Ik zit hier met een uitdaging. Gisteren voor de tweede keer binnen een week tijd dat mijn volledige systeem kortstondig (5 - 10 seconden) volledig uitviel en alle stroom in huis compleet weg was, om vervolgens weer opnieuw (automatisch) in te schakelen.
De reden denk ik te weten, namelijk spanningsfluctuaties die hier op het net al jaren plaatsvinden en steeds extremer worden. Gisterenmiddag 2 van de 3 fasen boven 253V.
Rond 13u ging het systeem in korte tijd 3x off-grid en weer on-grid en om 15:30uur klapte alles er kortstondig uit. In de alert history zijn diverse meldingen van zowel Grid failure (phase C overvoltaged), Load fault (Overvoltage on Load Phase A, B en C) en een Inverter AC side voltage abnormal met als alert reason AC side overvoltage protection.
Ik vermoed dat die laatste de reden is geweest om het hele systeem stil te leggen.
De load overvoltage zal zeer vermoedelijk van mijn Enphase PV systeem afkomen die op al die momenten zo'n 8kW vermogen opwekte.
"Gelukkig" geeft Enexis aan dat er hier in de wijk niets aan de hand is en is de planning dat ze uiterlijk over 10 jaar hier de wijk gaan upgraden.
Nu ben ik aan het bedenken hoe/of wat ik hieraan kan doen, maar ik ben er nog niet uit. Eén van de opties is om het systeem in zelfverbruik modus te zetten zodat hij langer nodig heeft om de accu te vullen, gisterenmiddag ging hij namelijk op het goedkope moment ook nog accu vullen uit het grid terwijl dat waarschijnlijk niet nodig zou zijn geweest. Tegelijk zou ik in Home Assistant van mijn Enphase systeem de productie kunnen stopzetten bij een volle batterij, maar dat betekent simpelweg minder salderen en dat wil ik eigenlijk dit jaar nog wel zoveel mogelijk doen.
Andere optie is die combineren met het "offgrid" schakelen van de Enphase zodat ik enkel nog mijn eigen eiland heb en waarschijnlijk geen last meer van spanningsproblemen. Ook in dat geval zal echter de PV productie stopgezet worden wanneer de batterij vol is.
Zijn hier toevallig installateurs die enige ervaring met dit soort issues hebben of potentiële oplossingsrichtingen?
Kan ik de SigEnergy met een schema of iets dergelijks overdags in zelfverbruik modus zetten (desnoods AI zelfverbruik) terwijl die in de avond en nacht op AI balanced of max-profit staat?
PS, zie hieronder een afbeelding van de netspanning van de afgelopen 5 dagen....
De piek van 261,9V op fase 3 was hopelijk een foute meting, die trad op tijdens een omschakeling van offgrid naar ongrid.
PS, hierbij een uitvergroting van de tijd gisteren tussen 12:45 en 17:00 uur. Je ziet de spanning telkens naar een keurige 230V terugspringen wanneer het systeem tijdelijk offgrid is. Ook zie je rond 16u dat de spanning dropt; hier heb ik de productieswitch van Enphase stilgezet waarna de spanning enkele volts daalde.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu