Ziet er goed uit wat heeft het op geleverd als ik mag vragen?duoruvis schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:25:
[...]
Geen problemen hier, noch bij mijn buren met identieke setup. Wij draaien beiden op Max Profit, Buy +13,567 / Sell +11,06. Bijgaand de SOC van vandaag (werkelijk t/m ~17:00), planning voor morgen ziet er normaal uit.\
[Afbeelding]
Deze week (25–31 mei, Tibber w/v t/m 29/5 bekend) €18,93 netto opbrengst, Buren €19,63. Beiden op Max Profit, DA15. Piekdag was donderdag 28/5 met DA-pieken rond 60 ct, goed voor ~€6 winst op die dag.Roetgerink schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:41:
[...]
Ziet er goed uit wat heeft het op geleverd als ik mag vragen?
De tarieven (B+13,567 / S+11,06) leveren op zichzelf geen extra winst op, ze zorgen ervoor dat de Sigen-AI vrijwel exact dezelfde aan- en verkoopprijzen ziet als Tibber hanteert. Zo verlies je geen centjes door een tariefonnauwkeurigheid.
Per 1 juni stappen wij over naar Zonneplan. De bijbehorende tarieven worden dan B+13,085 / S+10,582. We gaan ook testen of DA15 of DA60 beter presteert bij Zonneplan.
Het enige verschil dat ik heb gemerkt is dat hij nu ineens met 25.2kw kan laden ipv 22.8kw wat hij altijd deed.
[ Voor 63% gewijzigd door timpel_800 op 30-05-2026 20:01 ]
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Ter nuancering: wij draaien op een 8 kWh batterij. Voor een 32 kWh setup is de W/V-factor ruwweg 4x, wat heeft het jullie deze week opgeleverd, als ik mag vragen? 😊duoruvis schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:09:
[...]
Deze week (25–31 mei, Tibber w/v t/m 29/5 bekend) €18,93 netto opbrengst, Buren €19,63. Beiden op Max Profit, DA15. Piekdag was donderdag 28/5 met DA-pieken rond 60 ct, goed voor ~€6 winst op die dag.
De tarieven (B+13,567 / S+11,06) leveren op zichzelf geen extra winst op, ze zorgen ervoor dat de Sigen-AI vrijwel exact dezelfde aan- en verkoopprijzen ziet als Tibber hanteert. Zo verlies je geen centjes door een tariefonnauwkeurigheid.
Per 1 juni stappen wij over naar Zonneplan. De bijbehorende tarieven worden dan B+13,085 / S+10,582. We gaan ook testen of DA15 of DA60 beter presteert bij Zonneplan.
[Afbeelding]
Tot nu toe, hij dondert de boel nog leeg, € 60,00 opgebracht.duoruvis schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:13:
[...]
Ter nuancering: wij draaien op een 8 kWh batterij. Voor een 32 kWh setup is de W/V-factor ruwweg 4x, wat heeft het jullie deze week opgeleverd, als ik mag vragen? 😊
A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh.
Zetten julie hem dan op uurprijzen?duoruvis schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:09:
[...]
Deze week (25–31 mei, Tibber w/v t/m 29/5 bekend) €18,93 netto opbrengst, Buren €19,63. Beiden op Max Profit, DA15. Piekdag was donderdag 28/5 met DA-pieken rond 60 ct, goed voor ~€6 winst op die dag.
De tarieven (B+13,567 / S+11,06) leveren op zichzelf geen extra winst op, ze zorgen ervoor dat de Sigen-AI vrijwel exact dezelfde aan- en verkoopprijzen ziet als Tibber hanteert. Zo verlies je geen centjes door een tariefonnauwkeurigheid.
Per 1 juni stappen wij over naar Zonneplan. De bijbehorende tarieven worden dan B+13,085 / S+10,582. We gaan ook testen of DA15 of DA60 beter presteert bij Zonneplan.
[Afbeelding]
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,
Hebben jij dat ook dat het weer icoon top left niet altijd accuraat is ? Hartstikke zonnig hier
De locatie is juist ingesteld . Zou dat ook impact hebben op de beslissingen die de AI neemt ? Die zet ik donderdag aan omdat dat mijn dynamisch contract ingaat
De locatie is juist ingesteld . Zou dat ook impact hebben op de beslissingen die de AI neemt ? Die zet ik donderdag aan omdat dat mijn dynamisch contract ingaat
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ha, €60 van maandag t/m zaterdagavond, dat is precies de factor ~4 bevestigd! 👍RobSig schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:45:
[...]
Tot nu toe, hij dondert de boel nog leeg, € 60,00 opgebracht.
€ 62,13 om precies te zijn. Maar dan wel weer in AI balanced, *1,21 + 0,1422 koop en zelfde voor verkoop, Zonneplan, uurprijzen.duoruvis schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:14:
[...]
Ha, €60 van maandag t/m zaterdagavond, dat is precies de factor ~4 bevestigd! 👍
[ Voor 16% gewijzigd door RobSig op 31-05-2026 10:02 ]
A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh.
Kan je beter nu al aanzetten zodat die kan leren, is die wel effe zoet mee.backupdevice schreef op zondag 31 mei 2026 @ 08:52:
Hebben jij dat ook dat het weer icoon top left niet altijd accuraat is ? Hartstikke zonnig hier
De locatie is juist ingesteld . Zou dat ook impact hebben op de beslissingen die de AI neemt ? Die zet ik donderdag aan omdat dat mijn dynamisch contract ingaat
[Afbeelding]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Maar gaat hij dan niet per abuis verkopen en aankopen ? Of zet ik dan mijn huidige tarieven er in en die wijzigen as donderdag?Bschnitz schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:52:
[...]
Kan je beter nu al aanzetten zodat die kan leren, is die wel effe zoet mee.
[ Voor 12% gewijzigd door backupdevice op 31-05-2026 10:08 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Gaat sowieso eerst 2 dagen in dezelfde modus als je nu bent. Je zet gewoon alles erin en zet het aan. Geen drama voor die paar dagen, je kan dan eventueel 0kW zetten als grid import. Dan kan die sowieso niets inkopen. Zelfde met export als je zo bang bent voor de verkoop. Maar dan kan die sowieso effe je verbruik leren.backupdevice schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:07:
[...]
Maar gaat hij dan niet per abuis verkopen en aankopen ? Of zet ik dan mijn huidige tarieven er in en die wijzigen as donderdag?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Hier nog geen opbrengst, eind deze week moet ik de knoop door hakken en ga ik bestellen.duoruvis schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:13:
[...]
Ter nuancering: wij draaien op een 8 kWh batterij. Voor een 32 kWh setup is de W/V-factor ruwweg 4x, wat heeft het jullie deze week opgeleverd, als ik mag vragen? 😊
Hier 36kWh batterij/17kW omvormer. Opbrengst ook iets boven de 60 euro en met verkoop gisteravond erbij 69€. Maar dit hangt natuurlijk ook sterk af van je eigen verbruik en of je verkoopt vanuit PV overschot of ingekochte stroom.duoruvis schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:13:
[...]
Ter nuancering: wij draaien op een 8 kWh batterij. Voor een 32 kWh setup is de W/V-factor ruwweg 4x, wat heeft het jullie deze week opgeleverd, als ik mag vragen? 😊
Afgelopen week (tot precies nu) is PV opwek 223kWh. Hiervan heb ik 134kWh zelf gebruikt (105 voor huis en 29 voor de auto). Dus 89kWh PV overschot verkocht.
Er is 190kWh vanuit de grid gekocht en totaal 270kWh verkocht. Dat verschil komt dus ongeveer overeen met mijn PV overschot (rest is wat afrondingsverschil en ik denk omvormverlies).
Hier met Zonneplan en 32 kWh / 17 kW setup, € 50,76 winst met AI balanced.duoruvis schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:13:
[...]
Ter nuancering: wij draaien op een 8 kWh batterij. Voor een 32 kWh setup is de W/V-factor ruwweg 4x, wat heeft het jullie deze week opgeleverd, als ik mag vragen? 😊
In totaal 64,2 kWh import (€ 9,89) en 166,7 (- € 60,65) kWh Export. Deze week 75,8 kWh de EV in gegaan voor in totaal € 13,87.
Edit: Buy 1,21*Price + 13,08, Sell 1,21*Price + 12
[ Voor 5% gewijzigd door ArPi75 op 31-05-2026 11:50 ]
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Alles er in zetten . Daarmee bedoel je de aankomende tarieven ? Of de huidige “vaste” tarievenBschnitz schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:35:
[...]
Gaat sowieso eerst 2 dagen in dezelfde modus als je nu bent. Je zet gewoon alles erin en zet het aan. Geen drama voor die paar dagen, je kan dan eventueel 0kW zetten als grid import. Dan kan die sowieso niets inkopen. Zelfde met export als je zo bang bent voor de verkoop. Maar dan kan die sowieso effe je verbruik leren.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
De dynamische. Vaste tarieven zijn zinloos.backupdevice schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:03:
[...]
Alles er in zetten . Daarmee bedoel je de aankomende tarieven ? Of de huidige “vaste” tarieven
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Dat haal ik hier niet....
Mei: 654,3 kWh ingekocht voor € 72,34 en 695,5 kWh export voor € -222,57.
Totaal -€ 150,23
Ik heb daarnaast 355 kWh in de EV gestopt, dus daarom relatief hoge import en ook wat lagere export.
PV opbrengst over deze maand was 1181 kWh.
Dat maakt een maandverbruik van 654,3 + 1181 - 695,5 = 1139,8 kWh.
Over 2 weken wordt er aan de Noordoost kant op de woning nog 16x 440Wp gelegd. Dan ligt het huis wel ongeveer vol met dan 47 panelen die dan naar schatting ongeveer 11-12 kWp op gaan leveren op gunstige momenten. Dan zal de import/export nog wel wat gaan verschuiven...
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
27kW? Hoe groot is je thuisbatterij dan? Of bedoel je 27 kWh?Fchart schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:51:
[...]
Hier Max profit/ 27,11Kw netto batterij;
[Afbeelding]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik zie ze liever met 13 ct in de middag en 52ct verkoop 😁
Hier mijn staatje van mei.
[ Voor 11% gewijzigd door timpel_800 op 31-05-2026 18:06 ]
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Extra voordeel van deze correctie: vanaf 1 juni heb ik een Zonneplan contract met zonnebonus (07:00–22:00). Screen 3 laat zien dat de resterende ontlading plaatsvindt na 07:00 op 1 juni, daarmee valt die volledig binnen de bonusperiode.
😬timpel_800 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:05:
[...]Ik zie ze liever met 13 ct in de middag en 52ct verkoop
A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh.
Interessant om te zien dat jullie met AI Balanced draaien op ZP. Ben benieuwd wat jullie AI prognose voor vandaag (31 mei) en morgen (1 juni) toont? Specifiek: ziet de AI één piek op 31 mei of twee pieken op 1 juni?ArPi75 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:45:
[...]
Hier met Zonneplan en 32 kWh / 17 kW setup, € 50,76 winst met AI balanced.
In totaal 64,2 kWh import (€ 9,89) en 166,7 (- € 60,65) kWh Export. Deze week 75,8 kWh de EV in gegaan voor in totaal € 13,87.
Edit: Buy 1,21*Price + 13,08, Sell 1,21*Price + 12
Maar gaat hij dan niet verkeerde dingen doen qua inkoop en verkoop?
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Niet als je grid import en export tijdelijk op 0kW snelheid zet zoals ik al zei. Dan kan je ai letterlijk niets doen qua handel.backupdevice schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:42:
[...]
Maar gaat hij dan niet verkeerde dingen doen qua inkoop en verkoop?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Ik heb gisteren het systeem weer op max profit gezet, maar gisteravond weer direct zelf ingegrepen. Systeem wilde vanaf 22u tot vanochtend 6u stroom inkopen van het net tegen een gemiddeld tarief van 28,9 cent per kWh. Dit om dan om 6u vanochtend alles te kunnen verkopen tegen 32,4 cent.duoruvis schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:17:
[...]
Interessant om te zien dat jullie met AI Balanced draaien op ZP. Ben benieuwd wat jullie AI prognose voor vandaag (31 mei) en morgen (1 juni) toont? Specifiek: ziet de AI één piek op 31 mei of twee pieken op 1 juni?
Heb nu handmatig zelfverbruik ingesteld tot vanochtend 6uur. Resultaat, om 6uur was de accu nog 80% gevuld (ipv 100) en dat heeft mij dan ongeveer € 1,86 aan inkoop bespaard.
Had ik diezelfde 20% om 6:00 uur verkocht dan zou dat € 2,09 opgeleverd hebben. Ofwel een verschil van € 0,23 die ik nu minder overgehouden heb.
Strikt genomen heeft de AI gelijk dat het meer opbrengt, maar mijn gevoel zegt dat het zonde is om in de nacht relatief duur in te kopen terwijl de accu nog vol zit....(en dan slechts 23 cent meer over te houden).
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Ik sta ook al weer een tijdje op max profit en gaat goed. Heeft vanaf 6u leeg verkocht en gaat in de middag weer vullen. Buy&sell zijn bij mij gelijk.
Systeem zal zich bij jou denk ik even opnieuw moeten aanpassen aan je wijziging.
Systeem zal zich bij jou denk ik even opnieuw moeten aanpassen aan je wijziging.
Nee, dit gebeurde in het verleden ook al en is toen voor mij reden geweest om naar AI Balanced over te schakelen. En zoals gezegd, strikt genomen klopt het natuurlijk dat het beter was om de accu vol te laten en pas vanochtend alles te verkopen en dan 23 cent meer over te houden (max profit klopt dan ook wel)....JPS schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:47:
Ik sta ook al weer een tijdje op max profit en gaat goed. Heeft vanaf 6u leeg verkocht en gaat in de middag weer vullen. Buy&sell zijn bij mij gelijk.
Systeem zal zich bij jou denk ik even opnieuw moeten aanpassen aan je wijziging.
Enfin, ik zal het eens een tijdje aankijken en laten gaan. Als het niet past bij mijn gevoel, dan kan ik altijd weer naar Balanced terug.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
De DA15 tabel van vandaag (1 juni) illustreert het gedrag dat jullie gisteren beschrijven. Rond 20:00 en 21:45 zitten kleine dalen (~5-6 ct verschil met het volgende kwartier) die de AI gebruikt voor micro-arbitrage. In de tabel van gisteren waren die verschillen minder uitgesproken, maar het principe is hetzelfde: Max Profit rekent dit mee, vandaar dat het systeem soms keuzes maakt die op het eerste gezicht niet logisch lijken, maar strikt genomen wel correct zijn.ArPi75 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:27:
[...]
Nee, dit gebeurde in het verleden ook al en is toen voor mij reden geweest om naar AI Balanced over te schakelen. En zoals gezegd, strikt genomen klopt het natuurlijk dat het beter was om de accu vol te laten en pas vanochtend alles te verkopen en dan 23 cent meer over te houden (max profit klopt dan ook wel)....
Enfin, ik zal het eens een tijdje aankijken en laten gaan. Als het niet past bij mijn gevoel, dan kan ik altijd weer naar Balanced terug.
Mwah laat hem wel gewoon zijn ding doen . Bedankt voor je supportBschnitz schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:47:
[...]
Niet als je grid import en export tijdelijk op 0kW snelheid zet zoals ik al zei. Dan kan je ai letterlijk niets doen qua handel.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
@ArPi75 Ik was ook wat hardleers maar twijfel inmiddels niet meer aan AI gedrag. Of hij nu op Max profit of op balanced of zelfs zelfconsumptie staat, als de parameters goed staan werkt het m.i. 99% optimaal.
A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh.
Eens. Afgelopen tijd nog wat getest met Max Profit of Balanced maar voor mijn gevoel krijg ik het beste gedrag op Balanced en dit gaat afgelopen tijd iedere dag goed. Ik laat hem daar op staan en heb slaapstand in deze tijd van 't jaar uitstaan. Werkt perfect, erg blij mee!RobSig schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:35:
@ArPi75 Ik was ook wat hardleers maar twijfel inmiddels niet meer aan AI gedrag. Of hij nu op Max profit of op balanced of zelfs zelfconsumptie staat, als de parameters goed staan werkt het m.i. 99% optimaal.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra
Wat zijn op dit moment de parameters die goed presteren met Zonneplan?
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Off-topic: In de "buren whatsapp" inmiddels meerdere mensen die defecte apparaten hebben door het vreemde voorval. Oa somfy rolluiken die op een bepaalde fase zaten die nu defect zijn. Wat er ook gespeeld heeft, het was vage shitdaemonix schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:48:
[...]
Toch even terug komen op die zekering in de laadpaal... Hoe kan die er uit vliegen als er geen auto aangesloten is? Hoe kan die er uit vliegen als er wel een auto aangesloten is? Lijkt me toch een probleem in de laadpaal dat de root cause van het event is.
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Klinkt als een zwevende nul ergens.
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Intussen is de app van Next up to date en zijn de resultaten zichtbaar.daemonix schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 23:35:
[...]
Nadeel van Nextenergy is dat je geen idee van de stand van zaken gedurende het jaar hebt, Je betaalt een (veel te) hoog voorschot en je hoopt dat ze aan het einde van de rit nog bestaan. Dan heeft ZP en Tibber veel betere voorwaarden. Ben je daarvan bewust...
Voorschot hebben ze op € 1,- per maand staan.
Ik laat hun de VPP aansturing doen van mijn 36Kwh/12Kw set met instelling zelfconsumptie + handel (handelsprofiel laag).
Zie de printscreen voor het resultaat, netto 180Kw verbruik en een opbrengst van € 275,- (Als je de energiebelasting en eigen verbruik meerekent is het ruim € 300,-)
[ Voor 3% gewijzigd door Marcel1974 op 01-06-2026 16:49 ]
Heeft even mogen duren maar zie hierboven voor actuele inzichten.Bschnitz schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 07:17:
[...]
Hoe bedoel je geen "idee van de stand van zaken"? Omdat je een vast voorschot hebt ofzo?
Ze hebben toch ook een app en een P1 meter, zou geen issue moeten zijn.
Financiële situatie kan ik helemaal niets over vinden dat hier iets aan de hand zou moeten zijn, alleen bij ANWB weet ik dat er issues zijn.
Is er iemand hier bij next die wat uitleg kan geven, hoe het werkt en wat je maandelijks betaald?
Bschnitz in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"backupdevice schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:46:
Wat zijn op dit moment de parameters die goed presteren met Zonneplan?
Zelf heb ik Inkoop en Verkoop gelijk
[ Voor 6% gewijzigd door Bas Post op 01-06-2026 14:38 ]
BP on the move!!!
Ik ook. Ik laat AI zijn werk doen zonder beïnvloeding.Bas Post schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:36:
[...]
Bschnitz in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"
Zelf heb ik Inkoop en Verkoop gelijk
A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh.
Ik heb aan voorstel gekregen van Kia Nederland om mee te doen aan een pilot V2G met de Kia EV9. Ik ben ze al een jaar aan het lastigvallen omdat ik de EVDC graag wil gebruiken voor het bidierctioneel laden.
Dus ik helemaal blij dat ik 1 van de eigenaren ben die mee mag doen.... blijkt één van de voorwaarden te zijn dat je géén thuisbatterij hebt
Daarnaast installeren zij een tijdelijke V2G laadpaal die ook weer wordt verwijderd na gebruik.
Nu wordt er 6 maanden aan laadkosten vergoed, dus ik ben best in staat om dan even de accu tijdelijk uit te schakelen, echter lees ik dat na 3 maanden (90 dagen) de Safe Operation Mode van de Sigenstor wordt ingeschakeld en dit impact heeft op je garantie. Is er iemand op het forum die voor zo'n lange tijd de Sigenstor losgekoppeld had?
Andere keus kan zijn om de batterij van de AI af te halen en zelf gecontroleerd te laden en ontladen paar keer per maand, maar ik weet niet of dat wordt geaccepteerd.
Ik hoop gewoon stiekem dat door de pilot de V2X functie wordt geactiveerd van de Kia en ik dan de functie kan gebruiken op de Sigenergy EVDC lader, ook na de pilot.
Dus ik helemaal blij dat ik 1 van de eigenaren ben die mee mag doen.... blijkt één van de voorwaarden te zijn dat je géén thuisbatterij hebt
Nu wordt er 6 maanden aan laadkosten vergoed, dus ik ben best in staat om dan even de accu tijdelijk uit te schakelen, echter lees ik dat na 3 maanden (90 dagen) de Safe Operation Mode van de Sigenstor wordt ingeschakeld en dit impact heeft op je garantie. Is er iemand op het forum die voor zo'n lange tijd de Sigenstor losgekoppeld had?
Andere keus kan zijn om de batterij van de AI af te halen en zelf gecontroleerd te laden en ontladen paar keer per maand, maar ik weet niet of dat wordt geaccepteerd.
Ik hoop gewoon stiekem dat door de pilot de V2X functie wordt geactiveerd van de Kia en ik dan de functie kan gebruiken op de Sigenergy EVDC lader, ook na de pilot.
SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up
Voel mij echt een n00b maar als ik deze invoer krijg ik de waarde tussen haakjes, en ben die mijnheer is dat niet zo.... mis ik ietsBas Post schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:36:
[...]
Bschnitz in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"
Zelf heb ik Inkoop en Verkoop gelijk
Ik heb 1.21 * (price +13 ) staan .
[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 01-06-2026 15:16 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Klopt zo, app update maakt het soms wat anders.backupdevice schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:14:
[...]
Voel mij echt een n00b maar als ik deze invoer krijg ik de waarde tussen haakjes, en ben die mijnheer is dat niet zo.... mis ik iets
Ik heb 1.21 * (price +13 ) staan .
1 = kaal
21 = btw
13 = belasting+kosten provider
Dus klopt zo.
Ik zelf doe 10c bij verkoop ipv 13c zodat die iets minder snel gaat verkopen. Dat is een keuze.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Zelfde als met stellantis, dus nee. Auto leveranciers willen in controle blijven, vaak moet je zelfs een energy leverancier verplicht doen xDEB W schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:04:
Ik heb aan voorstel gekregen van Kia Nederland om mee te doen aan een pilot V2G met de Kia EV9. Ik ben ze al een jaar aan het lastigvallen omdat ik de EVDC graag wil gebruiken voor het bidierctioneel laden.
Dus ik helemaal blij dat ik 1 van de eigenaren ben die mee mag doen.... blijkt één van de voorwaarden te zijn dat je géén thuisbatterij hebtDaarnaast installeren zij een tijdelijke V2G laadpaal die ook weer wordt verwijderd na gebruik.
Nu wordt er 6 maanden aan laadkosten vergoed, dus ik ben best in staat om dan even de accu tijdelijk uit te schakelen, echter lees ik dat na 3 maanden (90 dagen) de Safe Operation Mode van de Sigenstor wordt ingeschakeld en dit impact heeft op je garantie. Is er iemand op het forum die voor zo'n lange tijd de Sigenstor losgekoppeld had?
Andere keus kan zijn om de batterij van de AI af te halen en zelf gecontroleerd te laden en ontladen paar keer per maand, maar ik weet niet of dat wordt geaccepteerd.
Ik hoop gewoon stiekem dat door de pilot de V2X functie wordt geactiveerd van de Kia en ik dan de functie kan gebruiken op de Sigenergy EVDC lader, ook na de pilot.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
98*&@*&^ wat vreselijk.EB W schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:04:
Ik heb aan voorstel gekregen van Kia Nederland om mee te doen aan een pilot V2G met de Kia EV9. Ik ben ze al een jaar aan het lastigvallen omdat ik de EVDC graag wil gebruiken voor het bidierctioneel laden.
Dus ik helemaal blij dat ik 1 van de eigenaren ben die mee mag doen.... blijkt één van de voorwaarden te zijn dat je géén thuisbatterij hebtDaarnaast installeren zij een tijdelijke V2G laadpaal die ook weer wordt verwijderd na gebruik.
Nu wordt er 6 maanden aan laadkosten vergoed, dus ik ben best in staat om dan even de accu tijdelijk uit te schakelen, echter lees ik dat na 3 maanden (90 dagen) de Safe Operation Mode van de Sigenstor wordt ingeschakeld en dit impact heeft op je garantie. Is er iemand op het forum die voor zo'n lange tijd de Sigenstor losgekoppeld had?
Andere keus kan zijn om de batterij van de AI af te halen en zelf gecontroleerd te laden en ontladen paar keer per maand, maar ik weet niet of dat wordt geaccepteerd.
Ik hoop gewoon stiekem dat door de pilot de V2X functie wordt geactiveerd van de Kia en ik dan de functie kan gebruiken op de Sigenergy EVDC lader, ook na de pilot.
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Is er iemand die in omgeving Rotterdam een SIgenstor v2X dc heeft staan waar ik kan proberen of mijn auto kan terugleveren ?
[ Voor 4% gewijzigd door hatex op 01-06-2026 17:14 ]
Ik heb een DC lader in Hellevoetsluis staan.
3x9.04=netto capaciteit. In de volksmond wordt 10 gemeld, maar dat is het niet.Pr088 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:00:
[...]
27kW? Hoe groot is je thuisbatterij dan? Of bedoel je 27 kWh?
Dat was helder, er werd alleen gewezen op het feit dat kW en kWh wat anders isFchart schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 06:48:
[...]
3x9.04=netto capaciteit. In de volksmond wordt 10 gemeld, maar dat is het niet.
KWh is van opslag, kW is vermogen.
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Weet niet of andere mensen hier ook al 3.6 hebben als app, maar ik heb geen gekke dingen kunnen vinden. Beter leesbaar.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Precies. En bij mijn weten bestaan 27kW omvormers van Sigenergy Sigenstor niet.djrednas schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 06:58:
[...]
Dat was helder, er werd alleen gewezen op het feit dat kW en kWh wat anders is![]()
KWh is van opslag, kW is vermogen.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Het 25kW model kan 27kW leverenPr088 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:49:
[...]
Precies. En bij mijn weten bestaan 27kW omvormers van Sigenergy Sigenstor niet.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Klein ezelsbruggetje: kWh = hoeveelheiddjrednas schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 06:58:
[...]
Dat was helder, er werd alleen gewezen op het feit dat kW en kWh wat anders is![]()
KWh is van opslag, kW is vermogen.
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Yea, die zou ik dus sowieso nooit binnen willen. Die moet gewoon buiten. kreng is gewoon insane.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Ik heb de EC20 en die heeft 32 kW DC vermogen, op een mooie zonnige dag trek ik wel eens 30 kW eruit, dat gebeurt als de DC lader (max 25kW) en de batterijen geladen worden. Maar vaak komt het niet voor omdat de batterijen in de ochtend alweer vol zijn en de auto vaak pas in de middag geladen wordt. Maar als het gebeurt, dan staan ze samen te jubelen en gilt de EC van de warmte.....de ventilatoren proberen de boel koel te houden en de temperatuur van de EC loopt dan op tot net geen 60 graden. En ja ze staan bij mij buiten onder de carportBschnitz schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:46:
[...]
Yea, die zou ik dus sowieso nooit binnen willen. Die moet gewoon buiten. kreng is gewoon insane.
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Ah zo, ff snel getypt en niet opgelet.djrednas schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 06:58:
[...]
Dat was helder, er werd alleen gewezen op het feit dat kW en kWh wat anders is![]()
KWh is van opslag, kW is vermogen.
Mede met dank aan dit forum, is de kogel hier ook door de kerk. Begin volgende maand 27kwh accu met 17kw omvormer en een gateway.
1 vraag kom ik niet uit: ik laad circa 300 kWh per week in een zakelijke auto. Hiervoor mag ik 25 cent declareren bij de baas. Wat is nu slim? De laadpaal opnemen in het sigen circuit of volledig los koppelen? Wat doen jullie?
Het is een zaptec 1 die ik hooguit op “laden in goedkope uren” kan instellen of met minimaal vermogen. Ik kom thuis tussen 17 en 18 uur, dus panelen is minimaal.
Mijn idee is nu om de laadpaal wel op te nemen in het circuit en dan door de week minimaal laden. Vrijdagavond lege accu en dan zaterdag/zondag zoveel mogelijk laden. (Zeker in de zomer). De sigen en de laadpaal zoeken het dan maar samen uit.
Benieuwd naar jullie mening. Alvast mijn dank
1 vraag kom ik niet uit: ik laad circa 300 kWh per week in een zakelijke auto. Hiervoor mag ik 25 cent declareren bij de baas. Wat is nu slim? De laadpaal opnemen in het sigen circuit of volledig los koppelen? Wat doen jullie?
Het is een zaptec 1 die ik hooguit op “laden in goedkope uren” kan instellen of met minimaal vermogen. Ik kom thuis tussen 17 en 18 uur, dus panelen is minimaal.
Mijn idee is nu om de laadpaal wel op te nemen in het circuit en dan door de week minimaal laden. Vrijdagavond lege accu en dan zaterdag/zondag zoveel mogelijk laden. (Zeker in de zomer). De sigen en de laadpaal zoeken het dan maar samen uit.
Benieuwd naar jullie mening. Alvast mijn dank
Ik heb zelf in homeassistant ingesteld dat als de verkoopprijs boven het (tarief -2 cent) komt wat ik per kwh ontvang van mijn werkgever, ik het max vermogen van de laadpaal op 0A zetHansL schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:19:
Mede met dank aan dit forum, is de kogel hier ook door de kerk. Begin volgende maand 27kwh accu met 17kw omvormer en een gateway.
1 vraag kom ik niet uit: ik laad circa 300 kWh per week in een zakelijke auto. Hiervoor mag ik 25 cent declareren bij de baas. Wat is nu slim? De laadpaal opnemen in het sigen circuit of volledig los koppelen? Wat doen jullie?
Het is een zaptec 1 die ik hooguit op “laden in goedkope uren” kan instellen of met minimaal vermogen. Ik kom thuis tussen 17 en 18 uur, dus panelen is minimaal.
Mijn idee is nu om de laadpaal wel op te nemen in het circuit en dan door de week minimaal laden. Vrijdagavond lege accu en dan zaterdag/zondag zoveel mogelijk laden. (Zeker in de zomer). De sigen en de laadpaal zoeken het dan maar samen uit.
Benieuwd naar jullie mening. Alvast mijn dank
Resultaat, of het nu naar de batterij gaat of naar het net, het is in ieder geval positief
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Het maakt niet heel veel uit met een omvormer van 17kW. Alleen als je een gateway neemt voor noodstroom dan misschien handiger om hem niet op de backup aan te sluiten. Anders kom je snel stroom tekort voor je huis.HansL schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:19:
Mede met dank aan dit forum, is de kogel hier ook door de kerk. Begin volgende maand 27kwh accu met 17kw omvormer en een gateway.
1 vraag kom ik niet uit: ik laad circa 300 kWh per week in een zakelijke auto. Hiervoor mag ik 25 cent declareren bij de baas. Wat is nu slim? De laadpaal opnemen in het sigen circuit of volledig los koppelen? Wat doen jullie?
Het is een zaptec 1 die ik hooguit op “laden in goedkope uren” kan instellen of met minimaal vermogen. Ik kom thuis tussen 17 en 18 uur, dus panelen is minimaal.
Mijn idee is nu om de laadpaal wel op te nemen in het circuit en dan door de week minimaal laden. Vrijdagavond lege accu en dan zaterdag/zondag zoveel mogelijk laden. (Zeker in de zomer). De sigen en de laadpaal zoeken het dan maar samen uit.
Benieuwd naar jullie mening. Alvast mijn dank
Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar
Als je 300 kWh per week (ofwel 1200 kWh per maand) laadt, dan zou ik ook naar een MID-gecertificeerde meter kijken en jezelf voor ERE-certificaten aanmelden. Staat verder los van de Sigen, maar met ongeveer €0,10 per kWh aan subsidie heb je een nieuwe laadpaal in een paar maanden terugverdiend.HansL schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:19:
Mede met dank aan dit forum, is de kogel hier ook door de kerk. Begin volgende maand 27kwh accu met 17kw omvormer en een gateway.
1 vraag kom ik niet uit: ik laad circa 300 kWh per week in een zakelijke auto. Hiervoor mag ik 25 cent declareren bij de baas. Wat is nu slim? De laadpaal opnemen in het sigen circuit of volledig los koppelen? Wat doen jullie?
Het is een zaptec 1 die ik hooguit op “laden in goedkope uren” kan instellen of met minimaal vermogen. Ik kom thuis tussen 17 en 18 uur, dus panelen is minimaal.
Mijn idee is nu om de laadpaal wel op te nemen in het circuit en dan door de week minimaal laden. Vrijdagavond lege accu en dan zaterdag/zondag zoveel mogelijk laden. (Zeker in de zomer). De sigen en de laadpaal zoeken het dan maar samen uit.
Benieuwd naar jullie mening. Alvast mijn dank
Waar je vooral op moet letten met de batterij, is dat je meestal niet wilt dat je auto geladen wordt uit de thuisbatterij. Dat kan je eigenlijk alleen maar bewerkstelligen met wat extra software zoals hierboven al genoemd Home Assistant, of misschien nog wel beter EVCC (die ook in Home Assistant als een app kan draaien).
Heb je een gateway, dan zou je de lader eventueel op de smartport kunnen aansluiten zodat deze in geval van een stroomstoring ook uitschakelt (en je dan dus niet thuis kan laden uit je batterij). Ook zou je de laadpaal tussen de hoofdaansluiting en de gateway in kunnen zetten. Ook dan zal hij niet zo snel de Sigen leegtrekken. Maar dat kan dan nog altijd gebeuren als jouw thuisbatterij besluit om naar het grid te exporteren.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Ik denk dat je de smart port bedoeltArPi75 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:01:
[...]
Heb je een gateway, dan zou je de lader eventueel op de backup poort kunnen aansluiten zodat deze in geval van een stroomstoring ook uitschakelt (en je dan dus niet thuis kan laden uit je batterij).
[ Voor 51% gewijzigd door djrednas op 03-06-2026 10:38 ]
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Correct, direct maar even aangepast.djrednas schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:53:
[...]
Ik denk dat je de smart port bedoeltDie kan je schakelen bij stroomuitval.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Vervolg: resultaten 31 mei en 1 juni duoruvis in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"
Eerst eerlijk zijn over de correctie-strategie van 31 mei: de redenering was dat DA traders op 1 juni hetzelfde DA/DA+1 trucje zouden herhalen. Dat gebeurde niet, de buren verdienden met ongewijzigde tarieven over de twee dagen €0,63 meer dan ik (Buren 7,35 vs Duoruvis 6,72). De strategie is gebaseerd op een DA patroonverwachting die deze keer niet uitkwam. Dat is geen fout maar marktrisico, data om van te leren.
Het echte nieuws: dag 1 en 2 Zonneplan (1 en 2 juni)
Wat significant opvalt is het verschil tussen Tibber en Zonneplan. De koopprijs is nagenoeg gelijk (~25,7 ct gemiddeld), maar de verkoopprijs ligt beduidend hoger bij ZP. Dit vertaalt zich bij zowel Duoruvis als Buren in een record W/V-waarde van 13,5 ct, de hoogste ooit in onze dataset. Dag 2 bevestigt dit beeld met een verkoopprijs van ~32,7 ct bij beiden.
Of het structureel hogere verkooptarief van ZP zich blijft voortzetten, moet de komende tijd uitwijzen. Dit verschil zou verklaard kunnen worden door de 10% zonnebonus van Zonneplan en het ontbreken van verkoopkosten, versus de verkoopkosten bij Tibber.
Open vraag aan ZP-gebruikers
De ZP app toont vooralsnog een hoger teruglevertarief dan Tibber, of de 10% zonnebonus daarin al is verwerkt is nog niet bevestigd. Herkennen jullie dit, en hoe is de bonus zichtbaar op jullie factuur?
Eerst eerlijk zijn over de correctie-strategie van 31 mei: de redenering was dat DA traders op 1 juni hetzelfde DA/DA+1 trucje zouden herhalen. Dat gebeurde niet, de buren verdienden met ongewijzigde tarieven over de twee dagen €0,63 meer dan ik (Buren 7,35 vs Duoruvis 6,72). De strategie is gebaseerd op een DA patroonverwachting die deze keer niet uitkwam. Dat is geen fout maar marktrisico, data om van te leren.
Het echte nieuws: dag 1 en 2 Zonneplan (1 en 2 juni)
Wat significant opvalt is het verschil tussen Tibber en Zonneplan. De koopprijs is nagenoeg gelijk (~25,7 ct gemiddeld), maar de verkoopprijs ligt beduidend hoger bij ZP. Dit vertaalt zich bij zowel Duoruvis als Buren in een record W/V-waarde van 13,5 ct, de hoogste ooit in onze dataset. Dag 2 bevestigt dit beeld met een verkoopprijs van ~32,7 ct bij beiden.
Of het structureel hogere verkooptarief van ZP zich blijft voortzetten, moet de komende tijd uitwijzen. Dit verschil zou verklaard kunnen worden door de 10% zonnebonus van Zonneplan en het ontbreken van verkoopkosten, versus de verkoopkosten bij Tibber.
Open vraag aan ZP-gebruikers
De ZP app toont vooralsnog een hoger teruglevertarief dan Tibber, of de 10% zonnebonus daarin al is verwerkt is nog niet bevestigd. Herkennen jullie dit, en hoe is de bonus zichtbaar op jullie factuur?
De Zonnebonus wordt automatisch verrekend en is dus al meegenomen in wat je ziet in de App.duoruvis schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:44:
Open vraag aan ZP-gebruikers
De ZP app toont vooralsnog een hoger teruglevertarief dan Tibber, of de 10% zonnebonus daarin al is verwerkt is nog niet bevestigd. Herkennen jullie dit, en hoe is de bonus zichtbaar op jullie factuur?
Op de factuur is de Zonnebonus helaas niet zichtbaar bij een vast voorschot (ik denk wel in de eindafrekening). Ik heb vorige maand gewijzigd naar een Dynamisch voorschot en dan is de Zonnebonus wel apart op de factuur gespecificeerd.
Zie ook in de App bij: Zelf regelen>Facturen>Uitleg facturatie
zit niet in de buurt, maar ben wel benieuwd welk merk auto je wilt testen , heb er nl al aardig wat aan de praat gekregen en kan je misschien de moeite besparen ?hatex schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:14:
Is er iemand die in omgeving Rotterdam een SIgenstor v2X dc heeft staan waar ik kan proberen of mijn auto kan terugleveren ?
jep buiten laten, blij dat ik daarvoor gekozen heb, stijgen soms opBschnitz schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:46:
[...]
Yea, die zou ik dus sowieso nooit binnen willen. Die moet gewoon buiten. kreng is gewoon insane.
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Klopt het dat je met een Tesla (Model Y 2024 in mijn geval) nog best moeilijk moet doen om het aan de gang te houden? Zit nogal in dubio of ik de DC lader bij m'n systeem neem ipv de huidige Wall Connector v3.Djaro schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:08:
[...]
zit niet in de buurt, maar ben wel benieuwd welk merk auto je wilt testen , heb er nl al aardig wat aan de praat gekregen en kan je misschien de moeite besparen ?
Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)
Sinds de app update op mn Android tablet wil hij steeds locatie acces hebben bij het opstarten. Android telefoon niet overigens.Bschnitz schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:37:
Weet niet of andere mensen hier ook al 3.6 hebben als app, maar ik heb geen gekke dingen kunnen vinden. Beter leesbaar.
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Bij mij heeft hij op de telefoon wel een aantal keer gezeurd over toegang tot locatie. Nu niet meer gelukkig.timpel_800 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:58:
[...]
Sinds de app update op mn Android tablet wil hij steeds locatie acces hebben bij het opstarten. Android telefoon niet overigens.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
bij mij werkt geen enkele app of website meer , geen inzicht in wat er gebeurd nutimpel_800 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:58:
[...]
Sinds de app update op mn Android tablet wil hij steeds locatie acces hebben bij het opstarten. Android telefoon niet overigens.
Valt mee , tesla werkt gegarandeerd, alle modellen vanaf 2019.--MeAngry-- schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:50:
[...]
Klopt het dat je met een Tesla (Model Y 2024 in mijn geval) nog best moeilijk moet doen om het aan de gang te houden? Zit nogal in dubio of ik de DC lader bij m'n systeem neem ipv de huidige Wall Connector v3.
werkt standaard ongeveer een uurtje zonder iets extra te doen , als je langer wil v2x'en zijn de volgende handelingen nodig:
Je doet via je app je climat control aan en stel die in dat er zo min mogelijk energie naar toe moet, maar de clue is om de auto "aan" te houden.
Het minste stroomverbruik is "camp mode", airco uit, ventilator op standje 1 , en een temp kiezen die gelijk is aan de buitenlucht.
dan blijft v2x onbeperkt werken (tot 20% batterij)
Ik zou het niet dagelijks inzetten want de overhead is best hoog als je alleen je huis erop draait en maar 2 kw trekt ofzo voor lange tijd. dan verbruik je denk ik 3.5kw per uur.
Maar het is wel een keer leuk om er op te koken en koffie te maken op de batterij van je tesla
Als je die alleen als geval van backup gebruikt, dus de grid valt uit, dan kan je op 20kw+ de batterij ermee op laden en is de overhead ook heel erg beperkt.
Alternatief: Zet je systeem zelf offgrid en je trek in een uurtje 20kw van de auto naar de batterij, dan verlies je in dat uurtje maar 1.5kw aan overhead.
Bij mij ook iOS (maar dan voor bluetooth) voor eventuele accessoires, maar dat is niet definitief in te stellen op geen toegang verlenen.timpel_800 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:58:
[...]
Sinds de app update op mn Android tablet wil hij steeds locatie acces hebben bij het opstarten. Android telefoon niet overigens.
Dank! Het liefst zou ik zien dat de Sigenergy EMS er zelf optimaal gebruik van kan maken. Dus zeg dat ik altijd minimaal 60% lading in m'n batterij wil, en de rest mag flexibel ingezet worden, ook voor handelen. Dat lijkt me dus wat lastig als de auto op een gegeven moment slaapt en dus niet meer reageert op verzoeken. Of als ik hem dus wakker houd met AC of iets anders. Ik zou dat met Tessie icm Home Assistant misschien wel kunnen automatiseren, maar het sluipverbruik zal daar niet echt tegenop wegen.Djaro schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:35:
[...]
Valt mee , tesla werkt gegarandeerd, alle modellen vanaf 2019.
werkt standaard ongeveer een uurtje zonder iets extra te doen , als je langer wil v2x'en zijn de volgende handelingen nodig:
Je doet via je app je climat control aan en stel die in dat er zo min mogelijk energie naar toe moet, maar de clue is om de auto "aan" te houden.
Het minste stroomverbruik is "camp mode", airco uit, ventilator op standje 1 , en een temp kiezen die gelijk is aan de buitenlucht.
dan blijft v2x onbeperkt werken (tot 20% batterij)
Ik zou het niet dagelijks inzetten want de overhead is best hoog als je alleen je huis erop draait en maar 2 kw trekt ofzo voor lange tijd. dan verbruik je denk ik 3.5kw per uur.
Maar het is wel een keer leuk om er op te koken en koffie te maken op de batterij van je tesla![]()
Als je die alleen als geval van backup gebruikt, dus de grid valt uit, dan kan je op 20kw+ de batterij ermee op laden en is de overhead ook heel erg beperkt.
Alternatief: Zet je systeem zelf offgrid en je trek in een uurtje 20kw van de auto naar de batterij, dan verlies je in dat uurtje maar 1.5kw aan overhead.
Dan zou ik dus zelf slim moeten automatiseren dat ie inderdaad de thuisbatterij volgooit op een enkel moment. Dan betwijfel ik dat ik die DC lader ooit terug verdien.
Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)
in principe mag die slapen hoor, tegenwoordig initieert de sig een "laad" sessie en laad maar 1 minuut en gaat dan ontladen.--MeAngry-- schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:28:
[...]
Dank! Het liefst zou ik zien dat de Sigenergy EMS er zelf optimaal gebruik van kan maken. Dus zeg dat ik altijd minimaal 60% lading in m'n batterij wil, en de rest mag flexibel ingezet worden, ook voor handelen. Dat lijkt me dus wat lastig als de auto op een gegeven moment slaapt en dus niet meer reageert op verzoeken. Of als ik hem dus wakker houd met AC of iets anders. Ik zou dat met Tessie icm Home Assistant misschien wel kunnen automatiseren, maar het sluipverbruik zal daar niet echt tegenop wegen.
Dan zou ik dus zelf slim moeten automatiseren dat ie inderdaad de thuisbatterij volgooit op een enkel moment. Dan betwijfel ik dat ik die DC lader ooit terug verdien.
de tesla blijft gewoon "denken" dat die aan het laden is.
enige waar je (nu nog) op moet letten is dat de batterij niet op 80% staat en je laad limiet in de tesla ook op 80% , dan krijg je een error als je V2x wil gebruiken.
Workaround als je wil v2xen is dan dat je even het laadlimiet verhoogt dat de sessie wel gestart kan worden
Zo komt de provincie Utrecht wel snel van zijn electriciteit probleem af. Ik wilde een Renault 5e aanschaffen maar is me ook te ingewikkeld.Djaro schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:43:
[...]
in principe mag die slapen hoor, tegenwoordig initieert de sig een "laad" sessie en laad maar 1 minuut en gaat dan ontladen.
de tesla blijft gewoon "denken" dat die aan het laden is.
enige waar je (nu nog) op moet letten is dat de batterij niet op 80% staat en je laad limiet in de tesla ook op 80% , dan krijg je een error als je V2x wil gebruiken.
Workaround als je wil v2xen is dan dat je even het laadlimiet verhoogt dat de sessie wel gestart kan worden
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,
Ik vraag mij altijd af: als het probleem zo groot is, waarom wordt dit soort laaghangend fruit dan niet aangepakt? Allemaal tegenwerking van de autofabrikanten?
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Dus bij iedereen werkt de app en/of website gewoon normaal ?
mwah eerder geen medewerking, want allemaal bang dat ze garantie claims krijgen op de batterij ofzotimpel_800 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:37:
Ik vraag mij altijd af: als het probleem zo groot is, waarom wordt dit soort laaghangend fruit dan niet aangepakt? Allemaal tegenwerking van de autofabrikanten?
Min of meer. Ik zie wel dat bepaalde info behoorlijk lang duurt om gevuld te worden zoals batterij niveau en zo.Djaro schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:38:
Dus bij iedereen werkt de app en/of website gewoon normaal ?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
dat is precies wat er bij mij niet gevuld wordt, en verbruik op alle vlakken zijn streepjes.daemonix schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:40:
[...]
Min of meer. Ik zie wel dat bepaalde info behoorlijk lang duurt om gevuld te worden zoals batterij niveau en zo.
had je al de sig geupdate ?
@Djaro Hier werkt alles zonder problemen, app en website beide bereikbaar. Heb je al geprobeerd op de website als incognito in te loggen (kan nl cache probleem zijn?)Djaro schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:38:
Dus bij iedereen werkt de app en/of website gewoon normaal ?
Sig en app update sinds mei
[ Voor 4% gewijzigd door duoruvis op 03-06-2026 18:54 ]
Ah ok, hij blijft alleen max een uurtje doorgaan zonder tweaks. Mmmh, dat maakt het toch wel weer interessant. Dank voor de inzichten.Djaro schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:43:
[...]
in principe mag die slapen hoor, tegenwoordig initieert de sig een "laad" sessie en laad maar 1 minuut en gaat dan ontladen.
de tesla blijft gewoon "denken" dat die aan het laden is.
enige waar je (nu nog) op moet letten is dat de batterij niet op 80% staat en je laad limiet in de tesla ook op 80% , dan krijg je een error als je V2x wil gebruiken.
Workaround als je wil v2xen is dan dat je even het laadlimiet verhoogt dat de sessie wel gestart kan worden
Hopelijk komt er snel nieuws over MID ondersteuning voor de DC lader, daar wacht ik met name op, want dan verdien je hem ook sneller terug.
Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)
dat had ik gisteren die vertragingen, en nu niets meer, dus misschien jij morgen ookdaemonix schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:40:
[...]
Min of meer. Ik zie wel dat bepaalde info behoorlijk lang duurt om gevuld te worden zoals batterij niveau en zo.
Eigenbelang, merknaam. Garantie. Angst.timpel_800 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:37:
Ik vraag mij altijd af: als het probleem zo groot is, waarom wordt dit soort laaghangend fruit dan niet aangepakt? Allemaal tegenwerking van de autofabrikanten?
Het gaat pas iets worden als batterijen in principe bijna niet meer kapot gaan, dus als ze 30 jaar mee kunnen gaan. De ISO is klaar en sommige palen hebben het al.
Sommige merken zien er echter ook een verdienmodel in en kunnen voor het eerst klanten dwingen binden aan ecosysteem.
Denk aan stellantis, die doen het vrij in Frankrijk en erbuiten doen ze verplichtingen aan paal en zelfs energiecontract.
Andere merken doen een max aan kWh of beperking in snelheid.
Ook zijn er welke geheel de garantie laten gaan en zeggen doe wat je wilt maar op eigen kosten.
De vraag is dus niet of kan, maar wie is verantwoordelijk en wie vangt het geld. Liever het eerste wij en het tweede liever niet wij
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Omdat er sprake is van split incentive. Autofabrikanten hebben geen belang bij V2G, behalve dat het een selling point is. Die zijn bang voor accudegradatie. Netbeheerders zijn voor de laadpalen afhankelijk van de laadpaalfabrikanten en concessienemers. Incentive kan met prijsprikkels, maar wie gaat dat betalen?timpel_800 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:37:
Ik vraag mij altijd af: als het probleem zo groot is, waarom wordt dit soort laaghangend fruit dan niet aangepakt? Allemaal tegenwerking van de autofabrikanten?
Los van de fiscale aspecten en de administratieve verwerking. En wat te denken van protocollen (voor de communicatie laadpaal-auto etc.)?
Het is dus niet echt laaghangend fruit, helaas. Maar de potentie is groot. Daarom zijn er al wel wat pilots.
[ Voor 4% gewijzigd door Pr088 op 03-06-2026 21:50 ]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ja, eind van de middag was dat ineens opgelost hier. Nu gewoon direct info. Overbelaste servers bij Sigen of zo?Djaro schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:55:
[...]
dat had ik gisteren die vertragingen, en nu niets meer, dus misschien jij morgen ook
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
om 09:30 was het opeens weer online, slaat nergens op , volgens unifi is de battery nooit offline geweest.. dus het lijkt me inderdaad server(s), toch maar dat HA maar weer aanslingeren en uitvogelendaemonix schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:16:
[...]
Ja, eind van de middag was dat ineens opgelost hier. Nu gewoon direct info. Overbelaste servers bij Sigen of zo?
Ja, ik had de waardes in HA gecontroleerd en daar was hij keurig aan het laden op het juiste moment. Nu ook trouwens.Djaro schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:57:
[...]
om 09:30 was het opeens weer online, slaat nergens op , volgens unifi is de battery nooit offline geweest.. dus het lijkt me inderdaad server(s), toch maar dat HA maar weer aanslingeren en uitvogelen
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Wel leuk dit soort weer. Regen en dan volle zon. Laat het potentieel van de panelen goed zien. Totaal geïnstalleerd 19.10kWp. Opwek 19.7kW. jammer genoeg duurt het maar een paar seconden 😅
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Is dit met de AC of DC lader van Sigenergy (of maakt het niet uit). Heb een Y uit '22 en zat ook te denken aan de DC 25kWh lader. Sommige zeggen software houd het tegen andere zeggen dat de DC lader de AC kant van de auto omzeilt en dus direct met de batterij communiceert het het daarom wel zou moeten doen.Djaro schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:35:
[...]
Valt mee , tesla werkt gegarandeerd, alle modellen vanaf 2019.
werkt standaard ongeveer een uurtje zonder iets extra te doen , als je langer wil v2x'en zijn de volgende handelingen nodig:
Je doet via je app je climat control aan en stel die in dat er zo min mogelijk energie naar toe moet, maar de clue is om de auto "aan" te houden.
Het minste stroomverbruik is "camp mode", airco uit, ventilator op standje 1 , en een temp kiezen die gelijk is aan de buitenlucht.
dan blijft v2x onbeperkt werken (tot 20% batterij)
Ik zou het niet dagelijks inzetten want de overhead is best hoog als je alleen je huis erop draait en maar 2 kw trekt ofzo voor lange tijd. dan verbruik je denk ik 3.5kw per uur.
Maar het is wel een keer leuk om er op te koken en koffie te maken op de batterij van je tesla![]()
Als je die alleen als geval van backup gebruikt, dus de grid valt uit, dan kan je op 20kw+ de batterij ermee op laden en is de overhead ook heel erg beperkt.
Alternatief: Zet je systeem zelf offgrid en je trek in een uurtje 20kw van de auto naar de batterij, dan verlies je in dat uurtje maar 1.5kw aan overhead.
Vanaf vandaag dynamisch contract , AI balanced mode staat nu sinds Maandag aan.
Parameters overgenomen uit dit topic zijn , Buy 1.21 (price + 13) en Sell 1.21 (price +10). Accu heeft zich 100% volgeladen met zon en power uit grid tegen 13 cent. Vanavond is er een periode van 28 cent maar toch besluit de accu om niet te verkopen en de accu vanaf 100% de load te laten doen.
Is dit nog een effect dat de accu nog aan het leren is?
Parameters overgenomen uit dit topic zijn , Buy 1.21 (price + 13) en Sell 1.21 (price +10). Accu heeft zich 100% volgeladen met zon en power uit grid tegen 13 cent. Vanavond is er een periode van 28 cent maar toch besluit de accu om niet te verkopen en de accu vanaf 100% de load te laten doen.
Is dit nog een effect dat de accu nog aan het leren is?
[ Voor 26% gewijzigd door backupdevice op 04-06-2026 16:13 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Alleen de DC lader werkt met V2x , dat is inderdaad DC stroom.stanman23 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:55:
[...]
Is dit met de AC of DC lader van Sigenergy (of maakt het niet uit). Heb een Y uit '22 en zat ook te denken aan de DC 25kWh lader. Sommige zeggen software houd het tegen andere zeggen dat de DC lader de AC kant van de auto omzeilt en dus direct met de batterij communiceert het het daarom wel zou moeten doen.
Wat is de sizing van de batterij die je hebt, want dat moet natuurlijk wel in verhouding staan en het aankunnen om in een uurtje die 20+kwh te kunnen ontladen uit de auto naar de batterij?
anders is het zonde om een 25kw dc lader te pakken als je maar weinig capaciteit hebt.
Kan het wel aanraden, is een groot voordeel om even snel in een uurtje van 50% naar 80% te laden daarmee.
Let wel ook de capaciteit van je verbinding speelt hier in mee, als je b.v. een 3x25a hebt kan je max 17kw uit de grid trekken dus moet er minimaal voor een uur laden op 25kw -> 10kw beschikbaar zijn in de batterij omdat verschil van 17naar 25 op te vullen plus je thuis gebruik (ga even uit van 2kw)
geloof dat de huidige 12kw dc laders goedkoper zijn en je die altijd nog een licentie voor kan kopen om er een 25kw van te maken in later stadium, ik heb geen idee wat de prijzen hiervan zijn op dit moment, maar doe onderzoek, kan je wat flappen schelen
Gaat hij misschien morgenochtend vanaf een uur of zeven verkopen tegen hogere prijzen de prijzen van vanavond? Het EMS past aan- en verkoop gedurende de dag geregeld aan.backupdevice schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:08:
Vanaf vandaag dynamisch contract , AI balanced mode staat nu sinds Maandag aan.
Parameters overgenomen uit dit topic zijn , Buy 1.21 (price + 13) en Sell 1.21 (price +10). Accu heeft zich 100% volgeladen met zon en power uit grid tegen 15 cent. Vanavond is er een periode van 28 cent maar toch besluit de accu om niet te verkopen en de accu vanaf 100% de load te laten doen.
Is dit nog een effect dat de accu nog aan het leren is?
[Afbeelding]
/f/image/VruSQIuEcYu4bPNLTpOQ4zVn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/09MQAjZTauBNMVGnoJtuOKOL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/jNNRQzcxbvCPxtG7gZSb2wwU.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eyHMW1JNHn9FcxsSEujLC0Uk.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/oFAh6kjyj61PGz76SV0Rpg8I.png?f=fotoalbum_large)