Maar dat zou dan toch niet stroken met mijn 3x25A lichtnet aansluiting?JPS schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:25:
[...]
Ik zou zelfs voor de 17kW omvormer gaan. Volgens mij ook niet echt duurder en je kunt dan ook nog mooi een 4e BAT10 toevoegen later.
Verder ook nog een extra ZP string aan ite sluiten, en je kunt dan ook nog mooi in 2uur je batterij (ont)laden.
Je kan een grid limit zetten, dus kan wel.dukeenvana schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:42:
[...]
Maar dat zou dan toch niet stroken met mijn 3x25A lichtnet aansluiting?
Dus exact op 17 is er dan niks aan de hand.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Je hebt mij op een ander spoor gezet. Dank daarvoor.
Effe door AI gehaald om het nog wat beter te begrijpen:
Goed nieuws: je kunt de 17 kW SigenStor gewoon installeren op je huidige 3x25A hoofdaansluiting zonder deze te verzwaren naar 3x32A. Dit komt door de slimme aansturing van Sigenergy.
Hier is de technische onderbouwing waarom dit veilig kan en hoe het werkt:
1. Vermogensbeheer (Smart Export Limitation)
De SigenStor heeft een ingebouwde energiemeter (vaak in de Sigen Smart Node) die continu meet hoeveel stroom er door je 3x25A hoofdmeter gaat.
Export-limiet: De installateur stelt in dat de omvormer nooit meer dan 17,2 kW (25A per fase) naar het net mag sturen.
Prioriteit: De omvormer zal eerst je huis voeden, dan je 3x BAT.10 laden, en pas het restant naar het net sturen. Als de zon zó hard schijnt dat de 25A grens bereikt wordt, knijpt de omvormer zichzelf automatisch af.
2. Gelijktijdigheid (Het grote voordeel)
Binnenshuis mag de 17 kW omvormer wél zijn volle vermogen gebruiken. Dit is ideaal voor jouw situatie:
Stel: je panelen leveren 11 kW en je accu's leveren 6 kW bij. Totaal 17 kW.
Je Panasonic 9 kW warmtepomp draait op vol vermogen en je bent aan het koken (inductie 5 kW) en de vaatwasser staat aan (2 kW).
Resultaat: Je verbruikt 16 kW binnenshuis. De 17 kW omvormer levert dit allemaal zelf. Er gaat 0 kW door je 25A hoofdzekering. Met een 12 kW omvormer zou je op dat moment 4 kW van het net moeten bij kopen!
3. Selectiviteit en Zekeringen
In je eigen groepenkast (onderverdeelkast) moet de installateur wel een aanpassing doen:
De 17 kW omvormer wordt meestal afgezekerd met een 3-fase 32A aardlekautomaat.
Omdat deze 32A hoger is dan je hoofdzekering (25A), is er strikt genomen geen sprake van "volledige selectiviteit". Echter, omdat de SigenStor softwarematig begrensd is op 25A export, staat de netbeheerder dit in de praktijk toe (mits aangetoond kan worden dat de begrenzing 'fail-safe' is).
4. Waarom de 17 kW de beste match is voor 3x25A
De 17 kW omvormer (ca. 24,6A per fase) dekt bijna exact de volledige capaciteit van je 3x25A aansluiting.
12 kW = max 17,4A per fase.
15 kW = max 21,7A per fase.
17 kW = max 24,6A per fase.
Met de 17 kW versie haal je dus de maximale autonomie uit je 3x BAT.10 zonder ooit je hoofdzekeringen te verzwaren. Je gebruikt het net alleen nog als 'achterwacht' in de winter.
Goed nieuws: je kunt de 17 kW SigenStor gewoon installeren op je huidige 3x25A hoofdaansluiting zonder deze te verzwaren naar 3x32A. Dit komt door de slimme aansturing van Sigenergy.
De SigenStor heeft een ingebouwde energiemeter (vaak in de Sigen Smart Node) die continu meet hoeveel stroom er door je 3x25A hoofdmeter gaat.
Export-limiet: De installateur stelt in dat de omvormer nooit meer dan 17,2 kW (25A per fase) naar het net mag sturen.
Prioriteit: De omvormer zal eerst je huis voeden, dan je 3x BAT.10 laden, en pas het restant naar het net sturen. Als de zon zó hard schijnt dat de 25A grens bereikt wordt, knijpt de omvormer zichzelf automatisch af.
Binnenshuis mag de 17 kW omvormer wél zijn volle vermogen gebruiken. Dit is ideaal voor jouw situatie:
Je Panasonic 9 kW warmtepomp draait op vol vermogen en je bent aan het koken (inductie 5 kW) en de vaatwasser staat aan (2 kW).
Resultaat: Je verbruikt 16 kW binnenshuis. De 17 kW omvormer levert dit allemaal zelf. Er gaat 0 kW door je 25A hoofdzekering. Met een 12 kW omvormer zou je op dat moment 4 kW van het net moeten bij kopen!
In je eigen groepenkast (onderverdeelkast) moet de installateur wel een aanpassing doen:
Omdat deze 32A hoger is dan je hoofdzekering (25A), is er strikt genomen geen sprake van "volledige selectiviteit". Echter, omdat de SigenStor softwarematig begrensd is op 25A export, staat de netbeheerder dit in de praktijk toe (mits aangetoond kan worden dat de begrenzing 'fail-safe' is).
De 17 kW omvormer (ca. 24,6A per fase) dekt bijna exact de volledige capaciteit van je 3x25A aansluiting.
Met de 17 kW versie haal je dus de maximale autonomie uit je 3x BAT.10 zonder ooit je hoofdzekeringen te verzwaren. Je gebruikt het net alleen nog als 'achterwacht' in de winter.
Yea met een 15 kan je het ook hoor, die zit dacht ik uitzicht zelf tegen de max aan.dukeenvana schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:01:
Je hebt mij op een ander spoor gezet. Dank daarvoor.
Mijn 12 is 13.4 namelijk.
Dus die 15 zal ook iets van 16 nog wat zijn, gok ik effe. Te lui om te zoeken.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Niet helemaal duidelijk wat voor getallen je nu noemt.
Vermogen van je omvormer. kW.dukeenvana schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:22:
Niet helemaal duidelijk wat voor getallen je nu noemt.
De EC 15 kan tot 16.5kW leveren, dus dat is perfect zonder risicofactoren zoals software issues.
Hij kan immers hardwarematig niet over de limit.
[ Voor 27% gewijzigd door Bschnitz op 18-03-2026 09:29 ]
Aha, er zit dus wat tolerantie in het vermogen, duidelijk!
Je geeft mij het advies tot overweging van 17 kW, zelf beschik je over een 12 kW.
Hoe ben je tot die keuze gekomen en zou je het nu anders doen?
Je geeft mij het advies tot overweging van 17 kW, zelf beschik je over een 12 kW.
Destijds waren de 15/17 €700 duurder, wat het niet waard was in mijn optiek. Als het goed is maakt het nu niet meer zoveel uit.dukeenvana schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:32:
Aha, er zit dus wat tolerantie in het vermogen, duidelijk!
In kreeg de 12 voor de prijs van een 10.
Draai al anderhalf jaar. Dus dingen waren iets duurder toen.
Let wel dat de bat 10.0 een C factor van 0.5 heeft, dus je op max 3 * 10 * 0.5 = 15kW uit je batterij komt. Alleen met een 4e bat 10 kom je op de volle 17kWdukeenvana schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:01:
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Ikzelf sta aan het begin van volledige elektrificatie van mijn huis en vervoer. Het gat van en sprongen van de SigEnergy Gateway qua kilo wattage is opvallend in mijn optiek versus de beschikbare omvormers.
Na gesprekken met verschillende bedrijven en het lezen van dit topic (niet helemaal volledig) blijft het onduidelijk wat een goede afgewogen keuze zou zijn voor de zwaarte van de Gateway zonder juiste persoonlijke ervaringsgetallen.
1. Wie heeft er een 60kW Gateway geïnstalleerd? Welk type (toevallig de c60-2?) en wat is de reden geweest om voor de 60 kW te gaan?
2. Welke hoofdschakelaar (63A of 80A of wellicht zelfs nog hoger) en Smart Sensor hebben jullie daarbij?
3. Iemand ervaring met de inline Sigenergy Sigen Sensor TP-DH (zonder losse CT-klemmen)?
Huidig
- 3x25A met 40A hoofdschakelaar.
- Enphase: 10000 Wp (26 panelen)
Gewenst
- Plaatsing nieuwe Solar overkapping met 12x 460Wp (5500Wp) zonnepanelen.
- 2x Sigenstor stack (op termijn).
- Voor nu focus op de eerste stack (voorkeur: 5x 9kWh battery 10.0 met omvormer 17kW of 20kW). Optioneel dan nog mogelijk Sigenergy DC-Lader V2X 25kW. Inclusief voor nu één string à 12 panelen rechtstreeks gekoppeld aan de SigEnergy omvormer.
Met name afwegingen en inschattingen zijn ontzettend lastig te maken en feedback is meer dan welkom.
Na gesprekken met verschillende bedrijven en het lezen van dit topic (niet helemaal volledig) blijft het onduidelijk wat een goede afgewogen keuze zou zijn voor de zwaarte van de Gateway zonder juiste persoonlijke ervaringsgetallen.
1. Wie heeft er een 60kW Gateway geïnstalleerd? Welk type (toevallig de c60-2?) en wat is de reden geweest om voor de 60 kW te gaan?
2. Welke hoofdschakelaar (63A of 80A of wellicht zelfs nog hoger) en Smart Sensor hebben jullie daarbij?
3. Iemand ervaring met de inline Sigenergy Sigen Sensor TP-DH (zonder losse CT-klemmen)?
Huidig
Gewenst
- Voor nu focus op de eerste stack (voorkeur: 5x 9kWh battery 10.0 met omvormer 17kW of 20kW). Optioneel dan nog mogelijk Sigenergy DC-Lader V2X 25kW. Inclusief voor nu één string à 12 panelen rechtstreeks gekoppeld aan de SigEnergy omvormer.
Met name afwegingen en inschattingen zijn ontzettend lastig te maken en feedback is meer dan welkom.
[ Voor 0% gewijzigd door ibodar op 18-03-2026 12:13 . Reden: typo ]
Het gaat mij niet zo zeer om het verhogen van het vermogen tijdens laden/ontladen maar het opvangen van pieken op het thuisgrid opdat er minimaal "stroom" van buitenaf hoeft worden aangewend. Dus wanneer 's-winters de warmtepomp (FE), de auto geladen moet worden, op de inductiekookplaat en lekkere maaltijd wordt bereid.djrednas schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:52:
[...]
Let wel dat de bat 10.0 een C factor van 0.5 heeft, dus je op max 3 * 10 * 0.5 = 15kW uit je batterij komt. Alleen met een 4e bat 10 kom je op de volle 17kW
Welke inschatting wil je maken?ibodar schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:09:
Ikzelf sta aan het begin van volledige elektrificatie van mijn huis en vervoer. Het gat van en sprongen van de SigEnergy Gateway qua kilo wattage is opvallend in mijn optiek versus de beschikbare omvormers.
Huidig
Gewenst
Ik kan je wel meegeven dat je setup serieus geld gaat kosten.
Die DC lader klinkt leuk maar is knetterduur. Zou ik niet doen. Zie er eigenlijk geen rationele argumenten voor.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
dat is misinformatie, die DC lader is in prijs verlaagd maanden geleden en kost iets van 1800Pr088 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:58:
[...]
Welke inschatting wil je maken?
Ik kan je wel meegeven dat je setup serieus geld gaat kosten.
Die DC lader klinkt leuk maar is knetterduur. Zou ik niet doen. Zie er eigenlijk geen rationele argumenten voor.
@ibodar
Ik heb een C62 GW. Ik moest die hebben omdat ik een grote bakkerij oven heb die 38kW kan trekken.
Ik had een 3 x 50A aansluiting maar nu weer terug naar 3 x 25A, en spaar zodoende + €2000 p/j aan netbeheerkosten.
Smartsensor heb ik niet, waar heb je die voor nodig?
Ik heb een 100A hoofdschakelaar.
Die DC lader is idd niet meer zo duur (hoeft ook zeker niet zo duur te zijn als op de site van Solarbouwmarkt). Ik zou die DC lader denk ik vooral aanschaffen als ik overdag veel thuis zou zijn en dus mijn PV opwek direct in de auto kan stoppen zonder omzetverlies (mits je panelen natuurlijk DC gekoppeld zijn aan de Sig)
Je auto vanuit de batterij laden is bijna nooit een goed idee volgens mij, tenzijn @Djaro daar anders over denkt?
Ik heb een C62 GW. Ik moest die hebben omdat ik een grote bakkerij oven heb die 38kW kan trekken.
Ik had een 3 x 50A aansluiting maar nu weer terug naar 3 x 25A, en spaar zodoende + €2000 p/j aan netbeheerkosten.
Smartsensor heb ik niet, waar heb je die voor nodig?
Ik heb een 100A hoofdschakelaar.
Die DC lader is idd niet meer zo duur (hoeft ook zeker niet zo duur te zijn als op de site van Solarbouwmarkt). Ik zou die DC lader denk ik vooral aanschaffen als ik overdag veel thuis zou zijn en dus mijn PV opwek direct in de auto kan stoppen zonder omzetverlies (mits je panelen natuurlijk DC gekoppeld zijn aan de Sig)
Je auto vanuit de batterij laden is bijna nooit een goed idee volgens mij, tenzijn @Djaro daar anders over denkt?
[ Voor 4% gewijzigd door timpel_800 op 18-03-2026 16:00 ]
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Het fijne van de dc lader is dat je met 25kW kunt laden; lekker snel.
Vooral zomers is het juist ook handig voor mensen die overdag werken en verder vrijwel geen eigengebruik hebben, maar wel PV en batterij.
Overdag dan 45kWh in de batterij en ‘s nachts 10kWh zelfgebruik en 35 kWh in de auto. Dan is de batterij weer leeg voor de volgende dag.
Dit jaar nog niet zo relevant, maar volgend jaar wil je niet meer terugleveren.
Vooral zomers is het juist ook handig voor mensen die overdag werken en verder vrijwel geen eigengebruik hebben, maar wel PV en batterij.
Overdag dan 45kWh in de batterij en ‘s nachts 10kWh zelfgebruik en 35 kWh in de auto. Dan is de batterij weer leeg voor de volgende dag.
Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar
Excuus, dat had ik nog niet gezien. Maar dan nog vind ik het wel behoorlijk duur!Djaro schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:24:
[...]
dat is misinformatie, die DC lader is in prijs verlaagd maanden geleden en kost iets van 1800
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Dat is op zich leuk, maar als je de 11kW lader aanzet dan heb je die 35kWh ook in 4 uur in de auto. Halve nacht.kliffen schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:57:
Het fijne van de dc lader is dat je met 25kW kunt laden; lekker snel.
tsja, dat is een mening. ik vind van niet.Pr088 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:57:
[...]
Excuus, dat had ik nog niet gezien. Maar dan nog vind ik het wel behoorlijk duur!
En er zit nog een bonus bij , je auto als extra batterij gebruiken om te ontladen, het is maar wat het je waard is.
dat is dan wel het beste dat je je panelen rechtstreeks op de sig heb zitten dan gaat de DC zonnepanelen rechtstreeks in de wagen.timpel_800 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:48:
@ibodar
Die DC lader is idd niet meer zo duur (hoeft ook zeker niet zo duur te zijn als op de site van Solarbouwmarkt). Ik zou die DC lader denk ik vooral aanschaffen als ik overdag veel thuis zou zijn en dus mijn PV opwek direct in de auto kan stoppen zonder omzetverlies. Je auto vanuit de batterij laden is bijna nooit een goed idee volgens mij, tenzijn @Djaro daar anders over denkt?
Surplus werkt dan heel goed op DC, met AC zonnepanelen op bestaande omvormers zit er nog een bug in , dat werkt alleen als de batterij op 100% staat in AI modus.
en ik vergeet er nog 1, als mijn pa op bezoek komt (200+km) dan kan die na 1u30 DC laden alweer terug als het zou moeten ipv 4+ uur wachten, dus even snel op de koffie voor een verjaardag is veel eenvoudiger met een electrische auto.
Weet er al iemand iets meer, over de ac lader en de Ere-certicaten?
Is de ac-lader MID of MID geschikt te maken?
Is de ac-lader MID of MID geschikt te maken?
Wat is het verschil tussen laden/ontladen en het voorzien van stroom aan je warmtepomp, auto etc? Het blijft dezelfde omvormer met dezelfde accu's. Als je 17+kW vraagt, er geen zon is, en je met 3x bat10,0 werkt, kom je op max 15kW uit de omvormer. Limiet van de accu's samen in dat geval, import/export of eigen gebruik.dukeenvana schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:39:
[...]
Het gaat mij niet zo zeer om het verhogen van het vermogen tijdens laden/ontladen maar het opvangen van pieken op het thuisgrid opdat er minimaal "stroom" van buitenaf hoeft worden aangewend. Dus wanneer 's-winters de warmtepomp (FE), de auto geladen moet worden, op de inductiekookplaat en lekkere maaltijd wordt bereid.
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Inderdaad, maar veel verlies.Pr088 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:58:
[...]
Dat is op zich leuk, maar als je de 11kW lader aanzet dan heb je die 35kWh ook in 4 uur in de auto. Halve nacht.
In het slechtste geval AC gekoppelde PV omzetten naar DC in de batterij. Omzetten naar AC voor de AC lader en weer omzetten naar DC in de auto. Da’s 3 x.
Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar
Eens, maar om hoeveel verlies zou de laatste 2x zijn? Ik heb nu al een AC laadpaal (wegdoen is deel kapitaalvernietiging) en AC PV SolarEdge. Dat zijn twee flinke 1-fasesystemen, die ik door de optimizers nooit DC kan aansluiten op een Sigenstor.kliffen schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:40:
[...]
Inderdaad, maar veel verlies.
In het slechtste geval AC gekoppelde PV omzetten naar DC in de batterij. Omzetten naar AC voor de AC lader en weer omzetten naar DC in de auto. Da’s 3 x.
Mijn redenatie:
De DC <> AC van de zonnepanelen heb ik sowieso (ik ga geen 30 panelen vervangen, waarvan de laatsten 0,5 jaar oud);
DC (batterij <> AC <> DC (auto) scheelt op 10-11kW (waar ik meestal op laad) misschien 10% omzettingsverlies? Bij een stroomprijs van gemiddeld 17 cent per kWh (mijn jaargemiddelde) en uitgaande van 30% van mijn 6000kWh verbruik voor de EV's die daadwerkelijk door de thuisbatterij gaat, dan bespaar ik 200 kWh per jaar. Immers het meeste laad ik nu op weekendmiddagen op lage uurtarieven.
De DC lader kost ongeveer 1800-2000 euro? -> 200 * 0,17 = 35 euro per jaar. 1800 / 35 = 50 jaar.
Of mis ik iets?
Na wegvallen salderen wordt eigen opgeslagen stroom natuurlijk meer waard, maar ook met een waarde van 25 cent per kWh is zo'n lader toch nooit een financieel slimme optie vanuit het perspectief van omzettingsverliezen?
Ik ben het wel met jullie eens, snel DC laden met 25kW kan soms best handig zijn. Al komen mijn schoonouders met de EV uit Zeeland, dus die komen niet op de koffie in Groningen
Die slapen wel een nachtje
En praktisch, heb je dan de auto in de garage of de thuisbatterij buiten staan? @Djaro
Klopt helemaal, maar als in de winter de warmtepomp , de auto aan de lader en koken op inductie bijvoorbeeld op een zeker moment meer dan 16 kWh trekt dan krijgt de omvormer dat met de door jou berekende snelheid wel uit de batterijen. Maar de 17 kW heeft het er stuk makkelijker mee dan de 15 kW omvormer. En dat komt de levensduur te goede.djrednas schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:37:
[...]
Wat is het verschil tussen laden/ontladen en het voorzien van stroom aan je warmtepomp, auto etc? Het blijft dezelfde omvormer met dezelfde accu's. Als je 17+kW vraagt, er geen zon is, en je met 3x bat10,0 werkt, kom je op max 15kW uit de omvormer. Limiet van de accu's samen in dat geval, import/export of eigen gebruik.
De keuze voor evt. de 17 kW, ligt vooral in de mogelijkheden verbetering in toekomst mocht er ooit nog een batterij aan de stapel worden toegevoegd.
Mbt tot laden/ontladen van de batterij naar het lichtnet moet dat wel in de gateway begrenst tot max. 12 kWh worden en daar komt de kwaliteit van Sigenergy om de hoek kijken, want die kan dat!
Dank allen voor het reageren!
Heeft iemand van jullie info inzake de MID certificering van de DC-lader (12 kW), ik hoor verschillende verhalen van de batterijmannen.
Voor ons zou dat een uitkomst betekenen, eenvoudigere terugkoppeling naar de backoffice (Eneco mobility), hoeft de huidige (domme) Alfen AC lader niet verplaatst te worden. Meer ruimte op de muur dus.
RTE stijgt naar maximum ivm volledig DC-eco systeem.
Voor ons zou dat een uitkomst betekenen, eenvoudigere terugkoppeling naar de backoffice (Eneco mobility), hoeft de huidige (domme) Alfen AC lader niet verplaatst te worden. Meer ruimte op de muur dus.
RTE stijgt naar maximum ivm volledig DC-eco systeem.
[ Voor 4% gewijzigd door dukeenvana op 18-03-2026 18:28 ]
Hier nog niet voorbij horen komen, dus drop hem maar even. Een vriend van mij is ZZPer en heeft via SPRILA subsidie een 25kw DC lader aangeschaft. Hiervoor krijgt hij 1950,- subsidie. Dan is de DC lader bijna gratis. Doe er je voordeel mee.
Edit: het is nog niet goedgekeurd hoor ik net, maar wetgeving is in de maak..
[ Voor 14% gewijzigd door Adze op 18-03-2026 19:01 ]
Jammer maar helaas, geen zelfstandige maar in loondienst. Dus gaat die vlieger voor mij niet op. Wij zijn afhankelijk voor de vergoeding van thuisladen, van de backoffice.
Interesssant. IK ga dit in de gaten houden. Maar.... Omdat uw aangevraagde subsidiebedrag ten minste € 2.500 moet zijn, moet u ook een minimaal bedrag aan subsidiabele kosten maken. Voor grote ondernemingen is dit minimaal € 12.500. Voor mkb-ondernemingen is dit minimaal € 6.250.Adze schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:52:
Hier nog niet voorbij horen komen, dus drop hem maar even. Een vriend van mij is ZZPer en heeft via SPRILA subsidie een 25kw DC lader aangeschaft. Hiervoor krijgt hij 1950,- subsidie. Dan is de DC lader bijna gratis. Doe er je voordeel mee.
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Ik wil in de toekomst 1 van onze Tesla wallchargers vervangen voor een Sigenergy EV AC charger. Er ligt dus al 3 fase en een ethernet kabel.
Maar nu vraag ik me af of ik ook nog een signaal kabel naar de Gateway of meterkast moet trekken. Krijg dat niet helemaal scherp uit de manual. Iemand ervaring?
Maar nu vraag ik me af of ik ook nog een signaal kabel naar de Gateway of meterkast moet trekken. Krijg dat niet helemaal scherp uit de manual. Iemand ervaring?
@Noxa Zover ik het begrijp moeten ze op hetzelfde netwerk zitten en dan werkt het.