Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Dit is hoe de installateur het bij mij heeft aangelegd. Geen extra werkschakelaar(s) voor de Batterij of het DC aangesloten PV systeem.timpel_800 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:39:
Volgens mij heb ik het precies zo:
- Smeltzekeringen netbeheerder --> Hoofdschakelaar ---> Gateway Grid aansluiting.
- Gateway Back up aansluiting --> Hoofdschakelaar #2 --> rest van de groepenkast.
Heb je grondkabel gebruik Ymvk-as?
[ Voor 86% gewijzigd door niek1974 op 10-04-2026 20:24 ]
Zelf gebruik relevanter, eens.SpaceDok schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:17:
[...]
In 2027 gaat het zeker relevant worden dat je zoveel mogelijk van je zonne-energie gebruikt en opslaat, maar als de batterij vol is je zonnestroom alleen voor zelfgebruik gebruikt wordt, maar overschot niet naar de grid teruggeleverd wordt.
Niet eens met "niet naar de grid terugleveren".
Ik ga wel terugleveren aan de grid, al krijgen we de kale kwh prijs is het nog steeds de moeite op de piekuren.
Waarom zou je dat niet doen ?
Nop installatiekabel (YMvK) hij ligt bij mij niet in de grond. In de kruipruimte is het niet nodig begreep ik.niek1974 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:22:
[quote]stanman23 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:30:
Heb je grondkabel gebruik Ymvk-as?
Maar volgens mij zal hij dan toch het overschot aan zonnestroom aan het net terug gaan leveren als de batterij vol zit, en dat wil ik dus niet als de prijzen negatief zijn. Of is de AI zo slim dat hij dat dan wel zo regelt?Bschnitz schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:24:
[...]
Je bespaart meer door max import aan te zetten in 2027, of te beperken. De ai houd hier rekening mee.
Dus je zegt 2kW max import dan weet die dat ook.
Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...
Ik denk dat dit kan, maar heb nog niet met de modbus opties in HA gespeeld. Je moet eerst van de standaard read-only mode naar het kunnen managen via modbus door de 'Remote EMS' optie in HA aan te zetten.SpaceDok schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:17:
[...]
Kan de ‘Grid Export Power Limit’ met Home Assistant ingesteld worden? (ik kan dit niet vinden)![]()
Dan zou je het HA kunnen laten instellen zodra de prijzen een bepaald niveau hebben.
Daarna kun je in principe de meeste (alle en meer?) gebruikersopties die je via de app kunt instellen ook via HA sturen. Ik dacht aanvankelijk ook installateursopties, maar dat is afgeschermd.
Er is een Sigenergy document met definities van de modbus commando's die mogelijk zijn. Even terugzoeken in dit topic.
Bij mij ontlaadt hij tot negatieve prijzen en dan gaat die de batterij laden.SpaceDok schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:58:
[...]
Maar volgens mij zal hij dan toch het overschot aan zonnestroom aan het net terug gaan leveren als de batterij vol zit, en dat wil ik dus niet als de prijzen negatief zijn. Of is de AI zo slim dat hij dat dan wel zo regelt?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
In 2027 wordt je tariefplan in de Sigen-app een krachtig instrument. Als je de verkoopprijs daar kunstmatig negatief zet, "fop" je de AI: het systeem ziet dat terugleveren geld kost en zal de PV-opwek terugregelen.
Ik heb dit laatst zelf getest als 'generale repetitie' voor 2027 en het resultaat was perfect: de PV-opwek zakte lineair naar nul. Het is dus geen harde aan/uit-klap, maar het systeem zoekt heel nauwkeurig het balanspunt op waarbij je precies genoeg opwekt voor je eigen verbruik (en eventueel laden) zonder te exporteren.
Zo'n test met het tariefplan is de ideale manier om te valideren of je P(f) (frequentiesturing) correct is geconfigureerd op je externe omvormers. Als het bij een test lineair verloopt, weet je zeker dat je in 2027 niet voor verrassingen komt te staan bij negatieve prijzen.
Thanks, dit is precies waar ik op doelde. 😀👍duoruvis schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:23:
…
Ik heb dit laatst zelf getest als 'generale repetitie' voor 2027 en het resultaat was perfect: de PV-opwek zakte lineair naar nul. Het is dus geen harde aan/uit-klap, maar het systeem zoekt heel nauwkeurig het balanspunt op waarbij je precies genoeg opwekt voor je eigen verbruik (en eventueel laden) zonder te exporteren.
…
Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...
jup en dumpt het dan weer op de hoge prijzen, zodat je altijd max krijgt voor je zonneopbrengst (mits je capaciteit van je batterij een aantal negatieve uren zonneopbrengst kan opvangen)Bschnitz schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:18:
[...]
Bij mij ontlaadt hij tot negatieve prijzen en dan gaat die de batterij laden.
Yea, over het algemeen lukt dat wel mits je batterij juist is afgestemd op je PV.Djaro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:28:
[...]
jup en dumpt het dan weer op de hoge prijzen, zodat je altijd max krijgt voor je zonneopbrengst (mits je capaciteit van je batterij een aantal negatieve uren zonneopbrengst kan opvangen)
Met zelfverbruik kan ik 4 uur erover doen om de BAT vol te laden.
Er zijn maar zelden meer dan 4 uur negatief.
Vaak zet ik dan sowieso de auto eraan, dus heb er eigenlijk geen last van.
Maar werkt wel goed zo. Pre-dump en after-dump.
Pre-dump is zeker geen vetpot maar niet alsof je nog iets met de energie had kunnen doen, dus beter dan niks, denk ik dan maar.
Je kan immers niet altijd +10c krijgen voor je energie, is ook onredelijk om te denken. Toch?
Gemiddeld ga ik al erg goed dit jaar. Dus happy met balanced mode voor nu.
Ben 85% zelfvoorzienend, de andere 15% is nog vrijwillig in de avond ON-GRID. Slaapstand gaat vanaf begin volgende maand uit.
Einde van de maand zou ik moeten uitkomen op 21c inkoop en 31c verkoop voor tot nu toe voor het jaar.
Dat moet uiteindelijk 12/13c verschil gaan worden.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Ik ben qua stroomrekening nu precies break-even voor dit jaar (Sigenergy/PV-systeem/dynamisch gestart medio januari)
Mijn gemiddelde inkoop zit op 20,5c en verkoop 32,3c, bij 3908kWh afname en 2374kWh teruglevering (dus netto 1534kWh afname). PV opwek is 1080kWh.
Systeem incl PV helemaal nieuw dus ik heb geen referentie, maar in Maart kon ik het eigen gebruik (ex PHEV) al met de zonneenergie afdekken (tegen de 600kWh). Nu in April zou dat incl PHEV moeten worden (ruim 200kWh, dus totaal 800kWh). Tot zover werkt het allemaal volgens verwachting.
Ik draai nog op AI Max Profit mode (Tariff plan 1,21P+13 voor in-en verkoop) en moet zo nu en dan wel bijsturen. Hij doet nu trades (pump&dump van de hele batterij) bij een verschil van 5c en dat wil ik wel wat groter hebben. Misschien dat overschakelen naar Balanced Mode nu logisch wordt, omdat er dan ook wat meer eigenverbruik zal zijn.
Hierover zit ik ook nog wat in dubio. Het sluipverbruik snachts met batterij in slaapstand (staat nog aan en werkt nu goed) is ca 300W, dus wordt met omvormer aan dan ca 500W. In de winter met relatief hoge prijs een beetje relevant, maar met PV-overschot komende periode zal dat minder/niet boeiend zijn.
ik heb ook zo ongeveer 4 uur om te laden maar dan alleen op zelfgebruik , als ik AI zijn gang laat gaan ramt die hem in notime vol.Bschnitz schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:00:
[...]
Yea, over het algemeen lukt dat wel mits je batterij juist is afgestemd op je PV.
Met zelfverbruik kan ik 4 uur erover doen om de BAT vol te laden.
Er zijn maar zelden meer dan 4 uur negatief.
Vaak zet ik dan sowieso de auto eraan, dus heb er eigenlijk geen last van.
Maar werkt wel goed zo. Pre-dump en after-dump.
Pre-dump is zeker geen vetpot maar niet alsof je nog iets met de energie had kunnen doen, dus beter dan niks, denk ik dan maar.
Je kan immers niet altijd +10c krijgen voor je energie, is ook onredelijk om te denken. Toch?
Gemiddeld ga ik al erg goed dit jaar. Dus happy met balanced mode voor nu.
Ben 85% zelfvoorzienend, de andere 15% is nog vrijwillig in de avond ON-GRID. Slaapstand gaat vanaf begin volgende maand uit.
Einde van de maand zou ik moeten uitkomen op 21c inkoop en 31c verkoop voor tot nu toe voor het jaar.
Dat moet uiteindelijk 12/13c verschil gaan worden.
Meestal grijp ik in met beetje hoofdrekenen dat tie pas na 1600 vol loopt en forceer ik zelfgebruik.
I need bigger battery
Kan hij de frequentie regelen op de smartport terwijl je in on-grid mode bent?duoruvis schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:23:
@SpaceDok Het beperken van je import helpt inderdaad voor je piekbelasting, maar het stopt de export niet automatisch als de accu vol is.
In 2027 wordt je tariefplan in de Sigen-app een krachtig instrument. Als je de verkoopprijs daar kunstmatig negatief zet, "fop" je de AI: het systeem ziet dat terugleveren geld kost en zal de PV-opwek terugregelen.
Zo'n test met het tariefplan is de ideale manier om te valideren of je P(f) (frequentiesturing) correct is geconfigureerd op je externe omvormers. Als het bij een test lineair verloopt, weet je zeker dat je in 2027 niet voor verrassingen komt te staan bij negatieve prijzen.
De lineaire afregeling die ik in mijn test zag toen de prijzen negatief werden, moet dus een andere verklaring hebben. Waarschijnlijk regelt de SigenStor de PV-productie op de Smart Port direct aan via communicatie (of een interne vermogensbegrenzer), omdat hij 'ziet' dat export op dat moment ongewenst is.
Hoe het technisch ook precies mag verlopen: het resultaat was in elk geval dat er geen Watt meer geëxporteerd werd.
Oh, fraai! Ik dacht alleen de dc gekoppelde panelen, maar via de smartport dus ook.duoruvis schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:37:
@Rayzman Goed punt! In een on-grid situatie kan de Gateway de frequentie inderdaad niet aanpassen, omdat hij dan 'vast' zit aan de 50Hz van het net. De echte P(f) test vindt dus pas plaats in off-grid/island mode.
De lineaire afregeling die ik in mijn test zag toen de prijzen negatief werden, moet dus een andere verklaring hebben. Waarschijnlijk regelt de SigenStor de PV-productie op de Smart Port direct aan via communicatie (of een interne vermogensbegrenzer), omdat hij 'ziet' dat export op dat moment ongewenst is.
Hoe het technisch ook precies mag verlopen: het resultaat was in elk geval dat er geen Watt meer geëxporteerd werd.
Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar
Normaal staat mijn backup SOC op 13%, dit is prima in de winter maar op zonnige dagen niet nodig. De zon schijnt toch overdag dus als er een stroomstoring is kan ik gemakkelijk van mijn 6,7kWp PV draaien.
's Ochtends vroeg, voor de eerste prijspieken voor elektriciteit kijkt mijn Home Assistant naar de voorspelingen voor zonne-energie.
Is er genoeg opbrengst voorspeld, dan verlaagt 'ie automatisch de backup SOC limiet. Zo kan ik nog net 2 extra kWh op het grid pompen 's ochtends.
Later op de dag, wordt deze weer teruggezet zodat ik bij een stroomstoring goed de nacht doorkom.
Ik gebruik een nummer template en een automatisering die wijzigingen hierin doorzet naar de Sigen Plant in HA.
Update: Theorie vs. Praktijk (De koude douche)kliffen schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:52:
[...]
Oh, fraai! Ik dacht alleen de dc gekoppelde panelen, maar via de smartport dus ook.
@Rayzman en de rest: Ik heb de proef op de som genomen (13:00-15:30) met een kunstmatig negatief tariefplan en een SOC die ik richting de 100% heb gepusht. De conclusie is pijnlijk maar duidelijk: De Sigen AI kan third-party PV op de Smart Port (zoals mijn SolarEdge) NIET afknijpen in een on-grid situatie.
Ondanks dat de AI-analyse in de app keurig meldde: "Wanneer de prijs laag is... verlaagt het systeem PV", bleef de SolarEdge op vol vermogen produceren. De overtollige stroom werd onverbiddelijk geëxporteerd tegen de negatieve prijs.
De verklaring: On-grid kan de Gateway de netfrequentie niet verhogen om de SolarEdge via P(f) aan te sturen. Omdat er geen directe datacommunicatie tussen de Sigen en de externe omvormer is, heeft de AI simpelweg geen "handrem" om aan te trekken.
Conclusie: De Sigen AI is slim, maar voorlopig alleen binnen zijn eigen ecosysteem. Heb je externe PV en wil je in 2027 export-boetes voorkomen? Dan zul je óf softwarematig off-grid moeten gaan (zodat de frequentie wel omhoog kan), óf een extern EMS (zoals Home Assistant) moeten gebruiken om de externe omvormer direct aan te sturen.
Weer een stukje community-kennis rijker: vertrouw niet blind op de tekst in de AI-analyse als je een hybride setup hebt!
- vaste aardedraad ?
dit had ik gevonden
:strip_exif()/f/image/9UvsoggolreBwioqZHS83uYX.jpg?f=fotoalbum_large)
De werkschakelaar /last schakelaar kwam ik meerdermalen tegen. Ik heb de NEN1010 niet maar het lijkt wel verplicht te zijn. Maar hoe installeren de batterij installateurs deze met op zonder schakelaar ?
Wat me ook opviel is dat je de accu oo moet registreren.
Extra aarde draad , volgens mijn moet de accu ( die van een geleidend materiaal is gemaakt aan de buitenkant) met een vaste aarde draad aangesloten worden ( dus niet alleen via de stekker )
[ Voor 35% gewijzigd door niek1974 op 12-04-2026 14:49 ]
[...]
Super mooie installatie , alles mooi weggewerkt . wat ik eigenlijk ook wil .
Maar het lijkt erop dat een werkschakelaar verplicht is en denk ik ook de extra aarde draad
Is deze door een officieel elektricien/ accu leverancier aangesloten?
Ik zag op de foto geen aarde draad
En heb je de accu nog vast gezet aan beton blok( op het voetstuk?
Betreffende de YmVk-as is zeker niet verplicht in kruipruimtes . Maar is meer ter verkoming van, als je groot ongedierte in kruipruimte krijgt.
Klopt je moet een extra aarde draad trekken vanaf de accu toren naar je aardrail.niek1974 schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:44:
- Werkschakelaar ?
- vaste aardedraad ?
dit had ik gevonden
[Afbeelding]
De werkschakelaar /last schakelaar kwam ik meerdermalen tegen. Ik heb de NEN1010 niet maar het lijkt wel verplicht te zijn. Maar hoe installeren de batterij installateurs deze met op zonder schakelaar ?
Wat me ook opviel is dat je de accu oo moet registreren.
Extra aarde draad , volgens mijn moet de accu ( die van een geleidend materiaal is gemaakt aan de buitenkant) met een vaste aarde draad aangesloten worden ( dus niet alleen via de stekker )
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Heel vaak kan je namelijk bij andere merken uit het serienummer er uit halen welke hardware het is bijvoorbeeld 1 of 3 fase en vermogen.
Het type energy controller in de deze installatie heeft iedergeval 4x pv aansluitingen(pv1/pv2/pv3/pv4 en is nu aangesloten met een 1fase kabel.
Kan niemand mij hier mee helpen?
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
/f/image/4bK9fLaky8jCdi6ZcwZ2an5e.png?f=fotoalbum_large)