PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ja dat lijkt mij ook.Ronald schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:16:
Dan is het, de formulering houdt een slag om de arm, aan de juristen of 17% overeenkomt met enigszins :-)
Stel van niet, wat zijn dan de opties? Schadevergoeding? Koopontbinding? Optie X of Y?
Het technische aspect kan ik niet beoordelen en je situatie ken ik ook niet, maar bij ons was 2023 de eerste drie kwartalen ook 15% slechter dan vorig jaar (hoewel vorig jaar vergeleken met eerdere jaren wel een erg goed jaar was). Dus op zich zou een substantieel deel van wat je tekort komt best verklaard kunnen worden door “slecht jaar”.Atomius schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:09:
Betreft een systeem van 27 panelen van 350 WP per stuk, totaal 9450 WP. Zie plaatje:
Heb (hierboven) eerder melding van gemaakt van een lage productie. Er werden door verschillende tweakers daarin grofweg 2 dingen aangegeven;
1) Dat het nog te vroeg was om hier iets over te zeggen en dat '23 tot op dat moment een erg slecht jaar was
2) Dat er met andere optimizers een hogere productie had kunnen worden behaald
Met het oog op (1) zijn we nu een stuk verder in het jaar en heb ik daarmee nu meer informatie.
Met het oog op (2) heb ik destijds de installateur gecontacteerd, maar hij wilde niets weten van andere optimizers. Dat had volgens hem amper zin. Was verder een dood spoor.
Dan nu de productie tot heden. Ik vind deze teleurstellend. Van tevoren gaf de installateur aan dat er met 28 panelen een productie kon worden behaald van 7450 kWh (SE Designer). Hij zei dat hij hiermee aan de voorzichtige kant was gaan zitten. Dat was weliswaar met 28 panelen want op de dag van het leggen bleek 1 paneel niet te passen vanwege een nieuw geplaatst pijpje. Aldus werden het er 27. Een productie van 7450 * (27/28) = afgerond 7200 kWh lijkt mij daarmee een redelijke verwachting.
Maar dan, de productie tot op heden:
[Afbeelding]
En vervolgens, wat er "beloofd" is door de installateur (wel o.b.v. 28 panelen):
[Afbeelding]
Volgens mij mag ik blij zijn als ik de 6000 kWh haal dit jaar. Maar dat zou dus betekenen dat ik 1200 kWh mis. Dat is 17% minder dan wat de installateur "beloofde". Ik vind dat fors.
Dan mijn vraag: kan je hier iets mee?
Catch a smile out there!
Ik heb dit jaar 5445 kWh opbrengst uit een 6000Wp installatie tot vandaag.
Dit is in B, ZW gericht en ten dele helling van 30 graden en 40 graden.
[ Voor 43% gewijzigd door Tommie12 op 02-11-2023 19:43 ]
Sony A7 iv en wat recycled glas
De aanpassing van 7000Wp naar 7520Wp is 18 juni gerealiseerd.
Ik sta op 6800kWh voor 2022 met nog ongeveer 170kWh gesimuleerde opbrengst voor november en december.
Ik realiseer dus 105% van de simulatie voor 2022 wat maar de helft van het jaar confirm de simulatie is. @Atomius -17% van de simulatie...
De discrepantie is nogal enorm... Het systeem draait gewoon niet volgens wat te verwachten is.
[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 02-11-2023 19:46 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Zie de reacties van @Ronald. Helemaal mee eens.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Tommie12 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:41:
In welke richting liggen de panelen? Wat is de helling, en kan je eens een foto van je dak posten?
Ik heb dit jaar 5445 kWh opbrengst uit een 6000Wp installatie tot vandaag.
Dit is in B, ZW gericht en ten dele helling van 30 graden en 40 graden.
/f/image/fB385IyOxoxFgdgPCcS2z3ME.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/lSrDOSMNIQ3XHRRSfrjHgaiX.png?f=user_large)
Dit is de situatie @Tommie12 Een groep ZO, ZW en NW dus.
@Ronald Wat is een beetje de minimum wat je zou willen bij een zonnepanelensysteem?
Ik volg niet wat je probeert te vragenAtomius schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:48:
@Ronald Wat is een beetje de minimum wat je zou willen bij een zonnepanelensysteem?
Je geeft aan dat 635 kWh/kWp heel laag is. Wat zou je minimaal willen zien bij een systeem voordat het interessant is om te leggen?
Je hebt de keuze: accepteren, of terug naar de installateur… waarbij een juridisch vervolg zeer aannemelijk lijkt om er iets uit te krijgen.
Je hebt echt alles wat je maar uit dit forum zou kunnen krijgen al gekregen… acties zijn aan jou.
Tja, die NW panelen, daar hoef je niet veel van te verwachten. Zeker omdat die dakkapel ook nog eens voor schaduw zorgt.Atomius schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:48:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is de situatie @Tommie12 Een groep ZO, ZW en NW dus.
Ik hoop dat je omvormer(s) minstens 3 mpp trackers heeft, anders is het helemaal slecht.
Sony A7 iv en wat recycled glas