Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.188 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@ikke26 Ik zou eerst naar die frequentiepiek kijken. Spanningen en stromen kunnen beïnvloed worden door zware apparaten (belastingen), te dunne kabels, slechte verbindingen, etc maar de frequentie zou toch behoorlijk stabiel moeten zijn. Denk dan aan 49,9 - 50,1 Hz.

Als je geen eigen micro-grid creëert, dan moet die "rare" frequentiepiek van buiten je huis komen. Ik neem aan dat de netbeheerder dat kan nakijken in hun logs? Maar veel weet ik daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Hermarcel Die vreemde frequentie kan komen van storende apparaten die zorgen voor meer nul-overgangen, met name vonkende motoren of las apparaten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@onetime Ok, wist ik niet. Weer wat geleerd. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hermarcel op 17-01-2024 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-0EBeQ3SO3G5SsG7sHiPIYThVc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hiLUkmnGEiTR6Cbol2B24ARd.jpg?f=user_large

Wie kan uitleggen wat ik hier zie? De panelen waren bevroren en de zon draait er nu langzaam op (begon helemaal rechtsbovenin). Terwijl ik stond te kijken ontstond het ene na het andere vlakje in dit dambord-patroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:05
ThinkPad schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:31:
[Afbeelding]

Wie kan uitleggen wat ik hier zie? De panelen waren bevroren en de zon draait er nu langzaam op (begon helemaal rechtsbovenin). Terwijl ik stond te kijken ontstond het ene na het andere vlakje in dit dambord-patroon.
Volgens mij gewoon de (halfcut)cellen die ontdooien en op temperatuur komen. Uiteindelijk, neem ik aan, waren je hele panelen donker/ontdooit.
Zodra er een stroom gaat lopen zullen de cellen anders warm worden dan dat een heel paneel niet aangesloten is.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 18-01-2024 10:03 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:46
Bedankt voor jullie reacties.

@onetime . Over die 6 vs 10%, je hebt gelijk zie ik, ik had de Wikipediapagina te haastig gelezen. Daar lees ik:
In Nederland zijn normen opgesteld waar de spanning aan dient te voldoen. Deze normen zijn vastgelegd als NEN-EN 50160. Voor de spanning is afgesproken dat de spanning naar beneden toe nooit meer dan 15% mag afwijken (195,5 volt) en naar boven nooit meer dan 10% (253 volt). Gedurende minimaal 95% van de meettijd mag de spanning niet meer dan 10% naar beneden afwijken (207 volt).
Mogelijk valt de spanning dan toch nog net binnen de norm met ±10% en incidenteel niet meer dan -15%.

De koelkast en vriezer zijn jonger dan 5 jaar. De vaatwasser en wasmachine waren uitgeschakeld, dus die kunnen het niet veroorzaakt hebben. Het huis wordt momenteel nog door een CV ketel op gas verwarmd waarvan de pomp een aantal jaren geleden nog vervangen is. Daar zit tevens bijna 50 meter kabel tussen

Het is een jaren 60 wijk omringd door andere woonwijken. Van horen zeggen heb ik dat onze wijk nog op een ouderwetse koperkabel zit, met alles op een tegenwoordig kleine transformator.
Twintig jaar geleden bij de overstap van 1 naar 3 fase zat de hoofdzekering nog bij de buren. Die aansluiting is toen door Enexis verwijderd en een aansluiting direct vanaf de straat naar onze eigen meterkast is toen gemaakt. Ik vermoed dat de meeste buren nog steeds op de oude manier zullen zijn aangesloten. Meer informatie heb ik helaas niet.

@Hermarcel
De frequentie- en spanningspiek is inderdaad wat me het meest ongewenst lijkt. Nu gebeurde het vanaf ca. 230V en schakelt de omvormer redelijk bijtijds af, maar het lijkt me niet goed voor apparatuur als dat straks in de zomer ineens vanaf een veel hogere startspanning zou gebeuren.

Zolang de onderspanning maar incidenteel is en dat er wel voor zorgt dat overspanning minder vaak optreedt in de zomer, vind ik het eigenlijk wel best mits het binnen de norm blijft. Dat de omvormers soms een minuut uitschakelen vind ik ook niet rampzalig, ik wil vooral schadevoorkomen.

Aan de kabels binnenshuis zou het niet mogen liggen. Dan zouden we namelijk alleen bij de omvormers, en niet bij de P1 lezer de spanningspieken moeten zien, lijkt me.

Helaas kan ik de frequentie niet met de P1 lezer uitlezen, maar alleen bij de omvormers. Alle kabels zijn redelijk overgedimensioneerd zoals je in het overzicht ziet (6 mm2 hoofdkabel, 4x6mm2 grondkabel, 5x4mm2 naar panelen). Ik heb alle verbindingen gecontroleerd en daarnaast nagetrokken met een momentsleutel. Daar zou het dus niet moeten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
ThinkPad schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:31:
[Afbeelding]

Er zitten gewoon kleine verschillen, voornamelijk in kleur en reflectie, tussen de individuele cellen. Door het ontdooien wordt de cel donkerder en absorbeert dus meer warmte. Dat vergroot in eerste instantie de kleine verschillen in opwarming. Zolang de cellen qua specs dicht bij elkaar liggen op de opbrengst grafiek, ongeveer midden in de knik waar de "constante" spanning overgaat in een "constante" stroom, is er geen probleem.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@ikke26 Je zou nog overspanningsbeveiliging kunnen plaatsen in je groepenkast.
En eventueel een netfilter, maar zeker voor een heel huis zal dat prijzig zijn.
Er moeten dan spoelen in zitten die 25A kunnen hebben en condensatoren om de korte rafels weg te filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik ga de zonnepanelen grotendeels zelf leggen, ik wacht alleen op een dakdekker die een fatsoenlijke dakdoorvoer gaat aanleggen voor de kabel van meterkast naar omvormer. Nu lees ik op - voornamelijk websites van verkopers van zonnepanelen inclusief installatie - dat je een lelijke schok kan krijgen van zonnepanelen als deze niet aangesloten zijn omdat ze nog steeds (héél gevaarlijke) DC stroom opwekken. Een zonnepaneel is echter dubbel geïsoleerd net als de meeste huiselijke apparatuur, ik dacht daarom dat een zonnepaneel totaal ongevaarlijk was zolang deze nog niet aangesloten was. De panelen zelf hoeven immers ook niet geaard te worden. Of wordt het opeens wel gevaarlijk als de panelen op een geaard frame liggen wat niet geaard is?

Zolang de dakdoorvoer er niet is kan ik het frame ook niet aarden. Ik zat zelf te denken om de rest van de installatie gewoon af te maken, maar ik doe graag deze sanity check nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het wordt gevaarlijk als je de pennen van beide stekkers aan raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:04
Tehh schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:17:
Ik ga de zonnepanelen grotendeels zelf leggen, ik wacht alleen op een dakdekker die een fatsoenlijke dakdoorvoer gaat aanleggen voor de kabel van meterkast naar omvormer. Nu lees ik op - voornamelijk websites van verkopers van zonnepanelen inclusief installatie - dat je een lelijke schok kan krijgen van zonnepanelen als deze niet aangesloten zijn omdat ze nog steeds (héél gevaarlijke) DC stroom opwekken. Een zonnepaneel is echter dubbel geïsoleerd net als de meeste huiselijke apparatuur, ik dacht daarom dat een zonnepaneel totaal ongevaarlijk was zolang deze nog niet aangesloten was. De panelen zelf hoeven immers ook niet geaard te worden. Of wordt het opeens wel gevaarlijk als de panelen op een geaard frame liggen wat niet geaard is?

Zolang de dakdoorvoer er niet is kan ik het frame ook niet aarden. Ik zat zelf te denken om de rest van de installatie gewoon af te maken, maar ik doe graag deze sanity check nog even.
Nee, kan geen kwaad. Tot enkele jaren geleden hoefde de onderconstructie (en daarmee ook het zonnepaneelframe) ook niet geaard te zijn.
Als het aanraken van een paneel gevaarlijk zou zijn zou je een zonnepaneel ook niet van de pallet kunnen tillen met de cellen naar boven. (Ze liggen vaak om en om op de pallet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Wat betreft dakdoorvoer; ik heb met een 6mm boortje per kabel een gaatje geboord, en daar de PV kabels met moeite doorheen gestoken. Lekker klem zonder tocht en geen beweging. Paar cm tussen plus en min..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 23:16:
Wat betreft dakdoorvoer; ik heb met een 6mm boortje per kabel een gaatje geboord, en daar de PV kabels met moeite doorheen gestoken. Lekker klem zonder tocht en geen beweging. Paar cm tussen plus en min..
Een mantelbuis had wel veiliger geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Wolly En waarom dan? Dan heb ik alleen maar weer een te groot gat dat ik weer dicht moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
onetime schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 00:36:
@Wolly En waarom dan? Dan heb ik alleen maar weer een te groot gat dat ik weer dicht moet maken.
Omdat je kabel dan beschermd is. Nu schuurt hij langs het hout, ook is je kabel waarschijnlijk al beschadigd omdat je aangeeft dat het met moeite ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Wolly Nu is hij beter beschermt, hij zit vast en kan niet zomaar bewegen. Hij schuurt dus nergens langs.
De moeite komt van het feit dat een afgeknipte kabel niet net zo rond is als het gat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
Wolly schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 00:51:
[...]

Omdat je kabel dan beschermd is. Nu schuurt hij langs het hout, ook is je kabel waarschijnlijk al beschadigd omdat je aangeeft dat het met moeite ging.
Je klinkt alsof het een hele fragiele kabel is. In werkelijkheid is de isolatie van een solarkabel een van de dikste (relatief gezien dan) en vooral taaiste, die ik ooit gezien heb. Zonder het juist gereedschap zijn ze erg lastig een te strippen.

En wat betreft het schuren: als het eenmaal ligt dan beweegt het ook niet meer, dus dat schuren valt wel mee. En het wordt pas gevaarlijk als de isolatie van beide kabels op dezelfde plek beschadigt is EN de geleiders elkaar raken ( wat als haast niet kan bij @onetime omdat hij twee aparte gaten heeft voor beide kabels.

Ik had zelf ( met de kennis van toen) in 2013 1 gat van 20mm door het dak geboord waar beide kabels door gingen. Toen ik anderhalf jaar geleden een upgrade heb doorgevoerd waren de oude kabels nog in prima conditie, ook bij de doorvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Opvallend hoe snel de zonsterkte alweer veel hoger is dan in december, het is hier nu bewolkt en zit op 933wh, gisteren was het zonnig en zat ik om deze tijd op exact 1wh, maar toen lag er een laag sneeuw op.

[ Voor 200% gewijzigd door JDx op 20-01-2024 13:21 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16
Vandaag 16 x 400WP bij de nieuwe schuur er bij op gekregen.
8 x op oost en 8 x op west

Ik had al 7000WP nagenoeg vlak op zuid liggen, dus nu hopelijk een mooie spreiding over de hele dag.

Ik kwam met 7000WP +- 1000kWh per jaar te kort, maar dat tekort zal nu wel afgelopen zijn :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Vk6Qxym.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F3Cz8DW.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H1SbN6x.jpg

Ik had die omvormer al een jaartje geleden gekocht (showroommodel) maar nu blijkt dat de netwerk/wifikaart er niet in zit :P Dus deze wordt nog bijbesteld.

Dus het werkt wel, maar nog ff geen data op dit moment, maar dat komt later :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Wat een mooie schuur is dat zeg! Helemaal met die panelen erop d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:27
Afgelopen week 2e set panelen erbij. Ik had er al 24 op zuid. Nu 20 erbij op oost-west ligging.
Beide omvormers via LAN verbonden, en een reserve lan/datakabel voor als er eens een moment komt dat de draaischijfmeter eruit moet om meer connectiviteit te maken.
Dit is de situatie nu in de loods bij me.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itPt4zjrmxZe7AiqI91OjZ5N21c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DaBkWpv1pqjG0RPlUqADpRJt.jpg?f=fotoalbum_large
Bekabeling switchje kan nog ietsje mooier eigenlijk.
(en je ziet nog een stukje koort van fietsendrager en loshangende stekker :) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRsOB16FLHbsq36RKmdQeOS8vtg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EHG84qdW0H9dvPs94hn6MaNf.jpg?f=user_large
De weergave in Growatt is nog niet ideaal, ik heb al eens Home Assistant geïnstalleerd. Wellicht dat daar een mooier dash in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Er gaan binnenkort eindelijk zonnepanelen gelegd worden. :)

De huidige panelen (13 stuks) gaan van het dak af (1 fase installatie met zeversolar omvormer, met een 3x2,5mm2 kabel).

Dit wordt een SolarEdge 3 fase installatie met de se8k 3 fase omvormer, een 5x6mm2 kabel en 18x jinko 435wp panelen.

Als ik de datasheets zie, dan zou het betekenen dat de nieuwe omvormer wat meer voltage nodig heeft om op te starten. Nu neem ik aan dat de jinko panelen ook een wat hoger voltage zullen genereren per stuk. Maar wat me niet helemaal duidelijk wordt is of de omvormer eigenlijk een se7k of zelfs een se6k zou moeten zijn.

Bij de 8 zie ik namelijk: Maximaal dc vermogen 10.800W DC.
Bij de 7: 9.450W DC.
Bij de 6: 8.100W DC.

Er komen 13 panelen (met optimizers) op de voorkant van het huis.
En 5 panelen op de bovenste richel van de achterkant van het huis.

De voorkant van het huis heeft de meeste zon, de achterkant wat minder. De meeste mensen hebben enkel panelen op de voorkant van het huis liggen.

Misschien haal ik vanalles door elkaar? Maar ik kan nu nog voorkomen dat de verkeerde omvormer wordt gebruikt. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:16
@Grolsch mooie setup, hopelijk worden die boompjes niet al te groot :)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:46:
Vandaag 16 x 400WP bij de nieuwe schuur er bij op gekregen.
8 x op oost en 8 x op west

Ik had al 7000WP nagenoeg vlak op zuid liggen, dus nu hopelijk een mooie spreiding over de hele dag.

Ik kwam met 7000WP +- 1000kWh per jaar te kort, maar dat tekort zal nu wel afgelopen zijn :P

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik had die omvormer al een jaartje geleden gekocht (showroommodel) maar nu blijkt dat de netwerk/wifikaart er niet in zit :P Dus deze wordt nog bijbesteld.

Dus het werkt wel, maar nog ff geen data op dit moment, maar dat komt later :P
Hoe groot is je omovormer? 3,6kW? Want meer heb je niet nodig. Gewoon even benieuwd. Mooie schuur zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Capt Waffles schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:21:
@Grolsch mooie setup, hopelijk worden die boompjes niet al te groot :)
Daar ben ik zelf bij, eens per jaar snoeien :P
onetime schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:33:
[...]

Hoe groot is je omovormer? 3,6kW? Want meer heb je niet nodig. Gewoon even benieuwd. Mooie schuur zo.
7KW, 3 fasen variant.

En dat is inderdaad veel te groot, maar deze lag er en kon ik kopen.

3 fasen was een eis van mij, en nieuw waren ze niet/slecht leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:01:
[...]

Daar ben ik zelf bij, eens per jaar snoeien :P

[...]

7KW, 3 fasen variant.

Heb je dan niet een verminderde opbrengst omdat de omvormer later opstart?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Tanuki Ik weet niet wat voor onhandige situatie jij hebt qua dak dat je solaredge nodig zou hebben, ik zou een gewone string omvormer verwachten als vervanging van een zeversolar.
Maar als je dan toch solaredge neemt, dan kan een 6k inderdaad ook, maar met een grotere kunnen er nog panelen worden bijgeprikt.
Bij solaredge zorgen de optimizers voor de benodigde spanning, je moet dan wel genoeg panelen tegelijk met voldoende zon hebben, anders gaan ze elkaar juist tegenhouden in plaats van overal het maximum uithalen.
Dit snappen ook lang niet alle installateurs, is hier een heel topic over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Tanuki schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:07:
[...]

Heb je dan niet een verminderde opbrengst omdat de omvormer later opstart?
Zal vast een zeker een paar kw per jaar schelen, maar niet noemenswaardig verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:01:
[...] 7KW, 3 fasen variant.

Om het dan, solar technisch, helemaal mooi te maken zou je op het platte dakdeel nog een puntdak van nog eens 2x 4 panelen in dezelfde hellingshoek kunnen plaatsen. Geen 8 maar 12 panelen per string. 8) :+ O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
onetime schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:28:
[...]

Om het dan, solar technisch, helemaal mooi te maken zou je op het platte dakdeel nog een puntdak van nog eens 2x 4 panelen in dezelfde hellingshoek kunnen plaatsen. Geen 8 maar 12 panelen per string. 8) :+ O-)
Dat lijkt mij niet mooi lijken.

Hoeveel kwh per jaar zou ik verliezen op deze manier in vergelijking met een kleinere 3 fasen fronius omvormer?

Zal toch geen 100'en kwhs per jaar zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
onetime schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:28:
[...] Om het dan, solar technisch, helemaal mooi te maken zou je op het platte dakdeel nog een puntdak van nog eens 2x 4 panelen in dezelfde hellingshoek kunnen plaatsen. Geen 8 maar 12 panelen per string. 8) :+ O-)
8) :+ O-) 8) :+ O-) 8) :+ O-)
Die smileys had je toch niet gemist? En ja het rendement gaat inderdaad iets omhoog. Ok.
Enige serieuze reden om dit te plaatsen was omdat ik me afvraag of die 8 panelen genoeg spanning leveren voor een 3fase omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Grolsch Ik heb het opgezocht, als ik de juiste heb gevonden, dan heb je een hele mooie omvormer met vele toekomstbestendige mogelijkheden. Helaas wel wat prijzig maar daarom had je hem opgepikt toen het kon.
Ja, wel onderbelast, maar hij zou de panelen optimaal moeten kunnen benutten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Grolsch schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:52:
Hoeveel kwh per jaar zou ik verliezen op deze manier in vergelijking met een kleinere 3 fasen fronius omvormer?
Helemaal niets want de hele range heeft een opstart voltage van 200V.
Uitstekende omvormer (heb ik ook :) ) en als je straks je datamanager krijgt, kan je straks o.a. rechtstreeks naar PVoutput loggen vanuit de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@jobr En een mppt voltage van 150-800V, toch? De Symo serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
onetime schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:01:
@jobr En een mppt voltage van 150-800V, toch? De Symo serie.
Ja klopt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:52:
[...] Hoeveel kwh per jaar zou ik verliezen op deze manier in vergelijking met een kleinere 3 fasen fronius omvormer?

Zal toch geen 100'en kwhs per jaar zijn?
Een 1fase omvormer werkt optimaal rond de 360V string spanning,
een 3fase omvormer werkt optimaal rond de 750V 580V string spanning,
de buck-boost converter in de omvormer heeft meer verlies als hij meer moet aanpassen.
Ik had dus eerder een 1fase omvormer verwacht, dan heb je minder aanpassingsverliezen.
Maar jouw 3fase Fronius kan het wel. Met iets extra verlies wegens suboptimale inzet. Geen probleem.
Vooral als je ook de overige mogelijkheden wilt gebruiken.

edit: verkeerd onthouden klaarblijkelijk, 580V ligt ook veel dichter bij / net boven de piekspanning tussen de fasen van die 3fasen van de netaansluiting; √2 x 400V + een volt of 15 om de IGBT's hun werk te laten doen.
Met dank aan @Andrehj

[ Voor 14% gewijzigd door onetime op 20-01-2024 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jobr schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:46:
[...]

Helemaal niets want de hele range heeft een opstart voltage van 200V.
Uitstekende omvormer (heb ik ook :) ) en als je straks je datamanager krijgt, kan je straks o.a. rechtstreeks naar PVoutput loggen vanuit de omvormer.
I know, heb al 7 jaar een fronius omvormer.

Daarom wou ik ook een 2e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
onetime schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:13:
[...]

Een 1fase omvormer werkt optimaal rond de 360V string spanning,
een 3fase omvormer werkt optimaal rond de 750V string spanning,
de buck-boost converter in de omvormer heeft meer verlies als hij meer moet aanpassen.
Ik had dus eerder een 1fase omvormer verwacht, dan heb je minder aanpassingsverliezen.
Maar jouw 3fase Fronius kan het wel. Met iets extra verlies wegens suboptimale inzet. Geen probleem.
Vooral als je ook de overige mogelijkheden wilt gebruiken.
Maar hoeveel verlies per jaar hebben we het dan over?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:26
Grolsch schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:42:
Maar hoeveel verlies per jaar hebben we het dan over?
Volgens mij (en SMA) ligt het optimum voor een 3-fasen omvormer bij 580V.
Van mijn SMA heb ik ooit deze grafiek gevonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vk2PKkq5g_Xv73LLn59RL_6-Qkk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NSrfd4lETwm5k668TmegbOdw.png?f=user_large
Zoiets zal Fronius toch ook wel publiceren? Maar de ordegrootte van het rendementsverlies zal wel vergelijkbaar zijn denk ik.
Volgens deze grafiek scheelt het iets meer dan een procent, wel oplopend bij belastingen <20%. Ik denk niet dat jij daar wakker van gaat liggen. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 20-01-2024 20:01 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
1% = 50kwh per jaar, daar lig ik inderdaad niet wakker van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:24
Bump naar ons topic over PV voor de VvE.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostradameeuw
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-05-2024
Goedemorgen allen,

Half november heb ik negen panelen laten leggen.

Nu dacht ik dat er na installatie vette vingers of iets dergelijks op mijn zonnepanelen zaten, maar begin nu toch wel ernstig te twijfelen of deze niet defect zijn.

Ik heb twee maanden moeten wachten op de link voor de omvormerapp, maar nu ik deze heb kan ik niet per paneel uitlezen wat de opbrengst is (had ik verwacht) en dus niet zien of deze panelen minder zijn als de rest

Er zit bij 1 paneel voor en 1 paneel aan de achterzijde van mijn huis een blauwe/grijze verkleuring op de rand van de panelen.

Iemand van onze specialisten hier die kan verklaren wat dit is? wil even met een knap verhaal terug naar diegene die ze geplaatst heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9SYNX9vjNnxjBuKRhfar-vfBP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwXVifl6V2buNw5CaYVzAbAz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kh1U6YLaKCKdLIZEVdnn1pIM4bA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qbMEhNat3npEA8wKahjxTdwd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 22:01
Nostradameeuw schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:56:
Goedemorgen allen,

Half november heb ik negen panelen laten leggen.

Nu dacht ik dat er na installatie vette vingers of iets dergelijks op mijn zonnepanelen zaten, maar begin nu toch wel ernstig te twijfelen of deze niet defect zijn.

Ik heb twee maanden moeten wachten op de link voor de omvormerapp, maar nu ik deze heb kan ik niet per paneel uitlezen wat de opbrengst is (had ik verwacht) en dus niet zien of deze panelen minder zijn als de rest

Er zit bij 1 paneel voor en 1 paneel aan de achterzijde van mijn huis een blauwe/grijze verkleuring op de rand van de panelen.

Iemand van onze specialisten hier die kan verklaren wat dit is? wil even met een knap verhaal terug naar diegene die ze geplaatst heeft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt op delaminatie.
Je hoeft geen 'knap verhaal'. Gewoon installateur contacteren en die panelen laten vervangen.
Of het effect heeft op de opbrengst nu is moeilijk te zeggen, maar dat kan op termijn verslechteren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Laatst online: 20-09 20:19
Is er een "standaard" maat voor ballast tegels? Heb nog een zooi grind tegels in de tuin (40x60 dacht ik) en een plat dak waar nog een paneeltje op moet (moet allemaal nog uitgezocht worden). Had de tegels al op 'gratis af te halen' staan en toen dacht ik hey misschien zijn ze daar nog nuttig voor!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Mattie112 De standaard maat is de maat die je toevallig beschikbaar hebt. Er wordt afgerekend in kilo's. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:26
Grolsch schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:33:
Op Tweakers ben ik Fronius ook niet veel tegengekomen, komt volgens mij ook omdat het qua prijs niet de goedkoopste is.
Maar ik heb al 7 jaar een Fronius Symo 8.2-3-M naar volle tevredenheid.
Dat was dan ook de reden dat ik nu weer een Fronius omvormer wou hebben.

Daarna ook diverse familieleden voorzien van een fronius en nog nooit problemen gehad om een Fronius op het netwerk te krijgen.

Misschien offtopic, maar je start de app Solart.Start (vroeger heette dat anders) en je volgt de stappen en je Fronius omvormer is online.

Met de standaard app kun je de basisdingen zien, maar ik heb hem ook rechtstreeks vanuit de omvormer gekoppeld aan PVoutput dmv de standaard "push" mogelijkheden van de omvormer.

En als kers op de taart krijg je bij een Fronius omvormer ook nog volledige Modusbus toegang, dus ik heb hem verwerkt in NodeRed, Home Assistant en Grafana.

Dus wat er bij jou niet goed gaat weet ik niet, maar ik herken het niet bij Fronius, het is echt heel eenvoudig.
Geen idee wat het prijsverschil is met SMA, maar alles wat jij noemt kan mijn SMA ook, op de koppeling naar PVoutput na (denk ik, want dat ik heb nooit de behoefte gehad dat te proberen, de monitoring via mijn eigen domotica, de UI van de omvormer en het webportal van SMA is voor mij wel voldoende).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Andrehj schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Geen idee wat het prijsverschil is met SMA, maar alles wat jij noemt kan mijn SMA ook, op de koppeling naar PVoutput na (denk ik, want dat ik heb nooit de behoefte gehad dat te proberen, de monitoring via mijn eigen domotica, de UI van de omvormer en het webportal van SMA is voor mij wel voldoende).
Ik zeg ook niet dat SMA slecht is, maar bij aanschaf van mijn eerste PV systeem heb ik mijn een fronius laten "aansmeren" en ben er gewoon erg tevreden over een dan blijf ik merk vast, ook als iets anders wellicht wat goedkoper is.

Zo ben ik ook nog steeds getrouwd met mijn 1e vrouw ;)

Nu verwacht ik dat wisselen van omvormer wel goedkoper is dan wisselen van vrouw :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
offtopic:
Psst, @Grolsch Wisselen van vrouw is goedkoper dan wisselen van omvormer als je er niet mee trouwt... 8) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
onetime schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:00:
offtopic:
Psst, @Grolsch Wisselen van vrouw is goedkoper dan wisselen van omvormer als je er niet mee trouwt... 8) O-)
Niet als je 2 kinderen hebt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
offtopic:
@Grolsch Oh, gaat dat ook op voor die amerikaan die 5 vrouwen tegelijk zwanger kreeg?
Sorry, kon het niet laten, laat verder maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Laatst online: 20-09 20:19
onetime schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:15:
@Mattie112 De standaard maat is de maat die je toevallig beschikbaar hebt. Er wordt afgerekend in kilo's. :+
Kijk, dan ga ik er een aantal achter houden. Heb er nu 40 liggen zou zonde zijn als ik ze over een paar maanden zelf weer moet regelen.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:20

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Mattie112 Je ziet vaak wel dat ze bakken gebruiken van 20 of 30cm breed, voor klinkers of stoeptegels. Sowieso kan je natuurlijk met wat hak en breekwerk er iets van maken, maar 40x60 kan ietwat groot zijn voor de plek die je hebt.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Rimco schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:15:
@Mattie112 Je ziet vaak wel dat ze bakken gebruiken van 20 of 30cm breed, voor klinkers of stoeptegels. Sowieso kan je natuurlijk met wat hak en breekwerk er iets van maken, maar 40x60 kan ietwat groot zijn voor de plek die je hebt.
Toch ff aan de achterkant inslijpen en met een vuisthamer en beitel in tweeën slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikketienes
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-09 09:24
Goedenavond,
Ik heb sinds eind oktober een 2de hands setje panelen op het dak liggen met een sunnyboy 1200 omvormer.
Begrijp dat dit echt niet meer van deze tijd is, maar het verbruik is erg laag dus hiermee is er een hoop drukken.

Mijn vraag is: is het beter om de huidige 6 panelen in een string, om te leggen naar 2x 3 panelen?
Het dak heeft namelijk best wat schaduw op bepaalde plaatsen en merk dat het pas laat op de dag echt op gang komt terwijl er al wel wat panelen in de zon liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:21
dikketienes schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:29:
Goedenavond,
Ik heb sinds eind oktober een 2de hands setje panelen op het dak liggen met een sunnyboy 1200 omvormer.
Begrijp dat dit echt niet meer van deze tijd is, maar het verbruik is erg laag dus hiermee is er een hoop drukken.

Mijn vraag is: is het beter om de huidige 6 panelen in een string, om te leggen naar 2x 3 panelen?
Het dak heeft namelijk best wat schaduw op bepaalde plaatsen en merk dat het pas laat op de dag echt op gang komt terwijl er al wel wat panelen in de zon liggen.
Nee
Wellicht wel slim om een omvormer te nemen die goed met schaduw omgaat (goodwe 1000 of 1500)
Eur 100 op mp

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
BarryH schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:31:
[...]

Nee
Wellicht wel slim om een omvormer te nemen die goed met schaduw omgaat (goodwe 1000 of 1500)
Eur 100 op mp
Eeeeeuh. Ik heb 11 jaar een SMA Sunnyboy gehad en die werkt perfect met schaduw wat SMA Shadefix noemt.

@dikketienes Shadefix aanzetten in de omvormer en de panelen in landscape leggen. Dat laatste zorgt helemaal met de diodes in het paneel dat het perfect werkt.

[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 29-01-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
MotorBeast schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:42:
[...]

Eeeeeuh. Ik heb 11 jaar een SMA Sunnyboy gehad en die werkt perfect met schaduw wat SMA Shadefix noemt.

@dikketienes Shadefix aanzetten in de omvormer en de panelen in landscape leggen. Dat laatste zorgt helemaal met de diodes in het paneel dat het perfect werkt.
Sunny boy 1200 klinkt wel pre shadefix

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
BarryH schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:09:
[...]

Sunny boy 1200 klinkt wel pre shadefix
Zou het? :? Dacht dat die van mij al oud was en dat het er standaard op zat. Tja, dan wat je zegt Goodwe hangen. Heb ik nu 2 maanden en werkt perfect met schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Of SolarEdge met optimizers? Die zijn ook bedoeld om schaduw te kunnen handlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Tanuki schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:27:
Die heb ik ook vanwege wat oude pijpjes op het dak (van mij en de buren).

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Goedenavond,

Kom je dan niet verkeerd uit met je opstartspanning? 3 panelen per string?

En die schaduw, is dat het hele jaar? Ik persoonlijk zou me niet zo druk maken om de productie tussen november en maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
MotorBeast schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 00:02:
[...]

Zou het? :? Dacht dat die van mij al oud was en dat het er standaard op zat. Tja, dan wat je zegt Goodwe hangen. Heb ik nu 2 maanden en werkt perfect met schaduw.
shadefix en daarvoor optitrac, maar dat zat er rond 2000-2006 niet op.

En : de minimale DC voltage van een oude sma is al snel 175V ofzo, ipv 85 of40 bij goodwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 22:13
Even een n00b vraag: is het mogelijk panelen met en zonder optimizers (SolarEdge) in dezelfde installatie te leggen? Momenteel heb ik panelen liggen op Oost (met schaduwval) en wil er bij leggen op West (zonder schaduwval). Het liefst zou ik zo goedkoop mogelijk kale panelen bijleggen zonder de omvormer te moeten vervangen, maar vraag me af of dit zomaar kan.

∨ thanks, was ik al bang voor.

[ Voor 4% gewijzigd door mtr33 op 30-01-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:45
mtr33 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:20:
Even een n00b vraag: is het mogelijk panelen met en zonder optimizers (SolarEdge) in dezelfde installatie te leggen? Momenteel heb ik panelen liggen op Oost (met schaduwval) en wil er bij leggen op West (zonder schaduwval). Het liefst zou ik zo goedkoop mogelijk kale panelen bijleggen zonder de omvormer te moeten vervangen, maar vraag me af of dit zomaar kan.
Voor Solar Edge moeten alle panelen optimizers hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Tanuki schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:27:
Dan ben je niet voor €400,- of €500,- klaar lijkt me. Een stringomvormer met schaduwmanagement werkt net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:58
Hoe goed of slecht idee is het om panelen geheel vlak op een plat dak te leggen?

Voor mijn schuurtje zou ik 6 panelen kwijt kunnen, het montage systeem kost echter het zelfde als de panelen zelf. Zat zelf te denken aan ClickFit rails te verzwaren (vullen met fijn grind?), deze op het dak te leggen en daar de panelen op te monteren. De panelen liggen dan gelijk met de dakopstand.

Twee keer per jaar de panelen schoonmaken vindt ik geen probleem, kan er goed bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Brokencore Als ik jou was zou ik die rails aan één kant hoger leggen dan aan de andere kant.
Iets van 10-20 graden. Liefst vast gemaakt aan het dak / de boeidelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:20
Wat is nu de regel met portrait en landscape voor panelen?

Ik ga Trina TSM415-DE09R.05 leggen. Dat zijn half-cell panelen met 3 diodes. Niet shingled.
In portait (zoals ik ze van plan ben te leggen) zijn er dus in wezen 6 secties in portrait per paneel die onafhankelijk stroom kunnen opwekken. Panelen hangen in een string aan de omvormer.
Bij ons dak is er een 120mm buis als schoorsteen voor de haard die over de dag een schaduw langs de panelen schuift. Als ik ze in landscape zou leggen heb ik het idee dat ik aan het eind een lagere spanning over houd om energie mee op te wekken omdat er meer secties geblokkeerd worden.

Heeft iemand hier een idee over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:18
Brokencore schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:49:
Hoe goed of slecht idee is het om panelen geheel vlak op een plat dak te leggen?

Voor mijn schuurtje zou ik 6 panelen kwijt kunnen, het montage systeem kost echter het zelfde als de panelen zelf. Zat zelf te denken aan ClickFit rails te verzwaren (vullen met fijn grind?), deze op het dak te leggen en daar de panelen op te monteren. De panelen liggen dan gelijk met de dakopstand.

Twee keer per jaar de panelen schoonmaken vindt ik geen probleem, kan er goed bijkomen.
Ik zou de rails toch minimaal aan een aantal stoep- of grindtegels vastmaken. Boor 8 mm, plug erin en dan de rails daar weer op vastmaken met goede RVS schroeven of gegalvaniseerde schroeven. Met alleen wat fijn grind in de rails kom je gewicht te kort denk ik maar dat kan je natuurlijk gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

Brokencore schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:49:

Kijk of je wel iets van 4 graden helling kunt krijgen en plaats drain clips. Dan kom je er wel mee weg.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:58
Termy schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:48:
[...]

Kijk of je wel iets van 4 graden helling kunt krijgen en plaats drain clips. Dan kom je er wel mee weg.
Ik ga er over nadenken. De rails moeten 5 meter lang worden en zal ik dan onderweg zeker op een aantal plekken moeten ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Brokencore schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:54:
[...]

Ik ga er over nadenken. De rails moeten 5 meter lang worden en zal ik dan onderweg zeker op een aantal plekken moeten ondersteunen.
Misschien een dakje met lage helling?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

zou ze wel vast zetten dat ze niet gaan vliegen.. los grind kan dan misschien ook wel in de rails schuiven naar 1 kant.

Als je er makkelijk bij kan is 1x per jaar schoonmaken ook een optie. Er zijn wel meer tweakers met platte setups

[ Voor 32% gewijzigd door JWT op 01-02-2024 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 14:03
Goedenavond,

Sinds eind oktober... Oftewel, je hebt nog geen zon gezien. Je kunt ook eerst even een jaar kijken wat ze doen. En waar/wanneer ze in de schaduw liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 14:23
Op mijn dak liggen Nelskamp DS10 pannen. Deze zijn gebruikt omdat ze erg flexibel zijn qua panlatafstand (32-42cm).Bij mij hebben ze de panlatten inderdaad op 32cm gelegd, dat kwam het mooiste uit. Dat betekent dat de pannen elkaar 17cm overlappen. Dus ik zoek dakhaken die dat kunnen overbruggen.Iemand hier ervaring mee en/of ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
AtRi schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:05:
Op mijn dak liggen Nelskamp DS10 pannen. Deze zijn gebruikt omdat ze erg flexibel zijn qua panlatafstand (32-42cm).Bij mij hebben ze de panlatten inderdaad op 32cm gelegd, dat kwam het mooiste uit. Dat betekent dat de pannen elkaar 17cm overlappen. Dus ik zoek dakhaken die dat kunnen overbruggen.Iemand hier ervaring mee en/of ideeën over?
17cm is wel heel veel. Ik denk dan toch al snel aan inslijpen.
Dat kan denk ik best zo:
De onderste pan een sleuf, zodat de dakhaak de bovenste pan gewoon aan de panlat laat hangen, en dan de bovenste pan "een ondiepe sleuf" zodat de bovenste pan geen oppervlak onderbreking heeft en wel vlak ligt.

Als alternatief kan je
de bovenste pan tegen de dakhaak laten rusten, zodat hij iets hoger ligt dan die ernaast.
Veel goedkoper. Al dan niet met "een ondiepe sleuf". Weer duurder.

Die sleuf in de onderste pan is een hap uit de pan en relatief simpel; een kleine extra als je toch gaat inslijpen.

Voor het inslijpen van de onderste pan heb je het best een dakhaak die niet de onderste pan klemt, maar die aan het dakbeschot is geschroefd. Na het inslijpen neemt de kans op breuk door het klemmen nogal toe...

Standaard Click-Fit heeft de beugel 13,5cm lengte om onder de bovenste pan uit te komen. Dan zou je bovenste pan iets van 4cm boven zijn buren uitsteken. Ik denk dat de meeste dakhaken zoiets zijn.

Maar ik heb een restje van een ander systeem, klemt niet om de pan maar is te schroeven aan het dakbeschot, weet niet hoe het heet, ooit gekregen van @AUijtdehaag, en die haken zijn wel lang genoeg.
Dus het bestaat / bestond wel.

Maar als dat moeilijk wordt zou ik de pannen bij de dakhaken 4cm hoger laten liggen.
edit: Zit toch onder de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Hier ook een noob vraag:

Ik heb nog 1 kant van mn schuurdak over. Azimuth 30 , helling 41. Twee dakramen, hierom heen zou ik 8 panelen portrait kwijt kunnen.

Nu heb ik vandaag 4 excuuspanelen dmegc 370wp en de bijhorende 1500 watt solis omvormer gekocht gekocht die op de nieuwbouw hier in't dorp lagen.

Nu wil ik hier 4 panelen bij kopen om er 8 van te maken.

Mijn twee vragen: maakt het uit als ik er 4x 375wp (in plaats van 370) wp dmegc panelen in string bij leg? ivm met ander voltage?

Het totale vermogen word met 8 panelen meer dan het opgegeven vermogen van de solis omvormer maar omdat het op noord is is dat misschien minder belangrijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Sarcomorbato schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:05:
[...] Ik heb nog 1 kant van mn schuurdak over. Azimuth 30 , helling 41. Twee dakramen, hierom heen zou ik 8 panelen portrait kwijt kunnen.

Nu heb ik vandaag 4 excuuspanelen dmegc 370wp en de bijhorende 1500 watt solis omvormer gekocht gekocht die op de nieuwbouw hier in't dorp lagen.

Nu wil ik hier 4 panelen bij kopen om er 8 van te maken.

Mijn twee vragen: maakt het uit als ik er 4x 375wp (in plaats van 370) wp dmegc panelen in string bij leg? ivm met ander voltage?

Het totale vermogen word met 8 panelen meer dan het opgegeven vermogen van de solis omvormer maar omdat het op noord is is dat misschien minder belangrijk?
Hangt er vanaf hoe je het aansluit;
maak je er 1 string van met alle panelen in serie, dan moet de Imp van de panelen dicht bij elkaar liggen, en moet de omvormer die hogere / ~dubelle~ spanning kunnen hebben.
maak je er 2 parallelle strings van op 1mppt, dan moet de Vmp van de panelen dicht bij elkaar liggen. Dan kan het zijn dat je boven de maximale Isc van de omvormer uit komt. Dat gaat meestal goed, zeker op noord, maar je werkt dan wel buiten spec van de omvormer. (die regelt in principe zelf terug, maar die max Isc zal er niet helemaal voor niets zijn...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
onetime schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:16:
[...]

Hangt er vanaf hoe je het aansluit;
maak je er 1 string van met alle panelen in serie, dan moet de Imp van de panelen dicht bij elkaar liggen, en moet de omvormer die hogere / ~dubelle~ spanning kunnen hebben.
maak je er 2 parallelle strings van op 1mppt, dan moet de Vmp van de panelen dicht bij elkaar liggen. Dan kan het zijn dat je boven de maximale Isc van de omvormer uit komt. Dat gaat meestal goed, zeker op noord, maar je werkt dan wel buiten spec van de omvormer. (die regelt in principe zelf terug, maar die max Isc zal er niet helemaal voor niets zijn...)
Dank voor je reactie onetime.

Ben me even aan het inlezen wat betreft de afkortingen /3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Als je twee rijen panelen in één string hebt, maakt het dan nog uit hoe je de panelen aansluit en dus neerlegt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mfaa9GBKBIBhvgJ620krYxPpwpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6koOSJzmN74wgfc4PM0CrhQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Beiden hebben geen inductielus, maar de onderste is goedkoper (want minder draad) en levert iets meer vermogen (want minder weerstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Tehh schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:34:
Als je twee rijen panelen in één string hebt, maakt het dan nog uit hoe je de panelen aansluit en dus neerlegt?

[Afbeelding]
In een string zijn de panelen in serie aangesloten, dus je moet bij het paneel rechtsonder de plus aansluiten en rechtsboven de min (of andersom, afhankelijk van de oriëntatie van de panelen).
Dus geen van beide plaatjes zijn correct. :)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
Ik heb een en ander ingevoerd in solis design voor de solis 1500

In string mag ik van de tool maar 7 panelen invoeren dan krijg ik

lmpp(a) 10.86 <11
Voc [V] 317 <600
Vmpp[V] 239 50 ~ 500
Power[W] 2590 <1800

DC Power Loss Ratio [%] 0.39 <1

Max.Allowed PV Power [W] 1800
Max.Allowed AC Power [W] 1700
Total Quantity of PV-module 7
Module Area [m²] 13.09
DC input power [W] 2590
DC input power/Rated DC Power [%] 166.62

Parallel: 2x4 geeft dit:

Vmpp[V] 136 50 ~ 500
Impp[A] 21.72 <11
Voc [V] 181 <600
Power[W] 2960 <1800

Total Quantity of PV-module 8
Module Area [m²] 14.96
DC input power [W] 2960
DC input power/Rated DC Power [%] 190.43

Kan ik hieruit concluderen dat 8x370 panelen op deze omvormer zowiezo niet kan, ook als is het noord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 21:19
Sarcomorbato schreef op zondag 4 februari 2024 @ 07:26:

lmpp(a) 10.86 <11
Voc [V] 317 <600
Vmpp[V] 239 50 ~ 500
Power[W] 2590 <1800

Module Area [m²] 13.09
DC input power [W] 2590

Vmpp[V] 136 50 ~ 500
Impp[A] 21.72 <11
Voc [V] 181 <600
Power[W] 2960 <1800

Module Area [m²] 14.96
DC input power [W] 2960

Kan ik hieruit concluderen dat 8x370 panelen op deze omvormer zowiezo niet kan, ook als is het noord?
Maar hoe kom je aan dit soort hoge DC-vermogens bij panelen op het noorden?
2960 Watt voor 7 panelen is 420 Watt per paneel. Dat kan wel het vermogen bij testcondities zijn, maar dat zal toch nooit het werkelijke DC-vermogen op een noorddak zijn?
Ja, er kan wel een keer een piekje in het vermogen zitten (dat dan overigens wel door de omvormer weggeregeld wordt), maar dan nog kom je toch lang niet aan het vermogen bij testcondities?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
Zwerius schreef op zondag 4 februari 2024 @ 08:23:
[...]

Maar hoe kom je aan dit soort hoge DC-vermogens bij panelen op het noorden?
2960 Watt voor 7 panelen is 420 Watt per paneel. Dat kan wel het vermogen bij testcondities zijn, maar dat zal toch nooit het werkelijke DC-vermogen op een noorddak zijn?
Ja, er kan wel een keer een piekje in het vermogen zitten (dat dan overigens wel door de omvormer weggeregeld wordt), maar dan nog kom je toch lang niet aan het vermogen bij testcondities?
Die waardes kwamen uit solisdesign. Volgens mij is het programma is f*ckered. Er veranderd niets in de waardes als ik de azimuth verander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Sarcomorbato schreef op zondag 4 februari 2024 @ 08:44:
[...]

Die waardes kwamen uit solisdesign. Volgens mij is het programma is f*ckered. Er veranderd niets in de waardes als ik de azimuth verander.
Als je de waarden correct hebt overgenomen, dan staat er letterlijk dat 2590 kleiner is dan 1800.
Dus ja, er lijkt in ieder geval iets niet te kloppen in die software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
dennisfr schreef op zondag 4 februari 2024 @ 08:53:
[...]

Als je de waarden correct hebt overgenomen, dan staat er letterlijk dat 2590 kleiner is dan 1800.
Dus ja, er lijkt in ieder geval iets niet te kloppen in die software.
Ik denk dat ze daarmee bedoelen dat het kleiner moet zijn dan 1800.

Met pvcalc kom ik met 8x370 op noord alleen in juni op de omvormer max 1500 ac vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 15:07
Wij willen het overschot van het VvE reservefonds (3 woningen) gebruiken voor zonnepanelen.
Passen in totaal 18 Jinko 435WP panelen (plat dak, exact op het zuiden) met Enphase IQ8-HC, waarbij elke woning 6 panelen kan gebruiken. Op een later moment (ik heb de woning met tuin) plaats ik er nog 4 bij op de nieuwe schuur die nog moet worden geplaatst. De buren hebben beide 1 fase, ik heb een 3 fase aansluiting.

Als ik wat groepen wissel heb ik een fase met de meeste verbruikers (o.a. kantoor en meterkast met diverse hardware die 24x7 aan staan). Ook heb ik nog een automaat vrij op die fase dus daar zou de installatie op kunnen. Ook kijk ik naar een batterij zodat ik het overschot kan opslaan of kan laden als er een negatieve prijs is. Nou is de installatie 1 fase maar heb ik alles verdeeld over de 3 fases, waar moet ik rekening mee houden want ik heb zitten lezen maar alles is of 1 fase, of 3 fase installatie.

[ Voor 12% gewijzigd door Uberprutser op 04-02-2024 11:07 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 14:23
onetime schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:45:
[...]

Maar ik heb een restje van een ander systeem, klemt niet om de pan maar is te schroeven aan het dakbeschot, weet niet hoe het heet, ooit gekregen van @AUijtdehaag, en die haken zijn wel lang genoeg.
Dus het bestaat / bestond wel.
Ik heb deze gevonden:
https://solarwinkel.be/mo...gelpan-_-actua-dakpan-330

Is in België, had ze graag wat dichterbij willen bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 21:19
Sarcomorbato schreef op zondag 4 februari 2024 @ 08:44:
[...]

Anders zou ik het even proberen in Sunny Design van SMA. Mooi programma, dat mij tot nu toe wel altijd juiste waarden geeft. Het programma komt dan wel met een SMA omvormer als voorstel, maar goed je kunt natuurlijk ook hetzelfde vermogen van een ander merk nemen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Uberprutser schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:05:
Wij willen het overschot van het VvE reservefonds (3 woningen) gebruiken voor zonnepanelen.
Passen in totaal 18 Jinko 435WP panelen (plat dak, exact op het zuiden) met Enphase IQ8-HC, waarbij elke woning 6 panelen kan gebruiken. Op een later moment (ik heb de woning met tuin) plaats ik er nog 4 bij op de nieuwe schuur die nog moet worden geplaatst. De buren hebben beide 1 fase, ik heb een 3 fase aansluiting.

Als ik wat groepen wissel heb ik een fase met de meeste verbruikers (o.a. kantoor en meterkast met diverse hardware die 24x7 aan staan). Ook heb ik nog een automaat vrij op die fase dus daar zou de installatie op kunnen. Ook kijk ik naar een batterij zodat ik het overschot kan opslaan of kan laden als er een negatieve prijs is. Nou is de installatie 1 fase maar heb ik alles verdeeld over de 3 fases, waar moet ik rekening mee houden want ik heb zitten lezen maar alles is of 1 fase, of 3 fase installatie.
Plat dak heeft geen oriëntatie. Maximaliseer het aantal Wp door dakjes noord/zuid of oost/west te leggen en laat het idee van oriëntatie los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:22
Uberprutser schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:05:

Als het even kan zou ik een 3-fasen alamat installeren en 5 aderige kabel omhoog trekken. Omvormers min of meer gelijkmatig verdelen over de fasen. Denk eraan dat je dan ook een 3F Q-relais nodig hebt e.d.

Als dat teveel gedoe is (te duur, neemt te veel plek in, etc), dan gewoon alles op één fase aansluiten. Met die 6 paneeltjes zal dat geen enkel probleem zijn. Je hoeft dan verder niet "ergens" rekening mee te houden. Je stroom is niet netjes verdeeld, maar dat maakt voor je energiemeter niets uit.

Edit: Verder ben ik wel met @Termy eens, als je oost/west legt kun je waarschijnlijk meer kwijt. Maar in een VVE moet je het soms ook gewoon niet te ingewikkeld maken anders gebeurt er helemáál niets. Dus als je consensus hebt voor 18 panelen op zuid, zou ik daar gewoon voor gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door mcDavid op 04-02-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 15:07
Termy schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:22:
[...]

Plat dak heeft geen oriëntatie. Maximaliseer het aantal Wp door dakjes noord/zuid of oost/west te leggen en laat het idee van oriëntatie los.
Meer dat er 3 schoorstenen zijn die aan de noordkant zitten en als alles naar het zuiden is gericht er netjes 18 panelen passen zonder dat lichtkoepels zijn bedekt. Dat was meer de uitleg. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Sarcomorbato Met 8 panelen in serie, in één string, zijn alle waardes op vermogen na binnen de specs van de omvormer. Op 40° op Noord is het maximale vermogen cos(40) = ~3/4 van de totale Wp.
Nog wel boven het aangegeven max DC voor de omvormer, maar wel in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@AtRi
onetime schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:45:
[...] Maar als dat moeilijk wordt zou ik de pannen bij de dakhaken 4cm hoger laten liggen.
edit: Zit toch onder de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtZzawyGD2tbknEyMB2CJ6eciJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7kDhe2weA0KeKhsvkwb87vwn.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juuEIsM6os_dQh5zcWS4W79vJO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G4mvAs1Ce4wccB5j0bpFqa1z.png?f=fotoalbum_large

Dank allen dan wordt het 1x string en houd ik het wel in de gaten.

In sunnydesign komen er wel heel optimistische cijfers uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Sarcomorbato heb je de kompasrichting wel goed ingevoerd? in sunnydesignweb is 0 graden zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarcomorbato
BarryH schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:36:
@Sarcomorbato heb je de kompasrichting wel goed ingevoerd? in sunnydesignweb is 0 graden zuid.
Wat flauw, zal het even veranderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9T7jK0p3pHDlc4bItPwSnwf97A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AfyBqH4u06UU4zVvAqQseb2V.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zaszua5SCwblq9ZMUhTKJ328GlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y8t5zO5nO87ZfQcLTyFTkEA1.png?f=fotoalbum_large
D_Jeff schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:43:
@Sarcomorbato Win7 / Win8 heeft z'n beste tijd wel gehad, ik wil je toch echt adviseren om een upgrade uit te voeren naar Win10/11
Dat vind mijn panasonic cf-52 niet leuk :+

[ Voor 70% gewijzigd door Sarcomorbato op 04-02-2024 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:12
@Sarcomorbato Win7 / Win8 heeft z'n beste tijd wel gehad, ik wil je toch echt adviseren om een upgrade uit te voeren naar Win10

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sarcomorbato schreef op zondag 4 februari 2024 @ 07:26:

lmpp(a) 10.86 <11
Voc [V] 317 <600
Vmpp[V] 239 50 ~ 500
Power[W] 2590 <1800

Module Area [m²] 13.09
DC input power [W] 2590

Vmpp[V] 136 50 ~ 500
Impp[A] 21.72 <11
Voc [V] 181 <600
Power[W] 2960 <1800

Module Area [m²] 14.96
DC input power [W] 2960

Zover ik weet zijn alle omvormers elektronisch begrenst in hun maximale vermogen, er gaat dus niks stuk. Op de Solis 1500 zou ik dus gerust 5 kWp durven aan te sluiten richting het zuiden.

Zonnepanelen doen overigens met gemak 120% van het STC vermogen bij wisselende bewolking. Hoe je daar rekening mee moet houden qua Isc_max en en P(STC?)_max vraag ik me dan af. Hetzelfde met oost/west/noord setjes, hoe ga je daarmee om. Mijn advies: maak je niet zo druk en sluit gewoon aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 04-02-2024 20:49 ]

Pagina: 1 ... 92 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren