Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste
Acties:

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

MvRtje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:08:
[...]

Hier exact hetzelfde.

Ik ga eens vragen of ze hem naar 17.000 willen zetten en dan zet ik Peakshaving op 5%.
Hou ons op de hoogte en vooral ook waarom ze dat evt niet zouden willen doen!

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:37
MvRtje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:08:
[...]

Hier exact hetzelfde.

Ik ga eens vragen of ze hem naar 17.000 willen zetten en dan zet ik Peakshaving op 5%.
Maar wat wil je exact doen met de peakshaving? De peakshaving van Sigenergy is bedoeld om op bepaalde tijden de afname van het grid te verlagen en aan te vullen met de batterij.

Als het verbruik boven de 17kW komt springt de batterij sowieso bij, ook al staat de peakshaving uit.

@timpel_800 volgens mij had jij dit destijds uitgezocht/ondervonden toch?

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:39
EB W schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:39:
[...]

Maar wat wil je exact doen met de peakshaving? De peakshaving van Sigenergy is bedoeld om op bepaalde tijden de afname van het grid te verlagen en aan te vullen met de batterij.

Als het verbruik boven de 17kW komt springt de batterij sowieso bij, ook al staat de peakshaving uit.

@timpel_800 volgens mij had jij dit destijds uitgezocht/ondervonden toch?
Dat klopt wel met de theorie en vaak in de praktijk ook, maar peakshaving is net iets alerter dan de standaard begrenzing heb ik gemerkt. De standaard begrenzing laat soms wel 10-20 minuten overbelasting toe op 1 van de fasen.
Daarbij komt dat als de batterij op de bodem staat er geen capaciteit meer is voor het inspringen. Met de peakshaving op 5% en de backup op 2% is er altijd wat reserve voor het compenseren.

[ Voor 11% gewijzigd door kliffen op 22-04-2026 12:46 ]

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:38

Mipatje

Petrolhead

MvRtje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:18:
Bij mij hebben ze dit op maximaal 16.000 gezet. Is dit ook jullie advies of zou dit hoger kunnen?[Afbeelding]
en
[Afbeelding]
Bij mij is dit op advies van HD Solar ook op 16000kw gezet. Hoppenbrouwer wil zelfs niet hoger gaan dan 12000kw

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Mipatje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:51:
[...]

Bij mij is dit op advies van HD Solar ook op 16000kw gezet. Hoppenbrouwer wil zelfs niet hoger gaan dan 12000kw
Ik denk dat je 3 nullen teveel hebt. ;) Bij mij staat de net grens op 16 kW en de omvormer is 12 kW (en die wil Hoppenbrouwers inderdaad niet hoger op een 3x25 A aansluiting). We hadden de batterij moeten neerzetten toen we nog op 3x50 A zaten. ;)

@EB W Ik heb de indruk dat de meesten hier niet helemaal snappen wat de peak shaving van de Sigenstor doet. Het klopt zoals jij het omschrijft, en daar heb je in Nederland op dit moment niet al te veel aan.

[ Voor 18% gewijzigd door daemonix op 22-04-2026 14:07 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:37
EB W schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:46:
[...]

De Grid settings moet je installateur doen (Grid Code Parameters Settings -> Off-Grid Switching Control -> Over-voltage Switching Threshold (V)

Ik heb trouwens ook onlangs de Grid code settings in de Enphase gateway aangepast, er is nu namelijk een EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands (1.3.5) ipv 1.3.2. wie weet hebben ze daarin de response tijd aangepast?

Misschien had ik niet te veel settings moeten veranderen overal, haha. Maar ik ga vanmiddag als de zon flink schijnt eerst eens testen met de Threshold terug op 253 (dus alleen de GRID code in enphase aangepast).

Laat het zsm weten :)
Ik heb de Over-voltage Switching Threshold (V) naar 253v gezet en de batterij naar 100% geladen en zoonepanelen laten leveren en alles verloopt soepel. Daarna ook weer de GRId setings van Enphase terug op de oude gezet en weer getest (na een synchronistie) en weer verloopt alles goed.

Conclusie die ik tot nu toe kan trekken is dat de IQ7's over de 253v destijds zijn gegaan, maar dat gebeurt alleen als de wijk ook oploopt... nu dus een manier vinden om continu het voltage te meten van de IQ7's.
@Electrric94 Is de home assistant connectie die je hebt accuraat genoeg om voltage te meten per seconde?

• kliffen
daemonix schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:05:
[...]

Ik denk dat je 3 nullen teveel hebt. ;) Bij mij staat de net grens op 16 kW en de omvormer is 12 kW (en die wil Hoppenbrouwers inderdaad niet hoger op een 3x25 A aansluiting). We hadden de batterij moeten neerzetten toen we nog op 3x50 A zaten. ;)

@EB W Ik heb de indruk dat de meesten hier niet helemaal snappen wat de peak shaving van de Sigenstor doet. Het klopt zoals jij het omschrijft, en daar heb je in Nederland op dit moment niet al te veel aan.
Je verwart denk ik ‘wat het doet’ met ‘waar het voor ontworpen is’.

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
We zitten midden in een verbouwing, en gaan van gas/slecht geisoleerd huis naar goed geisoleerd, zonder gas met een bodem warmtepomp. Ik heb een PHEV, momenteel gebruik ik grannylader. Zonnepanelen zijn net van het dak af (15x 270wP panelen) (dak wordt ook vervangen), en wil ik vervangen door 20x ~460wP panelen. Huisverbruik was ~4000, auto 3000, gok bij warmtepomp ook op ongeveer 3000. Panelen ga ik uit van ongeveer 8500kWh opbrengst per jaar. Totaal huisverbruik zal wat hoger gaan worden, ik gok op totaal van 12000kWh. Momenteel geen dynamisch contract. Mijn 5 jarig contract loopt nog 1 jaar.

Ik overweeg de volgende aankopen:
20 zonnepanelen 460wP
Sigenergy 10kW 3-fase omvormer
Sigenergy EV AC Charger
Sigenergy Power Sensor

Ik twijfel over de batterij, overweeg Sigenstor 12kWh.
Wat te doen. Nu al kopen? Of nog jaartje wachten. Tja, glazen bol. Los van de toekomst, is dit een verstandige combi?

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:47
EB W schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:46:
[...]

Ik heb trouwens ook onlangs de Grid code settings in de Enphase gateway aangepast, er is nu namelijk een EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands (1.3.5) ipv 1.3.2. wie weet hebben ze daarin de response tijd aangepast?
Dit lijkt vooralsnog een oplossing te zijn.... Spanning loopt minder ver op (wel nog tot 251V) en ik zie de PV output die nu rond 7,5 - 7,8 kW blijft schommelen in plaats van direct naar 8kW te gaan (en te blijven) wat met een onbewolkte dag zoals vandaag (en gisteren) voorheen gebeurde....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9yz1Qk-Zlbghc3Sdbf2LvHY_eI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V7FoESdNVWMRbkk90kpO1YbJ.png?f=fotoalbum_large

Scheelt dan wel weer een paar honderd Watt aan PV-vermogen dat is wel jammer, maar als het zo stabiel blijft is dit wel de betere optie....

Edit: Ik kijk nu naar de afzonderlijke panelen en zie dat panelen op fase 3 zo'n 20-36 Watt geknepen worden ten opzichte van panelen op fase 2, die zitten nu allemaal op de maximale output van de micro. Fase 1 zit daar zo'n 2-5 Watt vandaan.
Fase 1 spanning nu 250V, fase 2 = 246V, fase 3 = 252V.

Gisteren rond deze tijd zaten vrijwel alle micro's tegen de max output van 296W aan.

[ Voor 15% gewijzigd door ArPi75 op 22-04-2026 15:04 ]

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• ArPi75
gysman11 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:37:
We zitten midden in een verbouwing, en gaan van gas/slecht geisoleerd huis naar goed geisoleerd, zonder gas met een bodem warmtepomp. Ik heb een PHEV, momenteel gebruik ik grannylader. Zonnepanelen zijn net van het dak af (15x 270wP panelen) (dak wordt ook vervangen), en wil ik vervangen door 20x ~460wP panelen. Huisverbruik was ~4000, auto 3000, gok bij warmtepomp ook op ongeveer 3000. Panelen ga ik uit van ongeveer 8500kWh opbrengst per jaar. Totaal huisverbruik zal wat hoger gaan worden, ik gok op totaal van 12000kWh. Momenteel geen dynamisch contract. Mijn 5 jarig contract loopt nog 1 jaar.

Ik overweeg de volgende aankopen:
20 zonnepanelen 460wP
Sigenergy 10kW 3-fase omvormer
Sigenergy EV AC Charger
Sigenergy Power Sensor

Ik twijfel over de batterij, overweeg Sigenstor 12kWh.
Wat te doen. Nu al kopen? Of nog jaartje wachten. Tja, glazen bol. Los van de toekomst, is dit een verstandige combi?
De "normale" Sigenergy omvormer is bedoeld om bovenop een batterijmodule te plaatsen. Als je die niet zou je volgens mij een hybrid inverter moeten hebben.
Ga je wel voor een batterij, neem dan niet 2x 6kWh maar kies BAT10 modules. Die hebben 9 kWh per stuk. Je kan wel mixen met 6 kWh modules, maar ik hoor niet zo vaak dat mensen voor deze kleinere variant kiezen eerlijk gezegd. De module zelf heeft namelijk dezelfde afmeting zodat die in de toren past.

Houd er ook rekening mee dat de batterijen maximaal met 0,5C geladen en ontladen kunnen worden. Met een PV systeem met een vermogen van 8-9 kW volstaat mogelijk een enkele batterij module niet, maar vraag dit zeker ook na bij je installateur/leverancier.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Electrric94
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:51
EB W schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:14:
[...]

@Electrric94 en ik hebben hier de laatste dagen ook last van (en als ik nog verder terug zoek zie ik sommige met soortgelijk probleem). Ik heb ook dat hij soms paar keer per dag zelf off grid gaat omdat in de wijk de spanning boven de 253v komt (het is het Grid want bij een aantal wijkgenoten wordt er ook +253 gemeten), dus op zich positiief want dan gaan de Enphase IQ's niet uit en blijven de home load en batterij vullen. Maar af en toe heb ik ook dat het systeem volledig uitgaat en weer na een paar seconden aan gaat met exact de meldingen die jij beschrijft. Ik heb Sigenergy gevraagd er naar te kijken en zij geven aan dat het inderdaad door de externe omvormer komt:
Waar wij wonen hebben we, vooralsnog, geen netspannings problemen. De maximale spanning die ik nu om mijn IQ7 zie staan is 238 volt vandaag. Gezien het heerlijke zonnetje lijkt me dat een hele mooie score.

Ik heb zojuist getest hoe de accu de zonnepanelen afknijpt bij een off grid situatie als de accu bijna vol zit. Je ziet dan in de sigen app gelijk de frequentie direct omhoog schieten en de iq7's schakelen dan af naar maximaal het verbruik in huis.

Als ik de verhalen van jullie lees zit het probleem hem echt in de netspanning die te hoog schiet en de accu die eerder uit gaat dan de zonnepanelen.

• ArPi75
Electrric94 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:12:
[...]

Waar wij wonen hebben we, vooralsnog, geen netspannings problemen. De maximale spanning die ik nu om mijn IQ7 zie staan is 238 volt vandaag. Gezien het heerlijke zonnetje lijkt me dat een hele mooie score.

Ik heb zojuist getest hoe de accu de zonnepanelen afknijpt bij een off grid situatie als de accu bijna vol zit. Je ziet dan in de sigen app gelijk de frequentie direct omhoog schieten en de iq7's schakelen dan af naar maximaal het verbruik in huis.

Als ik de verhalen van jullie lees zit het probleem hem echt in de netspanning die te hoog schiet en de accu die eerder uit gaat dan de zonnepanelen.
Bij mij was/is het inderdaad netspanning dat het probleem is. Maar door nu die laatste versie van het grid profile in de Enphase te hebben ingelezen, knijpt hij de output van de individuele micro's. Hoe hoger de spanning hoe verder hij het vermogen knijpt. Vandaag nog geen spanningen van 253V gezien in elk geval.

• daemonix
  • Niet online
kliffen schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:17:
[...]

Je verwart denk ik ‘wat het doet’ met ‘waar het voor ontworpen is’.
Dat is in dit geval precies hetzelfde. :)

• kliffen
daemonix schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:45:
[...]

Dat is in dit geval precies hetzelfde. :)
Toch fijn dat je jouw verwarring nog even bevestigd hebt.😁

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

Mipatje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:51:
[...]

Moet inder daad 16 kw en 12 kw zijn .

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

kliffen schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:27:
[...]

Dat hebben we laatst uitgerekend. Extra batterij levert niet genoeg op om kosten te rechtvaardigen.
Ik heb het ook laten uitrekenen en het loont de investering niet. Ik ga wachten tot na 2027 om te zien hoe de zaken zich dan hebben ontwikkeld

• daemonix
  • Niet online
kliffen schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:54:
[...]

Toch fijn dat je jouw verwarring nog even bevestigd hebt.😁
Vertel. Het doet waar het voor ontworpen is. Wat is daar de verwarring? ;)

• kliffen
daemonix schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:13:
[...]

Vertel. Het doet waar het voor ontworpen is. Wat is daar de verwarring? ;)
Je schreef:
“ Ik heb de indruk dat de meesten hier niet helemaal snappen wat de peak shaving van de Sigenstor doet. Het klopt zoals jij het omschrijft, en daar heb je in Nederland op dit moment niet al te veel aan.”
Veel forumleden hier weten heel goed wat peakshaving doet. Dat is verwarring 1.
Je had kunnen schrijven: daar heb ik op dit moment niet veel aan. Of er voor anderen wel of geen nut is weet je niet. Dat is verwarring 2.
Peakshaving is inderdaad ontworpen om de load te verlagen tijdens piek/dure tijden.
Met mijn instellingen doet hij dat niet, aangezien ik de max. load standaard en bij de peakshaving op dezelfde waarde heb staan. Ik gebruik het niet waarvoor het ontworpen is. Hij doet dan ook niet waar hij voor ontworpen is; de load wordt niet verlaagd. Ik gebruik het om te zorgen dat er automatisch altijd genoeg batterijcapaciteit in reserve is om de batterij te kunnen laten bijspringen in geval ik meer dan 17kW trek. Dat is verwarring 3.

• 2PtB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:14
Sinds 1 week Sigenergy thuisbatterij bij ons geïnstalleerd:
- 12kW omvormer, 27kWh capaciteit en 3 fasen gateway
- Op de Smartport 2 PV installaties aangesloten:
- SolarEdge: 1 fase SE3680HD omvormer met 16PV panelen en optimizers P300 totaal 4720Wp
- Enphase: 3 fasen omvormer Envoy met 16 PV panelen en 16 IQ8 micro omvormers totaal: 6800Wp
- Totaal: 11520Wp
Druk bezig met het systeem (Sigen AI Modus) leren kennen.
De omvormers werken vreemd m.n. de SE:
- Schakelt constant uit en weer aan terwijl wel vermogen wordt geleverd maar de monitoring er vreemd uitziet (zie afbeelding):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giRFQn6hxDgSW8ephxtwcqwvJP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FjXv7AsgORWEWuU77rMCYkwg.jpg?f=fotoalbum_large

- De Enphase PV productie waarden in de monitoring tool wijken ook af (zie afbeeldingen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EjNCNy6tB3VO11rqnOPvQPc1KI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxlrIebqpMiW2MQBB1W9VEPq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDbQJxRrWLKjzB_rr4OS3cC7BKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MwKe3iGUQzNgztA0nfLucK3K.jpg?f=fotoalbum_large

Graag jullie advies over wat hier aan de hand kan zijn en hoe dit op te lossen: Sig? SE3680HD en/of Envoy of? Bedankt.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:33
2PtB schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:41:
Sinds 1 week Sigenergy thuisbatterij bij ons geïnstalleerd:
- 12kW omvormer, 27kWh capaciteit en 3 fasen gateway
- Op de Smartport 2 PV installaties aangesloten:
- SolarEdge: 1 fase SE3680HD omvormer met 16PV panelen en optimizers P300 totaal 4720Wp
- Enphase: 3 fasen omvormer Envoy met 16 PV panelen en 16 IQ8 micro omvormers totaal: 6800Wp
- Totaal: 11520Wp
Druk bezig met het systeem (Sigen AI Modus) leren kennen.
De omvormers werken vreemd m.n. de SE:
- Schakelt constant uit en weer aan terwijl wel vermogen wordt geleverd maar de monitoring er vreemd uitziet (zie afbeelding):

[Afbeelding]

- De Enphase PV productie waarden in de monitoring tool wijken ook af (zie afbeeldingen).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Graag jullie advies over wat hier aan de hand kan zijn en hoe dit op te lossen: Sig? SE3680HD en/of Envoy of? Bedankt.
Die SE is niet normaal. Geen plan wat daar aan de hand mee is, maar dat hoort niet.

Vraag me ook af of je wel 2 externe op de smartport mag doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4hrCB4XzbHgl5OChjQsVdcIbbI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c059wk0jJxkPFnGyVaKuaoFG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Bschnitz op 22-04-2026 20:24 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:20
Het schijnt te mogen maar dan wel allebei op een aparte fase (indien het 1 fase omvormers betreft: dan dus SE op L1 en de Enphase op L2. Maar dat kan hier niet want de Enphase is 3 fase. Dus dit kan idd niet. Die SE moet eraf en die moet op een aparte Smartmeter.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• 2PtB
Die SE is niet normaal. Geen plan wat daar aan de hand mee is, maar dat hoort niet.
Klopt: dat is sinds de installatie vd Sig zo.
Vraag me ook af of je wel 2 externe op de smartport mag doen.
Goede vraag idd

• 2PtB
verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door 2PtB op 22-04-2026 20:44 ]

• 2PtB
timpel_800 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:34:
Het schijnt te mogen maar dan wel allebei op een aparte fase (indien het 1 fase omvormers betreft: dan dus SE op L1 en de Enphase op L2. Maar dat kan hier niet want de Enphase is 3 fase. Dus dit kan idd niet. Die SE moet eraf en die moet op een aparte Smartmeter.
Helder: maar hoe ziet opzet er dan uit met aparte smartmeter en wat is daar voor nodig?

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:20
De Se omvormer moet weer aangesloten worden in de meterkast en in de meterkast moet dan een zogenaamde Smartmeter geplaatst worden die de opbrengst van de SE meet en met de batterij communiceert.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/sigenstor-smart-meter-157923711.html?id=313491127&quantity=1

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• 2PtB
OK maar dan kan de Sig de SE niet meer via P(f) regelen? Of?

Als dat niet kan is er dan een opzet mogelijk dat dat wel mogelijk maakt?

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:33
2PtB schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:10:
OK maar dan kan de Sig de SE niet meer via P(f) regelen? Of?

Als dat niet kan is er dan een opzet mogelijk dat dat wel mogelijk maakt?
Je denkt dat de Sig de SE kan besturen?

Dat gebeurt in principe niet. Ook niet op de smartport.

Tenminste ik heb het alleen in off-grid modus voor elkaar gekregen en dat werkt puur vanwege de lokale V heb ik het idee.

Weet van mensen met een simpele omvormer zoals een growatt dat het wel werkt.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• 2PtB
Volgens mij klopt dat idd dat via P(f) regeling de Sig in off-grid mode de PV omvormers kan regelen; als de omvormer dat ook kan.

Maar als de SE via een Smartmeter wordt aangesloten in de meterkast (niet op smartport) zal in off-grid de SE uitgaan denk ik.

Is er een andere optie dat de SE blijft werken tijdens off-grid? Of moet de SE er tussen uit en de panelen DC aansluiten? Dan zitten de optimizers (P300) nog in de string: hoe daarmee om te gaan?
Pagina: 1 ... 58 59 Laatste