Dat vind ik ook logisch. Hij verzekerde me echter dat jullie geen gelijk hadden en hij wel, o.a. omdat ik meer dan genoeg panelen zou hebben die tegelijkertijd beschenen zouden worden. Daarnaast zei hij dat de s500B veel minder gangbaar is en bij eventuele uitbreiding dus een probleem zou opleveren.
Ronald schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:52:
@
MacgregorSound We hebben recent een paar parels gezien .. zie de sectie ... lering en vermaak in SE topic
@
schumacher Niet heel lastig...
De totaal vermogen curves zouden zonder clipping ruweg er uit moeten zien als de rode lijn.
groen gearceerd is minderopbrengst.
[Afbeelding]
Oppervlak onder de curve => kWh
Gemist oppervlak is dus lineair de gemiste opbrengst.
Tijd as van de vermogen/energie curve komt waarschijnlijk niet overeen met de optimizers... daar heet Monitoring een handje van...
Het kan exacter, maar dan is het
thomas berger grafiekjes maken en er over fotoshoppen op basis van delen van de curve zonder clipping.
@
Atomius gooi deze tekeningen eens in het gezicht van onze vriend?
Je hebt trouwens de energie curve gepakt, die komt ongeveer overeen met vermogen, maar de vermogen curve is fijnmaziger... De energie grafiek zou een barchart moeten zijn per uur.
Wow, dus die "deuk" links van de curve met name in het begin is allemaal verloren opbrengst? Dat is zo'n
10-20-30% wat ik mis daar? Kan dit de verloren opbrengst verklaren waar ik in de OP over heb geschreven?
Ik snap trouwens de mensen hierboven wel die zeggen dat deze maart misschien wat minder is dan gemiddeld. Maar een kennis (die in de buurt woont) heeft net een Enphase IQ8 7200 WP systeem laten installeren (12 NO, 8 ZW) en die trok gisteren op 18 maart 18,6 kWh binnen waar ik op slechts 13,3 kWh eindige, terwijl ik dus 9450 WP heb. Dat deed mijn wenkbrauwen flink fronzen en daarom wilde ik weten of mijn installatie wel goed is opgezet. Kennelijk niet.
Hier de gevraagde curve met vermogen (je kan verschillende vermogens aanklikken, ze zitten dicht bij elkaar in de buurt, heb ze maar allemaal aangeklikt):
Hier zonder draadkluwen optimizer spanning:
Vragen die bij mij opkomen:
1) Als elke keer dat een optimizer op 60V zit clipping betekent, dan heb ik dus last van veel optimizer clipping links van de curve?
2) Is die minimaal voorspelde optimizer clipping van 0,38% in Designer (optimizer factor verlies toch?) een grove onderschatting geweest?
3) Is de optimizer clipping verantwoordelijk voor de teleurstellende opbrengst?
4) Is dit lichte, matige of ernstige optimizer clipping?
5) Op een grijze dag zou je minder optimizer clipping verwachten dan op een zonnige?
6) Is dit allemaal op te lossen met andere optimizers? Die S500B?
En denkend in de richting van een oplossing:
1) Deze grafieken dus onder de neus van de installateur duwen en
2) Vragen of hij de S440 optimizers alsnog voor S500B wil vervangen?
[
Voor 6% gewijzigd door
Atomius op 19-03-2023 12:14
]