Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:35
Ik wil graag zekerheid of mijn zonnenpanelensysteem een underperformance heeft of niet. En zo ja, waar dat aan zou kunnen liggen.

Systeem:
27 panelen van Q-cells, 350 WP, totaal 9450 WP.
Solaredge 3 fase SE7K omvormer.
27x Optimizers S440.

Ooit was het idee om 28 panelen op te hangen, maar helaas zat er op de installatiedag een (nieuw) pijpje in de weg dus toen is er één vervallen. Met 28 panelen was de verwachte productie volgens de installateur 7450 kWh. Met 27 panelen is dat dus ongeveer 7450*(27/28) = 7184 kWh. Dat is een factor 0,76 van het totale WP. Dus 76% van die 9450 WP zou naar zijn verwachting worden omgezet.

We schrijven 18 maart. Tot nu toe zijn er dus 18 van de 31 dagen van deze maand voorbij. Het systeem heeft tot nu toe 215 kWh opgewekt. Extrapolerend naar de hele maand is dat 31/18*215 = 370 kWh. In maart wordt 8% van de jaaropbrengst geproduceerd. 100/8 * 370 kWh = een schamele 4625 kWh. Dit zou een factor 0,49 betekenen.

Op basis van deze extrapolatie mis ik dus een beloofde 2559 kWh op jaarbasis.

Verder gespecificeerd; mijn beste paneel heeft 11,18 kWh in die 18 dagen opgewekt. Dat zou 31/18*11,18 = 19,25 kWh totaal in de maand maart zijn. 100/8 * 19,25 = 240,7 kWh voor een jaar. 240,7 / 350 = een factor 0,69. Mijn beste paneel haalt op basis van deze extrapolatie dus (bij lange na) niet eens de overall voorspelling van het hele systeem, die dus was vastgesteld op 0,76.

Verder heeft mijn slechtst presterende paneel slechts 5,24 kWh opgewekt in die 18 dagen. Dit komt neer op een beschamende factor 0,32.

Dit alles is uiteraard niet conform verwachting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20kpy9ysLtiz14AjBl3AviFIPSE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IDmP9nDcEsoqyaEOPEsNsOn4.png?f=user_large

Hierboven een plaatje van de lay-out met het Noorden boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sao7Fb8bbSQvZ8p7G5KXGbU5AEU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Panj57oHd3bU4UZXLJ8RNVGU.png?f=user_large

Hierboven een plaatje van de te verwachte productie in maart. Die zou 500 kWh moeten bedragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABHH5FjvkAycrIKJTHpDPh2dRv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3ymp1ulkt2eu8gV6ucUjrHiB.png?f=fotoalbum_large

En hier nog de opbrengst van het gehele systeem. Op 15-3 (beste dag tot nu toe) slechts 2 Wh/Wp en 19 kWh opbrengst.

Hebben jullie suggesties om nader uit te zoeken waar dit aan kan liggen? Ik heb installateurstoegang in Solaredge monitoring dus kan alles inzien, van optimizer spanning tot DC spanning en meer. Uit andere topics begreep ik dat dit nog weleens een dingetje kan zijn bij underperformance.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen. Bij voorbaat dank.

[ Voor 9% gewijzigd door Atomius op 02-11-2023 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De optimizer spanning grafiek is wat nodig is.
Zoek de meest strak blauwe dag op die je kan vinden.

Is er een (solaredge!) designer rapport gemaakt?

@teacher here we go again

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Yes, we hebben het al eerder over dit systeem gehad:
posts van Atomius in Het grote SolarEdge topic

De conclusie was s500b optimizers, maar die zijn kennelijk niet gebruikt?

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 18-03-2023 19:20 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ronald schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:50:
De optimizer spanning grafiek is wat nodig is.
Zoek de meest strak blauwe dag op die je kan vinden.

Is er een (solaredge!) designer rapport gemaakt?

@teacher here we go again
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaQGIfvQ0zUH_IKh-TOh7jiaxAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WiVIgUQos5VJ7YFocYFwrTgk.png?f=fotoalbum_large

Deze? Ik zie een grote kluwen aan draden. Is dit afwijkend?

En ja, er is een designer rapport gemaakt, hier een passage:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8E8zjNF-cM3MfO7hNXQ-TWRPIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rCSVCwOsTEmFljhNOZGBS0V1.png?f=fotoalbum_large

Nog meer info nodig?
teacher schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:20:
Yes, we hebben het al eerder over dit systeem gehad:
posts van Atomius in Het grote SolarEdge topic

De conclusie was s500b optimizers, maar die zijn kennelijk niet gebruikt?
Klopt. Ik heb de installateur gebeld en hem voorgelegd dat jullie dit hadden gezegd. Maar hij zei 100% zeker te weten dat dat absoluut niet nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Je goochelt in je TS nogal met kw’s en kWh’s, wellicht goed om dat even te checken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@teacher stond me iets bij maar kon hem op de mobiel niet vinden.
Atomius schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:21:
[...]

[Afbeelding]

Deze? Ik zie een grote kluwen aan draden. Is dit afwijkend?
Dat is een hoofdzakelijk grijze dag... en toch al clipping.
En ja, er is een designer rapport gemaakt, hier een passage:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXW5sm5yO2DiOCXxubM1BbXx27g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gfv0VswShicvX8d6WtAId6Gt.png?f=fotoalbum_large

In deze tekening: waren de bomen ingetekend? Het huis van de buren?
Nog meer info nodig?
Een wel zonnige dag :-)

Oomvormer vermogen door die dag dus een mooie parabool....
[...]

Klopt. Ik heb de installateur gebeld en hem voorgelegd dat jullie dit hadden gezegd. Maar hij zei 100% zeker te weten dat dat absoluut niet nodig was.
... Als de installateur gelijk heeft....

100% en absoluut nog wel... Famous last words... Ik ben het geloof ik niet met hem eens...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Tja.... de s440 heeft gewoon niet genoeg spanning voor de kleine groepjes panelen.

Het verlies had overigens gemitigeerd kunnen worden door de juiste optimizers....

[ Voor 24% gewijzigd door teacher op 18-03-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ronald schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:29:
@teacher stond me iets bij maar kon hem op de mobiel niet vinden.

[...]

Dat is een hoofdzakelijk grijze dag... en toch al clipping.

[...]

[Afbeelding]

In deze tekening: waren de bomen ingetekend? Het huis van de buren?

[...]

Een wel zonnige dag :-)

Oomvormer vermogen door die dag dus een mooie parabool....

[...]

... Als de installateur gelijk heeft....

100% en absoluut nog wel... Famous last words... Ik ben het geloof ik niet met hem eens...
teacher schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:33:
Tja.... de s440 heeft gewoon niet genoeg spanning voor de kleine groepjes panelen.

Het verlies had overigens gemitigeerd kunnen worden door de juiste optimizers....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slx1Wbva_ecmwgWUEXR795pFmQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1vPzwIp8R6pCLLNnBdCQ6hj8.png?f=fotoalbum_large

Hierboven 15-3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbcRb-MStaFxp41QX7jSWRlwuZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FISWXSrNELFem6dwiWMph3d3.png?f=fotoalbum_large

Hierboven 8-2.

Beiden zonnig.

[ Voor 2% gewijzigd door teacher op 18-03-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-06 21:20
Ik denk dat ik nog nooit zo veel optimizer clipping gezien heb… Hier zal voor het mooiste resultaat een shortstringomvormer op moeten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-07 19:30
Steeds wanneer een groep optimizers op 60 volt draait, haalt je niet de maximale opbrengst. Dus tussen 9 en 13 en tussen 15 en 17u mis je in ieder geval opbrengst. Dan zie je ook een deuk in de parabool.

De groene panelen voelen zich lekker, want die liggen op een optimale plek. Zuidoost/zuid, dus dan staat de zon het hoogst en werkt de installatie wel redelijk naar behoren.
Mijn gevoel is dat het tussen 9 en 13u niet lekker gaat omdat je last hebt van de boom het huis van de buren. De zon staat nog laag en de grootste groep panelen ligt op ONO, dus dat gaat pas lekker in de zomer. Na 15u moeten de zuidwest panelen de klus alleen klaren. Dit kunnen niet alleen 750 volt maken, dus worden afgeremd door de andere panelen die moeten helpen.

Het is lastig te visualiseren wat de normale curve voor jouw paneelverdeling zou moeten zijn.
Met een tool als Thomas Bergers pvcalc kun je voor een paneel op een bepaalde oriëntatie de verwachte opbrengst voor een dag simuleren. Dat moet je eigenlijk voor iedere oriëntatie en hellingshoek doen en dan (in Excel zou ik zeggen) de hele installatie optellen en in een totaalgrafiek zetten. Dan krijg je een globaal beeld voor een bepaalde dag.

Factoren vergelijken (nul komma zoveel of kWh/Wp) is met zoveel oriëntaties veel te grof. En een maandopbrengst van een simulatie met de praktijk vergelijken kan alleen als je beide uitkomsten kunt corrigeren voor de gemiddelde zoninstraling.
Anders is het maar n=1, jouw woord tegen het woord van de installateur. Die zal waarschijnlijk zeggen dat je de zomer maar eens af moet wachten, omdat dan de ONO panelen ook mee kunnen doen.

Maar andere optimizers of een short string omvormer (als daar zoveel vermogen op mag) gaat je probleem een heel stuk verkleinen of zelfs geheel verhelpen. Zelf al een eigen simulatie in de designer gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@MacgregorSound We hebben recent een paar parels gezien .. zie de sectie ... lering en vermaak in SE topic

@schumacher Niet heel lastig...
De totaal vermogen curves zouden zonder clipping ruweg er uit moeten zien als de rode lijn.
groen gearceerd is minderopbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwKnk8-D6SkmOdQXCkQm_6yCY8U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eeReVww3N5gUQr1brQrPUJxq.png?f=fotoalbum_large

Oppervlak onder de curve => kWh
Gemist oppervlak is dus lineair de gemiste opbrengst.

Tijd as van de vermogen/energie curve komt waarschijnlijk niet overeen met de optimizers... daar heet Monitoring een handje van...

Het kan exacter, maar dan is het thomas berger grafiekjes maken en er over fotoshoppen op basis van delen van de curve zonder clipping.

@Atomius gooi deze tekeningen eens in het gezicht van onze vriend?
Je hebt trouwens de energie curve gepakt, die komt ongeveer overeen met vermogen, maar de vermogen curve is fijnmaziger... De energie grafiek zou een barchart moeten zijn per uur.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 18-03-2023 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Atomius schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:21:
[...]

Tja.... wie betaald bepaald zou ik zeggen, maargoed.

Je hebt dus simpelweg te weinig gelijktijdig beschenen panelen en je grafieken zijn overduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
Ronald schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:52:
De totaal vermogen curves zouden zonder clipping ruweg er uit moeten zien als de rode lijn.
Maar wordt het wel een mooie parabool met zoveel verschillende orientaties? Of krijgt dat parabool hooguit een paar bochels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@schumacher Je moet echt extreme verschillen hebben voor het niet meer en parabool wordt. Bij dit dak verwacht je een wat vlakkere parabool.

Maar probeer de Thomas Berger tool eens met 60 graden o-w ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Het wordt een parabool (al naar gelang de hoeveelheid panelen per kant is de ene zijde soms steiler) en hij zal wat vlakker zijn aan de bovenkant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:15
Euhm, leuk dat iedereen helemaal los aan het gaan is met welke optimizers, voltages en wat niet, maar volgens mij is het antwoord veel eenvoudiger. Dit jaar, zeker de maand maart, is waardeloos qua zonuren en dus PV productie. Vorig jaar in maart had ik hier 536kWh opbrengst, dit jaar maart tot nu toe nog geen 164 kWh. Zelfs al komen er wat goede dagen (en de weersvoorspelling lijkt niet gunstig) mag ik blij zijn als ik de 250 kWh voor de hele maand haal, niet eens de helft van vorig jaar.

Ter info: hier een Solaredge systeem van 5280WP, wel redelijk wat schaduw op de helft van de panelen.

Ik zou eerst eens de komende paar maanden afwachten, kijken hoe de maanden mei t/m augustus gaan en dan oordelen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je kan aan de grafieken van de zonnige dagen zeker wel afleiden waar het systeem tekort komt (het initiële ontwerp is gewoon manco), maar je hebt zeker weten een punt. Dit is niet een maart zoals vorig jaar, maar eerder zoals 2019... toen was het ook magertjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Moi_in_actie Ik heb niet eens gekeken naar de absolute opbrengst. Die is niet relevant voor de technisch correcte werking van een SolarEdge systeem.

Dit systeem gaat ook in juni niet correct werken. Mag ik je - al zeg ik het zelf - uitmuntende uitleg wijzen in de start post van het SolarEdge topic :-) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
En even terug naar hoe het opbrengst profiel van dit systeem er uit zou moeten zien (excl de 2 op dakkapel)

Hiervoor gebruik ik een (oude) prive kopie van Thomas Berger die ik aangepast heb om meer dan 2 dakvlakken te kunnen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YDyfk1K7zFj8Iu41_CtS67su74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mv0n0cYO1aXR1LC6n4BNWzFs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01:10

DS7

Moi_in_actie schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:23:
Euhm, leuk dat iedereen helemaal los aan het gaan is met welke optimizers, voltages en wat niet, maar volgens mij is het antwoord veel eenvoudiger. Dit jaar, zeker de maand maart, is waardeloos qua zonuren en dus PV productie. Vorig jaar in maart had ik hier 536kWh opbrengst, dit jaar maart tot nu toe nog geen 164 kWh. Zelfs al komen er wat goede dagen (en de weersvoorspelling lijkt niet gunstig) mag ik blij zijn als ik de 250 kWh voor de hele maand haal, niet eens de helft van vorig jaar.

Ter info: hier een Solaredge systeem van 5280WP, wel redelijk wat schaduw op de helft van de panelen.

Ik zou eerst eens de komende paar maanden afwachten, kijken hoe de maanden mei t/m augustus gaan en dan oordelen.
Maart is inderdaad tot op heden dramatisch voor de PV productie. Januari was ook niet best. Februari hier in ieder geval bovengemiddeld.

En meer in zijn algemeenheid: je kan natuurlijk nooit je systeem afmeten aan gemiddelden. Dus ook daar heb je zeker een punt.

Toch vind ik de gemelde opbrengst aan de lage kant. Dus zeker de moeite waard om even kritisch te gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
teacher schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:13:
[...]

Tja.... wie betaald bepaald zou ik zeggen, maargoed.

Je hebt dus simpelweg te weinig gelijktijdig beschenen panelen en je grafieken zijn overduidelijk.
Dat vind ik ook logisch. Hij verzekerde me echter dat jullie geen gelijk hadden en hij wel, o.a. omdat ik meer dan genoeg panelen zou hebben die tegelijkertijd beschenen zouden worden. Daarnaast zei hij dat de s500B veel minder gangbaar is en bij eventuele uitbreiding dus een probleem zou opleveren.
Ronald schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:52:
@MacgregorSound We hebben recent een paar parels gezien .. zie de sectie ... lering en vermaak in SE topic

[Afbeelding]

Oppervlak onder de curve => kWh
Gemist oppervlak is dus lineair de gemiste opbrengst.

Tijd as van de vermogen/energie curve komt waarschijnlijk niet overeen met de optimizers... daar heet Monitoring een handje van...

Het kan exacter, maar dan is het thomas berger grafiekjes maken en er over fotoshoppen op basis van delen van de curve zonder clipping.

@Atomius gooi deze tekeningen eens in het gezicht van onze vriend?
Je hebt trouwens de energie curve gepakt, die komt ongeveer overeen met vermogen, maar de vermogen curve is fijnmaziger... De energie grafiek zou een barchart moeten zijn per uur.
Wow, dus die "deuk" links van de curve met name in het begin is allemaal verloren opbrengst? Dat is zo'n 10-20-30% wat ik mis daar? Kan dit de verloren opbrengst verklaren waar ik in de OP over heb geschreven?

Ik snap trouwens de mensen hierboven wel die zeggen dat deze maart misschien wat minder is dan gemiddeld. Maar een kennis (die in de buurt woont) heeft net een Enphase IQ8 7200 WP systeem laten installeren (12 NO, 8 ZW) en die trok gisteren op 18 maart 18,6 kWh binnen waar ik op slechts 13,3 kWh eindige, terwijl ik dus 9450 WP heb. Dat deed mijn wenkbrauwen flink fronzen en daarom wilde ik weten of mijn installatie wel goed is opgezet. Kennelijk niet.

Hier de gevraagde curve met vermogen (je kan verschillende vermogens aanklikken, ze zitten dicht bij elkaar in de buurt, heb ze maar allemaal aangeklikt):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qI_CuMiFDmJxfRveE3Tlte-KFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fz9ZII1Fr1UViu3FRlzjYhzM.png?f=fotoalbum_large

Hier zonder draadkluwen optimizer spanning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlJ3_VyPVpD555rn928jAgia0bs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kj6XtA7M3IJsXm16McyMhKUv.png?f=fotoalbum_large

Vragen die bij mij opkomen:
1) Als elke keer dat een optimizer op 60V zit clipping betekent, dan heb ik dus last van veel optimizer clipping links van de curve?
2) Is die minimaal voorspelde optimizer clipping van 0,38% in Designer (optimizer factor verlies toch?) een grove onderschatting geweest?
3) Is de optimizer clipping verantwoordelijk voor de teleurstellende opbrengst?
4) Is dit lichte, matige of ernstige optimizer clipping?
5) Op een grijze dag zou je minder optimizer clipping verwachten dan op een zonnige?
6) Is dit allemaal op te lossen met andere optimizers? Die S500B?

En denkend in de richting van een oplossing:
1) Deze grafieken dus onder de neus van de installateur duwen en
2) Vragen of hij de S440 optimizers alsnog voor S500B wil vervangen?

[ Voor 6% gewijzigd door Atomius op 19-03-2023 12:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Weer exclusief de 2 op de dakkapellen... Die maken niet veel uit voor de vorm van de curve.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O82tFZcgV-pWmScL3jzW9-iPK4A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aJV4QNqN0sR0tmqr8B0eBMY2.png?f=fotoalbum_large

Photoshop Affinity Photo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaTuiIOXD1WI20Qf1QS6xs9YcU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/12uQJWiSSniRqYnOu8AVsyJx.png?f=fotoalbum_large

In doorzichtig rood dus het verlies op deze dag
Dat komt ook overeen met de momenten dat optimizers op 60V staan.

Op een bewolkte dag zal het veel minder tot niet voorkomen dat optimizers op hun limiet gaan. Dus alleen het verlies op de dag is niet representatief voor het jaarverlies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Atomius schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:56:

Vragen die bij mij opkomen:
1) Als elke keer dat een optimizer op 60V zit clipping betekent, dan heb ik dus last van veel optimizer clipping links van de curve?
Correct. al is aantikken natuurlijk niet erg... enige tijd op 60V is verlies (hoeveel kun je niet aflezen)
2) Is die minimaal voorspelde optimizer clipping van 0,38% in Designer (optimizer factor verlies toch?) een grove onderschatting geweest?
Wij hebben de indruk dat Designer het (jaarverlies) (soms grof) onderschat
3) Is de optimizer clipping verantwoordelijk voor de teleurstellende opbrengst?
Absoluut 100%
4) Is dit lichte, matige of ernstige optimizer clipping?
Ernstig
5) Op een grijze dag zou je minder optimizer clipping verwachten dan op een zonnige?
Minder tot niets (Kijk vandaag maar, als het weer bij jouw zelfde is als hier)
6) Is dit allemaal op te lossen met andere optimizers? Die S500B?
Het komt een eind... Maar durf niet te zeggen of het voldoende is.
Ik kom op 6kW op 16 Juni, dan zou het wellicht op een SE5K-RWB kunnen zonder significante aftop. (Mijn piek is ruim 6kW)
En denkend in de richting van een oplossing:
1) Deze grafieken dus onder de neus van de installateur duwen en
Dat eerst...
2) Vragen of hij de S440 optimizers alsnog voor S500B wil vervangen?
En dan even wachten met deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Atomius schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:56:
[...]

Dat vind ik ook logisch. Hij verzekerde me echter dat jullie geen gelijk hadden en hij wel, o.a. omdat ik meer dan genoeg panelen zou hebben die tegelijkertijd beschenen zouden worden. Daarnaast zei hij dat de s500B veel minder gangbaar is en bij eventuele uitbreiding dus een probleem zou opleveren.
Ik tel even de gelijktijdig beschenen panelen (zonder rekening te houden met de schaduwen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PZaMc6dzixu3CMlzhflkm5DX3I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q2g1gdWCvLM4gJPhsmFPP1GY.jpg?f=user_large
Nu is de knip die ik heb gemaakt niet zo keihard, maar je ziet hopelijk wat ik bedoel (en dit bedoelde ik dus destijds met "genoeg panelen, maar kleine groepjes" en "ook al zegt de installateur dat dit makkelijk kan").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaTuiIOXD1WI20Qf1QS6xs9YcU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/12uQJWiSSniRqYnOu8AVsyJx.png?f=fotoalbum_large

Nog even terug naar deze... Ontzettend mooi dat ik de curves van de 3 groepen er ook in heb staan.

Je ziet dus dat het systeem pas uit de startblokken komt als de noord-oost groep meer gaat produceren.
De hulp van de zuid-west groep is dus niet eens genoeg om de zuid-oost groep te helpen.

Kortom: De installateur heeft stellig beweerd dat het systeem correct zou werken. Ondanks de vraagstukken die je bij hem neergelegd hebt. Dit vind ik dermate kwalijk dat hij het of kostenloos oplost, of de hele boel er maar af komt halen voor koopontbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
@teacher @Ronald

Ontzettend bedankt.

En ook ontzettend jammer dat het zo heeft uitgepakt.. :/

Maar s500b is dus wellicht niet eens de juiste oplossing? Is Solaredge überhaupt wel geschikt voor deze dakopstelling dan?

[ Voor 40% gewijzigd door Atomius op 19-03-2023 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Atomius schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:06:

Maar s500b is dus wellicht niet eens de juiste oplossing? Is Solaredge überhaupt wel geschikt voor deze dakopstelling dan?
Ik zou moeten rekenen of de s500 genoeg is. Dat kan op basis van de pvcalc curves…
Wel even werk, dus ga eerst even kijken hoe de installateur reageert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Atomius schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:06:
@teacher @Ronald

Ontzettend bedankt.

En ook ontzettend jammer dat het zo heeft uitgepakt.. :/

S500b maakt je probleem zeker kleiner, maar dan wil je nog steeds minimaal 10 gelijktijdig beschenen panelen.
Ronald schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:51:

Kortom: De installateur heeft stellig beweerd dat het systeem correct zou werken. Ondanks de vraagstukken die je bij hem neergelegd hebt. Dit vind ik dermate kwalijk dat hij het of kostenloos oplost, of de hele boel er maar af komt halen voor koopontbinding.
Dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Installateur gemaild, nog geen reactie.

Ik ben alle dagen even nagelopen sinds datum installatie (6-2-2023):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHju7BBk_D2YPAKIoPWP2MSGS1E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vS0kNwDw2FqpD0zE4N28Bqcr.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhY0n-3UgshLI25r7f4RX-xKuLQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pAuQ6LZOBhyDa7xrUpqxIV2B.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HX6QK2b2cKJskvpN0AkBLa5FYQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pmZmSKi1PVGTFmoaEfSqnfjB.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFJPL0qSsPdnmen0J51J6OUuzHY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vw5TeYoIInjcGMRrpQEXOyN1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8rBH1wWIWo-xD_wFdI6zq5mWuo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vB8YVUf2tLYXxJEKg290bRit.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8by4hkhMwvWMSI-q0ZooiVC6vec=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xsF6eFi8lfNCJsIVlevrk3vl.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HMhebFFnXnnTIxQ-dhEtjrbD8o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HlMxZCzphiovg4emz9DLWDnm.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiendOmZ6-13RWd6VaNcr3TDKXA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Vo2HZ8o6GgCYnqQ4O2NffwXI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyPgbIe96gtrpAOyJmAj4LyQ4CY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UIH5DVLMrM1wvxwJigHnN2U2.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZnyOgn5XJmV2oVA5JuPOx6XlLg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qav8PGc4EpYuk9IztglmJcqG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJwBkE0b2VnnS9TI0tI3ydPOJLs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mnvFDg5orT3D53wFKtbg7EIF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNzLed_nI1Wn99svZvI1FYuu4go=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2NoZ89P370yVA9Z6rERLCPIl.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzVP8uxzsv8o32pjhCQhv0lDns0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5R31Kfu0MfWN9jRuGqswwpNB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQpPPYUrAjb7Xrdeo8CLka0swPE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/A3MlrzhoSKbmKveOFMtaIZHj.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRsL85m6QpJLRtbs4gP78lbL1zE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/m820C9lFHYY0hARU9y9JiI1y.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7u23743JQwZWj_fyLUCR7L-HQgM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VoNPTtZBlVkP33ir7ZvyiAK3.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/690SBdfJ4lgcMVsTSc1uOFkoPGs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/g5BBpe4bNk6LV4qO50QRQ4Ck.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRq5EpI397ZSkI2c80Qtl068Cmo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TclmlG8KMqj6yT6IFlox9PkZ.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLa2LPGs_Vcdi_Jd23-rjszwzFo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/G1ysDjpcj9jbOVOUfJLttRhq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLny9Uhmrs4nK4G_36TW86TdyMk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qv1kMZZRFhVlTXYO7bepn1mc.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCcZUpcE4TQD-cKhkOTMMqixScs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dnHjekwOu29q9sz8fUxN6VgL.png?f=fotoalbum_tile

Zo te zien heb ik op 21 van de 42 dagen (!) die verstreken zijn sinds start installatie aanzienlijke optimizer clipping gehad.

En allemaal hebben ze die karakteristieke vorm met die hap eruit links (en in mindere mate rechts) van de curve:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5s-hD7QkOw0gs5cn8nPw0Vwww8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/T9KSCx9y64k1sfQJcGx2YAtD.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23wGePb-9UhxBjdl1P5Y8v7eOlU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BEJFaEirwC0v6w5R9LpW3Z9d.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

knip, dit kan ook anders

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 21-03-2023 15:05 ]

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@ds23man zegt mij genoeg… maar het is slechts bevestiging van wat al bekend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

@ds23man ik zie precies wat er aan de hand is... en op welke dagen bewolkt en welke dagen zonnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

ds23man schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:56:
[mbr]knip, dit kan ook anders[/mbr]
Sorry hoor, maar grafiekjes zonder legenda snap ik niet en helemaal niet als het 30 grafieken in een plaatje staan zonder uitleg/legenda.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

nee

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 21-03-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
don't feed the troll

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 21-03-2023 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
@teacher: je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Contact met de installateur gehad. Hij was toch niet echt onder de indruk van wat ik hem voorlegde.

Hij zei dat hij nog niemand heeft meegemaakt die zo in detail naar zijn systeem gaat kijken en dat hij dat zelf niet eens doet terwijl het zijn werk is. Hij zei dat ik me er niet zoveel mee bezig moet houden op die manier en dat ik het te technisch aan het bekijken ben.

Dat er nu eenmaal een keuze gemaakt is voor dit systeem en dat ik me daarbij moet neerleggen.

[ Voor 95% gewijzigd door Atomius op 13-04-2023 12:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Atomius schreef op maandag 27 maart 2023 @ 07:46:
Contact met de installateur gehad. Hij was toch niet echt onder de indruk van wat ik hem voorlegde.

[...]

Dat er nu eenmaal een keuze gemaakt is voor dit systeem en dat ik me daarbij moet neerleggen.
1. Contact opnemen met solaredge helpdesk en ze het voorleggen.

2. Bepalen of je door wil zetten en herstel wil afdwingen.

Ondertussen heb ik het vermoeden dat de installateur op zijn minst slordig is:
Traag reageren
Omvormer niet geactiveerd
Verkeerde info gebruikt voor monitoring
Klant afwimpelen.

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 27-03-2023 08:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 10:59
Hij zei dat hij nog niemand heeft meegemaakt die zo in detail naar zijn systeem gaat kijken en dat hij dat zelf niet eens doet terwijl het zijn werk is. Hij zei dat ik me er niet zoveel mee bezig moet houden op die manier en dat ik het te technisch aan het bekijken ben.
Hij heeft een punt, dit doen alleen tweakers >:)
Dit had je ook niet gedaan als het fatsoenlijk opgebracht had.

|:(
Duidelijk een geïrriteerde installateur.

Wel jammer dat hij al je onderbouwing negeert en terug blijft komen dat het goed ontworpen is etc. etc.

Ik zou stoppen met bellen en aanschrijven dat het met hulp van derden is bepaald dat dit niet goed is ontworpen, dat je de huidige installatie niet accepteert en dat je hem de gelegenheid geeft om met een oplossing te komen.

Kijk wel eerst goed de algemene voorwaarden na die je hebt gekregen.

Er zijn externe partijen die dit onafhankelijk kunnen onderbouwen.

Bedankt @Ronald voor alle informatie!

[ Voor 58% gewijzigd door Gman op 27-03-2023 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Gman tsja…

Probleem is dat het onderliggende probleem echt een best wel diep elektrotechnisch ding is…
SolarEdge geeft er in de vernieuwde meer uitgebreide training nog steeds heel weinig aandacht aan.

Al geeft designer er nu wel bij veel lagere verlies percentages al een waarschuwing over… maar nog steeds veel te hoog, zeker als een systeem ontworpen is met s440 zou de waarschuwing afkeur moeten zijn.

Hoeveel externe partijen gaan dit op dit niveau begrijpen? Hier en dat lijkt het er op dat zelfs niet iedereen bij SE support er echt scherp op is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
Contact gehad met een andere zonnepaneleninstallateur die destijds ook op huisbezoek is geweest hier. Hij zegt: Eigenlijk kan SolarEdge niet zoveel met dit legplan of je moet 2 verschillende omvormers plaatsen.

Daarnaast contact gehad met SE zelf. Die zeggen ook dat het design niet klopt en dat er teveel panelen op teveel verkeerde plekken zijn geplaatst.

[ Voor 61% gewijzigd door Atomius op 28-03-2023 20:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Atomius Lijkt me genoeg voor een ingebrekestelling...

Succes ;-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ronald schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:50:
@Atomius Lijkt me genoeg voor een ingebrekestelling...

Succes ;-(
Dank je. Ik vraag me trouwens sterk af of de s500b er wel een volwaardig systeem van zouden kunnen maken, of dat het verlies dan alsnog significant is. @teacher benoemde het eerder als "verlies mitigeren". Ik heb zelf al diverse pogingen gedaan (ook afgelopen najaar) om zelf een ontwerp te maken in Designer, maar ik begrijp niet veel van het programma en het lukt maar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Volwaardig... nee, of je moet het zo kunnen omleggen dat je te allen tijde 10 panelen in de zon hebt, dat maakt 800v.

Ik denk even hardop:
Zou je je bestaande sunny boy systeem niet op kunnen nemen in je string?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Atomius schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:03:
Ik heb zelf al diverse pogingen gedaan (ook afgelopen najaar) om zelf een ontwerp te maken in Designer, maar ik begrijp niet veel van het programma en het lukt maar niet.
Heb je het huis in kunnen tekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
teacher schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:14:
Volwaardig... nee, of je moet het zo kunnen omleggen dat je te allen tijde 10 panelen in de zon hebt, dat maakt 800v.

Ik denk even hardop:
Zou je je bestaande sunny boy systeem niet op kunnen nemen in je string?
Creatieve oplossing, maar de Sunny boy zit denk ik al aan zijn max? (SMA 2,5 met 8x340 = 2720 WP). Daarbij liggen de panelen op de carport deels in de schaduw door het huis naast ons. De huidige Sunny boy panelen liggen vrij van schaduw.
Ronald schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:26:
[...]

Heb je het huis in kunnen tekenen?
Ik ga denk ik nog maar een keer een poging doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Atomius schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:30:
[...]

Creatieve oplossing, maar de Sunny boy zit denk ik al aan zijn max? (SMA 2,5 met 8x340 = 2720 WP). Daarbij liggen de panelen op de carport deels in de schaduw door het huis naast ons. De huidige Sunny boy panelen liggen vrij van schaduw.

[...]

Ik ga denk ik nog maar een keer een poging doen.
Nee, andersom. Panelen van het sunby boy systeem voorzien van optimizers en opnemen in de solaredge string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
teacher schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:17:
[...]

Nee, andersom. Panelen van het sunby boy systeem voorzien van optimizers en opnemen in de solaredge string.
Nog creatiever. Maar dan zit je op 9450 + 2720 = 12170 WP op een SE7K omvormer. Ik zag in Homewizard van de week dat ik rond 15u 7,7 kW terugleverde - met beide systemen dus (een niet-clipping moment). En dat is nu al, eind maart. Dan heb je in mei-juni-juli-aug denk ik niet genoeg aan de max capaciteit van een SE7K? Of wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Overdimensioneren mag, en -zoals je ondertussen bekend is- leveren de groepen niet tegelijk.
Het is misschien iets teveel.

Als je toch met designer aan het rommelen bent, teken het eens in. En verplaats desnoods wat panelen zodat ze de goede kant op wijzen.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 29-03-2023 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Atomius SE7k mag in een door designer gevalideerd ontwerp 155% van de max berekende DC hebben… ofwel dik over de 10kW. Ja aftop, beter dan nu… dus als het je lukt om het te tekenen is dat het simuleren waard… lukt het niet adres in de pm;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
Atomius schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:36:
[...]

Nog creatiever. Maar dan zit je op 9450 + 2720 = 12170 WP op een SE7K omvormer. Ik zag in Homewizard van de week dat ik rond 15u 7,7 kW terugleverde - met beide systemen dus (een niet-clipping moment). En dat is nu al, eind maart. Dan heb je in mei-juni-juli-aug denk ik niet genoeg aan de max capaciteit van een SE7K? Of wel?
Je verlies in de warmere maanden is kleiner, omdat de prestatie van de panelen afneemt bij het stijgen van de temperaturen. Dus het hoeft zeker geen slechte keuze te zijn en het presteert beter dan de huidige situatie (als het mag van de designer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Oke ik heb een beetje zitten spelen ermee en mijn best gedaan. Ik heb even de originele 28 aangehouden ipv de 27 (door een nieuw pijpje viel er één weg) om beter te kunnen vergelijken.

Origineel van de installateur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6MZQXhIBRdCdNnGxJlfLGtBRDQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D7hyemKCc8pTJVwlHIyZIlur.png?f=user_large

Mijn replica 440 (schaduwverschil viel mij met name op):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_y3WyznUbwxDRmJZmoWXrdxWdlE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/frjeSRBBVsRyLVGzbgJX2av3.png?f=fotoalbum_large

Mijn replica s500b:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UePcqBbazouFThdQ_140LPml-EA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KLfFTLfA4aWN1hs3sVzEY3OQ.png?f=fotoalbum_large

440:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4v4CxEK4mJ-pQUwPjoLq3xJ4Eg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QfcRLM7MihR7KPlSuiIq1OJp.png?f=fotoalbum_large

s500b:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGjoxKF9up0fny5FKAxlNQ_zb5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gYAHQCHQFvEmTKNf492tbIjI.png?f=fotoalbum_large

Dan het creatieve idee van teacher:

Waar auto-string mee komt bij 200% overdimensionering:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6ZDqiy5rtoS31W6rI-J2Z_uv8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vdPJbGUlhEc9D38e0LotawoO.png?f=fotoalbum_large

Als ik SE7K aanklik wil hij er 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlHdoeWeILl7oAaJZ8J-01PsoaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1kNyMzzbmfEmzZhJR02GFROD.png?f=fotoalbum_large

Als ik 1 SE7K forceer lust hij 4 panelen niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8w8Lr7zhtRZllH5EZfubUV-Qq7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KZZ5E0IVvbLt0jYGyWus6FTE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Wat zegt hij als je de enkele string dubbelklikt en dan verlengt met de 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ronald schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:03:
Ga ik vanmiddag doen. Maakt het trouwens uit hoe je string loopt en waar hij begint of eindigt?

Verder ben ik wel een beetje huiverig om het altijd probleemloos gewerkt hebbende Sunny Boy systeem bij dat niet goed functionerende SE systeem te trekken merk ik. Vorig jaar een zuivere 2300 kWh productie. Blijft dat dan behouden etc.

Overigens was ik zelf wel verbaasd om het lage optimizer factor verlies te zien bij mijn gereproduceerde dingen. Kennelijk onderschat Designer dit dan gigantisch? Of is er een andere verklaring.

Edit: en ik was ook verbaasd om het minimale verschil te zien van 440 t.o.v. s500b. Jullie?

[ Voor 8% gewijzigd door Atomius op 30-03-2023 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Designer onderschat dit, maar dit verschil wordt kleiner in de komende zomermaanden, als de zon hoger staat en panelen dus langer gelijktijdig beschenen worden.

Het verschil tussen de s440 en s500b is inderdaad klein, omdat je ook voor de s500b te weinig panelen per kant hebt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ronald schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:03:
Bij de SE7K:

MELDINGEN
Fout: Elektrisch ontwerp ongeldig. ga naar elektrische Design voor meer informatie.

en

Er is te veel DC-vermogen op de omvormer aangesloten. Probeer de strings in te korten.

De SE7K zit dan op 151%.

Verder:

Een SE8K zit op 132%

Een SE9K (aanbevolen) op 117%

Edit: zou je een wél goed werkend systeem hebben met een 8K of 9K en die 8 panelen erbij? Optimizer efficiëntie verlies is met de 9K 0,05%

Edit2: is op de 1 of andere manier goed te berekenen wat het daadwerkelijk harde verlies is per maand of jaar door de optimizer clipping met de huidige opstelling? Aangezien Designer dat zelf blijkbaar dik onderschat

[ Voor 24% gewijzigd door Atomius op 30-03-2023 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Bijna deja vu wat ik lees. Wellicht kun je nog mijn posts terugvinden. Ik ben gestart met 16 panelen in de winter op 2 orientaties wat dus slecht werkte.
Daarna 7 panelen erbij op 1 orientatie.
Eind situatie 16 panelen in beide orientaties en ik ben nu pas de meeste clipping kwijt. De 2 verschillende orientaties hebben wel 3 verschillende hellingshoeken en schaduw. Op een zonnige dag komt er echter wel een kloppende grafiek uit ondanks dat er op bepaalde momenten tot 8 panelen per orientatie in harde schaduw liggen.

Ik heb een se8k e series en p500 optimizers. Met 80 volt optimizers had ik minder panelen hoeven bijplaatsen is mijn volle overtuiging. Ook mijn solar installateur was het daar eerst niet mee eens maar na mijn analyse gaf hij me wel gelijk.

Laatse 6 panelen op tuinhuis maar met enphase gedaan.

Update: Issue met Solaredge opzet oplossen

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 30-03-2023 21:04 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

TLDR:
Is een 1-fase omvormer een oplossing? SE5000.

Ik zag geen grafieken met >5000 Watt voorbij komen in dit topic.

[ Voor 48% gewijzigd door Dre op 30-03-2023 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Zonder het SMA systeem zou dat moeten kunnen... SE5000H mag naar 200% en ik PVCalc 22 Juni naar 6kW....

Designer zal een hogere piek berekenen, maar die hogere piek komt niet voor langere duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Interessant, dus een 1-fase omvormer zou de boel misschien wel of iig beter aan kunnen.

Daarnaast nog de vraag; is op de 1 of andere manier goed te berekenen wat het daadwerkelijk harde verlies is per maand of jaar door de optimizer clipping met de huidige opstelling? Aangezien Designer dat zelf blijkbaar dik onderschat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Opbrengst factor is een lastige... Ik heb zelf een dikke excel gemaakt met historische instralingswaardes...
uit de PVGis (EU) database in combinatie met horizonprofielen en daar kwam geen clipping uit... Praktijk observatie was het inderdaad minimaal geweest als ik de juiste (normale SE5K) omvormer geleverd gekregen had... (Heb de -RWB)

Zou even moeten zoeken of ik die Excel nog heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ronald schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:52:
Opbrengst factor is een lastige... Ik heb zelf een dikke excel gemaakt met historische instralingswaardes...
uit de PVGis (EU) database in combinatie met horizonprofielen en daar kwam geen clipping uit... Praktijk observatie was het inderdaad minimaal geweest als ik de juiste (normale SE5K) omvormer geleverd gekregen had... (Heb de -RWB)

Zou even moeten zoeken of ik die Excel nog heb...
Ok thanks.

Even advocaat van de duivel hè. Als ik dit zie, dan is Designer kennelijk wel in staat om optimizer clipping in te schatten, of alleen in bepaalde situaties?

Bij mijn opstelling is er volgens Designer iig nauwelijks factor verlies.

Dus kijken we dan wel aan tegen ernstige clipping? Of valt het gemiste opgewekte vermogen in het niet als je het straks over een heel jaar bekijkt? Zon die hoger komt te staan etc.

En nog verder getrokken, hoe kan je een installateur dit aanrekenen als die een berekening heeft gemaakt met Designer en daar kwam inderdaad nauwelijks factor verlies uit naar voren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
De simulatie in designer is op zijn best een weergave van de realiteit. Hoe dichterbij, hoe beter de simulatie kan zijn.

Probleem met optimizer clipping is dat een kleine afwijking stevig uitvergroot kan worden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld aftoppen wat ontzettend goed te voorspellen is.

Onderliggend betekend de afhankelijk van weinig presterende panelen dat er een maximale verhouding is tussen minst en best presterende panelen.

In mijn systeem is dat in januari 1:12 als het aan een 750V omvormer zou hangen. Dat wil zeggen de panelen op mijn huis kunnen maximaal 12x het vermogen afgeven van de panelen op garage die van eind november tot eind februari geen zon zien.

10 watt meer of minder heeft dus een effect van 120W op wat de in de zon liggende panelen kunnen… dat is enorm grof.

In zekere zin is het lastig om de installateur iets te verwijten op basis van de simulatie vooraf. Maar het kwartje valt in de praktijk van dit systeem gewoon echt heel slecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ronald schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:52:
De simulatie in designer is op zijn best een weergave van de realiteit. Hoe dichterbij, hoe beter de simulatie kan zijn.

Probleem met optimizer clipping is dat een kleine afwijking stevig uitvergroot kan worden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld aftoppen wat ontzettend goed te voorspellen is.

Onderliggend betekend de afhankelijk van weinig presterende panelen dat er een maximale verhouding is tussen minst en best presterende panelen.

In mijn systeem is dat in januari 1:12 als het aan een 750V omvormer zou hangen. Dat wil zeggen de panelen op mijn huis kunnen maximaal 12x het vermogen afgeven van de panelen op garage die van eind november tot eind februari geen zon zien.

10 watt meer of minder heeft dus een effect van 120W op wat de in de zon liggende panelen kunnen… dat is enorm grof.

In zekere zin is het lastig om de installateur iets te verwijten op basis van de simulatie vooraf. Maar het kwartje valt in de praktijk van dit systeem gewoon echt heel slecht
Ok, dus de insteek van een in gebreke stelling zou dan zijn dat het systeem in de praktijk niet goed blijkt te werken en dat hij daar als installateur verantwoordelijk voor is. Ondanks dat hij van tevoren met Designer heeft berekend wat de beste opstelling was. Want dat is natuurlijk zijn tegenargument (of één van de).

Maar het is voor een rechter nog tamelijk vaag wat er nu precies aan opbrengstverlies is, terwijl dat toch wel een vrij cruciaal punt is in deze. Ten eerste omdat ik dat niet kan uitrekenen en dus niet kan aantonen. Ten tweede omdat er pas 2 maanden voorbij zijn sinds start installatie. Ten derde omdat ik een Designer rapport tegen me heb liggen met <1% optimizer factor verlies.

Natuurlijk, ik kan wat grafieken overhandigen waarop optimizer clipping te zien is in februari en maart (en natuurlijk die mooie ingetekende Thomas grafiek van @Ronald met daarin het verlies weergegeven op 1 dag), maar wat zegt dat over de rest van het jaar? In maart zie je dat de clipping al minder is dan in februari. Waarschijnlijk wordt de clipping nog minder vanaf april en mei. Misschien claimt de tegenpartij wel dat dit die <1% optimizer factor verlies is van het Designer rapport. Is dat ondenkbaar?

M.a.w. hoe maak je echt hard dat er hier sprake is van ernstige optimizer clipping?

Verder zoals jullie al zeiden is het een diep elektrotechnisch probleem. Ik belde gisteren een random zonnepaneleninstallateur die al sinds jaar en dag met Solaredge werkt en er nog nooit van gehoord had. (Hij bleef maar denken dat ik het clippen/aftoppen van de omvormer bedoelde of dat het systeem niet zou opstarten omdat het totaal aantal benodigde voltage (750V) niet wordt gehaald - wat natuurlijk niet het geval is. Echter productieverlies door optimizers die op hun max voltage zitten omdat er te weinig panelen tegelijkertijd worden beschenen begreep ie niet.) Dus stel dit is geen algemeen bekend probleem, kan mijn installateur daar dan iets aan doen?

Bovendien, in hoeverre mag dit alles een installateur aangerekend worden die op zijn gebied conform het boekje heeft gehandeld door én een huisbezoek te doen én de boel door Designer te trekken? Dit is op zijn werkgebied toch de gouden standaard lijkt me? Is hier echt sprake van onzorgvuldigheid?

Of kan dit allemaal van tafel door inderdaad te stellen dat het in de praktijk gewoon niet goed blijkt te werken? En dat hij somehow op de hoogte had moeten zijn dat teveel kleine groepjes panelen per dakoriëntatie op sommige dagen in bepaalde maanden voor dit probleem zorgen waarvan we eigenlijk niet kunnen aangeven hoe zwaar het drukt op de totaalopbrengst?

[ Voor 13% gewijzigd door Atomius op 01-04-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Er is een kans dat je iets kan met de rekenmethode die ik gebruikt heb om te kijken naar optimizer clipping.

Met deze zelfde berekening kan is denk ik ook een verlies benadering te maken.

Ik heb op de garage op de plek van de eerste en derde rij en photosphere gemaakt. Met het platgeslagen beeld is de hoek met de horizon te bepalen en dus een horizon profiel te maken waarmee pvgis een uurlijks opbrengst profiel kan maken voor een gemiddeld jaar.

Vervolgens is de benodigde optimizer spanning te bepalen op elk uur en als die te hoog is de aftop hoeveelheid…

Dit is serieus veel handwerk, afhankelijk van hoe netjes een horizon profiel te maken is op een schuin dak :? En dan eigenlijk per paneel, anders weer een benadering met grotere fout…

En dan nog geen garantie over wat er uit rolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ronald schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:56:
Er is een kans dat je iets kan met de rekenmethode die ik gebruikt heb om te kijken naar optimizer clipping.

Met deze zelfde berekening kan is denk ik ook een verlies benadering te maken.

Ik heb op de garage op de plek van de eerste en derde rij en photosphere gemaakt. Met het platgeslagen beeld is de hoek met de horizon te bepalen en dus een horizon profiel te maken waarmee pvgis een uurlijks opbrengst profiel kan maken voor een gemiddeld jaar.

Vervolgens is de benodigde optimizer spanning te bepalen op elk uur en als die te hoog is de aftop hoeveelheid…

Dit is serieus veel handwerk, afhankelijk van hoe netjes een horizon profiel te maken is op een schuin dak :? En dan eigenlijk per paneel, anders weer een benadering met grotere fout…

En dan nog geen garantie over wat er uit rolt.
Ok.

En heel praktisch; is het een idee om een deal met de installateur te proberen te regelen.

Dan krijg ik een SE8K of SE9K + 8x440 om die 8 andere panelen erbij te betrekken en dan geef ik hem een Sunny Boy 2.5 uit 2020, een SE7K en een beetje cash.

Wel met het idee dat ik dan 0 optimizer clipping heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ronald schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:00:
Zonder het SMA systeem zou dat moeten kunnen... SE5000H mag naar 200% en ik PVCalc 22 Juni naar 6kW....

Designer zal een hogere piek berekenen, maar die hogere piek komt niet voor langere duur.
Er bestaat ook een SE6000 HD WAVE zie ik. Is dat niet een betere oplossing?

Ik zie het systeem namelijk nu al pieken om 14:30u begin april op 5000 watt. In mei en juni zal dat vast nog meer zijn als de zon hoger staat.

En qua voltage? Ik zie 480 volt. Dan ben ik wel weer de pineut als ik minder dan 8 panelen in de zon hebt liggen..

Met s500b zouden 6 panelen genoeg zijn (6*80).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Se6000h voldoet niet aan netcode en kan niet op een 25A aansluiting. Ding doet 27A

En je loopt dan tegen 5,75kW string vermogen beperking aan die niet geld voor SE5000H (omdat hij onder max string vermogen zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Wat misschien de beste optie is is kijken of solaredge sales akkoord gaat met een se5k-rwb - die laten soms nog meer toe dan designer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Oke dankzij jullie Jeffrey link en uitleg ben ik wat verder gaan zoeken, om met name dus de productie van individuele panelen in kaart te brengen op een zonnige dag versus een bewolkte dag.

En wat blijkt? Precies inderdaad wat je niet zou mogen verwachten!!

Om 11u de productie op zonnige dag 5 april van bepaalde panelen die het meest vrij in de zon liggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrXrX3BUznoKFHiq92PQoSzDp0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CMcx64eCwqqWkVzZ0GmPrAQb.png?f=fotoalbum_large

En 9 april, een dag waarbij er aanzienlijk meer bewolking was, ook in de ochtend (ik had die cirkel op de ZO kant wel wat groter kunnen maken btw):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vN-981qohNMZZ86TKAuLJABk-KI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m2LOfPZBlXJSC0OWFIWfbToX.png?f=fotoalbum_large

Ik zie wel dat het gaat om het moment zelf, dus helaas niet de cumulatieve productie tot dat moment.

Maar, het laat wel iets zien. Namelijk dat bij bewolking de productie op een bepaald moment hoger is dan bij volle zon. Wat natuurlijk totaal onlogisch is.

Je ziet het ook wel op het blote oog, die lelijke deuk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aag0pkaRQCLbpoB5HXzHg4qumOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eYPhxAr6dlaByakQCU3PLKTv.png?f=fotoalbum_large

Edit: volgens mij heb ik hem, paneel 1.1 (op dakkapel, ligt vrij van schaduw). Op 5-4 zonnige dag veel clipping/blocking, op 9-4 meer bewolkte dag in de ochtend weinig clipping. Maar op 9-4 doet ie het wel beter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQ_glZx_ILxD-yOCLvk9NPwPipU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qWe53KYKtG1Dxke18rb2XVgl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Atomius op 11-04-2023 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Atomius nu heb je door waarom @teacher en ik er zo “duidelijk” over zijn. 1W verschil op je schaduw paneel kan zomaar 10W meer op het zon paneel zijn. Daarom is de clipping simulatie zo lastig… een enorme vermenigvuldigingsfactor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ronald schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:22:
@Atomius nu heb je door waarom @teacher en ik er zo “duidelijk” over zijn. 1W verschil op je schaduw paneel kan zomaar 10W meer op het zon paneel zijn. Daarom is de clipping simulatie zo lastig… een enorme vermenigvuldigingsfactor
Ja ik snap het nu.

Even iets anders: hield je in de Thomas Berger grafiek rekening met de schaduw van de boom? Denk dat dat niet mogelijk is of wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Nee geen schaduw, dat kan Thomas berger niet... het is een hele simpele tool.

Maar in zekere zin toch, ik heb namelijk de curve gematched aan wat je daadwerkelijk produceert. Dus die is door de wisselende schaduw lager.

Ik heb hem niet op absoluut vermogen er overheen gelegd.

[ Voor 57% gewijzigd door Ronald op 12-04-2023 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dan moet je idd aan de slag met pvgis en een horizonprofiel.

Andere optie: kijk in pvoutput wat systemen bij jou in de buurt opbrengen (kwh/kwp). Daarmee kan je aantonen of/wanneer jouw systeem achterblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htVV0isXzyPQv8ED6bYskGNRDzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ein4xB4ZGSLYTkmqKKTNTaXq.png?f=fotoalbum_large

Overigens, met dit plaatje adverteerde mijn installateur maar dit is dus exact hoe het bij mij niet werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Atomius schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:48:
[Afbeelding]

Overigens, met dit plaatje adverteerde mijn installateur maar dit is dus exact hoe het bij mij niet werkt..
En het plaatje is nog een droge ogen leugen ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Nog even terugkomend op een oplossing, wat denken jullie?

1. Een Solaredge systeem kan nooit goed werken op dit dak met 3 verschillende oriëntaties en ook nog schaduw daarbij.

2. Een Solaredge systeem kan wel goed werken maar met aanpassingen:

2.1) 80 V optimizers ipv 60. Ik geloof hier niet in. Immers, in de ochtend worden er regelmatig slechts 4-6 panelen beschenen met de rest in de schaduw (want boom en oriëntaties). Hierdoor regelmatig 4 uur optimizer clipping in de ochtend van 8 tot 10u op dakvlak ZO. In de avond hetzelfde met maar 7 panelen op 60 V op dakvlak NW. 4 tot 7 panelen maal 80 = ook bij lange na geen 750.

2.2) 2-3 strings maken met 2-3 omvormers in plaats van 1 string en 1 omvormer. (Maar welke?)

2.3) De SE7K vervangen door een SE5000H zoals eerder geopperd. Hierover nog een paar vragen:

2.3.1) Met een SE5000H heb je minimaal 380 V nodig? Dus met S440 zit je dan op minimaal 7 tegelijkertijd beschenen panelen? Terwijl ik er op een strakblauwe ochtend als vandaag dus 5 á 6, soms 4 panelen van 8u tot 12u op 60 V zie hangen. Dus is dit wel een goede oplossing? Of alleen in combinatie met 80 V optimizers? Want dan heb je aan 5 panelen genoeg?

2.3.2) Ik lees overdimensionering tot 155% maar ook 200%, welke klopt? Ik heb 9450 WP.

2.3.3) Topt hij niet significant af op omvormerniveau in de zomer? Ik zie het systeem nu al regelmatig in de middag naar 5,8-6 kW pieken.

2.3.4) Hoe werkt dit met de aansluiting in de meterkast? Ik heb een 3-fase aardlekautomaat laten installeren. Kan een SE5000H worden aangesloten op een 3-fase aardlekautomaat?

2.3.5) Indien niet, dan moet de SE5000H op een 1-fase aardlekautomaat worden aangesloten? Maar kan hij dan al zijn vermogen wel kwijt? Want ik heb een 3x25A aansluiting. 230 V * 25 A = maar 5750 watt?

2.3.6) Ik lees maximum string size 25? Bron Ik heb 27

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ok, nog een gedachte, om het simpeler te houden:

De panelen op de schuine daken zet je op een se5k-rwb. (short string)
Je zit net iets boven max stc, maar de helften worden niet volledig gelijktijdig beschenen, dus ik gok dat het van designer mag. Ik ga er dan van uit dat je altijd wel minimaal 7 volledig beschenen panelen per kant hebt.

De panelen op het platte dak zet je samen met de panelen van je sunny boy systeem op een se4k-rwb (short string) of een se4000h. Je lost, met de extra set (oude) panelen het tekort aan beschenen panelen op in die hoek.

Je blijft dan 3 fase systemen houden (toch minder kans op te hoog voltage)
Je gaat ook niet over je max overdimensionering heen
Je gaat ook niet over je max stringlengte heen
Je kan desnoods de omvormers aan elkaar knopen (master / slave)
Je bent "battery ready" met rwb modellen.
Je hebt alles in 1 monitoring.

Dus: 2 strings, 2 omvormers.

[ Voor 25% gewijzigd door teacher op 19-04-2023 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Contact met de installateur nog pending...

Inmiddels bedacht ik me dat ik ook de boel kan vergelijken met mijn 2720 WP Sunny Boy array op ZW. Sinds mei houd ik daar de live productie van bij.

Tot en met gisteren was dat 218 kWh, dat waren 23 dagen.

SE systeem deed t/m gisteren 687 kWh.

Sunny Boy dus 218 / 2,72 * 23 = 3,48 kWh/kWP.

SE 687 / 9,45 * 23 = 3,16 kWh/KWP.

SE doet dus 3,16 / 3,48 = 91% de performance van de SB array.

Iemand meende trouwens dat ik 25% performance winst kan behalen met 80 Volt optimizers t.o.v. 60 Volt. Maar alleen voor de panelen die op 60 Volt blijven steken en alleen op de momenten dat ze op 60 Volt zitten. (1 - 60/80 = 25%)

[ Voor 8% gewijzigd door Atomius op 01-06-2023 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:40
De zon staat steeds hoger waardoor meer panelen sneller in de zon komen en optimizer clipping steeds minder voorkomt. Vanaf september zal je steeds meer last gaan krijgen van clipping.

[ Voor 4% gewijzigd door TweakersOnly op 24-05-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-07 15:27

icecreamfarmer

en het is

Atomius schreef op maandag 27 maart 2023 @ 07:46:

WTF is dat voor reactie wanneer hij zelf dit systeem heeft voorgesteld.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
icecreamfarmer schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:20:
[...]

WTF is dat voor reactie wanneer hij zelf dit systeem heeft voorgesteld.
Praat me er niet van. Ik begrijp ook weinig van zijn afwerende, niet-behulpzame houding waarbij hij het laat voorkomen alsof ik het probleem ben, en niet het design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
De installateur adviseerde dus s440
Jij hebt op zijn kennis vertrouwd. Dat is verantwoording installateur, hij is geacht de expert te zijn.

De installateur erkend dat het systeem beter had gewerkt met s500b.
Hij beweerd echter dat hij achter de originele keuze staat. Dat rijmt niet.

Installateur wil gewoon het werk niet uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ronald schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:53:
De installateur adviseerde dus s440
Jij hebt op zijn kennis vertrouwd. Dat is verantwoording installateur, hij is geacht de expert te zijn.

De installateur erkend dat het systeem beter had gewerkt met s500b.
Hij beweerd echter dat hij achter de originele keuze staat. Dat rijmt niet.

Installateur wil gewoon het werk niet uitvoeren.
Denk het inderdaad.

Maar jij denkt dus wel dat er veel meerwaarde zit in de s500b?

Zijn overleg met Solaredge lijkt zich trouwens ook alleen toegespitst te hebben op "het uit of niet uitgaan van de omvormer door te weinig panelen". I.p.v. "genoeg panelen per dakvlak hebben om de volledige potentie uit het systeem te halen".

Moet je trouwens dit zien... Geclipt paneel 8 met oriëntatie Zuid-Oost.

Wat een potentie heeft dat ding om 10 uur 's ochtends, meer dan 200 watt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-I0eOJGfPBe4H1yhttnNS0HzrO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gdWhYwTP3P6XlRc9Z2baCrnV.png?f=fotoalbum_large

En op 18-5 meer dan 320 watt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUrLrU4kb688o08lDtCTUGawjxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TbnXOE0tipFScP7zPzITboq9.png?f=fotoalbum_large

En op een geheel zonnige dag (vandaag) zit ie rond de 100 watt in de ochtend...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkg7SykknfVr-whxo3i0JXw3MwE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UZHVH6iFGjcuwDn7rMbrd8j5.png?f=fotoalbum_large

Eigenlijk best pijnlijk om naar te kijken...

[ Voor 6% gewijzigd door Atomius op 06-06-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Volledig eens, maar oprecht quantificeren lukt ook mij niet helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ronald schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:26:
Volledig eens, maar oprecht quantificeren lukt ook mij niet helaas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epAwwQ6UwJKRkG9Egu-jBWmeNgg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b2qV9mqcjUGYgSkNUiAZ0zBA.png?f=fotoalbum_large

Conform jouw eerdere schets, dit lijkt mij toch wel een vrij realistisch scenario als het design had geklopt.

Bestaat er geen programma om dit in te lezen? En de oppervlakte tussen het rood en groen te berekenen?

Volgens mij verlies ik makkelijk 10% aan productie door dit design. Gisteren 45,2 kWh opgewekt, dus dat is mooi bijna 5 kWh op een dag.

[ Voor 10% gewijzigd door Atomius op 06-06-2023 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Probleem is dat ik het alleen achteraf en bijna alleen voor zonnige dagen zichtbaar kan maken.
Slechts de helft van de opbrengst in NL komt van directioneel licht aka zon zonder bewolking

In simulatie is het iets wat solaredge wel probeert, immers opbrengst factor verlies gaat hier over, maar gaat het zo gevoelig is dat de versimpelde simulatie de praktijk onderschat.

We hebben dus geen adequate tooling

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 06-06-2023 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik kan me niet voorstellen dat solaredge support aangeeft dat de omvormer uit zou gaan, daar is helemaal geen sprake van bij dit systeem. Solaredge gaat uit zodra er geen licht meer op de panelen valt, dus echt bij schemer; als de gezamenlijke opbrengst van de panelen het eigen verbruik van de omvormer niet meer kunnen dekken. Dan hoor je nog een half uurtje relais klikken en dat is het wel.

Ik zou zelf nog evn contact opnemen met support, kijken welk advies ze geven (liefst op schrift).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
teacher schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:00:
Ik kan me niet voorstellen dat solaredge support aangeeft dat de omvormer uit zou gaan, daar is helemaal geen sprake van bij dit systeem. Solaredge gaat uit zodra er geen licht meer op de panelen valt, dus echt bij schemer; als de gezamenlijke opbrengst van de panelen het eigen verbruik van de omvormer niet meer kunnen dekken. Dan hoor je nog een half uurtje relais klikken en dat is het wel.

Ik zou zelf nog evn contact opnemen met support, kijken welk advies ze geven (liefst op schrift).
Nee, wat de installateur dus zegt is dat SE zou hebben gezegd dat áls er sprake zou zijn van te weinig panelen, dat het systeem uit zou gaan op tijdstippen en dat dat bij mij niet het geval is.

Maar dat is dus idd helemaal geen relevant punt bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
teacher schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:00:

Ok, gedaan. SE zegt:
Wat wij adviseren is dat u de datablad van de type optimizer die u heeft bekijkt. Voor optimale productie moet u de minimale stringlengte behouden en dat per orientatie.

Minimale stringlengte is verplicht maar niet dat het ook zo per orientatie is, dat is enkel advies voor optimale productie.
Dan over mijn situatie:
Wat kan helpen is als u s500b optimizers gebruikt waar de minimum dan 14 is of een korte string omvormer waar de minimum 9 is per string

Conclusie is dat met de s500b meer uit uw systeem kan halen ja

Ok. En denkt u dat dat veel productieverschil maakt?

Zal zeker een verschil maken, om juist te weten hoeveel moet het project in de designer geplaatst worden

Ja, maar het vreemde is dat dat van tevoren is gedaan en er nauwelijks optimizer factor verlies naar voren kwam uit het rapport (1% oid). Terwijl nu in de praktijk blijkt dat er gedurende de hele ochtend erg veel optimizer factor verlies is

Kan zijn dat de project niet correct ingetekent is geweest

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Kan zijn dat de project niet correct ingetekent is geweest
Ik blijf er op hameren: deze post is extreem gevoelig. Kleine afwijkingen in de tekening, kleine afwijkingen in de praktijk door vervuiling etc kunnen grote verschillen veroorzaken.

Solaredge geeft je op een keuring presenteerblaadje dat het systeem met s500b meer zal opbrengen en geeft ook heel duidelijk aan dat optimizers per richting idealiter voldoen aan de minimum eisen om zeker te zijn van optimale resultaten.

Ben ik blij om… dat is wat @teacher en ik continue roepen

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald op 07-06-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ronald schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:06:
[...]

Ik blijf er op hameren: deze post is extreem gevoelig. Kleine afwijkingen in de tekening, kleine afwijkingen in de praktijk door vervuiling etc kunnen grote verschillen veroorzaken.

Solaredge geeft je op een keuring presenteerblaadje dat het systeem met s500b meer zal opbrengen en geeft ook heel duidelijk aan dat optimizers per richting idealiter voldoen aan de minimum eisen om zeker te zijn van optimale resultaten.

Ben ik blij om… dat is wat @teacher en ik continue roepen
Idd. En blijf vooral doorgaan met dit verkondigen zou ik zeggen. Bespaart mensen een hoop gedoe (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ik heb een poging gedaan om het verlies in kaart te brengen.

Mede dankzij iemand in het productietopic. Hij gaf aan dat als de volle zon op zijn 325 WP paneel schijnt om 10u 's ochtends, hij dan een productie ziet van 225 watt (APS). Terwijl ik dan een productie heb van een zielige 70 watt per vol beschenen paneel. Daarnaast gekeken naar wat die panelen kunnen produceren op licht bewolkte dagen (spoiler: veel meer dan op zonnige). Hiermee heb ik de boel een beetje kunnen extrapoleren.

Hier zie je trouwens heel mooi op 25 juni mijn paneel op de dakkapel (geen schaduwvorming), maar toch met een deuk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpnaHjRTx6RDvRPjqNLcB-tNzmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X9moChIVk67IxBYphlzYSIh0.png?f=fotoalbum_large

En hier alle 8 ZO panelen die niet in de schaduw liggen en vol in de zon in de ochtend, met deuk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwgML_19vlavJZDyPEWBOixKuZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vDopB7FSHCWXw5jgWtIAGket.png?f=fotoalbum_large

Hier de Excel gegevens met een berekening van "watt onder de curve":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11hL8nOCWRFHYFlcWr_i-RaQn_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XEwnKAOub2o6FC20buMZyzOg.png?f=fotoalbum_large

Op 25 juni lijkt het verlies dus iets meer dan 2 kWh. Totale opbrengst was 43,8 kWh die dag dus dat komt neer op een productieverlies van ongeveer 5%. Wel veel mitsen en maren natuurlijk (het probleem is bijv. het hevigst op strakblauwe, zonnige dagen). Het is dus een grove schatting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Update. Had een jurist gevraagd wat die ervan vond en die zei dat je kan gaan procederen maar dat het best wel een lang proces kan gaan worden. Rechtbankbezoeken, experts inschakelen etc.

Maar waarvoor? Als de optimizer clipping inderdaad 5% verlies oplevert op jaarbasis (zoals hierboven uitgerekend) dan komt dat neer op 350 kWh per jaar. Ik gebruik dat toch niet en de TLV is niet meer zo hoog (10 cent). Ga ik dan voor 35 euro per jaar door met dit circus?

Overigens, het is 5% op strakblauwe dagen maar het is niet altijd strakblauw dus in de praktijk is het verlies waarschijnlijk nog wat minder.

Als ik alles eruit had willen halen wat er in zat had ik een micro omvormer systeem moeten kopen, alleen dat was weer veel duurder geweest.

Je had kunnen werken met 2 omvormers, maar ook dat had de boel duurder gemaakt denk ik.

De s500b had wel wat kunnen mitigeren maar ook niet alles, dus of dat die 10*27 = 270 euro (dat was zijn prijs) waard was geweest valt ook nog te bezien. Op termijn misschien wel, maar dat had lang geduurd. Dus laten we het vooral in perspectief zien, heel zwart-wit is het niet.

In mei en juni had ik geëxtrapoleerd resp 7600 en 8400 kWh op jaarbasis dus dat is weer veel meer dan 7250 kWh, wat de installateur had aangegeven van tevoren.

Denk eigenlijk dat de paniek eerder dit jaar meer te wijten was aan het zeer slechte weer in feb, mrt, april dan aan de optimizer clipping. Wat @Moi_in_actie eerder al zei.

Al met al heb ik er wel vrede mee zo. Ik had waarschijnlijk beter voor de s500b kunnen gaan, maar nu met de s440 is het ook niet het einde van de wereld. Bedankt voor al het meedenken en de moeite.
Moi_in_actie schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:23:

[ Voor 8% gewijzigd door Atomius op 03-08-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Betreft een systeem van 27 panelen van 350 WP per stuk, totaal 9450 WP. Zie plaatje:

Heb (hierboven) eerder melding van gemaakt van een lage productie. Er werden door verschillende tweakers daarin grofweg 2 dingen aangegeven;

1) Dat het nog te vroeg was om hier iets over te zeggen en dat '23 tot op dat moment een erg slecht jaar was
2) Dat er met andere optimizers een hogere productie had kunnen worden behaald

Met het oog op (1) zijn we nu een stuk verder in het jaar en heb ik daarmee nu meer informatie.

Met het oog op (2) heb ik destijds de installateur gecontacteerd, maar hij wilde niets weten van andere optimizers. Dat had volgens hem amper zin. Was verder een dood spoor.

Dan nu de productie tot heden. Ik vind deze teleurstellend. Van tevoren gaf de installateur aan dat er met 28 panelen een productie kon worden behaald van 7450 kWh (SE Designer). Hij zei dat hij hiermee aan de voorzichtige kant was gaan zitten. Dat was weliswaar met 28 panelen want op de dag van het leggen bleek 1 paneel niet te passen vanwege een nieuw geplaatst pijpje. Aldus werden het er 27. Een productie van 7450 * (27/28) = afgerond 7200 kWh lijkt mij daarmee een redelijke verwachting.

Maar dan, de productie tot op heden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gauc_Ql0ctGjLEc54P0oV8tCUd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0RdHejzqztGP9KCe4Gb5s0Mg.jpg?f=fotoalbum_large

En vervolgens, wat er "beloofd" is door de installateur (wel o.b.v. 28 panelen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zK5Vlp8re3kywZFtWffIt0l39rk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snSJc8JEgxE6Ed6si8HVZf4l.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij mag ik blij zijn als ik de 6000 kWh haal dit jaar. Maar dat zou dus betekenen dat ik 1200 kWh mis. Dat is 17% minder dan wat de installateur "beloofde". Ik vind dat fors.

Dan mijn vraag: kan je hier iets mee?

[ Voor 6% gewijzigd door Atomius op 02-11-2023 16:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:58

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

@Atomius , ik heb je nieuwe topic gemerged met de oude :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Grofweg gaat er nog een 250-350kWh uit komen tot 31/12, dus amper 6000kWh uit 9450Wp.

635kWh/kWp is echt heel laag. Dat kan een noord gericht systeem op niet al te steil dak nog.
1100kWh had ik in Juni ook, maar dan uit 7520Wp.

Hoe werd de beloofte opbrengst EXACT geformuleerd door de installateur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:13
Ronald schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:18:

Hoe werd de beloofte opbrengst EXACT geformuleerd door de installateur?
Dit is het hele verhaal, alles wat je nu kan richting de installateur staat of valt met de inhoud van je overeenkomst. Is er een harde opbrengstgarantie gegeven? Of staat er als je goed naar de kleine lettertjes kijkt uiteindelijk slechts een indicatie waar je geen rechten aan mag ontlenen. Of iets ertussenin :)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
@Ronald @RonJ

Er waren verschillende documenten destijds.

Deze passage lijkt mij het meest relevant:
"Opbrengst
Ondanks onze zorgvuldige werkwijze en voorzichtige inschatting zijn er factoren van invloed op
de opbrengst, die zich niet altijd laten voorspellen. Denkt u daarbij aan de hoeveelheid zonuren in
een jaar, die kan verschillen. Maar ook de aanwezigheid van bv Sahara zand of kleine asdeeltjes
van bv een volkaanuitbarsting in de lucht heeft invloed op de opbrengst. Evenals nieuwe
begroeiing of bebouwing in de buurt.
Ook de frequentie van het reinigen van de zonnepanelen heeft enige invloed op de opbrengst. Zo
zullen bladeren of vogelpoep op een paneel een negatieve invloed hebben op de opbrengst. De
opbrengst kan dus enigszins afwijken van onze voorspelling, al kunnen we stellen dat in de
meeste gevallen de opbrengst hoger is dan dat wij hebben aangegeven."
Pagina: 1 2 Laatste