• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:54
Ik vind het verschil tussen S440 en S500(b) optimizers en wanneer dit significant wordt moeilijk te begrijpen.

Ik heb een offerte van 28 350 WP zonnepanelen met S440 optimizers liggen.

Heb de topicstart doorgelezen. Als ik het goed begrijp is optimizer clipping vooral een probleem als je een S440 combineert met een paneel met hoge WP, klopt dit? En als je weinig panelen hebt in een Oost-West opstelling? Ik vind het moeilijke materie..

In het SolarEdge designer rapport staat een optimizer efficiëntie verlies van 1,02%. Valt mee toch?

• Atomius
teacher schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:05:
[...]

Kort door de bocht:
Je omvormer wil een bepaald voltage zien, dat voltage wordt gemaakt door de optimizers.
Heb je nu (te) weinig optimizers dan kom je voltage te kort; de optimizers clippen op hun maximum voltage. Dan kan je dus optimizers gebruiken die een hoger voltage kunnen leveren: de s500b.

28 optimizers lijkt me geen probleem, behalve als het verdeeld is in groepjes. Wellicht kan je iets meer info geven over je offerte en de opstelling. Als je het rapport hebt, is hier posten wel handig. ;)
Omvormer: SE7K
Optimizer: 28 stuks S440
Strings: 1 van 28
Aantal panelen: 28 Q-cells DUO-G9
WP per paneel: 350
Totaal WP: 9800
Verwachte productie: 7,45 MWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgxO0CrOGMKSvNL8qmgyMwDRlss=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/33hYSQSEh6yb31vvqpnRhmn9.png?f=user_large

• Atomius
teacher schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:34:
[...]

allemaal dezelfde richting / opstelling?
Nee, zo'n beetje in elke windrichting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58N7yRqwVohij_16hlx1JTYz3L4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kEeABYFFsV8I1qW8jBX4Ehkx.png?f=user_large

• Atomius
Ronald schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:07:
[...]

Dat is er wel een die ff door designer moet ja ;)
Maar hij is al door designer geweest, zie bovenstaand rapport.
teacher schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:55:
Kleine groepjes die het voltage niet zelfstandig halen is wel aandachtspuntje ja.
Dit is abracadabra voor mij. Wat betekent dit in de praktijk?

• Atomius
Ok maar even advocaat van de duivel: er zijn toch altijd wel minimaal 10-11 panelen die tegelijkertijd gedeeltelijk in de zon liggen? Voorop 12, dakkapel 2, zijkant (garage) 7 en achterkant ook 7.

• Atomius
Atomius schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:52:
Ok maar even advocaat van de duivel: er zijn toch altijd wel minimaal 10-11 panelen die tegelijkertijd gedeeltelijk in de zon liggen? Voorop 12, dakkapel 2, zijkant (garage) 7 en achterkant ook 7.
@Ronald @Crazy- @teacher Denk dat deze post van mij even ondergesneeuwd is geraakt :)

• Atomius
Oke beetje vaag verhaal maar komt ie:

Van de week is een systeem met een SE7K in mijn klushuis opgehangen. Op die locatie is nog geen internet aanwezig. Ze konden de app dus nog niet instellen, maar hij kon wel gewoon stroom produceren zeiden ze.

Vandaag was ik er. Ik zag een groen lampje knipperen onderaan de omvormer afwisselend met een groen lampje wat knipperde en een rood lampje wat aanbleef. En dan weer groen knipperen etc. Dit was rond 17:15u - het was richting donker aan het gaan. Weet niet of dat belangrijk is.

Kan ik somehow inloggen in de omvormer en kijken wat er is? (Is er überhaupt iets aan de hand?)

Daarbij, sinds de omvormer is geïnstalleerd 5-6 dagen geleden kan ik niet meer mijn verbruik zien op slimmemeterportaal.nl - kan toch bijna geen toeval zijn? De netbeheerder zei dat ze niets geks konden zien op afstand.

Morgen maar even de installateur bellen..?

Toevoeging: ik heb de codes van die knipperende lampjes proberen op te zoeken maar kom er niet uit wat er nu mis is..

[ Voor 7% gewijzigd door Atomius op 26-01-2023 20:08 ]

• Atomius
Ik zoek me helemaal suf maar ik kan nergens op de SE7K omvormer een RJ45 aansluiting vinden. Weet iemand waar die zit?

• Atomius
Bedankt. Kan je de omvormer makkelijk openschroeven? Heeft geen invloed op de garantie toch?

• Atomius
teacher schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:32:
Over de lampjes: https://www.voltasolar.nl...en-systeem-indicaties.pdf

Rood is overigens niet goed.

Je kan lokaal inloggen op je setapp omvormer:
Knop 2 seconden naar P en dan met je telefoon naar http://172.16.0.1/
Ik kan alleen inloggen in de "alleen kijken" modus van Setapp, want hij geeft aan dat ik geen installateur ben.

Maar er zijn dus problemen, er is geen productie.

De installateur had gezegd "geen probleem dat er nog geen internet is (klushuis, daarom nog geen internet), we hangen hem gewoon op en hij doet zijn werk wel". Maar niet dus, 0 productie tot nu toe (al 1,5 week). Dat heb ik uitgelezen in de omvormer gisteren.

Nu zegt de installateur dat ie eerst de foutmeldingen moet weten en naar Solaredge moet opsturen alvorens ze actie kunnen ondernemen, maar die foutmeldingen kunnen ze niet inzien omdat er geen internet is |:(

Nu heb ik heb ik maar tijdelijk internet aangeschaft hiervoor. Gisteren was ik er om de boel te regelen en toen wilde ik Wifi instellen maar toen ik op "omvormer communicatie" klikte in de MySolaredge app stond er alleen "ethernet niet aangesloten". Nergens een optie op een Wifi netwerk aan te klikken, waar ik ook zocht.

Dus internet via Wifi in de omvormer staat uit en hij wil alleen communiceren via Ethernet I guess..? Vage boel allemaal.

Ik zag trouwens ook 3 foutmeldingen, waaronder 8XB7 manager opstart fout en 2x 3xB "geen land geselecteerd". Is dat de oorzaak van die rode lamp en zo ja hoe kan ik dit verhelpen?

:/

• Atomius
DomiGijzen schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:45:
[...]

Dat moet zelfs. Stekker zit binnenin. Zitten 6 schroeven op de afdekplaat. Het beste doe je de kabel eerst door de wartel en knijp je daarna pas de stekker op.
Zijn het simpele kruiskopjes trouwens? Kan dit niet zien zonder naar een andere locatie te rijden. Vandaar de vraag.

• Atomius
KaasOmelet schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:38:
[...]

Neem setje imbus sleutels mee. Kap van mijn SE4000H gaat alleen open met imbus.
Het in bedrijf stellen van mijn SE omvormer heb ik gedaan door te bellen of chatten met SE. Installateur kwam er bij mij niet aan te pas: https://www.solaredge.com/nl/service/support

En hele andere vraag weet iemand hoe ik onderste installatie kan verwijderen binnen SolarEdge Monitoring portaal? Zie foto:
[Afbeelding]
De drie puntjes rechts geven alleen een optie om een groep toe te voegen of een groep te verwijderen. Maar ik wil de hele installatie verwijderen.
Superbedankt.

Goede info.

Heb alle screenshots etc doorgestuurd naar mijn zonnepanelenbedrijfje dinsdag maar nog geen reactie slash concreet voorstel om de boel op te lossen slash een installateur langs te sturen.

• Atomius
Atomius schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:48:
[...]

Ik kan alleen inloggen in de "alleen kijken" modus van Setapp, want hij geeft aan dat ik geen installateur ben.

Maar er zijn dus problemen, er is geen productie.

De installateur had gezegd "geen probleem dat er nog geen internet is (klushuis, daarom nog geen internet), we hangen hem gewoon op en hij doet zijn werk wel". Maar niet dus, 0 productie tot nu toe (al 1,5 week). Dat heb ik uitgelezen in de omvormer gisteren.

Nu zegt de installateur dat ie eerst de foutmeldingen moet weten en naar Solaredge moet opsturen alvorens ze actie kunnen ondernemen, maar die foutmeldingen kunnen ze niet inzien omdat er geen internet is |:(

Nu heb ik heb ik maar tijdelijk internet aangeschaft hiervoor. Gisteren was ik er om de boel te regelen en toen wilde ik Wifi instellen maar toen ik op "omvormer communicatie" klikte in de MySolaredge app stond er alleen "ethernet niet aangesloten". Nergens een optie op een Wifi netwerk aan te klikken, waar ik ook zocht.

Dus internet via Wifi in de omvormer staat uit en hij wil alleen communiceren via Ethernet I guess..? Vage boel allemaal.

Ik zag trouwens ook 3 foutmeldingen, waaronder 8XB7 manager opstart fout en 2x 3xB "geen land geselecteerd". Is dat de oorzaak van die rode lamp en zo ja hoe kan ik dit verhelpen?

:/
Beste allen, bedankt voor jullie support. Ik heb gisteren de kap eraf geschroefd en zo'n wit plasticje eruit gehaald, daar een UTP kabel doorheen getrokken en vervolgens een RJ-45 connector afgeknepen. M.a.w. bekabeld internet aangesloten.

Daarnet Solaredge support chat gevraagd wat ze konden betekenen voor mij.

De medewerker zei dat de landcode niet goed was ingesteld en dat hij dat nu wel heeft gedaan en dat hij nu productie ziet.

Joepie :)

• Atomius
Weten jullie hoe betrouwbaar de mySolaredge monitoring app is als het gaat om opbrengst? Dus die voor gebruikers, niet die voor installateurs.

Toen ik nog geen internet had aangesloten en er een rood lichtje knipperde op de omvormer gaf de app namelijk aan productie te hebben. En die werd ook regelmatig geüpdate in de app (terwijl er geen internetaansluiting was).

Daarnaast, als ik QR/Wifi verbinding maak met de omvormer en direct kijk in de omvormer hoeveel "lifetime productie" hij aangeeft, dan is dat aanzienlijk minder dan wat ik (de afgelopen dagen) in de app zie staan.

Ik heb Solaredge chatsupport al gecontacteerd, maar die geven aan dat de lifetime productie wel klopt.

Maar waarom dan die discrepantie met wat er in de omvormer staat als je QR/Wifi verbinding maakt?

• Atomius
teacher schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:22:
Klopt het serienummer van de omvormer wel in de app?
Ja, die klopt.

Solaredge heeft ook op afstand de lichtjes van groen/rood knipperend naar continu groen en blauw gekregen, want de landcode was niet goed ingesteld. Maar volgens de app zou er ook tijdens de rood knipperende periode dus al dagenlang productie geweest zijn, maar volgens de interne omvormer info niet.

Hier het beloop in plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCq_qcPC8Ph1teU9iH-K3AhNq8I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0467QC9yDYDXkg3UOnzOHKjl.png?f=fotoalbum_large

- Hierboven was 5-2. Toen heb ik hem pas met internet verbonden. Tot die tijd rode en groene knipperende lampjes. Volgens de omvormer (QR/Wifi) nog 0,0 productie tot dat moment.

- Op maandag 6-2 heeft Solaredge op afstand de landcode ingesteld en de opstartfout verholpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PehemJG9u9xBTSYhlidsOEXrLs4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wdqR7efZu9LlMbyHXlq03VUX.png?f=fotoalbum_large

Dit is een overzicht van de productie in de mySolaredge app. Waarvan ik me dus afvraag of die klopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-5Q7qszOS1js-YZW9utzrZQLC4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XWHi1ExGOnIil1F2LsHgEfIq.png?f=fotoalbum_large

Want toen ik gisteren 8-2 inlogde in de omvormer (QR/Wifi), zag ik een totaal van 17,7 kWh.

Terwijl volgens de app (screenshot 2) op 6-2 en 7-2 op beide dagen al 19 kWh zou zijn opgewekt.

:?

Zijn jullie omvormers en apps qua productie wel in sync?

En wie heeft er gelijk, de omvormer of de app?

[ Voor 68% gewijzigd door Atomius op 09-02-2023 11:10 ]

• Atomius
Goedemiddag, ik heb 2 vragen:

1) Ik zie verschillende screenshots voorbijkomen van panelen en de productie per paneel. Waar kan ik dat zien? Of moet je dan installateurrechten hebben?

2) Ik heb een vreemd probleem. De productie die de SolarEdge app claimt te hebben van mijn 9,45 kWP systeem komt totaal niet overeen met wat ik meet met mijn P1 meter. Er wordt verder bijna geen elektriciteit verbruikt in huis momenteel, dus de meting is vrij zuiver. Hier komt nog bovenop een 2e zonnepanelensysteem van (SMA) van 2,72 kWP wat ook nog wel wat produceert. Ik heb helaas die data niet. Van die 5,1 kWh gaat dus nog wat af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kj__HxKC9-iGy012x0ep-7tPmfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLtmE0s7XBpUQuT3i5BZc7TT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sE_tOF3qJLiXFtoOT2ZGKrk1eFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNTy21J4bA9kOUMdTgu0FjUV.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee hoe dit kan? Waar blijft mijn stroom?

• Atomius
Yaay schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:09:
[...]

1 of 3 fase? Kan het zijn dat je p1 meter naar slechts 1 fase kijkt? Wat geeft de meter zelf aan?
Het is een 3-fase systeem. Solaredge 7K op een 3x16A 3 fase aardlekautomaat met 30 mA lekstroom.

De P1 meter meet alledrie de fases en telt die op.

• Atomius
Ronald schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:36:
@Atomius meten is weten...

Mijn indruk is dat je nogal onderschat wat je huis verbruikt op een dag... 5kWh blijf ik zelden onder. Dat is 1700kWh per jaar
Maar dat is het dus niet. Het is een huis waar nog geklust wordt. Maar gisteren dus niet. Er is dus vrijwel geen verbruik.

Je kan goed zien dat er bijna niets verbruikt wordt doordat de P1 meter slechts 0,8 kWh aan standby gebruik over 24 uur heeft gemeten. Het live verbruik is niet meer dan 30 watt, dat kan ik elk moment inzien.

Dus de vraag blijft; hoe kan de Solaredge app zoveel meer opwek registreren dan wat er daadwerkelijk naar het net fietst?

• Atomius
Ik denk toch echt dat er iets helemaal niet klopt aan die Solaredge app. Als ik in de omvormer inlog met de QR code en dan kijk naar de productie dan is die inderdaad vele malen minder dan in die app. ?_?

[ Voor 5% gewijzigd door Atomius op 19-02-2023 20:21 ]

• Atomius
teacher schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:22:
Klopt het serienummer van de omvormer wel met die in de app?
Vast een domme vraag, ik heb me suf gezocht, maar waar in de app zie ik het serienummer?

• Atomius
Oh zo, via QR. Ik dacht dat je hem in de app moest kunnen zien.

Ja, die kloppen wel..

• Atomius
teacher schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:19:
Nee, niet via qr, maar in de app/portal.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie alleen dit en geen S/N:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHTm5iflbbkN79RVPY4KVJe-qR0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BWcX8r7v3niiJLF5lTIeb8w7.png?f=fotoalbum_large

• Atomius
teacher schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:32:
Jij hebt volgens mij echt de minimale rechten. Portal al geprobeerd?
Ja en daar zie ik precies hetzelfde.

• Atomius
Allemachtig. Net met Solaredge support gechat. Er stond een - mij onbekend - 2e serienummer aan de app gekoppeld.

De chatmedewerker gaf aan dat de productie vanaf nu moet kloppen. Helaas kon het niet met terugwerkende kracht worden hersteld.

Wel jammer, mijn productie is kennelijk dus een stuk lager dan ik eerst te zien kreeg.

Bedankt voor alle reacties (vooral @teacher en ook @Ronald), die hebben zeker geholpen.

• Atomius
Atomius schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:36:
Allemachtig. Net met Solaredge support gechat. Er stond een - mij onbekend - 2e serienummer aan de app gekoppeld.

De chatmedewerker gaf aan dat de productie vanaf nu moet kloppen. Helaas kon het niet met terugwerkende kracht worden hersteld.

Wel jammer, mijn productie is kennelijk dus een stuk lager dan ik eerst te zien kreeg.

Bedankt voor alle reacties (vooral @teacher en ook @Ronald), die hebben zeker geholpen.
Kan dit trouwens iets te maken hebben met dat ik een keer SE designer heb gebruikt met hetzelfde emailadres?

Als in, kan je SE designer opstelling op de 1 of andere manier in het monitoring portaal terechtkomen met nep productie..?

De installateur heeft me inmiddels volledige toegang gegeven.

[ Voor 8% gewijzigd door Atomius op 20-02-2023 14:31 ]

• Atomius
Atomius schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:07:
[...]

Kan dit trouwens iets te maken hebben met dat ik een keer SE designer heb gebruikt met hetzelfde emailadres?

Als in, kan je SE designer opstelling op de 1 of andere manier in het monitoring portaal terechtkomen met nep productie..?

De installateur heeft me inmiddels volledige toegang gegeven.
Even een bumpje.

Is het mogelijk dat als je met hetzelfde emaialdres eerder een proefopstelling hebt gemaakt in Designer, dat dat dan op de één of andere manier in het monitoring portaal terecht kan komen met een dummy/nep productie?

De soap gaat door. Solaredge heeft de niet-bestaande (of ergens anders bestaande) omvormer op "inactief" gezet, de installateur daarna ook. Maar dit heeft niets geholpen. Hij staat nog steeds in mijn monitoring app en hierdoor zie ik dus een niet kloppende productie (veel te hoog, want hij telt beiden op) :|

• Atomius
Tja, ik vraag me nog altijd wel af hoe ernstig het is bij mij en hoe je dat hard kan maken met een softwaretool designer die zegt van niet

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 06-04-2023 22:07 ]

• Atomius
@Ronald @teacher

Ik zit nog te broeden op een uitleg voor mijn installateur om hem toch proberen over te halen om samen eens na te denken over een optimaler design. Klopt het wat ik hier heb opgeschreven, ik heb geprobeerd om het een beetje begrijpelijk op te schrijven:
Een paneel in de zon levert veel stroom.

Een paneel in de schaduw levert weinig stroom.

In een Solaredge systeem moet er een bepaalde spanning worden gemaakt door de optimizers om de omvormer te laten werken.

Bij een 3 fase omvormer is dat 750 volt. Een 1 fase omvormer heeft minder voltage nodig.

S440 optimizers leveren maximaal 60 volt.

Als optimizers op maximum voltage zitten kunnen ze minder stroom leveren en worden ze dus gelimiteerd.

Bij 13 panelen in de zon kom je op 780 volt, dus zal de spanning per optimizer <60 volt zijn. De hoeveelheid stroom wordt dan dus niet gelimiteerd. Niets aan de hand.

De crux hier is dat als er spanning geleverd moet worden door panelen in de schaduw omdat er te weinig panelen tegelijkertijd in de zon liggen, je dan een verminderde opbrengst krijgt van de panelen in de zon.

Stel dat je 8 panelen in de zon hebt liggen, dan kunnen die maximaal 60*8 = 480 volt leveren. De overige spanning van 750 - 480 = 270 volt moet dus geleverd worden door minimaal 5 panelen (bij 60 volt optimizers is er 5x60 = 300 volt nodig) die niet in de zon liggen. Echter de 5 panelen die niet in de zon liggen leveren op dat moment een lagere productie. Terwijl als een paneel spanning moet leveren, ook zijn aandeel in de totale vermogensproductie stijgt. En dit gaat ten koste van de productie van de panelen in de zon.

De schaduwpanelen gaan dus meer bijdragen aan de vermogensproductie, terwijl hun productie veel minder is dan de panelen in de zon.

Uitkomst: netto lagere productie.

• Atomius
Vraagje.

Ik heb me wat verder verdiept in de OP en begrijp dat hoeveel wattage een paneel/optimizer kan leveren afhankelijk is van de hoeveelheid spanning die hij ook moet leveren.

Alleen wat ik zo gek vind; Solaredge claimt een systeem te zijn wat JUIST goed zou moeten kunnen omgaan met schaduwwerking en verschilende dakoriëntaties. Wel vreemd dat dit dan zo'n groot probleem kan zijn, toch?

Liggen er dan niet stiekem talloze Solaredge systemen met die voltage blocking/optimizer clipping?

Heel simpel voorbeeld:

Als je op één dakvlak een SE3000H gooit met 10 400 watt panelen op één oriëntatie en 6 liggen er in de schaduw vanwege een boom en 4 niet en je hebt s440 of s500b optimizers, dan heb je met 4*60 = 240 of 4*80 = 320 volt toch ook al te weinig? Want je hebt 380 volt nodig volgens OP. Dus dan moeten die schaduwpanelen voltage bijleveren en gaat dus je productie in watt van de panelen in de zon omlaag. Met zo'n simpele opstelling zal je dus ook al clipping hebben?

Maar dan snap ik er geen drol van, want dit is toch juist wat Solaredge claimt te kunnen? Goed kunnen omgaan met de invloed van schaduw?

• Atomius
teacher schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:07:
ja, mits je voldoende panelen in de zon hebt. 90% van de solaredge problemen komt door onvoldoende tegelijk beschenen panelen.

En voor de duidelijkheid: het echte probleem is dat de beschenen panelen gaan werken met de amperes die de schaduwpanelen dicteren.
Ok. Dus de schaduwpanelen dicteren de hoeveelheid amperes voor de beschenen panelen waardoor minder productie in watt. En hoe past voltage hier dan in? Ik vind het erg lastig merk ik.

Maar waar trek je dan de grens van wat wel en wat niet meer acceptabel is? Ik kan een mooie grafiek laten zien van mijn 7 NW panelen die keihard lopen te clippen de laatste dagen. Avondzonnetje blijft steeds langer in de lucht. Terwijl ik juist mijn NW dak ook had volgelegd voor dat avondzonnetje, maar het werkt tamelijk suboptimaal want die 7 panelen staan dus 1,5 uur op 60 volt te hijgen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Dr-s_YlAF0xkAAhcTQ0yyBhnJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RySB2aAqROMpwc0BTbO1LyzZ.png?f=fotoalbum_large

Maar is dat acceptabel of niet? Waar trek je die grens?

In de ochtend zie je bijvoorbeeld veel diffusere clipping door de boom voor mijn huis, denk ik. Het ene moment clipt paneel 1, het andere moment paneel 2. Is dat dan onacceptabel of gewoon "een feature" van SE?

En ik zou graag nog eens handvatten willen hebben hoe ik kan uitrekenen wat ik dan precies aan productie in watt misloop.. Dan heb je pas echt iets hards in handen om mee te zwaaien..

• Atomius
stormfly schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:48:
[...]

Volgens mij is de kracht van SE dat je juist ondanks de verminderde omstandigheden op jouw locatie wel zoveel mogelijk blijft produceren.

Die 60V is wel een ding. Daar had een string met hogere voltage (minder panelen nodig in de string) mogelijk beter gepast.

Heb je diepe dalen in je daggrafiek? Valt het terug op sommige momenten? Ik zou starten bij je daggrafiek en niet direct inzoomen op optimizers. Het is de keten die moet presteren, niet het individu.
Ik wil niet crossposten, misschien beter om te verwijzen naar mijn eigen topic hierover

Je ziet niet echt dalen, wel heeft Ronald inzichtelijk gemaakt wat de potentieel gemiste productie is op 1 dag.

• Atomius
Browny schreef op woensdag 12 april 2023 @ 00:31:
@Atomius
Hier een kleine berekening wat Optimizers clipping te weeg brengt. Stel systeem met 4 panelen oost en 4 panelen West op één se4000h bijvoorbeeld. S440 Optimizers
Op een moment schijnt de zon op de oost panelen west nog in schaduw. De west wekken 60 Watt op de oost 200Watt. Totaal vermogen van de 10 panelen zou zijn (4x200+4x60) 1040Watt. De omvormer wil stringspanning 380 Volt. Dwz de stroom moet dan (1040/380) 2,736A zijn.
Echter van de in de zon liggende panelen moet de Optimizers (200W/2,737A) 73,1volt maken, echter de maximum spanning van de s440 is 60volt . Dus deze kunnen geen 73 volt maken.
Dan gaat de string als volgt reageren. De Optimizers van de in zon 4 liggende panelen gaan 60volt maken. Dat wil zeggen dat de 4 andere 380-4x60= 140 volt maken of 35volt per Optimizers.
Dan wordt de string stroom (60watt/35volt) 1,714 A worden.
Omdat de stringstroom door alle Optimizers het zelfde is kunnen de in de zon liggende panelen (1,714Ax60Volt) 102,8 watt aan de string leveren in plaats van de 200W .
Door het clippen levert de string maar 856,8 watt dat is ongeveer 190W minder dan de 1040w mogelijk was.
Zo zie je wat clipping verlies met zich mee brengt. Als hier bv de S500B Optimizers wordt gebruikt ipv de S440 zou de Optimizers wel de 73 volt kunnen maken waardoor de totale vermogen aan de omvormer wordt geleverd. Dus door een andere Optimizers kan clipping sterk verminderen of te niet doen. Naargelang de situatie.
Ps Het ging hier niet om te zeggen dat het voorbeeldsysteem goed werkt maar om uit te leggen hoe het effect van Optimizers clipping is.

In jouw geval zullen de S500B het clippen sterk verminderen maar als het geheel weg is zie je dan. Moeilijk in te schatten vele oriëntaties schaduw.
Bedankt voor deze heldere uitleg + moeite!

Edit: teacher zei ooit al eens dat het sterk de vraag is of de clipping dan weg is, gezien het geringe aantal panelen per kant.

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 12-04-2023 10:23 ]

• Atomius
Vaak gemaakte fout: String lang genoeg, maar kleine groepjes panelen (4 hier, 2 daar, 2 om de hoek en 1 op de dakkapel) verdeeld over verschillende dakvlakken/oriëntaties: Don't go there, ook al zeg de verkoper dat "dit makkelijk kan". Optimizer blocking zal je toekomst zijn. :)
*zorg er als het kan voor, dat je dakvlakken los van elkaar het stringvoltage halen, dan zit je altijd safe, 5 panelen met een 80V optimizer en je bent er al. Bij een 3 fasen: 10 panelen met 80V optimizer.
Vraagje over de OP.

Als je met een 3 fase omvormer 10 panelen op één dakvlak hebt liggen met 80V optimizers zit je toch niet altijd safe?

Immers als er schaduw valt op een deel van deze 10 panelen door wat voor object dan ook, dan zit je al op <750 V en krijg je alsnog optimizer clipping?

• Atomius
Nog steeds bezig met mijn casus.

Dacht, ik vraag SE technische support chat nog eens of zij een oplossing kunnen bedenken.

Technisch support medewerker zegt vervolgens dat het normaal is dat optimizers 's ochtends op 60 volt zitten, want dan zijn ze "aan het boosten". ?_?

Dat er op zonnige dagen 's ochtends minder geproduceerd wordt dan op licht bewolkte dagen kon hij niet verklaren. De omvormer gaf geen storingen. Hij dacht dat de hoeveelheid productie op die ochtenden misschien niet goed was doorgekomen/opgeslagen.

Zag dat ik een verouderde firmware had, die heeft hij geupdate, "misschien dat dat het probleem verhelpt". (Niet, uiteraard.)

Begrijpt en herkent de fabrikant nu echt zelf niet wat de achilleshiel van hun systeem is..? Bijzonder.

• Atomius
Simpel360 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:24:
[...]

Wat is dan de functie van een "optimiser"?
O.a. toch samen met de vrinden (m/v/x) "optimisers" zorgen dat de gewenste spanning wordt gemaakt voor de omvormer?
Kan je boosten van de spanning noemen, je gaat immers van ca 35 naar 60 Volt.

Een helpdesk kan geen verkeerd ontwerp op afstand fixen.

Wat heeft u met de adviezen gedaan die hier gegeven zijn?
6 optimizers die 's ochtends 4 uur lang blijven steken op 60 volt en daardoor lang niet al hun vermogen in watt kwijt kunnen zou ik niet per se omschrijven als boosten maar als een designfout.

Verder ben ik n.a.v. de opmerkingen hier in contact met de installateur, echter verloopt dit zeer stroef omdat hij geen probleem onderkent en mij net als @THDV een zeur lijkt te vinden.

• Atomius
Simpel360 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:16:
[...]

Blijft boosten van de optimisers en een designfout van de installateur.
Hoe vervelend dat ook is.

En een een zeur is maar net hoe je het bekijkt.
Ik denk dat u gewoon een goed werkend geheel wil :+
Both. Both is good :Y

Klopt wat u zegt als laatste. Dat lijkt mij toch niet onredelijk. We gaan het zien.

• Atomius
Oproepje, is er toevallig iemand met een correct werkend systeem en een +/- 350 WP paneel (niet in de schaduw liggend) op schuin dak +/- 35 gr en oriëntatie Zuid-Oost die mij kan vertellen wat dat paneel op een strakblauwe zonnige juni dag cumulatief heeft opgewekt van start tot 10u? En hoeveel hij produceert om 10u?

Als het niet helemaal aan de voorwaarden voldoet is het ook prima.

Ik ben u alvast zeer erkentelijk.

• Atomius
Nog even over optimizer clipping he. Is het niet ook zo dat dat gewoon voor een deel niet te voorkomen is, gewoon omdat de instraling van de zon te direct is als je een groot schaduwobject voor je huis hebt staan?

Weliswaar kan je het met S500b optimizers mitigeren, maar t.o.v. S440 optimizers krijg je dan hooguit een performancetoename van 33% en alleen voor de panelen die op dat moment op hun max zitten, toch?

Ik bedoel, de panelen in de schaduw zullen niet méér gaan produceren met bijv. s500b optimizers. Alléén de panelen in de directe zon zullen daar baat van hebben.

Stel je hebt op een moment 4 panelen die direct in de zon liggen en behaalt daarmee (bij lange na) niet de omvormerspanning, dan krijg je hooguit een klein extraatje voor die 4 panelen. En niet voor de rest, die in de schaduw liggen.

Maar of dat nu een wereld van verschil maakt?

Snappen jullie wat ik bedoel? Is de factor directe/indirecte instraling en diffuus licht niet veel groter en belangrijker (want dan worden er veel meer panelen tegelijk belicht) en is wat je daaraan kan doen niet vrij beperkt?

Is het niet ook gewoon een beetje "wat het is" op zonnige dagen?

• Atomius
Atomius schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:21:
Nog even over optimizer clipping he. Is het niet ook zo dat dat gewoon voor een deel niet te voorkomen is, gewoon omdat de instraling van de zon te direct is als je een groot schaduwobject voor je huis hebt staan?

Weliswaar kan je het met S500b optimizers mitigeren, maar t.o.v. S440 optimizers krijg je dan hooguit een performancetoename van 33% en alleen voor de panelen die op dat moment op hun max zitten, toch?

Ik bedoel, de panelen in de schaduw zullen niet méér gaan produceren met bijv. s500b optimizers. Alléén de panelen in de directe zon zullen daar baat van hebben.

Stel je hebt op een moment 4 panelen die direct in de zon liggen en behaalt daarmee (bij lange na) niet de omvormerspanning, dan krijg je hooguit een klein extraatje voor die 4 panelen. En niet voor de rest, die in de schaduw liggen.

Maar of dat nu een wereld van verschil maakt?

Snappen jullie wat ik bedoel? Is de factor directe/indirecte instraling en diffuus licht niet veel groter en belangrijker (want dan worden er veel meer panelen tegelijk belicht) en is wat je daaraan kan doen niet vrij beperkt?

Is het niet ook gewoon een beetje "wat het is" op zonnige dagen?
Kijk, dit is wat ik bedoel, schematisch weergegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKDWzgMz4ov_UIkiCCz_BrHJLCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CaEiNvmetj53wYPOPJ1CInEn.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is dus; klopt dit?

Anders gezegd:

1) Bij lichte bewolking zullen panelen die normaal in de schaduw liggen door een schaduwobject beter presteren dan op strakblauwe dagen. Diffuus licht zorg er namelijk voor dat ze meer kunnen produceren. Terwijl niet-diffuus licht er juist voor zorgt dat ze slechter zullen presteren.

2) Optimizer clipping heeft op strakblauwe dagen dus alleen invloed op de panelen die direct in de zon liggen (in het voorbeeld van 80 naar 200). M.a.w. als het je zou lukken om clipping te doen verdwijnen dan zullen de panelen in de schaduw op strakblauwe dagen niet beter gaan presteren (in het voorbeeld blijven die 20w produceren).

3) En zo kan je dus ook hebben dat je op zonnige dagen minder productie hebt dan op licht bewolkte dagen.

Of zit ik ernaast?

• Atomius
Om tegenwicht te kunnen bieden aan het verhaal van mijn installateur, die meent dat er niets mis is met mijn systeem, zou ik graag een andere installateur willen vragen om een analyse.

Ik kan echter geen enkele installateur vinden die begrijpt wat optimizer clipping oftewel optimizer factor verlies inhoudt. Als in, te weinig panelen per dakvlak waardoor de omvormerspanning niet gemaakt kan worden door alleen de beschenen panelen waardoor clipping. Allemaal denken ze dat ik bedoel dat de omvormer uitvalt slash niet aangaat omdat de totale omvormerspanning niet gemaakt wordt.

Iemand een idee waar je een installateur kan vinden met dusdanig veel kennis van Solaredge systemen die dit wel begrijpt?

• Atomius
Provincie Utrecht of een installateur die dat als werkgebied heeft

• Atomius
teacher schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:19:
[...]Nog wat simpeler: Solaredge schrijft 16 panelen voor op een drie fase omvormer per richting!
He teacher, staat dit toevallig ook ergens zwart op wit? Want wat ik heb gevonden is dat Solaredge het wel aanraadt, maar niet dat het een noodzaak is.

• Atomius
Stel je hebt in de ochtend zo'n 3-4 uur aan optimizer clipping van 5-8 panelen (in totaal zo'n 30) die met clipping 50-70 watt produceren en volgens thomasberger 150-250 watt zouden moeten halen naar gelang het tijdstip, is dat dan reden voor een in gebreke stelling als de installateur het probleem ontkent?

En stel dat het eigenlijk niet echt op te lossen valt met Solaredge (s500 ipv 440 zou maar een beetje schelen) en dat je eigenlijk micro's nodig hebt, wat dan?

• Atomius
Sportmind schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:57:
[...]

Nou, de extra panelen liggen inmiddels op het dak. 2640 Wp extra (6x440 Wp), wat mijn capaciteit op de oostkant vergroot met factor 2,18. De resultaten zijn inderdaad meer dan 2,18 goed *O* !

Als voorbeeld; vorige week had ik op een zeer zonnige, onbewolkte dag om 8:30 een output van 700W (veroorzaakt door clipping).

Vandaag op dat tijdstip, zelfs met sluierbewolking, heb ik ruim over de 5 kW(!) outputvermogen. Mijn systeem is nu mooi in balans. @teacher @Ronald @Rouske @Browny en alle anderen, bedankt voor jullie inzichten!
Wat goed! Zeg, als je corrigeert voor de extra panelen, wat produceerden de al bestaande panelen op Oost dan eerst versus nu? Kan je daar iets van inzicht in geven?

Of heb je bijvoorbeeld een screenshot wat de panelen op Oost opwekten in de oude en nieuwe situatie tot het moment dat ze hulp kregen van west? Als je begrijpt wat ik bedoel.

• Atomius
Ik las dat er een nieuwe optimizer bestaat die 110 volt aan kan. Dat klinkt goed voor systemen met meerdere dakvlakken en schaduw.

Kan iemand mij vertellen waarom 3-fase omvormers standaard op 750V werken? Heeft dat een elektrotechnische reden?

De uitzondering is natuurlijk de SE5K-RWB met een voltage van 375, maar daar heb je dan weer een limiet van 20 optimizers in een string.

Is het ondenkbaar om een 3- of 1-fase omvormer te ontwerpen met een laag voltage die meer dan 20 optimizers in één string aan kan?

• Atomius
Sportmind schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:15:
[...]

Even een screenshot van 13 mei 6:15 (zonder extra panelen) tov van vandaag op hetzelfde tijdstip:

[Afbeelding]

13 mei was een onbewolkt dag, vermogen om 6:15 193 W, als ik factor 2.18 zou aanhouden voor de nieuwe panelen zou ik op dat tijdstip dus ongeveer 420 W maken.

[Afbeelding]

Vanochtend om 6:15, bij niet helemaal heldere lucht; 742 W. Dus veel beter dan factor 2.18 vermogen. Ok, het is twee weken later maar ik denk dat dat niet het grote verschil is....

Bij vandaag zie je ook rond 8:30 een piek (bewolking trok weg) van over de 3 kW. Dat heb ik eerder nog nooit gehad in de ochtend. Het lage verloop tot 10:00 waarbij ik niet boven de 1 kW uitkwam is altijd hetzelfde geweest, ook in de volle zomer.

Op 25 juni 2024 bijvoorbeeld, kwam ik tegen 10:00 nog niet over de 1 kW uit:

[Afbeelding]
En? Hoe was dit op wolkeloze zondagen de afgelopen tijd?

Bij voorkeur natuurlijk mét de optimizer voltage en vermogensgrafieken voor en na van de panelen die er al lagen :>

• Atomius
Sportmind schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:21:
[...]

Weten jullie hoe ik verder terug kan in de tijd bij de playback in de monitoring? Ik kan maar tot een week terug om de optimizers in te zien...

Hieronder twee curves van 2024 en 2025, zoveel mogelijk in dezelfde periode:

[Afbeelding][Afbeelding]
Oh wat een mooie bobbel!

Ik ben toch wel benieuwd naar een paneel wat altijd al in de zon lag bij je op Oost maar voorheen clipping had. Het vermogen van dat paneel (en optimizer voltage) vroeger en nu op een wolkeloze dag in dezelfde week/maand van het jaar.
Pagina: 1

Let op:
Algemene situatie bespreken? Offerte (met non solaredge) laten checken? Dat doe je in een nieuw/eigen topic. Neem dan wel de tips mee: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Algemene vragen kunnen prima in het algemene topic: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

Ja, het monitoring platform heeft soms vertraging. Check bij je omvormer of er een S_OK is. Zo ja, dan ligt het niet aan jou. Hier geen "bij mij ook niet, bij mij weer wel" slowchat.