Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:27
SL65 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:10:
[...]

Maar hoe moet ik dit zien? De installatie is dus overbemeten? Destijds laten adviseren door de partij die de items heeft geleverd en toen is de omvormer van een Tripower 8.0 bijgesteld omdat je met het opstartvermogen zou zitten. Nu alsnog dus te enthousiast qua omvormer?
De startspanning is niet het enige. Je zit met het bereik van je MPPT, het maximum stroom bereik en inderdaad je minimum spanning. Deze omvormer is niet geschikt voor deze panelen. De Tripower 8 heeft als voordeel dat van Ingang A de beide strings parallel gezet kunnen worden. Dan heb je voor de 13 panelen een stroombereik van 20A, wat wel genoeg was geweest. Voor de 7 andere panelen had je dan ook een probleem gehad.

Ik heb nog even wat op de SMA gezocht en vond onderstaand artikel:

https://www.sma-sunny.com...ximale-paneelstroom-i-dc/

De maximale ingangsstroom is dus niet echt een probleem, zolang de maximale kortsluitstroom maar niet overschreden wordt.

In jouw geval is het dus wel belangrijk dat je string van 7 panelen en die van 13 panelen op verschillende MPPT zitten. Kun je een foto maken van de onderkant van de omvormer waar de DC bekabeling zichtbaar is?

[ Voor 23% gewijzigd door Jojan265 op 04-02-2025 20:19 ]

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-06 12:24
Zojuist 20 zonnepanelen in combinatie met een SMA hybride omvormer besteld. Echter twijfel ik nog over de sunny home manager.

We hebben nog geen thuis batterij en nog geen elektrische auto. Zoals het er nu uitziet willen we over een jaar voor een kleine elektrische auto gaan kijken, en een thuis accu willen we nog mee wachten wat de overheid gaat doen.

Wel hebben we een warmtepomp in combinatie met boilervat voor het warm water.

De meneer waar ik de spullen besteld heb adviseerde het wel te doen, aangezien hij zich dan al kon “inleren” maar voor mijn gevoel is het een overprised home wizzard, als je geen elektrische auto en of thuis batterij hebt.

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jan011
Zolang je er geen gebruik van maakt, is het een overpriced kWh meter inderdaad.
Heb er al een tijdje eentje in de MK zitten om er mee te spelen. Maar het ding heeft nog weinig interessante waarde.

Sterker nog, zonder de HM 2.0 kun je met modbus tcp sturen. (ik ken de hybride niet zo goed, maar met de normale string omvormers kan dat prima)
Zodra de HM er aan hangt neemt hij de controle over. Niet heel handig.

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2025 19:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
@jan011 het hangt van je doel af. Als je bv ook nu al wilt kunnen terugregelen in vermogen zodat je niks of minder aan het net teruglevert, dan kan dat met de HomeManager 2.0. Uiteraard is het afhankelijk van je energiecontract of dat uberhaupt een interessante optie is. Daarnaast kan dit geloof ik ook via modbus, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Achteraf aanschaffen als de meerwaarde groter is kan natuurlijk ook altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:53
@AUijtdehaag
Terugkomend op mijn vraag eerder. Nu met een multimeter even de weerstand gemeten en ik zie bij beide strings ( A en B ) weerstand. Wat zie ik over het hoofd waar eventueel de fout in zou zitten waarom er geen opbrengst is bij string B? Het is nu donker dus verder geen spanning nog.

[ Voor 8% gewijzigd door SL65 op 06-02-2025 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@sl65
Ik zou even DC spanning meten bj daglicht, dat zegt veel meer denk ik.
Met name ook de polariteit. + en - omgedraaid dan doet string B ook niks op de omvormer (zonder foutmelding ook)

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-02-2025 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:42:
@sl65
Ik zou even DC spanning meten bj daglicht, dat zegt veel meer denk ik.
Met name ook de polariteit. + en - omgedraaid dan doet string B ook niks op de omvormer (zonder foutmelding ook)
Dus morgen even de multimeter in beide draden van de string?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@SL65 lijkt me wel idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
Het is niet echt zonnig, maar de multimeter zit erin. Alleen wel moeilijk te meten. Zie nu rond de 62V maar het springt ook nog wel naar 200-300+. Daar blijft het alleen niet constant op.

Edit:

Strings ook omgewisseld en het probleem zit in ieder geval niet in de omvormer.

[ Voor 19% gewijzigd door SL65 op 07-02-2025 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:03

timpel_800

Amber 65

Je hebt de strings omgewisseld maar misschien moet je ook proberen om + en - van de niet werkende string om te wisselen. Dus beide Sunclicks van de kabels en omwisselen. Liefst in het donker of even netjes de eerste die je loshaalt wat tape overheen zodat ze elkaar in geen beding kunnen aanraken.

YouTube: Assembly of SUNCLIX connectors for DC connection technology

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
De inconsistente waardes vermoeden toch ergens iets met de kabel/connector. De andere string geeft een continue waarde, maar deze niet. Dat zou ook verklaren dat de omvormer het niet ziet aangezien het niet constant blijft boven 175v en daarmee dus niet deze minimale waarde haalt. Toch binnenkort maar het dak op.

Iedereen bedankt voor de hulp en info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 17:46

Aad

Ik heb in januari weer een bericht gekregen van SMA dat de software voor de HM 2.0 om met een dynamisch energie kontrakt te werken er nog niet is en ze weten nu ook niet wanneer wel. Vorig jaar kreeg ik een bericht dat dit in het vierde kwartaal van 2024 klaar zou zijn.
zijn er op dit moment alternatieven voor het laden van de batterijen als de energie prijzen laag zijn ?
ik krijg binnekort 3 SMA storage batterijen en wil die graag zo goed mogelijk inzetten.
graag info hier over ?

mvg
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zyx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 19:55

zyx

Hoi,

Ik weet niet of mijn vraag volledig onder het sma topic valt, indien er betere sub is let me know.

Ik heb een huis gekocht met een sma tripower x 25. Deze zit op dit moment aangesloten op een liander bedrijfsaansluiting. (3x35a)

Nu wil ik de liander invoer terugbrengen naar een 3x25a aansluiting ivm de kosten. Ik heb alle verbruiks inmiddels onder controle en blijf ruim binnen de marge.

Nu is mijn vraag. Om kosten te besparen zou ik de huidige omvormer graag willen behouden. Het idee is dan om via de sma interface de omvormer export-to-net te limiteren op bv 3x20a. Of optie b de omvormer zelf te limiteren op 3x20a. Die eerste optie heeft denk ik onze voorkeur omdat grote gebruikers (warmtepomp, pv storage) dan niet van de export af snoepen.

Mijn vraag is mag dit? (Zero) export control bij PV installaties kleiner dan de netaansluiting kom ik vaak tegen. Mijn variant is alleen net iets anders.

Iemand advies?

Thanks
p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:30

timovd

Voorsprong door techniek

@zyx wat heb je zelf gevonden?
https://www.sma.de/en/pro...sma-dynamic-power-control
Gaat dit werken bij jou?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zyx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 19:55

zyx

Thanks voor de reactie. Die optie heb ik indd gevonden. Het gaat me denk ik meer om de installatie vraag, mag mijn context volgens de nen. Had ik er even bij moeten vermelden. Ik geloof wel dat het technisch gaat werken met die optie omdat het de zelfde functie is die 0 export control mogelijk maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:30

timovd

Voorsprong door techniek

@zyx dat lijkt mij meer een vraag voor hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
timpel_800 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 06:29:
Je hebt de strings omgewisseld maar misschien moet je ook proberen om + en - van de niet werkende string om te wisselen. Dus beide Sunclicks van de kabels en omwisselen. Liefst in het donker of even netjes de eerste die je loshaalt wat tape overheen zodat ze elkaar in geen beding kunnen aanraken.

YouTube: Assembly of SUNCLIX connectors for DC connection technology
Dat lijkt me niet een slimme actie.
Je kunt de polariteit gewoon meten met een multimeter (wel op DC zetten :) ) en kijken of deze correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:25
zyx schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:38:
Hoi,

Ik weet niet of mijn vraag volledig onder het sma topic valt, indien er betere sub is let me know.

Ik heb een huis gekocht met een sma tripower x 25. Deze zit op dit moment aangesloten op een liander bedrijfsaansluiting. (3x35a)

Nu wil ik de liander invoer terugbrengen naar een 3x25a aansluiting ivm de kosten. Ik heb alle verbruiks inmiddels onder controle en blijf ruim binnen de marge.

Nu is mijn vraag. Om kosten te besparen zou ik de huidige omvormer graag willen behouden. Het idee is dan om via de sma interface de omvormer export-to-net te limiteren op bv 3x20a. Of optie b de omvormer zelf te limiteren op 3x20a. Die eerste optie heeft denk ik onze voorkeur omdat grote gebruikers (warmtepomp, pv storage) dan niet van de export af snoepen.

Mijn vraag is mag dit? (Zero) export control bij PV installaties kleiner dan de netaansluiting kom ik vaak tegen. Mijn variant is alleen net iets anders.

Iemand advies?

Thanks
p
Ik ken de regels van de NEN niet, dus zou niet weten of het volgens NEN (of andere norm/wet) mag.
Maar logisch beredeneren, waarom zou het niet mogen?
Ik heb 3x25A smelt hoofdzekeringen, en regel via home assistant dynamisch het vermogen van de omvormers. Vermogen wat ik exporteer limiteer ik op ongeveer 3x25A.
Je bekabeling is als het goed is allemaal op orde, want je hebt nu 3x35A. Dus bij verlagen aansluiting is het belangrijk om je hoofdzekering er niet uit te laten gaan. Wel opletten als de fases verschillend belast worden. Als je hoofdzekering een automaat is, kun je makkelijk de grens opzoeken, omdat je deze zelf kunt resetten.

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-06 20:20
Gurk2 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:54:
[...]

....

Als je hoofdzekering een automaat is, kun je makkelijk de grens opzoeken, omdat je deze zelf kunt resetten.
Zou ik persoonlijk wel wat mee oppassen. Kan goed gaan natuurlijk, want zo'n automaat kan je best wel lang behoorlijk overbelasten voordat deze uiteindelijk eens afslaat (mits geen volle sluiting natuurlijk). E.e.a. ook afhankelijk van de hoeveelheid overbelasting en tijd.

Dus ik zou gewoon een harde grens (net) onder de waarde v/d automaat instellen.

Wanr het zou toch erg vervelend zijn dat je automaat er opeens uit klapt op een mooie wolkenloze zomerdag en je bent net op vakantie.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
ja mee eens. Dus gewoon iets onder 3x25A maximaal terug leveren. Als je echt de max wilt opzoeken, dan zou ik eenmalig de grens opzoeken, en vervolgens een stuk eronder gaan zitten.

Zelf heb ik smeltzekeringen, en deze hebben behoorlijk trage karakteristiek. Dus voor korte periodes kan ik dan meer dan 3x25A terug leveren, maar dit kan ik natuurlijk geen x uren achter elkaar blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Laatst online: 11:54

KrazyJay

Ik heb dit topic al gebookmarked omdat we over gaan naar de Sunny Tripower Smart Energy met de SMA Home Storage (5 modules, 16,4kWh). 9 Maanden van het jaar halen we al zoveel energie uit de zonnepanelen dat we daarmee de batterijen grotendeels vol krijgen en 's avonds en 's nachts de wagens kunnen bijladen en het huis voeden.

De vraag gaat nog over de Sunny Home Manager 2.0, ik heb een Homey en zou er graag wat aansturing mee doen, is er dan een Home Manager 2.0 nodig?

Wat ik er mee wil bereiken is peak shaving (want Vlaanderen) en in de winter proactief laden in de nacht aan een beperkt vermogen om overdag het verbruik met pieken op te vangen. Kan dit met de Homey? Ik zie wel YAML's voorbij komen voor Home Assistant, wat voor mij ook wel kan. Kan de Home Manager dit überhaupt, en zo ja, automatisch of manueel enkel?

Ik twijfel ook nog tussen de Tripower Smart Energy 5.0 en 6.0, ik heb twee strings die herontworpen gaan worden op het zuiden met 5460kWp in totaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@KrazyJay zelf heb ik geen kennis van Homey, wel van SMA SE omvormer en de Home Manager 2.0. Met die laatste kun je één of meerdere tijdslots maken waarin de batterij automatisch geladen wordt met een bepaald vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkW2Wt_b-L__sgvI88AFGYYNVB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y2kTXXfDTZ1Vl08s1OSbJqUs.png?f=fotoalbum_large

Piekbelastingreductie is ook mogelijk met de Home Manager 2.0:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FkHf47_AgOp-nTbkHR4OiNxMAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PQt6OUqnhHW5MCqwVPrlCb6h.png?f=fotoalbum_large

Overigens gebruik ik beide opties niet (ik ben woonachtig in Nederland).

Uit nieuwsgierigheid: wat is de reden dat je voor de SMA Home Storage batterij gekozen hebt en niet voor bijvoorbeeld de BYD HVM?

Mocht je de woning (of een gedeelte er van) gaan aansluiten op het backup circuit van de SE omvormer, dan heeft de 6kW versie het voordeel dat deze ook wat meer vermogen kan leveren in backup modus. Zie de datasheet van SMA voor de verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

@Franciesco Bedankt voor je antwoord. Je uitleg over de mogelijkheden van de HM2.0 beantwoorden mijn vragen zeker!

Momenteel heb ik een enkelfase Huawei 4.6kW omvormer. Deze is niet hybride, enkelfase (maar dat terzijde) en daarnaast Chinees (daar kan men bedenkingen bij hebben, maar voor ons speelt dat een rol als we dan toch willen/moeten upgraden naar iets hybride (DC-DC van/naar de batterij)). Die Huawei heeft zeker zijn werk naar behoren gedaan, maar als de keus er is, dan liever iets Europees.

Ik (we) hebben gekozen voor de SMA Home Storage omdat we dan in dat ecosysteem zitten en daarbij dezelfde motivatoren hebben als bij de omvormer. Zou er een specifieke reden zijn om toch voor BYD te kiezen behalve kosten?

We gaan zeker onze lichtkringen op het backupcircuit willen aansluiten plus daarnaast de patchkast met connectiviteit (router, ont), maar hebben ook de keuze om een omschakelbox te laten installeren om de hele woning te voeden bij uitval van het net. Momenteel vermoed ik dat in het geval van de backupkringen voor licht/IT de 5kW zwaar genoeg is en de 6kW weinig meerwaarde biedt, en dat voor de volledige voorziening van het huis 6kW ook te licht is. Dan vermoed ik dat de lagere inschakelspanning van de 5kW belangrijker is, of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 6% gewijzigd door KrazyJay op 18-02-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@KrazyJay De grootste reden waarom ik voor BYD HVM gegaan ben is dat de opslagcapaciteit daarvan groter is en uit te breiden is tot maximaal 66kWh (3 torens van elk 22kWh). Als ik me niet vergis is de max van de Home Storage 16,4kWh wat ik te weinig vond.
Daarnaast was de HVM ook goedkoper dan de Home Storage van SMA.

Je overwegingen mbt een Europees merk begrijp ik. Ik weet alleen niet of de SMA batterijen ook in Europa gemaakt worden, of toch in China. Heb jij dat nagezocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

@Franciesco Ik weet niet waar de cellen gemaakt zijn. Als je het echt wilt weten gaat het voor mij vooral over een combinatie van factoren, waaronder after-sales (support, firmware) en QA/QC en kan niet ontkennen dat ik de voorkeur geef aan het geld dicht bij huis te laten circuleren.

Voor mij zou het inderdaad 16,4kWh zijn, groter gingen ze niet maar gezien ik ook een redelijk bescheiden maar performante setup heb aan zonnepanelen heeft het weinig zin nog veel groter te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:09
Hoi,

Noobvraag Sunny Design: Wat vul ik in voor 3x25A standaard aansluiting bij "Netaansluiting van de omvormers". Lijkt zo'n basale vraag dat ik het antwoord niet vindt. |:(

Hoofdvraag:

Ik ben er bijna helemaal uit hoe ik het wil hebben, voor meer details zie Topic:
Advies omvormer bij toekomstige uitbreiding en accu

Drietal leveranciers die onderstaande zo willen bieden.
Moet een leverancier overtuigen Sunny Tripower 10.0
Smart Energy op de offerte te zetten. En kan zelf de bevestiging van mijn keuze nog wel gebruiken.

Opstelling:
~5500-6000WP op ONO
~11000WP op WZW
Omvormer: Sunny Tripower 10.0 Smart Energy
Over 2 jaar Thuisbatterij eraan voor DC laden

Volgens specificaties kan deze omvormer 6000W op A en 12000W op B (2xString) hebben.
Ik kom er niet helemaal doorheen in Sunny Design, krijg niet deze omvormer in de keuzes.
Denk dat het aan de keuze voor netaansluiting ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Volgens mij gewoon dezeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnHaKPX3IR0ZCX1yeP-fxC0WXAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbB7PV7KZMo9kBQ7lDHE0x9B.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZjelcoP
Bedankt, zal nog eens een poging wagen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

ZjelcoP schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:20:
[...]

Bedankt, zal nog eens een poging wagen (y)
Laat maar weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjelcoP
Thx! (y) Het is me gelukt wat resultaten te krijgen. Handmatig configureren helpt ook, zeker als je wilt overdimensioneren.
1 leverancier durft niet verder te gaan dan 30 panelen op deze omvormer.
Of hij heeft weinig kaas van overdimensioneren en O/W opstelling gegeten of ik als noob mis nog wat punten.
Ziet iemand een probleem met onderstaande design? Wil heel graag Hybride omvormer daarom de 10kW.
Leverancier denkt dat ie naar 12kW moet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NFy45VyCz48x_qc2gWO6e5CyyY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xnjXSILWEPKgBdLGjKlFcsUI.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-06 10:36
Ik heb een SMA Sunny Tripower Smart Energy 6.0 met een SMA home manager 2.0 nu 2 jaar draaien.
Kan je uit de Sunny portal een advies halen hoe groot de accu moet zijn om grootte deels je eigen stroom te kunnen gebruiken.

Zullen 2 SMA Home Storage 3,2 kWh genoeg zijn dus 6.4 kWh.
Ik kan nog alles handmatig in CSV bestanden gaan exporten en een slimme formule gaan bedenken.
Maar ik hoop dat iemand dat hier al heeft gedaan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWv9eNXbSkyn0cw0DYfsIXbFnso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2nvuE1uvrL7GFApIlqNzZKh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@niels_vlaar wat je zou kunnen doen is met name voor de maanden november t/m februari kijken wat er per dag teruggeleverd is aan het net. Aan de hand daarvan kun je waarschijnlijk een behoorlijke inschatting maken of 6,4kWh batterijcapaciteit voldoende is.

Met een 6kW omvormer (hoeveel Wp aan PV hangt daar aan?) zal je waarschijnlijk niet vaak op of hoger uitkomen dan 6kWh teruglevering?

Stel dat je 80% van die dagen niet aan de 6kWh komt, dan is 6,4kWh mijn inziens onzinnig. Tenzij je bv ook vanuit het net wilt gaan laden om duurdere (dynamische) uren te kunnen overbruggen. Dan wordt de situatie totaal anders en is het verbruik een belangrijke factor in de batterijcapaciteit.
Andersom: als het vaak voorkomt in de genoemde periode (zeg >30% van de dagen) dat je meer terug geleverd hebt, dan zou een iets grote batterij interessant kunnen zijn. Uiteraard is die omslag ook persoonlijk.

Daarnaast: als je het systeem ook wilt gaan gebruiken als noodvoorziening, dan kun je hiervoor een bepaalde capaciteit reserveren om te voorkomen dat je toch geen stroom hebt omdat de batterij net leeg is. Dat stukje batterij kun je dan niet regulier meer inzetten waardoor je wat extra capaciteit moet nemen. Of als bv 6,4kWh wat ruim lijkt aan de hand van de cijfers voor teruglevering, dan is 6,4kWh misschien wel mooi als je daar een stukje van reserveert voor noodstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Aanvullend: wat is je verbruik gedurende de avond/nacht buiten het stookseizoen? Als je dat wilt kunnen afdekken, kan dat ook een (extra) indicatie geven van de batterijcapaciteit. Want laten we zeggen grofweg maart-oktober zul je waarschijnlijk wel heel vaak 6kWh terugleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
Ja ik wil alleen eigen verbruik doen. Niet handelen met dynamisch energie of noodstroom. Ik heb er 10.78 kwp aan panelen aan gekoppeld. Oost west 45 graden precies verdeeld.

Maar omdat alles is vast gelegd bij sma is de vraag hebben zij geen advies tool voor de grootte van de batterij?

Van november t/m februari lever ik bijna niks terug i.v.m de warmtepomp.

Maar 3.2 kwh lijkt mij weer wat weinig.

[ Voor 5% gewijzigd door niels_vlaar op 23-02-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@niels_vlaar misschien biedt dit wat inspiratie:

https://www.sma-benelux.c...onder-stroom/berekeningen

Als je bijna niks teruglevert van nov-feb, dan is het avond/nachtverbruik van de woning buiten die periode denk ik interessanter om naar te kijken. Want dan zou je dat in ieder geval kunnen afdekken met de batterij.
3,2kWh vind ik ook erg weinig, 6,4kWh lijkt me al snel het minimum. En kun je later ook nog uitbreiden als je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Overigens verbaast het me wel dat je met bijna 11kWp bijna niks teruglevert van heel november t/m februari. Ik heb zelf een full electric woning met dus ook een WP, en kan de batterij in die periode toch regelmatig op zijn minst gedeeltelijk opladen.

Mijn PV installatie is wel groter en is ook aangepast sinds een tijdje (meer PV en opslag). Maar als ik even mijn oude situatie bekijk toen ik ongeveer 1,5X jouw Wp had (6800Wp OZO en 9000Wp NWN met de nodige schaduw in de winter), zou simplistisch omgerekend naar 10,78kWp bijvoorbeeld in januari 2024 (geen typefout) ca 100kWh de batterij in gegaan zijn.

Maar wellicht is jouw (direct) verbruik hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
Ik heb een oude boerderij waar 180m2 wordt verwarmd met de warmtepomp.
Ik heb ingesteld dat hij overdag verwarmd dus dan raak je de stroom wel kwijt.
Ook heb ik schaduw in deze maanden op de panelen.

Ik heb de Sunny Design nu op PRO aangemeld dan kan je het verbruik/opbrengsten van vorig jaar inlezen.
Dit is gelukt, Nu kan ik ook de accu kiezen maar krijg niet te zien wat de vermindering van teruglevering is.
Je ziet wel de laadcycli van de batterij maar niet de kwh.

Als ik het verbruik en installatie handmatig invoer en laat simuleren door SMA kan je wel zien wat de verandering voor teruglevering. Maar dan heb je niet precies mijn situatie.
Zit deze optie niet in Sunny Design PRO of mis ik wat.

6.4kwh is ook de minimale accu die ik kan kiezen. Ik denk dat de omvormer de stroom niet kwijt kan in de 3.2 variant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqZFGLHVtZpxb9Tg65T8dKY52SA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7obvScpzakGu8vdt9xXnX8w.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem ook handmatig berekend in Sunny Design Pro maar dan kan ik de schaduw op de panelen niet mee nemen en ook het echte verbruik niet invoeren. Maar bij de panelen heb ik 5 panelen verwijderd om ongeveer de zelfde opbrengst te krijgen.

Dan zie je met 6.4kwh accu wel hoeveel je minder teruglevert en zelf verbruikt.
Maar met de echte cijfers zou het mooier zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umWgW737ZADsJkCrPVoZ3Lpg1fQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QwvsqTkVPSSnEe6JmZWv93TP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door niels_vlaar op 23-02-2025 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josh77
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14:24
@ niels_vlaar. Op een Tripower SE moet je minimaal 2 SMA storage batterijen gebruiken want anders is je accuspanning te laag. Het zijn ca 100 V batterijen en ze staan in serie, dat wordt dus 200 V en de omvormer heeft minimaal 150 V nodig. Ik had even naar jouw verbruik gekeken en dat zat aardig in de buurt van ons verbruik en ik heb voor ons eigen verbruik na een jaar via een HomeWizard P1 meter registraties de data te analyseren becijfert dat ik een 7 a 8 kWh batterij nodig had. Iets meer in voor en najaar en minder in zomer en winter.
Ik zou met 2 batterijen beginnen, je kunt altijd binnen 2 jaar uitbreiden.
Ik heb zelf een Tripower SE 8 kW en ben nu voor een BYD HVM 11 gegaan omdat ik wat backup power reserve wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@niels_vlaar Ok, dus met een batterij van 6,3kWh zou de zelfvoorzieningsgraad met circa 16% toenemen tot 42%. Dat is niet heel erg indrukwekkend eerlijk gezegd.
Om dat verder te verhogen zul je waarschijnlijk veel meer PV moeten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-06 20:42
Hmm, wat een zootje bij SMA.

Ik kwam sunnyportal niet meer in en heb nu een SMA ID aan moeten maken. Ik was nog niet over naar ennexos, want mijn HM2.0 kon dat nog niet.
Maar nu na het aanmaken van een SMA ID en het samenvoegen van accounts, wat ik niet helemaal snap en ook niet helemaal gelukt is... Zit ik nu dus zonder systemen in ennexos. En blijkbaar in mijn oude sunnyportal heb ik ook geen systemen meer. Verder lijk ik nu twee verschillende ennexos accounts te hebben 8)7

Mijn HM2.0 kan ik wel toevoegen in het nieuwe ennexos systeem, maar dan moet ik eerst een reset doorvoeren, omdat hij nog wel geregistreerd is. Dan raak je al je historische data weer kwijt, wat ik ergens wel terug kan halen uit HomeAssistant, maar goed. Wat is nu wijsheid?
Ik dacht dat SMA alles zou migreren, moet ik nog ergens op wachten. Of gewoon maar een nieuwe installatie aanmaken nadat ik hem gereset heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Krilo_89 laatst had ik ook dat ik een nieuwe SMA id moest aanmaken. Dat lukte in eerste instantie niet, maar later wel op een ander device.

Zie ook Franciesco in "Het grote SMA topic" en diverse berichten daarna.

Overigens zit ik nog steeds in de oude Sunny Portal met mijn hele installatie (inclusief Home Manager 2.0). Ook na het aanmaken van die id.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

ZjelcoP schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:48:
Thx! (y) Het is me gelukt wat resultaten te krijgen. Handmatig configureren helpt ook, zeker als je wilt overdimensioneren.
Of hij heeft weinig kaas van overdimensioneren en O/W opstelling gegeten of ik als noob mis nog wat punten.
Ziet iemand een probleem met onderstaande design? Wil heel graag Hybride omvormer daarom de 10kW.
[Afbeelding]
Heb je dit gelezen en gedaan?

https://www.sma-sunny.com...tring-zonnestroom-arrays/

En deze?

https://www.sma-sunny.com...ten-op-dezelfde-omvormer/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-06 20:42
Franciesco schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:38:
@Krilo_89 laatst had ik ook dat ik een nieuwe SMA id moest aanmaken. Dat lukte in eerste instantie niet, maar later wel op een ander device.

Zie ook Franciesco in "Het grote SMA topic" en diverse berichten daarna.

Overigens zit ik nog steeds in de oude Sunny Portal met mijn hele installatie (inclusief Home Manager 2.0). Ook na het aanmaken van die id.
Hmm, wat raar inderdaad. In Firefox heb ik nu wel mijn oude installaties staan...
Ik had de berichten omtrent accounts gezien, maar had geen idee dat een andere browser ineens wel de juiste data toont.
-- edit --

Ik heb blijkbaar twee accounts samengevoegd waar juist geen 'installaties' aan toegevoegd waren. Dus ik kan nu 1 SMA ID verwijderen en eentje behouden. Ik zie nu ook in ennexos twee systemen die wel overgezet zijn. Thanks @Franciesco , ik was even vergeten hoeveel verschillende SMA accounts ik wel niet had.

De home manager kan dus nog niet overgezet worden. Houd jij hem zolang in sunnyportal tot ze hem overzetten?

[ Voor 4% gewijzigd door Krilo_89 op 23-02-2025 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:27
ZjelcoP schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:48:
[Afbeelding]
Ik heb een redelijk vergelijkbare situatie inmiddels 1,5 jaar naar volle tevredenheid liggen. 36 panelen maar wel wat lichter.

Modules:
10 x LG Electronics Inc. LG320N1K-A5 (Neon 2 Black) - oost - azimut 15
12 x JinkoSolar Holding Co. Ltd. JKM-430N-54HL4R-B Tiger Neo N-Type Black - oost 30°
12 x JinkoSolar Holding Co. Ltd. JKM-430N-54HL4R-B Tiger Neo N-Type Black - west 30°

SE 10 met 11 kWh BYD accu

Installatievermogen: 13,520 kWp
Jaaropbrengst: ca. 10.789 kWh (798 kWh/kWp) prognose, 11.434 werkelijk 2024

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Krilo_89 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:02:
[...]
De home manager kan dus nog niet overgezet worden. Houd jij hem zolang in sunnyportal tot ze hem overzetten?
Inderdaad: ik heb nog geen bericht van SMA gehad dat de config over gezet is, dus ik blijft Sunny Portal gebruiken. Tot nu toe werkt die ook best prima. Al hoop ik uiteraard op interessante nieuwe features in de tzt nieuwe omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZjelcoP
Wel polystring toegepast: 2 strings op B-aansluiting. Wat ik uit deze link echter ook leer is dat je ook verschillende oriëntaties (bijv O+W) op zelfde aansluiting mag koppelen. Dat was verrassend!
Heb het even getest in SunnyDesign. Gaf marginaal slechtere resulaten in mijn geval. Maar kan in sommige andere situaties erg handig zijn!
Deze inderdaad al gelezen en toegepast. Niet tot 200%.. Leverancier deze link ook maar gemaild ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjelcoP
jschoorl2 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:27:
[...]

Ik heb een redelijk vergelijkbare situatie inmiddels 1,5 jaar naar volle tevredenheid liggen. 36 panelen maar wel wat lichter.

Modules:
10 x LG Electronics Inc. LG320N1K-A5 (Neon 2 Black) - oost - azimut 15
12 x JinkoSolar Holding Co. Ltd. JKM-430N-54HL4R-B Tiger Neo N-Type Black - oost 30°
12 x JinkoSolar Holding Co. Ltd. JKM-430N-54HL4R-B Tiger Neo N-Type Black - west 30°

SE 10 met 11 kWh BYD accu

Installatievermogen: 13,520 kWp
Jaaropbrengst: ca. 10.789 kWh (798 kWh/kWp) prognose, 11.434 werkelijk 2024
Dat lijkt er inderdaad veel op. Mooi te horen dat het voor jou goed werkt zo!
Kans is groot dat die BYD er bij mij ook komt, lijkt de voordeligste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@ZjelcoP ik heb ook een Smart Energy 10kW omvormer met flinke overdimensionering: daar hangt 20x340Wp op OZO aan en 24x375Wp op NWN. Dus totaal 15,8kWp op de 10kW STP SE en dat gaat al een paar jaar prima.
Overigens ook met BYD HVM batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZjelcoP
Franciesco schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:28:
@ZjelcoP ik heb ook een Smart Energy 10kW omvormer met flinke overdimensionering: daar hangt 20x340Wp op OZO aan en 24x375Wp op NWN. Dus totaal 15,8kWp op de 10kW STP SE en dat gaat al een paar jaar prima.
Overigens ook met BYD HVM batterijen.
Mooie setup! d:)b
Zojuist webinar overdimensionering van SMA gevolgd. Kunt heel ver gaan hierin, echter weinig leveranciers die dat ook durven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:31
ZjelcoP schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:36:
Mooie setup! d:)b
Zojuist webinar overdimensionering van SMA gevolgd. Kunt heel ver gaan hierin, echter weinig leveranciers die dat ook durven.
Heb je toevallig een link naar dat webinar? Ik heb nu 14 kWp (Oost/West, beide 7 kWp) op een 8 kW omvormer zitten, maar uitgerekend (en dat ook via Sunny Design laten bevestigen), dat beide strings ook gewoon parallel op de A-poort kunnen, zodat ik op de B-poort nog eens 8 kWp aan panelen kan hangen.
Dan heb ik dus 22 kWp aan panelen op een 8 kW omvormer.... >:)
Nu nog eens kijken of ik er tijd voor kan vinden om dat aan te leggen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Andrehj schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:00:
Ik heb nu 14 kWp (Oost/West, beide 7 kWp) op een 8 kW omvormer zitten, maar uitgerekend (en dat ook via Sunny Design laten bevestigen), dat beide strings ook gewoon parallel op de A-poort kunnen, zodat ik op de B-poort nog eens 8 kWp aan panelen kan hangen.
Er kan maar max 8kW uit de omvormer komen dus dat lijkt me een beetje zonde.

En ik weet niet of dat nog zo is maar in het verleden was het zo dat je voor de garantie van de omvormer tot max 200% kon gaan. Als je dat belangrijk vindt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
jobr schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:51:
Mij niet. Dat hoge aantal panelen zorgt er voor dat ik in de maanden / dagen met weinig zon toch nog voor een zeer groot deel in de eigen energiebehoefte kan voorzien.
En op de uren dat ik meer dan 8 kW produceer, is die extra stroom binnenkort toch niks meer waard. Waarom zou ik die dan opwekken?

Verder zijn de panelen momenteel dusdanig goedkoop, dat een extra omvormer het investeringsbedrag bijna verdubbelt...
En ik weet niet of dat nog zo is maar in het verleden was het zo dat je voor de garantie van de omvormer tot max 200% kon gaan. Als je dat belangrijk vindt
Die garantie is toch al afgelopen. Overigens vraag ik me af of dat zo is. Als Sunnydesignweb het goed vindt, dan heeft SMA volgens mij weinig grond om een garantieaanvraag af te wijzen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-06 23:19
jobr schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:51:
[...]

Geen idee of @Andrehj ook een SMA hybride omvormer heeft maar dan kan er naast 8kW terugleveren ook met 4kW een batterij geladen worden. In totaal dus 12kW uit de omvormer.
Zelf heb ik op mijn STP8.0 SE 13.3WP aan panelen hangen om precies die reden. (ben nog op zoek naar een goed adres voor een BYD HVM11.0 voor 2027)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:49
Ik heb een sma sb3.6-1AV40 met een vast IP adres in de router, waar de wifi een goede sterkte heeft, maar toch de webserver slecht reageert.

Wie heeft een idee hoe dit op te lossen (ook bij een ping gaat 50-75% verloren)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZjelcoP
[...]

Heb je toevallig een link naar dat webinar? Ik heb nu 14 kWp (Oost/West, beide 7 kWp) op een 8 kW omvormer zitten, maar uitgerekend (en dat ook via Sunny Design laten bevestigen), dat beide strings ook gewoon parallel op de A-poort kunnen, zodat ik op de B-poort nog eens 8 kWp aan panelen kan hangen.
Dan heb ik dus 22 kWp aan panelen op een 8 kW omvormer.... >:)
Nu nog eens kijken of ik er tijd voor kan vinden om dat aan te leggen.
Hier staan verschillende cursussen. Webinars zijn gratis. Nederlands versie overdimensionering zie ik niet meer. Zal vast wel weer komen schat ik.
https://solaracademy.sma.de/nl/cursussen

Wel een Engelse over overdimensioneren voor morgen 18.00:
https://solaracademy.sma....ign-with-high-dcac-ratios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Andrehj schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:24:
Die garantie is toch al afgelopen. Overigens vraag ik me af of dat zo is. Als Sunnydesignweb het goed vindt, dan heeft SMA volgens mij weinig grond om een garantieaanvraag af te wijzen.
Zie :
Wel uit 2021 dus kan weer gewijzigd zijn.
Geen idee of Sunnydesignweb daar rekening mee houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
jobr schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:16:
Zie :
Wel uit 2021 dus kan weer gewijzigd zijn.
Geen idee of Sunnydesignweb daar rekening mee houdt.
Bijzonder... Er boven staat dat de tekst uit 2021 komt, maar eronder staat dat die al in 2019 is gepubliceerd....

Verder wordt op https://www.sma-sunny.com...-punten-die-u-moet-weten/ helemaal niet gesproken over een maximaal paneelvermogen wat op een omvormer kan.
Ik blijf er dus bij dat, wanneer Sunny Design Web het een goede installatie vindt, dit geen gevolgen voor de garantie kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjelcoP
[...]

Heb je toevallig een link naar dat webinar?
Ik ontvang zojuist nog de powerpoint met daarin ook waar volgens SMA de limieten van het overdimensioneren liggen. Als je geschikte wijze van delen hebt kan ik em ergens uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliver1
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-05 10:24
Iemand nog 'problemen' met de SMA energy app of live data van de sunny boy 3.0 ?
Sinds een paar dagen krijg ik geen live data meer door in de app, of diagrammen van afgelopen dagen. Wifi en ethernet zijn geconnecteerd en worden als goed bevonden. Bij het ennexos platform staat een rood bolletje bij Live, dar er geen gegevens beschikbaar zijn.
Heb sinds kort wel nieuwe internetprovider, maar omvormer zegt dat hij verbonden is met internet dus denk niet dat het probleem daar aan ligt ? (Omvormer heeft nieuwste firmware, heb hem ook al eens uitgezet en weer aangezet, en internetconnecties opnieuw ingesteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Oliver1 misschien (als je dat nog niet gedaan hebt) ook even de router van je netwerk herstarten? Wellicht is er iets fout gegaan met het toekennen van het IP adres aan de omvormer ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:35
Oliver1 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:50:
Iemand nog 'problemen' met de SMA energy app of live data van de sunny boy 3.0 ?
Sinds een paar dagen krijg ik geen live data meer door in de app, of diagrammen van afgelopen dagen. Wifi en ethernet zijn geconnecteerd en worden als goed bevonden. Bij het ennexos platform staat een rood bolletje bij Live, dar er geen gegevens beschikbaar zijn.
Heb sinds kort wel nieuwe internetprovider, maar omvormer zegt dat hij verbonden is met internet dus denk niet dat het probleem daar aan ligt ? (Omvormer heeft nieuwste firmware, heb hem ook al eens uitgezet en weer aangezet, en internetconnecties opnieuw ingesteld)
Ik gebruik de SMA app niet, maar mijn sunny boy 3.0 geeft zijn data netjes door aan Homewizard en Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliver1
dennisfr schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:57:
[...]

Ik gebruik de SMA app niet, maar mijn sunny boy 3.0 geeft zijn data netjes door aan Homewizard en Home Assistant.
Is dat dan de energy meter van homewizard? Ik heb nog geen digitale meter, staat gepland in mei, dan neem ik er homewizard p1 meter bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Zelf ook een SB 3.0 met 8 panelen op zuid. Omdat ik vrees vanaf 2027 netto moeten betalen voor terugleveren kom ik mij inlezen of / hoe we de omvormer kunnen begrenzen om teruglevering te voorkomen.
Als internet er wat langer van af is geweest (uur+ ?), duurt het bij soms tot 3 dagen voor de SMA-app weer actuele gegevens heeft. Wifi op 2.4GHz ipv 5 was het advies van de installateur hier destijds.

[ Voor 25% gewijzigd door bombadil op 04-03-2025 10:57 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Laatst online: 18:35
Oliver1 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Is dat dan de energy meter van homewizard? Ik heb nog geen digitale meter, staat gepland in mei, dan neem ik er homewizard p1 meter bij
Ik heb ook een HomeWizard P1 meter, maar de SMA omvormer heb ik rechtstreeks als meter gekoppeld (dat kan alleen als je een Energy+ abonnement afsluit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:15
Ik heb sinds vandaag (of misschien gisteravond) ook problemen met de diagrammen. Ik zie wel de actuele opwekking. Dat getal verspringt iedere paar seconden dus ik ga er vanuit dat dat klopt. Maar ik zie geen diagrammen meer. Gisteravond, toen ik voor het laatst keek, ik denk rond 20u, zag ik nog wel diagrammen op de Geschiedenis-tab.
Ik heb me al afgemeld en opnieuw aangemeld bij de SMA Energy app, dat hielp niets.

Nu ineens zijn de diagrammen er weer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliver1
marana schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:01:
[...]

Ik heb sinds vandaag (of misschien gisteravond) ook problemen met de diagrammen. Ik zie wel de actuele opwekking. Dat getal verspringt iedere paar seconden dus ik ga er vanuit dat dat klopt. Maar ik zie geen diagrammen meer. Gisteravond, toen ik voor het laatst keek, ik denk rond 20u, zag ik nog wel diagrammen op de Geschiedenis-tab.
Ik heb me al afgemeld en opnieuw aangemeld bij de SMA Energy app, dat hielp niets.

Nu ineens zijn de diagrammen er weer :D
Bij mij nog steeds geen diagrammen of geschiedenis van dagen, wel maanden. Geen actuele opwekking via app zichtbaar. Wel als ik rechtreeks via omvormer wifi inlog. Geeft aan wifi en ethernet perfect verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
Ik heb sinds enkele weken een BYD accu pakket op mijn SMA Tripower SE aangesloten in combinatie met Home Manager 2 maar het valt mij tegen wat de mogelijkheden zijn om dingen in te stellen in ennexOS.
Ik had begrepen dat je in sunnyportal meer dingen m.b.t. het laden kon instellen, weet iemand of dat nog komt in ennexOS of zie ik iets over het hoofd?
Ik zou graag het starten van het laden , de laadsnelheid en het maximale laadpercentage in willen stellen.
Of hoef ik mij geen zorgen te maken dat hij met dit mooie weer iedere dag de accu tot 100% laad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Josh77 zelf heb ik ook een BYD HVM en met het huidige weer wordt die ook gewoon tot 100% geladen. Het is LFP, dus zou moeten kunnen. Zeker omdat hij gedurende de avond/nacht weer wat ontlaadt en hij dus niet dagen achter elkaar op 100% blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
@Franciesco Dus jij denkt dat 100% geen probleem is als dat een uur of 5 zo blijft, de accu was vandaag ook weer rond 12 uur vol en de zonnepanelen wekten zo veel op dat de zware huishoudelijke gebruikers er ook niets aan deden. Ik zou graag de laadsnelheid willen kunnen aan passen zodat hij langer over de dag laad en meer de piek eraf haald.
Die peakshavings instelling werkt juist averechts omdat die uit het net gaat laden. Of ik doe de instellingen niet goed.
Hoe hoog heb jij de onderst ontlaad grens ingesteld? Ik heb hem op 20% staan want ik heb ergens een advies van BYD gelezen van een DoD van 80 %.
Ik heb ook nog dat geprognotiseerd laden aangezet maar merk daar nog weinig of niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Wacht maar tot juni oid: dan is de batterij soms om 8hr in de ochtend al vol omdat er dan nauwelijks verbruik is tijdens de korte periode dat er geen opwek is :)

Ik denk dat het allemaal wel meevalt. De degradatie van de batterij kun je in de gaten houden via de SMA omvormer. 2% per jaar schijnt normaal te zijn. Bij mij was het na iets meer dan 1 jaar 2% maar dat was wel in de winter met koude temperaturen (mijn batterij staat in een onverwarmde schuur). Dus het kan zijn dat het tijdens warmer weer iets terugloopt.
Ook schijnt de degradatie het eerste jaar het snelst te gaan en is de degradatie ook afhankelijk van de (ont-)laadsnelheid. Die laadsnelheid lag bij mij regelmatig redelijk hoog met rond de 0,4c.

Mijn onderste grens staat op 22%. Dat is ook om altijd noodstroom te hebben. Daarnaast staat de minimale breedte diepontladingsgrens op 3%. Feitelijk ontlaadt de batterij normaal gesproken dus niet verder dan 22+3=25%.

De BYD HVM heeft overigens volgens specs 100% DOD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josh77
@Franciesco Bij mij staat de batterij in huis en is die rond 20 graden , de laadsnelheid was de laatste dagen ook wel 0,3- 0,4 C. Ik ben ook bezig een aansluiting te maken voor de noodstroom voorziening, dank voor de info. Kan ik de ondergrens nog wat aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Het is een extreme week voor maart, maar dankzij de zonovergoten dagen en het warme weer waardoor de WP niet aan hoefde vanacht is mijn thuisbatterij nu (om 9hr) al vol… Dat heb ik rond deze tijd nog niet eerder gezien @Josh77.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb een sma 2500 en draait nu 2 jaar op een container met 10 paneeltjes alleen start het juweeltje niet meer op na 5400kWh, ac en dc spanning zijn voldoende aanwezig, geen lampjes op de unit te zien dus ook geen rode. 😧

De unit geeft wel display als je klopt en dat is omdat er 230V op staat, DC intern ook gemeten en 349V maar geeft hij niet aan in de display.
Kunnen dat de varistors zijn? Of werkt ie dan nog wel maar geeft een melding? Iemand ideeën wat het kan zijn?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 11:01
@Rol-Co Heb je de boel al eens een half uur uitgezet? (eerst de SB uit, daarna de groep schakelaar)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

D_Jeff schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:32:
@Rol-Co Heb je de boel al eens een half uur uitgezet? (eerst de SB uit, daarna de groep schakelaar)
Een half uur misschien niet maar wel van de muur gehaald en open gemaakt, daarna gemeten of ik met de dc aangesloten ook voltage heb.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliver1
SandmanB schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:40:
Hier ook een connectievraagje van een van mn omvormers naar Ennexos.
Het heeft op de dag van de installatie een paar uur gewerkt, en dan heb ik waarschijnlijk een instelling veranderd, in een poging om in te loggen op die omvormers.

ik heb 2 nieuwe omvormers, die ik alletwee zie in Ennexos, maar de ene staat achter live een groen en achter de 2de' staat nu een rood bolletje, en deze stuurt geen gegevens door.

in het gebeurtenissenlogboek inde app staat een melding: Aanmelding voor NSD-functie op app. 'SN301425XXXX' mislukt, met XXXX de laatste 4 cijfers van mijn serienummer.

Iemand enige tips hoe ik dit weer snel opgelost kan krijgen?
Heb exact hetzelfde voor met mijn omvormer en nog geen oplossing gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papasen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-06 00:44
Ik heb nog steeds geen live data. Nu zie ik in de gebeurtenis monitor deze melding:

Aanmelding voor NSD-functie op app. 'SN: xxxxxxxxxx' mislukt

Zou dat een aanwijzing kunnen zijn?
papasen schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:16:
Ik heb ook net voor het eerst een SMA omvormer online gebracht en zie hetzelfde probleem: geen Live data in Sunny Portal, maar wel opwek data als ik direct op de omvormer kijk. Ik verwacht dat het ergens een configuratie dingetje is.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliver1
papasen schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:42:
Ik heb nog steeds geen live data. Nu zie ik in de gebeurtenis monitor deze melding:

[...]
Bij mij is deze melding nu al enkele dagen niet geweest, was ervoor dagelijks. Maar wel staat het live bolletje nog steeds op rood, krijg dagelijks de sunnyportal rapport mail met 0 kw opwekking en op de app helemaal niets van data.
Zou dat met de nieuwe app te maken hebben of een configuratie aanpassing aangezien dit duidelijk geen alleenstaand geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Josh77 Getriggerd door het onderwerp wat we laatst besproken hebben met het al vroeg op de dag vol zijn van de batterij ga ik de komende tijd eens experimenteren met de optie "geprognosticeerd laden van de batterij".
Hiervoor heb ik momenteel de onderstaande drie instellingen gemaakt voor de Home Manager 2.0 (in Sunny Portal):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3Qp16YhHCXKJog4w4STBJOfqek=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pIqJ0M40qYoNYK8gLlApKo2e.png?f=user_large

Zoals ik nu de configuratie gemaakt heb zou bij een laadtoestand van 80% en hoger op basis van verwacht verbruik en opwek de batterij geladen moeten worden. Tot 80% zou hij sowieso moeten opladen bij overschot. Stel de prognose zit er naast, dan lijkt me die minimale 80% SoC voorlopig een veilige waarde om te voorkomen dat er netafname gaat komen gedurende de nacht.
De verkorte prognoseperiode kijkt alleen naar de huidige dag en niet ook naar de komende 2 dagen.

Ik ben benieuwd of de batterij hierdoor pas wat later op de dag vol raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aukesp
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-06 08:58
Kunnen jullie mij helpen met een andere uitdaging:

Ik heb de volgende installatie:
Sunny home manager 2.0
STP8.0-3SE-40
SMA home battery (16,3Kwh)

Het volgende probleem heb ik met invoeren stroomtarieven: Ik probeer stroomtarieven in te vullen omdat dynamische tarieven nog niet beschikbaar zijn helaas.
Als ik de stroontarieven invul krijg ik een foutmelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmPFMLduPPY5SjTS_Dl8ie4BwvI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tGSI0VtHYqy2XriKnAghE7aP.png?f=user_large

Als ik dan wil opslaan krijg ik de volgende melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGclRJ8zUGm0sueANKBsCKMfoa8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xMORbJAQRt20PwLUKktg4ELU.png?f=user_large

Het lijkt erop dat ik een andere instelling niet goed heb staan maar ik kom daar niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:17
Misschien een punt in plaats van een komma proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aukesp
helaas, dat werkte ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Aukesp bij het invoeren van de tarieven moet je een 24hrs schema instellen. Dus niet alleen voor 0:00-02:00, maar ook 1 of meerdere blokken voor de resterende 02:00-00:00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josh77
@Franciesco Ik heb de SoC op 50% staan voor op prognose gebaseerd laden en 2 dagen vooruit kijken.
Gisteren was de accu om 15.30 h vol en vandaag om 11.15 uur, ik zie wel dat boven de 50% SoC hij het laden wat tempert . Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het ca. 14 dagen duurt voordat dit slimme laden volledig werkt. Ik laat het maar een tijdje zo staan om te ervaren hoe het werkt. Zal wel cloud gebaseerde software zijn of zou het slimme in de Home Manager zelf zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aukesp
@Franciesco Bedankt! Dat was de oplossing!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Josh77 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:47:
@Franciesco Ik heb de SoC op 50% staan voor op prognose gebaseerd laden en 2 dagen vooruit kijken.
Gisteren was de accu om 15.30 h vol en vandaag om 11.15 uur, ik zie wel dat boven de 50% SoC hij het laden wat tempert . Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het ca. 14 dagen duurt voordat dit slimme laden volledig werkt. Ik laat het maar een tijdje zo staan om te ervaren hoe het werkt. Zal wel cloud gebaseerde software zijn of zou het slimme in de Home Manager zelf zitten?
Ja, wat langer geduld op een eventueel effect is vast goed. Tot mu toe heb ik nog weinig of geen verschil gezien, maar ik heb het natuurlijk pas erg kort aanstaan. Ik kijk het voorlopig even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederT
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-06 09:03
Na een jaar van problemen met APS QT2 omvormers, overweeg ik de overstap naar een gebruikte SMA 3-fase omvormer.

Heb eerder SMA omvormers geïnstalleerd, maar begrijp dat het bij tweedehands omvormers van belang is dat deze in de SMA portal uit de vorige installatie verwijderd is.

Verkoper op Marktplaats kan mij dit niet garanderen. Iemand die hier ervaring mee heeft en aan kan geven hoe lastig het is om monitoring werkend te krijgen in zo'n situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gurk2
Volgens mij is het belangrijk dat je het installateurs wachtwoord hebt. Dan kun je (bijna) alle instellingen wijzigen. Wanneer de verkoper deze niet heeft, dan kun je een PUK code opvragen bij SMA.
Vroeger moest je hiervoor enkele tientjes betalen. Volgens mij hebben ze tegenwoordig nieuw systeem, waarmee je de PUK code zelf kunt genereren als je het serienummer hebt.
Hier wat meer info:
https://www.sma-sunny.com...ter%20needing%20the%20PUK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindamann
  • Laatst online: 14:02

Pindamann

Human

Hoi allen, ik zit even wat mee te lezen en vroeg me het volgende af m.b.t. begrenzen en een dynamisch contract. Binnenkort loopt mijn contract af en een dynamisch contract lijkt me interessant. Het lijkt goedkoper en wij gebruiken zoveel mogelijk stroom tijdens zon uren. Daarnaast kan ik de panelen aansturen.

In Home Assistant kan ik de meter en omvormer (SMA Tripower 4.0) uitlezen. Daarnaast de omvormer aansturen met de limiet (0-100%).

Dus ik denk er aan om:
  • bij een sterk negatieve prijs (-0.17 cent en lager waarbij het gratis wordt) de limiet naar 0% te zetten
  • bij een licht negatieve prijs OF de omvormer iets te limiteren voor sluipverbruik (100-200w) OF echt dynamisch te regelen zodat je nog wel steeds zoveel mogelijk eigen stroom gebruikt, wat je het liefst nog wel wil in die situatie
Dat dynamisch inregelen kan ik met wat hobbyen wel regelen via een HA automation. De vraag is vooral is dit een goede strategie en vind de omvormer het erg om real time bijgestuurd te worden via de modbus. Of is het beter om em per uur een keer bij te sturen?

Tot dusver kan ik nog geen informatie vinden dat het realtime bijsturen (via modbus/software) een negatief effect heeft.

9800X3D | 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Gurk2 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:03:
Volgens mij is het belangrijk dat je het installateurs wachtwoord hebt. Dan kun je (bijna) alle instellingen wijzigen. Wanneer de verkoper deze niet heeft, dan kun je een PUK code opvragen bij SMA.
Vroeger moest je hiervoor enkele tientjes betalen. Volgens mij hebben ze tegenwoordig nieuw systeem, waarmee je de PUK code zelf kunt genereren als je het serienummer hebt.
Hier wat meer info:
https://www.sma-sunny.com...ter%20needing%20the%20PUK
Dit klopt. Alle drie fase sma omvormers hebben dit volgens mij(de nieuwe versies , tripowers die vierkante blauwe bedoel ik).
Dus als het geen TL is dan kun je hem met een gerust hart overnemen. Een paar blz terug heb ik opgeschreven hoe je hem vanaf 0 installeert. Zoek op wpa2-psk in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
Pindamann schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:10:
Hoi allen, ik zit even wat mee te lezen en vroeg me het volgende af m.b.t. begrenzen en een dynamisch contract. Binnenkort loopt mijn contract af en een dynamisch contract lijkt me interessant. Het lijkt goedkoper en wij gebruiken zoveel mogelijk stroom tijdens zon uren. Daarnaast kan ik de panelen aansturen.

In Home Assistant kan ik de meter en omvormer (SMA Tripower 4.0) uitlezen. Daarnaast de omvormer aansturen met de limiet (0-100%).

Dus ik denk er aan om:
  • bij een sterk negatieve prijs (-0.17 cent en lager waarbij het gratis wordt) de limiet naar 0% te zetten
  • bij een licht negatieve prijs OF de omvormer iets te limiteren voor sluipverbruik (100-200w) OF echt dynamisch te regelen zodat je nog wel steeds zoveel mogelijk eigen stroom gebruikt, wat je het liefst nog wel wil in die situatie
Dat dynamisch inregelen kan ik met wat hobbyen wel regelen via een HA automation. De vraag is vooral is dit een goede strategie en vind de omvormer het erg om real time bijgestuurd te worden via de modbus. Of is het beter om em per uur een keer bij te sturen?

Tot dusver kan ik nog geen informatie vinden dat het realtime bijsturen (via modbus/software) een negatief effect heeft.
Volgens mij is realtime bijsturen, geen probleem, doe ik ook.
Wel opletten dat je het goede register gebruikt. Je hebt namelijk een max vermogen register (waarmee je ook vermogen kunt regelen) en een register om vermogen tussen 0% en 100% te sturen. Het max vermogen register is waarschijnlijk een eeprom instelling, die vaak niet zo'n hoge aantal write cycles heeft.

In de SMA modbus register map staat bij die registers een gevaren driehoekje met de tekst "Cyclic modification of these parameters may destroy the flash memory of the product".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindamann

Pindamann

Human

Gurk2 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:57:
[...]

Volgens mij is realtime bijsturen, geen probleem, doe ik ook.
Wel opletten dat je het goede register gebruikt. Je hebt namelijk een max vermogen register (waarmee je ook vermogen kunt regelen) en een register om vermogen tussen 0% en 100% te sturen. Het max vermogen register is waarschijnlijk een eeprom instelling, die vaak niet zo'n hoge aantal write cycles heeft.

In de SMA modbus register map staat bij die registers een gevaren driehoekje met de tekst "Cyclic modification of these parameters may destroy the flash memory of the product".
Ik gebruik register 40016 en volgens de documentatie is dat een 'WO' register die inderdaad niet bedoeld is voor wat ik doe.

Ok misschien gaat dit toch iets mn pet te boven.. ;( Iniedergeval ontzettend bedankt voor de waarschuwing!

[ Voor 63% gewijzigd door Pindamann op 19-03-2025 22:14 ]

9800X3D | 3070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gurk2
volgens mij is 40016 prima register om naar te schrijven. Die gebruik ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindamann

Pindamann

Human

Gurk2 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:28:
volgens mij is 40016 prima register om naar te schrijven. Die gebruik ik ook.
Aah dank! Alleen als ik de documentatie lees dan krijg ik toch de indruk dat die daar niet voor bedoeld is, of lees ik dit verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smybwoImmwsj9j7z9hj1GV9qQps=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BiQfzxYgIjwYqKvxqr8UZQj3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmu5X_PNqDGFZ36lFbjqVXD5ghg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nad7vNN4aOMY7xw0LcuC1wum.png?f=user_large

Vervolgens staat er nog een pagina waar ze het over andere registers hebben voor de power control?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qwJvNho2lDNy3-Jzg7XJUgaVdY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6mHTSYDSz6dHPoDDHbVZkPNp.png?f=fotoalbum_large

Update:
ter aanvulling, in https://files.sma.de/downloads/EDMx-Modbus-TI-en-16.pdf staat het volgende. Dit is niet specifiek voor Tripower, maar ze spreken hier wel specifiek voor RW, wat mooi is, omdat ik me zorgen maak over een WO register.
The parameters of SMA products that can be changed with writable Modbus registers (RW) are intended for long term storage of device settings. Cyclical changing of these parameters leads to destruction of the flash memory of the SMA products.
Update2:
Een forum post van iemand die tegen het issue aan was gelopen na 3 jaar met een zgn RW register https://community.home-as...yclical-writing-warning-1

Zijn conclusie was tevens dat de WO register wel safe zijn voor veelvuldig schrijven.

Conclusie:
Registers 40016 en 40023 zijn zgn WO registers die veilig zijn om continu bij te werken en niet onderhevig aan het 'cyclical write' gevaar. Althans, zo ver ik kan vinden :)

[ Voor 57% gewijzigd door Pindamann op 20-03-2025 20:04 ]

9800X3D | 3070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gurk2
De lijst die ik heb gevonden bij SMA laat een gevarendriehoek zien bij de registers waar je niet periodiek naar mag schrijven.
Zie voorbeeld hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXlvXfbEYC9P7y3NGTpK2DLuo_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/geq6vFdVkJMIssxJrxAqzJU4.png?f=fotoalbum_large

Die andere registers hebben er denk ik mee te maken dat je bij de omvormer aan moet zetten dat de omvormer de control waarde van het register moet gebruiken. Tenminste als je het gewone setup proces uitvoert, dan kun je dit op enable zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:40
Gurk2 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:50:
De lijst die ik heb gevonden bij SMA laat een gevarendriehoek zien bij de registers waar je niet periodiek naar mag schrijven.
Zie voorbeeld hieronder:
[Afbeelding]

Die andere registers hebben er denk ik mee te maken dat je bij de omvormer aan moet zetten dat de omvormer de control waarde van het register moet gebruiken. Tenminste als je het gewone setup proces uitvoert, dan kun je dit op enable zetten.
Ik gebruik zelf 40023 omdat dat register een precisie van 2 decimalen achter de komma heeft (zie tabel).

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliver1
papasen schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:42:

[...]
Kan er iemand zijn ethernet instellingen eens delen of doorsturen (vast ip of automatische settings) ? Of iemand proximus fiber internet firewall of dmz settings? Omvormer krijgt internet via wifi en ethernet van mijn mesh systeem tplink deco x50. Maar zelfs op wifi en ethernet via proximus modem heb ik hetzelfde. Verbinding wifi en ethernet groen vinkje en sterk signaal maar bij live data een rode bol

[ Voor 24% gewijzigd door Oliver1 op 20-03-2025 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:14
Blij dat ik deze thread heb gevonden!
Ik ben al een tijdje het internet aan het afschuimen ivm sturing van een SMA omvormer (voornamelijk in combinatie met een dynamisch tarief) maar vond maar weinig info.
Ik sta op het punt een PV installatie aan te schaffen met een Home Manager 2.0 om toch al iets slimmer gebruik te maken van de installatie, maar ik begrijp dat sturen op dynamisch tarief er (nog) niet mogelijk mee is. En ik zie het nut niet in dat er nog een vermogensmeting moet gebeuren als je al een P1 poort hebt.

Is het mogelijk om de Home Manager 2.0 functionaliteit volledig over te nemen met Home Assistant?
Ik wil er vooral mijn Vaillant WP mee sturen op basis van stroom overschotten en ook een mogelijk hebben om de injectie in het te beperken in het geval van negatieve energieprijzen door de het vermogen van de omvormer te beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Baritee schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:33:
Is het mogelijk om de Home Manager 2.0 functionaliteit volledig over te nemen met Home Assistant?
Als je toch al van alles vanuit je eigen domotica aan wilt sturen, heb je die Home Manager niet nodig.
Gewoon met een P1-meter de huidige netbelasting monitoren en dan zelf steeds mbv modbus het juiste register in de omvormer schrijven. (Je SMA heeft daarvoor één speciaal register wat je eindeloos mag overschrijven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Baritee Ik heb de home manager en het zelf regelen van 3 SMA zit dat behoorlijk in de weg.
Ben er nog niet achter hoe ik de controle zelf overneem dmv een instelling.

Zonder home manager gewoon regelbaar via Home assistent modbus yaml

Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste