Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Heb net nog gekeken maar de belasting staat gewoon op 0 via de P1 dongle.kliffen schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:02:
[...]
Het is wel vreemd dat de P1 dongle geen info meer doorgeeft. Als alternatief kun je modbus in de Sigenstor aanzetten en de sigenergy app op de homey pro installeren. Dat geeft veel informatie!
De app heb ik ook op de Homey staan maar ik wil het juist per fase zien omdat ik denk dat erop 1 fase teveel zit.
In homey zie ik dit van de Sigen energy meter (een P1 dongle heb ik zelf niet):GM65 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:32:
[...]
Heb net nog gekeken maar de belasting staat gewoon op 0 via de P1 dongle.
De app heb ik ook op de Homey staan maar ik wil het juist per fase zien omdat ik denk dat erop 1 fase teveel zit.
Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar
Is het oké als ik hier een vraag stel over de Sigen EV AC Charger? Ik heb wat onderzoek gedaan naar emissiereductie‑eenheden (ERE's) en daar valt best wel wat geld mee te verdienen (op dit moment tussen de 15 en 20 cent per kWh), maar om daarvoor in aanmerking te komen heeft je lader een MID-gecertificeerde meter nodig. Weet iemand of de Sigen EV AC Charger dat heeft? Kan ik in de documentatie van Sigen nergens vinden (wat me doet vermoeden dat deze lader dat niet heeft...).
Thanks en als ik de vraag beter ergens anders kan stellen, hoor ik het graag!
Het is oké als je een vraag stelt, maar de zoekfunctie had je al wel wat antwoorden kunnen opleveren.MaartenE schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:34:
Hi allemaal,
Is het oké als ik hier een vraag stel over de Sigen EV AC Charger? Ik heb wat onderzoek gedaan naar emissiereductie‑eenheden (ERE's) en daar valt best wel wat geld mee te verdienen (op dit moment tussen de 15 en 20 cent per kWh), maar om daarvoor in aanmerking te komen heeft je lader een MID-gecertificeerde meter nodig. Weet iemand of de Sigen EV AC Charger dat heeft? Kan ik in de documentatie van Sigen nergens vinden (wat me doet vermoeden dat deze lader dat niet heeft...).
Thanks en als ik de vraag beter ergens anders kan stellen, hoor ik het graag!
De huidige AC en DC charger hebben geen MID. Komt mogelijk in de toekomst wel.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Eerste meetpunt: 7/6 Één dag is geen testweek, maar de richting is consistent met de theorie:duoruvis schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:28:
Bschnitz 9ct spread Bschnitz in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2"
@Bschnitz Jouw visionaire post van afgelopen vrijdag triggerde me direct om diezelfde dag ook een 9ct spread te testen, het enige verschil is dat ik de Max Profit niet wijzigde naar Balanced. De prognose spreekt voor zich, aankoopprijs, verkoopprijs en SOC lopen synchroon, de AI wacht op échte kansen en slaat micro-arbitrage over.
De cijfers van 6 juni:
Inkoop: Duo 17,10 ct vs Buren 18,21 ct: 1,11 ct goedkoper
Verkoop: Duo 26,82 ct vs Buren 26,68 ct: 0,14 ct duurder
W/V: Duo €1,55 vs Buren €1,36: €0,19 voordeel Duo
Waarschijnlijk heeft @Bschnitz met die 9ct spread het vizier richting optimale 2027 instellingen gezet, minder Grid-export, toch meer winst.
[Afbeelding]
Hoewel de prognose voor vandaag 7/6 geen verkoop toont is daarvoor geen noodzaak, de 9ct spread wacht terecht op échte handelskansen die er vandaag niet zijn. Verbruikskosten tot nu toe 0,05 ct. Sell verhogen om toch te ontladen zou de 9ct test verstoren. Morgen quote ik deze post met de volledige resultaten van 7/6.
[Afbeelding]
Het €0,22 verschil in w/v is volledig verklaard door minder import, niet door hogere exportopbrengst (verschil slechts €0,03). Dat is precies de 2027-logica in de praktijk: importvermijding domineert, exportopbrengst is bijzaak.
De volledige testweek-data volgt aan het eind van de week.
Wijziging duoruvis: AI 7/6 SOC bleef 100% en verkocht 8/6 toch deel ipv 7/6 & nacht 8/6 zelfverbruik leveren:
7/6 & Prognose 8/6 8/6 & Prognose 9/6
Die van mij voor morgen op balanced, wellicht interessant voor je sinds je op max winst draait.duoruvis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:02:
[...]
Eerste meetpunt: 7/6 Één dag is geen testweek, maar de richting is consistent met de theorie:
[Afbeelding]
Het €0,22 verschil in w/v is volledig verklaard door minder import, niet door hogere exportopbrengst (verschil slechts €0,03). Dat is precies de 2027-logica in de praktijk: importvermijding domineert, exportopbrengst is bijzaak.
De volledige testweek-data volgt aan het eind van de week.
Wijziging duoruvis: AI 7/6 SOC bleef 100% en verkocht 8/6 toch deel ipv 7/6 & nacht 8/6 zelfverbruik leveren:
7/6 & Prognose 8/6 8/6 & Prognose 9/6
[Afbeelding]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Thanks! Ik had gezocht op "Sigen EV AC Charger MID" en kreeg daar geen bruikbaar resultaat bij. Denk dat ik door het gebruik van Claude en Gemini het zoeken aan het verleren benPr088 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:49:
[...]
Het is oké als je een vraag stelt, maar de zoekfunctie had je al wel wat antwoorden kunnen opleveren.
De huidige AC en DC charger hebben geen MID. Komt mogelijk in de toekomst wel.
Hier zie je mooi het verschil met dat hij met max profit probeert de batterij te holden ipv gebruiken vs balanced.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
@Bschnitz: Ziet er niet verkeerd uit! Buren gaan ook naar 9ct + Balanced voor een mooie vergelijking, ik blijf zelf op Max Profit zodat we straks ook Balanced vs Max Profit binnen dezelfde spread kunnen vergelijken.Bschnitz schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:13:
[...]
Die van mij voor morgen op balanced, wellicht interessant voor je sinds je op max winst draait.
[Afbeelding]
EDIT: ...en ook benieuwd hoe @RobSig 's data zich daarbij verhoudt!
[ Voor 5% gewijzigd door duoruvis op 08-06-2026 18:07 ]
Wat voor dongle is het. Geeft hij wel licht? Is het een Home wizard meter? Het heeft nogmaals niks met de Sigenergy te maken want hij zit voor het hele systeem.GM65 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:32:
[...]
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Goed idee. Hier is een 1 week op balanced met 9c verschil in de ZP app voor financiële feedback in de praktijk.duoruvis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:55:
[...]
@Bschnitz: Ziet er niet verkeerd uit! Buren gaan ook naar 9ct + Balanced voor een mooie vergelijking, ik blijf zelf op Max Profit zodat we straks ook Balanced vs Max Profit binnen dezelfde spread kunnen vergelijken.
Het doel omzo groot mogelijk verschil te hebben lukt aardig, zelfs met voorzichtigheid handelen en meer op zelfgebruik.
Dit is wel met auto laden op de juiste momenten, maar dat hoort nou eenmaal bij mijn huishouden erbij. Ik doe dit over het algemeen ook waneer de batterij zou laden qua tarieven. Dus het geeft denk ik geen extreem vertekend beeld.
Gemiddeld zit ik vanaf volgende zondag op 19c inc de btw etc. Inkoop voor tot nu toe dit jaar. Doel is dus te halen op 6 maanden basis.
Dat zou nog genoeg ruimte moeten geven om de rest van het jaar hetzelfde of beter te doen. Over het algemeen is mijn ervaring dat de start van het jaar harder is dan het einde qua winter verbruik. Dus voorjaar en najaar is niet hetzelfde in mijn ervaring, wellicht dat hier anderen hetzelfde patroon opmerken.
JAN/FEB zijn uit de praktijk mijn slechtste 2 maanden van het jaar. Keer op keer, ongeacht de tarieven.
Stomme vraag, maar staat ie op 0 als de sigenergy ook op 0 staat naar het net . Of altijd?GM65 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:32:
[...]
20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV
@Bschnitz: Mooi concreet doel, 19ct incl. als gemiddelde inkoopprijs over 6 maanden. Het jan/feb patroon herken ik ook. Als je na deze testweek een specifieke vergelijking tussen AI-Modi en/of spreads in gedachten hebt, willen wij als Duo+Buren dat graag overwegen, we hebben de testopstelling klaarstaan.Bschnitz schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:14:
[...]
Goed idee. Hier is een 1 week op balanced met 9c verschil in de ZP app voor financiële feedback in de praktijk.
Het doel om omzo groot mogelijk verschil te hebben lukt aardig, zelfs met voorzichtigheid handelen en meer op zelfgebruik.
Dit is wel met auto laden op de juiste momenten, maar dat hoort nou eenmaal bij mijn huishouden erbij. Ik doe dit over het algemeen ook waneer de batterij zou laden qua tarieven. Dus het geeft denk ik geen extreem vertekend beeld.
Gemiddeld zit ik vanaf volgende zondag op 19c inc de btw etc. Inkoop voor tot nu toe dit jaar. Doel is dus te halen op 6 maanden basis.
Dat zou nog genoeg ruimte moeten geven om de rest van het jaar hetzelfde of beter te doen. Over het algemeen is mijn ervaring dat de start van het jaar harder is dan het einde qua winter verbruik. Dus voorjaar en najaar is niet hetzelfde in mijn ervaring, wellicht dat hier anderen hetzelfde patroon opmerken.
JAN/FEB zijn uit de praktijk mijn slechtste 2 maanden van het jaar. Keer op keer, ongeacht de tarieven.
[Afbeelding]
Het is een Homey Dongle.timpel_800 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:59:
[...]
Wat voor dongle is het. Geeft hij wel licht? Is het een Home wizard meter? Het heeft nogmaals niks met de Sigenergy te maken want hij zit voor het hele systeem.
Als er wordt teruggeleverd aan het net dan zie ik dat wel in de Homey en de Sigenergy app
/f/image/g2y65nmiffSb3071yfcQbL3Y.png?f=fotoalbum_large)
20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV
Mogelijk komt het doordat homey de info van de dongle en die uit de sigenergy app combineert. Probeer eens de Sigenergy app uit te schakelen in Homey en kijk dan of de info wel correct is.GM65 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:55:
[...]
Het is een Homey Dongle.
Als er wordt teruggeleverd aan het net dan zie ik dat wel in de Homey en de Sigenergy app
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dag 1;duoruvis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:55:
[...]
EDIT: ...en ook benieuwd hoe @RobSig 's data zich daarbij verhoudt!
A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh.
Misschien mis ik ergens iets in jullie test, maar is het ook voor een deel niet zonder test logisch te verklaren; als we dit jaar nog mogen salderen dan geldt dat je EB + BTW nog mag wegsalderen (met voorwaarden uiteraard).duoruvis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:36:
[...]
@RobSig: Ja, de 1,21 factor blijft voor zowel Buy als Sell staan in de Sigen-formules, dat is hoe Sigen de tarieven intern verwerkt, ongeacht of BTW op teruglevering in de praktijk anders wordt behandeld.
De offsets x en y compenseren het verschil tussen de Sigen-berekening en wat de leverancier feitelijk verrekent. Dus de BTW-correctie zit verwerkt in de x- en y-waarden, niet in de 1,21 factor zelf.
Volgend jaar is er geen salderen meer, dus valt in elk geval de EB weg uit je opbrengst. BTW weet ik niet zeker. Dus of het 1 of 1,21 * price moet zijn weet ik zo niet, maar de +x +y daar gaat volgend jaar de EB in elk geval vanaf waardoor de spread inderdaad ten minste met de EB zal moeten toenemen. Een kleinere spread gaat je verlies opleveren omdat de Sigen dan denkt dat het zinnig is om te exporteren terwijl het dat in de praktijk niet is.
Ik heb het afgelopen jaar met mijn spread een klein beetje geëxperimenteerd en zit nu rond de 2 cent. Dat heeft vooral te maken met het feit dat bij een spread van 0 (wat bij Zonneplan redelijk klopt (al "vergeet" je dan de zonnebonus)), Sigen de batterij gaat vullen en legen uit en naar het net voor een winst van € 0,15. Strikt genomen is dat inderdaad winst, maar gevoelsmatig ben ik niet meer goed bezig als omvormer hard werkt met een relatief hoge C-rate om daar dan een paar cent winst uit te halen.
Mijn visie voor volgend jaar is om enerzijds uit te zoeken hoe het met BTW zit op teruglevering en anderzijds de Y-waarde in elk geval te verlagen met de EB. Of denk ik dan te simpel?
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Naja simpel... we doen nu een +- simulatie op verschil, hoe je dat uiteindelijk neerzet maakt niet uit, verschil is verschil.ArPi75 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:07:
[...]
Misschien mis ik ergens iets in jullie test, maar is het ook voor een deel niet zonder test logisch te verklaren; als we dit jaar nog mogen salderen dan geldt dat je EB + BTW nog mag wegsalderen (met voorwaarden uiteraard).
Volgend jaar is er geen salderen meer, dus valt in elk geval de EB weg uit je opbrengst. BTW weet ik niet zeker. Dus of het 1 of 1,21 * price moet zijn weet ik zo niet, maar de +x +y daar gaat volgend jaar de EB in elk geval vanaf waardoor de spread inderdaad ten minste met de EB zal moeten toenemen. Een kleinere spread gaat je verlies opleveren omdat de Sigen dan denkt dat het zinnig is om te exporteren terwijl het dat in de praktijk niet is.
Ik heb het afgelopen jaar met mijn spread een klein beetje geëxperimenteerd en zit nu rond de 2 cent. Dat heeft vooral te maken met het feit dat bij een spread van 0 (wat bij Zonneplan redelijk klopt (al "vergeet" je dan de zonnebonus)), Sigen de batterij gaat vullen en legen uit en naar het net voor een winst van € 0,15. Strikt genomen is dat inderdaad winst, maar gevoelsmatig ben ik niet meer goed bezig als omvormer hard werkt met een relatief hoge C-rate om daar dan een paar cent winst uit te halen.
Mijn visie voor volgend jaar is om enerzijds uit te zoeken hoe het met BTW zit op teruglevering en anderzijds de Y-waarde in elk geval te verlagen met de EB. Of denk ik dan te simpel?
Want preventie van "duur" inkoop is straks belangrijker dan regelmatig verkopen voor "middelmatig"
Je kan btw vergeten voor 2027 tijdens verkoop. Je krijgt gewoon kaal EPEX en een bonus van de leverancier.
Bij zonneplan dus €2c en 10%.
Ik wil dus dat hij gaat verkopen bij rond de €19c ex alles, dan heb je die €2c en de 10% als buffer van ZP.
Dus het verschil zou alles tussen €9-13c moeten zijn in theorie, met €9c verschil het minst extreemste in preventie en laag genoeg om nog te handelen.
Met €13c verschil is mijn verwachting dat de unit zo goed als nooit meer zou handelen. Hij heeft zelf namelijk ook nog ingebouwde algoritmes die we niet exact weten.
Kan zomaar zijn dat we zelfs nog naar minder moeten, we weten het namelijk niet exact op de cent.
Het zou simpel moeten zijn, maar realiteit en het Sigen algoritme matchen is belangrijker dan dat het allemaal cijfermatig klopt.
Uiteindelijk gaat het om de rekening toch
NeeSkaah schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:52:
Krijg je volgend jaar geen BTW meer bij het terugleveren van energie?
A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh.
Dat is me nog niet duidelijk. Als je de batterij als handelstation gebruikt ben je ondernemer. Als je niet aan de kor meedoet ben je niet vrijgesteld van btw. Je zou dan btw moeten ontvangen en afdragen.Skaah schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:52:
Krijg je volgend jaar geen BTW meer bij het terugleveren van energie?
Dat is voor de meesten van ons natuurlijk niet wenselijk, maar ik ben benieuwd hoe ze dat in godsnaam gaan organiseren. Hoe weet je energieleverancier of je handelt of niet en of je ondernemer onder de KOR bent of niet?
Dat zou niet moeten gelden voor de KOR.kliffen schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:42:
[...]
Dat is me nog niet duidelijk. Als je de batterij als handelstation gebruikt ben je ondernemer. Als je niet aan de kor meedoet ben je niet vrijgesteld van btw. Je zou dan btw moeten ontvangen en afdragen.
Dat is voor de meesten van ons natuurlijk niet wenselijk, maar ik ben benieuwd hoe ze dat in godsnaam gaan organiseren. Hoe weet je energieleverancier of je handelt of niet en of je ondernemer onder de KOR bent of niet?
KOR zou niet de reden moeten zijn dat we btw terug krijgen, maar dat doet salderen.
Wellicht is het anders als je op onbalans zit ofzo, maar op day ahead zou dit geen issue moeten zijn.
Ik kan geen bron vinden dan je de 21% btw zou moeten betalen of krijgen na 2027.
Gedaan maar maakt niets uitkliffen schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 06:36:
[...]
Mogelijk komt het doordat homey de info van de dongle en die uit de sigenergy app combineert. Probeer eens de Sigenergy app uit te schakelen in Homey en kijk dan of de info wel correct is.
Voor elk product dat je als ondernemer verkoopt moet je btw in rekening brengen. Dat heeft niets met salderen te maken. Alleen als je ingeschreven bent voor de KOR vervalt die verplichting.Bschnitz schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:40:
[...]
Dat zou niet moeten gelden voor de KOR.
KOR zou niet de reden moeten zijn dat we btw terug krijgen, maar dat doet salderen.
Wellicht is het anders als je op onbalans zit ofzo, maar op day ahead zou dit geen issue moeten zijn.
Ik kan geen bron vinden dan je de 21% btw zou moeten betalen of krijgen na 2027.
er is denk ik een spraakverwarring over energiebelasting en btw.. voor veel particulieren is dat 1 pot nat.. terwijl het 2 verschillende zaken zijn.duoruvis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:36:
[...]
@RobSig: Ja, de 1,21 factor blijft voor zowel Buy als Sell staan in de Sigen-formules, dat is hoe Sigen de tarieven intern verwerkt, ongeacht of BTW op teruglevering in de praktijk anders wordt behandeld.
De offsets x en y compenseren het verschil tussen de Sigen-berekening en wat de leverancier feitelijk verrekent. Dus de BTW-correctie zit verwerkt in de x- en y-waarden, niet in de 1,21 factor zelf.
wat komt te vervallen in 2027 = de energiebelasting EN de btw (alleen) daarop.
De btw op de kale stroomprijs blijft gewoon gehanteerd en krijg je gewoon uitbetaald c.q. moet je betalen als je aankoopt.
Denk wel dat eigenlijk op dynamische contracten je wel de energiebelasting zou moeten terugkrijgen, anders gaan de slimme batterijen zoals die van ons veel minder de grid helpen dan nu omdat het verschil om te "uploaden" de moeite moet zijn, ten slotte betaald de ontvanger van de upload ook de energiebelasting en kunnen wij die al betaald hebben met "downloaden", dat is dus dan dubbele belasting.
Kan de grid onder veel grotere stress gaan zetten in NL dan ze rekening mee houden, i.e. meer uitval als iedereen wil koken en het verschil voor ons batterij bezitters niet de moeite is om te uploaden.
zou je in de xy ook rekening moeten/kunnen houden met laad en ontlaad verliezen? of zijn die er al in verwerkt ?duoruvis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:36:
[...]
We bedoelen wel de energie tarieven toch, niet de aftrek voor het aanschaffen?kliffen schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:34:
[...]
Voor elk product dat je als ondernemer verkoopt moet je btw in rekening brengen. Dat heeft niets met salderen te maken. Alleen als je ingeschreven bent voor de KOR vervalt die verplichting.
Ja, klopt. Zie ook wat Djaro hierboven schrijft.Bschnitz schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:51:
[...]
We bedoelen wel de energie tarieven toch, niet de aftrek voor het aanschaffen?
@Djaro: Goede nuancering over EB en BTW. Een ZP-factuur voor 2026 ontleed waarbij de BTW over het nettototaal van inkoop en export wordt berekend, de 1,21 factor werkt dus symmetrisch voor zowel Buy als Sell, wat de Sigen-formules bevestigt.Djaro schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:16:
[...]
er is denk ik een spraakverwarring over energiebelasting en btw.. voor veel particulieren is dat 1 pot nat.. terwijl het 2 verschillende zaken zijn.
wat komt te vervallen in 2027 = de energiebelasting EN de btw (alleen) daarop.
De btw op de kale stroomprijs blijft gewoon gehanteerd en krijg je gewoon uitbetaald c.q. moet je betalen als je aankoopt.
Denk wel dat eigenlijk op dynamische contracten je wel de energiebelasting zou moeten terugkrijgen, anders gaan de slimme batterijen zoals die van ons veel minder de grid helpen dan nu omdat het verschil om te "uploaden" de moeite moet zijn, ten slotte betaald de ontvanger van de upload ook de energiebelasting en kunnen wij die al betaald hebben met "downloaden", dat is dus dan dubbele belasting.
Kan de grid onder veel grotere stress gaan zetten in NL dan ze rekening mee houden, i.e. meer uitval als iedereen wil koken en het verschil voor ons batterij bezitters niet de moeite is om te uploaden.
Interessant is de *** noot op diezelfde factuur over 2027: omdat de jaarschatting doorloopt in 2027 maakt ZP al een knip. In 2026 wordt de EB nog berekend over het nettoverbruik (inkoop minus teruglevering). Vanaf 2027 wordt de EB berekend over het brutoverbruik, elke geïmporteerde kWh volledig belast, ongeacht wat je exporteert.
Inkoop: (kWh prijs + EB) * 1.21
Verkoop: (kWh prijs) * 1.21
BTW zal worden verrekend per kwartaal met de rest van de zakelijke inkomsten/kosten en dit zal ook zo op de facturen moeten staan van Zonneplan. Hoe dat dan vertaalt naar particulieren....?
Voor de volledigheid de rekenkundige vertaling naar particulieren post-2027, bevestigd door een ZP-factuur met *** noot:
- Inkoop: (DA + EB) × 1,21
- Verkoop: (DA × 0,50) x 1,21 (wettelijk minimum, leverancier mag meer bieden)
- Verschil: EB (~12,28 ct/kWh) betaal je bij inkoop maar krijg je bij export niet terug, én contractafhankelijk minimaal 50% van de kale DA wordt vergoed
[ Voor 10% gewijzigd door duoruvis op 09-06-2026 15:21 ]
Voor particulieren zal het dus volgende worden:DM_ schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:21:
Hierdoor zou mijn inziens de principe zijn vanaf 2027:
Verkoop: (kWh prijs) * 1.21
BTW zal worden verrekend per kwartaal met de rest van de zakelijke inkomsten/kosten en dit zal ook zo op de facturen moeten staan van Zonneplan. Hoe dat dan vertaalt naar particulieren....?
Verkoop: (kWh prijs)
Raar want dat is niet hoe het wordt uitgelegd links en rechts op het internet.kliffen schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:19:
[...]
Ja, klopt. Zie ook wat Djaro hierboven schrijft.
Alles vervalt qua grid export. Hieronder ook een voorbeeld. Energiebelasting en ook de 21% btw..
https://www.keuze.nl/energie/einde-salderingsregeling-2027
Die krijgen we niet terug. Het is echt kaal EPEX of 50% bij een ander type contract, en geen cent extra.
Dus bedoelen we hetzelfde en praten we langs elkaar heen xD?
https://www.zonneplan.nl/...eververgoeding-vanaf-2027
[ Voor 60% gewijzigd door RobSig op 09-06-2026 14:48 ]
Yup, dat is min of meer kaal.mgevart schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:39:
[...]
Voor particulieren zal het dus volgende worden:
Bij zonneplan zou je kunnen zeggen.
Verkoop: (kWh prijs) + 2c en de 10%.
En bij ons ongeteste monster deal van next.
Verkoop: (kWh prijs) + 50%
Helaas hebben nog steeds geen willige kunnen vinden om het testen voor een paar maanden.
neemgevart schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:39:
[...]
Voor particulieren zal het dus volgende worden:
inkoop kwh prijs + eb *1.21
verkoop kwh prijs * 1.21
Hoe komt jij aan de 21 dan? We hebben nu 2 bronnen die zeggen geen 21% btw meer.Djaro schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:53:
[...]
nee
inkoop kwh prijs + eb *1.21
verkoop kwh prijs * 1.21
Het staat er allemaal in jip en janneke taal en er wordt veel herhaald.Bschnitz schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:40:
[...]
Raar want dat is niet hoe het wordt uitgelegd links en rechts op het internet.
Alles vervalt qua grid export. Hieronder ook een voorbeeld. Energiebelasting en ook de 21% btw..
https://www.keuze.nl/energie/einde-salderingsregeling-2027
Die krijgen we niet terug. Het is echt kaal EPEX of 50% bij een ander type contract, en geen cent extra.
Dus bedoelen we hetzelfde en praten we langs elkaar heen xD?
Het niet meer krijgen van de btw is steeds in de context van de energiebelasting.
De btw over de kale energieprijs krijg je wel.
Over 7 maanden weten we het pas zeker, want de laatste eieren zijn er nog niet over gelegd in de politiek.
Weddenschapje doen voor de lol?
NB: als de politiek ervoor had gekozen om particulieren die zonnepanelen en batterijen hebben niet als ondernemer aan te merken hadden ze wel de btw op terugleveren achterwege kunnen laten m.i.
Maar als het handel is dan is er btw.
[ Voor 11% gewijzigd door kliffen op 09-06-2026 15:11 ]
Haha, dat zou kunnen en ik hoop dat je gelijk hebt.kliffen schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:03:
[...]
Het staat er allemaal in jip en janneke taal en er wordt veel herhaald.
Het niet meer krijgen van de btw is steeds in de context van de energiebelasting.
De btw over de kale energieprijs krijg je wel.
Over 7 maanden weten we het pas zeker, want de laatste eieren zijn er nog niet over gelegd in de politiek.
Weddenschapje doen voor de lol?
Helaas kan ik gewoon geen bronnen vinden die zeggen dat je wel de 21% btw krijgt ;(
Als we die wel krijgen zou fantastisch zijn, ik heb er niks op tegen
Kunnen er wel om wedden, maar gaat niet echt op als ik hoop dat ik niet gelijk heb haha xD.
Uitgaande van een particuliere situatie.
[ Voor 7% gewijzigd door RobSig op 09-06-2026 15:41 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Gok dat Nederland hier dezelfde weg zal inslaan
Even puur theoretisch op de JBF manier; Mijn gemiddelde teruglevertarief 2026 tot nu toe € 0,29 bij ZP. Minus € 0,13 = € 0,16 minus zonnebonus = € 0,14 minus 10% = € 0,126 minus de btw = € 0,104 + 50% = €0,156 excl. BTW bij Next en € 0,134 bij ZP. +/-Bschnitz schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:47:
[...]En bij ons ongeteste monster deal van next.
Verkoop: (kWh prijs) + 50%
Helaas hebben nog steeds geen willige kunnen vinden om het testen voor een paar maanden.
Maarrrrrr er zit een addertje onder het gras. Next geeft expliciet aan dat de 50% zonnebonus niet geldt voor stroom die eerst in een thuisbatterij is opgeslagen en later wordt teruggeleverd.......
[ Voor 18% gewijzigd door RobSig op 09-06-2026 16:22 ]
Als particulier ga je gewoon BTW betalen over Epex + energie belasting en leveranciervergoeding. Je krijgt bij teruglevering geen BTW terug. Dus kale Epex + eventuele vergoeding van leverancier en bonusBschnitz schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:40:
[...]
Dat zou niet moeten gelden voor de KOR.
zie ook
https://www.rijksoverheid...ng?utm_source=chatgpt.com
DAT IS HET STROOMTARIEF ZONDER BELASTING (BTW=BELASTING)
[ Voor 12% gewijzigd door Mipatje op 09-06-2026 16:09 ]
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,
nee, dat geld voor niet dynamische contracten waar je naar verwijst.Mipatje schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:04:
[...]
Als particulier ga je gewoon BTW betalen over Epex + energie belasting en leveranciervergoeding. Je krijgt bij teruglevering geen BTW terug. Dus kale Epex + eventuele vergoeding van leverancier en bonus
zie ook
van die roofkonijnen met hun terugleverboetes en andere verzinsels om maar geld te harken om een voetbal club te kunnen sponsoren ..
Dat klopt, MITS je de batterij aanmeld bij ze, want dan betaal je geen vaste kosten meer. VPP constructie. Dan vervalt die 50%.RobSig schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:57:
[...]
Even puur theoretisch op de JBF manier; Mijn gemiddelde teruglevertarief 2026 tot nu toe € 0,29 bij ZP. Minus € 0,13 = € 0,16 minus zonnebonus = € 0,14 minus 10% = € 0,126 minus de btw = € 0,104 + 50% = €0,156 excl. BTW bij Next en € 0,134 bij ZP. +/-
Maarrrrrr er zit een adertje onder het gras. Next geeft expliciet aan dat de 50% zonnebonus niet geldt voor stroom die eerst in een thuisbatterij is opgeslagen en later wordt teruggeleverd.......
Met een los contract voor puur day ahead geld gewoon een 6000kWh limit, ze kunnen niet zien wat zonnestroom of batterij is.
De helpdesk heeft dit ook al bevestigd, post staat hier al ergens.
En ik reken met gemiddeld 16-19c kaal teruglevering, wat dus 8-9c per kWh meer is dan met die 50%.
Dat geldt voor alle contracten de overheid bemoeit zich niet met de contracten ze eisen alleen een minimale vergoeding van 50% van de kale Epex. Bij dynamisch is dat gewoon de Epex prijs.Djaro schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:13:
[...]
nee, dat geld voor niet dynamische contracten waar je naar verwijst.
van die roofkonijnen met hun terugleverboetes en andere verzinsels om maar geld te harken om een voetbal club te kunnen sponsoren ..
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,
Zoals jij het leest kun je het ook interpreteren en misschien is de overheid daar wel op uit.Mipatje schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:04:
[...]
Als particulier ga je gewoon BTW betalen over Epex + energie belasting en leveranciervergoeding. Je krijgt bij teruglevering geen BTW terug. Dus kale Epex + eventuele vergoeding van leverancier en bonus
zie ook
Probleem is dat de overheid de particulieren die met stroom handelen via zonnepanelen en/of batterij heeft bestempeld als ondernemer/stroomleverancier.
Net als de grote jongens Frank, Zonneplan, Tibber, etc.
Als ZP mij stroom levert zijn zij verplicht btw in rekening te brengen. Als ik Zp stroom lever moet ik verplicht btw in rekening brengen, tenzij ik een KOR aanvraag heb gedaan omdat mijn omzet onder de €20.000 blijft.
Dat wordt nog een hele leuke en ik zie zomaar een bulk aan jurisprudentie aankomen.
[ Voor 3% gewijzigd door kliffen op 09-06-2026 17:02 ]
Hoi,kliffen schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:02:
[...]
In homey zie ik dit van de Sigen energy meter (een P1 dongle heb ik zelf niet):
[Afbeelding]
Ik heb dat ook gevonden in de app bij de Gateway, thx.
Ik zie alleen niet hoeveel watt per fase er wordt verbruikt zoals jij dat ziet.
Kan dit zijn omdat ik via de gateway kijk en ik geen losse energie meter heb?
ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik heb gisteren 36kW met 20kW omvormer en C60 gateway geïnstalleerd met Zonneplan.
Welke tarieven zijn nu de juiste om in te vullen?
Dank!
Wat jij ziet is de batterij informatie. Dat is niet hetzelfde als de gridbelasting (althans bij mij niet). Ik zie de gateway niet apart in Homey Pro. Als je geen losse Sigen energie meter hebt dan heb je die info niet helaas.GM65 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:12:
[...]
Hoi,
Ik heb dat ook gevonden in de app bij de Gateway, thx.
Ik zie alleen niet hoeveel watt per fase er wordt verbruikt zoals jij dat ziet.
Kan dit zijn omdat ik via de gateway kijk en ik geen losse energie meter heb?
[Afbeelding]
[ Voor 72% gewijzigd door RobSig op 10-06-2026 10:47 ]
Dit werkt goed en simpel, koop en verkoop gelijk.Prosperr schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:44:
Goedemorgen,
ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik heb gisteren 36kW met 20kW omvormer en C60 gateway geïnstalleerd met Zonneplan.
Welke tarieven zijn nu de juiste om in te vullen?
Dank!
/f/image/HKoFQp3gcegX2ewPhTxce1QB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mqw1GtWcydJNtNmIcCevqrUX.png?f=fotoalbum_large)
Wat ik er nu van begrijp die 1.21 is de BTW prijs. Die je betaalt bij kopen maar (nu nog) terug krijgt bij verkoop. Daarom beide op 1.21. Dan heb je de Energiebelasting nog die is rond de 11 cent.... maar bij verkoop krijg je die ook terug. Dus kan je wegstrepen. Bij Zenneplan heb je nog kosten voor koop = 2 cent en bij verkoop krijg je 2 cent. Dus dat is ook eigenlijk wegstrepen.
Daarom heb ik hem nu op 1.21 x DA prijs + 2 (cent). Bij kopen en verkopen. Dan krijg je dus op dit moment dat inkopen en verkopen hetzelfde kost op hetzelfde moment. Dan doet de AI verder de rest met kijken wat het beste aankoop en verkoop moment is.
Maar je kan dan ook net zo goed die 11 cent mee rekenen en dan krijg je + 13 buy en sell. Conclusie voor mij, zolang de getallen gelijk zijn gaat de AI ermee aan de slag. Want je inkoop en verkoop is gelijk (zolang je evenveel opwekt als verbruikt! aka sladeren.)
[ Voor 3% gewijzigd door stanman23 op 10-06-2026 13:19 ]
Je kan EB wel wegstrepen maar de kosten en opbrengsten zijn er wel. Houd er rekening mee dat wanneer Sigenstore denkt dat de prijs negatief is (en dat is al snel zonder EB), hij ook direct gekoppelde PV kan gaan afschalen. Zo lang de prijs met EB boven 0 is wil je dat misschien helemaal niet.stanman23 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:54:
Ik liep daar ook mee te mutsen. Heb zelf de 45kWh accu''s en 17Kwh omvormer met zonneplan.
Wat ik er nu van begrijp die 1.21 is de BTW prijs. Die je betaalt bij kopen maar (nu nog) terug krijgt bij verkoop. Daarom beide op 1.21. Dan heb je de Energiebelasting nog die is rond de 11 cent.... maar bij verkoop krijg je die ook terug. Dus kan je wegstrepen. Bij Zenneplan heb je nog kosten voor koop = 2 cent en bij verkoop krijg je 2 cent. Dus dat is ook eigenlijk wegstrepen.
Daarom heb ik hem nu op 1.21 x DA prijs + 2 (cent). Bij kopen en verkopen. Dan krijg je dus op dit moment dat inkopen en verkopen hetzelfde kost op hetzelfde moment. Dan doet de AI verder de rest met kijken wat het beste aankoop en verkoop moment is.
Maar je kan dan ook net zo goed die 11 cent mee rekenen en dan krijg je + 13 buy en sell. Conclusie voor mij, zolang de getallen gelijk zijn gaat de AI ermee aan de slag. Want je inkoop en verkoop is gelijk (zolang je evenveel opwekt als verbruikt! aka sladeren.)
Dus daarom kan je in plaats van +2 soms toch echt beter +13 opgeven.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Lijkt me stug omdat hij de Solaredge die op de Backuppoort zit niet kan schalen. Dat weet hij omdat ik deze als 3rd party omvormer heb gekoppeld met een sigen sensor op de modbuspoort. Dus alleen lezen. Daar houdt de AI rekening mee. Dat zie ik ook met inkoop dat hij er rekening mee houdt.ArPi75 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:07:
[...]
Je kan EB wel wegstrepen maar de kosten en opbrengsten zijn er wel. Houd er rekening mee dat wanneer Sigenstore denkt dat de prijs negatief is (en dat is al snel zonder EB), hij ook direct gekoppelde PV kan gaan afschalen. Zo lang de prijs met EB boven 0 is wil je dat misschien helemaal niet.
Dus daarom kan je in plaats van +2 soms toch echt beter +13 opgeven.
[ Voor 14% gewijzigd door stanman23 op 10-06-2026 12:26 ]
Mooi dat geldt voor jouw Solaredge systeem en ook voor mijn eigen Enphase systeem. Maar dat geldt niet voor de 16 extra panelen die bij mij deze maand rechtstreeks op de Sigenstore aangesloten worden.stanman23 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:23:
[...]
Lijkt me stug omdat hij de Solaredge die op de Backuppoort zit niet kan schalen. Dat weet hij omdat ik deze als 3rd party omvormer heb gekoppeld met een sigen sensor op de modbuspoort. Dus alleen lezen. Daar houdt de AI rekening mee. Dat zie ik ook met inkoop dat hij er rekening mee houdt.. Hij geeft PV voorhang op import. Of hij nu in de min staat of niet. PV gaat voor en kan niet afschalen. Ik merk ook als hij zon verwacht (wat meestal op de goedkope uren is) dat hij daar de inkoop op aanpast. Daarom maakt het bij mij niet veel uit merk ik.
Kortom, voor een aantal mensen zal het inderdaad niet uitmaken of je +2 of +13 opgeeft, maar geef niet een algemeen advies dat +2 hetzelfde is omdat de EB toch weggestreept mag worden.
De software kijkt wat jouw daadwerkelijke kosten zijn. Doet dat overigens ook om te beslissen om eventueel uit het net op te laden als de prijs negatief is, dus ook door is de EB wel degelijk een belangrijke factor.
Daarom gaf ik ook een uitgebreide uitleg wat ik heb, hoe ik erover dacht en waarom ik daarvoor heb gekozen. Dit zodat men snapt waarom ik het heb en dan zelf hun conclusie kunnen trekken. Dit vind ik duidelijker dan alleen een getal neer gooien en erbij zetten dit werkt voor mij het beste.
Komen tot dezelfde conclusie als ik
Heb hem even voor je aangepastBschnitz schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:01:
https://www.energievergelijk.nl/nieuws/hier-ontvang-je-de-hoogste-netto-terugleververgoeding-vanaf-2027
Komen tot dezelfde conclusie als ikjammer dat de balk niet verder gaat dan 10c xD
[Afbeelding]
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Nu nog Sigenergy zover krijgen dat je de extra ‘kosten’ in het tijdschema kan opgeven als prijs*% ipv een vast bedrag in centen.
Gateway is sowieso niet voor nikskliffen schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:34:
Dat is wel heel mooi!
Nu nog Sigenergy zover krijgen dat je de extra ‘kosten’ in het tijdschema kan opgeven als prijs*% ipv een vast bedrag in centen.
https://www.rtl.nl/nieuws...-zitten-waarschuwt-tennet
Ik lees in de link over wind- en zonne-energie, fossiele brandstoffen en kolencentrales omdat we zonodig van het gas af moeten. Waar ik niets over lees is kernenergie. Wordt dit door D66 bewust weggeduwd net als in de klimaattafels destijds. Kleine kerncentrales overwegen lijkt mij toch ook een optie. Ook ik ben wel blij met onze Gateway. Al tweemaal meer dan 8 zonder netspanning gezeten door een verzwaring van het net in de wijk.Bschnitz schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:52:
[...]
Gateway is sowieso niet voor niks![]()
https://www.rtl.nl/nieuws...-zitten-waarschuwt-tennet
Yup, key is €16-19c dumps via thuisbatterij.DM_ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:02:
@Bschnitz Op jeroen.nl heeft hij een uitgebreid analyse gedaan om Next, ZP en Frank te vergelijken. Hierin zie je ook dat het uitmaakt wanneer je vooral exporteert (o.b.v. zonnepanelen). Ook interessant om te weten als je de accu hiervoor in wilt zetten.
Dan kom je aardig uit.
Nee, dit kabinet wil zelfs 4 kerncentrales ontwikkelen. Het probleem is dat kernenergie door de bouw van een centrale nog erg lang op zich laat wachten, ook als je vandaag begint met het traject. Dit gaat over problemen rond 2030. Je hebt dan nog lang geen nieuwe kerncentrale staan.Laro01 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:23:
[...]
Ik lees in de link over wind- en zonne-energie, fossiele brandstoffen en kolencentrales omdat we zonodig van het gas af moeten. Waar ik niets over lees is kernenergie. Wordt dit door D66 bewust weggeduwd net als in de klimaattafels destijds. Kleine kerncentrales overwegen lijkt mij toch ook een optie. Ook ik ben wel blij met onze Gateway. Al tweemaal meer dan 8 zonder netspanning gezeten door een verzwaring van het net in de wijk.
Daarnaast staat de mogelijkheid om een kerncentrale te bouwen al jarenlang open, maar er is geen commerciele partij die een centrale wil bouwen, vanwege de enorme ontwikkelrisico's en het milieurisico.
Het is zonder bakken vol met subsidie niet mogelijk. Ik hoor je al denken: windenergie wordt ook gesubsidieerd? Ja, maar per geleverde kWh veel minder. Kernenergie is feitelijk gruwelijk duur en de overheid is niet bereid om dat extreem te subsidiëren. (Wat mij betreft terecht, maar je kunt daar anders over denken.)
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Wil hem proberen te koppelen via ocpp aan plugchoice.
[ Voor 16% gewijzigd door kliffen op 10-06-2026 17:42 ]
Ik heb de accu nu 5 weken en al 2 x heeft de gateway het moeten overnemenPr088 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:36:
[...]
Nee, dit kabinet wil zelfs 4 kerncentrales ontwikkelen. Het probleem is dat kernenergie door de bouw van een centrale nog erg lang op zich laat wachten, ook als je vandaag begint met het traject. Dit gaat over problemen rond 2030. Je hebt dan nog lang geen nieuwe kerncentrale staan.
Daarnaast staat de mogelijkheid om een kerncentrale te bouwen al jarenlang open, maar er is geen commerciele partij die een centrale wil bouwen, vanwege de enorme ontwikkelrisico's en het milieurisico.
Het is zonder bakken vol met subsidie niet mogelijk. Ik hoor je al denken: windenergie wordt ook gesubsidieerd? Ja, maar per geleverde kWh veel minder. Kernenergie is feitelijk gruwelijk duur en de overheid is niet bereid om dat extreem te subsidiëren. (Wat mij betreft terecht, maar je kunt daar anders over denken.)
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Wat heeft dat met mijn reactie te maken?backupdevice schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:47:
[...]
Ik heb de accu nu 5 weken en al 2 x heeft de gateway het moeten overnemen
Stroomuitval heeft verschillende oorzaken, vaak zelfs een spanningspiek (dus teveel stroom op het net).
Voor een baseline zijn centrales die 'traag' zijn dus handig. Kerncentrales, kolencentrales, maar het meest goedkoop en relatief schoon: gascentrales.
Ah. Niet veel zie ik. Verkeerde gequotePr088 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:33:
[...]
Wat heeft dat met mijn reactie te maken?
Stroomuitval heeft verschillende oorzaken, vaak zelfs een spanningspiek (dus teveel stroom op het net).
Voor een baseline zijn centrales die 'traag' zijn dus handig. Kerncentrales, kolencentrales, maar het meest goedkoop en relatief schoon: gascentrales.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Wat zou een mogelijk probleem kunnen zijn? Of 'hoort' dit er gewoon bij?
Mis ik hier een veiligheids/waarschuwings sticker op bovenste batterij unit? 😜MaartenE schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:37:
Ik zag dat er een nieuwe versie van de mySigen app beschikbaar was. Grappige update! Ik hou wel van dit soort leukigheidjes
[Afbeelding]
Komt u maar, als de btw eraf gaat dan koop ik wel nog 20kWh erbij 🍻
Ik heb sinds kort een Sigenergy thuisbatterij van 27 kWh met 17kW omvormer en 25kW DC lader. Daaraan gekoppeld 48 Solaredge zonnepanelen via de Sigen Power Sensor 3F. Ze zijn niet gekoppeld via de Smart Port, omdat ik daar de mogelijkheid heb voor het aansluiten van een aggregaat indien dat ooit nodig is in de toekomst.
Momenteel heb ik een variabel contract bij Essent, maar ik wil binnenkort overstappen naar een dynamisch contract bij Frank Energie. Omdat de Sigenergy een eigen AI-modus heeft, twijfel ik welke opties ik bij Frank Energie moet aanvragen of aanvinken.
Bij Frank Energie kun je de optie Slim terugleveren aanvinken. Deze optie zorgt ervoor dat Frank de omvormer uitschakelt bij negatieve energieprijzen. Voor zover ik weet kan Sigenergy de SolarEdge-omvormer zelf niet uitschakelen, dus lijkt dit me een gewenste optie. Hoe kijken jullie daartegenaan?
Voor de thuisbatterij geldt volgens mij iets anders. De Slim stroom handelen optie hoef ik naar mijn idee niet aan te vinken, omdat de AI-modus van Sigenergy dit al zelf regelt. Klopt die aanname?
Zoek even naar Frank in het topic, en kies daarna wat andersKnilessam schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:26:
Beste mensen,
Ik heb sinds kort een Sigenergy thuisbatterij van 27 kWh met 17kW omvormer en 25kW DC lader. Daaraan gekoppeld 48 Solaredge zonnepanelen via de Sigen Power Sensor 3F. Ze zijn niet gekoppeld via de Smart Port, omdat ik daar de mogelijkheid heb voor het aansluiten van een aggregaat indien dat ooit nodig is in de toekomst.
Momenteel heb ik een variabel contract bij Essent, maar ik wil binnenkort overstappen naar een dynamisch contract bij Frank Energie. Omdat de Sigenergy een eigen AI-modus heeft, twijfel ik welke opties ik bij Frank Energie moet aanvragen of aanvinken.
Bij Frank Energie kun je de optie Slim terugleveren aanvinken. Deze optie zorgt ervoor dat Frank de omvormer uitschakelt bij negatieve energieprijzen. Voor zover ik weet kan Sigenergy de SolarEdge-omvormer zelf niet uitschakelen, dus lijkt dit me een gewenste optie. Hoe kijken jullie daartegenaan?
Voor de thuisbatterij geldt volgens mij iets anders. De Slim stroom handelen optie hoef ik naar mijn idee niet aan te vinken, omdat de AI-modus van Sigenergy dit al zelf regelt. Klopt die aanname?
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Of je gaat naar next energy via normaal day ahead en gaat voor ons testen. Veel beter idee.Knilessam schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:26:
Beste mensen,
Solaredge kan je zelf uitzetten of via zonnedimmer, geen Frank nodig.
Zonnedimmer ken ik niet. Ik zal me er eens in verdiepen
Solaredge heeft een eigen functie voor het uitzetten. Moet je wel eigenaar worden of zijn.Knilessam schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:47:
Wat bedoel je met zelf uitzetten? De dynamische tarieven van Frank in de webportal van Solaredge invoeren?
Zonnedimmer ken ik niet. Ik zal me er eens in verdiepen
Maar via zonnedimmer.nl kan het ook.
Maar je zou ons allemaal enorm helpen om 3 maanden next Energy te testen....
We hebben niemand met een los contract, alleen een VPP gebruiker.
We moeten weten of ook in de praktijk de 50% bonus gaat werken.
[ Voor 20% gewijzigd door Bschnitz op 11-06-2026 17:02 ]
Ik ga toevallig daar naartoe overstappen. Mijn aansluiting gaat over op 13 Juni en daarnaast krijg ik volgende week ook mijn eigen Sigenstor 10 met 10 KW batterij en Gateway geinstalleerd. Ik wil best bijdragen aan eventuele tests maar ben een behoorlijke newby op dit gebied.Bschnitz schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:28:
[...]
Of je gaat naar next energy via normaal day ahead en gaat voor ons testen. Veel beter idee.
Solaredge kan je zelf uitzetten of via zonnedimmer, geen Frank nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door Bvanham op 11-06-2026 17:31 ]
Mooi, niet aangeven dat je een batterij hebt, dus niet hun AI/VPP gebruiken.Bvanham schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:30:
[...]
Ik ga toevallig daar naartoe overstappen. Mijn aansluiting gaat over op 13 Juni en daarnaast krijg ik volgende week ook mijn eigen Sigenstor 10 met 10 KW batterij en Gateway geinstalleerd. Ik wil best bijdragen aan eventuele tests maar ben een behoorlijke newby op dit gebied.
De helpdesk zegt namelijk dat alle "zonnepanelen" stroom tot 6000kWh 50% bonus krijgt, maar ze kunnen geen onderscheid maken wat uit de batterij komt.
Wij willen dat op een afrekening zien, want ze kunnen van alles beloven, maar moet ook in de praktijk zo zijn.
Dus puur day ahead tarieven met de combinatie van de Sigen AI. Wij helpen je wel met de tarieven in de app.
Roep maar waneer het zover is.
Ik vraag me af of in mijn situatie Nextenergy interessant is. Ik lever met mijn zonnepanelen i.c.m. eigen verbruik door batterij in de zonnemaanden, van april tot en met september, maximaal 2.300 kWh terug. Daartegenover staat dat ik in de winter circa 7.200 kWh verbruik, omdat ik een volledig elektrisch huis heb. Volgens mij heb ik daarom meer baat bij lage dynamische energietarieven en opslagen dan bij een bonus op teruglevering. Of zie ik iets over het hoofd?Bschnitz schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:48:
[...]
Solaredge heeft een eigen functie voor het uitzetten. Moet je wel eigenaar worden of zijn.
Maar via zonnedimmer.nl kan het ook.
Maar je zou ons allemaal enorm helpen om 3 maanden next Energy te testen....
We hebben niemand met een los contract, alleen een VPP gebruiker.
We moeten weten of ook in de praktijk de 50% bonus gaat werken.
Die zijn toch lager daar dan bij Frank, je keuze voor Frank is bijna de slechtste dynamische leverancier van Nederland xD.Knilessam schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:53:
[...]
Ik vraag me af of in mijn situatie Nextenergy interessant is. Ik lever met mijn zonnepanelen i.c.m. eigen verbruik door batterij in de zonnemaanden, van april tot en met september, maximaal 2.300 kWh terug. Daartegenover staat dat ik in de winter circa 7.200 kWh verbruik, omdat ik een volledig elektrisch huis heb. Volgens mij heb ik daarom meer baat bij lage dynamische energietarieven en opslagen dan bij een bonus op teruglevering. Of zie ik iets over het hoofd?
Je bent letterlijk bijna overal anders beter af....
Er zijn op dit moment 3 keuzes.
Veilig: Zonneplan en of Tibber
Experimenteren: Next Energy
Bijna iedereen hier zit dus nog bij Zonneplan of Tibber, duidelijk hier op het forum is Zonneplan de favoriet.
Maaaaar, als Next het waar kan maken met die 50% dan zie ik hier heel veel, inclusief mijzelf die move maken voor 2027 omdat we gemiddeld vaak zo tussen de 16-19c verkopen en dat zou 8/9c extra erboven zijn. ~25c
Jou verbruik is wel veel ja, ik zelf heb ook een elektrische huis en auto en zit op 6000/6000kWh.
Dus bij jou ontbreekt het nog aan zonnepanelen enzo.
Je bent een held, precies wat we nodig hadden. No worrys. Komt helemaal goed. Ik ga er alvast over nadenken en dan schiet ik hier wat op in, dan gaat vanzelf de discussie hier los kan ik je verzekeren 🤣.Bvanham schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:48:
ok, ik had nog niets aangegeven idd van thuisbatterijen etc. Laat maar weten hoe ik dingen moet instellen want daar weet ik allemaal nog niets van natuurlijk.
Als ik het puur financieel bekijk, met het oog op een hoog verbruik in de winter en zo goedkoop mogelijk dynamisch winterladen met de Sigernergy, zijn Frank en Zonneplan gelijkwaardig, er van uitgaande dat de day-ahead stroomprijzen gelijkwaardig zijn. Waarom vinden jullie Frank dan de slechtste dynamische leverancier? Zitten er addertjes onder het gras?Bschnitz schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:43:
[...]
Die zijn toch lager daar dan bij Frank, je keuze voor Frank is bijna de slechtste dynamische leverancier van Nederland xD.
Je bent letterlijk bijna overal anders beter af....
Er zijn op dit moment 3 keuzes.
Veilig: Zonneplan en of Tibber
Experimenteren: Next Energy
Bijna iedereen hier zit dus nog bij Zonneplan of Tibber, duidelijk hier op het forum is Zonneplan de favoriet.
Maaaaar, als Next het waar kan maken met die 50% dan zie ik hier heel veel, inclusief mijzelf die move maken voor 2027 omdat we gemiddeld vaak zo tussen de 16-19c verkopen en dat zou 8/9c extra erboven zijn. ~25c
Jou verbruik is wel veel ja, ik zelf heb ook een elektrische huis en auto en zit op 6000/6000kWh.
Dus bij jou ontbreekt het nog aan zonnepanelen enzo.
Vanaf halverwege maart heb ik 27 kwh aan opslag met een dc lader 25 kw.
Systeem werkt perfect. Ik draai eigenlijk alleen in Zelf consumptie modus.
De praktijk is dat de batterij in de ochtend nog 40 a 50% vol zit.
Meestal begin van de middag, ik vermoed 13 uur zit de batterij vol en sluit ik de auto aan.
36 panelen a 480wp op het zuiden voeden dan de auto.
Heb twee elektrische auto , dus we leveren eigenlijk geen stroom terug alles gebruiken we zelf.
Mocht de stroom in de middag goedkoop wezen en de volgende dag moet er veel gereden worden en halen we stroom uit het net.
Ik heb het idee dat er met die 40 a 50% in de thuis accu dat daar nog wat rendement mee gehaald kan worden, oftewel verkopen.
Welke instelling kan ik het beste gebruiken ? en tarieven invullen in de app , ik snap daar helemaal niks van en de logica ontbreekt me.
Als je de zonnepanelen niet laat aansturen door ze betaal je extra. De ad-hoc recente zonnebonus van ze is per elk moment te veranderen of te cancelen 🤣. Klachten over facturatie, ook al zal dat onderhand wel opgelost zijn, hoop ik voor ze.Knilessam schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:21:
[...]
Als ik het puur financieel bekijk, met het oog op een hoog verbruik in de winter en zo goedkoop mogelijk dynamisch winterladen met de Sigernergy, zijn Frank en Zonneplan gelijkwaardig, er van uitgaande dat de day-ahead stroomprijzen gelijkwaardig zijn. Waarom vinden jullie Frank dan de slechtste dynamische leverancier? Zitten er addertjes onder het gras?
Ze veranderen echt om de blauwe maan voorwaarden en contracten en tarieven etc.
Dynamische leverancier met keuzestress. Dus ja nogal wat addertjes.
De VPP van Frank voor Sigen was denk ik een van de meest ongunstige, daar waren veel klachten over binnen gekomen, zowel hier als op het Sigen forum.
Je kan AI balanced proberen voor een maand ofzo.Ronaldvo schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 06:14:
Wie kan mij adviseren ?
Meestal begin van de middag, ik vermoed 13 uur zit de batterij vol en sluit ik de auto aan.
Heb twee elektrische auto , dus we leveren eigenlijk geen stroom terug alles gebruiken we zelf.
Mocht de stroom in de middag goedkoop wezen en de volgende dag moet er veel gereden worden en halen we stroom uit het net.
Ik heb het idee dat er met die 40 a 50% in de thuis accu dat daar nog wat rendement mee gehaald kan worden, oftewel verkopen.
Welke instelling kan ik het beste gebruiken ? en tarieven invullen in de app , ik snap daar helemaal niks van en de logica ontbreekt me.
Weet niet bij welke leverancier je zit.
In principe inkoop 1.21 +13 en verkoop 1.21 +10
Daar zit je redelijk safe mee. Wil je dat die minder handeld na 1 maand, verander je de verkoop naar +4 ipv +10.
Mijn voorstel zijn de volgende instellingen te gebruiken voor de test van next energy, deze test is gericht op de "tot nu toe bekende en waarschijnlijk" tarieven voor 2027, dus zonder salderen.
Je batterij zal met deze instellingen waarschijnlijk, 1x per dag handelen mits de prijs schommelingen gunstig genoeg zijn. Denk aan 70% zelfgebruik en 30% handelen bij overschot, tenminste dat is de bedoeling.
Inkoop: 1 = EPEX + 21% btw + €13c (Energiebelasting en vergoeding energieleverancier)
Verkoop: We gaan de belastingen functie misbruiken voor de bonus ivm de % optie, dus we zetten een uur gebonden tarief in welke tussen 06:00 en 22:00 50% is ivm de zonnebonus en eromheen 0%.
Hij pakt zo automatisch de EPEX prijs en verhoogt deze met 50% in de juiste periode.
Mocht die uiteindelijk onvoldoende handelen naar jou idee, kunnen we later nog % verhogen of een vaste post toevoegen voor extra opbrengsten.
Hieronder vindt je de instellingen hiervoor.
/f/image/nI580fZjuv4Tu3TkWVAG07zl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Jo3ydnZnNzB1FPEtuqJLNvjV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/CNVVtEsSOHMT4cFD98nPjbbc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mmV1ict1rTK7tuiJIJoPXYLo.png?f=fotoalbum_large)
Mochten mijn medetweakers hier andere ideeën over hebben, probeer deze gerust ook uit.
Ik heb geprobeerd deze hele thread door te spitten. Maar het is wel echt een rabbithole. Ik zou graag m'n situatie willen vertellen en horen wat jullie denken of ik alles een beetje goed begrepen heb.
Sigenergy Sigenstor 12 kw controller
3x batterij 9 kWh
in totaal 26 panelen
1 EV
Leverancier: Frank Energie.
Ik had gelijk de VVP gekoppeld van Frank uiteraard! Maar nu uiteraard (na het lezen van deze thread) dat helemaal uitgezet.
Ik heb nu de volgende tariffs gehanteerd:
Buying Price = 1.21 (Price + 13)
Sales price = 1.21 Price + 4
Ik heb Sigen AI aangezet maar wel 'balanced'.
Ben ik zo al een heel eind?
Nog een vraag. ik heb 12 panelen gekoppeld aan een Sigen omvormer die zie je terug in de app. Maar mijn overige 14 panelen ziitten op Enphase en Solaredge. Ik ga er vanuit dat hij dit wel ziet als zonneenergie, die hij moet gebruiken om op te laden. Ook al zie je die niet terug in de app als 'solar power'?
Alvast bedankt!
Klopt alles, alleen je externe omvormer moet gezien worden door Sigen, dat kan via een gateway via het smartports of een smartmeter van Sigen.Castus schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:24:
Goedemorgen,
Ik heb geprobeerd deze hele thread door te spitten. Maar het is wel echt een rabbithole. Ik zou graag m'n situatie willen vertellen en horen wat jullie denken of ik alles een beetje goed begrepen heb.
3x batterij 9 kWh
in totaal 26 panelen
1 EV
Ik had gelijk de VVP gekoppeld van Frank uiteraard! Maar nu uiteraard (na het lezen van deze thread) dat helemaal uitgezet.
Ben ik zo al een heel eind?
Nog een vraag. ik heb 12 panelen gekoppeld aan een Sigen omvormer die zie je terug in de app. Maar mijn overige 14 panelen ziitten op Enphase en Solaredge. Ik ga er vanuit dat hij dit wel ziet als zonneenergie, die hij moet gebruiken om op te laden. Ook al zie je die niet terug in de app als 'solar power'?
Alvast bedankt!
Dan meld je die aan in de app en klaar. Wat je nu hebt is niet de bedoeling.
Ik zou beginnen met de AI Eerst zelfgebruik modus. En eventueel van daar uit verder borduren.Ronaldvo schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 06:14:
Wie kan mij adviseren ?
Buy en sell bij teriefplan invullen.
Met dit tariefplan zou ik hem op AI most profit zetten. Draai nu 4 dagen proef met deze instelling en is wat mij betreft een eye opener.Castus schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:24:
Goedemorgen,
3x batterij 9 kWh
in totaal 26 panelen
1 EV
Ik heb wel een Sigen Sensor. Neemt die iig niet de stroom van de externe omvormer om terug te voeren naar de batterij? Ik zie namelijk wel dat de batterij meer energie opneemt (in de app) dan wat de panelen (in de app) opwekken terwijl hij niets uit het stroomnet haalt. Dat zou betekenen dat hij wel ziet dat er meer stroom het huis in komt van andere panelen.Bschnitz schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:32:
[...]
Klopt alles, alleen je externe omvormer moet gezien worden door Sigen, dat kan via een gateway via het smartports of een smartmeter van Sigen.
Dan meld je die aan in de app en klaar. Wat je nu hebt is niet de bedoeling.
of bedoel je dat met een 'smart meter' van Sigen.
Ben erg trots op mezelf dat alles gelukt is met aansluiten en alles gelijk werkt en heb mijn best gedaan alles zo netjes mogelijk te maken (het oog wil ook wat).
Nu nog even onderzoeken welke energiemaatschappij ik het beste kan nemen (heb nu energiedirect dus niet meer interessant met panelen/accu) en nog een echte laadpaal fixen voor mijn auto maar twijfel nog over een AC of DC laadpaal van Sigen.
Hier wat foto's van de installatie:
:strip_exif()/f/image/QGOCsW80n1dAuvy5NnIALG6D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A8d4OZdow4MwnXs8sWeKCVMb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N5DFfeyXf0H5Leja889tomSj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hPbOJE4SxwTUE4TcZub1ndIO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7agyUb9ir2cJKuMiZYLPGw9m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wg6nC24BGbzRZfi6uQDbwPf3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NdeEw8o7XcdJ849zATvtV7lx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TLw9bYd5B6UnCpBKUbqQKRIJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Je externe zonnepanelen moet je ofwel aansluiten op de smart port van de gateway (indien aanwezig), ofwel met een externe modbus meter van sigenergy uitlezen. Alleen dan krijg je de juiste voorspellingen en handelingen.Castus schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:16:
[...]
Ik heb wel een Sigen Sensor. Neemt die iig niet de stroom van de externe omvormer om terug te voeren naar de batterij? Ik zie namelijk wel dat de batterij meer energie opneemt (in de app) dan wat de panelen (in de app) opwekken terwijl hij niets uit het stroomnet haalt. Dat zou betekenen dat hij wel ziet dat er meer stroom het huis in komt van andere panelen.
of bedoel je dat met een 'smart meter' van Sigen.
En terecht! Heerlijk zo'n "OCD verified" installatie! JaloersDw1-nl schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:21:
Ben erg trots op mezelf dat alles gelukt is met aansluiten en alles gelijk werkt en heb mijn best gedaan alles zo netjes mogelijk te maken (het oog wil ook wat).
/f/image/mGUdgOHADoOTiTiIAzkROD8K.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zaCBAEWoT7LvM9nbXDdyxoMo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dspEcjDWzMbwoPorjUX6npa5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RbISsMoHOb7si4emv6sWSq3v.jpg?f=fotoalbum_large)