Ik heb dus werkelijk geen idee hoe mijn verbruik er komend jaar uit gaat zien.kliffen schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:55:
[...]
Beetje afhankelijk van je situatie dus of je veel auto laadt of veel PV over hebt.
Op dit moment zit ik nog in de oude regeling en saldeer ik alles 1x per jaar en kom ik goed uit.
Maar over 2 weken krijg ik dus de batterij, extra zonnepanelen, een warmptepomp en de electrische auto.. Allemaal tegelijk.
Dus ik heb geen flauw idee wat mij te wachten staat komend jaar
De batterij capaciteit is in overleg gegaan met de installateur en die heeft wat berekeningen laten zien, maar eigenlijk ben ik er vanuit gegaan dan ik 90% zelf verbruik, en in de wintermaanden de batterij eigenlijk alleen oplaad op de goedkoopste momenten en dan zelfvoorzienende ben op de duurdere momenten, en met een flinke WP dan trekt die de batterij wel aardig leeg gedurende de dag.
En op een zomerdag is het ook fijn om wat capaciteit te hebben in de batterij als ik niet thuis ben, de airco verbruikt 10-15kwh per dag (zonnepanelen brengen 35-50kwh op tijdens een goede dag), maar de rest kan ik dan s'avonds in mijn auto drukken als ik gereden heb. En de volgende dag laad de accu wel weer op (en evt de auto) als de zon weer schijnt.
En als ik de auto niet hoef te laden dan komt handelen op de energie markt pas aan de orde.
En zodra V2G toegstaan is dan heb ik ook nog de auto die dit ondersteunt en wordt het misschien helemaal lucratief.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/