WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 67 68 Laatste
Acties:

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:34

backupdevice

No Risk , Full Push

Laro01 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:12:
[...]

Gaat hij misschien morgenochtend vanaf een uur of zeven verkopen tegen hogere prijzen de prijzen van vanavond? Het EMS past aan- en verkoop gedurende de dag geregeld aan.
er is een stijle drop van 3% morgenvroeg

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:04
daemonix schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:42:
[...]

Ja, ik had de waardes in HA gecontroleerd en daar was hij keurig aan het laden op het juiste moment. Nu ook trouwens. ;)
ja dat moet ik ook hebben, wie kan ik inhuren voor HA in te richten hier :P

• Laro01
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 12:40
backupdevice schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:14:
[...]

er is een stijle drop van 3% morgenvroeg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fyZoeEM8faqwOCK8fQH2Ig5Ik8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/biaG020hptWtbTjwuHRQyPDu.png?f=fotoalbum_large

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:04
backupdevice schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:08:
Vanaf vandaag dynamisch contract , AI balanced mode staat nu sinds Maandag aan.

Parameters overgenomen uit dit topic zijn , Buy 1.21 (price + 13) en Sell 1.21 (price +10). Accu heeft zich 100% volgeladen met zon en power uit grid tegen 13 cent. Vanavond is er een periode van 28 cent maar toch besluit de accu om niet te verkopen en de accu vanaf 100% de load te laten doen.

Is dit nog een effect dat de accu nog aan het leren is?

[Afbeelding]
jep hij zou morgenochtend moeten gaan ontladen , en duurt een weekje voor jouwe alles snapt..

je kan de query vernieuwen , naast query time staat een refresh knopje, die mag je max 1x per uur aanklikken (anders gaat tie zeuren)

kijk dus einde middag even met de refresh knop, moet er dan ongeveer zo uit komen te zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4whSb3CbV36v1Xgb7BmZaXH0Wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVEyToLwC0B4GvYMY7IzeiMf.jpg?f=fotoalbum_large

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06:27
Volgens mij draait de batterij eerst een week op zelfconsumptie en gaat die dan pas verkopen. In dit geval dus pas vanaf maandag

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

• Laro01
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 12:40
max profit

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Babro schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:22:
Volgens mij draait de batterij eerst een week op zelfconsumptie en gaat die dan pas verkopen. In dit geval dus pas vanaf maandag
Snelle google search laat dat idd zien.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:04
backupdevice schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:29:
[...]

Snelle google search laat dat idd zien.
Of je had naar me geluisterd en had die begrenzing van 0kW gedaan, dan had die al kunnen leren :p

De batterij doet de eerste tijd niet zo heel veel in Ai.

Je kan natuurlijk zelf effe handmatig ontladen en opladen als je wilt, effe om te overbruggen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10:45
Djaro schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:12:
[...]
geloof dat de huidige 12kw dc laders goedkoper zijn en je die altijd nog een licentie voor kan kopen om er een 25kw van te maken in later stadium, ik heb geen idee wat de prijzen hiervan zijn op dit moment, maar doe onderzoek, kan je wat flappen schelen ;)
Als je een 12,5kW EVDC hebt kan je voor €1100 upgraden naar 25kW.

@stanman23 de DC lader gaat inderdaad om de OnBoard Charger heen, maar de auto moet als nog een check doen met de batterij over het vermogen, percentage, etc.

Bij mijn Kia EV9 maakt hij verbinding (handshake), begind vervolgens met ontaden en stopt dan na 5 seconden ivm foutdetectie. Waarschijnlijk komt er een parameter niet overeen, wat best wel eens een certificaat kan zijn. Want in bijv. Belgie werkt het wel op een Kia EV9 (ik heb zelfs al het modem uitgezet van de Kia, maar het zal denk ik hardcoded)

SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 04-06 20:56
AI balanced inkoop en verkoop op *1,21 +€0,1308
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s542iHcLL6YSFWZ18deLqnarqhM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jSGc8AeEjDkj3Zg4wIgFNrT0.png?f=fotoalbum_large

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 3x BAT 10

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

RobSig schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:41:
[Afbeelding]
Ja zal dan wel aan de leercurve liggen .

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:50
backupdevice schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:08:
Vanaf vandaag dynamisch contract , AI balanced mode staat nu sinds Maandag aan.

Parameters overgenomen uit dit topic zijn , Buy 1.21 (price + 13) en Sell 1.21 (price +10). Accu heeft zich 100% volgeladen met zon en power uit grid tegen 13 cent. Vanavond is er een periode van 28 cent maar toch besluit de accu om niet te verkopen en de accu vanaf 100% de load te laten doen.

Is dit nog een effect dat de accu nog aan het leren is?

[Afbeelding]
Gewoon zijn gang laten gaan. Ervaring leert mij dat hij zichzelf regelmatig aanpast, en uiteindelijk nog op het laatste moment toch alles verkoopt, of juist opslaat om later te gebruiken als het nuttig blijkt. Nog maar weinig momenten gehad dat ik terugkeek, en het onlogisch vond. Wel vaak zat vooruit gekeken, en gedacht: waarom..... Maar kwam dan toch goed :)

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:42
Djaro schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:12:
[...]

Alleen de DC lader werkt met V2x , dat is inderdaad DC stroom.

Wat is de sizing van de batterij die je hebt, want dat moet natuurlijk wel in verhouding staan en het aankunnen om in een uurtje die 20+kwh te kunnen ontladen uit de auto naar de batterij?

anders is het zonde om een 25kw dc lader te pakken als je maar weinig capaciteit hebt.
Kan het wel aanraden, is een groot voordeel om even snel in een uurtje van 50% naar 80% te laden daarmee.
Let wel ook de capaciteit van je verbinding speelt hier in mee, als je b.v. een 3x25a hebt kan je max 17kw uit de grid trekken dus moet er minimaal voor een uur laden op 25kw -> 10kw beschikbaar zijn in de batterij omdat verschil van 17naar 25 op te vullen plus je thuis gebruik (ga even uit van 2kw)

geloof dat de huidige 12kw dc laders goedkoper zijn en je die altijd nog een licentie voor kan kopen om er een 25kw van te maken in later stadium, ik heb geen idee wat de prijzen hiervan zijn op dit moment, maar doe onderzoek, kan je wat flappen schelen ;)
17kWh inverter en 5x10.0 accu. Hiervan 10% als backup gereserveerd en tot 90% laden om hopelijk de accu's te beschermen (tegen de 100%) Dus heb 36kWh bruikbaar in mijn accustack. Heb nog 1 plekje over voor de DC lader.

Als ik het goed begrijp en ik laadt mijn auto vol met 25KWh dan neemt hij (9kwh accu x 5 accu's x C0,5= 22,5KWh van de accus laden) en dan zou hij de rest van het net of zonnepanelen pakken, of natuurlijk meer van zonnepanelen en minder van accu). Gateway is een C60 en heb 3x25A net aansluiting.

(Opwek 12,5MWh Verbruik 11,5MWh (10KW SolarEdge omvormer)). Dus denk wel dat het eventueel zou kunnen. Op een zonnige zomerdag red ik 80 kWh op een dag aan zonstroom. Zou mooi zijn die op te kunnen slaan in de accu's en auto en later duurder terug te leveren. Auto is nu voor kleinere stukjes. De langere stukken die staan al in de agenda en kan ik daar rekening mee houden. Maar fijn dat het getest is en het werkt

• stanman23
EB W schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:37:
[...]

Als je een 12,5kW EVDC hebt kan je voor €1100 upgraden naar 25kW.

@stanman23 de DC lader gaat inderdaad om de OnBoard Charger heen, maar de auto moet als nog een check doen met de batterij over het vermogen, percentage, etc.

Bij mijn Kia EV9 maakt hij verbinding (handshake), begind vervolgens met ontaden en stopt dan na 5 seconden ivm foutdetectie. Waarschijnlijk komt er een parameter niet overeen, wat best wel eens een certificaat kan zijn. Want in bijv. Belgie werkt het wel op een Kia EV9 (ik heb zelfs al het modem uitgezet van de Kia, maar het zal denk ik hardcoded)
Ja ik geloof dat het een Europa dingetje is en de V2X regeltjes. Als ik op de site van Sigenergy kijk kan Tesla ook al in vele landen V2X aan. Maar jha NL staat er ook tussen zie ik zo. Jammer dat er niet bijstaat hoe het is gelukt en of het constant is of dat ene uurtje. Wel grappig dat nu in het nieuws is dat er nu enkele modellen uitkomen die V2X kunnen. Maar in werkelijkheid zijn dat er al vele maar is het softwarematig om vast goede redenen nog niet opengezet.

Hopelijk komt Sigenergy met een update dat hij elk uur even terug naar laden gaat en dan weer ontladen. Totdat Tesla het weer dicht zet natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door stanman23 op 04-06-2026 19:10 ]

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:22
stanman23 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:58:
[...]

17kWh inverter en 5x10.0 accu. Hiervan 10% als backup gereserveerd en tot 90% laden om hopelijk de accu's te beschermen (tegen de 100%) Dus heb 36kWh bruikbaar in mijn accustack. Heb nog 1 plekje over voor de DC lader.

Als ik het goed begrijp en ik laadt mijn auto vol met 25KWh dan neemt hij (9kwh accu x 5 accu's x C0,5= 22,5KWh van de accus laden) en dan zou hij de rest van het net of zonnepanelen pakken, of natuurlijk meer van zonnepanelen en minder van accu). Gateway is een C60 en heb 3x25A net aansluiting.

(Opwek 12,5MWh Verbruik 11,5MWh). Dus denk wel dat het eventueel zou kunnen. Op een zonnige zomerdag red ik 80 kWh op een dag aan zonstroom. Zou mooi zijn die op te kunnen slaan in de accu's en auto en later duurder terug te leveren. Auto is nu voor kleinere stukjes. De langere stukken die staan al in de agenda en kan ik daar rekening mee houden. Maar fijn dat het getest is en het werkt
Die 10% backup om je batterij te beschermen is niet nodig volgens Sigenergy maar de keuze is aan jou natuurlijk. Ik doe al een jaar elke dag van 0% naar 100% en terug.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12:18
@stanman23 Ter aanvulling op @Timpel_800: de instellingen in de mySigen app maken het onderscheid duidelijk.

Ontlaadafschakel-SOC: Dit is de DoD instelling, hoe diep de batterij mag ontladen tijdens normaal gebruik. Sigenergy LFP batterijen zijn ontworpen voor 100% DoD, van 0% naar 100% en terug is technisch geen probleem. Sigenergy heeft hier een officiële technische note over gepubliceerd, ook te vinden in de topic intro.

Backup SOC: Alleen zichtbaar als je een Gateway hebt. Dit is de gereserveerde capaciteit bij stroomuitval, zodat er bij een netonderbreking direct energie beschikbaar is. Dit is een gebruikerskeuze, geen technische noodzaak.

Laadstop SOC: Bepaalt tot welk percentage de batterij maximaal laadt.

Jouw 10% backup beschermt de batterij dus niet technisch c.q. daar is hij niet voor bedoeld, maar als je bij stroomuitval reserves wilt, is Backup SOC de juiste instelling daarvoor.

• stanman23
stanman23 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:58:
[...]

(Opwek 12,5MWh Verbruik 11,5MWh (10KW SolarEdge omvormer)). Dus denk wel dat het eventueel zou kunnen. Op een zonnige zomerdag red ik 80 kWh op een dag aan zonstroom. Zou mooi zijn die op te kunnen slaan in de accu's en auto en later duurder terug te leveren. Auto is nu voor kleinere stukjes. De langere stukken die staan al in de agenda en kan ik daar rekening mee houden. Maar fijn dat het getest is en het werkt
Heeft iemand een tip voor leverancier. Ik ben naar Frank gegaan omdat deze ook m'n auto (Tesla) kan aansturen om te laden en mijn zonnepanelen (solaredge) kan dimmen maar wel betaald krijgen. Volgens AI (Gemini) zou de VPP van Frank het meeste opleveren in mijn huidige setup van aansturen en hardware. Maar ik twijfel er nu toch over...

Mijn huidige ervaring is. Auto: Toen de stroom 0 cent was ging hij laden nadat ik hem had ingeplugd. Maar na 30 min hield hij op met laden terwijl ik had aangegeven laden. Het tarief was nog 2 uur op 0 en daarna tot 07.00 uur de volgende dag (dat hij vol moest zijn, en hij dat ook doet) was de prijs veel hoger.... Dus dat werkte al slecht. Sigenergy accu. Hij piekte wel eens, maar nog geen minuut waarschijnlijk als Frank even wat nodig had om wat glad te strijken. Maar hij was niet bezig met laden of ontladen van de accu. Ik had het idee dat hij maar 0,5kWh aan accu aan het gebruiken was in 2 dagen). Zonnepanelen: Nog geen ervaring heb zie niet uit zien gaan.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
stanman23 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:19:
[...]

Heeft iemand een tip voor leverancier. Ik ben naar Frank gegaan omdat deze ook m'n auto (Tesla) kan aansturen om te laden en mijn zonnepanelen (solaredge) kan dimmen maar wel betaald krijgen. Volgens AI (Gemini) zou de VPP van Frank het meeste opleveren in mijn huidige setup van aansturen en hardware. Maar ik twijfel er nu toch over...

Mijn huidige ervaring is. Auto: Toen de stroom 0 cent was ging hij laden nadat ik hem had ingeplugd. Maar na 30 min hield hij op met laden terwijl ik had aangegeven laden. Het tarief was nog 2 uur op 0 en daarna tot 07.00 uur de volgende dag (dat hij vol moest zijn, en hij dat ook doet) was de prijs veel hoger.... Dus dat werkte al slecht. Sigenergy accu. Hij piekte wel eens, maar nog geen minuut waarschijnlijk als Frank even wat nodig had om wat glad te strijken. Maar hij was niet bezig met laden of ontladen van de accu. Ik had het idee dat hij maar 0,5kWh aan accu aan het gebruiken was in 2 dagen). Zonnepanelen: Nog geen ervaring heb zie niet uit zien gaan.
Vriend, schrijf even een samenhangend verhaal. Na twee keer lezen weet ik nog niet wat je precies bedoelt.

Blijkbaar heb je problemen. Vaak moeten zulke systemen een tijdje inleren. Hoe lang heb je de setup al draaien?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:40
Iemand die dichter bij het vuur zit dan ik die weet of de EVAC laadpaal binnenkort met een MID meter uitgerust wordt?

• Bschnitz
stanman23 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:19:
[...]

Stop gewoon met VPP. Kansloos.Frank al helemaal.

En factcheck alles uit een ai, de helft is onzin.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Bschnitz
Noxa schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:42:
Iemand die dichter bij het vuur zit dan ik die weet of de EVAC laadpaal binnenkort met een MID meter uitgerust wordt?
Zo erg niet binnenkort dat ik een ander merk heb genomen die ook zelf dingen zou moeten kunnen doen.

• stanman23
Bschnitz schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:51:
[...]

Stop gewoon met VPP. Kansloos.Frank al helemaal.

En factcheck alles uit een ai, de helft is onzin.
Ja dat begreep ik al idd. Maar een aanbeveling met mijn opstelling misschien? (zie een paar posts hierboven) Zag al Tibber, zonneplan, ANWB voorbij komen. Of maakt dat bij die 3 onderling niet heel veel uit?

• Bschnitz
stanman23 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:58:
[...]

Ja dat begreep ik al idd. Maar een aanbeveling met mijn opstelling misschien? (zie een paar posts hierboven) Zag al Tibber, zonneplan, ANWB voorbij komen. Of maakt dat bij die 3 onderling niet heel veel uit?
Zonneplan of tibber zijn veilig.

Als je voor ons wilt experimenteren kan je naar next energy zonder aan te geven dat je een batterij hebt. Om te testen of je de bonus krijgt :p

Anwb moet je heel ver vandaan blijven.

Sigen op ai max win of balanced zetten met 3c verschil of minder tussen inkopen verkoop en klaar.

Laadpaal handmatig sturen op goedkope tarieven.

• duoruvis
@stanman23 Over EV en laadpaal heb je niets aan mij (rij hybride, voor EV zoek in dit topic naar V2X, laadpaal etc.), maar voor jouw Sigenergy accu + dynamisch tarief combinatie: met 36 kWh en die PV opwek is Tibber of ZP met Sigenergy AI eigen regie een stuk interessanter dan VPP. De AI handelt zelfstandig op DA prijzen, zonder dat je de regie weggeeft c.q. je zelf iets meer regie hebt voor EV laden. Voor de vergelijking Tibber vs ZP is recent in dit topic wat voorbijgekomen, even teruglezen loont.

Zoals @Bschnitz hierboven bevestigt: Tibber of ZP zijn veilige keuzes, Sigen op AI Max Profit of Balanced met klein verschil tussen inkoop en verkoop, en je gaat van omweg naar snelweg.

• Bschnitz
Ik heb besloten de rest van het jaar een poging te doen om de tarieven werkend te krijgen met een 9c verschil op balanced in de bèta straks.

Naar mijn idee worden dat in 2027 namelijk de meest logische instellingen, nu kan ik nog zeuren bij Sigen dat de ai het niet goed doet en doen ze er wellicht wat aan.

Het zou namelijk mooi zijn als we realistische tarieven kunnen gebruiken in 2027.

Pre release algoritme is tot nu toe OK-ish, reageert lekker snel op ad-hoc changes in het weer of gebruik, maar het voorspelde visuele plan is dan weer traag tot die update. Eerste 6 dagen need mijn ai helemaal niks meer trouwens.

6 dagen handmatig je batterij aansturen is toch echt wel wat gedoe 😑

• Marcel1974
  • Registratie: Februari 2026
stanman23 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:58:
[...]

Ik heb sinds 2 maanden VPP sturing van Next en dit lijkt prima (veel beter dan Frank) te werken en renderen.

Sinds kort hebben ze eindelijk een goed werkende app met actueel resultaten overzicht, ook dat bevalt goed. Gewoon per dag het resultaat en geen rare onnavolgbare posten zoals EPEX correctie en achteraf een kortingsfactuur.

[ Voor 9% gewijzigd door Marcel1974 op 05-06-2026 08:09 ]

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:36
RobSig schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:41:
[Afbeelding]
Ik heb exact hetzelfde. Ook Zonneplan? Op 1 uur inteval?

BP on the move!!!

• duoruvis
Bas Post schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:23:
[...]

Ik heb exact hetzelfde. Ook Zonneplan? Op 1 uur inteval?
@Bas Post Ja, Zonneplan. En jouw vraag komt op het juiste moment, na 3 dagen meten is het antwoord helder:

Sigen AI en DA15 of DA60 bij Zonneplan, maakt het uit?

Na 3 dagen meten met twee identieke Sigenergy systemen op hetzelfde ZP contract, Duoruvis op DA15, Buren op DA60, is de conclusie helder.

De theorie
ZP verrekent op basis van uurgemiddelden (DA60 structuur). DA15 optimaliseert op kwartierdata die ZP wegmiddelt, een structurele mismatch in beide richtingen: AI15 koopt en verkoopt op kwartierprijs, ZP verrekent het uurgemiddelde. DA60 sluit hier naadloos op aan.

De data
DagDuo DA15 W/VBuren DA60 W/VVerschil
1 juni€4,59€6,38€1,79 Buren
2 juni€0,61€0,77€0,16 Buren
3 juni€1,22€1,33€0,11 Buren
Totaal€6,42€8,48€2,06 Buren
Conclusie
ZP in combinatie met Sigenergy DA60 tarieven geeft een consistent patroon over 3 dagen.

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:36
duoruvis schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:47:
[...]

@Bas Post Ja, Zonneplan. En jouw vraag komt op het juiste moment, na 3 dagen meten is het antwoord helder:

Sigen AI en DA15 of DA60 bij Zonneplan, maakt het uit?

Na 3 dagen meten met twee identieke Sigenergy systemen op hetzelfde ZP contract, Duoruvis op DA15, Buren op DA60, is de conclusie helder.

De theorie
ZP verrekent op basis van uurgemiddelden (DA60 structuur). DA15 optimaliseert op kwartierdata die ZP wegmiddelt, een structurele mismatch in beide richtingen: AI15 koopt en verkoopt op kwartierprijs, ZP verrekent het uurgemiddelde. DA60 sluit hier naadloos op aan.

De data
DagDuo DA15 W/VBuren DA60 W/VVerschil
1 juni€4,59€6,38€1,79 Buren
2 juni€0,61€0,77€0,16 Buren
3 juni€1,22€1,33€0,11 Buren
Totaal€6,42€8,48€2,06 Buren
Conclusie
ZP in combinatie met Sigenergy DA60 tarieven geeft een consistent patroon over 3 dagen.
Hele mooie, fijne test en conclusie! Bedankt hiervoor. ZP+DA60 is the way to go.

BP on the move!!!

• Bschnitz
Bas Post schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:22:
[...]

Hele mooie, fijne test en conclusie! Bedankt hiervoor. ZP+DA60 is the way to go.
Yes en no.

60 is echt goed voor stabiel weer. Heeft ook mijn voorkeur. Ik werd gek van het gejojo van de unit.

Maar tijdens instabiliteit lijkt 15 meer op te leveren.

Maar dan moet je dus ook een 15 contract hebben....

Maar uiteindelijk is het echt een klein financieel verschil, naar mijn meening verwaarloosbaar.

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:40
Bschnitz schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:52:
[...]

Zo erg niet binnenkort dat ik een ander merk heb genomen die ook zelf dingen zou moeten kunnen doen.
Welke heb je aangeschaft?

Ik wil graag overtollige zonnestroom kunnen laden naar de auto (‘s). Maar ook gebruik kunnen maken van de ERE subsidies en dynamisch laden via Tibber.

• djrednas
Bschnitz schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:28:
[...]

Yes en no.

60 is echt goed voor stabiel weer. Heeft ook mijn voorkeur. Ik werd gek van het gejojo van de unit.

Maar tijdens instabiliteit lijkt 15 meer op te leveren.

Maar dan moet je dus ook een 15 contract hebben....

Maar uiteindelijk is het echt een klein financieel verschil, naar mijn meening verwaarloosbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56JDU_JyfwpGmiI7RNToMiA1vJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ZV8sxtXM0j02MaEadfbkT6s.png?f=fotoalbum_large Mooi zichtbaar vandaag :)
Hij ontlaadt op de pieken, en bij een dipje stopt hij even.

Nu is het verschil vandaag niet enorm, maar soms zit er een verschil in van 15 cent binnen een uur. Dan is het t wel waard.

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Bschnitz
Noxa schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:36:
[...]

Welke heb je aangeschaft?

Ik wil graag overtollige zonnestroom kunnen laden naar de auto (‘s). Maar ook gebruik kunnen maken van de ERE subsidies en dynamisch laden via Tibber.
Het is nieuw en er is vrij weinig over bekend, ik hoop hem over 1-3 weken geïnstalleerd te hebben.

Gaat om een Volt Time One bussines. Heeft eigen internet via 4G, dat is voor mij een eis en MID. Ook kan deze dynamische fase belasting aan, wat op goedkoper opties vaak mist of fout wordt ingevuld.

Ik weet niet of dat iets is voor jou, met een P1 van tibber kan je wellicht beter een eeasee max nemen ofzo, die werken samen dacht ik.

Sturing voor de Volt Time zou moeten gaan via plugchoice en ERE ga ik doen via Joulu. Alles automatisch gekoppeld.

Met de juiste licentie kan hij dus "slim" laden op tarieven, zeggen ze op de website. Dus hetzelfde als de AI eigenlijk doet van Sigen. Ook zon overschot zou moeten werken, dus ik zou eventueel ook via accu teruglevering kunnen laden, dat zou hij als zon zien.

De loadbalancer gaat via Sparky P1, deze test ik al 2 jaar. Fase belasting doen ze dus op die manier. Dat werkt goed.

De Sigen zet ik op max 18A, waardoor er eigenlijk altijd geladen zou moeten kunnen worden, je wilt 6A per fase voor je laadpaal als minimum. 1A reserve voor powerspikes over, zodat die niet aan/uit schiet. Later ga ik dan 18.5A proberen en dan 19A, in theorie moet 19A werken, als timpel zijn ovens zo strak kan afstellen dan moet een laadpaal op 11kW ook werken ivm micro spikes.

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11:24
Bschnitz schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:12:
[...]

Het is nieuw en er is vrij weinig over bekend, ik hoop hem over 1-3 weken geïnstalleerd te hebben.

Gaat om een Volt Time One bussines. Heeft eigen internet via 4G, dat is voor mij een eis en MID. Ook kan deze dynamische fase belasting aan, wat op goedkoper opties vaak mist of fout wordt ingevuld.

Ik weet niet of dat iets is voor jou, met een P1 van tibber kan je wellicht beter een eeasee max nemen ofzo, die werken samen dacht ik.

Sturing voor de Volt Time zou moeten gaan via plugchoice en ERE ga ik doen via Joulu. Alles automatisch gekoppeld.

Met de juiste licentie kan hij dus "slim" laden op tarieven, zeggen ze op de website. Dus hetzelfde als de AI eigenlijk doet van Sigen. Ook zon overschot zou moeten werken, dus ik zou eventueel ook via accu teruglevering kunnen laden, dat zou hij als zon zien.

De loadbalancer gaat via Sparky P1, deze test ik al 2 jaar. Fase belasting doen ze dus op die manier. Dat werkt goed.

De Sigen zet ik op max 18A, waardoor er eigenlijk altijd geladen zou moeten kunnen worden, je wilt 6A per fase voor je laadpaal als minimum. 1A reserve voor powerspikes over, zodat die niet aan/uit schiet. Later ga ik dan 18.5A proberen en dan 19A, in theorie moet 19A werken, als timpel zijn ovens zo strak kan afstellen dan moet een laadpaal op 11kW ook werken ivm micro spikes.
Die Sparky leek me interessant, maar een koppeling naar een laadpaal zou wel eens onder een abo kunnen gaan vallen van €6 per maand lees ik.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• Bschnitz
kliffen schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:41:
[...]

Die Sparky leek me interessant, maar een koppeling naar een laadpaal zou wel eens onder een abo kunnen gaan vallen van €6 per maand lees ik.
Dat is als je hem wilt sturen via hun ja, Volt Time gebruikt alleen hun fase meter als loadbalancer functie en deze blijft gratis. Die werkt dus op 1s basis ;) wat veel beter is dan bij andere concurrenten.

Volt Time wordt als partner gekoppeld en dat blijft werken, zonder abonnement.

Dus niks aan de hand zolang je niets laat doen door de sparky zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82yAGjcoYo4GXPrniHAGpfrn0nY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LYMTBgtAFB1LZXZM2zgPz1DP.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de sparky al aan een fake laadpaal gekoppeld in plugchoice om wat dingen te testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHfcsUNV_Vh5HQmLo_mN5s8Y2Qw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lsTNn9HXRb2ojku2RGAEWvxg.png?f=fotoalbum_large

• kliffen
@Bschnitz wat kost die laadpaal?

• hatex
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:54
Hi ,nog een repost :

Wil graag mijn Fisker Ocean proberen voor V2H , heb er drie met verschillende software.
De V2L functie werkt alvast....
Op de site van Sigen staat dat t zou moeten werken , maar kan afhangen van de firmware van de auto.

Er zijn er meer die t gelukt is , Ambibox / Latinki lijkt ook te werken.

Wie in de omgeving Rotterdam staat daar open voor ?

• Bschnitz
1.1K losse unit met slimme licentie voor plugchoice solar en dynamisch laden. (Hij kan in principe 22kW en heeft ISO voor V2G etc., het is gewoon een uitgebreide paal, 10 jaar gratis internet)

+- 2K in totaal met installatie en paal, dat is gewoon duur. Die palen zijn altijd duur, ik heb daar geen muur, dus kan niet anders.

• kliffen
Bschnitz schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:12:
[...]

Ik ben iets vergelijkbaars van plan. Om te voorkomen dat ik de Sigen permanent moet knijpen op 18A ga ik de laadpaal direct vanaf de grid voeden en gebruik ik op de hoofdaansluiting een sigen sensor ipv de sensor in de gateway. Ik wil de lader voorrang geven en stel de sigen daarom in op max 24A en de lader op 25A voor de loadbalancing.

• Bschnitz
kliffen schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:16:
[...]

Ik ben iets vergelijkbaars van plan. Om te voorkomen dat ik de Sigen permanent moet knijpen op 18A ga ik de laadpaal direct vanaf de grid voeden en gebruik ik op de hoofdaansluiting een sigen sensor ipv de sensor in de gateway. Ik wil de lader voorrang geven en stel de sigen daarom in op max 24A en de lader op 25A voor de loadbalancing.
Dat kan idd ook, zo heb ik er nog niet over nagedacht.

• djrednas
kliffen schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:16:
[...]

Wat is het verschil tussen de laadpaal aansluiten op de gateway, en limiteren op 25A en sigenergy op 24A, en wat jij beschrijft met een losse meter?
Ik heb zelf de laadpaal op de backup poort zitten, load balancing van laadpaal op de P1 meter, max vermogen laadpaal op 25A nu (welke ik op 23 zet als ik sigenergy voorrang wil geven) en sigenergy op 24A.

Pagina: 1 ... 67 68 Laatste