Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-06 10:27
Ik heb nu al een paar dagen een communicatiestoring:

"Alarm "Communication monitoring alarm" voor installatie bestaat nog steeds.

Het alarm informeert u bij communicatiestoringen binnen de installatie.

Het contact met de volgende apparaten is te laat."

Het gaat om een Sunny Tripower 10, die wel gewoon stroom levert. Dus in die zin is de urgentie niet zo hoog, alleen kunnen we hem niet uitlezen.
Ik heb de omvormer al een keer een minuut uit gezet, maar dat heeft niet geholpen.
We hebben deze melding ooit al een keer eerder gehad, maar die ging vanzelf weer weg. Nu zij we al een paar dagen verder, maar het werkt nog niet.

Ik ben hier verder niet heel bekend mee, dus ik weet eigenlijk niet waar ik nu moet beginnen. Ik vind deze kreet ook niet terug in dit topic.
Ons internet/wifi is niet gewijzigd en werkt wel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:43
@SRB12 check of je de omvormer wel kan zien op je eigen netwerk bv met de app fing. Zoniet modem , router en dan omvormer allemaal een keer uit en weer aan. Misschien heb je last van een ip conflict oid.

[ Voor 12% gewijzigd door sun62 op 21-06-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-06 10:27
Bijzonder, ik had nog niets gedaan en heb zojuist een melding gekregen dat de storing is verholpen.
En inderdaad kan ik het weer uitlezen. Raar, maar ok, mooi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:37
Eddie_ schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:42:
[...]

Die oude data kunnen ze niet samenvoegen. Bij de overzetting naar Ennexos zijn alleen die systemen automatisch omgezet die ook online waren. Jij had geen nieuwe installatie moeten aanmaken maar moeten kiezen voor Gegevensovername uit bestaande Sunny Portal installatie.

@Arkor Is het je nog gelukt om alles weer werkend te krijgen?
Ja, het is uiteindelijk gelukt, hieronder het verhaal:

Herstelverhaal: Sunny Home Manager en Tripower weer werkend na storing
Na een kortdurende stroom- en netwerkinstabiliteit stopte mijn Sunny Home Manager 2.0 (SHM) met het doorgeven van actuele gegevens aan Sunny Portal. De SHM leek wel nog zichtbaar, en ook de Tripower 6.0 SE omvormer was bereikbaar, maar in Sunny Portal verscheen alleen oude data — geen actuele opwekking, batterijstatus of verbruik meer, ook niet na een reset.

Ik vond in de handleiding van de Sunny Home Manager 2.0 (versie HM-20-BE-nl-19 ) op pagina 73:
11.7.2 Sunny Home Manager na het resetten opnieuw aan de Sunny Portal installatie toewijzen
"Als u de Sunny Home Manager volledig hebt gereset , moet u de Sunny Home Manager in de Sunny Portal opnieuw toewijzen aan uw Sunny Home Manager-installatie. Anders accepteert de Sunny Portal geen gegevens van de Sunny Home Manager."

En daarvoor heb je de PIC en RID codes nodig.
Ik heb deze RID- en PIC-codes opgezocht (ze staan op de sticker aan de zijkant van de SHM in de meterkast), en vervolgens via www.sunnyportal.com → Installatie Setup wizard → Apparaten vervangen of toevoegen, de Sunny Home Manager opnieuw toegevoegd aan mijn installatie met het invoeren van de PIC en RID code — zonder het apparaat eerst te verwijderen uit Sunny Portal (want dan ben je al je gegevens kwijt).
Dat gaf nog steeds geen actuele data.

Spanningsloos zetten van de Sunny Home Manager bleek de sleutel.

Daarna heb ik de hele installatie spanningsloos gezet:
• De Tripower handmatig uitgezet via de AC-schakelaar,
• De groep met de SHM uitgeschakeld via de hoofdzekering,
• En alles 5 minuten laten rusten.

Vervolgens heb ik de installatie weer in de juiste volgorde aangezet:
1. Eerst de SHM weer aangezet door het inschakelen van de hoofdzekering,
2. Toen de omvormer (Tripower).
En ja hoor: actuele gegevens verschenen vrijwel direct weer in Sunny Portal, en ook de SMA Energy App werkte weer zoals voorheen.

Samenvatting
• Sunny Portal accepteert geen actuele data van een SHM na reset zonder heraanmelding via PIC/RID.
• Verwijderen uit Sunny Portal is niet nodig, dan raak je alle gegevens kwijt.
• Volledige stroomonderbreking (met name van de SHM) kan nodig zijn om communicatie en synchronisatie volledig te herstellen.
Hopelijk helpt dit anderen die ook na een reset of stroomstoring met een ‘stille’ SHM of omvormer zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuvele
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23-06 21:18
Sunny Tripower 8.0 uitschakelen bij negatieve prijzen.

Ik heb geen idee of anderen hier ervaring mee hebben maar bij negatieve prijzen wil ik mijn Tripower omvormer uitzetten. Ik kreeg via mijn installateur te horen dat ik dit dan handmatig moest doen via het ennexOS portaal. Na het nodige uitzoekwerk blijkt dat de parameter die daar wordt gezet gekoppeld is aan register 40009. Dit is een 32 bits register (waarom zou je 32 bits gebruiken voor 3 waardes?) en de waarde 381 komt overeen met STOP en de waarde 1467 met START. Ik heb de volgende routines geschreven en die in HA getest en dat blijkt te werken. Het leek me goed om dat hier te delen zodat anderen er ook hun voordeel mee kunnen doen en ik ben benieuwd of anderen hier ook ervaring mee hebben en of het ook hen beeld is dat je de omvormer hiermee via modbus veilig kunt aan/uitzetten.

start_omvormer_garage:
alias: Start omvormer garage
sequence:
- service: modbus.write_register
data:
hub: sma_stp_garage
unit: 3
address: 40009
value: [0, 1467]
mode: single

stop_omvormer_garage:
alias: Stop omvormer garage
sequence:
data:
value: [0, 381]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@heuvele
Zet de code even tussen
YAML:
1
  [code=yaml][/code] 

Dan zal ik de post pinnen

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2025 22:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:03
heuvele schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:18:
Sunny Tripower 8.0 uitschakelen bij negatieve prijzen.

Ik heb geen idee of anderen hier ervaring mee hebben maar bij negatieve prijzen wil ik mijn Tripower omvormer uitzetten. Ik kreeg via mijn installateur te horen dat ik dit dan handmatig moest doen via het ennexOS portaal. Na het nodige uitzoekwerk blijkt dat de parameter die daar wordt gezet gekoppeld is aan register 40009. Dit is een 32 bits register (waarom zou je 32 bits gebruiken voor 3 waardes?) en de waarde 381 komt overeen met STOP en de waarde 1467 met START. Ik heb de volgende routines geschreven en die in HA getest en dat blijkt te werken. Het leek me goed om dat hier te delen zodat anderen er ook hun voordeel mee kunnen doen en ik ben benieuwd of anderen hier ook ervaring mee hebben en of het ook hen beeld is dat je de omvormer hiermee via modbus veilig kunt aan/uitzetten.

start_omvormer_garage:
alias: Start omvormer garage
sequence:
data:
value: [0, 1467]

stop_omvormer_garage:
alias: Stop omvormer garage
sequence:
data:
value: [0, 381]
Dat register moet je niet gebruiken hiervoor. Dat is een register die je niet te vaak moet beschrijven volgens de handleiding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Operation.OpMod

Parameters

Alg.bedrijfstoestand

Gebruiker   
Apparaat > Bedrijf > Alg.bedrijfstoestand

381: Stop (Stop)

1467: Start (Str)

2

‒

Installateur    
-

40009

2

U32

TAGLIST

RW Waarschuwing voor cyclisch beschrijven

Volgens mij kun je beter register 41253 hiervoor gebruiken.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
@heuvele Graag z.s.m. even je post aanpassen om te voorkomen dat anderen n.a.v. je voor hun omvormer gevaarlijke advies het geheugen van hun omvormer slopen. Register 40009 is daar zoals al gemeld echt niet geschikt voor.
Ik kan je aanraden om voordat je dit soort besturingen gaat maken heel goed de modbus-handleidingen van SMA te lezen (daarin staat dit namelijk expliciet beschreven!) en vooral ook te begrijpen wat je aan het doen bent.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 25-06-2025 14:45 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Volgens de modbus handleiding die hier rondzwerft is register 40018 beter geschikt. Die is zelfs write-only :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste