Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans1966
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-05 17:03
Help.....
Ik heb sinds kort een tweede SMA SunnyBoy 5.0 .
Sinds ik de tweede had geinstalleerd kreeg issues met mijn TV/settop box, gerelateerd aan multicast/IGMP.
Ik kon dit herleiden naar mijn 2e SMA SB.

Ik dacht slim te zijn, en in speedwire sectie de IGMP settings uit te zetten, zodat er geen IGMP requests verzonden worden.
"Automatic speedwire config switched on" --> No
"Send IGMP requests" --> Off

Ik dacht dat speedwire een "netwerk" tussen verschillende SMA devices is.....
Anyway, nu werkt netwerk niet meer; geen ping mogelijk.
Zwaar balen.

Ik kan in de handleiding geen instructies voor factory reset vinden.
Iemand een goed idee....??

Dank alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:30
hans1966 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:22:
Help.....
Ik heb sinds kort een tweede SMA SunnyBoy 5.0 .
Sinds ik de tweede had geinstalleerd kreeg issues met mijn TV/settop box, gerelateerd aan multicast/IGMP.
Ik kon dit herleiden naar mijn 2e SMA SB.

Ik dacht slim te zijn, en in speedwire sectie de IGMP settings uit te zetten, zodat er geen IGMP requests verzonden worden.
"Automatic speedwire config switched on" --> No
"Send IGMP requests" --> Off

Ik dacht dat speedwire een "netwerk" tussen verschillende SMA devices is.....
Anyway, nu werkt netwerk niet meer; geen ping mogelijk.
Zwaar balen.

Ik kan in de handleiding geen instructies voor factory reset vinden.
Iemand een goed idee....??

Dank alvast
Je kunt rechtstreeks verbinding maken met de SB. Het SSID staat op de zijkant van de omvormer.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans1966
Jojan265 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:35:
[...]

Je kunt rechtstreeks verbinding maken met de SB. Het SSID staat op de zijkant van de omvormer.
Helaas.....deze heeft geen wifi...alleen bedraad netwerk. Zelfs een ping werkt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:08

timpel_800

Amber 65

Ik snap het waarschijnlijk niet maar je kunt toch de netwerk kabel direct in de omvormer en je laptop klikken en dan met sma.local12345678 (serienummer)je omvormer benaderen?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Mrwandelfreak schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:55:
Goedemorgen,

Heeft er iemand zin en tijd om eens met mij mee te kijken?

Ik heb een MSA Tripower 6.0 van ongeveer 6 jaar.
Firmware 4.0.70

Sinds enkele dagen zie ik geen live data en geschiedenis meer in de webportaal.
Het bolletje is ook rood gekleurd bij Live. Dit is altijd groen geweest.
In de app zie ik ook geen live data.

Omvormer werkt verder uiteraard prima.

Ik heb de omvormer al eens spanningsloos gemaakt en mijn router heb ik ook al eens uit en weer aangezet.

[Afbeelding]

Alvast bedankt voor het meedenken!
Is het lampje op je omvormer wel blauw? Blauwe lampje geeft communicatie weer.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-05 16:13
R2Dtwo schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:01:
[...]

Kan je wel inloggen via het IP adres?
Hartelijk dank voor je reactie!
Dit lukt wel gewoon.
Via gebruiker en ook via installateur.

Ook het maandelijkse inforapport loopt niet scheef.
Geen opbrengsten meer vanaf halverwege 21 april.

Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
timpel_800 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:04:
[...]

Is het lampje op je omvormer wel blauw? Blauwe lampje geeft communicatie weer.
Lampje is blauw op de omvormer.

Ik heb al eens 's avonds de omvormer helemaal uitgezet via de schakelaar op de omvormer zelf.

Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:20
Mrwandelfreak schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:17:
[...]

Lampje is blauw op de omvormer.

Ik heb al eens 's avonds de omvormer helemaal uitgezet via de schakelaar op de omvormer zelf.
En de automaat in de meterkast ook? Ik heb wel eens wat connectiviteitsproblemen gehad en dan schakel ik de dc zijde ( zwarte schakelaar op de omvormer) en de ac zijde (automaat in de meterkast) af en daarna alles weer in schakelen.
Ik doe dit wel 's avonds zodat je niet onder vermogen schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-05 14:20

HaTe

haat niet

Wozmro schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:19:
@R2Dtwo

Ik heb uiteindelijk hetzelfde doel als jij: bij negatieve prijs automatisch overschakelen naar zero-export, en eventueel bij sterk negatieve prijzen de omvormer volledig naar nul terugregelen.
Vanuit kostenperspectief wil je alleen als de all-in prijs onder €0 is, de omvormer naar 0W regelen.
Zolang je minder opwekt dan verbruikt is alles waar je nog iets voor krijgt (door salderen) mooi meegenomen.

Of maak ik hier een denkfout? Waarom zou je precies je eigen verbruik opwekken zolang salderen nog actief is?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
Claes Maarten schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:09:
[...]

En de automaat in de meterkast ook? Ik heb wel eens wat connectiviteitsproblemen gehad en dan schakel ik de dc zijde ( zwarte schakelaar op de omvormer) en de ac zijde (automaat in de meterkast) af en daarna alles weer in schakelen.
Ik doe dit wel 's avonds zodat je niet onder vermogen schakelt.
Bedankt voor je reactie.

Heb ik ook al eens gedaan. Maar dan de ene avond in de meterkast, toen nog niet opgelost dan de omvormer zelf de avond daarna.

Vanavond zal ik beide eens uitzetten voor een half uur.
Hopelijk is het dan opgelost!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:32
HaTe schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:17:
[...]

Vanuit kostenperspectief wil je alleen als de all-in prijs onder €0 is, de omvormer naar 0W regelen.
Zolang je minder opwekt dan verbruikt is alles waar je nog iets voor krijgt (door salderen) mooi meegenomen.

Of maak ik hier een denkfout? Waarom zou je precies je eigen verbruik opwekken zolang salderen nog actief is?
Ik zit in de Vlaamse context. Afname en injectie zijn volledig gescheiden.

Afname is rekening houden met belastingen en nestkosten (samen ongeveer 17€c/kWh) en injectie is enkel rekening houden met de energiekost.

Ik ben er nog niet helemaal uit hoe dit op een elegante manier te automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
Helaas heb ik nog steeds het probleem dat ik geen actueel vermogenen geschiedenis zie in de webportaal en app. Het uitzetten van de omvormer en de panelen heeft niet het gewenste resultaat.

Zijn er nog instellingen welke ik kan nakijken?

Heeft het zin om een mail te schrijven naar SMA zelf?

De Tibber app loopt ook scheef met dat wat mijn panelen op brengen en met dat wat we zelf verbruiken.

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2Dtwo
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-05 15:47
Wozmro schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:58:
[...]

Ik zit in de Vlaamse context. Afname en injectie zijn volledig gescheiden.

Afname is rekening houden met belastingen en nestkosten (samen ongeveer 17€c/kWh) en injectie is enkel rekening houden met de energiekost.

Ik ben er nog niet helemaal uit hoe dit op een elegante manier te automatiseren.
Ik zit ook in de Vlaamse context. Hoofdreden voor mij om naar 0 te regelen is mijn elektrische auto en het Vlaamse capaciteitstarief. Mogelijks kan ik dat ook opvangen in HA door oplaadstatus en locatie van wagen mee te nemen (er is een integratie voor mijn auto in HA, al heb ik die nog niet toegevoegd), in plaats van naar 0 injectie/afname te regelen.

Er zijn een paar tarieven die worden doorgerekend per kWh, naast het kW gebaseerde capaciteitstarief zoals afnametarief of bijzondere accijns. Eventueel zou je die mee in de logica kunnen om bij zeer sterk negatieve prijzen alsnog de omvormer naar 0 te regelen en af te nemen, maar dat lijken me allemaal vervolgstappen.

Heb zelf nog maar enkel standaard HA integraties of integraties via HACS toegevoegd, ik heb wel wat basic python skills, maar die YAMLs en node-RED flows manueel toevoegen die hier eerder gepost zijn is momenteel al spannend genoeg :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mrwandelfreak schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:18:
Helaas heb ik nog steeds het probleem dat ik geen actueel vermogenen geschiedenis zie in de webportaal en app. Het uitzetten van de omvormer en de panelen heeft niet het gewenste resultaat.

De Tibber app loopt ook scheef met dat wat mijn panelen op brengen en met dat wat we zelf verbruiken.

Heb je hem al eens aan een netwerk kabel gehangen?
Ingelogd in de omvormer en gekeken bij gebeurtenissen?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-05-2025 17:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2Dtwo

Je kan een online service request aanvragen bij SMA: https://my.sma-service.com/s/contactsupport?language=en_US

Ik denk gewoon inloggen met je sunny portal account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans1966

Ik had onlangs vergelijkbaar issue...issue met installer password sync (wat ook door portal wordt gebruikt). Toen ik zelfde omvormer weer toevoegde begon alles weer goed te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomski
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-05 17:02
Goeiemorgen. Vraagje over load balancing met een SMA EV charger.

Momenteel heb ik mijn laadpaal ingesteld om max 4500W te leveren met het oog op het Belgisch capaciteitstarief. Als ik dan 's nachts laad en mijn LG warmtepomp beslist om sanitair warm water bij te maken dan heb ik geen drama's op de factuur :)

Deze heb ik ingesteld via Parameter.Inverter.WMax.

Nu heb ik me altijd laten vertellen dat mijn Sunny Home Manager 2.0 hier actief kan mee gaan spelen zodat ik bv een limiet van 6500W afname van het net kan instellen, en als 's nachts mijn auto aan het laden is en er komt een andere zware verbruiker actief dat hij de laadpaal tijdelijk kan dichtknijpen. Helaas vind ik hier totaal geen parameters voor.

Het enige wat ik kan regelen op actieve loadbalancing is via de beschikbare zonnestroom (dan gaat ie afhankelijk van het ingestelde percentage solar) gaan laden vanaf 6A. Tegen de ingestelde limiet van 4500W loop ik dan nooit aan want mijn SB 3.6 kan zoveel niet leveren. Dit verhaal gaat deze week veranderen want er komt nu een tweede omvormer bij (smart 5.0 met een tweede zonneinstallatie van 5915wp) en dus gaat er wel wat meer zonnestroom beschikbaar worden (maar gaat dus ook maar 4500W leveren aan de auto en de rest injecteren, tenzij ik die laadpaal dynamischer kan sturen.)

TLDR: Ideaal scenario:
op netstroom 's nachts: max 6000W naar de auto tenzij er zoveel niet beschikbaar is, dan dichtknijpen.
overdag op solar overschot: alles beschikbaar naar de auto bij home office, met een max van 7400W want mono aangesloten EVC7.4-1AC-10.
overdag op snelladen: max 6000W afname van net net indien geen zon beschikbaar.

weet iemand of het überhaupt mogelijk is? Kan de Peak load shaving hierbij helpen? Ik kan deze parameter niet activeren maar ik lees op de beschikbare SMA documentatie dat dit batterij gerelateerd is... (welke ik nog niet heb)

Bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Tomski op 04-05-2025 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
AUijtdehaag schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:59:
[...]

Heb je hem al eens aan een netwerk kabel gehangen?
Ingelogd in de omvormer en gekeken bij gebeurtenissen?
Ik kan gewoon inloggen als gebruiker en installateur.

Volgens mij is het "gezeik" begonnen toen ik mijn vermogen wilde terug zetten van 6.000watt naar 4.000watt.
Ivm vermogen verminderen als er negatieve tarieven zijn.

Was ik er maar nooit aan begonnen. 8)7

Ik heb toen moeten inloggen als installateur, heb het wachtwoord opnieuw moeten instellen. er was ook nog iets met puk 2.0 enz.

Denk dat er wel meerdere fouten inzitten, zie ook wel iets staan met dns wordt niet beantwoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EY1d1AlwZaRQSq-nKbVvPoDh-1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ml8PEk6aztQF4Rgt2yNDY6mO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
hans1966 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:50:
[...]

Ik had onlangs vergelijkbaar issue...issue met installer password sync (wat ook door portal wordt gebruikt). Toen ik zelfde omvormer weer toevoegde begon alles weer goed te werken.
Bedankt voor je reactie. Dit zou dan de laatste mogelijkheid zijn.
Installatie verwijderen en opnieuw toevoegen?

Dan ben ik sowieso de hele historie kwijt denk ik hè. Ik heb mijn paneeltjes al van 2019.
Of staat dit opgeslagen in de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:21

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Mrwandelfreak schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:41:
[...]
Denk dat er wel meerdere fouten inzitten, zie ook wel iets staan met dns wordt niet beantwoord.

[Afbeelding]
Hoe staat je netwerk ingesteld in de omvormer? Dus lokaal inloggen op je omvormer met Installateur en dan onder Apparaatconfiguratie de Ethernet instellingen. Misschien geen/verkeerde IP adres van de DNS server ingesteld? Anders even tijdelijk "Automatische configuratie ingeschakeld" op JA zetten, zodat je via DHCP de juiste gegevens krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wk_pZnivY5R-r1jFgTnonwp4wCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VldPvf2LeHUWFYpY9M3HGKV9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door antonboonstra op 04-05-2025 12:12 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Laatst online: 23:50
DarkKnight schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:42:
[...]
Ik heb nu ook weer al een paar weken problemen met de wifi connectiviteit van mijn SMA SunnyBoy. Er is niets veranderd aan de netwerk kant, Ubiquiti acces point zit op letterlijk 1 meter afstand en de rest van alle apparaten heeft gewoon verbinding.

Ondertussen al 3x de verbinding hersteld door de voorgestelde reset van de SMA website en dan werkt de verbinding weer even. Maar dan valt hij weer weg, waarbij de verbinding soms weer even werkt uit zichzelf, om daarna toch uit te vallen.
Als de verbinding trouwens weg is, dan kan ik ook niet meer rechtstreeks aanloggen op de omvormer. Het lijkt dan of de wifi module uit staat.

Heeft iemand al een oorzaak of permanente oplossing gevonden?
Dit klonk/klinkt als DHCP-problemen (veranderend DHCP-toegewezen IP adres). Is dit intussen opgelost geraakt ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2Dtwo
Mrwandelfreak schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:41:
[...]

Ik heb toen moeten inloggen als installateur, heb het wachtwoord opnieuw moeten instellen. er was ook nog iets met puk 2.0 enz.
@Mrwandelfreak heb je toen een nieuw wachtwoord gekozen? Je Sunny Portal logt met datzelfde wachtwoord in op de inverter om data op te halen. Als je een nieuw passwoord instelde kan de portal dus niet meer aan de data in de inverter.

Misschien moet je je wachtwoord in sunnyportal aanpassen (Device Overview - Properties - PV System Password)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
R2Dtwo schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:36:
[...]

@Mrwandelfreak heb je toen een nieuw wachtwoord gekozen? Je Sunny Portal logt met datzelfde wachtwoord in op de inverter om data op te halen. Als je een nieuw passwoord instelde kan de portal dus niet meer aan de data in de inverter.

Misschien moet je je wachtwoord in sunnyportal aanpassen (Device Overview - Properties - PV System Password)?
Fantastisch!!
Kijk, hier was ik dus niet op gekomen!
Ik heb verbinding. :*)

Ben ik mijn data kwijt vanaf 21 april?
Of duurt dit misschien 'n paar dagen?

Alle data is er ook weer. :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Mrwandelfreak op 04-05-2025 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:52
Tomski schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:33:
weet iemand of het überhaupt mogelijk is? Kan de Peak load shaving hierbij helpen? Ik kan deze parameter niet activeren maar ik lees op de beschikbare SMA documentatie dat dit batterij gerelateerd is... (welke ik nog niet heb)

Bedankt.
De peak shaving optie zou dit inderdaad moeten kunnen. Ik gebruik deze zelf echter niet (Nederlandse situatie, maar kan hem wel activeren), dus weet niet in hoeverre deze optie daadwerkelijk goed functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
  • Laatst online: 20-05 17:02
Franciesco schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:55:
[...]

De peak shaving optie zou dit inderdaad moeten kunnen. Ik gebruik deze zelf echter niet (Nederlandse situatie, maar kan hem wel activeren), dus weet niet in hoeverre deze optie daadwerkelijk goed functioneert.
Hier is die parameter volledige greyed out.

wat ik vond op de SMA kb:

Peak Load Shaving
This function was primarily developed for the Belgian Market and may not be useable yet in other countries.

In addition to optimizing the self-consumption portion by integrating electrical loads into the energy management system and what is known as atypical grid use (switching on loads specifically at times when your solar system is providing a lot of its own energy), you can save further electricity costs by reducing your power consumption from the utility grid through intelligent setting of your battery storage system.

Lijkt me dus dat ie van de de piek gaat afhalen met wat er in de batterij nog opgeslagen zit. Alsof je bv 5000W nodig hebt, dat ie 3000 van het net gaat halen en de resterende 2000 uit je batterij ipv ze in één keer leeg te trekken aan 5kWh

[ Voor 11% gewijzigd door Tomski op 05-05-2025 07:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Ja dat verwacht ik ook.
Dan toch maar een thuisbatterij nemen zodat je die optie kan activeren? :)

Dit zijn de opties in Sunny Portal na activering:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kdo9M1iZInFCATEc3RQhB53__m0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKUOwFpJozVRozN0SbsH9Ksj.jpg?f=fotoalbum_large

Zie ook de compatibiliteit waarschuwing, maar zou moeten werken i.c.m. een Smart Energy omvormer.
https://files.sma.de/assets/278346.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 15:03

DarkKnight

Narf

flupp schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:40:
[...]

Dit klonk/klinkt als DHCP-problemen (veranderend DHCP-toegewezen IP adres). Is dit intussen opgelost geraakt ?
Ja, toevallig wel, ja. Uiteindelijk de Unifi controller gecheckt, en toen bleek dat beide APs op het exacte zelfde kanaal zaten te zenden (en elkaar dus dwars zitten). Toen ik het netwerk weer opnieuw had ingesteld op betere channels en betere instellingen, werkte de verbinding van de omvormer ook weer correct.

[ Voor 3% gewijzigd door DarkKnight op 05-05-2025 10:37 ]

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is het iemand al gelukt om via de integratie SMA Devices plus via de HM2.0 het vermogen te regelen van de SMA omvormer(s)?

HACS - > SMA Devices plus
https://github.com/littleyoda/ha-pysmaplus

Ik heb het ip adres gevonden van de HM2.0 en het ww in het portal gewijzigd maar lukt me niet.
Ook begrijp ik niet zo goed waar je dan de smart grid code in moet vullen
Iemand al goede ervaring mee?
HM2.0 Ip-adres staat bekend onder naam (angry ip scanner / windows) als: TQ - Components GMBH
Via discovery modus (in de SMA devices integratie) wordt hij wel gevonden, maar kan dan nog niks regelen enkel uitlezen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOc3-24i8vNstfqLVE0G0yqXzXc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWjxJoc17U8JgqcHWzxnZOHd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2cvGFx2l001z3c04spNrmfDFB8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kVoZcML35KmCY9OwQofBaRF.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-05-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22:40
@AUijtdehaag Met de Home manager 2 kun je toch heel eenvoudig het vermogen regelen , waarom zou je dat dan via HA willen doen? Alles op een platform misschien of mis ik hier iets ?
En de energie meters worden toch niet ondersteund in HA dacht ik gelezen te hebben.

Eerder had je om bepaalde instellingen te wijzigen als installateur een Grid Gard Code nodig.

[ Voor 15% gewijzigd door Josh77 op 05-05-2025 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Josh77
Omdat ik niet cloud afhankelijk wil zijn.
Trek ik de netwerk stekker uit de HM2.0 dan kan ik alles piekfijn regelen op 3 omvormers via modbus tcp/ip.
Die zit er dan met zijn neus niet meer tussen.

Afgelopen week heb ik tot max 2500 watt teruggeleverd op de p1 meter (als test)
Eerst de Marstek batterij vol, daarna het 450 ltr buffervat met hygienespiraal en dan max 2500 terugeleveren.

De HM2.0 kan ik prima uitlezen via een nodered flow, maar aansturen (met grid guard code) is een raadsel.

Edit: de instellingen in sunnyportal zouden ook goed moeten staan
https://www.sunnyportal.c...FormulaConfiguration.aspx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEqz8U3rTf1JNAvAFFqZ4FJ53Mc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfMgxbZ0VPzF8X0Er725wU3b.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-05-2025 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
@AUijtdehaag
Ik heb een netwerkkabel van de HM 2.0 direct naar de Hybride Tripower SE en vandaar een netwerkkabel terug naar de router. Ik was in de veronderstelling dat wanneer internet zou uitvallen het toch zou blijven werken door de directe verbinding. En mocht de stroom uitvallen dan gaat de tripower SE toch over op noodstroom van uit de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Josh77
Je hebt gelijk,.
Het zal intern geregeld worden met de HM2.0

Neemt niet weg dat ik de SMA output nog steeds niet kan regelen MET de HM2.0 aan het netwerk.
Het gaat om de aansturing door "derden" die mogelijk moet zijn via modbus tcp via de HM2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: automatisering boiler 100L aan
description: ""
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.sma_actueel
    above: 1300
    below: 5000
conditions:
  - condition: time
    after: "12:00:00"
    before: "15:00:00"
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
      - sat
      - sun
actions:
  - type: turn_on
    device_id: 8dce37eb21745639646b50531cb03444
    entity_id: 4a8928a41e7cdfa7177d3508ffde70a8
    domain: switch
mode: single

Waarschijnlijk een beginnersvraag wat betreft HA.

Ik heb geprobeerd een eenvoudige automatisering aan te maken voor aansturing boiler ifv vermogen PV en tijd.

Het vermogen werkt wel maar het tijdsvenster klopt niet helemaal. Er staat tussen 12h en 15h maar als ik kijk in de historiek dan zie ik dat er verwarmd(Shelly relais) werd tot iets na 16h.
Hoe zou dit kunnen komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:30
Wozmro schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:17:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: automatisering boiler 100L aan
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.sma_actueel
    above: 1300
    below: 5000
conditions:
  - condition: time
    after: "12:00:00"
    before: "15:00:00"
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
      - sat
      - sun
actions:
  - type: turn_on
    device_id: 8dce37eb21745639646b50531cb03444
    entity_id: 4a8928a41e7cdfa7177d3508ffde70a8
    domain: switch

Waarschijnlijk een beginnersvraag wat betreft HA.

Ik heb geprobeerd een eenvoudige automatisering aan te maken voor aansturing boiler ifv vermogen PV en tijd.

Het vermogen werkt wel maar het tijdsvenster klopt niet helemaal. Er staat tussen 12h en 15h maar als ik kijk in de historiek dan zie ik dat er verwarmd(Shelly relais) werd tot iets na 16h.
Hoe zou dit kunnen komen?
Omdat je tijdsvenster een extra conditie is. Je automatisering wordt alleen aangeroepen door de trigger. In dit geval dus alleen je vermogen. Je kunt een extra trigger aanmaken op basis van de tijd en dan als extra conditie het gewenste vermogen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAQxO-7B37vuzseb1UucI3oAbg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b3djfWZua0yXnlRCeUwiF3ce.png?f=fotoalbum_large

Weet iemand wat ik met deze instelling voor de batterij bij een Tripower SE kan instellen en wat er dan gebeurd?
Heb al wat waarden geprobeerd maar kon niets ontdekken wat er met laden of ontladen veranderde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aukesp
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-05 07:12
Ik volg deze thread met belangstelling en heb de app geïnstalleerd.
Op zich werkt de app maar kan de slider niet onder de 50% krijgen.
Mijn omvormer ( SUNNY TRIPOWER 8.0 SE) geeft namelijk aan bij parameter:
“Ingestelde rendementsgrens”:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjGgR_mY3IvD7BW74SX34RuGuM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ICVXbzgT2xq4aODdIPUtePjY.png?f=fotoalbum_large

Ik kan dus niet lager instellen dan 4000W.
iemand die mij hiermee kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
Zou je deze instelling niet moeten hebben?

En ben je ingelogd als installateur?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptl4pHjO1xXqyy263QAK-LDCvjY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wovCxp9xPGjlFvY7NQOg1wn6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Josh77 op 08-05-2025 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aukesp
Hi Josh77,
ik ben ingelogd als installateur.
De instelling die jij aangeeft heb ik ook. Geen afwijking daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
@Aukesp
Je moet maar proberen of je hem met deze instellingen verder kunt terug regelen, met vergelijkbare instellingen met een niet hybride SMA omvormer werkt het wel.
Ik regel hier het vermogen terug met de Sunny Home Manager 2.0 en ook op een Tripower SE 8.0 met BYD accu's. Dit om niet meer terug te leveren dan het eigen gebruik en zo de terug lever kosten te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2Dtwo
Josh77 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:57:
@AUijtdehaag Met de Home manager 2 kun je toch heel eenvoudig het vermogen regelen , waarom zou je dat dan via HA willen doen? Alles op een platform misschien of mis ik hier iets ?
En de energie meters worden toch niet ondersteund in HA dacht ik gelezen te hebben.

Eerder had je om bepaalde instellingen te wijzigen als installateur een Grid Gard Code nodig.
Kan jij je HM 2.0 vermogen automatisch laten regelen obv energieprijs in dat uur via HM zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
@R2Dtwo Ik kan hem Nul op meter laten regelen of dynamisch een bepaald vermogen laten terug leveren boven het verbruik, maar nog niet op prijs. Ik hoop dat ze die tijdvenster sturing een keer actief maken in het EnnexOS portaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aukesp
@Josh77 Ik ga hiermee eens aan de slag.
Als het mij lukt kom ik erop terug misschien weer handig voor andere tweakers :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:05
@Josh77 Hoi Josh, Ik heb ook een Tripower SE en ben BYD of SMA storage aan het overwegen. Ik vind eigenlijk geen goede voorbeelden van een werkend systeem, waarmee ook automatisch gestuurd kan worden. Documentatie van SMA is erg beperkt. En mijn ervaring met de interface van SMA is dat het complex en gericht op professional is ipv thuisgebruiker. Ook hoor/lees ik verschillende verhalen over de gebruiksvriendelijkheid van de HM2.0.

Zou je de wijze waarop het bij jou werkt kunnen toelichten met foto's en screenshots. Ik denk dat je ook anderen op het forum er erg mee helpt.

JorisS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@JorisS automatisch sturen op dynamische tarieven? Zo ja, dat zit niet in de huidige SMA software en kan alleen via modbus gedaan worden.

De teruglevering beperken of uitzetten kan wel via de SMA software. Dit zit onder de parameters van de Installatie-eigenschappen (Sunny Portal).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DluFsGEicEaXbdlVqotFgyOSBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erfxbhDZx1cXcfldcZDXG02o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Over de keuze Home Storage versus BYD: destijds was voor mij de grootste reden om voor BYD (de HVM om specifiek te zijn) te kiezen dat deze verder uitbreidbaar is dan de Home Storage oplossing. Deze laatste gaat tot max 16,4kWh wat ik te weinig vond. De BYD HVM tot 66kWh (3 torens). Voor jou kan dat natuurlijk anders zijn.
Een ander nadeel van de SMA HS batterijen is dat deze voor zover ik weet alleen compatibel zijn met een SMA omvormer. De BYD batterijen kun je ook aan andere omvormers hangen mocht je ooit van merk veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:21
Vandaag zijn de dynamische prijzen flink negatief. Ik wil graag mijn PV uitzetten. Ik heb geen HA oid. Moet ik dan daadwerkelijk op de omvormers een knop omzetten (zijn lastig bereikbaar voor mij) of kan ik het regelen via het Sunny Portal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:41
Volgens mij is er geen instelling in webinterface om dat te doen. Via modbus TCP kan je wel terugschroeven maar om dat te activeren moet je laten doen door iemand die SMA grid code heeft denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
Dat kan eenvoudig via de Sunnyportal. Heb ik ook gedaan vanochtend.

Configuratie - Parameterinregeling apparaten.
Installatieparameter assistent, dan je omvormer aanvinken, dan bijna helemaal onderaan: ingestelde rendementsgrens veranderen van bijvoorbeeld, in mijn geval van 6000watt naar bijvoorbeeld 200 watt.
Dan opslaan. Dan duurt het enkele minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LENNRT
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-05 13:22
Mrwandelfreak schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:10:

Installatieparameter assistent, dan je omvormer aanvinken, dan bijna helemaal onderaan: ingestelde rendementsgrens veranderen van bijvoorbeeld, in mijn geval van 6000watt naar bijvoorbeeld 200 watt.
Dit werkt voor mij. Nu nog een manier zien te maken dat ik dit via Homebridge kan doen. De SMA Manager Homebridge plugin vereist ook een SMA Home Manager. Die heb, en hoef ik ook totaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

marana schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:08:
Vandaag zijn de dynamische prijzen flink negatief. Ik wil graag mijn PV uitzetten. Ik heb geen HA oid. Moet ik dan daadwerkelijk op de omvormers een knop omzetten (zijn lastig bereikbaar voor mij) of kan ik het regelen via het Sunny Portal?
Is er geen groep in de meterkast die je uit kan zetten?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
Ik ben toch maar naar de omvormers gekropen. Ben nu minstens drie euro per uur aan het verdienen terwijl ik lekker in de zon zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana

Ah dank! Ga ik de volgende keer doen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:40
marana schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:46:
Ik ben toch maar naar de omvormers gekropen. Ben nu minstens drie euro per uur aan het verdienen terwijl ik lekker in de zon zit.
Modbus client op je telefoon installeren kan ook en dan het betreffende modbus register aanpassen.
Wel even checken voor jouw omvormer of je niet het cyclische geheugen aan het overschrijven bent.

Voor de Tripower 15-50 is dat register 40915, en dat register is niet als cyclisch aangegeven.

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 12:28
Goedemiddag!

Even een vraag voor de ervaringsdeskundigen hier. Ik zit nu te overwegen om mijn tripower 12-50 te vervangen door een smart energy (6.0), waarom? 12-50 destijds aangeschaft ivm 3e orentatie panelen, maar die gaan er vooralsnog toch niet komen. En op die manier ben ik ook voorbereid op de komst van een thuisaccu.

Nu zit ik alleen nog even met het afzekeren in de meterkast. Momenteel zit de tripower X achter een 16a b kar 300ma alamat. Nu lijkt het volgens de documentatie zo te zijn dat de smart energy achter een 32a (al)amat moet? Dat klinkt wat rigoureus?

En van Eaton (rest in de meterkast ook) kom ik dan uit bij een c-kar, b-kar is er niet?

Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
Ersus schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:21:
[...]

Modbus client op je telefoon installeren kan ook en dan het betreffende modbus register aanpassen.
Wel even checken voor jouw omvormer of je niet het cyclische geheugen aan het overschrijven bent.

Voor de Tripower 15-50 is dat register 40915, en dat register is niet als cyclisch aangegeven.
Ik heb 2x STP 6.0 3AV40…
Ik zal eens kijken naar die client, dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:40
TFDev schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:21:
Goedemiddag!

Even een vraag voor de ervaringsdeskundigen hier. Ik zit nu te overwegen om mijn tripower 12-50 te vervangen door een smart energy (6.0), waarom? 12-50 destijds aangeschaft ivm 3e orentatie panelen, maar die gaan er vooralsnog toch niet komen. En op die manier ben ik ook voorbereid op de komst van een thuisaccu.

Nu zit ik alleen nog even met het afzekeren in de meterkast. Momenteel zit de tripower X achter een 16a b kar 300ma alamat. Nu lijkt het volgens de documentatie zo te zijn dat de smart energy achter een 32a (al)amat moet? Dat klinkt wat rigoureus?

En van Eaton (rest in de meterkast ook) kom ik dan uit bij een c-kar, b-kar is er niet?

Wat is wijsheid?
Is AC gekoppelde opslag geen optie voor jullie?

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sv7088
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:40
Om eigen verbruik te verbeteren heb ik een SMA energy meter (EM-3CT63A-21) aan mijn systeem toegevoegd. De gedachte erachter is te zorgen dat zodra bijvoorbeeld op één fase een auto geladen wordt, de omvormer (Sunny Tripower STP5.0-3AV-40) niet meer domweg de opbrengst 33/33/33% over de fases blijft verdelen.

De meter is succesvol in het systeem opgenomen en ik kan hem via de omvormer uitlezen, de omvormer is dus niet meer ‘blind’ voor het huisverbruik per fase. Hij blijft echter evenredig over de fases verdelen. Heb ik een instelling gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

TFDev schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:21:
Goedemiddag!

Wat is wijsheid?
Maar waarom zou je nu iets dat werkt en waar je recent een hoop geld in geïnvesteerd hebt nu gaan vervangen voor iets dat je in de toekomst misschien gaat gebruiken (thuisaccu). Wederom een hoop geld investeren en wie weet koop je wel een accu die je op een andere manier gaat aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:11
sv7088 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 18:39:
Om eigen verbruik te verbeteren heb ik een SMA energy meter (EM-3CT63A-21) aan mijn systeem toegevoegd. De gedachte erachter is te zorgen dat zodra bijvoorbeeld op één fase een auto geladen wordt, de omvormer (Sunny Tripower STP5.0-3AV-40) niet meer domweg de opbrengst 33/33/33% over de fases blijft verdelen.

De meter is succesvol in het systeem opgenomen en ik kan hem via de omvormer uitlezen, de omvormer is dus niet meer ‘blind’ voor het huisverbruik per fase. Hij blijft echter evenredig over de fases verdelen. Heb ik een instelling gemist?
Voor je energierekening is dit niet nodig. De energiemeter berekent eerst het netto verbruik/teruglevering, en kiest dan pas welk telwerk gaat lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 12:28
timpel_800 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:06:
[...]

Maar waarom zou je nu iets dat werkt en waar je recent een hoop geld in geïnvesteerd hebt nu gaan vervangen voor iets dat je in de toekomst misschien gaat gebruiken (thuisaccu). Wederom een hoop geld investeren en wie weet koop je wel een accu die je op een andere manier gaat aansluiten.
Het heeft niet alleen te maken met eerder genoemd feit. De geluidsproductie van de omvormer en de plek waar deze hangt spelen ook een rol, zeker met het thuiswerken. Dit heb ik wat onderschat. Daarnaast is het financieel technisch niet de ‘beste keuze’ maar de smart energy 6.0 is momenteel ook gunstiger geprijsd dan deze destijds was én hij is compatibel met de huidige zonnepanelen setup. Dus een kwestie van uitwisselen én voorbereid op de toekomst. De prijzen van batterijen gaan ook de goede kant op dus allicht dat het ook niet lang duurt vooraleer er een bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sv7088
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:40
Eärendil schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:25:
[...]

Voor je energierekening is dit niet nodig. De energiemeter berekent eerst het netto verbruik/teruglevering, en kiest dan pas welk telwerk gaat lopen.
Het issue is juist die netto berekening en de daaruitvolgende faseverdeling. Vandaag ontstond bijvoorbeeld (afgerond) de volgende situatie bij een nettoverbruik van 4000W:
  • Opwek: 5000W
  • Verbruik huishouden: 9000W
  • F1: 7334W
  • F2: -1666W
  • F3: -1666W
Terwijl ik eigenlijk had willen zien:
  • F1: 4000W
  • F2: 0W
  • F3: 0W
Met andere woorden: in situatie 1 ben ik toch aan het terugleveren en telt dat op bij mijn teruggeleverde verbruik, in situatie 2 gebruik ik in ieder geval alle opgewekte energie en lever ik op jaarbasis minder terug op de teller.

Zijn daar los van het koppelen van de meter aan de omvormer nog andere stappen voor te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josh77
@JorisS
Mijn idee was zo veel mogelijk van de zelf opgewekte zonnestroom te gebruiken en zo weinig mogelijk terug te leveren ivm de terug lever boete. Ik had al eerder een Home Manager 2 aangeschaft en kan hiermee heel mooi de omvormer op Nul op de meter of een beperkt teruglever vermogen sturen. Daarnaast had ik een paar plug in batterijen van HomeWizard besteld om de nacht door te komen. Gedurende het wachten op die batterijen ben ik van gedachten veranderd want ik miste een backup noodstroom functie en het gaat mij niet om ermee te handelen. Ik heb nu dus op mijn 8kW Tripower SE omvormer een BYD HVM batterij aangesloten en draai al een aantal maanden met bijna geen netafname en daardoor ook minder teruglevering. Als het salderen stopt regel ik het terugleveren nog verder terug.
Ik heb de keuze voor BYD HVM gemaakt omdat ze kwalitatief goede en flexibele batterij systemen maken en ook prijs technisch gunstiger waren dan SMA storage.
Ik vind dat SMA het best wel goed doet kwa documentatie wat beschikbaar is tov andere fabrikanten.
Tenslotte heb ik nu wel noodstroom en worden de batterijen ook bij stroomuitval door de zonnepanelen geladen. De HomeWizard batterijen hebben een ander baasje gekregen want die werkte toch niet goed samen met dit systeem.
Wat zou je nog toegelicht willen met foto's of sceenshots?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:11
sv7088 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 23:13:
[...]

Het issue is juist die netto berekening en de daaruitvolgende faseverdeling. Vandaag ontstond bijvoorbeeld (afgerond) de volgende situatie bij een nettoverbruik van 4000W:
  • F1: 7334W
  • F2: -1666W
  • F3: -1666W
Terwijl ik eigenlijk had willen zien:
  • F1: 4000W
  • F2: 0W
  • F3: 0W
Met andere woorden: in situatie 1 ben ik toch aan het terugleveren en telt dat op bij mijn teruggeleverde verbruik, in situatie 2 gebruik ik in ieder geval alle opgewekte energie en lever ik op jaarbasis minder terug op de teller.

Zijn daar los van het koppelen van de meter aan de omvormer nog andere stappen voor te zetten?
Je hebt 4 telwerken in de elektriciteitsmeter:
  • Levering 1 laag
  • Levering 2 hoog
  • Teruglevering 1 laag
  • Teruglevering 2 hoog
In beide bovenstaande voorbeelden staat er na een uur 4 kWh extra bij “Levering 1 laag”, en niks extra bij “Teruglevering 1 laag”.

Dit komt omdat de meter eerst het nettoverbruik berekent (over alle fases samen), en dan pas kiest of het levering of teruglevering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
@sv7088 De slimme meter saldeerd intern en jouw energie leverancier ziet geen teruglevering maar een verbruik van 4000W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LENNRT
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-05 13:22

Kan hier online niets over vinden, weet iemand waar de SMA inverter dan de stroom 'laat' en of dit zonder risico gebruikt kan worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
Er wordt nergens stroom gelaten maar de stroom wordt gewoon niet opgewekt door het werkpunt van de mppt tracker weg te schuiven van de meest optimale stand.

En de AC uitgang van een pv-omvormer kan je grotendeels vergelijken met een frequentieomvormer zoals er ook in een EV zit om de motor aan te drijven vanuit de batterij. Afhankelijk van de stand van de pedaal wordt er stroom doorgelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:50
@LENNRT Aanvullend op bovenstaande: Normaliter wordt ca 19% van de zonne-energie die op het paneel valt omgezet in elektriciteit. Als je de omvormer gaat begrenzen wordt dat percentage wat lager, waardoor een iets groter deel van de zonne-energie wordt omgezet in warmte en de panelen dus ietsje warmer worden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 07:08
Bij onze sunny boy 2.5 is er een setting die grid connection point heet. Inloggen als installer via wifi dan kan deze aangepast worden. De setting bevindt zich in device parameters -> system and device control -> grid connection point. Daar kun je vermogen in getal of percentage opgeven.

Zelf nog niet getest of dit inderdaad het vermogen naar net limiteert.

Iemand die dit weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumi_wk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:21
Zou graag eens mijn situatie uit de doeken doen. Ik weet niet of dit het correcte deel is, ik kan maar hopen van wel.

Ik heb 17 zonnepanelen van 300w, een omvormer van sunnyboy SB3.0-1AV-41 689. Ik heb sinds enkele weken een contract bij Frank Energie België.
Jullie zien het al komen, ik zou graag mijn panelen van het net kunnen afsluiten en dit niet met de knop om te draaien op mijn omvormer.

Heb AI erop los gelaten maar dat beestje maakt me ook niet zoveel wijzer. Na de goeie ouwe nonkel zoekmachine te hebben gebruikt kwam ik op deze pagina uit.

Wat ik al gedaan heb, HA geïnstalleerd op docker, SMA op de HA geplaatst maar nu is mijn probleem dat ik nergens vind wat ik waar moet doen. Ik zie veel van modbus langs komen, maar weet langs geen kanten wat ik daar moet mee doen.
Alle hulp is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Heb je enige basiskennis van hoe HA instellen en yaml?

Ik kan u zeker mijn yaml doorgeven, kwestie van op de juiste plaats plakken en testen.

Ik heb zelf wel positieve ervaringen met AI. Zelfs in de versie van chatgpt waarbij je niet moet aanmelden.

Yaml in het tekstvak plakken en om uitleg vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
Om het vermogen te regelen van een SMA omvormer kan door in te loggen als installateur en de parameters op bewerken zetten en dan bij installatie en apparaat sturing het vermogen te begrenzen. Echter de overzichten met parameters zijn niet bij alle SMA omvormers gelijk dus blijf eraf als je niet weet wat je doet en noteer wat je veranderd zodat je het kunt herstellen als je iets fout doet.
Via Modbus kan je ook instellingen veranderen maar daar heb ik geen ervaring mee.
Een andere goede oplossing is een SMA Home Manager 2.0 in je meterkast installeren dan kun je of op zero export regelen of dynamisch een bepaald vermogen boven je eigengebruik terug het net op sturen.
Dit even naar aanleiding van wat bovenstaande posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumi_wk
Josh77 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:56:
Om het vermogen te regelen van een SMA omvormer kan door in te loggen als installateur en de parameters op bewerken zetten en dan bij installatie en apparaat sturing het vermogen te begrenzen. Echter de overzichten met parameters zijn niet bij alle SMA omvormers gelijk dus blijf eraf als je niet weet wat je doet en noteer wat je veranderd zodat je het kunt herstellen als je iets fout doet.
Via Modbus kan je ook instellingen veranderen maar daar heb ik geen ervaring mee.
Een andere goede oplossing is een SMA Home Manager 2.0 in je meterkast installeren dan kun je of op zero export regelen of dynamisch een bepaald vermogen boven je eigengebruik terug het net op sturen.
Dit even naar aanleiding van wat bovenstaande posts.
Dit heb ik al gezien, ben als installateur aangemeld.
Wozmro schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:50:
Heb je enige basiskennis van hoe HA instellen en yaml?

Ik kan u zeker mijn yaml doorgeven, kwestie van op de juiste plaats plakken en testen.

Ik heb zelf wel positieve ervaringen met AI. Zelfs in de versie van chatgpt waarbij je niet moet aanmelden.

Yaml in het tekstvak plakken en om uitleg vragen.
Ik heb de basis van yaml. Gebruik dit soms in docker. Zijn wel altijd voorgeconfigureerde die ik installeer. Wat betreft chatgpt die doet zijn best maar we komen er op dit moment niet uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumi_wk
Ja inderdaad, maar welke moet ik nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Schumi_wk
Als je de omvormer wil beperken in teruglevering bij dynamisch contract deze:
https://github.com/fonske...nt_yaml/dynamic_ctrl.yaml

met deze als basis voor de limit slider (*verander het ip adres)
https://github.com/fonske..._yaml/modbus_tcp_sma.yaml

En deze als dynamische gegevens installeren
https://github.com/bajansen/home-assistant-frank_energie

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-05-2025 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalitso
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:34
Er wordt hier binnenkort een Tripower 6 hier geïnstalleerd. Ik wilde deze gaan aansturen met modbus om het verbruik te beperken. Een aantal vragen daarover:

- Op verschillende sites wordt er verwezen naar een uitgebreide modbus documentatie "MODBUS-HTML_STP8-10-3AV-40_V11" die ik nu niet meer terug kan vinden. Dat stond vroeger hier, maar nu dus niet meer. Weet iemand of deze documentatie ergens anders terug te vinden is?

- Ik begrijp dat modbus register 40210 op waarde 1079 gezet moet worden om het mogelijk te maken naar registers 40016, 40023 of 41255 te schrijven. Is het ook mogelijk om deze waarde in te stellen via de webinterface als installateur of als administrator, als dan niet met een Grid Guard Code? De installateur lijkt weinig kaas gegeten te hebben van modbus of Home Assistant.

- Als het niet mogelijk is om het via de webinterface in te stellen, dan moet het via modbus met een Grid Guard Code nodig, right? Is dit een code uniek per omvormer, of is het een code die uniek is voor de installateur? Is het jullie ervaring dat installateurs deze code met je delen?

- Op deze pagina staat vermeld dat "The installer's SMA Grid Guard code must be available to change network-relevant settings after the first 10 hours of feed-in operation, or after completing the installation assistant". Klinkt dat als de installateur even wacht met afronden, ik register 40210 zelf op de goede waarde kan zetten. Heeft iemand dat geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalitso
Losstaande vraag nog: ik zou na een tijdje klooien de omvormer het liefst standaard geen toegang geven tot het internet. Immers kan ik 'm al monitoren via modbus en Home Assistant, en ik vind het niet zo fijn potentieel deel te zijn van een ongereguleerde elektriciteitscentrale.

Heeft iemand dit al gedaan, en zitten er nadelen aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 16:57

timovd

Voorsprong door techniek

@Dalitso Ik heb 'm zelf ook. https://github.com/timovd...blob/main/sma_modbus.yaml
Dit is mijn HA config. Het meeste is heb ik gejat van @AUijtdehaag.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Schumi_wk schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:57:
Ja inderdaad, maar welke moet ik nemen?
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik heb vandaag de SMA Sunny Boy omvormer aangepast zodat ik hem kan uitschakelen als de stroomprijs negatief is. Heb ik nu 2x voorgehad, toen de automaat uitgezet, maar als het automatisch kan....

Klein stappenplan (Sla ik meteen op, voor als ik het ooit sloop/kwijt raak ;) )

- Installateursniveau op de SMA, Modbus aanzetten (betwijfel of het nodig is, wel voor een integratie die ik eerder ging proberen)
- HACS installeren als het er nog niet op staat en https://github.com/littleyoda/ha-pysmaplus installeren + herstart
- via ontwikkelhulpmiddelen -> acties -> als actie "SMA Devices Plus: Get Settings""en parameter "active power limitation" kiezen. Kijk tot welke waarde je kunt (doorgaans 4000 voor de 4.0 etc.)
- automation aanmaken;
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
alias: Negatieve stroomprijs
triggers: #zodra de stroomprijs wijzigt, de automatisering triggeren
  - type: value
    device_id: 3b58f154fe85f9af61818ae22daefc9b #dit is mijn tibber stroomprijs
    entity_id: 1f7202bd545b01009956d07327d00d96
    domain: sensor
    trigger: device
    below: 0
    above: 0
conditions: []
actions:
  - if:
      - type: is_value
        condition: device
        device_id: 3b58f154fe85f9af61818ae22daefc9b
        entity_id: 1f7202bd545b01009956d07327d00d96
        domain: sensor
        below: 0.01 #prijs in €
    then:
      - action: pysmaplus.set_value
        metadata: {}
        data:
          entity_id: sensor.sn_30089797xx_active_power_limitation
          value: 100 #kan ook helemaal op 0
      - action: notify.mobile_app_xxx
        data:
    else:
      - action: pysmaplus.set_value
        data:
          value: 4000
          entity_id: sensor.sn_30089797xx_active_power_limitation
      - action: notify.mobile_app_xxx
        data:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumi_wk
Voor ik verder iets probeer moet ik blijkbaar gisteren toch iets raars gedaan hebben. Op mijn app zie ik geen waarden meer staan.
Nu ingelogd rechtstreeks op de omvormer en deze geeft de waardes nog altijd goed aan.

Mijn gedacht is dat ik iets moet hebben aan of afgevinkt waardoor ik dit niet meer kan zien. Enige hulp hierbij is ook welgekomen.

Wat ik nog niet vermeld heb is dat mijn omvormer van 2019 is, misschien is zoiets dan niet mogelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Schumi_wk op 13-05-2025 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Nog meer mensen van de zonnefabriek een actie aanbod gekregen om de sma omvormer gratis te vervangen voor een sma Hybride omvormer als je sma accus aanschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:50
timpel_800 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:34:
Nog meer mensen van de zonnefabriek een actie aanbod gekregen om de sma omvormer gratis te vervangen voor een sma Hybride omvormer als je sma accus aanschaft?
Klinkt interessant. Maar hoe duur zijn die accu's bij hen dan?
Is het niet goedkoper om ergens online de BYD HWM accu's te kopen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Ja , dat denk ik ook want die SMA accu's zijn natuurlijk sowieso erg duur. Ik heb in ieder geval wel een advies gesprek aangevraagd. Ook al om gewoon een beetje meer wijs te worden. Ik wil namelijk best zo'n batterij en was eerst al in de boot voor een zendure, maar wil toch eigenlijk iets 'echters' om het maar zo te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupp
Hoe het invertervermogen aanpassen met een oude Sunny Boy en zijn Webbox ?

Deze post beschrijft hoe ik er met mijn oude inverter (SB3300 uit 2008) in slaag om het vermogen van de inverter dynamisch te reduceren ingeval van negatieve injectieprijzen (eigenlijk enkel nuttig voor de lezers die een dynamisch contract hebben. Via-via kwam ik in deze thread terecht waarvan ik denk dat dit de meest aangewezen is om mijn bevindingen te documenteren. Dit zijn nog maar mijn eerste (werkende!) bevindingen, allicht kan het nog minder "verbose" in de scripts, daar ben ik nog aan 't achterkomen.

Eerst even mijn oude configuratie schetsen, want ik heb er geen goed idee van of er nog vaak gelijkaardige configuraties worden gebruikt. Het is alleszins een oud beestje, en recentere inverter-uitvoeringen hebben, als ik het goed begreep, standaard een netwerkinterface beschikbaar...

Mijn SB3300 stuurt al jaren trouw alle gegevens naar het SMA portaal. De gegevensstroom: SB3300 inverter --> piggyback RS485 print (in de inverterkast toegevoegd) --> Sunny Webbox --> portal. De Sunny Webbox doet hierbij 2 dingen: enerzijds de (verwerkte) modbus-inverter gegevens doorsturen naar het portaal, en anderzijds draait er een webservertje op dat toelaat om bepaalde van mijn installatieparameters aan te passen.

Wie weet legt mijn SB3300 al binnenkort het loodje. Dus mijn overwegingen waren vooral dat ik liefst geen extra hardware aanschafte, en ook de bestaande flow naar het portaal (met al mijn historiek) liefst niet wou verstoren. De modbus-over-RS485-weg was daardoor dus minder voor de hand liggend. En ook al lijkt de Sunny Webbox ook modbus servertje te spelen (zijn poort 502 staat open), ook dan nog weet ik het te wijzigen modbus register niet. Want SMA Benelux laat het afweten als het op enige support aankomt, en tot op vandaag wacht ik nog altijd op het modbus registernummer van die ene luttele modbus parameter, en ze achtten het nog niet eens de moeite om hun klanten van het eerste uur te ondersteunen. Dus bij deze aan SMA Benelux: een gefrustreerde klant geeft jullie een "thanks for nothing", en jullie mogen dan nog zelf kiezen welke vinger jullie er het liefst bij opgestoken zien.

Dus ging ik zoeken of ik het inverter-vermogen via het webservertje op de Sunny Webbox kon aansturen. En ik kwam erachter dat dit met de systeemparameter "Pmax" inderdaad kon. Alleen: dit was manueel, dmv klikken op een loze webpagina. Dus hoe verander je die op een manier die automatisering toelaat? Na enig zoeken, stootte ik in deze thread al op eerdere frustraties van @Wim Leers en @jobr, hier en hier. Maar ! Ik kreeg het eindelijk aan de praat. Na urenlang wireshark captures analyseren en met puzzelen wat er dan wel "ánders" is tussen mijn nagebootste curl commando's en de gecapturede Webbox frames, kwam ik tot een aantal curl commando's die werken. Opgelet: die werken ... in mijn configuratie. Dus ik schat dat iedereen die dit bij zich thuis werkend wil krijgen nog enig getweak te wachten staat, maar de grondslagen zijn mijns inziens hier alleszins gelegd.

Gebruik makend van curl (dus niet manueel) komt het neer op
  1. simuleer dat je inlogt op de Webbox (je moet het paswoord van de Sunny Webbox dus wel kennen)
  2. simuleer dat je de Webbox pagina met de systeemparameters oproept
  3. haal uit die pagina de relevante gegevens om in de volgende stap te versturen; wijzig hierbij de Pmax waarde
  4. simuleer het versturen, naar de Webbox, van een gewijzigde Webbox systeemparameters pagina
Klaar! Uiteraard is dat sneller gezegd dan gedaan. Maar hier volgt hoe je dit doet, samen met de curl scripts (enige bash kennis verondersteld).
DISCLAIMER: weet wat je doet! Gebruik én/of aanpassing voor (eigen gebruik) is op eigen risico!

stap 1 (simulatie van inloggen) :
--> noteer dat
  • ik mijn waardes hier en nu vanuit mijn script(s) "on the spot" verving met bash omgevingsvariabelen (dus mogelijk kleine syntaxfoutjes)
  • Language en Password moeten worden aangepast
  • IP het IP adres van de Webbox is
  • sommige header waardes én referer values misschien nog overbodig zullen blijken te zijn (daar ben ik nog mee aan het experimenteren)
code:
1
2
3
4
5
export language=nl
export password=jouw_paswoord
export IP=192.168.10.10
export standard_headers="-H \"User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; Ubuntu; Linux x86_64; rv:138.0) Gecko/20100101 Firefox/138.0\" -H \"Accept: text/html,application/xhtml+xml,application/xml;q=0.9,*/*;q=0.8\" -H \"Accept-Language: nl,en-US;q=0.7,en;q=0.3\" -H \"Accept-Encoding: gzip, deflate\" -H \"DNT: 1\" -H \"Connection: keep-alive\" -H \"Upgrade-Insecure-Requests: 1\" -H \"Sec-GPC: 1\""
curl -s -X POST $standard_headers -H "Content-Type: application/x-www-form-urlencoded" -H "Priority: u=4" --referer http://$IP/home.htm --data "Language=$language&Password=$password" http://$IP/login

stap 2 (simulatie van de opgeroepen systeemparameter-pagina) :
--> noteer dat er een ander bestand moet zijn met het curl command. Hier weggelaten voor de leesbaarheid, hierover hieronder nog meer

code:
1
read -r E_Total h_Total <<< $(./fetch_data | egrep '_tbody_r8c4|_tbody_r16c4' | sed -e 's/value="/|/g' -e 's/"><\/td/|/g' | cut -d\| -f2,4 | tr '\n' ' ' | sed -e 's/,/%2C/g')

stap 3 (wijzigen van de relevante waarde):
--> noteer dat
  • er ook in deze stap een ander bestand moet zijn met de "raw" parameter waardes. Ook hier weggelaten voor de leesbaarheid en hieronder nog meer
  • de waardes "urlencoded" zullen moeten zijn - ook hierover hieronder meer
  • de nieuw in te stellen waarde van Pmax hier moet worden gezet
  • noteer dat er een databestand wordt aangemaakt dat in stap 4 zal worden gebruikt
code:
1
2
export Pmax=de_nieuwe_Pmax_waarde
cat data_contents_raw.txt | sed -e "s/XXXX/$E_Total/g" -e "s/YYYY/h_Total/g" -e "s/ZZZZ/$Pmax/g" > data_contents.txt

stap 4 (versturen van de gewijzigde waardes):
--> noteer dat
  • de NNNNNN hieronder de 6 in te vullen cijfers van jouw inverter moeten zijn
  • dit TWEE commando's zijn, dus dat
  • ENKEL het eerste het niet zal doen (tegen-intuitief!)
  • het eerder aangemaakte databestand hier wordt gebruikt
code:
1
2
3
4
export your_sunny_boy-devkey=WR33-008:2000NNNNNN
curl -s -X POST $standard_headers -H "Content-Type: application/x-www-form-urlencoded" -H "Priority: u=4" --referer "http://$IP/plant_parameter.htm?DevKey=$your_sunny_boy-devkey&DevClass=Sunny%20Boy" --data @data_contents.txt http://$IP/plant_on_param_set_frameset.htm

curl -s -X GET  $standard_headers -H "Priority: u=4" --referer "http://$IP/plant_on_param_set_frameset.htm" --data @data_contents.txt http://$IP/plant_on_param_set_topframe.htm

Voor stap 2 ziet het bestand "fetch_data" er als volgt uit:
--> noteer dat
  • de NNNNNN hieronder de 6 in te vullen cijfers van jouw inverter moeten zijn
  • er ook (waardes van) omgevingsvariabelen die eerder voorkwamen worden gebruikt
  • ik de headers (nog) niet heb proberen te "reduceren", bijvb. naar dezelfde set als die die ik hierboven in de omgevingsvariabele $standard_headers zette
code:
1
2
3
export your_sunny_boy-devkey=WR33-008:2000NNNNNN

curl -s -X GET -H "User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; Ubuntu; Linux x86_64; rv:138.0) Gecko/20100101 Firefox/138.0" -H "Accept: text/html,application/xhtml+xml,application/xml;q=0.9,*/*;q=0.8" -H "Accept-Language: nl,en-US;q=0.7,en;q=0.3" -H "Accept-Encoding: gzip, deflate" -H "Content-Type: application/x-www-form-urlencoded" -H "Origin: http://$IP" -H "DNT: 1" -H "Connection: keep-alive" -H "Upgrade-Insecure-Requests: 1" -H "Sec-GPC: 1" -H "Priority: u=0, 1" --referer "http://$IP/plant_parameter.htm?DevKey=$your_sunny_boy-devkey&DevClass=Sunny%20Boy" http://$IP/plant_parameter.htm?DevKey=WR33-008:2000603025&DevClass=Sunny%20Boy

Voor stap 3 ziet het gebruikte bestand 'data_contents_raw.txt' er (bij mij) als volgt uit:
--> ! noteer dat
  • die waardes afkomstig zijn uit mijn systeem
  • IK die waardes uit de "echte" pagina haalde
  • die waardes allemaal "urlencoded" zijn (vb: een ',' is er '%2C')
  • XXXX, YYYY, en ZZZZ er vervangen worden door de waardes die ik in stap 2 bekwam of zelf bepaalde (Pmax, in dat geval)
  • JOUW eigen waardes er helemaal anders uit kunnen zien (en misschien doe je wel schade wanneer je die van hieruit klakkeloos kopieert !)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
ACVtgRPro=253&
AntiIsland-Ampl=0&
AntiIsland-Freq=500&
Betriebsart=Mpp-Betrieb&
Control=Auto&
Default=trimmed&
dFac-Max=0%2C25&
dZac-Max=350&
E_Total=XXXX&
Fac-delta-=0%2C19&
Fac-delta%2B=0%2C19&
Fac-Limit+delta=2&
Fac-Start+delta=1&
Fan-Test=0&
h_Total=YYYY&
I-NiTest=10000&
Inst.-Code=0&
KI-Wind-Reg=0%2C005&
KP-Wind-Reg=0%2C117&
LDVtgC=50&
Netzanschluss=-----&
Pmax=ZZZZ&
P-Wind-Mid=670&
P-Wind-Ramp=600&
Ripple-Ctl-Frq=1605&
Ripple-Ctl-Lev=8&
Ripple-Ctl-Rcvr=auto&
Speicherfunkt.=Keine+Funktion&
T-Max-Fan=90&
T-Start=10&
T-Start-Fan=60&
T-Stop=2&
T-Stop-Fan=50&
Uac-Max=252&
Uac-Min=198&
UdcWindMax=450&
UdcWindMid=315&
UdcWindStart=200&
Upv-Start=250&
Usoll-Konst=500&
BSave=Opslaan

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:41
Zat ik hier heel het topic te doorlezen hoe ik mijn SMA Sunny Boy kan terugschakelen via modbus, merk ik dat ik in Homey gewoon standaard de limiet al kan aanpassen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
@flupp

Ik vraag het gewoon even voor de zekerheid: je bent toch zeker dat je geen waarde die in EEprom zit voortdurend aan het herschrijven bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Wozmro schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:24:
@flupp

Ik vraag het gewoon even voor de zekerheid: je bent toch zeker dat je geen waarde die in EEprom zit voortdurend aan het herschrijven bent?
Niet 100% zeker, dat niet. Alleen redelijk zeker. Want ook andere (latere) inverters hebben die Plimit en Pmax, de eerste is in EEPROM, de tweede niet.

Ik vroeg ook dát aan SMA Benelux, maar die voelen zich helaas precies te goed om zo'n simpele klantenvragen te beantwoorden. Het kan nochtans niet moeilijk zijn, en de oudere documentatie is deels gearchiveerd, en in het andere deel vond ik niet diezelfde (gelijkaardige) informatie. Dus bij wie kan ik terecht?

Laat mij het zo stellen: die inverter is dermate oud dat hij al eens de geest mag geven. En als er een volgende komt, en ik hoor nooit nog iets van die vraag van mij aan SMA, dan zal SMA geen kans meer maken en komt er geen SMA inverter meer het huis binnen.

Bovendien wijzig ik die waarde enkel ingeval van negatieve injectietarieven, en dat enkel om de halve minuut. Berekend risico, denk ik dan...

[ Voor 6% gewijzigd door flupp op 14-05-2025 16:42 ]

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-05 16:16
@flupp Ik kan jouw inverter niet in de Modbus docs vinden maar de volgende registers werken op al mijn inverters en zijn ook veilig om onbeperkt te schrijven. Deze regels komen uit mijn eigen code:

code:
1
2
3
4
modbus_registers = {
    30775: ModbusRegister(name='Pac',       unit='W', data_type='S32', data_format='FIX0', register_type='holding', modbus_access='RO'),
    40023: ModbusRegister(name='WNomPrc',   unit='%', data_type='S16', data_format='FIX2', register_type='holding', modbus_access='WO'),
}

Hopelijk heb je hier iets aan.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
cville schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:02:
@flupp Ik kan jouw inverter niet in de Modbus docs vinden maar de volgende registers werken op al mijn inverters en zijn ook veilig om onbeperkt te schrijven. Deze regels komen uit mijn eigen code:

code:
1
2
3
4
modbus_registers = {
    30775: ModbusRegister(name='Pac',       unit='W', data_type='S32', data_format='FIX0', register_type='holding', modbus_access='RO'),
    40023: ModbusRegister(name='WNomPrc',   unit='%', data_type='S16', data_format='FIX2', register_type='holding', modbus_access='WO'),
}

Hopelijk heb je hier iets aan.
OK, ik wil die best wel eens proberen (via die modbus server, die op mijn Webbox lijkt te draaien - zou het enigszins minder complex en breekbaar maken), maar dewelke is het equivalent van ("mijn") Pmax?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Andere vraag: van welk type is jouw oudste inverter?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalitso
Dalitso schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:55:
- Ik begrijp dat modbus register 40210 op waarde 1079 gezet moet worden om het mogelijk te maken naar registers 40016, 40023 of 41255 te schrijven. Is het ook mogelijk om deze waarde in te stellen via de webinterface als installateur of als administrator, als dan niet met een Grid Guard Code? De installateur lijkt weinig kaas gegeten te hebben van modbus of Home Assistant.
Weet iemand misschien nog het antwoord op de vraag hierboven? Kan het ook via de webinterface als installateur, of moet het echt via modbus met Grid Guard Code worden omgezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
flupp schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:30:
[...]

OK, ik wil die best wel eens proberen (via die modbus server, die op mijn Webbox lijkt te draaien - zou het enigszins minder complex en breekbaar maken), maar dewelke is het equivalent van ("mijn") Pmax?
30775 wordt gebruikt om het huidige vermogen uit te lezen in Watt
40023 wordt gebruikt om het vermogen te limiteren; dit is een percentage van het nominale vermogen. Als je dit op 0% zet levert de inverter nog steeds 1%. Het lukt me niet om hem helemaal naar o terug te regelen.

Mijn oudste inverter is een SMA SB3000-TL21 uit 2013.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Dalitso schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:53:
[...]

Weet iemand misschien nog het antwoord op de vraag hierboven? Kan het ook via de webinterface als installateur, of moet het echt via modbus met Grid Guard Code worden omgezet?
Ik heb zelf geen grid guard code moeten ingeven.

Als ik me goed herinner was het enkel lokaal inloggen, zoeken in de parameters naar iets met modbus in zoekvenster en op 'aan' zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
timpel_800 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:34:
Vind het jammer dat hun hybride omvormer maar tot 10 kW gaat, ik heb nu een Tripower X 20 en zou ook graag accu’s koppelen maar deze omvormer kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumi_wk
Na een korte onderbreking terug bezig met het "probleem" op te lossen. Ik denk dat ik goed zit qua HACS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbNb0fgPE4UKkCGPT2BXQD9U6qo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a8ByNvIBfxIpEtvNeYpQX2jx.png?f=fotoalbum_large

modbus staat open in mijn installer configuratie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyQPhs2FYZ085sT29D53bqRJgQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GlNfXKYVpJO5LDNs1c3ZrwrW.png?f=fotoalbum_large

Daarna de configuration.yaml aangepast met de modbus_tcp_sma.yaml, echter daar krijg ik een foutmelding dat de slider niet gekend is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pI3n0Zu05ud2uRi__-Huy77XzEA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kCTkPQv5VI0LLJbEB4PV71mT.png?f=user_large

Edit: Na tussenkomst van chatgpt heb ik dit gewijzigd en ik heb nu een power slider op mijn startpagina.
code:
1
2
3
4
5
6
- service: modbus.write_register
  data:
    hub: SMA1
    unit: 3
    address: 40016
    value: "{{ (states('input_number.sma_power_limit_slider') | float * 100) | int }}"

Morgen een keer checken via mijn fluvius of het werkt, ik hou jullie op de hoogte.

Edit 2: Het lijkt te lukken dus bedankt voor de medewerking

[ Voor 15% gewijzigd door Schumi_wk op 17-05-2025 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
cville schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:03:
[...]

30775 wordt gebruikt om het huidige vermogen uit te lezen in Watt
40023 wordt gebruikt om het vermogen te limiteren; dit is een percentage van het nominale vermogen. Als je dit op 0% zet levert de inverter nog steeds 1%. Het lukt me niet om hem helemaal naar o terug te regelen.

Mijn oudste inverter is een SMA SB3000-TL21 uit 2013.
Dit was een interessante piste, temeer daar mijn huidige webbox inderdaad door mijn Loxone domotica-installatie al (modbus-)ondervraagd wordt op het leesregister dat je vermeldt.

Loxone ondervraagt effectief register 30775 in 2 registers (het is een "S32"), als signed 32 integer en geeft daarbij het commando "Read Holding Register", wat in lijn is met jouw
code:
1
30775: ModbusRegister(name='Pac',       unit='W', data_type='S32', data_format='FIX0', register_type='holding', modbus_access='RO'

Anderzijds zijn de instellingen van het voor mij interessantere register (zijnde register 40023) in Loxone veel minder voor de hand liggend. Gezien het over een 'FIX2' data formaat gaat, moet ik dan als ik 1 (%) wil doorgeven decimaal 100 doorgeven, en voor 100 (%) dan decimaal 10000 (vermoed van wel)? Ook de byte-volgorde is niet 100 onzeker - moet 10000 decimaal = hex 2710 doorgegeven worden als 10000 (hex2710) of 4135 (hex1027).

Gelijk hoe, dat register bestaat niet in die Sunny Webbox, want ik kreeg op de modbus een "Illegal IO address" fout. En het gaf bovendien ook geen lekker gevoel om al te veel naar een "onzeker" register te zitten schrijven (ook al denk ik niet dat er iets zal zijn doorgegaan, gezien de fout die ik kreeg). Kortom, momenteel werkt mijn inverter via die (trage, breekbare, en onderhoudsonvriendelijke) curl commando's.

Maar anyway: toch wreed bedankt voor die alsnog nuttige info, was alleszins het proberen waard. Wie weet komt het nog ooit van pas eens ik het "echte" register te pakken krijg (maar ik zag nog nooit, ever, SMA documentatie die dat Pmax registernummer vermeldt voor die SB3300-Webbox combinatie van mij). Ik vermoed dat dit komt omdat die heel eerste SMA converters (de mijne is van 2008) via zo'n webbox moesten aangestuurd worden, en dat de evolutie daarna eleganter is verlopen.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik kan zelf momenteel gemakkelijk bepaalde limietwaarden sturen naar de omvormer in functie van stroomprijs (positief, negatief, heel negatief).

Maar liefst zou ik hebben dat de omvormer dynamisch het verbruik van de woning volgt als de stroom prijs negatief is.

Ik bots op volgende uitdagingen:
- ik heb dit geprobeerd door te regelen adhv de sensor.productieinjectie uit de P1 poort van de digitale teller maar dat werkt niet.
Regelen op basis van verbruik uit de P1 poort zal volgens mij ook niet werken want die waarde wordt beïnvloedt door de productie van de pv-installatie.
Zou ik dan toch best een aparte stroommeter plaatsen in de zekeringkast (stroomspoel) en daarop regelen?
- Ik heb ook de indruk dat de modbus communicatie heel traag gaat, het duurt seconden voor er bij geregeld wordt. Ik heb nochtans de delay op 0,1sec gezet in de modbus configuratie maar merk weinig verschil.
Kan de modbus sneller of is het van zichzelf traag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
flupp schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:22:
[...]

Dit was een interessante piste, temeer daar mijn huidige webbox inderdaad door mijn Loxone domotica-installatie al (modbus-)ondervraagd wordt op het leesregister dat je vermeldt.

Loxone ondervraagt effectief register 30775 in 2 registers (het is een "S32"), als signed 32 integer en geeft daarbij het commando "Read Holding Register", wat in lijn is met jouw
code:
1
30775: ModbusRegister(name='Pac',       unit='W', data_type='S32', data_format='FIX0', register_type='holding', modbus_access='RO'

Anderzijds zijn de instellingen van het voor mij interessantere register (zijnde register 40023) in Loxone veel minder voor de hand liggend. Gezien het over een 'FIX2' data formaat gaat, moet ik dan als ik 1 (%) wil doorgeven decimaal 100 doorgeven, en voor 100 (%) dan decimaal 10000 (vermoed van wel)? Ook de byte-volgorde is niet 100 onzeker - moet 10000 decimaal = hex 2710 doorgegeven worden als 10000 (hex2710) of 4135 (hex1027).

Gelijk hoe, dat register bestaat niet in die Sunny Webbox, want ik kreeg op de modbus een "Illegal IO address" fout. En het gaf bovendien ook geen lekker gevoel om al te veel naar een "onzeker" register te zitten schrijven (ook al denk ik niet dat er iets zal zijn doorgegaan, gezien de fout die ik kreeg). Kortom, momenteel werkt mijn inverter via die (trage, breekbare, en onderhoudsonvriendelijke) curl commando's.

Maar anyway: toch wreed bedankt voor die alsnog nuttige info, was alleszins het proberen waard. Wie weet komt het nog ooit van pas eens ik het "echte" register te pakken krijg (maar ik zag nog nooit, ever, SMA documentatie die dat Pmax registernummer vermeldt voor die SB3300-Webbox combinatie van mij). Ik vermoed dat dit komt omdat die heel eerste SMA converters (de mijne is van 2008) via zo'n webbox moesten aangestuurd worden, en dat de evolutie daarna eleganter is verlopen.
Mijn inverter is aangesloten via een Webconnect; dat is een printje (van SMA) dat in de inverter geplaatst moet worden. Ik denk dat dat iets anders is dan een Webbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Wozmro schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:50:
Ik kan zelf momenteel gemakkelijk bepaalde limietwaarden sturen naar de omvormer in functie van stroomprijs (positief, negatief, heel negatief).

Maar liefst zou ik hebben dat de omvormer dynamisch het verbruik van de woning volgt als de stroom prijs negatief is.

Ik bots op volgende uitdagingen:
- ik heb dit geprobeerd door te regelen adhv de sensor.productieinjectie uit de P1 poort van de digitale teller maar dat werkt niet.
Regelen op basis van verbruik uit de P1 poort zal volgens mij ook niet werken want die waarde wordt beïnvloedt door de productie van de pv-installatie.
Zou ik dan toch best een aparte stroommeter plaatsen in de zekeringkast (stroomspoel) en daarop regelen?
- Ik heb ook de indruk dat de modbus communicatie heel traag gaat, het duurt seconden voor er bij geregeld wordt. Ik heb nochtans de delay op 0,1sec gezet in de modbus configuratie maar merk weinig verschil.
Kan de modbus sneller of is het van zichzelf traag?
Ik kon in minder dan 1s een Modbus register aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Welke instellingen gebruik je?
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste