kliffen schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:25:
[...]
Ik heb deze situatie ook. Echter in eerste instantie besloten om de gateway in gebouw 2 te plaatsen via de onderverdeelkast. Hiermee heb ik echter alleen noodstroom in gebouw 2.
Deze zomer ga ik toch kabels leggen om ook in gebouw 1 noodstroom te hebben. De gateway laat ik in gebouw 2 om eventueel ook een generator op de smartport te kunnen zetten voor noodstroom in de winter. Daardoor wel verlies vanwege 2x de afstand. Kabels 5*6kwadraat voor 2x25 meter. Bij jou misschien 5*10 nodig/beter met 2x50 meter afstand.
Kortom zonder kabels te leggen moet de gateway in gebouw 2. Als je kabels legt kun je kiezen.
Dat is niet helemaal het antwoord waar ik op hoopte, maar daar was ik al een beetje bang voor.
De kabel tussen gebouw 1 en 2 is voldoende voor 3x25a er zitten daar verschillende krachtstroomgroepen al aangesloten. Dus de dikte van de huidige kabel is geen issue.
Ik wil de batterij niet buiten gebouw 1, want daar kan ik mijn auto niet dichtbij genoeg parkeren! Ook heb ik twijfels of ik zo een apparaat wel buiten, vol in het zicht wil hebben. We zitten hier redelijk afgelegen, en het zal niet de makkelijkste installatie zijn om mee te nemen. Maar het is een risico dat ik eigenlijk niet wil nemen. Ik zou hem natuurlijk ook binnen kunnen zetten....
Ook heb ik dan de uitdaging dat ik 12kWp aan zonnepanelen niet rechtstreeks DCzijdig kan inkoppelen op de EC.
De gateway in gebouw 2 is niet heel nuttig, er zitten in dat gebouw niet echt preferente groepen, waarvoor een backup de moeite waard zou zijn, in tegenstelling tot gebouw 1.
De logische keuze is echt wel om de batterij in gebouw 2 neer te zetten, maar dan blijft de vraag ga ik het hele zootje optrekken voor noodstroom...