Vraagje als het mag. Weet u toevallig ook of de gateway 30K (de kleinere versie met maar 1 inverter en zonder smart port) ook zoveel stroom verbruikt voor de standby modus?CEdS schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:45:
[...]
Ik ben installateur van o.a. Sigenergy en draai zelf volledig off-grid met een Sigenergy installatie.
Uit mijn eigen metingen kan ik vertellen dat het verbruik voor standby ongeveer 150 tot 200 Watt/h bedraagt. Ik wil ook opmerken dat het systeem zelf nog wel meer kan gebruiken dan die 2,4 kWh per 24 uur. Ik heb tot 3,4 kWh per 24 uur gemeten. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de DC lader die ik er tussen heb zitten.
Het is niet alleen de backup functie die verbruikt, het hele systeem verbruikt. Op dit moment verbruikt mijn huis nagenoeg niets <50 W/h, de zonnepanelen leveren, geknepen, omdat ik niet exporteer, maar 0,29 kWh. Dus er verdwijnt 240 Wh in het systeem.
Ik heb al een paar keer om een verbruiksoverzicht van het systeem gevraagd maar ze zijn er niet er happig op om dit te verstrekken. Ik blijf hierom vragen. Overigens scheelt het per grootte van de EC wat het verbruik is.
Ik had begrepen dat het nadeel van deze kleinere versie dat je een thirdparty PV inverter AC moest aansluiten, en dus als grid wegvalt je alleen backup hebt vanuit de accu. Maar als dit 150watt continue scheelt (plus veel kleinere kast/ betere plaatsingsmogelijkheden), en hopelijk geen brom (!) zou dat een overweging zijn.