Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 58 ... 66 Laatste
Acties:

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:38
Bschnitz schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:38:
[...]

Ik laad gewoon als het goedkoop is, geen zin om mijn accu van de auto kapot te maken met "sloom/slim" laden.

Je maakt enorm veel verlies met maar 1-3kW laden....

Jou huidig "idee" van perfect is inefficiënt.

Je auto gewoon kunnen laden met 11kW voor 12-18c te betalen levert je meer op, uiteindelijk.

De zon energie die je opslaat in je thuisbatterij verkoop je later toch wel voor dat bedrag, streept vanzelf weg.

Dacht dat de AC lader van Sigen er met MID is of komt binnenkort.

Ik doe ook genoeg met HA, maar de batterij etc. stuur ik lekker aan met Sigen zelf, ik lees het alleen uit en heb het klaar voor mocht er lang geen connectie zijn.

Er werken 1000 man bij Sigen. Geen kleine club. Zijn min of meer marktleider.
Ik heb zelf 8500Wp liggen en gebruik de optie in mijn Alfen laadpaal soms wel om alleen overschot van PV te pakken. Bij Alfen kan je ook een comfort mode instellen, dus bijvoorbeeld al je PV overschot pakken, maar een minimum van 6/7kW hanteren. Geen geklapper tussen 1 en 3 fase. Efficiëntie vind ik zelf minder belangrijk bij een fors overschot. Terugleveren aan negatief tarief vind ik dan erger.

Soms smeer ik het laden bewust uit over meerdere dagen als ik de volgende dag niet direct weg moet. Paar uur hier en daar om de Sigen een handje te helpen om alles af te vangen en dan 1x per maand tot 100% voor de BMS en balanceren.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
osluis schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:10:
[...]

Ik heb zelf 8500Wp liggen en gebruik de optie in mijn Alfen laadpaal soms wel om alleen overschot van PV te pakken. Bij Alfen kan je ook een comfort mode instellen, dus bijvoorbeeld al je PV overschot pakken, maar een minimum van 6/7kW hanteren. Geen geklapper tussen 1 en 3 fase. Efficiëntie vind ik zelf minder belangrijk bij een fors overschot. Terugleveren aan negatief tarief vind ik dan erger.

Soms smeer ik het laden bewust uit over meerdere dagen als ik de volgende dag niet direct weg moet. Paar uur hier en daar om de Sigen een handje te helpen om alles af te vangen en dan 1x per maand tot 100% voor de BMS en balanceren.
Yea die 6/7 zijn wel een minimum.

Die heb ik al vaak niet over.

Heb nog nooit met de Sigen negatieve uitslag gehad. Hij heeft dan al preventie gedaan en laad later op. Hierdoor kan ik juist tijdens die momenten goedkoop de auto laden.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• osluis
Bschnitz schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:18:
[...]

Yea die 6/7 zijn wel een minimum.

Die heb ik al vaak niet over.

Heb nog nooit met de Sigen negatieve uitslag gehad. Hij heeft dan al preventie gedaan en laad later op. Hierdoor kan ik juist tijdens die momenten goedkoop de auto laden.
Ik moet mijn opslag daarvoor helaas een beetje uitbreiden. Ik wek op mooie dagen 50 tot 60kWh op en heb "maar" 36kWh aan opslag staan. Ik wil deze zomer eerst even aankijken hoe vaak ik in de problemen kom en op basis daarvan bepalen of ik 10 of 20kWh erbij ga prikken. Gaat mij weer knaken kosten vrees ik O-)

• Bschnitz
  • Nu online
osluis schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:23:
[...]

Ik moet mijn opslag daarvoor helaas een beetje uitbreiden. Ik wek op mooie dagen 50 tot 60kWh op en heb "maar" 36kWh aan opslag staan. Ik wil deze zomer eerst even aankijken hoe vaak ik in de problemen kom en op basis daarvan bepalen of ik 10 of 20kWh erbij ga prikken. Gaat mij weer knaken kosten vrees ik O-)
Dat wek ik ook op, soms zelfs 80 en ik heb maar 24kWh opslag. No issues.

Negatieve uurtjes zijn vaak maar 1-2 en heel soms 4 uurtjes.

Stel hij zou terug laden, gaat het toch de auto in omdat ik dan sowieso aan het laden ben sinds het gratis of goedkoop is.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:58
[...]

Ik laad gewoon als het goedkoop is, geen zin om mijn accu van de auto kapot te maken met "sloom/slim" laden.

Je auto gewoon kunnen laden met 11kW voor 12-18c te betalen levert je meer op, uiteindelijk.

De zon energie die je opslaat in je thuisbatterij verkoop je later toch wel voor dat bedrag, streept vanzelf weg.

Ik doe ook genoeg met HA, maar de batterij etc. stuur ik lekker aan met Sigen zelf, ik lees het alleen uit en heb het klaar voor mocht er lang geen connectie zijn.

Eens met dat sloom laden. Ik gebruik PV surplus laden als pv vermogen > 4kW is.
Heb ook geëxperimenteerd met pv surplus met battery boost en dan de laadpaal begrensd op 6kW. Voordeel is wat meer, maar vooral stabiel, vermogen op wisselend bewolkte dagen.
Onder 3 kW laden is niet efficient, zeker niet als het ook nog eens volatiel is.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• osluis
Bschnitz schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:28:
[...]

Dat wek ik ook op, soms zelfs 80 en ik heb maar 24kWh opslag. No issues.

Negatieve uurtjes zijn vaak maar 1-2 en heel soms 4 uurtjes.

Stel hij zou terug laden, gaat het toch de auto in omdat ik dan sowieso aan het laden ben sinds het gratis of goedkoop is.
ik ga het nog even nakijken, waar ik aan zit te denken is dat elke kW die ik in de auto kan steken die niet van het net hoeft te komen pure winst is. Probleem bij mij is dat ik toch 50% van de tijd op kantoor zit en het dan heel jammer vind als ik overdag goedkoop iets weggeef wat ik in de avond weer duurder terug moet nemen. Zeker met het afschaffen van de salderingsregeling gaat die delta snel groter worden.

De vraag die ik mijzelf moet stellen is, wat kost een kW dat ik uit mijn uitgebreide batterij trek (misgelopen epex+afschrijving). Is dat lager dan waar ik na thuiskomst voor sta te laden, dan heb ik wellicht een businesscase, is het duurder..... dan moet ik mentaal de knop maar om zetten.

Deze maand is er overigens nog maar 150kWh (32%) PV opwek rechtstreeks het net op gegaan. Ik ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen. Ik heb wat meer zomerdata met accu nodig om te rekenen. Hij staat er nog maar sinds augustus vorig jaar.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
Dw1-nl schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:25:
[...]

@daemonix

Ah oké, interessant, dat is wel een andere kijk dan ik tot nu toe had.

Ik dacht juist een beetje andersom eerlijk gezegd 😅
Op basis van wat ik o.a. bij Laurens had gezien (deze video: YouTube: SigEnergy SigenStor vs. Haier SmartCube - Wat is het verschil?) kreeg ik juist het gevoel dat Haier vrij solide was en dat SigenStor wat “nieuw/kleiner” was als merk, dus dat daar misschien nog wat kinderziektes in zaten. En dat de units gewoon identiek waren qua hardware alleen sofware anders.

Dat maakt het wel weer interessant.

Wat betreft aansturen:
ik ben zelf vrij handig met software en Home Assistant, dus ik vind het juist geen probleem om dingen zelf te bouwen of te tweaken. Maar tegelijkertijd denk ik ook: als Sigen het zelf al goed kan (AI / EMS / app), is het misschien zonde om daar een hele EVCC/HA laag overheen te leggen zoals je zegt.

Ik zag ook dat mensen hem:
* met Home Assistant gekoppeld hebben
* en zelfs met EVCC draaien
En dat Modbus gewoon lokaal werkt, dus zonder cloud, wat wel nice is.
Dus dat stuk lijkt wel goed te doen, maar inderdaad niet plug & play.

Waar ik nog een beetje mee zit:
Ik wil sowieso een MID laadpaal (ivm ERE etc.), dus ik kom sowieso uit op iets externs (Ratio / Alfen o.i.d.).
Dan vraag ik me af:
Kan ik met alleen Sigen (dus zonder EVCC):
* puur op zonne-overschot laden?
* of ben je dan toch aangewezen op iets als EVCC / HA ertussen?

Want mijn ideale scenario is:
* overdag > overschot > auto laden
* batterij > evt. later
* alles automatisch

Maar ik wil niet per se alles zelf moeten scripten als dat niet nodig is.
ruimte in de garage is geen probleem, dus zo’n gateway + batterij stack vind ik eigenlijk juist wel mooi. En ik vind het idee van alles in één systeem (PV + batterij + laden) ook wel aantrekkelijk.

Dus ik zit nu een beetje op:
* Enphase eigenlijk afgevallen ivm kosten + accu verhaal
* SigenStor lijkt beste match, maar wil wel zeker weten dat integratie + laden goed zit

Of toch heel wat anders, maar wat haha. Ook nog even kijken me zelf aansluiten van de DC kabels had begrepen dat zelf kabels knijpen/maken wel een klusje is met juiste gereedschap
Ik gebruik een Sigenstor systeem (17kW / 32 kWh) en heb die op HA aangesloten. Ik heb verder een Peblar Business laadpaal aangeschaft recent en die is ook volledig met HA te integreren, zowel via Modbus als evt. REST API. Ik heb eerst zelf wat gebouwd om op zonneoverschot te laden en dat werkte best OK, maar ben nu toch serieus aan het overwegen naar EVCC over te stappen en de eigen automations niet meer te gebruiken. EVCC kan de Peblar laadpaal zelf 1 fase/3fase schakelen en dus tussen 1,4 kWh en 22 kWh schalen. Ik zie met EVCC dat die de P1-meter ook akelig strak op 0 weet te houden zonder dat hij energie uit de thuisbatterij haalt.
De Peblar is MID-gecertificeerd en zover ik heb kunnen beoordelen één van de betere keuzen om met HA te integreren. Tevens een Nederlands product dat ook in NL geproduceerd wordt. Er zijn 26 entities beschkbaar in HA en via een REST API call kan je desgewenst met HA een laadsessie autoriseren zonder fysiek een laadpas te gebruiken. Maar ook plug & charge is mogelijk als je geen autorisatie wilt. In de web-interface van de Peblar kun je vervolgens ook alle laadsessies ophalen en daar zie je ook wat er per laadpas aan sessies is geweest.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Bschnitz
  • Nu online
osluis schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:48:
[...]

ik ga het nog even nakijken, waar ik aan zit te denken is dat elke kW die ik in de auto kan steken die niet van het net hoeft te komen pure winst is. Probleem bij mij is dat ik toch 50% van de tijd op kantoor zit en het dan heel jammer vind als ik overdag goedkoop iets weggeef wat ik in de avond weer duurder terug moet nemen. Zeker met het afschaffen van de salderingsregeling gaat die delta snel groter worden.

De vraag die ik mijzelf moet stellen is, wat kost een kW dat ik uit mijn uitgebreide batterij trek (misgelopen epex+afschrijving). Is dat lager dan waar ik na thuiskomst voor sta te laden, dan heb ik wellicht een businesscase, is het duurder..... dan moet ik mentaal de knop maar om zetten.

Deze maand is er overigens nog maar 150kWh (32%) PV opwek rechtstreeks het net op gegaan. Ik ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen. Ik heb wat meer zomerdata met accu nodig om te rekenen. Hij staat er nog maar sinds augustus vorig jaar.
Ik probeer altijd 1 of 2x te laden in de week.

Dat is dan in de winter avonds en in de rest van het jaar zoals nu 1x op een thuiswerkdag en of zondag.

Dan heb je eigenlijk altijd de beste uurtjes te pakken.

Mijn zelfverbruik is wel hoog qua zon opwek. Alles wordt getimed met smartstart dus ik zit vaak tussen de 35-50% direct verbruik.

Ik zie de auto dus echt puur als overflow tijdens cheap ass momenten.

Zo heb ik vorig jaar alsnog iets van €700 terug gehad en als alles klopt zou in zelfs zonder salderen moeten uitkomen op €0.

• kliffen
osluis schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:48:
[...]

Volgend jaar is elke kWh die niet van het net hoeft te komen vrij van energiebelasting. Scheelt een cent of 10 gok ik voor volgend jaar. In de zomer houd je zeker PV over.
Als jij in de nacht moet laden kost dat in de zomer 25 cent t.o.v. gratis PV.
Dus je kunt grofweg 180 dagen x je pv overschot x wat je in de auto kwijtkunt x 25cent in de BC meenemen.
In de praktijk is er niet elke dag pv overschot en heeft je auto ook niet altijd nodig (voornamelijk weekenden).
In de winter is stroom zowieso in de nacht het goedkoopste en levert extra zonnepanelen bijna niets op.
Stel je koopt een extra batterij van 9kWh en je gebruikt die 180 dagen voor de auto per jaar. Dat is 1600kWh.
En stel dat is gemiddeld met 15 cent winst /kWh. Dan gaat daar nog 15% laad verliezen vanaf, maakt 13 cent.
Winst is iets meer dan €200 met roze bril.
Te weinig voor extra batterij lijkt mij.

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 20:51

Dw1-nl

Webontwikkelaar

SpaceDok schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:04:
[...]

Misschien dat deze video van ThuisBatterijNederland je nog wat meer inzicht geeft in Sigenergy vs Haier: YouTube: Haier Smart Cube vs Sigenergy Sigenstor: welk systeem is beter?
Dankjewel, handige video. Ik ga toch voor Sigenstor dan.

Ik ga mijn platdak op de garage dus vol leggen met zonnepanelen en heb besloten om dan niet voor Enphase te gaan maar richting voor de SigenStor en het geld wat ik bespaar met Enphase heb ik de omvormer + gateway voor. Dus hoef puur de accu's te investeren en verder niks voor mooi full offline grid systeem.

Het plan is:
16× Aiko panelen van 480Wp
Oost-west opstelling
Dus totaal ~7,7 kWp

Omdat het oost-west is en vrij open ligt, verwacht ik dat eigenlijk gedurende de hele dag wel een groot deel van de panelen tegelijk produceert (geen extreme piek maar wel vrij constant vermogen over de dag).

Ik kijk nu naar een 3-fase omvormer van 8 kW. Online zie ik bijvoorbeeld staan dat:
aanbevolen PV vermogen tussen de 8.000 – 9.600 Wp ligt
Ik zit daar dus net onder met 7,7 kWp.

Waar ik nu over twijfel / vragen over heb:
Is een 8 kW omvormer hier de juiste keuze, of zou je eerder richting 6 kW of juist hoger gaan?
In hoeverre maakt dat oost-west verhaal hier nog uit qua dimensionering? (want pieken zijn lager maar langer uitgesmeerd)

En tweede punt (accu / vermogen):
Klopt het dat als je bijvoorbeeld een 8 kWh batterij hebt, je ook maar ~4 kW (of iets in die richting) tegelijk kunt terugleveren naar je woning?
Dus dat het niet alleen om kWh gaat, maar vooral om het kW vermogen van de batterij?

Verder denk ik ook al een stap vooruit:
stel ik leg later nog extra panelen bij (bijv. nog een setje erbij), zit ik dan meteen vast aan een nieuwe omvormer?
of kun je bij dit soort systemen nog redelijk opschalen zonder alles te vervangen?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:32
[...]

Goedkoop laden zonder batterij is altijd slim.
Maar het is onzin dat je omvormer in je auto minder goed kan omgaan met slim laden. De laadverliezen zijn inderdaad hoger, maar dat maakt na 2026 niet meer uit, terugleveren is immers nog minder rendabel.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Bschnitz
  • Nu online
Dw1-nl schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:22:
[...]

Dankjewel, handige video. Ik ga toch voor Sigenstor dan.

Ik ga mijn platdak op de garage dus vol leggen met zonnepanelen en heb besloten om dan niet voor Enphase te gaan maar richting voor de SigenStor en het geld wat ik bespaar met Enphase heb ik de omvormer + gateway voor. Dus hoef puur de accu's te investeren en verder niks voor mooi full offline grid systeem.

Het plan is:
16× Aiko panelen van 480Wp
Oost-west opstelling
Dus totaal ~7,7 kWp

Omdat het oost-west is en vrij open ligt, verwacht ik dat eigenlijk gedurende de hele dag wel een groot deel van de panelen tegelijk produceert (geen extreme piek maar wel vrij constant vermogen over de dag).

Ik kijk nu naar een 3-fase omvormer van 8 kW. Online zie ik bijvoorbeeld staan dat:
aanbevolen PV vermogen tussen de 8.000 – 9.600 Wp ligt
Ik zit daar dus net onder met 7,7 kWp.

Waar ik nu over twijfel / vragen over heb:
Is een 8 kW omvormer hier de juiste keuze, of zou je eerder richting 6 kW of juist hoger gaan?
In hoeverre maakt dat oost-west verhaal hier nog uit qua dimensionering? (want pieken zijn lager maar langer uitgesmeerd)

En tweede punt (accu / vermogen):
Klopt het dat als je bijvoorbeeld een 8 kWh batterij hebt, je ook maar ~4 kW (of iets in die richting) tegelijk kunt terugleveren naar je woning?
Dus dat het niet alleen om kWh gaat, maar vooral om het kW vermogen van de batterij?

Verder denk ik ook al een stap vooruit:
stel ik leg later nog extra panelen bij (bijv. nog een setje erbij), zit ik dan meteen vast aan een nieuwe omvormer?
of kun je bij dit soort systemen nog redelijk opschalen zonder alles te vervangen?
~4.5kW per batterij. Dus met 2 units wil je eigenlijk al een 10 en met 3 minimaal een 12.

Ik doe het met een 12 unit and 3 BATs van 8.

Als je goed bezig bent en je regelt wat slim je zelf verbruik kan dat makkelijk. Voorbeeld van vandaag. Lever straks pas terug voor +10c ex btw. + Later ontladen van de batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veLEtIn-UFrA7_DqvpvEjHqCg64=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WJMFp4U7zfVbWcLqDO2RP6Ab.png?f=fotoalbum_large

Ziet er ongeveer dan zo uit voor deze maand. Zondag auto laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UrATNGYMGrU0P2jVWrzgEDb2Ps=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YoPX0gbiufthdxC84hvNo6A8.png?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
  • Nu online
Pr088 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:28:
[...]

Goedkoop laden zonder batterij is altijd slim.
Maar het is onzin dat je omvormer in je auto minder goed kan omgaan met slim laden. De laadverliezen zijn inderdaad hoger, maar dat maakt na 2026 niet meer uit, terugleveren is immers nog minder rendabel.
Terugleveren is immers nog minder rendabel?

Valt toch wel mee? Gemiddeld kan je nog steeds 18c ex pakken per kWh per jaar.

Als je beetje goed oplet kan je voor ~19c inc de inkoop doen.

Bijna salderen en met ERE en teruggave belasting van +-€600 zou je ongeveer wel op €0 moeten kunnen uitkomen.

Dat voor 1 jaar energie voor je huis en auto rijden. Not bad at all.

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

@Bschnitz Ja maar ik begreep als ik de zonnepanelen DC wil aansluiten ik geen 'hogere' omvormer mag en kan pakken als wat de zonnepanelen maximaal leveren dus 7.6kwh een 8kwh al aan grens zit of heb ik dit verkeerd begrepen.

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-05 14:18
Dw1-nl schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:45:
@Bschnitz Ja maar ik begreep als ik de zonnepanelen DC wil aansluiten ik geen 'hogere' omvormer mag en kan pakken als wat de zonnepanelen maximaal leveren dus 7.6kwh een 8kwh al aan grens zit of heb ik dit verkeerd begrepen.
Het omvormer getal is de AC omvorming.. DC doet deze bij welk model dan ook het dubbele ;)

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:02
Dw1-nl schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:45:
Dat is een begrijpelijke verwarring. Het getal in de naam van een omvormer, bijvoorbeeld "8 kW" slaat op het AC-outputvermogen: wat de omvormer maximaal aan wisselstroom naar je meterkast stuurt. De DC-inputcapaciteit (wat je panelen mogen leveren) staat apart in het datasheet als Max. DC input power en ligt bij vrijwel alle modellen hoger dan dat AC-getal, meestal 20–50% meer, soms verder.

Dus: je panelen hoeven het AC-getal van je omvormer niet te "matchen", check gewoon de Max. DC input power in het datasheet van jouw model.

• SpaceDok
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:50
Dw1-nl schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:22:
[...]

Ik heb oost/west in totaal ongeveer 9,8 kWp, ongeveer gelijk verdeeld, en dat ziet er op een zonnige dag dan ongeveer zo uit op de 4 DC strings aan de Sigenstor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zOWPgvX8c9rzEQvO9dzeWi9OUc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Sec9ODrMHDNKIaZ4IeqYEJVx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vr2Z4P3UpfhsifYyRzDTf_Y2ro4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VWC544Ntk5stm4P7lgQ9VgFp.png?f=fotoalbum_large

Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Nu online

Mipatje

Petrolhead

Vraag. Ik heb een plat dak en heb 47 panelen 18100wp vermogen. SolarEdge met optmizers. Opbrengst is jaarlijks rond de 14.000kwh.'Mijn totale verbruik is ook rond dit getal. Hiervan is een kleine 6000kwh voor de WP.
12 panelen liggen naar het westen en 35 naar het zuiden bijna loodrecht. Misschien moeten de 35 panelen i.v.m. een dak reparatie opgenomen worden. Is het beter omdat de saldering gaat aflopen dat ik ze meer oost west terug laat leggen?
Ik heb ook gekeken of ik met een uitbreiding van mijn accupakket met 9 of 18 kwh een beter efficiency kan krijgen. Ik denk echter dat die investing niet gauw de moeite waard is. Ik ga sowieso tot 2028 afwachten voor ik tot uitbreding overga.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• kliffen
Mipatje schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:12:
Vraag. Ik heb een plat dak en heb 47 panelen 18100wp vermogen. SolarEdge met optmizers. Opbrengst is jaarlijks rond de 14.000kwh.'Mijn totale verbruik is ook rond dit getal. Hiervan is een kleine 6000kwh voor de WP.
12 panelen liggen naar het westen en 35 naar het zuiden bijna loodrecht. Misschien moeten de 35 panelen i.v.m. een dak reparatie opgenomen worden. Is het beter omdat de saldering gaat aflopen dat ik ze meer oost west terug laat leggen?
Ik heb ook gekeken of ik met een uitbreiding van mijn accupakket met 9 of 18 kwh een beter efficiency kan krijgen. Ik denk echter dat die investing niet gauw de moeite waard is. Ik ga sowieso tot 2028 afwachten voor ik tot uitbreding overga.
Oost-west opstelling zou ik zeker doen als je de ruimte hebt. Veel betere spreiding over de dag om zoveel mogelijk zelf te kunnen gebruiken en minder piekopbrengst tijdens goedkope/negatieve prijzen.
In combinatie met zonneplan helemaal mooi. Aan eind van de dag hoge prijzen met zonnebonus en dan is je batterij toch al vol.

[ Voor 5% gewijzigd door kliffen op 18-04-2026 08:55 ]

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:01
Ik heb de AI zelfgebruik deze week ingeruild voor gewoon zelfverbruik. Accu vol, auto's vol en rest net. 19.00 of 20.00 uur al dan niet ca. 6kWh lossen en door. De AI voegt niet veel toe met dit type weer en jaargetijde. Hij leverde in de morgen stroom aan het net voor goede prijs (en dat begrijp ik) echter in de middag kreeg hij de batterij en auto's niet vol met de bewolking. Bij stabieler weer gaat ie weer op AI zelfgebruik.

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 3x BAT 10

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:30
Ja, eens @RobSig bij mij begon hij ook steeds te laat met uit het net te pakken als er niet genoeg zon was. Waardoor hij dan de batterij niet vol kreeg in de laagste twee uren. Dus ik heb hem steeds gewoon op handmatig laden gezet om 12 of 13:00 uur. Beetje apart, want in de ochtend prognose gaf hij dan wel aan de batterij vol te willen laden.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Het ging bij mij in AI balanced redelijk goed. Alleen het laatste deel wat ie op pv wil doen net wel/niet naar 100%. Het valt me ook op dat die laatste procent niet opschiet terwijl er rustig 2-3kW opwekking is en heel weinig eigen verbruik. Lijkt wel of dat vermogen in een zwart gat verdwijnt.

• timpel_800
Ja dan balanceert hij de cellen dat is normaal. Daarom laden sommige mensen hem niet helemaal tot 100%.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
timpel_800 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:41:
Ja dan balanceert hij de cellen dat is normaal. Daarom laden sommige mensen hem niet helemaal tot 100%.
Wat op zich weer niet handig is want dan weet de BMS de exacte lading niet meer.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• kliffen
daemonix schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:34:
[...]

Wat op zich weer niet handig is want dan weet de BMS de exacte lading niet meer.
Klopt. Daarom elke maand een keer naar 100% doen.

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

duoruvis schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:05:
[...]

Dat is een begrijpelijke verwarring. Het getal in de naam van een omvormer, bijvoorbeeld "8 kW" slaat op het AC-outputvermogen: wat de omvormer maximaal aan wisselstroom naar je meterkast stuurt. De DC-inputcapaciteit (wat je panelen mogen leveren) staat apart in het datasheet als Max. DC input power en ligt bij vrijwel alle modellen hoger dan dat AC-getal, meestal 20–50% meer, soms verder.

Dus: je panelen hoeven het AC-getal van je omvormer niet te "matchen", check gewoon de Max. DC input power in het datasheet van jouw model.
Dus kan net zo goed de 'hoogste' pakken 25kw? https://www.solar-bouwmar...kw-voor-de-sigenstor.html en dan maakt het 0,0 uit of je daar 1 accu op hebt of helemaal geen of 10 panelen of 50 panelen?

• timpel_800
Klopt in principe maar wat heb je er aan? Je kunt maar max 17,25kW terugleveren via een 3 x 25A aansluiting en welke gebruikers heb jij dat je 25kW nodig hebt aan vermogen? En je kunt die 25kW ook niet ontladen als je er maar 1 accu op zet (want 0,5C ontladen). Het kan dus wel maar het heeft totaal geen zin.
Voor je panelen maakt het inderdaad niet uit. Hoewel de 1 fase Omvormers wel met een lager voltage overweg kunnen wat ze efficiënter maakt als je minder panelen hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door timpel_800 op 18-04-2026 14:09 ]

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Oke wat is dan de keuze welke kw omvormer je precies neemt? Want dan zou ik zeggen dat met mijn 16x 480wp panelen totaal ~7,7 kWp het niet zoveel uitmaakt. Beste keuze zou dan lijkt mij de 10kw unit nemen ook qua prijs?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLfxEm2pYWUjH5EYoYukCmMCJY0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QFb7PYaccBV7cFR6wAFdANQK.png?f=fotoalbum_large

• timpel_800
Het ligt er dus aan wat je AC wilt kunnen doen? Wil je off grid kunnen? En wat wil je dan allemaal draaiende kunnen houden?
Wat voor verbruikers heb je? Warmtepomp? Inductie kookplaat etc. Met 10kW kom je een heel eind. Wil je de volledige aansluiting waarde kunnen gebruiken of wil je sluipverbruik opvangen? Kortom eerst dat helder hebben dan de volgende stap.

• osluis
Dw1-nl schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:10:
Oke wat is dan de keuze welke kw omvormer je precies neemt? Want dan zou ik zeggen dat met mijn 16x 480wp panelen totaal ~7,7 kWp het niet zoveel uitmaakt. Beste keuze zou dan lijkt mij de 10kw unit nemen ook qua prijs?[Afbeelding]
Als je een 3x25A aansluiting hebt zou ik de 15kW adviseren als 3x MPTT voldoende is. Als je voor de 17kW heb je 4x MPTT. Voordeel is dat je met zowel de 15 als 17kW je 3x25A volledig kunt vullen en daarmee optimaal in kunt spelen op epex prijzen (mits je batterijen het aan kunnen)

De 15 kWh haalt in praktijk ook 17kW trouwens.

• osluis
Kleine update mbt het delen van een sigen tussen twee installer accounts. De optie staat wel in de cloud, maar mijn installer kreeg het niet voor elkaar. Hij heeft een ticket ingelegd bij sigen, maar werd al snel gebeld met de vraag wat de afspraken waren mbt aansprakelijkheid voor verkeerde instelling etc.

Op basis daarvan maar hebben we besloten om heel de boel om te zetten naar mijn eigen installer account ipv het beheer te delen. Ik ben nu aan het wachten tot mijn aanvraag door Sigen verwerkt is.

• SpaceDok
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:50
Dw1-nl schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:51:

Ik ga alles zelf doen: montage, bekabeling, aansluiten etc.
Weet je zeker dat je alles zelf wil doen? Aan je vragen te zien heb ik het gevoel dat je nog niet alles helder hebt. Je hebt sowieso een installateur nodig om de Sigenstor e.d. aan te sluiten en in te regelen. Misschien is het een goed idee om ook alvast met hem/haar te overleggen wat voor jouw situatie de beste uitvoeringen en instellingen zullen zijn?

Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Ja hoor, had mij volledig ingelezen over enphase en dit hele sigenstor verhaal kwam onverwachts daarom daar nu flink aan inlezen laatste paar dagen. Ik dacht laat het eens old-skool op Tweakers vragen, al doende leert men.

Ik heb alles helder nu na nog paar videos gekeken te hebben. Twijfel alleen nog tussen de 10kw of 15kw unit vooral omdat het prijsverschil daar tussen best flink is. De zonnepanelen zelf installeren op platdak stelt niks voor, wat stekkertjes insteken en klaar. Een vriend van mij heeft een officieel elektricien bedrijf die komt al het aansluitwerk doen tussen de meterkast en de gateway voor mij. De rest ga ik allemaal zelf doen.

• timpel_800
Goed idee dat scheelt behoorlijk en kabels trekken is natuurlijk niet het moeilijkst. Succes en laat maar weten als je vragen hebt. Ik zelf zou de 15 en misschien wel de 17 pakken.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

Mipatje schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:12:
Op plat dak is oost/west gunstig om zoveel mogelijk opwek te krijgen, ja. Dus als je zo meer kwijt kunt (waarschijnlijk) en bereid bent panelen bij te kopen, dan is dat een goed plan. Anders zou ik ze gewoon terugleggen zoals ze lagen. Qua spreiding over de dag is er nauwelijks verschil met zuid als ze zo plat liggen dus daar hoef je het niet voor te doen maar het is mooi meegenomen als je wilt uitbreiden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• kliffen
Termy schreef op zondag 19 april 2026 @ 01:55:
[...]

@Mipatje Op plat dak is oost/west gunstig om zoveel mogelijk opwek te krijgen, ja. Dus als je zo meer kwijt kunt (waarschijnlijk) en bereid bent panelen bij te kopen, dan is dat een goed plan. Anders zou ik ze gewoon terugleggen zoals ze lagen. Qua spreiding over de dag is er nauwelijks verschil met zuid als ze zo plat liggen dus daar hoef je het niet voor te doen maar het is mooi meegenomen als je wilt uitbreiden.
Opbrengst grafiekje van de spreiding oost west. Als je de hoek vergroot is er nog meer verplaatsing naar ochtend en avond, maar de opbrengst neemt dan af. En de afstand tussen de panelen moet groter zijn vanwege schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6rC-Rev2LNOTIC5hCfszzlWjv4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pqOPoyhxN0QRh7CXXQtWQzwL.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door kliffen op 19-04-2026 06:54 ]

• osluis
kliffen schreef op zondag 19 april 2026 @ 06:51:
[...]

Opbrengst grafiekje van de spreiding oost west. Als je de hoek vergroot is er nog meer verplaatsing naar ochtend en avond, maar de opbrengst neemt dan af. En de afstand tussen de panelen moet groter zijn vanwege schaduw.

[Afbeelding]
Als toevoeging een grafiekje van mijn Oost West opstelling die niet exact Oost West staan, maar eerder ZO-NW onder 10 graden. Ik heb geen middag dip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dj9IbzhJPWaU32ee-HWW3tdMW2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KumRIX3bYqBNu66liGzSu7VQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Tegels
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:43
Als 'net-starter' van een Sigenergy batterij probeer ik mij meer en meer in de materie te verdiepen. Ik ben zeker geen techneut op elektragebied. Ik heb een wat ingewikkelde vraag, hopelijk hebben jullie ideeën voor een mogelijke oplossing.

Eerst even mijn situatie. Ik heb twee sets zonnepanelen. De eerste set (op het dak van het huis) gaan rechtstreeks de batterij in. Ik heb echter nog een tweede set zonnepanelen (op de carport) die een eigen omvormer hebben. Het gaat hier om een Omnik 2000TL (inmiddels al 12 jaar oud maar rendeert mi nog prima). Technisch was het echt onmogelijk om ook deze set naar de batterij te krijgen.
In de meterkast is met de installatie van de batterij een kWh meter geplaatst op deze groep. Hierdoor zie ik in de Sigenergy app toch wat de deze tweede set panelen opleveren.
Als mijn batterij vol is, zie ik dat de zonnepanelen die rechtstreeks de batterij ingaan, uitgeschakeld worden. De andere set uiteraard niet; ze blijven gewoon produceren en dan het net inpompen. Nu vind ik dat nog niet zo'n probleem. Maar in 2027 zou ik wel willen dat ook deze tweede set panelen afgeschakeld worden.

Zijn er echter misschien tóch mogelijkheden dat de batterij ook deze tweede set panelen uitschakelt? Ik snap dat dat niet kan via de app, maar zijn er misschien mogelijkheden via Smart Home? (Home Assistant of Homey). Misschien is het ook een onmogelijke vraag....

• Pr088
Tegels schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:29:
Als 'net-starter' van een Sigenergy batterij probeer ik mij meer en meer in de materie te verdiepen. Ik ben zeker geen techneut op elektragebied. Ik heb een wat ingewikkelde vraag, hopelijk hebben jullie ideeën voor een mogelijke oplossing.

Eerst even mijn situatie. Ik heb twee sets zonnepanelen. De eerste set (op het dak van het huis) gaan rechtstreeks de batterij in. Ik heb echter nog een tweede set zonnepanelen (op de carport) die een eigen omvormer hebben. Het gaat hier om een Omnik 2000TL (inmiddels al 12 jaar oud maar rendeert mi nog prima). Technisch was het echt onmogelijk om ook deze set naar de batterij te krijgen.
In de meterkast is met de installatie van de batterij een kWh meter geplaatst op deze groep. Hierdoor zie ik in de Sigenergy app toch wat de deze tweede set panelen opleveren.
Als mijn batterij vol is, zie ik dat de zonnepanelen die rechtstreeks de batterij ingaan, uitgeschakeld worden. De andere set uiteraard niet; ze blijven gewoon produceren en dan het net inpompen. Nu vind ik dat nog niet zo'n probleem. Maar in 2027 zou ik wel willen dat ook deze tweede set panelen afgeschakeld worden.

Zijn er echter misschien tóch mogelijkheden dat de batterij ook deze tweede set panelen uitschakelt? Ik snap dat dat niet kan via de app, maar zijn er misschien mogelijkheden via Smart Home? (Home Assistant of Homey). Misschien is het ook een onmogelijke vraag....
Met de batterij uitschakelen gaat in ieder geval niet lukken, de set zit immers niet achter / direct op je batterij.
HA / Homey + Omnik omvormer geen idee.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• kliffen
osluis schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:20:
[...]

Als toevoeging een grafiekje van mijn Oost West opstelling die niet exact Oost West staan, maar eerder ZO-NW onder 10 graden. Ik heb geen middag dip.

[Afbeelding]
Dat klopt. De grafiek is relatief t.o.v. een zuid opstelling. In oost west opstelling begint het eerder en eindigt het later en de top is minder hoog. De hoogste opbrengst is echter nog steed op het middaguur.

• kliffen
Tegels schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:29:

Als je ook een gateway hebt kun je in off-grid modus gaan. Dan worden die panelen ook stilgelegd.

• Tegels
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:43
Helaas heb ik geen gateway...

• Termy

Termy

kliffen schreef op zondag 19 april 2026 @ 06:51:
[...]

[Afbeelding]
Dit is een AI-hallucinatie zeker? 13 graden oost/west komt niet eens in de buurt van zo'n scheiding ochtend/avond. Dat van @osluis is wat je kunt verwachten. Zie ook mijn verdeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdYAUfo1WvbKmdIli4guoRMAwyo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ce7l5Ic5ned8TQUk5FGnb6TN.png?f=fotoalbum_medium
Dit is ongeveer 5 graden van puur oost/west af (zie signature).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16:51
In hoeverre heeft de hellingshoek van de panelen invloed?

Dit is oost west opstelling met 45 graden hellingshoek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQ9MiGoQt3Xd2V6mPwl6eFSBKS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kraywD7oUvrCP9MNYM8BZIDe.jpg?f=fotoalbum_large

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

• Termy

Termy

Babro schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:13:

[Afbeelding]
Die heeft enorme invloed, vandaar dat ik 'plat' specificeerde voor plat dak.

• EB W
  • Laatst online: 27-05 17:23
Electrric94 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:55:
Mijn vermoeden is inderdaad dat de gateway sneller reageert dan de iq7's. Eigelijk zou het het mooier zijn als de gateway een halve hertz en 1 volt later afschekelt dan de Enphase omvormers.. Misschien iets wat ik nog even met mijn installateur kan overleggen
Heb je nog contact gehad met jouw installateur?
Ik heb het weer een paar keer meegemaakt en nu de over voltage switching threshold naar 255v gezet (niet de Hz aangepast). Tot nu toe gaat het goed maar zal nog eens expres de accu naar 100% laden bij volle zon.

SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up

• kliffen
Termy schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:04:
[...]

Dit is een AI-hallucinatie zeker? 13 graden oost/west komt niet eens in de buurt van zo'n scheiding ochtend/avond. Dat van @osluis is wat je kunt verwachten. Zie ook mijn verdeling:
[Afbeelding]
Dit is ongeveer 5 graden van puur oost/west af (zie signature).
Zoals ik hierboven al zei: Dat klopt. De grafiek is RELATIEF t.o.v. een zuid opstelling. In oost west opstelling begint het eerder en eindigt het later en de top is minder hoog. De hoogste opbrengst is echter nog steed op het middaguur. Dat zie je dus ook in je eigen grafiek.

• Termy

Termy

kliffen schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:07:
[...]

Zoals ik hierboven al zei: Dat klopt. De grafiek is RELATIEF t.o.v. een zuid opstelling. In oost west opstelling begint het eerder en eindigt het later en de top is minder hoog. De hoogste opbrengst is echter nog steed op het middaguur. Dat zie je dus ook in je eigen grafiek.
Ah zo. Nogal een verwarrende grafiek wmb. Het lijkt mij ook niet te kloppen want als ik het dan wel goed begrijp beweert dit dat bij 35 graden je rond het middaguur 0% van zuid doet? Dat is zeker niet waar.

Misschien dat ik het nu nog niet begrijp maar mij is iig wel duidelijk dat deze grafiek niet helpt.

• kliffen
Termy schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:57:
[...]

Ah zo. Nogal een verwarrende grafiek wmb. Het lijkt mij ook niet te kloppen want als ik het dan wel goed begrijp beweert dit dat bij 35 graden je rond het middaguur 0% van zuid doet? Dat is zeker niet waar.

Misschien dat ik het nu nog niet begrijp maar mij is iig wel duidelijk dat deze grafiek niet helpt.
Ik probeer het gewoon nog eens:
De grafiek laat zien dat van een Mount Everest (zuid opstelling) een Tafelberg (oos-west) wordt gemaakt. Je graaft de top af en gooit dat op de hellingen. De steile middagpiek tussen 11 en 15 wordt afgevlakt en de zijkanten voor 11 uur en na 15 uur worden hoger.
Relatief ten opzichte van de Mount Everest is de top lager en zijn de hellingen hoger. Het relatieve verschil is groter als de hellingshoek groter is.
Omdat het een relatieve grafiek is krijg je in het midden een dal. De top is x lager en de hellingen zijn y hoger.

• Pr088
Babro schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:13:

[Afbeelding]
Fors, vooral in voorjaar/najaar.

• Electrric94
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:02
EB W schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:40:
[...]

Heb je nog contact gehad met jouw installateur?
Ik heb het weer een paar keer meegemaakt en nu de over voltage switching threshold naar 255v gezet (niet de Hz aangepast). Tot nu toe gaat het goed maar zal nog eens expres de accu naar 100% laden bij volle zon.
Heb contact gehad met mijn installateur! Het verhaal voor hen is dat ze het volgens de normen waar ze aan moeten voldoen het niet mogen aanpassen, maar dat de theorie wel aannemelijk klinkt. Wel een aannemelijk verhaal als je het mij vraagt. Uiteindelijk moeten de limieten eregns toch ook gehonoreerd worden.

Zoals jij het nu ingesteld hebt is ongeveer zoals ik het voor ogen had, wel tof dat dat lijkt te werken.

Zolang we on grid zitten hebben we hier sowieso geen problemen. Wil het binnenkort nog eens proberen hoe het schakelen off grid gaat.

• EB W
Electrric94 schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:20:
[...]
Zolang we on grid zitten hebben we hier sowieso geen problemen. Wil het binnenkort nog eens proberen hoe het schakelen off grid gaat.
Maar bij on grid gaat hij bij mij ook uit zodra die over de 100% gaat en de Enphase blijft leveren.

Ik heb net eens naar de voltage gekeken van de Envoy en die is op de dag dat de storing was niet hoger dan 249v geweest (al meet hij niet continu dus er zou een piek kunnen zijn) dus dat zal het toch niet geweest zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TRac9aAmq8W--E2j2CsPckHdlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ldm51JPHMgKKuCxJQHms09nV.png?f=fotoalbum_large

Er zijn nu een paar opties:
- Shelly plaatsen en de Enphase loskoppelen bij 99% batterij en weer aan laten gaan als de batterij onder de 90% zit. Nadeel is wel dat als de batterij vol zit ik geen zonnestroom meer aan de auto of net kan leveren, tenzij ik een beetje batterij als boost gebruik voor het DC laden zodat hij weer onder de 90% komt.
- Enphase zero export instellen zodat zodra de CT spoelen van de Envoy een export meten (als de batterij vol is) ze uitgaan. Echter dan gaan ze ook uit zodra de batterij bijv. gaat verkopen.
- maximale van de batterij om 99% zetten, misschien houd hij dan een beetje buffer over om de extra levering door te sturen naar het net? Proberen waard

SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up

• daemonix
  • Niet online
Je mist de optie metered gateway voor de Enphase. Die kan ook afschakelen.

• Termy

Termy

kliffen schreef op maandag 20 april 2026 @ 07:54:
[...]

Ik probeer het gewoon nog eens:
De grafiek laat zien dat van een Mount Everest (zuid opstelling) een Tafelberg (oos-west) wordt gemaakt. Je graaft de top af en gooit dat op de hellingen. De steile middagpiek tussen 11 en 15 wordt afgevlakt en de zijkanten voor 11 uur en na 15 uur worden hoger.
Relatief ten opzichte van de Mount Everest is de top lager en zijn de hellingen hoger. Het relatieve verschil is groter als de hellingshoek groter is.
Omdat het een relatieve grafiek is krijg je in het midden een dal. De top is x lager en de hellingen zijn y hoger.
Dan klopt je as gewoon niet. Er staat nu relatieve opbrengst, niet verschil.

• EB W
daemonix schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:42:
Je mist de optie metered gateway voor de Enphase. Die kan ook afschakelen.
@daemonix Je bedoeld deze optie denk ik?:
- Enphase zero export instellen zodat zodra de CT spoelen van de Envoy een export meten (als de batterij vol is) ze uitgaan. Echter dan gaan ze ook uit zodra de batterij bijv. gaat verkopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F31M_JZLYFG-LL6OdafMMP4iyTQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T8p6tLu7mktfzmDcxFDLbbdJ.png?f=fotoalbum_large

• daemonix
  • Niet online
EB W schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:28:
[...]

@daemonix Je bedoeld deze optie denk ik?:
[Afbeelding]
Dat klopt, en dat is ook de bedoeling op termijn.

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:15
Mogu, heb een nieuwe app update klaar staan 3.5.1 , is er al iemand die deze heeft geinstalleerd ?

• Bschnitz
  • Nu online
Rokar schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:54:
Mogu, heb een nieuwe app update klaar staan 3.5.1 , is er al iemand die deze heeft geinstalleerd ?
Minor bugfixes. Niks bijzonders. Werkt gewoon.

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 18:49
Rokar schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:54:
Dat bij Verwachting Verbruik nu AI-strategie en Sigen AI-modus omgedraaid is dus dat je als eerste de strategie ziet. Stuk fijner!

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• MvRtje
shthpnz schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:42:
3.5.0 geïnstalleerd. Wat ik wel ontdekte: onder ‘How my system Works’ dien ik nu steeds het schuifje bovenaan naar ‘AI strategy’ te schuiven om de voorspelling te zien.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is nu dus omgedraaid!

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:15
Bschnitz schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:09:
[...]
Oke thx, ik ben wat voorzichtiger geworden met update’s na de problemen die ik had in begin maart na de systeem update
Minor bugfixes. Niks bijzonders. Werkt gewoon.

• kliffen
De uitleg voor de instelling van maximale stroom van het aansluitpunt is aangepast. Het moet de waarde per fase zijn. Dit in tegenstelling tot de instelling van de waarde van het max. vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbTBdExneDjc8OV5AyHFw3ghG0Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qVEED54lpFxlijUWe0V3IApU.png?f=fotoalbum_large

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:01
kliffen schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:54:
De uitleg voor de instelling van maximale stroom van het aansluitpunt is aangepast. Het moet de waarde per fase zijn. Dit in tegenstelling tot de instelling van de waarde van het max. vermogen.
Overruled dit de beperkingen voor netwerk export en import? Deze staan normaal bij 3x 25A ingesteld op 17.000kW.

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 3x BAT 10

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:21
kliffen schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:54:
[Afbeelding]
Even gecheckt, bij mij staat deze "Uitgeschakeld".
Beperkingen voor netwerkexportvermogen en netwerkimportvermogen staan beide ingesteld op 17kW, voor mijn 3x25A hoofdaansluiting.

Dan rest mij ook de vraag, heeft dit invloed? Of moet ik installateur benaderen om in te schakelen?

BP on the move!!!

• timpel_800
Zien jullie dit ook? Blijkbaar verwacht hij genoeg zonnestroom om de batterij daarmee te vullen en de prijs is dermate lang laag dat uit de grid halen geen zin heeft. Alle zon gaat direct in de batterij, maar alle Load pakt hij nog uit het net. Zal wel iets met efficiëntie te maken hebben?

Max profit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgQKfKqnSbRSHX4hWJB7RTggg0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ob5yVbYBTubfVvZ0GXmsA4IQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door timpel_800 op 21-04-2026 13:55 ]

• kliffen
RobSig schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:31:
[...]

Overruled dit de beperkingen voor netwerk export en import? Deze staan normaal bij 3x 25A ingesteld op 17.000kW.
Ik zou denken dat hetgeen het eerste bereikt wordt de beperking oplegt.
Die 17kW en 75A liggen normaal gesproken dicht bij elkaar, maar dat kan soms bij zeet laag of zeer hoog voltage anders zijn.
Als je 17kW hebt ingesteld, maar er is maar 210V, dan is het Amperage 81A en dus 3x27A

Ik heb beide aanstaan, maar in Nederland is het eventuele probleem waarschijnlijk alleen theoretisch.

• kliffen
timpel_800 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:30:
Zien jullie dit ook? Blijkbaar verwacht hij genoeg zonnestroom om de batterij daarmee te vullen en de prijs is dermate lang laag dat uit de grid halen geen zin heeft. Alle zon gaat direct in de batterij, maar alle Load pakt hij nog uit het net. Zal wel iets met efficiëntie te maken hebben?

[Afbeelding]
Ik monitor 2 systemen en zie dit soms bij 1 systeem. Dat systeem heeft veel overcapaciteit aan PV.
Ik kan wel snappen dat dc dc vullen efficiënter is dan ac omzetten, zou dus prima gedrag zijn.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

[Afbeelding]
Hier gaat alle zonnestroom naar het huis en EV. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H047fdS07gSCTagSVyve3rNk3eo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHo2Dvc5PfCB2bGEoVi2LKvm.jpg?f=fotoalbum_large

• JPS
  • Niet online

JPS

[Afbeelding]
Ja bij mij ook (al heb ik lang niet zoveel PV opwek) en het vermogen van de omvormer is nu ook 0.000 en staat dus in standby. Ik zie dit gedrag wel vaker.

Wat me ook opviel (nu in Balanced mode) is dat snachts 1 of enkele uren de basisload vanuit het net wordt gelevert met de omvormer op standby, en dat dan het laatste kwartiertje voor een prijsdaling nog snel een deel vanuit de batterij wordt teruggeleverd. Dat zal efficienter zijn dan voor het nachtverbruik (is hier 200-300W) de omvormer 200W te laten verstoken. Ik vond het wel mooi om te zien.

• timpel_800
Ja precies ik denk ook dat het goed is. Het viel mij alleen op. 👍

• ibodar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-05 13:36
Hebben jullie meegemaakt bij een nieuwe installatie, dat de inverter (omvormer) niet online wil komen? M.b.v. de Sigen app kan ik (lees: mijn installateur) mijn systeem niet initieel configureren. Binnen mijn firewall (pfsense) zie ik dat de inverter een ip-adres krijgt en pakketten stuurt, maar online komen... ho maar.

Op welke rj45 port van de inverter hebben jullie aangesloten op internet (switch)? Port 2 toch?

NB. access point van inverter komt ook niet meer up. Weggeteld één keer gezien.

Hebben jullie tips, trucs of andere suggesties. Alvast bedankt!

• Tweak_IT
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:00
ibodar schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:59:
Hebben jullie meegemaakt bij een nieuwe installatie, dat de inverter (omvormer) niet online wil komen? M.b.v. de Sigen app kan ik (lees: mijn installateur) mijn systeem niet initieel configureren. Binnen mijn firewall (pfsense) zie ik dat de inverter een ip-adres krijgt en pakketten stuurt, maar online komen... ho maar.

Op welke rj45 port van de inverter hebben jullie aangesloten op internet (switch)? Port 2 toch?

Tijdens mijn installatie gebeurde dit ook, dit bleek na het updaten weg te zijn.
Mijn ethernet gaat naar de gateway. dit was verplicht volgens de installateur.
Volgens mij heb ik hier ook al anders gelezen...

• EB W
ibodar schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:59:

Ik heb 1 poort van de energy controller aan mijn router gekoppeld en de ander naar de gateway. Volgens mij maakt het niet uit welke je pakt, maar ik heb Router op 1 en daarna door naar de gateway op 2.

Heb geen problemen gehad met de connectie destijds…

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-05 17:49

Consulectro

Lekker bezig...

EB W schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:15:
[...]

Ik heb 1 poort van de energy controller aan mijn router gekoppeld en de ander naar de gateway. Volgens mij maakt het niet uit welke je pakt, maar ik heb Router op 1 en daarna door naar de gateway op 2.

Heb geen problemen gehad met de connectie destijds…
Het maakt net uit welke van de twee RJ45 aansluiting je gebruikt op de energy controller of gateway. Als er maar een directe verbinding tussen de energy controller en de gateway zit (zonder iets anders ertussen). En van de overige RJ45 aansluiting (of op de energy controller of de gateway) verbindt je met je internet router. Mijn voorkeur is dat de LAN-kabels afgeschermd S/FTP zijn en niet UTP. UTP kan makkelijk storing opvangen indien deze vlak naast netkabels ligt. En dan valt (en blijft) de verbinding helemaal weg. Alleen door de RJ45 connector even los te nemen en weer te verbinden, komt de communicatie weer opgang. Bij een afgeschermde LAN-kabel heb ik dit nog nooit meegemaakt.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-05 10:48
Hallo allen,

zit met een kleine vraag.
Is het verstandig om nog een batterij van 10kwh aan te schaffen?

We geven op dit moment te veel aan het net. En binnenkort krijgen we helemaal niks meer.
De installateur verteld me dat het niet nodig is en dat mijn SoC prima is en daarvoor dus niet nodig is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5zHIK-cLgjxJztF1SdYmCg7tBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/li9mj8yqoHpZA8Kbtg3EDOsZ.jpg?f=fotoalbum_large
Maar ja ondertussen geef ik wel super veel weg aan het net

• ArPi75
  • Nu online
Ik zit hier met een uitdaging. Gisteren voor de tweede keer binnen een week tijd dat mijn volledige systeem kortstondig (5 - 10 seconden) volledig uitviel en alle stroom in huis compleet weg was, om vervolgens weer opnieuw (automatisch) in te schakelen.
De reden denk ik te weten, namelijk spanningsfluctuaties die hier op het net al jaren plaatsvinden en steeds extremer worden. Gisterenmiddag 2 van de 3 fasen boven 253V.

Rond 13u ging het systeem in korte tijd 3x off-grid en weer on-grid en om 15:30uur klapte alles er kortstondig uit. In de alert history zijn diverse meldingen van zowel Grid failure (phase C overvoltaged), Load fault (Overvoltage on Load Phase A, B en C) en een Inverter AC side voltage abnormal met als alert reason AC side overvoltage protection.
Ik vermoed dat die laatste de reden is geweest om het hele systeem stil te leggen.

De load overvoltage zal zeer vermoedelijk van mijn Enphase PV systeem afkomen die op al die momenten zo'n 8kW vermogen opwekte.

"Gelukkig" geeft Enexis aan dat er hier in de wijk niets aan de hand is en is de planning dat ze uiterlijk over 10 jaar hier de wijk gaan upgraden.

Nu ben ik aan het bedenken hoe/of wat ik hieraan kan doen, maar ik ben er nog niet uit. Eén van de opties is om het systeem in zelfverbruik modus te zetten zodat hij langer nodig heeft om de accu te vullen, gisterenmiddag ging hij namelijk op het goedkope moment ook nog accu vullen uit het grid terwijl dat waarschijnlijk niet nodig zou zijn geweest. Tegelijk zou ik in Home Assistant van mijn Enphase systeem de productie kunnen stopzetten bij een volle batterij, maar dat betekent simpelweg minder salderen en dat wil ik eigenlijk dit jaar nog wel zoveel mogelijk doen.
Andere optie is die combineren met het "offgrid" schakelen van de Enphase zodat ik enkel nog mijn eigen eiland heb en waarschijnlijk geen last meer van spanningsproblemen. Ook in dat geval zal echter de PV productie stopgezet worden wanneer de batterij vol is.

Zijn hier toevallig installateurs die enige ervaring met dit soort issues hebben of potentiële oplossingsrichtingen?
Kan ik de SigEnergy met een schema of iets dergelijks overdags in zelfverbruik modus zetten (desnoods AI zelfverbruik) terwijl die in de avond en nacht op AI balanced of max-profit staat?

PS, zie hieronder een afbeelding van de netspanning van de afgelopen 5 dagen....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/el1yPQYUGC-FXMWyZnxYXsOKTjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R06QD3BvvlbCfsFCiZQ0KfNF.png?f=fotoalbum_large

De piek van 261,9V op fase 3 was hopelijk een foute meting, die trad op tijdens een omschakeling van offgrid naar ongrid.

PS, hierbij een uitvergroting van de tijd gisteren tussen 12:45 en 17:00 uur. Je ziet de spanning telkens naar een keurige 230V terugspringen wanneer het systeem tijdelijk offgrid is. Ook zie je rond 16u dat de spanning dropt; hier heb ik de productieswitch van Enphase stilgezet waarna de spanning enkele volts daalde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_ZVgbbDXOtln8det0Ax_d8gJuA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KhwgJkpa51rqsBcAwTCgDv9B.png?f=fotoalbum_large

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• kliffen
theduke1989 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:32:
Hallo allen,

We geven op dit moment te veel aan het net. En binnenkort krijgen we helemaal niks meer.
De installateur verteld me dat het niet nodig is en dat mijn SoC prima is en daarvoor dus niet nodig is.
[Afbeelding]
Dat hebben we laatst uitgerekend. Extra batterij levert niet genoeg op om kosten te rechtvaardigen.

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:21
Bas Post schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:20:
[...]

Klopt als een bus, laat het zijn dat ik de vanaf installatiedatum oktober 2019 tot aan mei 2025, 13 stuks optimizers heb laten vervangen onder garantie van SolarEdge. Ik werd gek van iedere keer de installateur te moeten bellen dat er weer een zonnepaneel niet werkte, omdat een optimizer stuk was gegaan. Afspraak maken, ervoor thuis moeten blijven, etc. Ik ben blij dat ik hier van af ben. Voor de rest is SolarEdge prima systeem, maar ook DC>DC vindt ik een fijne gedachte. De hele Zonnepanelen installatie + ombouwactie heb ik al terug verdiend eind 2025. Dat hou ik keurig bij in een excel bestandje.
Ik dacht zojuist om mijn RTE te berekenen. Maar ik ben positief verrast.
Ik heb deze op 2 manieren geprobeerd te berekenen:
1. Via Sigen app: Levensduur battijer ontladen / batterij geladen (2,93MWh / 3,02MWh x 100%) = 97%
2. Via HA modbus integratie: Total Discharge Energy / Total Charge Energy (2,93MWh / 3,03MWh x 100%) = 96,7%

Installatie was augustus 2025 en gelijk PV DC aangesloten, zoals bovenstaand beschreven.
Ik zal wel wat missen in mijn (simpele) berekening, maar dit waren de waarden waarmee ik kon rekenen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9b-_HScmLTFqXJdVmcgYDqnTWI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6S6q8QznTvLOyrz4ZjrfPh5X.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vWfywZiCgrwydx7Mc8XKEVsQpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZXCgKUODZpnTmDPzUWzbTkcu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Bas Post op 22-04-2026 08:37 ]

BP on the move!!!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-05 11:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2pfOJoGnAfgwGwQynaiUBCwRMM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pXHtTIdsFqrFpxilE1Z5viHM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwtvr98h6whYoB2TWnsKtDek9QY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EK86IIKjXjLTYyRP2gt8BaKJ.png?f=fotoalbum_large

Systeem nu een goede 3 weken in gebruik en erg positief!!!

In het begin met de AI modus een beetje aan het spelen geweest maar dat is nog niet echt mijn ding, hij trekt dan regelmatig stroom van het net en dat voelt niet juist.

Op dit moment monitor is mijn eigen verbruik een beetje en weet ik wat voor reserve ik nodig heb om de donkere uren door te komen.
Het overschot dump ik dan op het net tegen hoge tarieven in de avond of de ochtend, of stop ik in de auto.

De reden waarom ik geen vertrouwen in de AI heb is dat het eigen verbruik nogal wisselt bij mij en ik nog niet het idee heb dat AI hier juist mee om gaat.
Hoe is dat bij jullie??

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• kliffen
verstappen33 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:38:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Systeem nu een goede 3 weken in gebruik en erg positief!!!

In het begin met de AI modus een beetje aan het spelen geweest maar dat is nog niet echt mijn ding, hij trekt dan regelmatig stroom van het net en dat voelt niet juist.

Op dit moment monitor is mijn eigen verbruik een beetje en weet ik wat voor reserve ik nodig heb om de donkere uren door te komen.
Het overschot dump ik dan op het net tegen hoge tarieven in de avond of de ochtend, of stop ik in de auto.

De reden waarom ik geen vertrouwen in de AI heb is dat het eigen verbruik nogal wisselt bij mij en ik nog niet het idee heb dat AI hier juist mee om gaat.
Hoe is dat bij jullie??
Hij leert dat best goed. Alleen auto opladen op wisselende momenten kan hij vanzelfsprekend niet leren. Die momenten kun je ingeven als extra load met tijdschema zodat hij er rekening mee kan houden.
Als je wilt natuurlijk. Heb dat zelf een paar keer gedaan, maar vind dat teveel van het goede. Dan maar niet helemaal optimaal.

• ArPi75
  • Nu online
Bas Post schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:34:
[...]

Ik dacht zojuist om mijn RTE te berekenen. Maar ik ben positief verrast.
Ik heb deze op 2 manieren geprobeerd te berekenen:
1. Via Sigen app: Levensduur battijer ontladen / batterij geladen (2,93MWh / 3,02MWh x 100%) = 97%
2. Via HA modbus integratie: Total Discharge Energy / Total Charge Energy (2,93MWh / 3,03MWh x 100%) = 96,7%
Let wel op dat dit getallen zijn van energie (DC) die de batterij in en weer uit gaat. Je neemt daarbij niet de ac-dc en dc-ac verliezen mee. Ga je die meetellen dan kom ik (berekend en niet gemeten) uit op zo'n 83,3%.
In mijn geval heb ik ivm de gateway ook de energiebesparingsstand op dit moment niet ingeschakeld, daarmee verbruikt het systeem continu zo'n 170W (17kW omvormer en 4 batterijen).

• EB W
ArPi75 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:27:
Ik zit hier met een uitdaging. Gisteren voor de tweede keer binnen een week tijd dat mijn volledige systeem kortstondig (5 - 10 seconden) volledig uitviel en alle stroom in huis compleet weg was, om vervolgens weer opnieuw (automatisch) in te schakelen.
@Electrric94 en ik hebben hier de laatste dagen ook last van (en als ik nog verder terug zoek zie ik sommige met soortgelijk probleem). Ik heb ook dat hij soms paar keer per dag zelf off grid gaat omdat in de wijk de spanning boven de 253v komt (het is het Grid want bij een aantal wijkgenoten wordt er ook +253 gemeten), dus op zich positiief want dan gaan de Enphase IQ's niet uit en blijven de home load en batterij vullen. Maar af en toe heb ik ook dat het systeem volledig uitgaat en weer na een paar seconden aan gaat met exact de meldingen die jij beschrijft. Ik heb Sigenergy gevraagd er naar te kijken en zij geven aan dat het inderdaad door de externe omvormer komt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avst67sFaGXZ7Rl1TEx55Jahxik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPgKEVM9kVrpOVC9dtjY2ESe.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn vorige bericht link heb ik ook gedacht over de opties die jij aangeeft, nadeel is alleen dat je dat inderdaad niks meer saldeerd. (Ik ken overigens niet de optie om van buitenaf (home assist of Homey) de omvormers uit te zetten, ben ik ook wel benieuwd naar).

Maar nu heb ik (op advies van de support) de overvoltage off-grid switching threshold naar 255v gezet en sindsdien geen problemen meer gehad. Ik weet alleen niet wat er nu gebeurt als de wijk over de 253 gaat, of dan mijn IQ's uitgaan of dat de 'normale' Off-grid beveiliging wel ínschakeld. Er is namelijjk ook nog een Voltage protection Level-1 Threshold setting die ik wel op 253v heb staan.

Nu heb ik gisteren een test gedaan door de batterij handmatig te vullen tot 100% terwijl de panelen volle bak aan het leveren waren. Toen hij bijna op 100% was stond ik klaar met m'n duspol om de levering van de panelen te meten, echter bleef deze onder de 253v en ging de stroom door naar het GRID en de batterij was op 100% en alles bleef netjes aan....

Ik ga het vandaag weer eens proberen en nu de threshold weer naar 253 zetten om te kijken of dat het was, maar ben dus bang van niet.

Ik heb overigens niks met de Hz setting gedaan.

• MvRtje
Bij mij hebben ze dit op maximaal 16.000 gezet. Is dit ook jullie advies of zou dit hoger kunnen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhvb_Jpb3lYaOjrj-mjbVkn0LjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/00kohZwZyISuktDvHQCGhBmD.png?f=fotoalbum_large
en
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13QXS6LB1bdwFVkoTlohRtwm3fg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zoh3VaLF2CJPLf1CNv8YO9pl.png?f=fotoalbum_large

• timpel_800
MvRtje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:18:
Bij mij hebben ze dit op maximaal 16.000 gezet. Is dit ook jullie advies of zou dit hoger kunnen?[Afbeelding]
en
[Afbeelding]
Heb je smeltzekeringen of schakelaars? Het kan hoger, maar dit is veiliger, zeker als je smeltzekeringen hebben. Uit ervaring weet ik dat het systeem nog weleens in extreme gevallen een paar seconden over de limiet heen kan gaan. Smeltzekeringen zijn langzaam en kunnen dit waarschijnlijk doorstaan, maar als je bijv langdurig de smeltzekeringen maximaal belast (wat je doet als je de limiet verhoogd naar 17,25kW) kunnen ze smelten en moet je de netbeheerder bellen wat geld kost. Heb je schakelaars die je zelf kunt omzetten? Dan zou ik hem naar 17,25kW zetten.

[ Voor 29% gewijzigd door timpel_800 op 22-04-2026 09:26 ]

• MvRtje
timpel_800 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:23:
[...]

Heb je smeltzekeringen of schakelaars? Het kan hoger, maar dit is veiliger, zeker als je smeltzekeringen hebben. Uit ervaring weet ik dat het systeem nog weleens in extreme gevallen een paar seconden over de limiet heen kan gaan. Smeltzekeringen zijn langzaam en kunnen dit waarschijnlijk doorstaan, maar als je bijv langdurig de smeltzekeringen maximaal belast (wat je doet als je de limiet verhoogd naar 17,25kW) kunnen ze smelten en moet je de netbeheerder bellen wat geld kost. Heb je schakelaars die je zelf kunt omzetten? Dan zou ik hem naar 17,25kW zetten.
Aardige nieuwbouwwoning met nieuwe meter 2 jaar geleden. Dus schakelaars. Misschien dan gewoon naar 17.000 zetten?

• JPS
  • Niet online

JPS

MvRtje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:18:
Bij mij hebben ze dit op maximaal 16.000 gezet. Is dit ook jullie advies of zou dit hoger kunnen?[Afbeelding]
en
[Afbeelding]
Bij stond het eerst helemaal niet ingesteld en toen ik dat na een dag bij de installateur signaleerde had ie ze ook op 17kW gezet.
Omdat mijn Sigen EVAC en opladen van de accu niet lekker samenging zijn er toen ook door/via Sigen support wat aanpassingen gedaan en sindsdien staat ie op 16kW. Het lijkt erop dat ze dat als waarde willen aanhouden, maar ik weet niet precies waarom. Ik had 'm liever op 17kW want ik zie echt geen uitschieters.
@timpel_800 ik heb smeltzekeringen. Misschien daarom wat extra veiligheidsmarge?

• ArPi75
  • Nu online
EB W schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:14:
[...]

@Electrric94 en ik hebben hier de laatste dagen ook last van (en als ik nog verder terug zoek zie ik sommige met soortgelijk probleem). Ik heb ook dat hij soms paar keer per dag zelf off grid gaat omdat in de wijk de spanning boven de 253v komt (het is het Grid want bij een aantal wijkgenoten wordt er ook +253 gemeten), dus op zich positiief want dan gaan de Enphase IQ's niet uit en blijven de home load en batterij vullen. Maar af en toe heb ik ook dat het systeem volledig uitgaat en weer na een paar seconden aan gaat met exact de meldingen die jij beschrijft. Ik heb Sigenergy gevraagd er naar te kijken en zij geven aan dat het inderdaad door de externe omvormer komt:

[Afbeelding]

In mijn vorige bericht link heb ik ook gedacht over de opties die jij aangeeft, nadeel is alleen dat je dat inderdaad niks meer saldeerd. (Ik ken overigens niet de optie om van buitenaf (home assist of Homey) de omvormers uit te zetten, ben ik ook wel benieuwd naar).

Maar nu heb ik (op advies van de support) de overvoltage off-grid switching threshold naar 255v gezet en sindsdien geen problemen meer gehad. Ik weet alleen niet wat er nu gebeurt als de wijk over de 253 gaat, of dan mijn IQ's uitgaan of dat de 'normale' Off-grid beveiliging wel ínschakeld. Er is namelijjk ook nog een Voltage protection Level-1 Threshold setting die ik wel op 253v heb staan.

Nu heb ik gisteren een test gedaan door de batterij handmatig te vullen tot 100% terwijl de panelen volle bak aan het leveren waren. Toen hij bijna op 100% was stond ik klaar met m'n duspol om de levering van de panelen te meten, echter bleef deze onder de 253v en ging de stroom door naar het GRID en de batterij was op 100% en alles bleef netjes aan....

Ik ga het vandaag weer eens proberen en nu de threshold weer naar 253 zetten om te kijken of dat het was, maar ben dus bang van niet.

Ik heb overigens niks met de Hz setting gedaan.
Bedankt voor je antwoord. PS, het schakelen van de Enphase productie in Home Assistant kan als je zelf een installer account hebt en dan met deze HACS integratie, daar zit een production switch in die de productie aan of uit kan schakelen.

Die grid settings is dat iets dat ik zelf kan aanpassen of moet mijn installateur dat doen? Heb even gezocht maar kan het zo snel zelf niet vinden. (In tegenstelling tot de Enphase heb ik op de SigEnergy zelf geen installateurs account).

• kliffen
MvRtje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:29:
[...]

Aardige nieuwbouwwoning met nieuwe meter 2 jaar geleden. Dus schakelaars. Misschien dan gewoon naar 17.000 zetten?
Dat kun je veilig doen. Heb ik ook zo.
Is in 1 jaar maar 1 keer gebeurd dat 1 zekering is geklapt.
Sindsdien heb ik peakshaving ook aanstaan tijdens de kook/bak/braad uren op die 17.000 en is het nooit meer misgegaan.

• MvRtje
kliffen schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:36:
[...]

Dat kun je veilig doen. Heb ik ook zo.
Is in 1 jaar maar 1 keer gebeurd dat 1 zekering is geklapt.
Sindsdien heb ik peakshaving ook aanstaan tijdens de kook/bak/braad uren op die 17.000 en is het nooit meer misgegaan.
Hoe werkt dit dan precies met peakshaving, ik zie dat je dan de aantal % moet instellen. Wat is hier het advies in? Ik zit namelijk ook met 2 EV's die aan kunnen schieten op goedekopere stroommomenten (load balancing kijkt via p1 meter) en een WP in de winter.

Ik kan hem zelf niet aanpassen omdat ik zie dat mijn installateur een limiet van 16.000 heeft. Ik zal hun dus moeten contacten ben ik bang als ik dit naar 17.000 wil.

• EB W
ArPi75 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:32:
[...]

Bedankt voor je antwoord. PS, het schakelen van de Enphase productie in Home Assistant kan als je zelf een installer account hebt en dan met deze HACS integratie, daar zit een production switch in die de productie aan of uit kan schakelen.

Die grid settings is dat iets dat ik zelf kan aanpassen of moet mijn installateur dat doen? Heb even gezocht maar kan het zo snel zelf niet vinden. (In tegenstelling tot de Enphase heb ik op de SigEnergy zelf geen installateurs account).
De Grid settings moet je installateur doen (Grid Code Parameters Settings -> Off-Grid Switching Control -> Over-voltage Switching Threshold (V)

Ik heb trouwens ook onlangs de Grid code settings in de Enphase gateway aangepast, er is nu namelijk een EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands (1.3.5) ipv 1.3.2. wie weet hebben ze daarin de response tijd aangepast?

Misschien had ik niet te veel settings moeten veranderen overal, haha. Maar ik ga vanmiddag als de zon flink schijnt eerst eens testen met de Threshold terug op 253 (dus alleen de GRID code in enphase aangepast).

Laat het zsm weten :)

• Pr088
theduke1989 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:32:
Hallo allen,

[Afbeelding]
Denk vanuit je eigen verbruik. Daar zit de meeste 'winst'. Daghandel levert zomers vaak (als je omzettingsverliezen meeneemt) maar een aantal centen per kWh op. Voorjaar, najaar, zoals vandaag misschien wat meer. Maar of je daar een 10kWh unit mee kunt terugverdienen?

Ik zou kijken naar je eigen gebruik. Als je de batterij niet kunt leegtrekken in de avond en ochtend, dan zit je accu gewoon nog vol. En dan gooi je ook zonnestroom direct weer op het net.

Hoe groot is je zonnepaneleninstallatie (kWp)
Hoe groot is je batterij?
Wat verbruik je op een dag in je huishouden (vooral zomers!)
Heb je een EV of overweeg je een EV te kopen?

• timpel_800
@Pr088 Waarom vind je dat de EV belangrijk is in dit verhaal? Ik moet zeggen na bijna een jaar verbruik dat de EV eigenlijk totaal losstaat van de batterij. Tenzij we volgend jaar misschien de auto gaan laden vanuit de batterij. Maar in dat geval zou ik de DC lader ook op m'n lijstje zetten :)

[ Voor 14% gewijzigd door timpel_800 op 22-04-2026 10:17 ]

• timpel_800
JPS schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:30:
[...]

Bij stond het eerst helemaal niet ingesteld en toen ik dat na een dag bij de installateur signaleerde had ie ze ook op 17kW gezet.
Omdat mijn Sigen EVAC en opladen van de accu niet lekker samenging zijn er toen ook door/via Sigen support wat aanpassingen gedaan en sindsdien staat ie op 16kW. Het lijkt erop dat ze dat als waarde willen aanhouden, maar ik weet niet precies waarom. Ik had 'm liever op 17kW want ik zie echt geen uitschieters.
@timpel_800 ik heb smeltzekeringen. Misschien daarom wat extra veiligheidsmarge?
Kijk als jouw smeltzekeringen smelten dan moet Liander komen en wie ga jij daar verantwoordelijk voor houden? Je installateur lijkt mij. Nouja, misschien jij niet, maar mensen die het 'niet begrijpen' denk ik wel. Dus daarom die extra veiligheid.

• timpel_800
MvRtje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:41:
[...]

Hoe werkt dit dan precies met peakshaving, ik zie dat je dan de aantal % moet instellen. Wat is hier het advies in? Ik zit namelijk ook met 2 EV's die aan kunnen schieten op goedekopere stroommomenten (load balancing kijkt via p1 meter) en een WP in de winter.

Ik kan hem zelf niet aanpassen omdat ik zie dat mijn installateur een limiet van 16.000 heeft. Ik zal hun dus moeten contacten ben ik bang als ik dit naar 17.000 wil.
Dat klopt, zij moeten die limiet verhogen. Ben benieuwd of ze dat willen.

• Pr088
timpel_800 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:14:
@Pr088 Waarom vind je dat de EV belangrijk is in dit verhaal? Ik moet zeggen na bijna een jaar verbruik dat de EV eigenlijk totaal losstaat van de batterij. Tenzij we volgend jaar misschien de auto gaan laden vanuit de batterij. Maar in dat geval zou ik de DC lader ook op m'n lijstje zetten :)
Omdat je dan overgebleven stroom zou kunnen 'dumpen' in je auto. Dat vind ik niet per se een verstandige optie, maar kan meerekenen in businesscase voor een oversized thuisbatterij. Maar frankly, daar zit weinig verdienvermogen in. Het beste is gewoon de EV dynamisch laden op gunstige uren of direct uit zonneopbrengst.

Die DC lader klinkt leuk. Maar voor 2000-3000 euro is een terugverdientijd wel heel ingewikkeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Pr088 op 22-04-2026 10:34 ]

• JPS
  • Niet online

JPS

timpel_800 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:16:
[...]

Kijk als jouw smeltzekeringen smelten dan moet Liander komen en wie ga jij daar verantwoordelijk voor houden? Je installateur lijkt mij. Nouja, misschien jij niet, maar mensen die het 'niet begrijpen' denk ik wel. Dus daarom die extra veiligheid.
Ja dat Liander dan moet komen weet ik, daarom toen na installatie ook snel gevraagd de limieten uberhaupt in te stellen... Die 'aansprakelijkheidsmarge' kan ik theoretisch ook nog wel volgen, maar in de praktijk zie ik in de HA data op export nooit uitschieters en op import nu soms kort richting 17kW. Maar voor installatie gebeurde het op de individuele fases ook wel met enige regelmaat dat het vermogen boven de 5750W kwam en er is nooit een hoofdzekering doorgesmolten. Marge lijkt nu dus wel erg veilig te staan.

• kliffen
MvRtje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:41:
[...]

Ik heb backup op 2% staan en peakshaving op 5%.
Ook met EV en warmtepomp.
Ik moet zeggen EV in winter laadt ‘s nachts. Dan geen probleem met overbelasting.
In zomer laadt EV tijdens zonuren en dan heb je extra capaciteit van de PV.
Tussen 17.00-20.00 laden mijn auto’s nooit.

• EB W
Wij hebben 2 EV's en om eerlijk te zijn ben ik gestopt met het opletten wanneer ik het beste kan laden, want ik gewoon laden als ze thuis staan want we gebruiken de auto zo onregelmatig dat ik niet altijd weet wanneer die vol moet zijn dus liever gewoon de nacht oplaad.

die laadkosten voeren dus ook de boventoon op de Dynamische rekening, haha. Het voordeel van de DC lader nu is dat ik bijv, de E-up met 12,5kW DC kan laden ipv 7kW AC en (wacht er al een jaar op) straks de EV9 als reserve batterij kan gebruiken.

Voor ons zou de beste oplossing zijn om bijv een 50kW thuisbatterij te hebben die je overdag tijdens de zonuren en lage prijzen helemaal vol kan stoppen, zodat je die 's avonds in de auto kan laden.

Maar ja, ik ga denk ik nooit die 10k terugverdienen :p

• ArPi75
  • Nu online
EB W schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:46:
[...]

De Grid settings moet je installateur doen (Grid Code Parameters Settings -> Off-Grid Switching Control -> Over-voltage Switching Threshold (V)

Ik heb trouwens ook onlangs de Grid code settings in de Enphase gateway aangepast, er is nu namelijk een EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands (1.3.5) ipv 1.3.2. wie weet hebben ze daarin de response tijd aangepast?

Misschien had ik niet te veel settings moeten veranderen overal, haha. Maar ik ga vanmiddag als de zon flink schijnt eerst eens testen met de Threshold terug op 253 (dus alleen de GRID code in enphase aangepast).

Laat het zsm weten :)
Thanks alvast. In elk geval heb ik zojuist op mijn Enphase ook die 1.3.5 grid code geïnstalleerd (50549-1:2019 RfG E02 Netherlands _ VW).
Die van mij zat nog op 1.2.4....
Volgens Gemini zou deze 1.3.5 op basis van Volt/Watt beperking al vanaf 248-250V de opwek geleidelijk moeten gaan terugregelen zodat de spanning minder (snel) oploopt. Misschien dat dit al bijdraagt aan minder problemen....

• MvRtje
kliffen schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:03:
[...]

Ik heb backup op 2% staan en peakshaving op 5%.
Ook met EV en warmtepomp.
Ik moet zeggen EV in winter laadt ‘s nachts. Dan geen probleem met overbelasting.
In zomer laadt EV tijdens zonuren en dan heb je extra capaciteit van de PV.
Tussen 17.00-20.00 laden mijn auto’s nooit.
Hier exact hetzelfde.

Ik ga eens vragen of ze hem naar 17.000 willen zetten en dan zet ik Peakshaving op 5%.

Pagina: 1 ... 58 ... 66 Laatste