Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste
Acties:

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05 21:53

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Kan het kwaad om alvast een 10 of 12kW omvormer te gebruiken op een kleine installatie met 1x een 9kWh batterij, buiten het feit dat het je laad en ontlaad vermogen met 1 batterij geen voordelen biedt?

Mn installateur snapt mn vraag niet helemaal of heeft toch een punt?

“Op een systeem van deze grote zou ik echt geen grotere omvormer adviseren. Dit gaat namelijk ten koste van de efficiëntie van het systeem. Daarnaast wordt het vermogen in de praktijk al gelimiteerd door de aangesloten batterijen.

Het plaatsen van een 12kW omvormer betekend namelijk niet dat de batterij ook 12kW kan leveren.”

/dev/null

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Het verschil in efficiëntie curve tussen beide weet ik niet, maar ik zou er idd vanuit gaan dat de 5kW versie een beetje efficiënter is bij lage vermogens. Verwacht overigens geen groot verschil. Maar het meest belangrijke lijkt mij om de omvormer erbij te zoeken die past bij jouw verbruik.

Wat betreft de batterij. Die heeft een C-rate van 0.5, wat betekent dat die maximaal met de helft van de capaciteit kan opladen en ontladen. Een 9kWh batterij zal dus laden en ontladen met maximaal ongeveer 4.5kW. Om dus volledig gebruik te kunnen maken van de 12kW omvormer heb je minimaal 3 batterijen nodig van 8kWh.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:48
I_stealth_I schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:56:
Kan het kwaad om alvast een 10 of 12kW omvormer te gebruiken op een kleine installatie met 1x een 9kWh batterij, buiten het feit dat het je laad en ontlaad vermogen met 1 batterij geen voordelen biedt?

Mn installateur snapt mn vraag niet helemaal of heeft toch een punt?

“Op een systeem van deze grote zou ik echt geen grotere omvormer adviseren. Dit gaat namelijk ten koste van de efficiëntie van het systeem. Daarnaast wordt het vermogen in de praktijk al gelimiteerd door de aangesloten batterijen.

Het plaatsen van een 12kW omvormer betekend namelijk niet dat de batterij ook 12kW kan leveren.”
Hij heeft een punt. Maar je kunt ook op de 'groei' kopen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06:45
Als je het bij een 9kWh installatie wilt houden dan klopt dat ja, dan is het ontladen/laden max 4,6kW dus een 5kW omvormer is voldoende. Maar als je voorbereid wilt zijn op de toekomst dan is min 10kW een betere aanschaf, dus hangt een beetje af wat je je installateur hebt gevraagd

SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

EB W schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:42:
Als je het bij een 9kWh installatie wilt houden dan klopt dat ja, dan is het ontladen/laden max 4,6kW dus een 5kW omvormer is voldoende. Maar als je voorbereid wilt zijn op de toekomst dan is min 10kW een betere aanschaf, dus hangt een beetje af wat je je installateur hebt gevraagd
Dus zou je kunnen stellen;

Benodigd vermogen = minimaal 10kw voor je EV + evt import behoefte van PV en/of grid? Is daar een bepaalde sweetspot voor om het ideale vermogen te bepalen.

ik snap dat een accu 4.5kw kan leven, 2 het dubbele maar als ik toch met 12kw zou willen laden, dan zou de rest vanuit het net kunnen, de 3kw.

ook hierin zal waarschijnlijk de vraag spelen ‘Wat wil je?’

/dev/null

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-05 16:55

Consulectro

Lekker bezig...

Niets is zo vervelend als je in de toekomst wilt uitbreiden en er achter komt dat de Energie Controller te klein is. Die kun je niet verhogen. Accucapaciteit wel. Als je 100% zeker weet dat dat niet het geval zal zijn dan is de Energie Controller met een vermogen van ongeveer de halve accucapaciteit/uur voldoende.

Persoonlijk zou ik er van uitgaan dat je in de toekomst nog wel (minstens) een accu bij gaat plaatsen.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• EB W
I_stealth_I schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:02:
[...]

ik snap dat een accu 4.5kw kan leven, 2 het dubbele maar als ik toch met 12kw zou willen laden, dan zou de rest vanuit het net kunnen, de 3kw.
Klopt, zo is ook mijn opstelling, dan hoeft er alleen maar 3kW via de omvormer worden omgezet van AC naar DC.

Maar die 9kW die direct vanuit je accu komt (DC-DC) kan maar voor 2 uur want dan is je 18kWh accu leeg.

Dus als je een 50kWh EV hebt dan kan je de eerste 2 uur met 12,5kW laden (accu + net) en daarna 2,5u de rest aanvullen met 10 a 11 kW vanuit het net (als je een 10kW omvormer hebt).

Je moet je ook afvragen of je je batterijen wel wilt gebruiken voor je EV op te laden. Ik wil een buffer houden voor de nacht dus gebruik eigenlijk altijd het net (AC naar DC) om te laden. Vooral aantrekkelijk als er negatieve stroomprijzen zijn!

En de realiteit is dat je nooit een 100% volle accu hebt als je gaat laden en je wilt toch wel 15% over hebben voor het geval je off grid gaat als backup. En als je hem op AI mode hebt staan om te handelen dan zit er meestal al helemaal weinig in om te laden. Dus ik kan maar zelden de batterij erbij pakken met laden.

[ Voor 14% gewijzigd door EB W op 12-05-2026 06:49 ]

SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:24
Ik zou ook hoger gaan. Minstens 10 en het liefst hoger. Als ik naar ons huishouden kijk, full electric met WP dan ga ik soms tijdens rush hour zomaar naar de 10kW. Aan het koken, quooker warmt op: 2000W: inductiekookplaat 1 plaatje ff boosten voor kokend water en 2 die staan te pruttelen: 2500W, magnetron die restjes opwarmt: 900W , broodje oppiepen in de oven: 2000W. Warmtepomp die draait: 500-1000W. Standby gebruiken van het huis 200-500W... telt allemaal best snel op. Bij ons dan. Maar is dus heel afhankelijk van je situatie. Ik denk dat m'n moeder nooit boven de 3000W komt :)

[ Voor 5% gewijzigd door timpel_800 op 12-05-2026 07:10 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:33

backupdevice

No Risk , Full Push

timpel_800 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:08:
Ik zou ook hoger gaan. Minstens 10 en het liefst hoger. Als ik naar ons huishouden kijk, full electric met WP dan ga ik soms tijdens rush hour zomaar naar de 10kW. Aan het koken, quooker warmt op: 2000W: inductiekookplaat 1 plaatje ff boosten voor kokend water en 2 die staan te pruttelen: 2500W, magnetron die restjes opwarmt: 900W , broodje oppiepen in de oven: 2000W. Warmtepomp die draait: 500-1000W. Standby gebruiken van het huis 200-500W... telt allemaal best snel op. Bij ons dan. Maar is dus heel afhankelijk van je situatie. Ik denk dat m'n moeder nooit boven de 3000W komt :)
Stoomoven aan, bora erbij. Kokend water uit de quooker. Ik zag van de week 6500w voorbij komen .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:02
backupdevice schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:17:
[...]

Stoomoven aan, bora erbij. Kokend water uit de quooker. Ik zag van de week 6500w voorbij komen .
9kW als record hier. 2 ovens, vaatwasser, wasmachine, TV met surround setup en een WP die warm tapwater maakt, met wat pech springt ook nog de heet waterkraan aan van 2kW.

Veel gaat tegelijk aan ivm zon of goedkopere tarieven.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Pr088
backupdevice schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:17:
[...]

En die Quooker heeft echt een piek van 5-10 seconden. Wil je daar je omvormer op dimensioneren? Trek die hele hoge kortstondige pieken toch uit het net?
  1. Probeer niet alle zonnestroom op te slaan in kWhs
  2. Probeer niet al je piekvermogen af te vangen met je omvormer (kW)
Beide leidt tot overdimensionering en hoge aanschafprijzen.

Een 10kW omvormer op de groei kan ik me nog wel indenken, maar die 17kW opties om je hele 3x25A af te dekken is praktisch onzin, behalve uit handelsperspectief. Wie gaat er in een blackout realistisch volle bak 17kW trekken? Je probeert dan juist zuinig te zijn.

Te groot is duurkoop, uiteraard mag je het doen. Eigen keus, eigen portemonnee.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Pr088 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:59:
[...]

Eigen keus, eigen portemonnee.
:)

• EB W
Pr088 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:59:
[...]

maar die 17kW opties om je hele 3x25A af te dekken is praktisch onzin, behalve uit handelsperspectief.
Dat zou alleen interessant kunnen zijn als je een 25kW DC lader module hebt, dan zou je nog 17kW direct van het net kunnen trekken, echter wat men al zegt, je hebt ook je WP, Koken, Oven, Quooker, etc die je gebruikt dus dan kun je nooit de volle 17kW continu gebruiken, tenzij je aanvult met PV maar 1 wolkje en hij moet alweer afschalen :P.

En de aanschaf van een 17kW omvormer + 25kW DC lader ga je nooit terugverdienen, ook al heb je de negatieve prijzen. Maar je kan het altijd doen voor de leuk, 'eigen keus, eigen portemonnee', idd, haha Ik heb het nog zitten overwegen want het leek me wel handig om in sommige gevallen 25kW te laden, maar mocht je zo'n hoge nood hebben dan kan je beter bij een laadstation snelladen voor dat geld.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Het is hier op Tweakers natuurlijk wel zo dat velen de natuurlijke dwang hebben om zo optimaal te schalen enzo, en dat is ok. Maar er zijn ook mensen die het anders doen, zoals ik .

Wij willen zoveel mogelijk leven van onze panelen, en willen als het kan zo min mogelijk van het grid trekken, in de winter een vlakke rekening, en met een stroomstoring doordraaien, . En daarom hebben wij gekozen voor 30kWh opslag, een 15kw omvormer met Gateway.

Daarmee trekken wij bijna de 3x25 vol met laden als het handelen is, hebben we meteen de mogelijkheid om volle bak door te draaien met een storing.

Is het nodig, nee . Kan het, ja. Heb je er geld voor en wil je het eraan uitgeven. Go for it.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-05 16:48
backupdevice schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:52:
Het is hier op Tweakers natuurlijk wel zo dat velen de natuurlijke dwang hebben om zo optimaal te schalen enzo, en dat is ok. Maar er zijn ook mensen die het anders doen, zoals ik .

Wij willen zoveel mogelijk leven van onze panelen, en willen als het kan zo min mogelijk van het grid trekken, in de winter een vlakke rekening, en met een stroomstoring doordraaien, . En daarom hebben wij gekozen voor 30kWh opslag, een 15kw omvormer met Gateway.

Daarmee trekken wij bijna de 3x25 vol met laden als het handelen is, hebben we meteen de mogelijkheid om volle bak door te draaien met een storing.

Is het nodig, nee . Kan het, ja. Heb je er geld voor en wil je het eraan uitgeven. Go for it.
Exact mijn overweging, we zijn hier aardig verwend met een mooi energie netwerk, maar komende jaren met de broodnodige (en te late) uitbreidingen gaan er wellicht wel meer (hopelijk) kortstondige onderbrekingen zijn. Kijk met dagen geen stroom in grote gebieden ga je het ook niet redden met een thuisaccu. Dan zijn er problemen die buiten je invloed liggen. Maar voor de rest zou ik het ook wat meer overdimensioneren als het kan.

• Bschnitz

Yea, in ben ook happy met mijn 12. Nu met de fase optie heb ik hem op 18a gezet zo kan slaat de laadpaal nooit af, die wil graag altijd 6a per fase.

Ook voldoende voor de backup functie.

Zo hou ik dus zo nu de ruimte op de max van de inverter en en toch kan ik uiteindelijk op de 3x25a volle bak gebruik van maken.

Zo laad en ontlaadt ik nog steeds binnen 2 uur, wat de sweetspot is.

Als het goed is krijg ik binnen een paar weken een nieuwe laadpaal, dan gaat die ook standalone draaien op de beste uren etc.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:15

Mipatje

Petrolhead

CornermanNL schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:03:
[...]

Exact mijn overweging, we zijn hier aardig verwend met een mooi energie netwerk, maar komende jaren met de broodnodige (en te late) uitbreidingen gaan er wellicht wel meer (hopelijk) kortstondige onderbrekingen zijn. Kijk met dagen geen stroom in grote gebieden ga je het ook niet redden met een thuisaccu. Dan zijn er problemen die buiten je invloed liggen. Maar voor de rest zou ik het ook wat meer overdimensioneren als het kan.
Voor echte problemen van buiten af ben je het goedkoopste uit met een simple 3 fase generator. Dan ben je voor 700 tot 1000 euro verzekerd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0yX7L8MN4_rLwuK3VypJG32vFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5RkLPkqdmSSIIrMjLudoSmX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Mipatje op 12-05-2026 09:32 ]

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• MrBullet058
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 13-05 16:58
Dacht laatst al dat dit je back-up koppeling was voor een aggregaat. Dat is dan alleen voor de wintermaanden gok ik want als je genoeg panelen hebt dan vullen die je accu's wel weer @Mipatje.

p.s. ik lees mee momenteel omdat ik ook een sigenstor wil hebben.

• Pr088

Kijk je kunt tot achter de komma optimaliseren. Ik snap jouw keuze wel, maar als ik kritisch ben: had dat niet met een 10kW omvormer of zelfs een 8kW omvormer gekund? Als ik de EV niet oplaad komt mijn woning nooit 'volle bak' boven de 4-5kW uit, zelfs niet in het midden van de winter als de warmtepomp ruim 2kW trekt (en die zou bij een stroomstoring ook eventjes uitkunnen, met mijn betonvloer).
Dus is het niet fair om te zeggen dat een 15 <> 8kW omvormer puur voor het handelen is?

• Pr088
Bschnitz schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:04:
[...]

Yea, in ben ook happy met mijn 12. Nu met de fase optie heb ik hem op 18a gezet zo kan slaat de laadpaal nooit af, die wil graag altijd 6a per fase.

Ook voldoende voor de backup functie.

Zo hou ik dus zo nu de ruimte op de max van de inverter en en toch kan ik uiteindelijk op de 3x25a volle bak gebruik van maken.

Zo laad en ontlaadt ik nog steeds binnen 2 uur, wat de sweetspot is.

Als het goed is krijg ik binnen een paar weken een nieuwe laadpaal, dan gaat die ook standalone draaien op de beste uren etc.
2 uur laden ontladen is voor het financiële rendement misschien wel het beste (al neig ik naar 3 uur), maar leidt dat niet tot hoge C waardes? De Sigenstor kan 0,5C doen, maar lijkt me voor de levensduur en temperatuur toch beter als dat structureel lager zit... Of zit jij ruim onder de 0,5 met een batterij van meer dan 24kWh?

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:57
Even een vraagje voor de Home Assistent gebruikers. Hoe lezen jullie de temperatuur van de batterijen uit? Ik heb de ESS integratie draaien, maar bij de geconfigureerde sensoren zie ik ze helaas niet terug. Momenteel heb ik alleen de gemiddelde temperatuur van de batterijen samen te pakken gekregen.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Pr088 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:14:
[...]

Kijk je kunt tot achter de komma optimaliseren. Ik snap jouw keuze wel, maar als ik kritisch ben: had dat niet met een 10kW omvormer of zelfs een 8kW omvormer gekund? Als ik de EV niet oplaad komt mijn woning nooit 'volle bak' boven de 4-5kW uit, zelfs niet in het midden van de winter als de warmtepomp ruim 2kW trekt (en die zou bij een stroomstoring ook eventjes uitkunnen, met mijn betonvloer).
Dus is het niet fair om te zeggen dat een 15 <> 8kW omvormer puur voor het handelen is?
Als je naar een snelle ROI kijkt wel ja. Maar niet iedereen doet dat , en dan is het eigenlijk hoeveel je er aan uit wilt geven.

• Bschnitz
Pr088 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:16:
[...]

2 uur laden ontladen is voor het financiële rendement misschien wel het beste (al neig ik naar 3 uur), maar leidt dat niet tot hoge C waardes? De Sigenstor kan 0,5C doen, maar lijkt me voor de levensduur en temperatuur toch beter als dat structureel lager zit... Of zit jij ruim onder de 0,5 met een batterij van meer dan 24kWh?
Ik zit iets eronder met 3x8 op 12kW limit met mijn software fase beperking. 4.5 wellicht?

Draai met alle liefde op 90% max capaciteit. Je kan ook volle bak draaien, maakt weinig uit tot nu toe. Mijn systeem schrijft net zo hard qua af als die van anderen hier. Je praat over 0.01kWh per jaar tot nu toe, welke hier en daar soms ook weer terug komt.

Je omvormer gaat 100% eerder kapot dan de batterijen, dus je C waarde is niet belangrijk, maar hoe hard je de omvormer wilt belasten.

Warmte ontwikkeling kan ook een rol spelen, ik merk dat ik qua temperatuur ook liever op de max 12kW zit dan op de 13.4kW, op een of andere manier is erboven extreem veel warmer.

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 09:42
YJB schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:03:
[...]

Tja, ik zit met een soort gelijk dilemma.
Oorspronkelijk had ik 10kW met 2 * 9kWh en een gateway in gedachten, maar de installateur vroeg zich toch echt af of een gateway wel zo nuttig was omdat we eigenlijk geen stroomuitval hebben. Hij adviseert een 8kW omvormer met 2 * 9kWh en dus geen gateway.
Is een gateway echt nodig, of is dat later vrij eenvoudig toe te voegen?
En 8kW vs 10kW, is dat echt relevant?
Voor mij was de gateway de beslissende factor. Met de gateway wordt je een eiland die naar behoeven gebruik maakt van het net. Daar komt bij dat de mening van de installateur (als die geen specialist is m.b.t. Sigenergy en mogelijkheden) geheel niet relevant is in mijn ogen. Die gaat waarschijnlijk het wiel weer opnieuw uitvinden.

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 2x BAT 10

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

RobSig schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:52:
[...]

Voor mij was de gateway de beslissende factor. Met de gateway wordt je een eiland die naar behoeven gebruik maakt van het net. Daar komt bij dat de mening van de installateur (als die geen specialist is m.b.t. Sigenergy en mogelijkheden) geheel niet relevant is in mijn ogen. Die gaat waarschijnlijk het wiel weer opnieuw uitvinden.
Een Gateway doet meer dan alleen UPS.

Je zou het ook kunnen overwegen (als ik goed geïnformeerd ben)

- je meer balans wilt hebben tussen de fasen
- of als netfilter
-of PV opbrengst een bepaalde prio wilt geven (via smartport)
- of als meter als je geen ruimte hebt om een 3 fase meter te plaatsen in je groepenkast
(omdat de Gateway als meter dient en de losse meter ook al een paar honderd euro kost)

[ Voor 3% gewijzigd door I_stealth_I op 12-05-2026 14:05 ]

/dev/null

• EB W
I_stealth_I schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:04:
[...]

- of als netfilter
- of als meter als je geen ruimte hebt om een 3 fase meter te plaatsen in je groepenkast
(omdat de Gateway als meter dient en de losse meter ook al een paar honderd euro kost)
Nog een bijkomend voordeel die ik onlangs ontdekt had:
Als de wijk boven de 253V komt, schakelen normaal de Enphase omvormers voor de veiligheid uit (die willen namelijk hoger gaan leveren om 'terug te duwen') en kan je dus geen zonneopbrengst meer opslaan/gebruiken. Doordat de GateWay bij een overvoltage offgrid schakelt, blijven de omvormers (IQ7) leveren in je eiland modus en kan je dit gebruiken in huis of opslaan.

Overigens had ik onlangs problemen dat de IQ7 zelf een overvoltage creeerden, maar dat is dus net andersom en inmiddels opgelost.

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:15
[FAQ] Veelgestelde vragen: welke Sigenergy-setup aanschaffen?

In dit topic komen regelmatig dezelfde startersvragen voorbij. Hieronder een samenvatting van de discussies en adviezen uit de community.

1. Welk omvormer-vermogen?

De omvormer (Energie Controller) is het onderdeel dat je niet achteraf kunt opschalen, batterijcapaciteit toevoegen kan altijd, een grotere omvormer plaatsen betekent de hele unit vervangen.

Vuistregel uit de community:
  • 5 kW: alleen geschikt als je zeker weet dat je bij 1 batterijmodule blijft en geen EV laadt via het systeem. Een 9 kWh-batterij heeft een C-rate van 0,5, wat neerkomt op max ~4,5 kW laad/ontlaadvermogen, de omvormer is dan precies voldoende, maar zit meteen aan zijn plafond.
  • 10 kW: de meest genoemde minimale keuze als je wilt uitbreiden of een EV hebt. Prijsverschil met 8 kW is verwaarloosbaar.
  • 12 kW of meer: aanbevolen bij meerdere batterijmodules, een DC-lader, of een full-electric huishouden (WP + inductie + EV). Bij piekverbruik (koken + WP + oven tegelijk) kan een huishouden makkelijk 6–10 kW trekken.
  • 15–17 kW: zinvol bij grote installaties of een DC-lader van 12,5–25 kW, maar voor de meeste huishoudens overdimensionering.
Praktische stelregel: kies een omvormer die past bij je toekomstige batterijcapaciteit, niet bij wat je nu aansluit. 2 batterijmodules van 9 kWh leveren samen max ~9 kW, een 10 kW omvormer zit dan al bijna vol.

Bij een 3×25A-aansluiting noemt de community de EC17.0TP als toekomstvaste keuze: 4 stringaansluitingen en 27 kW DC-ingangsvermogen.

2. Wel of geen Gateway?

De Gateway voegt noodstroom/eilandmodus toe, maar doet meer dan dat:
  • Noodstroom (UPS-functie): bij netuitval draait je huis door op batterij. Later toevoegen is technisch mogelijk maar kost extra installatiewerk (bedrading aanpassen).
  • Faseverdeling: de Gateway balanceert actief het vermogen over de drie fasen, wat relevant is bij hoge gelijktijdige belasting.
  • Netfilter: de Gateway fungeert ook als netfilter en kan via de SmartPort-aansluiting PV-opbrengst prioriteren.
  • Meting: de Gateway bevat een ingebouwde kWh-meter én ingebouwde installatieautomaten, waardoor een aparte kWh-meter en extra automaten in de groepenkast niet meer nodig zijn, dat scheelt aanschaf- en installatiekosten.
  • Netproblemen/overspanning: bij overspanning op het net (>253V) schakelt de Gateway automatisch naar eilandmodus, waardoor PV-omvormers blijven leveren en de opbrengst beschikbaar blijft voor eigen gebruik of opslag. Zonder Gateway vallen omvormers in zo'n situatie vaak uit.
Standpunten uit de community:
  • Zonder Gateway kun je prima arbitreren en zelfverbruik optimaliseren.
  • Wil je eilandfunctionaliteit, dan is het beter meteen bij installatie mee te nemen: later toevoegen is duurder en complexer.
  • Installateurs zonder specifieke Sigenergy-ervaring adviseren soms ten onrechte om de Gateway weg te laten.
3. Hoeveel batterijcapaciteit?
  • 1 module (~9 kWh): bruikbaar voor zelfverbruik-optimalisatie, maar bij dynamische tarieven is de arbitrage-ruimte beperkt. Laad/ontlaadcyclus duurt ~2 uur.
  • 2 modules (~18 kWh): de meest genoemde instapconfig voor wie serieus wil arbitreren of een EV heeft.
  • 3+ modules: bij grote PV-installaties, hoog verbruik, of als men zo min mogelijk van het net wil afhangen.
Let op de koppeling met de omvormer: een 12 kW omvormer benut je pas volledig met minimaal 3 batterijmodules (3 × ~4,5 kW = ~13,5 kW).

4. 1-fase of 3-fase?

De community is eenduidig: kies 3-fase als je aansluiting dat ondersteunt. 1-fase units zijn beperkter in vermogen en faseverdeling.

Dit overzicht is gebaseerd op discussies in dit topic en kan worden toegevoegd aan de intro-FAQ. Aanvullingen of correcties zijn welkom.

Startpost met de oorspronkelijke community-discussie waarop deze samenvatting is gebaseerd: I_stealth_I in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"  In de opvolgende posts staat meer inhoudelijke uitleg.

Wijzigingen t.o.v. vorige versie: sectie 2 uitgebreid met netfilter/SmartPort en ingebouwde automaten (n.a.v. reactie CEdS); EC17.0TP-advies toegevoegd aan sectie 1.

[ Voor 9% gewijzigd door duoruvis op 12-05-2026 17:34 ]

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-05 18:19
I_stealth_I schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:04:
[...]

- of als netfilter
Je hoeft ook geen extra installatie automaten te plaatsen, deze zitten in je Gateway.

Als je een 3x25A aansluiting hebt zou ik altijd voor een EC17.0TP gaan, ongeacht of je dat op dat moment gaat gebruiken. 4 stringaansluitingen en 27 kW DC vermogen.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• duoruvis
CEdS schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:51:
[...]

Je hoeft ook geen extra installatie automaten te plaatsen, deze zitten in je Gateway.

Als je een 3x25A aansluiting hebt zou ik altijd voor een EC17.0TP gaan, ongeacht of je dat op dat moment gaat gebruiken. 4 stringaansluitingen en 27 kW DC vermogen.
@CEdS, dank voor de toevoeging, het FAQ-concept is aangepast en uitgebreid met jouw info.

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:55

YJB

duoruvis schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:51:
  • Faseverdeling: de Gateway balanceert actief het vermogen over de drie fasen, wat relevant is bij hoge gelijktijdige belasting.
Ik ben geen expert, maar kan iemand hier nog eens naar kijken? Volgens mijn informatie kan de omvormer prima balanceren tussen de fases, mits er Sigen Sensor 3-fase (TP-DH) geconfigureerd is om het totale verbruik van de woning te meten.

• duoruvis
YJB schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:09:
[...]

Ik ben geen expert, maar kan iemand hier nog eens naar kijken? Volgens mijn informatie kan de omvormer prima balanceren tussen de fases, mits er Sigen Sensor 3-fase (TP-DH) geconfigureerd is om het totale verbruik van de woning te meten.
@Marcel1974 jouw eerdere post Marcel1974 in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2" was voor mij leidend m.b.t. fasebalancering. Kun jij bevestigen of dit inderdaad zo werkt zoals YJB beschrijft?

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

M'n installateur is het echt niet overtuigd om een omvormer (> dan 5kw) op de groei te kopen, gezien de geringe omvang van mijn PV-systeem (8 panelen Enphase systeem op zuid-oost 2800Wp, opbrengst 2600KWh/jaar) en geen mogelijkheid dit uit te breiden. Een EV accu van 54KWh laad je natuurlijk niet snel vol met de zonnestroom van 8 panelen. En met 15.000 km jaar is de business case om een accu te kopen om de accu van een EV op te laden wellicht wel idealistisch maar nooit rendabel.

/dev/null

• Bschnitz
I_stealth_I schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:18:
M'n installateur is het echt niet overtuigd om een omvormer (> dan 5kw) op de groei te kopen, gezien de geringe omvang van mijn PV-systeem (8 panelen Enphase systeem op zuid-oost 2800Wp, opbrengst 2600KWh/jaar) en geen mogelijkheid dit uit te breiden. Een EV accu van 54KWh laad je natuurlijk niet snel vol met de zonnestroom van 8 panelen. En met 15.000 km jaar is de business case om een accu te kopen om de accu van een EV op te laden wellicht wel idealistisch maar nooit rendabel.
Met zo weinig zonnepanelen is een Sigen helemaal niet wat je nodig hebt imo.

• niek1974
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:42
Hallo sigenergy liefhebbers

Ik wil ook zelf mijn sigenergy battery installeren , heeft iemand dat zelf gedaan?

Ik zit namelijk met de app, daar is blijkbaar een keuze uit installer of customer
De installer heeft meer bevoegtheden, hoe hebben jullie dat gedaan ?

[ Voor 43% gewijzigd door niek1974 op 12-05-2026 20:49 ]

• timpel_800
Als je zelf installeert heb je ook de installer app nodig. Anders kun je hem niet installeren.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• niek1974
timpel_800 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:01:
Als je zelf installeert heb je ook de installer app nodig. Anders kun je hem niet installeren.
Hoi timpel_800
kun je een verzonnen bedrijf erin zetten, of beter je bedrijf erinzetten waar deze gekocht is ?

maar we wordt best veel gevraagd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/me1jGkpGue3cEW1WTEuf5CnBP_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1aNIlhHTcNpP37hHzCgticoC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door niek1974 op 12-05-2026 21:26 ]

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Dat laatste is geen verplicht vinkje.

[ Voor 12% gewijzigd door bjusterbaarlik op 12-05-2026 21:33 ]

• niek1974
niek1974 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:14:
[...]

Hoi timpel_800
kun je een verzonnen bedrijf erin zetten, of beter je bedrijf erinzetten waar deze gekocht is ?

maar we wordt best veel gevraagd?

[Afbeelding]
Maar moet je bij Sigenergy dan een account aanvragen via hun website, voor installer ?

• Bschnitz
Kijk dit is meer iets voor jou.

https://www.bright.nl/nie...en-dynamische-stroom.html

• EB W
niek1974 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:29:
[...]

Maar moet je bij Sigenergy dan een account aanvragen via hun website, voor installer ?
Ik heb me destijds aangemeld als installateur met een willekeurig licentie nummer, daarna ook alle online trainingen gevolgd.

Overigens zie ik wel dat ik er nu tussen sta als men zoekt op installateurs in de omgeving… er staan zelfs 2 reviews van mensen die ik niet eens ken 🤣

• duoruvis
De FAQ "Welke Sigenergy-setup aanschaffen?" staat nu in de startpost van dit topic.

Dank aan iedereen die heeft bijgedragen aan de discussies waarop deze samenvatting is gebaseerd. Natuurlijk zullen er altijd open vragen blijven, elke setup heeft zijn eigen specificatie en configuratie, maar voor de meest gestelde basisvragen is er nu een vertrekpunt.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Vraagje. Over 2 weken eindigt mijn vast energiecontract en ga ik over naar Zonneplan.

Opdit moment staat de Sig op Self Consumption. Wanneer is het een goed idee om AI in te schakelen . Voor het ingaan van het dynamisch contract of wanneer deze ingaat ? En eventueel hoelang van te voren ?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
backupdevice schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:00:
Vraagje. Over 2 weken eindigt mijn vast energiecontract en ga ik over naar Zonneplan.

Opdit moment staat de Sig op Self Consumption. Wanneer is het een goed idee om AI in te schakelen . Voor het ingaan van het dynamisch contract of wanneer deze ingaat ? En eventueel hoelang van te voren ?
Aangezien de AI een week nodig heeft om in te leren zou mijn advies een week van te voren zijn. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• niek1974
EB W schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:25:
[...]

Ik heb me destijds aangemeld als installateur met een willekeurig licentie nummer, daarna ook alle online trainingen gevolgd.

Overigens zie ik wel dat ik er nu tussen sta als men zoekt op installateurs in de omgeving… er staan zelfs 2 reviews van mensen die ik niet eens ken 🤣
Hi EB W schreef

heb je dan via de app aangemeld met een willekeurge bedrijfsnaam . En hoe kom je bij deze online trainingen. Krijg je een uitnodiging of volgt dat direct na de registratie ?

[ Voor 5% gewijzigd door niek1974 op 13-05-2026 13:36 ]

• EB W
Ik heb deze methode gebruikt om me aan te melden:
https://support-video-ap....rocess%20introduction.pdf

En vervolgens hier de trainingen gevolgd en het certificaat gehaald:
https://support.sigenergy.com/

• Laro01
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 08:33
Door omstandigheden leveren we dit jaar aanzienlijk meer zonnestroom aan het net dan we aan stroom van het net afnemen. De sigen staat momenteel in de AI-modus Gebalanceerde Energie met een verkoopprijs van min 2 cent i.v.m. de saldering energiebelasting. De Sigen laad regelmatig bij vanaf het net wat ongewenst is. Dat het systeem bij hoge prijzen energie verkoopt is oké. De afname van het net moet 0 kWh worden. Wat moet ik in de instellingen instellen om de net afname op 0 kWh te krijgen?

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:15

Mipatje

Petrolhead

Laro01 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:51:
Door omstandigheden leveren we dit jaar aanzienlijk meer zonnestroom aan het net dan we aan stroom van het net afnemen. De sigen staat momenteel in de AI-modus Gebalanceerde Energie met een verkoopprijs van min 2 cent i.v.m. de saldering energiebelasting. De Sigen laad regelmatig bij vanaf het net wat ongewenst is. Dat het systeem bij hoge prijzen energie verkoopt is oké. De afname van het net moet 0 kWh worden. Wat moet ik in de instellingen instellen om de net afname op 0 kWh te krijgen?
Ik zou op zelfverbruik instellen en mijn zonnepanelen laten uitschakelen bij neg prijzen

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• Laro01
Mipatje schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:01:
[...]

Ik zou op zelfverbruik instellen en mijn zonnepanelen laten uitschakelen bij neg prijzen
Mag gewoon blijven terugleveren bij hogere prijzen ik wil alleen de import van het net op 0 kWh hebben. De zonnepanelen worden al uitgeschakeld bij negatieve prijzen.

[ Voor 12% gewijzigd door Laro01 op 13-05-2026 17:06 ]

• jeroen84
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 20:34
Heeft iemand ervaring met de Sigenergy Energy Gateway 3-fase voor off-grid mogelijkheden?
En dan specifiek in combinatie met microomvormers (Hoymiles HMS-2000 in mijn geval).

Ik heb offertes voor een Sigenergy systeem bij twee verschillende partijen opgevraagd, en de ene zegt dat de offgrid feature niet lekker werkt in combinatie met de Hoymiles HMS-2000, en de andere zegt dat dat juist wél werkt ("Het enige technische punt is dat micro-omvormers afhankelijk zijn van een stabiel netreferentie-signaal. Sigenergy kan daarin via frequentiesturing de productie van de micro-omvormers netjes terugregelen wanneer de batterij vol raakt of er te veel productie ontstaat.")

• Bschnitz
Laro01 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:05:
[...]

Mag gewoon blijven terugleveren bij hogere prijzen ik wil alleen de import van het net op 0 kWh hebben. De zonnepanelen worden al uitgeschakeld bij negatieve prijzen.
0kW import limit grid.

Dus hij kan dan niet inkopen tot je hem hoger zet.

Je leeft puur van je eigen geproduceerde stroom en opslag tot je accu leeg is, dan gaat die over op grid alsof je geen unit had.

• CEdS
jeroen84 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:07:
Heeft iemand ervaring met de Sigenergy Energy Gateway 3-fase voor off-grid mogelijkheden?
En dan specifiek in combinatie met microomvormers (Hoymiles HMS-2000 in mijn geval).

Ik heb offertes voor een Sigenergy systeem bij twee verschillende partijen opgevraagd, en de ene zegt dat de offgrid feature niet lekker werkt in combinatie met de Hoymiles HMS-2000, en de andere zegt dat dat juist wél werkt ("Het enige technische punt is dat micro-omvormers afhankelijk zijn van een stabiel netreferentie-signaal. Sigenergy kan daarin via frequentiesturing de productie van de micro-omvormers netjes terugregelen wanneer de batterij vol raakt of er te veel productie ontstaat.")
Ik heb hier nog een HMT-2250 liggen. Dit is wel een 3 fase omvormer en niet een 1 fase zoals de HMS-2000. Ik wil ik die wel aansluiten op de Gateway inverter 2 poort. Het wordt echter wel over 3 weken want ik ben de komende 2 a 3 weken op vakantie. Hoor wel of je het wil.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 19:38
EB W schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:28:

Moest je geen cijfers inleveren over je Jaaromzet ? Die kreeg ik namelijk.

• jeroen84
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 20:34
CEdS schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:17:
[...]

Ik heb hier nog een HMT-2250 liggen. Dit is wel een 3 fase omvormer en niet een 1 fase zoals de HMS-2000. Ik wil ik die wel aansluiten op de Gateway inverter 2 poort. Het wordt echter wel over 3 weken want ik ben de komende 2 a 3 weken op vakantie. Hoor wel of je het wil.
Ah dat zou tof zijn. Ik denk dat de belangrijke test is dat in off-grid eiland modus, te zien dat de micro omvormers teruggeschakeld kunnen worden en zelfs uitgeschakeld kunnen worden als de batterij vol is en en weinig demand is? Wat denk jij?

• CEdS
jeroen84 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:31:
[...]

Ah dat zou tof zijn. Ik denk dat de belangrijke test is dat in off-grid eiland modus, te zien dat de micro omvormers teruggeschakeld kunnen worden en zelfs uitgeschakeld kunnen worden als de batterij vol is en en weinig demand is? Wat denk jij?
Ik ga het uittesten als ik terug kom. Ik doe er nog geen uitspraken over of het wel of niet werkt ;-)

• timpel_800
Je zou zeggen dat net als alle omvormers ook de Hoymiles gewoon moet terugregelen als de frequentie te hoog wordt en dat kan de Sig in off grid modus zelf bijstellen, dus ik denk dat het werkt, maar zeker ben ik natuurlijk ook niet.

Ik heb even in de Sigenergy Community van de Sigen App gekeken maar daar vind ik niks relevants op "hoymiles". Als Engels geen probleem is kun je ook op de facebookgroep van Sigenergy UK kijken of in het topic van een Australisch forum. Is ook een actieve community. https://forums.whirlpool.net.au/thread/374p81k1?p=607

[ Voor 45% gewijzigd door timpel_800 op 13-05-2026 18:40 ]

• jelzie01
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-05 00:36
Ik heb even niet meer meegelezen en gezocht op 'max netaansluitstroom' in het forum maar ik zie er nog niet veel over. Heb nu nog gewoon beperking voor net import vermogen aan staan. Maar wanneer gebruik je nou het een of het ander?

• niek1974
EB W schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:28:

heb jij de antwoorden op de training? ik haal de 90 niet.
en bij details , zie je niet de fouten

[ Voor 4% gewijzigd door niek1974 op 14-05-2026 00:35 ]

• Fchart
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:07
EB W schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:25:
@Dw1-nl

Ik heb, zoals je misschien in m’n schema hebt gezien, een 10mm2 getrokken want er komt ook een 10mm2 het huis in dus leek me verstandig om dit gewoon door te zetten. Maar als je idd ruimte te kort hebt kan je voor een 6mm2 gaan, maar dat zal je installateur wel weten. Overigens kan je ook 4 aders nemen + Litze, scheelt weer een ader ☺️ wel even de litze met isolatie tape kenmerken als hij de meterkast in komt. 10mm2 is misschien een overkill, maar het voelde beter en wie weet handig voor toekomstige uitbreidingen.

Wat betreft de auto lader, hou er wel rekening mee dat als hij vanaf de backup poort wordt gesplitst hij gewoon doorgaat als je off grid gaat. Dit is uiteraard op te lossen door zelf iets te scripten in bijv. HomeAssist. De load balancing ging bij mij via de P1 poort naar de laadpaal, dus daar zal je ook even naar moeten kijken.

Sigenergy is best wel strikt met het supporter van systemen op de Smartport, dus weet niet of je zomaar alles daarop mag zetten.

Zelf zou ik dit doen: de meterkast kabel die de gateway in komt op een splitter zetten (er is nog 1 slot open hiervoor op de rail) en dan 1 naar de GRID laten lopen en de ander naar je aparte groepenkast waar de boiler en lader zit, wel even een alamat/aardlek tussen zetten. Mocht de Alamat van de GRID 2 kooien hebben dan is dat helemaal mooi en heb je geen splitter nodig natuurlijk. Misschien zou je zelfs de selectieve aardlek die ik heb geplaatst in de meterkast ook naar de GW kunnen verplaatsen en die gebruiken als splitter, we zo veilig voor de kabel naar je aparte kast. Echter heb je dan geen aardlek op je kabel tussen meterkast en GW (maar daar zijn de meningen over verdeelt, haha)

Dit is mijn schema:
[Afbeelding]

Je kan dan de load balancing van de laadpaal gewoon z’n gang laten gaan, echter ivm de boiler moet je misschien de ingaande capaciteit softwarematig in de Sigen verlagen want die gaat buiten de meter om. Dus als die max 2kw deze op 15 zetten voor de zekerheid.
Heb het ook op deze manier aangelegd (zelf met bevriende installateur voor meterkast) en moet met enige regelmaat software matig bijsturen omdat systeem stroomverbruik laadpaal niet ziet. Laadpaal heeft wel loadbalancing, maar heel vlekkeloos werkt dat niet. Zit eraan te denken dit toch aan te passen zodat systeem alles kan beheren.

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
Fchart schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 07:55:
[...]

Heb het ook op deze manier aangelegd (zelf met bevriende installateur voor meterkast) en moet met enige regelmaat software matig bijsturen omdat systeem stroomverbruik laadpaal niet ziet. Laadpaal heeft wel loadbalancing, maar heel vlekkeloos werkt dat niet. Zit eraan te denken dit toch aan te passen zodat systeem alles kan beheren.
Zoals jij het hebt aangesloten wil ik het ook gaan doen. Aangezien je met 2 loadbalancing systemen (laadpaal en Sigenstor) werkt gaan ze competitie met elkaar aan. Ik dacht dat op te lossen door de laadpaal op een max. Aansluitwaarde van 15 of 16 kW te zetten en de Sigenstor op 17kW. Hiermee heeft de Sigenstor voorrang. Als het voor jou beter is dat de laadpaal voorrang heeft zou je die waarden om kunnen draaien.

Zou je kunnen proberen of dit helpt? Zoniet dan pas ik mijn aansluitplan nog aan🙏

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• Babro
  • Laatst online: 06:54
kliffen schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:25:
[...]

Zoals jij het hebt aangesloten wil ik het ook gaan doen. Aangezien je met 2 loadbalancing systemen (laadpaal en Sigenstor) werkt gaan ze competitie met elkaar aan. Ik dacht dat op te lossen door de laadpaal op een max. Aansluitwaarde van 15 of 16 kW te zetten en de Sigenstor op 17kW. Hiermee heeft de Sigenstor voorrang. Als het voor jou beter is dat de laadpaal voorrang heeft zou je die waarden om kunnen draaien.

Zou je kunnen proberen of dit helpt? Zoniet dan pas ik mijn aansluitplan nog aan🙏
Dit werkt redelijk bij mij echter, als de batterij staat te laden kan de laadpaal niet starten, zonder eerst de batterij handmatig te stoppen en als de auto aan het laden is de batterij weer te starten

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Jullie hebben geen Sigen (AC) lader?

Ik heb die wel, maar dat gaat ook niet vlekkeloos mbt load balancing.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-05 11:22
Babro schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:35:
[...]

Dit werkt redelijk bij mij echter, als de batterij staat te laden kan de laadpaal niet starten, zonder eerst de batterij handmatig te stoppen en als de auto aan het laden is de batterij weer te starten
Dit gebeurt hier ook inderdaad. Ik heb de loadbalancing van de laadpaal op 27A gezet. Tijdens normaal gebruik blijft hij dan altijd laden en als de batterij dan ook wil laden, dan past de batterij zich daarop aan. Wanneer ik de laadpaal op 25 zet, merk ik dat deze eerder afschaalt dan de SigEnergy waardoor de laadpaal uiteindelijk steeds verder omlaag schaalt totdat hij stopt met laden.
Ik twijfel juist om de hierboven genoemde reden zelfs om loadbalancing van de laadpaal helemaal uit te schakelen. De Sigenergy moet maar terugschalen als de laadpaal wil gaan laden...

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-05 11:22
JPS schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:36:
Jullie hebben geen Sigen (AC) lader?

Ik heb die wel, maar dat gaat ook niet vlekkeloos mbt load balancing.
Ik heb een Peblar Business lader (vanwege de ERE-certificaten en de zeer goede aansturingsmogelijkheden met HA).

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• kliffen
ArPi75 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:43:
[...]

Dit gebeurt hier ook inderdaad. Ik heb de loadbalancing van de laadpaal op 27A gezet. Tijdens normaal gebruik blijft hij dan altijd laden en als de batterij dan ook wil laden, dan past de batterij zich daarop aan. Wanneer ik de laadpaal op 25 zet, merk ik dat deze eerder afschaalt dan de SigEnergy waardoor de laadpaal uiteindelijk steeds verder omlaag schaalt totdat hij stopt met laden.
Ik twijfel juist om de hierboven genoemde reden zelfs om loadbalancing van de laadpaal helemaal uit te schakelen. De Sigenergy moet maar terugschalen als de laadpaal wil gaan laden...
Goed om te horen dat door een verschil in A in te stellen tussen lader en Sigenstor het gedrag is te sturen zoals gehoopt. In mijn geval wil ik altijd de Sigenstor voorrang geven, dus ik ga door met de aansluiting zoals gepland. Dank voor de reacties!

• Fchart
Als je niet van plan bent om te handelen op de onbalans markt etc zou ik deze investering niet doen of minimaal de aanbeveling die hierboven staat

• Fchart
kliffen schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:25:
[...]

Ik ga hiermee aan de gang, wat je omschrijft gebeurd hier dus ook en wil daar niet perse mee bezig zijn. Vooral als prijzen laag/negatief zijn wil ik het maximale uit het systeem halen. Dat bij een stroomonderbreking de laadpaal gevoed wordt regel ik handmatig wel bij, dat komt hier zelden/nooit voor namelijk.

Houdt je op de hoogte @ kliffen

• Bschnitz
Fchart schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:50:
[...]

Ik ga hiermee aan de gang, wat je omschrijft gebeurd hier dus ook en wil daar niet perse mee bezig zijn. Vooral als prijzen laag/negatief zijn wil ik het maximale uit het systeem halen. Dat bij een stroomonderbreking de laadpaal gevoed wordt regel ik handmatig wel bij, dat komt hier zelden/nooit voor namelijk.

Houdt je op de hoogte @ kliffen
De "hack" is eigenlijk de fase beperking op 18A zetten ipv alleen import max grid. Dan schiet je loadbalancer er nooit uit tijdens het laden met 3x25A.

Hoezo dan, wat zeg je nou weer Bschnitz??? 😇

Omdat ondanks 100 verschillende merken en beloften dat laadpalen slim zijn, blijft eigenlijk de eis dat elke fase 6A nodig heeft als minimum om goed te werken voor de laadpaal en de auto.

1 fase slim laden is eigenlijk wat wel goed en slim werkt, het verhaal blijkt te veranderen als je over gaat op 3 fase laden. Dan komen er wat gevoeligheden erbij, helaas. Zoals een recheck maximum van soms wel maar 20x of 2-10 minuten etc. hangt allemaal af van het merk en type laadpaal.

Nu denken jullie, Ja maar 18A+6A is geen 25A. Dat klopt, ik bouw 1A extra in als buffer zodat er geen "trigger on/off" effect kan gebeuren op de loadbalancer. Die kan focussen op puur dynamische down en upscale van stroom die beschikbaar is, dat lukt ze namelijk allemaal goed. Maar on/off acties zijn dus de killer in het verhaal.

• Fchart
Ok, ik merk nu dat ik teveel moet bijsturen/ aan de knoppen zitten. Heb een walbox pulsar. Na de aanpassing van de installateur en toegang tot deze setting heb ik nog niet goed kunnen testenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFNEpqWddK06I4uEG1b6Vdsi40E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6WtVBK2I3YoU81eyCp3bug7.jpg?f=fotoalbum_large

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

duoruvis schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:51:
[FAQ] Veelgestelde vragen: welke Sigenergy-setup aanschaffen?

In dit topic komen regelmatig dezelfde startersvragen voorbij. Hieronder een samenvatting van de discussies en adviezen uit de community.

1. Welk omvormer-vermogen?

De omvormer (Energie Controller) is het onderdeel dat je niet achteraf kunt opschalen, batterijcapaciteit toevoegen kan altijd, een grotere omvormer plaatsen betekent de hele unit vervangen.

Vuistregel uit de community:
  • 5 kW: alleen geschikt als je zeker weet dat je bij 1 batterijmodule blijft en geen EV laadt via het systeem. Een 9 kWh-batterij heeft een C-rate van 0,5, wat neerkomt op max ~4,5 kW laad/ontlaadvermogen, de omvormer is dan precies voldoende, maar zit meteen aan zijn plafond.
  • 10 kW: de meest genoemde minimale keuze als je wilt uitbreiden of een EV hebt. Prijsverschil met 8 kW is verwaarloosbaar.
  • 12 kW of meer: aanbevolen bij meerdere batterijmodules, een DC-lader, of een full-electric huishouden (WP + inductie + EV). Bij piekverbruik (koken + WP + oven tegelijk) kan een huishouden makkelijk 6–10 kW trekken.
  • 15–17 kW: zinvol bij grote installaties of een DC-lader van 12,5–25 kW, maar voor de meeste huishoudens overdimensionering.
Praktische stelregel: kies een omvormer die past bij je toekomstige batterijcapaciteit, niet bij wat je nu aansluit. 2 batterijmodules van 9 kWh leveren samen max ~9 kW, een 10 kW omvormer zit dan al bijna vol.

Bij een 3×25A-aansluiting noemt de community de EC17.0TP als toekomstvaste keuze: 4 stringaansluitingen en 27 kW DC-ingangsvermogen.

2. Wel of geen Gateway?

De Gateway voegt noodstroom/eilandmodus toe, maar doet meer dan dat:
  • Noodstroom (UPS-functie): bij netuitval draait je huis door op batterij. Later toevoegen is technisch mogelijk maar kost extra installatiewerk (bedrading aanpassen).
  • Netfilter: de Gateway fungeert ook als netfilter en kan via de SmartPort-aansluiting PV-opbrengst prioriteren.
  • Meting: de Gateway bevat een ingebouwde kWh-meter én ingebouwde installatieautomaten, waardoor een aparte kWh-meter en extra automaten in de groepenkast niet meer nodig zijn, dat scheelt aanschaf- en installatiekosten.
  • Netproblemen/overspanning: bij overspanning op het net (>253V) schakelt de Gateway automatisch naar eilandmodus, waardoor PV-omvormers blijven leveren en de opbrengst beschikbaar blijft voor eigen gebruik of opslag. Zonder Gateway vallen omvormers in zo'n situatie vaak uit.
Standpunten uit de community:
  • Zonder Gateway kun je prima arbitreren en zelfverbruik optimaliseren.
  • Wil je eilandfunctionaliteit, dan is het beter meteen bij installatie mee te nemen: later toevoegen is duurder en complexer.
  • Installateurs zonder specifieke Sigenergy-ervaring adviseren soms ten onrechte om de Gateway weg te laten.
3. Hoeveel batterijcapaciteit?
  • 1 module (~9 kWh): bruikbaar voor zelfverbruik-optimalisatie, maar bij dynamische tarieven is de arbitrage-ruimte beperkt. Laad/ontlaadcyclus duurt ~2 uur.
  • 2 modules (~18 kWh): de meest genoemde instapconfig voor wie serieus wil arbitreren of een EV heeft.
  • 3+ modules: bij grote PV-installaties, hoog verbruik, of als men zo min mogelijk van het net wil afhangen.
Let op de koppeling met de omvormer: een 12 kW omvormer benut je pas volledig met minimaal 3 batterijmodules (3 × ~4,5 kW = ~13,5 kW).

4. 1-fase of 3-fase?

De community is eenduidig: kies 3-fase als je aansluiting dat ondersteunt. 1-fase units zijn beperkter in vermogen en faseverdeling.

Dit overzicht is gebaseerd op discussies in dit topic en kan worden toegevoegd aan de intro-FAQ. Aanvullingen of correcties zijn welkom.

Startpost met de oorspronkelijke community-discussie waarop deze samenvatting is gebaseerd: I_stealth_I in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"  In de opvolgende posts staat meer inhoudelijke uitleg.

Wijzigingen t.o.v. vorige versie: sectie 2 uitgebreid met netfilter/SmartPort en ingebouwde automaten (n.a.v. reactie CEdS); EC17.0TP-advies toegevoegd aan sectie 1.
Heel mooi overzicht!

Wat ik hier mis is dat de normale Gateway HomePro TP met maximaal 30kW belast mag worden.

Als je een 17kW (3x25A) aansluiting hebt blijft er nog maar 13kW over wat van de batterijen mag komen. Deze moet je daarop terug regelen als je meer dan 26kWh aan accu's geïnstalleerd hebt. Dus met een Energy Controller van 15kW en hoger zou je dat al moeten. Anders zou een keuringsinstantie 'moeilijk' kunnen doen.

Een grotere gateway C60-2 mag tot 60kW belast worden. Ook moet de meterkast geschikt zijn voor deze vermogens (bedrading). Ik weet niet of een 'gelijktijdigheidsfactor' hier ook nog een rol kan spelen. Deze is doorgaans 70% voor normale meterkasten.

Tevens kunnen AC-gekoppelde zonnepanelen die aangesloten zijn op de SmartPort van de gateway (of elders in de meterkast) dit ook nog verder verergeren.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• Laro01
Bschnitz schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:13:
[...]

0kW import limit grid.

Dus hij kan dan niet inkopen tot je hem hoger zet.

Je leeft puur van je eigen geproduceerde stroom en opslag tot je accu leeg is, dan gaat die over op grid alsof je geen unit had.
Nog een kleine aanvulling. Gisteravond laat toch weer van het net importeren, energiebesparingsmodus uitgezet en toen stopte de netimport en ging het verder zoals Bschnitz hiervoor beschreef.

• duoruvis
Consulectro schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:50:
[...]

Heel mooi overzicht!

Wat ik hier mis is dat de normale Gateway HomePro TP met maximaal 30kW belast mag worden.

Als je een 17kW (3x25A) aansluiting hebt blijft er nog maar 13kW over wat van de batterijen mag komen. Deze moet je daarop terug regelen als je meer dan 26kWh aan accu's geïnstalleerd hebt. Dus met een Energy Controller van 15kW en hoger zou je dat al moeten. Anders zou een keuringsinstantie 'moeilijk' kunnen doen.

Een grotere gateway C60-2 mag tot 60kW belast worden. Ook moet de meterkast geschikt zijn voor deze vermogens (bedrading). Ik weet niet of een 'gelijktijdigheidsfactor' hier ook nog een rol kan spelen. Deze is doorgaans 70% voor normale meterkasten.

Tevens kunnen AC-gekoppelde zonnepanelen die aangesloten zijn op de SmartPort van de gateway (of elders in de meterkast) dit ook nog verder verergeren.
@Consulectro, dank voor deze waardevolle aanvulling.
Zou jij het Gateway-capaciteitsconcept kunnen uitwerken of corrigeren voor de FAQ?

Concept:

Gateway-capaciteit: let op het maximale vermogen

De standaard Gateway HomePro TP heeft een maximale belasting van 30 kW. Bij een 3×25A-aansluiting (max ~17 kW netinvoer) blijft er effectief ~13 kW over voor batterijontlading. Met meer dan ~26 kWh accucapaciteit en een Energie Controller van 15 kW of hoger moet de maximale ontlaadstroom worden teruggeregeld, anders kan een keuringsinstantie bezwaar maken.

Voor grotere installaties is de Gateway C60-2 (max 60 kW) de aangewezen keuze. Aandachtspunten: de meterkast en bedrading moeten geschikt zijn voor deze vermogens, een gelijktijdigheidsfactor van ~70% kan een rol spelen, en AC-gekoppelde zonnepanelen op de SmartPort tellen mee in de totale belasting.

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

Dit is de kern waarom het gaat bij een Gateway. Ik heb geen verder commentaar.

• Bschnitz
Laro01 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:23:
[...]

Nog een kleine aanvulling. Gisteravond laat toch weer van het net importeren, energiebesparingsmodus uitgezet en toen stopte de netimport en ging het verder zoals Bschnitz hiervoor beschreef.
Slaapmodus kan idd je unit uitzetten onder de treshhold, dan zit je zoals vroeger ongrid. Dat doe ik dus in de winter voor avonds, zodat ik ongeveer 1.5kW per dag bespaard aan kosten. Toch weer 30 cent per dag ofzo.

Het import limit is echt alleen een limit voor de BAT import en niet voor het huishouden zelf zolang deze stroom kan krijgen uit de unit.

Dus zelfs met 0kW limit zal je huishouden als de BAT uit is stroom uit net net kunnen trekken.

[ Voor 10% gewijzigd door Bschnitz op 14-05-2026 14:59 ]

• kliffen
Bschnitz schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:05:
[...]

De "hack" is eigenlijk de fase beperking op 18A zetten ipv alleen import max grid. Dan schiet je loadbalancer er nooit uit tijdens het laden met 3x25A.

Hoezo dan, wat zeg je nou weer Bschnitz??? 😇

Omdat ondanks 100 verschillende merken en beloften dat laadpalen slim zijn, blijft eigenlijk de eis dat elke fase 6A nodig heeft als minimum om goed te werken voor de laadpaal en de auto.

1 fase slim laden is eigenlijk wat wel goed en slim werkt, het verhaal blijkt te veranderen als je over gaat op 3 fase laden. Dan komen er wat gevoeligheden erbij, helaas. Zoals een recheck maximum van soms wel maar 20x of 2-10 minuten etc. hangt allemaal af van het merk en type laadpaal.

Nu denken jullie, Ja maar 18A+6A is geen 25A. Dat klopt, ik bouw 1A extra in als buffer zodat er geen "trigger on/off" effect kan gebeuren op de loadbalancer. Die kan focussen op puur dynamische down en upscale van stroom die beschikbaar is, dat lukt ze namelijk allemaal goed. Maar on/off acties zijn dus de killer in het verhaal.
Inderdaad als je wilt dat de auto altijd moet blijven laden.

Voor mij hoeft dat niet; de lader mag best afschakelen. De begrenzing instellen op 18A vind ik zonde van de capaciteit.

• Bschnitz
kliffen schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:12:
[...]

Inderdaad als je wilt dat de auto altijd moet blijven laden.

Voor mij hoeft dat niet; de lader mag best afschakelen. De begrenzing instellen op 18A vind ik zonde van de capaciteit.
Snap ik, maar goed. Helaas is de "slimheid" van de laadpaal en loadbalancer van belang in deze.

Pak bijvoorbeeld een zaptec, als je die dus op eco mode zet en een loadbalancer hebt, negeren die het zelf met elkaar. Te lang niet kunnen starten, dan start die al helemaal niet meer.

Dus het kan echt een drama zijn om de laadpaal weer op te starten automatisch zodra je onder die 6A grenzen gaat komen.

Komt bij mij regelmatig voor dat batterij en laadpaal willen laden, doe ik nu handmatig.

Straks een slimme, geen Sigen. Zonder MID ga ik er niet aan beginnen.

• kliffen
Bschnitz schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:29:
[...]

Snap ik, maar goed. Helaas is de "slimheid" van de laadpaal en loadbalancer van belang in deze.

Pak bijvoorbeeld een zaptec, als je die dus op eco mode zet en een loadbalancer hebt, negeren die het zelf met elkaar. Te lang niet kunnen starten, dan start die al helemaal niet meer.

Dus het kan echt een drama zijn om de laadpaal weer op te starten automatisch zodra je onder die 6A grenzen gaat komen.

Komt bij regelmatig voor dat batterij en laadpaal willen laden, doe ik nu handmatig.

Straks een slimme, geen Sigen. Zonder MID ga ik er niet aan beginnen.
Dank je voor deze info. Mijn (behoorlijk oude) Ratio lader heeft daar gelukkig geen last van. Schakelt onder 6A uit en start boven 6A weer op. Blijft hij proberen elke 3 minuten.

• Bschnitz
kliffen schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:42:
[...]

Dank je voor deze info. Mijn (behoorlijk oude) Ratio lader heeft daar gelukkig geen last van. Schakelt onder 6A uit en start boven 6A weer op. Blijft hij proberen elke 3 minuten.
Yea, mijn ecotap dus ook. Alleen is dus hierdoor iets kapot gegaan in de laadpaal. Vond die dus niet te chill om urenlang te doen....

Dat al na 4 jaar xD

Gaat me niet nog eens gebeuren.....

• PDankers
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:56
Ik zit met een laadpaal en lease auto. Iedere kWh in de accu krijg ik nu dus 1:1 vergoed van de baas. Kan ik de sigenergy zo instellen dat hij NOOIT gebruikt wordt voor de auto. De auto laad al via tibber op het goedkoopste moment.

2de vraag. Ik wil de accu in de garage installeren. Daar ligt nu al een 3 fase kabel van de laadpaal. Mijn idee was om de accu daar bij te zetten. Is dit handig?

• timpel_800
Ligt aan de dikte van de kabel. Ligt aan de grootte van je omvormer. Ligt eraan of je een Gateway wilt.

• PDankers
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:56
Geen gateway. 10kw omvormer. Dikte kabel geen idee.

• Fchart
PDankers schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:36:
Ik zit met een laadpaal en lease auto. Iedere kWh in de accu krijg ik nu dus 1:1 vergoed van de baas. Kan ik de sigenergy zo instellen dat hij NOOIT gebruikt wordt voor de auto. De auto laad al via tibber op het goedkoopste moment.

2de vraag. Ik wil de accu in de garage installeren. Daar ligt nu al een 3 fase kabel van de laadpaal. Mijn idee was om de accu daar bij te zetten. Is dit handig?
Als je hem aansluit zoals in schema welke hier gedeeld/gemaakt is zou dat kunnen. (Let niet op markeringen)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sl907wdjTA_Yd4gKClzRF9e3vQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1J1d6bXyBXjzHCDx0FqAiEbE.jpg?f=fotoalbum_large

• kliffen
PDankers schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:36:

Kan wel, maar goede loadbalancing is dan nodig.

Die kabel die er ligt komt uit je meterkast neem ik aan en is afgezekerd met 20A zekering vermoed ik.

Je wilt over zo’n kabel eigenlijk niet meer dan 10kW laten lopen. Dus het wordt dan OF de batterij laden OF de auto. Tegelijk kan dan niet.

Vanzelfsprekend wil de batterij ook op de goedkoopste momenten gaan laden net als Tibber met de auto doet.

Kortom: deze opstelling kan, maar gaat niet allemaal lekker vanzelf werken.

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste