3x25A aansluiting volledig benutten met zonnepanelen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-04 04:34
Hoi,

Even kort mijn situatie - vrijstaand huis met groot dak, kunnen met gemak 40 panelen op. Meeste zullen op het zuiden liggen, maar 16 zullen lager rendement hebben, op een andere helling.

Huis ga ik compleet renoveren, alles strippen en een van de opties is om full electric te gaan. Dit betekend;

Warmtepomp 12kW
Airco's (wellicht combo met de warmtepomp)
2 electrische auto's (met Dynamic Load Balance laders)
Electrisch koken etc.

Eerste indicatie geeft aan dat ik ongeveer 15.000 - 20.000 kWh ga gebruiken, afhankelijk van hoeveel de auto's gebruikt gaan worden (partner rijdt elke dag, ik veel onregelmatiger). Ik wil niet upgraden naar een 3x35A aansluiting, dat kan altijd nog, eigenlijk wil ik mijn 3x25A aansluiting volledig benutten met zonnepanelen.

Ja ik weet dat saldering gaat verdwijnen en dat ik periodes heb met veel teruglevering etc. maar ik kan slecht tegen hitte dus in de zomer gooi ik alle energie in de airco's en ik kan ook slecht tegen kou dus in de winter maak ik alles lekker warm. Daarnaast flexibel contract etc. Een hele puzzel maar dat is een ander topic waard.

Nu heb ik uiteraard mijn best gedaan om op dit forum te zoeken hoe ik dit aan moet pakken, maar helaas niet exact gevonden wat ik zocht, dit zijn de vragen die ik heb;

Optie 1 - alles op 1 omvormer:
Dit zou betekenen dat ik een 3x25A (17000 W) omvormer pak.
- Is elke 17000W omvormer geschikt? Bijv. de budget Growatt MID 17000 TL3-XH 3-fase?
- Ik heb ergens gelezen dat er 60A over de automaat kan lopen (terug leveren en afnemen tegelijkertijd?) - kan ik zwaardere automaten er in zetten? Of zeer gevaarlijk want smeltende kabels?

Optie 2 - 2 omvormers
Waarschijnlijk beter, 1 omvormer voor 24 panelen 3x16A (11000 W) voor de zonnige zijde en 1 omvormer 3x9A (bestaat dat?) 6000 W voor de overige 16 panelen.

Mijn vraag is, wat zijn de praktische problemen. Als mijn zonneinstallatie op peak load zit en ik ben tegelijktijd 2 auto's aan het laden - gaat dat goed?

Ik zag dat een Tweaker een dergelijke load op zijn aansluiting heeft - https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2204946 kiddyl - en gebruikt ook meerdere omvormers.

Bedankt voor jullie reacties :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jrrooster
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-05 09:29
Een zeer goede vriend van mij heeft op zijn schuur 72 panelen van 375Wp (oost west opstelling)Totaal dus 27.000Wp.
Hij heeft een 25000 sma omvormer, welke door de installateur begrensd is op 17000watt. Hij leverd dus over zijn hoofdaansluiting van 3x25a de hele dag volle bak 3x25a zonder problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan de (in ieder geval een SMA) omvormer prima via modbus dynamisch begrenzen / regelen.

Stel je beide auto staan te laden, de info uit de slimme meter (P1) kan je dan gebruiken om de omvormer meer dan 17 kW te laten leveren.
Zolang er maar niet meer dan 17 kW door de slimme meter (en de zekeringen gaat)

Ik zou scheeflast wel weer voorkomen door gewoon 1 omvormer te nemen.
Dat regelt een stuk makkelijker.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
jrrooster schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:08:
Hij heeft een 25000 sma omvormer, welke door de installateur begrensd is op 17000watt. Hij leverd dus over zijn hoofdaansluiting van 3x25a de hele dag volle bak 3x25a zonder problemen.
Yes, exact wat ik zoek - maar ik ben benieuwd wat die installateur dan doet. Groepen zijn begrensd op 16A dus je zou een 25A groep moeten installeren. En dan 75A over 3 draadjes, die zullen dikker zijn dan normaal.

Dan de aardlekautomaat (vnml automaat gedeelte) - die is normaliter begrensd op 40A, hoe heeft hij dat opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:20:
Ik zou scheeflast wel weer voorkomen door gewoon 1 omvormer te nemen.
Dat regelt een stuk makkelijker.
Probleem hiervan is dat met 1 omvormer het rendement van de panelen die in de zon liggen drastisch achteruit gaat omdat ze zich aanpassen aan het rendement van de panelen die deels in de schaduw liggen. Heb ik me laten vertellen, geen idee wat nou precies de regel is, maar micro-omvormers voor 40 panelen zie ik niet zitten.

Of maak ik hier een denkfout?

[ Voor 21% gewijzigd door Wedge23 op 06-06-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ja denkfout

Je hebt twee of zelfs drie onafhankelijke mppt ingangen tegenwoordig

Nooit panelen mixen met andere orientaties in 1 string

Polystring zou wel kumnen.
Dezelfde orientaties in 1 string.
Parallel met dezelfde hoeveelheid panelen met een andere orientatie.
Het grote SMA topic

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2024 22:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morecowbells
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-05 12:35
Op een 3x25A aansluiting mag de maximale groep een 3x20A zijn

25A over draad is een 6mm2 (max 40A)
Een omvormer voor 16 panelen en een omvormer voor 24 is de betere optie dan heb je 2x16A groep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:20

de Peer

under peer review

Wedge23 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:09:
[...]

Yes, exact wat ik zoek - maar ik ben benieuwd wat die installateur dan doet. Groepen zijn begrensd op 16A dus je zou een 25A groep moeten installeren. En dan 75A over 3 draadjes, die zullen dikker zijn dan normaal.

Dan de aardlekautomaat (vnml automaat gedeelte) - die is normaliter begrensd op 40A, hoe heeft hij dat opgelost?
Groepen zijn niet standaard 16A.
Je kunt gewoon 20A of 25A groepen gebruiken. Of gewoon meerdere omvormers.

3x25A kan gewoon prima met een 3x40A hoofdschakelaar. 40A is meer dam 25A

Er gaat geen 75A over 3 draadjes, maar 25A per draad.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 06-06-2024 22:55 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wedge23 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:02:

- Ik heb ergens gelezen dat er 60A over de automaat kan lopen (terug leveren en afnemen tegelijkertijd?) - kan ik zwaardere automaten er in zetten? Of zeer gevaarlijk want smeltende kabels?

[b
Ah hier doel je op. Ja dat is zeker een risico.

Als jij 25A levert (zonnepanelen) en ook met 25A aan het verbruiken bent, dan loopt er dus mogelijk 50A door je draad en hoofdschakelaar en voldoet de 40A hoofdschakelaar niet.
Maar dit hangt heel erg van de specifieke situatie af. Hoe de boel aangesloten is. Let op, veel zonnepaneleninstallateurs hebben deze kennis onvoldoende.

Beter kies je dus >60A hoofdschakelaar en geschikte bedrading

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 06-06-2024 23:23 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-05 20:43
de Peer schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:19:
[...]

Als jij 25A levert (zonnepanelen) en ook met 25A aan het verbruiken bent, dan loopt er dus mogelijk 50A door je draad en hoofdschakelaar en voldoet de 40A hoofdschakelaar niet.
Maar dit hangt heel erg van de specifieke situatie af. Hoe de boel aangesloten is. Let op, veel zonnepaneleninstallateurs hebben deze kennis onvoldoende.

Of je plaats remautomaten...

Kan/mag je kast wel 60a hebben? En eventueel aardlekschakelaars?

Gewoon 3* 1-polige C40 "rem automaten"...

Autoladers altijd met load balancer installeren/kiezen... Dat zijn je zwaarste gebruikers... En als die even 20 minuten moeten terugschakelen tijdens het koken heb je daar normaal echt geen last/notie van...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:00
Waarschijnlijk moeten alle kabels in je meterkast vervangen worden incl alle aardlekautomaten die op max 40A betrouwbaar werken.

De maximale stroom in de meterkast is zoals al eerder is gesteld maximaal 50A, hier dien je 10mm² kabel voor te gebruiken wat niet gebruikelijk is in een meterkast die normaal voor max 40A bedoeld is.

Het enige alternatief is de zonnepanelen op max 3x16A af te zekeren, dan zit je net boven de 40A maar wel binnen de marge die is toegestaan.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:25
DutchKel schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 00:49:
Waarschijnlijk moeten alle kabels in je meterkast vervangen worden incl alle aardlekautomaten die op max 40A betrouwbaar werken.

De maximale stroom in de meterkast is zoals al eerder is gesteld maximaal 50A, hier dien je 10mm² kabel voor te gebruiken wat niet gebruikelijk is in een meterkast die normaal voor max 40A bedoeld is.

Het enige alternatief is de zonnepanelen op max 3x16A af te zekeren, dan zit je net boven de 40A maar wel binnen de marge die is toegestaan.
Het enige alternatief? Lol

Gewoon een rem plaatsen, voor je de opsplitsingen van je huisinstallatie start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

jrrooster schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:08:
Een zeer goede vriend van mij heeft op zijn schuur 72 panelen van 375Wp (oost west opstelling)Totaal dus 27.000Wp.
Hij heeft een 25000 sma omvormer, welke door de installateur begrensd is op 17000watt. Hij levert dus over zijn hoofdaansluiting van 3x25a de hele dag volle bak 3x25a zonder problemen.
Dit lijkt me de beste oplossing. Als je veel eigen verbruik hebt overdag (2 stuks EV) zou ik zelfs 32A of 40A eindgroep gebruiken voor PV. Als de zon schijnt en je auto's laden dan kan je tot wel 36A (25 kW) aan je installatie leveren waarvan 25A het net opgaat. Maar dan moet je wel veel panelen nemen >:). Met minder panelen zou ik gewoon een kleinere eindgroep nemen.

Voor de mensen die selectiviteit roepen: Selectiviteit voldeed je huidige installatie waarschijnlijk toch niet aan, want voor B16 had je al een C50 hoofdzekering nodig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaImL2UT_-AHP_SuPQGLcSnE1-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jzWTEPo6oZokLsF5w3jDjeqr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

de Peer schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:19:
[...]

Ik snap dat nooit, zal ook wel aan mij liggen maar als de 25A en 25A verbruikt hoe kan er dan 50A door de kabel lopen? Die 25A opwek gaat toch rechtstreeks naar de verbruiker of zie ik dat verkeerd?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

klump4u schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:07:
[...]

Ik snap dat nooit, zal ook wel aan mij liggen maar als de 25A en 25A verbruikt hoe kan er dan 50A door de kabel lopen? Die 25A opwek gaat toch rechtstreeks naar de verbruiker of zie ik dat verkeerd?
Eigenlijk zei ik het verkeerd.
Als er 25A opwek is en 25A afname van het net en je huis verbruikt 50A (alle apparatuur aan in je huis, en de EV etc) dan loopt er dus 25A+25A richting die 50A verbruikers.

Dit soort dingen moet je echt even uit tekenen, en dan zul je zien dat er een klein gedeelte in je meterkast is waar 50A kan lopen.

Het is allemaal wat vergezocht maar zeker met zo veel panelen en 2 EV's kan het in plaats van 'theoretisch' toch echt de praktijk worden.
PV-installateurs zijn hier niet goed van op de hoogte, die kijken niet naar het geheel maar alleen naar het deel dat zij opleveren.

[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 07-06-2024 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
50A per fase? Of 50A totaal? Want 3x25A is 75A - ik snap dat dit niet door 1 kabel loopt, maar wat bedoel je met 50A max stroom in de meterkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wedge23
de Peer schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:08:
[...]

Eigenlijk zei ik het verkeerd.
Als er 25A opwek is en 25A afname van het net en je huis verbruikt 50A (alle apparatuur aan in je huis, en de EV etc) dan loopt er dus 25A+25A richting die 50A verbruikers.
Dit kan dus als je voor 50A aan verbruikers op 1 van de 3 fases in je meterkast zet, theoretisch gezien, 2 laadpalen en de warmtepomp op dezelfde fase. Die fout zal ik niet zo snel maken, maar interessant.

Het is per fase 50A neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Maar als ik dat doe dan benut ik toch niet mijn 3x25A met zonnepanelen? Die 40A, heb je het dan over de hoofdschakelaar? Hoofdschakelaar is hopelijk 75A of 3x25A, wat heb je anders aan een 3x25A aansluiting?

Ik ga uiteraard naar een electricien, ga niet zelf lopen beunen, maar ik ben zeer geinteresseerd in hoe het werkt. Zeker omdat ik zie dat al die PV-cowboys er helemaal geen zak van snappen als je ook maar net iets afwijkt van het standaard pad. Wat ik wil doen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wedge23 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:01:
[...]

Dit kan dus als je voor 50A aan verbruikers op 1 van de 3 fases in je meterkast zet, theoretisch gezien, 2 laadpalen en de warmtepomp op dezelfde fase. Die fout zal ik niet zo snel maken, maar interessant.
inderdaad. kans is erg klein, maar niet 0.
Het is per fase 50A neem ik aan.
ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wedge23 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:05:
[...]

Maar als ik dat doe dan benut ik toch niet mijn 3x25A met zonnepanelen? Die 40A, heb je het dan over de hoofdschakelaar? Hoofdschakelaar is hopelijk 75A of 3x25A, wat heb je anders aan een 3x25A aansluiting?
met een 40A hoofdschakelaar wordt 3x 40A bedoeld. En daar achter zit dus je 3 x 25A

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 07-06-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
de Peer schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:13:
[...]

met een 40A hoofdschakelaar wordt 3x 40A bedoeld. En daar achter zit dus je 3 x 25A
Bedankt. De logica hiervan ontgaat me totaal, waarom een 25A fase beschermen met een schakelaar van 40A maar goed, weer iets om uit te zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42
Wedge23 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 23:07:
[...]

Bedankt. De logica hiervan ontgaat me totaal, waarom een 25A fase beschermen met een schakelaar van 40A maar goed, weer iets om uit te zoeken.
Je beschermt niets, het is een schakelaar waar maximaal 40A doorheen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
jadjong schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 23:13:
[...]

Je beschermt niets, het is een schakelaar waar maximaal 40A doorheen kan.
Waarom 40A als de hoofdzekering klapt op 25A…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:00
Wedge23 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:05:
[...]

Ik ga uiteraard naar een electricien, ga niet zelf lopen beunen, maar ik ben zeer geinteresseerd in hoe het werkt. Zeker omdat ik zie dat al die PV-cowboys er helemaal geen zak van snappen als je ook maar net iets afwijkt van het standaard pad. Wat ik wil doen 8)
Er waren al andere oplossingen waarmee je meer kunt opwekken. Maar je moet in elk geval voorkomen dat er 50A gaat over draden die daar niet geschikt voor zijn. En het is inderdaad 50A per fase. Je krijgt de stroom van de zonnepanelen namelijk erbij en de afnemers kunnen dan allemaal gezamelijk tot 50A per fase opnemen.

Overigens zijn er geen schakelaars van 25A vandaar dat er een hoofdschakelaar van 40A is. Maar deze beschermd niks zoals eerder gezegd is. Hij zal alleen smelten/doorbranden als er meer overheen gaat.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
DutchKel schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:08:
[...]

Er waren al andere oplossingen waarmee je meer kunt opwekken. Maar je moet in elk geval voorkomen dat er 50A gaat over draden die daar niet geschikt voor zijn. En het is inderdaad 50A per fase. Je krijgt de stroom van de zonnepanelen namelijk erbij en de afnemers kunnen dan allemaal gezamelijk tot 50A per fase opnemen.

Overigens zijn er geen schakelaars van 25A vandaar dat er een hoofdschakelaar van 40A is. Maar deze beschermd niks zoals eerder gezegd is. Hij zal alleen smelten/doorbranden als er meer overheen gaat.
Maar wat houd me dan tegen om 3x40A te trekken of te leveren met een 3x25A aansluiting, als de hoofdschakelaar pas op 40A uit gaat?

Kan me voorstellen dat dit soort vragen vrij dom lijken voor een Electrical Engineer - is er een standaard boek wat goed uitlegt hoe e.e.a. zit, ik ben oprecht geïnteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wedge23 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:19:
Maar wat houd me dan tegen om 3x40A te trekken of te leveren met een 3x25A aansluiting,
De hoofdzekering zorgt daarvoor, deze is in beheer van de netbeheerder. Dit is een smeltzekering of installatieautomaat van 25A (een per fase) en deze zal afschakelen bij overbelasting.
als de hoofdschakelaar pas op 40A uit gaat?
Die gaat niet uit. De maximale stroom op het component geeft aan tot welke stroom het component betrouwbaar werkt.
Kan me voorstellen dat dit soort vragen vrij dom lijken voor een Electrical Engineer - is er een standaard boek wat goed uitlegt hoe e.e.a. zit, ik ben oprecht geïnteresseerd.
Wellicht eens hier beginnen
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
blackd schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:34:
De hoofdzekering zorgt daarvoor, deze is in beheer van de netbeheerder. Dit is een smeltzekering of installatieautomaat van 25A (een per fase) en deze zal afschakelen bij overbelasting.
Thnx, het kwartje is eindelijk gevallen. Topic heeft veel geholpen. De hoofdzekeringen (3x25A) zitten helemaal niet in de meterkast. Daar zit alleen een hoofdschakelaar (3x40A) om (start)pieken op te vangen, niet bedoeld voor continue belasting.

Normale meterkasten zullen vaak 3x16A als zwaarste groep hebben, als ze bijv. een EV hebben.

Uit reactie 3 en 5 maak ik op dat ik het beste kan gaan voor een omvormer die 2 groepen zonnepanelen kan "handlen" en deze aan te sluiten op een 3x25A automaat in de meterkast. Deze krijgt dan een eigen aardlekschakelaar van 3x40 ervoor, en uiteraard moet de bedrading naar de omvormer 4mm2 zijn.

(Edit: Nu lees ik ook dat op een 3x25 aansluiting max. een groep van 3x20A mag, dan heb ik per definitie dus 2 omvormers nodig)

Intern in de meterkast moet ook wat worden aangepast indien er meer dan 25A over 1 fase kan gaan lopen. Dit is theoretisch mogelijk als er voor bijv. 35A aan afnemers op zit en mijn zonnepanelen max leveren, dan word de laatste 10A bijgetrokken.

Lijkt een kwestie van goed indelen maar ik weet niet helemaal hoe dat Load Balance van de EV's werkt.

Scenario:
2 EV's, staan 's nachts te laden. Load balancing, dus beide trekken 3x12.5A van de max. 3x16A (er vanuit gaande dat de rest compleet uit staat).

Nu laden ze overdag - in principe is er meer juice beschikbaar, de panelen leveren 3x25A (theoretisch) dus de Load balancer ziet dat er ruimte is om van het net te trekken. Gaat deze dat dan ook doen?

Indien ja, lees ik dat ik dit met een remautomaat kan oplossen. Afgezien van de invloed op de load balancing die de hoofdschakelaar uitleest - waarom kan ik niet gewoon dikkere bedrading gebruiken op de plekken waar max 50A doorheen kan lopen? Immers is alles wat de meterkast verlaat max 16A.

[ Voor 3% gewijzigd door Wedge23 op 08-06-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wedge23 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:14:
Thnx, het kwartje is eindelijk gevallen. Topic heeft veel geholpen. De hoofdzekeringen (3x25A) zitten helemaal niet in de meterkast groepenkast. Daar zit alleen een hoofdschakelaar (3x40A) om (start)pieken op te vangen, niet bedoeld voor continue belasting de installatie (meterkast en alles aan afgaande groepen wat daarachter zit) spanningsloos te maken.
Paar aanscherpingen mijnerzijds.
Indien ja, lees ik dat ik dit met een remautomaat kan oplossen. Afgezien van de invloed op de load balancing die de hoofdschakelaar uitleest - waarom kan ik niet gewoon dikkere bedrading gebruiken op de plekken waar max 50A doorheen kan lopen? Immers is alles wat de meterkast verlaat max 16A.
Volgens mij is het ABB document nog niet genoemd in dit topic waar de verschillende mogelijkheden uiteen zijn gezet.
De opties zijn:
  • aardlekschakelaars upgraden naar modellen die geschikt zijn tot max 63A en waar nodig de bedrading van de groepenkast verzwaren
  • remautomaat plaatsen vóór de afgaande groepen zodat de maximale afgaande stroom op de aardlekschakelaars niet de 40A zal overschrijden
  • aardlekschakelaars vervangen voor aardlekautomaten
Wellicht goed om je plannen schematisch uit te werken om de maximaalstromen in kaart te brengen en dan op basis daarvan een oplossing te kiezen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:43

decramy

root@birdie:~#

Is het een idee om een thuisbatterij te overwegen? Kun je het teveel aan zonnestroom in de accu stoppen en later terugleveren.

Vervolgens een omvormer van Victron om DC-zonnepaneel naar DC-accu te houden.
Die Victron spulletjes kunnen ook je hoofdzekering in de gaten houden op overbelasting, heen en weer. En met de accu bijspringen (tijdens laden EVs) of ontlasten (bij teveel zon)

[ Voor 30% gewijzigd door decramy op 08-06-2024 19:24 ]

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
decramy schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:22:
Is het een idee om een thuisbatterij te overwegen? Kun je het teveel aan zonnestroom in de accu stoppen en later terugleveren.
Op dit moment niet rendabel. De auto's worden in die zin gebruikt als batterij - er zal er meestal wel 1 aan de lader staan.

Maar dat is eigenlijk een ander topic waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:39
Kijk ook eens naar een hybride omvormer. Niet zo gek veel duurder en dan ben je al voorbereid voor een eventuele thuisaccu.

Dan kan je de accu ook gebruiken om terug te leveren op momenten dat je meer dan 25A wil gebruiken.

Ik overweeg deze: https://nl.deyeinverter.c...1/sun8-10-12ksg01lp3.html

Kan je gewoon 48V accu's aanhangen en platform onafhankelijk (vaak heb je bij bepaalde merken omvormers ook hun type accu nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 13:02
Nu het meterkast deel duidelijk nu dus verder op je echte vraag.
Je kan dus echt heel panelen kwijt vooral als je in verschillende windrichtingen legt.
Alles op 1 omvormer is het makkelijkste te regelen.
Vond de tip om de omvormer te nemen die dynamisch omhoog kan regelen nog wel een goede. In dat veel kun je 3x25A het net op pompen terwijl je ook nog een auto of warmtepomp hebt draaien.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:55
Wedge23 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:58:
Op dit moment niet rendabel.
Je gaat de airco's/verwarming uitzetten als de zon ondergaat?
Komt er ook een boiler voor je warm water? Dan wil je vast ook warm douchen als het donker is.

Volgens mij zijn er genoeg grote verbruikers die je wil gebruiken als de zon niet schijnt, ik zou die batterij niet zo snel afschrijven. Zelfs in de komende jaren mét salderen betaal al gauw 10-15ct/kwh om energie terug te leveren, ondanks dat je verbruik en terugleveren tegen elkaar mag wegstrepen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Wedge23 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:02:
Optie 1 - alles op 1 omvormer:
Dit zou betekenen dat ik een 3x25A (17000 W) omvormer pak.
- Is elke 17000W omvormer geschikt? Bijv. de budget Growatt MID 17000 TL3-XH 3-fase?
In theorie wel, al zou ik dat wel samen met een elektriciën met verstand zake bekijken. Het hangt er namelijk ook mee samen wat de afstand is tussen de panelen en de omvormer.
Als je het maximaal uit je 3x25A (=75A) wil gaan halen ga je ruim over die 60A heen. Als je de juiste aderdikte gebruikt is dat helemaal geen probleem. Wederom afstemmen met een elektriciën met verstand van zake.
Mijn vraag is, wat zijn de praktische problemen. Als mijn zonneinstallatie op peak load zit en ik ben tegelijktijd 2 auto's aan het laden - gaat dat goed?
Ja, dat gaat goed. Dat is het mooie van elektriciteit: dat komt vanzelf wel op de plek waar het wezen moet.
(wel zorgen dat je zekeringen en aderdiktes passen bij verbruik of levering op een groep)

Wat misschien nog wel een grotere uitdaging kan worden is het voltage op het elektriciteitsnet bij jou ter plaatse.
Als je op de verkeerde plek woont en je meer buren hebt die los gaan met zonnepanelen dan schiet het voltage op een zonnige dag omhoog. Als dat te hoog wordt schakelen omvormers uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Thnx, het kwartje is eindelijk gevallen. Topic heeft veel geholpen. De hoofdzekeringen (3x25A) zitten helemaal niet in de meterkast. Daar zit alleen een hoofdschakelaar (3x40A) om (start)pieken op te vangen, niet bedoeld voor continue belasting.

Normale meterkasten zullen vaak 3x16A als zwaarste groep hebben, als ze bijv. een EV hebben.
Om verwarring te voorkomen: je hebt hier niet over de meterkast, maar de groepenkast.

De meterkast is de kast in je huis waarvan je de deur kan open doen en dan zie je (van boven naar beneden):
- Groepenkast
- Elektriciteitsmeter
- Hoofdzekering

Met daar soms nog onder:
- Gasmeter
- Watermeter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 13:02
Voor het geval dat je dat dat 40 panelen maximaal was:

Even een hele ruwe indicatie voor het aantal panelen wat je kwijt kan op een 20kW omvormer:
40 panelen (20 Oost, 20 West):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PUVwawWj7cCFuPkGvKwM0hy_yM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5qohXxiTItWVUiKDmqThgZ4z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQr6lIVmAChvcdpoDwhHdBVSn1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5nac1OoFyeKS4TsbLPIhrMY2.png?f=fotoalbum_large

80 panelen (40 Oost, 40 West)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33vTwLzXZSkFqOFCy-8RFe4X1Ro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PYDFJiKlvh5W8zrYSJZS5NCO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1dMwrj4TZ6vFvlTWgOpD-ryZ-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9zXOW40KHePXdFrGRL5lzwzp.png?f=fotoalbum_large

120 panelen (60 Oost, 60 West)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yy7Hp-C8PW7zjl5FM8r_7Cofyb0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Z9VVW1dUSK9SqAwlduogCw6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9CEeCKO0wBCOYnc3aRqHx1RI3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hs297rCOfon6I0Hzf9xKFgO8.png?f=fotoalbum_large

132 panelen (66 Oost, 66 West)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmceXB3H64wrJszu9gR9TS1dFME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xDgUPDPy5JXE6uOELXlJBLi1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elbGRKMbXCz0hdDxuu78WMp-Z0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rhvgsKOJANSg76JzknvKgHSF.png?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
ice-T106 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 20:47:
Nu het meterkast deel duidelijk nu dus verder op je echte vraag.
Je kan dus echt heel panelen kwijt vooral als je in verschillende windrichtingen legt.
Alles op 1 omvormer is het makkelijkste te regelen.
Vond de tip om de omvormer te nemen die dynamisch omhoog kan regelen nog wel een goede. In dat veel kun je 3x25A het net op pompen terwijl je ook nog een auto of warmtepomp hebt draaien.
Maar ik begreep dat dit dus niet mag (verzekeringstechnisch) omdat je max. een groep van 3x20A in een 3x25A kast mag zetten. Aldus NEN1010. Dus dan kan ik die 3x5A alsnog niet benutten, tenzij ik een 2e omvormer pak van 3x5A.

Wat in praktijk neerkomt op een omvormer van 3x16A en 3x10A.

Maar ik krijg hier geen 100% duidelijkheid over. Had een andere offerte opgevraagd bij een bedrijf, maar deze gooit er gewoon een 3x25A omvormer tegenaan, weten niet wat ze aan het doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wedge23 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:41:
[...]

Maar ik begreep dat dit dus niet mag (verzekeringstechnisch) omdat je max. een groep van 3x20A in een 3x25A kast mag zetten. Aldus NEN1010.
Waar zegt de NEN1010 dat? Zie ook Dre in "3x25A aansluiting volledig benutten met zonnepanelen."
Daarnaast, waar zegt jouw verzekering dat de NEN1010 voor jou als consument verplicht is?

Zie ook:
Geen verplichting tot selectiviteit
De verplichting tot selectiviteit is er overigens niet. Alleen op het overdrachtspunt tussen netbeheerder en installatie is in de netcode elektriciteit (uitgave ACM), een verplichting opgenomen over selectiviteit tussen de beveiliging van de netbeheerder en de hoofdbeveiliging in de installatie. Verder is het aan de eigenaar van een installatie om de afweging te maken in hoeverre selectiviteit in de installatie gewenst en noodzakelijk is. De informatie over selectiviteit in de NEN 1010 is dus vooralsnog informatief. Desondanks is het zinvol en belangrijk om bij dit onderwerp stil te staan en de juiste afwegingen te maken.
Neemt niet weg dat je een hoop mensen tegen zult komen die "Selectiviteit!!!!!" roepen. Die vallen ook onder de noemer "weten niet wat ze aan het doen zijn."

[ Voor 78% gewijzigd door fsfikke op 13-06-2024 13:58 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
FredvZ schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:43:
Als je het maximaal uit je 3x25A (=75A) wil gaan halen ga je ruim over die 60A heen. Als je de juiste aderdikte gebruikt is dat helemaal geen probleem. Wederom afstemmen met een elektriciën met verstand van zake.
Maar dit snap ik niet helemaal, er gaat volgens mij max 3x50A over de lijn lopen. 3x25A die de zonnepanelen leveren en 3x25A die er nog extra word ingetrokken (allemaal theoretisch).

Een normale aardlekautomaat voor een 3 fase group, staat die op 3x40A? Want ik ben niet van plan om 50A aan machines op 1 fase te zetten. Dan zou het zijn opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
fsfikke schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:54:
[...]

Waar zegt de NEN1010 dat? Zie ook Dre in "3x25A aansluiting volledig benutten met zonnepanelen."
Daarnaast, waar zegt jouw verzekering dat de NEN1010 voor jou als consument verplicht is?

Zie ook:

[...]

Neemt niet weg dat je een hoop mensen tegen zult komen die "Selectiviteit!!!!!" roepen. Die vallen ook onder de noemer "weten niet wat ze aan het doen zijn."
Helemaal mee eens, de kennis bij de gemiddelde persoon (99%) komt te kort, zeker ook bij mij. Ik heb de NEN1010 doorgelezen (doc88) maar inderdaad het staat er niet letterlijk.

Wellicht het beste om de verzekering te bellen, maar ik vermoed dat die ook totaal geen flauw idee hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Lees dit ook eens door:
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Een 16A groep achter een 25A hoofdzekering mag niet vanwege selectiviteit, maar toch gebeurt het volop.

Belangrijk om te begrijpen is dat je selectiviteit wenst vanwege de beschikbaarheid van de elektrische installatie. Selectiviteit heeft dus niks te maken met de veiligheid van je elektrische installatie.

Het liefst wil je alleen de kortsluiting uitschakelen, maar in mijn woonhuis zou het niet zo erg zijn als de hoofdzekering er een keer uitklapt bij een kortsluiting in de omvormer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dre schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 20:43:
Een 16A groep achter een 25A hoofdzekering mag niet vanwege selectiviteit, maar toch gebeurt het volop.
Selectiviteit is niet verplicht in de thuissituatie. Daarnaast is het niet haalbaar. Niet teveel rekening mee houden dus.
Bij kortsluiting op een B16 (apparaat ging defect) heb ik wel eens gehad dat de aardlek en de C25 hoofdautomaat op die fase er gewoon uit lagen.

Ik heb achter mijn 3x25A hoofdaansluiting een B32 300ma automaat met een omvormer van 20 kW en 24 kWp aan panelen. (oost/west) Teruglevering begrenst op 17.250 W.
(SMA Tripower X 20 + Home Manager 2.0)

Geen remautomaat. Wel 10mm2 bekabeling in de kast en 63A aardlekken naar de B16 automaten voor het huis.

Max theoretisch vermogen: 25A + 29A = 54A. Ga je in de praktijk niet doen, maar goed, het kan.

Werkt uitstekend en kan dus gewoon de volle 20 kW opwekken, zolang ik op dat moment 2.750 W eigen verbruik of meer heb. Bij minder schaalt de omvormer automatisch netjes omlaag zodat de teruglevering nooit meer dan 17.250 W is.

Ter info, welke bekabeling heb je nodig:
  • tot 16A = 2,5 mm2
  • 16A tot 25A = 4 mm2
  • 25A tot 40A = 6 mm2
  • 40A tot 63A = 10 mm2
Wel met 90°C mantel gebruiken!

[ Voor 17% gewijzigd door Navi op 14-06-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Wedge23 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:00:
Maar dit snap ik niet helemaal, er gaat volgens mij max 3x50A over de lijn lopen. 3x25A die de zonnepanelen leveren en 3x25A die er nog extra word ingetrokken (allemaal theoretisch).

Een normale aardlekautomaat voor een 3 fase group, staat die op 3x40A? Want ik ben niet van plan om 50A aan machines op 1 fase te zetten. Dan zou het zijn opgelost.
De stroom van het net en de stroom van je zonnepanelen komen niet via dezelfde schakelaar binnen.
Ze zonnepanelen leveren hun stroom via de groep waar ze op aangesloten zijn.

Elektriciteit kiest altijd de kortste route. Je huis gebruikt eerst de energie van je zonnepanelen.
Is dat te weinig, dan komt de rest van het net.
Is dat te veel, dan wordt het overschot op het net gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-05 20:54
Ik heb niet elke post gedetailleerd gelezen, maar ik zie een aantal zaken voorbij komen die ik wel corrigeren:

- Indien je netaansluiting 3x25 is, voldoet een standaard hoofdschakelaar van 3x40. Er loopt nooit (langdurig) meer dan 3x25 door die hoofdschakelaar.
- Kies één omvormer met een max AC uitgangsstroom van 3x25 A. Meestal is dat een 17.000 watt omvormer.
- Wil je een zwaardere omvormer plaatsen, zodat je meer kunt opwekken als er veel verbruikers actief zijn? Pas dan dynamic loadbalancing toe. Hiervoor dient een 'smart'meter van de omvormerfabrikant aan je meterkast toegevoegd te worden.
- Vanwege dubbele invoeding kunnen opgeteld stromen door de meterkast inderdaad te hoog worden. Indien je meterkast nog modern genoeg is en er geen complete vervanging wordt gedaan, plaats dan een Rem- automaat. Tip, de automaat voor de laadpalen plaats je niet achter deze Rem automaat. Wel dien je dan een klein deel van de interne bedrading te verzwaren naar 10mm2. Wellicht kan dit eenvoudig doordat de installateur een KAMrail van 10mm2 gebruikt tussen Rem, ev en pv automaten.
- Selectiviteit wordt aangeraden maar is niet verplicht. Is ook onmogelijk in bovenstaand scenario. Niet te lang bij stilstaan.
- Pas 80% regel toe op EV en PV automaat. Dit houdt in dat je de nominale stroom van automaat 1,25x hoger pakt dan wat de apparaten erachrer continue kunnen leveren/afnemen. Voor PV waarschijnlijk een B32 en EV een B20.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Navi schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:15:
[...]
Selectiviteit is niet verplicht in de thuissituatie. Daarnaast is het niet haalbaar. Niet teveel rekening mee houden dus.
Kijk, daar zocht ik naar, selectiviteit niet van toepassing, dat zei mijn verzekeringsintermediar
Geen remautomaat. Wel 10mm2 bekabeling in de kast en 63A aardlekken naar de B16 automaten voor het huis.
[...]
Werkt uitstekend en kan dus gewoon de volle 20 kW opwekken, zolang ik op dat moment 2.750 W eigen verbruik of meer heb. Bij minder schaalt de omvormer automatisch netjes omlaag zodat de teruglevering nooit meer dan 17.250 W is.
Dan heb je een speciale omvormer nodig, en nog wat andere dingen? Is waarschijnlijk te moeilijk voor mij en de moeite nog niet waard qua kosten. Maar wel interessant dat je die 3kW altijd extra kan pakken - vooral in de winter haal je die 20 toch (bijna) nooit en dan is die overcapaciteit gewoon erg bruikbaar.
[...]
Ik heb achter mijn 3x25A hoofdaansluiting een B32 300ma automaat met een omvormer van 20 kW en 24 kWp aan panelen. (oost/west) Teruglevering begrenst op 17.250 W.
(SMA Tripower X 20 + Home Manager 2.0)
Als ik het goed begrijp heb je deze [link]123groepenkast.nl/SEP-B32-aardlekautomaat-3PN-300ma[/link] of soortgelijk geinstalleerd. Dat is dus een 3x32A automaat. Makes sense als er max 20kW overheen kan. Selectiviteit maakt niet uit hier.

Wel heb je oost/west op 1 omvormer, zijn dit dan 2 verschillende strings? Ik ben alleen bekend met de budget omvormers, maar heb hetzelfde, 24 panelen op west en de rest op oost, wil die van oost op een aparte omvormer of aparte ingang op dezelfde omvormer. Welke omvormer raad je aan?

Bedankt, 't word steeds helderder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Wedge23 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:38:
Dan heb je een speciale omvormer nodig, en nog wat andere dingen? Is waarschijnlijk te moeilijk voor mij en de moeite nog niet waard qua kosten. Maar wel interessant dat je die 3kW altijd extra kan pakken - vooral in de winter haal je die 20 toch (bijna) nooit en dan is die overcapaciteit gewoon erg bruikbaar.
Een elektriciteitsmeter van bijvoorbeeld Eastron. Die hang je aan de omvormer, zegt tegen het ding dat hij de meter in de gaten moet houden en max 15kW mag expoteren. Klinkt heel ingewikkeld maar het is vaak niet meer dan twee draadjes aansluiten en drie keer klikken op het display van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Speciale omvormer is een groot woord, het is de combinatie van de SMA omvormer met de SMA home manager, die werken samen.

https://www.sma-benelux.c...ing/sunny-home-manager-20

Ja gewoon een B32 300ma automaat, ik heb alles van ABB.

https://www.sandervunderi...maat-3p-n-b32a-300ma.html

Uiteraard oost/west op andere MPPT.
Mijn omvormer heeft 3 MPPT trackers, en 2 strings per tracker. Totaal dus 6 ingangen.

Ik heb 2 strings op west (2x20 panelen) en 1 string oost (20 panelen)

https://www.sma-benelux.com/producten/sunny-tripower-x

Hier een grafiek van gisteren waar je ziet dat ik regelmatig aftop op 20kW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEO8ynuermCQ0UI3phWmFURnhmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WT1Vi8r1hnxw0O5tSewnL7R.jpg?f=fotoalbum_large

Veel zon en auto aan het opladen, met een 17kW omvormer had dat allemaal verloren gegaan.

En de bijbehorende teruglever grafiek, je ziet dat er nooit meer dan 17250 wordt teruggeleverd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1e5ilk33ZcuMHfLaKS1TqyFbAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c49o7hkvojZMv8d7UbcynK1i.jpg?f=fotoalbum_large

In de winter komt deze situatie niet voor, dan is er niet genoeg zon om 20kW op te wekken. Dit speelt dus puur in de lente/zomer.

[ Voor 57% gewijzigd door Navi op 18-06-2024 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxK2lT8bY8_qFpGG2WfqCmvFjAI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TS3zVVf2mfn7RTkfvLWfmP8H.png?f=fotoalbum_large

Zo heb je de 3x25A voledig benut

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Lijkt eerder op 3-4A overbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
jadjong schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:06:
Lijkt eerder op 3-4A overbelasting.
Klopt, maar dat gaat gewoon goed met ouderwetse stoppen van 3x25A, het leuke is dat ik dan dus ook 248V per fase heb, en dus over de 20kW kan leveren.
Normaal gebruik ik de accu om rond 14:00 wat af te toppen. Het plaatje is net nadat de accu weer vol zit

Uit ervaring weet ik wel dat 10 minuten 30A toch echt te veel wordt. Storing aan de accu kost me nu een bezoekje netbeheerder op een zonnige dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Welk systeem is dit? Ziet er wel strak uit, EV, batterij en AC loads per fase weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Navi schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:11:
Speciale omvormer is een groot woord, het is de combinatie van de SMA omvormer met de SMA home manager, die werken samen.
Welke SMA omvormer gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Wedge23 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:15:
[...]

Welk systeem is dit? Ziet er wel strak uit, EV, batterij en AC loads per fase weergeven.
Gewoon Victron dashboard. Meesten wel bekend hier. Als je flexibel wil zijn met je installatie en zelf een beetje handig bent is dit wel een aanrader. Je kunt er echt alle kanten mee uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Wedge23 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:19:
[...]

Welke SMA omvormer gebruik je?
SMA Tripower X 20.
Pagina: 1