Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 51 ... 55 Laatste
Acties:

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-04 14:44
Bschnitz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:12:
Insane dagje wel zo. Als we zo doorgaan krijg ik februari al positief 🍻

[Afbeelding]
Jep Maart is al positief en lijkt zo door te gaan.

Zal mijne dan ook maar eens delen , misschien helpt het medetweakers over de streep om ook Sigenergy aan te schaffen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WewzzCTIj54MIj2-vMsvTCCZ95w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzNTotT61vZfNBK3j9qE31dS.jpg?f=fotoalbum_large

• Tegels
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:32
Ik zit zeer dicht tegen de aanschaf aan van een Sigenergy systeem. Zul je net zien: breekt de pleuris uit in het Midden-Oosten... Vanwege de aanschaf van een batterij, kan ik 12 april ook overstappen naar een dynamisch contract en juist dat vind ik een wat spannende. Ivm de warmtepomp gebruik ik al niet meer zoveel gas, ongeveer 275m3. Maar ja, als de gasprijs door het dak gaat door de oorlog.... Hoe zitten jullie hierin?
Overigens mooi om te lezen hoeveel mensen met kennis hier zitten!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:56
Tegels schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:39:
Ik zit zeer dicht tegen de aanschaf aan van een Sigenergy systeem. Zul je net zien: breekt de pleuris uit in het Midden-Oosten... Vanwege de aanschaf van een batterij, kan ik 12 april ook overstappen naar een dynamisch contract en juist dat vind ik een wat spannende. Ivm de warmtepomp gebruik ik al niet meer zoveel gas, ongeveer 275m3. Maar ja, als de gasprijs door het dak gaat door de oorlog.... Hoe zitten jullie hierin?
Gebruik geen gas maar met minder dan 300m3 een zeer beperkt risico, toch?

Dus snap niet zo goed wat hier spannend aan is. Zo snel als die omhoog gaat, gaat die ook weer omlaag en je hebt een WP dus niet echt alsof je veel gas gaat gebruiken de komende 8 maanden.

Als je het toch echt zo spannend blijft vinden kies je toch lekker voor een plafond? Betaal wel meer voor de m3. Maar heb je wel de zekerheid.

Genoeg opties en voor ieder wat wils en welkom alvast!

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-04 15:55
Bschnitz schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:44:
[...]

Als je het toch echt zo spannend blijft vinden kies je toch lekker voor een plafond? Betaal wel meer voor de m3. Maar heb je wel de zekerheid.
Helaas heeft Zonneplan de plafond optie gedeactiveerd.......

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:34
Je hoeft stroom en gas niet bij dezelfde leverancier te nemen. Ga voor stroom naar een dynamisch contract en laat je gascontract variabel doorlopen of zoek een partij om die 300m3 weer een jaartje met vast tarief te doen. Ik had bijvoorbeeld Tibber en gas via Greenchoice. Kan gewoon.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• jeroen26081970
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-04 22:22
Gisteren heb ik via MySigen een software update uitgevoerd. Sinds de update is m’n set offline. Aan de netwerkaansluiting is niks veranderd. Weet iemand wat hier aan de hand is en hoe het is op te lossen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wSRuAjgR1rvJyxIppO8aJ4Zz90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tc9SM66zcraxFCKK6ThELvA4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMux_we3nmYAidFflgK4nlWIjM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvfzV6F6CqTxquVaWucsFUUf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8147YVo6Qvl_xVFFB1eN_Lm2wS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSgeZqObovC4YsppGr6zaCgt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZFAo2cPTLkOKmAM2wAUwv6I-Vg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IaSqIOjpFt1hXiSG2T2gvzkQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MR_lD7spMloo0DZWyY_1YImzOn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWqY4Om9BjAQzR78Fl90JRkW.jpg?f=fotoalbum_large

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:56
jeroen26081970 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:51:
Gisteren heb ik via MySigen een software update uitgevoerd. Sinds de update is m’n set offline. Aan de netwerkaansluiting is niks veranderd. Weet iemand wat hier aan de hand is en hoe het is op te lossen?
Update bleef bij mij ook ‘hangen’. Probleem zat bij mij bij AC lader. Wellicht AC lader of gehele systeem herstarten.

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 2x BAT 10

• jeroen26081970
Het hele systeem is al herstart en ik heb een DC-lader ipv een AC-lader. Dus aan de AC-lader zal het niet liggen. 😀

• RobSig
jeroen26081970 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:15:
Het hele systeem is al herstart en ik heb een DC-lader ipv een AC-lader. Dus aan de AC-lader zal het niet liggen. 😀
1.000X excuus, van die lader had ik kunnen zien. Lees voor AC-DC. Info m.b.t. herstart had ik helaas niet mee gekregen. Succes verder :)

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 2x BAT 10

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:22
jeroen26081970 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:15:
Router ook al herstart?

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:51
Sinds de update hier ook problemen, er is ongv 4á 5 kw aan zonnestroom beschikbaar maar laadt nooit hoger dan max 2kw rest gaat het net op maakt niet uit of het goedkoop of duur moment is, en het ontladen gaat nooit hoger dan 0,3 kw 🤷🏼‍♂️.
Hierdoor komt de voorspelde prognose ook nooit uit.
Heb nu contact op genomen met m’n installateur deze heeft na eigen controle een ticket aangemaakt maar even afwachten wat daar uitkomt.
Voor de update werkte het systeem prima.

• jeroen26081970
Ja, 10 sec van de spanning af gehad.

• hk9999_33
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-03 21:12
@SpaceDok zeker moet je je boiler schakelen als die zelf niet intelligent genoeg is.

Het enige dat ik zeg is dat de Support afdeling van HomeWizard het afraadt om hun Energy Socket voor boilers te gebruiken (op hun webstie hebben ze het ook niet meer over boilers, maar uitsluitend over keukenboilers). En als het fout gaat geven ze geen garantie. Bij mij heeft het een tijdje gewerkt, en opeens was de ES kapot (en daarna nog een keer). Dus ik ben er mee gestopt.

HomeWizard ondersteunt geen Shelly of vergelijkbare producten, alleen hun eigen Energy Sockets. Dus als je boilers wilt schakelen kom je op andere oplossingen uit, zoals bijvoorbeeld Home Assistant.

• Hyouketsu
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 10:54
Sigenergy heeft update 113 al teruggetrokken. Deze is niet langer beschikbaar om te installeren.

Mensen, wacht even met op de upgradeknop drukken. Het is altijd een bron van stress als je niet bereid bent om als beta tester mee te werken.

• Bschnitz
Hyouketsu schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:46:
Sigenergy heeft update 113 al teruggetrokken. Deze is niet langer beschikbaar om te installeren.

Mensen, wacht even met op de upgradeknop drukken. Het is altijd een bron van stress als je niet bereid bent om als beta tester mee te werken.
In ben beta tester en er zijn al meer dan 1 jaar geen betas. Irritant genoeg.....

Heb heel de update niet eens gehad, maar had al zo een vermoeden gezien het doodstil bleef. Dus bedankt voor het bevestigen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:52
Hyouketsu schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:46:

Ah fijn gevoel dit.. moet zeggen dat hij bij mij wel gewoon perfect draait met de laatste update. Misschien dat het mis gaat bij mensen met DC en AC laders?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• kliffen
MvRtje schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:52:
[...]

Ah fijn gevoel dit.. moet zeggen dat hij bij mij wel gewoon perfect draait met de laatste update. Misschien dat het mis gaat bij mensen met DC en AC laders?
Ik heb 2 systemen met DC laders. Geen problemen.
Er is gisterenavond wel nog een extra update gepushed zag ik, maar geen letteraanduiding erbij zoals voorheen.

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:42

Mipatje

Petrolhead

Heb een hybride CV syteem WP en CV. De laatste 4 jaar geen kuub gas voor de cv gebruik . Wel 240kuub per jaar voor warmwater en ik gebruik nog een wokbrander op gas. ZP dynamisch contract heb bij toeval een max prijs van rond 1,60. Ik wil ook niet van het gas af. Wanneer er iets is met de electriciteit kan ik offgrid wel mijn huis op gas verwarmen. Deze verzekering kost me ongeveer 20 euro per maand. ( 3 Hoegaarden op een terras :9 )

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

kliffen schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:56:
[...]

Er is gisterenavond wel nog een extra update gepushed zag ik, maar geen letteraanduiding erbij zoals voorheen.
Hoe/waar zie je dat? Irritant dat je onder 'software update' geen versie of laatste update moment ziet.
Hier geen problemen gemerkt nog met de 113 versie.

• kliffen
JPS schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:59:
[...]

Hoe/waar zie je dat? Irritant dat je onder 'software update' geen versie of laatste update moment ziet.
Hier geen problemen gemerkt nog met de 113 versie.
Via Homey Pro die modbus items uitleest.

• JPS
  • Niet online

JPS

kliffen schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:07:
[...]

Via Homey Pro die modbus items uitleest.
Achso, ja dat is makkelijker te zien dan in de app! :)

• dukeenvana
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:23
Hallo, ik overweeg een Sigenstor (2*9 + 12 kWh omv).

In de nabije toekomst waarbij de zakelijke EV overgaat naar privé zou ik de DC-charger willen overwegen.

Mijn vraag aan jullie, welke problemen zouden er kunnen ontstaan wanneer de batterij toren en DC-charger module op ongeveer 8 meter afstand komt te staan van het evt. laadpunt?

Andere vraag, iemand met ervaring en/of installatie referral in en/of om de driehoek 040-073-013?

PV-Output

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
dukeenvana schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:36:

In de nabije toekomst waarbij de zakelijke EV overgaat naar privé zou ik de DC-charger willen overwegen.

Mijn vraag aan jullie, welke problemen zouden er kunnen ontstaan wanneer de batterij toren en DC-charger module op ongeveer 8 meter afstand komt te staan van het evt. laadpunt?

Andere vraag, iemand met ervaring en/of installatie referral in en/of om de driehoek 040-073-013?
Heb even mijn offerte van even geleden bekeken, iets om rekening mee te houden is dat de DC laadmodule met maximaal 10 meter kabel wordt geleverd. Deze kabel kan niet verlengd worden.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
dukeenvana schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:36:

Je hebt PM.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• dukeenvana
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:23
BenEco schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:31:
[...]

Heb even mijn offerte van even geleden bekeken, iets om rekening mee te houden is dat de DC laadmodule met maximaal 10 meter kabel wordt geleverd. Deze kabel kan niet verlengd worden.
Dank voor jouw reactie,

Daar ga ik wel uitkomen, heb zo juist vernomen dat de hoeveelheid te transponeren kWh's bij bijvoorbeeld bij Volkswagen beperkt is tot 10.000.

Dan heeft een DC-lader m.i., gezien de exorbitante prijs geen zin.
Dus een DC-lader zullen wij dus ook niet nemen.

PV-Output

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:51
Bschnitz schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:50:
[...]

In ben beta tester en er zijn al meer dan 1 jaar geen betas. Irritant genoeg.....

Heb heel de update niet eens gehad, maar had al zo een vermoeden gezien het doodstil bleef. Dus bedankt voor het bevestigen.
Wees blij, het systeem is na de update de weg kwijt in de ai stand wil ie niet meer hoger laden dan 2kw en ontladen met max 0,4kw 🤷🏼‍♂️
En de voorspelde prognose’s voert ie ook niet uit omdat ie beperkt is in laden/ontladen .
Handmatig wil ie wel volgas laden/ontladen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rokar op 07-03-2026 13:39 ]

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
Meer panelen plaatsen, boilervat met warmtepomp een barrel olie kost tegenwoordig 2 losse panelen. Tegen die tijd dat het winter is zijn er al weer zoveel panelen bijgeplaatst ik zie elektra straks stukken goedkoper worden en gas nog verder uit elkaar.

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-04 16:59
dukeenvana schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:07:
[...]

Dank voor jouw reactie,

Daar ga ik wel uitkomen, heb zo juist vernomen dat de hoeveelheid te transponeren kWh's bij bijvoorbeeld bij Volkswagen beperkt is tot 10.000.

Dan heeft een DC-lader m.i., gezien de exorbitante prijs geen zin.
Dus een DC-lader zullen wij dus ook niet nemen.
Die 10MWh is voor het ontladen, je kan nog steeds DC laden. Dit doen ze om te vermijden dat mensen hun auto als elektriciteitdshandel gaan gebruiken.
Langs de andere kant zal het wel even duren eer je die hoeveelheid aantikt.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

• daemonix
  • Niet online
vdbeke schreef op zondag 8 maart 2026 @ 06:22:
[...]

Die 10MWh is voor het ontladen, je kan nog steeds DC laden. Dit doen ze om te vermijden dat mensen hun auto als elektriciteitdshandel gaan gebruiken.
Langs de andere kant zal het wel even duren eer je die hoeveelheid aantikt.
Wat voor energiecentrale heb jij thuis met 10 MWh ontladen? ;)

En inderdaad zal dit als maatregel tegen energiehandel zijn ingezet, of omdat ze nog niet weten hoe hun spullenboel daarmee omgaat.

• Fchart
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-04 12:57
Maken jullie bij het uitbreiden van batterijen alleen de ‘toren’ spanningsloos of complete systeem inclusief gateway en woning?
Groet

• MarcelS1981
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
ik heb in de software het systeem uitgezet (onderhoud), en de automaat in de gateway uitgezet die naar de omvormer gaat. de rest gewoon aan laten staan. even 5 minuutjes gewacht. Nieuwe batterij erop gezet en alles weer opgestart. geen extra handelingen hoeven doen.

[ Voor 20% gewijzigd door MarcelS1981 op 08-03-2026 15:05 ]

Sigenergy 25 kWh + 15.0 omvormer + backup Gateway -----2900WP op Z, 4050WP op NNO - Vaillant 75/6 warmtepomp

• Fchart
MarcelS1981 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:04:
ik heb in de software het systeem uitgezet (onderhoud), en de automaat in de gateway uitgezet die naar de omvormer gaat. de rest gewoon aan laten staan. even 5 minuutjes gewacht. Nieuwe batterij erop gezet en alles weer opgestart. geen extra handelingen hoeven doen.
Ok, dit was precies mijn bedacht stappenplan ook.
Bedankt voor je reactie

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:28

Adze

CCNP !

daemonix schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:58:
[...]

Wat voor energiecentrale heb jij thuis met 10 MWh ontladen? ;)
Dat is niet zo bijzonder toch? Dat red ik makkelijk in een jaar... Mn zonnepanelen wekken ongeveer 12MWh per jaar op.

• CEdS
Fchart schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:13:
[...]

Ok, dit was precies mijn bedacht stappenplan ook.
Bedankt voor je reactie
Zet ook even de DC schakelaar op de omvormer uit!!! Dit kostte mij een keer 8)7 een batterij........(van een klant)Werd gelukkig kosteloos vergoed door Sigenergy _/-\o_

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Fchart
CEdS schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:23:
[...]

Zet ook even de DC schakelaar op de omvormer uit!!! Dit kostte mij een keer 8)7 een batterij........(van een klant)Werd gelukkig kosteloos vergoed door Sigenergy _/-\o_
Serieus, weet je wat er gebeurde?

• BossieE
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-04 20:30
duoruvis schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:37:
🛠️ Installateurs – ervaringen uit de community

@MvRtje https://gathering.tweaker...message/83758644#83758644
Ik ga uit van de installateur, die hebben al ontzettend veel installaties weggezet namelijk.
@Puppetmaster https://gathering.tweaker...message/83759612#83759612
Welke installateur?
@duoruvis
Misschien ook handig om een lijstje met goed bevallende / technisch goede installateurs op te nemen in de TS?

@Daemonix https://gathering.tweaker...message/83760358#83760358
Hoppenbrouwers was goed en kundig. Enige nadeel is dat zij niet hoger gaan dan een 12 kW omvormer bij 3×25 A, maar meer hebben we ook niet nodig. Voorzien van alle benodigde certificaten voor de verzekering.
➤ Landelijk actief, vaak vakkundige plaatsing, maar beperkt tot 12 kW bij 3×25 A.

@Bschnitz https://gathering.tweaker...message/83759814#83759814
codia.nl kan ik aanraden. Zeer kundig rondom elektra en het Sigen-systeem.
➤ Sterk in maatwerk-elektra en bekend met de technische kant van het Sigenergy-platform.

@Djaro https://gathering.tweaker...message/83762242#83762242
hdsolar.nl
➤ kan je op rekenen en doen ook installaties van meer dan 400 kWh.

@Mipatje https://gathering.tweaker...message/83762710#83762710
hdsolar.nl
➤ heel prettig en kundig bedrijf; hebben bij mij de PV en later ook de SIG geplaatst.

@BossieE https://gathering.tweaker...message/83762946#83762946
my-battery.nl
➤ prettig informatiegesprek, snelle communicatie en nemen alle tijd; landelijk actief en “gold installer” van Sigen.
(Na installatie volgt update.)

@Opie https://gathering.tweaker...message/83764808#83764808
my-battery.nl
➤ voorbereiding prettig en professioneel, maar uitvoering deels uitbesteed met mindere communicatie en vertraagde oplevering.
(Nog lopende punten.)

@BenEco https://gathering.tweaker...message/83795620#83795620
ChargeUp BV Dokkum.
➤ voorbereiding prettig en professioneel, communicatie en uitvoering prima.
Na oplevering goede nazorg bij meerdere aanpassingen welke klant tijdens de Sigenergy leercurve graag nog wou.

@Bas Post https://gathering.tweaker...message/83798426#83798426
➤ Mijn aanvulling met ervaring met Thuisbatterij Nederland
1. Voortraject: Erg prettige, niet dwinigende communicatie. Hetzij via een offerte portal waar in gechat kan worden, als wel per mail of telefoon. Vrijwel direct contact en goed advies, ook aanpassingen in offerte fase werd netjes besproken. Ook prijzen waar netjes en meerprijzen bij aanpassingen werden niet doorberekend.
2. Installatie fase: Volgens afspraak, op tijd. Uitgevoerd door ingehuurde engels sprekende monteurs. Veel communicatie en overleg tijdens installatie. De uitdaging van missende zonnepaneel rail werd goed en op zelfde dag opgelost. Klein kritiekpuntje, wat hier in het forum al was opgemerkt, waren ze vergeten de overspanningsrelais schakelaar om te zetten bij oplevering.
3. Aftersales: Hier wordt het moeilijk voor Thuisbatterij Nederland, ze reageerden niet meer per mail, portal, telefoon en whatsapp. Echt schandalig slecht. Er moest een extra zonnepaneel bijgeplaatst worden, omdat 1 string te weinig opstart vermogen had achteraf. Heeft werkelijk 4 weken geduurd, voordat ik uberhaubt iemand aan de lijn kreeg om een afspraak te maken hiervoor. Dit was tijdens de vakantie periode en dus onderbezetting was het antwoord achteraf.
4. Conclusie: Echt wel een goed en deskundig bedrijf met een hele goede marketingafdeling, maar hebben echt nog te leren in aftersales. Ik zou de volgende keer toch verder zoeken.

@uray https://gathering.tweaker...message/83800992#83800992
➤ Ik sluit mij hier ( @Bas Post ) volledig bij aan, bijna compleet hetzelfde op de monteur na.
Denk nog wel eens dat ik misschien beter een ander had kunnen inhuren.
Het werkt allemaal wel, maar toch. beetje zure nasmaak.

@daemonix https://gathering.tweaker...message/83801108#83801108
Dat was dus voor mij de reden om naar een gerenommeerd bedrijf te gaan, dan maar wat duurder. Het is toch een cowboy markt, net als de zonnepanelen installateurs een paar jaar geleden.

@MvRtje https://gathering.tweaker...message/83795928#83795928
hdsolar.nl
➤ Zeer tevreden; snelle levertijd (±6 weken na akkoord), zorgvuldig voorbereid, volgt veiligheidsvoorschriften (extra brandweer-kabel 2×1,5 mm²); installatie gepland 9 dec 2025.
Excuses ik heb nog helemaal geen naam genoemd volgens mij maar dit is bij mij ook hdsolar.nl. Zie hem nu meerdere malen voorbij komen in je lijstje. Ben echt heel erg tevreden,
9 December komen ze de gehele installatie plaatsen, 6 Weken na akkoord dus. Vandaag alle bekabeling al ontvangen die de grond in moet! Mooi dit jaar nog up en running!

Ze belde mij begin deze week op dat er een extra kabel bij moet (2x 1,5mm2), dit had blijkbaar met de brandweer te maken zodat ze in de meterkast binnen altijd alles kunnen uitschakelen bij calamiteiten. Waarschijnlijk is het nooit nodig maar moet wel officieel volgens de regels. Erg goed dus dat ze overal van op de hoogte zijn.

@backupdevice https://gathering.tweaker...message/83801998#83801998
➤ HD Solar is echt al jaren een stabiel en bekend bedrijf in de regio. Zeker een aanrader.

💬 Community-initiatief: aanvullingen of ervaringen? Graag posten — ze worden toegevoegd aan deze samengestelde lijst, die vanaf vandaag via de FAQ-intro bereikbaar is.
Toevoeging op bovenstaande adviezen; Uiteindelijk heb ik gekozen voor HDSolar, mede door jullie bevindingen. Zeer goede ervaring. Afgelopen donderdag is alles netjes geïnstalleerd door twee installateurs van het bedrijf. Duidelijk was dat ze veel ervaring hebben. Ze denken goed mee en komen met goede suggesties.

Uiteindelijk blijkt dat er in het offerte traject een kleine miscommunicatie is geweest over de Solaredge omvormers. Hierover gaan we in gesprek, maar verwacht dat dit ook netjes wordt opgelost.

Wat mij betreft dus aan te raden partij!

• Rocky86
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 12-03 14:55
Goedenavond,

Ik ben nieuw op het forum en zou graag jullie ervaring en advies horen. Ik ben me aan het oriënteren op een thuisbatterij.

Mijn situatie is als volgt:

Ik heb 34x 430wp zonnepanelen met een centrale SolarEdge omvormer van 12,5kwh. Ik wek circa Mwh per jaar op. Op dit moment exporteer ik circa 9,5Mwh per jaar welke ik efficiënter voor eigen gebruik in wil zetten. Mijn leverancier van de zonnepanelen levert enkel SolarEdge en adviseert bijv. 4 modules met in totaal circa 20kwh. De omvormer kan slechts maximaal 5 kWh laden/ontladen geeft hij aan.

Een sigenergy systeem van 40 kWh met een omvormer van 15kwh is waar ik nu als alternatief naar kijk.

Wat mijn profiel verder qua verbruik is dat in de wintermaanden mijn warmtepomp van 24kwh veel vermogen vraagt en ik een accu in zou willen zetten om in de nacht tegen lagere tarieven te laden en op piekmomenten in de ochtend en avond te ontladen om zodoende te besparen op tarieven.
In de zomermaanden heb ik juist het overschot aan zonne energie waarbij mijn verbruik heel laag is en dit wellicht in de aansturing vraagt om een ander profiel.

Mijn SolarEdge leverancier geeft aan dat het percentage eigen verbruik het belangrijkste is. Ik ben benieuwd of jullie deze overwegingen zelf ook gemaakt hebben en wat de ervaringen zijn met het sigenergy systeem en hoe jullie dit aansturen.
Ik neig dus naar een iets duurdere installatie van een sigenergy systeem waarbij ik 40 kWh en een hogere laad/ontlaad mogelijkheid heb om ook in de zomermaanden bij bijv. Negatieve prijzen te kunnen laden en bijv. De panelen uit kan schakelen.

Ik rij niet elektrisch, ik wil met name naar een optimalisatie van gebruik en uiteindelijk lagere energiekosten bij de leverancier.

• Pr088
Rocky86 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:29:
Goedenavond,

Ik ben nieuw op het forum en zou graag jullie ervaring en advies horen. Ik ben me aan het oriënteren op een thuisbatterij.

Mijn situatie is als volgt:

Ik heb 34x 430wp zonnepanelen met een centrale SolarEdge omvormer van 12,5kwh. Ik wek circa Mwh per jaar op. Op dit moment exporteer ik circa 9,5Mwh per jaar welke ik efficiënter voor eigen gebruik in wil zetten. Mijn leverancier van de zonnepanelen levert enkel SolarEdge en adviseert bijv. 4 modules met in totaal circa 20kwh. De omvormer kan slechts maximaal 5 kWh laden/ontladen geeft hij aan.

Een sigenergy systeem van 40 kWh met een omvormer van 15kwh is waar ik nu als alternatief naar kijk.

Wat mijn profiel verder qua verbruik is dat in de wintermaanden mijn warmtepomp van 24kwh veel vermogen vraagt en ik een accu in zou willen zetten om in de nacht tegen lagere tarieven te laden en op piekmomenten in de ochtend en avond te ontladen om zodoende te besparen op tarieven.
In de zomermaanden heb ik juist het overschot aan zonne energie waarbij mijn verbruik heel laag is en dit wellicht in de aansturing vraagt om een ander profiel.

Mijn SolarEdge leverancier geeft aan dat het percentage eigen verbruik het belangrijkste is. Ik ben benieuwd of jullie deze overwegingen zelf ook gemaakt hebben en wat de ervaringen zijn met het sigenergy systeem en hoe jullie dit aansturen.
Ik neig dus naar een iets duurdere installatie van een sigenergy systeem waarbij ik 40 kWh en een hogere laad/ontlaad mogelijkheid heb om ook in de zomermaanden bij bijv. Negatieve prijzen te kunnen laden en bijv. De panelen uit kan schakelen.

Ik rij niet elektrisch, ik wil met name naar een optimalisatie van gebruik en uiteindelijk lagere energiekosten bij de leverancier.
Even scherpstellen, ik neem aan dat je warmtepomp 24 kWh per dag gebruikt? Of heb je daadwerkelijk een warmtepomp met 24 kW maximaal vermogen?

Elke thuisbatterij haalt circa 80-85% RTE. Dus er moet behoorlijk wat prijsverschil zijn in uurtarieven als je stroom wilt verplaatsen.

Stap af van het idee van al je zonnestroom opvangen. Met je 34x430Wp haal je op een zonnige middag 8-10 kW van het dak?

Als je dan 40 kWh opslaat en volgende dag weer de accu leeg wilt hebben: hoe/waar ga je die stroom weer gebruiken? Of heb je hele grote verbruikers in de zomermaanden?

Ik denk dat je voor een veel kleinere accu en omvormer kunt gaan. Met die 5kW van SolarEdge haal je misschien hoog zomer de helft van je dak, maar in de winter/herfst staat een 12kW omvormer te duimendraaien.
Ga denken vanuit verbruik. Niet teveel vanuit puur opwek.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• JPS
  • Niet online

JPS

Daar wil ik toch een overweging aan toevoegen. De piek- en dalprijzen zijn vaak maar 1-2 uur aanwezig en ik vind het dan wel erg fijn dat ik met 17kW kan laden/ontladen. Daar heb ik afgelopen week al veel profijt van gehad. Ook als salderen afgelopen is nog steeds een voordeel om snel je zonnestroom in het duurste tijdsvak te kunnen dumpen (en in de winter snel je accu vullen tegen de laagste prijs uiteraard).

[ Voor 9% gewijzigd door JPS op 08-03-2026 20:30 ]

• Rocky86
Bedankt voor je reactie. Inderdaad mijn warmtepomp is 24kW qua vermogen. Sinds oktober draaiend en had bijv. In januari een verbruik van 3580kwh voor de gehele woning.

Mijn idee is dan ook om de accu in de wintermaanden in te zetten voor laden gedurende lage tarieven om te ontladen op piekmomenten.

Mijn panelen produceren idd 8-10kW met 70-80kwh opbrengst per dag als max gedurende de zomer. Ik heb dan geen grote stroomverbruikers. Het ontladen op negatieve prijzen is mijn gedachte of gedurende ochtend en avond (koken, boiler van 7.5kw) maar leeg zal ik de accu niet krijgen.
Ik denk wel vanuit verbuik maar ik heb een vrij scheve verhouding qua seizoenen.

• Rocky86
JPS schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:29:
Daar wil ik toch een overweging aan toevoegen. De piek- en dalprijzen zijn vaak maar 1-2 uur aanwezig en ik vind het dan wel erg fijn dat ik met 17kW kan laden/ontladen. Daar heb ik afgelopen week al veel profijt van gehad. Ook als salderen afgelopen is nog steeds een voordeel om snel je zonnestroom in het duurste tijdsvak te kunnen dumpen (en in de winter snel je accu vullen tegen de laagste prijs uiteraard).
Is dat jouw ai modus die dit al doet of werk je met eigen regels?

• JPS
  • Niet online

JPS

Rocky86 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:48:
[...]

Is dat jouw ai modus die dit al doet of werk je met eigen regels?
Inderdaad dat laat ik zoveel mogelijk door Sigen AI regelen, maar zoals je in dit topic kunt lezen gaat dat niet altijd vlekkeloos. Afgelopen 2 weken dan weer weinig problemen gehad.

In batterijdiscussies rekenen mensen zich soms helemaal suf om terugverdientijd en optimale capaciteit te berekenen, maar voor mij gelden ook andere voordelen als backup en autonomie en maakt het mij wat minder uit wanneer ik het systeem precies terug heb verdiend.

• Tegels
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:32
Pr088 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:46:
[...]

Je hoeft stroom en gas niet bij dezelfde leverancier te nemen. Ga voor stroom naar een dynamisch contract en laat je gascontract variabel doorlopen of zoek een partij om die 300m3 weer een jaartje met vast tarief te doen. Ik had bijvoorbeeld Tibber en gas via Greenchoice. Kan gewoon.
Hoe stom dat ik daar niet aan gedacht heb.... Ga ik zeker onderzoeken!

• CEdS
Fchart schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:32:
[...]

Serieus, weet je wat er gebeurde?
Vlgs Sigenergy kan er een te grote piekstroom door de accu gaan en dat werd in dit geval de interne elektronica fataal.

• Bschnitz
Rocky86 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:36:
Bedankt voor je reactie. Inderdaad mijn warmtepomp is 24kW qua vermogen. Sinds oktober draaiend en had bijv. In januari een verbruik van 3580kwh voor de gehele woning.

Mijn idee is dan ook om de accu in de wintermaanden in te zetten voor laden gedurende lage tarieven om te ontladen op piekmomenten.

Mijn panelen produceren idd 8-10kW met 70-80kwh opbrengst per dag als max gedurende de zomer. Ik heb dan geen grote stroomverbruikers. Het ontladen op negatieve prijzen is mijn gedachte of gedurende ochtend en avond (koken, boiler van 7.5kw) maar leeg zal ik de accu niet krijgen.
Ik denk wel vanuit verbuik maar ik heb een vrij scheve verhouding qua seizoenen.
3580kwh voor 1 maand 🤯. Toevallig ook hobby bakker zoals? @timpel_800

24kW WP 🤯.

Dat zijn serieuze cijfers.

Ik heb hier 9000 vragen over, maar ik ga me inhouden. 😭 Kan dit alleen rijmen met 300m2 en een gezin van 5-7 met radiatoren ipv vloerverwarming.

Jij gaat het niet redden met 40kWh opslag, want dat is maar 36kWh. Dat jaag jij er zo doorheen.

Je hebt zeker ook 3x40? Dan zou je voor een zwaarder systeem kunnen gaan. Of juist besparen door naar 3x25 te gaan.

Er zijn heel veel opties voor jou....

• Rocky86
Bschnitz schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:50:
[...]

3580kwh voor 1 maand 🤯. Toevallig ook hobby bakker zoals? @timpel_800

24kW WP 🤯.

Dat zijn serieuze cijfers.

Ik heb hier 9000 vragen over, maar ik ga me inhouden. 😭 Kan dit alleen rijmen met 300m2 en een gezin van 5-7 met radiatoren ipv vloerverwarming.

Jij gaat het niet redden met 40kWh opslag, want dat is maar 36kWh. Dat jaag jij er zo doorheen.

Je hebt zeker ook 3x40? Dan zou je voor een zwaarder systeem kunnen gaan. Of juist besparen door naar 3x25 te gaan.

Er zijn heel veel opties voor jou....
Dat is wat hij maximaal levert. Ik draai enkel op verwarming en gaan tapwater. Daar heb ik een 7.5kw boiler voor met 3x elektrische vloerverwarming gaat het al vrij hard. Aankomende winter moet ik het systeem wat meer gaan knijpen.
Qua piekbelasting zit ik in de wintermaanden tegen de 15/16kwh aan. De wintermaanden zijn dan meer bedoeld om laag in te kopen in de nacht (waarin ik dan ook al zo’n 5/6kwh basisverbuik heb) om te ontladen gedurende 7-9 en 17-20.
Mijn buitenunit heeft ook een leiding van 55 meter waardoor ik wat verlies in mijn systeem heb gedurende de echte koude vorstdagen.
Een zwaarder systeem dan 40kwh wil ik nu nog niet als start. Ik heb een 3x25a aansluiting waar ik het nu nog mee redt.

• Pr088
Rocky86 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:04:
[...]

Dat is wat hij maximaal levert. Ik draai enkel op verwarming en gaan tapwater. Daar heb ik een 7.5kw boiler voor met 3x elektrische vloerverwarming gaat het al vrij hard. Aankomende winter moet ik het systeem wat meer gaan knijpen.
Qua piekbelasting zit ik in de wintermaanden tegen de 15/16kwh aan. De wintermaanden zijn dan meer bedoeld om laag in te kopen in de nacht (waarin ik dan ook al zo’n 5/6kwh basisverbuik heb) om te ontladen gedurende 7-9 en 17-20.
Mijn buitenunit heeft ook een leiding van 55 meter waardoor ik wat verlies in mijn systeem heb gedurende de echte koude vorstdagen.
Een zwaarder systeem dan 40kwh wil ik nu nog niet als start. Ik heb een 3x25a aansluiting waar ik het nu nog mee redt.
Dan zou ik gewoon een hele serieuze expert inschakelen (a la Harold Halewijn) en met hem in gesprek gaan. Als je al regelmatig 16kW trekt en op termijn gaat nadenken over een EV, dan zul je in de winter serieuze peakshaving nodig hebben met een goed EMS voor je woning, die zonnepanelen, WP, andere verbruikers en laadpaal kan beheersen. SigEnergy en Victron zijn dan wel de aangewezen merken.

Kijk dan ook goed naar omvormervermogen voor peakshaving en of de omvormer ongelijk over de fases kan leveren om de belasting op je 3x25A zekeringen te balanceren. Ik dacht dat SigEnergy dat ook kon, Victron in ieder geval wel. Ik zou beiden laten offreren. Met zo'n grote thuisbatterij wordt zelfbouw (ook door een installateur) concurrerend.

[ Voor 12% gewijzigd door Pr088 op 08-03-2026 22:46 ]

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:39
Zou je niet je geld beter kunnen besteden aan het verbeteren van je verwarmingssysteem? Als je 3500kWh verbruikt zonder EV en zonder stroomslurpende hobbies dan klopt er iets niet lijkt mij?

Verder wat hier gezegd wordt. 48kWh accu en ipv een 17kW omvormer misschien een 20kW doen. Dan heb je altijd 17kW over on terug te leveren in de dure uren. En die 3 overige gebruik je dan voor je huis.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Bschnitz
Rocky86 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:04:
[...]

55meter, dat is behoorlijk lang.

Kijk wat de rest hier zegt klopt.

Tuurlijk kan het wat je wilt! Dus je zit goed. Je situatie is simpelweg weg wat extremer dan normaal.

Ik raad je aan om de video en wat posts van @timpel_800 te lezen, die lost veel van de dingen op met zijn Sigen die ook min of meer van jou van toepassing zijn. Die heeft ook een ander gebruik dan wij normale stervelingen. 🍞🍞🍞🍞

Alleen om het zinvoller te maken zijn er meer dingen te doen dan alleen een batterij plaatsen, dat is wat de rest hier zegt.

Met 3x25 raad ik je simpelweg aan om een 15kW te pakken of 17kW met grid limit.

Full stack 10BATs, normaal raad in dat af. Maar met jou verbruik is opslag belangrijkste.

Waarschijnlijk is jouw optie het zinvolste als peakshaving en als koop/verkoop buffer zoals je zelf ook wil.

• Rocky86
Wellicht wat context, ik heb een 130 jaar oud huis compleet gerenoveerd. Al het installatiewerk is vernieuwd. Warmtepomp gebruik moet verfijnd worden aangezien ik nu zowel woning als kantoor een winter volledig heb laten draaien. Ik kan daarin nog finetunen qua verbruik. Ik maak gebruik van zowel vloerverwarming als jaga convectoren met circulatie, absolute aanrader om met laag temperatuur (35 graden) al te kunnen verwarmen. Dat deed ik de winter daarvoor met een kleine gasgestookte ketel.
Dit seizoen begonnen met stooklijn programma en wellicht aankomende winter een vaste watertemperatuur aangezien ik geen tapwater gebruik. Ik heb een buffervat van 200 liter en de buitenunit staat zo ver mogelijk van de woning omdat het een dubbele fan heeft en je toch wel hoort.

Ik ga de video’s eens bekijken, bedankt voor de tips.

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-04 09:48
CEdS schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:19:
[...]

Deze komt eraan maar is er nog niet. Volg voor updates dit forum.
Hoi, is er inmiddels vanuit Sigenergy al iets meer bekend? Ben erg benieuwd als consument, wat er mogelijk is voor consumenten. Kan en mag je zelf deze zogenaamde "hardware" oplossing als consument plaatsen?
Of moet je dan weer een gecertificeerde bedrijf laten uitvoeren?

BP on the move!!!

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Hangt er vanaf wat je bedoelt met hardware.
Zelf een batterij erop plaatsen mag volgens mij wel??

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-04 09:48
Vhond schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:31:
Gemini kwam met het volgende:
https://gemini.google.com/share/345b679b0487

"Sigen EVAC MID Upgrade Kit"

BP on the move!!!

• Vhond
  • Niet online
En klopt dit??

AI is niet altijd gelijk aan wat een installateur of Sigen NL zal zeggen...

• RobSig
Vhond schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:31:
Voor zover ik weet kan dit wel, maar mag dit niet…… Moet door een erkend (Sigen) installateur gebeuren is mij verteld. Ik overweeg een extra 10 te laten installeren.

• CEdS
RobSig schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:42:
[...]

Voor zover ik weet kan dit wel, maar mag dit niet…… Moet door een erkend (Sigen) installateur gebeuren is mij verteld. Ik overweeg een extra 10 te laten installeren.
Zelf een batterij er tussen plaatsen is een makkie. Als de kabels lang genoeg zijn, ben je ongetraind binnen een uur klaar, De zaken die je nodig hebt zijn: gezond verstand, een kruiskopschroevedraaier PH2 en een paar extra grote spierballen (en eventueel de handles om de batterij op te tillen).
De software registreert zelf dat er een batterij bijgeplaatst is. Kijk wel ff wat filmpjes op youtube om het niet te verkloten en schakel alles uit ook en zeker de DC schakelaar op de omvormer. Als je meer wilt weten, vraag het maar.

PS. als de toren ook nog vastzit aan de achterzijde aan de muur moet je de bevestigingen verhogen.

• Vhond
  • Niet online
@CEdS : de vraag is niet zozeer of dit makkelijk te doen valt als wel of het mag (ivm oa garantie).

Maar ik ben het met je eens, als je het systeem op een goede manier uitzet is het bijplaatsen van een batterij een makkie. Het is wat anders als dat je een gateway installeert die als backup van je energievoorziening van de hele woning fungeert.

• CEdS
Vhond schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:26:
@CEdS : de vraag is niet zozeer of dit makkelijk te doen valt als wel of het mag (ivm oa garantie).

Maar ik ben het met je eens, als je het systeem op een goede manier uitzet is het bijplaatsen van een batterij een makkie. Het is wat anders als dat je een gateway installeert die als backup van je energievoorziening van de hele woning fungeert.
Je plaatst de batterij en softwarematig registreert Sigenergy alles automatisch ook de garantie. Als jij een factuur van aankoop kunt overleggen is er niets aan de hand. Ik heb de uitsluitingen nog niet in de voorwaarden kunnen vinden. Ik ben installateur en kom graag de batterij bij installeren maar omdat het zo simpel is, adviseer ik het om het zelf te doen. Tenzij je niet wil, durft kan etc.

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-04 16:13
Even voor Tibber-klanten: ik lees een bericht van een medewerker van Tibber dat er binnenkort een integratie van Tibber met Sigenergy batterijen komt. Blijkbaar om ‘grid rewards’ te verdienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDbrGwRbK_BlTqui08lsvs7yTls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSZK7AJ6BBivZ65lovQ2Ti8A.jpg?f=fotoalbum_large

Bj 1904; 375m2; gasloos; HR++; Sunpower 9kWp; Nibe F2120-16+VVM S320; Jaga’s + DBH; Daikin airco’s; 4 HomeWizard PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; EVAC-lader, EV’s

• Bschnitz
shthpnz schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:55:
Even voor Tibber-klanten: ik lees een bericht van een medewerker van Tibber dat er binnenkort een integratie van Tibber met Sigenergy batterijen komt. Blijkbaar om ‘grid rewards’ te verdienen.

[Afbeelding]
No thx. Nog een VPP.

Beheer mijn batterij zelf wel.

Anders had ik wel direct een genomen van Zonneplan of tibber, veel goedkoper.

Snap die VPP optie niet zo goed als je toch voor Sigen heb gekozen, om die reden vindt ik ook al die Frank mensen helemaal gek 🙃

• daemonix
  • Niet online
Opties hebben is goed. ;) Je hoeft het niet te gebruiken, zal ik vermoedelijk ook niet doen. ;)

• Fchart
CEdS schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:05:
[...]

Zelf een batterij er tussen plaatsen is een makkie. Als de kabels lang genoeg zijn, ben je ongetraind binnen een uur klaar, De zaken die je nodig hebt zijn: gezond verstand, een kruiskopschroevedraaier PH2 en een paar extra grote spierballen (en eventueel de handles om de batterij op te tillen).
De software registreert zelf dat er een batterij bijgeplaatst is. Kijk wel ff wat filmpjes op youtube om het niet te verkloten en schakel alles uit ook en zeker de DC schakelaar op de omvormer. Als je meer wilt weten, vraag het maar.

PS. als de toren ook nog vastzit aan de achterzijde aan de muur moet je de bevestigingen verhogen.
Het is inderdaad werkelijk plug en play. Zojuist ervaren. De juiste ‘uitschakelprocedure’ aanhouden zoals hier beschreven. Controller demonteren, nieuwe batterij erop, controller terug, spanning erop.
Voordat ik klaar was met de nieuwe zijpanelen kreeg ik een push melding over geslaagde installatie. Controller herstart nog 1 maal en ledstrip aan zijkant geeft meteen juiste ‘waarde’ weer.

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:51
BossieE schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:36:
[...]

Toevoeging op bovenstaande adviezen; Uiteindelijk heb ik gekozen voor HDSolar, mede door jullie bevindingen. Zeer goede ervaring. Afgelopen donderdag is alles netjes geïnstalleerd door twee installateurs van het bedrijf. Duidelijk was dat ze veel ervaring hebben. Ze denken goed mee en komen met goede suggesties.

Uiteindelijk blijkt dat er in het offerte traject een kleine miscommunicatie is geweest over de Solaredge omvormers. Hierover gaan we in gesprek, maar verwacht dat dit ook netjes wordt opgelost.

Goede aanvulling, dank voor het delen — ik voeg hdsolar.nl erbij in de installateurslijst.
Je bent uiteraard vrij om later nog aan te vullen of te corrigeren. 👍

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:51

@MvRtje https://gathering.tweaker...message/83758644#83758644
Ik ga uit van de installateur, die hebben al ontzettend veel installaties weggezet namelijk.
@Puppetmaster https://gathering.tweaker...message/83759612#83759612
Welke installateur?
@duoruvis
Misschien ook handig om een lijstje met goed bevallende / technisch goede installateurs op te nemen in de TS?

@Daemonix https://gathering.tweaker...message/83760358#83760358
Hoppenbrouwers was goed en kundig. Enige nadeel is dat zij niet hoger gaan dan een 12 kW omvormer bij 3×25 A, maar meer hebben we ook niet nodig. Voorzien van alle benodigde certificaten voor de verzekering.
➤ Landelijk actief, vaak vakkundige plaatsing, maar beperkt tot 12 kW bij 3×25 A.

@Bschnitz https://gathering.tweaker...message/83759814#83759814
codia.nl kan ik aanraden. Zeer kundig rondom elektra en het Sigen-systeem.
➤ Sterk in maatwerk-elektra en bekend met de technische kant van het Sigenergy-platform.

@Djaro https://gathering.tweaker...message/83762242#83762242
hdsolar.nl
➤ kan je op rekenen en doen ook installaties van meer dan 400 kWh.

@Mipatje https://gathering.tweaker...message/83762710#83762710
hdsolar.nl
➤ heel prettig en kundig bedrijf; hebben bij mij de PV en later ook de SIG geplaatst.

@BossieE https://gathering.tweaker...message/83762946#83762946
my-battery.nl
➤ prettig informatiegesprek, snelle communicatie en nemen alle tijd; landelijk actief en “gold installer” van Sigen.
(Na installatie volgt update.)

@Opie https://gathering.tweaker...message/83764808#83764808
my-battery.nl
➤ voorbereiding prettig en professioneel, maar uitvoering deels uitbesteed met mindere communicatie en vertraagde oplevering.
(Nog lopende punten.)

@BenEco https://gathering.tweaker...message/83795620#83795620
ChargeUp BV Dokkum.
➤ voorbereiding prettig en professioneel, communicatie en uitvoering prima.
Na oplevering goede nazorg bij meerdere aanpassingen welke klant tijdens de Sigenergy leercurve graag nog wou.

@Bas Post https://gathering.tweaker...message/83798426#83798426
➤ Mijn aanvulling met ervaring met Thuisbatterij Nederland
1. Voortraject: Erg prettige, niet dwinigende communicatie. Hetzij via een offerte portal waar in gechat kan worden, als wel per mail of telefoon. Vrijwel direct contact en goed advies, ook aanpassingen in offerte fase werd netjes besproken. Ook prijzen waar netjes en meerprijzen bij aanpassingen werden niet doorberekend.
2. Installatie fase: Volgens afspraak, op tijd. Uitgevoerd door ingehuurde engels sprekende monteurs. Veel communicatie en overleg tijdens installatie. De uitdaging van missende zonnepaneel rail werd goed en op zelfde dag opgelost. Klein kritiekpuntje, wat hier in het forum al was opgemerkt, waren ze vergeten de overspanningsrelais schakelaar om te zetten bij oplevering.
3. Aftersales: Hier wordt het moeilijk voor Thuisbatterij Nederland, ze reageerden niet meer per mail, portal, telefoon en whatsapp. Echt schandalig slecht. Er moest een extra zonnepaneel bijgeplaatst worden, omdat 1 string te weinig opstart vermogen had achteraf. Heeft werkelijk 4 weken geduurd, voordat ik uberhaubt iemand aan de lijn kreeg om een afspraak te maken hiervoor. Dit was tijdens de vakantie periode en dus onderbezetting was het antwoord achteraf.
4. Conclusie: Echt wel een goed en deskundig bedrijf met een hele goede marketingafdeling, maar hebben echt nog te leren in aftersales. Ik zou de volgende keer toch verder zoeken.

@uray https://gathering.tweaker...message/83800992#83800992
➤ Ik sluit mij hier ( @Bas Post ) volledig bij aan, bijna compleet hetzelfde op de monteur na.
Denk nog wel eens dat ik misschien beter een ander had kunnen inhuren.
Het werkt allemaal wel, maar toch. beetje zure nasmaak.

@daemonix https://gathering.tweaker...message/83801108#83801108
Dat was dus voor mij de reden om naar een gerenommeerd bedrijf te gaan, dan maar wat duurder. Het is toch een cowboy markt, net als de zonnepanelen installateurs een paar jaar geleden.

@MvRtje https://gathering.tweaker...message/83795928#83795928
hdsolar.nl
➤ Zeer tevreden; snelle levertijd (±6 weken na akkoord), zorgvuldig voorbereid, volgt veiligheidsvoorschriften (extra brandweer-kabel 2×1,5 mm²); installatie gepland 9 dec 2025.
Excuses ik heb nog helemaal geen naam genoemd volgens mij maar dit is bij mij ook hdsolar.nl. Zie hem nu meerdere malen voorbij komen in je lijstje. Ben echt heel erg tevreden,
9 December komen ze de gehele installatie plaatsen, 6 Weken na akkoord dus. Vandaag alle bekabeling al ontvangen die de grond in moet! Mooi dit jaar nog up en running!

Ze belde mij begin deze week op dat er een extra kabel bij moet (2x 1,5mm2), dit had blijkbaar met de brandweer te maken zodat ze in de meterkast binnen altijd alles kunnen uitschakelen bij calamiteiten. Waarschijnlijk is het nooit nodig maar moet wel officieel volgens de regels. Erg goed dus dat ze overal van op de hoogte zijn.

@backupdevice https://gathering.tweaker...message/83801998#83801998
➤ HD Solar is echt al jaren een stabiel en bekend bedrijf in de regio. Zeker een aanrader.

@BossieE https://gathering.tweaker...message/84806814#84806814
➤ Uiteindelijk heb ik gekozen voor HDSolar, mede door jullie bevindingen. Zeer goede ervaring.

💬 Community-initiatief: aanvullingen of ervaringen? Graag posten — ze worden toegevoegd aan deze samengestelde lijst, die vanaf vandaag via de FAQ-intro bereikbaar is.

• Bschnitz
In de tussentijd heb ik ook handmatig via support ook V100R001C21SPC113.

Moet nog steeds peakshaving aan hebben voor slaapstand.

Zonder is deze heel de nacht aan geweest op de dure tarieven.

• kliffen
Bschnitz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 06:25:
In de tussentijd heb ik ook handmatig via support ook V100R001C21SPC113.

Moet nog steeds peakshaving aan hebben voor slaapstand.

Zonder is deze heel de nacht aan geweest op de dure tarieven.
Dat is wonderlijk. Ik heb geen peakshaving meer nodig voor de slaapstand.
Echter, Het lijkt wel of de slaapstand niet geactiveerd wordt als de batterij op de minimum SOC staat?!

• Bschnitz
kliffen schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 06:34:
[...]

Dat is wonderlijk. Ik heb geen peakshaving meer nodig voor de slaapstand.
Echter, Het lijkt wel of de slaapstand niet geactiveerd wordt als de batterij op de minimum SOC staat?!
Ik was op 2.3% heel de nacht en en mijn minimum is 1% voor die peakshaving en die stond uit, dus eigenlijk 0%.

Net aangezet en binnen 15min ging die weer op slaapstand.

Dus voor de duidelijkheid, ik was heel de nacht ON-GRID met actieve omvormer van 165w zonder dat de batterij was aangesproken.

😭.

• MvRtje
Jullie laten de slaapstand functie dus wel aan, ook na de winter in principe? Twijfel nog heel erg wat ik hiermee moet, bij mij werkte hij namelijk ook beter laatste dagen/weken had ik het idee doordat stroomverbruik van mijn woning ook veel lager is (WP draait minder nu met de temperaturen van afgelopen weken). Alleen had het idee dat de AI dan soms iets langer niks deed maar dit zal dan wel te maken hebben met het feit dat hij dan meer bespaard door hem in slaapstand te houden?

Drempelwaarde 400 Watt had ik ingesteld.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• JPS
  • Niet online

JPS

Bschnitz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 06:38:
[...]

Ik was op 2.3% heel de nacht en en mijn minimum is 1% voor die peakshaving en die stond uit, dus eigenlijk 0%.

Net aangezet en binnen 15min ging die weer op slaapstand.

Dus voor de duidelijkheid, ik was heel de nacht ON-GRID met actieve omvormer van 165w zonder dat de batterij was aangesproken.

😭.
Hier geen peakshaving aanstaan maar ik kan in Home Assistant wel terugzien dat de 'active power' van de omvormer tussen ca 22:30 en 5:00u 0.000w is geweest. In de App laat ie nog steeds geen 'slaapstand' als tekst zien.

• JPS
  • Niet online

JPS

Ik zie trouwens ook dat ie op de dure uren deze ochtend gewoon alles uit het net haalt, terwijl er nog prima stroom in de batterij zit. Dat is wel vreemd want ik zou hier zelfverbruik verwachten totdat de panelen bijspringen.

• MvRtje
JPS schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:06:
[...]

Hier geen peakshaving aanstaan maar ik kan in Home Assistant wel terugzien dat de 'active power' van de omvormer tussen ca 22:30 en 5:00u 0.000w is geweest. In de App laat ie nog steeds geen 'slaapstand' als tekst zien.
Klopt dit zie je dan bij mij ook, het was fijn dat de status van Running naar Sleep ging bijvoorbeeld dan was dit wat duidelijker. Maar het lijkt wel gewoon te werken afgelopen weken alleen had ik soms het idee dat hij ging importeren terwijl er nog in de batterij zat maar waarschijnlijk had dit te maken met het feit dat het dan meer geld kost om het uit de batterij halen dan van het net.

• MvRtje
JPS schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:11:
Ik zie trouwens ook dat ie op de dure uren deze ochtend gewoon alles uit het net haalt, terwijl er nog prima stroom in de batterij zit. Dat is wel vreemd want ik zou hier zelfverbruik verwachten totdat de panelen bijspringen.
Precies, dit merkte ik ook op waardoor ik hem uitgezet had. Maar ik ging achteraf denken dat het misschien juist voordeliger was om hem dan in slaapstand te laten bij het lagere zelfverbruik (Instelling drempelwaarde?)

• JPS
  • Niet online

JPS

HERSTEL, ik keek niet goed. In Home Assistant kan ik goed zien dat tussen 5:00-6:15u de omvormer aan is en dan weer even gaat slapen. Vanaf 6:45u weer aan en vanaf 7:00u levert dan de accu totdat na 8u de panelen het overnemen.
In de ZP app zie ik gridverbruik tot 7u (rond 6u even 0) en na 7u tijdens de dure uren toch nul verbruik, dus dat werkt goed.

• kliffen
Bij mij deze nacht slaapstand tot 02:45
Daarna opladen tot 04:30
Van 04:30-06:45 niets gedaan, maar ook geen slaapstand.
Vanaf 06:45 weer teruggeleverd.

Geen idee wqarom tussen 04:30-06:45 geen slaapstand geactiveerd werd.
Jammer genoeg kan ik nergens vinden wat voor opdrachten de AI allemaal kan geven.
Misschien is er een standby opdracht, waarmee de slaapstand kan worden benut, maar ook een “hold” opdracht waardoor hij niets doet, maar ook geen slaapstand activeerd?
Heeft iemand de beschikking over een lijst van AI opdrachten?

• kliffen
Leuke nieuwe functie in app versie 3.4.2
Blokkeer batterijteruglevering aan het net.

• Bschnitz
kliffen schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:35:
Leuke nieuwe functie in app versie 3.4.2
Blokkeer batterijteruglevering aan het net.
Zie het, jammer, want block import had net zo goed erbij gekund. Moet ik als of kloten via grid import op 0kW straks in de zomer.

• Vhond
  • Niet online
duoruvis schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 04:59:
Solarevolution: https://trustoo.nl/noord-...epanelen/solar-evolution/

• Vhond
  • Niet online
Bschnitz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:44:
[...]

Zie het, jammer, want block import had net zo goed erbij gekund. Moet ik als of kloten via grid import op 0kW straks in de zomer.
Maar als je batterij leeg is dan moet ie wel van het net importeren (anders heb je geen stroom in huis).

En als je exporteren naar het net blockt. Wat gebeurt er dan als je batterij 100% vol zit en er is nog wel zonne-energie?

Blokkeert dan de PV opwekking??

• Bschnitz
Vhond schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:15:
[...]

Maar als je batterij leeg is dan moet ie wel van het net importeren (anders heb je geen stroom in huis).

En als je exporteren naar het net blockt. Wat gebeurt er dan als je batterij 100% vol zit en er is nog wel zonde-ergie?

Blokkeert dan de PV opwekking??
Nee hoor, hij gaat gewoon op GRID. Gebruik ik vaak in de zomer om 100% selfuse af te dwingen. Als de BAT op is, ben je simpelweg on GRID.

Dus de functie was perfect geweest :)

• Vhond
  • Niet online
@Bschnitz : Misschien was ik niet zo duidelijk in mijn vraag maar wat gebeurt er als de batterij vol is en ik zou het terugleveren aan het net blokkeren terwijl de zon nog wel schijnt, Gaan dan de pv uit?

[ Voor 3% gewijzigd door Vhond op 10-03-2026 16:05 ]

• Bschnitz
Vhond schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:04:
@Bschnitz : Misschien was ik niet zo duidelijk in mijn vraag maar wat gebeurt er als de batterij vol is en ik zou het terugleveren aan het net blokkeren terwijl de zon nog wel schijnt, Gaan dan de pv uit?
In theorie wel. Praktisch heb ik het zelf nog niet meegemaakt.

Sigen kan het wel, hoe goed het werkt....geen garanties van mij.

Zie nu wel veel mensen in Australië die deze "issue" hebben en waar ze uitgaan of minder gaan werken en dat vreemd vinden 🙃.

Gelukkig zijn er nu zelf wat Australische active mensen op de app, want eerlijk ik was die gasten al helemaal zat.

Denk dat ik na Amerikaanse stereotypen, deze ook niet mijn ding zijn.

Die gasten hebben namelijk bergen aan zonnepanelen maar mogen dus blijkbaar maar 1.5-5kW teruglevering hebben 🤣.

Dus de installatie begint op 0kW en dan vraag je vrijstelling aan voor 1.5kW en als je locatie het aankan mag je naar 5kW ofzo.

Dus die zitten soms weken of maanden met verplichting 0kW export.

😅😅😅😅

• timpel_800
Allemaal dunne koperdraadjes he door die outback

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Pr088
timpel_800 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:46:
Allemaal dunne koperdraadjes he door die outback
Precies. En wij maar allemaal zeiken op onze Nederlandse netbeheerders. Die hebben het in vergelijking enorm goed voor elkaar.

• Fchart
Mensen toevallig problemen ondervonden van versie 3.4.2 ?
Groet

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-04 16:13
Poeh , wat worden die accu’s heet als je twee uur laadt en ontlaadt.
Ze staan in mijn inpandige werkplaats van 3x4 meter met passieve ventilatie.
Er zit niets anders op dan voor actieve ventilatie in die ruimte zorgen. Dat had de verkoper van het Sigen-systeem me, ondanks vragen hierover, anders voorgespiegeld. En het is nog maar voorjaar.

Met m’n Homey lees ik de Sigenergy batterijtemperaturen uit. Die zijn dan ver boven de 50° bij de bovenste accu. Ik zie daar ook de waarden van de PCS-temperatuur. Die lopen maar zo op tot ver boven 60°. Ik weet bij god niet wat een PCS is, maar zie wel dat die binnen dat omhulsel heul veel warmte afgeeft. Dat kan niet goed zijn.

Tijd voor onderzoek.
De zijkappen kennen relatief weinig ventilatieopeningen. Zeker voor en achter. De luchtstroom gaat daarmee van onder naar boven, waarbij de door de onderste batterijen afgegeven warmte wordt gebruikt om de batterijen erboven te koelen, duh.

Dat roept om een experiment of de natuurlijke koeling beter wordt als de kappen er af zijn. Dat kan op zich veilig, want er zijn daar geen elektrische delen. Staat op het programma.

Zonder de suffe kappen zou je ook een frame-met-grote-ventilator rechtstreeks op de koelribben moeten kunnen klikken. Gebruik makend van de vier stalen klik-boutjes aan weerskanten.

Met de kappen er op heb ik voor nu een goedkope 10cm, 10W regelbare buisventilator zuigend (=niet blazend) bij de bovenste accu geplaatst. Ik verwachtte er waarlijk wonderen van, met als gedachte de ingesloten natuurlijke luchtstroom te versterken.

Die ventilator gaat aan en uit met een eenvoudige Homey flow en een stekkerplug, op basis van de meetwaarden die ik met Homey uitlees van de data uit de Sigenstor batterijen.

Blijkt het een wonder? Het werkt in de zin dat het de temperatuurpieken veel sneller lager maakt. Maar deze buisventilator kan de uitgelezen inwendige batterijtemperatuur niet blijvend rond de 38 graden houden.

Iemand verder elegante oplossingen?
Ik denk nog na over een oplossing als die van @osluis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ha2V3ybnK41bkJbGrFI1i1QqJ1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G4pgZpUnpjZSLLC6hftmvluC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KFa2-24OQrOEjl_gTJG7BBEP2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ukwP8r6irrtOlXT8wGC5vacO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door shthpnz op 10-03-2026 22:31 ]

Bj 1904; 375m2; gasloos; HR++; Sunpower 9kWp; Nibe F2120-16+VVM S320; Jaga’s + DBH; Daikin airco’s; 4 HomeWizard PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; EVAC-lader, EV’s

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:51

HenkS

Da_king alias HenkS

JPS schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:39:
HERSTEL, ik keek niet goed. In Home Assistant kan ik goed zien dat tussen 5:00-6:15u de omvormer aan is en dan weer even gaat slapen. Vanaf 6:45u weer aan en vanaf 7:00u levert dan de accu totdat na 8u de panelen het overnemen.
In de ZP app zie ik gridverbruik tot 7u (rond 6u even 0) en na 7u tijdens de dure uren toch nul verbruik, dus dat werkt goed.
Welke waarde lees je dit uit in HA? Is dat 'sigen consumed power" of een andere?
Want het lijkt er bij opeens op dat slaapstand niet meer werkt :( dus dan kan ik dat even checken

[ Voor 3% gewijzigd door HenkS op 10-03-2026 22:41 ]

• JPS
  • Niet online

JPS

HenkS schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:31:
[...]

Welke waarde lees je dit uit in HA? Is dat 'sigen consumed power" of een andere?
Want het lijkt er bij opeens op dat slaapstand niet meer werkt :( dus dan kan ik dat even checken
Ik kijk naar Sigen Inverter/Active Power, maar je kunt denk ik ook Sigen Plant/Plant Active Power gebruiken. Allebei laten ze me op dezelfde tijdvakken 0.000kWh zien. Ik ga er maar vanuit dat omvormer en batterijen standby staan, ook al zie je dat niet in het plaatje in de App.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:50
shthpnz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:08:
Er zit niets anders op dan voor actieve ventilatie in die ruimte zorgen. Dat had de verkoper van het Sigen-systeem me, ondanks vragen hierover, anders voorgespiegeld. En het is nog maar voorjaar.

Met m’n Homey lees ik de Sigenergy batterijtemperaturen uit. Die zijn dan ver boven de 50° bij de bovenste accu. Ik zie daar ook de waarden van de PCS-temperatuur. Die lopen maar zo op tot ver boven 60°. Ik weet bij god niet wat een PCS is, maar zie wel dat die binnen dat omhulsel heul veel warmte afgeeft. Dat kan niet goed zijn.

Tijd voor onderzoek.
De zijkappen kennen relatief weinig ventilatieopeningen. Zeker voor en achter. De luchtstroom gaat daarmee van onder naar boven, waarbij de door de onderste batterijen afgegeven warmte wordt gebruikt om de batterijen erboven te koelen, duh.

Dat roept om een experiment of de natuurlijke koeling beter wordt als de kappen er af zijn. Dat kan op zich veilig, want er zijn daar geen elektrische delen. Staat op het programma.

Zonder de suffe kappen zou je ook een frame-met-grote-ventilator rechtstreeks op de koelribben moeten kunnen klikken. Gebruik makend van de vier stalen klik-boutjes aan weerskanten.

Met de kappen er op heb ik voor nu een goedkope 10cm, 10W regelbare buisventilator zuigend (=niet blazend) bij de bovenste accu geplaatst. Ik verwachtte er waarlijk wonderen van, met als gedachte de ingesloten natuurlijke luchtstroom te versterken.

Die ventilator gaat aan en uit met een eenvoudige Homey flow en een stekkerplug, op basis van de meetwaarden die ik met Homey uitlees van de data uit de Sigenstor batterijen.

Blijkt het een wonder? Het werkt in de zin dat het de temperatuurpieken veel sneller lager maakt. Maar deze buisventilator kan de uitgelezen inwendige batterijtemperatuur niet blijvend rond de 38 graden houden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb recent mijn Snapmaker U1 ontvangen ter vervanging van mijn CR10S die echt een dinosaurus is. Mijn koeling heb ik daar destijds op geprint. Zal ik eens kijken of het fysiek past in de U1? Indien dat het geval is zie ik het mogelijk wel zitten om in kleine oplagen van die koelunits te leveren. Ik meet overigens extern de temperatuur, maar jouw oplossing voor aansturing is ook erg elegant ik wel benieuwd naar de details.

Overigens zitten onder die openingen maar de helft van het te koelen oppervlak. Onder het afgesloten deel loopt nog een soort schoorsteen van onder tot boven. Als ik tijd heb wil ik daar ook nog een koelunits op plaatsen.

Heb je trouwens getest of blazen een beter resultaat geeft dan zuigen?

PCS staat overigens voor power conversion system. Deze mag volgens de sigen AI maximaal 60 graden worden.

Als ik bepaalde tekeningen mag geloven en zie waar alle aansluitingen zitten, zitten dit grotendeels aan de rechter kant van de batterij. Ik vermoed ook dat de bovenste batterij als pass through voor de rest gebruikt wordt en daarom het heetst wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door osluis op 11-03-2026 01:02 ]

• bdgroot83
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-04 15:54
BossieE schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:36:
[...]

Dat is fijn om te horen. Begin April komen ze bij mij ook een sigenstor installeren. Doen ze ook de instellingen en uitleg naargaande je energieleverancier?

• kliffen
HenkS schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:31:
[...]

Het lijkt bij mij niet meer uit te maken of peakshaving aan of uitstaat, maar hij lijkt wel iets strakker met de grenswaarde om te gaan. Vanwege de warmtepomp heb ik de grens nu op 6000W gezet en de slaapstand gaat dan wel aan.

• kliffen
Fchart schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:47:
Mensen toevallig problemen ondervonden van versie 3.4.2 ?
Groet
Geen probleem hier.

• Vhond
  • Niet online
shthpnz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:08:

Tijd voor onderzoek.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja die temperatuur is inderdaad een ding. Vind dat echt een ding (en nu inderdaad nog geen eens zomer). Is echt een ontwerpfout. Dan maar wat minder fancy kap en betere ventilatie. Gelukkig heb jij 'm in de schuur staan. Bij ons staat ie op zolder en maakt ie een kl*reherrie. Als ik dat van tevoren beter geweten had, dan geen Sigenstor systeem meer voor in huis situaties...

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:45
Vhond schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:04:
Ik heb mijn Enphase systeem aangesloten op de backup aansluiting gewoon zoals die altijd al zat voordat de batterij er was, dus samen met de rest van het huis.
Afgelopen zomer heb ik met een behoorlijk volle batterij (>95%) eens overgeschakeld naar offgrid modus en toen gaf mijn Enphase systeem bijna direct een melding over de frequentie en schakeld het IQ-relay de PV uit.
Ik vermoed dat hier dus de Sigen verantwoordelijk was voor het sturen van de frequentie om zo de zonnepanelen te dimmen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-04 19:13
ArPi75 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:59:
[...]

Ik heb mijn Enphase systeem aangesloten op de backup aansluiting gewoon zoals die altijd al zat voordat de batterij er was, dus samen met de rest van het huis.
Afgelopen zomer heb ik met een behoorlijk volle batterij (>95%) eens overgeschakeld naar offgrid modus en toen gaf mijn Enphase systeem bijna direct een melding over de frequentie en schakeld het IQ-relay de PV uit.
Ik vermoed dat hier dus de Sigen verantwoordelijk was voor het sturen van de frequentie om zo de zonnepanelen te dimmen.
Correct, maar dat kan alleen als je off-grid bent. De frequentie kan uiteraard niet aangepast worden als je on-grid bent. Dus als je on-grid bent, en je schakelt exporteren naar net uit, dan kunnen er 2 dingen gebeuren:
1. Hij gaat automatisch off-grid en schakelt de zonnepanelen uit met frequentie verhoging
2. De zonnepanelen leveren gewoon terug aan het net

De vraag is alleen, wat gaat hij doen, en wie gaat dit uitproberen O-)
kliffen schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 06:28:
[...]

Het lijkt bij mij niet meer uit te maken of peakshaving aan of uitstaat, maar hij lijkt wel iets strakker met de grenswaarde om te gaan. Vanwege de warmtepomp heb ik de grens nu op 6000W gezet en de slaapstand gaat dan wel aan.
Ik had peakshaving uitgezet, maar dan valt de batterij veeeel minder in slaap dan wanneer deze wel aan staat. Voor mij blijft hij nog even aanstaan.
Zonder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSICRWr-NHo_oo9Z7NamKv78qE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4i24Q2gdyTANn4CNCYY4vWf7.png?f=fotoalbum_large

Met:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnFSZeYI7wp2V0BkK0nDVx4sD9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NIxpaoBU9iaO6E3NVc73s9XC.png?f=fotoalbum_large

Mar goed, hij kan nog vaker slapen zoals je ziet, maar doet dat nog even niet door de load in de nacht van het laden van de auto doet hij dat niet, want boven de threshold....

[ Voor 40% gewijzigd door djrednas op 11-03-2026 08:15 ]

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• JPS
  • Niet online

JPS

Met een Sigen AC lader blijft de batterij ook tijdens laden van de auto in slaapstand.
Bij mij is de batterij de hele nacht in slaapstand geweest, totdat het PV-systeem 'm rond 6:45u wakker maakte.

• Mgtweakers
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:34
hoi,
ik zag bij https://ere-registratie.nl/ dat de sigen ac lader erbij staat.
ze vragen 22% commissie.
heeft iemand al ervaring met dit bedrijf?

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:51

HenkS

Da_king alias HenkS

JPS schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:25:
[...]

Ik kijk naar Sigen Inverter/Active Power, maar je kunt denk ik ook Sigen Plant/Plant Active Power gebruiken. Allebei laten ze me op dezelfde tijdvakken 0.000kWh zien. Ik ga er maar vanuit dat omvormer en batterijen standby staan, ook al zie je dat niet in het plaatje in de App.
Ah, zo te zien gaat ie toch prima in slaap modus dan, want idd een hele tijd 0kw. Ik heb de treshhold voor 'sleep' op 400w staan ivm mijn aquarium.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9ghriOfKWXbtrWou-k2Cl_GuZE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fvMvjF4hWXLsEPjHjVZ5uL9y.png?f=user_large

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:03
Hoi,

Over 2 weken wordt mijn setup eindelijk geinstalleerd na wat onvoorziene vertraging aan mijn kant.

Setup:
- 17KW invertor (3Phase)
- 4x 10KW batterij
- 25KW DC EV Charger
- 12.000WP aan zonnepanelen (3 strings O/Z/W) aangesloten op de Sigenstor.
- Gateway voor off-grid

Groot verbruikers:
- Airco gedurende de zomer maanden (april-sept).
- Warmtepomp (okt-maart).
- EV. (12.000-15.000km per jaar)
- Verder dagelijks gebruik (gemiddeld 5-7kwh per dag).

Gewenst gebruik:
Zoveel mogelijk eigen consumptie van zonne energie, auto niet dagelijks nodig, dus kan prima opladen met zonnestroom, of in de avond een deel van de batterij drainen om in de auto te pompen waarna de volgende dag de Sigenstor weer eerst zelf vol laad als de auto niet aan de stekker zit.

In de wintermaanden, zo goedkoop mogelijk opladen op de juiste tijdstippen

Handelen met energie wil ik wel doen als het gunstig is, maar eigen verbruik gaat voor, alleen echte over capaciteit wil ik dan mogelijk verkopen.

Ik heb op dit moment nog een energie contract bij Engie (maandelijks opzegbaar).
Welke energie leverancier is op dit moment het meest gunstig?
Ik ga komende dagen even inlezen bij Frank Energie en Tibber, maar ik weet niet of mijn use-case nog van invloed is op de te kiezen partij.

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 11-03-2026 10:30 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• timpel_800
Ik denk dat de helft van de mensen hier bij zonneplan zitten en de andere helft bij tibber. Bij frank geef je de batterij uit handen wat wij geen goed idee vinden

• kliffen
timpel_800 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:47:
Ik denk dat de helft van de mensen hier bij zonneplan zitten en de andere helft bij tibber. Bij frank geef je de batterij uit handen wat wij geen goed idee vinden
Zonneplan probeert zonnepaneel eigenaars te helpen. 2027 is afwachten, maar voorlopig zou ik zonneplan kiezen.
Frank kan ook als je goede condities in je contract kunt afspreken zoals zonneplan dat ook heeft. Dat wil zeggen dat je bij terugleveren ook de opslag van 2 cent terugkrijgt.
Je bent bij Frank niet verplicht om je batterij uit handen te geven, maar dat zou ik inderdaad ook zeker niet doen.
Frank heeft wel een leuke bonus van +/- 2 cent per kWh als je hun ‘slim laden’ feature handig gebruikt.
Zonneplan geeft weer bonus als je stroom teruglevert (tussen zonop en zononder).
Beetje afhankelijk van je situatie dus of je veel auto laadt of veel PV over hebt.

Pagina: 1 ... 51 ... 55 Laatste