Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 64 65 Laatste
Acties:

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:37
Oke dank maar doe eens een screenshot van de omvormers zelf. Dus niet van je zappi.

Dus van gisteren; totaal opbrengst van de solar edge en die andere omvormer en totaalplaatje van de 3 party omvormer in de sigenstor app.

Overigens Grote kans dat je de CT klemmen van de zappi niet goed hebt zitten. Daar krijg je hele rare waardes van.

Als je teruglevert vanuit de batterij dan ziet de zappi dat als zonnestroom, wat natuurlijk niet klopt. Ik denk dat daar je probleem zit.

[ Voor 40% gewijzigd door timpel_800 op 23-05-2026 07:14 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:40
timpel_800 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 07:09:
Oke dank maar doe eens een screenshot van de omvormers zelf. Dus niet van je zappi.

Overigens Grote kans dat je de CT klemmen van de zappi niet goed hebt zitten. Daar krijg je hele rare waardes van.
Was niet het verhaal dat hij via de gateway werkt, want ik zie een sdm630 in zijn Sigen screenshot en niet de gateway....

Dus er loopt nog meer? Ik heb iets gemist xD

[ Voor 5% gewijzigd door Bschnitz op 23-05-2026 07:13 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• timpel_800
Goed punt. We kunnen je waarschijnlijk wel helpen maar dan wel ff alles op een rijtje zetten wat je hebt en hoe het loopt want zo komen we niet verder ben ik bang.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• DWinters1979
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:14
Mannen, dank voor jullie hulp en advies!

Die ct klemmen van de Zappi zitten wel degelijk goed, de meetwaarde vanuit de gateway klopt gewoon ergens niet.

Heb screenshots van de opbrengst van gisteren van beide systemen als voorbeeld er ff bijgepakt.

Zie onder het resultaat.

Bedankt alvast voor de input.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4zjGVe8S42evX3OVjII0W0vDZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYoruwUL1bsvlBO2qxmeoK4i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2WJ-sMTcQa_duRkXnmtvrhqZ6M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CmuIBVW7WmFQelhOeruU6IRI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJohybJSX0jjsBYqDjzteo3xmPY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fDHnCwNSDAmxtQsEM6j0I9bz.png?f=fotoalbum_large

L/W wp Vaillant 75/6, Sigenergy 27 kWh/15, SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
Tussen foto 1 en 3 lijkt een factor 2 te zitten, kan het zijn dat de stroom 2 keer wordt geteld?

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

• DWinters1979
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:14
Ehh ik begrijp je niet, de 2 eerste foto’s zijn de opwek volgens de apps van beide systemen van gisteren. En de onderste is het totaal wat door de ct klemmen zijn gegaan die op de fases van de groep van de zonnepanelen zitten.

Dus volgens mij is dit een goede meting.

Of zie ik dit verkeerd?
Babro schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:10:
Tussen foto 1 en 3 lijkt een factor 2 te zitten, kan het zijn dat de stroom 2 keer wordt geteld?

L/W wp Vaillant 75/6, Sigenergy 27 kWh/15, SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:24
Ik doe wat Installatie-advies en ontwerp voor bedrijven. Meestal de HVAC installatie met intelligente systemen voor schakelen WP, PV vermogesturing en ook wel accuopslag. Maar dan andere dommere systemen die door externe regelapparatuur slimmer aangestuurd worden. Mijn expertise is meer de klimaat en werktuigbouwkundige en elektrotechnische ontwerp kant en de functionele omschrijving voor de regeltechniek.

Nu is er een nieuwe klantvraag, waarbij een verkoper zegt dat bij een set van sigenergy met de bi-directionele DC lader je zo auto’s van verschillende fabrikanten kunt inkoppelen en zodoende als extra capaciteit voor het zakelijke pand gebruiken. En draaien op noodstroom. Denk niet dat die verkoper zich realiseerde dat het pand op 3x250A is afgerekend en op 5x95mm2 is aangesloten want komt met 80A gateway, maar soit.

Hoe makkelijk is dit te realiseren met zomaar vreemde auto’s uit een showroom?

• timpel_800
Ja, dit klopt. Maar hier zit dus niet je probleem.
Je zegt dus: de opbrengst in de Sigenergy App klopt niet. Kun je daar dan ook nog een screenshot van maken?

Als in zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzT11Y0ywZfgzxzsGwNaG4CZSHs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwWrHG2VCyRkKmf71CLx4xGF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUQgwqB6hCQXj1HvJM-0P_IJbNA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ihsarcAgv1heVssXRGM7Aem.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 69% gewijzigd door timpel_800 op 23-05-2026 12:27 ]

• timpel_800
Technician- schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:26:
Ik doe wat Installatie-advies en ontwerp voor bedrijven. Meestal de HVAC installatie met intelligente systemen voor schakelen WP, PV vermogesturing en ook wel accuopslag. Maar dan andere dommere systemen die door externe regelapparatuur slimmer aangestuurd worden. Mijn expertise is meer de klimaat en werktuigbouwkundige en elektrotechnische ontwerp kant en de functionele omschrijving voor de regeltechniek.

Nu is er een nieuwe klantvraag, waarbij een verkoper zegt dat bij een set van sigenergy met de bi-directionele DC lader je zo auto’s van verschillende fabrikanten kunt inkoppelen en zodoende als extra capaciteit voor het zakelijke pand gebruiken. En draaien op noodstroom. Denk niet dat die verkoper zich realiseerde dat het pand op 3x250A is afgerekend en op 5x95mm2 is aangesloten want komt met 80A gateway, maar soit.

Het ligt nogal aan de auto's. Of de fabrikant het ondersteunt. Er is ergens een lijst op de Sigenergy website waarin mensen een lijst bijhouden van auto's waarbij het werkt.

Beetje naar beneden scrollen: https://www.sigenergy.com/en/products/dc-charger

[ Voor 5% gewijzigd door timpel_800 op 23-05-2026 12:41 ]

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:21
Technician- schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:26:

Voor bedrijfsmatige zekerheid is dit m.i. nog niet geschikt. Er zijn ondertussen wel diverse auto’s getest en die kunnen inderdaad stroom terugleveren. Vaak moet er echter handmatig worden bediend en is de capaciteit ook vaak beperkt tot 4 a 5 kW.

Dus om thuis even als noodstroom te gebruiken kan, maar een heel bedrijf met deze aansluiting lijkt me niet realistisch.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• timpel_800
Precies het is zeker een geen plug en play voor de meeste. Teslas moeten geloof ik aan en op kampeermodus gezet worden met een zak zand op de bestuurderstoel.

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
JPS schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:57:
En nu om 12:45u schroeft ie het grid laadvermogen omlaag naar 9kW en gaat PV weer voluit :? .

Het AI verwachtingsplaatje laat de dip ook mooi zien. Voor de duidelijkheid, ik het 2 dakvlakken / PV DC strings, geen enkele schaduw en dit zou zonder voluit laden vanaf de grid gewoon een mooie parabool zijn.

[Afbeelding]
Ik heb het ook, je kan duidelijk zien dat de PV inzakt als de batterij van het net gaat laden. Het is ongeveer 10%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cs_6m-anv01N95Le8xsiEl86aD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6iqYiEKflB7V3834o3dP0dQD.png?f=fotoalbum_large

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:21
Skaah schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:22:
[...]

Ik heb het ook, je kan duidelijk zien dat de PV inzakt als de batterij van het net gaat laden. Het is ongeveer 10%.

[Afbeelding]
Zou het kunnen dat dit het benodigde vermogen is voor de omvorming van AC naar DC? Het laadverlies dus.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• tuningman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:45
Wou even iets checken bij andere mensen of zij ook volgende issue hebben.

Sinds de laatste update merk ik dat wanneer de batterij 100% is, (en met dynamisch tarief ingesteld) dat de AC lader in PV-overschot niet automatisch aan gaat en dus de PV productie verminderd wordt tot het verbruik van het huis.

Iemand anders hier ook last van?

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:12
@tumingman: ik ga het morgen voor je testen

Bj 1904; 375m2; gasloos; HR++; Sunpower 9kWp; Nibe F2120-16+VVM S320; Jaga’s + DBH; Daikin airco’s; Sigenergy 17kW 36kWh; EVAC-lader, EV’s

• Technician-
kliffen schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:41:
[...]

Voor bedrijfsmatige zekerheid is dit m.i. nog niet geschikt. Er zijn ondertussen wel diverse auto’s getest en die kunnen inderdaad stroom terugleveren. Vaak moet er echter handmatig worden bediend en is de capaciteit ook vaak beperkt tot 4 a 5 kW.

Dus om thuis even als noodstroom te gebruiken kan, maar een heel bedrijf met deze aansluiting lijkt me niet realistisch.
Dank.

• Technician-
timpel_800 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:53:
Precies het is zeker een geen plug en play voor de meeste. Teslas moeten geloof ik aan en op kampeermodus gezet worden met een zak zand op de bestuurderstoel.
Dat is iets wat ik al dacht en je kan vast niet onbeperkt amperes trekken uit je DC EV accu, waardoor afstemming vereist is van het benodigde vermogen bij uitval.

En auto’s eerst in bepaalde standen of kampeerstand zetten is natuurlijk helemaal niet realistisch in deze toepassing.

• niek1974
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
ik heb nu ook een sigenergy , net aangezet . alleen kloppen de metingen niet echt .

Ik heb sigenergy met 2 smart meters ( Grid en PV)

maar bij mijn huis plaatje meet hij geen PV stroom (SIG en Ext ) systeem ? . ik heb nu wel de 3 party meter eringezet

Mijn PV systeem is de 3 party , ofwel deze zijn niet direct aangesloten op accu . Maar is via smart meter aangesloten

Heeft iemand idee wat ik fout ingesteld heb??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQAC5c_M0Ku5pZgpjNx5ldPm8Gs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNlpF9bW8IEnSf2zQPyvv8ac.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StpSU257sqCI6M7EeyRw7HyWal0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pj6GkVVc6GzcAzO8SUjcxXj3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door niek1974 op 23-05-2026 20:49 ]

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:44
Technician- schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:24:
[...]

Dat is iets wat ik al dacht en je kan vast niet onbeperkt amperes trekken uit je DC EV accu, waardoor afstemming vereist is van het benodigde vermogen bij uitval.

En auto’s eerst in bepaalde standen of kampeerstand zetten is natuurlijk helemaal niet realistisch in deze toepassing.
Auto als (extra) opslag is leuk voor thuis in geval van nood, maar geen zakelijke oplossing. Sigenergy heeft echter zeker wel oplossingen om tot meerdere MWh aan opslag met zware omvormers die ook een hele bult aan vermogen (2,4 MW) aan backup kunnen leveren.
https://www.sigenergy.com/en/products/business-gateway

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Carpjes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:54
niek1974 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:36:
ik heb nu ook een sigenergy , net aangezet . alleen kloppen de metingen niet echt .

Ik heb sigenergy met 2 smart meters ( Grid en PV)

maar bij mijn huis meet hij geen PV stroom . ik heb nu wel de 3 party meter eringezet
De powersensor (netmeter) op pin 12-13-14 gezet.

De tweede meter (PV) op een aparte datalijn pin 11-15-16.

Hier met de installatie ook mee lopen stoeien, had beide meters in één databus zitten met andere adressen maar dat werkt niet. Data zoals bovenstaand aangesloten, sigenstor gereset en beide meters werken nu goed.

• niek1974
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Carpjes schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:54:
[...]

De powersensor (netmeter) op pin 12-13-14 gezet.

De tweede meter (PV) op een aparte datalijn pin 11-15-16.

Hier met de installatie ook mee lopen stoeien, had beide meters in één databus zitten met andere adressen maar dat werkt niet. Data zoals bovenstaand aangesloten, sigenstor gereset en beide meters werken nu goed.
Ja ik heb 2 smart meters , beide afzonderlijk aangesloten op de accu

grid 12,13,14

PV (3party) op11,15, 16

smartmeters staan op default waardes 9600kb en adres 1
Pagina: 1 ... 64 65 Laatste