Ok even ranten hoe afhankelijk de aansturing van Sigenergy is van je internetverbinding, ofwel hoe matig de resilience is van dit systeem.
Ik heb gisteren een internetuitval van bijna 12 uur gehad die rond het middaguur begon. Er valt dan via de SigenergyApp natuurlijk niks meer uit te lezen of aan te sturen. De batterij gaat dan in zelfverbruik stand en bleef wel laden vanuit PV maar niet meer vanuit de grid. Niet fijn met die lage prijzen en een lege accu.
Gelukkig had ik de Home Assistant integratie al draaien (maar verder nog niks mee gedaan) en kon ik via het lokale netwerk wel een laadopdracht geven. Maar dat is dus allemaal handwerk en je moet maar wel net thuis zijn, want even naar huis verbinden kan natuurlijk niet.
Ook de aansturing van je laadpaal werkt niet meer via de app, dus laden van de PHEV is ook afhankelijk van een Internet verbinding. Ik moet nog even uitzoeken of hier dat meegeleverde token/badge uitkomst kan bieden om een simpele directe laadopdracht voor de EV te geven.
Het verkoopmoment in de avond heb ik gemist (want niet thuis om handmatig te triggeren).
Bottom line vind ik het systeem veel te afhankelijk van een internetverbinding en Sigenergy cloud, zonder dat er standaard een lokale bedienmogelijkheid is. De meesten hier hebben technische kennis en zullen wellicht ook de ModBus aansturing achter de hand hebben, maar anders kun je dus helemaal niks. Onbegrijpelijk dat er niet een simpelere lokale bedieningsmogelijkheid (bijv een webinterface/API) is die cloud/internet onafhankelijk is.
/end rant.
Vandaag maar eens zien hoe die negatieve prijzen uitpakken en of de DC aangesloten panelen zichzelf uitschakelen.
Ik heb gisteren een internetuitval van bijna 12 uur gehad die rond het middaguur begon. Er valt dan via de SigenergyApp natuurlijk niks meer uit te lezen of aan te sturen. De batterij gaat dan in zelfverbruik stand en bleef wel laden vanuit PV maar niet meer vanuit de grid. Niet fijn met die lage prijzen en een lege accu.
Gelukkig had ik de Home Assistant integratie al draaien (maar verder nog niks mee gedaan) en kon ik via het lokale netwerk wel een laadopdracht geven. Maar dat is dus allemaal handwerk en je moet maar wel net thuis zijn, want even naar huis verbinden kan natuurlijk niet.
Ook de aansturing van je laadpaal werkt niet meer via de app, dus laden van de PHEV is ook afhankelijk van een Internet verbinding. Ik moet nog even uitzoeken of hier dat meegeleverde token/badge uitkomst kan bieden om een simpele directe laadopdracht voor de EV te geven.
Het verkoopmoment in de avond heb ik gemist (want niet thuis om handmatig te triggeren).
Bottom line vind ik het systeem veel te afhankelijk van een internetverbinding en Sigenergy cloud, zonder dat er standaard een lokale bedienmogelijkheid is. De meesten hier hebben technische kennis en zullen wellicht ook de ModBus aansturing achter de hand hebben, maar anders kun je dus helemaal niks. Onbegrijpelijk dat er niet een simpelere lokale bedieningsmogelijkheid (bijv een webinterface/API) is die cloud/internet onafhankelijk is.
/end rant.
Vandaag maar eens zien hoe die negatieve prijzen uitpakken en of de DC aangesloten panelen zichzelf uitschakelen.
/f/image/UVVBUtUnNxHcEi4DdGzAiqeV.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vqHXO6LHA925D0aGYfs88vHB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ABhypAoo103IARbBsE39sdyf.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/WJeAXryw0o8yLLNQD55APW32.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8YWzJB3RfiasBGtHt3kkfjnj.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/iNwROdiubZqOIXvYPibZ7jKS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZURxFeajpXLN1ZsqhxMgJu5H.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XRQCvq8DRn5MWsSe03ji0LJe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1tLBm7PhzRlurS10n1zRQp8v.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/TpNpCJiwC8HvfjCHOh4HgaQ4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vGHOMCfAQ9A1QfzMcpIXRmlX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/oXDVqwBmN1VjwGCVGcYyz6AC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SOcVh9VsAdLEDgVDJTrjoCfW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fx3LfxNyixmxHE55AUDCrlvB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kKUik7JmNW27uTWAZKiNO7Ip.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0ovaD3LPogVNFXWi8tMD3G6W.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/h2FIc7EHp9O64hcCintab7OC.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iRPnRVMMs9Ljr0U2pCWJEAXw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GgMsIPX2QF1Jc7aF0W0LERZC.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/54o49g8nVsvVKVx4igVQAK3n.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rP3rUVJimGdNa3NtuhibJ5ZQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jXjLVR1HLfhA0FvF5eY0fKkw.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/w5y7CItpUGwhFoWrnsOrNvuH.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/25LXKTJs9CaiFxnEqN8Fo4Nz.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/as7hNclSwerKpgAwT25ISLYE.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bIVEKWlxBVavI5wlnOfi6Cap.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S7LmT874fOwkiUkh9IPyD4mP.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/J454fXGyBB8kclOpZnw5HocL.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xARLLaiWiT0yQUR6Xg95iqNF.jpg?f=fotoalbum_large)