan bij Sigenstor 13,5kW laden of ontladen. Overigens kan de Sigenstor ook kortstondig een hoger vermogen aan (maar of je dat moet willen is een andere vraag). Technisch genomen is dan de 15kW omvormer ideaal. Plaats je in de toekomst echter nog een BAT10 erbij waardoor je naar 36kWh capactiteit gaat, dan zit je precies op de sweet spot met een 17kW omvormer. Die omvormer past dan ook nog eens erg mooi bij een 3x25A hoofdaansluiting (17,25kW).
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Bedankt voor alle reacties. Duidelijk, dan ga ik me daar niet druk om maken.ArPi75 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:36:
[...]
0.5C is geen probleem, sterker nog 0,5C is voor veel LFP-cellen eigenlijk al aan de hoge kant, levensduur wordt verlengt door bijvoorbeeld op 0,4C te zitten. 1C zal cellen in elk geval sneller doen degraderen.
Met 3x BAT10 heb je ongeveer 27kWh aan capaciteit. Met 0.5C kan je dan bij Sigenstor 13,5kW laden of ontladen. Overigens kan de Sigenstor ook kortstondig een hoger vermogen aan (maar of je dat moet willen is een andere vraag). Technisch genomen is dan de 15kW omvormer ideaal. Plaats je in de toekomst echter nog een BAT10 erbij waardoor je naar 36kWh capactiteit gaat, dan zit je precies op de sweet spot met een 17kW omvormer. Die omvormer past dan ook nog eens erg mooi bij een 3x25A hoofdaansluiting (17,25kW).
Jou verhaal is precies hoe ik het voor ogen zie. Ik wil starten met 3x BAT10 (27kWh aan capaciteit) en eventueel later nog uitbreiden met 1 of 2 extra BAT10's. Huisaansluiting wil ik natuurlijk 3x 25A houden, heb alles slim (WP, 2x EV laders etc etc). En ik maak gebruik van Tibber al enkele jaren waar ik ook erg tevreden over ben.
In de toekomst kan ik altijd zelfs nog kijken naar de DC lader van Sigenergy maar dit is voor nu niet nodig, neemt aardig wat kosten met zich mee.
Ik heb dinsdag mijn gesprek, ga dan eens aanhoren wat een volledige set 17kW omvormer + 3x BAT10 + Gateway mij incl. installatie gaat kosten.
De batterij kan bij mij buiten onder de overstek van de rietenkap waardoor deze altijd uit de wind en regen staat. In de garage zit een moderne onderverdeelkast die met 5x 6 kwadraat kabel verbonden is met de hoofdmeterkast. Deze zijn afgezekerd op 40A (mag volgens mij niet omdat de hoofdaansluiting 25A is) waarom dit gedaan is weet ik niet. Ben erg benieuwd of dit alles mogelijk is.
Dat is zo'n herriebox ;-), maar is al weg....timpel_800 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:30:
Iemand nog op zoek : Sigenergy Sign Gateway HomePro 3 fase β Nieuw in doos
β¬Β 795,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Het ligt er aan waar je de Gateway wilt hangen of je met die 6mm2 kabel genoeg hebt. Als je hem wilt hangen bij de onderverdeelkast moet je namelijk nog een extra kabel naar je meterkast toe leggen. De gateway heeft als het ware een aanvoer en een retour naar de meterkast nodig.mvrooij schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:01:
[...]
Bedankt voor alle reacties. Duidelijk, dan ga ik me daar niet druk om maken.
Jou verhaal is precies hoe ik het voor ogen zie. Ik wil starten met 3x BAT10 (27kWh aan capaciteit) en eventueel later nog uitbreiden met 1 of 2 extra BAT10's. Huisaansluiting wil ik natuurlijk 3x 25A houden, heb alles slim (WP, 2x EV laders etc etc). En ik maak gebruik van Tibber al enkele jaren waar ik ook erg tevreden over ben.
In de toekomst kan ik altijd zelfs nog kijken naar de DC lader van Sigenergy maar dit is voor nu niet nodig, neemt aardig wat kosten met zich mee.
Ik heb dinsdag mijn gesprek, ga dan eens aanhoren wat een volledige set 17kW omvormer + 3x BAT10 + Gateway mij incl. installatie gaat kosten.
De batterij kan bij mij buiten onder de overstek van de rietenkap waardoor deze altijd uit de wind en regen staat. In de garage zit een moderne onderverdeelkast die met 5x 6 kwadraat kabel verbonden is met de hoofdmeterkast. Deze zijn afgezekerd op 40A (mag volgens mij niet omdat de hoofdaansluiting 25A is) waarom dit gedaan is weet ik niet. Ben erg benieuwd of dit alles mogelijk is.
Wat betreft de ontlaadsnelheid kun je je ook af vragen hoe vaak je die 17kw aan tikt? Dat lukt je denk ik alleen als een auto op 11kw aan het laden bent en de rest van je huis 'aan' staat (koken op 4 pitten, wp op Backup element, etc) . Maar het verschil tussen de 15 en 17 kw omvormer zal niet zo groot zijn denk ik qua prijs en het is wel lekker als je ook wat handelt via een dynamisch contract dat je met 17kw kan up en downloaden
[ Voor 15% gewijzigd door timpel_800 op 18-10-2025 13:05 ]
- Zonneplan dynamische tarieven als leverancier voor de stroom.
- Sigen Battery 32 kWh LED ;
- SigEnergy Gateway HomeMax 3F (back-up);
- SigEnergy Controller 12.0 kW 3F;
- PV 16.5kwP Huawei op ZZW;
- Sigen EV AC Charger 11 kW 4G laadpaal;
- 16Kw Remeha warmtepomp;
- een aantal stevige verbruikers (op basis van statistisch uurtarief aangestuurd via een HAS).
Met de installatie loop ik tegen wat dingen aan, sommige zaken zaken begrijp ik niet.
1. Gebruikte prijsbasis:
Waarom slechts de Tennet of EEX prijzen. Deze zijn per kwartier maar de afrekening met zonneplan gebeurt op EPEX Day-Ahead prijzen.Dat betekent dat de AI verkeerde info krijgt omdat de werkelijk berekende prijzen niet de prijzen zijn die de AI per kwartier ziet.
Dus waarom is er geen keuzemogelijkheid voor EPEX DA?
2. De in-verkoop Prijsformule:
Inkoop: (EPEX-prijs + β¬0,10154(accijns)+ β¬0,01653 (Opslag) Γ 1,21 (btw) * 1.075(verlies)Verkoop: (EPEX-prijs + β¬0,10154( accijns) + β¬0,01653(Opslag) Γ 1,21 (btw) * 0.925(verlies) Γ 1,10 (zonnebonus)
Als de Sigenstor een echt AI driven model gebruikt en zijn doel gezet is op winstmaximalisatie dan, in mijn bescheiden mening, zou de AI op basis van de DayAhead prijzen exact uit kunnen rekenen wanneer verkoop en inkoop financieel het gunstigste is en is al dat gemanipuleer met fictieve tarieven en opslagen niet nodig.
3. EVAC
Ondanks dat mijn EVAC op 3 fase is aangesloten laadt hij slechts op 1 fase.Als ik hem in de App op 3 fase zet zegt hij dat 'de auto in slaapstand is'
Zet ik hem weer op 1 fase dan werkt het gewoon.
Iemand een idee wat hier mis is?
[ Voor 8% gewijzigd door tonSauvage op 20-10-2025 08:45 ]
huh , dacht dat dat niet kon, 6 batterijen en een charger ...shthpnz schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:16:
Blijkbaar kan ook een thuisbatterij opgetopt worden:
[Afbeelding]
of kan dat wel met een AC charger ?
Ah dat zou wel een tegenvaller zijn. Liefst hang ik mijn Gateway inderdaad bij de onderverdeelkast waar ook mijn PV omvormer hangt en waar buiten ook de batterij zelf moet komen. Maar hier moet dan verplicht een extra kabel voor naar de hoofdmeterkast? Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar daarvoor moet er veel zand en stoep uit...timpel_800 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:00:
[...]
Het ligt er aan waar je de Gateway wilt hangen of je met die 6mm2 kabel genoeg hebt. Als je hem wilt hangen bij de onderverdeelkast moet je namelijk nog een extra kabel naar je meterkast toe leggen. De gateway heeft als het ware een aanvoer en een retour naar de meterkast nodig.
Wat betreft de ontlaadsnelheid kun je je ook af vragen hoe vaak je die 17kw aan tikt? Dat lukt je denk ik alleen als een auto op 11kw aan het laden bent en de rest van je huis 'aan' staat (koken op 4 pitten, wp op Backup element, etc) . Maar het verschil tussen de 15 en 17 kw omvormer zal niet zo groot zijn denk ik qua prijs en het is wel lekker als je ook wat handelt via een dynamisch contract dat je met 17kw kan up en downloaden
Ik heb 2 auto's en 2 auto laders van 11kw en een warmtepomp full electric. Ook binnen een Sauna, Quooker en Bora. De meerprijs is volgesn mij paar 100 euro, die heb ik daar dan wel voor over met zicht op de toekomst eventueel.
1 Zonneplan loopt achter met hun app, maar gemiddeld ga je gewoon echt dezelfde prijs betalen.tonSauvage schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:37:
Ik heb:
- een aantal stevige verbruikers (op basis van statistisch uurtarief aangestuurd via een HAS).
Met de installatie loop ik tegen wat dingen aan, sommige zaken zaken begrijp ik niet.1. Gebruikte prijsbasis:
Waarom slechts de Tennet of EEX prijzen. Deze zijn per kwartier maar de afrekening met zonneplan gebeurt op EPEX Day-Ahead prijzen.
Dat betekent dat de AI verkeerde info krijgt omdat de werkelijk berekende prijzen niet de prijzen zijn die de AI per kwartier ziet.
Dus waarom is er geen keuzemogelijkheid voor EPEX DA?2. De in-verkoop Prijsformule:
Inkoop: (Prijs * 1.21 * 1.075) + 0,12ct + 2.0ct (Prijs *BTW * verlies * accijns) + Energiebelasting + OpslagZonnePlan)
Verkoop: (Prijs * 1.21 * 0.925) + 0,12ct + 2.0ct - 2.0ct (Prijs *BTW * verlies * accijns) + Energiebelasting + zonnebonus - OpslagZonnePlan)
Als de Sigenstor een echt AI driven model gebruikt en zijn doel gezet is op winstmaximalisatie dan, in mijn bescheiden mening, zou de AI op basis van de DayAhead prijzen exact uit kunnen rekenen wanneer verkoop en inkoop financieel het gunstigste is en is al dat gemanipuleer met fictieve tarieven en opslagen niet nodig.3. EVAC
Ondanks dat mijn EVAC op 3 fase is aangesloten laadt hij slechts op 1 fase.
Als ik hem in de App op 3 fase zet zegt hij dat 'de auto in slaapstand is'![]()
Zet ik hem weer op 1 fase dan werkt het gewoon.![]()
2 Op basis van wat je opgeeft klopt dat.
3 Kan je auto maar op 1 fase laden? Wat voor auto is het?
mvrooij schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:28:
[...]
Ah dat zou wel een tegenvaller zijn. Liefst hang ik mijn Gateway inderdaad bij de onderverdeelkast waar ook mijn PV omvormer hangt en waar buiten ook de batterij zelf moet komen. Maar hier moet dan verplicht een extra kabel voor naar de hoofdmeterkast? Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar daarvoor moet er veel zand en stoep uit...
Ik heb 2 auto's en 2 auto laders van 11kw en een warmtepomp full electric. Ook binnen een Sauna, Quooker en Bora. De meerprijs is volgesn mij paar 100 euro, die heb ik daar dan wel voor over met zicht op de toekomst eventueel.
:strip_exif()/f/image/uxEcrIKsz0F7yA9IO8zF5eXc.jpg?f=fotoalbum_large)
Check ook het schema van @EB W
[Afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door timpel_800 op 18-10-2025 17:44 ]
Das een DC in die Stack, dus Fake, Dummy of iets wat wij nog niet weten...Djaro schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:01:
[...]
huh , dacht dat dat niet kon, 6 batterijen en een charger ...
of kan dat wel met een AC charger ?
uray schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:18:
[...]
Das een DC in die Stack, dus Fake, Dummy of iets wat wij nog niet weten...
Wat ik begreep is dat deze stack gewoon werkt. @Djaro je kunt dus nog verder stapelenπͺtimpel_800 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:39:
Het feit dat het niet mag betekent niet dat het niet kan?
:strip_exif()/f/image/JaXKhQhMhBOZYBZY4K3rYBdI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 61% gewijzigd door shthpnz op 19-10-2025 09:42 ]
Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jagaβs met DBH; 2 Daikin aircoβs; 4 PiBβs Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EVβs
https://www.nu.nl/tech/63...gemerkt-elk-kwartier.htmldaemonix schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 07:23:
[...]
De afspraak (wet) is dat kwartierbeprijzing komt voor dynamische contracten. Ik kan me vergissen hoor, maar een contract voor 1 tot 3 jaar met vaste valt niet helemaal in de definitie van dynamisch contract. Het heeft helemaal niets te maken met of ik al dan niet uurprijzen of kwartierprijzen wil, maar met de wet en regelgeving en met de behoefte om beter met beschikbare energie om te gaan. De kwartierprijzenwens hoorde ik al ergens in 2015 of zo van de netbeheerders.
Volgens dit artikel is het geen verplichting van energieleveranciers om kwartierprijzen door te rekenen aan de klant.
Wat ik maar wil zeggen met de jaar contracten, is dat het een afspraak is tussen mij en het energiebedrijf, hoe ik afgerekend wordt en in welke intervallen.
Wat betreft punt 3, ik vermoed dat de onboard lader van de auto maat 1 fase is. Bij de Peugeot 208E uit de eerste serie was dat zo, maar ook de simpele R5. Veel mensen hebben maar 1 fase aansluiting thuis en dan is het geen probleem.tonSauvage schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:37:
Ik heb:
Met de installatie loop ik tegen wat dingen aan, sommige zaken zaken begrijp ik niet.1. Gebruikte prijsbasis:
Waarom slechts de Tennet of EEX prijzen. Deze zijn per kwartier maar de afrekening met zonneplan gebeurt op EPEX Day-Ahead prijzen.
Dat betekent dat de AI verkeerde info krijgt omdat de werkelijk berekende prijzen niet de prijzen zijn die de AI per kwartier ziet.
Dus waarom is er geen keuzemogelijkheid voor EPEX DA?2. De in-verkoop Prijsformule:
Inkoop: (Prijs * 1.21 * 1.075) + 0,12ct + 2.0ct (Prijs *BTW * verlies * accijns) + Energiebelasting + OpslagZonnePlan)
Verkoop: (Prijs * 1.21 * 0.925) + 0,12ct + 2.0ct - 2.0ct (Prijs *BTW * verlies * accijns) + Energiebelasting + zonnebonus - OpslagZonnePlan)
Als de Sigenstor een echt AI driven model gebruikt en zijn doel gezet is op winstmaximalisatie dan, in mijn bescheiden mening, zou de AI op basis van de DayAhead prijzen exact uit kunnen rekenen wanneer verkoop en inkoop financieel het gunstigste is en is al dat gemanipuleer met fictieve tarieven en opslagen niet nodig.3. EVAC
Ondanks dat mijn EVAC op 3 fase is aangesloten laadt hij slechts op 1 fase.
Als ik hem in de App op 3 fase zet zegt hij dat 'de auto in slaapstand is'![]()
Zet ik hem weer op 1 fase dan werkt het gewoon.![]()
Als je het volgende filmpje bekijkt, opgenomen bij het hoofdkantoor van Sigenergy, zie je dat ze 5 batterijen plaatsen per stack.shthpnz schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:36:
[...]
[...]
Wat ik begreep is dat deze stack gewoon werkt.
[Afbeelding]
YouTube: Experience V2X with SigenStor: Seamless Power Transfer
Waarom gaat mijn accu zich niet helemaal vol gooien zo?
Er zit 10 cent verschil in tussen de prijs bij zonneplan zoals jullie zien 17 vs 27 komende uren
Mijn settings zijn 1.21xprijs + 14cent bij inkoop en + 1.21xprijs+ 8 cent verkoop
En toch niet volgooien?
Ik heb maximale winst ai staan
Edit: 32kw accu met 13kwh laden/ontladen capaciteit
:strip_exif()/f/image/4dpyBQFpHvzaJug3KyffN03I.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gwhdmCHnhpCp86sAWRaoy5H3.jpg?f=fotoalbum_large)
Je geeft zelf al een beetje antwoord op je vraag denk ik. Wat ik zo aflees aan de grafiek is dat er maar een beperkte tijd is om deze stroom te verkopen tegen hoog tarief. Omdat je beperkt bent tot 13kwh per uur te verkopen heeft het geen zin om meer in te kopen.HenkS schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:57:
En toch niet volgooien?
Ik heb ook zonneplan en sigen ai max profit. Ik heb 32 kWh en 10 kW inverter. Bij mij gooit hij hem 80% vol en vanavond helemaal leeg.HenkS schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:57:
Toch snap ik het sinds kort niet meer. Denk ivm kwartierprijzen sigen en uurprijzen zonneplan maar even voor de zekerheid:
Er zit 10 cent verschil in tussen de prijs bij zonneplan zoals jullie zien 17 vs 27 komende uren
Mijn settings zijn 1.21xprijs + 14cent bij inkoop en + 1.21xprijs+ 8 cent verkoop
En toch niet volgooien?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn tarief verschil is 4 cent en bij jou 6 cent.
Door de kwartierprijzen is er wel minder tijd voor inkoop en verkoop. Met mijn relatief kleine inverter heb ik daar behoorlijk last van. Soms laadt of ontlaadt hij maar 30 minuten in een gunstig uur.
Doe nu veel handmatig als ik er aan denk.
[ Voor 9% gewijzigd door kliffen op 19-10-2025 11:09 ]
Maar je ziet hier ook de invloed van de kwartierprijzen wat mij betreft en het scheelt ook qua opbrengsten want als zonneplan mij dat hele uur 27ct geeft en Al vind dat daar een goedkoper kwartier in zit dan loop ik toch 15 min x 17kW mis? Al met al vrij waardeloos ik hoop dat ze het snel oplossen.
:strip_exif()/f/image/hTkIIzSJ5V7xvzHSPU6gOVw1.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij jou lijkt de AI iets later te starten met laden: je stippellijn raakt het laagste punt van de prijs, terwijl die bij mij al iets eerder kruist β dus de laadfase begint eerder.HenkS schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:57:
Toch snap ik het sinds kort niet meer. Denk ivm kwartierprijzen sigen en uurprijzen zonneplan maar even voor de zekerheid:
Mijn settings zijn 1.21xprijs + 14 cent bij inkoop en + 1.21xprijs+ 8 cent verkoop
En toch niet volgooien?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn setup ter vergelijking:
π 8 kWh accu, 4,5 kW laad/ontlaad, AI = Max Profit
Buy = 1,21 Γ DA + 14,76
Sell = 1,21 Γ DA + 10
β Verschil = (1,21 + 14,76 ct) β (1,21 + 10 ct) = 4,76 ct
SOC liep tussen 14:30 β 15:00 op naar β 82,8 %.
Bij jou is dat verschil (1,21 + 14 ct) β (1,21 + 8 ct) = 6,0 ct.
Als je Sell aanpast naar 1,21 Γ DA + 10,45 komt je marge ook op 4,76 ct uit β interessant om te testen.
Kleine kanttekening: je AI zat net in de nieuwe queryperiode (09:53), dus het kan dat hij binnen Β± 30 min opnieuw zijn laadstrategie bepaalt.
Wil je experimenteren:
1οΈβ£ Na 10:30 je querytijd herstarten (met huidige Buy/Sell).
2οΈβ£ Nog geen verschil? Pas Sell aan naar +10,45.
3οΈβ£ Trek beginscherm even naar beneden in de app (of druk op βThuisβ) om de strategie opnieuw te laten laden. Geef de AI daarna een paar uur en kijk of de stippellijn verschuift.
Benieuwd of je SOC dan boven 80 % uitkomt.
Edit: de screendump stippellijn raakpunt prijslijn van timpel_800 komt overeen met die van mij.
Als je wilt dat die eerder gaat laden moet je vermogen inkoop gaan knijpen via grid import.duoruvis schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:50:
[...]
Bij jou lijkt de AI iets later te starten met laden: je stippellijn raakt het laagste punt van de prijs, terwijl die bij mij al iets eerder kruist β dus de laadfase begint eerder.
Buy = 1,21 Γ DA + 14,76
Sell = 1,21 Γ DA + 10
Als je Sell aanpast naar 1,21 Γ DA + 10,45 komt je marge ook op 4,76 ct uit β interessant om te testen.
Kleine kanttekening: je AI zat net in de nieuwe queryperiode (09:53), dus het kan dat hij binnen Β± 30 min opnieuw zijn laadstrategie bepaalt.
Wil je experimenteren:
3οΈβ£ Trek beginscherm even naar beneden in de app (of druk op βThuisβ) om de strategie opnieuw te laten laden. Geef de AI daarna een paar uur en kijk of de stippellijn verschuift.
Edit: de screendump stippellijn van timpel_800 komt overeen met die van mij.
Bij minder import kW vermogen snapt de ai dat die eerder moet beginnen omdat die anders de batterij niet op niveau krijgt.
Kleine workaround voor mensen die last hebben van te laat startende systemen door de kwartierprijzen.
@Bschnitz Bedoel je de Batterijvermogenslimiet β dus Maximaal laadvermogen batterij (kW) even terugzetten?Bschnitz schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:03:
[...]
Als je wilt dat die eerder gaat laden moet je vermogen inkoop gaan knijpen via grid import.
Bij minder import kW vermogen snapt de ai dat die eerder moet beginnen omdat die anders de batterij niet op niveau krijgt.
Kleine workaround voor mensen die last hebben van te laat startende systemen door de kwartierprijzen.
Lijkt me interessant om te testen. Accu 8 kW, laad/ontlaad 4,5 kWh (Waarde nu = Afhankelijk van systeem) β welk laad-/ontlaadvermogen zou jij dan aanraden?
Ik zie je post nu pas. Maar ik had zelf de sell al naar 10 cent gezet om te testen en je ziet idd dat hij al meer gaat inkopen.duoruvis schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:50:
[...]
Bij jou lijkt de AI iets later te starten met laden: je stippellijn raakt het laagste punt van de prijs, terwijl die bij mij al iets eerder kruist β dus de laadfase begint eerder.
Buy = 1,21 Γ DA + 14,76
Sell = 1,21 Γ DA + 10
Wil je experimenteren:
Edit: de screendump stippellijn raakpunt prijslijn van timpel_800 komt overeen met die van mij.
Uiteindelijk had ik eem groter verschil tussen Buy en Sell zodat ie niet voor iedere scheet gaat handelen. Maar nu met dit kwartierprijzen issue , hou ik hem op Buy +14 en Sell 10.45 gezet idd. Dan maar iets minder marge en meer handelen want door die kwartierprijzen doet hij anders echt te weinig.
:strip_exif()/f/image/CpoxApgp7vkAjKoAsGYkFTvM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door HenkS op 19-10-2025 13:12 ]
Naar aanleiding van de berichten van @HenkS en @Bschnitz even wat observaties verzameld:HenkS schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:11:
[...]
Ik zie je post nu pas. Maar ik had zelf de sell al naar 10 cent gezet om te testen en je ziet idd dat hij al meer gaat inkopen.
Uiteindelijk had ik eem groter verschil tussen Buy en Sell zodat ie niet voor iedere scheet gaat handelen. Maar nu met dit kwartierprijzen issue , hou ik hem op Buy +14 en Sell 10.45 gezet idd. Dan maar iets minder marge en meer handelen want door die kwartierprijzen doet hij anders echt te weinig.
[Afbeelding]
Helder, goed dat je dit deelt, HenkS.
Bij kwartierprijzen zie je dat de AI minder snel pieken vooruit plant, waardoor een te grote BuyβSell-gap inderdaad remmend werkt.
Met +14 / +10,45 geef je net genoeg speelruimte om de SOC rond de 80 % te krijgen zonder dat hij gaat overreageren.
IdeeΓ«n om de AI beter te laten handelen op kwartierprijzen:
πΈ a. BuyβSell-gap optimaliseren (bijvoorbeeld +14 / +8 β +10,45)
De AI van Sigenergy bepaalt zijn laadstrategie op basis van prijsgradiΓ«nten over langere tijdvakken.
Bij kwartierprijzen is dat patroon grilliger en korter, waardoor de AI te laat reageert.
Door de marge tussen Buy en Sell te verkleinen, verlaag je feitelijk de drempelwaarde waarop de AI denkt: βnu loont het om te laden.β
πΈ b. Querytijd slim plannen
De AI-querytijd bepaalt wanneer Sigenergy de prijsdata opnieuw ophaalt en zijn strategie herberekent.
Bij kwartierprijzen helpt het om die herberekening te laten vallen kort vΓ³Γ³r de eerste goedkope blokken (bijv. 09:45 of 21:45), zodat de AI direct de relevante dalen meeneemt.
Hoewel de AI bij elke query alle prijzen van de komende 24 uur ophaalt, gebruikt hij het moment van die query als startconditie.
Valt de query midden in een prijspiek, dan is het actuele tarief hoog en βdenktβ de AI dat wachten voordeliger is β hij begint daardoor vaak te laat met laden.
Een query vΓ³Γ³r een dal geeft een lagere referentieprijs, waardoor hij eerder in actie komt en beter meeloopt met het kwartierpatroon β is de theoretische gedachte.
πΈ c. Laadvermogen dynamisch beperken (tip van Bschnitz)
Laadvermogen verlagen getest met 3 kW (β voorheen 4,5 kW): geen merkbaar verschil binnen Β± 15 minuten of na herstart.
Mogelijk speelt hier de querytijd of het herberekeningsmoment van de AI mee.
πΈ d. Tweaker-suggesties?
Altijd interessant om te horen wat anderen nog zien of testen richting kwartierprijzen.
Helaas ga je niet dezelfde prijs betalen. De AI kan er voor kiezen om te traden op de laagste/ hoogste prijs en die is bij15m pricing niet altijd op het hele uur en constant . Je wordt dus op uurprijs afgerekend terwijl op kwartier prijs de AI zijn beslissing neemt. Dat is. Inna per definitie een andere prijs derhalve een foutieve basis voor een trade beslissing. Het verschil zal niet groot zijn maar je schotelt je AI toch de verkeerde data voor. En als algoritme ontwikkelaar weet ik dat dat beslist geen βgood practiceβ is.daemonix schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:36:
[...]
1 Zonneplan loopt achter met hun app, maar gemiddeld ga je gewoon echt dezelfde prijs betalen.
2 Op basis van wat je opgeeft klopt dat.
3 Kan je auto maar op 1 fase laden? Wat voor auto is het?
In mij optiek loopt Zonneplan niet achter maar is sigen de partij die het erbij laat zitten. De gein van sigen is toch dat je het allemaal in 1 app/AI aan kan sturen? Nou niet als ze hun AI de verkeerde info geven!
β
Mijn auto laadt op andere laders met 3F alleen niet bij deze sigen evac daar laadt hij dus 1F
Done, Thnks. Sigen gaat echt de mist in hier.timpel_800 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:48:
Wat betreft je eerste punt, lees even de afgelopen twee pagina's terug.
Je kunt sigen niet de schuld geven. Sigen is wereldwijd en ziet de prijzen van de energie maatschappijen en landelijke afspraken niet.tonSauvage schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:10:
[...]
Helaas ga je niet dezelfde prijs betalen. De AI kan er voor kiezen om te traden op de laagste/ hoogste prijs en die is bij15m pricing niet altijd op het hele uur en constant . Je wordt dus op uurprijs afgerekend terwijl op kwartier prijs de AI zijn beslissing neemt. Dat is. Inna per definitie een andere prijs derhalve een foutieve basis voor een trade beslissing. Het verschil zal niet groot zijn maar je schotelt je AI toch de verkeerde data voor. En als algoritme ontwikkelaar weet ik dat dat beslist geen βgood practiceβ is.
In mij optiek loopt Zonneplan niet achter maar is sigen de partij die het erbij laat zitten. De gein van sigen is toch dat je het allemaal in 1 app/AI aan kan sturen? Nou niet als ze hun AI de verkeerde info geven!
β
Mijn auto laadt op andere laders met 3F alleen niet bij deze sigen evac daar laadt hij dus 1F
Sigen acteert op de prijzen die binnenkomen en in Nederland is dat vanuit tennet/epex wn dat zijn kwartierprijzen. Wat er vervolgens achter de meter gebeurt door alle 100-en of 1000-en maatschappijen in de wereld maakt voor sigen niks uit en dat is maar goed ook
Daar is niet op te acteren.
De energiemaatschappijen moeten gewoon mee naar kwartierprijzen.
Maar sigen kan er niks aan doen.
Yea als je vermogen met 50% verlaagd moet die dus wellicht wel 2x zo lang erover doen en dat snapt die ookduoruvis schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:14:
[...]
@Bschnitz Bedoel je de Batterijvermogenslimiet β dus Maximaal laadvermogen batterij (kW) even terugzetten?
Lijkt me interessant om te testen. Accu 8 kW, laad/ontlaad 4,5 kWh (Waarde nu = Afhankelijk van systeem) β welk laad-/ontlaadvermogen zou jij dan aanraden?
Vaak doet de ai inkoop in 2 uurtjes met max load.als die weet dat zijn max vermogen de helft is dan zou die dus 4 uur erover moeten doen en start die dus eerder.
Geen enkel probleem te zien met Tibber, maar ik zit op balanced.Mipatje schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 22:21:
Mij interesseert hoe de ervaring is van Sig bezitters die Tibber hebben als leverancier. Als dat veel beter is ga ik toch gewoon over!
Ik doe dat ook per 1 januari als er dan nog geen oplossing is. Eerst saldering volmaken.Mipatje schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 22:21:
Mij interesseert hoe de ervaring is van Sig bezitters die Tibber hebben als leverancier. Als dat veel beter is ga ik toch gewoon over!
Natuurlijk kan Sigen er wel wat aan doen, Zij kunnen gewoon de EPEX DA prijzen meenemen in de keuze. (een tweede EEX query met 60m;, oftewel 1 regeltje toevoegen in een bestandje).HenkS schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:24:
[...]
Je kunt sigen niet de schuld geven. Sigen is wereldwijd en ziet de prijzen van de energie maatschappijen en landelijke afspraken niet.
Sigen acteert op de prijzen die binnenkomen en in Nederland is dat vanuit tennet/epex wn dat zijn kwartierprijzen. Wat er vervolgens achter de meter gebeurt door alle 100-en of 1000-en maatschappijen in de wereld maakt voor sigen niks uit en dat is maar goed ook
Daar is niet op te acteren.
De energiemaatschappijen moeten gewoon mee naar kwartierprijzen.
Maar sigen kan er niks aan doen.
Je verschuilen achter 'we zijn wereldwijd dus oh,oh,oh wat is het moeilijk' is niet relevant; Als je in NL verkoopt moet je jouw product afstemmen op de NL situatie .
Het is gewoon een kwestie van je AI met de juiste data voeren zodat jouw klanten de beste resultaten krijgen. Want als je niet als doel hebt je klanten de beste resultaten te geven en deze zeer kleine effort daar dus niet voor over hebt moet je geen AI aanbieden.
Besef dat AI gebaseerd op verkeerde Data eigenlijk AD (Artificial Dumbness) is.
Nee maar mijn auto wel bij andere 'prive' laadpalen uitgeprobeerd en daar laad hij gewoon op 3 fases.timpel_800 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:14:
Heb je al eens een andere auto geprobeerd? Geen oplossing maar misschien wel waar je het moet zoeken.
Ik begrijp dat er dan maar 1 fase aangekoppeld wordt, maar dat lijkt me geen probleem voor het laden van de batterij?
Ik ben ik erg nieuwsgierig of 1 fase generator werkt. Mijn installateur vertelde dat het 3 fase MOET zijn.aloft schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:08:
Ik heb een Gateway, en de installateur heeft daar een 5 polige (rode) stekker aangemaakt om evt een aggregaat te koppelen. Maar de meeste 'goedkopere' aggregaten hebben gewoon een 230V Schuko stopcontact. Kan ik met een adapter kabel deze toch koppelen?
Ik begrijp dat er dan maar 1 fase aangekoppeld wordt, maar dat lijkt me geen probleem voor het laden van de batterij?
Inkoop: (EPEX-prijs + β¬0,10154(accijns)+ β¬0,01653 (Opslag) Γ 1,21 (btw) * 1.075(verlies)
Verkoop: (EPEX-prijs + β¬0,10154( accijns) + β¬0,01653(Opslag) Γ 1,21 (btw) * 0.925(verlies) Γ 1,10 (zonnebonus)
Als je maximale winst met AI wil behalen ligt het aan de soort AI en de prijsdata hoe goed hij het doet.
Omdat de EEX 15m prijzen worden gebruikt en niet de EPEX DA prijzen (waar zonneplan zich op baseert) kan de AI verkeerde beslissingen nemen. te vroeg/laat verkopen/kopen.
Pas als dit synchroon loopt 15m/60m zal een AI het beste resultaat geven.
Als het goed is zal bij winstmaximalisatie wel rekening gehouden worden met je eigen gebruik en de minimale SOC van je Batterij en de SOC van een EV en het langzamer laden als de batterij bijna vol zit.
Dat kan ook verklaren waarom hij op een nader moment laadt dan je zo op het 1e gezicht zou verwachten.
Ik heb ook een 3 fase stekker voor een aggregaat. Mijn installateur heeft me heel duidelijk gemaakt dat het een 3 fase aggregaat moet zijn en dat ik moet zorgen dat de stroom rechts draaiend aangesloten moet worden.aloft schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:08:
Ik heb een Gateway, en de installateur heeft daar een 5 polige (rode) stekker aangemaakt om evt een aggregaat te koppelen. Maar de meeste 'goedkopere' aggregaten hebben gewoon een 230V Schuko stopcontact. Kan ik met een adapter kabel deze toch koppelen?
nee ook nog niet, zal idd goed met AWS issues te maken kunnen hebben.timpel_800 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:39:
Zijn bij jullie de prijzen al doorgekomen? Of heeft dit met aws te maken? [Afbeelding]
bij zonneplan staan ze er wel al in, dus zal vanmiddag wel ergens doorkomen.
Hier hetzelfde β geen marktprijzen voor morgen zichtbaar in de app (15:39 u). Lijkt dus een centrale hapering bij Sigen, niet lokaal.HenkS schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:45:
[...]
nee ook nog niet, zal idd goed met AWS issues te maken kunnen hebben.
bij zonneplan staan ze er wel al in, dus zal vanmiddag wel ergens doorkomen.
[ Voor 92% gewijzigd door MarcelS1981 op 20-10-2025 19:29 ]
Sigenergy 16 kWh + 15.0 omvormer + backup Gateway -----2900WP op Z, 4050WP op NNO
Heeft mogelijk te maken met: https://www.nu.nl/tech/63...ouddienst-van-amazon.htmlMarcelS1981 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:26:
nee niets, op zich wel kloten want nu gaat ie m'n accu volladen om 23.00 uur, terwijl het eigenlijk moet tussen 03.00 en 05.00 prijs technisch gezien. Het is niet anders. Ga het niet handmatig doen om 03.00 uur vannacht in iedergeval
Problemen zouden aan het oplossen zijn.
Volgens Amazon is het onderliggende probleem dat eerder op maandag 20 oktober 2025 de wereldwijde clouddiensten verstoorde, opgelost. De diensten zijn aan het herstellen en de meeste servicebewerkingen verlopen weer normaal.
Er zijn echter nog steeds berichten dat sommige gebruikers vertragingen of problemen ervaren, en het herstel kan langer duren voor bepaalde applicaties.
Belangrijke details over de storing:
Oorzaak: Het probleem lag bij de Domain Name System (DNS) in de us-east-1 regio (Noord-Virginia), wat invloed had op veel services die afhankelijk zijn van DynamoDB.
Impact: Talloze websites en apps werden getroffen, waaronder Snapchat, Duolingo, Signal en diverse bankdiensten.
Huidige status: Amazon meldt dat de herstelwerkzaamheden vorderen, maar dat er mogelijk nog wat knelpunten zijn.
[ Voor 42% gewijzigd door Laro01 op 20-10-2025 20:49 ]
Wat denken jullie, valt er vanavond ook nog wat te verdienen of (handmatig een uurtje ontladen) of alles bewaren tot morgen?
/f/image/Czx2ulFoJJISYQrmMjlyGSLU.png?f=fotoalbum_large)
Uit de screendump blijkt dat de AI dezelfde strategie hanteert: vannacht een minimale laadcyclus, morgen een PV-laadcyclus en verkoop tijdens de prijspiek.timpel_800 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:52:
Schijnbaar heeft hij een vast moment waarop hij de prijzen ophaalt. Wordt op dat moment de prijs niet opgehaald, dan probeert hij het niet nogmaals. (gelezen in De Sigenergy community)
Wat denken jullie, valt er vanavond ook nog wat te verdienen of (handmatig een uurtje ontladen) of alles bewaren tot morgen?
[Afbeelding]
@timpel_800
EDIT:
AI strategie voorbereidend: hoge prijs accu voor zelfgebruik, lage prijs netinkoop tot 100% SOC, PV gratis accu laden voor SOC-piek en maximale ontlading.
:strip_exif()/f/image/e7DpY6it1Yzdt50wmaTJLutS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door duoruvis op 21-10-2025 19:06 ]