Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 57 58 Laatste
Acties:

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:18
Bschnitz schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:38:
[...]

Ik laad gewoon als het goedkoop is, geen zin om mijn accu van de auto kapot te maken met "sloom/slim" laden.

Je maakt enorm veel verlies met maar 1-3kW laden....

Jou huidig "idee" van perfect is inefficiënt.

Je auto gewoon kunnen laden met 11kW voor 12-18c te betalen levert je meer op, uiteindelijk.

De zon energie die je opslaat in je thuisbatterij verkoop je later toch wel voor dat bedrag, streept vanzelf weg.

Dacht dat de AC lader van Sigen er met MID is of komt binnenkort.

Ik doe ook genoeg met HA, maar de batterij etc. stuur ik lekker aan met Sigen zelf, ik lees het alleen uit en heb het klaar voor mocht er lang geen connectie zijn.

Er werken 1000 man bij Sigen. Geen kleine club. Zijn min of meer marktleider.
Ik heb zelf 8500Wp liggen en gebruik de optie in mijn Alfen laadpaal soms wel om alleen overschot van PV te pakken. Bij Alfen kan je ook een comfort mode instellen, dus bijvoorbeeld al je PV overschot pakken, maar een minimum van 6/7kW hanteren. Geen geklapper tussen 1 en 3 fase. Efficiëntie vind ik zelf minder belangrijk bij een fors overschot. Terugleveren aan negatief tarief vind ik dan erger.

Soms smeer ik het laden bewust uit over meerdere dagen als ik de volgende dag niet direct weg moet. Paar uur hier en daar om de Sigen een handje te helpen om alles af te vangen en dan 1x per maand tot 100% voor de BMS en balanceren.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:30
osluis schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:10:
[...]

Ik heb zelf 8500Wp liggen en gebruik de optie in mijn Alfen laadpaal soms wel om alleen overschot van PV te pakken. Bij Alfen kan je ook een comfort mode instellen, dus bijvoorbeeld al je PV overschot pakken, maar een minimum van 6/7kW hanteren. Geen geklapper tussen 1 en 3 fase. Efficiëntie vind ik zelf minder belangrijk bij een fors overschot. Terugleveren aan negatief tarief vind ik dan erger.

Soms smeer ik het laden bewust uit over meerdere dagen als ik de volgende dag niet direct weg moet. Paar uur hier en daar om de Sigen een handje te helpen om alles af te vangen en dan 1x per maand tot 100% voor de BMS en balanceren.
Yea die 6/7 zijn wel een minimum.

Die heb ik al vaak niet over.

Heb nog nooit met de Sigen negatieve uitslag gehad. Hij heeft dan al preventie gedaan en laad later op. Hierdoor kan ik juist tijdens die momenten goedkoop de auto laden.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• osluis
Bschnitz schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:18:
[...]

Yea die 6/7 zijn wel een minimum.

Die heb ik al vaak niet over.

Heb nog nooit met de Sigen negatieve uitslag gehad. Hij heeft dan al preventie gedaan en laad later op. Hierdoor kan ik juist tijdens die momenten goedkoop de auto laden.
Ik moet mijn opslag daarvoor helaas een beetje uitbreiden. Ik wek op mooie dagen 50 tot 60kWh op en heb "maar" 36kWh aan opslag staan. Ik wil deze zomer eerst even aankijken hoe vaak ik in de problemen kom en op basis daarvan bepalen of ik 10 of 20kWh erbij ga prikken. Gaat mij weer knaken kosten vrees ik O-)

• Bschnitz
osluis schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:23:
[...]

Ik moet mijn opslag daarvoor helaas een beetje uitbreiden. Ik wek op mooie dagen 50 tot 60kWh op en heb "maar" 36kWh aan opslag staan. Ik wil deze zomer eerst even aankijken hoe vaak ik in de problemen kom en op basis daarvan bepalen of ik 10 of 20kWh erbij ga prikken. Gaat mij weer knaken kosten vrees ik O-)
Dat wek ik ook op, soms zelfs 80 en ik heb maar 24kWh opslag. No issues.

Negatieve uurtjes zijn vaak maar 1-2 en heel soms 4 uurtjes.

Stel hij zou terug laden, gaat het toch de auto in omdat ik dan sowieso aan het laden ben sinds het gratis of goedkoop is.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:53
[...]

Ik laad gewoon als het goedkoop is, geen zin om mijn accu van de auto kapot te maken met "sloom/slim" laden.

Je auto gewoon kunnen laden met 11kW voor 12-18c te betalen levert je meer op, uiteindelijk.

De zon energie die je opslaat in je thuisbatterij verkoop je later toch wel voor dat bedrag, streept vanzelf weg.

Ik doe ook genoeg met HA, maar de batterij etc. stuur ik lekker aan met Sigen zelf, ik lees het alleen uit en heb het klaar voor mocht er lang geen connectie zijn.

Eens met dat sloom laden. Ik gebruik PV surplus laden als pv vermogen > 4kW is.
Heb ook geëxperimenteerd met pv surplus met battery boost en dan de laadpaal begrensd op 6kW. Voordeel is wat meer, maar vooral stabiel, vermogen op wisselend bewolkte dagen.
Onder 3 kW laden is niet efficient, zeker niet als het ook nog eens volatiel is.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• osluis
Bschnitz schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:28:
[...]

Dat wek ik ook op, soms zelfs 80 en ik heb maar 24kWh opslag. No issues.

Negatieve uurtjes zijn vaak maar 1-2 en heel soms 4 uurtjes.

Stel hij zou terug laden, gaat het toch de auto in omdat ik dan sowieso aan het laden ben sinds het gratis of goedkoop is.
ik ga het nog even nakijken, waar ik aan zit te denken is dat elke kW die ik in de auto kan steken die niet van het net hoeft te komen pure winst is. Probleem bij mij is dat ik toch 50% van de tijd op kantoor zit en het dan heel jammer vind als ik overdag goedkoop iets weggeef wat ik in de avond weer duurder terug moet nemen. Zeker met het afschaffen van de salderingsregeling gaat die delta snel groter worden.

De vraag die ik mijzelf moet stellen is, wat kost een kW dat ik uit mijn uitgebreide batterij trek (misgelopen epex+afschrijving). Is dat lager dan waar ik na thuiskomst voor sta te laden, dan heb ik wellicht een businesscase, is het duurder..... dan moet ik mentaal de knop maar om zetten.

Deze maand is er overigens nog maar 150kWh (32%) PV opwek rechtstreeks het net op gegaan. Ik ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen. Ik heb wat meer zomerdata met accu nodig om te rekenen. Hij staat er nog maar sinds augustus vorig jaar.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:06
Dw1-nl schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:25:
[...]

@daemonix

Ah oké, interessant, dat is wel een andere kijk dan ik tot nu toe had.

Ik dacht juist een beetje andersom eerlijk gezegd 😅
Op basis van wat ik o.a. bij Laurens had gezien (deze video: YouTube: SigEnergy SigenStor vs. Haier SmartCube - Wat is het verschil?) kreeg ik juist het gevoel dat Haier vrij solide was en dat SigenStor wat “nieuw/kleiner” was als merk, dus dat daar misschien nog wat kinderziektes in zaten. En dat de units gewoon identiek waren qua hardware alleen sofware anders.

Dat maakt het wel weer interessant.

Wat betreft aansturen:
ik ben zelf vrij handig met software en Home Assistant, dus ik vind het juist geen probleem om dingen zelf te bouwen of te tweaken. Maar tegelijkertijd denk ik ook: als Sigen het zelf al goed kan (AI / EMS / app), is het misschien zonde om daar een hele EVCC/HA laag overheen te leggen zoals je zegt.

Ik zag ook dat mensen hem:
* met Home Assistant gekoppeld hebben
* en zelfs met EVCC draaien
En dat Modbus gewoon lokaal werkt, dus zonder cloud, wat wel nice is.
Dus dat stuk lijkt wel goed te doen, maar inderdaad niet plug & play.

Waar ik nog een beetje mee zit:
Ik wil sowieso een MID laadpaal (ivm ERE etc.), dus ik kom sowieso uit op iets externs (Ratio / Alfen o.i.d.).
Dan vraag ik me af:
Kan ik met alleen Sigen (dus zonder EVCC):
* puur op zonne-overschot laden?
* of ben je dan toch aangewezen op iets als EVCC / HA ertussen?

Want mijn ideale scenario is:
* overdag > overschot > auto laden
* batterij > evt. later
* alles automatisch

Maar ik wil niet per se alles zelf moeten scripten als dat niet nodig is.
ruimte in de garage is geen probleem, dus zo’n gateway + batterij stack vind ik eigenlijk juist wel mooi. En ik vind het idee van alles in één systeem (PV + batterij + laden) ook wel aantrekkelijk.

Dus ik zit nu een beetje op:
* Enphase eigenlijk afgevallen ivm kosten + accu verhaal
* SigenStor lijkt beste match, maar wil wel zeker weten dat integratie + laden goed zit

Of toch heel wat anders, maar wat haha. Ook nog even kijken me zelf aansluiten van de DC kabels had begrepen dat zelf kabels knijpen/maken wel een klusje is met juiste gereedschap
Ik gebruik een Sigenstor systeem (17kW / 32 kWh) en heb die op HA aangesloten. Ik heb verder een Peblar Business laadpaal aangeschaft recent en die is ook volledig met HA te integreren, zowel via Modbus als evt. REST API. Ik heb eerst zelf wat gebouwd om op zonneoverschot te laden en dat werkte best OK, maar ben nu toch serieus aan het overwegen naar EVCC over te stappen en de eigen automations niet meer te gebruiken. EVCC kan de Peblar laadpaal zelf 1 fase/3fase schakelen en dus tussen 1,4 kWh en 22 kWh schalen. Ik zie met EVCC dat die de P1-meter ook akelig strak op 0 weet te houden zonder dat hij energie uit de thuisbatterij haalt.
De Peblar is MID-gecertificeerd en zover ik heb kunnen beoordelen één van de betere keuzen om met HA te integreren. Tevens een Nederlands product dat ook in NL geproduceerd wordt. Er zijn 26 entities beschkbaar in HA en via een REST API call kan je desgewenst met HA een laadsessie autoriseren zonder fysiek een laadpas te gebruiken. Maar ook plug & charge is mogelijk als je geen autorisatie wilt. In de web-interface van de Peblar kun je vervolgens ook alle laadsessies ophalen en daar zie je ook wat er per laadpas aan sessies is geweest.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Bschnitz
osluis schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:48:
[...]

ik ga het nog even nakijken, waar ik aan zit te denken is dat elke kW die ik in de auto kan steken die niet van het net hoeft te komen pure winst is. Probleem bij mij is dat ik toch 50% van de tijd op kantoor zit en het dan heel jammer vind als ik overdag goedkoop iets weggeef wat ik in de avond weer duurder terug moet nemen. Zeker met het afschaffen van de salderingsregeling gaat die delta snel groter worden.

De vraag die ik mijzelf moet stellen is, wat kost een kW dat ik uit mijn uitgebreide batterij trek (misgelopen epex+afschrijving). Is dat lager dan waar ik na thuiskomst voor sta te laden, dan heb ik wellicht een businesscase, is het duurder..... dan moet ik mentaal de knop maar om zetten.

Deze maand is er overigens nog maar 150kWh (32%) PV opwek rechtstreeks het net op gegaan. Ik ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen. Ik heb wat meer zomerdata met accu nodig om te rekenen. Hij staat er nog maar sinds augustus vorig jaar.
Ik probeer altijd 1 of 2x te laden in de week.

Dat is dan in de winter avonds en in de rest van het jaar zoals nu 1x op een thuiswerkdag en of zondag.

Dan heb je eigenlijk altijd de beste uurtjes te pakken.

Mijn zelfverbruik is wel hoog qua zon opwek. Alles wordt getimed met smartstart dus ik zit vaak tussen de 35-50% direct verbruik.

Ik zie de auto dus echt puur als overflow tijdens cheap ass momenten.

Zo heb ik vorig jaar alsnog iets van €700 terug gehad en als alles klopt zou in zelfs zonder salderen moeten uitkomen op €0.

• kliffen
osluis schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:48:
[...]

Volgend jaar is elke kWh die niet van het net hoeft te komen vrij van energiebelasting. Scheelt een cent of 10 gok ik voor volgend jaar. In de zomer houd je zeker PV over.
Als jij in de nacht moet laden kost dat in de zomer 25 cent t.o.v. gratis PV.
Dus je kunt grofweg 180 dagen x je pv overschot x wat je in de auto kwijtkunt x 25cent in de BC meenemen.
In de praktijk is er niet elke dag pv overschot en heeft je auto ook niet altijd nodig (voornamelijk weekenden).
In de winter is stroom zowieso in de nacht het goedkoopste en levert extra zonnepanelen bijna niets op.
Stel je koopt een extra batterij van 9kWh en je gebruikt die 180 dagen voor de auto per jaar. Dat is 1600kWh.
En stel dat is gemiddeld met 15 cent winst /kWh. Dan gaat daar nog 15% laad verliezen vanaf, maakt 13 cent.
Winst is iets meer dan €200 met roze bril.
Te weinig voor extra batterij lijkt mij.

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:42

Dw1-nl

Webontwikkelaar

SpaceDok schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:04:
[...]

Misschien dat deze video van ThuisBatterijNederland je nog wat meer inzicht geeft in Sigenergy vs Haier: YouTube: Haier Smart Cube vs Sigenergy Sigenstor: welk systeem is beter?
Dankjewel, handige video. Ik ga toch voor Sigenstor dan.

Ik ga mijn platdak op de garage dus vol leggen met zonnepanelen en heb besloten om dan niet voor Enphase te gaan maar richting voor de SigenStor en het geld wat ik bespaar met Enphase heb ik de omvormer + gateway voor. Dus hoef puur de accu's te investeren en verder niks voor mooi full offline grid systeem.

Het plan is:
16× Aiko panelen van 480Wp
Oost-west opstelling
Dus totaal ~7,7 kWp

Omdat het oost-west is en vrij open ligt, verwacht ik dat eigenlijk gedurende de hele dag wel een groot deel van de panelen tegelijk produceert (geen extreme piek maar wel vrij constant vermogen over de dag).

Ik kijk nu naar een 3-fase omvormer van 8 kW. Online zie ik bijvoorbeeld staan dat:
aanbevolen PV vermogen tussen de 8.000 – 9.600 Wp ligt
Ik zit daar dus net onder met 7,7 kWp.

Waar ik nu over twijfel / vragen over heb:
Is een 8 kW omvormer hier de juiste keuze, of zou je eerder richting 6 kW of juist hoger gaan?
In hoeverre maakt dat oost-west verhaal hier nog uit qua dimensionering? (want pieken zijn lager maar langer uitgesmeerd)

En tweede punt (accu / vermogen):
Klopt het dat als je bijvoorbeeld een 8 kWh batterij hebt, je ook maar ~4 kW (of iets in die richting) tegelijk kunt terugleveren naar je woning?
Dus dat het niet alleen om kWh gaat, maar vooral om het kW vermogen van de batterij?

Verder denk ik ook al een stap vooruit:
stel ik leg later nog extra panelen bij (bijv. nog een setje erbij), zit ik dan meteen vast aan een nieuwe omvormer?
of kun je bij dit soort systemen nog redelijk opschalen zonder alles te vervangen?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:59
[...]

Goedkoop laden zonder batterij is altijd slim.
Maar het is onzin dat je omvormer in je auto minder goed kan omgaan met slim laden. De laadverliezen zijn inderdaad hoger, maar dat maakt na 2026 niet meer uit, terugleveren is immers nog minder rendabel.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Bschnitz
Dw1-nl schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:22:
[...]

Dankjewel, handige video. Ik ga toch voor Sigenstor dan.

Ik ga mijn platdak op de garage dus vol leggen met zonnepanelen en heb besloten om dan niet voor Enphase te gaan maar richting voor de SigenStor en het geld wat ik bespaar met Enphase heb ik de omvormer + gateway voor. Dus hoef puur de accu's te investeren en verder niks voor mooi full offline grid systeem.

Het plan is:
16× Aiko panelen van 480Wp
Oost-west opstelling
Dus totaal ~7,7 kWp

Omdat het oost-west is en vrij open ligt, verwacht ik dat eigenlijk gedurende de hele dag wel een groot deel van de panelen tegelijk produceert (geen extreme piek maar wel vrij constant vermogen over de dag).

Ik kijk nu naar een 3-fase omvormer van 8 kW. Online zie ik bijvoorbeeld staan dat:
aanbevolen PV vermogen tussen de 8.000 – 9.600 Wp ligt
Ik zit daar dus net onder met 7,7 kWp.

Waar ik nu over twijfel / vragen over heb:
Is een 8 kW omvormer hier de juiste keuze, of zou je eerder richting 6 kW of juist hoger gaan?
In hoeverre maakt dat oost-west verhaal hier nog uit qua dimensionering? (want pieken zijn lager maar langer uitgesmeerd)

En tweede punt (accu / vermogen):
Klopt het dat als je bijvoorbeeld een 8 kWh batterij hebt, je ook maar ~4 kW (of iets in die richting) tegelijk kunt terugleveren naar je woning?
Dus dat het niet alleen om kWh gaat, maar vooral om het kW vermogen van de batterij?

Verder denk ik ook al een stap vooruit:
stel ik leg later nog extra panelen bij (bijv. nog een setje erbij), zit ik dan meteen vast aan een nieuwe omvormer?
of kun je bij dit soort systemen nog redelijk opschalen zonder alles te vervangen?
~4.5kW per batterij. Dus met 2 units wil je eigenlijk al een 10 en met 3 minimaal een 12.

Ik doe het met een 12 unit and 3 BATs van 8.

Als je goed bezig bent en je regelt wat slim je zelf verbruik kan dat makkelijk. Voorbeeld van vandaag. Lever straks pas terug voor +10c ex btw. + Later ontladen van de batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veLEtIn-UFrA7_DqvpvEjHqCg64=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WJMFp4U7zfVbWcLqDO2RP6Ab.png?f=fotoalbum_large

Ziet er ongeveer dan zo uit voor deze maand. Zondag auto laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UrATNGYMGrU0P2jVWrzgEDb2Ps=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YoPX0gbiufthdxC84hvNo6A8.png?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
Pr088 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:28:
[...]

Goedkoop laden zonder batterij is altijd slim.
Maar het is onzin dat je omvormer in je auto minder goed kan omgaan met slim laden. De laadverliezen zijn inderdaad hoger, maar dat maakt na 2026 niet meer uit, terugleveren is immers nog minder rendabel.
Terugleveren is immers nog minder rendabel?

Valt toch wel mee? Gemiddeld kan je nog steeds 18c ex pakken per kWh per jaar.

Als je beetje goed oplet kan je voor ~19c inc de inkoop doen.

Bijna salderen en met ERE en teruggave belasting van +-€600 zou je ongeveer wel op €0 moeten kunnen uitkomen.

Dat voor 1 jaar energie voor je huis en auto rijden. Not bad at all.

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

@Bschnitz Ja maar ik begreep als ik de zonnepanelen DC wil aansluiten ik geen 'hogere' omvormer mag en kan pakken als wat de zonnepanelen maximaal leveren dus 7.6kwh een 8kwh al aan grens zit of heb ik dit verkeerd begrepen.

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-04 17:50
Dw1-nl schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:45:
@Bschnitz Ja maar ik begreep als ik de zonnepanelen DC wil aansluiten ik geen 'hogere' omvormer mag en kan pakken als wat de zonnepanelen maximaal leveren dus 7.6kwh een 8kwh al aan grens zit of heb ik dit verkeerd begrepen.
Het omvormer getal is de AC omvorming.. DC doet deze bij welk model dan ook het dubbele ;)

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16:55
Dw1-nl schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:45:
Dat is een begrijpelijke verwarring. Het getal in de naam van een omvormer, bijvoorbeeld "8 kW" slaat op het AC-outputvermogen: wat de omvormer maximaal aan wisselstroom naar je meterkast stuurt. De DC-inputcapaciteit (wat je panelen mogen leveren) staat apart in het datasheet als Max. DC input power en ligt bij vrijwel alle modellen hoger dan dat AC-getal, meestal 20–50% meer, soms verder.

Dus: je panelen hoeven het AC-getal van je omvormer niet te "matchen", check gewoon de Max. DC input power in het datasheet van jouw model.

• SpaceDok
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:01
Dw1-nl schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:22:
[...]

Ik heb oost/west in totaal ongeveer 9,8 kWp, ongeveer gelijk verdeeld, en dat ziet er op een zonnige dag dan ongeveer zo uit op de 4 DC strings aan de Sigenstor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zOWPgvX8c9rzEQvO9dzeWi9OUc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Sec9ODrMHDNKIaZ4IeqYEJVx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vr2Z4P3UpfhsifYyRzDTf_Y2ro4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VWC544Ntk5stm4P7lgQ9VgFp.png?f=fotoalbum_large

Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:42

Mipatje

Petrolhead

Vraag. Ik heb een plat dak en heb 47 panelen 18100wp vermogen. SolarEdge met optmizers. Opbrengst is jaarlijks rond de 14.000kwh.'Mijn totale verbruik is ook rond dit getal. Hiervan is een kleine 6000kwh voor de WP.
12 panelen liggen naar het westen en 35 naar het zuiden bijna loodrecht. Misschien moeten de 35 panelen i.v.m. een dak reparatie opgenomen worden. Is het beter omdat de saldering gaat aflopen dat ik ze meer oost west terug laat leggen?
Ik heb ook gekeken of ik met een uitbreiding van mijn accupakket met 9 of 18 kwh een beter efficiency kan krijgen. Ik denk echter dat die investing niet gauw de moeite waard is. Ik ga sowieso tot 2028 afwachten voor ik tot uitbreding overga.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• kliffen
Mipatje schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:12:
Vraag. Ik heb een plat dak en heb 47 panelen 18100wp vermogen. SolarEdge met optmizers. Opbrengst is jaarlijks rond de 14.000kwh.'Mijn totale verbruik is ook rond dit getal. Hiervan is een kleine 6000kwh voor de WP.
12 panelen liggen naar het westen en 35 naar het zuiden bijna loodrecht. Misschien moeten de 35 panelen i.v.m. een dak reparatie opgenomen worden. Is het beter omdat de saldering gaat aflopen dat ik ze meer oost west terug laat leggen?
Ik heb ook gekeken of ik met een uitbreiding van mijn accupakket met 9 of 18 kwh een beter efficiency kan krijgen. Ik denk echter dat die investing niet gauw de moeite waard is. Ik ga sowieso tot 2028 afwachten voor ik tot uitbreding overga.
Oost-west opstelling zou ik zeker doen als je de ruimte hebt. Veel betere spreiding over de dag om zoveel mogelijk zelf te kunnen gebruiken en minder piekopbrengst tijdens goedkope/negatieve prijzen.
In combinatie met zonneplan helemaal mooi. Aan eind van de dag hoge prijzen met zonnebonus en dan is je batterij toch al vol.

[ Voor 5% gewijzigd door kliffen op 18-04-2026 08:55 ]

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:14
Ik heb de AI zelfgebruik deze week ingeruild voor gewoon zelfverbruik. Accu vol, auto's vol en rest net. 19.00 of 20.00 uur al dan niet ca. 6kWh lossen en door. De AI voegt niet veel toe met dit type weer en jaargetijde. Hij leverde in de morgen stroom aan het net voor goede prijs (en dat begrijp ik) echter in de middag kreeg hij de batterij en auto's niet vol met de bewolking. Bij stabieler weer gaat ie weer op AI zelfgebruik.

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 2x BAT 10

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:21
Ja, eens @RobSig bij mij begon hij ook steeds te laat met uit het net te pakken als er niet genoeg zon was. Waardoor hij dan de batterij niet vol kreeg in de laagste twee uren. Dus ik heb hem steeds gewoon op handmatig laden gezet om 12 of 13:00 uur. Beetje apart, want in de ochtend prognose gaf hij dan wel aan de batterij vol te willen laden.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Het ging bij mij in AI balanced redelijk goed. Alleen het laatste deel wat ie op pv wil doen net wel/niet naar 100%. Het valt me ook op dat die laatste procent niet opschiet terwijl er rustig 2-3kW opwekking is en heel weinig eigen verbruik. Lijkt wel of dat vermogen in een zwart gat verdwijnt.

• timpel_800
Ja dan balanceert hij de cellen dat is normaal. Daarom laden sommige mensen hem niet helemaal tot 100%.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
timpel_800 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:41:
Ja dan balanceert hij de cellen dat is normaal. Daarom laden sommige mensen hem niet helemaal tot 100%.
Wat op zich weer niet handig is want dan weet de BMS de exacte lading niet meer.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• kliffen
daemonix schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:34:
[...]

Wat op zich weer niet handig is want dan weet de BMS de exacte lading niet meer.
Klopt. Daarom elke maand een keer naar 100% doen.

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

duoruvis schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:05:
[...]

Dat is een begrijpelijke verwarring. Het getal in de naam van een omvormer, bijvoorbeeld "8 kW" slaat op het AC-outputvermogen: wat de omvormer maximaal aan wisselstroom naar je meterkast stuurt. De DC-inputcapaciteit (wat je panelen mogen leveren) staat apart in het datasheet als Max. DC input power en ligt bij vrijwel alle modellen hoger dan dat AC-getal, meestal 20–50% meer, soms verder.

Dus: je panelen hoeven het AC-getal van je omvormer niet te "matchen", check gewoon de Max. DC input power in het datasheet van jouw model.
Dus kan net zo goed de 'hoogste' pakken 25kw? https://www.solar-bouwmar...kw-voor-de-sigenstor.html en dan maakt het 0,0 uit of je daar 1 accu op hebt of helemaal geen of 10 panelen of 50 panelen?

• timpel_800
Klopt in principe maar wat heb je er aan? Je kunt maar max 17,25kW terugleveren via een 3 x 25A aansluiting en welke gebruikers heb jij dat je 25kW nodig hebt aan vermogen? En je kunt die 25kW ook niet ontladen als je er maar 1 accu op zet (want 0,5C ontladen). Het kan dus wel maar het heeft totaal geen zin.
Voor je panelen maakt het inderdaad niet uit. Hoewel de 1 fase Omvormers wel met een lager voltage overweg kunnen wat ze efficiënter maakt als je minder panelen hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door timpel_800 op 18-04-2026 14:09 ]

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Oke wat is dan de keuze welke kw omvormer je precies neemt? Want dan zou ik zeggen dat met mijn 16x 480wp panelen totaal ~7,7 kWp het niet zoveel uitmaakt. Beste keuze zou dan lijkt mij de 10kw unit nemen ook qua prijs?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLfxEm2pYWUjH5EYoYukCmMCJY0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QFb7PYaccBV7cFR6wAFdANQK.png?f=fotoalbum_large

• timpel_800
Het ligt er dus aan wat je AC wilt kunnen doen? Wil je off grid kunnen? En wat wil je dan allemaal draaiende kunnen houden?
Wat voor verbruikers heb je? Warmtepomp? Inductie kookplaat etc. Met 10kW kom je een heel eind. Wil je de volledige aansluiting waarde kunnen gebruiken of wil je sluipverbruik opvangen? Kortom eerst dat helder hebben dan de volgende stap.

• osluis
Dw1-nl schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:10:
Oke wat is dan de keuze welke kw omvormer je precies neemt? Want dan zou ik zeggen dat met mijn 16x 480wp panelen totaal ~7,7 kWp het niet zoveel uitmaakt. Beste keuze zou dan lijkt mij de 10kw unit nemen ook qua prijs?[Afbeelding]
Als je een 3x25A aansluiting hebt zou ik de 15kW adviseren als 3x MPTT voldoende is. Als je voor de 17kW heb je 4x MPTT. Voordeel is dat je met zowel de 15 als 17kW je 3x25A volledig kunt vullen en daarmee optimaal in kunt spelen op epex prijzen (mits je batterijen het aan kunnen)

De 15 kWh haalt in praktijk ook 17kW trouwens.

• osluis
Kleine update mbt het delen van een sigen tussen twee installer accounts. De optie staat wel in de cloud, maar mijn installer kreeg het niet voor elkaar. Hij heeft een ticket ingelegd bij sigen, maar werd al snel gebeld met de vraag wat de afspraken waren mbt aansprakelijkheid voor verkeerde instelling etc.

Op basis daarvan maar hebben we besloten om heel de boel om te zetten naar mijn eigen installer account ipv het beheer te delen. Ik ben nu aan het wachten tot mijn aanvraag door Sigen verwerkt is.

• SpaceDok
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:01
Dw1-nl schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:51:

Ik ga alles zelf doen: montage, bekabeling, aansluiten etc.
Weet je zeker dat je alles zelf wil doen? Aan je vragen te zien heb ik het gevoel dat je nog niet alles helder hebt. Je hebt sowieso een installateur nodig om de Sigenstor e.d. aan te sluiten en in te regelen. Misschien is het een goed idee om ook alvast met hem/haar te overleggen wat voor jouw situatie de beste uitvoeringen en instellingen zullen zijn?

Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Ja hoor, had mij volledig ingelezen over enphase en dit hele sigenstor verhaal kwam onverwachts daarom daar nu flink aan inlezen laatste paar dagen. Ik dacht laat het eens old-skool op Tweakers vragen, al doende leert men.

Ik heb alles helder nu na nog paar videos gekeken te hebben. Twijfel alleen nog tussen de 10kw of 15kw unit vooral omdat het prijsverschil daar tussen best flink is. De zonnepanelen zelf installeren op platdak stelt niks voor, wat stekkertjes insteken en klaar. Een vriend van mij heeft een officieel elektricien bedrijf die komt al het aansluitwerk doen tussen de meterkast en de gateway voor mij. De rest ga ik allemaal zelf doen.

• timpel_800
Goed idee dat scheelt behoorlijk en kabels trekken is natuurlijk niet het moeilijkst. Succes en laat maar weten als je vragen hebt. Ik zelf zou de 15 en misschien wel de 17 pakken.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:00

Termy

valt er nog wat te fragge?

Mipatje schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:12:
Op plat dak is oost/west gunstig om zoveel mogelijk opwek te krijgen, ja. Dus als je zo meer kwijt kunt (waarschijnlijk) en bereid bent panelen bij te kopen, dan is dat een goed plan. Anders zou ik ze gewoon terugleggen zoals ze lagen. Qua spreiding over de dag is er nauwelijks verschil met zuid als ze zo plat liggen dus daar hoef je het niet voor te doen maar het is mooi meegenomen als je wilt uitbreiden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Pagina: 1 ... 57 58 Laatste