Allard2026 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:43:
Ik ben nieuw op dit forum en dacht eruit te zijn wat de configuratie van een aan te schaffen Sigenery systeem zou gaan worden, totdat ik extra info over een SolarEdge PV omvormer koppeling tegen kwam.
Ik heb 10 PV (400Wp) met optimizers liggen die nu via een 1-fase Solaredge omvormer aan de groepkast (fase 1) gekoppeld is. Omvormer hangt op zolder en de Sigenergy accu komt in de schuur.
Ik was van plan een nieuwe kabel te trekken en zo de SE omvormer op de Smartport van de gateway aan te sluiten. Nu heb ik gelezen dat de smartport van de gateway alleen 3-fase aansluitingen accepteert.
Optie 2 is om de SE omvormer te verwisselen voor een 3-fase versie, maar daar lees ik weer over dat die een hogere opstartspanning nodig heeft en dat dat mogelijk met mijn 10 panelen niet samen gaat.
Hebben jullie advies?
Als laatste nog 2 vragen voor als de aansluiting op de smartport wel gaat lukken:
- Meet de smartport zelf de geleverde stroom of is een extra smartmeter noodzakelijk (zie wisselende info)
- Heeft er iemand ervaring of de SE omvormer zijn vermogen verlaagd als de Gateway de frequentie iets verhoogt (in off-grid mode als de accu bijna vol is) of gaat de SE omvormer alleen AAN/UIT
@
Allard2026 Goed dat je dit even checkt, want er gaan inderdaad wat verschillende verhalen rond over de Smart Port. Om je direct gerust te stellen: de ervaring van @timpel_800 klopt technisch volledig. Je kunt je 1-fase SolarEdge omvormer gewoon op de Smart Port aansluiten en dat is in jouw situatie ook de beste keuze.
Voor de meelezers is het interessant om de "fase-paradox" van de Smart Port te ontrafelen (waarom PV wel op 1-fase mag, maar een generator liever niet):
1. PV-omvormer op Smart Port (1-fase is OK)
Een PV-omvormer is een 'volger'. De SigenStor (die in off-grid modus zelf het 3-fase netwerk vormgeeft) is de baas over de frequentie en spanning. Omdat de SigenStor een actieve 3-fase balancer is (4-kwadrant regeling), kan hij de energie van die ene fase intern gebruiken om de accu's te laden of te verdelen over de andere fasen. Voor de Gateway is een 1-fase PV-injectie simpelweg een 'negatieve last' op die specifieke fase die hij intern wegstreept tegen de laadstroom naar de batterij.
2. Generator op Smart Port (3-fase gewenst/eis)
De 3-fase eis in de handleidingen geldt primair voor brandstofgeneratoren. Een generator is een 'bron'. Als die op slechts één fase staat te beuken terwijl de Gateway een 3-fase micro-grid in de lucht probeert te houden voor je hele huis, veroorzaakt dat onbalans en fase-verschuivingen die het netwerk instabiel maken. Bovendien heeft de interne lader van de SigenStor een symmetrische 3-fase voeding nodig om de batterij op vol vermogen te kunnen laden via die poort.
Specifiek advies voor @Allard2026:
Hou je huidige 1-fase SolarEdge! Voor 10 panelen (400Wp) is een 3-fase SE-omvormer zelfs af te raden. Die hebben een vaste stringspanning van rond de
750V nodig. Met 10 panelen zit je op de absolute ondergrens; zodra het warm wordt of er een beetje schaduw valt, haal je die spanning niet meer (Voltage Blocking). Je huidige 1-fase setup (die op ca.
350V - 380V draait) heeft veel meer marge en presteert dus beter.
Monitoring: De Smart Port heeft interne sensoren. Je hebt voor de SolarEdge dus geen extra Modbus-meter nodig om de opbrengst in de Sigen-app te zien.
Frequentie-sturing: SolarEdge ondersteunt Frequency Shifting (P(f)). Bij een volle accu in off-grid modus zal de Gateway de frequentie iets verhogen, waarna de SE-omvormer netjes lineair zijn vermogen terugregelt in plaats van alleen maar aan/uit te klappen.
Succes met de installatie, technisch is dit een erg solide opstelling zo!