Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 55 56 Laatste
Acties:

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04-04 20:03
Bedankt voor de tips jongens, het is gisteren toch gelukt om de auto op te laden met de DC lader.

Blijkbaar had het gewoon ook even tijd nodig.
Aangezien mijn dynamisch contract vandaag in ging heb ik gisteren nog even de hele accu zo goed als vol geladen met de oude salderingsregeling.
Daarna de auto nog een keer aangesloten en die begon toen wel te laden.
Met 2 uurtjes van 30 naar 80% vol. Heerlijk.
Daarna weer de accu vol geladen voor de nacht en vandaag maar eens verdiepen in het AI handelen.

Mocht iemand een print screentje hebben met de juiste Rate Plan voor Zonneplan dan hou ik me aanbevolen.
Had de formule wel gevonden hier, maar twijfel een beetje hoe het in te stellen in de app.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:28
Adze schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:40:
[...]

Ja, ik heb deze gevonden:
https://www.toms-car-hifi...tor-bat-10.0-9kwh-battery

Voordeel is dat in Duitsland voor particulieren gelijk zonder BTW mogelijk is. Moet je wel een adres in Duitsland hebben...
En je moet de batterij dan ook in Duitsland installeren en registeren. Dus voor Nederlandse huishoudens onmogelijk tenzij je belasting ontduiken gaat.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
verstappen33 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:30:
Bedankt voor de tips jongens, het is gisteren toch gelukt om de auto op te laden met de DC lader.

Blijkbaar had het gewoon ook even tijd nodig.
Aangezien mijn dynamisch contract vandaag in ging heb ik gisteren nog even de hele accu zo goed als vol geladen met de oude salderingsregeling.
Daarna de auto nog een keer aangesloten en die begon toen wel te laden.
Met 2 uurtjes van 30 naar 80% vol. Heerlijk.
Daarna weer de accu vol geladen voor de nacht en vandaag maar eens verdiepen in het AI handelen.

Mocht iemand een print screentje hebben met de juiste Rate Plan voor Zonneplan dan hou ik me aanbevolen.
Had de formule wel gevonden hier, maar twijfel een beetje hoe het in te stellen in de app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uadvLeRG5EY5RdDYO6GELKE3PWo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A6TyagtK4sHRb5XiYkA1Dmq0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGUTZjOX7xD2LOL3nxo7wWehlZo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Axe2KJm8OVRwPlK0gNWiN9Ls.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xV1rSpsGOgmrGmqJq0UGpbk9qwI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nm2mzNjSX7CZNaY4C7s5KqCY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fOlayejOvCrxWDHArp8XrA1XQA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yO9GVDU3bw9iTT7s93tGTMfI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtuCLMsoQVXPZblrkc2ggH5ilN4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dVMmQxL1sZD4gBkjbFMmto2u.png?f=fotoalbum_large

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• verstappen33
Thanks, volgens mij is het gelukt om het tariefplan in te stellen.
1 vraagje nog, heb jij ook het seizoen okt-feb ingesteld staan? En heb je daar nog extra kosten ingesteld?

• kliffen
  • Nu online
verstappen33 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:05:
[...]

Thanks, volgens mij is het gelukt om het tariefplan in te stellen.
1 vraagje nog, heb jij ook het seizoen okt-feb ingesteld staan? En heb je daar nog extra kosten ingesteld?
Ja, wel ingesteld (kon dacht ik niet anders) maar alles op 0

• kliffen
  • Nu online
@verstappen33
In deze grafiek kun je zien en controleren of je tevreden bent met de ingestelde prijzen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5p-O-tRcMKuI9yYaEMe9E6H0J9Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5p9djwJ3xzbJtZBPhbmXmJTw.png?f=fotoalbum_large

• verstappen33
kliffen schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:20:
@verstappen33
In deze grafiek kun je zien en controleren of je tevreden bent met de ingestelde prijzen.
[Afbeelding]
Thanks, Zojuist AI-modus aangezet, maar die moet nog wel een week inleren geeft die aan..
Ik zal het komende tijd eens in de gaten houden..

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Bas Post schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:55:
[...]

Mijn EV AC lader is aangesloten op een 3fase kabel en ethernetkabel die rechtstreeks in de router zit.
Meer is niet nodig. Sigenstor moet uiteraard op zelfde netwerk zitten.
Ben je hier tevreden mee? Ik overweeg mijn huidige paal te vervangen voor betere integratie. Momenteel stuur ik alles via EVCC aan, en dat werkt eigenlijk prima maar het zijn wel een hoop dingen aan elkaar gebreid :).

Het voordeel van EVCC is dat hij ook de SOC van de auto weet, en daardoor een plan kan maken op welke momenten hij moet laden. Kan de Sigen dat ook?

[ Voor 12% gewijzigd door Jay-v op 02-04-2026 12:01 ]

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-04 09:48
Jay-v schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:59:
[...]

Ben je hier tevreden mee? Ik overweeg mijn huidige paal te vervangen voor betere integratie. Momenteel stuur ik alles via EVCC aan, en dat werkt eigenlijk prima maar het zijn wel een hoop dingen aan elkaar gebreid :).

Het voordeel van EVCC is dat hij ook de SOC van de auto weet, en daardoor een plan kan maken op welke momenten hij moet laden. Kan de Sigen dat ook?
Op zich ben ik er tevreden mee, echter heel erg slim is de paal zelf niet. Hij leest geen SOC uit.
Ik gebruik de EVAC op 2 manieren op dit moment. Overdag laad ik op met "Snel laden" of met "PV-overschot opladen" met tijdschema's, afhankelijk van zon en dynamische energieprijs.
En 'savonds en snachts laad ik met AI-modus op, dan stel ik een eindtijd en gewenste kWh in.

Ik heb EVCC ook draainen in HA, maar nog niet de moeite genomen om allemaal in te stellen, etc.

BP on the move!!!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Bas Post schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:19:
[...]

Op zich ben ik er tevreden mee, echter heel erg slim is de paal zelf niet. Hij leest geen SOC uit.
Ik gebruik de EVAC op 2 manieren op dit moment. Overdag laad ik op met "Snel laden" of met "PV-overschot opladen" met tijdschema's, afhankelijk van zon en dynamische energieprijs.
En 'savonds en snachts laad ik met AI-modus op, dan stel ik een eindtijd en gewenste kWh in.

Ik heb EVCC ook draainen in HA, maar nog niet de moeite genomen om allemaal in te stellen, etc.
EVCC is iets slimmer dan. Ik stel in wanneer ik weg ga (e.g. ma-vrij 7:30) en hoeveel SOC ik minimaal wil hebben (e.g. 60%). Daarnaast stel ik een maximum in (80%) per auto.

Thuis batterij minimaal 50%? Zon overschot? Kabel verbonden? => Auto wordt geladen tot 80%
Auto <60%, geen zon? => Auto wordt snachts tijdens de goedkoopste kwartiertjes geladen tot 60%. Hij rekent zelf uit hoeveel kwartiertjes er nodig zijn.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ik zou graag ook graag meer van dat soort laadinstellingen willen kunnen doen met de Sigen EVAC maar dat kan helaas (nog) niet. Lijkt me eerlijk gezegd niet heel moeilijk dit in de App te bouwen, maar momenteel is het vrij basic.

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-04 19:15
AI is weer de weg kwijt en doet niets , niet laden of ontladen , volgt de planning van vandaag niet en default naar self consumption.
Ook geen planning voor morgen (wel tarieven) , alleen bij mij of iedereen ?

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-04 19:52
Djaro schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:56:
AI is weer de weg kwijt en doet niets , niet laden of ontladen , volgt de planning van vandaag niet en default naar self consumption.
Hier gewoon een goed plan, vooral met de mooie tarieven van morgen.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• Gert N
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 04-04 21:47
Djaro schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:56:
Hier hetzelfde, net handmatig nog uurtje geladen. Die wordt dan wel automatisch ontladen in de piek. Maar nog geen actie voor morgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Gert N op 02-04-2026 17:20 ]

• JPS
  • Niet online

JPS

Bij mij net automatisch tussen 14-16u volgeladen en gooit vanaf 19u weer leeg.
Morgen dan weer helemaal vol na13u.

[ Voor 38% gewijzigd door JPS op 02-04-2026 17:25 ]

• Djaro
Gert N schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:17:
[...]

Hier hetzelfde, net handmatig nog uurtje geladen. Die wordt dan wel automatisch ontladen in de piek. Maar nog geen actie voor morgen.
wordt niet ontladen hoor in deze staat.
Maar ok ... ik heb een fix
ga naar tarief instellingen en druk op opslaan .. thats it |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Djaro op 02-04-2026 18:02 ]

• kliffen
  • Nu online
Ik had ook de ‘fix’ weer nodig. Pffff….

• Gert N
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 04-04 21:47
kliffen schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:07:
Ik had ook de ‘fix’ weer nodig. Pffff….
Stond nu op zelfverbruik inderdaad, dank voor de fix. Werkt hier ook.

• Pieter24
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-04 20:29
Waarom heb je de tijd van de zonnebonus eigenlijk van 16h tot 20:30h ingesteld? Het geldt eigenlijk van zonsopgang tot zonsondergang toch (al snap ik dat dat wat lastig instellen is)?

• kliffen
  • Nu online
Pieter24 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:02:
[...]

Waarom heb je de tijd van de zonnebonus eigenlijk van 16h tot 20:30h ingesteld? Het geldt eigenlijk van zonsopgang tot zonsondergang toch (al snap ik dat dat wat lastig instellen is)?
Je kunt helaas geen percentage instellen. Ik heb die periode gekozen aangezien je er Alleen tijdens de actieve verkoopmomenten iets aan hebt en dat is meestal in die periode. In principe zou je ook de ochtend verkoopperiode kunnen instellen met dan 1,5 cent of zoiets, maar die periode is bij mij meestal zelfgebruik.

• kliffen
  • Nu online
Vandaag laadt de Sigen niet volgens plan en de fix met de tarieven helpt ook niet. Nu maar handmatig 🤬

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:37
kliffen schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:37:
Vandaag laadt de Sigen niet volgens plan en de fix met de tarieven helpt ook niet. Nu maar handmatig 🤬
Yea app staat vol met meldingen. Weer duidelijk cloud issues.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Djaro
Bschnitz schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:42:
[...]

Yea app staat vol met meldingen. Weer duidelijk cloud issues.
opgelost..

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:39
Ik heb dit maar tussen 28 en 13ct zit 15ct dus ik zet hem vanavond op 19 uur wel ff op twee uur ontladen. 15ct lijkt mij wel genoeg om wat te verdienen, niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/os-_tL1c2fp5jt8zgNcYy5jYJxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3iJUU6lK0LPDH6tm0ei02hpU.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• JPS
  • Niet online

JPS

timpel_800 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:53:
Ik heb dit maar tussen 28 en 13ct zit 15ct dus ik zet hem vanavond op 19 uur wel ff op twee uur ontladen. 15ct lijkt mij wel genoeg om wat te verdienen, niet?

[Afbeelding]
Hey bij mij nu ook weer dat plaatje. Kort na de nieuwe tarieven liet ie dat plaatje zien met halve ontlading, daarna plaatje met 2x volledig pump&dump tot morgenavond, en nu dus maar weer halve dump na 19u. Vreemd, ff opletten dus.

• Kees-xc40
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-04 20:25
Majesteit schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:42:
Ik ben mij momenteel aan het verdiepen in laadpalen voor onze nieuwbouw woning. Dit wordt mijn eerste thuis laadpaal. Vanuit het werk rijd ik een Tesla met een EU laadpas via MTC. Op termijn zou ik graag Sigenstor als EMS aanschaffen, of er moet geld over zijn nadat we klaar zijn met het inrichten van de woning, tuin etc zodat het direct kan.

Mijn werk vergoedt een X bedrag per KwH voor het thuis opladen van mijn auto. Ik wil dit zo makkelijk mogelijk inregelen. Stel ik ga voor de AC lader van Sigenstor, hoe gaat de verrekening dan in zijn werk? Ik begrijp dat de app het e.e.a. bij kan houden waardoor ik i.i.g. de data heb, maar kan ik ook simpel mijn tag er voor houden en dat het automatisch wordt geregistreerd?

In een ideaal scenario (lees; als er geld is) ga ik direct voor de DC lader (icm batterij en gateway), stel het stroom valt thuis uit, dan kan ik de Tesla en de batterij gebruiken als back-up. Maar ik weet niet of het bijvoorbeeld met de AC lader wel kan en de DC lader niet, of juist andersom. Of wellicht beide niet? Misschien gebruiken mensen een andere lader dan die van sigenergy, maar wel geconnecteerd via bijv. HA?

Is er iemand die mijn usecase kan bevestigen en/of dit thuis al werkend heeft?
Dit kun je regelen middels een betaalplatform zoals E flux. Je neemt daar een basis abbo van uit mijn hoofd 6,66 euro per maand.
Let op: check of ze je laadpas ondersteunen
Check of ze je laadpaal ondersteunen
Voor zover ik weet wordtdaar momenteel wel de sigenergy AC lader getest, maar is er nog geen definitieve ondersteuning voor Sigenergy AC laders.

In het dashboard van E flux kun je je laadpaal koppelen, staan vele merken laadpalen die e flux ondersteund met gebruikershandleiding hoe te doen.

Je kunt daar ook je laadtarief instellen.

Hoe werkt het?
E-flux factureert jouw laadpas en crediteert maandelijks aan jou na 30 dagen einde maand het aantal geladen kwh tegen de ingestelde prijs.

Eflux is een voorbeeld platform, er zijn meer van dergelijke bedrijven,

Succes

• Majesteit
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:48
Kees-xc40 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:53:
[...]

Dit kun je regelen middels een betaalplatform zoals E flux. Je neemt daar een basis abbo van uit mijn hoofd 6,66 euro per maand.
Let op: check of ze je laadpas ondersteunen
Check of ze je laadpaal ondersteunen
Voor zover ik weet wordtdaar momenteel wel de sigenergy AC lader getest, maar is er nog geen definitieve ondersteuning voor Sigenergy AC laders.

In het dashboard van E flux kun je je laadpaal koppelen, staan vele merken laadpalen die e flux ondersteund met gebruikershandleiding hoe te doen.

Je kunt daar ook je laadtarief instellen.

Hoe werkt het?
E-flux factureert jouw laadpas en crediteert maandelijks aan jou na 30 dagen einde maand het aantal geladen kwh tegen de ingestelde prijs.

Eflux is een voorbeeld platform, er zijn meer van dergelijke bedrijven,

Succes
Goede tip! Ik ga er eens naar kijken.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
TAP kost je niets, daar zit een opslag op de prijs, net als bij publieke laadpalen. Zie ook Thuisladen van je EV deel 2

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• kliffen
  • Nu online
Vanwege het dc aansluiten van de PV heb ik een SMA omvormer over van 8kW.
Iemand interesse?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THjNiPuUre43CGvxm-xN6NEIJ_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gK0mhgycnig4y47tAlCgLIo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SW1NvWVFeHn81thzRzBjg7sGmwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLkpB51wg9l1RZmpCobm17Uu.jpg?f=fotoalbum_large

• timpel_800
Ik ben die dingen allemaal vrij eenvoudig via marktplaats kwijt geraakt.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:34

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik lees hier problemen met de AI modus. Is de software nog niet zo betrouwbaar of heeft dat een andere reden.

En voor de mensen die het gebruiken; jullie hebben allemaal een dynamisch contract?

[ Voor 28% gewijzigd door JoeZuCK op 04-04-2026 09:15 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

• timpel_800
Zonder dynamisch contract heeft een batterij geen zin dus ja idd iedereen heeft een dynamisch contract.
De AI werkt goed hoor maar soms moeten we handmatig een beetje bijsturen. Maar als ik andere batterij topics lees hebben die ook dergelijke zaken.

• Bschnitz
timpel_800 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:42:
Zonder dynamisch contract heeft een batterij geen zin dus ja idd iedereen heeft een dynamisch contract.
De AI werkt goed hoor maar soms moeten we handmatig een beetje bijsturen. Maar als ik andere batterij topics lees hebben die ook dergelijke zaken.
Ai heeft soms wat moodswings....

Maar goed, wellicht is dat onze foute verwachting.

Bedoel 90% van de tijd doet die het goed.

Wat ik merk de laatste tijd, eigenlijk zolang het patroon ongeveer 2 weken hetzelfde is gaat het goed.

Het is echt tijdens de overgang naar ander type weer dat die effe de weg kwijt is.

Dus de forecasting is echt heel veel gebasseerd op de laatste 2 weken en erg weinig op gokken in de toekomst.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 05-04 18:51
JoeZuCK schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:12:
Ik lees hier problemen met de AI modus. Is de software nog niet zo betrouwbaar of heeft dat een andere reden.
Dat zou je kunnen concluderen uit de bijdragen op dit forum. Echter kan ik je melden dat er ook gebruikers zijn die deze gekkigheid helemaal niet hebben. Ik verbaas mij er zelfs over. Sinds september 2025 draait het systeem hier en heb de diverse AI instellingen en niet AI instellingen gebruikt en kom geen van de problemen tegen die omschreven worden. 1x met een update de boel opnieuw moeten opslaan en mijn eigen onkunde zat me wel eens in de weg, maar als dat het is.........

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 2x BAT 10

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

@timpel_800 @RobSig Ben me ook aan het oriënteren dus op dit merk en een thuisaccu icm een gateway. Maar vraag me wel echt af of zoiets uit kan als je geen warmtepomp of EV hebt.

Ik bedoel; als je slechts 10 panelen op het dak hebt liggen en je hebt genoeg aan een 5 of 8 kW batterij en je eigen verbruik is ook bijna niks, dan zou ik het systeem kopen voor eventueel stroomuitval (vind de vrouw belangrijk, hoort steeds meer verhalen dat dit in de toekomst vaker gaat gebeuren), mijn avond- en nachtverbruik in maart tot en met september en om teruglevering (zo veel mogelijk) te voorkomen?

Maar misschien ook wel handig om in de toekomst al klaar te zijn mocht er dus wel een warmtepomp komen..

[ Voor 9% gewijzigd door JoeZuCK op 04-04-2026 10:07 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 05-04 18:51
JoeZuCK schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:03:
@timpel_800 @RobSig Ik bedoel; als je slechts 10 panelen op het dak hebt liggen en je hebt genoeg aan een 5 of 8 kW batterij en je eigen verbruik is ook bijna niks, dan zou ik het systeem kopen voor eventueel stroomuitval (vind de vrouw belangrijk, hoort steeds meer verhalen dat dit in de toekomst vaker gaat gebeuren), mijn avond- en nachtverbruik in maart tot en met september en om teruglevering (zo veel mogelijk) te voorkomen?
Bovenstaande redenen en zelfredzaamheid was voor ons de belangrijkste reden. Hebben we toch mooi 2/3 van het jaar afgedekt. Ook ons argument dat als het op de bank staat het geld ook niets doet en we er nu aardigheid van hebben was belangrijk.

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 2x BAT 10

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
@timpel_800 @RobSig Ben me ook aan het oriënteren dus op dit merk en een thuisaccu icm een gateway. Maar vraag me wel echt af of zoiets uit kan als je geen warmtepomp of EV hebt.

Ik bedoel; als je slechts 10 panelen op het dak hebt liggen en je hebt genoeg aan een 5 of 8 kW batterij en je eigen verbruik is ook bijna niks, dan zou ik het systeem kopen voor eventueel stroomuitval (vind de vrouw belangrijk, hoort steeds meer verhalen dat dit in de toekomst vaker gaat gebeuren), mijn avond- en nachtverbruik in maart tot en met september en om teruglevering (zo veel mogelijk) te voorkomen?
Tsja of het uit kan dat moet de toekomst uitwijzen, maar het lijkt er op dit moment op dat voor veel mensen de terugverdientijd erg lang is.
Indien je backup wilt dan is het systeem een fijne optie, maar houd rekening met hoe lang je een stroomuitval wilt kunnen opvangen met de batterij (en dus hoeveel "reserve" capaciteit je in de batterij moet reserveren hiervoor). Als je dan ook nog je nachtverbruik uit de batterij wilt kunnen opvangen dan moet je dat bij de reserve optellen.

Ik zelf wil minimaal 5 uur stroomuitval opvangen. Met Home Assistant houd ik continu bij hoeveel energie ik in huis heb gebruikt gedurende de laatste 8 dagen (192 uur). Daarmee weet ik dus het gemiddelde verbruik per uur en daar pas ik dynamisch de reserve op aan. Dat is op dit moment zo'n 19-20% van een 32kWh accu (dus zo'n 6 - 6,5 kWh). In december en januari was dit een stuk meer vanwege de warmtepomp die toen nog hard stond te werken.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:00

Adze

CCNP !

timpel_800 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:42:
Dat is nu nog waar, maar vanaf 2027 kan een vast contract ook heel goed met een thuisbatterij. Denk wel dat een dynamisch contract ook na 2026 een betere keuze is.

• Bschnitz
Adze schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:13:
[...]

Dat is nu nog waar, maar vanaf 2027 kan een vast contract ook heel goed met een thuisbatterij. Denk wel dat een dynamisch contract ook na 2026 een betere keuze is.
Leg eens uit hoezo dat zo goed kan. 🙃

• Adze

Adze

CCNP !

Bschnitz schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:24:
[...]

Leg eens uit hoezo dat zo goed kan. 🙃
Wanneer salderen vervalt en je geen energiebelasting meer terug krijgt voor elke opgewekte en teruggeleverde kWh, kan je deze beter in je eigen batterij bewaren en later zelf verbruiken. Scheelt 12ct energiebelasting per eigen opgewekte kWh. Ongeacht welk contractvorm je hebt. Moet je natuurlijk wel zonnepanelen hebben...

• Pr088
ArPi75 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:16:
[...]

Tsja of het uit kan dat moet de toekomst uitwijzen, maar het lijkt er op dit moment op dat voor veel mensen de terugverdientijd erg lang is.
Indien je backup wilt dan is het systeem een fijne optie, maar houd rekening met hoe lang je een stroomuitval wilt kunnen opvangen met de batterij (en dus hoeveel "reserve" capaciteit je in de batterij moet reserveren hiervoor). Als je dan ook nog je nachtverbruik uit de batterij wilt kunnen opvangen dan moet je dat bij de reserve optellen.

Ik zelf wil minimaal 5 uur stroomuitval opvangen. Met Home Assistant houd ik continu bij hoeveel energie ik in huis heb gebruikt gedurende de laatste 8 dagen (192 uur). Daarmee weet ik dus het gemiddelde verbruik per uur en daar pas ik dynamisch de reserve op aan. Dat is op dit moment zo'n 19-20% van een 32kWh accu (dus zo'n 6 - 6,5 kWh). In december en januari was dit een stuk meer vanwege de warmtepomp die toen nog hard stond te werken.
Zonder EV en warmtepomp kun je een 32kWh accu met noodstroom nooit laten installeren en terugverdienen.
Ik zou overleggen met je vrouw wat haar angst voor stroomuitval waard is. Een backup-box van Sigen kost je zo duizend euro meer.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Bschnitz
Adze schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:40:
[...]

Wanneer salderen vervalt en je geen energiebelasting meer terug krijgt voor elke opgewekte en teruggeleverde kWh, kan je deze beter in je eigen batterij bewaren en later zelf verbruiken. Scheelt 12ct energiebelasting per eigen opgewekte kWh. Ongeacht welk contractvorm je hebt. Moet je natuurlijk wel zonnepanelen hebben...
Uhm, alleen verhoogd de batterij je verbruik over het algemeen met 10-20%.... dan ben je beter af zonder batterij met alleen wat extra zonnepanelen.

Bovendien test ik al nu zo goed als 2 jaar en je kan met een dynamisch contract straks zonder salderen met de Sigen gewoon salderen.

Mijn ex btw prijs is verkoop gaat namelijk hetzelfde als mijn prijs inc btw.

Dus uiteindelijk zal ik op €0 uitkomen, met elektrische auto laden.

Kijk als je een vast contract kan afsluiten van 19c heb je geen batterij nodig. Maar die zullen er niet zijn.

Vergeet ook niet in 2028 de nieuwe kosten voor vastrecht op tijd. Die gaan erin slaan als een bom kan ik je vertellen. Die zullen de batterij terugverdientijd met zo 2-3 jaar verkorten.

• JPS
  • Niet online

JPS

Pr088 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:48:
[...]

Zonder EV en warmtepomp kun je een 32kWh accu met noodstroom nooit laten installeren en terugverdienen.
Ik zou overleggen met je vrouw wat haar angst voor stroomuitval waard is. Een backup-box van Sigen kost je zo duizend euro meer.
Ja ik zie de gateway/noodstroomvoorziening als mooie toevoeging, dan is die 1000€ extra het punt niet.
Maar je zult m.i. eerst een case moeten hebben voor de batterij zelf. Een groot/duur batterijsysteem kan veel beter uit bij een full electric huis met PV-systeem en een (PH)EV.

• Adze

Adze

CCNP !

Bschnitz schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:51:
[...]

Bovendien test ik al nu zo goed als 2 jaar en je kan met een dynamisch contract straks zonder salderen met de Sigen gewoon salderen.
Dit is precies wat ik zeg! Dat geldt ongeacht contractvorm.

• Bschnitz
Adze schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:57:
[...]

Nee, want ik heb de dips van 14-17c nodig om dat te doen, en de highs van 30-50c.

Anders lukt dat niet.

• Adze

Adze

CCNP !

Bschnitz schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:10:
[...]

Nee, want ik heb de dips van 14-17c nodig om dat te doen, en de highs van 30-50c.

Anders lukt dat niet.
Nope... Maar krijg het je niet uitgelegd. Misschien dat iemand anders hier een poging wil doen.

• Bschnitz
Adze schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:14:
[...]

Nope... Maar krijg het je niet uitgelegd. Misschien dat iemand anders hier een poging wil doen.
Graag, want ik zie niet hoe je anders ongeveer 3000kWh die je in de winter nodig hebt van het net kan compenseren met een vast contract die maar 1-3c terug geeft later.

Terwijl je met een dynamisch en alleen met een dynamisch contract hier wel iets van kan maken.

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Pr088 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:48:
[...]

Denk dat dat aan mij gericht is. We hebben net een kleine. Moedermelk in de vriezer enz. Vandaar haar angst. Hopenlijk duurt stroomuitval ook niet heel lang (maar denk wel dat we er in de komende jaren steeds vaker mee te maken krijgen).

Maar goed, daar is zij dan bang voor en geeft mij reden om eens naar een leuk systeempje te kijken. Zonnepanelen kosten tegenwoordig ook niets meer. Andere kant van 't dak kan ook nog vol..

[ Voor 5% gewijzigd door JoeZuCK op 05-04-2026 08:47 ]

• Adze

Adze

CCNP !

Ok, ik doe nog een poging.

Scenario:
  • Het is 2027, geen saldering meer mogelijk.
  • Vast contract met 30ct netto kWh prijs voor afname (inclusief 12 ct energiebelasting)
  • Stel dat je een heel gunstige energieleverancier hebt gevonden die dezelfde prijs voor teruglevering rekent als afname (die vind je niet, maar dat is een ander verhaal). Prijs voor teruglevering is 18 ct netto per terug geleverde kWh (dus zonder 12 ct energiebelasting)
  • Zonnepanelen op het dak
  • Vandaag 20kWh terug geleverd, 30 kWh afgenomen van het net
Zonder een thuisaccu is de prijs dan: (30 kWh * €0,30) - (20 kWh * €0,18) = € 5,40

Maar zou je een 10kWh thuisaccu hebben staan, dan is het verhaal anders geworden. Die 10kWh is vandaag dan niet over het net gegaan. Dan wordt de berekening dan alsvolgt:

Met een thuisaccu van 10 kWh is de prijs dan (20 kWh * €0,30) - (10 kWh * €0,18) = € 4,20

Een besparing van € 1,20 vanwege een thuisaccu op een vast contract. Je hebt gelijk dat ik daar nog niet de accu laadverliezen mee heb gerekend, maar daarnaast ook niet de eventuele terugleverkosten die mogelijk dan weer worden bespaard.

Samengevat wilde ik enkel vertellen dat een thuisaccu KAN lonen in 2027 icm een vast contract vanwege het wegvallen van het salderen van de energiebelasting. Ik zeg niet dat het MEER loont dan een dynamisch contract. Ik zou ook altijd nog voor een dynamisch contract gaan, maar dat was niet de discussie...

• Bschnitz
Adze schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:48:

Scenario:
  • Vast contract met 30ct netto kWh prijs voor afname (inclusief 12 ct energiebelasting)
  • Stel dat je een heel gunstige energieleverancier hebt gevonden die dezelfde prijs voor teruglevering rekent als afname (die vind je niet, maar dat is een ander verhaal). Prijs voor teruglevering is 18 ct netto per terug geleverde kWh (dus zonder 12 ct energiebelasting)
Zonder een thuisaccu is de prijs dan: (30 kWh * €0,30) - (20 kWh * €0,18) = € 5,40

Maar zou je een 10kWh thuisaccu hebben staan, dan is het verhaal anders geworden. Die 10kWh is vandaag dan niet over het net gegaan. Dan wordt de berekening dan alsvolgt:

Met een thuisaccu van 10 kWh is de prijs dan (20 kWh * €0,30) - (10 kWh * €0,18) = € 4,20

Een besparing van € 1,20 vanwege een thuisaccu op een vast contract. Je hebt gelijk dat ik daar nog niet de accu laadverliezen mee heb gerekend, maar daarnaast ook niet de eventuele terugleverkosten die mogelijk dan weer worden bespaard.

Samengevat wilde ik enkel vertellen dat een thuisaccu KAN lonen in 2027 icm een vast contract vanwege het wegvallen van het salderen van de energiebelasting. Ik zeg niet dat het MEER loont dan een dynamisch contract. Ik zou ook altijd nog voor een dynamisch contract gaan, maar dat was niet de discussie...
Ja maar, de issue is de winter....

Je verhaal werkt alleen als er zon is met een contract wat niet bestaat of gaat bestaan...

Als je zo rekend kan je beter geen batterij nemen omdat je toch direct zou gebruiken van de ZP.

Het idee van de batterij is dat je in de winter gaat besparen en ind e zomer gaag besparen en gaat verdienen.

Dat en alleen dat gemiddelde geeft je de kans om op €0 uit te komen of minder....

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 14:12

--MeAngry--

aka Qonstrukt

[...]

Ja tuurlijk, maar hoe is dat anders dan nu?
edit:
Je voorbeeld is sowieso vrij bijzonder, want als je 30kWh op een dag van het net trekt, en toch nog 20kWh terug levert, dan zit je waarschijnlijk eerder aan accu's van 20-30kWh te denken. En dan wordt het profijt met een dynamisch contract weer alleen maar groter, dat is nu al, en dat verandert volgend jaar niet.
Ik zeg het alleen maar omdat je de discussie start met "maar vanaf 2027 kan een vast contract ook heel goed met een thuisbatterij". Wij zien alleen niet wat er dan anders is vanaf volgend jaar.

[ Voor 36% gewijzigd door --MeAngry-- op 04-04-2026 14:08 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• Adze

Adze

CCNP !

--MeAngry-- schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:02:
[...]

Ja tuurlijk, maar hoe is dat anders dan nu?
Nu krijg je energiebelasting nog terug op elke teruggeleverde kWH. In 2027 niet meer. Voor elke kWh die je wel verbruikt, maar niet langs je energiemeter gaat (vanwege thuisbatterij) bespaar je vanaf 2027 minimaal 12ct vanwege energiebelasting. Dat geldt voor zowel dynamische contracten als vaste contracten.

[ Voor 3% gewijzigd door Adze op 04-04-2026 14:09 ]

• Adze

Adze

CCNP !

Bschnitz schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:58:
[...]

Ja maar, de issue is de winter....

Je verhaal werkt alleen als er zon is met een contract wat niet bestaat of gaat bestaan...

Als je zo rekend kan je beter geen batterij nemen omdat je toch direct zou gebruiken van de ZP.

Het idee van de batterij is dat je in de winter gaat besparen en ind e zomer gaag besparen en gaat verdienen.

Dat en alleen dat gemiddelde geeft je de kans om op €0 uit te komen of minder....
Je hebt helemaal gelijk! Ik ga om deze reden ook voor een dynamisch contract. Ik zou dat ook iedereen adviseren icm thuisaccu. Maar dat was niet de discussie...

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 14:12

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Adze schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:07:
[...]

Nu krijg je energiebelasting nog terug op elke teruggeleverde kWH. In 2027 niet meer. Voor elke kWh die je wel verbruikt, maar niet langs je energiemeter gaat (vanwege thuisbatterij) bespaar je vanaf 2027 12ct. Dat geldt voor zowel dynamische contracten als vaste contracten.
Dat is op zowel vaste ale dynamische contracten zo. Je start de discussie met "maar vanaf 2027 kan een vast contract ook heel goed met een thuisbatterij", dat kan toch nu ook? De voor- en nadelen zijn hetzelfde, daar verandert volgens mij helemaal niets aan door de energiebelasting die je niet terug krijgt, maar goed. :)

Ik ben oprecht benieuwd wat ik misschien over het hoofd zie hier. :P

[ Voor 4% gewijzigd door --MeAngry-- op 04-04-2026 14:12 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:41

DM_

Scenario:

Misschien mis ik iets, maar dit is vooralsnog een compleet fictief uitgangspunt m.b.t. contractvorm kosten, toch?

Je krijgt misschien 18ct terugleververgoeding maar er wordt ook 17,75ct terugleverkosten gerekend. Dus je houdt 0,25ct over per kWh. 20kWh x 0,0025 = €0,04

Dan wordt je som: (30 kWh x 0,30) - (20kWh x 0,0025) = €8,96.

Of verwacht je dat de energiemaatschappijen de terugleverkosten niet meer gaan rekenen?

• Adze

Adze

CCNP !

--MeAngry-- schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:11:
[...]

Dat is op zowel vaste ale dynamische contracten zo. Je start de discussie met "maar vanaf 2027 kan een vast contract ook heel goed met een thuisbatterij", dat kan toch nu ook? De voor- en nadelen zijn hetzelfde, daar verandert volgens mij helemaal niets aan door de energiebelasting die je niet terug krijgt, maar goed. :)
Dat kan nu niet, want je krijgt energiebelasting in 2026 wel terug. Hooguit zou het nu wel werken vanwege een eventuele terugleverboete die je moet betalen, maar daar ben ik niet vanuit gegaan. Maar als we mijn scenario er weer bijpakken, maar dan voor 2026 is het als volgt:

Zonder een thuisaccu is de prijs dan: (30 kWh * €0,30) - (20 kWh * €0,30) = € 3,00

Maar zou je een 10kWh thuisaccu hebben staan, wordt de berekening als volgt:

Met een thuisaccu van 10 kWh is de prijs dan (20 kWh * €0,30) - (10 kWh * €0,30) = € 3,00

Geen besparing in 2026 dus vanwege salderen.

• Adze

Adze

CCNP !

DM_ schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:15:
[...]

Misschien mis ik iets, maar dit is vooralsnog een compleet fictief uitgangspunt m.b.t. contractvorm kosten, toch?
Klopt! Ik hield in mijn voorbeeld geen rekening met TLK. Zou je die wel meenemen dan wordt het nog gunstiger om een thuisaccu te hebben. Ik probeerde iets aan @Bschnitz duidelijk te krijgen, maar ik raak tussen wal en schip.

Ik moet weg, maar wat ik duidelijk probeerde te maken is dat door het wegvallen van salderingsregeling een thuisaccu icm een vast contract KAN lonen in 2027, waar het nauwelijks tot niet loont in 2026. Ik adviseer niets! Zelf blijf ik ook in 2027 een dynamisch contract houden.

Fijne pasen :D

• Laro01
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 08:49
RobSig schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:56:
[...]

Dat zou je kunnen concluderen uit de bijdragen op dit forum. Echter kan ik je melden dat er ook gebruikers zijn die deze gekkigheid helemaal niet hebben. Ik verbaas mij er zelfs over. Sinds september 2025 draait het systeem hier en heb de diverse AI instellingen en niet AI instellingen gebruikt en kom geen van de problemen tegen die omschreven worden. 1x met een update de boel opnieuw moeten opslaan en mijn eigen onkunde zat me wel eens in de weg, maar als dat het is.........
Ik heb dezelfde ervaring. Soms denk ik weleens waarom doet de AI het zo. Als je dan verder kijkt dan is het in bijna in alle gevallen correct. Het zelf bijsturen heb ik in het begin wel geprobeerd maar dat levert nauwelijks iets op. Ik laat hem zijn ding doen en ja dan zie je ook dat er later op de dag wordt bijgestuurd.

• timpel_800
Ik zie voor het eerst dat de prijs morgen negatief is. Ik begrijp nog niet helemaal wat dit voor ons betekent?

• Bschnitz
timpel_800 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:12:
Ik zie voor het eerst dat de prijs morgen negatief is. Ik begrijp nog niet helemaal wat dit voor ons betekent?
Alleen ex de btw. Met 7c.

Dus je krijgt de ex prijs betaald :)

Komt neer op: 1c en dan 2x4c en dan 1c.

Dus in die periode laden en niet ontladen.

• timpel_800
Oke dus we krijgen nog geen geld toe om af te nemen.

• Bschnitz
timpel_800 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:49:
Yes, als de mijn post met mijn jaarafrekening kan zoeken en vinden zie je 1 maand waar het me gelukt was dat ZP mij moest betalen voor negatieve tarieven. Was maar 10-30€ ofzo dacht ik, maar toch :p

Gevonden, Zelfs minder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbSOs2y4gEWipklr-sKhiVPK8Ho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rhDQfOlaGrJDqPC22pxkprYm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Bschnitz op 04-04-2026 16:18 ]

• timpel_800
Interessant. Dus de auto en de batterij eraan en vullen maar.

Dit is overigens nog van afgelopen maand: Max Profit.

Eerste maand dit jaar met negatieve kosten. Ik sta nog €700 in de min dus hopelijk gaan we dat de aankomende maanden goed maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAsWAjvzGlwmzymNpLKJUjDSUw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k0pr0NLIZVdvnDAs064mbuRA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door timpel_800 op 04-04-2026 18:05 ]

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08:33
timpel_800 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:49:
Ik denk dat die negatieve prijzen er niet zo vaak meer zijn , omdat de windmolens en de zonneparken worden afgeschaald wanneer de prijs negatief dreigt teworden.
Hier in de buurt is ook een windmolen park waar ik ook bij in zit, deze windmolens worden wanneer er negatieve prijzen dreigen gewoon afgeschaald of stop gezet.
En neem van mij aan dat heel veel zonneparken het water tot aan de lippen staat , door de lage stroomprijs en daardoor beter kunnen stilliggen dan stroom produceren wat niks oplevert.

• daemonix
  • Niet online
Het enige waar je de AI echt op moet sturen is de 'negatieve' prijs als gevolg van saldering. Dat kent de AI niet, vandaar laden en niet ontladen (en extra spullen aanzetten om te compenseren ;))

• bekkerm
  • Laatst online: 08:10

Maar misschien ook wel handig om in de toekomst al klaar te zijn mocht er dus wel een warmtepomp komen..
ik ben anders erg blij met m'n 8kW batterij en 9 paneeltjes :) en laat ik m nou zeker niet voor stroomuitval aangeschaft hebben :-)
Ben best even bezig geweest om te berekenen (of poging daartoe) wat de juiste sizing zou zijn.
Voornamelijk om overschot weg te poetsen. Te groot en ik krijg in een aantal maanden de batterij niet vol. En ja, een ietwat kleine setup kost relatief best wel wat meer (ben ook meteen naar 3x25A gegaan).
Ik heb geen illusie dat er enigsinds sprake is van "terugverdienen".

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

bekkerm schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:08:
[...]

ik ben anders erg blij met m'n 8kW batterij en 9 paneeltjes :) en laat ik m nou zeker niet voor stroomuitval aangeschaft hebben :-)
Ben best even bezig geweest om te berekenen (of poging daartoe) wat de juiste sizing zou zijn.
Voornamelijk om overschot weg te poetsen. Te groot en ik krijg in een aantal maanden de batterij niet vol. En ja, een ietwat kleine setup kost relatief best wel wat meer (ben ook meteen naar 3x25A gegaan).
Ik heb geen illusie dat er enigsinds sprake is van "terugverdienen".
Wat leveren jouw paneeltjes op? Ennuh .. krijg jij serieus jouw 8kW batterij vol? Denk dat maart en misschien april en september toch wel tegenvallen?

• timpel_800
Met 9 panelen wek je toch wel meer dan 8kWh per dag op of zijn het hele oude en op het noorden? Ik heb met 6 (360wp) panelen op het noorden vandaag al 4.77kWh opgewekt.

• DM_

DM_

In maart heb ik met 6x 455wp (zw) meerdere dagen 14 kWh gehaald (hoogste 14.8kWh). Momenteel 10.4 en er wordt nog geladen met 1kw.

• timpel_800
daemonix schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:35:
Het enige waar je de AI echt op moet sturen is de 'negatieve' prijs als gevolg van saldering. Dat kent de AI niet, vandaar laden en niet ontladen (en extra spullen aanzetten om te compenseren ;))
Je zou dus zeggen dat de AI dan de zonnepanelen moet afknijpen om maximaal uit de grid te halen. Dat zou het meeste opleveren. Maar misschien komen de negatieve prijzen idd bijna nooit meer voor en is dit vanwege pasen?

• DM_

DM_

timpel_800 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:09:
[...]

Je zou dus zeggen dat de AI dan de zonnepanelen moet afknijpen om maximaal uit de grid te halen. Dat zou het meeste opleveren. Maar misschien komen de negatieve prijzen idd bijna nooit meer voor en is dit vanwege pasen?
Alleen zonder belasting en btw, toch? Incl. zal niet vaak meer voorkomen (circa lager als -12ct) dus dan is pv altijd het goedkoopst. Optimaal is ev laden en pv de accu vol laden lijkt mij (indien de opwekking minder is als de totaal van EV+opslag). Duurt nog een paar maanden voordat ik het in de praktijk ga ervaren. Ben benieuwd.

• bekkerm
timpel_800 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:04:
Met 9 panelen wek je toch wel meer dan 8kWh per dag op of zijn het hele oude en op het noorden? Ik heb met 6 (360wp) panelen op het noorden vandaag al 4.77kWh opgewekt.
Dat probeerde ik ook niet te impliceren. Als je kijkt wat er overblijft ná self consumption, over een heel jaar, zijn er gewoon best wat dagen dat puur het PV overschot niet over de 8kW komt en daar was de aanschaf op gebaseerd. In de praktijk is die hele berekening een beetje onzinnig want de batterij wordt eigenlijk altijd wel vol geramd (AI, balanced). Dat had ik vóór aanschaf niet zo scherp maar goed, de insteek was/is ook primair PV overschot managen.

• niek1974
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-04 11:13
Weet iemand wat de RTE waarde eigenljjk is, uit de praktijk?
Want is een Sigenergy batterij eigenlijk beter als een Marstek , wat daar zit eigenlijk een factor 2 in prijs verschil in

in de datasheet van batt 10.0 staat :
Total energy capacity 9.04 kWh
Usable energy capacity 8.76 kWh

Verder krijg je 10jr garantie en 10.000 laat cycli
Maar wordt er ook aangegeven welke capaciteit er nog overblijft na 10jr?

[ Voor 17% gewijzigd door niek1974 op 04-04-2026 23:13 ]

• daemonix
  • Niet online
timpel_800 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:09:
[...]

Zo lang er nog saldering is ligt de grens hoger dan nul voor negatieve prijzen. ;) Ik zet dan extra, maar zinvolle verbruikers aan. om niet terug te leveren, vannacht gaat de zwembad verwarming aan bijvoorbeeld.

• Richard321
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 07:54
Hallo Technische mensen,

Ik heb een vraag:
De Sig zou SG ready zijn, echter komen er maar 2 draden uit de sig,
Weet iemand of beide draden Positief aangestuurd kunnen worden?
Mijn warmte pomp is ook SG ready maar volgens de leverancier wordt deze normaal met 4 draden aangestuurd.

Nu moeten er 2 schakelaars bekrachtigt worden maar dat zou met 2 draden vanuit de Sig ook gewoon kunnen als we weten dat beide draden Positief kunnen zijn.

Wie heeft het SG ready systeem actief en kan mij de antwoorden vertellen ?

• tonyjans
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:53
Op zich ben ik zover dat het me duidelijk is dat ik via Sigenergy/Sigenstor zowel mijn thuisbatterij, noodstroom en eilandmodus voor PV moet kunnen laten realiseren.

Waar het echter lastig wordt is dat ik zowel een SolarEdge PV systeem heb (met SE7K omvormer en 7.11kWp) als een Enphase PV systeem heb (IQ8 en 5,16 kWp) en ik beide bij stroom uitval wel in eilandmodus zou willen gebruiken. Ik zie wel in het topic en beschrijving zaken langskomen dat die via smartport te doen moet zijn maar niet bij allebei.

Iemand hier toevallig ervaring met beide systemen gekoppeld aan het Sigenergy ecosysteem?

• kliffen
  • Nu online
Ik heb het zo niet aangesloten, maar begreep dat in eilandmodus ook de omvormer die niet op de smartport zit blijft werken. Deze ziet nl. gewoon een actief stroomnetwerk via de aansluiting in de meterkast. Je hebt dan natuurlijk wel een deels gevulde batterij nodig om het systeem levend te houden.

• timpel_800
Precies als het goed is werkt dit gewoon alleen is een blackstart niet mogelijk met externe omvormers.

• tonyjans
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:53
Dank! Volgende stap wat offertes gaan uitvragen :)

• HansL
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:19
Jullie mening is mij veel waard….
Ook hier is de knoop doorgehakt voor een sigenstore en over 5 weken komt de adviseur. Wij kijken voor een 20kwh accu en een omvormer van 12-17 kWh. Het liefste ook nog de auto laadmodule.
Nu zit ik echter met het volgende:

Woonhuis met aangelegen garage. De garage wordt gebruikt als wasruimte/opslag en is middels 1 deur afgescheiden van de leefruimte. Voor de garage ligt natuurlijk de oprit.
Ik lees in dit topic over warmte en geluid. Dus mijn concrete vraag: wat zouden jullie doen? Het hele pakket in de garage en mogelijkheid tot laad-module voor de auto? Of het accupakket buiten in de achtertuin en geen laad-module?
Ben benieuwd naar jullie ervaring. Dank

• kliffen
  • Nu online
HansL schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:33:
Ook hier is de knoop doorgehakt voor een sigenstore en over 5 weken komt de adviseur. Wij kijken voor een 20kwh accu en een omvormer van 12-17 kWh. Het liefste ook nog de auto laadmodule.

Woonhuis met aangelegen garage. De garage wordt gebruikt als wasruimte/opslag en is middels 1 deur afgescheiden van de leefruimte. Voor de garage ligt natuurlijk de oprit.
Ik lees in dit topic over warmte en geluid. Dus mijn concrete vraag: wat zouden jullie doen? Het hele pakket in de garage en mogelijkheid tot laad-module voor de auto? Of het accupakket buiten in de achtertuin en geen laad-module?
Als je de garage makkelijk kunt ventileren zou ik hem daar plaatsten en dan zover mogelijk van de binnendeur weg en zo dicht mogelijk bij de oprit. Kabel van de lader kan dan door de muur naar de oprit. Heb ik zelf ook. Warmte is in de winter juist handig en het scheelt je in de winter ook stroom voor het opwarmen van de batterijen. Zomer wordt het warm, maar als je een raam open kan zetten is het probleem al opgelost. Lawaai vind ik zelf wel meevallen. Als je nu de wasmachine en droger ook niet hoort in huis is dat m.i. geen probleem.

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

@bekkerm Wat is de reden dat je naar 3 fasen bent gegaan? Je hebt wel/geen EV, inductie of warmtepomp?

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:07

Mipatje

Petrolhead

HansL schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:33:

Ik heb dezelfde situatie. Mijn accu en ook mijn PV Solaredge omvormer in de garage. Ik heb inmiddels ook waslijntjes in de garage dus daar kan de was nu drogen. In de hoogzomer kan de temperatuur wel wat hoog oplopen maar onze tuin is omheind en we hebben een poort naar de straat dus dan kan de garage deur wat open blijven.
Wat geluid betrefd is het zeker geen probleem. Er is geen EV echter ik kan wel nog een accu en een EV module plaatsen op mijn bestaande insatallatie. Met mijn 32Kwh accu en 17kw omvormer zou ik in de sweetspot van het rendement zitten. Voorlopig even pas op de plaats. Met 6000km/jaar en 6 km van de Belgische grans loont een EV ecomisch nog niet.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• timpel_800
Wel even goed opmerken of je een AC of een DC lader bedoeld met laadmodule. De DC is onderdeel van de toren en de AC staat er min of meer los van. Maaakt dus uit voor plaatsing.

• HansL
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:19
Dank voor jullie reacties, echt waardevol. Ik kan de garage ventileren dus het wordt binnen plaatsen. De keuze tussen AC/DC lader moet ik nog maken.
Ik twijfel ook tussen 20 of 30 kWh accu en 1 van de overwegingen is mijn opstalverzekering. Ik zit bij Interpolis en zakelijk maken zij een onderscheid vanaf 20kwh. (Brandwerende muren etc). Ik heb de vraag uitstaan of dit ook voor consumenten geldt en als ik antwoord heb, deel ik dit graag met jullie voor een actueel standpunt van hun.

• Bschnitz
HansL schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:44:
Dank voor jullie reacties, echt waardevol. Ik kan de garage ventileren dus het wordt binnen plaatsen. De keuze tussen AC/DC lader moet ik nog maken.
Ik twijfel ook tussen 20 of 30 kWh accu en 1 van de overwegingen is mijn opstalverzekering. Ik zit bij Interpolis en zakelijk maken zij een onderscheid vanaf 20kwh. (Brandwerende muren etc). Ik heb de vraag uitstaan of dit ook voor consumenten geldt en als ik antwoord heb, deel ik dit graag met jullie voor een actueel standpunt van hun.
Gewoon 30 doen.

Je wilt toch niet na 10 jaar op eens uitbreiden.

Leuk dat het systeem modulair is, maar als je niet binnen 3 jaar aan uitbreiding gaat doen, doe je het toch niet meer.

• Fchart
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-04 12:00
BladetNL schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:31:
Zijn er batterij fanaten/doe-het-zelvers die interessante leveranciers in europa gevonden hebben of zelfs al iets gekocht hebben tegen zeer scherpe prijzen? :P

Wat ik zelf al gevonden heb:
https://ati-solar.nl/
https://www.solar-bouwmarkt.nl/
https://sunnergie.nl/
https://www.energiehuisvanburen.nl/

Wensen
30kWh
12kw omvormer
Sigen home pro TP gateway

Installatie mogelijk in eigen beheer

ik ben benieuwd
Heb het zelf allemaal gedaan. Als je technisch onderlegt ben en geen moeite hebt met klussen is het prima zelf te doen. Heb hier en op internet/youtube het nodige gevonden. Voorbereiding is het belangrijkste van je project.

• JPS
  • Niet online

JPS

Met de optie 'block battery grid export' blokkeert ie totdat de batterij vol is, daarna gaat PV overschot weer gewoon naar grid (logisch).
Door de 'Grid Export Power limit op 0kW te zetten leveren de panelen dan alleen nog aan huis/eigen verbruik. Op zich zou het fijn zijn als je dit voor een tijdsvak van negatieve prijzen kan instellen. Nu moet ik er wekkertjes voor zetten, best irritant zo tussen de paaseieren/bbq door.

• Pr088
Adze schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:57:
[...]

Wel 'salderen' met 10-15% rendementsverlies. En een forse investering.

• bekkerm
JoeZuCK schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:03:
@bekkerm Wat is de reden dat je naar 3 fasen bent gegaan? Je hebt wel/geen EV, inductie of warmtepomp?
Een veelvoud aan redenen (in willekeurige volgorde):
  • toekomst bestendig voor als er meer zwaardere apparaten bijkomen
  • situatievoordeel: ze moesten de meterkast toch aanpassen, dan meteen dat ook maar.
  • 3 airco's
  • inductie
  • hybride auto (12kW, 1 fase...)
  • 4kW omvormer
Al met al wilde ik niet op het randje zitten en dus meteen meegenomen.

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01:11
Wat zou de beste reden zijn om voor Sigenergy te kiezen ipv een zgn stekker batterij zoals Zendure of Jackery. Deze kunnen op een aparte groep al 2500 watt leveren. Graag hoor ik jullie meningen.

• Ronaldvo
  • Registratie: Januari 2026
Hier ook een Sigenergy.

- 17kw Controller
- 27kwh opslag
- 25kw dc lader
- 36 panelen 480wp

Zelf geïnstalleerd wat prima te doen is als je verstand heb van Electra ( kabeldiktes afzekeren etc. )

Gebruik momenteel de zelf consumptie modus , voor mijn gevoel zijn er bij ons te veel variabelen voor AI
Twee elektrische auto's , warmtepomp voor jacuzzi

Wat mij opvalt is dat ik het niet kan regelen hoe snel de auto ontlaad vaak staat die op 4,5 kw
Terwijl ik af en toe ook 16kw zie. Na mijn idee zou die vaker op 16 kw mogen ontladen.

Op dit moment is de huis batterij leeg en doet die ontladen op 4.5kw terwijl die eigenlijk nu maximaal mag.
Ik zie in de instellingen verder geen belemmering....

• JPS
  • Niet online

JPS

Ronaldvo schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:13:
Hier ook een Sigenergy.

- 17kw Controller
- 27kwh opslag
- 25kw dc lader
- 36 panelen 480wp

Zelf geïnstalleerd wat prima te doen is als je verstand heb van Electra
Waar heb je de spullen gekocht?
En waarom niet gelijk voor 36kWh gegaan met al je verbruikers en nu is je ont/laadcapaciteit ‘beperkt’ tot 13,5kW ivm 0,5C.

• Ronaldvo
JPS schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:34:
[...]

Waar heb je de spullen gekocht?
En waarom niet gelijk voor 36kWh gegaan met al je verbruikers en nu is je ont/laadcapaciteit ‘beperkt’ tot 13,5kW ivm 0,5C.
Gekocht bij mybattery omdat ik dacht dat ze een goede aftersales hadden. Maar dit bleek niet het geval, toen ze de euro's op de bank hadden werd er eigenlijk niet meer gereageerd.

36 kwh is voor ons niet nodig. omdat we twee elektrische auto's hebben die kunnen laden en ontladen.
Die 13,5kw word aangevuld door de auto tot 17 kw.
Alleen als de batterij leeg is wil ik graag dat de auto na de 16kw gaat en dat doet die soms wel , maar begrijp de logica er niet van.

• timpel_800
benolski schreef op maandag 6 april 2026 @ 01:11:
Wat zou de beste reden zijn om voor Sigenergy te kiezen ipv een zgn stekker batterij zoals Zendure of Jackery. Deze kunnen op een aparte groep al 2500 watt leveren. Graag hoor ik jullie meningen.
Zoek in dit topic even op stekker of stekkerbatterij of marstek of zendure en dan vind je al veel van je antwoorden.

• Pr088
Ronaldvo schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:48:
[...]

Gekocht bij mybattery omdat ik dacht dat ze een goede aftersales hadden. Maar dit bleek niet het geval, toen ze de euro's op de bank hadden werd er eigenlijk niet meer gereageerd.

36 kwh is voor ons niet nodig. omdat we twee elektrische auto's hebben die kunnen laden en ontladen.
Die 13,5kw word aangevuld door de auto tot 17 kw.
Alleen als de batterij leeg is wil ik graag dat de auto na de 16kw gaat en dat doet die soms wel , maar begrijp de logica er niet van.
Wat bedoel je precies? Laden of ontladen? KWs of kWhs? Waarom zou je de auto met 16kW willen laden? En je gebruikt de autos bidirectioneel met de DC lader? Waar heb jij in huis gelijktijdig 17kW voor nodig? Dat is volledige belasting op 3x25A.

• Ronaldvo
Pr088 schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:20:
[...]

Wat bedoel je precies? Laden of ontladen? KWs of kWhs? Waarom zou je de auto met 16kW willen laden? En je gebruikt de autos bidirectioneel met de DC lader? Waar heb jij in huis gelijktijdig 17kW voor nodig? Dat is volledige belasting op 3x25A.
Het laden gaat prima , Ik gebruik de auto's bidirectioneel. Als de stroom tarief hoog is wil ik dus maximaal terug leveren 17kw , 3x 25A. Alleen zie ik geen logica in wat de auto ontlaad. soms 16 kw en vaak 4.5 Kw

• timpel_800
Tof dat het werkt, welke auto's? Ligt het niet aan de auto's? @Djaro heeft veel ervaring met DC laden misschien kan hij helpen.

• JPS
  • Niet online

JPS

Ronaldvo schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:48:
[...]

Had je ze dan ook nog nodig na aankoop of was het meer voor installatieondersteuning?

• kliffen
  • Nu online
Ronaldvo schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:33:
[...]

Het laden gaat prima , Ik gebruik de auto's bidirectioneel. Als de stroom tarief hoog is wil ik dus maximaal terug leveren 17kw , 3x 25A. Alleen zie ik geen logica in wat de auto ontlaad. soms 16 kw en vaak 4.5 Kw
De meeste auto’s zijn nog niet zo happig op terugleveren. Mijn oudere Tesla ging ook niet verder dan 4,5kW

Pagina: 1 ... 55 56 Laatste