Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 101 Laatste
Acties:
  • 675.214 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
rvk schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:20:
[...] Indien monitoring niet bijgeleverd wordt kun je i.p.v. een ECU-B ook gewoon een meet-module (een van de Eastron SDMs) in de meterkast zetten op de groep van de zonnepanelen en die dan uitlezen via modbus of WiFi met een Raspberry pi (maar er zijn daar ook kant en klare oplossing voor van b.v. Homewizard).
@cville Dat is alleen opbrengst monitoring, geen complete monitoring van het solar systeem. (stroom en spanning van de panelen) Ik zou nakoming van het contract eisen. Tenzij er veel wisselende schaduw is.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:20
onetime schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:04:
[...]

@cville Dat is alleen opbrengst monitoring, geen complete monitoring van het solar systeem. (stroom en spanning van de panelen) Ik zou nakoming van het contract eisen. Tenzij er veel wisselende schaduw is.
De vraag is hoe zinvol dat is met 2 x 410Wp panelen. Helemaal geen monitoring is echter ook niet acceptabel.
De ligging ga ik morgen beoordelen; ik heb geen revisietekening van het dak.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

verkeerslicht schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:56:
@Rimco @Termy Jullie hebben denk ik wel gelijk wat betreft Enphase vs String omvormer met 2 x MPPT. Het had goedkoper gekund. Echter 't spul ligt hier al dus daar verander ik weinig aan.

Ik ga me er echter niet druk om maken verder ;) Volgens mij mag ik niet klagen voor €8000,- all in met 20x570wp.
Dat is niet slecht nee. Gaat hij toekijken terwijl jij werkt of wat is het plan ;)?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Geen idee of dit al gepost is, maar ik vond dit vergelijk tussen Enphase Micro en Fronius String omvormer:
YouTube: Micro and String Inverters in the Shade - Testing the True Impact of...

Verschil is eigenlijk verwaarloosbaar, ook met wat schaduw. Dus ja, los van de fabrieksgarantie heeft Enphase geen voordelen, en kost 3 x meer.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Termy schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:12:
[...]

Dat is niet slecht nee. Gaat hij toekijken terwijl jij werkt of wat is het plan ;)?
Idee is gewoon om met z'n tweeën aan het werk te gaan. Ben benieuwd. Voordeel voor mij is dat ik vervolgens weet hoe het in elkaar steekt, mocht ik er nog iets aan willen doen in de toekomst.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
cville schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:07:
[...]

De vraag is hoe zinvol dat is met 2 x 410Wp panelen. Helemaal geen monitoring is echter ook niet acceptabel.
De ligging ga ik morgen beoordelen; ik heb geen revisietekening van het dak.
Bij maar 2 "excuuspanelen" snap ik ook wel de keuze voor een APS omvormer. Wat staat er exact in je koopovereenkomst over het type omvormer en staat erbij dat er ook monitoring wordt geleverd?

Ze hadden natuurlijk wel simpelweg even een ECU-B van 6 tientjes erbij mogen leveren. Maar als dat niet expliciet benoemd staat in je overeenkomst kan dat wel eens een vermoeiende discussie worden, dat is natuurlijk niet noodzakelijk om de panelen te laten functioneren. Het doel van die dingen is zo goedkoop mogelijk het gat naar de EPC-norm net aan te dichten, niet om jou een goede PV-installatie te geven met uitgebreide monitoring. Dus als dat er niet expliciet instaat zou ik lekker die 6 tientjes iDealen en m'n schaarse tijd en energie beter besteden.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
RonJ schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:33:
[...]

Bij maar 2 "excuuspanelen" snap ik ook wel de keuze voor een APS omvormer. Wat staat er exact in je koopovereenkomst over het type omvormer en staat erbij dat er ook monitoring wordt geleverd?

Ze hadden natuurlijk wel simpelweg even een ECU-B van 6 tientjes erbij mogen leveren. Maar als dat niet expliciet benoemd staat in je overeenkomst kan dat wel eens een vermoeiende discussie worden, dat is natuurlijk niet noodzakelijk om de panelen te laten functioneren. Het doel van die dingen is zo goedkoop mogelijk het gat naar de EPC-norm te dichten, niet om jou een goede PV-installatie te geven. Dus als dat er niet expliciet instaat zou ik lekker die 6 tientjes iDealen en m'n schaarse tijd en energie beter besteden.
Ter info: het gaat niet om mijn huis maar dat van een kennis. Het enige dat ik in het contract hieroverr kan vinden is:

29. ZONNEPANELEN
Op het platte dak van het appartementengebouw worden zonnepanelen geplaatst die zorgdragen voor opwekking van elektra die via een omvormer op het elektriciteitsnet van de appartementen wordt aangesloten. De omvormers worden aangebracht in de meterkasten van de appartementen.

De vraag is: is een PV systeem zonder enige manier om correct functioneren te monitoren, een voorbeeld van goed en deugdelijk werk (Woningborg terminologie)? Monitoring als de inverter in de meterkast zou staan, is waarschijnlijk eenvoudig te regelen. Monitoring met een ECU-B over een hoogte van 3 verdiepingen is zeer waarschijnlijk niet haalbaar. Dat wordt dan een ECU-C en daarvoor moet wel een ethernet kabel en spanningsvoorziening aangelegd worden. De ECU-C kan dan wel door alle bewoners gebruikt worden (58 woningen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:14
cville schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:55:
Ter info: het gaat niet om mijn huis maar dat van een kennis. Het enige dat ik in het contract hieroverr kan vinden is:

29. ZONNEPANELEN
Op het platte dak van het appartementengebouw worden zonnepanelen geplaatst die zorgdragen voor opwekking van elektra die via een omvormer op het elektriciteitsnet van de appartementen wordt aangesloten. De omvormers worden aangebracht in de meterkasten van de appartementen.

De vraag is: is een PV systeem zonder enige manier om correct functioneren te monitoren, een voorbeeld van goed en deugdelijk werk (Woningborg terminologie)? Monitoring als de inverter in de meterkast zou staan, is waarschijnlijk eenvoudig te regelen. Monitoring met een ECU-B over een hoogte van 3 verdiepingen is zeer waarschijnlijk niet haalbaar. Dat wordt dan een ECU-C en daarvoor moet wel een ethernet kabel en spanningsvoorziening aangelegd worden. De ECU-C kan dan wel door alle bewoners gebruikt worden (58 woningen).
Die omvormer op het dak zal op een eigen groep in de meterkast zitten. Dan kun je daar toch een simpele kWh meter (van bijvoorbeeld HomeWizard) achter zetten? Dan heb je alle info die je nodig hebt.
Dat ze in dit geval een micro-omvormer hebben gebruikt is alleen maar logisch, want een normale stringomvormer zal met slechts twee panelen waarschijnlijk niet eens opstarten.
Kortom, ik snap het probleem niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 20-12-2023 19:34 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
cville schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:55:
[...]

29. ZONNEPANELEN

Het was me niet duidelijk dat het om appartementen ging, dat was wel handige context geweest. Vanaf 3 verdiepingen lager door de betonvloeren/dak heen gaat 'm met zigbee niet worden idd. Voor zover ik weet kan een ECU-C niet multi-tenant/gebruiker ingericht worden en werkt deze met CT-klemmen om de daadwerkelijke opwek aan de AC-kant te meten. Kortom, daar kom je ook niet verder mee als je iedereen individueel wil laten uitlezen.

Volgens de overeenkomst mag je verwachten c.q. nakoming eisen dat de omvormer (maar dat mag dus ook prima een APS micro zijn voor die 2 panelen) in de meterkast van je appartement geplaatst wordt. Er staat niks over de monitoring, dat is niet noodzakelijk voor de functionaliteit, dus daar kan je denk ik naar fluiten. Of je daar überhaupt bij een rechter gelijk in krijgt is natuurlijk al een 2e.

Ik kan me ook heel goed voorstellen dat het voor die 2 panelen totaal niet kosteneffectief is om DC-bekabeling tot in ieder appartement te leggen. Dit nog even los van de veiligheidsaspecten daarvan. Zelfs met AC is dit een wat rare keuze, die kabel kost schat ik meer om te leggen dan die 2 panelen met omvormer en materiaal. Ze hadden beter gewoon die hele PV-stroomopwek centraal in de VVE kunnen stoppen, maar dan zal het wel niet ten gunste van je EPC-waarde komen en daar ging t natuurlijk om.

Anyway, in dit geval ben je denk ik het makkelijkste klaar door een homewizard/eastron of vergelijkbare energiemeter in je meterkast te (laten) plaatsen op de PV-groep. Dan kan je prima de opwek van die 2 paneeltjes meten. Individuele monitoring is dan niet echt nodig, als er 1/2 uitvalt zie je dat snel genoeg.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
RonJ schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:11:
[...]

Het was me niet duidelijk dat het om appartementen ging, dat was wel handige context geweest. Vanaf 3 verdiepingen lager door de betonvloeren/dak heen gaat 'm met zigbee niet worden idd. Voor zover ik weet kan een ECU-C niet multi-tenant/gebruiker ingericht worden en werkt deze met CT-klemmen om de daadwerkelijke opwek aan de AC-kant te meten. Kortom, daar kom je ook niet verder mee als je iedereen individueel wil laten uitlezen.
Dat het om een appartement ging stond in mijn OP maar ik begrijp dat je daar gemakkelijk overheen leest. De ECU-C is specifiek voor multi-tenant gebruik met sub accounts tot meen ik 400 panelen. Het probleem met een kWh meter in de meterkast is dat ik dat niet zonder extra investeringen en werk remote kan monitoren; de bewoner is volledig a-technisch en moet van 1 AOW inkomen leven dus het is belangrijk voor hem dat de panelen het ook echt doen.

Ik ga vanmiddag een ECU-C voorstellen die op een WCD van de VVE aangesloten wordt. Ben benieuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:43
cville schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:23:
[...]

Dat het om een appartement ging stond in mijn OP maar ik begrijp dat je daar gemakkelijk overheen leest. De ECU-C is specifiek voor multi-tenant gebruik met sub accounts tot meen ik 400 panelen. Het probleem met een kWh meter in de meterkast is dat ik dat niet zonder extra investeringen en werk remote kan monitoren; de bewoner is volledig a-technisch en moet van 1 AOW inkomen leven dus het is belangrijk voor hem dat de panelen het ook echt doen.

Ik ga vanmiddag een ECU-C voorstellen die op een WCD van de VVE aangesloten wordt. Ben benieuwd.
Ik weet niet of dat handig is: wie gaat dan accounts aanmaken/beheren voor alle bewoners? Persoonlijk zou ik voor de optie van @Andrehj gaan: Voor nog geen 90 Euro (P1 meter + 1-fase kWh meter) ben je klaar en kun je zowel je verbruik als je opbrengst monitoren. Bovendien ben je dan niet afhankelijk van anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
cville schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:23:
[...]

Dat lijkt me voor de bouwer/VVE ook veruit de makkelijkste en goedkoopste optie. Nadelen zijn dan wel idd dat je vanuit de VVE accounts moet gaan beheren bij bewonerswisselingen, dat je internet nodig hebt, dat dit nou niet bepaald de meest gebruiksvriendelijke of mooi ontworpen software is en last but not least: je alleen DC-productie uitleest, zonder conversieverlies in de omvormer en verlies door de soms erg lange kabel. Daar wil de ECU-C CT-klemmen voor toepassen en dat gaat niet per bewoner.

Ik zou persoonlijk daarom alsnog voor een eigen homewizard setje gaan (heb je verder niks bij nodig, verbind met wifi en dan staat alles in je app), dan neem je dit wel allemaal mee, het is een héél stuk gebruiksvriendelijker voor een leek, je meet gelijk de hele woning qua verbruik en teruglevering én je bent van niemand afhankelijk, maar voor iemand met een AOW'tje is die 90 euro plus evt. inbouwkosten misschien wel weer veel teveel geld, dat snap ik ook.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 20-12-2023 13:18 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
RonJ schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:17:
[...]

Dat lijkt me voor de bouwer/VVE ook veruit de makkelijkste en goedkoopste optie. Nadelen zijn dan wel idd dat je vanuit de VVE accounts moet gaan beheren bij bewonerswisselingen, dat je internet nodig hebt, dat dit nou niet bepaald de meest gebruiksvriendelijke of mooi ontworpen software is en last but not least: je alleen DC-productie uitleest, zonder conversieverlies in de omvormer en verlies door de soms erg lange kabel. Daar wil de ECU-C CT-klemmen voor toepassen en dat gaat niet per bewoner.

Ik zou persoonlijk daarom alsnog voor een eigen homewizard setje gaan (heb je verder niks bij nodig, verbind met wifi en dan staat alles in je app), dan neem je dit wel allemaal mee, het is een héél stuk gebruiksvriendelijker voor een leek, je meet gelijk de hele woning qua verbruik en teruglevering én je bent van niemand afhankelijk, maar voor iemand met een AOW'tje is die 90 euro plus evt. inbouwkosten misschien wel weer veel teveel geld, dat snap ik ook.
Je hebt het over een "homewizard setje". Welk product(en) denk je precies aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
Zoals hiervoor een aantal keren besproken, heb ik vandaag de oplevering van het PV systeem op het dak van het appartement van een kennis bijgewoond. Het was een puinhoop:
  • bedrading niet af (zie foto)
  • dak niet opgeruimd
  • systeem levert niet
  • geen monitoring mogelijkheid
Wordt vervolgd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ug54rtkCGQFthi3GVTcjfuUhtHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rc4bvoOMNHXVTaVYshbwWX8c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:44

rvk

cville schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:33:
[...]
Je hebt het over een "homewizard setje". Welk product(en) denk je precies aan?
Dan denk ik dat dat deze zijn:
Wi-Fi P1 Meter van €29,95 + Wi-Fi kWh meter 1-fase MID van €59.95
via https://www.homewizard.com/nl/shop/

Wel controleren of je natuurlijk ruimte op de rail hebt in je meterkast ;)
(En een eigen meter met P1 uitleesmogelijkheid)
En dat je bij de meterkast Wi-Fi bereik hebt.

Maar... ik weet niet of je nog een abo nodig hebt voor de koppeling van de kWh meter.
Volgens dit wel: Energy+ €11,05 /jaar https://www.homewizard.com/energy-plus/

Edit: "Opwek zonnepanelen" staat ook voor de gratis app.

Ik heb ooit een Eastron SDM120 modbus voor €20 gekocht (+P1 kabel voor de P1 meter en een USB <-> RS485 stick voor de SDM120) maar dan moet je daar weer behoorlijk mee doe het zelven met een raspberry pi. De spullen van HomeWizard zijn via Wi-Fi en verbonden met HomeWizard en natuurlijk wel makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
rvk schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:58:
[...]

Maar... ik weet niet of je nog een abo nodig hebt voor de koppeling van de kWh meter.

Ik heb ooit een Eastron SDM120 modbus voor €20 gekocht (+P1 kabel voor de P1 meter en een USB <-> RS485 stick voor de SDM120) maar dan moet je daar weer behoorlijk mee doe het zelven met een raspberry pi. De spullen van HomeWizard zijn via Wi-Fi en verbonden met HomeWizard en natuurlijk wel makkelijk.
Ik denk dat dit toch wel een mooie oplossing is. Ik ga morgen kijken of er nog een slot in de groepenkast over is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-09 17:56
rvk schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:58:
[...]

Als je een kWh meter zet op de groep van je zonnepanelen hoef je de koppeling met je omvormer niet te gebruiken: een eigen meter is bovendien veel stabieler dan die koppeling. Maar moet inderdaad wel passen in je groene kast. Anders een los kastje gebruiken tussen omvormer en groepen kast, werkt ook prima.

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:38
Ik ben bezig met een plan voor zonnepanelen op mijn nieuwe woning. Er is ruimte op de schuur voor 14 panelen, in een hoek van 38 graden richting zuidoost. Dan kom ik met het gebruik van 7 APsystems | Micro omvormer | DS3-L op een totaal max vermogen van 5110 watt. Nu lees ik dat ik met een 35A aansluiting max 5600 watt mag terugleveren dus dan zit ik goed lijkt mij. Ik vroeg mij af, of het mogelijk zou zijn om nog 6 panelen extra te leggen op een dak van 59 graden richting noordwesten om de late avondzon nog mee te nemen? Aangezien zodra de panelen op het noordwesten pas in het spel komen als de panelen op zuidwest minder leveren kom ik in totaal misschien nog onder de 5500 wat uit? Weet iemand hoe ik dit kan berekenen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
KoenVW76 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:17:
Ik ben bezig met een plan voor zonnepanelen op mijn nieuwe woning. Er is ruimte op de schuur voor 14 panelen, in een hoek van 38 graden richting zuidoost. Dan kom ik met het gebruik van 7 APsystems | Micro omvormer | DS3-L op een totaal max vermogen van 5110 watt. Nu lees ik dat ik met een 35A aansluiting max 5600 watt mag terugleveren dus dan zit ik goed lijkt mij. Ik vroeg mij af, of het mogelijk zou zijn om nog 6 panelen extra te leggen op een dak van 59 graden richting noordwesten om de late avondzon nog mee te nemen? Aangezien zodra de panelen op het noordwesten pas in het spel komen als de panelen op zuidwest minder leveren kom ik in totaal misschien nog onder de 5500 wat uit? Weet iemand hoe ik dit kan berekenen?
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

En ik zou een stringomvormer pakken met 2 mppt. Zie hierboven paar posts terug. Ik doe hetzelfde maar dan op Noord Oost en Zuid West.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 21-12-2023 15:03 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:56
Vandaag de eerste offerte gezien rond de eur 0,60/wp ( obv 15 panelen 435wp Jinko op een schuin dak van een eensgezinswoning). Geinstalleerd en al.

Zelf net voor eur 0,37/wp panelen uit 2010 laten vervangen (totaal 11 panelen (Jinko/Jasolar)).

Kortom: genoeg gedimdamd over salderen etc. Gewoon alle daken volleggen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

BarryH schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:50:
Vandaag de eerste offerte gezien rond de eur 0,60/wp ( obv 15 panelen 435wp Jinko op een schuin dak van een eensgezinswoning). Geinstalleerd en al.

Zelf net voor eur 0,37/wp panelen uit 2010 laten vervangen (totaal 11 panelen (Jinko/Jasolar)).

Voor 60ct/Wp kan dat in inderdaad goed. Heb jij voor je 37ct/Wp enkel de panelen laten vervangen op dezelfde rails en met de huidige (c.q. oude) omvormer? Want dan geeft dat best een troebel beeld.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
True schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:02:
[...]

Voor 60ct/Wp kan dat in inderdaad goed. Heb jij voor je 37ct/Wp enkel de panelen laten vervangen op dezelfde rails en met de huidige (c.q. oude) omvormer? Want dan geeft dat best een troebel beeld.
Dat heb ik inderdaad zo gedaan. En dat is niet troebel. Gewoon een prima optie voor veel PV bezitters.
Ik heb 50% meer WP hiermee, dus eur 1,11/wp extra. Prima terug te verdienen.

En ik heb geen vrij dak (of gevel) meer beschikbaar

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 24-12-2023 18:25 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:25
@BarryH gaven de nieuwe grotere afmetingen nog problemen bij het vervangen van de panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Magpie schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:25:
@BarryH gaven de nieuwe grotere afmetingen nog problemen bij het vervangen van de panelen?
Jein :)

Ik had 99,2x164 panelen van 240wp.
4 vervangen door 4 jasolar 330wp 99,6x168,5. alleen die 4 steken nu ietsje boven de nok uit, ik ga kijken of ik dat nog een beetje kan verminderen.
De andere 8 zijn vervangen door 7 jinko 435wp van 113,4x172,2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
BarryH schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:50:

Hoe dan? Want ik heb van de zomer een stuk of 15 offertes opgevraagd bij landelijke en lokale partijen. De goedkoopste was toen €1,36 wp (de overige zaten allemaal ruim boven de €1,60 wp)

Heb vorige week weer 2 offertes opgevraagd, waaronder 1 bij zonneplan en een lokaal bedrijfje, die beide op €1,30 zitten.

Woon zelf in de randstad.

Dus verbaas mij altijd als ik hier in dit topic een kijkje neem en die zeer scherpe prijzen voorbij zie komen.

Zoek ik dan niet goed?

Ik check overigens wel op bedrijven die op zn minst een instalq certificering hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
dr86 schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:24:
Hoe dan? Want ik heb van de zomer een stuk of 15 offertes opgevraagd bij landelijke en lokale partijen. De goedkoopste was toen €1,36 wp (de overige zaten allemaal ruim boven de €1,60 wp)

Heb vorige week weer 2 offertes opgevraagd, waaronder 1 bij zonneplan en een lokaal bedrijfje, die beide op €1,30 zitten.

Dus verbaas mij altijd als ik hier in dit topic een kijkje neem en die zeer scherpe prijzen voorbij zie komen.

Zoek ik dan niet goed?

Ik check overigens wel op bedrijven die op zn minst een instalq certificering hebben.
Het gaat tegenwoordig niet zo best met de PV-business, dus je zou de bedrijven om een specificatie kunnen vragen.
Je kunt zelf een beetje bij webshops kijken wat de panelen, rails en omvormer kosten. Tel daarbij een schappelijk uurloon en wat marge, en je weet wat een setje mag kosten.
PV-boeren die nu nog €1.60 per Wp rekenen leven waarschijnlijk nog in 2021 of 2022, of denken / hopen dat hun klanten knettergek zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
dr86 schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:24:
[...]

Zoek ik dan niet goed?

Ik woon ook in de randstad

Wegblijven bij de grote bedrijven. Je moet degene hebben die regelmatig door de grotere installateurs wordt ingehuurd. Dus even zoeken op MP en dan goed doorvragen.

Ook in het gesprek materiaalprijzen benoemen obv de merkartikelen op MP.

Zonneplan is idd duur: zag deze week nog een offerte van ze: eur 1,20/wp obv 415wp / paneel (dus zeker niet de nieuwste modellen), geen specificatie van paneel merk en ook nog een Bmerk omvormer met een zonneplan voorfront.
Maar: wel een prachtige offerte in een mooie webportal en natuurlijk allerlei certificering :)

Ook in augustus offerte voor SE met 14 panelen op 2 dakvlakken en een dakkapel gezien voor eur 1,05 /wp

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 24-12-2023 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:42

martijn v o

Certified by Enphase.

Vandaag de 50% maandopbrengst gehaald. Nog 7 dagen voor de andere helft :-).

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:32
Andrehj schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:27:
[...]

Het gaat tegenwoordig niet zo best met de PV-business.
Dat was even kort heb ik begrepen, inmiddels is de markt weer flink aan het aantrekken hoorde ik van onze installateur.
De hele kleintjes zijn inmiddels al omgevallen waardoor de wat grotere automatisch meer vraag krijgen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jammer dat die 'installateur' van jou niet omgevallen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
@Conrado Kun je uitleggen waarom je op jouw compleet schaduwvrije dak, met alle panelen in dezelfde richting, micro-omvormers hebt laten installeren? Dat lijkt niet bepaald de meest logische keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:20
Ik heb nu 10 panelen op een plat dak op 7 graden. Totaal 4100 Wp op een GoodWe 3000XS. Vorig jaar haalde ik hiermee 4MWh. Denk dat ik dit jaar op 3.5MWh kom. Ik wil nog wat panelen erbij leggen zodat ik mijn stroomverbruik nog wat beter kan afdekken.
Op 1-fase, dat is mijn aansluiting, mag je maximaal 5.5KWh terugleveren, dus als ik 2x4 400Wp panelen op mijn schuine dak O/W erbij leg heb ik een stuk meer opbrengstruimte en levert het meer verspreid over de dag op.

Is het handig om voor O/W de twee strings parallel op een 1 MPPT omvormer te zetten (GoodWe 2500XS) of is er iets voor te zeggen om een 2 MPPT omvormer te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:01:
@Conrado Kun je uitleggen waarom je op jouw compleet schaduwvrije dak, met alle panelen in dezelfde richting, micro-omvormers hebt laten installeren? Dat lijkt niet bepaald de meest logische keus.
Wat ik bij mijn eerste offertes te horen krijg: daarmee houd je de mogelijkheid van een thuisbatterij open, dat zou bij een string omvormer niet kunnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:13
TheekAzzaBreek schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:52:
[...]

Wat ik bij mijn eerste offertes te horen krijg: daarmee houd je de mogelijkheid van een thuisbatterij open, dat zou bij een string omvormer niet kunnen.
Hoe hard kunnen de leugens worden... Een micro omvormer kan NIET DC/DC geïntegreerd worden met een accu.

Dat betekend dat de integratie van een niet-hybride string omvormer met een dus AC/DC gekoppeld accu technisch exact even goed gaat.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
BigSurf schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:49:
Ik heb nu 10 panelen op een plat dak op 7 graden. Totaal 4100 Wp op een GoodWe 3000XS. Vorig jaar haalde ik hiermee 4MWh. Denk dat ik dit jaar op 3.5MWh kom. Ik wil nog wat panelen erbij leggen zodat ik mijn stroomverbruik nog wat beter kan afdekken.
Op 1-fase, dat is mijn aansluiting, mag je maximaal 5.5KWh terugleveren, dus als ik 2x4 400Wp panelen op mijn schuine dak O/W erbij leg heb ik een stuk meer opbrengstruimte en levert het meer verspreid over de dag op.

Is het handig om voor O/W de twee strings parallel op een 1 MPPT omvormer te zetten (GoodWe 2500XS) of is er iets voor te zeggen om een 2 MPPT omvormer te gebruiken?
De kleine omvormers hebben onvoldoende ingangsstroom en max Isc om dat te a) knap te kunnen en b) veilig te houden.

Je kunt beter kijken naar of een GoodWe D-NS G3 2mppt omvormer (zeer lage minimum mpp spanning) of Apsystems/Hoymiles quad micro's.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
TheekAzzaBreek schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:52:
[...]

In geval van een batterij is een string-systeem juist makkelijker/beter/efficiënter als je er een batterij aan vast wilt knopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Jammer dat installateurs zich niet tot de complete feiten beperken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Ronald schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:57:
[...]

Hoe hard kunnen de leugens worden... Een micro omvormer kan NIET DC/DC geïntegreerd worden met een accu.

Dat betekend dat de integratie van een niet-hybride string omvormer met een dus AC/DC gekoppeld accu technisch exact even goed gaat.
Ja, je komt behoorlijk wat flauwekul tegen.

Zo beweert Novavolt dat ze samenwerken met de TU Delft. Dat heb ik maar even nagevraagd: dat betekent niet meer dan dat ze een rekentooltje van de TU gebruikten dat open staat voor iedereen. Novavolt exit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 15:30
Even een korte vraag. We hebben lekkage en hiervoor moeten er twee panelen af waar ik via het dakkapel zelf bij kan. Het betreft een solaredge systeem. De installateur durft 1K te vragen voor deze werkzaamheden.

Kan ik dit zelf? De omvormer uitzetten? Hoofdschakelaar om en dan de panelen los? Werkt dit gewoon met mannetje vrouwtje op de optimizer?

[ Voor 20% gewijzigd door Deef_K op 25-12-2023 12:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
@Deef_K Omvormer inderdaad eerst uit, en dan groep uit (geef omvormer een paar minuten om netjes uit te gaan)

Panelen zitten gewoon mannetje-vrouwtje ingeplugt op optimizers. Voorzichtig loshalen, waar ook hulptools voor zijn: https://www.stralendgroen...c4-toolset-dubbel-gemixt/ (Losklikken, niet draaien)

Als je bij de optimizer kan dan is het makkelijk eerst de paneel kabels los te halen, dan pak je het paneel makkelijker weg.

Dop open connectoren die op dak blijven af: https://www.stralendgroen...ling-cap-set-male-female/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
jadjong schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:26:
Jammer dat die 'installateur' van jou niet omgevallen is.
????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
TheekAzzaBreek schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:50:
[...]

Ja, je komt behoorlijk wat flauwekul tegen.

Zo beweert Novavolt dat ze samenwerken met de TU Delft. Dat heb ik maar even nagevraagd: dat betekent niet meer dan dat ze een rekentooltje van de TU gebruikten dat open staat voor iedereen. Novavolt exit dus.
Ik ben er afgelopen jaar ook een paar tegengekomen die het instalq logo op hun site hadden staan en op mail beweerden dat ze dit certificaat hadden, maar vervolgens bij instalq zelf niet bekend stonden.

Echter kon het instalq verder jeuken dat ze onterecht hun logo op de website hadden staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Deef_K Ja, kijk in de handleiding van je omvormer hoe eea af te schakelen en je kan aan de gang.
Er zijn mensen die voor ruim minder dan 1k aan arbeid 12 panelen vervangen :)

[ Voor 72% gewijzigd door BarryH op 25-12-2023 22:25 . Reden: zie correctie hieronder ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
BarryH schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:36:
@Deef_K Ja, omvormer los van AC (zekering), DC schakelaar om en je kan aan de gang.
Er zijn mensen die voor ruim minder dan 1k aan arbeid 12 panelen vervangen :)
Andersom: Eerst DC, paar minuten wachten, dan AC.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:43
RonJ schreef op maandag 25 december 2023 @ 16:14:
[...]

Andersom: Eerst DC, paar minuten wachten, dan AC.
Ligt aan het merk omvormer denk ik (of het maakt gewoon niet uit). In de handleiding van mijn SMA staat in ieder geval:
1: AC afschakelen
2: DC afschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Ja het is echt niet normaal wat ze vragen. Het was nog hoger. Nu via een bekende een installateur gevonden die het in zijn eigen tijd komt doen voor iets meer dan een tiende van dat bedrag.

Dat afdoppen is dat echt nodig? Of kan het ook even met een vuilniszak of iets? Ze liggen een dag open.

[ Voor 5% gewijzigd door Deef_K op 25-12-2023 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
dennisfr schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:25:
[...]

Ligt aan het merk omvormer denk ik (of het maakt gewoon niet uit). In de handleiding van mijn SMA staat in ieder geval:
1: AC afschakelen
2: DC afschakelen
Wat er bij SMA in staat boeit niet. Wat er bij SE in staat wel. Eerst DC dus.
Deef_K schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:28:
Ja het is echt niet normaal wat ze vragen. Het was nog hoger. Nu via een bekende een installateur gevonden die het in zijn eigen tijd komt doen voor iets meer dan een tiende van dat bedrag.

Dat afdoppen is dat echt nodig? Of kan het ook even met een vuilniszak of iets? Ze liggen een dag open.
Het moet droog en schoon blijven... Hoe je dat exact doet ;-)

Als je de optimizers mee naar binnen kan nemen, dan kun je de string kabel wellicht door koppelen... als die lang genoeg is... dan kun je die dag nog productie draaien ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Ronald schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:31:
[...]

Wat er bij SMA in staat boeit niet. Wat er bij SE in staat wel. Eerst DC dus.

[...]

Het moet droog en schoon blijven... Hoe je dat exact doet ;-)

Als je de optimizers mee naar binnen kan nemen, dan kun je de string kabel wellicht door koppelen... als die lang genoeg is... dan kun je die dag nog productie draaien ook.
Dat beetje productie wat ik mis loop dat maakt me echt niks uit. Zit al lange tijd met deze lekkage en het moet gewoon opgelost worden. Die paar centen dat maakt me niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:09
Even een inzichtvraag. Mijn enphase systeem zit aangesloten tot in de meterkast. Maar vanwege een thuisbatterij en wat energiemeters wil ik deze binnen laten komen in de garage in een eigen groepenkast incl. de q-relays. Echter; ik zie dat er een 5 aderige kabel van mijn dag komt, via de garage, de meterkast in. Dit is een 5 aderige 4mm2 YMVK kabel.

Echter liggen er 23 panelen op het dak. Totaal 7500wp ongeveer. Ik vermoed dat men deze set op het dak samen heeft gebracht naar deze 5 aderige kabel, in de meterkast komt deze uit op 2 q-relais. Kortom, makkelijk als ik een groepenkast in de garage wil maken, de kabel loopt er immers toch door. Echter kan dit wel? Ik vermoed dat er dus 2x een fase en 2x een nul en 1 aarde wordt gebruikt wat zich uiteindelijk opsplitst in 2 groepen. Mag dit verwantwoord wel door 1 kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
vanWalsum schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:44:
Even een inzichtvraag. Mijn enphase systeem zit aangesloten tot in de meterkast. Maar vanwege een thuisbatterij en wat energiemeters wil ik deze binnen laten komen in de garage in een eigen groepenkast incl. de q-relays. Echter; ik zie dat er een 5 aderige kabel van mijn dag komt, via de garage, de meterkast in. Dit is een 5 aderige 4mm2 YMVK kabel.

Echter liggen er 23 panelen op het dak. Totaal 7500wp ongeveer. Ik vermoed dat men deze set op het dak samen heeft gebracht naar deze 5 aderige kabel, in de meterkast komt deze uit op 2 q-relais. Kortom, makkelijk als ik een groepenkast in de garage wil maken, de kabel loopt er immers toch door. Echter kan dit wel? Ik vermoed dat er dus 2x een fase en 2x een nul en 1 aarde wordt gebruikt wat zich uiteindelijk opsplitst in 2 groepen. Mag dit verwantwoord wel door 1 kabel?
Ja, dat mag. Dat is vergelijkbaar met de aansluiting van een fornuis op twee groepen. Net als daar moeten die twee groepen tegelijk afschakelen, dus gekoppelde automaten en een gemeenschappelijke aardlekschakelaar. Het best en het duidelijkst is een 3-fase alamat tussen de hoofdschakelaar in de meterkast en de q-relais. Ook het Q-relais moet beide groepen tegelijk ontkoppelen dus ook hier een 3-fase uitvoering. De extra nul in de kabel, de zwarte of grijze moet duidelijk gemarkeerd zijn met blauwe krimpkous of tape.
De driefase componenten zijn meteen bruikbaar als je overstapt naar een 3-fase aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54
Andrehj schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:01:
Deze foto is later op de middag, als de zon de bomen gepasseerd is :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
FransvWoerkom schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 00:59:
[...]

Ja, dat mag. Dat is vergelijkbaar met de aansluiting van een fornuis op twee groepen. Net als daar moeten die twee groepen tegelijk afschakelen, dus gekoppelde automaten en een gemeenschappelijke aardlekschakelaar. Het best en het duidelijkst is een 3-fase alamat tussen de hoofdschakelaar in de meterkast en de q-relais. Ook het Q-relais moet beide groepen tegelijk ontkoppelen dus ook hier een 3-fase uitvoering. De extra nul in de kabel, de zwarte of grijze moet duidelijk gemarkeerd zijn met blauwe krimpkous of tape.
De driefase componenten zijn meteen bruikbaar als je overstapt naar een 3-fase aansluiting.
Waarom die extra 0 in de kabel gebruiken? De netbeheerder komt toch ook geen 0 bijtrekken als jij maar 2 fases gebruikt? Kookgroepen zijn voor 1-fase aansluitingen.

Maak het gewoon meteen een volledige 3-fase onderverdeler, waar toevallig maar 2 van gebruikt worden voor pv. Dan kan je de bestaande q-relais en zekeringen gewoon overzetten, mits je vanaf de garage makkelijk een 2e kabel naar het dak kan doen. Anders een 3f relais idd, op kosten van je installateur wat mij betreft, want dit had al nooit op 2 relais op 1 kabel gemogen. Onderverdeler zelf doe je achter een 3-fase groep/alamat uiteraard.

Case-in-point: Mijn garage onderverdeler heb ik deze week wat uitgebreid met het linker kastje en deze voorzien van een 2e alamat en homewizard meter voor een extra pv omvormer. Beide op een andere fase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wkiSKJ7pTaGqOgiLHgZC54u_2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bp6k646nlP2r2XaNvLlIw96C.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 26-12-2023 10:38 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Conrado schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:00:
[...]

Deze foto is later op de middag, als de zon de bomen gepasseerd is :)
Wat is het verschil van microomvormers in kWh per jaar. Want 46 microomvormers lijkt me een dure oplossing :o Bijna 8000 euro aan microomvormers zeg ik dat dan goed?

Ik ben altijd zo benieuwd naar de prijs en opbrengst van een stringomvormer op dit soort daken. Een objectieve vergelijking :)

[ Voor 17% gewijzigd door Dre op 26-12-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Dre schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:11:
[...]

Wat is het verschil van microomvormers in kWh per jaar. Want 46 microomvormers lijkt me een dure oplossing :o Bijna 8000 euro aan microomvormers zeg ik dat dan goed?

Ik ben altijd zo benieuwd naar de prijs en opbrengst van een stringomvormer op dit soort daken. Een objectieve vergelijking :)
Da's wel erg veel. € 70 per paneel kan ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 00:59:
[...]

Je zegt dat het mag maar hoe weet je dan wat @vanWalsum voor automaat in zijn groepenkast heeft hangen?

Als dat twee losse automaten zijn is het alweer opletten lees ik in je verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:58:
[...]

Je zegt dat het mag maar hoe weet je dan wat @vanWalsum voor automaat in zijn groepenkast heeft hangen?

Als dat twee losse automaten zijn is het alweer opletten lees ik in je verhaal.
Zonder te weten wat vooe netvoeding er binnen komt heeft het advies voor een 3fase automaat ook niet veel nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ik heb al enige tijd een vreemd fenomeen. Zomaar spontaan ergens in de nacht zie ik een spike van 250W in de opbrengst van mijn panelen. Oftewel pikkedonker buiten, omvormer uit en toch 250W. Weet iemand wat dit kan zijn? Ik kan er geen touw aan vastknopen. Ik had dit fenomeen zowel met de oude als nu nieuwe omvormer. Komt regelmatig voor. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Uiteindelijk zijn we daar prima uitgekomen met elkaar.
Niet moeilijk, en ook toegegeven waar het fout ging in dit eerste veel grotere project dan op daken, leermomentje.
Uiteindelijk heb ik, op het hoogtepunt van de markt in 2022, € 0,87/Wp betaald voor aanschaf, aanleg, plaatsing van het veld met twee omvormers in een shelter.

Als ik dan hier lees dat menig zonnepaneelcowboy zich van zijn verantwoordelijkheden onttrekt nadat er wat fout of stuk gegaan is, dan kan je beter mijne hebben denk ik. ;)
Een "paar" paneeltjes op een dak is gesneden koek.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 26-12-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54
Dre schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:11:
[...]

De panelen en micro-omvormers zijn door de dakdekker gelegd, Q-Relais en Gateway doe ik later zelf.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Overigens bouwen een smart-huis en deze post is een van de kleinere op de totale bouw....

Je kunt de bomen niet zien, maar er is nog een reden; stringomvormers werken met DC en daar ben ik huiverig voor.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
RonJ schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:36:
[...]

Waarom die extra 0 in de kabel gebruiken? De netbeheerder komt toch ook geen 0 bijtrekken als jij maar 2 fases gebruikt? Kookgroepen zijn voor 1-fase aansluitingen.

Maak het gewoon meteen een volledige 3-fase onderverdeler, waar toevallig maar 2 van gebruikt worden voor pv. Dan kan je de bestaande q-relais en zekeringen gewoon overzetten, mits je vanaf de garage makkelijk een 2e kabel naar het dak kan doen. Anders een 3f relais idd, op kosten van je installateur wat mij betreft, want dit had al nooit op 2 relais op 1 kabel gemogen. Onderverdeler zelf doe je achter een 3-fase groep/alamat uiteraard.

Case-in-point: Mijn garage onderverdeler heb ik deze week wat uitgebreid met het linker kastje en deze voorzien van een 2e alamat en homewizard meter voor een extra pv omvormer. Beide op een andere fase.

[Afbeelding]
Vanwege de 2 Q-relais ging ik ervan uit dat @vanWalsum een 1-fase aansluiting heeft. Dan zijn de twee nullen niet 120° in fase verschoven. Dan nu geen verbouwing naar geheel 3-fase vanwege personeelsgebrek in de branche, maar bij aanpassing wel rekening houden met toekomstige ombouw en het gevaar van de 2 Q relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:09
FransvWoerkom schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:26:
[...]

Vanwege de 2 Q-relais ging ik ervan uit dat @vanWalsum een 1-fase aansluiting heeft. Dan zijn de twee nullen niet 120° in fase verschoven. Dan nu geen verbouwing naar geheel 3-fase vanwege personeelsgebrek in de branche, maar bij aanpassing wel rekening houden met toekomstige ombouw en het gevaar van de 2 Q relais.
Klopt, 1 fase. Heb vorig jaar nog wat panelen op de veranda gelegd met een extra 3e q-relay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
vanWalsum schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:48:
[...]

Klopt, 1 fase. Heb vorig jaar nog wat panelen op de veranda gelegd met een extra 3e q-relay.
Check, ik ging uit van 3 fase gezien de hoeveelheid Wp, maar dan moet je idd 2 nullen gebruiken. Strict gezien had je dan een 3P relais in 1fase modus moeten gebruiken bij het toepassen van 1 kabel, maar zolang alle overige componenten in de keten maar wel tegelijk afschakelen is het niet persé onveilig. De relais reageren alleen op spanning en frequentie en zouden dan beiden tegelijk moeten triggeren.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31
MotorBeast schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:32:
Ik heb al enige tijd een vreemd fenomeen. Zomaar spontaan ergens in de nacht zie ik een spike van 250W in de opbrengst van mijn panelen. Oftewel pikkedonker buiten, omvormer uit en toch 250W. Weet iemand wat dit kan zijn? Ik kan er geen touw aan vastknopen. Ik had dit fenomeen zowel met de oude als nu nieuwe omvormer. Komt regelmatig voor. :?
Glitch in the matrix. Dat is als de aliens met hun zoekspot op zoek gaan naar de volgende landingsplaats. :o

Het is wellicht een dataprobleem in je meetsysteem.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Hotzenwalder
  • Laatst online: 05-09 16:14
Ligt het aan mij of is een installatie van 5 Jinko Tiger Full Black 435w panelen met 5 Enphase IQ8 omvormers incl. full service installatie voor €3957,61 ex BTW verschrikkelijk duur. Ik heb 2 jaar geleden een aantal offertes opgevraagd en daarbij ging het om 7 of 8 panelen en die kwamen relatief goedkoper uit dan deze. Ik zou er per jaar 2230 mee op kunnen wekken. Geen idee hoe, want de wattpiek is 435 x 5 = 2175 en dat is onder ideale omstandigheden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaSpJpu5RBwYeac1_9BE8l-TRkk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LIi4KaoHoWOnNe2fgovvDQWS.png?f=user_large

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hotzenwalder schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:51:
Ligt het aan mij of is een installatie van 5 Jinko Tiger Full Black 435w panelen met 5 Enphase IQ8 omvormers incl. full service installatie voor €3957,61 ex BTW verschrikkelijk duur. Ik heb 2 jaar geleden een aantal offertes opgevraagd en daarbij ging het om 7 of 8 panelen en die kwamen relatief goedkoper uit dan deze. Ik zou er per jaar 2230 mee op kunnen wekken. Geen idee hoe, want de wattpiek is 435 x 5 = 2175 en dat is onder ideale omstandigheden. [Afbeelding]
Dat is inderdaad heel duur. Onder de 1 euro per Wp is wellicht iets te ambitieus met een kleine installatie en dure microomvormers.

Net even gekeken bij een webshop en als ik ga voor 5×435 Wp + stringomvormer + schuindak dan zit ik op 1001 euro aan materiaal. Volledige Installatie van 1 t/m 8 Zonnepanelen €945. Dus zit je onder de 1 euro per Wp voor een kleine installatie _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 28-12-2023 10:31 ]

• Hotzenwalder
Dre schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:28:
[...]

Dat is inderdaad heel duur. Onder de 1 euro per Wp is wellicht iets te ambitieus met een kleine installatie en dure microomvormers.

Net even gekeken bij een webshop en als ik ga voor 5×435 Wp + stringomvormer + schuindak dan zit ik op 1001 euro aan materiaal. Volledige Installatie van 1 t/m 8 Zonnepanelen €945. Dus zit je onder de 1 euro per Wp voor een kleine installatie _/-\o_
Ze konden nog zakken tot €3560 ex. BTW.

Wat ik niet snap in het verhaal is de opbrengst per jaar. Geschat op 2230 kWh. Bij al mijn offertes uit het verleden was de totale wattpiek van de panelen altijd hoger dan het geschatte vermogen, dus alle leveranciers zaten met geschat vermogen onder de totale wattpiek. Als je 5 panelen hebt met een WP van 435 dan is je totale wattpiek 2175, dan kun je daar toch nooit boven komen als je uitgaat van een verlies van minimaal 10%? Volgens de adviseur kan ik met die 5 panelen toch boven die 2175 komen. Ik denk dat ze nominaal en geschat door elkaar halen ofzo... als ik reken met het maximaal vermogen van een zonnepaneel in Wattpiek x 0,82 = de verwachte jaaropbrengst in kWh, dan is het 435 * 0,82 = 357 kWh x 5 panelen is 1783 kWh per jaar.

Maar goed... ik heb geen recent vergelijk, dus zou met dezelfde specificaties andere offertes ernaast moeten leggen. Zonder de eindejaarskorting zijn ze trouwens nog duurder, dus ik denk niet dat dit hem gaat worden, ook al is het goed ontzorgt. Prijs is gewoon te hoog, zelfs voor maar 5 panelen is mijn gevoel, zeker als je kijkt naar de inkoopprijzen van de panelen en de omvormers. Dat komt inderdaad rond de €1100 uit en dan is de rest de resterende bekabeling, groepenkast aanpassen, arbeidsloon, steigeropbouw etc. Veel marge denk ik :)

[ Voor 12% gewijzigd door Hotzenwalder op 28-12-2023 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

Hotzenwalder schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:45:
[...]
Als je 5 panelen hebt met een WP van 435 dan is je totale wattpiek 2175, dan kun je daar toch nooit boven komen als je uitgaat van een verlies van minimaal 10%? Volgens de adviseur kan ik met die 5 panelen toch boven die 2175 komen. Ik denk dat ze nominaal en geschat door elkaar halen ofzo...
Waarom kan dat niet. Als je 8 uur VOLLE zon op die panelen hebt dan kom je met 2175W * 8 * 365 op 6351 kWh per jaar uit ;)

Nu schijnt de zon natuurlijk niet het hele jaar vol op de panelen (denk ook aan hoek, oriëntatie en weersinvloeden) en is in de winter minder sterk. Maar de regel van 0,90*piekwat is eigenlijk een toeval dat dat rond de 1 ligt.

Mijn panelen met 2560 Wp (8x320) hebben in 2022 2805 kWh opgeleverd (dat was een goed jaar). En vorig jaar 2610 kWh.

Hoe gaan jouw panelen liggen (zuid en hoek) en zijn er nog schaduwen?
(Waarschijnlijk op zuid en geen externe belemmeringen)

[ Voor 7% gewijzigd door rvk op 28-12-2023 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hotzenwalder
rvk schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:11:
[...]

Waarom kan dat niet. Als je 8 uur VOLLE zon op die panelen hebt dan kom je met 2175W * 8 * 365 op 6351 kWh per jaar uit ;)

Nu schijnt de zon natuurlijk niet het hele jaar vol op de panelen (denk ook aan hoek, oriëntatie en weersinvloeden) en is in de winter minder sterk. Maar de regel van 0,90*piekwat is eigenlijk een toeval dat dat rond de 1 ligt.

Mijn panelen met 2560 Wp (8x320) hebben in 2022 2805 kWh opgeleverd (dat was een goed jaar). En vorig jaar 2610 kWh.

Hoe gaan jouw panelen liggen (zuid en hoek) en zijn er nog schaduwen?
(Waarschijnlijk op zuid en geen externe belemmeringen)
Ik heb er geen praktijkervaring mee en tot op heden was de geschatte opbrengst altijd lager dan de nominale wattpiek.

Dit is de zonnestand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoxH_rEk-TnDYVLWnJZ_BAsK1iU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOyzKPZ0Pyn6DSZMmCztBbBw.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn oude topic hier met de oude offertes er nog in
Advies zonnepanelen Zuid Holland, Schuin dak/plat dak ZUID

Schaduwanimatie winter
https://app.2solar.nl/upl...658c985f746b9_4618588.gif

Schaduwanimatie zomer
https://app.2solar.nl/upl...658c984d9b0be_4618588.gif

• rvk

rvk

Hotzenwalder schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:19:
[...]
Ik heb er geen praktijkervaring mee en tot op heden was de geschatte opbrengst altijd lager dan de nominale wattpiek.
Ja, normaal geven ze wel onder de 0,90 op (na een behoorlijke scan).
Hotzenwalder schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:51:
Geen idee hoe, want de wattpiek is 435 x 5 = 2175 en dat is onder ideale omstandigheden.
Dat is dus in ieder geval niet zo. Je ziet regelmatig installaties die boven die 1 uitkomen (zoals bij mij). Theoretisch of onder ideale omstandigheden kun je er echt wel boven komen. Alleen is het geen garantie. (Ik zit nu voor nov/dec al 77kWh onder de opbrengst van vorig jaar nov/dec :| ). Ik denk dat de leverancier hier ook niet boven de 0,9 opgegeven heeft toen ze gelegd zijn. (Edit: toen ze bij mijn buurman gelegd zijn door de verhuurder, rekende ze met 0,85)

Of je bij jou, met de dakkapel, standaard boven de 1 op kunt geven... misschien is deze leverancier wat optimistisch.

[ Voor 3% gewijzigd door rvk op 28-12-2023 14:10 ]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:29
Hotzenwalder schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:45:
[...]

Ze konden nog zakken tot €3560 ex. BTW.

Wat ik niet snap in het verhaal is de opbrengst per jaar. Geschat op 2230 kWh. Bij al mijn offertes uit het verleden was de totale wattpiek van de panelen altijd hoger dan het geschatte vermogen, dus alle leveranciers zaten met geschat vermogen onder de totale wattpiek. Als je 5 panelen hebt met een WP van 435 dan is je totale wattpiek 2175, dan kun je daar toch nooit boven komen als je uitgaat van een verlies van minimaal 10%? Volgens de adviseur kan ik met die 5 panelen toch boven die 2175 komen. Ik denk dat ze nominaal en geschat door elkaar halen ofzo... als ik reken met het maximaal vermogen van een zonnepaneel in Wattpiek x 0,82 = de verwachte jaaropbrengst in kWh, dan is het 435 * 0,82 = 357 kWh x 5 panelen is 1783 kWh per jaar.
Over die Wp en kWh verhouding: Je kan een spreadsheet downloaden via deze post antonboonstra in "Tweakers PVOutput lijst"

Die bevat in de laatste kolom de efficiëntie waarbij een waarde van 1000 in de laatste kolom wil zeggen dat de Wp en kWh gelijk zijn. Zie bv dit systeem: 2205 Wp en 2197 kWh opbrengst 2023.

De data is niet 100% correct maar het geeft in elk geval een beeld

• rvk

rvk

Kalentum schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:51:
[...]
Die bevat in de laatste kolom de efficiëntie waarbij een waarde van 1000 in de laatste kolom wil zeggen dat de Wp en kWh gelijk zijn. Zie bv dit systeem: 2205 Wp en 2197 kWh opbrengst 2023.
En 2422 kWh in 2022. Dat was een lekker jaar :*)

• Hotzenwalder
Kalentum schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:51:
[...]

Over die Wp en kWh verhouding: Je kan een spreadsheet downloaden via deze post antonboonstra in "Tweakers PVOutput lijst"

De data is niet 100% correct maar het geeft in elk geval een beeld
Ik zie eigenlijk bijna niemand die boven zijn WP uitkomt, dus ik denk dat het een veel te optimistische inschatting is om boven de WP uit te komen. De U vorm is ook niet mogelijk, want dan ga ik over de erfgrens heen links, dus het moet een L-vorm worden, dat is dus deze minus alles wat doorgekrast is. Rechts van de dakkapel heb je ook schaduwwerking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cttoKJuXE6EGv4HYwMZIcrbrPRw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZxS0dhb6RJgQeR80vgQ61qIW.png?f=user_large

Daarbij liggen twee van die panelen dus voor een groot deel in de schaduw vanaf een bepaald moment
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIKKdBceRandMkwISmb7enfF5yU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8rrIQcW7ckdieALL7GmEXXyT.jpg?f=fotoalbum_large

Je bent dan efficiëntier met 3 panelen aan de voorzijde en 2 panelen op de dakkapel, dan heb je bijna geen schaduwwerking. Dakbedekking ziet er nog goed uit, maar deze partij deed het sowieso niet tenzij het vernieuwd zou worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwWXmYoOI6-EUnkC3XexRJZeT94=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1Rrl5rIyq5JMIIIcdAYoKaNs.png?f=user_large
Dit is de maximaal haalbare oplossing zoals in 2021 is aangeboden. Dat was destijds voor €4100 met Denim panelen van 370WP en Enphase IQ7 omvormers. Liep stuk op een onderhoudscontract van €95 per jaar. Zou je die niet afnemen, dan kreeg je geen 10 jaar garantie, maar slechts 3 jaar.

Zijn er hier veel mensen die garanties afnemen op hun installatie zoals bijvoorbeeld Zonnekeur of Zonzeker?

Hoe zit het eigenlijk met de warmteontwikkeling? Bij mijn buren hebben ze twee panelen op de dakkapel en die hebben een dicht frame (tegen de vogelnesten denk ik of wind). Dat koelt dus wel slechter. Neem aan dat ze ook bij 30+ op een warme dag in de volle zon niet spontaan ontvlammen wegens oververhitting :)

[ Voor 25% gewijzigd door Hotzenwalder op 28-12-2023 13:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Hotzenwalder schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:38:
Dit is de maximaal haalbare oplossing zoals in 2021 is aangeboden. Dat was destijds voor €4100 met Denim panelen van 370WP en Enphase IQ7 omvormers. Liep stuk op een onderhoudscontract van €95 per jaar. Zou je die niet afnemen, dan kreeg je geen 10 jaar garantie, maar slechts 3 jaar.
Een onderhoudscontract voor €95 per jaar voor PV? 8)7 |:( 8)7
Wat wilden ze komen doen dan? Kijken of de omvormer nog teruglevert? :?

• Hotzenwalder
Andrehj schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:47:
[...]

`
Standaard geven wij 3 jaar garantie buiten alle fabrieksgarantie om op een goed werkend totaal systeem.
Samen met een onderhoudscontract maken wij hier 10 jaar van.
Met een onderhoudscontract komen wij zeg maar om het jaar de installatie schoonmaken en wordt de installatie volledig gecontroleerd op eventuele gebreken. En zo nodig vervangen. Een soort APK zeg maar.
De kosten hiervoor zou u na schoonmaken moeten betalen. Dus om het jaar als we geweest zijn.
De kosten hiervoor zijn id. €95 ( een soort voorrijkosten en voor het opbouwen van de steiger zeg maar. En dan per paneel €6.
Om het jaar onderhoud om aan de 10 jaar garantie te komen... dan betaal je €95 plus €6 per paneel. Ik ben van mening dat je sowieso 10 jaar garantie moet kunnen krijgen op je installatie zonder aanvullende voorwaarden. Het was sowieso een verwarrend verhaal, want je kon ook voor 10 jaar een Zonzeker garantie krijgen met een eenmalige betaling, maar dan wordt het niet schoongemaakt of gecontroleerd.

Ik heb nog geen nieuwe offerte van deze partij ontvangen, maar ik ben benieuwd hoe ze nu met hun garanties omgaan.

Hoeveel garantie krijg je normaal gesproken op je installatie?

[ Voor 14% gewijzigd door Hotzenwalder op 28-12-2023 17:50 ]

• Tommie12
Hotzenwalder schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:44:
[...]

`

[...]

Om het jaar onderhoud om aan de 10 jaar garantie te komen... dan betaal je €95 plus €6 per paneel. Ik ben van mening dat je sowieso 10 jaar garantie moet kunnen krijgen op je installatie zonder aanvullende voorwaarden. Het was sowieso een verwarrend verhaal, want je kon ook voor 10 jaar een Zonzeker garantie krijgen met een eenmalige betaling, maar dan wordt het niet schoongemaakt of gecontroleerd.

Ik heb nog geen nieuwe offerte van deze partij ontvangen, maar ik ben benieuwd hoe ze nu met hun garanties omgaan.

Ik zou die partij zelfs geen nieuwe offerte meer vragen.
Er zijn genoeg plaatsers.
10 jaar op de omvormer en 25 jaar op de panelen is niet ongebruikelijk.

• Hotzenwalder
Tommie12 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:18:
[...]

Ik zou die partij zelfs geen nieuwe offerte meer vragen.
Er zijn genoeg plaatsers.
10 jaar op de omvormer en 25 jaar op de panelen is niet ongebruikelijk.
Ik kan me voorstellen dat een hoop Tweakers het zelf doen, maar zijn er ook plaatsers aan te bevelen (regio Zuid Holland)?

• BarryH
Hotzenwalder schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:44:
[...]

`

[...]

op installatie zit vaak 2jr garantie volgens mij.

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:44
BarryH schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:33:
op installatie zit vaak 2jr garantie volgens mij.
Ik weet niet hoor, ik krijg 20 jaar garantie op de installatie en 25 jaar op de panelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:41
Tarax schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:37:
[...]

Ik weet niet hoor, ik krijg 20 jaar garantie op de installatie en 25 jaar op de panelen.
En hoe groot is de kans dat de betreffende BV over 15 of 20 jaar nog bestaat? Wat houdt de garantie daarnaast in? Enkel vervanging materiaal of wordt de arbeid ook vergoed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Hotzenwalder schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:46:
[...]

Ik kan me voorstellen dat een hoop Tweakers het zelf doen, maar zijn er ook plaatsers aan te bevelen (regio Zuid Holland)?
At your service: https://www.de-eilanden.nl/zonnepanelen-kopen/ Al heb ik ze wel moeten overtuigen dat bij een beetje schaduw optimizers bullshit is. Ik heb gewoon een Goodwe genomen en die werkt perfect met schaduw. Scheelt weer wat geld.

En garantie? Tja, als mijn omvormer kapot gaat heb ik voor €600,- een nieuwe en die kan ik makkelijk zelf vervangen. En panelen zou ik mij te niet druk over maken wbt garantie. Mijn oude panelen bestaat de fabrikant niet eens meer ....... 25 jaar? ..... ;w

[ Voor 41% gewijzigd door MotorBeast op 29-12-2023 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:47:
[...]

Ik had net een foldertje in de bus...
Mooie prijzen voor even 1 of 2 keer per jaar met een borstel demi water over de panelen.

Maar ze doen nog meer.
Een echte meterkast apk... drie keer raden wat het meest gehoorde advies zal zijn. :w

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nKGps2tSTKOOd6qxKJ1yAhGdEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPkUcpfbHaL8pj9ybBZuZ0iH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sO4MAZVJElAyYP7VA4Qxmjtab6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBCSEdsQl973pFxyaJtQ9XS1.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Ronald.42 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:26:
[...]

Mooie prijzen voor even 1 of 2 keer per jaar met een borstel demi water over de panelen.

Maar ze doen nog meer.
Een echte meterkast apk... drie keer raden wat het meest gehoorde advies zal zijn. :w

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niets mis mee. Ik sta op het punt buitenunits van WP te gaan onderhouden. Investering een tuinslang, borsteltje en doekje. Abbo €95,- per jaar bij mij. >:) :+ Zakkenvullers allemaal. :Y

Ik heb ooit de moeite genomen mijn panelen te reinigen. Opbrengstverschil.....niet te meten. Daarna 10 jaar lang niet meer gedaan. Verschil....zero.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 29-12-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:34:
[...]

Niets mis mee. Ik sta op het punt buitenunits van WP te gaan onderhouden. Investering een tuinslang, borsteltje en doekje. Abbo €95,- per jaar bij mij. >:) :+ Zakkenvullers allemaal. :Y

Ik heb ooit de moeite genomen mijn panelen te reinigen. Opbrengstverschil.....niet te meten. Daarna 10 jaar lang niet meer gedaan. Verschil....zero.
Dit wordt dan speciaal tarief zeker?
Ladertje, valbeveiliging etc. Of gewoon van een afstandje met de tuinslang even natmaken.. >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jj2NIqq90TvG8FOHcGXkd30bU0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5pScowoyMgiJqWOew0BK96m.jpg?f=fotoalbum_large

Panelen op het platdak doe ik vaak in het voorjaar wel even, de onderste 10 cm is altijd wel erg vies dan.
Zal voor de opbrengst vast niet veel doen maar het oog wil ook wat.
Die op het huis liggen zo steil dat regent allemaal wel schoon.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Maar ze doen nog meer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind het ook overbodig, en heb het in 14 jaar nooit gedaan.

Maar los van de noodzaak vind ik de prijs niet overdreven.
Inclusief verplaatsing, aanrijtijd, ladder zetten, water aankoppelen, materiaal uitpakken, panelen poetsen, alles terug opriumen en inpakken zal je aan een opdracht toch rap 1,5 uur kwijt zijn. Dan is 75€ geen gekke prijs voor een mannetje met dat materiaal en een auto.
Rijk gaan ze er niet van worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:52:
[...]

Inclusief verplaatsing, aanrijtijd, ladder zetten, water aankoppelen, materiaal uitpakken, panelen poetsen, alles terug opriumen en inpakken zal je aan een opdracht toch rap 1,5 uur kwijt zijn. Dan is 75€ geen gekke prijs voor een mannetje met dat materiaal en een auto.
Rijk zullen ze er zeker niet van worden nee.
De poetser staat waarschijnlijk voor het minimum loon plus 1 euro.
Dan investering in materiaal. Etc.

Het mooiste voor die jongens (of hun overhead) is natuurlijk als ze een aantal huizen op rij hebben dan is het leuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
Ronald.42 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:50:
[...]
Panelen op het platdak doe ik vaak in het voorjaar wel even, de onderste 10 cm is altijd wel erg vies dan.
Zal voor de opbrengst vast niet veel doen maar het oog wil ook wat.
Die op het huis liggen zo steil dat regent allemaal wel schoon.
Van die groene onderkant heb ik vrijwel geen last meer sinds ik van die drain-clips onderop de platdak-panelen heb geklikt. Dan blijft er geen water meer onderin staan. Het huidige moesson-seizoen van moedertje natuur doet de rest wel.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 29-12-2023 14:56 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:52:
[...]

1,5 uur? Ladder?

Is het niet gewoon een dezelfde job als een glazenwasser, met een lange stok is hij zo klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:24
Heeft dit ook een meerwaarde, iemand ervaring mee?
https://nl.aliexpress.com/item/1005002389066188.html

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Velen op dit forum, waaronder ik.

Werken bij mij perfect bij panelen die bijna horizontaal liggen. Scheelt algengroei die ik anders steeds moest schoonmaken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
  • Laatst online: 22-09 10:48
Nieuw in dit topic en nieuw in de wereld van Solar.
Gisteren hebben we zelf ons huis voorzien van zonnepanelen en een Goodwe GW3600DNS-30 (G3) omvormer.
Morgen als de zon opkomt ga ik het spul in bedrijf stellen en nou vroeg ik me af of ik de remote shutdown op de groene connector onder het afdekkapje nou wel of niet moet doorverbinden.
De handleiding is er niet echt duidelijk over en ook op het internet word ik niet heel veel wijzer.
Iemand die me hiermee kan helpen?

Edit: de grid code wordt ingesteld op Holland, mocht dat nog van invloed zijn.

Edit 2: Voor mensen die hier via de search uitkomen:
Voor grid code "Holland" hoeft het niet, maar volgens mij wél voor "50Hz EU Default" waar de omvormer nieuw uit de doos mee opstart.
Ook kun je deze functionaliteit aan- en uitzetten via de SolarGo app als je inlogt installateur (Advanced setting - > Other setting - > Remote shutdown).

[ Voor 30% gewijzigd door Buzz-01 op 31-12-2023 10:34 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ja (ik heb ze zelf 3d geprint want afwijkende maat)
Je moet wel zorgen dat ze qua maat passen bij je panelen anders werken ze niet.

[ Voor 13% gewijzigd door jobr op 29-12-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:24
jobr schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:43:
[...]

Dan zal ik binnenkort maar even goed opmeten de Canadian panels, iemand nog tips welke shop?

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:44
jobr schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:43:
[...]

Eens.

Ik heb deze clips van solar bouwmarkt (veel te duur daar overigens) en deze maken geen contact met het “glas” van mijn REC 405 Wp Alpha Pure Black zonnepanelen. Heb de goede dikte maar de rand van dit zonnepaneel is te breed. Goed om te weten dat het dus niet altijd een match is met elk paneel.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

mjl

Ugh

[...]

Maar ze doen nog meer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor minder heb je een goede set om het zelf te doen, ik heb een dergelijk setje gekocht (wel een stuk goedkoper toen dan wat ze er nu voor rekenen dus even goed zoeken voor een leuke prijs...),

https://high-clean.com/telescoopsteel-aluminium/

Ik doe het op een regenachtig moment (tussen de buien door), dan spoelt eventuele kalk met de regen wel weg, en bijvoorkeur uit mijn voorraad regen water... Ook meteen de dakramen schoon en pak ik de ramen van de veranda mee.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
  • Laatst online: 19-09 22:29
Op Linkedin kwam ik dit tegen:
Energierekening verlagen? Love deze hack van Wouter van Embden 😂 ⚡ Hij heeft zonnepanelen en verbruikt veel stroom voor o.a. zijn elektrische auto.

- Hij heeft niet één, maar twee energieleveranciers. Doel: altijd het laagste tarief voor verbruik en hoogste tarief voor teruglevering. Aangestuurd door zijn smart home systeem.
- Zijn twee slimme meters zitten op één en dezelfde aansluiting (maar zijn niet gekoppeld): dus geen extra vastrecht kosten. Hij betaalt slechts +- €25 extra kosten per jaar voor de meterhuur voor de tweede meter.
- De kosten zitten hem vooral in eenmalige aansluitkosten voor het inregelen hiervan (+- €850 bij Stedin)
- Hij overweegt nog een slimme batterij toe te voegen: als voordeel dat het huis spanning blijft behouden
Door Jesse van Doren op LinkedIn gezet.

Iemand dit meer gedaan?

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Nu online

mjl

Ugh

Rudi Vader schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:06:

[...]

Iemand dit meer gedaan?
Mij gevoel zegt dat je beter kunt salderen (zolang dat nog kan en met de huidige ontwikkelingen op tarief structuur) of je zonne energie zelf verbruiken.. als hij dan accu's bij gaat plaatsen is het met 1 meter net zo goed in te regelen (op wat verlies voor de accu's na) zolang je maar geen overproductie hebt.

En zodra de energie leveranciers hier lucht van krijgen dan verzinnen ze wel weer een nieuwe trarief structuur om meer geld binnen te harken.....

En ook een meter bijplaatsen zal een aanzienlijke rekening zijn als ik terugdenk aan een verzwaring + meter vervanging 17 jaar geleden...

[ Voor 8% gewijzigd door mjl op 01-01-2024 18:18 ]

-------

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:00

orf

[...]

Iemand dit meer gedaan?
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:34

[...]

Iemand dit meer gedaan?
Vorig jaar, toen de teruglevertarieven de pan uit rezen was dat leuk. Nu kan je, denk ik, geen combinatie van energieleveranciers vinden waarbij de een een hogere tlv heeft dan de kosten bij de ander. In dat geval kan je dus beter salderen. (tenzij je zoveel overproductie hebt, dat dat het verschil goedmaakt, maar dat lijkt me eigenlijk niet mogelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

Zit met wat te verdiepen in omvormers voor zonnepanelen. Wat ik overal zie is de minimale opstart spanning. Dit snap ik niet zo goed, want er hoeft maar een klein beetje licht op een paneel te vallen en dan is er al "veel" spanning. Lijkt me veel intressanter om de minimalle opstart stroom / vermogen te zien. En ook het rendement bij lage vermogens. Deze kan ik eigenlijk nergens terug vinden. Alle Enphase laat iets zien (tot 0.05 ref vermogen). Maar wat daar onder gebeurt is onbekend.. Zeker met het weer wat we de afgelopen maanden hebben zou ik het liefst een systeem hebben wat bij Lage vermogens zo effiecent mogelijk werkt, Zodra er veel zon is heb ik toch over en zou het systeem wel minder effiecient mogen zijn.

Heeft iemand hier iets over kunnen vinden/overzicht ? Minimale opstart vermogens en efficienty bij lage vermogens ?

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Pagina: 1 ... 89 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren