Foto's
:strip_exif()/f/image/CMVnFFv7JEZl40UG6UGTExQo.jpg?f=fotoalbum_large)
Hieronder foto's van huizen in dezelfde straat die al eerder panelen hebben laten plaatsen. Zo kun je zuien wat er mogelijk is kwa opstelling.
:strip_exif()/f/image/7i4r8FHR1wQBlTTNSTfssU7T.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Dak is gesitueerd op het zuiden. Dak heeft een hellingshoek van 36 graden. Geschatte breedte is 5.90 meter (30 pannen). Diepte is 16 pannen. Exact weet ik het niet, maar aangezien er al twee offertes zijn waarbij is ingemeten wat er mogelijk is kan dit misschien verduidelijken wat er mogelijk is:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cfvx6yuVxpjemkh65yXYpAqd.jpg?f=user_large)
In dit voorbeeld is gebruik gemaakt van 8 stuks WINAICO Gemini WST 370 BLACK panelen.(6 op het schuine dak, 2 op het platte dak)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OXxhSC8mGLtWD1o95RvNzdbK.jpg?f=user_large)
In dit voorbeeld zijn het 7 stuks DMEGC370W Mono - All Black panelen waarvan 5 op het schuine dak en 2 op het platte dak.
Schaduw
De enige schaduw van betekenis komt van de dakkapel en is dan in de vroege ochtend of late middag. Overdag is er bijna geen schaduwwerking. Op het platte dak is er sowieso geen schaduw.:strip_exif()/f/image/8E3Lx4Ckwi2RgfGb6dGzKDPf.jpg?f=fotoalbum_large)
Op bovenstaande foto kun je de schaduw zien van 2 dagen geleden rond 09:30 in de ochtend. De foto waar het topic mee start is wanneer de zon op zijn hoogste stand staat.
In alle gevallen wordt aangeraden om met micro-omvormers te werken of met een omvormer en power optimizers. Mijn voorkeur gaat uit naar micro-omvormers. Hier de stand van de zon over de dag heen vandaag.
:strip_exif()/f/image/bOyzKPZ0Pyn6DSZMmCztBbBw.jpg?f=fotoalbum_large)
Jaarverbruik
Mijn huidige jaarverbruik incl. thuiswerken door corona is ongeveer 2945Kwh (1350 piek/1595 dal). Niet elke dag thuiswerken bespaart 200Kwh per jaar waarmee ik op 2745KwH zou uitkomen. Ik heb geen plannen voor een elektrische auto of warmtepomp en verwacht ook geen gezinsuitbreiding.Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik schijn een 3 fase aansluiting te hebben. Heb ook een aparte groep voor de wasmachine, maar die bevindt zich op de 1e verdieping en de panelen komen op het dak wat de 2e verdieping is. De panelen komen ook aan de achterzijde van het huis, de wasmachine staat aan de voorzijde van het huis. Er is een slimme meter en een redelijk moderne groepenkast gezien het bouwjaar van het huis (1960). Hier foto's ter verduidelijking:strip_exif()/f/image/ssUuNPkHTlD15MJeNYmzXtVY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OPOL5m4ajI6q3A0gCxfdfNWV.jpg?f=fotoalbum_large)
Budget en doel
Doel is om zoveel mogelijk van de beschikbare ruimte te gebruiken om zo dicht mogelijk bij het jaarlijkse stroomverbruik te komen. Zal lastig worden gezien de situatie op het dak, maar wat helpt is dat het op het zuiden is gesitueerd, het in Zuid Holland is en de dakhelling 36 graden is. Dat zou dan 2945/(0,92*1,03) = 3107 KwH zijn die ik moet opwekken, maar dat zal ik vast niet halen omdat het maximaal 7 panelen zijn en misschien 8 als je het niet erg vindt dat één paneel er een beetje verloren bij ligt.Budget is er voldoende, maar ik wil niet meer betalen dan nodig is voor mijn systeem. Dacht zelf aan maximaal €5000 excl. btw
Wie gaat het project uitvoeren
Ik vraag offertes op bij verschillende partijen en verwacht een turn-key oplossing incl. garantie op de panelen, omvormers, installatie en het complete systeem. Alles volgens de vereiste NEN normen. Panelen TIER 1.Bijhouden van data
micro-omvormers die uit te lezen zijn op afstand (of in dit geval door umeter.nl, dus SolarEdge, Enphase of Growatt) of met een app waar ik zelf per paneel kan zien wat de status en opbrengst is. Er zijn al offertes geweest waarbij ik de meeste merken wel ken kwa panelen, maar bij één offerte zijn micro-omvormers van het merk Hoymiles aangeboden (die ik eigenlijk niet veel tegenkom en die ook niet samenwerken met Umeter) Het belangrijkste is dat ze goed samenwerken met de panelen, in dit geval de DMEGC370W Mono - All Black panelen.:strip_exif()/f/image/gpec8nsAdADYWkmirmixebzZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Reeds verkregen offertes
Tot op heden zijn er 4 partijen langs geweest waarbij je bij elk gesprek zelf ook weer wijzer wordt en weet wat er mogelijk is en wat je wilt. Ik moet zeggen dat ik persoonlijk de offertes nogal prijzig vindt op dit moment, maar misschien bereken ik de prijs per wattpiek verkeerd. Ook zit in één van de offertes volgens mij nog een fout, want de verwachte opbrengst in KwH zit boven de wattpiek van de panelen. Ik wacht nog op één offerte en heb nog aanvragen gedaan bij twee andere partijen. Hier een overzicht voor zover ik de gegevens kon bemachtigen. Namen van aanbieders zijn weggelaten./f/image/8qGsWs4zdLHeRN3TacRtG8Wq.png?f=fotoalbum_large)
Laatst bijgewerkt op 10 augustus
De offertes verschillen nogal in wat ze omschrijven of aanbieden. Waar sommigen een offerte van 8 pagina's opleveren zie je ze ook op 1 A4'tje maar zitten er veel losse specsheets bij. Ik moet ook zeggen dat ik na elk gesprek zelf ook steeds wijzer wordt ondanks dat ik me toch redelijk had ingelezen op dit forum.
Wat niet in het staatje te zien is zijn de garanties. De panelen van LG hebben 25 jaar garantie, WINAICO 20 jaar en DMEGC 12 jaar. Garantie op de omvormer is 12 jaar. Garantie op de micro-omvormer is 25 jaar voor de Enphase. De Hoymiles moet ik navragen. Nadeel van de Hoymiles is dat het relatief onbekend is en als je dus wilt uitlezen of koppelen is het lastiger dan met de andere micro-omvormers. Lijkt me niet handig als je problemen krijgt en wil vergelijken. Garantie op de montage is in 3 van de offertes 20 jaar.
Voor de opstelling van de panelen verwijs ik terug naar de foto's hierboven waar je en U vorm ziet en 2 panelen op de dakkapel of een dikke L vorm met één paneel nog aan de andere kant van de dakkapel en 2 op het platte dak. Het platte dak is overigens bitumen, de dakkapel is kunststof en de belasting is getest tot 100 kilo (er is iemand van 100 kilo op gaan staan om te voelen en meten).
Ik kan het niet zelf installeren en ga dat dus ook niet doen. Moet goed en betrouwbaar gebeuren. Ik hecht niet veel waarde aan een garantiefonds en besef ook dat goedkoop vaak duurkoop is, maar ik wil ook niet teveel betalen dan op dit moment gangbaar is voor een installatie van ongeveer 7 a 8 panelen.
Tot op heden nog geen enkele offerte waar ik meteen ja op antwoord omdat soms de panelen wel ok zijn, maar ik twijfel over de micro-omvormers of installatie-voorwaarden. Andere offertes zijn naar mijn mening te duur, maar dat is mijn inschatting op dit moment kijkende naar wat panelen en omvormers kosten. Dat er installatiekosten bijkomen en marge snap ik, maar het moet wel binnen proporties blijven.
Regio
Zuid Holland (Gouda/Zoetermeer)Ik ben benieuwd naar de reacties en mocht er informatie ontbreken dan kan ik die nog aanleveren. Alvast bedankt voor het meedenken.
[ Voor 6% gewijzigd door Hotzenwalder op 10-08-2021 15:58 ]