Volgens mijn installateur komt de laadpaal met MID meter eind april. Heb deze in bestelling.CEdS schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:19:
[...]
Deze komt eraan maar is er nog niet. Volg voor updates dit forum.
Gaat dit over AC of DC laden? Mocht het over DC-laden gaan dan verneem ik graag wie jouw installateur is, want ik ben op zoek naar een oplossing voor de koppeling met de backoffice van Eneco eMobility met 12 kW DC-charger.Snowfever schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:34:
[...]
Volgens mijn installateur komt de laadpaal met MID meter eind april. Heb deze in bestelling.
En dat is een nieuwe lader? Is er al iets meer bekend voor bestaande laders?Snowfever schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:34:
[...]
Volgens mijn installateur komt de laadpaal met MID meter eind april. Heb deze in bestelling.
BP on the move!!!
Dit gaat om een AC laderdukeenvana schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:44:
[...]
Gaat dit over AC of DC laden? Mocht het over DC-laden gaan dan verneem ik graag wie jouw installateur is, want ik ben op zoek naar een oplossing voor de koppeling met de backoffice van Eneco eMobility met 12 kW DC-charger.
Valt de DC lader buiten de boot als het gaat om MID en dus ERE?CEdS schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:19:
[...]
Deze komt eraan maar is er nog niet. Volg voor updates dit forum.
nee dat niet, komt er aan Q2 dit jaarDaanTriple7 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:02:
[...]
Valt de DC lader buiten de boot als het gaat om MID en dus ERE?
Is dit toevallig ook ergens online te lezen? Kan niks vinden bij Sigen zelf (datasheet is van 2025). Heb de vraag ook gelijk doorgezet aan de installateur (wordt begin juni geplaatst).Snowfever schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:34:
[...]
Mag ik vragen naar de bron van deze voor ons zeer belangrijke stelling.
Ik heb mijn installateur ThuisBatterijNederland.nl vanmorgen een mail gestuurd en kreeg het volgende antwoord:
Bestaande laadpalen kunnen helaas niet omgebouwd worden om later een MID certificering hieraan toe te voegen. Ik weet wel dat Sigenergy bezig is met de MID, maar dit zal dan een nieuwe module worden. Dit heeft te maken met een specifiek stukje hardware wat in de charger moet zitten en is niet makkelijk om te bouwen.
Helaas voor bestaande laadpalen. Ik ben nog in overweging om eind dit jaar een DC lader aan te schaffen, dus wellicht wachten op een MID gecertificeerde.
Bestaande laadpalen kunnen helaas niet omgebouwd worden om later een MID certificering hieraan toe te voegen. Ik weet wel dat Sigenergy bezig is met de MID, maar dit zal dan een nieuwe module worden. Dit heeft te maken met een specifiek stukje hardware wat in de charger moet zitten en is niet makkelijk om te bouwen.
Helaas voor bestaande laadpalen. Ik ben nog in overweging om eind dit jaar een DC lader aan te schaffen, dus wellicht wachten op een MID gecertificeerde.
BP on the move!!!
Wacht sowieso met dat ERE gedoe, eerst maar eens zien hoe dat verhaal gaat aflopen.
Nergens staat of en hoe lang dat verhaal gaat lopen, kan nog steeds niet doorgaan of maar voor 1 jaar.
Iedereen maakt zich helemaal gek voor €100-200 per jaar, er zijn 100 andere manieren om dat te besparen.
Nergens staat of en hoe lang dat verhaal gaat lopen, kan nog steeds niet doorgaan of maar voor 1 jaar.
Iedereen maakt zich helemaal gek voor €100-200 per jaar, er zijn 100 andere manieren om dat te besparen.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Hier uiteindelijk ook het doel om de DC 22kw lader te nemen, ik wacht ook even op de MID certificering. Goed om te horen dat dit gaat komen.Bas Post schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:39:
Ik heb mijn installateur ThuisBatterijNederland.nl vanmorgen een mail gestuurd en kreeg het volgende antwoord:
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra
Eind maart hakt de 1e kamer de knoop door over de ERE.
Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar
Kan online ook nergens iets vinden over de MID meter. Zal mijn installateur vragen, maar die kwam met het verhaal van eind april, komt waarschijnlijk net iets later dan mij batterij set.DM_ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:10:
[...]
Is dit toevallig ook ergens online te lezen? Kan niks vinden bij Sigen zelf (datasheet is van 2025). Heb de vraag ook gelijk doorgezet aan de installateur (wordt begin juni geplaatst).
Mijn installateur ging het navragen bij de leverancier, had wel gehoord dat ze ermee bezig waren maar nog niet gehoord dat het was gelukt.Snowfever schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:52:
[...]
Kan online ook nergens iets vinden over de MID meter. Zal mijn installateur vragen, maar die kwam met het verhaal van eind april, komt waarschijnlijk net iets later dan mij batterij set.
Ik zat net de tarieven te bekijken voor morgen en zie dat de tarieven opeens niet meer overeen komen met Frank. Hebben jullie hetzelfde probleem?
System specs | X
jep ... opeens moet je tarief plan weer gaan invoeren , weer een wazige achtergrond update..MadHost schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:53:
Ik zat net de tarieven te bekijken voor morgen en zie dat de tarieven opeens niet meer overeen komen met Frank. Hebben jullie hetzelfde probleem?
Huidige prijzen in tariefplan opnieuw bevestigen en dan gaar hij weer.MadHost schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:53:
Yep dit werkt. Even opnieuw doen dan zijn ze er weer.Djaro schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:28:
fix = switch van Tennet naar EEX of vice versa... dan pakt tie het weer goed op
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra
Bij mij was hij ook leeg, hij maakte geen plan voor dag erna. Ik gebruik inderdaad Tibber prijzen.Vhond schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:07:
Geldt dat ook voor Tibber prijzen??
Was me niet eens opgevallen, maar idd. De tax is vervallen vreemd genoeg 🤣.
Zucht gelijk weer heel het plan anders en niet zoals ik wil 😅.
Zucht gelijk weer heel het plan anders en niet zoals ik wil 😅.
[ Voor 30% gewijzigd door Bschnitz op 26-03-2026 15:29 ]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Terugkoppeling installateur/leverancier:Snowfever schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:52:
[...]
Kan online ook nergens iets vinden over de MID meter. Zal mijn installateur vragen, maar die kwam met het verhaal van eind april, komt waarschijnlijk net iets later dan mij batterij set.
- "Wordt augustus/september beschikbaar."
- "Verwachting is dat de lader met MID duurder wordt."
Ik moet regelmatig als ik de app opstart opnieuw inloggen op mijn Android Tablet, op mijn Android smartphone nooit. Is dit herkenbaar? En wat zou de oplossing kunnen zijn?
Nou ik kom op dit moment helemaal nergens meer in.
Cloud als app zegt dat ik niet bestaat of het ww fout is...
Ik gebruik ook telefoon en tablet. Beide Android. Nooit problemen.
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Hier ookBschnitz schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 07:00:
Nou ik kom op dit moment helemaal nergens meer in.
Gisteren waren er issues op de backend van de AU cloud.
Guess dat ze nu de EU cloud aan het doen zijn.
Hier geen problemen, kan op mijn laptop en app gewoon inloggen.
inmiddels zit ik er weer in.MvRtje schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:13:
Kom er nu ook weer in, maar moest wel heel eigenwijs 8x toch inloggen klikken.MvRtje schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:13:
Lijkt dus iets met de check te zijn voor het inloggen zelf.
Hoe heb je het warmteprobleem opgelost? Mijn Sigenstor heb ik om die reden laten verplaatsen naar een andere locatie, in de garage waar hij eerst was geïnstalleerd werd het in de zomer zo’n 30 graden. Voorheen werd het in de zomer max rond de 19, we slaan er ook eet- en drinkwaren op dus dat was na het plaatsen van de accu niet meer mogelijk.shthpnz schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:07:
[...]
Ik heb eerder de HomeWizard PiB gehad. Vier stuks boven op elkaar. Leek fijn en zou, als ik de berekening mocht geloven, ideaal zijn voor mijn verbruik. Qua kosten was het interessant, omdat ik er steeds een bij kon kopen. En HW vond ik een sympathiek bedrijf.
Nou ik heb het geweten. Wat een malheur. Ik had er letterlijk een dagtaak aan om die batterijen, de P1- meter en de wifi in het gareel te houden. Ik heb fors moeten investeren in mijn, op zich goede, wifi-netwerk om de nukken van HW op te lossen. Alle vier de batterijen zijn tussentijds omgewisseld wegens een defect. Gelukkig bood HW me aan om ze terug te nemen. Ze stonden toen al op Marktplaats.
HW was én is gewoon niet voorbereid op zo’n batterij. En al helemaal niet op dynamische tarieven of op automatisch inkopen als goedkoop en verkopen als het overschot niet nodig is.
Kijk voor de ‘aardigheid’ hier op het HW pib-forum en je schrikt van het gemodder dat nog steeds voortduurt.
Voor mij is de Sigenergy batterij een bron van rust. Hij doet zijn ding en doet dat goed. Ik zeg hoe ik de strategie hebben wil en hij handelt er naar. De net-onafhankelijkheid is, zeker nu, fijn. De bouwkwaliteit is uitstekend. De modulaire bouw is prettig. De looks zijn goed.
De prijs is er wel naar. Verder, de set staat door omstandigheden bij mij binnen. De warmte die hij afgeeft verraste mij in negatieve zin. Heb ik weliswaar nu opgelost, maar toch. De gemonteerde goedkope ventilatortjes zijn ook wat sneu. Last but not least: je bent afhankelijk van een goede installateur, dus daar is enig raadplegen op dit forum gewenst.
Overall ervaar ik het verschil tussen een stekker-batterij en het Sigenergy systeem als onvergelijkbaar. Een plastic opblaasbootje vs een zeewaardige RIB.
Ja een stuk duurder en gezien wat je er voor krijgt, volkomen terecht.
Je hebt gelijk, die hoge temperatuur is een onaangename verrassing, waar installateurs niet voor waarschuwen!maho99 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:22:
[...]
Hoe heb je het warmteprobleem opgelost? Mijn Sigenstor heb ik om die reden laten verplaatsen naar een andere locatie, in de garage waar hij eerst was geïnstalleerd werd het in de zomer zo’n 30 graden. Voorheen werd het in de zomer max rond de 19, we slaan er ook eet- en drinkwaren op dus dat was na het plaatsen van de accu niet meer mogelijk.
Natuurlijk heeft die afgegeven temperatuur een correlatie met de heftigheid en frequentie van het laden en ontladen. Mijn unit staat op max profit met een 17 kW inverter en 36 kWh accu’s. Dat kan bij anderen milder uitpakken.
Kort antwoord:
Ja ik denk dat ik het warmteprobleem heb opgelost.
Lang antwoord:
Ja ik denk dat ik het warmteprobleem heb opgelost.
Ik ben nog wel bezig met de esthetiek van de afwerking. Door de grote afstand tussen mijn Homey Pro en de werkplaats waar de batterij staat, is de Z-wave ontvangst er beroerd, dus ben ik overgestapt op HW-pluggen.
Eigenlijk diende ik twee problemen op te lossen.
Ten eerste vind ik zowel de temperatuur van de batterijen als de temperatuur van de inverter aan de hoge kant. De ingebouwde natuurlijke ventilatie rond de koelribben van de batterijen én de grootte van de twee ventilatoren in de inverter boezemden me weinig vertrouwen in. Wat bewezen werd door de hoge gemeten interne temperaturen.
Daar heb ik effectieve oplossingen voor gemaakt, die daarbij snel en onzichtbaar omkeerbaar zijn. En aangestuurd worden door de interne batterijtemperatuur of de interne temperatuur van de inverter. Uitgelezen en aangestuurd via Homey. De meetwaarden van de interne batterijtemperatuur is nog wel een dingetje, maar zoek ik verder uit.
Concreet: een goedkope, regelbare 10cm zuigende kanaalventilator, die met een witte plastic muurhouder en een M6 boutje vast zit aan een al aanwezige en van schroefdraad voorziene houder op de inverter
:strip_exif()/f/image/QyqjZjT7ZwxDYPK7nfTvjoJx.jpg?f=fotoalbum_large)
en een op MP aangeschafte en gemodificeerde torenventilator, die met een eenvoudig beugeltje is opgehangen aan de bovenste batterij. Geen boutjes of schroefjes.
Ja de rechter kap van de inverter heb ik er van af geklikt.
Het tweede probleem is natuurlijk een gevolg én mede-oorzaak van het voorgaande. De temperatuur in de werkplaats wordt gewoon te hoog.
Ik was in de gelegenheid om aan de bovenkant van de buitenmuur een 160mm S&P muurventilator te kunnen plaatsen. En ik had het geluk dat zich op de vloer van de ruimte een luik zit, met daaronder een kelder. Die heeft aan de noordkant van het pand een verbinding naar buiten. In dat luik heb ik een 21cm rond gat gezaagd en daar een van MP gehaalde stevige afsluiter op gemonteerd. De temperatuur is nu rond de 22 graden.
De muurventilator wordt aangestuurd met een temperatuurvoeler in Homey. Ik moet nog experimenteren met de instelling daarvan, daar de zonkracht en buitentemperaturen wisselen.
Belang bij foto’s van mijn contrapties in de werkplaats?
[ Voor 11% gewijzigd door shthpnz op 27-03-2026 21:19 . Reden: Foto toegevoegd ]
Bj 1904; 375m2; gasloos; HR++; Sunpower 9kWp; Nibe F2120-16+VVM S320; Jaga’s + DBH; Daikin airco’s; 4 HomeWizard PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; EVAC-lader, EV’s
Zeker leuk om te zien!
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Bj 1904; 375m2; gasloos; HR++; Sunpower 9kWp; Nibe F2120-16+VVM S320; Jaga’s + DBH; Daikin airco’s; 4 HomeWizard PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; EVAC-lader, EV’s
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,
Vandaag de nieuwe instelling ‘max netaansluitstroom’ getest, maar dit pakt niet lekker uit.
Als ik dit aanzet (max 75A) dan wordt niet meer de volledige netaansluiting benut.
Zonder deze instelling zorgt het systeem ervoor dat tijdens een laadopdracht alle 3 de fasen maximaal worden benut. De laadstroom per fase kan behoorlijk schelen afhankelijk van andere gebruikers in huis.
Na het inschakelen van deze nieuwe setting blijkt het systeem op alle fasen evenveel te trekken, wat ervoor zorgde dat er tijdens de test maar 3*5A door het systeem werd benut en dat er 2 fasen tot 25A gebruikt werden en de 3e maar tot 15A.
Zonder deze setting wordt de resterende 10A op de 3e fase ook benut.
Jammer……
Als ik dit aanzet (max 75A) dan wordt niet meer de volledige netaansluiting benut.
Zonder deze instelling zorgt het systeem ervoor dat tijdens een laadopdracht alle 3 de fasen maximaal worden benut. De laadstroom per fase kan behoorlijk schelen afhankelijk van andere gebruikers in huis.
Na het inschakelen van deze nieuwe setting blijkt het systeem op alle fasen evenveel te trekken, wat ervoor zorgde dat er tijdens de test maar 3*5A door het systeem werd benut en dat er 2 fasen tot 25A gebruikt werden en de 3e maar tot 15A.
Zonder deze setting wordt de resterende 10A op de 3e fase ook benut.
Jammer……
Weet je zeker dat je hem niet op 25A moet zetten en power per phase?
Nee, niet zeker, maar er is geen optie power per phase.timpel_800 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:19:
Weet je zeker dat je hem niet op 25A moet zetten en power per phase?
Zou anders met een factor 3 te hoog ook een rare verandering in het gedrag zijn aangezien die limiet nooit gehaald gaat worden.
Ik had het op een andere plek ingesteld en daar zag ik het niet staan, maar inderdaad op deze pagina valt het onder de categorie waar ook het max kWh staat en dus inderdaad per fase. Logischerwijs zou daar dan 75A moeten staan conform de 17kWh.timpel_800 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:14:
Ik denk dat je gelijkt hebt als het goed is staat hij al op power per fase
Ik heb hem wel op 25 staan maar zie niks bijzonders
[Afbeelding]
Maar als jij daar 25A hebt ingevuld zou jouw capaciteit in huis nog maar 1/3 moeten zijn. En je ziet niets vreemds, dan vraag ik mij af wat deze instelling doet en of het al echt actief is 🧐
Is het niet 25A per fase wat je instelt?
Een 3P+N automaat van 25A is toch ook 25+25+25 die niet wordt opgeteld in de aanduiding?
Een 3P+N automaat van 25A is toch ook 25+25+25 die niet wordt opgeteld in de aanduiding?
Hij weet toch niet dat er 3 zijn? Tenminste ik zie die optie niet om dat aan te geven in de screenshot.DaanTriple7 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:54:
Is het niet 25A per fase wat je instelt?
Voor de duidelijkheid deze screenshot is van de installateurs app.
Toen daar nog stond dat je de max vermogen kon instellen moest je daar ook 17kW invullen en als je dan per fase instelde maakte hij daar zelf 5750w van. Dus ik denk dat je gelijk hebt dat je 75A moet invullen.
Toen daar nog stond dat je de max vermogen kon instellen moest je daar ook 17kW invullen en als je dan per fase instelde maakte hij daar zelf 5750w van. Dus ik denk dat je gelijk hebt dat je 75A moet invullen.
[ Voor 14% gewijzigd door timpel_800 op 28-03-2026 19:46 ]
Dat weet hij wel lijkt me. Er komen 3 fasen binnen bij hem. Hij balanceert ook keurig per fase.Bschnitz schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:56:
[...]
Hij weet toch niet dat er 3 zijn? Tenminste ik zie die optie niet om dat aan te geven in de screenshot.
Ik moet tijdelijk 2 panelen verwijderen uit 1 van de DC aangesloten PV-strings.
Hoe kan ik dat het beste veilig doen?
Is het uitzetten van de DC schakelaar en dan het lostrekken van de MPPT stekker van die ene PV string op de omvormer voldoende?
Is het uitzetten van de DC schakelaar en dan het lostrekken van de MPPT stekker van die ene PV string op de omvormer voldoende?
Om 23:59 beginnenJPS schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:05:
Ik moet tijdelijk 2 panelen verwijderen uit 1 van de DC aangesloten PV-strings.
Maar ja, de dc schakelaar omzetten zou de panelen string vermogensloos moeten schakelen. Dus geen vermogen op de kabel, maar wel spanning. Dus zo lang je daarna alleen stekkers loshaalt, is dat prima.
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Aangezien mijn omvormer zijn 7e levensjaar ingaat (en mij ergens bijstond dat die SMA ongeveer een levensduur heeft van 8 jaar) en de saldering eraf gaat, Ben ik me aan het oriënteren op een nieuwe omvormer icm een thuisbatterij, maar kom er online niet helemaal uit. Over de prijzen wordt online zeer schimmig gedaan (je moet je aanmelden/registreren om prijzen te zien of gelijk al een offerte opvragen. En wordt er geadverteerd met foto's die niet overeenkomen met de werkelijkheid en of prijs.
Zou iemand een eens kunnen aangeven wat een 3.6 kW omvormer/controller en een 5.4 kWh batterij over het algemeen kosten incl btw (zonder installatiekosten)? Zodat ik een beetje een idee heb van de prijs?
Oh trouwens, ik heb dus nog een digitale meter zonder P1 poort. Jaar of wat geleden vroegen ze mij of ik hem wilde laten vervangen. Had geweigerd.. Is het essentieel dat je toch de slimme meter met P1 poort hebt of kan ook goed zonder?
Zou iemand een eens kunnen aangeven wat een 3.6 kW omvormer/controller en een 5.4 kWh batterij over het algemeen kosten incl btw (zonder installatiekosten)? Zodat ik een beetje een idee heb van de prijs?
Oh trouwens, ik heb dus nog een digitale meter zonder P1 poort. Jaar of wat geleden vroegen ze mij of ik hem wilde laten vervangen. Had geweigerd.. Is het essentieel dat je toch de slimme meter met P1 poort hebt of kan ook goed zonder?
[ Voor 7% gewijzigd door JoeZuCK op 29-03-2026 10:40 ]
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Mijn SMA omvormer draait na 15 jaar nog steeds. Merk niets van verval in opbrengst.JoeZuCK schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:36:
Aangezien mijn omvormer zijn 7e levensjaar ingaat (en mij ergens bijstond dat die SMA ongeveer een levensduur heeft van 8 jaar) en de saldering eraf gaat, Ben ik me aan het oriënteren op een nieuwe omvormer icm een thuisbatterij, maar kom er online niet helemaal uit. Over de prijzen wordt online zeer schimmig gedaan (je moet je aanmelden/registreren om prijzen te zien of gelijk al een offerte opvragen. En wordt er geadverteerd met foto's die niet overeenkomen met de werkelijkheid en of prijs.
Maar als je ook een batterij wilt gaan gebruiken dan is denk ik voor jou 5kW omvormer en 10kWh batterij van Sigenergy prima. Kost net geen €5000 samen.
[ Voor 6% gewijzigd door kliffen op 29-03-2026 11:31 ]
Huh die vat ik even niet?
Even voor de zekerheid: Omvormer helemaal afschakelen niet nodig dan, alleen DC volstaat? ik snap dat er nog spanning op staat, die string is 11 panelen totaal.Maar ja, de dc schakelaar omzetten zou de panelen string vermogensloos moeten schakelen. Dus geen vermogen op de kabel, maar wel spanning. Dus zo lang je daarna alleen stekkers loshaalt, is dat prima.
Ik lees ook dat het veiliger is om dit bij voorkeur te doen zonder direct zonlicht of is dat niet zo spannend bij het verder loskoppelen van die MC4 stekkers?
Geen zon, betekent geen elektronen die stromen en dus geen spanning. Dus dan kun je veilig werken aan je panelen. Zodra er licht is gaan en elektronen stromen. Maar ja dan moet je in het donker je dak op, das ook niet veilig meestalJPS schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:25:
[...]
Huh die vat ik even niet?
[...]
Even voor de zekerheid: Omvormer helemaal afschakelen niet nodig dan, alleen DC volstaat? ik snap dat er nog spanning op staat, die string is 11 panelen totaal.
Ik lees ook dat het veiliger is om dit bij voorkeur te doen zonder direct zonlicht of is dat niet zo spannend bij het verder loskoppelen van die MC4 stekkers?
DC schakelaar omzetten, 5 min wachten. Stekkers van de omvormer halen zodat de stroomkring onderbroken is. Daarna kun je de panelen loskoppelen en er tussenuit halen. Altijd zorgen dat je de min en plus stekkers goed van elkaar gescheiden houdt. Als er veel spanning is kan er een spanningsboog ontstaan.
[ Voor 3% gewijzigd door timpel_800 op 29-03-2026 11:32 ]
https://www.solar-outlet.nl/sigen-sigenstor-bat-50.html ?JoeZuCK schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:36:
https://www.solar-bouwmar...-w-voor-de-sigenstor.html ?
P1 meter heb je niet nodig.
Die SMA kan nog wel even voort...kwalitatief een van de betere omvormers en oerdelijke string technologie.
Energieprijs is nu 18.8 cent, ik heb 1500 watt over van zonnepanelen en batterij is leeg. Maar in plaats van deze energie in de batterij te stoppen wordt hij ge-exporteerd.
In de voorspelling gaat hij tussen 15-16 de batterij deels opladen (dan is prijs bijna 13 cent), niet naar 100 %. En vanavond weer deels verkopen.
Ik heb mijn in- en verkoopprijs gelijk staan. Ik wil eigenlijk dat hij die energie van zonnepanelen in de batterij stopt, zeker als er nog ruimte in de batterij is om naar 100 % te gaan, ook op het einde van de voorspelde laadsessie om 15:00
Is er een manier om PV->batterij wat meer te forceren, zonder dat het AI algoritme (balanced) in de war gaat? De PV panelen zijn overigens AC gekoppeld, dus ik weet niet of de batterij daar ook nog rekening mee houdt qua omzetverliezen (en hij dus nu bedenkt dat het gunstiger is om het naar het AC-net te exporteren?)
In de voorspelling gaat hij tussen 15-16 de batterij deels opladen (dan is prijs bijna 13 cent), niet naar 100 %. En vanavond weer deels verkopen.
Ik heb mijn in- en verkoopprijs gelijk staan. Ik wil eigenlijk dat hij die energie van zonnepanelen in de batterij stopt, zeker als er nog ruimte in de batterij is om naar 100 % te gaan, ook op het einde van de voorspelde laadsessie om 15:00
Is er een manier om PV->batterij wat meer te forceren, zonder dat het AI algoritme (balanced) in de war gaat? De PV panelen zijn overigens AC gekoppeld, dus ik weet niet of de batterij daar ook nog rekening mee houdt qua omzetverliezen (en hij dus nu bedenkt dat het gunstiger is om het naar het AC-net te exporteren?)
[ Voor 13% gewijzigd door aloft op 29-03-2026 11:45 ]
/f/image/C0QS4VuIY1m2rKPuHudMUY1M.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tczTKchlSmyYsxdlFO6D0EgW.jpg?f=fotoalbum_large)