Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Dit is hoe de installateur het bij mij heeft aangelegd. Geen extra werkschakelaar(s) voor de Batterij of het DC aangesloten PV systeem.timpel_800 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:39:
Volgens mij heb ik het precies zo:
- Smeltzekeringen netbeheerder --> Hoofdschakelaar ---> Gateway Grid aansluiting.
- Gateway Back up aansluiting --> Hoofdschakelaar #2 --> rest van de groepenkast.
Heb je grondkabel gebruik Ymvk-as?
[ Voor 86% gewijzigd door niek1974 op 10-04-2026 20:24 ]
Zelf gebruik relevanter, eens.SpaceDok schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:17:
[...]
In 2027 gaat het zeker relevant worden dat je zoveel mogelijk van je zonne-energie gebruikt en opslaat, maar als de batterij vol is je zonnestroom alleen voor zelfgebruik gebruikt wordt, maar overschot niet naar de grid teruggeleverd wordt.
Niet eens met "niet naar de grid terugleveren".
Ik ga wel terugleveren aan de grid, al krijgen we de kale kwh prijs is het nog steeds de moeite op de piekuren.
Waarom zou je dat niet doen ?
Nop installatiekabel (YMvK) hij ligt bij mij niet in de grond. In de kruipruimte is het niet nodig begreep ik.niek1974 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:22:
[quote]stanman23 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:30:
Heb je grondkabel gebruik Ymvk-as?
Maar volgens mij zal hij dan toch het overschot aan zonnestroom aan het net terug gaan leveren als de batterij vol zit, en dat wil ik dus niet als de prijzen negatief zijn. Of is de AI zo slim dat hij dat dan wel zo regelt?Bschnitz schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:24:
[...]
Je bespaart meer door max import aan te zetten in 2027, of te beperken. De ai houd hier rekening mee.
Dus je zegt 2kW max import dan weet die dat ook.
Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...
Ik denk dat dit kan, maar heb nog niet met de modbus opties in HA gespeeld. Je moet eerst van de standaard read-only mode naar het kunnen managen via modbus door de 'Remote EMS' optie in HA aan te zetten.SpaceDok schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:17:
[...]
Kan de ‘Grid Export Power Limit’ met Home Assistant ingesteld worden? (ik kan dit niet vinden)![]()
Dan zou je het HA kunnen laten instellen zodra de prijzen een bepaald niveau hebben.
Daarna kun je in principe de meeste (alle en meer?) gebruikersopties die je via de app kunt instellen ook via HA sturen. Ik dacht aanvankelijk ook installateursopties, maar dat is afgeschermd.
Er is een Sigenergy document met definities van de modbus commando's die mogelijk zijn. Even terugzoeken in dit topic.
Bij mij ontlaadt hij tot negatieve prijzen en dan gaat die de batterij laden.SpaceDok schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:58:
[...]
Maar volgens mij zal hij dan toch het overschot aan zonnestroom aan het net terug gaan leveren als de batterij vol zit, en dat wil ik dus niet als de prijzen negatief zijn. Of is de AI zo slim dat hij dat dan wel zo regelt?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
In 2027 wordt je tariefplan in de Sigen-app een krachtig instrument. Als je de verkoopprijs daar kunstmatig negatief zet, "fop" je de AI: het systeem ziet dat terugleveren geld kost en zal de PV-opwek terugregelen.
Ik heb dit laatst zelf getest als 'generale repetitie' voor 2027 en het resultaat was perfect: de PV-opwek zakte lineair naar nul. Het is dus geen harde aan/uit-klap, maar het systeem zoekt heel nauwkeurig het balanspunt op waarbij je precies genoeg opwekt voor je eigen verbruik (en eventueel laden) zonder te exporteren.
Zo'n test met het tariefplan is de ideale manier om te valideren of je P(f) (frequentiesturing) correct is geconfigureerd op je externe omvormers. Als het bij een test lineair verloopt, weet je zeker dat je in 2027 niet voor verrassingen komt te staan bij negatieve prijzen.
Thanks, dit is precies waar ik op doelde. 😀👍duoruvis schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:23:
…
Ik heb dit laatst zelf getest als 'generale repetitie' voor 2027 en het resultaat was perfect: de PV-opwek zakte lineair naar nul. Het is dus geen harde aan/uit-klap, maar het systeem zoekt heel nauwkeurig het balanspunt op waarbij je precies genoeg opwekt voor je eigen verbruik (en eventueel laden) zonder te exporteren.
…
jup en dumpt het dan weer op de hoge prijzen, zodat je altijd max krijgt voor je zonneopbrengst (mits je capaciteit van je batterij een aantal negatieve uren zonneopbrengst kan opvangen)Bschnitz schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:18:
[...]
Bij mij ontlaadt hij tot negatieve prijzen en dan gaat die de batterij laden.
Yea, over het algemeen lukt dat wel mits je batterij juist is afgestemd op je PV.Djaro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:28:
[...]
jup en dumpt het dan weer op de hoge prijzen, zodat je altijd max krijgt voor je zonneopbrengst (mits je capaciteit van je batterij een aantal negatieve uren zonneopbrengst kan opvangen)
Met zelfverbruik kan ik 4 uur erover doen om de BAT vol te laden.
Er zijn maar zelden meer dan 4 uur negatief.
Vaak zet ik dan sowieso de auto eraan, dus heb er eigenlijk geen last van.
Maar werkt wel goed zo. Pre-dump en after-dump.
Pre-dump is zeker geen vetpot maar niet alsof je nog iets met de energie had kunnen doen, dus beter dan niks, denk ik dan maar.
Je kan immers niet altijd +10c krijgen voor je energie, is ook onredelijk om te denken. Toch?
Gemiddeld ga ik al erg goed dit jaar. Dus happy met balanced mode voor nu.
Ben 85% zelfvoorzienend, de andere 15% is nog vrijwillig in de avond ON-GRID. Slaapstand gaat vanaf begin volgende maand uit.
Einde van de maand zou ik moeten uitkomen op 21c inkoop en 31c verkoop voor tot nu toe voor het jaar.
Dat moet uiteindelijk 12/13c verschil gaan worden.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Ik ben qua stroomrekening nu precies break-even voor dit jaar (Sigenergy/PV-systeem/dynamisch gestart medio januari)
Mijn gemiddelde inkoop zit op 20,5c en verkoop 32,3c, bij 3908kWh afname en 2374kWh teruglevering (dus netto 1534kWh afname). PV opwek is 1080kWh.
Systeem incl PV helemaal nieuw dus ik heb geen referentie, maar in Maart kon ik het eigen gebruik (ex PHEV) al met de zonneenergie afdekken (tegen de 600kWh). Nu in April zou dat incl PHEV moeten worden (ruim 200kWh, dus totaal 800kWh). Tot zover werkt het allemaal volgens verwachting.
Ik draai nog op AI Max Profit mode (Tariff plan 1,21P+13 voor in-en verkoop) en moet zo nu en dan wel bijsturen. Hij doet nu trades (pump&dump van de hele batterij) bij een verschil van 5c en dat wil ik wel wat groter hebben. Misschien dat overschakelen naar Balanced Mode nu logisch wordt, omdat er dan ook wat meer eigenverbruik zal zijn.
Hierover zit ik ook nog wat in dubio. Het sluipverbruik snachts met batterij in slaapstand (staat nog aan en werkt nu goed) is ca 300W, dus wordt met omvormer aan dan ca 500W. In de winter met relatief hoge prijs een beetje relevant, maar met PV-overschot komende periode zal dat minder/niet boeiend zijn.
ik heb ook zo ongeveer 4 uur om te laden maar dan alleen op zelfgebruik , als ik AI zijn gang laat gaan ramt die hem in notime vol.Bschnitz schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:00:
[...]
Yea, over het algemeen lukt dat wel mits je batterij juist is afgestemd op je PV.
Met zelfverbruik kan ik 4 uur erover doen om de BAT vol te laden.
Er zijn maar zelden meer dan 4 uur negatief.
Vaak zet ik dan sowieso de auto eraan, dus heb er eigenlijk geen last van.
Maar werkt wel goed zo. Pre-dump en after-dump.
Pre-dump is zeker geen vetpot maar niet alsof je nog iets met de energie had kunnen doen, dus beter dan niks, denk ik dan maar.
Je kan immers niet altijd +10c krijgen voor je energie, is ook onredelijk om te denken. Toch?
Gemiddeld ga ik al erg goed dit jaar. Dus happy met balanced mode voor nu.
Ben 85% zelfvoorzienend, de andere 15% is nog vrijwillig in de avond ON-GRID. Slaapstand gaat vanaf begin volgende maand uit.
Einde van de maand zou ik moeten uitkomen op 21c inkoop en 31c verkoop voor tot nu toe voor het jaar.
Dat moet uiteindelijk 12/13c verschil gaan worden.
Meestal grijp ik in met beetje hoofdrekenen dat tie pas na 1600 vol loopt en forceer ik zelfgebruik.
I need bigger battery
Kan hij de frequentie regelen op de smartport terwijl je in on-grid mode bent?duoruvis schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:23:
@SpaceDok Het beperken van je import helpt inderdaad voor je piekbelasting, maar het stopt de export niet automatisch als de accu vol is.
In 2027 wordt je tariefplan in de Sigen-app een krachtig instrument. Als je de verkoopprijs daar kunstmatig negatief zet, "fop" je de AI: het systeem ziet dat terugleveren geld kost en zal de PV-opwek terugregelen.
Zo'n test met het tariefplan is de ideale manier om te valideren of je P(f) (frequentiesturing) correct is geconfigureerd op je externe omvormers. Als het bij een test lineair verloopt, weet je zeker dat je in 2027 niet voor verrassingen komt te staan bij negatieve prijzen.
De lineaire afregeling die ik in mijn test zag toen de prijzen negatief werden, moet dus een andere verklaring hebben. Waarschijnlijk regelt de SigenStor de PV-productie op de Smart Port direct aan via communicatie (of een interne vermogensbegrenzer), omdat hij 'ziet' dat export op dat moment ongewenst is.
Hoe het technisch ook precies mag verlopen: het resultaat was in elk geval dat er geen Watt meer geëxporteerd werd.
Oh, fraai! Ik dacht alleen de dc gekoppelde panelen, maar via de smartport dus ook.duoruvis schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:37:
@Rayzman Goed punt! In een on-grid situatie kan de Gateway de frequentie inderdaad niet aanpassen, omdat hij dan 'vast' zit aan de 50Hz van het net. De echte P(f) test vindt dus pas plaats in off-grid/island mode.
De lineaire afregeling die ik in mijn test zag toen de prijzen negatief werden, moet dus een andere verklaring hebben. Waarschijnlijk regelt de SigenStor de PV-productie op de Smart Port direct aan via communicatie (of een interne vermogensbegrenzer), omdat hij 'ziet' dat export op dat moment ongewenst is.
Hoe het technisch ook precies mag verlopen: het resultaat was in elk geval dat er geen Watt meer geëxporteerd werd.
Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar
Normaal staat mijn backup SOC op 13%, dit is prima in de winter maar op zonnige dagen niet nodig. De zon schijnt toch overdag dus als er een stroomstoring is kan ik gemakkelijk van mijn 6,7kWp PV draaien.
's Ochtends vroeg, voor de eerste prijspieken voor elektriciteit kijkt mijn Home Assistant naar de voorspelingen voor zonne-energie.
Is er genoeg opbrengst voorspeld, dan verlaagt 'ie automatisch de backup SOC limiet. Zo kan ik nog net 2 extra kWh op het grid pompen 's ochtends.
Later op de dag, wordt deze weer teruggezet zodat ik bij een stroomstoring goed de nacht doorkom.
Ik gebruik een nummer template en een automatisering die wijzigingen hierin doorzet naar de Sigen Plant in HA.
Update: Theorie vs. Praktijk (De koude douche)kliffen schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:52:
[...]
Oh, fraai! Ik dacht alleen de dc gekoppelde panelen, maar via de smartport dus ook.
@Rayzman en de rest: Ik heb de proef op de som genomen (13:00-15:30) met een kunstmatig negatief tariefplan en een SOC die ik richting de 100% heb gepusht. De conclusie is pijnlijk maar duidelijk: De Sigen AI kan third-party PV op de Smart Port (zoals mijn SolarEdge) NIET afknijpen in een on-grid situatie.
Ondanks dat de AI-analyse in de app keurig meldde: "Wanneer de prijs laag is... verlaagt het systeem PV", bleef de SolarEdge op vol vermogen produceren. De overtollige stroom werd onverbiddelijk geëxporteerd tegen de negatieve prijs.
De verklaring: On-grid kan de Gateway de netfrequentie niet verhogen om de SolarEdge via P(f) aan te sturen. Omdat er geen directe datacommunicatie tussen de Sigen en de externe omvormer is, heeft de AI simpelweg geen "handrem" om aan te trekken.
Conclusie: De Sigen AI is slim, maar voorlopig alleen binnen zijn eigen ecosysteem. Heb je externe PV en wil je in 2027 export-boetes voorkomen? Dan zul je óf softwarematig off-grid moeten gaan (zodat de frequentie wel omhoog kan), óf een extern EMS (zoals Home Assistant) moeten gebruiken om de externe omvormer direct aan te sturen.
Weer een stukje community-kennis rijker: vertrouw niet blind op de tekst in de AI-analyse als je een hybride setup hebt!
- vaste aardedraad ?
dit had ik gevonden
:strip_exif()/f/image/9UvsoggolreBwioqZHS83uYX.jpg?f=fotoalbum_large)
De werkschakelaar /last schakelaar kwam ik meerdermalen tegen. Ik heb de NEN1010 niet maar het lijkt wel verplicht te zijn. Maar hoe installeren de batterij installateurs deze met op zonder schakelaar ?
Wat me ook opviel is dat je de accu oo moet registreren.
Extra aarde draad , volgens mijn moet de accu ( die van een geleidend materiaal is gemaakt aan de buitenkant) met een vaste aarde draad aangesloten worden ( dus niet alleen via de stekker )
[ Voor 35% gewijzigd door niek1974 op 12-04-2026 14:49 ]
[...]
Super mooie installatie , alles mooi weggewerkt . wat ik eigenlijk ook wil .
Maar het lijkt erop dat een werkschakelaar verplicht is en denk ik ook de extra aarde draad
Is deze door een officieel elektricien/ accu leverancier aangesloten?
Ik zag op de foto geen aarde draad
En heb je de accu nog vast gezet aan beton blok( op het voetstuk?
Betreffende de YmVk-as is zeker niet verplicht in kruipruimtes . Maar is meer ter verkoming van, als je groot ongedierte in kruipruimte krijgt.
Klopt je moet een extra aarde draad trekken vanaf de accu toren naar je aardrail.niek1974 schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:44:
- Werkschakelaar ?
- vaste aardedraad ?
dit had ik gevonden
[Afbeelding]
De werkschakelaar /last schakelaar kwam ik meerdermalen tegen. Ik heb de NEN1010 niet maar het lijkt wel verplicht te zijn. Maar hoe installeren de batterij installateurs deze met op zonder schakelaar ?
Wat me ook opviel is dat je de accu oo moet registreren.
Extra aarde draad , volgens mijn moet de accu ( die van een geleidend materiaal is gemaakt aan de buitenkant) met een vaste aarde draad aangesloten worden ( dus niet alleen via de stekker )
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Heel vaak kan je namelijk bij andere merken uit het serienummer er uit halen welke hardware het is bijvoorbeeld 1 of 3 fase en vermogen.
Het type energy controller in de deze installatie heeft iedergeval 4x pv aansluitingen(pv1/pv2/pv3/pv4 en is nu aangesloten met een 1fase kabel.
Kan niemand mij hier mee helpen?
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
https://www.sigenergy.com...load/1693469958902152.pdf
[ Voor 41% gewijzigd door timpel_800 op 13-04-2026 09:14 ]
Je kunt ook via de App kijken: Klik op het batterijplaatje, klik op de omvormer, scroll bij de 'real time info' naar beneden.zonnepaneelxl schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:53:
Is er een manier om te zien welk type energy controller in een installatie is gebruikt?
Heb ik het dan verkeerd begrepen. In de Solaredge app kan ik toch Negatieve tariefoptimalisatie instellen waarbij als de exporttarieven bij een dynamisch contract negatief zijn om de productie van de PV te optmaliseren en te stoppen als deze negatief zijn.duoruvis schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:02:
[...]
Update: Theorie vs. Praktijk (De koude douche)
@Rayzman en de rest: Ik heb de proef op de som genomen (13:00-15:30) met een kunstmatig negatief tariefplan en een SOC die ik richting de 100% heb gepusht. De conclusie is pijnlijk maar duidelijk: De Sigen AI kan third-party PV op de Smart Port (zoals mijn SolarEdge) NIET afknijpen in een on-grid situatie.
Ondanks dat de AI-analyse in de app keurig meldde: "Wanneer de prijs laag is... verlaagt het systeem PV", bleef de SolarEdge op vol vermogen produceren. De overtollige stroom werd onverbiddelijk geëxporteerd tegen de negatieve prijs.
De verklaring: On-grid kan de Gateway de netfrequentie niet verhogen om de SolarEdge via P(f) aan te sturen. Omdat er geen directe datacommunicatie tussen de Sigen en de externe omvormer is, heeft de AI simpelweg geen "handrem" om aan te trekken.
Conclusie: De Sigen AI is slim, maar voorlopig alleen binnen zijn eigen ecosysteem. Heb je externe PV en wil je in 2027 export-boetes voorkomen? Dan zul je óf softwarematig off-grid moeten gaan (zodat de frequentie wel omhoog kan), óf een extern EMS (zoals Home Assistant) moeten gebruiken om de externe omvormer direct aan te sturen.
Weer een stukje community-kennis rijker: vertrouw niet blind op de tekst in de AI-analyse als je een hybride setup hebt!
[Afbeelding]
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,
Dat klopt. Alleen doet dat dan de SE en niet de SigenMipatje schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:50:
[...]
Heb ik het dan verkeerd begrepen. In de Solaredge app kan ik toch Negatieve tariefoptimalisatie instellen waarbij als de exporttarieven bij een dynamisch contract negatief zijn om de productie van de PV te optmaliseren en te stoppen als deze negatief zijn.
Morgenochtend om 09:00 begint hij weer te vullen vanaf een minimum van 20%.
Zou het niet logischer zijn van de AI om de laatste 2 uur wat te exporteren tegen relatief hoge prijs zodat hij om 09:00 leeg is? Er is voldoende PV opbrengst voorspeld morgen om de batterij weer helemaal te vullen.
[ Voor 99% gewijzigd door kliffen op 13-04-2026 18:29 ]
Toch niet gek dat ie dat in AI Zelfverbruik niet doet? Dan zul je minimaal Balanced moeten instellen. Bij mij doet ie morgen een dumpje in Balanced mode om 8:00u, maar niet lager dan 55% SOC. Daarna gaat ie weer vanuit PV laden.kliffen schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:27:
Aangezien er vandaag/vannacht minder prijsverschillen zijn heb ik tussen de middag AI zelfverbruik ingeschakeld. Dat ziet er heel leuk uit.
Morgenochtend om 09:00 begint hij weer te vullen vanaf een minimum van 20%.
Zou het niet logischer zijn van de AI om de laatste 2 uur wat te exporteren tegen relatief hoge prijs zodat hij om 09:00 leeg is? Er is voldoende PV opbrengst voorspeld morgen om de batterij weer helemaal te vullen.
Vandaag ging zo'n beetje hetzelfde: Om 8:00u een dump naar 55% SOC en de PV heeft de rest van de dag zelfverbruik gedekt en geladen. Om 18:00u was de batterij net niet vol.
Omdat er morgen meer zon is en ik ook verwacht dat PV bijna de hele batterij en sluipverbruik moet afdekken, zal ik 'm handmatig wat verder laten ontladen, maar wil 'm zeker rond 18u vol hebben om tegen 40ct te kunnen dumpen. Het kan ook zijn dat het ontlaadplan automatisch nog wordt bijgesteld obv een update van verwachte PV opbengst, dat zie ik morgenochtend wel.
Grappig genoeg had ik de afgelopen weken steeds dat hij tussen 12 en 14 uur ondanks dikke PV opwek alsnog maximaal uit de grid laadde. Nu de afgelopen dagen vult hij alleen nog wat bij als dat nodig is en vult maximaal met zonnestroom.
In gewoon zelfverbruik snap ik het, maar ik had gedacht dat AI zelfverbruik het slimmer zou doen.JPS schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:24:
[...]
Toch niet gek dat ie dat in AI Zelfverbruik niet doet? Dan zul je minimaal Balanced moeten instellen. Bij mij doet ie morgen een dumpje in Balanced mode om 8:00u, maar niet lager dan 55% SOC. Daarna gaat ie weer vanuit PV laden.
Vandaag ging zo'n beetje hetzelfde: Om 8:00u een dump naar 55% SOC en de PV heeft de rest van de dag zelfverbruik gedekt en geladen. Om 18:00u was de batterij net niet vol.
Omdat er morgen meer zon is en ik ook verwacht dat PV bijna de hele batterij en sluipverbruik moet afdekken, zal ik 'm handmatig wat verder laten ontladen, maar wil 'm zeker rond 18u vol hebben om tegen 40ct te kunnen dumpen. Het kan ook zijn dat het ontlaadplan automatisch nog wordt bijgesteld obv een update van verwachte PV opbengst, dat zie ik morgenochtend wel.
Nu zie ik eigenlijk geen verschil met zelfverbruik zonder AI.
In AI Eerst zelfgebruik ‘dumpt’ de Sig niet. Puur op zelfgebruik. De AI is zeker clever in deze stand, maar het ‘dumpen’ doe ik handmatig.kliffen schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:27:Zou het niet logischer zijn van de AI om de laatste 2 uur wat te exporteren tegen relatief hoge prijs zodat hij om 09:00 leeg is? Er is voldoende PV opbrengst voorspeld morgen om de batterij weer helemaal te vullen.
Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 2x BAT 10
Ah op die manier, maar dan nog. Bij gewoon zelfverbruik moet je (als PV onvoldoende is) toch altijd handmatig of volgens vast schema laden? AI regelt dat laden automatisch op een goedkoop moment gebeurt, maar zal verder niet handelen/verkopen. Max profit doet dat natuurlijk wel en zal ook maximaal verkopen ipv te bewaren voor zelfverbruik, als dat meer oplevert. Balanced zit er dan tussenin.kliffen schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:27:
[...]
In gewoon zelfverbruik snap ik het, maar ik had gedacht dat AI zelfverbruik het slimmer zou doen.
Nu zie ik eigenlijk geen verschil met zelfverbruik zonder AI.
Ja dat wisselt vaak nog inderdaad, meestal ook rond middernacht wanneer hij de volgende dag lijkt te herbepalen.timpel_800 schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:44:
Ja ik merk ook dat hij door de dag heen soms nog wat bijstelt gedurende de dag.
Grappig genoeg had ik de afgelopen weken steeds dat hij tussen 12 en 14 uur ondanks dikke PV opwek alsnog maximaal uit de grid laadde. Nu de afgelopen dagen vult hij alleen nog wat bij als dat nodig is en vult maximaal met zonnestroom.
Ik kijk net weer even en nu doet ie alleen zelfverbruik tot 8:00u met vreemd genoeg nu een verwachting van 67% SOC ipv 55%, om daarna weer obv PV te laden. Morgenochtend dus kijken, het kan zomaar weer bijgesteld zijn, maar het systeem ontzorgt me dan niet echt.
Verder heeft ie het basisverbruik gewoon uit het net getrokken (~300W) terwijl de omvormer niet/nauwelijks in standby is geweest (treshhold 500W), Vreemd.
[ Voor 29% gewijzigd door JPS op 14-04-2026 08:19 ]
Mogelijk lees ik je opmerking niet goed, maar ik lees hier een beetje verbazing in. Uiteraard laat batterij bij laagste prijs bij van het grid zodat er later (of eerder) zonnestroom voor hogere prijs kan worden verkocht. Dit gedrag zou ik juist verwachten bij instelling "maximale winst". Mocht ik het verkeerd hebben gelezen dan mijn excuses.timpel_800 schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:44:
Ja ik merk ook dat hij door de dag heen soms nog wat bijstelt gedurende de dag.
Zelfde hier. Het gedrag van de AI is veranderd lijkt het.JPS schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:11:
Nou die ging dus niks zelf verkopen terwijl de PV opwek al lekker bezig was. Dus handmatig aan het ontladen nu en is hier kennelijk toch Max Profit nodig om 'm in beweging te krijgen.
Verder heeft ie het basisverbruik gewoon uit het net getrokken (~300W) terwijl de omvormer niet/nauwelijks in standby is geweest (treshhold 500W), Vreemd.
Ja bij weersveranderingen en/of andere prijstrends is het altijd even opletten. Ik kan het niet verklaren waarom deze opportunity niet door AI wordt opgepakt, er zit 16c prijsverschil tussen dal en piek zometeen.kliffen schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:39:
[...]
Zelfde hier. Het gedrag van de AI is veranderd lijkt het.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra
Jij staat dan op Max Profit ingesteld lijkt me? Ik ben net over naar Balanced en dan pakt ie dit handelsmoment niet.MvRtje schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:04:
Bij mij heeft hij vanmorgen toen de zonnepanelen stroom begonnen op te wekken dit direct verkocht aan het net met eigenverbruik daar vanaf omdat prijs toen hoger was, daarna is hij het puur gaan opslaan en dit blijft hij nu ook doen tot het plan om 13:00 weer bekend gaat worden voor de komende 24h. Hij geeft nu aan dat hij hem (nog) niet vollaad vanmiddag maar dit zal pas vanaf 13:00 worden beslist waarschijnlijk omdat hij dan pas weet hoe de prijzen komende 24h zullen zijn. Ik zie bij mij niks geks en ben erg blij met de AI iedere dag.
Nee hier op Balanced Energy, dit werkt naar mijn mening veruit het beste voor wat ik ermee wil bereiken.JPS schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:08:
[...]
Jij staat dan op Max Profit ingesteld lijkt me? Ik ben net over naar Balanced en dan pakt ie dit handelsmoment niet.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra
Oh dat is best opvallend, met welk tariff plan? Ik heb nog steeds 1,21P+13, voor buy & sell, en in Max Profit ging ie dan bij ca 5c verschil al flink pumen&dumpen. Nu in Balanced mode niksMvRtje schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:28:
[...]
Nee hier op Balanced Energy, dit werkt naar mijn mening veruit het beste voor wat ik ermee wil bereiken.
Ik gebruik Tibber, dus heb de Tibber tarieven inkoop 1,21P+13,56 en verkoop 1,21P + 11,08. Ik ben persoonlijk erg tevreden afgelopen weken. Zie geen gekke dingen.JPS schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:05:
[...]
Oh dat is best opvallend, met welk tariff plan? Ik heb nog steeds 1,21P+13, voor buy & sell, en in Max Profit ging ie dan bij ca 5c verschil al flink pumen&dumpen. Nu in Balanced mode niks
Ik heb wel slaapstand uitgezet, die vind ik maar raar en nu met zonneenergie vangt hij dit verbruik prima op.
Ik blijf er ook bij dat AI Max Profit in 2026 het juiste gedrag vertoont om een zo hoog mogelijke opbrengst te realiseren. Volgend jaar verwacht ik dat dit verandert maar nu probeer ik het maximale rendament eruit te halen nu het nog kan. Sinds 1 Maart draai ik al flink negatief bij Frank (geld terugJPS schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:05:
[...]
Oh dat is best opvallend, met welk tariff plan? Ik heb nog steeds 1,21P+13, voor buy & sell, en in Max Profit ging ie dan bij ca 5c verschil al flink pumen&dumpen. Nu in Balanced mode niks
System specs | X
Ik heb een werkschakelaar in de schuur zitten onder de gateway. Dus hij is er maar niet direct ernaast. Ja weet dat het moet maar is nou eenmaal niet zo. Maar men heeft ook nooit 2 werkschakelaars op de zonnepanelen zitten. 1 bij de omvormer en 1 in de meterkast.... want dat moet dan officieel ook als je aan de meterkast gaat werken..... Of de 3 werkschakelaars die ik onder de gateway heb moet ook maar hoor ik ook niemand over (Grid/Backup_Zonnepanelen/Inverter_Accu).... Heb wel ontdekt dat je een tie-wrap erdoorheen kan doen zodat hij niet per ongeluk weer aangezet kan worden (is ervoor gemaakt)niek1974 schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:02:
[quote]stanman23 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:30:
[...]
Super mooie installatie , alles mooi weggewerkt . wat ik eigenlijk ook wil .
Maar het lijkt erop dat een werkschakelaar verplicht is en denk ik ook de extra aarde draad
Is deze door een officieel elektricien/ accu leverancier aangesloten?
Ik zag op de foto geen aarde draad
En heb je de accu nog vast gezet aan beton blok( op het voetstuk?
Betreffende de YmVk-as is zeker niet verplicht in kruipruimtes . Maar is meer ter verkoming van, als je groot ongedierte in kruipruimte krijgt.
Ik heb ook een aardpen de grond in zitten. Deze zit op 6 meter hemelsbreed van de aardepen van de woning (moet >3m zijn). En 25 meter aan kabel van accu (via gateway) naar meterkast. Die afstand is wel groot vandaar die extra pen. Is een 16mm doorsnee aardepen.
:strip_exif()/f/image/Zuy0qUM8uQJGasE80OJ7ra6L.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerst aardepen geslagen en deze in beton mee gegoten.
Hij staat met 2 M8 pennen die erbij zaten aan de vloer, 2x aan de wand en dat beugeltje met slotje. Is geleverd, ik ga alles trekken en deels aansluiten. Dan laat ik een elektricien komen om alles te controleren en aan te sluiten in de MK. Heb een 2x12 meterkast erbij moeten plaatsen. Die laat ik nog wel zien want ik moet de gateway nog krijgen. Maar zat wat levertijd op. C60.
Hier komt hij. (gat gaat naar de kruipruimte)
[ Voor 4% gewijzigd door stanman23 op 14-04-2026 13:40 ]
Hier nu t plan voor komende 24h:JPS schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:05:
[...]
Ik heb die ‘fix’ truuk met opnieuw opslaan van de tarieven weer gedaan. Werkt nu weer goed!JPS schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:05:
[...]
Grappig hoe een ieder zijn beeld toch net anders is.MvRtje schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:39:
[...]
Hier nu t plan voor komende 24h:
[Afbeelding]
Hier balanced (al heel lang op balanced) en het volgende beeld:
/f/image/zo98RuJAHStCM3KRwSIQhvdJ.png?f=fotoalbum_large)
Hij besluit overigens tot nu toe altijd om toch naar 100% te laden overdag, met of zonder genoeg PV. Maar dat laat hij vooraf niet zien
[ Voor 8% gewijzigd door djrednas op 14-04-2026 14:21 ]
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Dit veranderd ook meerdere malen heb ik het idee. Ook is het bij iedereen anders door het verbruik natuurlijk. Ik zie bij jou ander verbruik dan bij mij dus hier houdt hij ook rekening mee.djrednas schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:21:
[...]
Grappig hoe een ieder zijn beeld toch net anders is.
Hier balanced (al heel lang op balanced) en het volgende beeld:
[Afbeelding]
Hij besluit overigens tot nu toe altijd om toch naar 100% te laden overdag, met of zonder genoeg PV. Maar dat laat hij vooraf niet zien
Nu ziet het er bij mij zo uit:
Nee je leest het goed. Ik vond dit dus ook logisch, maar de afgelopen paar dagen doet hij dat dus niet meer. Hij vult de batterij voornamelijk met zonnestroom, maar zoals bijvoorbeeld vandaag: ipv tussen 13:00 en 15:00 max van de grid te pakken en max van de panelen om met 25kW te vullen, heeft hij nu slechts een kwartiertje van de grid gepakt om 14:15 om hem ff het laatste zetje naar vol te geven. De rest allemaal op de zon.Adze schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:34:
[...]
Mogelijk lees ik je opmerking niet goed, maar ik lees hier een beetje verbazing in. Uiteraard laat batterij bij laagste prijs bij van het grid zodat er later (of eerder) zonnestroom voor hogere prijs kan worden verkocht. Dit gedrag zou ik juist verwachten bij instelling "maximale winst". Mocht ik het verkeerd hebben gelezen dan mijn excuses.
Netjes hoor, heel netjes. Kunnen de meeste installateurs nog een puntje aan zetten denk ik.stanman23 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:35:
[...]
Ik heb een werkschakelaar in de schuur zitten onder de gateway. Dus hij is er maar niet direct ernaast. Ja weet dat het moet maar is nou eenmaal niet zo. Maar men heeft ook nooit 2 werkschakelaars op de zonnepanelen zitten. 1 bij de omvormer en 1 in de meterkast.... want dat moet dan officieel ook als je aan de meterkast gaat werken..... Of de 3 werkschakelaars die ik onder de gateway heb moet ook maar hoor ik ook niemand over (Grid/Backup_Zonnepanelen/Inverter_Accu).... Heb wel ontdekt dat je een tie-wrap erdoorheen kan doen zodat hij niet per ongeluk weer aangezet kan worden (is ervoor gemaakt)
Ik heb ook een aardpen de grond in zitten. Deze zit op 6 meter hemelsbreed van de aardepen van de woning (moet >3m zijn). En 25 meter aan kabel van accu (via gateway) naar meterkast. Die afstand is wel groot vandaar die extra pen. Is een 16mm doorsnee aardepen.
[Afbeelding]
Eerst aardepen geslagen en deze in beton mee gegoten.
Hij staat met 2 M8 pennen die erbij zaten aan de vloer, 2x aan de wand en dat beugeltje met slotje. Is geleverd, ik ga alles trekken en deels aansluiten. Dan laat ik een elektricien komen om alles te controleren en aan te sluiten in de MK. Heb een 2x12 meterkast erbij moeten plaatsen. Die laat ik nog wel zien want ik moet de gateway nog krijgen. Maar zat wat levertijd op. C60.
Hier komt hij. (gat gaat naar de kruipruimte)
[Afbeelding]
Dat gat in die werkschakelaar is bedoeld voor een slotje!
Groetjes Manfred
Het zijn de "ABB Werkschakelaar 40A 4-polig BW440/TPSN" Heb de 40A gepakt omdat er constand 25A doorheen zou kunnen, dan vond ik de 25A net wat krapjes. Bij Electramat vond ik ze best prijzig maar bij sandervunderink wel goed geprijsd. Weet niet of ik dat hier mag vermelden maar lijkt me wel.man_rot schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:19:
@stanman23 mooie kastjes voor buiten, heb je een link naar deze 3 kastjes, kan op foto net niet het merk zien
Denk dat ik ook nog aan de onderkant een aluminium goot ga laten maken. Gat is 8 cm Dus gootje van 10 of 12 eroverheen gelijk goed afgewerkt. (Gat zo groot omdat er later mogelijk nog wat meer doorheen gaat en ik de boor heb geleend.)
[ Voor 23% gewijzigd door stanman23 op 14-04-2026 15:31 ]
Zojuist geinstalleerd op de iPhone en iPad, Geen problemen alles functioneert als voor de update.Rokar schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:30:
Ik heb voor de app een update klaar staan 3.5.0 , heeft iemand deze al geinstalleerd ?
:strip_exif()/f/image/7ZW8Z4SjwTADh6FExfwVl67q.jpg?f=fotoalbum_large)
Bj 1904; 375m2; gasloos; HR++; Sunpower 9kWp; Nibe F2120-16+VVM S320; Jaga’s + DBH; Daikin airco’s; 4 HomeWizard PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; EVAC-lader, EV’s
Ja jammer, had ik liever andersom willen hebben.shthpnz schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:42:
3.5.0 geïnstalleerd. Wat ik wel ontdekte: onder ‘How my system Works’ dien ik nu steeds het schuifje bovenaan naar ‘AI strategy’ te schuiven om de voorspelling te zien.
We zaten ergens in 2010 qua snelheid....
Ja zo zijn mijn plan er voor komende dag ook uit. Maar vanmorgen dus wel handmatig moeten dumpen en vanmiddag een uurtje moeten pumpen. Fijne opbrengst vandaag!MvRtje schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:39:
[...]
Hier nu t plan voor komende 24h:
[Afbeelding]
- Is het essentieel dat de Sigenstor 24/7 aan WiFi/UTP ligt? Op de plek waar ik hem wil hebben kan de verbinding wel eens wegvallen. Nou ja paar keer per jaar gehad met de SMA omvormer (maar had ook niet echt het gevoel dat daar een goede WiFi module in zat).
- De installateur raadde Frank Energie aan omdat deze itt andere leveranciers nog beter/directer met de Sigenstor zou werken (ze zouden meer parameters hebben om in te stellen ofzo. Of beter 'praten' met het systeem?)
- En is de prijs niet een heel klein beetje erg hoog?
[ Voor 7% gewijzigd door JoeZuCK op 15-04-2026 08:20 ]
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Waarom heb je handmatig moeten dumpen dan?JPS schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:36:
[...]
Ja zo zijn mijn plan er voor komende dag ook uit. Maar vanmorgen dus wel handmatig moeten dumpen en vanmiddag een uurtje moeten pumpen. Fijne opbrengst vandaag!
Prijs is mijn inziens idd hoog. Ik was inclusief installatie en btw een kleine 18.5k kwijt (16k ex btw) voor een 36kWh opstelling met een 15kW omvormer, gateway.JoeZuCK schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:18:
Vraagjes;
- Is het essentieel dat de Sigenstor 24/7 aan WiFi/UTP ligt? Op de plek waar ik hem wil hebben kan de verbinding wel eens wegvallen. Nou ja paar keer per jaar gehad met de SMA omvormer (maar had ook niet echt het gevoel dat daar een goede WiFi module in zat).
- De installateur raadde Frank Energie aan omdat deze itt andere leveranciers nog beter/directer met de Sigenstor zou werken (ze zouden meer parameters hebben om in te stellen ofzo. Of beter 'praten' met het systeem?)
- En is de prijs niet een heel klein beetje erg hoog?
[Afbeelding]
Frank zou ik persoonlijk niet te veel waarde aan hechten. Ik ben begonnen met slimme handel, maar ben er na een aantal maanden mee gestopt.Resultaat is ronduit beroerd. In mijn geval werd er soms 120kWh per dag door de batterij gejaagd (met verlies). Frank legt geen verantwoording af en doet net alsof ik het niet snap.
Ik laat nu de Sigen Ai de handekl regelen en dat bevalt stukken beter.
Connectie met internet is wel belangrijk, hoe ga je hem anders aan laten sturen door of een externe partij, of dagelijks je dag ahead data ophalen zodat de AI de juiste strategie kan bepalen. Ik zou een UTP kabeltje trekken. 5G is overigens ook een optie als het echt niet anders kan.
[ Voor 9% gewijzigd door osluis op 15-04-2026 14:49 ]
Ik zie dat vele mensen de gateway installeren, deze verzorgt dan de backup spanning (als GRID afvalt)
Je kunt het huis dan voorzien van spanning uit de batterij(zolang de voorraad is) tevens als er zon is blijft je PV werken. Voor deze oplossing betaalt je +/-500euro meer voor tov + nog extra installatie kosten
De prijs verschil valt mee , maar zelf vindt ik het veel klimbim(veel lossen units veel bedrading)
Mijn vraag is welke smart meters zitten in de gateway
:strip_exif()/f/image/b9Aopy7x0J1KwZuA9hVmLNAx.jpg?f=fotoalbum_large)
En kun je deze ook live uitlezen via Home Assistent
Zo ja welke app gebruiken jullie van HA?
Resultaten van dezelfde dag:duoruvis schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:50:
Ter vergelijking, zelfde moment (14-04-2026 ~15:20), zelfde DA-prijzen, zelfde setup en instellingen (Buy 13,56 / Sell 11,51):
duoruvis: AI Max Profit
[Afbeelding]
Buren: AI Balanced
[Afbeelding]
Hangt van je installatie af, de linker is voor een enkelfase aansluiting en de rechter voor een 3 fase aansluiting.niek1974 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:26:
Vraag betreffende de gateway vs smartmeters
Ik zie dat vele mensen de gateway installeren, deze verzorgt dan de backup spanning (als GRID afvalt)
Je kunt het huis dan voorzien van spanning uit de batterij(zolang de voorraad is) tevens als er zon is blijft je PV werken. Voor deze oplossing betaalt je +/-500euro meer voor tov + nog extra installatie kosten
De prijs verschil valt mee , maar zelf vindt ik het veel klimbim(veel lossen units veel bedrading)
[Afbeelding]
Je kunt het via de sigenstor uitlezen.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Er zitten niet van dit soort units in de GW. Er zitten CT klemmen in.niek1974 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:26:
Vraag betreffende de gateway vs smartmeters
[Afbeelding]
[ Voor 15% gewijzigd door timpel_800 op 15-04-2026 20:51 ]
Maar wel in de meterkast om de zonnepanelen te meten als ze niet rechtstreeks op de Sigenstor zijn aangesloten.timpel_800 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:49:
[...]
Er zitten niet van dit soort units in de GW. Er zitten CT klemmen in.
[Afbeelding]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Bij mij wordt voor een 9kWh batterij een 10 kW omvormer gekozen door de installateur. Ik heb voor 3.35 kWp op mijn dak liggen. Dan is een 10 kW omvormer toch zware overkill?benolski schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:06:
Ik heb een offerte ontvangen voor een 15 kw Sigenstor 1 fase omvormer. Ik heb een Enphase systeem van 3500 wp en een 6 panelen 2000 wp met een string omvormer. Dd string omvormer zou vervangen worden voor een hybride omvormer van 4600 watt. Ik vraag mij af wat het voordeel is van zo’n zware omvormer. Alvast bedankt voor jullie mening.
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Klopt, dat zou alleen in het scenario zijn dat ik op een bepaald moment de inductiekookplaat aan heb (minstens 3 zones), de quooker gebruik om heet water in de pan te doen, een wasje draai waarbij warm water wordt gevraagd en vooruit de vaatwasser nog even aan zet (samen met alle apparatuur zoals NAS, Hue Bridge, Unifi spul, Somfy Tahoma, Nest camera's, vloerverwarming, mechanische ventilatie, koelkast en alles wat op standby staat aan Hue lampen, gameconsoles, Google TV en Shields enz) tegelijk heb draaien.timpel_800 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 06:22:
De 10kw is voor het aantal panelen inderdaad teveel en minder efficiënt maar het gaat erom dat die omvormer dan ook 10kW aan je huis kan leveren.
Maar de vaatwasser gaat pas na het eten aan. Wasjes heb ik nog nooit gedraaid tijdens het eten koken.
De charge en discharge is ook maar slechts 4.6 kW? Maar goed van de 6 kW batterij is dat slechts 3 kW.
Beste optie zou dan misschien nog zijn dat ik kan zien of ik er nog een paar panelen bij kan drukken.. denk ik..
Of die batterij 's nachts zo snel mogelijk vol drukken met goedkope stroom.
[ Voor 4% gewijzigd door JoeZuCK op 16-04-2026 07:21 ]
De 9kWh batterij kan met 0.5C inderdaad maar zo'n 4,5kW leveren. In dat opzicht is een 10kW omvormer te groot. Mocht je in de toekomst echter besluiten om nog zo'n batterijmodule bij te plaatsen. Dan kan je batterij met 0.5C ineens met 9kW vermogen overweg en is die 10kW omvormer best wel een hele goede match....JoeZuCK schreef op donderdag 16 april 2026 @ 05:27:
[...]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Bij mij wordt voor een 9kWh batterij een 10 kW omvormer gekozen door de installateur. Ik heb voor 3.35 kWp op mijn dak liggen. Dan is een 10 kW omvormer toch zware overkill?
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Ik zou altijd bij elke offerte vragen om onderbouwing waarom dit het beste is.benolski schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:06:
Ik heb een offerte ontvangen voor een 15 kw Sigenstor 1 fase omvormer. Ik heb een Enphase systeem van 3500 wp en een 6 panelen 2000 wp met een string omvormer. Dd string omvormer zou vervangen worden voor een hybride omvormer van 4600 watt. Ik vraag mij af wat het voordeel is van zo’n zware omvormer. Alvast bedankt voor jullie mening.
Maar 15kW 1 fase dat is 65A. Dat is in Nederland iig niet normaal als hoofdaansluiting, dus ik zie de reden niet. Tevens kreeg ik van een leverancier door dat de Sigenergy Sigenstor EC van 6kW de zwaarste 1 fase exemplaar is voor Europa.
Edit: zie ook dat de 12kW sowieso de grootste is. 15kW is er niet, dus moet het niet iets anders zijn?
[ Voor 6% gewijzigd door bjusterbaarlik op 16-04-2026 09:22 ]
Er zouden 2 smartmeters in moeten zitten( met of zonder display) waar op de CT klemmen zijn aangeslotentimpel_800 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:49:
[...]
Er zitten niet van dit soort units in de GW. Er zitten CT klemmen in.
[Afbeelding]
En zijn deze afzondelijk op de batterij aangesloten ? Gaan er twee kabeltjes naar deze COM poort op de batterij
- 2 aderig kabeltje rs485(modbus) voor de GRID
- 2 aderig kabeltje rs485(modbus) voor de PV(third party)
[ Voor 12% gewijzigd door niek1974 op 16-04-2026 07:42 ]
niek1974 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:35:
[...]
Er zouden 2 smartmeters in moeten zitten( met of zonder display) waar op de CT klemmen zijn aangesloten
En zijn deze afzondelijk op de batterij aangesloten ? Gaan er twee kabeltjes naar deze COM poort op de batterij
- 2 aderig kabeltje rs485(modbus) voor de GRID
- 2 aderig kabeltje rs485(modbus) voor de PV(third party)
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/OiI68Ke2S2TGoPDeDyFOt4WV.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een foto van de binnenkant van mijn Gateway...
Zoek en gij zult (CT klemmen) vinden...
De Gateway heeft een printplaat (Sigen CommMod) waar de CT klemmen op zitten, waar ook de ethernet kabel in zit.
Op mijn 3-fase controler zit niks aangesloten qua meters, alles gaat via de Gateway.
[ Voor 8% gewijzigd door Bas Post op 16-04-2026 07:57 ]
BP on the move!!!
het enige wat ik weet , dat ze 10 jr garantie geven . Maar wat daarna?
En hoe zit het nu met de Cloud, deze staat waarschjinlijk in China. Zou graag alles lokaal willen draaien, maar dat zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn. heeft iemand daar ervariing mee?
Garantie na 10 jaar: De 10 jaar garantie staat voor 10.000 cycli. Daarna is de garantie op, maar het systeem werkt gewoon door, batterijen degraderen geleidelijk, doorgaans tot ~70-80% restcapaciteit. Geen abrupt einde, alleen geen fabrieksgarantie meer.niek1974 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:47:
Weet iemand hoe het nu zit met garanties van Sigenergy ?
En hoe zit het nu met de Cloud, deze staat waarschjinlijk in China. Zou graag alles lokaal willen draaien, maar dat zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn. heeft iemand daar ervariing mee?
Tip: zoek in dit topic op "cycl" voor ~59 relevante reacties.
Cloud/lokaal: Sigen Cloud is een platform van Sigenergy Technology Co., Ltd. (China). Of de servers fysiek in Europa of China staan wordt nergens expliciet vermeld. Voor Europese gebruikers geldt wel GDPR-compliance volgens hun privacybeleid:
https://www.sigenergy.com/en/index/privacy
Hosting is Amazon en gezien de snelheid boost sinds de laatste update vermoed ik dat EU daadwerkelijk in EU amazon is nu.duoruvis schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:21:
[...]
Garantie na 10 jaar: De 10 jaar garantie staat voor 10.000 cycli. Daarna is de garantie op, maar het systeem werkt gewoon door, batterijen degraderen geleidelijk, doorgaans tot ~70-80% restcapaciteit. Geen abrupt einde, alleen geen fabrieksgarantie meer.
Tip: zoek in dit topic op "cycl" voor ~59 relevante reacties.
Cloud/lokaal: Sigen Cloud is een platform van Sigenergy Technology Co., Ltd. (China). Of de servers fysiek in Europa of China staan wordt nergens expliciet vermeld. Voor Europese gebruikers geldt wel GDPR-compliance volgens hun privacybeleid:
https://www.sigenergy.com/en/index/privacy
Heb jullie advies nodig en denk niet dat ik er een nieuw topic voor hoef te openen en het hier kan vragen. Ik zit een beetje vast in mijn keuze en ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
Ik heb momenteel nog geen zonnepanelen, maar wil mijn platdak op de garage volledig vol leggen. Plan is nu om 16 panelen te leggen, waarschijnlijk Aiko gen 3 480Wp glas-glas, dus totaal rond de 7,7 kWp. Dak is grotendeels vrij, maar er zit wel wat lichte schaduw op een klein deel (rand van het huis, afhankelijk van moment van de dag).
Ik ga alles zelf doen: montage, bekabeling, aansluiten etc.
Mijn eerste plan was vrij simpel: Enphase met IQ8HC micro’s. Dat leek me vooral makkelijk en robuust, zeker met die lichte schaduw. Gewoon Q-cable leggen, micro’s erop en klaar. Alleen als ik het kostenplaatje bekijk, zit ik voor alleen de Enphase componenten al rond de €3k. En als ik later nog een accu wil, wordt dat verhaal ook meteen een stuk duurder en minder logisch (AC → DC → AC).
Toen ben ik gaan kijken naar hybride systemen en kwam ik uit bij de Haier Smart Cube. Idee daarachter: panelen in strings leggen, DC naar binnen, hybride omvormer en later een batterij eraan. Dat voelt qua opzet al logischer, zeker met het oog op afbouw salderen en zelfverbruik.
En daarna kwam ik bij SigenStor uit. Wat ik daar van begrijp is dat het qua hardware veel lijkt op die Haier systemen (zelfde soort all-in-one hybride opzet), maar dan met wat betere software/EMS en iets scherper geprijsd.
Waar ik nu zit:
ik neig ernaar om wel de panelen en montage gewoon te doen zoals gepland, maar het Enphase deel te laten vallen en in plaats daarvan een SigenStor (of evt. Haier) 3-fase omvormer te pakken, bijvoorbeeld 8 kW. Dan strings maken (iets van 5/5/6 over de MPPT’s) en DC naar binnen trekken. Later dan uitbreiden met een batterij, waarschijnlijk 8–16 kWh is ja gewoon stappelen en klaar.
Qua installatie:
* hoofd meterkast zit in huis
* garage is losstaand
* er ligt nu al een 5x6mm² kabel van ongeveer 20 meter naar de garage (voor een laadpaal)
Als ik de omvormer in de garage zet, moet ik dus nog terug richting de meterkast voor teruglevering? Ik wil dan de off-grid / backup wil, met de gateway. Dat betekent waarschijnlijk nog extra bekabeling tussen garage en meterkast?
Verder wil ik alles in Home Assistant hebben. Dat is eigenlijk een harde eis. Dus monitoring, sturing, en ook laden van de auto. Plan is om een MID laadpaal te nemen (bijv. Ratio of Alfen) en dat via EVCC te laten sturen op zonne-overschot. of wachten op de MID AC paal van Sigenergy
Waar ik over twijfel:
* Hoe groot is het verschil in praktijk tussen Enphase en een string systeem bij lichte schaduw? Is dat echt iets waar ik spijt van ga krijgen, of valt dat met een goede indeling wel mee?
* Klopt het beeld dat SigenStor en Haier qua hardware dicht bij elkaar zitten, en dat het verschil vooral in software en integratie zit?
* Heeft iemand hier SigenStor (of Haier) draaien in combinatie met Home Assistant? Hoe stabiel en bruikbaar is dat in de praktijk?
Ik twijfel dus een beetje tussen:
* gewoon Enphase doen en het simpel houden
* of meteen “goed” gaan met een hybride systeem en alles daaromheen zelf opbouwen voordeel is de kosten van enphase heb ik bijna de omvormer + gateway (offline backup) voor en dan enkel nog 2-3k extra voor een 5kwh accuutje al.
Ben benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken.
Excuses voor de verwarring. Ik bedoel een 15 kw batterijbjusterbaarlik schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:24:
[...]
Ik zou altijd bij elke offerte vragen om onderbouwing waarom dit het beste is.
Maar 15kW 1 fase dat is 65A. Dat is in Nederland iig niet normaal als hoofdaansluiting, dus ik zie de reden niet. Tevens kreeg ik van een leverancier door dat de Sigenergy Sigenstor EC van 6kW de zwaarste 1 fase exemplaar is voor Europa.
Edit: zie ook dat de 12kW sowieso de grootste is. 15kW is er niet, dus moet het niet iets anders zijn?
Mijn Sigenstor en laadpaal verbinden naar verschillende IP's in eu-central-1.compute.amazonaws.com, dat is een AWS datacenter in Frankfurt.Bschnitz schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:28:
[...]
Hosting is Amazon en gezien de snelheid boost sinds de laatste update vermoed ik dat EU daadwerkelijk in EU amazon is nu.
Daar maak je het niet minder verwarrend mee, je zult denk ik 15kWh bedoelen.benolski schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:03:
[...]
Excuses voor de verwarring. Ik bedoel een 15 kw batterij
Zou het zonde vinden om de Sigen aan te sturen met EVCC, kan je beter een batterij nemen die minder slim is.Dw1-nl schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:51:
Hi allemaal,
Heb jullie advies nodig en denk niet dat ik er een nieuw topic voor hoef te openen en het hier kan vragen. Ik zit een beetje vast in mijn keuze en ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
Ik heb momenteel nog geen zonnepanelen, maar wil mijn platdak op de garage volledig vol leggen. Plan is nu om 16 panelen te leggen, waarschijnlijk Aiko gen 3 480Wp glas-glas, dus totaal rond de 7,7 kWp. Dak is grotendeels vrij, maar er zit wel wat lichte schaduw op een klein deel (rand van het huis, afhankelijk van moment van de dag).
Ik ga alles zelf doen: montage, bekabeling, aansluiten etc.
Mijn eerste plan was vrij simpel: Enphase met IQ8HC micro’s. Dat leek me vooral makkelijk en robuust, zeker met die lichte schaduw. Gewoon Q-cable leggen, micro’s erop en klaar. Alleen als ik het kostenplaatje bekijk, zit ik voor alleen de Enphase componenten al rond de €3k. En als ik later nog een accu wil, wordt dat verhaal ook meteen een stuk duurder en minder logisch (AC → DC → AC).
Toen ben ik gaan kijken naar hybride systemen en kwam ik uit bij de Haier Smart Cube. Idee daarachter: panelen in strings leggen, DC naar binnen, hybride omvormer en later een batterij eraan. Dat voelt qua opzet al logischer, zeker met het oog op afbouw salderen en zelfverbruik.
En daarna kwam ik bij SigenStor uit. Wat ik daar van begrijp is dat het qua hardware veel lijkt op die Haier systemen (zelfde soort all-in-one hybride opzet), maar dan met wat betere software/EMS en iets scherper geprijsd.
Waar ik nu zit:
ik neig ernaar om wel de panelen en montage gewoon te doen zoals gepland, maar het Enphase deel te laten vallen en in plaats daarvan een SigenStor (of evt. Haier) 3-fase omvormer te pakken, bijvoorbeeld 8 kW. Dan strings maken (iets van 5/5/6 over de MPPT’s) en DC naar binnen trekken. Later dan uitbreiden met een batterij, waarschijnlijk 8–16 kWh is ja gewoon stappelen en klaar.
Qua installatie:
* hoofd meterkast zit in huis
* garage is losstaand
* er ligt nu al een 5x6mm² kabel van ongeveer 20 meter naar de garage (voor een laadpaal)
Als ik de omvormer in de garage zet, moet ik dus nog terug richting de meterkast voor teruglevering? Ik wil dan de off-grid / backup wil, met de gateway. Dat betekent waarschijnlijk nog extra bekabeling tussen garage en meterkast?
Verder wil ik alles in Home Assistant hebben. Dat is eigenlijk een harde eis. Dus monitoring, sturing, en ook laden van de auto. Plan is om een MID laadpaal te nemen (bijv. Ratio of Alfen) en dat via EVCC te laten sturen op zonne-overschot. of wachten op de MID AC paal van Sigenergy
Waar ik over twijfel:
* Hoe groot is het verschil in praktijk tussen Enphase en een string systeem bij lichte schaduw? Is dat echt iets waar ik spijt van ga krijgen, of valt dat met een goede indeling wel mee?
* Klopt het beeld dat SigenStor en Haier qua hardware dicht bij elkaar zitten, en dat het verschil vooral in software en integratie zit?
* Heeft iemand hier SigenStor (of Haier) draaien in combinatie met Home Assistant? Hoe stabiel en bruikbaar is dat in de praktijk?
Ik twijfel dus een beetje tussen:
* gewoon Enphase doen en het simpel houden
* of meteen “goed” gaan met een hybride systeem en alles daaromheen zelf opbouwen voordeel is de kosten van enphase heb ik bijna de omvormer + gateway (offline backup) voor en dan enkel nog 2-3k extra voor een 5kwh accuutje al.
Ben benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken.
Je neemt Sigen als je juist geen zin hebt om omslachtig te doen.
Zou me om dat randje tijdelijke schaduw niet zo druk maken.
Haier is een neppe Sigen (Whitelabel). Wegblijven dus.
Er komt na de zomer een all-in-one unit aan, NEO ofzo dacht ik. Daar zit de offgrid unit al erin.
Wellicht is dat juist iets voor je.
Ga er maar vanuit dat je na die 10 jaar geen garantie meer hebt. Bovendien geldt er verschillende garantie op verschillende onderdelen.niek1974 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:47:
Weet iemand hoe het nu zit met garanties van Sigenergy ?
- Inverter en batterijen: 10 jaar
- Power sensor: 2 jaar
- Gateway: 5 jaar
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Nee, blijkbaar.Vhond schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:15:
Zojuist even gekeken naar de Sigen app en het valt me op dat de gateway niet als afzonderlijk device in de lijst apparaten staat. Klopt dat wel?
[ Voor 39% gewijzigd door Bschnitz op 17-04-2026 09:26 ]
Als je er op klikt dan zie je dat het de Gateway betreft.
Ik ben benieuwd wat je hier ziet als er een stroomonderbreking is vanuit de netbeheerder?
Dat je off-grid bent zie je dan op het startscherm.Vhond schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:36:
@Bschnitz : die zie ik ook, maar bij mij staat er dan Sigen Energy Ba..
Als je er op klikt dan zie je dat het de Gateway betreft.
Ik ben benieuwd wat je hier ziet als er een stroomonderbreking is vanuit de netbeheerder?
Je kan natuurlijk ook zelf handmatig effe op off-grid gaan....
Dan zie je het ook.
Hangt af van je taal. In het Engels is die anders benoemd.Vhond schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:40:
Ok, helder. Maar waarom ze het in de apparatenlijst niet gewoon Gateway noemen??
@daemonixBschnitz schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:42:
[...]
Zou het zonde vinden om de Sigen aan te sturen met EVCC, kan je beter een batterij nemen die minder slim is.
Je neemt Sigen als je juist geen zin hebt om omslachtig te doen.
Zou me om dat randje tijdelijke schaduw niet zo druk maken.
Haier is een neppe Sigen (Whitelabel). Wegblijven dus.
Er komt na de zomer een all-in-one unit aan, NEO ofzo dacht ik. Daar zit de offgrid unit al erin.
Wellicht is dat juist iets voor je.
Ah oké, interessant, dat is wel een andere kijk dan ik tot nu toe had.
Ik dacht juist een beetje andersom eerlijk gezegd 😅
Op basis van wat ik o.a. bij Laurens had gezien (deze video: YouTube: SigEnergy SigenStor vs. Haier SmartCube - Wat is het verschil?) kreeg ik juist het gevoel dat Haier vrij solide was en dat SigenStor wat “nieuw/kleiner” was als merk, dus dat daar misschien nog wat kinderziektes in zaten. En dat de units gewoon identiek waren qua hardware alleen sofware anders.
Dat maakt het wel weer interessant.
Wat betreft aansturen:
ik ben zelf vrij handig met software en Home Assistant, dus ik vind het juist geen probleem om dingen zelf te bouwen of te tweaken. Maar tegelijkertijd denk ik ook: als Sigen het zelf al goed kan (AI / EMS / app), is het misschien zonde om daar een hele EVCC/HA laag overheen te leggen zoals je zegt.
Ik zag ook dat mensen hem:
* met Home Assistant gekoppeld hebben
* en zelfs met EVCC draaien
En dat Modbus gewoon lokaal werkt, dus zonder cloud, wat wel nice is.
Dus dat stuk lijkt wel goed te doen, maar inderdaad niet plug & play.
Waar ik nog een beetje mee zit:
Ik wil sowieso een MID laadpaal (ivm ERE etc.), dus ik kom sowieso uit op iets externs (Ratio / Alfen o.i.d.).
Dan vraag ik me af:
Kan ik met alleen Sigen (dus zonder EVCC):
* puur op zonne-overschot laden?
* of ben je dan toch aangewezen op iets als EVCC / HA ertussen?
Want mijn ideale scenario is:
* overdag > overschot > auto laden
* batterij > evt. later
* alles automatisch
Maar ik wil niet per se alles zelf moeten scripten als dat niet nodig is.
ruimte in de garage is geen probleem, dus zo’n gateway + batterij stack vind ik eigenlijk juist wel mooi. En ik vind het idee van alles in één systeem (PV + batterij + laden) ook wel aantrekkelijk.
Dus ik zit nu een beetje op:
* Enphase eigenlijk afgevallen ivm kosten + accu verhaal
* SigenStor lijkt beste match, maar wil wel zeker weten dat integratie + laden goed zit
Of toch heel wat anders, maar wat haha. Ook nog even kijken me zelf aansluiten van de DC kabels had begrepen dat zelf kabels knijpen/maken wel een klusje is met juiste gereedschap
Ik laad gewoon als het goedkoop is, geen zin om mijn accu van de auto kapot te maken met "sloom/slim" laden.Dw1-nl schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:25:
[...]
@daemonix
Op basis van wat ik o.a. bij Laurens had gezien (deze video: YouTube: SigEnergy SigenStor vs. Haier SmartCube - Wat is het verschil?) kreeg ik juist het gevoel dat Haier vrij solide was en dat SigenStor wat “nieuw/kleiner” was als merk, dus dat daar misschien nog wat kinderziektes in zaten. En dat de units gewoon identiek waren qua hardware alleen sofware anders.
Wat betreft aansturen:
ik ben zelf vrij handig met software en Home Assistant, dus ik vind het juist geen probleem om dingen zelf te bouwen of te tweaken. Maar tegelijkertijd denk ik ook: als Sigen het zelf al goed kan (AI / EMS / app), is het misschien zonde om daar een hele EVCC/HA laag overheen te leggen zoals je zegt.
Ik zag ook dat mensen hem:
* met Home Assistant gekoppeld hebben
* en zelfs met EVCC draaien
En dat Modbus gewoon lokaal werkt, dus zonder cloud, wat wel nice is.
Dus dat stuk lijkt wel goed te doen, maar inderdaad niet plug & play.
Waar ik nog een beetje mee zit:
Ik wil sowieso een MID laadpaal (ivm ERE etc.), dus ik kom sowieso uit op iets externs (Ratio / Alfen o.i.d.).
Dan vraag ik me af:
Kan ik met alleen Sigen (dus zonder EVCC):
* puur op zonne-overschot laden?
* of ben je dan toch aangewezen op iets als EVCC / HA ertussen?
Want mijn ideale scenario is:
* overdag > overschot > auto laden
* batterij > evt. later
* alles automatisch
Maar ik wil niet per se alles zelf moeten scripten als dat niet nodig is.
ruimte in de garage is geen probleem, dus zo’n gateway + batterij stack vind ik eigenlijk juist wel mooi. En ik vind het idee van alles in één systeem (PV + batterij + laden) ook wel aantrekkelijk.
Dus ik zit nu een beetje op:
* Enphase eigenlijk afgevallen ivm kosten + accu verhaal
* SigenStor lijkt beste match, maar wil wel zeker weten dat integratie + laden goed zit
Of toch heel wat anders, maar wat haha. Ook nog even kijken me zelf aansluiten van de DC kabels had begrepen dat zelf kabels knijpen/maken wel een klusje is met juiste gereedschap
Je maakt enorm veel verlies met maar 1-3kW laden....
Jou huidig "idee" van perfect is inefficiënt.
Je auto gewoon kunnen laden met 11kW voor 12-18c te betalen levert je meer op, uiteindelijk.
De zon energie die je opslaat in je thuisbatterij verkoop je later toch wel voor dat bedrag, streept vanzelf weg.
Dacht dat de AC lader van Sigen er met MID is of komt binnenkort.
Ik doe ook genoeg met HA, maar de batterij etc. stuur ik lekker aan met Sigen zelf, ik lees het alleen uit en heb het klaar voor mocht er lang geen connectie zijn.
Er werken 1000 man bij Sigen. Geen kleine club. Zijn min of meer marktleider.
Misschien dat deze video van ThuisBatterijNederland je nog wat meer inzicht geeft in Sigenergy vs Haier: YouTube: Haier Smart Cube vs Sigenergy Sigenstor: welk systeem is beter?Dw1-nl schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:25:
[...]
@daemonix
...
/f/image/4bK9fLaky8jCdi6ZcwZ2an5e.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8S1Q8psoh6i4tDfSr5dp0qkg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ns0S6Z0Tg8gsbUPo9u0mZ2nv.jpg?f=fotoalbum_large)