Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 59 ... 66 Laatste
Acties:

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

MvRtje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:08:
[...]

Hier exact hetzelfde.

Ik ga eens vragen of ze hem naar 17.000 willen zetten en dan zet ik Peakshaving op 5%.
Hou ons op de hoogte en vooral ook waarom ze dat evt niet zouden willen doen!

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-05 17:23
MvRtje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:08:
[...]

Hier exact hetzelfde.

Ik ga eens vragen of ze hem naar 17.000 willen zetten en dan zet ik Peakshaving op 5%.
Maar wat wil je exact doen met de peakshaving? De peakshaving van Sigenergy is bedoeld om op bepaalde tijden de afname van het grid te verlagen en aan te vullen met de batterij.

Als het verbruik boven de 17kW komt springt de batterij sowieso bij, ook al staat de peakshaving uit.

@timpel_800 volgens mij had jij dit destijds uitgezocht/ondervonden toch?

SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:32
EB W schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:39:
[...]

Maar wat wil je exact doen met de peakshaving? De peakshaving van Sigenergy is bedoeld om op bepaalde tijden de afname van het grid te verlagen en aan te vullen met de batterij.

Als het verbruik boven de 17kW komt springt de batterij sowieso bij, ook al staat de peakshaving uit.

@timpel_800 volgens mij had jij dit destijds uitgezocht/ondervonden toch?
Dat klopt wel met de theorie en vaak in de praktijk ook, maar peakshaving is net iets alerter dan de standaard begrenzing heb ik gemerkt. De standaard begrenzing laat soms wel 10-20 minuten overbelasting toe op 1 van de fasen.
Daarbij komt dat als de batterij op de bodem staat er geen capaciteit meer is voor het inspringen. Met de peakshaving op 5% en de backup op 2% is er altijd wat reserve voor het compenseren.

[ Voor 11% gewijzigd door kliffen op 22-04-2026 12:46 ]

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:03

Mipatje

Petrolhead

MvRtje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:18:
Bij mij hebben ze dit op maximaal 16.000 gezet. Is dit ook jullie advies of zou dit hoger kunnen?[Afbeelding]
en
[Afbeelding]
Bij mij is dit op advies van HD Solar ook op 16000kw gezet. Hoppenbrouwer wil zelfs niet hoger gaan dan 12000kw

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Mipatje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:51:
[...]

Bij mij is dit op advies van HD Solar ook op 16000kw gezet. Hoppenbrouwer wil zelfs niet hoger gaan dan 12000kw
Ik denk dat je 3 nullen teveel hebt. ;) Bij mij staat de net grens op 16 kW en de omvormer is 12 kW (en die wil Hoppenbrouwers inderdaad niet hoger op een 3x25 A aansluiting). We hadden de batterij moeten neerzetten toen we nog op 3x50 A zaten. ;)

@EB W Ik heb de indruk dat de meesten hier niet helemaal snappen wat de peak shaving van de Sigenstor doet. Het klopt zoals jij het omschrijft, en daar heb je in Nederland op dit moment niet al te veel aan.

[ Voor 18% gewijzigd door daemonix op 22-04-2026 14:07 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-05 17:23
EB W schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:46:
[...]

De Grid settings moet je installateur doen (Grid Code Parameters Settings -> Off-Grid Switching Control -> Over-voltage Switching Threshold (V)

Ik heb trouwens ook onlangs de Grid code settings in de Enphase gateway aangepast, er is nu namelijk een EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands (1.3.5) ipv 1.3.2. wie weet hebben ze daarin de response tijd aangepast?

Misschien had ik niet te veel settings moeten veranderen overal, haha. Maar ik ga vanmiddag als de zon flink schijnt eerst eens testen met de Threshold terug op 253 (dus alleen de GRID code in enphase aangepast).

Laat het zsm weten :)
Ik heb de Over-voltage Switching Threshold (V) naar 253v gezet en de batterij naar 100% geladen en zoonepanelen laten leveren en alles verloopt soepel. Daarna ook weer de GRId setings van Enphase terug op de oude gezet en weer getest (na een synchronistie) en weer verloopt alles goed.

Conclusie die ik tot nu toe kan trekken is dat de IQ7's over de 253v destijds zijn gegaan, maar dat gebeurt alleen als de wijk ook oploopt... nu dus een manier vinden om continu het voltage te meten van de IQ7's.
@Electrric94 Is de home assistant connectie die je hebt accuraat genoeg om voltage te meten per seconde?

SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up

• kliffen
daemonix schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:05:
[...]

Ik denk dat je 3 nullen teveel hebt. ;) Bij mij staat de net grens op 16 kW en de omvormer is 12 kW (en die wil Hoppenbrouwers inderdaad niet hoger op een 3x25 A aansluiting). We hadden de batterij moeten neerzetten toen we nog op 3x50 A zaten. ;)

@EB W Ik heb de indruk dat de meesten hier niet helemaal snappen wat de peak shaving van de Sigenstor doet. Het klopt zoals jij het omschrijft, en daar heb je in Nederland op dit moment niet al te veel aan.
Je verwart denk ik ‘wat het doet’ met ‘waar het voor ontworpen is’.

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
We zitten midden in een verbouwing, en gaan van gas/slecht geisoleerd huis naar goed geisoleerd, zonder gas met een bodem warmtepomp. Ik heb een PHEV, momenteel gebruik ik grannylader. Zonnepanelen zijn net van het dak af (15x 270wP panelen) (dak wordt ook vervangen), en wil ik vervangen door 20x ~460wP panelen. Huisverbruik was ~4000, auto 3000, gok bij warmtepomp ook op ongeveer 3000. Panelen ga ik uit van ongeveer 8500kWh opbrengst per jaar. Totaal huisverbruik zal wat hoger gaan worden, ik gok op totaal van 12000kWh. Momenteel geen dynamisch contract. Mijn 5 jarig contract loopt nog 1 jaar.

Ik overweeg de volgende aankopen:
20 zonnepanelen 460wP
Sigenergy 10kW 3-fase omvormer
Sigenergy EV AC Charger
Sigenergy Power Sensor

Ik twijfel over de batterij, overweeg Sigenstor 12kWh.
Wat te doen. Nu al kopen? Of nog jaartje wachten. Tja, glazen bol. Los van de toekomst, is dit een verstandige combi?

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:52
EB W schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:46:
[...]

Ik heb trouwens ook onlangs de Grid code settings in de Enphase gateway aangepast, er is nu namelijk een EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands (1.3.5) ipv 1.3.2. wie weet hebben ze daarin de response tijd aangepast?
Dit lijkt vooralsnog een oplossing te zijn.... Spanning loopt minder ver op (wel nog tot 251V) en ik zie de PV output die nu rond 7,5 - 7,8 kW blijft schommelen in plaats van direct naar 8kW te gaan (en te blijven) wat met een onbewolkte dag zoals vandaag (en gisteren) voorheen gebeurde....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9yz1Qk-Zlbghc3Sdbf2LvHY_eI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V7FoESdNVWMRbkk90kpO1YbJ.png?f=fotoalbum_large

Scheelt dan wel weer een paar honderd Watt aan PV-vermogen dat is wel jammer, maar als het zo stabiel blijft is dit wel de betere optie....

Edit: Ik kijk nu naar de afzonderlijke panelen en zie dat panelen op fase 3 zo'n 20-36 Watt geknepen worden ten opzichte van panelen op fase 2, die zitten nu allemaal op de maximale output van de micro. Fase 1 zit daar zo'n 2-5 Watt vandaan.
Fase 1 spanning nu 250V, fase 2 = 246V, fase 3 = 252V.

Gisteren rond deze tijd zaten vrijwel alle micro's tegen de max output van 296W aan.

[ Voor 15% gewijzigd door ArPi75 op 22-04-2026 15:04 ]

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• ArPi75
gysman11 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:37:
We zitten midden in een verbouwing, en gaan van gas/slecht geisoleerd huis naar goed geisoleerd, zonder gas met een bodem warmtepomp. Ik heb een PHEV, momenteel gebruik ik grannylader. Zonnepanelen zijn net van het dak af (15x 270wP panelen) (dak wordt ook vervangen), en wil ik vervangen door 20x ~460wP panelen. Huisverbruik was ~4000, auto 3000, gok bij warmtepomp ook op ongeveer 3000. Panelen ga ik uit van ongeveer 8500kWh opbrengst per jaar. Totaal huisverbruik zal wat hoger gaan worden, ik gok op totaal van 12000kWh. Momenteel geen dynamisch contract. Mijn 5 jarig contract loopt nog 1 jaar.

Ik overweeg de volgende aankopen:
20 zonnepanelen 460wP
Sigenergy 10kW 3-fase omvormer
Sigenergy EV AC Charger
Sigenergy Power Sensor

Ik twijfel over de batterij, overweeg Sigenstor 12kWh.
Wat te doen. Nu al kopen? Of nog jaartje wachten. Tja, glazen bol. Los van de toekomst, is dit een verstandige combi?
De "normale" Sigenergy omvormer is bedoeld om bovenop een batterijmodule te plaatsen. Als je die niet zou je volgens mij een hybrid inverter moeten hebben.
Ga je wel voor een batterij, neem dan niet 2x 6kWh maar kies BAT10 modules. Die hebben 9 kWh per stuk. Je kan wel mixen met 6 kWh modules, maar ik hoor niet zo vaak dat mensen voor deze kleinere variant kiezen eerlijk gezegd. De module zelf heeft namelijk dezelfde afmeting zodat die in de toren past.

Houd er ook rekening mee dat de batterijen maximaal met 0,5C geladen en ontladen kunnen worden. Met een PV systeem met een vermogen van 8-9 kW volstaat mogelijk een enkele batterij module niet, maar vraag dit zeker ook na bij je installateur/leverancier.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Electrric94
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
EB W schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:14:
[...]

@Electrric94 en ik hebben hier de laatste dagen ook last van (en als ik nog verder terug zoek zie ik sommige met soortgelijk probleem). Ik heb ook dat hij soms paar keer per dag zelf off grid gaat omdat in de wijk de spanning boven de 253v komt (het is het Grid want bij een aantal wijkgenoten wordt er ook +253 gemeten), dus op zich positiief want dan gaan de Enphase IQ's niet uit en blijven de home load en batterij vullen. Maar af en toe heb ik ook dat het systeem volledig uitgaat en weer na een paar seconden aan gaat met exact de meldingen die jij beschrijft. Ik heb Sigenergy gevraagd er naar te kijken en zij geven aan dat het inderdaad door de externe omvormer komt:
Waar wij wonen hebben we, vooralsnog, geen netspannings problemen. De maximale spanning die ik nu om mijn IQ7 zie staan is 238 volt vandaag. Gezien het heerlijke zonnetje lijkt me dat een hele mooie score.

Ik heb zojuist getest hoe de accu de zonnepanelen afknijpt bij een off grid situatie als de accu bijna vol zit. Je ziet dan in de sigen app gelijk de frequentie direct omhoog schieten en de iq7's schakelen dan af naar maximaal het verbruik in huis.

Als ik de verhalen van jullie lees zit het probleem hem echt in de netspanning die te hoog schiet en de accu die eerder uit gaat dan de zonnepanelen.

• ArPi75
Electrric94 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:12:
[...]

Waar wij wonen hebben we, vooralsnog, geen netspannings problemen. De maximale spanning die ik nu om mijn IQ7 zie staan is 238 volt vandaag. Gezien het heerlijke zonnetje lijkt me dat een hele mooie score.

Ik heb zojuist getest hoe de accu de zonnepanelen afknijpt bij een off grid situatie als de accu bijna vol zit. Je ziet dan in de sigen app gelijk de frequentie direct omhoog schieten en de iq7's schakelen dan af naar maximaal het verbruik in huis.

Als ik de verhalen van jullie lees zit het probleem hem echt in de netspanning die te hoog schiet en de accu die eerder uit gaat dan de zonnepanelen.
Bij mij was/is het inderdaad netspanning dat het probleem is. Maar door nu die laatste versie van het grid profile in de Enphase te hebben ingelezen, knijpt hij de output van de individuele micro's. Hoe hoger de spanning hoe verder hij het vermogen knijpt. Vandaag nog geen spanningen van 253V gezien in elk geval.

• daemonix
  • Niet online
kliffen schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:17:
[...]

Je verwart denk ik ‘wat het doet’ met ‘waar het voor ontworpen is’.
Dat is in dit geval precies hetzelfde. :)

• kliffen
daemonix schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:45:
[...]

Dat is in dit geval precies hetzelfde. :)
Toch fijn dat je jouw verwarring nog even bevestigd hebt.😁

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

Mipatje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:51:
[...]

Moet inder daad 16 kw en 12 kw zijn .

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

kliffen schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:27:
[...]

Dat hebben we laatst uitgerekend. Extra batterij levert niet genoeg op om kosten te rechtvaardigen.
Ik heb het ook laten uitrekenen en het loont de investering niet. Ik ga wachten tot na 2027 om te zien hoe de zaken zich dan hebben ontwikkeld

• daemonix
  • Niet online
kliffen schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:54:
[...]

Toch fijn dat je jouw verwarring nog even bevestigd hebt.😁
Vertel. Het doet waar het voor ontworpen is. Wat is daar de verwarring? ;)

• kliffen
daemonix schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:13:
[...]

Vertel. Het doet waar het voor ontworpen is. Wat is daar de verwarring? ;)
Je schreef:
“ Ik heb de indruk dat de meesten hier niet helemaal snappen wat de peak shaving van de Sigenstor doet. Het klopt zoals jij het omschrijft, en daar heb je in Nederland op dit moment niet al te veel aan.”
Veel forumleden hier weten heel goed wat peakshaving doet. Dat is verwarring 1.
Je had kunnen schrijven: daar heb ik op dit moment niet veel aan. Of er voor anderen wel of geen nut is weet je niet. Dat is verwarring 2.
Peakshaving is inderdaad ontworpen om de load te verlagen tijdens piek/dure tijden.
Met mijn instellingen doet hij dat niet, aangezien ik de max. load standaard en bij de peakshaving op dezelfde waarde heb staan. Ik gebruik het niet waarvoor het ontworpen is. Hij doet dan ook niet waar hij voor ontworpen is; de load wordt niet verlaagd. Ik gebruik het om te zorgen dat er automatisch altijd genoeg batterijcapaciteit in reserve is om de batterij te kunnen laten bijspringen in geval ik meer dan 17kW trek. Dat is verwarring 3.

• 2PtB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:59
Sinds 1 week Sigenergy thuisbatterij bij ons geïnstalleerd:
- 12kW omvormer, 27kWh capaciteit en 3 fasen gateway
- Op de Smartport 2 PV installaties aangesloten:
- SolarEdge: 1 fase SE3680HD omvormer met 16PV panelen en optimizers P300 totaal 4720Wp
- Enphase: 3 fasen omvormer Envoy met 16 PV panelen en 16 IQ8 micro omvormers totaal: 6800Wp
- Totaal: 11520Wp
Druk bezig met het systeem (Sigen AI Modus) leren kennen.
De omvormers werken vreemd m.n. de SE:
- Schakelt constant uit en weer aan terwijl wel vermogen wordt geleverd maar de monitoring er vreemd uitziet (zie afbeelding):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giRFQn6hxDgSW8ephxtwcqwvJP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FjXv7AsgORWEWuU77rMCYkwg.jpg?f=fotoalbum_large

- De Enphase PV productie waarden in de monitoring tool wijken ook af (zie afbeeldingen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EjNCNy6tB3VO11rqnOPvQPc1KI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxlrIebqpMiW2MQBB1W9VEPq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDbQJxRrWLKjzB_rr4OS3cC7BKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MwKe3iGUQzNgztA0nfLucK3K.jpg?f=fotoalbum_large

Graag jullie advies over wat hier aan de hand kan zijn en hoe dit op te lossen: Sig? SE3680HD en/of Envoy of? Bedankt.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:04
2PtB schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:41:
Sinds 1 week Sigenergy thuisbatterij bij ons geïnstalleerd:
- 12kW omvormer, 27kWh capaciteit en 3 fasen gateway
- Op de Smartport 2 PV installaties aangesloten:
- SolarEdge: 1 fase SE3680HD omvormer met 16PV panelen en optimizers P300 totaal 4720Wp
- Enphase: 3 fasen omvormer Envoy met 16 PV panelen en 16 IQ8 micro omvormers totaal: 6800Wp
- Totaal: 11520Wp
Druk bezig met het systeem (Sigen AI Modus) leren kennen.
De omvormers werken vreemd m.n. de SE:
- Schakelt constant uit en weer aan terwijl wel vermogen wordt geleverd maar de monitoring er vreemd uitziet (zie afbeelding):

[Afbeelding]

- De Enphase PV productie waarden in de monitoring tool wijken ook af (zie afbeeldingen).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Graag jullie advies over wat hier aan de hand kan zijn en hoe dit op te lossen: Sig? SE3680HD en/of Envoy of? Bedankt.
Die SE is niet normaal. Geen plan wat daar aan de hand mee is, maar dat hoort niet.

Vraag me ook af of je wel 2 externe op de smartport mag doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4hrCB4XzbHgl5OChjQsVdcIbbI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c059wk0jJxkPFnGyVaKuaoFG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Bschnitz op 22-04-2026 20:24 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:54
Het schijnt te mogen maar dan wel allebei op een aparte fase (indien het 1 fase omvormers betreft: dan dus SE op L1 en de Enphase op L2. Maar dat kan hier niet want de Enphase is 3 fase. Dus dit kan idd niet. Die SE moet eraf en die moet op een aparte Smartmeter.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• 2PtB
Die SE is niet normaal. Geen plan wat daar aan de hand mee is, maar dat hoort niet.
Klopt: dat is sinds de installatie vd Sig zo.
Vraag me ook af of je wel 2 externe op de smartport mag doen.
Goede vraag idd

• 2PtB
verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door 2PtB op 22-04-2026 20:44 ]

• 2PtB
timpel_800 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:34:
Het schijnt te mogen maar dan wel allebei op een aparte fase (indien het 1 fase omvormers betreft: dan dus SE op L1 en de Enphase op L2. Maar dat kan hier niet want de Enphase is 3 fase. Dus dit kan idd niet. Die SE moet eraf en die moet op een aparte Smartmeter.
Helder: maar hoe ziet opzet er dan uit met aparte smartmeter en wat is daar voor nodig?

• timpel_800
De Se omvormer moet weer aangesloten worden in de meterkast en in de meterkast moet dan een zogenaamde Smartmeter geplaatst worden die de opbrengst van de SE meet en met de batterij communiceert.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/sigenstor-smart-meter-157923711.html?id=313491127&quantity=1

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• 2PtB
OK maar dan kan de Sig de SE niet meer via P(f) regelen? Of?

Als dat niet kan is er dan een opzet mogelijk dat dat wel mogelijk maakt?

• Bschnitz
2PtB schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:10:
OK maar dan kan de Sig de SE niet meer via P(f) regelen? Of?

Als dat niet kan is er dan een opzet mogelijk dat dat wel mogelijk maakt?
Je denkt dat de Sig de SE kan besturen?

Dat gebeurt in principe niet. Ook niet op de smartport.

Tenminste ik heb het alleen in off-grid modus voor elkaar gekregen en dat werkt puur vanwege de lokale V heb ik het idee.

Weet van mensen met een simpele omvormer zoals een growatt dat het wel werkt.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• 2PtB
Volgens mij klopt dat idd dat via P(f) regeling de Sig in off-grid mode de PV omvormers kan regelen; als de omvormer dat ook kan.

Maar als de SE via een Smartmeter wordt aangesloten in de meterkast (niet op smartport) zal in off-grid de SE uitgaan denk ik.

Is er een andere optie dat de SE blijft werken tijdens off-grid? Of moet de SE er tussen uit en de panelen DC aansluiten? Dan zitten de optimizers (P300) nog in de string: hoe daarmee om te gaan?

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:07
2PtB schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:53:
Volgens mij klopt dat idd dat via P(f) regeling de Sig in off-grid mode de PV omvormers kan regelen; als de omvormer dat ook kan.

Maar als de SE via een Smartmeter wordt aangesloten in de meterkast (niet op smartport) zal in off-grid de SE uitgaan denk ik.

Is er een andere optie dat de SE blijft werken tijdens off-grid? Of moet de SE er tussen uit en de panelen DC aansluiten? Dan zitten de optimizers (P300) nog in de string: hoe daarmee om te gaan?
De omvormer zit met 1 kabel aangesloten op de gateway. On-grid kunnen de omvormer, backup port of smart port dus niet afwijken van het voltage of de frequentie van het net (anders heb je vuurwerk......). Off grid kan hij dat wel, maar ook dan is het voltage en de frequentie voor zowel de smart port als de backup port gelijk aan elkaar. Je hebt tenslotte maar 1 "eiland".
Het enige verschil tussen de smart port en de backup port is dat de smart port individueel uitgeschakeld kan worden. Meer dan dat is het niet ;)

Omdat de smart port en de backup port (je meterkast) beide op hetzelfde eiland zitten als je off-grid bent (als de smart port ingeschakeld is), blijven je panelen op de smart port en de meterkast gewoon werken. Als de accu vol is gaat het voltage of de frequentie omhoog, en schakelen ze uit. Backup port of smart port maakt dan niet uit.

Als het je niet uit maakt dat je 2 PV systemen als 1 in de sig app staan, zie ik ook niet in waarom ze niet beide op de smart port kunnen zitten. Of je nu van 2 omvormers 2x6kW levert of 1 omvormer 12kW, dat is toch gelijk aan elkaar? 😬 Of zie ik iets compleet over het hoofd?

[ Voor 23% gewijzigd door djrednas op 22-04-2026 23:32 ]

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Bschnitz
2PtB schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:53:

Mijn SE reboot tijdens off-grid, alleen als er genoeg vraag is blijft die aan, maar dat is er bijna nooit.

Dat deed die ook toen die via een meter aangesloten was. Dus voor mij was er geen verschil tussen smartport of meter met een SE.

Je optimizers zouden eraf moeten als je ze DC wilt aansluiten.

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:15
theduke1989 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:32:
Hallo allen,

zit met een kleine vraag.
Is het verstandig om nog een batterij van 10kwh aan te schaffen?

We geven op dit moment te veel aan het net. En binnenkort krijgen we helemaal niks meer.
De installateur verteld me dat het niet nodig is en dat mijn SoC prima is en daarvoor dus niet nodig is.
[Afbeelding]
Maar ja ondertussen geef ik wel super veel weg aan het net
Goedemorgen, ja hier het zelfde probleem ik heb nu nog maar 18kwh opslag en ga het er dus wel een batterij bij op zetten ook met het vooruitzicht 2027.
Heb alleen de volgende vraag zijn er hier op het forum mensen die zelf zo'n batterij bij hebben geplaatst ?
En zo ja waar moet ik op letten ?
Gr.

• timpel_800
@CEdS heeft een how to gepost. Ik kan hem ff niet zo snel vinden maar ik weet zeker dat hij in dit topic staat. Het is niet moeilijk. Als de AC en DC kabels maar lang genoeg zijn gelaten door de installateurs om 20 cm omhoog te gaan!

[ Voor 35% gewijzigd door timpel_800 op 23-04-2026 09:19 ]

• Rokar
timpel_800 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:18:
@CEdS heeft een how to gepost. Ik kan hem ff niet zo snel vinden maar ik weet zeker dat hij in dit topic staat. Het is niet moeilijk. Als de AC en DC kabels maar lang genoeg zijn gelaten door de installateurs om 20 cm omhoog te gaan!
Oke, bedankt ik ga dat effe opzoeken in dit forum, en de bekabeling komt van boven dus dat is dan geen probleem.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:32
Rokar schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:11:
[...]

Goedemorgen, ja hier het zelfde probleem ik heb nu nog maar 18kwh opslag en ga het er dus wel een batterij bij op zetten ook met het vooruitzicht 2027.
Heb alleen de volgende vraag zijn er hier op het forum mensen die zelf zo'n batterij bij hebben geplaatst ?
En zo ja waar moet ik op letten ?
Gr.
Ja er zijn hier genoeg mensen die zelfbouwen of op een andere manier zelf installeren. Maar daar moet je wel (zeer) kundig voor zijn. Als ik jouw vragen zie dan vraag ik me af of dat voor jou geldt. Zo niet, bel dan gewoon lekker een installateur. Eventueel kun je zelf 'dom' voorwerk doen door kabels te trekken, mantelbuizen te plaatsen etc. Dan laat je een installateur het aansluitwerk doen.

En vertel eerst eens wat meer over je eigen situatie?
Hoeveel kwp zonnepanelen, jaarverbruik in kWh, EV?
18kWh aan batterij is voor de meeste mensen al groot (veel te veel). Probeer niet alle zonnestroom hoog zomer op te vangen, dat verdien je nooit terug.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Rokar
Pr088 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:43:
[...]

Ja er zijn hier genoeg mensen die zelfbouwen of op een andere manier zelf installeren. Maar daar moet je wel (zeer) kundig voor zijn. Als ik jouw vragen zie dan vraag ik me af of dat voor jou geldt. Zo niet, bel dan gewoon lekker een installateur. Eventueel kun je zelf 'dom' voorwerk doen door kabels te trekken, mantelbuizen te plaatsen etc. Dan laat je een installateur het aansluitwerk doen.

En vertel eerst eens wat meer over je eigen situatie?
Hoeveel kwp zonnepanelen, jaarverbruik in kWh, EV?
18kWh aan batterij is voor de meeste mensen al groot (veel te veel). Probeer niet alle zonnestroom hoog zomer op te vangen, dat verdien je nooit terug.
Goedemorgen, het meeste installatie werk thuis doe ik meestal zelf.
10.000kwp zonnestroom klein gedeelte ligt op oost, andere gedeelte ligt op west.
en ja wij hebben een EV.
en ja wij hebben een WP, die staat hier ook alweer een jaar of 8 niet gekocht om hem snel terug te verdienen maar heeft zich zelf al wel lang terug verdient.
en ik heb de batterij niet om hem snel terug te verdienen, al zou ik hem nooit terug verdienen dan nog...
en ja misschien stel ik in jou ogen wat simpele vragen, en kom ik 'dom' over maar misschien is niet iedereen zo taalvaardig of handig met een mobiel of pc zoals jij .
Overdag heb ik een bestuurlijke functie in de transport sector,en in mijn vrijetijd repareer ik zend apparatuur en dat kan van alles zijn 27mc,Fm,Mg of kortegolf net wat er kapot gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Rokar op 23-04-2026 10:20 ]

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Heeft iemand de prijzen van de batterijen een beetje in de gaten gehouden? Ik overweeg al een tijdje een uitbreiding, maar vindt 2500 ex btw (ongeveer het laagste wat ik tegen kom) nog wel prijzig voor 9kWh.

• timpel_800
Rokar schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:11:
[...]

10.000kwp zonnestroom klein gedeelte ligt op oost, andere gedeelte ligt op west.
en ja wij hebben een EV.
en ja wij hebben een WP, die staat hier ook alweer een jaar of 8 niet gekocht om hem snel terug te verdienen maar heeft zich zelf al wel lang terug verdient.
en ik heb de batterij niet om hem snel terug te verdienen, al zou ik hem nooit terug verdienen dan nog...
en ja misschien stel ik in jou ogen wat simpele vragen, en kom ik 'dom' over maar misschien is niet iedereen zo taalvaardig of handig met een mobiel of pc zoals jij .
Overdag heb ik een bestuurlijke functie in de transport sector,en in mijn vrijetijd repareer ik zend apparatuur en dat kan van alles zijn 27mc,Fm,Mg of kortegolf net wat er kapot gaat.
Laten we er maar vanuit gaan dat het nooit erg is om twee keer gewaarschuwd te worden als je met gevaarlijke spanningen werkt. Daarna kun je zelf de conclusie trekken of dit iets is wat je zelf kunt aanpakken.

• Rokar
Jay-v schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:32:
Heeft iemand de prijzen van de batterijen een beetje in de gaten gehouden? Ik overweeg al een tijdje een uitbreiding, maar vindt 2500 ex btw (ongeveer het laagste wat ik tegen kom) nog wel prijzig voor 9kWh.
Het goedkoopste wat ik tegen gekomen ben is op mp, voor een bat 10.0 3000 incl btw van iemand uit Waddinxveen

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-05 10:48
timpel_800 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:18:
dat is bij ons dus niet het geval, was nog net genoeg voor de DC lader,,,

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:32
Rokar schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:11:
[...]

en ja wij hebben een EV.
Ik noem jou niet dom, ik bedoel met 'dom werk' het trekken van kabels en leidingen, dat kan vaak zonder vergaande elektrotechnische kennis. Het aansluiten in meterkasten is alweer een niveautje hoger (begin ik zelf ook niet aan) en het werken met batterijen met flinke amperages is nog ingewikkelder en potentieel gevaarlijker.

De beste omvang van je batterij kun je niet zo op een bierviltje uitrekenen. Je zou even via Jeroen.nl je kwartierwaardes van je meter kunnen uploaden (vaak kun je die wel opvragen bij je energieleverancier of via een P1/Home Assistant tool zelf uitlezen), je PV-opbrengst en je samenstelling van je huishouden. Jeroen.nl heeft dan een model dat kan uitrekenen wat voor jou economisch de beste oplossing is.

Stel jezelf ook de vraag waar je het voor wilt doen. Als je alle stroom die je zelf opwekt zelf wilt gebruiken wordt je thuisbatterij behoorlijk groot en duur (en ik denk dat ie met 18kWh ook al wat centen heeft gekost.)
Als je voor maximale zelfconsumptie wilt gaan, kijk dan eerst naar je verbruik. Idealiter wil je elke dag als de zon schijnt de batterij opladen en voor de volgende dag weer leeg hebben. Veel huishoudens gebruiken niet eens 18kWh op een avond (eerder 3-5kWh), dus de vraag is of je batterij groter moet.

Jij schreef eerder 'ik heb hetzelfde probleem'. Maar wat is precies je probleem? Terugleverkosten? Kijk dan naar een ander contract, dat levert waarschijnlijk meer op dan eerst een investering in meer batterijcapaciteit. Ben je bang voor 'waardeloze stroom op een zonnige dag'? Stroom is gewoon op die momenten van de dag niet veel waard, dat moeten we ook deels accepteren. De negatieve uren wil je opvangen, maar je zou ook kunnen kijken of je de omvormers kunt dimmen.

Kortom, denk goed na over het probleem, de mogelijke oplossingen en neem daarop een beslissing.
Een batterij is een middel, geen doel op zich ;)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• timpel_800
Rokar schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:36:
[...]

Het goedkoopste wat ik tegen gekomen ben is op mp, voor een bat 10.0 3000 incl btw van iemand uit Waddinxveen
Als ik bij de groothandel kijk zie ik ook 3000incl. Ik zit niet in de hoogste staffel maar veel goedkoper wordt het niet denk ik

• timpel_800
theduke1989 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:48:
[...]

dat is bij ons dus niet het geval, was nog net genoeg voor de DC lader,,,
Hopelijk is er een werkschakelaars geplaatst of kun je zelf een werkschakelaar plaatsen en zo de AC kabel verlengen. Solar kabel verlengen is ook wel te doen met de juiste de stekker en MC4 tang (dit is alleen van toepassing indien de Sigenstor DC aangesloten is!!)

[ Voor 8% gewijzigd door timpel_800 op 23-04-2026 11:58 ]

• theduke1989
timpel_800 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:11:
[...]

Hopelijk is er een werkschakelaars geplaatst of kun je zelf een werkschakelaar plaatsen en zo de AC kabel verlengen. Solar kabel verlengen is ook wel te doen met de juiste de stekker en MC4 tang.
Ik heb het altijd via dezelfde bedrijf alles laten inbouwen. Helaas voor de extra batterij hebben ze te weinig kabel gelaten. Ik heb een electrischen die bij CFL werkt aan starkstroom treinen, gevraagd of hij dat ook kan. bespaar ik me die kosten. Hij heeft ook namelijk 80% van de nieuwe stroom elektriciteit aangesloten bij ons. Dus hij weet hoe en wat.

Die MC4 moet ik hem dan vragen

• daemonix
  • Niet online
kliffen schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:13:
[...]

Je schreef:
“ Ik heb de indruk dat de meesten hier niet helemaal snappen wat de peak shaving van de Sigenstor doet. Het klopt zoals jij het omschrijft, en daar heb je in Nederland op dit moment niet al te veel aan.”
Veel forumleden hier weten heel goed wat peakshaving doet. Dat is verwarring 1.
Dat is niet de indruk die ik heb. De peakshaving die Sigen doet verlaagt de maximale piek, zoals in Belgie gevraagd wordt.

In Nederland mag je zonder probleem tot de max aansluitwaarde gaan. Daarboven moet de Sigen bijspringen, dat is ook piekscheren en wel piekscheren zoals we daar behoefte aan hebben. De instelling van Sigen is daardoor niet relevant voor Nederland.
Je had kunnen schrijven: daar heb ik op dit moment niet veel aan. Of er voor anderen wel of geen nut is weet je niet. Dat is verwarring 2.
In Nederland niet dus, zoals aangegeven.
Peakshaving is inderdaad ontworpen om [de load te verlagen tijdens piek/dure tijden.
Dat is maar 1 toepassing van piekscheren! En omdat je met piekscheren/peakshaving altijd je maximaal af te nemen stroom verlaagt is dat in Nederland niet al te zinvol. Zie boven voor een andere toepassing van piekscheren.
Met mijn instellingen doet hij dat niet, aangezien ik de max. load standaard en bij de peakshaving op dezelfde waarde heb staan. Ik gebruik het niet waarvoor het ontworpen is. Hij doet dan ook niet waar hij voor ontworpen is; de load wordt niet verlaagd. Ik gebruik het om te zorgen dat er automatisch altijd genoeg batterijcapaciteit in reserve is om de batterij te kunnen laten bijspringen in geval ik meer dan 17kW trek. Dat is verwarring 3.
En verwarring 3 is dus jouw verwarring omdat je niet op de hoogte bent van andere toepassingen van piekscheren zoals hier gebeurt: aanvullen boven de 25 A. Dat is de truuk voor het verlagen van je maximaal af te nemen stroom met de bijbehorende verlaging van de tarieven waardoor bijvoorbeeld wij 2500 euro per jaar besparen en daarmee de terugverdientijd op een reële basis zetten. Alle acties met verschuiven van de afname, dynamische tarieven en terugleveren zijn daarmee een welkome extra.

Wees dus voorzichtig met het uitspreken van je waarde oordeel.

• kliffen
daemonix schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:05:
[...]

Dat is niet de indruk die ik heb. De peakshaving die Sigen doet verlaagt de maximale piek, zoals in Belgie gevraagd wordt.

In Nederland mag je zonder probleem tot de max aansluitwaarde gaan. Daarboven moet de Sigen bijspringen, dat is ook piekscheren en wel piekscheren zoals we daar behoefte aan hebben. De instelling van Sigen is daardoor niet relevant voor Nederland.

[...]

In Nederland niet dus, zoals aangegeven.

[...]

Dat is maar 1 toepassing van piekscheren! En omdat je met piekscheren/peakshaving altijd je maximaal af te nemen stroom verlaagt is dat in Nederland niet al te zinvol. Zie boven voor een andere toepassing van piekscheren.

[...]

En verwarring 3 is dus jouw verwarring omdat je niet op de hoogte bent van andere toepassingen van piekscheren zoals hier gebeurt: aanvullen boven de 25 A. Dat is de truuk voor het verlagen van je maximaal af te nemen stroom met de bijbehorende verlaging van de tarieven waardoor bijvoorbeeld wij 2500 euro per jaar besparen en daarmee de terugverdientijd op een reële basis zetten. Alle acties met verschuiven van de afname, dynamische tarieven en terugleveren zijn daarmee een welkome extra.

Wees dus voorzichtig met het uitspreken van je waarde oordeel.
😂

• MaartenE
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-05 11:55
Hallo allemaal,

Sinds vorige week vrijdag ben ik de trotse bezitter van een Sigenergy installatie: 3x 9kWh batterij, 15kW omvormer en gateway HomePro. Had al 48 zonnepanelen met 15,6 kWp. Systeem heeft zichzelf een kleine week ingeleerd en sinds vandaag is de AI-modus actief. Ben benieuwd. Heb in ieder geval wat te lezen hier, komend weekeinde 😅

Ik heb een vraagje over de instellingen. In de batterijontlaadprioriteit (mooi scrabble woord) kan ik kiezen tussen stroomnet of zonne-energie. Heeft dat enig nut of is dat alleen voor je eigen mentale comfort? 😊 Stroom is toch gewoon stroom?

Dank alvast!

Thanks!

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:05
MaartenE schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:57:
Ik heb een vraagje over de instellingen. In de batterijontlaadprioriteit (mooi scrabble woord) kan ik kiezen tussen stroomnet of zonne-energie. Heeft dat enig nut of is dat alleen voor je eigen mentale comfort? 😊 Stroom is toch gewoon stroom?
Zo zou je het wel kunnen stellen. De 'gratis' zonnestroom echter eerst staat m.i. zo'n beetje overal ingesteld.

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 3x BAT 10

• daemonix
  • Niet online
RobSig schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:46:
[...]

Zo zou je het wel kunnen stellen. De 'gratis' zonnestroom echter eerst staat m.i. zo'n beetje overal ingesteld.
En dat is ook logisch in verband met de komende afschaffing van de saldering.

• apophis4u
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-05 19:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7F7B_r6Q_20SyAxDMW6EELlV4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltX94JXbLP0dJowAUDm8ovs8.jpg?f=fotoalbum_large

De prijs is zo laag dat deze inc belasting zelfs negatief wordt!

Ik ben benieuwd hoe sig het plan hierop gaat aanpassen.

Verder denk ik erover om de verkoopprijs naar ex belasting (14,8 ct minder) te veranderen. Ik heb flinke overproductie op jaarbasis (+-2000 Kwh) en ik hoop dat sigenergy met prijzen onder de (Inc belasting) 14,8ct eerder stroom van het net zal trekken ipv uit de zonnepanelen.

Of gaat dit dan juist mis in max profit?

Een specialist weet veel van weinig en leert steeds meer van steeds minder, tot hij uiteindelijk alles weet van niets.

• niek1974
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:03
[quote]stanman23 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:35:
[...]
Hi @stanman23

Betreffende de metalen pootjes onder de accu, zitten deze er standaard altijd bij of is een ander installatie kit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_M1b15YJoU1oWtW10U_OTZ7xgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fioWY6OZExzeLaq87M1oJFVh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door niek1974 op 24-04-2026 14:13 ]

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik heb eigenlijk altijd gehandeld in Virtual Power Plant modus. Vroeger was de beslissing makkelijk gemaakt, o.a. omdat het lekker makkelijk was. Maar ik zou deze zomer wel eens willen proberen om mijn eigen zonnestroom op te slaan en kijken wat dat doet met mijn rekening. Maar ik vind de app wel wat ingewikkeld. Is het volgende ook mogelijk?
  1. Mijn eigen ongebruikte zonnestroom op te slaan en te gebruiken
  2. Als de netstroom heel goedkoop is, die gebruiken en de batterij verder opladen
Gevoelsmatig is zonnestroom opslaan in de zomermaanden en VPP-modus in de wintermaanden nu de optimale strategie. Maar zelf de app instellen is wel wat ingewikkeld. Je kan bijvoorbeeld niet gewoon je provider kiezen en dat hij zelf de prijs berekent. Maar je moet een formule aanpassen en die kan je niet direct aanpassen. Ik heb het gevoel dat mijn instellingen niet kloppen. Dan kan de app waarschijnlijk ook geen slimme beslissingen nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7T537bmTD1Tf1KHD2h3GQmPOgY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0TB9Aywqj7ctaShGczIlLxIh.png?f=user_large

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• RobSig
apophis4u schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:43:De prijs is zo laag dat deze inc belasting zelfs negatief wordt!

Ik ben benieuwd hoe sig het plan hierop gaat aanpassen.
De AI pakt dat goed op zo te zien! Hele dag terug leveren maar niet tussen 13.00 en 16.00. Dan is het volle bak laden van het net. (Bij ons in ieder geval 😬)

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 3x BAT 10

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:58
niek1974 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:12:
[...]
Hi @stanman23

Betreffende de metalen pootjes onder de accu, zitten deze er standaard altijd bij of is een ander installatie kit
[Afbeelding]
Die zitten bij de Grond Montage Plaat...

• kliffen
RobSig schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:56:
[...]

De AI pakt dat goed op zo te zien! Hele dag terug leveren maar niet tussen 13.00 en 16.00. Dan is het volle bak laden van het net. (Bij ons in ieder geval 😬)
Kun je zien of hij de pv opwek uitzet? Bij mij in de voorspelling zie ik dat niet.

• RobSig
kliffen schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:43:
[...]Kun je zien of hij de pv opwek uitzet? Bij mij in de voorspelling zie ik dat niet.
Als ik het goed interpreteer is het PB opwek aangevuld met net inkoop. Schakelt niet uit, maar dat heb ik ook niet ingesteld.

• marvindejonge
  • Laatst online: 26-05 14:13
Hey allemaal,

De afgelopen week heb ik een probleem met de app: de batterij wordt telkens als ‘offline’ weergegeven. Dit speelt nu al ongeveer een week. Afgelopen woensdag leek alles de hele dag goed te werken, maar donderdag stond hij ’s middags weer volledig offline. Vandaag is de batterij nog steeds niet online. De batterij is 'gewoon' bekabeld aangesloten.
Ook als ik de app op een Android apparaat open, geeft hij dezelfde foutmelding.

Ik heb de nieuwste update van de app geïnstalleerd, maar het probleem blijft zich voordoen. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn of hoe ik dit kan oplossen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ic5KYAcHXzarQ7Nxy9wi8TyRW6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rM8zLKsl9nAaPNDQ6dr6aboE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DnAZs-2JOW0KtWxCpxwABruCKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXNIYzKCSqrWrN2ukzm31uPx.jpg?f=fotoalbum_large

• theduke1989
bij het extra toevoegen van een batterij. waar moet je op letten?
kabels bij ons zijn helaas te kort. kan ik die zomaar verlengen of komt hier mee bij kijken? ik heb gemerkt met dit mooie weer dat ik te veel aan het net geef.

• RobSig
marvindejonge schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:07:
Ik heb de nieuwste update van de app geïnstalleerd, maar het probleem blijft zich voordoen. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn of hoe ik dit kan oplossen?
Systeem ook al een X opnieuw opgestart?

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 18:49
Tot mijn verbazing zijn bij mijn Solaredge de Elektriciteitstarieven eruit die ik moet invullen zodat mijn omvormer zich netjes uitschakelt bij negatieven prijzen. Iemand idee wat ik hier precies opgeef bij de aanvullende kosten? Klopt het dat dit bij import 0,024 is en 21% btw en dit ook vort bij Export 0,024?

Ik heb Tibber namelijk en wil wel dat morgen mijn omvormer netjes stopt.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• marvindejonge
RobSig schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:40:
[...]

Systeem ook al een X opnieuw opgestart?
Bedoel je hiermee de batterij zelf? Daar heb ik nog geen herstart van gedaan. Op welke manier kan ik dat het beste doen?

• daemonix
  • Niet online
MvRtje schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:41:
Tot mijn verbazing zijn bij mijn Solaredge de Elektriciteitstarieven eruit die ik moet invullen zodat mijn omvormer zich netjes uitschakelt bij negatieven prijzen. Iemand idee wat ik hier precies opgeef bij de aanvullende kosten? Klopt het dat dit bij import 0,024 is en 21% btw en dit ook vort bij Export 0,024?

Ik heb Tibber namelijk en wil wel dat morgen mijn omvormer netjes stopt.
Dit is het verkeerde topic. Dit gaat over Sigenstor, niet over Solaredge.

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:42

Adze

CCNP !

kliffen schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:43:
[...]

Kun je zien of hij de pv opwek uitzet? Bij mij in de voorspelling zie ik dat niet.
Bij mij wil hij zelfs laden mbv zonneenergie... Even in de gaten houden denk ik maar, en eventueel handmatig ingrijpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bJjqARJhSuUKzlkL_sLKc_6dTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P63F1yIZB2guBlsBfm90mctF.jpg?f=fotoalbum_large

• RobSig
marvindejonge schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:47:
[...]Bedoel je hiermee de batterij zelf? Daar heb ik nog geen herstart van gedaan. Op welke manier kan ik dat het beste doen?
Ik ben bang je hele systeem. Ik had problemen met AC lader die niet connect was. Heb toen de groep waar hij op zit herstart. Jij hebt zo te zien nergens connection dus hele systeem afsluiten en herstarten. Als het goed is heb je daar een handleiding voor gekregen.

Voor je dit doet; heb je je modem en routers ed al herstart? Doe dat dan eerst ff.

• Mgtweakers
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-05 19:23
Hoi,

Zou het interessant zijn om de panelen uit te zetten en de accu te laden met netstroom? Zo ja, hoe kan ik dat via de app regelen?
De ai geeft nu aan dat hij accu laad met zonne energie
Gr.

[ Voor 18% gewijzigd door Mgtweakers op 24-04-2026 17:12 ]

• marvindejonge
RobSig schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:58:
[...]

Ik ben bang je hele systeem. Ik had problemen met AC lader die niet connect was. Heb toen de groep waar hij op zit herstart. Jij hebt zo te zien nergens connection dus hele systeem afsluiten en herstarten. Als het goed is heb je daar een handleiding voor gekregen.

Voor je dit doet; heb je je modem en routers ed al herstart? Doe dat dan eerst ff.
Ik zal daar eens naar gaan kijken! Heb de modem en router inderdaad al wel een herstart gegeven. Ben op dit moment even niet thuis, maar zal er morgenvroeg naar gaan kijken. Dank voor het meedenken!

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iLVp1B-GcDHUa086kKl0uOOnHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/niQbyPXpj4El0kWgucQhij8g.jpg?f=fotoalbum_large
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken...

• kliffen
Mgtweakers schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:10:
Hoi,

Zou het interessant zijn om de panelen uit te zetten en de accu te laden met netstroom? Zo ja, hoe kan ik dat via de app regelen?
De ai geeft nu aan dat hij accu laad met zonne energie
Gr.
Als de PV DC aangesloten is kun je deze in de instellingen knijpen.
Er is een optie ‘beperkingen voor zonneproductievermogen’ . Als je die op 0 zet dan produceren de DC aangesloten panelen niet meer. De AC panelen gaan gewoon door.
Heb ik vandaag getest.

• MvRtje
daemonix schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:49:
[...]

Dit is het verkeerde topic. Dit gaat over Sigenstor, niet over Solaredge.
Prima laat ik het even anders verwoorden dan. Met mijn Solaredge op de Sigenstor lijkt het me slim dat hij stopt op moment de stroomprijs negatief gaat worden. Hoe gaat de Sigenstor hiermee om want in de verwachting gaat hij ervan uit dat er een boel stroom komt maar volgens mij wil je dat de omvormer stopt zodra de prijs negatief wordt toch?
En ja voor mij is het nu erg onduidelijk wat ik bij de Solaredge nu het beste kan opgeven qua tarieven zodat dit het beste werkt met de Sigenstore.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:06
MvRtje schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:53:
[...]

Prima laat ik het even anders verwoorden dan. Met mijn Solaredge op de Sigenstor lijkt het me slim dat hij stopt op moment de stroomprijs negatief gaat worden. Hoe gaat de Sigenstor hiermee om want in de verwachting gaat hij ervan uit dat er een boel stroom komt maar volgens mij wil je dat de omvormer stopt zodra de prijs negatief wordt toch?
En ja voor mij is het nu erg onduidelijk wat ik bij de Solaredge nu het beste kan opgeven qua tarieven zodat dit het beste werkt met de Sigenstore.
Voor Tibber vul je bij SE instellingen aanvullende kosten 0,112 (0,1356 ex BTW) in, BTW 21%, en zet Negatieve tariefoptimalisatie aan. SE rekent dan (DA + 0,112) × 1,21 en schakelt PV automatisch uit zodra de consumentenprijs negatief wordt, precies op het Tibber breekpunt van 13,56 ct (DA × 1,21 + 13,56).

Dit zijn de tarieven conform SE formules maar of de praktijk de afschakeling van de SE PV daadwerkelijk uitvoert zal moeten blijken, dit is mijn eerste ervaring met negatieve Tibber prijzen. De verwachting is dat de Sigen AI dan de accu via grid inkoop laadt, waarvoor je bij negatieve prijzen betaald krijgt, maar ook dat moet de praktijk morgen uitwijzen. Inzichten, adviezen etc. van de community zijn welkom!

Edit 1:
Aanvulling: vergeet niet bij verkoopkosten een vinkje te zetten bij "Hetzelfde als koop", anders rekent SE met een andere drempel voor teruglevering dan voor inkoop.

Edit 2:
Sigen tarieven: Buy DA*1,21+13,56 Sell DA*1,21+14,06 Spread +0,5 DA-60

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-awJ2RWNwlec7P12sAeG9imuZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4YzUYYNOp1BjusTAlUHaLXb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door duoruvis op 24-04-2026 19:00 ]

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

[b]duoruvis schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:29:[/ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O56dxFmLd1YFUU3DIJvgiIQU9G4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f7Ko2Spt8q9WV30fHbNoy6W6.png?f=fotoalbum_large
Ik heb op advies van mijn installateur dit ingesteld voor in ben verkoop op SE

Voor Tibber vul je bij SE instellingen aanvullende kosten 0,112 (0,1356 ex BTW) in, BTW 21%, en zet Negatieve tariefoptimalisatie aan. SE rekent dan (DA + 0,112) × 1,21 en schakelt PV automatisch uit zodra de consumentenprijs negatief wordt, precies op het Tibber breekpunt van 13,56 ct (DA × 1,21 + 13,56).

Dit zijn de tarieven conform SE formules maar of de praktijk de afschakeling van de SE PV daadwerkelijk uitvoert zal moeten blijken, dit is mijn eerste ervaring met negatieve Tibber prijzen. De verwachting is dat de Sigen AI dan de accu via grid inkoop laadt, waarvoor je bij negatieve prijzen betaald krijgt, maar ook dat moet de praktijk morgen uitwijzen. Inzichten, adviezen etc. van de community zijn welkom!

Edit 1:
Aanvulling: vergeet niet bij verkoopkosten een vinkje te zetten bij "Hetzelfde als koop", anders rekent SE met een andere drempel voor teruglevering dan voor inkoop.

Edit 2:
Sigen tarieven: Buy DA*1,21+13,56 Sell DA*1,21+14,06 Spread +0,5 DA-60

[Afbeelding]

• timpel_800
theduke1989 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:16:
bij het extra toevoegen van een batterij. waar moet je op letten?
kabels bij ons zijn helaas te kort. kan ik die zomaar verlengen of komt hier mee bij kijken? ik heb gemerkt met dit mooie weer dat ik te veel aan het net geef.
Nou zomaar verlengen kan natuurlijk niet. Maar als je een foto post van je situatie dan kunnen we je misschien helpen.
Houd er rekening mee dat als er kabels verlengd moeten worden je dit misschien niet zonder hulp van een electricien kan doen.

[ Voor 12% gewijzigd door timpel_800 op 25-04-2026 07:50 ]

• duoruvis
@Mipatje :Ik heb op advies van mijn installateur dit ingesteld voor in ben verkoop op SE 0,091 BTW 21%

Als dat de tarieven zijn van je energieleverancier zoals SE vraagt, dan is dat correct, ik heb het over Tibber tarieven zoals verduidelijkt.

Ik ben benieuwd naar de argumenten van jouw installateur voor 0,091.

• timpel_800
uray schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:27:
[Afbeelding]
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken...
Ik ook. Bij mij niks uit het net maar alles uit zonnestroom is de prognose. Maar misschien wijzigt het nog.

• MvRtje
duoruvis schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:54:
@Mipatje :Ik heb op advies van mijn installateur dit ingesteld voor in ben verkoop op SE 0,091 BTW 21%

Als dat de tarieven zijn van je energieleverancier zoals SE vraagt, dan is dat correct, ik heb het over Tibber tarieven zoals verduidelijkt.

Ik ben benieuwd naar de argumenten van jouw installateur voor 0,091.
Bedankt voor je duidelijke hulp. Ik heb nu 0,091 opgegeven en ik krijg nu dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySWoULIsiL6EksSCKBvv6yCvApk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mcPQvK0kzV2CM85l1cgcGLjN.png?f=fotoalbum_large

En dit zegt Tibber qua prijs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeVGWVacVFPSoTIhGMIYV1sNJlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wccHZ2x73ZhJ3OLK2C4fljik.jpg?f=fotoalbum_large

Wil dit dan zeggen dat ze al om 09:30 uitgaan? Klopt dat wel?

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:38
Hoi allemaal, ik ben momenteel bezig om in Home Assistant een automatisering uit te werken die mijn drie goodwe omvormers uitschakelen als de EPEX +inkoopvergoeding lager wordt dan de energiebelasting (ik zit nog in de range van het salderen). Hebben jullie enig idee hoe de sigen AI erop zal reageren, die verwacht just dat ik volle bak verder blijf produceren. Zal de AI op termijn gaan aanleren dat ik de omvormers automatisch uitschakel? Of zal hij dat alleen doen als ze DC zijdig aangesloten zijn?

Op termijn ben ik dat wel van plan (scheelt mij weer twee omvormers op zolder + conversie verliezen).

Iemand ook al wat ervaring van samenwerking tussen de sigen micro omvormers en de sigenbat? Zit daar nog wat intelligentie in? Ivm een mogelijke uitbreiding met veel wisselende schaduw kan dat interessant zijn? Of kan ik net zo goed een tigo pakken? In beide gevallen gaan ze op de smartport aangesloten moeten worden toch?

[ Voor 4% gewijzigd door osluis op 24-04-2026 22:21 ]

• Bschnitz
osluis schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:21:
Hoi allemaal, ik ben momenteel bezig om in Home Assistant een automatisering uit te werken die mijn drie goodwe omvormers uitschakelen als de EPEX +inkoopvergoeding lager wordt dan de energiebelasting (ik zit nog in de range van het salderen). Hebben jullie enig idee hoe de sigen AI erop zal reageren, die verwacht just dat ik volle bak verder blijf produceren. Zal de AI op termijn gaan aanleren dat ik de omvormers automatisch uitschakel? Of zal hij dat alleen doen als ze DC zijdig aangesloten zijn?

Op termijn ben ik dat wel van plan (scheelt mij weer twee omvormers op zolder + conversie verliezen).

Iemand ook al wat ervaring van samenwerking tussen de sigen micro omvormers en de sigenbat? Zit daar nog wat intelligentie in? Ivm een mogelijke uitbreiding met veel wisselende schaduw kan dat interessant zijn? Of kan ik net zo goed een tigo pakken? In beide gevallen gaan ze op de smartport aangesloten moeten worden toch?
Als het 1 fase GW omvormers zijn kan Sigen met frequenties control die boel uitzetten. Tenminste met Growatt omvormers werkt dat zover ik weet.

Je hebt er 3. Dus ik ga er effe vanuit dat het niet 3 fase zijn.

Met omvormers zoals SE en EP werkt dat helaas niet ;(

Ik zet morgen gewoon zelf de SE uit via HA.

Komt toch maar 30 uur per jaar voor....

• Fchart
  • Laatst online: 18:42
timpel_800 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:54:
[...]

Ik ook. Bij mij niks uit het net maar alles uit zonnestroom is de prognose. Maar misschien wijzigt het nog.
Hier ook, had anders verwacht. Anders handmatig ingrijpen auto aan de lader zetten 😉

• djrednas
Bschnitz schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:32:
[...]

Als het 1 fase GW omvormers zijn kan Sigen met frequenties control die boel uitzetten. Tenminste met Growatt omvormers werkt dat zover ik weet.

Je hebt er 3. Dus ik ga er effe vanuit dat het niet 3 fase zijn.

Met omvormers zoals SE en EP werkt dat helaas niet ;(

Ik zet morgen gewoon zelf de SE uit via HA.

Komt toch maar 30 uur per jaar voor....
Hoe gaat dat werken dan?
De sigenergy kan de frequentie alleen aanpassen als je off-grid bent, en je wilt juist on-grid zijn omdat je van het net stroom wilt pakken.... Vol gas laden van het net :*)

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Fchart
Fchart schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 23:56:
[...]

Hier ook, had anders verwacht. Anders handmatig ingrijpen auto aan de lader zetten 😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSy719md6GVBbTyXjHm5GUiqdQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkisAbXzotJryNGkoGASlmXv.jpg?f=fotoalbum_large

Daar zie ik niks van terug in grafiek

[ Voor 14% gewijzigd door Fchart op 25-04-2026 00:09 ]

• duoruvis
MvRtje schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:52:
[...]

Bedankt voor je duidelijke hulp. Ik heb nu 0,091 opgegeven en ik krijg nu dit:
[Afbeelding]

En dit zegt Tibber qua prijs:
[Afbeelding]

Wil dit dan zeggen dat ze al om 09:30 uitgaan? Klopt dat wel?
Ter verduidelijking: ik citeerde @Mipatje die 0,091 gebruikt op advies van zijn installateur, dat was niet mijn advies. Voor Tibber is de correcte EPEX formule (Price €MWh/10×1,21)+13,56 ct zoals zichtbaar in de screendump. De gele kolom toont 0,091, de kolom links daarnaast de juiste 13,56 ct, die komt exact overeen met de Tibber app prijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CKrKVCdNdBXIx7QpjROq-94T7M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ofuQBdbj1kK4qhIq61p7PilU.png?f=user_large

Lees nog eens de vorige post: https://gathering.tweaker...message/85134944#85134944

• timpel_800
Fchart schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 23:56:
[...]

Ik twijfel of ik de ovens ga aanzetten. De auto is al vol.. maar over hoeveel cent hebben we het nu? Netto 9.95 ct toch om 13 uur? Dan 17 x 9.95ct is bijna 17 euro?

• Fchart
timpel_800 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 07:48:
[...]

Ik twijfel of ik de ovens ga aanzetten. De auto is al vol.. maar over hoeveel cent hebben we het nu? Netto 9.95 ct toch om 13 uur? Dan 17 x 9.95ct is bijna 17 euro?
-7c gemiddeld van 13:00/16:00 zonneplan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoS0vlCJfQAed4TuoBe7aDznJ6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fuTQPl2KNCz1u8v2Q84YcD8t.jpg?f=fotoalbum_large

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

Fchart schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:10:
[...]

[Afbeelding]
nee het zijn centen dus bijna 2 euro

• kliffen
Fchart schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:10:
[...]

[Afbeelding]
Dat is dan €0,07*17kW*3uur=€3,57 max

• Marcel1974
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 19-05 18:53
Of de zonnepanelen uit moeten voor maximale winst is per installatie verschillend.

Als je zonnepanelen rechtstreeks in de Sigen accu gaan is de som van negatieve uren x omvormer capaciteit bepalend, wanneer je de accu in die som gevuld krijgt is het wijs om je panelen uit te schakelen, maar als je de accu niet vol krijgt kan je aanvullen met zonnestroom, dan moet je alleen je zonneproductievermogen aanpassen naar wat je nog kan opslaan, is in de app vrij makkelijk in te stellen.

• Bschnitz
kliffen schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:21:
[...]

Yea en die kan je straks verkopen voor veel meer xD

Dus eerst betalen ze je en dan betalen ze je 💰.

Krijg nu al €200 deze maand 💸

• Fchart
kliffen schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:21:
[...]

Klopt

• RobSig
De AI van de EV lader pakt het in ieder geval goed op 😀
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-H50frnGeuc5k6tX-jqJL2MgMY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iZo9bEp2T6KMTV3nJX3kGeHi.png?f=fotoalbum_large

• JPS
  • Niet online

JPS

Ok even ranten hoe afhankelijk de aansturing van Sigenergy is van je internetverbinding, ofwel hoe matig de resilience is van dit systeem.
Ik heb gisteren een internetuitval van bijna 12 uur gehad die rond het middaguur begon. Er valt dan via de SigenergyApp natuurlijk niks meer uit te lezen of aan te sturen. De batterij gaat dan in zelfverbruik stand en bleef wel laden vanuit PV maar niet meer vanuit de grid. Niet fijn met die lage prijzen en een lege accu.

Gelukkig had ik de Home Assistant integratie al draaien (maar verder nog niks mee gedaan) en kon ik via het lokale netwerk wel een laadopdracht geven. Maar dat is dus allemaal handwerk en je moet maar wel net thuis zijn, want even naar huis verbinden kan natuurlijk niet.

Ook de aansturing van je laadpaal werkt niet meer via de app, dus laden van de PHEV is ook afhankelijk van een Internet verbinding. Ik moet nog even uitzoeken of hier dat meegeleverde token/badge uitkomst kan bieden om een simpele directe laadopdracht voor de EV te geven.
Het verkoopmoment in de avond heb ik gemist (want niet thuis om handmatig te triggeren).

Bottom line vind ik het systeem veel te afhankelijk van een internetverbinding en Sigenergy cloud, zonder dat er standaard een lokale bedienmogelijkheid is. De meesten hier hebben technische kennis en zullen wellicht ook de ModBus aansturing achter de hand hebben, maar anders kun je dus helemaal niks. Onbegrijpelijk dat er niet een simpelere lokale bedieningsmogelijkheid (bijv een webinterface/API) is die cloud/internet onafhankelijk is.
/end rant.

Vandaag maar eens zien hoe die negatieve prijzen uitpakken en of de DC aangesloten panelen zichzelf uitschakelen.

• kliffen
JPS schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:35:
Ok even ranten hoe afhankelijk de aansturing van Sigenergy is van je internetverbinding, ofwel hoe matig de resilience is van dit systeem.
Ik heb gisteren een internetuitval van bijna 12 uur gehad die rond het middaguur begon. Er valt dan via de SigenergyApp natuurlijk niks meer uit te lezen of aan te sturen. De batterij gaat dan in zelfverbruik stand en bleef wel laden vanuit PV maar niet meer vanuit de grid. Niet fijn met die lage prijzen en een lege accu.

Gelukkig had ik de Home Assistant integratie al draaien (maar verder nog niks mee gedaan) en kon ik via het lokale netwerk wel een laadopdracht geven. Maar dat is dus allemaal handwerk en je moet maar wel net thuis zijn, want even naar huis verbinden kan natuurlijk niet.

Ook de aansturing van je laadpaal werkt niet meer via de app, dus laden van de PHEV is ook afhankelijk van een Internet verbinding. Ik moet nog even uitzoeken of hier dat meegeleverde token/badge uitkomst kan bieden om een simpele directe laadopdracht voor de EV te geven.
Het verkoopmoment in de avond heb ik gemist (want niet thuis om handmatig te triggeren).

Bottom line vind ik het systeem veel te afhankelijk van een internetverbinding en Sigenergy cloud, zonder dat er standaard een lokale bedienmogelijkheid is. De meesten hier hebben technische kennis en zullen wellicht ook de ModBus aansturing achter de hand hebben, maar anders kun je dus helemaal niks. Onbegrijpelijk dat er niet een simpelere lokale bedieningsmogelijkheid (bijv een webinterface/API) is die cloud/internet onafhankelijk is.
/end rant.

Vandaag maar eens zien hoe die negatieve prijzen uitpakken en of de DC aangesloten panelen zichzelf uitschakelen.
Ik heb als backup een gsm dongle in de Sigenstor zitten. Moet de telecom natuurlijk wel in de lucht blijven

• JPS
  • Niet online

JPS

kliffen schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:49:
[...]

Ik heb als backup een gsm dongle in de Sigenstor zitten. Moet de telecom natuurlijk wel in de lucht blijven
Ahja geen lokale aansturing, maar die optie is er inderdaad nog wel. Dan heb je wel een actief dataabonnement nodig denk ik?
Ik zat ook nog te kijken naar de dual-wan optie van mijn Asus router; kan via de USB ook een 4/5G dongel inprikken. Dan kan ik dat misschien nog beter doen.

• daemonix
  • Niet online
kliffen schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:49:
[...]

Ik heb een redundante internetverbinding gemaakt via mijn firewall en een 4G routertje.

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:36
niek1974 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:12:
[...]
Hi @stanman23

[Afbeelding]
Denk niet dat ze er standaard bij zitten aangezien je ook voor een muurbevestiging kan kiezen. Ik had dit aangegeven dat ik zie erbij wilde. Zaten wel netjes in 1 doos erbij. De onderplaat, de pootjes incl het hoekje om hem aan de grond te mounten maar ook dunne 1, 2, 3 mm ijzeren plaatjes om te levelen mocht je de pootjes niet gebruiken. Op factuur stond "SigenStor Installation Kit for Ground-mounted + Levelers".

• timpel_800
Eerst zaten ze er niet bij maar later wel. Worden nu standaard geleverd als je de grondmontage kit besteld.

• kliffen
Ik zag het niet in de voorspelling, maar de DC gekoppelde panelen zijn zojuist uitgeschakeld.😃

• djrednas
Ik ben benieuwd hoe de AI omgaat met de externe panelen. De enphase panelen zijn zojuist automatisch uitgeschakeld, nu zien hoe sigenergy daarop reageert. Nog geen lading vanaf het net gepland in het vooruitzicht.

• Mipatje

Mipatje

Petrolhead

djrednas schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:41:
Ik ben benieuwd hoe de AI omgaat met de externe panelen. De enphase panelen zijn zojuist automatisch uitgeschakeld, nu zien hoe sigenergy daarop reageert. Nog geen lading vanaf het net gepland in het vooruitzicht.
Bij mij zijn de SE panelen ook uit. Sig is nog niet aan het laden.

• MvRtje
duoruvis schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 06:20:
[...]

Ter verduidelijking: ik citeerde @Mipatje die 0,091 gebruikt op advies van zijn installateur, dat was niet mijn advies. Voor Tibber is de correcte EPEX formule (Price €MWh/10×1,21)+13,56 ct zoals zichtbaar in de screendump. De gele kolom toont 0,091, de kolom links daarnaast de juiste 13,56 ct, die komt exact overeen met de Tibber app prijzen.

[Afbeelding]

Lees nog eens de vorige post: https://gathering.tweaker...message/85134944#85134944
Exuses ik zei 't ook verkeerd, ik heb de waardes gepakt zoals je hem in je eerste post zei (0,115) en die werkt perfect. Panelen gingen netjes uit om 12:45.

Ps. Hebben jullie al de stroomprijzen voor morgen gezien? -44 cent negatief. Dat wordt lekker verdienen!

• Mgtweakers
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-05 19:23
Ai doet het perfect Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k13HzDh7FZvPrfdhiArrqQYPyro=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UVVBUtUnNxHcEi4DdGzAiqeV.png?f=fotoalbum_large

• JPS
  • Niet online

JPS

Hier gingen om13u de panelen ook keurig uit. Daarvoor was ik nog de auto aan het laden met 7kW en pakte ie ongeveer 3,5kW van de PV en de rest uit het net. Nu de batterij volpompen. Lekker nerdfeestje dit.
Pagina: 1 ... 59 ... 66 Laatste