Sigenergy batterij gaat niet meer in standby mode (incl HA) Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 17.393 views

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11:51
In mijn meterkast is er een aparte unit voor de batterij met een test- en lekstroomknop. Hiermee kun je de batterij uitschakelen. Het is mij niet helemaal duidelijk of hiermee alleen de batterij wordt uitgeschakeld, of dat ook de hele groepenkast spanningsloos wordt. Dit zou je wellicht met je leverancier kunnen bespreken voordat je het probeert.

Wat betreft de broadcasts: interessant dat deze zelfs met de HA-server uitgeschakeld blijven doorgaan. Dit suggereert inderdaad dat de Modbus-server van de SigEnergy-installatie zelfstandig verantwoordelijk is voor het verkeer. Zoals je aangeeft, zou een korte volledige uitschakeling van de SigEnergy-installatie mogelijk meer duidelijkheid kunnen bieden over het resetten van de Modbus-server. Gezien de impact (10 minuten volledig zonder stroom), is dat wel iets om zorgvuldig te overwegen.

Heb je al gecontroleerd of er firmware-updates beschikbaar zijn? Dit kan via Instellingen → drie puntjes rechtsboven → Software-update. In de nieuwste firmwareversie (V100R001C21SPC105B072J) zijn onder andere stabiliteitsverbeteringen doorgevoerd en nieuwe functies toegevoegd, zoals ondersteuning voor oefenfuncties en de mogelijkheid om systeemstatussen extern te rapporteren. Misschien kunnen sommige van deze verbeteringen ook bijdragen aan het oplossen van het broadcastgedrag. Zie bijgevoegde afbeelding voor een overzicht van de wijzigingen in deze versie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZqBn9G9KXFGwbJw-TeG7CYSO2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1CWIs3t8bNSQcXZQV8WLQhz.jpg?f=fotoalbum_large
Misschien kan de leverancier of SigEnergy zelf meer duidelijkheid geven over het doel van deze broadcasts en of dit gedrag via instellingen of een firmware-update beïnvloedbaar is. Ik ben benieuwd naar je bevindingen!

• duoruvis
duoruvis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:35:
[...]

De Sigenergy-batterij is standaard ingesteld om automatisch zonne-opbrengst te optimaliseren voor eigen verbruik. Wanneer de zonne-opbrengst hoger is dan het directe verbruik, begint de batterij zichzelf op te laden. Zodra de batterij volledig is opgeladen en de zonne-opbrengst nog steeds hoger is dan het eigen verbruik, wordt het overschot automatisch teruggeleverd aan het net. Dit proces wordt bepaald door de instelling die je kiest.
Zelf gebruik ik momenteel de instelling Zelfconsumptie vanwege mijn focus op gas- en stroomkostenbesparing in de winter. Andere instellingen bieden meer flexibiliteit, zoals:
Sigen-AI modus: automatische optimalisatie op basis van voorspellingen en verbruik.
Bedrijfsmodus op basis van tijd: specifiek gedrag op ingestelde tijdstippen.
Volledig aangesloten op het elektriciteitsnet: handig voor handelen op de energiemarkt.
Afstands-EMS-Modus: externe besturing via een energy management system.
Wat betreft de optie om teruglevering volledig te voorkomen: ik ben niet bekend met een specifieke instelling in de Sigenergy-app die dit regelt. De suggestie over de Haier met een vergelijkbare mogelijkheid is echter interessant. Dit zou zeker iets zijn om met Sigenergy of je leverancier te bespreken, vooral als je overweegt een dynamisch contract af te sluiten of al een dynamisch contract hebt.
Over de Marstek 5 kWh kan ik helaas geen praktische ervaringen delen. Het aantrekkelijke prijsvoordeel dat je noemt, maakt het echter een interessante optie. Een nadeel is de beperking van 800 W per groep voor teruglevering, wat vooral in perioden met hoge zonne-opbrengst een belemmering kan vormen als je meer vermogen wilt gebruiken of opslaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECeokAg-TTV6-H9DqI7cvE3hqvw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SHdGQmLEAOWkgSP3gX819Tqq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zpg3SPJPVJ2Viz8IqtT9vE5odw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/p71U01fWujujl5w32ZWf3Ehx.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0RnIeX5kbfwGzFSHoaA5Vfe1PI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qBP8IFijZtDHEt9oBspMACLH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URmEhKCCm6BfMwLIevKBjyYaRVA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1f0popsNmQ2tyc8WAsi2HXhm.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5K7t5raJpPmkx1Gsi9t4Rypqqc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/H5Doonm5nJ4HC51QjQVPcjaM.png?f=user_large

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:48
duoruvis schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:39:
[...]

Je zorgen over de afhankelijkheid van een constante internetverbinding zijn begrijpelijk. Volgens de documentatie stopt de SigEnergy-installatie na 90 dagen als deze geen verbinding heeft gehad met de cloud. Dit is een bekend punt van discussie onder gebruikers.

Waarom vereist SigEnergy internet?
Op dit moment is de SigEnergy-batterij ontworpen om altijd online te zijn, niet alleen voor monitoring via de app, maar ook voor systeemupdates en communicatie met de cloudservers. Dit roept inderdaad vragen op over wat er gebeurt als de clouddiensten niet meer beschikbaar zijn, bijvoorbeeld door geopolitieke ontwikkelingen of beleidswijzigingen van het bedrijf.

Sommige gebruikers kiezen ervoor om de internetverbinding via een firewall te blokkeren, bijvoorbeeld om:
Privacyredenen (voorkomen dat data naar de cloud wordt gestuurd).
Beheersbaarheid (voorkomen van ongewenste updates of netwerkverkeer).
Veiligheidsredenen (minimaliseren van risico’s op hacks).

Een tijdelijke oplossing kan zijn om het systeem af en toe kortstondig internettoegang te geven, zodat het blijft functioneren. Maar als SigEnergy in de toekomst de clouddiensten zou uitschakelen, blijft het een risico dat het systeem volledig stopt. Dit is een punt dat mogelijk met de leverancier besproken kan worden.

Onbalansmarkt en internetverbinding
Voor gebruikers die handelen op de onbalansmarkt is een actieve internetverbinding essentieel. Dit is nodig omdat:
Realtime elektriciteitsprijzen per kwartier veranderen en de batterij hierop moet kunnen inspelen.
Automatische laad- en ontlaadstrategieën via de cloud worden aangestuurd.
Je energieleverancier toegang moet hebben tot de batterij via API’s of externe diensten.
Als je firewall de internetverbinding volledig blokkeert, werkt handelen op de onbalansmarkt dus niet meer. Dit is iets om rekening mee te houden bij het instellen van netwerklimieten.

Spanningsdip bij stroomuitval
Je punt over de impact van de energiebesparingsmodus op de back-upfunctie is ook relevant. Wanneer de energiebesparingsmodus is ingeschakeld, kan de batterij trager reageren bij een plotselinge stroomuitval, waardoor een korte spanningsdip kan optreden. Dit kan effect hebben op gevoelige apparaten. Afhankelijk van de configuratie en de gekozen modus kan het verstandig zijn om te kiezen voor een instelling die sneller schakelt.

Ervaringen met Sigen AI-modus - Eerst zelfgebruik
Sinds een aantal dagen maken mijn buren en ik gebruik van de Sigen AI-modus, ingesteld op Eerst zelfgebruik. Onze voorlopige indruk is dat deze instelling verbeteringen biedt in batterijlading en stroombesparing. De batterij lijkt efficiënter om te gaan met het verdelen van de opgewekte energie en houdt beter rekening met ons eigen verbruik.

Belangrijk om te weten is dat de Sigen AI-modus gebruikmaakt van de cloud om optimalisaties door te voeren. Dit betekent dat een actieve internetverbinding vereist is om deze functie goed te laten werken. Voor gebruikers die de internetverbinding van hun SigEnergy-batterij (gedeeltelijk) willen blokkeren, is dit iets om rekening mee te houden.
Omdat we deze modus nog maar kort gebruiken, ben ik benieuwd naar de ervaringen van andere SigEnergy-gebruikers. Zijn er meer mensen die deze instelling hebben geprobeerd? Zo ja, wat zijn jullie bevindingen?

Ter overweging:
Hoewel deze punten belangrijk zijn om rekening mee te houden, betekent dit niet dat SigEnergy geen goede keuze is. Zowel ik als andere gebruikers zijn tevreden met de prestaties en de efficiëntie van het systeem. Zoals bij elke thuisbatterij is het belangrijk om vooraf goed te kijken naar je specifieke situatie, je energiecontract en de functionaliteiten die je nodig hebt.
Een goed gesprek met je leverancier kan helpen om de juiste afweging te maken en eventuele zorgen over connectiviteit of instellingen te bespreken. Daarnaast is het raadzaam om handleidingen, documentatie en gebruikerservaringen op verschillende forums door te nemen. Dit helpt om een compleet beeld te krijgen van de mogelijkheden en beperkingen van de verschillende systemen voordat je een keuze maakt.
Wat een lap text. Hieronder mijn 2 cent.

De Sigen is een kant een klaar oplossing. Wil je die gebruiken heb je internet nodig. Voor 9/10 mensen echt geen issue. Zonder internet gaat deze in zelfgebruik modus, ook geen issue.

Wil je dat niet, laat modus aanzetten en gebruik HA om deze geheel lokaal te besturen, zonder Internet dus.

Iedereen die op onbalans handeld met een sigen doet iets fout. Dan heb je iets niet gesnapt en had je beter een zonneplan batterij kunnen kopen. Veel goedkoper.

De Sigen is bedoeld voor AI en day ahead. Gebruik hem daar ook voor.

De meerwaarde van de Sigen is de gateway voor 0ms omschakelen en de lokale optie voor modbus icm HA.

Belangrijkste instellingen zijn "spaarstand energie" anders blijft hij avonds aan voor de 0ms omschakeling. Zinloos in NL, leuk voor ergens anders waar stroom vaak uitvalt, doet het niet in NL midden in de nacht en als je slaapt heb je er toch geen last van.

Verder is het belangrijk je setting op "maximaal winst" te zetten met het juiste inkoop en verkoop plan. Dat is 1.21 coëfficiënt ivm belastingen en vaste +14cent voor inkoop. Verkoop laten voor wat het is.

Op deze manier maak je maximaal gebruik van eigen energie via zonnepanelen en koopt hij op de goedkoopste momenten in en verkoopt hij alleen als het echt heel zinvol zou zijn. Ook zet hij de batterij in standby als de stroom erg goedkoop is en batterij gebruik eigenlijk zinloos is.

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel. Hieronder een voorbeeld wat je kan doen met een sigen en HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VP1Oq_MqIJAj7v423N7Q6YPgc8I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CkN3li7JZoAVbgo3yiaE1pvY.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Bschnitz
Who_Cares schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:29:
[...]

Dank voor de extra info. Mijn zorgen zitten vooral in het gedeelte genoemd in de link:
https://www.sunlumo-energ...oduct_is_disconnected.pdf

Daarin staat toch duidelijk:
For SigenStor BAT and SigenStor EVDC series products, it will stop working
after 90 days of being disconnected from the network, which means that
you cannot use ESS-related features or charge your EV.

Ik zou zo graag willen weten wat nog wel en wat niet meer werkt indien er geen internet beschikbaar is (gemaakt) of dat de Cloud dienst is gedisbled door de leverancier (SigEnergy). De app op de telefoon kun je sowieso de-installeren aangezien die 100% afhankelijk is van Internet/Cloud. Blijft lokaal over dmv ModBus. Kun je de ESS-releated features dan nog via ModBus aansturen?

Zijn namelijk zat producten te noemen die je kon weggooien omdat de leveransier stopte met de ondersteuning of failliet ging. Ik wil dan niet afhankelijk zijn van een Cloud dienst en de personen daarachter vooral niet wanneer het gaat om bedragen >= 10.000 Euro.
Snap ik. Dat kan ik je natuurlijk ook niet 100% beloven maar lijkt me stug dat die dan uit gaat. Zonder internet is die gewoon dom en gaat in zelf gebruiks stand. Want hij heeft geen EMS, logisch.

Lokaal zou hem kunnen aansturen door tegen de batterij te zeggen, jij luistert nu naar HA ipv het Sigen internet EMS. Dat is vermoed ik wat ze bedoelen.

Als je failliet gaan, dan is het zaak om binnen 90 dagen hem lokaal aan te sturen via HA. Dat is denk ik alles.

Naast de HA modbus integratie heb je dan natuurlijk nog een batterij management add-on nodig. Maar die zijn er genoeg binnen het HA platform. Daar kan je prima zelf parameters opgeven of via NP tarieven ophalen en binnen jou eisen de batterij aan laten sturen.

Genoeg mensen die dat hier al doen met andere merken of zelfbouw accus van Victron dacht ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gjLSMQHpuBzVQIhv_xCScCK5RI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xNkzr5pFR25gKLLwQyN6wZVn.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 || Laadpaal: VoltTime One Business || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Bschnitz
duoruvis schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:34:
[...]

Vraag over de 1,21 + €0,14 factureringsinstelling en AI-stabiliteit
Dank voor het delen van de 1,21 coëfficiënt + €0,14 opslag-truc. Dit lijkt inderdaad een slimme manier om de aan- en verkoopkosten gelijk te trekken.
Echter, ik ervaar een probleem met de AI-modus:
De AI schakelt zichzelf uit vlak vóór het laagste tariefmoment (wanneer de batterij zou moeten opladen).
Dit gebeurt bij gebruik van het TenneT-flexibele tariefplan.
Zonder TenneT (zoals bij een andere installatie) blijft de AI-modus stabiel.
Mijn vraag aan jou:
Heb jij dezelfde uitschakelproblemen ervaren met deze factureringsinstelling?
Zo ja, hoe heb jij dit opgelost?
Of werkt de instelling bij jou probleemloos?
Dank alvast voor je inzichten!
Dat hangt af van jou gebruik en verwachte opbrengst ZP.

Hij leert van jou dagelijkse kWh behoefte en verwacht dan te weten wat jij de volgende dag nodig hebt.

Wat jij ziet als een probleem is het niet.

Jou verwachting van wat de AI doet klopt niet.

Hij kijkt ook waneer het niet zinvol is om de batterij niet te gebruiken. Dat kan dus juist zijn bij lage tarieven.

Dat betekent niet automatisch dat hij gaat laden of tot 100% gaat laden.

Vergeet niet dat elk uur dat de batterij draait je dit ongeveer 180w kost.

Verder verlies je ongeveer 20% tussen laden en ontladen. Als de dagtarief maar een paar cent verschil is dan gaat hij ook niet laden. Gebruik is dan immers alsnog goedkoper.

Morgen gaat hij bij mij maar tot 40% laden ofzo. Hij verwacht genoeg zon.

Na 13:30 past hij soms de strategie nog aan op basis van de aankomende 24 uur.

Zou je gebruik heel veel afwijken van wat hij verwacht doet hij dat ook soms ad-hoc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1a0y9L2Xa4qFR3UFm4jXRvDJAE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UTdX1HJIJYfbazEtq2q64Ak1.png?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
duoruvis schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:39:
[...]

Dank voor je uitgebreide toelichting! Mijn AI-strategie lijkt grotendeels op die van jou, maar ik loop tegen één groot verschil aan: bij mij schakelt AI zichzelf uit, waardoor hij niet kan leren en aanpassen.

Als test heb ik nu de prijzen aangepast naar 1,21 en +€0,13 (ipv +€0,14) om te zien of dit invloed heeft op de uitschakeling.

Je zegt dat AI op basis van verbruik voorspelt en zich daarop aanpast. Maar als AI zichzelf uitschakelt, hoe kan hij dan blijven leren en anticiperen? Of werkt dat toch anders?

Daarom ben ik benieuwd:

Welke exacte instellingen gebruik jij in Home Assistant, Sigen-modus en EMS?
Zie jij in HA of EMS wijzigingen zodra AI een andere strategie kiest?

Ik zie veel potentie in jouw instellingen en probeer ze ook stabiel werkend te krijgen. Als je mee wilt denken, zou ik dat enorm waarderen!

PS: Dit is geen discussie over goed of fout, maar puur een technisch vraagstuk. Mijn enige doel is te begrijpen waarom AI bij mij uitvalt en hoe dat te voorkomen is.
Heb jij bij het huisje en dan meer instellingen en dan software update wel de laatste versie draaien? Daar zit een update in van het algoritme. Dan reset die sowieso.

AI blijft bij mij altijd aan, alleen batterij gaat in spaarstand als het zinvol is. Begrijp niet zo goed wat jij bedoeld met AI zet zichzelf uit? Dat doet die nooit. Het is een modus....

Met HA monitor ik alleen, ook voor de sensors om gebruik van energie te zien. Dus ik gebruik de APP Sigen AI voor sturing.

Verder gebruik ik gewoon de TenneT import in de app + die offset en 14cent. Dat is op 0.03cent na het zonneplan tarief.

Als je trouwens bedoeld met AI zet zichzelf uit, dat de SOC flatline laat zien, dan herstart je Sigen eens.

Wat ik soms wel doe, als ik het niet mee eens ben met de AI. Dan zet ik de reserve op 100% op het moment dat het goedkoop is en later pas ik die weer aan naar 5% ofzo.

Dat vindt die trouwens niet zo leuk, dan breng je het algoritme in de 8)7 en gaat die 24-48 uur alleen maar ontladen.

Resultaat van vandaag: maar iets van 5kWh netafname.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnXmIleE4LJ7ZFYq87O1dltvvX4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3mpDNnpG9tSF2ZpBtxGuW0uk.png?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
duoruvis schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:27:
[...]

Updates controleer ik regelmatig en de meest recente versie is geïnstalleerd. Eigenlijk zou SigEnergy een automatische updatemelding moeten geven, maar dat gebeurt niet altijd.

Wat betreft de AI-uitschakelingen: als je in het huisje-menu bij Modus kijkt, zie je rechtsboven "In gebruik" staan. Na elke wijziging of het opnieuw inschakelen van AI, sprong dit regelmatig naar "Uitgeschakeld". Tot vandaag leek dit een terugkerend probleem, maar nu lijkt het opgelost.

Een mogelijke verklaring is dat mijn thuisbatterij afgelopen vrijdag is aangemeld bij energieleveren.nl en dat dit vandaag, maandag, bij TenneT is verwerkt. Sindsdien is de AI-modus niet meer uitgeschakeld. Afwachten of deze theorie klopt.

Hier schakelt de batterij ook tussen Standby en Normaal, maar AI blijft in beide gevallen "In gebruik", dus dat lijkt normaal gedrag.

Wat betreft de AI-strategie: ik ben het niet altijd eens met de keuzes, zoals het volladen tijdens de hoogste netafname en daarna volgas ontladen, of wanneer de batterij nog maar een laag percentage heeft en hij toch gaat verkopen. Geen idee hoe je dat trucje doet met de reserve op 100% zetten, maar dat klinkt als een interessante workaround.

Voor nu begin ik net met jouw instellingen (1,21 en +0,14, plus Maximale Winst) te testen, dus ik zit nog in de leer-modus. Mocht ik nieuwe inzichten krijgen of vragen hebben, dan kom ik er zeker op terug.

Bedankt voor je hulp en succes verder!
Wellicht heb je die niet? Ik heb wel een home TP max.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lswPxUKvcx4IhIJKI86HSHUMmg4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ax0NL4DEXE8nLeWyxqaqO8gK.png?f=fotoalbum_large

Zodra je die dus op 100% zet verplicht je de installatie om de AI te omzeilen vanwege de 100% backup.

Later zet je hem weer terug en dan is de batterij weer van de AI :P

• Bschnitz
duoruvis schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:27:
[...]

Wat een handige Home TP max-tool heb je! Dat biedt je duidelijk meer autonomie over hoe de AI en batterij werken.

In eerste instantie zag ik dat bij de voorkeur "Maximale Winst" de batterij rond 00:00 uur snel naar 100% laadt en vervolgens enkele uren later bij een gunstige verkoopprijs snel ontlaadt naar 5%. Gevoelsmatig lijkt dat niet efficiënt, mede omdat ik geen dynamisch contract heb. Ik vraag me af of jouw instellingen gebaseerd zijn op een verdienmodel via je energieleverancier?

Mijn prioriteit deze wintermaanden, met een Flex-contract (maandelijks opzegbaar), is gasbesparing en het voorkomen van terugleverkosten. Daarom heb ik de voorkeurskeuze op "Balans" gezet. In eerste instantie leek dit weinig verschil te maken, maar door eerdere AI-uitschakelingen merkte ik dat een nieuwe voorkeurskeuze tijd nodig heeft voordat dit zichtbaar wordt in het diagram "Voorspelling van batterij SOC".

Na enige tijd zag ik wel een duidelijk verschil:

De batterij laadt nu op hetzelfde moment met maximaal vermogen.
De ontlading wordt zodanig gemanaged dat het verbruik voor langere tijd 0 kWh blijft.
Tegen 00:00 uur is er nog ±60% batterijcapaciteit over, wat voor mij beter aansluit op mijn strategie.

Uit jouw verhalen maak ik op dat je geen specifiek contract hebt voor het handelen op de energiemarkt en dat jouw prioriteit energiebesparing is. Klopt dat? Hoe dan ook lijkt het erop dat we beiden een strategische aanpak volgen die voor onze situatie het meest gunstig is.
Ja natuurlijk heb ik dynamisch, anders krijg je geen BTW terug van de Belastingdienst 😂. Hoezo zou je dat niet doen? Ik ben zeer verbaasd dat je dit niet hebt. Ik kan niet eens een scenario bedenken waar dit logisch zou zijn.

De AI haalt ook jou TenneT tarieven op welke dynamisch zijn, dus ja dat werkt dan ook zo met de AI. Die denkt natuurlijk dat er andere prijzen zijn dan jij hebt.

Zonneplan saldering is de beste in de markt, geen boete en weinig kosten.

Jij moet vaste prijzen opgeven als je niet dynamische wilt werken, anders snapt jou AI er niets van en gaat gekke dingen doen.

Jij zou de AI moeten zetten op zelfgebruik, alles andere is zinloos zonder dynamische tarieven. Je inkoop is altijd hetzelfde 🤐 de batterij kost je letterlijk alleen maar geld....

Ik zet hem op maximaal winst omdat met het verschil wat ik opgeef hij dan ook echt alleen gaat verkopen als het daadwerkelijk zou lonen. Dat is zeldzaam nu in de winter, maar voorjaar, zomer en najaar is dat vaker.

Dus inderdaad zo veel mogelijk zelf gebruiken is eigenlijk de eerste strategie, als dat lukt pas dan gaat de batterij verkopen. Met mijn instellingen dan, zonder gaat die bij elke cent winst bekant verkopen. 😑

Dus nee, ik handel niet op de markt. Ik heb gewoon day-ahead van zonneplan en koop met de AI goedkoop in 9/10 keer en verkoop 1/10 keer als het echt wat oplevert.

Vanacht is het 22cent en dat trekt hij hem vol. Kan ik dag of 2 mee doen icm de zonnepanelen opbrengst.

Dus binnen 48 uur pak ik eigenlijk bijna altijd automatisch het goedkoopste tarief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5Ev1iegbXagZXJjhTpi_6hfe7M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/69fZj5rjNjvZ1vrm95a61ur2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vwj99GImhWcK985uHpRPNGnCVjs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XVA294KzztoMDzRThAbENLhB.png?f=fotoalbum_large

Hoop dat het zo duidelijk is en als er vragen zijn dan hoor ik het wel.

Ben zeer benieuwd naar je verhaal hoezo je niet een dynamisch leverancier hebt.....

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:31

HenkS

Da_king alias HenkS

Bschnitz schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:57:
[...]

Onbalans kan via Frank en Next, andere leveranciers ondersteunen geen batterij van Sigen. Je meld deze daar dan aan en ze bepalen wat je batterij dan doet. Hij draait dus niet meer mee in je huishouden.

Je "verhoert" je batterij dan via deze "pimps" en als de cliënt "onbalans" zin heeft, dan krijg jij een deel van de winst +-(75%). Slechtste investering van je leven naast een boot.

Day ahead is gewoon dynamische. Die houden nergens rekening mee, gewoon recht toe en recht aan elk uur een ander tarief. Dat is handelen via Sigen AI. Die haalt de tarieven op zoals ik al heb vermeld. Als die jou lief vind na een tijd houd die ook nog rekening met jou gebruik.

Dus dat laatste wil je. Lees mijn posts door en dan snap je het wel.

Waarschijnlijk is die wel verbonden via ethernet. In een ander scherm staat het waarschijnlijk wel goed. Ik heb tussen wifi en ethernet gewisseld en hij zegt op het hoofdscherm nog steeds dat ik via wifi verbonden ben terwijl ik dat niet meer ben.

Sinds de laatste update kan ik ook niet meer switchen op het hoofdscherm naar off-grid, alleen nog maar via een ander sub-optie via het huisje 8)7

Anyway, ik moest een fout wifi wachtwoord invullen om van de wifi af te komen. Dus ik gok dat jij de sim eruit moet halen?

Instellingen - huisje boven rechts 3 bolletjes - connectiviteit.
Ah tnx. Ja batterij is 2 dagen geleden geïnstalleerd. Zit nog week vast een mijn jaar contract bij eneco. Installatie kwam sneller dan verwacht. En dan naar dynamisch contract bij frankdnergie. Dus dan gaat t vanzelf goed als ik hem in ai modus zet... nu nog in zelfconsumptiemodus staan ivm vaste contract.
Maar tnx voor al je post. Zeker gelezen en ook al wat instellingen overgenomen voor als ik op dynamisch zit. Erg waardevol.

Mbt connectiviteit zie hieronder. Als ik dan doorklik staat zowel bij ethernet als cellulair ' verbonden ' maar ik zie wel dataverbruik (maar 1.4mb via cellulair) dus hij doet wel wat...
Dus volgens mij gebruikt hij ethernet niet, kan ik dat testen op 1 of andere manier ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKtwTu5AS8yxtvnSl6iSGCGLfWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KlJWTFEe0ZIRge7OOKatbEhX.jpg?f=fotoalbum_large

• man_rot
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 23:27
duoruvis schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:41:
[...]

Beste Manfred,

Goede vragen! Hier wat inzichten uit mijn ervaring en eerdere discussies in dit topic.
🔹 1. RTE (Round Trip Efficiency) & standby-verbruik

De RTE van de SigEnergy-batterij wordt geschat op 80-85%, vergelijkbaar met andere thuisbatterijen in deze klasse. Het standby-verbruik ligt rond 180W per uur, en de batterij schakelt ’s nachts over op een energiebesparende modus.
🔹 2. Omvormervermogen & batterijgrootte

De 2:1-verhouding (bijvoorbeeld 24 kWh batterij → 12 kW omvormer) is een aanbevolen richtlijn voor een langere levensduur. Als je nu een kleinere batterij hebt (bijvoorbeeld 8 kWh) met een grotere omvormer, kan een te hoge ontlaadsnelheid nadelig zijn. Misschien kunnen gebruikers met zo’n setup hun ervaringen delen?
🔹 3. P1-meter vs. betere alternatieven

Een P1-meter meet alleen netto afname of teruglevering, maar registreert niet de werkelijke zonne-opbrengst, omdat deze eerst door de batterij wordt verwerkt, ongeacht het merk thuisbatterij.
👉 Voor betere inzichten kun je beter Sigen Plant PV Power of de gegevens van je eigen zonnepanelen-omvormer gebruiken.
🔹 4. Installatie & meterkast

Mijn ervaring: de groepenkast moest worden vervangen vanwege de huidige veiligheidsnormen, wat extra kosten met zich meebracht. Verwacht dat installateurs zich aan deze normen houden.
Tip: Vraag vóór installatie of:
✔️ Modbus wordt geactiveerd voor koppeling met Home Assistant.
✔️ De juiste kabeldikte wordt gebruikt voor jouw batterijcapaciteit & toekomstplannen.

Benieuwd of andere gebruikers jouw vragen nog verder kunnen aanvullen!
thnx voor het uitgebreide antwoord.

mbt RTE
De fabrikant geeft vaak deze getallen bij optimale belasting van de omvormer, maar ik ben vooral benieuwd naar de efficiency bij lage wattages (zoals de gehele nacht).

mbt p1-meter
Ik heb de HW p1-meter en daarin is de SMA omvormer gekoppeld, ik kan dus zien hoeveel mijn zonnepanelen opleveren.

Ik lees over veel plugin batterijen dat deze juist de p1 meter gebruiken om NOM te realiseren, wat bij sommige (Marstek / zendure) gezien de vele forum reacties op tweakers wel een uitdaging kan zijn.
Ik ben benieuwd hoe de Sigenergy dit doet.

algemeen:
Zie hier mijn gegevens via HW van 3 maart, ik lever dus in maart al terug.
daarnaast leveren mijn panelen op dit moment al bijna 4000 W op, dus bij een HW plugin batterij die op max 800 W (evt x 4 = 3200 W bij meerdere batterijen) kan laden, lever ik nog steeds terug aan het net (ik weet dat die op een hoger vermogen gezet kan worden).

Vandaar mijn interesse in batterijen ivm toekomstige teruglever boetes

Opbrengst SMA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O39aW7i85sEGGypMJixUxoRnalU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sini7us1VJcFtFPkNRdUzQWM.jpg?f=fotoalbum_large

Zon gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXfxApFyHTVXypfgFxraBM5Hyk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXY0tZsOKaLCRdo9trvlng7z.jpg?f=fotoalbum_large

Totaal energie verbruik, let op 2e set zonnepanelen niet gemonitord in P1-meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Kh0h8FZgU2lOL_VFP5r4e6KaVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMDvNKCMtfLFctHUKIevfMt6.jpg?f=fotoalbum_large

Groetjes Manfred

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
MajaMestreech schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:28:
[...]

De direct vraag in mijn eerdere post was of je in de Signestor dus bij laden op zonne energie de EV voorrang zou kunnen geven op d een of andere manier? Bij een Zappi autolader hoor een Libbi accu van MyEnergi en in de app van MyEnergi kan dit gemakkelijk worden aangegeven. Vandaar mijn vraag :P
Ik heb zowel de AC als de DC lader van Sigenergy (en kom van een zappi) De AC lader van Sigenergy kan hetzelfde doen als de Zappi maar vanaf 3,4 kW (waar de Zappi bij 1,4 kW begint0. En uiteraard ook snelladen etc.

De DC lader kan je op 3 manieren instellen:
1 - Snel laden, dan wordt alles aangesproken, zon, net batterij
2 - Zonoverschot waarbij huisbatterij voorrang krijgt boven EV
3 - zelfde als 2 maar dan krijgt EV voorrang op huisbatterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWYVMfUqTZj1-uiMYoC_sHtiyys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yG4cz26S4OBm45IvTktZY4Nq.jpg?f=fotoalbum_large

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Bschnitz
uray schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:52:
Hallo Allemaal,

wij denken er ook over om een Sigenergy aan te schaffen.
het zou dan gaan om een 12 of 17kW variant, vanwege de MPPT's.
Met een opslag van 40kW met een DC Charger, welke is vooralsnog niet erg van belang.
Wij hebben bijna 15K WP op het dak liggen, deze zouden dan via DC gekoppeld worden aan de Sig.
En we overwegen een EV met een accu van 80kW.

Nu de situatie, wij hebben mede vanwege onze vijver een nogal hoog verbruik per dag, ongeveer 24kW. Dit zal door de installatie van een All Electric WP nog enigzins oplopen.
En aangezien het salderen wordt afgeschaft en terugleveren niet in verhouding staat tot verbruiken, zijn we aan het kijken of dit een zinvolle investering is.

We zitten vooralsnog vast aan een energie contract, en we begrijpen dat zo'n grote uitgave op alleen eigengebruik zich niet zal terugverdienen.

Nu zitten we erover na de te denken of bovenstaande i.c.m. een Dynamisch Energie Contract en de EV sneller rendabel gemaakt kan worden. We verwachten er niet rijk van te worden. Maar met de huidige gegevens is de ROI 15 jaar+. Het zou mooi zijn als we dit richting de 10 zouden kunnen krijgen.

Jullie meningen en insights worden op prijs gesteld.
Je gaat ongeveer minimaal €1000-1500 per jaar besparen vanaf 2027 gezien je zonnestroom niets meer waard is. Je kan alles zelf gebruiken en goedkoper inkopen.

Je hebt 10 jaar garantie en zoals je zelf zegt is 15 jaar niet ondenkbaar.

Je haalt het er wel uit, je moet het zien als een verzekering of een contract voor een redelijke vaste lage inkoop van stroom.

Ik gebruik nu sinds maart max 1.5kWh per dag voor het huis zelf in de nacht en de rest verkoop ik of gebruik ik zelf.

Dit is met EV en WP en verkrijgbaar gebruik als jij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziK21ovs2hpii1udKN6SF3gE8jY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z5UaL5D0SnH8uOEROvbitFmX.png?f=fotoalbum_large

Deze maand ga ik afsluiten met ca. €90 winst.

• CEdS
  • Nu online
uray schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:38:
@CEdS

Ik zou zelf niet hoger willen gaan dan de EC17kW juist vanwege mijn huidige 3x25 aansluitig.
In de App van Sygenergy kan je zowel een import- als exportbeperking instellen. Hiermee kan je dus spelen als je niet teveel uit het net wilt trekken/je hoofdzekering het niet toelaat en/of als je niets of beperkt wilt terugleveren.....(zie onderstaand plaatje)

De EC17kW heeft wel 4 strings, dus dat is wel mooi. Geothermie, COP ligt veel hoger dan andere L/W of L/L warmtepompen, Op lange termijn verdien je deze zeker terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ty4EF08bre42KpuVJZcPN3HeHxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KAeNU2c3dCXQiSrHRVg8fN3A.jpg?f=fotoalbum_large

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:31

HenkS

Da_king alias HenkS

Toch even meteen ingevoerd achter elkaar
1e grafiek is 0.14 vs 0.14
2e grafiek is met 0.14 vs 0.08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYsjpGrBn3TfJeHDUHJKGyiICRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WJuAWS0coNDthPNshLUDukPg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5wwiwuVis2ADnzCEepGwhOOYag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dSK74rsWnR5xLSzqGR6JMNcs.png?f=fotoalbum_large

• duoruvis
jelleeelco schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:32:
[...]

Dank je wel! Dus je hebt je Solaredge omvormer er tussen uit gehaald begrijp ik? En de optimizers blijven gewoon netjes werken dus. Dat is opzich wel mooi.

EDIT - ik heb je begin post even goed gelezen en daar staat dat je een SMA omvormer hebt. Dus de zonnepanelen zijn niet rechtstreeks aangesloten op de Sigen maar via AC aangesloten. Weet je toevallig waar deze in de gateway op aangesloten is (ervan uitgaande dat je een gateway hebt?).

Ik had namelijk begrepen (zoals jij ook beschrijft) dat de Sigen de opwek van de panelen eerst gebruikt voor eigen gebruik, wat over is gaat naar de batterij, en wat daarna over is gaat op het net. Dit laatste is via de Sigen niet te voorkomen als de panelen AC zijn aangesloten. Solaredge heeft de mogelijkheid om (als je solaredge meter in de meterkast hangt) via het solaredge platform de export stil te leggen...m.a.w. de omvormer schakelt traploos vermogen terug bij export tot export nul is.

Nu ben ik op zoek of dit te combineren valt met de Sigen. Dus de Sigen ziet hoeveel zonnenergie verbruikt wordt door het huis, gaat dat batterij laden bij overschot, en bij weer overschot naar export. Dat dan de Solaredge dan ingrijpt en het vermogen naar beneden bijstelt. Dit kan natuurlijk gaan conflicteren met de berekeningen van de Sigen... maar vraag me af in de praktijk hoe dit werkt.

En ik had idd begrepen dat de verwarming van de batterij aan gaat als het te koud wordt. Maar dat beetje batterijverlies neem ik graag voor lief om niet een accupakket van 24 of 32 kw in mijn huis te hebben. Ook deze (veilige) accus kunnen in potentie in de fik vliegen (getuige een Zendure die in Duitsland op het balkon in brand vloog, al is de oorzaak nog niet bekend).

Waar ik wel heel verbaasd over was, toen ik het hier las: dat de 'backup mode' (dus als stroom uitvalt de Gateway/battery alles overneemt) continue 150-200watt verbruikt! Dat vind ik echt uitzonderlijk hoog, heb ik dat wel goed begrepen? Ik vraag me af waar dat door komt.
Ik weet eerlijk gezegd niet of de Solaredge omvormer eruit is gehaald; destijds was ik niet op de hoogte dat dit überhaupt een optie was. Aangezien mijn systeem optimaal functioneert, heeft het voor mij geen prioriteit om dit nu na te vragen bij de installateur.

Wat de gateway betreft: ik weet niet precies hoe deze is aangesloten. Maar zoals het nu werkt met AI—eerst eigen verbruik optimaliseren en slim laden op basis van de tarieven van mijn Flexcontract—is het voor mij perfect efficiënt. Tijdens de afgelopen zonnige dagen had ik vrijwel 0 kWh verbruik in zowel het normale als dal-tarief, en vond pas teruglevering plaats wanneer de batterij vol was, meestal tussen 15:00 en 17:00 uur. Op dat moment schakelt Home Assistant de elektrische verwarming automatisch in, afhankelijk van de temperatuur en zonne-opbrengst (maximaal 400W + 400W + 1000W) om teruglevering te minimaliseren.

Je opmerkingen over de omvormer en gateway zijn zeker interessant, en ik zet ze op mijn to-do-lijst om bij de installateur na te vragen. Het lijkt me nuttig om een checklist met belangrijke installatievragen te maken voor toekomstige Sigen-gebruikers. Zelf had ik zo’n lijst als leek zeker op prijs gesteld!

Terugleveringsbeperking via de omvormer:
Ik zie in de instellingen geen optie om de teruglevering bij volle batterij direct via de omvormer te beperken, dus ik heb geen idee hoe dit in de praktijk werkt. Mocht je hier concrete ervaringen mee hebben, dan hoor ik dat graag!

Flexcontract en terugleverkosten:
Bij mijn energieleverancier worden vaste terugleveringskosten in rekening gebracht op basis van de netto teruglevering, dus ná saldering. De kosten zijn als volgt:
0 - 999 kWh → € 0,00

1000 - 1499 kWh → € 151,25

1500 - 1999 kWh → € 211,75

2000 - 2499 kWh → € 272,25

2500 - 2999 kWh → € 332,75

Hierdoor is het voor mij extra interessant om teruglevering zo veel mogelijk te minimaliseren.

Batterijverbruik:
Mijn Sigen bleek onverwacht 130W te verbruiken omdat de spaarstand/stand-by mode was uitgeschakeld. Na handmatige inschakeling is er geen zichtbaar sluipverbruik meer.
In Home Assistant monitor ik zowel de Solaredge-opbrengst als de Sigen-opbrengst, en deze komen vrijwel exact overeen. Bijvoorbeeld: bij een opbrengst van 3,31 kW gaat er 0 kW naar de batterij, 1,56 kW naar het stroomnet en 1,75 kW naar eigen verbruik. Ik zie dus geen aanwijzing dat de batterij zelf nog extra verbruik heeft in deze situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gz9i9CUukTJ_G7w8d7ZZetBKBZE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2UpmrTl9cLmshgPpYDBoknCJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKa0bYlYvCWm2TE0iuZZk0lef_w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UiCxeY0bsMKgdirawNO6jUti.jpg?f=user_large

• duoruvis
jelleeelco schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:30:
[...]

Nog geen ervaring mee. Heb een vast contract afgesloten bij Delta voor 3 jaar, 10 dagen voordat de zonnepanelen werden gelegd. Geen terugleverboete en 9ct verkoop (al zullen we wat meer verbruiken dan opleveren dit jaar). Loopt tot april 2027. Daarna moet er een thuis accu staan!

Zag overigens dat de omvormer van Solaredge slechts 5000watt kan laden/ontladen. Niet echt meer van deze tijd. Daar staat dan tegen over dat het momenteel erg goedkoop is en dat Solaredge eigenlijk alles kan dat Bliq doet (kwam ik vandaag achter).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5R2ziRQi_U_4pB8XuL3ULCmvT4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RDNTckCMHBuYhKNdog8f6C3m.jpg?f=user_large

🔍 Verdere Inzichten: SolarEdge Home Hub vs. Bliq EMS

🔹 SolarEdge Home Hub
✅ Dynamische energieprijzen – Het SolarEdge ONE optimalisatiesysteem speelt automatisch in op dynamische elektriciteitstarieven. Dit systeem wordt gefaseerd uitgerold in Nederland, België en Duitsland.
📌 Bron: SolarEdge Investors
✅ Back-upfunctionaliteit – In combinatie met de SolarEdge Home Battery en een Backup Interface levert de Home Hub energie tijdens stroomuitval. Het systeem ondersteunt meerdere omvormers, waardoor het back-upvermogen overdag kan oplopen tot 30 kW.
📌 Bron: SolarEdge
✅ Compatibiliteit en schaalbaarheid – SolarEdge-systemen werken hoofdzakelijk binnen hun eigen ecosysteem. Voor grotere installaties zijn modellen beschikbaar met een vermogen van 8 kW, 10 kW en 15 kW.
📌 Bron: SolarEdge

🔹 Bliq EMS
✅ Flexibele compatibiliteit – Bliq werkt met verschillende omvormers en batterijen, waardoor gebruikers niet vastzitten aan één merk. Een compatibiliteitsoverzicht is te vinden op de website van Bliq.
📌 Bron: Bliq Energy
✅ Slimme batterijoptimalisatie – Bliq EMS werkt samen met energieleveranciers en technologiepartners om batterijen optimaal te benutten bij dynamische energieprijzen.
📌 Bron: aug·e
✅ Flexibiliteit & keuzevrijheid – Bliq EMS combineert verschillende merken en componenten, ideaal voor wie onafhankelijk wil blijven van één fabrikant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_sLIDjzH__km8HNl3HtGM1yPm8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GythjaUJNhiE0LIsA50HO5rs.jpg?f=user_large

📌 Overwegingen voor de Juiste Keuze
✔ Ecosysteemvoorkeur – Wil je een volledig geïntegreerd systeem binnen één merk? Dan biedt SolarEdge een gestroomlijnde oplossing.
✔ Hardwarediversiteit – Zoek je flexibiliteit om verschillende merken en componenten te combineren? Bliq EMS geeft je die vrijheid.
✔ Toekomstbestendigheid – Overweeg of je in de toekomst extra componenten of functionaliteiten wilt toevoegen.

💬 Wat zou jij kiezen?
🔵 SolarEdge voor een geïntegreerd systeem
🟢 Bliq voor maximale flexibiliteit

Reageer met jouw keuze en waarom!

📢 Extra bronnen voor verdieping:
📌 🌐 SolarEdge Home Hub: Productpagina | https://www.youtube.com/w...2F&source_ve_path=MjM4NTE
📌 🌐 Bliq EMS: Officiële site | Technische uitleg

Hopelijk helpt dit overzicht bij het maken van een weloverwogen keuze! Ik hoor graag jullie inzichten en ervaringen. 🚀

• CEdS
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVyrKAdMY7SLCYYD1tRcxHA0sJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPT7dyHsYC6gicowy37JBXFv.jpg?f=fotoalbum_large

In bovenstaande afbeelding zie je de opwek van zonne-energie via de Sigenergy omvormer op de Gateway, dit is de groene lijn. De Solaredge buiten de Gateway om (blauwe lijn) maar zichtbaar via de Inline powermeter. Dit systeem is ingesteld op zelfconsumptie met export op 0, dus geen export. Maar omdat de Solaredge niet op de gateway aangesloten is, kan je de export niet beperken en wordt het niet geconsumeerde teruggeleverd aan het net.

• duoruvis
Onderwerp: Na Sigen update (V100R001C21SPC108) blijft "Sigen Plant PV Power" op 0,000 kW in Home Assistant

Sinds gisteren, na de firmware-update van mijn Sigen omvormer naar versie V100R001C21SPC108, registreert Home Assistant geen zonneopbrengst meer via de entiteit sensor.sigen_plant_pv_power. Deze blijft continu steken op 0,000 kW.

In de Sigen-app zelf werkt alles normaal: daar zie ik wel realtime gegevens van PV-opbrengst, grid in/uit, opslag, etc. (zie screenshots in bijlage).

De entiteiten sensor.solaredge_huidig_vermogen en sensor.solaredge_zonne_energie blijven nog wel waardes doorgeven, maar deze updaten slechts elke 15 minuten, wat natuurlijk totaal onbruikbaar is voor live automatiseringen.

Mijn vragen:
Herkennen andere Tweakers dit probleem na deze firmware-update?

Is dit een bug in de nieuwe firmware, of is er wellicht iets gewijzigd in de datapunten/API die Home Assistant aanspreekt?

Zijn er workarounds of oplossingen bekend?

Het lijkt mij sterk toe dat de update zelf de oorzaak is, want direct ná de update ontstond dit probleem. De rest van mijn Home Assistant-opstelling is ongewijzigd en stabiel.

Alle feedback of suggesties zijn welkom – alvast dank!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mffEzNC5eMnol58p_3psTDoilz0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PFDjhBX8OZKNXoADAZnkncAG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chEuIeMAx4swrMnd2D08Cjav9d4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EcQ5COHnAeJZUoMCPbL2iJr8.jpg?f=user_large

Update: Ik heb het probleem ook gemeld bij de ontwikkelaar van de Home Assistant-integratie via GitHub. Zie hier: GitHub Discussie #85 https://github.com/TypQxQ...ntegration/discussions/85

📢 Update – 16 april 2025
Na de firmware-update V100R001C21SPC108 (Sigen, 15 april 2025) merk ik op dat in Home Assistant:

🔹 De binaire sensoren Battery Charging, Discharging, Import from Grid en Export to Grid correct schakelen (AAN/UIT) bij veranderende situatie.
🔹 De sensor PV Generating blijft echter permanent UIT, ook bij daadwerkelijke zonneopbrengst — zichtbaar in de Sigen App en bevestigd door verbruik via PV.
🔹 Het systeem functioneert technisch dus goed, alleen deze specifieke sensor lijkt niet meer aangestuurd te worden binnen HA.

🔍 Heeft iemand dit eerder meegemaakt of al een oplossing gevonden?

Alvast bedankt voor jullie reacties of ideeën!

[ Voor 21% gewijzigd door duoruvis op 16-04-2025 15:43 ]

• CEdS
  • Nu online
@duoruvis

Ik heb het probleem ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjMoWInoz_rf7U5TdmwZaLp5efc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qXIJPbx270pOGkNtqRLFplyZ.png?f=fotoalbum_large

Ik zie alleen maar: niet beschikbaar, geen enkele waarde wordt weergegeven

In de Sigen app is alles zoals het hoort te zijn.

Ter info: Na de update was wel mijn EC uitgeschakeld.

[ Voor 22% gewijzigd door CEdS op 17-04-2025 12:34 . Reden: Aanvullingen ]

• duoruvis
kliffen schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 08:25:
[...]

Bij mij wil het niet lukken om het standby verbruik te verlagen. De verbeterde slaapstand helpt niet. Zou het kunnen komen omdat de backup power functie is geactiveerd en daardoor misschien altijd paraat is?
Dat zou kunnen? Welke modus heb je ingesteld? Hieronder enkele van mijn instellingen. Kun je screenshots maken van jouw instellingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7T8AH5ff0OIxLHsffufHxf7vTOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vawDPFB0bPXD21TeSiLQZTHX.jpg?f=fotoalbum_large

• duoruvis
pompom11 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:21:
hoi tweakers, ik heb een vraag waar ik online moeilijk antwoord op kan vinden. Ook leveranciers van de sigenstor geven geen duidelijke antwoorden.

Ik overweeg een sigenstor 6kw/16kWh 3 fase (zonder gateway). Mijn doel is om mijn eigen zonopbrengst uit te nutten en op de day ahead markt in te kopen indien voordeling. Onbalans markt ben ik niet direct van plan.

Nu lijkt alles goed maar ik heb grote twijfels over het standby verbruik wat ik hier voorbij zie komen, a 150watt. Indien dat klopt is het voor mij een shopstopper. Kan iemand mij hier meer informatie over geven?

Is het standby verbruik echt zo hoog? of is dat alleen in bepaalde modi met gateway? ik zat meer te denken aan max 10watt als acceptabel. Hoor graag jullie ervaringen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xL1M25kJgOyR3aiLLiQ-8rtMcQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MTWkxZJE5zmkXxYJibkICpxD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtA_SmzCfbuxtyC0nWpiQ7JrqIc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/M6iHUg97KeqpnFqHT9QdiyRu.png?f=user_large
Zonder gateway én met de instelling Energiebesparingsmodus > Verbeterde Spaarstand actief, is het stroomverbruik van het systeem minimaal.
🔋 Wat doet deze modus precies?
In deze stand schakelt het systeem automatisch over naar een soort ‘slaapmodus’ bij lage belasting.
Hierdoor wordt het actieve energieverbruik sterk gereduceerd, ideaal voor nachten of perioden met laag verbruik.
De drempelwaarde van de belasting (in Watt) die deze modus activeert is standaard door het systeem ingesteld, en wordt niet openbaar gemaakt.

⚠️ Let op:
In deze modus kan het systeem bij zeer lage belasting kortstondig toch stroom uit het net afnemen als dat efficiënter is dan het inschakelen van batterijfunctionaliteit. Dit is normaal gedrag volgens Sigenergy.
📉 Resultaat in praktijk (ervaring gebruikers zonder gateway):
Energieverbruik van het systeem in rust kan dalen tot minder dan ~30 W.
Daarmee is dit een effectieve methode om standby-verlies te minimaliseren, zonder verlies van functionaliteit.

Als je nog twijfelt of jouw systeem optimaal is ingesteld, kun je in de Sigen app ook controleren of de slaapstand actief wordt op momenten van lage belasting.

• duoruvis
pompom11 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:35:
[...]

Dank voor het antwoord. Dan ben ik wel benieuwd of het systeem in "Verbeterede spaarstand" modus nog steeds nul op de meter kan leveren snachts als mijn verbruik ongeveer 170 watt constant is. Op gaat in dat geval de batterij volledig uit en wordt er vanuit het net stroom ingekocht?
Zolang je batterij voldoende lading heeft, kan het systeem in de 'Verbeterde spaarstand' modus inderdaad 's nachts een constant verbruik van ongeveer 170 watt dekken. De batterij blijft actief en voorziet in de benodigde energie, waardoor je geen stroom van het net hoeft af te nemen.
De werking is afhankelijk van de gekozen instellingen en het energiecontract. Bijvoorbeeld:
FLEX-modus: Gericht op maximale winst door energie op te slaan en te gebruiken op basis van variabele tarieven.

AI-modus: Past zich aan op basis van je verbruikspatroon, weersvoorspellingen en dynamische tarieven om efficiëntie te maximaliseren.

Eerst zelfgebruik: Prioriteert het gebruik van opgeslagen energie voor eigen verbruik voordat er energie wordt geëxporteerd of van het net wordt gehaald.

In jouw geval, met een constante nachtelijke belasting van 170 watt, zal de batterij deze vraag blijven dekken zolang er voldoende lading is. Mocht de batterij leeg raken en er geen zonne-energie beschikbaar zijn, dan zal het systeem automatisch overschakelen op netstroom.

Dynamisch contract, maximale winst, EPOX tarieven: Zie Tweakers topic "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

🔗 Aanvullende informatie
Voor meer gedetailleerde informatie over de verschillende modi en hun werking, kun je de volgende bronnen raadplegen:

https://www.sigenergy.com/en/products/mysigen-app
https://www.sigenergy.com/nl/products/sigenstorAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3w0pZDzefc1ED9QzriiNb3YXw0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/u2goPIkyODUm7Qq3jEwd8Xvr.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door duoruvis op 16-05-2025 19:29 ]

• Rits1
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-02 17:41
Babro schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:17:
[...]

Ik vraag me vooral af of je nu connectie hebt met je omvormer. Want dan kun je instellingen aanpassen, als je geen connectie hebt, zul je dat eerst moeten oplossen.
Ik heb inderdaad connectie met zowel de gateway als de omvormer.
Na opnieuw opstarten geen verschil.
Vraag me wel af welke instellingen ik kan aanpassen.
Zelfconsumptie, reserve energie en energie spaarmode heb ik al van alles geprobeerd.
Instelling omvormer met al die waardes heb ik niets aan gedaan.
Weet niet wat hoe moet staan.
Even ter aanvulling.
Heb deze storing: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEuCTExPVRC1lw7ONLu1mVyiPts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ht8baUkrMjOuifWtKXdHJG1a.png?f=fotoalbum_large
De fases zitten 100% goed aangesloten dus omwisselen lijkt me geen goed plan.

[ Voor 26% gewijzigd door Rits1 op 20-05-2025 08:17 ]

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:03
Rits1 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:28:
[...]

100%.
3x gecontroleerd door fases afzonderlijk in en uit te schakelen en 3x de kabel naar de omvormer gecontroleerd op fase volgende.
Zo zou het moeten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ADvC9tNSPf2NNTD88v1rm96go0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tdhOb5vfsmsvCActqv9pzRlD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8i_46UQ0qsdLigmpUWdtBWCRers=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OTstOS9S2SDsXCDqJbeY6TZr.png?f=fotoalbum_large

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

• RobvanHamersvel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-07 22:41
Wij zijn sinds vorige week trotse eigenaar van een Sigenstore, 16 kWh, 10 kW inverter. Nu heb ik op dag 1 de Sigen AI mode ingeschakeld, na een week geleerd te hebben en in self-consumptie modus gewerkt te hebben is hij vandaag begonnen met handelen.

Nu zie ik in de grafieken de strategie staan en die snap ik helemaal, echter is dat volledig gericht op in- en verkoop van/aan het grid, zonder rekening te houden met het eigen gebruik. Nu kan het wel zo zijn dat dat de beste economische keus is maar het voelt een beetje dubbel om stroom van het net in te kopen terwijl we nog gratis zonnestroom van gisteren in de batterij hebben zitten.

Is dit iets waar ik doorheen moet kijken en gewoon vertrouwen op de kracht van het systeem? Of hebben jullie aanbevelingen om de instellingen iets mee te tweaken.

Voor de volledigheid, dit zijn mijn instellingen momenteel:

Sigen AI Mode: Profit Max
Electricity rate:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFfF2gVWYBTEHOzGcrUtKS5nkPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uDQga49fvlzuv6dByvj8WeWB.png?f=fotoalbum_large

Stategie die hij vandaag volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaK6BjjG6NUL64yyVg3v-I3gzR8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FlRJc0yptuld2XYXc6EDsg9S.png?f=user_large

• Babro
De meeste maken een verschil tussen de inkoop en verkoopprijs. De meningen zijn verdeeld over wat het verschil moet zijn, maar ergens tussen de 8 en 14 cent. Je krijgt dan wel gelijk het probleem dat rond het punt waar de kWh prijs 0 is er soms gekke dingen gebeuren.

Ik heb hem nu zo staan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYTKQdZuKHiWICRUx2gQvhRvllA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fh7V7Tj0K1t6KlfdDvoxF3PY.png?f=fotoalbum_large

• duoruvis
Onderwerp: 📊 Spreadsheet in ontwikkeling voor strategie bij EEX-dynamische prijzen

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van de recente discussies over het gebruik van verschillende coëfficiënten (zoals 1+0,14) en aangepaste strategieën voor energie-inkoop en -verkoop, heb ik een spreadsheet opgezet die momenteel nog in ontwikkeling is. Deze tool helpt bij het analyseren van diverse scenario's en het optimaliseren van je energieverbruik én batterijgedrag op basis van EEX-dynamische prijzen.

📈 Spreadsheet (Google):
https://docs.google.com/s...Unyf0/edit?gid=1848817215

De spreadsheet bevat o.a.:

Diverse coëfficiëntinstellingen voor inkoop en verkoop

Strategieën zoals AI boost laden/ontladen, AI gespreid laden/ontladen

Visualisatie van SOC (State of Charge) en batterijgedrag

Verkoop-/inkoopvensters per dagdeel

Dagelijkse berekening van inkomsten, kosten en winst

Met dit hulpmiddel hopen we meer inzicht te krijgen in welke instellingen onder welke omstandigheden het meest efficiënt zijn – uiteraard sterk afhankelijk van je persoonlijke setup (zoals PV, EV, verwarming, etc.).

Suggesties of aanvullingen zijn zeer welkom!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeHr2DGPU-Lq-5niJvE_ijnv_zQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6jX0jiMJW0Z8wMi6zfFjqHEe.png?f=fotoalbum_large

• Bschnitz
RobvanHamersvel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:16:
[...]

Bedankt voor deze info! Ik heb de instellingingen denk ik niet helemaal goed begrepen. Ik heb namelijk de formule letterlijk zo gemaakt dat deze overenkomen met de prijzen van de leverancier, Zonneplan in mijn geval. Maar ik moet dus eingelijk doormiddel van de prijs sturen naar wat ik wil 'verdienen' aan het in- en exporteren van stroom.

Voor wat betreft de BTW, zolang we nog kunnen salderen kan ik deze toch meenemen als component in de verkoop? Zolang ik niet meer terug lever dan afneem dan kan ik dat salderen.

Heeft het nog zin om de strategie aan te passen van Profit Max naar Balanced Energy? Of kan ik beter zelf door de prijs te tweaken wat bij sturen?
Juist. Maar je moet niet vergeten dat als de batterij denkt dat jou verkoop heel gunstig is (met btw) dat hij ook eerder zal inkopen ipv zonneproductie opslaan etc.

Je laat de AI dan juist doen wat je niet wilt. Namelijk zinloos energie inkopen terwijl dat helemaal niet zo gunstig is.

Alles wat je inkoopt en weer gaat verkopen is namelijk met 10-20% verlies aan laad en ontlaadt. Dus voor 18kWh verkoop moet hij 20-22kWh inkopen. Hij houd geen rekening met dat verschil.

Het is beste is geen rekening houden met salderen. Hou de echte prijzen aan.

1.21 + 14c inkoop
1.0 + 2-6c verkoop

Dan hou je die 10% zonnebonus effe achter de hand, wil je die ook meenemen zou je gemiddeld op +4c kunnen gaan. Hij werkt namelijk alleen tussen zonsopgang en ondergang.

Nog een ding uit de beta is dat je de laadsnelheid kan beperken, deze heb ik nu op 0 staan. Dus ook al wil de AI kopen kan hij dat niet ;)

Er komen dus wat vangrails eraan.

In de basis wil ik voor nu dat hij alleen de overtollige zonneproductie in de ochtend of in de vroege avond dump want dat levert +2c +10% op ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2_inJJs8nS4-98U3e4SbvUngCU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/66XXNXpgUkXQvyOs8sF2xLOP.png?f=fotoalbum_large

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-07 15:03
duoruvis schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:13:
[...]

Goede suggestie, Bas!

Deze topic is inderdaad uitgegroeid tot een waardevolle centrale bron voor alles rond Sigenergy/Sigenstor — van installatie en instellingen tot AI-sturing, standby-gedrag, Home Assistant-integratie en dynamische tarieven.
Binnenkort ook analyses van Tibber-integratie en AI-strategieën bij dynamische EPEX-tarieven.

Een hernoeming naar iets als "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic" zou goed passen en de vindbaarheid verbeteren voor anderen die info zoeken. Lijkt mij dus zeker een goed idee.

Weet iemand toevallig of het mogelijk is om de topictitel te laten aanpassen door een moderator? Zo ja, dan kunnen we daar wellicht een verzoek voor indienen.

Als iemand nog een betere suggestie heeft voor een topictitel: laat maar horen!
Moderators:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiloMseYzQCLAaZFCTd37uqTPvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gxJhhvJk0NiW0zf6uVfrfefk.png?f=fotoalbum_large

@duoruvis Bij @teacher of @Septillion kan je dit aanvragen.

BP on the move!!!

• Babro
Sorry ik wil het graag begrijpen, maar ben nu lost:

Het is beste is geen rekening houden met salderen. Hou de echte prijzen aan.

1.21 + 14c inkoop
1.0 + 2-6c verkoop

Jij past hier de prijzen toch ook aan door de belasting weg te halen, die je wel krijgt?

Wat maakt dat deze formule dan beter werkt, jij past ook de prijzen aan voor de AI.

Wel zie ik dat onze grafieken redelijk gelijk zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cObaj-06UBR702NpRg97oo5fpwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fOjk7dJDSxLkTjRr8wNK6aa5.png?f=fotoalbum_large

• RobvanHamersvel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-07 22:41
Gisteren heeft hij goed gehandeld met deze settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35r_vSOcJA73h3lAyqgl5RAGfX4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b3fEPFNtXgyPAofhaH6pM75t.png?f=fotoalbum_large

Maar als ik dan zie wat hij vandaag gaat doen… ik laat hem nu maar even z’n gang gaan maar het lijkt erop dat hij in 1,5 uur tijd 100 soc wil gaan halen door alles in te kopen van het net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kx7fqstDEYyuyuL748kvfxk-MQg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yROnX4CmTUHqPQMHnUhamda0.png?f=fotoalbum_large

Nou verwacht ik ook niet echt veel zonnestroom van het dak als ik naar buiten kijk :)

• CEdS
  • Nu online
Bschnitz schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:33:
[...]

Je kan met 3.0 prio geven aan alles wat in en eruit gaat.

Bijvoorbeeld:

Prio zon 1:accu 2:grid
Export grid 1:accu 2:zon

Hier zou je deels wat mee kunnen oplossen.

Wat jij wilt kan helaas alleen als je elke dag op hetzelfde tijdstip gaat laden, anders weet de Ai dat natuurlijk ook niet. Hij moet jou ritme leren kennen.

Ik zelf laad ook dom, maar ik gebruik de batterij van de auto als overschot voor als de batterij vol is.

Dan koop ik in voor +-15c of minder + het overschot van mijn zonneproductie gaat de auto in.
Dit is wat ik nu heb met de DC lader:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-NwwxvblRmNtVYhDxQF1X4n4qs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/teNakjiejk446hDj9HCC559w.jpg?f=fotoalbum_large

Wat komt er nog meer bij dan?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.