Beroerde prestatie Solaredge - optimizer clipping?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alkjoa
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-05 17:43
Een tijd geleden offertes binnengehaald voor zonnepanelen. Mijn enige eis was een 3-fase omvormer. Verder mocht het dak vol met panelen. Ik heb me verder niet al te veel in de materie verdiept en vertrouwde op de kennis en kunde van het uiteindelijk gekozen installatiebedrijf. Deze had een goede naam bij collega’s.
Het werd een Solaredge systeem. Begin deze week werd de PV-installatie neergezet. Zodra ik toegang tot de monitoring site kreeg, werd echter duidelijk dat de prestaties beroerd waren.
Inmiddels gebeld met het installatiebedrijf. De medewerker verzekerde me dat ze het systeem gingen monitoren om te kijken wat er aan de hand is. Verder gingen ze met Solaredge overleggen.

Dit zijn de gegevens:
  • Liander 3x 25 A hoofdaansluiting
  • 16x Longi LR4-60 HPB 370 Wp waarvan 10x op noord-oost (51°) en 6x op zuid-west (231°), dakhelling 42°
  • 16x Solaredge S440 optimizers (60V)
  • Solaredge SE5K 3-fase omvormer 5kW
In deze super-zonnige augustus dagen is de dagopbrengst slechts 11.5 kWh. De powercurve heeft een vlakke aanloop, een steile piek om 12 uur, en een lange vlakke staart (vanaf 15:30, zodra de NO panelen helemaal in de schaduw liggen). Opvallend ook: de individuele panelen zowel op NO als ook ZW genereren over een dag gezien allemaal hetzelfde: ~0.8 kWh/d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1F1okcfM0nQw4K98fP0rwsRJnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1On896D5Ee9IiIXgzIRVVvDs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-oK-UHXd1uFUionOZdT7TaWV-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vchabD1EesC4bucm3gVcVnQd.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ben ik begonnen me wél in te lezen. Mijn conclusie is dat er sprake is van massieve optimizer clipping (“opbrengst factor verlies” in Nederlandse Solaredge termen). Als ik de installatie in de Solaredge designer zet dan waarschuwt deze voor 23.0% opbrengst factor verlies!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXlIYIoHcDHVEMCeDO_9D1Gr_qo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UV2lkrte6dK6jaLVD8fWJDvU.jpg?f=fotoalbum_large

In afwachting van de reactie van het installatiebedrijf ben ik aan het puzzelen hoe deze installatie te fixen is.
  • Short string 3-fase omvormer (SE4K-RWB of SE5K-RWB) -> geen waarschuwing van verlies!
  • Tot 4 extra panelen op ZW (waarvan 2 verder weg op aanbouw)-> verlies omlaag naar 8.2%
  • S500B optimizers [80V](16x) -> verlies omlaag naar 8.4%
  • Combinatie 2 extra ZW panelen + S500B -> verlies omlaag naar 2%
  • Toch naar 1-fase omvormer? Ben bang dat het te druk wordt op de betreffende fase (of keuken of was-hok of airco/warmtepomp).
Mijn voorkeur gaat naar de short string omvormer maar ze zijn blijkbaar slecht leverbaar.

Mijn vraag hier: is mijn analyse correct? Wellicht heeft een tweaker met verstand nog een idee of inzicht.

[ Voor 0% gewijzigd door Alkjoa op 14-08-2022 14:12 . Reden: Spelfoutjes ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, dit ontwerp is overduidelijk niet van te voren door designer gehaald. Onacceptabel.
Je zit qua panelen aan de ondergrens voor een 3 fase omvormer, en dan liggen de panelen ook nog eens verdeeld. Je hebt simpelweg te weinig panelen per kant.

1. Met een short string heb je op zuidwest te weinig
2. Met alleen 80v optimizers zit je nog steeds met een probleem op zuidwest.

Wat je eigenlijk wil is dat de individuele dakhelften het stringvoltage* kunnen halen:
750v voor de 3 fasen
375 voor de shortstring
400 voor een eenfase.

*of er zo dicht mogelijk bij in de buurt komen, de andere panelen doen wel iets.

Leesvoer: Het grote SolarEdge topic

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:45
Wat @teacher zegt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 22:14

Termy

valt er nog wat te fragge?

Je hebt je antwoord in principe al, maar wil alleen nog even zeggen dat je waarschijnlijk af kon met een kleinere omvormer gezien dat het oost west onder een redelijk steile hoek is en dan past dat makkelijk op een 1 fase omvormer. Je moet het ook niet optellen bij een wasmachine of droger maar juist eraf, aangezien de omvormer zal invoeden. Dat wordt dan op die fase direct gebruikt door je apparaten waardoor er juist minder door je hoofdautomaat van die fase gaat.

Welke omvormer raadde designer aan? Ik ben niet zo bekend met designer maar in sunnydesignweb bv kan je heel makkelijk zien of je aftopt of niet (energy usability factor). Met 42 graden oost/west (ish) lijkt 5 kW me wat groot.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26
@Termy ik gok op SE3680H zo niet een SE4000H.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 22:14

Termy

valt er nog wat te fragge?

@Ronald Dat past dan zeker op 1 fase van een 3x25A idd.

@Alkjoa Overigens nog vergeten te zeggen dat als je nog ruimte op je dak hebt en ze je mogelijk moeten compenseren voor hun gepruts dat je dak helemaal volprakken zeker aan te bevelen is. Als je toch SolarEdge hebt en je nog ruimte hebt in min of meer dezelfde oriëntatie, dan kan dat makkelijk mee.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alkjoa
Bedankt voor de reacties!

Hoe zien jullie de situatie met een short string 3fase omvormer en dan alle panelen op één string? Met 6 panelen op ZW komen al 360 van 380 V binnen. De 10 op NO moeten dan nog 20 V ophoesten zonder de stringstroom te laten dalen.
Twee extra panelen op ZW zou in die situatie mooi zijn maar het is krap (moet van 3x landscape naar 5x portret).

@Termy : als ik de designer vrije hand laat, raadt hij een SE3500H (1 fase dus) met S440 optimizers aan. Alle panelen op een string, want een pure ZW string zou te kort zijn.

@Ronald @teacher Is er nou nog een principieel verschil qua string-requirements tussen de 1-fase omvormers en de 3-fase-short-string omvormers van Solaredge?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Sws alle panelen op 1 string. Solaredge wil lekker veel panelen zien.
Short string is iets minder efficiënt en heeft 375v nodig. De gewone eenfase 380-400. (Ga maar uit van 400).

Lees even de topicstart van het solaredge topic door, en dan vooral het stuk over het tuinhuisje.

Hoe kan je dit systeem fixen?
Sowieso naar een omvormer die minder volts wil zien: als je driefase wil houden idd een shortstring. Daarnaast moeten er 2 panelen bij op zw.

• Alkjoa
Even een update:
Het heeft 4 weken regelmatig aandringen gekost maar nu heb ik toegang tot de uitgebreidere monitoring. De optimizer voltages laten inderdaad zien dat ze eigenlijk bijna altijd aan hun max van 60V zitten. Zoals verwacht dus. Zie grafiek van dezelfde dag als eerdere plaatjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIn_ynLH63n7tOIbfED9Wnb_Ogw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEyOeJMxFRrKPUPmWuNR8HhE.jpg?f=fotoalbum_large

Verder is duidelijk geworden dat het bedrijf geen idee had wat ze aanboden.
  • Mijn installatie was niet berekend met de SolarEdge designer
  • Bij een parallel [sic!] systeem als het mijne zou het niet uitmaken dat panelen in de schaduw liggen.
  • Ze hadden er na mijn klacht met hele team naar gekeken maar konden niet zien waar het fout ging.
Er werd door hen een ticket aangemaakt bij SE, and daar hoorden ze dan wel dat er een stortstring omvormer aan de pas moet komen en/of andere optimizers. Tja...

Ik had aangegeven dat ik best financieel wilde bijdragen bij het oplossen van het probleem, maar daarbij dacht ik aan een uitbreiding. Meer panelen, en dus meerwaarde. Nu kreeg ik twee voorstellen om het te fixen zonder uitbreiding, maar die mij wel wat moeten kosten. Niet zo happy :|
  • Omvormer SE5K naar SE4K-RWB (stortstring) voor ~220 EUR ex BTW. Volgens mij is de meerprijs eerder in de orde van 10-180 EUR.
  • Bovengenoemde stortstring omvormer + alle S440 optimizers vervangen door S500B voor ~500 EUR. Wederom lijkt me de gevraagde som meer dan het prijsverschil van de hardware.
Geen zin om op te draaien voor hun fouten. Dus dit gaat nog even door. Oja, inmiddels is een paneel compleet uitgevallen.

/frustratie van me afschrijven

• Ronald
Dank voor de update, positieve is dat ze inmiddels de fout onderkennen.

Als ze geen uitbreiding willen doen, dan zijn kosten niet terecht. Immers zijn zouden de expert moeten zijn… we hebben ze gezamenlijk gratis getraind in het solaredge systeem…

Draai het om, prijs de materialen voor uitbreiding bij elkaar bij de webshops. Reken er 50 euro per paneel bij voor installatie, stel dat aan ze voor.

Met de shortstring en 8 per kant zit het altijd goed. 6 zoals nu zou net aan lukken. Ook met de s440

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11
Het is al wel duidelijk, maar deze installatie is echt heel erg slecht aangelegd: ik heb een systeem op OZO (dus bijna puur oost), met ook nog aardig last van bomen en dakkapel, bij mooi weer ook nog van Enphase omvormer clipping (365W panelen op 295W omvormer), staat kortom bepaald niet in de top 100 hier op Tweakers, eerder ergens in de "onderste helft", en die haalde rond de genoemde zonnige augustus-dagen ca. 10 kWh/dag.

Alleen dan met 2200 Wp als geïnstalleerd vermogen 8)7

Je systeem haalt nu dus maar 1/3 van wat zou moeten in de "goede" maanden. Dat is echt te absurd voor woorden.

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:22
Wat ik me wel afvraag: waarom is een 3-fase omvormer zo'n harde eis?

Technisch gezien zeker de betere optie (mits je aan de opstartspanning komt inderdaad), want je voorkomt fase-onbalans op het net en verbetert de spanningskwaliteit. Heel nobel om de netbeheerder hiermee te helpen, maar financieel schiet je er geen moer mee op.

Zo jammer dat veel installateurs hier zo slecht van op de hoogte zijn en hun klanten hierover niet beter adviseren. Nou heeft jouw installateur sowieso nog een hoop te leren...

• Alkjoa
Ik wilde een 3-fase omvormer vanwege minder kabelverlies, enkele toekomstige 3-fase-verbruikers en bijna 6 kWp panelen waarbij ik veel verschillende meningen hoorde of het wel of niet op 1-fase teruggeleverd kan worden.
Met de kennis van nu zou een 1-fase omvormer wellicht de betere optie geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:14
Ik zou alsnog voor 1 fase gaan. Dat is technisch de beste oplossing. Vermoedelijk kun je dan de S500B achterwege laten.

Met gesloten portemonnee van SE5K naar SE3680H lijkt mij een goede deal, voor jou en de installateur.

[ Voor 30% gewijzigd door hesselbeertje op 18-09-2022 11:25 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alkjoa
Gesloten portemonnee goed, maar het prijsverschil tussen SE5K en SE3680H van ruim 350 EUR heb ik dan teveel betaald. Maargoed, 1-fase biedt misschien opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
De fout is uiteindelijk gemaakt door de installateur. En die fout is groot. Heel erg groot, en draagt daar verantwoordelijkheid voor.

Het verzoek van @Alkjoa voor een 3 fase omvormer is niet relevant. De middelen om te bepalen of het systeem zou werken stonden ter beschikking van de installateur. Solaredge rekent geen kosten voor gebruik van designer.

We kunnen suggesties aan dragen. That’s it.

Gelukkig is de installateur zo dom geweest om extra te willen vragen voor SE4K-RWB
Dan heeft hij zelf ook het precedent ingekopt om die 350 terug te betalen voor de SE3680H.
En het kostenverschil met de overbodige 3 fase groepenkast componenten natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Alkjoa wat ook nog wel eens wil helpen om druk te zetten: neem contact op met solaredge support. Stuur ze een link naar je eigen rapport (deelbare link links onder genereren)

Ze zullen bevestigen dat het ontwerp niet deugt een mogelijke oplossingen bevestigen. Ze zijn behoorlijk behulpzaam.

Dat kun je dan weer doorsturen naar je installateur.

• Alkjoa
Er zit beweging in, maar we zijn er nog niet uit wat betreft het totale kostenplaatje.
In ieder geval komen ze morgen het kapotte paneel (optimizer) fixen en nog wat andere dingen herstellen die ik hier nog niet genoemd heb. Het wordt heel interessant, want ze willen alvast alle 6 optimizers aan de ZW-kant door S500B vervangen. Op NO blijven het 10x S440. Op mijn opmerking dat je S440 en S500B niet samen in een string kunt zetten, werd gezegd dat dit op aanraden van SolarEdge gebeurde. Nou, ik ben benieuwd. Deze tabel zegt toch anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okZJhXvr1_6_sdaEkV8Bcip7KUY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QYPbiaXyiDkPmmyuQK2Kqeki.png?f=user_large

Moet ik popcorn klaarzetten of beter sterke drank?

• Ronald
Beide, en een mailtje naar SE support…

• teacher

teacher

Dysgaf!

In het beste geval gaat de string niet aan, in het slechtste geval kan je je popcorn maken op de s440 die opgerookt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alkjoa
Hier nog een update en hopelijk tevens afsluiting van dit verhaal.
Ze zijn langs geweest en hebben de kapotte optimizer vervangen. Terloops werd gezegd dat het mengen van 60V en 80V optimizers toch niet kon.
Nadien met management van het bedrijf kunnen afspreken om de omvormer te vervangen door een short string model zonder extra kosten. Begin december is dan inderdaad de SE5K vervangen door een SE4K-RWB. Weliswaar minder vermogen maar ruim voldoende voor deze installatie. Het effect was meeteen zichtbaar: op decemberdagen significant meer (factor ~2) opgewekt dan op qua weer vergelijkbare novemberdagen. De echte proef moet nog komen maar nu al zie ik duidelijk betere optimizer spanningen (dus alleen maar incidenteel op de max van 60V i.p.v. bijna de hele tijd). Liefst had ik uiteraard ook de optimizers vervangen door de 80V versies maar dit is volgens de Solaredge Designer niet nodig (geen opbrengst verlies factor), en dat wordt dus moeilijk argumenteren.

Voor nu tevreden maar jammer dat het zolang heeft moeten duren en dat het me veel energie gekost heeft (letterlijk en figuurlijk) om het goed te krijgen.
Pagina: 1