CEdS schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:03:
[...]
Naar mijn mening maak jij je zorgen om iets waar je je geen zorgen om zou hoeven te maken. (...)
Ze kunnen hun naam niet te grabbel gooien omdat ze zoiets elementairs over het hoofd zien (...)
Even terug lees ik dat jij ook een mooie installatie thuis hebt. Je zou mijn installateur kunnen zijn, die had ook een hele mooie installatie thuis.
Ik prijs je goede bedoelingen hoor, maar een reputatie is natuurlijk geen argument. Vorige week nog riep Volkswagen in Europa duizenden auto's terug waaronder de vrij nieuwe ID Buzz omdat een aantal mensen stierven door niet functionerende airbags. Dat heeft weinig met slechte dienstverlening van Volkswagen te maken. Zij gooien hun goede naam ook niet bewust te grabbel door te besparen op deugdelijke airbags. Maar ze zijn afhankelijk van honderden onderdelen van derden, quality control door derden, en mensen die firmware schrijven.
Vorig jaar werd Tesla's FSD onderzocht door de federale overheid in de VS omdat er ernstige tekortkomingen in de firmware zouden zitten. Firmware schrijven is mensenwerk. En met de beste intenties is mensenwerk niet feilloos.
Misschien is er inderdaad niks aan de hand. Maar een reputatie is geen argument. Het zou echt niet voor het eerst zijn dat er een al dan niet gevaarlijke fout in een firmware zit, vooral niet bij zo'n nieuw modern product. Dus laten we blijven bij de feiten, en op basis daarvan beoordelen of ik mijn batterij weer aan kan zetten.
1. De Sigen AI zegt dat het BMS boven de 40 graden moet gaan afremmen om af te koelen. Dat gebeurde niet, volgens mijn meting. De installateur zegt: Nee, de energieleverancier zet het BMS buitenspel.
Dat is toch een vreemd verhaal? Ik vraag het aan de AI:
Zou het BMS van je batterij moeten ingrijpen bij te hoge temperaturen, ook als de energieleverancier via VPP het commando heeft om op volle kracht te (ont)laden?
Antwoord: Ja, absoluut. Het BMS (Battery Management System) van je thuisbatterij moet altijd ingrijpen bij te hoge temperaturen, ongeacht welke commando’s er via een VPP of energieleverancier worden gegeven. Het BMS is verantwoordelijk voor de veiligheid en gezondheid van de batterij.
Fact check false zullen we maar zeggen, dus ik maak me alleen nog maar meer zorgen. Als de installateur correct is, dan gaat SigenStor er in VPP modus van uit dat de coordinator (Frank Energie) de temperatuur in de gaten houdt. Maar misschien gaat Frank Energie er van uit dat de SigenStor zelf de temperatuur in de gaten houdt. En dan houdt niemand het in de gaten.
De hitte van de inverter gaat ook niet naar beneden bij convectiekoeling, en een heatsink kan ook niet heter worden dan de warmtebron. Het enige verhaal dat feitelijk juist lijkt is dat van @
vincentvs93: "Simpelweg verkeerde E of R waarde in je thermische camera kan ook hoop verschil geven." Ik heb een digitale Zigbee thermometer besteld om op de batterij te plakken en tot die tijd ga ik niet "slim handelen". Better safe than sorry.
Ook zal ik mijn installateur vragen om die modbus-functionaliteit aan te zetten zodat ik de boel kan monitoren.