Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste
Acties:

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:29
Ik ga het verschil ook eens op 0 cent zetten. Hier een 17kW Omvormer met een 40kW Batterij.

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 00:09
JPS schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:10:
[...]

Ja die 5c had ik idd vanwege ontlaadverliezen maar zal dat dan eens op 0 of een paar cent zetten als AI er zelf ook al rekening mee houdt.
Wat eerder in dit topic al eens werd geopperd: het lijkt erop dat de AI intern al rekening houdt met laad- en ontlaadverliezen.

Dat kan verklaren waarom veel gebruikers verschillend gedrag zien tussen:
• Buy ≈ Sell (spread ≈ 0 ct)
→ kan nieuwe standaard worden indien AI interne verliezen al compenseert
• Buy < Sell (Buy − Sell < 0, negatieve spread)
→ meer handel / arbitrage-activiteit
• Buy > Sell (Buy − Sell > 0, positieve spread)
→ minder of geen handel; focus verschuift naar andere optimalisatiedoelen (zelfverbruik, piekshaving, reserve)

Een spread van 0 handelt duidelijk anders dan >0, terwijl een negatieve spread de handelsactiviteit juist vergroot.
Dat wijst erop dat de effectieve drempel niet puur in de ingestelde spread zit, maar in de interne verliescorrectie van de AI.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-02 07:44
Ersus schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:29:
[...]

Dank ArPi75.
Hoe kun je het beste de efficiëntie bij Sigenergy testen?
Ik ben ook benieuwd naar hoe @Djaro aan zijn getallen komt voor 9% roundtrip. Bij mij lukt dat duidelijk niet.
Hoe ik bereken is wat ingewikkeld (en wellicht daarom ook niet secuur, maar here we go).

Ik heb allereerst een sensor gemaakt die het verbruik van de Sigenergy meet:
code:
1
2
3
{% set plant = states("sensor.sigen_plant_plant_active_power") | float %}
{% set battery =  states("sensor.sigen_plant_battery_power") | float %}
{{ (1000 * (plant + battery) | abs) | round(0) }}
Vervolgens haal ik die waarde in Home Assistant door een Filter helper met een Window size van 7 en een radius van 700. Dit omdat de waarden nooit precies op hetzelfde moment wisselen en er in bovenstaande sensor soms hoge spikes zitten, die het filter eruit filtert.
Deze waarde wordt met utility meter helper ook naar dag-, week- en maandverbruik berekent.

Dan heb ik een sensor aangemaakt die berekent waar alle vermogensstromen in huis vandaan komen (grid, pv, batterij) en daarbij kijkt wat het huis zelf opneemt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
{% set grid = states('sensor.p1_meter_5c2faf0c0db2_active_power') | float %}
{% set bat = states('sensor.sigen_plant_battery_power') | float * 1000 %}
{% set pv = states('sensor.sigen_pv_power_w') | float %}
{% if (bat < 0) and (grid < 0) %}
  {% set powerfrom = -bat + pv %}
{% elif (bat < 0) and (grid >= 0) %}
  {% set powerfrom = -bat + pv + grid %}
{% elif (bat > 0) and (grid < 0) %}
  {% set powerfrom = pv %}
{% elif (bat > 0) and (grid >= 0) %}
  {% set powerfrom = grid + pv %}
{% else %}
  {% set powerfrom = 0 %}
{% endif %}
{{ powerfrom | round() }}
Deze sensor laat ik in een utility meter ook het dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse verbruik tellen.

Met die twee (maand)sensoren kan ik dan de efficiency als volgt berekenen in een helper:
code:
1
2
3
4
5
6
7
{% set verbruik = states('sensor.verbruik_sigenergy_maand') | float %}
{% set powerfrom = states('sensor.total_power_from_energy_month') | float %}
{% if powerfrom > 0 %}
  {{ ((1 - verbruik / powerfrom) * 100) | round(1) }}
{% else %}
  {{ none }}
{% endif %}
Dan heb ik nog een berekening voor een actuele efficiëncy:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
{% set grid = states('sensor.p1_meter_5c2faf0c0db2_active_power') | float(0) %}
{% set bat = states('sensor.sigen_plant_battery_power') | float(0) * 1000 %}
{% set pv = states('sensor.sigen_pv_power_w') | float(0) %}
{% set verbruik = states('sensor.verbruik_sigenergy_filtered') | float(0) %}

{# Stap 1: Bereken het totale aanbod (energyfrom) #}
  {% set energyfrom = -bat + pv %}
  {% set energyfrom = -bat + pv + grid %}
{% elif (bat >= 0) and (grid < 0) %}
  {% set energyfrom = pv %}
{% elif (bat >= 0) and (grid >= 0) %}
  {% set energyfrom = grid + pv %}
{% else %}
  {% set energyfrom = 0 %}
{% endif %}

{# Stap 2: Bereken efficiency alleen als er aanbod is #}
{% if energyfrom > 10 %} 
  {% set eff = ((1 - verbruik / energyfrom) * 100) | round(1) %}

{# Stap 3: Filter onrealistische resultaten (bijv. door tijdsverschil in metingen) #}
  {% if 0 <= eff <= 100 %}
    {{ eff }}
  {% else %}
    {# Als de berekening onmogelijk is, geef de laatste bekende goede waarde of 'none' #}
    {{ states('sensor.sigen_efficiency') if states('sensor.sigen_efficiency') | is_number else none }}
  {% endif %}
{% else %}
  {# Geen activiteit, dus efficiency is niet relevant #}
  {{ none }}
{% endif %}
Mede doordat er zoveel verschillende sensoren en bronnen zijn geven de uitkomsten best wel eens een spike en besef ik dat er links en rechts ook wat afwijkingen van de realiteit zijn.
Ik wil nog wel een keer een kWh meter tussen de gateway en de batterij module zetten, zodat ik daadwerkelijk meet wat er in en uit de batterij gaat, want de data die SigEnergy zelf geeft van energy in en uit kijkt enkel naar DC en die vergeet gemakshalve de AC/DC en DC/AC omzetting en daar zit ongeveer een efficiency van 97% in.

Op zich kloppen mijn cijfers in zoverre wel dat de batterij in januari en februari akelig weinig gehandeld heeft, en dat heeft een negatieve impact op de efficiency. Een 17 kW omvormer die op dit moment 1 kW PV verwerkt is niet zo efficient....

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:30

Ersus

Zuid-Limburg

ArPi75 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:45:
[...]

Ik ben ook benieuwd naar hoe @Djaro aan zijn getallen komt voor 9% roundtrip. Bij mij lukt dat duidelijk niet.
Hoe ik bereken is wat ingewikkeld (en wellicht daarom ook niet secuur, maar here we go).

Ik heb allereerst een sensor gemaakt die het verbruik van de Sigenergy meet:
code:
1
2
3
{% set plant = states("sensor.sigen_plant_plant_active_power") | float %}
{% set battery =  states("sensor.sigen_plant_battery_power") | float %}
{{ (1000 * (plant + battery) | abs) | round(0) }}
Vervolgens haal ik die waarde in Home Assistant door een Filter helper met een Window size van 7 en een radius van 700. Dit omdat de waarden nooit precies op hetzelfde moment wisselen en er in bovenstaande sensor soms hoge spikes zitten, die het filter eruit filtert.
Deze waarde wordt met utility meter helper ook naar dag-, week- en maandverbruik berekent.

Dan heb ik een sensor aangemaakt die berekent waar alle vermogensstromen in huis vandaan komen (grid, pv, batterij) en daarbij kijkt wat het huis zelf opneemt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
{% set grid = states('sensor.p1_meter_5c2faf0c0db2_active_power') | float %}
{% set bat = states('sensor.sigen_plant_battery_power') | float * 1000 %}
{% set pv = states('sensor.sigen_pv_power_w') | float %}
  {% set powerfrom = -bat + pv %}
  {% set powerfrom = -bat + pv + grid %}
{% elif (bat > 0) and (grid < 0) %}
  {% set powerfrom = pv %}
{% elif (bat > 0) and (grid >= 0) %}
  {% set powerfrom = grid + pv %}
{% else %}
  {% set powerfrom = 0 %}
{% endif %}
{{ powerfrom | round() }}
Deze sensor laat ik in een utility meter ook het dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse verbruik tellen.

Met die twee (maand)sensoren kan ik dan de efficiency als volgt berekenen in een helper:
code:
1
2
3
4
5
6
7
{% set verbruik = states('sensor.verbruik_sigenergy_maand') | float %}
{% set powerfrom = states('sensor.total_power_from_energy_month') | float %}
{% if powerfrom > 0 %}
  {{ ((1 - verbruik / powerfrom) * 100) | round(1) }}
{% else %}
  {{ none }}
{% endif %}
Dan heb ik nog een berekening voor een actuele efficiëncy:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
{% set grid = states('sensor.p1_meter_5c2faf0c0db2_active_power') | float(0) %}
{% set bat = states('sensor.sigen_plant_battery_power') | float(0) * 1000 %}
{% set pv = states('sensor.sigen_pv_power_w') | float(0) %}
{% set verbruik = states('sensor.verbruik_sigenergy_filtered') | float(0) %}

{# Stap 1: Bereken het totale aanbod (energyfrom) #}
  {% set energyfrom = -bat + pv %}
  {% set energyfrom = -bat + pv + grid %}
{% elif (bat >= 0) and (grid < 0) %}
  {% set energyfrom = pv %}
{% elif (bat >= 0) and (grid >= 0) %}
  {% set energyfrom = grid + pv %}
{% else %}
  {% set energyfrom = 0 %}
{% endif %}

{# Stap 2: Bereken efficiency alleen als er aanbod is #}
{% if energyfrom > 10 %} 
  {% set eff = ((1 - verbruik / energyfrom) * 100) | round(1) %}

{# Stap 3: Filter onrealistische resultaten (bijv. door tijdsverschil in metingen) #}
  {% if 0 <= eff <= 100 %}
    {{ eff }}
  {% else %}
    {# Als de berekening onmogelijk is, geef de laatste bekende goede waarde of 'none' #}
    {{ states('sensor.sigen_efficiency') if states('sensor.sigen_efficiency') | is_number else none }}
  {% endif %}
{% else %}
  {# Geen activiteit, dus efficiency is niet relevant #}
  {{ none }}
{% endif %}
Mede doordat er zoveel verschillende sensoren en bronnen zijn geven de uitkomsten best wel eens een spike en besef ik dat er links en rechts ook wat afwijkingen van de realiteit zijn.
Ik wil nog wel een keer een kWh meter tussen de gateway en de batterij module zetten, zodat ik daadwerkelijk meet wat er in en uit de batterij gaat, want de data die SigEnergy zelf geeft van energy in en uit kijkt enkel naar DC en die vergeet gemakshalve de AC/DC en DC/AC omzetting en daar zit ongeveer een efficiency van 97% in.

Op zich kloppen mijn cijfers in zoverre wel dat de batterij in januari en februari akelig weinig gehandeld heeft, en dat heeft een negatieve impact op de efficiency. Een 17 kW omvormer die op dit moment 1 kW PV verwerkt is niet zo efficient....
Je hebt er in ieder geval goed over nagedacht en vertaald naar een meting.
De extra meter er tussenin lijkt me idd wel makkelijker, dat was mijn eerste gedachte toen ik de vraag stelde.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:49
Ik zie toevallig vandaag bij geforceerd laden dat de batterijverwarming aanspringt. Het opwarmen duurt best een tijdje en vreet stroom.
Zou de AI ook deze opwarming meenemen in de beslissing om te gaan laden in de max profit instelling? Dat zou ook een reden kunnen zijn om minder te gaan laden dan wat wij denken dat logisch is.
Zou dan alleen de batterijen moeten betreffen die buiten/koud staan.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:14
kliffen schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:59:
Ik zie toevallig vandaag bij geforceerd laden dat de batterijverwarming aanspringt. Het opwarmen duurt best een tijdje en vreet stroom.
Zou de AI ook deze opwarming meenemen in de beslissing om te gaan laden in de max profit instelling? Dat zou ook een reden kunnen zijn om minder te gaan laden dan wat wij denken dat logisch is.
Zou dan alleen de batterijen moeten betreffen die buiten/koud staan.
Dit zou ook nog goed eens kunnen, we weten dat het verwarmen (te) veel stroom verbruikt en dus ook geld kost. Wie weet neemt hij dat mee met deze buiten temperaturen.

Zie dat mijn AI vandaag/vannacht wel weer vol aan de gang gaat door de tarieven van morgen. Goed om te zien dat het nog werkt haha. Ik laat hem rustig staan zoals hij altijd stond, ik hou mijn vertrouwen nog maar in Sigenergy dat ze weten wat ze doen.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:25
Middag, ik laat hem voorlopig gewoon op gebalanceerde energie staan met inkoop/verkoop verschil van 3c , en dit is wat ie de komende 24 uur van plan is, ik vindt dit voormij zelf prima
Denk ook dat ie het nog wel een x bijsteld en vannacht vol gaat laden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPiP9p-VVBIaEuGoa_MP4dC4Ork=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZzpV2SKnyQHzlZl4jA6yTKjd.png?f=fotoalbum_large

• MvRtje
Rokar schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:21:
Middag, ik laat hem voorlopig gewoon op gebalanceerde energie staan met inkoop/verkoop verschil van 3c , en dit is wat ie de komende 24 uur van plan is, ik vindt dit voormij zelf prima
Denk ook dat ie het nog wel een x bijsteld en vannacht vol gaat laden.[Afbeelding]
Ik heb het volgende, blij om te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKaD1byRMr7J6uqH_Ku0Kp0GMcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nfmnyOaG16MQI9TFRn2bLAbw.jpg?f=fotoalbum_large

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Bij mij vannacht mooi tot die 80% geladen en aangevuld met ca 10kWh zonnestroom vandaag+klein overschot teruggeleverd. Verrassend mooi uitgemikt.
Plan is nu vergelijkbaar met MvRtje, vannacht het zelfverbruik van vanavond nog even aanvullen tot 100% om dan de lading om 7u in de ochtend tot backupreserve te dumpen.
De marge van ~5c tussen 18u en vannacht is blijkbaar niet genoeg om ook al wat te verkopen rond 18u.

Mijn tariefplan staat nu dus in principe op 1,21P + 13,56 voor Buy&Sell, alleen tussen 0:00u en 7:00u de SELL op 1,21P+5 om de inkoop duidelijk te triggeren. Strategie toch op MAX Profit teruggezet.
@Bschnitz : als je het goed ziet heb ik dus tot 7u ipv 8u aangehouden voor het nacht tijdslot. Dat valt denk ik in het algemeen gunstiger uit (in ieder geval morgenochtend al zo).

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-02 08:52
Vhond schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:44:
[...]

Maar bij mij is het dus niet de gateway, maar de converter.
Koop een decibelmeter en meet het en film het. Dien vervolgens een ticket in. Sigenergy wil de naam hoog houden en dit soort berichten op het forum horn daar niet bij.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:39

Mipatje

Petrolhead

CEdS schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:57:
[...]

Koop een decibelmeter en meet het en film het. Dien vervolgens een ticket in. Sigenergy wil de naam hoog houden en dit soort berichten op het forum horn daar niet bij.
Kun je ook op je Smartphone als app downloaden

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• CEdS
Mipatje schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:27:
[...]

Kun je ook op je Smartphone als app downloaden
wordt sowieso NIET geaccepteerd door Sigenergy als bewijs

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• duoruvis
Even een tip voor wie nieuwsgierig is naar het geluid van z’n batterij: een smartphone-app kan prima gebruikt worden voor een snelle, indicatieve meting. Zo krijg je een idee of het lawaai in de orde van 35, 45 of 55 dB zit, en of een gekalibreerde dB-meter de aanschaf waard is.

Let wel: zo’n app is geen officieel bewijs richting Sigenergy. Voor juridische of formele claims is alleen een klasse 1 of 2 dB-meter geschikt.

Praktisch voordeel: je kunt snel vergelijken tussen standby, laden en piekmomenten, en zien waar de geluidspieken zitten. Het helpt je beslissen of het echt storend is en of een echte meting nodig is.

Conclusie: smartphone-app = goed voor een snelle sanity check, maar niet voor officieel bewijs.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:19
kliffen schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:04:
[...]

@Djaro kwam met 9% roundtrip (in en verkoop samen dus). Als we alleen de netto 1,5kWh verlies van jou nemen is dat 6% inkoopverlies. Ben benieuwd naar de verkoop!
13 kWh uit de Sigen is 12.3 kWh op de P1.

Komt neer op: ~5%.

Dus RTE is ~11% clean en met verbruik BMS ~13%.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• r4xcorp
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 22-02 23:30
Iemand al ervaring met de Sigenergy micro omvormer? Ik begin in mijn nieuwbouw woning helemaal van nul en denk eraan om pv te leggen met voorgenoemde omvormers om zo straks modulair op te bouwen naar een volledig sigenergy systeem met accu

Op deze manier vast voorbereid..

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:42
Waarom zou je micro's nemen? Heb je een onmogelijk dak? @r4xcorp

[ Voor 9% gewijzigd door timpel_800 op 18-02-2026 07:07 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
CEdS schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:57:
[...]

Is een smartphone meting niet genoeg? Zo'n echte db meter is ook niet goedkoop...

• duoruvis
Vhond schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:13:
[...]

Is een smartphone meting niet genoeg? Zo'n echte db meter is ook niet goedkoop...
Een smartphone-meting is prima als snelle indicatie voor jezelf, maar niet voldoende als formeel bewijs richting Sigenergy.

Mocht je het serieuzer willen aanpakken: een klasse 1 of 2 dB-meter hoeft niet direct gekocht te worden. Even googelen op “dB meter huren” laat dagprijzen zien tussen grofweg €8 en €35.

Dan kun je voor een paar tientjes een correcte meting doen zonder meteen een dure meter aan te schaffen.

Smartphone = sanity check.
Gekalibreerde meter = officieel onderbouwd verhaal.

• r4xcorp
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 22-02 23:30
@timpel_800

Nee eigenlijk helemaal niet.. puur voor het modulair kunnen uitbreiden later en de garantie was vlg mij langer.
Raad je de hybride omvormer van Sigenergy eerder aan?

• CEdS
r4xcorp schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:49:
@timpel_800

Nee eigenlijk helemaal niet.. puur voor het modulair kunnen uitbreiden later en de garantie was vlg mij langer.
Raad je de hybride omvormer van Sigenergy eerder aan?
Als je een normaal dak hebt, zonder gekke schaduw hoeken, bomen schoorstenen etc. zou ik kijken hoeveel panelen je op je dak(en) maximaal kwijt kunt. Ter indicatie: De EC17TP heeft de mogelijkheid om 4 strings aan te sluiten en je kan er ca. 50 panelen van 540 Watt op aansluiten. In de winter heb je dan nog enigszins opbrengst maar op goede zonnige dagen zitten je batterijen in een vloek en zucht vol, kan je snelladen met een (25 kW) DC lader en kan je Zonneplan ook nog te vriend houden ;-)

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:52
Vhond schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:13:
[...]

Valt best mee. Je moet wel even opletten wat voor type microfoon er op zit

Ik heb vrij recent deze aangeschaft om het geluid van mijn omvormer te meten en die werkt prima.

Let op: zoiets is niet geldig voor juridische bewijsvoering. Dan heb je een devices nodig met een kalibratie certificaat. En daarbij als het juridisch gebruikt zou moeten worden dien je een akoestisch expert dat te laten opstellen. Er komt wat meer bij kijken dan er simpel een dbA meter bij houden :)

• timpel_800
Het zou ook niet erg zijn een xtra knop te krijgen die ervoor zorgt dat als de batterij leeg is deze eerst met zonnestroom gevuld moet worden ipv dat deze verkocht voor peanuts... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jd05q5lrNaTzIz-Ed3-TS91uqtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KelFHZMMOJLsLrd40kxYLWGN.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Bschnitz
timpel_800 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:19:
Het zou ook niet erg zijn een xtra knop te krijgen die ervoor zorgt dat als de batterij leeg is deze eerst met zonnestroom gevuld moet worden ipv dat deze verkocht voor peanuts... [Afbeelding]
Doet die alleen als de prijs gemiddeld hoog is.

Vervelend is dat dit komt door die sell prijs die je nu hoog moet doen 😑

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• MadHost
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-02 20:15
Wij hebben een DC lader geïnstalleerd en gekoppeld aan een Tesla model 3 en Y. Onze panelen zitten aangesloten via de smart port op de gateway. Tot een paar weken geleden, werkte het goed om alleen PV surplus te laden in de auto maar onlangs zag ik tot mijn schrik dat de lader ook vrolijk de rest van het net trekt tot 12kW.

Instellingen
- AI MaxProfit
- Apart schedule aangemaakt: PV Surplus
- Every day 9:00 - 17:00 (in de winter prima)
- Charge mode: PV Surplus Charging, Battery boost off.
- Source priority: 1. DC charger, 2. Sigen Battery. | Basic load & GRID excluded from sorting.

Hebben jullie dit probleem ook? Als het wel goed werkt, wat zijn jouw settings in de app?

System specs | X

• kliffen
MadHost schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:58:
Wij hebben een DC lader geïnstalleerd en gekoppeld aan een Tesla model 3 en Y. Onze panelen zitten aangesloten via de smart port op de gateway. Tot een paar weken geleden, werkte het goed om alleen PV surplus te laden in de auto maar onlangs zag ik tot mijn schrik dat de lader ook vrolijk de rest van het net trekt tot 12kW.

Instellingen
- Apart schedule aangemaakt: PV Surplus
- Every day 9:00 - 17:00 (in de winter prima)
- Charge mode: PV Surplus Charging, Battery boost off.
- Source priority: 1. DC charger, 2. Sigen Battery. | Basic load & GRID excluded from sorting.

Hebben jullie dit probleem ook? Als het wel goed werkt, wat zijn jouw settings in de app?
Ik doe dit in de winter niet vanwege onvoldoende PV. Laden onder 3kW vindt de Tesla niet lekker en is ook niet efficient. Maar in de zomer wel en dan werkte het goed met dezelfde settings als jij. Ik deed wel met battery boost en dan het laadvermogen op ergens tussen de 4 en 12 kW begrenzen afhankelijk van de hoeveelheid PV en de fluctuatie daarin.
Dus als PV 5kW leverde dan deed ik met battery boost en begrenzing op 6kW.
Dit zorgt voor stabiele lading ook als er een wolkje voor de zon komt. Hoe hoger de begrenzing hoe minder laadverlies, maar natuurlijk moet er dan wel wat in je batterij zitten.
Overigens deed ik tussen 11.00-15.00 de randjes van de dag is er toch nauwelijks PV over.

[ Voor 3% gewijzigd door kliffen op 18-02-2026 13:49 ]

• Rokar
Het zou ook niet erg zijn een xtra knop te krijgen die ervoor zorgt dat als de batterij leeg is deze eerst met zonnestroom gevuld moet worden ipv dat deze verkocht voor peanuts... [Afbeelding]
Das apart hier laadt ie wel de batterij met zonnestroomAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWbpTIAGQz3zx5NJ9lrHjFtUERU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PQQlgFJo6z9J21gIKI0aC1lt.png?f=fotoalbum_large

• kliffen
Ik gebruik dan de handmatig laden knop en begrens net onder de PV opwek.

• MvRtje
Rokar schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:50:
[...]

Das apart hier laadt ie wel de batterij met zonnestroom[Afbeelding]
Dit is toch op basis van hoe de prioriteitsvolgorde staat? Bij mij gaat de Zonne energie inderdaad altijd naar de Accu en/of eigen verbruik, niet naar het stroomnet. De AI bepaald daarna maar wanneer hij het wel aan het stroomnet verkoopt of eventueel voor eigengebruik in zet.

• kliffen
Voor het eerst dat ik zie laden en ontladen op kwartierbasis. Er is een paar keer 9 cent prijsverschil tussen de kwartieren vandaag!
Bizar dat de handel dat een dag op voorhand zo inprijst. Op basis waarvan zou dat zijn?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Al vaker gezien hoor.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:04
Dat zal, maar het blijft gek dat, als je het systeem op basis van ‘uur’ hebt ingesteld, datzelfde systeem volhardt in het handelen op basis van ‘kwartier’

Bj 1904; 375m2; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe F2120-16+VVM S320; LTV: Jaga’s met DBH; 2 Daikin airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

• kliffen
shthpnz schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:53:
[...]

Dat zal, maar het blijft gek dat, als je het systeem op basis van ‘uur’ hebt ingesteld, datzelfde systeem volhardt in het handelen op basis van ‘kwartier’
Dat zie ik bij niet op het systeem dat op uur staat alleen het systeem dat op kwartier staat deed dat.
Heb je het systeem al eens helemaal uitgezet en weer aan? Soms helpt dat voor gekke dingen.
Of de tarieven even op kwartier opslaan en daarna weer op uur.

• MadHost
kliffen schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:46:
[...]

Ik doe dit in de winter niet vanwege onvoldoende PV. Laden onder 3kW vindt de Tesla niet lekker en is ook niet efficient. Maar in de zomer wel en dan werkte het goed met dezelfde settings als jij. Ik deed wel met battery boost en dan het laadvermogen op ergens tussen de 4 en 12 kW begrenzen afhankelijk van de hoeveelheid PV en de fluctuatie daarin.
Dus als PV 5kW leverde dan deed ik met battery boost en begrenzing op 6kW.
Dit zorgt voor stabiele lading ook als er een wolkje voor de zon komt. Hoe hoger de begrenzing hoe minder laadverlies, maar natuurlijk moet er dan wel wat in je batterij zitten.
Overigens deed ik tussen 11.00-15.00 de randjes van de dag is er toch nauwelijks PV over.
Ik snap dat het niet efficient is maar ongevraagd maximaal laden van de grid lijkt mij ook niet de bedoeling. Zou je eens kunnen testen of dit nog steeds goed werkt bij jou? En waar kun je die begrenzing instellen?

System specs | X

• kliffen
MadHost schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:47:
[...]

Ik snap dat het niet efficient is maar ongevraagd maximaal laden van de grid lijkt mij ook niet de bedoeling. Zou je eens kunnen testen of dit nog steeds goed werkt bij jou? En waar kun je die begrenzing instellen?
Begrenzen kun je bij de instellingen:
1 naar lader
2 op de 3 puntjes klikken
3 instellingen voor het laden
4 toegestane laadvermogen instellen

Testen kan ik pas over een paar weken na vakantie.

PS: ik bedacht me nog dat het misschien gebeurde op moment dat de AI een laden commando gaf (tijdens lage prijzen)? Als dat gebeurt gaat het nl. naar de lader als je prioriteit naar de lader is ingesteld en niet naar de batterij.

[ Voor 18% gewijzigd door kliffen op 19-02-2026 10:11 ]

• Groverp08
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-02 23:20

Groverp08

Vergeet niet te genieten!

Ik lees al een tijdje mee en heb deze misschien gekke vraag nog niet voorbij zien komen. Misschien heeft iemand wel een antwoord (of dit getest )

Ik heb een SigenStor‑accu waarop mijn zonnepanelen zijn aangesloten via een externe omvormer (dus geen Sigenergy‑PV‑omvormer). De Gateway regelt bij mij de energiestromen.
Mijn vraag gaat over een scenario met stroomuitval:
Stel dat de accu tijdens een blackout uiteindelijk leeg raakt (≈8% reserve) en daardoor uitschakelt.

Wat gebeurt er dan de volgende ochtend wanneer de zon opkomt?
Start een externe omvormer nog wel op als de accu helemaal uitstaat en geen spanning meer levert?Komt er dan weer PV‑stroom in de accu om het systeem te laten herstarten?Of werkt de externe omvormer dan helemaal niet meer omdat er geen netreferentie aanwezig is, waardoor de accu niet meer kan opladen in off‑grid situatie?
Kort samengevat:

Kan het systeem zichzelf opnieuw opstarten na een blackout + lege accu, wanneer de zonnepanelen via een externe AC‑omvormer zijn aangesloten?

• shthpnz
kliffen schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:01:
[...]

Dat zie ik bij niet op het systeem dat op uur staat alleen het systeem dat op kwartier staat deed dat.
Heb je het systeem al eens helemaal uitgezet en weer aan? Soms helpt dat voor gekke dingen.
Of de tarieven even op kwartier opslaan en daarna weer op uur.
Ik dacht oprecht dat iedereen dat ziet als je inzoomt op de historische schakelmomenten van meer of juist minder laden/ontladen. Exact per 15 minuten.

Ik ga kijken of een frisse start ‘m dan wel in het gareel krijgt. Ik heb daartoe de Sigenstor via de app, dus softwarematig, 10 minuten gestopt en daarna weer gestart. Is dat voldoende of dien ik ook fysieke schakelaars om te zetten?

Bj 1904; 375m2; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe F2120-16+VVM S320; LTV: Jaga’s met DBH; 2 Daikin airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

• kliffen
shthpnz schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:56:
[...]

Ik dacht oprecht dat iedereen dat ziet als je inzoomt op de historische schakelmomenten van meer of juist minder laden/ontladen. Exact per 15 minuten.

Ik ga kijken of een frisse start ‘m dan wel in het gareel krijgt. Ik heb daartoe de Sigenstor via de app, dus softwarematig, 10 minuten gestopt en daarna weer gestart. Is dat voldoende of dien ik ook fysieke schakelaars om te zetten?
Dit is een goede manier. Iets rigoureuzer kan het via de procedure die op de gateway deur staat, als methode 1 geen resultaat gaf.

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:39

Consulectro

Lekker bezig...

Groverp08 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:33:
Ik lees al een tijdje mee en heb deze misschien gekke vraag nog niet voorbij zien komen. Misschien heeft iemand wel een antwoord (of dit getest )

Ik heb een SigenStor‑accu waarop mijn zonnepanelen zijn aangesloten via een externe omvormer (dus geen Sigenergy‑PV‑omvormer). De Gateway regelt bij mij de energiestromen.
Stel dat de accu tijdens een blackout uiteindelijk leeg raakt (≈8% reserve) en daardoor uitschakelt.

Start een externe omvormer nog wel op als de accu helemaal uitstaat en geen spanning meer levert?Komt er dan weer PV‑stroom in de accu om het systeem te laten herstarten?Of werkt de externe omvormer dan helemaal niet meer omdat er geen netreferentie aanwezig is, waardoor de accu niet meer kan opladen in off‑grid situatie?
Kort samengevat:

Kan het systeem zichzelf opnieuw opstarten na een blackout + lege accu, wanneer de zonnepanelen via een externe AC‑omvormer zijn aangesloten?
Antwoord: nee. Geen of lege accu is geen netspanningsgeneratie. Daarom moet men altijd zorgen dat er een minimale hoeveelheid energie in de accu blijft zitten. Dus de ondergrens (Ontlaadafschakel-SOC) moet je instellen op bijv. 5%. De Backup SOC moet daarboven ingesteld staan. Indien deze laatste grens bereikt is bij het ontladen schakelt het systeem uit. Indien de volgende dag de zon schijnt kun je handmatig weer inschakelen en zal de accu weer bijladen bij overschot.
Indie de zonnepanelen op de inverter zelf zijn aangesloten zal dit automatisch gebeuren.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• Groverp08

Groverp08

Consulectro schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:55:
[...]

Antwoord: nee. Geen of lege accu is geen netspanningsgeneratie. Daarom moet men altijd zorgen dat er een minimale hoeveelheid energie in de accu blijft zitten. Dus de ondergrens (Ontlaadafschakel-SOC) moet je instellen op bijv. 5%. De Backup SOC moet daarboven ingesteld staan. Indien deze laatste grens bereikt is bij het ontladen schakelt het systeem uit. Indien de volgende dag de zon schijnt kun je handmatig weer inschakelen en zal de accu weer bijladen bij overschot.
Indie de zonnepanelen op de inverter zelf zijn aangesloten zal dit automatisch gebeuren.
Klinkt logisch, volgens mij staat dit dus zo goed ingesteld. Nu is alleen de vraag hoe ik hem handmatig weer kan inschakelen. Die optie heb ik nog niet gezien, maar ook nog niet naar gezocht. Morgen even kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/td-FDgfduU6evh1KTm-CLekpRBg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JRwQ9m5RqSjA73OgFKhIsSBF.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Groverp08 op 19-02-2026 23:16 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:11

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Nee. Een omvormer mag wettelijk niet opstarten als die geen netspanning aan z’n aansluitingen ziet. Anders zou je je hoofdschakelaar in de meterkast uit kunnen zetten en dan tóch een optater krijgen als je aan de installatie werkt omdat je PV dan nog power genereert. Dat mag dus niet.

Dus als je backupsysteem geen spanning op je interne net (in huis dus) zet, dan zal PV uit zijn en blijven.
Die omvormer schakelt ook meteen uit als er wel spanning was en die om wat voor reden ook wegvalt. Dus niet pas de volgende morgen na een nacht geen zon.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• rubaaaa
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:31

Kort samengevat:

Er is een setting in de "grid code parameter settings" (wellicht alleen toegankelijk voor installateurs) genaamd "enable 3rd party PV black start" met een instelbaar SOC percentage.
Als je deze aanzet op bijvoorbeeld 10% zal de batterij ontladen tot cutoff SOC + 10% en daarna stoppen. De volgende dag om 08:00 zal de batterij proberen de spanning erop te zetten en kijken of PV voldoende is om loads te voorzien en de batterij te laden. Zo niet, probeert hij het op 10:00, 12:00 en 14:00 uur nogmaals.

In de zomer kan het handig zijn, in de winter met weinig PV zal het weinig verschil maken.

• kliffen
kliffen schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:47:
[...]

Dit is een goede manier. Iets rigoureuzer kan het via de procedure die op de gateway deur staat, als methode 1 geen resultaat gaf.
@shthpnz
Ik heb nog eens in detail gekeken en zie inderdaad wel verandering van laadhoeveelheid op de kwartieren in het systeem met uurprijzen. Hij benut wel het hele uur om te laden/ontladen, maar schakelt qua vermogen wel iets per kwartier. In mjjn systeem met kwartierprijzen wordt echter vaak maar tijdens 1 of 2 kwartieren uberhaupt geladen/ontladen.
Het lijkt er inderdaad op dat de AI in blokjes van een kwartier een plan maakt. Ook in de systemen met tarief per uur.

• shthpnz
@kliffen ja, opvallend hè

Nu nog een vraag over de energiebesparingsmodus. Sommigen lukt het om een plaatje te posten waar je ziet dat de batterijen inactief zijn.

Dat lukt mij niet.
Ik kies in de Sigen AI-modus de ‘Verbeterde spaarstand’ met (door het constant hoge gebruik van minimaal 750W alhier) een drempelwaarde belasting van 900W.

En toch zie ik bij laag verbruik de batterijen nooit inactief zijn.

Hoe doen jullie dat?

• Bschnitz
shthpnz schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:51:
@kliffen ja, opvallend hè

Nu nog een vraag over de energiebesparingsmodus. Sommigen lukt het om een plaatje te posten waar je ziet dat de batterijen inactief zijn.

Dat lukt mij niet.
Ik kies in de Sigen AI-modus de ‘Verbeterde spaarstand’ met (door het constant hoge gebruik van minimaal 750W alhier) een drempelwaarde belasting van 900W.

En toch zie ik bij laag verbruik de batterijen nooit inactief zijn.

Hoe doen jullie dat?
Doe eens voor de lol 1% peakshaving 24/7 op max kW.

Kijk dan nog eens in de nacht, zet hem ook op 1000. 750 met 900 is sowieso erg weinig ruimte.

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:09
kliffen schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 07:38:
[...]

@shthpnz Het lijkt er inderdaad op dat de AI in blokjes van een kwartier een plan maakt. Ook in de systemen met tarief per uur.
Dat roep ik ook al een tijdje. Maar de goegemeente is het daar niet mee eens 😀
(Jij legt het waarschijnlijk ook een beetje beter uit)

[ Voor 7% gewijzigd door RobSig op 20-02-2026 15:01 ]

• Groverp08

Groverp08

Hippe Lip schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 00:00:
[...]

Nee. Een omvormer mag wettelijk niet opstarten als die geen netspanning aan z’n aansluitingen ziet. Anders zou je je hoofdschakelaar in de meterkast uit kunnen zetten en dan tóch een optater krijgen als je aan de installatie werkt omdat je PV dan nog power genereert. Dat mag dus niet.

Dus als je backupsysteem geen spanning op je interne net (in huis dus) zet, dan zal PV uit zijn en blijven.
Die omvormer schakelt ook meteen uit als er wel spanning was en die om wat voor reden ook wegvalt. Dus niet pas de volgende morgen na een nacht geen zon.
Dat je geen stroom mag leveren op het net als het netdown is snap ik en was ik bekend mee.
Maar in mijn beeld voorkomt de gateway dit en is dat een belangrijke reden dat die er tussen zit.
Of zie ik dat fout?
Ik heb het wel zo gekocht om off-grid te kunnen draaien als de netstroom wegvalt.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:35
Groverp08 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:12:
[...]

Dat je geen stroom mag leveren op het net als het netdown is snap ik en was ik bekend mee.
Maar in mijn beeld voorkomt de gateway dit en is dat een belangrijke reden dat die er tussen zit.
Of zie ik dat fout?
Ik heb het wel zo gekocht om off-grid te kunnen draaien als de netstroom wegvalt.
Je hebt het bij het juiste eind, maar dan moet er wel genoeg prik in de batterij zitten om de boel thuis op te starten anders zal je aan beide kanten van je Gateway (intern/extern) 0V hebben en zal je omvormer van je PV alsnog niet opstarten.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Groverp08 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:12:
[...]

Of zie ik dat fout?
Zie mijn eerste zin:
Een omvormer mag wettelijk niet opstarten als die geen netspanning aan z’n aansluitingen ziet.
Dus als je backupsysteem plat is en je geen spanning uit het net krijgt, dan zal een PV-omvormer niet opstarten.

<John O`Mill>

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:59
Hippe Lip schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:20:
[...]

Zie mijn eerste zin:

[...]

Dus als je backupsysteem plat is en je geen spanning uit het net krijgt, dan zal een PV-omvormer niet opstarten.
Maar als die losgekoppeld is van het net, zou het wel kunnen toch? En dat is toch wat de gateway regelt?
Ik weet zeker dat de SMA omvormer die we hebben hangen een accu modus heeft, als een offgrid modus.

• timpel_800
Moet er wel stroom in de batterij zitten anders dus niet.

• daemonix
  • Niet online
gjcvro schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:25:
[...]

Maar als die losgekoppeld is van het net, zou het wel kunnen toch? En dat is toch wat de gateway regelt?
Ik weet zeker dat de SMA omvormer die we hebben hangen een accu modus heeft, als een offgrid modus.
Nee, want het mag niet. Je kunt hem met een schakelaar starten, handmatige actie.

• CEdS
@Hippe Lip @daemonix @timpel_800 @gjcvro
Ik draai hier volledig off-grid en ik kan uit ervaring vertellen dat in Off-Grid modus, maar wel met spanning in de accu het systeem gewoon opstart zonder dat je iets hoeft te doen. Het gebeurt weleens dat ie dus volledig opnieuw moet opstarten als er bijvoorbeeld weer eens een firmware update is geweest.
Maar nogmaals, er is geen verbinding met de externe grid.
Ik heb het nog niet kunnen uittesten als de batterijen leeg zijn omdat ik deze altijd op 5% houd.
Het gebeurt wel dat als de batterijen op 4,9% zijn, het systeem uitschakelt. Als er dan voldoende zon is, start ie ook vanzelf op.

• JPS
  • Niet online

JPS

Ja dat is dus precies het punt volgens mij, dat je dus een ondergens voor de accu instelt. Als de accu helemaal leeg is (waardoor je omvormer niet meer kan starten) heb je een probleem. Wel weer op te lossen met een aggregaat eventueel.

• JPS
  • Niet online

JPS

Lekkere pump en dump van de batterij morgen; doet weer wat ik zou verwachten.

• Bschnitz
JPS schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:03:
Lekkere pump en dump van de batterij morgen; doet weer wat ik zou verwachten.
Zeker!

18 in en 26 uit inc de btw!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvkJJvGf19vbfXrmg2f-iM6GgZY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vj65hdLmcy2JFjNBEZgsFK9S.png?f=fotoalbum_large

• Hippe Lip

Hippe Lip

CEdS schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:52:
@Hippe Lip @daemonix @timpel_800 @gjcvro
Ik draai hier volledig off-grid en ik kan uit ervaring vertellen dat in Off-Grid modus, maar wel met spanning in de accu het systeem gewoon opstart zonder dat je iets hoeft te doen.
Sorry dat ik het zo zeg, maar je lijkt slecht te lezen. Precies wat je hier zegt: met spanning in je accu en dan houd je dus nog de 230V~ overeind. Dan blijft de omvormer werken.

Als je backup-spanningsvoorziening ophoudt (en met die vraag begon deze discussie!) dan doet de omvormer ook echt nix meer.

<John O`Mill>

• Termy
  • Registratie: September 2001

Termy

valt er nog wat te fragge?

daemonix schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:12:
[...]

Nee, want het mag niet. Je kunt hem met een schakelaar starten, handmatige actie.
Waar heb je het over? Hij is automatisch losgekoppeld van het net met de gateway dus natuurlijk mag het.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• jelzie01
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-02 01:59
Meer mensen bij wie de sigenergy offline is? Heb hem al volledig gereset dus echt helemaal uit maar geen effect. Zo ineens geen verbinding meer sinds vanavond ergens. App geeft offline aan, sigenergie zelf brand dat antenne lampje ook niet. Op de Switch zie ik gewoon activiteit (bedraad aangesloten) router ook al herstart, kabel in een andere switchpoort geen effect allemaal.

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:39

Consulectro

Lekker bezig...

jelzie01 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 00:49:
Meer mensen bij wie de sigenergy offline is? Heb hem al volledig gereset dus echt helemaal uit maar geen effect. Zo ineens geen verbinding meer sinds vanavond ergens. App geeft offline aan, sigenergie zelf brand dat antenne lampje ook niet. Op de Switch zie ik gewoon activiteit (bedraad aangesloten) router ook al herstart, kabel in een andere switchpoort geen effect allemaal.
Mijn ervaring is dat tussen de gateway en de EC voor een stabiele verbinding een S/FTP kabel moet zitten. Geen UTP. Dit kan lang goed gaan maar na verloop van tijd kan de verbinding wegvallen. Dan blijft alleen de WiFi verbinding van de EC nog overeind. Maar de verbinding naar de gateway is weg.
Dit zou hier ook het geval kunnen zijn.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• jelzie01
Consulectro schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 01:32:
[...]

Mijn ervaring is dat tussen de gateway en de EC voor een stabiele verbinding een S/FTP kabel moet zitten. Geen UTP. Dit kan lang goed gaan maar na verloop van tijd kan de verbinding wegvallen. Dan blijft alleen de WiFi verbinding van de EC nog overeind. Maar de verbinding naar de gateway is weg.
Dit zou hier ook het geval kunnen zijn.
Je bedoeld dan de sigenergy gateway? Die heb ik niet, bij mij rechtstreeks utp tussen switch in de meterkast en de sigenergy. Zit een meter of 4 a 5 tussen.

• jelzie01
jelzie01 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 01:41:
[...]

Je bedoeld dan de sigenergy gateway? Die heb ik niet, bij mij rechtstreeks utp tussen switch in de meterkast en de sigenergy. Zit een meter of 4 a 5 tussen.
Hmmm bijzonder vreemd dit, altijd gewerkt half jaar nooit problemen. En de oplossing was nu om de kabel rechtstreeks in de router te doen ipv via een switch.
Anyway het werkt weer iig 😅

• daemonix
  • Niet online
jelzie01 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 01:56:
[...]

Hmmm bijzonder vreemd dit, altijd gewerkt half jaar nooit problemen. En de oplossing was nu om de kabel rechtstreeks in de router te doen ipv via een switch.
Anyway het werkt weer iig 😅
Switch over de emmer? Switch gereboot?

• daemonix
  • Niet online
Termy schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:52:
[...]

Waar heb je het over? Hij is automatisch losgekoppeld van het net met de gateway dus natuurlijk mag het.
Als je even verder gekeken had dan had je gezien dat het gaat over de situatie dat de accu leeg is, de zonnepanelen zouden kunnen leveren en er geen netspanning is. Eilandbedrijf dus in extreme situatie. Dan mag de batterij niet vanzelf opkomen als veiligheidsmaatregel.

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23-02 10:54
Bschnitz schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:37:
[...]

Zeker!

18 in en 26 uit inc de btw!

[Afbeelding]
Ik zie bij jou dat soms de in en verkooplijn gelijk lopen, bij mij zijn ze altijd parallel… je hebt het al vaak gedeeld maar welke tarief setting heb je nu staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXwSS4zBBVuuvxSbWucOQJfmXQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8JevzLBUKbQkVpyKhEiQm7Y.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn mijn settings met Tibber:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayip4RLqA-unrg4NJN3h7PgNAhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/syxFsbLUkWcyzqfv448UDx8z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jT80Hr8kXTVtOggR_b3vweXJ-dI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4F1Za8dI07tLXz1SdD1PL1Y.jpg?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
EB W schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:17:
[...]

Ik zie bij jou dat soms de in en verkooplijn gelijk lopen, bij mij zijn ze altijd parallel… je hebt het al vaak gedeeld maar welke tarief setting heb je nu staan?

[Afbeelding]

Dit zijn mijn settings met Tibber:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jij hebt 15min dus dat zou bij jou anders werken.

Buy: Echte kosten 24/7 met btw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOkdhFVMjsrxFe-i0Xn1E1uuLiQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9HnmaZzzWkRRZuGdcPI6neeB.png?f=fotoalbum_large

Sell: Fake drop in de nacht en voor de rest zelfde als buy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDn8RNdc9Vz9ZEkykYg5jcWSOpw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/56ZHXeedCUlCySu26zi8nSSM.png?f=fotoalbum_large

• Hippe Lip

Hippe Lip

daemonix schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 07:03:
Als je even verder gekeken had dan had je gezien dat het gaat over de situatie dat de accu leeg is, de zonnepanelen zouden kunnen leveren en er geen netspanning is. Eilandbedrijf dus in extreme situatie. Dan mag de batterij niet vanzelf opkomen als veiligheidsmaatregel.
Correctie: de batterij mag in eilandbedrijf wel vanzelf opkomen (en 230V~ leveren), maar de PV-omvormer niet.

<John O`Mill>

• CEdS
Hippe Lip schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:17:
[...]

Sorry dat ik het zo zeg, maar je lijkt slecht te lezen. Precies wat je hier zegt: met spanning in je accu en dan houd je dus nog de 230V~ overeind. Dan blijft de omvormer werken.

Als je backup-spanningsvoorziening ophoudt (en met die vraag begon deze discussie!) dan doet de omvormer ook echt nix meer.
Daarom meld ik ook expliciet dat er nog minimaal 4,9% spanning in de accu zit.......en dat kan je instellen, dus je hoeft nooit zonder opstartspanning te zitten.

• Hippe Lip

Hippe Lip

CEdS schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:17:
Daarom meld ik ook expliciet dat er nog minimaal 4,9% spanning in de accu zit.......en dat kan je instellen, dus je hoeft nooit zonder opstartspanning te zitten.
Dat moge waar zijn, maar daar ging het in deze discussie niet over. Precies wat @daemonix ook al zei.

<John O`Mill>

• JPS
  • Niet online

JPS

Nou mijn systeem heeft er met het opladen vannacht een zooitje van gemaakt, waarbij het laden van de batterij en de PHEV elkaar lekker in de weg zaten en Dynamic Load Management (DLM) niet goed werkte. Nu was ik even wakker en heb wat screenshots gemaakt.

Zoals bij meerdere hier op het forum merk ik ook dat Sigen AI op de achtergrond met kwartierprijzen werkt, terwijl ik 'm met ZP contract op uurtarieven heb ingesteld. Het duidelijkst komt dat altijd naar voren bij het laadplan voor de auto. Dat zag er gisteren zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T1Umg5s.jpeg

Kortom, een bijzonder tijdpuzzeltje.
Ook het verwachte laadvermogen (prognose) liet een grillig patroon zien:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lthjLkW.jpeg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ks599m2.jpeg

Als ik goed kijk op deze plaatjes, zou het idee volgens mij moeten zijn dat Batterij en EV laden samen op maximaal 17kW uit zouden moeten komen.
Omdat ik wakker was kon ik goed zien dat dat niet goed ging en trapte DLM van het laadpunt op de rem:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CabUOe3.jpeg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KtrxgYc.jpeg

Kortom, de EV werd niet/deels geladen en de batterij ging in een grillig patroon tot maximaal 15kW laden, maar het maximale laadvermogen van 17kW werd in deze goedkope uren niet benut. Dat is ook goed te zien in het Zonneplan plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HL8O12d.jpeg

Om 5:00u ging het laatste goedkope uur in. Omdat de batterij met minder dan 10kW ging laden (en de EV niks deed) heb ik 'm op handmatig laden gezet en ging ie dat met 17kW doen. Toen weer lekker gaan slapen O-)
En vanmorgen bleek de EV maar voor 80-90% gevuld |:(

Er lijkt in ieder geval iets niet goed te gaan met DLM, terwijl er wel geprobeerd wordt het vermogen te verdelen tussen EV en batterij. Ik kan de bijbehorende DLM melding ook niet goed verklaren mbt het 'nominale waarde van de hoofdautomaat' van 3.65kW. Het lijkt me dat die 5,7kW per fase is, dus kan het misschien zijn dat er ergens een installateursinstelling niet goed staat?

Wie het weet mag het zeggen. Ik ben de weg weer even kwijt.

• timpel_800
[...]

Ook even goed vermelden dat het gaat om een situatie met een externe omvormer.

• daemonix
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:02:
[...]

Correctie: de batterij mag in eilandbedrijf wel vanzelf opkomen (en 230V~ leveren), maar de PV-omvormer niet.
Correctie op correctie: dat kan niet want hij was leeg. ;)

• shthpnz
Bschnitz schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:02:
[...]
• Doe eens 1% peakshaving, 24/7, op max kW.
• Zet hem ook op 1000W (750 met 900 is sowieso erg weinig ruimte).

Kijk dan nog eens in de nacht
Dank, proef is gestart.

• Termy
  • Registratie: September 2001

Termy

valt er nog wat te fragge?

[...]

In die situatie kán de PV ook niet starten want hij ziet geen spanning. Als de accu leeg is kan er ook geen spanning op gezet worden.

Ik heb alles teruggelezen. Of men praat langs elkaar heen of men begrijpt elkaar niet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• daemonix
  • Niet online
Termy schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:19:
[...]

In die situatie kán de PV ook niet starten want hij ziet geen spanning. Als de accu leeg is kan er ook geen spanning op gezet worden.

Ik heb alles teruggelezen. Of men praat langs elkaar heen of men begrijpt elkaar niet.
Je snapt het. ;)

• CEdS
Hippe Lip schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:23:
[...]

Dat moge waar zijn, maar daar ging het in deze discussie niet over. Precies wat @daemonix ook al zei.
@daemonix Dezelfde vraag is of je benzine auto nog wel start als de tank leeg is......maar.......
Ergens heb ik een vermoeden dat er altijd wat Wattjes in de batterij achterblijven om op te kunnen starten. Waarom dan het volgende: verschil tussen "total energy" en "useble energy" bij de 8 kWh variant van 8,06 en 7,8 kWh en bij 9 kWh variant van 9,04 en 8,76 kWh.
Heeft iemand daar een idee over?

• Sharky2000
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:57
Goedemiddag, ik ben mij druk aan het inlezen op batterijstystemen en kom eigenlijk steeds weer op Sigenergy uit... Ik heb nog een vraag over de aansluiting van bestaande zonnepanelen.
Ik heb een 3 fase systeem met micro omvormers van APSystems. Op zich zou ik die kunnen verwijderen, maar het wordt heel erg lastig om de DC kabels helemaal door te trekken naar de lokatie van de batterij. Wel is het eenvoudig om de AC kabel vanaf het PV systeem door te trekken naar de plek waar de Gateway straks zal komen. Ik begrijp dat je die dan moet aansluiten op de backup poort van de Gateway?

Mijn vraag is hoe het systeem de productie van de PV panelen dan aanstuurt? In het geval de batterij vol is wil ik straks helemaal niks meer terugleveren.

• timpel_800
Via de smarport inderdaad. Werkt gewoon als je bijvoorbeeld 0kW export instelt.

• shthpnz
@Bschnitz Helaas, de batterijen hebben vannacht met genoemde instellingen, met een netafname van max 600W en nog voor het nachtelijk laden, niet geslapen. Ik speur door.

• Bschnitz
shthpnz schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:51:
[...]

@Bschnitz Helaas, de batterijen hebben vannacht met genoemde instellingen, met een netafname van max 600W en nog voor het nachtelijk laden, niet geslapen. Ik speur door.
Dan heb jij ook weer wat anders....

Test eens wat extremer like 2000w slaapstand om te kijken of die er überhaupt in kan...

• JPS
  • Niet online

JPS

Bij mij ook nog steeds geen enkele keer in slaapstand gegaan, ook niet nadat ik afgelopen week het hele systeem uitgeschakeld/spanningsloos heb gehad...

En verder afgelopen nacht alweer hetzelfde grillige laadpatroon als ik gisteren heb beschreven hier.
Vannacht werd de batterij weer volledig geladen met wisselend vermogen en vanmorgen was de auto weer niet helemaal vol (nu ~95%) 8)7

De DLM van de EV en het laden van de batterij moeten elkaar dus weer dwars hebben gezeten. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? in de prognose lijkt er vermogen voor de EV gereserveerd te worden, maar in de praktijk voorkomt DLM dan het laden wegens overschreiding van de limiet (wat volgens mij niet het geval is).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w5U6F8J.jpeg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TVvS0g9.jpeg

• MadHost
JPS schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:27:
Bij mij ook nog steeds geen enkele keer in slaapstand gegaan, ook niet nadat ik afgelopen week het hele systeem uitgeschakeld/spanningsloos heb gehad...

En verder afgelopen nacht alweer hetzelfde grillige laadpatroon als ik gisteren heb beschreven hier.
Vannacht werd de batterij weer volledig geladen met wisselend vermogen en vanmorgen was de auto weer niet helemaal vol (nu ~95%) 8)7

De DLM van de EV en het laden van de batterij moeten elkaar dus weer dwars hebben gezeten. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? in de prognose lijkt er vermogen voor de EV gereserveerd te worden, maar in de praktijk voorkomt DLM dan het laden wegens overschreiding van de limiet (wat volgens mij niet het geval is).

[Afbeelding] [Afbeelding]
@JPS , waar zit de instelling voor AI Modus oplaadplan? Ik kan deze instelling niet vinden (DC lader)

System specs | X

• JPS
  • Niet online

JPS

Gewoon in het menu van de Sigen AC lader, onder de START knop: ‘Sigen AI-modus’.

• MadHost
JPS schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:51:
Gewoon in het menu van de Sigen AC lader, onder de START knop: ‘Sigen AI-modus’.
Ah, dat verklaart het waarschijnlijk. Ik heb een DC lader en die lijkt deze optie niet te hebben.

System specs | X

• CEdS
Wie kan mij vertellen hoe ik met de EVDC-lader mijn accu van een Tesla voorverwarm?

Op dit moment, en al sinds ik een EV rijd, laad ik altijd de batterij voor vertrek tot max 90 of 100% afhankelijk van de afstand. De batterij wordt dan automatisch warm door het laden. Het precondioneren via de Tesla app lijkt niet echt te werken, het interieur wordt wel warm (zowel bij mijn oude S als bij de huidige 3) maar ik zie weinig verschil in de accu temperatuur.
Vroeger met de Zappi laadpaal ging het wel.

[ Voor 71% gewijzigd door CEdS op 22-02-2026 12:24 ]

• shthpnz
Bschnitz schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:53:
[...]

Dan heb jij ook weer wat anders....

Test eens wat extremer like 2000w slaapstand om te kijken of die er überhaupt in kan...
Gaat vannacht getest worden👍

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:06
Hoe snel / op welk moment stelt de AI z'n strategie bij?

Vandaag tussen 12-14 was de stroom relatief goedkoop en heeft de batterij zich volgeladen om deze vanaf een uur of 17-24 weer te gaan gebruiken.
Op zich prima, maar nu zijn de nieuwe prijzen voor de volgende 24 uur bekend, en daar zitten een aantal duurdere uren bij (ten opzichte van vandaag 17 uur). Maar dan is de batterij alweer leeg.

Ik zou dus verwachten dat hij opnieuw een berekening doet en besluit om niet vanmiddag om 17 uur de opgeslagen stroom te gebruiken, maar deze even te bewaren tot de volgende dag. Maar doet hij dit nog voor 17 uur?

Ik heb op de 'verwachting gebruik' pagina al een query refresh gedaan.

• timpel_800
Ja soms stelt hij dit later in de middag nog bij.
De query vernieuwen heeft zover ik weet alleen invloed op de analyse/uitleg onder de grafiekjes waarin hij aangeeft wat en waarom hij het doet. Meestal vind ik die AI uitleg trouwens totaal onleesbaar maar goed.

• MvRtje
Laat iedereen zijn AI richting de betere tijd altijd op Max Profit staan of gaan er ook mensen juist terug naar Gebalanceerde Energie?

• MvRtje
aloft schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:24:
Hoe snel / op welk moment stelt de AI z'n strategie bij?

Vandaag tussen 12-14 was de stroom relatief goedkoop en heeft de batterij zich volgeladen om deze vanaf een uur of 17-24 weer te gaan gebruiken.
Op zich prima, maar nu zijn de nieuwe prijzen voor de volgende 24 uur bekend, en daar zitten een aantal duurdere uren bij (ten opzichte van vandaag 17 uur). Maar dan is de batterij alweer leeg.

Ik zou dus verwachten dat hij opnieuw een berekening doet en besluit om niet vanmiddag om 17 uur de opgeslagen stroom te gebruiken, maar deze even te bewaren tot de volgende dag. Maar doet hij dit nog voor 17 uur?

Ik heb op de 'verwachting gebruik' pagina al een query refresh gedaan.
Vaak inderdaad richting 15:00/16:00 past hij zich nog aan zodra de prijzen voor morgen bekend zijn. Ik verwacht dat hij morgen pas zal taan ontladen want verschil is aardig fors.

• MvRtje
Ah AI is nu aangepast en zal pas morgenavond ontladen.

• daemonix
  • Niet online
MvRtje schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:38:
Laat iedereen zijn AI richting de betere tijd altijd op Max Profit staan of gaan er ook mensen juist terug naar Gebalanceerde Energie?
Bij mij staat hij altijd op gebalanceerde energie omdat ik de accu als backup en voor piekscheren heb (in NL, moet pieken van 50 A kunnen opvangen).

• Rokar
MvRtje schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:38:
Ik heb hem op gebalanceerde energie staan, en dat vindt ik voor mijn situatie prima heb er eigenlijk geen omkijken naar.
Misschien als de zon meer gaat schijnen dat ik dan naar Max Profit ga.

• JPS
  • Niet online

JPS

aloft schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:24:
Bij mij ook aangepast en blijft tot morgenochtend 8:00u op 100%. Dan een uur ontladen en dan om 13u weer tot 100% laden. Dan 17:00u leegdumpen.

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:06
JPS schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:50:
[...]

Bij mij ook aangepast en blijft tot morgenochtend 8:00u op 100%. Dan een uur ontladen en dan om 13u weer tot 100% laden. Dan 17:00u leegdumpen.
Ja hier nu ook, duurde tot net voor 17:00 voordat hij deze strategie pakte, daarvoor bleef het vanaf 17:00 vandaag leegdraaien. Dus het duurt blijkbaar een aantal uren nadat de prijs bekend is in de app voordat hij z'n strategie aanpast. Kost misschien even om dat naar alle systemen te pushen.

• Bschnitz
Blijkbaar doet die helemaal geen zelfgebruik meer met max winst. Alleen op gebalanceerd zie ik nog zelfgebruik terug.

• timpel_800
Hier dit. Max profit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aezlE0_weKZgVJEpxMEJJhx-nEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDNEQJfDxI1o85NXUaONFvSG.jpg?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
Yea dit doet die al dagen, maar zonder ook maar 1 seconde zelfgebruik. Nu op balanced wel.

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:37

HenkS

Da_king alias HenkS

Bschnitz schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:48:
[...]

Yea dit doet die al dagen, maar zonder ook maar 1 seconde zelfgebruik. Nu op balanced wel.
Hier ook, net eens op balanced gezet. Dan krijg ik idd een andere grafiek.
Alleen dan vraag ik mij af: max profit zou meer moeten opleveren dan balanced lijkt mij ? Al zie ik met max profit ook dat hij op dire momenten ook van de grid haalt omdat een duur moment niet het duurste moment is perse en hij alleen dan volledig gaat ontladen.
Dus dan vraag ik mij af, is balanced financieel niet interessanter :)
Want stel je koopt in tegen 20 cent en met max profit zal hij met 27 cent nog van de grid kopen als er een paar uur later een moment van 30 cent komt. Terwijl 4 uur lang inkopen tegen 27 cent misschien wel duurder is dan energie op dat moment uit de accu gebruiken en alleen het restant nog tegen 30 cent verkopen...

• Bschnitz
HenkS schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:11:
[...]

Hier ook, net eens op balanced gezet. Dan krijg ik idd een andere grafiek.
Alleen dan vraag ik mij af: max profit zou meer moeten opleveren dan balanced lijkt mij ? Al zie ik met max profit ook dat hij op dire momenten ook van de grid haalt omdat een duur moment niet het duurste moment is perse en hij alleen dan volledig gaat ontladen.
Dus dan vraag ik mij af, is balanced financieel niet interessanter :)
Want stel je koopt in tegen 20 cent en met max profit zal hij met 27 cent nog van de grid kopen als er een paar uur later een moment van 30 cent komt. Terwijl 4 uur lang inkopen tegen 27 cent misschien wel duurder is dan energie op dat moment uit de accu gebruiken en alleen het restant nog tegen 30 cent verkopen...
Ik maak al dagen verlies met ai max profit vs standaard. Dus blijkbaar loont het wel om zelfgebruik te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4w4_uawCLrp6LHiAcI1yDNcY910=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dzxuk2ZMF3q3ZGG77maMUSqS.png?f=fotoalbum_large

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:37

HenkS

Da_king alias HenkS

Op ai balanced gezet en lijkt iets logischer wat hij nu doet
Alleen omdat ik slaapstand op 500w heb staan ivm een redelijk hoog standaard gebruik (aquariums) , schiet hij nu al veel eerder op 'dormacy' omdat hij nu niet hoeft te handelen op korte termijn en het huishouden op 470w zit
Maar in de basis doet ie dus wat ik verwacht mbt settings
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PL7ZM08Ufu4nYpLCQUAAEpuulI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EqZmmKRRTJs7k6DcpoFpw3uP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WxfucgBkXGoccz775nf7V6LgC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNo4JGwfplkOtsPlmTFj0OqS.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 48 49 Laatste