Beste allen,
Graag roep ik jullie hulp in voor het volgende. Mijn nieuwe SMA SB4.0 omvormer loopt te klapperen bij weinig licht en hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.
Geschiedenis
Eind 2012 heb we 15 panelen Yingli 240wp als 1 string laten installeren op het zuid-westen met een Kostal Piko 3.6 omvormer. Eind 2021 is één paneel vervangen onder garantie vanwege een isolatiefout, dit paneel is niet hetzelfde als de oorspronkelijk 15 Yingli's maar door de installateur gematched op afmeting/spanning/stroom.
Medio oktober dit jaar heeft de omvormer de geest gegeven en de zoektocht naar een nieuwe omvormer was begonnen. Niet makkelijk aangezien de string openklemspanning van 37,5V * 15 = 562V veel moderne omvormers deed afvallen.
SMA SB4.0-1AV-41
De keuze viel op de SMA vanwege de 600V openklemspanning én omdat deze omvormer een mogelijke uitbreiding/vervanging van de panelen moeiteloos aan zou kunnen. Daarbij wilde ik graag een europeese fabrikant, ook al zijn deze omvormers "made in china". Deze omvormer heeft trouwens firmwareversie 4.3.7.R en geen updates beschikbaar.
Probleem
Bij weinig instraling ('s ochtends vroeg bij zonsopkomst en 's avonds bij zonsondergang) vertoont de omvormer vreemd gedrag. Met een cyclus van c.a. 90 seconden hoor ik een aantal relais af en aan schakelen. Dit kan soms wel 15-30 minuten duren en op een mistige dag zoals vandaag herhaalt de omvormer dit gedrag.
Niet alleen is het geluid irritant, maar dat af/aan schakelen kan nooit goed zijn voor de electronische componenten.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GT0MH2oecqSTopr0tRsUstpn.jpg?f=user_large)
*screenshots zijn niet van vandaag, maar eerder deze week.
Zelf onderzoek- Monitoring via Modbus (Homey).
- Gedrag ook gezien in de Momentane waarden van de omvormer.
- Hoorbaar als je in de buurt van de omvormer bent.
- Powercycle omvormer.
- Shadefix uit/aan.
- Contact met SMA helpdesk en ze hebben mij een nieuwe omvormer (laatste firmware 4.10.10.R) gestuurd vanuit Kassel.
Helaas blijft het in/uitschakel gedrag ook bij deze nieuwe omvormer. Na de omwisseling heb ik nog geen contact met SMA gehad, dat staat maandag op de planning. Wat wel opvalt is dat dit gedrag zich voordoet als de DC opbrengst < 30W is. Daarboven is er niets aan de hand.
Mogelijke oorzaken/vragen- Zonnepanelen, kan het zijn dat het vervangen paneel roet in het eten gooit?
- Ikzelf, misschien ben te ik overgevoelig/alert en is dit gewoon normaal?
- Instelling in de omvormer, maar welke?
[
Voor 4% gewijzigd door
CAvE op 06-12-2025 11:39
. Reden: Firmware versies toegevoegd ]