Sigenergy batterij gaat niet meer in standby mode (incl HA)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21-04 19:01
Beste forumleden,
Ik heb een Sigenergy thuisbatterij die sinds kort niet meer in standby mode gaat. Dit is wat me opvalt:
De Sigenergy batterij van mijn buren werkt wél correct en schakelt naar standby mode als er bijvoorbeeld geen zonneopbrengst is.
In mijn Home Assistant wordt de zonneopbrengst echter altijd weergegeven als 0 Watt, zelfs wanneer er wel opbrengst is.
Hoewel ik vanaf het begin van mijn Home Assistant integratie parameters zoals Battery Charging/Discharging, Import/Export from Grid en Consumed Power correct kon aflezen, heb ik nog nooit een waarde groter dan 0 gezien voor Solar Power Production.
Setup
Thuisbatterij: SigEnergy 8kW, met actieve Modbus TCP-poort en slimme modus.
Zonnepanelen: 4.8 kWh, SolarEdge omvormer gekoppeld aan een SMA SDM630MTC 5K, zichtbaar in de SigEnergy-app.
Energiemonitoring: HomeWizard P1-meter, HA-geconfigureerde schakel automations voor energy sockets, API’s actief.
Home Assistant: Raspberry Pi 5 8GB Kit Pro (8GB RAM, 256GB SSD) met de meest recente updates geïnstalleerd.
Home Assistant addon: https://github.com/TypQxQ...ome-Assistant-Integration
Mogelijke oorzaak
Het probleem lijkt te zijn begonnen nadat ik Home Assistant integreerde met mijn systeem, maar ik kan dit niet met zekerheid bevestigen. Ik vraag me af of de foutieve weergave van Solar Power Production (altijd 0 Watt) hierbij een rol speelt, en of dit een conflict veroorzaakt waardoor de batterij niet meer naar standby mode gaat.
Vragen
Kan Home Assistant de oorzaak zijn dat mijn Sigenergy batterij niet meer in standby mode gaat?
Heeft iemand soortgelijke ervaringen met Sigenergy batterijen in combinatie met Home Assistant?
Wat kan de oorzaak zijn dat Solar Power Production in HA altijd 0 Watt blijft, terwijl deze in de SigEnergy-app wel zichtbaar is?
Ik hoor ook graag tips voor diagnostische stappen, zoals:
Welke loggegevens relevant kunnen zijn (zowel in HA als in de batterij-interface).
Instellingen of configuraties die ik kan controleren of aanpassen.
Alvast bedankt voor het meedenken en het delen van jullie ervaringen!

Beste antwoord (via duoruvis op 11-02-2025 06:28)

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-04 18:10
duoruvis schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:27:
[...]

Wat een handige Home TP max-tool heb je! Dat biedt je duidelijk meer autonomie over hoe de AI en batterij werken.

In eerste instantie zag ik dat bij de voorkeur "Maximale Winst" de batterij rond 00:00 uur snel naar 100% laadt en vervolgens enkele uren later bij een gunstige verkoopprijs snel ontlaadt naar 5%. Gevoelsmatig lijkt dat niet efficiënt, mede omdat ik geen dynamisch contract heb. Ik vraag me af of jouw instellingen gebaseerd zijn op een verdienmodel via je energieleverancier?

Mijn prioriteit deze wintermaanden, met een Flex-contract (maandelijks opzegbaar), is gasbesparing en het voorkomen van terugleverkosten. Daarom heb ik de voorkeurskeuze op "Balans" gezet. In eerste instantie leek dit weinig verschil te maken, maar door eerdere AI-uitschakelingen merkte ik dat een nieuwe voorkeurskeuze tijd nodig heeft voordat dit zichtbaar wordt in het diagram "Voorspelling van batterij SOC".

Na enige tijd zag ik wel een duidelijk verschil:

De batterij laadt nu op hetzelfde moment met maximaal vermogen.
De ontlading wordt zodanig gemanaged dat het verbruik voor langere tijd 0 kWh blijft.
Tegen 00:00 uur is er nog ±60% batterijcapaciteit over, wat voor mij beter aansluit op mijn strategie.

Uit jouw verhalen maak ik op dat je geen specifiek contract hebt voor het handelen op de energiemarkt en dat jouw prioriteit energiebesparing is. Klopt dat? Hoe dan ook lijkt het erop dat we beiden een strategische aanpak volgen die voor onze situatie het meest gunstig is.
Ja natuurlijk heb ik dynamisch, anders krijg je geen BTW terug van de Belastingdienst 😂. Hoezo zou je dat niet doen? Ik ben zeer verbaasd dat je dit niet hebt. Ik kan niet eens een scenario bedenken waar dit logisch zou zijn.

De AI haalt ook jou TenneT tarieven op welke dynamisch zijn, dus ja dat werkt dan ook zo met de AI. Die denkt natuurlijk dat er andere prijzen zijn dan jij hebt.

Zonneplan saldering is de beste in de markt, geen boete en weinig kosten.

Jij moet vaste prijzen opgeven als je niet dynamische wilt werken, anders snapt jou AI er niets van en gaat gekke dingen doen.

Jij zou de AI moeten zetten op zelfgebruik, alles andere is zinloos zonder dynamische tarieven. Je inkoop is altijd hetzelfde 🤐 de batterij kost je letterlijk alleen maar geld....

Ik zet hem op maximaal winst omdat met het verschil wat ik opgeef hij dan ook echt alleen gaat verkopen als het daadwerkelijk zou lonen. Dat is zeldzaam nu in de winter, maar voorjaar, zomer en najaar is dat vaker.

Dus inderdaad zo veel mogelijk zelf gebruiken is eigenlijk de eerste strategie, als dat lukt pas dan gaat de batterij verkopen. Met mijn instellingen dan, zonder gaat die bij elke cent winst bekant verkopen. 😑

Dus nee, ik handel niet op de markt. Ik heb gewoon day-ahead van zonneplan en koop met de AI goedkoop in 9/10 keer en verkoop 1/10 keer als het echt wat oplevert.

Vanacht is het 22cent en dat trekt hij hem vol. Kan ik dag of 2 mee doen icm de zonnepanelen opbrengst.

Dus binnen 48 uur pak ik eigenlijk bijna altijd automatisch het goedkoopste tarief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5Ev1iegbXagZXJjhTpi_6hfe7M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/69fZj5rjNjvZ1vrm95a61ur2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vwj99GImhWcK985uHpRPNGnCVjs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XVA294KzztoMDzRThAbENLhB.png?f=fotoalbum_large

Hoop dat het zo duidelijk is en als er vragen zijn dan hoor ik het wel.

Ben zeer benieuwd naar je verhaal hoezo je niet een dynamisch leverancier hebt.....

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
[Opgelost] Sigenergy batterij gaat niet meer in standby mode

Beste forumleden,
Ik wil jullie bedanken voor de aandacht en eventuele overwegingen voor mijn probleem. Inmiddels heb ik de oorzaak van het niet in standby gaan van mijn Sigenergy batterij kunnen achterhalen en oplossen.
Het bleek niet gerelateerd te zijn aan Home Assistant, zoals ik eerder vermoedde, maar aan een instelling in de batterij zelf:

Oorzaak:
De instelling “Energiebesparingsmodi” van mijn batterij stond op “Prestatiemodus” in plaats van “Verbeterde spaarstand.” Door deze instelling te corrigeren naar:
Verbeterde spaarstand
Drempelwaarde belasting (W): 65535
is mijn batterij direct weer in standby modus gegaan, vergelijkbaar met de batterij van mijn buren.

Belangrijkste inzichten:
Dit probleem lijkt al vanaf de installatie aanwezig te zijn geweest, maar werd niet eerder opgemerkt.
Home Assistant had geen invloed op de standby functionaliteit van de batterij.

Hopelijk helpt deze informatie anderen met een soortgelijk probleem. Mocht je vragen hebben of zelf tegen iets aanlopen, dan deel ik graag mijn ervaringen.

Nogmaals bedankt en veel succes met jullie eigen projecten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• man_rot
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:34
even een paar vragen over deze setup, ik ben ook geinteresseerd in de sygenergy batterij

ik heb een vergelijkbare setup
- 7200 wp zonnepanelen met sma omvormer
- 2300 wp zonnepanelen met 2 oude string omvormers (2013)
- 3x 25 A huisaansluiting
- home assistent
- HomeWizard p1 meter
- thuisladen electrische (plug in hybrid) auto
- nog geen dynamisch kontrakt

herbij mijn vragen:
  • ik zie dat je een "aparte" omvormer (SMA SDM630MTC 5K) gebruikt.
    waarom niet die bij de sygenergy geleverd wordt? of kost dat dan extra?
    van de website van sigenergy: "De Zonne-omvormer, EV DC-lader, Accu-PCS, Accuset, en EMS worden allemaal in een krachtig energiesysteem geïntegreerd."
  • je link naar de Home Assistant addon werk niet, welke gebruik jij?
  • gebruik je ook handelen op de onbalans markt?
  • hoe bevalt het systeem?
  • nog andere ervaringen met oa waar gekocht, door wie geinstalleerd ?

Groetjes Manfred

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
Omvormer
De PV-installatie dateert uit 2018, daarom is de reeds geïnstalleerde SMA-omvormer in gebruik gebleven. Het gebruik van deze omvormer kan ook te maken hebben met de PV-optimalizers die ervoor zorgen dat bij een defect of minder goed presterend paneel niet de hele string uitvalt of minder produceert. Tijdens de intake is het gebruik van de Sigenergy-omvormer voor de bestaande PV-installatie niet besproken. Mogelijk is dit optioneel, maar daar heb ik geen concrete informatie over.
Home Assistant Link
De correcte link naar de werkende Home Assistant-integratie is:

https://github.com/TypQxQ...ome-Assistant-Integration

Handelen op de onbalansmarkt
Mijn primaire doel is gasbesparing door elektrische paneelverwarming in te schakelen bij zonne-opbrengst en daarnaast te besparen op terugleverkosten door het gebruik van de thuisbatterij. Vanwege negatieve recensies over de complexiteit en risico's handel ik (voorlopig) niet op de onbalansmarkt.
Het systeem
Zowel ik als mijn buren, die exact dezelfde configuratie hebben, zijn erg tevreden met de Sigenergy-thuisbatterij. Het systeem werkt zoals verwacht en heeft bijgedragen aan een efficiënter energiebeheer in ons huishouden.
Leverancier
De installatie is uitgevoerd door Hoppenbrouwers Udenhout, die zowel de PV-installatie (oktober 2018) als de thuisbatterij (oktober 2024) hebben geplaatst. Tijdens de installatie van de batterij werd ook de Sigenergy Modbus geactiveerd, wat nodig is voor de integratie met Home Assistant.
Andere ervaringen
Vervanging groepenkast: Vanwege nieuwe veiligheidsnormen moest de groepenkast uit 1981 worden vervangen, wat €1500,- extra kostte.
Probleem met zonne-opbrengst in app: Aanvankelijk werkte de weergave van zonne-energieopbrengst in de Sigenergy-app niet (stond op 0W), hoewel de rest van het systeem correct functioneerde. Hoppenbrouwers loste dit snel op door een ‘vergeten’ kWh-unit in de meterkast te installeren.
Schakelen van paneelverwarming: Het oorspronkelijke idee was om de elektrische verwarming op basis van zonne-opbrengst te schakelen, maar dit bleek inefficiënt. Het huidige schakelsysteem werkt op basis van de batterijstatus:
AAN bij >6% batterijlading
UIT bij <6% batterijlading
Daarnaast wordt de batterijparameter charge/discharge power gebruikt. Dit voorkomt onnodig batterijverbruik wanneer zonne-opbrengst tijdelijk niet voldoende is door andere grootverbruikers. Zodra deze afschakelen, schakelt de verwarming automatisch weer in. Dit schakelsysteem is voorlopig en zal in de praktijk verder worden geoptimaliseerd.
Ik hoop dat deze informatie helpt bij je keuze! Als je meer vragen hebt, hoor ik het graag.
Beste Manfred,
Dank je wel voor je vragen en interesse! Ik hoop dat mijn bovenstaande antwoorden duidelijk zijn en je verder op weg helpen. Mocht je nog aanvullende vragen hebben of behoefte hebben aan een toelichting, laat het gerust weten. Ik help je graag verder.
Vanwege werkzaamheden kan het soms even duren voordat ik de tijd heb om te reageren, maar ik doe mijn best om zo snel mogelijk te antwoorden.
Met vriendelijke groet,
Ruud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pelikano
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-03 14:51
even een vraagje. Mijn SigEnergy thuisbatterij installatie zendt continue 100packets/sec broadcast uit op mn netwerk waardoor oudere devices uitval vertonen. De installatie werkt verder prima. Ik ben benieuwd of bij andere gebruikers deze broadcast issue ook speelt. Ik heb al een andere reactie gehad waarbij dit het geval was.

Je kunt dit eenvoudig zien door Wireshark op je PC of laptop te installeren en te filteren op broadcast packages:

code:
1
eth.dst == ff:ff:ff:ff:ff:ff

Ik heb dit issue gemeld bij mijn leverancier maar als er meer zijn met dit issue kan ik er wat meer druk op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Mijn wedervraag:
Je stelt dat oudere apparaten uitval vertonen als gevolg van de broadcastactiviteit. Kun je specifieker aangeven welke apparaten of versies dit betreft? Bijvoorbeeld: gaat het om oudere netwerkapparatuur, zoals routers, switches of specifieke IoT-apparaten, of om oudere besturingssystemen?

Ik heb zelf ook de broadcastactiviteit van mijn SigEnergy thuisbatterij waargenomen, met een constante output van ruim 100 packets per seconde. Dit lijkt overeen te komen met wat jij beschrijft.

Daarnaast vraag ik me af:

Wat bedoel je precies met "uitval"? Is dit alleen tijdelijke netwerkonderbreking, of bijvoorbeeld compleet niet-functionerende apparaten?
Bedoel je met uitval ook prestatieproblemen, zoals een trager geworden computer? In dat geval kan ik dit bevestigen, aangezien mijn laptop merkbaar langzamer is geworden. Ik vermoed dat de constante broadcastactiviteit van mijn SigEnergy thuisbatterij hier mogelijk aan bijdraagt.

Het zou interessant zijn om meer details te verzamelen, zodat we een completer beeld krijgen van hoe dit issue zich manifesteert bij verschillende gebruikers en apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelikano
Het gaat om bv wifi lampen die niet meer op het netwerk kunnen komen en je ze niet kunt aansturen. Internet radio die wegvalt ondanks dat er een 8k buffer in zit. Een iPad(gen 1) die niet ip het netwerk kan komen en uiteindelijk toch een verbinding krijgt maar de radio app af en toe weer wegvalt. Het gaat niet alleen om wifi maar ook als ik de 4 jaar oude internetradio’s via utp aansluit komt de verbinding moeizaam tot stand en valt daarna af en toe weg. Ik heb boven gemiddeld aantal clients, laatste telling 102. Ik heb veel sensoren obv esp8266 die ook niet de snelste zijn.
KPN 200MB glasvezel en I.v.m. de problemen de KPN V10 omgeruild voor een V12b maar ook die krijgt het niet voor elkaar om tussen de broadcasts door de oude devices te bedienen. Het continue nieuwe leases uitgeven is wel gestopt dus wel een lichte verbetering.
Ik heb een 1GB vast netwerk met 24 port GB switch en voor wifi 4 stuks Deco M4 op router aangesloten. Wifi op router staat uit.
Ik heb de Sigenery installatie sinds 4 oktober maar na traject met KPN voor nieuw modem ben ik wat dieper het netwerk ingedoken.
De installatie monitor ik via HA en ik had het vermoeden dat de modbus service misschien zoekende is maar ik heb ook een SigGateway dus heb 2 utp kabels aangesloten, beiden zenden broascasts uit.
Ik heb 9 januari het systeem opnieuw opgestart in de hoop dat de broadcasts over zouden zijn maar dat resulteerde in een nieuwe onbekende ip adres(192.168.0.50) voor de broadcasts en dezelfde(192.168.2.73) als voor de herstart.
De installatie is aangesloten op de onbalansmarkt via FrankEnergie en dat functioneert allemaal dus het lostrekken van de utp is niet echt een optie.
Ik zie dat je buren ook een SigEnergy installatie hebben. Het zou mooi zijn als je die ook kunt checken. Dan zijn er 4 installaties met eenzelfde issue.

[ Voor 8% gewijzigd door pelikano op 11-01-2025 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Mijn bevindingen:
Ik heb de broadcastactiviteit van de SigEnergy-installatie bij mijn buren gecontroleerd, en daar is opvallend weinig broadcastverkeer aanwezig. Dit verschilt sterk van wat ik op mijn eigen netwerk zie, waar ik met Wireshark een constante stroom van ruim 100 packets/sec heb waargenomen.
Mogelijke verklaring voor verschil met buren

Tijdens de test bij mijn buren had ik vanaf mijn woning nog een browser met Home Assistant openstaan. In de datastroom zag ik een vermelding van Home Assistant, mogelijk omdat de browser probeerde verbinding te maken met mijn eigen netwerk, wat niet lukte vanwege andere netwerkadresseringen. Dit suggereert dat Home Assistant mogelijk een rol speelt in het genereren van broadcastverkeer, vooral door actieve automatiseringen die voortdurend scannen of ze in actie moeten komen.

Daarnaast is het ook denkbaar dat de combinatie van SigEnergy Modbus en Home Assistant de oorzaak is. Bij mijn buren is Home Assistant niet in gebruik, wat een mogelijke verklaring kan zijn voor het minimale broadcastverkeer daar.
Trage laptop

Wat betreft mijn trage laptop lijkt dit vooral te komen door mijn werkwijze:

Ik gebruik zes virtuele bureaubladen, elk met diverse browsers waarin vaak meer dan vijf tabbladen actief zijn.
Microsoft’s CO2-besparingsinstellingen zorgen ervoor dat inactieve browsertabbladen in slaapstand worden gezet. Na verloop van tijd veroorzaakt dit vertragingen bij het weer activeren van tabbladen, zeker gezien het grote aantal.
Na een herstart werkt mijn laptop weer optimaal, totdat het aantal slapende tabbladen en browsers te groot wordt.

Samenvatting en vraag

Met deze informatie wil ik graag bijdragen aan een beter begrip van het broadcastprobleem. Mijn vermoeden is dat Home Assistant in combinatie met de SigEnergy Modbus-service mogelijk de bron is van het verhoogde broadcastverkeer. Dit vermoeden kan ik echter niet met zekerheid bevestigen.

Mijn vraag aan jou en andere gebruikers is:

Hebben jullie vergelijkbare setups met actieve Home Assistant-integraties en SigEnergy-modules? Zo ja, zien jullie een verschil in broadcastverkeer als Home Assistant uitgeschakeld wordt?
Heeft iemand meer inzicht in hoe SigEnergy met Home Assistant en Modbus communiceert en of dit gedrag te beïnvloeden is via instellingen of updates?

Ik ben benieuwd naar verdere bevindingen en suggesties van anderen.

Aanvulling:
Op basis van mijn eigen ervaring lijkt de broadcastactiviteit tussen Home Assistant en de Modbus-service van SigEnergy geen directe conflicten te veroorzaken op mijn netwerk. Zowel Home Assistant als andere Smart Home-toepassingen, zoals slimme schakelaars en sensoren, functioneren naar behoren zonder merkbare verstoringen.

Dit sluit echter niet uit dat de combinatie van broadcastverkeer en andere netwerkfactoren, zoals oudere apparaten of een groot aantal netwerkclients, in sommige situaties wel tot problemen kan leiden. Bij mijn buren, die geen Home Assistant gebruiken, is er nagenoeg geen broadcastactiviteit, wat mogelijk verklaart waarom zij dit probleem niet ervaren.

[ Voor 12% gewijzigd door duoruvis op 11-01-2025 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelikano
Interessant dat de buren geen broadcast verkeer vanuit SigEnergy installatie zien. Mogelijk toch een relatie met de modbus service. Behalve dat modbus nodig is voor de integratie staat Home Assistant hier los van. Die kan geen broadcasts triggeren bij de modbus.
In mijn configuratie kan ik niet bij de instellingen om modbus tijdelijk uit te zetten. Dit beheer ligt (nog) bij m’n leverancier.
@duoruvis kun jij wel deze instelling aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelikano
I started a discussion here:
[SigEnStor and SigGateway broadcast continuously](https://github.com/TypQxQ...ntegration/discussions/46)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Aanvullende informatie:
Bij de buren is de Modbus net als bij mij geactiveerd. Het oorspronkelijke idee was om in beide woningen een Home Assistant (HA) te installeren, maar achteraf bleek dit niet nodig te zijn bij de buren, omdat hun setup goed werkt zonder. Beide woningen liggen dicht bij elkaar, en ik kan zowel mijn eigen access point als dat van de buren gebruiken op mijn laptop.

Tijdens de test heb ik verbinding gemaakt met het wifi-netwerk van de buren en daarop Wireshark gestart. Op dat moment verloor mijn eigen HA de verbinding met mijn laptop (de HA-browser gaf "verbinding verbroken"). Mijn laptop en/of HA probeerde verbinding te herstellen, wat mogelijk verklaart waarom ik ‘Home Assistant’ in de datastroom op het netwerk van de buren zag. Dit heb ik nooit waargenomen via mijn eigen netwerk.

Het lijkt me duidelijk dat het broadcastverkeer tussen HA en de Modbus-communicatie plaatsvindt. In de secrets.yaml-configuratie van HA wordt de Modbus-communicatie expliciet gespecificeerd met:

sigen_modbus_host_ip: 192.168.178.xxx
sigen_modbus_port: 502
sigen_modbus_slave: 1

De broadcasts die ik zie, wijzen direct naar dit IP-adres (192.168.178.xxx), wat de Modbus-activiteit lijkt te bevestigen.

Wat betreft de SigEnergy systeeminstellingen: de configuratie bij mij en de buren is identiek, met uitzondering van Home Assistant, dat alleen bij mij actief is. Dit lijkt het enige verschil te zijn en zou een verklaring kunnen zijn voor het verschil in broadcastverkeer. Het is echter mogelijk dat de SigEnergy Modbus-communicatie zelfstandig broadcasts genereert, los van de Home Assistant-integratie. Dit maakt het lastig om met zekerheid vast te stellen of Home Assistant direct invloed heeft op het verhoogde broadcastverkeer, of dat het een combinatie is van beide systemen die samenwerken.

Opties om te testen:

Je kunt overwegen om Home Assistant tijdelijk uit te schakelen of van het netwerk te halen om te zien of dit de broadcasts beïnvloedt. Dit kan inzicht geven in de impact van HA op je netwerk.
In de SigEnergy-app is er onder Instellingen -> drie puntjes rechtsboven -> Systeeminstellingen een optie om de batterij in of uit te schakelen. Het is onduidelijk of dit de Modbus-communicatie stopt of een ander effect heeft. Ik zou aanraden om dit eerst met je leverancier te bespreken voordat je het probeert.

Ik hoop dat deze inzichten nuttig zijn en hoor graag meer over je bevindingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pelikano
sigen_modbus_host_ip: 192.168.178.xxx wijst naar de de host waar Modbus op draait. Port 502 is waar de Modbus server op luistert.
De broadcast komt van 192.168.178.xxx en in mijn geval van ook de gateway. De broadcasts zijn naar het hele netwerk met de bedoeling dat er iets reageert. De vraag is waar de broadcasts voor bedoeld zijn. In ieder geval voelt niemand op het netwerk zich verantwoordelijk om te reageren. De data in de broadcast packet is voor mij niet duidelijk.
Ik zal de HA server down brengen om uit te sluiten dat HA er iets mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelikano
ik heb de HA down maar de broadcasts blijven onverminderd doorgaan. Eigenlijk zou ik de SigEnergy installatie 5 min down moeten brengen om ook de modbus server te resetten maar dan is het huis 10 minuten geheel zonder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
In mijn meterkast is er een aparte unit voor de batterij met een test- en lekstroomknop. Hiermee kun je de batterij uitschakelen. Het is mij niet helemaal duidelijk of hiermee alleen de batterij wordt uitgeschakeld, of dat ook de hele groepenkast spanningsloos wordt. Dit zou je wellicht met je leverancier kunnen bespreken voordat je het probeert.

Wat betreft de broadcasts: interessant dat deze zelfs met de HA-server uitgeschakeld blijven doorgaan. Dit suggereert inderdaad dat de Modbus-server van de SigEnergy-installatie zelfstandig verantwoordelijk is voor het verkeer. Zoals je aangeeft, zou een korte volledige uitschakeling van de SigEnergy-installatie mogelijk meer duidelijkheid kunnen bieden over het resetten van de Modbus-server. Gezien de impact (10 minuten volledig zonder stroom), is dat wel iets om zorgvuldig te overwegen.

Heb je al gecontroleerd of er firmware-updates beschikbaar zijn? Dit kan via Instellingen → drie puntjes rechtsboven → Software-update. In de nieuwste firmwareversie (V100R001C21SPC105B072J) zijn onder andere stabiliteitsverbeteringen doorgevoerd en nieuwe functies toegevoegd, zoals ondersteuning voor oefenfuncties en de mogelijkheid om systeemstatussen extern te rapporteren. Misschien kunnen sommige van deze verbeteringen ook bijdragen aan het oplossen van het broadcastgedrag. Zie bijgevoegde afbeelding voor een overzicht van de wijzigingen in deze versie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZqBn9G9KXFGwbJw-TeG7CYSO2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1CWIs3t8bNSQcXZQV8WLQhz.jpg?f=fotoalbum_large
Misschien kan de leverancier of SigEnergy zelf meer duidelijkheid geven over het doel van deze broadcasts en of dit gedrag via instellingen of een firmware-update beïnvloedbaar is. Ik ben benieuwd naar je bevindingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• byjove
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-03 11:49
Dag duoruvis,

Ik heb sinds kort ook een SygEnergy systeem en was "verbaasd" over de hoeveelheid eigen consumptie. Maar dat zou dan wellicht verklaard kunnen worden door deze instelling. Maar waar kun je dat instellen, want ik zie dat in de app niet terug?

groet,
Joost
duoruvis schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:05:
[Opgelost] Sigenergy batterij gaat niet meer in standby mode

Beste forumleden,
Ik wil jullie bedanken voor de aandacht en eventuele overwegingen voor mijn probleem. Inmiddels heb ik de oorzaak van het niet in standby gaan van mijn Sigenergy batterij kunnen achterhalen en oplossen.
Het bleek niet gerelateerd te zijn aan Home Assistant, zoals ik eerder vermoedde, maar aan een instelling in de batterij zelf:

Oorzaak:
De instelling “Energiebesparingsmodi” van mijn batterij stond op “Prestatiemodus” in plaats van “Verbeterde spaarstand.” Door deze instelling te corrigeren naar:
Verbeterde spaarstand
Drempelwaarde belasting (W): 65535
is mijn batterij direct weer in standby modus gegaan, vergelijkbaar met de batterij van mijn buren.

Belangrijkste inzichten:
Dit probleem lijkt al vanaf de installatie aanwezig te zijn geweest, maar werd niet eerder opgemerkt.
Home Assistant had geen invloed op de standby functionaliteit van de batterij.

Hopelijk helpt deze informatie anderen met een soortgelijk probleem. Mocht je vragen hebben of zelf tegen iets aanlopen, dan deel ik graag mijn ervaringen.

Nogmaals bedankt en veel succes met jullie eigen projecten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• byjove
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-03 11:49
Oh, ik heb hem al gevonden -> Instellingen -> daar de ... bij het huis-pictogram -> geavanceerde instellingen -> Energiebesparingsmodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Bedankt voor je update, Joost! Fijn dat je het probleem hebt kunnen oplossen. De energiebesparingsmodus kan inderdaad een groot verschil maken in het verminderen van eigen consumptie. Hopelijk helpt het anderen ook die tegen hetzelfde aanlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkv
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-03 14:08
Zijn jullie echt tevreden met de Sigenergie batterijen.
En ga je er meer energie mee besparen.
Ik zit te overwegen om ook een installatie van Sigenergie aan te schaffen.
Meer om zonne energie voor eigen gebruik te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Wat betreft mijzelf en mijn buren zijn we zeer tevreden met onze Sigenergy-batterij, in combinatie met onze doelen: gasbesparing door middel van elektrische laagvermogen-warmtepanelen op onze radiatoren. Samen met de Home Assistant-implementatie behalen we een zeer efficiënte gas- en stroombesparing.

Besparing:
Er is zeker een besparing mogelijk op terugleverkosten als je zonnepanelen hebt. Onze terugleverkosten zijn tussen de installatie in oktober 2024 en vandaag respectievelijk van €151,25 en €211,75 naar €0,00 gereduceerd. Dit is bovendien gerealiseerd in een periode met weinig zonne-opbrengst.

Tijdens de zomermaanden zal de batterij vaker volledig opgeladen zijn. Zodra dit gebeurt, kan overtollige zonne-energie niet meer worden opgeslagen en wordt deze automatisch teruggeleverd aan het net. Afhankelijk van de hoeveelheid teruggeleverde energie en het type energiecontract, kan dit leiden tot terugleverkosten. Het overwegen van een dynamisch energiecontract kan in dat geval interessant zijn om het financiële voordeel te maximaliseren. Hoewel we nog geen praktijkervaring hebben met een volledig opgeladen batterij in de zomermaanden, verwachten we dat de focus in deze periode verschuift van gasbesparing naar stroomkostenbesparing. Dit maakt de zomermaanden een boeiende nieuwe fase in ons besparingsproces, na een winter waarin gasbesparing centraal stond.

Zonne-energie verhogen:
Wat wij ook hebben kunnen constateren, zelfs in deze donkere periode, is dat de batterij zich voldoende oplaadt en zich daardoor kan gedragen als een zonnepaneleninstallatie. Met andere woorden: gedurende 24 uur werd geen of slechts minimaal vermogen van het net opgenomen.

Je bent goed bezig als je meerdere merken en gebruikerservaringen onderzoekt. Ik zou het op prijs stellen als je laat weten welke keuze je uiteindelijk maakt en wat jouw ervaringen zijn. De Sigenergy kan ik inmiddels, op basis van mijn nog korte ervaring, zeker aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:59
duoruvis schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:16:
Wat betreft mijzelf en mijn buren zijn we zeer tevreden met onze Sigenergy-batterij, in combinatie met onze doelen: gasbesparing door middel van elektrische laagvermogen-warmtepanelen op onze radiatoren. Samen met de Home Assistant-implementatie behalen we een zeer efficiënte gas- en stroombesparing.

Besparing:
Er is zeker een besparing mogelijk op terugleverkosten als je zonnepanelen hebt. Onze terugleverkosten zijn tussen de installatie in oktober 2024 en vandaag respectievelijk van €151,25 en €211,75 naar €0,00 gereduceerd. Dit is bovendien gerealiseerd in een periode met weinig zonne-opbrengst.

Tijdens de zomermaanden zal de batterij vaker volledig opgeladen zijn. Zodra dit gebeurt, kan overtollige zonne-energie niet meer worden opgeslagen en wordt deze automatisch teruggeleverd aan het net. Afhankelijk van de hoeveelheid teruggeleverde energie en het type energiecontract, kan dit leiden tot terugleverkosten. Het overwegen van een dynamisch energiecontract kan in dat geval interessant zijn om het financiële voordeel te maximaliseren. Hoewel we nog geen praktijkervaring hebben met een volledig opgeladen batterij in de zomermaanden, verwachten we dat de focus in deze periode verschuift van gasbesparing naar stroomkostenbesparing. Dit maakt de zomermaanden een boeiende nieuwe fase in ons besparingsproces, na een winter waarin gasbesparing centraal stond.

Zonne-energie verhogen:
Wat wij ook hebben kunnen constateren, zelfs in deze donkere periode, is dat de batterij zich voldoende oplaadt en zich daardoor kan gedragen als een zonnepaneleninstallatie. Met andere woorden: gedurende 24 uur werd geen of slechts minimaal vermogen van het net opgenomen.

Je bent goed bezig als je meerdere merken en gebruikerservaringen onderzoekt. Ik zou het op prijs stellen als je laat weten welke keuze je uiteindelijk maakt en wat jouw ervaringen zijn. De Sigenergy kan ik inmiddels, op basis van mijn nog korte ervaring, zeker aanbevelen.
Vandaag een Youtube filmpje gezien van Laurens van de Solarbouwmarkt en hij gaf aan voor de Haier met gateway dat je kunt voorkomen dat er terug geleverd wordt. Is een instelling in de Haier, dus dat heeft de Sigenstor wellicht ook? Heeft natuurlijk geen zin bij een dynamisch contract, behalve als het stroomtarief € 0,- is inclusief belasting en BTW (dus EPEX prijs ongeveer - € 0,13 of lager)

Zelf ben ik gaan twijfelen over de Sigenstor na het zien van de plug&play batterij van Marstek 5 kWh. Voor 2 stuks 10 kWh ben je voor € 3800,- klaar. Nadeel is dat je maar 800 W per groep kunt terugleveren, echter is in de zomerperiode meer dan voldoende om 0 op de meter te houden.

Zie jullie nog meer nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I3udder
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-01 08:06
@MajaMestreech Ik heb zelf bijvoorbeeld een hybride auto. met zo'n Marstek of Homewizard Batterij kun je inderdaad maar beperkt ontladen, maar beide hebben modi zodat je wel kunt ontgrendelen dat je meer kunt ontladen. Dat is wel iets waar ik zelf specifiek naar kijk voor de aanschaf. Ik wil graag op deze manier ook zo goedkoop mogelijk mijn eigen auto kunnen laden en ook het thuis verbruik zo goed mogelijk kunnen regelen.

Handelen op de energie mark lijkt ook een goede optie. Onbalans markt blijf ik zelf liever vanaf en ben je meestal beperkt in leverancier en welke batterijen ze ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
MajaMestreech schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:02:
[...]

Vandaag een Youtube filmpje gezien van Laurens van de Solarbouwmarkt en hij gaf aan voor de Haier met gateway dat je kunt voorkomen dat er terug geleverd wordt. Is een instelling in de Haier, dus dat heeft de Sigenstor wellicht ook? Heeft natuurlijk geen zin bij een dynamisch contract, behalve als het stroomtarief € 0,- is inclusief belasting en BTW (dus EPEX prijs ongeveer - € 0,13 of lager)

Zelf ben ik gaan twijfelen over de Sigenstor na het zien van de plug&play batterij van Marstek 5 kWh. Voor 2 stuks 10 kWh ben je voor € 3800,- klaar. Nadeel is dat je maar 800 W per groep kunt terugleveren, echter is in de zomerperiode meer dan voldoende om 0 op de meter te houden.

De Sigenergy-batterij is standaard ingesteld om automatisch zonne-opbrengst te optimaliseren voor eigen verbruik. Wanneer de zonne-opbrengst hoger is dan het directe verbruik, begint de batterij zichzelf op te laden. Zodra de batterij volledig is opgeladen en de zonne-opbrengst nog steeds hoger is dan het eigen verbruik, wordt het overschot automatisch teruggeleverd aan het net. Dit proces wordt bepaald door de instelling die je kiest.
Zelf gebruik ik momenteel de instelling Zelfconsumptie vanwege mijn focus op gas- en stroomkostenbesparing in de winter. Andere instellingen bieden meer flexibiliteit, zoals:
Sigen-AI modus: automatische optimalisatie op basis van voorspellingen en verbruik.
Bedrijfsmodus op basis van tijd: specifiek gedrag op ingestelde tijdstippen.
Volledig aangesloten op het elektriciteitsnet: handig voor handelen op de energiemarkt.
Afstands-EMS-Modus: externe besturing via een energy management system.
Wat betreft de optie om teruglevering volledig te voorkomen: ik ben niet bekend met een specifieke instelling in de Sigenergy-app die dit regelt. De suggestie over de Haier met een vergelijkbare mogelijkheid is echter interessant. Dit zou zeker iets zijn om met Sigenergy of je leverancier te bespreken, vooral als je overweegt een dynamisch contract af te sluiten of al een dynamisch contract hebt.
Over de Marstek 5 kWh kan ik helaas geen praktische ervaringen delen. Het aantrekkelijke prijsvoordeel dat je noemt, maakt het echter een interessante optie. Een nadeel is de beperking van 800 W per groep voor teruglevering, wat vooral in perioden met hoge zonne-opbrengst een belemmering kan vormen als je meer vermogen wilt gebruiken of opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
duoruvis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:35:
[...]

De Sigenergy-batterij is standaard ingesteld om automatisch zonne-opbrengst te optimaliseren voor eigen verbruik. Wanneer de zonne-opbrengst hoger is dan het directe verbruik, begint de batterij zichzelf op te laden. Zodra de batterij volledig is opgeladen en de zonne-opbrengst nog steeds hoger is dan het eigen verbruik, wordt het overschot automatisch teruggeleverd aan het net. Dit proces wordt bepaald door de instelling die je kiest.
Zelf gebruik ik momenteel de instelling Zelfconsumptie vanwege mijn focus op gas- en stroomkostenbesparing in de winter. Andere instellingen bieden meer flexibiliteit, zoals:
Sigen-AI modus: automatische optimalisatie op basis van voorspellingen en verbruik.
Bedrijfsmodus op basis van tijd: specifiek gedrag op ingestelde tijdstippen.
Volledig aangesloten op het elektriciteitsnet: handig voor handelen op de energiemarkt.
Afstands-EMS-Modus: externe besturing via een energy management system.
Wat betreft de optie om teruglevering volledig te voorkomen: ik ben niet bekend met een specifieke instelling in de Sigenergy-app die dit regelt. De suggestie over de Haier met een vergelijkbare mogelijkheid is echter interessant. Dit zou zeker iets zijn om met Sigenergy of je leverancier te bespreken, vooral als je overweegt een dynamisch contract af te sluiten of al een dynamisch contract hebt.
Over de Marstek 5 kWh kan ik helaas geen praktische ervaringen delen. Het aantrekkelijke prijsvoordeel dat je noemt, maakt het echter een interessante optie. Een nadeel is de beperking van 800 W per groep voor teruglevering, wat vooral in perioden met hoge zonne-opbrengst een belemmering kan vormen als je meer vermogen wilt gebruiken of opslaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECeokAg-TTV6-H9DqI7cvE3hqvw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SHdGQmLEAOWkgSP3gX819Tqq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zpg3SPJPVJ2Viz8IqtT9vE5odw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/p71U01fWujujl5w32ZWf3Ehx.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0RnIeX5kbfwGzFSHoaA5Vfe1PI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qBP8IFijZtDHEt9oBspMACLH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URmEhKCCm6BfMwLIevKBjyYaRVA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1f0popsNmQ2tyc8WAsi2HXhm.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5K7t5raJpPmkx1Gsi9t4Rypqqc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/H5Doonm5nJ4HC51QjQVPcjaM.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who_Cares
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-04 12:54
Ik zit ook te kijken naar deze SigEnergy batterij oplossing. Waar ik zorgen over heb is dat deze oplossing continu verbonden moet zijn met het internet, en dat lokaal zonder internet ook niets met de app kan instellen. Wanneer je de toegang tot het internet zou verbieden (op router/firewall), of welke andere reden dan ook, dan stopt het ESS systeem zelf na 90 dagen compleet.

https://www.sunlumo-energ...oduct_is_disconnected.pdf

Nu zou je, uit voorzorg, het systeem een paar minuten per dag toegang kunnen verlenen om dit te voorkomen zodat het blijft werken maar wat als Sigenergy zelf zegt (Chinees bedrijf/handels oorlog etc) ik geef geen toegang meer tot de clouddiensten? Dan heb je na 90 dagen een dood systeem waar je 10-15K voor hebt betaald. Delen meer mensen deze zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who_Cares
byjove schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:02:
Oh, ik heb hem al gevonden -> Instellingen -> daar de ... bij het huis-pictogram -> geavanceerde instellingen -> Energiebesparingsmodus.
Met deze setting help je wel de directe backup om zeep wanneer externe netstroom wegvalt. In huis zal je dus een spanningsdip hebben waarbij alles alsnog wegvalt en eventueel beschadigd raakt:

https://www.sigenergy.com...304,441&selected_node=531

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Who_Cares schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:58:
Ik zit ook te kijken naar deze SigEnergy batterij oplossing. Waar ik zorgen over heb is dat deze oplossing continu verbonden moet zijn met het internet, en dat lokaal zonder internet ook niets met de app kan instellen. Wanneer je de toegang tot het internet zou verbieden (op router/firewall), of welke andere reden dan ook, dan stopt het ESS systeem zelf na 90 dagen compleet.

Nu zou je, uit voorzorg, het systeem een paar minuten per dag toegang kunnen verlenen om dit te voorkomen zodat het blijft werken maar wat als Sigenergy zelf zegt (Chinees bedrijf/handels oorlog etc) ik geef geen toegang meer tot de clouddiensten? Dan heb je na 90 dagen een dood systeem waar je 10-15K voor hebt betaald. Delen meer mensen deze zorgen?
Je zorgen over de afhankelijkheid van een constante internetverbinding zijn begrijpelijk. Volgens de documentatie stopt de SigEnergy-installatie na 90 dagen als deze geen verbinding heeft gehad met de cloud. Dit is een bekend punt van discussie onder gebruikers.

Waarom vereist SigEnergy internet?
Op dit moment is de SigEnergy-batterij ontworpen om altijd online te zijn, niet alleen voor monitoring via de app, maar ook voor systeemupdates en communicatie met de cloudservers. Dit roept inderdaad vragen op over wat er gebeurt als de clouddiensten niet meer beschikbaar zijn, bijvoorbeeld door geopolitieke ontwikkelingen of beleidswijzigingen van het bedrijf.

Sommige gebruikers kiezen ervoor om de internetverbinding via een firewall te blokkeren, bijvoorbeeld om:
Privacyredenen (voorkomen dat data naar de cloud wordt gestuurd).
Beheersbaarheid (voorkomen van ongewenste updates of netwerkverkeer).
Veiligheidsredenen (minimaliseren van risico’s op hacks).

Een tijdelijke oplossing kan zijn om het systeem af en toe kortstondig internettoegang te geven, zodat het blijft functioneren. Maar als SigEnergy in de toekomst de clouddiensten zou uitschakelen, blijft het een risico dat het systeem volledig stopt. Dit is een punt dat mogelijk met de leverancier besproken kan worden.

Onbalansmarkt en internetverbinding
Voor gebruikers die handelen op de onbalansmarkt is een actieve internetverbinding essentieel. Dit is nodig omdat:
Realtime elektriciteitsprijzen per kwartier veranderen en de batterij hierop moet kunnen inspelen.
Automatische laad- en ontlaadstrategieën via de cloud worden aangestuurd.
Je energieleverancier toegang moet hebben tot de batterij via API’s of externe diensten.
Als je firewall de internetverbinding volledig blokkeert, werkt handelen op de onbalansmarkt dus niet meer. Dit is iets om rekening mee te houden bij het instellen van netwerklimieten.

Spanningsdip bij stroomuitval
Je punt over de impact van de energiebesparingsmodus op de back-upfunctie is ook relevant. Wanneer de energiebesparingsmodus is ingeschakeld, kan de batterij trager reageren bij een plotselinge stroomuitval, waardoor een korte spanningsdip kan optreden. Dit kan effect hebben op gevoelige apparaten. Afhankelijk van de configuratie en de gekozen modus kan het verstandig zijn om te kiezen voor een instelling die sneller schakelt.

Ervaringen met Sigen AI-modus - Eerst zelfgebruik
Sinds een aantal dagen maken mijn buren en ik gebruik van de Sigen AI-modus, ingesteld op Eerst zelfgebruik. Onze voorlopige indruk is dat deze instelling verbeteringen biedt in batterijlading en stroombesparing. De batterij lijkt efficiënter om te gaan met het verdelen van de opgewekte energie en houdt beter rekening met ons eigen verbruik.

Belangrijk om te weten is dat de Sigen AI-modus gebruikmaakt van de cloud om optimalisaties door te voeren. Dit betekent dat een actieve internetverbinding vereist is om deze functie goed te laten werken. Voor gebruikers die de internetverbinding van hun SigEnergy-batterij (gedeeltelijk) willen blokkeren, is dit iets om rekening mee te houden.
Omdat we deze modus nog maar kort gebruiken, ben ik benieuwd naar de ervaringen van andere SigEnergy-gebruikers. Zijn er meer mensen die deze instelling hebben geprobeerd? Zo ja, wat zijn jullie bevindingen?

Ter overweging:
Hoewel deze punten belangrijk zijn om rekening mee te houden, betekent dit niet dat SigEnergy geen goede keuze is. Zowel ik als andere gebruikers zijn tevreden met de prestaties en de efficiëntie van het systeem. Zoals bij elke thuisbatterij is het belangrijk om vooraf goed te kijken naar je specifieke situatie, je energiecontract en de functionaliteiten die je nodig hebt.
Een goed gesprek met je leverancier kan helpen om de juiste afweging te maken en eventuele zorgen over connectiviteit of instellingen te bespreken. Daarnaast is het raadzaam om handleidingen, documentatie en gebruikerservaringen op verschillende forums door te nemen. Dit helpt om een compleet beeld te krijgen van de mogelijkheden en beperkingen van de verschillende systemen voordat je een keuze maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
MajaMestreech schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:02:
[...]

Haier = whitelabel Sigen oplossing.

Meer zeg ik er niet over.

Je koopt hetzelfde.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
duoruvis schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:39:
[...]

Je zorgen over de afhankelijkheid van een constante internetverbinding zijn begrijpelijk. Volgens de documentatie stopt de SigEnergy-installatie na 90 dagen als deze geen verbinding heeft gehad met de cloud. Dit is een bekend punt van discussie onder gebruikers.

Waarom vereist SigEnergy internet?
Op dit moment is de SigEnergy-batterij ontworpen om altijd online te zijn, niet alleen voor monitoring via de app, maar ook voor systeemupdates en communicatie met de cloudservers. Dit roept inderdaad vragen op over wat er gebeurt als de clouddiensten niet meer beschikbaar zijn, bijvoorbeeld door geopolitieke ontwikkelingen of beleidswijzigingen van het bedrijf.

Sommige gebruikers kiezen ervoor om de internetverbinding via een firewall te blokkeren, bijvoorbeeld om:
Privacyredenen (voorkomen dat data naar de cloud wordt gestuurd).
Beheersbaarheid (voorkomen van ongewenste updates of netwerkverkeer).
Veiligheidsredenen (minimaliseren van risico’s op hacks).

Een tijdelijke oplossing kan zijn om het systeem af en toe kortstondig internettoegang te geven, zodat het blijft functioneren. Maar als SigEnergy in de toekomst de clouddiensten zou uitschakelen, blijft het een risico dat het systeem volledig stopt. Dit is een punt dat mogelijk met de leverancier besproken kan worden.

Onbalansmarkt en internetverbinding
Voor gebruikers die handelen op de onbalansmarkt is een actieve internetverbinding essentieel. Dit is nodig omdat:
Realtime elektriciteitsprijzen per kwartier veranderen en de batterij hierop moet kunnen inspelen.
Automatische laad- en ontlaadstrategieën via de cloud worden aangestuurd.
Je energieleverancier toegang moet hebben tot de batterij via API’s of externe diensten.
Als je firewall de internetverbinding volledig blokkeert, werkt handelen op de onbalansmarkt dus niet meer. Dit is iets om rekening mee te houden bij het instellen van netwerklimieten.

Spanningsdip bij stroomuitval
Je punt over de impact van de energiebesparingsmodus op de back-upfunctie is ook relevant. Wanneer de energiebesparingsmodus is ingeschakeld, kan de batterij trager reageren bij een plotselinge stroomuitval, waardoor een korte spanningsdip kan optreden. Dit kan effect hebben op gevoelige apparaten. Afhankelijk van de configuratie en de gekozen modus kan het verstandig zijn om te kiezen voor een instelling die sneller schakelt.

Ervaringen met Sigen AI-modus - Eerst zelfgebruik
Sinds een aantal dagen maken mijn buren en ik gebruik van de Sigen AI-modus, ingesteld op Eerst zelfgebruik. Onze voorlopige indruk is dat deze instelling verbeteringen biedt in batterijlading en stroombesparing. De batterij lijkt efficiënter om te gaan met het verdelen van de opgewekte energie en houdt beter rekening met ons eigen verbruik.

Belangrijk om te weten is dat de Sigen AI-modus gebruikmaakt van de cloud om optimalisaties door te voeren. Dit betekent dat een actieve internetverbinding vereist is om deze functie goed te laten werken. Voor gebruikers die de internetverbinding van hun SigEnergy-batterij (gedeeltelijk) willen blokkeren, is dit iets om rekening mee te houden.
Omdat we deze modus nog maar kort gebruiken, ben ik benieuwd naar de ervaringen van andere SigEnergy-gebruikers. Zijn er meer mensen die deze instelling hebben geprobeerd? Zo ja, wat zijn jullie bevindingen?

Ter overweging:
Hoewel deze punten belangrijk zijn om rekening mee te houden, betekent dit niet dat SigEnergy geen goede keuze is. Zowel ik als andere gebruikers zijn tevreden met de prestaties en de efficiëntie van het systeem. Zoals bij elke thuisbatterij is het belangrijk om vooraf goed te kijken naar je specifieke situatie, je energiecontract en de functionaliteiten die je nodig hebt.
Een goed gesprek met je leverancier kan helpen om de juiste afweging te maken en eventuele zorgen over connectiviteit of instellingen te bespreken. Daarnaast is het raadzaam om handleidingen, documentatie en gebruikerservaringen op verschillende forums door te nemen. Dit helpt om een compleet beeld te krijgen van de mogelijkheden en beperkingen van de verschillende systemen voordat je een keuze maakt.
Wat een lap text. Hieronder mijn 2 cent.

De Sigen is een kant een klaar oplossing. Wil je die gebruiken heb je internet nodig. Voor 9/10 mensen echt geen issue. Zonder internet gaat deze in zelfgebruik modus, ook geen issue.

Wil je dat niet, laat modus aanzetten en gebruik HA om deze geheel lokaal te besturen, zonder Internet dus.

Iedereen die op onbalans handeld met een sigen doet iets fout. Dan heb je iets niet gesnapt en had je beter een zonneplan batterij kunnen kopen. Veel goedkoper.

De Sigen is bedoeld voor AI en day ahead. Gebruik hem daar ook voor.

De meerwaarde van de Sigen is de gateway voor 0ms omschakelen en de lokale optie voor modbus icm HA.

Belangrijkste instellingen zijn "spaarstand energie" anders blijft hij avonds aan voor de 0ms omschakeling. Zinloos in NL, leuk voor ergens anders waar stroom vaak uitvalt, doet het niet in NL midden in de nacht en als je slaapt heb je er toch geen last van.

Verder is het belangrijk je setting op "maximaal winst" te zetten met het juiste inkoop en verkoop plan. Dat is 1.21 coëfficiënt ivm belastingen en vaste +14cent voor inkoop. Verkoop laten voor wat het is.

Op deze manier maak je maximaal gebruik van eigen energie via zonnepanelen en koopt hij op de goedkoopste momenten in en verkoopt hij alleen als het echt heel zinvol zou zijn. Ook zet hij de batterij in standby als de stroom erg goedkoop is en batterij gebruik eigenlijk zinloos is.

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel. Hieronder een voorbeeld wat je kan doen met een sigen en HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VP1Oq_MqIJAj7v423N7Q6YPgc8I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CkN3li7JZoAVbgo3yiaE1pvY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Bschnitz schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:12:
[...]

Haier = whitelabel Sigen oplossing.

Meer zeg ik er niet over.

Je koopt hetzelfde.
Bschnitz schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:31:
[...]

De Sigen is een kant een klaar oplossing. Wil je die gebruiken heb je internet nodig. Voor 9/10 mensen echt geen issue. Zonder internet gaat deze in zelfgebruik modus, ook geen issue.

Wil je dat niet, laat modus aanzetten en gebruik HA om deze geheel lokaal te besturen, zonder Internet dus.

Iedereen die op onbalans handeld met een sigen doet iets fout. Dan heb je iets niet gesnapt en had je beter een zonneplan batterij kunnen kopen. Veel goedkoper.

De meerwaarde van de Sigen is de gateway voor 0ms omschakelen en de lokale optie voor modbus icm HA.

Belangrijkste instellingen zijn "spaarstand energie" anders blijft hij avonds aan voor de 0ms omschakeling. Zinloos in NL, leuk voor ergens anders waar stroom vaak uitvalt, doet het niet in NL midden in de nacht en als je slaapt heb je er toch geen last van.

Verder is het belangrijk je setting op "maximaal winst" te zetten met het juiste inkoop en verkoop plan. Dat is 1.21 coëfficiënt ivm belastingen en vaste +14cent voor inkoop. Verkoop laten voor wat het is.

Op deze manier maak je maximaal gebruik van eigen energie via zonnepanelen en koopt hij op de goedkoopste momenten in en verkoopt hij alleen als het echt heel zinvol zou zijn. Ook zet hij de batterij in standby als de stroom erg goedkoop is en batterij gebruik eigenlijk zinloos is.

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel. Hieronder een voorbeeld wat je kan doen met een sigen en HA.

[Afbeelding]
Dank voor je inzichten! Interessant hoe je de batterij inzet met Home Assistant en je optimalisatiestrategie. De mogelijkheid om hem lokaal via Modbus en HA te besturen zonder internet is een goede aanvulling op de discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JD.
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11-02 09:15

JD.

Dag allen,

Ik heb sinds augustus 2024 een Sigenergy Systeem (+/- 21kWh PV + 20 TP omvormer + 24kWh batterij). Ik ben er zeer tevreden van, het systeem doet wat het moet doen.

Ik ga nu ook de Gateway plaatsen. Ik werk niet met HA of Homewizard ect. Ik zou graag via het systeem zelf verschillende zaken aansturen. Beginnende met een Atlantic Explorer V4 warmteboiler. Deze ga ik proberen aan te sluiten op het DO1 contact van de Gateway deze geeft een 230V signaal.

Daarnaast zou ik ook mijn zwembadpomp willen aansturen wanneer ik overschot aan PV power heb, echter dit is geen slimme pomp dit ik met een DO/DI contact rechtstreeks kan aansturen. Dus zoek ik nu een oplossing hiervoor? Een relais dit ik kan aansturen? Dit via de Gateway of via de SigenStor? Hoe steek ik een prioriteit in de verschillende aansturingen? BV eerst de overschot in de warmtepompboiler, dan de EV AC lader, dan pas de zwembadpomp?

Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who_Cares
[...]

Dank voor de extra info. Mijn zorgen zitten vooral in het gedeelte genoemd in de link:

Daarin staat toch duidelijk:
For SigenStor BAT and SigenStor EVDC series products, it will stop working
after 90 days of being disconnected from the network, which means that
you cannot use ESS-related features or charge your EV.

Ik zou zo graag willen weten wat nog wel en wat niet meer werkt indien er geen internet beschikbaar is (gemaakt) of dat de Cloud dienst is gedisbled door de leverancier (SigEnergy). De app op de telefoon kun je sowieso de-installeren aangezien die 100% afhankelijk is van Internet/Cloud. Blijft lokaal over dmv ModBus. Kun je de ESS-releated features dan nog via ModBus aansturen?

Zijn namelijk zat producten te noemen die je kon weggooien omdat de leveransier stopte met de ondersteuning of failliet ging. Ik wil dan niet afhankelijk zijn van een Cloud dienst en de personen daarachter vooral niet wanneer het gaat om bedragen >= 10.000 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Who_Cares schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:29:
[...]

Dank voor de extra info. Mijn zorgen zitten vooral in het gedeelte genoemd in de link:

Daarin staat toch duidelijk:
For SigenStor BAT and SigenStor EVDC series products, it will stop working
after 90 days of being disconnected from the network, which means that
you cannot use ESS-related features or charge your EV.

Ik zou zo graag willen weten wat nog wel en wat niet meer werkt indien er geen internet beschikbaar is (gemaakt) of dat de Cloud dienst is gedisbled door de leverancier (SigEnergy). De app op de telefoon kun je sowieso de-installeren aangezien die 100% afhankelijk is van Internet/Cloud. Blijft lokaal over dmv ModBus. Kun je de ESS-releated features dan nog via ModBus aansturen?

Zijn namelijk zat producten te noemen die je kon weggooien omdat de leveransier stopte met de ondersteuning of failliet ging. Ik wil dan niet afhankelijk zijn van een Cloud dienst en de personen daarachter vooral niet wanneer het gaat om bedragen >= 10.000 Euro.
Snap ik. Dat kan ik je natuurlijk ook niet 100% beloven maar lijkt me stug dat die dan uit gaat. Zonder internet is die gewoon dom en gaat in zelf gebruiks stand. Want hij heeft geen EMS, logisch.

Lokaal zou hem kunnen aansturen door tegen de batterij te zeggen, jij luistert nu naar HA ipv het Sigen internet EMS. Dat is vermoed ik wat ze bedoelen.

Als je failliet gaan, dan is het zaak om binnen 90 dagen hem lokaal aan te sturen via HA. Dat is denk ik alles.

Naast de HA modbus integratie heb je dan natuurlijk nog een batterij management add-on nodig. Maar die zijn er genoeg binnen het HA platform. Daar kan je prima zelf parameters opgeven of via NP tarieven ophalen en binnen jou eisen de batterij aan laten sturen.

Genoeg mensen die dat hier al doen met andere merken of zelfbouw accus van Victron dacht ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gjLSMQHpuBzVQIhv_xCScCK5RI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xNkzr5pFR25gKLLwQyN6wZVn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Vraag over SigenStor en afhankelijkheid van internet

Dank voor alle inzichten tot nu toe! De zorg blijft vooral de afhankelijkheid van de cloud. De documentatie geeft aan dat de SigenStor BAT en SigenStor EVDC na 90 dagen zonder internet stoppen met werken voor ESS-gerelateerde functies en EV-laden.

Mijn vragen:
ModBus & Home Assistant (HA)

Kan ModBus volledig de ESS-functies overnemen als de cloud wegvalt?
Zijn er al gebruikers die de SigenStor volledig lokaal hebben draaien zonder internet?

Automatisch overschakelen op lokaal beheer

Is er een manier om voordat de 90 dagen voorbij zijn, de batterij handmatig over te zetten naar volledige lokale controle via HA?
Moet dit expliciet worden ingesteld, of schakelt de batterij zelf over op een lokale modus?

Ervaringen met uitgevallen cloud-diensten

Zijn er al voorbeelden van gebruikers die cloud-verlies hebben ervaren? Wat gebeurde er toen?
Zijn er workarounds als SigEnergy zou stoppen met ondersteuning?

Is er binnen het Tweakers-forum al een relevante ervaring of workaround gedeeld? Een link zou zeer welkom zijn!

Bij een investering van €10.000+ is het cruciaal om te weten hoe de SigenStor lokaal beheerd kan worden als de cloud wegvalt. Zijn er gebruikers die dit al hebben getest of ervaring hebben met mogelijke workarounds? Alle inzichten en praktijkervaringen zijn welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door duoruvis op 06-02-2025 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
[...]

[Afbeelding]
Vraag over de 1,21 + €0,14 factureringsinstelling en AI-stabiliteit
Dank voor het delen van de 1,21 coëfficiënt + €0,14 opslag-truc. Dit lijkt inderdaad een slimme manier om de aan- en verkoopkosten gelijk te trekken.
Echter, ik ervaar een probleem met de AI-modus:
De AI schakelt zichzelf uit vlak vóór het laagste tariefmoment (wanneer de batterij zou moeten opladen).
Dit gebeurt bij gebruik van het TenneT-flexibele tariefplan.
Zonder TenneT (zoals bij een andere installatie) blijft de AI-modus stabiel.
Mijn vraag aan jou:
Heb jij dezelfde uitschakelproblemen ervaren met deze factureringsinstelling?
Zo ja, hoe heb jij dit opgelost?
Of werkt de instelling bij jou probleemloos?
Dank alvast voor je inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
duoruvis schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:34:
[...]

Vraag over de 1,21 + €0,14 factureringsinstelling en AI-stabiliteit
Dank voor het delen van de 1,21 coëfficiënt + €0,14 opslag-truc. Dit lijkt inderdaad een slimme manier om de aan- en verkoopkosten gelijk te trekken.
Echter, ik ervaar een probleem met de AI-modus:
De AI schakelt zichzelf uit vlak vóór het laagste tariefmoment (wanneer de batterij zou moeten opladen).
Dit gebeurt bij gebruik van het TenneT-flexibele tariefplan.
Zonder TenneT (zoals bij een andere installatie) blijft de AI-modus stabiel.
Mijn vraag aan jou:
Heb jij dezelfde uitschakelproblemen ervaren met deze factureringsinstelling?
Zo ja, hoe heb jij dit opgelost?
Of werkt de instelling bij jou probleemloos?
Dank alvast voor je inzichten!
Dat hangt af van jou gebruik en verwachte opbrengst ZP.

Hij leert van jou dagelijkse kWh behoefte en verwacht dan te weten wat jij de volgende dag nodig hebt.

Wat jij ziet als een probleem is het niet.

Jou verwachting van wat de AI doet klopt niet.

Hij kijkt ook waneer het niet zinvol is om de batterij niet te gebruiken. Dat kan dus juist zijn bij lage tarieven.

Dat betekent niet automatisch dat hij gaat laden of tot 100% gaat laden.

Vergeet niet dat elk uur dat de batterij draait je dit ongeveer 180w kost.

Verder verlies je ongeveer 20% tussen laden en ontladen. Als de dagtarief maar een paar cent verschil is dan gaat hij ook niet laden. Gebruik is dan immers alsnog goedkoper.

Morgen gaat hij bij mij maar tot 40% laden ofzo. Hij verwacht genoeg zon.

Na 13:30 past hij soms de strategie nog aan op basis van de aankomende 24 uur.

Zou je gebruik heel veel afwijken van wat hij verwacht doet hij dat ook soms ad-hoc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1a0y9L2Xa4qFR3UFm4jXRvDJAE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UTdX1HJIJYfbazEtq2q64Ak1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Bschnitz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:57:
[...]

Dat hangt af van jou gebruik en verwachte opbrengst ZP.

Hij leert van jou dagelijkse kWh behoefte en verwacht dan te weten wat jij de volgende dag nodig hebt.

Wat jij ziet als een probleem is het niet.

Jou verwachting van wat de AI doet klopt niet.

Hij kijkt ook waneer het niet zinvol is om de batterij niet te gebruiken. Dat kan dus juist zijn bij lage tarieven.

Dat betekent niet automatisch dat hij gaat laden of tot 100% gaat laden.

Vergeet niet dat elk uur dat de batterij draait je dit ongeveer 180w kost.

Verder verlies je ongeveer 20% tussen laden en ontladen. Als de dagtarief maar een paar cent verschil is dan gaat hij ook niet laden. Gebruik is dan immers alsnog goedkoper.

Morgen gaat hij bij mij maar tot 40% laden ofzo. Hij verwacht genoeg zon.

Na 13:30 past hij soms de strategie nog aan op basis van de aankomende 24 uur.

Zou je gebruik heel veel afwijken van wat hij verwacht doet hij dat ook soms ad-hoc.

[Afbeelding]
Dank voor je uitgebreide toelichting! Mijn AI-strategie lijkt grotendeels op die van jou, maar ik loop tegen één groot verschil aan: bij mij schakelt AI zichzelf uit, waardoor hij niet kan leren en aanpassen.

Als test heb ik nu de prijzen aangepast naar 1,21 en +€0,13 (ipv +€0,14) om te zien of dit invloed heeft op de uitschakeling.

Je zegt dat AI op basis van verbruik voorspelt en zich daarop aanpast. Maar als AI zichzelf uitschakelt, hoe kan hij dan blijven leren en anticiperen? Of werkt dat toch anders?

Daarom ben ik benieuwd:

Welke exacte instellingen gebruik jij in Home Assistant, Sigen-modus en EMS?
Zie jij in HA of EMS wijzigingen zodra AI een andere strategie kiest?

Ik zie veel potentie in jouw instellingen en probeer ze ook stabiel werkend te krijgen. Als je mee wilt denken, zou ik dat enorm waarderen!

PS: Dit is geen discussie over goed of fout, maar puur een technisch vraagstuk. Mijn enige doel is te begrijpen waarom AI bij mij uitvalt en hoe dat te voorkomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
duoruvis schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:39:
[...]

Dank voor je uitgebreide toelichting! Mijn AI-strategie lijkt grotendeels op die van jou, maar ik loop tegen één groot verschil aan: bij mij schakelt AI zichzelf uit, waardoor hij niet kan leren en aanpassen.

Als test heb ik nu de prijzen aangepast naar 1,21 en +€0,13 (ipv +€0,14) om te zien of dit invloed heeft op de uitschakeling.

Je zegt dat AI op basis van verbruik voorspelt en zich daarop aanpast. Maar als AI zichzelf uitschakelt, hoe kan hij dan blijven leren en anticiperen? Of werkt dat toch anders?

Daarom ben ik benieuwd:

Welke exacte instellingen gebruik jij in Home Assistant, Sigen-modus en EMS?
Zie jij in HA of EMS wijzigingen zodra AI een andere strategie kiest?

Ik zie veel potentie in jouw instellingen en probeer ze ook stabiel werkend te krijgen. Als je mee wilt denken, zou ik dat enorm waarderen!

PS: Dit is geen discussie over goed of fout, maar puur een technisch vraagstuk. Mijn enige doel is te begrijpen waarom AI bij mij uitvalt en hoe dat te voorkomen is.
Heb jij bij het huisje en dan meer instellingen en dan software update wel de laatste versie draaien? Daar zit een update in van het algoritme. Dan reset die sowieso.

AI blijft bij mij altijd aan, alleen batterij gaat in spaarstand als het zinvol is. Begrijp niet zo goed wat jij bedoeld met AI zet zichzelf uit? Dat doet die nooit. Het is een modus....

Met HA monitor ik alleen, ook voor de sensors om gebruik van energie te zien. Dus ik gebruik de APP Sigen AI voor sturing.

Verder gebruik ik gewoon de TenneT import in de app + die offset en 14cent. Dat is op 0.03cent na het zonneplan tarief.

Als je trouwens bedoeld met AI zet zichzelf uit, dat de SOC flatline laat zien, dan herstart je Sigen eens.

Wat ik soms wel doe, als ik het niet mee eens ben met de AI. Dan zet ik de reserve op 100% op het moment dat het goedkoop is en later pas ik die weer aan naar 5% ofzo.

Dat vindt die trouwens niet zo leuk, dan breng je het algoritme in de 8)7 en gaat die 24-48 uur alleen maar ontladen.

Resultaat van vandaag: maar iets van 5kWh netafname.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnXmIleE4LJ7ZFYq87O1dltvvX4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3mpDNnpG9tSF2ZpBtxGuW0uk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
Bschnitz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:35:
[...]

Heb jij bij het huisje en dan meer instellingen en dan software update wel de laatste versie draaien? Daar zit een update in van het algoritme. Dan reset die sowieso.

AI blijft bij mij altijd aan, alleen batterij gaat in spaarstand als het zinvol is. Begrijp niet zo goed wat jij bedoeld met AI zet zichzelf uit? Dat doet die nooit. Het is een modus....

Met HA monitor ik alleen, ook voor de sensors om gebruik van energie te zien. Dus ik gebruik de APP Sigen AI voor sturing.

Verder gebruik ik gewoon de TenneT import in de app + die offset en 14cent. Dat is op 0.03cent na het zonneplan tarief.

Als je trouwens bedoeld met AI zet zichzelf uit, dat de SOC flatline laat zien, dan herstart je Sigen eens.

Wat ik soms wel doe, als ik het niet mee eens ben met de AI. Dan zet ik de reserve op 100% op het moment dat het goedkoop is en later pas ik die weer aan naar 5% ofzo.

Dat vindt die trouwens niet zo leuk, dan breng je het algoritme in de 8)7 en gaat die 24-48 uur alleen maar ontladen.

Resultaat van vandaag: maar iets van 5kWh netafname.

[Afbeelding]
Updates controleer ik regelmatig en de meest recente versie is geïnstalleerd. Eigenlijk zou SigEnergy een automatische updatemelding moeten geven, maar dat gebeurt niet altijd.

Wat betreft de AI-uitschakelingen: als je in het huisje-menu bij Modus kijkt, zie je rechtsboven "In gebruik" staan. Na elke wijziging of het opnieuw inschakelen van AI, sprong dit regelmatig naar "Uitgeschakeld". Tot vandaag leek dit een terugkerend probleem, maar nu lijkt het opgelost.

Een mogelijke verklaring is dat mijn thuisbatterij afgelopen vrijdag is aangemeld bij energieleveren.nl en dat dit vandaag, maandag, bij TenneT is verwerkt. Sindsdien is de AI-modus niet meer uitgeschakeld. Afwachten of deze theorie klopt.

Hier schakelt de batterij ook tussen Standby en Normaal, maar AI blijft in beide gevallen "In gebruik", dus dat lijkt normaal gedrag.

Wat betreft de AI-strategie: ik ben het niet altijd eens met de keuzes, zoals het volladen tijdens de hoogste netafname en daarna volgas ontladen, of wanneer de batterij nog maar een laag percentage heeft en hij toch gaat verkopen. Geen idee hoe je dat trucje doet met de reserve op 100% zetten, maar dat klinkt als een interessante workaround.

Voor nu begin ik net met jouw instellingen (1,21 en +0,14, plus Maximale Winst) te testen, dus ik zit nog in de leer-modus. Mocht ik nieuwe inzichten krijgen of vragen hebben, dan kom ik er zeker op terug.

Bedankt voor je hulp en succes verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
duoruvis schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:27:
[...]

Updates controleer ik regelmatig en de meest recente versie is geïnstalleerd. Eigenlijk zou SigEnergy een automatische updatemelding moeten geven, maar dat gebeurt niet altijd.

Wat betreft de AI-uitschakelingen: als je in het huisje-menu bij Modus kijkt, zie je rechtsboven "In gebruik" staan. Na elke wijziging of het opnieuw inschakelen van AI, sprong dit regelmatig naar "Uitgeschakeld". Tot vandaag leek dit een terugkerend probleem, maar nu lijkt het opgelost.

Een mogelijke verklaring is dat mijn thuisbatterij afgelopen vrijdag is aangemeld bij energieleveren.nl en dat dit vandaag, maandag, bij TenneT is verwerkt. Sindsdien is de AI-modus niet meer uitgeschakeld. Afwachten of deze theorie klopt.

Hier schakelt de batterij ook tussen Standby en Normaal, maar AI blijft in beide gevallen "In gebruik", dus dat lijkt normaal gedrag.

Wat betreft de AI-strategie: ik ben het niet altijd eens met de keuzes, zoals het volladen tijdens de hoogste netafname en daarna volgas ontladen, of wanneer de batterij nog maar een laag percentage heeft en hij toch gaat verkopen. Geen idee hoe je dat trucje doet met de reserve op 100% zetten, maar dat klinkt als een interessante workaround.

Voor nu begin ik net met jouw instellingen (1,21 en +0,14, plus Maximale Winst) te testen, dus ik zit nog in de leer-modus. Mocht ik nieuwe inzichten krijgen of vragen hebben, dan kom ik er zeker op terug.

Bedankt voor je hulp en succes verder!
Wellicht heb je die niet? Ik heb wel een home TP max.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lswPxUKvcx4IhIJKI86HSHUMmg4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ax0NL4DEXE8nLeWyxqaqO8gK.png?f=fotoalbum_large

Zodra je die dus op 100% zet verplicht je de installatie om de AI te omzeilen vanwege de 100% backup.

Later zet je hem weer terug en dan is de batterij weer van de AI :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Bschnitz schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:33:
[...]

Wellicht heb je die niet? Ik heb wel een home TP max.

[Afbeelding]

Zodra je die dus op 100% zet verplicht je de installatie om de AI te omzeilen vanwege de 100% backup.

Later zet je hem weer terug en dan is de batterij weer van de AI :P
Wat een handige Home TP max-tool heb je! Dat biedt je duidelijk meer autonomie over hoe de AI en batterij werken.

In eerste instantie zag ik dat bij de voorkeur "Maximale Winst" de batterij rond 00:00 uur snel naar 100% laadt en vervolgens enkele uren later bij een gunstige verkoopprijs snel ontlaadt naar 5%. Gevoelsmatig lijkt dat niet efficiënt, mede omdat ik geen dynamisch contract heb. Ik vraag me af of jouw instellingen gebaseerd zijn op een verdienmodel via je energieleverancier?

Mijn prioriteit deze wintermaanden, met een Flex-contract (maandelijks opzegbaar), is gasbesparing en het voorkomen van terugleverkosten. Daarom heb ik de voorkeurskeuze op "Balans" gezet. In eerste instantie leek dit weinig verschil te maken, maar door eerdere AI-uitschakelingen merkte ik dat een nieuwe voorkeurskeuze tijd nodig heeft voordat dit zichtbaar wordt in het diagram "Voorspelling van batterij SOC".

De ontlading wordt zodanig gemanaged dat het verbruik voor langere tijd 0 kWh blijft.
Tegen 00:00 uur is er nog ±60% batterijcapaciteit over, wat voor mij beter aansluit op mijn strategie.

Uit jouw verhalen maak ik op dat je geen specifiek contract hebt voor het handelen op de energiemarkt en dat jouw prioriteit energiebesparing is. Klopt dat? Hoe dan ook lijkt het erop dat we beiden een strategische aanpak volgen die voor onze situatie het meest gunstig is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
duoruvis schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:27:
[...]

Ja natuurlijk heb ik dynamisch, anders krijg je geen BTW terug van de Belastingdienst 😂. Hoezo zou je dat niet doen? Ik ben zeer verbaasd dat je dit niet hebt. Ik kan niet eens een scenario bedenken waar dit logisch zou zijn.

De AI haalt ook jou TenneT tarieven op welke dynamisch zijn, dus ja dat werkt dan ook zo met de AI. Die denkt natuurlijk dat er andere prijzen zijn dan jij hebt.

Jij moet vaste prijzen opgeven als je niet dynamische wilt werken, anders snapt jou AI er niets van en gaat gekke dingen doen.

Jij zou de AI moeten zetten op zelfgebruik, alles andere is zinloos zonder dynamische tarieven. Je inkoop is altijd hetzelfde 🤐 de batterij kost je letterlijk alleen maar geld....

Ik zet hem op maximaal winst omdat met het verschil wat ik opgeef hij dan ook echt alleen gaat verkopen als het daadwerkelijk zou lonen. Dat is zeldzaam nu in de winter, maar voorjaar, zomer en najaar is dat vaker.

Dus inderdaad zo veel mogelijk zelf gebruiken is eigenlijk de eerste strategie, als dat lukt pas dan gaat de batterij verkopen. Met mijn instellingen dan, zonder gaat die bij elke cent winst bekant verkopen. 😑

Dus nee, ik handel niet op de markt. Ik heb gewoon day-ahead van zonneplan en koop met de AI goedkoop in 9/10 keer en verkoop 1/10 keer als het echt wat oplevert.

Vanacht is het 22cent en dat trekt hij hem vol. Kan ik dag of 2 mee doen icm de zonnepanelen opbrengst.

Dus binnen 48 uur pak ik eigenlijk bijna altijd automatisch het goedkoopste tarief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5Ev1iegbXagZXJjhTpi_6hfe7M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/69fZj5rjNjvZ1vrm95a61ur2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vwj99GImhWcK985uHpRPNGnCVjs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XVA294KzztoMDzRThAbENLhB.png?f=fotoalbum_large

Ben zeer benieuwd naar je verhaal hoezo je niet een dynamisch leverancier hebt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Bschnitz schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:56:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

1️⃣ Dynamisch contract & BTW-teruggave
Ja, een Dynamisch of Onbalanscontract staat zeker op mijn radar. Mijn huidige focus ligt op gasbesparing, omdat dit de grootste kostenpost is. Dit doe ik door elektrische paneelverwarming op de woonkamer-radiator in te zetten. (Zie mijn eerdere posts, inclusief foto’s.)
Het afgelopen najaar en begin dit jaar waren er weinig zonnedagen, waardoor de batterij hier nauwelijks aan kon bijdragen. Mijn huidige testfase draait om ervaring opdoen met verschillende instellingen (met en zonder AI-modus) om te kijken welke strategieën theoretisch én praktisch optimaal werken.
Eerste mijlpaal:
✔️ Terugleverboetes voor zowel mij als mijn buren zijn inmiddels op 0,00 gezet (voorheen €151,25 en €211,75).

2️⃣ AI en TenneT-tarieven
Klopt, de AI werkt met de opgehaalde TenneT-dynamische tarieven. Omdat mijn contract nog geen dynamisch model heeft, denkt de AI dus dat er andere prijzen gelden dan daadwerkelijk het geval is. Dit verklaart waarom sommige AI-beslissingen niet logisch lijken binnen mijn huidige contractvorm.
Daarom test ik nu het volgende:
✅ AI-modus instellen op Zelfgebruik, omdat andere strategieën zonder dynamisch contract geen zin hebben.
✅ Ervaren hoe de AI zich aanpast en of er optimalisaties mogelijk zijn.

3️⃣ Seizoensstrategie: Winter (gasbesparing) vs. Zomer (stroomoptimalisatie)
Ik ben het met je eens: zelfgebruik is altijd de eerste strategie. In mijn situatie is dat nu gasbesparing in de winter. Zomer brengt echter een compleet ander scenario.
Mijn gedachtegang:
🌡️ Winter: Zo min mogelijk stroom van het net nodig hebben en gas besparen.
☀️ Zomer: Dynamisch of Onbalanscontract overwegen, want dan kan de batterij optimaal inspelen op zonopbrengst en tarieven.
Jouw aanpak bevestigt dat dit een logische seizoensstrategie kan zijn. Het verschil in onze aanpak zit vooral in tijdstip en prioriteiten, maar de kern blijft: optimaliseren wat voor onze situatie het beste werkt.

4️⃣ Brainstorm: Strategieën verder ontwikkelen?
Ik zou het interessant vinden om ervaringen te blijven delen. Onze strategieën verschillen nu op contractniveau, maar uiteindelijk zoeken we de meest efficiënte en rendabele aanpak.

💡 Wat denk jij van een gezamenlijke brainstorm over lange termijn optimalisatie? Bijvoorbeeld:
Hoe kan AI zich slimmer aanpassen aan seizoensgebonden strategieën?
Zijn er manieren om teruglevering in de zomer optimaal te benutten zonder onnodige verliezen?
Zijn er slimme HA-integraties die dit proces nog efficiënter kunnen maken?
Nogmaals dank voor je waardevolle inzichten. Ik kijk uit naar je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
duoruvis schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:53:
[...]

1️⃣ Dynamisch contract & BTW-teruggave
Ja, een Dynamisch of Onbalanscontract staat zeker op mijn radar. Mijn huidige focus ligt op gasbesparing, omdat dit de grootste kostenpost is. Dit doe ik door elektrische paneelverwarming op de woonkamer-radiator in te zetten. (Zie mijn eerdere posts, inclusief foto’s.)
Het afgelopen najaar en begin dit jaar waren er weinig zonnedagen, waardoor de batterij hier nauwelijks aan kon bijdragen. Mijn huidige testfase draait om ervaring opdoen met verschillende instellingen (met en zonder AI-modus) om te kijken welke strategieën theoretisch én praktisch optimaal werken.
Eerste mijlpaal:
✔️ Terugleverboetes voor zowel mij als mijn buren zijn inmiddels op 0,00 gezet (voorheen €151,25 en €211,75).

2️⃣ AI en TenneT-tarieven
Klopt, de AI werkt met de opgehaalde TenneT-dynamische tarieven. Omdat mijn contract nog geen dynamisch model heeft, denkt de AI dus dat er andere prijzen gelden dan daadwerkelijk het geval is. Dit verklaart waarom sommige AI-beslissingen niet logisch lijken binnen mijn huidige contractvorm.
Daarom test ik nu het volgende:
✅ AI-modus instellen op Zelfgebruik, omdat andere strategieën zonder dynamisch contract geen zin hebben.
✅ Ervaren hoe de AI zich aanpast en of er optimalisaties mogelijk zijn.

3️⃣ Seizoensstrategie: Winter (gasbesparing) vs. Zomer (stroomoptimalisatie)
Ik ben het met je eens: zelfgebruik is altijd de eerste strategie. In mijn situatie is dat nu gasbesparing in de winter. Zomer brengt echter een compleet ander scenario.
Mijn gedachtegang:
🌡️ Winter: Zo min mogelijk stroom van het net nodig hebben en gas besparen.
☀️ Zomer: Dynamisch of Onbalanscontract overwegen, want dan kan de batterij optimaal inspelen op zonopbrengst en tarieven.
Jouw aanpak bevestigt dat dit een logische seizoensstrategie kan zijn. Het verschil in onze aanpak zit vooral in tijdstip en prioriteiten, maar de kern blijft: optimaliseren wat voor onze situatie het beste werkt.

4️⃣ Brainstorm: Strategieën verder ontwikkelen?
Ik zou het interessant vinden om ervaringen te blijven delen. Onze strategieën verschillen nu op contractniveau, maar uiteindelijk zoeken we de meest efficiënte en rendabele aanpak.

💡 Wat denk jij van een gezamenlijke brainstorm over lange termijn optimalisatie? Bijvoorbeeld:
Hoe kan AI zich slimmer aanpassen aan seizoensgebonden strategieën?
Zijn er manieren om teruglevering in de zomer optimaal te benutten zonder onnodige verliezen?
Zijn er slimme HA-integraties die dit proces nog efficiënter kunnen maken?
Nogmaals dank voor je waardevolle inzichten. Ik kijk uit naar je reactie!
1: Je weet dat je elektra en gas afzonderlijk van elkaar kan afsluiten? Dus vaste prijs gas en dynamisch stroom.

2: Yup, want AI wil goedkoop inkopen of duur verkopen. Dat kan alleen dynamisch. Jij zou ergens 10-20% minder stroom verbruiken zonder batterij.

3: Vergeet onbalans, zodra je meedoet gebruik je de batterij dus niet meer zelf. Je "verhuurd" deze aan de elektra provider. Je betaalt dus nog steeds dan voor je eigen stroom, het is niet "mixed".

Bovendien met de Sigen kan je alleen terecht bij Frank en Next, welke de slechtste leveranciers zijn die je maar kan bedenken.

Je moet inderdaad kijken naar efficiënte en rendabel.
  • Zon gebruik omhoog.
  • Zon overschot in de accu.
  • Laag inkopen.
  • Hoog verkopen.
  • Batterij in standby als het geen zin heeft.
4: Dat gaat automatisch, de AI heeft een soort van week schema, die elk moment vernieuwd wordt op basis van weer, gebruik etc. (Die is dus ook dynamische)

Je kan er ook voor kiezen om alles via HA lokaal te doen, maar dan heb je wel een extra add-on nodig die je moet instellen met waardes. In principe build je dan je eigen AI na.

Die kan je vinden in de HACS, zijn er denk ik wel een stuk of 3 om uit te kiezen.

Alles wat ik nog doe buiten mijn settings in de Sigen AI om is het verhogen van zelfgebruik zon.

Dus spullen aanzetten smiddags, of als de accu ook aan het laden is.

Alles wat de accu weer moet ontladen is eigenlijk 10% extra belast. Dus je wilt dat eigenlijk alleen doen bij een groot prijsverschil in inkoop en gebruik of bij overschot van eigen opgewekte zonne energie

Voor het timen van de apparatuur moeten ze natuurlijk wel slim zijn of slim gemaakt worden zodat ze in HA kunnen, hier zijn er ook weer genoeg opties voor om die te laten starten.

Als je dat allemaal niet automatisch wilt, kan je in HA de plugin gebruiken voor DAO "DAY AHEAD OPTIMIZER", die gaat je dan vertellen waneer je zelf beste iets kan aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
Bschnitz schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:54:
[...]

1: Je weet dat je elektra en gas afzonderlijk van elkaar kan afsluiten? Dus vaste prijs gas en dynamisch stroom.

2: Yup, want AI wil goedkoop inkopen of duur verkopen. Dat kan alleen dynamisch. Jij zou ergens 10-20% minder stroom verbruiken zonder batterij.

3: Vergeet onbalans, zodra je meedoet gebruik je de batterij dus niet meer zelf. Je "verhuurd" deze aan de elektra provider. Je betaalt dus nog steeds dan voor je eigen stroom, het is niet "mixed".

Bovendien met de Sigen kan je alleen terecht bij Frank en Next, welke de slechtste leveranciers zijn die je maar kan bedenken.

Je moet inderdaad kijken naar efficiënte en rendabel.
  • Zon gebruik omhoog.
  • Zon overschot in de accu.
  • Laag inkopen.
  • Hoog verkopen.
  • Batterij in standby als het geen zin heeft.
4: Dat gaat automatisch, de AI heeft een soort van week schema, die elk moment vernieuwd wordt op basis van weer, gebruik etc. (Die is dus ook dynamische)

Je kan er ook voor kiezen om alles via HA lokaal te doen, maar dan heb je wel een extra add-on nodig die je moet instellen met waardes. In principe build je dan je eigen AI na.

Die kan je vinden in de HACS, zijn er denk ik wel een stuk of 3 om uit te kiezen.

Alles wat ik nog doe buiten mijn settings in de Sigen AI om is het verhogen van zelfgebruik zon.

Dus spullen aanzetten smiddags, of als de accu ook aan het laden is.

Alles wat de accu weer moet ontladen is eigenlijk 10% extra belast. Dus je wilt dat eigenlijk alleen doen bij een groot prijsverschil in inkoop en gebruik of bij overschot van eigen opgewekte zonne energie

Voor het timen van de apparatuur moeten ze natuurlijk wel slim zijn of slim gemaakt worden zodat ze in HA kunnen, hier zijn er ook weer genoeg opties voor om die te laten starten.

Als je dat allemaal niet automatisch wilt, kan je in HA de plugin gebruiken voor DAO "DAY AHEAD OPTIMIZER", die gaat je dan vertellen waneer je zelf beste iets kan aanzetten.
1️⃣ Dynamisch stroomcontract & vaste gasprijs
Dat is een goede tip, hier had ik nog niet eerder over nagedacht. Aangezien de gasprijs momenteel oploopt, ga ik vergelijken of een vast gascontract nu voordeliger zou zijn. Dit had ik eigenlijk eerder moeten doen!
2️⃣ Eerste ervaringen met AI-modus Dynamisch
Sinds gisteravond heb ik de AI-modus op Dynamisch met de keuze Zelfgebruik gezet. Dit lijkt goed aan te sluiten op mijn strategie.
Wat me positief opvalt:
✔️ Na de snelle 100% oplading en ontlading van gisteren, heeft de batterij zich daarna verbruiksvriendelijk gedragen.
✔️ Voorbeeld: Herladingen gebeuren nu met maximaal 0,6 kWh, waardoor de batterij efficiënt gebruikmaakt van zonne-energie zonder over te schieten naar het net.
✔️ De batterij en netverbruik lijken nu goed in balans, want teruglevering wordt geminimaliseerd.
✔️ Actuele batterijstatus: 57,4% lading om 17:15 uur, met slechts 1,8 kWh netverbruik sinds middernacht.
✔️ AI-prognose: Lading zou morgen om 23:30 nog 10% moeten zijn.
💡 Dit is precies waar ik naar op zoek was! De AI-strategie overtreft momenteel mijn verwachtingen. Ik blijf dit de komende dagen monitoren om te zien hoe het zich verder ontwikkelt.
3️⃣ Geen onbalanscontract – focus op efficiëntie
Je conclusie over Frank Energie sluit volledig aan bij mijn gevoel. Ik heb na installatie veel negatieve recensies gelezen, dus dat is voor mij geen optie.
🔹 Efficiëntie-vraag: Ik begrijp dat je een warmtepomp hebt. In 2020-2021 wilde ik dat ook, maar onze VvE stond geen buitenunits toe.
Nu vraag ik me af:
👉 Hoewel een warmtepomp voordeliger is dan een gasaansluiting, zou je misschien nog extra kunnen besparen door deze minder vaak aan te laten slaan?
👉 Mijn paneelradiatoren verbruiken slechts 0,4 kWh per stuk, of 0,8 kWh bij twee panelen. Zou dat in jouw situatie voordelig kunnen zijn?
Als ik een warmtepomp had, zou ik dit experiment zeker aangaan. Ben benieuwd naar jouw mening!
4️⃣ Automatisch timen & HA-optimalisatie
Goed om te weten dat de AI zichzelf dynamisch aanpast aan weersverwachtingen en gebruik!
Voorlopige conclusie:
✔️ AI neemt op termijn een steeds slimmere strategie aan.
✔️ Handmatig schakelen blijft mogelijk, maar op lange termijn lijkt automatisering beter.
✔️ Day Ahead Optimizer (DAO) hou ik in gedachten, maar automatisch timen heeft – net als bij jou – mijn voorkeur.
💡 Dank voor je inzichten! Hierdoor heb ik mijn focus op een optimale strategie weer kunnen updaten en verbreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
duoruvis schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:18:
[...]

1️⃣ Dynamisch stroomcontract & vaste gasprijs
Dat is een goede tip, hier had ik nog niet eerder over nagedacht. Aangezien de gasprijs momenteel oploopt, ga ik vergelijken of een vast gascontract nu voordeliger zou zijn. Dit had ik eigenlijk eerder moeten doen!
2️⃣ Eerste ervaringen met AI-modus Dynamisch
Sinds gisteravond heb ik de AI-modus op Dynamisch met de keuze Zelfgebruik gezet. Dit lijkt goed aan te sluiten op mijn strategie.
Wat me positief opvalt:
✔️ Na de snelle 100% oplading en ontlading van gisteren, heeft de batterij zich daarna verbruiksvriendelijk gedragen.
✔️ Voorbeeld: Herladingen gebeuren nu met maximaal 0,6 kWh, waardoor de batterij efficiënt gebruikmaakt van zonne-energie zonder over te schieten naar het net.
✔️ De batterij en netverbruik lijken nu goed in balans, want teruglevering wordt geminimaliseerd.
✔️ Actuele batterijstatus: 57,4% lading om 17:15 uur, met slechts 1,8 kWh netverbruik sinds middernacht.
✔️ AI-prognose: Lading zou morgen om 23:30 nog 10% moeten zijn.
💡 Dit is precies waar ik naar op zoek was! De AI-strategie overtreft momenteel mijn verwachtingen. Ik blijf dit de komende dagen monitoren om te zien hoe het zich verder ontwikkelt.
3️⃣ Geen onbalanscontract – focus op efficiëntie
Je conclusie over Frank Energie sluit volledig aan bij mijn gevoel. Ik heb na installatie veel negatieve recensies gelezen, dus dat is voor mij geen optie.
🔹 Efficiëntie-vraag: Ik begrijp dat je een warmtepomp hebt. In 2020-2021 wilde ik dat ook, maar onze VvE stond geen buitenunits toe.
Nu vraag ik me af:
👉 Hoewel een warmtepomp voordeliger is dan een gasaansluiting, zou je misschien nog extra kunnen besparen door deze minder vaak aan te laten slaan?
👉 Mijn paneelradiatoren verbruiken slechts 0,4 kWh per stuk, of 0,8 kWh bij twee panelen. Zou dat in jouw situatie voordelig kunnen zijn?
Als ik een warmtepomp had, zou ik dit experiment zeker aangaan. Ben benieuwd naar jouw mening!
4️⃣ Automatisch timen & HA-optimalisatie
Goed om te weten dat de AI zichzelf dynamisch aanpast aan weersverwachtingen en gebruik!
Voorlopige conclusie:
✔️ AI neemt op termijn een steeds slimmere strategie aan.
✔️ Handmatig schakelen blijft mogelijk, maar op lange termijn lijkt automatisering beter.
✔️ Day Ahead Optimizer (DAO) hou ik in gedachten, maar automatisch timen heeft – net als bij jou – mijn voorkeur.
💡 Dank voor je inzichten! Hierdoor heb ik mijn focus op een optimale strategie weer kunnen updaten en verbreden.
WP kan je heel goed tunen mits je vloerverwarming hebt en een redelijke modern huis.

Om je een idee te geven, wat ik zo verbruik: inclusief SWW. Voor februari zit ik nu gemiddeld op een COP 4.4 en dat met SWW.

-5 tot 0c = 20kWh per dag. COP3.5-4
0 tot 5c = 15kWh per dag. COP4-5
5 tot 10c = 10kWh per dag. COP5-6
10-15c = 5kWh per dag. COP6-7
15-20c = 3kWh per dag. COP7+

Key is hoge flow 18-21 en lage Ta 26-27 en dan een schema met 8 uur uit als je woning die warmte kan bufferen.

Raad je aan om de topics rondom de WPs te gaan volgen als je er meer van wilt weten.

Koelen kan met COP8 zelfs ;)

Die getallen lijken allemaal hoog, maar reken zelf maar uit wat je aan m3 kwijt bent en aan € ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Bschnitz schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:51:
[...]

WP kan je heel goed tunen mits je vloerverwarming hebt en een redelijke modern huis.

Om je een idee te geven, wat ik zo verbruik: inclusief SWW. Voor februari zit ik nu gemiddeld op een COP 4.4 en dat met SWW.

-5 tot 0c = 20kWh per dag. COP3.5-4
0 tot 5c = 15kWh per dag. COP4-5
5 tot 10c = 10kWh per dag. COP5-6
10-15c = 5kWh per dag. COP6-7
15-20c = 3kWh per dag. COP7+

Key is hoge flow 18-21 en lage Ta 26-27 en dan een schema met 8 uur uit als je woning die warmte kan bufferen.

Raad je aan om de topics rondom de WPs te gaan volgen als je er meer van wilt weten.

Koelen kan met COP8 zelfs ;)

Die getallen lijken allemaal hoog, maar reken zelf maar uit wat je aan m3 kwijt bent en aan € ervoor.
**"Ik ben het volledig met je eens over de voordelen van een warmtepomp. Als onze VvE het had toegestaan, had ik er allang een gehad. Ik heb uitvoerig onderzoek gedaan naar de kosten en efficiëntie van elektrische verwarming versus een warmtepomp met een COP >5. Helaas heeft dat niets veranderd aan de negatieve opstelling van de VvE.

Jouw cijfers zijn indrukwekkend en bevestigen wat ik eerder al had uitgezocht. Het verschil in verbruik en rendement tussen verschillende temperaturen laat goed zien hoe efficiënt een WP kan zijn.

Ik volg de WP-discussies op Tweakers zeker met interesse, al heeft het voor mij op dit moment weinig zin zolang de VvE dwars blijft liggen. Mocht er in de toekomst iets veranderen, dan is alle kennis die ik hier opdoe zeker waardevol!"**

• Bschnitz
@duoruvis

Net ben ik erachter gekomen dat mijn Sigen uit AI modus is gegaan, blijkbaar als de Sigen van IP moet wisselen gaat hij ook van de AI af. Heb deze nu een vaste IP gegeven via de router reservering.

Ook moest ik hem zelf van de WiFi afhalen nadat in hem bedraad had aangesloten doormiddels een fout wachtwoord in te vullen. De installateur kan het niet eens verwijderen en dit is de "manier".

Vandaag is ook onderhoud bij de Sigen cloud, just so you know.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
Bschnitz schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:46:
@duoruvis

Net ben ik erachter gekomen dat mijn Sigen uit AI modus is gegaan, blijkbaar als de Sigen van IP moet wisselen gaat hij ook van de AI af. Heb deze nu een vaste IP gegeven via de router reservering.

Ook moest ik hem zelf van de WiFi afhalen nadat in hem bedraad had aangesloten doormiddels een fout wachtwoord in te vullen. De installateur kan het niet eens verwijderen en dit is de "manier".

Vandaag is ook onderhoud bij de Sigen cloud, just so you know.
Goed om te weten dat een IP-wijziging invloed heeft op de AI-modus en hoe je dat met een vast IP kunt voorkomen. Lijkt me een handige tip! Ik zag vanmorgen trouwens ook een software-update bij de instellingen, dus mogelijk is de Sigen-upgrade bij mij vannacht al doorgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
@duoruvis

Sigen heeft aan mij bevestigd dat de batterij na het niet meer bestaan van het bedrijf wel blijft werken en mits modbus aanstaat deze local aan te sturen is via derde middelen.

AI vragen komt hier ook op uit. Waarschijnlijk is er iets fout gegaan tijdens de vertaling van dit document. Alleen de internet sturing en de AI werken niet meer, wat logisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Bschnitz schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:59:
@duoruvis

Sigen heeft aan mij bevestigd dat de batterij na het niet meer bestaan van het bedrijf wel blijft werken en mits modbus aanstaat deze local aan te sturen is via derde middelen.

AI vragen komt hier ook op uit. Waarschijnlijk is er iets fout gegaan tijdens de vertaling van dit document. Alleen de internet sturing en de AI werken niet meer, wat logisch is.
Goed om te weten dat Sigen dit heeft bevestigd! Dat betekent dat de kernfunctionaliteit van de batterij behouden blijft, zolang Modbus actief is en lokaal kan worden aangestuurd. Maakt de afhankelijkheid van de cloud toch iets minder zorgelijk. Bedankt voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
duoruvis schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:31:
[...]

Goed om te weten dat Sigen dit heeft bevestigd! Dat betekent dat de kernfunctionaliteit van de batterij behouden blijft, zolang Modbus actief is en lokaal kan worden aangestuurd. Maakt de afhankelijkheid van de cloud toch iets minder zorgelijk. Bedankt voor het delen!
Yes, worstcase scenario gaat die in zelfgebruiksmodus zoals elke andere domme batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:08

HenkS

Da_king alias HenkS

[...]

Super veel interessante informatie. Tnx
Ik heb sinds deze week een sigen 32kw met 15kw omvormer. Erg blij mee. Toch een soort speeltje :)
Misschien een onbenullige vraag: je zegt: het heeft alleen zin als je op de day ahead market handeld en niet op de onbalans markt. Maar is dat dan een keus ? In de zin van kun je ergens dit kiezen ? Ik dacht dat hij automatisch de juiste keus maakt ? Maar misschien mis ik een setting.

En even een totaal andere vraag waar ik echt nergens een antwoord op kan vinden als ik google: de sigen was verbonden via ethernet... echter ik moest mijn router even opnieuw aansluiten. Daarna was de sigen verbonden via de sim (cellulair) en hij gaat niet meer terug naar ethernet.... geen idee hoe ik dat voor elkaar krijg. Weet iemand dit toevallig ?

Want nu kan ik ook niet verbinden via ha met de modbus omdat ik niet via mijn eigen netwerk zit.
Al moet ik sowieso dan uitvogelen hoe ik connect. Maar eerst eens verbinding via ethernet terug zien te krijgen, geen idee waarom hij dat niet meer doet

[ Voor 7% gewijzigd door HenkS op 23-02-2025 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
HenkS schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:38:
[...]

Super veel interessante informatie. Tnx
Ik heb sinds deze week een sigen 32kw met 15kw omvormer. Erg blij mee. Toch een soort speeltje :)
Misschien een onbenullige vraag: je zegt: het heeft alleen zin als je op de day ahead market handeld en niet op de onbalans markt. Maar is dat dan een keus ? In de zin van kun je ergens dit kiezen ? Ik dacht dat hij automatisch de juiste keus maakt ? Maar misschien mis ik een setting.

En even een totaal andere vraag waar ik echt nergens een antwoord op kan vinden als ik google: de sigen was verbanden via ethernet... echter ik moest mijn router even opnieuw aansluiten. Daarna was de sigen verbonden via de sim (cellulair) en hij gaat niet meer terug naar ethernet.... geen idee hoe ik dat voor elkaar krijg. Weet iemand dit toevallig ?
Onbalans kan via Frank en Next, andere leveranciers ondersteunen geen batterij van Sigen. Je meld deze daar dan aan en ze bepalen wat je batterij dan doet. Hij draait dus niet meer mee in je huishouden.

Je "verhoert" je batterij dan via deze "pimps" en als de cliënt "onbalans" zin heeft, dan krijg jij een deel van de winst +-(75%). Slechtste investering van je leven naast een boot.

Day ahead is gewoon dynamische. Die houden nergens rekening mee, gewoon recht toe en recht aan elk uur een ander tarief. Dat is handelen via Sigen AI. Die haalt de tarieven op zoals ik al heb vermeld. Als die jou lief vind na een tijd houd die ook nog rekening met jou gebruik.

Dus dat laatste wil je. Lees mijn posts door en dan snap je het wel.

Waarschijnlijk is die wel verbonden via ethernet. In een ander scherm staat het waarschijnlijk wel goed. Ik heb tussen wifi en ethernet gewisseld en hij zegt op het hoofdscherm nog steeds dat ik via wifi verbonden ben terwijl ik dat niet meer ben.

Sinds de laatste update kan ik ook niet meer switchen op het hoofdscherm naar off-grid, alleen nog maar via een ander sub-optie via het huisje 8)7

Anyway, ik moest een fout wifi wachtwoord invullen om van de wifi af te komen. Dus ik gok dat jij de sim eruit moet halen?

Instellingen - huisje boven rechts 3 bolletjes - connectiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Bschnitz schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:57:
[...]

Onbalans kan via Frank en Next, andere leveranciers ondersteunen geen batterij van Sigen. Je meld deze daar dan aan en ze bepalen wat je batterij dan doet. Hij draait dus niet meer mee in je huishouden.

Je "verhoert" je batterij dan via deze "pimps" en als de cliënt "onbalans" zin heeft, dan krijg jij een deel van de winst +-(75%). Slechtste investering van je leven naast een boot.

Day ahead is gewoon dynamische. Die houden nergens rekening mee, gewoon recht toe en recht aan elk uur een ander tarief. Dat is handelen via Sigen AI. Die haalt de tarieven op zoals ik al heb vermeld. Als die jou lief vind na een tijd houd die ook nog rekening met jou gebruik.

Dus dat laatste wil je. Lees mijn posts door en dan snap je het wel.

Waarschijnlijk is die wel verbonden via ethernet. In een ander scherm staat het waarschijnlijk wel goed. Ik heb tussen wifi en ethernet gewisseld en hij zegt op het hoofdscherm nog steeds dat ik via wifi verbonden ben terwijl ik dat niet meer ben.

Sinds de laatste update kan ik ook niet meer switchen op het hoofdscherm naar off-grid, alleen nog maar via een ander sub-optie via het huisje 8)7

Anyway, ik moest een fout wifi wachtwoord invullen om van de wifi af te komen. Dus ik gok dat jij de sim eruit moet halen?

Instellingen - huisje boven rechts 3 bolletjes - connectiviteit.
Ah tnx. Ja batterij is 2 dagen geleden geïnstalleerd. Zit nog week vast een mijn jaar contract bij eneco. Installatie kwam sneller dan verwacht. En dan naar dynamisch contract bij frankdnergie. Dus dan gaat t vanzelf goed als ik hem in ai modus zet... nu nog in zelfconsumptiemodus staan ivm vaste contract.
Maar tnx voor al je post. Zeker gelezen en ook al wat instellingen overgenomen voor als ik op dynamisch zit. Erg waardevol.

Mbt connectiviteit zie hieronder. Als ik dan doorklik staat zowel bij ethernet als cellulair ' verbonden ' maar ik zie wel dataverbruik (maar 1.4mb via cellulair) dus hij doet wel wat...
Dus volgens mij gebruikt hij ethernet niet, kan ik dat testen op 1 of andere manier ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKtwTu5AS8yxtvnSl6iSGCGLfWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KlJWTFEe0ZIRge7OOKatbEhX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
HenkS schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:20:
[...]

Ah tnx. Ja batterij is 2 dagen geleden geïnstalleerd. Zit nog week vast een mijn jaar contract bij eneco. Installatie kwam sneller dan verwacht. En dan naar dynamisch contract bij frankdnergie. Dus dan gaat t vanzelf goed als ik hem in ai modus zet... nu nog in zelfconsumptiemodus staan ivm vaste contract.
Maar tnx voor al je post. Zeker gelezen en ook al wat instellingen overgenomen voor als ik op dynamisch zit. Erg waardevol.

Mbt connectiviteit zie hieronder. Als ik dan doorklik staat zowel bij ethernet als cellulair ' verbonden ' maar ik zie wel dataverbruik (maar 1.4mb via cellulair) dus hij doet wel wat...
Dus volgens mij gebruikt hij ethernet niet, kan ik dat testen op 1 of andere manier ?

[Afbeelding]
Ja, trek de SIM shizzle eruit. Dan springt die om naar ethernet. Kan maar 1 actief zijn. Ik gok effe dat dit zon rond ding is wat je eraf kan halen? Waarschijnlijk zo een draai of klik plug naast je ethernet poort.

Verder raad ik je Frank af. Mits je puur day ahead gaat doen. Daar betaal je namelijk ook voor levering, dus export. Alleen tibber en zonneplan doen normaal.

Verder is Frank heel creatief met salderen.... Gaan veel klachten rond hier op het forum en op internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Bschnitz schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:33:
[...]

Ja, trek de SIM shizzle eruit. Dan springt die om naar ethernet. Kan maar 1 actief zijn. Ik gok effe dat dit zon rond ding is wat je eraf kan halen? Waarschijnlijk zo een draai of klik plug naast je ethernet poort.

Verder raad ik je Frank af. Mits je puur day ahead gaat doen. Daar betaal je namelijk ook voor levering, dus export. Alleen tibber en zonneplan doen normaal.

Verder is Frank heel creatief met salderen.... Gaan veel klachten rond hier op het forum en op internet.
Tnx. Goed om te weten van Frank. Eerst even volgende week overstappen zodat dat rond is van eneco naar Frank en dan ga ik serieus kijken om asap naar zonneplan te gaan. Tnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

@Bschnitz het is gelukt met ethernet, tnx!

IPaddress van de modbus zie ik gewoon in de app van Sigenergy

maar als ik via HA modbus integratie probeer te connecten, (alles geinstalleerd en geconfigureerd vanuit handleiding HA-modbus) dan zie ik wel alle entiteiten in Home_assisant maar geen data
dus ik twijfel of de modbus_port en slave wel kloppen? want die heb ik default op 502 en 1 staan, want ik zou niet weten hoe ik weet welke dat zijn?
Want ik zou niet weten wat anders het probleem kan zijn?
ik kan het ipadres gewoon pingen welke ik in de app van sigen zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
HenkS schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:25:
@Bschnitz het is gelukt met ethernet, tnx!

IPaddress van de modbus zie ik gewoon in de app van Sigenergy

maar als ik via HA modbus integratie probeer te connecten, (alles geinstalleerd en geconfigureerd vanuit handleiding HA-modbus) dan zie ik wel alle entiteiten in Home_assisant maar geen data
dus ik twijfel of de modbus_port en slave wel kloppen? want die heb ik default op 502 en 1 staan, want ik zou niet weten hoe ik weet welke dat zijn?
Want ik zou niet weten wat anders het probleem kan zijn?
ik kan het ipadres gewoon pingen welke ik in de app van sigen zie.
Vreemd, in principe zouden die moeten klopten tenzij de installateur deze handmatig heeft aangepast.

Je weet wel zeker dat de installateur de server optie wel heeft aangezet?

Ik vroeg om alle instellingen screenshots voor mijn documentatie en als bewijs. Zo had ik ook gelijk de port enzo.

"Enable ModBus TCP Server"

Anders zou je hem namelijk wel kunnen pingen en de namen zien, maar geen data krijgen.

Dus dat zou verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Bschnitz schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:50:
[...]

Vreemd, in principe zouden die moeten klopten tenzij de installateur deze handmatig heeft aangepast.

Je weet wel zeker dat de installateur de server optie wel heeft aangezet?

Ik vroeg om alle instellingen screenshots voor mijn documentatie en als bewijs. Zo had ik ook gelijk de port enzo.

"Enable ModBus TCP Server"

Anders zou je hem namelijk wel kunnen pingen en de namen zien, maar geen data krijgen.

Dus dat zou verklaren.
nee dat weet ik niet zeker.... de installateur zei ook: volgens mij staat ie open, maar ik had ook het idee dat hij maar wat zei uit onwetendheid....
dus ik ga gewoon ff ticket inschieten bij de installateur want ze hebben goede service so far, dus dan ga ik die vraag even neerleggen

tnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

@Bschnitz even voor de zekerheid als opvolging van bovenstaand.
Alles werkt nu goed.
Maar nu is mijn batterij gekoppeld aan Frank energy. Nu wordt hij slim aangestuurd door frankenergie op de onbalansmarkt.
Maar ik neem aan dat ai sigen met maximale winst een betere instelling is?

Anders wordt de batterij door Frank energie aangestuurd voor slim handelen. Ik weet niet wat beter is financieel gezien ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
HenkS schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:28:
@Bschnitz even voor de zekerheid als opvolging van bovenstaand.
Alles werkt nu goed.
Maar nu is mijn batterij gekoppeld aan Frank energy. Nu wordt hij slim aangestuurd door frankenergie op de onbalansmarkt.
Maar ik neem aan dat ai sigen met maximale winst een betere instelling is?

Anders wordt de batterij door Frank energie aangestuurd voor slim handelen. Ik weet niet wat beter is financieel gezien ?
AI. 100%.

Frank is uiteindelijk helemaal niet zo handig. Want ja. Je gebruikt zelfs niks meer van de batterij. Je betaalt dus uiteindelijk alsnog alles van jezelf.

Sigen is een duur systeem en is bedoeld voor zelfgebruik en AI op day ahead en als UPS voor je huis als je de TP max heb.

Onbalans kan alleen zinvol zijn via de zonneplan batterij. Die laat je 4/5 jaar handelen en dan zet je hem op zelfgebruik. Daar is de prijs ook naar, dat ding is mega goedkoop.

Vergeet de spaarstand niet zodat je avonds in standby gaat. Anders kost je dat flink wat stroom. De Sigen kost je tussen de 150-200w per uur. Totaal zinloos voor avonds tenzij je altijd meer zon opwek hebt dan de batterij groot is.

[ Voor 10% gewijzigd door Bschnitz op 28-02-2025 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Bschnitz schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:41:
[...]

AI. 100%.

Frank is uiteindelijk helemaal niet zo handig. Want ja. Je gebruikt zelfs niks meer van de batterij. Je betaalt dus uiteindelijk alsnog alles van jezelf.

Sigen is een duur systeem en is bedoeld voor zelfgebruik en AI op day ahead en als UPS voor je huis als je de TP max heb.

Onbalans kan alleen zinvol zijn via de zonneplan batterij. Die laat je 4/5 jaar handelen en dan zet je hem op zelfgebruik. Daar is de prijs ook naar, dat ding is mega goedkoop.

Vergeet de spaarstand niet zodat je avonds in standby gaat. Anders kost je dat flink wat stroom. De Sigen kost je tussen de 150-200w per uur. Totaal zinloos voor avonds tenzij je altijd meer zon opwek hebt dan de batterij groot is.
Bedankt!
Spaarstand had ik al door jouw advies
Heel irritant krijg m niet uit de vpp modus in sigen. Heb 'm nu in de frankenergy app verwijderd, duurt misschien even. Want ik kan nu niet kiezen voor sigen ai. Dan zegt hij: zet de vpp modus uit, maar dat kan niet via de app

Dus maar even wachten of dat vanzelf gaat nu ik hem bij frankenergy heb disconnected

Bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Hoe gaat de Sigenstor om met het laden van de EV? Trekt de EV de batterij dan leeg of is dit te voorkomen? Kun je bij het laden op zonnestroom aangeven of de EV voorrang krijgt op de batterij of andersom? Wat doet de AI van de Sigenstor hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
MajaMestreech schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:45:
Hoe gaat de Sigenstor om met het laden van de EV? Trekt de EV de batterij dan leeg of is dit te voorkomen? Kun je bij het laden op zonnestroom aangeven of de EV voorrang krijgt op de batterij of andersom? Wat doet de AI van de Sigenstor hiermee?
Dat heeft niets met de AI te maken.

Die zoekt eigenlijk maar 3 dingen uit.

Beste tijd om te ontladen.
Beste tijd om te laden.
Beste tijd om niets te doen.

Daar maakt die een dagplan van.

Heb zelf geen lader van sigen (helaas). Maar zover in weet is het altijd eerst zonnestroom en dan batterij.

Zelfgebruik zou dacht ik altijd prio moeten hebben.

Maar er zijn genoeg videos te vinden over de Sigen op youtube. Ook met AC/DC laad informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Misschien begrijp ik het niet helemaal. Maar je vraagt bij ev laden of hij zonnestroom gebruikt of batterij stroom toch? Maar in principe is dat toch hetzelfde want de zonnestroom gaat door de batterij heen en dan naar de ev of elders (huis of grid).

Althans ik heb een sigen laten plaatsen en ik heb mijn oude omvormer laten verwijderen en ik gebruik de omvormer van sigen. Dus de panelen hoeven niet van ac naar dc en weer ac. Is ook niet efficiënt. Plus die oude omvormer was overbodig geworden.
Maar bij ons thuis gaan de zonne energie dus altijd de batterij in. En sigen ai bepaald wat ermee gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man_rot
Hoi ik ben ook nog steeds geinteresseerd in de Sigenergy batterij oplossing, en heb een paar vragen
  1. Ik lees op veel fora / YT discussies over RTE (Round Trip Efficiency), mn Homewizard speelt hier commercieel op in door te stellen dan hun batterij een relatief kleine omvormer heeft (800W) en daardoor een relatief hoge RTE heeft. Exacte % weet ik niet maar > 80% wordt als goed gezien.
    Met name standby verbruik in de nacht wordt door deze batterijen opgevangen.
    Stel je nachtelijk verbruik is 400 Watt, dan kan de HW batterij van 2,7 KWh dit opvangen gedurende bijna 7 uur (2700/400).
    Marstek / Zendure / Evapower hebben allemaal 'plugin' batterijen met een relatief lage omvormer. Sommige kunnen vermogen verhogen wanneer de batterijen op aparte groep zitten.
    Door meerdere batterijen te plaatsen, die allen een eigen omvormer hebben zou je dan wel bijvb een piek van 2400 watt kunnen opvangen.
    Hoe is de RTE van deze batterij wanneer je een omvormer van 12KW hebt, die 's nachts alleen de 400 W moet opvangen? Iemand dit al gecheckt?
  2. Daarnaast zie ik ook veel discussie over vermogen van de omvormer tov het gebruik en de grootte van de batterij. Dit is van belang voor de levensduur van de batterij. Hierbij wordt gesteld dat een verhouding van 2:1 het beste zou zijn.
    Dit zou betekenen dat een batterij van 24 KWH als beste een omvormer van 12 KW kan hebben.
    Heeft iemand ervaring met de efficiency van een "op de groei gekocht systeem", waarbij de omvormer al wel 12 KW is, maar de batterij nu nog relatief klein (bijvb 8 KW),
  3. Veel van de andere oplossingen werken met een P1-meter (of Shelly CT meter) om nul op de meter te krijgen (NOM). Vooral de p1-meter van HW is erg populair (ik heb deze zelf ook, geintegreerd in Home Assistent)
    Werkt dit systeem ook met een p1-meter of moet je een aparte KWH meter in de meterkast installeren?
  4. Inmiddels zie ik in dit topic diverse mensen die ook een batterij hebben aangeschaft. Ik heb geen enkel voorkeur voor een leverancier, dus ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring met je leverancier/ installateur. Vooral over het meedenken met aansluiten in de meterkast, dikte kabels van meterkast naar de batterij (afh van de lengte), direct aansluiten zonnepanelen, nakomen afspraken, onverwacht meerwerk, etc
bij voorbaat dank voor alle input _/-\o_

Groetjes Manfred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
man_rot schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:57:
Hoi ik ben ook nog steeds geinteresseerd in de Sigenergy batterij oplossing, en heb een paar vragen
  1. Ik lees op veel fora / YT discussies over RTE (Round Trip Efficiency), mn Homewizard speelt hier commercieel op in door te stellen dan hun batterij een relatief kleine omvormer heeft (800W) en daardoor een relatief hoge RTE heeft. Exacte % weet ik niet maar > 80% wordt als goed gezien.
    Met name standby verbruik in de nacht wordt door deze batterijen opgevangen.
    Stel je nachtelijk verbruik is 400 Watt, dan kan de HW batterij van 2,7 KWh dit opvangen gedurende bijna 7 uur (2700/400).
    Marstek / Zendure / Evapower hebben allemaal 'plugin' batterijen met een relatief lage omvormer. Sommige kunnen vermogen verhogen wanneer de batterijen op aparte groep zitten.
    Door meerdere batterijen te plaatsen, die allen een eigen omvormer hebben zou je dan wel bijvb een piek van 2400 watt kunnen opvangen.
    Hoe is de RTE van deze batterij wanneer je een omvormer van 12KW hebt, die 's nachts alleen de 400 W moet opvangen? Iemand dit al gecheckt?
  2. Daarnaast zie ik ook veel discussie over vermogen van de omvormer tov het gebruik en de grootte van de batterij. Dit is van belang voor de levensduur van de batterij. Hierbij wordt gesteld dat een verhouding van 2:1 het beste zou zijn.
    Dit zou betekenen dat een batterij van 24 KWH als beste een omvormer van 12 KW kan hebben.
    Heeft iemand ervaring met de efficiency van een "op de groei gekocht systeem", waarbij de omvormer al wel 12 KW is, maar de batterij nu nog relatief klein (bijvb 8 KW),
  3. Veel van de andere oplossingen werken met een P1-meter (of Shelly CT meter) om nul op de meter te krijgen (NOM). Vooral de p1-meter van HW is erg populair (ik heb deze zelf ook, geintegreerd in Home Assistent)
    Werkt dit systeem ook met een p1-meter of moet je een aparte KWH meter in de meterkast installeren?
  4. Inmiddels zie ik in dit topic diverse mensen die ook een batterij hebben aangeschaft. Ik heb geen enkel voorkeur voor een leverancier, dus ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring met je leverancier/ installateur. Vooral over het meedenken met aansluiten in de meterkast, dikte kabels van meterkast naar de batterij (afh van de lengte), direct aansluiten zonnepanelen, nakomen afspraken, onverwacht meerwerk, etc
bij voorbaat dank voor alle input _/-\o_
Beste Manfred,

Goede vragen! Hier wat inzichten uit mijn ervaring en eerdere discussies in dit topic.
🔹 1. RTE (Round Trip Efficiency) & standby-verbruik

De RTE van de SigEnergy-batterij wordt geschat op 80-85%, vergelijkbaar met andere thuisbatterijen in deze klasse. Het standby-verbruik ligt rond 180W per uur, en de batterij schakelt ’s nachts over op een energiebesparende modus.
🔹 2. Omvormervermogen & batterijgrootte

De 2:1-verhouding (bijvoorbeeld 24 kWh batterij → 12 kW omvormer) is een aanbevolen richtlijn voor een langere levensduur. Als je nu een kleinere batterij hebt (bijvoorbeeld 8 kWh) met een grotere omvormer, kan een te hoge ontlaadsnelheid nadelig zijn. Misschien kunnen gebruikers met zo’n setup hun ervaringen delen?
🔹 3. P1-meter vs. betere alternatieven

Een P1-meter meet alleen netto afname of teruglevering, maar registreert niet de werkelijke zonne-opbrengst, omdat deze eerst door de batterij wordt verwerkt, ongeacht het merk thuisbatterij.
👉 Voor betere inzichten kun je beter Sigen Plant PV Power of de gegevens van je eigen zonnepanelen-omvormer gebruiken.
🔹 4. Installatie & meterkast

Mijn ervaring: de groepenkast moest worden vervangen vanwege de huidige veiligheidsnormen, wat extra kosten met zich meebracht. Verwacht dat installateurs zich aan deze normen houden.
Tip: Vraag vóór installatie of:
✔️ Modbus wordt geactiveerd voor koppeling met Home Assistant.
✔️ De juiste kabeldikte wordt gebruikt voor jouw batterijcapaciteit & toekomstplannen.

Benieuwd of andere gebruikers jouw vragen nog verder kunnen aanvullen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man_rot
duoruvis schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:41:
[...]

Beste Manfred,

Goede vragen! Hier wat inzichten uit mijn ervaring en eerdere discussies in dit topic.
🔹 1. RTE (Round Trip Efficiency) & standby-verbruik

De RTE van de SigEnergy-batterij wordt geschat op 80-85%, vergelijkbaar met andere thuisbatterijen in deze klasse. Het standby-verbruik ligt rond 180W per uur, en de batterij schakelt ’s nachts over op een energiebesparende modus.
🔹 2. Omvormervermogen & batterijgrootte

De 2:1-verhouding (bijvoorbeeld 24 kWh batterij → 12 kW omvormer) is een aanbevolen richtlijn voor een langere levensduur. Als je nu een kleinere batterij hebt (bijvoorbeeld 8 kWh) met een grotere omvormer, kan een te hoge ontlaadsnelheid nadelig zijn. Misschien kunnen gebruikers met zo’n setup hun ervaringen delen?
🔹 3. P1-meter vs. betere alternatieven

Een P1-meter meet alleen netto afname of teruglevering, maar registreert niet de werkelijke zonne-opbrengst, omdat deze eerst door de batterij wordt verwerkt, ongeacht het merk thuisbatterij.
👉 Voor betere inzichten kun je beter Sigen Plant PV Power of de gegevens van je eigen zonnepanelen-omvormer gebruiken.
🔹 4. Installatie & meterkast

Mijn ervaring: de groepenkast moest worden vervangen vanwege de huidige veiligheidsnormen, wat extra kosten met zich meebracht. Verwacht dat installateurs zich aan deze normen houden.
Tip: Vraag vóór installatie of:
✔️ Modbus wordt geactiveerd voor koppeling met Home Assistant.
✔️ De juiste kabeldikte wordt gebruikt voor jouw batterijcapaciteit & toekomstplannen.

Benieuwd of andere gebruikers jouw vragen nog verder kunnen aanvullen!
thnx voor het uitgebreide antwoord.

mbt RTE
De fabrikant geeft vaak deze getallen bij optimale belasting van de omvormer, maar ik ben vooral benieuwd naar de efficiency bij lage wattages (zoals de gehele nacht).

mbt p1-meter
Ik heb de HW p1-meter en daarin is de SMA omvormer gekoppeld, ik kan dus zien hoeveel mijn zonnepanelen opleveren.

Ik lees over veel plugin batterijen dat deze juist de p1 meter gebruiken om NOM te realiseren, wat bij sommige (Marstek / zendure) gezien de vele forum reacties op tweakers wel een uitdaging kan zijn.
Ik ben benieuwd hoe de Sigenergy dit doet.

algemeen:
Zie hier mijn gegevens via HW van 3 maart, ik lever dus in maart al terug.
daarnaast leveren mijn panelen op dit moment al bijna 4000 W op, dus bij een HW plugin batterij die op max 800 W (evt x 4 = 3200 W bij meerdere batterijen) kan laden, lever ik nog steeds terug aan het net (ik weet dat die op een hoger vermogen gezet kan worden).

Vandaar mijn interesse in batterijen ivm toekomstige teruglever boetes

Opbrengst SMA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O39aW7i85sEGGypMJixUxoRnalU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sini7us1VJcFtFPkNRdUzQWM.jpg?f=fotoalbum_large

Zon gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXfxApFyHTVXypfgFxraBM5Hyk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXY0tZsOKaLCRdo9trvlng7z.jpg?f=fotoalbum_large

Totaal energie verbruik, let op 2e set zonnepanelen niet gemonitord in P1-meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Kh0h8FZgU2lOL_VFP5r4e6KaVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMDvNKCMtfLFctHUKIevfMt6.jpg?f=fotoalbum_large

Groetjes Manfred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
HenkS schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:34:
[...]

Misschien begrijp ik het niet helemaal. Maar je vraagt bij ev laden of hij zonnestroom gebruikt of batterij stroom toch? Maar in principe is dat toch hetzelfde want de zonnestroom gaat door de batterij heen en dan naar de ev of elders (huis of grid).

Althans ik heb een sigen laten plaatsen en ik heb mijn oude omvormer laten verwijderen en ik gebruik de omvormer van sigen. Dus de panelen hoeven niet van ac naar dc en weer ac. Is ook niet efficiënt. Plus die oude omvormer was overbodig geworden.
Maar bij ons thuis gaan de zonne energie dus altijd de batterij in. En sigen ai bepaald wat ermee gebeurt.
Bedankt voor jullie reacties, misschien moet ik iets duidelijker zijn. Uitgangspunt: dynamisch energie contract.

Situatie 1: oktober - maart = winter = weinig zonnepaneel opbrengsten. Ik wil zo goedkoop mogelijk 2 EV's opladen en de thuis batterij. Hoe zou ik dan de Sigenstor moeten instellen om optimaal en zo goedkoop mogelijk het huis + EV's van stroom te voorzien? De EV's doe ik laden met een Zappi en die kan ingesteld worden op een vooraf ingestelde hoeveelheid kWh te laden en dan gaat de Zappi bepalen op welke uren met 11 kW te laden. Hoe doet de Sigenstor dit?

Situatie 2: April - september = zomer = veel zonnepaneel opbrengsten. Doel: zoveel mogelijk eigen opgewekte energie verbruiken. EV begint pas bij 1.4 kW overschot te laden. Ik wil ook genoeg capaciteit in de Sigenstor hebben om de nacht 0 op de meter te hebben. Doet de Sigenstor dit zelf regelen? AI wil zeggen dat er enige intelligentie aan boord is. Misschien zelfs met de voorspelde zonuren in de regio dusdanig het laden van de Sigenstor + EV regelen voor optimaal zo niet 100% eigen verbruik. Of verwacht ik nu teveel en is dit nog in ontwikkeling?
De direct vraag in mijn eerdere post was of je in de Signestor dus bij laden op zonne energie de EV voorrang zou kunnen geven op d een of andere manier? Bij een Zappi autolader hoor een Libbi accu van MyEnergi en in de app van MyEnergi kan dit gemakkelijk worden aangegeven. Vandaar mijn vraag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
MajaMestreech schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:28:
[...]

Bedankt voor jullie reacties, misschien moet ik iets duidelijker zijn. Uitgangspunt: dynamisch energie contract.

Situatie 1: oktober - maart = winter = weinig zonnepaneel opbrengsten. Ik wil zo goedkoop mogelijk 2 EV's opladen en de thuis batterij. Hoe zou ik dan de Sigenstor moeten instellen om optimaal en zo goedkoop mogelijk het huis + EV's van stroom te voorzien? De EV's doe ik laden met een Zappi en die kan ingesteld worden op een vooraf ingestelde hoeveelheid kWh te laden en dan gaat de Zappi bepalen op welke uren met 11 kW te laden. Hoe doet de Sigenstor dit?

Situatie 2: April - september = zomer = veel zonnepaneel opbrengsten. Doel: zoveel mogelijk eigen opgewekte energie verbruiken. EV begint pas bij 1.4 kW overschot te laden. Ik wil ook genoeg capaciteit in de Sigenstor hebben om de nacht 0 op de meter te hebben. Doet de Sigenstor dit zelf regelen? AI wil zeggen dat er enige intelligentie aan boord is. Misschien zelfs met de voorspelde zonuren in de regio dusdanig het laden van de Sigenstor + EV regelen voor optimaal zo niet 100% eigen verbruik. Of verwacht ik nu teveel en is dit nog in ontwikkeling?
De direct vraag in mijn eerdere post was of je in de Signestor dus bij laden op zonne energie de EV voorrang zou kunnen geven op d een of andere manier? Bij een Zappi autolader hoor een Libbi accu van MyEnergi en in de app van MyEnergi kan dit gemakkelijk worden aangegeven. Vandaar mijn vraag :P
Je wilt de Evs niet laden via de Sigen tenzij je echt heel veel units gaat nemen. Je hebt dan dubbele verliezen...

Eerst van zon naar accu en dan van accu naar accu 😂.

Je laad de auto waneer er zon is of het tarief goedkoper is dan gemiddeld en klaar.

Dus tenzij je 2x15 met 10units van 8 gaat is laden vanuit accu een enorm slecht idee. Mag je wel effe 50K aftikken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Bschnitz schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:38:
[...]

Je wilt de Evs niet laden via de Sigen tenzij je echt heel veel units gaat nemen. Je hebt dan dubbele verliezen...

Eerst van zon naar accu en dan van accu naar accu 😂.

Je laad de auto waneer er zon is of het tarief goedkoper is dan gemiddeld en klaar.

Dus tenzij je 2x15 met 10units van 8 gaat is laden vanuit accu een enorm slecht idee. Mag je wel effe 50K aftikken ofzo.
Ik schrijf toch helemaal niet dat ik de EV's wil laden via de Sigenstor? Zo ver ben ik al dat je dan dubbele verliezen hebt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
MajaMestreech schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:46:
[...]

Ik schrijf toch helemaal niet dat ik de EV's wil laden via de Sigenstor? Zo ver ben ik al dat je dan dubbele verliezen hebt >:)
Naja dan heel kort:

Nul op de meter in de nacht is hetzelfde. Je gaat geen 2 of 3kWh verbruiken om 1 of 2 kWh op te vangen. Heb ik al 10x verteld ofzo...

Maar als je dat perse wil, whatever je wilt. Alles kan.

Heb je verschillende opties voor binnen de Sigen en die zijn ook al gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:19

CEdS

Tesla model S 2014 >260.000 km

MajaMestreech schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:28:
[...]

Ik heb zowel de AC als de DC lader van Sigenergy (en kom van een zappi) De AC lader van Sigenergy kan hetzelfde doen als de Zappi maar vanaf 3,4 kW (waar de Zappi bij 1,4 kW begint0. En uiteraard ook snelladen etc.

De DC lader kan je op 3 manieren instellen:
1 - Snel laden, dan wordt alles aangesproken, zon, net batterij
2 - Zonoverschot waarbij huisbatterij voorrang krijgt boven EV
3 - zelfde als 2 maar dan krijgt EV voorrang op huisbatterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWYVMfUqTZj1-uiMYoC_sHtiyys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yG4cz26S4OBm45IvTktZY4Nq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

@Bschnitz vraagje:

had jij in en verkoop tarieven nu anders ingesteld? heb even alles teruggelezen in deze post, maar kan het niet meer vinden
dus inkoop + 14ct en verkoop had je die nu op + 16 of 14ct?

wat mij vandaag opvalt, dat hij exact nu aan het verkopen is, wat prima is. maar hij gaat rond 12 uur weer volledig vol tegen heel weinig prijsverschil. dat is echt minimaal. kun je dat ook 'voorkomen' ? ik vind dat het laden en ontladen niet waard
wat gebeurt er als je bv van die +16ct naar +18ct gaat, die snap ik niet helemaal

tnx a lot voor al je uitleg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
HenkS schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:57:
@Bschnitz vraagje:

had jij in en verkoop tarieven nu anders ingesteld? heb even alles teruggelezen in deze post, maar kan het niet meer vinden
dus inkoop + 14ct en verkoop had je die nu op + 16 of 14ct?

wat mij vandaag opvalt, dat hij exact nu aan het verkopen is, wat prima is. maar hij gaat rond 12 uur weer volledig vol tegen heel weinig prijsverschil. dat is echt minimaal. kun je dat ook 'voorkomen' ? ik vind dat het laden en ontladen niet waard
wat gebeurt er als je bv van die +16ct naar +18ct gaat, die snap ik niet helemaal

tnx a lot voor al je uitleg
Nee, verkoop is "kaal" dus geen aanpassingen.

Mocht je willen dat hij ad-hoc toch verkoopt. Dan stel je ad-hoc +14cent in waardoor hij direct gaat verkopen omdat je hem laat denken dat de verkoop op eens het heel erg waard is.

Dus: standaard voor veel zelfgebruik en zelden inkoop tenzij 15cent inc btw ofzo.

Inkoop: CO 1.21 + 0.14c

Verkoop: CO 1.0 + 0.00c

Ad-hoc opties voor inkoop:

Tijdelijk aanpassen naar 0.00c voor inkoop. (Ai laten denken dat het extra goedkoop is)

Ad-hoc opties voor verkoop:

Tijdelijk aanpassen naar 0.14c voor verkoop. (Ai laten denken dat verkoop ad-hoc extra oplevert)

Dat is hoe ik het nu doe. 9/10 keer ben ik het wel eens met de Ai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

@Bschnitz heel erg bedankt
nu dus CO 1.21+0.14
en verkoop CO 1 + 0,0

dus eens kijken wat ik er nu van ga vinden, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Ik zie trouwens nu dat je in de sigenergy app naast de tarieven van tennet nu ook de tarieven van de eex kunt selecteren.
Misschien is dit al een tijd zo? Maar zie dit nu pas?
Maar welke hebben jullie geselecteerd en waarom ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
HenkS schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:08:
Ik zie trouwens nu dat je in de sigenergy app naast de tarieven van tennet nu ook de tarieven van de eex kunt selecteren.
Misschien is dit al een tijd zo? Maar zie dit nu pas?
Maar welke hebben jullie geselecteerd en waarom ?
"Goede vraag, HenkS! Ik had deze optie in de Sigenergy-app nog niet eerder opgemerkt. Weet iemand of EEX een recente toevoeging is? En zijn er al concrete ervaringen met hoe EEX zich verhoudt tot TenneT, bijvoorbeeld in AI-beslissingen of besparing op dynamische contracten?"

[ Voor 32% gewijzigd door duoruvis op 11-03-2025 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Overigens is het wel zo, wat je ook kiest van die 2, dat de tarieven vervolgens exact hetzelfde lijken. Althans ik zie geen verschil in de sigen app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
🔹 TenneT vs. EEX in de SigEnergy-app – Wat is het verschil?

Recent is in de SigEnergy-app naast TenneT nu ook EEX als tariefoptie zichtbaar. HenkS gaf aan geen verschil te zien in de tarieven. Wat betekent dit precies?

✔️ TenneT → Nederlandse netbeheerder, gebruikt EPEX SPOT day-ahead prijzen.
✔️ EEX (European Energy Exchange) → Europese energiemarkt, omvat day-ahead én intraday handel.

➡️ Waarom lijken ze nu hetzelfde?
TenneT gebruikt prijzen uit EPEX SPOT, wat al onderdeel is van EEX. Mogelijk toont de app op dit moment geen verschillen, of SigEnergy maakt nog geen gebruik van EEX-intraday prijzen.

➡️ Mogelijke voordelen van EEX in de toekomst?
Als SigEnergy ooit intraday-data van EEX gebruikt, kan AI mogelijk slimmer laden en ontladen. Voor dynamische contracten kan dit extra flexibiliteit bieden.

🔎 Heeft iemand al getest of EEX daadwerkelijk iets toevoegt t.o.v. TenneT?
🔹 Accu voorverwarmen – nuttig of overbodig?

Een nieuwe optie in de SigEnergy-app is ‘Accu voorverwarmen’. Maar wanneer is dit écht zinvol?

✅ Buiten geplaatste batterijen → Ja, voorkomt efficiëntieverlies en beschermt de cellen.
✅ Binnen in koude ruimtes (< 5°C) → Kan zinvol zijn als je merkt dat de batterij slechter presteert.
❌ Binnen bij normale temperaturen → Niet nodig, kost alleen extra energie.

➡️ Wie gebruikt deze functie al en merkt verschil in prestaties?
🔹 Nieuwe functies & updates

Naast EEX-opties en voorverwarmen zijn er nog een paar updates:

✔️ AI-optimalisatie → Zelfgebruik en handelstrategie verder verfijnd.
✔️ Meer Modbus-integraties → Handig voor Home Assistant-gebruikers.
✔️ Batterijstatus verbeterd → Duidelijker inzicht in laad- en ontlaadgedrag.
💡 Wat zijn jullie ervaringen?

Heeft iemand al verschil gezien tussen TenneT en EEX in de praktijk?
Wie gebruikt de voorverwarm-optie en merkt effect?
Zijn er AI-aanpassingen merkbaar sinds de recente updates?

Ben benieuwd naar jullie inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

@duoruvis mooie update. Tnx
Ik heb hem nu maar op eex gezet voor de vorm. Zal over een tijd eens kijken of het veranderd tov tennet.
Zelf gebruik ik die andere opties zoals voorverwarmen niet. Accu staat hier op zolder waar het altijd rond 20-22 is.

Ben er nog niet over uit wat nu de beste tarief settings staan voor maximaal handelen. Wel benieuwd waar iedereen hier alles op heeft staan.
Ik heb nu
1.21 inkoop plus 0.14
En verkoop
1.1 en 0.12 omdat ik daarmee een soort van 'gap' creëer dat hij niet voor iedereen cent gaat verkopen en zichzelf helemaal leeg trekt. Beter voor de accu en zo blijft er ook wat vaker energie over voor in huis.
Wat hebben jullie voor getallen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CEdS

CEdS

Verderop heb ik een afbeelding gedeeld hoe de DC lader van Sigenergy werkt.
Als je niet wilt dat ie je batterij leeg trekt, kun je de ontlaad soc anders instellen, maar goed dit moet je dan elke keer doen als je gaat laden. Dus niet echt een bevredigende oplossing.
Ik heb al een paar contact gehad met Sigenergy omtrent de Functionaliteit van de AC lader. Deze is, icm de EC en Batterijen nog niet goed ontwikkeld en men blijft hier aan verbeteren.

Ik leef Off Grid, (22000 Wp panelen en 21 kWh accu's en een EC 20 kW + DC lader) met deze zaken kan ik het huis draaiende houden en de auto laden (35000 km/jaar waarvan 2/3 thuis laden). Het afgelopen jaar heb ik de batterij tot max 15% leeggetrokken omdat er niet voldoende zon was om bij te laden (gedurende 6 dagen). Het systeem laadt dan wel een beetje, met 21000 Wp is er altijd wel een beetje stroom voorhanden maar al met al was het verbruik hoger dan het bijladen over die 6 dagen.

Maar terug naar de DC lader. De EC heeft een AC output vermogen van 22 kW en DC vermogen van 30kW. Als je je huis batterijen aan het laden ben, bij mij kan dat met max 10 kW (2x8kWh en 1x5kWh accu) Houd ik in theorie nog 20kW over om de auto te laden. In praktijk lukt dat niet want ik heb maar een 12,5 kW DC lader en maar 21 kWp op het dak. Maar als de zon dus goed schijnt, gaat er dus DC/DC 10 kW naar de huis auccu en 10 kW naar de auto accu.

Het batterij management systeem verdeelt de stroomvraag, met prio voor het huis en dan de huisbatterij en dan pas de auto (zo heb ik het ingesteld). De huisaccu wordt nooit leeggetrokken door de auto behalve als je snelladen instelt, want dan gebruikt ie alle bronnen (zon/huisbatterij/net).

Ik laad ook weleens de auto uit de huisaccu's, als ik bijvoorbeeld een lange rit heb en wil mijn auto accu 90% vol hebben en dat is de vorige dag niet helemaal gelukt met de zon. Dan laat ik 'm voor vertrek maximaal 10 kWh uit de huisaccu trekken, onder de voorwaarde dat het die dag wel zonnig wordt. De efficientie is dan wel hoog >96%, want het is DC/DC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Super interessant @CEdS tnx voor de info
wij hebben een 32kw accu met 15kw laden/ontladen, misschien beetje too much haha maar het kon er vanaf.
Electrisch laden kon praktisch niet bij ons, geen eigen parkeerplek, wel 2 electrische auto's. die van mij laad ik meestal op de zaak, die van mijn vriendin gooi ik wel eens aan het stopcontact haha, dan kunnen we met 3kw laden en dat is prima want die auto staat toch vaak 'stil'
verder hebben wij 40 panelen van 250w (jaar of 8 oud). En warmtepomp, geen gas, en vloerverwarming en koeling.
voor de batterij tijd (3 maanden geleden) hielden we op jaarbasis altijd veel meer stroom over dan we gebruikte. salderen was per jaar, dus was lekker
nu dynamisch contract en handelen, maar ik wil ook niet op alles handelen, op iedere cent, dus ingesteld zoals ik hierboven heb benoemd, wil handelen maar ook thuisverbruik op basis van wat er nog in de accu zit.
dus het is nog even uitzoeken met de variabelen wat het beste is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
HenkS schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:55:
@duoruvis mooie update. Tnx
Ik heb hem nu maar op eex gezet voor de vorm. Zal over een tijd eens kijken of het veranderd tov tennet.
Zelf gebruik ik die andere opties zoals voorverwarmen niet. Accu staat hier op zolder waar het altijd rond 20-22 is.

Ben er nog niet over uit wat nu de beste tarief settings staan voor maximaal handelen. Wel benieuwd waar iedereen hier alles op heeft staan.
Ik heb nu
1.21 inkoop plus 0.14
En verkoop
1.1 en 0.12 omdat ik daarmee een soort van 'gap' creëer dat hij niet voor iedereen cent gaat verkopen en zichzelf helemaal leeg trekt. Beter voor de accu en zo blijft er ook wat vaker energie over voor in huis.
Wat hebben jullie voor getallen ?
Heel interessant, ik kijk uit naar jouw bevindingen over EEX en of het een merkbaar verschil maakt.

Omdat ik behoefte had aan praktijkervaring met verschillende AI-instellingen, heb ik diverse combinaties getest:
✅ AI + TenneT
✅ AI + TenneT met aangepaste tarieven van Bschnitz
✅ AI met mijn huidige Flex-tarieven

Mijn ervaring met AI in combinatie met TenneT en de Bschnitz-aanpak was leerzaam, maar voor mijn specifieke situatie niet optimaal. Het vol gas laden en ontladen van de batterij bleek inefficiënt. Daarom ben ik, op advies van Bschnitz, overgestapt op AI met Flex-tarieven en de voorkeur Eerst zelfgebruik.
🔹 Uitkomst:

✔️ AI houdt rekening met mijn verbruik, zonneopbrengst en batterijcapaciteit
✔️ Minimale teruglevering én minimale netafname
✔️ Doelstelling gasbesparing grotendeels bereikt

Tijdens de zonnige dagen van vorige week had ik nagenoeg 0 kWh grid-verbruik, geen teruglevering en bijna geen gasverbruik. Om dit verder te optimaliseren heb ik een extra 1000W verwarming ingezet, met slimme schakelingen in Home Assistant:
📌 HA-automatisering (op zonneopbrengst):

🔹 > 0,9 kWh → H1 (400W) aan
🔹 > 1,2 kWh → H2 (400W) aan
🔹 > 2,0 kWh → H3 (1000W) aan, H1 uit
🔹 < 1,9 kWh → H3 uit, H1 weer aan
🔹 < 1,2 kWh → H2 uit
🔹 < 0,8 kWh → H1 uit

🚀 Uitdaging: Dit werkt nu goed in de winter/herfstperiode, maar of ik deze efficiëntie ook in de zomer kan behouden, zal moeten blijken.
🌞 Zomerstrategie & dynamisch contract

🔹 Geen airco nodig → Onze woning blijft redelijk koel door zonwering en gesloten ramen.
🔹 Geen EV-laadbehoefte → We rijden een hybride.
🔹 Dynamisch contract? → Voor de zomermaanden overweeg ik een dynamisch contract, in de hoop dat dit het wegvallen van de elektrische verwarming kan compenseren. Aangezien er dan geen gasbesparing meer nodig is en de focus verschuift naar optimaal gebruik van zonne-energie, kan een dynamisch contract helpen om slim in te kopen en verkopen. Dit wordt een interessante uitdaging, omdat er bij mij geen extra verbruikers zoals een airco of EV-lader zijn.

📌 Kort antwoord op je vraag:
AI, Eerst zelfgebruik, tarieven van mijn Flexcontract.

[ Voor 10% gewijzigd door duoruvis op 13-03-2025 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:25
HenkS schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:42:
@Bschnitz heel erg bedankt
nu dus CO 1.21+0.14
en verkoop CO 1 + 0,0

dus eens kijken wat ik er nu van ga vinden, bedankt
Kort mijn situatie
Sigenstor
4x8 kWh opslag 32 kWh totaal
17 kw omvormer
20,2 kWp zonnepanelen
Voor de accu 5000 kWh inkoop en 10000 kWh verkoop op jaarbasis

AI modus
CO 1.21 + 0,09
Verkoop CO 1.21 + 0
Reden van de keus van het verschil van 0,09, omdat dit ongeveer de prijs is van een laadcyclus.

Daarnaast doordat ik een overschot heb aan stroom hoef ik geen energiebelasting te tellen.

Mij vraag waarom de 14 cent. En deze vraag is vooral omdat ik twijfel over mijn 9 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 15:53
Hallo Allemaal,

wij denken er ook over om een Sigenergy aan te schaffen.
het zou dan gaan om een 12 of 17kW variant, vanwege de MPPT's.
Met een opslag van 40kW met een DC Charger, welke is vooralsnog niet erg van belang.
Wij hebben bijna 15K WP op het dak liggen, deze zouden dan via DC gekoppeld worden aan de Sig.
En we overwegen een EV met een accu van 80kW.

Nu de situatie, wij hebben mede vanwege onze vijver een nogal hoog verbruik per dag, ongeveer 24kW. Dit zal door de installatie van een All Electric WP nog enigzins oplopen.
En aangezien het salderen wordt afgeschaft en terugleveren niet in verhouding staat tot verbruiken, zijn we aan het kijken of dit een zinvolle investering is.

We zitten vooralsnog vast aan een energie contract, en we begrijpen dat zo'n grote uitgave op alleen eigengebruik zich niet zal terugverdienen.

Nu zitten we erover na de te denken of bovenstaande i.c.m. een Dynamisch Energie Contract en de EV sneller rendabel gemaakt kan worden. We verwachten er niet rijk van te worden. Maar met de huidige gegevens is de ROI 15 jaar+. Het zou mooi zijn als we dit richting de 10 zouden kunnen krijgen.

Jullie meningen en insights worden op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS

CEdS

uray schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:52:
Ik wil wel proberen een voorschot te geven.
Allereerst zul je moeten bedenken dat de energieprijzen alleen maar toe zullen nemen. Als je alleen al ziet hoeveel er geïnvesteerd moet worden in het netwerk, dan weet je dat die rekening ergens gepresenteerd gaat worden.
Mij lijkt het dan ook een logische gedachte om de optie "off grid" mee te nemen tevens gezien de "dreiging" van buitenlandse energiehackers. Maar wat mij nog logischer lijkt, is om je verbruik, waar mogelijk, te minimaliseren.

Met een "vijververbruik" van 24 kWh per 24 uur ga je al meer dan de helft van je accucapaciteit aanspreken. Op zonnige dagen zal dit niet zo'n probleem zijn maar als het weer grijs en somber wordt en je heb meerdere dagen weinig zon/instraling, dan redden je zonnepanelen het niet en is je accucapaciteit binnen 48 uur gebruikt en dan is je huisgebruik nog buiten beschouwing gelaten.

Al met al denk ik dat je heel veel gaat investeren, en dat je door je hoge gebruik en relatief lage opwek, weinig overhoudt om te gaan handelen en de ROI terug te brengen.

Mocht ik voor de uitdaging staan die jij hebt, dan zou ik eerst kijken of ik nog wat zonnepanelen bij kan leggen (dit is relatief goedkoop en levert direct iets op). Ik zou de 20 of zelfs wel EC25kW omvormer nemen van Sigenenrgy, tesamen met de DClader van 25kW. Als je dan je nog aan te schaffen EV met 80 kWh accu kunt laten meedoen (bidirectioneel) in het geheel dan kun je de accu goedkoop laden (de EC25KW heeft een DC vermogen van 40 kW welke direct naar je accu's kan en via de DC lader naar de auto kan). Het ontladen van je accu's kan, gedurende langere tijd met maximaal de helft van de accucapaciteit (dus een 8 kWh accu ontlaadt zich in 2 uur). De auto kan je met max 25 kW per uur ontladen.

Als je met zulke hoeveelheden stroom gaat spelen, heb je wel een zware aansluiting op het net nodig. Stel dat je bovenstaand scenario wilt uitvoeren dan ga je 20 kWh (accu) + 25 kWh (auto) ontladen naar het net. Je moet dan een 65 kVA aansluiting hebben, deze kost per maand het nodige, 250 tot 400 Euro, afhankelijk van de regio.

Nogmaals ik zou eerst kijken wat en waar ik kan optimaliseren, wellicht een geothermische warmtepomp, en dan pas de parameters voor de installatie bepalen.

SUccces met deze uitdaging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Babro schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:47:
[...]

Kort mijn situatie
Sigenstor
4x8 kWh opslag 32 kWh totaal
17 kw omvormer
20,2 kWp zonnepanelen
Voor de accu 5000 kWh inkoop en 10000 kWh verkoop op jaarbasis

AI modus
CO 1.21 + 0,09
Verkoop CO 1.21 + 0
Reden van de keus van het verschil van 0,09, omdat dit ongeveer de prijs is van een laadcyclus.

Daarnaast doordat ik een overschot heb aan stroom hoef ik geen energiebelasting te tellen.

Mij vraag waarom de 14 cent. En deze vraag is vooral omdat ik twijfel over mijn 9 cent.
Omdat 14c ongeveer de vaste kosten zijn voor belasting en leveranciers toeslag van 2c.

Je CO voor verkoop van 1.21 klopt ook niet. Dat is gewoon 1.0 dan.

Dus je hebt 2 belastingen + vaste toeslagen leverancier:

1: 21% btw
2: 12cent vaste belasting
3: 2cent bij zonneplan, andere leverancier meer.

Als je per jaar netto meer terugleverd dan afneemt betaal je idd geen btw. Maar dat is alleen zolang je nog kan salderen. Ook alleen bij zonneplan en tibber. Andere dynamische leveranciers hebben andere regels, bij de oplichters van Frank betaal je zelfs 2cent voor het invoeden 😂. Soort van zonnestroom en batterij boete waar niemand het over wilt hebben.

Dus 1.21 en 14c is de situatie na 2027 of als je minder kWh upload dan afneemt per jaar.

Wil je meer verkopen kan je eventueel bij de verkoop 5-7c erbij doen dan zal hij sneller gaan verkopen. Je cijfers in de Sigen kloppen dan alleen niet.

Des te kleiner het verschil in inkoop en verkoop AI, des te sneller zal hij verkopen en inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
uray schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:52:
Hallo Allemaal,

wij denken er ook over om een Sigenergy aan te schaffen.
het zou dan gaan om een 12 of 17kW variant, vanwege de MPPT's.
Met een opslag van 40kW met een DC Charger, welke is vooralsnog niet erg van belang.
Wij hebben bijna 15K WP op het dak liggen, deze zouden dan via DC gekoppeld worden aan de Sig.
En we overwegen een EV met een accu van 80kW.

Nu de situatie, wij hebben mede vanwege onze vijver een nogal hoog verbruik per dag, ongeveer 24kW. Dit zal door de installatie van een All Electric WP nog enigzins oplopen.
En aangezien het salderen wordt afgeschaft en terugleveren niet in verhouding staat tot verbruiken, zijn we aan het kijken of dit een zinvolle investering is.

We zitten vooralsnog vast aan een energie contract, en we begrijpen dat zo'n grote uitgave op alleen eigengebruik zich niet zal terugverdienen.

Nu zitten we erover na de te denken of bovenstaande i.c.m. een Dynamisch Energie Contract en de EV sneller rendabel gemaakt kan worden. We verwachten er niet rijk van te worden. Maar met de huidige gegevens is de ROI 15 jaar+. Het zou mooi zijn als we dit richting de 10 zouden kunnen krijgen.

Je gaat ongeveer minimaal €1000-1500 per jaar besparen vanaf 2027 gezien je zonnestroom niets meer waard is. Je kan alles zelf gebruiken en goedkoper inkopen.

Je hebt 10 jaar garantie en zoals je zelf zegt is 15 jaar niet ondenkbaar.

Je haalt het er wel uit, je moet het zien als een verzekering of een contract voor een redelijke vaste lage inkoop van stroom.

Ik gebruik nu sinds maart max 1.5kWh per dag voor het huis zelf in de nacht en de rest verkoop ik of gebruik ik zelf.

Dit is met EV en WP en verkrijgbaar gebruik als jij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziK21ovs2hpii1udKN6SF3gE8jY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z5UaL5D0SnH8uOEROvbitFmX.png?f=fotoalbum_large

Deze maand ga ik afsluiten met ca. €90 winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
@CEdS Dat verbruik is mede door de Vijver, laten we het op 12kW houden. Deze kan ik straks eventueel omlaag regelen zodra er weinig tot geen zon is of de avond zijn intrede doet.

Ik zou zelf niet hoger willen gaan dan de EC17kW juist vanwege mijn huidige 3x25 aansluiting.

Meer Zonnepanelen is niet echt een optie, alles ligt al vol. Dan zou ik ze moeten vernieuwen.
Wat de prijs van alles nog verder opdrijft. Ik sluit het niet uit, maar dat kan eventueel altijd nog als de panelen beter en beter worden.

Ook is een Geothermische Warmtepomp ongeveer 2x zo prijzig als een All Electric variant.

Mijn gedachte was dat wij i.c.m. de EV ons straks ook met een week slecht weer moeten kunnen redden.
Voor nu zou ik dan in het ergste geval 1kW per uur uit de auto moeten halen. Verder optimalisaties kunnen dit misschien nog verlagen.

Off Grid en Dreiging spelen uiteraard ook mee. Onafhankelijkheid voorzover mogelijk vinden wij zeer zeker belangrijk.

Wij hebben bewust het handelen even buiten beschouwing gelaten, aangezien deze markt ook zeer zeker gaat veranderen naarmate er steeds meer Thuisbatterijen geïnstalleerd worden.

@Bschnitz Dank voor je input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS

CEdS

uray schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:38:
@CEdS

Ik zou zelf niet hoger willen gaan dan de EC17kW juist vanwege mijn huidige 3x25 aansluitig.
In de App van Sygenergy kan je zowel een import- als exportbeperking instellen. Hiermee kan je dus spelen als je niet teveel uit het net wilt trekken/je hoofdzekering het niet toelaat en/of als je niets of beperkt wilt terugleveren.....(zie onderstaand plaatje)

De EC17kW heeft wel 4 strings, dus dat is wel mooi. Geothermie, COP ligt veel hoger dan andere L/W of L/L warmtepompen, Op lange termijn verdien je deze zeker terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ty4EF08bre42KpuVJZcPN3HeHxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KAeNU2c3dCXQiSrHRVg8fN3A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
Oh, kan dat beide kanten op ? Das wel nice... Misschien toch overwegen om een zwaardere te nemen.
Hoeveel invloed heeft dat eigenlijk op het eigengebruik van de Sigenergy ? Of blijft dat bij alle varianten een beetje om hetzelfde hangen ? Weet wel dat de Gateway in actieve stand het een en ander aan verbruik verhoogt.

Alleen een Geothermische WP met Verticale Captatie zou heel misschien kunnen. Wij wonen aan het water met voornamelijk Kleigrond om ons heen. En alleen de Oprit zou een mogelijke plek zijn. Tuin is geen optie, die ga ik niet overhoop halen. Zitten ook wel mitsen en maren aan in mijn gemeente voor zover ik me kan herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

overigens in opvolging van bovenstaand
heb ik nu
inkoop 1.21 + 0.14
en verkoop 1.21 + 0.06

in feite gaat het mij niet zoeer om die 1.21 , want of ik nu 2x 1.0 of 2x 1.21 invul, zolang het maar gelijk is. de juiste bedragen zie ik wel bij mijn energieleverancier

wat ik vooral wil bereiken is een gezonde gap (daarom die 0.14 en 0.06) waardoor hij niet bij een minimaal verschil volledig gaat handelen. Als ik bv 2x 0.14 instel, dan gaat de batterij heel snel in -en verkopen

bij 8 cent verschil, werkt het bij mij het beste.
Je kunt daarmee realtime testen omdat de sigen app dan de grafieken laat zien hoe hij inkoopt en verkoopt.. bv vandaag zijjn de prijsverschillen niet heel groot. zet ik alles op 0.14 dan zou hij vandaag volledig gaan inkopen en verkopen,. als ik dit aanpas naar 0.14 en 0.06 zie ik meteen dat hij niet verkoopt omdat het verschil te klein is.

dus je kunt daar lekker real time mee spelen, dat is wel nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Toch even meteen ingevoerd achter elkaar
1e grafiek is 0.14 vs 0.14
2e grafiek is met 0.14 vs 0.08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYsjpGrBn3TfJeHDUHJKGyiICRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WJuAWS0coNDthPNshLUDukPg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5wwiwuVis2ADnzCEepGwhOOYag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dSK74rsWnR5xLSzqGR6JMNcs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS

CEdS

uray schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:15:

Hoeveel invloed heeft dat eigenlijk op het eigengebruik van de Sigenergy ? Of blijft dat bij alle varianten een beetje om hetzelfde hangen ? Weet wel dat de Gateway in actieve stand het een en ander aan verbruik verhoogt.
De zelfconsumptie van het systeem meet ik door het verschil te nemen tussen de waarde die Sigenergy opgeeft qua opwek en wat Home Assistant registreert. Dit verschil schommelt zo rond de 2 kWh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-04 19:09
Ik ben me ook aan het verdiepen in de Sigen Energy batterij. Er zijn een aantal technische zaken waar ik niet uitkom..

Situatie:
Tussenwoning, 19 zonnepanelen ~6500-7000Kw per jaar. Verbruik ongeveer ook zoiets, hebben sinds december een Weheat warmtepomp en nog niet heel duidelijk wat het jaar verbruik zal zijn.

De omvormer van de zonnepanelen (solaredge) hangt op zolder. Voor de veiligheid wil ik geen thuisbatterij in huis (anders had ik makkelijk een thuisbatterij van Solaredge aan de omvormer kunnen hangen), dus die zal in de schuur komen. Er ligt al een kabel (5x4mm2) van de meterkast naar de schuur, lengte omgeveer 30m.

De Gateway kan met een beetje passen en meten vlakbij de meterkast hangen (als hij tenminste horizontaal gemonteerd mag worden..). Nou vroeg ik me het volgende af. Ik hoor dat als je een bestaande solar installatie AC wilt aansluiten, je dit moet doen op de smartboard van de Gateway. In dat geval kan de Gateway de zonnenopbrengst in de app weergeven en zou alles naar behoren moeten werken.

Echter, de gateway kan dan de export niet op nul houden (dit kan alleen als je de zonnepanelen op de inverter van de Sigen aansluit had ik begrepen - wat niet lukt vanwege de afstand tussen zonnepanelen en batterij, alsmede dat ik solaredge optimizers heb). Stel je wilt later toch naar een niet-dynamisch contract, is het dan mogelijk om een solaredge meter te installeren die de export meet en op nul houdt? Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!
Gr
Jelle..

[ Voor 11% gewijzigd door jelleeelco op 02-04-2025 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

jelleeelco schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:13:
Ik ben me ook aan het verdiepen in de Sigen Energy batterij. Er zijn een aantal technische zaken waar ik niet uitkom..

Situatie:
Tussenwoning, 19 zonnepanelen ~6500-7000Kw per jaar. Verbruik ongeveer ook zoiets, hebben sinds december een Weheat warmtepomp en nog niet heel duidelijk wat het jaar verbruik zal zijn.

De omvormer van de zonnepanelen (solaredge) hangt op zolder. Voor de veiligheid wil ik geen thuisbatterij in huis (anders had ik makkelijk een thuisbatterij van Solaredge aan de omvormer kunnen hangen), dus die zal in de schuur komen. Er ligt al een kabel (5x4mm2) van de meterkast naar de schuur, l

Alvast bedankt!
Gr
Jelle..
Ik neem aan dat je dus van je solarwdge op zolder een kabel naar de meterkast hebt lopen en dus een kabel van je schuur naar de meterkast ?
Weet niet of het kan qua kabels maar je zou de hele solaredge omvormer kunnen verwijderen. Heb ik ook gedaan, alleen bij mij hangt de sigenergy wel op zolder dus alles dichter bij elkaar. Voordeel is dan heb je ook een apparaat minder wat kapot kan gaan en je bent efficiënter omdat je niet van panelen naar solaredge gaat en dan naar de sigenergy maar direct. Want dat werkt top.

Overigens ben ik heel blij met de sigenergy accu, werkt top zeker met die ai modus die erin zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-04 19:09
HenkS schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:32:
[...]

Ik neem aan dat je dus van je solarwdge op zolder een kabel naar de meterkast hebt lopen en dus een kabel van je schuur naar de meterkast ?
Weet niet of het kan qua kabels maar je zou de hele solaredge omvormer kunnen verwijderen. Heb ik ook gedaan, alleen bij mij hangt de sigenergy wel op zolder dus alles dichter bij elkaar. Voordeel is dan heb je ook een apparaat minder wat kapot kan gaan en je bent efficiënter omdat je niet van panelen naar solaredge gaat en dan naar de sigenergy maar direct. Want dat werkt top.

Overigens ben ik heel blij met de sigenergy accu, werkt top zeker met die ai modus die erin zit
Dank voor je reactie! Hoe heb je dat gedaan met je solaredge optimizers, als je die had? Werkt dat goed?

En mijn solaredge is idd op zolder en een kabel naar de meterkast (en als voorbereiding een kabel naar de schuur voor een toekomstige batterij). Maar ik weet niet of ik het prettig vind om 24Kw aan accu op zolder te hebben staan. Dat is voor jouw geen probleem? Zie ik teveel issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
jelleeelco schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:45:
[...]

Dank voor je reactie! Hoe heb je dat gedaan met je solaredge optimizers, als je die had? Werkt dat goed?

En mijn solaredge is idd op zolder en een kabel naar de meterkast (en als voorbereiding een kabel naar de schuur voor een toekomstige batterij). Maar ik weet niet of ik het prettig vind om 24Kw aan accu op zolder te hebben staan. Dat is voor jouw geen probleem? Zie ik teveel issues?
Ik heb ook Solaredge met 16 panelen en optimizers, gecombineerd met een Sigen 8K. Alles staat netjes geïnstalleerd op zolder en werkt perfect, zowel met als zonder AI. Met AI wordt verbruik, zonopbrengst en accucapaciteit zeer efficiënt gemanaged. Via Home Assistant kun je bovendien alle relevante gegevens van de Sigen monitoren, zoals de gemiddelde celtemperatuur (nu 22,6°C) en de invertertemperatuur (nu 44,5°C).

Let op: door de Sigen in een schuur te plaatsen, kan het nodig zijn om tijdens koude periodes de batterijverwarming in te schakelen, wat je stroomverbruik verhoogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

jelleeelco schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:45:
[...]

Hi, ik weet niet precies wat je bedoeld met een solaredge optimizer. Ik had gewoon die omvormer (zelfde naam?) Op zolder hangen en die was zinloos omdat zoiets ook in de accu zit. En een omvormer heeft een gemiddelde levensduur van 15 jaar En die hing er ook al 9 jaar. Volgens de monteurs van de sigen batterij kon die er beter tussenuit. Toch zinloos en je hebt meer verlies want je haalt je stroom door een extra apparaat

Dus zonnepanelen gaan direct de batterij in.
De ai modus werkt perfect zoals hierboven wordt gezegd.

Je keus om zo'n ding op zolder te hangen is toch persoonlijk. Veel mensen doen het en de maatregelen tegen brandveiligheid in deze batterij zijn enorm hoog (zijn goede videos van) maar het blijft idd een keus.

Ik heb een 32kw sigen met 15kw omvormer erop. Verder 40 panelen en warmtepomp (grondwarmte) om voor 3 verdiepingen te koelen en verwarmen.
Verdee laden wij 1 elektrische auto op maar dat doe ik gewoon met stopcontact stroom met 3kw vanuit de schuur. Daar heb ik een homewizard plug tussenzitten die je kunt instellen om alleen op de laagste momenten aan te gaan.

Als je nog vragen hebt let me know
Pagina: 1 2 Laatste