Hi allen. Ik heb nu 14 zonnepanelen aan de zuidkant van ons huis liggen, met een totaal maximaal vermogen van 3000W (omvormer kan niet meer aan). Hiermee wekken we per jaar zo'n 3600-4100 kWh op. We hebben een gasloos huis, dus ons jaarlijks verbruik is een stuk hoger dan normaal; 7000-7300 kWh. We leveren jaarlijks zo'n 1300-1500 kWh terug, de rest gebruiken we zelf.
Via de gemeente (Venlo) kunnen we nu zonnepanelen kopen voor 1.5% rente, afbetalen over 15 jaar. Hierdoor lijkt het me interessant om de noord-kant van ons huis ook met panelen te beleggen. Die zullen dan minder opwekken dan die aan de zuid-kant, maar het is beter dan niets. Het geschatte opgewekte hoeveelheid kWh is 2000 per jaar, met 9x 400 WP panelen dus een totaal vermogen van 3600 WP.
Ik weet alleen niet zeker of dit een handig idee is, en of de prijs een beetje te doen is. De prijs is €3900 + €500 rente. Uiteindelijk zo'n 4400 euro dus, voor een systeem van 3600 WP voor een totaalprijs van €1,22 per WP. Dat lijkt me op zich best acceptabel.
Ik zou hierdoor 28 euro per maand betalen voor 15 jaar. Dat lijkt me lager dan wat ik aan de stroom zou uitgeven elke maand, dus ik zou zonder vooraf te investeren nu al tientjes per maand gaan besparen.
Op zich zou ik best een systeem vooraf kunnen betalen, maar uiteindelijk is 1,22 euro per WP volgens mij geen hele gekke prijs. Plus we denken eraan om over een paar jaar te gaan verhuizen. Het lijkt me dan prima acceptabel om een kleine lening op de zonnepanelen open te hebben staan en die als voorwaarde op te nemen, i.p.v. dat wij nu zelf 4K vooruitbetalen en dat dan nog maar terug moeten zien te krijgen op de verkoopprijs.
Wat denken jullie?
Is dit een beetje een goed voorstel?