Toon posts:

Solaredge systeem teleurstellende performance

Pagina: 1
Acties:

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:44
Ik wil graag zekerheid of mijn zonnenpanelensysteem een underperformance heeft of niet. En zo ja, waar dat aan zou kunnen liggen.

Systeem:
27 panelen van Q-cells, 350 WP, totaal 9450 WP.
Solaredge 3 fase SE7K omvormer.
27x Optimizers S440.

Ooit was het idee om 28 panelen op te hangen, maar helaas zat er op de installatiedag een (nieuw) pijpje in de weg dus toen is er één vervallen. Met 28 panelen was de verwachte productie volgens de installateur 7450 kWh. Met 27 panelen is dat dus ongeveer 7450*(27/28) = 7184 kWh. Dat is een factor 0,76 van het totale WP. Dus 76% van die 9450 WP zou naar zijn verwachting worden omgezet.

We schrijven 18 maart. Tot nu toe zijn er dus 18 van de 31 dagen van deze maand voorbij. Het systeem heeft tot nu toe 215 kWh opgewekt. Extrapolerend naar de hele maand is dat 31/18*215 = 370 kWh. In maart wordt 8% van de jaaropbrengst geproduceerd. 100/8 * 370 kWh = een schamele 4625 kWh. Dit zou een factor 0,49 betekenen.

Op basis van deze extrapolatie mis ik dus een beloofde 2559 kWh op jaarbasis.

Verder gespecificeerd; mijn beste paneel heeft 11,18 kWh in die 18 dagen opgewekt. Dat zou 31/18*11,18 = 19,25 kWh totaal in de maand maart zijn. 100/8 * 19,25 = 240,7 kWh voor een jaar. 240,7 / 350 = een factor 0,69. Mijn beste paneel haalt op basis van deze extrapolatie dus (bij lange na) niet eens de overall voorspelling van het hele systeem, die dus was vastgesteld op 0,76.

Verder heeft mijn slechtst presterende paneel slechts 5,24 kWh opgewekt in die 18 dagen. Dit komt neer op een beschamende factor 0,32.

Dit alles is uiteraard niet conform verwachting.

Hierboven een plaatje van de situatie. Groen omcirkelt zijn de panelen die het relatief goed doen, rood doen het slecht. Links naast de carport staat ook een huis waardoor de rode panelen een deel van de dag in de schaduw liggen. Verder staat er een grote boom voor het huis (nu nog zonder blaadjes, wel met een hoop takken).

Paars is een (al bestaand) 2720 WP Sunny Boy systeem op ZW wat 2300 kWh heeft opgewekt vorig jaar (factor 0,85).

Hierboven een plaatje van de lay-out met het Noorden boven.

Hierboven een plaatje van de te verwachte productie in maart. Die zou 500 kWh moeten bedragen.

En hier nog de opbrengst van het gehele systeem. Op 15-3 (beste dag tot nu toe) slechts 2 Wh/Wp en 19 kWh opbrengst.

Hebben jullie suggesties om nader uit te zoeken waar dit aan kan liggen? Ik heb installateurstoegang in Solaredge monitoring dus kan alles inzien, van optimizer spanning tot DC spanning en meer. Uit andere topics begreep ik dat dit nog weleens een dingetje kan zijn bij underperformance.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen. Bij voorbaat dank.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
De optimizer spanning grafiek is wat nodig is.
Zoek de meest strak blauwe dag op die je kan vinden.

Is er een (solaredge!) designer rapport gemaakt?

@teacher here we go again

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Yes, we hebben het al eerder over dit systeem gehad:
posts van Atomius in Het grote SolarEdge topic

De conclusie was s500b optimizers, maar die zijn kennelijk niet gebruikt?

[Voor 4% gewijzigd door teacher op 18-03-2023 19:20]

Wise enough to play the fool

• Atomius
Ronald schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:50:
De optimizer spanning grafiek is wat nodig is.
Zoek de meest strak blauwe dag op die je kan vinden.

Is er een (solaredge!) designer rapport gemaakt?

@teacher here we go again

Deze? Ik zie een grote kluwen aan draden. Is dit afwijkend?

En ja, er is een designer rapport gemaakt, hier een passage:

Nog meer info nodig?
teacher schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:20:
Yes, we hebben het al eerder over dit systeem gehad:
posts van Atomius in Het grote SolarEdge topic

De conclusie was s500b optimizers, maar die zijn kennelijk niet gebruikt?
Klopt. Ik heb de installateur gebeld en hem voorgelegd dat jullie dit hadden gezegd. Maar hij zei 100% zeker te weten dat dat absoluut niet nodig was.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:41
Je goochelt in je TS nogal met kw’s en kWh’s, wellicht goed om dat even te checken.

• Ronald
@teacher stond me iets bij maar kon hem op de mobiel niet vinden.
Atomius schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:21:
[...]

[Afbeelding]

Deze? Ik zie een grote kluwen aan draden. Is dit afwijkend?
Dat is een hoofdzakelijk grijze dag... en toch al clipping.
En ja, er is een designer rapport gemaakt, hier een passage:

[Afbeelding]

In deze tekening: waren de bomen ingetekend? Het huis van de buren?
Nog meer info nodig?
Een wel zonnige dag :-)

Oomvormer vermogen door die dag dus een mooie parabool....
[...]

Klopt. Ik heb de installateur gebeld en hem voorgelegd dat jullie dit hadden gezegd. Maar hij zei 100% zeker te weten dat dat absoluut niet nodig was.
... Als de installateur gelijk heeft....

100% en absoluut nog wel... Famous last words... Ik ben het geloof ik niet met hem eens...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Tja.... de s440 heeft gewoon niet genoeg spanning voor de kleine groepjes panelen.

Het verlies had overigens gemitigeerd kunnen worden door de juiste optimizers....

[Voor 24% gewijzigd door teacher op 18-03-2023 20:37]

• Atomius
Ronald schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:29:
@teacher stond me iets bij maar kon hem op de mobiel niet vinden.

[...]

Dat is een hoofdzakelijk grijze dag... en toch al clipping.

[...]

[Afbeelding]

In deze tekening: waren de bomen ingetekend? Het huis van de buren?

[...]

Een wel zonnige dag :-)

Oomvormer vermogen door die dag dus een mooie parabool....

[...]

... Als de installateur gelijk heeft....

100% en absoluut nog wel... Famous last words... Ik ben het geloof ik niet met hem eens...
teacher schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:33:
Tja.... de s440 heeft gewoon niet genoeg spanning voor de kleine groepjes panelen.

Het verlies had overigens gemitigeerd kunnen worden door de juiste optimizers....

Hierboven 15-3.

Hierboven 8-2.

Beiden zonnig.

[Voor 2% gewijzigd door teacher op 18-03-2023 20:37]

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-03 22:58
Ik denk dat ik nog nooit zo veel optimizer clipping gezien heb… Hier zal voor het mooiste resultaat een shortstringomvormer op moeten!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:50
Steeds wanneer een groep optimizers op 60 volt draait, haalt je niet de maximale opbrengst. Dus tussen 9 en 13 en tussen 15 en 17u mis je in ieder geval opbrengst. Dan zie je ook een deuk in de parabool.

De groene panelen voelen zich lekker, want die liggen op een optimale plek. Zuidoost/zuid, dus dan staat de zon het hoogst en werkt de installatie wel redelijk naar behoren.
Mijn gevoel is dat het tussen 9 en 13u niet lekker gaat omdat je last hebt van de boom het huis van de buren. De zon staat nog laag en de grootste groep panelen ligt op ONO, dus dat gaat pas lekker in de zomer. Na 15u moeten de zuidwest panelen de klus alleen klaren. Dit kunnen niet alleen 750 volt maken, dus worden afgeremd door de andere panelen die moeten helpen.

Het is lastig te visualiseren wat de normale curve voor jouw paneelverdeling zou moeten zijn.
Met een tool als Thomas Bergers pvcalc kun je voor een paneel op een bepaalde oriëntatie de verwachte opbrengst voor een dag simuleren. Dat moet je eigenlijk voor iedere oriëntatie en hellingshoek doen en dan (in Excel zou ik zeggen) de hele installatie optellen en in een totaalgrafiek zetten. Dan krijg je een globaal beeld voor een bepaalde dag.

Factoren vergelijken (nul komma zoveel of kWh/Wp) is met zoveel oriëntaties veel te grof. En een maandopbrengst van een simulatie met de praktijk vergelijken kan alleen als je beide uitkomsten kunt corrigeren voor de gemiddelde zoninstraling.
Anders is het maar n=1, jouw woord tegen het woord van de installateur. Die zal waarschijnlijk zeggen dat je de zomer maar eens af moet wachten, omdat dan de ONO panelen ook mee kunnen doen.

Maar andere optimizers of een short string omvormer (als daar zoveel vermogen op mag) gaat je probleem een heel stuk verkleinen of zelfs geheel verhelpen. Zelf al een eigen simulatie in de designer gemaakt?

• Ronald
@MacgregorSound We hebben recent een paar parels gezien .. zie de sectie ... lering en vermaak in SE topic

@schumacher Niet heel lastig...
De totaal vermogen curves zouden zonder clipping ruweg er uit moeten zien als de rode lijn.
groen gearceerd is minderopbrengst.

Oppervlak onder de curve => kWh
Gemist oppervlak is dus lineair de gemiste opbrengst.

Tijd as van de vermogen/energie curve komt waarschijnlijk niet overeen met de optimizers... daar heet Monitoring een handje van...

Het kan exacter, maar dan is het thomas berger grafiekjes maken en er over fotoshoppen op basis van delen van de curve zonder clipping.

@Atomius gooi deze tekeningen eens in het gezicht van onze vriend?
Je hebt trouwens de energie curve gepakt, die komt ongeveer overeen met vermogen, maar de vermogen curve is fijnmaziger... De energie grafiek zou een barchart moeten zijn per uur.

[Voor 16% gewijzigd door Ronald op 18-03-2023 20:56]

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Atomius schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:21:
[...]

Tja.... wie betaald bepaald zou ik zeggen, maargoed.

Je hebt dus simpelweg te weinig gelijktijdig beschenen panelen en je grafieken zijn overduidelijk.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:50
Ronald schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:52:
De totaal vermogen curves zouden zonder clipping ruweg er uit moeten zien als de rode lijn.
Maar wordt het wel een mooie parabool met zoveel verschillende orientaties? Of krijgt dat parabool hooguit een paar bochels?

• Ronald
@schumacher Je moet echt extreme verschillen hebben voor het niet meer en parabool wordt. Bij dit dak verwacht je een wat vlakkere parabool.

Maar probeer de Thomas Berger tool eens met 60 graden o-w ;)

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Het wordt een parabool (al naar gelang de hoeveelheid panelen per kant is de ene zijde soms steiler) en hij zal wat vlakker zijn aan de bovenkant.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28
Euhm, leuk dat iedereen helemaal los aan het gaan is met welke optimizers, voltages en wat niet, maar volgens mij is het antwoord veel eenvoudiger. Dit jaar, zeker de maand maart, is waardeloos qua zonuren en dus PV productie. Vorig jaar in maart had ik hier 536kWh opbrengst, dit jaar maart tot nu toe nog geen 164 kWh. Zelfs al komen er wat goede dagen (en de weersvoorspelling lijkt niet gunstig) mag ik blij zijn als ik de 250 kWh voor de hele maand haal, niet eens de helft van vorig jaar.

Ter info: hier een Solaredge systeem van 5280WP, wel redelijk wat schaduw op de helft van de panelen.

Ik zou eerst eens de komende paar maanden afwachten, kijken hoe de maanden mei t/m augustus gaan en dan oordelen.

Ryzen 7 3700X @4275Mhz ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Je kan aan de grafieken van de zonnige dagen zeker wel afleiden waar het systeem tekort komt (het initiële ontwerp is gewoon manco), maar je hebt zeker weten een punt. Dit is niet een maart zoals vorig jaar, maar eerder zoals 2019... toen was het ook magertjes.

• Ronald
@Moi_in_actie Ik heb niet eens gekeken naar de absolute opbrengst. Die is niet relevant voor de technisch correcte werking van een SolarEdge systeem.

Dit systeem gaat ook in juni niet correct werken. Mag ik je - al zeg ik het zelf - uitmuntende uitleg wijzen in de start post van het SolarEdge topic :-) ?

• Ronald
En even terug naar hoe het opbrengst profiel van dit systeem er uit zou moeten zien (excl de 2 op dakkapel)

Hiervoor gebruik ik een (oude) prive kopie van Thomas Berger die ik aangepast heb om meer dan 2 dakvlakken te kunnen...

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04:22
Moi_in_actie schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:23:
Euhm, leuk dat iedereen helemaal los aan het gaan is met welke optimizers, voltages en wat niet, maar volgens mij is het antwoord veel eenvoudiger. Dit jaar, zeker de maand maart, is waardeloos qua zonuren en dus PV productie. Vorig jaar in maart had ik hier 536kWh opbrengst, dit jaar maart tot nu toe nog geen 164 kWh. Zelfs al komen er wat goede dagen (en de weersvoorspelling lijkt niet gunstig) mag ik blij zijn als ik de 250 kWh voor de hele maand haal, niet eens de helft van vorig jaar.

Ter info: hier een Solaredge systeem van 5280WP, wel redelijk wat schaduw op de helft van de panelen.

Ik zou eerst eens de komende paar maanden afwachten, kijken hoe de maanden mei t/m augustus gaan en dan oordelen.
Maart is inderdaad tot op heden dramatisch voor de PV productie. Januari was ook niet best. Februari hier in ieder geval bovengemiddeld.

En meer in zijn algemeenheid: je kan natuurlijk nooit je systeem afmeten aan gemiddelden. Dus ook daar heb je zeker een punt.

Toch vind ik de gemelde opbrengst aan de lage kant. Dus zeker de moeite waard om even kritisch te gaan kijken.

• Atomius
teacher schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:13:
[...]

Tja.... wie betaald bepaald zou ik zeggen, maargoed.

Je hebt dus simpelweg te weinig gelijktijdig beschenen panelen en je grafieken zijn overduidelijk.
Dat vind ik ook logisch. Hij verzekerde me echter dat jullie geen gelijk hadden en hij wel, o.a. omdat ik meer dan genoeg panelen zou hebben die tegelijkertijd beschenen zouden worden. Daarnaast zei hij dat de s500B veel minder gangbaar is en bij eventuele uitbreiding dus een probleem zou opleveren.
Ronald schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:52:
@MacgregorSound We hebben recent een paar parels gezien .. zie de sectie ... lering en vermaak in SE topic

[Afbeelding]

Oppervlak onder de curve => kWh
Gemist oppervlak is dus lineair de gemiste opbrengst.

Tijd as van de vermogen/energie curve komt waarschijnlijk niet overeen met de optimizers... daar heet Monitoring een handje van...

Het kan exacter, maar dan is het thomas berger grafiekjes maken en er over fotoshoppen op basis van delen van de curve zonder clipping.

@Atomius gooi deze tekeningen eens in het gezicht van onze vriend?
Je hebt trouwens de energie curve gepakt, die komt ongeveer overeen met vermogen, maar de vermogen curve is fijnmaziger... De energie grafiek zou een barchart moeten zijn per uur.
Wow, dus die "deuk" links van de curve met name in het begin is allemaal verloren opbrengst? Dat is zo'n 10-20-30% wat ik mis daar? Kan dit de verloren opbrengst verklaren waar ik in de OP over heb geschreven?

Ik snap trouwens de mensen hierboven wel die zeggen dat deze maart misschien wat minder is dan gemiddeld. Maar een kennis (die in de buurt woont) heeft net een Enphase IQ8 7200 WP systeem laten installeren (12 NO, 8 ZW) en die trok gisteren op 18 maart 18,6 kWh binnen waar ik op slechts 13,3 kWh eindige, terwijl ik dus 9450 WP heb. Dat deed mijn wenkbrauwen flink fronzen en daarom wilde ik weten of mijn installatie wel goed is opgezet. Kennelijk niet.

Hier de gevraagde curve met vermogen (je kan verschillende vermogens aanklikken, ze zitten dicht bij elkaar in de buurt, heb ze maar allemaal aangeklikt):

Hier zonder draadkluwen optimizer spanning:

Vragen die bij mij opkomen:
1) Als elke keer dat een optimizer op 60V zit clipping betekent, dan heb ik dus last van veel optimizer clipping links van de curve?
2) Is die minimaal voorspelde optimizer clipping van 0,38% in Designer (optimizer factor verlies toch?) een grove onderschatting geweest?
3) Is de optimizer clipping verantwoordelijk voor de teleurstellende opbrengst?
4) Is dit lichte, matige of ernstige optimizer clipping?
5) Op een grijze dag zou je minder optimizer clipping verwachten dan op een zonnige?
6) Is dit allemaal op te lossen met andere optimizers? Die S500B?

En denkend in de richting van een oplossing:
1) Deze grafieken dus onder de neus van de installateur duwen en
2) Vragen of hij de S440 optimizers alsnog voor S500B wil vervangen?

[Voor 6% gewijzigd door Atomius op 19-03-2023 12:14]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald
Weer exclusief de 2 op de dakkapellen... Die maken niet veel uit voor de vorm van de curve.

Photoshop Affinity Photo

In doorzichtig rood dus het verlies op deze dag
Dat komt ook overeen met de momenten dat optimizers op 60V staan.

Op een bewolkte dag zal het veel minder tot niet voorkomen dat optimizers op hun limiet gaan. Dus alleen het verlies op de dag is niet representatief voor het jaarverlies.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
Atomius schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:56:

Vragen die bij mij opkomen:
1) Als elke keer dat een optimizer op 60V zit clipping betekent, dan heb ik dus last van veel optimizer clipping links van de curve?
Correct. al is aantikken natuurlijk niet erg... enige tijd op 60V is verlies (hoeveel kun je niet aflezen)
2) Is die minimaal voorspelde optimizer clipping van 0,38% in Designer (optimizer factor verlies toch?) een grove onderschatting geweest?
Wij hebben de indruk dat Designer het (jaarverlies) (soms grof) onderschat
3) Is de optimizer clipping verantwoordelijk voor de teleurstellende opbrengst?
Absoluut 100%
4) Is dit lichte, matige of ernstige optimizer clipping?
Ernstig
5) Op een grijze dag zou je minder optimizer clipping verwachten dan op een zonnige?
Minder tot niets (Kijk vandaag maar, als het weer bij jouw zelfde is als hier)
6) Is dit allemaal op te lossen met andere optimizers? Die S500B?
Het komt een eind... Maar durf niet te zeggen of het voldoende is.
Ik kom op 6kW op 16 Juni, dan zou het wellicht op een SE5K-RWB kunnen zonder significante aftop. (Mijn piek is ruim 6kW)
En denkend in de richting van een oplossing:
1) Deze grafieken dus onder de neus van de installateur duwen en
Dat eerst...
2) Vragen of hij de S440 optimizers alsnog voor S500B wil vervangen?
En dan even wachten met deze.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Atomius schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:56:
[...]

Dat vind ik ook logisch. Hij verzekerde me echter dat jullie geen gelijk hadden en hij wel, o.a. omdat ik meer dan genoeg panelen zou hebben die tegelijkertijd beschenen zouden worden. Daarnaast zei hij dat de s500B veel minder gangbaar is en bij eventuele uitbreiding dus een probleem zou opleveren.
Ik tel even de gelijktijdig beschenen panelen (zonder rekening te houden met de schaduwen)

Nu is de knip die ik heb gemaakt niet zo keihard, maar je ziet hopelijk wat ik bedoel (en dit bedoelde ik dus destijds met "genoeg panelen, maar kleine groepjes" en "ook al zegt de installateur dat dit makkelijk kan").

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Ronald

Nog even terug naar deze... Ontzettend mooi dat ik de curves van de 3 groepen er ook in heb staan.

Je ziet dus dat het systeem pas uit de startblokken komt als de noord-oost groep meer gaat produceren.
De hulp van de zuid-west groep is dus niet eens genoeg om de zuid-oost groep te helpen.

Kortom: De installateur heeft stellig beweerd dat het systeem correct zou werken. Ondanks de vraagstukken die je bij hem neergelegd hebt. Dit vind ik dermate kwalijk dat hij het of kostenloos oplost, of de hele boel er maar af komt halen voor koopontbinding.

• Atomius
@teacher @Ronald

Ontzettend bedankt.

En ook ontzettend jammer dat het zo heeft uitgepakt.. :/

Maar s500b is dus wellicht niet eens de juiste oplossing? Is Solaredge überhaupt wel geschikt voor deze dakopstelling dan?

[Voor 40% gewijzigd door Atomius op 19-03-2023 13:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
Atomius schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:06:

Maar s500b is dus wellicht niet eens de juiste oplossing? Is Solaredge überhaupt wel geschikt voor deze dakopstelling dan?
Ik zou moeten rekenen of de s500 genoeg is. Dat kan op basis van de pvcalc curves…
Wel even werk, dus ga eerst even kijken hoe de installateur reageert

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Atomius schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:06:
@teacher @Ronald

Ontzettend bedankt.

En ook ontzettend jammer dat het zo heeft uitgepakt.. :/

S500b maakt je probleem zeker kleiner, maar dan wil je nog steeds minimaal 10 gelijktijdig beschenen panelen.
Ronald schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:51:

Kortom: De installateur heeft stellig beweerd dat het systeem correct zou werken. Ondanks de vraagstukken die je bij hem neergelegd hebt. Dit vind ik dermate kwalijk dat hij het of kostenloos oplost, of de hele boel er maar af komt halen voor koopontbinding.
Dit.

• Atomius
Installateur gemaild, nog geen reactie.

Ik ben alle dagen even nagelopen sinds datum installatie (6-2-2023):

Zo te zien heb ik op 21 van de 42 dagen (!) die verstreken zijn sinds start installatie aanzienlijke optimizer clipping gehad.

En allemaal hebben ze die karakteristieke vorm met die hap eruit links (en in mindere mate rechts) van de curve:

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:28
knip, dit kan ook anders

[Voor 99% gewijzigd door teacher op 21-03-2023 15:05]

• Ronald
@ds23man zegt mij genoeg… maar het is slechts bevestiging van wat al bekend was.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

@ds23man ik zie precies wat er aan de hand is... en op welke dagen bewolkt en welke dagen zonnig.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:28
ds23man schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:56:
[mbr]knip, dit kan ook anders[/mbr]
Sorry hoor, maar grafiekjes zonder legenda snap ik niet en helemaal niet als het 30 grafieken in een plaatje staan zonder uitleg/legenda.

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
nee

[Voor 90% gewijzigd door teacher op 21-03-2023 15:59]

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:10
don't feed the troll

[Voor 88% gewijzigd door teacher op 21-03-2023 16:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:10
@teacher: je hebt gelijk.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee