Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:49
MzKzM73 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:42:

-EDIT- als voorlopige workaround heb ik de IP adressen van de beide omvormers toegevoegd aan de HM2.0 zodat deze de waarden via singlecast op kan halen en nu werkt het weer. Wellicht is er bij de update iets met het multicast protocol is gebeurd. Dus als je 3 of minder devices hebt is dat ook nog een workaround.
Die volg ik niet - hoe doe je zoiets?
Het toevoegen van de omvormers aan SHM2?

Ik heb er maar 2 - dus lijkt me prima te doen.

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 23:26
Dat kan hier in de oude sunnyportal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cjo41YJxW2UI57Wst3d0qjgx294=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwAM1h7KWsyiVOclN1DTtRZL.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik denk dat het nog steeds niet helemaal werkt. Ondanks dat ik sinds die wijziging wel weer de HM2.0 verbinding heb in de STP interface zelf worden er nog steeds geen waarden doorgegeven binnen sunnyportal.
Back to the drawingboard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:13
Is er iemand bij wie het geprognotiseerd laden van de SMA Batterijen in combinatie met de Sunny Home Manager en een SMA omvormer wel werkt?

Geprognotiseerd laden is een functie van de Sunny Home Manager 2.0 die het opladen van een batterij optimaliseert op basis van weers- en verbruiksprognoses. Op dagen met minder zon of slechte weersverwachtingen kan de Sunny Home Manager besluiten om de batterij eerder of extra te laden met netstroom om in de toekomstige energiebehoefte te voorzien.

Sunny Home manager kent de optie “geprognotiseerd laden” (zie Overzicht apparaten-->Eigenschappen Sunny Home Manager-->SMA SMART HOME instellingen)
en dan zou er, als er onvoldoende zonne-energie voorhanden is, netstroom geladen moeten worden op de goedkope tijden die bij het stroomtarief (zie Installatie-eigenschappen-->Parameters-->Stroomtarief) zijn ingegeven.
(nb dit staat los van de EPEX markt en dynamische tarieven).

Is er iemand bij wie dit werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
@MzKzM73 - de instellingen van dat oude portal lijken voor mij niet meer toegankelijk.

Inmiddels lijken de eerdere problemen na de SHM2-firmware-upgrade te zijn opgelost.
Tis te zeggen... na wat meldingen in het portaal over communicatiefouten gistermorgen lijkt alles weer goed verwerkt te worden. Die fouten waren tussen 9:00 en 10:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-05 20:04
Er was gisteren onderhoud, dus (een gedeelte) van de foutmeldingen kan daardoor verklaard worden.

Ik had gisterenochtend iig ook een melding "De communicatie met het Sunny Portal was gedurende 01:50 uren gestoord" die daar aan gerelateerd was.

De optie geprognotiseerd laden gebruik ik zoals aangegeven niet @MzKzM73, dus kan ook niet zien of deze bij mij correct werkt. Overigens heb ik ook geen SMA batterij gekoppeld aan de hybride omvormer, maar een BYD. Geen idee of dat ook nog verschil kan uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
@Franciesco

Toch nog even mee aan het spelen geweest. Ik heb nu de omvormers een fixed ip adres gegevens in de webinterface, en in combinatie met de fixed IP's in de HM2.0 en een reset van het modem werkt het nu weer.

Ik heb momenteel de STP rechtstreeks op het modem en de HM2.0 en de SB3.0 via een GS105E switch, maar om 1 of andere reden vind de STP het niet leuk om op dezelfde switch verbonden te zijn. (ik denk dat ik zo'n beetje alle IGMP snooping opties wel geprobeerd maar kan dan niet meer naar de webinterface van de STP. SB werkt wel via de switch.) Rechtstreeks op het modem werkt echter nu prima dus ik wil er eigenlijk niet meer teveel aan klooien.

Toch nog meer problemen met de hard wired devices, uiteindelijk opgelost door en een reset van de kpn box 12 naar fabrieksinstellingen en een update van m'n pihole, nu lijkt alles weer te werken (knock on wood), al lijkt de "totalizer" in sunnyportal nog niet helemaal choco (of een hele trage refresh-rate).

[ Voor 20% gewijzigd door MzKzM73 op 02-11-2024 09:28 . Reden: typfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:38
Afgelopen weekend een Tripower 6.0 geïnstalleerd. Gister is alles aangesloten in de meterkast. Begrijp ik het goed dat zonder het verder instellen van de omvormer deze standaard niet werkt? Woning waar de omvormer hangt heeft nog geen internet dus de omvormer is alleen opgehangen en aangesloten. Momenteel knippert de linker lamp groen en de middelste lamp rood (‘s avonds zonder zonlicht).

[ Voor 3% gewijzigd door SL65 op 05-11-2024 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

SL65 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:52:
Afgelopen weekend een Tripower 6.0 geïnstalleerd. Gister is alles aangesloten in de meterkast. Begrijp ik het goed dat zonder het verder instellen van de omvormer deze standaard niet werkt? Woning waar de omvormer hangt heeft nog geen internet dus de omvormer is alleen opgehangen en aangesloten. Momenteel knippert de linker lamp groen en de middelste lamp rood (‘s avonds zonder zonlicht).
Rood lijkt me niet goed.
Groen en blauw moet je zien bij levering.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
bombadil schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:53:
[...]

Rood lijkt me niet goed.
Groen en blauw moet je zien bij levering.
Ja dat leek mij ook. Snelle scan met de app en ik zie alleen dit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PY0i0vGrcXkPWUa4NzMmgk4Wl6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWIWiIHWT2u7lJ4HyAJqhtFU.jpg?f=fotoalbum_large
Ik had echter sinds vanochtend al iets van oplevering verwacht.

[ Voor 4% gewijzigd door SL65 op 05-11-2024 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:53
SL65 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:56:
[...]

Ja dat leek mij ook. Snelle scan met de app en ik zie alleen dit. [Afbeelding]
Ik had echter sinds vanochtend al iets van oplevering verwacht.
Het maakt niets uit dat er nog geen internet is. Maar je/de installateur zou wel even via de qr-code (op de omvormer) verbinding kunnen maken met de omvormer. En daar de initiële setup doorlopen. Stelt niet veel voor. Met name de tijdsinstelling en selectie welke regelgeving van toepassing is, kan ik me herinneren.

[ Voor 3% gewijzigd door marcelcee op 06-11-2024 05:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
marcelcee schreef op woensdag 6 november 2024 @ 05:31:
[...]

Het maakt niets uit dat er nog geen internet is. Maar je/de installateur zou wel even via de qr-code (op de omvormer) verbinding kunnen maken met de omvormer. En daar de initiële setup doorlopen. Stelt niet veel voor. Met name de tijdsinstelling en selectie welke regelgeving van toepassing is, kan ik me herinneren.
Het lijkt erop dat het de initiële setup was. Na het instellen van het land ging de omvormer terugleveren en verdween de rode led indicatie van de foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Als ik tegenwoordig in SunnyPortal wil inloggen, dan krijg ik een melding dat ik mijn accounts moet samenvoegen tot een SMA id. Dat lukt mij echter niet omdat zowel mijn SunnyPortal inlog als het Online service center hetzelfde account hadden/hebben. Tenminste: zo interpreteer ik de onderstaande melding.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Een ticket aanmaken in het service center kan ook niet want dan loop ik tegen hetzelfde probleem aan.
De twee gebruikersaccounts kunnen niet worden samengevoegd omdat ze van hetzelfde systeem afkomstig zijn. Geef alstublieft twee verschillende accounts op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Franciesco schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:53:
Als ik tegenwoordig in SunnyPortal wil inloggen, dan krijg ik een melding dat ik mijn accounts moet samenvoegen tot een SMA id. Dat lukt mij echter niet omdat zowel mijn SunnyPortal inlog als het Online service center hetzelfde account hadden/hebben. Tenminste: zo interpreteer ik de onderstaande melding.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Een ticket aanmaken in het service center kan ook niet want dan loop ik tegen hetzelfde probleem aan.

[...]
Ik heb ook even geprobeerd in te loggen en kreeg dezelfde melding. Na inloggen op beide systemen met hetzelfde account lukte het wel. Daarna moest ik een nieuw wachtwoord aanmaken waarmee ik nu een SMA id heb voor alle systemen van SMA.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Dank voor je reactie @Jojan265!

Zojuist heb ik het eens op mijn telefoon ipv tablet geprobeerd en daar sprong hij wel door naar het opnieuw instellen ven een wachtwoord etc. Beetje vaag dus, maar probleem is opgelost (op de tablet kan ik ook weer inloggen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:13
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ook het wachtwoord wijzigen lukte niet.
Het service centre benaderen lukt ook niet. Ik heb een mail gestuurd aan info@sma-Benelux.com en kreeg het volgende antwoord:

Bedankt om contact op te nemen met SMA Benelux.

Sinds woensdag 6 november is het nieuwe SMA ID beschikbaar, één login voor alle toepassingen van SMA (Sunny Portal, Online Service Center…).
De huidige omschakeling naar het SMA ID zorgt hier en daar op dit moment nog voor enkele kleine problemen.
Ons team werkt er echter hard aan om deze zo snel mogelijk te verhelpen, zodat we u de service kunnen bieden die u van ons gewend bent.

Indien u alsnog dringend toegang nodig zou hebben tot één van onze portalen, gelieve telefonisch contact op te nemen met onze Service-afdeling op volgend telefoonnummer(s): BE: +32 15 28 67 30 / NL: +31 30 2492 000.

Het was echter niet meer nodig om te bellen.
Op advies van de installateur uiteindelijk een andere browser geprobeerd op de pc, bij Firefox en bij Edge bleef hetzelfde probleem bestaan. En toen ik het probeerde in Chrome kon ik gewoon weer inloggen en was het probleem opgelost. En ik kon ook weer inloggen met het SMA ID bij de andere browsers. Wellicht iets te maken met cookies of browsersgeschiedenis??

[ Voor 18% gewijzigd door Arkor op 10-11-2024 07:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-05 22:34
Slechte developers. Ze testen vermoedelijk enkel in Chrome uit luiheid, omdat dat nu eenmaal de dominantste browser is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Wim Leers ik heb het probleem gehad in Safari (op een iPad), in Chrome en in Edge op een laptop. Op al die systemen werkte het voorheen wel. Uiteindelijk ging het dus wel in Safari op de iPhone, waar ik nog nooit ingelogd had op Sunny Portal (alleen de app gebruikt). De gedachte @Arkor dat het wellicht iets met cookies of browsergeschiedenis te maken heeft vind ik niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
Hier kon ik een paar dagen geleden zonder problemen zowel mijn sunny-portal and mijnsma-service samenvoegen (waren reeds dezelfe logins) naar een SMA-ID. (op firefox)

Sinds gisteren is de communicatie met de STP er wel weer mee gestopt. Zodra ik weer thuis ben toch eens kijken of ik die nieuwe firmware erop kan zetten en alles in een aparte VLAN kan stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-05 22:34
Franciesco schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:25:
@Wim Leers ik heb het probleem gehad in Safari (op een iPad), in Chrome en in Edge op een laptop. Op al die systemen werkte het voorheen wel. Uiteindelijk ging het dus wel in Safari op de iPhone, waar ik nog nooit ingelogd had op Sunny Portal (alleen de app gebruikt). De gedachte @Arkor dat het wellicht iets met cookies of browsergeschiedenis te maken heeft vind ik niet gek.
Goeie theorie dan!

Wel nóg vernietigender over hun kwaliteit 🥸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducktape7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-04 22:42
Hier ook net een nieuwe installatie van een SMA Tripower 8kW smart energy, zonder batterij. De 2x10 zonnepanelen zelf moeten nog geinstalleerd worden, met het slechte weer is de installatie uitgesteld.
Het was mijn plan om de omvormer uit te lezen met Home Assistant, om op die manier het zigbee stopcontact voor de laadkabel van een plug-in hybride aan te sturen, en een toekomstige warmtepompboiler (al moet ik dat nog even uitzoeken).

Nu blijkt dat de omvormer niet meer kon geinstalleerd worden met SMA's sunny portal, maar enkel via EnnexOS, het nieuwe systeem. Op zich geen probleem, maar het lijkt alsof de SMA integratie met home assistant dit niet (nog niet?) ondersteunt. Ik zit dus voorlopig zonder integratie in Home Assistant. Met een P1 meter kan ik natuurlijk wel al iets automatiseren, maar ben toch benieuwd naar de omvormer volledig te kunnen uitlezen.

Ik heb al wat verder rondgekeken in Home Assistant, en er zijn HACS integraties die claimen te werken met EnnexOS omvormers, bv SMA Devices Plus, maar ook die connectie lijkt niet te werken. Ik kan enkel verbinden via de speedwire mogelijkheid (geen idee wat dat juist inhoudt verder), maar dan krijg ik een foutmelding. De EnnexOS verbindingsmogelijk connecteert niet. Ik heb een user wachtwoord gekregen van de installateur.
Ik ben nog vrij nieuw met Home Assistant, dus het kan dat ik dingen misbegrijp. Als ik dit topic lees lijkt de HA integratie vanzelfsprekend voor iedereen, maar is het dus voor mij niet.
Nog mensen die gelijkaardige ervaringen hebben en tips hebben?
Als ik nog gegevens mis, dan heb ik nog een kans de installateur uit te vragen bij het installeren van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:46
Wat je nog kan controleren is of modbus TCP ingeschakeld staat. Na inloggen >apparaat parameters >externe communicatie > modbus > TCP-server>
Modbus TCP-server ingeschakeld Ja
Indien hier nee staat vragen aan de installateur deze aan te zetten.

Zelf gebruik ik de Sunspec integratie geïnstalleerd via HACS.

Bij configuratie ip van je omvormer invullen en port 502 ID is bij sma 126.

Heel af en toe moet ik hem eens herladen als hij geen waardes binnen krijg maar werkt voor de rest best goed en krijg meer waardes binnen dan met de SMA devices Plus integratie.

[ Voor 3% gewijzigd door iCrOn op 22-11-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducktape7
iCrOn schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:48:
Wat je nog kan controleren is of modbus TCP ingeschakeld staat. Na inloggen >apparaat parameters >externe communicatie > modbus > TCP-server>
[...]

Indien hier nee staat vragen aan de installateur deze aan te zetten.

Zelf gebruik ik de Sunspec integratie geïnstalleerd via HACS.

Bij configuratie ip van je omvormer invullen en port 502 ID is bij sma 126.

Heel af en toe moet ik hem eens herladen als hij geen waardes binnen krijg maar werkt voor de rest best goed en krijg meer waardes binnen dan met de SMA devices Plus integratie.
Bedankt! Modbus TCP server staat inderdaad uit, en die kan ik zelf niet aanzetten.
Ik zal de installateur contacteren.
Dit lijkt de beste manier om te integreren, of is het de moeite om verschillen tussen alle mogelijkheden uit te pluizen?
Ik heb bijvoorbeeld geen home manager 2.0, ik miste de meerwaarde als ik home assistant zou gebruiken om dingen te automatiseren, maar misschien zijn de ervaringen hier anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Ducktape7 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:34:
[...]

Bedankt! Modbus TCP server staat inderdaad uit, en die kan ik zelf niet aanzetten.
Dit lijkt de beste manier om te integreren, of is het de moeite om verschillen tussen alle mogelijkheden uit te pluizen?
Ik heb bijvoorbeeld geen home manager 2.0, ik miste de meerwaarde als ik home assistant zou gebruiken om dingen te automatiseren, maar misschien zijn de ervaringen hier anders.
Met Modbus kun je bijna alles uitlezen en kun je de omvormer ook aansturen. Op de site van SMA kun je de documenten daarvoor downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YOGI
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-04 09:41
Ik dacht YES een SMA topic lekker lezen, maar ik ben een beetje te vroeg op het feestje:p.

(Raar ik zag geen berichten/ nu wel. Dit bericht kan verwijderd worden).

[ Voor 29% gewijzigd door YOGI op 27-11-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducktape7
Ducktape7 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:34:
[...]

Ondertussen staat de TCP modbus server aan.
Het was nog steeds gek om de verbinding met HA te maken. Uiteindelijk werkte de SMA devices plus HACS integratie, met de webconnect optie. Gek want ik gebruikte die integratie juist om de EnnexOS optie te kunnen gebruiken. Maar die werkte niet. De officiële SMA integratie (webconnect gebaseerd in mijn begrip) deed het niet.
Maar inmiddels werkt het dus mits wat omwegen. Ik dacht ze hier te delen als het iemand zou helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:49
In de webserver van de omvormer staat onder instantaneos values: Residual current

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OD24uzR4E15YddclZiqnzZwIng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v0RIMeKrMe8IlLvRbpOQlj1a.png?f=fotoalbum_large

Wat betekent dit begrip?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:08
BarryH schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:30:
In de webserver van de omvormer staat onder instantaneos values: Residual current

[Afbeelding]

Wat betekent dit begrip?
Dit gaat over reststroom als ik even google. Ik kan het niet helemaal plekken. Ben geen electriciën. Is dit een bewaking op lekstroom wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Lekstroom. Zelfde als waar je aardlek op uitslaat als die te hoog wordt.
https://files.sma.de/downloads/Ableitstrom-TI-en-26.pdf

[ Voor 67% gewijzigd door jobr op 06-12-2024 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Zijn er mensen met SMA batterijen?

Ik zoek een linkje met meer info. Kun je ze o.a. besturen met Home Assistant? Zijn ze geschikt bij dynamische contracten.... goed koper laden? Evt duurder verkopen van stroom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:16
Devke schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:32:

Ik zoek een linkje met meer info. Kun je ze o.a. besturen met Home Assistant? Zijn ze geschikt bij dynamische contracten.... goed koper laden? Evt duurder verkopen van stroom?
Ik ben er ook met een schuin oog naar aan het kijken. Ze hebben een samenwerking gestart met Lightblick.
https://www.sma-sunny.com/ratgeber-dynamischer-stromtarif/
Het lijkt erg op Duitse markt gericht, maar is niet duidelijk.

Zelf heb ik een Tripower 10.0 Hybrid en wil er op termijn batterijen aanhangen. Omgang met dynamische tarieven is wel vereiste.

JorisS

• Devke
JorisS schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:05:
[...]

Ik ben er ook met een schuin oog naar aan het kijken. Ze hebben een samenwerking gestart met Lightblick.
https://www.sma-sunny.com/ratgeber-dynamischer-stromtarif/
Het lijkt erg op Duitse markt gericht, maar is niet duidelijk.

Zelf heb ik een Tripower 10.0 Hybrid en wil er op termijn batterijen aanhangen. Omgang met dynamische tarieven is wel vereiste.
Heb hier een Sunnyboy. Die zijn vlgs mij niet geschikt voor een thuisbatterij.

Lijkt idd op Duitse Markt gericht. SMA is een groot merk. Ik had ze al verder ingeschat.

• Airw0lf
Ik overweeg om de huidige 1-fase omvormers te vervangen door 3 fase omvormers.
Met het idee dat dan alle geproduceerde energie ook lokaal geconsumeerd kan worden.

Versus de huidige situatie waarbij alleen de energie van die ene fase geconsumeerd kan worden.

Heeft iemand daar ervaring mee?
Danwel andere ideeën/suggesties?

De huidige omvormers zijn SB4.0-1AV-40 en SB1.5-1VL-40

[ Voor 8% gewijzigd door Airw0lf op 19-12-2024 19:18 ]

• Devke
Waarom zou je dit willen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Airw0lf schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:11:
Ik overweeg om de huidige 1-fase omvormers te vervangen door 3 fase omvormers.
Met het idee dat dan alle geproduceerde energie ook lokaal geconsumeerd kan worden.

Versus de huidige situatie waarbij alleen de energie van die ene fase geconsumeerd kan worden.

Heeft iemand daar ervaring mee?
Danwel andere ideeën/suggesties?

De huidige omvormers zijn SB4.0-1AV-40 en SB1.5-1VL-40
Ik zou er geen geld aan uitgeven.

Voor de energierekening maakt het niet uit. Als jij op fase 1 en 2 teruglevert en op fase 3 staat je wasmachine water op te warmen, dan verrekent de energiemeter dat.

• Airw0lf
Om er voor te zorgen dat na afschaffing van de salderingsregeling de zelf opgewekte energie zoveel mogelijk verrekend wordt met het verbruik. Ik heb daarbij aangenomen dat je daar 3 fase omvormers voor nodig zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Airw0lf schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:57:
[...]

Om er voor te zorgen dat na afschaffing van de salderingsregeling de zelf opgewekte energie zoveel mogelijk verrekend wordt met het verbruik. Ik heb daarbij aangenomen dat je daar 3 fase omvormers voor nodig zou hebben.
De meter saldeerd toch intern? Zie voorbeeld hierboven. Als je meer intern wilt houden dan zou ik naar een batterij kijken. De opwek opvangen en eventueel uitsmeren over de avond en nacht.

• Airw0lf
Devke schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:07:
[...]

De meter saldeerd toch intern? Zie voorbeeld hierboven. Als je meer intern wilt houden dan zou ik naar een batterij kijken. De opwek opvangen en eventueel uitsmeren over de avond en nacht.
Enig idee of dat kan met de huidige omvormers?
Ik meen ergens gelezen te hebben van niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Airw0lf schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:01:
[...]

Enig idee of dat kan met de huidige omvormers?
Ik meen ergens gelezen te hebben van niet?
Ligt eraan wat je wilt. Wil je handelen met stroom, wil je eigen opwek meer gaan verbruiken, wil je dynamische evt opladen en ontladen?

Als de huidige omvormer het niet kan dan kun je toch heel veel. Niet met SMA denk ik maar wel andere mogelijkheden.

[ Voor 14% gewijzigd door Devke op 19-12-2024 21:34 ]

• Airw0lf
Devke schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:32:
[...]

Ligt eraan wat je wilt. Wil je handelen met stroom, wil je eigen opwek meer gaan verbruiken, wil je dynamische evt opladen en ontladen?

Als de huidige omvormer het niet kan dan kun je toch heel veel. Niet met SMA denk ik maar wel andere mogelijkheden.
Opladen tijdens daluren en zelf weer verbruiken tijdens piekuren.
Niet noodzakelijkerwijs op basis van een dynamisch/variabel contract.

Handelen zie ik geen heil in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
Airw0lf schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:01:
[...]

Opladen tijdens daluren en zelf weer verbruiken tijdens piekuren.
Niet noodzakelijkerwijs op basis van een dynamisch/variabel contract.

Handelen zie ik geen heil in.
Laden tijdens dal uren dan moet je op een variabel /dynamisch contract wel het nodige prijs verschillen hebben. Afschrijving en omzettingsverlies geven al de nodige druk financieel. Er zijn verschillende topics hierover. HW batterij (kan nog niet laden vh net), Duravolt, Zendure. Volg je ze al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Devke schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:32:

Ik heb inmiddels toegang tot mijn TriPower (geen smart energy) via Modbus. Daar kun je heel veel mee doen. Het zal me dus niet verbazen dat je via Modbus ook heel veel controle kunt uit oefenen met een Hybrid omvormer. De beschikbare parameterlijst is hier te vinden:

https://files.sma.de/down...Pxx-3SE-40_30109R_V11.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:52
Ik heb een SMA Sunny Tripower 6000TL-20 hangen op een vast IP adres, bedraad. Als ik dit IP adres ping krijg ik gewoon een respons, als ik hem benader via de Sunny portal (nieuwe versie, is geupgrade naar EnnexOS) https://ennexos.sunnyportal.com/ zie ik ook gewoon data. Of via de SMA energy app.

Alleen als ik het IP adres probeer te benaderen (zowel via een browser, http of https, dan wel via een terminal) krijg ik niets te zien.

Nu probeer ik hem te koppelen in Home Assistant, en zowel de SMA Solar integratie als de SMA Devices Plus via HACS krijg ik niet werkend. via SMA Solar krijg ik 'Failed to connect' en via de ander heb ik verschillende opties geprobeerd maar krijg ik telkens 'Failed to connect. Please check hostname/ip."

Ook verschillende users geprobeerd (SMA ID en het installateurs ID). Heeft iemand een idee hoe connectie te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:35
@Boeie

Probeer het eens met de Sunspec integratie in Home assistent. Voor ID 128 of 126 gebruiken (geloof ik) Daarmee kreeg ik een waslijst aan sensoren van m'n (oude) SMA sunnyboy inverters beschikbaar in Home Assistant.

De SMA integratie heb ook ik nooit aan de praat gekregen in HA.

[ Voor 8% gewijzigd door Doggieman op 04-01-2025 20:29 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Boeie
De SMA 6000 TL-20 heeft geen webserver.
Je kan via sunny explorer (downloaden) verbinding maken en de modbus aan zetten als installateur.
Daarna kan je via een van mijn modbus yaml scriptjes of node red flow hem wel uitlezen verwacht ik
https://github.com/fonske/SMA_inverter_logging

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik kreeg mijn oude trouwe SB2500 en SB4000 met SunSpec (ID 126) in HA, de SMA integratie werkt niet en ik heb Sunny explorer nodig met een Win pc.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 04-01-2025 19:43 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Ik heb een tripower smart energy 5.0 met een 62kwh batterij gekoppeld. Via HA draait een emeter emulator. Kan de meter op 0 houden, laden en ontladen via HA. Nu wil ik ook de batterij niet ontladen, dus ontladen 0, maar wel overschot van de zonnepanelen opslaan. Hoe zou dit kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Boschkabouter geen antwoord op je vraag, maar welk merk/type batterij heb je gekoppeld?
Gewoon uit interesse :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Gezien je aangeeft dat de opslagcapaciteit 62kWh is kan dat denk ik alleen de BYD HVM zijn? En dan in 3 torens?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boschkabouter
  • Niet online
@Franciesco ik heb een batterij van een Nissan Leaf gekoppeld dmv Battery-Emulator. Deze emulator laat de omvormer denken dat het een BYD HVS batterij is. Ben er vanaf september mee bezig geweest en heb het sindskort werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:43
Boschkabouter schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:34:
Nu wil ik ook de batterij niet ontladen, dus ontladen 0, maar wel overschot van de zonnepanelen opslaan. Hoe zou dit kunnen?
Verhuizen naar een zonnig land...
Door gebruik van een warmtepomp en het feit dat ik in Nederland woon heb ik al twee maanden nauwelijks teruglevering...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boschkabouter
  • Niet online
@Andrehj dat heb ik overwogen, maar heb het hier nog goed naar mijn zin.
Ik laad de batterij op als de dynamische tarieven goedkoop zijn en wil deze dan pas weer gebruiken als de prijs een stuk hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Interessante methode @Boschkabouter! Nooit aan gedacht dat iets dergelijks met een emulator mogelijk is.

Vanuit de SMA software (Sunny Portal) zelf ken ik overigens geen methode om de batterij alleen te laden met pv overschot zonder het ook te gebruiken voor thuisgebruik.
Het enige wat misschien in de richting komt, is het langzaam opschroeven van de “ontladingsgrens bij verhoging eigen gebruik”? Als ik me niet vergis zal verhogen van deze waarde tov de actuele SOC de batterij direct doen bijladen: uit het net en/of uit overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Andrehj schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:34:
[...]

Verhuizen naar een zonnig land...
Door gebruik van een warmtepomp en het feit dat ik in Nederland woon heb ik al twee maanden nauwelijks teruglevering...
Meer zonnepanelen nemen dan! :) Of nog minder verbruiken ;)

Zelf heb ik met mijn 25,81kWp aan PV in december ca 130kWh aan PV overschot in de thuisbatterij gestopt (en er weer uitgehaald). Met een nog beter geisoleerd huis dan mijn oude gerenoveerde woning zou dat meer zijn geweest. Ik verwarm namelijk ook met een l/w warmtepomp.
Nee, financieel is PV overschot opslaan in een batterij (nog niet) interessant met mijn vaste contract. Maar daar doe ik het ook niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boschkabouter
  • Niet online
Franciesco schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:51:
Interessante methode @Boschkabouter! Nooit aan gedacht dat iets dergelijks met een emulator mogelijk is.

Vanuit de SMA software (Sunny Portal) zelf ken ik overigens geen methode om de batterij alleen te laden met pv overschot zonder het ook te gebruiken voor thuisgebruik.
Het enige wat misschien in de richting komt, is het langzaam opschroeven van de “ontladingsgrens bij verhoging eigen gebruik”? Als ik me niet vergis zal verhogen van deze waarde tov de actuele SOC de batterij direct doen bijladen: uit het net en/of uit overschot.
Volgens mij gaat dat wel als er een shm2 aanwezig is, maar die heb ik niet. Dan kan je via sunnyportal dit instellen, maar zoals gezegd weet ik dit niet zeker.
Ik los het nu op door in de Battery-Emulator de discharge op 0A te zetten. Overschot en laden met lage tarieven is dan wel mogelijk. Ik zoek nog naar modbus adres waarmee ik hetzelfde bereik, dan hoef ik dit alleen de omvormer te laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boschkabouter
  • Niet online
Franciesco schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:19:
[...]

Meer zonnepanelen nemen dan! :) Of nog minder verbruiken ;)

Zelf heb ik met mijn 25,81kWp aan PV in december ca 130kWh aan PV overschot in de thuisbatterij gestopt (en er weer uitgehaald). Met een nog beter geisoleerd huis dan mijn oude gerenoveerde woning zou dat meer zijn geweest. Ik verwarm namelijk ook met een l/w warmtepomp.
Nee, financieel is PV overschot opslaan in een batterij (nog niet) interessant met mijn vaste contract. Maar daar doe ik het ook niet voor.
Ik heb een dynamisch contract en geen TLK, jaarlijks overschot van 2500kWh. Ik wil mijn overschot zoveel mogelijk zelf gebruiken of terugleveren tegen de hoogste prijs. Ik laad dus ook de batterij als de prijs laag is, om dan later te gebruiken of terug te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Boschkabouter schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:01:
[...]

Volgens mij gaat dat wel als er een shm2 aanwezig is, maar die heb ik niet. Dan kan je via sunnyportal dit instellen, maar zoals gezegd weet ik dit niet zeker.
Ik los het nu op door in de Battery-Emulator de discharge op 0A te zetten. Overschot en laden met lage tarieven is dan wel mogelijk. Ik zoek nog naar modbus adres waarmee ik hetzelfde bereik, dan hoef ik dit alleen de omvormer te laten weten.
De instelling waar ik het over had zit in de omvormer.
Maar als je het al opgelost hebt: (y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boeie
  • Laatst online: 10:52
Doggieman schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:02:
@Boeie

Probeer het eens met de Sunspec integratie in Home assistent. Voor ID 128 of 126 gebruiken (geloof ik) Daarmee kreeg ik een waslijst aan sensoren van m'n (oude) SMA sunnyboy inverters beschikbaar in Home Assistant.

De SMA integratie heb ook ik nooit aan de praat gekregen in HA.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:11:
@Boeie
De SMA 6000 TL-20 heeft geen webserver.
Je kan via sunny explorer (downloaden) verbinding maken en de modbus aan zetten als installateur.
Daarna kan je via een van mijn modbus yaml scriptjes of node red flow hem wel uitlezen verwacht ik
https://github.com/fonske/SMA_inverter_logging
Bedankt allebei! Via Sunny Explorer aanzetten lukt alleen niet, hij blijft dan met een zandloper staan als ik de TCP en UDP wijzig.

De omvormer is al gemigreerd naar EnnexOS, met behulp van deze link is het wel gelukt:
GerardFianen in "Het grote SMA topic"

Zowel in SunSpec als in SMA Devices Plus https://community.home-as...ces-e-g-tripower-x/713737 kan ik hem nu toevoegen. ID126 voor SunSpec inderdaad en voor SMA devices plus moet ik de Speedwire config gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Boeie op 05-01-2025 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-05 13:18
Ik kan op mijn SMA STP6.0-3AV-40 het vermogen limiteren via modbus register 41255 en het geleverde vermogen ook weer uitlezen via datzelfde register.

Bij mijn SMA SB3000-TL21 met WebConnect lukt dat niet omdat die geen register 41255 heeft. Ik heb wel 40023 gevonden waarmee je met hoge resolutie de limiet kunt instellen maar ik kan geen register vinden waar het actuele vermogen met dezelfde resolutie kunt uitlezen. Ik heb uiteraard het hele forum doorgespit.

Weet iemand met welk register je het actuele vermogen van een SB3000-TL21 met 2 cijfers achter de komma kunt uitlezen?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@cville
Staat hier het goede antwoord niet bij?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
# SMA inverter logging modbus TCP/IP
#
# Revision: v1.01 18/5/2024

modbus:
  - name: SMA1
    type: tcp 
    host: 192.168.100.35 ## or create !secret inverter_ip with ip adress
    port: 502 
    delay: 5
    message_wait_milliseconds: 600
    timeout: 5

sensors:
      - name: SMA Actueel
        unique_id: sma_actueel
        unit_of_measurement: W
        slave: 3
        address: 30775
        input_type: input
        data_type: int32
        min_value: 0
        device_class: power
        state_class: measurement
      - name: SMA Vandaag
        unique_id: sma_vandaag
        unit_of_measurement: kWh
        scale: 0.001
        precision: 3
        address: 30517
        data_type: int64
        device_class: energy
        state_class: total_increasing
      - name: SMA Totaal
        unique_id: sma_totaal
        unit_of_measurement: kWh
        address: 30531
        scale: 1.0
        precision: 0
        device_class: energy
        state_class: total_increasing
      - name: SMA AC Spanning
        unique_id: sma_ac_spanning
        unit_of_measurement: V
        address: 30783
        scale: 0.01
        precision: 2
        device_class: voltage
      - name: SMA AC Frequentie
        unique_id: sma_ac_frequentie
        unit_of_measurement: Hz
        address: 30803
        device_class: frequency
      - name: SMA DC Spanning 1
        unique_id: sma_dc_spanning_1
        address: 30771
        precision: 1
      - name: SMA DC Stroom 1
        unique_id: sma_dc_stroom_1
        unit_of_measurement: A
        address: 30769
        device_class: current
      - name: SMA DC Power 1
        unique_id: sma_dc_power_1
        address: 30773
      - name: SMA DC Spanning 2
        unique_id: sma_dc_spanning_2
        address: 30959
      - name: SMA DC Stroom 2
        unique_id: sma_dc_stroom_2
        address: 30957
      - name: SMA DC Power 2
        unique_id: sma_dc_power_2
        address: 30961
      - name: SMA temperatuur
        unique_id: sma_temperatuur
        unit_of_measurement: °C
        address: 30953
        scale: 0.1
        device_class: temperature
      - name: SMA isolatieweerstand
        unique_id: sma_isolatieweerstand
        unit_of_measurement: Ohm
        address: 30225
##        device_class: resistance
      - name: SMA aardlekkage
        unique_id: sma_aardlekkage
        address: 31247
        precision: 3
      - name: SMA status
        unique_id: sma_status
        address: 30201
      - name: SMA grid
        unique_id: sma_grid
        address: 30217
        data_type: uint32
      - name: SMA limit percent
        unique_id: sma_limit_percent
        unit_of_measurement: "%"
        address: 41255
        input_type: holding
        data_type: int16

sensor:
  - platform: template
    sensors:
      sma_power:      
        friendly_name: 'Power'
        value_template: >-
            {% if states('sensor.sma_actueel')|float < 0 or states('sensor.sma_actueel')|float > 10000 %}
              0
            {% else %}
              {{ states('sensor.sma_actueel') }}
            {% endif %}
        unit_of_measurement: "W"
        icon_template: mdi:flash
        unique_id: sma_power

- platform: template
    sensors:
      sma_energie_vandaag:      
        friendly_name: 'Energie vandaag'
            {% if states('sensor.sma_vandaag')|float < 0 or states('sensor.sma_vandaag')|float > 10000 %}
              0
            {% else %}
              {{ states('sensor.sma_vandaag') }}
            {% endif %}
        unit_of_measurement: "kWh"
        icon_template: mdi:weather-sunny
        unique_id: sma_energie_vandaag

sma_inverter_status:        
        friendly_name: 'Omvormer Status'
            {% if is_state('sensor.sma_status', '307' ) %}
              OK
            {% elif is_state('sensor.sma_status', '303' ) %}
              Uit
            {% elif is_state('sensor.sma_status', '455' ) %}
              Waarschuwing
            {% elif is_state('sensor.sma_status', '35' ) %}
              Fout
            {% endif %}
        icon_template: mdi:state-machine
        unique_id: sma_inverter_status

sma_grid_contactor:        
        friendly_name: 'Grid relais'
            {% if is_state('sensor.sma_grid', '51' ) %}
              Gesloten
            {% else %}
              Open
            {% endif %}
        icon_template: mdi:connection
        unique_id: sma_grid_connector

input_number:
  sma_power_limit_slider:
    name: SMA Power Limiet Slider
    initial: 100
    min: 0
    max: 100
    step: 1
    unit_of_measurement: "%"

automation:
  - alias: SMA Power Limit
    id: sma_power_limit
    description: ''
    trigger:
      - platform: state
        entity_id: input_number.sma_power_limit_slider
    condition: []
    action:
      - service: modbus.write_register
        data:
          address: 40016
          value: '{{ states("input_number.sma_power_limit_slider") }}'
          hub: SMA1 # unique name
    mode: single

### or use:
#automation:
#  alias: Power Limit
#  description: ''
#  trigger:
#    - platform: state
#      entity_id: input_number.sma_power_limit_slider
#  condition: []
#  action:
#    - service: modbus.write_register
#      data:
#        address: 40023
#        slave: 3
#        value: '{{ states("input_number.sma_power_limit_slider") |int *100 }}'
#        hub: SMA1  # unique name
#  mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
AUijtdehaag schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:25:
@cville
Staat hier het goede antwoord niet bij?

[...]
Tenzij ik me vergis niet. Hier wordt 30775 genoemd en dat is een "step 1" register en ik ben op zoek naar een "step 0.01" register; net zoals 41255.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BollieBolstra
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 12:35
Ik wil graag wat parameters veranderen in de ennexos sunny portal... heb rechten als beheerder, installateur en gebruiker... maar toch kan ik geen enkele parameter aanpassing als ik click op configuratie -> parameters. Waarschijnlijk doe ik ergens een basis dingetje fout.. maar heb van alles al geprobeeerd.. iemand die tegen hetzelfde is aangelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@BollieBolstra staat er geen “bewerken” knop onderaan de pagina waarna je pas instellingen kunt wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BollieBolstra
Nee, helaas niet.. Of het moet exact onder de banner staan die ik niet weg krijg..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULG_FeSZy5AF3ioyw_dEbpSD1mE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfXsxyRNH9qTbr6liYgFhjpV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 18-05 18:57
BollieBolstra schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:43:
Nee, helaas niet.. Of het moet exact onder de banner staan die ik niet weg krijg..

[Afbeelding]
Als ik die open als installateur dan zie ik op de pagina gelijk in de 3e kolom (list) boxen staan waar ik waardes kan veranderen. ALs ik er 1 verander dan komt rechtsonder een knop Opslaan.
Andere browser of incognito private window proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FutureCow
  • Laatst online: 22-05 23:39

FutureCow

(C) FutureCow

cville schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:30:
[...]

Tenzij ik me vergis niet. Hier wordt 30775 genoemd en dat is een "step 1" register en ik ben op zoek naar een "step 0.01" register; net zoals 41255.
Als het goed is moet je deze hebben uit een eerdere post van @Doggieman :

40212 is: Active power limitation P, active power configuration in Watt
40214 is: Active power limitation P, active power configuration in Procent

EDIT:
Gaat om het uitlezen lees ik nu, die zie ik idd niet in een hogere resolutie staan. Je kunt natuurlijk een de gang met voltage en current (30783 en 30797)

[ Voor 14% gewijzigd door FutureCow op 09-01-2025 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BollieBolstra
jobr schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:56:
[...]

Als ik die open als installateur dan zie ik op de pagina gelijk in de 3e kolom (list) boxen staan waar ik waardes kan veranderen. ALs ik er 1 verander dan komt rechtsonder een knop Opslaan.
Andere browser of incognito private window proberen
Andere browser, incognitio tabblad, alles geprobeerd maar werkt niet. Lijkt of Ennexos de rechten niet heeft.. Want als ik rechtreeks op de omvormer in log via lokaal IP dan kan ik wel al instellingen veranderen. Eerste reactie van de helpdesk van SMA is hier is de handleiding... dat valt ook wel tegen los van het feit dat dit er niet in staat is die ook nog geschreven voor de ouwe sunny portal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BollieBolstra
Heeft iemand het voor elkaar gekregen om nachts de accu te laden met grid stroom icm een STP tripower SE? Over het algemeen zijn met dynamische prijzen de prijzen laag tussen 2-5 en 12-14. In de configuratie heb ik voor die blokken de prijs met kwh laag gezet in de veronderstelling dat home manager 2.0 dan automatisch de accu gaat opladen.. Maar helaas gebeurd dat niet.. ook hierover kan ik niks bruiksbaars in de handleiding vinden.

Heb wel even een test gedaan door accu onderhoud op opladen te zetten, dan wordt de accu wel geladen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@BollieBolstra de HomeManager 2.0 wordt toch (nog steeds) niet ondersteund door Ennexos en alleen door de oude Sunny Portal? Tenminste: dat bericht heb ik een tijd terug gehad en mijn installatie zit dus nog steeds in de oude Sunny Portal.

Ik heb wel eens getest om de batterij icm met mijn STP SE te laden via een tijdslot, en dat werkte toen gewoon (via de oude SP).
Onderstaande als voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkW2Wt_b-L__sgvI88AFGYYNVB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y2kTXXfDTZ1Vl08s1OSbJqUs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
FutureCow schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 00:58:
[...]

Als het goed is moet je deze hebben uit een eerdere post van @Doggieman :

40212 is: Active power limitation P, active power configuration in Watt
40214 is: Active power limitation P, active power configuration in Procent

EDIT:
Gaat om het uitlezen lees ik nu, die zie ik idd niet in een hogere resolutie staan. Je kunt natuurlijk een de gang met voltage en current (30783 en 30797)
Dank je; ik denk dat ik 30777 neem. Dat is Pac op fase 1 in Watt en die kan ik wel omrekenen naar een percentage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
Franciesco schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:59:
@BollieBolstra de HomeManager 2.0 wordt toch (nog steeds) niet ondersteund door Ennexos en alleen door de oude Sunny Portal?
Begreep dat het inmiddels vanaf nieuw wel zou moeten werken maar dat migreren van een bestaande installatie nog niet mogelijk is. Wel werken nog niet alle functies van de hm2.0 in de ennexos van wat ik gelezen heb.
Maar ja, ik wil mijn oude data niet (weer) kwijt dus ik wacht even met omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BollieBolstra
Ah dan kan het hier aan liggen.. wel.onhandig want als je een keer over bent naar ennexos is het niet meer echt mogelijk om terug te gaan.. ook al heb je hardware dat beter in de oude software wordt ondersteund.. beetje gepruts van SMA.. maar goed hopelijk duurt het niet te lang.. zie op de website van SMA dat het al in het eerste halfjaar van 2024 opgeleverd had moeten zijn....

[ Voor 15% gewijzigd door BollieBolstra op 09-01-2025 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Met dit natte weer vandaag weer de 3501 foutmelding op mijn sunnyboy, dus aardlekfout, netzoals gister. Nu zijn dagen zoals vandaag de moeite niet. Maar wat te doen als dit blijft? Want als het weer wat droger wordt dan zal het hopelijk weer weg gaan. panelen liggen wel erg hoog op het dak en ik ben niet echt een dakhaas.

Installatie is Sunnyboy 3000TL 21: 2 strings: met op platdak 7 * 265Wp Panda's op ZZO en 10 * 160Wp CIS panelen op schuindak op NW. Installatie is in 2013 in gebruik genomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Barrycade op 18-01-2025 16:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Plat dak kun je goed bij? Zou ik die eerst controleren. Ongedierte dat aan kabels knaagt doet dat vaker op een plat dak dan een schuin dak. En kijk ook even als er geen connectors en kabels op het plat dak liggen. Dan liggen ze waarschijnlijk ook in het water bij regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Ik heel verhaal getyped...posten, niet zichtbaar...

Platte dak is op voorste deel van de 3e verdieping op 9 meter hoogte zonder echt goede toegang, andere panelen liggen op het schuine achterste deel.

Daar kan ik via het dakraam wel onder kijken, zie wellicht wat connectoren hangen, maar niet perse op de pannen. Op het platte dak kan ik niet kijken wegens opstaande rand. Liggen wel op grind dus of er echt plassen liggen, denk het niet.

Maar ik heb begrepen dat een installateur met een meetmiddel de string kan vaststellen en daarna waar in de string. Dus ik zal iemand moeten inschakelen. Maar vroeg me af of ik wellicht aan de hand van het schermpje qua voltage of amperage van de strings iets kon uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conda
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-03 09:29
Ik gebruik firmware 2.15.6.R. voor de Home Manager 2.
Sinds firmware-update 2.14.13.R van de SMA Home Manager 2 kan ik het Modbus-register 41255, 40016,... (of equivalenten) niet meer gebruiken om de output van mijn panelen te beperken wanneer dynamische tarieven negatief worden. Ik benader de registers via Modbus in Node-RED, dat draait in Home Assistant. Het lijkt erop dat dit register wordt overschreven wanneer de Home Manager 2 de omvormer aanstuurt. Als ik de CAT5-kabel van de Home Manager 2 loskoppel, kan ik het register zonder problemen aansturen. Mijn Modbus-commando’s worden echter door de Home Manager overschreven. SMA heeft het overschrijven van de batterijregisters opgelost, maar dit probleem nog niet. Voor deze update werkte alles naar behoren.

Is er een oplossing of instelling die ik moet aanpassen in de omvormer of Sunny Portal, zodat de Home Manager het Modbus-register 41255 niet overschrijft?

Helaas heeft SMA Benelux mij op dit punt in de kou laten staan. Ik maakte gebruik van een soortgelijke manier als https://gathering.tweaker...message/76034566#76034566

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:26
Je zou kunnen proberen om de SMA modbus poortnummer een andere waarde te geven zodat deze niet naar de Home Manager luistert. In node-red moet je dan ook het nieuwe poortnummer gebruiken. In node red zou je dan een vertaal slag in poortnummers (en een nieuw ip adres) voor de home manager kunnen maken zodat die nog wel indirect informatie van de inverter kan opvragen via nieuw ip + 502 poort nummer.

[ Voor 8% gewijzigd door sun62 op 20-01-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
conda schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:26:
Ik gebruik firmware 2.15.6.R. voor de Home Manager 2.
Sinds firmware-update 2.14.13.R van de SMA Home Manager 2 kan ik het Modbus-register 41255, 40016,... (of equivalenten) niet meer gebruiken om de output van mijn panelen te beperken wanneer dynamische tarieven negatief worden. Ik benader de registers via Modbus in Node-RED, dat draait in Home Assistant. Het lijkt erop dat dit register wordt overschreven wanneer de Home Manager 2 de omvormer aanstuurt. Als ik de CAT5-kabel van de Home Manager 2 loskoppel, kan ik het register zonder problemen aansturen. Mijn Modbus-commando’s worden echter door de Home Manager overschreven. SMA heeft het overschrijven van de batterijregisters opgelost, maar dit probleem nog niet. Voor deze update werkte alles naar behoren.

Is er een oplossing of instelling die ik moet aanpassen in de omvormer of Sunny Portal, zodat de Home Manager het Modbus-register 41255 niet overschrijft?

Helaas heeft SMA Benelux mij op dit punt in de kou laten staan. Ik maakte gebruik van een soortgelijke manier als https://gathering.tweaker...message/76034566#76034566
Omdat een van mijn inverters 41255 (RW) niet ondersteunt, ben ik uitgeweken naar 30775 (RO) en 40023 (WO). Wellicht is dat voor jou ook een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeH
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-03 12:12
Vanochtend vloog mijn SMA Tripower 8 er uit met een foutcode 0110: "Tijdsynchronisatie mislukt: NTP aanvraag mislukt".
Hij is blijkbaar losgekoppeld van het net, maar ik begrijp niet waardoor.
Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 15:38

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@GeeH Ik zie in mijn log ook een fail maar dat was de 18e om 2 uur in de nacht.

Gebruik je ook gewoon de standaard NTP server (ntp.sunny-portal.com) ? Je zou kunnen switchen naar een meer global server (pool) zoals europe.pool.ntp.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeH
@Septillion Dank voor je reactie.

Hoe doe je die switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 15:38

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@GeeH Is een instelling onder Device parameters => Device => Time settings => NTP server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeH
Veranderen van server heeft geen resultaat, helaas.
Als ik bij de momentane waarden kijk, dan zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WI4yXIktEJ3sQPCPVWYyY-Iqi50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3EBVkaOW3l0UDiTscJ9QbJwU.png?f=fotoalbum_large

Blijkbaar gaat er aan de AC zijde iets fout.

En inderdaad: de zwarte fasedraad in de meterkast bleek los te zitten.

Alles draait weer :)

[ Voor 9% gewijzigd door GeeH op 23-01-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:09

timpel_800

Amber 65

Heeft iemand een idee waarom ik op geen enkele manier toegang krijg tot een van mijn tripower omvormers?

De omvormer doet het wel en geeft in Sunny Portal ook gewoon gegevens door.

QR code scannen: lukt niet
http://sma3011205143.local/ in browser: site niet bereikbaar
IP adres in browser: site niet bereikbaar

Ik kan eventueel nog de netwerkkabel vanaf de omvormer direct in mijn laptop steken, maar daar kan ik verder niet zoveel mee. Mijn andere (sma) omvormers zijn wel allemaal te bereiken.

Kan ik eventueel bij de Parameters in SP iets aanpassen?

[ Voor 5% gewijzigd door timpel_800 op 25-01-2025 14:38 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@timpel_800 zit je wel op de wifi van die omvormer? Zo ja, ik heb ook wel eens een soortgelijk probleem gehad dat de pagina niet wilde openen en opgelost door de wifi verbinding weg te gooien op het mobiele device en dan weer opnieuw bekend te maken.

Wellicht is dat ook bij jou een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Dit is wel een goede suggestie van jou volgens mij, ik heb namelijk de omvormer verplaats van de schuur (waar ik aparte wifi hebt) naar het huis. Wifi staat dus nog ingesteld op de schuur en er is ook wel bereik binnen dus dat zou betekenen dat hij het wifi van de schuur trekt, maar ik met mijn telefoon op de wifi van het huis zit.

In eerste instantie lukte het niet maar na een paar keer proberen was dit inderdaad het probleem. Wifi netwerk veranderd en alles loopt nu weer.

[ Voor 24% gewijzigd door timpel_800 op 25-01-2025 15:42 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-05 15:28
Wij hebben zakelijk een pand gekocht mat 9 tripower omvormers.

Op de omvormers staan een username/password geschreven waarmee we kunnen inloggen (via Wifi van de omvormer).
Echter lijkt dit account op niveau van eindklant, en kan ik maar beperkt aantal instellingen veranderen.

Volgens 'mijn' installateur zou het account installateur ingesteld op de omvormers aangepast moeten worden.
Deze optie is echter nergens terug te vinden in het webportaal en/of via de app.

Doel is eigenlijk om gewoon alle 9 de omvormers aan mijn EnnexOS te kunnen koppelen zodanig ik ze wat kan monitoren.

Welke stappen neem ik het best? Is me niet meer geheel duidelijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Aan de zijkant van die dingen zit een sticker..als het goed is staat daar een wpa-2-psk nummer op.

Je kunt nu gewoon de omvormer benaderen door in je browser http://smaXXXXX.local (xxx is het serienummer dat bovenaan op dezelfde sticker staat) (als je het op je telefoon doet moet je .local weglaten)
Als je vervolgens op aanmelden klikt kun je daar kiezen hoe je wilt inloggen..doe dat op installateurs niveau en dan wachtwoord vergeten. Dan kun je daar met je wpa2psk verder
Vanaf daar kun je dan in de omgeving van de omvormer de installatie wizard
doorlopen en je eigen gegevens invullen.

9 stuks tripowers das wel een behoorlijke installatie btw @Breezz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bFOCGInMx8Fcyeus5Hzb9sKq9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VivQTTphS3kKxIbFsgVbu4YA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door timpel_800 op 26-01-2025 06:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandmanB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-02 11:04
Hier ook een connectievraagje van een van mn omvormers naar Ennexos.
Het heeft op de dag van de installatie een paar uur gewerkt, en dan heb ik waarschijnlijk een instelling veranderd, in een poging om in te loggen op die omvormers.

ik heb 2 nieuwe omvormers, die ik alletwee zie in Ennexos, maar de ene staat achter live een groen en achter de 2de' staat nu een rood bolletje, en deze stuurt geen gegevens door.

in het gebeurtenissenlogboek inde app staat een melding: Aanmelding voor NSD-functie op app. 'SN301425XXXX' mislukt, met XXXX de laatste 4 cijfers van mijn serienummer.

Iemand enige tips hoe ik dit weer snel opgelost kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
Ik heb hier een Oost-West opstelling met 7 panelen op Oost en 13 panelen op West (440 per paneel). Gevoelsmatig is de opbrengst te laag zeker aangezien het na de middag lijkt in te storten. Hoe kan ik dit het best verifiëren?

Net op de omvormer ingelogd en dan zie ik alleen waardes bij de DC A ingang en niet bij B. Het is wat wisselend weer dus niet ideaal maar ik ga er vanuit dat ik met wat zon aan beide zijde wat moet opwekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:10

timovd

Voorsprong door techniek

@SL65 Heb je de spanning van beide strings? Op welke aansluiting zit Oost en waar zit West?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
Ik had vanmiddag onderstaande input (rond 14.00 uur). Ik heb helaas geen spanningsmeter hier paraat om alles te checken dus daar moet ik achteraan. Welke van de twee waar zit weet ik niet zeker. Gevoelsmatig zit op A de oostkant en op B de westkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2GtpomFJxGylwI2USSKYMNic4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSbQH3YSt1dmbJRWfEZx0WmU.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat om een Tripower 6.0.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@SL65
B doet niet veel.

Dat zal de oorzaak zijn vermoed ik

Ingang A heeft 2 string aansluitingen Zitten beide strings misschien op A?

Je zou 7 x 31 V = 217 V verwachten ipv 152 V
.

Meten is weten. Kan je dat zelf? Voorkom een vlamboog bij het loskoppelen
Beste eerst de omvormer uit (AC in de MK afschakelen) en dan even wachten en dan de DC switch uit (zijkant omvormer)
En dan de string van B losmaken (sunclix dus met een plat schroevendraaiertje in 1 van de uitsparingen van de stekkers en dan los wiebelen) en DC spanning meten van de string.

Maar doe alleen als je weet wat je moet doen!

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-02-2025 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
Ik heb er nog geen ervaring mee, maar de multimeter is aangeschaft dus zal daar morgen eens naar kijken als die binnen is. Bedankt voor de snelle reacties alvast!

Heb wel eerder zaken doorgemeten hoor, maar heb nog weinig ervaring met omvormers.

[ Voor 20% gewijzigd door SL65 op 03-02-2025 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@SL65
Meet dan bij daglicht ook DC voltage van string A na.
In onbelaste toestand (los van de omvormer) moet je Voc kunnen meten.
String A: 7x Voc (staat in datasheet paneel)
String B: 13x Voc

Let ook op de polariteit. Je zal niet de 1e zijn die + en - heeft omgewisseld in de string. Dan doet die ook niks

Nooit de stekkers openmaken! als je zelf de stroom kring wordt is het foute boel. (door + en - gelijktijdig vast te pakken)

Ik geef niet graag advies als je niet weet wat je doet.

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-02-2025 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
@AUijtdehaag
Hoe bedoel je de opmerking van "Zitten beide strings misschien op A"? Ik heb maar één + en - bij A en één + en - bij B. Als er per ongeluk kabels door elkaar zouden zitten, zou dat geen andere fouten geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
SL65 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:15:
Ik had vanmiddag onderstaande input (rond 14.00 uur). Ik heb helaas geen spanningsmeter hier paraat om alles te checken dus daar moet ik achteraan. Welke van de twee waar zit weet ik niet zeker. Gevoelsmatig zit op A de oostkant en op B de westkant.

[Afbeelding]

Gaat om een Tripower 6.0.
Ik weet niet welke panelen je hebt, maar het lijkt allemaal niet bij elkaar te passen.

De SMA TriPower 6.0 heeft voor input A en B een maximum stroom ingang van 12A. De meeste nieuwe panelen van 440W leveren meer. Tevens werkt de MPP pas bij 260V. Als je bijv. de Jinko 440Wp hebt, dan leveren die ca. 33V. 7 panelen is dus niet genoeg voor boven de 260V.

Ik denk dat beide strings op Input A zijn aangesloten, maar dan heb je niet 2 aparte MPPT. Dat is in jouw geval dus verkeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3YiTMmcPQHTpgywmY9dh3URlRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/op1NjBFgkgTVId3FkTE3aOUT.png?f=fotoalbum_large

Als je kunt aangeven welke panelen je hebt kunnen we uitsluitsel geven, maar ik ben bang dat het allemaal niet zo goed uitgezocht is.

Jinko:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztmTYw-xIK5Isu3jHsUOAecay-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zo8CmxZJuDbkfwE19yMnLvOK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
Er is gebruik gemaakt van Ja Solar 440 Wp panelen (JAM54D41-440N-LB-BK).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
SL65 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:58:
Er is gebruik gemaakt van Ja Solar 440 Wp panelen (JAM54D41-440N-LB-BK).
Daar wordt het niet beter van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XAEkvg6CFccYA-rX4wNIpXWPIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wmqzeJZWC4NBi5IhsmdUr1Rh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
Maar hoe moet ik dit zien? De installatie is dus overbemeten? Destijds laten adviseren door de partij die de items heeft geleverd en toen is de omvormer van een Tripower 8.0 bijgesteld omdat je met het opstartvermogen zou zitten. Nu alsnog dus te enthousiast qua omvormer?

[ Voor 3% gewijzigd door SL65 op 03-02-2025 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@SL65
Denk dat het allemaal wel meevalt.
Omdat het ook oost west is zal de stroom ook niet makkelijk maximaal gaan van de string.
Dit is wat sunnydesignweb er van maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saSgE37lEwk_9Xo7METJc8lW8tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flLaWxmwO7aByLIMGdIc97GJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-02-2025 19:01 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste