Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,
In principe +50% kaal. Maar goed, wat exact is afkomst uit zonnepanelen. Mijn opgeslagen stroom kan ook afkomstig zijn van zonnepanelen.Mipatje schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:58:
[...]
Artikel 10.3c stroom afkomstig van Zonnepanelen.
Als ik in maart van 06:00 tot 08:00 32 kWh teruglever krijg ik dan de Zonnebonus en wat is het percentage?
Dus dat is wat het vaag maakt.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Ach ja, dat krijg je als je vertrouwt op de leverancier, geen check doet, en eigenwijs bent. Lesje geleerd.Pr088 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:50:
[...]
60 kWh batterij maar nog geen fatsoenlijke check op leverancier gedaan? Dat is de omgekeerde wereld.Maar wel leuk, zulk speelgoed
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
voor de kabels ook thanks voor de tips. Ik weet voldoende nu!
Ik heb mijn oog laten vallen op de Sigenergy 18,1 kWh ipv de AlphaESS 18,6 kWh
Mijn Jaar verbruik ruim 8000 Kw.
Plug in auto welke ik meestal in de nacht oplaad rond de 8-9 Kw dagelijks.
Warmtepomp max stroom verbruik 2 Kw (2900 Kw per jaar ongeveer).
Zonnepanelen 4700 Kw per jaar waarvan ik ongeveer 2700 terug lever aan het net.
Dynamisch contract bij Frank.
Wat wil ik:
Niet meer terug leveren aan het net.
En stroom wat ik nodig heb de laagste prijs betalen en zelf verbruiken en wat over is handelen zo dat daar nog voordeel uit komt mocht dat gunstig zijn.
Hebben jullie voor mij nog tips om over na te denken?
Alvast bedankt.
Ter overweging en vragen om vooraf te beantwoorden.Roetgerink schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:52:
Hallo,
Wat wil ik:
En stroom wat ik nodig heb de laagste prijs betalen en zelf verbruiken en wat over is handelen zo dat daar nog voordeel uit komt mocht dat gunstig zijn.
Alvast bedankt.
- Sigen omvormer vermogen? 10kW lijkt genoeg
- Wel of geen Gateway, vooral van belang als je ook noodstroom wilt?
- Laat je de zonnepanelen op de huidige omvormer of ga je ze DC aansluiten?
Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar
Bedenk goed wat je wilt. Je roept dat je 'niet wil terugleveren', maar ook wilt handelen. Dan ga je ook terugleveren. Alle zonnestroom afvangen mid-zomer betekent ook heel veel extra capaciteit nodig, die je in andere jaargetijden onbenut laat. Oftewel een dure accu die een deel van het jaar halfvol zit.Roetgerink schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:52:
Hallo,
Wat wil ik:
Alvast bedankt.
Ik kwam met 11kWp zon tot een berekening voor circa 14kWh accu. Met jouw zonnepanelenset zou ik eerst gaan voor 1 module van 9kWh.
Staar je ook niet blind op je warmtepomp als redder. Wanneer dat ding 2kW continu trekt zit je in de donkere koude maanden. Precies wanneer er geen zonnestroom is en meestal de de spread op de dynamische markt ook laag is. Nauwelijks rendabel.
Dus stel je wensen een beetje bij (of je betaalt de hoofdprijs).
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Voor degene die geïnteresseerd zijn, deze functie vandaag getest (was bij eerst niet actief) en dit lijkt goed te gaan nu. Tijdens importeren kwam er vraag vanuit woning (wp,boiler,etc) en import werd hier met enige vertraging op aangepast.Fchart schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:21:
Ok, ik merk nu dat ik teveel moet bijsturen/ aan de knoppen zitten. Heb een walbox pulsar. Na de aanpassing van de installateur en toegang tot deze setting heb ik nog niet goed kunnen testen[Afbeelding]
Geen goed beeld van de stand van zaken klopt, maar dat hoge voorschotten verhaal hoeft niet, mijn voorschot is na een kort belletje met Next op € 1,- per maand gezet.daemonix schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 23:35:
[...]
Nadeel van Nextenergy is dat je geen idee van de stand van zaken gedurende het jaar hebt, Je betaalt een (veel te) hoog voorschot en je hoopt dat ze aan het einde van de rit nog bestaan. Dan heeft ZP en Tibber veel betere voorwaarden. Ben je daarvan bewust...
Er is bij Next (nog) geen goed functionerende app waarin je de resultaten van de handel kan zien/volgen, die is voor dit kwartaal wel in het vooruitzicht gesteld.Bschnitz schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 07:17:
[...]
Hoe bedoel je geen "idee van de stand van zaken"? Omdat je een vast voorschot hebt ofzo?
Ze hebben toch ook een app en een P1 meter, zou geen issue moeten zijn.
Financiële situatie kan ik helemaal niets over vinden dat hier iets aan de hand zou moeten zijn, alleen bij ANWB weet ik dat er issues zijn.
Is er iemand hier bij next die wat uitleg kan geven, hoe het werkt en wat je maandelijks betaald?
Wat ik kan zien is dat ze het qua handel een stuk beter doen dan Frank het bij mij deed.
Vast voorschot kan je zoals net gemeld makkelijk aan laten passen naar door jou gewenste bedrag.
Mijn voorschot van 1 euro is voor stroom en gas, de afrekening vindt plaats na aflopen van het contractjaar, als ze het goed doen heb je tegen die tijd dus wellicht een leuk spaarpotje.
Financiële positie is niet goed te controleren maar dat is bij de meesten zo, je moet ergens op vertrouwen.
Je hoeft niet zelf heel veel bij te houden maar de cijfers in de (2 verschillende) apps zijn niet 100% correct.daemonix schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:40:
[...]
Vriend van me had Nextenergy, die wist niet hoeveel hij zou moeten betalen of ontvangen aan het eind van de rit. Als je zelf heel veel bij houdt dan zou je een schatting kunnen doen, maar op dit moment, met saldering heb je geen flauw idee. Hij betaalde een hoog voorschot, zeker gezien de 60 kWh batterij die hij heeft.
Er zijn zat leveranciers omgevallen, en voorschotten bij een kleine partij zijn mijns inziens een te groot risico, zeker gezien het voorgaande. Ook de app vertelt je helemaal niets van de stand van zaken. Toen ik hem de Tibber app liet zien is hij naar volle tevredenheid overgestapt. Hij had ook een veel hogere opbrengst verwacht, die wordt nu bij Tibber wel gehaald en is volgens verwachting.
Hoog voorschot was dus niet nodig geweest.
Die vriend heeft dus bij overstap de eindafrekening gehad, hoe was die?
Ze spreken elkaar gewoon zo erg tegen op de website. Bijna grappig. De fAQ zegt dat het exact zo werkt als ik verwacht. Simpelweg alle stroom tussen 6 en 22 behalve als je de batterij laat aansturen door next zelf, want dan weten ze het.Marcel1974 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:26:
[...]
Er is bij Next (nog) geen goed functionerende app waarin je de resultaten van de handel kan zien/volgen, die is voor dit kwartaal wel in het vooruitzicht gesteld.
Wat ik kan zien is dat ze het qua handel een stuk beter doen dan Frank het bij mij deed.
Vast voorschot kan je zoals net gemeld makkelijk aan laten passen naar door jou gewenste bedrag.
Mijn voorschot van 1 euro is voor stroom en gas, de afrekening vindt plaats na aflopen van het contractjaar, als ze het goed doen heb je tegen die tijd dus wellicht een leuk spaarpotje.
Financiële positie is niet goed te controleren maar dat is bij de meesten zo, je moet ergens op vertrouwen.
Zonder aansturing en verplichtingen van een P1 meter zien ze echt alleen de kWh zonder bron en werkt de bonus.
Chatbot zegt natuurlijk weer wat anders xD
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Tja, uiteindelijk heeft elke partij wel dingetjes die je graag anders zou willen zien.Bschnitz schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:44:
[...]
Ze spreken elkaar gewoon zo erg tegen op de website. Bijna grappig. De fAQ zegt dat het exact zo werkt als ik verwacht. Simpelweg alle stroom tussen 6 en 22 behalve als je de batterij laat aansturen door next zelf, want dan weten ze het.
Zonder aansturing en verplichtingen van een P1 meter zien ze echt alleen de kWh zonder bron en werkt de bonus.
Chatbot zegt natuurlijk weer wat anders xD
[Afbeelding]
Als je de batterij door Next laat aansturen weten ze natuurlijk precies waar welke energiestromen vandaan komen. Als de zon opbrengst eerst in de accu wordt opgeslagen gaat het op een later moment voor een eigen besparing of een hogere verkoop opbrengst ontladen worden dus heb je op een andere manier (een soort van) bonus..
De Sigen kan dat zelf, ik wil gewoon die 50%.Marcel1974 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:52:
[...]
Tja, uiteindelijk heeft elke partij wel dingetjes die je graag anders zou willen zien.
Als je de batterij door Next laat aansturen weten ze natuurlijk precies waar welke energiestromen vandaan komen. Als de zon opbrengst eerst in de accu wordt opgeslagen gaat het op een later moment voor een eigen besparing of een hogere verkoop opbrengst ontladen worden dus heb je op een andere manier (een soort van) bonus..
Op gemiddeld 18c verkoop wordt dat 27c 😅.
Haha, dat kan ik wel begrijpen ja, ben alleen wel benieuwd of het echt zo werkt, ze zien overdag tijdens zon uren niets terugkomen en dan einde dag ineens (elke keer hetzelfde vermogen) een piek in de teruglevering.Bschnitz schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:15:
[...]
De Sigen kan dat zelf, ik wil gewoon die 50%.
Op gemiddeld 18c verkoop wordt dat 27c 😅.
Zal mij benieuwen of het echt zo werkt en of/hoe lang ze dat laten bestaan.
Ik laat mijn 36Kw / 12Kw set door Next aansturen voor handel, voor wat ik er van kan zien gaat dat best heel lekker, ze zitten meestal op onbalans maar schakelen ook om naar EPEX
Exact mijn punt.duoruvis schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:42:
Interessant randgeval: mijn PV staat op WWZ, 45°, nok op 11 meter. Dat betekent significante opbrengst tot laat in de avond. Als ik om bijvoorbeeld 20:00 uur teruglever via de batterij, produceert mijn PV op dat moment ook nog, NE ziet dan teruglevering binnen 06:00-22:00 maar kan de bron sowieso niet bepalen. Is dat batterij of directe PV? Beide tegelijk zelfs!
Kan dus alleen niemand vinden, in geen topic of online die kan vertellen dat het zo werkt.duoruvis schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:42:
Interessant randgeval: mijn PV staat op WWZ, 45°, nok op 11 meter. Dat betekent significante opbrengst tot laat in de avond. Als ik om bijvoorbeeld 20:00 uur teruglever via de batterij, produceert mijn PV op dat moment ook nog, NE ziet dan teruglevering binnen 06:00-22:00 maar kan de bron sowieso niet bepalen. Is dat batterij of directe PV? Beide tegelijk zelfs!
Niemand heeft nog een afrekening gehad met de bonus 😭😭😭.
Helpdesk van Next bevestigd mijn vermoeden 👹duoruvis schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:42:
Beste Tim,
De ZonneBonus is bedoeld voor teruglevering van uw zonnepanelen, maar alle stroom die tussen 6:00 en 22:00 wordt teruggeleverd telt hiervoor.
Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Amber
Dan is die 50% bonus wel sterk!Bschnitz schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:42:
[...]
Helpdesk van Next bevestigd mijn vermoeden 👹
Beste Tim,
De ZonneBonus is bedoeld voor teruglevering van uw zonnepanelen, maar alle stroom die tussen 6:00 en 22:00 wordt teruggeleverd telt hiervoor.
Met vriendelijke groet,
Amber
Bij mij is de teruglevering helemaal kaal 12 cent. Dus 6 cent zonnebonus.
Bij Zonneplan 10% bonus + 2 cent inkoopvergoeding maakt 3,2 cent.
Groot verschil van 2,8cent *6000 kWh terugleveren €168
Goed gevonden @Bschnitz ! Hopelijk nemen ze dit mee naar 2027, dan wordt het een geduchte concurrent van Zonneplan.
Het omslagpunt vs ZP is eigenlijk alle teruglevering boven de 16c inc de btw bij zonneplan, wat in de basis gezien ~90% van onze AI teruglevering is.kliffen schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:54:
[...]
Dan is die 50% bonus wel sterk!
Bij mij is de teruglevering helemaal kaal 12 cent. Dus 6 cent zonnebonus.
Bij Zonneplan 10% bonus + 2 cent inkoopvergoeding maakt 3,2 cent.
Groot verschil van 2,8cent *6000 kWh terugleveren €168
Goed gevonden @Bschnitz ! Hopelijk nemen ze dit mee naar 2027, dan wordt het een geduchte concurrent van Zonneplan.
Alles onder de 16c is dus ZP beter ivm de 2c opslag en 10% bonus.
Eigenlijk hebben we hier in het topic iemand nodig die het 4 maanden wil testen tot 2027 😅.
Vast niemand die dit vrijwilligerswerk gaat doen haha.
Volgens de website van NE willen ze de bonus ook houden in 2027.
@Bschnitz, kun je de formule achter het omslagpunt van 16 ct toelichten? Wij komen op een omslagpunt van ~5 ct DA, waarbij NE boven die prijs altijd wint op pure teruglevering.Bschnitz schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:08:
[...]
Het omslagpunt vs ZP is eigenlijk alle teruglevering boven de 16c inc de btw bij zonneplan, wat in de basis gezien ~90% van onze AI teruglevering is.
Alles onder de 16c is dus ZP beter ivm de 2c opslag en 10% bonus.
Eigenlijk hebben we hier in het topic iemand nodig die het 4 maanden wil testen tot 2027 😅.
Vast niemand die dit vrijwilligerswerk gaat doen haha.
Volgens de website van NE willen ze de bonus ook houden in 2027.
Dus in winter als de prijzen van 17:00 tot 20:00 hoog zijn krijg je ook die 50% bonus als je uit je accu levert.Bschnitz schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:42:
[...]
Helpdesk van Next bevestigd mijn vermoeden 👹
Beste Tim,
Met vriendelijke groet,
Amber
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,
Dat is toch hetzelfde, 5c ex en 16c inc (Wij bedoelen hetzelfde denk ik, maar ik had idd ex moeten geven omdat we het hebben over 2027, hierdoor heb ik het onduidelijk gemaakt, mijn excuses)duoruvis schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:38:
[...]
@Bschnitz, kun je de formule achter het omslagpunt van 16 ct toelichten? Wij komen op een omslagpunt van ~5 ct DA, waarbij NE boven die prijs altijd wint op pure teruglevering.
Dus dat klopt ongeveer wel. Zonneplan is koning in vergoeding op laag niveau door die vaste 2c.
AI kwam na het invullen van alle cijfers hiermee, dat klopt wel aardig met waar ik zelf uitkom.
Zonneplan Formula: (P + €0.02) \times 1.10
NextEnergy Formula: P \times 1.50
$$ 1.50P = 1.10P + 0.022 $$
$$ 0.40P = 0.022 $$
$$ P = \textbf{€0.055} $$
Conclusion: If the raw day-ahead market price is exactly 5.5 cents, both providers give you exactly the same compensation per kWh. Any price above 5.5 cents, and NextEnergy wins. Any price below 5.5 cents, and Zonneplan wins.
Yes, zoals vandaag rond 20 uur, 30c wordt al snel 45c 🙃.Mipatje schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:39:
[...]
Dus in winter als de prijzen van 17:00 tot 20:00 hoog zijn krijg je ook die 50% bonus als je uit je accu levert.
ChatGpt zegtBschnitz schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:44:
[...]
Yes, zoals vandaag rond 20 uur, 30c wordt al snel 45c 🙃.
Ja, tussen 06:00 en 20:00 ligt de kale stroomprijs op de Nederlandse EPEX-beurs over een heel jaar genomen duidelijk vaker bóven 5,5 cent per kWh dan eronder.
Waarom:
- De uren 06:00–09:00 en 17:00–20:00 zijn meestal piekuren met hogere vraag.
- Alleen midden op zonnige en winderige dagen zakt de prijs regelmatig onder 5,5 cent/kWh — soms zelfs negatief.
- Recente voorbeelden van EPEX-prijzen laten zien dat overdag de prijzen meestal ruim boven 0,055 €/kWh liggen, met alleen incidentele daluren rond middagtijd.
- 06:00–20:00: waarschijnlijk circa 70–85% van de uren boven 5,5 cent
- Onder 5,5 cent gebeurt vooral:
- lente/zomer
- tussen ongeveer 11:00–15:00
- bij veel zon en wind
- Dit gaat om de kale beursprijs (EPEX spot).
- Met energiebelasting, btw en opslag van leverancier zit je consumentenprijs vrijwel altijd veel hoger dan 5,5 cent.e
A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh.
Yes, in een ander topic heeft iemand een 100kWh opslag systeem geheel zelfbouw enzo.RobSig schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:43:
Interessant dit allemaal. Zonneplan en Nextenergy ontlopen elkaar niet veel. Denk dat de batterij grootte en strategie het grootste verschil gaat maken.
Verschil met zijn opzet en die van mij is alleen 2c goedkoper inkoop dit jaar per kWh, verkoop hetzelfde.
Dus volume als in kWh heeft veel impact op de inkoop, maar bijna niets op de verkoop. Tenminste tarieven gerelateerd.
Dat vond ik zeer interessant. Omdat dit aangeeft dat buy kansen korter en zeldzamer zijn dan sell kansen.
Maar gezien 2027, is dat minder belangrijk.
Komen we weer terug naar het punt, sweetspot. 2 uur sell and buy.
Met het oog op het afbouwen van de salderingsregeling ben ik me aan het oriënteren op een thuisbatterij. Ik hoor goede verhalen over de Sigenergy SigenStor (via collega), dus daar zit ik nu naar te kijken.
Ik ben benieuwd of jullie even willen meekijken / meedenken over onderstaande setup en overwegingen.
Huidige situatie
- 2-onder-1 kap, full electric
- ± 8000 kWh opwek / ± 10.000 kWh verbruik
- 9 kW LG warmtepomp (1-fase)
- 3x 1-fase PV-omvormers (15 / 2x6 / 4 panelen)
- 3-fase laadpaal (SmartEVSE met load balancing)
- 1 EV + 1 PHEV
- ± 50/50 thuiswerken → meestal staat er wel een auto thuis
Voorgenomen systeem
- 2x BAT 10
- Gateway HomePro TP
- EC 12.0 TP
Voorlopig ontwerp / keuzes
1. Plaatsing- Gateway in trappenkast (dichtbij meterkast)
→ scheelt ± 20m grondkabel (5x10 mm²) naar overkapping - Batterij onder overkapping. Twijfel nog over plaatsing naast woning (i.v.m. toekomstige DC/V2X opties)
→ twijfel of dit laatste overkill is voor mijn doel
- 1x15 en 2x6 strings op de EC
→ 2 omvormers kunnen vervallen
→ minder omzettingsverlies (direct batterij in?) - Wel twijfel: 2x6 strings zitten qua voltage tegen de ondergrens (220v vs 240 NOCT)
- 12.0 TP i.p.v. 17.0 TP
→ prijsverschil ± €400
→ 17TP biedt voor mij weinig extra (MPPT-beperking voltage 4-panelen string) - TAV Gateway max vermogen probeer ik binnen ~30 kW te houden
(grid + batterij, ook bij uitbreiding)
/f/image/Eqqd5P16lqkUGrWeXPuNIhyd.png?f=fotoalbum_large)
Mijn vragen
- Door de locatie van de gateway in de trappenkast hoef ik minder lengte 5x10 te trekken.
Netbeheerder - Gateway = 5x6
Gateway - Meterkast = 5x10
Gateway - batterij = 5x6 (20 meter)
Is dit oké naar jullie mening? - a. Welke grootverbruikers kan ik het beste op de smartload aansluiten?
b. 1-fase warmtepomp en/of 1x4 omvormer? of wellicht de 2x6 string ook nog?
Zover ik begrijp uit deze thread kan ik meerdere 1fase apparaten aansluiten op de smartload. - Advies Laadpaal; aansluiten voor de Gateway? (na 1e hoofdschakelaar) Of gewoon na de gateway?
- Zijn er mensen met ervaring tav de KOR regeling? Zowel mijn vrouw als ik zaten in de kor. Ik heb inmiddels uitgeschreven. E-contract staat op naam vrouw. Idee is om deze per 1/1 of na zomer gesaldeerd te hebben van naam en naar dynamisch om te zetten. En vervolgens batterij aan te schaffen. 1/1/28 kan ik dan weer de KOR in.
- Zijn er alternatieven tav de sigenstor die jullie overwogen hebben? Zowel de AlphaESS en de Anker X1 zetten niet mijn gewenste vinkjes.
2 Alles achter de accu zetten. PV strings komen op de inputs van de Sigenstor tenzij ze al een omvormer hebben.
3 Na de gateway, dan kan de gateway rekening houden met de belasting door de laadpaal.
4 Je moet een jaar uit de KOR zijn voordat je die opnieuw kunt aanvragen.
5 Alternatieven vielen hier af wegens gebrek aan service en gebrek aan functionaliteit.
[ Voor 11% gewijzigd door daemonix op 19-05-2026 12:17 ]
Een paar vragen t.a.v. punt 3:daemonix schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:16:
1 Volgens mij wel.
2 Alles achter de accu zetten. PV strings komen op de inputs van de Sigenstor tenzij ze al een omvormer hebben.
3 Na de gateway, dan kan de gateway rekening houden met de belasting door de laadpaal.
4 Je moet een jaar uit de KOR zijn voordat je die opnieuw kunt aanvragen.
5 Alternatieven vielen hier af wegens gebrek aan service en gebrek aan functionaliteit.
- Bedoel je na de gateway als aftakking van de grid of op de backup aansluiting van de gateway?
- Kun je ook voor de gateway de laadpaal aansluiten en de sigen energy meter gebruiken na de hoofdaansluiting? Dan kan de gateway daar ook rekening mee houden toch?
- Hoe zou je het moeten aansluiten als je niet wilt dat de laadpaal stroom uit de batterij haalt als je het systeem op zelfconsumptie hebt staan?
kliffen schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:23:
[...]
Een paar vragen t.a.v. punt 3:
- Bedoel je na de gateway als aftakking van de grid of op de backup aansluiting van de gateway?
- Kun je ook voor de gateway de laadpaal aansluiten en de sigen energy meter gebruiken na de hoofdaansluiting? Dan kan de gateway daar ook rekening mee houden toch?
- Hoe zou je het moeten aansluiten als je niet wilt dat de laadpaal stroom uit de batterij haalt als je het systeem op zelfconsumptie hebt staan?
- Beide kan, als aftakking op de grid of op de backup aansluiting. Maar zie 2
- Als je voor de gateway aansluit kan de Sigen niet meten hoeveel er wordt verbruikt tenzij je daar weer specifieke maatregelen voor treft zoals een aan de Sigen gekoppelde meter.
- NIet echt duidelijk, maar je zou in de software kunnen instellen dat hij niet mag bijspringen. HA biedt daarvoor wel oplossingen.
[ Voor 8% gewijzigd door daemonix op 19-05-2026 18:01 ]
Ik kan het per string per dag zien, en ook life-time. maar ik heb niet kunnen vinden dat je dat per week, maand of jaar kan laten zien.Laro01 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:12:
Vraag. Kun je ergens in de app de splising per string zien? Wat er bijvoorbeeld in de maand april per string is opgewekt?
[ Voor 32% gewijzigd door SpaceDok op 19-05-2026 22:39 ]
Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...
Niet in de App, maar wel via de Modbus data in bijvoorbeeld Home Assistant.SpaceDok schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:34:
[...]
Ik kan het per string per dag zien, en ook life-time. maar ik heb niet kunnen vinden dat je dat per week, maand of jaar kan laten zien.
Ik heb een EVAC maar deze verschijnt helaas niet in Home Assistant. Heb wel de Sigen Plant, Inverter en PV String 1-3.
Mijn installateur weigert een batterijoplossing in een trapkast te installeren. Bij een calamiteit met de accu (brand/rook) zou de enige/belangrijkste vluchtroute worden versperd. Goed punt, wat mij wel aan het denken heeft gezet.Djoster schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:52:
Hoi allemaal,Mijn vragen
- Door de locatie van de gateway in de trappenkast hoef ik minder lengte 5x10 te
/dev/null
Helemaal met hem eens. Daarnaast moet je ook iets met de warmteproductie van de omvormer. Er zullen niet veel mensen zijn met goede actieve ventilatie van een trapkast.I_stealth_I schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:47:
[...]
Mijn installateur weigert een batterijoplossing in een trapkast te installeren. Bij een calamiteit met de accu (brand/rook) zou de enige/belangrijkste vluchtroute worden versperd. Goed punt, wat mij wel aan het denken heeft gezet.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Dankjewel voor je reactie, maar zie tekening.I_stealth_I schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:47:
[...]
Mijn installateur weigert een batterijoplossing in een trapkast te installeren. Bij een calamiteit met de accu (brand/rook) zou de enige/belangrijkste vluchtroute worden versperd. Goed punt, wat mij wel aan het denken heeft gezet.
Batterij komt niet in de Trappenkast. Alleen de gateway.
Heb je de modbus id's gecontroleerd van de EVAC en de EC? Om ze juist in HA te krijgen moeten beiden een verschillend Modbus ID hebben. Als ik mij niet vergis kan je die van de EVAC niet wijzigen en zou dus die van de EC aangepast moeten worden.Skaah schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:35:
Is er iemand die zijn EVAC lader in Home Assistant heeft gekregen en daar misschien de stappen en screenshots van de sensors en config kan plaatsen?
Ik heb een EVAC maar deze verschijnt helaas niet in Home Assistant. Heb wel de Sigen Plant, Inverter en PV String 1-3.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Gateway is een veredelde stoppenkast, dus kan ook in de fik.Djoster schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:55:
[...]
Dankjewel voor je reactie, maar zie tekening.
Batterij komt niet in de Trappenkast. Alleen de gateway.
Correct. Maar mijn huidige meterkast, die ook onder de trap zit, kan ook in de fik.Pr088 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:56:
[...]
Gateway is een veredelde stoppenkast, dus kan ook in de fik.
Doe eens effe chill hahaPr088 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:56:
[...]
Gateway is een veredelde stoppenkast, dus kan ook in de fik.
Die zekeringen in de gateway zijn zo overkill, daar moet je wel echt je best doen xD.
Ik wou zeggen, je doet ook geen meterkast onder de trap. Maar in bepaalde huizen is dat blijkbaar wel zoDjoster schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:58:
[...]
Correct. Maar mijn huidige meterkast, die ook onder de trap zit, kan ook in de fik.
Deels snap ik dat.Pr088 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:06:
[...]
Ik wou zeggen, je doet ook geen meterkast onder de trap. Maar in bepaalde huizen is dat blijkbaar wel zo. Het risico is inderdaad veel kleiner, dan de batterij zelf. Dus ik verwacht ook wel dat het goed komt hoor. Maar of ik het zelf had gedaan, weet ik niet. Mijn eerste gedachtenfases voor een thuisbatterij gaan toch echt richting de garage.
Alleen is dit in feite een "simpele" uitbreiding van de meterkast in mijn ogen en staat dat los van het eventuele brandgevaar dat een batterij met zich meebrengt. Vwb betreft de batterij ben ik ook liever safe en dus de plaatsing onder de overkapping of zijkant woning. En niet op zolder oid.
Ter info: Plaatsing bij mij in de garage zou er voor zorgen dat mijn beide vluchtroutes (voordeur & garage) voorzien zijn van een potentieel gevaar. (Meterkast, Batterij)
JPS in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"Skaah schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:35:
Is er iemand die zijn EVAC lader in Home Assistant heeft gekregen en daar misschien de stappen en screenshots van de sensors en config kan plaatsen?
Inderdaad afhankelijk van je eigen situatie. Bij mij is de garage achter aan de bijkeuken gebouwd, ik heb dus zeker een veilige vluchtroute door de voordeur en de achterdeur loopt niet door mijn garage.Djoster schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:11:
[...]
Deels snap ik dat.
Alleen is dit in feite een "simpele" uitbreiding van de meterkast in mijn ogen en staat dat los van het eventuele brandgevaar dat een batterij met zich meebrengt. Vwb betreft de batterij ben ik ook liever safe en dus de plaatsing onder de overkapping of zijkant woning. En niet op zolder oid.
Ter info: Plaatsing bij mij in de garage zou er voor zorgen dat mijn beide vluchtroutes (voordeur & garage) voorzien zijn van een potentieel gevaar. (Meterkast, Batterij)
Zit nu wel met 2 omvormers aangesloten op de smart poort, echter de meting wat het systeem aangeeft klopt voor geen meter. Is het nu beter om ze weer los te koppelen van de smart poort en een dure smartmeter er tussen te plaatsen?
Hoor graag jullie bevindingen.
Voor wat betreft het handelen via ai werkt het echt super goed.
Heb een string systeem nú rechtstreeks op de omvormer aangesloten en die meting klopt wel.
Thanks
L/W wp Vaillant 75/6, Sigenergy 27 kWh/15, SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W
Moet gewoon werken, er zijn zoveel van ons zoals mij die hun omvormer op de smartport hebben.DWinters1979 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:39:
Hoi, inmiddels mijn systeem sinds eind april draaien en super tevreden mee.
Zit nu wel met 2 omvormers aangesloten op de smart poort, echter de meting wat het systeem aangeeft klopt voor geen meter. Is het nu beter om ze weer los te koppelen van de smart poort en een dure smartmeter er tussen te plaatsen?
Hoor graag jullie bevindingen.
Voor wat betreft het handelen via ai werkt het echt super goed.
Heb een string systeem nú rechtstreeks op de omvormer aangesloten en die meting klopt wel.
Thanks
Je moet jezelf afvragen wat niet goed gaat, want het moet gewoon kunnen werken.
L/W wp Vaillant 75/6, Sigenergy 27 kWh/15, SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W
Ja maar dat kan dus niet xDDWinters1979 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:59:
Hij werkt goed hoor alleen de meting komt totaal niet overeen
Mijn SE loopt ook via de gateway en die klopt toch echt wel.
Dus er klopt toch echt iets niet goed...
Hoe groot is het verschil überhaupt?
[ Voor 6% gewijzigd door Bschnitz op 20-05-2026 18:04 ]
Bedankt, dit was de oplossing, mijn installateur had het in 1 minuut opgelost.ArPi75 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:55:
[...]
Heb je de modbus id's gecontroleerd van de EVAC en de EC? Om ze juist in HA te krijgen moeten beiden een verschillend Modbus ID hebben. Als ik mij niet vergis kan je die van de EVAC niet wijzigen en zou dus die van de EC aangepast moeten worden.
Bij de installatie van mijn broer precies hetzelfde.
Bschnitz schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:01:
[...]
Ja maar dat kan dus niet xD
Mijn SE loopt ook via de gateway en die klopt toch echt wel.
Dus er klopt toch echt iets niet goed...
Hoe groot is het verschil überhaupt?
Zo werkt het niet.DWinters1979 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:58:
Scheelt echt enorm veel, opwek vaak rond de 7kW en het huisje geeft dan rond de 2,8 kW aan. Snap dat er iets aan stroom wegvloeit binnen de installatie maar niet zoveel. Dus ja dat vind ik wel vreemd.
Bij de installatie van mijn broer precies hetzelfde.
[...]
De gateway is een sensor voor de smartport, die geeft gewoon ~98% dezelfde waarde aan.
~2% miss je door zelfgebruik van je eigen omvormer. Dus op 40kWh per dag zal je 39kWh zien op de Sigen.
Er gaat dus helemaal niets in het systeem direct wat jij niet kan zien in de Sigen app.
Kortom, app van je om omvormer zegt 7kW, dan zal de Sigen ook 7kW zon zeggen.
Alles andere klopt gewoon niet.
Lijkt er meer op dat je iets niet goed heb aangesloten en hij een deel van de opbrengst niet kan zien.
En terecht, maar bij mij staat de batterij buiten en hangt de Gateway in de trapkast. Die paste niet meer in de meterkast en om die nou voor buiten te hangen leek me helemaal een slecht idee, dan kan iedereen de batterij uitschakelen, op zijn gemak demonteren en daarna mee nemen. De batterij staat op de oprit aan de voorkant van de voormalige garage.I_stealth_I schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:47:
[...]
De smart port is niets anders dan een aansluiting met een meter in 1. Het zal dus geen verschil maken of je nu rechtstreeks op de smart port aansluit, of via een externe meter. Lijkt mij dat er ergens een aansluiting niet goed zit.DWinters1979 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:39:
Wat zie je in de device details van de gateway? Zijn beide fasen niet gelijk aan wat de omvormer toont, of slechts 1 van de 2?
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
De in en verkoop prijzen zijn op deze manier gelijk. Het geeft de prijs inclusief belasting en inkoop vergoeding. Bij verkoop lijkt me dat echter niet juist omdat Tibber ook verkoopkosten in rekening brengt, of wordt dit tegen elkaar weggestreept op maandbasis?Bschnitz schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:53:
Tibber kan nu gekoppeld worden binnen Sigen, mocht je tarieven willen via hun zelf ipv zelf maken.
Aanmelden als DEV: https://developer.tibber.com/
Secret key kopiëren en gebruiken in de Sigen app bij tarieven, natuurlijk kiezen voor Tibber bij provider.
Uitbreider uitleg moet iemand anders maken, gebruik zelf geen Tibber
Dat weet ik niet. Geen klant van Tibber.Jay-v schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:12:
[...]
De in en verkoop prijzen zijn op deze manier gelijk. Het geeft de prijs inclusief belasting en inkoop vergoeding. Bij verkoop lijkt me dat echter niet juist omdat Tibber ook verkoopkosten in rekening brengt, of wordt dit tegen elkaar weggestreept op maandbasis?
Uiteindelijk zie ik de prijzen binnen de app om de unit/ai te sturen, niets ervan heeft met de werkelijk te maken.
Ben wel benieuwd hoe ze dat doen na 2027 als dat hetzelfde is als verkoop nu.
Maar juist om de AI aan te sturen is het relevant. Hij moet rekening houden met verschillen tussen in en verkoop, en AC/DC verliesBschnitz schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:19:
[...]
Dat weet ik niet. Geen klant van Tibber.
Uiteindelijk zie ik de prijzen binnen de app om de unit/ai te sturen, niets ervan heeft met de werkelijk te maken.
Ben wel benieuwd hoe ze dat doen na 2027 als dat hetzelfde is als verkoop nu.
Die zouden er al in moeten zitten, ook met dezelfde tarieven toch. Tenminste dat wordt hier vaker geroepenJay-v schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:44:
[...]
Maar juist om de AI aan te sturen is het relevant. Hij moet rekening houden met verschillen tussen in en verkoop, en AC/DC verlies
Ik hou zelf een ruimere marge aan.
En hoe groot is die kans? Ik heb mijn laadpaal 'open' staan en je kunt het ding ook met een schroevendraaier van de muur halen. Ik zou de Gateway ook binnen hangen, maar niet om diefstalrisico te voorkomen.daemonix schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:56:
[...]
En terecht, maar bij mij staat de batterij buiten en hangt de Gateway in de trapkast. Die paste niet meer in de meterkast en om die nou voor buiten te hangen leek me helemaal een slecht idee, dan kan iedereen de batterij uitschakelen, op zijn gemak demonteren en daarna mee nemen. De batterij staat op de oprit aan de voorkant van de voormalige garage.
Hoeveel batterijen zijn er in de fik gevlogen? En dan heb ik het over thuisbatterijen, geen fietsbatterijen of telefoons. Daarnaast zijn de Sigenergy batterijen zeer goed beveiligd tegen ontbranding. Maar alleen om de ventilatie en warmte afvoer zou ik de batterijen en omvormer nooit in een kast plaatsen.Pr088 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:06:
[...]
Ik wou zeggen, je doet ook geen meterkast onder de trap. Maar in bepaalde huizen is dat blijkbaar wel zo. Het risico is inderdaad veel kleiner, dan de batterij zelf. Dus ik verwacht ook wel dat het goed komt hoor. Maar of ik het zelf had gedaan, weet ik niet. Mijn eerste gedachtenfases voor een thuisbatterij gaan toch echt richting de garage.
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Iemand al ervaring met deze API koppeling versus een zelf ingevoerde prijsstelling voor aan- en verkoop?Bschnitz schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:53:
Tibber kan nu gekoppeld worden binnen Sigen, mocht je tarieven willen via hun zelf ipv zelf maken.
Aanmelden als DEV: https://developer.tibber.com/
Secret key kopiëren en gebruiken in de Sigen app bij tarieven, natuurlijk kiezen voor Tibber bij provider.
Uitbreider uitleg moet iemand anders maken, gebruik zelf geen Tibber
Tibber zou toch ook met een koppeling komen voor Sigenbatterijen in hun app (ik geloof dat ze zelfs eerste kwartaal van dit jaar hadden genoemd, maar heb het nog niet gezien)? Iemand die hier meer over weet?
Het gaat niet om diefstal van de gateway, maar daar zit ook een hoofdschakelaar bij (voor de brandweer). Grapjassen genoeg die die schakelaar even over willen halen. Daarnaast gaat het om de heel dure batterij. Als die spanningsloos is gemaakt dan kun je hem (bijvoorbeeld in een vakantie) mee proberen te nemen. Dat is 500 kg die keurig gestapeld zijn,.Pr088 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:00:
[...]
En hoe groot is die kans? Ik heb mijn laadpaal 'open' staan en je kunt het ding ook met een schroevendraaier van de muur halen. Ik zou de Gateway ook binnen hangen, maar niet om diefstalrisico te voorkomen.
Die laders kosten ten opzichte van de batterij geen drol.
In de app staat er dat fase 1 een overvoltage had van 320V. Helaas niet meer terug te zien, want als ik nu die melding probeer te openen crasht de app. Ik zie echter op geen enkel apparaat in huis in de logs een voltage dat hoger is dan 245 volt....
Iemand een idee?
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh.
Ja, off-grif, en na +- 30 seconden in shutdown.daemonix schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:58:
Is de Sigen off grid gegaan? Dat deed hij bij mij wel bij een overspanning.
Batterij leeg of teveel zonneproduktie (bij volle batterij)? Off grid gaan is bescherming tegen overspanning.djrednas schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:31:
[...]
Ja, off-grif, en na +- 30 seconden in shutdown.
[ Voor 9% gewijzigd door daemonix op 21-05-2026 19:32 ]
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Batterij was 7%, PV was 5kw opwek, overspanning melding was na off-grid gaan. Ik heb werkelijk geen idee wat de oorzaak kan zijn verder. Zie nu wel dat mijn laadpaal ook nog offline is, als ik vanavond thuis ben eens kijken of die een klap gehad heeft.daemonix schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:32:
[...]
Batterij leeg of teveel zonneproduktie (bij volle batterij)? Off grid gaan is bescherming tegen overspanning.
djrednas schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 00:03:
[...]
De smart port is niets anders dan een aansluiting met een meter in 1. Het zal dus geen verschil maken of je nu rechtstreeks op de smart port aansluit, of via een externe meter. Lijkt mij dat er ergens een aansluiting niet goed zit.
Wat zie je in de device details van de gateway? Zijn beide fasen niet gelijk aan wat de omvormer toont, of slechts 1 van de 2?
timpel_800 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 06:45:
Kun je niet een screenshot posten van je originele omvormer en die van de sig aangeven wat er precies niet klopt?
Ik doe effe voorbeeld voor je zodat je weet wat het mag zijn.
/f/image/x7zri65veBiqdqfrZSnU4fdK.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 92% gewijzigd door Bschnitz op 21-05-2026 22:17 ]
Ergens klopt er iets niet. De stringomvormrer is rechtstreeks aangesloten en dat werk prima. Vandaag 11,43 kWh(6 panelen) vs 10,46(24 panelen)
Bschnitz schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:06:
[...]
Zo werkt het niet.
De gateway is een sensor voor de smartport, die geeft gewoon ~98% dezelfde waarde aan.
~2% miss je door zelfgebruik van je eigen omvormer. Dus op 40kWh per dag zal je 39kWh zien op de Sigen.
Er gaat dus helemaal niets in het systeem direct wat jij niet kan zien in de Sigen app.
Kortom, app van je om omvormer zegt 7kW, dan zal de Sigen ook 7kW zon zeggen.
Alles andere klopt gewoon niet.
Lijkt er meer op dat je iets niet goed heb aangesloten en hij een deel van de opbrengst niet kan zien.
Ja dat is de goede vraag.DWinters1979 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:13:
Het vreemde is als je het sankey diagram bekijkt aan het eind van de dag dan geeft de 3e omvormer totaal iets van 10 kWh opwek voor vandaag. Als ik beide apps bekijk van solaredge en Enphase geven deze respectievelijk 20 en 22,3 kWh aan dus ja wat gaat er dan fout?
Ergens klopt er iets niet. De stringomvormrer is rechtstreeks aangesloten en dat werk prima. Vandaag 11,43 kWh(6 panelen) vs 10,46(24 panelen)
[...]
Imde SE moet werken en de Enphase ook, we hebben hier mensen met beide. Zelf heb ik de SE.
Ze zijn simpelweg fout aangesloten op de gateway.
Samen op 1 smartport of niet alles fases ofzo. No clue.
Dus je zou zeggen dat er weinig fout kan gaan.
Het vreemde is wel dat fase 3 toch nog een negatieve waarde aangeeft in de waardes van de smart poort, terwijl die niks meer doet…
Voor de rest werkt AI perfect met het handelen dus dat is geweldig.
Maar ben zelf iemand die gek is op data en dat moet dan wel kloppen natuurlijk 😊
Bschnitz schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:19:
[...]
Ja dat is de goede vraag.
Imde SE moet werken en de Enphase ook, we hebben hier mensen met beide. Zelf heb ik de SE.
Ze zijn simpelweg fout aangesloten op de gateway.
Samen op 1 smartport of niet alles fases ofzo. No clue.
Situatie nu,
In een verbouwing.
Uiteindelijke situatie.
Quatt hybrid met elektrische cv ketel
Of Quatt full electric(schijnt niet meer dan 2kw piek te kunnen trekken de warmtepomp zelf dus 8A)
Sanitair boiler warmtepomp los(vebruikt 500watt p u. op warmtepomp modus 2.x amp)
Elektrisch koken met 1 fase plaat op 16A
Max zal er misschien nog een scooter accu fiets accu niet meer dan 30A-35A worden getrokken op korte momenten 15min.
Nou hebben veel mensen het over netverzwaring maar waarom niet netverlaging? Bij 1x10A 1Phase en 6kw omvormer van sigenergy dit scheelt 300+ euro aan vastrecht.
Zijn er hier tweakers die dat hebben(peak shaving) met de sigenstor? Oh er kan nooit een auto laden is in een steeg en huizen rondom.
[ Voor 4% gewijzigd door FireSheep op 21-05-2026 22:32 ]
Weet je zeker dat de overspanning pas na off-grid gaan was? Off-grid gaan heeft een reden.djrednas schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:32:
[...]
Batterij was 7%, PV was 5kw opwek, overspanning melding was na off-grid gaan. Ik heb werkelijk geen idee wat de oorzaak kan zijn verder. Zie nu wel dat mijn laadpaal ook nog offline is, als ik vanavond thuis ben eens kijken of die een klap gehad heeft.
630mA zekering in de laadpaal was gesprongen van de logica. Toch een vreemde situatie gehad. Ach, en dooorrrrr.djrednas schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:32:
[...]
Batterij was 7%, PV was 5kw opwek, overspanning melding was na off-grid gaan. Ik heb werkelijk geen idee wat de oorzaak kan zijn verder. Zie nu wel dat mijn laadpaal ook nog offline is, als ik vanavond thuis ben eens kijken of die een klap gehad heeft.
Ps: als ik handmatig off-grid schakel dan zie en merk je niets vreemds...
Ze hebben in de wijk een blok nieuwe huizen toegevoegd, waarvoor tijdelijk de stroom er af moest....daemonix schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:06:
[...]
Weet je zeker dat de overspanning pas na off-grid gaan was? Off-grid gaan heeft een reden.
[ Voor 22% gewijzigd door djrednas op 21-05-2026 23:10 ]
Dit verschil heb ik inderdaad ook exact zo, het verlies dus mooi om te zien.Bschnitz schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:10:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra
Goedemorgen,Rocky86 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:29:
Goedenavond,
Ik ben nieuw op het forum en zou graag jullie ervaring en advies horen. Ik ben me aan het oriënteren op een thuisbatterij.
Mijn situatie is als volgt:
Ik heb 34x 430wp zonnepanelen met een centrale SolarEdge omvormer van 12,5kwh. Ik wek circa Mwh per jaar op. Op dit moment exporteer ik circa 9,5Mwh per jaar welke ik efficiënter voor eigen gebruik in wil zetten. Mijn leverancier van de zonnepanelen levert enkel SolarEdge en adviseert bijv. 4 modules met in totaal circa 20kwh. De omvormer kan slechts maximaal 5 kWh laden/ontladen geeft hij aan.
Een sigenergy systeem van 40 kWh met een omvormer van 15kwh is waar ik nu als alternatief naar kijk.
Wat mijn profiel verder qua verbruik is dat in de wintermaanden mijn warmtepomp van 24kwh veel vermogen vraagt en ik een accu in zou willen zetten om in de nacht tegen lagere tarieven te laden en op piekmomenten in de ochtend en avond te ontladen om zodoende te besparen op tarieven.
In de zomermaanden heb ik juist het overschot aan zonne energie waarbij mijn verbruik heel laag is en dit wellicht in de aansturing vraagt om een ander profiel.
Mijn SolarEdge leverancier geeft aan dat het percentage eigen verbruik het belangrijkste is. Ik ben benieuwd of jullie deze overwegingen zelf ook gemaakt hebben en wat de ervaringen zijn met het sigenergy systeem en hoe jullie dit aansturen.
Ik neig dus naar een iets duurdere installatie van een sigenergy systeem waarbij ik 40 kWh en een hogere laad/ontlaad mogelijkheid heb om ook in de zomermaanden bij bijv. Negatieve prijzen te kunnen laden en bijv. De panelen uit kan schakelen.
Ik rij niet elektrisch, ik wil met name naar een optimalisatie van gebruik en uiteindelijk lagere energiekosten bij de leverancier.
Ik vond het wel leuk om even een update te geven over dit project. Ik heb behoorlijk wat onderzoek gedaan en veel diverse leveranciers en ''specialisten'' gesproken. Ik heb uiteindelijk voor een laag voltage systeem gekozen. Het is een Deye omvormer van 20kw met een 80kw accupakket incl. noodstroomvoorziening en ems aansturing via Yownec.
Ik heb uiteindelijk voor PV Energy Systems gekozen, omdat zij zowel met hoog- als met laagvoltage systemen al veel installaties hebben verkocht.
Nu ga ik de komende maanden eens ervaren hoe het systeem gaat draaien.
Toch even terug komen op die zekering in de laadpaal... Hoe kan die er uit vliegen als er geen auto aangesloten is? Hoe kan die er uit vliegen als er wel een auto aangesloten is? Lijkt me toch een probleem in de laadpaal dat de root cause van het event is.djrednas schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:08:
[...]
630mA zekering in de laadpaal was gesprongen van de logica. Toch een vreemde situatie gehad. Ach, en dooorrrrr.
Ps: als ik handmatig off-grid schakel dan zie en merk je niets vreemds...
[...]
Ze hebben in de wijk een blok nieuwe huizen toegevoegd, waarvoor tijdelijk de stroom er af moest....
daemonix schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:48:
[...]
Toch even terug komen op die zekering in de laadpaal... Hoe kan die er uit vliegen als er geen auto aangesloten is? Hoe kan die er uit vliegen als er wel een auto aangesloten is? Lijkt me toch een probleem in de laadpaal dat de root cause van het event is.
Ik twijfelde ook. Nog eens alle data er bij gezocht, en ik zie op 1 slimme stekker een voltage van 300V, en op de 1 fase omvormer in de schuur 125V.
Ik denk dat die zekering gesprongen is door ofwel een over-voltage ofwel onder-voltage. Denk eerder aan onder-voltage, want bij de helft van het voltage vraagt een 12V trafo dubbel vermogen.
Ga het nog wel een keer testen door gewoon de hoofdzekering spontaan uit te gooien terwijl de zon schijnt
De 17kW omvormer is vanuit de grid aan het laden met 15kW (kan 16kW zijn, begrenst door de installateur). De batterij wordt geladen met 17,6kW, dat is dan grid + het DC aangesloten PV-systeem.
Het lijkt er dus op dat in plaats van het gridvermogen verder omlaag te brengen, het PV-vermogen dus wordt afgeschaald om niet boven de 0,5C begrenzing van de batterij heen te gaan. Dat is toch wel vreemd, of heeft iemand hier een goede verklaring voor?
22.7kw bij 2*10kw omvormers. En hij schaalt grid naar beneden. Dus vreemd.
Heb je solar producing limit op default staan ?
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Lijkt me vreemd, want nu gooit ie bijna 1kW PV vermogen weg om dat dan vanaf de grid in te kopen...daemonix schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:39:
Prijsbeslissing van de AI?
Ik had dit gedrag al wel eerder gezien, maar nu ff in de HA data gekeken en in het screenshot zie je 'm duidelijk inzakken om 12u zodra vanaf de grid wordt geladen.
Hmm bijzonder dan. Ik heb een 36kWh batterij, dus met 0,5C is de harde laadbegrenzing dan tegen de 18kW; de 17,58kW die ik dan zie klopt dat wel. Met jouw batterijcapaciteit heb je sowieso een hoger potentieel laadvermogen. Maar het blijft vreemd dat dan PV afschaalt.timpel_800 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:39:
Vreemd. Bij mij gebeurd dit niet hoor. Met pv erbij gaat hij juist op een hoger vermogen laden dan alleen puur grid.
Ja staat op default, maar staat hier los van omdat het inzakt als de grid erbij komt.Heb je solar producing limit op default staan ?
Het AI verwachtingsplaatje laat de dip ook mooi zien. Voor de duidelijkheid, ik het 2 dakvlakken / PV DC strings, geen enkele schaduw en dit zou zonder voluit laden vanaf de grid gewoon een mooie parabool zijn.
Bij mij werkt ie net zo.timpel_800 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:39:
Vreemd. Bij mij gebeurd dit niet hoor. Met pv erbij gaat hij juist op een hoger vermogen laden dan alleen puur grid.
Heb je solar producing limit op default staan ?
[Afbeelding]
Volgens mij is de EB excl. btw iets van € 0,0916 per kWh. Dat zou dus betekenen dat je bij + € 0,13 excl. btw inkoop, de verkoop op + € 0,04 excl. btw moet zetten.
Ik heb het gevoel dat bij AI max profit of balanced de handel zo goed als wegvalt en dat de AI zelfconsumptie de stand is om te gebruiken. Of zit ik er helemaal naast?
Dus grid import nu van 16 naar 13kW maximaal ingesteld en PV vermogen ging gelijk naar 3,7kW, wat ik ook zou verwachten.
Vreemd issue.
Ik denk dat @timpel_800 Timpel_800 het bij het rechte eind heeftJPS schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:36:
Het is mij opgevallen dat zodra de accu op vol vermogen wordt geladen (grid+PV), dat mijn DC aangesloten PV vermogen inzakt. Nu op deze heldere dag zou dat PV vermogen rond 12u ruim 3,5kW moeten zijn, maar volgens de data valt ie terug naar onder de 3kW.
[Afbeelding]
De 17kW omvormer is vanuit de grid aan het laden met 15kW (kan 16kW zijn, begrenst door de installateur). De batterij wordt geladen met 17,6kW, dat is dan grid + het DC aangesloten PV-systeem.
Het lijkt er dus op dat in plaats van het gridvermogen verder omlaag te brengen, het PV-vermogen dus wordt afgeschaald om niet boven de 0,5C begrenzing van de batterij heen te gaan. Dat is toch wel vreemd, of heeft iemand hier een goede verklaring voor?
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
/f/image/MzvOcpOw1m8Q8frwlMjTZP4Z.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/YVRPAGFQ4ropN642fzPh6u5Q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/82pj5kE5MbPGeUTkIIpYsu0i.png?f=fotoalbum_large)
Bschnitz schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:10:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]