Ik heb zelf 8500Wp liggen en gebruik de optie in mijn Alfen laadpaal soms wel om alleen overschot van PV te pakken. Bij Alfen kan je ook een comfort mode instellen, dus bijvoorbeeld al je PV overschot pakken, maar een minimum van 6/7kW hanteren. Geen geklapper tussen 1 en 3 fase. Efficiëntie vind ik zelf minder belangrijk bij een fors overschot. Terugleveren aan negatief tarief vind ik dan erger.Bschnitz schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:38:
[...]
Ik laad gewoon als het goedkoop is, geen zin om mijn accu van de auto kapot te maken met "sloom/slim" laden.
Je maakt enorm veel verlies met maar 1-3kW laden....
Jou huidig "idee" van perfect is inefficiënt.
Je auto gewoon kunnen laden met 11kW voor 12-18c te betalen levert je meer op, uiteindelijk.
De zon energie die je opslaat in je thuisbatterij verkoop je later toch wel voor dat bedrag, streept vanzelf weg.
Dacht dat de AC lader van Sigen er met MID is of komt binnenkort.
Ik doe ook genoeg met HA, maar de batterij etc. stuur ik lekker aan met Sigen zelf, ik lees het alleen uit en heb het klaar voor mocht er lang geen connectie zijn.
Er werken 1000 man bij Sigen. Geen kleine club. Zijn min of meer marktleider.
Soms smeer ik het laden bewust uit over meerdere dagen als ik de volgende dag niet direct weg moet. Paar uur hier en daar om de Sigen een handje te helpen om alles af te vangen en dan 1x per maand tot 100% voor de BMS en balanceren.
/f/image/WJMFp4U7zfVbWcLqDO2RP6Ab.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/YoPX0gbiufthdxC84hvNo6A8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Sec9ODrMHDNKIaZ4IeqYEJVx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VWC544Ntk5stm4P7lgQ9VgFp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QFb7PYaccBV7cFR6wAFdANQK.png?f=fotoalbum_large)