Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste
Acties:

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:35
Goeie vraag. Ga ik stellen. Misschien ook interessant om te weten of dit de levensduur verkort (scheve belasting als het ware).
De vraag is ook of als alle strings rond de 900v zitten het dan wel zou kunnen? Aan de hand van het antwoord zou je zeggen van niet.

Ik wilde net zeggen het komt gelukkig niet zo vaak voor, dus het zal wel los lopen met het probleem tot ik de prijzen van morgen zag 😅😅
Ik ga de string maar even fysiek loskoppelen morgenmiddag 😁

[ Voor 16% gewijzigd door timpel_800 op 30-04-2026 13:34 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:12
WouterEllis schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:00:
Ik heb een vraag over het installeren van de Sigenstor op een onderverdeelkast.
De situatie is als volgt:

In gebouw 1 zit de hoofdmeterkast
In gebouw 2 zit een onderverdeelkast met meerdere subgroepen & een glasvezeldistributiepunt

In gebouw 2 zou ik de Sigenstor + DC lader willen plaatsen omdat hier een elektrische auto naast geplaatst kan worden.
In gebouw 1 zou ik de gateway willen plaatsen (naast de hoofdmeterkast) om de noodstroomvoorziening te kunnen gebruiken.

Tussen de twee gebouwen zit een meter of 50, en zoals jullie waarschijnlijk wel begrijpen voel ik er weinig voor om een nieuwe kabels in de grond te graven, als de bestaande voldoende zijn.

Is het aan te sluiten op de bestaande situatie? Of moeten er rechtstreekse kabels zitten tussen de gateway en de batterij? En welke dan?
Zijn er mensen met een vergelijkbare situatie? Of ervaringen met..?
Het zou natuurlijk helemaal ideaal zijn als er een aansluitschema beschikbaar is.
Als ik lees wat voor gelazer de zelfmonteurs hier hebben met installatie en instellingen (of ik lees het verkeerd……) zou ik het door een goede Sigen dealer laten monteren. Kost m.i. haast niks en heb je direct goed advies er bij en hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden…

De situatie die je schetst kan gewoon zoals ik in mijn eerdere replay schreef, heb het hier naar volle tevredenheid draaien.

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 2x BAT 10

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:19
Morgen kan de Sigenstor weer volop aan de bak, -47 cent! Absurd...

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• timpel_800
RobSig schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:49:
[...]

Als ik lees wat voor gelazer de zelfmonteurs hier hebben met installatie en instellingen (of ik lees het verkeerd……) zou ik het door een goede Sigen dealer laten monteren. Kost m.i. haast niks en heb je direct goed advies er bij en hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden…

De situatie die je schetst kan gewoon zoals ik in mijn eerdere replay schreef, heb het hier naar volle tevredenheid draaien.
Als ik voor mijzelf spreek dan lees je het verkeerd. Ik noem het geen gelazer maar uitdagingen of fine tunen. Ieder z'n hobby :)
Maar voor de meeste mensen is dit een goed advies. Maar je komt ook niet voor niks op tweakers terecht natuurlijk.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• timpel_800
osluis schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:09:
[...]

Heb ik alleen nog de vraag wat dan de maximale voltage is waarop de sigen het nog wel af kan knijpen. Is dat trial and error, of kan Sigen daar nog een uitspraak over doen?
Ik heb wat veranderd en dit lijkt positief effect gehad te hebben

Oude situatie:

Inverter 1
String A 475V
String B 490V
String C 900V

Invert 2
String A 700V
String B 560V
String C 177V

Nieuwe Situatie: Strings omgewisseld:

Inverter 1
String A 700V
String B 490V
String C 900V

Invert 2
String A 475V
String B 560V
String C 177V

Zet ik nu de Solar Producing Power Limit naar 0, dan schroeft hij de 900V string bijna helemaal weg.
Mijn conclusie is dus dat de voltages van de strings te ver uit elkaar lagen. Komen ze dichter bij elkaar in de buurt kan de regeling wel terugschakelen.
Ik heb nu nog de optie om de String B's om te wisselen. Daar zit nog wat verschil in. Maar die omzetten is iets meer werk. Eerst maar dit even aankijken hoe het morgen gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door timpel_800 op 30-04-2026 16:17 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:42

Termy

valt er nog wat te fragge?

@timpel_800 Dit zit allemaal op je sigenstor toch? Wat is dan inverter 1 en 2?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• timpel_800
Termy schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:42:
@timpel_800 Dit zit allemaal op je sigenstor toch? Wat is dan inverter 1 en 2?
Ik heb twee torens dus twee omvormers en ook 6 verschillende strings. Vandaar.

[ Voor 10% gewijzigd door timpel_800 op 30-04-2026 16:53 ]

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:10
Misschien dat jullie het weten, ik heb mijn AI op self use staan. Koopt dus wel goedkoop in, maar behoud mijn stroom voor mijn gebruik.

Tot laatst en vandaag. Als de prijzen zeer negatief zijn, zet hij alles op alles mijn batterij daar geheel voor in te zetten. Hij pompt nu dus al mijn ingeslagen stroom het net op om maar zo laag mogelijk te zitten en morgen zoveel mogelijk kan inslaan.

Ik lees hier vooral mensen die willen handelen :) maar voor mij was het meer zelf gebruik. Kan ik dit nog wijzigen of moet ik maar hopen op weinig van deze dagen…

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:17
XiniX88 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:10:
Misschien dat jullie het weten, ik heb mijn AI op self use staan. Koopt dus wel goedkoop in, maar behoud mijn stroom voor mijn gebruik.

Tot laatst en vandaag. Als de prijzen zeer negatief zijn, zet hij alles op alles mijn batterij daar geheel voor in te zetten. Hij pompt nu dus al mijn ingeslagen stroom het net op om maar zo laag mogelijk te zitten en morgen zoveel mogelijk kan inslaan.

Ik lees hier vooral mensen die willen handelen :) maar voor mij was het meer zelf gebruik. Kan ik dit nog wijzigen of moet ik maar hopen op weinig van deze dagen…
Tscha stroom waarvoor je betaalt wordt om te pakken is vrij logisch dat de Ai dat pakt.

Als je helemaal niet wilt handelen dan zet je toch de functie block export aan?

Of je ze export limit op 0kW.

Sowieso al 2 opties die ik effe zo kan opnoemen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:12
XiniX88 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:10:

Zo te lezen doet de AI het perfect!

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 2x BAT 10

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste