Een tijd geleden offertes binnengehaald voor zonnepanelen. Mijn enige eis was een 3-fase omvormer. Verder mocht het dak vol met panelen. Ik heb me verder niet al te veel in de materie verdiept en vertrouwde op de kennis en kunde van het uiteindelijk gekozen installatiebedrijf. Deze had een goede naam bij collega’s.
Het werd een Solaredge systeem. Begin deze week werd de PV-installatie neergezet. Zodra ik toegang tot de monitoring site kreeg, werd echter duidelijk dat de prestaties beroerd waren.
Inmiddels gebeld met het installatiebedrijf. De medewerker verzekerde me dat ze het systeem gingen monitoren om te kijken wat er aan de hand is. Verder gingen ze met Solaredge overleggen.
Dit zijn de gegevens:
:strip_exif()/f/image/1On896D5Ee9IiIXgzIRVVvDs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vchabD1EesC4bucm3gVcVnQd.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu ben ik begonnen me wél in te lezen. Mijn conclusie is dat er sprake is van massieve optimizer clipping (“opbrengst factor verlies” in Nederlandse Solaredge termen). Als ik de installatie in de Solaredge designer zet dan waarschuwt deze voor 23.0% opbrengst factor verlies!
:strip_exif()/f/image/UV2lkrte6dK6jaLVD8fWJDvU.jpg?f=fotoalbum_large)
In afwachting van de reactie van het installatiebedrijf ben ik aan het puzzelen hoe deze installatie te fixen is.
Mijn vraag hier: is mijn analyse correct? Wellicht heeft een tweaker met verstand nog een idee of inzicht.
Het werd een Solaredge systeem. Begin deze week werd de PV-installatie neergezet. Zodra ik toegang tot de monitoring site kreeg, werd echter duidelijk dat de prestaties beroerd waren.
Inmiddels gebeld met het installatiebedrijf. De medewerker verzekerde me dat ze het systeem gingen monitoren om te kijken wat er aan de hand is. Verder gingen ze met Solaredge overleggen.
Dit zijn de gegevens:
- Liander 3x 25 A hoofdaansluiting
- 16x Longi LR4-60 HPB 370 Wp waarvan 10x op noord-oost (51°) en 6x op zuid-west (231°), dakhelling 42°
- 16x Solaredge S440 optimizers (60V)
- Solaredge SE5K 3-fase omvormer 5kW
:strip_exif()/f/image/1On896D5Ee9IiIXgzIRVVvDs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vchabD1EesC4bucm3gVcVnQd.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu ben ik begonnen me wél in te lezen. Mijn conclusie is dat er sprake is van massieve optimizer clipping (“opbrengst factor verlies” in Nederlandse Solaredge termen). Als ik de installatie in de Solaredge designer zet dan waarschuwt deze voor 23.0% opbrengst factor verlies!
:strip_exif()/f/image/UV2lkrte6dK6jaLVD8fWJDvU.jpg?f=fotoalbum_large)
In afwachting van de reactie van het installatiebedrijf ben ik aan het puzzelen hoe deze installatie te fixen is.
- Short string 3-fase omvormer (SE4K-RWB of SE5K-RWB) -> geen waarschuwing van verlies!
- Tot 4 extra panelen op ZW (waarvan 2 verder weg op aanbouw)-> verlies omlaag naar 8.2%
- S500B optimizers [80V](16x) -> verlies omlaag naar 8.4%
- Combinatie 2 extra ZW panelen + S500B -> verlies omlaag naar 2%
- Toch naar 1-fase omvormer? Ben bang dat het te druk wordt op de betreffende fase (of keuken of was-hok of airco/warmtepomp).
Mijn vraag hier: is mijn analyse correct? Wellicht heeft een tweaker met verstand nog een idee of inzicht.
[ Voor 0% gewijzigd door Alkjoa op 14-08-2022 14:12 . Reden: Spelfoutjes ]