Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 61 ... 66 Laatste
Acties:

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:43
Goeie vraag. Ga ik stellen. Misschien ook interessant om te weten of dit de levensduur verkort (scheve belasting als het ware).
De vraag is ook of als alle strings rond de 900v zitten het dan wel zou kunnen? Aan de hand van het antwoord zou je zeggen van niet.

Ik wilde net zeggen het komt gelukkig niet zo vaak voor, dus het zal wel los lopen met het probleem tot ik de prijzen van morgen zag 😅😅
Ik ga de string maar even fysiek loskoppelen morgenmiddag 😁

[ Voor 16% gewijzigd door timpel_800 op 30-04-2026 13:34 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:05
WouterEllis schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:00:
Ik heb een vraag over het installeren van de Sigenstor op een onderverdeelkast.
De situatie is als volgt:

In gebouw 1 zit de hoofdmeterkast
In gebouw 2 zit een onderverdeelkast met meerdere subgroepen & een glasvezeldistributiepunt

In gebouw 2 zou ik de Sigenstor + DC lader willen plaatsen omdat hier een elektrische auto naast geplaatst kan worden.
In gebouw 1 zou ik de gateway willen plaatsen (naast de hoofdmeterkast) om de noodstroomvoorziening te kunnen gebruiken.

Tussen de twee gebouwen zit een meter of 50, en zoals jullie waarschijnlijk wel begrijpen voel ik er weinig voor om een nieuwe kabels in de grond te graven, als de bestaande voldoende zijn.

Is het aan te sluiten op de bestaande situatie? Of moeten er rechtstreekse kabels zitten tussen de gateway en de batterij? En welke dan?
Zijn er mensen met een vergelijkbare situatie? Of ervaringen met..?
Het zou natuurlijk helemaal ideaal zijn als er een aansluitschema beschikbaar is.
Als ik lees wat voor gelazer de zelfmonteurs hier hebben met installatie en instellingen (of ik lees het verkeerd……) zou ik het door een goede Sigen dealer laten monteren. Kost m.i. haast niks en heb je direct goed advies er bij en hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden…

De situatie die je schetst kan gewoon zoals ik in mijn eerdere replay schreef, heb het hier naar volle tevredenheid draaien.

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 3x BAT 10

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 18:49
Morgen kan de Sigenstor weer volop aan de bak, -47 cent! Absurd...

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• timpel_800
RobSig schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:49:
[...]

Als ik lees wat voor gelazer de zelfmonteurs hier hebben met installatie en instellingen (of ik lees het verkeerd……) zou ik het door een goede Sigen dealer laten monteren. Kost m.i. haast niks en heb je direct goed advies er bij en hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden…

De situatie die je schetst kan gewoon zoals ik in mijn eerdere replay schreef, heb het hier naar volle tevredenheid draaien.
Als ik voor mijzelf spreek dan lees je het verkeerd. Ik noem het geen gelazer maar uitdagingen of fine tunen. Ieder z'n hobby :)
Maar voor de meeste mensen is dit een goed advies. Maar je komt ook niet voor niks op tweakers terecht natuurlijk.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• timpel_800
osluis schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:09:
[...]

Heb ik alleen nog de vraag wat dan de maximale voltage is waarop de sigen het nog wel af kan knijpen. Is dat trial and error, of kan Sigen daar nog een uitspraak over doen?
Ik heb wat veranderd en dit lijkt positief effect gehad te hebben

Oude situatie:

Inverter 1
String A 475V
String B 490V
String C 900V

Invert 2
String A 700V
String B 560V
String C 177V

Nieuwe Situatie: Strings omgewisseld:

Inverter 1
String A 700V
String B 490V
String C 900V

Invert 2
String A 475V
String B 560V
String C 177V

Zet ik nu de Solar Producing Power Limit naar 0, dan schroeft hij de 900V string bijna helemaal weg.
Mijn conclusie is dus dat de voltages van de strings te ver uit elkaar lagen. Komen ze dichter bij elkaar in de buurt kan de regeling wel terugschakelen.
Ik heb nu nog de optie om de String B's om te wisselen. Daar zit nog wat verschil in. Maar die omzetten is iets meer werk. Eerst maar dit even aankijken hoe het morgen gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door timpel_800 op 30-04-2026 16:17 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

@timpel_800 Dit zit allemaal op je sigenstor toch? Wat is dan inverter 1 en 2?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• timpel_800
Termy schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:42:
@timpel_800 Dit zit allemaal op je sigenstor toch? Wat is dan inverter 1 en 2?
Ik heb twee torens dus twee omvormers en ook 6 verschillende strings. Vandaar.

[ Voor 10% gewijzigd door timpel_800 op 30-04-2026 16:53 ]

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-05 19:20
Misschien dat jullie het weten, ik heb mijn AI op self use staan. Koopt dus wel goedkoop in, maar behoud mijn stroom voor mijn gebruik.

Tot laatst en vandaag. Als de prijzen zeer negatief zijn, zet hij alles op alles mijn batterij daar geheel voor in te zetten. Hij pompt nu dus al mijn ingeslagen stroom het net op om maar zo laag mogelijk te zitten en morgen zoveel mogelijk kan inslaan.

Ik lees hier vooral mensen die willen handelen :) maar voor mij was het meer zelf gebruik. Kan ik dit nog wijzigen of moet ik maar hopen op weinig van deze dagen…

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:13
XiniX88 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:10:
Misschien dat jullie het weten, ik heb mijn AI op self use staan. Koopt dus wel goedkoop in, maar behoud mijn stroom voor mijn gebruik.

Tot laatst en vandaag. Als de prijzen zeer negatief zijn, zet hij alles op alles mijn batterij daar geheel voor in te zetten. Hij pompt nu dus al mijn ingeslagen stroom het net op om maar zo laag mogelijk te zitten en morgen zoveel mogelijk kan inslaan.

Ik lees hier vooral mensen die willen handelen :) maar voor mij was het meer zelf gebruik. Kan ik dit nog wijzigen of moet ik maar hopen op weinig van deze dagen…
Tscha stroom waarvoor je betaalt wordt om te pakken is vrij logisch dat de Ai dat pakt.

Als je helemaal niet wilt handelen dan zet je toch de functie block export aan?

Of je ze export limit op 0kW.

Sowieso al 2 opties die ik effe zo kan opnoemen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• RobSig

Zo te lezen doet de AI het perfect!

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 3x BAT 10

• Marcel1974
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 19-05 18:53

Ook/zelfs als je primair alleen ZC wil doen heb je neem ik aan de accu met een idee van het bijdragen aan oplossen van het congestie probleem aangeschaft, dat doe je op deze manier voluit volgens mij?

Deze dagen gaan alleen maar veel vaker voorkomen.....

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:30

Wat je beschrijft is eigenlijk rationeel gedrag van de AI, ook in Zelfverbruik modus optimaliseert hij op extreme prijssignalen. EDIT Bij -46 ct offert hij huidig zelfverbruik op door de accu leeg te maken, om morgen maximaal goedkoop in te laden voor toekomstig zelfverbruik. Slim maar onverwacht als je alleen aan zelfverbruik denkt.

De combinatie van een dynamisch contract met AI en puur zelfverbruik is inherent tegenstrijdig, de AI handelt altijd op prijsprikkels, ook als je dat niet verwacht. Als je écht puur zelfverbruik wil zonder prijsoptimalisatie is de AI uitschakelen de enige optie, maar dan mis je ook de voordelen op dagen zoals morgen.

[ Voor 9% gewijzigd door duoruvis op 30-04-2026 21:01 ]

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:37
Ik ben nieuw in dit topic en ga binnenkort mijn eigen installatie krijgen. Op mijn bestaande 16 zonnepanelen wordt een sigenstor 10kw en Ems gekoppeld samen met een gateway. Heb er zin in maar ben nog druk bezig kennis op te doen. Een van de dingen is dat ik over zal moeten met mijn energiemaatschappij. Dynamisch zal het wel worden
Wat zijn momenteel de prettigste partijen om mee te werken vanuit de sigenergy geleken.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:32
Bvanham schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:38:
Ik ben nieuw in dit topic en ga binnenkort mijn eigen installatie krijgen. Op mijn bestaande 16 zonnepanelen wordt een sigenstor 10kw en Ems gekoppeld samen met een gateway. Heb er zin in maar ben nog druk bezig kennis op te doen. Een van de dingen is dat ik over zal moeten met mijn energiemaatschappij. Dynamisch zal het wel worden
Wat zijn momenteel de prettigste partijen om mee te werken vanuit de sigenergy geleken.
Maakt niet uit. Kijk vooral welke aanbieders gunstige voorwaarden hebben qua inkoopopslag en verkoop (bij teruglevering). Zonneplan komt goed uit de bus, omdat ze dit jaar hun inkoopkosten ook salderen/teruggeven bij teruglevering. Scheelt weer 2 cent per kWh. Ik zit zelf bij Tibber en dat bevalt me ook goed.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Fchart
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:42
Weet iemand waarom erbij negatieve prijzen geen ‘batterij inkoop’ vermeld wordt in de grafiek voorspelling. De vorige keer ging het systeem namelijk ook zonder vermelding de batterij legen en tijdens negatieve prijzen volledig inkopen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qe6qOCSaUpi0T4aCC6WeXF55jiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVcrUz3ttPkAw0yV96Yfbhxz.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens werd de laatste keer de zonnepanelen netjes uitgezet, ook dat zie ik niet terug in voorspellingen

[ Voor 8% gewijzigd door Fchart op 01-05-2026 00:03 ]

• Bschnitz
Fchart schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 00:01:
Weet iemand waarom erbij negatieve prijzen geen ‘batterij inkoop’ vermeld wordt in de grafiek voorspelling. De vorige keer ging het systeem namelijk ook zonder vermelding de batterij legen en tijdens negatieve prijzen volledig inkopen.[Afbeelding]

Tevens werd de laatste keer de zonnepanelen netjes uitgezet, ook dat zie ik niet terug in voorspellingen
Daarvoor moet je zonopwek uitvallen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Fchart
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:42
Bschnitz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 07:31:
[...]

Daarvoor moet je zonopwek uitvallen.
Dat gebeurde laatste keer ook, alleen zie je nergens terug in prognose voorspelling en AI uitleg, hebben jullie/jij dit ook.
Ga er vanuit dat degene die panelen hebben direct op de sigenergy worden afgeschakeld bij negatieve prijzen

• Bschnitz
Fchart schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:43:
[...]

Dat gebeurde laatste keer ook, alleen zie je nergens terug in prognose voorspelling en AI uitleg, hebben jullie/jij dit ook.
Ga er vanuit dat degene die panelen hebben direct op de sigenergy worden afgeschakeld bij negatieve prijzen
Dat is een richtlijn die kan afwijken.

Je moet er niet vanuit gaan dat deze niet 100% waarheid is, eerder 80-90%.

De unit gaat ad-hoc ook nog keuzes maken op basis van verschillende factoren.

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-05 11:28
Ik heb de AI maar even uitgezet hier, hij wilde al om 11-12 uur beginen met inkopen (prijs 0 en -25ct).
Vanmorgen ook de accu leeg getrokken en inmiddels al 4 euro verdiend door teruglevering.

Straks doe ik het wel handmatig als de prijs -47ct is.
Accu is toch binnen 2 uur vol, dan pak ik mooi even 16 euro winst door het laden..
En vanavond dump ik 70% tegen 34.6ct, de rest bewaar ik voor zelfconsumptie en kijk ik even hoe het dit weekend verder gaat qua prijzen.

Vandaag helaas met de EV op pad, anders had ik die ook nog eens aan de lader gehangen vanaf 12 uur..

[ Voor 9% gewijzigd door verstappen33 op 01-05-2026 10:28 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:07
verstappen33 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:27:
Ik heb de AI maar even uitgezet hier, hij wilde al om 11-12 uur beginen met inkopen (prijs 0 en -25ct).
Vanmorgen ook de accu leeg getrokken en inmiddels al 4 euro verdiend door teruglevering.

Straks doe ik het wel handmatig als de prijs -47ct is.
Accu is toch binnen 2 uur vol, dan pak ik mooi even 16 euro winst door het laden..
En vanavond dump ik 70% tegen 34.6ct, de rest bewaar ik voor zelfconsumptie en kijk ik even hoe het dit weekend verder gaat qua prijzen.

Vandaag helaas met de EV op pad, anders had ik die ook nog eens aan de lader gehangen vanaf 12 uur..
Dat gaf hij vorige keer hij dat bij mij ook aan, maar in werkelijkheid ging het wel goed. Zou een mooie test zijn om hem wel aan te laten, en achteraf feedback te geven of het goed ging :)

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:58
Ging bij mij vorige keer helemaal goed, zoals ik het handmatig ook zou doen.
Wel klopt het dat je dit niet in het overzicht terugziet. Ik laat de Ai gewoon zijn gang gaan en koppel terug wat ie er van gemaakt heeft.

• RobSig
Bovenstaande is mijn ervaring ook. AI zijn gang laten gaan. Deze kan tot het laatst toe veranderen. Gistermiddag om ca 17.00 uur gaf de AI aan om 12.00 vandaag te gaan laden. Moah dacht ik; dat hoeft niet. Dat is vannacht gewijzigd naar 13.00 uur waarvan ik denk; 👍

ZP zijn net om 11.00 uur op 0 gegaan. Stroom kost op dit moment € 0,00.

[ Voor 12% gewijzigd door RobSig op 01-05-2026 11:18 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
RobSig schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:17:
Bovenstaande is mijn ervaring ook. AI zijn gang laten gaan. Deze kan tot het laatst toe veranderen. Gistermiddag om ca 17.00 uur gaf de AI aan om 12.00 vandaag te gaan laden. Moah dacht ik; dat hoeft niet. Dat is vannacht gewijzigd naar 13.00 uur waarvan ik denk; 👍

ZP zijn net om 11.00 uur op 0 gegaan. Stroom kost op dit moment € 0,00.
Met saldering dus iets van -13 cent. :)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-05 14:07
Hier startte AI om stipt 12:00 een batterij-laadsessie (de prognose gaf niets aan vandaag, omdat hij verwachtte met zonnestroom naar 100 % te gaan, zo was dat vorige week ook bij negatieve prijzen).

PV output was er nog wel (die schakelde blijkbaar niet strak om 12:00 uit) dus het was niet dat hij inschakelde om PV output te compenseren oid.

Ik heb hem op 60 minuut 'behoud batterij' gezet. Zodat hij om 13:00 -hopelijk- dan gaat laden. Hij kan van 13:00-15:00 prima de batterij vol krijgen.

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:32
daemonix schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:57:
[...]

Met saldering dus iets van -13 cent. :)
Met saldering krijg je toch 0 cent en zonder saldering kost het 11 cent?

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:42

Adze

CCNP !

Gaat bij mij niet lekker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QhSfehcdr74qSeljxBKMFYzIG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMarSqxJ3vvOfZnwhAj4JIqt.jpg?f=fotoalbum_large

Maar even handmatig ingegrepen...

• djrednas
Adze schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:16:
Gaat bij mij niet lekker:
[Afbeelding]

Maar even handmatig ingegrepen...
Export limit ingesteld wellicht? En wat zijn de tarieven?

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Adze

Adze

CCNP !

djrednas schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:24:
[...]

Export limit ingesteld wellicht? En wat zijn de tarieven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_No4N1zN3k10sQa26EcNDPR6SY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OUSglW1bh2hpcbSeBVv5yMtW.jpg?f=fotoalbum_large

Export limiet en import limiet staan op 15kW.

• timpel_800
Probeer
Solar producing limit en zet hem naar 0.
Bij mij ging hij ook om 12 uur al volle bak laden. Toch jammerAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_kGpT0N7sxWwCp_px7pSG2dw-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xlhw9LUZ7rgF4sVwwziR1DfU.jpg?f=fotoalbum_large

• Adze

Adze

CCNP !

timpel_800 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:36:
Probeer
Solar producing limit en zet hem naar 0.
Bij mij ging hij ook om 12 uur al volle bak laden. Toch jammer
Ow dat werkt zeker, maar vind het raar en ongewenst dat ik moet ingrijpen. Het is dat ik nu tijd heb... Kut AI!

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:15
Hier ging tegen 12.00 uur pv uit en gingen de batterij en de auto opladen uit het net, zat in het begin op 16kw maar is nu iets terug gezakt naar ruim 14kw geen idee hoe dat kanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p41L2YPnoFH_A6yjzbPiJuL4JMI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B0eoCfDyXJ3qiwY1rwjjOoym.png?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
Haha mijn laadpaal is kapot, fml.

Timing.

Naja dan maar de Sigen volmaken 😅

• uray
Voorlopig doet ie wat ie moet doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AmlWjePU9XA1BZW1uvGABcWpZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJdh8Bgym9lrciIrI8Xe6PGV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bk09U0EwNMAPzNTmOn9jn7Lfvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYYyVWHTlUTJiw1fImrhBYa2.jpg?f=fotoalbum_large

• uray
En omdat ie waarschijnlijk zag dat ie de Batterij niet vol kon krijgen, omdat ik zo nodig de auto moest opladen. Heeft ie de Zon Productie weer aangezet om de Batterij toch ook bij te laden. Ben benieuwd...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7fyjt-K3FQWbUIRt6lNvaY0dDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RS5hIt4HnimDONrwkTXo2Glr.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3ns_vgcayiR8ORrnlOzfiyveRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSx87QfKRumLPyVwNtUbirqN.jpg?f=fotoalbum_large

Zal de volgende keer als de situatie zich voor doet eens een Spikeload erin zetten. Kijken wat ie dan doet.

[ Voor 29% gewijzigd door uray op 01-05-2026 15:50 ]

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:52
Zo, de kabels mogen weer (wat) afkoelen na 4 uur lang 17kW uit het net te hebben gehaald....
Hoewel er nu weer bijna 6kW wordt teruggeleverd.
Auto weer op 90%, thuisaccu vol en PV heeft ook nog meegedraaid (wel geknepen).

Waarom de accu om 12:30 ineens in zelfverbruikmodus ging is me niet duidelijk, dus om 12:33 de accu maar handmatig op "opladen" gezet.

Stroominkoop heeft me vandaag 21,55 opgeleverd bij Zonneplan (68,1 kWh ingekocht).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EI6ynsw7jeryV8MpeKrt4FH868I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dPagKsrNDqeQa9jFLnRnbSpq.png?f=fotoalbum_large

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• MarcelS1981
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
gaat hier ook prima. De EV bijna vol, de Sigenergy accu vol, wasmachine aan, vaatwasser aan.
van 11.30 uur tm 15.45 uur continu 15kW uit het net getrokken. En vanavond alles weer dumpen op het net.

Weer een leuk dagje zo

Sigenergy 25 kWh + 15.0 omvormer + backup Gateway -----2900WP op Z, 4050WP op NNO - Vaillant 75/6 warmtepomp

• timpel_800
209 kW/h verbruikt, gemiddeld tarief 0.00ct 😂😁 nu nog lekker wat terugleveren.

• duoruvis
Negative Price Harvest vandaag 11:30-15:45 met uitschieters tot -46 ct.

Twee interessante observaties:

SE afschakeling: Bij de buren begon de PV al om 11:15 langzaam af te knijpen naar 0 kW op 11:30, bij mij startte dit pas om 11:30 met 0 kW om 12:00. Herstel bij beiden vanaf 15:30 met top op 16:00. Dit is puur SE gedrag, de Sigen AI heeft geen invloed op het PV vermogen.

AI anomalie: Tussen 13:30-14:00 stopte de AI bij mij plotseling met laden en begon te ontladen op SOC 63,4%, midden in de diepste negatieve prijsperiode. Handmatig 30 minuten opladen geforceerd waarna AI correct doorging. Bij de buren een vergelijkbaar maar korter voorval tussen 14:45-14:50 (~0,79 kW ontlading, minimaal SOC verlies).

Kleine toevoeging aan post:
Zie screendump, de kleine inzinking in de SOC lijn rond 13:30-14:00 toont de AI anomalie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GswqfxmfRaGWGZWA3wvcZvPx6wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpJNgRhq1vXBe0Zk30XiwxLr.jpg?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
timpel_800 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:25:
Alleen voor vandaag insane!? Zit ik hier met 40 xD

Vorige maand was ik al happy.

Ex btw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gUCLRSHUldV_ljwMrJHoczGeGY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/62ecDX0hwty8WcpqkpOoDG3W.png?f=fotoalbum_large

• kliffen
De onbalansprijzen waren tijdens de goedkope uren een stuk hoger zie ik, die lagen rond de 0 cent. Blijkbaar waren de prijzen vooraf niet lekker ingeschat. Dat was een paar dagen geleden ook zo.
Gevolg is dat mijn auto’s die via Frank slim laden tijdens een groot deel van de lage prijsperiode niet aan het laden waren. Frank gebruikt de onbalansprijzen nl. om te handelen. Later in de middag wordt dan alsnog de auto geladen, maar Frank rekent wel met mij af obv de laagste prijzen van de dag. Hierdoor had ik alle capaciteit vrij voor de batterij tijdens de prijsdip en daarna weer alle capaciteit voor de auto tegen hetzelfde lage tarief.
2x feest 🥳

• DNAxtreme
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-05 21:57
Hoi, voornemens om een 3 fase 12kW installatie aan te schaffen met 10kWh batterij om mee te beginnen. Ik begrijp dat de installatie geactiveerd moet worden. Zijn er meer mensen die de installatie zelf gedaan hebben? Ik heb geen installateursaccount. Is er iemand uit de community die daar, al dan niet betaald, mee kan helpen?

• duoruvis
timpel_800 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:25:
Die Infinite Money Glitch heb je vandaag wel echt unlocked, @timpel_800 ! 😂Betaald krijgen om je ovens te stoken tijdens die -46ct harvest, en nu weer cashen op de teruglevering... Dat zijn de lekkerste marges. Jouw broodjes hebben vandaag letterlijk een gouden korstje! 🥖💰 Meesterlijk gedaan met die installatie.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
DNAxtreme schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:48:
Hoi, voornemens om een 3 fase 12kW installatie aan te schaffen met 10kWh batterij om mee te beginnen. Ik begrijp dat de installatie geactiveerd moet worden. Zijn er meer mensen die de installatie zelf gedaan hebben? Ik heb geen installateursaccount. Is er iemand uit de community die daar, al dan niet betaald, mee kan helpen?
De 10kWh batterij (die rond de 9kWh is) heeft een C-rate van 0.5. De 10kWh batterij kun je dus ook maar maximaal opladen en ontladen met 4.6kW, iets om rekening mee te houden.

• Ritsjiej
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:01
Wat hebben jullie ingesteld als maximale capaciteit voor zowel laden als ontladen? Ik las dat Sig tot 100% laden ondersteunt en zelf aangeeft zonder verlies, maar is dit verstandig?

Voor ontladen geeft Sig zelf 5% aan, maar is 10% niet beter kijkend naar het behoud van de capaciteit? Als verlies je daar natuurlijk wel weer 5% van het gebruik van je batterij

• Bschnitz
duoruvis schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:13:
[...]

Die Infinite Money Glitch heb je vandaag wel echt unlocked, @timpel_800 ! 😂Betaald krijgen om je ovens te stoken tijdens die -46ct harvest, en nu weer cashen op de teruglevering... Dat zijn de lekkerste marges. Jouw broodjes hebben vandaag letterlijk een gouden korstje! 🥖💰 Meesterlijk gedaan met die installatie.
Heb vandaag ook mijn best gedaan zonder laadpaal 😭.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gj1OU9yg7WcsXl1Spe-vpPRhuLg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zWtHezQEdD52BpSp53azBPZa.png?f=fotoalbum_large

Hoe is het bij jou gelopen?

• duoruvis
Bschnitz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:31:
[...]

[Afbeelding]

Pijnlijk van die laadpaal, Bschnitz! 😭 Juist op zo'n dag is dat echt een gemiste harvest.

Hier is het nog even spannend; Tibber houdt de kaarten nog tegen de borst. De definitieve winst/verlies-cijfers komen pas morgenmiddag binnendruppelen, maar de post met de vergelijking tussen mij en de buren is in de maak en komt eraan!

• Renoo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:19
Iemand een goede installateur regio Naarden voor Sigenstor en idealiter ook volledige PV installatie? Ik heb HD Solar benaderd (die hier werd aangeraden) maar vrees dat die te ver weg zitten.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

timpel_800 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:36:
Bij mij ging hij ook om 12 uur al volle bak laden. Toch jammer
Bij mij schakelde ie 11u keurig de panelen af. Maar toen ging ie inderdaad ook om 12u volle bak laden wat natuurlijk niet de bedoeling was, omdat ik dat pas vanaf 13u-15u wilde hebben (of evt wat eerder starten omdat laadtijd iets meer de 2u is).
Dus ik de batterij op 'hold' gezet en toen schakelde ie de panelen ineens weer aan en die begonnen alles aan het net te leveren 8)7 .
Toen heb ik de ook de PV producing limit op 0 gezet en vanaf 12:45u maar handmatig geladen om de beste 2 uren maximaal te benutten.

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:07
Mijn observaties:
Voor het eerst de app Zonnedimmer mijn 26 Enphase omvormertjes keurig uit laten schakelen. Om 12 uur precies deed ie dat. Om 13 uur ging Sigen de batterij vullen, maar schakelde om 13.30 naar ontladen?! Handmatig tot 16 uur verplicht laten laden.
Gek genoeg schakelde Zonnedimmer de zonnepanelen niet meer in. De app zegt weliswaar dat er weer 100% geladen kon worden en de Enphase-app zei hetzelfde, maar er is geen productie meer geweest.
Dus een hickup van Sigen, waar ik op tijd bij was en een (fatale) interactie tussen Zonnedimmer en Enphase.
Toch nog mooi bijna €30,- bijgeschreven en een gemiddeld maand-stroomtarief van -23 cent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSEoJBOM-Un_39BV6rEAjw-diQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kE7frV2xFYsOHFqNJ8OmbamR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door shthpnz op 02-05-2026 00:32 ]

Bj 1904; 375m2; gasloos; HR++; Sunpower 9kWp; Nibe F2120-16+VVM S320; Jaga’s + DBH; Daikin airco’s; Sigenergy 17kW 36kWh; EVAC-lader, EV’s

• daemonix
  • Niet online
Ik zit op een gemiddelde prijs van -7,09 cent op1 mei. :)

• kliffen
Renoo schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:13:
Iemand een goede installateur regio Naarden voor Sigenstor en idealiter ook volledige PV installatie? Ik heb HD Solar benaderd (die hier werd aangeraden) maar vrees dat die te ver weg zitten.
Ik heb goede ervaring met de Stroom Loods in Weesp.

• timpel_800
Lijstje met installateurs in de topic start gevonden?

• timpel_800
duoruvis schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:13:
[...]

😁🍞 Wel een gelukje hoor want vandaag had het met 0.25ct gemiddeld de andere kant op geslagen. Maar zo is het wel extra leuk ja .

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 18:49
Dit was mijn 1 Mei met Tibber:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqkUhGqfSmRsl2aBLUG1a2rKHSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U28RPKMN9gLyReLoZdh04mbT.jpg?f=fotoalbum_large
28 euro toch wel erg lekker op 1 dag!

Ik merk wel dat de AI/Sigenery nog niet goed inschat/weet dat mijn zonnepanelen uitgaan bij negatieven stroomprijzen. Is hier wat tegen te doen dat jullie weten?

[ Voor 15% gewijzigd door MvRtje op 02-05-2026 09:48 ]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:17
shthpnz schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 00:27:
Mijn observaties:
Voor het eerst de app Zonnedimmer mijn 26 Enphase omvormertjes keurig uit laten schakelen. Om 12 uur precies deed ie dat. Om 13 uur ging Sigen de batterij vullen, maar schakelde om 13.30 naar ontladen?! Handmatig tot 16 uur verplicht laten laden.
Gek genoeg schakelde Zonnedimmer de zonnepanelen niet meer in. De app zegt weliswaar dat er weer 100% geladen kon worden en de Enphase-app zei hetzelfde, maar er is geen productie meer geweest.
Dus een hickup van Sigen, waar ik op tijd bij was en een (fatale) interactie tussen Zonnedimmer en Enphase.
Toch nog mooi bijna €30,- bijgeschreven en een gemiddeld maand-stroomtarief van -23 cent.
[Afbeelding]
Tip van het jaar dit... Ben al 2 jaar bezig om mn enphase standard te temperen. Via app enzo lukt niet.
Gister was ik gelukig wél thuis en kon de auto etc en airco's aanzetten om de tijdspanne te overbruggen.
Ik sprak een collega met dezelfde setup en zei dat hij eea uitbesteed aan Frank E en die partij de panelen afschakeld. Huh, dacht ik, dat kan dus gewoon. En toen kwam jij. Geen idee waarom ik deze niet eerder gevonden heb maar mijn installateur zei simpelweg, ja koop maar de metered gateway (€400)...
App (nou ja, webinterface) geïnstalleerd en gaan. Heb m op €-0,13 gezet.
Mijn dank is groot!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 20:51

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Zo we zijn weer paar dagen verder, heb alles besteld. 16x 480wp panelen oost-west opstelling, 1x 15kw omvormer, 1x 8a accu zal eind volgende week geleverd gaan worden.

Zoals eerder gezegd wil ik alles zelf gaan aansluiten, er komt mij een gecertificeerde electricien helpen voor het ac gedeelte, maar hij is voor nu onbekend met sigenergy (en thuisbatterijen). Samen willen we ervan leren en ik hoop dat iemand is die mij hier goed kan adviseren.

Dit is mijn hoofd meterkast op dit moment.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awHjYjoZSQDLPjEm2wQn2k1J5oM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CVfF0Zlg8CE6px0XN1hY6h3f.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zit het hele huis op. Achter de witte schneider automaat zit een 5x6mm2 kabel die naar de garage loopt. Die komt op deze foto links boven binnen en gaat naar een onderverdeel meterkast in de garage waar momenteel (een klein stopcontactje op zit voor klein boilertje) en mijn 11kw autolader.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teVqcO0kwW3lVMYQD_em-7o00vc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTrF07PsnKn2UgC3pU0s5NzL.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil ik zoveel mogelijk voorbereidende werkzaamheden doen. Als ik het goed begrijp zal ik nu nog een keer een 5x6mm kabel moeten leggen tussen de hoofdmeterkast en de garage. Deze is zo 20 meter lang.

Wat moet ik in de hoofd meterkast laten aanpassen hiervoor. Vanaf de hoofdschakelaar naar een automaat (welk type) vanaf daar dan met een nieuwe 5x6 kabel naar de garage, die gaat dan de gateway in (deze bevat alle juiste onderdelen al of niet dat is mij onduidelijk uit de handleiding van sigenergy)
Dan sluiten we de omvormer aan op de gateway zoals in handleiding staat en de uitgang van de gateway moet dan weer terug met bestaande 5x6 kabel naar hoofdmeterkast en in garage een splitsing maken voor de meterkast daar zodat die ook offgrid kan gaan?

Wat is hier wijsheid in en wie kan mij hierin adviseren en helpen alvast bedankt.

• Jaapmans
  • Registratie: Februari 2003
Ik heb goede ervaring met Hupsago.

• SpaceDok
  • Laatst online: 21:23
Ik wil bij deze nog even mijn ervaring delen over de installaties die ik door Zon & Co (www.zonenco.nl) uit Duivendrecht heb laten doen bij mij in Leusden.
In 2013 heb ik door hun de eerste installatie bij mij laten doen. Na een informatief gesprek en duidelijke offertte was alles keurig en veilig in een dag geïnstalleerd. Daarna nog verschillende uitbreidingen en aanpassingen laten doen naar volle tevredenheid. De laatste de aanpassing was in onze nieuwe woning de herpositionering van 14 bestaande panelen, bijplaatsen van 13 Sunpower 430 Wp panelen en volledige installatie van een 3 fase Sigenstor 17 kW / 27 kWh + Gateway, waarbij de PV in 4 strings DC op de Sigenstor aangesloten zijn.
Wat ik heel fijn aan dit bedrijf vind is dat ze goed bereikbaar zijn, goed advies geven maar ook luisteren naar eventuele eigen ideëen en daarin meedenken. Verder zijn hun prijzen marktconform en ze werken ze erg veilig (VCA gecertificeerd, Zonnekeur & InstallQ erkenning).
Alle keren hebben ze keurig werk afgeleverd conform afspraken. Hun slogan “Tevredenheidsbelofte — We gaan pas weg als u 100% tevreden bent.” Hebben ze bij mij steeds waargemaakt.
2013 - 14x Sunpower 333 Wp + SolarEdge 2K
2023 - uitbreiding met 14x Sunpower 430 Wp + SolarEdge E7K-RWS
2026 - verhuizing 14x Sunpower 430 Wp naar nieuwe woning + aanschaf & installatie Sigenergy 3-fase setup.

Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...

• timpel_800
Dw1-nl schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:10:
Zo we zijn weer paar dagen verder, heb alles besteld. 16x 480wp panelen oost-west opstelling, 1x 15kw omvormer, 1x 8a accu zal eind volgende week geleverd gaan worden.

Zoals eerder gezegd wil ik alles zelf gaan aansluiten, er komt mij een gecertificeerde electricien helpen voor het ac gedeelte, maar hij is voor nu onbekend met sigenergy (en thuisbatterijen). Samen willen we ervan leren en ik hoop dat iemand is die mij hier goed kan adviseren.

[Afbeelding]

Hier zit het hele huis op. Achter de witte schneider automaat zit een 5x6mm2 kabel die naar de garage loopt. Die komt op deze foto links boven binnen en gaat naar een onderverdeel meterkast in de garage waar momenteel (een klein stopcontactje op zit voor klein boilertje) en mijn 11kw autolader.
[Afbeelding]

Nu wil ik zoveel mogelijk voorbereidende werkzaamheden doen. Als ik het goed begrijp zal ik nu nog een keer een 5x6mm kabel moeten leggen tussen de hoofdmeterkast en de garage. Deze is zo 20 meter lang.

Wat moet ik in de hoofd meterkast laten aanpassen hiervoor. Vanaf de hoofdschakelaar naar een automaat (welk type) vanaf daar dan met een nieuwe 5x6 kabel naar de garage, die gaat dan de gateway in (deze bevat alle juiste onderdelen al of niet dat is mij onduidelijk uit de handleiding van sigenergy)
Dan sluiten we de omvormer aan op de gateway zoals in handleiding staat en de uitgang van de gateway moet dan weer terug met bestaande 5x6 kabel naar hoofdmeterkast en in garage een splitsing maken voor de meterkast daar zodat die ook offgrid kan gaan?

Wat is hier wijsheid in en wie kan mij hierin adviseren en helpen alvast bedankt.
We helpen je graag maar heb je het schema van @EB W gezien dat regelmatig gedeeld wordt? Daar staat alles netjes op. Wat je zegt klopt allemaal.
Je hoeft in principe alleen een extra Hoofdschakelaar met dezelfde waarde 40A te plaatsen in je groepenkast. (Extra aardlek kan maar meningen verdeeld)
De gateway is helemaal af daar hoef je niks te doen, alleen de kabel van de omvormer, de kabel vanaf de originele hoofdschakelaar op GRID en kabel naar de nieuwe hoofdschakelaar op BackUp .
Vergeet niet een 10mm2 aarde kabel te leggen en upt kabels.
Ps als ik kijk naar het werk van jou elektricien dan moet het wel goedkomen, ziet er allemaal keurig uit.

[ Voor 6% gewijzigd door timpel_800 op 02-05-2026 13:46 ]

• timpel_800
Bschnitz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:49:
[...]

Alleen voor vandaag insane!? Zit ik hier met 40 xD

Vorige maand was ik al happy.

Ex btw.

[Afbeelding]
Lekker toch, dit zijn de maanden waarin het moet gebeuren.
De eerste maand met behoorlijk negatief saldo dit jaar voor mij ook.
Jij zit wel op een heel ander afname en teruglever tarief!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlZkq7UwvLVLxQzVYDu-TR8Fglw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DU5nLgigOaG5A4b13Wtf7l2c.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door timpel_800 op 02-05-2026 13:04 ]

• Bschnitz
timpel_800 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:01:
[...]

Lekker toch, dit zijn de maanden waarin het moet gebeuren.
De eerste maand met behoorlijk negatief saldo dit jaar voor mij ook.
Jij zit wel op een heel ander afname en teruglever tarief!

[Afbeelding]
Yea, ben bezig met de 2027 simulatie salderen op je sigen.

Dus er moet uiteindelijk 10/11c verschil zijn tussen inkoop en verkoop.

Om dan ex vs inc btw te salderen.

Dat is sinds gisteren al bijna behaald, nog minder dan 1c. Dat lukt wel deze maand :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bWMQun0OJc2Xt8w3q8y-KmqZ-E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VcaFEzOcgMRDfybJGj0aOtPw.png?f=fotoalbum_large

• kliffen
Dw1-nl schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:10:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In deze situatie zou ik 2 nieuwe kabels leggen van de meterkast naar garage om aan te sluiten op de gateway. Dan blijft dat een mooie clean aansluiting. De onderverdeelkast in de garage blijft dan zoals die is en zit dan ook automatisch al op de backup.

• timpel_800
Wel zonde van die extra kabel. Zou ik eerder die onderverdeelkast weghalen en daar de gw hangen?

• kliffen
timpel_800 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:53:
Wel zonde van die extra kabel. Zou ik eerder die onderverdeelkast weghalen en daar de gw hangen?
En de autolader dan?

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Mijn gedachtengang nu is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Net 
   ↓
Hoofd-meterkast
   ↓
bestaande 5×6 mm² kabel naar garage
   ↓
Sigen Gateway GRID-ingang
   ↓
Sigen Gateway BACKUP-uitgang
   ↓
nieuwe 5×6 mm² kabel terug naar hoofd-meterkast + splitsing garage meterkast
   ↓
woning-groepenkast / alle huisgroepen
En garage dan:
code:
1
2
3
4
5
PV-panelen
   ↓ DC strings
SigenStor 15 kW + 8 kWh accu
   ↓ korte AC-kabel
Sigen Gateway INV-ingang
Mbt de autolader/meterkast in garage zat ik te denken aan dit gewoon:
code:
1
2
3
4
5
   ├── nieuwe 5×6 mm² terug naar hoofd-meterkast / woning
   └── lokale garage-onderverdeler
          ├── stopcontact / boiler
          └── laadpaal
Dat moet toch voldoende zijn? @kliffen dan hoef ik nu maar 1x 5x6 erbij te leggen, die gebruiken als aanvoer/retour en retour in garage splitsen terug naar hoofdmeterkast en naar garage meterkast?
De gateway komt naast de meterkast in de garage te hangen dan.

• kliffen
Die retour splitsen zou ik zelf niet doen.
Mijn keuze zou zijn:
1 extra kabel naar de garage voor de onderverdeelkast. Op die onderverdeelkast een MID gecertificeerde lader, waarmee je ERE certificaten kunt verhandelen en loadbalancing hebt.

De onderverdeelkast met daarop een mobiele lader afsplitsen van de 17kW retour zou ik niet prettig vinden en mag misschien niet eens binnen de NEN. Je sluit dan 2 groepenkasten aan op die ene 17kW voeding. Dat weet je installateur vast wel.

• ArPi75
Dw1-nl schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:18:
Mijn gedachtengang nu is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Net 
   ↓
Hoofd-meterkast
   ↓
bestaande 5×6 mm² kabel naar garage
   ↓
Sigen Gateway GRID-ingang
   ↓
   ↓
nieuwe 5×6 mm² kabel terug naar hoofd-meterkast + splitsing garage meterkast
   ↓
woning-groepenkast / alle huisgroepen
En garage dan:
code:
1
2
3
4
5
PV-panelen
   ↓ DC strings
SigenStor 15 kW + 8 kWh accu
   ↓ korte AC-kabel
Sigen Gateway INV-ingang
Mbt de autolader/meterkast in garage zat ik te denken aan dit gewoon:
code:
1
2
3
4
5
   ├── nieuwe 5×6 mm² terug naar hoofd-meterkast / woning
   └── lokale garage-onderverdeler
          ├── stopcontact / boiler
          └── laadpaal
Dat moet toch voldoende zijn? @kliffen dan hoef ik nu maar 1x 5x6 erbij te leggen, die gebruiken als aanvoer/retour en retour in garage splitsen terug naar hoofdmeterkast en naar garage meterkast?
De gateway komt naast de meterkast in de garage te hangen dan.
Weet niet welke gateway je kiest, maar wellicht kan de autolader ook nog op de smartport.... en kun je de onderverdeler helemaal weglaten. Voor het boiler stopcontact is waarschijnlijk nog wel een plekje voor een automaatje te vinden in de gateway zelf...

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

kliffen schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:33:
Die retour splitsen zou ik zelf niet doen.
Mijn keuze zou zijn:
1 extra kabel naar de garage voor de onderverdeelkast. Op die onderverdeelkast een MID gecertificeerde lader, waarmee je ERE certificaten kunt verhandelen en loadbalancing hebt.

De onderverdeelkast met daarop een mobiele lader afsplitsen van de 17kW retour zou ik niet prettig vinden en mag misschien niet eens binnen de NEN. Je sluit dan 2 groepenkasten aan op die ene 17kW voeding. Dat weet je installateur vast wel.
De lader wat er nu hangt is gewoon 11kw (domme Audi) lader, die wil ik vervangen door een AC Sigenergy lader zodra die beschikbaar komt me MID/ERE (of heel misschien toch de DC lader van Sig), maar dan maakt dat toch niet meer uit dan doet die vanzelf load balancen en kan die ook gewoon op de retour van de gateway?
ArPi75 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:55:
[...]

Weet niet welke gateway je kiest, maar wellicht kan de autolader ook nog op de smartport.... en kun je de onderverdeler helemaal weglaten. Voor het boiler stopcontact is waarschijnlijk nog wel een plekje voor een automaatje te vinden in de gateway zelf...
Deze https://www.solar-bouwmarkt.nl/energy-gateway-3-fase.html, gewoon de standaard 3 fase gateway. Die op smartport is ook een idee, maar daar moet ik me even verder over inlezen, weet ook niet hoe normaal de AC lader van Sig zelf wordt aangesloten.

Nog 1x een 5x6 kabel leggen is te doen, maar 2x zal lastig worden de doorvoer van de garage naar de woning is al aardig vol en is buis die onder grond door loopt. Als ik nu vanuit de Gateway BACKUP-uitgang nu eerst terug ga naar hoofd meterkast en vanuit daar weer naar garage voor de autolader blijft dat toch identiek als dat ik die afsplitsing in de garage zou maken??

[ Voor 35% gewijzigd door Dw1-nl op 02-05-2026 16:04 ]

• kliffen
Als je een sigen ac lader koopt dan is de oplossing van @ArPi75 via de smartport en boilertje via groepje in de gateway het beste idee denk ik. Onderverdeelkast dan weghalen. Dan hoef je inderdaad maar 1 kabel erbij te leggen.

• duoruvis
Bschnitz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:31:
[...]

[Afbeelding]

@Bschnitz de Tibber data van 1 mei:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JbKzg_sYcBgmVQ54LtQxi1i1SY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/slBtdIYd3h1snpu5G6wFy8Ru.png?f=user_large

Duoruvis screendump:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vuPXmy7d-dpgHPptjyI1IYDJtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciVanXKV0OzFFBckg6Xjy3ku.jpg?f=fotoalbum_large

Buren screendump:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-HvB75DJUyh8lqO65MX3E0QAug=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7bn9GUYX7wbi7KVsBivW8xbo.jpg?f=user_large

• kliffen
ArPi75 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:55:
[...]

Weet je misschien of je ook de hele onderverdeelkast op de smartport kunt aansluiten? En zou er dan op die verdeelkast ook een derde PV- omvormer mogen worden aangesloten naast een autolader?
Dat zou in mijn situatie een uitkomst zijn.

• SpaceDok
  • Laatst online: 21:23
kliffen schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:54:
[...]

Weet je misschien of je ook de hele onderverdeelkast op de smartport kunt aansluiten? En zou er dan op die verdeelkast ook een derde PV- omvormer mogen worden aangesloten naast een autolader?
Misschien dat Sigenergy AI daar een (zinnig) antwoord op kan geven?

Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-05 17:23
@Dw1-nl

Ik heb, zoals je misschien in m’n schema hebt gezien, een 10mm2 getrokken want er komt ook een 10mm2 het huis in dus leek me verstandig om dit gewoon door te zetten. Maar als je idd ruimte te kort hebt kan je voor een 6mm2 gaan, maar dat zal je installateur wel weten. Overigens kan je ook 4 aders nemen + Litze, scheelt weer een ader ☺️ wel even de litze met isolatie tape kenmerken als hij de meterkast in komt. 10mm2 is misschien een overkill, maar het voelde beter en wie weet handig voor toekomstige uitbreidingen.

Wat betreft de auto lader, hou er wel rekening mee dat als hij vanaf de backup poort wordt gesplitst hij gewoon doorgaat als je off grid gaat. Dit is uiteraard op te lossen door zelf iets te scripten in bijv. HomeAssist. De load balancing ging bij mij via de P1 poort naar de laadpaal, dus daar zal je ook even naar moeten kijken.

Sigenergy is best wel strikt met het supporter van systemen op de Smartport, dus weet niet of je zomaar alles daarop mag zetten.

Zelf zou ik dit doen: de meterkast kabel die de gateway in komt op een splitter zetten (er is nog 1 slot open hiervoor op de rail) en dan 1 naar de GRID laten lopen en de ander naar je aparte groepenkast waar de boiler en lader zit, wel even een alamat/aardlek tussen zetten. Mocht de Alamat van de GRID 2 kooien hebben dan is dat helemaal mooi en heb je geen splitter nodig natuurlijk. Misschien zou je zelfs de selectieve aardlek die ik heb geplaatst in de meterkast ook naar de GW kunnen verplaatsen en die gebruiken als splitter, we zo veilig voor de kabel naar je aparte kast. Echter heb je dan geen aardlek op je kabel tussen meterkast en GW (maar daar zijn de meningen over verdeelt, haha)

Dit is mijn schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_M4xYQ9m8L-pHtaE7qim7bbqVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jwk9Ax6DbXb8EioNXIOEiRfw.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan dan de load balancing van de laadpaal gewoon z’n gang laten gaan, echter ivm de boiler moet je misschien de ingaande capaciteit softwarematig in de Sigen verlagen want die gaat buiten de meter om. Dus als die max 2kw deze op 15 zetten voor de zekerheid.

SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up

• kliffen
EB W schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:25:
@Dw1-nl

Ik heb, zoals je misschien in m’n schema hebt gezien, een 10mm2 getrokken want er komt ook een 10mm2 het huis in dus leek me verstandig om dit gewoon door te zetten. Maar als je idd ruimte te kort hebt kan je voor een 6mm2 gaan, maar dat zal je installateur wel weten. Overigens kan je ook 4 aders nemen + Litze, scheelt weer een ader ☺️ wel even de litze met isolatie tape kenmerken als hij de meterkast in komt. 10mm2 is misschien een overkill, maar het voelde beter en wie weet handig voor toekomstige uitbreidingen.

Wat betreft de auto lader, hou er wel rekening mee dat als hij vanaf de backup poort wordt gesplitst hij gewoon doorgaat als je off grid gaat. Dit is uiteraard op te lossen door zelf iets te scripten in bijv. HomeAssist. De load balancing ging bij mij via de P1 poort naar de laadpaal, dus daar zal je ook even naar moeten kijken.

Sigenergy is best wel strikt met het supporter van systemen op de Smartport, dus weet niet of je zomaar alles daarop mag zetten.

Zelf zou ik dit doen: de meterkast kabel die de gateway in komt op een splitter zetten (er is nog 1 slot open hiervoor op de rail) en dan 1 naar de GRID laten lopen en de ander naar je aparte groepenkast waar de boiler en lader zit, wel even een alamat/aardlek tussen zetten. Mocht de Alamat van de GRID 2 kooien hebben dan is dat helemaal mooi en heb je geen splitter nodig natuurlijk. Misschien zou je zelfs de selectieve aardlek die ik heb geplaatst in de meterkast ook naar de GW kunnen verplaatsen en die gebruiken als splitter, we zo veilig voor de kabel naar je aparte kast. Echter heb je dan geen aardlek op je kabel tussen meterkast en GW (maar daar zijn de meningen over verdeelt, haha)

Dit is mijn schema:
[Afbeelding]

Je kan dan de load balancing van de laadpaal gewoon z’n gang laten gaan, echter ivm de boiler moet je misschien de ingaande capaciteit softwarematig in de Sigen verlagen want die gaat buiten de meter om. Dus als die max 2kw deze op 15 zetten voor de zekerheid.
Dank je, zo ga ik het ook inrichten voor mijn onderverdeelkast!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

timpel_800 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:16:
[...]

Ik heb wat veranderd en dit lijkt positief effect gehad te hebben

Oude situatie:

Inverter 1
String A 475V
String B 490V
String C 900V

Invert 2
String A 700V
String B 560V
String C 177V

Nieuwe Situatie: Strings omgewisseld:

Inverter 1
String A 700V
String B 490V
String C 900V

Invert 2
String A 475V
String B 560V
String C 177V

Zet ik nu de Solar Producing Power Limit naar 0, dan schroeft hij de 900V string bijna helemaal weg.
Mijn conclusie is dus dat de voltages van de strings te ver uit elkaar lagen. Komen ze dichter bij elkaar in de buurt kan de regeling wel terugschakelen.
Ik heb nu nog de optie om de String B's om te wisselen. Daar zit nog wat verschil in. Maar die omzetten is iets meer werk. Eerst maar dit even aankijken hoe het morgen gaat.
Nog een vraag:
Waarom werkt dit? De stringspanning op zich is dus niet het probleem? Je lijkt nu naar nog meer spanning op inverter 1 te gaan en dat werkt dus wel?

Ik snap weinig van deze oplossing.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• ArPi75
kliffen schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:54:
[...]

Of dit door Sigenergy wordt toegestaan weet ik niet. Er zijn wel lui die twee 1-fase PV systemen elk op een fase van de smartport hebben aangesloten en dat schijnt te werken.
Enfin, ik zie dat je al een andere oplossing voor ogen hebt zoals door @EB W werd voorgesteld, dat zou in elk geval geen verstoring aan de Sigenergy moeten geven lijkt me.

• timpel_800
Het werkt dus ook niet heb ik gisteren gemerkt. De reden waarom het die middag wel werkte was omdat door de warmte de string spanning toch al gezakt was.
Ik dacht dus dat het zou werken omdat de verschillende stringvoltages dichterbij elkaar in de buurt liggen en het daardoor wel lukte om terug te schroeven maar dit is dus niet zo. Ik moet dus verder zoeken naar een oplossing. @Termy
Ik ga de support vragen bij welk voltage nog wel terug te regelen is maar wilde zelf eerst wat dingen uit proberen. Het gaat dus niet om de totale spanning maar de spanning per mppt aansluiting.

[ Voor 21% gewijzigd door timpel_800 op 03-05-2026 13:10 ]

• DWinters1979
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-05 15:08
Beste mensen op de Sigenergy forum,

Ik kijk al een tijdje met veel belangstelling mee in dit forum en heb sinds afgelopen donderdag hier ook een Sigenergy systeem draaien.
Betreft een 15kW omvormer met 27 kWh aan batterij capaciteit en een 3 fase gateway.
Nu draait alles en ik kwam erachter dat de opwekking van de pv panelen niet zichtbaar waren in de app.
Het grid wordt gemeten met een Eatron modbus meter.
Nu ben ik al ff aan t zoeken in de voorgaande berichten echter nog niet mijn oplossing.
De gehele meterkast zit op de backup aangesloten en ook mijn 3 pv omvormers.
Dit zijn een soleredge, Enphase en een goodwe systeem, alledrie draaiende op 1 fase, en zitten op de backup kant van het systeem.
Nu had ik al info ingewonnen bij het bedrijf waar ik het systeem had gekocht en heb ik vandaag een 3 fase kabel getrokken van de meterkast naar de gateway en aangesloten op de smart port van de gw.
Het andere uiteinde zit gekoppeld aan de 3 alamats van de pv omvormers.
Nu in de hoop via de app een 3rd party omvormer te koppelen en mijn opbrengst zichtbaar te krijgen werd dit snel minder, hij deed helemaal niks!

Snap er geen … meer van, maar ik kan geen derde omvormer toevoegen in de gw.
Watmij ook opvalt als ik de offgrid modus test dat ik een spanningsval heb naar 185 V.
Eergisteren tijdens een flinke pv opbrengst wederom getest en toen werkte het systeem helemaal niet, resultaat geen stroom, waarop naar korte tijd het systeem wel oppakte…echter niet voor lang. Dus snel maar het grid bijgezet.
Mijn theorie was toen dat er teveel externe invoeding was en dit niet gezien werd door het systeem en dat deze daardoor afschakelde.

Wie kan mij op weghelpen??
Smart grid doet het niet, staat gewoon netjes 3 fase op.
Spanningsval na offgrid

Alvast hartelijk dank.

Gr Remon

L/W wp Vaillant 75/6, Sigenergy 27 kWh/15, SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W

• timpel_800
Edit niet goed gelezen.

Stomme vraag maar je hebt wel de smartport schakelaar in de gw omgezet?

[ Voor 242% gewijzigd door timpel_800 op 03-05-2026 17:01 ]

• Bschnitz
DWinters1979 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:12:
Beste mensen op de Sigenergy forum,

Ik kijk al een tijdje met veel belangstelling mee in dit forum en heb sinds afgelopen donderdag hier ook een Sigenergy systeem draaien.
Betreft een 15kW omvormer met 27 kWh aan batterij capaciteit en een 3 fase gateway.
Nu draait alles en ik kwam erachter dat de opwekking van de pv panelen niet zichtbaar waren in de app.
Het grid wordt gemeten met een Eatron modbus meter.
Nu ben ik al ff aan t zoeken in de voorgaande berichten echter nog niet mijn oplossing.
De gehele meterkast zit op de backup aangesloten en ook mijn 3 pv omvormers.
Dit zijn een soleredge, Enphase en een goodwe systeem, alledrie draaiende op 1 fase, en zitten op de backup kant van het systeem.
Nu had ik al info ingewonnen bij het bedrijf waar ik het systeem had gekocht en heb ik vandaag een 3 fase kabel getrokken van de meterkast naar de gateway en aangesloten op de smart port van de gw.
Het andere uiteinde zit gekoppeld aan de 3 alamats van de pv omvormers.
Nu in de hoop via de app een 3rd party omvormer te koppelen en mijn opbrengst zichtbaar te krijgen werd dit snel minder, hij deed helemaal niks!

Snap er geen … meer van, maar ik kan geen derde omvormer toevoegen in de gw.
Watmij ook opvalt als ik de offgrid modus test dat ik een spanningsval heb naar 185 V.
Eergisteren tijdens een flinke pv opbrengst wederom getest en toen werkte het systeem helemaal niet, resultaat geen stroom, waarop naar korte tijd het systeem wel oppakte…echter niet voor lang. Dus snel maar het grid bijgezet.
Mijn theorie was toen dat er teveel externe invoeding was en dit niet gezien werd door het systeem en dat deze daardoor afschakelde.

Wie kan mij op weghelpen??
Smart grid doet het niet, staat gewoon netjes 3 fase op.
Spanningsval na offgrid

Alvast hartelijk dank.

Gr Remon
Add smart load dan port 1 en 2 en 3 + inverter doet niks?

Raar.

• kliffen
@EB W heb jij een sigen power sensor aangesloten om de load van de laadpaal te meten in het Sigenstor systeem?

• DWinters1979
Onder mijn scène doe je dat toch?
Handmatig omvormer toevoegen en dan selecteer ik gateway en dan zegt het systeem “ inverter toevoegen niet beschikbaar”.
Geen aangesloten poort gevonden
Bschnitz schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:40:
[...]

Add smart load dan port 1 en 2 en 3 + inverter doet niks?

Raar.

L/W wp Vaillant 75/6, Sigenergy 27 kWh/15, SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W

• timpel_800
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6DYGHqGQ9-w8oPzOmx1u-P5zoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQUwMFEP7eICkIhPzaOKw37N.jpg?f=fotoalbum_large

Hier toch?

• DWinters1979
Bedoel je de automaat of het vinkje in de app?

Slimme belasting op slimme poort staat aan
timpel_800 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:32:
Edit niet goed gelezen.

Stomme vraag maar je hebt wel de smartport schakelaar in de gw omgezet?

• DWinters1979
Ja Timpel, bij mijn scène probeer ik me toe te voegen

• timpel_800
DWinters1979 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:03:
Bedoel je de automaat of het vinkje in de app?

Slimme belasting op slimme poort staat aan

[...]
Ik bedoelde de automaat idd.
En heb je dan alle nullen doorverbonden?
Ik schiet maar wat hoor maar soms kan alles nalopen helpen althans bij mij 😁

Kun je anders eens 2 van de omvormers eraf halen en slechts 1 aangesloten laten en kijken of het dan wel werkt?

• Bschnitz
@DWinters1979

In principe kun je zelf al inverter doen en dan vraagt die hoe die aangesloten is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DIkDgH2caeDTT2m18-QqKPtZTQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/95KAgOPZL3b0bxUuBHDQjve9.png?f=fotoalbum_large

Dus softwarematig kan je weinig fout doen. Lijkt dan toch aan de manier te zijn hoe ze zijn aangesloten.

• DWinters1979
Ja alles is doorverbonden, alles nagemeten.
Ik zal er ff 2 loshalen en kijken wat er gebeurd

• DWinters1979
Ja dat probeer ik maar krijg deze melding.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEIvrhxqIwS4JI1JnmppdwJN53Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pqWQov7v0JDOWU0xFyjVkM3b.png?f=fotoalbum_large
Bschnitz schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:08:
@DWinters1979

In principe kun je zelf al inverter doen en dan vraagt die hoe die aangesloten is.

[Afbeelding]

Dus softwarematig kan je weinig fout doen. Lijkt dan toch aan de manier te zijn hoe ze zijn aangesloten.

• Bschnitz
DWinters1979 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:15:
Ja dat probeer ik maar krijg deze melding.[Afbeelding]

[...]
Wellicht omdat je een 3 fase omvormer hebt dat je iets in de installer account/app moet doen zodat je 1 fase werkt via de gateway.

No clue voor de rest nu....

• DWinters1979
De tip van @timpel_800 werkte sowieso goed, kon nu wat toevoegen, echter geven ze nog geen opwek door. Terwijl de donkere wolken hier aan het verdwijnen zijn

• kliffen
.

[ Voor 99% gewijzigd door kliffen op 03-05-2026 18:48 ]

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

EB W schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:25:
@Dw1-nl

Dit is mijn schema:
[Afbeelding]

Daar moet ik het even over hebben met de electricien. Als ik het goed begrijp bedoel jij dus onderstaande?
De aanvoer vanaf de straatkant is nu een 5x6, dus ik zie persoonlijk geen noodzaak om in de woning een 5x10 te leggen, of moet die nieuwe 5x10 al gebruiken voor garage + laadpaal ? en bestaande 5x6 als retour voor woning zelf?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqkVRFc_FNO-3tuk6pTK8xAX38c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UvRVTU7EGxCKuuMBOahje7f3.png?f=fotoalbum_large

• EB W
kliffen schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:01:
@EB W heb jij een sigen power sensor aangesloten om de load van de laadpaal te meten in het Sigenstor systeem?
Nee, mijn plan was namelijk om de AC laadpaal zsm te verwijderen zodra ik de DC had geïnstalleerd. Echter nu blijkt de e-Up niet goed constant te laden op DC aansluiting dus moet tijdelijk de AC gebruiken (de VW dealer is er al mee bezig want het is de up die het probleem veroorzaakt).

Overigens laad de up maar op 7kW dus ben niet zo bang op overbelasting.

SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up

• djrednas
Dw1-nl schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:28:
[...]

Daar moet ik het even over hebben met de electricien. Als ik het goed begrijp bedoel jij dus onderstaande?
De aanvoer vanaf de straatkant is nu een 5x6, dus ik zie persoonlijk geen noodzaak om in de woning een 5x10 te leggen, of moet die nieuwe 5x10 al gebruiken voor garage + laadpaal ? en bestaande 5x6 als retour voor woning zelf?
[Afbeelding]
Hier ligt van de gateway naar de meterkast terug ook 10mm2. Dit is gedaan omdat de totale stroom die kan lopen 17kW van het net is + de 17kW van de omvormer. Totaal ongeveer 50A in mijn geval. Beter zeker voor het onzekere.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
djrednas schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:12:
[...]

Hier ligt van de gateway naar de meterkast terug ook 10mm2. Dit is gedaan omdat de totale stroom die kan lopen 17kW van het net is + de 17kW van de omvormer. Totaal ongeveer 50A in mijn geval. Beter zeker voor het onzekere.
Het is toch niet en, maar of? Dus of stroom van het net (via de gateway) of stroom van de batterij (via de gateway) en dus maximaal 17kW.

• djrednas
bjusterbaarlik schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:41:
[...]

Het is toch niet en, maar of? Dus of stroom van het net (via de gateway) of stroom van de batterij (via de gateway) en dus maximaal 17kW.
Waarom zou het of/of zijn? Beide kunnen gelijktijdig leveren, zeker als je peak shaving aan hebt staan.
Dit is juist een mooie oplossing als je thuis (of zakelijk) momenten hebt dat je meer vermogen nodig hebt dan 17kW :)

• daemonix
  • Niet online
djrednas schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:12:
[...]

Bij de aansluiting naar het huis met 3x50 A vanaf de straat legt het energie bedrijf dan 3x 16 mm2 volgens hun normen.

• EB W
Dw1-nl schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:28:
[...]

[Afbeelding]
Weet je zeker dat het een 6mm2 is die binnenkomt van de staatkant? Het zouden volgens mij officieel 10mm2 moeten zijn (3 fasen en 1 Neutraal), de aarde komt van je aardpen.

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-05 11:28
Mijn installateur heeft 2x een 5x6mm kabel getrokken naar de gateway.
Ik heb een geintegreerde DC lader in de Sigenstor.

Tot op heden heb ik een maximale load van 17KW vanuit (of naar) het net gezien bij het laden/ontladen of de auto opladen..

Als ik de auto wil laden met 25KW dan pakt die de extra 8-9KW uit de batterij of van mijn zonnepanelen (die direct op de Sigenstor zijn aangesloten).

Kabeldikte was volgens de installateur ruim voldoende omdat je zelfs tot 27KW zou kunnen gaan bij een 40A aansluiting. En aangezien ik niet boven de 17KW uit zal komen is er niets aan de hand.

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 04-05-2026 11:52 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Pagina: 1 ... 61 ... 66 Laatste