Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Heb net nog gekeken maar de belasting staat gewoon op 0 via de P1 dongle.kliffen schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:02:
[...]
Het is wel vreemd dat de P1 dongle geen info meer doorgeeft. Als alternatief kun je modbus in de Sigenstor aanzetten en de sigenergy app op de homey pro installeren. Dat geeft veel informatie!
De app heb ik ook op de Homey staan maar ik wil het juist per fase zien omdat ik denk dat erop 1 fase teveel zit.
In homey zie ik dit van de Sigen energy meter (een P1 dongle heb ik zelf niet):GM65 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:32:
[...]
Heb net nog gekeken maar de belasting staat gewoon op 0 via de P1 dongle.
De app heb ik ook op de Homey staan maar ik wil het juist per fase zien omdat ik denk dat erop 1 fase teveel zit.
Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar
Is het oké als ik hier een vraag stel over de Sigen EV AC Charger? Ik heb wat onderzoek gedaan naar emissiereductie‑eenheden (ERE's) en daar valt best wel wat geld mee te verdienen (op dit moment tussen de 15 en 20 cent per kWh), maar om daarvoor in aanmerking te komen heeft je lader een MID-gecertificeerde meter nodig. Weet iemand of de Sigen EV AC Charger dat heeft? Kan ik in de documentatie van Sigen nergens vinden (wat me doet vermoeden dat deze lader dat niet heeft...).
Thanks en als ik de vraag beter ergens anders kan stellen, hoor ik het graag!
Het is oké als je een vraag stelt, maar de zoekfunctie had je al wel wat antwoorden kunnen opleveren.MaartenE schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:34:
Hi allemaal,
Is het oké als ik hier een vraag stel over de Sigen EV AC Charger? Ik heb wat onderzoek gedaan naar emissiereductie‑eenheden (ERE's) en daar valt best wel wat geld mee te verdienen (op dit moment tussen de 15 en 20 cent per kWh), maar om daarvoor in aanmerking te komen heeft je lader een MID-gecertificeerde meter nodig. Weet iemand of de Sigen EV AC Charger dat heeft? Kan ik in de documentatie van Sigen nergens vinden (wat me doet vermoeden dat deze lader dat niet heeft...).
Thanks en als ik de vraag beter ergens anders kan stellen, hoor ik het graag!
De huidige AC en DC charger hebben geen MID. Komt mogelijk in de toekomst wel.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Eerste meetpunt: 7/6 Één dag is geen testweek, maar de richting is consistent met de theorie:duoruvis schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:28:
Bschnitz 9ct spread Bschnitz in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"
@Bschnitz Jouw visionaire post van afgelopen vrijdag triggerde me direct om diezelfde dag ook een 9ct spread te testen, het enige verschil is dat ik de Max Profit niet wijzigde naar Balanced. De prognose spreekt voor zich, aankoopprijs, verkoopprijs en SOC lopen synchroon, de AI wacht op échte kansen en slaat micro-arbitrage over.
De cijfers van 6 juni:
Inkoop: Duo 17,10 ct vs Buren 18,21 ct: 1,11 ct goedkoper
Verkoop: Duo 26,82 ct vs Buren 26,68 ct: 0,14 ct duurder
W/V: Duo €1,55 vs Buren €1,36: €0,19 voordeel Duo
Waarschijnlijk heeft @Bschnitz met die 9ct spread het vizier richting optimale 2027 instellingen gezet, minder Grid-export, toch meer winst.
[Afbeelding]
Hoewel de prognose voor vandaag 7/6 geen verkoop toont is daarvoor geen noodzaak, de 9ct spread wacht terecht op échte handelskansen die er vandaag niet zijn. Verbruikskosten tot nu toe 0,05 ct. Sell verhogen om toch te ontladen zou de 9ct test verstoren. Morgen quote ik deze post met de volledige resultaten van 7/6.
[Afbeelding]
Het €0,22 verschil in w/v is volledig verklaard door minder import, niet door hogere exportopbrengst (verschil slechts €0,03). Dat is precies de 2027-logica in de praktijk: importvermijding domineert, exportopbrengst is bijzaak.
De volledige testweek-data volgt aan het eind van de week.
Wijziging duoruvis: AI 7/6 SOC bleef 100% en verkocht 8/6 toch deel ipv 7/6 & nacht 8/6 zelfverbruik leveren:
7/6 & Prognose 8/6 8/6 & Prognose 9/6
Die van mij voor morgen op balanced, wellicht interessant voor je sinds je op max winst draait.duoruvis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:02:
[...]
Eerste meetpunt: 7/6 Één dag is geen testweek, maar de richting is consistent met de theorie:
[Afbeelding]
Het €0,22 verschil in w/v is volledig verklaard door minder import, niet door hogere exportopbrengst (verschil slechts €0,03). Dat is precies de 2027-logica in de praktijk: importvermijding domineert, exportopbrengst is bijzaak.
De volledige testweek-data volgt aan het eind van de week.
Wijziging duoruvis: AI 7/6 SOC bleef 100% en verkocht 8/6 toch deel ipv 7/6 & nacht 8/6 zelfverbruik leveren:
7/6 & Prognose 8/6 8/6 & Prognose 9/6
[Afbeelding]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Thanks! Ik had gezocht op "Sigen EV AC Charger MID" en kreeg daar geen bruikbaar resultaat bij. Denk dat ik door het gebruik van Claude en Gemini het zoeken aan het verleren benPr088 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:49:
[...]
Het is oké als je een vraag stelt, maar de zoekfunctie had je al wel wat antwoorden kunnen opleveren.
De huidige AC en DC charger hebben geen MID. Komt mogelijk in de toekomst wel.
Hier zie je mooi het verschil met dat hij met max profit probeert de batterij te holden ipv gebruiken vs balanced.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
@Bschnitz: Ziet er niet verkeerd uit! Buren gaan ook naar 9ct + Balanced voor een mooie vergelijking, ik blijf zelf op Max Profit zodat we straks ook Balanced vs Max Profit binnen dezelfde spread kunnen vergelijken.Bschnitz schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:13:
[...]
Die van mij voor morgen op balanced, wellicht interessant voor je sinds je op max winst draait.
[Afbeelding]
EDIT: ...en ook benieuwd hoe @RobSig 's data zich daarbij verhoudt!
[ Voor 5% gewijzigd door duoruvis op 08-06-2026 18:07 ]
Wat voor dongle is het. Geeft hij wel licht? Is het een Home wizard meter? Het heeft nogmaals niks met de Sigenergy te maken want hij zit voor het hele systeem.GM65 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:32:
[...]
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Goed idee. Hier is een 1 week op balanced met 9c verschil in de ZP app voor financiële feedback in de praktijk.duoruvis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:55:
[...]
@Bschnitz: Ziet er niet verkeerd uit! Buren gaan ook naar 9ct + Balanced voor een mooie vergelijking, ik blijf zelf op Max Profit zodat we straks ook Balanced vs Max Profit binnen dezelfde spread kunnen vergelijken.
Het doel om omzo groot mogelijk verschil te hebben lukt aardig, zelfs met voorzichtigheid handelen en meer op zelfgebruik.
Dit is wel met auto laden op de juiste momenten, maar dat hoort nou eenmaal bij mijn huishouden erbij. Ik doe dit over het algemeen ook waneer de batterij zou laden qua tarieven. Dus het geeft denk ik geen extreem vertekend beeld.
Gemiddeld zit ik vanaf volgende zondag op 19c inc de btw etc. Inkoop voor tot nu toe dit jaar. Doel is dus te halen op 6 maanden basis.
Dat zou nog genoeg ruimte moeten geven om de rest van het jaar hetzelfde of beter te doen. Over het algemeen is mijn ervaring dat de start van het jaar harder is dan het einde qua winter verbruik. Dus voorjaar en najaar is niet hetzelfde in mijn ervaring, wellicht dat hier anderen hetzelfde patroon opmerken.
JAN/FEB zijn uit de praktijk mijn slechtste 2 maanden van het jaar. Keer op keer, ongeacht de tarieven.
Stomme vraag, maar staat ie op 0 als de sigenergy ook op 0 staat naar het net . Of altijd?GM65 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:32:
[...]
20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV
@Bschnitz: Mooi concreet doel, 19ct incl. als gemiddelde inkoopprijs over 6 maanden. Het jan/feb patroon herken ik ook. Als je na deze testweek een specifieke vergelijking tussen AI-Modi en/of spreads in gedachten hebt, willen wij als Duo+Buren dat graag overwegen, we hebben de testopstelling klaarstaan.Bschnitz schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:14:
[...]
Goed idee. Hier is een 1 week op balanced met 9c verschil in de ZP app voor financiële feedback in de praktijk.
Het doel om omzo groot mogelijk verschil te hebben lukt aardig, zelfs met voorzichtigheid handelen en meer op zelfgebruik.
Dit is wel met auto laden op de juiste momenten, maar dat hoort nou eenmaal bij mijn huishouden erbij. Ik doe dit over het algemeen ook waneer de batterij zou laden qua tarieven. Dus het geeft denk ik geen extreem vertekend beeld.
Gemiddeld zit ik vanaf volgende zondag op 19c inc de btw etc. Inkoop voor tot nu toe dit jaar. Doel is dus te halen op 6 maanden basis.
Dat zou nog genoeg ruimte moeten geven om de rest van het jaar hetzelfde of beter te doen. Over het algemeen is mijn ervaring dat de start van het jaar harder is dan het einde qua winter verbruik. Dus voorjaar en najaar is niet hetzelfde in mijn ervaring, wellicht dat hier anderen hetzelfde patroon opmerken.
JAN/FEB zijn uit de praktijk mijn slechtste 2 maanden van het jaar. Keer op keer, ongeacht de tarieven.
[Afbeelding]
/f/image/mGUdgOHADoOTiTiIAzkROD8K.png?f=fotoalbum_large)