Sigenergy batterij gaat niet meer in standby mode (incl HA)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 03-05 19:09
HenkS schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:40:
[...]

Hi, ik weet niet precies wat je bedoeld met een solaredge optimizer. Ik had gewoon die omvormer (zelfde naam?) Op zolder hangen en die was zinloos omdat zoiets ook in de accu zit. En een omvormer heeft een gemiddelde levensduur van 15 jaar En die hing er ook al 9 jaar. Volgens de monteurs van de sigen batterij kon die er beter tussenuit. Toch zinloos en je hebt meer verlies want je haalt je stroom door een extra apparaat

Dus zonnepanelen gaan direct de batterij in.
De ai modus werkt perfect zoals hierboven wordt gezegd.

Je keus om zo'n ding op zolder te hangen is toch persoonlijk. Veel mensen doen het en de maatregelen tegen brandveiligheid in deze batterij zijn enorm hoog (zijn goede videos van) maar het blijft idd een keus.

Ik heb een 32kw sigen met 15kw omvormer erop. Verder 40 panelen en warmtepomp (grondwarmte) om voor 3 verdiepingen te koelen en verwarmen.
Verdee laden wij 1 elektrische auto op maar dat doe ik gewoon met stopcontact stroom met 3kw vanuit de schuur. Daar heb ik een homewizard plug tussenzitten die je kunt instellen om alleen op de laagste momenten aan te gaan.

Als je nog vragen hebt let me know
Voor elk paneel kan een optimizer worden bijgekocht. Normaal gesproken leveren alle panelen hetzelfde vermogen als het paneel met het laagste vermogen. Bij uitval van één paneel vallen dan ook alle panelen uit. Met optimizers op elk paneel werkt elk paneel onafhankelijk en levert het zijn maximale vermogen, zelfs als één of meerdere panelen uitvallen door schaduw of een storing.

Dit kan vooral voordelig zijn bij installaties waar (gedeeltelijke) schaduwval een rol speelt, of als je op termijn flexibel wilt blijven in je systeemconfiguratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:12
duoruvis schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:04:
[...]

Ik heb ook Solaredge met 16 panelen en optimizers, gecombineerd met een Sigen 8K. Alles staat netjes geïnstalleerd op zolder en werkt perfect, zowel met als zonder AI. Met AI wordt verbruik, zonopbrengst en accucapaciteit zeer efficiënt gemanaged. Via Home Assistant kun je bovendien alle relevante gegevens van de Sigen monitoren, zoals de gemiddelde celtemperatuur (nu 22,6°C) en de invertertemperatuur (nu 44,5°C).

Let op: door de Sigen in een schuur te plaatsen, kan het nodig zijn om tijdens koude periodes de batterijverwarming in te schakelen, wat je stroomverbruik verhoogt.
Dank je wel! Dus je hebt je Solaredge omvormer er tussen uit gehaald begrijp ik? En de optimizers blijven gewoon netjes werken dus. Dat is opzich wel mooi.

EDIT - ik heb je begin post even goed gelezen en daar staat dat je een SMA omvormer hebt. Dus de zonnepanelen zijn niet rechtstreeks aangesloten op de Sigen maar via AC aangesloten. Weet je toevallig waar deze in de gateway op aangesloten is (ervan uitgaande dat je een gateway hebt?).

Ik had namelijk begrepen (zoals jij ook beschrijft) dat de Sigen de opwek van de panelen eerst gebruikt voor eigen gebruik, wat over is gaat naar de batterij, en wat daarna over is gaat op het net. Dit laatste is via de Sigen niet te voorkomen als de panelen AC zijn aangesloten. Solaredge heeft de mogelijkheid om (als je solaredge meter in de meterkast hangt) via het solaredge platform de export stil te leggen...m.a.w. de omvormer schakelt traploos vermogen terug bij export tot export nul is.

Nu ben ik op zoek of dit te combineren valt met de Sigen. Dus de Sigen ziet hoeveel zonnenergie verbruikt wordt door het huis, gaat dat batterij laden bij overschot, en bij weer overschot naar export. Dat dan de Solaredge dan ingrijpt en het vermogen naar beneden bijstelt. Dit kan natuurlijk gaan conflicteren met de berekeningen van de Sigen... maar vraag me af in de praktijk hoe dit werkt.

En ik had idd begrepen dat de verwarming van de batterij aan gaat als het te koud wordt. Maar dat beetje batterijverlies neem ik graag voor lief om niet een accupakket van 24 of 32 kw in mijn huis te hebben. Ook deze (veilige) accus kunnen in potentie in de fik vliegen (getuige een Zendure die in Duitsland op het balkon in brand vloog, al is de oorzaak nog niet bekend).

Waar ik wel heel verbaasd over was, toen ik het hier las: dat de 'backup mode' (dus als stroom uitvalt de Gateway/battery alles overneemt) continue 150-200watt verbruikt! Dat vind ik echt uitzonderlijk hoog, heb ik dat wel goed begrepen? Ik vraag me af waar dat door komt.

[ Voor 37% gewijzigd door jelleeelco op 03-04-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-05 20:21

HenkS

Da_king alias HenkS

Iemand wel eens het issue gehad dat je sigenergy geen energyprijzen meer ophaalt ?
Ik krijg nu de melding: wegens het onvermogen om prijzen op te halen is de batterij in maximale zelfconsumptie gezet...

Via de app heb ik de batterij eens uit en aan gezet maar dat hielp dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10:34
HenkS schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 06:47:
Iemand wel eens het issue gehad dat je sigenergy geen energyprijzen meer ophaalt ?
Ik krijg nu de melding: wegens het onvermogen om prijzen op te halen is de batterij in maximale zelfconsumptie gezet...

Via de app heb ik de batterij eens uit en aan gezet maar dat hielp dus niet.
Hier hetzelfde probleem, ik heb hem nu omgezet naar een vast schema. Probeer de batterij vanmiddag weer om te zetten naar AI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daentje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-05 16:06
Hier hetzelfde. Geen prijzen ontvangen. Plus ik zie dat er een nieuwe versie van de app is maar kan deze niet updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrWheels
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 26-04 07:33
Interessant topic. Wij staan op het punt een SigEnergy accu aan te schaffen. 1 fase 10kWh (2 x 5). We hebben 14 zonnepanelen (4200 WP) en omnik omvormer (alles uit 2018).
De omvormer gaat dan vervangen worden...

Bedankt alvast voor de voorgaande berichten om me alvast in te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daentje
Voor morgen staan er dus weer geen prijzen in bij mij. Heb het systeem net een paar dagen maar komt dit vaker voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
jelleeelco schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:32:
[...]

Dank je wel! Dus je hebt je Solaredge omvormer er tussen uit gehaald begrijp ik? En de optimizers blijven gewoon netjes werken dus. Dat is opzich wel mooi.

EDIT - ik heb je begin post even goed gelezen en daar staat dat je een SMA omvormer hebt. Dus de zonnepanelen zijn niet rechtstreeks aangesloten op de Sigen maar via AC aangesloten. Weet je toevallig waar deze in de gateway op aangesloten is (ervan uitgaande dat je een gateway hebt?).

Ik had namelijk begrepen (zoals jij ook beschrijft) dat de Sigen de opwek van de panelen eerst gebruikt voor eigen gebruik, wat over is gaat naar de batterij, en wat daarna over is gaat op het net. Dit laatste is via de Sigen niet te voorkomen als de panelen AC zijn aangesloten. Solaredge heeft de mogelijkheid om (als je solaredge meter in de meterkast hangt) via het solaredge platform de export stil te leggen...m.a.w. de omvormer schakelt traploos vermogen terug bij export tot export nul is.

Nu ben ik op zoek of dit te combineren valt met de Sigen. Dus de Sigen ziet hoeveel zonnenergie verbruikt wordt door het huis, gaat dat batterij laden bij overschot, en bij weer overschot naar export. Dat dan de Solaredge dan ingrijpt en het vermogen naar beneden bijstelt. Dit kan natuurlijk gaan conflicteren met de berekeningen van de Sigen... maar vraag me af in de praktijk hoe dit werkt.

En ik had idd begrepen dat de verwarming van de batterij aan gaat als het te koud wordt. Maar dat beetje batterijverlies neem ik graag voor lief om niet een accupakket van 24 of 32 kw in mijn huis te hebben. Ook deze (veilige) accus kunnen in potentie in de fik vliegen (getuige een Zendure die in Duitsland op het balkon in brand vloog, al is de oorzaak nog niet bekend).

Waar ik wel heel verbaasd over was, toen ik het hier las: dat de 'backup mode' (dus als stroom uitvalt de Gateway/battery alles overneemt) continue 150-200watt verbruikt! Dat vind ik echt uitzonderlijk hoog, heb ik dat wel goed begrepen? Ik vraag me af waar dat door komt.
Ik weet eerlijk gezegd niet of de Solaredge omvormer eruit is gehaald; destijds was ik niet op de hoogte dat dit überhaupt een optie was. Aangezien mijn systeem optimaal functioneert, heeft het voor mij geen prioriteit om dit nu na te vragen bij de installateur.

Wat de gateway betreft: ik weet niet precies hoe deze is aangesloten. Maar zoals het nu werkt met AI—eerst eigen verbruik optimaliseren en slim laden op basis van de tarieven van mijn Flexcontract—is het voor mij perfect efficiënt. Tijdens de afgelopen zonnige dagen had ik vrijwel 0 kWh verbruik in zowel het normale als dal-tarief, en vond pas teruglevering plaats wanneer de batterij vol was, meestal tussen 15:00 en 17:00 uur. Op dat moment schakelt Home Assistant de elektrische verwarming automatisch in, afhankelijk van de temperatuur en zonne-opbrengst (maximaal 400W + 400W + 1000W) om teruglevering te minimaliseren.

Je opmerkingen over de omvormer en gateway zijn zeker interessant, en ik zet ze op mijn to-do-lijst om bij de installateur na te vragen. Het lijkt me nuttig om een checklist met belangrijke installatievragen te maken voor toekomstige Sigen-gebruikers. Zelf had ik zo’n lijst als leek zeker op prijs gesteld!

Terugleveringsbeperking via de omvormer:
Ik zie in de instellingen geen optie om de teruglevering bij volle batterij direct via de omvormer te beperken, dus ik heb geen idee hoe dit in de praktijk werkt. Mocht je hier concrete ervaringen mee hebben, dan hoor ik dat graag!

Flexcontract en terugleverkosten:
Bij mijn energieleverancier worden vaste terugleveringskosten in rekening gebracht op basis van de netto teruglevering, dus ná saldering. De kosten zijn als volgt:
0 - 999 kWh → € 0,00

1000 - 1499 kWh → € 151,25

1500 - 1999 kWh → € 211,75

2000 - 2499 kWh → € 272,25

2500 - 2999 kWh → € 332,75

Hierdoor is het voor mij extra interessant om teruglevering zo veel mogelijk te minimaliseren.

Batterijverbruik:
Mijn Sigen bleek onverwacht 130W te verbruiken omdat de spaarstand/stand-by mode was uitgeschakeld. Na handmatige inschakeling is er geen zichtbaar sluipverbruik meer.
In Home Assistant monitor ik zowel de Solaredge-opbrengst als de Sigen-opbrengst, en deze komen vrijwel exact overeen. Bijvoorbeeld: bij een opbrengst van 3,31 kW gaat er 0 kW naar de batterij, 1,56 kW naar het stroomnet en 1,75 kW naar eigen verbruik. Ik zie dus geen aanwijzing dat de batterij zelf nog extra verbruik heeft in deze situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gz9i9CUukTJ_G7w8d7ZZetBKBZE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2UpmrTl9cLmshgPpYDBoknCJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKa0bYlYvCWm2TE0iuZZk0lef_w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UiCxeY0bsMKgdirawNO6jUti.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

De prijzen staan er weer in! dus je kunt weer prijzen inladen en naar de ai modus :-)

gebeurt dit vaker was de vraag: is mij nu 2x gebeurd in 2 maanden tijd, maar wel duurde het steeds max 1 dag en zo erg is het niet want de accu gaat dan in thuis modus dus wordt nog steeds ingezet om te laden op zonne-energie en het huis te voorzien van energie. Alleen handelen is er even niet bij. maar verder weinig issues mee :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
duoruvis schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:24:
[...]

Ik weet eerlijk gezegd niet of de Solaredge omvormer eruit is gehaald; destijds was ik niet op de hoogte dat dit überhaupt een optie was.
Als je Solaredge nog op zolder hangt.. dan zit hij er nog tussen... hangt er geen solaredge meer dan niet! En mocht je de solaredge vroeger gebruikt hebben en als hij nog werkt, dan hangt de solaredge er nog zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
duoruvis schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:24:
[...]

Terugleveringsbeperking via de omvormer:
Ik zie in de instellingen geen optie om de teruglevering bij volle batterij direct via de omvormer te beperken, dus ik heb geen idee hoe dit in de praktijk werkt. Mocht je hier concrete ervaringen mee hebben, dan hoor ik dat graag!
In een filmpje van The green guys werd aangegeven dat de Sigenery (in hun geval Haier maar da's dezelfde) eigenlijk met IEDER bestaand zonnesysteem kan werken (bestaand: dan blijft de bestaande omvormer dus hangen en wordt het zonnesysteem AC-zijdig aangesloten, op de SmartBoard aansluting in de Gateway).

Dus, je kunt opwekken, batterij laden, in de app de opbrengst zien, etc. Het enige dat je niet kon, was het limiteren van de export. Vooral dit laatste wil ik kunnen doen, ivm negatieve prijzen bij een dynamisch contract. Het wordt lastig denk ik, want je krijgt dan twee systemen die stroom kunnen leveren aan het huis (batterij en zon), en als de vraag opeens hard toeneemt, gaan zowel de batterij als de omvormer meer leveren aan het huis, dan ziet de omvormer weer export en stopt weer, etc etc.

Denk dat ik mijn eigen vraag al beantwoord :) . Het is of voorlief nemen dat je exporteert, eventueel ook bij negatieve prijzen, of een ander apparaat nemen (solaredge systeem met een Bliq EMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daentje
HenkS schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:22:
De prijzen staan er weer in! dus je kunt weer prijzen inladen en naar de ai modus :-)

gebeurt dit vaker was de vraag: is mij nu 2x gebeurd in 2 maanden tijd, maar wel duurde het steeds max 1 dag en zo erg is het niet want de accu gaat dan in thuis modus dus wordt nog steeds ingezet om te laden op zonne-energie en het huis te voorzien van energie. Alleen handelen is er even niet bij. maar verder weinig issues mee :-)
Zag bij mij alleen de prijzen van vandaag maar nog niet voor morgen. Nog maar even afwachten of dat er zo nog in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babro
HenkS schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:22:

Yep werkt weer, dank voor de info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

daentje schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 17:37:
[...]

Zag bij mij alleen de prijzen van vandaag maar nog niet voor morgen. Nog maar even afwachten of dat er zo nog in komt.
Er leek wel meer mis te gaan. De prijzen voor morgen in de frankenergie app kwamen er ook pas rond 1630 ofzo in. Terwijl dat normaliter een paar uur eerder is.
De prijzen bij sigen voor morgen zijn bij mij net ook binnen gekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Dynamische energiecontracten & exportbeperking: Waarom Bliq EMS de slimme keuze is
Inleiding: Waarom exportbeperking steeds belangrijker wordt
Met de opkomst van dynamische energiecontracten wordt het beheren van opgewekte zonne-energie steeds complexer. Steeds vaker zien we negatieve stroomtarieven, waarbij huishoudens moeten betalen om stroom terug te leveren. Dit betekent dat zonnepaneeleigenaren actief moeten nadenken over hoe ze hun opgewekte stroom zo efficiënt mogelijk gebruiken en teruglevering beperken.

De uitdaging: Hoe voorkom je ongewenste teruglevering?
Veel omvormers, zoals die van SolarEdge, bieden standaard geen ingebouwde exportbeperking. Hierdoor wordt overtollige zonnestroom automatisch teruggeleverd aan het net, ongeacht de prijs. Vooral bij dynamische contracten kan dit nadelig zijn, omdat negatieve prijzen leiden tot onnodige kosten.

Om dit op te lossen, zijn er drie benaderingen:

Drie mogelijke oplossingen
1️⃣ Handmatige belasting via Home Assistant & Modbus
Met slimme automatiseringen in Home Assistant (HA) en Modbus kun je specifieke apparaten inschakelen bij overproductie. Denk aan het activeren van een elektrische verwarming of een warmtepomp zodra er goedkope of overtollige stroom beschikbaar is.
✅ Volledige controle en maatwerk
✅ Geen extra hardware nodig
❌ Complex in te stellen en te onderhouden
❌ Geen directe koppeling met dynamische tarieven

2️⃣ Extra belasting toevoegen (elektrische boiler, airco, etc.)
Een andere optie is om overtollige stroom om te zetten in warmte via een elektrische boiler of airco. Dit voorkomt teruglevering, maar werkt alleen als er daadwerkelijk een warmtebehoefte is.
✅ Relatief eenvoudige oplossing
✅ Kan comfort verhogen
❌ Niet altijd efficiënt (warmtevraag moet aanwezig zijn)
❌ Beperkte invloed op dynamische prijsoptimalisatie

3️⃣ Een Energie Management Systeem (EMS) zoals Bliq EMS
Bliq EMS is een kant-en-klare oplossing die automatisch inspeelt op dynamische tarieven en real-time energiestromen. Het optimaliseert het gebruik van eigen opgewekte energie door deze slim te verdelen over verbruik, opslag en teruglevering.
✅ Plug-and-play met bestaande omvormers
✅ Volledige integratie met dynamische contracten (Tibber, Zonneplan, etc.)
✅ Automatische optimalisatie zonder handmatige regels
❌ Aanschafkosten (€200 - €400)
❌ Minder flexibiliteit in eigen regels dan HA/Modbus

Conclusie: Waarom Bliq EMS de meest efficiënte keuze is
Gezien de behoefte aan exportbeperking en slim energiebeheer, blijkt een EMS zoals Bliq EMS de meest efficiënte oplossing. Het biedt:
✅ Volledige automatisering zonder complexe Modbus-instellingen
✅ Dynamische optimalisatie op basis van real-time energietarieven
✅ Gebruiksgemak voor zowel technische als niet-technische gebruikers

Voor huishoudens met zonnepanelen die willen profiteren van dynamische prijzen zonder gedoe, is Bliq EMS een logische keuze. Hiermee wordt exportbeperking eenvoudig en automatisch geregeld, wat resulteert in maximale besparingen en minimale inspanning.

🔹 Heb jij ervaring met exportbeperking of dynamische contracten? Deel je inzichten in de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Dank @duoruvis ! De installateur van mijn zonnepaneelsysteem is tevens dealer van Bliq geworden. Ik weet dat ik met een extra omvormer (solaredge home hub) en 48v batterijen via bliq eigenlijk kan bereiken wat ik wil (vanaf 2027):

- tijdens zonnige dagen volledig draaien op zonne-energie (direct en opgeslagen in accu)
- tijdens zonnige dagen de export beperken bij negatieve prijzen
- tijdens de winter (hebben warmtepomp dus best hoog verbruik) accu vol laden tijdens lage/negatieve tarieven
- als ik ook de huidige omvormer vervang voor een home hub variant, zelfs backup tijdens stroomuitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
jelleeelco schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:17:
Dank @duoruvis ! De installateur van mijn zonnepaneelsysteem is tevens dealer van Bliq geworden. Ik weet dat ik met een extra omvormer (solaredge home hub) en 48v batterijen via bliq eigenlijk kan bereiken wat ik wil (vanaf 2027):

- tijdens zonnige dagen volledig draaien op zonne-energie (direct en opgeslagen in accu)
- tijdens zonnige dagen de export beperken bij negatieve prijzen
- tijdens de winter (hebben warmtepomp dus best hoog verbruik) accu vol laden tijdens lage/negatieve tarieven
- als ik ook de huidige omvormer vervang voor een home hub variant, zelfs backup tijdens stroomuitval.
@jelleeelco Klinkt als een slimme aanpak! Vooral met een warmtepomp kan dat slimme energiebeheer flinke besparingen opleveren. Mooi dat je installateur nu ook Bliq-dealer is, dat maakt de integratie vast makkelijker. Heb je al ervaring met dynamische contracten, of ben je dat pas van plan in 2027 te combineren met de nieuwe setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Even voor mijn beeldvorming en wat mij niet duidelijk is: als de kale energieprijs negatief is maar de prijs incl belastingen positief.
En je hebt een dynamisch contract en je levert dan terug....
Is het dan wel of niet goed om terug te leveren ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babro
HenkS schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:55:
Even voor mijn beeldvorming en wat mij niet duidelijk is: als de kale energieprijs negatief is maar de prijs incl belastingen positief.
En je hebt een dynamisch contract en je levert dan terug....
Is het dan wel of niet goed om terug te leveren ?
Is afhankelijk, of je op jaarbasis een overschot hebt aan stroom. Zolang je overschot hebt krijg je er geen energiebelasting op en betaal je dus ik echt, heb je tekort dan krijg je nog steeds de energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
duoruvis schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:52:
[...]

@jelleeelco Klinkt als een slimme aanpak! Vooral met een warmtepomp kan dat slimme energiebeheer flinke besparingen opleveren. Mooi dat je installateur nu ook Bliq-dealer is, dat maakt de integratie vast makkelijker. Heb je al ervaring met dynamische contracten, of ben je dat pas van plan in 2027 te combineren met de nieuwe setup?
Nog geen ervaring mee. Heb een vast contract afgesloten bij Delta voor 3 jaar, 10 dagen voordat de zonnepanelen werden gelegd. Geen terugleverboete en 9ct verkoop (al zullen we wat meer verbruiken dan opleveren dit jaar). Loopt tot april 2027. Daarna moet er een thuis accu staan!

Zag overigens dat de omvormer van Solaredge slechts 5000watt kan laden/ontladen. Niet echt meer van deze tijd. Daar staat dan tegen over dat het momenteel erg goedkoop is en dat Solaredge eigenlijk alles kan dat Bliq doet (kwam ik vandaag achter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chuck-N0rr1s
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-05 21:02
Waar hebben jullie deze batterij gekocht? Solarbouw markt heeft het zuster merk, kan die eventueel via modbus?>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Chuck-N0rr1s schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:04:
Waar hebben jullie deze batterij gekocht? Solarbouw markt heeft het zuster merk, kan die eventueel via modbus?>
Solarbouwmarkt (zover ik kon bekijken) is echt onwijs veel duurder dan andere partijen in de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babro
Chuck-N0rr1s schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:04:
Sigenergy kan ook via modbus, dit is wat de documentatie zegt. Ik zelf draai via de AI modus.
https://support.sigenergy...ils?noticeId=1011&lang=en

[ Voor 10% gewijzigd door Babro op 05-04-2025 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Ik draai ook via de ai modus maar ik lees de modbus wel uit via home assistant voor wat info zoals hoeveel kw laden en ontladen en hoe vol de accu is. Maar aansturen doe ik via ai omdat voor mij nu prima werkt.
Zal wel interessanter worden na verlopen van de salderingsregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
jelleeelco schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:30:
[...]

Nog geen ervaring mee. Heb een vast contract afgesloten bij Delta voor 3 jaar, 10 dagen voordat de zonnepanelen werden gelegd. Geen terugleverboete en 9ct verkoop (al zullen we wat meer verbruiken dan opleveren dit jaar). Loopt tot april 2027. Daarna moet er een thuis accu staan!

Zag overigens dat de omvormer van Solaredge slechts 5000watt kan laden/ontladen. Niet echt meer van deze tijd. Daar staat dan tegen over dat het momenteel erg goedkoop is en dat Solaredge eigenlijk alles kan dat Bliq doet (kwam ik vandaag achter).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5R2ziRQi_U_4pB8XuL3ULCmvT4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RDNTckCMHBuYhKNdog8f6C3m.jpg?f=user_large

🔍 Verdere Inzichten: SolarEdge Home Hub vs. Bliq EMS

🔹 SolarEdge Home Hub
✅ Dynamische energieprijzen – Het SolarEdge ONE optimalisatiesysteem speelt automatisch in op dynamische elektriciteitstarieven. Dit systeem wordt gefaseerd uitgerold in Nederland, België en Duitsland.
📌 Bron: SolarEdge Investors
✅ Back-upfunctionaliteit – In combinatie met de SolarEdge Home Battery en een Backup Interface levert de Home Hub energie tijdens stroomuitval. Het systeem ondersteunt meerdere omvormers, waardoor het back-upvermogen overdag kan oplopen tot 30 kW.
📌 Bron: SolarEdge
✅ Compatibiliteit en schaalbaarheid – SolarEdge-systemen werken hoofdzakelijk binnen hun eigen ecosysteem. Voor grotere installaties zijn modellen beschikbaar met een vermogen van 8 kW, 10 kW en 15 kW.

🔹 Bliq EMS
✅ Flexibele compatibiliteit – Bliq werkt met verschillende omvormers en batterijen, waardoor gebruikers niet vastzitten aan één merk. Een compatibiliteitsoverzicht is te vinden op de website van Bliq.
📌 Bron: Bliq Energy
✅ Slimme batterijoptimalisatie – Bliq EMS werkt samen met energieleveranciers en technologiepartners om batterijen optimaal te benutten bij dynamische energieprijzen.
📌 Bron: aug·e
✅ Flexibiliteit & keuzevrijheid – Bliq EMS combineert verschillende merken en componenten, ideaal voor wie onafhankelijk wil blijven van één fabrikant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_sLIDjzH__km8HNl3HtGM1yPm8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GythjaUJNhiE0LIsA50HO5rs.jpg?f=user_large

📌 Overwegingen voor de Juiste Keuze
✔ Ecosysteemvoorkeur – Wil je een volledig geïntegreerd systeem binnen één merk? Dan biedt SolarEdge een gestroomlijnde oplossing.
✔ Hardwarediversiteit – Zoek je flexibiliteit om verschillende merken en componenten te combineren? Bliq EMS geeft je die vrijheid.
✔ Toekomstbestendigheid – Overweeg of je in de toekomst extra componenten of functionaliteiten wilt toevoegen.

💬 Wat zou jij kiezen?
🔵 SolarEdge voor een geïntegreerd systeem
🟢 Bliq voor maximale flexibiliteit

Reageer met jouw keuze en waarom!

📢 Extra bronnen voor verdieping:
📌 🌐 SolarEdge Home Hub: Productpagina | https://www.youtube.com/w...2F&source_ve_path=MjM4NTE
📌 🌐 Bliq EMS: Officiële site | Technische uitleg

Hopelijk helpt dit overzicht bij het maken van een weloverwogen keuze! Ik hoor graag jullie inzichten en ervaringen. 🚀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
duoruvis schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:09:
[...]

[Afbeelding]

🔍 Verdere Inzichten: SolarEdge Home Hub vs. Bliq EMS

🔹 SolarEdge Home Hub
✅ Dynamische energieprijzen – Het SolarEdge ONE optimalisatiesysteem speelt automatisch in op dynamische elektriciteitstarieven. Dit systeem wordt gefaseerd uitgerold in Nederland, België en Duitsland.
📌 Bron: SolarEdge Investors
✅ Back-upfunctionaliteit – In combinatie met de SolarEdge Home Battery en een Backup Interface levert de Home Hub energie tijdens stroomuitval. Het systeem ondersteunt meerdere omvormers, waardoor het back-upvermogen overdag kan oplopen tot 30 kW.
✅ Compatibiliteit en schaalbaarheid – SolarEdge-systemen werken hoofdzakelijk binnen hun eigen ecosysteem. Voor grotere installaties zijn modellen beschikbaar met een vermogen van 8 kW, 10 kW en 15 kW.

🔹 Bliq EMS
✅ Flexibele compatibiliteit – Bliq werkt met verschillende omvormers en batterijen, waardoor gebruikers niet vastzitten aan één merk. Een compatibiliteitsoverzicht is te vinden op de website van Bliq.
📌 Bron: Bliq Energy
✅ Slimme batterijoptimalisatie – Bliq EMS werkt samen met energieleveranciers en technologiepartners om batterijen optimaal te benutten bij dynamische energieprijzen.
📌 Bron: aug·e
✅ Flexibiliteit & keuzevrijheid – Bliq EMS combineert verschillende merken en componenten, ideaal voor wie onafhankelijk wil blijven van één fabrikant.

[Afbeelding]

📌 Overwegingen voor de Juiste Keuze
✔ Ecosysteemvoorkeur – Wil je een volledig geïntegreerd systeem binnen één merk? Dan biedt SolarEdge een gestroomlijnde oplossing.
✔ Hardwarediversiteit – Zoek je flexibiliteit om verschillende merken en componenten te combineren? Bliq EMS geeft je die vrijheid.
✔ Toekomstbestendigheid – Overweeg of je in de toekomst extra componenten of functionaliteiten wilt toevoegen.

💬 Wat zou jij kiezen?
🔵 SolarEdge voor een geïntegreerd systeem
🟢 Bliq voor maximale flexibiliteit

Reageer met jouw keuze en waarom!

📢 Extra bronnen voor verdieping:
📌 🌐 SolarEdge Home Hub: Productpagina | https://www.youtube.com/w...2F&source_ve_path=MjM4NTE
📌 🌐 Bliq EMS: Officiële site | Technische uitleg

Hopelijk helpt dit overzicht bij het maken van een weloverwogen keuze! Ik hoor graag jullie inzichten en ervaringen. 🚀
He bedankt, weet niet waar je dit vandaan haalt maar ziet er strak uit!

Eigenlijk zijn Bliq en SolarEdge niet te vergelijken. SolarEdge is een full package.. batterijen, omvormers, panelen. Bliq is eigenlijk niets anders dan een EMS. Bliq werkt ook prima met SolarEdge. Dus ik kan alsnog een heel SolarEdge setup nemen, en als ik na een tijdje niet tevreden ben over SolarEdge One (hun cloud-EMS), overstappen naar Bliq die dan naadloos met SolarEdge werkt.

Heb overigens al contact gehad met de installateur van de zonnepanelen. Die gaf wel wat interessante dingen aan. Ten eerste kan mijn omvormer gewoon naar de schuur worden verplaatst. Dit is 'slechts' 20m aan DC kabel en verliezen zijn erg laag. Ten tweede, mijn huidige omvormer is niet geschikt voor batterijen en/of backup, maar SolarEdge heeft een cashback: als je nu upgrade naar hun home-hub omvormer, en tegelijk minimaal 2 accus koopt, krijg je 1500 euro terug. M.a.w. de omvormer upgrade is praktisch gratis.

Komt alsnog neer op ~5800 inclusief intallatie/verplaatsing voor 13.8kw aan accu (3 accus van Solaredge).

Daarnaast, alhoewel DC zijdig aansluiten gunstiger is, is het ook beperkter in vermogen. Stel je verbruik is op een gegeven moment 8Kw, je zonnepanelen leveren 5Kw. Je accu's zouden met gemak die 3Kw kunnen leveren maar omdat ze op dezelfde omvormer als de zonnepanelen zijn aangesloten ben je beperkt tot het vermogen van de omvormer. Dus ik neig toch meer naar een AC aangesloten variant (hetzij 2 omvormers van Solaredge dan wel een solaredge en een Sigenergy).

Het blijft leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
jelleeelco schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:23:
[...]

He bedankt, weet niet waar je dit vandaan haalt maar ziet er strak uit!

Eigenlijk zijn Bliq en SolarEdge niet te vergelijken. SolarEdge is een full package.. batterijen, omvormers, panelen. Bliq is eigenlijk niets anders dan een EMS. Bliq werkt ook prima met SolarEdge. Dus ik kan alsnog een heel SolarEdge setup nemen, en als ik na een tijdje niet tevreden ben over SolarEdge One (hun cloud-EMS), overstappen naar Bliq die dan naadloos met SolarEdge werkt.

Heb overigens al contact gehad met de installateur van de zonnepanelen. Die gaf wel wat interessante dingen aan. Ten eerste kan mijn omvormer gewoon naar de schuur worden verplaatst. Dit is 'slechts' 20m aan DC kabel en verliezen zijn erg laag. Ten tweede, mijn huidige omvormer is niet geschikt voor batterijen en/of backup, maar SolarEdge heeft een cashback: als je nu upgrade naar hun home-hub omvormer, en tegelijk minimaal 2 accus koopt, krijg je 1500 euro terug. M.a.w. de omvormer upgrade is praktisch gratis.

Komt alsnog neer op ~5800 inclusief intallatie/verplaatsing voor 13.8kw aan accu (3 accus van Solaredge).

Daarnaast, alhoewel DC zijdig aansluiten gunstiger is, is het ook beperkter in vermogen. Stel je verbruik is op een gegeven moment 8Kw, je zonnepanelen leveren 5Kw. Je accu's zouden met gemak die 3Kw kunnen leveren maar omdat ze op dezelfde omvormer als de zonnepanelen zijn aangesloten ben je beperkt tot het vermogen van de omvormer. Dus ik neig toch meer naar een AC aangesloten variant (hetzij 2 omvormers van Solaredge dan wel een solaredge en een Sigenergy).

Het blijft leuk!
Interessante overwegingen! Mocht je uiteindelijk een keuze maken en ervaringen opdoen, dan zou het leuk zijn als je die hier deelt. Benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt!

Succes met je keuze! Hopelijk pakt het goed uit en horen we later hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
duoruvis schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:10:
[...]

Interessante overwegingen! Mocht je uiteindelijk een keuze maken en ervaringen opdoen, dan zou het leuk zijn als je die hier deelt. Benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt!

Succes met je keuze! Hopelijk pakt het goed uit en horen we later hoe het bevalt.
Ga ik zeker doen... wordt wel 2027 :). Nu aan het orienteren en de prijzen / technische mogelijkheden in de gaten houden. Wie weet gaat de prijs van elektra verder dalen en ook de prijzen van de accu's zullen (hopelijk) dalen in de toekomst.

Tot 2027 is de salderingsregeling mijn grote batterij met giga omvormer en 100% efficientie _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
jelleeelco schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:12:
[...]

Ga ik zeker doen... wordt wel 2027 :). Nu aan het orienteren en de prijzen / technische mogelijkheden in de gaten houden. Wie weet gaat de prijs van elektra verder dalen en ook de prijzen van de accu's zullen (hopelijk) dalen in de toekomst.

Tot 2027 is de salderingsregeling mijn grote batterij met giga omvormer en 100% efficientie _/-\o_
Klinkt als een verstandige aanpak! Tegen 2027 ben je dan helemaal up-to-date met de beste prijs/prestatieverhouding. Tot die tijd optimaal profiteren van je ‘gigabatterij’ klinkt als een mooie tussenoplossing! 😃🔋 Succes met het oriënteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
duoruvis schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:52:
[...]

Klinkt als een verstandige aanpak! Tegen 2027 ben je dan helemaal up-to-date met de beste prijs/prestatieverhouding. Tot die tijd optimaal profiteren van je ‘gigabatterij’ klinkt als een mooie tussenoplossing! 😃🔋 Succes met het oriënteren!
Als ik jouw posts zo lees, heb jij geen Gateway geinstalleerd, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
jelleeelco schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:38:
[...]

Als ik jouw posts zo lees, heb jij geen Gateway geinstalleerd, klopt dat?
Goede vraag! Mijn setup lijkt nog steeds gebruik te maken van de SolarEdge SMA omvormer voor de zonnepanelen, terwijl de Sigenergy-omvormer alleen de batterij regelt. Ik heb geen aparte Gateway geïnstalleerd. Heb jij een specifieke reden waarom je vraagt naar een Gateway? Ben benieuwd of ik iets mis in mijn opstelling!

Overweeg jij zelf een Gateway te plaatsen als onderdeel van je systeem, of zie je hier specifieke voordelen in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
duoruvis schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:13:
[...]

Goede vraag! Mijn setup lijkt nog steeds gebruik te maken van de SolarEdge SMA omvormer voor de zonnepanelen, terwijl de Sigenergy-omvormer alleen de batterij regelt. Ik heb geen aparte Gateway geïnstalleerd. Heb jij een specifieke reden waarom je vraagt naar een Gateway? Ben benieuwd of ik iets mis in mijn opstelling!

Overweeg jij zelf een Gateway te plaatsen als onderdeel van je systeem, of zie je hier specifieke voordelen in?
Ja, de Gateway is voor mij 1 van de grote plus punten van het Sigenergy systeem. Deze gateway verzorgt als het ware volledige backup van je huis in het geval van een stroomstoring. Nu heb ik dat in de afgelopen 20 jaar mss 1x meegemaakt, maar het komt in mijn gebied (Stedin) toch steeds vaker voor. Ik verwacht dat in de toekomst het vaker zal komen, dus als ik een accu installeer wil ik ook 'zelf voorzienend' kunnen zijn (zoveel mogelijk).

De Gateway is er in 2 versies, de homemax en de home 30k. De homemax kan als backup draaien met batterij EN met third party inverters (zoals solaredge), de 30k kan dat alleen met zonnepanelen die op de Sigenstore inverter zijn aangesloten.

Super mooi systeem... alleen de HomeMax is een kast van 80x50cm en maakt een wat brommend geluid. De home 30K is dacht ik 'stil, en is de helft qua formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
jelleeelco schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:43:
[...]

Ja, de Gateway is voor mij 1 van de grote plus punten van het Sigenergy systeem. Deze gateway verzorgt als het ware volledige backup van je huis in het geval van een stroomstoring. Nu heb ik dat in de afgelopen 20 jaar mss 1x meegemaakt, maar het komt in mijn gebied (Stedin) toch steeds vaker voor. Ik verwacht dat in de toekomst het vaker zal komen, dus als ik een accu installeer wil ik ook 'zelf voorzienend' kunnen zijn (zoveel mogelijk).

De Gateway is er in 2 versies, de homemax en de home 30k. De homemax kan als backup draaien met batterij EN met third party inverters (zoals solaredge), de 30k kan dat alleen met zonnepanelen die op de Sigenstore inverter zijn aangesloten.

Super mooi systeem... alleen de HomeMax is een kast van 80x50cm en maakt een wat brommend geluid. De home 30K is dacht ik 'stil, en is de helft qua formaat.
Interessant om te horen dat je de Gateway als een groot pluspunt ziet! Backup-functionaliteit lijkt steeds relevanter te worden. De afweging tussen HomeMax en Home 30K is inderdaad iets om goed over na te denken. Ben benieuwd welke keuze je uiteindelijk maakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-05 21:41

CEdS

Tesla model S 2014 >260.000 km

duoruvis schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:04:
[...]

Ik heb ook Solaredge met 16 panelen en optimizers, gecombineerd met een Sigen 8K. Alles staat netjes geïnstalleerd op zolder en werkt perfect, zowel met als zonder AI. Met AI wordt verbruik, zonopbrengst en accucapaciteit zeer efficiënt gemanaged. Via Home Assistant kun je bovendien alle relevante gegevens van de Sigen monitoren, zoals de gemiddelde celtemperatuur (nu 22,6°C) en de invertertemperatuur (nu 44,5°C).

Let op: door de Sigen in een schuur te plaatsen, kan het nodig zijn om tijdens koude periodes de batterijverwarming in te schakelen, wat je stroomverbruik verhoogt.
Heb jij de Optimizers aangesloten op de Sigen Store EC of heb je deze aangesloten op een Solaredge omvormer en deze aangesloten op je gateway of in je netwerk gehangen?

Hoor graag je antwoord want ik heb een installatie gedaan van Sigenergy waar al een Solaredge met optimizers hing, navraag bij Sigenenrgy gaf aan dat je de optimizers niet op Sigenergy kon aansluiten. Ik heb de solaredge omvormer met een inline powermeter in het systeem gehangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS

CEdS

duoruvis schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:55:
[...]

Interessant om te horen dat je de Gateway als een groot pluspunt ziet! Backup-functionaliteit lijkt steeds relevanter te worden. De afweging tussen HomeMax en Home 30K is inderdaad iets om goed over na te denken. Ben benieuwd welke keuze je uiteindelijk maakt!
Allereerst is de Home 30K de helft kleiner dan de Homemax. En de Home 30 K is voorlopig alleen in 3 fase te verkrijgen, de Homemax in 1 en 3 fase.
Zelf heb ik een 3 fase Home max en draai altijd off grid. (21,5 kWh aan accu en 24 kWp aan panelen met Sigen EC 20 kW en EVDC charger).
Ik heb recent de home 30K geinstalleerd en deze heeft 1 inverter ingang (homemax 2) en je kan de non backup apart bekabelen, maar wat eigenlijk onnodig is (dus uitsluiten dat dit niet gevoed wordt bij Off Grid situatie). En uiteraard kan de homemax het dubbele vermogen aan.
Voor een relatief klein bedrag neem je een Gateway en je hoeft ook minder automaten in je groepenkast te monteren. Ik adviseer het altijd om een gateway te nemen. Heb inmiddels 4 Sigenenrgy systemen geinstalleerd 3x homemax 1x Home30K. Werken allemaal foutloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
CEdS schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 07:43:
[...]

Allereerst is de Home 30K de helft kleiner dan de Homemax. En de Home 30 K is voorlopig alleen in 3 fase te verkrijgen, de Homemax in 1 en 3 fase.
Zelf heb ik een 3 fase Home max en draai altijd off grid. (21,5 kWh aan accu en 24 kWp aan panelen met Sigen EC 20 kW en EVDC charger).
Ik heb recent de home 30K geinstalleerd en deze heeft 1 inverter ingang (homemax 2) en je kan de non backup apart bekabelen, maar wat eigenlijk onnodig is (dus uitsluiten dat dit niet gevoed wordt bij Off Grid situatie). En uiteraard kan de homemax het dubbele vermogen aan.
Voor een relatief klein bedrag neem je een Gateway en je hoeft ook minder automaten in je groepenkast te monteren. Ik adviseer het altijd om een gateway te nemen. Heb inmiddels 4 Sigenenrgy systemen geinstalleerd 3x homemax 1x Home30K. Werken allemaal foutloos.
Het is duidelijk dat deze discussie erg waardevol is, vooral voor wie zich oriënteert op de juiste configuratie van optimizers, omvormers en batterijen. Mijn zonnepanelen zijn al sinds 2018 in gebruik, terwijl de Sigen pas in 2024 is toegevoegd. Met de kennis van nu had ik waarschijnlijk een gerichter gesprek kunnen voeren met de installateur over hoe de optimizers en omvormer het beste konden worden geïntegreerd.

Op dit moment zie ik dat mijn PV-panelen met optimizers nog steeds zijn aangesloten op de bestaande SMA-omvormer, wat overeenkomt met jouw situatie. Destijds was ik niet bekend met het concept van een Gateway, maar ik heb wel gevraagd of mijn batterij stroom kan leveren bij een netstoring. Het antwoord daarop was destijds niet eenduidig, maar er werd gesuggereerd dat dit mogelijk zou kunnen zijn.

Jouw toelichting over Sigenergy en de keuze tussen HomeMax en Home 30K is zeer verhelderend, dank daarvoor! Als ik het goed begrijp, zou ik beide kunnen overwegen, hoewel de keuze voor een Home 30K zonder extra hoog verbruik (zoals een EV) minder voor de hand ligt. Aan de andere kant, als toekomstige uitbreidingen (zoals een warmtepomp) ooit in beeld komen, zou het toch een optie kunnen zijn.

Zowel mijn PV-installatie als de batterij zijn in een 3-fase configuratie aangesloten. Aangezien er na de plaatsing van 16 panelen van 400Wp geen dakruimte meer over is, blijft mijn maximale PV-vermogen voorlopig 4.800W, tenzij ik in de toekomst besluit efficiëntere panelen te plaatsen of een extra string elders positioneer.

➕ West-georiënteerde PV-opstelling & dynamische contracten
Op dit moment is alleen het westelijke deel van mijn dak in gebruik voor zonnepanelen. Dit betekent dat mijn piekopbrengst vooral in de middag en vroege avond ligt. Dit kan gunstig zijn bij een dynamisch contract, omdat energieprijzen vaak in de middag en avond hoger zijn dan rond het middaguur. Hierdoor kan ik mijn eigen verbruik beter afstemmen op de momenten met hogere tarieven en wordt teruglevering op lage of negatieve prijzen deels beperkt.

Daarnaast is er nog ruimte voor 8 extra panelen op de oostkant van mijn dak. Dit zou in de toekomst kunnen helpen om het opwekken van zonnestroom beter over de dag te spreiden en nog efficiënter om te gaan met dynamische tarieven.

[ Voor 13% gewijzigd door duoruvis op 11-04-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
duoruvis schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:53:
[...]
Jouw toelichting over Sigenergy en de keuze tussen HomeMax en Home 30K is zeer verhelderend, dank daarvoor! Als ik het goed begrijp, zou ik beide kunnen overwegen, hoewel de keuze voor een Home 30K zonder extra hoog verbruik (zoals een EV) minder voor de hand ligt.
De Home 30K is juist de kleinere variant met minder vermogen. Maar... die kan alsnog 3x 63A aan, waar de meeste huisaansluitingen 3x25A zijn (mss hier en daar een 3x 35A).

Dus voor het vermogen hoef je niet de grotere gateway te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

Fijn wat info van een installateur te horen. Ik vond het erg lastig om uit documentatie te vinden wat nou het verschil is tussen een homemax en een home 30k.

Maar als ik het goed begrepen heb (laatste geupdate installatie handleiding van de Gateway series) dan moet een third-party omvormer (bv Solaredge) aangesloten worden op de Smart Port van de Gateway. Alleen dan kan deze off-grid nog zonnen-energie leveren. De third-party inverter mag niet aangesloten worden op de backup van de gateway.

Dus bij een Home 30K (die geen smart port heeft) moet de third-party inverter op de Grid worden aangesloten, m.a.w. deze wordt afgeschakeld bij een stroomstoring.

Dus....als je offgrid OOK je batterij wilt laden, dan moet je dus de Gateway Homemax nemen.

heb ik dat zo goed begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]
Probleem waar ik mee zit is de ruimte / grootte van de Gateway HomeMax. Dat ding is huge... past wel vlak bij de meterkast, maar dan zou hij liggend gemonteerd moeten worden en dat is dan wss niet geaccepteerd mbt garantie.

Zou eventueel in de schuur kunnen maar dan praat je over 2 kabels van 5x 10mm2 van meterkast naar schuur, 30meter ieder. Da's heeeeel prijzig.

Neig naar SolarEdge systeem, omdat dat qua installatie in mijn huis gewoon een stuk makkelijker is. Maar dang...dat Sigenergy is echt super mooi en veel opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS

CEdS

jelleeelco schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:04:
[...]

Maar als ik het goed begrepen heb (laatste geupdate installatie handleiding van de Gateway series) dan moet een third-party omvormer (bv Solaredge) aangesloten worden op de Smart Port van de Gateway. Alleen dan kan deze off-grid nog zonnen-energie leveren. De third-party inverter mag niet aangesloten worden op de backup van de gateway.

Dus bij een Home 30K (die geen smart port heeft) moet de third-party inverter op de Grid worden aangesloten, m.a.w. deze wordt afgeschakeld bij een stroomstoring.

Dus....als je offgrid OOK je batterij wilt laden, dan moet je dus de Gateway Homemax nemen.

heb ik dat zo goed begrepen?
Dat klopt. Alleen aangesloten op de Smart grid poort levert een niet-Sigenergy product stroom terug bij OffGrid. En kan je ook de export van energie (naar het net) beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS

CEdS

jelleeelco schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:24:
[...]

Probleem waar ik mee zit is de ruimte / grootte van de Gateway HomeMax. Dat ding is huge... past wel vlak bij de meterkast, maar dan zou hij liggend gemonteerd moeten worden en dat is dan wss niet geaccepteerd mbt garantie.

Zou eventueel in de schuur kunnen maar dan praat je over 2 kabels van 5x 10mm2 van meterkast naar schuur, 30meter ieder. Da's heeeeel prijzig.

Neig naar SolarEdge systeem, omdat dat qua installatie in mijn huis gewoon een stuk makkelijker is. Maar dang...dat Sigenergy is echt super mooi en veel opties.
Die Gateway HomeMax is inderdaad een joekel, daar kan je weinig aan veranderen. En er is nog iets, als ze On-Grid geschakeld staan, en dat zullen de meesten staan, geven ze een bromtoon. Als 'ie achter een deur geinstalleerd is, hoor je 'm niet maar als je 'm naast je meterkast hangt omdat je misschien te weinig ruimte hebt, hoor je 'm zeker. Niet hard maar wel aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS

CEdS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVyrKAdMY7SLCYYD1tRcxHA0sJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPT7dyHsYC6gicowy37JBXFv.jpg?f=fotoalbum_large

In bovenstaande afbeelding zie je de opwek van zonne-energie via de Sigenergy omvormer op de Gateway, dit is de groene lijn. De Solaredge buiten de Gateway om (blauwe lijn) maar zichtbaar via de Inline powermeter. Dit systeem is ingesteld op zelfconsumptie met export op 0, dus geen export. Maar omdat de Solaredge niet op de gateway aangesloten is, kan je de export niet beperken en wordt het niet geconsumeerde teruggeleverd aan het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
CEdS schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:20:
[Afbeelding]

In bovenstaande afbeelding zie je de opwek van zonne-energie via de Sigenergy omvormer op de Gateway, dit is de groene lijn. De Solaredge buiten de Gateway om (blauwe lijn) maar zichtbaar via de Inline powermeter. Dit systeem is ingesteld op zelfconsumptie met export op 0, dus geen export. Maar omdat de Solaredge niet op de gateway aangesloten is, kan je de export niet beperken en wordt het niet geconsumeerde teruggeleverd aan het net.
Dank voor je reactie! Ja die bromtoon had ik over gehoord en wordt wss storend als hij in de gang hangt / boven de meterkast ligt.

Over het terugleveren gesproken - ik had een document gevonden van SIgenergy waarin dit besproken wordt. Een Solaredge aangesloten op de smartport kan idd niet door de Gateway beperkt worden qua teruglevering, maar ze geven aan dat het wel in combinatie met een inline meter van het desbetreffende third-party inverter merk kan.

Dan stel je bv de Gateway in op -100 en de solaredge op 0 (of zoiets, ik heb het nog niet uitgedacht maar er werd een voorbeeld genoemd). Komt erop neer dat alles dat het huis niet meer gebruikt en naar het net gaat, dan door de inline meter van de solaredge wordt gezien en dan kan de solaredge omvormer afknijpen (standaard in veel omvormers van solaredge).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Humor... ik had een installateursaccount aangevraagd en heb die, na een week, gekregen. Kan dus alles zelf installeren (nou ja zelf... vriend van me is elektricien en kan alles aanleggen), en dan ook activeren in de app.

Das dan weer fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
Onderwerp: Na Sigen update (V100R001C21SPC108) blijft "Sigen Plant PV Power" op 0,000 kW in Home Assistant

Sinds gisteren, na de firmware-update van mijn Sigen omvormer naar versie V100R001C21SPC108, registreert Home Assistant geen zonneopbrengst meer via de entiteit sensor.sigen_plant_pv_power. Deze blijft continu steken op 0,000 kW.

In de Sigen-app zelf werkt alles normaal: daar zie ik wel realtime gegevens van PV-opbrengst, grid in/uit, opslag, etc. (zie screenshots in bijlage).

De entiteiten sensor.solaredge_huidig_vermogen en sensor.solaredge_zonne_energie blijven nog wel waardes doorgeven, maar deze updaten slechts elke 15 minuten, wat natuurlijk totaal onbruikbaar is voor live automatiseringen.

Mijn vragen:
Herkennen andere Tweakers dit probleem na deze firmware-update?

Is dit een bug in de nieuwe firmware, of is er wellicht iets gewijzigd in de datapunten/API die Home Assistant aanspreekt?

Zijn er workarounds of oplossingen bekend?

Het lijkt mij sterk toe dat de update zelf de oorzaak is, want direct ná de update ontstond dit probleem. De rest van mijn Home Assistant-opstelling is ongewijzigd en stabiel.

Alle feedback of suggesties zijn welkom – alvast dank!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mffEzNC5eMnol58p_3psTDoilz0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PFDjhBX8OZKNXoADAZnkncAG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chEuIeMAx4swrMnd2D08Cjav9d4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EcQ5COHnAeJZUoMCPbL2iJr8.jpg?f=user_large

Update: Ik heb het probleem ook gemeld bij de ontwikkelaar van de Home Assistant-integratie via GitHub. Zie hier: GitHub Discussie #85 https://github.com/TypQxQ...ntegration/discussions/85

📢 Update – 16 april 2025
Na de firmware-update V100R001C21SPC108 (Sigen, 15 april 2025) merk ik op dat in Home Assistant:

🔹 De binaire sensoren Battery Charging, Discharging, Import from Grid en Export to Grid correct schakelen (AAN/UIT) bij veranderende situatie.
🔹 De sensor PV Generating blijft echter permanent UIT, ook bij daadwerkelijke zonneopbrengst — zichtbaar in de Sigen App en bevestigd door verbruik via PV.
🔹 Het systeem functioneert technisch dus goed, alleen deze specifieke sensor lijkt niet meer aangestuurd te worden binnen HA.

🔍 Heeft iemand dit eerder meegemaakt of al een oplossing gevonden?

Alvast bedankt voor jullie reacties of ideeën!

[ Voor 21% gewijzigd door duoruvis op 16-04-2025 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
duoruvis schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:48:
Onderwerp: Na Sigen update (V100R001C21SPC108) blijft "Sigen Plant PV Power" op 0,000 kW in Home Assistant

Sinds gisteren, na de firmware-update van mijn Sigen omvormer naar versie V100R001C21SPC108, registreert Home Assistant geen zonneopbrengst meer via de entiteit sensor.sigen_plant_pv_power. Deze blijft continu steken op 0,000 kW.

In de Sigen-app zelf werkt alles normaal: daar zie ik wel realtime gegevens van PV-opbrengst, grid in/uit, opslag, etc. (zie screenshots in bijlage).

De entiteiten sensor.solaredge_huidig_vermogen en sensor.solaredge_zonne_energie blijven nog wel waardes doorgeven, maar deze updaten slechts elke 15 minuten, wat natuurlijk totaal onbruikbaar is voor live automatiseringen.

Mijn vragen:
Herkennen andere Tweakers dit probleem na deze firmware-update?

Is dit een bug in de nieuwe firmware, of is er wellicht iets gewijzigd in de datapunten/API die Home Assistant aanspreekt?

Zijn er workarounds of oplossingen bekend?

Het lijkt mij sterk toe dat de update zelf de oorzaak is, want direct ná de update ontstond dit probleem. De rest van mijn Home Assistant-opstelling is ongewijzigd en stabiel.

Alle feedback of suggesties zijn welkom – alvast dank![Afbeelding]

[Afbeelding]

Update: Ik heb het probleem ook gemeld bij de ontwikkelaar van de Home Assistant-integratie via GitHub. Zie hier: GitHub Discussie #85 https://github.com/TypQxQ...ntegration/discussions/85

📢 Update – 16 april 2025
Na de firmware-update V100R001C21SPC108 (Sigen, 15 april 2025) merk ik op dat in Home Assistant:

🔹 De binaire sensoren Battery Charging, Discharging, Import from Grid en Export to Grid correct schakelen (AAN/UIT) bij veranderende situatie.
🔹 De sensor PV Generating blijft echter permanent UIT, ook bij daadwerkelijke zonneopbrengst — zichtbaar in de Sigen App en bevestigd door verbruik via PV.
🔹 Het systeem functioneert technisch dus goed, alleen deze specifieke sensor lijkt niet meer aangestuurd te worden binnen HA.

🔍 Heeft iemand dit eerder meegemaakt of al een oplossing gevonden?

Alvast bedankt voor jullie reacties of ideeën!
📌 **Update 16 april 2025 – Analyse van het PV-probleem in Home Assistant**

Sinds de firmware-update van Sigen op **15 april om 14:28 uur (versie V100R001C21SPC108)** wordt de actuele PV-opbrengst **niet meer weergegeven in Home Assistant**.

🔍 **Wat gebeurt er sindsdien?**
- `sensor.sigen_plant_pv_power` blijft continu op **0,000 kW** staan.
- `binary_sensor.sigen_pv_generating` schakelde op dat moment **UIT** en toont sindsdien alleen nog **“niet beschikbaar”**.
- Tegelijkertijd geeft de **Sigen app wél correcte realtime waardes** voor PV, batterij en net.
- Andere entiteiten in HA zoals **battery charging/discharging** en **grid import/export** werken normaal.

🎯 **Vermoedelijke oorzaak:**
De update heeft mogelijk de interne structuur of het datapunt van `sigen_plant_pv_power` gewijzigd, waardoor deze **niet meer wordt herkend** door de Home Assistant-integratie.

🧪 **De melding is ook gedeeld op GitHub:**
👉 [github.com/TypQxQ/Sigenergy-Home-Assistant-Integration/discussions/85](https://github.com/TypQxQ...ntegration/discussions/85)

👀 **Heeft iemand anders met dezelfde firmware-update hier géén last van (of juist wel)?**
Laat het weten — dat helpt bij het isoleren van het probleem.

---

### 🕓 **Verkorte HA-historylog van de sensoractiviteit:**

2025-04-15 14:28:01 - Sigen PV generating turned OFF → Trigger: PV Power changed to 0.000 2025-04-15 18:36:02 - Sigen PV generating turned OFF 2025-04-15 20:59:32 - Sigen PV generating turned OFF ... 2025-04-16 06:21:25 - Sigen PV generating turned OFF

📌 **Patroon:** De binaire sensor `PV Generating` blijft herhaaldelijk uitschakelen of wordt “unavailable”, ondanks daadwerkelijke opbrengst.

📊 Andere sensoren (batterijstatus, netimport/export) blijven correct functioneren.

---

💬 **Conclusie:**
Het lijkt op een integratieprobleem **na de firmware-update**, waarbij enkel het PV-veld getroffen is. Zodra dit hersteld is, kunnen HA-gebruikers de actuele zonnedata weer correct uitlezen.

---

Laat vooral weten of jij dit probleem ook hebt of juist niet. Samen komen we er vast uit! 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS

CEdS

@duoruvis

Ik heb het probleem ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjMoWInoz_rf7U5TdmwZaLp5efc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qXIJPbx270pOGkNtqRLFplyZ.png?f=fotoalbum_large

Ik zie alleen maar: niet beschikbaar, geen enkele waarde wordt weergegeven

In de Sigen app is alles zoals het hoort te zijn.

Ter info: Na de update was wel mijn EC uitgeschakeld.

[ Voor 22% gewijzigd door CEdS op 17-04-2025 12:34 . Reden: Aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
CEdS schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:30:
@duoruvis

Ik heb het probleem ook:

[Afbeelding]

Ik zie alleen maar: niet beschikbaar, geen enkele waarde wordt weergegeven

In de Sigen app is alles zoals het hoort te zijn.

Ter info: Na de update was wel mijn EC uitgeschakeld.
Dank je wel voor je reactie, CEdS!

Fijn om te weten dat jij het probleem ook ziet, dat bevestigt mijn vermoeden dat het breder speelt. Goed dat je opmerkte dat je EC was uitgeschakeld na de update — dat zou voor anderen ook relevant kunnen zijn.

Opvallend dat er hier verder weinig wordt gereageerd, terwijl op GitHub juist meer terugkoppeling komt. Misschien hebben velen de update nog niet uitgevoerd, of merken zij het probleem (nog) niet op. Toch geldt: hoe meer gebruikers laten weten óf ze wel of geen problemen ervaren met de weergave van Sigen Plant PV Power in Home Assistant, des te beter kan de oorzaak worden ingeschat en een oplossing worden gevonden — door Sigen of de integratiebeheerder.

We houden het in de gaten!

[ Voor 8% gewijzigd door duoruvis op 17-04-2025 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
📌 Update – Mogelijk spoor gevonden waarom PV-opbrengst in Home Assistant op 0 blijft

Na metingen via Rilheva Modbus Poll lijkt register 30035 (dat eerst PV-opbrengst leek weer te geven) nu wél waarden te geven, maar alleen in 64-bit formaat. Deze waarde blijkt overeen te komen met accu laadt/ontlaadvermogen en niet met zonopbrengst.

👉 Mogelijk heeft de firmware-update V100R001C21SPC108:

het oude PV-register vervangen of verplaatst,

óf een datatypewijziging (bijv. van 32-bit naar 64-bit) ingevoerd, die niet correct door Home Assistant wordt geïnterpreteerd.

🎯 GitHub-discussie met deze bevinding staat hier:
https://github.com/TypQxQ...ant-Integration/issues/86

🧪 Als iemand de juiste registerset voor de nieuwe firmware kent of al PV ziet binnenkomen, laat het weten! Samen vinden we de ontbrekende schakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
duoruvis schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:01:
📌 Update – Mogelijk spoor gevonden waarom PV-opbrengst in Home Assistant op 0 blijft

Na metingen via Rilheva Modbus Poll lijkt register 30035 (dat eerst PV-opbrengst leek weer te geven) nu wél waarden te geven, maar alleen in 64-bit formaat. Deze waarde blijkt overeen te komen met accu laadt/ontlaadvermogen en niet met zonopbrengst.

👉 Mogelijk heeft de firmware-update V100R001C21SPC108:

het oude PV-register vervangen of verplaatst,

óf een datatypewijziging (bijv. van 32-bit naar 64-bit) ingevoerd, die niet correct door Home Assistant wordt geïnterpreteerd.

🎯 GitHub-discussie met deze bevinding staat hier:
https://github.com/TypQxQ...ant-Integration/issues/86

🧪 Als iemand de juiste registerset voor de nieuwe firmware kent of al PV ziet binnenkomen, laat het weten! Samen vinden we de ontbrekende schakel.
⚠️ Update over Sigen-integratie en 3rd-party PV-opbrengst in Home Assistant
Sinds de firmware-update van Sigenergy op 15 april 2025 (versie V100R001C21SPC108) wordt de zonneopbrengst van derde-partij omvormers (zoals SMA, SolarEdge) niet meer weergegeven in Home Assistant via de sensor sigen_plant_pv_power.

🔹 In de Sigenergy app blijven deze gegevens wel correct zichtbaar.
🔹 Alle andere sensoren, zoals batterijstatus en grid-import/export, blijven naar behoren werken.

📌 Sigenergy heeft inmiddels bevestigd dat deze wijziging is doorgevoerd in firmware 108:

sensor.sigen_plant_pv_power toont alleen nog de opbrengst van PV-panelen die direct zijn aangesloten op een Sigenergy-omvormer.

Een nieuw Modbus-register voor 3rd-party PV-opbrengst zal worden toegevoegd in een volgende update.

💬 Meer informatie en discussie (ook onze bijdragen) zijn te vinden op GitHub:
➡️ https://github.com/TypQxQ...iscussioncomment-12920576

🔍 Voetnoot (observatie)
Op basis van gebruikersreacties op GitHub lijkt deze wijziging vooral op te treden bij setups met:

een EC 8.0 TP (8K) omvormer en batterij;

firmware V100R001C21SPC108 (zonder achtervoegsel zoals B086A);

en gebruik van derde-partij omvormers.

Gebruikers met grotere Sigenstor-modellen (zoals EC 15.0 TP) of andere firmwarevarianten lijken dit probleem niet te ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWheels
Hi,

Sinds gisterenavond ergens (tijdstip weet ik niet precies) is onze sigenstore niet meer online. De portal website kan ik ook niet bereiken:

https://app-eu.sigencloud.com/

Bij jullie wel alles nog online?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
MrWheels schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:57:
Hi,

Sinds gisterenavond ergens (tijdstip weet ik niet precies) is onze sigenstore niet meer online. De portal website kan ik ook niet bereiken:

https://app-eu.sigencloud.com/

Bij jullie wel alles nog online?
Geen problemen, probeer dit eens:
https://app-eu.sigencloud.com/#/accounts/login

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWheels
Thanks voor antwoorden. Blijkbaar werkt die website niet op mobiel (iPhone safari). 🤷🏼

M’n sigenstore bleek de wifi instellingen helemaal kwijt te zijn. Heb ze opnieuw moeten instellen via het lokale sigenstore wifi netwerk. Nu werkt het weer. Ga alleen morgen wel ff ethernet aansluiten.

✌🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:57
duoruvis schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:05:
[Opgelost] Sigenergy batterij gaat niet meer in standby mode

Beste forumleden,
Ik wil jullie bedanken voor de aandacht en eventuele overwegingen voor mijn probleem. Inmiddels heb ik de oorzaak van het niet in standby gaan van mijn Sigenergy batterij kunnen achterhalen en oplossen.
Het bleek niet gerelateerd te zijn aan Home Assistant, zoals ik eerder vermoedde, maar aan een instelling in de batterij zelf:

Oorzaak:
De instelling “Energiebesparingsmodi” van mijn batterij stond op “Prestatiemodus” in plaats van “Verbeterde spaarstand.” Door deze instelling te corrigeren naar:
Verbeterde spaarstand
Drempelwaarde belasting (W): 65535
is mijn batterij direct weer in standby modus gegaan, vergelijkbaar met de batterij van mijn buren.

Belangrijkste inzichten:
Dit probleem lijkt al vanaf de installatie aanwezig te zijn geweest, maar werd niet eerder opgemerkt.
Home Assistant had geen invloed op de standby functionaliteit van de batterij.

Hopelijk helpt deze informatie anderen met een soortgelijk probleem. Mocht je vragen hebben of zelf tegen iets aanlopen, dan deel ik graag mijn ervaringen.

Nogmaals bedankt en veel succes met jullie eigen projecten!
Bij mij wil het niet lukken om het standby verbruik te verlagen. De verbeterde slaapstand helpt niet. Zou het kunnen komen omdat de backup power functie is geactiveerd en daardoor misschien altijd paraat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS

CEdS

duoruvis schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:31:
[...]

🔍 Voetnoot (observatie)
Op basis van gebruikersreacties op GitHub lijkt deze wijziging vooral op te treden bij setups met:

een EC 8.0 TP (8K) omvormer en batterij;

firmware V100R001C21SPC108 (zonder achtervoegsel zoals B086A);

en gebruik van derde-partij omvormers.

Gebruikers met grotere Sigenstor-modellen (zoals EC 15.0 TP) of andere firmwarevarianten lijken dit probleem niet te ondervinden.
Ik heb een EC20TP en batterijen en bij werkt het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
kliffen schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 08:25:
[...]

Bij mij wil het niet lukken om het standby verbruik te verlagen. De verbeterde slaapstand helpt niet. Zou het kunnen komen omdat de backup power functie is geactiveerd en daardoor misschien altijd paraat is?
Dat zou kunnen? Welke modus heb je ingesteld? Hieronder enkele van mijn instellingen. Kun je screenshots maken van jouw instellingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7T8AH5ff0OIxLHsffufHxf7vTOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vawDPFB0bPXD21TeSiLQZTHX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
CEdS schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:14:
[...]

Ik heb een EC20TP en batterijen en bij werkt het ook niet.
Dank je wel voor je terugkoppeling CEdS!

Goed om te weten dat het probleem ook voorkomt bij een EC20TP-configuratie.
We passen hiermee onze observatie aan: het lijkt niet alleen beperkt tot EC8.0 setups, maar kan breder optreden bij meerdere Sigenstor-modellen.

Wat mogelijk ook meespeelt: er circuleren verschillende firmwarevarianten (bijv. V100R001C21SPC108, V100R001C21SPC108B086A), afhankelijk van het type systeem (8K, 15K, 20K).
Dat zou kunnen verklaren waarom sommige gebruikers het probleem wel ervaren en anderen niet.

Gelukkig heeft Sigenergy toegezegd dat in een volgende firmwareversie een aparte register voor derde-partij PV-opbrengst wordt toegevoegd.
Zodra daar meer informatie over is, delen we die uiteraard hier!

🔵 Voetnoot / aanvullende vraag:
Om een beter beeld te krijgen:
Als je het probleem wél of juist niet ervaart, wil je dan kort aangeven welk type Sigenstor je hebt (bijv. EC8.0, EC15.0, EC20TP) en welke firmwareversie je draait?
Elke extra bevestiging helpt om patronen duidelijker te krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:57
duoruvis schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:39:
[...]

Dat zou kunnen? Welke modus heb je ingesteld? Hieronder enkele van mijn instellingen. Kun je screenshots maken van jouw instellingen?

[Afbeelding]
Spaarstand staat bij mij precies hetzelfde op systeemstandaard. AI modus op max. Winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
kliffen schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:51:
[...]

Spaarstand staat bij mij precies hetzelfde op systeemstandaard. AI modus op max. Winst.
🔹 Backup Power in de Sigenergy App: hoe werkt het en voor wie zichtbaar?

Naar aanleiding van een vraag in dit topic over Backup Power hier een korte uitleg:

Backup Power is alleen zichtbaar in de Sigenergy app als je systeem een gateway heeft.
(Een gateway zorgt ervoor dat bij stroomuitval je batterij/omvormer automatisch de woning blijft voeden.)

Zonder gateway zie je de optie "Backup Power" niet in de app.

📋 Wie kan Backup Power instellingen wijzigen?
Type gebruiker
Kan Backup Power configureren?
Standaard gebruiker
❌ Nee
Installateur/beheerder
✅ Ja
Gebruiker met beheeraccount
✅ Ja (indien verleend)

Een beheeraccount kun je soms aanvragen bij je installateur of direct bij Sigenergy.
👉 Zie o.a. deze ervaringen: installateursaccount aanvragen

🔹 Extra aandachtspunt: standby-verbruik
Wanneer Backup Power actief is, ontstaat een standby-verbruik van ~150-200 W, zelfs als er geen netstoring is.

Dit standby-verbruik is normaal en noodzakelijk om naadloze noodstroom te garanderen.

Heb je geen noodstroombehoefte, dan kan het soms lonen om Backup Power (tijdelijk) uit te schakelen. Alleen mogelijk via installateur of beheeraccount!

Standby-verbruik Backup Power discussie

Belangrijkste instellingen zijn "spaarstand energie" anders blijft hij avonds aan voor de 0ms omschakeling. Zinloos in NL, leuk voor ergens anders waar stroom vaak uitvalt, doet het niet in NL midden in de nacht en als je slaapt heb je er toch geen last van.

Bschnitz in "Sigenergy batterij gaat niet meer in standby mode (incl HA)"

🔹 Voetnoot Dit onderwerp komt op meerdere plekken terug binnen Tweakers en op GitHub, vandaar deze verduidelijking.
✅ Iedereen die aanvullingen, correcties of eigen ervaringen heeft: voel je welkom om hierop te reageren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
duoruvis schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:55:
[...]

Naar aanleiding van een vraag in dit topic over Backup Power hier een korte uitleg:

Backup Power is alleen zichtbaar in de Sigenergy app als je systeem een gateway heeft.
(Een gateway zorgt ervoor dat bij stroomuitval je batterij/omvormer automatisch de woning blijft voeden.)

Type gebruiker
Standaard gebruiker
❌ Nee
Installateur/beheerder
✅ Ja
✅ Ja (indien verleend)

Een beheeraccount kun je soms aanvragen bij je installateur of direct bij Sigenergy.

Wanneer Backup Power actief is, ontstaat een standby-verbruik van ~150-200 W, zelfs als er geen netstoring is.

Dit standby-verbruik is normaal en noodzakelijk om naadloze noodstroom te garanderen.

Heb je geen noodstroombehoefte, dan kan het soms lonen om Backup Power (tijdelijk) uit te schakelen. Alleen mogelijk via installateur of beheeraccount!

Belangrijkste instellingen zijn "spaarstand energie" anders blijft hij avonds aan voor de 0ms omschakeling. Zinloos in NL, leuk voor ergens anders waar stroom vaak uitvalt, doet het niet in NL midden in de nacht en als je slaapt heb je er toch geen last van.

🔹 Voetnoot Dit onderwerp komt op meerdere plekken terug binnen Tweakers en op GitHub, vandaar deze verduidelijking.
✅ Iedereen die aanvullingen, correcties of eigen ervaringen heeft: voel je welkom om hierop te reageren!
Oei dat is wel een groot nadeel zeg. 150-200watt continue verbruik voor de backup functie, dat is heel fors.

EDIT - ik zie dat je als source naar mij verwijst :) Ik had het echter weer hier gelezen en weet dus niet of dit echt klopt. Ik zal eens in de documentatie neuzen.

[ Voor 3% gewijzigd door jelleeelco op 28-04-2025 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duoruvis
duoruvis schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:55:
[...]

Type gebruiker
Standaard gebruiker
❌ Nee
Installateur/beheerder
✅ Ja
✅ Ja (indien verleend)

EDIT:
📢 Correctie: Standby-verbruik Sigenergy Gateway

In eerdere berichten werd een standby-verbruik van 150-200 watt in backup-modus genoemd.
Deze waarde was gebaseerd op informatie die op Tweakers werd gedeeld, maar is niet officieel bevestigd door Sigenergy.

Tot nu toe heeft Sigenergy geen officiële documentatie gepubliceerd over het exacte verbruik van de Gateway in standby- of backup-modus.

➡️ We willen daarom benadrukken dat dit getal als indicatief werd genoemd en dat voor zekerheid directe metingen of navraag bij Sigenergy/installateurs nodig zijn.

Zo houden we de informatie zo betrouwbaar mogelijk voor iedereen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• CEdS

CEdS

duoruvis schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:14:
[...]

EDIT:
📢 Correctie: Standby-verbruik Sigenergy Gateway

In eerdere berichten werd een standby-verbruik van 150-200 watt in backup-modus genoemd.
Deze waarde was gebaseerd op informatie die op Tweakers werd gedeeld, maar is niet officieel bevestigd door Sigenergy.

Tot nu toe heeft Sigenergy geen officiële documentatie gepubliceerd over het exacte verbruik van de Gateway in standby- of backup-modus.

➡️ We willen daarom benadrukken dat dit getal als indicatief werd genoemd en dat voor zekerheid directe metingen of navraag bij Sigenergy/installateurs nodig zijn.

Zo houden we de informatie zo betrouwbaar mogelijk voor iedereen.
Ik ben installateur van o.a. Sigenergy en draai zelf volledig off-grid met een Sigenergy installatie.
Uit mijn eigen metingen kan ik vertellen dat het verbruik voor standby ongeveer 150 tot 200 Watt/h bedraagt. Ik wil ook opmerken dat het systeem zelf nog wel meer kan gebruiken dan die 2,4 kWh per 24 uur. Ik heb tot 3,4 kWh per 24 uur gemeten. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de DC lader die ik er tussen heb zitten.

Het is niet alleen de backup functie die verbruikt, het hele systeem verbruikt. Op dit moment verbruikt mijn huis nagenoeg niets <50 W/h, de zonnepanelen leveren, geknepen, omdat ik niet exporteer, maar 0,29 kWh. Dus er verdwijnt 240 Wh in het systeem.

Ik heb al een paar keer om een verbruiksoverzicht van het systeem gevraagd maar ze zijn er niet er happig op om dit te verstrekken. Ik blijf hierom vragen. Overigens scheelt het per grootte van de EC wat het verbruik is.

[ Voor 16% gewijzigd door CEdS op 29-04-2025 15:53 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duoruvis
CEdS schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:45:
[...]

Ik ben installateur van o.a. Sigenergy en draai zelf volledig off-grid met een Sigenergy installatie.
Uit mijn eigen metingen kan ik vertellen dat het verbruik voor standby ongeveer 150 tot 200 Watt/h bedraagt. Ik wil ook opmerken dat het systeem zelf nog wel meer kan gebruiken dan die 2,4 kWh per 24 uur. Ik heb tot 3,4 kWh per 24 uur gemeten. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de DC lader die ik er tussen heb zitten.

Het is niet alleen de backup functie die verbruikt, het hele systeem verbruikt. Op dit moment verbruikt mijn huis nagenoeg niets <50 W/h, de zonnepanelen leveren, geknepen, omdat ik niet exporteer, maar 0,29 kWh. Dus er verdwijnt 240 Wh in het systeem.

Ik heb al een paar keer om een verbruiksoverzicht van het systeem gevraagd maar ze zijn er niet er happig op om dit te verstrekken. Ik blijf hierom vragen. Overigens scheelt het per grootte van de EC wat het verbruik is.
Dank voor deze waardevolle aanvulling vanuit de praktijk. Deze bevestiging van het standby-verbruik — inclusief het verschil tussen 2,4 en 3,4 kWh per 24 uur — helpt om een realistisch beeld te geven van wat gebruikers kunnen verwachten. Zeer nuttig voor iedereen die zich verdiept in de energiebehoefte van een gateway in backup-modus.
Pagina: 1 2 Laatste