Sneeuw? Dat is niet in NL lijkt me. Ik loop hier zonder jas buiten.trisje schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:17:
[...]
Ik zou nu 420 volt moeten hebben, met 35v panlen. Longi LR5 54hbp panelen. nu is dat 365v . Ben even naar buiten gelopen en zie dat er op een paar panelen een stukje sneeuw ligt. Dus misschien dat er 3 of 4 halve panelen niet gebruikt worden op dit moment.
Noorwegen, Oslo veel sneeuw hier dit jaar.MotorBeast schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:29:
[...]
Sneeuw? Dat is niet in NL lijkt me. Ik loop hier zonder jas buiten.
@trisje Zo veel noordelijker is de instraling ook nog beduidend lager, dus een lagere stroom en vermogen is dan wel logisch, maar de spanning moet wel gewoon op niveau zijn. edit: in deze tijd van het jaar.
[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 17-02-2024 20:06 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik zie dat er ook halfcell panelen zijn met vijf rijen in plaats van zes, bijvoorbeel Trina Vertex S:

Weet iemand hoe die intern bedraad zijn?
De standaard drie substrings kan niet:

dus je mist denk ik het voordeel dat een half beschaduwd paneel ook maar de helft verliest (je verliest dan 60%).

Weet iemand hoe die intern bedraad zijn?
De standaard drie substrings kan niet:

dus je mist denk ik het voordeel dat een half beschaduwd paneel ook maar de helft verliest (je verliest dan 60%).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@Proton_ Misschien staat hier wat in? Heb het niet heel precies gelezen maar geloof het wel: https://www.trinasolar.com/sites/default/files/vertexwp.pdf
@dennistd dankjewel 
Dit plaatje zou het moeten zijn maar kan niet kloppen:
/f/image/xhBX59AkA2BU69L2ReP5sz5G.png?f=fotoalbum_large)
Er zal dus wel een loze geleider over de lengte van het paneel lopen.
Dit plaatje zou het moeten zijn maar kan niet kloppen:
/f/image/xhBX59AkA2BU69L2ReP5sz5G.png?f=fotoalbum_large)
Er zal dus wel een loze geleider over de lengte van het paneel lopen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Toevaliig heb ik dit vorig jaar uitgezocht.Proton_ schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:36:
Ik zie dat er ook halfcell panelen zijn met vijf rijen in plaats van zes, bijvoorbeel Trina Vertex S:
Het paneel waar jij de foto van hebt is een TSW-xxx DEyy.0z paneel met één diode en 5 rijen cellen (hoe dat intern doorgelust zit, geen idee). Er is ook een TSW-xxx DEyyR.0z paneel waarbij er 6 rijen cellen gebruikt worden met 3 diodes.
Als .0z ontbreekt is het een blank alu frame. .05 is zwart frame met zware busbars, .08 is zwart frame met zilveren busbars.
Deze panelen hebben wel een hoge Voc (40V en hoger)
Ik ben niet heel zeker of ik hiervoor in het juiste topic zit maar ik heb een korte vraag:
Welk merk van omvormer zouden jullie aanraden die zich goed laat integreren met home assistant?
Zowel uitlezen van parameters om zaken mee aan te sturen in huis (boiler, warmtepomp,...) als bijvoorbeeld actief het uitgangsvermogen laten regelen via home assistant. Bijvoorbeeld als de stroomprijzen negatief zijn dat de omvormer enkel het eigen verbruik van de woning produceert.
Welk merk van omvormer zouden jullie aanraden die zich goed laat integreren met home assistant?
Zowel uitlezen van parameters om zaken mee aan te sturen in huis (boiler, warmtepomp,...) als bijvoorbeeld actief het uitgangsvermogen laten regelen via home assistant. Bijvoorbeeld als de stroomprijzen negatief zijn dat de omvormer enkel het eigen verbruik van de woning produceert.
Geen enkele als je het betrouwbaar wil. je kan beter een modbus gebaseerde vermogens meter van Eastron zoals de SDM120 gebruiken voor enkel fase, of de SDM630DC1000 voor 3 fase. https://www.elektramat.nl...-1-fase-digitaal-sdm120c/Wozmro schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:24:
Ik ben niet heel zeker of ik hiervoor in het juiste topic zit maar ik heb een korte vraag:
Dan ben je niet afhankelijk van de cloud of fabrikanten die heel hard hun best doen om de API's dicht te timmeren (zoals growatt). Je ziet dan welliswaar de PV spanningen niet, Maar het gaat toch vooral om de opbrengst. En voor zover ik weet zijn er ook geen of weinig inverters die je extern kan vertellen hoe veel ze moeten maken. Ze maken zoveel als dat er uit de arrays komt. Dus tenzij je een thuis batterij hebt of net op dat moment electrisch water gaat verwarmen heb je pech.
Dus wat je kan doen is als er heel veel stroom over is, is met een warmtepomp energie op slaan in warm water. Je kijkt bijvoorbeeld met HA of dat je een aantal KW meer maakt dan dat het hele huis gebruikt, en zo ja dan gaat de warmtepomp een vat verwarmen. Daar zal je echter weinig aan hebben in de zomer, want dan gebruik je meer AC (als je die hebt) dan warmte. Voordeel is wel dat als je een omkeerbare warmtepomp hebt dat je ook je radiators en vloer kan afkoelen
[ Voor 15% gewijzigd door Rob_1992 op 19-02-2024 09:09 ]
De grootouders van mijn vriendin hebben zonnepanelen kregen. Even los van de discussie of ze het er rendementstechnisch wel uit kunnen halen in hun woning, heb ik even gekeken. De GoodWe omvormer kast is niet geaard, is een werkje van niets natuurlijk maar in mijn optiek wel belangrijk om mogelijke kortsluiting tussen interne componenten en de kast te vereffenen.
offtopic:
De nieuwe groepenkast volgezet met Emat en de inductiekookplaat op een fornuisgroep terwijl er een drie fase aansluiting zit.
De nieuwe groepenkast volgezet met Emat en de inductiekookplaat op een fornuisgroep terwijl er een drie fase aansluiting zit.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
@Wozmro Niet helemaal met @Rob_1992 eens, om te controleren of je panelen het goed doen wil je juist de informatie uit de omvormer. En ik weet zelf niet hoe, maarje zou SMA omvormers zo kunnen besturen als je wilt. Heb ik hier op tweakers ergens langs zien komen.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Als je wil weten of dat je panelen goed werken log je een keer in op de GUI van die dingen en kijk je er naar. Daarna veranderd er niet veel tenzij er iets kapot gaat.
@Wozmro
Ik heb een extra shine-wifi-x aangeschaft en daar ESPHome opgezet:
https://github.com/WilbertVerhoeff/Growatt
Flashen is ook kinderlijk eenvoudig.
Ik gebruik het nu alleen voor uitlezen, maar het schrijven van modbusregisters moet ook kunnen.
Een betere integratie met Home Assistant ga je niet vinden, denk ik.
Maar voor omvormers met een bruikbare modbus-interface zal misschien iets vergelijkbaars te realiseren zijn.
Heeft een hoog Tweakers-gehalte, en misschien niet superbetrouwbaar (?), maar dit soort optimalisaties lijkt me ook niet heel kritisch.
Ik heb een extra shine-wifi-x aangeschaft en daar ESPHome opgezet:
https://github.com/WilbertVerhoeff/Growatt
Flashen is ook kinderlijk eenvoudig.
Ik gebruik het nu alleen voor uitlezen, maar het schrijven van modbusregisters moet ook kunnen.
Een betere integratie met Home Assistant ga je niet vinden, denk ik.
Maar voor omvormers met een bruikbare modbus-interface zal misschien iets vergelijkbaars te realiseren zijn.
Heeft een hoog Tweakers-gehalte, en misschien niet superbetrouwbaar (?), maar dit soort optimalisaties lijkt me ook niet heel kritisch.
[ Voor 13% gewijzigd door RudolfR op 19-02-2024 13:29 ]
@Rob_1992 Om sommige problemen te zien moet je juist geregeld alle data naast elkaar zien.
Mij gaat het meer over actieve sturing van de elektrische installatie in de woning.Rob_1992 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:15:
Als je wil weten of dat je panelen goed werken log je een keer in op de GUI van die dingen en kijk je er naar. Daarna veranderd er niet veel tenzij er iets kapot gaat.
Specifiek dan de verwarming en warm water. Omdat dit de grootste verbruikers zijn.
Tegelijkertijd rekening houdende met wat de panelen produceren, de dynamische stroomprijzen uit het net (zowel verbruik als injectie), capaciteitstarief (Vlaanderen).
Als er een moment komt dat er moet betaald worden om stroom te leveren dan wil je liever het injecteren beperken, maar je wil ook niet de omvormer volledig uitschakelen want je hebt nog het eigen verbruik van de woning.
Daarom zoek ik naar een omvormer die je lokaal kan aansturen en uitlezen.
Weet iemand of er toevallig iets in een NEN1010 o.i.d. staat i.h.k.v. het aarden van een omvormer van een PV-installatie? Ik zoek een stok om mee te slaan naar de installateur.
/f/image/WdjTsAgdnFT5EaBm7YRCAofU.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij zit er in de net stekker ook een randaarde. Ik denk dat die connecties meer zijn om omvormers onderling te verbinden ipv het via de aarding van de installatie te doen. Kan zijn dat er in die bedrijfsschakelaar ook een aardklem naar binnen gaat, welke vervolgens de kabel in gaatTrue schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:55:
Weet iemand of er toevallig iets in een NEN1010 o.i.d. staat i.h.k.v. het aarden van een omvormer van een PV-installatie? Ik zoek een stok om mee te slaan naar de installateur.
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/DucOAglnEyqlZKYQpZ5kvVgG.png?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Rob_1992 op 19-02-2024 15:05 . Reden: Afbeelding toegevoed. ]
Meet je aarde op die aarddraad aan de zijkant van de werkschakelaar?True schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:55:
[Afbeelding]
Zo ja, dan zal je toch iets anders moeten verzinnen om te klagen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik weet zeker dat in die werkschakelaar aan de binnenkant ook een aardrail zit, maar het gaat mij hierin puur om de buitenkant v.d. omvormer.Rob_1992 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:04:
[...]
Volgens mij zit er in de net stekker ook een randaarde. Ik denk dat die connecties meer zijn om omvormers onderling te verbinden ipv het via de aarding van de installatie te doen. Kan zijn dat er in die bedrijfsschakelaar ook een aardklem naar binnen gaat, welke vervolgens de kabel in gaat
Als er een defect is in de omvormer (niet heel waarschijnlijk) en er is kortsluiting naar de kast staat die onderspanning zonder dat er iets uit gaat.
Behalve als via de invoerende kant aarde gebruikt is op de interne componenten en de aarde ook op de kast zit aangesloten, maar ik twijfel hieraan en kan dit niet zeggen zonder de omvormer te openen (ga ik niet doen natuurlijk).
Als dit alles is wat er "mis" is in jouw installatie dan zou ik zelf dat aardedraad trekken tussen de vrije klem bij de hoofdschakelaar en de omvormer zelf. Mogelijk hoeft het niet want het is dan dubbel maar dan slaap je wel fijner krijg ik het ideeTrue schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:55:
[ Voor 9% gewijzigd door kevi-n1 op 19-02-2024 15:08 ]
Nee hoor. Aan dat schroefje zit normaliter de aarddraad die van de zonnepanelen komt. Dus de omvormer koppelt dit door naar de aarde van de AC verbindingTrue schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:06:
[...]
Ik weet zeker dat in die werkschakelaar aan de binnenkant ook een aardrail zit, maar het gaat mij hierin puur om de buitenkant v.d. omvormer.
Als er een defect is in de omvormer (niet heel waarschijnlijk) en er is kortsluiting naar de kast staat die onderspanning zonder dat er iets uit gaat.
Behalve als via de invoerende kant aarde gebruikt is op de interne componenten en de aarde ook op de kast zit aangesloten, maar ik twijfel hieraan en kan dit niet zeggen zonder de omvormer te openen (ga ik niet doen natuurlijk).
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat kan je meten door tussen de aardklem op die schakelaar en de behuizing te meten met een multimeter. Er zou nagenoeg geen weerstand moeten zijn. Anders komt een metalen kast ook niet door de verscheidene keuringen heen volgens mij.True schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:06:
[...]
Ik weet zeker dat in die werkschakelaar aan de binnenkant ook een aardrail zit, maar het gaat mij hierin puur om de buitenkant v.d. omvormer.
Goeie, dat kan ik inderdaad wel even doen.Rob_1992 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:10:
[...]
Dat kan je meten door tussen de aardklem op die schakelaar en de behuizing te meten met een multimeter. Er zou nagenoeg geen weerstand moeten zijn. Anders komt een metalen kast ook niet door de verscheidene keuringen heen volgens mij.
Overigens uit de handleiding:
:fill(white):strip_exif()/f/image/VX5P0sEofBxIiwEnWd8iHoni.png?f=user_large)
@BarryH volgens mij beschrijft de handleiding dat net weer andersom. Zeker omdat er staat PE cable prepared by customer, het is niet dat je zelf PE levert vanuit de PV-installatie, wellicht vanuit de groepenkast naar de omvormer, me dunkt.
[ Voor 37% gewijzigd door True op 19-02-2024 15:16 ]
Eens, ik wil gewoon dat het netjes en correct is aangesloten bij de grootouders van mijn vriendin. Groepenkast is wel netjes gedaan ondanks dat het Emat is dat was in ieder geval geen beunwerk, dat scheelt.kevi-n1 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:07:
[...]
Als dit alles is wat er "mis" is in jouw installatie dan zou ik zelf dat aardedraad trekken tussen de vrije klem bij de hoofdschakelaar en de omvormer zelf. Mogelijk hoeft het niet want het is dan dubbel maar dan slaap je wel fijner krijg ik het idee
Nee dat klopt niet, dat schroefje is voor een extra aarde verbinding voor alleen de omvormer.BarryH schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:08:
[...]
Nee hoor. Aan dat schroefje zit normaliter de aarddraad die van de zonnepanelen komt. Dus de omvormer koppelt dit door naar de aarde van de AC verbinding
Als men de omvormer verwijderd zijn je panelen niet meer geaard nl.
Aarde van de zonnepanelen moet net zo dik zijn als de DC kabel en moet in dezelfde dikte doorlopen naar je hoofd aarde rail in huis. Slimste is om naast de omvormer een aarde aansluitblok te plaatsen en daarop je omvormer en frame van de panelen aansluiten
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik weet niet of dat zo is: het idee van een randaarde aansluiting juist, dat in een apparaat alle metalen delen die niet spanningsvoerend horen te zijn en aanraakgevaarlijk kunnen zijn, intern geaard worden. Een extra aardaansluiting op de behuizing is dan redundant. Mijn wasmachine heeft bijvoorbeeld ook geen extra aardaansluiting.klump4u schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:26:
[...]
Nee dat klopt niet, dat schroefje is voor een extra aarde verbinding voor alleen de omvormer.
Als men de omvormer verwijderd zijn je panelen niet meer geaard nl.
Aarde van de zonnepanelen moet net zo dik zijn als de DC kabel en moet in dezelfde dikte doorlopen naar je hoofd aarde rail in huis. Slimste is om naast de omvormer een aarde aansluitblok te plaatsen en daarop je omvormer en frame van de panelen aansluiten
Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat die schroef bedoeld is voor het aarden van de zonnepanelen, zoals @BarryH stelt.
Ik ben het overigens helemaal met je eens, dat een losse aardrail naast de omvormer daarvoor beter geschikt is.
Uit de Growatt handleidingdennisfr schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:08:
[...]
Ik weet niet of dat zo is: het idee van een randaarde aansluiting juist, dat in een apparaat alle metalen delen die niet spanningsvoerend horen te zijn en aanraakgevaarlijk kunnen zijn, intern geaard worden. Een extra aardaansluiting op de behuizing is dan redundant. Mijn wasmachine heeft bijvoorbeeld ook geen extra aardaansluiting.
Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat die schroef bedoeld is voor het aarden van de zonnepanelen, zoals @BarryH stelt.
Ik ben het overigens helemaal met je eens, dat een losse aardrail naast de omvormer daarvoor beter geschikt is.
/f/image/oUOk7wfpUlonXu5h2ZNN0kpH.png?f=fotoalbum_medium)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
.
[ Voor 99% gewijzigd door Breezz op 21-02-2024 20:12 ]
Ik vermoed dat dat te maken hebt met de niet geringe kans dat je de inverter aansluit op een plek waar wel een fase en nul leider is, maar geen aarde. Ja natuurlijk zal de inverter normaal aarde via de stekker krijgen, maar zo dekken ze zichzelf in.
Bij jouw wasmachine komt er maar aan een kant spanning binnen. Trek je de stekker los dan is het apparaat veilig. In geval van PV komt er aan twee kanten spanning binnen en zorgt het loshalen van de AC stekker er niet voor dat de behuizing veilig is.dennisfr schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:08:
[...]
Ik weet niet of dat zo is: het idee van een randaarde aansluiting juist, dat in een apparaat alle metalen delen die niet spanningsvoerend horen te zijn en aanraakgevaarlijk kunnen zijn, intern geaard worden. Een extra aardaansluiting op de behuizing is dan redundant. Mijn wasmachine heeft bijvoorbeeld ook geen extra aardaansluiting.
In de recente NEN1010 geldt de metalen constructie van een PV installatie als een “vreemd geleidend deel”, en moet dus geaard worden. De metalen constructie moet worden geaard door middel van een potentiaalvereffeningsleiding die met de DC kabel mee naar de omvormer moet worden geleid.Rob_1992 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:56:
[...]
Ik vermoed dat dat te maken hebt met de niet geringe kans dat je de inverter aansluit op een plek waar wel een fase en nul leider is, maar geen aarde. Ja natuurlijk zal de inverter normaal aarde via de stekker krijgen, maar zo dekken ze zichzelf in.
Nabij de omvormer moet de vereffeningsleiding op een aardrail worden aangesloten.
Ook de omvormer moet met een potentiaalvereffeningsleiding op deze aardrail worden aangesloten. Deze aardrail moet vervolgens weer worden aangesloten op de hoofdaardrail van het pand.
Eens, maar aan de AC kant sluit je met je lichaam de stroomkring naar aarde, wanneer je een onder spanning staande behuizing aanraakt. De DC kring is in principe zwevend toch? Of zie ik iets over het hoofd (gewoon uit interesse, niet betweterig bedoeld)jadjong schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:01:
[...]
Bij jouw wasmachine komt er maar aan een kant spanning binnen. Trek je de stekker los dan is het apparaat veilig. In geval van PV komt er aan twee kanten spanning binnen en zorgt het loshalen van de AC stekker er niet voor dat de behuizing veilig is.
Is dat een letterlijke quote?klump4u schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:28:
[...]
In de recente NEN1010 geldt de metalen constructie van een PV installatie als een “vreemd geleidend deel”, en moet dus geaard worden. De metalen constructie moet worden geaard door middel van een potentiaalvereffeningsleiding die met de DC kabel mee naar de omvormer moet worden geleid.
Nabij de omvormer moet de vereffeningsleiding op een aardrail worden aangesloten.
Ook de omvormer moet met een potentiaalvereffeningsleiding op deze aardrail worden aangesloten. Deze aardrail moet vervolgens weer worden aangesloten op de hoofdaardrail van het pand.
Bij mijn GoodWE zit ook een geelgroen kabeltje buitenom van aardklem op de werkschakelaar naar de aardschroef op de kast. Het mag niet via de connector, want die kun je lostrekken terwijl de zon schijnt.True schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:11:
[...]
Goeie, dat kan ik inderdaad wel even doen.
[Afbeelding]
@BarryH volgens mij beschrijft de handleiding dat net weer andersom. Zeker omdat er staat PE cable prepared by customer, het is niet dat je zelf PE levert vanuit de PV-installatie, wellicht vanuit de groepenkast naar de omvormer, me dunkt.
Wat in ieder geval niet meer mag is + en - in één buis. Deze moeten gescheiden aangelegd worden.True schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:55:
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Is dat nieuw? Ik dacht dat dat alleen nog maar gold voor zakelijke aansluitingen?Pietje555 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:46:
[...]
Wat in ieder geval niet meer mag is + en - in één buis. Deze moeten gescheiden aangelegd worden.
Ik heb het bij mijzelf (ook een GoodWe) even getest. Het PE-draad van de werkschakelaar die vanuit daar naar de PV-dakinstallatie en naar de omvormer gaat heb ik losgedraaid bij de omvormer. Tussen de aarderail op de werkschakelaar én de buitenkantschroef (voor PE) op de omvormer heb ik toen weerstand gemeten die was aanwezig maar natuurlijk minimaal. Dit met de omvormer uitgeschakeld, dus via de aanvoerende kant (AC) die wel aarde heeft én dus mechanisch verbonden is tussen de interne componenten en de buitenkant.True schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:11:
[...]
Goeie, dat kan ik inderdaad wel even doen.
[Afbeelding]
M.i. als de GoodWe van de grootouders van mijn vriendin intern niet anders is zie ik geen probleem dat dit niet verbonden is, wellicht is het nog net ietsjes netter, maar ik snap dat we dit als overbodig zouden zien.
Zakelijk wordt er een SCIOS 12 gedaan en wordt hij afgekeurd als ze in 1 buis lopen. Dit komt vanuit de verzekeraars om risico op vlamboog te beperken.True schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:53:
[...]
Is dat nieuw? Ik dacht dat dat alleen nog maar gold voor zakelijke aansluitingen?
Dit kan in je eigen woonhuis polis ook opgenomen zijn.
Vlambogen houden geen rekening met particulier of zakelijk. Ik zou het voorkomen.
Maar het is idd niet verboden.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Eens, maar zolang je niet van te voren met de PV-boer hebt afgesproken dat het moet voldoen aan een SCIOS 12 (of Scope-12) kun je natuurlijk niet achteraf gaan slaan met diezelfde stok.Pietje555 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:14:
[...]
Zakelijk wordt er een SCIOS 12 gedaan en wordt hij afgekeurd als ze in 1 buis lopen. Dit komt vanuit de verzekeraars om risico op vlamboog te beperken.
Dit kan in je eigen woonhuis polis ook opgenomen zijn.
Vlambogen houden geen rekening met particulier of zakelijk. Ik zou het voorkomen.
Maar het is idd niet verboden.
Ik had helemaal niet meegekregen dat het afbouwen van de salderingsregeling de komende jaren (wat is de komende jaren) definitief niet door gaat, toch lekker, verwarm dit jaar voor het eerst compleet met airco's en gebruik alleen nog gas om te douchen en dat zijn toch aardig wat kWh's.
Is het nu weer interessanter om nog wat bij te leggen? Ik heb 8x300 en er passen nog 2 bij denk ik, of zet dat geen zoden aan de dijk. En ook moet je dan misschien een andere omvormer?
De twee panelen zelf kosten op zich niet heel veel. En kan je 2x400-430 aansluiten op een systeem van 300?
Is het nu weer interessanter om nog wat bij te leggen? Ik heb 8x300 en er passen nog 2 bij denk ik, of zet dat geen zoden aan de dijk. En ook moet je dan misschien een andere omvormer?
De twee panelen zelf kosten op zich niet heel veel. En kan je 2x400-430 aansluiten op een systeem van 300?
[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 20-02-2024 09:38 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Ik heb zelf al even zitten rekenen op de websites van energie aanbieders en ik wek nu 2100 per jaar op, dat zou dan 2600 worden en dat ze zou me ongeveer 10 euro per maand schelen (van 55 naar 45). Ik denk dat dat de moeite niet waard is van aanschaf, installatie en eventuele andere omvormer.
FransvWoerkom schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 01:24:
[...]
Bij mijn GoodWE zit ook een geelgroen kabeltje buitenom van aardklem op de werkschakelaar naar de aardschroef op de kast. Het mag niet via de connector, want die kun je lostrekken terwijl de zon schijnt.
Ik lees van Frans wat anders.True schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:09:
[...]
....
M.i. als de GoodWe van de grootouders van mijn vriendin intern niet anders is zie ik geen probleem dat dit niet verbonden is, wellicht is het nog net ietsjes netter, maar ik snap dat we dit als overbodig zouden zien.
Mijn idee zou zijn om de behuizing van de omvormer ook zichtbaar te aarden.
Staat mij iets van bij dat het ook zichtbaar moet maar kan dit niet reproduceren.
@JDx Als de som van de Voc van alle panelen +10% binnen de Vmax van de omvormer valt kan het erbij.
Op een omvormer kan altijd meer Wp dan het vermogen van de omvormer.
Als de panelen dan een bijna gelijke Imp hebben als wat er al ligt zit dat ook goed.
Als ze een lagere Imp hebben dan wat er al ligt is dat in principe met 2 Tigo optimizers op te vangen.
Als ze een beperkt hogere Imp hebben werken de toegevoegde alsof ze wat minder vermogen hebben.
Als aan bovenstaande voorwaarden is voldaan kan je dus met 2 panelen met montage materiaal volstaan.
edit: met 800Wp is 500kWh een wel heel erg lage schatting van de extra opbrengst, heb je daar een onderbouwde reden voor? Met de standaard schatting van 85% kom je meer in de buurt van 700kWh...
Als de panelen dan een bijna gelijke Imp hebben als wat er al ligt zit dat ook goed.
Als ze een lagere Imp hebben dan wat er al ligt is dat in principe met 2 Tigo optimizers op te vangen.
Als ze een beperkt hogere Imp hebben werken de toegevoegde alsof ze wat minder vermogen hebben.
Als aan bovenstaande voorwaarden is voldaan kan je dus met 2 panelen met montage materiaal volstaan.
edit: met 800Wp is 500kWh een wel heel erg lage schatting van de extra opbrengst, heb je daar een onderbouwde reden voor? Met de standaard schatting van 85% kom je meer in de buurt van 700kWh...
[ Voor 14% gewijzigd door onetime op 20-02-2024 13:07 ]
Ik wek nu 2100 op met 2400 dus had gewoon (2100/8)*10 gedaan en pessimistisch afgerond. Maar met 2 van 400 komt er natuurlijk ietsjes meer bij. Mijn broertje kan je ze goedkoop inkopen, dus dat zit wel goed, vind het nadeel dan wel dat de zwaarste panelen vooraan komen, die het langste deel van het jaar in de schaduw van een boom vallen, al is dat een kwestie van enkele weken vergeleken met de achterste panelen.onetime schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:01:
@JDx Als de som van de Voc van alle panelen +10% binnen de Vmax van de omvormer valt kan het erbij.
In de winter zitten ze vol in de schaduw van een paar enorme eiken en in de lente komen ze stuk voor stuk in de zon. Ik moet het ook echt hebben van die saldering, want in de winter zit ik praktisch op nul.

Hier zouden die 2 dan moeten komen, onderin de afbeelding zie je de enorme bomen.
[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 20-02-2024 14:17 ]
@JDx Heb zelf vorig jaar voor een vriendin 8x 215Wp (2016) vervangen door 8x 385Wp, en als de 15x 240Wp op Noord is geplaatst kunnen de laatste 3x 400Wp en nog bij op zuid. (>1kWh/kWp!)
De warmtepompboiler loopt momenteel vanaf 10:00 tot 50°, om voornamelijk te laden met zon opbrengst.
Dat moet nog verbeterd worden door met solar overschot tot maximaal 62° op te warmen.
Op niet zonnige dagen heb je geen schaduw en tellen alle panelen mee.
Op niet zonnige dagen heb je geen schaduw en tellen alle panelen extra mee omdat de stroom dan duurder is. (bij afbouw saldering) 2x lezen om dit goed te begrijpen...
Je zou ook de 2 bovenste panelen naar benden kunnen verplaatsen, dan heb je de nieuwe boven.
Is het iets om alle panelen te vervangen? Als dat past is dat beter. De oude panelen naar Noord. Warmtepompboiler en gas weg. Eigen topic?
De warmtepompboiler loopt momenteel vanaf 10:00 tot 50°, om voornamelijk te laden met zon opbrengst.
Dat moet nog verbeterd worden door met solar overschot tot maximaal 62° op te warmen.
Op niet zonnige dagen heb je geen schaduw en tellen alle panelen mee.
Op niet zonnige dagen heb je geen schaduw en tellen alle panelen extra mee omdat de stroom dan duurder is. (bij afbouw saldering) 2x lezen om dit goed te begrijpen...
Je zou ook de 2 bovenste panelen naar benden kunnen verplaatsen, dan heb je de nieuwe boven.
Is het iets om alle panelen te vervangen? Als dat past is dat beter. De oude panelen naar Noord. Warmtepompboiler en gas weg. Eigen topic?
Incorrecte gedachte. Je hebt juist zonder saldering meer nodig omdat er meer waarde is in vaker je eigen verbruik dekken. Wat dat betreft is meer panelen dus altijd beter want je zult vrijwel zeker tekort komen in de winter (jij zeker zo te zien). Je warmtepomp gewoon lekker op windenergie laten draaien middels een dynamisch contractJDx schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:37:
Ik had helemaal niet meegekregen dat het afbouwen van de salderingsregeling de komende jaren (wat is de komende jaren) definitief niet door gaat, toch lekker, verwarm dit jaar voor het eerst compleet met airco's en gebruik alleen nog gas om te douchen en dat zijn toch aardig wat kWh's.
Daarnaast zou het me absoluut niet verbazen als de saldering er nu juist sneller af gaat nu het plan verworpen is en er iets nieuws verzonnen moet worden. Dat kan dus ook gewoon de directe afschaffing zijn a la België.
Het doet een beetje denken aan het eind van m'n studietijd ruim 10 jaar geleden toen de overheid iets wilde veranderen aan de beurs (langstudeerboete of zo, staat me niet meer zo bij) en iedereen op hoge poten petities ging tekenen om dat tegen te houden. Vervolgens werd ipv dat de hele beurs gewoon afgeschaft. Oeps.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Maar ik wek gewoon niks op in de winter, ze liggen bijna plat op het dak in de schaduw.Termy schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:55:
[...]
Incorrecte gedachte. Je hebt juist zonder saldering meer nodig omdat er meer waarde is in vaker je eigen verbruik dekken. Wat dat betreft is meer panelen dus altijd beter want je zult vrijwel zeker tekort komen in de winter (jij zeker zo te zien). Je warmtepomp gewoon lekker op windenergie laten draaien middels een dynamisch contract.
Daarnaast zou het me absoluut niet verbazen als de saldering er nu juist sneller af gaat nu het plan verworpen is en er iets nieuws verzonnen moet worden. Dat kan dus ook gewoon de directe afschaffing zijn a la België.
Het doet een beetje denken aan het eind van m'n studietijd ruim 10 jaar geleden toen de overheid iets wilde veranderen aan de beurs (langstudeerboete of zo, staat me niet meer zo bij) en iedereen op hoge poten petities ging tekenen om dat tegen te houden. Vervolgens werd ipv dat de hele beurs gewoon afgeschaft. Oeps.
Dus 8x0 of 10x0 is nog steeds 0
verder wil ik er ook niet op in gaan, want dat wordt te veel een persoonlijk topic dan
[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 21-02-2024 10:05 ]
Lijkt me sterk dat ze niks doen in de winter. Grootste deel van de tijd is het bewolkt en heb je diffuus licht waarbij plat juist het beste is. Het is niet veel nee, vandaar dat je er ook veel meer nodig hebt. Lekker boeiend wat ze op de top in de zomer doen, dat is niet het relevante moment.JDx schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:58:
[...]
Maar ik wek gewoon niks op in de winter, ze liggen bijna plat op het dak in de schaduw.
Dus 8x0 of 10x0 is nog steeds 0ik moet het echt hebben van de zomerzon. In de zomer heb ik nu al 15kWh per dag over, daarom heb ik er zelfs aan gedacht om ze te verkopen als de saldering er helemaal af gaat. Ik heb niks wat ik er overdag mee kan.
verder wil ik er ook niet op in gaan, want dat wordt te veel een persoonlijk topic dananders DM maar
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
December had ik 11kWh, januari had ik 19kWh, in de zomer haal ik tot 17kWh per dag.Termy schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:15:
[...]
Lijkt me sterk dat ze niks doen in de winter. Grootste deel van de tijd is het bewolkt en heb je diffuus licht waarbij plat juist het beste is. Het is niet veel nee, vandaar dat je er ook veel meer nodig hebt. Lekker boeiend wat ze op de top in de zomer doen, dat is niet het relevante moment.
Dus wat heb ik aan 2 panelen erbij in december en januari, dat is verwaarloosbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 21-02-2024 11:23 ]
Spijtig dat ik nog weer moest reageren in dit topic, maar als je toch bewijs wil. Raar trouwens dat 2019 niet meer bij de historische opbrengsten staat, mei 2019 was de beste maand ooit.
In 2019 bij aanschaf werd er nog gewoon gekeken wat je gebruikt per jaar en wat ze opbrengen. Van afbouw van saldering was nog geen sprake. Er passen 10 op mijn dak, maar 8 was genoeg.
In 2019 bij aanschaf werd er nog gewoon gekeken wat je gebruikt per jaar en wat ze opbrengen. Van afbouw van saldering was nog geen sprake. Er passen 10 op mijn dak, maar 8 was genoeg.

[ Voor 55% gewijzigd door JDx op 21-02-2024 11:35 ]
@JDx Tja, dan heb je blijkbaar een crappy installatie of het regent bij jou nu of zo. Hier is het bewolkt en lever ik terug ondanks dat de airco en m'n PC aan staat.
Het punt blijft dat je zonder salderen de meeste winst pakt op het niet hoeven afnemen van stroom van het net en dat je dat bereikt door zo veel mogelijk panelen te leggen. Als je dynamisch zit, zoals ik, dan krijg je hoe dan ook de kale prijs voor de stroom wat soms 0 (of lager) is, maar ruim het gros van de tijd niet. En mocht dat wel zo zijn dan wordt bv een thuisaccu relevant. In geen van de scenario's is het iig logisch om panelen te verkopen.
Maar goed, het advies in dit topic is al jaren "leg alles vol" en dat gaat hier niet veranderen.
Het punt blijft dat je zonder salderen de meeste winst pakt op het niet hoeven afnemen van stroom van het net en dat je dat bereikt door zo veel mogelijk panelen te leggen. Als je dynamisch zit, zoals ik, dan krijg je hoe dan ook de kale prijs voor de stroom wat soms 0 (of lager) is, maar ruim het gros van de tijd niet. En mocht dat wel zo zijn dan wordt bv een thuisaccu relevant. In geen van de scenario's is het iig logisch om panelen te verkopen.
Maar goed, het advies in dit topic is al jaren "leg alles vol" en dat gaat hier niet veranderen.
Nou dat is mooi voor jou.Termy schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:06:
@JDx Tja, dan heb je blijkbaar een crappy installatie of het regent bij jou nu of zo. Hier is het bewolkt en lever ik terug ondanks dat de airco en m'n PC aan staat.
@JDx in mei -augustus tussen 0600-1100 en 1600-2100 is er ook nog echt veel E vraag.
Beste allemaal.
Ik heb op het platte dak 4 zonnepanelen gelegd. Ik had al 16 Jinko JKM420N-54HL4-B Tiger Neo N-type Full Black 420Wp panelen en de andere 4 zijn Jinko JKM440N-54HL4R-V Tiger Neo N-type Zwart Frame 440wp.
Wat mij opvalt is dat de 440Wp panelen, die zilver zijn, in de schaduw het veel beter doen dan de Full Black panelen. Dit scheelt soms 25W (60W vs 85W). De panelen hebben iets meer vermogen (420 vs 440) en die zilveren zijn iets groter, maar de hoek is 15° tov 50° voor de full black panelen.
Hebben meer mensen hier ervaring mee en is het normaal dat zilveren panelen het veel beter doen bij weinig zon? Als ik het had geweten had ik wat meer zilveren panelen gelegd.
Groet Peter
Ik heb op het platte dak 4 zonnepanelen gelegd. Ik had al 16 Jinko JKM420N-54HL4-B Tiger Neo N-type Full Black 420Wp panelen en de andere 4 zijn Jinko JKM440N-54HL4R-V Tiger Neo N-type Zwart Frame 440wp.
Wat mij opvalt is dat de 440Wp panelen, die zilver zijn, in de schaduw het veel beter doen dan de Full Black panelen. Dit scheelt soms 25W (60W vs 85W). De panelen hebben iets meer vermogen (420 vs 440) en die zilveren zijn iets groter, maar de hoek is 15° tov 50° voor de full black panelen.
Hebben meer mensen hier ervaring mee en is het normaal dat zilveren panelen het veel beter doen bij weinig zon? Als ik het had geweten had ik wat meer zilveren panelen gelegd.
Groet Peter
10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Met wat voor omvormers?peter123 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:08:
Beste allemaal.
Groet Peter
En schaduw of bewolkt weer?
Bij bewolkt weer is het licht veel meer diffuus en is meer "open lucht" meer opbrengst. Dus vlak liggende panelen zijn dan in het voordeel.
[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 21-02-2024 14:59 ]
Hoymiles HMS-1600
Schaduw en bewolkt. Er moet nog een goede zon op komen eigenlijk. Maar in de winter zijn de 50° panelen in het voordeel. In de zomer verwacht ik dat de 15° panelen het beter zullen doen.
Dat vlak liggende panelen het beter doen bij diffuus licht zou kunnen ja. Goede suggestie! Thx
[ Voor 46% gewijzigd door peter123 op 21-02-2024 17:23 ]
10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
@JDx Behalve zomer en winter zijn er ook nog herfst en lente. Met een kleine accu (3-6kWh) kan je een groot deel van het jaar zonder afname van het net. Kijk hier eens.
@JDx zelf heb ik twee PV installaties waarbij de kleine aardig vergelijkbaar is met jouw installatie. Die kleine installatie is bij mij namelijk 9x310Wp op een SolarEdge SE2200H omvormer. Die panelen liggen hierbij op ZZW en een dakhelling van ca 45 graden. Is de ligging vergelijkbaar met jou? Even los van dat we natuurlijk niet elkaars buren zijn. Bij mij trouwens ook Eikenbomen, maar die geven weinig schaduw in de winter als ze eenmaal kaal zijn.
Als ik 2023 vergelijk, dan valt me op dat in de wintermaanden er een groot verschil in opbrengst is tussen jou en mij. December had ik bv ca 19kWh t.o.v. jouw 11,4kWh.
:strip_exif()/f/image/QSSCvsLfX0bGM4AQ4e1Jwq9A.jpg?f=fotoalbum_large)
Door de jaren heen ziet de SE installatie bij mij er zo uit:
:strip_exif()/f/image/JQU4fI9XqP43EvWhDjhZ2y1u.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast: wat ik bij mij heel goed merk is dat in de winter de grote PV installatie (dik 5x meer Wp) al veel sneller produceert dan de kleine: de kleine kan nog uit staan met dus 0W productie terwijl de grote installatie al 300W produceert zonder dat de zon echt schijnt.
Nou is de verhouding kleine en grote installatie bij mij fors, maar het effect van meer Wp kan in de winter er wel voor zorgen dat er al (veel) eerder geproduceerd wordt. En juist in de winter kan dit veel winst opleveren tov een kleine installatie. Of 2 extra panelen daar significant in bijdragen is dan wel weer de vraag…
Als ik 2023 vergelijk, dan valt me op dat in de wintermaanden er een groot verschil in opbrengst is tussen jou en mij. December had ik bv ca 19kWh t.o.v. jouw 11,4kWh.
:strip_exif()/f/image/QSSCvsLfX0bGM4AQ4e1Jwq9A.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JQU4fI9XqP43EvWhDjhZ2y1u.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast: wat ik bij mij heel goed merk is dat in de winter de grote PV installatie (dik 5x meer Wp) al veel sneller produceert dan de kleine: de kleine kan nog uit staan met dus 0W productie terwijl de grote installatie al 300W produceert zonder dat de zon echt schijnt.
Nou is de verhouding kleine en grote installatie bij mij fors, maar het effect van meer Wp kan in de winter er wel voor zorgen dat er al (veel) eerder geproduceerd wordt. En juist in de winter kan dit veel winst opleveren tov een kleine installatie. Of 2 extra panelen daar significant in bijdragen is dan wel weer de vraag…
Is dit een logische opstelling wat dakhaken (in het geel) en rails (groen) betreft ?
Zijn de 2 dakhelften van een asymmetrisch schuin dak, tekening is bovenaanzicht zeg maar
Komt zo uit de calculator van Clickfit. Maar is het echt niet beter om de rails soms verticaal te plaatsen? Bij 2 panelen in potrait, onder elkaar.
Zijn de 2 dakhelften van een asymmetrisch schuin dak, tekening is bovenaanzicht zeg maar
Komt zo uit de calculator van Clickfit. Maar is het echt niet beter om de rails soms verticaal te plaatsen? Bij 2 panelen in potrait, onder elkaar.
/f/image/6CdRt1qM8SlmCmarqSSZHcY8.png?f=fotoalbum_large)
Panelen willen graag op 25% en 75% van de lengte bevestigd worden. Door de rails verticaal te plaatsen klem je ze op 0% en 100% van de lengte, dat gaat niet altijd goed.
Verder zie ik geen groene rails.
Denk dat de hoek veel scheelt, die van mij liggen op 20 graden, de zon komt in de winter amper over de dakrand. En dat laatste klopt idd, de omvormer heeft een bepaald vermogen nodig om aan te slaan, dus er kan wel een klein beetje binnen komen op de panelen, maar niet genoeg om aan te slaan.Franciesco schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:10:
@JDx zelf heb ik twee PV installaties waarbij de kleine aardig vergelijkbaar is met jouw installatie. Die kleine installatie is bij mij namelijk 9x310Wp op een SolarEdge SE2200H omvormer. Die panelen liggen hierbij op ZZW en een dakhelling van ca 45 graden. Is de ligging vergelijkbaar met jou? Even los van dat we natuurlijk niet elkaars buren zijn. Bij mij trouwens ook Eikenbomen, maar die geven weinig schaduw in de winter als ze eenmaal kaal zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ze zijn gewoon gelegd volgens dit principe, 20 graden vol op zuid. Nu met salderen haal ik het maximale eruit per jaar 2100 uit 2400. Zoals ook beloofd in de offerte.
Als de saldering eraf gaat kan ik ze misschien verleggen. In dakjes oost west of verder uit elkaar in een grotere hoek, dus op een hoek van 35/40 graden ofzo, maar dan meer ruimte ertussen, anders hebben ze weer schaduw van elkaar.
[ Voor 13% gewijzigd door JDx op 21-02-2024 21:07 ]
@JDx ah, 20 graden tov 45 graden zal in de winter dan vast de grootste oorzaak zijn van het verschil
Kan ook 30 zijn trouwens, maar wel veel platter. Ja een vriend van me vlakbij heeft ze ook op zuid, maar dan gewoon aan z'n schuine dak en die haalt ook een stuk meer in de winter.Franciesco schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:49:
@JDx ah, 20 graden tov 45 graden zal in de winter dan vast de grootste oorzaak zijn van het verschil
Bij mij staan er een aantal op 90 graden, maar nu de zon eindelijk hoog genoeg staat voor geen schaduw doen ze het op een zonnige dag best goed. Helaas maar kort zoninval.
@JDx Je moet ook wel de juiste Tabel van Hespul gebruiken voor Nederland. Die jij gebruikt is voor Spanje oid.
In Nederland ligt het hoogste rendement op azimuth 35 graden, 10 graden zuid.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TIl8nR7EnOzoHeNAubxdQUoR.webp?f=user_large)
Vriendje, zelfde wijk, deed in dec/jan het dubbele van mij. Hij zuid 35 graden 12 panelen, ik oost west 11 graden 24 panelen.JDx schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:01:
[...]
Denk dat de hoek veel scheelt, die van mij liggen op 20 graden, de zon komt in de winter amper over de dakrand. En dat laatste klopt idd, de omvormer heeft een bepaald vermogen nodig om aan te slaan, dus er kan wel een klein beetje binnen komen op de panelen, maar niet genoeg om aan te slaan.
[Afbeelding]
Ze zijn gewoon gelegd volgens dit principe, 20 graden vol op zuid. Nu met salderen haal ik het maximale eruit per jaar 2100 uit 2400. Zoals ook beloofd in de offerte.
Als de saldering eraf gaat kan ik ze misschien verleggen. In dakjes oost west of verder uit elkaar in een grotere hoek, dus op een hoek van 35/40 graden ofzo, maar dan meer ruimte ertussen, anders hebben ze weer schaduw van elkaar.
Mijn jaaropbrengst is wel weer het dubbele.
Het ging mij om de jaaropbrengst & dak vol.
Je ben gewoon afhankelijk van je mogelijkheden en ook je wensen.
Oh nouja, ik heb die dingen niet gelegd, het was een indicatie, kan ook best zijn dat ze op 30 graden liggen, het zijn de normale standaarden van Zonneplan. En als het goed is staat mijn huis/tuin op het zuiden.Pietje555 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:20:
@JDx Je moet ook wel de juiste Tabel van Hespul gebruiken voor Nederland. Die jij gebruikt is voor Spanje oid.
[Afbeelding]
Even de kompas erbij gepakt, het is net niet strak op het zuiden, het is ZZO (165 graden), dat is dus -15 in die tabel op 20-30 graden, zit ik op 98/99% toch? Ze leveren in ieder geval op wat beloofd is.
Hier ging het in 2019 ook om de jaaropbrengst, salderen afbouwen werd nog niet over gesproken.Simpel360 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:57:
[...]
Vriendje, zelfde wijk, deed in dec/jan het dubbele van mij. Hij zuid 35 graden 12 panelen, ik oost west 11 graden 24 panelen.
[ Voor 34% gewijzigd door JDx op 22-02-2024 09:09 ]
Dank voor het antwoord.! Gisterenavond leek blauw precies groen op mijn schermjadjong schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:25:
Panelen willen graag op 25% en 75% van de lengte bevestigd worden. Door de rails verticaal te plaatsen klem je ze op 0% en 100% van de lengte, dat gaat niet altijd goed.

De jaaropbrengst is dus relatief per Wp even groot. Dan zou ik voor oost/west kiezen vanwege betere spreiding. Als ik de keus zou hebben.Simpel360 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:57:
[...]
Vriendje, zelfde wijk, deed in dec/jan het dubbele van mij. Hij zuid 35 graden 12 panelen, ik oost west 11 graden 24 panelen.
Het salderen is nog niet weg.JDx schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:01:
[...]
Hier ging het in 2019 ook om de jaaropbrengst, salderen afbouwen werd nog niet over gesproken.
Kun je nu vast kijken of er wat te Tweaken valt en of het dan de investering waard is.
Op wat % opwek na eens, en in mijn geval (plat dak) dus meer panelen. Met de wetenschap van nu zou ik de hoek van de panelen meer als 2x11 graden willen echter dan komen ze ook meer in het zicht dan nu.Martin7182 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:27:
[...]
De jaaropbrengst is dus relatief per Wp even groot. Dan zou ik voor oost/west kiezen vanwege betere spreiding. Als ik de keus zou hebben.
Het blijft roeien met de riemen die je hebt.
Gelukkig zijn er goede PV calculators.
Tenzij de panelen al erg oud zijn lijkt het me sterk dat ze op plat dak op 20 of meer graden helling zijn gelegd. Standaard systemen van nu zijn zo'n 13 graden. Zo plat maakt het overigens echt niet uit in welke oriëntatie je ze legt. Qua spreiding in de dag is het nagenoeg gelijk.
Ik zal Migjes-stijll deze weer eens van stal halen van m'n eigen (oude) oost/west
.
Ik zal Migjes-stijll deze weer eens van stal halen van m'n eigen (oude) oost/west
/f/image/ce7l5Ic5ned8TQUk5FGnb6TN.png?f=fotoalbum_medium)
Iemand die nog even wil meekijken met mijn boodschappenlijst? Is best een gepuzzel met al die Solarstell montagespullen
ThinkPad in "Zelf zonnepanelen op platdak schuur plaatsen (oost-west)"

ThinkPad in "Zelf zonnepanelen op platdak schuur plaatsen (oost-west)"
[ Voor 102% gewijzigd door ThinkPad op 24-02-2024 23:43 ]
Heeft het volhangen van de zijkant van het huis (lees: aan de muur) daadwerkelijk voordeel tov op dak?
Dat is bijv deze situatie: https://www.google.com/ma...!7i16384!8i8192?entry=ttu
Dat is bijv deze situatie: https://www.google.com/ma...!7i16384!8i8192?entry=ttu
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Ja en NeeD_Jeff schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:59:
Heeft het volhangen van de zijkant van het huis (lees: aan de muur) daadwerkelijk voordeel tov op dak?
Nee (tov op je dak op oost-zuid-west)
- minder kWh/jaar
- bij bewolkt weer minder opbrengst
Ja
- meer opbrengst in de wintermaanden
- niet de hoge opbrengstpieken op het moment dat de prijzen laag zijn
- Als je dak al vol ligt, is het een mooie capaciteitsuitbreiding
:strip_exif()/f/image/Y0CO5RiAGQj1PpgcSt6toTWj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kAPEYEMC42RKT4zKTIHi2UqL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kDY6WksZQKXWlayFcNapHKoL.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie ook :
Zonnepanelen op zuidmuur met schaduw
De opwek per jaar is lager, vooral in de zomer wek je echt veel minder op. Maar in de winter gaat de opwek echt omhoog.
ik heb even een fictief pvgisuitdraaitje gemaakt met 90 graden azimuth op zuid
:fill(white):strip_exif()/f/image/7T4YzTz5TOtwaeJv7hnmOshg.png?f=user_large)
(getallen bewust weggelaten. Het is op jaarbasis ongeveer 15% minder dan wat ik opwek met mijn oost-west opstelling met 13 graden azimuth.)
ik heb even een fictief pvgisuitdraaitje gemaakt met 90 graden azimuth op zuid
:fill(white):strip_exif()/f/image/7T4YzTz5TOtwaeJv7hnmOshg.png?f=user_large)
(getallen bewust weggelaten. Het is op jaarbasis ongeveer 15% minder dan wat ik opwek met mijn oost-west opstelling met 13 graden azimuth.)
[ Voor 10% gewijzigd door ArthurMorgan op 25-02-2024 12:20 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
@BarryH Kneiter interessant topic!
----
Lang verhaal kort: De setup aan de muur is juist voor de wintermaanden erg nuttig. Dat zijn toevallig ook de maanden dat het energieverbruik omhoog gaat.
Beide: dank voor de reactie & onderbouwing!
----
Lang verhaal kort: De setup aan de muur is juist voor de wintermaanden erg nuttig. Dat zijn toevallig ook de maanden dat het energieverbruik omhoog gaat.
Beide: dank voor de reactie & onderbouwing!
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Zorg wel dat ze een beetje hoog hangen. Ik heb ze op zuid aan het tuinhek, maar in november en december is de zon te laag met alleen maar schaduw van de andere kant van de tuin, parasol van de buren e.d.
Ze komen sinds 2 a 3 weken een beetje tot leven.
Ze komen sinds 2 a 3 weken een beetje tot leven.
Ik ben bezig wat offertes op te vragen, omdat ik overal lees dat de prijzen zo zijn gedaald, maar het valt mij vies tegen.
Algemene vraag, voordat ik een eigen topic open.
Welke landelijke goede partijen, bieden de scherpste prijzen (over het algemeen)?
Welke landelijke goede partijen, bieden de scherpste prijzen (over het algemeen)?
Ik had ze destijds (2019) van Zonneplan, maar mijn broertje werkt sinds kort daarna bij een bedrijf die zonnepanelen levert en plaatst in het noorden van het land en hij zit nu mijn andere broertje ook te pushen om panelen te kopen, want goedkoper wordt het niet.Tweak_ers schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 04:42:
Ik ben bezig wat offertes op te vragen, omdat ik overal lees dat de prijzen zo zijn gedaald, maar het valt mij vies tegen.
Maar misschien is dat regio gebonden, want zij staan te springen om werk. Ik heb alleen geen idee hoe dat bedrijf heet
ik betaalde toen trouwens 3500 na aftrek BTW voor 8x300 weet niet wat jij tegenvallen vindt?
[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 28-02-2024 07:16 ]
Ik ben even door wat configurators gegaan en kom bijvoorbeeld op 3456 euro voor 6x430, wat al meer is dan mijn 8x300, dus de prijzen zijn volgens mij prima momenteel.
Ik had een aanbieding liggen met 15 DAS solar 435Wp met enphase micro’s: €8600JDx schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 06:51:
[...]
Ik had ze destijds (2019) van Zonneplan, maar mijn broertje werkt sinds kort daarna bij een bedrijf die zonnepanelen levert en plaatst in het noorden van het land en hij zit nu mijn andere broertje ook te pushen om panelen te kopen, want goedkoper wordt het niet.
Maar misschien is dat regio gebonden, want zij staan te springen om werk. Ik heb alleen geen idee hoe dat bedrijf heetik kan het wel even navragen, wellicht kunnen ze een scherpe aanbieding doen.
ik betaalde toen trouwens 3500 na aftrek BTW voor 8x300 weet niet wat jij tegenvallen vindt?
Ik zag zo even snel dat die panelen €85 per stuk kosten, dus dan valt die prijs mij wel tegen.
Parallel geschakeld is natuurlijk wel een dure oplossing, ivm een omvormer in serie. Het is geen hele gekke prijs voor micro's wmb.Tweak_ers schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:09:
[...]
Ik had een aanbieding liggen met 15 DAS solar 435Wp met enphase micro’s: €8600
Ik zag zo even snel dat die panelen €85 per stuk kosten, dus dan valt die prijs mij wel tegen.
(8600/15)*6 = 3440 en dan heb je ook nog 435 ipv 430 en micro's, dus valt mij niet tegen.Tweak_ers schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:09:
[...]
Ik had een aanbieding liggen met 15 DAS solar 435Wp met enphase micro’s: €8600
Via VEH had ik een scherpe deal (2021). Ongeveer 1 euro per wp voor Enphase.Tweak_ers schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 04:42:
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 28-02-2024 08:45 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Als het zonder micros kan, is dat veel goedkoper. Ik heb in januari 12x425 met een stringomvormer laten leggen voor ca. 4600
Ik ben ook geïnteresseerd in uitbreiding van mijn zonnepanelen set en heb wat offertes aangevraagd. De meest interessante tot nu toe:
17x 430wp Trina Solar
1 x Growatt MOD 7000TL3-XH
Prijs €7163,-
Prijs per wattpiek €0,98
Een gedeelte van de panelen (9) wordt gelegd aan de zijmuur.
17x 430wp Trina Solar
1 x Growatt MOD 7000TL3-XH
Prijs €7163,-
Prijs per wattpiek €0,98
Een gedeelte van de panelen (9) wordt gelegd aan de zijmuur.
Verwijderd
Ik heb zopas deze kaart ontdekt: https://www.theweather.com/weather-maps/uvi-europ.html
Misschien handig als aanvulling op wolkenbeelden, waar je geen verschil ziet tussen dikke en dunne wolken. Mijn 4 kWp installatie wekt nu al 1000 watt op, terwijl het zwaarbewolkt is. Als je naar de lucht kijkt zie je dat er veel licht is. Grijze wolken geven UV0 maar nu zie ik voor de Benelux UV1. De wind komt uit het zuidwesten, ten westen van ons is het nog UV0, maar daar staat de zon nog lager. Anders kan je wel zien of er later op de dag dunne of dikke wolken komen.
Dikke wolken = 100-200 watt opbrengst bij ons, daar kan je bijna niks mee. Dunne wolken = 1000 watt, daarmee kunnen wij verwarmen + een wp-boiler of wasdroger gebruiken.
Nog handiger zou een systeem zijn dat voor een opgegeven locatie voor elk uur voorspelt hoeveel watt opbrengst je zal hebben. Voor snel wisselende wolken is dat wel moeilijk, ik noem dat een 200-2000 watt dag (in de winter), waarbij je bij een wolk 200 watt en tussen de wolken 2000 watt opbrengst hebt. Daarmee kan je niks, want de wasmachine/vaatwasser gaat gegarandeerd opwarmen op het moment dat er een dikke wolk passeert
In de namiddag wordt het weer zwaarder bewolkt in onze regio (tijdbalk staat onderaan), terwijl je op de site van het KMI elk uur van de dag gewoon een wolkje ziet staan. Kan handig zijn om verbruik in te plannen.
Nu:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Xk35UFKFEA53pRuo9yWX8wxJ.png?f=user_large)
13u:
:fill(white):strip_exif()/f/image/rbLLVYfrdYwZq7Vfb2jP0i0X.png?f=user_large)
15u:
:fill(white):strip_exif()/f/image/7CrUmgqAiRMUhXRJNjjakPSh.png?f=user_large)
Site KMI:
Misschien handig als aanvulling op wolkenbeelden, waar je geen verschil ziet tussen dikke en dunne wolken. Mijn 4 kWp installatie wekt nu al 1000 watt op, terwijl het zwaarbewolkt is. Als je naar de lucht kijkt zie je dat er veel licht is. Grijze wolken geven UV0 maar nu zie ik voor de Benelux UV1. De wind komt uit het zuidwesten, ten westen van ons is het nog UV0, maar daar staat de zon nog lager. Anders kan je wel zien of er later op de dag dunne of dikke wolken komen.
Dikke wolken = 100-200 watt opbrengst bij ons, daar kan je bijna niks mee. Dunne wolken = 1000 watt, daarmee kunnen wij verwarmen + een wp-boiler of wasdroger gebruiken.
Nog handiger zou een systeem zijn dat voor een opgegeven locatie voor elk uur voorspelt hoeveel watt opbrengst je zal hebben. Voor snel wisselende wolken is dat wel moeilijk, ik noem dat een 200-2000 watt dag (in de winter), waarbij je bij een wolk 200 watt en tussen de wolken 2000 watt opbrengst hebt. Daarmee kan je niks, want de wasmachine/vaatwasser gaat gegarandeerd opwarmen op het moment dat er een dikke wolk passeert
In de namiddag wordt het weer zwaarder bewolkt in onze regio (tijdbalk staat onderaan), terwijl je op de site van het KMI elk uur van de dag gewoon een wolkje ziet staan. Kan handig zijn om verbruik in te plannen.
Nu:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Xk35UFKFEA53pRuo9yWX8wxJ.png?f=user_large)
13u:
:fill(white):strip_exif()/f/image/rbLLVYfrdYwZq7Vfb2jP0i0X.png?f=user_large)
15u:
:fill(white):strip_exif()/f/image/7CrUmgqAiRMUhXRJNjjakPSh.png?f=user_large)
Site KMI:
:fill(white):strip_exif()/f/image/gSs99t9Xwd1Qmw98DzZpRJiZ.png?f=user_large)
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2024 11:04 ]
Parallel? Dat gebeurt niet behalve bij heel grote omvormers van tientallen kilowatts, strings parallel.Fedde schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:11:
[...] Parallel geschakeld is natuurlijk wel een dure oplossing, ivm een omvormer in serie. Het is geen hele gekke prijs voor micro's wmb.
Je zult individueel bedoelen. Het gaat om de aansluiting van de panelen op de omvormer(s).
Je noemt micro's. Dat is normaal gesproken individueel.
Je kan op een micro ze ook parallel zetten, heb er ook 2 op 1 ingang
.
En de micros zelf zijn wel weer parallel op 230v
En de micros zelf zijn wel weer parallel op 230v
Ik denk dat hele installaties qua prijs niet dramatisch zijn gezakt, maar in onderdelen wel.Tweak_ers schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 04:42:
Zelf hebben we (in ons huidige huis, 1 jaar bewoond) een dak op oost waar 14 panelen van 290 Wp op liggen, met een gare Omnik omvormer die het nog wel doet maar nauwelijks uit te lezen is (Omnik is failliet, cloud is weg). De Github Omnik tooltjes (aantal getest) werken niet helaas.
Ik ben nu aan het shoppen om die 14 panelen door 24 te vervangen (ruimte is er op die kant pannendak genoeg). Zit te denken aan Jinko's 435 Wp o.i.d. en die zie ik (o.a. op MP) rond de 70 € /st.
Dan een, zeg 10kW, 3f string omvormer en dakmateriaal. Schaduw is er niet dus geen micros.
Omdat het schuine dak al op 2,5 mtr begint zie ik het wel zitten om het zelf te doen (heb zelf een steiger en zo'n uitwijkconsole). Overigens moet het niet hoger want ik heb hoogtevrees
De oude panelen zijn met clickfit dakhaken gedaan, dus daarmee ga ik door, en inmiddels al wat aankopen daarvan op MP gedaan ('t wordt veel aangeboden. Ik heb een boedeltje van stoppend solar bedrijf gekocht...).
Omvormer dan een Growatt of Goodwe, en dan zonder accu voorziening want dat gaat toch de kant op van zelfstandige voorziening. (In vorige huis in 2012 PV aangelegd met SMA omvormer, en nooit spijt van gehad. Maar nu wat te duur dunkt me en huidige .cn spul is m.i. ook erg goed).
Ik denk dat het moet lukken voor 5 k€ en natuurlijk wel werk. Ik probeer het onder 50 c per Wp te houden...
Kortom, prijzen zijn in onderdelen wel laag. Kan me niet voorstellen dat het nog veel verder gaat zakken.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Werkt Solarmanpv niet (meer)?dof schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:29:
met een gare Omnik omvormer die het nog wel doet maar nauwelijks uit te lezen is (Omnik is failliet, cloud is weg). De Github Omnik tooltjes (aantal getest) werken niet helaas.
Tot 2022 werkte dit nog gewoon voor mijn Omnik. globalhome.solarmanpv.com
Daarna overgestapt naar Goodwe.
/f/image/ldztdAjdtFxuwGp3GAiEAdvV.png?f=fotoalbum_large)
Toen we in dit huis kwamen was er niks aan docs achtergelaten dus zelf moeten uitzoeken.LooneyTunes schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 01:49:
[...]
Werkt Solarmanpv niet (meer)?
Tot 2022 werkte dit nog gewoon voor mijn Omnik. globalhome.solarmanpv.com
Daarna overgestapt naar Goodwe.
[Afbeelding]
Ik kan heel basaal wat stats uitlezen op het ip adres maar dan houdt het op.
Ik ga die solarmanpcv site wel even proberen, want lijkt nog te werken. Thanks!
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Ik overweeg om op mijn garage nog een paneel of 6 bij te leggen.
Heb al 16x enphase met de iq7+ op mijn huis (395watt dameg).
Nu hebben we een vrijstaande garage en ligt er al een 10mm2 kabel van een meter of 40 lang.
zover ik weet kan ik die gebruiken en aansluiten op de enphase metred. Dat laatste laat ik dan een elektricien doen.
De reden is dat we een elektrische lease auto krijgen. Zo snel over de duim gerekend (ca 2200 euro om ze zelf te installeren) heb ik ze met 3,5 jaar terugverdiend. Daarna is het pure winst.
Ook als de salderingsregeling eraf gaat scheelt het mogelijk omdat de richting anders is. Op ons huis zuiden, garage kan dan oost/west
Nu hebben we een vrijstaande garage en ligt er al een 10mm2 kabel van een meter of 40 lang.
zover ik weet kan ik die gebruiken en aansluiten op de enphase metred. Dat laatste laat ik dan een elektricien doen.
De reden is dat we een elektrische lease auto krijgen. Zo snel over de duim gerekend (ca 2200 euro om ze zelf te installeren) heb ik ze met 3,5 jaar terugverdiend. Daarna is het pure winst.
Ook als de salderingsregeling eraf gaat scheelt het mogelijk omdat de richting anders is. Op ons huis zuiden, garage kan dan oost/west
Volgens mij is dat ook de betere manier om een nuttige teruglever vergoeding te krijgen.Waypoint schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 23:33:
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Even nieuwsgierig, mijn broertje heeft ook een bezine lease auto en heeft daar bij een tankpas, krijg je als je zonnepanelen hebt en een laadpaal dan ook thuislaadvergoeding?Waypoint schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 23:33:
Je krijgt de kostprijs vergoed van je energiecontract, ook als je die kWh'en nodig voor het laden kunt salderen.JDx schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:42:
[...]
Even nieuwsgierig, mijn broertje heeft ook een bezine lease auto en heeft daar bij een tankpas, krijg je als je zonnepanelen hebt en een laadpaal dan ook thuislaadvergoeding?
Een vraag over de prijs per wattpiek. Klopt mijn berekening bij deze offerte?
Verwachting is 3300Kwh op te wekken met 8 x panelen Jinko 430Wp, 8 x Optimizers S440, Omvormer SE3000H en installatie voor totaal € 3900,-
3900/3300=1,18 euro? Of zie ik iets over het hoofd? Is dit realistisch gezien de huidige prijzen?
Verwachting is 3300Kwh op te wekken met 8 x panelen Jinko 430Wp, 8 x Optimizers S440, Omvormer SE3000H en installatie voor totaal € 3900,-
3900/3300=1,18 euro? Of zie ik iets over het hoofd? Is dit realistisch gezien de huidige prijzen?
@laredo
Bijna goed, je gaat niet uit van de opbrengstprognose, maar van het aantal Wp van de zonnepanelen, in dit geval dus 8 * 430.
Bijna goed, je gaat niet uit van de opbrengstprognose, maar van het aantal Wp van de zonnepanelen, in dit geval dus 8 * 430.
Ah dank. Dan kom ik dus op 1,13 per wattpiek.
Vereniging Eigen Huis biedt 8x410=3280 voor 3105 euro excl omvormers. Zij zitten op 0,95. Dan zou je toch zeggen dat VEH een betere deal is hoewel zij maar een opbrengst van 2890 kwh verwachten.
Vereniging Eigen Huis biedt 8x410=3280 voor 3105 euro excl omvormers. Zij zitten op 0,95. Dan zou je toch zeggen dat VEH een betere deal is hoewel zij maar een opbrengst van 2890 kwh verwachten.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic
[/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren