Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 62 ... 66 Laatste
Acties:

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:44
HDsolar doet alles met 10mm kabel. Bij mij naar de meterkast is 10mm2 en richting de batterij vanaf de gateway is ook alles 10mm2.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:03

Mipatje

Petrolhead

MvRtje schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:07:
HDsolar doet alles met 10mm kabel. Bij mij naar de meterkast is 10mm2 en richting de batterij vanaf de gateway is ook alles 10mm2.
Klopt hebben ze bij mij ook gedaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1RTZbFDKwiv8EtpDKwSExEkxg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUPSzgQT4HFBmh1F9IPDIa7b.jpg?f=fotoalbum_large

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-05 17:23
Mipatje schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:58:
[...]

Klopt hebben ze bij mij ook gedaan.[Afbeelding]
Weet je zeker dat dat 10mm2 is? De neopreen die ik had was 25mm kabeldikte dus de eerste de beste PVC waar die doorheen kan is een 32mm buis....

-edit- misschien is het ook wel een 32mm buis, maar hij lijkt kleiner op de foto....

[ Voor 7% gewijzigd door EB W op 04-05-2026 14:34 ]

SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

EB W schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:33:
[...]

Weet je zeker dat dat 10mm2 is? De neopreen die ik had was 25mm kabeldikte dus de eerste de beste PVC waar die doorheen kan is een 32mm buis....

-edit- misschien is het ook wel een 32mm buis, maar hij lijkt kleiner op de foto....
Ik meen me te herinneren bij de installatie dat de hoofdmonteur dat zei. Echter ik ben geen expert van kabels. De kabels hebben een doorsnede van 19,36 mm. Dus?
De afstanden zijn max 1,5-2 meter

[ Voor 3% gewijzigd door Mipatje op 04-05-2026 21:29 ]

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:43
Hier ligt een 6mm2 kabel van 15 meter van de meterkast naar de oven en die trekt 38.5 kW en dat gaat al jaren goed (installateur gedaan).
Dus 10mm2 is echt meer dan genoeg. Ik heb voor de Sigenergy ook 10mm2 gebruikt overigens.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• WouterEllis
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-05 09:17
Je kunt alleen wat zeggen over de benodigde dikte als je de afstand én het te transporteren vermogen weet.

Je kunt prima 20kW in een 6mm2 kabel transporteren als de afstand <10 meter is. Maar bij 25m kun je beter 10mm2 doen.

Met 10mm2 zul je in bijna alle situaties goed zitten, maar ook met 6mm2 zul je in veel gevallen een heel eind komen

• timpel_800
DWinters1979 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:27:
De tip van @timpel_800 werkte sowieso goed, kon nu wat toevoegen, echter geven ze nog geen opwek door. Terwijl de donkere wolken hier aan het verdwijnen zijn
Al verder gekomen? Doen alle omvormers het al?

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• EB W
Ik zag gisteren trouwens dat het nu ook in NL mogelijk is om je 12,5kW DC charger software matig te upgraden naar 25kW. Echter wel voor €1100…. Tja ook al zou ik dan met de negatieve prijzen net iets sneller kunnen laden op het juiste moment, ik ga never nooit die €1100 extra eruit halen….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WccBFW461nq_yfikDnmB66DrUY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r6PjIl0Pzr8awlJ5ubxH4sIp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door EB W op 05-05-2026 21:37 ]

SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up

• timpel_800
€1100 is een behoorlijk bedrag voor een software unlock idd. Raar dat dit zoveel geld moet kosten, dat is meer dan het verschil tussen de aanschaf van een nieuwe 12,5 of 25kW lader als ik het zo bekijk.

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:36
Ik hoop dat ze op korte termijn een MID meter in de DC laders kunnen bouwen.... Daar ben ik op aan het wachten. Maar duurt lang, snap dat het ook wel een uitdaging is.... maar duurt lang.

Zeker omdat je ERE certificaten krijgt bij het opladen van je EV (dus op gereden KM's). Maar als je de auto ook gaat gebruiken voor onbalans dan hoor je daar geen ERE punten voor te scoren (je rijd die km's niet elektrisch maar bent aan het handelen in stroom) Dus wel een uitdaging.

[ Voor 43% gewijzigd door stanman23 op 06-05-2026 10:41 ]

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 20:51

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Zo weer paar dagen verder. Goed overleg gehad met de elektriciën. En dit in toekomst andere kan helpen:
- In meterkast komt een 3 fase 25A 300mA aardlekautomaat na de hoofdschakelaar na deze automaat gaat er een 20 meter kabel 5x6 naar de gateway
- Na de gateway gaan we splitsen in de garage, 1 naar de meterkast in garage en bestaande 5x6 kabel terug naar woning.
- Hij weet zeker dat er vanaf de straatkant een 5x6 binnen komt en zegt dat het gigantisch overkill en onnodig is om een 5x10 te gebruiken in mijn situatie en adviseert daarom gewoon nog een 5x6 bij te leggen wat ik eind deze week ga doen
- Tussen gateway en sig omvormer komt een 5x6 neopreen kabel van 2-3 meter met een werkschakelaar, 4 polig 25A

Nu komt nog de uitdaging voor mij met het aansluiten van de zonnepanelen ik vind hier online heel weinig over aangezien bijna iedereen tegenwoordig micro omvormers gebruikt en je gelijk over AC zit te praten bij elk paneel, maar ik wil het dus allemaal DC gaan aansluiten.
Zover ik begrijp is het verstandig om de min kabel even lang te maken en dus langs de plus af te leggen ivm indicutie lus.

Daarnaast heb ik oost-west 3x als opstelling en 4 panelen op zuid dus lijkt me verstandig 3 groepen te maken. Iemand die kan bevestigen of onderstaande een goed idee is. Ik wil pvc buisjes gebruiken per pvc buis nooit plus en min en altijd gescheiden liefst per groep dus op dak 6 pvc buisjes met alle kabels zeg maar, correct?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFtj-9bJdBhgocA6Fhgn0qwzm9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5zbb0wDtyt9jop0cI02HX4nT.jpg?f=fotoalbum_large

• timpel_800
Je kunt gewoon op de kabel kijken die vanuit de grond naar de zekeringenkast loopt toch? Met een beetje geluk kun je aflezen welke mm2 daar op staat. 6mm2 lijkt mij onwaarschijnlijk dun. Maargoed.

Zonnepanelen. DC aansluiten: perfect, heel goed idee.
Volgens mij hoef je je geen zorgen te maken over inductielussen met dergelijk weinig panelen.
Ik ben vergeten wat voor omvormer je ging aanschaffen. De 17kW versie heeft 4 mppt's dus dan zouden alle 4 de paneelgroepjes een eigen mppt kunnen krijgen (check wel of je genoeg spanning haalt, ik weet niet wat voor panelen je aanschaft).
Heb je een omvormer met 3 mppt's dan kun je 1 groep Zuid maken, 1 groep west en 1 groep Oost

Voorbeeld mijn kabel vanaf de straat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3xL9yQP8RuGxqjrsu9dBGbpLAs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKkpjjvZFMbHaL9jDt4Xmur3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bz9dOGIJOl4huh96ov4eCZddyDM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMzlgcA4XCbkEQSxFRBqIGO8.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 38% gewijzigd door timpel_800 op 06-05-2026 12:43 ]

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Dw1-nl schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:59:
- Hij weet zeker dat er vanaf de straatkant een 5x6 binnen komt en zegt dat het gigantisch overkill en onnodig is om een 5x10 te gebruiken in mijn situatie en adviseert daarom gewoon nog een 5x6 bij te leggen wat ik eind deze week ga doen
- Tussen gateway en sig omvormer komt een 5x6 neopreen kabel van 2-3 meter met een werkschakelaar, 4 polig 25A
Dat zal best zo zijn vanaf net/straatkant naar je gateway, daar is dan wellicht ook geen reden tot verzwaring. Echter wel vanaf je gateway BACKUP aansluiting naar je andere meterkast(en) waar potentieel meer dan 17kw verbruikt kan worden door peakshaving.

Met een 15kW omvormer kan er dan een maximum van 17(grid)+15(batterij)=32kW vermogen worden geleverd aan je backup port.
In mijn geval hangt de hele meterkast nu op de backup poort en die kabel heb ik ook met 10mm2 laten trekken.

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:07
JPS schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:38:
[...]

Dat zal best zo zijn vanaf net/straatkant naar je gateway, daar is dan wellicht ook geen reden tot verzwaring. Echter wel vanaf je gateway BACKUP aansluiting naar je andere meterkast(en) waar potentieel meer dan 17kw verbruikt kan worden door peakshaving.

Met een 15kW omvormer kan er dan een maximum van 17(grid)+15(batterij)=32kW vermogen worden geleverd aan je backup port.
In mijn geval hangt de hele meterkast nu op de backup poort en die kabel heb ik ook met 10mm2 laten trekken.
In theorie helemaal waar, maar 32kW gebruik in normaal huis met nu een aansluiting van 3*25A is niet zo realistisch en indien uberhaupt al mogelijk zal dat zeer kortstondig zijn. Bovendien is die backup gevoede meterkast bij @Dw1-nl ook nog eens zonder laadpaal (die gaat nl. al via de onderverdeelkast buiten de backup om).

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• JPS
  • Niet online

JPS

kliffen schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:19:
[...]

In theorie helemaal waar, maar 32kW gebruik in normaal huis met nu een aansluiting van 3*25A is niet zo realistisch en indien uberhaupt al mogelijk zal dat zeer kortstondig zijn. Bovendien is die backup gevoede meterkast bij @Dw1-nl ook nog eens zonder laadpaal (die gaat nl. al via de onderverdeelkast buiten de backup om).
Ook waar, maar je moet dus goed kijken naar je situatie. In dit geval is inderdaad de laadpaal en een boiler afgesplitst, maar ik weet niet wat de rest kan trekken (nu of in de toekomst met all-electric).

• timpel_800
Het scheelt 6 euro per meter. Op een stuk van 15 meter dus 6 x 15 euro = 90 euro. Doe je dergelijke ingrijpende wijzigingen in je huis, doe het dan goed?

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Dat is niet zo het probleem (het geld), meer de kabel leggen door bestaande kelder, kruipruimte, bestaand gat naar garage. Kabel is dikker en veel stugger, daarnaast heb ik nu al een 5x6 besteld helaas kan ik die niet retourneren (op maat besteld)

Na de gateway wordt het inderdaad gesplitst, en mijn woning zelf heeft nog nooit boven 9kw gebruikt. Zelfs met kookplaat aan, iemand aan fohnen op badkamer etc. Enige wat ik ooit zou willen is een warmtepomp, maar dat zie ik tegen die tijd dan wel weer. In ergste geval dan nog een 5x6 bijleggen vanaf de garage naar de oprit (daar moet warmtepomp komen)

[ Voor 59% gewijzigd door Dw1-nl op 06-05-2026 14:20 ]

• EB W
Dw1-nl schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:59:
Zo weer paar dagen verder. Goed overleg gehad met de elektriciën. En dit in toekomst andere kan helpen:
- In meterkast komt een 3 fase 25A 300mA aardlekautomaat na de hoofdschakelaar na deze automaat gaat er een 20 meter kabel 5x6 naar de gateway
- Na de gateway gaan we splitsen in de garage, 1 naar de meterkast in garage en bestaande 5x6 kabel terug naar woning.

Nu komt nog de uitdaging voor mij met het aansluiten van de zonnepanelen ik vind hier online heel weinig over aangezien bijna iedereen tegenwoordig micro omvormers gebruikt en je gelijk over AC zit te praten bij elk paneel, maar ik wil het dus allemaal DC gaan aansluiten.
Zover ik begrijp is het verstandig om de min kabel even lang te maken en dus langs de plus af te leggen ivm indicutie lus.

Daarnaast heb ik oost-west 3x als opstelling en 4 panelen op zuid dus lijkt me verstandig 3 groepen te maken. Iemand die kan bevestigen of onderstaande een goed idee is. Ik wil pvc buisjes gebruiken per pvc buis nooit plus en min en altijd gescheiden liefst per groep dus op dak 6 pvc buisjes met alle kabels zeg maar, correct?
[Afbeelding]
20m is best wel ver voor een 6mm2 (wat @WouterEllis ook zegt) maar het zal gewoon werken. Ik heb destijds besloten de 6mm2 op marktplaats te zetten en nieuwe aan te schaffen… daarnaast was ook de rede dat ik me (te laat) had verdiept in de NEN norm waarin staat dat Neopreen niet voor vaste installaties mag worden gebruikt, mits beschermd in een mantelbuis. Toen toch maar voor de YMvk-as 4x10 gegaan.

Als de 5x10mm2 te stug is kan je ook een 4x10mm2 gebruiken met Litze. Maar de kabel blijft extreem stug, ik kon gelukkig vanuit de kruipruimte recht omhoog de meterkast in, maar ik heb flink liggen worstelen in de kruipruimte om de opgerolde 4x10mm2 met bescherming uit elkaar te rollen, hahaha

Maar 6mm2 zal het nog steeds prima doen dus als je je er comfortabel bij voelt houden zo.

Onlangs ben ik nog steeds verbaast dat het maar 6mm2 is (net als @timpel_800) en ook dat je installateur over 5x6mm2 praat want er komt nooit een aarde vanuit de straatkant 🤔

• timpel_800
Termy schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:51:
[...]

Nog een vraag:
Waarom werkt dit? De stringspanning op zich is dus niet het probleem? Je lijkt nu naar nog meer spanning op inverter 1 te gaan en dat werkt dus wel?

Ik snap weinig van deze oplossing.
Ik ben vandaag weer bezig geweest aan het systeem.

Ik was blij al mijn panelen DC te hebben aangesloten, zelfs veel moeite gedaan om vanaf de zolder nog extra solarkabels te trekken voor 6 panelen op de Noordzijde die eerst nog op een kleine SMA 1.5 zaten aangesloten.

Maar na de problemen met te hoge spanning heb ik toch besloten de Noord-panelen weer op de SMA terug te zetten (hij hing daar toch nog) en zodoende een MPPT slot vrij te spelen en de 900V string in 2en te delen.

Dus nu zit alles rond tussen de 400V en 700V. Helaas schijnt de zon nauwelijks dus ik kan niet testen wat er gebeurt met het terugschroeven van de Solarproductie.

Wat mij wel nog opviel is dat de 700V string ook lijkt af te toppen. Geen idee waarom hij dat zou doen. De nominale spanning is volgens de datasheet 600V, maar 100V er boven of eronder moet toch geen probleem vormen lijkt mij.

Mijn conclusie is eigenlijk dat Sigenergy toch belangrijke PV ontwerpsoftware zoals bijvoorbeeld SMA Sunny Design ontbeert, waarmee je dit soort problemen zou kunnen voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiQ20bDB5ADlNcj4lzscJ5luwQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qsu5pUrrAnv2hRRyFDBqOKwS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door timpel_800 op 06-05-2026 15:25 ]

• kliffen
timpel_800 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:23:
[...]

Ik ben vandaag weer bezig geweest aan het systeem.

Ik was blij al mijn panelen DC te hebben aangesloten, zelfs veel moeite gedaan om vanaf de zolder nog extra solarkabels te trekken voor 6 panelen op de Noordzijde die eerst nog op een kleine SMA 1.5 zaten aangesloten.

Maar na de problemen met te hoge spanning heb ik toch besloten de Noord-panelen weer op de SMA terug te zetten (hij hing daar toch nog) en zodoende een MPPT slot vrij te spelen en de 900V string in 2en te delen.

Dus nu zit alles rond tussen de 400V en 700V. Helaas schijnt de zon nauwelijks dus ik kan niet testen wat er gebeurt met het terugschroeven van de Solarproductie.

Wat mij wel nog opviel is dat de 700V string ook lijkt af te toppen. Geen idee waarom hij dat zou doen. De nominale spanning is volgens de datasheet 600V, maar 100V er boven of eronder moet toch geen probleem vormen lijkt mij.

Mijn conclusie is eigenlijk dat Sigenergy toch belangrijke PV ontwerpsoftware zoals bijvoorbeeld SMA Sunny Design ontbeert, waarmee je dit soort problemen zou kunnen voorkomen.

[Afbeelding]
De omvormers van SMA zijn inderdaad van de buitencategorie qua management en efficiency. Externe aansturing is wel wat matig, maar dat gaat ook steeds beter. De SMA die ik nog heb draaien bleek wel modbus aansturing aan te kunnen en het is nu gelukt om die via Homey Pro o.b.v. Energieprijzen te laten uit- en aan-zetten. Mogelijk kan jouw SMA dat ook?

• timpel_800
De SMA zit nu gewoon op de smartport en volgens mij werkt die naadloos samen met de Sigenergy, dus volgens mij is het verder geen probleem, maar ik had het zo bedacht dat alles DC gekoppeld kon worden, en dat is nu niet gelukt, maar er zijn ergere dingen hoor! Het was meer: als ik voordat ik alles bedacht had via een tool netjes ingevoerd had wat ik precies wilde aan panelen, aantal stuks etc, dan was er bij de SMA tool zeker uitgekomen: waarschuwing, stringspanning te hoog! Maar dat stukje mist nog bij Sigenery imo. Maar misschien worden dit soort dingen duidelijker bij Installateurs trainingen.

• GM65
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-05 21:32
Omdat we vandaag zijn overgegaan naar Zonneplan het de installateur IA geactiveerd en de tarieven erin gezet.

Omdat ik de vraag eerder al had gesteld over hoe en wat je moet invullen zie ik nu dat er door de installateur andere tarieven zijn ingevuld dan hier in het forum aangegeven. Omdat we er zelf te weinig van weten de vraag: klopt onderstaande wel of niet en als dat niet is wat moeten we dan wijzigen.

We horen het graag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7fWyZhE0c6N-oM-Sot53HegfHw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Glj3NVqBewaI6KnDBaXcj2O7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TQ2K1-vr3gYUOgZbaYrzM1-YF8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O01uo167n1YKvs7bzwoOVYyp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mujx1QQkIcbn5DLO6j-3SBTCE9I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ox8aICT9RE4p2F8gsra9iR22.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPo75phcTgt619AjClAzMa_8z8E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bg0eJuBCqvtrAfhyoNIubb3C.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSLmiVsIGaVxjeJOqixzkDeAcoI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rkp0JLSqXawplxcof7InDOI0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83Ehl-fWXA3kjcPOp7b1Esz7J50=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Rvj0RI1c3vz9QeZlSs2VFU8F.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVfHblJFJ2KzF07OUBT9D1155s0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CYa57engzCN2uBM4IThLD7AA.png?f=user_large

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:13
GM65 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:15:
Omdat we vandaag zijn overgegaan naar Zonneplan het de installateur IA geactiveerd en de tarieven erin gezet.

Omdat ik de vraag eerder al had gesteld over hoe en wat je moet invullen zie ik nu dat er door de installateur andere tarieven zijn ingevuld dan hier in het forum aangegeven. Omdat we er zelf te weinig van weten de vraag: klopt onderstaande wel of niet en als dat niet is wat moeten we dan wijzigen.

We horen het graag

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik doe dit. Sinds ZP met uurprijs werkt en niet met kwartier.

Alles wat hierop lijkt is in principe prima. Balanced mode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6n0rovPcgTOdzPtLabCpNmrxDY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OkGk1D4LHNoD0Mo11NpfRKSJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-bdbJLQhgRb04U-_W2g_BRy1T8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2MrMU3dcDsnuVYjltd675x1V.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• GM65
Waarom is de verkoop lager dan de aankoop?

• Bschnitz
GM65 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:06:
Waarom is de verkoop lager dan de aankoop?
Zodat die iets minder enthousiast gaat verkopen. Hierdoor moet het verschil iets groter zijn qua winst om te verkopen.

Je kan het prima hetzelfde houden, alleen dan gaat die voor mijn smaak te snel verkopen met te weinig winst. Dus dit is maar net wat jij wilt.

Dus bijvoorbeeld 5c, dan zal die zeer weinig doen. Doe je 13c dan zal die al bij minimaal verschil gaan handelen, soms wel 2x per dag.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Bschnitz
Zondag weer grote -€ prijs volgens mijn NED info.

Er wordt een 13MW overschrijding verwacht, dat gaat het dubbele zijn van wat er verwacht wordt aan verbruik.

Procentuele overschrijding is de grootste die ik tot nu toe gezien heb, dus ik gok -30 tot -60 cent per kWh, gezien dat we dat al eerder hebben gezien de laatste tijd lijkt me dat geen onredelijke verwachting.

Spaar dus vermogen vanaf vrijdag op, denk aan wasjes, vaatwasser en of auto.

Voor mensen met externe omvormers, regel dat die uit kan. Voor mensen met de Sigen, zorg dat je accu leeg is en dat je desnoods handmatig de opbrengst kan knijpen of uitzetten via de bekende Sigen opties.

@timpel_800

Toch op zondag broodjes maken :p?

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:21
Bschnitz schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:50:

Er wordt een 13MW overschrijding verwacht, dat gaat het dubbele zijn van wat er verwacht wordt aan verbruik.

Procentuele overschrijding is de grootste die ik tot nu toe gezien heb, dus ik gok -30 tot -60 cent per kWh, gezien dat we dat al eerder hebben gezien de laatste tijd lijkt me dat geen onredelijke verwachting.

Voor mensen met externe omvormers, regel dat die uit kan. Voor mensen met de Sigen, zorg dat je accu leeg is en dat je desnoods handmatig de opbrengst kan knijpen of uitzetten via de bekende Sigen opties.

@timpel_800

Bedankt voor de headsup @Bschnitz ! Vorige keren waren wij niet thuis wegens vakantie.
Nu zijn we thuis! _/-\o_ Dat wordt 2 EV's laden, warmtepomp legionella programma draaien, airco's aan en Sigenstor laden

BP on the move!!!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:32

@timpel_800

Goede tip! Welke info gebruik jij? Ik ben wel benieuwd!
Bedoel je deze? https://ned.nl/nl/energieweerbericht
Ik gebruik vaak deze: https://energie.theoxygent.nl/ (al is deze in mijn ervaring wat conservatief en dat levert 'vlakke' lijnen, hij 'mist' vaak de grote dips).

Mijn auto's waren de vorige keer bijna vol, maar nu richting het eind van de week leeg. Dus ik laat de laadpaal vrijdag en zaterdag maar even uit :9

[ Voor 12% gewijzigd door Pr088 op 07-05-2026 09:16 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Bschnitz
Pr088 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:14:
[...]

Goede tip! Welke info gebruik jij? Ik ben wel benieuwd!
Bedoel je deze? https://ned.nl/nl/energieweerbericht
Ik gebruik vaak deze: https://energie.theoxygent.nl/ (al is deze in mijn ervaring wat conservatief en dat levert 'vlakke' lijnen, hij 'mist' vaak de grote dips).

Mijn auto's waren de vorige keer bijna vol, maar nu richting het eind van de week leeg. Dus ik laat de laadpaal vrijdag en zaterdag maar even uit :9
Ik heb zelf iets met een andere tweakers geknutseld. Hij de NED info en ik de grafiek. In HA.

Prijzen kloppen helaas niet altijd de ML heeft 2 weken nodig om goed de prijzen te voorspellen, maar helaas moet ik HA zo vaak herstarten door updates dat het bijna nooit goed lukt, maar het geeft je wel een goed idee hoe extreem iets is en wat je kan verwachten.

De dips geeft die dus juist goed weer, alleen de kosten zijn vaak veel hoger of lager, ze vallen gewoon zo enorm buiten de boot dat die niet meer goed kan voorspellen. Te veel onstabiele situaties.

Code staat al hier ergens in het topic.

Soms waarschuw ik hier in het topic voor de mensen zonder HA.

Oranje lijn is verbruik, de staffs zijn wind en zon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lp6pZGbzbkW-ZMQcIisxzQNZMzM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WU5psSAJeTfXW4l1YPYgQkKC.png?f=fotoalbum_large

• Jordan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:44
Wij hebben sinds kort ook een Sigenery sigenstor met Zonnepanelen, echter loopt ons vaste contract nog een paar maanden door. Ik heb het systeem nu ingesteld op zelfconsumptie, maar vraag me af of dit de beste optie is, ter voorbereiding op de overstap naar dynamisch begin juli.

is het raadzaam om nu alvast de Sigen AI modus te activeren, en zo het systeem bv ook al te laten leren van ons gebruik, of voegt deze modus niks toe ten opzichte van de zelfconsumptie modus waarin we nu opereren?

• kliffen

@timpel_800

Dan maar met de trein naar moederdag, auto moet aan de paal blijven😂

• Bschnitz
kliffen schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:46:
[...]

Dan maar met de trein naar moederdag, auto moet aan de paal blijven😂
Wij gaan pas avonds voor diner. Prios enzo.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:24
Jordan schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:32:
Wij hebben sinds kort ook een Sigenery sigenstor met Zonnepanelen, echter loopt ons vaste contract nog een paar maanden door. Ik heb het systeem nu ingesteld op zelfconsumptie, maar vraag me af of dit de beste optie is, ter voorbereiding op de overstap naar dynamisch begin juli.

is het raadzaam om nu alvast de Sigen AI modus te activeren, en zo het systeem bv ook al te laten leren van ons gebruik, of voegt deze modus niks toe ten opzichte van de zelfconsumptie modus waarin we nu opereren?
Ik zou hem met vaste prijzen even zelf consumptie zetten. Als je met de AI al gaat laten handelen gaat je verbruik omhoog (verlies in de omvormer), zonder dat je erop verdient. Het leren heeft mijn inziens geen maanden nodig, eerder dagen/weken.

Voorlopig zou ik dus zorgen dat je zo veel mogelijk PV opwek in je accu steekt om zo min mogelijk van het net te hoeven pakken. Ik ga er gemakshalve vanuit dat je wel terugleverkosten betaalt.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:24
Bschnitz schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:52:
[...]

Wij gaan pas avonds voor diner. Prios enzo.
Ze komen maar naar mij, kunnen ze hier ook laden :P

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:30

Had hetzelfde bij mijn dynamische start en heb een vergelijking gemaakt met de buren en een gedocumenteerde 'Premium start' strategie, inclusief reacties en eindoverzicht, zie verdere posts: duoruvis in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"

• JPS
  • Niet online

JPS

Heb je gekeken wat afkopen van je contract kost? Bij ons was het niks, omdat de energieprijzen zo gestegen waren. Januari ben ik overstapt en contract zou nog 1,5 jaar lopen.
BTW terugvraag obv de KOR doe je dan denk ik ook niet? Volgens mij moet je ten tijde van installatie dan al een dynamisch contract hebben.

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

Ik had nog een vast contract van 6 maanden bij Greenchoice het kostte maar 7,50 om het af te kopen

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:15
Nieuwe app update eindelijk is ie nu weer lekker vlot 🤠

• kliffen
Rokar schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:23:
Nieuwe app update eindelijk is ie nu weer lekker vlot 🤠
Inderdaad!

• Jordan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:44
JPS schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:44:
[...]

Heb je gekeken wat afkopen van je contract kost? Bij ons was het niks, omdat de energieprijzen zo gestegen waren. Januari ben ik overstapt en contract zou nog 1,5 jaar lopen.
BTW terugvraag obv de KOR doe je dan denk ik ook niet? Volgens mij moet je ten tijde van installatie dan al een dynamisch contract hebben.
Afkoop is financieel niet interessant. Het zou ons rond de 70 euro kosten om nu over te stappen, maar dan zou ik ook de eindafrekening van het afgelopen jaar ontvangen, en dus 2 maanden "mooi weer inc zonnepanelen" missen op de jaar afrekening. BTW terugvraag heb ik wel kunnen doen omdat ik op het moment van de installatie het dynamische contract al had aangevraagd.

• timpel_800
@Bschnitz Ik ben nu ook een tiende van de batterij capaciteit kwijt zie ik. Hij staat voor de tweede dag op rij op 48,34 terwijl hij eerst altijd 48,35 haalde.

• Bschnitz
timpel_800 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:37:
@Bschnitz Ik ben nu ook een tiende van de batterij capaciteit kwijt zie ik. Hij staat voor de tweede dag op rij op 48,34 terwijl hij eerst altijd 48,35 haalde.
Komt aardig overeen met mijn curve, heel soms krijg je hem terug voor een paar dagen 🤣.

• pouln
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Mijn installatie draait sinds 4 december 2025. Inmiddels nog 2x 9 kWh batterij modules laten bijplaatsen.

Hij staat ingesteld op AI Maximale winst en over het algemeen ben ik behoorlijk tevreden over wat de Ai doet. Echter, ik merk dat hij ook als de inkoopprijs behoorlijk positief is (zoals vandaag) terwijl er behoorlijke zonneschijn is, hij toch uit het net gaat laden. Dat lijkt me niet de bedoeling. Is er iets dat ik kan doen om ervoor te zorgen dat hij bij positieve inkoopprijzen meer voorrang geeft aan laden middels PV opwek?Vandaag maar even de hoofdschakelaar uitgezet, zodat hij wel moest laden van PV.

Tweede puntje is dat ik merk dat hij bij negatieve prijzen de PV niet uitschakelt. Moet ik zelf via de Enphase Manager app doen (PEL setting) en daar is het lastig omdat je geen tijdstip kan opgeven waarop de limitering moet starten (en moet worden opgeheven). De Enphase installatie is aangesloten op de smart poort van de GW en de PV opwek wordt prima weergegeven. Ik had begrepen dat de SIG gateway de frequentie op de smartpoort aan zou passen waardoor de micro-omvormers zouden uitschakelen.

Nog een laatste punt: ik heb nu een domme 1-fase laadbox. Zou willen overstappen op iets wat gestuurd kan worden. Ik heb bij Sig nagevraagd of er nagedacht wordt over een AC EV laadbox met MDI gecertificeerde meter, maar krijg daar geen antwoord op. Heeft iemand daar toevallig iets over gehoord?

En in aansluiting daarop, de laadbox zou tegen de garage-buitenmuur worden gemonteerd. Ik heb daar een 3-fase kabel liggen en in de garage is ook een router aanwezig. Is de RS485 aansluiting nodig? Het is namelijk heel moeilijk om een nieuwe kabel vanuit de garage naar de meterkast of de Sigenstor te krijgen.

Sigenstore 15kW/45kWh - Enphase 9kWp - 30 panelen

• timpel_800
@pouln Vraag 1: dit is logisch met Max Winst. En het klopt ook: het is voordeliger om op de goedkopere uren in te kopen aangevuld met PV en daarna als de batterij vol is de van de zonnestroom weer te gaan verkopen.

• pouln
  • Niet online
timpel_800 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:25:
@pouln Vraag 1: dit is logisch met Max Winst. En het klopt ook: het is voordeliger om op de goedkopere uren in te kopen aangevuld met PV en daarna als de batterij vol is de van de zonnestroom weer te gaan verkopen.
Hoezo is het logisch? AI weet dat het mooi weer is en dat de PV (in mijn geval) tot 9kW oplevert en kan dus inschatten dat inkopen tegen (vandaag) ca 13ct per kWh ex belastingen minder oplevert dan laden met gratis PV energie. Dat noem ik geen maximale winst.

• kliffen
pouln schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:41:
[...]

Hoezo is het logisch? AI weet dat het mooi weer is en dat de PV (in mijn geval) tot 9kW oplevert en kan dus inschatten dat inkopen tegen (vandaag) ca 13ct per kWh ex belastingen minder oplevert dan laden met gratis PV energie. Dat noem ik geen maximale winst.
PV is niet gratis. Als je teruglevert krijg je in de berekeningen van de AI de door jou ingestelde verkoopprijs daarvoor.

Als voor jou de PV gratis is dan zou je de verkoopprijs op 0 moeten zetten, dan gaat de AI ook niet van het net inkopen, maar de PV gebruiken om je accu te laden.

• duoruvis
pouln schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:41:
[...]

@pouln De AI kijkt verder dan alleen PV opbrengst, hij weegt DA prijzen per kwartier/uur, verwacht verbruik, SOC niveau en DA+1 verwachting mee. Gratis PV is inderdaad goedkoper dan inkopen, maar als de DA prijs laag genoeg is én de PV onvoldoende is om de accu tijdig vol te krijgen, kan inkopen toch de betere keuze zijn.

De tabel toont de Tibber en EPEX prijsstelling van vandaag (Tibber breakeven 13,56 ct), bij andere providers kan dit iets afwijken. Nergens is vandaag 13 ct zichtbaar, gemarkeerde prijzen zijn Grid inkopen + of - PV opbrengst.

Als referentie 10:45 - 11:00, 22,35 ct en 11:00 - 11:15, 27,14 ct, bijna 5 ct winst te halen, afhankelijk van de tariefstelling kan de AI besluiten om in die microtijdvensters te kopen en verkopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoUAuugz1LoloAm4mbfhhZTGonY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Pf7vPJTFSDVdj5IW3jxmvjaq.png?f=user_large

Overigens, welke tarieven heb jij ingesteld in de Sigen app?

[ Voor 10% gewijzigd door duoruvis op 07-05-2026 19:03 ]

• pouln
  • Niet online
duoruvis schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:10:
[...]

@pouln De AI kijkt verder dan alleen PV opbrengst, hij weegt DA prijzen per kwartier/uur, verwacht verbruik, SOC niveau en DA+1 verwachting mee. Gratis PV is inderdaad goedkoper dan inkopen, maar als de DA prijs laag genoeg is én de PV onvoldoende is om de accu tijdig vol te krijgen, kan inkopen toch de betere keuze zijn.

De tabel toont de Tibber en EPEX prijsstelling van vandaag (Tibber breakeven 13,56 ct), bij andere providers kan dit iets afwijken. Nergens is vandaag 13 ct zichtbaar, gemarkeerde prijzen zijn Grid inkopen + of - PV opbrengst.

Als referentie 10:45 - 11:00, 22,35 ct en 11:00 - 11:15, 27,14 ct, bijna 5 ct winst te halen, afhankelijk van de tariefstelling kan de AI besluiten om in die microtijdvensters te kopen en verkopen.

[Afbeelding]

Overigens, welke tarieven heb jij ingesteld in de Sigen app?
Ah, de ongeveer 13ct komt uit kale prijs plus 2ct (zonneplan inkoopvergoeding plus BTW. Ik laat de energiebelasting buiten beschouwing omdat ik meer teruglever dan verbruik.

Instelling inkoop is 1,21 * (prijs plus 2 ct)

Ik vermoed dat Sig de verwachte zonopbrengst niet goed heeft ingeschat. Zoals ik zei heb ik de hoofdschakelaar uitgezet en om 15:30 was de accu geheel op zonnestroom vol.

Dank allemaal voor jullie inbreng en toeoegingen.

• duoruvis
pouln schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:17:
Mijn installatie draait sinds 4 december 2025. Inmiddels nog 2x 9 kWh batterij modules laten bijplaatsen.

Hij staat ingesteld op AI Maximale winst en over het algemeen ben ik behoorlijk tevreden over wat de Ai doet. Echter, ik merk dat hij ook als de inkoopprijs behoorlijk positief is (zoals vandaag) terwijl er behoorlijke zonneschijn is, hij toch uit het net gaat laden. Dat lijkt me niet de bedoeling. Is er iets dat ik kan doen om ervoor te zorgen dat hij bij positieve inkoopprijzen meer voorrang geeft aan laden middels PV opwek?Vandaag maar even de hoofdschakelaar uitgezet, zodat hij wel moest laden van PV.

Tweede puntje is dat ik merk dat hij bij negatieve prijzen de PV niet uitschakelt. Moet ik zelf via de Enphase Manager app doen (PEL setting) en daar is het lastig omdat je geen tijdstip kan opgeven waarop de limitering moet starten (en moet worden opgeheven). De Enphase installatie is aangesloten op de smart poort van de GW en de PV opwek wordt prima weergegeven. Ik had begrepen dat de SIG gateway de frequentie op de smartpoort aan zou passen waardoor de micro-omvormers zouden uitschakelen.

Nog een laatste punt: ik heb nu een domme 1-fase laadbox. Zou willen overstappen op iets wat gestuurd kan worden. Ik heb bij Sig nagevraagd of er nagedacht wordt over een AC EV laadbox met MDI gecertificeerde meter, maar krijg daar geen antwoord op. Heeft iemand daar toevallig iets over gehoord?

En in aansluiting daarop, de laadbox zou tegen de garage-buitenmuur worden gemonteerd. Ik heb daar een 3-fase kabel liggen en in de garage is ook een router aanwezig. Is de RS485 aansluiting nodig? Het is namelijk heel moeilijk om een nieuwe kabel vanuit de garage naar de meterkast of de Sigenstor te krijgen.
@pouln

Met Enphase heb ik geen ervaring, wellicht kun je hier iets mee:
shthpnz in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"

• pouln
  • Niet online
@duoruvis dank. Ja die kwam ik ook net tegen. Ga ik eens induiken want dat lijkt het wel makkelijker te maken.

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:39
pouln schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:47:
@duoruvis dank. Ja die kwam ik ook net tegen. Ga ik eens induiken want dat lijkt het wel makkelijker te maken.
Als je een metered gateway hebt kan je het daar in instellen. Kwestie van de tarieven goed zetten, en hij pakt zelf de prijzen op. Werkt hier vlekkeloos.

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• duoruvis
pouln schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:07:
[...]

Ah, de ongeveer 13ct komt uit kale prijs plus 2ct (zonneplan inkoopvergoeding plus BTW. Ik laat de energiebelasting buiten beschouwing omdat ik meer teruglever dan verbruik.

Instelling inkoop is 1,21 * (prijs plus 2 ct)

Ik vermoed dat Sig de verwachte zonopbrengst niet goed heeft ingeschat. Zoals ik zei heb ik de hoofdschakelaar uitgezet en om 15:30 was de accu geheel op zonnestroom vol.

Dank allemaal voor jullie inbreng en toeoegingen.
Geen dank, zulke vragen zijn ook voor mij leerzaam en om inzichten helder te krijgen breng ik data in waaruit conclusies kunnen worden getrokken:

De data vanaf inkoop t/m verkoop tabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjnLO4h3sGaPw6ngjxMSSnbrc_g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0y6Q5slnH2xwgrdxOdGbN6uj.png?f=fotoalbum_large

Jij was tegen 15:30 uur met off-Grid en alleen PV op 100% SOC
AI zou met PV+Grid tegen 14:30 op 100% SOC staan

Jouw voordeel gratis laden, na 15:30, oplopende prijzen via PV naar Grid dumpen.
AI voordeel klaar met laden om 14:30, oplopende prijzen via PV naar Grid dumpen.
Dit inzicht gaat niet om wie de PV winnaar is maar de gekozen strategie, de vraag blijft; hoelang dekt de PV opbrengst het verbruik vanaf 14:30 vs 15:30? AI kiest voor zekerheid, 14:30 heb ik 100% SOC met of zonder PV?

• pouln
  • Niet online
@djrednas Bedoel je de AI instelling in de app. Ik heb een metered gateway, maar temperen via AI werkt niet als je meer teruglevert dan verbruikt, omdat de AI geen echte AI is. Zij maken van vaste instellingen gebruik (dynamische prijs plus energiebelstung), Daardoor dimmen ze pas als de prijs ver onder nul zakt. Als je zoals bij Sigen je eigen tariefopbouw zou kunnen opgeven, zou het wel werken. Volgend jaar zullen ze het mechanisme moeten aanpassen omdat teruglevering dan altijd zonder energiebelasting is.

[ Voor 24% gewijzigd door pouln op 07-05-2026 22:20 ]

• pouln
  • Niet online
@duoruvis Ja, zo zie je dat dit soort discussies nieuwe inzichten brengt en we er allemaal van leren.

Inderdaad had hij een uur eerder vol geweest en was er dus PV een uur langer verkocht en daar was dan weer meeropbrengst uit voortgekomen. Zo had ik er nog niet naar gekeken.

Die Ai is zo dom nog niet :P

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:39
pouln schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:16:
@djrednas Bedoel je de AI instelling in de app. Ik heb een metered gateway, maar temperen via AI werkt niet als je meer teruglevert dan verbruikt, omdat de AI geen echte AI is. Zij maken van vaste instellingen gebruik (dynamische prijs plus energiebelstung), Daardoor dimmen ze pas als de prijs ver onder nul zakt. Als je zoals bij Sigen je eigen tariefopbouw zou kunnen opgeven, zou het wel werken. Volgend jaar zullen ze het mechanisme moeten aanpassen omdat teruglevering dan altijd zonder energiebelasting is.
Ik kan relatief veel invoeren anders, waardoor ik zelf kan bepalen hoe negatief de prijs moet zijn om ze uit te schakelen.

Uiteraard kijkt dit niet of je op jaarbasis meer levert dan verbruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lYnbFEdgjcB_seYw8D2tErwdVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zcn6o374QUuKKXL2agmGxdW2.jpg?f=fotoalbum_large

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• kliffen
shthpnz schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 00:27:
Mijn observaties:
Voor het eerst de app Zonnedimmer mijn 26 Enphase omvormertjes keurig uit laten schakelen. Om 12 uur precies deed ie dat. Om 13 uur ging Sigen de batterij vullen, maar schakelde om 13.30 naar ontladen?! Handmatig tot 16 uur verplicht laten laden.
Gek genoeg schakelde Zonnedimmer de zonnepanelen niet meer in. De app zegt weliswaar dat er weer 100% geladen kon worden en de Enphase-app zei hetzelfde, maar er is geen productie meer geweest.
Dus een hickup van Sigen, waar ik op tijd bij was en een (fatale) interactie tussen Zonnedimmer en Enphase.
Toch nog mooi bijna €30,- bijgeschreven en een gemiddeld maand-stroomtarief van -23 cent.
[Afbeelding]
Hoe heb je die fatale interactie weer kunnen resetten?

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:52
kliffen schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:39:
[...]

Volgens mij was dit geen Sigen issue, maar een Zonnedimmer issue i.c.m Enphase. Ik heb hier op het forum veel soortgelijke berichten gelezen.
Sommigen hebben het door Enphase kunnen laten oplossen, bij anderen ging het een dag later vanzelf weer werken.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:54

YJB

Ik begrijp het niet helemaal, in de topic start staan wat tegenstrijdigheden mbt AI:

Werkt AI ook zonder gateway?

Ja. De AI-functionaliteit voor energiebeheer is ingebouwd in elk individueel Sigenstor batterijsysteem en werkt zelfstandig – dus óók zonder gateway.

Gateway – vereist voor AI-sturing en back-up (verplicht bij 3-fase)

Compleet: 3-fase vanaf 10 kWh, met gateway en AI-sturing (bijv. met Tibber of Zonneplan)

Heb ik nu wel of niet een gateway nodig voor AI? Omdat wij hier weinig tot geen last hebben van stroomuitval, vraag ik me af of de investering in een gateway echt wel nodig is op dit moment. Of zijn er toch andere redenen voor een gateway (behalve noodstroom).

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:58
@YJB Je hebt GEEN Gateway nodig om de Ai van de Sigenstor te gebruiken.

Wel zoals je zelf al aangeeft voor Noodstroom voorzieningen en de Smartport en dergelijke.

• YJB

YJB

uray schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:50:
@YJB Je hebt GEEN Gateway nodig om de Ai van de Sigenstor te gebruiken.

Wel zoals je zelf al aangeeft voor Noodstroom voorzieningen en de Smartport en dergelijke.
Dank je wel. @duoruvis , misschien een idee om het TS aan te passen?

• timpel_800
timpel_800 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:23:
[...]

[Afbeelding]
Let op dat als je met de Solar Power Limit (Beperking voor Zonneproductievermogen) gaan klooien voor negatieve prijzen, dat je deze terug zet naar Default. Als je hem een random nummer geeft zoals ik had gedaan (18kW) dan kan het zijn dat hij bepaalde strings gaat afknijpen. Dit was bij mij het geval.

• duoruvis
YJB schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:28:
Ik begrijp het niet helemaal, in de topic start staan wat tegenstrijdigheden mbt AI:

Werkt AI ook zonder gateway?

Ja. De AI-functionaliteit voor energiebeheer is ingebouwd in elk individueel Sigenstor batterijsysteem en werkt zelfstandig – dus óók zonder gateway.

Gateway – vereist voor AI-sturing en back-up (verplicht bij 3-fase)

Compleet: 3-fase vanaf 10 kWh, met gateway en AI-sturing (bijv. met Tibber of Zonneplan)

Heb ik nu wel of niet een gateway nodig voor AI? Omdat wij hier weinig tot geen last hebben van stroomuitval, vraag ik me af of de investering in een gateway echt wel nodig is op dit moment. Of zijn er toch andere redenen voor een gateway (behalve noodstroom).
@YJB Goede vraag! De intro-tekst is naar aanleiding hiervan aangepast.

• pouln
  • Niet online
djrednas schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:48:
[...]

Ik kan relatief veel invoeren anders, waardoor ik zelf kan bepalen hoe negatief de prijs moet zijn om ze uit te schakelen.

Uiteraard kijkt dit niet of je op jaarbasis meer levert dan verbruikt.
OK, ik weet niet wanneer dit is toegevoegd, maar zeker nadat ik mijn instellingen heb gedaan. Het regeltje onder de prijsgrafiek is hetgeen dat dwars zit als het gaat om teruglevering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fBOpFROueE6OfcQJSQcGy_OgnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XYvtTq6uZKttOVwmWjjIt2n.jpg?f=fotoalbum_largeDaar wordt dus altijd de energiebelasting meegeteld en dat werkt dit jaar voor de mensen die meer terugleveren dan verbruiken, zoals ik, niet goed.

Ik ga eens kijken of ik de prijs zo kan zetten dat het toch goed werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door pouln op 08-05-2026 15:25 ]

• EB W
pouln schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:17:
Ik heb dezelfde aansluiting en bij mij knijpt hij hem wel af als de prijs negatief is en de batterij + auto vol is… staat Frequency Control wel ingeschakeld op de inverter in de app?

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

Vraag, ik heb de app van SE ingesteld dat hij bij negatieve prijzen de PV uitschakelt. Nu kun je dit schijnbaar ook via Zonnedimmer. Is dat een betere optie?

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:07
kliffen schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:39:
[...]

Ja, goede vraag. Ik wilde er nog een update over geven. Hier komt ie:

Ik heb het niet meer aanschakelen van de Enphase-panelen gemeld bij Zonnedimmer, met de vraag waar de fout zit en of ik er iets aan kon veranderen.

Ondertussen deden de panelen het de volgende ochtend wel.

Het antwoord van Zonnedimmer:

‘Er was inderdaad een technisch probleem met de Enphase koppeling, waardoor veel installaties op 30 april en 1 mei in de middag na het dimmen niet geactiveerd werden op het moment dat dit wel moest.’
‘Enphase heeft hier snel op gehandeld en inmiddels is dit probleem opgelost’.

Ik hoop dus dat bij volgende negatieve prijzen de panelen gewoon uit en weer aan gaan. Dan is Zonnedimmer een super-app👍

Overigens: Bij Zonnedimmer hoef je slechts toestemming te geven om je PV uit te laten lezen, je stroomleverancier in te vullen en of je binnen of buiten de saldering valt. Dus je hoeft geen tarieven en verdere kosten in te vullen.

Als activatie toch niet lukt:

Via Facebook kreeg ik de tip om, als de panelen niet geactiveerd worden, via de website van Zonnedimmer (en dus niet via de app) op een van de daar aanwezige knoppen te drukken die de panelen in oplopende uren doen uitschakelen, om de daarna pas zichtbare activatie-knop te gebruiken om de panelen weer aan te zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door shthpnz op 08-05-2026 23:17 ]

Bj 1904; 375m2; gasloos; HR++; Sunpower 9kWp; Nibe F2120-16+VVM S320; Jaga’s + DBH; Daikin airco’s; Sigenergy 17kW 36kWh; EVAC-lader, EV’s

• duoruvis
Mipatje schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:38:
Vraag, ik heb de app van SE ingesteld dat hij bij negatieve prijzen de PV uitschakelt. Nu kun je dit schijnbaar ook via Zonnedimmer. Is dat een betere optie?
@Mipatje Het instrument SE of Zonnedimmer maakt weinig uit, de drempelwaarde is de sleutel. Welk tarief gebruik je in SE en in Zonnedimmer en bij welke provider zit je? De provider bepaalt namelijk wanneer de prijzen negatief zijn, bij Tibber is dat 13,56 ct breakeven, vertaald naar SE tarief: jouw vaste providertarief ÷ 1,21 ÷ 100 = SE aanvullende kosten in €/kWh. Voor Tibber is dat 13,56 ÷ 1,21 ÷ 100 = 0,112, BTW 21%. Als het drempeltarief niet overeenkomt met je provider tarief schakelt SE of Zonnedimmer nooit op het juiste moment af en weer aan.

• GM65
Hoe heb je dat in de app van SE ingesteld?
Mipatje schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:38:

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

GM65 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:59:
Hoe heb je dat in de app van SE ingesteld?
ik heb ZP. 0,107 +21%

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:52
EB W schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 18:47:
[...]

Ik heb dezelfde aansluiting en bij mij knijpt hij hem wel af als de prijs negatief is en de batterij + auto vol is… staat Frequency Control wel ingeschakeld op de inverter in de app?
@pouln De Sig zal nooit frequentie aanpassen wanneer het systtem "on-grid" is. De frequentie is dan namelijk exact gelijk aan die op het grid. Enkel in off-grid zal de Sig de freqentie kunnen regelen.
Een Enphase systeem kan dus niet geknepen worden door de Sig zolang die on-grid is. Wel kun je in de Enphase instellingen het profiel op AI Optimalisatie zetten. Dan zou de Enphase ook zelf de productie moeten stoppen bij negatieve prijzen. Uiteraard moet je dan ook daar wel instellen dat je een dynamisch tarief hebt.
Als je zelf installer rechten voor Enphase hebt dan is er ook een HA integratie waarmee je dit zelf kan aansturen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• GM65
bij koop en verkoop?

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

ja,

Het werkt op dit moment met deze tarieven naar behoren. De vraag was of Zonnedimmer een voordeel biedt. Schijnbaar niet!

[ Voor 31% gewijzigd door Mipatje op 09-05-2026 11:56 ]

• Bschnitz
Ik heb het anders omdat inkoop ook onderdeel is van de variabelen om hem uit te zetten. Want ik wil dat die pas uitgaat als het -3c is bij zonneplan of meer, dus vreemd genoeg kom ik dan hierop uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fJfki5WbgBm4S8pw10hDohxoM4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ARGpyIjHFAVQbScpE3kjIS4b.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDA1aIKcZeP9XmdxACy1Cqown4s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cO8NH7EPUyF3Yxkqd3WE3YO3.png?f=fotoalbum_large

Het slaat nergens op maar het heeft al 2x gewerkt. Wel met 15min vertraging. Dus mijn vermoeden is dat de check ondanks 1 uur instellingen werkt met 15min slots.

• kliffen
@timpel_800 de 2 PV strings die ik DC heb aangesloten produceren elk 725V. 1 string oost en 1 west. Schakelen beide naar 0 als de prijs negatief wordt.

• timpel_800
@kliffen Lijkt mij wel. 725v is binnen de marge. Maar je kunt het eenvoudig testen door de solar producing limit naar 0 te zetten.. binnen enkele seconden zal hij als het goed is de zonnepanelen uitschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rkj5VDcm4JEZKszeW6Uwd4koHNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oc6LymE7MER91gcsx6ODpK4R.jpg?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
timpel_800 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:37:
@kliffen Lijkt mij wel. 725v is binnen de marge. Maar je kunt het eenvoudig testen door de solar producing limit naar 0 te zetten.. binnen enkele seconden zal hij als het goed is de zonnepanelen uitschakelen.

[Afbeelding]
Ik heb iemand op het Sigen forum die ik probeer te helpen die zegt dat haar batterij ook uitgaat als ze dat op 0 zet, wat ik niet snap 😑.

• Bschnitz
Pffff wat een teleurstellende tarieven voor morgen, ik had echt meer verwacht.

Worden echt opgelicht....

Je kan me niet vertellen dat als er 2x zoveel stroom is als nodig dit het resultaat is op een zondag.

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:15

@timpel_800

Mmm, jammer maar helaas

[ Voor 4% gewijzigd door Rokar op 09-05-2026 13:28 ]

• Bschnitz
Yea, zoals ik hierboven zeg, slaat nergens op deze prijs. Een ander land moet enorm veel stroom gekocht hebben van ons, anders kan dit niet.

12MW nodig vs 25MW in puur voor NL. Waar gaat 13MW naar toe?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bschnitz schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:31:
[...]

Yea, zoals ik hierboven zeg, slaat nergens op deze prijs. Een ander land moet enorm veel stroom gekocht hebben van ons, anders kan dit niet.

12MW nodig vs 25MW in puur voor NL. Waar gaat 13MW naar toe?
Die wordt gewoon uitgezet is mijn inschatting. Producenten zijn toch ook niet gek.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Bschnitz
daemonix schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:33:
[...]

Die wordt gewoon uitgezet is mijn inschatting. Producenten zijn toch ook niet gek.
Om je een idee te geven. Er is echt een enorm te veel, dat kan je niet eens meer veilig uitzetten. Let niet op de prijs voorspellingen. Puur naar de oranje lijn vs productie, hou rekening. Dat is puur wind op land en zee en zon. Daar komt ook nog gas/bio/kern etc. bovenop!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMsyPlmDgsghxeitds_QDQrxOTg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LWSfQAYwyF3TV6sBk5M2wzYv.png?f=fotoalbum_large

• daemonix
  • Niet online
Het is een voorspelling he? Die komen niet altijd uit. Daarnaast kan er export plaatsvinden. Ergens hierboven stond dat het om 15 MW zou gaan, dat is productie technisch nou ook weer niet zo veel. Je zou zelfs 1 van de grote centrales iets kunnen terugregelen. 15 MW is eigenlijk peanuts ten opzichte van de productie capaciteit, 25 jaar geleden was overdag 5 GW al meer dan gebruikelijk als ik me de productiedata goed herinner.

• Bschnitz
daemonix schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:13:
Het is een voorspelling he? Die komen niet altijd uit. Daarnaast kan er export plaatsvinden. Ergens hierboven stond dat het om 15 MW zou gaan, dat is productie technisch nou ook weer niet zo veel. Je zou zelfs 1 van de grote centrales iets kunnen terugregelen. 15 MW is eigenlijk peanuts ten opzichte van de productie capaciteit, 25 jaar geleden was overdag 5 GW al meer dan gebruikelijk als ik me de productiedata goed herinner.
Nah de voorspelling is de prijs, de data van NED is zeer accuraat en wordt elk uur bijgewerkt.

In hoor net dat het morgen in Duitsland windstil is, dus dat zou kunnen verklaren. Die hebben nog niet zoveel zon als wij.

Dus zal wel die kant opgaan.

• kliffen
timpel_800 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:37:

[Afbeelding]
Sorry, was geen vraag maar ter info. Het werkt naar behoren bij mij. Ik dacht begrepen te hebben bij jou niet bij de string van 700V.

• timpel_800
Ah, zo. Nee het werkt ook bij mij..geen idee waar dan de grenswaarde ligt. 900 is in ieder geval teveel.

• daemonix
  • Niet online
Bschnitz schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:38:
[...]

Nah de voorspelling is de prijs, de data van NED is zeer accuraat en wordt elk uur bijgewerkt.

In hoor net dat het morgen in Duitsland windstil is, dus dat zou kunnen verklaren. Die hebben nog niet zoveel zon als wij.

Dus zal wel die kant opgaan.
Het zinnetje 'Daarnaast kan er export plaatsvinden' gemist? ;) Ezport/import gaat vaak over honderden Megawatts. Allleen al met de UK ligt er een GW link.

Nogmaals, 15 MW is peanuts.

[ Voor 11% gewijzigd door daemonix op 09-05-2026 19:18 ]

• Hanst1983
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-05 11:36
Ik ben in blijde afwachring van een Sigen Hybrid 10.0 TP2 3-fase Hybride Omvormer 10kW.

In de handleiding staat er iets van smart loads:

All the power equipment in the owner's home can be connected as smart loads. To ensure that
this product maximizes the benefits to users, it is recommended that the high-power equipment
be connected as smart loads (heat pumps, pool heaters, clothes dryers, etc.), which can be cut off
when the energy storage system has low power. Other low-power equipment are connected as
household loads (lights, routers, etc.)

Het zijn 2 potentiaalvrije contacten NO/NC

Maar was betekend dit praktische? en zijn er instellingen in de app?
Gaan deze aan als er voldoende SOC is of enkel bij ter verwachte export of lage prijzen?

Ik stuur nu mijn warmtepomp met mijn domotica, mogelijks kunnen deze contacten er nog mee helpen.

Iemand al ervaringen mee? Geen idee of deze op de sigenstor ook zitten.

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Nou hier weer een update. Afgelopen vrijdag ochtend zou alles geleverd worden van solar bouwmarkt. Hele dag vrij genomen en dit weekend 3-4 vrienden geregeld om alles op het dak te krijgen. Maar zoals bij mij alles mis gaat wat ik bestel, ging dit ook weer mis. Hele ochtend niks gehoord en zelf maar eens erachteraan moeten bellen. Bleek dat er iets mis is gegaan met 1 pallet en alles nu pas maandag of dinsdag komt. Ze zouden zorgen dat het maandag voor 10u geleverd zou worden maar ik zou er nog over teruggebeld worden. Hele dag niks meer gehoord. Inmiddels zondag en bij de zending staat nu dat deze geannuleerd is. Electricien heeft morgen hele dag vrij gepland, en heeft anders pas weer over 3-4 weken tijd. Ik ga nog op vakantie en de pallets kunnen hier niet blijven staan buiten. Hou jullie op de hoogte.

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:07
Wat een malheur @Dw1-nl, sterkte! Is geen goede reclame voor Solar Bouwmarkt.

[ Voor 41% gewijzigd door shthpnz op 11-05-2026 12:59 ]

Bj 1904; 375m2; gasloos; HR++; Sunpower 9kWp; Nibe F2120-16+VVM S320; Jaga’s + DBH; Daikin airco’s; Sigenergy 17kW 36kWh; EVAC-lader, EV’s

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 10:28

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Dilemma. Ik heb opdracht gegeven voor een 5000W 3fase omvormer icm met een 9kwh batterij.
Ik twijfel

om de gateway erbij te nemen voor 1300 euro heb ik dan noodstroom en kan ik standalone draaien. En dat kan dan gewoon in de montage mee.

5000W 3fase is voor 1 accu module meer dan voldoende. Maar als ik mijn stack in de toekomst wil gaan uitbreiden met meerdere accu modules en een EV oplader, dan begin je weinig met een 5000W omvormer. Is het verstandig om toch al voor een andere omvormer te kiezen voor de toekomst? Hoe zien jullie dit?

/dev/null

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:34

backupdevice

No Risk , Full Push

I_stealth_I schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:10:
Dilemma. Ik heb opdracht gegeven voor een 5000W 3fase omvormer icm met een 9kwh batterij.
Ik twijfel

om de gateway erbij te nemen voor 1300 euro heb ik dan noodstroom en kan ik standalone draaien. En dat kan dan gewoon in de montage mee.

5000W 3fase is voor 1 accu module meer dan voldoende. Maar als ik mijn stack in de toekomst wil gaan uitbreiden met meerdere accu modules en een EV oplader, dan begin je weinig met een 5000W omvormer. Is het verstandig om toch al voor een andere omvormer te kiezen voor de toekomst? Hoe zien jullie dit?
Heb je aan 5000W ontladen voldoende voor je huis en EV ?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Bschnitz
Ik twijfel

10kW minimaal of niet aan beginnen. Prijs is ook geen verschil meer.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:34

backupdevice

No Risk , Full Push

Hier net een 30kWh opslag, met 15kw omvormer en gateway laten installeren in een nieuwbouw huis . Ik heb al verschillende keren 6500w en hoger voorbij zien komen die helemaal door de accu gecoverd werden . Dus ik zeg , doen !

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Marcel1974
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 19-05 18:53
Ik twijfel

5000W 3fase is voor 1 accu module meer dan voldoende. Maar als ik mijn stack in de toekomst wil gaan uitbreiden met meerdere accu modules en een EV oplader, dan begin je weinig met een 5000W omvormer. Is het verstandig om toch al voor een andere omvormer te kiezen voor de toekomst? Hoe zien jullie dit?[img]blob:https://web.whatsapp.com/a0e1d220-7e05-4f47-b6b8-4bc8bd32130d[/img]
Prijsverschil van de omvormers is niet zo groot en als je toch zegt te gaan uitbreiden is de keuze vrij simpel, een minimaal 12Kw omvormer en die voorlopig begrenzen op 4,5Kw

Gateway erbij geeft je ook de mogelijkheid je aansluiting goed te balanceren (zie foto, is tijdens laden thuisaccu + EV en wasmachine/droger aan) als je veel tegelijk gebruikt maar die meerwaarde kan je installateur denk wel toelichten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUmW1Pdmiuxm2KLieiX-k8dJckA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZhXlczXZurhv8sl1tX6YUqI.jpg?f=fotoalbum_large

• uwedp
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-05 23:09
Binnenkort komt er een verkoper langs bij mij om sigenstor/sigenergy te verkopen.
Ter voorbereiding, zijn er vragen die ik specifiek kan stellen of zaken waarop ik moet letten?

Wat is jullie ervaring mee? Is het het geld waard? Ik denk eraan om dit dan ook te gebruiken icm de wagen die V2X ondersteund.

• Bschnitz
uwedp schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:50:
Binnenkort komt er een verkoper langs bij mij om sigenstor/sigenergy te verkopen.
Ter voorbereiding, zijn er vragen die ik specifiek kan stellen of zaken waarop ik moet letten?

Wat is jullie ervaring mee? Is het het geld waard? Ik denk eraan om dit dan ook te gebruiken icm de wagen die V2X ondersteund.
V2X niet zo interessant. Geld waard zeker, als je zonnepanelen wilt of hebt.

Ga voor minimaal 10kW en 2 BATS of doe het niet.

Zorg voor plaatsing met goede circulatie of buiten.

3fase voorkeur, geen voorstander van 1fase units.

• YJB

YJB

Ik twijfel

Tja, ik zit met een soort gelijk dilemma.
Oorspronkelijk had ik 10kW met 2 * 9kWh en een gateway in gedachten, maar de installateur vroeg zich toch echt af of een gateway wel zo nuttig was omdat we eigenlijk geen stroomuitval hebben. Hij adviseert een 8kW omvormer met 2 * 9kWh en dus geen gateway.
Is een gateway echt nodig, of is dat later vrij eenvoudig toe te voegen?
En 8kW vs 10kW, is dat echt relevant?

• Bschnitz
YJB schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:03:
[...]

Oorspronkelijk had ik 10kW met 2 * 9kWh en een gateway in gedachten, maar de installateur vroeg zich toch echt af of een gateway wel zo nuttig was omdat we eigenlijk geen stroomuitval hebben. Hij adviseert een 8kW omvormer met 2 * 9kWh en dus geen gateway.
Je krijgt maar 1x geld terug. Iemand nog eens laten komen kost altijd geld, niemand komt gratis.

Gateway is niet perse nodig, maar als je die toch niet wilt kan je net zo goed naar zonneplan gaan ofzo. Veel goedkoper.

Verschil tussen 8 en 10kW is dacht ik €20 😅 als daar de issue zit...

• daemonix
  • Niet online
YJB schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:03:
[...]

Famous last words, dat we hebben nooit stroomuitval. Wij wonen in een code rood omgeving volgens Tennet dus het verleden biedt geen enkele garantie voor de toekomst. Later best wel complex om toe te voegen, bedrading moet worden veranderd.

• EB W
@I_stealth_I Als je ooit wilt uitbreiden met een DC lader dan zou ik op z’n minst voor een 12kW gaan. Als je dan een 12,5kW DC lader hebt kan je deze direct vanaf het net gebruiken (12kW omvormer kan tot 13kW in praktijk).

Uiteraard kan je met een 10kW omvormer ook ca 10a11kW uit het net halen en aanvullen met 1,5kW uit je batterij.

maar sowieso altijd boven de 10kW zoals @Bschnitz ook beredeneerd.

Pagina: 1 ... 62 ... 66 Laatste