Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 89 90 Laatste
Acties:

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:36
GM65 schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:34:
[...]

Dank je voor het voorbeeld.

Als ik het goed begrijp dan zou de verkoop dan -3 moeten worden omdat de verkoop nu ook 3 lager is?
Als jij er tevreden mee bent is die 10 cent wel goed. Heb je een spread van 3 cent.

A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh. BMW iX1 67kWh.

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04:53
Ik wil de sigenstor met de gateway in de hal tegen de muur laten plaatsen en vervolgens daarvoor een deurtje plaatsen, zodat het uit zicht is.

Weet iemand hoeveel minimale ruimte ik rondom moet hebben?

• RobSig
Eskiya schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:40:
Ik wil de sigenstor met de gateway in de hal tegen de muur laten plaatsen en vervolgens daarvoor een deurtje plaatsen, zodat het uit zicht is.

Ter info; met mijn systeem ben ik blij dat ik de Sigenstor niet in de hal heb staan. Gateway uiteraard wel in de MK. De kachel kan dan in ieder geval uit…… Ik zou de Omvormer en batterij mooi ergens buiten of in een hokje zetten. (Bij mij zit er ca 25 m1 tussen gateway en Sigenstor)

A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh. BMW iX1 67kWh.

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05:19

Mijn garage van 6 bij 3 meter krijgt hij (gateway + omvormer) warm, trek hiermee je eigen conclusies :)

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:02
Ik zou hem zeker niet binnen zetten. We zullen eens een opname maken van het geluid..wordt je echt niet blij van. Bovendien moet je hem niet weg werken want het produceert veel warmte. Maar volgens de opgave moet je rondom 30cm hebben geloof ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3n4PivnFyZbKpqfW1xC97KA7RLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XeKu2ocFAlmUHZO9Nmpii8kW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door timpel_800 op 14-09-2026 14:36 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 19:06

Hem wegwerken in een hokje is vragen om warmtegeralteerde problemen. In mijn inpandige garage zet ik momenteel de garagedeur en de achterdeur tegen elkaar open juist voor de ventilatie omdat het zo warm wordt. Moet er niet aan denken hoe dat in een bezemkastje gaat zijn.

• Eskiya
Oe, daar schrik een beetje van.. Ik had dat niet verwacht dat een thuisbatterij (zoveel) warmte en geluid zou produceren.
In eerste instantie wilde ik de thuisbatterij gateway op een vliering plaatsen, zodat het uit zicht is. Maar toen kwam ik met het oog op de toekomst op het idee, mocht ik ooit overstappen naar EV, de plaatsing naast de voordeur in een loze ruimte (bezemkast) te plaatsen, zodat een uitbreiding van een autolader makkelijk en snel aan te sluiten is.

Op de garage heb ik wel voldoende plek maar daar krijg ik straks een heel "unitpark" . Ik krijg daar al een buitenunit voor een warmtepomp, 2x multisplit airco's....en dan ook nog zo'n thuisbatterij... Ik wil zoveel mogelijk uit het zicht hebben.

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Het is niet zozeer de batterij die herrie maakt maar de omvormer: daar zijn goedkope ventilatoren in gebruikt (beetje zoals in een serverhok niet zou misstaan, maar WEL in een thuissituatie): wat mij betreft een ontwerpfout van Sigenenergy...

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Eskiya schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:00:

Op de garage heb ik wel voldoende plek maar daar krijg ik straks een heel "unitpark" . Ik krijg daar al een buitenunit voor een warmtepomp, 2x multisplit airco's....en dan ook nog zo'n thuisbatterij... Ik wil zoveel mogelijk uit het zicht hebben.
In huis zou ik niet snel doen, alleen evt in een bijkeuken oid ivm de geluids- en warmteproductie.

OP de garage lijkt me een wat vreemde plek. IN de garage is het meest logisch, ivm afscherming tegen sterke weersinvloeden en vorst. Maar inderdaad wel zorgen voor goede ventilatie want ook bij mij werden de batterij en garage veel te warm op de tropische dagen met deuren dicht (17kW omvormer icm 36kWh die in 2 uur onlaadt).

• Eskiya
JPS schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:33:
[...]

In huis zou ik niet snel doen, alleen evt in een bijkeuken oid ivm de geluids- en warmteproductie.

OP de garage lijkt me een wat vreemde plek. IN de garage is het meest logisch, ivm afscherming tegen sterke weersinvloeden en vorst. Maar inderdaad wel zorgen voor goede ventilatie want ook bij mij werden de batterij en garage veel te warm op de tropische dagen met deuren dicht (17kW omvormer icm 36kWh die in 2 uur onlaadt).
Helaas is de garage geen optie meer, omdat de garage tot een woonruimte wordt gebouwd. En initiele idee om het op/in een vliering op zolder te plaatsen?

• JPS
  • Niet online

JPS

Hoe zit het met je maximale dakbelasting? Een Sigenstor met meerdere batterypacks weegt nogal wat. En als je toch buiten wil plaatsen zou ik het zeker beschut/overdekt doen.

Vliering/zolder kan, maar ook daar goed ventileren en rekening houden met geluid van de ventilator.

[ Voor 22% gewijzigd door JPS op 14-09-2026 15:42 ]

• RobSig
Ik zou hem een volgende keer zeker buiten zetten onder een simpel afdakje.

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 15:42
Ik heb een afdak waar ik hem kan plaatsen én een schuur (20 m2) waar ik hem in kan plaatsen. Nadeel van het afdakje is dat hij dan 2 meter van de hottub van de buren af staat.

In de schuur ben ik bang dat het te heet kan worden en onder het afdak ben ik bang dat de buurman er overlast van gaat hebben...

Wat is wijs? Toch in de schuur en daar (temperatuur-gestuurde) ventilatie in bouwen?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
RobSig schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:41:
Ik zou hem een volgende keer zeker buiten zetten onder een simpel afdakje.
Afdakje is luxe maar niet nodig.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• osluis
karazz schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:46:
Ik heb een afdak waar ik hem kan plaatsen én een schuur (20 m2) waar ik hem in kan plaatsen. Nadeel van het afdakje is dat hij dan 2 meter van de hottub van de buren af staat.

In de schuur ben ik bang dat het te heet kan worden en onder het afdak ben ik bang dat de buurman er overlast van gaat hebben...

Wat is wijs? Toch in de schuur en daar (temperatuur-gestuurde) ventilatie in bouwen?
Ligt eraan hoe je de relatie met je buren waardeert. Ik zou er als buurman niet om kunnen lachen, de inverter kan redelijk wat herrie produceren.

• daemonix
  • Niet online
osluis schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:56:
[...]

Ligt eraan hoe je de relatie met je buren waardeert. Ik zou er als buurman niet om kunnen lachen, de inverter kan redelijk wat herrie produceren.
Het valt nogal mee, bij ons staat die op de oprit, 's middags in de zon en je hoort hem nauwelijks. 12 kW omvormer.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Vhond schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:03:
Het is niet zozeer de batterij die herrie maakt maar de omvormer: daar zijn goedkope ventilatoren in gebruikt (beetje zoals in een serverhok niet zou misstaan, maar WEL in een thuissituatie): wat mij betreft een ontwerpfout van Sigenenergy...
Goedkope ventilatoren gaan niet lang mee, dus dat zal wel niet. Je gaat geen 10 jaar garantie geven dan, dan ben je snel failliet.

• oanklotertonny
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 08:11
daemonix schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:52:
[...]

Afdakje is luxe maar niet nodig.
Ik heb hem ook buiten staan, maar toch twijfel ik om een afdak er boven te maken. Zeker blij mee om hem buiten te hebben. De omvormer en battery stack wil je echt niet binnen in je huis hebben vanwege warmte en geluid (gateway wel binnen naast meterkast, die hoor je niet, behalve een duidelijke klik als hij off-grid gaat).

Ik vind de omvormer vrij open aan de bovenkant en je kijkt zo de ventilatoren in. Dan moét het haast toch beter zijn om hem van bovenaf te beschermen voor weersinvloeden. Ik zou graag foto's zien van mensen die voor een afdak hebben gekozen.

Ik zit naar een afdakje te kijken zoals onderstaand, maar laat mij graag inspireren (of overtuigen dat dit echt niks toevoegt)!

PALRAM deurluifel Sophia transparant 1600x950x170 mm aluminium gepoedercoat grijs RAL 7016 kopen! | HORNBACH

Volvo XC60T8-Polestar Engineered-Heico MY2025 19kWh, Volkswagen E-Golf MY20 35kWh, Zaptec GO2, SigenStor 45kWh, 17.0TP omvormer, Gateway HomePro TP 3F, 20kWp PV

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:29
(jarig!)
Tja, hier iemand die hem binnen heeft. In onze hal die we toch nooit gebruiken 2x2x3 meter groot staat de 1-fase Sigenstor met gateway en 18 KW batterijen. Muisstil is hij vind ik. De 1-fase uitvoering heeft geen fans of iets dergelijks. Onze oude zonneplan omvormer klikte en kletterde alle kanten op in de zomer maar de Sigen hoor ik amper. Wel is het een lekkere warmte bron. De gang warmt lekker op, iets wat in de winter geen kwaad kan want dan houdt hij de koude wind ook een beetje buiten hopen we.

• osluis
daemonix schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:12:
[...]

Het valt nogal mee, bij ons staat die op de oprit, 's middags in de zon en je hoort hem nauwelijks. 12 kW omvormer.
Dat is toch wat anders dan twee meter van de hottub :P

• daemonix
  • Niet online
osluis schreef op maandag 14 september 2026 @ 17:38:
[...]

Dat is toch wat anders dan twee meter van de hottub :P
De buitengeluiden overstemmen hem, ook de geluiden van een hottub.

• Vhond
  • Niet online
bjusterbaarlik schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:14:
[...]

Goedkope ventilatoren gaan niet lang mee, dus dat zal wel niet. Je gaat geen 10 jaar garantie geven dan, dan ben je snel failliet.
Het is maar hoe je het opvat. Goedkoop bedoel ik niet alleen de mechanische kwaliteit mee, ik heb het dan ook over de hoeveelheid decibel die geproduceerd wordt en ja die stillere zijn nu eenmaal duurder...

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Vhond schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:03:
[...]

Het is maar hoe je het opvat. Goedkoop bedoel ik niet alleen de mechanische kwaliteit mee, ik heb het dan ook over de hoeveelheid decibel die geproduceerd wordt en ja die stillere zijn nu eenmaal duurder...
Dat gaat amper iets helpen. Wat vooral de fan stiller maakt is de draaisnelheid en de grote van de bladen. Maar beide zijn echter funest voor de luchtverplaatsing. Op andere dingen zoals koelribben en airflow daar kun je wel grote stappen zetten.

• Eskiya
JPS schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:40:
Hoe zit het met je maximale dakbelasting? Een Sigenstor met meerdere batterypacks weegt nogal wat. En als je toch buiten wil plaatsen zou ik het zeker beschut/overdekt doen.

Vliering/zolder kan, maar ook daar goed ventileren en rekening houden met geluid van de ventilator.
Ik zou niet weten hoe ik de vliering zou moeten ventileren, omdat we de vliering als opslagruimte willen gebruiken. Ik dacht eraan om de Sigenstor incl. batterypacks in de vliering op muurbeugels paar cm vd vloer tegen de binnenmuur vd gevel (dragend/kalkzandsteen) te laten plaatsen. Dan zou ik ook geen rekening hoeven te houden met het gewicht. Maar nu wil ik natuurlijk voorkomen dat de kinderen last zullen krijgen van het geluid. Tenzij ik dat tot dmv isolatie in de verdiepingsvloer kan dempen.

Is het zo dat hoe meer blokken je hebt, de ventilatoren meer aan het werk gaan of is dit ongeacht aantal batteryblokken?

@timpel_800 ben zeer benieuwd naar de geluidsopname :-)

En ben ook benieuwd naar (creatieve) oplossingen van mede-Tweakers die de Sigenergy buiten hebben staan en het zoveel mogelijk uit zicht/beschermd hebben.

Wellicht weer deels off-topic..Zou alle buitenunits incl. de Sigenstore op het platte dak van de garage in een soort van Kabine/omkisting cq kliko-ombouw oid juist averechts werken qua geluidproductie?

[ Voor 17% gewijzigd door Eskiya op 14-09-2026 21:09 ]

• JPS
  • Niet online

JPS

Is het zo dat hoe meer blokken je hebt, de ventilatoren meer aan het werk gaan of is dit ongeacht aantal batteryblokken?
De geproduceerde warmte hangt rechtstreeks samen met je (ingestelde) omvormervermogen. In mijn geval 16kW. Dat geeft flink veel warmte die in de tussenseizoenen en winter prima is, maar in de zomer en zeker dus op tropische dagen ertoe leidt dat de batterij en interne omvormertemperatuur teveel oploopt (>60C) in mijn garage.

De Sigenstor zal dan automatisch het vermogen terugschroeven, maar dat betekent dat er minder verkocht kan worden voor de hoge prijs en bovendien wordt de garage gewoon heel warm.

• cyberbot
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:14
ArPi75 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:51:
[...]

Ja, zo lang je stroom heb in huis blijven de Enphase panelen ook werken en dus de batterij aanvullen. Maar stel dat je batterij op een laag percentage zit, en dan aan het eind van de dag de stroom uitvalt, dan loopt je batterij dat laatste beetje leeg waarna alles stopt (de batterij is immers leeg en het net levert ook geen stroom meer). Als in die situatie de zon begint te schijnen, dan gaat de Enphase niet meer produceren omdat er geen stroom in huis is.

Zoals hierboven al aangegeven kan je dat voorkomen door een cut-off van bijvoorbeeld 2% in te stellen. Dan gaat alles uit zodra de batterij 2% bereikt (en er geen stroom van het net is).
Zodra dan de zon gaat schijnen, kan je handmatig de omvormer weer inschakelen (er zit namelijk nog 2% in) en dan gaat de Enphase ook weer produceren.

Zou je panelen direct op de MPPT aansluiting van de Sigenergy hebben, dan maakt het niets uit en zullen deze ten allen tijde het systeem weer opstarten.
Moeten de panelen op de MPPT aangesloten worden?
De batterij komt aan de zijkant van het huis, er gaan twee kabels heen en terug en ik begreep dat die tegen regen en zon kunnen.
Zit de MPPT in de batterij of in de gateway?

• JPS
  • Niet online

JPS

cyberbot schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:56:
[...]

De batterij komt aan de zijkant van het huis, er gaan twee kabels heen en terug en ik begreep dat die tegen regen en zon kunnen.
Als je de panelen DC aansluit dan komen ze op de MPPT aansluitingen op de omvormer.

• cyberbot
JPS schreef op maandag 14 september 2026 @ 23:15:
[...]

Als je de panelen DC aansluit dan komen ze op de MPPT aansluitingen op de omvormer.
Ik heb Enphase panelen met een gateway in de meterkast.
Ik haal nu zo'n 40 tot 50 kWh, dus 10 kWh opslag voor stroomuitval lijkt me handig om een eilandbedrijf te hebben zodat de panelen kunnen laden.
Ik neem dit mee in de onderhandeling met de leverancier.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-09 14:29
JPS schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:12:
[...]

[...]

De geproduceerde warmte hangt rechtstreeks samen met je (ingestelde) omvormervermogen. In mijn geval 16kW. Dat geeft flink veel warmte die in de tussenseizoenen en winter prima is, maar in de zomer en zeker dus op tropische dagen ertoe leidt dat de batterij en interne omvormertemperatuur teveel oploopt (>60C) in mijn garage.

De Sigenstor zal dan automatisch het vermogen terugschroeven, maar dat betekent dat er minder verkocht kan worden voor de hoge prijs en bovendien wordt de garage gewoon heel warm.
Hier een 17kW omvormer die softwarematig op 15kW begrenst is om daarmee net onder de 0,5C te blijven. Staat beschut onder de patio, maar geeft toch zeker in de zomer bijna volcontinu geluid (ook wanneer hij minder hard moet werken). Bij handel (15kW) dan horen we hem binnen en zelfs op de slaapkamer is hij dan (met open raam) te horen.
Nu merken we al dat hij aanzienlijk vaker stil is. Omdat hij bij ons buiten staat geen last van "verwarming", maar je voelt wel dat er echt warme lucht uit stroomt als de fan aan staat.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• ArPi75
cyberbot schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:56:
[...]

Niets moet. Via een eventueel bestaande omvormer en de gateway kan je een bestaande omvormer ook via de smartport aansluiten. Rechtstreeks op de MPPT heb je wel het meeste rendement. De MPPT's zitten op de gateway omvormer en afhankelijk van de grootte van de gateway zijn het er meer of minder (max. 4 als ik me niet vergis).

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• Chutney
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:11
Hier staat de Sigen in de kast met geluidswerende deur op zolder. In deze kast staat ook de mechanische ventilatie.

Zonder actieve ventilatie was het snel te warm in de kast. Nu heb ik 2x 120mm fans op 1600rpm geplaatst voor actieve ventilatie. Nu is het een soort van grote computer kast, aanvoer van verse lucht komt onder de deur (speelt van 2cm) vandaan en afvoer in het knieschot, actief, door de fans.

Batterij heeft een temp van 29gr idle en op load net ruim onder de 40. Omvormer maakt wel iets geluid met de fans van de omvormer aan, maar nooit meer dan de reeds bestaande mechanische ventilatie.

• djrednas
ArPi75 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 07:52:
[...]

Niets moet. Via een eventueel bestaande omvormer en de gateway kan je een bestaande omvormer ook via de smartport aansluiten. Rechtstreeks op de MPPT heb je wel het meeste rendement. De MPPT's zitten op de gateway en afhankelijk van de grootte van de gateway zijn het er meer of minder (max. 4 als ik me niet vergis).
Ze zitten juist niet op de gateway, maar op de omvormer. 😉

Hier een screenshot van de batterij temperatuur de afgelopen maand. Deze staat in de actief geventileerde maar wel geïsoleerde garage. Je kan mooi zien dat hij best warm kan worden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPPnt1IhaKSSacv2E9uGcjtQHvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OeAbPznJuVZtcUzITvuOEj4J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door djrednas op 15-09-2026 08:03 ]

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• osluis
daemonix schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:38:
[...]

De buitengeluiden overstemmen hem, ook de geluiden van een hottub.
Ik hoor de mijne (3 fase 15kw) door de muur van de garage als het stil is en hij hard aan het werk is. Welk model heb jij?

• daemonix
  • Niet online
osluis schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 07:59:
[...]

Ik hoor de mijne (3 fase 15kw) door de muur van de garage als het stil is en hij hard aan het werk is. Welk model heb jij?
12 kW.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 16:58

backupdevice

No Risk , Full Push

Hier staat hij in een geïsoleerde schuur . Deze ruimte werd in de zomer Max 28 graden . Ik had er voor de zekerheid een ventilator opgezet en de temperaturen van de omvormer en accu’s bleven gewoon controleerbaar . Moet wel zeggen dat de omvormer inderdaad wel geluid maakt ( de ventilatoren ) dus dat zou hinderlijk kunnen zijn . Daarnaast moet je bij jezelf nagaan of je wel zo’n ding in je huis wilt hebben .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Vhond
  • Niet online
bjusterbaarlik schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:20:
[...]

Dat gaat amper iets helpen. Wat vooral de fan stiller maakt is de draaisnelheid en de grote van de bladen. Maar beide zijn echter funest voor de luchtverplaatsing. Op andere dingen zoals koelribben en airflow daar kun je wel grote stappen zetten.
Grotere en daardoor langzaam kunnen draaiend is meestal stiller, niet altijd, maar hoe je het ook wendt of keert, in mijn ogen blijft het een ontwerpfout vanuit Sigenergy omdat het niet voor iedereen weggelegd is de installatie in een afzonderlijke schuur of buiten te plaatsen. Daarnaast heb ik bij een installatie van een vriend (ander merk) een andere indruk van het geluid (veel minder).

• daemonix
  • Niet online
Voor degenen met Enphase: het bewijs dat off-grid gaan werkt:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TU2uzWQz3PMRMKlxGIdyRX3g_s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vCBwe6FngiOa3rhQlprnsAg4.png?f=fotoalbum_large

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 14:05
DM_ schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:12:
Nou de Sigenstor staat. Dank voor de tips, ik heb de lijstje met de installateur doorgelopen en alles stond goed.
Dat klinkt goed, hier komen ze hem morgen installeren _/-\o_ Mag ik weten wat voor "lijstje" je aangehouden hebt? Misschien goed om deze dan ook in de TS te plaatsen?

Heb zelf dit als lijstje:
- Max fase belasting (3x25A)
- Modbus activeren voor HA
- Werkschakelaar zo plaatsen voor uitbreiding meerdere modules + DC lader einde dit jaar (inclusief mid meter variant)
- Terugleveren moet niet op 0 staan (instelling maximaal terugleveren)

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:28
lubbertkramer schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:02:
[...]

Dat klinkt goed, hier komen ze hem morgen installeren _/-\o_ Mag ik weten wat voor "lijstje" je aangehouden hebt? Misschien goed om deze dan ook in de TS te plaatsen?

- Werkschakelaar zo plaatsen voor uitbreiding meerdere modules + DC lader einde dit jaar (inclusief mid meter variant)
+ kabels lang genoeg houden voor uitbreiding

Indien Gateway, let op 2x aarding

Oja en vlgs mij komt er geen DC lader met Midmeter als AC lader

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• lubbertkramer
CEdS schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:55:
[...]

+ kabels lang genoeg houden voor uitbreiding

Indien Gateway, let op 2x aarding

Oja en vlgs mij komt er geen DC lader met Midmeter als AC lader
Thanks! Hier ook de Gateway inderdaad, als je het doet doe het dan gelijk volledig :) 2 X aarding, je bedoeld zowel de batterij als de gateway neem ik dan aan?

Volgens meerdere (officiele) installateurs komt er eind 2026 een DC module voor de Sigenstor inclusief MID meter (is hier ook al vaker voorbij gekomen in het topic)

• timpel_800
Nee, klopt niet, is de AC versie

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• daemonix
  • Niet online
daemonix in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2" Automatisch afgeschakeld om 8:55 en weer automatisch bijgekomen om 13:10. Niets van gemerkt, zoals het hoort. Batterij met de zonnepanelen opgeladen van 50% tot 95%, extra dingen in huis aangezet om de zonnepanelen niet te hoeven afschakelen.

Was geplande actie van de netbeheerder.

[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 15-09-2026 16:36 ]

• prakkie87
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 16:32
Is er iemand die mij wilt helpen met screenshots van de instellingen qua verkoop en inkoop strategie wat voor algemeen gebruik goed werkt. Mijn vader geeft een sigenstore gekregen maar die krijgt het niet voor elkaar.

Het gaat om frankenergie

[ Voor 6% gewijzigd door prakkie87 op 15-09-2026 20:53 ]

• djrednas
prakkie87 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:40:
Is er iemand die mij wilt helpen met screenshots van de instellingen qua verkoop en inkoop strategie wat voor algemeen gebruik goed werkt. Mijn vader geeft een sigenstore gekregen maar die krijgt het niet voor elkaar.

Het gaat om frankenergie
Staat hij als VPP van Frank, of wel op AI modus?
Als hij op AI (balanced of max) staat, begin eens met deze instellingen:

Inkoop: Tennet, 1,21 x price + 13
Verkoop: Tennet, 1,21 x price + 4

• CEdS
lubbertkramer schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:31:
[...]

Thanks! Hier ook de Gateway inderdaad, als je het doet doe het dan gelijk volledig :) 2 X aarding, je bedoeld zowel de batterij als de gateway neem ik dan aan?
Nee ik bedoel dat de Gateway op 2 plekken geaard moet worden, dit staat goed beschreven in de gebruiksaanwijzing maar installateurs vergeten de 2e aarding nog weleens (er zit toch al een aarding.....)

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:56

DM_

lubbertkramer schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:02:
[...]

Dit was mijn lijstje:

- Modbus openzetten

- SPD schakelaar aanzetten

- Max teruglever waarde instellen

- Max fase belasting instellen

- Voldoende ruimte houden boven accu pakket voor toekomstige uitbreiding

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:10
Andere vraag, ik kan verschillende aansluitschema's vinden, maar eigenlijk niet eentje waarin duidelijk staat hoe de communicatie aangesloten moet worden als je een gateway, controller en Sig EVAC laadpunt hebt.

Manual van de controller: https://www.sigenergy.com...38f70343be9bab4e0c7d6a783
Als ik het schema's en tabellen goed lees, heb je met 1 controller en een gateway (ik zie hierin niks over een optionele EVAC) 2 netwerkkabels nodig;
1. Tussen router en controller
2. Tussen controller en gateway
Op pagina 33 staat "Two RJ45 Ethernet ports, one is connected to the router, and the other is connected to other equipment.(e.g., inverter, Sigen LoadHub etc.)"

Hier lijkt het alsof de controller aan de router moet en een ander apparaat (gateway?) aan de controller.

In de manual van de gateway (https://www.sigenergy.com...Ids=sig-dl-file-1-en-2571) staat op pagina 14 "Two network ports, one of which is connected to the inverter, and the other is connected to other devices. (for example, Sigen EV AC Charger, inverter, and router)"

Hier lijkt het ook dat de gateway en controller direct aan elkaar moeten, top, maar ook dat je óf een EVAC óf de router aan de gateway kunt hangen, waarmee het dus gewoon een 2 poorts switch lijkt die erin zit. Klopt dit en krijgen ze allemaal een ip-adres van de router? Of is er maar 1 apparaat dat aan de router moet, en communiceert de rest over een eigen netwerk?

Als dat laatste het geval is, zou ik het als volgt moeten aansluiten:
code:
1
Router >> Controller >> Gateway >> EVAC
of
code:
1
Router >> Gateway >> Controller >> EVAC
Aangezien de controller en laadpunt in de schuur zitten, betekent dit in het eerste geval dat er 3 netwerk kabels naar de schuur nodig zijn. In het 2e geval, kan ik met 1 netwerkkabel naar de schuur af.

Er liggen al 3 netwerkkabels naar de schuur, maar 1 daarvan is voor een PoE camera, de andere voor een accespoint. Dus afhankelijk van hoe het werkt hoef ik niks bij te trekken, of 2...

Heeft iemand een vergelijkbare setup of weet hoe de apparaten onderling communiceren en of ze hierin afhankelijk zijn van de router?

• Puitv
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:56
Verdicampo schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:00:
Andere vraag, ik kan verschillende aansluitschema's vinden, maar eigenlijk niet eentje waarin duidelijk staat hoe de communicatie aangesloten moet worden als je een gateway, controller en Sig EVAC laadpunt hebt.

Als ik het schema's en tabellen goed lees, heb je met 1 controller en een gateway (ik zie hierin niks over een optionele EVAC) 2 netwerkkabels nodig;
Op pagina 33 staat "Two RJ45 Ethernet ports, one is connected to the router, and the other is connected to other equipment.(e.g., inverter, Sigen LoadHub etc.)"

Hier lijkt het alsof de controller aan de router moet en een ander apparaat (gateway?) aan de controller.

In de manual van de gateway (https://www.sigenergy.com...Ids=sig-dl-file-1-en-2571) staat op pagina 14 "Two network ports, one of which is connected to the inverter, and the other is connected to other devices. (for example, Sigen EV AC Charger, inverter, and router)"

Hier lijkt het ook dat de gateway en controller direct aan elkaar moeten, top, maar ook dat je óf een EVAC óf de router aan de gateway kunt hangen, waarmee het dus gewoon een 2 poorts switch lijkt die erin zit. Klopt dit en krijgen ze allemaal een ip-adres van de router? Of is er maar 1 apparaat dat aan de router moet, en communiceert de rest over een eigen netwerk?

code:
1
of
code:
1
Aangezien de controller en laadpunt in de schuur zitten, betekent dit in het eerste geval dat er 3 netwerk kabels naar de schuur nodig zijn. In het 2e geval, kan ik met 1 netwerkkabel naar de schuur af.

Er liggen al 3 netwerkkabels naar de schuur, maar 1 daarvan is voor een PoE camera, de andere voor een accespoint. Dus afhankelijk van hoe het werkt hoef ik niks bij te trekken, of 2...

Heeft iemand een vergelijkbare setup of weet hoe de apparaten onderling communiceren en of ze hierin afhankelijk zijn van de router?
Mijn installateur zei dat ze bewust altijd een directe netwerk verbinding aaanleggen tussen de batterij en de gateway omdat ze heel nauw samen moeten werken (bv bij off grid situaties).

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:36
N.a.v. de vraag van @lubbertkramer of het lijstje met aandachtspunten voor de installatie in de TS kan worden opgenomen, heb ik de genoemde punten uit de recente posts samengevoegd.

Voorstel:
  • Modbus activeren/openzetten voor Home Assistant
  • SPD-schakelaar aanzetten
  • Maximale terugleverwaarde instellen en controleren dat deze niet op 0 staat
  • Maximale fasebelasting instellen, passend bij de netaansluiting (bijvoorbeeld 3×25 A)
  • Werkschakelaar zo plaatsen dat toekomstige uitbreiding met meerdere batterijmodules mogelijk blijft
  • Voldoende ruimte boven het accupakket voor toekomstige uitbreiding
  • Kabels voldoende lang houden voor toekomstige uitbreiding
  • Indien een Gateway wordt geplaatst: let op de voorgeschreven dubbele aarding van de Gateway
Is dit zo ongeveer de bedoeling voor de startpost?

Aanvullingen, correcties of andere aandachtspunten zijn uiteraard welkom, voordat ik het definitief in de startpost opneem.

• osluis
duoruvis schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:15:
N.a.v. de vraag van @lubbertkramer of het lijstje met aandachtspunten voor de installatie in de TS kan worden opgenomen, heb ik de genoemde punten uit de recente posts samengevoegd.

Voorstel:
  • Maximale fasebelasting instellen, passend bij de netaansluiting (bijvoorbeeld 3×25 A)
  • Werkschakelaar zo plaatsen dat toekomstige uitbreiding met meerdere batterijmodules mogelijk blijft
  • Indien een Gateway wordt geplaatst: let op de voorgeschreven dubbele aarding van de Gateway
Is dit zo ongeveer de bedoeling voor de startpost?

Aanvullingen, correcties of andere aandachtspunten zijn uiteraard welkom, voordat ik het definitief in de startpost opneem.
Wat mij opviel bij het activeren van Modbus was dat mijn homeassistant weigerde om de sigenstore te vinden zonder dat er een wifi verbinding was (de boel is bij mij bekabeld aangesloten). Modbus was actief volgens de sigen app, maar communicatie was 0,0. Toen ik wifi configureerde werkte modbus ook spontaan.

Mischien goed om dit ook te vermelden als aandachtspunt?

• Puitv
osluis schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:19:
[...]

Wat mij opviel bij het activeren van Modbus was dat mijn homeassistant weigerde om de sigenstore te vinden zonder dat er een wifi verbinding was (de boel is bij mij bekabeld aangesloten). Modbus was actief volgens de sigen app, maar communicatie was 0,0. Toen ik wifi configureerde werkte modbus ook spontaan.

Bij mij werk het wel en is alles 100% bekabeld.

Wel iets anders: bij EVCC kun je niet instellen dat EVCC alleen leest via de modbus. Dus daarom heb ik in EVCC een modbus proxy aangemaakt en die op readonly gezet. En dan laat ik EVCC (en Homeassistant) via die proxy lezen uit de Sigenstore

• lubbertkramer
osluis schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:19:
[...]

Dat is vreemd, hier is zojuist de Gateway + Sigenstor geplaatst en alleen bekabeld maar inmiddels al in HA kunnen toevoegen.

Twee vragen aan de experts hier:

- Volgens de installateur moet ik hem tot de AI analyse gereed is op zelfconsumptie laten staan en niet al op de AI modus, correct?

- Ik heb Frank Energie, bij inkoop kon ik het Frank contract selecteren waardoor ik Prijs = 1,00 * prijs + 0.0 is omdat van wat ik gelezen heb dit al de all-in prijs is inc btw. Klopt dit?
- Bij verkoop kan ik geen Frank kiezen (wel EPEX/Tibber/Tennet) en heb ik voor nu EPEX gekozen met Prijs = 1,21 * prijs + 0.0 maar is dit correct met Frank?

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:29
(jarig!)
hij heeft hier vanaf dag 1 op Ai optimized gestaan, ik heb hem alleen af en toe met de hand gecorrigeerd als ik vond dat hij op gekke momenten (dure momenten) stroom ging inkopen. Na een dikke week, iets lager eigenlijk is hij het eigenlijk behoorlijk zelfstandig allemaal gaan regelen. enige waar ik moeilijk aan wen maar dat ligt aan mij dat hij altijd besluit zichzelf vol te laden met stroom, desnoods uit het net. Ik weet dat hij die stroom duurder inzet en verkoopt maar ik blijf het gek vinden. Ach, is vast te regelen ergens

• Verdicampo
Puitv schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:06:
[...]

Mijn installateur zei dat ze bewust altijd een directe netwerk verbinding aaanleggen tussen de batterij en de gateway omdat ze heel nauw samen moeten werken (bv bij off grid situaties).
Dit lijkt mij dus ook, maar ik zie niet staan of 1 van de poorten op de controller of gateway echt specifiek op de router moet, en de andere voor een Sig netwerk is.

• Puitv
bij mij stond deze ook op dag 1 op AI Optimized (geinsteld en geadviseerd door HDSolar).

Het klopt dat de "Prijs = 1,00 * prijs + 0.0 is" Als je Frank of Zonneplan kiest. Voor verkoop moet je wel een prijs aanpassen, dus 0.0 is niet goed. Ik heb zelf zonneplan (+ 13ct)

• duoruvis
TS uitgebreid:

Ik heb het lijstje met aandachtspunten voor/tijdens de installatie inmiddels in de TS opgenomen.

Hier de betreffende inhoud:
➤ Aandachtspunten voor/tijdens installatie
N.a.v. de vraag van @lubbertkramer of een lijstje met aandachtspunten voor de installatie in de TS kan worden opgenomen, heb ik de genoemde punten uit de recente en eerdere relevante posts samengevoegd.
  • Directe bekabelde LAN-verbinding tussen Gateway en SigenStor/EC (eventueel via een LAN-switch)
  • Plaatsing binnen of buiten: houd rekening met geluid en warmteontwikkeling
Bijdragen uit het topic:

duoruvis in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"
DM_ in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"
timpel_800 in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"
Eskiya in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"
lubbertkramer in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"
CEdS in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"
CEdS in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"
DM_ in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"
Puitv in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"
osluis in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"

[ Voor 5% gewijzigd door duoruvis op 16-09-2026 19:09 ]

• Eskiya
Binnenkort zal ik de 3-fase groepenkast laten vervangen door een ABB Haform. Zijn er zekeringen cq zaken waar ik alvast rekening mee kan houden, zodat de electricien dat meteen meeneemt voor de nog te plaatsen sigenergy + gateway

• daemonix
  • Niet online
Puitv schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:55:
[...]

Bij mij werk het wel en is alles 100% bekabeld.

Wel iets anders: bij EVCC kun je niet instellen dat EVCC alleen leest via de modbus. Dus daarom heb ik in EVCC een modbus proxy aangemaakt en die op readonly gezet. En dan laat ik EVCC (en Homeassistant) via die proxy lezen uit de Sigenstore
Er is geen noodzaak voor die proxy, als EVCC probeert iets te zetten gebeurt het gewoon niet. So what?

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:56

DM_

lubbertkramer schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:46:
[...]

Dat is vreemd, hier is zojuist de Gateway + Sigenstor geplaatst en alleen bekabeld maar inmiddels al in HA kunnen toevoegen.

Twee vragen aan de experts hier:

- Volgens de installateur moet ik hem tot de AI analyse gereed is op zelfconsumptie laten staan en niet al op de AI modus, correct?

- Ik heb Frank Energie, bij inkoop kon ik het Frank contract selecteren waardoor ik Prijs = 1,00 * prijs + 0.0 is omdat van wat ik gelezen heb dit al de all-in prijs is inc btw. Klopt dit?
- Bij verkoop kan ik geen Frank kiezen (wel EPEX/Tibber/Tennet) en heb ik voor nu EPEX gekozen met Prijs = 1,21 * prijs + 0.0 maar is dit correct met Frank?
Bij mij was het op sigen AI met max profit ingesteld. De AI gaf aan dat het een week ging analyseren (met eind datum) en daardoor voorlopig op selfconsumptie werkte tot de eind datum. Daarna is het automatisch zelfstandig met max profit gaan werken.

• Verdicampo
Eskiya schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:46:
Binnenkort zal ik de 3-fase groepenkast laten vervangen door een ABB Haform. Zijn er zekeringen cq zaken waar ik alvast rekening mee kan houden, zodat de electricien dat meteen meeneemt voor de nog te plaatsen sigenergy + gateway
Afhankelijk van je aansluiting en controller (als samen meer dan 40A) een 63A hoofdschakelaar, 10mm2 bekabeling in de kast en 63A aardlekschakelaars of alles met aardlekautomaten.
En voor naar de gateway een automaat die die kabel beveiligt, zou zelf C25 (als je 3x25A hebt) of C40 (als je 1x40A hebt). Eventueel met nog een eigen hoofdschakelaar. Heb laatst gehoord dat een installatieautomaat niet geschikt is als lastscheider.

• Puitv
daemonix schreef op woensdag 16 september 2026 @ 23:06:
[...]

Er is geen noodzaak voor die proxy, als EVCC probeert iets te zetten gebeurt het gewoon niet. So what?
Okay, ik heb een keer gehad dat mijn accu instellingen niet klopte en heb toen geen oorzaak kunnen vinden en vond EVCC wel verdacht vandaar. Maar in de Sigenstore app kan ik toch nergens instellen dat clients alleen kunnen lezen?

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 15:36

resusaapje

h less

Ik blijf dit toch verbazend vinden. Licht van de floodlights van de buitencamera?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2IgMxFdBA1s9VX59LlZMBoT9i0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7i0r7rFwx9wzzVxL1ctpenbH.jpg?f=fotoalbum_large

Een keer wat anders: [img]https://www.wotstars.com/sigs/ps/1074726049[/img]

• djrednas
resusaapje schreef op donderdag 17 september 2026 @ 07:26:
Ik blijf dit toch verbazend vinden. Licht van de floodlights van de buitencamera?

[Afbeelding]
Of als je met CT klemmen werkt, storing van omliggende draden waar vermogen doorheen gaat 😉

• ArPi75
Verdicampo schreef op donderdag 17 september 2026 @ 07:04:
[...]

Afhankelijk van je aansluiting en controller (als samen meer dan 40A) een 63A hoofdschakelaar, 10mm2 bekabeling in de kast en 63A aardlekschakelaars of alles met aardlekautomaten.
En voor naar de gateway een automaat die die kabel beveiligt, zou zelf C25 (als je 3x25A hebt) of C40 (als je 1x40A hebt). Eventueel met nog een eigen hoofdschakelaar. Heb laatst gehoord dat een installatieautomaat niet geschikt is als lastscheider.
Ik zou geen automaten met C-karakteristiek nemen van hetzelfde amperage als de hoofdzekeringen. Het is dan een beetje russisch roulette welke van de twee eerst springen. En in plaats van alles op 63A uit te voeren zou je ook met een REM automaat kunnen werken, maar het hangt helemaal af van wat de vrager wil bereiken; wil hij de batterij inzetten om meer vermogen te kunnen gebruiken in huis dan dat de hoofdaansluiting levert dan zijn er andere zaken om rekening mee te houden.

• cyberbot
daemonix schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:48:
Voor degenen met Enphase: het bewijs dat off-grid gaan werkt:[Afbeelding]
Ik ben een van hen.
Werken de Enphase-panelen en laden ze de batterijen off-grid op?
Op het diagram zie ik dat de panelen op de gateway zijn aangesloten.

• Verdicampo
ArPi75 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 08:06:
[...]

Ik zou geen automaten met C-karakteristiek nemen van hetzelfde amperage als de hoofdzekeringen. Het is dan een beetje russisch roulette welke van de twee eerst springen. En in plaats van alles op 63A uit te voeren zou je ook met een REM automaat kunnen werken, maar het hangt helemaal af van wat de vrager wil bereiken; wil hij de batterij inzetten om meer vermogen te kunnen gebruiken in huis dan dat de hoofdaansluiting levert dan zijn er andere zaken om rekening mee te houden.
Goede punten! Dus inderdaad wat meer info nodig wat de bedoeling is.
Heb bij een vriend van me inderdaad een 40A remautomaat geplaatst, omdat de kast net helemaal vervangen was.

In ons geval zitten er nog smeltzekeringen, dus dan is een C25 automaat naar verwachting wel degene die eerder gaat. Dat gezegd hebbende, is het niet beter om 3x een 1P te plaatsen? Dan klapt er maar 1 fase uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Verdicampo op 17-09-2026 08:47 ]

• CEdS
Verdicampo schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:00:

code:
1
of
code:
1

Als je alles via een kabel UTP verbindt, zorg dan dat alles op hetzelfde netwerk zit. Ze "vinden" elkaar vanzelf! Je kan ook doorlinken vanaf de inverter naar de gateway of van de gateway naar de EVAC maar het hoeft niet. Zelfde interne netwerk dat is de crux!

• Verdicampo
CEdS schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:45:
[...]

Als je alles via een kabel UTP verbindt, zorg dan dat alles op het zelfde netwerk zit. Ze "vinden" elkaar vanzelf! Je kan ook doorlinken vanaf de inverter naar de gateway of van de gateway naar de EVAC maar het hoeft niet. Zelfde interne netwerk dat is de crux!
Dat klinkt goed :) maar dus alsnog gewoon 1 apparaat aan de router en de rest gewoon doorlinken. Of moet het wel echt de inverter of gateway als eerste zijn?

• CEdS
Verdicampo schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:52:
[...]

Dat klinkt goed :) maar dus alsnog gewoon 1 apparaat aan de router en de rest gewoon doorlinken. Of moet het wel echt de inverter of gateway als eerste zijn?
Doorlinken hoeft niet perse maar mag. Ik heb bijvoorbeeld op de Gateway een 2e Sigen inverter aangesloten en de Gateway op een hub, de EVDC en Hoofdinverter apart op een utp poort van een hub. Ik heb ook de EVDC direct aan de Hoofdinverter aangesloten gehad maar dat maakte geen verschil.

Nogmaals 1 intern netwerk, ze vinden elkaar vanzelf.

• CEdS
Wie kan mij helpen? Welke moet ik kiezen om het verbruik van mijn Inverter te zien in Home Assistant?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysUB_mc9kVnhYSXI63lNqhAtU38=/x800/filters:strip_exif()/f/image/frTEzKxY56k9aNDFJFMabfSZ.png?f=fotoalbum_large

• daemonix
  • Niet online
cyberbot schreef op donderdag 17 september 2026 @ 08:43:
[...]

Ik ben een van hen.
Werken de Enphase-panelen en laden ze de batterijen off-grid op?
Op het diagram zie ik dat de panelen op de gateway zijn aangesloten.
Jazeker, eind van de storing stonden ze op 97% of zo. Je ziet toch ook dat er vermogen van de zonnepanelen af komt?

[ Voor 17% gewijzigd door daemonix op 17-09-2026 12:47 ]

• Verdicampo
CEdS schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:50:
[...]

Doorlinken hoeft niet perse maar mag. Ik heb bijvoorbeeld op de Gateway een 2e Sigen inverter aangesloten en de Gateway op een hub, de EVDC en Hoofdinverter apart op een utp poort van een hub. Ik heb ook de EVDC direct aan de Hoofdinverter aangesloten gehad maar dat maakte geen verschil.

Nogmaals 1 intern netwerk, ze vinden elkaar vanzelf.
Thanks, even voor de zekerheid - je hub (of switch) zit achter je router neem ik aan?
Dus dat zou betekenen dat ze allemaal een eigen ip krijgen van de router, niet dat ze een eigen netwerk vormen maar gewoon aanhaken op een bestaand netwerk.

• CEdS
Verdicampo schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:41:
[...]

Thanks, even voor de zekerheid - je hub (of switch) zit achter je router neem ik aan?
Dus dat zou betekenen dat ze allemaal een eigen ip krijgen van de router, niet dat ze een eigen netwerk vormen maar gewoon aanhaken op een bestaand netwerk.
precies!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 09:20

Consulectro

Lekker bezig...

Alles (GW en EC) achter een Switch heeft niet mijn voorkeur!

Ook volgens de Sigen documentatie moet er een rechtstreekse verbinding zitten tussen GW en EC. Ook kies ik altijd F/STP ipv UTP om storing te voorkomen.

Het is mij in het verleden eens overkomen dat de EC af en toe daardoor zomaar wegviel (met UTP). Met F/STP was het probleem over.

De F/STP kabel van de Switch gaat dan naar de EC of de GW (wat het makkelijkst is).

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• daemonix
  • Niet online
Consulectro schreef op donderdag 17 september 2026 @ 23:11:
Alles (GW en EC) achter een Switch heeft niet mijn voorkeur!

Ook volgens de Sigen documentatie moet er een rechtstreekse verbinding zitten tussen GW en EC. Ook kies ik altijd F/STP ipv UTP om storing te voorkomen.

Het is mij in het verleden eens overkomen dat de EC af en toe daardoor zomaar wegviel (met UTP). Met F/STP was het probleem over.

De F/STP kabel van de Switch gaat dan naar de EC of de GW (wat het makkelijkst is).
F/STP is overrated voor een 100 Mbit/s verbinding en eigenlijk ook voor gigabit niet nodig. Ik zou eerder denken aan een slecht contact. En trek geen kabels maar leg ze. :P

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 17-09-2026 23:58 ]

• djrednas
daemonix schreef op donderdag 17 september 2026 @ 23:57:
[...]

F/STP is overrated voor een 100 Mbit/s verbinding en eigenlijk ook voor gigabit niet nodig. Ik zou eerder denken aan een slecht contact. En trek geen kabels maar leg ze. :P
Ik werk in de industrie met frequentieregelaars en andere net verstorende apparaten. Een afscherming in je netwerkkabel die letterlijk langs een omvormer loopt (feitelijk een enorme frequentieregelaar) is geen overbodige luxe ;) Je zal je verbazen hoeveel verstoring die dingen genereren.

• daemonix
  • Niet online
djrednas schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:10:
[...]

Ik werk in de industrie met frequentieregelaars en andere net verstorende apparaten. Een afscherming in je netwerkkabel die letterlijk langs een omvormer loopt (feitelijk een enorme frequentieregelaar) is geen overbodige luxe ;) Je zal je verbazen hoeveel verstoring die dingen genereren.
Je zal verbaasd zijn als je ziet hoe ontzettend goed UTP werkt. We hadden de kabels naast testomgevingen met grote motoren liggen met frequentieregelaars en de hele troep erbij. Geen enkel probleem. Dit was in een groot testcentrum met tientallen opstellingen. Ergere storingen kun je je niet voorstellen. ;)

• cyberbot
daemonix schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:37:
[...]

Jazeker, eind van de storing stonden ze op 97% of zo. Je ziet toch ook dat er vermogen van de zonnepanelen af komt?
Ik ben voornemens de installatie aanstaande dinsdag zelf uit te voeren en zal hierop terugkomen.
Hartelijk dank voor uw suggestie. Aangezien het systeem gecombineerd wordt met Enphase, ben ik zeer benieuwd naar de resultaten.
Ik heb hier reeds uitvoerig onderzoek naar verricht.
Ik overweeg twee locaties voor de batterijen: buiten, met blootstelling aan neerslag en zonlicht, of binnen in een geïsoleerde schuur zonder ramen of airconditioning, waarbij ik mij zorgen maak over mogelijke warmteontwikkeling.

[ Voor 49% gewijzigd door cyberbot op 18-09-2026 19:22 ]

• daemonix
  • Niet online
cyberbot schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:10:
[...]

Ik ben voornemens de installatie aanstaande dinsdag zelf uit te voeren en zal hierop terugkomen.
Hartelijk dank voor uw suggestie. Aangezien het systeem gecombineerd wordt met Enphase, ben ik zeer benieuwd naar de resultaten.
Ik heb hier reeds uitvoerig onderzoek naar verricht.
Ik overweeg twee locaties voor de batterijen: buiten, met blootstelling aan neerslag en zonlicht, of binnen in een geïsoleerde schuur zonder ramen of airconditioning, waarbij ik mij zorgen maak over mogelijke warmteontwikkeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2zx1ka-n9eYcLmhMqPaFDkie0M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bJgU71kgstSfDCRKc3TvlIck.png?f=user_large

Zoals te zien is werd de batterij opgeladen uit zonnestroom.

[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 18-09-2026 19:56 ]

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 09:20

Consulectro

Lekker bezig...

djrednas schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:10:
[...]

Ja, dat is ook mijn ervaring. UTP is vaak voldoende maar indien de kabel pal naast de netkabel van de Sigenstor ligt over een afstand van 5m of meer, dan kun je beter UTP laten liggen. Een los contact was het niet. Het kan lang goed gaan met UTP maar ik heb deze ervaring in de praktijk zelf ondervonden. Met FTP was het blijvend opgelost!

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• cyberbot
daemonix schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 19:55:
[...]

[Afbeelding]

Zoals te zien is werd de batterij opgeladen uit zonnestroom.
Is het slim om de autolader op de thuisbatterij aan te sluiten of is het net prima? Met mijn 3x25 ampère is 22 kW toch niet haalbaar. Waar moet ik op letten, wat mag ik niet vergeten en wat moet ik echt laten? Ik zag dat je de Enphase gateway aan de batterij kunt koppelen voor samenwerking?

• CEdS
Heeft of hebben er mensen ervaring met 6 batterijen en een DClader?

• timpel_800
Ik heb het vorig jaar op de Facebookpagina gezien maar of het echt is weet ik niet.

https://www.facebook.com/...gy/posts/837653345270415/

[ Voor 29% gewijzigd door timpel_800 op 19-09-2026 12:09 ]

• prakkie87
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 16:32
Ik worstel een beetje met de instellingen. Omdat ik het gek vind wat er staat afgebeeld. Het lijkt precies andersom dan wat je invult. Verkoop 1.21x…+13 , inkoop 1,21x…+4 (Frank energie)

in de grafiek staat een min bedrag ipv +. Pas sinds gister ingesteld maar twijfel of ik het correct doe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLzF3s_t5NDXrZ8I2L_NZt4s79c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R6qmM9pup28G1IinABL3HGo5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rywTJJ5_DT_f5szoiR1BbEc1us=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jI29P7fx5Z6s0sc5P8SNlHiw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJ7akPEQKK1i_WCF8DEHpL_QhkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/juKZdxqsOTr6OtaSui29ATJx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9Xmx1ery4hhCenOK3HywCZ7JjM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0xV2vjkebBuXtEE3oAHvXDxG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door prakkie87 op 19-09-2026 13:16 ]

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:16
CEdS schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:36:
Heeft of hebben er mensen ervaring met 6 batterijen en een DClader?
Er is iemand die het heeft ik heb er foto’s van gezien, volgens in dit forum. Maar ik kan het zo snel niet vinden.

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:16
shthpnz schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:16:
Blijkbaar kan ook een thuisbatterij opgetopt worden:
[Afbeelding]
Deze zocht je ceds

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

• RobSig
prakkie87 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 13:15:
Ik worstel een beetje met de instellingen. Omdat ik het gek vind wat er staat afgebeeld. Het lijkt precies andersom dan wat je invult. Verkoop 1.21x…+13 , inkoop 1,21x…+4 (Frank energie)

in de grafiek staat een min bedrag ipv +. Pas sinds gister ingesteld maar twijfel of ik het correct doe.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je bij koop en verkoop Frankenergie selecteerd dien je de rest op 0 te zetten!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0s8dfC_gSnWUQQFMqPc_y4cyZZU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PUaUk4bSxwydbOqhtji4SxYd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door RobSig op 19-09-2026 14:15 ]

• duoruvis
Djaro schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:47:
[...]

Dat zal te maken hebben met de bouwvak denk ik , bij mij was ook 5 dagen een 8 kw omgeruild.

Nu een kapotte 9kw die het weer half doet na een herstart, haalt bij grof werk (veel laden) de 0,5C niet meer, en dat is dan lastig bij sigenergy omruilen als je eerst door een support medewerker wordt geholpen die zegt dat tie het gewoon doet :(
Update n.a.v. mijn eerdere vraag over de defecte accu (alarmcode 2008_4)
duoruvis in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"

Bedankt voor de reacties, met name @Djaro — je inschatting over de doorlooptijd bleek voor het traject van mijn buren helemaal te kloppen: je voorspelde destijds dat het door de aankomende bouwvak, met name aan de kant van de installateur, weleens lang kon gaan duren. Dat is precies zo uitgekomen.

Kort het verloop op een rij:
  • 13 juli: storing ontstaan (alarmcode 2008_4, "instabiliteit spanning interne seriemodule"), batterij ging in 'Defect', ontladen niet meer mogelijk.
  • Via de Sigen-app een ticket aangemaakt met de storingsgegevens.
  • Na een paar dagen leek het systeem hersteld, maar de storing kwam terug.
  • 31 juli: een nieuwe accu werd bezorgd — dit liep dus via de Sigen-app/Sigenergy-logistiek, nog vóórdat de installateur iets had kunnen onderzoeken/vervangen. Een accu van 85 kg in ontvangst nemen is overigens geen sinecure voor mijn buren — gelukkig was de bezorger bereid de accu (het halve pallet paste precies in de deuropeningen) in de berging van het wooncomplex te deponeren.
  • 2 augustus: storing kwam nogmaals terug (nog op de oude, nog niet vervangen accu).
  • De installateur kon pas begin september inplannen i.v.m. bouwvak-planning van de servicemonteur — dat deel duurde inderdaad het langst, precies zoals Djaro voorzag.
  • 8 september: vervanging door de installateur, verliep zonder problemen en de defecte accu werd gelijk meegenomen voor retour Sigenergy — dat ging soepel en snel.
Wat mij vooral opviel: de langste vertraging zat 'm niet in de logistiek van Sigenergy (nieuwe accu leveren, defecte accu ophalen), maar in de planning van de installateur zelf tijdens de bouwvak. Zodra die knoop was doorgehakt, ging de rest vlot.

Mogelijk nuttig voor anderen die tegen dezelfde alarmcode aanlopen: een ticket via de Sigen-app zet blijkbaar een vrij zelfstandig logistiek proces in gang, los van je installateur — het kan dus lonen om die twee sporen (installateur en Sigenergy-ticket) goed op elkaar af te stemmen zodra je een vervangende accu krijgt aangeboden.

• duoruvis
Ter info: de vervangende accu bij de buren bleek een 10 kWh-unit (netto 9,03 kWh), tegenover de oorspronkelijke 8 kWh-unit (netto 8,06 kWh).

[ Voor 7% gewijzigd door duoruvis op 19-09-2026 18:36 ]

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:40
Ja die foto heb ik gedeeld, maar weet niet meer waar ik die heb aangetroffen😇

Ah, is al gevonden zie ik.

[ Voor 8% gewijzigd door shthpnz op 19-09-2026 18:40 ]

Bj 1904; 375m2; gasloos; HR++; Sunpower 9kWp; Nibe F2120-16+VVM S320; Jaga’s + DBH; Daikin airco’s; Sigenergy 17kW 36kWh; EVAC-lader, EV’s

• SpaceDok
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:08
shthpnz schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:38:
[...]

Ja die foto heb ik gedeeld, maar weet niet meer waar ik die heb aangetroffen😇

Ah, is al gevonden zie ik.
Het is in elk geval een installatie in het Verenigd Koninkrijk. 😉

Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...

• FamdeKlerk
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 22:19
Wie o wie zou mij kunnen helpen.

Wij hebben sinds begin dit jaar een sigen thuisbatterij en staat ingesteld op AI modus maar ben desalniettemin niet heel blij met de huidige instellingen (inkoop= 1,21*prijs+0,15 en verkoop 1,21*prijs-0,2). Tijdens de AI modus vind ik dat hij regelmatig veel inkoopt terwijl de zon ook schijnt met als gevolg dat overschot van opgewekte zonne-energie verkocht moet worden. Ik zou liever zien dat hij alle zonne energie gebruikt om op te slaan en niet gelijk op goedkoopste moment inkoopt als er tenminste voldoende zon wordt verwacht. Daarnaast zou ik willen dat hij een % energie opslaat voor later in de avond en nachtelijke uren en dat er ook altijd een 15-20% backup blijft.

mijn setup.
- 7,5 kWp Solar Edge zonnepanelen
- 18 kWh Sigenergy batterij
- 10 kW omvormer

Ons huishouden is volledig elektrisch, kookplaat, 2x EV, zwembad

Onze energie vraag op jaarbasis is ongeveer 7500 kWh en we wekken ongeveer 6500 kWh op.

Zou iemand mij kunnen adviseren en uitleggen hoe ik dat zou kunnen doen?

Alvast bedankt

• timpel_800
Ai zelf consumptie instellen ipv max profit.

• FamdeKlerk
Maar wil ook dat overschot verkocht wordt of batterij deels ontlaad in avonduren als stroomprijs hoogst is en dan nog genoeg % overhoudt om de nacht van stroom te voorzien. Gebruik ong 0,5 kw per uur in de avond/nachturen. Dus komt dat neer op +/- 7 kwh dat achter moet blijven en overschot dus 7 kan verkocht worden omdat ik altijd 4 kwh als backup wil hebben

• Capo1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:13
Is er al iemand die het bidirectioneel laden heeft getest met een BMW X1 model 2024 of eerder?

Andere vraag, ik lees dat het niet uitmaakt of je een omvormer van derden aansluit op de smartport of op Back-up loads. Stopt de omvormer dan wel als de batterij vol raakt? Gaat dit middels het regelen van de frequentie?

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01:56
FamdeKlerk schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:14:

Wij hebben sinds begin dit jaar een sigen thuisbatterij en staat ingesteld op AI modus maar ben desalniettemin niet heel blij met de huidige instellingen (inkoop= 1,21*prijs+0,15 en verkoop 1,21*prijs-0,2). Tijdens de AI modus vind ik dat hij regelmatig veel inkoopt terwijl de zon ook schijnt met als gevolg dat overschot van opgewekte zonne-energie verkocht moet worden. Ik zou liever zien dat hij alle zonne energie gebruikt om op te slaan en niet gelijk op goedkoopste moment inkoopt als er tenminste voldoende zon wordt verwacht. Daarnaast zou ik willen dat hij een % energie opslaat voor later in de avond en nachtelijke uren en dat er ook altijd een 15-20% backup blijft.

mijn setup.
- 10 kW omvormer

Onze energie vraag op jaarbasis is ongeveer 7500 kWh en we wekken ongeveer 6500 kWh op.

Alvast bedankt
Welke stroom leverancier heb je? Welke AI modus, max profit of balanced? Kan de Sigen de SolarEdge wel zien qua opbrengst?

Zou beginnen om bij inkoop je eigen leverancier te kiezen en voor de rest alles 0 laten ipv wat je daar hebt staan.

Bij verkoop dan minder marge inbouwen, -2 is wat raar. 9c marge/delta is al meer dan genoeg.

Ai mode balanced zou ook al kunnen helpen, of idd zelfgebruik AI modus. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Als je een reserve wilt, zeg je tegen de AI bij de strategie als voorbeeld, verkoop geen stroom meer zodra de SOC 20% is, hou deze 20% aan voor zelfgebruik.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• FamdeKlerk
Ik zit bij Eneco met dynamisch contract. De AI modus staat nu ingesteld op maximale winst zie ik. Bij de verkoop staat -0,2 en geen -2. Adviseer je dan om daar -0,09

• RobSig
FamdeKlerk schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 22:19:
Ik zit bij Eneco met dynamisch contract. De AI modus staat nu ingesteld op maximale winst zie ik. Bij de verkoop staat -0,2 en geen -2. Adviseer je dan om daar -0,09
Voorbeeld Zonneplan als @Bschnitz bedoeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W49csRVbUFevi1xGwMOwVdAyy_s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Pqu2965gRh4gH7mRF3YeIc71.png?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01:56
FamdeKlerk schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 22:19:
Kies bij inkoop eens Eneco zonder toevoegingen dan ipv zelf iets te doen en bij verkoop zie voorbeeld van Rob hierboven en zet hem op balanced.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• djrednas
FamdeKlerk schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:14:

mijn setup.
- 10 kW omvormer

Alvast bedankt
Als er werkelijk komma getallen staan, dan gaat daar iets mis. De waardes die je invult zijn al centen, dus als er +0,15 en -0,2 staat heb je een spread van 0,35 cent, aka €0,0035 euro. Dat kan het gedrag al goed verklaren.

Voor mijzelf werkt Ai balanced het beste als je een groot deel zelf wil gebruiken. Je moet je alleen wel realiseren dat stroom van de panelen terugleveren naar het net, en daarna op het goedkoopste moment toch volledig van het net opladen vaak goedkoper is dan 100% vullen op energie van je eigen panelen. Als je inkoop helemaal wilt voorkomen kies je voor Ai self use, dan verkoopt hij alleen wat teveel is, en laad hij minimaal van het net. Dit valt dus duurder uit dan balanced onder de streep (indien je tarieven goed staan😉)

Pagina: 1 ... 89 90 Laatste