Ik heb onlangs 5 zonnepanelen met bijbehorende omvormer overgenomen van onze buren en ze zelf op het dak gelegd van onze garage op Solarstell montagesysteem.
Het gaat om 5 panelen die in serie zijn geschakeld. Ik laat het binnenkort aansluiten door een elektricien, maar om de kosten iets te drukken heb ik zelf al wat voorwerk gedaan (panelen al op dak gelegd, dakdoorvoer gemaakt, pvc-buizen voor bekabeling naar omvormer gemonteerd in de garage, kabel van omvormer naar meterkast via kruipruimte gelegd).
Daarnaast heb ik nu de min en plus kabel samen met de aarde door dezelfde buis lopen. Wat betreft dat laatste (bekabeling) twijfeI ik over mijn aanpak en zou ik graag wat advies van jullie krijgen. Hierover lees ik namelijk overal verschillende dingen.
Nu lees ik op sommige websites dat de plus en de min in aparte buizen moeten, maar ergens anders lees ik dan weer dat dit bij in serie geschakelde panelen niet hoeft, maar wel wordt aanbevolen. (is overigens bij mijn nieuwbouwwoning uit 2020 met panelen vanaf oplevering ook niet het geval).
Concreet heb ik dus de volgende vragen:
- Moet de zwart en rood in een aparte buis? Of kan ik ze gewoon door dezelfde buis laten lopen?
- Zo ja (verschillende buizen), dan moet ik toch ook weer rekening houden met vlamboog? En daarom voldoende afstand (minimaal 10cm) tussen de kabels hanteren. Dat gaat lastig met de dakdoorvoer, ik zou dan een extra gat in het dak moeten maken.
- vanwege het zo klein mogelijk houden van de inductielus moeten de kabels zo dicht mogelijk bij elkaar liggen toch? Hoe kan ik dit rijmen met die 10cm die wordt genanteerd voor verkleinen van de inductielus.
- wanneer ik rood en zwart door eigen buizen laten lopen, moet er dan ook een aparte buis voor de aarddraad of kan deze bij een van deze twee in de buis?
Alvast bedankt!
[
Voor 3% gewijzigd door
jtm_ op 06-01-2024 21:15
]