Advies zonnepanelen Zuid Holland, Schuin dak/plat dak ZUID

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-04 11:12
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/596Dpdv1gJfSObmclwOroSvD5I4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CMVnFFv7JEZl40UG6UGTExQo.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder foto's van huizen in dezelfde straat die al eerder panelen hebben laten plaatsen. Zo kun je zuien wat er mogelijk is kwa opstelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9D7Vk83RBFUWCBE7Y-ByzfIx-7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7i4r8FHR1wQBlTTNSTfssU7T.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Dak is gesitueerd op het zuiden. Dak heeft een hellingshoek van 36 graden. Geschatte breedte is 5.90 meter (30 pannen). Diepte is 16 pannen. Exact weet ik het niet, maar aangezien er al twee offertes zijn waarbij is ingemeten wat er mogelijk is kan dit misschien verduidelijken wat er mogelijk is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5ccEE-z0Wja02xXxLyp7YeXWCE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cfvx6yuVxpjemkh65yXYpAqd.jpg?f=user_large
In dit voorbeeld is gebruik gemaakt van 8 stuks WINAICO Gemini WST 370 BLACK panelen.(6 op het schuine dak, 2 op het platte dak)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOWxvqIbaK2e17HOXVCgC4btB_g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OXxhSC8mGLtWD1o95RvNzdbK.jpg?f=user_large
In dit voorbeeld zijn het 7 stuks DMEGC370W Mono - All Black panelen waarvan 5 op het schuine dak en 2 op het platte dak.
Schaduw
De enige schaduw van betekenis komt van de dakkapel en is dan in de vroege ochtend of late middag. Overdag is er bijna geen schaduwwerking. Op het platte dak is er sowieso geen schaduw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASCpkFXZsVut7tniOSrB66dGZt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8E3Lx4Ckwi2RgfGb6dGzKDPf.jpg?f=fotoalbum_large
Op bovenstaande foto kun je de schaduw zien van 2 dagen geleden rond 09:30 in de ochtend. De foto waar het topic mee start is wanneer de zon op zijn hoogste stand staat.

In alle gevallen wordt aangeraden om met micro-omvormers te werken of met een omvormer en power optimizers. Mijn voorkeur gaat uit naar micro-omvormers. Hier de stand van de zon over de dag heen vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoxH_rEk-TnDYVLWnJZ_BAsK1iU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOyzKPZ0Pyn6DSZMmCztBbBw.jpg?f=fotoalbum_large
Jaarverbruik
Mijn huidige jaarverbruik incl. thuiswerken door corona is ongeveer 2945Kwh (1350 piek/1595 dal). Niet elke dag thuiswerken bespaart 200Kwh per jaar waarmee ik op 2745KwH zou uitkomen. Ik heb geen plannen voor een elektrische auto of warmtepomp en verwacht ook geen gezinsuitbreiding.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik schijn een 3 fase aansluiting te hebben. Heb ook een aparte groep voor de wasmachine, maar die bevindt zich op de 1e verdieping en de panelen komen op het dak wat de 2e verdieping is. De panelen komen ook aan de achterzijde van het huis, de wasmachine staat aan de voorzijde van het huis. Er is een slimme meter en een redelijk moderne groepenkast gezien het bouwjaar van het huis (1960). Hier foto's ter verduidelijking
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Roe93MaVChKizqnl1x1PfM4chg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssUuNPkHTlD15MJeNYmzXtVY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnggOGI8YwVppuQ8Yep8dyX2PPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPOL5m4ajI6q3A0gCxfdfNWV.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
Doel is om zoveel mogelijk van de beschikbare ruimte te gebruiken om zo dicht mogelijk bij het jaarlijkse stroomverbruik te komen. Zal lastig worden gezien de situatie op het dak, maar wat helpt is dat het op het zuiden is gesitueerd, het in Zuid Holland is en de dakhelling 36 graden is. Dat zou dan 2945/(0,92*1,03) = 3107 KwH zijn die ik moet opwekken, maar dat zal ik vast niet halen omdat het maximaal 7 panelen zijn en misschien 8 als je het niet erg vindt dat één paneel er een beetje verloren bij ligt.
Budget is er voldoende, maar ik wil niet meer betalen dan nodig is voor mijn systeem. Dacht zelf aan maximaal €5000 excl. btw
Wie gaat het project uitvoeren
Ik vraag offertes op bij verschillende partijen en verwacht een turn-key oplossing incl. garantie op de panelen, omvormers, installatie en het complete systeem. Alles volgens de vereiste NEN normen. Panelen TIER 1.
Bijhouden van data
micro-omvormers die uit te lezen zijn op afstand (of in dit geval door umeter.nl, dus SolarEdge, Enphase of Growatt) of met een app waar ik zelf per paneel kan zien wat de status en opbrengst is. Er zijn al offertes geweest waarbij ik de meeste merken wel ken kwa panelen, maar bij één offerte zijn micro-omvormers van het merk Hoymiles aangeboden (die ik eigenlijk niet veel tegenkom en die ook niet samenwerken met Umeter) Het belangrijkste is dat ze goed samenwerken met de panelen, in dit geval de DMEGC370W Mono - All Black panelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5YiEXNJjF3Mzkg6I96JkmNwP4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpec8nsAdADYWkmirmixebzZ.jpg?f=fotoalbum_large
Reeds verkregen offertes
Tot op heden zijn er 4 partijen langs geweest waarbij je bij elk gesprek zelf ook weer wijzer wordt en weet wat er mogelijk is en wat je wilt. Ik moet zeggen dat ik persoonlijk de offertes nogal prijzig vindt op dit moment, maar misschien bereken ik de prijs per wattpiek verkeerd. Ook zit in één van de offertes volgens mij nog een fout, want de verwachte opbrengst in KwH zit boven de wattpiek van de panelen. Ik wacht nog op één offerte en heb nog aanvragen gedaan bij twee andere partijen. Hier een overzicht voor zover ik de gegevens kon bemachtigen. Namen van aanbieders zijn weggelaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVmbDgJrgIeMpixLOLsYo5zsYiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8qGsWs4zdLHeRN3TacRtG8Wq.png?f=fotoalbum_large
Laatst bijgewerkt op 10 augustus

De offertes verschillen nogal in wat ze omschrijven of aanbieden. Waar sommigen een offerte van 8 pagina's opleveren zie je ze ook op 1 A4'tje maar zitten er veel losse specsheets bij. Ik moet ook zeggen dat ik na elk gesprek zelf ook steeds wijzer wordt ondanks dat ik me toch redelijk had ingelezen op dit forum.

Wat niet in het staatje te zien is zijn de garanties. De panelen van LG hebben 25 jaar garantie, WINAICO 20 jaar en DMEGC 12 jaar. Garantie op de omvormer is 12 jaar. Garantie op de micro-omvormer is 25 jaar voor de Enphase. De Hoymiles moet ik navragen. Nadeel van de Hoymiles is dat het relatief onbekend is en als je dus wilt uitlezen of koppelen is het lastiger dan met de andere micro-omvormers. Lijkt me niet handig als je problemen krijgt en wil vergelijken. Garantie op de montage is in 3 van de offertes 20 jaar.

Voor de opstelling van de panelen verwijs ik terug naar de foto's hierboven waar je en U vorm ziet en 2 panelen op de dakkapel of een dikke L vorm met één paneel nog aan de andere kant van de dakkapel en 2 op het platte dak. Het platte dak is overigens bitumen, de dakkapel is kunststof en de belasting is getest tot 100 kilo (er is iemand van 100 kilo op gaan staan om te voelen en meten).

Ik kan het niet zelf installeren en ga dat dus ook niet doen. Moet goed en betrouwbaar gebeuren. Ik hecht niet veel waarde aan een garantiefonds en besef ook dat goedkoop vaak duurkoop is, maar ik wil ook niet teveel betalen dan op dit moment gangbaar is voor een installatie van ongeveer 7 a 8 panelen.

Tot op heden nog geen enkele offerte waar ik meteen ja op antwoord omdat soms de panelen wel ok zijn, maar ik twijfel over de micro-omvormers of installatie-voorwaarden. Andere offertes zijn naar mijn mening te duur, maar dat is mijn inschatting op dit moment kijkende naar wat panelen en omvormers kosten. Dat er installatiekosten bijkomen en marge snap ik, maar het moet wel binnen proporties blijven.
Regio
Zuid Holland (Gouda/Zoetermeer)

Ik ben benieuwd naar de reacties en mocht er informatie ontbreken dan kan ik die nog aanleveren. Alvast bedankt voor het meedenken.

[ Voor 6% gewijzigd door Hotzenwalder op 10-08-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:08
Growatt is geen microomvormer.
Micro's vind ik wel aan te raden voor je dak. Of SolarEdge met 85V optimisers, P505 of P404 indien compatible. P401 zal niet altijd goed werken.

Een klein systeem met micro's is per Wp gewoon duurder dan anderen. Ik schrik niet van de prijzen die je aangeboden worden.
Ik vermoed dat als de buren met 4 panelen die niet eigenhandig gelegd hebben, ze relatief nog veel duurder uit waren.

Hoymiles is zover ik weet in Nederland een relatief nieuwe speler die met lagere prijzen tussen Enphase, AP Systems en SolarEdge probeert te komen.
Ik heb er geen specifieke ervaring mee maar de Hoymiles 1000 W versie is in ieder geval geen handige keuze. Moet 1200 of 1500 W zijn anders topt het teveel af.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
Ik moet nog navragen welke hoymiles het exact is.

Net nog contact gehad met een partij die nog een offerte gaat sturen. Die hebben ook een voorstel voor 9 panelen waarbij er nog 2 aan de noordzijde geplaatst worden. Ik zie dat daar nu wel zon is maar over het algemeen is noord niet heel gunstig dacht ik.

Als die offerte ook in de buurt komt qua prijs per wattpiek dan moet ik me daar gewoon op instellen. Wacht nog op een andere offerte van een partij die pakketten aanbied met panelen, micro omvormers, kabels etc zodat je enig idee hebt van wat de hardware kost zonder installatie.

Growatt is inderdaad geen micro omvormer dus zal het waarschijnlijk ook niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:49
Noord pakt 50-60% van zuid in ideale gevallen... Jouw zuid is niet helemaal ideaal. Als je het in 1 keer doet dan kost het noord dak meestal minder dan 50% extra - Dus zeker nuttig om te kijken (en dan meer dan 2!)

De Hoymiles staan deels bij Cedel op de site, prijstechnisch vergelijkbaar met APS, maar als de 1500W verkrijgbaar is lijkt me dat in principe een goede keuze (APS heeft nog niets boven 1200W)

SolarEdge voor alleen het zuid dak zal duurder zijn dan Hoymiles, en zou ik alleen willen aanraden als het legplan zo uitgekiend wordt dat er 4 a 5 panelen (liever 5) tegelijk zon kunnen pakken.

SolarEdge is wellicht wel de juiste keuze als je Noord ook vol legt. Niet minder dan 6, omdat beide daken semi-onafhankelijk genereren. (Het kan dus met relatief lichte omvormer)

Noord erbij leggen heeft nog voordeel dat je zuid dak iets meer marge heeft om met de schaduw van dakkapel om te gaan.

In alle gevallen 85V optimizers... anders wordt het zeuren.

SolarEdge in combinatie met noord zal fractie goedkoper zijn dan Hoymiles/APS quad-micros.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 05-08-2021 12:27 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:44

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Haal je met 7 panelen wel op tijd de opstart spanning van de Solaredge? Ik krijg zelf 8 panelen van 325 Watt en er is me verteld dat de 3000H niet handig was ivm opstart spanning. Krijg zelf de 2200h

[ Voor 7% gewijzigd door Mr_gadget op 05-08-2021 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Mr_gadget design richtlijn met 85V optimizers is 6 panelen. De hivemind op forum snapt het systeem beter dan de gemiddelde installateur.

Het verhaal tussen 2200H en 3000H wat jouw verteld is is complete kolderkoek. Ze hebben beide dezelfde door optimizers gemaakte string spanning nodig. 2200H was overigens wel een prima keuze met 2600Wp totaal.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
Ik heb nog geen idee wat de nog ontbrekende partij gaat aanbieden. In ieder geval wel panelen van Dmegc met 7 stuks allemaal zuid. De offerte voor 9 stuks incl. 2 noord is een ander merk, dacht LG. Ook micro-omvormers, maar nog geen zicht op welke.

De optie om noord te gebruiken is eigenlijk in geen enkel voorstel nog voorbij gekomen. Is mijn zuid niet helemaal ideaal door de dakkapel die oppervlakte wegneemt en lichte schaduwwerking geeft? Het is in ieder geval niet rendabel om mijn dakkapel van zuid naar noord te verplaatsen :)

@Ronald De panelen op zuid pakken op een dag als deze ze volle zon op alle panelen met bijna geen schaduwwerking. De 2 panelen op het platte dak sowieso, de 3 panelen aan de voorzijde van de dakkapel ook en de 2 panelen links en rechts van de dakkapel hebben op dit moment bijna geen last van schaduw, maar over de dag heen kan er wel een hap uit verdwijnen maar dat is dan óf links óf rechts. Overigens is de offerte met de hoymiles micro-omvormer op dit moment nog de goedkoopste, de duurste gebruikt de Enphase IQ7A. Heb dat verbeterd in het overzicht tot nu toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2QTa2kp9px1GMnvCdNWNilkit0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zC60XYyZvC79kboZKD1rVNIM.jpg?f=fotoalbum_large

Is er met de micro-omvormers nog iets om op te letten qua wat er aangeboden wordt? Ik lees in ieder geval 85V optimizers, welke zouden dan geschikt zijn en waarom is 85V belangrijk? Ik kan als leek redelijk bepalen wat er nodig is, maar moet ook deels afgaan op de kennis en kunde van de partijen die iets offreren. Begrijp dat die niet altijd met de beste keuzes komen?

[ Voor 17% gewijzigd door Hotzenwalder op 05-08-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Een veelgemaakte fout bij SolarEdge is om bijvoorbeeld 8 panelen in verschillende richtingen te hangen icm met 60V optimisers.

Dan krijg je zoiets vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

85 V optimisers kunnen met minder per richting.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
Is er nog voordeel te halen uit micro-omvormers vs power optimizers? Ik begrijp dat SolarEdge met Power Optimizers werkt in samenwerking met een omvormer en je anders uitkomt op micro-omvormers per paneel.
Voordeel van alleen de micro-omvormers is (zeggen ze) dat je er 25 jaar garantie op krijgt en dat ze dus ook 25 jaar mee zouden moeten kunnen, waarbij de normale omvormer minimaal 1x vervangen moet worden gedurende de levensduur van de panelen.

Doel is zoals gezegd om mijn 3000Kwh te halen of net daaronder als het niet past. Wil ik het halen of meer hebben dan zal ik dus Noord erbij moeten pakken en opnieuw moeten laten berekenen wat het dan incl. noord oplevert en wat dan de investering/terugverdientijd is. Als we het dan toch over budgetten gaan hebben dan vind ik €5000 excl. btw wel een bovengrens op dit moment. Alles daaronder is mooier, maar misschien niet realistisch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Hotzenwalder De zon draait om de dakkapel heen. Dus 'sochtends begint het met veel schaduw aan de ene kant, langzaam verschuivend naar niks tussen de middag, en dan wordt het langzaam steeds meer aan de andere kant...

Je hebt dus het grootse deel van de tijd wel ergens schaduw.

Wij vinden het op dit forum een mythe dat het nog steeds handig is niet meer te leggen dan totaal eigen verbruik. Hoewel het plan om saldering af te bouwen op de plank ligt tijdens de formatie, geloven wij er niet in dat het blijft. Zonder saldering wordt zoveel mogelijk neerleggen steeds gunstiger: Meer direct eigen verbruik faciliteren = minder energiebelasting betalen, dus staar je niet blind op alleen terugverdientijd.

5000 ex btw inclusief noord moet te doen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
Er is weer een offerte binnen en dus heb ik mijn excel sheet weer bijgewerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sluD9qiyb5M3TKfiC2otDeT8T7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kd8Aw90wlRXqqR12EA6K3b2p.png?f=fotoalbum_large

Van links naar rechts zie je 7x DEMGC DM370M6-60HBB met een Enphase IQ7+, daarnaast 8x LG 375 N1C-E6 met een SolarEdge 300H en Solar Edge P401 Power Optmizers en als laatste 9x LG 385 N1C-E6 met Enphase IQ7+. In het laatste voorstel zie zitten 2 panelen op noord. @Ronald 5000 ex btw met noord haal ik dus net niet en jij adviseerde ook om er meer op noord te leggen dan 2 :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0EOHSu5clOzMokhGP6VY5jjzBY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8WU0wCunwOdY8HpAsdruB2s4.png?f=fotoalbum_large

Ik zie in ieder geval dat er waarschijnlijk voor de SolarEdge P401's gekozen wordt en dat zullen dus SolarEdge P404's moeten worden begrijp ik uit de reacties. Maakt het voor het type micro-omvormer nog uit of geldt dit alleen voor de Power Optimizers?

Verder zie je dat de panelen op Noord gemiddeld tot top leveren, dus de vraag kan zijn of het de extra investering waard is. Waarom zou er trouwens zoveel verschil tussen de opbrengst van de panelen zitten als ze naast elkaar op noord liggen?

In de meest recente offerte wordt ook een onderhoudscontract aangeboden (om de 2 jaar is het voorstel) wat me dan €95 euro per paneel zou moeten kosten. Ik ga er maar uit dat het een eenmalig bedrag is, maar heeft het nut? Verder kan ik nog de garantie van Zonzeker erbij nemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJUThCxLl_UGHNZKZiGNKt0kJFY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9IuwDMMkNmNIrOuRZOq8LSeX.png?f=user_large

Wat overigens niet in het staatje te zien is zijn de garanties. De panelen van LG hebben 25 jaar garantie, WINAICO 20 jaar en DMEGC 12 jaar. Garantie op de omvormer is 12 jaar. Garantie op de micro-omvormer is 25 jaar voor de Enphase. De Hoymiles moet ik navragen. Nadeel van de Hoymiles is dat het relatief onbekend is en als je dus wilt uitlezen of koppelen is het lastiger dan met de andere micro-omvormers. Lijkt me niet handig als je problemen krijgt en wil vergelijken. Garantie op de montage is in 3 van de offertes 20 jaar.

Zijn er nog vragen die handig zijn om te gaan stellen, naast natuurlijk nog wat ontbrekende details opvragen? 2 installateurs benoemen netjes alles in de offerte omtrent bekabeling, aansluitingen, aardlekschakelaars etc, bij de andere staat het er deels in bij eentje is het gissen, dus daar moet ik duidelijkheid over hebben. Wat zou er sowieso in de offerte moeten staan?

Deze link vond ik wel handig https://www.milieucentraa...zonnepanelen-juli2018.pdf maar daar staan al niet de dingen in die hier voorbij komen. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Hotzenwalder op 05-08-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Hotzenwalder Ja dat komt door en Enhpase (duur) en LG (duur).

SolarEdge duurder dan Enphase.. dat is een zeldzaamheid.... Dat kan beter ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
@Ronald Ik heb nog geen partij gesproken die het goedkoper offreert helaas, maar alle suggesties zijn welkom. Ik begrijp ook dat de optie met 8 panelen of Noord goedkoper kan door voor andere panelen te kiezen.

Het is helaas niet zo simpel als het kiezen van een TV, daar lees je gewoon de tests en kijk je naar je budget en weet je wat je krijgt. In dit geval zijn er zoveel parameters van toepassing. Zou mooi zijn als je als een soort 'pricewatch' de beste combinatie kon maken en dan kon gaan zoeken naar een installateur die het op die manier kan aanbieden. Eigenlijk moet je het systeem zelf ontwerpen en daarmee naar verschillende installateurs gaan. :*)

Is er een gouden combinatie in dit geval? Het punt waarop je het maximale uit de onderdelen haalt waarna alleen nog de keuze van de installateur en wat die vraagt voor de installatie bepaald met wie je in zee gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Hotzenwalder Een goede installateur wil samenwerken om tot de juiste oplossing te komen. Probeer eens voort te borduren op de hoymiles offerte ;-)

En de optimale oplossing kost helaas wel zelf nadenken; maar daar kan de hivemind hier je mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
@Ronald Bedoel je dat de offerte met de Hoymiles wel een goede is, maar dat ik de Hoymiles moet laten aanpassen door andere micro-omvormers of...

deze installateur was overigens wel hands-on. Klom meteen uit het raam het dak op om de belasting van het dak te testen (niet heel ARBO verantwoord ;) ) en de staat te bekijken. Dacht mee over de kabeldoorgang (eventueel daknok lichten en weer dichtmetselen), maar aan de andere kant was het ook een installateur die de prijs gewoon opschreef op een kladbok. Binnen een uur had ik wel netjes de offerte, maar daar stond in dat de kabelroute op basis van materiaal- en urenspecificatie achter berekent wordt à 100 euro per uur (voor 2 man). Daar heb ik liever een vast bedrag voor opgenomen in de offerte anders kan het nog duur worden. Installateur heeft wel veel en veel goede recensies op Google.

Ondertussen weer een offerte binnen. Dit keer wordt even snel gekozen voor 7x Trina Solar Vertex Mono 395 met een SolarEdge 3000H en SolarEdge P505 Power Optimizers. Prijs is nog even op basis van schouw op afstand. Als ik interesse heb moet ik contact opnemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkrCooj2qZQbqkab1lzeRKkzWZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YaxaQfARCO7VpbnuCQwWuXvA.png?f=fotoalbum_large

Moet ook nog ergens een kolom gaan toevoegen met de efficiëntie denk ik.

Ik lees ook vaak dat de centrale omvormer beter te klein dan te groot gekozen kan worden, hoe verhoudt de SolarEdge 3000H zich in dit geval tot de opstelling? Je wilt eerder aftoppen dan teveel hebben begrijp ik voor de efficiëntie.

Al met al dus al 7 verschillende offertes van 5 installateurs. Ik begrijp dat ik de installateurs naar de gewenste oplossing moet sturen waarbij ik wel grotendeels moet leunen op hun technische kennis en ervaring en ik suggesties kan aanvoeren die ik hier mee krijg (waarvoor dank!)

Verder moet ik bepalen of ik daadwerkelijk mijn hele geschatte KwH behoefte wil dekken of dat ik tevreden moet zijn met minder omdat er gewoon niet meer past op alleen het zuiddak en andere installateurs noord nog niet hebben overwogen (kan ik ook een suggestie voor doen). Genoeg werk nog te verzetten, maar het is ook een investering voor de lange termijn en als ik zo eens naar de daken in de buurt kijk weet ik niet of die er wel zoveel werk in gestopt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Aftoppen is geen doel op zich! Zwaardere omvormers zijn echter duurder en is het extra geld vaak niet waard (Want 20% onder Wp kost vaak <1% op jaarbasis en kost al snel paar 100 minder)

Noord + Zuid of Oost-West kun je 50-70% onderdimensioneren t.o.v. Wp zonder gezeur: Je kunt dus Noord bijleggen op vrijwel zelfde omvormer als alleen Zuid nodig heeft.

Met micro omvormers (per paneel) werkt dat dan niet. Vandaar dat de balans tussen micro's en SolarEdge om zal slaan als je Noord bij legt.

Met de Hoymiles offerte bedoelde ik: werk met die installateur. Hij vraagt in de basis een goede prijs - zeker met microomvormers. Ik heb uiteindelijk alleen met SolarEdge persoonlijke ervaring en me daar het meest in verdiept. Bekijk met hem de optie Noord. Bekijk of hij ook met SolarEdge wil werken, maar ik vermoed dat hij ook met Hoymiles omvormers onder 1€/Wp komt samen met noord.

Kwa bekabeling: Dat kost best tijd (ik ben daar zelf rustig de helft van de tijd mee bezig geweest - maar ik wilde ook wel een erg lastige oplossing), en als een installateur er een vaste prijs voor geeft dan gaat het ook wat sneller van de makkelijke. Ben je daar tevreden mee: dan kost het minder.

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 05-08-2021 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
Met de balans bedoel je neem ik aan de keuze voor Enphase of Hoymiles micro omvormers of een centrale SolarEdge omvormer met SolarEdge Power Optimizers.

Hoe zit het dan met her vervangen van de omvormer na een jaar of 10-12 t.o.v. de micro omvormers die 25 jaar zouden moeten werken?

Je impliceert ook dat met meer panelen de uiteindelijke prijs per Wp gaat dalen. Dat is op dit moment nog niet echt zo. Dan zou ik o.a. de LG's door bijvoorbeeld DMEGC moeten laten vervangen.

Wat hij uiteindelijk voor de bekabeling gaat vragen is wel van belang, want zo krijg je een scheve prijs per Wp vergelijking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Hotzenwalder Installateurs rekenen per paneel extra meestal minder voor het plaatsen; dat is de waarom de prijs per Wp wat zal dalen.

Enphase is echt stervensduur... Inclusief de ook dure kabels, monitoring etc al snel 140+ per paneel. APSystems en de Hoymiles lukt ruim onder de 100 per paneel.

LG, Panasonic, REC, SunPower zijn de echte Tier 1 merken... ze kosten meer tot heel veel meer dan de veel grotere Chinese geproduceerde merken en presteren amper beter per opgegeven Wp.

Voor je portemonnee is meer en goedkoop de verstandigere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
@Ronald Maar het alternatief voor Enphase is dus een SolarEdge 3000H met Power Optimizers op elk paneel. Ik snap dat de Hoymiles goedkoper is, maar als je hier op het forum zoekt naar Hoymiles kom je niets tegen, dus heb je een probleem of vraag dan loop je vast en koppelen met umeter.nl kan ook niet.

Kan iemand met meer verstand van zaken in ieder geval enigszins inschatten of die Hoymiles goed performen?

Ik begrijp ook dat niet zozeer de totaalprijs excl. btw belangrijk is, maar dat je eerder moet kijken naar de prijs per Wp of de terugverdientijd?

Meer kan alleen door Noord erbij te pakken, want zuid is maximaal 8. De prijs per Wp zal wel beter zijn al je op noord een lading panelen plaatst, maar dan kan ik ze nog beter op het dak van mijn schuur plaatsen die ook zuid gericht is en 0 schaduw heeft. In mijn gedachten doet Noord nog steeds niet veel al zegt de schets wat anders.

Schuurdak en dak vol leggen schijnt weer ingewikkeld te zijn met aansluiten...

De LG's moeten er sowieso uit. Is de DMEGC dan wel een goed alternatief of zit er nog een paneel tussen de LG en de DMEGC die goed performed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Er zit geen noemenswaardig verschil tussen paneelmerken: https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen-test/

Op je schuur kan, en zal daar meer opbrengen dan noord. Relatief eenvoudig als je al stroom hebt in je schuur.
Foto's?

Alleen lastiger als het op 1 omvormer moet (Wat ik 'moest' vanwege gruwelijk hoge netspanning) Zie mijn situatie: Zonnepanelen plat dak & garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:44

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ronald schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:45:
@Mr_gadget design richtlijn met 85V optimizers is 6 panelen. De hivemind op forum snapt het systeem beter dan de gemiddelde installateur.

Het verhaal tussen 2200H en 3000H wat jouw verteld is is complete kolderkoek. Ze hebben beide dezelfde door optimizers gemaakte string spanning nodig. 2200H was overigens wel een prima keuze met 2600Wp totaal.
Ik krijg er p401 optimizers bij, die doen 60V maximaal. Overwoog ook de 3000h om ruimte te hebben voor toekomstige uitbreiding maar dat was niet efficient volgens de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
offtopic:
@Mr_gadget Hier op het forum geloven we niet alles wat installateurs uitkraaien... Het efficiëntie verschil tussen die omvormers is echt minimaal. Volgens zichzelf draait mijn SE5K nog redelijk netjes bij < 100W... For what its worth.

Power: 54.64W
DC Power: 55.47W

Bijna 98% op 1% van zijn max vermogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
Ronald schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:13:
Er zit geen noemenswaardig verschil tussen paneelmerken: https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen-test/

Op je schuur kan, en zal daar meer opbrengen dan noord. Relatief eenvoudig als je al stroom hebt in je schuur.
Foto's?

Alleen lastiger als het op 1 omvormer moet (Wat ik 'moest' vanwege gruwelijk hoge netspanning) Zie mijn situatie: Zonnepanelen plat dak & garage
Schuurdak is licht hellend naar het zuiden en bitumen golfplaten. Maten weet ik niet zo snel, maar minder breed dan het huis. Denk max 4 panelen landscape of een rij portrait en daaronder landscape.
Helaas is er geen schone stroomgroep. Er is wel stroom, maar volgens het briefje in mijn groepenkast deel ik die met mijn voorzolder waar o.a. de ketel en de droger staat. Niet heel logisch, geen idee hoe makkelijk dat aan te passen is.

Jouw situatie is zo next level... ik verdwaal in de details en heb bewondering voor je uitzoekwerk en installatie. Heb nog wat zitten lezen op Solar Bouwmarkt en volgens mij zijn de offertes met Enphase niet eens zo gek qua techniek. Ze lijken bijna allemaal ook wel goedkoper dan de SolarEdge oplossingen. Ik moet nu zoeken naar de sweet spot tussen investering en opbrengst en prijs per Wp. Ik ben ervan overtuigd dat er nu al meer werk in zit dan het gemiddelde zonnepanelensysteem van mensen die niet hele topics doorspitten op tweakers. Soms is minder weten beter, dan merk je het niet eens als je systeem niet performed :X

Hier trouwens nog de schaduw rond 17:30 vandaag. Dat betekent dat het panel rechts wat in portrait ligt veel schaduw pakt, maar het paneel links van de dakkapel draait dan weer vol mee net als de panelen ervoor en op de dakkapel. De 2 op noord zouden het ook goed doen dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIKKdBceRandMkwISmb7enfF5yU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8rrIQcW7ckdieALL7GmEXXyT.jpg?f=fotoalbum_large

Kwaliteit is belangrijk, performance, veiligheid ook en als laatste natuurlijk de prijs. Beha;lve de LG's kan ik trouwens geen enkele van de aangeboden panelen terug vinden in de Top 40 van Solar Bouwmarkt maar ik begrijp dat het niet veel zal uitmaken. Heeft het nog zin om een paneel met een hogere wattpiek te kiezen dus 400 ipv 370 zoals in één van de offertes? Hebben de Enphase omvormers ook 'last' van aftoppen of performen die gewoon beter dan de SolarEdge combinaties?

Solar Bouwmarkt doet trouwens ook installaties voor €1100 euro, dus winkelmandje volgooien en klaar. Zou het zo simpel zijn als je eenmaal weet wat voor systeem je wilt? Door alle offertes heb ik al een redelijk idee van wat er kan, dus is het gewoon de offerte nabouwen met wat hulp van Solar Bouwmarkt. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:50

tijmeng

Panasonic 7J

Idd dat kan. Maar na meerdere matige ervaringen met de installatie boys van SB zou ik er wel boven op zitten en alles goed controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
SB heeft zelfs een installatie bedrijf (green guys) maar besteed ook uit. De vraag is enorm. Er komt af en toe een mindere ervaring naar voren... Maar ik ben vrij zeker dat dat met anderen ook gebeurd gezien we helaas vrij vaak andere installateurs op weinig diepgaande kennis kunnen betrappen.

Je kunt ook kijken bij Solar Outlet (heb ik grootste deel spullen gekocht), of kleinere bedrijven als J en M, stralend groen.

Maar de installateur die de hoymiles offerte heeft afgegeven vraagt voor het plaatsen weinig meer dan de online bedrijven. Vandaar de suggestie om opties te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
Ronald schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 07:32:
SB heeft zelfs een installatie bedrijf (green guys) maar besteed ook uit. De vraag is enorm. Er komt af en toe een mindere ervaring naar voren... Maar ik ben vrij zeker dat dat met anderen ook gebeurd gezien we helaas vrij vaak andere installateurs op weinig diepgaande kennis kunnen betrappen.

Je kunt ook kijken bij Solar Outlet (heb ik grootste deel spullen gekocht), of kleinere bedrijven als J en M, stralend groen.

Maar de installateur die de hoymiles offerte heeft afgegeven vraagt voor het plaatsen weinig meer dan de online bedrijven. Vandaar de suggestie om opties te bespreken.
Navraag doen kan altijd. Die Hoymiles kan ik alleen vinden in de MD-1200 serie en daar gaan dan max 4 panelen op waardoor je er dus 2 nodig hebt denk ik. Max input voltage 60V... bij de SolarEdge Optimizers was minimaal 85V nodig, speelt dat hier nog?

https://webshop.cedel.nl/...-Micro-Omvormer-1200-Watt

Het schuurdak is overigens 3m15 x 2m85 groot en is licht hellend naar het zuiden. Uitdaging is dus dat er geen schone stroom aanwezig is en de installatie op het schuurdak zal waarschijnlijk met een aparte omvormer moeten worden aangesloten los van de installatie op de zolder. In de schuur staat verder een vriezer 24x7 aangesloten en een buitenlamp, verder niets.

De DMEGC panelen zijn volgens mij niet verkeerd, WINAICO ken ik niet. Heb van alle panelen de nominale opbrengst in de tabel verwerkt en de efficiency. Gezien hoe de schaduw valt is de mooiste opstelling nog steeds de U vorm om de dakkapel heen met 2 extra panelen op de dakkapel. Dan kom je wel op max 7 panelen uit en zal ik dus niet de 2950KwH halen per jaar (of 2750 zonder thuiswerken). Dan zou Noord moeten bijspringen, maar de prijs incl. BTW zal dan sowieso hoger uitvallen, de prijs per Wp lager.

De panelen op noord zouden vol in de westenwind liggen als het stormt... weet niet of ik daar rustig van wordt, maar goed aangesloten zou het geen kwaad moeten kunnen.

Ga maar eens wat antwoorden sturen naar installateurs en kijken wat er nog mogelijk is.

Weet iemand trouwens wat ik hier moet invullen o.a. bij Installed Peak PV Power, System loss en Azimuth?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vB5Nsp38xx2MJMiaZKGDhlazjE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4xyckzL5tMzhlQTwOWYRJXoV.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-05 11:52
Hotzenwalder schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:50:
[...]

Weet iemand trouwens wat ik hier moet invullen o.a. bij Installed Peak PV Power, System loss en Azimuth?[Afbeelding]
Peak PV Power is je kWp vermogen (Wp delen door 1000) van je panelen (of je omvormer als hij kleiner is dan max. vermogen van je panelen). In jouw geval ongeveer 3 bij de meeste aanbiedingen zie ik.

System loss zou ik denk ik niet wijzigen. Volgens mij is dit een educated guess van de bouwers van de tool.

Azimuth is de richting van je panelen op de windroos met 0 graden als zuiden. -90 is oost, +90 is west. Voor jou -5 of -10 graden denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://www.meteo-julianadorp.nl/Meteo-calculators/Calculator_bestanden/652px-Kompasroos.png

Slope is de helling van je panelen. 36 graden lees ik in je startpost.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Hotzenwalder Je verward paneelspanning (uitgaand) met optimizer spanning (uitgaand).

De hoymiles hebben een zekere maximale (ingang)spanning, maar de panelen zullen binnen de grenzen zitten.
In de datasheet van Hoymiles staat een model van 1500W ;-)

Bestaande bedrading van de schuur zou met zekere voorwaarden gebruikt kunnen worden. Invoeding vanuit net (gelimiteerd door automaat in meterkast) en invoeding van omvormer samen moeten lager zijn dan bedrading veilig kan dragen. Als er geen aangesloten verlichting/contactdozen/gebruikers zijn tussen schuur en meterkast kan dat vrij makkelijk met een 'PV verdeler' truuk.

Anders denk ik door lager afzekeren van de groep (Dan kun je in de basis alleen aansluiten wat het net via de automaat kan leveren, de PV is niet te vertrouwen om daadwerkelijk te leveren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
Bedankt weer voor de antwoorden. Ik heb ondertussen twee antwoorden verstuurd aan leveranciers met vragen en suggesties. Mijn excuses als ik soms dingen door elkaar haal, ik ben wat dat betreft echt een leek als het om elektriciteit of zonnepaneelsystemen gaat (maar niet meer zo'n leek als twee weken terug).

Mag ik aannemen dat er nog redelijke marges zitten in de offertes die worden aangeboden omdat er tenslotte ook verdiend moet worden? Met de aanschaf van mijn 4K TV destijds kon ik makkelijk 600 euro besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat verschilt van offerte tot offerte die je gekregen hebt. Maar links of rechtsom verwacht ik niet heel veel flexibiliteit in prijs die ze willen hebben... Ze hebben echt werk zat op het moment (Veel mensen die zich na anderhalf jaar ophokplicht realiseren dat dat geld op de bankrekening maar ligt te verrotten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
Ronald schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:44:
Dat verschilt van offerte tot offerte die je gekregen hebt. Maar links of rechtsom verwacht ik niet heel veel flexibiliteit in prijs die ze willen hebben... Ze hebben echt werk zat op het moment (Veel mensen die zich na anderhalf jaar ophokplicht realiseren dat dat geld op de bankrekening maar ligt te verrotten)
Is het überhaupt rendabel met 7 of 8 panelen op zuid? Collega heeft er 23 liggen en die haalt in de zomer genoeg, maar in de winter is het maar bekaaid en ik heb straks 1/4 van wat hij op het dak heeft liggen. :/
Is er ergens een kantelpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ja zeker rendabel. Een systeem wat groot genoeg is dat het niet te duur is per Wp zoals dat van jouw zou moeten kunnen zijn rendeert zelfs beter dan mijn systeem wat ruim 2.5x jaaropbrengst maakt, ondanks dat mijn systeem wat minder kost per Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
Weer een offerte binnen met een verrassende indeling. Benieuwd of het past

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-5cGgz9-SMljHBkRQNNYcZ5H70=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EszvcpFYJMZqDDQkkuVD8guL.jpg?f=user_large

Indeling lijkt mij niet heel logisch omdat de panelen aan de onderkant van de dakkapel meestal geen schaduw hebben en naast de dakkapel heb je wel schaduw in de ochtend of de middag waardoor je met 4 panelen minder opbrengst hebt en met 2 de volle i.p.v. 3 vol en 2 met soms schaduw.

Deze offertes komen in prijs per Wp laag uit, maar ik vermoed dat als er een schouw ter plaatse komt dat het niet past of geen handige layout is of dat er nog veel kosten bijkomen voor de installatie omdat daar geen materialen voor zijn meegenomen behalve het installatiepakket.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyGS9zDnBWC_qFwGeQpBohekJzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6h7ZRWhuspwacXsae6B0pbG8.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat het trouwens nog uitmaken als er panelen van 395 of 405 Wp worden gebruikt i.p.v. de 370 tot 375 die nu meestal aangeboden worden? Volgens mij zijn de panelen groter als ze een hogere Wp hebben en is dus maar de vraag of je er dan 7 haalt in een U (wat volgens mij nog steeds de beste indeling is) of 8 in een dikke L met een los paneel aan de andere kant. Meer Wp per paneel is meer opbrengst in theorie.
Hier alle waardes van panelen die tot op heden zijn aangeboden. Van de Denim kan ik de nominale waarde niet vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fNCEaXVtXXh-zznUP4Lv4maGV4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/teDTuko98zSGKa3tQJKWJHcJ.jpg?f=user_large.

[ Voor 15% gewijzigd door Hotzenwalder op 07-08-2021 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja meer Wp is typisch groter. Als het past is het goed.
Ik zou je beslissing niet maken op basis van de vermogensgarantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hotzenwalder
busscherski schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 17:44:
Ja meer Wp is typisch groter. Als het past is het goed.
Ik zou je beslissing niet maken op basis van de vermogensgarantie.
Beslissing is uiteindelijk wat er aangeboden wordt en vooral welke moeite ze doen om mee te denken én hoe flexibel ze zijn in het installeren. Ik heb ondertussen wel een redelijk beeld wat de diverse onderdelen mogen kosten en of bepaalde installateurs zich dus uit de markt prijzen.

Goedkoopste is nog steeds de Hoymiles oplossing, maar daar is zo weinig informatie over te vinden dat ik nooit hier mijn vragen kan stellen als ik iets wil weten. Met SolarEdge of Enphase zit je dan beter. Heb gevraagd of die offerte ook anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:43

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Beste TS,

Meelezend (ook omdat ik in de uitzoekfase zit) heb ik toch wat hersenspinsels te delen. Bij deze dus. Geen kritiek o.i.d. maar puur gedachten erover.

In de topicstart zie ik een foto van jouw huis met enkel buurthuizen. Ik dacht gelijk: de indeling van de overbuur (het huis achter de lantaarnpaal) is prima als basis. Ook omdat de dakkapel links van het midden van de woning staat. Dus uitgaande van uitwerkingen links van de dakkapel 1 verticale rij van 2 panelen en rechts 2 verticale rijen van 2 panelen. En onder het raam van de dakkapel 1 paneel liggend. Dan op het dak van de dakkapel 2 panelen en je hebt er 9.

Zelf zou ik voor micro-omvormers gaan. Ideaal bij schaduwwerking, je weet exact wat ieder paneel opbrengt, geen ingewikkeld gedoe met omvormers en optimizers die op elkaar afgestemd moeten zijn en na aantal jaar vervangen moeten worden. En het schijnt dat een optimizer ook geluid maakt (schakelt). Naar mijn idee heeft een micro-omvormer meer voordelen. Okee, iets duurder wellicht bij eerste aanschaf maar niet op termijn.

Je zou de noordkant of schuur later (over 1, 2 jaar) alsnog kunnen voorzien van zonnepanelen als je dan zicht hebt op de geïnstalleerde situatie op zuid. Misschien helemaal niet nodig……

Verder: die installateur die gelijk het dak opging om de situatie goed te bekijken en die alleen maar goede recensies heeft…….. daar zou ik mij toch echt op focussen. Dan weet je dat je een goede op het dak haal die weet wat hij doet. Anders is het afwachten wat je krijg en achteraf problemen corrigeren levert veel ergernis, tijd en kosten op.

Succes verder!

P.S. Let op: dit zijn slechts hersenspinsels!

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-05 12:34
Wat mij vooral opvalt is hoe makkelijk ze over de erfgrens van je dak tekenen,
is er daar echt wel een ruime meter tot het midden van de schoorsteen?
Neem aan dat die maar voor de helft van jouw is.

En als je kan, meer is beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hotzenwalder
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 19:16:
Meelezend (ook omdat ik in de uitzoekfase zit) heb ik toch wat hersenspinsels te delen. Bij deze dus. Geen kritiek o.i.d. maar puur gedachten erover.
Elke aanvulling is welkom omdat ik zelf ook niet alle kennis in pacht heb of dingen misschien over het hoofd zie.

Of er 2 panelen links van de dakkapel passen zou echt moeten worden gemeten en je moet dan heel goed weten waar de erfgrens is. Aan de andere kant (rechts van de dakkapel) past overigens maar 1 paneel portrait. Ik zou het jammer vinden als ik niet aan beide kanten van de dakkapel minimaal 1 paneel kan plaatsen, want juist de linkerkant pakt later op de dag schaduwvrij zon terwijl de rechterkant dat alleen in de ochtend doet.

Wat de erfgrens betreft. T/m het buitenste zwarte pijpje is van mij en aan de binnenkant heb ik dan nog 30 cm tot de muur. Aan de andere kant is het vanaf de aansluiting van de regenpijp nog zo'n 44 cm, maar ik ga de komende week nog wel een keer met de ladder en een krijtje omhoog om het punt duidelijker af te meten op een dakpan. Zoals ik het nu inschat is de de erfgrens op de helft van de schoorsteen aan beide zijden.

Ik voel persoonlijk ook meer voor micro-omvormers buiten en geen grote omvormer binnen alleen zou het dan wel prettig zijn als ze de Enphase kunnen gebruiken i.p.v. de Hoymiles. Kan het me niet voorstellen dat het niet kan, maar dat moet ik afwachten bij die installateur. Denk dat ze best flexibel willen zijn als je ze de opdracht gunt op die voorwaarde, maar het moet dan niet achteraf bij problemen een discussie worden dat ik dan maar de Hoymiles had moeten kiezen.

Later bijplaatsen moet een optie zijn en met micro-omvormers moet dat ook kunnen.

Wacht nu nog op antwoord van de installateur. Inderdaad goede reviews en een hands-on mentaliteit i.p.v. achteraf gezeur omdat ze je dak niet goed bekeken hebben. Je kunt het echter ook interpreteren als minder professioneel omdat elke andere installateur niet zomaar het dak op klimt in verband met de strenge ARBO regels >:)

[ Voor 27% gewijzigd door Hotzenwalder op 07-08-2021 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Enphase kan gewoon, maar ze zijn serieus pittig aan de prijs, en dan komen er nog zaken bij. Maar ze werken, dat betwist niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
Er zal toch echt even goed gemeten moet worden op het dak en bepaald moeten worden waar nu de erfgrens is. De U variant kan zondermeer, met de L variant met een los paneel rechts is het een kwestie van passen en meten en hoe meer Wp per paneel hoe groter ze zijn... de laatste partij die ik sprak dacht in de L niet verder te komen dan 340 Wp panelen incl. dak, maar ik zei dat ik al panelen van 370/375Wp heb aangeboden gekregen in de L vorm (en dakkapel in de U vorm altijd groter dan 340Wp), maar goed... zonder schouw ter plaatse is het lastig en moeten ze puzzelen in hun ontwerppakketten. Deze partij zat te denken aan micro-omvormers van APS en wilde wel Enphase doen, maar... houdt er rekening mee dat die reteduur zijn.

Weet iemand trouwens of je de standaard versie van de Enphase Monitor nodig hebt of de Metered versie om de meeste gegevens te zien die je in de forums hier voorbij zie komen? Ik wil natuurlijk zelf zoveel mogelijk inzicht hebben, maar om het te koppelen met https://umeter.nl/ heb ik niet zoveel nodig lijkt het
https://umeter.nl/enphase-userid/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Mijn APS doen het prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
Ik twijfel daar niet aan. Zit er een mooie app bij en kun je de gegevens die je eruit haalt naast die van bijvoorbeeld Enphase of SolarEdge leggen ter vergelijking?

De partij die tot op heden nog het meest veelbelovend was werkt alleen met Hoymiles en niet met SolarEdge of Enphase. Tja... het zal allemaal best werken, maar zodra ik shit heb en mijn ervaringen wil delen is er niemand die aan antwoord kan geven behalve de installateur. Die moet het natuurlijk ook oplossen, maar ik put liever uit een grote groep van ervaringen dan uit alleen de installateur (die het best zal weten, maar ook niet alle kennis in pacht heeft)

[ Voor 43% gewijzigd door Hotzenwalder op 09-08-2021 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
Weer een offerte erbij die ook uitgaat van de Enphase micro-omvormers en het dak helemaal volgooit met panelen waarbij in de praktijk moet blijken of het allemaal nog past aan de linkerzijde. Ik moet even de maten opzoeken van de Trina Vertex 395 panelen om te zien of ze naast de dakkapel passen. Als ik bij de andere buren kijk dan mag ik tot het midden van de schoorsteen gaan met plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALZwdqQEGWf7_Cj7HG2kIo3gwTI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3sMKgZN3sfkpfrRZaehdAokf.png?f=user_large

Het vernieuwde overzicht aan offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVmbDgJrgIeMpixLOLsYo5zsYiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8qGsWs4zdLHeRN3TacRtG8Wq.png?f=fotoalbum_large

Als je eenmaal weet waar je heen wilt met je installatie wordt het makkelijker vergelijken... voorlopig dus 7 of 8 panelen van minimaal 370 Wp tot max 395 Wp, Enphase micro-omvormers, een Enphase S-Metered module en alles netjes conform NEN normen aangesloten. Zeker met de Enphase's ga je het niet goedkoper krijgen dan €4000+ excl. btw tenzij je het zelf allemaal gaat doen.

Keus is alleen... welke panelen hebben je voorkeur. In de Enphase setup heb ik tot op heden 4 panelen om uit te kiezen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpTnvEnONH-V2Ddrz2wNSo-WzMg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XbPWD3moUrdymUWdW7HSvvF2.png?f=user_large

De optie met 9 panelen is de enige offerte die er 2 op noord mee neemt, maar een andere installateur begint daar niet aan vanwege een verlies van 50% in de opbrengst. Denk dat mijn eigen voorkeur ook uit gaat naar alleen zuid. Later uitbreiden kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-05 21:40
Enorme dakkapel plaatsen op Noord, dan kun je er daar nog vijf op leggen op zuid gericht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
MJ1986 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:33:
Enorme dakkapel plaatsen op Noord, dan kun je er daar nog vijf op leggen op zuid gericht :)
Meteen ook maar de dakkapel op zuid slopen dan zodat we daar ook een maximaal dakoppervlak hebben? >:)

Ik heb nog eens gemeten links en rechts van de dakkapel en rechts heb ik maar een krappe meter tot het midden van de schoorsteen dus...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWGTtrANhd07DjCyIG1C8MBeXUk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1bic9H6oCi5mjRgmhRuHijP9.jpg?f=user_large

Maximaal 7 panelen dus, niets rechts wat jammer is want juist in de middag pakt die veel zon, dus ik heb dan 5 panelen die weinig last van schaduw hebben en 2 die iets last van schaduw hebben en dan met name na de middag. Vraag me af welke overweging de buren hebben gemaakt want die hebben minder panelen liggen of kleinere. Het moet wel iets opleveren natuurlijk t.o.v. de moeite en de investering.

Is dit trouwens geen probleem voor de koeling van de panelen? Is dicht zodat er geen vogels onder kunnen om nesten te maken etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97IfN_U0_cPkh97NDqvjEtlMqRc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a0OgHcH9rloDITzc51gEs52S.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Hotzenwalder op 11-08-2021 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 21:10
Heb je al een keus gemaakt. Ik neig momenteel naar een soortgelijke offerte met DMEGC panelen en Hoymiles converters. Ik schrik wel van het prijsverschil met enphase converters. Volgens mij moet je wil je enphase uit kunnen lezen er ook nog een extra unit bijplaatsen, maar die vraag staat nog uit.

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
@basset
Nog geen keuze gemaakt. Maximaal 7 panelen kunnen het worden en dan in combinatie met Enphase.
Enphase vereist een extra kastje, een Enphase Envoy en dan meestal de Metered versie.
De Hoymiles ken ik uit andere offertes in combinatie met die panelen, dus ik kan de partij die het offreert wel raden ;)

Het laatste offerte overzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gqyi58pXLqMbmL-_tB8ee7MKlwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k22DgDMqG4LyXFhxUJlKYYPf.jpg?f=fotoalbum_large

Ben er door mijn vakantie een tijdje uit geweest dus moet me weer even inlezen. Wat ik in een offerte interessant vond was dat ze allebei 7 panelen gebruikten (Trina Solar Vertex 400), maar de ene met SolarEdge en de andere met Enphase. Het totaal KWh met SolarEdge kwam op 2702 en met Enphase met dezelfde panelen en legplan op 2640. De prijs van een SolarEdge systeem is sowieso iets lager en vervolgens heb je ook iets meer opbrengst.

Is het zo dat SolarEdge een betere opbrengst geeft dan Enphase (ook al is het verschil minimaal) ?

Ik zal nu een short-list moeten maken van 3 leveranciers en hun offertes en dan dezelfde vraag moeten stellen... 7 panelen, Enphase, complete installatie, zelfde garanties. Daarna heb ik een echt goed vergelijk.
Jammer dat ik niet veel meer panelen kwijt kan en dus een betere opbrengst heb op jaarbasis t.o.v. de investering.

[ Voor 4% gewijzigd door Hotzenwalder op 24-08-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
@Hotzenwalder

Vooral het prijsverschil vind ik behoorlijk. Volgens mij worden die Hoymiles op meerdere panelen aangesloten en zijn die enphase echt per paneeel.

Voor de een zou ik 4200 euro kwijt zijn (na BTW teruggave) voor de ander 5000, maar dan zit er dus denk ik nog geen envoy bij.

Maar, heb jij een gevoel bij Hoymiles? Voor het prijsverschil vind ik het nog wel interessant namelijk. Eerlijkheidshalve moet ik ook wel zeggen dat 12 jaar garantie denk ik meer dan genoeg is. Als er panelen stuk gaan......Waar staan we over 12 jaar. Dan heeft de investering zich waarschijnlijk al terugverdiend en zijn er wellicht panelen die meer dan het dubbele voor minder geld opbrengen.

[ Voor 40% gewijzigd door basset op 25-08-2021 08:36 ]

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
basset schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 08:23:
@Hotzenwalder

Vooral het prijsverschil vind ik behoorlijk. Volgens mij worden die Hoymiles op meerdere panelen aangesloten en zijn die enphase echt per paneeel.

Voor de een zou ik 4200 euro kwijt zijn (na BTW teruggave) voor de ander 5000, maar dan zit er dus denk ik nog geen envoy bij.

Maar, heb jij een gevoel bij Hoymiles? Voor het prijsverschil vind ik het nog wel interessant namelijk. Eerlijkheidshalve moet ik ook wel zeggen dat 12 jaar garantie denk ik meer dan genoeg is. Als er panelen stuk gaan......Waar staan we over 12 jaar. Dan heeft de investering zich waarschijnlijk al terugverdiend en zijn er wellicht panelen die meer dan het dubbele voor minder geld opbrengen.
Mijn issue met de Hoymiles is dat er op dit forum of op het internet niet heel veel over te vinden is. Als je dus wilt vergelijken met opbrengt of als je issues hebt dan is er naast de installateur niemand met wie je kunt sparren .Daarnaast wil ik de opbrengt van mijn panelen kunnen koppelen aan umeter.nl en daar wordt hoymiles niet ondersteund.

SolarEdge is ook goed spul, maar er hangt dan een omvormer binnen en dat wil ik liever ook niet, dus kom ik automatisch op de duurste optie uit wat Enphase is.

Het is dus net waar je voorkeur naar uitgaat. Wil je gewoon panelen en KwH's en maakt het je niet uit dat er niet zoveel over bekend is dan kun je zeker voor de Hoymiles gaan. Zal echt wel werken en anders bel je de installateur. Heb je meer budget en wil je bij issues kunnen sparren met anderen dan alleen de installateur dan ga je voor SolarEdge of Enphase. Bij de laatste heb je geen centrale omvormer binnen, maar heb je wel een extra Envoy kastje nodig die ook behoorlijk prijzig zijn. Let ook op welke optimizers of micro-omvormers ze aanbieden want zoals in dit topic al eerder voorbij gekomen is... sommige optimzers van SolarEdge geven geen optimaal resultaat wegens een te laag voltage.

Succes met zoeken en beslissen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@basset @Hotzenwalder Let op dat alleen bij de kleinere aantallen panelen het uitgaande maximum voltage van optimizers belangrijk kan zijn. Heb je 10-12 panelen op een 1 fase SE omvormer op 1 dak, dan moet het een heel bijzondere situatie zijn willen 60V optimizers niet voldoende zijn. Ik ken de situatie van @basset niet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
@Ronald Ik heb een plat dak (Zuid) en kan om en nabij de 10 panelen kwijt op een schans. Gevoelsmatig wil ik geen gelijkspanning op mn dak. Mogelijk kan dat ook met die solaredge en optimizers, maar ik geloof dat het kwa prijs dan ook weer niet de wereld is. Micro omvormers lijken mij daarom ook beter. Maar goed, ik ben geen expert op dit vlak.

Kwa merken was ik eerst heel stellig, maar mij bekruipt het gevoel dat hele dure panelen niet heel zinvol zijn in een tijd dat ontwikkelingen heel snel gaan. De gok voor Hoymiles met DMECG durf ik dan ook wel aan te gaan. Hoe het bedrijf zelf is, weet ik niet. Dat is altijd een gok. Wat dat betreft heeft de markt momenteel wel een beetje een hoop cowboy-gehalte. Zelf doen, zie ik niet zo zitten. Zeker omdat er op zolder een groepenkastje bij moet op de WMA. Er hoeft ieder geval geen kabel naar de meterkast heb ik begrepen. :D.

Maar goed. Nu kaap ik Hotzenwalder zijn post. Das ook niet helmaal de bedoeling denk ik ;)

Hop,hop,hop!

• Hotzenwalder
basset schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:23:
@Ronald Ik heb een plat dak (Zuid) en kan om en nabij de 10 panelen kwijt op een schans. Gevoelsmatig wil ik geen gelijkspanning op mn dak. Mogelijk kan dat ook met die solaredge en optimizers, maar ik geloof dat het kwa prijs dan ook weer niet de wereld is. Micro omvormers lijken mij daarom ook beter. Maar goed, ik ben geen expert op dit vlak.

Kwa merken was ik eerst heel stellig, maar mij bekruipt het gevoel dat hele dure panelen niet heel zinvol zijn in een tijd dat ontwikkelingen heel snel gaan. De gok voor Hoymiles met DMECG durf ik dan ook wel aan te gaan. Hoe het bedrijf zelf is, weet ik niet. Dat is altijd een gok. Wat dat betreft heeft de markt momenteel wel een beetje een hoop cowboy-gehalte. Zelf doen, zie ik niet zo zitten. Zeker omdat er op zolder een groepenkastje bij moet op de WMA. Er hoeft ieder geval geen kabel naar de meterkast heb ik begrepen. :D.

Maar goed. Nu kaap ik Hotzenwalder zijn post. Das ook niet helmaal de bedoeling denk ik ;)
Haha... open anders je eigen Advies topic op het forum dan kunnen we daar meedenken :)

• Hotzenwalder
[update 2023]

Nog een keer een poging en ditmaal wat minder panelen, omdat de dakkapel best oude dakbedekking heeft. Kan altijd nog bijplaatsen later. Enige offerte tot op heden is naar mijn mening best duur. €3560 uiteindelijk voor onderstaande setup

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaSpJpu5RBwYeac1_9BE8l-TRkk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LIi4KaoHoWOnNe2fgovvDQWS.png?f=user_large

Schaduwanimatie winter
https://app.2solar.nl/upl...658c985f746b9_4618588.gif

Schaduwanimatie zomer
https://app.2solar.nl/upl...658c984d9b0be_4618588.gif

• busscherski
Lijkt me best goedkoop voor de gebruikte materialen.
Kleine installaties zijn nu eenmaal relatief duur. Wat dat betreft is het misschien verstandiger om die dakbedekking preventief te vervangen. Achteraf uitbreiden komt er in de praktijk vaak op neer dat het een nieuw losstaand project wordt. Tenzij je echt heel spoedig uitbreid of de benodigde materialen daarvoor alvast in de schuur zet.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Stringomvormer en dan bij de twee panelen naast de dakkapel een Tigo. Moet qua prijs niet veel boven de 1 euro per Wp liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 28-12-2023 22:47 ]

• busscherski
Kom jij het even installeren @Dre?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
Dre schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:42:
Stringomvormer en dan bij de twee panelen naast de dakkapel een Tigo. Moet qua prijs niet veel boven de 1 euro per Wp liggen.
De uitdaging is dat de meeste leveranciers zich liever niet wagen aan de dakkapel, omdat die ouder is dan 20 jaar en ze niet kunnen garanderen dat die het gewicht kan dragen van twee zonnepanelen en eventueel een lading water of sneeuw. Het is dan geheel voor eigen risico. Ik moet zeggen dat ik zelf ook niet een heel rustig gevoel krijg van panelen op mijn dakkapel, zeker niet als er windkracht 10 staat. Zal het allemaal wel op berekend zijn, maar de krachten die dan vrij komen kunnen een inwerking hebben op de constructie.

Panelen om de dakkapel heen plaatsen in een L vorm is geen issue en de goedkoopste offerte is ruw geschat op €3100 euro all-in. Denk ook niet dat je het goedkoper gaat krijgen als je ontzorgt wil worden.

Opstelling wordt dan zo, minus alles wat is doorgekrast. De panelen naast de dakkapel hebben soms last van schaduwwerking. De panelen die aan de voorzijde liggen vrijwel niet. Zie de schaduwanimaties van een aantal posts terug
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cttoKJuXE6EGv4HYwMZIcrbrPRw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZxS0dhb6RJgQeR80vgQ61qIW.png?f=user_large

Full Black is natuurlijk optisch het mooist, maar Black&White schijnt iets minder warm te worden en dus een hogere opbrengst te leveren. Zit daar echt een noemenswaardig verschil in?

[ Voor 38% gewijzigd door Hotzenwalder op 29-12-2023 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:34
Wel jammer dat je nu juist tijdens avondeten koken schaduw op je panelen hebt.
Door de kleine string moet je ook opletten dat de hele string niet uitvalt als er 2 in de schaduw liggen. (Geen idee of dat gebeurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
99ruud99 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:21:
Wel jammer dat je nu juist tijdens avondeten koken schaduw op je panelen hebt.
Door de kleine string moet je ook opletten dat de hele string niet uitvalt als er 2 in de schaduw liggen. (Geen idee of dat gebeurd).
Ik was in de veronderstelling dat de Enphase IQ8 optimizers altijd zouden zorgen voor een maximale opbrengst. Daarnaast denk ik ook niet dat ik mijn hele stroomverbruik ermee kan afvangen, dat is namelijk niet realistisch met 5 panelen en een stroomverbruik op jaarbasis van 2800 kWh, maar iets lijkt me beter dan niets en ik heb het geld om erin te investeren.

Misschien nog een keer later panelen bijplaatsen op het schuurdak. Kunnen er denk ik ook wel 3 liggen, maar geen enkele partner kijkt daar naar. Stroom van een schuurdak naar binnen krijgen is niet interessant en het aantal panelen is ook te gering als solo project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDsBFAOyUyT-sNTbdczvrPvhrSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f4D3L1ZEtidmKn6fQpKMbq54.jpg?f=fotoalbum_large

+ Volledige Installatie van 1 t/m 8 Zonnepanelen €945

= 2066,64 euro voor 2175 Wp. = € 0,95 per Wp.

Komen nog wel kosten bij voor transport (tenzij installateur meeneemt???), kabels, stekkers, automaat meterkast.

Je zou ook nog een paneel links van dakkapel kunnen plaatsen in portrait, ook met Tigo. Maakt de prijs per Wp weer wat lager :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
De laatste update is dat 5 panelen in L vorm om de dakkapel waarschijnlijk niet eens past. Naast de dakkapel 3 panelen in landscape met een breedte van 1140mm zorgt ervoor dat je niet minimaal één dakpan over kan laten tot de dakrand. Waarschijnlijk komen ze half in de dakgoot of eroverheen en dat is not done.

Terug naar de tekentafel voor zover het met 4 panelen op het dak en mogelijk 1 op de dakkapel (1 vanwege het gewicht en de leeftijd van de dakkapel) nog rendabel is. Het hele kWh verbruik gaan we er sowieso niet mee opwekken.

Hier de ruimte voor de dakkapel. Tot de dakgoot 1m40... trek je er één pan vanaf dan 1m10. Er zal best iets passen daar, maar geen idee tot welke breedte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQ_yYaI7xV9q0xo7cZVo0mMenMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6l81kmhCr9qIpWZYLk5VSU5.jpg?f=fotoalbum_large

Naast de dakkapel meet ik ruw geschat een bruikbaar oppervlak van 3m10 als je nog een dakpan afstand wilt overlaten tot de dakrand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzAhLzACqxtmzlzyh87V5-1yeSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVkFQCoUP5pCO5kYtt8XlTSx.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog een keer het vooraanzicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/596Dpdv1gJfSObmclwOroSvD5I4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CMVnFFv7JEZl40UG6UGTExQo.jpg?f=fotoalbum_large

Alles rechts naast de dakkapel gaat over de erfgrens heen

[ Voor 12% gewijzigd door Hotzenwalder op 10-01-2024 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hotzenwalder
Na best wat tijd genomen hebben voor onderzoek en verschillende offertes door de jaren heen, liggen de panelen nu een paar weken op het dak en zolderdak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUI0LqUZqO6KDJdk8Y3Py7C-ZCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WlNGPLRafADelxU6CaDkWzRB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKsIdd91ZGN-5tPMklHhCN7Ild0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTxZ9rKJWQ3b6vOD5jTKvzwt.jpg?f=fotoalbum_large

Het zijn 5 panelen (Jinko Tiger Ntype 435WP All black) met Enphase IQ8MC micro-omvormers. 4 panelen liggen rond de dakkapel en 1 paneel ligt op de dakkapel. Dat is het maximaal haalbare.
Januari en februari zijn niet de meest zonnige maanden. De meeste opbrengst was tot op heden 7,1 kWh op 28 januari en nog een keer op 1 februari.

Al met al tevreden met de setup tot op heden en makkelijk te integreren in Home Assistant. Iedereen die door de jaren heen heeft meegedacht en advies heeft gegeven, heel erg bedankt. Op naar de zonnige maanden nu!

[ Voor 4% gewijzigd door Hotzenwalder op 10-02-2024 19:46 ]

Pagina: 1