Ik heb geen idee of dat kwaad kan.
Wil het zo ook niet proberen.
Misschien dat iemand anders daar ervaring mee heeft?
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Nou weet je zeker dat je het goed hebt aangesloten? Lijkt me dat de Sig controle toch een foute aansluiting registreert en daarom niet wil commissionen...Rits1 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:13:
[...]
Wil het zo ook niet proberen.
Misschien dat iemand anders daar ervaring mee heeft?
100%.jelleeelco schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:14:
[...]
Nou weet je zeker dat je het goed hebt aangesloten? Lijkt me dat de Sig controle toch een foute aansluiting registreert en daarom niet wil commissionen...
Zo zou het moeten.Rits1 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:28:
[...]
100%.
3x gecontroleerd door fases afzonderlijk in en uit te schakelen en 3x de kabel naar de omvormer gecontroleerd op fase volgende.
[ Voor 3% gewijzigd door Babro op 20-05-2025 12:39 . Reden: Foute autocorrectie ]
[ Voor 8% gewijzigd door Babro op 20-05-2025 13:09 . Reden: Toevoeging ]
Inderdaad.Babro schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:00:
Wat ik er over lees heeft het met de volgorde van de fases te maken. Met mijn laadpaal heb ik ook 2 fases om moeten draaien. Ik kan nergens vinden of Sigenergy met de klok mee of tegen de klok in nodig heeft. Ik denk 2 fases omdraaien en dan werkt het. En dan omdraaien waar het net de gateway ingaat.
Dankjewel.Babro schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:52:
Fijn dat het nu werkt, veel plezier er mee.
Zo te horen heb je dezelfde setup als ik naar toe wil gaan, SolarEdge icm de Sigenergy. Ben benieuwd hoe het gaat werken!Rits1 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:25:
[...]
Inderdaad.
Jou informatie is helemaal correct.
Heb op advies van de vertegenwoordiger L1 &L2 verwisseld.
Had hij al vaker meegemaakt zei hij.
Nu draai alles correct.
Heb nu wel het idee dat alles met verwisselde fases draait.
Vind dat maar een rare gedachte.
Heb voor de zekerheid de fases van mijn Solaredge op de smart port ook maar verwisseld.
Ik heb de homemax.jelleeelco schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:23:
[...]
Zo te horen heb je dezelfde setup als ik naar toe wil gaan, SolarEdge icm de Sigenergy. Ben benieuwd hoe het gaat werken!
Heb je de nieuwe gateway (HomePro) of nog de HomeMax?
Mijn oorspronkelijke bedenkingen met de combinatie van solaredge en sisenergy was dat je de solaredge niet op zero-export kan zetten (althans, wat ik van de docs begrijp en ook Solar-Bouwmarkt noemde dit in een van hun videos).Rits1 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:21:
[...]
Ik heb de homemax.
Bromt een beetje maar heb er geen last van.
Hij werkt perfect naar mijn verwachting.
Solaredge op smart port communiceert goed, ook in de app.
Met auto laden op 6kW wordt bij te weinig productie het tekort uit de batterij gehaald.
Dus zo min mogelijk van het net.
Maar als ik straks ‘n dynamische contract heb zal ik de setting’s wel veranderen denk ik.
Ik ga zo ook naar dynamisch contract, en dan kun je natuurlijk ook aan het net leveren bij gunstige prijzen en zorgen dat je voldoende ruimte in je batterij heb dat hij je opgewekte energie opslaat als de stroom prijs negatief is.jelleeelco schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:31:toon volledige bericht
[...]
Mijn oorspronkelijke bedenkingen met de combinatie van solaredge en sisenergy was dat je de solaredge niet op zero-export kan zetten (althans, wat ik van de docs begrijp en ook Solar-Bouwmarkt noemde dit in een van hun videos).
Nou dacht ik later, als je zo'n systeem neemt ga je wss toch een dynamisch contracat nemen (als is het om de BTW terug te kunnen vragen). Dus... dan zou het alleen een issue zijn als je echt negatieve prijzen hebt. En dat kun je in de omvormer dacht ik gewoon regelen.
De nieuwe homepro is een stukje kleiner dan de homemax, maar helaas nog net te groot om voor mijn comformtabel te plaatsen. Ik zou dan naar een Home 30K moeten.
Volgens de Sigenergy documentatie kun je dan een third-party inverter (bv solaredge) niet op je 'load' aansluiten (de home 30K heeft geen smart port), en heb je dus geen zonne-energie ten tijde van een blackout. Maar anderen die de home 30K hebben zeggen dat ze dat wel hebben, alleen weten ze niet hoe dat aangesloten is.
Want, als je op de 'backup load' in de meterkast ook de solaredge hebt aangesloten, en er is een outage - wat gaat er dan gebeuren als bv accu vol is, je verbruikt 500watt en je wekt 5000 watt op met je panelen? Enerzijds denk ik, niets...stroom staat gewoon 'stil' en gaat nergens heen... maar is het zo simpel?
Oh? Je bedoelt dat de omvormer dus uitgaat en je geen energie meer hebt van je zonnepanelen?Rits1 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 18:30:
[...]
Ik ga zo ook naar dynamisch contract, en dan kun je natuurlijk ook aan het net leveren bij gunstige prijzen en zorgen dat je voldoende ruimte in je batterij heb dat hij je opgewekte energie opslaat als de stroom prijs negatief is.
Tenminste, dat is mijn redenering.
Heb hem zojuist trouwens offgrid gezet en het blijkt dat de smart port er dan ook uitspringt.
Weet niet of dat normaal is of dat ik dat op een of andere manier kan veranderen.
Weer wat om over na te denken.
Je had toch de fases verwisseld in je smart port? Ik zou die weer even omwisselen, kan zijn dat je nu juist verkeerd zit.Rits1 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 18:30:
[...]
Heb hem zojuist trouwens offgrid gezet en het blijkt dat de smart port er dan ook uitspringt.
Weet niet of dat normaal is of dat ik dat op een of andere manier kan veranderen.
Het klopt dat als je offgrid gaat, de smartpoort ontkoppelt........Rits1 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 18:30:
[...]
Ik ga zo ook naar dynamisch contract, en dan kun je natuurlijk ook aan het net leveren bij gunstige prijzen en zorgen dat je voldoende ruimte in je batterij heb dat hij je opgewekte energie opslaat als de stroom prijs negatief is.
Voor iedereen die zelf een installateurs account heeft:Rits1 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:57:
[...]
Niet zo heel veel.
Eigenlijk alleen de locatie en de gebruiker gegevens om die vervolgens uit te nodigen.
Daarna heb ik m’n externe omvormer op de smart port geïnstalleerd en m’n laadpaal op env 2.
Kan me voorstellen dat ik de Sigenstor op inv 1 moet activeren maar heb die mogelijkheid nog niet gevonden.
Heb ook gekeken om hem te resetten om hem vervolgens opnieuw te installeren, maar dat lukt me ook niet.
[ Voor 7% gewijzigd door CEdS op 22-05-2025 13:21 . Reden: Aanvulling ]
Tip: je kunt de AI-sturing beïnvloeden door tijdelijk het verkooptarief in de Gateway aan te passen (bijv. 0,00). Dat kun je testen bij gunstige prijzen. Bschnitz legt dat goed uit: Bschnitz in "Sigenergy batterij gaat niet meer in standby mode (incl HA)"Rits1 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 18:30:
[...]
Huh? Hoe moet je het dan aansluiten als je de PV installatie draaiende wilt houden tijdens een outage?CEdS schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:06:
[...]
Het klopt dat als je offgrid gaat, de smartpoort ontkoppelt........
De smart port blijf wel actief bij offgrit maar hij valt wel uit als de batterij 94% geladen is.jelleeelco schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 00:12:
[...]
Huh? Hoe moet je het dan aansluiten als je de PV installatie draaiende wilt houden tijdens een outage?
Ahh ok. Dat klinkt logisch, want hij kan de omvormer niet terugschakelen.Rits1 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:42:
[...]
De smart port blijf wel actief bij offgrit maar hij valt wel uit als de batterij 94% geladen is.
Bij mijn eerste bevindingen zat de batterij dus gewoon te vol.
Mijn fout.
Als de grit weer hersteld is wordt ook gelijk de smart port weer ingeschakeld.
Ga over ‘n maand ook naar Tibber.duoruvis schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:29:
[...]
Tip: je kunt de AI-sturing beïnvloeden door tijdelijk het verkooptarief in de Gateway aan te passen (bijv. 0,00). Dat kun je testen bij gunstige prijzen. Bschnitz legt dat goed uit: Bschnitz in "Sigenergy batterij gaat niet meer in standby mode (incl HA)"
Zelf sinds 20 mei over op Tibber met dynamisch contract, dus nog volop aan het testen met de coëfficiënten. Interessant om te zien wat het effect is.
Leuke RI vs AI-discussie 😄Rits1 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:47:
[...]
Ga over ‘n maand ook naar Tibber.
Ben zeker benieuwd hoe dat met AI werkt.
Maar heb vooralsnog meer vertrouwen in RI.
Ik wil wel meedoen, maar hoe wil je vergelijken?duoruvis schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:35:
[...]
Leuke RI vs AI-discussie 😄
Wij starten hier vanaf 31 mei met een AI-duotest op twee identieke setups (ik + buren, zonder Gateway). Beetje experimenteren met coëfficiënten zoals verkoop = 1.00 + 0.14, kijken hoe AI zich gedraagt bij wisselende prijzen.
Voor de gein noemen we het DI — Dual Intelligence 😎
Mocht je jouw RI-aanpak willen delen, dan kunnen we ze mooi naast elkaar leggen. Kijken wie slimmer is: AI of RI 😉
Onderwerp: Onderzoek naar aangepaste C+ prijzen en AI-sturing (DI-strategie)Babro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:54:
[...]
Ik wil wel meedoen, maar hoe wil je vergelijken?
Mijn situatie:
Sigenergy met 32 kWh batterij, 17 kw omvormer, 20 kWp zonnepanelen (oost/west) 1 EV met 64 kWh accu, 1 wpboiler 270 liter.
AI modus ingesteld, sjoemel soms nog wel met de prijs.
Schakelt hij hem dan AC-zijdig 'hard' af? Dus dat de omvormer een klap krijgt?Rits1 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:42:
[...]
De smart port blijf wel actief bij offgrit maar hij valt wel uit als de batterij 94% geladen is.
Bij mijn eerste bevindingen zat de batterij dus gewoon te vol.
Mijn fout.
Als de grit weer hersteld is wordt ook gelijk de smart port weer ingeschakeld.
Weet niet of de Solaredge omvormer dan ‘n klap krijgt.jelleeelco schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:24:
[...]
Schakelt hij hem dan AC-zijdig 'hard' af? Dus dat de omvormer een klap krijgt?
Maar schakelt de omvormer rustig uit, of wordt deze uitgezet door de AC kant te onderbreken? In dat laatste geval krijgt de omvormer dus een optater, daar houden ze niet zo van (kan levensduur drastisch verminderen)Rits1 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:44:
[...]
Weet niet of de Solaredge omvormer dan ‘n klap krijgt.
Maar hij wordt wel volledig afgesloten van de stroom waardoor hij volledig uitschakelt.
[ Voor 11% gewijzigd door Bas Post op 27-05-2025 09:15 ]
BP on the move!!!
Goede suggestie, Bas!Bas Post schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:53:
Goedemorgen,
Mag ik een voorstel doen? Zou deze topic niet omgedoopt kunnen worden naar: "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic"?
Ik was hiernaar op zoek en deze topic is actief en geeft veel info. Andere topics hierover zijn er niet echt.
Hier wordt best veel informatie besproken die erg nuttig is.
Ik ben blij dat ik deze topic gevonden heb, wat best moelijk was. Ik mag mezelf over een paar weken trotse eigenaar noemen van een 16kWh Sigenstor met Gateway, vandaar dat ik hiernaar op zoek was en dus mijn suggestie.duoruvis schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:13:toon volledige bericht
[...]
Goede suggestie, Bas!
Deze topic is inderdaad uitgegroeid tot een waardevolle centrale bron voor alles rond Sigenergy/Sigenstor — van installatie en instellingen tot AI-sturing, standby-gedrag, Home Assistant-integratie en dynamische tarieven.
Binnenkort ook analyses van Tibber-integratie en AI-strategieën bij dynamische EPEX-tarieven.
Een hernoeming naar iets als "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic" zou goed passen en de vindbaarheid verbeteren voor anderen die info zoeken. Lijkt mij dus zeker een goed idee.
Weet iemand toevallig of het mogelijk is om de topictitel te laten aanpassen door een moderator? Zo ja, dan kunnen we daar wellicht een verzoek voor indienen.
Als iemand nog een betere suggestie heeft voor een topictitel: laat maar horen!
BP on the move!!!
Hij wordt uitgeschakeld door het wegvallen van de AC.jelleeelco schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:52:
[...]
Maar schakelt de omvormer rustig uit, of wordt deze uitgezet door de AC kant te onderbreken? In dat laatste geval krijgt de omvormer dus een optater, daar houden ze niet zo van (kan levensduur drastisch verminderen)
Er is geen meening. Er zijn gewoon feiten wat inkoop en verkoop kost en of oplevert.Babro schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:46:
De meeste maken een verschil tussen de inkoop en verkoopprijs. De meningen zijn verdeeld over wat het verschil moet zijn, maar ergens tussen de 8 en 14 cent. Je krijgt dan wel gelijk het probleem dat rond het punt waar de kWh prijs 0 is er soms gekke dingen gebeuren.
Ik heb hem nu zo staan
[Afbeelding]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Bedankt voor deze info! Ik heb de instellingingen denk ik niet helemaal goed begrepen. Ik heb namelijk de formule letterlijk zo gemaakt dat deze overenkomen met de prijzen van de leverancier, Zonneplan in mijn geval. Maar ik moet dus eingelijk doormiddel van de prijs sturen naar wat ik wil 'verdienen' aan het in- en exporteren van stroom.Bschnitz schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:06:toon volledige bericht
[...]
Je betaald en krijgt geen btw op je verkoop. Dus haal dat gewoon weg. Je krijgt kaal day ahead tarief, -2cent bij Frank en co en +2cent bij zonneplan. Dus iedereen die nog steeds niet bij zonneplan is, je bent een dief van je eigen portemonnee. #zonnebonus
Verkoop is gewoon 0.0 + iets tussen 0-6cent afhankelijk hoe snel je wilt dat het systeem gaat verkopen.
Des te groter het verschil tussen inkoop (met btw dus) en verkoop (zonder btw) des te sneller zal het systeem verkopen. Natuurlijk ook bij een overschot aan zonneproductie
De instellingen van jou en de post boven jou zijn in zijn geheel fout en het systeem kan daar niets mee. Alles alles het zelfde kost kan er ook geen rekening gehouden worden met waneer het slim is om te inkopen of verkopen.
Op dit moment zit ik in de beta van 3.0 en we we gaan leuke features krijgen zoals een direct verkoop button.
Dus je kan dan ervoor kiezen om adhoc tot 2 uur inkoop of verkoop te doen. Hoeven we AI niet meer te neppen.
Daar moet je de AI toch niet mee lastig vallen xDBabro schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:42:
Wat tel jij voor de afschrijving van de batterij? Want daar zit in mijn ogen het verschil in prijs.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Juist. Maar je moet niet vergeten dat als de batterij denkt dat jou verkoop heel gunstig is (met btw) dat hij ook eerder zal inkopen ipv zonneproductie opslaan etc.RobvanHamersvel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:16:
[...]
Bedankt voor deze info! Ik heb de instellingingen denk ik niet helemaal goed begrepen. Ik heb namelijk de formule letterlijk zo gemaakt dat deze overenkomen met de prijzen van de leverancier, Zonneplan in mijn geval. Maar ik moet dus eingelijk doormiddel van de prijs sturen naar wat ik wil 'verdienen' aan het in- en exporteren van stroom.
Voor wat betreft de BTW, zolang we nog kunnen salderen kan ik deze toch meenemen als component in de verkoop? Zolang ik niet meer terug lever dan afneem dan kan ik dat salderen.
Heeft het nog zin om de strategie aan te passen van Profit Max naar Balanced Energy? Of kan ik beter zelf door de prijs te tweaken wat bij sturen?
Moderators:duoruvis schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:13:toon volledige bericht
[...]
Goede suggestie, Bas!
Deze topic is inderdaad uitgegroeid tot een waardevolle centrale bron voor alles rond Sigenergy/Sigenstor — van installatie en instellingen tot AI-sturing, standby-gedrag, Home Assistant-integratie en dynamische tarieven.
Binnenkort ook analyses van Tibber-integratie en AI-strategieën bij dynamische EPEX-tarieven.
Een hernoeming naar iets als "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic" zou goed passen en de vindbaarheid verbeteren voor anderen die info zoeken. Lijkt mij dus zeker een goed idee.
Weet iemand toevallig of het mogelijk is om de topictitel te laten aanpassen door een moderator? Zo ja, dan kunnen we daar wellicht een verzoek voor indienen.
Als iemand nog een betere suggestie heeft voor een topictitel: laat maar horen!
BP on the move!!!
Je krijgt geen btw op je verkochte stroom. Je krijgt alleen btw op je te salderen saldo wat dus in feite ook 0 is sinds je al weet dat je dat gaat salderen, je gaat er geen winst op maken en de Ai weet niet wat salderen is. Alles erboven is gewoon ex btw dus kaal day ahead, nu bij zonneplan met een bonus van 2c.Babro schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:23:
Sorry ik wil het graag begrijpen, maar ben nu lost:
Het is beste is geen rekening houden met salderen. Hou de echte prijzen aan.
1.21 + 14c inkoop
1.0 + 2-6c verkoop
Jij past hier de prijzen toch ook aan door de belasting weg te halen, die je wel krijgt?
Wat maakt dat deze formule dan beter werkt, jij past ook de prijzen aan voor de AI.
Wel zie ik dat onze grafieken redelijk gelijk zijn.
[Afbeelding]
We hebben los van elkaar hetzelfde antwoord gegeven:Septillion schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:31:
@duoruvis en @Bas Post, zeker goed idee om er een reeks / groot topic van te maken. Maar belangrijk punt daarbij is wel een goede start post. Dit topic is natuurlijk mee begonnen als vraag en daarna uitgegroeid. Dus als er een "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic - deel 2" gemaakt kan worden met een start post waarin dus de basis informatie uitgeschreven is en het doel van het topic, dan kunnen wij deze linken aan dit topic als "deel 1".
Wise enough to play the fool
Bedankt voor jullie meedenken! We pakken het op en zijn bezig met een duidelijke startpost voor deel 2, inclusief structuur en overzicht. Binnenkort komt die hier online — wordt vervolgd! 😊teacher schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:13:
[...]
We hebben los van elkaar hetzelfde antwoord gegeven:
Jij in dit topic, ik in het ticketsysteem.
@duoruvis we zijn benieuwd wat het gaat worden! Succes.
Ziet er voor jouw strategie perfect uit:RobvanHamersvel schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:42:
Gisteren heeft hij goed gehandeld met deze settings:
[Afbeelding]
Maar als ik dan zie wat hij vandaag gaat doen… ik laat hem nu maar even z’n gang gaan maar het lijkt erop dat hij in 1,5 uur tijd 100 soc wil gaan halen door alles in te kopen van het net.
[Afbeelding]
Nou verwacht ik ook niet echt veel zonnestroom van het dak als ik naar buiten kijk
[ Voor 8% gewijzigd door duoruvis op 29-05-2025 09:00 ]
Interessant punt over de slaapstand en het verschil tussen winter en zomer!Bschnitz schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:37:toon volledige bericht
Je krijgt straks in 3.0 ook een uitleg hoezo de Ai iets doet, dat helpt met begrijpen. Helaas mag ik geen screenshots delen
Laat de AI soms ook wat fouten maken, hij kijkt naar ongeveer 2 weken. Dan 2 dagen en 1 dag. Daar zou een som en tactiek uit gemaakt moeten worden inclusief verwachting weer en inkoop en verkoop.
Kan dus soms zijn dat als er op korte termijn iets toch anders gaat dat hij de tactiek iets gaat aanpassen.
De tactiek is dus niet muurvast per dag! Zelf merk ik soms dat dingen veranderen op een 2 uur basis.
Verder probeer ik Sigen zover te krijgen dat we kunnen sturen op prijs ipv alleen load etc. maar helaas krijg ik daar nog geen gehoor van, communicatie is "lastig".
De minimum trigger bij max profit is ongeveer 6cent verschil tussen inkoop en verkoop, dat weet ik nog uit de winter. Dus je wilt echt een leuk verschil tussen inkoop en verkoop, anders gaat die echt te veel handelen voor saus.
Ook een tip van mij voor de startpost:
Zet spaarstand aan in de winter en uit in de zomer.
Winter is avonds goedkoop, daar kan de omvormer best in slaapstand. Hij kost immers 130w per uur met maar 3 units. Daar kan je best wat grid uurtjes pakken.
Zomers avonds in slaapstand is niet handig, dan is het duur en kan je beter wat zonneproductie overschot gebruiken om je standby verbruik avonds te pakken van de batterij ipv het net/grid.
Exact, helaas houd de AI hier geen rekening mee. Ook hier loopt een verzoek van mij bij Sigen, maar ze begrijpen me niet helaas. Iets met AI vertaling die ze gebruiken 😂.duoruvis schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:31:
[...]
Interessant punt over de slaapstand en het verschil tussen winter en zomer!
Als ik je goed begrijp:
– In de winter zijn avonduren vaak goedkoop, dus is het prima als de batterij in slaapstand gaat en je 130W standby-verbruik gewoon uit het net haalt.
– In de zomer zijn avonduren vaak duurder, dus kun je datzelfde standby-verbruik dan beter van de batterij laten komen — die je overdag gratis met PV hebt geladen.
Mooie aanvulling op de bredere AI-strategie! Dit soort seizoenslogica zouden we eigenlijk in onze afwegingen mee moeten nemen. 👌
Dat bepaald de batterij voor jou zelf.... indien prijs laag is zal dit vaak uit het net komen indien hoog van de accu. Enige is dat de accu niet weet dat jij een auto aan het opladen bent dus dat je eventueel meer stroom nodig hebt dan in de accu zit en misschien dan toch dure stroom gebruikt omdst de batterij leeg is.RobvanHamersvel schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:28:
Nog even een ander vraagje. Ik heb een EV, Hyundai Kona 24 65kWh, die ik thuis kan laden. Mijn laadpaal is dom maar kan ik wel geautomatiseerd in en uit schakelen met Home Assistant. De auto kan ik instellen dat hij met een vermogen van 6 kW laadt. Nu leveren mijn pv panelen 5 kW op het gunstigste moment, de rest moet dus ergens anders vandaan komen. Wil ik dan energie uit de sigenstore halen, of juist forceren dat dat van het net afkomt? Overigens betreft dit een lease auto waarbij de werkgever de stroom kosten vergoed, die vergoeding is vast €0,26 per kWh.
Je kan met 3.0 prio geven aan alles wat in en eruit gaat.RobvanHamersvel schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:00:
Dat is wat ik ook al dacht. Het zou mooi zijn als je de AI kan vertellen dat je gedurende een bepaalt tijdsbestek x kWh gaat verbruiken en dat hij daar dan rekening mee kan houden, of beter nog, tips geeft wanneer je die stroomvraag moet starten.
Dit is wat ik nu heb met de DC lader:Bschnitz schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:33:toon volledige bericht
[...]
Je kan met 3.0 prio geven aan alles wat in en eruit gaat.
Bijvoorbeeld:
Prio zon 1:accu 2:grid
Export grid 1:accu 2:zon
Hier zou je deels wat mee kunnen oplossen.
Wat jij wilt kan helaas alleen als je elke dag op hetzelfde tijdstip gaat laden, anders weet de Ai dat natuurlijk ook niet. Hij moet jou ritme leren kennen.
Ik zelf laad ook dom, maar ik gebruik de batterij van de auto als overschot voor als de batterij vol is.
Dan koop ik in voor +-15c of minder + het overschot van mijn zonneproductie gaat de auto in.
Yup, deze maar dan op alles wat eruit en erin gaat.CEdS schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 06:36:
[...]
Dit is wat ik nu heb met de DC lader:
[Afbeelding]
Wat komt er nog meer bij dan?
Wise enough to play the fool
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq