Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06:20
Zoals ik het nu begrijp uit de bijdragen van @Djaro, @Anunnaki, @CEdS en @timpel_800:

– De velden Netwerk import/export zijn zichtbaar in de app (dus geen slotje).
– Ze blijken echter read-only te zijn, zowel met een Gebruikersaccount (GA) als met een Installer Account (IA).
– Daarmee lijkt het dus een bewuste keuze van Sigenergy om deze parameters alleen via hun support te kunnen laten aanpassen, waarschijnlijk i.v.m. netbeheerder/wetgeving.

Als dit klopt, zou dat betekenen dat het aanvragen of proberen van een IA voor dit specifieke punt geen extra functionaliteit oplevert en dus voor Djaro’s test alleen tijdsverlies zou betekenen.

Kan een installateur (zoals CEdS) dit bevestigen of eventueel nuanceren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07:02
duoruvis schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:30:
Zoals ik het nu begrijp uit de bijdragen van @Djaro, @Anunnaki, @CEdS en @timpel_800:

– Ze blijken echter read-only te zijn, zowel met een Gebruikersaccount (GA) als met een Installer Account (IA).
– Daarmee lijkt het dus een bewuste keuze van Sigenergy om deze parameters alleen via hun support te kunnen laten aanpassen, waarschijnlijk i.v.m. netbeheerder/wetgeving.

Als dit klopt, zou dat betekenen dat het aanvragen of proberen van een IA voor dit specifieke punt geen extra functionaliteit oplevert en dus voor Djaro’s test alleen tijdsverlies zou betekenen.

Import en exportbeperking kan met een installateurs account worden aangepast via deze instellingen pagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xPDSCKpX0sFbsRu5c95v4xbcTo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aFFIcfeIrM1pPK3qAySm3KPx.png?f=fotoalbum_large
Ik heb eerder ook een installateurs account aangevraagd, maar moest toen wel via Sigenergy mijn originele installateur laten verwijderen en de installatie geheel opnieuw doen na reset van het systeem.

[ Voor 22% gewijzigd door kliffen op 07-09-2025 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:25
Wat vond jouw installateur daarvan? Kan mij voorstellen dat de garantie dan ook vervalt?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliffen
timpel_800 schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:56:
Wat vond jouw installateur daarvan? Kan mij voorstellen dat de garantie dan ook vervalt?
Geen probleem. Garantie blijft, tenzij je natuurlijk stomme dingen doet 😉
Ze kunnen precies zien wat er gebeurt en gebeurt is.
Installateur vond het jammer, maar wel begrijpelijk. Er zijn een aantal instellingen, die onnodig bij de installateur liggen. Eigenlijk is dat na eerdere app updates, die nu al veel mogelijk maken voor gebruikersaccounts, voor mij alleen de import en exportbeperking nog. Dat zouden ze eenvoudig kunnen veranderen door de installateur de max settings te laten instellen, die voor de aansluiting noodzakelijk zijn en daaronder tot de limiet de gebruiker de instellingen te laten doen. Komt vast nog wel, ze luisteren goed naar de gebruikerswensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Bijzonder wel dit. De dc van de panelen loopt blijkbaar zo de batterij in? En daarnaast wordt de omvormer gebruikt om de ac van de grid om te zetten. Want er gaat 25kw in de batterij maar ik heb slechts 2*10kw omvormers...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFYtfT7js5eFvH-gNJXK6A2lMSI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmPiBwtwkh0kKV7K8dC2uyXN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccpwYjzUue_JlPomTAPTbPFX6-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3VM8HcKdD86DHHAnbUtYI8MZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door timpel_800 op 07-09-2025 20:47 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
kliffen schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:23:
[...]

Geen probleem. Garantie blijft, tenzij je natuurlijk stomme dingen doet 😉
Ze kunnen precies zien wat er gebeurt en gebeurt is.
Installateur vond het jammer, maar wel begrijpelijk. Er zijn een aantal instellingen, die onnodig bij de installateur liggen. Eigenlijk is dat na eerdere app updates, die nu al veel mogelijk maken voor gebruikersaccounts, voor mij alleen de import en exportbeperking nog. Dat zouden ze eenvoudig kunnen veranderen door de installateur de max settings te laten instellen, die voor de aansluiting noodzakelijk zijn en daaronder tot de limiet de gebruiker de instellingen te laten doen. Komt vast nog wel, ze luisteren goed naar de gebruikerswensen.
@kliffen interessant dat het jou gelukt is om met een IA de instellingen aan te passen. Zou je willen delen hoe je dat hebt geregeld met je installateur? Ik denk dat @Djaro (en misschien ook anderen hier) daar veel aan kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:17
Bij ons draait de Sigenergy sinds 4 weken, self consumption.
40kWh/17kW met 25kW EVDC. Die laatste nog niet kunnen testen. Geen bijpassende Auto.
Die kan ik echter volgende week ophalen, ben wel benieuwd wat dat wel en niet werkt.

Gaat trouwens om een Kia EV3 GT+.

Zal mijn bevindingen zodra ik die heb ook posten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliffen
duoruvis schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:52:
[...]

@kliffen interessant dat het jou gelukt is om met een IA de instellingen aan te passen. Zou je willen delen hoe je dat hebt geregeld met je installateur? Ik denk dat @Djaro (en misschien ook anderen hier) daar veel aan kunnen hebben.
Ik heb eerst een installateursaccount aangemaakt/aangevraagd bij Sigenergy. Daar heb je wel een BV voor nodig met KvK nummer en een electricien code. Vervolgens Sigenergy gevraagd via een ticket om mijn systeem te resetten. Daarna met het installateursaccount de boel weer ingericht.
Niet voor iedereen geschikt denk ik.
Overigens is voor de meesten alleen die import en exportinstelling belangrijk. Die verander je niet vaak, sterker nog, sinds ik geen onbalanshandel meer doe heb ik dat niet eens meer nodig.
Ik neem aan dat je installateur het niet erg vindt om eens in de zoveel tijd die setting aan te passen als je dat wilt. Dat kan dan alleen niet alla minuut.
Als de app update met extra instelmogelijkheden er eerder was geweest, was ik er uberhaupt niet aan begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-09 10:55
timpel_800 schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:46:
Bijzonder wel dit. De dc van de panelen loopt blijkbaar zo de batterij in? En daarnaast wordt de omvormer gebruikt om de ac van de grid om te zetten. Want er gaat 25kw in de batterij maar ik heb slechts 2*10kw omvormers...[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan de helft van je accucapaciteit laden/ontladen in AC en je kan 2x16000 Watt DC gebruiken als je dat opwekt en in je accu laat gaan (maar met een max van 50% van je accucapaciteit) dan wel ontlaadt of een combinatie (maar daar zal je niet aankomen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CEdS
  • Laatst online: 10-09 10:55
duoruvis schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:30:

Je kan de import / export wel degelijk instellen met de IA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 11:37
Batterij gaat het druk krijgen de komende 1,5 dag.....
Vanavond tegen 61 en 50 eurocent in 2 uur de accu ontladen, vannacht weer opladen uit het net en morgenvroeg om 7:00 uur nogmaals ontladen tegen bijna 50 cent.
Morgenoverdag weer vollopen om dan morgenavond weer tegen bijna 60 cent te verkopen.....

Gaat die accu zich misschien toch nog terugverdienen..... 😜

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
ja dit zijn de betere dagen daarvoor. Waarom is de stroom vanavond zo duur? Geen wind & geen zon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09-09 16:47
ArPi75 schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:48:
Batterij gaat het druk krijgen de komende 1,5 dag.....
Vanavond tegen 61 en 50 eurocent in 2 uur de accu ontladen, vannacht weer opladen uit het net en morgenvroeg om 7:00 uur nogmaals ontladen tegen bijna 50 cent.
Morgenoverdag weer vollopen om dan morgenavond weer tegen bijna 60 cent te verkopen.....

Gaat die accu zich misschien toch nog terugverdienen..... 😜
Dat is toch de all-in prijs?
marktprijs 46 cent tenminste dat zegt mijn anwb app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 16:06
Djaro schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:08:
[Afbeelding]
ok , in nr 1 had ik geen zin in, dus had zoiets van laat hem lekker staan, als het niet werkt, of errors, pas ik het alsnog wel aan. maar AI staat nog steeds op balanced mode.
Jezelf quoten ...

Raad eens waardoor het komt dat die dingen op slot staan :F :F :F :F ;( O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
Rokar schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:14:
[...]

das om 2000.. maar om 1900 is het 61

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-09 18:17
Rokar schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:14:
[...]

Er is iets geks met de ANWB app, mijn schoonvader geeft ook aan dat hij lager is dan 61ct (met alle bijkomende kosten) maar als ik op de site kijk van ANWB geeft hij ook 61ct aan….

Ik denk toch dat die app niet helemaal eerlijk is met de echte prijs weergave…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Djaro schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:38:
[...]

Jezelf quoten ...

Raad eens waardoor het komt dat die dingen op slot staan :F :F :F :F ;( O-)
@Djaro, leuke uitdaging 😄 Ik doe de volgende gok met varianten 1 en 2:

Variant 1
Die slotjes zijn waarschijnlijk gewoon knoppen die pas openklikken als je een bepaalde functie of toepassing activeert. Tot die tijd houdt de AI ze lekker dicht 🔒😅 😇

Variant 2
Waarschijnlijk staan ze “op slot” omdat ze alleen zin hebben bij specifieke configuraties (bijv. bepaalde modi of actieve functies). In jouw setup zijn ze niet van toepassing en dus blijft het read-only. Firmware/AI houdt daar de sleutel van 😉🔑 😇

En wie weet… misschien zitten er stiekem nog meer geheime deurtjes achter die slotjes, maar daar laat Sigen ons voorlopig naar raden 😇🔒😂 Maar jij hebt die sleutel blijkbaar al gevonden? 😉 Heb je toevallig ook een kopie voor mij…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:53
Wie hier zei ook alweer dat mijn 20% onzin waren en dat de Sigen er zelf rekening mee zou houden?

Blijkbaar dus niet. Zelfs Sigen raad minimaal 15% aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRsl6DJ9cZRj_HNs8kPNMOtVCT4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tq8qs9MVxF6JgesGWedRGBZx.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djaro
duoruvis schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:09:
[...]
En wie weet… misschien zitten er stiekem nog meer geheime deurtjes achter die slotjes, maar daar laat Sigen ons voorlopig naar raden 😇🔒😂 Maar jij hebt die sleutel blijkbaar al gevonden? 😉 Heb je toevallig ook een kopie voor mij…
vooraf:
niet bang zijn, je huidige instellingen worden niet geraakt die blijven ten alle tijden behouden.
Er komt dus een zelf gemaakt modus bij!

ok les is begonnen:
open uw app
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxfXj7dC-EqqZ7hO-dJdSdHAQnQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HXJq2F68sYF77aWy27PIPawG.jpg?f=user_large
klik daarop (of andere modus waar je in draait).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buvvwfsFI8IX-utP3EmZKrACS_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1D28NGW1OYz35FkaGBCMP8BF.jpg?f=fotoalbum_large
klik daarop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4aSou5gl0a0KjvWAjBrvoNPXW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMGBHNMCSBHiJvur5ZU8av9L.jpg?f=fotoalbum_large
Klik onderaan op toevoegen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVwLx7ZP97_HOKRQ1g_4TQjZmQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJl6vATcE5md0o7d41trqJxJ.jpg?f=fotoalbum_large
Kies bij begin met een modus die je wilt maken, leeg beginnen kan ook , ik kies even zelfconsumptie want die heb ik nodig voor v2x

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYyR3SbR8eK649R4Jg-Rb5iQTTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TuS38UKgP0ZWYvcu5bHxFN8x.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ziv23iT1Lbs5rHsldYLKL_FByos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KltMJ7Sp9Z0kXUdVjQsjHDRx.jpg?f=fotoalbum_large
Alle slotjes weg :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzlcbcT1edmIvxBw6L-MbN7GWlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyOToEgjvsSzWDfZmmBYBnPy.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lASRDgURiPnD_dDQHU_G87AYUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H7FpmvT9pSFuf7PvCj5ZeZbM.jpg?f=fotoalbum_large
Alle automatisering is beschikbaar, ziet eruit alsof ik daar heel wat uurtjes in kan verdwalen :9~
klik opslaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZmt7LharmoYQCp1GeoJ54SHJ2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgLKcTuQQyv2VsLqihwQWuE9.jpg?f=fotoalbum_large
Nu zie je onderaan de modus die je net hebt gemaakt, je kan details bekijken/bewerken of activeren en switchen tussen de AI of je eigen modus(sen), je kan er zoveel maken als je wilt.
Have fun ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
  • Laatst online: 10-09 16:15
Ik snap die rate plan settings niet. Wat moet je daar nu precies invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekkerm
  • Laatst online: 23:38
Bschnitz schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:03:
Wie hier zei ook alweer dat mijn 20% onzin waren en dat de Sigen er zelf rekening mee zou houden?

[Afbeelding]
Ok, even uitgaande van die 15%. Bij Zonneplan is aankoop price * 1,21 + 14,286c (ode = 12,286c + 2c leververgoeding). Wil je altijd verkoop 15% lager wordt de verkoop "formule": price * 1,0285 + 12,1431.
(85% van 1,21% en 85% van 14,286)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen

[Afbeelding]
Ik kan het mis hebben, maar ik lees het anders. Ik lees dat de Sigen AI pas handelt als de prijs tussen koop en verkoop tenminste 15% is. Die 15% hoef je volgens mij niet te forceren met het aanpassen van de tarieven, maar dat gebeurt vanzelf met dynamische tarieven.
Als je inkoop en verkoop prijs formule bij wijze van spreke het zelfde zou maken dan koopt hij bv voor 20 cent en verkoopt voor 23 cent. Dat is dan puur door het verschil in EEX prijs.
Doordat wij iets meer marge inbouwen door de formule aan te passen wordt er minder gehandeld dan de AI zou doen met de echte tarieven.
In geval je dag en nacht tarief hebt zou het pas werken als er tenminste 15% tussen dag en nacht tarief zit.
Met vast tarief is AI natuurlijk zinloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
kliffen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 07:26:
[...]

Ik kan het mis hebben, maar ik lees het anders. Ik lees dat de Sigen AI pas handelt als de prijs tussen koop en verkoop tenminste 15% is. Die 15% hoef je volgens mij niet te forceren met het aanpassen van de tarieven, maar dat gebeurt vanzelf met dynamische tarieven.
Als je inkoop en verkoop prijs formule bij wijze van spreke het zelfde zou maken dan koopt hij bv voor 20 cent en verkoopt voor 23 cent. Dat is dan puur door het verschil in EEX prijs.
Doordat wij iets meer marge inbouwen door de formule aan te passen wordt er minder gehandeld dan de AI zou doen met de echte tarieven.
In geval je dag en nacht tarief hebt zou het pas werken als er tenminste 15% tussen dag en nacht tarief zit.
Met vast tarief is AI natuurlijk zinloos.
Zou kunnen en klinkt plausibel, ging mij meer erom dat Sigen helemaal geen rekening met houd met zelfgebruik van de unit en ook de RTE.

Dat was gewoon niet waar, had alleen geen manier om dat aan te kunnen tonen.

Anyway.

Ben vanaf nu al in winter stand gegaan, dus slaapmodus voor de nacht aan en peakshaving uit.

Why?

De tarieven fluctueren nu al genoeg en avonds wordt al duurder dan ik acceptabel vindt, +25c.

Zonneopbrengst wordt met de dag beperkter, dus krijg de accu steeds minder zelf vol.

Pieken van +45c waar ik wel wil handelen, want leuke winst.

250w want 200w is mijn sluipverbruik, zo gaat hij alleen 1-2 uur aan om de batterij te laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkisIEy8p90soo8laZr5IVH3F00=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SmkIUPBfVJLNsfpNlWLmW3Wa.png?f=fotoalbum_large

Instellingen: Tarieven verkoop (21% btw)kaal + ZP bonus (10%+2c)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFOZCX4Cg5Qmgw6F2-5Z2VcBmgI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r75ms6Zo5O38cfJJB8pRLLWM.png?f=fotoalbum_large

Resultaat ai: koop pre ochtend voor verkoop, zelfde met middag voor verkoop begin avond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1K5-oU70QwlToacuhk-pdx5MkA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W7Z533fGspBIfT5KMpGSV8vJ.png?f=fotoalbum_large

Desondanks de grote verschillen tussen in en verkoop gaat hij nog steeds lekker handelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bschnitz op 09-09-2025 08:41 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Bschnitz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:40:
[...]

Zou kunnen en klinkt plausibel, ging mij meer erom dat Sigen helemaal geen rekening met houd met zelfgebruik van de unit en ook de RTE.

Anyway.

Ben vanaf nu al in winter stand gegaan, dus slaapmodus voor de nacht aan en peakshaving uit.

Why?

De tarieven fluctueren nu al genoeg en avonds wordt al duurder dan ik acceptabel vindt, +25c.

Zonneopbrengst wordt met de dag beperkter, dus krijg de accu steeds minder zelf vol.

250w want 200w is mijn sluipverbruik, zo gaat hij alleen 1-2 uur aan om de batterij te laden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Resultaat ai: koop pre ochtend voor verkoop, zelfde met middag voor verkoop begin avond.

[Afbeelding]

Desondanks de grote verschillen tussen in en verkoop gaat hij nog steeds lekker handelen.
Dat wil ik ook gaan doen, maar het is mij nog nooit gelukt om de Sigenstor in rust te krijgen.
Spaarstand staat aan met drempel op 4000W vanwege de warmtepomp. Peakshaving uit en AI in max profit.
Is er nog iets anders nodig om die spaarstand te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
@kliffen Je bedoeld dat je hem dan wel selecteert, maar als je dan de instellingen controleert, staat hij weer op de normale stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:56

Adze

CCNP !

[Afbeelding]
Wat bedoel je precies met "mijn 20%"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
timpel_800 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:34:
@kliffen Je bedoeld dat je hem dan wel selecteert, maar als je dan de instellingen controleert, staat hij weer op de normale stand?
Nee, de instelling blijft op spaarstand staan, maar hij gaat niet in spaarstand. De hele nacht blijft hij 230W gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-09 17:31
[...]

Anyway.

Why?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op 4 september schrijft je
Tarieven: max winst
In = 1.21+kaal+14cent
Uit (nieuw ivm zonnebonus) = 1.1+kaal+5cent
(mag ook meer dan 5, maar ik merk dat die met 5 of 6 al de juiste momenten pakt om te verkopen en het is redelijk realistisch zonder salderen!)
unquote
Nu heb je het zo ingesteld:
1.21 price +14,5
en bij uit
1,31 price +2
Waarom is het nu anders. Als novice accu bezitter wil ik het graag begrijpen.

In de wintermaanden is mijn WP gebruik gemiddeld 40KWH per dag. Deze wil ik bij voorkeur afnemen van 00:00 uur tot 06:00 uur. en van 09:00uur tot 17:00 uur. Dat zijn 14 uur dat hij zou moeten draaien, gemiddeld bijna 3KWH per uur. Heeft het dan nog zin om in de slaapmodus te gaan b.v. op 4000 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Adze schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:41:
[...]

Wat bedoel je precies met "mijn 20%"?
Mijn opinie was destijds dat er minimaal een verschil van 20% moet zijn om het zinvol te maken qua handelen. Daar waren er destijds discussies over dat dit niet waar is en dat het systeem zelf met verliesen rekening zou houden.

Als je inkoop en verkoop dus hetzelfde is dan zou je verlies kunnen maken omdat de ai geen rekening houd met die 15% RTE en zelfgebruik = 20% worst case, 15% best case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Mipatje schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:25:
[...]

Op 4 september schrijft je
Tarieven: max winst
In = 1.21+kaal+14cent
Uit (nieuw ivm zonnebonus) = 1.1+kaal+5cent
(mag ook meer dan 5, maar ik merk dat die met 5 of 6 al de juiste momenten pakt om te verkopen en het is redelijk realistisch zonder salderen!)
unquote
Nu heb je het zo ingesteld:
1.21 price +14,5
en bij uit
1,31 price +2
Waarom is het nu anders. Als novice accu bezitter wil ik het graag begrijpen.

In de wintermaanden is mijn WP gebruik gemiddeld 40KWH per dag. Deze wil ik bij voorkeur afnemen van 00:00 uur tot 06:00 uur. en van 09:00uur tot 17:00 uur. Dat zijn 14 uur dat hij zou moeten draaien, gemiddeld bijna 3KWH per uur. Heeft het dan nog zin om in de slaapmodus te gaan b.v. op 4000 watt
1: De ZP bonus werkt alleen overdag, ik merk nu dat de handel veel binnen dag opkomst en sluiting is. Dus die heb ik nu meegenomen in de verkoop formule. Die 2 van de 10 keer dat ik er net naast zit neem ik voor lief.

Ah en ik heb de (21% btw meegenomen na discussie hier, die krijg je wel, maar niet de energiebelasting. Is ook maar een paar cent maar dus wel realistisch.

2: Offtopic: Door jou enorme m2 doe jij niet aan nachtverlaging met je WP. Ik wel, tussen 22:00 en 08:00 staat alles uit bij mij, dus ook de WP.

Ik merk dat in de nacht het simpelweg te koud is, ik krijg elk uur defrosts waardoor ik totaal niet efficiënt kan verwarmen.

Dus ik laad alleen in de nacht de accu met goedkope stroom en verwarm dan er overdag mee.

Dus voor jou is slaapstand totaal zinloos, je verbruik is gewoon te hoog in de winter, met je m2 kan je daar ook weinig aan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bschnitz op 09-09-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
kliffen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:46:
[...]

Nee, de instelling blijft op spaarstand staan, maar hij gaat niet in spaarstand. De hele nacht blijft hij 230W gebruiken.
Vreemd, die van mij is zelfs nu gaan slapen desondanks load, waarschijnlijk omdat het goedkoper is om van grid te pakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69rq5tJCiur54PcUAZ0fX5GxOog=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DPMDbly5X2Zwser4PtG2DMSf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Bschnitz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:40:
[...]

Vreemd, die van mij is zelfs nu gaan slapen desondanks load, waarschijnlijk omdat het goedkoper is om van grid te pakken.

[Afbeelding]
Deze info zegt niet alles. Ook al staat er hier 0 active power bij de omvormer dan gebruikt mijn systeem nog steeds stroom. Dat zie ik aan de Ampere meter die naar de batterij gaat. Als de batterij nog vol is wordt die stroom uit de batterij gehaald. Je ziet dan bij de active power van de inverter 0 staan, maar bij 1 of meerdere van de batterijen wel verbruik.
Als de batterij leeg is komt die 230W bij mij van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
kliffen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:56:
[...]

Deze info zegt niet alles. Ook al staat er hier 0 active power bij de omvormer dan gebruikt mijn systeem nog steeds stroom. Dat zie ik aan de Ampere meter die naar de batterij gaat. Als de batterij nog vol is wordt die stroom uit de batterij gehaald. Je ziet dan bij de active power van de inverter 0 staan, maar bij 1 of meerdere van de batterijen wel verbruik.
Als de batterij leeg is komt die 230W bij mij van het net.
Hij staat toch echt in slaapstand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pekzFOkLIhsqyvebItqi4SYQuOs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U4AJ6lFGRguR4LzQFGnaXS1C.png?f=fotoalbum_large

Nieuwe HA dashboard kan ook niks berekenen en blijft op float.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GYkQOAJz1eR0JSwhNwoNdsUvlw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZLRPZWTPHt63q1XX3rs7rYTZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Bschnitz op 09-09-2025 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Bschnitz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:04:
[...]

Hij staat toch echt in slaapstand.

[Afbeelding]
Dat lijkt inderdaad zo volgens de gegevens van de Sigenstor zelf, maar als je vervolgens een ampere meter op de aanvoerkabel zet dan wordt er wel stroom verbruikt als de accu leeg is. Althans bij mij.
Dit was vanacht rond 02.00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61_O4rjrMYg-wYr0EILHIF33v74=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iqEM4amnPZqkCViILQayyT2s.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door kliffen op 09-09-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
kliffen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:07:
[...]

Dat lijkt inderdaad zo volgens de gegevens van de Sigenstor zelf, maar als je vervolgens een ampere meter op de aanvoerkabel zet dan wordt er wel stroom verbruikt als de accu leeg is. Althans bij mij.
Leeg is niet automatisch slaapstand, leeg is ook bij mij +-180w als hij niet mag slapen.

Maar hij kan ook leeg zijn en in slaapstand of vol en in slaapstand afhankelijk van de tarieven.

Vorige winter heb ik toch echt geen verdubbeling gehad van mijn standby gebruik en geen extra usage gemeten tegenover mijn basis sluipverbruik.

Hoeveel meet jij dan? Gaat het om enkele watts of echt honderd nog wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Bschnitz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:12:
[...]

Leeg is niet automatisch slaapstand, leeg is ook bij mij +-180w als hij niet mag slapen.

Maar hij kan ook leeg zijn en in slaapstand of vol en in slaapstand afhankelijk van de tarieven.

Vorige winter heb ik toch echt geen verdubbeling gehad van mijn standby gebruik en geen extra usage gemeten tegenover mijn basis sluipverbruik.

Hoeveel meet jij dan? Gaat het om enkele watts of echt honderd nog wat?
In vorige post heb ik plaatje toegevoegd. Over een uur gemiddeld 223W gebruik.
Ik hoop dat iemand anders ook eens over de aanvoer kan meten als sigenstor zegt in slaapstand te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
kliffen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:27:
[...]

In vorige post heb ik plaatje toegevoegd. Over een uur gemiddeld 223W gebruik.
Ik hoop dat iemand anders ook eens over de aanvoer kan meten als sigenstor zegt in slaapstand te staan.
Dan staat die toch echt aan en niet in slaapstand. Iets anders kan ik niet verzinnen.

Wil je aub checken op de unit zelf dat je batterij icon wit is en niet een andere kleur op het moment dat je vermoed/denkt dat hij in slaapstand is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaRXz-lYXj2mzJdrfgsFb9tvXnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFTgvjfHOdjUp3udcdzAPex0.jpg?f=fotoalbum_large

Verder als ik nu optel klopt de som, ik heb nergens 180-200w gebruik van mijn Sigen.

100w zon en 400w grid = 500w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqhAZJJgKNCU6xW_xUBnkV0MO2c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ddlJV4FgYzIwvitgUcZTXlTD.png?f=fotoalbum_large

P1 ZP: geeft ook zelfde waarde aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BziO9TtDfLQgvMJO9QPSs8WrH3g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y7Su49lsfb2BKZNhb1bHRWli.png?f=fotoalbum_large

Ik zie nergens de normale +-180w staan....

Van de batterij zelf gaat ook niks af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
Bschnitz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:41:
[...]

Dan staat die toch echt aan en niet in slaapstand. Iets anders kan ik niet verzinnen.

Wil je aub checken op de unit zelf dat je batterij icon wit is en niet een andere kleur op het moment dat je vermoed/denkt dat hij in slaapstand is?
[Afbeelding]

Verder als ik nu optel klopt de som, ik heb nergens 180-200w gebruik van mijn Sigen.

100w zon en 400w grid = 500w
[Afbeelding]

P1 ZP: geeft ook zelfde waarde aan.

[Afbeelding]

Ik zie nergens de normale +-180w staan....

Van de batterij zelf gaat ook niks af....
Ook dat is schijn.
Als je in de app naar het plaatje van je huis gaat en op solar klikt krijg je veel data van je PV. Als je daar het vermogen van alle 3 de PV strings optelt kom je hoger uit dan dat er op het plaatje van je huis wordt weergegeven. Tijdens zonne-opbrengst wordt die 180W bij jou van de PV gebruikt zonder dat je dat ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Ik ben het eens met @kliffen dat de nauwkeurigheid van de getoonde gegevens van het Huisplaatje behoorlijk afwijken en niet zo snel reageren als je op hetzelfde moment de data van de P1 meter in de gaten houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
kliffen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:48:
[...]

Ook dat is schijn.
Als je in de app naar het plaatje van je huis gaat en op solar klikt krijg je veel data van je PV. Als je daar het vermogen van alle 3 de PV strings optelt kom je hoger uit dan dat er op het plaatje van je huis wordt weergegeven. Tijdens zonne-opbrengst wordt die 180W bij jou van de PV gebruikt zonder dat je dat ziet.
Ik heb een externe omvormer van SolarEdge dus ik zie daar niets binnen Sigen. Wellicht gaat die om die reden meer in slaapstand dan bij jullie? Kan mee voorstellen dat als de Sigen omvormer ook iets met zonnepanelen doet toch aanblijft?

Mijn Grid en SolarEdge staan los via de Gateway unit.

Verder klopt het wat je zegt, met dat verbruik van de omvormer direct van de zonnepanelen, dat is ook normaal maar dat kan mijn unit dus niet vanwege external solar only.

[ Voor 10% gewijzigd door Bschnitz op 09-09-2025 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
timpel_800 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:50:
Ik ben het eens met @kliffen dat de nauwkeurigheid van de getoonde gegevens van het Huisplaatje behoorlijk afwijken en niet zo snel reageren als je op hetzelfde moment de data van de P1 meter in de gaten houdt.
Klopt dat de ZP P1 iets achterloopt.

Maar mijn Grid, Solar, Sigen staan allemaal los qua monitoring. Die P1 van ZP is alleen te controle voor mij qua kWh getallen. Die live functie is idd wat beperkt.

Maar als jullie ook maar 1w opwekken via zonnepanelen op de Sigen zelf zal deze eerst afgaan voor het gebruik van de unit zelf.

Terwijl bij mij moet hij deze pakken van de externe SolarEdge of van Grid. Naja hij kan deze ook pakken van de batterij natuurlijk, maar dat zie ik dan ook. Dat doet die ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
@timpel_800
Heb jij een mogelijkheid om tijdens de slaapstand na zonsondergang de stroom door de aanvoerkabel naar de Sigenstor te meten om te zien of die op 0 staat?
En de batterij moet dan ook niet voller zijn dan de minimum ontlaadstand, anders komt de energie uit de batterij.

[ Voor 25% gewijzigd door kliffen op 09-09-2025 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Ik heb een multimeter. Je wilt dus dat ik meet op de kabel tussen de G.W. en de Inverter? Mij batterij staat op 5% backup en 5% Discharging cutt off. Dus als hij bijv. vanavond zichzelf heeft leeggemaakt tijdens de verkoop op piektijd. Dan meten met de app op slaapstand?

Ik kan wel meten maar welke stand zet ik de multimeter? Ik heb deze: https://5.imimg.com/data5...18120460208-1000x1000.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

Bschnitz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:31:
[...]

Mijn opinie was destijds dat er minimaal een verschil van 20% moet zijn om het zinvol te maken qua handelen. Daar waren er destijds discussies over dat dit niet waar is en dat het systeem zelf met verliesen rekening zou houden.

Als je inkoop en verkoop dus hetzelfde is dan zou je verlies kunnen maken omdat de ai geen rekening houd met die 15% RTE en zelfgebruik = 20% worst case, 15% best case.
Ah ja, dank voor de verduidelijking, ik las even verkeerd... Ik heb de instelling nu 14% verschil staan. 7%+ bij inkoop 7%- bij verkoop. Misschien deze waarden nog iets ophogen later, maar ben op dit moment tevreden met de manier waarop batterij nu werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
timpel_800 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:02:
Ik heb een multimeter. Je wilt dus dat ik meet op de kabel tussen de G.W. en de Inverter? Mij batterij staat op 5% backup en 5% Discharging cutt off. Dus als hij bijv. vanavond zichzelf heeft leeggemaakt tijdens de verkoop op piektijd. Dan meten met de app op slaapstand?

Ik kan wel meten maar welke stand zet ik de multimeter? Ik heb deze: https://5.imimg.com/data5...18120460208-1000x1000.jpg
Als jij een gateway hebt dan de kabel die van de meterkast naar de gateway gaat. Die is 3 fase natuurlijk en ik denk niet dat die multimeter geschikt is om die hele kabel te meten. Je zou dan in de meterkast 1 van de fasen moeten meten op de stand A. Maar dat ga ik niet van je vragen, is een beetje gevaarlijk als je er geen ervaring mee hebt. Zelf heb ik ook geen ervaring met multimeters; ik gebruik sensors die om de fase-draden worden gelegd, net als bij de sensor van sigenergy die de hoofdaansluiting meet.
Dank voor het aanbod in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Ik zie dat ik ook nog een Lidl Ampere tang heb liggen. Hiermee zou het moeten kunnen maar hoe betrouwbaar is dat ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje
Adze schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:06:
[...]

Ah ja, dank voor de verduidelijking, ik las even verkeerd... Ik heb de instelling nu 14% verschil staan. 7%+ bij inkoop 7%- bij verkoop. Misschien deze waarden nog iets ophogen later, maar ben op dit moment tevreden met de manier waarop batterij nu werkt.
Kun je misschien een schermafdruk van je coefficienten posten. ik vind die -7% en + 7% erg interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArPi75
timpel_800 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:02:

Ik denk dat wat @kliffen bedoeld je niet direct met de multimeter kan meten. Als het om stromen gaat dan moet je die door de kabel heen meten en niet over twee punten heen. De gemakkelijkste manier om die te meten is met CT-klemmen die om de aders heen gezet worden en welke op die manier de stroom door alle 3 de fasen kan meten.
Stroom meten kan wel met een multimeter, maar zet hem aub niet op stroom meten om vervolgens tussen de gateway en de inverter te meten, want dan gaat alle stroom over de dunne draadjes van de multimeter. Dat zal niet ernstig zijn bij een hele kleine stroom, maar bij een grote stroom worden die kabeltjes al snel een verwarmingselement.

Edit: ik zie nu je opmerking over de amperetang. Die kan wel werken zo lang je die om de afzonderlijke aders van de fasen heen kan doen om eens te meten.
Dus 1x kijken wat hij aangeeft bij fase 1, 1x bij fase 2, 1x bij fase 3 en eventueel nog een keer om de 0 heen meten.
Dus niet ineens om de hele kabel heen doen, dat pas mogelijk wel, maar dan zal hij altijd 0 meten omdat de som van alle stromen dan 0 is.

[ Voor 13% gewijzigd door ArPi75 op 09-09-2025 14:00 ]

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
timpel_800 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:44:
Ik zie dat ik ook nog een Lidl Ampere tang heb liggen. Hiermee zou het moeten kunnen maar hoe betrouwbaar is dat ding?
Betrouwbaar genoeg denk ik. Er zou per fase toch 0,3A moeten lopen als het bij jou in de slaapstand net zo gaat als bij mij. Als die 0 aangeeft moet ik verder zoeken waarom dat bij mij niet lukt. Je moet wel per fasedraad meten. Niet om alle draden tegelijk meten, want dan is het altijd 0 😉

[ Voor 10% gewijzigd door kliffen op 09-09-2025 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Vanacht gaat die voor het eerst helemaal slapen volgens de AI, dan zal ik het laten zien via de P1 over een langere periode.

Als het goed is zou mijn sluipverbruik rond de 200-220w moeten zijn zonder batterij. Met batterij zit ik namelijk ergens tussen de 400-500w.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24QhaWvkKU7Q9gePlTrQJ4YMCog=/x800/filters:strip_exif()/f/image/35yiKf6oVodn26YVJ65g2gSk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

Mipatje schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:49:
[...]

Kun je misschien een schermafdruk van je coefficienten posten. ik vind die -7% en + 7% erg interessant.
Zeker, bij deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCtIHnd9R5uC_bn187rW8z1RVPA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zlnKM9le7g08h9eoOE91p0xr.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03:02
Heeft er iemand al ervaring opgedaan met de micro omvormers van Sigen of met het aansluiten van optimizers?

Ik zit met de situatie dat ik nu twee omvormers op de Smartport van de gateway heb aangesloten. Ivm de orientatie zijn dat in totaal 3 strings.

Nu heb ik op mijn omvormer ook de mogelijkheid om 3 strings aan te sluiten, maar ik wil op de garage eigenlijk nog 1 of mogelijk twee strings bij plaatsen.

Ik was eigenlijk van plan om de drie strings van de zolder via DC naar de sigen te laten lopen. Scheelt mij twee keer omvormen straks met bijbehorend verlies en kunnen de twee omvormers van de zolder weg.

Zit ik alleen in de knel met de uitbreiding op de garage. Dat moeten fysiek andere strings zijn ivm schaduw en orientatie. Hoe zou ik dat het best aan kunnen pakken? Ik vind in de documentatie van Sigen he-le-maal niets over hoe je het eea aan kunt sluiten. Verder dan een flyer en een datasheet kom ik helaas niet. Ik heb het vermoeden dat ik het best de drie stringen van de zolder op de omvormer kan prikken en op de garage met micro-omvormers aan de slag ga en ze in de smartport prik.

[ Voor 0% gewijzigd door osluis op 09-09-2025 17:49 . Reden: typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
osluis schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:10:
Heeft er iemand al ervaring opgedaan met de micro omvormers van Sigen of met het aansluiten van optimizers?

Ik zit met de situatie dat ik nu twee omvormers op de Smartport van de gateway heb aangesloten. Ivm de orientatie zijn dat in totaal 3 strings.

Nu heb ik op mijn omvormer ook de mogelijkhei dom 3 strings aan te sluiten, maar ik wil op de garage eigenlijk nog 1 of mogelijkheid twee strings bij plaatsen.

Ik was eigenlijk vna plan om de drie strings van de zolder via DC naar de sigen te laten lopen. Scheelt mij twee keer omvormen straks met bijbehorend verlies en kunnen de twee omvormers van de zolder weg.

Zit ik alleen in de knel met de uitbreiding op de garage. Dat moeten fysiek andere strings zijn ivm schaduw en orientatie. Hoe zou ik dat het best aan kunnen pakken. Ik vind in de documentatie van Sigen he-le-maal niets over hoe je het eea aan kunt sluiten. Verder dan een flyer en een datasheet kom ik helaas niet. Ik heb het vermoeden dat ik het best de drie stringen van de zolder op de omvormer kan prikken en op de garage met microomvormers aan de slag ga en ze in de smartport prik.
Ik denk dat ik daar ook voor zou kiezen. Het is wel handig om de 3 strings van de sigen omvormer helemaal te benutten. Het scheelt omvorming naar je batterij (2x) en als de batterij vol zit en je wilt niet terugleveren vanwege de prijs of verbod dan regelt de sigen de afschakeling van die 3 strings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
kliffen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:40:
[...]

Als jij een gateway hebt dan de kabel die van de meterkast naar de gateway gaat. Die is 3 fase natuurlijk en ik denk niet dat die multimeter geschikt is om die hele kabel te meten. Je zou dan in de meterkast 1 van de fasen moeten meten op de stand A. Maar dat ga ik niet van je vragen, is een beetje gevaarlijk als je er geen ervaring mee hebt. Zelf heb ik ook geen ervaring met multimeters; ik gebruik sensors die om de fase-draden worden gelegd, net als bij de sensor van sigenergy die de hoofdaansluiting meet.
Dank voor het aanbod in ieder geval.
Bedoel je de kabels van de Meterkast ---> Grid automaat of de Backup Port---> Meterkast.
Je wilt weten hoeveel stroom er naar de batterij gaat? Kan ik niet beter de stroom van de inverter meten?

Want als ik de meterkast/grid doe en de batterij levert niks dan gaat daar alsnog stroom doorheen voor de rest van het huis?

Er is ruimte genoeg in de GW dus meten is geen prob.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2zgPEab5GjCfKVXQ-uYOAKt7xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7yajWAefXipEbDR7hW9MmgL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door timpel_800 op 09-09-2025 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
timpel_800 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:25:
[...]

Bedoel je de kabels van de Meterkast ---> Grid automaat of de Backup Port---> Meterkast.
Je wilt weten hoeveel stroom er naar de batterij gaat? Kan ik niet beter de stroom van de inverter meten?

Want als ik de meterkast/grid doe en de batterij levert niks dan gaat daar alsnog stroom doorheen voor de rest van het huis?

Er is ruimte genoeg in de GW dus meten is geen prob.

[Afbeelding]
In de gateway moet je QF1 hebben denk ik zo. Of nee, als je de rest van het huis via de backup laat lopen werkt dat niet. Geen idee hoe je dat dan zou moeten meten🤨 dat kan dan alleen als de backup uit is en dan heb je geen stroom in huis 🤪
Bij mij is de backup separaat. Die schakel ik alleen in als het nodig is.

[ Voor 14% gewijzigd door kliffen op 09-09-2025 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
kliffen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:30:
[...]

In de gateway moet je QF1 hebben denk ik zo. Of nee, als je de rest van het huis via de backup laat lopen werkt dat niet. Geen idee hoe je dat dan zou moeten meten🤨 dat kan dan alleen als de backup uit is en dan heb je geen stroom in huis 🤪
Bij mij is de backup separaat. Die schakel ik alleen in als het nodig is.

Bij jou lastig te meten dus. Alleen meten op QF1 en dan je huisgebruik eraf trekken levert het gebruik van sigen op, maar dat is lastig tenzij je huis erg stabiel gebruik heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• osluis
Vandaag even het beheer van de accu in eigen hand genomen en bijna 2 uur lang aan vol vermogen aan het ontladen. Ik weet nu wel zeker dat ik actieve koeling ga bouwen. Buitenkant battery rechts boven bijna 60°C gemeten. Koelvinnen zaten tegen de 70 °C aan.

Heb er even een huis tuin en keuken ventilator bij gezet gericht op de koelvinnen. Buitenkant batterij is gedaald naar 47°C

Als je naast de accu staat zie je dat de vinnen opgedeeld zijn in twee zones. Linkerkant is verticaal en loopt van d onderste stack helemaal door tot boven. Bovenste batterij krijg alleen maar warme lucht om mee te koelen 😵

Ik ga een systeem ontwerpen dat in de kap van de omvormer zit en actief lucht door de linker "schoorsteen gaat trekken" aan de rechterkant frisse lucht inblazen vanaf de zijkant.

[edit]
Daalt nog steeds, 45°C ondertussen. Ambient is ondertussen 27.5°C in de garage. Buisventilator incoming 😏
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vV-pFknLyMLo7rrbDnrmJcDRpo8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApV1t5FMpoYVFJ2NXoNjKKB8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTlMgexU--V0lHklVE-fOKyLKug=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCdCpF5hNICf75Op6StkqBVM.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISRWTKCaMKdK-1bhywHn6Im779M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PsrbyHZHcdU6ARZUnci975aE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door osluis op 09-09-2025 21:06 . Reden: Update temperatuur ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Ik ben benieuwd hoe het bij jullie en Ai is gegaan vandaag. Ik heb het idee dat er enorme hoeveelheden stroom heen en weer gestuurd is en slechts een kleine winst daar tegenover staat....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qy6-njAX-KOIqB8-xLoe3iCf_5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xiKWEhth6VE30lG5rLH3T9ri.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzDtG6V-o4c3h73QtLGCL0mX_SY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V2hOmkFphuRuDcO37OiWsn3F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYaAcPkk1eSBiqzv2Gwfc0BAUs0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j3aJ70xT1slzlFXxY7kLKdKY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

Op zich heb je gelijk, maar kleine winst moet je in relatie zien. Je hebt 30,5kWh twv ongeveer 7,50 euro verbruikt en daar 7,70 winst aan overgehouden. Dat is 15,- per dag en dat vind ik toch wel redelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:44

HenkS

Da_king alias HenkS

[...]

Anyway.

Why?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je zegt grote verschillen..maar is dat zo?
Inkoop doe je 1.21 × prijs +14 (ofzo..)
Verkoop doe je 1.31 en door die 1.31 tov die 1.21 is het verschil tovh niet zo groot? Ook al is het bedrag na de prijs misschien 12 cent... maar dat verschil wordt toch klein gemaakt omdat je bij verkoop 1.31 gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
HenkS schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:38:
[...]

Je zegt grote verschillen..maar is dat zo?
Inkoop doe je 1.21 × prijs +14 (ofzo..)
Verkoop doe je 1.31 en door die 1.31 tov die 1.21 is het verschil tovh niet zo groot? Ook al is het bedrag na de prijs misschien 12 cent... maar dat verschil wordt toch klein gemaakt omdat je bij verkoop 1.31 gebruikt?
Die paar % btw en bonus op kaal kWh heeft minder impact dan die vaste "energiebelasting" per kWh.

Zelf vindt ik het ook meevallen, maar anderen hier vinden mijn instellingen nou eenmaal vaak te "groot/ruim".

Doorgaans gebruiken blijkbaar veel mensen hier mindere marges en ook dat mag/kan natuurlijk.

Dus inkoop blijft duur op deze manier, maar verkoop loont % juist meer als de prijs omhoog gaat, dan wil ik juist dat hij gaat verkopen.

Op de goedkoper momenten is dat soms wel bijna of meer dan dubbel: 12c verschil op bijna 15c...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EI2xRZzAtXy91tN9Dwz-BJJAW6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EzZp5bVmpmqhc4IQB8yRa7fY.png?f=fotoalbum_large

Terwijl bij verkoop % gezien tijdens pieken er steeds minder verschil is: 10c verschil op 32c.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noR6ZwWa4Mtd1hoddSh3GHX1Z3c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eqt3rXHMpTUYAo6L8noWXPnA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
timpel_800 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:00:
Ik ben benieuwd hoe het bij jullie en Ai is gegaan vandaag. Ik heb het idee dat er enorme hoeveelheden stroom heen en weer gestuurd is en slechts een kleine winst daar tegenover staat....[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nog iets van €3-4 voor morgen, hij wilde hem vandaag niet helemaal leeg trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZY-Bp6GGLhIr77OwJO49UnJnJa4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MAtMC1AdFp7OGI6PFH5v5iFa.png?f=fotoalbum_large

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:16
Ik ben benieuwd hoe het bij jullie en Ai is gegaan vandaag. Ik heb het idee dat er enorme hoeveelheden stroom heen en weer gestuurd is en slechts een kleine winst daar tegenover staat....[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier exact zelfde beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdjhv9SWCkNbx8S-K4HqCaVb5Dg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tgfDw8O4eT4hi6knMnKAypwP.png?f=fotoalbum_large

Mijn tariefplan instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35EFeO_OHTLr1EjgdyYeQIEAAAU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/anxQuC1rnOoiJ8INXAsCaVMp.png?f=fotoalbum_large
Ik heb bewust gekozen om exact €0,06 verschil aan te houden. Met mijn verbruik lijkt dit een heel mooi gebalanceerd inkoop en verkoop plan te geven. AI settings op max profit.

Op dit moment weer aan het verkopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b07fwbhVhA5arivO9PWeQqRmP7g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Dba5Cm3KCcg9kn2b2XFLplZC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZ6NwLztjLD2JPH8YRSJqT_udKA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JmS7YS0yuMkE38zmR2idr1Ez.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Bas Post op 10-09-2025 07:50 ]

BP on the move!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bschnitz
Slaapstand werkt gewoon zoals verwacht, ik begrijp niet hoezo die van jullie niet echt uit zou gaan. Er is ook niks van de SOC afgehaald etc.

Mijn sluipverbruik is iets hoger dan eerst gemeld, want ik was vergeten dat ik de WTW anders had ingesteld, die draai op 1800rpm ipv 800rpm standaard.

Maar desondanks: +-260w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HG3WhfzOvauXlo2plFYSgtwfuk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3XAWSjldrLK6MSuVZVVqBlcP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MTuVuUqDLRChoL4BoSgtH1Yh6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P65D3VADws7vBHwGI28ozC5b.png?f=fotoalbum_large

Dat kan onmogelijk met batterij zijn.

Koelkast, vriezer, 2x router/AP 2.5/10G wifi 7 mesh, NTU 10G, switch 8P 2.5/10G, WTW, WP, HA green.

Behalve 1-4w van de Sigen voor een checkup/ping etc. zie ik geen stroomverbruik.

+-260w klopt ook weer met wat ik intern meet, deze waarden komen niet van de P1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ip9mfPEClm8pChoTgUl1pOHDM28=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zitVOU87XEgOchFDh0aBbIpw.png?f=fotoalbum_large

Vlak voor ontladen vanochtend was de SOC: 38.9% hetzelfde als gisteravond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpxYr5X9kgfEa-erZwAB3Kkgpwk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zGLl6cCipuHlB1A3PZzL7EHk.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ipz5ZE8jwv1IfzSzmVK3dxHC-zg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xrtI0AdGMGSG4hLtEzCE6IiJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
Bschnitz schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:49:
Slaapstand werkt gewoon zoals verwacht, ik begrijp niet hoezo die van jullie niet echt uit zou gaan. Er is ook niks van de SOC afgehaald etc.

Mijn sluipverbruik is iets hoger dan eerst gemeld, want ik was vergeten dat ik de WTW anders had ingesteld, die draai op 1800rpm ipv 800rpm standaard.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Koelkast, vriezer, 2x router/AP 2.5/10G wifi 7 mesh, NTU 10G, switch 8P 2.5/10G, WTW, WP, HA green.

Behalve 1-4w van de Sigen voor een checkup/ping etc. zie ik geen stroomverbruik.

+-260w klopt ook weer met wat ik intern meet, deze waarden komen niet van de P1.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat wil ik ook graag.
Gebruik je AI maximale winst of een andere modus?

• Bschnitz
kliffen schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:14:
[...]

Dat wil ik ook graag.
Gebruik je AI maximale winst of een andere modus?
Gewoon max winst met slaapmodus 250w. Paar post terug alle settings inc tarieven.

Maar toen kwam naar boven dat bij anderen de batterij dus niet in slaapmodus gaat en of wel maar dan wel stroom gebruikt. 🤐

Dus daar snap ik effe niks van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mipatje
osluis schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:49:
Vandaag even het beheer van de accu in eigen hand genomen en bijna 2 uur lang aan vol vermogen aan het ontladen. Ik weet nu wel zeker dat ik actieve koeling ga bouwen. Buitenkant battery rechts boven bijna 60°C gemeten. Koelvinnen zaten tegen de 70 °C aan.

Heb er even een huis tuin en keuken ventilator bij gezet gericht op de koelvinnen. Buitenkant batterij is gedaald naar 47°C

Als je naast de accu staat zie je dat de vinnen opgedeeld zijn in twee zones. Linkerkant is verticaal en loopt van d onderste stack helemaal door tot boven. Bovenste batterij krijg alleen maar warme lucht om mee te koelen 😵

Ik ga een systeem ontwerpen dat in de kap van de omvormer zit en actief lucht door de linker "schoorsteen gaat trekken" aan de rechterkant frisse lucht inblazen vanaf de zijkant.

[edit]
Daalt nog steeds, 45°C ondertussen. Ambient is ondertussen 27.5°C in de garage. Buisventilator incoming 😏
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Natuurlijk wordt hij dan goed heet. Rijd maar eens 2 uur met je auto op vol vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o23N3ICIqSmI9GAYQk0sqRs6kkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5YSn0ersLiZ5FOHNol7F48mR.jpg?f=fotoalbum_large
ik heb een radiator fan gemonteerd. Tot nu toe is de temp van de eerste accu niet boven de 35 graden geweest. De onderste accu no 4 is rond de 4 graden koeler. De fans draaien konstant. De voeler heb ik gewoon min of meer tegen de koelribben van de accu gehangen. Als ik de koeling niet genoeg vind hang ik er een tweede bij. We zullen zien .

• ArPi75

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier ook minder dan een dag eerder:
Inkoop 56,45kWh aan 25,8 ct/kWh = € 14,58
Teruglevering 42,21kWh aan 49,5 ct/kWh = € -20,88

Resultaat € -6,40.
Analyse is dat de inkoop die hij 's nachts heeft gedaan tegen 27 eurocent om in de ochtend nog een uur te kunnen terugleveren relatief gezien het minste heeft opgebracht. Dat is ook vannacht weer gebeurd.

22,06 kWh ingekocht voor €5,90 en 14,6kWh terggeleverd voor € -6,00.
Bij die inkoop zit ook een deel sluipverbruik van het huis dat vannacht blijkbaar rond de 500W continu geweest is en dus garant gestaan heeft voor ong. 4,5kWh.... (Daar moet ik dus ook nog eens induiken)

Edit: van die 500W blijkt dat de Sigen ongeveer 220W heeft gebruikt. Ik heb slaapstand op dit moment (nog) niet ingeschakeld.

[ Voor 3% gewijzigd door ArPi75 op 10-09-2025 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas Post
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat de "slaapstand" inhoud?
Gaat de batterij dan helemaal uit? Dus je nachtverbruik is dan van het net?
Ik snap dan het nut niet helemaal hiervan.

BP on the move!!!

• osluis
Mipatje schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:25:
[...]

Natuurlijk wordt hij dan goed heet. Rijd maar eens 2 uur met je auto op vol vermogen.
[Afbeelding]
ik heb een radiator fan gemonteerd. Tot nu toe is de temp van de eerste accu niet boven de 35 graden geweest. De onderste accu no 4 is rond de 4 graden koeler. De fans draaien konstant. De voeler heb ik gewoon min of meer tegen de koelribben van de accu gehangen. Als ik de koeling niet genoeg vind hang ik er een tweede bij. We zullen zien .
Ik had verwacht dat de BMS eerder in zou grijpen en het vermogen terug zou schroeven. Zulke temperaturen zijn mijn inziens niet gezond voor de batterij.

• timpel_800
ArPi75 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:32:
[...]

Hier ook minder dan een dag eerder:
Inkoop 56,45kWh aan 25,8 ct/kWh = € 14,58
Teruglevering 42,21kWh aan 49,5 ct/kWh = € -20,88

Resultaat € -6,40.
Analyse is dat de inkoop die hij 's nachts heeft gedaan tegen 27 eurocent om in de ochtend nog een uur te kunnen terugleveren relatief gezien het minste heeft opgebracht. Dat is ook vannacht weer gebeurd.

22,06 kWh ingekocht voor €5,90 en 14,6kWh terggeleverd voor € -6,00.
Bij die inkoop zit ook een deel sluipverbruik van het huis dat vannacht blijkbaar rond de 500W continu geweest is en dus garant gestaan heeft voor ong. 4,5kWh.... (Daar moet ik dus ook nog eens induiken)

Edit: van die 500W blijkt dat de Sigen ongeveer 220W heeft gebruikt. Ik heb slaapstand op dit moment (nog) niet ingeschakeld.
Maar deel je dan ook de conclusie dat dit niet echt nuttig is geweest of zie je dat anders? Of vinden jullie 6 euro 'best veel"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800
Bas Post schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:40:
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat de "slaapstand" inhoud?
Gaat de batterij dan helemaal uit? Dus je nachtverbruik is dan van het net?
Ik snap dan het nut niet helemaal hiervan.
Geen probleem hoor, maar heb je al dat blauw bolletje in je app gezien (die altijd in de weg zit)? Dat is de GPT van Sigen, meestal als je daar een vraag stelt krijg je een goed en snel antwoord!

Zover ik het begrijp: Slaapmodus is dat de batterij niet actief is en hij dus bij een potentiele stroomuitval niet binnen de 0ms kan schakelen. (ik zie dit niet echt als een probleem in NL). Voordeel is dat het systeem -zoals @Bschnitz bewijst - nauwelijks zelfs stroom verbruikt.

Afbeelding: plaatje van energy saving mode (klik erop en je krijg gelijk de uitleg) en het blauwe gpt bolletje rechts)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4J6L4_u9uwSbhpL8acwgfnN7TYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWeI1AHhi6KDzO6oPs2UWrem.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door timpel_800 op 10-09-2025 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
timpel_800 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:00:
[...]

Maar deel je dan ook de conclusie dat dit niet echt nuttig is geweest of zie je dat anders? Of vinden jullie 6 euro 'best veel"?
Een dag eerder was het resultaat 15 euro, dus daartegenover is 6 euro wel minder. Is het dan nuttig? Ja, in principe wel. Als ik elke dag 6 euro over zou houden dan zou ik het systeem in ongeveer 8 jaar terugverdienen. Mooi als over 8 jaar blijkt dat dit gelukt is, maar vooralsnog denk ik dat ik langer nodig ga hebben....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Mipatje schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:25:
[...]

[Afbeelding]
Interessant. Maar ik neem aan dat je dan de fans zo gemonteerd hebben dat ze 'zuigen' ? Want anders blazen ze tegen de fans van de Sigen in toch?

• uray
osluis schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:52:
[...]

Ik had verwacht dat de BMS eerder in zou grijpen en het vermogen terug zou schroeven. Zulke temperaturen zijn mijn inziens niet gezond voor de batterij.
Volgens mij zit aan die kant ook de electronica om alles in goede banen te leiden.
Dus het hoeft niet percé de temperatuur van de "accu" te zijn.

heb net even gemeten, is niet optimaal omdat de zonnepanelen maar marginaal laden.
Maar dan hebben we toch een idee.

Heatsink - 35
Behuizing - 30
Batterij volgens App - 25

dit alles +- een graadje.
dit was de middelste batterij.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
uray schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:22:
[...]

Volgens mij zit aan die kant ook de electronica om alles in goede banen te leiden.
Dus het hoeft niet percé de temperatuur van de "accu" te zijn.

heb net even gemeten, is niet optimaal omdat de zonnepanelen maar marginaal laden.
Maar dan hebben we toch een idee.

Heatsink - 35
Behuizing - 30
Batterij volgens App - 25

dit alles +- een graadje.
dit was de middelste batterij.
Het is zelfs de temperatuur van het koellichaam, niet dat van de batterij. Ga de garage maar beter ventileren, als mijn systeem op 12 kW aan het laden/ontladen is wordt hij niet warmer dan een graad of 45 en staat buiten.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• osluis
daemonix schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:40:
[...]

Het is zelfs de temperatuur van het koellichaam, niet dat van de batterij. Ga de garage maar beter ventileren, als mijn systeem op 12 kW aan het laden/ontladen is wordt hij niet warmer dan een graad of 45 en staat buiten.
Kan je mij uitleggen hoe een koellichaam warmer kan worden dan de onderliggende componenten die het koelt? Tenzij er een compressor of peltier element inzit kan ik dat niet.

Even over ventileren... 27/28, graden dat is de boosdoener?

Beter ventileren staat al in de planning, maar wat denk je dat er gaat gebeuren in de zomer met een plat dak van bitumen?

[ Voor 15% gewijzigd door osluis op 10-09-2025 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In de app zie je AI omzetverhoging vs. zelfverbruik. Dat levert bij mij gemiddeld €2 per dag op de laatste 4 maanden.
Daarnaast het zelfverbruik. Als de batterij 1kW oplaadt door PV of net en gebruikt in huis als de stroom duur is dan scheelt dat gemiddeld X cent? Ik schat dat X 10 cent is.
Met een batterij van 30kWh is dat samen €3
Totaal zou dan €5 per dag zijn en €150 per maand.
Als ik zo de rekeningen van Zonneplan dit jaar vergelijk met die van vorig jaar (mijn batterij draait vanaf 1 januari) dan gaat het verschil zo’n €1200 op jaarbasis zijn. Het verschil tussen die 12*€150 en die €1200 is misschien doordat een deel van de berekende opbrengst van mijn PV komt (die had ik vorig jaar ook al)?
Al met al scheelt de batterij mij €1200 per jaar op de rekening. 13 jaar terugverdientijd.
Door de vermindering van aansluiting van 3*35A naar 3*25A wordt die terugverdientijd gehalveerd, maar dat voordeel heeft natuurlijk niet iedereen.

PS: of komt een groot deel van het verschil tussen de rekening van -€1200 en de berekende -€1800 door het verbruik van bijna 2000kWh door de Sigenstor?

[ Voor 3% gewijzigd door kliffen op 10-09-2025 10:14 ]

• daemonix
  • Niet online
osluis schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:48:
[...]

Kan je mij uitleggen hoe een koellichaam warmer kan worden dan de onderliggende componenten die het koelt? Tenzij er een compressor of peltier element inzit kan ik dat niet.

Even over ventileren... 27/28, graden dat is de boosdoener?

Beter ventileren staat al in de planning, maar wat denk je dat er gaat gebeuren in de zomer met een plat dak van bitumen?
Even beter lezen: ik schrijf: het is niet de batterij. Wat het dan wel is laat ik in het midden, maar vermoedelijk de elektronica. Die kan er tegen.

Edit: en ja, de hogere temperaturen gecombineerd met het gebrek aan ventilatie zijn de oorzaak.

Wat denk je van je dak van bitumen vol leggen met groen spul?

[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 10-09-2025 09:59 ]

• uray
Op mijn platte dak liggen Zonnepanelen.
Levert stroom op EN m'n dak van Bitumen wordt een stuk minder heet.
Eventueel nog te combineren met "groen" spul. Blijft alles lekker koel.

• timpel_800
bitumen wit kalken schijnt ook te helpen. Wij hebben witte pvc op de nieuwe uitbouw. Scheelt echt enorm.

• bekkerm
  • Laatst online: 23:38
Mijn Sigen staat buiten. In augustus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSleQtYB33dDqKZSJJ2iC9waWTA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MUgeULApVSaDNOMVZTR99I2B.png?f=fotoalbum_large

Mid aug was het even boven de 30 graden buiten, de batterij hield zich m.i. prima. Ik heb geen reden om hier verder iets mee te doen.

• daemonix
  • Niet online
bekkerm schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:46:
Mijn Sigen staat buiten. In augustus:

Mid aug was het even boven de 30 graden buiten, de batterij hield zich m.i. prima. Ik heb geen reden om hier verder iets mee te doen.
Idem hier.

Als hij binnen staat: de ruimte ventileren, zorgen voor een luchtstroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duoruvis
kliffen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:04:
[...]

Dat wil ik ook gaan doen, maar het is mij nog nooit gelukt om de Sigenstor in rust te krijgen.
Spaarstand staat aan met drempel op 4000W vanwege de warmtepomp. Peakshaving uit en AI in max profit.
Is er nog iets anders nodig om die spaarstand te laten werken?
Ik had in het begin precies hetzelfde probleem: de batterij wilde maar niet in rust. Bij mij bleek de oorzaak te zitten in de instelling Energiebesparingsmodi. Die stond standaard op Prestatiemodus.

Door dit te veranderen naar Verbeterde spaarstand en de drempelwaarde belasting (W) op 65535 te zetten, ging de batterij direct in standby, net zoals bij mijn buren.

Misschien helpt het jou ook om deze instelling eens te testen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bschnitz
Mijn HA dashboard is eindelijk af, nu kan ik alles zien wat ik wil, in een oogopslag. Nu kan ik ook eindelijk zien hoeveel % hij per uur aan het laden of ontladen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtvpEsWb0m6z9vvR9mzEuK5Sfd4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rydxySuBpHjpgt6OJ1esSeqB.png?f=fotoalbum_large

• Bas Post
Bschnitz schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:42:
Mijn HA dashboard is eindelijk af, nu kan alles zien wat ik wil in een oogopslag. Nu kan ik ook eindelijk zien hoeveel % hij per uur aan het laden of ontladen is.

[Afbeelding]
Heel gaaf! Mooi overzicht zo!
Vraagje, hoe kom jij aan het huis overzicht plaatje in HA?

BP on the move!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
Bas Post schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:44:
[...]

Heel gaaf! Mooi overzicht zo!
Vraagje, hoe kom jij aan het huis overzicht plaatje in HA?
Heb wel een deel van de code eruit gehaald en wat dingen veranderd, het was een grote tering zooi. Want echt bijna niets werkte en klopte qua layout etc.

Moest bijna alles verplaatsen omdat de kaart op mobile veel te groot was, de code voor de helper heb ik eruit gehaald voor een vaste px set, een script die er niet was vervangen voor een link naar het energie dashboard.

Dus het kost wel wat tijd om het werkend te krijgen en mooi te maken. Ze werken wel aan een kant en klare versie, maar dat kan nog weken of maanden duren voordat die in HACS staat.

https://github.com/TypQxQ...al-Modbus/discussions/184

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:44

HenkS

Da_king alias HenkS

Bschnitz schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:49:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb hem gisteravond ook op slaapstand gezet... mijn nachtverbruik is nu van 750w naar 540w gegaan.. dus duidelijk zichtbaar.
Wel wat meer continue verbruik ivm 2 grote aquariums waarbij filter en heater altijd doordraaien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bschnitz
HenkS schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:28:
[...]

Ik heb hem gisteravond ook op slaapstand gezet... mijn nachtverbruik is nu van 750w naar 540w gegaan.. dus duidelijk zichtbaar.
Wel wat meer continue verbruik ivm 2 grote aquariums waarbij filter en heater altijd doordraaien
Wellicht loont het voor jou juist om hem niet in slaapstand te zetten, dat moet je natuurlijk zelf effe uitrekenen en bepalen. Kan niet in jou schoenen staan, ben wel blij dat het werkt en je nu ermee kan testen!

Kijk voor mij is het simpel, ik verdubbel mijn nacht verbruik met de batterij en dat is niet gunstig als ik zelf de stroom ervoor moet inkopen terwijl die avonds toch al goedkoper is dan nu overdag.

Dus die 1.8kWh in de winter wil ik wel van grid, maar in de zomer spendeert ik liever 1.8kWh extra om die te coveren, dan is stroom toch gratis :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:37
Discussie ging hier ook de ronde, of je de batterijen helemaal leeg kon halen en/of helemaal vol gooien naar 100%. Sigenergy heeft hier een filmpje over.

Sigenergy:

With Sigen Battery, you get 100% Depth of Discharge (DoD). That means safe and reliable use of the entire battery capacity from 0% to 100% SoC. From SigenStor BAT 5.0, 6.0, 8.0 to 10.0, every model delivers more usable energy for both homes and businesses, every single day.

While Sigen Battery gives you the full benefit of your system, many other energy storage solutions only allow partial use of the battery, typically between 10% and 90% SoC. This means valuable capacity is left untapped, limiting both performance and value.

• kliffen
Anunnaki schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:22:
Discussie ging hier ook de ronde, of je de batterijen helemaal leeg kon halen en/of helemaal vol gooien naar 100%. Sigenergy heeft hier een filmpje over.

[YouTube: Sigen Battery 100% Depth of Discharge]

Sigenergy:

With Sigen Battery, you get 100% Depth of Discharge (DoD). That means safe and reliable use of the entire battery capacity from 0% to 100% SoC. From SigenStor BAT 5.0, 6.0, 8.0 to 10.0, every model delivers more usable energy for both homes and businesses, every single day.

While Sigen Battery gives you the full benefit of your system, many other energy storage solutions only allow partial use of the battery, typically between 10% and 90% SoC. This means valuable capacity is left untapped, limiting both performance and value.
Een echt reclamefilmpje. Vreemd genoeg communiceren ze ook andere settings. Bv in de app. Als je daar 0% instelt voor minimum krijg je een waarschuwing dat je dat beter niet doet.

• timpel_800
Die melding krijg ik niet? Waar krijg je die?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
timpel_800 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:37:
Die melding krijg ik niet? Waar krijg je die?
Dat is grappig, dat doet ie niet meer. Ik kreeg die waarschuwing bij de initiele setup met installateurs account, maar ook met dat account waarschuwt hij niet meer.
Wel nog in de Sigen AI als je vraagt of je de min soc op 0 kunt zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliffen
kliffen schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:32:
[...]

Een echt reclamefilmpje. Vreemd genoeg communiceren ze ook andere settings. Bv in de app. Als je daar 0% instelt voor minimum krijg je een waarschuwing dat je dat beter niet doet.
Edit: die waarschuwing hebben ze ook weggehaald!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• osluis
kliffen schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:32:
[...]

Toevallig vroeg ik het vandaag aan de Ai in de app, maar dan over hoe vol ik de accu mocht steken. Toen kwam hij met een vage algemene aanbeveling van 70%, maar kijk vooral even in de guidelines zei hij.

Kunnen ze natuurlijk makkelijk maken als ze een 10kWh erop plakken en je maar 9 kWh als bruikbaar geven, dan hebben ze onderhuids zelf al circa 10% reserve aangehouden.

[ Voor 14% gewijzigd door osluis op 10-09-2025 19:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• osluis
Ondertussen ben ik wat vorderingen aan het maken voor een houder waar per sigenbat 3x een 80mm fan op kan. Ik moet de daadwerkelijke passing nog testen, maar het idee is dat je met deze haakjes de houder zo op de bestaande behuizing kan hangen. De fans worden vanaf deze kant erop geschroefd. Tevens ook wat gaten voorzien voor kabel management met tiewraps. Ik ga proberen ze temp gestuurd te maken dmv thermische weerstanden die je op de koelvinnen kunt plakken. Staan ze ook niet altijd vol gas te geven.

Straks even de 3D printer aanslingeren.

Als dit nu netjes wil passen kan ik daarna nog een mooi afdekplaatje maken om het in stijl af te werken. Nu heb ik 25mm dikke fans voorzien. 15mm dik is op zich ook een optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzzL8NDJDlfIKqxPWRDx253J9SM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/podbDX7UbBcHGshqUX9lFwaz.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEaFC0DyTl6jam0RneZecweeu4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kh6uJFR0UhZtUcqmYYWG40Ws.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door osluis op 10-09-2025 20:33 . Reden: Typo ]

• Bas Post
Liander heeft per brief, mail en sms aangekondigd dat morgen tussen 11:30 en 12:30 het stroom bij ons in de wijk eraf gaat. Ik stond te grijnzen toen ik het las.
Een uitermate mooi moment om de gateway te testen. Ik ben morgen (helaas) niet thuis.
Is er een manier om een notificatie te ontvangen als de grid uitvalt en Gateway omschakelt?
Ik heb Homey met SolarEdge + Growatt TCP modbus app, maar kan in een flow niet vinden.
https://homey.app/nl-nl/a...dge-+-Growatt-TCP-modbus/

BP on the move!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
Bas Post schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:56:
Liander heeft per brief, mail en sms aangekondigd dat morgen tussen 11:30 en 12:30 het stroom bij ons in de wijk eraf gaat. Ik stond te grijnzen toen ik het las.
Een uitermate mooi moment om de gateway te testen. Ik ben morgen (helaas) niet thuis.
Is er een manier om een notificatie te ontvangen als de grid uitvalt en Gateway omschakelt?
Ik heb Homey met SolarEdge + Growatt TCP modbus app, maar kan in een flow niet vinden.
https://homey.app/nl-nl/a...dge-+-Growatt-TCP-modbus/
Je kunt in de Sigen app App notificaties instellen.

Settings -->App Settings --> Notification

Even toestemming geven in Android
Message notification schuifje aanzetten en dan configureren wat je wel en niet wilt ontvangen.

Jij hebt System on/off-grid nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas Post
osluis schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:59:
[...]

Je kunt in de Sigen app App notificaties instellen.

Settings -->App Settings --> Notification

Even toestemming geven in Android
Message notification schuifje aanzetten en dan configureren wat je wel en niet wilt ontvangen.

Jij hebt System on/off-grid nodig.
Ah! Top! Helemaal niet gezien. Thnx!

BP on the move!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• osluis
Eerste prototype is al een eind gevorderd. Niet op de kleur letten, eindproduct wordt wit net als de sigen. Hij is zonder extra tools vast te klikken aan de sigen al moet ik de klem passing nog een beetje tweaken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/god36HTF-jlBv4biNbp5yHNyPxU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1FJnxyrGhe9AzVjX2jHRpAX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NU_84qSiikXtkaxu3dSN74XEngg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ro8Ww98XHCvRSDnk6Qebtavn.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 41% gewijzigd door osluis op 11-09-2025 02:17 ]

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste