Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.199 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-09 21:19
Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:24:
[...]

Bij zo'n grafiek is hoger niet altijd beter, want het kan zijn dat de winter heel bewolkt is, waardoor je met je warmtepomp al aan 100% zit. Zelfvoorziening vind ik dan interessanter, bij deze grafiek het gele deel, per week:

[Afbeelding]
O, maar die grafiek heb ik ook wel. Iets anders weergegeven dan jij, maar is feitelijk hetzelfde. Bovendien over een groot aantal jaren ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EaOzWqlo7NiamUyFzP1QSNTn5Us=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJSflcKawOXw4swohgu50pfk.jpg?f=fotoalbum_large

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:54
Ein-de-lijk weer wat zon. Wat was December toch een extreem droevige maand. Ik heb vandaag al meer binnen dan ik vorige maand in 1 week had.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 16:47
Hi allen. Ik heb nu 14 zonnepanelen aan de zuidkant van ons huis liggen, met een totaal maximaal vermogen van 3000W (omvormer kan niet meer aan). Hiermee wekken we per jaar zo'n 3600-4100 kWh op. We hebben een gasloos huis, dus ons jaarlijks verbruik is een stuk hoger dan normaal; 7000-7300 kWh. We leveren jaarlijks zo'n 1300-1500 kWh terug, de rest gebruiken we zelf.

Via de gemeente (Venlo) kunnen we nu zonnepanelen kopen voor 1.5% rente, afbetalen over 15 jaar. Hierdoor lijkt het me interessant om de noord-kant van ons huis ook met panelen te beleggen. Die zullen dan minder opwekken dan die aan de zuid-kant, maar het is beter dan niets. Het geschatte opgewekte hoeveelheid kWh is 2000 per jaar, met 9x 400 WP panelen dus een totaal vermogen van 3600 WP.

Ik weet alleen niet zeker of dit een handig idee is, en of de prijs een beetje te doen is. De prijs is €3900 + €500 rente. Uiteindelijk zo'n 4400 euro dus, voor een systeem van 3600 WP voor een totaalprijs van €1,22 per WP. Dat lijkt me op zich best acceptabel.

Ik zou hierdoor 28 euro per maand betalen voor 15 jaar. Dat lijkt me lager dan wat ik aan de stroom zou uitgeven elke maand, dus ik zou zonder vooraf te investeren nu al tientjes per maand gaan besparen.

Op zich zou ik best een systeem vooraf kunnen betalen, maar uiteindelijk is 1,22 euro per WP volgens mij geen hele gekke prijs. Plus we denken eraan om over een paar jaar te gaan verhuizen. Het lijkt me dan prima acceptabel om een kleine lening op de zonnepanelen open te hebben staan en die als voorwaarde op te nemen, i.p.v. dat wij nu zelf 4K vooruitbetalen en dat dan nog maar terug moeten zien te krijgen op de verkoopprijs.

Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEwC8JtfD7ARNqGxH3Roou62ZEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uTigHBGhdFMT7FQ3bU5myM1f.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVaCoxZNZUC2Z-CbnECRmvMIckE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XkWjqo1d7TeS6g79fbJ85IRn.png?f=fotoalbum_large

Is dit een beetje een goed voorstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ruuddie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:10:
Hi allen. Ik heb nu 14 zonnepanelen aan de zuidkant van ons huis liggen, met een totaal maximaal vermogen van 3000W (omvormer kan niet meer aan). Hiermee wekken we per jaar zo'n 3600-4100 kWh op. We hebben een gasloos huis, dus ons jaarlijks verbruik is een stuk hoger dan normaal; 7000-7300 kWh. We leveren jaarlijks zo'n 1300-1500 kWh terug, de rest gebruiken we zelf.

Via de gemeente (Venlo) kunnen we nu zonnepanelen kopen voor 1.5% rente, afbetalen over 15 jaar. Hierdoor lijkt het me interessant om de noord-kant van ons huis ook met panelen te beleggen. Die zullen dan minder opwekken dan die aan de zuid-kant, maar het is beter dan niets. Het geschatte opgewekte hoeveelheid kWh is 2000 per jaar, met 9x 400 WP panelen dus een totaal vermogen van 3600 WP.

Ik weet alleen niet zeker of dit een handig idee is, en of de prijs een beetje te doen is. De prijs is €3900 + €500 rente. Uiteindelijk zo'n 4400 euro dus, voor een systeem van 3600 WP voor een totaalprijs van €1,22 per WP. Dat lijkt me op zich best acceptabel.

Ik zou hierdoor 28 euro per maand betalen voor 15 jaar. Dat lijkt me lager dan wat ik aan de stroom zou uitgeven elke maand, dus ik zou zonder vooraf te investeren nu al tientjes per maand gaan besparen.

Op zich zou ik best een systeem vooraf kunnen betalen, maar uiteindelijk is 1,22 euro per WP volgens mij geen hele gekke prijs. Plus we denken eraan om over een paar jaar te gaan verhuizen. Het lijkt me dan prima acceptabel om een kleine lening op de zonnepanelen open te hebben staan en die als voorwaarde op te nemen, i.p.v. dat wij nu zelf 4K vooruitbetalen en dat dan nog maar terug moeten zien te krijgen op de verkoopprijs.

Wat denken jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is dit een beetje een goed voorstel?
Je hebt volgens mij deze gemist: :>
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y

Maar je kunt wel goedkoper krijgen dan €1,22/Wp voor 9 panelen op één dakdeel met één omvormer. Het verschil zit 'm in of je het verschil in kosten zelf kunt en wilt dragen omdat je dit niet via een rendement-technisch interessante lening kunt doen. Anderzijds kun je er ook voor kiezen om het geld wat je hiermee leent weer te investeren en hiermee een hoger rendement te halen. Maar de investering/lening zou los moeten staan van de daadwerkelijke offerte en omdat dat nu dus (volgens mij) niet het geval is/kan, moeten alle sterren wel goed staan voordat je dit zal willen overwegen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 16:47
True schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:35:
[...]

Je hebt volgens mij deze gemist: :>
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y

Maar je kunt wel goedkoper krijgen dan €1,22/Wp voor 9 panelen op één dakdeel met één omvormer. Het verschil zit 'm in of je het verschil in kosten zelf kunt en wilt dragen omdat je dit niet via een rendement-technisch interessante lening kunt doen. Anderzijds kun je er ook voor kiezen om het geld wat je hiermee leent weer te investeren en hiermee een hoger rendement te halen. Maar de investering/lening zou los moeten staan van de daadwerkelijke offerte en omdat dat nu dus (volgens mij) niet het geval is/kan, moeten alle sterren wel goed staan voordat je dit zal willen overwegen.
Bedankt! Ik had het gezien, maar ik zag ook veel andere mensen over prijzen bezig in dit topic. Ik snapte dus niet helemaal in welk geval het nu wel en niet in een eigen topic moest. Ik zal een nieuw topic aanmaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-09 21:46
Mag ik deze vraag hier stellen?

Ik heb een korte vraag over verschillende merken zonnepanelen. Een aanbieder met longi panelen is aanzienlijk goedkoper dan de andere. Is Longi een goed merk? Of beduidend minder dan zonneplan, solitek of rec?
En hoe kan het dat de ene veel goedkoper is dan de ander?

Zonneplan €5000
eigen merk 10 stuks 410wp elk.
met 10 jaar garantie voor de installatie

Sun-flow €4300
10 longi 400wp
10 solaredge 5440 optimizers
solaredge se3000h omvormer.
5 jaar garantie op de installatie en omvormer.
12 jaar op de longi panelen

Sun-tech Prijs is nog niet bekend

Morgen komt sun-tech langs voor een offerte.
Zij kunnen o.a solitek en rec panelen leveren.
Omvormers van solaredge en enphase.

Alle drie hebben goede reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

m4bnl schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:20:

Ik heb een korte vraag over verschillende merken zonnepanelen. Een aanbieder met longi panelen is aanzienlijk goedkoper dan de andere. Is Longi een goed merk? Of beduidend minder dan zonneplan, solitek of rec?

Zonneplan €5000

Sun-flow €4300
10 longi 400wp

Ik heb goede ervaringen met aardig wat Longi panelen. Het is ook de grootste fabrikant ter wereld.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:49
REC panelen halen mooie resultaten en bied ook 25 jaar garantie, maar daar betaal je ook naar.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
Termy schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:20:
[...]

Ik heb goede ervaringen met aardig wat Longi panelen. Het is ook de grootste fabrikant ter wereld.
Is er in Nederland ook support vanuit longi. Stel de monteur gaat failliet en er is iets met de panelen. Dan kan ik terecht bij hen neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
m4bnl schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:50:
[...]

Is er in Nederland ook support vanuit longi. Stel de monteur gaat failliet en er is iets met de panelen. Dan kan ik terecht bij hen neem ik aan?
En als de fabrikant niet meer bestaat dan? De mijne is er bijvoorbeeld al niet meer. Staar je niet blind op garantie. Ik had panelen van 11 jaar oud en zero degradatie. Ik zou me daar geen zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Garantie, je bedoelt dat als de panelen stuk zijn dat je ze naar China mag opsturen met een paar postzegels erop. Liever de installateur dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Dre schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:45:
Garantie, je bedoelt dat als de panelen stuk zijn dat je ze naar China mag opsturen met een paar postzegels erop. Liever de installateur dan ik.
En is dat balen want volgens de wet is je installateur weer aansprakelijk voor de garantie. Verdorie installateur failliet. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-09 23:50

dof

'k Had op de Suntech panelen die ik in 2012 op m'n dak plaatste ook 25 jaar garantie. Suntech (de echte) was toen ook de grootste maker van PV panelen, had technisch een heel goede naam en dus kon ik me geen buil vallen... dacht ik. In 2013 ging het failliet en weg garantie.

Overigens liggen ze er nog steeds (op ons vorige huis) met een SMA Sunny omvormer. Alles nog in uitstekende conditie overigens. Inclusief de alu onderstellen handmade by yours truly. :)

Kortom, hou niet teveel rekening met garantie, maar probeer wel kwaliteit spullen te kopen.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

m4bnl schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:50:
[...]

Voor garantie moet je bij je installateur zijn. Hoe het zit met de fabrieksgarantie, geen idee. Nog geen verhaal op tweakers gelezen van iemand die zo'n garantie claimde. Al die merken beweren decennia lang garantie te geven en beter te zijn dan de rest maar of het echt uitmaakt valt te betwijfelen.

Sowieso kun je waarschijnlijk een paar maanden na installatie dezelfde panelen al niet meer krijgen omdat ze nu de net wat betere verkopen.

Verder moet ik hier het 1e verhaal over een kapot paneel nog lezen (door gebruik ipv bij levering).

Omvormergarantie is interessanter want dat gaat een stuk vaker kapot. Enige nadeel daar is dat de stringomvormers geen super lange garantie hebben en de micro's geen garantie op arbeid dus hoe dan ook is garantie een wassen neus :p.

Ga voor de panelen die je dak het beste vullen tegen de laagste prijs. Alle marketing bla (van zowel fabrikanten als installateurs) is daar ondergeschikt aan.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Termy Ik had 11 jaar op mijn oude SMA (doet het nu nog en ging mee naar de koper) en heb er 10 op de nieuwe Goodwee 5000. Lijkt me toch lang genoeg? Ik ga zelf uit van een levensduur van 10 jaar voor mijn stringomvormer. Ieder jaar langer is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:44
Ik heb een offerte gehad van een kennis voor zonnepanelen en vraag me af of de omvormer niet te groot is. Zouden jullie eens kunnen meekijken? Nieuw topic leek me te veel van het goede.

12x jinko 445wp tiger neo n 54HL4R
5340 wp
Plat dak zuid-zuidwest
3 fasen omvormer goodwe 6000 sdt20

Zou een 5kw niet beter passen? 40 euro goedkoper, misschien gerommel in de marge.

En de prijs.
5500 incl meterkast extra kast met alamat en hoofdschakelaar voor 3 fasen +huurlift.
Iets meer dan 1 euro per wp lijkt me redelijk toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-09 21:19
MotorBeast schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:57:
@Termy Ik had 11 jaar op mijn oude SMA (doet het nu nog en ging mee naar de koper) en heb er 10 op de nieuwe Goodwee 5000. Lijkt me toch lang genoeg? Ik ga zelf uit van een levensduur van 10 jaar voor mijn stringomvormer. Ieder jaar langer is mooi meegenomen.
even ter info: ik heb 6 SMA stringomvormers. Één was er na zes jaar defect. Die werd omgeruild voor een gereviseerd apparaat (koste me rond de € 300,-), dat inmiddels al weer 14 jaar probleemloos werkt. De andere 5 stuks doen het inmiddels 20 jaar zonder één enkel probleem.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
michaeltb schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 05:27:
Ik heb een offerte gehad van een kennis voor zonnepanelen en vraag me af of de omvormer niet te groot is. Zouden jullie eens kunnen meekijken? Nieuw topic leek me te veel van het goede.

5340 wp
Plat dak zuid-zuidwest

Zou een 5kw niet beter passen? 40 euro goedkoper, misschien gerommel in de marge.

En de prijs.
5500 incl meterkast extra kast met alamat en hoofdschakelaar voor 3 fasen +huurlift.
Gooi de configuratie in Sunny Web Design. Altijd wel een goede check om vermogen omvormer te bepalen. Vind het EZ Design van Goodwe vind ik een stuk minder goed. In mijn geval klopte die niet. Prijs lijkt me met een lift en werk aan meterkast niet verkeerd.

Hier kan je ook checken https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 09-01-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
m4bnl schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:20:

Zonneplan €5000

Sun-flow €4300
10 longi 400wp

Panelen maakt niet zoveel uit. Waar je het dak het beste mee vult, e/o de hoogste Wp totaal op je dak.
Zeker als je minder dan je jaar verbruik kunt opwekken. Als je ruim meer kunt opwekken kan je ook naar de beste prijs per Wp voor het totale dak kijken.
Ik heb voor een vriendin besloten tot 2 types panelen voor een optimale dak vulling.

En laat je geen SolarEdge of micro omvormers aansmeren, veel te duur, als je die niet nodig hebt. Bijna nooit...

Voor verdere vragen je eerste reactie naar een eigen topic, en daar verder.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

MotorBeast schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:57:
Vandaar dat ik zei dat alle garantie een wassen neus is :). Die is nl niet lang genoeg om 'gratis' een 2e te krijgen (wel nuttig ivm een fabrikagefout of zo natuurlijk) omdat ze het idd prima volhouden. Ik zie overigens op bv solar bouwmarkt maar 5 jaar op een GoodWe en 10 bij Growatt.
Micro's geven dan weer heel lange garantie maar die liggen op het dak en als je dat niet makkelijk zelf kunt doen (voor mij np) dan heb je zonder garantie op de arbeid alsnog geen nuttige garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Termy schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:57:
[...]

Vandaar dat ik zei dat alle garantie een wassen neus is :). Die is nl niet lang genoeg om 'gratis' een 2e te krijgen (wel nuttig ivm een fabrikagefout of zo natuurlijk) omdat ze het idd prima volhouden. Ik zie overigens op bv solar bouwmarkt maar 5 jaar op een GoodWe en 10 bij Growatt.
Micro's geven dan weer heel lange garantie maar die liggen op het dak en als je dat niet makkelijk zelf kunt doen (voor mij np) dan heb je zonder garantie op de arbeid alsnog geen nuttige garantie.
Je hebt gelijk...Goodwe 5 jaar. Mijn fout.

Omvormers zijn ondertussen ook zo goedkoop dat mocht er iets gebeuren heb ik voor €600,- een nieuwe die ik makkelijk zelf kan vervangen. Ik lig er niet van wakker.

Een SMA is ook 2x zo duur. Mijn oude SMA zat 5 jaar op en kon je 5 bijkopen. Kan volgens mij bij Goodwe ook. Pin me er niet op vast.

En hij doet het top de Goodwe met schaduw. Vandaag eindelijk weer eens een mooie dag en een mooi parabooltje. Beter dan dure micro's of optimizers. oOo

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 09-01-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

MotorBeast schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:09:
[...]

Je hebt gelijk...Goodwe 5 jaar. Mijn fout.

Omvormers zijn ondertussen ook zo goedkoop dat mocht er iets gebeuren heb ik voor €600,- een nieuwe die ik makkelijk zelf kan vervangen. Ik lig er niet van wakker.

Een SMA is ook 2x zo duur. Mijn oude SMA zat 5 jaar op en kon je 5 bijkopen. Kan volgens mij bij Goodwe ook. Pin me er niet op vast.

En hij doet het top de Goodwe met schaduw. Vandaag eindelijk weer eens een mooie dag en een mooi parabooltje. Beter dan dure micro's of optimizers. oOo
Het punt is dan ook dat installateurs die schermen met garantie genegeerd moeten worden. Het is in vrijwel geen geval relevant.

Micro's hebben overigens prima hun plek. Niks is strikt beter dan de rest wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmstr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:50
TwingyTwingy schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Je zou ze ook plat kunnen leggen op betonranden oid. Dan ben je het geluid van onder de panelen ook kwijt.
Maar dan moeten ze natuurlijk daaraan geschroefd worden of met andere beugels en betonranden als ballast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:41:
[...]

...

En laat je geen SolarEdge of micro omvormers aansmeren, veel te duur, als je die niet nodig hebt. Bijna nooit...

...
Kun je onderbouwen of naar je bron verwijzen waarom micro omvormers bijna nooit nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:01
MotorBeast schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:09:
[...]
SMA is 5 jaar + 5 jaar extra na productregistratie, geen kosten aan verbonden. Tenminste zo was het voor de sunny boy die ik een maand of zes geleden geinstalleerd heb :)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:01:
[...] Kun je onderbouwen of naar je bron verwijzen waarom micro omvormers bijna nooit nodig zijn?
De ervaring van velen hier in het topic en het feit dat er tegenwoordig, al meer dan 10jaar, bypass diodes in panelen zitten om een beschaduwd (deel van) een paneel uit te schakelen bij teveel schaduw.
De rest gaat dan gewoon op volle kracht verder. En dat kleine beetje dat eventueel door een optimizer of een micro omvormer eruit gehaald kan worden is de veel te grote meerprijs meestal niet waard.
Daar komt nog bij dat bij lage opbrengst een relatief groot deel van de opbrengst naar de extra regel-electronica gaat om alles te laten werken.
Dat neemt niet weg dat er "uitzonderlijke situaties" zijn waar ze hun nut hebben. 1 paneel, 2. Te weinig voor een string omvormer op dezelfde oriëntatie altijd schaduw vrij...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-09 16:14
Zijn zonnepanelen altijd interessant, ook als je door een beperkt dakoppervlak er maar 4 of 5 kwijt kan? Ons jaarlijks stroomverbruik gaan we er niet mee halen (dat is ongeveer 2600 kWh per jaar, waarvan iets meer dan de helft laag is en de rest hoog), maar misschien helpen alle kleine beetjes die je zelf opwekt? Ligging zuid, bijna geen schaduw en een Wp van 435 per paneel.

De uitdaging is namelijk dat 5 panelen in L vorm maar krap passen of eigenlijk niet, want ze komen te dicht bij de dakrand (geen dakpan meer over, mogelijk zelfs landen in de dakgoot, wat ons betreft NOT done)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
michaeltb schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 05:27:

5340 wp
Plat dak zuid-zuidwest

En de prijs.
Even nog een aanvullende vraag.

Zouden jullie in dit geval ook een 3 fase omvormer adviseren of toch een 1 fase? Ik lees wisselende verhalen

3 fasen voordeel minder last van netcongestie maar wellicht minder efficiënt dan een 1 fase omvormer. En duurder in aanschaf.

Maar stel je levert 4.9kw terug, zit je al op 21A. Dat is misschien niet lekker op 1 fase?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hotzenwalder schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:39:
Zijn zonnepanelen altijd interessant, ook als je door een beperkt dakoppervlak er maar 4 of 5 kwijt kan? Ons jaarlijks stroomverbruik gaan we er niet mee halen (dat is ongeveer 2600 kWh per jaar, waarvan iets meer dan de helft laag is en de rest hoog), maar misschien helpen alle kleine beetjes die je zelf opwekt? Ligging zuid, bijna geen schaduw en een Wp van 435 per paneel.

De uitdaging is namelijk dat 5 panelen in L vorm maar krap passen of eigenlijk niet, want ze komen te dicht bij de dakrand (geen dakpan meer over, mogelijk zelfs landen in de dakgoot, wat ons betreft NOT done)
Zeker interessant, wat het minder interessant zou kunnen maken is dat je een relatief kleine opstelling wilt en hierdoor de marge lager is bij de PV-installateurs en ze hierom hogere kosten doorberekenen. Rendementstechnisch is het hierom lastiger een even scherpe installatie te krijgen als bij een dak waar je plek hebt voor 10 à 15 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:13
michaeltb schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:22:
[...]

Even nog een aanvullende vraag.

Zouden jullie in dit geval ook een 3 fase omvormer adviseren of toch een 1 fase? Ik lees wisselende verhalen

3 fasen voordeel minder last van netcongestie maar wellicht minder efficiënt dan een 1 fase omvormer. En duurder in aanschaf.

Maar stel je levert 4.9kw terug, zit je al op 21A. Dat is misschien niet lekker op 1 fase?
Een 6k omvormer is bedoeld voor > 5500 wp, in jouw situatie zou een 5k omvormer afdoende zijn.

De keuze voor een 1- of 3-fase omvormer hangt voor een belangrijk deel af van je huisaansluiting: heb je al een 3-fasen aansluiting, dan zou ik voor een 3-fase omvormer gaan. Bij een 3x25A aansluiting wordt het lastig om een 5k 1-fase omvormer nog selectief af te schakelen.

Of een 3-fasen omvormer per definitie minder efficient is als een 1-fase weet ik niet (lijkt me niet eigenlijk). Het kabelverlies zal bij een 1-fase systeem wel hoger zijn vanwege de veel hogere stroom. Als netcongestie al een issue is in jouw omgeving, zou dat ook net het laatste zetje kunnen zijn om jou omvormer als eerste af te doen schakelen.

En als laatste het verschil in prijs: dat is eigenlijk verwaarloosbaar op het totaalplaatje en om te relativeren: een Goodwe 6k 3-fase omvormer is nog altijd goedkoper dan een SMA 3k 1-fase omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:26
Snelle vraag: als ik twee oriëntaties heb (oost-west), moet op een GoodWe omvormer dan niet zowel PV1 als PV2 aangesloten worden (ik neem aan dat dat de twee MPTTs zijn)?

Ik zie nu (men is nog aan het aansluiten) dat er maar eentje aangesloten is, zie foto... Klopt dat dan wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-rrjXc6Ib7ZHWede4OI_qg5CEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lGm21KPRRKy2rwodRd1G1Zq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Tarax schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:08:
Snelle vraag: als ik twee oriëntaties heb (oost-west), moet op een GoodWe omvormer dan niet zowel PV1 als PV2 aangesloten worden (ik neem aan dat dat de twee MPTTs zijn)?

Ik zie nu (men is nog aan het aansluiten) dat er maar eentje aangesloten is, zie foto... Klopt dat dan wel?

[Afbeelding]
Nee. Men had 2 mppt moeten gebruiken. Zoninstraling zal immers in de ochtend op oost sterker zijn en op west in de middag. Omvormer zal nu niet optimaal werken en dus geen optimale opbrengst. :'(

Dat wordt het dak weer op en 2 strings aanleggen.

Waarschijnlijk heb je dan ook nog een te zware omvormer gekregen. Ik heb hier 7310Wp op een Goodwe 5000 op 2 mppt.

Rekenen maar https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 10-01-2024 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[Afbeelding]
Is er niet meer ruimte beschikbaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBpA1L4JjpOZ6CaX3arFyQBsblg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LQAmUcfBql0pSHHnwUViNU6I.png?f=user_large
Via: https://natec.com/wp-cont...tallation-Manual-D-NS.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MotorBeast schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:12:
Waarschijnlijk heb je dan ook nog een te zware omvormer gekregen. Ik heb hier 7310Wp op een Goodwe 5000 op 2 mppt.
Dit is de kleinste GoodWe die 2 MPP Trackers ondersteund (als ik zo snel even kijk) dus als ze voornamelijk GoodWe installeren is die keuze niet heel vreemd. Zeker gezien @Tarax aangaf wel degelijk in het offerte traject zat te kijken naar een 2 string omvormer i.v.m. twee dakdelen.

Ergo, ik denk dat de schouw/offerte wel is nagedacht maar dat ze (de installateurs) er nu niet bij stil staan of het ze niet boeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarax
MotorBeast schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:12:
[...]

Nee. Men had 2 mppt moeten gebruiken. Zoninstraling zal immers in de ochtend op oost sterker zijn en op west in de middag. Omvormer zal nu niet optimaal werken en dus geen optimale opbrengst. :'(

Dat wordt het dak weer op en 2 strings aanleggen.

Rekenen maar https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Ik heb 2x6 panelen op een GoodWe 3600. Ik had eerst inderdaad een veel te zware omvormer in de offerte dus dat narekenen had ik al gedaan.

De elektricien die ik gebeld heb zei dat op 1 MPTT prima gaat en dat ze alleen 2 strings maken bij grotere aantallen panelen. Hij zegt dat ik anders opstartproblemen kan krijgen met de omvormer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Tarax schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Ik heb 2x6 panelen op een GoodWe 3600. Ik had eerst inderdaad een veel te zware omvormer in de offerte dus dat narekenen had ik al gedaan.

De elektricien die ik gebeld heb zei dat op 1 MPTT prima gaat en dat ze alleen 2 strings maken bij grotere aantallen panelen. Hij zegt dat ik anders opstartproblemen kan krijgen met de omvormer...
Lijkt me stug dat de boel niet opstart bij 2x 6 panelen. Tel het voltage van de panelen eens op en kijk naar de datasheet van je omvormer en je weet het zeker. Of gooi ze in EZdesign. Of Sunny Web Design.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 10-01-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
dennisfr schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:29:
[...]

Een 6k omvormer is bedoeld voor > 5500 wp, in jouw situatie zou een 5k omvormer afdoende zijn.

De keuze voor een 1- of 3-fase omvormer hangt voor een belangrijk deel af van je huisaansluiting: heb je al een 3-fasen aansluiting, dan zou ik voor een 3-fase omvormer gaan. Bij een 3x25A aansluiting wordt het lastig om een 5k 1-fase omvormer nog selectief af te schakelen.

Of een 3-fasen omvormer per definitie minder efficient is als een 1-fase weet ik niet (lijkt me niet eigenlijk). Het kabelverlies zal bij een 1-fase systeem wel hoger zijn vanwege de veel hogere stroom. Als netcongestie al een issue is in jouw omgeving, zou dat ook net het laatste zetje kunnen zijn om jou omvormer als eerste af te doen schakelen.

En als laatste het verschil in prijs: dat is eigenlijk verwaarloosbaar op het totaalplaatje en om te relativeren: een Goodwe 6k 3-fase omvormer is nog altijd goedkoper dan een SMA 3k 1-fase omvormer.
Ik ga nu naar 3 fasen maar dat werd aangeraden door diegene die de zonnepanelen aanbiedt. Ach en in de toekomst is 3 fasen altijd handig, straks elektrisch rijden wellicht.

Ik dacht alleen dat een 5kw meer zal opwekken dan een 6kw en gunstiger over de dag verdeeld.

Trouwens ik zit in de spec sheet van goodwe omvormers te kijken. De opstartspanning van de 5000 en 6000 is beide 180V. Gaat dan het verhaal van eerder inschakelen en later uitschakelen niet op?

[ Voor 6% gewijzigd door michaeltb op 10-01-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 01:47
Tarax schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:39:
Hier hangen 2 strings aan een GW4200T-DS Goodwe.
4 X 460 Wp (schuin dak) en 10 X 245 Wp (plat dak).
Deze heeft afgelopen zomer prima gedraaid op alleen de 4 X 460 tijdens dakwerkzaamheden waarbij de 2e string was losgekoppeld.
De spanning van de 4 panelen komt zo rond de 160-180 volt.

Edit: de 460 Wp panelen

[ Voor 12% gewijzigd door LooneyTunes op 10-01-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 16:59
Eind mei wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd. Het gaat me nog ff te ver om nu een topic te openen dus ik ga het toch even hier vragen (als ik fout zit, verneem ik graag). Ik zit voorzichtig wat te kijken naar zonnepanelen. Ik neig naar een vermogen van rond de 6-8kW (4600 huisverbruik volgens de BENG + elektrische auto). Ik ben voorzichtig wat gaan kijken naar de verschillende aanbieders, mijn vraag is met name wat nu gangbaar is qua panelen. Sommigen bieden nog 380 aan, anderen 420 en een uitzondering 480. Wat is slim? Gelijk voor de 480 gaan of 'genoeg nemen met' 420/430.

Overigens wil ik wel zsm na oplevering de panelen erop leggen om nog wat te kunnen genieten van de salderingsregeling voor hoe lang dat nog duurt :-)..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Fedde schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:15:
Eind mei wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd. Het gaat me nog ff te ver om nu een topic te openen dus ik ga het toch even hier vragen (als ik fout zit, verneem ik graag). Ik zit voorzichtig wat te kijken naar zonnepanelen. Ik neig naar een vermogen van rond de 6-8kW (4600 huisverbruik volgens de BENG + elektrische auto). Ik ben voorzichtig wat gaan kijken naar de verschillende aanbieders, mijn vraag is met name wat nu gangbaar is qua panelen. Sommigen bieden nog 380 aan, anderen 420 en een uitzondering 480. Wat is slim? Gelijk voor de 480 gaan of 'genoeg nemen met' 420/430.

Overigens wil ik wel zsm na oplevering de panelen erop leggen om nog wat te kunnen genieten van de salderingsregeling voor hoe lang dat nog duurt :-)..
Kijken naar rendement voor de investering, dus €/Wp. Met het oog op de (wat verdere) toekomst heb je meer aan 25 panelen in het najaar/voorjaar als je met de WP wat moet stoken dan aan een dekkende (jaargebruik) 15 panelen. Maar dit valt en staat ook met de afmetingen van je dak, de oriëntatie en hoek. Gezien de huidige prijzen (waarvan velen zeggen dat ze niet veel meer zullen dalen) zou ik mikken op een stuk of 15 of een vol dak voor een prijs rond de 1€/Wp (niet meer dan 1,10€) op een 3-fase omvormer. Niets vooruit betalen, maar vooraf wat uitzetten en regelen is wel mooi als ze bijv. begin juni kunnen plaatsen. Voordat je verhuist bent heb je je panelen al aangesloten. Ik zou of iets meer info geven, of een eigen topic openen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:18
@Fedde de verschillen per m2 paneeloppervlak zijn minimaal. Ik zou panelen kiezen waarmee je zoveel mogelijk dak kunt volleggen zonder schaduw. In één keer leggen kost verhoudingsgewijs het minste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarax
MotorBeast schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:49:
[...]

Lijkt me stug dat de boel niet opstart bij 2x 6 panelen. Tel het voltage van de panelen eens op en kijk naar de datasheet van je omvormer en je weet het zeker. Of gooi ze in EZdesign. Of Sunny Web Design.
Ik heb al gelijk gekregen van de elektricien (hij had een verkeerde situatie in zijn hoofd). Als het goed is worden er binnenkort twee strings van gemaakt, zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Tarax schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:26:
[...]

Ik heb al gelijk gekregen van de elektricien (hij had een verkeerde situatie in zijn hoofd). Als het goed is worden er binnenkort twee strings van gemaakt, zoals het hoort.
Ga je de omvormer nog later verplaatsen of is daar geen ruimte voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarax
True schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:27:
[...]

Ga je de omvormer nog later verplaatsen of is daar geen ruimte voor?
Daar is eigenlijk geen ruimte voor. Lijkt me ook niet heel kritisch, of vergis ik me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Tarax schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:26:
[...]

Top! Alleen wel weer triest dat je alles moet controleren tegenwoordig en zogenaamde vaklui hun vak niet verstaan.

Hier verderop panelen in portrait naast een kachelpijp. Ja maar ik heb micro's tegen de schaduw. Ja maar je hele paneel valt gewoon uit, micro of niet. Meen je dat? Veel plezier met het gesprek met je installateur. Drama. Kon het niet laten die mensen erop te wijzen. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 11-01-2024 12:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tarax
MotorBeast schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:57:
[...]

Top! Alleen wel weer triest dat je alles moet controleren tegenwoordig en zogenaamde vaklui hun vak niet verstaan.

Hier verderop panelen in portrait naast een kachelpijp. Ja maar ik heb micro's tegen de schaduw. Ja maar je hele paneel valt gewoon uit, micro of niet. Meen je dat? Veel plezier met het gesprek met je installateur. Drama. Kon het niet laten die mensen erop te wijzen. O-)
Ja, ik heb al vaker op basis van mijn beperkte kennis (hier op het forum opgedaan) en hulp van mensen in dit topic (bedankt, jullie zijn geweldig) diverse mensen van dit bedrijf moeten corrigeren. Ze namen uiteindelijk alles wat ik zei over, maar niet altijd zonder discussie (met non-argumenten).

Hopelijk komt het nu allemaal goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Tarax schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:28:
[...]

Daar is eigenlijk geen ruimte voor. Lijkt me ook niet heel kritisch, of vergis ik me?
Als er geen ruimte is vind ik het acceptabel, ik zag je al kijken (meen ik) naar een sensor voor temperatuur aangedreven ventilatoren. Als je zoiets aansluit moet dat helemaal goed komen, zonder waarschijnlijk ook, maar hoe hoger de temperatuur hoe sneller elektronica stuk gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarax
True schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:52:
[...]

Als er geen ruimte is vind ik het acceptabel, ik zag je al kijken (meen ik) naar een sensor voor temperatuur aangedreven ventilatoren. Als je zoiets aansluit moet dat helemaal goed komen, zonder waarschijnlijk ook, maar hoe hoger de temperatuur hoe sneller elektronica stuk gaat.
Ja, ik ga daar zeker naar kijken. Wordt even goed uitzoeken en knutselen, ik ben niet heel erg technisch met dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:41
True schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:52:
[...]

De meeste omvormers hebben daarvoor als iets ingebouwd.

En ja, met hogere temperatuur gaat electronica sneller begeven, de vraag is alleen... wat is een hoge temperatuur? Er is heel veel electronica dat probleemloos draait bij temperaturen van 80 en 100°C.

Je kan daar fans bij zetten, maar dat verbruikt ook stroom en of het iets uit maakt is hoogst onzeker.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Tarax schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Ja, ik ga daar zeker naar kijken. Wordt even goed uitzoeken en knutselen, ik ben niet heel erg technisch met dit soort dingen.
Stelt niet zo veel voor: hier de mijne die er nog steeds prima bijhangen, scheelt zo 20C op een warme dag (zomer) met een oppervlakte IR-thermometer op de omvormer. Gewoon op tijd geschakeld met een Ikea 230V schakelaartje. Wellicht dat ik t.z.t. nog iets knutsel met een temperatuursensor.
Tommie12 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:58:
[...]

De meeste omvormers hebben daarvoor als iets ingebouwd.

En ja, met hogere temperatuur gaat electronica sneller begeven, de vraag is alleen... wat is een hoge temperatuur? Er is heel veel electronica dat probleemloos draait bij temperaturen van 80 en 100°C.

Je kan daar fans bij zetten, maar dat verbruikt ook stroom en of het iets uit maakt is hoogst onzeker.
Volgens mij is de vuistregel: elke 10C warmer is de helft van de levensduur.
Maar los van of het de levensduur beïnvloed, kan het zeker op warme dagen de maximum opbrengst wel beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
True schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:04:
[...]

Volgens mij is de vuistregel: elke 10C warmer is de helft van de levensduur.
Maar los van of het de levensduur beïnvloed, kan het zeker op warme dagen de maximum opbrengst wel beïnvloeden.
Temperatuur van de panelen zal zeker een invloed hebben op de opbrengst, daar bestaan coeficienten voor.

Maar wat levensduur betreft... onderbouw het maar eens. Ik geloof niet zo in die vuistregel.
Bovendien, het kan best zijn dat de levensduur van een bepaalde component bij 20°C zowat 1000 jaar is. Dan mag dat wat gehalveerd worden, maakt niks uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Tommie12 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:09:
[...]

Temperatuur van de panelen zal zeker een invloed hebben op de opbrengst, daar bestaan coeficienten voor.

Maar wat levensduur betreft... onderbouw het maar eens. Ik geloof niet zo in die vuistregel.
Bovendien, het kan best zijn dat de levensduur van een bepaalde component bij 20°C zowat 1000 jaar is. Dan mag dat wat gehalveerd worden, maakt niks uit.
Ik doel op een lagere temperatuur van een passief gekoelde omvormer door actieve koeling (after market) zorgt ook op warmere dagen (en zeker PV-efficiëntere dagen) voor een hogere opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
True schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:13:
[...]

Ik doel op een lagere temperatuur van een passief gekoelde omvormer door actieve koeling (after market) zorgt ook op warmere dagen (en zeker PV-efficiëntere dagen) voor een hogere opbrengst.
Heb je daar cijfers van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Neen, wellicht iemand anders, maar ik zal een reminder instellen dat ik in mei eens ga kijken op een warme dag wat de verschillen in opbrengst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:08

TAA

Liever IRC

Tarax schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Niet tweaker-waardig maar wel eenvoudig en snel te realiseren oplossing met wat spulletjes van Amazon... Zie post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75089714

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:18
Tommie12 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:09:
[...]

Voor silicium klopt die vuistregel wel. Fabrikanten van halfgeleiders gebruiken dit gegeven om componenten te kunnen testen; het scheelt gewoon een hoop tijd. Als het in een halfgeleider gemiddeld b.v. 100 °C wordt, dan zit je met 8 halveringen. Dan ga je van 1000 jaar toch wel rap terug naar 4 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
True schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:13:
[...]

Bij mijn Goodwe kan ik de binnentemperatuur van dat ding zien. Heb al 35 graden gezien. Dan wordt zo'n ding in het voorjaar wanneer de panelen echt knallen echt warm. Heb mijn oude SMA overigens nooit gekoeld maar wellicht toch eens proberen. Heb nog wel wat oude pc ventilatoren liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
Offerte vraag.

Twee offertes. €1000 verschil. Beide 8 panelen serie.
De duurste met solitek 410wp panelen(30jaar garantie)
Eaton groepenkast
Huawei sun2000l 3.68KTL omvormer
Monitoring via lan

De goedkoopste met longi 410wp ( 12 jaar garantie)
Met hager groepenkast
Huawei sun20003ktl omvormer.

Zijn de panelen van de duurste zoveel beter dan de goedkopere? De duurste heeft 30 jaar garantie op de panelen, dat is dan weer een voordeel.
En de groepenkast. Iemand bekend met beide merken en de kwaliteit daarvan.

Is de Huawei een goede omvormer? En heeft die een fijne en betrouwbare app?
Is er een verschil tussen de beide omvormers die worden aangeboden? ik heb ontdekt dat ze verschillen in het vermogen dat ze aan kunnen. Beiden zullen voldoende zijn vermoed ik

Offerte van de duurste is veel uitgebreider.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wc89lPZFP55L8_ylbZgfmoijabI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BY9PzBABSQnvDws1Si4HmKH3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMPLNIjwS3bKNesYkkX9xCDuqiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNdSZTK80o3z4prMEhDmPmRY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door m4bnl op 11-01-2024 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@m4bnl Al een beetje de zoekfunctie gebruikt? Garantie is zojuist besproken. En de panelen en omvormer komen ook genoeg voorbij.

[ Voor 25% gewijzigd door MotorBeast op 11-01-2024 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
MotorBeast schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:50:
@m4bnl Al een beetje de zoekfunctie gebruikt? Garantie is zojuist besproken. En de panelen en omvormer komen ook genoeg voorbij.
Jazeker. Daar heb ik uitgehaald dat de garantie niet zoveel uitmaakt.
Dus eigenlijk heb ik daar al antwoord op.
Maar op mijn andere vragen kon ik geen antwoord vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
m4bnl schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:52:
[...]

Jazeker. Daar heb ik uitgehaald dat de garantie niet zoveel uitmaakt.
Dus eigenlijk heb ik daar al antwoord op.
Maar op mijn andere vragen kon ik geen antwoord vinden.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11

migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

Ik zou voor die €1000,- meer, meer panelen leggen. Zo vol mogelijk. Stroomverbruik gaat alleen maar verder omhoog.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 11-01-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Door de post van @TAA vind ik deze: Headshot_NL in "Speedcomfort op omvormer" (twee posts omhoog). Dat is wel een duidelijk voorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@m4bnl Jij schrijft net iets anders dan de offertes; er zit 160Wp totaal verschil tussen. Dat is max. €50 waard.
De merken groepenkast zijn beide A-merken. Wat jouw voorkeur heeft. Ik vind Hager mooier dan Eaton.
MotorBeast schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:01:
[...] Ik zou voor die €1000,- meer, meer panelen leggen. Zo vol mogelijk. Stroomverbruik gaat alleen maar verder omhoog.
En dit dus. En: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11:omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MotorBeast schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:31:
[...]

Bij mijn Goodwe kan ik de binnentemperatuur van dat ding zien. Heb al 35 graden gezien. Dan wordt zo'n ding in het voorjaar wanneer de panelen echt knallen echt warm. Heb mijn oude SMA overigens nooit gekoeld maar wellicht toch eens proberen. Heb nog wel wat oude pc ventilatoren liggen.
Die WiFi dongel van GoodWe is niet veilig genoeg voor mijn behoeftes dus via die SEMS kan ik dat niet uitlezen, lees jij 'm direct uit of via SEMS?
NB volgens de productspecificaties kan die tussen -25 en +65 werken, die 65C temperatuur ga je wel halen met die omvormers op zonnige dagen en een redelijk opgewarmde omgevingstemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

onetime schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:31:
@m4bnl Jij schrijft net iets anders dan de offertes; er zit 160Wp totaal verschil tussen. Dat is max. €50 waard.
De merken groepenkast zijn beide A-merken. Wat jouw voorkeur heeft. Ik vind Hager mooier dan Eaton.

[...]

En dit dus. En: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11
@m4bnl ook oppassen met die Eaton is dat ze je een System 55 Eaton kast ophangen met EMAT o.i.d. er in bij Hager eigenlijk net zo, maar dat heb ik nog nooit gelezen dus daar zou ik mij niet zo druk over maken.
Eigenlijk gewoon simpel de vraag: "Ik neem aan dat ik ook X-merk componenten in mijn X-merk groepenkast krijg, correct?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-09 17:56
True schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:32:
[...]

Die WiFi dongel van GoodWe is niet veilig genoeg voor mijn behoeftes dus via die SEMS kan ik dat niet uitlezen, lees jij 'm direct uit of via SEMS?
Dan connect je ‘em toch bedraad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

[Afbeelding]
Hoe mooi oost/west is het? Als het vrij steil pal oost/west is zou het prima 2x strings parallel op 1 tracker kunnen. Het is dus niet per definitie verkeerd.

@MotorBeast Misschien zijn het wel shingled panelen en dan wil je ze juist portrait ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
True schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:32:
[...]

NB volgens de productspecificaties kan die tussen -25 en +65 werken, die 65C temperatuur ga je wel halen met die omvormers op zonnige dagen en een redelijk opgewarmde omgevingstemperatuur.
Sems.

Niet veilig genoeg? Je bedoelt het China syndroom? 8) Tja, ik heb er weinig moeite mee dat ze in China mijn omvormer kunnen uitlezen of wellicht uitzetten. Wens ze er veel plezier mee. Overigens heb ik begrepen dat ondertussen voor Europa men gebruik maakt van een server in Europees land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
onetime schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 01:18:
[...]

De ervaring van velen hier in het topic en het feit dat er tegenwoordig, al meer dan 10jaar, bypass diodes in panelen zitten om een beschaduwd (deel van) een paneel uit te schakelen bij teveel schaduw.
De rest gaat dan gewoon op volle kracht verder. En dat kleine beetje dat eventueel door een optimizer of een micro omvormer eruit gehaald kan worden is de veel te grote meerprijs meestal niet waard.
Daar komt nog bij dat bij lage opbrengst een relatief groot deel van de opbrengst naar de extra regel-electronica gaat om alles te laten werken.
Dat neemt niet weg dat er "uitzonderlijke situaties" zijn waar ze hun nut hebben. 1 paneel, 2. Te weinig voor een string omvormer op dezelfde oriëntatie altijd schaduw vrij...
We hebben een veel hoger verbruik dan we kunnen opwekken dus is mijn gedachte dat we het maximale moeten opwekken. Op het zadeldak (zuid) van 45 graden passen 3 rijen van 5 panelen.
Dus bij laagstaande zon moet - is mijn gedachte - er ondanks de bomen in de straat ook geprobeerd worden om stroom te produceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-09 15:59
nokiaan958GB schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:53:
[...]

We hebben een veel hoger verbruik dan we kunnen opwekken dus is mijn gedachte dat we het maximale moeten opwekken. Op het zadeldak (zuid) van 45 graden passen 3 rijen van 5 panelen.
Dus bij laagstaande zon moet - is mijn gedachte - er ondanks de bomen in de straat ook geprobeerd worden om stroom te produceren.
Naar mijn ervaring staat de zon in het zuiden laag in de winter. Toevallig zijn de bomen dan heel transparant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@nokiaan958GB Maak aub een eigen topic. "Maximale opbrengst van ons te kleine dak"? en geef daar de details. Liefst met foto's. Details van net aansluiting, budget, offertes, specs zover, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MotorBeast schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:06:
[...]

Sems.

Niet veilig genoeg? Je bedoelt het China syndroom? 8) Tja, ik heb er weinig moeite mee dat ze in China mijn omvormer kunnen uitlezen of wellicht uitzetten. Wens ze er veel plezier mee. Overigens heb ik begrepen dat ondertussen voor Europa men gebruik maakt van een server in Europees land.
Even los van het feit dat het niet de eerste keer is dat de fabrikant ongevraagd een OTA update pusht die iets onnodig beperkt omdat het niet getest is.
Doel ik in het kort op: WiFi reset elke dag, iedereen kan inloggen en zaken aanpassen zie ook:
True in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
True schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:26:
[...]

Even los van het feit dat het niet de eerste keer is dat de fabrikant ongevraagd een OTA update pusht die iets onnodig beperkt omdat het niet getest is.
Doel ik in het kort op: WiFi reset elke dag, iedereen kan inloggen en zaken aanpassen zie ook:
Dat inloggen klopt niet. Wachtwoord heb ik veranderd en niemand kan meer inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

MotorBeast schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:14:
[...]

Dat inloggen klopt niet. Wachtwoord heb ik veranderd en niemand kan meer inloggen.
Weet je dat zeker? Zoals hij schrijft is het probleem dat het steeds reset.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Termy schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:16:
[...]

Weet je dat zeker? Zoals hij schrijft is het probleem dat het steeds reset.
Ap verwijderen reset zichzelf. Dus die zie je helaas in de ochtend weer terug. Maar ik kan echt niet meer inloggen met het standaard wachtwoord. Enkel met mijn eigen wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MotorBeast schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:19:
[...]

Ap verwijderen reset zichzelf. Dus die zie je helaas in de ochtend weer terug. Maar ik kan echt niet meer inloggen met het standaard wachtwoord. Enkel met mijn eigen wachtwoord.
Wellicht hebben ze iets veranderd, maar ik kon zonder enige problemen systeem instellingen van de omvormer van de buren aanpassen vanuit mijn werkkamer. Voor mij een big no-no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
True schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Wellicht hebben ze iets veranderd, maar ik kon zonder enige problemen systeem instellingen van de omvormer van de buren aanpassen vanuit mijn werkkamer. Voor mij een big no-no.
Als ik inlog op de omvormer via lokaal netwerk kan ik ook alleen mijn eigen wachtwoord zien. Geen 1,2,3,4,5,6,7,8 wat het standaard is.

Solar Go app gebruikt ook niet het standaard wachtwoord.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 12-01-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een Goodwe 4200 D-NS en 2 keer 7 Canadian Solar CS3W-415P op Oost-West op 13 graden helling

Het valt me op dat de omvormer pas aanslaat op moment dat er 50 Watt aan opwek is.
Hiervoor (vorige woning) had ik een Goodwe 3000 D-NS en 12*275 watt panelen op een schuin dak op het zuidwesten en begon hij al te werken met kleinere opbrengsten.

Overigens als hij een keer aangeslagen is blijft hij wel werken met lagere opwek. (terwijl dezelfde spanning van 80 Volt gebruikt wordt als ik het goed heb)

Ik weet dat het qua opbrengsten totaal niet interessant is. Maar ben toch benieuwd of er ergens een instelling is die ik kan veranderen. Iemand een idee?

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarax
ArthurMorgan schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:22:
Ik heb een Goodwe 4200 D-NS en 2 keer 7 Canadian Solar CS3W-415P op Oost-West op 13 graden helling

Het valt me op dat de omvormer pas aanslaat op moment dat er 50 Watt aan opwek is.
Hiervoor (vorige woning) had ik een Goodwe 3000 D-NS en 12*275 watt panelen op een schuin dak op het zuidwesten en begon hij al te werken met kleinere opbrengsten.

Overigens als hij een keer aangeslagen is blijft hij wel werken met lagere opwek. (terwijl dezelfde spanning van 80 Volt gebruikt wordt als ik het goed heb)

Ik weet dat het qua opbrengsten totaal niet interessant is. Maar ben toch benieuwd of er ergens een instelling is die ik kan veranderen. Iemand een idee?
Ik heb 12x420 (2x6 panelen) op een GoodWe3600D-NS en ik heb ongeveer dezelfde ervaring.
Ben ook wel benieuwd of iemand hier meer over weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@ArthurMorgan Ik vermoed dat dat komt omdat oude panelen vaak een veel hogere openklemspanning hadden. Mijn nieuwe Goodwe 5000 doet overigens precies hetzelfde. Ik zou er niet wakker van liggen. Gisteren 0,26 kWh opbrengst. :'( Een tiende meer word ik niet blij van. Gewoon wachten op zonniger weer....

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 14-01-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
'Blij' dat ik niet de enige ben. Ligt het iig niet aan mijn opzet waarschijnlijk.

En nee wakker van liggen doe ik ook niet. Als ik kijk naar mijn oude set, dan gaat het als ik het snel zie om 25 Wh of zo totaal per dag :)

Ik vind die kleine startwaarde alleen altijd wel leuk om te zien. Ook om wanneer de zon precies begint te werken.

[ Voor 20% gewijzigd door ArthurMorgan op 14-01-2024 11:53 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Uiteindelijk voor een bedrijf gekozen die mij 2 offertes heeft aangeboden, alleen is mijn vraag nu voor welke 2 ik moet gaan.

Offerte A is met Growatt, waar ik niet echt fan van ben, maar Offerte B is met micro's die voor mijn dak een dure overkill is.

Offerte A
9x Tiger Neo N-type 54HL4R-B
420-440 Watt
1x Growatt MIN 4200TL-XH

Totaal offerte €3200,- (€0,83 wp)

Hier moeten/kunnen nog optimizers a €50,- ps bij gaf de verkoper aan.

of

Offerte B
9x Enphase Micro-omvormer IQ8MC

Totaal offerte €4500,- (€1,18 wp)

Dak situatie:
Kleine schoortsteen, dakhoek is 43graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9iW2i_YNdr1ccZIw8GYrnXzDVk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1TuThxC0NGUO7qKBR3qeJzW2.jpg?f=user_large

Zouden jullie voor A (met of zonder optimizers) of B gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
dr86 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:35:
Uiteindelijk voor een bedrijf gekozen die mij 2 offertes heeft aangeboden, alleen is mijn vraag nu voor welke 2 ik moet gaan.

Offerte A is met Growatt, waar ik niet echt fan van ben, maar Offerte B is met micro's die voor mijn dak een dure overkill is.

Offerte A
420-440 Watt
1x Growatt MIN 4200TL-XH

Totaal offerte €3200,- (€0,83 wp)

Hier moeten/kunnen nog optimizers a €50,- ps bij gaf de verkoper aan.

of

Offerte B
9x Enphase Micro-omvormer IQ8MC

Totaal offerte €4500,- (€1,18 wp)

Dak situatie:
Kleine schoortsteen, dakhoek is 43graden.
[Afbeelding]

Zouden jullie voor A (met of zonder optimizers) of B gaan?
Die microomvormers ga je toch nooit terugverdienen? Ik zou het alleen doen als je de extra grafiekjes tof vindt, verder zie ik alleen maar nadelen, tis 40% duurder, meer electronica die stuk kan, en als het stuk is moet je het dak op.

Nog sterker, die enphase microomvormers gaan waarschijnlijk aftoppen (max 325W), dus het zou zomaar kunnen dat je opbrengst daadwerkelijk minder is dan met de stringomvormer.

[ Voor 6% gewijzigd door borft op 16-01-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@dr86 Offerte A. Dan vraag je toch om een andere omvormer. Ik heb bewust een nieuwe versie van Goodwe gevraagd omdat die een instelbare frequentie heeft van het schaduwmanagement.

Waarom optimizers?

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 16-01-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:30:
@dr86 Offerte A. Dan vraag je toch om een andere omvormer. Ik heb bewust een nieuwe versie van Goodwe gevraagd omdat die een instelbare frequentie heeft van het schaduwmanagement.

Waarom optimizers?
Bedrijf biedt enkel Growatt en Enphase aan.
Optimizers snapte ik ook niet helemaal, wellicht voor de schoorsteen die op het dak zit, maar die geeft volgens mij enkel een strook schaduw als de zon op komt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
dr86 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:47:
[...]

Optimizers snapte ik ook niet helemaal, wellicht voor de schoorsteen die op het dak zit, maar die geeft volgens mij enkel een strook schaduw als de zon op komt
hmm, ten eerste, micro-omvormers (of optimizers), kunnen van schaduw ook geen stroom opwekken. Daarnaast, is de zon bij opkomst nog niet heel krachtig, dus veel verlies zal je niet hebben. Tot slot, met 9 panelen is er met 1 of 2 panelen in de schaduw nog genoeg spanning over, en zal het schaduwmanagement van de stringomvormer zijn werk doen. Ik zou lekker voor de growatt gaan en die 1300 euro in je zak houden, Dat gaat je jaren op je terugverdientijd schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
dr86 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:47:
[...]

Ik ben niet bekend met Growatt. Waarom zou je die dan niet willen? Als die Growatt schaduwmangement heeft heb je geen enkel probleem met die schaduw.

Ik heb hier 11 jaar gedraaid met een SMA met schaduwmanagement en nu met een Goodwe. Werkt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:00:
[...]

Ik ben niet bekend met Growatt. Waarom zou je die dan niet willen? Als die Growatt schaduwmangement heeft heb je geen enkel probleem met die schaduw.

Ik heb hier 11 jaar gedraaid met een SMA met schaduwmanagement en nu met een Goodwe. Werkt top.
Lees her en der slechte verhalen over Growatt, op trustpilot is het niet best en las hier ook al wat reacties dat alles via chinese servers gaat, geeft mij persoonlijk ook niet een heel fijn gevoel.

Nadeel is dat er dus maar twee keuzes zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
dr86 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:33:
[...]

Lees her en der slechte verhalen over Growatt, op trustpilot is het niet best en las hier ook al wat reacties dat alles via chinese servers gaat, geeft mij persoonlijk ook niet een heel fijn gevoel.

Hoezo? Je installateur kan echt wel via de groothandel aan wat anders komen. Als jij zegt, ik wil een string met schaduwmanagement en graag een ........ (Goodwe O-) ). Wie betaalt, die bepaalt. En anders laat je de panelen leggen met kabels naar de plek voor je omvormer. Een omvormer hangen en aansluiten is niet zo spannend.

En ach die Chinese servers? Ik lig daar niet wakker van met mijn Goodwe. Waar moet je bang voor zijn? Dat ze je panelen uitzetten? Dat ze weten hoeveel jij opwekt? Dan moet een je een dubbel zo dure SMA nemen. Die is Duits.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MotorBeast schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:50:
[...]

Hoezo? Je installateur kan echt wel via de groothandel aan wat anders komen. Als jij zegt, ik wil een string met schaduwmanagement en graag een ........ (Goodwe O-) ). Wie betaalt, die bepaalt. En anders laat je de panelen leggen met kabels naar de plek voor je omvormer. Een omvormer hangen en aansluiten is niet zo spannend.

En ach die Chinese servers? Ik lig daar niet wakker van met mijn Goodwe. Waar moet je bang voor zijn? Dat ze je panelen uitzetten? Dat ze weten hoeveel jij opwekt? Dan moet een je een dubbel zo dure SMA nemen. Die is Duits.
Of die WiFi plug lostrekken :+
Best of both worlds: goedkoop en geen internettoegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
True schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:48:
[...]

Bijvoorbeeld.

Maar dan ook je internet abbo opzeggen en VPN. Wedden dat als ze willen ze daar ook kunnen zien wat je allemaal doet op internet. Echte privacy was iets van hele oude tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:27
dr86 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:33:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bL4vE8Ii-eN7o7DqEkAYfwFYjTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xZnQvcfReEzcuJUczp4sG2rY.png?f=fotoalbum_large

Had van mijn Growatt(s), met alle panelen besneeuwd, gewoon opbrengst.
Weliswaar pas vanaf 9:20, maar deze foto is van iets later.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MotorBeast schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:17:
[...]

Bijvoorbeeld.

Maar dan ook je internet abbo opzeggen en VPN. Wedden dat als ze willen ze daar ook kunnen zien wat je allemaal doet op internet. Echte privacy was iets van hele oude tijden.
offtopic:
Dit is volledig incorrect, maar in dit topic zwaar OT, mocht je hierover willen discussiëren kom gerust eens hier langs: Persoonlijke Privacy Topic dan ga ik gerust met je in discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
True schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:35:
[...]

offtopic:
Dit is volledig incorrect, maar in dit topic zwaar OT, mocht je hierover willen discussiëren kom gerust eens hier langs: Persoonlijke Privacy Topic dan ga ik gerust met je in discussie.
Zoals ik reeds zei. Ik maak me er niet zo druk om, om die server van Goodwe. Als de server zou uitvallen en daardoor de panelen niets meer zouden doen wel. Mijn Domotica loopt wel allemaal lokaal. De rest heb ik mijn maatregelen wel getroffen zo goed mogelijk. Bedankt voor het aanbod. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Teijgetje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:33:
[...]
[Afbeelding]

Had van mijn Growatt(s), met alle panelen besneeuwd, gewoon opbrengst.
Weliswaar pas vanaf 9:20, maar deze foto is van iets later.
Zal toch niet veel zijn. Ik heb hier zodra de zon doorkwam met de rubber wisser de panelen sneeuw vrij gemaakt. Dat moet echt veel gescheeld hebben, want toen draaide de meter weer lekker terug, ondanks een redelijk gelijktijdig verbruik. Als je nu het nog aan het smelten is eraf weet te halen, voordat het vannacht weer vastvriest, heb je morgen en misschien daarna ook iets opbrengst. De sneeuw neemt echt een groot deel weg door reflectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:27
onetime schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:04:
[...]

Zal toch niet veel zijn. Ik heb hier zodra de zon doorkwam met de rubber wisser de panelen sneeuw vrij gemaakt. Dat moet echt veel gescheeld hebben, want toen draaide de meter weer lekker terug, ondanks een redelijk gelijktijdig verbruik. Als je nu het nog aan het smelten is eraf weet te halen, voordat het vannacht weer vastvriest, heb je morgen en misschien daarna ook iets opbrengst. De sneeuw neemt echt een groot deel weg door reflectie.
Er wordt morgen weer sneeuw verwacht toch?
Sneeuw eraf halen scheelt inderdaad, maar had geen zin alle panelen te gaan vegen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
True schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:48:
[...]

Best of both worlds: omvormer lokaal uitlezen (Home Assistant) en in je router outbound firewallen.

Overigens heb ik bij wijze van test wel eens het schaduwmanagement helemaal uitgezet, kon er geen noemenswaardig verschil in opbrengst door ontdekken.

[ Voor 19% gewijzigd door mcDavid op 16-01-2024 18:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Teijgetje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:05:
[...]

Er wordt morgen weer sneeuw verwacht toch?
Sneeuw eraf halen scheelt inderdaad, maar had geen zin alle panelen te gaan vegen.
Ik doe dat nooit. Als er fijne zandkorrels onder liggen komen je panelen vol krassen te staan. Die 2 dagen sneeuw kom ik ook wel door. Vandaag 7kWh zonder vegen. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:35
Hoi allemaal, ik heb een vraagstuk waarvan ik me afvraag of meer mensen er mee te maken hebben gehad:

Sinds enige tijd hebben wij 12 zonnepanelen op 2 Hoymiles HMT-2250-6T micro omvormers

De omvormers zijn aangesloten als volgt:
Hoofdzekering 3 * D25 --- verdeler huis (krachtautomaat C25) --- 4*6mm2 kabel --- verdeler schuur (krachtalamat B16 30mA) --- 5*4mm2 kabel --- werkschakelaar --- 5*4mm2 kabel --- omvormers.

Regelmatig krijgen we bij de omvormers foutmeldingen over grid undervoltage. Daarom hebben we naast de omvormer monitoring ook een P1 lezer geïnstalleerd op de hoofdaansluiting waar ik hetzelfde zie. Ik zie regelmatig behoorlijke pieken naar beneden op, vooral op L1. Dagelijks is op momenten de spanning lager dan de 216V ondergrens van 230V -6%. Tegelijkertijd hebben we ook, zoals vandaag, af en toe op momenten met overvoltage en “grid transient fluctuation” errors, terwijl het erg bewolkt is.

Voordat ik bij de netbeheerder wil aankloppen, wil ik eerst even hier de vraag neerleggen: Zijn er meer mensen met ervaring met dit soort instabiliteitsproblemen? Hoe hebben jullie dit opgelost?

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@ikke26 Even wat mogelijkheden langslopen: Heb je een oude koelkast? Vriezer? Andere grote apparaten die mogelijk op die momenten in- of uit-schakelen? Iets met een motor of compressor? Buren met zoiets? Zit je aan het eind van de kabel? Heb je industrie in de buurt? Iemand die zit te lassen met een oude lastrafo ...
Overigens is de grens voor zover ik weet 230V +/- 10%. 207-253V.

[aluhoedje]Chinezen of Russen die omvormers in de buurt door overbelasting het net laten storen.[/aluhoedje]

[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 17-01-2024 16:43 ]

Pagina: 1 ... 91 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren