Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Maar begrijp ik goed dat dit dus niet hoeft? Dus de fases vanuit de meterkast loshalen van de automaten en de kabel naar de smart poort er rechtstreeks inprikken?
djrednas schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:53:
[...]
Wacht, paralel aan de kabel van de zonnepanelen naar de backup heb je een kabel naar de smart port?
Dat verklaart did 2 deling van het opgewekte vermogen. Je hebt de zonnepanelen ofwel los op de smart port, ofwel op de backup en dan voorzien van losse meters.
Ik heb bijvoorbeeld een 1 fase en 3 fase omvormer, beide op de meterkast aangesloten, en beide achter een 1 en 3 fase meter. Ook dan blijven ze werken in de off-grid situatie. Sluit je alles aan op de smartport, heb je geen losse meters nodig 👍
L/W wp Vaillant 75/6, Sigenergy 27 kWh/15, SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W
ArPi75 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:11:
[...]
Heb je dan je zonnepanelen zowel op de meterkast (die aan de backup van de gateway hangt) als aan de smart port hangen?
Ik weet niet waarom dat is en of dat überhaupt mag omdat je dan feitelijk je smartport en je backup met elkaar verbonden hebt. Ik zou zeggen zonnepanelen zitten OF op je backup OF op je smartport, maar niet allebei.
PS, de Gateway meet toch zelf al de grid? Je hebt dan toch geen smartmeter voor je grid meer nodig? In de gateway zitten CT-klemmen voor zowel de grid als de smart-port volgens mij.
L/W wp Vaillant 75/6, Sigenergy 27 kWh/15, SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W
Dat je 230 moet aanbieden is onzin. Je kan het zien als een reguliere 400v aansluiting (of 3x 230v) die schakelbaar is. No more no less.DWinters1979 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:03:
Ja dat was destijds mijn vraag naar de leverancier, een kabel rechtstreeks erop is goedkoper als een smart meter, maar de smartpoort moest wel 230 via de aangesloten kabel aangeboden krijgen..
Maar begrijp ik goed dat dit dus niet hoeft? Dus de fases vanuit de meterkast loshalen van de automaten en de kabel naar de smart poort er rechtstreeks inprikken?
[...]
Je moet in ieder geval de backup en smart port niet mixen, dat is het meest belangrijke.
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Bedankt voor je reactie en de smartmeter laat ik er mooi tussen zitten, dat werkt voor de rest prima
djrednas schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:02:
[...]
Als je filtert op afbeeldingen Kom je met regelmaat een mooi schema tegen 😁 maar check, hoofdschakelaar naar grid, backup naar 2e hoofdschakelaar, en dan naar meterkast. Zonnepanelen ofwel op de meterkast met kwh meters, ofwel op de smart port. De smart port is niets anders dan een 400v aansluiting met een relais 👍
L/W wp Vaillant 75/6, Sigenergy 27 kWh/15, SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W
Heb de zoekfunctie gebruikt, maar is dit bij jullie allemaal het geval. Vind het behoorlijk namelijk.
Groet
Nope. Geen OCCP. Geen MID en dus geen ERE.Verdicampo schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:34:
Kan de sigenstor een 3rd party laadpaal aansturen? Ik ben benieuwd of deze bv een Peblar aan kan sturen, of dat je dan beter een Sigen AC lader kan nemen.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Hier in de App ook iets boven de 40C maar met de hand voelde het een stuk hoger (17kw, 4xBAT10). Batterij staat in de garage met plat dak die best warm wordt, dus heb de deur maar even open gezt om de warmte beter kwijt te kunnen.Fchart schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:34:
Vandaag maar eens de temperatuur aan buitenzijde gemeten met professionele flir (e76) meter, want brande zowat mijn handen. Was wel met 12,Kw aan het exporteren. Locatie; goed geventileerde schuur, 3x9Kw batterij. Gemiddelde cel temperatuur van boven naar naar beneden (43,41,41 in de app)
Nee, een backup is in Nederland met de kennis van nu en ook met de vooruitzichten, niet nodig. Er is ook geen businesscase voor. Maar misschien vind je de zekerheid onbetaalbaar?niek1974 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:48:
[...]
Denk dat we mekaar verkeert begrijpen. Ik heb gekozen voor geen gateway, dus geen backup. En ja grid uit alles uit, ook al staat de zon hoog aan de hemel en zouden de zonnepanelen actief kunnen zijn. Grid uit (met geen backup) is alles uit.
Maar de bewuste vraag is , is een backup nodig.?? Als voorbeeld , als het net 1x per half jaar uitvalt ca 2h is een backup een luxe en wat mij betreft onnodig. Als de grid vaak uitvalt 1x maand ja dan kan ik het me wat voorstellen, handig.
Maar een backup wordt mooi gebracht. Als accu leeg is en niet meer opgeladen wordt (even geen zon)is de backup ook weg.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik geloof je theorie best maar zie ook het aantal storingen in ons gebied jaarlijks flink toenemen. Is het echt nodig nee, mee eens. Maar nu ik de installatie nog moet opzetten neem ik het wel direct maar mee. Ja het kost geld en nee ws. verdien ik het niet terug maar toch.Pr088 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:02:
[...]
Nee, een backup is in Nederland met de kennis van nu en ook met de vooruitzichten, niet nodig. Er is ook geen businesscase voor. Maar misschien vind je de zekerheid onbetaalbaar?
Wordt de nieuwe versie gepushed of moet je deze zelf downloaded?Anunnaki schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:37:
Iemand de update al geïnstalleerd? Ben benieuwd naar ModBus TCP settings in owner account
[Afbeelding]
Zelf of na 2 weken automatisch dacht ik.niek1974 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:25:
[...]
Wordt de nieuwe versie gepushed of moet je deze zelf downloaded?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Nodig is een sterk iets, wel prettig natuurlijk.Pr088 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:02:
[...]
Nee, een backup is in Nederland met de kennis van nu en ook met de vooruitzichten, niet nodig. Er is ook geen businesscase voor. Maar misschien vind je de zekerheid onbetaalbaar?
Zonder internet heb je ook niks meer aan je apps die lokale dingen besturen. Hier heb ik zelf nu HA voor, maar genoeg mensen hebben niets.
Je bespaart ook de sensoren/meters, want dat kan via de gateway.
Ook blijven je zonnepanelen werken, nou gaat dat om tientallen euros per jaar, maar alsnog over 15 jaar iets.
Wij kunnen bijvoorbeeld zonder stroom niet eens naar de WC, dat is echt niet te doen.
Voor de Sigen is het wat mij betreft wel een must have, anders had je net zo goed voor een goedkopere oplossing kunnen gaan, IMO.
Denk zelfs dat over 15 jaar tijd de klappen die de gateway gaat opvangen, je gerust 1 willekeurig apparaat hebt bespaart aan de dood.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Is inderdaad ook regionaal bepalend. Ik zit in een netvlak dat afgelopen jaren is geüpgraded. Spanning loopt hier zelfs hoog zomer niet boven de 235V. En geen storingen gezien de afgelopen 4 jaar. Dus ik slaap heel rustigBvanham schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:14:
[...]
Ik geloof je theorie best maar zie ook het aantal storingen in ons gebied jaarlijks flink toenemen. Is het echt nodig nee, mee eens. Maar nu ik de installatie nog moet opzetten neem ik het wel direct maar mee. Ja het kost geld en nee ws. verdien ik het niet terug maar toch.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Vergeet niet dat met het toekomstig geknutsel aan het net de Gateway ook een mooie bescherming tegen overspanning biedt voor je spullen in huis. Hier heeft hij al een keer ingegrepen toen er een piekspanning optrad doordat een deel van de wijk afgeschakeld werd.Pr088 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:41:
[...]
Is inderdaad ook regionaal bepalend. Ik zit in een netvlak dat afgelopen jaren is geüpgraded. Spanning loopt hier zelfs hoog zomer niet boven de 235V. En geen storingen gezien de afgelopen 4 jaar. Dus ik slaap heel rustig
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
:strip_exif()/f/image/ncangHV8u2BzkPi5XN9pSz3H.png?f=user_large)
[ Voor 16% gewijzigd door duoruvis op 26-05-2026 18:41 ]
duoruvis schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:35:
Vandaag opnieuw een SE productiedip, nu rond 17:20 uur. Gisteren was het ~13:05. Beide keren geleidelijk, beide keren in HA zichtbaar maar in SE-app verborgen door 15-minuten aggregatie. Twee dagen achter elkaar, herkent iemand dit patroon in zijn SE setup?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/G6ZFhFg7RsQ2iubtgg1cERVm.png?f=fotoalbum_large)
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Welke plugin gebruik je voor HA, ik hoop multi? Die single is poep.duoruvis schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:35:
Vandaag opnieuw een SE productiedip, nu rond 17:20 uur. Gisteren was het ~13:05. Beide keren geleidelijk, beide keren in HA zichtbaar maar in SE-app verborgen door 15-minuten aggregatie. Twee dagen achter elkaar, herkent iemand dit patroon in zijn SE setup?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Hoe zit het met de afschakeltijden in backup-mode? Om een B16 automaat tijdig af te laten schakelen heb je een kortsluitstroom nodig van Ik=80A. Deze kan een 17kW omvormer helemaal niet leveren.
De vereiste afschakeltijden uit de NEN1010 kunnen niet behaald worden bij een kortsluiting op een eindgroep in backup mode.
Fabrikanten zijn hier niet altijd duidelijk over. Is er een elektronische bewaking? Hoe snel kan deze reageren? Geeft dat wel een zelfde niveau van veiligheid?
@Bschnitz, geen idee welke ik gebruik, gewoon de standaard HA grafieken, nooit bewust gekozen tussen single of multi. Welke raad je aan?Bschnitz schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:06:
[...]
Welke plugin gebruik je voor HA, ik hoop multi? Die single is poep.
[Afbeelding]
Ondertussen bevestigen de Sigen vermogensmetriekdiagrammen van beide dagen de HA dips netjes, zie de Zonneproductie (geel) op 25 en 26 mei rond dezelfde tijdstippen.
[ Voor 5% gewijzigd door duoruvis op 26-05-2026 19:45 ]
Ik bedoel de HACS plugin voor modbus.duoruvis schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:29:
[...]
@Bschnitz, geen idee welke ik gebruik, gewoon de standaard HA grafieken, nooit bewust gekozen tussen single of multi. Welke raad je aan?
Ondertussen bevestigen de Sigen vermogensmetriekdiagrammen van beide dagen de HA dips netjes, zie de Zonneproductie (geel) op 25 en 26 mei rond dezelfde tijdstippen.
[Afbeelding]
Alles wat ik kan bedenken is dat je NPO aan hebt staan en er kort negatieve/0c prijzen waren en dus je ZP uitgaan.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
NPO valt af, geen tarieven in de SE-app ingesteld, dus NPO staat sowieso uit. Bovendien was de DA-prijs om 17:20 uur ruim positief, zie de EPEX tabel.Bschnitz schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:35:
[...]
Ik bedoel de HACS plugin voor modbus.
[Afbeelding]
Alles wat ik kan bedenken is dat je NPO aan hebt staan en er kort negatieve/0c prijzen waren en dus je ZP uitgaan.
Mmmm.duoruvis schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:44:
[...]
NPO valt af, geen tarieven in de SE-app ingesteld, dus NPO staat sowieso uit. Bovendien was de DA-prijs om 17:20 uur ruim positief, zie de EPEX tabel.
[Afbeelding]
Dan is het toch iets lokaals bij jou :l
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Aanvulling: zowel gisteren als vandaag hadden zowel ik als mijn buur (identieke SE setup, zelfde locatie) exact dezelfde dip op hetzelfde tijdstip. Lokaal kan het niet zijn want dan zou het niet beiden tegelijk treffen. De enige gemeenschappelijke factor is de SE-cloud.Bschnitz schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:46:
[...]
Mmmm.
Dan is het toch iets lokaals bij jou :l
Ik had precies hetzelfde. Na de update stond het schuifje uit, maar ik kon eea nog wel uitlezen met HA (maanden geleden had ik modbus TCP aan laten zetten door de installateur). Heb het schuifje 'toch maar aan gezet' en blijf de gegevens uit kunnen lezen, maar het IP nummer is 0.0.0.0 (wat natuurlijk niet klopt). Zal nog wel een update overheen komen om dit in de interface te fixen??Bschnitz schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:32:
Nou in snap die setting van de modbus niet, ik had hem natuurlijk al. Ik zet hem aan en krijg 0.0.0.0 te zien dus ik zet hem weer uit en dan doet modbus het inderdaad ook niet meer.
Zet ik hem weer aan, 30 seconde later doet modbus het weer.
Maar nog steeds 0.0.0.0
[Afbeelding]
Is hier al nieuws over?CEdS schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:54:
@Skaah @timpel_800
Sigenergy is bezig met het MID certificeren van zowel de AC als DC laders. Men weet nog niet of het met terugwerkende kracht geaccepteerd wordt. Wordt vervolgd.
Mooie afbeelding, systeem wordt serieus warm. Ter vergelijk, hier in de app 42, 44 en 45 graden. Buitenkant > 60gr. nu de accu’s zich vol ontladen na een hete zomerdag.Fchart schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:34:
Vandaag maar eens de temperatuur aan buitenzijde gemeten met professionele flir (e76) meter, want brande zowat mijn handen. Was wel met 12,Kw aan het exporteren. Locatie; goed geventileerde schuur, 3x9Kw batterij. Gemiddelde cel temperatuur van boven naar naar beneden (43,41,41 in de app)
Heb de zoekfunctie gebruikt, maar is dit bij jullie allemaal het geval. Vind het behoorlijk namelijk.
Groet
[Afbeelding]
Yea, vreemd. Als het bij je buurman is, niet lokaal. Wel vreemd dat ik het dan niet heb Ooduoruvis schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:40:
@Bschnitz , dank voor het meedenken, het feit dat dit bij jou niet speelt is op zich al waardevolle informatie. Genoeg aanleiding om een ticket bij SE in te dienen en te kijken wat zij ervan maken.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Ik heb in de Sigen vermogensdiagrammen om 07:25 een dip in de DC aangesloten panelen. De AC aangesloten panelen echter niet.duoruvis schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:29:
[...]
@Bschnitz, geen idee welke ik gebruik, gewoon de standaard HA grafieken, nooit bewust gekozen tussen single of multi. Welke raad je aan?
Ondertussen bevestigen de Sigen vermogensmetriekdiagrammen van beide dagen de HA dips netjes, zie de Zonneproductie (geel) op 25 en 26 mei rond dezelfde tijdstippen.
[Afbeelding]
Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar
@kliffen , interessante observatie! Heb je een hybride opstelling met zowel DC als AC aangesloten panelen? Opvallend is dat jouw dip om 07:25 in de DC-kant zit, terwijl onze dips om 13:05 en 17:20 uur juist in de AC-kant zitten. Mogelijk twee verschillende fenomenen die hetzelfde patroon tonen?kliffen schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:21:
[...]
Ik heb in de Sigen vermogensdiagrammen om 07:25 een dip in de DC aangesloten panelen. De AC aangesloten panelen echter niet.
En hoe is dat relevant als de batterij unit tussen grid en meterkast zit?Carpjes schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:20:
Hoe veilig is zo’n gateway met backup functie?
Hoe zit het met de afschakeltijden in backup-mode? Om een B16 automaat tijdig af te laten schakelen heb je een kortsluitstroom nodig van Ik=80A. Deze kan een 17kW omvormer helemaal niet leveren.
De vereiste afschakeltijden uit de NEN1010 kunnen niet behaald worden bij een kortsluiting op een eindgroep in backup mode.
Fabrikanten zijn hier niet altijd duidelijk over. Is er een elektronische bewaking? Hoe snel kan deze reageren? Geeft dat wel een zelfde niveau van veiligheid?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV
@Babro goede suggestie, heb de netspanning via HomeWizard gecheckt op beide dipmomenten. Op 25 mei rond 13:05 zat de spanning juist in een dal, op 26 mei rond 17:20 normaal tussen 240-244V. Overvoltage was op beide momenten niet aan de orde. Zie screendumps.Babro schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:08:
@duoruvis kan het zijn dat op dat moment de netspanning te hoog was en dat je alleen je eigen verbruik kunt opwekken?
:strip_exif()/f/image/EatGUb6PduUPQIYTw4cwIcGN.jpg?f=fotoalbum_large)
Inderdaad heb ik zowel AC als DC aangesloten. AC via de grid zijde. Niet op de smartport.duoruvis schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:46:
[...]
@kliffen , interessante observatie! Heb je een hybride opstelling met zowel DC als AC aangesloten panelen? Opvallend is dat jouw dip om 07:25 in de DC-kant zit, terwijl onze dips om 13:05 en 17:20 uur juist in de AC-kant zitten. Mogelijk twee verschillende fenomenen die hetzelfde patroon tonen?
Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar
@Kliffen, dank voor de toelichting en de dump, duidelijk zichtbaar dat de dip in de Zonneproductie (DC) zit terwijl de 3e omvormer (AC) gewoon doorloopt. Dat is een waardevolle aanwijzing voor het SE-ticket.kliffen schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 06:46:
[...]
Inderdaad heb ik zowel AC als DC aangesloten. AC via de grid zijde. Niet op de smartport.
[Afbeelding]
Dit speelt alleen in eilandbedrijf wanneer de installatie vanuit de batterij voeding krijgt zonder het net.daemonix schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:46:
[...]
En hoe is dat relevant als de batterij unit tussen grid en meterkast zit?
Wat opvalt is de lage maximum peak power (10s) wat de omvormer kan leveren in backup. In backup mode werken daardoor automaten of zekeringen tegen kortsluiting in de groepenkast niet of niet snel genoeg.
Was aan het zoeken hoe Sigen dit oplost maar daar is niet veel over te vinden.
Heb je toevallig inzicht in de netspanning op dat moment? Die van 17:20 is wat vreemd, maar die van 13:05 zou zomaar eens een overspanning geweest kunnen zijn waardoor je SE omvormer zich tijdelijk heeft uitgeschakeld...duoruvis schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:35:
Vandaag opnieuw een SE productiedip, nu rond 17:20 uur. Gisteren was het ~13:05. Beide keren geleidelijk, beide keren in HA zichtbaar maar in SE-app verborgen door 15-minuten aggregatie. Twee dagen achter elkaar, herkent iemand dit patroon in zijn SE setup?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Heel specifiek kan ik dit ook niet vinden. Wel is het zo dat bij overload in backup modus de Sigenstor afschakelt en manueel moet worden opgestart na correctie van de fout. Kortsluiting geeft natuurlijk overload, maar hoelang de reactietijd is kan ik niet vinden.Carpjes schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:42:
[...]
Dit speelt alleen in eilandbedrijf wanneer de installatie vanuit de batterij voeding krijgt zonder het net.
Wat opvalt is de lage maximum peak power (10s) wat de omvormer kan leveren in backup. In backup mode werken daardoor automaten of zekeringen tegen kortsluiting in de groepenkast niet of niet snel genoeg.
Was aan het zoeken hoe Sigen dit oplost maar daar is niet veel over te vinden.
Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar
Ik weet het niet zeker, maar zou het ook kunnen zijn 0.0.0.0 als in "luister op alle aangesloten IP-adressen"?Bschnitz schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:32:
Nou in snap die setting van de modbus niet, ik had hem natuurlijk al. Ik zet hem aan en krijg 0.0.0.0 te zien dus ik zet hem weer uit en dan doet modbus het inderdaad ook niet meer.
Zet ik hem weer aan, 30 seconde later doet modbus het weer.
Maar nog steeds 0.0.0.0
[Afbeelding]
Klinkt misschien wat technisch voor niet IT-ers, maar vaak wordt bij servertoepassingen ingesteld dat een applicatie luistert op 0.0.0.0 als die op alle mogelijke IP-adressen moet luisteren. Beetje overbodig wel om dat hier te tonen, zeker als het niet aangepast kan worden, maar ik vermoed dat het zoiets zal zijn.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Kan het zijn dat er wat spraakverwarring is over smartport vs smartmeter?DWinters1979 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:41:
Ja voor het aansluiten was dit ook de mooiste/makkelijkste oplossing. Vanaf de oude hoofdschakelaar naar de smartmeter in de nieuwe meterkast. En dan vanaf de onderzijde smartmeter de 5X10mm2 naar de grid van de gateway.
Het was al een aardige operatie in een bestaande installatie om alles om te zetten, aan te passen en uit te breiden.
Maar t is gelukt 😀
[...]
Zelf heb ik de smartport niet in gebruik, maar volgens mij zou die spanning moeten (kunnen) geven. Heb je in de gateway gekeken of de automaat van de smartport wel ingeschakeld is?
Ik gebruik de smartport niet, maar die zou volgens mij juist bedoeld zijn om bepaalde apparaten uit te kunnen schakelen wanneer het systeem offgrid zou zijn.
Ook zijn er diverse mensen die uitsluitend op de smartport hun PV hebben aangesloten. Dan moet er wel spanning op staan, anders zou die PV niet werken.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Yup, Sigen heeft dat ook bevestigd. Gaan de uitleg aanpassen. Niet handig weergegeven.ArPi75 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:08:
[...]
Ik weet het niet zeker, maar zou het ook kunnen zijn 0.0.0.0 als in "luister op alle aangesloten IP-adressen"?
Klinkt misschien wat technisch voor niet IT-ers, maar vaak wordt bij servertoepassingen ingesteld dat een applicatie luistert op 0.0.0.0 als die op alle mogelijke IP-adressen moet luisteren. Beetje overbodig wel om dat hier te tonen, zeker als het niet aangepast kan worden, maar ik vermoed dat het zoiets zal zijn.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Het is niet zo dat een batterij met omvormer een stroombron is zoals het net, ik denk dat het self-limiting is op het vermogen van de omvormer dus geen rol van betekenis speelt.Carpjes schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:42:
[...]
Dit speelt alleen in eilandbedrijf wanneer de installatie vanuit de batterij voeding krijgt zonder het net.
Wat opvalt is de lage maximum peak power (10s) wat de omvormer kan leveren in backup. In backup mode werken daardoor automaten of zekeringen tegen kortsluiting in de groepenkast niet of niet snel genoeg.
Was aan het zoeken hoe Sigen dit oplost maar daar is niet veel over te vinden.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
@ArPi75, goede suggestie, heb de netspanning via HomeWizard gecheckt op beide dipmomenten. Op 25 mei rond 13:05 was de spanning 235-236V, op 26 mei rond 17:20 was het 239-240V. Ruim onder de 253V grens, dus overspanning was niet aan de orde. Zie screendumps.ArPi75 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:05:
[...]
Heb je toevallig inzicht in de netspanning op dat moment? Die van 17:20 is wat vreemd, maar die van 13:05 zou zomaar eens een overspanning geweest kunnen zijn waardoor je SE omvormer zich tijdelijk heeft uitgeschakeld...
:strip_exif()/f/image/5aq2zuOWZxzYYem31SC3iBdq.jpg?f=fotoalbum_large)
- ✅ Tarieven/NPO in SE-app → uitgesloten
- ✅ Negatieve DA-prijs → uitgesloten
- ✅ Lokale oorzaak → uitgesloten (buur en ik tegelijk)
- ✅ Overvoltage → uitgesloten via HomeWizard data
Ik heb een reactie terug op mijn ingediende ticket.JPS schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:36:
Het is mij opgevallen dat zodra de accu op vol vermogen wordt geladen (grid+PV), dat mijn DC aangesloten PV vermogen inzakt. Nu op deze heldere dag zou dat PV vermogen rond 12u ruim 3,5kW moeten zijn, maar volgens de data valt ie terug naar onder de 3kW.
[Afbeelding]
De 17kW omvormer is vanuit de grid aan het laden met 15kW (kan 16kW zijn, begrenst door de installateur). De batterij wordt geladen met 17,6kW, dat is dan grid + het DC aangesloten PV-systeem.
Het lijkt er dus op dat in plaats van het gridvermogen verder omlaag te brengen, het PV-vermogen dus wordt afgeschaald om niet boven de 0,5C begrenzing van de batterij heen te gaan. Dat is toch wel vreemd, of heeft iemand hier een goede verklaring voor?
@kliffen had het bij het rechte eind, volgens Sigenergy worden de conversieverliezen bij import/export ten laste gebracht van de PV-opwekking (als dat beschikbaar is). Anders wordt het ook vanuit de grid gehaald.
@Skaah FYI.
@carpjes, bedankt voor je afbeelding! 👍🏻Carpjes schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:46:
[...]
Mooie afbeelding, systeem wordt serieus warm. Ter vergelijk, hier in de app 42, 44 en 45 graden. Buitenkant > 60gr. nu de accu’s zich vol ontladen na een hete zomerdag.
[Afbeelding]
Jij hebt exact hetzelfde beeld. Best bizar vind ik dit soort temperaturen wel, maar zal aan mij liggen. Probeer ‘iets’ te maken om dit te verbeteren, want een heel gerust gevoel geeft mij dit niet.
of als er andere forumleden zijn met een goed oplossing. (Liefst professioneel) dan houd ik me aanbevolen.
[ Voor 6% gewijzigd door Fchart op 27-05-2026 13:03 ]
Als ik het goed begrijp wordt die energie dus gebruikt voor omzetting. Dus PV vermogen wordt niet teruggeschroefd maar gebruikt?JPS schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:53:
[...]
Ik heb een reactie terug op mijn ingediende ticket.
@kliffen had het bij het rechte eind, volgens Sigenergy worden de conversieverliezen bij import/export ten laste gebracht van de PV-opwekking (als dat beschikbaar is). Anders wordt het ook vanuit de grid gehaald.
@Skaah FYI.
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Bij mij een vergelijkbaar beeld van de batterijtemperaturen, waarbij de bovenste 2 (van 4) op 46C zaten, en de 'PCS internal temperature' gisteravond 21u zelfs 63C aantikte.Fchart schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:57:
[...]
@carpjes, bedankt voor je afbeelding! 👍🏻
Jij hebt exact hetzelfde beeld. Best bizar vind ik dit soort temperaturen wel, maar zal aan mij liggen. Probeer ‘iets’ te maken om dit te verbeteren, want een heel gerust gevoel geeft mij dit niet.
Ik weet niet of je het mag vergelijken maar de batterijen in mijn Tesla bereiken ook wel de +50 graden Celsius bij het laden, dan wel tijdens het preheaten voor het laden. Sterker nog de auto stookt ze zelf op naar hoge temperaturen om sneller te kunnen laden.JPS schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:03:
[...]
Bij mij een vergelijkbaar beeld van de batterijtemperaturen, waarbij de bovenste 2 (van 4) op 46C zaten, en de 'PCS internal temperature' gisteravond 21u zelfs 63C aantikte.
[ Voor 8% gewijzigd door CEdS op 27-05-2026 13:08 ]
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Klopt, maar het is verwarrend hoe dit dan zichtbaar is in de verschillende grafieken en sensoren.timpel_800 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:03:
[...]
Als ik het goed begrijp wordt die energie dus gebruikt voor omzetting. Dus PV vermogen wordt niet teruggeschroefd maar gebruikt?
In HA laat 'PV power' (= het totaal van de DC aangesloten stings) de dips zien zodra er flink (ont/ge)laden wordt, maar als ik naar het opgewekte vermogen kijk per string (onder Devices in HA) dan dipt het niet.
In de App laat het actuele PV vermogen boven het huis die inzakking ook zien, maar volgens mij de real-time info van de strings niet. Dat laatste heb ik niet erg op gelet, maar is wel mijn verwachting.
Hier een foto van de aansluiting van de Wallcharger van Tesla
Na een aantal goeie tips van enkele gebruikers van dit forum kan ik zeggen dat de aanpassing in de meterkast naar de smart poort toe heeft gewerkt.
Ik heb de fases in de meterkast losgekoppeld van de automaten van de zonnepanelen en nu alleen de kabel aangesloten die naar de smartpoort van de gateway gaat.
En jawel het werkt nu eindelijk goed!
De meetwaarden van de opwek komt nu overeen als de ct klemmen van m’n Zappi die ik destijds om de fases had gedaan van de zonnepanelen.
Dus bedankt voor de tips mensen !
Hoop dat de ai nu nog beter z’n werk kan doen met de handel.
Fijne dag!
Gr Remon
L/W wp Vaillant 75/6, Sigenergy 27 kWh/15, SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W
ArPi75 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:11:
[...]
Kan het zijn dat er wat spraakverwarring is over smartport vs smartmeter?
Zelf heb ik de smartport niet in gebruik, maar volgens mij zou die spanning moeten (kunnen) geven. Heb je in de gateway gekeken of de automaat van de smartport wel ingeschakeld is?
Ik gebruik de smartport niet, maar die zou volgens mij juist bedoeld zijn om bepaalde apparaten uit te kunnen schakelen wanneer het systeem offgrid zou zijn.
Ook zijn er diverse mensen die uitsluitend op de smartport hun PV hebben aangesloten. Dan moet er wel spanning op staan, anders zou die PV niet werken.
L/W wp Vaillant 75/6, Sigenergy 27 kWh/15, SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W
Er mogen wel waarschuwing stickers op vanwege aanraakgevaar 😜JPS schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:03:
[...]
Bij mij een vergelijkbaar beeld van de batterijtemperaturen, waarbij de bovenste 2 (van 4) op 46C zaten, en de 'PCS internal temperature' gisteravond 21u zelfs 63C aantikte.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Heb niks veranderd en staat nog uit bij mij. Maar ModBus werkt nog gewoon.Bschnitz schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:32:
Nou in snap die setting van de modbus niet, ik had hem natuurlijk al. Ik zet hem aan en krijg 0.0.0.0 te zien dus ik zet hem weer uit en dan doet modbus het inderdaad ook niet meer.
Zet ik hem weer aan, 30 seconde later doet modbus het weer.
Maar nog steeds 0.0.0.0
[Afbeelding]
Yea, ook al staat die uit werkt die xD.Anunnaki schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:22:
[...]
Heb niks veranderd en staat nog uit bij mij. Maar ModBus werkt nog gewoon.
Tot je aan aan en weer uit zet
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Dunkelflauwte?Bschnitz schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:59:
Morgen 60c boys, 💸💸💸💸
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Niet in NL. Snap er niks van, dus is van buurlanden de oorzaak.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Het is een whitelist, dus het is gewoon vindbaar op je netwerk binnen alle ranges.JPS schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:52:
Is dat van na de laatste update? Zet ie zelf het bronadres op 0.0.0.0? En dan alleen het modbus knopje even 'aan'/uit/aan of moet er meer gebeuren om te voorkomen dat HA niet meer werkt?
Zinloos om weer te geven, dev team heeft lopen slapen.
Aan/uit was genoeg geweest met info op welk IP, meer is niet nodig.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
De energiemarkt is fascinerend:Bschnitz schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:23:
[...]
Niet in NL. Snap er niks van, dus is van buurlanden de oorzaak.
Als de negatieve DA-prijs lager uitvalt dan verwacht, hebben de buurlanden alle overschotten weggezogen.
Als er dunkelflaute dreigt, hebben dezelfde buurlanden ineens weer alle productie opgeslokt 😄
Soms voelt de Europese markt echt als één groot energiezwaartekrachtveld.
Dat is toch de bedoeling van de markt zoals die nu is ingericht?duoruvis schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:06:
[...]
De energiemarkt is fascinerend:
Als de negatieve DA-prijs lager uitvalt dan verwacht, hebben de buurlanden alle overschotten weggezogen.
Als er dunkelflaute dreigt, hebben dezelfde buurlanden ineens weer alle productie opgeslokt 😄
Soms voelt de Europese markt echt als één groot energiezwaartekrachtveld.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ja, maar beter voor ons dan voor de rest.daemonix schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:08:
[...]
Dat is toch de bedoeling van de markt zoals die nu is ingericht?
Verschil is wel elk jaar extreem te noemen.
Bedoel, ik gokte erop dat je kan verdienen aan de markt, maar dat het ook echt zo loopt, nog erger dan ik zelf had verwacht?
Niet al te best.
De gemiddelde Nederlander gaat er niet op vooruit in het kort.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Ja ik snap de netwerkbetekenis van 0.0.0.0 en ook dat Sigenergy weinig van een goede implementatie heeft begrepen met al dat gebroadcast. Inderdaad zinloos dan om dit zichtbaar te houden in de App.Bschnitz schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:25:
[...]
Het is een whitelist, dus het is gewoon vindbaar op je netwerk binnen alle ranges.
Zinloos om weer te geven, dev team heeft lopen slapen.
Aan/uit was genoeg geweest met info op welk IP, meer is niet nodig.
Ik draai hier een proefopstelling waar ik een Sigenstore en een Sigenhybride heb staan/hangen. Sinds de update krijg ik de Sigenstore niet meer te zien met de relevante SOC en dagprijzen.
Wellicht heeft dit met de modbus configuratie te maken, weet iemand hoe ik het moet zetten?
Ik heb Sigenstore + Sigen Hybrid + Gateway + EVAC (volgens mij zijn deze vier relevant voor de modbus)
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
https://www.gelderlander.nl/binnenland/uurprijs-stroom-schiet-vanavond-in-nederland-naar-60-cent-per-kwh-en-dat-komt-niet-door-ons~aeef3988/Bschnitz schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:59:
Morgen 60c boys, 💸💸💸💸
Duitsland.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Ben benieuwd wat ze op gaan brengen! Mijn dak met nu 20 panelen ligt pal zuid. Ik leg er binnenkort 8 bij en dan is het dak aan die kant vol. Denk er toch over om ook nog 10-14 op noord te leggen maar dan wil ik eerst weten wat dat ongeveer opbrengt aan kWh.timpel_800 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:02:
Interessant. Nou in de avond maakt het mij niet zoveel uit, die hoge prijs. ik heb nog 3 panelen op het noorden erbij gelegd afgelopen week, die kunnen dan beginnen met zichzelf terug te verdienenMaar het is voor mij zakelijk wel jammer dat de prijs dan steeds rond de 27-30ct blijft hangen in de nacht.
A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh.
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Weet iemand waar je de "charge and discharge cycles" kun vinden in de app ?
Sigencare batterijgezondheidniek1974 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:03:
Hallo
Weet iemand waar je de "charge and discharge cycles" kun vinden in de app ?
Thnx!
Ik zit vanaf augustus 2025 tot nu gemiddeld op gemiddeld 0,84 cycli per dag.
Met 6000 cylci ruim 19 jaar!
Met 10000 cycli ruim 32 jaar!
Bizar...
BP on the move!!!
Yup, mensen verklaarde mij gek aan het begin toen ik deze cijfers ging vertellen. Maar het is gewoon zo.Bas Post schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:56:
[...]
Thnx!
Ik zit vanaf augustus 2025 tot nu gemiddeld op gemiddeld 0,84 cycli per dag.
Met 6000 cylci ruim 19 jaar!
Met 10000 cycli ruim 32 jaar!
Bizar...
De omvormer gaat 100% eerder kapot dan de cellen onder 70% gaan komen. Niemand hoeft zich druk te maken om SOC minimum en maximum.
Dat ding wordt max over 15 jaar in zijn geheel vervangen ongeacht de staat.
In de praktijk tot nu toe, verliezen we ongeveer 0.01kW per jaar 😂. Die komt zelfs nog af en toe terug in jaar 2.
Anyway voor iedereen in dit topic, nieuwe beta ronde voor de app is mogelijk. Meld je aan via de app. Link staat in de post van Sigen.
Ben nu zelf nieuwe ai algoritme aan het testen, die doet al 3 dagen niets. Dus dat gaat niet zo lekker....
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Bij mij vanaf november 2025: 1,06 cycles per dag
Ontladen 5784,13 kWh, geladen 6045,19 kWh. Dat geeft een Round Trip Efficiency van 95,6%
Dat is andere koek dan de RTE van mijn eerdere HomeWizard Plug-In Batterijen. De RTE daarvan was 74,6%. Wat volgens HW zelf binnen de specs is.
De voorspelde aftakeling van de accu-capaciteit is dan weer wat zorgelijker. Die zou met een SoH van 84,1 na 10 jaar slechter zijn dan de bewezen degradatie van mijn Tesla gedurende 10 jaar. We gaan het meemaken.
Bj 1904; 375m2; gasloos; HR++; Sunpower 9kWp; Nibe F2120-16+VVM S320; Jaga’s + DBH; Daikin airco’s; Sigenergy 17kW 36kWh; EVAC-lader, EV’s
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Inderdaad een goeie om te berekenen.shthpnz schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:23:
Die cijfers bij Sigencare battery health zijn inderdaad wel bijzonder.
Bij mij vanaf november 2025: 1,06 cycles per dag
Ontladen 5784,13 kWh, geladen 6045,19 kWh. Dat geeft een Round Trip Efficiency van 95,6%
Dat is andere koek dan de RTE van mijn eerdere HomeWizard Plug-In Batterijen. De RTE daarvan was 74,6%. Wat volgens HW zelf binnen de specs is.
De voorspelde aftakeling van de accu-capaciteit is dan weer wat zorgelijker. Die zou met een SoH van 84,1 na 10 jaar slechter zijn dan de bewezen degradatie van mijn Tesla gedurende 10 jaar. We gaan het meemaken.
Mijn systeem 2x 8kWh, Gateway, DC zijdig aangesloten zonnepanelen RTE: 96,46%
BP on the move!!!
Dat kun je best doen. Gaat meestal zonder problemen. Als je het niet doet gebeurt het toch vanzelf na een weekje of 2.backupdevice schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:33:
Ik heb sinds een maand een Sigenstor en zie dat er een update aanwezig is . Eerste keer dat ik een update zie voor sigenstor. Durf niet op updaten te drukken
Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar
check. gedaan en na 2 minuten zweten geluktkliffen schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:05:
[...]
Dat kun je best doen. Gaat meestal zonder problemen. Als je het niet doet gebeurt het toch vanzelf na een weekje of 2.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
[ Voor 7% gewijzigd door timpel_800 op 29-05-2026 12:58 ]
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Ik vrees dat deze getallen niet kloppen met de daadwerkelijk input en output die je zou meten over de kabel naar de accu toe.shthpnz schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:23:
Die cijfers bij Sigencare battery health zijn inderdaad wel bijzonder.
Bij mij vanaf november 2025: 1,06 cycles per dag
Ontladen 5784,13 kWh, geladen 6045,19 kWh. Dat geeft een Round Trip Efficiency van 95,6%
Dat is andere koek dan de RTE van mijn eerdere HomeWizard Plug-In Batterijen. De RTE daarvan was 74,6%. Wat volgens HW zelf binnen de specs is.
De voorspelde aftakeling van de accu-capaciteit is dan weer wat zorgelijker. Die zou met een SoH van 84,1 na 10 jaar slechter zijn dan de bewezen degradatie van mijn Tesla gedurende 10 jaar. We gaan het meemaken.
De energie die hier getoond wordt, is de energie die daadwerkelijk DC in en uit de accu is gegaan. De omzettingsverliezen van en naar AC zitten daar niet bij.
Zelf kom ik voor zowel laden als ontladen op een efficiëncy van ongeveer 91,5% (voor deze maand). Dat moet ik dan dus 2x doen waarmee ik 91,5% van 91,5% ofwel ongeveer 83,7% RTE. Een belangrijk deel van de verbruikte energie gaat ook op aan het "wakker" houden van het systeem zonder onderbreking off-grid te kunnen schakelen.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Zoals deze week door Sigenergy is bevestigd obv mijn waarnemingen, worden conversie verliezen uit het PV vermogen (indien aanwezig) en anders gewoon uit de grid gehaald. Dat blijft hier buiten beeld.
/EDIT: @ArPi75 is me net voor maar we zien hetzelfde.
[ Voor 8% gewijzigd door JPS op 29-05-2026 16:45 ]
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar bij mij staat het IP address van de controller er correct in:JPS schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:01:
[...]
Ja ik snap de netwerkbetekenis van 0.0.0.0 en ook dat Sigenergy weinig van een goede implementatie heeft begrepen met al dat gebroadcast. Inderdaad zinloos dan om dit zichtbaar te houden in de App.
Bij mij nu ook. Dan kan het wel handig zijn.Adze schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:57:
[...]
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar bij mij staat het IP address van de controller er correct in:
[Afbeelding]
Ik vrees dat jullie gelijk hebben. We meten zo de verliezen in het batterijpakket.
Ook interessant. Dan zou een toenemende batterij-grootte een lineair verband moeten hebben met het afnemend percentage.
Vraag: Hoe is (zonder apart geplaatste tussenmeters) de realistische RTE te construeren?
[ Voor 34% gewijzigd door shthpnz op 29-05-2026 17:31 ]
Bj 1904; 375m2; gasloos; HR++; Sunpower 9kWp; Nibe F2120-16+VVM S320; Jaga’s + DBH; Daikin airco’s; Sigenergy 17kW 36kWh; EVAC-lader, EV’s
Nou, nee hoor. Ben blij dat ze luisteren en wat doen.Adze schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:57:
[...]
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar bij mij staat het IP address van de controller er correct in:
[Afbeelding]
Dit is veel duidelijker voor mensen zonder kennis van netwerken en modbus, mochten ze ooit iets ermee willen, komen ze er wel met AI en Google eruit.
Nu nog v2.9 echt werkend met de juiste shizzle en we kunnen zelfs meer sensoren zien.
Moet iemand wel de plugin updaten ervoor nog xD
Maar Andre heeft wat hulp gekregen, dus komt vast goed!
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Dit is wat straks in 4.0 naar ons gaat komen en wat er in de bèta getest gaat worden.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Zien jullie dat ook?
Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar
Geweldig! Iedere dag nog blij met mijn Sigen keuze.Bschnitz schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:42:
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i43870/sigenergy-lanceert-ai-agent-voor-aansturen-batterijen-en-zonnepanelen
Dit is wat straks in 4.0 naar ons gaat komen en wat er in de bèta getest gaat worden.
A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh.
Marketing: "Het is een partner die je doelen begrijpt, taken voor je uitvoert en continu leert in de loop van de tijd."Bschnitz schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:42:
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i43870/sigenergy-lanceert-ai-agent-voor-aansturen-batterijen-en-zonnepanelen
Dit is wat straks in 4.0 naar ons gaat komen en wat er in de bèta getest gaat worden.
LLM's snappen helemaal niets van doelen. Het is niet intelligent.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ben benieuwd of dit een paid upgrade gaat wordenBschnitz schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:42:
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i43870/sigenergy-lanceert-ai-agent-voor-aansturen-batterijen-en-zonnepanelen
Dit is wat straks in 4.0 naar ons gaat komen en wat er in de bèta getest gaat worden.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Me 2. Maar zo brengen ze het niet. Het is een uitbreiding op de huidige opties. Zodra de bèta start hou ik jullie op de hoogte.backupdevice schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:31:
[...]
Ben benieuwd of dit een paid upgrade gaat worden
Nieuwe algoritme heb ik vandaag voor het eerst werkend gekregen. Of de support, niemand weet het. Ai was 4 dagen defect na de update xD.
Nieuwe algoritme reageert sneller op veranderingen. Vanochtend was het wisselvallig qua bewolking en heeft die ad-hoc hier en daar toch wat meer SOC buffer aangehouden ipv verkopen.
Nu net ging het laden sneller dan gedacht en ging die toch ad-hoc overschot verkopen ipv opladen.
Het plan is dus niet meer in steen gegoten en wordt meer agile.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Geen problemen hier, noch bij mijn buren met identieke setup. Wij draaien beiden op Max Profit, Buy +13,567 / Sell +11,06. Bijgaand de SOC van vandaag (werkelijk t/m ~17:00), planning voor morgen ziet er normaal uit.\kliffen schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:31:
Vanmorgen heb ik de tarieven weer opnieuw moeten opslaan om de AI op het juiste pad te krijgen. Hij begon vanmorgen direct de PV te laden en het plan voor de rest van de dag was ook niet gericht op max profit.
Zien jullie dat ook?
/f/image/keF7pL9gsmGr9chfuuYcozdu.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/22zWbdKUPXJtepSWH6XyNJnw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OGUGDt9NtGDSrsZTIY4RzLeS.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/5P7hkCrJGJCEmWae8UgHGN7J.png?f=fotoalbum_large)