Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 54 55 Laatste
Acties:

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:25
Foutcode in sigen AI gooien?

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:38
Duality schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:50:
Goedemiddag,

Setup op 3 fases met 11KW omvormer, 2 9 KW modules, backup gateway (dus geen CT klemmen) en een AC laadpunt.

Nu we zowel voor de accu als voor de auto een overschot aan zonne-energie hebben, valt me ​​iets vreemds op.

Ik heb de laadpaal ingesteld op volledig eigen gebruik, maar nadat de accu is opgeladen, begint de auto wel met opladen, maar slechts met het maximale vermogen van 11 kW. Op dit moment zie ik ook het elektriciteitsverbruik van het huis niet.

Heeft iemand een idee waarom het laadpunt het vermogen niet aanpast aan het overschot aan zonne-energie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik zo je plaatjes bekijk en je tekst lees, lijkt het goed te functioneren;

Je accu's kunnen met max 9 kW laden, dit zie je bij plaatje 1, 8,8 kW voor de accu en de rest voor de auto met een maximum wat ie uit het net kan trekken. Zo te zien heb wel je een import beperking ingesteld.

Op plaatje 2 levert je dak 8,8 en de rest komt uit het net. Je laadt dan met 11 kW. Als je een 11 kW lader heb is dit toch prima?

Je batterij kan ook maar met 9 kW ontladen. Heb je ingesteld dat je uit de huisbatterij mag laden?

Of heb je een 22 kW lader?

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:38
verstappen33 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:44:
Vandaag is de Sigenstor bij mij geplaatst.
Helaas waren de jongens al gevlogen voor ik de DC lader kon testen voor de auto, volgens de jongens was het gewoon inpluggen en dongle aanbieden, of via de app starten.

Echter krijg ik steeds een error 5105_4 met abnormal charging stop als melding.

Google geeft me weinig hoop.
Mensen hier misschien een idee?

Betreft een Audi Q6 die ik wil opladen met de EVDC lader.
Ik zou de hele boel even resetten. Dus alles officieel uitschakelen, met DC knop etc en dan weer rustig opstarten. Het is een hardware communicatie storing. Als het niet ophoudt, je installateur verwittigen.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:59
verstappen33 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:44:
Vandaag is de Sigenstor bij mij geplaatst.
Helaas waren de jongens al gevlogen voor ik de DC lader kon testen voor de auto, volgens de jongens was het gewoon inpluggen en dongle aanbieden, of via de app starten.

Echter krijg ik steeds een error 5105_4 met abnormal charging stop als melding.

Google geeft me weinig hoop.
Mensen hier misschien een idee?

Betreft een Audi Q6 die ik wil opladen met de EVDC lader.
Naast alle andere tips die al voorbij kwamen moet je ook zorgen dat in de auto geen timer staat ingesteld.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• Majesteit
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-04 14:51
Ik ben mij momenteel aan het verdiepen in laadpalen voor onze nieuwbouw woning. Dit wordt mijn eerste thuis laadpaal. Vanuit het werk rijd ik een Tesla met een EU laadpas via MTC. Op termijn zou ik graag Sigenstor als EMS aanschaffen, of er moet geld over zijn nadat we klaar zijn met het inrichten van de woning, tuin etc zodat het direct kan.

Mijn werk vergoedt een X bedrag per KwH voor het thuis opladen van mijn auto. Ik wil dit zo makkelijk mogelijk inregelen. Stel ik ga voor de AC lader van Sigenstor, hoe gaat de verrekening dan in zijn werk? Ik begrijp dat de app het e.e.a. bij kan houden waardoor ik i.i.g. de data heb, maar kan ik ook simpel mijn tag er voor houden en dat het automatisch wordt geregistreerd?

In een ideaal scenario (lees; als er geld is) ga ik direct voor de DC lader (icm batterij en gateway), stel het stroom valt thuis uit, dan kan ik de Tesla en de batterij gebruiken als back-up. Maar ik weet niet of het bijvoorbeeld met de AC lader wel kan en de DC lader niet, of juist andersom. Of wellicht beide niet? Misschien gebruiken mensen een andere lader dan die van sigenergy, maar wel geconnecteerd via bijv. HA?

Is er iemand die mijn usecase kan bevestigen en/of dit thuis al werkend heeft?

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:25
Je kunt de search gebruiken om te beginnen. Er is hier iemand met een Tesla en een DC lader die bidirectioneel kan laden. Dat werkt. Zoek op user @Djaro in dit topic.
Met AC kan het niet.
Zou je niet beter nog even wachten met de lader? Naar het schijnt krijgen de Sigenergy laders ook een MID meters over enkele maanden.

[ Voor 6% gewijzigd door timpel_800 op 31-03-2026 19:30 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• dukeenvana
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-04 14:46
timpel_800 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:23:
Je kunt de search gebruiken om te beginnen. Er is hier iemand met een Tesla en een DC lader die bidirectioneel kan laden. Dat werkt. Zoek op user @Djaro in dit topic.
Met AC kan het niet.
Zou je niet beter nog even wachten met de lader? Naar het schijnt krijgen de Sigenergy laders ook een MID meters over enkele maanden.
En met de huidige DC laders zul je de ERE vergoedingen helemaal moeten vergeten.
Sinds 1 januari dit jaar mag wordt alleen nog maar interne MID meters geaccepteerd.

Effe een paar maanden wachten dus!

Wordt vervolgd!

PV-Output

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:33
Bedankt voor de tips jongens, het is gisteren toch gelukt om de auto op te laden met de DC lader.

Blijkbaar had het gewoon ook even tijd nodig.
Aangezien mijn dynamisch contract vandaag in ging heb ik gisteren nog even de hele accu zo goed als vol geladen met de oude salderingsregeling.
Daarna de auto nog een keer aangesloten en die begon toen wel te laden.
Met 2 uurtjes van 30 naar 80% vol. Heerlijk.
Daarna weer de accu vol geladen voor de nacht en vandaag maar eens verdiepen in het AI handelen.

Mocht iemand een print screentje hebben met de juiste Rate Plan voor Zonneplan dan hou ik me aanbevolen.
Had de formule wel gevonden hier, maar twijfel een beetje hoe het in te stellen in de app.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:58
Adze schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:40:
[...]

Ja, ik heb deze gevonden:
https://www.toms-car-hifi...tor-bat-10.0-9kwh-battery

Voordeel is dat in Duitsland voor particulieren gelijk zonder BTW mogelijk is. Moet je wel een adres in Duitsland hebben...
En je moet de batterij dan ook in Duitsland installeren en registeren. Dus voor Nederlandse huishoudens onmogelijk tenzij je belasting ontduiken gaat.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• kliffen
verstappen33 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:30:
Bedankt voor de tips jongens, het is gisteren toch gelukt om de auto op te laden met de DC lader.

Blijkbaar had het gewoon ook even tijd nodig.
Aangezien mijn dynamisch contract vandaag in ging heb ik gisteren nog even de hele accu zo goed als vol geladen met de oude salderingsregeling.
Daarna de auto nog een keer aangesloten en die begon toen wel te laden.
Met 2 uurtjes van 30 naar 80% vol. Heerlijk.
Daarna weer de accu vol geladen voor de nacht en vandaag maar eens verdiepen in het AI handelen.

Mocht iemand een print screentje hebben met de juiste Rate Plan voor Zonneplan dan hou ik me aanbevolen.
Had de formule wel gevonden hier, maar twijfel een beetje hoe het in te stellen in de app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uadvLeRG5EY5RdDYO6GELKE3PWo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A6TyagtK4sHRb5XiYkA1Dmq0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGUTZjOX7xD2LOL3nxo7wWehlZo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Axe2KJm8OVRwPlK0gNWiN9Ls.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xV1rSpsGOgmrGmqJq0UGpbk9qwI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nm2mzNjSX7CZNaY4C7s5KqCY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fOlayejOvCrxWDHArp8XrA1XQA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yO9GVDU3bw9iTT7s93tGTMfI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtuCLMsoQVXPZblrkc2ggH5ilN4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dVMmQxL1sZD4gBkjbFMmto2u.png?f=fotoalbum_large

• verstappen33
Thanks, volgens mij is het gelukt om het tariefplan in te stellen.
1 vraagje nog, heb jij ook het seizoen okt-feb ingesteld staan? En heb je daar nog extra kosten ingesteld?

• kliffen
verstappen33 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:05:
[...]

Thanks, volgens mij is het gelukt om het tariefplan in te stellen.
1 vraagje nog, heb jij ook het seizoen okt-feb ingesteld staan? En heb je daar nog extra kosten ingesteld?
Ja, wel ingesteld (kon dacht ik niet anders) maar alles op 0

• kliffen
@verstappen33
In deze grafiek kun je zien en controleren of je tevreden bent met de ingestelde prijzen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5p-O-tRcMKuI9yYaEMe9E6H0J9Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5p9djwJ3xzbJtZBPhbmXmJTw.png?f=fotoalbum_large

• verstappen33
kliffen schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:20:
@verstappen33
In deze grafiek kun je zien en controleren of je tevreden bent met de ingestelde prijzen.
[Afbeelding]
Thanks, Zojuist AI-modus aangezet, maar die moet nog wel een week inleren geeft die aan..
Ik zal het komende tijd eens in de gaten houden..

Pagina: 1 ... 54 55 Laatste