Wat is je use case hiervan? Wil je niet juist zo veel mogelijk van het net afnemen als de prijs negatief is?Wozmro schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:50:
Ik kan zelf momenteel gemakkelijk bepaalde limietwaarden sturen naar de omvormer in functie van stroomprijs (positief, negatief, heel negatief).
Maar liefst zou ik hebben dat de omvormer dynamisch het verbruik van de woning volgt als de stroom prijs negatief is.
Als de prijs netto voldoende negatief is wel. In de praktijk minder dan -0,17€/kWh. Dan de omvormer op 0%.
Als de prijs tussen de 0 en -0,17€/kWh is dan de omvormer laten werken op zero-export.
Als de prijs positief is omvormer op 100%.
Als de prijs tussen de 0 en -0,17€/kWh is dan de omvormer laten werken op zero-export.
Als de prijs positief is omvormer op 100%.
Ik heb sinds kort 3 SMA storage batterijen gekocht en aangesloten. alles werkt naar behoren.
Nu probeer ik deze batterijen te registreren maar dat lukt niet.
Ik kan wel zien wat ik al geregistreerd heb maar kan de batterijen niet toevoegen.
weet iemand wat ik fout doe ?
graag hulp
Nu probeer ik deze batterijen te registreren maar dat lukt niet.
Ik kan wel zien wat ik al geregistreerd heb maar kan de batterijen niet toevoegen.
weet iemand wat ik fout doe ?
graag hulp
Waarom zou je willen regelen met 0,1s precisie? Die inverter reageert heus niét met zo’n korte reactietijden, hoor. Maar misschien begrijp ik jouw doel niet zo goed…Wozmro schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:50:
Ik kan zelf momenteel gemakkelijk bepaalde limietwaarden sturen naar de omvormer in functie van stroomprijs (positief, negatief, heel negatief).
Maar liefst zou ik hebben dat de omvormer dynamisch het verbruik van de woning volgt als de stroom prijs negatief is.
Ik bots op volgende uitdagingen:
- ik heb dit geprobeerd door te regelen adhv de sensor.productieinjectie uit de P1 poort van de digitale teller maar dat werkt niet.
Regelen op basis van verbruik uit de P1 poort zal volgens mij ook niet werken want die waarde wordt beïnvloedt door de productie van de pv-installatie.
Zou ik dan toch best een aparte stroommeter plaatsen in de zekeringkast (stroomspoel) en daarop regelen?
- Ik heb ook de indruk dat de modbus communicatie heel traag gaat, het duurt seconden voor er bij geregeld wordt. Ik heb nochtans de delay op 0,1sec gezet in de modbus configuratie maar merk weinig verschil.
Kan de modbus sneller of is het van zichzelf traag?
Anderzijds werk ik met 2 variabelen om het invertervermogen aan te sturen, enerzijds met het NU geleverde (inverter)vermogen, en anderzijds met het verbruik (of injectie) NU. Je kunt dan van beide het verschil maken (en er eventueel een glijdend gemiddelde van nemen om al te grote schommelingen uit te vlakken). Iedere zoveel seconden stuur ik dan de nieuwe waarde naar de inverter (waarvan zijn reactie daarop pas te merken is na zo’n 8 à 12 seconden.
Als je enkel een P1 poort hebt, en dus niet ook over het NU geleverde invertervermogen beschikt, en enkel over verbruik (of injectie), dan kun je (met genoeg vertraging!) regelen met het verschil tussen de laatst gestuurde waarde en het resultaat (verbruik of injectie) na x seconden (vertraging is in dat geval zéker nodig want die inverter reageert met een zekere loomheid).
Model 3 LR (model 2023)
De snelheid van modbus heb ik nu veel beter gekregen door een scan_interval toe te voegen. Deze van actueel vermogen en limiet staan nu het snelst.
Ik heb dus een sensor met actueel vermogen van de omvormer.
En van de digitale meter, via de P1 poort heb ik een sensor voor verbruik vanuit het net en een sensor voor injectie naar het net.
Beide worden dus constant beïnvloedt door wat de omvormer op dat moment produceert.
Ik krijg het zelf niet bedacht hoe je daar een min of meer stabiele zero-export regeling mee kan maken. Hoeft niet heel nauwkeurig te zijn, +/-100W?
Iemand hier die een eerste aanzet kan geven in welke richting ik moet denken?
En van de digitale meter, via de P1 poort heb ik een sensor voor verbruik vanuit het net en een sensor voor injectie naar het net.
Beide worden dus constant beïnvloedt door wat de omvormer op dat moment produceert.
Ik krijg het zelf niet bedacht hoe je daar een min of meer stabiele zero-export regeling mee kan maken. Hoeft niet heel nauwkeurig te zijn, +/-100W?
Iemand hier die een eerste aanzet kan geven in welke richting ik moet denken?
Even misverstanden vermijden: bedoel je het actueel (gestuurde/opgehaalde) limietvermogen (van de inverter), of het actueel geleverde (inverter)vermogen?Wozmro schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:37:
…
…
Voor het overige zie ik echt niet in wat je met die scherpgestelde timings van jou wil doen. Die zijn allerminst nodig, en al zeker niet om een manke stuurlogica recht te trekken.
Model 3 LR (model 2023)
Ik kan beide zien. Zowel het actueel geleverde vermogen als op welke waarde de begrenzing is ingesteld.
De bedoeling is de volgende:
Alleen als de stroomprijs negatief is mag de omvormer enkel leveren wat het huis nodig heeft.
Mijn stand-by verbruik is pakweg 100W maar als bijvoorbeeld de boiler inschakelt dan komt er plots 1200W bij en dan moet de omvormer liefst zo snel mogelijk kunnen volgen om die 1200W er bij te nemen (als er genoeg zon is natuurlijk).
Er zal altijd een aantal seconden vertraging zijn dat weet ik. Maar het is gewoon streven naar zo goed mogelijk.
Alleen als de stroomprijs negatief is mag de omvormer enkel leveren wat het huis nodig heeft.
Mijn stand-by verbruik is pakweg 100W maar als bijvoorbeeld de boiler inschakelt dan komt er plots 1200W bij en dan moet de omvormer liefst zo snel mogelijk kunnen volgen om die 1200W er bij te nemen (als er genoeg zon is natuurlijk).
Er zal altijd een aantal seconden vertraging zijn dat weet ik. Maar het is gewoon streven naar zo goed mogelijk.
Misschien enigszins hier of-topic (wegens niet SMA-specifiek), maar de mods moeten dit dan maar laten weten en eventueel de betroffen posts naar een beter topic verhuizen…Wozmro schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:29:
Ik kan beide zien. Zowel het actueel geleverde vermogen als op welke waarde de begrenzing is ingesteld.
….
Ik neem van zowel mijn actueel verbruik als van mijn geleverd invertervermogen een glijdend gemiddelde. Beide tel ik op, en dat is mijn nieuwe stuurwaarde van het nieuw te leveren invertervermogen. Die (continu berekende) waarde stuur ik (momenteel) eens in de 20 seconden, ALS de injectieprijzen negatief zijn, EN de waarde met minstens 20 (W) verschilt van de vorige gestuurde waarde (mocht ik over modbus kunnen sturen zou ik die laatste check weglaten).
Vergeet ook niet terug op maximum te zetten eens de injectieprijzen terug positief worden.
Model 3 LR (model 2023)
Om m'n eigen vragen te beantwoorden:Dalitso schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:55:
Een aantal vragen daarover:
Ik heb geen uitgebreidere modbus documentatie kunnen vinden dan die in de PDF die overal vindbaar is. Schijnt onder een NDA te zitten sinds een aantal jaar.
Het is mogelijk om het equivalent van modbus register 40210 op 1079 te zetten via de webinterface. Maar alleen binnen de eerste 10 uur van teruglevering (gelukkig was ik op tijd) en vermoedelijk alleen met een installateursaccount (gelukkig wilde de installateur die geven). Na die 10 uur heb je alsnog een Grid Guard Code nodig, ook in de webinterface.
De instelling is in stap 6 van de installatiewizard te vinden, onder de geweldige Nederlandse naam "Bedr.mod. voorinstel. act. vermogen" met waarde "Externe voorinstelling", of in het Engels "Operating mode active power setting" op "External setting".
Vervolgens heb ik de sensoren ingesteld zoals uit de Github repository van @timovd, waarvoor dank.
Daarna heb ik onderstaande slider en automation aangemaakt om automatisch het vermogen van de omvormer aan te passen aan het netto vermogensverbruik volgens de P1 meter. Werkt d.m.v. een feedbackloop, en houdt netjes nul-op-de-meter. Ik overwoog het vermogen van de omvormer mee te nemen zoals @flupp voorstelt, maar dat bleek niet echt nodig aangezien dit toch al in het netto vermogensverbruik zit ingebakken.
Ik zal de constanten verklaren:
- Als de marktprijs boven de € 0.0127 zit (dat is de terugleververgoeding van Frank Energie) dan wordt er 100% teruggeleverd.
- Anders als de marktprijs boven de € -0.11658 zit (de energiebelasting en opslag), dan wordt de huidige waarde van de slider verhoogd met het huidige (positief / negatieve) P1 smooth netto vermogensverbruik, maar dan als percentage voor een 6 kWh omvormer.
- Anders wordt er 0% teruggeleverd omdat je geld verdient op het verbruiken van stroom.
Het netto vermogensverbruik ("power_balance") is de P1 consumptie min P1 productie, dus positief of negatief, elke seconde gemeten. Ik heb er een filter sensor overheen gelegd ("smooth") die het moving average van 3 seconden neemt.
Vervolgens wordt de waarde van de slider elke 10 seconden aangepast en naar de omvormer gestuurd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| input_number: sma_power_limit_slider: name: Omvormer power limiet percentage initial: 3 min: 0 max: 100 step: 0.01 unit_of_measurement: "%" automations: - alias: Inverter set power limit over modbus description: "Calculate the power limit based on market price, current limit and P1 balance, then send it over modbus" triggers: - seconds: /10 trigger: time_pattern mode: single actions: - target: entity_id: input_number.sma_power_limit_slider action: input_number.set_value data: value: >- {% if (states('sensor.current_electricity_market_price') | float) >= 0.0127 %} 100 {% elif (states('sensor.current_electricity_market_price') | float) > -0.11658 %} {% set current_percentage = states('input_number.sma_power_limit_slider') | float %} {% set modify_percentage = (states('sensor.electricity_meter_power_balance_smooth') | float) / 6 * 100 %} {% set result_percentage = (current_percentage + modify_percentage) | round(3) %} {% set clamped_percentage = ([0, result_percentage, 100] | sort)[1] %} {{ clamped_percentage }} {% else %} 0 {% endif %} - action: modbus.write_register data: address: 40023 slave: 3 value: >- {{ ((states("input_number.sma_power_limit_slider") | float) * 100) | int }} hub: smainverter |
[ Voor 19% gewijzigd door Dalitso op 18-05-2025 04:15 ]
@cville Toen ik jouw aangegeven schrijfregister 40023 in mijn oude configuratie uitprobeerde, veranderde ik de inhoud van het register 40210 niet naar 1079 zoals @Dalitso hierboven aangeeft. Wanneer jij naar 40023 schrijft, is in jouw systeem de waarde van 40210 dan niet ook (“al”) 1079? Tijdens mijn tests was dat bij mij alleszins niet het geval. Dat zou misschien wel mijn modbusfout “Illegal IO addres” kunnen verklaren.
Model 3 LR (model 2023)
Ik weet niet zeker of dit is wat je bedoeld maar ik heb 40210 eenmalig en met gebruik van mijn GridGuard code naar 1079 gezet. Daarna heb ik nooit meer iets aan 40210 hoeven te doen.flupp schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:29:
@cville Toen ik jouw aangegeven schrijfregister 40023 in mijn oude configuratie uitprobeerde, veranderde ik de inhoud van het register 40210 niet naar 1079 zoals @Dalitso hierboven aangeeft. Wanneer jij naar 40023 schrijft, is in jouw systeem de waarde van 40210 dan niet ook (“al”) 1079? Tijdens mijn tests was dat bij mij alleszins niet het geval. Dat zou misschien wel mijn modbusfout “Illegal IO addres” kunnen verklaren.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Top. Dan zal ik dit zeker ook eerst nog eens proberen voordat ik een volgende schrijfoefening doe naar dat register 40023. Hoe gaat dit in zijn werk, die GridGuard code (als ik in mijn Webbox inlog, heb ik wel al installateurs-rechten)?cville schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:04:
[...]
Ik weet niet zeker of dit is wat je bedoeld maar ik heb 40210 eenmalig en met gebruik van mijn GridGuard code naar 1079 gezet. Daarna heb ik nooit meer iets aan 40210 hoeven te doen.
Model 3 LR (model 2023)
Weet iemand misschien of het goed of slecht voor een (SMA) omvormer is om steeds het geleverde vermogen aan te passen? Ik doe dit nu elke 10 seconden, maar ik zou 'm best strakker kunnen instellen, bijvoorbeeld elke 5 seconden, aangezien ik de P1 gegevens betrouwbaar elke seconde binnenkrijg. De omvormer lijkt ook snel op modbus commando's te reageren. Het schommelt soms wel honderden watts per 5 of 10 seconden met meerdere apparaten aan.
Ik kan er maar moeilijk iets over terugvinden met de zoektermen die ik tot nu toe heb geprobeerd.
Weet iemand misschien ook iets over het fysieke manier van het beperken van het vermogen? Dat verklapt mogelijk ook al iets over hoe gezond het voor de omvormer is.
Ik kan er maar moeilijk iets over terugvinden met de zoektermen die ik tot nu toe heb geprobeerd.
Weet iemand misschien ook iets over het fysieke manier van het beperken van het vermogen? Dat verklapt mogelijk ook al iets over hoe gezond het voor de omvormer is.
Inderdaad weinig over te vinden. Een reserve SMA vind je wel makkelijk aan ~100€ op 2dehands/marktplaats. Dus eventueel een reserve op de kop tikken
@Dalitso
Met de Home Manager 2.0 heb ik de meetinterval zelf op 200 msec staan want dat adviseert SMA om de omvormer zo snel mogelijk te laten reageren. (STPSE 8 kW)
Dus ik neem aan dat wanneer je de omvormer op de juiste registers via modbus aanstuurt het snel wisselen van vermogen geen probleem is want dat doet de Home Manager ook. Maar van Modbus heb ik te weinig verstand om daar een goed oordeel over te geven.
Ik zie wel als ik mijn omvormer begrens dat er wat na-ijl effect vanuit de omvormer.
Met de Home Manager 2.0 heb ik de meetinterval zelf op 200 msec staan want dat adviseert SMA om de omvormer zo snel mogelijk te laten reageren. (STPSE 8 kW)
Dus ik neem aan dat wanneer je de omvormer op de juiste registers via modbus aanstuurt het snel wisselen van vermogen geen probleem is want dat doet de Home Manager ook. Maar van Modbus heb ik te weinig verstand om daar een goed oordeel over te geven.
Ik zie wel als ik mijn omvormer begrens dat er wat na-ijl effect vanuit de omvormer.
Volgens mij moet je een GG code aanvragen en staat ergens op de website van SMA een formulier daarvoor. Bij mij kwam hij een paar uur later binnen.flupp schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:12:
[...]
Top. Dan zal ik dit zeker ook eerst nog eens proberen voordat ik een volgende schrijfoefening doe naar dat register 40023. Hoe gaat dit in zijn werk, die GridGuard code (als ik in mijn Webbox inlog, heb ik wel al installateurs-rechten)?
Net eens getest en lijkt goed te werken, top! Vet om te zien hoe de omvormer zich aanpast.Dalitso schreef op zondag 18 mei 2025 @ 02:38:
[...]
Om m'n eigen vragen te beantwoorden:
Ik heb geen uitgebreidere modbus documentatie kunnen vinden dan die in de PDF die overal vindbaar is. Schijnt onder een NDA te zitten sinds een aantal jaar.
Het is mogelijk om het equivalent van modbus register 40210 op 1079 te zetten via de webinterface. Maar alleen binnen de eerste 10 uur van teruglevering (gelukkig was ik op tijd) en vermoedelijk alleen met een installateursaccount (gelukkig wilde de installateur die geven). Na die 10 uur heb je alsnog een Grid Guard Code nodig, ook in de webinterface.
De instelling is in stap 6 van de installatiewizard te vinden, onder de geweldige Nederlandse naam "Bedr.mod. voorinstel. act. vermogen" met waarde "Externe voorinstelling", of in het Engels "Operating mode active power setting" op "External setting".
Vervolgens heb ik de sensoren ingesteld zoals uit de Github repository van @timovd, waarvoor dank.
Daarna heb ik onderstaande slider en automation aangemaakt om automatisch het vermogen van de omvormer aan te passen aan het netto vermogensverbruik volgens de P1 meter. Werkt d.m.v. een feedbackloop, en houdt netjes nul-op-de-meter. Ik overwoog het vermogen van de omvormer mee te nemen zoals @flupp voorstelt, maar dat bleek niet echt nodig aangezien dit toch al in het netto vermogensverbruik zit ingebakken.
Ik zal de constanten verklaren:
- Als de marktprijs boven de € 0.0127 zit (dat is de terugleververgoeding van Frank Energie) dan wordt er 100% teruggeleverd.
- Anders als de marktprijs boven de € -0.11658 zit (de energiebelasting en opslag), dan wordt de huidige waarde van de slider verhoogd met het huidige (positief / negatieve) P1 smooth netto vermogensverbruik, maar dan als percentage voor een 6 kWh omvormer.
- Anders wordt er 0% teruggeleverd omdat je geld verdient op het verbruiken van stroom.
Het netto vermogensverbruik ("power_balance") is de P1 consumptie min P1 productie, dus positief of negatief, elke seconde gemeten. Ik heb er een filter sensor overheen gelegd ("smooth") die het moving average van 3 seconden neemt.
Vervolgens wordt de waarde van de slider elke 10 seconden aangepast en naar de omvormer gestuurd.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 input_number: sma_power_limit_slider: name: Omvormer power limiet percentage initial: 3 min: 0 max: 100 step: 0.01 unit_of_measurement: "%" automations: - alias: Inverter set power limit over modbus description: "Calculate the power limit based on market price, current limit and P1 balance, then send it over modbus" triggers: - seconds: /10 trigger: time_pattern mode: single actions: - target: entity_id: input_number.sma_power_limit_slider action: input_number.set_value data: value: >- {% if (states('sensor.current_electricity_market_price') | float) >= 0.0127 %} 100 {% elif (states('sensor.current_electricity_market_price') | float) > -0.11658 %} {% set current_percentage = states('input_number.sma_power_limit_slider') | float %} {% set modify_percentage = (states('sensor.electricity_meter_power_balance_smooth') | float) / 6 * 100 %} {% set result_percentage = (current_percentage + modify_percentage) | round(3) %} {% set clamped_percentage = ([0, result_percentage, 100] | sort)[1] %} {{ clamped_percentage }} {% else %} 0 {% endif %} - action: modbus.write_register data: address: 40023 slave: 3 value: >- {{ ((states("input_number.sma_power_limit_slider") | float) * 100) | int }} hub: smainverter
Inderdaad: ik heb mijn systeem met de HM2 ook op 200msec reactietijd staan. Dat is overigens ook de laagste waarde die te kiezen valt.Josh77 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:49:
@Dalitso
Op mijn STP6.0-3AV-40 heb ik modbus aangezet en dat werkt goed in de zin dat actuele opwekking en dergelijke goed in home assistant worden ontvangen. Ook de externe toegang staat aan (register 40210 is 1079).
Het vreemde is dat register 41255 (limiet %) de waarde 0 terug geeft en ook register 31405 (ingestelde grens in W) geeft de waarde 0. In home assistant zijn deze als volgt gespecificeerd:
Volgens de modbus spec van de stp 6 zou 41255 ondersteund moeten worden.
Ik zou verwachten dat bv 41255 op 100 zou moeten staan. Heeft iemand een idee waarom 41255 en 31405 allebei de waarde 0 teruggeven?
Het vreemde is dat register 41255 (limiet %) de waarde 0 terug geeft en ook register 31405 (ingestelde grens in W) geeft de waarde 0. In home assistant zijn deze als volgt gespecificeerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| - name: SMA limit percent unique_id: sma_limit_percent unit_of_measurement: "%" slave: 3 address: 41255 input_type: holding data_type: int16 min_value: 0 scale: 0.01 precision: 0 state_class: measurement - name: SMA grens W unique_id: id_SMA_Grens_W unit_of_measurement: W slave: 3 address: 31405 input_type: input data_type: int32 min_value: 0 device_class: power state_class: measurement |
Ik zou verwachten dat bv 41255 op 100 zou moeten staan. Heeft iemand een idee waarom 41255 en 31405 allebei de waarde 0 teruggeven?
Ga maar eens een verstelling doen van het setpoint. Bijv. naar 99.99%. Je zult zien dat er dan wel een waarde staat in register 41255.rasper schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:19:
Op mijn STP6.0-3AV-40 heb ik modbus aangezet en dat werkt goed in de zin dat actuele opwekking en dergelijke goed in home assistant worden ontvangen. Ook de externe toegang staat aan (register 40210 is 1079).
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 - name: SMA limit percent unique_id: sma_limit_percent unit_of_measurement: "%" slave: 3 address: 41255 input_type: holding data_type: int16 min_value: 0 scale: 0.01 precision: 0 state_class: measurement - name: SMA grens W unique_id: id_SMA_Grens_W unit_of_measurement: W slave: 3 address: 31405 input_type: input data_type: int32 min_value: 0 device_class: power state_class: measurement
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Zoals eerder gepost hier heb ik een Home Manager 2.0, Tripower 10 en draai Home Assistant lokaal. Ik wou graag automatisch naar zero export afregelen bij negatieve prijzen. Via modbus is me dat nooit gelukt, maar met de pysmaplus custom integratie en shell commands lukt het wel. Het vervelende is dat SMA automatisch de functie om grid feedin te voorkomen afzet (goeie omvormers bij SMA, maar hun IT kan wel wat beter...), dus je moet die periodisch terug juist zetten met aparte automation.
Ik poste mijn code op de Home Assistant community: https://community.home-as...stant/585408/22?u=gh-r2d3, de posts erboven zijn ook relevant voor de shell commands.
Credits ook aan @AUijtdehaag, want ben gestart van zijn yaml.
Ik poste mijn code op de Home Assistant community: https://community.home-as...stant/585408/22?u=gh-r2d3, de posts erboven zijn ook relevant voor de shell commands.
Credits ook aan @AUijtdehaag, want ben gestart van zijn yaml.
[ Voor 4% gewijzigd door R2Dtwo op 19-05-2025 10:52 ]
Mooi! Er zit nog wel een bugje in. Als je eerst een hoop vraag hebt, maar de zonnepanelen dat niet kunnen leveren, dan loopt de slider langzaam op naar 100%. Op zich geen probleem. Maar als die vraag dan weer wegvalt en je ongewenst teruglevert, dan loopt de slider relatief langzaam naar beneden. Valt allemaal wel mee (binnen een halve minuut meestal), maar het kan beter.Wozmro schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:25:
[...]
Net eens getest en lijkt goed te werken, top! Vet om te zien hoe de omvormer zich aanpast.
Dus ik moet alsnog de huidige opbrengst vanuit de omvormer mee gaan nemen in de berekening.
[ Voor 31% gewijzigd door Dalitso op 19-05-2025 12:12 ]
Ja, ik heb het ook gezien. Geen groot probleem maar als het kan opgelost worden wordt het nog beter.
Hoe je dat moet programmeren gaat mijn petje te boven maar ik help graag mee testen
Wat betreft de regelsnelheid ga ik wel nog eens wat experimenteren met de modbusparameters. Bij mij is het iets van een halve minuut om bij te regelen maar misschien kan het sneller?
Op dat vlak is het misschien interessant hoe snel de HM2.0 van SMA zelf regelt? Ik veronderstel dat die dat ook via modbus doet?
Iemand daar ervaring mee?
Hoe je dat moet programmeren gaat mijn petje te boven maar ik help graag mee testen
Wat betreft de regelsnelheid ga ik wel nog eens wat experimenteren met de modbusparameters. Bij mij is het iets van een halve minuut om bij te regelen maar misschien kan het sneller?
Op dat vlak is het misschien interessant hoe snel de HM2.0 van SMA zelf regelt? Ik veronderstel dat die dat ook via modbus doet?
Iemand daar ervaring mee?
Vreemd, hier verandert het vermogen van de omvormer echt binnen 2 seconden na het sturen van het modbuscommando. En dat is inclusief de tijd die het kost om het vermogen weer uit te lezen, dus waarschijnlijk is het nog iets sneller.Wozmro schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:00:
Bij mij is het iets van een halve minuut om bij te regelen maar misschien kan het sneller?
Ja, er wordt snel begonnen met veranderen maar tegen die bijvoorbeeld een paar duizend Watt gezakt is duurt toch wel even.
Ik heb net even een testje gedaan. Van 100% naar 20% vermogen. Bij 100% was het vermogen ca. 1700 W en bij 20% was dit begrenst op 600 W (3000 W omvormer).Wozmro schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:29:
Ja, er wordt snel begonnen met veranderen maar tegen die bijvoorbeeld een paar duizend Watt gezakt is duurt toch wel even.
/f/image/z8JwnD2fwJKyT4jQypqAzgDc.png?f=fotoalbum_large)
Elke verticale lijn = 2 sec. De verandering van ca. 1100 W naar beneden of naar boven gaat in ca. 2 sec.
En bij de 8 kW omvormer is ca. 4000 W naar beneden of naar boven in ca. 3 sec.
/f/image/NzWf5FryrKCuKAGW5eXEti6r.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Jojan265 op 19-05-2025 18:35 ]
Waar staat de "Active power gradient" op? Die bepaalt hoe snel de omvormer op- of afschaalt. Te vinden bij "Device parameters" -> "System and device control" -> "Inverter".Wozmro schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:29:
Staat bij mij op "20% / s".
Je hebt helemaal gelijk, dank je! Als ik naar 41255 een waarde schrijf bevat 41255 deze waarde en reageert de SMA ook binnen 1 a 2 seconden. Als ik hem op 1% zet dan levert hij netjes 58 W (max is 6000).Jojan265 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 22:45:
[...]
Ga maar eens een verstelling doen van het setpoint. Bijv. naar 99.99%. Je zult zien dat er dan wel een waarde staat in register 41255.
Het aparte is dat 40023 mee-reageert. Als ik 41255 op 10% zet dan verandert 40023 ook naar 10. Heb jij dat ook?
31405 blijft 0, had gehoopt dat dit het ingestelde vermogen in W zou bevatten. Kan het natuurlijk makkelijk uitrekenen in HA, maar zou dit graag als bevestiging van het ingestelde max vermogen vanuit de SMA gebruiken. Met 41255 op 20% heb ik via het ennexos sunnyportal gekeken of ik een parameter op 300 W zie staan maar kon deze niet vinden. Nog een idee wat ik zou kunnen proberen?
40023 gebruik ik niet. Ik lees de waarde in W terug via 31405.rasper schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:42:
[...]
Je hebt helemaal gelijk, dank je! Als ik naar 41255 een waarde schrijf bevat 41255 deze waarde en reageert de SMA ook binnen 1 a 2 seconden. Als ik hem op 1% zet dan levert hij netjes 58 W (max is 6000).
Het aparte is dat 40023 mee-reageert. Als ik 41255 op 10% zet dan verandert 40023 ook naar 10. Heb jij dat ook?
Dit is mijn code voor 31405:31405 blijft 0, had gehoopt dat dit het ingestelde vermogen in W zou bevatten. Kan het natuurlijk makkelijk uitrekenen in HA, maar zou dit graag als bevestiging van het ingestelde max vermogen vanuit de SMA gebruiken. Met 41255 op 20% heb ik via het ennexos sunnyportal gekeken of ik een parameter op 300 W zie staan maar kon deze niet vinden. Nog een idee wat ik zou kunnen proberen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| - name: SMA8_Grens unique_id: id_SMA8_Grens unit_of_measurement: W slave: 3 address: 31405 input_type: input data_type: int32 min_value: 0 device_class: power state_class: measurement |
Maar als je omvormer 6000W is, dan is 20% volgens mij 1200W.
Jojan265 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:44:
[...]
Dit is mijn code voor 31405:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 - name: SMA8_Grens unique_id: id_SMA8_Grens unit_of_measurement: W slave: 3 address: 31405 input_type: input data_type: int32 min_value: 0 device_class: power state_class: measurement
Maar als je omvormer 6000W is, dan is 20% volgens mij 1200W.

Ik had de 31405 definitie al van jouw eerdere post overgenomen, maar hij blijft 0. Heb de modbus spec er nog even bijgepakt en 31405 staat niet in de ondersteunde lijst voor de STP4, 5 en 6 serie dus klopt wel dat hij op 0 blijft. Ik zal de lijst met modbus registers nog eens doornemen voor een mogelijk alternatief. Maar de basis werkt, dus nogmaals dank!
Ik zag net in mijn home assistant dat ik geen data meer doorkrijg vanuit mijn SMA omvormer. Daarom kijk ik maar even op web interface in om te kijken wat er gebeurt en zie dit:
Iemand enig idee wat hier vanacht om 1:25 is gebeurd?
/f/image/wwysODmmk1Al8p5BVVWAME7H.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door TimDJ op 20-05-2025 11:54 ]
Komt me bekend voor; ik heb dit ook eens in de 1-2 jaar (de laatste keer op 5 maart). Het is een glitch bij het opslaan van de data. Ik filter dit soort spikes er uit in mijn software.TimDJ schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:47:
Ik zag net in mijn home assistant dat ik geen data meer doorkrijg vanuit mijn SMA omvormer. Daarom kijk ik maar even op web interface in om te kijken wat er gebeurt en zie dit:
[Afbeelding]
Hoe werkt het beperken van de residual current wat je op een omvormer in kan stellen?
Stel panelen geven 100mA en je hebt 30mA ingesteld op de omvormer.
Wat gebeurt er dan?
Het lijkt bij opstarten en einde productie te gebeuren op 1 omvormer:
Stel panelen geven 100mA en je hebt 30mA ingesteld op de omvormer.
Wat gebeurt er dan?
Het lijkt bij opstarten en einde productie te gebeuren op 1 omvormer:
/f/image/5Z17IAgrjlE0YCg8vfjFUVtw.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door BarryH op 24-05-2025 09:32 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Voor wie een hybrid inverter met accu-systeem overweegt: opvallend is dat er volgens SMA maar twee systemen gebruikt kunnen worden:
Nu kwam ik net deze Chinese tent tegen: https://eelbattery.com/EE...4243141.html?currency=EUR
Zij hebben veel goedkopere batterijen, en zeggen dat ze compatible zijn met SMA (ongeveer halverwege de pagina). Probleem daarbij is dat deze batterij van EEL slechts 48V is, wat volgens mij nooit goed gaat werken met een SMA hybrid inverter, die een veel hogere spanning wil.
Iemand al eens iets uitgezocht over alternatieve batterijen i.c.m. een SMA hybrid inverter?
- De accu's van BYD (HVM en HVS)
- SMA's eigen accusysteem.
Nu kwam ik net deze Chinese tent tegen: https://eelbattery.com/EE...4243141.html?currency=EUR
Zij hebben veel goedkopere batterijen, en zeggen dat ze compatible zijn met SMA (ongeveer halverwege de pagina). Probleem daarbij is dat deze batterij van EEL slechts 48V is, wat volgens mij nooit goed gaat werken met een SMA hybrid inverter, die een veel hogere spanning wil.
Iemand al eens iets uitgezocht over alternatieve batterijen i.c.m. een SMA hybrid inverter?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat viel me inderdaad ook op, met beide nogal hoge minimumcapaciteit ondanks dat die fabrikanten vaak ook kleinere batterijen aanbieden. Dat was voor mij een reden om niet voor de hybride variant te gaan, maar een gewone omvormer te nemen.Andrehj schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:47:
Voor wie een hybrid inverter met accu-systeem overweegt: opvallend is dat er volgens SMA maar twee systemen gebruikt kunnen worden.
Hier ook een gewone sunny boy.
Ik kan zelf mijn grootste verbruikers (boiler, airco, verwarming) goed automatiseren en kan hier geen EV laden dus ik zie niet echt de nood om een grote batterij te plaatsen.
Mogelijk komt er nog een kleine plug-in van 2,5kWh of zo om met overschot de nacht te overbruggen maar ik zie het eerst eens een volledig jaar aan.
Ik kan zelf mijn grootste verbruikers (boiler, airco, verwarming) goed automatiseren en kan hier geen EV laden dus ik zie niet echt de nood om een grote batterij te plaatsen.
Mogelijk komt er nog een kleine plug-in van 2,5kWh of zo om met overschot de nacht te overbruggen maar ik zie het eerst eens een volledig jaar aan.
@Andrehj
Ik heb uiteindelijk geen hybride omvormer meer gekocht, sinds ik een Marstek 5,12 kWh 2e hands kon aanschaffen. Met tweakers aktie is die 1475 nu.
Een BYD set kost ruim het dubbele. En dan moet je de hybride omvormer er nog bij kopen.
De home manager 2.0 ga ik ook nog verwijderen denk ik.
Ik kan het beter regelen zonder. De 3 sma stringomvormers kunnen gewoon blijven hangen
De chinezen winnen het weer qua prijs.
Ik heb uiteindelijk geen hybride omvormer meer gekocht, sinds ik een Marstek 5,12 kWh 2e hands kon aanschaffen. Met tweakers aktie is die 1475 nu.
Een BYD set kost ruim het dubbele. En dan moet je de hybride omvormer er nog bij kopen.
De home manager 2.0 ga ik ook nog verwijderen denk ik.
Ik kan het beter regelen zonder. De 3 sma stringomvormers kunnen gewoon blijven hangen
De chinezen winnen het weer qua prijs.
[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2025 12:25 ]
@Andrehj de SMA hybride omvormers ondersteunen nog enkele andere merken/types dan de genoemde SMA en BYD batterijen. Zie hun document voor bv de TriPower SE:
https://files.sma.de/assets/278870.pdf
Heb je een link naar die actie?AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:20:
@Andrehj
Op de website kost deze accu 1900 euro incl BTW: https://www.marstek.nl/pr...e-thuisbatterij-5-12-kwh/Een BYD set kost ruim het dubbele. En
En dan heb je slechts 5.12 kWh, dus € 371 per kWh.
Ik zit te kijken naar een BYD HVM van 22.1 kWh. Die kost € 8354 (1e link die ik vond). Dat komt neer op € 378 per kWh. Ongeveer hetzelfde als de Marstek dus.
Daar komt dan nog wel een inverter bij, maar dan heb je ook veel meer functionaliteit:
- Max 12 kW piekvermogen
- Complete noodstroomvoorziening voor je huis
- Alles netjes 3-fasen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dankjewel. Dat klopt inderdaad. Maar die alternatieven zijn wel een stuk kleiner, en daarmee als complete backup stroomvoorziening van de woning wat minder geschikt.Franciesco schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:21:
@Andrehj de SMA hybride omvormers ondersteunen nog enkele andere merken/types dan de genoemde SMA en BYD batterijen. Zie hun document voor bv de TriPower SE:
5,12 kWh red ik prima de nacht mee + een wasje in de avond.Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Wat moet je met 22 kWh in de winter? Werkt alleen maar in je nadeel om die telkens vol te krijgen (bms)
[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2025 13:00 ]
Mee eens, daarom (vermogen en capaciteit) heb ik destijds zelf ook voor de HVM gekozen.Andrehj schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:54:
[...]
Dankjewel. Dat klopt inderdaad. Maar die alternatieven zijn wel een stuk kleiner, en daarmee als complete backup stroomvoorziening van de woning wat minder geschikt.
@AUijtdehaag uiteraard afhankelijk van het verbruik en wensen, maar 5kWh is leuk voor de tijd met korte donkere periodes zoals nu. Maar als die weer wat langer duren, dan is 5kWh voor mij al snel te weinig terwijl er overdag vaak nog (veel) PV overschot is. Helemaal als de WP ook nog af en toe in de avond/nacht draait is 5kWh er zo door heen.
Als je dan ook nog een gedeelte van de batterijcapaciteit voor noodstroom wilt reserveren (wat ik slim vind als het systeem daadwerkelijk als backup kan fungeren), dan blijft er van 5kWh niet veel over.
Zelf had ik 22kWh en sinds ca half februari 44kWh. Maar ook een PV installatie van totaal 25,81kWp en een all electric woning en EV. 20% van de batterijcapaciteit is gereserveerd voor noodstroom.
Mijn doel is jaarrond zo min mogelijk netafname. De grote PV en batterij installatie helpen daar flink bij. Zeker in de herfst en lente maar ook in de wintermaanden.
@Franciesco
Prima voor jou, maar ik was niet van plan om >20K te reserveren voor iets wat honderden euros oplevert per jaar.
Dan is 5,12 kWh genoeg tesamen met mijn 450 ltr zonnestroom gevoede buffervat.
Ik kan er altijd nog 1 bijkopen zonder afspraken te maken met de bank ;-)
Prima voor jou, maar ik was niet van plan om >20K te reserveren voor iets wat honderden euros oplevert per jaar.
Dan is 5,12 kWh genoeg tesamen met mijn 450 ltr zonnestroom gevoede buffervat.
Ik kan er altijd nog 1 bijkopen zonder afspraken te maken met de bank ;-)
@AUijtdehaag geen probleem uiteraard, maar het ging in dit geval niet om jou. We reageerde immers beide op @Andrehj . En hij lijkt meer wensen te hebben, door oa het genoemde piekvermogen en de noodstroom. En dan zal 5kWh al snel te weinig zijn is mijn mening. Welke capaciteit dan wel past moet ieder voor zich bepalen op basis van met name het verbruiksprofiel, PV installatie, persoonlijke wensen cq doelstelling en (financiële) mogelijkheden.
@Dalitso
Mij lijkt uw programma goed te werken:
:strip_exif()/f/image/T3IZBJwecaE5RetIn0lmS9dA.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag een bewolkte dag met overdag licht negatieve prijzen. Van 13h tot 16h was de boiler aan het opwarmen.
Mij lijkt uw programma goed te werken:
:strip_exif()/f/image/T3IZBJwecaE5RetIn0lmS9dA.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag een bewolkte dag met overdag licht negatieve prijzen. Van 13h tot 16h was de boiler aan het opwarmen.
@AUijtdehaag Vraagje: Hoe erg is foutcode 3908 (of 3.908)?
Zit tegen een prachtig rode led aan te kijken, maar qua productie zie ik geen bijzonderheden
Zit tegen een prachtig rode led aan te kijken, maar qua productie zie ik geen bijzonderheden
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Error verscheen inderdaad na een regenbui. Heb even moeite om in te schatten hoe erg dit is en of ik contact moet opnemen met de installateur
@D_Jeff
- stekkers in het water bij een platdak eventueel?
- kwaliteit zonnepanelen? Welk merk?
SMA controleert gelukkig op allerlei punten in de installatie
Zo kwam ik erachter bij de buren met een hosola, dat deze niet aan aarde hing. (fout lag in de MK)
De hosola werdt vervangen door een 2e hands SMA en die deed het dus mooi niet door de aardfout.
- stekkers in het water bij een platdak eventueel?
- kwaliteit zonnepanelen? Welk merk?
SMA controleert gelukkig op allerlei punten in de installatie
Zo kwam ik erachter bij de buren met een hosola, dat deze niet aan aarde hing. (fout lag in de MK)
De hosola werdt vervangen door een 2e hands SMA en die deed het dus mooi niet door de aardfout.
[ Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-05-2025 11:38 ]
@AUijtdehaag
- Schuin dak, standaard jaren 80 huis
- merk panelen: Axitec, 9x400wp (in string A, string B is leeg)
- Schuin dak, standaard jaren 80 huis
- merk panelen: Axitec, 9x400wp (in string A, string B is leeg)
Weet iemand waarom zero export pas bij het starten van de volgende dag actief wordt. Maw stel ik wil, handmatig, zero export aanzetten om 1200 en weer uitzetten om een uur of 1500. Dat gaat bij niet werken als ik dat doe via ennexos portal.. ik kan het zero export aan zetten, maar dat is dan pas actief de volgende dag.. uitzetten hetzelfde... Bekend probleem ? Of staat er ergens bij iets niet goed ?
Yep, icm stpse 10 en een tripower 3..AUijtdehaag schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:00:
@BollieBolstra
Werkt hier met een kleine vertraging vrijwel direct
configuratie - netbeheer - Door gebruiker gedefinieerde begrenzing van het werkelijk vermogen
Heb je een HM 2.0?
Raar dat het bij jou dan wel direct werkt.. zal morgen maar es contact opnemen met sma
De zero export van SMA met HM2.0 is heel buggy in mijn beleving, als je hem aanzet zet hij zich op random momenten uit. Via Home Assistant heb ik dat kunnen oplossen door automatisch te overschrijven, zie mijn eerdere reactie hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82459798BollieBolstra schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:01:
[...]
Yep, icm stpse 10 en een tripower 3..
Raar dat het bij jou dan wel direct werkt.. zal morgen maar es contact opnemen met sma
ik heb ook zeer wisselend succes met de zero export
HM 2.0 geeft soms na 5 minuten ineens een slinger naar nul
andere dagen weer bij het aanklikken direct effect
jammer dat de HM 2.0 zo slecht via modbus aan te sturen is, zou een stuk makkelijker zijn om instellingen aan te passen
HM 2.0 geeft soms na 5 minuten ineens een slinger naar nul
andere dagen weer bij het aanklikken direct effect
jammer dat de HM 2.0 zo slecht via modbus aan te sturen is, zou een stuk makkelijker zijn om instellingen aan te passen
Tovenaar 65
Ja behoorlijk irritant, gisteren met support SMA gesproken. Er komt wel een firmware update aan voor dynamische (maar die is ook al maanden beloofd)... wel bijzonder hoor dat ze dit zo slecht voor elkaar hebben voor een relatief duur product.
heb er nu 2 geïnstalleerd en zijn wisselend de eerste heb ik weken over gedaan om op gang te krijgen.
de tweede is eigenlijk best soepel gegaan
ben er wel achter dat een goede internet aansluiting best belangrijk is.(3ledjes)
momenteel overweeg ik een thuisbatterij maar dat betekent nieuwe omvormer en accu's
weet alleen niet of alles weer sma wordt
ben wel gecharmeerd van de hybride omvormer maar minder van de prijs van de accu's
de tweede is eigenlijk best soepel gegaan
ben er wel achter dat een goede internet aansluiting best belangrijk is.(3ledjes)
momenteel overweeg ik een thuisbatterij maar dat betekent nieuwe omvormer en accu's
weet alleen niet of alles weer sma wordt
ben wel gecharmeerd van de hybride omvormer maar minder van de prijs van de accu's
Tovenaar 65