Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:01
Andrehj schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:42:
[...]

Als je toch al van alles vanuit je eigen domotica aan wilt sturen, heb je die Home Manager niet nodig.
Gewoon met een P1-meter de huidige netbelasting monitoren en dan zelf steeds mbv modbus het juiste register in de omvormer schrijven. (Je SMA heeft daarvoor één speciaal register wat je eindeloos mag overschrijven)
Geldt dit voor alle SMA omvormers? Ik heb een sunnyboy. Jaar of 5 oud. Ik dacht de 3.0 🙈

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

Oliver1 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:14:
[...]

Bij mij is deze melding nu al enkele dagen niet geweest, was ervoor dagelijks. Maar wel staat het live bolletje nog steeds op rood, krijg dagelijks de sunnyportal rapport mail met 0 kw opwekking en op de app helemaal niets van data.
Zou dat met de nieuwe app te maken hebben of een configuratie aanpassing aangezien dit duidelijk geen alleenstaand geval is?
Ik heb nu ook weer al een paar weken problemen met de wifi connectiviteit van mijn SMA SunnyBoy. Er is niets veranderd aan de netwerk kant, Ubiquiti acces point zit op letterlijk 1 meter afstand en de rest van alle apparaten heeft gewoon verbinding.

Ondertussen al 3x de verbinding hersteld door de voorgestelde reset van de SMA website en dan werkt de verbinding weer even. Maar dan valt hij weer weg, waarbij de verbinding soms weer even werkt uit zichzelf, om daarna toch uit te vallen.
Als de verbinding trouwens weg is, dan kan ik ook niet meer rechtstreeks aanloggen op de omvormer. Het lijkt dan of de wifi module uit staat.

Heeft iemand al een oorzaak of permanente oplossing gevonden?

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-10 22:05
Devke schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:38:
Geldt dit voor alle SMA omvormers? Ik heb een sunnyboy. Jaar of 5 oud. Ik dacht de 3.0 🙈
Geen idee. Zelf even in de Modbus manual van je omvormer kijken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-10 17:09

Pixelmagic

Ubergeek

DarkKnight schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:42:
[...]

Ik heb nu ook weer al een paar weken problemen met de wifi connectiviteit van mijn SMA SunnyBoy. Er is niets veranderd aan de netwerk kant, Ubiquiti acces point zit op letterlijk 1 meter afstand en de rest van alle apparaten heeft gewoon verbinding.

Ondertussen al 3x de verbinding hersteld door de voorgestelde reset van de SMA website en dan werkt de verbinding weer even. Maar dan valt hij weer weg, waarbij de verbinding soms weer even werkt uit zichzelf, om daarna toch uit te vallen.
Als de verbinding trouwens weg is, dan kan ik ook niet meer rechtstreeks aanloggen op de omvormer. Het lijkt dan of de wifi module uit staat.

Heeft iemand al een oorzaak of permanente oplossing gevonden?
Valt de wifi weg of de modbus ? Ik had hier een probleem dat de modbus verbining fouten gaf. Dit bleek later een issue te zijn dat er vanaf verschillende plekken de modbus geopend werd. Sinds ik dat het aangepast geen modbus problemen meer. Ik ben wel via utp verbonden dus kan niets zeggen over de wifi.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Andrehj schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:42:
[...]

Als je toch al van alles vanuit je eigen domotica aan wilt sturen, heb je die Home Manager niet nodig.
Gewoon met een P1-meter de huidige netbelasting monitoren en dan zelf steeds mbv modbus het juiste register in de omvormer schrijven. (Je SMA heeft daarvoor één speciaal register wat je eindeloos mag overschrijven)
Begrijp ik je goed en zeg je dat je "live" een SMA kan sturen op max terug te leveren vermogen aan het net, om zo bv de terugleverkosten te verlagen ? Ik heb een TriPower 5 en kan nu nog salderen zonder kosten, maar het zou wel mooi zijn als je variabel kan beperken.
Welk register moet je daarvoor schrijven en misschien stomme vraag, wat gebeurd er met de rest van het vermogen ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:34
Voor een tripower kan je register 40023 gebruiken. Het vermogen wat je terugregeld is verloren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Pixelmagic schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:56:
Begrijp ik je goed en zeg je dat je "live" een SMA kan sturen op max terug te leveren vermogen aan het net, om zo bv de terugleverkosten te verlagen ?
Ja. Dat kan.
Ik heb een TriPower 5 en kan nu nog salderen zonder kosten, maar het zou wel mooi zijn als je variabel kan beperken.
Welk register moet je daarvoor schrijven
Dat staat in de modbus manual van je omvormer.
en misschien stomme vraag, wat gebeurd er met de rest van het vermogen ?
Dat wordt in de panelen in warmte omgezet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:36
Ik heb in 2023 een tweedehands SB3600tl-21 (mfg date 20-7-2016) overgenomen, en heb destijds zijn Sunny Portal gegevens gekregen en mij eigen emailadres erin gezet en sindsdien via de app en de website kunnen uitlezen.
Als voorbereiding op dynamische prijzen heb ik gisteren de instlelingen gewijzigd. Toen ik de PUK-code wilde opvragen moest ik blijkbaar de omvormer registreren en heb ik deze geregistreerd, waarvan ik vanacht de bevestiging heb gehad. Sinds vandaag is de omvormer niet meer online (doet t nog wel, zie ik op de kWh-meter). ik heb zo'n rode webconnect box die met een kabel in poort A is aangesloten. Ik meen mij te herinneren dat ik in 2023 nog rechtstreeks op de omvormer kon inloggen maar dat lukt gisteren niet: IP-adres was onbekend en via SMA+serial lukt het ook niet.

HIj hangt buiten boven het dak van de garage dus ik weet (nog) niet wat er op het schermpje is weergegeven. Ik heb m al een paar keer uit- en aangezet in de meterkast.

Weet iemand hoe ik iets kan resetten om m weer online te krijgen? In de handleiding vind ik er niets over.

[ Voor 10% gewijzigd door Aziona op 23-03-2025 11:48 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:56:
[...]
Worden de batterijen in een batterijsysteem dan ook warmer als je de omvormer beperkt in vermogen?
#durf te vragen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
AUijtdehaag schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:55:
Worden de batterijen in een batterijsysteem dan ook warmer als je de omvormer beperkt in vermogen?
#durf te vragen
Nee. Bij een lagere stroom in het batterijpakket (zowel bij laden als ontladen) zal het pakket minder warm worden.

Bij panelen is het een ander verhaal. Daar valt een bepaalde hoeveelheid energie vanuit de zon op. Een (klein) deel ervan wordt door de panelen omgezet in elektrische energie. Als dat laatste minder wordt, dan wordt er meer omgezet in warmte en zullen de panelen dus iets warmer worden. Dat kan energetisch niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

Pixelmagic schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:53:
[...]

Valt de wifi weg of de modbus ? Ik had hier een probleem dat de modbus verbining fouten gaf. Dit bleek later een issue te zijn dat er vanaf verschillende plekken de modbus geopend werd. Sinds ik dat het aangepast geen modbus problemen meer. Ik ben wel via utp verbonden dus kan niets zeggen over de wifi.
Wifi. Ik heb de modbus nog niet geprobeerd (en staat nu nog uit in de instellingen qua tcp poort, als ik me niet vergis).

Ik vrees dat ik toch de zolder op moet klauteren komende dagen. En dan een utp kabel direct erin pluggen om te zien of dat wel werkt.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

@Aziona https://www.sma.de/en/service/downloads
Daar vind je connection assist die kan checken of de omvormer op het netwerk zit.
Mogelijk is er iets met de login/pw veranderd door die aanvraag, dat heb je nodig als je iets wil instellen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-10 14:58
Devke schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:38:
[...]

SMA heeft een aantal registers die dit kunnen, b.v. 40023 en 41255. Mijn oudste inverter is meer dan 10 jaar oud en die ondersteunt alleen 40023.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:01
cville schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:49:
[...]

SMA heeft een aantal registers die dit kunnen, b.v. 40023 en 41255. Mijn oudste inverter is meer dan 10 jaar oud en die ondersteunt alleen 40023.
Stuur je aan m.b.v. een installateurs login? Ik moet me er nog even in verdiepen. Ken modbus van naam. Nog niet in de praktijk.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

[...]
Ja. Dat kan.

[...]

Dat staat in de modbus manual van je omvormer.

[...]

Heeft er misschien iemand ergens wat opgeschreven hoe je dit het best kan aanpakken met HomeAssistant? Ik heb de SMA intergratie werkend maar die lijkt alleen uit te lezen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb je modbus tcp aan staan in de omvormer?

Probeer het hier eens mee
https://github.com/fonske.../main/Home_Assistant_yaml

Kennelijk leest niemand de startpost :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Pixelmagic schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:03:
[...]

Heeft er misschien iemand ergens wat opgeschreven hoe je dit het best kan aanpakken met HomeAssistant? Ik heb de SMA intergratie werkend maar die lijkt alleen uit te lezen.
Er is al wel het één en ander over geschreven hoe de instellingen in de omvormer moeten zijn.

In home assistant zou je dan bijv. zo iets kunnen doen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
# Modbus communication for SMA TriPower 8.0 ZW
  - type: tcp
    host: 192.168.178.9
    port: 502
    name: "sma8_modbus"
    delay: 5
    message_wait_milliseconds: 600
    timeout: 5

sensors: 
    ##input
      - name: SMA8_Actueel
        unique_id: id_SMA8_Actueel
        unit_of_measurement: W
        slave: 3
        address: 30775
        input_type: input
        data_type: int32
        min_value: 0
        device_class: power
        state_class: measurement

- name: SMA8_Grens
        unique_id: id_SMA8_Grens
        unit_of_measurement: W
        address: 31405
        device_class: power

- name: SMA8_temperatuur
        unique_id: id_SMA8_temperatuur
        unit_of_measurement: °C
        address: 30953
        scale: 0.1
        precision: 1
        device_class: temperature

- name: SMA8_isolatieweerstand
        unique_id: id_SMA8_isolatieweerstand
        unit_of_measurement: Ohm
        address: 30225
        scale: 0.001
        precision: 0

- name: SMA8_aardlekkage
        unique_id: id_SMA8_aardlekkage
        unit_of_measurement: A
        address: 31247
        scale: 0.001
        precision: 3
        device_class: current

##holding
      - name: SMA8_limiet
        unique_id: id_SMA8_limiet
        unit_of_measurement: "%"
        address: 41255
        input_type: holding
        data_type: int16
        scale: 0.01
        precision: 2

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Top, beide bedankt en binnenkort eens wat proberen of ik het werkend kan krijgen met mijn inverter.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Devke schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:45:
[...]

Stuur je aan m.b.v. een installateurs login? Ik moet me er nog even in verdiepen. Ken modbus van naam. Nog niet in de praktijk.
Om deze registers te kunnen schrijven moet je je Grid Guard code gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliver1
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-05 10:24
Oliver1 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:40:
[...]

Kan er iemand zijn ethernet instellingen eens delen of doorsturen (vast ip of automatische settings) ? Of iemand proximus fiber internet firewall of dmz settings? Omvormer krijgt internet via wifi en ethernet van mijn mesh systeem tplink deco x50. Maar zelfs op wifi en ethernet via proximus modem heb ik hetzelfde. Verbinding wifi en ethernet groen vinkje en sterk signaal maar bij live data een rode bol
Ondertussen de NSD melding niet meer en alles opgelost
Het installateurswachtwoord op omvormer kwam niet meer overeen met het installateurswachtwoord van het Ennexos platform. Daarmee was eer een storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aukesp
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-09 11:39
Ik heb een STP 8.0 hybrid met daarbij een SMA accupakket van 16,3Kwh.
Nu zou ik graag willen zien hoeveel energie de zonnepanelen hebben opgewekt per dag?
Echter geeft sunnyportal de waarde aan incl. afgegeven vermogen van de batterij. Blijkbaar gaat deze ervanuit dat alle energie in de batterij vanuit de zonnepanelen komt. Echter in de nacht laad ik deze bij vanuit het net. Om zodoende de dure piekuren in de ochtend te ontlasten.
Weet iemand hoe ik toch inzicht krijg in alleen de opbrengst van de zonnepanelen?

Ik gebruik ook een Homey pro, echter deze apps bieden ook geen oplossing

[ Voor 6% gewijzigd door Aukesp op 01-04-2025 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@Aukesp de ‘dagopbrengst’ die SunnyPortal rapporteert is de PV opbrengst van de geselecteerde dag (of maand etc). Die waarde is namelijk de optelsom van direct verbruik, acculading en netinjectie.

Edit: sorry, ik heb je bericht niet goed gelezen. Onder ‘report’ kun je volgens mij hetgeen vinden wat je zoekt.

[ Voor 22% gewijzigd door Franciesco op 01-04-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aukesp
Dankewel Franciesco voor je reactie. Is deze waarde ook via een API comando te downloaden. Zou deze waarde graag willen zien binnen mijn Homey screen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Dat weet ik niet, @AUijtdehaag en/of @Jojan265 wellicht wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aukesp
@Franciesco Fijn dat je mij op weg helpt.
Ik probeer ook op Sunny Portal mijn "Device-ID" te achterhalen maar tot nu toe zonder succes. Via ENNEXOS zou het moeten lukken maar die bied nog niet alle functionaliteiten die ik nodig heb.
Weet iemand he ik deze kan achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje12345
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-10 08:46
Wij hebben een sunny tripower 5000 uit 2014. Ik vraag mij af zijn er nog risicos voor je netwerk als je modbus TCP aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Aukesp schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:47:
Ik heb een STP 8.0 hybrid met daarbij een SMA accupakket van 16,3Kwh.
Nu zou ik graag willen zien hoeveel energie de zonnepanelen hebben opgewekt per dag?
Echter geeft sunnyportal de waarde aan incl. afgegeven vermogen van de batterij. Blijkbaar gaat deze ervanuit dat alle energie in de batterij vanuit de zonnepanelen komt. Echter in de nacht laad ik deze bij vanuit het net. Om zodoende de dure piekuren in de ochtend te ontlasten.
Weet iemand hoe ik toch inzicht krijg in alleen de opbrengst van de zonnepanelen?

Ik gebruik ook een Homey pro, echter deze apps bieden ook geen oplossing
Ik kon in de modbus lijst niet zo snel een waarde vinden die je zoekt. Als ik echter in de handleiding kijk, zou in Sunny Portal toch wel het één en ander zichtbaar moeten zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nh3py7TIMvG8M5RkaaWYG6GH6wM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R6m8XIVFZV4XOHXOnRLzvUJ4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aukesp
Ik zie in het rapport inderdaad de opbrengst, zou deze graag via een API commando naar Homey willen halen.

@AUijtdehaag en/of @Jojan265 of iemand anders hebben jullie een idee hoe ik een API commando hiervoor opstel. De SMA developer site geeft mij geen inzicht. Daarvoor heb ik onvoldoende kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans1966
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-10 11:55
Beste allemaal,

Ik heb een Sunnyboy 5.0 av41. Ik wil graag het uitgangsvermogen dynamisch regelen (voor als straks salderen stopt)...al heel veel gelezen in dit topic;Maar het schrijven naar register 40016 of 40023 met de slider lijkt geen resultaat te hebben. De output wordt niet geknepen.

Register 41255 blijft altijd 0 teruggeven. Uitgangsvermogen wordt niet geknepen.

Ook rechtstreeks een vaste waarde (eg 10) met modbus.write_register geschreven naar 40016.

Ik heb landcode [NL] NEN-EN50438:2013
Mijn UI staat in het engels....Active Power Mode -- Operating mode active power setting staat op "External active power setpoint"
Zover ik alles gelezen heb, staat alles ok.

Enig idee wat ik fout doe / over het hoofd zie?

Alvast bedankl!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
hans1966 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:07:
Beste allemaal,

Ik heb een Sunnyboy 5.0 av41. Ik wil graag het uitgangsvermogen dynamisch regelen (voor als straks salderen stopt)...al heel veel gelezen in dit topic;Maar het schrijven naar register 40016 of 40023 met de slider lijkt geen resultaat te hebben. De output wordt niet geknepen.

Register 41255 blijft altijd 0 teruggeven. Uitgangsvermogen wordt niet geknepen.

Ook rechtstreeks een vaste waarde (eg 10) met modbus.write_register geschreven naar 40016.

Ik heb landcode [NL] NEN-EN50438:2013
Mijn UI staat in het engels....Active Power Mode -- Operating mode active power setting staat op "External active power setpoint"
Zover ik alles gelezen heb, staat alles ok.

Enig idee wat ik fout doe / over het hoofd zie?

Alvast bedankl!
Ik doe het op deze manier, misschien heb je er iets aan:

Automation.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: SMA3_Limiet
description: Limiet instellen SMA Sunny Boy 3.0 ZO
mode: single
trace:
  stored_traces: 30
triggers:
  - entity_id:
      - input_number.numeric_input_box_sma3
    trigger: state
conditions: []
actions:
  - data:
      hub: sma3_modbus
      value: "{{ (states.input_number.numeric_input_box_sma3.state) | float * 100  }}"
    action: modbus.write_register

modbus t.b.v. teruglezen register:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    ##holding
      - name: SMA3_limiet
        unique_id: id_SMA3_limiet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:34
@hans1966 als je naar register 40023 10% wilt sturen dan moet je 1000 naar het register sturen de laaste 2cijfers zijn achter de komma. Dus bij 95,5% stuur je 9550 naar het register.

[ Voor 4% gewijzigd door sun62 op 05-04-2025 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans1966
sun62 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:33:
@hans1966 als je naar register 40023 10% wilt sturen dan moet je 1000 naar het register sturen de laaste 2cijfers zijn achter de komma. Dus bij 95,5% stuur je 9550 naar het register.
Correct, dat had ik begrepen; toch werkt het (nog) niet. Ik zal het morgen nog een keer proberen, maar stoei er al een aantal dagen mee.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans1966
Jojan265 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:24:
[...]

Automation.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
trace:
triggers:
  - entity_id:
actions:
  - data:
      value: "{{ (states.input_number.numeric_input_box_sma3.state) | float * 100  }}"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    ##holding
Ik heb ongeveer hetzelfde, maar net iets anders...(van github link)...ik zal dat van jou morgen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans1966
Jojan265 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:24:
[...]

Automation.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
trace:
triggers:
  - entity_id:
actions:
  - data:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    ##holding
Ik heb het werkend....register 40016 werkt niet; 40023 wel (maar daar had ik initieel een type foutje in)
Is daar een uitleg voor waarom 40016 niet werkt?

Het teruglezen werkt half...er komt een getal terug...maar dat komt niet altijd overeen met de instelling die ik er naartoe stuur.
Als ik vermogen beperk op 10%...krijg ik netje 10% terug. Als ik vermogen beperk tot 100% (dus max)...krijg ik bijv soms 84% terug maar ook wel eens 100%....

@Jojan265 volgens mij heb je in je codefragment een foutje staan. In eerste blok schrijf je naar 41255

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
hans1966 schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:10:
[...]

Ik heb het werkend....register 40016 werkt niet; 40023 wel (maar daar had ik initieel een type foutje in)
Is daar een uitleg voor waarom 40016 niet werkt?

Het teruglezen werkt half...er komt een getal terug...maar dat komt niet altijd overeen met de instelling die ik er naartoe stuur.
Als ik vermogen beperk op 10%...krijg ik netje 10% terug. Als ik vermogen beperk tot 100% (dus max)...krijg ik bijv soms 84% terug maar ook wel eens 100%....

@Jojan265 volgens mij heb je in je codefragment een foutje staan. In eerste blok schrijf je naar 41255
Wat is daar fout aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mederiacvm
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-10 15:15
Enkele jaren geleden hebben wij onze huidige woning gekocht. Bij aankoop was er al een zonnestroominstallatie aanwezig. 8 Panelen met een SMA Sunny Boy 1600TL-10 omvormer.
Ik zou de productie van de installatie graag willen volgen. De omvormer is echter niet voorbereid op een netwerkverbinding. Op basis van de productiedatum en EEP-ROM-versie heeft een hardwarematige aanpassing ook geen zin daar aan de minimale criteria niet wordt voldaan.

Zijn er, buiten vervangen van de omvormer, opties om de productie toch te kunnen monitoren?
Ik zag opties van Shelly of zelfbouw op basis van ESPHome. Of geven dit soort devices niet het gewenste resultaat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Mederiacvm
Of een homewizard kwh meter
Het licgt er ook aan waar je het heen wilt sturen. (homey, home assistant, pvoutput, home wizard energy app)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-04-2025 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
@Mederiacvm Ik sluit me aan bij @AUijtdehaag hierboven. Een HW kWh-meter in de meterkast is hiervoor verreweg de eenvoudigste oplossing, want geen eigen domotica nodig, en met ca 40 euro ook nog redelijk betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mederiacvm
Dank @AUijtdehaag en @Andrehj,
Ik heb thuis Home Assistant draaien waarin ik ook de info uit de zonnepanelen wil opnemen.

Ik zal mij al eens gaan inlezen op de HomeWizard kWh-meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Mederiacvm
Dat werkt allemaal samen en kun je via een yaml naar pvoutput eventueel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mederiacvm schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:37:
Dank @AUijtdehaag en @Andrehj,
Ik heb thuis Home Assistant draaien waarin ik ook de info uit de zonnepanelen wil opnemen.

Ik zal mij al eens gaan inlezen op de HomeWizard kWh-meter.
https://files.sma.de/downloads/SB13-21TL-BE-nl-11.pdf

Hier staat in dat hij standaard een netwerk aansluiting heeft en wellicht heeft hij bluetooth.
Kwestie van even erin kijken en weten hoe de modules eruit zien.
Als 1 van beide erin zit kan je via HA verbinding maken of Sbfspot installeren als het geen HAOS is.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mederiacvm
Speedy-Andre schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:49:
[...]

https://files.sma.de/downloads/SB13-21TL-BE-nl-11.pdf

Hier staat in dat hij standaard een netwerk aansluiting heeft en wellicht heeft hij bluetooth.
Kwestie van even erin kijken en weten hoe de modules eruit zien.
Als 1 van beide erin zit kan je via HA verbinding maken of Sbfspot installeren als het geen HAOS is.
Sinds 1 oktober 2014 is Webconnect standaard ingebouwd in de 1600TL-10. Voor oudere modellen is er Webconnect Piggy-Back. Hiervoor moet de omvormer echter gemaakt zijn na maart 2012 en zijn voorzien van een EEP-ROM firmwareversie 4.30 of later. De mijne is voorzien van firmwareversie 4.22. Het is daarmee niet mogelijk de Piggy-Back toe te voegen, vandaar mijn zoektocht naar een alternatief.
Toch dank voor de link en het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Da's jammer, bluetooth was ook optioneel en dan blijft een slimme stekker over voor gebruik met HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:51
Zaterdag is er een stop in de meterkast uitgegaan, daarmee lijkt de omvormer om wat voor een reden dan ook gereset. De Landnorm en Beveiliging tegen spanningsstijging met behulp van @AUijtdehaag naar de juiste kunnen stellen. Echter blijft de omvormer uitschakelen met AC_OVER_VOLT / Gebeurtenis 103. Ik zou hiervoor contact moeten opnemen met de netbeheerder, maar voor de reset van de omvormer heb ik nooit problemen gehad.

Screenshot uit Home Assistant
https://www.dropbox.com/s...e76bdagx&st=zp0pojlt&dl=0

Screenshots uit Sunny Explorer met alle instellingen
https://www.dropbox.com/s...wqu6z9ee&st=81vewd8t&dl=0

Ik weet alleen niet welke parameters ik nog veilig zou kunnen aanpassen welke de melding over AC_OVER_VOLT zou kunnen verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
ArieR schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:17:
Zaterdag is er een stop in de meterkast uitgegaan, daarmee lijkt de omvormer om wat voor een reden dan ook gereset. De Landnorm en Beveiliging tegen spanningsstijging met behulp van @AUijtdehaag naar de juiste kunnen stellen. Echter blijft de omvormer uitschakelen met AC_OVER_VOLT / Gebeurtenis 103. Ik zou hiervoor contact moeten opnemen met de netbeheerder, maar voor de reset van de omvormer heb ik nooit problemen gehad.

Screenshot uit Home Assistant
https://www.dropbox.com/s...e76bdagx&st=zp0pojlt&dl=0

Screenshots uit Sunny Explorer met alle instellingen
https://www.dropbox.com/s...wqu6z9ee&st=81vewd8t&dl=0

Ik weet alleen niet welke parameters ik nog veilig zou kunnen aanpassen welke de melding over AC_OVER_VOLT zou kunnen verhelpen?
Heb je ook een grafiek van de AC spanningen? Hij lijkt er echt op een spanning > 253V uit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
Jojan265 schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:28:
[...]

Heb je ook een grafiek van de AC spanningen? Hij lijkt er echt op een spanning > 253V uit te gaan.
Deze is van vandaag. Hij piekt heel soms (denk ik) boven de 253, maar het grootste deel blijft die er ruim onder. Maar ik durf niet zo al aan die parameters te zitten…

En het vreemde is dat het dus voor zaterdag gewoon gewerkt heeft en er hier geen werkzaamheden zijn geweest van Stedin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C69q2jXNahhygZcwNftdXTaxGgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtUCbrbRA6P8Bf8oQk54MquZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De stop die eruit ging kan van een apparaat zijn dat >253V niet kan verwerken en gek gaat doen.
Eerst de netspanning maar eens bekijken, het is wel erg duidelijk hij daar op reageert.
Is die langdurig te hoog dan mag je bij de netbeheerder gaan klagen, eventueel samen met buren want hoe meer meldingen hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
Speedy-Andre schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:36:
De stop die eruit ging kan van een apparaat zijn dat >253V niet kan verwerken en gek gaat doen.
Eerst de netspanning maar eens bekijken, het is wel erg duidelijk hij daar op reageert.
Is die langdurig te hoog dan mag je bij de netbeheerder gaan klagen, eventueel samen met buren want hoe meer meldingen hoe beter.
Er was kortsluiting in een draad van een schuurmachine en daardoor vloog de stop eruit. De stop weer omgezet, maar de omvormer lijkt dus te zijn gereset, ook iets wat niet had moeten gebeuren m.i. En aan de andere parameters durf ik niets aan te passen omdat ik niet weet wat het doet. Als ik dan de P1-meter uitlees komt die niet aan de 253, dat is de rode lijn. Of bedoel je die netspanning niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1Yn5JnP-T-e298038O2eVIkz-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyBm85StehWPxEXE8fuEnADU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ArieR schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:07:
[...]

Er was kortsluiting in een draad van een schuurmachine en daardoor vloog de stop eruit. De stop weer omgezet, maar de omvormer lijkt dus te zijn gereset, ook iets wat niet had moeten gebeuren m.i. En aan de andere parameters durf ik niets aan te passen omdat ik niet weet wat het doet. Als ik dan de P1-meter uitlees komt die niet aan de 253, dat is de rode lijn. Of bedoel je die netspanning niet?

[Afbeelding]
Misschien is de SMA op een andere fase zetten de snelste oplossing, L1 heeft de laagste spanning.
Het is natuurlijk zo dat de spanning nabij de SMA oploopt zodra hij produceert.
Ik heb een 15m lange kabel verzwaard naar 4mm2 en kreeg er enkele V af, al is het hier niet kritisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
Speedy-Andre schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:13:
[...]

Misschien is de SMA op een andere fase zetten de snelste oplossing, L1 heeft de laagste spanning.
Het is natuurlijk zo dat de spanning nabij de SMA oploopt zodra hij produceert.
Ik heb een 15m lange kabel verzwaard naar 4mm2 en kreeg er enkele V af, al is het hier niet kritisch.
Maar het vreemde is dat het voor zaterdag allemaal netjes werkt en hij helemaal geen foutmelding gaf. Dat is vreemd toch? Daarom dacht ik dat ik misschien via Sunny Explorer nog iets kon aanpassen wat ervoor zorgt dat het weer werkt. Misschien het iets ‘oprekken’ van bepaalde waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ArieR schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:17:
[...]

Maar het vreemde is dat het voor zaterdag allemaal netjes werkt en hij helemaal geen foutmelding gaf. Dat is vreemd toch? Daarom dacht ik dat ik misschien via Sunny Explorer nog iets kon aanpassen wat ervoor zorgt dat het weer werkt. Misschien het iets ‘oprekken’ van bepaalde waardes.
Met dat oprekken kan je beter oppassen, als de SMA tot 260V zou werken dan zou de spanning op al je apparaten zo ver kunnen oplopen.
Misschien had je wat verlies over die stop en is dat na het herstel minder geworden.
Verder is het nu weer koeler dan voor het weekend en doet de pv het beter, ook die van de buren.
Wellicht had je al eerder soms geen productie maar merkte je het niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
Speedy-Andre schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:36:
[...]

Met dat oprekken kan je beter oppassen, als de SMA tot 260V zou werken dan zou de spanning op al je apparaten zo ver kunnen oplopen.
Misschien had je wat verlies over die stop en is dat na het herstel minder geworden.
Verder is het nu weer koeler dan voor het weekend en doet de pv het beter, ook die van de buren.
Wellicht had je al eerder soms geen productie maar merkte je het niet op.
Ook wel, maar veel minder. Nu lijkt die echt structureel een flinke tijd uit te vallen, waar die eerder dat een kort tijdsbestek deed.

Dit is vrijdag 4 april:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ehp8Qkvur1KkvMruVKJa51ULJPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TahZzzpc2qveH6rj1nlsTqoe.png?f=fotoalbum_large

Dit is gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKkrHQ4aXGLNPJuoH8IxqBcOA4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f0iYTYpYBCup6qFPFl781Ln7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
ArieR schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:36:
[...]

Deze is van vandaag. Hij piekt heel soms (denk ik) boven de 253, maar het grootste deel blijft die er ruim onder. Maar ik durf niet zo al aan die parameters te zitten…

En het vreemde is dat het dus voor zaterdag gewoon gewerkt heeft en er hier geen werkzaamheden zijn geweest van Stedin.

[Afbeelding]
Het lijkt er inderdaad op dat de spanning bij je omvormer te hoog is (>253 V). Het zou zomaar kunnen dat één van de buren ook op die fase zonnepanelen heeft gekregen en dat het toevallig samenvalt met jouw kortsluiting.

Wat dus al geopperd is: Zet je omvormer op een andere fase met een iets lagere spanning en kijk dan even weer. De instellingen van de omvormer lijken zo goed te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
Jojan265 schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:49:
[...]

Het lijkt er inderdaad op dat de spanning bij je omvormer te hoog is (>253 V). Het zou zomaar kunnen dat één van de buren ook op die fase zonnepanelen heeft gekregen en dat het toevallig samenvalt met jouw kortsluiting.

Wat dus al geopperd is: Zet je omvormer op een andere fase met een iets lagere spanning en kijk dan even weer. De instellingen van de omvormer lijken zo goed te zijn.
Dank! Ik ga dat eerst even proberen. Vind het gewoon lastig te begrijpen dat het hiervoor eerst prima werkte en na zaterdag, zonder aanpassingen in de buurt qua zonnepanelen, niet meer. Maar eerst de fases omwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-10 21:08
ArieR schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:17:
Zaterdag is er een stop in de meterkast uitgegaan, daarmee lijkt de omvormer om wat voor een reden dan ook gereset. De Landnorm en Beveiliging tegen spanningsstijging met behulp van @AUijtdehaag naar de juiste kunnen stellen. Echter blijft de omvormer uitschakelen met AC_OVER_VOLT /
Is dit ac over volt fout er constant of af en toe (midden op de dag)?

Ik heb eens gezien dat de nuldraad niet goed vast zat en dat dit ook ac over volt meldingen gaf op rare momenten.
Is de stop een smeltpatroon of een automaat? Indien het een automaat is zou je de bedrading in de meterkast eens kunnen controleren of dit allemaal nog goed vast zit (wel de hoofdschakelaar in de meterkast omzetten om alles spanningvrij te maken). Misschien is door de 'knal' het een en andere los gekomen. Dat zou mijn eerst controlepunt zijn. Daarna eventueel de connector op de omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
Claes Maarten schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:39:
[...]

Is dit ac over volt fout er constant of af en toe (midden op de dag)?

Ik heb eens gezien dat de nuldraad niet goed vast zat en dat dit ook ac over volt meldingen gaf op rare momenten.
Is de stop een smeltpatroon of een automaat? Indien het een automaat is zou je de bedrading in de meterkast eens kunnen controleren of dit allemaal nog goed vast zit (wel de hoofdschakelaar in de meterkast omzetten om alles spanningvrij te maken). Misschien is door de 'knal' het een en andere los gekomen. Dat zou mijn eerst controlepunt zijn. Daarna eventueel de connector op de omvormer
Hij doet het wel vrij constant vanaf ongeveer 11.30 tot ongeveer 17.30. Eigenlijk het moment dat je toe- en afname in de spanning ziet (heel soms op het randje van 253V). Want om 17.30 is er ook een aardige afname in spanning en springt de omvormer weer aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xVw4evXRyJWA8LgIHEaphGNTKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZaIORnOxGmwWhYjuZxGtJmS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-10 21:08
ArieR schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:38:
[...]

Hij doet het wel vrij constant vanaf ongeveer 11.30 tot ongeveer 17.30. Eigenlijk het moment dat je toe- en afname in de spanning ziet (heel soms op het randje van 253V). Want om 17.30 is er ook een aardige afname in spanning en springt de omvormer weer aan.

[Afbeelding]
Oke, het is dus wel tijdens de hoge opwekuren.

Ik heb daarnaast je vermogensgrafieken nog eens bekeken en ik zie dat vandaag je opwekvermogen wel hoger is als je kijkt naar 12 uur en 18 uur. Dat is ook wat ik in mijn eigen data zie, dat het opwekvermogen vandaag hoger is.
Wat een andere ook al aangaf, probeer eens om de omvormer L1 aan te sluiten en check nog even (voor de zekerheid) de aansluitingen op de automaten / smeltpatronen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:39

theo66

NIBE S1155-6

Mederiacvm schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:47:
Enkele jaren geleden hebben wij onze huidige woning gekocht. Bij aankoop was er al een zonnestroominstallatie aanwezig. 8 Panelen met een SMA Sunny Boy 1600TL-10 omvormer.
Ik zou de productie van de installatie graag willen volgen. De omvormer is echter niet voorbereid op een netwerkverbinding. Op basis van de productiedatum en EEP-ROM-versie heeft een hardwarematige aanpassing ook geen zin daar aan de minimale criteria niet wordt voldaan.

Zijn er, buiten vervangen van de omvormer, opties om de productie toch te kunnen monitoren?
Ik zag opties van Shelly of zelfbouw op basis van ESPHome. Of geven dit soort devices niet het gewenste resultaat?
Als de omvormer Bluetooth ondersteunt dan zou de app Felix solar pv log op een oude Android telefoon wellicht ook nog een budget optie zijn, zonder aanpassing meterkast. Gebruik het al sinds 2012 voor upload naar PVoutput. Maar die homewizzard kWh meter geeft meer opties en is ook top

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans1966
Excuses, je hebt gelijk, niks fout. Ik dacht dat het een RO register was,

Maar...wat is verschil tussen 40016, 40023, 41225? In de SMA beschrijving lijken ze allemaal hetzelfde te doen...maar bij mij werkt 40016 iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans1966
ArieR schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:17:
[...]

Bij mij zondag voor het eerst sinds 5 jaar, 1 van de 2 omvormers afgeschakeld ivm 253V....het was een zondag: minder industrieel vebruik, veel zon en nodige wind...allemaal factoren die tot overschot electra (en daarmee hoge netspanning) leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
hans1966 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:01:
[...]

Bij mij zondag voor het eerst sinds 5 jaar, 1 van de 2 omvormers afgeschakeld ivm 253V....het was een zondag: minder industrieel vebruik, veel zon en nodige wind...allemaal factoren die tot overschot electra (en daarmee hoge netspanning) leiden.
Ik ben in de logging gedoken en heb daar gezien dat het eerder ook wel een probleem was, maar niet de gehele middag zoals het sinds zaterdag is. Vrijdag was ook een zonnige warme dag en daar waren een paar
kleine periodes van uitval, dus dat ik er sinds zaterdag ineens last van heb. Ik ga in ieder geval de omvormer omwisselen met degene die op L1 aangesloten zit. Heb op iedere fase een omvormer zitten.

Vrijdag over iets langere periode
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfJgN2bb3l6vsjQlq57Ey_Rw5Xw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/um1mBG8omM8derX8v3NdcLrH.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijdag over dezelfde periode
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8V9cfbsAuSbxdEb8Q6nYlTziIH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7TyPuwclDtbaTTpoa3om9ZVG.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3R9t7SAvNnicSdLSZqZlydZZoi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MdRVlh7GBVlKXpIoEVie9jyQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-10 19:40

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

ArieR schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:38:
[...]

[Afbeelding]
Als ik jou was, zou ik onderstaande wijzigingen doorvoeren. Resultaat hiervan is geen afschakelingen meer, maar alleen vermindering van vermogen tijdens hoge spanningen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDjKOf-NmrAQE-rR2WGeQnV4jKo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6dT1bmnUV2r5APUFuQQqBsPm.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcAZyRHMF6qY-zGBt2obUNiXAHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aQpoyVtuCQTdz8tlxBTJHlYI.png?f=fotoalbum_large

Edit: en deze ook even wijzigen in 4 steunpunten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Y5IRVw2HpVkwglcKG59L7LmNC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4vA6ticklBDqt3538o5QEGoM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door antonboonstra op 08-04-2025 15:02 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
antonboonstra schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:00:
[...]

Als ik jou was, zou ik onderstaande wijzigingen doorvoeren. Resultaat hiervan is geen afschakelingen meer, maar alleen vermindering van vermogen tijdens hoge spanningen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit: en deze ook even wijzigen in 4 steunpunten
[Afbeelding]
Deze aanpassingen heb ik gisteren doorgevoerd en het weer is nog niet zo zonnig als de eerdere dagen, maar de omvormer is nog niet uitgevallen. Ik hou het de komende uren/dagen in de gaten, maar tot nu toe leveren we nog netjes terug.

Iets te vroeg gejuicht...Ondanks dat de spanning op de fase daalt blijft de omvormer hangen op de fout en start hij niet meer op. Is er nog een andere instelling die ik hiervoor zou kunnen aanpassen? Ik zie wel dat Beveiliging tegen spanningstijging weer terug staat op 253 V. Deze handleiding zegt dat de Onderste maximum drempel naar 264,5 V aangepast moet worden en niet de Beveiliging tegen spanningstijging, deze moet op 253 V staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkJ1cH2TFvVoUtZmIGrVQHYO5K0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HzOMsncwy2PzrxrFYpq4XmqF.png?f=fotoalbum_large

Om het geheel te begrijpen, de nummers die je noemt zijn waarschijnlijk de stippen in de grafiek. Maar hoe kom je bij 108, 109, 110 en 80 voor de assen?

[ Voor 40% gewijzigd door ArieR op 10-04-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-10 19:40

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

ArieR schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:00:
[...]

Deze aanpassingen heb ik gisteren doorgevoerd en het weer is nog niet zo zonnig als de eerdere dagen, maar de omvormer is nog niet uitgevallen. Ik hou het de komende uren/dagen in de gaten, maar tot nu toe leveren we nog netjes terug.

Iets te vroeg gejuicht...Ondanks dat de spanning op de fase daalt blijft de omvormer hangen op de fout en start hij niet meer op. Is er nog een andere instelling die ik hiervoor zou kunnen aanpassen? Ik zie wel dat Beveiliging tegen spanningstijging weer terug staat op 253 V. Deze handleiding zegt dat de Onderste maximum drempel naar 264,5 V aangepast moet worden en niet de Beveiliging tegen spanningstijging, deze moet op 253 V staan.

[Afbeelding]

Om het geheel te begrijpen, de nummers die je noemt zijn waarschijnlijk de stippen in de grafiek. Maar hoe kom je bij 108, 109, 110 en 80 voor de assen?
108, 109 en 110 zijn de percentages van spanningen. Dus 108 is 108% van de nominale spanning 230V. Dus 108% is 230 x 1,08 = 248,4 V. Oftewel vanaf die spanning gaat de omvormer vermogen begrenzen. Eerst nog rustig van 100% vermogen naar 80% vermogen bij 109% spanning (250,7V). En boven die spanning sneller naar beneden, wat ik in de grafiek heb proberen weer te geven.

In jouw grafieken zie ik de omvormer trouwens nog niet in vermogen 'knijpen'. Hij lijkt ineens uit te gaan. Dus misschien moet je nog in een extra regel de ingestelde regeling vrijgeven. Maar als de fase spanning zelfs bij uitgeschakelde omvormer nog zó hoog is, dan zul je sowieso niets kunnen terugleveren.

Ik denk dat je met onderstaande instelling de ingestelde karakteristiek vrijgeeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHBIhIBOiNmTq2x4fBVd3H0DN7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rtaH1V0ncZkRozcCQEBedAmy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door antonboonstra op 10-04-2025 14:50 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArieR
antonboonstra schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:37:
[...]

108, 109 en 110 zijn de percentages van spanningen. Dus 108 is 108% van de nominale spanning 230V. Dus 108% is 230 x 1,08 = 248,4 V. Oftewel vanaf die spanning gaat de omvormer vermogen begrenzen. Eerst nog rustig van 100% vermogen naar 80% vermogen bij 109% spanning (250,7V). En boven die spanning sneller naar beneden, wat ik in de grafiek heb proberen weer te geven.

In jouw grafieken zie ik de omvormer trouwens nog niet in vermogen 'knijpen'. Hij lijkt ineens uit te gaan. Dus misschien moet je nog in een extra regel de ingestelde regeling vrijgeven. Maar als de fase spanning zelfs bij uitgeschakelde omvormer nog zó hoog is, dan zul je sowieso niets kunnen terugleveren.

Ik denk dat je met onderstaande instelling de ingestelde karakteristiek vrijgeeft.
[Afbeelding]
Dank voor de uitleg. Ik heb inmiddels deze instelling nog aangepast en nu levert die weer vol gas terug. Daarnaast heb ik jou instellingen ook nog bewaard. Ik hou het de komende uren/dagen weer in de gaten. Heel erg bedankt in ieder geval voor jullie hulp! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYLAnPxsZiiax1cKruKq5786wNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XfJ0omgDpspNfznDuhiJNLEC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-10 18:48
Ik heb een tweedehands Sunnyboy (SB2.0-1VL-40) aangeschaft en deze wil ik extern bedienen via modbus. Helaas is de functie geblokkeerd en heb ik een Grid Guard Code nodig. Ik heb al een verzoek ingediend bij SMA, maar het duurt mij nu al weer te lang.

Heeft iemand een (snellere) methode om een Grid Guard Code te bemachtigen?

En ik zie net dat het ook nu geblokkeerd is op mijn andere omvormer, een Tripower. Deze kon ik altijd aanpassen, raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-10 17:55
Ik heb vandaag een account gemaakt op Sunny Portal; hiervoor gebruikte ik altijd Sunny Explorer lokaal, maar die is kennelijk end-of-life.

Anyway, mijn vraag: Hoe kan ik de opwekgegevens van dagen/maanden/jaren van voor vandaag in Sunny Portal krijgen? Hij geeft nu alleen vandaag weer, als een pasgeborene, zeg maar.

Ik heb een vrij recente TriPower, als dat wat uitmaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door Terpen Tijn op 10-04-2025 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@Lt-Crash Heb je in dit topic al gezocht op "Grid Guard"? En zo ja, wat vond je toen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-10 18:48
Ik heb al geholpen en het werkt perfect. Bedankt @AUijtdehaag.

Misschien eens wat tips in de startpost meenemen over het verkrijgen van een GGC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evdslh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-08 12:40
Hallo,

Hoop dat dit ook in het grote SMA-topic past...

Heb sinds dit jaar onze Sunny Boy 5.0 op het sunny portal aangesloten of aangemeld, waar ik voorheen rechtsreeks naar het ip-adres kon en daar de gegevens van de panelen zag. Waarschijnlijk is dat niet het probleem, maar sinds gisteren is er een communicatie storing.

Dat geeft de sunny portal nu aan bij de status (rood rondje, 3 witte puntjes)

De gebeurtenis monitor geeft als laatste geberutenissen de volgende:

Apparaat
10251
SMACOM A: communicatiestatus verandert naar Geen verbinding
14-4-2025 13:40:01
1
Apparaat
10110
Tijdsynchronisatie mislukt
14-4-2025 01:47:19
1
Apparaat
10110
Tijdsynchronisatie mislukt: NTP-aanvraag mislukt
14-4-2025 01:47:19
1
Externe communicatie
10345
Webconnect-fout: DNS-aanvraag wordt niet beantwoord *
13-4-2025 13:56:05
1

Dus, na 14-4 geen gebeurtenis meer.

Wie heeft een idee wat dit kan zijn en hoe ik het op kan lossen?

Ik heb de omvormer en de groep in de meterkast en het ziggo-modem al even allemaal uit en aan gedaan en de lan-kabel in andere poorten gehad maar de storing is nogal hardnekkig.

In de aangesloten apparaten van het ziggo-moden lijkt de sma-omvormer ook niet meer voor te komen, waar dat volgens mij voorheen altijd wel zo zichtbaar was.

En het blauwe lampje op de omvormer brandt niet, waar dat voorheen dacht ik ook altijd wel zo was.

Graag jullie hulp / advies?

Dank, Eric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-10 17:35
@evdslh Als het blauwe lampje niet brand dan is er geen communicatie.

Als je kunt , zou je met je laptop en een netwerk kabel direct verbinding kunnen maken? Dus kabel in laptop en andere kant in omvormer ( wel overdag doen).

Je kunt dan in je browsers sma****** (serienummer, staat op zijkant) .local in je browser zetten en dan inloggen op de omvormer. Dan even verder kijken hoe de netwerk gegevens staan.

[ Voor 10% gewijzigd door timpel_800 op 18-04-2025 18:24 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evdslh
Ah, ja, ik kan dat proberen. En je bedoelt dat als ik dan geen verbinding krijg, dan ligt het aan die kabel?

Want er loopt nu al een netwerk-kabel van omvormer naar het ziggo-modem in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
evdslh schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:59:
Ah, ja, ik kan dat proberen. En je bedoelt dat als ik dan geen verbinding krijg, dan ligt het aan die kabel?

Want er loopt nu al een netwerk-kabel van omvormer naar het ziggo-modem in de meterkast.
Vanavond de SMA omvormer uitzetten (zowel sma schakelaar als de schakeling voor de PV) voor een half uur en daarna weer aanzetten. Is de boel na 10 mins weer draaiend, kijk dan ook even welke firmware versie je hebt

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evdslh
D_Jeff schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 15:13:
[...]

Vanavond de SMA omvormer uitzetten (zowel sma schakelaar als de schakeling voor de PV) voor een half uur en daarna weer aanzetten. Is de boel na 10 mins weer draaiend, kijk dan ook even welke firmware versie je hebt
Dank!

Firmware pas nog gezien dat dat de laatste was.

Je bedoelt zowel de omvormer uitzetten als het ziggo modem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
evdslh schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 15:43:
[...]

Dank!

Firmware pas nog gezien dat dat de laatste was.

Je bedoelt zowel de omvormer uitzetten als het ziggo modem?
alles dat met stroom te maken heeft voor de omvormer, in dit geval dus ook een kijkje in de meterkast (tenzij die "zekering" naast de SMA zit).

De Ziggomodem kan gewoon doorgaan, niet van belang

[ Voor 6% gewijzigd door D_Jeff op 19-04-2025 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evdslh
D_Jeff schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:48:
[...]

alles dat met stroom te maken heeft voor de omvormer, in dit geval dus ook een kijkje in de meterkast (tenzij die "zekering" naast de SMA zit).

De Ziggomodem kan gewoon doorgaan, niet van belang
Heej man!

Dat heeft geholpen! Alles uitgeschakeld en vanmorgen weer ingeschakeld en de verbinding is er weer!
Dank voor de tip D_Jeff!

Als ik naar de analyse terugkijk, dan lijkt het wel alsof er 's nachts ook nog stroom is opgewekt, maar misschien is dat iets met de tijdinstelling, hoewel die op Amsterdam - Europa staat.

[ Voor 17% gewijzigd door evdslh op 20-04-2025 07:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Soms heeft het een paar dagen nodig voor alle data weer door is gekomen en netjes staat.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
evdslh schreef op zondag 20 april 2025 @ 07:18:
[...]

Heej man!

Dat heeft geholpen! Alles uitgeschakeld en vanmorgen weer ingeschakeld en de verbinding is er weer!
Dank voor de tip D_Jeff!

Als ik naar de analyse terugkijk, dan lijkt het wel alsof er 's nachts ook nog stroom is opgewekt, maar misschien is dat iets met de tijdinstelling, hoewel die op Amsterdam - Europa staat.
*klopt af op een heel groot stuk hout* Sinds 3 maanden geen last meer van dit euvel.
Voorheen moest ik elke 2 maanden deze herstart uitvoeren, omdat de omvormer volledig was vast gelopen (lampjes uit, switch/router: ook geen lampjes voor connectie of 10mbit modus -- in sommige gevallen is de 10mbit modus een storingsmodus--)

Wifi heb ik uitgezet, stoorde teveel.

Qua data en foutieve weergave: Die gaat niet meer goedkomen, maar pas vanaf vandaag 23:59 zal je data weer kloppen. Tijdzones kan de software vanuit je browser syncen (bijv met Firefox)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evdslh
D_Jeff schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:08:
[...]

*klopt af op een heel groot stuk hout* Sinds 3 maanden geen last meer van dit euvel.
Voorheen moest ik elke 2 maanden deze herstart uitvoeren, omdat de omvormer volledig was vast gelopen (lampjes uit, switch/router: ook geen lampjes voor connectie of 10mbit modus -- in sommige gevallen is de 10mbit modus een storingsmodus--)

Wifi heb ik uitgezet, stoorde teveel.

Qua data en foutieve weergave: Die gaat niet meer goedkomen, maar pas vanaf vandaag 23:59 zal je data weer kloppen. Tijdzones kan de software vanuit je browser syncen (bijv met Firefox)
Waar zet je de wifi uit?

In sunny portal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
evdslh schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:44:
[...]

Waar zet je de wifi uit?

In sunny portal?
Voor je begint (voor de zekerheid): leg wel een netwerkkabel aan en check die connectie

Wifi kan je uitzetten via de webpagina van de omvormer zelf, wel heb je daarvoor het installateur account nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Maar is wifi uitzetten perse nodig ? Als je een kabel hebt, neem ik aan dat die sowieso de voorkeur pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
timpel_800 schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:53:
Maar is wifi uitzetten perse nodig ? Als je een kabel hebt, neem ik aan dat die sowieso de voorkeur pakt.
Ik heb de wifi van de SMA omvormer ook uit gezet. Scheelt weer vervuiling in de ether en mogelijke verstoring / kans op hacking.
Voor vast opgestelde apparatuur is een vaste kabel gewoon de meest betrouwbare en eenvoudige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 13:03

Sorry voor de late reactie op deze post maar, zitten daar risico's aan? Betalen voor het leveren van elektriciteit is vervelend, maar ik heb dat toch liever dan brandende panelen op mijn dak.

Meer in het algemeen, ik heb hier een Home Manager 2.0 icm Sunny Boy 3.6 en Sunny Boy Storage 3.7 (allemaal aangelegd voor de vorige bewoners). Als ik de reacties zo lees kan die home manager het automatisch instellen van het terugleveren in de weg zitten. Kan ik zonder problemen de ethernetkabel uit die home manager trekken, of kom ik dan in de problemen? Het is me niet helemaal duidelijk welk doel het ding dient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Ook al Bezet schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:58:
Sorry voor de late reactie op deze post maar, zitten daar risico's aan? Betalen voor het leveren van elektriciteit is vervelend, maar ik heb dat toch liever dan brandende panelen op mijn dak.
Panelen die niet hun max vermogen leveren gaan echt niet spontaan branden hoor! Dat zou wat zijn. Dan zou ook het uit zetten van je omvormer (of een omvormer die uitschakelt door AC overspanning) een brandrisico zijn....
Als je in de media leest over brand veroorzaakt door PV dan gaat het in 99% van de gevallen om slecht gemonteerde stekkers, of gebruik van stekkers van verschillende fabrikanten die niet goed in elkaar passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:41
[...]

Meer in het algemeen, ik heb hier een Home Manager 2.0 icm Sunny Boy 3.6 en Sunny Boy Storage 3.7 (allemaal aangelegd voor de vorige bewoners). Als ik de reacties zo lees kan die home manager het automatisch instellen van het terugleveren in de weg zitten. Kan ik zonder problemen de ethernetkabel uit die home manager trekken, of kom ik dan in de problemen? Het is me niet helemaal duidelijk welk doel het ding dient.
Mooie setup
Kan denk ik alles wat je maar wil
Dus even goed inlezen en filmpjes kijken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
[...]
Heb je specifieke eisen mbt het terugleveren?
Of gaat het er om om de teruglevering te beperken tot een bepaalde vermogen of zelfs helemaal uit te schakelen? Als dit het geval is kun je dat icm een HomeManager 2.0 via Sunny Portal instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DluFsGEicEaXbdlVqotFgyOSBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erfxbhDZx1cXcfldcZDXG02o.jpg?f=fotoalbum_large

Uit interesse: welke batterij is gekoppeld aan de Sunny Boy Storage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 13:03
Franciesco schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:57:
[...]

Heb je specifieke eisen mbt het terugleveren?
Of gaat het er om om de teruglevering te beperken tot een bepaalde vermogen of zelfs helemaal uit te schakelen? Als dit het geval is kun je dat icm een HomeManager 2.0 via Sunny Portal instellen.

[Afbeelding]
Die had ik gevonden. Het probleem is dat ik een dynamisch contract heb, ik wil de teruglevering dus, liefst via home assistant, op nul zetten op het moment dat de prijs negatief is. AUijtdehaag heeft daar mooie .yaml voor geplaatst, maar hij geeft ook aan dat de home manager roet in het eten gooit, vandaar mijn vraag of ik die er tussenuit kan halen en wat voor gevolgen dat eventueel heeft.
Franciesco schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:57:
Uit interesse: welke batterij is gekoppeld aan de Sunny Boy Storage?
Een LG RESU7H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:03
Ik ben zelf bezig met het uitwerken van dynamische exportbeperking in home assistant. Bij negatieve prijs de productie beperken tot het eigen verbruik.

Normaal zal dit wel lukken maar ik heb een bijkomende vraag voor de finale touch in home assistant.

Stel dat de omvormer in stand zero-export staat en dus enkel het eigen verbruik aan het leveren is. Is het dan mogelijk om uit te lezen (en eventueel aanvullend te berekenen) wat het potentieel uitgangsvermogen van de omvormer op dat moment zou kunnen zijn?

Kwestie van een mooi realtime grafiekje met geleverd vermogen en potentieel vermogen te kunnen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-10 16:05
Dit jaar zit er een digitale meter aan te komen dus ben ik ook export limitation aan het bekijken. SMA ondersteunt dit via Modbus, zoals hier in het topic meermaals succesvol toegepast is.
Nu zie ik vaak de registers 40212 en 40214 (via manuele voorinstelling vermogen 40210 / 1077 of 1078) gebruikt worden, waarbij een uitroepteken staat in de SMA Modbus Spec voor wear-out van de Flash bij te veelvuldig gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dhj6pobbkQfMIlp3wZMb7I1oxMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ihppBYFd9bXYgsOJ49uZX8c3.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNQl8CtBRinP99Y2MS3kDHn6p3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qLScFQd8S1p7T2NHVYfZgxUw.png?f=fotoalbum_large

Is het niet beter de Externe voorinstelling (40210 / 1079) in te stellen en dan via adres 41249 (%) of 41251 (W) te gaan werken? Daar staat zo geen uitroeptekentje bij?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iIJoGxDMVdBoGIKr1yjEAeg454=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AdZIdIhKaE6uphufvqMGyhFB.png?f=fotoalbum_large

Benieuwd naar de reacties. Heb overigens nog niets getest van SMA Modbus connectie tussen Home Assistant en de omvormer. Voorlopig gebruik ik lekker simpel de default HA SMA integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Wozmro @fluppie007
Ik heb hier een verzameling van modbus yaml staan
https://github.com/fonske.../main/Home_Assistant_yaml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Ik heb uw voorbeelden toegepast. Heel erg bedankt daarvoor want ik ben zelf zeker geen programmeur, veel verder dan copy-paste + chatgpt geraak ik niet. :)

Maar deze morgen lijkt het al manueel te werken via register 41255.
Laatste stap is nu om het te automatiseren in combinatie met de digitale meter. Dat als de prijs negatief is de omvormer enkel het eigen verbruik van de woning produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
fluppie007 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 23:30:
Dit jaar zit er een digitale meter aan te komen dus ben ik ook export limitation aan het bekijken. SMA ondersteunt dit via Modbus, zoals hier in het topic meermaals succesvol toegepast is.
Nu zie ik vaak de registers 40212 en 40214 (via manuele voorinstelling vermogen 40210 / 1077 of 1078) gebruikt worden, waarbij een uitroepteken staat in de SMA Modbus Spec voor wear-out van de Flash bij te veelvuldig gebruik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Is het niet beter de Externe voorinstelling (40210 / 1079) in te stellen en dan via adres 41249 (%) of 41251 (W) te gaan werken? Daar staat zo geen uitroeptekentje bij?
[Afbeelding]

Benieuwd naar de reacties. Heb overigens nog niets getest van SMA Modbus connectie tussen Home Assistant en de omvormer. Voorlopig gebruik ik lekker simpel de default HA SMA integratie.
Ik gebruik de "veilige" registers 30775 (lezen) en 40023 (schrijven). Beiden hebben 2 decimalen achter de komma resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-10 16:05
Ik heb een Sunny Boy 4.0
code:
1
2
3
Device name     SB4.0-1AV-41 367            
Device class    Solar Inverters         
Device type     Sunny Boy 4.0

@cville deze?

30775
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8L6NrMLMVxAqVgg3VGELKSrfTpc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TEs6ZpOQf3KFHVhqWixTmDNp.png?f=fotoalbum_large

40023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvEhxeca0btHmQVGHIFm9pM2I6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/211TJXvruGwbKhmIVTN2iKtc.png?f=fotoalbum_large

Moet de Modbus op Standard=Sunspec of Compatibility staan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zu_XShiwlhJ_pOcdd0N77IuDVDs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ea70qwwCkrmL8Vbyv5aymviy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
fluppie007 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:23:
Ik heb een Sunny Boy 4.0
code:
1
2
3
Device name     SB4.0-1AV-41 367            
Device class    Solar Inverters         
Device type     Sunny Boy 4.0

@cville deze?

30775
[Afbeelding]

40023
[Afbeelding]

Moet de Modbus op Standard=Sunspec of Compatibility staan?
[Afbeelding]
Standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Wat is het verschil tussen register 40023 en 41255 om het vermogen te regelen?

Ik gebruik nu 41255. Wat mij opvalt is dat het toch een vijftal seconden duurt voor de aanpassing zichtbaar is in home assistant.

Heeft dit te maken met de modbus communicatie of toch eerder met de vermogenselektronica in de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Wozmro schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:15:
Wat is het verschil tussen register 40023 en 41255 om het vermogen te regelen?

Ik gebruik nu 41255. Wat mij opvalt is dat het toch een vijftal seconden duurt voor de aanpassing zichtbaar is in home assistant.

Heeft dit te maken met de modbus communicatie of toch eerder met de vermogenselektronica in de omvormer?
41255 wordt niet op alle SMA inverters ondersteund; 40023 wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08:47
Goedemorgen,

Heeft er iemand zin en tijd om eens met mij mee te kijken?

Ik heb een MSA Tripower 6.0 van ongeveer 6 jaar.
Firmware 4.0.70

Sinds enkele dagen zie ik geen live data en geschiedenis meer in de webportaal.
Het bolletje is ook rood gekleurd bij Live. Dit is altijd groen geweest.
In de app zie ik ook geen live data.

Omvormer werkt verder uiteraard prima.

Ik heb de omvormer al eens spanningsloos gemaakt en mijn router heb ik ook al eens uit en weer aangezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8nV0ZCo0e393a2pizz6Tzr4ppc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lntewsV0AGSzjjtpmEdKopci.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor het meedenken!

Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy | Arotherm Split-Plus VWL75/8.2 | Jaga Strada Hybrid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2Dtwo
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 26-08 12:26
Wozmro schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 08:38:
Ik heb uw voorbeelden toegepast. Heel erg bedankt daarvoor want ik ben zelf zeker geen programmeur, veel verder dan copy-paste + chatgpt geraak ik niet. :)

Maar deze morgen lijkt het al manueel te werken via register 41255.
Laatste stap is nu om het te automatiseren in combinatie met de digitale meter. Dat als de prijs negatief is de omvormer enkel het eigen verbruik van de woning produceert.
Ik wil zelf ook graag een Home Assistant automation hebben zodat mijn zonnepanelen automatisch terugvallen naar mijn thuisverbruik afhankelijk van de day-ahead spot prijs. Ik heb een SMA Home Manager 2.0 en een SMA Tripower 10. Mijn home assistant draait op een home assistant green.

Na wat lezen van verschillende reacties in dit topic zie ik 2 mogelijkheden:Die laatste ljkt al rekening te houden met de day-ahead markt prijzen (al kan ik mis zijn, ben verre van een expert), dus ik dacht hier van te vertrekken. Had je die ook bekeken @Wozmro ?

Mijn doel is om niet naar 0 terug te schakelen, maar te proberen om de injectie naar 0 te krijgen. Zo kan ik wel mijn auto nog opladen met mijn zonnestroom en het capaciteitstarief (maandelijke DNB aanrekening in België voor piekverbruik) vermijden. Dat wordt misschien wel lastig, want uit SMA home manager standaard integratie (niet via modbus, maar via IP adres van inverter) kan ik via de standaard integratie geen thuisverbruik uitlezen, misschien wordt dit dus een feedback loop... Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2Dtwo
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 26-08 12:26
Mrwandelfreak schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:55:
Goedemorgen,

Heeft er iemand zin en tijd om eens met mij mee te kijken?

Ik heb een MSA Tripower 6.0 van ongeveer 6 jaar.
Firmware 4.0.70

Sinds enkele dagen zie ik geen live data en geschiedenis meer in de webportaal.
Het bolletje is ook rood gekleurd bij Live. Dit is altijd groen geweest.
In de app zie ik ook geen live data.

Omvormer werkt verder uiteraard prima.

Ik heb de omvormer al eens spanningsloos gemaakt en mijn router heb ik ook al eens uit en weer aangezet.

[Afbeelding]

Alvast bedankt voor het meedenken!
Kan je wel inloggen via het IP adres?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
@R2Dtwo

Ik heb uiteindelijk hetzelfde doel als jij: bij negatieve prijs automatisch overschakelen naar zero-export, en eventueel bij sterk negatieve prijzen de omvormer volledig naar nul terugregelen.

Ik al blij dat ik het manueel regelen vlot aan de praat heb gekregen.

In het lang weekend probeer ik nog wat verder te experimenteren :)
Pagina: 1 ... 11 ... 15 Laatste