WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Sporadisch wordt eens de 5kW uitgangsvermogen aangetikt.
1. Sunny Tripower Smart Energy 5.0 hybride omvormer
2. Zonnepanelen
3. Sma-home-storage. (ga ik aan schaffen)
4. SUNNY HOME MANAGER 2.0
5. Ik wek veel meer energie op dan ik gebruik factor 6 meer opwek dan gebruik in de zomer. Bijvoorbeeld Opwek 20kwh en verbruik 3Kwh
6. Ik het een dynamisch stroomcontract bij Tibber
Ik heb de volgende 3 vragen:
1. Kan ik mijn batterij via de hybride omvormer 's-nachts in het net laten injecteren via mijn omvormer? Zoja hoe?
2. Zo nee, Kan het in toekomst door bv een update van de firmware van Sunny Tripower SE?
3. Of bestaat er een apparaat in de markt als ik die aan mijn installatie in huis toevoeg waardoor het wel kan? Of zijn er ander alternatieven?
Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.
Mvg Ruud
1) denk dag van vandaag nog niet mogelijk in de ennexos of sunnyportal omgeving (correct me if I"m wrong somebody)fuut53 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:09:
Ik heb de volgende situatie:
2. Zonnepanelen
5. Ik wek veel meer energie op dan ik gebruik factor 6 meer opwek dan gebruik in de zomer. Bijvoorbeeld Opwek 20kwh en verbruik 3Kwh
1. Kan ik mijn batterij via de hybride omvormer 's-nachts in het net laten injecteren via mijn omvormer? Zoja hoe?
2. Zo nee, Kan het in toekomst door bv een update van de firmware van Sunny Tripower SE?
3. Of bestaat er een apparaat in de markt als ik die aan mijn installatie in huis toevoeg waardoor het wel kan? Of zijn er ander alternatieven?
Mvg Ruud
2) in Q3 gaat dynamische tarieven worden ondersteund dus kans groot.
3) is het financieel wel interessant om een thuisbatterij te hebben. Vermits je spreekt dat je amper verbruik heb. Thuisbatterijen zijn meestal interessant als je veel verbruik hebt.
Het is me ondertussen gelukt. Automation geschreven in Home Assistant, die de omvormer aanstuurt via register 41467. Hiermee kan je de maximale charge rate instellen.
Als iemand hier ook interesse in heeft, laat maar weten, dan maak ik er een automation blueprint van.
En een afbeelding om het te verduidelijken:
/f/image/nkHHT0EPGhRGNKKesE2BjGfY.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sNeBwnu4kp91IMY1SoYeFJil.png?f=user_large)
Zoals @scifoflux al aangaf is het inderdaad op dit moment nog niet mogelijk om via Sunny Portal/ennexOS i.c.m. de Home Manager software 's nachts te injecteren. Ik hoop ook dat dat t.z.t. wel gaat komen. "t.z.t." want voor nu maakt het mij vanwege de salderingsregeling en een vast contract niet uit en gebruik ik de batterij alleen om mijn eigen verbruik af te dekken bij voldoende PV overschot. Maar vanaf 2027 en dan mogelijk ook een dynamisch contract kan het wel interessant zijn.fuut53 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:09:
Ik heb de volgende situatie:
2. Zonnepanelen
Mvg Ruud
Ik heb 11.500 Wp aangesloten verdeeld over Oost en West. De afgelopen dagen was het maximaal geleverde vermogen tussen de 8500 en 9000 W. Ik dacht zelf aan een 8 kW tripower als modernere vervanger voor mijn STP 10000TL-10 maar dat zou dus een nog kleinere kunnen zijn.Josh77 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:54:
@Iggy3 Ik weet niet hoeveel Wpiek jij aan zonnepanelen op die 10 kW omvormer hebt maar de nieuwere tripower van SMA mag je tot 200% belasten onder voorbehoud van maximale string stroom en spanning van de omvormer
Het is me overigens nog niet gelukt om de omvormer via Sunny Explorer terug te regelen. Als ik inlog als installateur kan ik de parameters wel aanpassen maar de wijzigingen worden niet opgeslagen. Waarschijnlijk is hiervoor toch een Grid Guard Code nodig.
Ik zou persoonlijk niet kleiner gaan dan de 8 kW , deze is wat robuuster dan de 5 of 6 kW en kwa prijs scheelt het 200 euro.
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
een paar keer per dag krijg ik de melding: 901 PE - aansluiting ontbreekt.
wat heb ik gedaan:
De aarde draden in de meterkast heb ik gecontroleerd, en lijken allemaal goed.
Ik heb een nieuwe groep met schakelaar geplaatst en aangesloten.
ook de aansluitingen in de box is goed en de stroomkabel is zo dik dat ik niet geloof dat hier iets mee mis is.
nu wil ik een kabel pakken en die in het stopcontact doen en andere kan bij aarde aansluiting box.
zal dit werken of is dit verspilde moeite.
anders hou ik nog 2 dingen over:
- aarde pen in huis niet goed
- of mijn box is defect.
ik weet niet hoe hoe ik kan meter want heb echt 0 verstand van elektra.
hebben jullie nog ideeën of tips?
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Top-tip; schakel een profesional in. Je geeft zelf aan geen verstand van elektra te hebben dus ga er alsjeblieft dan ook niet zelf mee proberen. Je zal niet de eerste zijn die een laatste optater ooit krijgt.remcoXP schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:02:
Je geeft aan dat je 0 verstand van elektra hebt. Je weet niet hoe om te gaan met een meter. Je hebt wat visuele controles en vervangingen gedaan waardoor je mogelijke oorzaken uitsluit. Je hebt - imho - wel een erg hoge risk-appetite... ik hoop dat dat ook geldt voor je huisgenoten en eventuele aanpalende buren...remcoXP schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:02:
Ik heb de SMA sunnyboy 3 en heb daar al een paar jaar een vervelend probleem.
een paar keer per dag krijg ik de melding: 901 PE - aansluiting ontbreekt.
wat heb ik gedaan:
De aarde draden in de meterkast heb ik gecontroleerd, en lijken allemaal goed.
Ik heb een nieuwe groep met schakelaar geplaatst en aangesloten.
ook de aansluitingen in de box is goed en de stroomkabel is zo dik dat ik niet geloof dat hier iets mee mis is.
nu wil ik een kabel pakken en die in het stopcontact doen en andere kan bij aarde aansluiting box.
zal dit werken of is dit verspilde moeite.
anders hou ik nog 2 dingen over:
- aarde pen in huis niet goed
- of mijn box is defect.
makes it run like clockwork
1 fase SBSE36-60-DS maar 6 watt eigenverbruik opgeven
en de 3 fase vSTPxx-3SE-40-DS 44 watt.
Dat is wel een groot verschil (36*8800 uur = ca 330 kWh p jaar)
Klopt dit met praktijkervaringen?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Toen ik er nog geen batterij op had gebruikte hij s'nachts niets. Nu er een batterij op zit en ik het minimale sluipverbruik vergelijk is dat 20 tot 30 W hoger dan zonder batterij maar hij is dan wel aan stroom leveren om de meter op nul te houden.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
/f/image/hVghCEWeFUoQA0QUIGffa1J5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HhCKgybnu55ULfByxwlzX7S8.png?f=fotoalbum_large)
Even een paar plaatjes ter illustratie.
[ Voor 75% gewijzigd door Josh77 op 16-08-2025 19:02 ]
Dit bericht begrijp ik niet helemaal.Josh77 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:48:
@BarryH Ik heb een SMA 8kW hybride tripower se en die gebruikt bij tussen de 40 en 180 W ,het verschil dus tussen PV vermogen DC in en wat er AC uitgaat zonder batterij.
Toen ik er nog geen batterij op had gebruikte hij s'nachts niets. Nu er een batterij op zit en ik het minimale sluipverbruik vergelijk is dat 20 tot 30 W hoger dan zonder batterij maar hij is dan wel aan stroom leveren om de meter op nul te houden.
Verbruikt de omvormer nu 20-30W tijdens het leveren van batterijstroom? Of tussen 40 en 180W?
En heb je groepen op het noodstroomcircuit aangesloten? De monitoring van het stroomnet kost vermoedelijk ook iets aan energie extra.
Zelf heb ik, zoals je wellicht weet, ook een tripower SE icm een batterij en noodstroom. En ik heb er nooit nauwkeurig aan gemeten, maar heb de indruk dat het verbruik van de omvormer zelf tijdens het leveren van stroom incl monitoring van het stroomnet tbv noodstroom rond de 40W is.
Nu de PV opwekking, ik lees met homeassistant de omvormer uit en dan zie ik gelijktijdig de DC vermogens op de A en B string en het AC uitgangsvermogen en de batterij wordt dan niet geladen.
Dan zie ik bij weinig PV vermogen zo'n 40W verschil tussen DC en AC en bij veel vermogen ca. 180W.
Dit zijn wederom geen exacte metingen maar ervaringen die ik uit de gegevens haal.
Zo kwam ik dus aan die waarden maar misschien heb jij ander ervaringen?
Ik ken mijn sluipverbruik niet van voordat ik een SBSE36-50 (ander model) had, maar met omvormer en zonder batterij was het ~30 W. Met uitschieters van de koelkast/vriezer erbij werd er 60 Wh afgenomen in een uur. Die 30 W is inclusief router, rpi, cv... dus veel meer dan 6 W zal het eigenverbruik van een SBSE niet zijn.BarryH schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:48:
1 fase SBSE36-60-DS maar 6 watt eigenverbruik
Nu met batterij en nul export is het eigenverbruik daarmee opgevangen.
Edit: bedenk me nu dat de omvormer zich misschien "uitzet" als er geen DC is. Als ik het dan net zoals @Josh77 bekijk, dan ligt de DC/AC conversie rond de 90% bij lage vermogens (tot ~200 W DC) en 98% bij hogere vermogens (vanaf ~1600 W DC).
[ Voor 18% gewijzigd door Eleanora op 17-08-2025 09:04 . Reden: Iets dieper nagedacht ]
Dat is geen verbruik, maar gewoon het rendement van je omvormer. En de reden waarom er zo'n groot aluminium koelprofiel achterop zit.Josh77 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:48:
@BarryH Ik heb een SMA 8kW hybride tripower se en die gebruikt bij tussen de 40 en 180 W ,het verschil dus tussen PV vermogen DC in en wat er AC uitgaat zonder batterij.
Hoe meet je dat? Want mijn oudere (niet hybride) STP 8.0 verbruikt 's nachts zo'n 5W, voornamelijk om de besturing + webinterface werkend te houden. Valt bij de hybride versie dat dan 's nachts allemaal uit?Toen ik er nog geen batterij op had gebruikte hij s'nachts niets.
Die 20 tot 30W is dan toch ook het gevolg van het rendement van de omvormer (wat relatief laag is op lage vermogens)?Nu er een batterij op zit en ik het minimale sluipverbruik vergelijk is dat 20 tot 30 W hoger dan zonder batterij maar hij is dan wel aan stroom leveren om de meter op nul te houden.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ok, duidelijk nu.Josh77 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 00:09:
@Franciesco Het zijn geen exacte metingen maar aannames door verbruiksgrafieken te vergelijken, die 44W die in de datasheet staat daar had ik zo mijn bedenkingen over. Als ik het minimale stroomverbruik gedurende de nacht ,de dipjes in de grafiek van de HM 2.0 of de Homewizard P1 meter ( ca 130W ) vergelijk met de stroomlevering nu uit de batterij met de SMA tripower SE dan ligt die onder vergelijkbare omstandigheden ongeveer 20 tot 30 W hoger.
Nu de PV opwekking, ik lees met homeassistant de omvormer uit en dan zie ik gelijktijdig de DC vermogens op de A en B string en het AC uitgangsvermogen en de batterij wordt dan niet geladen.
Dan zie ik bij weinig PV vermogen zo'n 40W verschil tussen DC en AC en bij veel vermogen ca. 180W.
Dit zijn wederom geen exacte metingen maar ervaringen die ik uit de gegevens haal.
Zo kwam ik dus aan die waarden maar misschien heb jij ander ervaringen?
Een klein verschil tussen DC ingangs vermogen en AC vermogen zie ik ook. Het lijkt me, zoals @Andrehj opmerkte, dat dat door de efficiënte van de omvormer komt.
Voor het geheel vind ik de systeemefficiëntie eigenlijk het belangrijkste. En dus bv niet zo zeer het verbruik van een individueel component of de RTE van de batterij. Al kan natuurlijk een component veel invloed hebben op die systeemefficiëntie.
Ik deelde mij ervaringen naar aanleiding van een vraag van BarryH over verliezen.
Ik weet dat er wat warmte vrij komt bij de DC - AC omzetting , vandaag was dat ook weer tussen de 40 en 160 W en dat vind toch heel efficiënt.
Wat betreft het nachtgebruik van de omvormers, Ik heb het nooit gemeten maar ik dacht dat de gewone tripower s'nachts uit was want ik kon hem ook nooit meer benaderen via de webinterface als het donker was.
Maar die was mij had geen wifi ,alleen een upt aansluiting. Ik heb mijn grafieken van van het sluipverbruik in de nacht nogmaals vergeleken van de dagen toen ik de omvormer verwisseld heb voor een hybride versie en die was ca 10 W hoger.
Nu de Hybride met batterij s'nachts de stroom verzorging voor zijn rekening neemt zijn de minimum waarden ca 20 - 30 W hoger, waaruit ik concludeer dat dit een deel eigengebruik van de omvormer is.
Ik vind het overigens prima zo.
Om dan ook nog iets te zeggen over de systeem efficiëntie nu ca 80% over 6 maanden gemeten
November 2024 bijvoorbeeld 76%, december 2024 was het 83%.
Vooral in de maanden dat de kans op een tekort aan opwek heb vind ik de systeemefficientie belangrijk. In de maanden zoals nu met energie in overvloed maakt het me minder uit.
In het begin in februari raakte de batterij ongeveer steeds bijna leeg en was het rendement 84 %, gedurende het jaar liep dat terug naar 82 en nu 80% over de hele periode. Als ik de laatste 7 dagen bekijk is het 79 %.
Ik weet niet of het proportioneel laden wat over algemeen trager gaat van invloed is op het rendement.
Weet wel uit ervaring met enkele Homewizard batterijen dat degene die voluit laad en ontlaad het hoogste rendement haalt.
Ik ga mijn dak helemaal vol leggen met panelen, voor 28.000 Wp (70 panelen, 400 Wp). Reden, ik kon ze alleen per 70 kopen op de faillissements veiling.
Ik probeer uit te zoeken welke SMA omvormer ik moet pakken, de Tripower X20 of X25.
- 3x25A aansluiting
- Teruglevering zal worden begrensd op 17 kW
- Meterkast is geschikt om de stroom te handlen (10 mm2 draad etc)
In totaal kan de X20 20kW leveren en de X25 25kW.
Scenario: stroom levert geld op dus de eerste 17 kW (indien beschikbaar) zal worden teruggeleverd. Dan evt 3 of 8kW over.
- Ik heb 2 electrische auto's met laadpaal (11 kW per paal)
- Warmtepomp die vaak draait (koelen in de zomer, zwembad verwarmen in de winter)
- Hoop electrische apparatuur
Meer info in een topic wat ik eerder heb gestart;
3x25A aansluiting volledig benutten met zonnepanelen.
Echter, in de winter ga ik zelfs met 70 zonnepanelen bij lange na geen 20 of 25 kW halen;
Ik heb gelezen dat hoe groter de omvormer, hoe langer het duurt voordat deze begint te leveren (min vermogen). Maar is dat verschil tussen de X20 en X25 dusdanig groot en waar kan ik dit opzoeken? Prijsverschil tussen de omvormers is verwaarloosbaar dus daar hangt het niet vanaf.
Met 28 kWp op een 20 of 25 kW omvormer zou ik van dat laatste niet wakker liggen. Mijn 8 kW omvormer (met 14 kWp panelen) start bij ca 20 à 40 W, en gaat door tot zo'n 10 W voordat ie weer afslaat. Ook als dat minimum 3x zo hoog is, is er nog niks aan de hand.Wedge23 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:30:
Hoi,
Ik ga mijn dak helemaal vol leggen met panelen, voor 28.000 Wp (70 panelen, 400 Wp). Reden, ik kon ze alleen per 70 kopen op de faillissements veiling.
Ik probeer uit te zoeken welke SMA omvormer ik moet pakken, de Tripower X20 of X25.
- 3x25A aansluiting
- Teruglevering zal worden begrensd op 17 kW
- Meterkast is geschikt om de stroom te handlen (10 mm2 draad etc)
In totaal kan de X20 20kW leveren en de X25 25kW.
Scenario: stroom levert geld op dus de eerste 17 kW (indien beschikbaar) zal worden teruggeleverd. Dan evt 3 of 8kW over.
- Ik heb 2 electrische auto's met laadpaal (11 kW per paal)
- Warmtepomp die vaak draait (koelen in de zomer, zwembad verwarmen in de winter)
- Hoop electrische apparatuur
Meer info in een topic wat ik eerder heb gestart;
3x25A aansluiting volledig benutten met zonnepanelen.
Echter, in de winter ga ik zelfs met 70 zonnepanelen bij lange na geen 20 of 25 kW halen;
Ik heb gelezen dat hoe groter de omvormer, hoe langer het duurt voordat deze begint te leveren (min vermogen). Maar is dat verschil tussen de X20 en X25 dusdanig groot en waar kan ik dit opzoeken? Prijsverschil tussen de omvormers is verwaarloosbaar dus daar hangt het niet vanaf.
Overigens heb ik in een 45° O/W opstelling bijna nooit aftopping. Als jij ook twee zijden van jouw dak vol legt, heb je aan ca 16 kW aan omvormervermogen wel genoeg. Wat zegt Sunny Design?