Ga ik ook doen. Geen inductielus maken en de connectoren juist aanknijpen is ws belangrijker.Dre schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:46:
[...]
Zover ik weet zijn alle omvormers elektronisch begrenst in hun maximale vermogen, er gaat dus niks stuk. Op de Solis 1500 zou ik dus gerust 5 kWp durven aan te sluiten richting het zuiden.
Zonnepanelen doen overigens met gemak 120% van het STC vermogen bij wisselende bewolking. Hoe je daar rekening mee moet houden qua Isc_max en en P(STC?)_max vraag ik me dan af. Hetzelfde met oost/west/noord setjes, hoe ga je daarmee om. Mijn advies: maak je niet zo druk en sluit gewoon aan.
Ik ben maar een eenvoudige timmerman, kan alles netjes monteren qua electra in huis maar de natuurkunde erachter zal altijd net buiten mijn bereik blijven. 3600watt max op een groep en dan stopt het
Zit net dit lezen; https://zonnepaneel-info.nl/nl/datasheet.html
Dan kom ik deze zin tegen; De open klemspanning is de spanning die het zonnepaneel levert als er niets aanhangt, dus met de draden los zonder belasting.
Dan denk ik; is dat dus als ik hem op zn kop onder de bank schuif? en haak ik weer af