dukeenvana schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:07:
[...]
Hoi @
stanman23
Wat een helder en prettig antwoord. Nu ga ik het ook begrijpen, waarom geven de batterijen-mensen verschillende informatie omtrent Solaredge omvormer.
De één geeft aan; splitsen van 27 panelen in 10 zp zonder optimizer aan Sigenstor en 17 zp via kleine SE omvormer achter de Gateway. Aanschaf nieuwe SE-inverter!
De volgende; alle SE optimizers vervangen door Tigo optimizers en vervolgens rechtstreeks op de Sigenstor omvormer. Aanschaf 27 Tigo optimizers en comm.kit!
Ik zal een afweging moeten maken, onze SE is 7 jaar oud.
Alle Optimizers vervangen voor Tigo heeft een paar voordelen, de SE vervalt en op die plaats kan de Gateway.
Verhoging van de RTE, met de installatie van de 12 kW DC-charger wordt het een volledig DC-eco system.
Altijd ten tijde van powergrid failiure stroom van de zp.
Nadenken, overwegen en weer nadenken !
Korte andwoord:
1: Ik zou alles laten liggen zoals het ligt en de zonnepanelen omvormer in de meterkast aangesloten laten. Dan moet er wel een Sigensensor op zodat de gateway weet wat de omvormer opbrengt.
Of 2: Laten zoals het is en de zonnepanelen omvormer op de Smartport van de gateway aansluiten, dan heeft hij de meter van de poort en dat scheelt weer 130 euro.
En als je over die 7 jaar oude omvormer je zorgen maakt dan bestel je er
hier een voor 135 euro als backup.
Of 3. Even goed kijken of je panelen wel optimizers nodig hebben zoals hierboven gezegd wordt. En alleen bij de panelen die schaduwval hebben een sigenoptimizer eronder. Dan SE omvormer weg om plaats te maken en de PV panelen rechtstreeks op de Sigenomvormer. (Let wel ze moeten op de omvormer die op de accu's staat, niet op de gateway, die heeft geen DC aansluiting/omvormer)
En ik zou voor de 15 Kwh gaan. 3x9kwh accu is 27 kwh / (C) 0,5 is 13,5 kwh max laden ontladen. Dan zit de 12 Kwh net eronder en 15 net erboven. Zou ik zelf 15 Kwh doen, kan je altijd nog wat panelen erbij leggen of later de nieuwe zwardere panelen. en is je omvormer geen beperking voor je accu's
Eigen situatie:
Ik zelf heb zelf 37 panelen in 2 strings op 3 dakvlakken (kleine schaduwval 3 verschillende windstreken, allen met optimizer en een 10K solaredge omvormer. Ik wilde ook een deel van de zonnepanelen (23panelen, 1 string, zelfde windstreek) op de sigenomvormer zetten maar dan zou ik alle optimizers van solaredge eronderuit moeten halen en allemaal of deels vervangen voor sigen optimizers.... a 100-130 euro ps. Liefst ook andere Solaredge omvormer zodat het bereik beter klopt. Als ik kijk naar mijn jaaropbrengst per paneel scheelt dat echt veel vind ik. Maar niet genoeg om alles van nieuwe optimizers te voorzien. Dan is het is gewoon een hele simpele rekensom. Gaat het verlies van DC naar AC naar DC opwegen tegen de meerprijs van de nieuwe optimizers nieuw configuratie nieuw omvormer. Ik denk het niet, bij mij niet.
(chat gtp kan dit voor je uitrekenen als je hem de getallen geeft).
Ik zelf neem die paar procenten voor lief want dat gaat mij niet veel meer opleveren als ik honderden euro's moet investeren om het anders te maken. En als ik kijk dat dezelfde zonnepanelen best veel verschil geven in een jaar dan vangen die optimizers dat lekker op en win ik die paar % toch al weer terug met niets veranderen.
Ik heb eventueel een adres/tel nr. waar ik mijn accu heb gekocht (ga het zelf installeren) maar die kon ik altijd bellen dat hij mee dacht en ik vond het een hele fijne man die me hielp (heeft een eigen installatie bedrijf voor zonnepanelen, thuisbatterijen, warmtepompen enz. En n og scherpe prijs ook
Ter indicatie
PS wat ik zelf heb aangeschaft
- Gateway HomePro 60Kw (De 30 liep al tegen de top aan, dus als ik zou willen uitbreiden moest ik die ook weer vervangen, vandaar de 60 ipv de 30)
- Sigenstor omvormer 17Kw
- 4x 10.0 Kw accu (9 Kw beschikbaar x4 accus is 36 Kw. Met een C van 0,5 is 18 Kw laden/ontladen. Daarom een 17Kw omvormer)
- 3 Sigen sensoren, 1x Solaredge omvormer, 1x Hoofd/Grid 1x met MID meter voor huidige EV lader
Opwek 12,5 Mwh pj
Verbruik 11,5 Mwh pj
[
Voor 20% gewijzigd door
stanman23 op 17-03-2026 10:25
]