jelleeelco schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:32:
[...]
Dank je wel! Dus je hebt je Solaredge omvormer er tussen uit gehaald begrijp ik? En de optimizers blijven gewoon netjes werken dus. Dat is opzich wel mooi.
EDIT - ik heb je begin post even goed gelezen en daar staat dat je een SMA omvormer hebt. Dus de zonnepanelen zijn niet rechtstreeks aangesloten op de Sigen maar via AC aangesloten. Weet je toevallig waar deze in de gateway op aangesloten is (ervan uitgaande dat je een gateway hebt?).
Ik had namelijk begrepen (zoals jij ook beschrijft) dat de Sigen de opwek van de panelen eerst gebruikt voor eigen gebruik, wat over is gaat naar de batterij, en wat daarna over is gaat op het net. Dit laatste is via de Sigen niet te voorkomen als de panelen AC zijn aangesloten. Solaredge heeft de mogelijkheid om (als je solaredge meter in de meterkast hangt) via het solaredge platform de export stil te leggen...m.a.w. de omvormer schakelt traploos vermogen terug bij export tot export nul is.
Nu ben ik op zoek of dit te combineren valt met de Sigen. Dus de Sigen ziet hoeveel zonnenergie verbruikt wordt door het huis, gaat dat batterij laden bij overschot, en bij weer overschot naar export. Dat dan de Solaredge dan ingrijpt en het vermogen naar beneden bijstelt. Dit kan natuurlijk gaan conflicteren met de berekeningen van de Sigen... maar vraag me af in de praktijk hoe dit werkt.
En ik had idd begrepen dat de verwarming van de batterij aan gaat als het te koud wordt. Maar dat beetje batterijverlies neem ik graag voor lief om niet een accupakket van 24 of 32 kw in mijn huis te hebben. Ook deze (veilige) accus kunnen in potentie in de fik vliegen (getuige een Zendure die in Duitsland op het balkon in brand vloog, al is de oorzaak nog niet bekend).
Waar ik wel heel verbaasd over was, toen ik het hier las: dat de 'backup mode' (dus als stroom uitvalt de Gateway/battery alles overneemt) continue 150-200watt verbruikt! Dat vind ik echt uitzonderlijk hoog, heb ik dat wel goed begrepen? Ik vraag me af waar dat door komt.
Ik weet eerlijk gezegd niet of de Solaredge omvormer eruit is gehaald; destijds was ik niet op de hoogte dat dit überhaupt een optie was. Aangezien mijn systeem optimaal functioneert, heeft het voor mij geen prioriteit om dit nu na te vragen bij de installateur.
Wat de gateway betreft: ik weet niet precies hoe deze is aangesloten. Maar zoals het nu werkt met AI—eerst eigen verbruik optimaliseren en slim laden op basis van de tarieven van mijn Flexcontract—is het voor mij perfect efficiënt. Tijdens de afgelopen zonnige dagen had ik vrijwel 0 kWh verbruik in zowel het normale als dal-tarief, en vond pas teruglevering plaats wanneer de batterij vol was, meestal tussen 15:00 en 17:00 uur. Op dat moment schakelt Home Assistant de elektrische verwarming automatisch in, afhankelijk van de temperatuur en zonne-opbrengst (maximaal 400W + 400W + 1000W) om teruglevering te minimaliseren.
Je opmerkingen over de omvormer en gateway zijn zeker interessant, en ik zet ze op mijn to-do-lijst om bij de installateur na te vragen. Het lijkt me nuttig om een checklist met belangrijke installatievragen te maken voor toekomstige Sigen-gebruikers. Zelf had ik zo’n lijst als leek zeker op prijs gesteld!
Terugleveringsbeperking via de omvormer:
Ik zie in de instellingen geen optie om de teruglevering bij volle batterij direct via de omvormer te beperken, dus ik heb geen idee hoe dit in de praktijk werkt. Mocht je hier concrete ervaringen mee hebben, dan hoor ik dat graag!
Flexcontract en terugleverkosten:
Bij mijn energieleverancier worden vaste terugleveringskosten in rekening gebracht op basis van de netto teruglevering, dus ná saldering. De kosten zijn als volgt:
0 - 999 kWh → € 0,00
1000 - 1499 kWh → € 151,25
1500 - 1999 kWh → € 211,75
2000 - 2499 kWh → € 272,25
2500 - 2999 kWh → € 332,75
Hierdoor is het voor mij extra interessant om teruglevering zo veel mogelijk te minimaliseren.
Batterijverbruik:
Mijn Sigen bleek onverwacht 130W te verbruiken omdat de spaarstand/stand-by mode was uitgeschakeld. Na handmatige inschakeling is er geen zichtbaar sluipverbruik meer.
In Home Assistant monitor ik zowel de Solaredge-opbrengst als de Sigen-opbrengst, en deze komen vrijwel exact overeen. Bijvoorbeeld: bij een opbrengst van 3,31 kW gaat er 0 kW naar de batterij, 1,56 kW naar het stroomnet en 1,75 kW naar eigen verbruik. Ik zie dus geen aanwijzing dat de batterij zelf nog extra verbruik heeft in deze situatie.