Advies omvormer bij toekomstige uitbreiding en accu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-06 23:57
Ik kom er maar niet uit of ik nou beter voor de micro-omvormers of Hybride string-omvormer kan gaan bij toekomstige uitbreiding met Accu (2-3 jaar). Prijs in aanschaf lijkt niet veel verschil meer te zijn. Mis vast nog wat stukjes van de puzzel ;)
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2slMHwuK9xo1JTKiMauaEavjo2Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oj64SFo8QaWCO5c2UIUuIN2N.png?f=user_large
Legplan 30: Oranje = Omvormer + Accu, Rood = schaduw objecten, Blauw = vrijhouden toekomstige dakkapel, Geel= niet beschikbaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8soBV5SbmKBx8jJTgexEbMUsRS4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/B3ZGL0L395Mm4RtDguGiQ6lY.jpg?f=user_large
Oost 2 bomen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHY9pZsfNq5Jz4CvRAvHOq-8wUQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a7tjxp0HTSyH7qC82VTCOJ0D.png?f=user_large
Oost Dakraam en schouw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmtzKEfXpLwy-f0JjoGwU4nDy-U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ik6LcOnZ0Wt4mSufBaNdJzrX.jpg?f=user_large
West kleine schaduw schouw
Beschikbare (dak)ruimte
Oost 5x9 minus dakraam en schoorsteen
West 5x18 Toekomst 2 x dakraam ergens in zuidelijke deel (midden dak)
In de garage (in huis) kan een omvormer en accu. Tevens korte lijn naar toekomstige laadpaal.
Schaduw
Oost: 2 bomen, zal alleen in winter beetje spelen vermoed ik
West: Minimaal van schouw, zie foto
Jaarverbruik
Nu 4800 geschat. Na warmtepomp en Airco (dit jaar) 9000.
Fors verbruik net na verhuizing. Ben al lampen aan het vervangen en sluipverbruikers aan het opsporen.
Kans op EV over 3 jaar ook aanwezig.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25
Budget en doel
Doel Energierekening zo laag mogelijk. Termijn: 25+ jaar Budget: Vol leggen indien zinnig.
Over 2-4 jaar Accu er bij om zelfverbruik te maximaliseren.
Wie gaat het project uitvoeren
Blijft jeuken om het zelf te doen, moet ik wel nog een buddy vinden.
Waarschijnlijk toch maar via offerte.
Offerte 1 en 2 Meterkast en kabel leggen wel al in eigen beheer.
Bijhouden van data
Alles naar Home Assitant, hoeft niet per paneel.
Reeds verkregen offertes
1
20x Jinko Solar Tiger Neo N-type JKM440N-54HL4R-B (10xO + 10xW)
10× AP-system DS3 micro-omvormer
8800 Wp
6136,-
0,70 per Wp
2a
20x JA solar 440 WP GLAS GLAS Full black (10xO + 10xW)
Growatt MID 12KTL3-XH
8800 Wp
6290,-
0,71 per Wp
(mogelijkheid om later bij te leggen.)

of
2b
30x JA solar 440 WP GLAS GLAS Full black(10xO + 20xW)
Growatt MID 12KTL3-XH
13200 Wp
8377,-
0,63 per Wp
3
24x Longi HI-MO X6 460 WP Full Black (10xO + 14xW)
GoodWe GW10KT-DT
11040 Wp
7002,-
0,63 per Wp
Overigen
Te duur
Regio
Zuid-Oost
Vragen
  1. Wat is beter, makkelijker, voordeliger mbt toekomstige accu? Micro's over 3 fasen naar meterkast of accu direct op hybride 3 fase omvormer. Keuze omvormer nog erg relevant ook al weten we niet exact wat er straks allemaal op de markt is?
  2. Volleggen of niet? Is er een max Wp op 3x 25A aansluiting? Zinnig om Westkant vol te leggen? 10xO -30xW. West vol lijkt me gunstig ivm duurste stroom van de dag. Heb nu dynamisch contract.
  3. Als er een dakraam komt over 5 jaar is het eenvoudig/betaalbaar de boel op te schuiven/om te leggen?
  4. Volgens PC-calc kom ik zelfs met 10 + 20 panelen nog met een 10Kw omvormer uit. Klopt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik zou geen micro omvormers doen, tenzij je ze echt nodig hebt. Je bent dan meteen gebonden aan een AC accu, terwijl je liever DC (niet omgezet) wil hebben.

Volleggen zou mijn advies zijn: Heb ik in 2015 ook gedaan. En we hadden er genoeg aan. En nu is de installatie van het dak gehaald en vervangen.
Moet ik er wel bij zeggen dat we nu wel alle verbruikers goed in kaart hebben: WPB + WP zijn er nu bij gekomen. EV laden is weer een heel andere discussie. Wellicht dat ooit om die laatste verzwaring nog eens nodig gaat zijn.

Je kunt je zonnepanelen ook begrenzen, bijvoorbeeld op 75%. En je hebt tegenwoordig "0 teruglevering" features enz.

Een dakraam zou je nu alvast moeten inplannen. Voornamelijk een dakkapel moet je echt nu al plannen, gezien dat voor schaduw op allerlei momenten gaat zorgen. Je zou met een dakraam kunnen kiezen om een paar panelen eruit te knippen. Moet je wel goed opletten dat je omvormer dat ook gaat waarderen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:43
Als je zeker weet dat je naar een accu gaat, neem dan nu een hybride deye omvormer, 12 kW voor 1800 euro.
Neem je nu toch een gewone omvormer, zorg dan dat je meerdere stringen naar binnen legt met lagere voltage.
Een Hybrid kan namelijk niet zo heel hoog aan. Hoef je later niet het dak op.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
  • Schaduw objecten zoveel mogelijk verwijderen / verkleinen
  • Dak maximaal vol, geschikte maten verschillende panelen desnoods combineren
  • Zolang je niet ook in de winter zelfvoorzienend bent, meer panelen...
  • Geen micro omvormers (ik heb bij vriendin de aansluitingen van de panelen individueel naar binnen gebracht, kan dan simpel van micro naar string of laadregelaar)
  • Zelfs een 8kW omvormer zou ok zijn, slechts minimale aftopping
  • Bij vriendin kapot gewaaid (plastic) dakraam verwijderd, ligt nu een paneel
  • Zorg dat je iedere accu kunt gebruiken, gewoon + en - en klaar, voldoende
Wat is je locatie ongeveer?

edit: van de offertes: 2b, maar je kunt het beter zelf doen.

[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 15-01-2025 16:22 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 16:17
Hybride omvormer is zinloos, tenzij je vast wil zitten aan dat zelfde merk voor de thuisaccu, en dat wil niemand want dan mag je ofwel in de rij staan of je betaald de hoofdprijs voor het minst flexibele systeem.

Micro-omvormers voegen ook niets toe, is enkel storingsgevoeliger en bij vervanging moet iemand het dak op, en dat kost geld.

Ga voor een ruim bemeten omvormer, deze kost letterlijk tientjes meer dan eentje die twee stappen kleiner is dus dat heeft geen enkele zin.

Houdt met plaatsen rekening met de ruimte die je nodig hebt voor een dakkapel, heel spannend is dat niet, houdt voldoende ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Je kan op een 3x25A tot max 14K gaan. Zorg dan wel voor een 3x40A aardlekautomaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:40
@RobertV70 er zijn ook hybride omvormers die meerdere merken batterijen ondersteunen. Dus de batterij hoeft niet perse van hetzelfde merk te zijn. Voorbeelden zijn SMA en Solis en er zijn er ongetwijfeld meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjelcoP
Tanuki schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:49:
Ik zou geen micro omvormers doen, tenzij je ze echt nodig hebt. Je bent dan meteen gebonden aan een AC accu, terwijl je liever DC (niet omgezet) wil hebben.
Er blijven inderdaad nog maar weinig argumenten over voor micro-omvormers in mijn situatie. Ook slechts 1 aanbieder die daar mee aan komt zetten ook al heb ik daar redelijk vertrouwen in.
Volleggen zou mijn advies zijn: Heb ik in 2015 ook gedaan. En we hadden er genoeg aan. En nu is de installatie van het dak gehaald en vervangen.
Moet ik er wel bij zeggen dat we nu wel alle verbruikers goed in kaart hebben: WPB + WP zijn er nu bij gekomen. EV laden is weer een heel andere discussie. Wellicht dat ooit om die laatste verzwaring nog eens nodig gaat zijn.
Ik ga inderdaad al richting vol leggen zo ver als een eenvoudige particuliere installatie hier reikt.
Je kunt je zonnepanelen ook begrenzen, bijvoorbeeld op 75%. En je hebt tegenwoordig "0 teruglevering" features enz.
Die optie lijkt inderdaad voldoende voorhanden ja. Verhalen dat je netto zou moeten gaan betalen bij vaste contracten om je stroom kwijt te kunnen lijkt niet echt gegrond en bangmakerij. Waarschijnlijk blijf ik zelf op dynamisch contract.
Een dakraam zou je nu alvast moeten inplannen. Voornamelijk een dakkapel moet je echt nu al plannen, gezien dat voor schaduw op allerlei momenten gaat zorgen. Je zou met een dakraam kunnen kiezen om een paar panelen eruit te knippen. Moet je wel goed opletten dat je omvormer dat ook gaat waarderen.
Dakraam is wat moeilijk te voorspellen waar ik deze straks exact wil hebben maar heb voldoende dak op West dus kan de panelen aan de bovenkant leggen en plek voor dakraam onder wel vrij houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjelcoP
reneeke1970 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:31:
Als je zeker weet dat je naar een accu gaat, neem dan nu een hybride deye omvormer, 12 kW voor 1800 euro.
Neem je nu toch een gewone omvormer, zorg dan dat je meerdere stringen naar binnen legt met lagere voltage.
Een Hybrid kan namelijk niet zo heel hoog aan. Hoef je later niet het dak op.
Hybride stond inderdaad al op het verlanglijstje. 1800 Is wel prijzig voor 12kW. Aantal merken vind ik ze rond 1000,- Welk merk heb je het dan over en waarom die?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZjelcoP
onetime schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:19:

• Zorg dat je iedere accu kunt gebruiken, gewoon + en - en klaar, voldoende
Dat is nou net mijn hamvraag, hoe zorg ik dat ik straks zo veel mogelijk opties open houd?
Wat is je locatie ongeveer?
Bij Venlo in de buurt.
edit: van de offertes: 2b, maar je kunt het beter zelf doen.
Telkens als ik het verschil uit reken is de optie om het zelf te doen toch wel heel aantrekkelijk.
En eenmaal bekend met de techniek is het ook zelf te onderhouden en aan te passen.
Ben wel gewend aan werken op hoogte maar zal me wel wat veiligheidsuitrusting moeten aanschaffen. Maar dat is natuurlijk ook te gebruiken voor alle andere dakklussen waar ik al een groeiend lijstje van heb liggen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ZjelcoP schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:39:
[...]

Hybride stond inderdaad al op het verlanglijstje. 1800 Is wel prijzig voor 12kW. Aantal merken vind ik ze rond 1000,- Welk merk heb je het dan over en waarom die?
Het merk is deye.
Heeft heel veel mogelijkheden en niet duur. Als jij een goedkopere ziet zal hij niet aan het net kunnen leveren. Zijn off grid omvormers ipv on grid.
Of ze zijn gemaakt voor hoog voltage batterijen, maar dat wil je juist niet.
Of het is een 12 kW die maar 3 kW de accu in kan doen, rest gaat het net op.

En anders hoor ik heel graag welke jij gevonden hebt, koop ik die gelijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjelcoP
RobertV70 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:56:
Hybride omvormer is zinloos, tenzij je vast wil zitten aan dat zelfde merk voor de thuisaccu, en dat wil niemand want dan mag je ofwel in de rij staan of je betaald de hoofdprijs voor het minst flexibele systeem.
Dat is een interessante mening en de eerste keer dat ik die hoor. Vind het vooral belangrijk opties qua accu open te houden en probeer uit te zoeken hoe ik dat het beste doe. Kun je hier meer over vertellen/heb je interessante bronnen?
Ga voor een ruim bemeten omvormer, deze kost letterlijk tientjes meer dan eentje die twee stappen kleiner is dus dat heeft geen enkele zin.
Grotere zijn soms zelfs goedkoper zag ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Bij mijn weten zit je alleen met solar edge aan eigen merk vast.
Andere merken, zoals goodwe zeggen feitelijk alleen maar dat ze een eigen merk accu beschikbaar hebben, niet dat die er alleen maar aan kan.
Zolang het voltage overeen komt past alles

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Franciesco schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:43:
@RobertV70 er zijn ook hybride omvormers die meerdere merken batterijen ondersteunen. Dus de batterij hoeft niet perse van hetzelfde merk te zijn. Voorbeelden zijn SMA en Solis en er zijn er ongetwijfeld meer.
Dan nog, je bent minder flexibel in je keuze, dus het voegt niets toe. en de accu moet altijd binnen 1 a 2 meter van de omvormer geplaatst worden vanwege DC laden, dus op een zolder of stookhok komt die zware accu te hangen of staan, net wenselijk vanwege ruimte gebrek of gipswanden of houten vloer, niks gedaan. Gewoon stand alone in de garage of buiten onder een afdak of in een technische geventileerde kast en rechtstreeks verbonden met de groepenkast

[ Voor 31% gewijzigd door RobertV70 op 16-01-2025 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
ZjelcoP schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:55:
[...]

Dat is een interessante mening en de eerste keer dat ik die hoor. Vind het vooral belangrijk opties qua accu open te houden en probeer uit te zoeken hoe ik dat het beste doe. Kun je hier meer over vertellen/heb je interessante bronnen?

[...]

Grotere zijn soms zelfs goedkoper zag ik :)
Ik ben 4 jaar lag installateur geweest, en ik merk dat iedereen je richting hun producten probeert te duwen, koop mij en koop daarna mijn accu's. En dat terwijl een stand alone accu veel voordeliger is en vaak veel meer mogelijkheden biedt voor minder geld. De markt van stand alone accu's gaat ook nog enorm groeien aangezien de salderingsregeling er af is over enkele jaren.

Ja, groter kan voordeliger zijn, vooral omvormers die een beetje buiten de gebruikelijke capaciteit liggen, die zijn vak goedkoper omdat er minder van verkocht worden. Bijkomstig, veel omvormers zijn modulair opgebouwd en zijn softwarematig getemperd. Vooral omvormers boven de 10K zijn relatief goedkoop. Veel installateurs denken niet verder namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
RobertV70 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:17:
[...]

Dan nog, je bent minder flexibel in je keuze, dus het voegt niets toe. en de accu moet altijd binnen 1 a 2 meter van de omvormer geplaatst worden vanwege DC laden, dus op een zolder of stookhok komt die zware accu te hangen of staan, net wenselijk vanwege ruimte gebrek of gipswanden of houten vloer, niks gedaan. Gewoon stand alone in de garage of buiten onder een afdak of in een technische geventileerde kast en rechtstreeks verbonden met de groepenkast
Binnen 1 of 2 meter? In de handleiding van mijn (hoog voltage) BYD batterij staat maximaal 20 meter voor de DC kabels. Idem voor de data kabel.
Ik vind je erg stellig in je beweringen…

Ja, een batterij icm een hybride opstelling is iets minder flexibel in opstelling en keuze batterij dan een AC systeem. Maar of dat voldoende argument is zal de TS zelf moeten beoordelen. Het voordeel van 1 omzettingsslag minder en daardoor minder verlies blijft een voordeel voor een hybride omvormer. Daarnaast kan het financieel ook een stuk voordeliger zijn. In mijn geval had ik (destijds) voor minder dan €500 extra een hybride omvormer. Daar kocht je geen 3-fasen batterijomvormer voor van 10kW incl ATS.

Het financiele plaatje is echter ook erg afhankelijk van de wensen (1 of 3-fasen, noodstoom optie, batterijcapaciteit, vermogen etc) en kan dus ook andersom uitvallen.
Dus mijn advies aan @ZjelcoP is dan ook preciezer definiëren wat de wensen zijn en dan op zoek gaan naar de opties die daar bij passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Franciesco schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:10:
[...]

Binnen 1 of 2 meter? In de handleiding van mijn (hoog voltage) BYD batterij staat maximaal 20 meter voor de DC kabels. Idem voor de data kabel.
Ik vind je erg stellig in je beweringen…
Dit is waar wij als installateur wat veiligheid betreft mee zaten, prima dat de handleiding 20 meter opgeeft, maar je wil toch niet 20 meter DC bekabeling onafgezekerd door je huis hebben lopen, we hebben het hier wel over hoogspanning he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Dat is precies de stelligheid waar ik het over had: langere lengtes kunnen dus, maar moet wel gezekerd worden. Of met welke andere voorwaarde/aandachtspunt dan ook. Dat is anders dan “moet altijd binnen 1 a 2 meter…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Franciesco schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:06:
Dat is precies de stelligheid waar ik het over had: langere lengtes kunnen dus, maar moet wel gezekerd worden. Of met welke andere voorwaarde/aandachtspunt dan ook. Dat is anders dan “moet altijd binnen 1 a 2 meter…”
Je kan DC niet zekeren, AC wel, en daarom dus geen lange lengtes met DC. Een merk geeft 20 meter op, maar dat is volstrekt onverantwoord wat mij betreft. Echt, vol ongeloof lees ik die installatie handleiding van BYD. Lekker doen als dat je wens is, maar nogmaals, wat mij betreft volstrekt onverantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@RobertV70 Je kan DC vanuit een accu zeker wel effectief zekeren.
AC vanuit een omvormer is dan weer de vraag.
Neemt niet weg dat kortere hoog vermogens DC leidingen, zeker HV, wenselijk zijn.
Niet fijn, zelfs erg gevaarlijk, HV DC. Zeker als het ook nog een hoge stroom kan leveren. [/ot]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
onetime schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:51:
@RobertV70 Je kan DC vanuit een accu zeker wel effectief zekeren.
AC vanuit een omvormer is dan weer de vraag.
En hoe zeker je die DC dan af als je halverwege een vlamboog hebt?

AC afzekeren doe je met een aardlekautomaat, wellicht wel eens van gehoord, die zit in je groepenkast.
Ik wil niet bot overkomen, of ik begrijp je helemaal verkeerd, kan ook, maar dat laatste is wel een bijzondere stelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@RobertV70 Een vlamboog neemt maximaal stroom die een accu normaal gesproken kan leveren. Dus zekering klapt. Een AC omvormer kan lang niet altijd genoeg stroom leveren om een zekering af te laten schakelen. Het net kan dat wel, paar duizend ampere, dan gaat die zekering of automaat er wel uit. Kan die omvormer daar ook genoeg stroom voor leveren, gezien de afschakel karakteristiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Wat is een AC omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Een omvormer die AC (230V) geeft, die kan meestal niet voldoende stroom leveren om een gewone groepenkast zekering snel genoeg af te laten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjelcoP
reneeke1970 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:53:
[...]

Het merk is deye.
Heeft heel veel mogelijkheden en niet duur. Als jij een goedkopere ziet zal hij niet aan het net kunnen leveren. Zijn off grid omvormers ipv on grid.
Of ze zijn gemaakt voor hoog voltage batterijen, maar dat wil je juist niet.
Of het is een 12 kW die maar 3 kW de accu in kan doen, rest gaat het net op.

En anders hoor ik heel graag welke jij gevonden hebt, koop ik die gelijk
Bedankt, genoeg voer voor verder onderzoek naar eigenschappen van omvormers! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjelcoP
[...]

Gelukkig kan ik de omvormer en accu mooi in de inpandige garage kwijt. DC kabels kunnen door dak direct de garage in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@ZjelcoP Waar RobertV70 het over heeft zijn de accu kabels.
Die kunnen goed gezekerd worden, de kabels vanaf je panelen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:59
[...]

Een hybride omvormer voegt zeker wel wat toe, want je kunt DC laden (vanaf je panelen), oftewel je vermijdt een dc-ac en een ac-dc omzetting (naast waarschijnlijk onnodige spanningsomzettingen). Je hebt dus minder verlies, je kunt ook laden als de stroom uitgevallen is, of ook bv als de netspanning te hoog is, je hebt minder componenten in je systeem, dus minder complexiteit, om maar eens wat voordelen te noemen.

Of je een dikke accu in je huis wilt weet ik niet, maar veel huizen hebben gewoon betonnen vloeren ook op zolder, dus daar kan prima een accu van 100kg staan.

[ Voor 9% gewijzigd door borft op 17-01-2025 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@borft De chemie is wel nog een punt; Li-Ion is een stuk brandbaarder dan LiFePO4
Dus Li-Ion wil je niet in huis, maar in de schuur of zo, ook voor de verzekering.
LiFePO4 kan eventueel wel in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjelcoP
Bedankt voor alle tips en het meedenken :*) . Inmiddels paar offertes kunnen bekijken.

Leverancier met uitstekende prijs geeft aan dat het beter is alle panelen (30 stuks) op WZW te leggen in plaats van splitsen. Ruimte is er voldoende op WZW.
Dit omdat de panelen op ONO in de winter niet zouden opstarten bij string omvormer.

Met de wetenschap dat ik over 2 a 3 jaar wel een accupakket neer zal zetten klopt die beredenering dan?

Voordeel:
-Totale opbrengst per jaar en dag hoger.
Nadeel:
-Wat zwaardere omvormer nodig
-Geen dagspreiding, grotere accu nodig om eigen verbruik te maximaliseren.

Welke argumenten mis ik nog in deze keuze.
Hoe goed/slecht werken panelen op ONO?

Bij 30 stuks (13800 Wp) op WZW blijft een 9000W omvormer in de offerte staan.
Overdimensionering is goed hoor ik maar is dit nog okay? Bij 80% kom ik zelf op 11.000 W omvormer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKbZzb-kFOOvH3TqYmI4wgbA7yI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7Z57F0U92FIR9Cl2EhQGP15f.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@ZjelcoP Had je dit al gelezen? : Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12 : omvormer
Als je een 9kW omvormer neemt ben je lief voor het net en de buren die ook solar hebben.
Als je een grotere omvormer hebt die je automatisch terug kan laten regelen afhankelijk van de omstandigheden kan dat natuurlijk ook. Met een 11kW omvormer kan je eventueel je EV laden met 11kW met een lagere net belasting. Je grafiek is "clear sky", wanneer hebben we dat in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ik ben voor een vriendin langzaam aan bezig ook het noord dak op 45° vol te leggen.
Omdat het zuid dak al vol ligt en er meer opbrengst gewenst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Het grote "jouw productie" topic - Deel 10 En zie hier mooi plaatjes van opbrengst door het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:23
Of een deel ONO nodig is zou uit een simulatie met eigenverbruik en kosten moeten komen.

De opbrengst op ONO is minder dan WZW op jaarbasis, geeft wel spreiding, maar de winter valt meer tegen .

Omvormer kleiner kiezen voor de buren… ga een eind fietsen… als de spanning te hoog wordt regel je maar dynamisch terug, tot die tijd is het onzin.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjelcoP
Bedankt weer voor de waardevolle input. d:)b
Ga proberen dit weekend de knoop door te hakken qua offertes.
Streven is om bij einde salderen maximum bij 3x25A op het dak te leggen. Voor juiste prijs mag dat nu ook al.
Echter wat dat maximum bij O-W opstelling is vind ik ook nog veel wisselende info over.
Meterkast is al stevig uitgerust en kan verzwaard worden indien nodig, aansluiting blijft 3x25A.

Hoogste bod is 17020 Wp op een Huawei 15KTL MBO
Prijs 11.300,-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZX3zp9BtY5LOLM1kDZ2l8Hb_MHk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kfAhgis6g3mClQMZkTQma4F2.png?f=user_large

Aantal offertes er tussen in..

Beste bod is 13800 Wp op een Growatt MOD 10KTL3-XH
Echter wel alles op WZW.
Prijs 6800,-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPfBraGru5t_Kn8Vx3a05Ja8sP4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vo6uxUwOTESmv8MRTYiSx5xT.png?f=user_large

Ik denk dat ik voor de laatste optie ga.
Over jaar of 2 zelf (veilig toegankelijk dak via aanbouw) op ONO maximum bijleggen op:
a) 2e 3-fase omvormer
of
b) Nieuwe 15kW omvormer mooi afgestemd op Accu die er dan waarschijnlijk komt.
of
c) what else?

Voordelen:
-Voordelig
-Kan later beter aansluiten bij accu
-Heb dan mogelijk beter beeld wat ik aan dakkapel bouw op ONO
-Kan dat ONO zelf leggen

Alle input en correcties in mijn denken/planning zijn welkom :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Vind de eerste optie veel mooier, er zit alleen een te grote en te dure omvormer bij, vraag om goodwe 10/12 kw ofzo.
Bij optie twee krijg je heel veel baal dagen, je word wakker met stralende zon, en net tegen vier uur word het bewolkt of zelfs regenen, heb jij mooi geen opbrengst over hele dag.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@ZjelcoP 3x 25A zegt iets over de omvormer, er kan veel meer paneel vermogen aan.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12: [b]omvormer[/b]
Dus dak maximaal vol met panelen, dan kan de eventuele accu ook kleiner en goedkoper zijn.
En heb je ook meer opbrengst in de winter. Misschien is een 3x 16A = 11kW omvormer dan wel het optimum.
Daar moet aan gerekend worden. Bij een EV en laden met solar overschot is het waarschijnlijk beter om een 17kW (3x 25A) omvormer te nemen, of zelfs groter, als je die dynamisch kunt begrenzen,..

Pagina: 1