Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Daar zou ik dan graag de wetenschappelijke onderbouwing van zien.timpel_800 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:00:
Het schijnt wel (gehoord in de BNR Nationale Autoshow) dat die omvormers in de auto daar toch niet zo goed tegen kunnen. Maar N=1
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Mooie toevoeging voor de Homey. Ik heb het geïnstalleerd. Nog wat kinderziektes, maar voor mij wel makkelijk om zonder scripts te hoeven schrijven de batterij en met name de DC lader te kunnen aansturen.shthpnz schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:23:
Ik zie dat er voor Homey sinds gister een (nieuwe) Sigenergy-app is.
Tekst van de app:
Take complete control of your Sigenergy energy ecosystem with this comprehensive Homey integration. Monitor and automate your solar production, battery storage, grid consumption, and EV charging - all from one powerful app.
COMPLETE ENERGY VISIBILITY
• Real-time monitoring of your SigenStor battery state of charge, charging/discharging power, and cell temperatures
• Track solar production from your EC Inverter with daily and lifetime yield statistics
• Monitor grid import and export with detailed per-phase power measurements
• Keep tabs on your EV DC Charger status, including vehicle battery level and bidirectional charging capabilities
INTELLIGENT AUTOMATION
Create sophisticated Flows to optimize your energy usage:
• Automatically charge your home battery when electricity prices are low
• Limit inverter output when your EV is charging to prevent grid overload
• Get instant notifications for system warnings or alarms
• Coordinate between solar production, battery storage, and EV charging for maximum self-consumption
• Enable Vehicle-to-Home (V2H) functionality to power your house from your EV during peak hours
SEAMLESS INTEGRATION
• Works locally via Modbus TCP—no cloud dependency required
• Fully integrated with Homey Energy for comprehensive energy insights
• Supports multiple devices: Battery, Inverter, Energy Meter, and EV DC Charger
• Real-time data updates (configurable from 5 seconds to 24 hours)
Perfect for homeowners who want to maximize their solar investment, reduce grid dependence, and create a truly smart, sustainable home energy system.
Elke keer dat het laden begint, wordt een laadcyclus gestart waarbij relais en schakelaars in de auto en het laadstation in- of uitschakelen. Deze componenten zijn ontworpen voor duizenden, zo niet miljoenen, schakelcycli, maar extreem frequent schakelen (elke 15 minuten) kan op de lange termijn leiden tot snellere slijtage dan bij normale laadpraktijken.daemonix schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:02:
[...]
Daar zou ik dan graag de wetenschappelijke onderbouwing van zien.
Er zitten geen relais in de auto die schakelen (tenzij je heen en weer schakelt tussen enkel- en 3 fasebedrijf). Dus nee, dat speelt geen rol. En laadpalen? Wat denk je dat de geprojecteerde levensduur daarvan is? 'Ze' willen echt wel dat je iedere 5 jaar een nieuwe koopt.osluis schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:21:
[...]
Elke keer dat het laden begint, wordt een laadcyclus gestart waarbij relais en schakelaars in de auto en het laadstation in- of uitschakelen. Deze componenten zijn ontworpen voor duizenden, zo niet miljoenen, schakelcycli, maar extreem frequent schakelen (elke 15 minuten) kan op de lange termijn leiden tot snellere slijtage dan bij normale laadpraktijken.
Er zal toch iets in de auto moeten schakelen als het slim laden (zoals in mijn geval) gestuurd wordt op de auto en niet op de laadpaal.daemonix schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:49:
[...]
Er zitten geen relais in de auto die schakelen (tenzij je heen en weer schakelt tussen enkel- en 3 fasebedrijf). Dus nee, dat speelt geen rol. En laadpalen? Wat denk je dat de geprojecteerde levensduur daarvan is? 'Ze' willen echt wel dat je iedere 5 jaar een nieuwe koopt.
Wat "ze" willen is bij de vraagstelling toch niet interessant. Het ging erom wat er goed is voor de levensduur van de auto en laadinfra.
💡 Even een technische kanttekening hierbij:osluis schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:07:
[...]
Er zal toch iets in de auto moeten schakelen als het slim laden (zoals in mijn geval) gestuurd wordt op de auto en niet op de laadpaal.
Wat "ze" willen is bij de vraagstelling toch niet interessant. Het ging erom wat er goed is voor de levensduur van de auto en laadinfra.
@daemonix @osluis
Interessante discussie — ik vroeg me hetzelfde af: hebben EV’s en thuisbatterijen eigenlijk niet een vergelijkbaar risico bij frequent schakelen?
Blijkt dus van niet:
🔹 Thuisbatterijen (zoals Sigenergy)
Die werken volledig elektronisch via halfgeleiders (IGBT’s/MOSFET’s), dus zonder fysieke relais die telkens open of dicht gaan. Het laden en ontladen verloopt vloeiend via vermogensregeling, waardoor kwartier- of zelfs minutensprongen geen enkel probleem vormen.
🔹 EV’s en laadpalen
In laadpalen zit wél een contactor per fase die sluit bij het begin van een laadsessie en opent aan het einde.
Bij normaal slim laden blijft die sessie actief, en wordt alleen het laadvermogen geregeld (via PWM of via de backend). De contactors blijven dan gesloten, dus er is geen extra slijtage.
Alleen als een systeem de sessie écht elk kwartier zou starten en stoppen, krijg je extra mechanische schakelingen – maar dat komt in de praktijk zelden voor bij moderne laadinfrastructuur.
💡 Kort samengevat:
– EV’s schakelen alleen bij het starten of stoppen van een laadsessie, niet bij vermogensaanpassing.
– Batterijen doen alles elektronisch, zonder mechanische slijtage.
– Kortom: wat voor een EV-lader ongunstig is, is voor een EV-auto of thuisbatterij gewoon business as usual.
En bijvoorbeeld een besturingsmogelijkheid voor externe koelventilatoren:kliffen schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:34:
[...]
Mooie toevoeging voor de Homey. Ik heb het geïnstalleerd. Nog wat kinderziektes, maar voor mij wel makkelijk om zonder scripts te hoeven schrijven de batterij en met name de DC lader te kunnen aansturen.
Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe F2120-16+VVM S320; LTV: Jaga’s met DBH; 2 Daikin airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s
Tnx, weer wat geleerdduoruvis schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:28:
[...]
💡 Even een technische kanttekening hierbij:
@daemonix @osluis
Interessante discussie — ik vroeg me hetzelfde af: hebben EV’s en thuisbatterijen eigenlijk niet een vergelijkbaar risico bij frequent schakelen?
Blijkt dus van niet:
🔹 Thuisbatterijen (zoals Sigenergy)
Die werken volledig elektronisch via halfgeleiders (IGBT’s/MOSFET’s), dus zonder fysieke relais die telkens open of dicht gaan. Het laden en ontladen verloopt vloeiend via vermogensregeling, waardoor kwartier- of zelfs minutensprongen geen enkel probleem vormen.
🔹 EV’s en laadpalen
In laadpalen zit wél een contactor per fase die sluit bij het begin van een laadsessie en opent aan het einde.
Bij normaal slim laden blijft die sessie actief, en wordt alleen het laadvermogen geregeld (via PWM of via de backend). De contactors blijven dan gesloten, dus er is geen extra slijtage.
Alleen als een systeem de sessie écht elk kwartier zou starten en stoppen, krijg je extra mechanische schakelingen – maar dat komt in de praktijk zelden voor bij moderne laadinfrastructuur.
💡 Kort samengevat:
– EV’s schakelen alleen bij het starten of stoppen van een laadsessie, niet bij vermogensaanpassing.
– Batterijen doen alles elektronisch, zonder mechanische slijtage.
– Kortom: wat voor een EV-lader ongunstig is, is voor een EV-auto of thuisbatterij gewoon business as usual.
verstappen33 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:16:
Vraagje over de gateway.
Ik ben voornemens om de SigenStor toch buiten te plaatsen onder de car-port.
Dit ivm de DC-EV charger die ik toch graag wil hebben als we komend jaar een EV aanschaffen.
Maar ik zou ook graag de gateway willen hebben. Echter heb ik geen ruimte om de gateway in de meterkast te plaatsen.
Ik lees gemixte verhalen over buiten plaatsen.
Plek is gewoon droog en beschut.
Maar ik hoor graag waar jullie de gateway hebben geplaatst en waar ik evt rekening mee moet houden als ik hem toch buiten wil plaatsen. De max gateway is afsluitbaar. De kleine uitvoering niet.
Is dat ding überhaupt afsluitbaar met een slotje of iets dergelijks? 😅
:strip_exif()/f/image/Q2Irqd7mnKTOgIx2ZGkzMxXt.jpg?f=fotoalbum_large)
Gewoon buiten ivm de herrie. Beter voor de koeling. De max gateway is afsluitbaar. De kleine uitvoering niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Darth_Fedor op 01-11-2025 23:42 ]
"May The Force be with me"
Hier komt hij in de berging te staan. Maar ik heb daar wel de mogelijkheid tot vloerkoeling. Ben benieuwdosluis schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:27:
[...]
osluis in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"
Heb je voldoende ventilatie, dan zal het wel meevallen. Heb je een kleine ruimte of weinig circulatie, dan kan het wel oplopen. Let wel, aan de rechter kant zit de koeling van de electronica in de batterij zelf voor zover ik weet en niet de accupack zelf.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Nog 1 laatste vraag over de aanpassing van de meterkast voor de Gateway.
Als ik het goed heb begrepen komt de gateway tussen de hoofdschakelaar en de rest van de meterkast.
Mijn meterkast is voorzien van 3-fasen en ik ben geen installateur 😅
Maar kan iemand mij beknopt uitleggen hoe dit aangesloten gaat worden in de meterkast?
Ik heb een groene pijl getekend die van de hoofdschakelaar naar een soort verdeeldoos gaat, vanuit daar worden alle aardlekschakelaars etc. aangesloten.
Alvast bedankt.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Bij mij is het zo geïnstalleerd dat direct vanaf de hoofdschakelaar naar de gateway gaat en vanaf de gateway dan weer terug naar het aansluitblok. Let wel dan draait het hele huis op de backup; de omvormer moet daar wel op berekend zijn. In mijn geval gaat het om een 17kW omvormer en dus geen probleem.verstappen33 schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:34:
Bedankt voor alle informatie tot nu toe.
Nog 1 laatste vraag over de aanpassing van de meterkast voor de Gateway.
Als ik het goed heb begrepen komt de gateway tussen de hoofdschakelaar en de rest van de meterkast.
Mijn meterkast is voorzien van 3-fasen en ik ben geen installateur 😅
Maar kan iemand mij beknopt uitleggen hoe dit aangesloten gaat worden in de meterkast?
Ik heb een groene pijl getekend die van de hoofdschakelaar naar een soort verdeeldoos gaat, vanuit daar worden alle aardlekschakelaars etc. aangesloten.
Alvast bedankt.
[Afbeelding]
[ Voor 25% gewijzigd door ArPi75 op 02-11-2025 13:59 ]
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Ja zo zal het ook bij mij zijn.ArPi75 schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:58:
[...]
Bij mij is het zo geïnstalleerd dat direct vanaf de hoofdschakelaar naar de gateway gaat en vanaf de gateway dan weer terug naar het aansluitblok. Let wel dan draait het hele huis op de backup; de omvormer moet daar wel op berekend zijn. In mijn geval gaat het om een 17kW omvormer en dus geen probleem.
Mijn setup zal initieel 4x10kw met een 17KW omvormer worden.
Maar dan heb ik het plaatje wel compleet.
Ik neem aan dat de kabels richting en vanaf de gateway 5x10mm2 zullen zijn?
Bij mij leggen ze 4x10mm2 40m maar dit heeft te maken dat ze geen aarde erbij hoeven te trekken omdat deze al in de garage aanwezig is (Lijkt me?)verstappen33 schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:15:
[...]
Ja zo zal het ook bij mij zijn.
Mijn setup zal initieel 4x10kw met een 17KW omvormer worden.
Maar dan heb ik het plaatje wel compleet.
Ik neem aan dat de kabels richting en vanaf de gateway 5x10mm2 zullen zijn?
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Voor 40 m is 10 mm2 dan weer matig. Het zal een -as kabel zijn, dus 5 aders mag ik hopen.mvrooij schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:47:
[...]
Bij mij leggen ze 4x10mm2 40m maar dit heeft te maken dat ze geen aarde erbij hoeven te trekken omdat deze al in de garage aanwezig is (Lijkt me?)
Laat de API zitten, helemaal niet nodig, moeten we die slimme gasten nou werkelijk vertellen dat als je de 15 minuut prijzen wel heb je daarmee de 4 kwartier prijzen van 1 heel uur bij elkaar optelt en deelt door 4 voor het uur tarief, klopt als een bus hoorBschnitz schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:42:
[...]
Sigen blijft volhouden dat het niet kan, desondanks dat de API zegt van wel.
En dat is wat ik al even geleden betoogd heb.Djaro schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:55:
[...]
Laat de API zitten, helemaal niet nodig, moeten we die slimme gasten nou werkelijk vertellen dat als je de 15 minuut prijzen wel heb je daarmee de 4 kwartier prijzen van 1 heel uur bij elkaar optelt en deelt door 4 voor het uur tarief, klopt als een bus hoor
Ik wil graag voorkomen dat bij het laden van de EV er stroom uit de Sigenstor gehaald wordt. De energieprijs maakt niet uit, deze mag altijd van het grid komen omdat de werkgever de laadkosten vergoed. Momenteel plan ik de laadsessies en geef ik in de SigenApp een spike load aan, hierdoor snap de AI dat deze stroom vraag niet vanuit de accu voorzien kan worden en zal dan via het grid gaan importeren.
Is er een manier om ervoor te zorgen dat dit automatisch zo gaat? Ik heb al wat dingen gelezen over het aansluiten van de laadpaal voor de grid meter in de meterkast zodat de Sigenstor dit niet eens ziet maar dat voelt niet helemaal juist. Ik weet ook dat er de optie is om Shelly apparaten te koppelen, is er iets mogelijk met een Shelly EM3 (3 fase CT power sensor)?
Zijn er meer mensen met deze uitdaging, of beter nog, met een oplossing
Ik heb ook een Shell laadpaal. Ik heb deze nog voor de gateway aangesloten. Hierdoor is de Sigenergy thuisbatterij blind voor dit vermogen. Als ik de auto laadt zie je dit niet terug in de Sigenergy app. Dus ontlaadt de batterij ook niet. Wel is de laadpaal dynamisch, zodat de hoofdaansluiting nooit overbelast raakt. Werkt voor mij zeer fijn zo.RobvanHamersvel schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:34:
Ik heb nu een aantal maanden de Sigenstore staan in de SigenAI mode (max profit). Nu zit ik alleen met het volgende vraagstuk. Ik heb een 'domme' laadpaal aan huis (NewMotion / Shell Reacharge Home Advanced 2).
Ik wil graag voorkomen dat bij het laden van de EV er stroom uit de Sigenstor gehaald wordt. De energieprijs maakt niet uit, deze mag altijd van het grid komen omdat de werkgever de laadkosten vergoed. Momenteel plan ik de laadsessies en geef ik in de SigenApp een spike load aan, hierdoor snap de AI dat deze stroom vraag niet vanuit de accu voorzien kan worden en zal dan via het grid gaan importeren.
Is er een manier om ervoor te zorgen dat dit automatisch zo gaat? Ik heb al wat dingen gelezen over het aansluiten van de laadpaal voor de grid meter in de meterkast zodat de Sigenstor dit niet eens ziet maar dat voelt niet helemaal juist. Ik weet ook dat er de optie is om Shelly apparaten te koppelen, is er iets mogelijk met een Shelly EM3 (3 fase CT power sensor)?
Zijn er meer mensen met deze uitdaging, of beter nog, met een oplossing
Nee, het installatie werk laat ik aan de installateur over.timpel_800 schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:23:
Dat zou wel mijn advies zijn ja 5g10mm2
Ga je het wel zelf installeren? @verstappen33
Wel ga ik zelf de kabels trekken vanuit de meterkast naar de oprit.
Ik heb er al een loze leiding naartoe liggen, dus een kleine moeite.
Scheelde 250 euro op de factuur als ik alles zelf voorbereid.
Wilde hier even verifiëren of het klopt wat de installateur had aangegeven.
De offerte is bijna rond, hopelijk komende week alle puntjes op de i.
Advies van de installateur, die heeft de kabel ook geleverd. Er ligt onderling tussen de garage en woonhuis een 6mm2 kabel maar er moet er 1 bij en het advies van HD Solar was om zeker voor 10mm2 te gaan bij 40m. Het zijn 4 aders en idd een YMvK-AS kabel.daemonix schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:53:
[...]
Voor 40 m is 10 mm2 dan weer matig. Het zal een -as kabel zijn, dus 5 aders mag ik hopen.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Ik ben sinds kort overgestapt naar Tibber en heb mijn Sigenergy SigenStor (27 kWh) ingesteld op AI mode – maximale winst.
Alleen loop ik een beetje vast op de instellingen voor inkoop en verkoop. Ik zie dat sommigen met een multiplier of vaste opslag werken (zoals 1,21x prijs + 12,2 of 1,18x prijs + 6), maar ik heb geen goed beeld wat nu gangbaar is bij Tibber-gebruikers.
Bestaat er misschien een gedeeld Google-document of overzicht waarin iedereen aangeeft bij welke energieleverancier hij zit en welke instellingen (inkoop/verkoop) hij gebruikt?
Lijkt me superhandig om wat vergelijkingsmateriaal te hebben, zeker nu de AI nog wat grillig reageert op prijsfluctuaties.
Alvast bedankt! 🙌
@Enzoz89, goede vraag — en eentje die vaak terugkomt bij nieuwe Sigenstor-gebruikers.Enzoz89 schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:47:
Hoi allemaal,
Ik ben sinds kort overgestapt naar Tibber en heb mijn Sigenergy SigenStor (27 kWh) ingesteld op AI mode – maximale winst.
Alleen loop ik een beetje vast op de instellingen voor inkoop en verkoop. Ik zie dat sommigen met een multiplier of vaste opslag werken (zoals 1,21x prijs + 12,2 of 1,18x prijs + 6), maar ik heb geen goed beeld wat nu gangbaar is bij Tibber-gebruikers.
Bestaat er misschien een gedeeld Google-document of overzicht waarin iedereen aangeeft bij welke energieleverancier hij zit en welke instellingen (inkoop/verkoop) hij gebruikt?
Lijkt me superhandig om wat vergelijkingsmateriaal te hebben, zeker nu de AI nog wat grillig reageert op prijsfluctuaties.
Alvast bedankt! 🙌
Wellicht kunnen we als community hiermee beginners helpen om hun AI-strategie beter af te stemmen op hun leverancier en contracttype.
Onderstaande concepttabel met enkele fictieve voorbeelden vat samen welke buy/sell-instellingen en AI-modi gebruikers momenteel hanteren bij o.a. Tibber en Zonneplan.
Het plan is om deze (met jullie aanvullingen) op te nemen in de FAQ-intro van deel 2, zodat iedereen er snel bij kan.
Opmerkingen, verbeteringen of uitbreidingen zijn uiteraard welkom! 👇
/f/image/iBheS9q0PrEnV5iFA2dHK0lq.png?f=fotoalbum_large)
💡 Toelichting:
De Sigenergy-AI werkt altijd op basis van EPEX 15-minutenprijzen (QH).
Dat staat los van je leverancier.
Het verschil zit in de facturatie:
– Tibber rekent af per 15 minuten, dus exact volgens de prijsschommelingen waarop de AI reageert.
– Zonneplan rekent af per uur, waardoor korte prijsdalingen of pieken gemiddeld worden.
De AI zelf ziet dus altijd kwartierprijzen, maar jouw energieleverancier bepaalt hoe fijnmazig je uiteindelijk betaalt of ontvangt.
Hopelijk helpt dit om de AI-logica wat beter te plaatsen – zeker nu steeds meer gebruikers overstappen naar dynamische contracten. ⚡
[ Voor 11% gewijzigd door duoruvis op 03-11-2025 09:53 ]
Ik heb dus geen gateway, alleen de batterij en in de meterkast na de hoofdschakelaar de stroommeter die met de SigenStor communiceert. Zou de laadpaal dan tussen de hoofdschakelaar en stroommeter aangesloten moeten worden? Ik ga dit overigens niet zelf doen maar zal daar dan een elektricien voor inschakelen, ik wil alleen even goed weten welke opdracht ik moet geven.Adze schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:58:
[...]
Ik heb ook een Shell laadpaal. Ik heb deze nog voor de gateway aangesloten. Hierdoor is de Sigenergy thuisbatterij blind voor dit vermogen. Als ik de auto laadt zie je dit niet terug in de Sigenergy app. Dus ontlaadt de batterij ook niet. Wel is de laadpaal dynamisch, zodat de hoofdaansluiting nooit overbelast raakt. Werkt voor mij zeer fijn zo.
Nou, Zonneplan stuurt misschien wel met uurprijzen, maar de Sigenergy werkt alleen met kwartierprijzen, dus voor je batterij maakt het eigenlijk niks uit. Die volgt gewoon de Epex QH. Waardoor hij net zo vaak schakelt als bij Tibber, of begrijp ik jou verkeerd?💡 Toelichting:
Tibber werkt met 15-minutenprijzen (EPEX QH), Zonneplan met uurprijzen (EPEX H).
Daardoor reageert AI bij Tibber veel sneller op prijsschommelingen – meer winst, maar ook meer cycli –
terwijl Zonneplan rustiger stuurt met minder schakelingen – meer stabiliteit, minder pieken.
Hopelijk helpt dit om de AI-logica wat beter te plaatsen – zeker nu steeds meer gebruikers overstappen naar dynamische contracten. ⚡
Goed gezien @timpel_800 👍 — het was inderdaad onduidelijk beschreven en in de tabel weergegeven.timpel_800 schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:10:
[...]
Nou, Zonneplan stuurt misschien wel met uurprijzen, maar de Sigenergy werkt alleen met kwartierprijzen, dus voor je batterij maakt het eigenlijk niks uit. Die volgt gewoon de Epex QH. Waardoor hij net zo vaak schakelt als bij Tibber, of begrijp ik jou verkeerd?
De correctie/aanpassing wordt dan (de tabel aanpassing doe ik later vandaag):
💡 Toelichting:
– Tibber rekent af per 15 minuten, dus exact volgens de prijsschommelingen waarop de AI reageert.
– Zonneplan rekent af per uur, waardoor korte prijsdalingen of pieken gemiddeld worden.
De AI zelf ziet dus altijd kwartierprijzen,
maar jouw energieleverancier bepaalt hoe fijnmazig je uiteindelijk betaalt of ontvangt. ⚡
duoruvis schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:15:
[...]
@Enzoz89, goede vraag — en eentje die vaak terugkomt bij nieuwe Sigenstor-gebruikers.
Wellicht kunnen we als community hiermee beginners helpen om hun AI-strategie beter af te stemmen op hun leverancier en contracttype.
Onderstaande concepttabel met enkele fictieve voorbeelden vat samen welke buy/sell-instellingen en AI-modi gebruikers momenteel hanteren bij o.a. Tibber en Zonneplan.
Het plan is om deze (met jullie aanvullingen) op te nemen in de FAQ-intro van deel 2, zodat iedereen er snel bij kan.
Opmerkingen, verbeteringen of uitbreidingen zijn uiteraard welkom! 👇
[Afbeelding]
💡 Toelichting:
Tibber werkt met 15-minutenprijzen (EPEX QH), Zonneplan met uurprijzen (EPEX H).
Daardoor reageert AI bij Tibber veel sneller op prijsschommelingen – meer winst, maar ook meer cycli –
terwijl Zonneplan rustiger stuurt met minder schakelingen – meer stabiliteit, minder pieken.
/f/image/FoTcguDm1Xv9kuC1N9PD2Ibp.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben redelijk tevreden met dit resultaat. mijn instelling is zoals HDSolar me heeft aanbevolen "balanced" met voor import en export dezelfde prijs. (1.21 Epex +14,3)
/f/image/6zg90SmcNxzRh8JVvvhRWgZg.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb ongeveer 20 cycli gehad dus dat is in mijn geval uitgaande dat de accu's na 10.000 cycli afgeschreven zijn € 3,40 afschrijving.
/f/image/hoLx9guEBA2CCGAyX4cQHdxS.png?f=fotoalbum_large)
Mijn Wp heeft 411 kwh gebruikt a € 89,95= 0219/kwh (dynamische prijs op het moment van gebruik)
PV bracht op 434Kwh voor €99,81=0.23/kwh(dynamische prijs op het moment van gebruik)
Voor de stroom die ik van de grid heb afgenomen heb ik 1062-307.1= 757.9 bij € 106.5 is dat € 0.1405/kwh
Oktober was de eerste maand met kwartier prijzen ik zie geen verschil in de reactie van mijn Ai. .Deze reageert n.m.m. ook bij Zonneplan gewoon op de kwartier prijzen van de Epex. Wat ik niet kan controleren is of Zonneplan met zijn gemiddelde uurprijzen mij adequaat afrekent.
zie toelichting "terwijl Zonneplan rustiger stuurt met minder schakelingen – meer stabiliteit, minder pieken.
unquote
Ik ben benieuwd waarop Duoruvis dit dan ook baseert
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,
@Mipatje Dank voor je bericht en nuance!Mipatje schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:52:
[...]
[Afbeelding]
Ik ben redelijk tevreden met dit resultaat. mijn instelling is zoals HDSolar me heeft aanbevolen "balanced" met voor import en export dezelfde prijs. (1.21 Epex +14,3)
[Afbeelding]
Ik heb ongeveer 20 cycli gehad dus dat is in mijn geval uitgaande dat de accu's na 10.000 cycli afgeschreven zijn € 3,40 afschrijving.
[Afbeelding]
Mijn Wp heeft 411 kwh gebruikt a € 89,95= 0219/kwh (dynamische prijs op het moment van gebruik)
PV bracht op 434Kwh voor €99,81=0.23/kwh(dynamische prijs op het moment van gebruik)
Voor de stroom die ik van de grid heb afgenomen heb ik 1062-307.1= 757.9 bij € 106.5 is dat € 0.1405/kwh
Oktober was de eerste maand met kwartier prijzen ik zie geen verschil in de reactie van mijn Ai. .Deze reageert n.m.m. ook bij Zonneplan gewoon op de kwartier prijzen van de Epex. Wat ik niet kan controleren is of Zonneplan met zijn gemiddelde uurprijzen mij adequaat afrekent.
zie toelichting "terwijl Zonneplan rustiger stuurt met minder schakelingen – meer stabiliteit, minder pieken.
unquote
De toelichting is inmiddels aangepast nav bericht timpel_800:
💡 Toelichting:
De AI zelf ziet dus altijd kwartierprijzen,
maar jouw energieleverancier bepaalt hoe fijnmazig je uiteindelijk betaalt of ontvangt. ⚡
Mipatje, lees deze eens en check of jouw batterij ging laden op 30 oktober op het duurste tarief ?Mipatje schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:52:
Oktober was de eerste maand met kwartier prijzen ik zie geen verschil in de reactie van mijn Ai. .
Djaro in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"
de reacties:
Pistoletje in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"
duoruvis in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"
Djaro schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:41:
[...]
Mipatje, lees deze eens en check of jouw batterij ging laden op 30 oktober op het duurste tarief ?
de reacties:
/f/image/y7ASRdGWsAzGehD90FWcvQAQ.png?f=fotoalbum_large)
Zoals ik zei reageert de AI op de hoge en lage kwartierprijzen. Ging n.m.m. niet laden op het hoogste tarief maar ontladen. Het probleem is dat ik niet kan zien hoe Zonneplan die prijzen verwerkt. Het probleem voor mij is ga ik door het Zonneplan i.v.m. de bonus of stap ik over na Tibber met kwartier prijzen en verlate informatie.
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,
Zoals ik het plaatje zie heeft de sig wel degelijk geladen en ontladen in hetzelfde uur, heeft je een eurotje gekostMipatje schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:33:
[...]
[Afbeelding]
Zoals ik zei reageert de AI op de hoge en lage kwartierprijzen. Ging n.m.m. niet laden op het hoogste tarief maar ontladen. Het probleem is dat ik niet kan zien hoe Zonneplan die prijzen verwerkt. Het probleem voor mij is ga ik door het Zonneplan i.v.m. de bonus of stap ik over na Tibber met kwartier prijzen en verlate informatie.
Komt niet zo vaak voor hoor zon grote afwijkingen per 15 minuten dacht ik dus zal wel loslopen
Nee hij ginDjaro schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:41:
[...]
Mipatje, lees deze eens en check of jouw batterij ging laden op 30 oktober op het duurste tarief ?
de reacties:
Klopt nu begrijp wat je bedoelt. Dus wat moeten we over naar Tibber of de bonusDjaro schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:14:
[...]
Zoals ik het plaatje zie heeft de sig wel degelijk geladen en ontladen in hetzelfde uur, heeft je een eurotje gekost![]()
Komt niet zo vaak voor hoor zon grote afwijkingen per 15 minuten dacht ik dus zal wel loslopen
of naar zelf proggen met eigen mode.Mipatje schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:28:
[...]
Klopt nu begrijp wat je bedoelt. Dus wat moeten we over naar Tibber of de bonus
Ik heb elke mogelijkheid met min 5 cent verschil benut, dus veel dagen 2x vol en leeg.
Maar heb ook nog steeds moeten betalen, zon opbrengst is beetje tegengevallen deze maand.
1887 KW voor de prijs van 81,84 = 4,3 cent per kw, kan ik mee leven
hier mijn resultaten:
![]() | ![]() |
Ik zit in dezelfde spagaat, de zonnebonus is elke maand ongeveer 5 euro in mijn geval, dus de vraag is of de overstap naar Tibber die 5 euro opleverd. Die 5 euro moet dus komen van:
1. Extra opbrengten door goekoper inkopen op basis van kwartierprijzen
2. Geen extra kosten door "duur" laden omdat een goedkoop kwartier in een "duurder" uur valt bij Zonneplan
Naast de financiele afweging is transparantie me ook wat waard, ik vind het "fijn" als het gewoon klopt
Jep ... eens, met zelf proggen begonnen toen er opeens geen prijzen beschikbaar waren en het maar eens maandje vol gehouden om te zien wat het brengt , denk wel dat er meer te halen valt met 15 min prijzen.RobvanHamersvel schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:02:
Een van de redenen waarom ik Sigenergy heb gekozen is zodat ik zelf niet hoef te programmeren.
Ik zit in dezelfde spagaat, de zonnebonus is elke maand ongeveer 5 euro in mijn geval, dus de vraag is of de overstap naar Tibber die 5 euro opleverd. Die 5 euro moet dus komen van:
1. Extra opbrengten door goekoper inkopen op basis van kwartierprijzen
2. Geen extra kosten door "duur" laden omdat een goedkoop kwartier in een "duurder" uur valt bij Zonneplan
Naast de financiele afweging is transparantie me ook wat waard, ik vind het "fijn" als het gewoon klopt
Zal vooral voor gebruikers met kleine batterij een stuk beter zijn.
Voorbeeld:
Vannacht is de stroom 15 cent, dus iedereen zal afgeladen zijn en dumpen rond 07:00 en 0800 .
Dus batterij leeg.
Hier komt dan de "zonnebonus" langs als je op 15 mins zit die zelf de kleinste batterij ook kan benutten.
04-11 09:45-10:00 laden (21,9) en 10:00-1015 lossen (30,8)
Zo zijn er vaker van die momenten te vinden nu ik ook de 15m prijzen beetje bekijk.
Ben wel bang dat ook de zonneplanners dan weer nutteloos laden (24,5c) en lossen (25,7c) morgen op dat tijdstip
Niet bij mij zo te zien, blijft na het inslaan van 15c rustig zijn ding doen.Djaro schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:32:
[...]
Jep ... eens, met zelf proggen begonnen toen er opeens geen prijzen beschikbaar waren en het maar eens maandje vol gehouden om te zien wat het brengt , denk wel dat er meer te halen valt met 15 min prijzen.
Zal vooral voor gebruikers met kleine batterij een stuk beter zal zijn.
Voorbeeld:
Vannacht is de stroom 15 cent, dus iedereen zal afgeladen zijn en dumpen rond 07:00 en 0800 .
Dus batterij leeg.
Hier komt dan de "zonnebonus" langs als je op 15 mins zit die zelf de kleinste batterij ook kan benutten.
04-11 09:45-10:00 laden (21,9) en 10:00-1015 lossen (30,8)
Zo zijn er vaker van die momenten te vinden nu ik ook de 15m prijzen beetje bekijk.
Ben wel bang dat ook de zonneplanners dan weer nutteloos laden (24,5c) en lossen (25,7c) morgen op dat tijdstip
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Jep, dat klopt, bij jouw reageert tie niet op een verschil van 8 cent, omdat jij al meer verschil ertussen hebt gezet met je aangepaste tarieven (iets van 12 cent lijkt het zo op het oog).Bschnitz schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:35:
[...]
Niet bij mij zo te zien, blijft na het inslaan van 15c rustig zijn ding doen.
Het verschil tussen Tibber en Zonneplan lijkt op papier eenvoudig: kwartierprijzen versus uurprijzen.
Maar zodra je dieper kijkt naar de AI-reacties van de SigenStor, ontvouwt zich een subtieler spel.
De AI denkt namelijk altijd in kwartieren — het algoritme berekent zijn laad- en ontlaadmomenten op basis van EPEX-QH-data.
Daarmee is de AI, in feite, volledig neutraal.
Alleen de verrekening door de leverancier bepaalt of dat gedrag exact rendeert.
Bij Tibber wordt de gebruiker dus één-op-één afgerekend op wat de AI doet: elk kwartier telt.
Zonneplan daarentegen middelt vier kwartieren tot een uurwaarde.
Een AI-reactie die in kwartier één perfect was, kan daardoor in kwartier vier deels geneutraliseerd worden.
De strategieën verschillen dus niet in slimheid, maar in de manier waarop slimheid wordt beloond.
En precies daar begint het spanningsveld in de community.
Tibberianen zouden theoretisch open kunnen zijn over hun aanpak — hun data spreekt immers “eerlijker” terug.
Zonneplanners hebben meer reden om hun kaarten tegen de borst te houden: wat bij de één gunstig oogt, kan bij de ander onverklaarbaar uitpakken door het uurmiddelingseffect.
Toch is het vaak juist een Zonneplan-gebruiker die het experiment deelt, met alle kwetsbaarheid van dien.
Wie dat doet, verdient meer dan een duimpje; het is een bijdrage aan collectief inzicht.
Wat opvalt, is dat openheid zelden spontaan ontstaat, maar groeit uit vertrouwen.
Iedereen voelt het spanningsveld tussen delen en beschermen — zeker in een context waarin data direct aan financiële uitkomsten raakt.
Toch kan transparantie juist de hefboom zijn voor beter begrip van de AI zelf.
Pas als we meer praktijkvoorbeelden van Tibber én Zonneplan naast elkaar leggen, ontstaat het grotere beeld:
niet welke leverancier “beter” is, maar hoe de AI zich verhoudt tot menselijke strategie, tariefstructuur en seizoenslogica.
Zodra de kwartierprijzen gemeengoed worden, vervaagt dat verschil.
Dan telt niet langer de leverancier, maar de gebruiker die zijn AI begrijpt —
die weet wanneer te vertrouwen op de machine, en wanneer bewust bij te sturen.
Misschien is dat uiteindelijk de kern van deze hele oefening:
AI mag dan rekenen, maar inzicht ontstaat pas als iemand het durft te delen.
osluis schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:05:
Kleine update over de voortgang met de koeling. Het is klaar. De definitieve ventilatoren zijn geplaatst. Kapjes zitten erop en alles is weggewerkt. Nu achterover zitten en een pintje open ploppen. Ben er stik tevreden mee al zeg ik het zelf. Alles klikt op zijn plek (onderaan beginnen met bouwen en kan makkelijk weer verwijderd worden. Koppeling tussen de modulen is met JST stekkers gemaakt. Als ik later nog twee batterijen erop plaats klik ik er een paar nieuwe bij.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/CpxWVh54q5XrUgqapbHtATs4.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze kwam ik tegen in de sigen Community. Het zonnepaneel voedt de fans 😁
Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe F2120-16+VVM S320; LTV: Jaga’s met DBH; 2 Daikin airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s
Ik werd getriggerd het goede resultaat van Djaro 4,3 cent per kwh.Djaro schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:59:
[...]
of naar zelf proggen met eigen mode.
Ik heb elke mogelijkheid met min 5 cent verschil benut, dus veel dagen 2x vol en leeg.
Maar heb ook nog steeds moeten betalen, zon opbrengst is beetje tegengevallen deze maand.
1887 KW voor de prijs van 81,84 = 4,3 cent per kw, kan ik mee leven![]()
hier mijn resultaten:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb een wezenlijke fout gemaakt mijn afschrijving per cycle is niet 0.17 maar €1,70. Dus er komt 34€ bij.
Voor de stroom die ik van de grid heb afgenomen heb ik 1062-307.1= 757.9 bij € 106.5 + 34=140.5: 757.9 = € 0.185/kwh. Ik meen dat deze prijs een veel reëlere prijs is.
Ik dacht eraan mijn systeem met nog 9 of 18 Kwh uit te breiden. Ervan uitgaand dat 9kwh extra rond 3500€ kost, is dat nauwelijks terug te verdienen. Met 17kw omvormer en 32kwh accu kan ik bijna alle pieken en dalen in de stroomprijs benutten.
Ik heb me veel moeite gedaan om een systeem te kopen dat met mijn verbruik in overeenstemming was. Er bestaan diversen berekeningen en 32 KH met 17kw kwamen als een optimale oplossing.
Ik ben heel benieuwd wat de prijs/kwh bij Djaro is als je de afschrijving meerekent. M.a.w. wat kost jou een cycle ervan uitgaand dat je het systeem op 10.000 cycle afschrijft en dit meeneemt in je prijs per kwh.
Wat is de zin van een koeling van een systeem dat buiten staat? Ook bij 30 graden wordt het in de zon niet overdreven warm hier. Getest met de infrarood meter.timpel_800 schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:42:
[...]
[Afbeelding]
https://solarmagazine.nl/...erij-met-15-jaar-garantieUit praktijkgegevens van duizenden installaties blijkt volgens 1KOMMA5° dat een gemiddeld huishouden slechts 271 laadcycli per jaar gebruikt. Dit betekent dat de batterij in werkelijkheid meer dan 30 jaar mee kan gaan.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Ik zit er heel anders in.Mipatje schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:24:
[...]
Ik werd getriggerd het goede resultaat van Djaro 4,3 cent per kwh.
Ik heb een wezenlijke fout gemaakt mijn afschrijving per cycle is niet 0.17 maar €1,70. Dus er komt 34€ bij.
Voor de stroom die ik van de grid heb afgenomen heb ik 1062-307.1= 757.9 bij € 106.5 + 34=140.5: 757.9 = € 0.185/kwh. Ik meen dat deze prijs een veel reëlere prijs is.
Ik dacht eraan mijn systeem met nog 9 of 18 Kwh uit te breiden. Ervan uitgaand dat 9kwh extra rond 3500€ kost, is dat nauwelijks terug te verdienen. Met 17kw omvormer en 32kwh accu kan ik bijna alle pieken en dalen in de stroomprijs benutten.
Ik heb me veel moeite gedaan om een systeem te kopen dat met mijn verbruik in overeenstemming was. Er bestaan diversen berekeningen en 32 KH met 17kw kwamen als een optimale oplossing.
Ik ben heel benieuwd wat de prijs/kwh bij Djaro is als je de afschrijving meerekent. M.a.w. wat kost jou een cycle ervan uitgaand dat je het systeem op 10.000 cycle afschrijft en dit meeneemt in je prijs per kwh.
Ik heb die dingen aangeschaft om nu mijn energierekening te verlagen.
Geld krijg ik niet meer terug, dus ik probeer eruit te halen wat er uit te halen valt.
Ik schrijf het systeem niet af in 10.000 cycles, het systeem is nog gegarandeerd 70% capaciteit na 10.000 cycles, dan is die niet kapot of weg ?
Voor mij zijn er andere zaken die spelen, noodstroom voorziening b.v.
Minder dure verbinding met de grid noodzakelijk wat giga scheelt.
bizar hoog stroomverbruik hier minderen
Ik heb die investering er zwz uit in een jaar of 5.
Een extra batterij is ook niet terug te verdienen als die 3500 kost, dan moet je 35000 kw down en up loaden met 10 cent verschil voor je die terug hebt, dus nee lijkt me niet zinnig inderdaad.
Heb jij ook een stack van 6 batterijen? Wat mij opvalt (en dan heb ik er nog maar 4) is dat de temperatuur oploopt naarmate je verder van de grond komt. Ik vermoed dat die komt omdat de bovenste batterij een pass through is richting de omvormer voor alles wat eronder staat.daemonix schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:49:
[...]
Wat is de zin van een koeling van een systeem dat buiten staat? Ook bij 30 graden wordt het in de zon niet overdreven warm hier. Getest met de infrarood meter.
Hahaha, die heeft net wat minder oog gehad voor de afwerking. Valt mij wel op dat hij voornamelijk de omvormer aan het koelen is, maar dat hij daar juist de warme lucht terug naar binnen blaast, ipv afvoert. Lijkt mij juist averechts te werken of minimaal minder efficient.timpel_800 schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:42:
[...]
[Afbeelding]
Zo zit ik er ook een beetje in, nu investeren in een lagere energie rekening..Djaro schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:42:
[...]
Ik zit er heel anders in.
Ik heb die dingen aangeschaft om nu mijn energierekening te verlagen.
Geld krijg ik niet meer terug, dus ik probeer eruit te halen wat er uit te halen valt.
Ik schrijf het systeem niet af in 10.000 cycles, het systeem is nog gegarandeerd 70% capaciteit na 10.000 cycles, dan is die niet kapot of weg ?
Voor mij zijn er andere zaken die spelen, noodstroom voorziening b.v.
Minder dure verbinding met de grid noodzakelijk wat giga scheelt.
bizar hoog stroomverbruik hier minderen![]()
Ik heb die investering er zwz uit in een jaar of 5.
Een extra batterij is ook niet terug te verdienen als die 3500 kost, dan moet je 35000 kw down en up loaden met 10 cent verschil voor je die terug hebt, dus nee lijkt me niet zinnig inderdaad.
Het ligt een beetje aan je totaal verbruik en of handelen in de toekomst lucratief blijft.
Als ik mijn installateur moet geloven scheelt het mij ongeveer 1300 euro per jaar aan energie, en zelfs 2200 euro als ik ook de opbrengst van handelen meereken.. de totale installatie zal ik dan rond de 6-7 jaar terug verdienen als het lucratief blijft.
Batterij ontwikkeling gaat vrij hard, nu is 10kwh per module de standaard, maar de dichtheid zal over 5 of 10 jaar misschien wel 20 of zelfs 30kwh zijn..
Als ik over 10 jaar ga upgraden van 10kwh modules naar bijvoorbeeld 20kwh dan blijf je minimaal hetzelfde besparen (misschien nog wel meer aangezien de energie behoefte eigenlijk alleen maar toeneemt). Dan verdien je binnen 2-3 jaar een nieuwe module terug..
Het addertje onder het gras is dat je vanuit een 0-punt moet rekenen (dus zonder batterij).
Daarnaast een batterij is ook weer meerwaarde voor je huis, als je over 5-10 jaar toch wilt verhuizen dan maakt het je huis wel aantrekkelijker, of je verhuisd de boel gewoon mee
Ik ben helemaal voorstander van de Sigenergy en wil dus niet negatief doen, maar 6-7 jaar terugverdientijd lijkt mij veel te rooskleurig voorgerekend.verstappen33 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:05:
[...]
Zo zit ik er ook een beetje in, nu investeren in een lagere energie rekening..
Het ligt een beetje aan je totaal verbruik en of handelen in de toekomst lucratief blijft.
Als ik mijn installateur moet geloven scheelt het mij ongeveer 1300 euro per jaar aan energie, en zelfs 2200 euro als ik ook de opbrengst van handelen meereken.. de totale installatie zal ik dan rond de 6-7 jaar terug verdienen als het lucratief blijft.
Batterij ontwikkeling gaat vrij hard, nu is 10kwh per module de standaard, maar de dichtheid zal over 5 of 10 jaar misschien wel 20 of zelfs 30kwh zijn..
Als ik over 10 jaar ga upgraden van 10kwh modules naar bijvoorbeeld 20kwh dan blijf je minimaal hetzelfde besparen (misschien nog wel meer aangezien de energie behoefte eigenlijk alleen maar toeneemt). Dan verdien je binnen 2-3 jaar een nieuwe module terug..
Het addertje onder het gras is dat je vanuit een 0-punt moet rekenen (dus zonder batterij).
Daarnaast een batterij is ook weer meerwaarde voor je huis, als je over 5-10 jaar toch wilt verhuizen dan maakt het je huis wel aantrekkelijker, of je verhuisd de boel gewoon mee
Voor mijn eigen systeem kom ik al op 6 cent afschrijving per kWh (uitgaande van het totaal aantal cycles vermenigvuldigd met de capaciteit van de accu). Deel je aanschafprijs door die waarde en dat komt bij mij op 6 cent uit. Ik vermoed dat het systeem dan geen restwaarde van €0 heeft, maar het zal vermoedelijk dichter bij 0 liggen dan bij 50%, dan nog kost het altijd 4-5 cent per kWh. Vervolgens heb je zowel bij volladen als bij ontladen verliezen (zeker als je laadt vanuit het net heb je dus 2x verliezen).
Hoe het in 2027 wordt staat nog niet in mijn glazen bol vermeld; vermoedelijk levert het verhoogde zelfverbruik van PV dan in de zomer wel meer op dan terugsturen naar het net omdat tegen die tijd de energiebelasting en BTW niet meer gesaldeerd mag worden; dat betekent dan weer snel 12-14 cent meer waard dan terugsturen en misschien wel meer als we nog meer terugleverboetes gaan krijgen.
Met de huidige stand van zaken gaat het bij mij in elk geval niet lukken in 7 jaar en mag ik eerder blij zijn als het in 13-15 jaar lukt (vandaar dat voor mij persoonlijk het al dan niet terugverdienen van de investering geen invloed heeft gehad op de aanschaf, dat was voor mij ook vooral het minder afhankelijk worden van energieleveranciers en overheid en een zeker aantal uren reserve voor het hele huis.)
[ Voor 0% gewijzigd door ArPi75 op 05-11-2025 07:35 . Reden: typo ]
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Mits we alles een beetje goed voorspeld hebben, blijft koffiedik kijken wat de toekomst brengt.
Het uitgangspunt is om beginnende SigenStor-gebruikers te helpen door de instellingen van ervaren Tweakers te bundelen in één overzichtstabel.
Zo ontstaat beter inzicht in hoe verschillende strategieën — zoals AI-modus, 15- of 60-minutencontracten en zomer- of winteraanpak — zich in de praktijk gedragen. ⚡
De voorbeelden in onderstaande tabel zijn gebaseerd op praktijkinstellingen van o.a. @Mipatje.
(Zie hun eerdere post voor toelichting.)
Het plan is om deze voorbeelden, aangevuld met jullie input, op te nemen in de FAQ-intro van deel 2, zodat nieuwe gebruikers snel een praktisch referentiepunt hebben.
📊 Overzichtstabel:
/f/image/aK3ZvijJpL4poVPIBicLtLhl.png?f=fotoalbum_large)
📎 Uitleg van instellingen: zie de bijdragen van Mipatje »
💡 Toelichting
De SigenStor-AI bepaalt zijn laad- en ontlaadmomenten altijd op basis van EPEX-kwartierprijzen (QH).
Het verschil tussen energieleveranciers zit dus niet in wat de AI doet, maar in hoe de verrekening plaatsvindt:
🔹 Tibber factureert op kwartierbasis, waardoor de AI-momenten exact overeenkomen met je uiteindelijke prijsberekening.
🔹 Zonneplan rekent met uurprijzen (EPEX-H), waardoor verbruik en teruglevering over vier kwartieren gemiddeld worden.
Kortom: de AI reageert bij beide gelijk — alleen de verrekening verschilt.
Tibber rekent per kwartier af, Zonneplan per uur. ⚙️
N.B. Verwacht: Sigen AI 60-min DA: @Djaro maandag 3 november 2025 20:20 »
💬 Oproep
Aanvullingen of praktijkvoorbeelden van andere gebruikers zijn van harte welkom — samen krijgen we het beeld scherper en completer.
Verder heb ik vandaag deze video gemaakt voor collega bakkers. Misschien leuk:
YouTube: Een batterij voor je bakkerij @sigenergy
[ Voor 17% gewijzigd door timpel_800 op 05-11-2025 12:21 ]
Heeft je installateur de Modbus server ook aangezet? Dat moet je installateur voor je doen voordat je kan verbinden met externe apps.Timisingebruik schreef op woensdag 5 november 2025 @ 06:35:
Goedemorgen, ik probeer mijn sigenergy te koppelen aan Home assisant. bij het toevoegen van het ip adres. werkt niet niet. ik heb in de router het ip adres opgezocht maar ik krijg de melding dat deze geen verbinden kan maken. Ik heb de sigenergy aangesloten op mijn odido router en heb mijn home assistant via een orbi (in AP modus) aangesloten. Iemand een idee waarom ik geen verbinding kan maken? [Afbeelding]
Goede insteek, @timpel_800 — maar misschien is dit juist hét moment om te meten in plaats van te wachten.timpel_800 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:55:
Ik draai dezelfde buy en sell waardes als jij maar nog met zonneplan. het lijkt mij nuttig om te wachten op de update zodat we ook weer met uurprijzen kunnen gaan handelen.
Verder heb ik vandaag deze video gemaakt voor collega bakkers. Misschien leuk: https://www.youtube.com/watch?v=V02uIR18Ry8
Juist nu leveren data het bewijs: meten scheidt aannames van realiteit. Wie wacht, leert niets — wie meet, stuurt straks beter.
Kleine aanvulling voor wie nog werkt met ZP-60 AI-15:
De neiging is groot om te wachten tot de 60-min-AI in de app staat, maar eigenlijk begint het interessante deel juist nú.
Door het huidige gedrag (ZP-60 AI-15) vast te leggen, ontstaat straks een directe vergelijking met (ZP-60 AI-60).
Dat verschil vertelt ons niet alleen wat de AI verandert, maar ook hoe hij denkt — en daar zit de echte winst. ⚡
Dus als iemand nog een recente SOC- of powerflow-grafiek heeft van de afgelopen dagen: post gerust, dan kunnen we er later een nuchtere voor-na-analyse van maken.
Graag met de gegevens die direct in de tabel kunnen worden opgenomen:
• Leverancier
• Interval
• Contracttype
• Buy
• Sell
• AI-strategie
• DA
• Seizoen
• Doel / gedrag
• Gebruiker / bron
Zo houden we het leertraject levend — voor nieuwe gebruikers én voor wie straks wil begrijpen wat de AI echt doet. ⚙️
• Interval - 60
• Contracttype - Dynamisch, vast voorschot
• Buy - 1,21 * prijs + 14,29
• Sell - 1,21 * prijs + 10
• AI-strategie - Max Profit
• DA - 60
• Seizoen - Altijd hetzelfde
• Doel / gedrag - Door de weeks: Max winst. Op vrijdag/zaterdag peak shaven. Backup altijd 0%
• Gebruiker / bron - timpel_800
Wat bedoel je precies met de Powerflow chart? Deze? Hier Oktober
[ Voor 37% gewijzigd door timpel_800 op 05-11-2025 07:45 ]
Goede vraag, @timpel_800 — precies zo ontstond mijn eigen leermoment.timpel_800 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 07:43:
• Leverancier - Zonneplan
• Interval - 60
• DA - 60
• Doel / gedrag - Door de weeks: Max winst. Op vrijdag/zaterdag peak shaven. Backup altijd 0%
[Afbeelding]
Ik ga twee voorbeelden maken (Zonneplan en Tibber) zodat iedereen dezelfde gegevens eenduidig kan posten.
Vanmiddag werk ik dat uit en plaats ik het hier als reactie, zodat jij jouw post eventueel nog kunt aanpassen; er komt namelijk een link naar jouw post in het overzicht.
Bedankt voor je bijdrage!
maar wel met modbus voor evac etc.
alle info --> https://www.sigenergy.com/en/support/learn
kies mobile app -> whatsnew voor de volledige release notes
Ik herken deze vraag ook enorm. Ik ben sinds ongeveer 2 weken ook een beginner met een Sigenergy setup.Enzoz89 schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:47:
Hoi allemaal,
Alvast bedankt! 🙌
Als ik kijk naar de tarieven, dan is de eerste vraag al:
- gebruiken jullie het Tennet of de EEX plan qua "rate cart", of maken jullie een eigen instelling voor bijvoorbeeld Tibber?
- ik zie vaak verschillende tarieven, wat als beginner erg verwarrend is. Of is er geen "standaard te zetten en is dit situatie afhankelijk"?. Zoals deze:
- Ook zie ik bij de Tibber lijstjes vaak 1,21 * Price * 14,76 staan>
Maar sommige hanteren bij de verkoop dan weer 1,18 * Price ...
(waarom dat 1,18? De 1,21 snap ik prima, maar hier mis ik net een denkstap)
Is dat gewoon constant tunen en passen jullie die elke week aan, voor nog beter resultaat?
Of wellicht voor de winterperiode.
Goede vraag, dit is precies zo’n punt waar ik zelf ook van leer.timpel_800 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 07:43:
• Leverancier - Zonneplan
• Interval - 60
• DA - 60
[Afbeelding]
Het belangrijkste referentiepunt is de Sigen-grafiek “Verwachting verbruik” (SC1) — daarin zie je de productie- en consumptievoorspelling, buy/sell-momenten en SOC-prognose vanaf NU en de volgende dag.
Die grafiek verbindt direct de tabelinstellingen met het daadwerkelijke AI-gedrag.
Het staat iedereen vrij om in zijn eigen post extra screenshots of toelichting op te nemen (zoals een maand- of dagoverzicht), zolang de Sigen-verwachting maar het vaste referentiebeeld blijft.
Ik werk de tabel bij met een link naar elke post, zonder screenshots of herhalingen — zo houden we het overzicht zuiver en de data herleidbaar.
Bedankt voor jullie duidelijke voorbeelden, @timpel_800 en @Mipatje — die vormen nu het startpunt voor dit format. ⚙️
📊 SC1 – Sigen | Verwachting verbruik
Toont de productie- en consumptievoorspelling, samen met de nuttarieven en SOC-prognose (nu + volgende dag).
@NitramRetsok & @Enzoz89:NitramRetsok schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:02:
[...]
Ik herken deze vraag ook enorm. Ik ben sinds ongeveer 2 weken ook een beginner met een Sigenergy setup.
Als ik kijk naar de tarieven, dan is de eerste vraag al:
- gebruiken jullie het Tennet of de EEX plan qua "rate cart", of maken jullie een eigen instelling voor bijvoorbeeld Tibber?
- ik zie vaak verschillende tarieven, wat als beginner erg verwarrend is. Of is er geen "standaard te zetten en is dit situatie afhankelijk"?. Zoals deze:
[...]
- Ook zie ik bij de Tibber lijstjes vaak 1,21 * Price * 14,76 staan>
Maar sommige hanteren bij de verkoop dan weer 1,18 * Price ...
(waarom dat 1,18? De 1,21 snap ik prima, maar hier mis ik net een denkstap)
Is dat gewoon constant tunen en passen jullie die elke week aan, voor nog beter resultaat?
Of wellicht voor de winterperiode.
Goede vragen — jullie raken precies de kern van waar de meesten van ons nu mee bezig zijn.
De community werkt momenteel aan een overzicht waarin per energieleverancier de gebruikte AI-strategieën, buy/sell-waarden en praktijkvoorbeelden worden gebundeld.
Daarin komen ook jullie vragen expliciet terug, zodat nieuwe gebruikers straks in één oogopslag kunnen zien wat gangbaar is bij o.a. Tibber en Zonneplan. ⚙️
Even geduld dus — het overzicht groeit deze dagen.
Tenzij iemand tussentijds al een directe toelichting wil delen op de concrete vraag over die 1,21 × DA en 1,18 × DA instellingen.
Ik zie op mijn netwerk enorm veel broadcast verkeer van beide apparaten, UDP poort 21320 . In hoeveelheid verkeer valt het wel mee, maar het zijn zo'n 100 packets per seconde die naar al m'n netwerk poorten gaan.
Inhoud lijkt elke keer anders te zijn, dus mogelijk is het de manier tussen beide devices om gegevens met elkaar uit te wisselen, maar dat zou dan toch efficienter moeten kunnen in plaats van al m'n poorten belasten met deze gegevens.
Jeetje, of het is een klein mannetje, of die sigenergy is een stuk forser dan ik verwacht had?timpel_800 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:55:
Ik draai dezelfde buy en sell waardes als jij maar nog met zonneplan. het lijkt mij nuttig om te wachten op de update zodat we ook weer met uurprijzen kunnen gaan handelen.
Verder heb ik vandaag deze video gemaakt voor collega bakkers. Misschien leuk:
YouTube: Een batterij voor je bakkerij @sigenergy
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
1,21 wil zeggen kale prijs + 21% BTWduoruvis schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:39:
[...]
@NitramRetsok & @Enzoz89:
Tenzij iemand tussentijds al een directe toelichting wil delen op de concrete vraag over die 1,21 × DA en 1,18 × DA instellingen.
+ x cent moet alle opslagen bevatten (inclusief BTW), dus energiebelasting, en vergoeding van leverancier. Komt een beetje afhankelijk per leverancier op zo'n 14-15 cent uit.
Dat is gangbaar wat vrijwel iedereen voor Buy gebruikt.
Bij Sell wordt het lastiger. Er zijn hier mensen die op beide getallen een percentage in mindering brengen om zo rekening te houden met omzetverliezen van gelijkspanning naar wisselspanning en andersom. Er zijn mensen die geen BTW berekenen op Sell omdat ze meer terugleveren dan inkopen en dus over dat deel geen BTW en energiebelasting meer ontvangen.
Verder zie je bij zonneplan dat er een 10% zonnebonus is, die wordt door sommigen ook in de sell prijs verwerkt.
Verder zijn er mensen die een verschil tussen buy en sell instellen om zo een grotere marge in te stellen voor wanneer het systeem gaat in- en verkopen om bijvoorbeeld de afschrijving van het batterijsysteem ook nog mee te nemen.
Ten slotte kan de sell-prijs gemanipuleerd worden om te zorgen dat PV opwek wordt afgeknepen als die is aangesloten op de omvormer van de Sigen bij een all-in negatieve prijs.
Er zal dus niet zo snel een one-size-fits-all instelling zijn voor energieleverancier X, Y of Z. Met deze parameters kan behoorlijk goed gestuurd worden op wanneer de Sigen energie gaat in- danwel verkopen.
Vaak komt het erop neer om steeds kleine aanpassingen te doen en dan bijvoorbeeld een week te kijken wat de Sigen met die aanpassing doet om dan eventueel nog eens een kleine aanpassing te maken.
Wil je bijvoorbeeld dat de Sigen bij een prijs van 19 cent all-in gaat inkopen met als doel om bij een prijs van 25 all-in weer te gaan verkopen of wil je liever een verschil van >10 cent of wat dan ook zien voordat dit gebeurt. Dat is wat je kan tweaken met deze parameters.
Klopt helemaal, maar het is nou eenmaal zo. 🤪aloft schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:30:
Weet iemand wat het broadcast verkeer van zowel de Sigenstor als de gateway is?
Ik zie op mijn netwerk enorm veel broadcast verkeer van beide apparaten, UDP poort 21320 . In hoeveelheid verkeer valt het wel mee, maar het zijn zo'n 100 packets per seconde die naar al m'n netwerk poorten gaan.
Inhoud lijkt elke keer anders te zijn, dus mogelijk is het de manier tussen beide devices om gegevens met elkaar uit te wisselen, maar dat zou dan toch efficienter moeten kunnen in plaats van al m'n poorten belasten met deze gegevens.
Is nodig voor de 0MS schakeling en nog wat meer data.
[ Voor 3% gewijzigd door Bschnitz op 06-11-2025 14:17 ]
Ik had gehoopt op een discovery protocol en dat die onderdelen dan elkaar wel vinden en rechtstreeks communiceren. Deze manier van implementatie makkelijker programmeren, ook qua configuratie, maar wel een beetje lui in mijn ogen.Bschnitz schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:10:
[...]
Klopt helemaal, maar het is nou eenmaal zo. 🤪
Is nodig voor de 0MS schakeling en nog wat meer data.
Ik kan eens proberen er een support ticket aan te wijden, maar ik vermoed dat het heel laag op de roadmap komt.
Wel irritant, want het vervuilt mijn netwerk behoorlijk. Ik hou niet van onnodig knipperende lampjes op m'n netwerk apparatuur
We hebben het al meer dan 1 jaar terug aangegeven. Sigen doet er toe nu toe niets mee.aloft schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:09:
[...]
Ik had gehoopt op een discovery protocol en dat die onderdelen dan elkaar wel vinden en rechtstreeks communiceren. Deze manier van implementatie makkelijker programmeren, ook qua configuratie, maar wel een beetje lui in mijn ogen.
Ik kan eens proberen er een support ticket aan te wijden, maar ik vermoed dat het heel laag op de roadmap komt.
Wel irritant, want het vervuilt mijn netwerk behoorlijk. Ik hou niet van onnodig knipperende lampjes op m'n netwerk apparatuurOf ik moet die devices in een eigen VLAN gaan zette en het op die manier wat rustiger op het netwerk te krijgen.
Ik had ooit van iemand gehoord, die zei dat als je de unit zelf via WiFi doet ipv bekabeld dat het weer niet zo is. Dat de explosieve manier van communiceren puur bekabeld is. Zelf heb ik dit nooit getest, wellicht leuk voor jou om te testen en ons te informeren! Dan flikker ik hem namelijk op de WiFi.
Is misschien nog sneller ook , bekabeld is 100mbit..Bschnitz schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:15:
[...]
We hebben het al meer dan 1 jaar terug aangegeven. Sigen doet er toe nu toe niets mee.
Ik had ooit van iemand gehoord, die zei dat als je de unit zelf via WiFi doet ipv bekabeld dat het weer niet zo is. Dat de explosieve manier van communiceren puur bekabeld is. Zelf heb ik dit nooit getest, wellicht leuk voor jou om te testen en ons te informeren! Dan flikker ik hem namelijk op de WiFi.
Ik verwacht dat er vragen gaan/kunnen komen over deze combinatie — met name waarom je voor een Sell-factor van 1,125 kiest in plaats van 1,21, en wat het achterliggende doel hiervan is.
Zou je jouw instellingen met een korte toelichting willen delen zodat ik dit hier kan toevoegen?
Natuurlijk is het ook mogelijk dat je jouw volledige instellingen en korte toelichting in dezelfde tabelvorm deelt? Dan kan ik jouw entry toevoegen aan het overzicht waar we met de community aan bouwen.
🔄 Mijn seizoensprofielen bij Tibber — T/V-balans over het jaar
🏷️ Profiel 1 — Lente & Zomer (Tibber-60 + DA-60)
EDIT: (Is fout! 1.21xDA + 15,361), hieronder gecorrigeerd
:strip_exif()/f/image/Dk8RZuzkuRiS95wQCOki6DWk.png?f=user_large)
🌱 Lente & Zomer — T > V (opbouwfase)
Prijsvolatiliteit is hoog, PV is overvloedig, en Max Profit benut diepe dalen en sterke pieken.
Gebruikte instellingen (o.a. afkomstig van @Adze :
• Buy: 1,301×DA + 15,361 EDIT: (Was fout! 1.21xDA + 15,361)
• Sell: 1,125×DA + 11,426
• Spread: ≈ 12,4 ct/kWh
• Periode: Juni t/m September
• Doel: Maximale winst
De gekozen coëfficiënten 1,301 en 1,125 corrigeren voor ±93% laad/ontlaadverlies (in lijn met de toevoeging van @Adze), waardoor het AI-model de échte netto-kansen selecteert.
Door de grote spread pakt AI alleen de echte opportuniteiten.
Resultaat: T > V in deze maanden — o.a. +€350 zomerwinst komt uit deze fase.
🏷️ Profiel 2 — Herfst & Winter (Tibber-15 + DA-15)
:strip_exif()/f/image/LPZW6KkAWq5TuMP3xXxcStya.png?f=user_large)
🍂 Herfst & Winter — V > T (balansfase)
Vanaf 1 oktober zijn DA-15 en Tibber-15 actief.
Hier verschuift de strategie van winst naar balansherstel richting T≈V.
• Buy: 1,21×DA + 14,217
• Sell: 1,21×DA + 10,1
• Spread: ≈ 4,117 ct/kWh
• Periode: Oktober t/m Februari
• Doel: Zelfverbruik maximaliseren + gasbesparing door elektrisch te verwarmen
Ik draai in deze maanden 24/7 elektrische bijverwarming van 600–800 W, ~0,5°C bóven de CV-grens.
Hierdoor stijgt V in de winter, en worden de zomeroverschotten netjes afgebouwd.
Opvallend:
Zelfs met Max Profit laat de AI in vlakke prijsgebieden tóch Balanced-achtig gedrag zien — simpelweg omdat winst marginaal is.
🔧 Jaarlogica — waarom dit werkt
• Zomer → T > V (opbouwen)
• Winter → V > T (afbouwen)
• Einddoel → T≈V
→ zodat de zomerwinst niet wordt teruggevorderd op de eindnota.
Het systeem gedraagt zich als een balansmachine:
zomer vult, winter egaliseert.
[ Voor 5% gewijzigd door duoruvis op 07-11-2025 07:15 ]
Ik pas ook aankoop aan, niet enkel verkoop. Voor de aankoop en verkoop coëfficiënt neem ik het laadverlies mee van de batterij wanneer deze van het net laadt. Ik hanteer een efficiëntie van 93%. Dit adhv mijn eerdere metingen. Daarmee zijn mijn waarde, wat voor mij goed werkt, de volgende.duoruvis schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:27:
@Adze — in deze post gebruik ik jouw buy/sell-instellingen (1,21×DA + 15,361 en 1,125×DA + 11,426) die ik heb gebruikt tijdens lente/zomerstrategie.
Ik verwacht dat er vragen gaan/kunnen komen over deze combinatie — met name waarom je voor een Sell-factor van 1,125 kiest in plaats van 1,21, en wat het achterliggende doel hiervan is.
Zou je jouw instellingen met een korte toelichting willen delen zodat ik dit hier kan toevoegen?
Zonder laad/ontlaad verlies bij Zonneplan:
Aankoop 1,21 * EPEX + 0,1429
Verkoop 1,21 * EPEX + 0,1229
Met laad/ontlaad verlies:
Aankoop: 1,30 * EPEX + 0,1536 ( =/ 93%)
Verkoop: 1,125 * EPEX + 0,1143 ( =* 93%)
Lekker bezig @duoruvis !! Het xls sheetje kan ik op korte termijn niet bijwerken. Maar in december kan ik wel wat data aanleveren.
[ Voor 8% gewijzigd door Adze op 06-11-2025 21:24 ]
@AdzeAdze schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:17:
[...]
Ik pas ook aankoop aan, niet enkel verkoop. Voor de aankoop en verkoop coëfficiënt neem ik het laadverlies mee van de batterij wanneer deze van het net laadt. Ik hanteer een efficiëntie van 93%. Dit adhv mijn eerdere metingen. Daarmee zijn mijn waarde, wat voor mij goed werkt, de volgende.
Lekker bezig @duoruvis !! Het xls sheetje kan ik op korte termijn niet bijwerken. Maar in december kan ik wel wat data aanleveren.
Dank voor je duidelijke uitleg en de onderbouwing met de 93% efficiëntie. Daarmee vallen jouw coëfficiënten precies op hun plaats.
Mijn fout in het profiel heb ik inmiddels gecorrigeerd (Buy stond nog op 1,21×DA in plaats van 1,301×DA).
Ik kijk uit naar je data in december — dan kunnen we alles weer mooi naast elkaar leggen.
Deze methodiek houd ik ook aan. In mijn metingen kom ik op 5% verlies.Adze schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:17:
[...]
Ik pas ook aankoop aan, niet enkel verkoop. Voor de aankoop en verkoop coëfficiënt neem ik het laadverlies mee van de batterij wanneer deze van het net laadt. Ik hanteer een efficiëntie van 93%. Dit adhv mijn eerdere metingen. Daarmee zijn mijn waarde, wat voor mij goed werkt, de volgende.
Enige factor die ik lastig vind is dat de AI voor de ‘inkoop’ vanuit de PV dezelfde tarieven gebruikt. Bij direct aangesloten PV is het verlies echter minder tot verwaarloosbaar. Maar ja, je kunt niet alles hebben.
Overigens: is het tarief bij Zonneplan voor inkoop en verkoop niet gelijk? Vanwaar 2 cent minder bij verkoop? @Adze
mijn settings:
Aankoop: 1,26 * EPEX + 0,150
Verkoop: 1,16 * EPEX + 0,136
[ Voor 4% gewijzigd door kliffen op 07-11-2025 08:07 ]
Hier sluit ik mij graag bij aan. Vind zowieso de kwaliteit van de bijdragen in dit topic van hoog niveau, dus bij deze een bedankje aan iedereen die bijdraagt met een speciale vermelding voor iedereen die hard meewerkt aan het verzamelen van alle info en het bijwerken van de openingspost. Pure klasse!Adze schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:17:
[...]
Op dagen zoals vandaag is het verbruik ongeveer 5 tot 8kWh, maar in winter als het bijvoorbeeld 0 graden en erg vochtig is kan het ook 40kWh zijn op een dag. Hoe gaan andere hiermee om?
Mijn SigEnergy van 27kWh komt begin December dus wil me vast wat voorbereiden op moment ik hem heb.
Ik zou denken NIBE functie gebruiken en Sigen dat laten leren. In mijn ogen vergelijkbaar met de auto laden op goedkope momenten.mvrooij schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:48:
Even een vraag betreft de SigEnergy en mijn NIBE warmtepomp. NIBE heeft de functie SPA, die zorgt ervoor dat mijn warmtepomp meer warmte het huis in brengt (vloerverwarming) op momenten stroom goedkoop is en op momenten dat het stroom duur is gaat hij of minder draaien of uit mits mogelijk om het huis voldoende op temperatuur te houden. Is het zo dat de SigEnergy dit gaat aanleren dat mijn WP dit doet of wat is in dit geval wijsheid? De functie juist uitschakelen op de NIBE zodra ik de Sigenergy heb of juist wel op die manier laten doen zodat de Sigenergy dit kan leren?
Op dagen zoals vandaag is het verbruik ongeveer 5 tot 8kWh, maar in winter als het bijvoorbeeld 0 graden en erg vochtig is kan het ook 40kWh zijn op een dag. Hoe gaan andere hiermee om?
Mijn SigEnergy van 27kWh komt begin December dus wil me vast wat voorbereiden op moment ik hem heb.
Mijn 2 EV's laat ik nu ook enkel laden als gridrewards inschieten of stroom erg goedkoop is. Tibber schakelt deze dan automatisch in als stroom goedkoop is. Dit mag ook zo blijven gebeuren, maar ik vraag me af hoe Sigenergy hier mee om zal gaan.kliffen schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:51:
[...]
Ik zou denken NIBE functie gebruiken en Sigen dat laten leren. In mijn ogen vergelijkbaar met de auto laden op goedkope momenten.
Heb 2 Easee laders gekoppeld aan Tibber en alles gaat nu automatisch. Ik stel een vertrek tijd van mijn EV in via de Tibber app en hij zorgt dan die week dat hij op de beste momenten gaat laden. Werkt perfect maar vraag me af hoe ik dit met SigEnergy het beste aan kan pakken daarom ook de vraag voor mijn Warmtepomp.
Sigen gaat hier helemaal niets mee doen, is maar goed ook. Ik ga ervanuit dat ze loadbalancers geplaatst hebben voor je laadpaal, dus je auto zou dan langzamer moeten gaan laden als de batterij stroom trekt van het net, of zelfs op pauze gaan.mvrooij schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:53:
[...]
Mijn 2 EV's laat ik nu ook enkel laden als gridrewards inschieten of stroom erg goedkoop is. Tibber schakelt deze dan automatisch in als stroom goedkoop is. Dit mag ook zo blijven gebeuren, maar ik vraag me af hoe Sigenergy hier mee om zal gaan.
Heb 2 Easee laders gekoppeld aan Tibber en alles gaat nu automatisch. Ik stel een vertrek tijd van mijn EV in via de Tibber app en hij zorgt dan die week dat hij op de beste momenten gaat laden. Werkt perfect maar vraag me af hoe ik dit met SigEnergy het beste aan kan pakken daarom ook de vraag voor mijn Warmtepomp.
Zeker, dat gebeurt nu ook al constant. Als mijn warmtepomp in de winter op max draait en heb bijv. de sauna aan staat dan laad hij maar met lage snelheden. Op moment het vrij komt gaan ze automatisch weer omhoog. Werkt al 1,5 jaar top.Bschnitz schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:15:
[...]
Sigen gaat hier helemaal niets mee doen, is maar goed ook. Ik ga ervanuit dat ze loadbalancers geplaatst hebben voor je laadpaal, dus je auto zou dan langzamer moeten gaan laden als de batterij stroom trekt van het net, of zelfs op pauze gaan.
Dat werkt inderdaad zo, maar wel van belang dat de max. Current van de loadbalancer van de laadpaal iets onder de begrenzing van de sigen import wordt ingesteld. Anders gaat de auto door met laden en wordt de Sigen geknepen.Bschnitz schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:15:
[...]
Sigen gaat hier helemaal niets mee doen, is maar goed ook. Ik ga ervanuit dat ze loadbalancers geplaatst hebben voor je laadpaal, dus je auto zou dan langzamer moeten gaan laden als de batterij stroom trekt van het net, of zelfs op pauze gaan.
Mijn hoofdaansluiting is 3x 25A zoals de meeste hier. Mijn EV laders (2 stuks) zitten op 1x 16A met loadbalancing. Ik kan dus sowieso niet tegelijk 2 auto's volladen tegen 11kw, maar het is ook zelde dat ze dit beide nodig hebben en dan moeten ze in de nacht of het weekend gewoon wat langer wachten.kliffen schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:20:
[...]
Dat werkt inderdaad zo, maar wel van belang dat de max. Current van de loadbalancer van de laadpaal iets onder de begrenzing van de sigen import wordt ingesteld. Anders gaat de auto door met laden en wordt de Sigen geknepen.
De laadpaal loadbalancing heeft 2 instellingen. 1 is de max voor het laden (in jouw geval 16A) en 1 voor de fase van de netaansluiting (in jouw geval zou dat 25A kunnen zijn). Als de laatste inderdaad op 25A is ingesteld en bij de sigen stellen ze ook 25A als max in dan is het maar de vraag welke van de 2 geknepen gaat worden. Als je de balancer van de laadpaal op 24A instelt weet je zeker dat de sigen voorrang krijgt.mvrooij schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:22:
[...]
Mijn hoofdaansluiting is 3x 25A zoals de meeste hier. Mijn EV laders (2 stuks) zitten op 1x 16A met loadbalancing. Ik kan dus sowieso niet tegelijk 2 auto's volladen tegen 11kw, maar het is ook zelde dat ze dit beide nodig hebben en dan moeten ze in de nacht of het weekend gewoon wat langer wachten.
Gewoon even een security check: Is dezelfde instelling van toepassing op de export?kliffen schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:20:
[...]
Dat werkt inderdaad zo, maar wel van belang dat de max. Current van de loadbalancer van de laadpaal iets onder de begrenzing van de sigen import wordt ingesteld. Anders gaat de auto door met laden en wordt de Sigen geknepen.
Indien overdag de zonnepanelen 6kW opwekken (niet DC gekoppeld), en de gateway 17kW naar het net probeert te drukken, ga ik over de 3x25A heen. Gezien alles door de gateway gaat, reken ik erop dat Sigenergy dit detecteert, en de output van de omvormer verlaagt. Correct?
Renault Scenic E-Tech 78kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Correct. De sigen heeft zowel een import als export limiet setting. Die moet natuurlijk wel goed zijn ingesteld😜djrednas schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:54:
[...]
Gewoon even een security check: Is dezelfde instelling van toepassing op de export?
Indien overdag de zonnepanelen 6kW opwekken (niet DC gekoppeld), en de gateway 17kW naar het net probeert te drukken, ga ik over de 3x25A heen. Gezien alles door de gateway gaat, reken ik erop dat Sigenergy dit detecteert, en de output van de omvormer verlaagt. Correct?
[ Voor 4% gewijzigd door kliffen op 07-11-2025 11:22 ]
Helft van de panelen zit bij mij direct op de sigenergy omvormer andere helft via de gateway.
Het de ct-sensoren op de 3 fase ac kabel gezet die naar de accu gaat.
Aangesloten op de slave zappi en bij ct-config deze als accu sensoren aangemerkt.
In de master zappi grid met ac batterij aangezet en ingesteld op avoid drain. Dit staat netjes omschreven in de handleiding van de zappi.
Hij laad nu in eco ++ mode dus op het overschot van de ac gekoppelde zonnepanelen.
Toevallig vandaag een mooie dag om dit te testen.
/f/image/oqWSWKAFmCYpwS1Smq4FQ9Vp.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook een Nibe WP en gebruik daar de SPA optie om harder te stoken op goedkope tijden en wat minder op dure tijden.mvrooij schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:48:
Even een vraag betreft de SigEnergy en mijn NIBE warmtepomp. NIBE heeft de functie SPA, die zorgt ervoor dat mijn warmtepomp meer warmte het huis in brengt (vloerverwarming) op momenten stroom goedkoop is en op momenten dat het stroom duur is gaat hij of minder draaien of uit mits mogelijk om het huis voldoende op temperatuur te houden. Is het zo dat de SigEnergy dit gaat aanleren dat mijn WP dit doet of wat is in dit geval wijsheid? De functie juist uitschakelen op de NIBE zodra ik de Sigenergy heb of juist wel op die manier laten doen zodat de Sigenergy dit kan leren?
Wel kan de WP en ook Sig met elkaar communiceren via Smart-grid ready. Dan moet je een kabeltje tussen de beide aanbrengen. Dat heb ik niet gedaan omdat ik eigenlijk niet goed weet wat/of de voordelen hiervan zijn en zowel de Sigen installateur als de Nibe installateur weten dan weer niets van het "andere" apparaat en zeggen me daarbij ook niet behulpzaam te kunnen zijn......
SPA werkt in elk geval wel en werkt ook gewoon als je de Sigen gebruikt.
De Sigen gaat dan gewoon ipv 17 uit de batterij nog maar 11 uit de batterij halen en de 6 van de panelen gelijk doorsluizen dat je weer op 17 zit.djrednas schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:54:
[...]
Gewoon even een security check: Is dezelfde instelling van toepassing op de export?
Ah ja, dat wist ik toen nog niet zeker. Goed opgemerkt. Wat wel moeilijk te verwerken is is de zonnebonus. Deze is namelijk enkel van toepassing als de inkoopprijs niet negatief is. Daar kan de Sigenergy app geen rekening mee houden.kliffen schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:01:
[...]
Overigens: is het tarief bij Zonneplan voor inkoop en verkoop niet gelijk? Vanwaar 2 cent minder bij verkoop? @Adze
Je verkoopt ook geen stroom als de prijs negatief is, dan koop je juistAdze schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 03:21:
[...]
Ah ja, dat wist ik toen nog niet zeker. Goed opgemerkt. Wat wel moeilijk te verwerken is is de zonnebonus. Deze is namelijk enkel van toepassing als de inkoopprijs niet negatief is. Daar kan de Sigenergy app geen rekening mee houden.
Same, helaas zie ik deze week geen kans op wind die iets oplevert.timpel_800 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:37:
Het zou wel fijn zijn als er weer een beetje wind komt want goedkoop laden in het weekend gaat niet echt lukken zo 😅
Wordt laden op werk 😑
[ Voor 15% gewijzigd door timpel_800 op 08-11-2025 18:28 ]
Mooi bruggetje voor mij om op in te hakenArPi75 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:00:
[...]
Er zijn mensen die geen BTW berekenen op Sell omdat ze meer terugleveren dan inkopen en dus over dat deel geen BTW en energiebelasting meer ontvangen.
Je krijgt altijd de btw terug op de kale kWh prijs, wat er vervalt is de energiebelasting en de BTW die daarop zit. (ja belasting over belasting zou niet moeten kunnen maar goed, het maakt ook het ook heel verwarrend dat begrijp ik goed)
De energiebelasting en de btw daarop heeft niets te maken met de kwh prijs (en de btw daarop).
Dit is ook exact hoe het zal gaan in 2027 als salderen niet meer mogelijk is, terugleveren krijg je de kale dynamische prijs die op dat moment geld plus de btw daarover , dus sell 1,21 blijft gewoon staan.
+ evt de verkoopvergoeding van b.v een Tibber of Zonneplan (circa 2 cent) dus dan is het sell prijs*1,21+2
"De energiebelasting op stroom daalt in 2025 van € 0,13165 naar € 0,12286. Dat is een daling ten opzichte van het belastingtarief op stroom in 2024. In 2025 gaan consumenten die jaarlijks tussen de 0 en 10.000 kWh stroom verbruiken per kWh € 0,12286 belasting betalen (incl. 21% btw)."
Nog wat leuks (de reden van het bruggetje)
Vanaf 10.001 kWh tot 50.000 kWh betaald men €0,0839377 energiebelasting per kWh.(incl btw).
En van 50.001 tot 10.000.000 kWh betaald men €0.0468028 energiebelasting per kWh. (Incl btw).
Doordat ik giga aan het schuiven ben met stroom via eigen programmering van de batterij, haal ik 5000kWh per maand al makkelijk, dus met 2 maanden zit ik boven de 10.000kWh en heb ik 4 cent korting op het stroom tarief
Hebben jullie daar ideeen bij? Of gewoon via de support pagina op hun website?
:strip_exif()/f/image/NmG74zYP0xWarAXtTvYz9Ku8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/I3BTk7Ag1zKS3tsRDQgOjP0f.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ZGjZDlDb8aTmiI30SR6hdzSZ.jpg?f=fotoalbum_large)