Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.201 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:33
Er is, volgens mij, geen minimale opstartstroom of vermogen. Er loopt namelijk geen stroom, totdat de omvormer opgestart is (en dus ook geen vermogen).

Maar als ik naar de installatie hier kijk, is het minimale vermogen nagenoeg 0, dus zodra er genoeg spanning is, bepaalt de omvormer zelf welke stroom er dan optimaal is (en dus ook welk vermogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
HFman schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:35:
Zeker met het weer wat we de afgelopen maanden hebben zou ik het liefst een systeem hebben wat bij Lage vermogens zo effiecent mogelijk werkt, Zodra er veel zon is heb ik toch over en zou het systeem wel minder effiecient mogen zijn.

Heeft iemand hier iets over kunnen vinden/overzicht ? Minimale opstart vermogens en efficienty bij lage vermogens ?
Een paneel met een hoge efficiëntie heeft de minste zon nodig om de opstartspanning van de omvormer te bereiken.
Een paneel met de laagste efficiëntie heeft meer zon nodig, want die is minder efficiënt.

Wat jij zoekt bestaat dus niet, een efficiënt paneel bij opstarten én minder efficiënt bij veel zoninval, cellen hebben een specificatie die geldt van laag tot hoog.
Al moet daar de kanttekening bij gemaakt worden dat panelen in de zomer, vanwege de hitte in het paneel door de zoninval, sowieso iets minder efficiënt worden. Voor het beste rendement zou je dan moeten koelen, wat natuurlijk nooit gebeurt.
Verder hangt de efficiëntie (op de lange duur) af van de kwaliteit van het paneel en de hoek waaronder ze geplaatst zijn.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-09 21:19
In 2023 hadden we helaas ca. 1.000 kWh tekort uit de PV-panelen om volledig verbruik (huishoudelijk + warmtepomp + auto's) te dekken.

Grotendeels door wat minder zonnestraling dan in 2022, deels ook door iets meer gereden km's.

Let op: PV-installatie is 20 jaar oud en werkt nog prima (als nieuw)!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpXOeWsoSYIhLhvKeqVEn3Yoz48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Iir2CXgMhrmz0WFRlN2pVEbX.png?f=fotoalbum_large

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 12:12
@Zwerius dat zijn 200wp panelen?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

[quote]Teijgetje schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:01:
[...]

Een paneel met een hoge efficiëntie heeft de minste zon nodig om de opstartspanning van de omvormer te bereiken.
Een paneel met de laagste efficiëntie heeft meer zon nodig, want die is minder efficiënt.

Wat jij zoekt bestaat dus niet, een efficiënt paneel bij opstarten én minder efficiënt bij veel zoninval, cellen hebben een specificatie die geldt van laag tot hoog.
Al moet daar de kanttekening bij gemaakt worden dat panelen in de zomer, vanwege de hitte in het paneel door de zoninval, sowieso iets minder efficiënt worden. Voor het beste rendement zou je dan moeten koelen, wat natuurlijk nooit gebeurt.
Verder hangt de efficiëntie (op de lange duur) af van de kwaliteit van het paneel en de hoek waaronder ze geplaatst zijn.
[/quote/]
Bedankt voor je reactie, maar het gaat niet over het paneel, maar over de omvormers.

Een paneel heeft bij een beetje licht al voldoende spanning om een omvormer te laten starten.
Maar een paneel kan bij een beetje licht nog niet voldoende stroom leveren om de omvormers draaiende te houden.

Zat hier op PVout na te kijken en viel mij op dat een 4 Kw omvorner bij 50W in, ongeveer 12W levert.

Was benieuwd of er een overzicht was met minimale opstart vermogen en rendement bij Lage vermogens.

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:49

RnB

Ik heb het volgende scenario:

Er zijn vandaag werkzaamheden aan het elektriciteitsnet, ik heb geen spanning in mijn meterkast. De slimme meter staat ook uit.
Mijn zonnepanelen zouden zo'n 100 tot 200 Watt moeten opwekken op deze druilerige dag. Bij lange na niet genoeg om mijn huishouden van elektriciteit te voorzien, want ik heb in standby al zo'n 350 Watt nodig.
Mijn omvormer doet echter niks, geeft aan "NO AC CONNECTION". De melding zelf klopt natuurlijk wel, want er is geen spanning in de meterkast.

Ik zou echter verwachten dat dat beetje elektriciteit wat ik opwek, ik zou moeten kunnen gebruiken.

En hoe zit dit dan op een zonnige dag, waarbij ik 5000 Watt opwek? Kan ik dan geen gebruik maken van mijn eigen opgewekte stroom?

Iemand die mij dit kan uitleggen? :)

[ Voor 9% gewijzigd door RnB op 02-01-2024 13:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RnB schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:44:

Er zijn vandaag werkzaamheden aan het elektriciteitsnet, ik heb geen spanning in mijn meterkast. De slimme meter staat ook uit.
Mijn zonnepanelen zouden zo'n 100 tot 200 Watt moeten opwekken op deze druilerige dag. Bij lange na niet genoeg om mijn huishouden van elektriciteit te voorzien, want ik heb in standby al zo'n 350 Watt nodig.
Mijn omvormer doet echter niks, geeft aan "NO AC CONNECTION". De melding zelf klopt natuurlijk wel, want er is geen spanning in de meterkast.

Ik zou echter verwachten dat dat beetje elektriciteit wat ik opwek, ik zou moeten kunnen gebruiken.

En hoe zit dit dan op een zonnige dag, waarbij ik 5000 Watt opwek? Kan ik dan geen gebruik maken van mijn eigen opgewekte stroom?

Je omvormer heeft een AC-spanning nodig om te kunnen werken.
Je kunt zoeken op 'eiland werking omvormer' of 'off grid omvormer' om wat meer info te vinden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 21:56
Wat jij wilt heet eilandbedrijf en vind je op schepen en in campers en de benodigde omvormers daarvoor zijn veel duurder dan je nu hebt, want die moeten ook zelfstandig wisselstroom kunnen genereren op 50 Hz etc. Kortom geen netspanning betekent ook dat je zonnepanelen uitvallen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:00
RnB schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:44:

Als er werkzaamheden zijn, moet het stroomnetwerk spanningsvrij zijn. Als jouw omvormer (en anderen in jouw buurt) terugleveren, staat er toch spanning op het net. Dat moet dus niet vanwege die werkzaamheden. Dus daarom schakelt je omvormer uit als er geen netspanning is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:01
Is ook wel zo fijn voor de onderhoudsploeg van het net, als zij de stroom uitzetten om veilig herstellingswerk uit te voeren, maar jouw zonnepanelen leveren nog terug, dan gaat het alsnog pats.

Is dus een veiligheidsvereiste voor de meeste omvormers (muv eiland capabele) dat ze uitvallen van zodra de netspanning wegvalt.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005

RnB

Check, bedankt voor alle uitleg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:19
Zoals @True al aangeeft, een (grid-)omvormer kan helemaal niet werken zonder netspanning. Daarom is het ook een "grid"-omvormer. De omvormer lift mee op de 50 Hz netfrequentie i.p.v. deze zelf op te wekken. Veiligheid is hier eigenlijk niet eens relevant. Vergelijk het met een schommelend kind; de persoon die het kind wil aanduwen dat al schommelt, wordt werkloos als het kind ermee stopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

Zit met wat te verdiepen in omvormers voor zonnepanelen. Wat ik overal zie is de minimale opstart spanning. Dit snap ik niet zo goed, want er hoeft maar een klein beetje licht op een paneel te vallen en dan is er al "veel" spanning. Lijkt me veel intressanter om de minimalle opstart stroom / vermogen te zien. En ook het rendement bij lage vermogens. Deze kan ik eigenlijk nergens terug vinden. Alle Enphase laat iets zien (tot 0.05 ref vermogen). Maar wat daar onder gebeurt is onbekend.. Zeker met het weer wat we de afgelopen maanden hebben zou ik het liefst een systeem hebben wat bij Lage vermogens zo effiecent mogelijk werkt, Zodra er veel zon is heb ik toch over en zou het systeem wel minder effiecient mogen zijn.

Heeft iemand hier iets over kunnen vinden/overzicht ? Minimale opstart vermogens en efficienty bij lage vermogens ?
Opstartspanning is wel relevant voor het ontwerp van het systeem. Je moet nl wel minimaal dat kunnen halen om uberhaupt iets te gaan doen. Meestal is dit triviaal maar soms niet.

Relevanter is idd het minimale vermogen om op te starten. Geen idee of dat in de specs staat maar eigenlijk is het ook helemaal niet boeiend want als er zo weinig licht is dat je een paar W opwekt of 0, dan is het sowieso verwaarloosbaar.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:38
Zit met wat te verdiepen in omvormers voor zonnepanelen. Wat ik overal zie is de minimale opstart spanning.
Misschien heb je hier iets aan, Het grote SolarEdge topic

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Nee, het zijn 125 Wp Kyocera panelen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 21-09 12:12
Zwerius schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:14:
[...]

Nee, het zijn 125 Wp Kyocera panelen.
Al nagedacht om een paar te wisselen voor 375 - 400 wp panelen?

Dan zou je, ook met jaren zoals 2022, minder van het net hoeven af te nemen

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
D_Jeff schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:12:
[...]

Al nagedacht om een paar te wisselen voor 375 - 400 wp panelen?

Dan zou je, ook met jaren zoals 2022, minder van het net hoeven af te nemen
Ik heb mijn dak nagenoeg vol liggen (oost en west zijde). De nieuwere hebben weliswaar een beter rendement, maar zijn ook aanzienlijk groter.
Met een paar vervangen schiet ik niet zo veel op. Bovendien is het geen gezicht.
Ik zou dan minimaal één zijde volledig moeten vervangen. Dat kan. Dan kan ik er iets meer vermogen afhalen.
Maar dan zou ik nog zeer goed werkende panelen weg moeten doen voor een schijntje. Dat vind ik jammer. Ook een beetje een gevoelskwestie misschien. Twintig jaar geleden kostten ze nog een vermogen.....;-)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-09 23:21

HermanGast

Exige GT3

Zit met wat te verdiepen in omvormers voor zonnepanelen. Wat ik overal zie is de minimale opstart spanning. Dit snap ik niet zo goed, want er hoeft maar een klein beetje licht op een paneel te vallen en dan is er al "veel" spanning. Lijkt me veel intressanter om de minimalle opstart stroom / vermogen te zien. En ook het rendement bij lage vermogens. Deze kan ik eigenlijk nergens terug vinden. Alle Enphase laat iets zien (tot 0.05 ref vermogen). Maar wat daar onder gebeurt is onbekend.. Zeker met het weer wat we de afgelopen maanden hebben zou ik het liefst een systeem hebben wat bij Lage vermogens zo effiecent mogelijk werkt, Zodra er veel zon is heb ik toch over en zou het systeem wel minder effiecient mogen zijn.

Mijn ervaring dat dit niet goed te voorspellen is. De omvormers laden hun condensatoren op en proberen dan te leveren aan het net. Vaak meerdere pogingen voordat er voldoende licht is voor een continue stroom. Dit geeft een heel onrustige levering aan begin en einde van de dag.

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Teijgetje schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:01:
[...] Wat jij zoekt bestaat dus niet, een efficiënt paneel bij opstarten én minder efficiënt bij veel zoninval, cellen hebben een specificatie die geldt van laag tot hoog.
Klopt niet. Er zijn (waren) dunne film panelen, die zijn niet zozeer efficiënt bij lage opbrengst, als wel hebben die een relatief hoge interne weerstand waardoor ze bij hoge instraling minder efficiënt worden. (bv Solar Frontier)
Dat klopt wel.

[ Voor 10% gewijzigd door onetime op 02-01-2024 22:27 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Wij hebben al enkele jaren zonnepanelen op het dak liggen maar afgelopen decembermaand was de dagopbrengst extreem laag. Zelfs de nachtopbrengst was hoger dan de dagopbrengst.

Ter illustratie wat getallen van voorgaande jaren:
JaarDecember DAGDecember NACHTJaar totaal
20205 kWh4 kWh1900 kWh
20218 kWh3 kWh2100 kWh
202213 kWh1,5 kWh1900 kWh
20230,5 kWh3 kWh1800 kWh

Het opvallende is dat de dagopbrengst in december 2023 erg laag is, de nachtopbrengst over die maand is aanzienlijk hoger!
Zou het kunnen dat er iets stuk is aan de installatie?
Kan ik ergens berekenen met gemiddelde zonuren o.i.d. of deze extreem lage opbrengst logisch is?

[ Voor 3% gewijzigd door HyperH op 03-01-2024 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:18
HyperH schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:16:
Wij hebben al enkele jaren zonnepanelen op het dak liggen maar afgelopen decembermaand was de dagopbrengst extreem laag. Zelfs de nachtopbrengst was hoger dan de dagopbrengst.

20205 kWh4 kWh1900 kWh
20218 kWh3 kWh2100 kWh
20230,5 kWh3 kWh1800 kWh

Het opvallende is dat de dagopbrengst in december 2023 erg laag is, de nachtopbrengst over die maand is aanzienlijk hoger!
Kan ik ergens berekenen met gemiddelde zonuren o.i.d. of deze extreem lage opbrengst logisch is?
Nachtopbrengst is door het maanlicht? :+

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:29
HyperH schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:16:

20205 kWh4 kWh1900 kWh
20218 kWh3 kWh2100 kWh
20230,5 kWh3 kWh1800 kWh

Bedoel je met dag/nacht misschien normaal/dal uren?

Dan kan het best, dat er toevallig in de december maand in de weekenden iets meer zonuren waren.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Mijn ervaring is dat bepaalde oude omvormers erg veel moeite hebben met opstarten, en dat komt inderdaad omdat ze teveel vermogen vragen bij de start. Sommige testen eerst of er voldoende instraling is (Efffekta 2200 bijvoorbeeld) echter de Effekta 5000 doet die test dan weer niet goed en doet vele en vele pogingen om op te starten :X. De Effekta start ook te snel met teveel vermogen en daardoor zakt de spanning onder de Vmpp van de string en ook onder Vmin van de omvormer (120V). Gevolg omvormer gaat uit en gaat het opnieuw proberen.

Overigens vraag ik me wel af of je je hier druk over moet maken. Uit weinig instraling komt gewoon heel weinig elektrische energie. Hoeveel kWh denk je te winnen door een omvormer die zogenaamd eerder opstart.

Zoek gewoon een omvormer met een hoge EU-efficiency. Die zal naast efficiënte vermogenselektronica ook een laag eigen verbruik hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Zwerius schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:24:
[...]

Ik heb mijn dak nagenoeg vol liggen (oost en west zijde). De nieuwere hebben weliswaar een beter rendement, maar zijn ook aanzienlijk groter.
Met een paar vervangen schiet ik niet zo veel op. Bovendien is het geen gezicht.
Ik zou dan minimaal één zijde volledig moeten vervangen. Dat kan. Dan kan ik er iets meer vermogen afhalen.
Maar dan zou ik nog zeer goed werkende panelen weg moeten doen voor een schijntje. Dat vind ik jammer. Ook een beetje een gevoelskwestie misschien. Twintig jaar geleden kostten ze nog een vermogen.....;-)
Kwestie van een TVT berekenen toch? Het lijkt me overigens sterk dat het vervangen van zulke oude panelen geen grote sprong in totaal Wp zou zijn. Wat is het % rendement van die panelen? Je kunt nu rond de 22% kopen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik zit nog in de oriëntatie/voorlopige offerte fase.

Om een eerste schifting te maken:
Wat is grofweg een redelijke prijs voor een kleine simpele installatie?
6 panelen in string, geen schaduw issues, deugdelijke installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
1 eur/wp

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Echt?
Ik zie prijzen tussen de 1,70 en 1,97 per Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
TheekAzzaBreek schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:24:
[...]

Echt?
Tja, laatste paar dagen van dit topic even doorlezen en goed de onderschriften bij de Posts kijken.
Voor 15 panelen zie ik ook wel ca 0,6 eur/wp . Dat is dan hetzelfde totaalbedrag

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
BarryH schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:40:
[...]

Tja, laatste paar dagen van dit topic even doorlezen en goed de onderschriften bij de Posts kijken.
Voor 15 panelen zie ik ook wel ca 0,6 eur/wp . Dat is dan hetzelfde totaalbedrag
Dat heb ik gedaan, maar de meest echt lage prijzen gaan over aanzienlijk grotere installaties, eigen inkoop en/of zelfleggers. Dat maakt het lastig vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:45
TheekAzzaBreek schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:24:
[...]

Echt?
Vandaag een offerte voor 20x420Wp met stringomvormer installatie schuindak voor€ 6200.
Dat komt op 0,74 per Wp.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
TheekAzzaBreek schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:03:
[...]

Dat heb ik gedaan, maar de meest echt lage prijzen gaan over aanzienlijk grotere installaties, eigen inkoop en/of zelfleggers. Dat maakt het lastig vergelijken.
Ik heb €6900,- betaald voor Jinko 17x430 en Goodwe 5000 op No Zw

10 oude verkocht voor€500,-

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 03-01-2024 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Ik betaalde bijna €4700 voor 12x425 Recom Lynx glas/glas panelen met een GoodWe3600, zo goed als oost-west (dus 6 op voor- en 6 op achterkant huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljanvdb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:12
Ik heb net wat offertes opgevraagd voor zes panelen (4 op schuin dak, 2 op dakkapel aan 1 dakkant) met micro omvormers vanwege schaduw. Laagste prijs tot nu toe is 1,41/wp. Ook nog een 1,43 en een 1,71 gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
wiljanvdb schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 07:36:
Ik heb net wat offertes opgevraagd voor zes panelen (4 op schuin dak, 2 op dakkapel aan 1 dakkant) met micro omvormers vanwege schaduw. Laagste prijs tot nu toe is 1,41/wp. Ook nog een 1,43 en een 1,71 gekregen.
Kleine systemen zijn duur. Voor 6 panelen op Enphase via Solar Bouwmarkt loop ik even snel al richting €1,35/Wp

Voor een dergelijk systeem is €1/Wp wat genoemd werd een utopie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
Ronald schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 07:45:
[...]

Kleine systemen zijn duur. Voor 6 panelen op Enphase via Solar Bouwmarkt loop ik even snel al richting €1,35/Wp

Dit valt wel mee hoor, 6x jinko 435wp in twee rijtjes van 3, incl. string omvormer, montage materiaal, DC+AC bekabeling, aardlekje kom je bij solar groothandel onder de 1500 uit. Al zou montage 1000 ex zijn (wat best veel is voor 6 paneeltjes) zit je alsnog op €0,95/Wp.
Is gewoon te doen.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:03
Bart_Denon schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:56:
[...]

Dit valt wel mee hoor, 6x jinko 435wp in twee rijtjes van 3, incl. string omvormer, montage materiaal, DC+AC bekabeling, aardlekje kom je bij solar groothandel onder de 1500 uit. Al zou montage 1000 ex zijn (wat best veel is voor 6 paneeltjes) zit je alsnog op €0,95/Wp.
Is gewoon te doen.
Echter @wiljanvdb wil micro omvormers vanwege schaduw… dus de prijs van Ronald is meer relevant.. je hebt dan toch vaak met extra dure componenten te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
TheekAzzaBreek schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:44:
Ik zit nog in de oriëntatie/voorlopige offerte fase.

Om een eerste schifting te maken:
Wat is grofweg een redelijke prijs voor een kleine simpele installatie?
6 panelen in string, geen schaduw issues, deugdelijke installateur?
Mijn reactie was eigenlijk op de vraag van TheekAzzaBreek en de reactie van BarryH die zei €1/Wp.

@Ronald

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Bart_Denon schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:56:
[...]

Is gewoon te doen.
De montage voor 6 panelen is zelfs via solar bouwmarkt bijna 1000 euro. Een aanzienlijk deel is onafhankelijk van aantal panelen, dus het is ook terecht dat het montage deel relatief hoog is.

Ennuh… doe eens geen suggestie voor string omvormer als het over 2+4 panelen gaat… dat gaat op een string omvormer gewoon niet goed werken. Zelfs zonder schaduw al discutabel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
ArjoK schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:04:
[...]

Vandaag een offerte voor 20x420Wp met stringomvormer installatie schuindak voor€ 6200.
Dat komt op 0,74 per Wp.
Dat is wel heel goedkoop, hoe weet je of de partij betrouwbaar is dan, want de meeste serieuze partijen die ik gecontact hebben zitten echt bijna tegen het dubbele aan (als het niet veel hoger is)

De goedkoopste die ik nu heb zit op 1,20 geloof ik en dat is een zelfstandige die betrouwbaar overkomt, maar waar ik nergens reviews of iets van kan vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door dr86 op 04-01-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
dr86 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:46:
[...]

Dat is wel heel goedkoop, hoe weet je of de partij betrouwbaar is dan, want de meeste serieuze partijen die ik gecontact hebben zitten echt bijna tegen het dubbele aan (als het niet veel hoger is)

De goedkoopste die ik nu heb zit op 1,20 geloof ik en dat is een zelfstandige die betrouwbaar overkomt, maar waar ik nergens reviews of iets van kan vinden.
Of de partij betrouwbaar is kan ik niet zeggen, in ieder geval wel een die aan de telefoon meedenkt en een gespecificeerde offerte opleverde. en zo te zien aangesloten bij SGZE (Stichting Garantiefonds ZonneEnergie)

Aangezien mijn dak nu vol ligt zocht ik naar de optie alles eraf en nieuw er op met dubbel vermogen (meerprijs 35 per paneel voor verwijderen oude set, vindt ik aan de prijzige kant) Het lukt mij helaas niet tot een business case te komen met een TVT voor 2050. of ik moet rekenen met de idiote elektraprijs die een andere aanbieder in zijn offerte gebruikte samen met een irreëel persentage direct eigen gebruik, en uitkomt op een TVT van 3,3 jaar Ik zeg succes met een set op NO.
Met mijn huidige verbruik zit ik op 40% direct eigenvergruik uit mijn set zonnepanelen met heel veel moeite kan ik dit verschuiven naar max 50% maar zolang ik kan salderen een financieel mindere keuze, Met een verdubbeling aan opwek verwacht ik dat het direct eigen gebruik ca 25% zal zijn en met max inspanning 30%.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Kennis heeft huurpanelen: 15 stuks en ze wekken zo'n 3600 kWh op per jaar. Ik gok dat het dan 200 Wp panelen zijn. Omvormer is één of twee jaar geleden vervangen bij een defect. Overname bedrag is zo'n 1.300€ en er is natuurlijk (oud contract) zo'n boeteclausule wanneer de hele installatie gedemonteerd dient te worden. Ik vind het overname bedrag aan de hoge kant, maar volgens mij is het wel de beste keuze. Gewoon laten liggen totdat het rendementstechnisch eruit kan om ze te vervangen (en er meer duidelijkheid is omtrent salderen/terugleverconstructies). Iemand een uitgesproken andere visie hierop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 17:56

Perkouw

Moderator General Chat
True schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:49:
Kennis heeft huurpanelen: 15 stuks en ze wekken zo'n 3600 kWh op per jaar. Ik gok dat het dan 200 Wp panelen zijn. Omvormer is één of twee jaar geleden vervangen bij een defect. Overname bedrag is zo'n 1.300€ en er is natuurlijk (oud contract) zo'n boeteclausule wanneer de hele installatie gedemonteerd dient te worden. Ik vind het overname bedrag aan de hoge kant, maar volgens mij is het wel de beste keuze. Gewoon laten liggen totdat het rendementstechnisch eruit kan om ze te vervangen (en er meer duidelijkheid is omtrent salderen/terugleverconstructies). Iemand een uitgesproken andere visie hierop?
Wat betaald hij aan huur voor die panelen. En als het daadwerkelijk 15x200WP is dan zit je op zo'n 0,43 per WP. Daar kan je dan ook weer mee verder rekenen. Los van dat ik ook niet weet wat ze rekenen voor eraf halen en of je dan plek hebt voor krachtigere panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
True schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:49:
Eraf en nieuwe 430 leggen. Levert dan 5800 kWh op. Je kan in ieder geval dan nu de opbrengst nog salderen. Even gaan rekenen. De oude leveren bij verkoop je 50,- per stuk op. Dus de overname is dan nog maar €750,-. De oude eraf laten halen door de partij waar je de nieuwe afneemt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MotorBeast schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:16:
[...]

Eraf en nieuwe 430 leggen. Levert dan 5800 kWh op. Je kan in ieder geval dan nu de opbrengst nog salderen. Even gaan rekenen. De oude leveren bij verkoop je 50,- per stuk op. Dus de overname is dan nog maar €750,-. De oude eraf laten halen door de partij waar je de nieuwe afneemt.
Als een nieuw 430Wp 70 euro kost denk ik niet dat een oude 200Wp 50 euro oplevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Perkouw schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:56:
[...]

Wat betaald hij aan huur voor die panelen. En als het daadwerkelijk 15x200WP is dan zit je op zo'n 0,43 per WP. Daar kan je dan ook weer mee verder rekenen. Los van dat ik ook niet weet wat ze rekenen voor eraf halen en of je dan plek hebt voor krachtigere panelen?
Huurprijs weet ik niet, maar is ook niet relevant, hij wil sowieso (kostte wat het kost) af van huren. Volgens mij gewoon standaard maat dus 15x430 zal gewoon gaan passen.
[...]

Met een 5 kW omvormer zou dit op een 6200 kWh/jr uitkomen (met thomasberger in de praktijk dus waarschijnlijk nog net iets hoger zelfs). Maar 50€/stuk lijkt mij, wat @Wolly ook zegt, wat veel. Ik denk eerder dat je blij moet zijn dat iemand ze alle 15 binnen twee weken op wil halen voor 250€.

Maar in dit geval, waarom?
  • Bouwen op salderingsregeling? Ja oké, maar ze leveren nu ook al meer op dan ze verbruiken. Dus het wordt puur TLV van 11ct (voor 3 jr) dus zo'n € 1254 en daarna is het koffiedik kijken.
  • Hoger percentage eigen gebruik bij minder opbrengst (laten we zeggen 30% zon dus i.p.v. 15*200*30% wordt het 15*430*30%) maar in dit geval zie ik niet heel veel nut. Het zijn de standaard woonhuis zaken en een airco (die alleen in de zomer wat doet).
  • Theoretisch meer rendement over jaren, maar dan moet wel de hele investering eruit.
Waarom niet?
Investering (voor zover die er geweest is of was of noemenswaardig is met zo'n huurconstructie ..) is er al uit en elke kWh is netto winst. Gewoon laten liggen totdat er noodzaak is voor meer (warmtepomp én een vorm van salderingsregeling bijv.) en wellicht ook nog efficiëntere panelen.

Ik ben niet echt overtuigd om in zo'n geval te adviseren om actie te ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
[...]

oud zijn denk ik 250/275Wp panelen als nu de opbrengst 3600kWh is voor 15 stuks maatvoering ooit standaard 1650x1000. Het is maar de vraag of er dan ook 15 430Wp panelen met afmeting 1762x1134 op hetzelfde dak passen.
Perkouw schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:56:
[...]

met 250 of 275Wp zit je op 0.35 of 0.32 per Wp dat rekent net wat anders 8)

In offertes die ik heb gezien voor set vervanging rekenen ze voor verwijderingskosten 35-40 euro per paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Wolly schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:59:
[...]

Als een nieuw 430Wp 70 euro kost denk ik niet dat een oude 200Wp 50 euro oplevert?
Ik heb toch net 1 maand geleden er 10 voor die prijs verkocht. Okee 250Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ArjoK schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:24:
[...]

oud zijn denk ik 250/275Wp panelen als nu de opbrengst 3600kWh is voor 15 stuks maatvoering ooit standaard 1650x1000. Het is maar de vraag of er dan ook 15 430Wp panelen met afmeting 1762x1134 op hetzelfde dak passen.

[...]

met 250 of 275Wp zit je op 0.35 of 0.32 per Wp dat rekent net wat anders 8)

In offertes die ik heb gezien voor set vervanging rekenen ze voor verwijderingskosten 35-40 euro per paneel.
Was een schatting. Ik heb op de plek van 10 oude, 9 nieuwe weg kunnen leggen. Op 2 cm na, geen 10. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
[...]

De vraagsteller waar ik dit bedrag voor noemde had het over 1 dak vlak, simpele string omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
nMad schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:32:
Nachtopbrengst is door het maanlicht? :+
Het verschil tussen tellerwerk-1 en tellerwerk-2 bedoelde ik natuurlijk, ofwel piek / dal. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Jojan265 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:44:
Bedoel je met dag/nacht misschien normaal/dal uren?

Dan kan het best, dat er toevallig in de december maand in de weekenden iets meer zonuren waren.
Dat bedoelde ik inderdaad en ik was even vergeten dat het weekend ook dal-uren zijn. :F
Dan nog vind ik het opvallend (en historisch) laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Dre schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:23:
Mijn ervaring is dat bepaalde oude omvormers erg veel moeite hebben met opstarten, en dat komt inderdaad omdat ze teveel vermogen vragen bij de start. Sommige testen eerst of er voldoende instraling is (Efffekta 2200 bijvoorbeeld) echter de Effekta 5000 doet die test dan weer niet goed en doet vele en vele pogingen om op te starten :X. De Effekta start ook te snel met teveel vermogen en daardoor zakt de spanning onder de Vmpp van de string en ook onder Vmin van de omvormer (120V). Gevolg omvormer gaat uit en gaat het opnieuw proberen.
Bij de laatste inspectie wist de monteur te vertellen dat het een slechte omvormer betrof die inderdaad veel opstartpogingen doet. Dat opstarten is ook hoorbaar met harde klikken in de ochtend.
Zoek gewoon een omvormer met een hoge EU-efficiency. Die zal naast efficiënte vermogenselektronica ook een laag eigen verbruik hebben :)
Het is een huurhuis met panelen / installatie die door de verhuurder zijn geplaatst. Daar zal ik niet zomaar een eigen omvormer tussen kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Termy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:30:
Kwestie van een TVT berekenen toch? Het lijkt me overigens sterk dat het vervangen van zulke oude panelen geen grote sprong in totaal Wp zou zijn. Wat is het % rendement van die panelen? Je kunt nu rond de 22% kopen.
Geen idee wat de TVT of rendement is. De zonnepanelen zijn door de verhuurder geplaatst voordat wij hier zijn komen wonen.

Ik vroeg mij vooral af of er sprake van een defect zou kunnen zijn. De opbrengt in het normaal-tarief was afgelopen december historisch laag.
Zijn er misschien cijfers over zon-uren per regio waar ik het mee kan vergelijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:29
HyperH schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:16:
[...]

Geen idee wat de TVT of rendement is. De zonnepanelen zijn door de verhuurder geplaatst voordat wij hier zijn komen wonen.

Ik vroeg mij vooral af of er sprake van een defect zou kunnen zijn. De opbrengt in het normaal-tarief was afgelopen december historisch laag.
Zijn er misschien cijfers over zon-uren per regio waar ik het mee kan vergelijken?
Afgelopen jaar was gewoon een slecht jaar. Hieronder ter vergelijk van een aantal jaren van ons huis in ZO Groningen. Ik heb begin 2023 er 3 panelen bijgelegd, en dan nog is de totale opbrengst minder dan het jaar ervoor. 2022 was daarentegen weer een heel goed jaar. 2 uitersten na elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmI7xz9lwiJP_78uuE375l5uaFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5rcB3x7Agx5i58cS5ngrUkDU.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik dien bij de energieleverancier mijn geschatte verbruik en teruglevering op te geven om een nieuw maandbedrag te berekenen. Dit na het plaatsen van zonnepanelen op het dak. De schattingen voor mijn energieverbruik en teruglevering hangen erg af van de hoeveelheid energie afkomstig van de zonnepanelen die ik direct kan verbruiken. Wat is een normaal percentage van de energie die opgewekt wordt over een jaar die direct wordt verbruikt? Rond de 25%, of zit ik er naast?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
wcduck schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:23:
Ik dien bij de energieleverancier mijn geschatte verbruik en teruglevering op te geven om een nieuw maandbedrag te berekenen. Dit na het plaatsen van zonnepanelen op het dak. De schattingen voor mijn energieverbruik en teruglevering hangen erg af van de hoeveelheid energie afkomstig van de zonnepanelen die ik direct kan verbruiken. Wat is een normaal percentage van de energie die opgewekt wordt over een jaar die direct wordt verbruikt? Rond de 25%, of zit ik er naast?
Je vergeet volgens mij salderen. Als je meer verbruikt dan opwekt, lever je niets terug.

En je vraag kan niemand beantwoorden. Jij weet wat je weg stookt met WP, zwembad, elec auto, wassen, verlichting, server enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
MotorBeast schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:45:
[...]

Je vergeet volgens mij salderen. Als je meer verbruikt dan opwekt, lever je niets terug.

En je vraag kan niemand beantwoorden. Jij weet wat je weg stookt met WP, zwembad, elec auto, wassen, verlichting, server enz enz.
Ik dien in het formulier aan te geven wat ik verbruik en teruglever. Als ik het goed interpreteer dan zien trekken ze de energie die ik teruglever af van het verbruik. Op die wijze berekenen ze de saldering. De reden dat ze het op deze manier berekenen is dat dit handig is wanneer de salderingregeling af wordt gebouwd.

Ik begrijp dat het niemand in kan schatten wat ik verbruik en terwijl ik opwek. Daarom ben ik opzoek naar een richtwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@wcduck Weet je wat je totale verbruik is? En wat je zelf opwekt? Geef dat op?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

[...]

Ik reageerde op @Zwerius :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
onetime schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:50:
@wcduck Weet je wat je totale verbruik is? En wat je zelf opwekt? Geef dat op?
Ik weet wat mijn totale verbruik is (inschatting van vorige jaren). De opwek is berekend door de partij die de zonnepanelen heeft gelegd. Wanneer ik echter de waarde invul die berekend is voor de opwek bij teruglevering, zal ik in 2025 wellicht daar problemen mee krijgen. Dan wordt waarschijnlijk de salderingsregeling versoberd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:27
wcduck schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:15:
[...]

Ik weet wat mijn totale verbruik is (inschatting van vorige jaren). De opwek is berekend door de partij die de zonnepanelen heeft gelegd. Wanneer ik echter de waarde invul die berekend is voor de opwek bij teruglevering, zal ik in 2025 wellicht daar problemen mee krijgen. Dan wordt waarschijnlijk de salderingsregeling versoberd.
Als je verwacht dat je opbrengst in dezelfde groot orde is als je verbruik dan maakt het niets uit wat je invult, zolang het aan beide kanten van de streep maar hetzelfde is. 2025 veranderd naar alle waarschijnlijkheid nog niets, maar ook al veranderd er wel iets, tegen die tijd weet jouw energieboer al precies wat je 'gedrag' is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Dank voor alle reacties.

Het ziet er naar uit dat de alles-in-een aanbieders die ik tot nu toe gesproken heb een behoorlijke opslag rekenen. Ik ga maar eens puzzelen of zelf inkopen en laten installeren voldoende oplevert om het gedoe waard te zijn. Jullie hebben me aan het denken gezet, waarvoor dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-09 15:59
HyperH schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:10:
[...]

Dat bedoelde ik inderdaad en ik was even vergeten dat het weekend ook dal-uren zijn. :F
Dan nog vind ik het opvallend (en historisch) laag.
Hoe meet je die opbrengst eigenlijk? Heeft de omvormer een eigen meter of app? Of lees je de teruglevering af op de slimme meter? Dan moet je er rekening mee houden dat je daar alleen de opbrengst van je panelen ziet die je niet zelf al verbruikt hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:00
[...]

KNMI heeft zon-uren per regio
https://www.knmi.nl/neder...rzichten/archief/maand/sq

De data die je geeft is van je teruglevering. Teruglevering kan ook lager zijn omdat je bv iets vaker de wasmachine of de droger hebt aangehad ofzo. of dat een ander apparaat door een storing meer is gaan gebruiken.

Voorbeeld bij mij:
2020: Opbrengst panelen: 25,1 kWh, Teruglevering 3,8 kWh
2023: Opbrengst panelen: 18,9 kWh, Teruglevering 3,6 kWh

Je ziet dus lagere opbrengst van de panelen maar de teruglevering is niet heel erg veel minder. Dus teruglevering zegt niet zoveel.

Als jij een defect in je omvormer wilt vaststellen dan zul je de opbrengst van de panelen moeten vergelijken, niet de teruglevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperH
FransvWoerkom schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 01:44:
Hoe meet je die opbrengst eigenlijk? Heeft de omvormer een eigen meter of app? Of lees je de teruglevering af op de slimme meter? Dan moet je er rekening mee houden dat je daar alleen de opbrengst van je panelen ziet die je niet zelf al verbruikt hebt.
Daar maak je een goed punt. Ik lees de slimme meter uit via de P1 poort. De fabrikant van de omvormer is al enkele jaren failliet en de toenmalige app schijnt niet te werken. Dat heb ik niet zelf geprobeerd overigens, maar gehoord van de monteur (iemand die ééns in de 5 jaar de boel komt doormeten o.i.d.?) die nogal kritisch was op het merk / model dat de verhuurder geplaatst heeft.

Eigen verbruik kan ik afzetten tegen de teruglevering. Het zijn inderdaad communicerende vaten. Het valt op dat het eigen verbruik in november plots hoger is geworden t.o.v. voorgaande maanden en de november / december maanden van de voorgaande jaren.

Misschien moet ik eens in huis op zoek naar een grootverbruiker? Er is in november wel een nieuwe koelkast geplaatst, maar die zou juist zuiniger moeten zijn dan de oude die vervangen is. Het verklaart ook niet waarom het dal-tijdvak geen last heeft van de afwijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperH
Deze gegevens zocht ik. December 2023 was qua zonuren aanzienlijk slechter dan de voorgaande jaren. Misschien is het dan toch wel logisch te verklaren.
De data die je geeft is van je teruglevering. Teruglevering kan ook lager zijn omdat je bv iets vaker de wasmachine of de droger hebt aangehad ofzo. of dat een ander apparaat door een storing meer is gaan gebruiken.
De nieuwe koelkast is de enige verandering in het huishouden. Helaas heb ik geen verbruikscijfers van de vorige koelkast paraat dus dat is lastig vergelijken.
Als jij een defect in je omvormer wilt vaststellen dan zul je de opbrengst van de panelen moeten vergelijken, niet de teruglevering.
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb helemaal geen gegevens van de installatie die door de verhuurder is geïnstalleerd. Ook geen wachtwoorden of pincodes. Ik ga op zoek of ik online een handleiding kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
HyperH schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:23:
[...]

Daar maak je een goed punt. Ik lees de slimme meter uit via de P1 poort. De fabrikant van de omvormer is al enkele jaren failliet en de toenmalige app schijnt niet te werken. Dat heb ik niet zelf geprobeerd overigens, maar gehoord van de monteur (iemand die ééns in de 5 jaar de boel komt doormeten o.i.d.?) die nogal kritisch was op het merk / model dat de verhuurder geplaatst heeft.

Eigen verbruik kan ik afzetten tegen de teruglevering. Het zijn inderdaad communicerende vaten. Het valt op dat het eigen verbruik in november plots hoger is geworden t.o.v. voorgaande maanden en de november / december maanden van de voorgaande jaren.

Misschien moet ik eens in huis op zoek naar een grootverbruiker? Er is in november wel een nieuwe koelkast geplaatst, maar die zou juist zuiniger moeten zijn dan de oude die vervangen is. Het verklaart ook niet waarom het dal-tijdvak geen last heeft van de afwijking.
Meestal kan je op het omvormer display de totale opbrengst aflezen. Dat 1x per maand vastleggen geeft je voldoende inzicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Nee dat kan dus niet. Omdat je met P1 de slimme meter uitleest zie je enkel wat je netto verbruik of netto teruglevering is op een bepaald moment. Wat je opwekt en direct vóór de slimme meter weer gebruikt kun je op deze manier niet inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
wcduck schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:23:
Een antwoord op mijn eigen vraag: de energieleverancier gaat uit dat 20% van de opbrengst van de zonnepanelen direct wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
True schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:54:
Nee dat kan dus niet. Omdat je met P1 de slimme meter uitleest zie je enkel wat je netto verbruik of netto teruglevering is op een bepaald moment. Wat je opwekt en direct vóór de slimme meter weer gebruikt kun je op deze manier niet inzien.
Je hebt gelijk. Ik had het slecht verwoord. Wat ik bedoelde te zeggen is dat bij gelijkblijvend verbruik je een toename zou moeten zien in het netto verbruik als de productie van de panelen lager is, maar dat is te simplistisch geschetst, omdat je niet weet wat er buiten de slimme meter om verbruikt is.

Ik begrijp nu hoe het werkt geloof ik. Voor nu leg ik mij er even bij neer, omdat het aantal zon-uren afgelopen december erg laag waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
[...]
Zou kunnen hoor, moderne/goede koelkasten met een inverter draaien continu op een heel laag pitje. De oudere/goedkopere hebben een simpelere aan/uit compressor die elke xx minuten een korte, hoge piek in het verbruik geeft. De laatste variant zal, zeker in de wintermaanden, minder op eigen PV-verbruik draaien.

Verder is er zonder gedetailleerde meetgegevens weinig concreets over te zeggen. Ik weet wel dat de opwek dit (na)jaar sowieso echt dramatisch laag is.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
MotorBeast schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:45:
[...]

Niet bij alle leveranciers meer.

Sommige hanteren een teruglevertarief gebaseerd op je _bruto_ teruglevering.

@wcduck 20-30% is een prima richtwaarde, beetje afhankelijk van hoe groot je PV installatie is.
Dit is wel er vanuit gaande dat je verbruik redelijk gemiddeld is, als je 's nachts een auto gaat opladen ga je natuurlijk nat.

Edit: @True er bestaat wel software (Home assistant) die voor je uitrekent wat je eigen gebruik en self-sufficiency is, door de data van je omvormer en P1 meter met elkaar te vergelijken.

[ Voor 12% gewijzigd door mcDavid op 05-01-2024 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

mcDavid schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:27:
Edit: @True er bestaat wel software (Home assistant) die voor je uitrekent wat je eigen gebruik en self-sufficiency is, door de data van je omvormer en P1 meter met elkaar te vergelijken.
Ja zeker, dat draai ik zelf (o.a.) ook. Maar hij stelt heel duidelijk dat hij met de omvormer niets doet en/of kan monitoren en enkel met een P1 meter bijhoudt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
[...]

Heb nu een offerte binnen voor 8 panelen met enphase 1Q8MC a €1,18per wp en een alternatieve van het zelfde bedrijf met een Growatt Min 4200TL-XH a €0,85 per wp

Dankzij een mede tweaker die mij op dit bedrijf wees. Vind het voor beide systemen prima prijzen denk ik zo.

Ben er alleen nog niet over uit of ik (ondanks een vrijwel schaduwvrij dak) wil gaan voor Growatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
dr86 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:00:

Ben er alleen nog niet over uit of ik (ondanks een vrijwel schaduwvrij dak) wil gaan voor Growatt.
Prijzen prima. met 8 is de boel echt vol? Silicium levert meer op dan slimme Enphase dingen ;-)
(Wellicht is de mc wel weer eens aan de krappe kant... overweeh hc)

En de Growatt klinkt weer als zwaar voor een 8-tal panelen...

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 05-01-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:33:
[...]

En de Growatt klinkt weer als zwaar voor een 8-tal panelen...
550 wp panelen dan valt het mee O-)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Ronald.42 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:36:
[...]

550 wp panelen dan valt het mee O-)
Dan zijn die mc’s weer het belachelijkste mogelijke ;-)

Lastig er iets nuttigs van te maken zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:41:
[...]

Dan zijn die mc’s weer het belachelijkste mogelijke ;-)

Lastig er iets nuttigs van te maken zo
Idd type panelen en welke opstelling zou handig zijn.

Ben overigens wel goed te spreken over de growatt omvormers.
Heb er 4 hangen in verschillende situaties.
1 wat ouder type die start meestal ook net wat later op en is wat eerder uit.
Dat is nog zo'n grijze bak waar je op moet kloppen om hem in te stellen.... welke flapdrol dat ook ooit bedacht heeft 7(8)7

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
dr86 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:00:
[...]

Heb nu een offerte binnen voor 8 panelen met enphase 1Q8MC a €1,18per wp en een alternatieve van het zelfde bedrijf met een Growatt Min 4200TL-XH a €0,85 per wp

Dankzij een mede tweaker die mij op dit bedrijf wees. Vind het voor beide systemen prima prijzen denk ik zo.

Wat @Ronald zegt. Als je geen schaduw hebt is m.i.de Growwatt de betere optie. Welke panelen bieden ze? Met 8x 420Wp is waarschijnlijk de Growatt MIN 3000TL-XH al voldoende.en de Growatt MIN 3600TL-XH is dan al ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
ArjoK schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:46:
[...]

Wat @Ronald zegt. Als je geen schaduw hebt is m.i.de Growwatt de betere optie. Welke panelen bieden ze? Met 8x 420Wp is waarschijnlijk de Growatt MIN 3000TL-XH al voldoende.en de Growatt MIN 3600TL-XH is dan al ruim.
was een typfoutje, zijn 9 panelen

Gaat hierom bij het eerste bedrijf:
9x Tiger Neo N-type 54HL4R-B
420-440 Watt
1x Growatt MIN 4200TL-XH

Totaal offerte €3200,- (€0,83 wp)

of

9x Enphase Micro-omvormer IQ8MC

Totaal offerte €4500,- (€1,18 wp)

Ook nog een andere van een zelfstandige uit de regio binnen gekregen die biedt het volgende aan, gaf wel aan dat een growatt beter op mijn dak zou passen en dus goedkoper is.

1x Solaredge SE3680H
9x Solaredge optimizers S440

Totaal offerte €3675,- (€0,94 wp)

Schuin dak op het zuidwesten overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door dr86 op 06-01-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:08
dr86 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:27:
[...]

was een typfoutje, zijn 9 panelen

Gaat hierom bij het eerste bedrijf:
420-440 Watt
1x Growatt MIN 4200TL-XH

Totaal offerte €3200,- (€0,83 wp)
Ik heb zelf ook 9 panelen (Zuid) op een growatt 3600 XH hangen en die topt eigenlijk nooit af. Dus ik denk dat die offerte nog een stukje goedkoper kan. Tenzij je in de toekomst nog wilt uitbreiden, dan zou ik juist de grootste variant nemen voor je 1 fase aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
kevi-n1 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:34:
[...]

Ik heb zelf ook 9 panelen (Zuid) op een growatt 3600 XH hangen en die topt eigenlijk nooit af. Dus ik denk dat die offerte nog een stukje goedkoper kan. Tenzij je in de toekomst nog wilt uitbreiden, dan zou ik juist de grootste variant nemen voor je 1 fase aansluiting.
Heb hier overigens wel gewoon 3 fase in huis, maar de offertes zijn idd voor 1 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:30

RobertowNL

For your gear!

In 2022 met wat hulp van hier mijn west dak vol laten leggen. Mooie opbrengst gehad de afgelopen anderhalf jaar (warmtepompje en warmtepompboiler uit de terugleververgoeding van Innova en Eneco betaald).

Maar nu toch nog aan het denken om het oost-dak ook nog te voorzien van een laagje panelen.
Ondertussen bij de zelfde partij een offerte opgevraagd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYaUGouSGuHVF420J2ZNQ-gf4VY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wTSzWScjV0KpomVmEGpZdyHk.jpg?f=user_large

€1,14 valt mij een beetje tegen, zal vooral komen door SolarEdge die ze aanraden omdat er wat schaduw is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pE7OqL6BllALi1Yg8sAD0oPkckc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H2vNPK0z1XrJG7DbHZrPJP7i.jpg?f=user_large

Korte vraag is eigenlijk, kan ik zonder micro's of optimisers uit de voeten of is het hier nu toch echt wel aan te raden?

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jtm_
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-09 07:39
Ik heb onlangs 5 zonnepanelen met bijbehorende omvormer overgenomen van onze buren en ze zelf op het dak gelegd van onze garage op Solarstell montagesysteem.

Het gaat om 5 panelen die in serie zijn geschakeld. Ik laat het binnenkort aansluiten door een elektricien, maar om de kosten iets te drukken heb ik zelf al wat voorwerk gedaan (panelen al op dak gelegd, dakdoorvoer gemaakt, pvc-buizen voor bekabeling naar omvormer gemonteerd in de garage, kabel van omvormer naar meterkast via kruipruimte gelegd).

Daarnaast heb ik nu de min en plus kabel samen met de aarde door dezelfde buis lopen. Wat betreft dat laatste (bekabeling) twijfeI ik over mijn aanpak en zou ik graag wat advies van jullie krijgen. Hierover lees ik namelijk overal verschillende dingen.

Nu lees ik op sommige websites dat de plus en de min in aparte buizen moeten, maar ergens anders lees ik dan weer dat dit bij in serie geschakelde panelen niet hoeft, maar wel wordt aanbevolen. (is overigens bij mijn nieuwbouwwoning uit 2020 met panelen vanaf oplevering ook niet het geval).

Concreet heb ik dus de volgende vragen:
- Moet de zwart en rood in een aparte buis? Of kan ik ze gewoon door dezelfde buis laten lopen?
- Zo ja (verschillende buizen), dan moet ik toch ook weer rekening houden met vlamboog? En daarom voldoende afstand (minimaal 10cm) tussen de kabels hanteren. Dat gaat lastig met de dakdoorvoer, ik zou dan een extra gat in het dak moeten maken.
- vanwege het zo klein mogelijk houden van de inductielus moeten de kabels zo dicht mogelijk bij elkaar liggen toch? Hoe kan ik dit rijmen met die 10cm die wordt genanteerd voor verkleinen van de inductielus.
- wanneer ik rood en zwart door eigen buizen laten lopen, moet er dan ook een aparte buis voor de aarddraad of kan deze bij een van deze twee in de buis?

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door jtm_ op 06-01-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
RobertowNL schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:14:
In 2022 met wat hulp van hier mijn west dak vol laten leggen. Mooie opbrengst gehad de afgelopen anderhalf jaar (warmtepompje en warmtepompboiler uit de terugleververgoeding van Innova en Eneco betaald).

Maar nu toch nog aan het denken om het oost-dak ook nog te voorzien van een laagje panelen.
Ondertussen bij de zelfde partij een offerte opgevraagd:
[Afbeelding]

€1,14 valt mij een beetje tegen, zal vooral komen door SolarEdge die ze aanraden omdat er wat schaduw is:
[Afbeelding]

Korte vraag is eigenlijk, kan ik zonder micro's of optimisers uit de voeten of is het hier nu toch echt wel aan te raden?
Je hebt panelen met erg hoog vermogen 465 Wp, waar 435 Wp in dezelfde maat voor 100 euro per paneel verkocht wordt, en meer gangbaar zijn.
SolarEdge is heel duur, zeker met 3-fase en te weinig panelen. (RWB omvormer).

SolarEdge biedt geen meer opbrengst (want je hebt geen schaduw toch?). GoodWe 4200W omvormer koop je voor 536 euro...
  • Dus panelen kunnen goedkoper als je minder Wp (besparing 600 euro voor 300 Wp minder)
  • Omvormer naar stringomvormer bespaard je circa 1400 euro
  • Kan dus 2000 euro goedkoper voor vrijwel dezelfde opbrengst (4650 Wp naar 4350 Wp (en geen kwestbare elektronica op het dak)
Heb je nog overwogen om de panelen van oost aan te sluiten op je bestaande omvormer (Solis S5-GR3P) danwel die Solis te vervangen door een zwaarder exemplaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:30

RobertowNL

For your gear!

Dre schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:31:
[...]

Je hebt panelen met erg hoog vermogen 465 Wp, waar 435 Wp in dezelfde maat voor 100 euro per paneel verkocht wordt.
SolarEdge is heel duur, zeker met 3-fase en te weinig panelen. (RWB omvormer).

SolarEdge biedt geen meer opbrengst (want je hebt geen schaduw toch?). GoodWe 4200W omvormer koop je voor 536 euro...
  • Dus panelen kunnen goedkoper als je minder Wp (besparing 600 euro)
  • Omvormer naar stringomvormer bespaard je 1400 euro
  • Kan dus 2000 euro goedkoper voor dezelfde opbrengst (en geen kwestbare elektronica op het dak)
Heb je nog overwogen om de panelen van oost aan te sluiten op je bestaande omvormer (Solis S5-GR3P) danwel die te vervangen door een zwaarder exemplaar?
Bedankt, had inderdaad al gezien dat de panelen relatief duur zijn. Panelen van 400-435Wp zijn wat mij betreft ook prima.

Wat mij betreft gaat er inderdaad een stringomvormer op, maar ze raden dus om die boom aan de zijkant van het blok aan om wel iets met optimisers te doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihUg7OajpCj16Cpvn0JJEaAQW8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MhHO7fPxRB1Vsoo3UKvsIFOl.png?f=user_large
Vooral aan de zuidzijde van het oost-dak dus wat schaduw van de boom. Maar hoeveel opbrengst mis je daar nu door. Mijn gevoel zegt dat het beperkt is.

Combineren op de huidige omvormer nog niet over nagedacht.
Voor mijn eigen idee, hij heeft 2 MPPT trackers, zet je dan één op oost en west op de andere? (nu zit west verdeeld over twee). Zal wellicht iets meer gaan aftoppen vooral in de dan, maar dat is niet zo erg.

Ik ga ze eens bellen om te kijken wat er mogelijk is. Ze hebben immers ook de eerste set gelegd.

[ Voor 6% gewijzigd door RobertowNL op 06-01-2024 21:57 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@RobertowNL Wat er mogelijk is heb je hier net gelezen. Als de panelen een bijna gelijke spanning leveren zet je er evenveel van parallel aan die op de andere kant van het dak, of als de mppt het volle vermogen aankan geef je iedere dak kant zijn eigen mppt. Zou weinig moeten aftoppen en wel veel goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@jtm_ Je hebt geen industriële installatie. Lijkt me goed genoeg zo. Je hebt niet voor niets een elektricien ingeschakeld. Die zegt het wel als het niet goed is. (Tenminste, dat hoort zo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onze omvormer wordt passief gekoeld met koelribben, heeft het zin om er in de zomer een usb-fan op te richten, voor een langere levensduur? De omvormer staat wel in een grote koele ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCbV3WdHREdi8p4TIBHflesIjug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QRtBmxI8MEK7bM8tChqC6wGv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 16:37
Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:20:
Onze omvormer wordt passief gekoeld met koelribben, heeft het zin om er in de zomer een usb-fan op te richten, voor een langere levensduur? De omvormer staat wel in een grote koele ruimte.

[Afbeelding]
1. de ruimte temperatuur doet er niet zoveel toe. Kun je de omvormer temperatuur uitlezen?
2. de positie van de fan is suboptimaal. Hang hem eronder met de luchtstroom naar boven.

Zelf koel ik mijn SMA STP6 met 2 PC ventilatoren op een thermostaat van 1 euro die op 30 graden staat ingesteld.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@AMARONE
nvm. Ik reageer op een heel oud bericht.

[ Voor 72% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-01-2024 11:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cville schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:28:
[...]

1. de ruimte temperatuur doet er niet zoveel toe. Kun je de omvormer temperatuur uitlezen?
De omvormer staat toch best niet op een hete zolderkamer? Ik kan de temperatuur niet uitlezen.
2. de positie van de fan is suboptimaal. Hang hem eronder met de luchtstroom naar boven.
De fan komt bijna tegen het plafond, maar een horizontale flow zou misschien beter zijn idd. De airflow is dan wel nog steeds dwars op de koelribben.
Zelf koel ik mijn SMA STP6 met 2 PC ventilatoren op een thermostaat van 1 euro die op 30 graden staat ingesteld.
30 graden omgevingstemperatuur? In onze garage wordt het nooit zo warm en een lagere temperatuur zou ook niet helpen omdat de temperatuur daar te weinig schommelt, bij een te lage temperatuur zou het ook kunnen dat hij tot 's nachts verder koelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:43:
[...]
De omvormer staat toch best niet op een hete zolderkamer? Ik kan de temperatuur niet uitlezen.
[...]
[...]
De fan komt bijna tegen het plafond, maar een horizontale flow zou misschien beter zijn idd. De airflow is dan wel nog steeds dwars op de koelribben.

[...]

30 graden omgevingstemperatuur? In onze garage wordt het nooit zo warm en een lagere temperatuur zou ook niet helpen omdat de temperatuur daar te weinig schommelt, bij een te lage temperatuur zou het ook kunnen dat hij tot 's nachts verder koelt.
De gemeten 30 graden is de temperatuur van de lucht die door de fan uit de koelribben gezogen wordt. De ruimte temperatuur is op dit moment 20 graden en de inwendige temperatuur van de inverter 37.4 graden. De lucht boven de koelribben is op dit moment 27.3 graden; de fans draaien dus niet. Hieronder de door de inverter gerapporteerde temperaturen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4voAfJaZQqEYjJf1eY3jWXO7kmc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dNEMpJmmt6AzzhK5a1MmwOmm.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
cville schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:51:
[...]
De gemeten 30 graden is de temperatuur van de lucht die door de fan uit de koelribben gezogen wordt.
Ik ben geïnteresseerd: hoe heb je die thermostaatsensor aangesloten? En welke sensor is het?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:12
Ik meet de temperaturen met een Sonoff TH10, hiermee stuur ik een 12 volt voeding, welke op zijn beurt de ventilatoren laat draaien. Door dat de temperatuur gemeten wordt aan de buiten kant van de koel ribben zit daar een temperatuur verschil in ten opzicht van de meting van de omvormer.
Maar dat is even zoeken naar het schakelpunt.

En en ander zichtbaar in HA.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNexvr15vjOThFOQe2_TjHkPwlQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mTFXJV6sePnYNEbjKVNIylZw.png?f=fotoalbum_large

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Tarax schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:18:
[...]

Ik ben geïnteresseerd: hoe heb je die thermostaatsensor aangesloten? En welke sensor is het?
Hier is een foto; aangesloten op een 12V voeding. De sensor hangt gewoon los tussen de koelribben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMNolGMZ7OrxNx34ppC5WMtu5V0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EeJtN0knxWw0jxLJpGLFMhBw.jpg?f=fotoalbum_large
Je kunt deze thermostaten goedkoop bij AliExpress kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius
wcduck schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:39:
[...]

Een antwoord op mijn eigen vraag: de energieleverancier gaat uit dat 20% van de opbrengst van de zonnepanelen direct wordt gebruikt.
Je directe eigenverbruik is heel sterk afhankelijk van welke verbruikers je in huis hebt.
Als je een WP en/of een elektrische auto hebt, zal het er heel anders uitzien dan zonder die twee.
Hier een plaatje van mijn website. Dat is dus met WP en (2) elektrische auto's.
Je ziet van afgelopen jaar (gele lijn) dat ik in januari en december wel 80 tot boven 90% haal. Maar in de zomer houdt het met wel 30% op (geen WP aan en wel veel opbrengst).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgGkqcM9d4mOPloeMgFNkmnbxWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BzakgMT7FgDKSqBuPebylAcB.jpg?f=fotoalbum_large

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Zwerius schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:08:
[...]

Je directe eigenverbruik is heel sterk afhankelijk van welke verbruikers je in huis hebt.
Als je een WP en/of een elektrische auto hebt, zal het er heel anders uitzien dan zonder die twee.
Hier een plaatje van mijn website. Dat is dus met WP en (2) elektrische auto's.
Je ziet van afgelopen jaar (gele lijn) dat ik in januari en december wel 80 tot boven 90% haal. Maar in de zomer houdt het met wel 30% op (geen WP aan en wel veel opbrengst).

[Afbeelding]
Bij zo'n grafiek is hoger niet altijd beter, want het kan zijn dat de winter heel bewolkt is, waardoor je met je warmtepomp al aan 100% zit. Zelfvoorziening vind ik dan interessanter, bij deze grafiek het gele deel, per week:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYqTHDss-o7NIJ0Y_X2a0we63gk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/96T3rDdNaj2NYVbZdPI3NLZU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmstr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:50
Is er iemand die dit montagesysteem herkent?
Hebben namelijk met wind vanaf de zijkant flink last van 'geruis' en ik wil eens kijken of daar wat aan te doen valt.
Daarnaast ligt er echt minimaal aan ballast op (gelukkig liggen ze verankerd aan de voorgevel), want er ligt wat ballast 'eraf' na de laatste storm (gebonk), dus zal binnenkort een keer het dak op moeten helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1w0nPC_uVPSRxObXiFHNIgH2G-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gF6UaLt9kPC5rQpsyOHs8cNT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:01
dmstr schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:41:
Is er iemand die dit montagesysteem herkent?
Hebben namelijk met wind vanaf de zijkant flink last van 'geruis' en ik wil eens kijken of daar wat aan te doen valt.
Daarnaast ligt er echt minimaal aan ballast op (gelukkig liggen ze verankerd aan de voorgevel), want er ligt wat ballast 'eraf' na de laatste storm (gebonk), dus zal binnenkort een keer het dak op moeten helaas.

[Afbeelding]
Je zou ze ook plat kunnen leggen op betonranden oid. Dan ben je het geluid van onder de panelen ook kwijt.
Pagina: 1 ... 90 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren